Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 164 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.254 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Blik1984 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:57:
[...]

Welke locatie? Ben met name benieuwd waar dit plaatsvindt
Naarden project Buyten de Veste

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
siemenz schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:07:
[...]

Naarden project Buyten de Veste
En hoeveel % heb je overboden?

(Wil graag goed voorbereid zijn, inschrijving is komende donderdag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Blik1984 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:38:
[...]

Ik zelf had 5.000 EUR overboden op een woning van 300.000 EUR. Achteraf hoorde ik dat ik mijn voorkeurswoning toegewezen had gekregen omdat ik de enige was die overbood (altijd maar de vraag of dat ook echt zo is). Dit was voor een appartement in Veghel.

[ Voor 4% gewijzigd door kazuka op 01-03-2021 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batone
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-02-2023
Goedemiddag allemaal,

een dag of 10 geleden hebben wij dus een gesprek gehad met de electricien en loodgieter. we hebben onze wensen aangegeven en afgelopen vrijdag hebben wwe de offertes binnen gehad.
Gelukkig zaten we op de bank toen we de prijzen zagen anders waren we spontaan omgevallen!

Wij zijn absoluut geen experts op het gebied van nieuwbouwwoningen en de daarbij horende opties/mogeijkheden en prijzen.  Natuurlijk hebben we in de blind echt álle wensen doorgeggeven, maar 23k aan elektra  lijkt ons wel erg duur.
Zelf denken we dat het plaatsen van loze leidingen inc trekken van utp/cai en afmonteren a  €600 per stuk (9 stuks)  goedkoper kan door alleen de loze leidingen te laten trekken. (€205)
We twijfelen over de voorbereiding voor een evt elektrisch voertuig tzt a €1698
Mijn wens voor orientatieverliching op de overlopen laat ik zitten (€398), ik had ondertussen al de Busch Jaeger steplight ontdekt, stopcontact met een geintegreerde led die naar beneden schijnt.

Ik moet nog even vragen of, zoals hier meerdere keren heb gelezen, de meterkast voorzien is van 3x 25a of iets anders. Oa beter voor het vastrecht als ik het me goed herinner.

Van 23k hebben we ondertussen 13k kunnen maken.

ik ga proberen screenshots van de optielijst bij te voegen en de elektra tekening zodat duidelijk wordt wat we allemaal willen (wilden).  Ik hoop heel erg  op advies op/aanmerkingen van jullie ervaringsdeskundige Tweakers.
Wat jullie echt zouden laten doen en wat echt niet.We moeten uiterlijk vanavond uitsluitsel geven, zodat we morgen een definitieve lijst hebben. (Strak bouwschema)

verder qua loodgieterwerk; we hebben standaard een 200L lucht/water warmtepomp. we hebben aangegeven deze te willen vergroten naar 300L (optielijst)  gezien de gezinsamenstelling van 5.
onze tienerdochters gaan slapen op de zolder, de pomp staat beneden in de berging zodoende adviseert de loodgieter een extra ‘hotfill boiler’ op de zolder om daarmee de wachttijd van warm water te verkorten.
de boiler die hij offreert kost €3100,- en wordt de warmtepomp boiler in de berging  vergroot van 200 naar 380 L a €1742,-

Tijdens het gesprek had de loodgieter het over een extra boiler op zolder van 100 of 150 L. Nou staat er in de offerte niet hoe groot die hot fill  boiler wordt, alleen de prijs.
wat vinden jullie? 380L beneden en 100L klinkt goed, maar lijkt teveel?
Groet,
Baton

Edit
Foto’s lukken nog niet via ipad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Blik1984 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:38:
[...]

rond de 3% overboden en niet (eens) mijn 1e keus gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• batone
Teveel informatie

[ Voor 98% gewijzigd door batone op 03-03-2021 23:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
batone schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:12:
Goedemiddag allemaal,

een dag of 10 geleden hebben wij dus een gesprek gehad met de electricien en loodgieter. we hebben onze wensen aangegeven en afgelopen vrijdag hebben wwe de offertes binnen gehad.
Gelukkig zaten we op de bank toen we de prijzen zagen anders waren we spontaan omgevallen!

Wij zijn absoluut geen experts op het gebied van nieuwbouwwoningen en de daarbij horende opties/mogeijkheden en prijzen.  Natuurlijk hebben we in de blind echt álle wensen doorgeggeven, maar 23k aan elektra  lijkt ons wel erg duur.
Zelf denken we dat het plaatsen van loze leidingen inc trekken van utp/cai en afmonteren a  €600 per stuk (9 stuks)  goedkoper kan door alleen de loze leidingen te laten trekken. (€205)
Mijn wens voor orientatieverliching op de overlopen laat ik zitten (€398), ik had ondertussen al de Busch Jaeger steplight ontdekt, stopcontact met een geintegreerde led die naar beneden schijnt.

Ik moet nog even vragen of, zoals hier meerdere keren heb gelezen, de meterkast voorzien is van 3x 25a of iets anders. Oa beter voor het vastrecht als ik het me goed herinner.

ik ga proberen screenshots van de optielijst bij te voegen en de elektra tekening zodat duidelijk wordt wat we allemaal willen (wilden).  Ik hoop heel erg  op advies op/aanmerkingen van jullie ervaringsdeskundige Tweakers.
Wat jullie echt zouden laten doen en wat echt niet.We moeten uiterlijk vanavond uitsluitsel geven, zodat we morgen een definitieve lijst hebben. (Strak bouwschema)

verder qua loodgieterwerk; we hebben standaard een 200L lucht/water warmtepomp. we hebben aangegeven deze te willen vergroten naar 300L (optielijst)  gezien de gezinsamenstelling van 5.
onze tienerdochters gaan slapen op de zolder, de pomp staat beneden in de berging zodoende adviseert de loodgieter een extra ‘hotfill boiler’ op de zolder om daarmee de wachttijd van warm water te verkorten.
de boiler die hij offreert kost €3100,- en wordt de warmtepomp boiler in de berging  vergroot van 200 naar 380 L a €1742,-

Tijdens het gesprek had de loodgieter het over een extra boiler op zolder van 100 of 150 L. Nou staat er in de offerte niet hoe groot die hot fill  boiler wordt, alleen de prijs.
Groet,
Baton

Edit
Afhankelijk van hoe handig je zelf bent, je kennissen hebt die een handje kunnen helpen of na oplevering een elektricien wil inschakelen kan je nog wel een aantal opties schrappen. Bespaar niet op zaken die achteraf moeilijk te verwezenlijken zijn zoals loze leidingen. Op bijvoorbeeld afmonteren kan je een hoop kosten besparen om dit na oplevering zelf te doen c.q. laten doen.

Wat krijg je precies voor optie O0.1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Blik1984 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:20:
[...]

