Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander1992nl
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Beste Tweakers,

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hopelijk dat iemand mij hierin kan helpen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sander1992nl op 10-03-2021 23:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:56
Ik neem aan geen appartement ofzo?

Dat is 23400 euro in 15 jaar. Belachelijk. Jammer dat de verkoper hier mee wegkomt.

Ik zou gewoon afscheid nemen, laat hem maar een ander oplichten.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander1992nl
  • Niet online
Bedankt voor de snelle reactie.

Dit is inderdaad geen appartement maar een hoekhuis met 191m2 grondoppervlakte.

Vandaar dat ik de warmtepomp graag wil afkopen. De kosten worden jaarlijks ook nog eens geïndexeerd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:29
Ja dat soort contracten zijn over het algemeen complete diefstal, zeker voor zo'n bedrag zeg, halleluja. Ik ga ff snel zoeken, heb hier wat meer info over denk ik ;-)

edit:
Heb veel kennis van de Warmtewet, dus ben benieuwd naar de details die TS kan geven.

[ Voor 22% gewijzigd door Fr33z op 02-12-2020 22:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:23
Is dat geen vorm van koppelverkoop ? Dat is verboden zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:12

Illusion

(the art of)

Is dit een lucht-water warmtepomp, of een water-water warmtepomp? En bij water-water, heb je je eigen bron, of delen jullie een bron?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Wat staat er exact in het contract?

Is het juridisch goed geschreven, of zou je bv een clausule kunnen vinden om er na 1 jaar af te komen.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander1992nl
  • Niet online
Bedankt allen voor snelle reacties. Het betreft een individuele warmtepomp.

Aanvullende info:
Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Slim van de bouwer, zo houdt hij de prijs van de woning lager. En je tekent voor 30 jaar (!), dat zou voor mij echt een dealbreaker zijn.

Is er geen kettingbeding naar een volgende koper van toepassing?

En wat betaal je nu eigenlijk aan wie? Het lijkt alsof onderstaande niet helemaal goed is overgenomen:
De klant betaald zelf de elektriciteit voor het toestel, de ontrokken energie uit de bodem, beheer en onderhoud gedurende de looptijd betaald de klant via een maandelijks vastrecht- en huurbedrag aan ENERA Services B.V.
Edit, ik zie nu dat je niet eens kunt opzeggen, alleen Enera kan opzeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 02-12-2020 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander1992nl
  • Niet online
Mijn vorige post is vanuit de overeenkomst met Enera. Aanvullend staat dit ook nog eens in de koopovereenkomst.

Members only:

Ik begrijp dat velen van jullie zullen zeggen dat ik naar een ander project moet kijken, echter ga ik dat niet kunnen verkopen aan mijn partner. Hoop dat er ergens een ingang is om de warmtepomp alsnog te kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:39

ManiacsHouse

Scheisse!

Ik weet niks van warmtepompen en huizen kopen. Maar is dit niet iets wat je al eerder in het traject had kunnen of moeten weten? Ook vanuit de bouwer dat die je dus (moedwillig?) onvolledig heeft voorgelicht? En niet pas vlak voor het ondertekenen allerlei voorwaarden in de overkomst zetten. Beetje raar dit. Je koopt een huis, maar mag het alleen kopen als je verplicht diensten afneemt? Lekker dan...

En de optie om geen warmtepomp te nemen? Dus niet overkopen of huren maar gewoon geen.

[ Voor 10% gewijzigd door ManiacsHouse op 02-12-2020 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:44
ManiacsHouse schreef op woensdag 2 december 2020 @ 23:07:
Ik weet niks van warmtepompen en huizen kopen. Maar is dit niet iets wat je al eerder in het traject had kunnen of moeten weten?
Well, dit staat in de hiervoor gecopy-paste tekst:
De klant heeft zich verbonden bij de koop van de woning een “Serviceovereenkomst” af te sluiten met ENERA Services B.V. voor de termijn als bepaald in artikel 21 van deze projectvoorwaarden.
Dus ik neem aan van wel.

Ik had ergens nog de hoop dat je, omdat Enera schijnbaar alleen 'verhuurt' en niet verkoopt, gewoon niets bij hun zou kunnen afnemen. Niets tekenen; en zelf een warmtepomp regelen via een installateur.
Maar bovenstaande regel doet mij vermoeden dat de TS daar dus niet onderuit komt.. :/
21. De overeenkomst treedt in werking op het moment dat zij door beide partijen is
ondertekend. De looptijd voor de overeenkomst is 30 jaar, rekenend vanaf oplevering van de woning.
Indien met bovenstaande 'de overeenkomst' het contract met Enera wordt bedoeld i.p.v. het koopcontract van de woning, en er nergens staat vanaf welke datum 'de overeenkomst met Enera' getekend moet worden, zou je in theorie de boel natuurlijk oneindig lang kunnen rekken..?? :P

[ Voor 22% gewijzigd door SmiGueL op 02-12-2020 23:23 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Laatst online: 28-04 16:44
Ik zou weigeren; dit is pure afzetterij. (Edit water/water warmtepomp is veel duurder; vooral het boren van de bron maakt het duur, waardoor die 30k wellicht niet zo gek is)
Wij konden onze lucht-water warmtepomp + 17 zonnepanelen + 300l boiler afkopen voor 10k, wat inclusief 5 jaar onderhoud is. Alternatief is huren. Voor 50€/maand, waarbij de mogelijkheid blijft op afkopen van een (lager wordende) restwaarde.

Ons huis is 199m2

[ Voor 22% gewijzigd door burnedhardware op 02-12-2020 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

SmiGueL schreef op woensdag 2 december 2020 @ 23:18:
[...]

Well, dit staat in de hiervoor gecopy-paste tekst:

[...]

Dus ik neem aan van wel.

Ik had ergens nog de hoop dat je, omdat Enera schijnbaar alleen 'verhuurt' en niet verkoopt, gewoon niets bij hun zou kunnen afnemen. Niets tekenen; en zelf een warmtepomp regelen via een installateur.
Maar bovenstaande regel doet mij vermoeden dat de TS daar dus niet onderuit komt.. :/

[...]

Indien met bovenstaande 'de overeenkomst' het contract met Enera wordt bedoeld i.p.v. het koopcontract van de woning, en er nergens staat vanaf welke datum 'de overeenkomst met Enera' getekend moet worden, zou je in theorie de boel natuurlijk oneindig lang kunnen rekken..?? :P
toon volledige bericht
Ik bedoelde heeft TS deze info al ruim van tevoren voordat hij het project daadwerkelijk instapte gekregen of pas toen men al bezig was met bouwen/regelen/financiën etc? Hij geeft aan dat hij op het punt staat om te tekenen. En daar gaat meestal nog wat aan vooraf.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fr33z
Ja dit is ordinaire diefstal, maar de vraag is of je er omheen kunt. Staan ook lekkere d/t foutjes in dat contract ...

Wat ze doen klopt trouwens wel en valt heel handig dus niet binnen de Warmtewet op dit moment. Zij bouwen een bronsysteem + warmtepomp en vestigen opstalrecht voor dat ding in jouw woning. Dat spul is dus van hen. De WP verbruikt stroom die uit jouw aansluiting komt, dat is dus door de gebruiker te betalen. Op zich geen gek idee, met zonnepanelen kun je die WP redelijk goedkoop van stroom voorzien.

Wat belachelijk is, is natuurlijk die prijs van 130 euro per maand. Dat systeem zal dus over 30 jaar circa 47.000 euro kosten :-0 Nu kost zo'n bron je misschien 8 tot 10k, WP ook nog eens dat. Dan na 15 jaar misschien nieuwe WP dus in het gekste geval zit je op 30k kosten over 30 jaar. Dus die 17k is puur storingsdienst en administratie + dikke winst Enera.

Slim trucje van de ontwikkelaar, maar echt verschikkelijk slecht voor de klanten. Ik snap heel goed dat je niet zomaar uit zo'n nieuwbouwproject stapt.

Omdat het om zoveel geld gaat raad ik je aan z.s.m. juridische hulp in te schakelen, bijv via AKD. PM me gerust voor een contactpersoon die dingen van warmte weet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Fr33z schreef op woensdag 2 december 2020 @ 23:27:
Ja dit is ordinaire diefstal, maar de vraag is of je er omheen kunt. Staan ook lekkere d/t foutjes in dat contract ...

Wat ze doen klopt trouwens wel en valt heel handig dus niet binnen de Warmtewet op dit moment. Zij bouwen een bronsysteem + warmtepomp en vestigen opstalrecht voor dat ding in jouw woning. Dat spul is dus van hen. De WP verbruikt stroom die uit jouw aansluiting komt, dat is dus door de gebruiker te betalen. Op zich geen gek idee, met zonnepanelen kun je die WP redelijk goedkoop van stroom voorzien.

Wat belachelijk is, is natuurlijk die prijs van 130 euro per maand. Dat systeem zal dus over 30 jaar circa 47.000 euro kosten :-0 Nu kost zo'n bron je misschien 8 tot 10k, WP ook nog eens dat. Dan na 15 jaar misschien nieuwe WP dus in het gekste geval zit je op 30k kosten over 30 jaar. Dus die 17k is puur storingsdienst en administratie + dikke winst Enera.

Slim trucje van de ontwikkelaar, maar echt verschikkelijk slecht voor de klanten. Ik snap heel goed dat je niet zomaar uit zo'n nieuwbouwproject stapt.

Omdat het om zoveel geld gaat raad ik je aan z.s.m. juridische hulp in te schakelen, bijv via AKD. PM me gerust voor een contactpersoon die dingen van warmte weet.
toon volledige bericht
Trucjes... Over de rug van de koper.
Dat soort gasten wil je dus eigenlijk helemaal geen zaken mee willen doen als ik het goed begrijp?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
ManiacsHouse schreef op woensdag 2 december 2020 @ 23:30:
[...]

Trucjes... Over de rug van de koper.
Dat soort gasten wil je dus eigenlijk helemaal geen zaken mee willen doen als ik het goed begrijp?
Haha, dat zijn nou projectontwikkelaars. Gemeenten worden vaak in de luren gelegd bij dit soort overeenkomsten, en de klant is de dupe maar koopt toch wel want ja je moet toch wonen. Maar het zijn trucjes, zeker, en het verlaagd de koopprijs met ~10-15k ofzo, dat is ook lekker als je project woningen tot bepaalde prijsklasses mag hebben ja.

edit:
oh ja, vaak staat dit soort bullshit verstopt ergens achterin een contract en krijg je het tarievenblad nou ook niet echt vooraan in de map met info >:) dat zou te duidelijk zijn. Er zijn ook zoveel keuzes te maken bij een nieuwbouwwoning dat je gewoon hoort "warmtepomp, geen gas, duurzaam, zal wel goed zijn dus".

