Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.146 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 17:02
kezzza schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 09:37:
[...]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wij zijn uiteindelijk gevallen voor de ruime opzet van het project (Naar Amsterdam/randstad begrippen), de ruimte van de huizen en de look. Het ligt in een wijk waar alle huizen in "engelse" stijl gebouwd worden, dus niet zo'n standaard 13 in een dozijn Nederlandse Vinexwijk. Voor de geïnteresseerden dit is het project.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:20
[...]

Members only:

Wij zijn uiteindelijk gevallen voor de ruime opzet van het project (Naar Amsterdam/randstad begrippen), de ruimte van de huizen en de look. Het ligt in een wijk waar alle huizen in "engelse" stijl gebouwd worden, dus niet zo'n standaard 13 in een dozijn Nederlandse Vinexwijk. Voor de geïnteresseerden dit is het project.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:05
Het ligt in een wijk waar alle huizen in "engelse" stijl gebouwd worden, dus niet zo'n standaard 13 in een dozijn Nederlandse Vinexwijk. Voor de geïnteresseerden dit is het project.
Engelse stijl? Niet standaard 13 in een dozijn? Die herenhuizen zijn gewoon de standaard meuk met een ander geveltje. In plaats van dat men het 'jaren 30 stijl noemt' heet het nu 'Engelse stijl' met wat extra hipster subtitels zoals 'Wild Tulip' en 'Lavender'. Allemaal prima maar zo bijzonder is het allemaal niet :P

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kezzza
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 16:56
GeeMoney schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 12:48:
[...]

Members only:
Wat betreft de W/W, nee uit alle communicatie bleek heel duidelijk dat de aannemer er absoluut geen zin in had en daarom een niet courante prijs voorstelde zonder enige verdere informatie. de boodschap was letterlijk dat er pas meer details gegeven konden worden als minimaal 10 mensen aangaven serieuze interesse te hebben.

Voor wat betreft jouw huis, wat ik er van zie ziet het er prachtig uit, in HHW toch? Ik weet dat dat nabij Alkmaar is maar qua aanrijroute naar de randstad moet je dus ook nog over Alkmaar heen en dan de hele A9 af. Voor mijn werk wordt de aanrijroute naar onze verschillende panden dan te lang. En daar komt natuurlijk de kicker, hoe dichter je bij de grootste concentratie banen zit hoe duurder de huizen worden. Iedereen wil natuurlijk graag in de buurt van zijn werk wonen.

Het wordt overigens een 2 onder 1 kapper, en geen tussenwoning ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordp!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Blauwschaap schreef op woensdag 17 april 2019 @ 21:30:
Ik heb een vraagje over de douchegoot in onze nieuwbouwwoning. Deze stinkt behoorlijk naar rioollucht.

Wat mij opviel, is dat er een soort bakje in de afvoer zit. Deze zit los (ik kan hem heen en weer halen) en zoals je op onderstaande foto kunt zien, zit er ook een kiertje. Hoort dit zo?

Excuses voor de wat onsmakelijke foto trouwens :P

[Afbeelding]
Je gebruikt chloor om schoon te maken? Lijkt alsof er roest op het metaal zit, chloor is nogal agressief en je metalen delen worden vaak aangetast..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
kezzza schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 13:20:
[...]

Wat betreft de W/W, nee uit alle communicatie bleek heel duidelijk dat de aannemer er absoluut geen zin in had en daarom een niet courante prijs voorstelde zonder enige verdere informatie. de boodschap was letterlijk dat er pas meer details gegeven konden worden als minimaal 10 mensen aangaven serieuze interesse te hebben.

Voor wat betreft jouw huis, wat ik er van zie ziet het er prachtig uit, in HHW toch? Ik weet dat dat nabij Alkmaar is maar qua aanrijroute naar de randstad moet je dus ook nog over Alkmaar heen en dan de hele A9 af. Voor mijn werk wordt de aanrijroute naar onze verschillende panden dan te lang. En daar komt natuurlijk de kicker, hoe dichter je bij de grootste concentratie banen zit hoe duurder de huizen worden. Iedereen wil natuurlijk graag in de buurt van zijn werk wonen.

