Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.150 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:49
Sport_Life schreef op woensdag 24 april 2019 @ 22:19:
[...]

Grondverzet was 15,80 per m2.

Tuin is ca 180m2 (kavel 265m2), totaalprijs van ca 10k dus Euro 55,- per m2.
Gisteren even optelsom gemaakt en wij komen ongeveer op hetzelfde bedrag uit, maar dan voor de helft aan oppervlakte...
Schutting tikte hard aan, omdat we besloten ook voor nog een stuk te zetten wat niet met buren gedeeld wordt (hoekwoning) en die was duur (bijna 1200). Totaal 1700.
Tuin zo'n 5k voor: volledig afgraven en zand/aarde storten (klei), trampoline ingraven en plaatsen, twee terrassen en wat borders en stukje gras
Zonwering 2k
Plus de kosten van de trampoline zelf, plantjes etc...

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:33
Er is overigens een tuinen topic:
Het grote tuinen, balkons en plantentopic

(wel interessant, moet zelf ook nog tuin (laten) aanleggen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:12

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vak127 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 23:41:
[...]

Lees graag mee maar denk dat ik iets verkeerd begrijp. Je geeft aan de helft van 23k kwijt te zijn aan de tuin maar de verrijking is al 10k? Maar dat is hoe dan ook een hoop geld. Is dit iets wat je zelf kunt doen of in ieder geval gedeeltelijk? Zat naar die mooie keramische tegels te kijken maar als ik al 10k kwijt ben aan grond dan wordt dat een lastig verhaal.
Nee, grond vervangen door zand was 15,80 per m2. We hebben dit alleen gedaan waar de bestrating ligt, dus niet de hele tuin.

Die 10k is inclusief alle kosten van de tuin. Moet wel zeggen dat de aannemer reeds een hek plus beplanting had aangebracht aan voor en zijkant.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik stel de vraag hier, aangezien het om nieuwbouw gaat; Is het nou zo dat je bij een nieuwbouw woning een hogere hypotheek kan nemen, voor een bouwdepot, terwijl dit bij bestaande bouw niet kan? En waarom is dit zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
Voor bestaande bouw is dit volgens mij ook mogelijk, als je maar de juiste taxatierapporten kan laten opmaken. Wel kun je bij nieuwbouw een keuken meefinancieren wat bij betaande bouw weer net even lastiger is. Maar voor bouwkundige aanpassingen als uitbouw/dakkapel zou het gewoon moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Je kan een hypotheek krijgen tot maximaal 100% van de waarde van een woning. Alles wat jij wilt gaan doen dat waarde toevoegt aan die woning mag je dan meefinancieren.

Aangezien een nieuwbouwwoning een nogal kale aangelegenheid is na oplevering kan je keuken, badkamer, stukwerk, vloeren en nog vele andere dingen die aan de woning vast zitten en waarde vermeerderen meefinancieren. Dat geldt ook voor een bestaande woning overigens, als jij een 18e eeuws pand koopt en wil verbouwen krijg je dat echt wel meegefinancierd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Jheroun schreef op donderdag 25 april 2019 @ 13:45:
Je kan een hypotheek krijgen tot maximaal 100% van de waarde van een woning. Alles wat jij wilt gaan doen dat waarde toevoegt aan die woning mag je dan meefinancieren.
Weet je dat wel zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Jheroun schreef op donderdag 25 april 2019 @ 13:45:

Aangezien een nieuwbouwwoning een nogal kale aangelegenheid is na oplevering kan je keuken, badkamer, stukwerk, vloeren en nog vele andere dingen die aan de woning vast zitten en waarde vermeerderen meefinancieren. Dat geldt ook voor een bestaande woning overigens, als jij een 18e eeuws pand koopt en wil verbouwen krijg je dat echt wel meegefinancierd.
Ah, dus omdat er bijv. al een keuken in bestaande bouw zit (over het algemeen), mag je die dan niet mee financieren. Dus stel; keuken is niet naar je smaak, dan is het met eigen geld veranderen, aangezien de aanpassing geen “waarde vergroot” ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Sbakker1982 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 13:37:
Ik stel de vraag hier, aangezien het om nieuwbouw gaat; Is het nou zo dat je bij een nieuwbouw woning een hogere hypotheek kan nemen, voor een bouwdepot, terwijl dit bij bestaande bouw niet kan? En waarom is dit zo?
Mag wel. Eerste bepaal je max leencapaciteit en bepaal hoeveel euro je wilt verbouwen.
Dus 250k max lenen en 20k verbouwen mag je woningwaarde niet boven 230k komen. Anders zit je weer boven de max 100%lenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 14:53
Sbakker1982 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 13:53:
[...]

Ah, dus omdat er bijv. al een keuken in bestaande bouw zit (over het algemeen), mag je die dan niet mee financieren. Dus stel; keuken is niet naar je smaak, dan is het met eigen geld veranderen, aangezien de aanpassing geen “waarde vergroot” ?
Als er een aftandse keuken (waarde 2k) inzit en je doet er een keuken van 10k in dan kan je dus 8k meefinancieren, want dat word je huis meer waard. De oude keuken van 2k gaat in feite verloren dus dat is je verlies.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Sbakker1982 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 13:37:
Mijn idee is dat er bij nieuwbouw minder op wordt gelet. Wij konden makkelijk 20% van de VON prijs bouwdepot nemen, terwijl er zaken bij zitten die zeker geen 1 op 1 waarde toevoegen (dure vloer, haard, etc). Plus daarbij de extreem hoge prijzen die aannemer hanteert (uitbouw 30k). Door de absurde prijsstijging van afgelopen jaar is het het wel waard , maar dat was op moment van koop nog niet het geval.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 25-04-2019 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark2000
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09 18:27
Volgens mij zit het zo qua hypotheken. Ik heb ze beide recent afgesloten voor nieuwbouw en bestaande bouw. Daarnaast hebben veel geldverstrekkers afwijkende regels.

Harde eis, wat al geschreven is je mag maar 100% van de waarde van de woning financieren. Daarboven moet je eigen geld meenemen. Hoe wordt nou die waarde bepaald en door wie.

Veel geldverstrekkers zeggen bij nieuwbouw, al het meerwerk krikt de waarde van je woning op dus mag je het vaak meefinancieren. Maar ook niet bij alle geldverstrekkers, ze willen dan zien waar je het aan uit gaat geven. Wil je bijvoorbeeld geld voor hele luxe deuren kunnen ze wel eens zeggen dat mag niet.

Bestaande bouw mag je zeker niet alles meefinancieren boven de waarde van de woning. In deze verhitte markt wordt er al vaak boven de vraagprijs geboden, dan moet je al een taxateur vinden die de waarde van de woning nog hoger gaat taxeren. Hier zit gelijk het probleem. De taxateur gaat tegenwoordig niet meer zo snel hoger zitten omdat jij het wilt en een extra keuken betekent niet dat de woning ook 20k extra waard is.

De geldverstrekker bepaalt hoe de waarde van de woning wordt vast gesteld. Bestaande woning dmv een taxatie, bij nieuwbouw de aanneemsom plus goedgekeurd meerwerken is samen waarde woning.

Eigenlijk best oneerlijk maar zo is het eenmaal.

[ Voor 11% gewijzigd door mark2000 op 25-04-2019 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mark2000 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 14:19:
Volgens mij zit het zo qua hypotheken. Ik heb ze beide recent afgesloten voor nieuwbouw en bestaande bouw. Daarnaast hebben veel geldverstrekkers afwijkende regels.

Harde eis, wat al geschreven is je mag maar 100% van de waarde van de woning financieren. Daarboven moet je eigen geld meenemen. Hoe wordt nou die waarde bepaald en door wie.

Veel geldverstrekkers zeggen bij nieuwbouw, al het meerwerk krikt de waarde van je woning op dus mag je het vaak meefinancieren. Maar ook niet bij alle geldverstrekkers, ze willen dan zien waar je het aan uit gaat geven. Wil je bijvoorbeeld geld voor hele luxe deuren kunnen ze wel eens zeggen dat mag niet.

Bestaande bouw mag je zeker niet alles meefinancieren boven de waarde van de woning. In deze verhitte markt wordt er al vaak boven de vraagprijs geboden, dan moet je al een taxateur vinden die de waarde van de woning nog hoger gaat taxeren. Hier zit gelijk het probleem. De taxateur gaat tegenwoordig niet meer zo snel hoger zitten omdat jij het wilt en een extra keuken betekent niet dat de woning ook 20k extra waard is.

De geldverstrekker bepaalt hoe de waarde van de woning wordt vast gesteld. Bestaande woning dmv een taxatie, bij nieuwbouw de aanneemsom plus goedgekeurd meerwerken is samen waarde woning.

Eigenlijk best oneerlijk maar zo is het eenmaal.
Nieuwbouw boven de 500k stichtingskosten moet je ook gewoon laten taxeren bij veel aanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
Tassadar32 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 13:59:
[...]