[ Voor 21% gewijzigd door Fr33z op 02-12-2020 23:35 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 21:12

Illusion

(the art of)

https://www.acm.nl/nl/pub...era-als-warmteleverancier

Misschien dat je met deze uitspraak van de ACM nog wat aan je tarieven kan doen. Áls enera als warmteleverancier gekwalificeerd wordt, dán moeten ze zich aan het maximumtarief houden, én de kosten van elektra tellen daarvoor ook mee.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb een nieuwbouwwoning met grondbron warmtepomp in eigendom en het lijkt mij juist helemaal geen slechte deal. Ik lees dat de looptijd 30 jaar is. Even rekenen met mijn eigen situatie: bron 10k, WP 15k, installatie 2k, dus 27k euro totaal. Een WP gaat tussen de 15 en 20 jaar mee, dus tijdens de looptijd van de overeenkomst moet hij minimaal één keer vervangen worden. De bron hoeft natuurlijk niet opnieuw aangeboord te worden. Totaal voor 30 jaar zou in eigendom het kostenplaatje er zo uit zien:

1 x 10k bron boren
2 x 15k warmtepomp
2 x 2k installatie
30 x 150 jaarlijks onderhoud/inspectie

Totaal komen we dan op 48.500 waarbij je het zelf voor de kosten voor onderdelen bij reparatie moet opdraaien. Voor het beeld: het meest dure onderdeel van een WP is de compressor, ongeveer 5k aan kosten als deze kapot gaat. Ik vind het huuraanbod helemaal zo gek nog niet.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:03
Is het geen mogelijkheid om helemaal geen warmtepomp te nemen en dan zelf 1 plaatsen?
Een 7kW Panasonic Aquarea L/W warmtepomp kost je zo'n €1000 euro na aftrek subsidie doe daar nog €1000 installatiekosten bij en je bent voor €2000 klaar met de verwarming.
Dan nog SWW met een gewone of WP boiler die ook subsidie heeft.

€1560 per jaar en dan ook nog je stroomkosten er overheen... 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
Ik zou naar mijn rechtsbijstand bellen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:13
Wij waren 38000 euro kwijt aan de warmtepomp. Dit was wel inclusief het aanpassen van de woning om een warmtepomp te kunnen plaatsen.

Dus zo heel gek is die prijs niet. Ik heb het traject echter andersom meegemaakt, bij ons zou er een gas cv ketel worden geplaatst. Wij hebben voor het tekenen echter gezegd: wij willen de woning wel hebben echter willen we wel een grond warmtepomp erin hebben. Dat was in eerst instantie ook niet mogelijk totdat we echt lieten merken dat we niet gingen tekenen. Daarna kregen we via de e-mail toch de bevestiging dat er een 3e partij wordt ingeschakeld om een warmtepomp op de tekening erbij te zetten.

Daarna hebben we bij de bouwer nog een gesprek gehad en die had doorgekregen dat we een lucht-water warmtepomp wilde. Dus daarna was het wel even moeilijk omdat er al was gestart met de bouw en de ramen niet meer verplaatst konden worden. Er was dus oorspronkelijk te weinig ruimte beschikbaar. Hiervoor is een stuk aan de achterkant van de meterkast opgeofferd (wat eigenlijk alleen maar loze ruimte was om de muur netjes recht te krijgen) en was alles uiteindelijk toch mogelijk. We hebben gewoon kenbaar gemaakt: als dit niet mogelijk is dan kijken we wel verder.

Inmiddels wonen we net 2 maanden in deze woning.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:56
Ik ben voor mezelf ook gewend aan kosten in de orde van grootte als @Idanue noemt. (en zelfs veel minder want zelf geïnstalleerd)

Water/water is natuurlijk wel stiller dan lucht/water. Ik wist niet dat mensen er zoveel voor betalen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
DutchKel schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:27:
Wij waren 38000 euro kwijt aan de warmtepomp. Dit was wel inclusief het aanpassen van de woning om een warmtepomp te kunnen plaatsen.

Dus zo heel gek is die prijs niet. Ik heb het traject echter andersom meegemaakt, bij ons zou er een gas cv ketel worden geplaatst. Wij hebben voor het tekenen echter gezegd: wij willen de woning wel hebben echter willen we wel een grond warmtepomp erin hebben. Dat was in eerst instantie ook niet mogelijk totdat we echt lieten merken dat we niet gingen tekenen. Daarna kregen we via de e-mail toch de bevestiging dat er een 3e partij wordt ingeschakeld om een warmtepomp op de tekening erbij te zetten.

Daarna hebben we bij de bouwer nog een gesprek gehad en die had doorgekregen dat we een lucht-water warmtepomp wilde. Dus daarna was het wel even moeilijk omdat er al was gestart met de bouw en de ramen niet meer verplaatst konden worden. Er was dus oorspronkelijk te weinig ruimte beschikbaar. Hiervoor is een stuk aan de achterkant van de meterkast opgeofferd (wat eigenlijk alleen maar loze ruimte was om de muur netjes recht te krijgen) en was alles uiteindelijk toch mogelijk. We hebben gewoon kenbaar gemaakt: als dit niet mogelijk is dan kijken we wel verder.

38K voor een L/W? :o :o :o :o
Beter lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Nee een W/W warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:13

Theo

moederbord

Ik sta hier ook van te kijken. Mijn L/W warmtepomp was nog niet eens 1/10e van dit bedrag, en dit was via de lokale installateur aan wie ik alles had uitbesteed. Als ik vandaag alles opnieuw zou aanleggen dan zou het wellicht zelfs voor de helft van dit bedrag kunnen.

De ideale optie voor @Sander1992nl zou zijn om niet het contract af te sluiten en niet gebruik te maken van de warmtepomp, en zelf een L/W pomp aan te schaffen. Deze kosten een schijntje van wat een W/W pomp kost terwijl ze gelijkwaardig presteren.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:45
En dan zijn volgens mij de meeste w/w ook nog in de meterkast af gezekerd met hoofdzekering 3x35A, scheelt ook nog €700/jaar t.o.v. 3x25A

@Sander1992nl

I.i.g. succes met jouw strijd, ik hoop dat er wat beweging in komt.

[ Voor 24% gewijzigd door vanderv op 03-12-2020 09:13 ]

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Idanue
En ik altijd maar denken dat mensen met goed geïsoleerde nieuwbouw WTW, Warmtepomp enz. een stuk goedkoper uit waren dan ik in mijn jaren 30 vrijstaande woning gestookt op gas. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:01
- Warmtepomp huren voor 130,- per maand
- De tarieven worden jaarlijks geïndexeerd
- De looptijd voor de overeenkomst is 30 jaar, rekenend vanaf oplevering van de woning.
- Gebruikers dienen rekening te houden met een gemiddeld energieverbruik voor de warmtepomp (t.b.v. verwarming en warm tapwater) van circa 3.000 – 4.500 KWh per jaar.
Het zal dan wel goed zijn voor het milieu, maar heel erg budget vriendelijke vind ik het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-05 15:39
Hoe past een looptijd van 30 jaar voor een servicecontract in de Wet van Dam? Dat was immers ook het einde van de doorlopende verplichte 'servicecontracten' bij hypotheken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Lekker hè, die projectontwikkelaars.....

Maar in principe mogen ze alles aanbieden wat ze willen. Dit is een redelijk vaak gebruikte constructie. Het is dus voor jou slikken of helemaal niet kopen. Afdwingen dat je de warmtepomp zelf aanschaft is kansloos. Buiten dat, dan rekenen ze gewoon €80 voor het beheer van de bron want die zal wel gezamenlijk gebruikt worden.

Ik heb een tijd lang een appartement gehuurd waar ook zo'n constructie op zat. Klonk leuk dat ik als huurder zo'n €75 per maand voor energie betaalde. Tot ik wilde kopen en er achter kwam dat de verhuurder nog eens €120 per maand betaalde (en ik daarna dus ook) voor de warmtepomp en het beheer van de bron. Was een appartement van 110m2 dus voor die €200 per maand had ik met gemak een cv-ketel voor kunnen stoken. Kost ook nog een bak ruimte met een forse boiler en, wat mensen ook beweren, geluidsloos (binnen) is zo'n unit ook niet.

Nou was het wel een redelijk comfortabele installatie waarbij dag/nacht instelling geen zin hadden en met vloerkoeling. En, het is al gezegd, de aanschaf en het onderhoud zijn fors dus heel absurd zijn de bedragen niet. Maar dan nog, wordt een aardig post vaste lasten wat erbij komt (en met indexering loopt het ook lekker op).

Wat wel een optie is dat je het tarief dat ze rekenen (waarschijnlijk pas na de koop, anders verkopen ze gewoon niet aan jou) aan gaat vechten. Ze vallen als leverancier wel onder de warmtewet dus moeten met hun tarieven binnen de daarin gestelde maxima blijven. Nou is dat in de praktijk vaak een lastige discussie.....

Samen met een absurd maandelijks bedrag aan erfpacht was het voor mij toen genoeg om van de koop van het appartement af te zien.
Theo schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:59:
[...]De ideale optie voor @Sander1992nl zou zijn om niet het contract af te sluiten en niet gebruik te maken van de warmtepomp, en zelf een L/W pomp aan te schaffen. Deze kosten een schijntje van wat een W/W pomp kost terwijl ze gelijkwaardig presteren.
Er is gewoon geen keuze. Je kan zelf van alles bedenken maar de projectontwikkelaar gaat gewoon zeggen dat dit het is en je kan tekenen of niet. Grote kans ook dat de bron gezamenlijk gebruikt wordt dus individuele afwijkingen zijn niet gewenst.

En het voordeel van W/W is dat niet iedereen zo'n herriemaker buiten gaat hangen. Maar er hangt wel een prijskaartje aan. En een verdienmodel voor iemand anders.

[ Voor 41% gewijzigd door Yowzawood op 03-12-2020 10:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Misschien heeft het zin om je licht eens op te steken bij de Vereniging Eigen Huis. Je bent vast niet de eerste die hier tegen aanloopt. Misschien is er zelfs een collectieve actie te regelen met de overige kopers in dat nieuwbouwproject?

Het is niet alleen nu slikken of stikken - als je dit huis tzt wil verkopen dat zou ik dit een flinke molensteen vinden voor potentiële kopers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barcht
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13-05 11:42
Ik moet eerlijk zeggen dat ik echt heftige twijfels heb mbt de professionaliteit van een bedrijf dat een belangrijk contract blijkbaar laat opstellen door iemand die niet eens beschikt over basiskennis van de Nederlandse grammatica.
De klant betaald zelf de elektriciteit voor het toestel, de ontrokken energie uit de bodem, beheer en onderhoud gedurende de looptijd betaald de klant via een maandelijks vastrecht- en huurbedrag aan ENERA Services B.V.
Derde persoon enkelvoud: stam plus t.
Als er op dit niveau al sprake is van onzorgvuldigheid, dan belooft (met een t dus) dat niet veel goeds.

