Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 166 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.313 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-09 15:17
Mr. Stom schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:38:
[...]

[...]

[...]

Dank voor de snelle reacties! Goed idee om gewoon de standaard tegel te laten aanbrengen en te laten stucen. Ik heb vanmorgen even geïnformeerd bij een stucadoor de bevestigd dat dit mogelijk is (15 euro p/m2 was wel érg ambitieus).

Toch gaan we het hier niet zomaar bij laten zitten. Bovenstaande is een oplossing voor ons, maar ik blijf het een rare gang van zaken vinden. We klimmen nog eens, inmiddels een stuk formeler, in de pen en willen de aannemer laten weten dat dit niet normaal is. Er zijn meerdere kopers bekend die hier in de val lopen. De tegelboer weet ook dat kopers vastzitten aan hem zodra ze iets van sanitair hebben uitgezocht bij de sanitairwinkel: daar heeft hij zijn prijzen op aangepast. De goedkoopste tegel die hij aanbied buiten de standaarduitvoering kost, excl. leggen, 60eu p/m2... Kies je dat niet? Dan wordt je hele badkamer in de standaard tegel uitgevoerd, casco kan niet meer en je zit gevangen.

Mijn ouders zijn ook bij de tegelboer langsgegaan om te informeren naar prijzen voor tegelwerk als zij hun badkamer willen verbouwen, om zodoende te vergelijken of daar significante verschillen in zitten. De tegel die ons voor 60 eu p/m2 wordt gerekend kost hen 19,95 euro.

We wisten van projectbouw dat je duurder uit bent en vast zit aan de aangesloten leveranciers, maar deze praktijk hadden we absoluut niet voorzien. We voelen ons opgelicht.
Ik vind het heel bijzonder dat je de casco optie niet meer zou kunnen aangeven. Groot gelijk dat je dit wat formeler aanpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:27
19,95 excl tegelen though!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:48

Toppe

Oké ✅

Mr. Stom schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:38:
[...]

[...]

[...]

Dank voor de snelle reacties! Goed idee om gewoon de standaard tegel te laten aanbrengen en te laten stucen. Ik heb vanmorgen even geïnformeerd bij een stucadoor de bevestigd dat dit mogelijk is (15 euro p/m2 was wel érg ambitieus).

Toch gaan we het hier niet zomaar bij laten zitten. Bovenstaande is een oplossing voor ons, maar ik blijf het een rare gang van zaken vinden. We klimmen nog eens, inmiddels een stuk formeler, in de pen en willen de aannemer laten weten dat dit niet normaal is. Er zijn meerdere kopers bekend die hier in de val lopen. De tegelboer weet ook dat kopers vastzitten aan hem zodra ze iets van sanitair hebben uitgezocht bij de sanitairwinkel: daar heeft hij zijn prijzen op aangepast. De goedkoopste tegel die hij aanbied buiten de standaarduitvoering kost, excl. leggen, 60eu p/m2... Kies je dat niet? Dan wordt je hele badkamer in de standaard tegel uitgevoerd, casco kan niet meer en je zit gevangen.

Mijn ouders zijn ook bij de tegelboer langsgegaan om te informeren naar prijzen voor tegelwerk als zij hun badkamer willen verbouwen, om zodoende te vergelijken of daar significante verschillen in zitten. De tegel die ons voor 60 eu p/m2 wordt gerekend kost hen 19,95 euro.

We wisten van projectbouw dat je duurder uit bent en vast zit aan de aangesloten leveranciers, maar deze praktijk hadden we absoluut niet voorzien. We voelen ons opgelicht.
Welke stelpost is er gerekend? Die kosten mag je namelijk van elkaar wegstrepen. €20 stelpost en €60 tegel is netto €40. Nog steeds betaal je, voor je gevoel, teveel maar heb je wel een aantal voordelen zoals badkamer tijdens oplevering, woningborg garantie, etc.

Dan probeer ik ook nog even duidelijk te krijgen wat je nou gedaan hebt, als ik het goed begrijp dan ben je bij de project leverancier geweest, die geeft aan dat jullie wensen mbt betoncire mogelijk zijn mits de aannemer toestemming geeft? Dan is de eerste stap toch naar de aannemer voor toestemming ipv je handtekening zetten?

Wij hebben ook getekend waarna de getekende offerte naar de aannemer ging, die hem controleerde, een overeenkomst van wijziging maakte en die opstuurde. Zo was de cirkel weer rond: iedereen heeft getekend dus niemand kan naar elkaar wijzen :)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Toppe schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:04:
[...]

Welke stelpost is er gerekend? Die kosten mag je namelijk van elkaar wegstrepen. €20 stelpost en €60 tegel is netto €40. Nog steeds betaal je, voor je gevoel, teveel maar heb je wel een aantal voordelen zoals badkamer tijdens oplevering, woningborg garantie, etc.

Dan probeer ik ook nog even duidelijk te krijgen wat je nou gedaan hebt, als ik het goed begrijp dan ben je bij de project leverancier geweest, die geeft aan dat jullie wensen mbt betoncire mogelijk zijn mits de aannemer toestemming geeft? Dan is de eerste stap toch naar de aannemer voor toestemming ipv je handtekening zetten?

Wij hebben ook getekend waarna de getekende offerte naar de aannemer ging, die hem controleerde, een overeenkomst van wijziging maakte en die opstuurde. Zo was de cirkel weer rond: iedereen heeft getekend dus niemand kan naar elkaar wijzen :)
In dat geval moet de aannemer een uitzondering aanvragen bij Woningborg voor het niet waterdicht zijn van de badkamer. Dat kan, maar zo te zien heeft die aannemer daar geen zin in.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
RiCk schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 08:16:
Goedemorgen. Heb een aan nieuwbouw gerelateerde hypotheek vraag.

Gisteren gesprek gehad met h-adviseur, vandaag gesprek verkoopgesprek. Optie op een nieuwbouwwoning.
Nu bankspaarhypotheek die zo'n 3/5 is van de potentiele toekomstige hypotheek. Meenemen van de bankspaarhypotheek omdat hier veel geld al in zit en de rente nog prima is lijkt een optie.

Nu zei de h-adviseur dat meenemen dus zeker een optie is. Hij zei dat met het ingaan van de NIEUWE hypotheek (nieuwbouw) je voor het 3/5-deel dan een aflossingsvrijehypotheek kan krijgen en voor 2/5 een nieuwe (annuïteiten/lineair) vorm (want: verplicht natuurlijk).

Op het moment van oplevering huis stopt de verpanding van het oude huis, gaat over op het nieuwe en vanaf dan start dan ook de verdere aflossing op de nieuwbouw (en doei oude verpanding van het huis).

Klopt dit? Is het dan mogelijk om gedurende de bouw - naast hypotheek voor oude woning - 3/5 aflossingsvrij te hebben? Dit zal dan met een maximum zijn van XX maanden nadat oude huis is verkocht.
De bankspaarrekeningen dekken hypotheek op oude woning af, maar gaan dat ook doen voor de nieuwe woning. Je hebt ze dus nodig voor beide woningen. Ik vind het een moeilijke zaak, je moet daar zeker met een adviseur naar kijken. Mijn vermoeden: Bankspaarhypotheek gaat gelijk naar nieuwe woning, en op de oude woning komt een overbruggingshypotheek.

Check wel je rentelooptijd bij de bankspaarhypotheek. Stel dat over enkele jaren de rentelooptijd eindigt, dan kun je ook overwegen om gelijk te stoppen met bankspaarhypotheek. Een bankspaarhypotheek met hele lage rente is een forse tegenvaller, want de inleg zal enorm stijgen en het reeds opgebouwde saldo zal nog slechts langzaam doorgroeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

JackBol schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:10:
[...]

In dat geval moet de aannemer een uitzondering aanvragen bij Woningborg voor het niet waterdicht zijn van de badkamer. Dat kan, maar zo te zien heeft die aannemer daar geen zin in.
Het klopt niet dat er eerst een handtekening wordt gezet om daarna pas toestemming bij de aannemer te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiCk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:00
Scuderia110 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:35:
[...]

Weet niet precies of dit het gewenste antwoord is. Wij hebben 2 bankspaarhypotheken op de oude woning, die gaan beide mee. De nieuwe hypotheek loopt ook al, daar staan ze ook in als zijnde bankspaarhypotheek. Op papier heb ik nu dus 4 bankspaarhypotheken, maar dat is niet zo natuurlijk. Bij 2 vd 4 betaal ik alleen rente, dus eigenlijk aflossingsvrij. Denk dat dit is wat je bedoelt.

Succes in elk geval.
Klopt, dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByronFortescue
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-06 12:16
Mr. Stom schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:47:
Ik volg dit topic al geruime tijd. Veel nuttige tips en zal later ook een startpost maken. Ons bouwproject is net gestart en ze zijn nu palen aan het slaan.

Door Corona kunnen we pas nu terecht bij de tegelboer om tegels voor badkamer/wc uit te kiezen. Deze tegelboer is verplicht bij het project. Wij willen deze ruimtes graag voorzien van stucwerk/betonciré, hetgeen de tegelboer ook kan leveren. De tegelboer geeft aan dat we daarvoor wel toestemming moeten hebben van de aannemer. Echter werkt de aannemer niet mee:

"In verband met gestelde eisen vanuit Woningborg (beperkte garantie) bieden wij geen stucwerk/ betoncire in badkamer/ toilet aan bij onze projecten. In ieder geval alle wanden waar sanitair aanwezig is (wastafel, douchekraan, fontein, toilet) dienen betegeld te worden."

Het vervelende is dat we in dat geval liever voor casco gaan: we willen absoluut geen tegels in de badkamer/wc. Casco is echter niet meer mogelijk. De sluitingsdatum voor kiezen sanitair (wij kozen een vrijstaand bad, een andere toiletpot en inbouwdouche) verliep in oktober, nog voordat de tegelboer uberhaubt bekend was. Ik heb toen aangegeven dat ik dat een vreemde gang van zaken vind: ik moest akkoord geven op sanitair voordat ik de afwerking van de wanden kon kiezen. Wat nu als ik geen wandafwerking van mijn keuze kon vinden? Dan wil ik terug naar casco. Daar hoefde ik me volgens de kopersbegeleiding niet druk om te maken: "voor iedere wens is een passende oplossing".

Gaf ik akkoord op sanitair verviel de mogelijkheid op casco, gaf ik geen akkoord werd de badkamer standaard uitgevoerd en mocht ik ook geen andere wandafwerking of sanitair meer kiezen. Bij de sanitairboer hebben we onze handtekening gezet en deze geeft nu aan ons daaraan te houden. Ook bij de kopersbegeleiding lukt niks: "uitvoerder says no" is het antwoord.

We voelen ons nu een beetje 'in de tang' genomen. Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie?
Geen ervaring met jouw situatie, maar kan je niet gewoon laten tegelen tot de hoogte die je wil en later zelf de afwerking (laten) doen? Wij laten in onze badkamer tegelen tot 1.10m ofzo en daarboven gaan we stucen/schilderen of iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Misschien nog een toevoeging die van belang kan zijn, mijn oude en nieuwe hypotheek zijn bij dezelfde geldverstrekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
SvMp schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:16:
[...]