Als er een aftandse keuken (waarde 2k) inzit en je doet er een keuken van 10k in dan kan je dus 8k meefinancieren, want dat word je huis meer waard. De oude keuken van 2k gaat in feite verloren dus dat is je verlies.
Dat betwijfel ik... een keuken is een keuken. Alleen bij nieuwbouw zit er vaak nog geen keuken in, en dan kan het weer wel. Er zijn echter hypothekers waar je dus de keuken wel kan meefinancieren bij nieuwsbouw maar de plaatsing weer niet 8)7

Waarom een bestaande keuken vervangen nauwelijks meerwaarde biedt: 8 van de 10 keer gaat na verkoop de keuken er als eerste uit omdat het niet de smaak van de nieuwe bewoners is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Ja. Heel zeker. Onze hypotheek is dik een ton hoger dan de von prijs van het huis. Hoe makkelijk dat gaat hangt uiteraard wel van je hypotheekverstrekker en hypotheekvoorwaarden af.

Bij ons was een door ons ondertekend lijstje wat we dan met dat extra geld gingen doen voldoende, andere verstrekkers willen daar misschien offertes voor zien en weer anderen wellicht een taxatie. Op dat lijstje stonden uiteraard wel alleen dingen die met het huis te maken hebben, nieuwe banken, eethoeken en TV's doen we wel van het spaargeld ;)
Sbakker1982 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 13:53:
[...]
Als die nieuwe keuken de waarde van het huis doet toenemen mag je dat deel meefinancieren, hoeveel je mag meefinancieren hangt dan van de kwaliteit van de oude keuken af. Is die 20 jaar oud dan was die waarschijnlijk toch al waardeloos maar was die 5 jaar oud dan zal je weer meer met eigen geld moeten doen.

De makelaar die ons huidige huis gaat verkopen vond onze 10 jaar oude keuken wel handig, mensen gaan wel een nieuwe willen maar omdat dat qua financiering wellicht niet in de hypotheek kan helpt het als er wel een bruikbare keuken in een huis zit. Voor bestaande bouw lijkt het dus inderdaad wel wat lastiger dan voor nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Jheroun schreef op donderdag 25 april 2019 @ 15:55:
[...]

Ja. Heel zeker. Onze hypotheek is dik een ton hoger dan de von prijs van het huis. Hoe makkelijk dat gaat hangt uiteraard wel van je hypotheekverstrekker en hypotheekvoorwaarden af.
Dat wil niet zeggen dat je 100% van je marktwaarde mag lenen. Tegenwoordig moet je toch altijd eigen geld meenemen?
Dat je vervolgens nog extra leent voor een verbouwing is wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Deleon78 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 16:05:
[...]

Dat wil niet zeggen dat je 100% van je marktwaarde mag lenen. Tegenwoordig moet je toch altijd eigen geld meenemen?
Wat bedoel je met marktwaarde?

Onze hypotheekverstrekker gaat bij nieuwbouw uit van: Taxatiewaarde = VON prijs+meerwerk. En daar hoeft dus niet voor getaxeerd te worden, ze zien gewoon alles dat je als meerwerk doet als waardevermeerdering en daar krijg je gewoon hypotheek voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:37

MadEgg

Tux is lievvv

Deleon78 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 16:05:
[...]

Je mag nog steeds 100% van de marktwaarde financieren. Eigen geld is nodig voor de kosten koper. Bij nieuwbouw is dat gering en zo'n beetje beperkt tot de hypotheekakte, de rest van de kosten draagt de bouwer en die zitten daarmee verkapt in de VON-prijs.

Bij bestaande bouw zul je wel een bult eigen geld mee moeten nemen voor overdrachtsbelasting, leveringsaktes en meer van dat moois.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HONDOW
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-04-2024
Binnenkort wordt eindelijk onze toekomstige woning opgeleverd. Inmiddels blijkt helaas dat er een flink kleurverschil in de voeg van de gevel zit. Het ene stuk is duidelijker zichtbaar dan het andere stuk. Onderstaande stuk is ongeveer 4 bij 2 en zit aan de voorzijde van de woning.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gInr8pB.png

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het is in ieder geval iets dat ik bij de oplevering aan de deskundige van VEH zal voorleggen, maar ik ben benieuwd of iemand hiermee ervaring heeft. Wordt het kleurverschil op den duur minder, of is dit een serieus opleverpunt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou niet teveel verwachten van een VEH deskundige.. Die pakken hun 50% en gaan naar de volgende klant, met liefst zo weinig mogelijk ingewikkelde restpunten.

Na wat herrie schoppen kregen wij ons geld terug, wat een fiasco was dat zeg.

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 25-04-2019 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HONDOW
Sport_Life schreef op donderdag 25 april 2019 @ 20:59:
Ik zou niet teveel verwachten van een VEH deskundige.. Die pakken hun 50% en gaan naar de volgende klant, met liefst zo weinig mogelijk ingewikkelde restpunten.

Na wat herrie schoppen kregen wij ons geld terug, wat een fiasco was dat zeg.
Dat is wel enorm balen. Ik heb in dit draadje gezien dat de meningen verdeeld zijn over de deskundigen van VEH, maar ik denk dat ik het zekere voor het onzekere neem en zelf maar op zoek ga naar een deskundige.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
HONDOW schreef op donderdag 25 april 2019 @ 20:33:
Binnenkort wordt eindelijk onze toekomstige woning opgeleverd. Inmiddels blijkt helaas dat er een flink kleurverschil in de voeg van de gevel zit. Het ene stuk is duidelijker zichtbaar dan het andere stuk. Onderstaande stuk is ongeveer 4 bij 2 en zit aan de voorzijde van de woning.

[Afbeelding]

Members only:

Het is in ieder geval iets dat ik bij de oplevering aan de deskundige van VEH zal voorleggen, maar ik ben benieuwd of iemand hiermee ervaring heeft. Wordt het kleurverschil op den duur minder, of is dit een serieus opleverpunt?
De aannemer heeft er toch zelf voor gekozen om met (blijkbaar) niet optimale weersomstandigheden te werken...

Zou hij het bij zn eigen woning ook accepteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:36
bij ons staat keihard in de documentatie dat kleur verschil in de voegen niet te voorkomen is, en dat dit hier dus niets aan gedaan wordt :-(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 20:37
Jheroun schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:44:
Ik zal die 10k voor het vervangen van waardeloze grond door goede alvast op het lijstje zetten.
Volgens mij was dat het budget voor de hele tuin, niet alleen het vervangen van de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
Tip mbt afgraven grond, probeer dat collectief of iig met een paar buren te doen. Scheelt een stuk, omdat ze de kosten van de graafmachine, container, e.d. dan kunnen delen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01-2024

[Afbeelding]

Members only:

Niet accepteren hoor. Het zal op den duur minder worden maar altijd zichtbaar.

Bekijk mijn site: Remko.me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonbase
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-06 16:26
In reacties op mijn eerdere berichten in dit topic al als antwoord gelezen dat de aannemer vaker moeilijk doet over het verstrekken van de transmissieberekening/warmteverliesberekening (is dit hetzelfde eigenlijk?). Mijn probleem is dat ik overweeg om van mijn cv na oplevering een hybride installatie te maken, maar geen idee heb wat er aan warmte verlies gecompenseerd moet worden. Daarmee kan ik dus ook niet bepalen wat het vermogen van een warmtepomp zou moeten worden. Wat denken jullie, moet een aannemer dergelijke gegevens verstrekken? Kan het natuurlijk gewoon nogmaals vragen, maar de kans is groot dat ik dan weer "nee" te horen krijg. Alternatief is natuurlijk zelf een bereking maken maar ik weet niet of ik hiervoor voldoende gegevens heb. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-08 17:59
Bij ons zit ook wel iets kleurverschil op een bepaald punt, maar dit is wel heel extreem (en lelijk)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Moonbase schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 12:47:
In reacties op mijn eerdere berichten in dit topic al als antwoord gelezen dat de aannemer vaker moeilijk doet over het verstrekken van de transmissieberekening/warmteverliesberekening (is dit hetzelfde eigenlijk?). Mijn probleem is dat ik overweeg om van mijn cv na oplevering een hybride installatie te maken, maar geen idee heb wat er aan warmte verlies gecompenseerd moet worden. Daarmee kan ik dus ook niet bepalen wat het vermogen van een warmtepomp zou moeten worden. Wat denken jullie, moet een aannemer dergelijke gegevens verstrekken? Kan het natuurlijk gewoon nogmaals vragen, maar de kans is groot dat ik dan weer "nee" te horen krijg. Alternatief is natuurlijk zelf een bereking maken maar ik weet niet of ik hiervoor voldoende gegevens heb. Iemand tips?
Staat dat in het document met de EPC berekening? Die ligt namelijk waarschijnlijk ook bij de gemeente als onderdeel van de vergunningsaanvraag voor het project.