Ik denk dat als je dit epistel laat door een jurist laat nakijken, die gillend van de lach onder de tafel schiet. Er staat nauwelijks een zin die niet op meerdere manieren valt uit te leggen.
Conclusie: amateurs.

Onderweg naar Tertius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Barcht schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:50:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik echt heftige twijfels heb mbt de professionaliteit van een bedrijf dat een belangrijk contract blijkbaar laat opstellen door iemand die niet eens beschikt over basiskennis van de Nederlandse grammatica.

[...]

Als er op dit niveau al sprake is van onzorgvuldigheid, dan belooft (met een t dus) dat niet veel goeds.

Ik denk dat als je dit epistel laat door een jurist laat nakijken, die gillend van de lach onder de tafel schiet. Er staat nauwelijks een zin die niet op meerdere manieren valt uit te leggen.
Als dit klopt dat bijna elke zin op meerdere manieren valt uit te leggen dan kan je dus heel makkelijk onder je verplichtingen uit lijkt me

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:53
Als je als de jaarlijkse indexering 2% aanhoudt, dan komen de totale uitgaven zelfs boven de € 66.000 uit. En dan heb je nog geen joule warmte in je huis. Voor alleen de huurkosten van deze installatie heb ik een ouderwetsche cv ketel, 30 jaar gas en jaarlijks 1000 euro over. (maar dan helaas geen hoekhuis van 160m2)

[ Voor 49% gewijzigd door blissard op 03-12-2020 10:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:10

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Barcht schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:50:

[...]

En spelfouten ("ontrokken"? Is dat het afnemen van een rok?)

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Yowzawood schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:36:
Lekker hè, die projectontwikkelaars.....

Maar in principe mogen ze alles aanbieden wat ze willen. Dit is een redelijk vaak gebruikte constructie. Het is dus voor jou slikken of helemaal niet kopen. Afdwingen dat je de warmtepomp zelf aanschaft is kansloos. Buiten dat, dan rekenen ze gewoon €80 voor het beheer van de bron want die zal wel gezamenlijk gebruikt worden.

Wat wel een optie is dat je het tarief dat ze rekenen (waarschijnlijk pas na de koop, anders verkopen ze gewoon niet aan jou) aan gaat vechten. Ze vallen als leverancier wel onder de warmtewet dus moeten met hun tarieven binnen de daarin gestelde maxima blijven. Nou is dat in de praktijk vaak een lastige discussie.....

Samen met een absurd maandelijks bedrag aan erfpacht was het voor mij toen genoeg om van de koop van het appartement af te zien.

[...]
toon volledige bericht
even een kleine markering in je tekst gemaakt. Op dit moment valt een constructie zoals die van TS niet onder de Warmtewet. ACM is wel jaarlijks bezig met interpretatie en een tarievenbesluit dus goede kans dat dit in de toekomst wel zo zou zijn. Strikt genomen is er hier geen sprake van warmtelevering maar van het verhuren van een installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:24
Misschien kan dit nog wat meer licht werpen of meer inzicht geven wat "normaal" is qua contract/informatievoorziening of waar toch een loopje met de regels wordt genomen.

https://www.techniekneder.../onderwerpen/gedragscodes

Ja het is van Techniek Nederland, die vertegenwoordigen wel de installateurs, dus de consumentenregels zullen zo minimalistisch mogelijk worden toegepast. Zelfs met deze gedragscodes lijken sommige aangesloten bedrijven zich er toch weinig van aan te trekken. (Mijn Huur-cv contract is ergens volgend jaar ten einde, maar heb nog weinig info van de verhuurder gekregen, vandaar dat ik een beetje aan het spitten was).

Als voorbeeld lijkt het huurbedrag ongespecificeerd, dus welk deel b.v. servicekosten of afschrijving zijn is niet te achterhalen.
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 23:02
Idanue schreef op donderdag 3 december 2020 @ 07:42:
Is het geen mogelijkheid om helemaal geen warmtepomp te nemen en dan zelf 1 plaatsen?
Een 7kW Panasonic Aquarea L/W warmtepomp kost je zo'n €1000 euro na aftrek subsidie doe daar nog €1000 installatiekosten bij en je bent voor €2000 klaar met de verwarming.

Je krijgt geen subsidie op een warmtepomp in een nieuwbouwwoning, een aangezien die Panasonic rond de 6500 kost + installatie, zou je zelfs bij een oude woning niet rond de 2000 uitkomen (eerder rond de 4000).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:28
Idanue schreef op donderdag 3 december 2020 @ 07:42:

Dat lijkt me dan verstandiger idd. Ik zou me er totaal niet prettig bij voelen om aan zo'n contract vast te zitten, ongeacht de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:14
En met een beetje pech zit je ook nog met een slecht gedimensioneerde bron en stook je de helft van de tijd met het elektrische element. Elektriciteitskosten zijn tenslotte voor de bewoner dus de warmtepompboer boeit dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Fr33z schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:30:
[...]
even een kleine markering in je tekst gemaakt. Op dit moment valt een constructie zoals die van TS niet onder de Warmtewet. ACM is wel jaarlijks bezig met interpretatie en een tarievenbesluit dus goede kans dat dit in de toekomst wel zo zou zijn. Strikt genomen is er hier geen sprake van warmtelevering maar van het verhuren van een installatie.
Dat is maar helemaal de vraag..... Er is op 07/02 een uitspraak geweest van de ACM over Enera waar zij wel degelijk zo zijn aangemerkt. Alleen geen prioriteit en geen handhaving, daar zijn we sterk in in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Het hele gedoe is natuurlijk ook dat voor de betreffende woning een omgevingsvergunning is verleend op basis van een EPC-berekening. In deze EPC-berekening zal het betreffende systeem zijn opgenomen met bijbehorende rendementen. Op voorhand een andere installatie willen laten uitvoeren levert dus nogal een papieren uitdaging op.

Tevens heeft de ontwikkelaar van het systeem ten aanzien van hun investering gerekend met alle woningen die meedoen, zodra de helft afhaakt is het businessmodel ook weer compleet anders.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik kan nergens vinden wat er gebeurt als je je huis verkoopt... Alle artikelen verwijzen naar "de klant", dat is wel bijzonder.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
bartvl schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:45:
Het hele gedoe is natuurlijk ook dat voor de betreffende woning een omgevingsvergunning is verleend op basis van een EPC-berekening. In deze EPC-berekening zal het betreffende systeem zijn opgenomen met bijbehorende rendementen. Op voorhand een andere installatie willen laten uitvoeren levert dus nogal een papieren uitdaging op.

Tevens heeft de ontwikkelaar van het systeem ten aanzien van hun investering gerekend met alle woningen die meedoen, zodra de helft afhaakt is het businessmodel ook weer compleet anders.
Precies.... al die opmerkingen over het zelf doen gaan helemaal niet op. Als je wilt kopen zit je gewoon aan deze constructie vast. Hoe vervelend het ook is. Voor jou als koper tien anderen op dit moment dus je onderhandelingspositie is nul.

En eigenlijk is het (bijna) altijd zo dat je met dit soort collectieve voorzieningen meer betaald dan in eigen beheer. Maar je weet het bij de koop dus je kan zelf een beslissing nemen.
Hooglander1 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:46:
Ik kan nergens vinden wat er gebeurt als je je huis verkoopt... Alle artikelen verwijzen naar "de klant", dat is wel bijzonder.
Dat gaat gewoon een paragraaf worden in het koopcontract, was bij mij ook het geval. Je neemt het contract dus gewoon over.

[ Voor 19% gewijzigd door Yowzawood op 03-12-2020 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:41
Met een gemeenschappelijke bron. Dat maakt het weer ingewikkelder.

Ik zou eerder voorstander zijn van een mini-VVE vorm voor het beheer en bezit van het gemeenschappelijke deel van de installatie.

Dat eigendom zou IMHO niet bij een commercieel bedrijf mogen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Joris748 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:51:
[...]

Met een gemeenschappelijke bron. Dat maakt het weer ingewikkelder.

Ik zou eerder voorstander zijn van een mini-VVE vorm voor het beheer en bezit van het gemeenschappelijke deel van de installatie.

Hier is geen gemeenschappelijke bron, er is gewoon een gat geboord onder onze oprit. Maar dit is helemaal niet van belang voor TS.

Ik wilde met het verhaal aangeven dat zolang je niet hebt getekend maar wel serieus interesse hebt in de woning dat er wel eens wat aanpassingen mogelijk zijn die voorheen niet mogelijk waren.

Als je eenmaal hebt getekend dan zit je "vast" aan waar je voor hebt getekend en kan er minder mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Joris748 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:51:
[...]

En de VVE besteed dan het beheer van de bron ook gewoon uit aan een commerciële partij, ben je even ver. Kost ook gewoon geld. Bij mij was van de €120 er €25 gespecificeerd voor bronbeheer. Ben nooit zover gekomen dat ik de details heb opgevraagd en heb gezien wat ze hier dan allemaal voor doen.

En als je zelf de warmtepomp over zou nemen blijf je met de gezamenlijke bron zitten en met het onderhoud en geplande vervanging. Wat dat gaat kosten is vanwege het type warmtepomp ook maar de vraag. Ik weet wel dat in mijn situatie ik in 4 jaar 2x een storing aan de installatie heb gehad waar een monteur voor moest komen. En er is 1x in die periode gepland onderhoud gepleegd op een installatie van totaal 11 jaar oud.

Waarschijnlijk is eigen beheer goedkoper maar het vereist wel een initiële investering en bij vervanging waarschijnlijk ook een leuk bedrag. Deze constructie verlaagt ook de aankoopsom, het is niet alleen nadelig.

[ Voor 67% gewijzigd door Yowzawood op 03-12-2020 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:14
Op zich staat het je vrij een overeenkomst te tekenen met welke partij dan ook. Er is namelijk een alternatieflijk: niet tekenen.

Ik ben niet genoeg thuis in die wetgeving, maar deze zaak riekt wel een beetje naar koppelverkoop. En dat mag niet. Of hier sprake is van koppelverkoop kan ik niet bepalen - vaak ben je daarmee afhankelijk van specifiek jurisprudentie.

Je zou kunnen aanvoeren naar de projectontwikkelaar dat hier sprake is van koppelverkoop en dat die constructie dus illegaal is. Als het je menens is, zou je daarvoor ook een gespecialiseerde jurist kunnen vragen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Yowzawood schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:44:
[...]

