Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 165 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.276 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:55
Blik1984 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:59:
[...]

Lijkt me sterk dat je de WOZ-waarde van een woning kan opgeven, die op de peildatum niet jouw eigendom was en niet eens bestond.

Maar als ik @Z___Z moet geloven, hoef je het dus helemaal niet eens op te geven?
Je geeft je spaargeld ook op van 1 januari dus dat geld hier net zo. Je hebt wel advieskosten, sommige notaris kosten, en taxatie kosten oude woning die je kunt aftrekken en natuurlijk betaalde rente.

Wat ik wel onhandig vind is dat de notaris andere benamingen gebruikt als de belastingdienst. Verder had ik niet goed opgelet dat ik betaling van hypotheek uit depot had meegenomen. Ondertussen heb ik dat stopgezet maar december en januari kwamen uit depot dat wordt even uitzoeken hoe dat nu moet opgegeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:03
In de aangifte wordt expliciet gevraagd of je op 1 januari eigenaar was van de onroerende zaak, als je daar nee op antwoord wordt er alsnog gevraagd om de WOZ-waarde in te vullen. Vandaar mijn vraag.

Voor de mensen die zelf willen kijken, aangezien online aangifte momenteel nogal moeilijk gaat kan je ook gebruik maken van de aangifte simulatie via https://opleiding-ola.bel.../ola-simulatie/casussen?0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 12:03
Blik1984 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:59:
[...]

Lijkt me sterk dat je de WOZ-waarde van een woning kan opgeven, die op de peildatum niet jouw eigendom was en niet eens bestond.

Maar als ik @Z___Z moet geloven, hoef je het dus helemaal niet eens op te geven?
Klopt. Als deze op 1-1-20 nog niet op jouw naam stond hoef je niets op te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:50
Ik heb wel de waarde opgegeven die ik van de gemeente heb gekregen, maar er is inderdaad geen EWF berekend. Maakt het wat uit dat ik het wel heb opgegeven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
mister_S schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:10:
Ik heb wel de waarde opgegeven die ik van de gemeente heb gekregen, maar er is inderdaad geen EWF berekend. Maakt het wat uit dat ik het wel heb opgegeven?
Je moet wel de waarde opgeven, maar het heeft verder geen impact op je belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ascension schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:46:
Ben inderdaad wel benieuwd wat voor WOZ-waarde je moet hanteren, in ons geval hebben we overdracht gehad in 2020 en woning is nog steeds in aanbouw. Belastingdienst zegt:
[...]
Die snap ik niet helemaal, gaat het dan om een fictieve waarde van een afgebouwde woning of de grondprijs?
In onze wijksgroepsapp kwam dit voorbij: https://www.mijntipsenadv...sting-NLTAVGAR_EU24020801

Aanleiding was een onaangename verrassing bij veel mensen in de wijk. Omdat op 01-01-19 het bouwgrond betrof waarbij de start van de werkzaamheden nog niet begonnen was, mag de grond als niet-woning worden aangemerkt. En de gemeente Nijmegen hanteert vorstelijke tarieven voor de belasting. War het landelijk gemiddelde volgens die site 0.47% is rekent de gemeente Nijmegen 0.9%!

Wij waren zelf op 1-1-2020 nog geen eigenaar van de grond en heb ook nog geen post gehad. Als ik die aanslag nu ontloop, dan is het spontaan minder erg dat ik wat bouwrente heb moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Farmerwood schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:43:
[...]

In onze wijksgroepsapp kwam dit voorbij: https://www.mijntipsenadv...sting-NLTAVGAR_EU24020801

Aanleiding was een onaangename verrassing bij veel mensen in de wijk. Omdat op 01-01-19 het bouwgrond betrof waarbij de start van de werkzaamheden nog niet begonnen was, mag de grond als niet-woning worden aangemerkt. En de gemeente Nijmegen hanteert vorstelijke tarieven voor de belasting. War het landelijk gemiddelde volgens die site 0.47% is rekent de gemeente Nijmegen 0.9%!

Wij waren zelf op 1-1-2020 nog geen eigenaar van de grond en heb ook nog geen post gehad. Als ik die aanslag nu ontloop, dan is het spontaan minder erg dat ik wat bouwrente heb moeten betalen.
Even voor mijn informatie, Hoerabrief == Start-werkzaamheden volgens de gemeente? Anders krijg ik volgend jaar ook zo'n grap om de oren.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
JackBol schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:57:
[...]
Even voor mijn informatie, Hoerabrief == Start-werkzaamheden volgens de gemeente? Anders krijg ik volgend jaar ook zo'n grap om de oren.
Dat durf ik je zo niet te zeggen. Kan best zijn dat elke gemeente zijn eigen definitie heeft daarvoor...

Een aantal mensen heeft al bezwaar ingediend bij de gemeente omdat de bestemming wonen al vast lag op die datum. De bouwvergunningen zijn echter pas in de zomer van 2019 afgegeven, dus ik ben benieuwd of ze wat gaan bereiken met dat bezwaar. Wettelijk lijkt het namelijk allemaal wel te kloppen. Even ongeacht of die wet redelijk is of niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Farmerwood op 02-03-2021 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
@JackBol ik zou de datum “bouw gestart” aanhouden zoals in BAG staat. Onder het kopje pand staat een datum bij “
Tijdstip registratie LV” die bij ons aardig overeenkomt met de daadwerkelijke start van de werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ascension schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:07:
@JackBol ik zou de datum “bouw gestart” aanhouden zoals in BAG staat. Onder het kopje pand staat een datum bij “
Tijdstip registratie LV” die bij ons aardig overeenkomt met de daadwerkelijke start van de werkzaamheden.
Thanks, die site kende ik nog niet!
Ruim in 2020 begonnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:33
Nice thanks. Als we dat aan kunnen houden niets aan het handje.

Wij hebben begin dec getekend bij de notaris. Ze zijn al een behoorlijke tijd bezig met uitgraven van de kavels en nuts. Maar vandaag is pas voor het eerste een heimachine het terrein opgereden, dus ze zijn nog niet echt aan het bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 13:27
Mijn partner en ik hebben ook de knoop doorgehakt en gaan morgen tekenen voor een nieuwbouwwijk in de regio Eindhoven. Omdat de KOA belachelijk laat beschikbaar werd gemaakt hebben we niet heel veel tijd gehad om juridisch advies in te winnen.

Uiteindelijk hebben we vandaag een gesprek gehad met een jurist van VEH en een belangrijk punt was daar de afwezigheid van de optielijst als bijlage in de KOA. Dit hebben we voorgelegd aan de makelaar, maar deze geeft aan dat er geen wijzigingen meer aan de overeenkomst mogelijk zijn aangezien dan Woningborg weer toestemming gevraagd moet worden.

Bij andere fases is de (grote) optielijst wel als bijlage vastgelegd (wel een andere aannemer), maar nu willen ze dat dus niet en wordt geschermd dat als de optielijst veranderd wordt, alle kopers zouden klagen. Op basis van de reputatie van de ontwikkelaar en aannemer konden we gerust zijn dat er niks zou gebeuren. Heeft iemand een idee hoe vaak het voorkomt dat de optielijst (erg veel) veranderd wordt na ondertekenen van de KOA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Volgens BAG is de bouw van mijn huis in 2019 al gestart, terwijl dat toch echt pas in mei 2020 was... Lijkt erop dat als de bouwvergunning verleend is er dus automatisch ook gestart is met de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@Farmerwood bij mij klopt het wel, wellicht afhankelijk van de nauwkeurigheid van de aannemer, of wie dat dan ook doorgeeft aan het Kadaster...

[ Voor 21% gewijzigd door Ascension op 02-03-2021 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ascension schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:22:
@Farmerwood bij mij klopt het wel, wellicht afhankelijk van de nauwkeurigheid van de aannemer, of wie dat dan ook doorgeeft aan het Kadaster...
Wellicht. Heb eens een paar huizen bekeken in onze wijk, maar verschilt nogal wat erbij staat. Bij huizen die eind 2020 opgeleverd staan staat bv bouwjaar 2021 nu..
Het lijkt dus geen zekerheid wat betreft weerspiegeling van de werkelijkheid wat er in BAG staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:04
Farmerwood schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:20:
[...]