Het wordt overigens een 2 onder 1 kapper, en geen tussenwoning ;)
Klopt, HHW :) Ik werk ook voornamelijk rondom Utrecht/Nieuwegein dus ik had nog wel iets verder af willen zakken maar dan waren de prijzen in mijn ogen niet meer reëel. (of mijn wensen te gek :P )
Ik schraap in ieder geval al drie kwartier van mijn reistijd af door deze verhuizing en ik kan altijd vroeg beginnen en dus ook op tijd weer naar huis om files zoveel mogelijk te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kezzza
leecher schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 12:49:
[...]

Engelse stijl? Niet standaard 13 in een dozijn? Die herenhuizen zijn gewoon de standaard meuk met een ander geveltje. In plaats van dat men het 'jaren 30 stijl noemt' heet het nu 'Engelse stijl' met wat extra hipster subtitels zoals 'Wild Tulip' en 'Lavender'. Allemaal prima maar zo bijzonder is het allemaal niet :P
Ik wil hier geen hele stijl/smaak whatever discussie starten maar dit is wel iets meer dan enkel "een ander geveltje", een stijl is namelijk meer dan de kleur van de bakstenen en of een huis eruitziet als een huis. Lees hier het (uiteraard gekleurde) verhaal van het architectenbureau en kijk dan nog eens naar de impressie foto's en je zal zien dat er nog wel extra details aanwezig zijn.

Voor mij het belangrijkste is dat wij ons prettig voelen bij de impressies en zelf het idee hebben dat de stijl afwijkt van de standaard, een gevoel wat we bij heel veel andere nieuwbouw niet kregen. En ja, bij een herenhuis (bizarre rij voor een rijtjeshuis trouwens) vind ik het niet zo bijzonder, maar de 2onder1 kappers hebben een hoop details die het voor ons de moeite waard maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

Gisteren kijkdag gehad en controle aftekenwerk elektra/sanitair.
Wat me verbaasde is dat al het elektra en sanitair er al inzat.
Met de vloerverwarming waren ze bezig.
Volgende week gaan de pannen erop en week erop gaat de smeervloer erin.
Alle buitendeuren hingen er ook in. Het gaat nu hard en mn hoop is toch dat ze de bouwvak nog gaan halen maar ze doen er geen uitspraken over. Enigste wat ze zeiden" de kerstboom kan je bestellen "

Ook fijn dat er meer stopcontacten in huis komen als wij op tekening hadden staan.
Zelfs onze casco badkamer was tot de kraanpunten toe afgemonteerd, terwijl in de casco papieren stond dat alles 10cm boven de vloer afgedopt zou worden.

Enigste nadeel is dat de vloerverwarming toch gekoppeld wordt in de badkamervloer. Vind dat helemaal niks maargoed uiteindelijk zijn alle waterleidingen in de muren ook gekoppeld met koppelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13-09 07:27
Wat een prijzen allemaal, ik vond onze 235d al veel voor onze hoekwoning :+

Bij ons project komen enkele mensen uit Hoofddorp te wonen omdat 'bij ons' (ook Heerhugowaard) de prijzen nog goed te doen waren. Ze hebben 2 onder 1 kap gekocht met uitbouw etc. Nemen ook het reizen dus voor lief.

Als je in Heerhugowaard woont aan de kant waar @GeeMoney komt te wonen zit je (als de wegwerkzaamheden eindelijk eens klaar zijn) met minder dan 10 minuten op de A9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-09 14:32
ambusched schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 20:00:
Wat een prijzen allemaal, ik vond onze 235d al veel voor onze hoekwoning :+

Bij ons project komen enkele mensen uit Hoofddorp te wonen omdat 'bij ons' (ook Heerhugowaard) de prijzen nog goed te doen waren. Ze hebben 2 onder 1 kap gekocht met uitbouw etc. Nemen ook het reizen dus voor lief.