Dat is maar helemaal de vraag..... Er is op 07/02 een uitspraak geweest van de ACM over Enera waar zij wel degelijk zo zijn aangemerkt. Alleen geen prioriteit en geen handhaving, daar zijn we sterk in in NL.
Ja ik heb die uitspraak gelezen maar dat is toch echt een andere situatie. Zie o.a. punt 3 in de samenvatting https://www.acm.nl/sites/...an-sportzichtwoningen.pdf

Het ging daar om een gezamenlijke installatie waarbij een centrale warmtepomp staat die water uit de grond verwarmd naar ~40C en vanaf daar gaat het naar de huizen. Dat is dus een collectieve installatie die warmte levert die direct bruikbaar is voor ruimteverwarming --> valt dus onder Warmtewet en is dom van Enera dat ze dit niet zo hebben ingeschat.

Situatie van TS is NOG niet onder Warmtewet gereguleerd, maar dat gaat vast gebeuren de komende jaren om dit soort schrijnende gevallen tegen te gaan. TS kan proberen een verzoek bij ACM in te dienen nadat het contract is afgesloten. Stel dat er wel besloten wordt dat het Warmtewet-plcihtig is, dan kom je ongeveer op de volgende jaarlijkse kosten:

situatie nu:
130 e/mnd huur WP + systeem = 1.560 euro/jr
3.000 kWh * 0.21 cent/kWh = 630 euro
----------------------------------------------------------------------+
2.190 euro/jr (wat compleet bezopen is voor een nieuwbouwwoning zeg, wat een ongelooflijk takke-systeem wordt dit)

situatie volgens warmtewet:
vastrecht koude + vastrecht warmte + meettarief: 195 + 387 + 22 = 604 ex btw = 730 incl btw
verbruik warmte a 26,04 eur/GJ * 30 GJ/jr = 781
----------------------------------------------------------------------+
1.511 euro/jr

(volgens https://www.acm.nl/sites/...rmteleveranciers-2020.pdf

Dus, stel dat ACM wel oordeelt dat dit moet volgens Warmtewet dan is Enera weer redelijk de zak en heeft TS juist weer een redelijke deal... 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Fr33z op 03-12-2020 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
Fr33z schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:01:
[...]
Dus, stel dat ACM wel oordeelt dat dit moet volgens Warmtewet dan is Enera weer redelijk de zak en heeft TS juist weer een redelijke deal... 8)7
In de praktijk heb ik nog nooit gezien dat het voor iemand die gebruik maakt (vaak verplicht) van een collectieve voorziening van een derde een goede deal is. Het kost altijd meer dan in eigen beheer, voordeel zit vaak wel in de investering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:48
bartvl schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:45:
Hun business model is wel flink aan het verschuiven naar het binnen harken van een flinke fee aan servicekosten.

Goede vriend van mij heeft dan met een VVE voor een mandelig hof met parkeerplaatsen. Dit is ondergebracht bij een VVE beheerpartij, je raad 't al, die onder de paraplu van de aannemer valt. Hier gaat ruim 30% naar het beheer van de VVE. 30% voor het één keer per x jaar opnieuw (laten) bestraten, t.z.t. natuurlijk door dezelfde aannemer. En een keer ooit rioolaansluiting vernieuwen over x decenia.

@Yowzawood Een VVE ben je zelf. Dus daar kan je sturing aan geven, offertes uitvragen en onderhandelen. Een servicecontract van 30 jaar bij een commerciële partij daar heb je niks te willen.

Wat anderen ook al zeggen, voor 't tekenen is er te onderhandelen. Na 't tekenen is smeken en bedelen.

Als je rechtsbijstand hebt, dan zou ik absoluut het opdringen van het contract laten toetsen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
BarryH schreef op donderdag 3 december 2020 @ 07:56:
Ik zou naar mijn rechtsbijstand bellen
Prima (onder gesneeuwd) advies,
pak er een pro bij, al dan niet via de RB, En als ik er niet vanaf zou kunnen komen zou ik gewoon weglopen hoe jammer de partner het ook gaat vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Sander1992nl schreef op woensdag 2 december 2020 @ 22:57:
[...]

Ik begrijp dat velen van jullie zullen zeggen dat ik naar een ander project moet kijken, echter ga ik dat niet kunnen verkopen aan mijn partner. Hoop dat er ergens een ingang is om de warmtepomp alsnog te kunnen kopen.
Je hebt eigenlijk vijf mogelijkheden:
  1. Tekenen en de voorwaarden accepteren.
  2. Tekenen en de voorwaarden later via de rechtbank aanvechten. Ik ken onvoldoende van de materie om je kansen in te schatten, maar de uitkomst is altijd onzeker en met wat pech heb je jaren zorgen en onzekerheid.
  3. Nog niet tekenen en proberen de voorwaarden via de rechtbank aan te vechten. Afhankelijk van de omstandigheden lijkt de kans me reëel dat de verkoper dan gaat kijken of hij geen andere koper kan vinden.
  4. Nog niet tekenen en proberen een alternatief te onderhandelen. Je gaat in dat geval bereid moeten zijn om effectief niet te tekenen en de verkoper met het huis te laten zitten, als de verkoper weet dat je anders uiteindelijk toch tekent, gebeurt er niets. Ook hier lijkt de kans me reëel dat de verkoper dan gaat kijken of hij geen andere koper kan vinden.
  5. Niet tekenen en gewoon naar een volgend project zoeken.
Ik zou voor 4, 5 of 1 gaan. Bereken wat het je met alle voorwaarden in het contract minimaal en maximaal kost en beschouw dat als de prijs van het huis inclusief 30 jaar onderhoud van de warmtepomp (bij een ander huis mag je daar zoals eerder in de thread vermeld nog wel wat voor bijtellen). Bekijk wel ook zeker wat de gevolgen voor je kunnen zijn als verhuurder het onderhoud niet behoorlijk doet (je kan toch niet zomaar naar een andere partij) of ergens failliet gaat (net voordat je warmtepomp vervangen moet worden bijvoorbeeld). Beslis op basis van die cijfers.

Misschien sta je in je recht als je eisen stelt en geraak je met 2 of 3 wel waar je wil, maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen en ik zou er geen lange periode van onzekerheid en stress voor over hebben. Nu eventueel je been stijf houden lijkt me minder schadelijk voor je relatie dan jaren stress.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ik zie dat mensen schrijven dat de looptijd 30 jaar is, dit is echter genuanceerder: Na 30 jaar is de enige partij die de overeenkomst kan opzeggen Enera. De bewoner/eigenaar heeft geen opzegmogelijkheid.

Daarnaast zag ik nog een slimme opmerking van iemand die iets zei over het energieverbruik en hier sluit ik mij bij aan. Aangezien de huurder de energiekosten betaalt zal het (in het slechtste geval) Enera worst zijn hoe die warmtepomp presteert.

Dat zie je ook terug in een uitspraak van de rechter. Een huurder klaagde over het verbruik wat volgens de huurder anders was gecommuniceerd in de verkoopfase, maar, kort gezegd, de rechter oordeelde dat Enera duidelijk had gecommuniceerd dat er geen garantie is op energieverbruik.

Dus met een beetje pech zit je met een wp die veel meer verbruikt dan initieel opgegeven, een zwaardere netaansluiting met bijbehorend tarief en een wurgcontract waar je van je leven niet vanaf kan. Je tekent het bij volle bewustzijn en de constructie is blijkbaar al langer gangbaar (eerdergenoemde uitspraak is van 2014) dus je zal wel heel goed beslagen ten ijs moeten komen wil je hier nog iets anders van kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
OverSoft schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:32:
[...]

Je krijgt geen subsidie op een warmtepomp in een nieuwbouwwoning, een aangezien die Panasonic rond de 6500 kost + installatie, zou je zelfs bij een oude woning niet rond de 2000 uitkomen (eerder rond de 4000).
Hier te koop voor €2800, reken daar nog €200 verzendkosten bij en dan zit je op €3000 en geen €6500.
Dat van geen subsidie bij nieuwbouw wist ik niet dus dan ben je idd iets duurder uit.
Wolly schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:47:
Dus met een beetje pech zit je met een wp die veel meer verbruikt dan initieel opgegeven, een zwaardere netaansluiting met bijbehorend tarief en een wurgcontract waar je van je leven niet vanaf kan. Je tekent het bij volle bewustzijn en de constructie is blijkbaar al langer gangbaar (eerdergenoemde uitspraak is van 2014) dus je zal wel heel goed beslagen ten ijs moeten komen wil je hier nog iets anders van kunnen maken.
Dat dus...
Misschien is het wel normaal tegenwoordig maar ik zou het persoonlijk nooit doen.

[ Voor 32% gewijzigd door Idanue op 03-12-2020 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Idanue schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:48:
Dat van geen subsidie bij nieuwbouw wist ik niet dus dan ben je idd iets duurder uit.
Of er subsidie is op de warmtepomp ligt eraan wanneer de omgevingsvergunning is ingediend door de projectontwikkelaar. Het is dus mogelijk dat er wel subsidie op de warmtepomp is. De kans is klein, want anders is er wellicht ook een gas aansluiting.

Ons huis (is pas in juli 2020 opgeleverd) zou oorspronkelijk met gas worden opgeleverd. Echter wilde wij geen gas. Maar om huizen met gas te kunnen opleveren dient de omgevingsvergunning voor juli 2018 (ik durf de maand niet helemaal zeker te zeggen) te zijn ingediend (let op, dit is dus niet dat die is goedgekeurd, alleen het indienen dus). Tegelijkertijd is dat ook de deadline voor de subsidie.

Wij hadden dus "geluk" dat onze woning met gas zou worden opgeleverd, daardoor kregen we dus wel nog subsidie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Laatst online: 03-05 21:20
Voor 130 euro per maand kun je 6782 kWh aan stroom afnemen a € 0.23 per kWh. Nu weet ik niet hoe groot de woning is, maar in deze situatie is, hoe krom ook, een elektrische CV ketel waarschijnlijk nog best interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 23:02
Idanue schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:48:
[...]

Hier te koop voor €2800, reken daar nog €200 verzendkosten bij en dan zit je op €3000 en geen €6500.

Ik zat naar het Aquarea split-systeem te kijken en die doet 6500 in Nederland.

Deze is 3100 inclusief verzending en zonder alle accessoires die je nodig hebt om hem te installeren.
Een kit komt eerder richting de 3.5 tot 4k.
Als je hem uit Engeland haalt, bedenk dan wel dat je bij garantie een probleem hebt, maar dit is wel een stuk betaalbaarder dan ik in eerste instantie dacht.

Stel dat je inclusief installatie op 5k uitkomt (Nederlandse leverancier, normale installateur) dan heb je de kosten in iets meer dan 3 jaar er uit (ten opzicht van 130 euro per maand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Yowzawood schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:55:
[...]