Overbieden? Waar heb jij gekocht?
In de Randstad, Drechtsteden om nog iets preciezer te zijn. Het verbaasde mij ook dat die mogelijkheid tot overbieden op het inschrijfformulier stond. Ik ben blij dat ik het niet heb gedaan, want dan had ik altijd gedacht dat ik mijn eerste keuze gekregen zou hebben door dat extra geld, terwijl ik nu ook de woning heb waar mijn voorkeur naar uitging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand een idee of er regels/normen zijn voor de diameter van waterleidingen bij nieuwbouw? Ik wil achteraf de stadsverwarmings capaciteit verhogen en bij het warmtenet staat het volgende:

Een vergroting naar 10 liter water per minuut is bijvoorbeeld wel nodig als u een stortdouche of meerdere (meer dan 2) tappunten tegelijkertijd warm water nodig heeft. Uw leidingwerk moet dan wel minimaal 16 mm voor warm water en 20 mm voor koud water zijn.

@Farmerwood Weet jij wat Reinbouw zo opgeleverd heeft bij jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 06-09 03:43

knip

Even los van de rest van je verhaal (daar kan ik niet inhoudelijk op reageren buiten dat het mij veel geld lijkt), een 300L warmtepomp zou ik sowieso nemen. Wij hebben nu een 150L exemplaar en met 2 man is dat net genoeg. Als de een een bad vol laat lopen en de ander vervolgens gaat douchen is het water al niet meer heel warm (nog net warm genoeg om lekker te kunnen douchen).

Onze vorige buren (2 volwassenen 2 tieners) hadden niet genoeg aan die 150L, als iedereen na elkaar ging douchen stond nummer 3 onder een half warme douche en nummer 4 onder een koude. Mede daarom zijn ze vertrokken :9

Die hotfill boiler op zolder om de wachttijd te verkorten vind ik persoonlijk een beetje onzin, ja ik moet nu even wachten op mijn warme water maar niet zo lang dat het storend is. In de keuken is er binnen 10 seconden warm water (daar gaat een extra boiler op zolder niets aan veranderen) en in de badkamer een seconde of 20-30. (wij hebben een bodemwarmtepomp ook onder de trap staan). Die 20 seconden overleef je wel op een douche van een paar minuten.

[ Voor 4% gewijzigd door Aomi op 01-03-2021 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batone
RadiQal schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:25:
[...]

Afhankelijk van hoe handig je zelf bent, je kennissen hebt die een handje kunnen helpen of na oplevering een elektricien wil inschakelen kan je nog wel een aantal opties schrappen. Bespaar niet op zaken die achteraf moeilijk te verwezenlijken zijn zoals loze leidingen. Op bijvoorbeeld afmonteren kan je een hoop kosten besparen om dit na oplevering zelf te doen c.q. laten doen.

Wat krijg je precies voor optie O0.1?
Ik zou het eigenlijk niet weten, ik zou denken kant en klaar zodat alleen de wandlader nog aangesloten moet worden

Alle loze leidingen laat ik inderdaad wel doen, hulp met het trekken van alle kabels komt wel goed
Ook de inbouw stopcontacten lijkt me verstandig om direct te laten plaatsen gezien het freeswerk etc. Ik kom liever niet meer ‘in de muren’ zeg maar na oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batone
Aomi schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:36:
[...]

Even los van de rest van je verhaal (daar kan ik niet inhoudelijk op reageren buiten dat het mij veel geld lijkt), een 300L warmtepomp zou ik sowieso nemen. Wij hebben nu een 150L exemplaar en met 2 man is dat net genoeg. Als de een een bad vol laat lopen en de ander vervolgens gaat douchen is het water al niet meer heel warm (nog net warm genoeg om lekker te kunnen douchen).

Onze vorige buren (2 volwassenen 2 tieners) hadden niet genoeg aan die 150L, als iedereen na elkaar ging douchen stond nummer 3 onder een half warme douche en nummer 4 onder een koude. Mede daarom zijn ze vertrokken :9

Die hotfill boiler op zolder om de wachttijd te verkorten vind ik persoonlijk een beetje onzin, ja ik moet nu even wachten op mijn warme water maar niet zo lang dat het storend is. In de keuken is er binnen 10 seconden warm water (daar gaat een extra boiler op zolder niets aan veranderen) en in de badkamer een seconde of 20-30. (wij hebben een bodemwarmtepomp ook onder de trap staan). Die 20 seconden overleef je wel op een douche van een paar minuten.
Dit is nuttige informatie! Dank je!
Precies wat jij zegt vind ik ook, maar leg dat maar eens uit aan 2 jonge dames.
Die loodgieter heeft natuurlijk mooi verkooppraatje met ja als je 2min moet wachten op warm water...

Ik heb net de aannemer gebeld met de vraag hoeveel liter die hotfill is. ik wacht op zijn reactie.

Een middenweg voor mij zou zijn een minder grote hotfill voor een stuk minder kosten! (Er vanuitgaande dat de boiler in de offerte 100/150L is.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:34:
Durf zo uit mijn hoofd niet te zeggen wat de diameter van de waterleidingen is. Dat zou ik even voor je op moeten meten. Wij hebben voor (zo uit het hoofd) 325 euro de optie genomen om van CW4 naar CW5 te upgraden. Geen idee of dat ook gevolgen heeft gehad voor de gebruikte diameter van de leidingen...

Kan het woensdag pas voor je nameten. Vandaag zijn alle vloeren geëgaliseerd en dat moet 24h drogen. En morgen mag ik weer eens een dagje naar kantoor. (Dat je daar ooit nog eens gelukkig van zou worden... :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:37
Wanne-B88 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:14:
Dan ben ik wel benieuwd hoe het bieden op een nieuwbouwproject werkt. Brengt de geïnteresserde dan een bod uit op de VON? En kijken ze dan puur naar de bieding, of ook naar de 'randzaken' (financieringsverklaring, wens voor dure opties, etc)?
Het project waar ik op ingeschreven had vroegen ze voor het inschrijven enkel een verklaring van een financieel adviseur. Een verklaring van de hypotheekadviseur met proefberekening was voldoende. En een paar weken later hebben ze dmv een loting de gelukkige gekozen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
batone schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:41:
[...]
Ik zou het eigenlijk niet weten, ik zou denken kant en klaar zodat alleen de wandlader nog aangesloten moet worden

[...]

Ook de inbouw stopcontacten lijkt me verstandig om direct te laten plaatsen gezien het freeswerk etc. Ik kom liever niet meer ‘in de muren’ zeg maar na oplevering.
Wat mij een hoop geld bespaard heeft is om op veel plekken een lege inbouwdoos in een bestaand raamwerk op te nemen. Bv in de slaapkamer een enkele WCD met een inbouwdoos met blindplaat ernaast. Kostte me iets van 25 euro per doos. Heb net de WCD's met ingebouwde USB binnen voor 30 euro per stuk die ik er nu makkelijk zelf in kan plaatsen. Reinbouw vroeg 255 euro voor een USB wcd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batone
Farmerwood schreef op maandag 1 maart 2021 @ 17:07:
[...]

Wat mij een hoop geld bespaard heeft is om op veel plekken een lege inbouwdoos in een bestaand raamwerk op te nemen. Bv in de slaapkamer een enkele WCD met een inbouwdoos met blindplaat ernaast. Kostte me iets van 25 euro per doos. Heb net de WCD's met ingebouwde USB binnen voor 30 euro per stuk die ik er nu makkelijk zelf in kan plaatsen. Reinbouw vroeg 255 euro voor een USB wcd...
Goede tip! Ook die neem ik mee, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:23
[...]