Als je in Heerhugowaard woont aan de kant waar @GeeMoney komt te wonen zit je (als de wegwerkzaamheden eindelijk eens klaar zijn) met minder dan 10 minuten op de A9.
Klopt, maar iets voor Zaandam loopt het zowat iedere ochtend al vast. Die a9 is een nachtmerrie imo tijdens de spits

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ambusched
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13-09 07:27
assassin85 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 20:05:
[...]

Klopt, maar iets voor Zaandam loopt het zowat iedere ochtend al vast. Die a9 is een nachtmerrie imo tijdens de spits
Ik zou het niet weten ik werk in Alkmaar _/-\o_
Maar als je een baan zou hebben met werktijden met reizen net voor of net na de spits lijkt het me een optie. Of gewoon Accepteren. Maar blijft een keuze natuurlijk. Of duurder en dichter bij het werk of goedkoper en risico op file.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
@ambusched en @assassin85 ik zit momenteel om tien voor 6 in de auto en dan gaat het allemaal prima (vanaf Den Helder) uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Als je om 15:30 uur weer richting Den Helder rijdt dan is ook dat traject goed te doen.

Overigens is voornamelijk de A7 bij Zaandam erg druk en begint de A9 vaak later pas op te stropen.
Vanuit Den Helder kan ik ze beiden nemen als ik de keuze op tijd maak, dat doe ik ook als ik eens sporadisch wat later begin.

Reizen ben ik na 14 jaar wel gewend maar ik kijk er wel naar uit om het in ieder geval een groot deel te verkorten :) .
Daarnaast krijg ik ook echt een mooie woning met een mooi stuk grond maar dat is persoonlijk :p .

Bij de laatste keer kijken mocht ik ook even mee de woning in, super tof. Kon ik gelijk wat leidingen en maten controleren en de dakkapellen bekijken:

Dakkapellen-huis

Ze tapen een hoop ook af om het luchtdicht te krijgen nadat ze eerst ook nog een soort pur gebruiken. Ik noemde het pur maar het lijkt erop gaven ze aan, dit is blijkbaar spul wat luchdicht afsluit en “mee kan bewegen”. Ben de naam kwijt maar er zal over nagedacht zijn ga ik gemakshalve maar vanuit.

Ik was positief verrast door de ruimte. Het plafond is ook op de bovenste verdieping grotendeels dus 2,65m hoog en daarboven heb ik nog een vliering met een nokhoogte van 1,70m over de hele lengte van het huis.

[ Voor 39% gewijzigd door GeeMoney op 19-04-2019 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 17:02
kezzza schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 14:08:
[...]

Ik wil hier geen hele stijl/smaak whatever discussie starten maar dit is wel iets meer dan enkel "een ander geveltje", een stijl is namelijk meer dan de kleur van de bakstenen en of een huis eruitziet als een huis. Lees hier het (uiteraard gekleurde) verhaal van het architectenbureau en kijk dan nog eens naar de impressie foto's en je zal zien dat er nog wel extra details aanwezig zijn.

Voor mij het belangrijkste is dat wij ons prettig voelen bij de impressies en zelf het idee hebben dat de stijl afwijkt van de standaard, een gevoel wat we bij heel veel andere nieuwbouw niet kregen. En ja, bij een herenhuis (bizarre rij voor een rijtjeshuis trouwens) vind ik het niet zo bijzonder, maar de 2onder1 kappers hebben een hoop details die het voor ons de moeite waard maken.
In onze plaats wordt ook een soortgelijke nieuwbouwwijk neergezet :)
https://tudortuinen.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:05

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik hoef heul de snelweg niet op met mijn fiets :+ niemand die mij ooit de auto voor woon werk in krijgt ;).