En de VVE besteed dan het beheer van de bron ook gewoon uit aan een commerciële partij, ben je even ver. Kost ook gewoon geld. Bij mij was van de €120 er €25 gespecificeerd voor bronbeheer. Ben nooit zover gekomen dat ik de details heb opgevraagd en heb gezien wat ze hier dan allemaal voor doen.
Dat is inderdaad een optie. Maar als VvE heb je zelf de touwtjes in handen. Maakt die commerciële partij er een zooitje van, dan stap je over naar een andere partij of neemt het beheer geheel in eigen hand.

Het zou zelfs een goede optie zijn om het als VvE in eigen beheer te doen. Je hoeft alleen een meerjaren begroting op te stellen en contact te onderhouden met een installateur. Het is niet zo complex als de VvE van een compleet appartementencomplex, waarbij je met veel meer partijen te maken hebt.
En als je zelf de warmtepomp over zou nemen blijf je met de gezamenlijke bron zitten en met het onderhoud en geplande vervanging. Wat dat gaat kosten is vanwege het type warmtepomp ook maar de vraag. Ik weet wel dat in mijn situatie ik in 4 jaar 2x een storing aan de installatie heb gehad waar een monteur voor moest komen. En er is 1x in die periode gepland onderhoud gepleegd op een installatie van totaal 11 jaar oud.

Waarschijnlijk is eigen beheer goedkoper maar het vereist wel een initiële investering en bij vervanging waarschijnlijk ook een leuk bedrag. Deze constructie verlaagt ook de aankoopsom, het is niet alleen nadelig.
Alleen al vanwege de volledige afhankelijkheid van Enera is de verplichtige huur een dikke no-go. De voordelen van verplichte huur, heb je vooral op korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Joris748 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:04:
Alleen al vanwege de volledige afhankelijkheid van Enera is de verplichtige huur een dikke no-go. De voordelen van verplichte huur, heb je vooral op korte termijn.
Het is wat het is.... een no-go is aan de TS om te bepalen. Zonder de details te weten is er niet zomaar wat te zeggen over de voor of nadelen. Klinkt prijzig en onzeker maar een W/W pomp is eigenlijk nooit een kosteneffectieve oplossing.

En verder zijn het hier vooral leuke theoretische verhaaltjes waar de TS natuurlijk helemaal niets mee opschiet.

De situatie is gewoon dat het contract over de warmtepomp en bron een onlosmakelijk deel is van de koopovereenkomst. Daar kan je van vinden wat je wilt, maar relevant is het niet.... de situatie is duidelijk.

Het is ook een redelijk gebruikelijke constuctie die honderden zoniet duizenden keren al is gebruikt dus al die onzin over koppelverkoop en rechtsbijstand is ook dat, onzin. Het mag gewoon en gemeenten kiezen vaak bewust voor dingen als een gezamenlijke W/W bron.

Dus TS je kan kiezen om wel niet te kopen en daar is het mee klaar. Is het een goede deal, nee waarschijnlijk niet maar dat kan je pas zeggen als je aangeeft wat er allemaal voor dat geld gedaan en onderhouden wordt. Wie weet was dit wel nodig om onder de door de gemeente gewenste verkoopprijzen te blijven. Alles is mogelijk in de wondere wereld van de woningbouw, zelfs dat de projectontwikkelaar je een poot uitdraait :-).

Natuurlijk kan je proberen met de makelaar/projectontwikkelaar te onderhandelen. Succes, voor jou tien anderen die wel gewoon tekenen. En als je tekent kan je natuurlijk achteraf altijd nog proberen een toetst af te dwingen over de prijs vs prestatie, maar ook daar succes ermee.... redelijk kansloos als de opgeleverde pomp/bron en warm water voorziening gewoon binnen de gebruikelijke marges werkt.

Als je er echt wilt wonen reken dan de totale kosten over je verwachte woontijd gewoon mee als aankoopbedrag en bepaal dan wat je doet. Al het andere gaat je weinig brengen verwacht ik.
Joris748 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:04:
[...]
Dat is inderdaad een optie. Maar als VvE heb je zelf de touwtjes in handen. Maakt die commerciële partij er een zooitje van, dan stap je over naar een andere partij of neemt het beheer geheel in eigen hand.

Het zou zelfs een goede optie zijn om het als VvE in eigen beheer te doen. Je hoeft alleen een meerjaren begroting op te stellen en contact te onderhouden met een installateur. Het is niet zo complex als de VvE van een compleet appartementencomplex, waarbij je met veel meer partijen te maken hebt.
We weten helemaal niet hoe de situatie is. Het zal vast niet om 1 woning gaan dus de kans dat er bijvoorbeeld ook appartementen in het project gebouwd worden is aanwezig, en of er verder een VVE waar de TS inzit is ook maar de vraag. En als je met meer dan 5 bent dan besteed je de VVE gewoon uit, in de praktijk heeft niemand zin in al het (administratieve) gedoe.

Verder weet ik uit de situatie met mijn appartement dat het helemaal niet zo makkelijk is om voor deze situatie een partij te vinden die de bron gaat beheren als ze deze zelf niet hebben aangelegd. En ook dan heb je vaak te maken met een langjarig contract en forse prijzen.

[ Voor 27% gewijzigd door Yowzawood op 03-12-2020 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Yowzawood schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:19:
[...]

Het is wat het is.... een no-go is aan de TS om te bepalen. Zonder de details te weten is er niet zomaar wat te zeggen over de voor of nadelen. Klinkt prijzig en onzeker maar een W/W pomp is eigenlijk nooit een kosteneffectieve oplossing.
Voor mij is het een no-go. Het is inderdaad aan TS om te bepalen wat het voor hem is. Het gaat mij niet over het concept van een W/W warmtepomp met een gemeenschappelijke bron, dat kan een betere oplossing zijn dan een groot aantal L/W units bij een blok huizen.

Waar ik een rode vlag aan hang is dat het eigendom bij een commerciële partij blijft liggen, zonder dat je daar als consument maar enige invloed op hebt. Geen invloed op prijsverhogingen van de service, geen dwangmiddel om de werking van de installatie te verbeteren, niks.
En verder zijn het hier vooral leuke theoretische verhaaltjes waar de TS natuurlijk helemaal niets mee opschiet.

De situatie is gewoon dat het contract over de warmtepomp en bron een onlosmakelijk deel is van de koopovereenkomst. Daar kan je van vinden wat je wilt, maar relevant is het niet.... de situatie is duidelijk.

Het is ook een redelijk gebruikelijke constuctie die honderden zoniet duizenden keren al is gebruikt dus al die onzin over koppelverkoop en rechtsbijstand is ook dat, onzin. Het mag gewoon en gemeenten kiezen vaak bewust voor dingen als een gezamenlijke W/W bron.

Dus TS je kan kiezen om wel niet te kopen en daar is het mee klaar. Is het een goede deal, nee waarschijnlijk niet maar dat kan je pas zeggen als je aangeeft wat er allemaal voor dat geld gedaan en onderhouden wordt. Wie weet was dit wel nodig om onder de door de gemeente gewenste verkoopprijzen te blijven. Alles is mogelijk in de wondere wereld van de woningbouw, zelfs dat de projectontwikkelaar je een poot uitdraait :-).

Natuurlijk kan je proberen met de makelaar/projectontwikkelaar te onderhandelen. Succes, voor jou tien anderen die wel gewoon tekenen. En als je tekent kan je natuurlijk achteraf altijd nog proberen een toetst af te dwingen over de prijs vs prestatie, maar ook daar succes ermee.... redelijk kansloos als de opgeleverde pomp/bron en warm water voorziening gewoon binnen de gebruikelijke marges werkt.

Als je er echt wilt wonen reken dan de totale kosten over je verwachte woontijd gewoon mee als aankoopbedrag en bepaal dan wat je doet. Al het andere gaat je weinig brengen verwacht ik.
toon volledige bericht
Dit geeft precies het probleem weer, je bent overgeleverd aan de grillen van de projectontwikkelaar. Dat het kan is één, of het mag is twee, maar het gaat hier ook om de vraag of dergelijke constructies maatschappelijk wenselijk zijn.

Het vervelende is dat je als potentiele koper, zonder bescherming van wetten en regels, altijd aan het kortste eind trekt. Want inderdaad, voor jou 10 anderen.

Ik zou hier een gespecialiseerde jurist naar laten kijken.
[...]

We weten helemaal niet hoe de situatie is. Het zal vast niet om 1 woning gaan dus de kans dat er bijvoorbeeld ook appartementen in het project gebouwd worden is aanwezig, en of er verder een VVE waar de TS inzit is ook maar de vraag. En als je met meer dan 5 bent dan besteed je de VVE gewoon uit, in de praktijk heeft niemand zin in al het (administratieve) gedoe.
Die grens voor het aantal deelnemers zal bij een wooncomplex anders zijn dan sec voor een verwarmingsinstallatie.
Verder weet ik uit de situatie met mijn appartement dat het helemaal niet zo makkelijk is om voor deze situatie een partij te vinden die de bron gaat beheren als ze deze zelf niet hebben aangelegd. En ook dan heb je vaak te maken met een langjarig contract en forse prijzen.
Dat is inderdaad wel een complicerende factor. Hoe kan de staat van zo'n bron bepaald worden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-05 12:04
En dan het probleem bij de verkoop van je huis. Als ik op Funda een huis zie waarbij je naast je hypotheek nog vrolijk vast zit aan een wurg contract dan kijk ik direct verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yowzawood
Joris748 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:53:
[...]
Voor mij is het een no-go. Het is inderdaad aan TS om te bepalen wat het voor hem is.
Begrijp me niet verkeerd... het zou ook geen constructie zijn waar ik blij mee zou zijn. Zoals al aangegeven heb ik afgezien van de aankoop van een appartement waar ook deze constructie van toepassing was (samen met nog €450 per maand aan erfpacht). Totaal dus zo'n €600 (€400 netto) aan extra vaste lasten.

Maar de vraag van de TS is simpel. Kan ik afdwingen dat ik de warmtepomp kan kopen. Antwoord is gewoon een simpel nee. Daar gaat geen jurist wat aan veranderen...... hooguit kun je na aankoop de weg inslaan om de geldigheidsduur en het bedrag aan te vechten. Maar ook dat is redelijk kansloos.
En wat als die vriendelijke projectontwikkelaar nou gewoon lekker €40-50k voor eigendom aan je in rekening gaat brengen? Ben je ook redelijk kansloos, je kunt het immers niemand anders laten doen voor oplevering en je kan ook geen (redelijk) bedrag afdwingen......

Kortom, tekenen of weglopen is hier wat je kan doen.
Al het andere hier is theoretisch geneuzel waar niemand echt wat aan heeft.