De bankspaarrekeningen dekken hypotheek op oude woning af, maar gaan dat ook doen voor de nieuwe woning. Je hebt ze dus nodig voor beide woningen. Ik vind het een moeilijke zaak, je moet daar zeker met een adviseur naar kijken. Mijn vermoeden: Bankspaarhypotheek gaat gelijk naar nieuwe woning, en op de oude woning komt een overbruggingshypotheek.

Check wel je rentelooptijd bij de bankspaarhypotheek. Stel dat over enkele jaren de rentelooptijd eindigt, dan kun je ook overwegen om gelijk te stoppen met bankspaarhypotheek. Een bankspaarhypotheek met hele lage rente is een forse tegenvaller, want de inleg zal enorm stijgen en het reeds opgebouwde saldo zal nog slechts langzaam doorgroeien.
Kleine aanvulling, ik heb er dus 2, de eerste loopt al 20 jaar en daarvan heb ik de bestaande rente (ruim 5%) meegenomen omdat daar de spaarpot al flink gevuld is.

De andere bankspaarhypotheek loopt pas 10 jaar, daar heb ik de rente wel laten aanpassen, ga daar nu maar iets van 1,5% rente betalen. Daarbij wel bewust gekozen voor een kortere looptijd van 10 jaar, mocht dan de rente wel weer op een normaal niveau staan is ie meteen premievrij voor de laatste 10 jaar of kan ik de looptijd flink inkorten. Hierbij waren de maandlasten wel wat hoger, maar betaal liever spaarpremie (eigen spaarpot) dan rente. Tevens is het onzeker wat er met de hypotheekrente-aftrek gaat gebeuren de komende jaren.

Sorry als het een beetje off-topic is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Mr. Stom schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:47:
Ik volg dit topic al geruime tijd. Veel nuttige tips en zal later ook een startpost maken. Ons bouwproject is net gestart en ze zijn nu palen aan het slaan.

Door Corona kunnen we pas nu terecht bij de tegelboer om tegels voor badkamer/wc uit te kiezen. Deze tegelboer is verplicht bij het project. Wij willen deze ruimtes graag voorzien van stucwerk/betonciré, hetgeen de tegelboer ook kan leveren. De tegelboer geeft aan dat we daarvoor wel toestemming moeten hebben van de aannemer. Echter werkt de aannemer niet mee:

"In verband met gestelde eisen vanuit Woningborg (beperkte garantie) bieden wij geen stucwerk/ betoncire in badkamer/ toilet aan bij onze projecten. In ieder geval alle wanden waar sanitair aanwezig is (wastafel, douchekraan, fontein, toilet) dienen betegeld te worden."

Het vervelende is dat we in dat geval liever voor casco gaan: we willen absoluut geen tegels in de badkamer/wc. Casco is echter niet meer mogelijk. De sluitingsdatum voor kiezen sanitair (wij kozen een vrijstaand bad, een andere toiletpot en inbouwdouche) verliep in oktober, nog voordat de tegelboer uberhaubt bekend was. Ik heb toen aangegeven dat ik dat een vreemde gang van zaken vind: ik moest akkoord geven op sanitair voordat ik de afwerking van de wanden kon kiezen. Wat nu als ik geen wandafwerking van mijn keuze kon vinden? Dan wil ik terug naar casco. Daar hoefde ik me volgens de kopersbegeleiding niet druk om te maken: "voor iedere wens is een passende oplossing".

Gaf ik akkoord op sanitair verviel de mogelijkheid op casco, gaf ik geen akkoord werd de badkamer standaard uitgevoerd en mocht ik ook geen andere wandafwerking of sanitair meer kiezen. Bij de sanitairboer hebben we onze handtekening gezet en deze geeft nu aan ons daaraan te houden. Ook bij de kopersbegeleiding lukt niks: "uitvoerder says no" is het antwoord.

We voelen ons nu een beetje 'in de tang' genomen. Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie?
Hebben wij (deels) ook gehad, hebben destijds de casco beslissingsdatum meerdere malen naar voren laten schuiven, omdat we van de badkamerleverancier nog geen offerte hadden. Idem voor keuzes mbt spotjes in de badkamer. Niet mijn probleem dat hun keuze van leverancier niet op tijd een offerte kan aanleveren. Maar dat heb ik idd voor het verstrijken vd cascokeuze gemeld. Ik zou aangeven dat je er van af wilt, maar dat je begrijpt dat er geen aanpassingen in leidingwerk etc gemaakt kunnen worden. Het is niet jouw schuld dat hun leveranciers je niet op tijd kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15:35
Toppe schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:04:
[...]

Dank voor je antwoord.

60 euro is al nadat er 15 euro is teruggegeven voor het laten vervallen voor de standaard tegel.

Voor de duidelijkheid over de partijen, dat zijn er drie:
Aannemer (bedrijf A), sanitairwinkel (bedrijf B ) en tegelboer (bedrijf C). Dit zijn drie afzonderlijke bedrijven.

Je moest eerst bij de sanitairwinkel (B ) het sanitair en leidingwerk kiezen. Die offerte moet je vóór 1 november 2020 tekenen en je zit dan vast aan het sanitair en leidingwerk. Pas na het tekenen van de offerte mag je door naar bedrijf C: de tegelboer voor de wandafwerking. Ná 1 november 2020 kon je daar terecht. We hebben geprobeerd een eerdere afspraak te krijgen maar werden geweigerd om voornoemde reden.

We zijn nu aangekomen bij bedrijf C. Bedrijf C heeft toestemming nodig van de aannemer voor stucwerk: die laatste houdt de poot stijf. Maar omdat je gedwongen was eerst de offerte bij B te tekenen zit je vast en kun je niet terug naar casco. Bedrijf C weet dit en communiceert dat ook op de offerte en in haar correspondentie "we merken daarbij op dat de mogelijkheid tot casco reeds is vervallen. Als u deze offerte niet tekent zal de badkamer in de standaarduitvoering worden opgeleverd".

Wij zullen uiteindelijk voor standaard tegels gaan en die na oplevering stucen. Dat betekend wel dat het vrijstaande bad er weer uit moet, maar dat zien we dan wel. Daarmee is het voor ons 'opgelost', maar de gang van zaken bevalt me allerminst.
[...]

Wij hebben ook aangegeven prima van alle garantie af te willen zien. Maar zelfs dat mocht niet baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:43

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Net weer een drone-video ontvangen en de projectleider die meldde dat ze de sneeuwperiode al ingehaald hebben. Lekker nieuws zo voor het weekend :)

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Mr. Stom schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:00:
[...]

Dank voor je antwoord.

60 euro is al nadat er 15 euro is teruggegeven voor het laten vervallen voor de standaard tegel.

Aannemer (bedrijf A), sanitairwinkel (bedrijf B ) en tegelboer (bedrijf C). Dit zijn drie afzonderlijke bedrijven.

Je moest eerst bij de sanitairwinkel (B ) het sanitair en leidingwerk kiezen. Die offerte moet je vóór 1 november 2020 tekenen en je zit dan vast aan het sanitair en leidingwerk. Pas na het tekenen van de offerte mag je door naar bedrijf C: de tegelboer voor de wandafwerking. Ná 1 november 2020 kon je daar terecht. We hebben geprobeerd een eerdere afspraak te krijgen maar werden geweigerd om voornoemde reden.

We zijn nu aangekomen bij bedrijf C. Bedrijf C heeft toestemming nodig van de aannemer voor stucwerk: die laatste houdt de poot stijf. Maar omdat je gedwongen was eerst de offerte bij B te tekenen zit je vast en kun je niet terug naar casco. Bedrijf C weet dit en communiceert dat ook op de offerte en in haar correspondentie "we merken daarbij op dat de mogelijkheid tot casco reeds is vervallen. Als u deze offerte niet tekent zal de badkamer in de standaarduitvoering worden opgeleverd".

Wij zullen uiteindelijk voor standaard tegels gaan en die na oplevering stucen. Dat betekend wel dat het vrijstaande bad er weer uit moet, maar dat zien we dan wel. Daarmee is het voor ons 'opgelost', maar de gang van zaken bevalt me allerminst.
Als je al een overeenkomst getekend hebt met de aannemer en bedrijf B, zou ik eens kijken of daar ontbindende voorwaarden in staan als je er niet uit komt met bedrijf C. Als dat er niet in staat, kan je gewoon geen overeenkomst aan gaan met bedrijf C.

Beetje onconventioneel, maar die weg wil je toch al in.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

'Mijn' kleinschalige appartementencomplex (6 woningen) in Veghel is intussen alweer bijna klaar. In september vorig jaar begonnen met bouwen, in december opende men de inschrijvingen en volgende maand is de oplevering al. Slechts 4 maanden wachten voordat je in je nieuwbouw woning kunt is wel fijn moet ik zeggen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QROxeIdn2Mon9lrkIrlihLq5u_Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yGG1OB4n8zXUWK3AiJFFrlPp.jpg?f=user_large

Nadeel bij zo'n project is dat er geen meerwerk lijst is. What you see is what you get. Gelukkig zijn de gebruikte materialen en tegels in de standaard badkamer vrij netjes en had ik voor de keuken vrije keuze. De enige optie die ze aanboden was het verleggen van de leidingen aan de hand van de gekochte keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Mr. Stom schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:00:
[...]

Dank voor je antwoord.

[...]

Wij hebben ook aangegeven prima van alle garantie af te willen zien. Maar zelfs dat mocht niet baten.
Duidelijk. Ik had even een verkeerde aanname gedaan.

Ik zou contact opnemen met Woningborg en vragen naar de persoon die jou aannames in zijn/haar portefeuille heeft en de situatie eens uitleggen. Niet geschoten is altijd mis, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-09 21:42
RiCk schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 08:16:
Goedemorgen. Heb een aan nieuwbouw gerelateerde hypotheek vraag.

Gisteren gesprek gehad met h-adviseur, vandaag gesprek verkoopgesprek. Optie op een nieuwbouwwoning.
Nu bankspaarhypotheek die zo'n 3/5 is van de potentiele toekomstige hypotheek. Meenemen van de bankspaarhypotheek omdat hier veel geld al in zit en de rente nog prima is lijkt een optie.

Nu zei de h-adviseur dat meenemen dus zeker een optie is. Hij zei dat met het ingaan van de NIEUWE hypotheek (nieuwbouw) je voor het 3/5-deel dan een aflossingsvrijehypotheek kan krijgen en voor 2/5 een nieuwe (annuïteiten/lineair) vorm (want: verplicht natuurlijk).

Op het moment van oplevering huis stopt de verpanding van het oude huis, gaat over op het nieuwe en vanaf dan start dan ook de verdere aflossing op de nieuwbouw (en doei oude verpanding van het huis).

Klopt dit? Is het dan mogelijk om gedurende de bouw - naast hypotheek voor oude woning - 3/5 aflossingsvrij te hebben? Dit zal dan met een maximum zijn van XX maanden nadat oude huis is verkocht.
De belastingdienst kijkt niet waar de hypotheek loopt. Je kunt dus een nieuwe aflossingsvrije hypotheek afsluiten voor maximaal de huidige aflossingvrije hypotheek.

Dus als je nu een aflossingsvrije hypotheek hebt van 200,000 euro, dan mag dat strakt ook nog. De verhouding 3/5 doet er verder niet toe.