In ons geval heb ik de EPC berekening voor ons huis via de kopersbegeleider gevraagd. Die gaf aan dat deze niet tot de stukken die in de overeenkomst zitten behoorde maar verstrekte hem gelukkig toch. Van andere kopers in ons project weet ik dat ze hem bij de gemeente voor een tientje konden opvragen, dat zal ook de bank niet breken op je totaalhypotheek ;). Dus mocht in de EPC berekening staan wat je zoekt dan kan je het nog bij de gemeente proberen.

Sowieso handig om alle documenten over jouw huis bij de gemeente op te vragen. Dat was voor de bouwtekeningen hier gewoon gratis en daar staan toch andere details op dan in de tekeningen die je in je kopersmap krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:25
@Moonbase
Bij mij laat de aannemer de gas CV gewoon achterwege (krijg ik nog een leuk bedrag voor terug). Maar de partij die mijn warmtepomp gaat leveren/plaatsen heeft de sizing inderdaad berekend aan de hand van het EPC rapport. Dat werd toen ik daar bij de aannemer om vroeg met enige vertraging* gewoon toe gemaild.

* De meeste zaken gaan bij deze aannemer met enige vertraging, ik hoop alleen dat dit bij de bouw niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Moonbase schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 12:47:
Ik heb de EPC berekening opgevraagd bij de gemeente. Dat was in mijn geval gratis, een belletje naar de gemeente en een kwartier later de EPC-berekening en ventilatieberekening in mijn mailbox.

Hierin staat helaas niet wat de daadwerkelijke transmissie zou zijn. Maar wel welke capaciteit CV-ketel ze vanuit gaan, en bovendien ook welke bouwmaterialen er gebruikt zijn en wat de isolatiewaardes daarvan zijn. Deze gegevens heb ik samen met de plattegrond en technische omschrijving van de bouwer naar een technisch adviesbureau gestuurd en die heeft voor €225,- er een warmteverliesberekening van gemaakt. De kosten vielen nog redelijk mee vond ik.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-08 15:50
Het is in ieder geval iets dat ik bij de oplevering aan de deskundige van VEH zal voorleggen, maar ik ben benieuwd of iemand hiermee ervaring heeft. Wordt het kleurverschil op den duur minder,
Wanneer is het metselwerk uitgevoerd en vervolgens gevoegd?
Betreft het doorstrijk of traditioneel voegwerk?
of is dit een serieus opleverpunt?
Het is puur cosmetisch dus sowieso niet heel erg spannend, een serieus opleverpunt is in mijn ogen een punt wat normaal gebruik van de woning in de weg staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HONDOW
De Rikster schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 14:58:
[...]

Wanneer is het metselwerk uitgevoerd en vervolgens gevoegd?
Betreft het doorstrijk of traditioneel voegwerk?

[...]

Het is puur cosmetisch dus sowieso niet heel erg spannend, een serieus opleverpunt is in mijn ogen een punt wat normaal gebruik van de woning in de weg staat.
Het betreft traditioneel voegwerk. Ik begreep dat er op het project maar een voeger beschikbaar was waardoor alle huizen in etappes zijn gevoegd.

Afgaande op een aantal foto’s betekent dit (globaal) voor mijn huis dat op:
- 30 november 2018 de gevel van tweede verdieping is gevoegd;
- 20 januari 2019 het voegwerk van de eerste verdieping (nagenoeg) was voltooid; en
- pas na 20 februari 2019 aan de gevel van de begane grond is begonnen.

Overigens geldt dat de verschillende verdiepingen ook telkens in etappes zijn gevoegd. De achtergevel (boven de uitbouw) is bijvoorbeeld pas in maart 2019 gedaan.

In de technische omschrijving staat in ieder geval dat het voegwerk in ‘antraciet’ wordt uitgevoerd. Het onderste gedeelte komt wat mij betreft niet bij antraciet in de buurt.

Ik ben het met @DutchAddick eens dat het verschil enorm (en lelijk) is. Het is alleen de vraag wat je in dit geval van een aannemer mag verwachten. Zijn er duurzame oplossingen denkbaar anders dan uithakken en opnieuw voegen? Zo’n spray lijkt mij in ieder geval niet erg duurzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
Henvar schreef op maandag 22 april 2019 @ 14:15:
[...]

Ziet er strak uit en ongeveer wat wij ook willen qua indeling. Wat zijn de afmetingen van je tuin?
De tuin is 9 meter lang, 5,40 breed. We hebben dat zitje tegen de schuur in het midden uitgelijnd met 6x7 tegels zodat er niet gezaagd hoefde te worden :) Ik heb een hekel aan gezaagde grote tegels, je koopt ze juist omdat ze zo lekker groot zijn. De afmeting van de plantvakken aan beide zijden was gewoon de restruimte. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Bij ons liggen inmiddels de vloerplaten erin...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RyYhGqnH4CbuA3eiZSBhqMEx/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 20:31
witterholt schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 21:10:
Bij ons liggen inmiddels de vloerplaten erin...

[Afbeelding]
Zijn jullie de enige op de foto met een uitbouw of “lees” ik de foto verkeerd en is de hele lap van jouw? :+
De komende maanden zal je in ieder geval de voortgang goed kunnen zien. Wij zitten nu in een fase dat de buitenkant zo goed als af is en alles binnen gebeurd wat je dus niet kan zien :) .

[ Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 26-04-2019 21:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
@GeeMoney , nee, ons huis had geen uitbouw als optie; boven is de garage, links is de woonkamer welke een open ruimte vormt met de keuken op de voorgrond.
Het betreft een vrijstaande woning waarbij de berging geschakeld is met die van de buren.

[ Voor 22% gewijzigd door witterholt op 26-04-2019 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Over drie weken krijg ik de behanger, hij gaat overal glasvezelbehang aanbrengen (ook wel renovatiebehang genoemd). De wanden heb al opgevuld met voegenvuller en vervolgens licht en glad opgeschuurd. Nu kwam de schilder eerst langs (alvorens de behanger) voor een opname van het werk, hij attendeerde mij erop dat ik de wanden moet gaan voor lijmen met behangplaksel, metyl. Hij maakte wel eens mee dat tijdens het sauzen het behang mee trok of er niet goed op zat. Ook gaf hij aan dat de wanden nog niet strak (glad) genoeg waren. Uiteraard heb ik beide zaken voorgelegd aan de behanger en die keek me raar aan gaf aan dat het onzin was. Op de zolder heb ik alle gladde wanden met goedkope latex een keer over gesausd om zo weinig mogelijk naden straks te zien. Had een keer gehoord dat dit een beter eind resultaat geeft. Beide partijen (schilder en behanger) vonden het nodig.

Hoe hebben jullie dit aangepakt? Ik wil uiteraard een zo strak mogelijk resultaat, als ik zelf nog handelingen moet verrichten alvorens het behang en latex erop komen doe ik dit graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

asdf25 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 13:04:
Over drie weken krijg ik de behanger, hij gaat overal glasvezelbehang aanbrengen (ook wel renovatiebehang genoemd). De wanden heb al opgevuld met voegenvuller en vervolgens licht en glad opgeschuurd. Nu kwam de schilder eerst langs (alvorens de behanger) voor een opname van het werk, hij attendeerde mij erop dat ik de wanden moet gaan voor lijmen met behangplaksel, metyl. Hij maakte wel eens mee dat tijdens het sauzen het behang mee trok of er niet goed op zat. Ook gaf hij aan dat de wanden nog niet strak (glad) genoeg waren. Uiteraard heb ik beide zaken voorgelegd aan de behanger en die keek me raar aan gaf aan dat het onzin was. Op de zolder heb ik alle gladde wanden met goedkope latex een keer over gesausd om zo weinig mogelijk naden straks te zien. Had een keer gehoord dat dit een beter eind resultaat geeft. Beide partijen (schilder en behanger) vonden het nodig.

Hoe hebben jullie dit aangepakt? Ik wil uiteraard een zo strak mogelijk resultaat, als ik zelf nog handelingen moet verrichten alvorens het behang en latex erop komen doe ik dit graag.
Dit is typisch zo'n klusje waar ik me afvraag waarom je 2 partijen inschakelt. Mocht er iets misgaan is het altijd wijzen naar de ander. Behangen en schilderen zou ik altijd door 1 partij laten doen of zelf schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-09 01:03
De voeg ziet eruit als kalkuitslag. Vroeger werd er wel wat netter gewerkt waardoor dit minder voorkwam. Tegenwoordig is het snel werken en de 'puinhoop' opruimen met zuur. Zuur kan de steen ook aantasten, dat is bij onze overburen gebeurd. De aanslag kan mogelijk worden verwijderd met een speciaal oplosmiddel. De vraag is of dat werkt in dit geval. Ik denk dat kalkuitslag niet onder 'slecht werk' valt en daarmee geen opleverpunt is. Lastig hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01-2024

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gInr8pB.png

Members only:

Nu ik dit zo zie, vind ik het sowieso erg slordig gemetseld.. het lijkt wel of ze allemaal anders verdiept liggen..
of ligt dit aan mij?