Volgens BAG is de bouw van mijn huis in 2019 al gestart, terwijl dat toch echt pas in mei 2020 was... Lijkt erop dat als de bouwvergunning verleend is er dus automatisch ook gestart is met de bouw.
Bij mij precies andersom, de status is op dit moment nog steeds vergunning verleend, terwijl de bouw eind november is gestart en het huis aan de buitenzijde al bijna klaar is (is overigens geen project- maar zelfbouw).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:38
deejeebv schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:49:
[...]

Bij mij precies andersom, de status is op dit moment nog steeds vergunning verleend, terwijl de bouw eind november is gestart en het huis aan de buitenzijde al bijna klaar is (is overigens geen project- maar zelfbouw).
Heb je al gemeld dat de bouw is gestart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:04
Deleon78 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:51:
[...]

Heb je al gemeld dat de bouw is gestart?
Ik heb dat toen wel aan de aannemer doorgegeven, die gaf aan dat het gemeld was. Ik kreeg nu wel een aanslag OZB op basis van overig onroerend goed en niet op basis van woonhuis.
Ik heb dit bij de gemeente gemeld. Ze gaan het uitzoeken was het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 12:31
Even recap: Begrijp ik het goed dat ik niets hoef aan te geven als de bouw gestart is op 10-10-2020, ik eigenaar ben geworden op 1-11-2020 voor de aangifte van 2020? Of zijn er andere zaken die ik wel al moet doorgeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Greatsword schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:49:
[...]

Snap je punt, maar dan zou ik echt even bellen of mailen.

Succes in ieder geval ;)
Ik heb ze gemaild met een lijstje tegels die ik wil zien, volgende dag belde ze met dat ze de eerste twee wel had liggen, maar de overige "wist ze niet zeker?" :? Neem dan ff de moeite om te checken voordat je belt denk ik dan.

Daarnaast gaf ze inderdaad toe dat ze geen merken + types wilt vertellen, omdat klanten dan het internet gaan afzoeken waar het goedkoper kan. Dan beginnen bij mij de nekharen al recht overeind te staan, je geeft dan toch al aan dat je als bedrijf geen concurrerende prijzen hanteert? Als klant wil je toch ook weten welke tegel je voor je hebt, of het een kwaliteitsmerk is of niet. Als ik een goed gevoel heb bij een bedrijf ben ik toch wel bereid meer te betalen voor een totaal oplossing. Maar dat concept snappen ze blijkbaar niet, ouderwetse manier van zaken doen imho.

Maargoed. ik denk dat ik het reisje naar Middag Leerdam ga afzeggen, en m'n hoop vestig op Tegelhuis Montfoort :) Tot nu toe goed contact en ze hebben bijna alles liggen wat ik wil zien, plus dat ze gewoon officiele displays van de merken zelf hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2021 09:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Verwijderd schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:42:
[...]

Daarnaast gaf ze inderdaad toe dat ze geen merken + types wilt vertellen, omdat klanten dan het internet gaan afzoeken waar het goedkoper kan. Dan beginnen bij mij de nekharen al recht overeind te staan, je geeft dan toch al aan dat je als bedrijf geen concurrerende prijzen hanteert? Als klant wil je toch ook weten welke tegel je voor je hebt, of het een kwaliteitsmerk is of niet. Als ik een goed gevoel heb bij een bedrijf ben ik toch wel bereid meer te betalen voor een totaal oplossing. Maar dat concept snappen ze blijkbaar niet, ouderwetse manier van zaken doen imho.
Maar goed dat je dan van tevoren even contact hebt opgenomen ;)

Betreft het online zoeken naar goedkopere prijzen, wie wil dat nou niet. Ik heb naderhand de tegel van mij nog wel even online gezocht en wel iets goedkoper kunnen vinden maar voor mij was de ervaring in ieder geval positief dat ik met ze in zee ben gegaan.

Snap ook niet dat ze in deze hele industrie, van keuken, tot badkamers en tegels aan toe zo schijterig zijn voor de concurrentie.

Dit zijn namelijk echt aankopen die ik in persoon wil doen, zoals je zelf zegt op basis van goed gevoel en service i.p.v. online de goedkoopste leverancier vinden.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

t' gaat me nog niet eens om de prijzen, een beetje bedrijf zit toch vaak wel om en nabij de internetprijs. Ik wil op internet gewoon plaatjes kijken, en dat zoekt een stuk makkelijker met merknaam + type :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Greatsword schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:59:
[...]

Maar goed dat je dan van tevoren even contact hebt opgenomen ;)

Betreft het online zoeken naar goedkopere prijzen, wie wil dat nou niet. Ik heb naderhand de tegel van mij nog wel even online gezocht en wel iets goedkoper kunnen vinden maar voor mij was de ervaring in ieder geval positief dat ik met ze in zee ben gegaan.

Snap ook niet dat ze in deze hele industrie, van keuken, tot badkamers en tegels aan toe zo schijterig zijn voor de concurrentie.

Dit zijn namelijk echt aankopen die ik in persoon wil doen, zoals je zelf zegt op basis van goed gevoel en service i.p.v. online de goedkoopste leverancier vinden.
Dus bij jou hebben ze wel aangegeven welke tegel je uiteindelijk hebt gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:27

Toppe

Oké ✅

Verwijderd schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:42:
[...]
Daarnaast gaf ze inderdaad toe dat ze geen merken + types wilt vertellen, omdat klanten dan het internet gaan afzoeken waar het goedkoper kan. Dan beginnen bij mij de nekharen al recht overeind te staan, je geeft dan toch al aan dat je als bedrijf geen concurrerende prijzen hanteert?
Naast jou is er maar een select groepje dat er zo over denkt. De rest wilt lekker gaan sjoppen omdat ze dan vaker door de drive kunnen voor een euroknaller.

Ik ben zelf totaal niet van het sjoppen, koop waar het goed voelt en ze je wat te drinken aanbieden. Of een complete lunch bij de keukenboer :)
SquareOne schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:15:
[...]

Bij ons stond gewoon netjes welke tegel het was op het monster stuk wat we hebben mee genomen :)

[ Voor 17% gewijzigd door Toppe op 03-03-2021 11:50 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

SquareOne schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:15:
[...]

Jazeker, maar ik heb dus uiteindelijk een tegel uitgekozen die ik in het echt gezien heb en mooi vond.

Het was teveel gedoe om die hele collectie die ik had opgeslagen in de winkel uit te gaan zoeken i.v.m. productnaam op de website en een artikel nummer in de winkel zelf.

Op een gegeven moment ben je er ook klaar mee, zoveel dingen (online) gezien en dan in het echt is het allemaal weer net anders of niet beschikbaar.

Dus zodoende gewoon lekker door de showroom gelopen en 1 uitgekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Greatsword schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:25:
[...]

Jazeker, maar ik heb dus uiteindelijk een tegel uitgekozen die ik in het echt gezien heb en mooi vond.

Het was teveel gedoe om die hele collectie die ik had opgeslagen in de winkel uit te gaan zoeken i.v.m. productnaam op de website en een artikel nummer in de winkel zelf.

Op een gegeven moment ben je er ook klaar mee, zoveel dingen (online) gezien en dan in het echt is het allemaal weer net anders of niet beschikbaar.

Dus zodoende gewoon lekker door de showroom gelopen en 1 uitgekozen.
Mhh oke. Ik hoop juist op een tegelboer waar ik kan zeggen: "ik wil graag deze 5 tegels zien". Ze vervolgens naast elkaar leggen in de showroom en knoop doorhakken.

Als de eerste waar ik tegenaan loop mooi is, kun je natuurlijk best een keuze maken. Maar mij zal dan altijd nog het gevoel hebben, zou die andere misschien niet mooier zijn geweest..

(Irritante)karaktereigenschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

SquareOne schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:29:
[...]