Had ik dit maar eerder geweten :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:19

Toppe

Oké ✅

Verwijderd schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:34:
Iemand een idee of er regels/normen zijn voor de diameter van waterleidingen bij nieuwbouw? Ik wil achteraf de stadsverwarmings capaciteit verhogen en bij het warmtenet staat het volgende:

Een vergroting naar 10 liter water per minuut is bijvoorbeeld wel nodig als u een stortdouche of meerdere (meer dan 2) tappunten tegelijkertijd warm water nodig heeft. Uw leidingwerk moet dan wel minimaal 16 mm voor warm water en 20 mm voor koud water zijn.

De informatie is vrij summier. Willen ze 20mm koud en 16mm warm naar je douche kraan hebben? Standaard is alles gewoon 16mm namelijk. Twee invoer diktes naar één muurplaat is ook zeker niet gebruikelijk.

Als ze bedoelen dat ze een hoofdkoudwaterleiding van 20mm willen dan zou dat normaal gesproken geen probleem moeten zijn. Bij ons is het 25mm.

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 01-03-2021 18:57 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:27
Takkeding schreef op maandag 1 maart 2021 @ 17:06:
[...]

Het project waar ik op ingeschreven had vroegen ze voor het inschrijven enkel een verklaring van een financieel adviseur. Een verklaring van de hypotheekadviseur met proefberekening was voldoende. En een paar weken later hebben ze dmv een loting de gelukkige gekozen.
Wij hebben bij het inschrijven vrijwel niks verstuurd, omdat we toen dachten dat we er toch niet voor wilde gaan. Maar toen kwamen we als 1e uit de hoge hoed. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Toppe schreef op maandag 1 maart 2021 @ 18:53:
[...]

De informatie is vrij summier. Willen ze 20mm koud en 16mm warm naar je douche kraan hebben? Standaard is alles gewoon 16mm namelijk. Twee invoer diktes naar één muurplaat is ook zeker niet gebruikelijk.

Als ze bedoelen dat ze een hoofdkoudwaterleiding van 20mm willen dan zou dat normaal gesproken geen probleem moeten zijn. Bij ons is het 25mm.
Als alles standaard 16 is, is het prima denk ik. Ik ga er vanuit dat ze idd geen 20mm koud en 16mm warm naar een mengkraan voeren. Lijkt me ook vreemd. Dus dat zal dan wel 20mm koudwater aanvoer naar de stadsverwarmingsunit zijn oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
[...]

Dus ook zonder de elektriciteitsdraden? En die trek je er later zelf doorheen en sluit je aan op de zelf gekochte WCD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Verwijderd schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:14:
[...]

Als alles standaard 16 is, is het prima denk ik. Ik ga er vanuit dat ze idd geen 20mm koud en 16mm warm naar een mengkraan voeren. Lijkt me ook vreemd. Dus dat zal dan wel 20mm koudwater aanvoer naar de stadsverwarmingsunit zijn oid.
Kan ook 15mm zijn als het ouderwets koper is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Onze leidingen zijn zwaarder geworden omdat we van cw5 naar cw6 zijn gegaan, geen idee wat de diameter wordt overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Scuderia110 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:34:
Onze leidingen zijn zwaarder geworden omdat we van cw5 naar cw6 zijn gegaan, geen idee wat de diameter wordt overigens.
Dat zal dan de aanvoer zijn, in je huis is alles standaard 16mm (of 15mm ouderwets kopee)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Wij hebben alleen maar loze leidingen, geen kabel, geen utp, dat gaat allemaal achteraf. Wel 19mm loze leidingen, geen flex, kan er dus 2 kabels doorheen doen. Totaal overigens ruim 30 loze leidingen genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:30
Blik1984 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:29:
[...]

Dus ook zonder de elektriciteitsdraden? En die trek je er later zelf doorheen en sluit je aan op de zelf gekochte WCD?
Klopt. Zeker als je apparaten op een eigen groep wilt(/moet) zoals een wasmachine of droger, kan je flink geld besparen.
In ons project was een wandcontactdoos op eigen groep 380€. Loze leiding 130€.
Groep voor de meterkast koop je voor nog geen twee tientjes. VD-draad kost ook niet veel als je grote hoeveelheden afneemt.

Zelf 8 loze leidingen genomen voor aansluiting op eigen groep na oplevering. Heeft ons 2.000€ bespaart excl materiaal wat ik zelf moet aanschaffen (gok op een euro of 200).

UTP zelfde verhaal. Loze leiding wederom 130€. Inclusief UTP €285.
Zelf trekken is een dagje prutsen, bespaar je wel hoop geld mee.

[ Voor 21% gewijzigd door Source90 op 01-03-2021 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batone
Scuderia110 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:36:
[...]

Wij hebben alleen maar loze leidingen, geen kabel, geen utp, dat gaat allemaal achteraf. Wel 19mm loze leidingen, geen flex, kan er dus 2 kabels doorheen doen. Totaal overigens ruim 30 loze leidingen genomen.
Ik heb gevraagd naar loze leidingen, niet flex van 19mm.. ik ben benieuwd. Mochten ze wel flex gebruiken, kunnje niet flex eisen? En kan het toch echt niet is het dan erg lastig om er utp en coax samen doorheen te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batone
Scuderia110 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:34:
Ga ik ook vragen, een goede waterdruk kan mij veel ergernis besparen weet ik van mijn huidige woning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
batone schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:43:
[...]

Ik heb gevraagd naar loze leidingen, niet flex van 19mm.. ik ben benieuwd. Mochten ze wel flex gebruiken, kunnje niet flex eisen? En kan het toch echt niet is het dan erg lastig om er utp en coax samen doorheen te krijgen?
Volgens mij kun je het vergeten om coax+utp door een flexbuis te krijgen, maar ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, dus iemand anders kan dit wellicht bevestigen (of ontkrachten). Je kunt niks eisen vrees ik, onze elektricien heeft bevestigd alles vast 19mm te doen, niks met flex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batone
Source90 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:40:
[...]

Klopt. Zeker als je apparaten op een eigen groep wilt(/moet) zoals een wasmachine of droger, kan je flink geld besparen.
In ons project was een wandcontactdoos op eigen groep 380€. Loze leiding 130€.
Groep voor de meterkast koop je voor nog geen twee tientjes. VD-draad kost ook niet veel als je grote hoeveelheden afneemt.

Zelf 8 loze leidingen genomen voor aansluiting op eigen groep na oplevering. Heeft ons 2.000€ bespaart excl materiaal wat ik zelf moet aanschaffen (gok op een euro of 200).

UTP zelfde verhaal. Loze leiding wederom 130€. Inclusief UTP €285.
Zelf trekken is een dagje prutsen, bespaar je wel hoop geld mee.
Is toch schandalig wat ze er voor rekenen! Bij kwam het op €361 inc utp en afmonteren. En €393 inc cai en afmonteren.
Loze leiding €205

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batone
Scuderia110 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:46:
[...]