Overigens gaan niet alle geldverstrekkers hierin mee. Sommige eisen dat maximaal 50% aflossingsvrij overblijft.

Tijdens de bouw moet je gaan overbruggen. Dat is altijd aflossingsvrij en is dus tijdelijk hoger.

Let wel, de rente over het aflossingsvrije deel is maar beperkt aftrekbaar. Dus je kunt wel opnieuw 30 jaar aflossingsvrij lenen, maar je mag de rente nog maar aftrekken tot 30 jaar na de oorspronkelijke ingangsdatum en dan moet het afgelost worden, of de lening gaat naar box 3.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Wij zijn nu laatste grote dingen aan het inplannen voor de afbouw, maar blijf het lastig vinden om in te schatten hoe lang ik zelf ergens mee bezig zal zijn.

Globale planning is nu.
Oplevering medio mei.

- meteen na oplevering, plaatsen metalsudwand, in kantoor/bijkeuken en plaatsen extra elektra (slijpen, kalkzandsteen). Week 1.

- stukadoor en latex spuiter laatste week van mei. Week 2/3
- als Stukadoor bezig is, zelf derde etage voorzien van extra stopcontacten en vervolgens behangen, texen, dakplaten schilderen en vervolgens Vinly vloer leggen
Week 2,3

- tweede week van juni komt devloerboer (pvc begane grond + verdieping)
Week 4/5

- week daarna staat de keuken gepland.
Week 6

- in tussentijd zelf met hulp van een vriend de door loze leidingen utp trekken en wat extra Elektra trekken door loze leidingen + plinten zetten hele huis. Week 4,5

Moet nog inplannen rolluiken hangen, (eerste verdieping) wanneer is dat handigste. Voor stucadoor of erna, of maakt dat niet uit. Dit laat ik doen.

Tweede nog in te plannen oprit en tuin. Wat ik samen ga doen met een vriend die hovenier is, die nu wel het werk moet gaan inplannen.

Voorstel is nu om oprit, week na sleuteloverdracht te leggen of als de vloeren gelegd worden en rest van de tuin enkele weken erna (na verhuizing). Weet niet goed te kiezen, wat handigste is, omdat ik natuurlijk niet in tijdnood moet komen anderzijds is het niet handig als ik niet vooruit kan.

Hoe lang zou het duren om een derde etage van bruto 58m2, netto 45 (boven 1,5). Te behangen, texen, paar extra stopcontacten en vloer te leggen. 1 week voor twee man, realistische? Ik kan (25 werkdagen) opnemen voor de verhuizing en klussen🙂 en zal veel hulp krijgen van schoonvader die in de vut zit. Tips, voor tijdinschatting zijn welkom!!

Foto huidige staat:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XyH6K4XemC6ZSlfEMLYijK3Nm8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PjLaFoGi0fA8K31yB8tT45Sc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Houd rekening met evt droogtijd van vloeren/muren :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Sta op dit moment naast de electriciens die druk bezig zijn om de nuldraden nog naar de schakelaars te trekken door de flexbuizen. Als ik zie met wat voor gemak dat gaat, dan had ik er niet extra voor betaald.
Huidige draad gebruiken ze als trekdraad voor de nieuwe draden.

Wellicht handige info voor mensen die wat vergeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploon
  • Laatst online: 16:39
Farmerwood schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 15:54:
Sta op dit moment naast de electriciens die druk bezig zijn om de nuldraden nog naar de schakelaars te trekken door de flexbuizen. Als ik zie met wat voor gemak dat gaat, dan had ik er niet extra voor betaald.

Toen ik de prijzen zag heb ik ook vrij snel besloten dat ik het wel zelf doe :)
Kost me een paar uurtjes maar bespaar er flink wat mee

"If you can't fix it with duct tape then you're not using enough duct tape."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:25
Blihi schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:29:
[...]

De belastingdienst kijkt niet waar de hypotheek loopt. Je kunt dus een nieuwe aflossingsvrije hypotheek afsluiten voor maximaal de huidige aflossingvrije hypotheek.

Dus als je nu een aflossingsvrije hypotheek hebt van 200,000 euro, dan mag dat strakt ook nog. De verhouding 3/5 doet er verder niet toe.
Offtopic, maar om de volledige juiste info te geven: als je vorige hypotheek in het oude fiscale regime valt (d.w.z. afgesloten voor 1-1-2013), mag je tot de hoogte van dat bedrag je nieuwe hypotheek ook in het oude fiscale regime laten vallen. Dat is een belangrijk verschil, omdat het niet alleen om de aflossingsvrije delen gaat.

Dus stel je hebt een hypotheek afgesloten voor 1-1-2013 met een restschuld van €300.000, waarvan €150.000 aflossingsvrij en €150.000 annuïtair, mag je bij de nieuwe hypotheek gewoon €300.000 aflossingsvrij hanteren! Echter is het inderdaad zo dat vrijwel alle hypotheekverstrekkers dit limiteren tot 50% van de woningwaarde. Als je woningwaarde dus €450.000 is, kun je €225.000 aflossingsvrij afsluiten en je renteaftrek behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Farmerwood schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 15:54:

Oh dat is een slimme ja dat ga ik ook doen. Beetje slim knopen en 1x draad > 2x draad. En dat stuk dat je uit de muur trekt recycle je gewoon bij de volgende. En maar hopen dat het lang genoeg is.

En zo niet, draad kost niks.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ploon schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 16:10:
[...]
Toen ik de prijzen zag heb ik ook vrij snel besloten dat ik het wel zelf doe :)
Kost me een paar uurtjes maar bespaar er flink wat mee
Bij mij was het 25 euro per schakelaar. Heb het toen wel gedaan omdat je er ook gewoon van afhankelijk bent hoe ze de leidingen leggen. Als er ergens 2x een 90 graden bocht in zit kan het maar zo dat je er niks doorheen krijgt. Die paar honderd euro dus maar gewoon geaccepteerd op een prijs van ver boven de half miljoen.

Maar wel fijn te merken dat ze bij mij de buizen blijkbaar zonder gekke bochten hebben gelegd. Geeft wat vertrouwen voor toekomstige eigen uitbreidingen.

[ Voor 11% gewijzigd door Farmerwood op 05-03-2021 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansgrave
  • Laatst online: 08:30
[...]

Het SWK (tegenhanger Woningborg) kent hiervoor een een zogenaamde gelimiteerde regeling, een aanvulling op de overeenkomst waarin omschreven is wat niet meer onder de garantie valt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hansgrave
Stealth2000 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 08:32:
[...]

Wij willen ook een glad plafond. De enige optie die mijn bouwer aangeeft is iets verlagen en dat stuccen. Voor 72m2 moet dat dan 8000,- kosten. :| Ze willen absoluut niet alleen maar stuccen, zelfs niet met de werkwijze die jij beschrijft.
Het glad stucen van een nieuwbouwplafond is sterk afhankelijk van de constructie:
-kanaaalplaat vloeren: hoog risico op scheuren, vooral bij de pasplaten
-breedplaat vloeren: laag risico op scheuren
-volledig gestorte vloeren (oa tunnelbekisting) laag tot geen risico op scheuren

Zonder deze context kun je uitspraken of prijzen niet vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
hansgrave schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 18:19:
[...]

Het glad stucen van een nieuwbouwplafond is sterk afhankelijk van de constructie:
-kanaaalplaat vloeren: hoog risico op scheuren, vooral bij de pasplaten
-breedplaat vloeren: laag risico op scheuren
-volledig gestorte vloeren (oa tunnelbekisting) laag tot geen risico op scheuren

Zonder deze context kun je uitspraken of prijzen niet vergelijken.
Goed overzicht dit. Ons vorige huis was nieuwbouw houtskelet met prefab beton en gestorte vloeren. Stucwerk daar scheurde inderdaad nauwelijks.

Nu is alles kalkzandsteen met kanaalplaten en dat werkt duidelijk meer. Maar het valt me nog reuze mee, op een aantal plekken van die haarscheuren langs de kanaalplaten maar lang niet zo lelijk als van die v groeven in je plafond 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
Jheroun schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 18:30:
[...]

Goed overzicht dit. Ons vorige huis was nieuwbouw houtskelet met prefab beton en gestorte vloeren. Stucwerk daar scheurde inderdaad nauwelijks.

Nu is alles kalkzandsteen met kanaalplaten en dat werkt duidelijk meer. Maar het valt me nog reuze mee, op een aantal plekken van die haarscheuren langs de kanaalplaten maar lang niet zo lelijk als van die v groeven in je plafond 😉
Die V-groeven zijn alleen maar om haarscheuren te maskeren en de bouwer te vrijwaren tegen klachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Jheroun schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 18:30:
[...]

Houtskelet met prefab beton en gestorte vloeren, hoe moet ik dat zien?
HSB wanden met kanaalplaatvloeren + zandcement dekvloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwmanier
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-08 12:11
Xi-s schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:17:
[...]

Ik heb er 475. ;)

Ik ga er vooralsnog vanuit dat het met grofweg 300 werkbare werkdagen gereed is. Mogelijk eerder: Het schiet flink op nu.
De koop-/aannemingsovereenkomst krijg ik volgende week ter ondertekening onder mijn neus. Begin er veel zin in te krijgen, en moet zeggen dat dit forum me best heeft geholpen in mijn keuze!
Het wordt een bijzondere woning, een eengezinswoning (grondgebonden) die deel uitmaakt van een appartementencomplex. Zonnepanelen alom en een warmtepomp die je, inderdaad zoals ik op andere plekken ook lees, moet kopen of huren. De zonnepanelen zitten er overigens dus wel gewoon bij, maar de warmtepomp dus niet.

De indeling van de woning is bijzonder met (standaard) beneden een woonkeuken, een redelijk grote woonkamer op de 1e verdieping (40 m^2) en dan slaapkamers en badkamers op de tweede verdieping. Mooi en licht, vloerverwarming overal.

Mag nu dus na gaan denken of ik de keuken beneden wil houden of naar de woonverdieping wil verhuizen. Of, maar die optie heb ik nog niet voorbij zien komen maar spreekt mij wel aan: de keuken beneden houden, maar een vide aan de voorkant van het huis (met veel glas aan de gevel) waardoor de keuken toch in de woonkamer overloopt.

Nu bezig met bouwrijp maken, hopelijk 2e kwartaal start bouw!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Laatst online: 14-02-2024
Yaa87 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:26:
[...]

Dit was hun verklaring waarom ze 50 euro rekenen voor een factuur:

"De PV-panelen zijn een onderdeel van jullie woning, dit zit in de aanneemsom.
Normaliter wordt daar geen factuur van verstrekt (van geen enkel apart onderdeel). Gezien het voor jullie als koper een keuze is om de BTW hiervan terug te vorderen via de belastingdienst, willen we hierin meewerken en worden er aparte facturen gemaakt voor de kopers die hier gebruik van willen maken. Hier worden inderdaad kosten voor in rekening gebracht.
De factuur wordt pas rondom de oplevering verstrekt, helaas weten we dit bedrag nog niet exact."