Mhh oke. Ik hoop juist op een tegelboer waar ik kan zeggen: "ik wil graag deze 5 tegels zien". Ze vervolgens naast elkaar leggen in de showroom en knoop doorhakken.

Als de eerste waar ik tegenaan loop mooi is, kun je natuurlijk best een keuze maken. Maar mij zal dan altijd nog het gevoel hebben, zou die andere misschien niet mooier zijn geweest..

(Irritante)karaktereigenschap
Ja snap ik, eerst stond ik er ook zo in.

Veel tijd ingestoken om selectie te maken en dan de mooiste willen uitkiezen, maar uiteindelijk had ik zoiets van laat "online" gaan en kies gewoon wat uit wat je mooi vind en waar je een goed gevoel bij hebt.

Als je nog een jaar de tijd hebt prima, maar ik had er eigenlijk ook gewoon geen zin meer in om nog verder te kijken aangezien we er al maanden mee bezig waren.

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 03-03-2021 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xGROOVER
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:41
Ik zie in dit topic regelmatig het onderwerp "netwerkkabel" voorbij komen maar niet precies of er nu stugge of flexibele kern wordt geadviseerd. Heeft iemand hier een advies in, ik zou graag Cat6 willen gaan trekken in mijn nieuwbouw woning alleen ben ik er nog niet uit welke ik moet kopen. Ik zie op internet stugge voor echt een wanddoos bijvoorbeeld? Ik ga ze zowel gebruiken in wanddozen en AP's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:35

ChUcKiE

Dus........

En daarop voortbordurend de vraag: Werk je de CAT6 bekabeling anders af in een wanddoos (om een UTP kabel in te stoppen voor je computer/printer/TV etc.) dan tbv een AP in het plafond (losse kabel met met stekker bijvoorbeeld om rechtstreeks te kunnen aansluiten)?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
@ChUcKiE bij je plafond zou ik een UTP connector op de kabel knijpen, als je daar een WCD gaat gebruiken moet je het AP naast de WCD ophangen en dat wordt niet echt fraai natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xGROOVER
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:41
ChUcKiE schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:57:
En daarop voortbordurend de vraag: Werk je de CAT6 bekabeling anders af in een wanddoos (om een UTP kabel in te stoppen voor je computer/printer/TV etc.) dan tbv een AP in het plafond (losse kabel met met stekker bijvoorbeeld om rechtstreeks te kunnen aansluiten)?
Ascension schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:59:
@ChUcKiE bij je plafond zou ik een UTP connector op de kabel knijpen, als je daar een WCD gaat gebruiken moet je het AP naast de WCD ophangen en dat wordt niet echt fraai natuurlijk.
Voor de AP's wil ik inderdaad gewoon een RJ45 connecter erop knijpen door een loze leiding. Dus dat is inderdaad anders dan de wanddoos om een utp in te steken voor een computer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

xGROOVER schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:51:
Ik zie in dit topic regelmatig het onderwerp "netwerkkabel" voorbij komen maar niet precies of er nu stugge of flexibele kern wordt geadviseerd. Heeft iemand hier een advies in, ik zou graag Cat6 willen gaan trekken in mijn nieuwbouw woning alleen ben ik er nog niet uit welke ik moet kopen. Ik zie op internet stugge voor echt een wanddoos bijvoorbeeld? Ik ga ze zowel gebruiken in wanddozen en AP's.
ChUcKiE schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:57:
Stugge kern trek je door leidingen heen en werk je af aan de hand van een contactdoos, paneel of keystone. Voor de rest gebruik je flexibel.

Let er wel op dat je de juiste connector op de juiste kabel zet:
Afbeeldingslocatie: https://i2.wp.com/td-er.nl/wp-content/uploads/2012/11/Stranded_vs_solid_contact_lg.jpg?resize=649%2C248&ssl=1

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 03-03-2021 14:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
1ntroduc3 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:05:
Even recap: Begrijp ik het goed dat ik niets hoef aan te geven als de bouw gestart is op 10-10-2020, ik eigenaar ben geworden op 1-11-2020 voor de aangifte van 2020? Of zijn er andere zaken die ik wel al moet doorgeven?
Je kunt je woning in aanbouw gewoon opgeven. Als die bestemd is voor toekomstige bewoning en nog niet af is betaal je er niets over. Als je 'm niet opgeeft kun je ook de rente over de hypotheek op dat huis niet aftrekken. Lees gewoon de vragen in het aangifteprogramma goed, als je alles gewoon invult met de juiste data kan het niet fout gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:56

TMC

Ik zie veel nieuwbouwprojecten waarbij je de warmtepomp moet huren of tegen een zeer hoog bedrag kan aanschaffen. Ik zag zelfs een project waarbij je indien je overgaat tot aanschaf verplicht ben om een zeer langdurig onderhoudscontract af te sluiten. Wat een nare trend, de winst van goed geïsoleerde huizen wordt op die manier bijna voor een groot deel opgeëist door de warmtepompindustrie. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-09 07:40
TMC schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 22:26:
Ik zie veel nieuwbouwprojecten waarbij je de warmtepomp moet huren of tegen een zeer hoog bedrag kan aanschaffen. Ik zag zelfs een project waarbij je indien je overgaat tot aanschaf verplicht ben om een zeer langdurig onderhoudscontract af te sluiten. Wat een nare trend, de winst van goed geïsoleerde huizen wordt op die manier bijna voor een groot deel opgeëist door de warmtepompindustrie. :/
Idd, zag ook 2 projecten laatst waarin die constructie voorbij kwam

En anders douwen ze je bij veel andere projecten gewoon stadsverwarming door je mik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-09 11:26
Welkom in de wereld van *-as-a-Service... dit gaat straks met veel meer gebeuren. Keukenboeren die de apparatuur gaan leasen, zonnepanelen idem.. etc.

De vraag is of het onder de streep voordeliger is. Met inflatie meegerekend en een vaste prijs voor een lang onderhoudscontract kan het soms best interessant zijn. Daarnaast heb je (vaak) ook geen kosten aan onderhoud of evt. vervanging.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:55
Ik zie veel nieuwbouwprojecten waarbij je de warmtepomp moet huren of tegen een zeer hoog bedrag kan aanschaffen.
Toevallig ook naar een project met een dergelijke constructie gekeken (Klimaatgarant), bij een woning van 100m2 en rond de 300K kostte de warmtepomp nog 10K extra of je kon hem huren voor 100,- p/m.
Daarbij zat je bij koop ook nog vast aan het onderhoudscontract van Kilmaatgarant a. 50,0 p/m na de eerste 5 jaar.

Project is niet doorgegaan, alleen de duurdere wonining lijken te verkopen in omgeving Leersum :o
Heb nu wat gevonden in Veenendaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-07-2021
Onze aannemer vraagt voor het leveren van de factuur om de PV panelen te kunnen declareren bij de belastingdienst €50. Moeten jullie daar ook voor betalen?

Ik snap eigenlijk niet waarom ik €50 euro moet betalen voor een factuur voor iets dat ik al heb betaald bij de aankoop van de woning. Ook weet ik niet eens wat je terugkrijgt. Ik heb maar 3 zonnepanelen is dat überhaupt waard om 50 euro to betalen voor de factuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Yaa87 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 00:07:
Onze aannemer vraagt voor het leveren van de factuur om de PV panelen te kunnen declareren bij de belastingdienst €50. Moeten jullie daar ook voor betalen?

Ik snap eigenlijk niet waarom ik €50 euro moet betalen voor een factuur voor iets dat ik al heb betaald bij de aankoop van de woning. Ook weet ik niet eens wat je terugkrijgt. Ik heb maar 3 zonnepanelen is dat überhaupt waard om 50 euro to betalen voor de factuur?
Eerst even vragen wat de waarde is van de factuur? Lijkt me toch dat ze je dat moeten kunnen vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:55
vassago schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 23:38:
[...]

Toevallig ook naar een project met een dergelijke constructie gekeken (Klimaatgarant), bij een woning van 100m2 en rond de 300K kostte de warmtepomp nog 10K extra of je kon hem huren voor 100,- p/m.
Daarbij zat je bij koop ook nog vast aan het onderhoudscontract van Kilmaatgarant a. 50,0 p/m na de eerste 5 jaar.