Volgens mij kun je het vergeten om coax+utp door een flexbuis te krijgen, maar ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, dus iemand anders kan dit wellicht bevestigen (of ontkrachten). Je kunt niks eisen vrees ik, onze elektricien heeft bevestigd alles vast 19mm te doen, niks met flex.
Ik wacht het met angst en beven af.

Waarcoor heb jij 30! Loze leidingen zoal voor laten trekken? Ik ben wel benieuwd wat ik misschien vergeten ben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
batone schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:47:
[...]

Is toch schandalig wat ze er voor rekenen! Bij kwam het op €361 inc utp en afmonteren. En €393 inc cai en afmonteren.
Loze leiding €205
Pfff, volgens mij was een loze leiding hier iets van 140. Maar voor ruim 150 kun je prima zelf wat kabels trekken, weet je ook wat je krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
batone schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:50:
[...]

Ik wacht het met angst en beven af.

Waarcoor heb jij 30! Loze leidingen zoal voor laten trekken? Ik ben wel benieuwd wat ik misschien vergeten ben
Voor rolluiken iets van 8, op de achtergevel voor heaters, elke ruimte minimaal 1, voor airco naar buiten boven de erker, technische ruimte op zolder 3, 2x naar garage voor evt de mogelijkheid om naar de tuin te gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Scuderia110 op 01-03-2021 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-09 15:17
Scuderia110 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:53:
[...]

Voor rolluiken iets van 8, op de achtergevel voor heaters, elke ruimte minimaal 1, voor airco naar buiten boven de erker, technische ruimte op zolder 3, 2x naar garage voor evt de mogelijkheid om naar de tuin te gaan.
Voor rolluiken? Waar zou je die dan moeten hebben? Van boven naar beneden op 1 wand bedoel je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
JohnStaakke schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:02:
[...]

Voor rolluiken? Waar zou je die dan moeten hebben? Van boven naar beneden op 1 wand bedoel je dan?
Wij hebben aan de buitenkant in de negge (in het hoekje vlakbij het kozijn) een stroompunt aan laten leggen voor de ramen in de zon. Ter voorbereiding van screens mocht het nodig zijn (of rolluiken, kan ook natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
kepler schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:07:
[...]

Wij hebben aan de buitenkant in de negge (in het hoekje vlakbij het kozijn) een stroompunt aan laten leggen voor de ramen in de zon. Ter voorbereiding van screens mocht het nodig zijn (of rolluiken, kan ook natuurlijk).
Heb je misschien een foto oid? Ik moet over 2 weken ons leidingwerk etc doorgeven, en dit stond nog op mijn to-do lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Blik1984 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:29:
[...]
Een extra inbouwdoos naast een bestaande zit er letterlijk tegenaan. Dus dat is idd makkelijk zelf door te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
JohnStaakke schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:10:
[...]

Heb je misschien een foto oid? Ik moet over 2 weken ons leidingwerk etc doorgeven, en dit stond nog op mijn to-do lijstje.
Huis is nog niet opgeleverd, dus helaas geen foto. Ik denk dat je installateur het wel zal snappen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:33
JohnStaakke schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:10:
[...]

Dit heb je nodig
aprofet schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:47:
[...]

Wij hebben zonwering voorbereiding als meerwerk (15 ramen !) besteld:
Staat als volgt genoteerd op de meerwerklijst:
[Afbeelding]
Wat jij wilt is -inderdaad zoals hierboven gemeld- "leiding uitkomend in de negge".

Op de tekening zie je bij ons duidelijk:[Afbeelding]
- dat het (roze) icoontje net naast het houten kozijn is getekend (ipv op de gevel).

Verder een tip:
- wij kiezen voor een loze leiding van het raam helemaal naar de meterkast, (omdat we nog niet weten wat voor domotica we nemen, wellicht hebben we tzt een blauwe signaal draad nodig die niet in de WCD zit. dan kunnen we die vanuit de meterkast alsnog laten zetten. qua prijs maakt het niet uit, doe dan maar een lange loze leiding naar de meterkast
- alle loze leidingen structureel aan dezelfde kant (dit maakt de kans op fouten bij zonwering leverancier een stuk kleiner als bij alle rolluiken/screens de electrabedrading consequent aan dezelfde kant zit.
Bij ons kon het overigens niet. Wij krijgen het dus gewoon aan de buitenkant van de muur... minder fraai maar tenminte iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
SquareOne schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:15:
[...]

Dit heb je nodig

[...]

Bij ons kon het overigens niet. Wij krijgen het dus gewoon aan de buitenkant van de muur... minder fraai maar tenminte iets.
Thanks!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:39
Wat een bedragen en dat voor alleen meerwerk. Mijn complete elektrische installatie voor zelfbouw project zal rond de 10k ex. BTW, inclusief rond de 30 inbouwspots, voorbereiding voor laadpaal en zonnepanelen, 2 loze leidingen per kamer en bedrading voor zonwering bij 12 ramen.
De hoofdaannemer zet hier dan nog wel zijn toeslag van 10% overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwmanier
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-08 12:11
Hallo mede-tweakers,

Ik heb een vraag. Na een tijd Google heb ik nog steeds niet gevonden.
Ik ben bezig met het bestuderen van de koop- en aannemingsovereenkomsten van een nieuwbouwproject waarin nog een grondgebonden eengezinswoning beschikbaar gekomen is. Lucky me! De bouw start hopelijk voor de zomer, en de woning maakt deel uit van een appartementencomplex (er komen dus appartementen en grondgebonden eengezinswoningen in een complex).
Het ziet er allemaal rooskleurig uit, maar een ding verbaast mij en maakt mij bezorgd: het aantal werkbare dagen dat de aannemer heeft bedongen is 450 (vierhonderdvijftig)! Een snelle rekensom levert mij op dat hij dus zo 2,5 jaar in beslag kan nemen, zonder dat ik enige poot heb om op te staan.
Ik ben geneigd hier niet mee akkoord te gaan - ik denk dat dat wel betekent dat ik de woning niet zal kopen.
Hoe kijken jullie tegen deze (in mijn ogen absurd lange bouwperiode) aan?

[ Voor 7% gewijzigd door Bouwmanier op 01-03-2021 21:55 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batone
Scuderia110 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:53:
[...]