Belachelijk 50 euro om even een factuur bij je documenten te voegen.Ik laat het zitten. Ik wist eerst niet om welke bedragen het ging maar uit de berichten hier maar ik op dat het voor 3 panelen de moeite niet is.
Schandelijke actie van de aannemer. Met die van ons was echt niet alles koek en ei, maar iedereen in ons project kreeg zoals beloofd vlak voor de laatste betaling een factuur met daarop de kosten van de zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-09 07:40
Zijn er mensen die kanaalplaatvloeren hebben laten glad stucen en achteraf géén schuren hebben gekregen in t stucwerk?

Lees overal dat het bijna altijd zichtbare scheurvorming oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-09 06:27
Goedenavond,

Even een vraagje. Vandaag zag ik dat onze buren kennelijk via de bouwer een doorvoer hebben geregeld voor de afzuigkap (ons was verteld dat dit niet kon ivm epc)

Nu schrik ik een beetje hoe dicht dit punt bij ons huis zit. Denk 20 a 30 cm van erfgrens en dus ook vlak onder onze slaapkamer.

Ik lees dat men minimaal 2 meter van de erfgrens af hoort te zitten. Klopt dit? En ik vraag me dan af waarom een bouwer toch dat gat boort?

Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E0_3zzCHpN5FiL74G9BN1MzmVI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QxpqDYCCIbLw0Uv3T1PLwlt6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Rhumba op 05-03-2021 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:40
assassin85 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:20:
Zijn er mensen die kanaalplaatvloeren hebben laten glad stucen en achteraf géén schuren hebben gekregen in t stucwerk?

Gaat hier al 4 jaar goed, wel eerst dicht smeren, stuccen, renovlies, sausen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
@Grolsch Stuccen + renovlies?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Yup, alle wanden en plafonds gedaan bij ons. Voorkomt beschadigingen en scheuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwmanier
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-08 12:11
Grolsch schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:45:
Yup, alle wanden en plafonds gedaan bij ons. Voorkomt beschadigingen en scheuren.
Plafonds ook?! Interessant. Heb je misschien nog foto's van hoe dat oogt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Rhumba schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:34:
Goedenavond,

Even een vraagje. Vandaag zag ik dat onze buren kennelijk via de bouwer een doorvoer hebben geregeld voor de afzuigkap (ons was verteld dat dit niet kon ivm epc)

Nu schrik ik een beetje hoe dicht dit punt bij ons huis zit. Denk 20 a 30 cm van erfgrens en dus ook vlak onder onze slaapkamer.

Ik lees dat men minimaal 2 meter van de erfgrens af hoort te zitten. Klopt dit? En ik vraag me dan af waarom een bouwer toch dat gat boort?

Alvast bedankt.

[Afbeelding]
Gemiddelde tussenwoning is zo’n 5 meter breed. Dus tenzij de afvoer precies in het midden zit, zit hij altijd vlak bij de erfgrens. Lijkt me dat dit dus gewoon mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Z___Z schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:50:
[...]

Gemiddelde tussenwoning is zo’n 5 meter breed. Dus tenzij de afvoer precies in het midden zit, zit hij altijd vlak bij de erfgrens. Lijkt me dat dit dus gewoon mag.
En wat houdt je tegen om zelf (alsnog) een betonboorder te bellen na oplevering en een gat door de gevel te hakselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Goedenavond,

Alvast bedankt.

[Afbeelding]
Dit is normaal gesproken altijd de plek waar men zo'n gat boort. Over die 2 meter waar jij over spreekt heb ik nog nooit iets gelezen, lijkt mij ook raar omdat je dan in het standaard huis zoals wij die in NL bouwen een koof hebt die een hoek omgaat alvorens te eindigen in het midden van de gevel van een woning.

Wat niet mag is dat je buren jouw overlast geven door stank of rook. Overlast is natuurlijk een heel ruim interpretabel begrip dus hopelijk zijn je buren lekker burgerlijk, gebruiken ze geen kerrie en is het gebruik van de afzuiging beperkt tot een half uurtje tussen 1700 en 1800 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhumba
Wolly schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 23:01:
[...]

Dit is normaal gesproken altijd de plek waar men zo'n gat boort. Over die 2 meter waar jij over spreekt heb ik nog nooit iets gelezen, lijkt mij ook raar omdat je dan in het standaard huis zoals wij die in NL bouwen een koof hebt die een hoek omgaat alvorens te eindigen in het midden van de gevel van een woning.

Wat niet mag is dat je buren jouw overlast geven door stank of rook. Overlast is natuurlijk een heel ruim interpretabel begrip dus hopelijk zijn je buren lekker burgerlijk, gebruiken ze geen kerrie en is het gebruik van de afzuiging beperkt tot een half uurtje tussen 1700 en 1800 8)
https://rijksoverheid.bou...cleid=3.33&fragid=art3.33

Lid 3 geeft het wellicht aan?

Ik ga er echt niet meteen vol in bij de buren want dat is niet echt een lekker begin :P

Maar het is altijd fijn om de officiële regels te kennen.

Edit: nog wat info gevonden. Beetje grijs gebied dus maar lijkt idd wel 't mogen.

https://www.google.com/ur...Vaw2f_3fSyw5hn5QlUAgKtKPK

[ Voor 12% gewijzigd door Rhumba op 05-03-2021 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 18:39:
[...]

Houtskelet met prefab beton en gestorte vloeren, hoe moet ik dat zien?
HSB wanden met kanaalplaatvloeren + zandcement dekvloer?
Voor en achterkant houtskelet. wanden aan één kant prefab en de rest gestort. Maar misschien waren de vloeren wel breedplaten, 12 jaar geleden was dat dus dat heb ik niet zo scherp meer.
assassin85 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:20:

Het is vast te beperken maar wat verwacht je met een nieuw huis? Langs je trap ontstaan ook kieren en naden en de houten kozijnen en deuren werken ook de eerste tijd nog wel. Ik garandeer je dat je met je verhuizing meer gaat beschadigen, maar ook dat zie je na twee dagen niet meer 😉 Het is een huis, dat leeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grolsch
Bouwmanier schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:50:
[...]

Plafonds ook?! Interessant. Heb je misschien nog foto's van hoe dat oogt?
Plafonds ook, maar dat oog net zo als een strak gestukt plafond hoor, het is alleen wat steviger door de Renovlies

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wiJp9Si.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5JhrXCW.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lnCKvH9.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Bouwmanier schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 21:56:
[...]
Het wordt een bijzondere woning
Project B. te R. toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Jheroun schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 00:27:
[...]

Voor en achterkant houtskelet. wanden aan één kant prefab en de rest gestort. Maar misschien waren de vloeren wel breedplaten, 12 jaar geleden was dat dus dat heb ik niet zo scherp meer.

[...]

Het is vast te beperken maar wat verwacht je met een nieuw huis? Langs je trap ontstaan ook kieren en naden en de houten kozijnen en deuren werken ook de eerste tijd nog wel. Ik garandeer je dat je met je verhuizing meer gaat beschadigen, maar ook dat zie je na twee dagen niet meer 😉 Het is een huis, dat leeft.
Haha je geeft nog steeds geen antwoord op de vraag Prefab wat? Gestort wat?
Maar klinkt als volledige betonbouw met wat houten vulwandjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Goedenavond,

Alvast bedankt.

[Afbeelding]
Die 2 meter moet je meten loodrecht op de uitwendige scheidingsconstructie, oftewel niet naar de zijkant, maar naar de voorkant, vanaf het midden van de weg. Nog even los van het feit dat voor een afzuigkap geen regels gelden anders dan de regels met betrekking tot het vermijden van overlast. Maar dat is natuurlijk alleen achteraf te constateren.

Dus, vervelend genoeg: "ja" die uitgang mag daar zitten. Pas als je later overlast hebt kun je het gesprek met de buren aan.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12:48
Goedenavond,

Alvast bedankt.

[Afbeelding]
Eerder in het topic kwam dit een keer voorbij, dat heb ik toen opgeslagen omdat het misschien relevant voor ons kon zijn. Maar daar wordt uitgelegd dat het dus gewoon mag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
Die had ik dus inderdaad ook gisterenavond gevonden. Bedankt allemaal voor de reacties.

Heel erg is het ook niet hoor. Als recirculatie mij tegenvalt kan ik namelijk altijd nog aan de andere kant van de pijp ook een gat boren d:)b

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Laatst online: 25-07 13:38
Na een week klussen in ons nieuwe huis, maar eens wat pagina’s inhalen alhier en ik lees vooral veel sores en onmogelijkheden en gedonder met aannemers enz. Of wij hebben gewoon geluk gehad, of onze aannemer is tot dusver gewoon schappelijk en meegaand. Facturen van de PV installatie komen binnenkort gewoon kosteloos onze kant op voor evt. BTW teruggaaf, de krassen in de kozijnen zijn van de week gerepareerd, het enige wat nog rest is de cylinder in de achterdeur.

Deze week stond in het teken van de woonkamer zover afmaken zodat de keuken kon worden geplaatst en we daar aan de muren niets meer hoeven te doen. We gingen met z’n 2en zo snel dat woensdag rond de middag de benedenverdieping klaar was, op wat houten schilderwerk om de kozijnen heen.

Na talloze gaatjes vullen, cellenbeton muren glad maken, meters schuren, liters voorstrijk en 4 (!) lagen sauzen, zijn we blij verrast naar het resultaat, en ook de keuken vinden we beide na plaatsing nog mooier als van een plaatje *O*

Terwijl de keuken werd geplaatst hebben we ons verplaatst naar de bovenverdieping. Alhier zijn na 2 dagen bikkelen de muren glad, geschuurd en voorgestreken. Vanmiddag met de kids weer wat uren sauzen, ze willen uiteraard zelf hun slaapkamers schilderen _/-\o_

Gisteren met de jongste nog wat UTP door de loze leidingen getrokken, want a.s. dinsdag wordt er glasvezel internet aangesloten, zodat de mobiele dekking toeneemt in de woning. De leiding naar zolder was de meest uitdagende, want 16 meter, met een paar bijna haakse bochten resulteerde de eerste keer in een drama. Bij de laatste meter sprong de trekveer van de UTP, en kon het zaakje opnieuw :( Gouden tip als je “bang” bent te hard te trekken aan een trekveer: een 5-jarige de trekveer laten doen, en zelf aan de andere kant de UTP een handje helpen tijdens de laatste meters! Hij trots, papa trots, en missie geslaagd *O*

Kleine sfeerimpressie, ook voor de mensen die benieuwd zijn/waren naar onze manier van muurafwerking:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCrqgQ4zn7tb5Jyh7Q9fSpSy9ZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Va7m06pzJhRvFTOXgdkzeK45.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OqfqAptok0nwQ2-hC6W1I-C4_2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nS8SMQGgi7fY2LIVhJLx6WhY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1v6w-KZA1A0kaike9O-jS728CM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M56Gm6Mo4axAMC4lW7Msbplv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploon
  • Laatst online: 16:39
Farmerwood schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 18:01:
[...]

Bij mij was het 25 euro per schakelaar. Heb het toen wel gedaan omdat je er ook gewoon van afhankelijk bent hoe ze de leidingen leggen. Als er ergens 2x een 90 graden bocht in zit kan het maar zo dat je er niks doorheen krijgt. Die paar honderd euro dus maar gewoon geaccepteerd op een prijs van ver boven de half miljoen.