Vanmiddag lekker in de tuin bezig geweest, wel even uitvogelen hoe alles werkt (ons vorige huis had een balkon met nepplanten) maar verder echt heerlijk :)

[ Voor 73% gewijzigd door Sport_Life op 19-04-2019 22:31 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:15

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

[...]

Members only:

Interessant, hier net een huis gekocht.
Members only:

Best nog een ok prijs voor jouw huis, niet zo duur als de nieuwbouwprojecten die ik heb gezien rondom Utrecht waarbij vergelijkbare huizen 100k duurder waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

GeeMoney schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 20:25:
@ambusched en @assassin85 ik zit momenteel om tien voor 6 in de auto en dan gaat het allemaal prima (vanaf Den Helder) uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Als je om 15:30 uur weer richting Den Helder rijdt dan is ook dat traject goed te doen.

Overigens is voornamelijk de A7 bij Zaandam erg druk en begint de A9 vaak later pas op te stropen.
Vanuit Den Helder kan ik ze beiden nemen als ik de keuze op tijd maak, dat doe ik ook als ik eens sporadisch wat later begin.

Reizen ben ik na 14 jaar wel gewend maar ik kijk er wel naar uit om het in ieder geval een groot deel te verkorten :) .
Daarnaast krijg ik ook echt een mooie woning met een mooi stuk grond maar dat is persoonlijk :p .

Bij de laatste keer kijken mocht ik ook even mee de woning in, super tof. Kon ik gelijk wat leidingen en maten controleren en de dakkapellen bekijken:

[Afbeelding: Dakkapellen-huis]

Ze tapen een hoop ook af om het luchtdicht te krijgen nadat ze eerst ook nog een soort pur gebruiken. Ik noemde het pur maar het lijkt erop gaven ze aan, dit is blijkbaar spul wat luchdicht afsluit en “mee kan bewegen”. Ben de naam kwijt maar er zal over nagedacht zijn ga ik gemakshalve maar vanuit.

Ik was positief verrast door de ruimte. Het plafond is ook op de bovenste verdieping grotendeels dus 2,65m hoog en daarboven heb ik nog een vliering met een nokhoogte van 1,70m over de hele lengte van het huis.
Fijn hoor zoveel ruimte :). Mooi huis ook zo te zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
Road-runner83 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 22:01:
[...]

In onze plaats wordt ook een soortgelijke nieuwbouwwijk neergezet :)
https://tudortuinen.nl/
Blijkbaar is die Engelse stijl ineens populair, in de gemeente waar ik werk zetten ze ook een volledig engelse stijl wijk neer:

https://www.debunte.nl/projecten/wikselaarse-eng

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uffeltje
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
kaboom1555 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 10:24:
[...]

Blijkbaar is die Engelse stijl ineens populair, in de gemeente waar ik werk zetten ze ook een volledig engelse stijl wijk neer:

Die wijk gaat trouwens erg hard! De eerste huizen worden voor augustus opgeleverd. :)

Één van de huizen in die wijk wordt van mij.

YouTube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kezzza
kaboom1555 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 10:24:
[...]

Shit, wordt het straks alsnog 13 in een dozijn :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kezzza schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 13:16:
[...]

Shit, wordt het straks alsnog 13 in een dozijn :p
Had je serieus verwacht dat je met een projectwoning iets unieks kon krijgen? Je bent hooguit voorloper van een nieuwe populaire stijl waar je een paar k extra voor mag aftikken. Belangrijkste is dat je het zelf mooi vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:00
leecher schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 06:49:
[...]

Nee dat hoort niet. Het bovenste deel (trechter) hoort een stukje in dat bakje te steken. Hierdoor blijft het bakje op zijn plek en sluit het water je riool af. Omdat je trechter te hoog zit is er nu geen stankslot.
De oplossing is simpel, dat bakje centreren onder de trechter en dan de trechter nog wat naar beneden duwen. Niet te ver want dan gaat je afvoer capaciteit omlaag.