Bekijk mijn site: Remko.me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
Verwijderd schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 14:25:
[...]

Dit is typisch zo'n klusje waar ik me afvraag waarom je 2 partijen inschakelt. Mocht er iets misgaan is het altijd wijzen naar de ander. Behangen en schilderen zou ik altijd door 1 partij laten doen of zelf schilderen.
Schilder is een bevriende kennis die voor 20€ p.u. komt schilderen. Die heeft bij mijn ouders in een ver verleden ook al eens behang geplakt maar waren we niet tevreden over, dus dat laat ik hem niet doen. De behanger is ook weer een bekende en levert echt vakwerk, hij schildert niet, doet enkel behangen.

Heb reeds één globale offerteaanvraag gedaan en kwam ik op ongeveer 5500€ voor 350m2, heb nu nog 1 aanvraag uitstaan. Bij vrienden kwam deze partij, twee jaar terug, uit op 3300€ voor de begane grond en verdieping. Kortom dat wordt ook wel een bedrag tussen de 4500-5500€.

Behanger kost me nu, hoog aangehouden, 2000€. Schilder verwacht ongeveer 3 dagen nodig te zijn met z'n 2en om plafond en wanden allemaal te texen. 8x3x20*2= ~1000€, voor 700€ latex kopen. Totaal dus 4000€. Begin nu wel te twijfelen wat te doen, nog maar eens paar dagen over denken. Vraag blijft alleen wel staan hoe ik de ondergrond zo optimaal mogelijk oplever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Newbie vraag. We hebben nu sinds vrijdag optie op een nieuwbouw woning in Veldhoven (bij Eindhoven). Uiteraard voldoet ook de standaard project keuken niet en willen we iets anders en waarschijnlijk via project (Van Diessen keukens).
Wat ik niet duidelijk vindt is de keuze van apparatuur. Als ik nu een keuken bestel met oven X van Siemens, kan het best zijn dat over 1.5j, bij oplevering, dit model al vervangen is door type Z. Ik neem aan dat ze die apparaten niet nu al bestellen.
Mits afmetingen en aansluitwaarde hetzelfde zijn, heb ik dus liever Z i.p.v. X. Heeft iemand hier ervaring mee? Afspraak met makelaar moet nog gemaakt worden dus kan nog niet zelf naar keukenboer toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus123
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-12-2024
smesjz schreef op zondag 28 april 2019 @ 13:43:
Newbie vraag. We hebben nu sinds vrijdag optie op een nieuwbouw woning in Veldhoven (bij Eindhoven). Uiteraard voldoet ook de standaard project keuken niet en willen we iets anders en waarschijnlijk via project (Van Diessen keukens).
Wat ik niet duidelijk vindt is de keuze van apparatuur. Als ik nu een keuken bestel met oven X van Siemens, kan het best zijn dat over 1.5j, bij oplevering, dit model al vervangen is door type Z. Ik neem aan dat ze die apparaten niet nu al bestellen.
Mits afmetingen en aansluitwaarde hetzelfde zijn, heb ik dus liever Z i.p.v. X. Heeft iemand hier ervaring mee? Afspraak met makelaar moet nog gemaakt worden dus kan nog niet zelf naar keukenboer toe.
Normaliter krijg je gewoon de nieuwe variant als de oude niet meer leverbaar is. Is volgens mij nagenoeg overal zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Martinus123 schreef op zondag 28 april 2019 @ 13:55:
[...]

Normaliter krijg je gewoon de nieuwe variant als de oude niet meer leverbaar is. Is volgens mij nagenoeg overal zo.
dat klinkt logisch, maar ik was vooral benieuwd naar een situatie waarbij zowel oud als nieuw nog steeds leverbaar is? Of je wilt toch een andere serie van hetzelfde merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:09
Heb net de keuken definitief gemaakt t.o.v. bestelling zomer 2018.
Apparatuur geüpdate . Alleen voor de inductieplaat echt een ander model gekregen, de rest dezelfde of opvolger. Duurder model kookplaat voor zelfde prijs. Dit omdat de opvolger van onze keuze qua kookplaat ineens geen link met de afzuigkap had wat voor ons wel een harde eis was. (De combi-stoomoven heeft nu geen sousvide functie meer, dit missen we echter niet)
Check dus wel sowieso de specs, bij Siemens is het niet altijd 1 op 1 hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

smesjz schreef op zondag 28 april 2019 @ 17:06:
[...]

dat klinkt logisch, maar ik was vooral benieuwd naar een situatie waarbij zowel oud als nieuw nog steeds leverbaar is? Of je wilt toch een andere serie van hetzelfde merk?
1,5 maand voor installatie hebben wij de bestelling nog doorgenomen. Wij konden toen kiezen tussen de black steel serie of de voorganger (naam even kwijt) van Siemens. De oude serie was besteld maar we mochten gewoon kiezen wat we wilden hebben, dus toch voor black steel gegaan. Dit was overigens niet de projectleverancier maar kan me niet voorstellen dan dat daar anders zou liggen.

Ik zou dit van tevoren wel even expliciet voorleggen aan de leverancier om verrassingen te voorkomen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
Voor ons hetzelfde, mocht er in de periode dat we aan het wachten zijn een nieuwe serie uitkomen dan wordt deze geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
asdf25 schreef op zondag 28 april 2019 @ 12:22:
[...]

Schilder is een bevriende kennis die voor 20€ p.u. komt schilderen. Die heeft bij mijn ouders in een ver verleden ook al eens behang geplakt maar waren we niet tevreden over, dus dat laat ik hem niet doen. De behanger is ook weer een bekende en levert echt vakwerk, hij schildert niet, doet enkel behangen.

Heb reeds één globale offerteaanvraag gedaan en kwam ik op ongeveer 5500€ voor 350m2, heb nu nog 1 aanvraag uitstaan. Bij vrienden kwam deze partij, twee jaar terug, uit op 3300€ voor de begane grond en verdieping. Kortom dat wordt ook wel een bedrag tussen de 4500-5500€.

Behanger kost me nu, hoog aangehouden, 2000€. Schilder verwacht ongeveer 3 dagen nodig te zijn met z'n 2en om plafond en wanden allemaal te texen. 8x3x20*2= ~1000€, voor 700€ latex kopen. Totaal dus 4000€. Begin nu wel te twijfelen wat te doen, nog maar eens paar dagen over denken. Vraag blijft alleen wel staan hoe ik de ondergrond zo optimaal mogelijk oplever.
Voorstrijken en dan weer gladschuren. Wij hebben enkele spikkeltjes gemist en met renovlies zie je die er dus gewoon doorheen. Tip van onze behanger, die pitjes kun je achteraf voordat je het gaat verven nig uitslaan met stukje stof en een hamer. Kun je niet al te grote puisten mee wegkrijgen.
Tip twee, doe je hal en langs de trappen pas na je verhuizing ;) voorkom je strepen mee op je behang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 17:26
Gefeliciteerd! Ik was waarschijnlijk net te laat met een huis buten. Ik sta bij dat project op de reserve lijst. (Jij toevallig ingeloot op de type A 2 onder 1 kap?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
frumper schreef op zondag 28 april 2019 @ 20:57:
[...]

Voorstrijken en dan weer gladschuren. Wij hebben enkele spikkeltjes gemist en met renovlies zie je die er dus gewoon doorheen. Tip van onze behanger, die pitjes kun je achteraf voordat je het gaat verven nig uitslaan met stukje stof en een hamer. Kun je niet al te grote puisten mee wegkrijgen.
Tip twee, doe je hal en langs de trappen pas na je verhuizing ;) voorkom je strepen mee op je behang!
Bedoel je met voorstrijken: een primer gebruiken, goedkope latex kopen en erop smeren of behanglijm erop smeren? Thanks voor de tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
MLPN schreef op zondag 28 april 2019 @ 21:15:
[...]

Gefeliciteerd! Ik was waarschijnlijk net te laat met een huis buten. Ik sta bij dat project op de reserve lijst. (Jij toevallig ingeloot op de type A 2 onder 1 kap?).
Yep, die (nr108) Ik twijfel alleen of we hier mee verder gaan. Tuin ligt op het zuiden en dus het schuine dak zit vol zonnepanelen om nul-op-meter te krijgen. Dus aan die kant kan je geen dakraam en dakkapel plaatsen. Aan de andere kant wel maar aan die kant zit de de technische ruimte / wasruimte. Daar kan je dus een dakkapel van 180 plaatsten, maar het ziet er wat onhandig uit omdat de volledige breedte van 545 niet kan gebruiken. Het is om die reden dus al niet geschikt als slaapkamer / werkkamer, dus tijdens het gesprek met makelaar komt dit ook nog aan bod.
Het was logischer als wasruimte verplaatst was naar andere kant. Ik vraag me af waarom architect / opdrachtgever dit ontwerp goedkeurde maar blijkbaar is het voor niemand een probleem aangezien alles in optie is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
smesjz schreef op zondag 28 april 2019 @ 22:12:
[...]