Maar wel fijn te merken dat ze bij mij de buizen blijkbaar zonder gekke bochten hebben gelegd. Geeft wat vertrouwen voor toekomstige eigen uitbreidingen.
Oh dat valt nog mee inderdaad, bij mij is het 125 eu. Bij 25 had ik er ook wel anders ingestaan

"If you can't fix it with duct tape then you're not using enough duct tape."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Dakillerbean schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 09:59:
Na talloze gaatjes vullen, cellenbeton muren glad maken, meters schuren, liters voorstrijk en 4 (!) lagen sauzen, zijn we blij verrast naar het resultaat, en ook de keuken vinden we beide na plaatsing nog mooier als van een plaatje *O*

[...]

Kleine sfeerimpressie, ook voor de mensen die benieuwd zijn/waren naar onze manier van muurafwerking:
Ziet er super uit, dank voor het delen!
Wij zitten ook te denken om direct op de muren te schilderen dus fijn om te lezen dat het resultaat goed bevalt.

Waarom was er met al die voorstrijk dan toch nog 4 lagen sauzen nodig? Zou je het volgende keer opnieuw zo doen? Wat zou je eventueel anders aanpakken? Nog andere tips voor mensen die het zelfde overwegen?

[ Voor 4% gewijzigd door Marinos83 op 06-03-2021 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:55
Marinos83 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 14:15:
[...]

Wij zitten ook te denken om direct op de muren te schilderen dus fijn om te lezen dat het resultaat goed bevalt.

Waarom was er met al die voorstrijk dan toch nog 4 lagen sauzen nodig? Zou je het volgende keer opnieuw zo doen? Wat zou je eventueel anders aanpakken? Nog andere tips voor mensen die het zelfde overwegen?
Er is ook voorstrijk op kleur dat is op zo'n grijze blokken muur waarschijnlijk sneller om het dekkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Het kan ook een voorstrijk voor zuigende ondergronden zijn, die zijn kleurloos :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-07-2021
Na een week klussen in ons nieuwe huis, maar eens wat pagina’s inhalen alhier en ik lees vooral veel sores en onmogelijkheden en gedonder met aannemers enz. Of wij hebben gewoon geluk gehad, of onze aannemer is tot dusver gewoon schappelijk en meegaand. Facturen van de PV installatie komen binnenkort gewoon kosteloos onze kant op voor evt. BTW teruggaaf, de krassen in de kozijnen zijn van de week gerepareerd, het enige wat nog rest is de cylinder in de achterdeur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er top uit. Ik zou ook graag willen schuren, voorstrijken en sauzen om geld te besparen maar dagenlang verven ben ik ook weer te lui voor 😬 vooral als ik na 1 laag niet klaar ben. Toch maar renovlies dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Met mijn aannemer loopt nu de discussie rondom de hoofdaansluiting.
Ik heb een EPC=0,4 huis met alleen electra, geen gas.

De EPC berekening gaat uit van het volgende:

7000kWh/jaar gebouw gebonden installatie (WTW, WP)
5000kWh/jaar niet-gebouw gebonden gebruik
2500kWh/jaar teruglevering door PV (gebaseerd op 10 panelen, ik ga er 20 laten leggen dus dit wordt 5000kWh/jaar).

Standaard komt dit huis met 3x25A.

Ik laat een airco plaatsen (25A afgezekerd) en een laadpaal (3x16A, maar met dynamic load balancing).

De aannemer geeft nu aan dat ze naar 3x50A willen verzwaren, wat me nogal veel lijkt.
Als ik naar de netkosten kijk scheelt dat veel.

3-fase: 3x25A € 274,18
3-fase: 3x35A € 1047,20
3-fase: 3x50A € 1.524,18

In het Grote Electra topic heb ik al tips gekregen om een realistisch verbruik te berekenen. Daarmee kom ik aan de bovenkant van de 25A uit. Dus 3x35A is op zich niet zo onrealistisch, ook omdat ik geen gas heb.

Hoe worden andere gas-loze woningen hier opgeleverd? Wat voor hoofdaansluiting hebben jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 15:00
Yaa87 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 18:37:
[...]

Ziet er top uit. Ik zou ook graag willen schuren, voorstrijken en sauzen om geld te besparen maar dagenlang verven ben ik ook weer te lui voor 😬 vooral als ik na 1 laag niet klaar ben. Toch maar renovlies dan.
Haha hier ook. Met vier keer sauzen kom je qua materiaal prijs bijna al aan de prijs van een goedkope stucadoor/renovliezer ;) Met de uren erbij helemaal natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
JackBol schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 18:55:

2500kWh/jaar teruglevering door PV (gebaseerd op 10 panelen, ik ga er 20 laten leggen dus dit wordt 5000kWh/jaar).

Ik laat een airco plaatsen (25A afgezekerd) en een laadpaal (3x16A, maar met dynamic load balancing).
Als de airco op 25A afgezekerd moet worden, is inderdaad 3x50 de enige juiste keuze. Ik zou snel een andere keuze maken voor de airco unit. (Bij 3x35A is 20A de maximale afzekering). Je kunt dan beter kiezen voor een airco die wel achter 16A kan of achter 3x16A.

Je moet ook goed kijken of die 25A echt nodig is. Wij hebben een Daikin 3MXM68N unit met twee binnenunits. Het typeplaatje van de 3MXM68N geeft een maximaal amperage van 19,8 A aan, dus eigenlijk moet die op 20A afgezekerd worden. Maar de combinatie van deze buitenunit met de bij ons toegepaste binnenunits van 5 en 6 kW geven volgens het boekje een maximale stroom van 13,36 A. Dus is een 16A zekering gewoon voldoende.

Die laadpaal is het probleem niet 3x16 kan prima achter 3x25.
De aannemer geeft nu aan dat ze naar 3x50A willen verzwaren, wat me nogal veel lijkt.

In het Grote Electra topic heb ik al tips gekregen om een realistisch verbruik te berekenen. Daarmee kom ik aan de bovenkant van de 25A uit. Dus 3x35A is op zich niet zo onrealistisch, ook omdat ik geen gas heb.

Hoe worden andere gas-loze woningen hier opgeleverd? Wat voor hoofdaansluiting hebben jullie?
Ik heb geen gasloze woning, dus daar kan ik je niet mee helpen. Wel heb ik de meetgegevens over het vermogen over de afgelopen maanden. Sinds oktober 2020 heb ik maximaal 7700 Watt aan opgenomen vermogen gezien, terwijl de aansluiting 17 kW kan leveren. Marge genoeg dus.

Het gaat hier om een huis van 190 m2 met 2-fase elektrisch koken (en airco, maar die staat dus alleen aan als de zon op de zonnepanelen staat). Mijn CV levert nooit meer dan 8 kW gemiddeld gedurende twee uur en bij een COP van 2 (ruime onderschatting bij -10 buitentemperatuur) is ook dat maar 4 kW elektrisch opgenomen vermogen. Ruim binnen de marge van 10 kW die ik nu dus heb.

Mijn vermoeden is dus dat je waarschijnlijk met 3x25 prima uit de voeten kunt, zolang je er maar voor zorgt dat je airco op 16 A afgezekerd mag worden. Bij 25A afzekering is 3x35A niet volgens de norm, dus dat zal een goede installateur nooit aanleggen.

[ Voor 18% gewijzigd door Blihi op 06-03-2021 19:59 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dakillerbean
Marinos83 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 14:15:
[...]

Flexa Powerdek is niet zo power als je zou denken. de cellenbetonblokken muren waren in principe na 2x sauzen strak wit omdat deze zelf al wit zijn natuurlijk, de grijze betonnen muren hadden helaas meer lagen nodig. de 1e laag had mijn vrouw ietwat dunnetjes aangebracht, na de 2e keer met mijn "Wagner TurboRoll" was het al stukken beter maar na de 3e laag zagen we nog her en der wat verschil. Dus die nog maar een keer meegenomen om het af te maken. Wel moet gezegd worden dat de kunst is, de lagen niet te dik te maken. Liever meer lagen wat dunner, voor een strakker resultaat, als 2 dikke lagen en de druipers langs je muur hebben lopen O-)

Wij hebben de transparante variant van de voorstrijk genomen, maar er is ook voorstrijk die al wittig is. ook heb je een variant die je kunt rollen, en op kleur is. Transparant is het goedkoopst, wittig al wat duurder en bij rolbare witte voorstrijk betaal je je helemaal scheel, voor het prijsverschil heb je ook 2 emmers Power/Monodek in de aanbieding.

Vanmiddag hebben we dezelfde start gemaakt met de muren op de slaapkamers, echter ben ik toen meteen met de Wagner van start gegaan op een hoop muren, en op de kinderkamers 1 muur gelaten voor wat het was zodat de kids zelf ook nog konden kliederen ;-)

Zou ik het zo weer doen? Jazeker, al zou ik de volgende keer wellicht op de betonnen muren witte voorstrijk gebruiken. Niet zozeer vanwege kosten, maar meer omdat je na 3x een goede 200m2 rollen er wel een beetje klaar mee bent. Doorzettingsvermogen is de sleutel tot succes!
wortelsoft schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 14:23:
[...]

Er is ook voorstrijk op kleur dat is op zo'n grijze blokken muur waarschijnlijk sneller om het dekkend te krijgen.
Die gaan we op zolder proberen, want na 2 verdiepingen waren de emmers transparante voorstrijk dan eindelijk op. Zolder staat wel op een laag pitje dus kan maar zo een maand of 3 duren voor we daarmee verder gaan.
Toppe schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 17:28:
Het kan ook een voorstrijk voor zuigende ondergronden zijn, die zijn kleurloos :+
Daar hebben we met name naar gekeken, maar van Alabastine heb je ook de witte variant voor zuigende ondergronden, maar wel een factor 2 duurder. voorstrijk is wel een absolute must, want zonder verdwijnt je verf gewoon _O-
kepler schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 19:01:
[...]

Haha hier ook. Met vier keer sauzen kom je qua materiaal prijs bijna al aan de prijs van een goedkope stucadoor/renovliezer ;) Met de uren erbij helemaal natuurlijk.
De uren die we er zelf aan besteed hebben reken ik voor het gemak niet echt mee. Wij vinden het fantastisch om vanuit niets, iets te maken, en zeker in deze tijd dat je niet veel anders kan doen als boodschappen en een wandeling, is het een welkome bezigheid :Y Qua uren? als we met 2 man, met schuren, gladstrijken, voorstrijken en schilderen 3 dagen van 4 uur zijn bezig geweest, dan zijn we er wel. Maandagochtend begonnen en woensdag eind van de middag was het klaar. en dan van 9.00 tot 13.00 als de kids op school zaten, daarbuiten geen optie met een drukke koter van 5 ;-)

Kosten benedenverdieping (ong. 80m2 muren):

2 emmers Flexa Powerdek 12,5L : € 70
1 emmer Knauf Stucpasta: € 15
1 emmer Alabastine voorstrijk sneldrogend (transparant) € 39
1 Wagner TurboRoll/EasyRoll € 25
vrachtlading rollers, bakjes en kwasten van de AC-tion: € 20
4 bussen Acrylaatkit Pattex: € 10

Totaal: kleine €180,- schoon aan de haak. Kan prijstechnisch geen Renovlies of stucadoor tegenop.