Ik zou het geheel er trouwens eerst uit trekken om eens schoon te maken :P
Ik ben dit weekend niet thuis dus kan het nu niet proberen, maar die hele trechter kan er dus uit worden gehaald om schoon te maken?

Heeft het verder geen schadelijke gevolgen dat er nu een kier zit tussen de trechter en dat bakje? Neem aan dat er nu water door die kier gaat, kan dat niet voor lekkage zorgen?
Peter86 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 13:41:
[...]

Je gebruikt chloor om schoon te maken? Lijkt alsof er roest op het metaal zit, chloor is nogal agressief en je metalen delen worden vaak aangetast..
We hebben het eerlijk gezegd nog nooit schoon gemaakt. Volgens mij is het ook geen metaal trouwens. Zal als ik weer thuis ben nog eens goed kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
Blauwschaap schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 20:15:
[...]

Ik ben dit weekend niet thuis dus kan het nu niet proberen, maar die hele trechter kan er dus uit worden gehaald om schoon te maken?

Heeft het verder geen schadelijke gevolgen dat er nu een kier zit tussen de trechter en dat bakje? Neem aan dat er nu water door die kier gaat, kan dat niet voor lekkage zorgen?

[...]

We hebben het eerlijk gezegd nog nooit schoon gemaakt. Volgens mij is het ook geen metaal trouwens. Zal als ik weer thuis ben nog eens goed kijken.
Ja dat haal je er in zijn geheel uit. Zal er lekker uit zien als je dat nog nooit hebt gedaan dus doe handschoenen aan :P Het is niet erg, de enige functie die het heeft is het voorkomen van stankoverlast. Dat doet het nu dus niet. Heeft verder niks te maken met lekkage/waterdichtheid of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 22:48
Wij zijn aan het oriënteren voor een nieuwbouwwoning met garage en heb daar een paar vragen over.

garage
deze wordt verwarm met vloerverwarming (1100 euro meerwerk, kan dit veel goedkoper dan hoor ik het graag) hierbij willen we de volledige oprit gebruiken voor 2 auto's en dat betekent dat 1 auto dicht bij de garage moet staan.
Voor mijn gevoel kunnen de openslaande garage deuren dan slecht open maar een standaard garage deur is gewoon lelijk.

Hoe hebben jullie dit opgelost en is er een eventueel een goed alternatief voor ?

water in garage.
daarnaast wil ik graag warmwater (en koud) en een afvoer in de garage als meerwerk kost dit 1100 euro.
aangezien de garage aan de keuken grenst denk dat dat veel goedkoper kan als ik de keukenboer vraag om warm, koud water en de afvoer door de muur naar de garage door te trekken (vanaf daar kan ik het zelf wel aansluiten) of vergeet ik dan iets ?

trappen
dan zijn trappen een duur ding kwamen we achter 8)7
standaard zijn de trappen in Vuren hout afgewerkt maar dit schijnt erg slijtgevoel te zijn, nu hebben we de volgende opties
- essen; mahonie trek
- vuren trap met een of mahonie treden.

Wie heeft hier een goed onderbouwd advies over ?
(willen er zeker 10jr blijven wonen)

[ Voor 16% gewijzigd door wd200 op 22-04-2019 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HONDOW
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-04-2024
@wd200 Wij hebben om dezelfde redenen gekozen voor een geïsoleerde (elektrische) sectionaal garagedeur. Omdat de deur bij het openen niet naar buiten zwenkt kan je strak tegen de garagedeur parkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@wd200 inderdaad een electrische sectionaal deur nemen.
1100 voor vloerverwarming lijkt wel aardig te kloppen. Kijk ook even of je dan wel een volledig geisoleerde garage krijgt anders vliegt het nog zo naar buiten.
Ik heb de trappen gewoon vuren gekozen. De meerprijzen zijn bizar, ik kan ze voor dat geld altijd nog laten bekleden later al viel het in mijn vorige woning best mee qua slijtage en die waren alleen geschilderd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
6 maart had ik de foto gepost dat de bestrating af was.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/A0byfCFQynYz/540.jpg