Yep, die (nr108) Ik twijfel alleen of we hier mee verder gaan. Tuin ligt op het zuiden en dus het schuine dak zit vol zonnepanelen om nul-op-meter te krijgen. Dus aan die kant kan je geen dakraam en dakkapel plaatsen. Aan de andere kant wel maar aan die kant zit de de technische ruimte / wasruimte. Daar kan je dus een dakkapel van 180 plaatsten, maar het ziet er wat onhandig uit omdat de volledige breedte van 545 niet kan gebruiken. Het is om die reden dus al niet geschikt als slaapkamer / werkkamer, dus tijdens het gesprek met makelaar komt dit ook nog aan bod.
Het was logischer als wasruimte verplaatst was naar andere kant. Ik vraag me af waarom architect / opdrachtgever dit ontwerp goedkeurde maar blijkbaar is het voor niemand een probleem aangezien alles in optie is..
Wellicht is het wel aan te passen maar zal er een behoorlijk kostenplaatje bijkomen.
Iets waar de aannemer goed aan zal verdienen.
Bij ons was echt een boel mogelijk maar sommige opties waren zo duur dat je ze toch niet laat doen. Verplaatsen van technische ruimte was bij ons niet nodig aangezien die aan de “goede” kant zit maar in eerste instantie was een tweede badkamer ook onmogelijk totdat ik aangaf dat dat toch echt wel een eis was voor ons.
Magisch vonden ze toch een manier om de leidingen weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

.

[ Voor 118% gewijzigd door Sport_Life op 30-06-2020 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Bij keuken afnemen via projectleverancier kan je tot definitief bestellen keuken, wat bij ons na inmeet moment is, alles aanpassen mits dit geen invloed heeft op de aansluitingen. Tenminste dit was bij ons zo, we moesten keukenopstelling doorgeven bij moment van keuze electrapunten en dergelijken.

Na ons inmeet moment lopen we de gehele keuken na en misschien dat we dan ook nog aanpassingen in uiterlijk/type apparatuur doen.

Zover ik weet werkt dat altijd zo bij projectkeukens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Henvar schreef op zondag 28 april 2019 @ 22:22:
[...]

Zover ik weet werkt dat altijd zo bij projectkeukens
Bij vrijwel alle keukens voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
asdf25 schreef op zondag 28 april 2019 @ 21:50:
[...]

Bedoel je met voorstrijken: een primer gebruiken, goedkope latex kopen en erop smeren of behanglijm erop smeren? Thanks voor de tips :)
Alabastine voorstrijk, wij hadden wit gezien de kleur die we wilden hebben. Als je betonnen muren hebt, wil je ze echt eerst wit hebben voordat je het renovlies erop plakt, donkere betonkleur komt er anders zo doorheen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:17
frumper schreef op zondag 28 april 2019 @ 23:14:
[...]

Alabastine voorstrijk, wij hadden wit gezien de kleur die we wilden hebben. Als je betonnen muren hebt, wil je ze echt eerst wit hebben voordat je het renovlies erop plakt, donkere betonkleur komt er anders zo doorheen!
Als je een wat dikkere renovlies neemt (sowieso handig ivm beter tegen galm) heb je daar echt geen last van hoor. Gaat er puur om dat de wanden goed egaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Sport_Life schreef op zondag 28 april 2019 @ 22:19:
[...]

Meestal kun je wasruimte ed wel verplaatsen, uiteraard tegen kosten..
Het is geen standaard optie maar zal niet makkelijk of goedkoop worden omdat afvoer, stopcontacten, ventalitie afvoer en aanvoer en PV converter dan ook verplaatst moeten worden.
Overigens zou ik aan PV panelen niet zo heel veel waarde hechten, tenzij je binnen enkele jaren van plan bent om een warmtepomp te installeren dan is het wellicht handig ivm stroomverbruik.
Warmtepomp wordt vanuit de bouw geleverd en PV panelen zitten geïntegreerd dus ik moet er wel wat waarde aan hechten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:35
Onze projectleverancier is ook van Diessen keukens en wat mij betreft mag je daar blij mee zijn. Vriendelijk personeel, denken goed mee, is veel mogelijk (maatwerk!). Alleen niet per se de goedkoopste.

Wij hebben tot 2x toe wijzigingen in apparatuur en dingen als greepjes gedaan. Was allemaal geen probleem zolang de keuken nog niet besteld was. Werd zelfs aangeraden om tegen de tijd dat de keuken besteld ging worden nog een afspraak te maken om te controleren of je nog steeds blij was met je keuken. Wijzigingen in aansluitpunten zal natuurlijk niet meer gaan, maar dat heeft met de bouw van je woning te maken.

Bij ons was de oven niet meer leverbaar, maar aangezien we toch al een andere wilden hebben was dit geen probleem voor ons. Geen idee hoe ze dit anders opgelost hadden.

Tip: Zodra je de koop van je woning rond hebt, maak dan zelf een afspraak met van Diessen. Bij ons was dit verkeerd gelopen en dan zit je al snel dicht tegen de sluitingsdatum aan.
Tip 2: Van Diessen sluit je keuken niet aan (afvoer e.d.), dit was keurig vermeld door ze, maar sommige mensen in ons project waren daar onaangenaam door verrast. Rekening mee houden dus. Ze kunnen wel een installateur voor je regelen.

Over 2 weken wordt de keuken geïnstalleerd, dus ben benieuwd.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
[...]

Nice, dat was er eentje die mij ook wel leuk leek, alleen het prijskaartje vond ik minder leuk :P. Ik keek naar de 'instappers' in het project. Had jij de maandagochtend direct om 10:30 gereageerd op de woning? Ik heb om 11:30 gereageerd maar viste al achter het net blijkbaar.

Zou er verder geen zonnenpanelen op de dakkapel kunnen? Of staan dan de panelen op het nog schuine dak dan in de schaduw van die panelen? Of is dat gewoon 'lelijk' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-09 14:32
MLPN schreef op maandag 29 april 2019 @ 12:09:
[...]

Nice, dat was er eentje die mij ook wel leuk leek, alleen het prijskaartje vond ik minder leuk :P. Ik keek naar de 'instappers' in het project. Had jij de maandagochtend direct om 10:30 gereageerd op de woning? Ik heb om 11:30 gereageerd maar viste al achter het net blijkbaar.

Zou er verder geen zonnenpanelen op de dakkapel kunnen? Of staan dan de panelen op het nog schuine dak dan in de schaduw van die panelen? Of is dat gewoon 'lelijk' ?
Het maakt toch niet uit dat de één een uur eerder reageert dan de ander? Er is bij nieuwbouw inschrijvingen toch gewoon een deadline waarna achteraf bepaald wordt dat er wordt geloot indien een bouwnummer door meerdere kopers als voorkeur opgegeven wordt? Of ging dat hier anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
assassin85 schreef op maandag 29 april 2019 @ 12:25:
[...]

Het maakt toch niet uit dat de één een uur eerder reageert dan de ander? Er is bij nieuwbouw inschrijvingen toch gewoon een deadline waarna achteraf bepaald wordt dat er wordt geloot indien een bouwnummer door meerdere kopers als voorkeur opgegeven wordt? Of ging dat hier anders?
Verschilt per project. Bij ons was het destijds voor de deur liggen en zorgen dat je de eerste was als de deur open ging. Ik kwam destijds om 6 uur in de ochtend en was de tweede :) wel onze voorkeurswoning kunnen krijgen omdat de ander voor een ander type woning kwam.
Mensen die om 9 uur kwamen waren gewoon te laat...
Net als vroeger toen je concertkaartjes bij het postkantoor moest kopen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLPN
assassin85 schreef op maandag 29 april 2019 @ 12:25:
[...]

Ik heb de tekst op de site nog een keer goed gelezen en ik had toch geen gelijk met de verkoop, maar hoelang je al een eigen huis account hebt voor het project blijkbaar:
Als er meerdere kandidaten zijn voor een bepaald bouwnummer én ze allemaal de financiële check hebben doorlopen, kijken we tenslotte naar het moment van aanmelden als belangstellende. Dat is het moment waarop je je als klant hebt ingeschreven voor de betreffende deelfase die in verkoop gaat. Als je je al eerder hebt ingeschreven voor een eerdere fase, vragen wij je opnieuw aan te melden. Let op: het gaat dus niet om de inschrijving bij start verkoop. Je kunt tijdens de verkoopperiode rustig de tijd nemen om je voorkeuren (maximaal 5) door te geven. De woning wordt uiteindelijk toegewezen aan degene die als langste staat aangemeld.
Hier was ik ook al vrij optijd mee vond ik zelf, blijkbaar mensen die er nog sneller bij waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik vermoed dat de financiële check nogal doorslaggevend is in het hele verhaal, degene met de grootste zekerheid krijgt de woning.