Ik heb gevraagd naar een stroompumt voor een eventuele heater, die kost dan €401 inc aparte groep.
Voeding voor screen is €29

Begrijp ik goed dat jij loze leidingen voor een heaters en rolluiken hebt laten plaaatsen en zelf de bedrading hebt getrokken?
En waarom 3 loze naar de technische ruimte zolder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 12:44
450 dagen :D En dat is dan ook nog na voltooien ruwbouw begane grond vloer? Dan moet je wel even geduld hebben.
Ik verwacht dat het enkel is om zichzelf extreem in te dekken. Het is voor een aannemer ook helemaal niet aantrekkelijk om er zo lang over te doen. De vraag is voor jou vooral: stel dat ie er toch een potje van maakt (kans <1%), ben jij dan bereid zo lang te wachten?
Memphisto schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:34:
Ik blijf het toch frappant vinden dat er zoveel verschil zit in het aanbod van kijkdagen per aannemer/project.
Hier ook nog niets. We krijgen met moeite één kijkdag, twee maanden voor oplevering. Dat is het. Schofterig als je een half miljoen uitgeeft, eigenlijk. Je moet ze maar vertrouwen. Toen ik laatst om een foto vroeg als bewijs dat de factuur correct was verstuurd, kreeg ik een beledigde mail terug. Het huis is nota bene vanaf de straat niet te zien... 8)7
Scuderia110 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:38:
Wij gaan elk weekend even de bouwplaats op, denk dat ze ook bewust 1 van de hekken niet op slot hebben omdat ze weten dat het toch wel gebeurt. Veel andere kopers binnen het project ook, al meerdere nieuwe buren ontmoet op die verboden bouwplaats.
Misschien ga ik van 't weekend ook maar eens zo'n rondje maken. Toch eens een indruk krijgen. Of een doppenset mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:22
De 450 werkbare dagen is veelal een standaard tekst vanuit het voorbeeld contract van het garantiefonds (bijv. Woningborg). Dit geeft bij problemen met de oorspronkelijke bouwer het garantiefonds voldoende tijd om een passende aannemer te vinden om de klus af te maken.

Meestal geeft de aannemer nog wel andere prognoses af, maar die hebben juridisch gezien minder waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:21
Bouwmanier schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:54:
Hallo mede-tweakers,

Ik heb een vraag. Na een tijd Google heb ik nog steeds niet gevonden.
Ik ben bezig met het bestuderen van de koop- en aannemingsovereenkomsten van een nieuwbouwproject waarin nog een grondgebonden eengezinswoning beschikbaar gekomen is. Lucky me! De bouw start hopelijk voor de zomer, en de woning maakt deel uit van een appartementencomplex (er komen dus appartementen en grondgebonden eengezinswoningen in een complex).
Het ziet er allemaal rooskleurig uit, maar een ding verbaast mij en maakt mij bezorgd: het aantal werkbare dagen dat de aannemer heeft bedongen is 450 (vierhonderdvijftig)! Een snelle rekensom levert mij op dat hij dus zo 2,5 jaar in beslag kan nemen, zonder dat ik enige poot heb om op te staan.
Ik ben geneigd hier niet mee akkoord te gaan - ik denk dat dat wel betekent dat ik de woning niet zal kopen.
Ik heb geloof ik 411 werkbare dagen in een project waarbij ook een combinatie is met appartementen. Start bouw was oktober 2020, planning is Q2 2021. De bouw aan mijn woning ligt nu voor een aantal maanden stil, want ze zijn met de appartementen en parkeerdek bezig. Ik vond het ook wel lang en hoop dat ze zich aan de planning houden. Al heeft de sneeuw periode al voor de eerste vertraging gezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwmanier
Arosa schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:05:
De 450 werkbare dagen is veelal een standaard tekst vanuit het voorbeeld contract van het garantiefonds (bijv. Woningborg). Dit geeft bij problemen met de oorspronkelijke bouwer het garantiefonds voldoende tijd om een passende aannemer te vinden om de klus af te maken.

Meestal geeft de aannemer nog wel andere prognoses af, maar die hebben juridisch gezien minder waarde.
Dank voor je reactie. Ik zal het eerst nog eens met de makelaar bespreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:03
Pannencouque schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:00:
450 dagen :D En dat is dan ook nog na voltooien ruwbouw begane grond vloer? Dan moet je wel even geduld hebben.
Sinds de modelovereenkomst 2020 geldt de start bouw en niet meer voltooiing fundering als startpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwmanier
wortelsoft schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:06:
[...]

Ik heb geloof ik 411 werkbare dagen in een project waarbij ook een combinatie is met appartementen. Start bouw was oktober 2020, planning is Q2 2021. De bouw aan mijn woning ligt nu voor een aantal maanden stil, want ze zijn met de appartementen en parkeerdek bezig. Ik vond het ook wel lang en hoop dat ze zich aan de planning houden. Al heeft de sneeuw periode al voor de eerste vertraging gezorgd.
Vervelend, als je zo lang moet wachten. Maar goed, vooralsnog dus wel op planning, begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Pannencouque schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:00:
Ik verwacht dat het enkel is om zichzelf extreem in te dekken. Het is voor een aannemer ook helemaal niet aantrekkelijk om er zo lang over te doen. De vraag is voor jou vooral: stel dat ie er toch een potje van maakt (kans <1%), ben jij dan bereid zo lang te wachten?

[...]
Hier ook nog niets. We krijgen met moeite één kijkdag, twee maanden voor oplevering. Dat is het. Schofterig als je een half miljoen uitgeeft, eigenlijk. Je moet ze maar vertrouwen. Toen ik laatst om een foto vroeg als bewijs dat de factuur correct was verstuurd, kreeg ik een beledigde mail terug. Het huis is nota bene vanaf de straat niet te zien... 8)7

[...]
Misschien ga ik van 't weekend ook maar eens zo'n rondje maken. Toch eens een indruk krijgen. Of een doppenset mee...
Het is tegenwoordig gehele bouwtijd, het start niet meer vanaf gereed begane grond vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Bouwmanier schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:07:
[...]

Vervelend, als je zo lang moet wachten. Maar goed, vooralsnog dus wel op planning, begrijp ik.
Ja gaat nog volgens planning en het staat ook beschreven in de KAO dat er periodes kunnen zijn dat er niets gebeurd. Op dit moment maak ik me geen zorgen of ze op tijd klaar zijn en dat had ik ook niet toen ik tekende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xi-s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:41
Bouwmanier schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:54:
[...]
Ik heb er 475. ;)

Ik ga er vooralsnog vanuit dat het met grofweg 300 werkbare werkdagen gereed is. Mogelijk eerder: Het schiet flink op nu.

[ Voor 10% gewijzigd door Xi-s op 01-03-2021 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
In onze technische omschrijving staat alleen: haag, kleur: groen. :+ Nu zijn de hagen bij een eerdere fase aangeplant. Iemand enig idee wat deze twee artikelen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zfYjhAT1kMCXWuCZ0tfuJ_7CROE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2hyoSs6YNt70oLVgSdb96Erm.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3XR4TOn34CfIKUeZdDvGS_9cJMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fu3Z5pqGCq2PjXSA6abhCcV9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 12:34
Recoil schreef op maandag 1 maart 2021 @ 23:18:
In onze technische omschrijving staat alleen: haag, kleur: groen. :+ Nu zijn de hagen bij een eerdere fase aangeplant. Iemand enig idee wat deze twee artikelen zijn?

[Afbeelding][Afbeelding]
De eerste is lastig zo zonder blad. Van de tweede denk ik dat het een laurierhaag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
Raegin schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 06:05:
[...]

De eerste is lastig zo zonder blad. Van de tweede denk ik dat het een laurierhaag is.
Ik denk ook aan Laurier voor die tweede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
batone schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:57:
[...]

Ik heb gevraagd naar een stroompumt voor een eventuele heater, die kost dan €401 inc aparte groep.