Inmiddels heb ik de meeste planten er wel in staan :)

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/Gf90craOF0Go/540.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/twcVUS6b7wOk/540.jpg

Kortom: het meeste is nu wel klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:28
@wd200
Ik laat een afgedopte CV leiding naar de garage leggen a €220. Hier op sluit ik zelf later 2 radiatoren aan.
Verder laten we wel het dak van de garage mee isoleren, €1100.
Verder laat ik een mantelbuis €110, vanuit de meterkast naar de garage leggen en een extra kruipluik €150(anders kan je niet onder de garage komen), hierdoor kan ik alle voorzieningen later gemakkelijk naar binnen brengen en ook tuinverlichting etc hier uit halen.
De deur vervangen we later voor een sectionaal deur oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmileAlot
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12-2024
Huis nu bijna opgeleverd. Finally. De wc’s hebben we standaard laten opleveren met fatsoenlijke tegels. 30x60, 60x60.
Destijds niet langer bij stilgestaan dat die fonteinen wel erg lelijk standaard zijn.
Nu is het verschil boven;
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ibglvqd.jpeg
En beneden ook opmerkelijk
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/v4zez7.jpeg

Boven zit waterafvoer op 27cm en beneden op 23,5.
Twee vragen: moet je hier een punt van maken bij opleving
En twee: zijn die dingen makkelijk eraf te halen zodat je zelf gewoon mooiere fontein kan plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
kaboom1555 schreef op maandag 22 april 2019 @ 12:15:
6 maart had ik de foto gepost dat de bestrating af was.

[Afbeelding]

Inmiddels heb ik de meeste planten er wel in staan :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kortom: het meeste is nu wel klaar :)
Ziet er strak uit en ongeveer wat wij ook willen qua indeling. Wat zijn de afmetingen van je tuin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

SmileAlot schreef op maandag 22 april 2019 @ 14:09:

Boven zit waterafvoer op 27cm en beneden op 23,5.
Twee vragen: moet je hier een punt van maken bij opleving
En twee: zijn die dingen makkelijk eraf te halen zodat je zelf gewoon mooiere fontein kan plaatsen
Als je ergens vast hebt gelegd op welke hoogte de afvoeren uit de muur moeten komen, dan ja. Anders helaas. Is ook geen probleem imo, de sifon heeft juist een buis die je kunt uitschuiven om verschillen op de vangen. En geen mens die het ziet behalve degene die elke dag een meetlat meeneemt bij de grote boodschap. :+

Tweede: vervangen is geen uitdaging aangezien je afvoer en kraan zo kunt loskoppelen. Wasbak hangt vast met 2 schroeven/bouten. Enige is dat een andere wasbak de gaten ergens anders kan hebben zitten en je dan dus moet boren. Da's een kwestie van vooraf meten en dan kijken welke wasbak makkelijk te plaatsen is zonder al teveel aanpassingen.

[ Voor 6% gewijzigd door Bastien op 22-04-2019 14:16 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
wd200 schreef op maandag 22 april 2019 @ 09:08:
Wij zijn aan het oriënteren voor een nieuwbouwwoning met garage en heb daar een paar vragen over.

garage
deze wordt verwarm met vloerverwarming (1100 euro meerwerk, kan dit veel goedkoper dan hoor ik het graag) hierbij willen we de volledige oprit gebruiken voor 2 auto's en dat betekent dat 1 auto dicht bij de garage moet staan.
Voor mijn gevoel kunnen de openslaande garage deuren dan slecht open maar een standaard garage deur is gewoon lelijk.