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 29-04-2019 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Sport_Life schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:37:
Ik vermoed dat de financiële check nogal doorslaggevend is in het hele verhaal, degene met de grootste zekerheid krijgt de woning.
Bij mijn huidige woning was een notaris betrokken wat mij ook iets meer het gevoel gaf dat het eerlijk zou verlopen.
Vorige inschrijving was naar mijn idee de mensen met de beste financiële positie en of vriendjespolitiek al wordt zeker dit laatste natuurlijk altijd ontkend :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
MLPN schreef op maandag 29 april 2019 @ 12:09:
[...]

Volgens mij zitten die zonnepanelen in de dakpannen dus het is volgens mij niet mogelijk om er iets mee te doen. Maar woensdag gesprek met de makelaar, dus dan horen wat er kan.

Er zijn nog wel andere kavels te koop waarbij je wel fatsoenlijke dakkapel kan plaatsen aan de kant waar dus geen technische ruimte zit, maar die hebben een tuin op het noorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
Sport_Life schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:37:
Een financiële check hebben wij ook, dus er waren meer mensen die dat dan ook hadden.
GeeMoney schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:44:
[...]

Bij mijn huidige woning was een notaris betrokken wat mij ook iets meer het gevoel gaf dat het eerlijk zou verlopen.
Vorige inschrijving was naar mijn idee de mensen met de beste financiële positie en of vriendjespolitiek al wordt zeker dit laatste natuurlijk altijd ontkend :+
Hier is zo ver ik weet ook geen notaris bij de loting e.d. betrokken, het zou zomaar kunnen, maar ik verwacht van niet.
smesjz schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:21:
[...]

Volgens mij zitten die zonnepanelen in de dakpannen dus het is volgens mij niet mogelijk om er iets mee te doen. Maar woensdag gesprek met de makelaar, dus dan horen wat er kan.

Er zijn nog wel andere kavels te koop waarbij je wel fatsoenlijke dakkapel kan plaatsen aan de kant waar dus geen technische ruimte zit, maar die hebben een tuin op het noorden.
Zou goed kunnen, ben benieuwd naar de uitkomsten van je gesprek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:03
DjRik schreef op maandag 29 april 2019 @ 07:38:
[...]

Tip 2: Van Diessen sluit je keuken niet aan (afvoer e.d.), dit was keurig vermeld door ze, maar sommige mensen in ons project waren daar onaangenaam door verrast. Rekening mee houden dus. Ze kunnen wel een installateur voor je regelen.
Dat is wel opvallend. Ik heb zoiets niet eerder gehoord van andere keukenboeren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GeeMoney
Eén van de laatste updates van buiten.
Alleen de kozijnen en ramen nog maar verder is het van buiten nu klaar.
Vandaag zijn de zonnepanelen geplaatst en vorige week is het voegwerk gedaan.
Het zijn 18 panelen geworden a 325wattpiek per stuk:

huis-panelen

[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 29-04-2019 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:37
Grappig om alle verschillende bouw wijzen te zien. In het geval van @GeeMoney worden de ramen als allerlaatst geplaatst, bij mijn nieuwbouwwoning zijn de kozijnen incl. ramen direct geplaatst nadat de binnenwanden gelijmd waren.

Ze gaan bij naar verwachting half mei beginnen met isolatie en metselen volgens de uitvoerder.

Projectontwikkelaar geeft aan oplevering december 2019, uitvoerder op de bouw geeft aan dat planning is om op te leveren voor de bouwvak. Zit ook niet een klein beetje verschil tussen 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door Den_S85 op 30-04-2019 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Den_S85 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 08:07:
Grappig om alle verschillende bouw wijzen te zien. In het geval van @GeeMoney worden de ramen als allerlaatst geplaatst, bij mijn nieuwbouwwoning zijn de kozijnen incl. ramen direct geplaatst nadat de binnenwanden gelijmd waren.

Ze gaan bij naar verwachting half mei beginnen met isolatie en metselen volgens de uitvoerder.

Projectontwikkelaar geeft aan oplevering december 2019, uitvoerder op de bouw geeft aan dat planning is om op te leveren voor de bouwvak. Zit ook niet een klein beetje verschil tussen 8)7
Inderdaad grappig! In onze nieuwbouwwijk werd afgelopen maand begonnen met de bouw van een nieuwe woning. Nadat de betonplaten van de begane grond op de funderingsbalken gelegd waren en niets anders, was het eerste wat ze deden er vloerverwarming opleggen, enkele dagen later gevolgd door de cementdekvloer. Toen waren er dus nog niet eens wanden.

Daarna werd er in 2 dagen een houtskelet tot en met de nok op gezet en de dag erna belegd met dakpannen en de zonnepanelen kwamen er ook gelijk op. Geen ramen, bakstenen of binnenmuren op dat moment. Inmiddels wordt er druk gemetseld aan de buitenkant. Alles zal wel zijn voor en zijn nadelen hebben. Heel interessant om te volgen in ieder geval :)

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneepie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:27
Wij hebben binnen dit project een optie op kavel 78 en hebben goede verhalen gehoord over van Diessen keukens! Ik lees dit forum al enige tijd en hebben verschillende handige tips van mede tweakers meegenomen in onze keuzes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneepie
[...]

Wij hebben dit ook opgemerkt met ons kavel, wellicht dat er opties zijn om een aantal panelen te verplaatsen naar bovenop de garage of eventuele uitbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneepie
[quote]MLPN schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:26:
[...]

Een financiële check hebben wij ook, dus er waren meer mensen die dat dan ook hadden.

Wij hebben deze site iedere dag in de gaten gehouden omdat wij wisten dat het op inschrijving ging, volgens mij heb ik mij rond 8:45 aangemeld voor het project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
Kneepie schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:40:
[quote]MLPN schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:26:
[...]

Wij hebben deze site iedere dag in de gaten gehouden omdat wij wisten dat het op inschrijving ging, volgens mij heb ik mij rond 8:45 aangemeld voor het project.
Als ik goed las, ging het dus niet om inschrijving van de verkoop, maar hoelang je al een account had met interesse op het project.
Verder wel vaag met de start, eerst zou het pas maandag om 17:00 'open' gaan, ik keek die dag toevallig in de ochtend even en zag dat het al open was 8)7 .

En gefeliciteerd met het bemachtigen van een nieuwbouw huis natuurlijk :) .

[ Voor 4% gewijzigd door MLPN op 30-04-2019 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Kneepie schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:31:
[...]

Wij hebben binnen dit project een optie op kavel 78 en hebben goede verhalen gehoord over van Diessen keukens! Ik lees dit forum al enige tijd en hebben verschillende handige tips van mede tweakers meegenomen in onze keuzes. :)
Ah leuk :) Ik heb morgen nog een gesprek met de makelaar over kavel 77 als alternatief voor 108. Ik stuur je wel een DM omdat ik benieuwd ben naar de gekozen opties en hoe je de indeling van de zolder ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@smesjz die discussies mogen ook hier in dit topic volgens mij :) liefst met plattegronden, kunnen we nog meedenken ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
Den_S85 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 08:07:

Hadden wij ook begrepen inderdaad, heel handig wegens verkoop huidige woning... 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
GeeMoney schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 18:56:
@smesjz die discussies mogen ook hier in dit topic volgens mij :) liefst met plattegronden, kunnen we nog meedenken ook!
Eens een poging dan maar. Huis in kwestie zonder opties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/i8QkvXdcByGAe652rCMw34dj/thumb.jpg

Tekening van het kavel met als "probleem gebied" de 2de verdieping.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FIxZLPdio5uehhazNQ1VJkYE/thumb.jpg

Aangeboden opties:
* Splitsen in technische / wasruimte en onbenoemde ruimte
* Dakraam (indien mogelijk)
* Dakkapel (op plek van geen zonnepaneel zit)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wMARwlypCssCr1zmzy7VdDnd/thumb.jpg

Probleem:
* Optie 15.3 + 15.4 + 16.2 vallen af omdat je aan die kant dak vol zonnepanelen hebt
Als gevolg daarvan heb je dus een grote ruimte van 5.45 breed zonder natuurlijk licht

* Optie 15.1 + 15.2 kunnen wel maar waarom zou je 2 grote ramen in een washok plaatsen?

Bij ander kavel (108, nu in optie) kan je wel een dakkapel plaatsen (bijna 9K) maar dat heb je een dakkapel van 1.8m in je washok.

Vrije kavels kunnen wel een dakkapel plaatsen aan de achterkant - zonder washok, maar dan heb je een tuin op het noorden.