Begrijp ik goed dat jij loze leidingen voor een heaters en rolluiken hebt laten plaaatsen en zelf de bedrading hebt getrokken?
Loze leidingen vanaf de achtergevel naar de meterkast, dan kan er achteraf eenvoudig een extra groep gemaakt worden. 3 loze leidingen naar de technische ruimte, geen idee waarvoor ik ze ga gebruiken, maar later krijg ik ze daar niet meer dus just in case, dan zitten ze er maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
batone schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:57:
[...]

Vanaf een buitengevel is het ook nog wel goed te doen om achteraf zelf een groep aan te leggen als je het niet heel erg vind om de leiding opbouw op je gevel te plaatsen. (Of ergens mooi achter weg kan werken.)

Ik heb zelf 5 loze leidingen naar de zolder laten trekken. 3 zijn er imiddels 'gereserveerd'.
1: UTP
2: 3-fase groep voor zonnepanelen. (past qua bekabeling niet door 1 19mm buis)
3: Extra groep voor toekomstige airco
4: nog vrij
5: nog vrij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online

[Afbeelding][Afbeelding]
Die 2de is vrijwel zeker Laurier zols hierboven ook al genoemd. Vrij populaire plant voor groene afscheidingen.
Die eerste is moeilijk te zien. Heb je misschien een detailfoto van die blaadjes die eraan zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-09 22:39
Volgens mij komen die stokjes heel erg overeen met wat er nu bij mij als haag neergezet is. Bij mij is het een liguster haag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Farmerwood schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 08:12:
[...]

2: 3-fase groep voor zonnepanelen. (past qua bekabeling niet door 1 19mm buis)
Ouch, had zelf in de ruwbouw fase niet veel tijd meer voor deze keuze (bedacht ik mij later pas), komt nu en 19mm harde loze leiding voor zonnepanelen.
Dit zit zou dus niet gaan passen? Jij hebt 25mm?

Maar eens gaan kijken hoe dat op te lossen is bij oplevering. Wellicht buitenlangs, hebben gelukkig een sierlijst om de woning waar het onder kan.

---

Hoe worden loze leidingen opgeleverd? Als je er 20 hebt, staat er nog iets aangegeven wat betreft welke leiding waar heen gaat?
Of mag je dat zelf uitzoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 13:34
Goedemiddag allemaal,

Groet,
Baton

Edit
Herkenbaar, bij de nieuwbouwwoning van mijn zus hebben we destijds alles standaard gelaten, op dag 1 na de oplevering heb ik de sleuvenvrees in de muur gezet en bijna iedere WCD en lichtschakelaar op de benedenverdieping verplaatst. Dit koste slechts een fractie aan tijd en matriaal tov het tijdens de bouw laten doen.

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Source90 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 08:51:
[...]

Ouch, had zelf in de ruwbouw fase niet veel tijd meer voor deze keuze (bedacht ik mij later pas), komt nu en 19mm harde loze leiding voor zonnepanelen.
Dit zit zou dus niet gaan passen? Jij hebt 25mm?

Hoe worden loze leidingen opgeleverd? Als je er 20 hebt, staat er nog iets aangegeven wat betreft welke leiding waar heen gaat?
Of mag je dat zelf uitzoeken?
Ik heb 25 mm leidingen idd. Dus het gaat in 1 buis passen straks.
Bij mij zijn er bijna 30 loze leidingen opgeleverd, maar die zijn geen van allen gelabeld. Moet dus nog een keer samen met iemand aan de controledraden gaan trekken... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Farmerwood schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 08:59:
[...]

Ik heb 25 mm leidingen idd. Dus het gaat in 1 buis passen straks.
Bij mij zijn er bijna 30 loze leidingen opgeleverd, maar die zijn geen van allen gelabeld. Moet dus nog een keer samen met iemand aan de controledraden gaan trekken... :X
Zonnepanelen ga ik uitbesteden, tegen die tijd maar kijken hoe ze dat willen aanleggen 8)7

Is er niet een leidingschema of iets dergelijks op te vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:25
@Recoil De eerste is liguster, de tweede laurier.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kepler
BrammeS schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 08:59:
[...]

Herkenbaar, bij de nieuwbouwwoning van mijn zus hebben we destijds alles standaard gelaten, op dag 1 na de oplevering heb ik de sleuvenvrees in de muur gezet en bijna iedere WCD en lichtschakelaar op de benedenverdieping verplaatst. Dit koste slechts een fractie aan tijd en matriaal tov het tijdens de bouw laten doen.
Dat geldt natuurlijk voor alles, als je het zelf kan is het uiteraard veel goedkoper. Maar als je het niet zelf kan (of iemand kent) dan zul je toch een elektricien moeten zoeken, inplannen, controleren, etc. Die hebben het erg druk nu dus vragen ook de hoofdprijs. Kans op vertraging, slecht werk, etc.

Vanuit de bouw zit het in de garantie, is het (in principe) klaar bij oplevering en heb je er zelf geen omkijken naar. Dat is ook geld waard uiteindelijk.

Wij laten bv de hele zolder afbouwen door de bouwer. Omdat de prijs ok was, maar vooral omdat alles door dezelfde wordt gedaan, je garantie hebt en ik zelf niks achteraf hoef te regelen. Het had vast achteraf goedkoper gekund, maar mijn/onze tijd is ook geld :P (zeker met drie kleine kids)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:35

ChUcKiE

Dus........

kepler schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:09:
[...]

Dat geldt natuurlijk voor alles, als je het zelf kan is het uiteraard veel goedkoper. Maar als je het niet zelf kan (of iemand kent) dan zul je toch een elektricien moeten zoeken, inplannen, controleren, etc. Die hebben het erg druk nu dus vragen ook de hoofdprijs. Kans op vertraging, slecht werk, etc.

Vanuit de bouw zit het in de garantie, is het (in principe) klaar bij oplevering en heb je er zelf geen omkijken naar. Dat is ook geld waard uiteindelijk.

Wij laten bv de hele zolder afbouwen door de bouwer. Omdat de prijs ok was, maar vooral omdat alles door dezelfde wordt gedaan, je garantie hebt en ik zelf niks achteraf hoef te regelen. Het had vast achteraf goedkoper gekund, maar mijn/onze tijd is ook geld :P (zeker met drie kleine kids)
Wij zitten precies met hetzelfde. Wij laten ook zoveel mogelijk daar de (onder)aannemer uit voeren. Dus ook badkamer/toiletten, binnenschilderwerk van het hout, stuccen, elektra uitbreidingen. Alleen de vloeren, keuken lampen, aankleding/gordijnen/etc. doen andere bedrijven, maar ook daar gaan we zelf weinig doen. Misschien het laminaatvloertje op zolder ;) Het kost wat, maar dan kun je na oplevering ook vlot in het nieuwe huis! En wat je zegt, alles onder garantie.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
ChUcKiE schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:22:
[...]