Bovenverdieping nog wat goedkoper dus, want de Wagner kan hergebruikt worden, en die bergen rollers/bakjes/kwasten van de AC-tion waren er nog genoeg over. er was nog een halve emmer Flexa van beneden over, dus hebben we aan 1 extra emmer meer dan genoeg. Boven dus om en nabij de €100,-

Trapopgangen naar de 1e en zolder zijn kleine oppervlakken, laat dat eens een €50 wezen. voor iets minder dan €350 ben je dus volledig klaar. Kost je wel een flinke week doorpezen.

En nog een allerlaatste kanttekening: Afgelopen weken de bouwmarkt foldertjes in de gaten gehouden, en bijna alles met korting gescoord O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch

Ik ben al 4 jaar zonder gas, 900m3 vrijstaande woning met wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:58
Grolsch schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 07:33:
[...]

Plafonds ook, maar dat oog net zo als een strak gestukt plafond hoor, het is alleen wat steviger door de Renovlies

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
mooi afgewerkt, mijn complimenten! Het enige wat in groot contrast staat tot de algehele afwerkingsniveau is de stopcontactenzooi onder de TV. Ga je daar nog iets aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Grolsch schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 20:05:
[...]

Ik ben al 4 jaar zonder gas, 900m3 vrijstaande woning met wp.
En wat voor hoofdaansluiting heb je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
107mb schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 20:09:
[...]

mooi afgewerkt, mijn complimenten! Het enige wat in groot contrast staat tot de algehele afwerkingsniveau is de stopcontactenzooi onder de TV. Ga je daar nog iets aan doen?
Komt nog een koof voor, wacht ik al 3 jaar op O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
JackBol schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 20:13:
[...]

En wat voor hoofdaansluiting heb je?
3 x 25A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 21:56

TMC

Grolsch schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 07:33:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi. Die 'rand' op het plafond zie ik wel vaker, niet verkeerd. Nieuwe trend? Wat kost dit per m2? En fraaie stompe deur.

[ Voor 3% gewijzigd door TMC op 06-03-2021 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Osxy

Holy crap on a cracker

TMC schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:11:
[...]
Mooi. Die 'rand' op het plafond zie ik wel vaker, niet verkeerd. Nieuwe trend? Wat kost dit per m2? En fraaie stompe deur.
Dat heet een joden plint, had dit in vorige woning laten doen. Durf niet meer te zeggen wat het kost maar het is niet nieuw.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
TMC schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:11:
[...]
Geen flauw idee hoe dat heet, maar wij vonden het mooi.

Welke stompe deur bedoel je? Rechts zijn schuifdeuren.

[ Voor 22% gewijzigd door Grolsch op 06-03-2021 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Dakillerbean schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 20:01:
[...]

Flexa Powerdek is niet zo power als je zou denken. de cellenbetonblokken muren waren in principe na 2x sauzen strak wit omdat deze zelf al wit zijn natuurlijk, de grijze betonnen muren hadden helaas meer lagen nodig. de 1e laag had mijn vrouw ietwat dunnetjes aangebracht, na de 2e keer met mijn "Wagner TurboRoll" was het al stukken beter maar na de 3e laag zagen we nog her en der wat verschil. Dus die nog maar een keer meegenomen om het af te maken. Wel moet gezegd worden dat de kunst is, de lagen niet te dik te maken. Liever meer lagen wat dunner, voor een strakker resultaat, als 2 dikke lagen en de druipers langs je muur hebben lopen O-)

Wij hebben de transparante variant van de voorstrijk genomen, maar er is ook voorstrijk die al wittig is. ook heb je een variant die je kunt rollen, en op kleur is. Transparant is het goedkoopst, wittig al wat duurder en bij rolbare witte voorstrijk betaal je je helemaal scheel, voor het prijsverschil heb je ook 2 emmers Power/Monodek in de aanbieding.

Vanmiddag hebben we dezelfde start gemaakt met de muren op de slaapkamers, echter ben ik toen meteen met de Wagner van start gegaan op een hoop muren, en op de kinderkamers 1 muur gelaten voor wat het was zodat de kids zelf ook nog konden kliederen ;-)

Zou ik het zo weer doen? Jazeker, al zou ik de volgende keer wellicht op de betonnen muren witte voorstrijk gebruiken. Niet zozeer vanwege kosten, maar meer omdat je na 3x een goede 200m2 rollen er wel een beetje klaar mee bent. Doorzettingsvermogen is de sleutel tot succes!

[...]

Die gaan we op zolder proberen, want na 2 verdiepingen waren de emmers transparante voorstrijk dan eindelijk op. Zolder staat wel op een laag pitje dus kan maar zo een maand of 3 duren voor we daarmee verder gaan.

[...]

Daar hebben we met name naar gekeken, maar van Alabastine heb je ook de witte variant voor zuigende ondergronden, maar wel een factor 2 duurder. voorstrijk is wel een absolute must, want zonder verdwijnt je verf gewoon _O-

[...]

De uren die we er zelf aan besteed hebben reken ik voor het gemak niet echt mee. Wij vinden het fantastisch om vanuit niets, iets te maken, en zeker in deze tijd dat je niet veel anders kan doen als boodschappen en een wandeling, is het een welkome bezigheid :Y Qua uren? als we met 2 man, met schuren, gladstrijken, voorstrijken en schilderen 3 dagen van 4 uur zijn bezig geweest, dan zijn we er wel. Maandagochtend begonnen en woensdag eind van de middag was het klaar. en dan van 9.00 tot 13.00 als de kids op school zaten, daarbuiten geen optie met een drukke koter van 5 ;-)

Kosten benedenverdieping (ong. 80m2 muren):

2 emmers Flexa Powerdek 12,5L : € 70
1 emmer Knauf Stucpasta: € 15
1 emmer Alabastine voorstrijk sneldrogend (transparant) € 39
1 Wagner TurboRoll/EasyRoll € 25
vrachtlading rollers, bakjes en kwasten van de AC-tion: € 20
4 bussen Acrylaatkit Pattex: € 10

Totaal: kleine €180,- schoon aan de haak. Kan prijstechnisch geen Renovlies of stucadoor tegenop.

Bovenverdieping nog wat goedkoper dus, want de Wagner kan hergebruikt worden, en die bergen rollers/bakjes/kwasten van de AC-tion waren er nog genoeg over. er was nog een halve emmer Flexa van beneden over, dus hebben we aan 1 extra emmer meer dan genoeg. Boven dus om en nabij de €100,-

Trapopgangen naar de 1e en zolder zijn kleine oppervlakken, laat dat eens een €50 wezen. voor iets minder dan €350 ben je dus volledig klaar. Kost je wel een flinke week doorpezen.

En nog een allerlaatste kanttekening: Afgelopen weken de bouwmarkt foldertjes in de gaten gehouden, en bijna alles met korting gescoord O-)
Ik snap je hoor, was geen kritiek :D

Wel kijk ik zelf naar echt goede verf. Huidige huis met de bouwmarkt verf gedaan, maar niet tevreden over. De keuken met duurdere verf en die is na 6 jaar nog perfect. Hele huis gaan we nu doen bv in Sikkens Alphacryl, met drie kleine kids wel nodig :')

En wij willen wel graag echt strakke muren, dus stuccen it is. Dan maar wat geld er tegen aan :P

Met drie kleine kids gaan we sowieso niet super veel zelf doen. In de avonduren verven en helpen met het sanitair. Wat utp kabels trekken en een trapkast bouwen. Meer tijd hebben we niet :')

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
Met 3 kleine kids is het ook jammer alles super strak te maken, over tien jaar kun je opnieuw beginnen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@Dakillerbean bij verf is het tegenwoordig vaak goedkoop is duurkoop. Flexa en Sikkens komen uit de zelfs fabriek maar flexa bevat bijvoorbeeld veel minder pigment en bindmiddel.

En altijd even lezen hoeveel je kan verdunnen. Je verdunt dan met voorstrijk ipv water. Laatste keer gewoon ‘puur’ smeren en je bent klaar. Eventueel kan je ook een primer pakken zoals de SPS Unitex Primer. Hier ook gebruikt. Eerst voorstrijk, dan primer en dan texen. Zeer strak resultaat :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16:45

Deze week stond in het teken van de woonkamer zover afmaken zodat de keuken kon worden geplaatst en we daar aan de muren niets meer hoeven te doen. We gingen met z’n 2en zo snel dat woensdag rond de middag de benedenverdieping klaar was, op wat houten schilderwerk om de kozijnen heen.

Terwijl de keuken werd geplaatst hebben we ons verplaatst naar de bovenverdieping. Alhier zijn na 2 dagen bikkelen de muren glad, geschuurd en voorgestreken. Vanmiddag met de kids weer wat uren sauzen, ze willen uiteraard zelf hun slaapkamers schilderen _/-\o_

Gisteren met de jongste nog wat UTP door de loze leidingen getrokken, want a.s. dinsdag wordt er glasvezel internet aangesloten, zodat de mobiele dekking toeneemt in de woning. De leiding naar zolder was de meest uitdagende, want 16 meter, met een paar bijna haakse bochten resulteerde de eerste keer in een drama. Bij de laatste meter sprong de trekveer van de UTP, en kon het zaakje opnieuw :( Gouden tip als je “bang” bent te hard te trekken aan een trekveer: een 5-jarige de trekveer laten doen, en zelf aan de andere kant de UTP een handje helpen tijdens de laatste meters! Hij trots, papa trots, en missie geslaagd *O*

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wauw, voor mij echt een eye-opener dat je op cellenbeton meteen kunt sausen en dan met genoeg lagen en zweetdruppels een heel acceptabel resultaat behaalt. Wij overwegen door jouw post om meteen renovlies over de voorstrijk te doen en niet meer behangklaar te laten stucen, een hele besparing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
896gerard schreef op zondag 7 maart 2021 @ 00:06:
[...]
Wauw, voor mij echt een eye-opener dat je op cellenbeton meteen kunt sausen en dan met genoeg lagen en zweetdruppels een heel acceptabel resultaat behaalt. Wij overwegen door jouw post om meteen renovlies over de voorstrijk te doen en niet meer behangklaar te laten stucen, een hele besparing.
Bij ons is nu ook direct voorstrijk en daarna renovlies gedaan. Volgens mij bij zowat de hele wijk.
Note: De renovliezers gaven wel aan dat ze niet vaak zulke nette en strakke muren aantreffen bij oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Grolsch schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 22:20:
Met 3 kleine kids is het ook jammer alles super strak te maken, over tien jaar kun je opnieuw beginnen :+
Haha heel goed punt :') Dat is wel een voordeel van stuccen, makkelijk alle gaten te repareren :P

Maar de verf die we in de keuken gebruikt hebben is ideaal, weet alleen niet meer exact welke. Laatst was er een fles pokon kapot gevallen ( :') ) en de muur bij de keuken zat bijna tot het plafond onder. Met een vochtig doekje konden we het er gewoon afvegen en je ziet er niks meer van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
@JackBol Die EPC berekening, hoe moet je die interpreteren? 7000 kWh per jaar aan opgenomen energie is veel voor de gebouwgebonden installatie.