Wat kan niet (zo te zien)?
* Verplaatsen van technische / washok ivm aansluitingen ventilatie + PV panelen.
* Laten vervallen van PV panelen

Dus wat wil ik om het interessant te houden?
* Studeer kamer + washok
* Voldoende natuurlijk licht

Hoe?
* Kaal opleveren en andere aannemer dit laten doen
* Advies van slimme Tweakers voorstellen aan de aannemer / makelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Verplaats de zonnepanelen naar de noordkant als het je met name om ruimte te doen is. Mss mag dat wel ipv laten vervallen?

Succes en gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:37
Houdt er ook rekening mee dat dakramen op het zuiden ook een hele bak aan extra warmte naar binnen brengen. Als een thuiskantoor het doel is... niet echt fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Deleon78 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 20:42:
Verplaats de zonnepanelen naar de noordkant als het je met name om ruimte te doen is. Mss mag dat wel ipv laten vervallen?

Succes en gefeliciteerd!
Aan de voorkant zitten ook al panelen. Ik ga vanuit dat verplaatsen ook niet mag omdat je rendement dan lager is. Om nul-op-meter te krijgen en gewenste EPC is voor iedere kavel plaatsing en aantal panelen uitgerekend.
Houdt er ook rekening mee dat dakramen op het zuiden ook een hele bak aan extra warmte naar binnen brengen. Als een thuiskantoor het doel is... niet echt fijn.
Bak warmte heb ik liever dan helemaal geen licht, maar let's see.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@smesjz tuin op het Noorden is op zich geen probleem mits je geen gebouwen dicht om je heen hebt en je kavel diep genoeg is.

Hoeveel Wattpiek worden de standaard panelen? Wellicht kan je die verzwaren zodat je in aantallen naar beneden kan en met dakramen of dakkapellen kan werken?

In mijn situatie heb ik 6 panelen minder dan een buurman omdat ik twee dakkapellen heb genomen, mijn panelen heb ik echter van 275Wattpiek laten upgraden naar 325. Zodoende is het verlies in aantal gecompenseerd. (Ik heb een EPC0 woning waardoor ook een minimale opbrengst een eis is)

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 30-04-2019 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
GeeMoney schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 21:15:
@smesjz tuin op het Noorden is op zich geen probleem mits je geen gebouwen dicht om je heen hebt en je kavel diep genoeg is.

Hoeveel Wattpiek worden de standaard panelen? Wellicht kan je die verzwaren zodat je in aantallen naar beneden kan en met dakramen of dakkapellen kan werken?
Dat staat nog nergens, wat opvallend is. Enige is wat er terug te vinden is technische omschrijving is:
De woning is voorzien van “in dak zonnepanelen”. Dat wil zeggen dat de zonnepanelen tussen de dakpannen liggen. Het aantal is afhankelijk van de EPC berekening i.c.m. de ligging van het dakvlak.
Een PV-paneel zet zonne-energie om in elektriciteit. ...
In mijn situatie heb ik 6 panelen minder dan een buurman omdat ik twee dakkapellen heb genomen, mijn panelen heb ik echter van 275Wattpiek laten upgraden naar 325. Zodoende is het verlies in aantal gecompenseerd. (Ik heb een EPC0 woning waardoor ook een minimale opbrengst een eis is)
Kavel heeft na uitbouw tuin van 15m diep. Upgrade zou evt. wel kunnen maar ik denk alleen dat die "in dak" panelen niet zo makkelijk zijn te upgraden, maar zal het vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:39

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Hier flink bezig met alle ruw en fijnbouw opties voor ons huis. Graag jullie tips/advies en ideeën!

Wat we zelf nog willen veranderen op basis van deze tekeningen:
* Uitbouw op de plek van de veranda
* Keukenindeling op basis van keukenplan
* Lichtpunten nog verplaatsen op basis van inrichting tekening
* loze leiding naar buiten voor opladen EV
* loze leidingen voor speakers
* extra muurtje voor inloopkast in slaapkamer
* grotere zolderkamer door anders plaatsen MV/PV etc.

Zeghezoom
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Y9clBYae3S2LV94chEF3BV1x/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YqIoEaxxxmdxE1SAcnWsvbfg/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OqOJGku4iGFFkPJv6tgP1iCH/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-09 14:32
LtMarx schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 22:20:
Hier flink bezig met alle ruw en fijnbouw opties voor ons huis. Graag jullie tips/advies en ideeën!

Wat we zelf nog willen veranderen op basis van deze tekeningen:
* Uitbouw op de plek van de veranda
* Keukenindeling op basis van keukenplan
* Lichtpunten nog verplaatsen op basis van inrichting tekening
* loze leiding naar buiten voor opladen EV
* loze leidingen voor speakers
* extra muurtje voor inloopkast in slaapkamer
* grotere zolderkamer door anders plaatsen MV/PV etc.

Zeghezoom
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Misschien een lichtstraat in het dak van de uitbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

assassin85 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 23:11:
[...]

Misschien een lichtstraat in het dak van de uitbouw?
Goeie suggestie! Hangt een beetje af van hoe ze de opbouw qua glas/ramen gaan opleveren. Daar is de architect nu nog mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@smesjz ik zit nu je tekeningen en opties even te bekijken maar waarom kan de omvormer van de PV panelen niet naar de technische ruimte op de begane grond bij de warmte pomp? Is gewoon een kwestie van leidingen doortrekken naar beneden?
Overigens in mijn indeling staat ook de WP in de technische ruimte op de 2e verdieping. Hierdoor is mijn hal een stuk kleiner want de toilet is vervolgens onder de trap gegaan en de meterkast naar de kant van de WC. Hierdoor win je zo 80cm in je keuken in dit geval want 220cm houd niet echt over als je het mij vraagt.
In mijn ogen een nog betere optie dan de omvormer naar beneden te brengen.
Het is een aardig huis qua m2 en prijs maar de keuken oogt nu relatief klein.

Dan krijg je dus een technische ruimte op de 2e incl. je warmtepomp wasmachine en droger en omvormer en dan kan je de andere kant tot slaapkamer/hobby ruimte om laten toveren inclusief dakkapel.

Ook valt mij op dat ze nergens de 2e verdieping als slaapkamer of hobby ruimte beoordelen, dat betekend vaak dat er geen ventilatie aanwezig is en/of temperatuur garantie en voldoende licht. Iets waar je wellicht even rekening mee moet houden.

En wat ik persoonlijk "vervelend" vind is dat de badkamer geen daglicht en natuurlijk ventilatie mogelijkheden heeft.

En zelf ben ik iemand die het liefst de opties vanuit de bouw laat meenemen qua constructies. Een dakkapel achteraf kan wel maar vanuit de bouw vindt ik vaak mooier en je hebt geen gezeur met lekkages/warmteverlies etc. aangezien alle garantie dan gewoon bij de aannemer ligt.

@LtMarx wat zijn ruw de afmetingen van je woning? De veranda vervangen voor een uitbouw zal behoorlijk wat kosten met zich meebrengen, wellicht een optie om een deel of de helft als uitbouw bij de woonkamer te betrekken en ook een stuk veranda te houden? De indeling van de 2e verdieping oogt wat gek. Al die technische zooi zou ik zoveel mogelijk naar 1 kant brengen en niet in het midden houden.

Tevens zou ik in elke kamer minimaal 1 loze leiding nemen voor je weet maar nooit. (nu kan het nog).

Daarnaast als het een EPC0 woning is en je verruilt de veranda voor een uitbouw, moet je rekening houden dat je extra panelen zal krijgen, wellicht zwaardere WP en/of ventilatie om aan de eisen te kunnen voldoen.

[ Voor 52% gewijzigd door GeeMoney op 01-05-2019 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

GeeMoney schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:49:

@LtMarx wat zijn ruw de afmetingen van je woning? De veranda vervangen voor een uitbouw zal behoorlijk wat kosten met zich meebrengen, wellicht een optie om een deel of de helft als uitbouw bij de woonkamer te betrekken en ook een stuk veranda te houden? De indeling van de 2e verdieping oogt wat gek. Al die technische zooi zou ik zoveel mogelijk naar 1 kant brengen en niet in het midden houden.

Tevens zou ik in elke kamer minimaal 1 loze leiding nemen voor je weet maar nooit. (nu kan het nog).

Daarnaast als het een EPC0 woning is en je verruilt de veranda voor een uitbouw, moet je rekening houden dat je extra panelen zal krijgen, wellicht zwaardere WP en/of ventilatie om aan de eisen te kunnen voldoen.
Basis afmetingen zijn 6,30m bij 12m. (excl uitbouw). Loze leidingen overal is goede tip! Technische ruimte loopt door 1 koker midden in het huis naar boven.

We hebben het huis gekocht zoals jij beschrijft, half uitbouw, half veranda. Door de ligging van de veranda en de beperkte meerkosten (13k) zijn we op het idee gekomen de hele lengte bij het huis te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
LtMarx schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:11:
[...]

Basis afmetingen zijn 6,30m bij 12m. (excl uitbouw). Loze leidingen overal is goede tip! Technische ruimte loopt door 1 koker midden in het huis naar boven.