Wij zitten precies met hetzelfde. Wij laten ook zoveel mogelijk daar de (onder)aannemer uit voeren. Dus ook badkamer/toiletten, binnenschilderwerk van het hout, stuccen, elektra uitbreidingen. Alleen de vloeren, keuken lampen, aankleding/gordijnen/etc. doen andere bedrijven, maar ook daar gaan we zelf weinig doen. Misschien het laminaatvloertje op zolder ;) Het kost wat, maar dan kun je na oplevering ook vlot in het nieuwe huis! En wat je zegt, alles onder garantie.
Er zit natuurlijk wel een grens aan, als het echt te duur wordt zou ik het ook later zelf laten doen. Maar dat is een inschatting die ieder voor zich moet maken.

Het stuccen doen we bv wel in eigen beheer omdat we daar wel iemand voor kennen en hele goede ervaringen mee hebben.

Netwerkkabels trekken en verven is het enige wat we echt zelf gaan doen :D Ow ja, ik ga helpen met het sanitair (bevriende aannemer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 13:34
kepler schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:09:
[...]

Dat snap ik absoluut, en ik ben het geheel met je eens. Ik heb het echter specifiek over het electra meerwerk, mijn inziens zit er in de project nieuwbouw nogal een bizar groot verschil tussen de prijzen van de bouwers en het achteraf zelf aanpassen/installeren.

Als je met enkele

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-09 16:30
@Farmerwood door een 19 mm buis mag je 5 VD draden 2,5mm2 trekken, dus 3 fase gaat volgens mij dan ook.En gebruik voor het trekken van de draden talkpoeder om het trekken te vergemakkelijken nooit afwasmiddel of iets dergelijks gebruiken.

[ Voor 39% gewijzigd door sunnybird op 02-03-2021 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
sunnybird schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:37:
.En gebruik voor het trekken van de draden talkpoeder om het trekken te vergemakkelijken nooit afwasmiddel of iets dergelijks gebruiken.
Ik heb voor mijzelf al een lijstje gemaakt wat betreft elektra en had één van de volgende erin staan:
https://www.sandervunderi...ddel-spuitbus-400-ml.html

https://www.sandervunderi...lijmiddel-tube-200ml.html

(Kabelglijmiddel)

In welk opzicht is talkpoeder (naast dat het niet plakkerig/vloeibaar is, gok ik) aan te raden boven bovenstaande producten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drazic77
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 05-08 05:35
Source90 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 23:09:
Zijn er hier trouwens nog meer Tweakers die naar Waterrijk Boskoop zijn verhuisd of gaan verhuizen? 😄
Zo ja, welke fase?
Uit nieuwsgierigheid op dit forum beland. Wij hebben een tussenwoning gekocht fase 5A. Goed om te lezen dat iedereen tegen de zelfde dingen aanloopt bij het kopen van een project nieuwbouw woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Source90 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:56:
[...]

Ik heb voor mijzelf al een lijstje gemaakt wat betreft elektra en had één van de volgende erin staan:

(Kabelglijmiddel)

In welk opzicht is talkpoeder (naast dat het niet plakkerig/vloeibaar is, gok ik) aan te raden boven bovenstaande producten?
Die 3M tube heb ik ook gebruikt, werkt perfect en is niet plakkerig. Talkpoeder kan ook maar het geeft wel meer rommel en is toch minder glijerig dan die tube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Drazic77 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:01:
[...]

Uit nieuwsgierigheid op dit forum beland. Wij hebben een tussenwoning gekocht fase 5A. Goed om te lezen dat iedereen tegen de zelfde dingen aanloopt bij het kopen van een project nieuwbouw woning.
Leuk om te lezen!
Zag zojuist in Volgjewoning dat het opleverschema bekend is, volgorde daarvan tenminste.

Vanuit de kopersbegeleider te horen gekregen dat er een Whatsappgroep is opgesteld en, nadat alle afbouw-opties bekend en rond zijn, dit wordt gedeeld met de rest. (Als antwoord op mijn vraag om dit te delen, wilde zelf ook iets dergelijks opzetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drazic77
Source90 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:07:
[...]
Leuk om te lezen!
Zag zojuist in Volgjewoning dat het opleverschema bekend is, volgorde daarvan tenminste.

Vanuit de kopersbegeleider te horen gekregen dat er een Whatsappgroep is opgesteld en, nadat alle afbouw-opties bekend en rond zijn, dit wordt gedeeld met de rest. (Als antwoord op mijn vraag om dit te delen, wilde zelf ook iets dergelijks opzetten).
Ik ben nog niet bekend met een eventuele whatsappgroep. Wel inderdaad de bouwvolgorde gezien vanochtend. Als je een eigen whatsappgroep wilt maken vind ik dat prima.

Welk bouwnummer heb jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

BrammeS schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:58:
[...]

Dat snap ik absoluut, en ik ben het geheel met je eens. Ik heb het echter specifiek over het electra meerwerk, mijn inziens zit er in de project nieuwbouw nogal een bizar groot verschil tussen de prijzen van de bouwers en het achteraf zelf aanpassen/installeren.

Als je met enkele
Bij ons vragen ze €250 voor een dubbele internet aansluiting. Alleen een loze leiding kost me €180. Zeg eens 2x15m draad á €1 de meter en schakelmateriaal en je bent net zo duur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Drazic77 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:14:
[...]

Ik ben nog niet bekend met een eventuele whatsappgroep. Wel inderdaad de bouwvolgorde gezien vanochtend. Als je een eigen whatsappgroep wilt maken vind ik dat prima.

Welk bouwnummer heb jij?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Gunstig! Één van de eerste volgens de plattegrond.

Ik kreeg dit terug na mijn aanbod voor een WA-groep:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drazic77
Source90 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:56:
[...]

(Kabelglijmiddel)

Heb aangegeven dat ik een loze leiding wil hebben t,b,v, zonnepanelen. Staat ook zo vermeld om de definitieve koperstekening. Zal toch wel dat ze deze dik maken om bekabeld te worden. Geen idee eigenlijk of het 19mm of 25mm word.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:32
Drazic77 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:14:
[...]

Welk bouwnummer heb jij? Wij xxxxx.
Tip: zet geen adresgegevens op een publieke site. Zet het minimaal in een membersonly tag maar eigenlijk gewoon helemaal niet in het forum. Een rechtstreeks berichtje werkt nog beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Toppe schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:16:
[...]

Bij ons vragen ze €250 voor een dubbele internet aansluiting. Alleen een loze leiding kost me €180. Zeg eens 2x15m draad á €1 de meter en schakelmateriaal en je bent net zo duur uit.
Zoals al eerder aangegeven, ligt dit aan het project. Bij ons:

Extra lege buisleiding vanuit de meterkast [19mm] ............... 130,00 / ST
Wandcontactdoos op aparte groep (1x230V, max 3,5KW) ............... 320,00 / ST
Bedraden en afmonteren Lege buisleiding als Internet-aansluiting ............... 220,00 / ST

Dus:
Loze leiding + UTP = €350 bij ons. Scheelt nogal met zelf doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Deleon78 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:21:
[...]

Tip: zet geen adresgegevens op een publieke site. Zet het minimaal in een membersonly tag maar eigenlijk gewoon helemaal niet in het forum. Een rechtstreeks berichtje werkt nog beter.
@Drazic77 Ik heb hem in mijn quote al tussen tags gezet, zodat hij daar niet blijft staan als jij jouw bericht aanpast.