Hoe hebben jullie dit opgelost en is er een eventueel een goed alternatief voor ?

water in garage.
daarnaast wil ik graag warmwater (en koud) en een afvoer in de garage als meerwerk kost dit 1100 euro.
aangezien de garage aan de keuken grenst denk dat dat veel goedkoper kan als ik de keukenboer vraag om warm, koud water en de afvoer door de muur naar de garage door te trekken (vanaf daar kan ik het zelf wel aansluiten) of vergeet ik dan iets ?

trappen
dan zijn trappen een duur ding kwamen we achter 8)7
standaard zijn de trappen in Vuren hout afgewerkt maar dit schijnt erg slijtgevoel te zijn, nu hebben we de volgende opties
- essen; mahonie trek
- vuren trap met een of mahonie treden.

Wie heeft hier een goed onderbouwd advies over ?
(willen er zeker 10jr blijven wonen)
Een vuren trap is kwalitatief veel minder dan een hardhouten, kraakt op termijn veel meer en is minder slijtvast en last but not least is veel minder mooi.

Als je de nadelen voor lief wilt nemen is er niks aan de hand. Hier bij mij thuis staan ze er ook na 20 jaar gewoon in. Hardhouten trap is duur, 3k per trap is geen uitzondering. Als je het kan betalen en het ervoor over hebt kan je serieus overwegen om het te doen. Maar als je er ‘maar’ 10 jaar in wil wonen zou ik het persoonlijk niet doen.

Wat wel belangrijk is zijn ook de details: zag laatst een koperskeuzelijst voorbij komen. Een dichte hrdhouten trap kostte 2850 aan meerwerk, echter de stootborden werden afgewerkt in plaatmateriaal. Dat zou ik er persoonlijk nooit voor over hebben. Als ik zoveel geld betaal aan een trap wil ik m t liefst helemaal in hardhout, en geen cheap plaatmateriaal als stootborden erop

[ Voor 9% gewijzigd door assassin85 op 22-04-2019 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@SmileAlot zelf die fonteinen vervangen kan vrij makkelijk maar dan moet je wel op zoek naar een model wat de oude gaten wel overdekt. Afvoer en dergelijke is daar wel op af te stemmen. Lat ze dan in ieder geval niet afkitten als je de boel er toch uit gaat halen, scheelt je gerommel om je tegels weer kitvrij te krijgen.

@assassin85 eens dat hardhouten trappen veel mooier en degelijker zijn maar prijsverschil is bizar. Bij ons was het €3250,- per trap en ik heb er 3. Dat vond ik echt teveel van het goede.
Het zou ook anders zijn als ze continu zichtbaar zouden zijn of in de woonkamer zitten bijvoorbeeld.
Ik heb ze in de hal afgesloten van de woonkamer en in mijn vorige woning viel het gekraak na een schroefsessie behoorlijk mee eigenlijk. Twee keer in de grond en twee keer in een slijtvaste verf laten zetten en af laten kitten.

[ Voor 44% gewijzigd door GeeMoney op 22-04-2019 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
GeeMoney schreef op maandag 22 april 2019 @ 15:03:
@SmileAlot zelf die fonteinen vervangen kan vrij makkelijk maar dan moet je wel op zoek naar een model wat de oude gaten wel overdekt. Afvoer en dergelijke is daar wel op af te stemmen. Lat ze dan in ieder geval niet afkitten als je de boel er toch uit gaat halen, scheelt je gerommel om je tegels weer kitvrij te krijgen.