Project is niet doorgegaan, alleen de duurdere wonining lijken te verkopen in omgeving Leersum :o
Ik heb een woning met klimaatgarant. Ik heb de warmtepomp, zonnepanelen en WTW gekocht voor 14500 met 5 jaar onderhoud, daarna kan ik zelf een installateur zoeken voor onderhoud.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TMC

TMC

RobbieB schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 23:04:
[...]

Welkom in de wereld van *-as-a-Service... dit gaat straks met veel meer gebeuren. Keukenboeren die de apparatuur gaan leasen, zonnepanelen idem.. etc.

De vraag is of het onder de streep voordeliger is. Met inflatie meegerekend en een vaste prijs voor een lang onderhoudscontract kan het soms best interessant zijn. Daarnaast heb je (vaak) ook geen kosten aan onderhoud of evt. vervanging.
Ik kan me voorstellen dat er een markt is voor dit soort leaseconstructies. Als het vrijwillig is, prima.

Maar het grote probleem is dat in het geval wat ik zag het onderhoudscontract verplicht is. Het is of geen huis, of een huis met een langdurig wurgcontract voor je warmtepomp. Mag dit soort koppelverkoop eigenlijk wel?

Nu alle nieuwe huizen gasloos zijn en er een woningtekort is, komen partijen als Klimaatgarant gewoon weg met dit soort onethische afpersing. Naar mijn mening zeer schandalig.

[ Voor 6% gewijzigd door TMC op 04-03-2021 07:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMC

TMC

vassago schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 23:38:
[...]

Belachelijk om je maandelijkse besparinf grotendeels uit te geven aan een 'onderhoudscontract' van 50 euro per maand. Dat onderhoud is echt zeer minimaal. Vraag me echt af of dit wel mag aangezien de kopers niet echt een keus hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 09:39
De warmtepomp, bodemwarmtewisselaar en 14 zonnepanelennkan je in ons project huren of kopen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 14:18

HellBeast

Oh My GoT!

koendt schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 07:33:
De warmtepomp, bodemwarmtewisselaar en 14 zonnepanelennkan je in ons project huren of kopen.

***members only***
Dat zijn wel hele goedkope zonnepanelen die ze op het dak hebben gegooid.

600 euro BTW / 14 panelen = 42,86 euro BTW per paneel. Dat is 21% van het totaalbedrag. Dan is de totaalprijs per paneel 42,86 /21 x 100 = 204,09 per paneel.

Onze bouwer vraagt 500 euro per extra paneel (meerwerk). Moet je eens kijken hoeveel winst die gasten maken.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:42
HellBeast schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 08:27:
[...]

600 euro BTW / 14 panelen = 42,86 euro BTW per paneel. Dat is 21% van het totaalbedrag. Dan is de totaalprijs per paneel 42,86 /21 x 100 = 204,09 per paneel.

Onze bouwer vraagt 500 euro per extra paneel (meerwerk). Moet je eens kijken hoeveel winst die gasten maken.
500 euro is ook echt een belachelijke prijs, al zit daar dan wel de montage en de mogelijk zwaardere omvormer bij inbegrepen. Dat verzacht de pijn iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
HellBeast schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 08:27:
[...]

Wellicht indak panelen? Dan mag je niet de volledige BTW terugvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Raar verhaal. Nou is het natuurlijk wel een administratieve handeling die ze in zo'n project normaal niet zouden doen maar daar direct 50 euro voor vragen is wel erg ruim.

Voor 3 panelen zou ik de moeite van de aanvraag ook niet doen. En ik weet niet of je dan later nog een keer subsidie aan kan vragen. Ik zou die BTW teruggave bewaren voor als je er zelf 15 panelen bij gaat leggen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaa87
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-07-2021
Jheroun schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:06:
[...]

Raar verhaal. Nou is het natuurlijk wel een administratieve handeling die ze in zo'n project normaal niet zouden doen maar daar direct 50 euro voor vragen is wel erg ruim.

Voor 3 panelen zou ik de moeite van de aanvraag ook niet doen. En ik weet niet of je dan later nog een keer subsidie aan kan vragen. Ik zou die BTW teruggave bewaren voor als je er zelf 15 panelen bij gaat leggen ;)
Dit was hun verklaring waarom ze 50 euro rekenen voor een factuur:

"De PV-panelen zijn een onderdeel van jullie woning, dit zit in de aanneemsom.
Normaliter wordt daar geen factuur van verstrekt (van geen enkel apart onderdeel). Gezien het voor jullie als koper een keuze is om de BTW hiervan terug te vorderen via de belastingdienst, willen we hierin meewerken en worden er aparte facturen gemaakt voor de kopers die hier gebruik van willen maken. Hier worden inderdaad kosten voor in rekening gebracht.
De factuur wordt pas rondom de oplevering verstrekt, helaas weten we dit bedrag nog niet exact."

Belachelijk 50 euro om even een factuur bij je documenten te voegen.Ik laat het zitten. Ik wist eerst niet om welke bedragen het ging maar uit de berichten hier maar ik op dat het voor 3 panelen de moeite niet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:23

***members only***
Neem in je overweging ook mee dat je een mogelijk issue hebt bij verkoop van de woning.

Bij verkoop van mijn vorige woning* gaf de makelaar aan dat zij alleen onroerende zaken mogen verkopen, alles wat geleased is valt daar niet onder. Dus heb je een cv-ketel of warmtepomp geleased, dan moet je bij verkoop zeer waarschijnlijk dat lease contract afkopen.

*dit is wel info van twee jaar geleden moet ik toegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Den_S85 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:47:
[...]

Neem in je overweging ook mee dat je een mogelijk issue hebt bij verkoop van de woning.

Bij verkoop van mijn vorige woning* gaf de makelaar aan dat zij alleen onroerende zaken mogen verkopen, alles wat geleased is valt daar niet onder. Dus heb je een cv-ketel of warmtepomp geleased, dan moet je bij verkoop zeer waarschijnlijk dat lease contract afkopen.

*dit is wel info van twee jaar geleden moet ik toegeven.
Warmtepomp huurders doen er verstandig aan dit topic te lezen:
Verplichte huur warmtepomp bij nieuwbouwproject (Enera)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:58

***members only***
Ik vind het een bedenkelijke praktijk. Alsof iemand ooit extra heeft moeten betalen voor z'n CV-ketel. Hier moet echt tegenop getreden worden, warmtevoorziening is een primaire basisbehoefte die nu uitgebuit wordt ten opzichte van kopers die vrijwel geen keus hebben.

Naar mijn mening moet de basisprijs van een huis minimaal de primaire voorzieningen in eigen beheer faciliteren. €20k extra vragen om je huis "normaal" te verwarmen net zoals de rest van de wereld is bijna misdadig. What's next, een lease-constructie voor je WC-afvoer? Verplicht onderhoudscontract voor de vloerverwarming? Belachelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC

Zat er bij mij bij oplevering. Niet eens om hoeven vragen. €50 voor een factuur is waanzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

MarcoC schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:59:
[...]

Ik vind het een bedenkelijke praktijk. Alsof iemand ooit extra heeft moeten betalen voor z'n CV-ketel. Hier moet echt tegenop getreden worden, warmtevoorziening is een primaire basisbehoefte die nu uitgebuit wordt ten opzichte van kopers die vrijwel geen keus hebben.

Naar mijn mening moet de basisprijs van een huis minimaal de primaire voorzieningen in eigen beheer faciliteren. €20k extra vragen om je huis "normaal" te verwarmen net zoals de rest van de wereld is bijna misdadig. What's next, een lease-constructie voor je WC-afvoer? Verplicht onderhoudscontract voor de vloerverwarming? Belachelijk.
Ik zie het andersom. Ze verlagen de koopsom om het meer toegankelijk te maken en een breder publiek te trekken. Dan moet je wel een stukje leasen maar de mogelijk tot afkoop is er vaak wel.