En berekeningen zijn alleen zinvol als je weet wat er nou echt geleverd wordt. Normaal is dat het boren en beheren van de bron, het leveren en installeren en inregelen (ook niet gratis) van de warmtepomp en boiler. Plus eventueel de vloerverwarming (ik neem haast aan dat dit ook onderdeel van het bedrag is). En dan de kosten van financiering en de reserveringen voor onderhoud en vervanging. En pas als je weet wat de woning met alles als aanschaf zou kosten zou je wat kunnen zeggen over of het een goede deal is.

Waarschijnlijk niet. Maar niet relevant aangezien het een onderdeel is van het totaalbedrag voor de woning waar je verder geen invloed op hebt.

En volgens mij bestaat het bronbeheer vooral uit meten wat de temperatuurwaarden zijn. En daar eventueel op ingrijpen. Maar ik heb ze recent zien boren en inregelen van een bron voor een nieuw appartementen complex naast mij.... dat is ook niet gratis geweest gezien de hoeveelheid manuren en inregelwerk alleen al voor de bron. Betaal je (helaas) ook allemaal voor een W/W systeem. Onder de streep is dat gewoon meestal erg duur... maar het doet het goed in de duurzaamheids plaatje en daarom zijn ook gemeenten fan van deze oplossing. Dat het jou als eigenaar fors extra kost zal ze een zorg zijn.

Ik heb deze: https://soilpedia.nl/Biki...0Cahiers/Bodemenergie.pdf gelezen toen ik wat meer wilde weten over het beheer. En ook hier lees je weer dat alle besparingen die worden berekend niet worden gehaald.... dat is ook gewoon standaard :-(.

En zoals gezegd, er zijn ook wel voordelen in comfort en ook omgevingsgeluid. De koeling gebruikt amper wat en was in de praktijk ook erg prettig, behalve de koude vloer in de badkamer.

[ Voor 18% gewijzigd door Yowzawood op 03-12-2020 13:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Idanue
Ik zou zeggen laat je partner dit topic lezen en ga er dan even rustig voor zitten om te beslissen wat jullie gaan doen.
Als jullie het er voor over hebben om €130 per maand extra te betalen en je wil er graag wonen dan moet je het gewoon doen.
Zelf zou ik er niet tegen kunnen om mijn verwarming te moeten leasen/huren voor 30 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
En over 15 jaar als alle pompen defect raken is de vogel gevlogen/failliet, en dan?
Heb jij ondertussen al 2 keer die installatie betaald en zit je in de kou met oude troep.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tmaster
  • Laatst online: 13-05 18:36
DutchKel schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:27:

Als ik, als janmodaal, dit soort bedragen hoor, begint het bij mij te tollen hoor. bijna 40K uitgeven voor energie? en dan komen daar nog zonnenpalenenl bij neem ik aan? Dit doe je neem ik aan toch puur voor een beter milieu dan, want je gaat mij niet zeggen dat een simpele CV ketel a 2000 euro met een maandelijk onderhoudscontract duurder is dan jouw oplossing? Dat bedrag krijg je er toch nooit meer uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:30

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

busscherski schreef op woensdag 2 december 2020 @ 22:24:
Ik neem aan geen appartement ofzo?

Dat is 23400 euro in 15 jaar. Belachelijk. Jammer dat de verkoper hier mee wegkomt.

Ik zou gewoon afscheid nemen, laat hem maar een ander oplichten.
Dat is dus géén 23400 in 15 jaar. Ze mogen indexeren en de uiteindelijke kosten gaan dus wel een pak hoger uitvallen.

Vraag aan veel slimmere Tweakers (ook aan jou, TS :P ). TS geeft aan dat dit contract geldt voor hun koopwoning. Wat gebeurt er met zo'n contract als je verhuist? Is de constructie dan zo dat deze automatisch overgaat naar de volgende koper? Of moet je dat als verkopende partij maar 'zien te slijten' aan de nieuwe bewoner?

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Redelijk absurde bedragen. Is dit niet gewoon weer het zoveelste addertje om mensen meer te laten lenen voor het huis? In de zin dat dit bedrag niet meetelt als overige verplichting en het maximale hypotheekbedrag naar beneden drukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Tmaster schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:19:
[...]

Als ik, als janmodaal, dit soort bedragen hoor, begint het bij mij te tollen hoor. bijna 40K uitgeven voor energie? en dan komen daar nog zonnenpalenenl bij neem ik aan? Dit doe je neem ik aan toch puur voor een beter milieu dan, want je gaat mij niet zeggen dat een simpele CV ketel a 2000 euro met een maandelijk onderhoudscontract duurder is dan jouw oplossing? Dat bedrag krijg je er toch nooit meer uit?
De ene waterpomp is de andere niet. @DutchKel noemt hier een water-water warmtepomp (heeft Femme ook :P ). Waarin dat precies verschilt van de gangbaardere lucht-water WP weet ik niet.
Wat de 38K kan verklaren is de omvang van de woning.

Gaat dit om een kast van 260 m2 en valt onder 'geschikt maken voor een WP' ook een voetbalveld aan zonnepanelen, ingraven van de water-water warmtepomp, aanpassingen voor vloerverwarming (BG en 2 verdiepingsvloeren) en de vloerverwarming zelf en-zo-voort, dan loopt dat hard op. Tot zover mijn speculeren, overigens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

kabeltjekabel schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:44:
Redelijk absurde bedragen. Is dit niet gewoon weer het zoveelste addertje om mensen meer te laten lenen voor het huis? In de zin dat dit bedrag niet meetelt als overige verplichting en het maximale hypotheekbedrag naar beneden drukt?
Zo zou de projectontwikkelaar het kunnen uitleggen natuurlijk. Maar als het geen gespekt verdienmodel was, zou ik verwachten dat de Koper de WP etc. bv. een maand na tekenen kon afkopen (en dat bedrag anders kan financieren, mocht dat wenselijk zijn).

Ik zou het grapje waar TS nu mee zit durven vergelijken met verdacht goedkope koopwoningen die bij nadere inspectie erfpacht blijken te hebben. Zie je hier in Hilversum nogal eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1279036

lucht water is simpel gezegd airco unit met warmtewisselaar.
voor water-water ( eigenlijk 'brine' water) is een boring nodig, de kosten daarvan zijn al ca 10 k.
water uit de bodem is ca 12 graden celcius , in de zomer kun je dit met je huis afkoelen( huis wordt koeler , water gaat warmer de bodem in), in de winter dmv compressor verwarmen ( omgekeerde koelkast, huis wordt warmer, water gaat kouder de bodem in).
rendement qua energie is met water-water groter dan met lucht-water. Kosten zijn hoger bij water-water , dus langere 'terugverdientijd'. Van installateur begreep ik wel dat de lucht-water units een kortere levensduur hebben dan water-water.

Project hier vlak bij is van zelfde projectontwikkelaar met deze constructie. elders is het collectief aangelegd en dat is helemaal gelazer. hier gelukkig individueel.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 1279036 op 03-12-2020 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
[...]

Ik vind het ook hele hoge bedragen, maar die zijn blijkbaar normaal binnen de projectbouw.

Voor ons nieuwbouwhuis (zelfbouw, 740 m3) waren we 40k kwijt voor de gehele W-installatie (L/W warmtepomp, vloerverwarming, ventilatie, loodgieterswerk, tot aan buitenkranen aan toe). Met een gasketel was dat hooguit 5k minder geweest.

Ik denk dat in geval van TS de hele warmtepompinstallatie (bron en warmtepomp) max 15k zal kosten, inclusief de marges van de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Joris748 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:00:
[...]
Ik denk dat in geval van TS de hele warmtepompinstallatie (bron en warmtepomp) max 15k zal kosten, inclusief de marges van de installateur.
Natuurlijk niet.... zelfs in deze thread staan al genoeg berichten met getallen.

Bron 10K, warmtepomp 10-15K is redelijk gangbaar en dan moet je de rest van de installatie zoals je boiler en vloerverwarming ook nog aanleggen.

Hoe kan je nou beweren dat het voor 15K kan terwijl je zelf 40K kwijt was voor L/W (een veel goedkoper systeem) , zelfs als je daar de ventilatie afhaalt? In de huidige tijd al helemaal. Knappe jongen als je het onder de 30K kan krijgen.

Blijkbaar is voor de meesten een warmtepomp een warmtepomp..... W/W is gewoon veel duurder.
Anoniem: 1279036 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:52:
Kosten zijn hoger bij water-water , dus langere 'terugverdientijd'. Van installateur begreep ik wel dat de lucht-water units een kortere levensduur hebben dan water-water.
Op papier is W/W duurzamer omdat het koelings gedeelte amper wat kost. In praktijk is het verschil meestal gering.

[ Voor 43% gewijzigd door Yowzawood op 03-12-2020 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Yowzawood schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:13:
[...]

Natuurlijk niet.... zelfs in deze thread staan al genoeg berichten met getallen.

Bron 10K, warmtepomp 10-15K is redelijk gangbaar en dan moet je de rest van de installatie zoals je boiler en vloerverwarming ook nog aanleggen.

Hoe kan je nou beweren dat het voor 15K kan terwijl je zelf 40K kwijt was voor L/W (een veel goedkoper systeem) , zelfs als je daar de ventilatie afhaalt? In de huidige tijd al helemaal. Knappe jongen als je het onder de 30K kan krijgen.

Blijkbaar is voor de meesten een warmtepomp een warmtepomp..... W/W is gewoon veel duurder.

[...]

Op papier is W/W duurzamer omdat het koelings gedeelte amper wat kost. In praktijk is het verschil meestal gering.
toon volledige bericht
Lijkt dat ik ten onrechten uit ga van een gemeenschappelijk bron? @Sander1992nl kun je aangeven of de warmtepomp op een eigen of op een gemeenschappelijke bron wordt aangesloten?

Die 40k (incl BTW) die ik noemde was overigens voor de complete W-installatie, kortom al het loodgieterswerk. De verwarmingsinstallatie was daar maar een onderdeel van en kostte in totaal 15k.

Even ter vergelijking voor mijn huis lagen de kosten ongeveer zo:
  • 10k voor een installatie met CV-ketel op gas
  • 15k voor een installatie met een L/W warmtepomp
  • ca 20-23k voor een installatie met een W/W warmtepomp, inclusief bron
Dat is in alle gevallen inclusief afgiftesysteem (vloerverwarming op alle verdiepingen) en sanitair warm water

Helaas is ook bekend dat projectontwikkelaars met een hark calculeren als het om meerprijzen gaat. Een collega mocht voor zijn huis twee jaar geleden 20k meerprijs aftikken voor L/W warmtepomp ipv een gasgestookte CV-ketel.