Stel dat je een 200 Watt WTW installatie hebt die 24 uur per dag draait. Dat is dan 1750 kWh. Dan blijft er 5250 kWh over voor een WP. Als je uitgaat van een SCOP van 4.46 (dat is de ondergrens van een A++ label warmtepomp), betekent dat ruim 23 kWh afgegeven vermogen, oftewel equivalent aan zo'n 2400 m3 gas.

Mijn EPC 0.4 woning van 192 m2 vrijstaand stookt dit seizoen op 0.558 m3 gas per gewogen graaddag. Bij gemiddeld 2700 gewogen graaddagen per jaar is dat 1500 m3 gas per jaar en ik heb geen balansventilatie maar gewoon een type C ventilatie wat relatief onzuinig is.

Die 5000 kWh niet gebouwgebonden verbruik kun je ook zelf inschatten op basis van je historische energiebehoefte. Hoeveel stroom verbruikte je voorheen per jaar? In ons vorige huis was het stroomverbruik zo'n 3200 kWh (koken nog op gas). Nu gaat dat naar de 3700 kWh (koken elektrisch), of gemiddeld 10 kWh per dag.

Ik zou in ieder geval in eerste instantie kiezen voor 3x25A (en dus een airco die daar bij past). Verzwaren kan altijd nog als het nodig is. Dat kost eenmalig minder dan het verschil in vastrecht voor een jaar. Dus ik zou dat risico gewoon nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trepaulo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 20:45
Ik dacht eerst bij die bereking voor verbruik electa "oh, het zal wel"
maar 7000 kWh energie voor gebouwgebonden installaties is wel veel volgens mij. Tenzij je een bijzonder royale woning laat bouwen ;-)

Volgens de epc-berekening van mijn woning (130m2, tussenwoning) kom ik uit op
EPC: -0.13
Gebouwgebonden installaties: 1850 kWh
niet-gebouwgebonden installaties: 3650 kWh
opgewekte energie (12 panelen Oost, 10° helling): 2850 kWh

voor wat betreft de aansluiting zou ik toch wel sterk aansturen op die 3x25A aansluiting. Ofwel door aannemer te overtuigen, ofwel door iets te laten. 750/jaar is een aanzienlijke besparing. Ieder jaar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

trepaulo schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:34:
Ik dacht eerst bij die bereking voor verbruik electa "oh, het zal wel"
maar 7000 kWh energie voor gebouwgebonden installaties is wel veel volgens mij. Tenzij je een bijzonder royale woning laat bouwen ;-)

Volgens de epc-berekening van mijn woning (130m2, tussenwoning) kom ik uit op
EPC: -0.13
Gebouwgebonden installaties: 1850 kWh
niet-gebouwgebonden installaties: 3650 kWh
opgewekte energie (12 panelen Oost, 10° helling): 2850 kWh

voor wat betreft de aansluiting zou ik toch wel sterk aansturen op die 3x25A aansluiting. Ofwel door aannemer te overtuigen, ofwel door iets te laten. 750/jaar is een aanzienlijke besparing. Ieder jaar weer.
@Blihi
Dit is het relevante gedeelte uit het EPC rapport. Ik snap er zelf te weinig van om er conclusies uit te trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WD0LgjuTzq8Rbve_kvBnyVQXXoI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dXah8hOHjEQhtcQkaKFMXYlM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Als ik zelf de warmtebehoefte bereken (https://warmtepomp-weetje...gen-warmtepomp-berekenen/) kom ik uit op:

Met:
- EPC=0,4
- WTW Ventiltatie: 35W/m2 GO
- GO: 180m2
- Vollast uren: 1201
- SCOP = 4,2

vollast vermogen: 35x180 = 6300W
afgegeven vermogen voor verwarming: 1201*6300 = 7566kWh
Elektriciteit voor verwarming = 7566/4,2 = 1801kWh = 6483 MJ

Is die EPC berekening nu zo negatief of die warmtepompwebsite optimistisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-09 18:03
JackBol schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:47:
[...]

@Blihi
Dit is het relevante gedeelte uit het EPC rapport. Ik snap er zelf te weinig van om er conclusies uit te trekken.

[Afbeelding]
Dit is mijn EPC:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0QH_WyQl5eMn2h9F9cIhxO7iGQ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/doVKilcXljy1o5beno89hTPP.jpg?f=fotoalbum_large
Warmwater en zomercomfort is bij jou hoog (vergeleken bij mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trepaulo
Ik begin me nu af te vragen of een aantal posten bij mij niet wat optimistisch zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxSH_-Wc89ywo7Jy38RdpZYTKcE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Y3Y3rA7q8kSQPgI2JY9RjmH8.png?f=fotoalbum_large

Note: woning is voorzien van bodem warmtepomp, ventilate type D, en dWTW.

In vergelijking met bovenstaande EPCs heb ik wel een aanzienlijk kleiner verliesoppervlakte, wat meehelpt. Maar ik vind de verschillen nog steeds wel aanzienlijk.
Geen idee hoe dit soort berekeningen zich vertalen naar daadwerkelijk verbruik wanneer je er woont. Iemand daar meer info over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:59
@trepaulo de berekende energiebehoefte voor tapwater is wel erg optimistisch. Hoe klein is je boiler? Verder lijkt die voor verwarming ook erg laag, maar ik neem aan dat het dan een tussenwoning is en ze dus ervan uitgaan dat je minimaal moet verwarmen. Zomercomfort post is bij @JackBol dan weer errug hoog :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansgrave
trepaulo schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:30:
Geen idee hoe dit soort berekeningen zich vertalen naar daadwerkelijk verbruik wanneer je er woont. Iemand daar meer info over?
Ik zou de uitslag niet zomaar overnemen, sowieso is het op basis van een "norm bewoning". Ook is de wijze van opstellen EPC berekening, zeker bij hogere Rc waarden, sterk van invloed op de uitkomst.

Lineaire koude bruggen: deze kan forfaitair (snel) of nauwkeurig (veel uitzoekwerk) ingevuld worden. Nauwkeurig invullen levert een betere EPC waardering op en dus ook lagere verbruiken voor verwarming.
Luchtdichtheid Qv10: is er een veilige waarde ingevuld of een scherpe, scheelt ook aanzienlijk in de verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Tijdens telefoon contact met de aannemer afgelopen week riep hij op eens dat een dakkapel €5000 kost, ik ben er op dat moment niet verder op in gegaan maar het lijkt ons, voor die prijs, wel serieus interessant.

Mijn vermoeden is dat het een dakkapel van 270cm breed zal zijn, voor een logeerkamer lijkt ons dat dikke prima.

Heb even gezocht in het topic maar kom weinig concrete prijzen en maten tegen, iemand die dit vanuit de bouw heeft laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trepaulo
mister_S schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:24:
@trepaulo de berekende energiebehoefte voor tapwater is wel erg optimistisch. Hoe klein is je boiler?
In de berekening was de boiler 150L. deze wel laten vergrootten naar 200L.

Als ik het onthoud kom ik over een jaar of 2 nog op terug wat hier nu daadwerkelijk van waar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
Toppe schreef op zondag 7 maart 2021 @ 18:52:
Tijdens telefoon contact met de aannemer afgelopen week riep hij op eens dat een dakkapel €5000 kost, ik ben er op dat moment niet verder op in gegaan maar het lijkt ons, voor die prijs, wel serieus interessant.

Mijn vermoeden is dat het een dakkapel van 270cm breed zal zijn, voor een logeerkamer lijkt ons dat dikke prima.

Heb even gezocht in het topic maar kom weinig concrete prijzen en maten tegen, iemand die dit vanuit de bouw heeft laten doen?
Voordat we prijzen/maten wisten serieus overwogen. Tot we het wisten. Dakkapel(letje) van 1.40m breed: €14.000, dakraam van ongeveer 1.20m breed: €1.200.

Maar zoals eerder gezegd, zaken waar bij ons project de aannemer geen zin in leek te hebben, waren exhorbitant duur. En achteraf ook nog blij toe, dakkapel staat niet in lijn met de strakheid van de woning en eigenlijk in zijn geheel niet met de woning. Een enkel huis heeft er een, en vind het geen gezicht ;w Als ik er aan denk zal ik er binnenkort even een foto van maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:59
@Toppe Hopelijk klopt je vermoeden, maar waarschijnlijker is het 180cm voor die 5000 euro. Als het echt 270cm is, goede prijs voor een aannemer dakkapel. Ter vergelijking, we laten na oplevering 4 meter plaatsen voor 6800 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

mister_S schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:09:
@Toppe Hopelijk klopt je vermoeden, maar waarschijnlijker is het 180cm voor die 5000 euro. Als het echt 270cm is, goede prijs voor een aannemer dakkapel. Ter vergelijking, we laten na oplevering 4 meter plaatsen voor 6800 euro.
180cm is wel klein en daarvoor laten we het (denk ik) ook niet doen. Achteraf kan volgens mij niet in verband met de kap constructie, die is daar niet op berekend. Zal dit nog navragen. Bij welke adresje heb jij deze prijs gekregen?

@Dakillerbean dat zijn geen zuinige prijzen, die aannemer wilt niet verkopen of een cruise van 6 weken kunnen boeken. Groot gelijk dat je het dan laat!

[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 07-03-2021 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:32
mister_S schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:09:
5k voor 270cm en dan vanuit de bouw zou ik waarschijnlijk wel doen.

We hebben hier een offerte liggen voor 5m achter en 3m voor, samen 16k. Dan heb je wel de stevigste dakkapel die er is en een zeer uitgebreide garantie op doorzakken. Goedkopere varianten met simpelere materialen komen op 14k ongeveer uit. Wel met keralit e.d. Ga je enkel voor kunststof, zaten we rond 12k.

Dat is nog wel een goede: check even hoe de boel is opgebouwd. De buren hier hebben ook zo'n trespa-unit er bovenop staan, de rest van de straat heeft keralit. Dat verschil is toch wel pijnlijk duidelijk zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Pannencouque schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:29:
[...]
5k voor 270cm en dan vanuit de bouw zou ik waarschijnlijk wel doen.

We hebben hier een offerte liggen voor 5m achter en 3m voor, samen 16k. Dan heb je wel de stevigste dakkapel die er is en een zeer uitgebreide garantie op doorzakken. Goedkopere varianten met simpelere materialen komen op 14k ongeveer uit. Wel met keralit e.d. Ga je enkel voor kunststof, zaten we rond 12k.

Dat is nog wel een goede: check even hoe de boel is opgebouwd. De buren hier hebben ook zo'n trespa-unit er bovenop staan, de rest van de straat heeft keralit. Dat verschil is toch wel pijnlijk duidelijk zichtbaar.
Yup. Keralit is mooier. De huidige gevel bekleding op de woning is hout (‘ Cape Cod chanel siding’) met verticale montage. Als we voor een dakkapel gaan wil ik graag ook hier de zelfde gevel bekleding toepassen of al het hout vervangen voor keralit :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalJanssen
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-03 18:53

Hier een dakkapel van 220 breed voor €7.500 en een van 320 breed voor €9.500

Heb ze beide genomen. Vond het wel duur, maar geen gezeur achteraf als er iets mis is. En ze staan er al op als ik de sleutel krijg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Kleine klusupdate:

Eerste echte kink in de klusplanning. De vloeren waren niet goed geleverd, dus veel te weinig materiaal beschikbaar. Afgelopen donderdag had in het hele huis de vloer erin moeten liggen, maar nu ligt 95% van de begane grond en verder nog niks... ;(
Ze hebben in ieder geval het deel gedaan waar de keuken volgende week geplaatst gaat worden, maar we hadden dit weekend ook willen beginnen met de eerste dingen verhuizen.