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Zien jullie nut in het investeren in een WTW ventilatiesysteem als de nieuwbouwwoning wordt opgeleverd met standaard mechanische ventilatie (Type C)? Levert dat aan het eind van de rit ook wat op qua energiezuinigheid, als de woning al erg zuinig is van zichzelf (EPC <0.4)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
@kazuka lijkt me aardig ingrijpend om een type C om te bouwen naar type D. Type C zuigt alleen maar lucht weg en niet naar binnen, dat komt via de ventilatieroosters. Type D heeft een apart ventilatiekanaal om lucht in je huis te blazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Daar was ik al bang voor. Dan laten we het lekker zo ;) Wel jammer dat men tegenwoordig nog nieuwbouw oplevert met type C, had gehoopt dat type D nu toch wel de standaard zou zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SquareOne
kazuka schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:44:
Daar was ik al bang voor. Dan laten we het lekker zo ;) Wel jammer dat men tegenwoordig nog nieuwbouw oplevert met type C, had gehoopt dat type D nu toch wel de standaard zou zijn.
Type D is mooi, maar volgens mij is frisse buitenlucht niet eens zo slecht. Voor energieverbruik wel wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:38
kazuka schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:44:
Dan ga je er van uit dat er iets mis is met type C... Die discussie is hier op het forum al vaker gevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Deleon78 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:48:
[...]

Dan ga je er van uit dat er iets mis is met type C... Die discussie is hier op het forum al vaker gevoerd.
Dat niet perse maar als je dan toch bezig bent je huis zo energiezuinig mogelijk te maken, dan klinkt type D op zich wel interessant. Ook een beetje nav deze reactie van @kabeltjekabel een tijdje terug:
Reken wel op een aardige kostenpost; de WTW box a €1500, die filterbox voor €1,1k. Paar extra buizen, afvoer voor de WTW... gaat zo €3k kosten aan materiaal. Er is ook voordeel; minder energieverbruik, minder lawaai van buiten, minder tocht, etc.

Beetje jammer dat er nog steeds zoveel met type C gebouwd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@kazuka hadden ze gelijk met de bouw moeten doen, naderhand lijkt me geen doen want alle luchtkanalen worden in de vloer gestort. Krijg zelf ook type C maar was daar destijds niet scherp op dus heb niet gevraagd of type D mogelijk was.

[ Voor 11% gewijzigd door Ascension op 04-03-2021 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Ascension schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:58:
@kazuka hadden ze gelijk met de bouw moeten doen, naderhand lijkt me geen doen want alle luchtkanalen worden in de vloer gestort. Krijg zelf ook type C maar was daar destijds niet scherp op dus heb niet gevraagd of type D mogelijk was.
Ik denk niet dat dat een optie was geweest. Type D vereist veel meer werk en aanpassingen in de ruwbouw. In projectbouw is men daar meestal niet zo happig op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

siemenz schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:49:
[...]

Ik zie het andersom. Ze verlagen de koopsom om het meer toegankelijk te maken en een breder publiek te trekken. Dan moet je wel een stukje leasen maar de mogelijk tot afkoop is er vaak wel.
Voor die €130 aan huur kan je meer dan 30k aan hypotheek krijgen...
Als je een lease overeenkomst aangaat, heeft dat ook impact op je leencapaciteit. Als dit in de KAO staat, weet de bank er dus ook van. Wat betekent dat je minder kan lenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-09 18:03
Ik heb geprobeerd om inzage te krijgen in de bodembron calculatie.
Men geeft de standaard woningborg garantie op de bron. Maar we moeten hier wel 20-30 jaar mee doen 🤔
(Hoe heeft men berekend dat ik een WP van 6kw nodig heb, en een bodemlus van 170 meter)

Aannemer gaat dit denk ik niet aanleveren.

Zouden dit soort calculaties al bij de bouwvergunning ingediend moeten worden,( dan kan ik wellicht naar de gemeente om inzage te krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-09 17:08
Bij uitblijven van een reactie ontkom je er niet aan een ultimatum te stellen inclusief melden van (juridische) vervolgstappen als de deadline niet gehaald wordt. Overigens is 3 weken volgens veel aannemers ook genoeg tijd om een volledige keuken uit te zoeken, dus je zou verwachten dat het ook genoeg tijd is om te reageren ;)

[ Voor 3% gewijzigd door millerman_sf op 04-03-2021 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even over de warmwater capaciteit van een stadsverwarmingsafleverset. Er staat dat standaard 8liter per minuut is, dit geldt voor water van 60 graden. Mijn douchekop functioneert het beste met 10liter water per minuut. Maar ik douche nooit met 60 graden :+.

Weet iemand of het aantal liter per minuut omhoog gaat naar mate de gevraagde temperatuur lager wordt? Kan het gewoon zo zijn dat ik 10 liter per minuut haal met 38 graden douchen?

De klantenservice van het warmtebedrijf is totaal niet voorbereid op dit soort technische vragen, dus daar kan ik het antwoord niet vinden :(

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2021 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@Verwijderd het water wordt toch pas gemengd bij je douchekraan? Dus daar komt 60 graden vanuit de warm waterleiding en dit wordt gemengd met water uit de koude leiding. Die 10 liter per minuut lijkt me geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:53:
Nog even over de warmwater capaciteit van een stadsverwarmingsafleverset. Er staat dat standaard 8liter per minuut is, dit geldt voor water van 60 graden. Mijn douchekop functioneert het beste met 10liter water per minuut. Maar ik douche nooit met 60 graden :+.

Weet iemand of het aantal liter per minuut omhoog gaat naar mate de gevraagde temperatuur lager wordt? Kan het gewoon zo zijn dat ik 10 liter per minuut haal met 38 graden douchen?

De klantenservice van het warmtebedrijf is totaal niet voorbereid op dit soort technische vragen, dus daar kan ik het antwoord niet vinden :(
Volgens mij is dit al eens aan bod geweest wat betreft hoe dat mengen gaat, maar dan in een discussie over capaciteit boilervat van een WP. Had @GeeMoney daar niet allerlei metingen aan gedaan over mengen van water en verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Farmerwood schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:59:
[...]

Volgens mij is dit al eens aan bod geweest, maar dan in een discussie over capaciteit boilervat van een WP. Had @GeeMoney daar niet allerlei metingen aan gedaan over mengen van water en verbruik?
Maar volgens mij is die vraag helemaal niet relevant bij stadsverwarming. Dat kun je volgens mij gewoon onbeperkt blijven tappen.

Bij een warmtepomp heb je een boiler, die is na een tijdje leeg. Daar zijn allerlei berekeningen bij de verzinnen met bepaalde watertermeratuur en capaciteit van de boiler.

Edit: wat @Ascension zegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Wat een gedoe, kan niet meer zeggen dat sterkte met deze situatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ascension schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:58:
@Verwijderd het water wordt toch pas gemengd bij je douchekraan? Dus daar komt 60 graden vanuit de warm waterleiding en dit wordt gemengd met water uit de koude leiding. Die 10 liter per minuut lijkt me geen enkel probleem.
Zo lijkt het me idd te moeten gaan.

Koud komt rechtstreeks van Vitens, en warmte komt uit de WTW van de stadsverwarming. Die warmte is max 8 liter per minuut op 60 graden. Daar komt dan nog koud bij om te mengen, dus in theorie zou het makkelijk op 10+ moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 09:39
@HellBeast & @Ascension : Ik weet alleen dat ze op het dak komen en 300Wp per paneel.
@Den_S85 & @Wolly : Wij kopen het systeem, ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren als die na 5 jaar kapot zou gaan. Ze geven aan dat er 2 jaar garantie op zit, maar dit lijkt mij niet in verhouding met de duur dat zo een pomp mee zou moeten gaan (met een onderhoudscontract).

Bij het 1e gesprek voor het huis was het een tegenvaller dat er nog zoveel geld bovenop de aankoopprijs kwam, maar daar hebben we ons maar snel overheen gezet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15-09 14:14
Ik volg dit topic al geruime tijd. Veel nuttige tips en zal later ook een startpost maken. Ons bouwproject is net gestart en ze zijn nu palen aan het slaan.