We hebben het huis gekocht zoals jij beschrijft, half uitbouw, half veranda. Door de ligging van de veranda en de beperkte meerkosten (13k) zijn we op het idee gekomen de hele lengte bij het huis te trekken.
Voor 13k zou ik het er ook bij betrekken inderdaad. Laat ook even 2 of 3 palen slaan na de uitbouw, kan je altijd nog een veranda plaatsen of een terras :) .
Die koker is prima, maar als je alles naar 1 kant brengt blijft de rest van de ruimte goed bruikbaar. Nu krijg je 2 kleinere ruimtes aan de zijkanten beschikbaar en moet je altijd door/langs die technische ruimte.
Ook is het middenstuk nu het grootst en niet inzetbaar als kamer.

En mocht het dus een EPC0 woning zijn, controleer dan even of je panelen extra krijgt bij die 13k want die zijn zeker nodig. Je inhoud groeit behoorlijk namelijk.
(ter vergelijking, ik heb 3.5m bij 6.5m a 2.65m hoog binnenmaat erbij als uitbouw en had daarvoor 2 additionele panelen nodig a 325Wattpiek)

Ook zou ik extra vaste lichtpunten nemen in de uitbouw mochten die er niet standaard zitten, altijd makkelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 01-05-2019 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArCadE
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:08

ArCadE

No banana available

smesjz schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 21:27:
[...]

Dat staat nog nergens, wat opvallend is. Enige is wat er terug te vinden is technische omschrijving is:
De woning is voorzien van “in dak zonnepanelen”. Dat wil zeggen dat de zonnepanelen tussen de dakpannen liggen. Het aantal is afhankelijk van de EPC berekening i.c.m. de ligging van het dakvlak.
Een PV-paneel zet zonne-energie om in elektriciteit. ...
Let even op dat bij indak panelen je volgens mij geen subsidie/btw terug kan aanvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
ArCadE schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:20:
Let even op dat bij indak panelen je volgens mij geen subsidie/btw terug kan aanvragen.
Goed om te weten maar aanschaf van de panelen wordt gedaan door de bouwer.
Openstaande vraag is nu wel: wat is de levensduur van deze panelen? vervangen is stuk moeilijker dan reguliere PV panelen als deze kapot zijn of hun economische levensduur hebben bereikt etc.
Hier krijgen we komende week antwoord op.
GeeMoney schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:49:
@smesjz ik zit nu je tekeningen en opties even te bekijken maar waarom kan de omvormer van de PV panelen niet naar de technische ruimte op de begane grond bij de warmte pomp? Is gewoon een kwestie van leidingen doortrekken naar beneden?
Dit is wel gevraagd maar kon niet. De technische ruimte zit al vol voor warmte pomp / expansie vat zeiden ze vandaag.
Overigens in mijn indeling staat ook de WP in de technische ruimte op de 2e verdieping. Hierdoor is mijn hal een stuk kleiner want de toilet is vervolgens onder de trap gegaan en de meterkast naar de kant van de WC. Hierdoor win je zo 80cm in je keuken in dit geval want 220cm houd niet echt over als je het mij vraagt.
In mijn ogen een nog betere optie dan de omvormer naar beneden te brengen.
Het is een aardig huis qua m2 en prijs maar de keuken oogt nu relatief klein.
Klopt. Daarom komt er nog een uitbouw van 3.31m bij + helft van de garage wordt toegevoegd aan woonkamer. Keuken wisselen we met woonkamer om daar meer ruimte te hebben. Kost wel 3.5k wat idioot is.
Dan krijg je dus een technische ruimte op de 2e incl. je warmtepomp wasmachine en droger en omvormer en dan kan je de andere kant tot slaapkamer/hobby ruimte om laten toveren inclusief dakkapel.
Dat kan allemaal niet is duidelijk gemaakt tijdens gesprek met makelaar. Wel gaan ze aannemer vragen voor suggesties om meer licht te krijgen en kijken wat mogelijkheden zijn t.a.v. dakkapel.
Ook valt mij op dat ze nergens de 2e verdieping als slaapkamer of hobby ruimte beoordelen, dat betekend vaak dat er geen ventilatie aanwezig is en/of temperatuur garantie en voldoende licht. Iets waar je wellicht even rekening mee moet houden.

En wat ik persoonlijk "vervelend" vind is dat de badkamer geen daglicht en natuurlijk ventilatie mogelijkheden heeft.
Mee eens. Ik heb nu badkamer met kiep/kantel stand en dat is wel ideaal. Ik vertrouw op goede ventilatie dan maar.
En zelf ben ik iemand die het liefst de opties vanuit de bouw laat meenemen qua constructies. Een dakkapel achteraf kan wel maar vanuit de bouw vindt ik vaak mooier en je hebt geen gezeur met lekkages/warmteverlies etc. aangezien alle garantie dan gewoon bij de aannemer ligt.
Klopt. En je moet daar ook weer vergunning voor vragen. En aangezien oplevering Q1 2021 is, wil ik dan wel meteen het huis kunnen gebruiken ipv nog een aannemer bezig laten zijn

[ Voor 9% gewijzigd door smesjz op 01-05-2019 12:38 . Reden: Reactie ArCadE ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:27
@LtMarx Wanneer je kiest voor een loze leiding voor een EV misschien vragen naar een upgrade van je meterkast om met meer dan 1 fase te kunnen laden. Ik heb zelf geen EV dus ik weet niet hoe het precies werkt, maar allicht is het makkelijker om dat voorwerk maar meteen gehad te hebben.

Bij ons nieuwbouwhuis kreeg iedere kamer standaard 1 loze leiding, dus even goed checken hoe dat bij jullie zit. <- Wat beter gekeken en er zijn standaard al redelijk wat loze leidingen.

Je onbenoemde ruimte 2 op zolder (de onderste zeg maar) lijkt ook geen lichtpunt te hebben (ik zie schakelaar y wel, maar nergens een lichtpunt y).

Als je een extra muurtje laat plaatsen t.b.v. een inloopkast op je slaapkamer, kijk dan ook even hoe je uitkomt met lichtpunten (zit er dan een in je inloopkast, hangen degene die in de kamer zelf zitten nog wel in het midden?).

Wil je veel licht op je overloop dan kan je nadenken over een dakraam/lichttunnel boven de trap naar zolder. Zou het hele trapgat extra licht moeten geven.

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
smesjz schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:25:
[...]

Goed om te weten maar aanschaf van de panelen wordt gedaan door de bouwer.
Mijn panelen ook maar ik kan gewoon btw terug vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@LtMarx Voor het laden van EV heb je twee loze leidingen nodig. Eentje voor (driefase) stroom en eentje voor data/P1 kabels (mogen niet in dezelfde leiding als stroom). Kies ofwel ervoor om deze ergens onder de grond uit te laten komen (je kan ze dan zelf ergens anders naartoe graven) of ergens op je gevel aan de kant van je oprit (heb ik gedaan). Direct naar 3-fase upgraden is handig als je in de toekomst full electric wil gaan doen (warmtepomp), veel panelen wil leggen (3-fase omvormer), of een beetje snel de auto wil opladen.

Lichtstraat in uitbouw hebben wij gedaan en zijn we ontzettend blij mee. Je krijgt er echt een bak licht mee in huis.

Al eerder opgemerkt: zorg ervoor dat je van te voren goed duidelijk hebt welke temperaturen in welke ruimtes gehaald gaan worden. Bij ons is een hobbykamer een "inloopkast" geworden op de bouwtekening waardoor deze geen eigen zone in de zoneverwarming heeft gekregen. Hebben we compensatie voor gekregen (€€), maar was fijner als het gewoon goed gedaan was.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Laatst online: 11-09 14:20
Voor EPC is del ligging en wp-waarde volgens mij niet relevant. Het gaat puur om het aantal m2 wat bijdraagt aan de EPC.
Verder is de bouwer niet verplicht om schaampanelen te plaatsen. Zie hier: https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
kever678 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:17:
[...]

Mijn panelen ook maar ik kan gewoon btw terug vragen.
Mijn situatie is anders denk ik, want de panelen worden geïnstalleerd en aangeschaft door de project ontwikkelaar en zit dus in de prijs van het huis. Het is dus geen optie bij de bouw. De factuur krijg ik dus niet en staat daarnaast niet op mijn naam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tassadar32
@smesjz Dan nog kan je ze terugvragen. VEH heeft al vaker aangegeven dat als jij BTW op zonnepanelen betaalt (ook naar je aannemer) dat je dit dan kan terugvragen. Een pro-forma factuur van de aannemer is daar al voldoende voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Laatst online: 11-09 14:20
Mailtje naar je bouwer met de vraag naar btw-factuur van specifiek de zonnepanelen was genoeg. Week later krijg ik netjes een factuur (met fictieve prijzen, dus btw lekker hoog) en gelijk een credit-factuur erachteraan
Pagina: 1 ... 14 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2