Ik lees "aangemeld na vinden bericht", gok dat je de tags niet kent:
Wijzig je bericht en plaats [ mo ] vóór het nummer en [/ mo ] ná het nummer. (zonder spatie).
(Of haal het nummer weg :+ )

Ik stuur binnenkort ook een PB!

@Deleon78 , moet jij hem uiteraard ook uit de quote halen :9

[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 02-03-2021 13:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Nu het hier toch over elektra meerwerk opties gaat ben ik nog eens naar ons lijstje met meerwerk opties aan het kijken en volgens mij vallen onze bedragen dan best netjes uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xGqkQNRXdOkOF-rfvLPmYT4ZzM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cU5PyM78Y2l7jCx6MC1UHSlr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
sunnybird schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:37:
@Farmerwood door een 19 mm buis mag je 5 VD draden 2,5mm2 trekken, dus 3 fase gaat volgens mij dan ook.En gebruik voor het trekken van de draden talkpoeder om het trekken te vergemakkelijken nooit afwasmiddel of iets dergelijks gebruiken.
Dit was wat de leverancier van de zonnepanelen expliciet nog aan gaf. Dat een 19 mm buis niet voldoende is.
Had sowieso al 25 mm gekozen wegens de minime meerprijs, dus verder niet meer gecontroleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
ChUcKiE schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:35:
Nu het hier toch over elektra meerwerk opties gaat ben ik nog eens naar ons lijstje met meerwerk opties aan het kijken en volgens mij vallen onze bedragen dan best netjes uit:
Hier mag je je handen mee dichtknijpen, zo is het nog eens leuk om meerwerk uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Scuderia110 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:45:
[...]

Hier mag je je handen mee dichtknijpen, zo is het nog eens leuk om meerwerk uit te zoeken.
Echt hé, €66 voor afmonteren UTP6. Daar tik ik €220 voor af.
Voor die prijs zou ik ook niet zelf gaan hannesen nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 12:39

mvds

Totally awesome!

Scuderia110 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:45:
[...]

Idd, met zulke prijzen had ik ook nog wel wat extra leidingen en wandcontactdozen genomen. Bij ons zijn die prijzen minimaal x 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:33

[Afbeelding]
Keurige lijst. Hier zou ik helemaal los gaan met aanvinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnStaakke

[Afbeelding]
Geef mij ook zulke prijzen zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

[Afbeelding]
En standaard een kabelkoker voor de TV, dat is wel relaxt!

Overigens wel jammer dat je niet kan kiezen voor een standaard GU10 inbouwspot. Die zijn veel eenvoudiger te vervangen.

[ Voor 10% gewijzigd door Toppe op 02-03-2021 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Toppe schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 14:01:
[...]

Overigens wel jammer dat je niet kan kiezen voor een standaard GU10 inbouwspot. Die zijn veel eenvoudiger te vervangen.
Ja en ik heb geen verlaagd plafond....dus die inbouwspots wordt denk ik sowieso geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Farmerwood schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:59:
En omdat toch al het schakelmateriaal eraf lag maar meteen eens even gekeken hoe dat erbij lag.
Er gaat iemand heel erg balen van het feit dat ze flexbuizen gebruikt hebben...

De nuldraad naar elke schakelaar waar ik voor bijbetaald heb is lang niet overal aanwezig. Op de begane grond mist de wc en op de eerste en 2de verdieping missen ze allemaal. Helaas bij de oplevering alleen op de begane grond als test een paar schakelaars van de muur getrokken.
Nu moeten ze het dus fixen terwijl de muren al klaar zijn.

Foutje kan gebeuren natuurlijk, maar vond ook een stuk werk wat gewoon slecht uitgevoerd was. In de metal-stud wanden op zolder zaten de flexbuizen niet vast in de inbouwdozen...

[Afbeelding]
Net een gebrekkig Nederlands sprekende man aan de telefoon. Bleek de elektricien te zijn die iets gehoord had over een missende kabel...
Hij komt vrijdagmiddag even langs. Denk dat hij niet heel vrolijk wordt als hij ziet wat hij mag doen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Toppe schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 14:01:
[...]

Die kabelkoker kost bij mij het 3-voudige

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:28
Zijn er handige overzichten beschikbaar met informatie over wat er allemaal komt kijken bij een belastingaangifte en een nieuwbouwhuis? Ik verwacht dat alles voor zich spreekt en de belastingdienst geeft ook wel wat handvatten natuurlijk. Maar het zou zonde zijn als ik bepaalde informatie onbewust mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Wanne-B88 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:50:
Zijn er handige overzichten beschikbaar met informatie over wat er allemaal komt kijken bij een belastingaangifte en een nieuwbouwhuis? Ik verwacht dat alles voor zich spreekt en de belastingdienst geeft ook wel wat handvatten natuurlijk. Maar het zou zonde zijn als ik bepaalde informatie onbewust mis.
Voor de IB2020 aangifte of de VA2021 bedoel je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Nevermind

[ Voor 98% gewijzigd door Toppe op 02-03-2021 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Ben inderdaad wel benieuwd wat voor WOZ-waarde je moet hanteren, in ons geval hebben we overdracht gehad in 2020 en woning is nog steeds in aanbouw. Belastingdienst zegt:
Hebt u een nieuwbouwwoning gekocht waarvoor de gemeente nog geen WOZ-beschikking heeft afgegeven? Of gaat het om een bouwkavel of woning in aanbouw waarvoor de gemeente nog geen WOZ-beschikking heeft afgegeven? Dan moet u zelf de waarde van de woning, inclusief de grond, (laten) schatten. U moet hierbij uitgaan van de waarde die de woning op 1 januari 2019 zou hebben gehad. Deze waarde kunt u vaststellen door te kijken naar de waarde van soortgelijke woningen.
Die snap ik niet helemaal, gaat het dan om een fictieve waarde van een afgebouwde woning of de grondprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Ascension schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:46:
Ben inderdaad wel benieuwd wat voor WOZ-waarde je moet hanteren, in ons geval hebben we overdracht gehad in 2020 en woning is nog steeds in aanbouw. Belastingdienst zegt:

[...]

Die snap ik niet helemaal, gaat het dan om een fictieve waarde van een afgebouwde woning of de grondprijs?
Had je de grond al in eigendom op 1-1-2020? Dat is namelijk de peildatum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@Blik1984 nee, pas in de loop van 2020. Maar ik moet m toch wel opgeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
WOZ maakt niet uit, want EWF geldt niet voor een woning in aanbouw. Gemeentebelasting komt vanzelf een brief voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Ascension schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:55:
@Blik1984 nee, pas in de loop van 2020. Maar ik moet m toch wel opgeven?
Lijkt me sterk dat je de WOZ-waarde van een woning kan opgeven, die op de peildatum niet jouw eigendom was en niet eens bestond.

Maar als ik @Z___Z moet geloven, hoef je het dus helemaal niet eens op te geven?
Pagina: 1 ... 164 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2