Door Corona kunnen we pas nu terecht bij de tegelboer om tegels voor badkamer/wc uit te kiezen. Deze tegelboer is verplicht bij het project. Wij willen deze ruimtes graag voorzien van stucwerk/betonciré, hetgeen de tegelboer ook kan leveren. De tegelboer geeft aan dat we daarvoor wel toestemming moeten hebben van de aannemer. Echter werkt de aannemer niet mee:

"In verband met gestelde eisen vanuit Woningborg (beperkte garantie) bieden wij geen stucwerk/ betoncire in badkamer/ toilet aan bij onze projecten. In ieder geval alle wanden waar sanitair aanwezig is (wastafel, douchekraan, fontein, toilet) dienen betegeld te worden."

Het vervelende is dat we in dat geval liever voor casco gaan: we willen absoluut geen tegels in de badkamer/wc. Casco is echter niet meer mogelijk. De sluitingsdatum voor kiezen sanitair (wij kozen een vrijstaand bad, een andere toiletpot en inbouwdouche) verliep in oktober, nog voordat de tegelboer uberhaubt bekend was. Ik heb toen aangegeven dat ik dat een vreemde gang van zaken vind: ik moest akkoord geven op sanitair voordat ik de afwerking van de wanden kon kiezen. Wat nu als ik geen wandafwerking van mijn keuze kon vinden? Dan wil ik terug naar casco. Daar hoefde ik me volgens de kopersbegeleiding niet druk om te maken: "voor iedere wens is een passende oplossing".

Gaf ik akkoord op sanitair verviel de mogelijkheid op casco, gaf ik geen akkoord werd de badkamer standaard uitgevoerd en mocht ik ook geen andere wandafwerking of sanitair meer kiezen. Bij de sanitairboer hebben we onze handtekening gezet en deze geeft nu aan ons daaraan te houden. Ook bij de kopersbegeleiding lukt niks: "uitvoerder says no" is het antwoord.

We voelen ons nu een beetje 'in de tang' genomen. Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Mr. Stom schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:47:
Ik volg dit topic al geruime tijd. Veel nuttige tips en zal later ook een startpost maken. Ons bouwproject is net gestart en ze zijn nu palen aan het slaan.

Door Corona kunnen we pas nu terecht bij de tegelboer om tegels voor badkamer/wc uit te kiezen. Deze tegelboer is verplicht bij het project. Wij willen deze ruimtes graag voorzien van stucwerk/betonciré, hetgeen de tegelboer ook kan leveren. De tegelboer geeft aan dat we daarvoor wel toestemming moeten hebben van de aannemer. Echter werkt de aannemer niet mee:

"In verband met gestelde eisen vanuit Woningborg (beperkte garantie) bieden wij geen stucwerk/ betoncire in badkamer/ toilet aan bij onze projecten. In ieder geval alle wanden waar sanitair aanwezig is (wastafel, douchekraan, fontein, toilet) dienen betegeld te worden."

Het vervelende is dat we in dat geval liever voor casco gaan: we willen absoluut geen tegels in de badkamer/wc. Casco is echter niet meer mogelijk. De sluitingsdatum voor kiezen sanitair (wij kozen een vrijstaand bad, een andere toiletpot en inbouwdouche) verliep in oktober, nog voordat de tegelboer uberhaubt bekend was. Ik heb toen aangegeven dat ik dat een vreemde gang van zaken vind: ik moest akkoord geven op sanitair voordat ik de afwerking van de wanden kon kiezen. Wat nu als ik geen wandafwerking van mijn keuze kon vinden? Dan wil ik terug naar casco. Daar hoefde ik me volgens de kopersbegeleiding niet druk om te maken: "voor iedere wens is een passende oplossing".

Gaf ik akkoord op sanitair verviel de mogelijkheid op casco, gaf ik geen akkoord werd de badkamer standaard uitgevoerd en mocht ik ook geen andere wandafwerking of sanitair meer kiezen. Bij de sanitairboer hebben we onze handtekening gezet en deze geeft nu aan ons daaraan te houden. Ook bij de kopersbegeleiding lukt niks: "uitvoerder says no" is het antwoord.

We voelen ons nu een beetje 'in de tang' genomen. Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie?
Ik zou persoonlijk contact opnemen met Woningborg, daar verwijst je aannemer ook naar.

En waar heb je voor getekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Vervelend zeg, ik zou ook een duidelijk ultimatum stellen, en daarbij vooral ook aangeven wat je precies verwacht, en dit gedetailleerd beschrijven. Ook aangeven dat je graag verneemt als ze er anders over denken of het willen bevestigen. Zou meteen nogmaals de gehele voorgeschiedenis in deze brief vermelden, kun je niet goed genoeg vastleggen.

Vervolgens zou ik bellen met de kopersbegeleider, refereren aan de brief, aangeven dat je er niet op uit bent om het te laten escaleren, maar dat ze je met de huidige handelswijze geen andere keuze laten en op een nette manier laten blijken dat je er ook niet voor terugdeinst. Voor jezelf aantekeningen maken van dit gesprek, kan later handig zijn. Evt toezeggingen per mail bevestigen.

En als dat allemaal geen effect heeft dan zul je verdere stappen moeten ondernemen. Ik weet even niet wat het probleem precies is maar in dit soort trajecten moet je aantonen dat ze tig keer de mogelijkheid hebben gehad om het op te lossen. En een goed dossier helpt uiteraard enorm.

Sterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yolo2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-09 23:08

Vervelend voor je. Als je er echt helemaal niet uitkomt kan je er nog altijd voor kiezen de goedkoopste tegel te nemen. Dan stuc je over de tegel heen, dan krijg je waarschijnlijk iets terug, omdat je niet de tegel kiest van het project maar een standaard tegel. Of je laat de garantie vervallen voor die ruimtes maar dat zou ik persoonlijk niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Woningborg wil inderdaad ‘waterdichte’ sanitaire ruimtes. Daar liepen wij ook tegen aan.

Betoncire over tegels kost €15/m2. Ik zou gewoon met de goedkoopste tegel laten betegelen en dan na oplevering eroverheen laten smeren.

[ Voor 3% gewijzigd door JackBol op 04-03-2021 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

JackBol schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:01:
[...]

Woningborg wil inderdaad ‘waterdichte’ sanitaire ruimtes. Daar liepen wij ook tegen aan.

Betoncire over tegels kost €15/m2. Ik zou gewoon met de goedkoopste tegel laten betegelen en dan na oplevering eroverheen laten smeren.
Wil je je adres delen waar ze betoncire aanbrengen voor die prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumisti
  • Laatst online: 28-08-2024
Hoi allemaal,

Wij hebben een keuken uitgezocht en gaan om de hoge kastenwand met nis een koof bouwen. Hierin willen we graag led spotjes plaatsen. Wat is het handigste, aansluiten op een lichtpunt of wcd? Wij kunnen het nu nog toevoegen aan onze meerwerk lijst. Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01:37
Nog maar eens een vraag over stucen, ik kon het hier niet vinden in vorige posts. Vandaag zei een stukadoor aan de telefoon dat het niet verstandig is om onze plafonds meteen strak te stucen omdat het 'huis nog kan gaan zakken'. Hij adviseerde dus voor het plafond een dunne pleisterlaag(nadat aandringen van mijn kant dat ik ondanks het risico op scheuren per se een gestuct plafond wil).

Volgens hem betekende die dunne laag dat de stucadoor 'de plafonds dan alleen gelijk maakt en de V-naden dichtsmeert'. Dan is er dus nog géén strakgestuct plafond met een dikke laag gips vanaf dag 1, dat zou echt over een paar jaar pas moeten.