Vandaag begonnen met het terras in de tuin. Voor mij de eerste keer dat ik een eigen tuin heb en dus ook de eerste keer dat ik dit doe. Zand lag er al in en ook aantrillen was al gedaan door het grondverzetbedrijf.
Stiekem nog best een hoop (denk)werk om de correcte positie van de opsluitbanden te bepalen en zorgen voor voldoende verval voor regenwater etc.
Ook zit er een buitenkraan zonder afvoer op het terras, dus daar onder met een paar grindtegels zelf een 60 cm diepe bak gemaakt waar grind in komt zodat water rustig weg kan zakken.
Na een paar uur zijn inmiddels alle opsluitbanden goed geplaatst. Zodra werk en weer het toelaten ga ik de tegels leggen.

Kreeg nog een erg handige tip van een buurman om alles waterpas te krijgen die ik hier nog wel even wil delen.
Als je, in mijn geval, bijna 6m moet overbruggen is het wel erg onhandig om een hele lange balk te gebruiken en daar een waterpas op te zetten. Een waterpas met laser is een optie, maar die heb ik niet.
Die buurman heeft me een doorzichtige tuinslag geleend die we vol water lieten lopen en als je die dan aan 1 kant op de afgetekende lijn houdt, dan staat het water aan de andere kant van de slang op precies dezelfde hoogte. Zo overbrug je super makkelijk een grote afstand. :)

Heeft iemand nog een goede tip om een buis onder een oprit door kleigrond heen te krijgen? Ik bedacht me vandaag dat het misschien wel mooi is om aan beide kanten van de oprit verlichting te plaatsen. Meer voor de mooi, dan echt functioneel. Langs het huis lukt dat nog wel, maar heb voor de oprit gelegd werd geen mantelbuis naar die kant getrokken helaas.
Het is klei/leem met daarop 25 cm puingranulaat en daarop weer de oprit met klinkers van 21x14x10cm.
Ben bang dat de pvcbuis met tuinslang erin hem niet wordt in de klei. Alternatief kan zijn om 1 rij klinkers uit de oprit te halen en dan graven maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler

Wij hebben in ons huidige huis achteraf een dakkapel van 5mtr breed, waren we 8k voor kwijt 3 jaar geleden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Farmerwood schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:12:
Kleine klusupdate:

Eerste echte kink in de klusplanning. De vloeren waren niet goed geleverd, dus veel te weinig materiaal beschikbaar. Afgelopen donderdag had in het hele huis de vloer erin moeten liggen, maar nu ligt 95% van de begane grond en verder nog niks... ;(
Ze hebben in ieder geval het deel gedaan waar de keuken volgende week geplaatst gaat worden, maar we hadden dit weekend ook willen beginnen met de eerste dingen verhuizen.

Vandaag begonnen met het terras in de tuin. Voor mij de eerste keer dat ik een eigen tuin heb en dus ook de eerste keer dat ik dit doe. Zand lag er al in en ook aantrillen was al gedaan door het grondverzetbedrijf.
Stiekem nog best een hoop (denk)werk om de correcte positie van de opsluitbanden te bepalen en zorgen voor voldoende verval voor regenwater etc.
Ook zit er een buitenkraan zonder afvoer op het terras, dus daar onder met een paar grindtegels zelf een 60 cm diepe bak gemaakt waar grind in komt zodat water rustig weg kan zakken.
Na een paar uur zijn inmiddels alle opsluitbanden goed geplaatst. Zodra werk en weer het toelaten ga ik de tegels leggen.

Kreeg nog een erg handige tip van een buurman om alles waterpas te krijgen die ik hier nog wel even wil delen.
Als je, in mijn geval, bijna 6m moet overbruggen is het wel erg onhandig om een hele lange balk te gebruiken en daar een waterpas op te zetten. Een waterpas met laser is een optie, maar die heb ik niet.
Die buurman heeft me een doorzichtige tuinslag geleend die we vol water lieten lopen en als je die dan aan 1 kant op de afgetekende lijn houdt, dan staat het water aan de andere kant van de slang op precies dezelfde hoogte. Zo overbrug je super makkelijk een grote afstand. :)

Heeft iemand nog een goede tip om een buis onder een oprit door kleigrond heen te krijgen? Ik bedacht me vandaag dat het misschien wel mooi is om aan beide kanten van de oprit verlichting te plaatsen. Meer voor de mooi, dan echt functioneel. Langs het huis lukt dat nog wel, maar heb voor de oprit gelegd werd geen mantelbuis naar die kant getrokken helaas.
Het is klei/leem met daarop 25 cm puingranulaat en daarop weer de oprit met klinkers van 21x14x10cm.
Ben bang dat de pvcbuis met tuinslang erin hem niet wordt in de klei. Alternatief kan zijn om 1 rij klinkers uit de oprit te halen en dan graven maar.
Door puin en klei gaat hem volgens mij niet worden :( Met de hand iig. Naar mijn mening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online

Is al vaker ter discussie gekomen. Kunt er lang en breed over lullen, maar het is gewoon onzin en je reinste geldverspilling. Dat is 3x35 al, maar 3x50 is gewoon lachwekkend, even snel gerekend kun je daar 300.000kWh op jaarbasis uit halen!!!! Daarmee zie je ook meteen hoe belachelijk veel je uberhaubt over een 3x25 kun sleuren.
En omgedraait: je kunt de hoofdzekeringsautomaten gewoon inschakelen mochten ze klappen, maar mocht dat gebeuren zou ik eerder naar je faseverdeling gaan kijken dan de hoofdaansluiting te verzwaren.
Verzwaren kan altijd nog, de kosten van verzwaring heb je al 'verdiend' als je een half 'probeerjaartje' op 3x25A bent aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

Kunststof houtlook dakkapel rond de 2,5 zit je op ongeveer 5.500€.

Wij gaan waarschijnlijk voor een slepend dak met dakpannen (zelfde kleur en type als van het huis), voor de eenheid. Best veel opties mogelijk als je het achteraf doet. Verholen regengoot bijvoorbeeld, zodat je dat lelijke ding niet ziet.
Afbeeldingslocatie: https://www.ruiterdakkapellen.nl/Files/Billeder/Ruiter/Content/Dakkapel-pannendak.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.ruiterdakkapellen.nl/Files/Billeder/Ruiter/Content/Verholen-goot.jpg

Of de constructie van jouw dak het kan dragen is wel iets om vooraf uit te zoeken.

[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 07-03-2021 23:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:32
Source90 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:20:
[...]

Kunststof houtlook dakkapel rond de 2,5 zit je op ongeveer 5.500€.

Wij gaan waarschijnlijk voor een slepend dak met dakpannen (zelfde kleur en type als van het huis), voor de eenheid. Best veel opties mogelijk als je het achteraf doet. Verholen regengoot bijvoorbeeld, zodat je dat lelijke ding niet ziet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Of de constructie van jouw dak het kan dragen is wel iets om vooraf uit te zoeken.
Wij hebben het met de dakkapellenboer gehad over zo'n verholen goot. Dat schijnt toch nog wel wat gevoeliger te zijn voor lekken. Qua kosten maakte het niet uit, maar hij liet z'n eigen dakkapel zien en die was gewoon afgewerkt met loodflappen. Dat zegt mij dan genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
[...]

@Blihi

[Afbeelding]
Tja, ik weet niet hoe groot je gezin is, maar als ik naar mezelf kijk (gezin 2 kinderen 9 en 12), dan is het warm water ongeveer 300 m3 gas per jaar. Dat komt overeen met 300 * 35.17 * 97% = 10,234 MJ per jaar. Die 23,296 MJ op jouw berekening is dus goed voor 8 personen die alleen douchen, of 6 personen als er ook regelmatig uitgebreid gebadderd wordt.

Verwarming is bij mij (192 m2, EPC0.4) zo'n 1200 m3 per jaar. Dat is dus 40,934 MJ per jaar. Dat is fors meer dan jouw berekening geeft, maar dat heeft te maken met het ventilatiesysteem. Ik heb geen WTW installatie en geen balansventilatie, maar type C.

Dan staat er ook nog een post 'zomercomfort', dat is dus al airco vermogen, maar dan koeling via de WP.

Ik zou dus bij de bouwer aandringen op een uitleg voor die warm water post en, zoals gezegd, aandringen op 3x25A hoofdaansluiting. Je zult dan wel met je aircoleverancier moeten afstemmen wat er mogelijk is, want achter een 25A hoofdzekering kan maximaal 16A voor apparaten. 20A mag voor teruglevering nog wel, maar meer niet. Houd er ook rekening mee dat 25A afzekeren ook betekent dat er veel dikkere kabels door de muur moeten (4 mm2 in plaats van de standaard 2.5 mm2)

Welke airco heb je op het oog?

Zelf heb ik iets meer dan 7000 Wp aan zonnepanelen (10 ZZW, 5 OZO, 7 WNW) die in totaal naar schatting zo'n 5500 kWh per jaar opleveren (opbrengst sinds juni 2020 is nu bijna 3800 kWh). Als je 20 panelen met de juiste orientatie kunt aanleggen kun je daar veel meer dan 5000 kWh uit halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Waarom geen v-naden bij breedplaten? Die dingen hebben ook gewoon naden hoor.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Update, de muren staan, en de breedplaten voor de 1e verdiepingvloer liggen erin!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWQIDETvhP015gsk9k7Rt23rYvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iGfgxEI3t4aUqdlhow0svuVV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDT0VXbTm-KzbVm8e4AsssL5qIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kydfJ4r3MpskVu8FXxpHRWKW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YD1_Xo3_EDQ0ZvPHUtC7S1jZ_Js=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TncEltMu2ofRfM98jvtjAYJG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sFcuqRCV-m68ffXWiPjYwjgSUnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uJYPJ7GhXniyAGcKgqpQLSlZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pDjiDYOzJ-A1_kKMsZqGf8uxrRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8oLvnbkZ7qoVXMqzKBNWBV1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Blihi schreef op maandag 8 maart 2021 @ 08:30:
[...]

Waarom geen v-naden bij breedplaten? Die dingen hebben ook gewoon naden hoor.
Ah, verkeerd begrepen. In ieder geval vormt de gestorte vloer erboven één geheel. Vermoedelijk minder scheuren op de dichtgestucte V-naden dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 16:10
[...]

@Blihi

[Afbeelding]
Onze electraboer in het project heeft zelden zo'n grote installatie opgeleverd als bij mij en ook ik zit gewoon op 3x25A.
Je kan namelijk altijd nog naar 3x35A mocht dat nodig blijken.
Ik heb ook een bodem warmtepomp en 220m2 woonoppervlakte te verwarmen EPC0,0 met 20 panelen 320wp op ZZW, dubbele ovens in de keuken, quooker, wasmachine droger, een volledig elektrische auto etc.
Pagina: 1 ... 166 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2