@
smesjz ik zit nu je tekeningen en opties even te bekijken maar waarom kan de omvormer van de PV panelen niet naar de technische ruimte op de begane grond bij de warmte pomp? Is gewoon een kwestie van leidingen doortrekken naar beneden?
Overigens in mijn indeling staat ook de WP in de technische ruimte op de 2e verdieping. Hierdoor is mijn hal een stuk kleiner want de toilet is vervolgens onder de trap gegaan en de meterkast naar de kant van de WC. Hierdoor win je zo 80cm in je keuken in dit geval want 220cm houd niet echt over als je het mij vraagt.
In mijn ogen een nog betere optie dan de omvormer naar beneden te brengen.
Het is een aardig huis qua m2 en prijs maar de keuken oogt nu relatief klein.
Dan krijg je dus een technische ruimte op de 2e incl. je warmtepomp wasmachine en droger en omvormer en dan kan je de andere kant tot slaapkamer/hobby ruimte om laten toveren inclusief dakkapel.
Ook valt mij op dat ze nergens de 2e verdieping als slaapkamer of hobby ruimte beoordelen, dat betekend vaak dat er geen ventilatie aanwezig is en/of temperatuur garantie en voldoende licht. Iets waar je wellicht even rekening mee moet houden.
En wat ik persoonlijk "vervelend" vind is dat de badkamer geen daglicht en natuurlijk ventilatie mogelijkheden heeft.
En zelf ben ik iemand die het liefst de opties vanuit de bouw laat meenemen qua constructies. Een dakkapel achteraf kan wel maar vanuit de bouw vindt ik vaak mooier en je hebt geen gezeur met lekkages/warmteverlies etc. aangezien alle garantie dan gewoon bij de aannemer ligt.
@
LtMarx wat zijn ruw de afmetingen van je woning? De veranda vervangen voor een uitbouw zal behoorlijk wat kosten met zich meebrengen, wellicht een optie om een deel of de helft als uitbouw bij de woonkamer te betrekken en ook een stuk veranda te houden? De indeling van de 2e verdieping oogt wat gek. Al die technische zooi zou ik zoveel mogelijk naar 1 kant brengen en niet in het midden houden.
Tevens zou ik in elke kamer minimaal 1 loze leiding nemen voor je weet maar nooit. (nu kan het nog).
Daarnaast als het een EPC0 woning is en je verruilt de veranda voor een uitbouw, moet je rekening houden dat je extra panelen zal krijgen, wellicht zwaardere WP en/of ventilatie om aan de eisen te kunnen voldoen.
[
Voor 52% gewijzigd door
GeeMoney op 01-05-2019 10:03
]