Staat er ijskoud 'Gladpleisteren van plafonds sausklaar' à €22/m2 op de offerte. Ik vind het eigenlijk maar een raar verhaal. Hebben jullie dit wel eens gehoord van stucadoors of is het gewoon kul? Ik heb er nergens iets over gelezen dat het beter is om eerst een dunne laag aan te brengen en dan 3 jaar later alles strak te laten stucen. Wat ik wel lees, is dat mensen vaak het risico nemen om alles meteen te stucen (mét dikke laag). Wie moet ik geloven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T3mujin
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-08 06:34
896gerard schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 02:16:
Staat er ijskoud 'Gladpleisteren van plafonds sausklaar' à €22/m2 op de offerte. Ik vind het eigenlijk maar een raar verhaal. Hebben jullie dit wel eens gehoord van stucadoors of is het gewoon kul? Ik heb er nergens iets over gelezen dat het beter is om eerst een dunne laag aan te brengen en dan 3 jaar later alles strak te laten stucen. Wat ik wel lees, is dat mensen vaak het risico nemen om alles meteen te stucen (mét dikke laag). Wie moet ik geloven?
Lijkt inderdaad een beetje vreemd. Ik heb een offerte van een (gerenommeerde) stucadoor voor €13 per m2 sausklaar voor het plafond (plus €10 voor latexspuiten). Dat is ook met dichtzetten van de V-naden. Hij geeft eerlijk aan dat er uiteraard scheurvorming kan optreden, maar dat de scheuren bij glad stucwerk ook eenvoudig te repareren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T3mujin
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-08 06:34
Bij onze afbouwopties staat deze nog voor de tuin:
Zand in gehele tuin
In plaats van dat de afgegraven grond terug in je tuin wordt aangebracht, wordt de gehele tuin over een diepte van ca. 20 cm voorzien van zand.
Nu is de tuin nog even een ondergeschoven kindje bij ons (we hebben er budget voor gereserveerd maar nog geen gedetailleerd plan), dus ik heb werkelijk geen idee of dit aan te raden is. Heeft iemand advies misschien?

De kosten zijn 20€/m2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raegin
  • Laatst online: 14-09 12:34
T3mujin schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 05:29:

[...]

Nu is de tuin nog even een ondergeschoven kindje bij ons (we hebben er budget voor gereserveerd maar nog geen gedetailleerd plan), dus ik heb werkelijk geen idee of dit aan te raden is. Heeft iemand advies misschien?

De kosten zijn 20€/m2.
Of het aan te raden is ben ik ook benieuwd naar. Wij willen alleen betegelen op het terras en achteraan bij de schuur. Ik vraag mij af of zand waar beplanting moet komen dan wel zo handig is.

Een aantal buren heeft afspraken met een grondwerker waar ik bij kan aanhaken. Dit gaat om het achteraf afgraven van 20cm en vervangen met zand. Dat ligt rond de 11 euro per m2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:57
Farmerwood schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:59:
[...]

Volgens mij is dit al eens aan bod geweest wat betreft hoe dat mengen gaat, maar dan in een discussie over capaciteit boilervat van een WP. Had @GeeMoney daar niet allerlei metingen aan gedaan over mengen van water en verbruik?
Dat ging inderdaad over een warmtepomp en steekt iets anders in elkaar :).

@Verwijderd heb je een bad in je badkamer of twee badkamers toevallig?
Dan zou ik hem zeker laten upgraden. Bij de meeste warmtenetten is de eerste upgrade namelijk relatief goedkoop en vereist vaak geen extra maandelijkse kosten maar alleen een initieel bedrag om het om te laten zetten.
(Bijvoorbeeld van 8 naar 10 liter per minuut kost je eenmalig 500,-) .
Achteraf alsnog om laten zetten is vaak vele malen duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:37
Raegin schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 05:49:
[...]

Of het aan te raden is ben ik ook benieuwd naar. Wij willen alleen betegelen op het terras en achteraan bij de schuur. Ik vraag mij af of zand waar beplanting moet komen dan wel zo handig is.

Een aantal buren heeft afspraken met een grondwerker waar ik bij kan aanhaken. Dit gaat om het achteraf afgraven van 20cm en vervangen met zand. Dat ligt rond de 11 euro per m2.
Overal zand lijkt me niet handig, tenzij je een duinlandschap wil :P
Ik zou gewoon alleen zand laten leggen op plekken waar je wil betegelen en de rest 30-50cm omploegen. Of als er heel veel rotzooi inzit misschien zelfs afgraven. Dat moet je dan ook weer afvoeren en dat is tegenwoordig behoorlijk duur heb ik wel eens begrepen.

We hebben binnenkort een afspraak met een hovenier, kijken wat die zegt :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
T3mujin schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 05:29:
[...]

De kosten zijn 20€/m2.
Wij hebben na de oplevering samen met de buren voor 14.75 m2 alles 25 cm laten afgraven (massieve kleigrond).
Voor dat bedrag konden we zelf aangeven wat overal terug gestort moest worden. Tuinaarde, zand of puin granulaat (voor de oprit).

Je wilt echt niet alleen maar zand, want dan kun je zelf nog een keer aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Lumisti schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 23:42:
Hoi allemaal,

Wij hebben een keuken uitgezocht en gaan om de hoge kastenwand met nis een koof bouwen. Hierin willen we graag led spotjes plaatsen. Wat is het handigste, aansluiten op een lichtpunt of wcd? Wij kunnen het nu nog toevoegen aan onze meerwerk lijst. Dankjewel!
Sorry, maar de tegenvraag is te makkelijk gesteld. Wat lijkt je zelf het handigst? Ik zou ze aansluiten op een wcd en dan smart maken maar dat kan ook met een lichtpunt en een Shelly1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Farmerwood schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 06:31:
[...]

Wij hebben na de oplevering samen met de buren voor 14.75 m2 alles 25 cm laten afgraven (massieve kleigrond).
Voor dat bedrag konden we zelf aangeven wat overal terug gestort moest worden. Tuinaarde, zand of puin granulaat (voor de oprit).

Je wilt echt niet alleen maar zand, want dan kun je zelf nog een keer aan de slag.
Dat adresje mag je wel even DM'en :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raegin
  • Laatst online: 14-09 12:34
Farmerwood schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 06:31:
[...]

Ik ga ook maar eens informeren bij de grondwerker of een combinatie mogelijk is.
Toch reageerden de meeste buren verrast toen ik zei dat ik meer aarde dan zand zou willen. De trend blijkt toch te zijn dat men zijn achtertuin volgooit met tegels en er een paar plantenbakken op zet. ;( :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Raegin schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 07:37:
[...]
Toch reageerden de meeste buren verrast toen ik zei dat ik meer aarde dan zand zou willen. De trend blijkt toch te zijn dat men zijn achtertuin volgooit met tegels en er een paar plantenbakken op zet. ;( :F
Dit soort trends zijn vaak regio gebonden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Members only:
Raegin schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 07:37:
[...]

De trend blijkt toch te zijn dat men zijn achtertuin volgooit met tegels
Er moet natuurlijk wel ruimte zijn om die INTEX van 7x7 neer te zetten van de zomer ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2021 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiCk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:00
Goedemorgen. Heb een aan nieuwbouw gerelateerde hypotheek vraag.

Gisteren gesprek gehad met h-adviseur, vandaag gesprek verkoopgesprek. Optie op een nieuwbouwwoning.
Nu bankspaarhypotheek die zo'n 3/5 is van de potentiele toekomstige hypotheek. Meenemen van de bankspaarhypotheek omdat hier veel geld al in zit en de rente nog prima is lijkt een optie.

Nu zei de h-adviseur dat meenemen dus zeker een optie is. Hij zei dat met het ingaan van de NIEUWE hypotheek (nieuwbouw) je voor het 3/5-deel dan een aflossingsvrijehypotheek kan krijgen en voor 2/5 een nieuwe (annuïteiten/lineair) vorm (want: verplicht natuurlijk).

Op het moment van oplevering huis stopt de verpanding van het oude huis, gaat over op het nieuwe en vanaf dan start dan ook de verdere aflossing op de nieuwbouw (en doei oude verpanding van het huis).