Ik verwacht dat de discrepantie zit tussen de werkelijke kosten en de door projectontwikkelaars en aannemers gehanteerde meerprijzen.

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 03-12-2020 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
[...]

Ja dit is inderdaad voornamelijk vanwege het milieu, we wilde energieneutraal gaan wonen. Op dit moment krijg je het er zeker nog niet uit en die bijna 40k was alleen voor de warmtepomp, het aansluiten ervan en een extra kamertje maken ervoor (dat kamertje staat bij ons in de keuken.

De kosten die er nog bij kwamen waren: zonnepanelen en vloerverwarming op alle verdiepingen (2 verdiepingen extra), bij de bouw was alleen vloerverwarming op de benedenverdieping en op de badkamer.

Al met al schat ik het geheel energieneutraal maken op ongeveer 60k (8k voor de extra zonnepanelen, er liggen er nu 18 op het dak en 15k voor de vloerverwarming).

Het gaat om een vrijstaande woning met 200m2 woonoppervlakte en een vrijstaande garage. Dus het huis was ook niet helemaal voor jan modaal bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ben ik even blij dat mijn L/W warmtepomp maar 600 euro kostte :) Inclusief een grotere radiator en gaten laten boren.

Nieuwe manieren om een monopolie op stadsver(w)arming te krijgen ;)

@DutchKel
Het klinkt een beetje alsof je vroeger in een doorwaai tent van een paar eeuwen geleden woonde en nu de woning gemoderniseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Dre schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:57:
Ben ik even blij dat mijn L/W warmtepomp maar 600 euro kostte :) Inclusief een grotere radiator en gaten laten boren.

Nieuwe manieren om een monopolie op stadsver(w)arming te krijgen ;)

@DutchKel
Het klinkt een beetje alsof je vroeger in een doorwaai tent van een paar eeuwen geleden woonde en nu de woning gemoderniseerd is.
Het is toch nieuwbouw.

De W/W warmtepompen kosten gewoon ontzettend veel meer. Ter vergelijking, we hebben ook een offerte gehad om met een L/W warmtepomp te werken en die offerte was "maar" 12000 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Laatst online: 13-02-2021
DutchKel schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:59:
[...]

Het is toch nieuwbouw.

De W/W warmtepompen kosten gewoon ontzettend veel meer. Ter vergelijking, we hebben ook een offerte gehad om met een L/W warmtepomp te werken en die offerte was "maar" 12000 euro.
De warmtepomp zelf niet, de bron laten boren is dé kostenpost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
DutchKel schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:33:
[...]

Ja dit is inderdaad voornamelijk vanwege het milieu, we wilde energieneutraal gaan wonen. Op dit moment krijg je het er zeker nog niet uit en die bijna 40k was alleen voor de warmtepomp, het aansluiten ervan en een extra kamertje maken ervoor (dat kamertje staat bij ons in de keuken.

De kosten die er nog bij kwamen waren: zonnepanelen en vloerverwarming op alle verdiepingen (2 verdiepingen extra), bij de bouw was alleen vloerverwarming op de benedenverdieping en op de badkamer.

Al met al schat ik het geheel energieneutraal maken op ongeveer 60k (8k voor de extra zonnepanelen, er liggen er nu 18 op het dak en 15k voor de vloerverwarming).

Het gaat om een vrijstaande woning met 200m2 woonoppervlakte en een vrijstaande garage. Dus het huis was ook niet helemaal voor jan modaal bedoeld.
Heb je in eigen beheer gebouwd?

Ik sla echt steil achterover van de bedragen die je noemt. Het woonoppervlak van ons huis is 240m2, we hebben in het hele huis vloerverwarming (met relatief korte groepen, 18x2 mm leiding en 10cm hoh). De vloerverming en L/W warmtepomp samen kostten 15k. 15k voor alleen vloerverwarming op twee verdiepingen is absurd.

Ik kan die bedragen alleen geloven als het meerprijzen zijn van een projectontwikkelaar of catalogusbouwer.

Kort rekensommetje voor de vloerverwarming:
Materiaalkosten 3000 EUR
32 uur (2 dagen, 2 personen) á 50 EUR/uur = 1600 EUR

Totaal 4600 EUR

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 03-12-2020 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Joris748 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:05:
[...]

Heb je in eigen beheer gebouwd?

Ik sla echt steil achterover van de bedragen die je noemt. Het woonoppervlak van ons huis is 240m2, we hebben in het hele huis vloerverwarming (met relatief korte groepen, 18x2 mm leiding en 10cm hoh). De vloerverming en L/W warmtepomp samen kostten 15k. 15k voor alleen vloerverwarming op twee verdiepingen is absurd.

Ik kan die bedragen alleen geloven als het meerprijzen zijn van een projectontwikkelaar of catalogusbouwer.
Het was helaas projectbouw, anders had ik er zelf meer invloed op gehad. Het was dus meer slikken of niet doen. Maar achteraf zelf doen zagen we ook niet zo zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
DutchKel schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:11:
[...]

Het was helaas projectbouw, anders had ik er zelf meer invloed op gehad. Het was dus meer slikken of niet doen. Maar achteraf zelf doen zagen we ook niet zo zitten.
Dan begrijp ik het wel, achteraf maken is ook niet te doen. Die meerprijzen bij projectbouw gaan 3x over de kop. Wel zuur dat je zo klem gezet wordt.

Helaas zijn dat wel de verhalen waardoor mensen denken dat gasloos bouwen schreeuwend duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashundi
  • Laatst online: 19:49
Jeetje wat duur.
Kunnen ze wel zeggen dat ze een bron moeten slaan en daarom zo duur, maar zoals ik hoor is het een rijtje woningen? Dus één bron slaan en N keer ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander1992nl
  • Niet online
Bedankt voor alle input.

Ik ga goed overwegen wat ik ga doen. Ik heb vanochtend n.a.v. de eerste input aangegeven dat ik afzie van de koop als ik niet de mogelijkheid heb om de warmtepomp te kopen.
Als reactie daarop kreeg ik dit:
M.b.t. het eerste punt van jouw bericht kan ik (helaas voor jullie) kort zijn. Het kopen van de warmtepomp is en wordt niet bespreekbaar bij De Raad.
Helaas is de projectontwikkelaar niet bereid om te bewegen. We gaan dit weekend eens nadenken wat we gaan doen.

Achteraf een procedure opstarten bij de ACM of een jurist naar het contract laten kijken om er onder uit te kunnen komen zie ik zeker als optie, maar verwacht daar weinig direct resultaat van.

Een aantal keer is gevraagd wat de situatie is bij verkoop van de woning, daarover heb ik wel duidelijkheid. De nieuwe koper is verplicht dan het contract over te nemen bij aankoop van de woning.

[ Voor 4% gewijzigd door Sander1992nl op 03-12-2020 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:18
Hier ging het dus eindelijk goed na 13 jaar aanmodderen. Zie linken terug in de tijd. Blijft een risico, wat je moet kunnen dragen.
https://www.omroepzeeland...ieve-verwarming-ten-einde

[ Voor 30% gewijzigd door Dapdodo op 03-12-2020 20:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Sander1992nl schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:55:

Een aantal keer is gevraagd wat de situatie is bij verkoop van de woning, daarover heb ik wel duidelijkheid. De nieuwe koper is verplicht dan het contract over te nemen bij aankoop van de woning.
Dat is al eerder aangegeven in dit topic, maar voor mij zou dat ook gelden: Ik klik het huis weg op Funda en kijk wel naar een ander. Kans is dus groot dat de uiteindelijke verkoopprijs dus lager is door dit 'geintje'.

Ook vind ik de kosten buitensporig als je bekijkt dat de verbruikskosten ook nog gewoon voor jou zijn. Zij hebben belang erbij om een goedkoop / half afgesteld apparaat te leveren, want winst. Dat het verbruik voor jou hoger is, zal hen geen reet uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Achteraf een procedure opstarten bij de ACM of een jurist naar het contract laten kijken om er onder uit te kunnen komen zie ik zeker als optie, maar verwacht daar weinig direct resultaat van.
Ik verwacht daar in het geheel weinig resultaat van. Als je eigenlijk niet bereid bent in te stemmen met de voorwaarden van de verkoper, zou ik er gewoon van afzien. En denk daarbij niet alleen aan het kopen nu, maar ook aan het later eventueel verkopen van het huis. Tenzij een significant deel van de huizen met een dergelijk contract komen, zullen er redelijk wat potentiële kopers het huis links laten liggen. Dat is mogelijk heel slecht nieuws voor de verkoopwaarde.

Je kan achteraf proberen om onder dat contract uit te komen. Dat kan wel of niet lukken; het enige dat zeker is, is dat het je waarschijnlijk meer stress bezorgt dan nu direct voor een ander huis te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:16
Bedankt voor alle input.

Ik ga goed overwegen wat ik ga doen. Ik heb vanochtend n.a.v. de eerste input aangegeven dat ik afzie van de koop als ik niet de mogelijkheid heb om de warmtepomp te kopen.

[...]

Helaas is de projectontwikkelaar niet bereid om te bewegen. We gaan dit weekend eens nadenken wat we gaan doen.

toon volledige bericht
Tsja.. Kijkende naar de voorbeelden die enkelingen hier gegeven hebben (die niet perse goedkoper en soms zelfs behoorlijk duurder uit lijken te komen met hun eigen opties) én het feit dat het bij verkoop gewoon naar de volgende gaat zou ik vooral ook even voor jezelf een soort proef-berekening proberen te maken van wat de werkelijke kosten zijn als je het bijvoorbeeld wél allemaal zelf zou regelen. Als dit kosten niet ver afwijken (of zelfs hoger zijn) dan die van verhuurder wp dan wellicht toch niet zo gek om er gewoon voor te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:49

DropjesLover

Dit dus ->

Yowzawood schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:13:
[...]
boiler en vloerverwarming ook nog aanleggen.
Maar die kosten heb je hoe dan ook in een nieuwbouwwoning, ook als je op (LTV) gas gaat stoken.

W/W is duur vanwege de bron.
Wij hebben een L/W warmtepomp in onze woning geplaatst met apart 300l buffervat en 2-zone regeling. Totale kosten incl vervangen stalen leidingen en betonboren: €13k
[...]

Ik begrijp dat velen van jullie zullen zeggen dat ik naar een ander project moet kijken, echter ga ik dat niet kunnen verkopen aan mijn partner.
Hij/zij zal toch ook wel inzien dat dit bedrag en constructie absoluut bezopen is?
Hoop dat er ergens een ingang is om de warmtepomp alsnog te kunnen kopen.
Ofwel kopen, ofwel laten verwijderen van tekeningen en zelf laten plaatsen?
Bedankt voor alle input.

[...]

Nee, natuurlijk willen ze hier onder geen beding van afwijken. Dit is een enorme lange-termijn cash-cow voor hun. Als jij er van afwijkt en anderen krijgen daar lucht van wil iedereen er natuurlijk van af :P
Persoonlijk denk ik dat dat een gevaarlijke route is. Je wist de constructie bij tekenen en bent er mee akkoord gegaan. Hier zal een rechter niet zo makkelijk in mee bewegen vrees ik.

Ander punt, bedenk ook wel dat met dit contract/clausule je woning later weer verkopen ook moeilijk zal worden...

[ Voor 37% gewijzigd door DropjesLover op 04-12-2020 00:02 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Murkmans
  • Laatst online: 21:28
Er zijn meerdere voorbeelden van deze situatie. Ook niet altijd tevreden helaas...
https://community.consume...anpassen-na-geschil-21556
https://www.ew-installati...evreden-over-warmtepompen

En kan je het niet gooien op verboden koppelverkoop?
Enera services b.v. is gelieerd aan Raad bouw b.v.

Als ik kijk naar de regels hiervan bij de ACM, dan riekt het naar machtsmisbruik. Raad bouw b.v. is namelijk de enige aanbieder van het project en ze dwingen je een huurcontract af te sluiten met Enera als je het huis wil kopen. En daarmee, sluiten ze andere concurrenten buiten. Er zijn zat partijen die danwel huur (Nibe/Saman groep bijvoorbeeld) dan wel koop (alle overige warmtepompen, zelfs lucht/water warmtepompen) aanbieden en in dezelfde behoefte voorzien.

Het moeilijkste te bewijzen is de machtspositie in dit verhaal. Maar wellicht heb je een kans.

https://www.acm.nl/nl/ond...chtspositie-koppelverkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Laatst online: 23:28
Bedankt voor alle input.

[...]

toon volledige bericht
Is het niet mogelijk af te zien van de geleverde verwarmingsinstallatie en zelf een warmtepomp te laten installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klapjoker
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-02 11:28

klapjoker

Kl@pjoker

Is het niet zo dat Energa/De Raad een warmteleverancier is met deze constructie? Dit zou betekenen dat ze o.a. een vergunning nodig hebben van het ACM en moeten voldoen aan de warmtewet.

Storingcompensatie mis ik in de stukjes die gedeeld zijn, hier zou je Energa ook nog op kunnen wijzen en verwijzen naar de warmtenet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1279036

Ashundi schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:45:
Jeetje wat duur.
Kunnen ze wel zeggen dat ze een bron moeten slaan en daarom zo duur, maar zoals ik hoor is het een rijtje woningen? Dus één bron slaan en N keer ontvangen.
ook bij rijtjeswoningen heeft bij een individueel systeem iedere woning een eigen boring. Het levert natuurlijk wel schaalvoordelen op als er bijv 40 achter elkaar op een leeg terrein geprikt worden ten opzichte van 1 bij een bestaande woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tvtech
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-05 14:20
Ik woon net 2 maanden in een nieuwbouwwoning waar we de keuze hadden tussen kopen of huren van de water/water warmtepomp incl 14 zonnepanelen. Koop was €19.000, huur €120,- p/mnd.
Ik heb hem dus gekocht en 4 extra panelen in het dak laten monteren voor €545,- p/st. Woning is 160m2 en we hebben 264m2 eigen grond. Het is een Nibe F1255 met individuele bron.

Hoeiendag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Laatst online: 21:28
klapjoker schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 08:04:
Is het niet zo dat Energa/De Raad een warmteleverancier is met deze constructie? Dit zou betekenen dat ze o.a. een vergunning nodig hebben van het ACM en moeten voldoen aan de warmtewet.

Storingcompensatie mis ik in de stukjes die gedeeld zijn, hier zou je Energa ook nog op kunnen wijzen en verwijzen naar de warmtenet.
Als ik het zo lees hier, heb je gelijk. https://www.acm.nl/nl/pub...era-als-warmteleverancier

Dat betekent dus kortweg dat ze onder de warmtewet vallen en je "niet meer dan als" je een andere warmteopwekker zou hebben, hoeft te betalen. Oftewel de tarieven zijn gereguleerd via de warmtewet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelkoeken
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:47
Als ik het goed begrijp loopt de overeenkomst 30 jaar en wordt deze daarna per 10 jaar verlengd, enkel op te zeggen door Enera.
Als Enera niet opzegt betaal je dus over 50 jaar nog dat (geïndexeerde) bedrag en had je inmiddels 10 warmtepompen kunnen kopen.
En wat als zij wel opzeggen over 30 jaar? Dan heb je geen verwarming meer. Nu zal je die over 30 jaar niet veel meer nodig hebben, maar een goede airco er bij aanschaffen voor de koeling lijkt me dan wel zinvol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:20
Vanuit consumentenwetgeving en Europees recht is elke overeenkomst op te zeggen door de particulier, met een maximale opzegtermijn van een maand.
Contracten met een minimumduur langer dan één jaar, staan op de 'grijze lijst'. Dat wil zeggen dat contracten die na een jaar niet opzegbaar zijn door de consument in principe als onredelijk bestempeld zullen worden, tenzij er een goede reden is voor een langere minimumperiode. Een hoge welkomstkorting of duur welkomstcadeau zoals energieleveranciers nog wel eens bieden bij een 3-jarig contract, kan als redelijke grond voor de uitzondering worden bestempeld.

Je mag dus altijd opzeggen, na het eerste jaar wanneer geen sprake is van een bepaalde actie waardoor een langere contractduur als 'redelijk' bestempeld kan worden. Het is aan de ondernemer verplicht om in de overeenkomst/AV op te nemen op welke wijze je de opzegging kan/mag doen. En anders kun je je beroepen op de wetgeving, een maand opzegtermijn in acht nemen en bij die opzegging melden dat ze op de laatste dag van die maand opzegtermijn hun spullen mogen komen ophalen wanneer ze dat eventueel zouden willen. Uiteraard zorg je dat je na verstrijken van die maand opzegtermijn, dus wanneer je rechtsgeldig de overeenkomst beëindigd hebt, de spullen van de ondernemer niet meer gebruikt.

Google: Wet van Dam.

Waarschijnlijk gaat Enera vervolgens schermen dat een minimum contractduur van 30 jaar 'redelijk' is, omdat ze hun installaties moeten terugverdienen. Dat argument kan van tafel worden geveegd: de éénmalige kosten voor de installaties kunnen ze immers ook in een aansluittarief verwerken. Door het over de lange termijn uit te smeren nemen ze zelf het risico dat ze het niet volledig terugverdienen.

[ Voor 48% gewijzigd door Ivow85 op 04-12-2020 10:59 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood

Die laatste lijkt me niet zo'n geweldige keuze om nu al een woning mee te moeten kopen..... maarja.

Ik snap dat je niet blij bent met de aangeboden constructie, daar zou ik in principe ook voor weglopen. Maar kijk er ook eens een beetje rationeel naar zonder specifiek op dit (kleine) onderdeel te focussen.

Reken gewoon uit wat dit contract je kost vs een vergelijkbare koop via een projectontwikkelaar (en dan moet je dus niet met bodemprijzen rekenen die hier af en toe worden genoemd). En bepaal dan op basis van de TOTALE prijs of je aankoop voor jezelf een goede keuze zou zijn. Ik heb het idee dat de focus op dit onderdeel niet in relatie staat tot het totaal. Vraag jezelf dan bijvoorbeeld af of als de woning die je nu op het oog hebt 15-20K duurder zou zijn (plus de 30K aanschaf voor de pomp en bron) of je dan nog geintereseerd zou zijn. Antwoord is waarschijnlijk ja.

Nu heb je van één onderdeel een specificatie om je lekker aan de prijs te ergeren, maar je denkt toch niet dat de ontwikkelaar op de rest van je woning ook niet een lekkere marge maakt. Alleen omdat je die kosten niet gespecificeerd krijgt en zelf ook niet kan vergelijken is dat geen probleem?

Natuurlijk is het geen fijn contract als je zelf de mogelijkheid zou hebben voor aanschaf. Maar de keuze is er niet. Gewoon rationeel besluiten dus op basis van de totale kosten. Koop anders geen nieuwbouw, daar is je keuzevrijheid nou eenmaal altijd beperkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Yowzawood op 04-12-2020 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Ivow85 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:57:
Vanuit consumentenwetgeving en Europees recht is elke overeenkomst op te zeggen door de particulier, met een maximale opzegtermijn van een maand.
Contracten met een minimumduur langer dan één jaar, staan op de 'grijze lijst'. Dat wil zeggen dat contracten die na een jaar niet opzegbaar zijn door de consument in principe als onredelijk bestempeld zullen worden, tenzij er een goede reden is voor een langere minimumperiode. Een hoge welkomstkorting of duur welkomstcadeau zoals energieleveranciers nog wel eens bieden bij een 3-jarig contract, kan als redelijke grond voor de uitzondering worden bestempeld.

Je mag dus altijd opzeggen, na het eerste jaar wanneer geen sprake is van een bepaalde actie waardoor een langere contractduur als 'redelijk' bestempeld kan worden. Het is aan de ondernemer verplicht om in de overeenkomst/AV op te nemen op welke wijze je de opzegging kan/mag doen. En anders kun je je beroepen op de wetgeving, een maand opzegtermijn in acht nemen en bij die opzegging melden dat ze op de laatste dag van die maand opzegtermijn hun spullen mogen komen ophalen wanneer ze dat eventueel zouden willen. Uiteraard zorg je dat je na verstrijken van die maand opzegtermijn, dus wanneer je rechtsgeldig de overeenkomst beëindigd hebt, de spullen van de ondernemer niet meer gebruikt.

Google: Wet van Dam.

Waarschijnlijk gaat Enera vervolgens schermen dat een minimum contractduur van 30 jaar 'redelijk' is, omdat ze hun installaties moeten terugverdienen. Dat argument kan van tafel worden geveegd: de éénmalige kosten voor de installaties kunnen ze immers ook in een aansluittarief verwerken. Door het over de lange termijn uit te smeren nemen ze zelf het risico dat ze het niet volledig terugverdienen.
toon volledige bericht
Wat zijn dan de rechten van consument mbt het overnemen van de installatie van Enera. Kan Enera dan verplicht worden om de installatie tegen marktwaarde/restwaarde te verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:20
Een verplichting tot verkoop zal niet bestaan/afgedwongen kunnen worden. Wanneer de consument geen gebruik wil maken van het huren van de installatie en Enera het niet tegen een redelijke prijs wil verkopen, dan zal de consument bij een andere partij een verwarmingsinstallatie moeten gaan huren of kopen. In dit geval bijvoorbeeld een lucht-water warmtepomp.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1 2 Laatste