Klopt dit? Is het dan mogelijk om gedurende de bouw - naast hypotheek voor oude woning - 3/5 aflossingsvrij te hebben? Dit zal dan met een maximum zijn van XX maanden nadat oude huis is verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55
896gerard schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 02:16:
Nog maar eens een vraag over stucen, ik kon het hier niet vinden in vorige posts. Vandaag zei een stukadoor aan de telefoon dat het niet verstandig is om onze plafonds meteen strak te stucen omdat het 'huis nog kan gaan zakken'. Hij adviseerde dus voor het plafond een dunne pleisterlaag(nadat aandringen van mijn kant dat ik ondanks het risico op scheuren per se een gestuct plafond wil).

Volgens hem betekende die dunne laag dat de stucadoor 'de plafonds dan alleen gelijk maakt en de V-naden dichtsmeert'. Dan is er dus nog géén strakgestuct plafond met een dikke laag gips vanaf dag 1, dat zou echt over een paar jaar pas moeten.

Wij willen ook een glad plafond. De enige optie die mijn bouwer aangeeft is iets verlagen en dat stuccen. Voor 72m2 moet dat dan 8000,- kosten. :| Ze willen absoluut niet alleen maar stuccen, zelfs niet met de werkwijze die jij beschrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Stealth2000 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 08:32:
[...]

Wij willen ook een glad plafond. De enige optie die mijn bouwer aangeeft is iets verlagen en dat stuccen. Voor 72m2 moet dat dan 8000,- kosten. :| Ze willen absoluut niet alleen maar stuccen, zelfs niet met de werkwijze die jij beschrijft.
Dan laat je toch een stukadoor komen ná oplevering?

Stucplaatjes kosten je €190 ex btw voor je hele ruimte. 22x50 kost je €0.50 de meter, 44x69 eurootje de meter. Doosje gips schroeven, band en slag pluggen voor €100… ga eens heel hoog zitten en zeg dat je €1000 materiaal kwijt bent (wat je niet red) en 3 dagen werk. Zou je het laten doen ben je zo’n €1200 aan arbeid kwijt. Alle prijzen zijn ex btw

[ Voor 30% gewijzigd door Toppe op 05-03-2021 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01:37
T3mujin schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 05:24:
[...]

Lijkt inderdaad een beetje vreemd. Ik heb een offerte van een (gerenommeerde) stucadoor voor €13 per m2 sausklaar voor het plafond (plus €10 voor latexspuiten). Dat is ook met dichtzetten van de V-naden. Hij geeft eerlijk aan dat er uiteraard scheurvorming kan optreden, maar dat de scheuren bij glad stucwerk ook eenvoudig te repareren zijn.
Heb je een DM gestuurd voor de stucadoor, ben benieuwd. Natuurlijk is altijd alles te duur, we klagen graag, maar op de offertes die wij kregen stonden wel erg hoge bedragen. €18/m2 voor alleen sausklaar stucen vind ik prijzig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-09 14:07

Mad-Matt

TheDoctor#2181

896gerard schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:08:
[...]

Heb je een DM gestuurd voor de stucadoor, ben benieuwd. Natuurlijk is altijd alles te duur, we klagen graag, maar op de offertes die wij kregen stonden wel erg hoge bedragen. €18/m2 voor alleen sausklaar stucen vind ik prijzig.
18/m2 is op het moment geen wereld hoge prijs hoor. Ik heb al meerdere offertes van 25/m2 voorbij zien komen.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:42
Toppe schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 08:51:
[...]

Stucplaatjes kosten je €190 ex btw voor je hele ruimte. 22x50 kost je €0.50 de meter, 44x69 eurootje de meter. Doosje gips schroeven, band en slag pluggen voor €100… ga eens heel hoog zitten en zeg dat je €1000 materiaal kwijt bent (wat je niet red) en 3 dagen werk. Zou je het laten doen ben je zo’n €1200 aan arbeid kwijt. Alle prijzen zijn ex btw
Is natuurlijk niet ideaal vanwege droogtijd, maar als het prijsverschil zo groot is dan moet je haast wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
RiCk schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 08:16:
Goedemorgen. Heb een aan nieuwbouw gerelateerde hypotheek vraag.

Gisteren gesprek gehad met h-adviseur, vandaag gesprek verkoopgesprek. Optie op een nieuwbouwwoning.
Nu bankspaarhypotheek die zo'n 3/5 is van de potentiele toekomstige hypotheek. Meenemen van de bankspaarhypotheek omdat hier veel geld al in zit en de rente nog prima is lijkt een optie.

Nu zei de h-adviseur dat meenemen dus zeker een optie is. Hij zei dat met het ingaan van de NIEUWE hypotheek (nieuwbouw) je voor het 3/5-deel dan een aflossingsvrijehypotheek kan krijgen en voor 2/5 een nieuwe (annuïteiten/lineair) vorm (want: verplicht natuurlijk).

Op het moment van oplevering huis stopt de verpanding van het oude huis, gaat over op het nieuwe en vanaf dan start dan ook de verdere aflossing op de nieuwbouw (en doei oude verpanding van het huis).

Klopt dit? Is het dan mogelijk om gedurende de bouw - naast hypotheek voor oude woning - 3/5 aflossingsvrij te hebben? Dit zal dan met een maximum zijn van XX maanden nadat oude huis is verkocht.
Weet niet precies of dit het gewenste antwoord is. Wij hebben 2 bankspaarhypotheken op de oude woning, die gaan beide mee. De nieuwe hypotheek loopt ook al, daar staan ze ook in als zijnde bankspaarhypotheek. Op papier heb ik nu dus 4 bankspaarhypotheken, maar dat is niet zo natuurlijk. Bij 2 vd 4 betaal ik alleen rente, dus eigenlijk aflossingsvrij. Denk dat dit is wat je bedoelt.

Succes in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55
Toppe schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 08:51:
[...]

Ja, dat is zeker iets wat we nu overwegen na het horen van de prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Laatst online: 15-09 14:14
Yolo2 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:53:
[...]

Vervelend voor je. Als je er echt helemaal niet uitkomt kan je er nog altijd voor kiezen de goedkoopste tegel te nemen. Dan stuc je over de tegel heen, dan krijg je waarschijnlijk iets terug, omdat je niet de tegel kiest van het project maar een standaard tegel. Of je laat de garantie vervallen voor die ruimtes maar dat zou ik persoonlijk niet doen.
JackBol schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:01:
[...]

Toppe schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 19:17:
[...]

Ik zou persoonlijk contact opnemen met Woningborg, daar verwijst je aannemer ook naar.

En waar heb je voor getekend?
Dank voor de snelle reacties! Goed idee om gewoon de standaard tegel te laten aanbrengen en te laten stucen. Ik heb vanmorgen even geïnformeerd bij een stucadoor de bevestigd dat dit mogelijk is (15 euro p/m2 was wel érg ambitieus).

Toch gaan we het hier niet zomaar bij laten zitten. Bovenstaande is een oplossing voor ons, maar ik blijf het een rare gang van zaken vinden. We klimmen nog eens, inmiddels een stuk formeler, in de pen en willen de aannemer laten weten dat dit niet normaal is. Er zijn meerdere kopers bekend die hier in de val lopen. De tegelboer weet ook dat kopers vastzitten aan hem zodra ze iets van sanitair hebben uitgezocht bij de sanitairwinkel: daar heeft hij zijn prijzen op aangepast. De goedkoopste tegel die hij aanbied buiten de standaarduitvoering kost, excl. leggen, 60eu p/m2... Kies je dat niet? Dan wordt je hele badkamer in de standaard tegel uitgevoerd, casco kan niet meer en je zit gevangen.

Mijn ouders zijn ook bij de tegelboer langsgegaan om te informeren naar prijzen voor tegelwerk als zij hun badkamer willen verbouwen, om zodoende te vergelijken of daar significante verschillen in zitten. De tegel die ons voor 60 eu p/m2 wordt gerekend kost hen 19,95 euro.

We wisten van projectbouw dat je duurder uit bent en vast zit aan de aangesloten leveranciers, maar deze praktijk hadden we absoluut niet voorzien. We voelen ons opgelicht.
Pagina: 1 ... 165 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2