@assassin85 eens dat hardhouten trappen veel mooier en degelijker zijn maar prijsverschil is bizar. Bij ons was het €3250,- per trap en ik heb er 3. Dat vond ik echt teveel van het goede.
Het zou ook anders zijn als ze continu zichtbaar zouden zijn of in de woonkamer zitten bijvoorbeeld.
Ik heb ze in de hal afgesloten van de woonkamer en in mijn vorige woning viel het gekraak na een schroefsessie behoorlijk mee eigenlijk. Twee keer in de grond en twee keer in een slijtvaste verf laten zetten en af laten kitten.
Het maakt idd ook veel uit waar de trap staat, als ie zichtbaar in de woonkamer staat is het natuurlijk veel meer de moeite waard dan wanneer deze in de entree tussen 2 muren in staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ja, onze trap vertrekt in de woonkamer en is zichtbaar vanuit de keuken en het salon. Wij hebben dan ook de portemonnee getrokken voor een eiken trap met bordes, Z vormige treden en onderliggende wangen. Kostte meer dan €5000 :X

De trap van de verdieping naar de zolder was een stuk eenvoudiger en goedkoper. Je ziet beiden toch nooit tezamen dus dat was geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assassin85
Admiral Freebee schreef op maandag 22 april 2019 @ 17:21:
Ja, onze trap vertrekt in de woonkamer en is zichtbaar vanuit de keuken en het salon. Wij hebben dan ook de portemonnee getrokken voor een eiken trap met bordes, Z vormige treden en onderliggende wangen. Kostte meer dan €5000 :X

De trap van de verdieping naar de zolder was een stuk eenvoudiger en goedkoper. Je ziet beiden toch nooit tezamen dus dat was geen probleem.
Als je lang genoeg in de woning wil wonen en idd elke dag tegen die trap aan kijkt is het wel een keuze die imo te rechtvaardigen is. Een hardhouten trap achteraf laten plaatsen brengt veel meer gedoe met zich mee (+is ook niet veel goedkoper) dan deze meenemen in de bouw dus die keuze begrijp ik helemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
assassin85 schreef op maandag 22 april 2019 @ 18:16:
[...]

Als je lang genoeg in de woning wil wonen en idd elke dag tegen die trap aan kijkt is het wel een keuze die imo te rechtvaardigen is. Een hardhouten trap achteraf laten plaatsen brengt veel meer gedoe met zich mee (+is ook niet veel goedkoper) dan deze meenemen in de bouw dus die keuze begrijp ik helemaal.
De woning is gebouwd om onze twee kinderen in op te voeden dus minstens nog 18 jaar en wellicht nog een stuk langer ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Trap is achteraf wel een van de dingen die ik anders had willen doen. Ik geloof dat de meerkosten voor ons ca 6k waren, maar die vuren houten trap vind ik 3x niks en past ook niet bij de rest van de woning imo.

Maarja het was een van de eerste keuzes die we moesten maken dus dan ben je nog wat voorzichtig.

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 22-04-2019 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Admiral Freebee schreef op maandag 22 april 2019 @ 17:21:

Moet je nagaan.
https://decotrap.be/trappen/z-trap
Jij betaalt dus grof meer en zit er dan nog geld retour in voor je oude trap? Net zoals deuren zijn trappen wel best bepalend voor je huis. Uiterlijk ligt natuurlijk aan de ruimte, maar gepiep zou ik gek van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op maandag 22 april 2019 @ 18:36:
[...]

Moet je nagaan.
Jij betaalt dus grof meer en zit er dan nog geld retour in voor je oude trap? Net zoals deuren zijn trappen wel best bepalend voor je huis. Uiterlijk ligt natuurlijk aan de ruimte, maar gepiep zou ik gek van worden.
die trap wordt over de bestaande geplaatst, lijkt me toch minder mooi dan een massief eiken houten trap. Voor nagenoeg hetzelfde geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sport_Life schreef op maandag 22 april 2019 @ 18:38:
[...]
die trap wordt over de bestaande geplaatst, lijkt me toch minder mooi dan een massief eiken houten trap. Voor nagenoeg hetzelfde geld.
Dat is slechts een mogelijkheid, weet niet wat je met massief bedoelt, maar houten trappen hebben altijd iets eronder, meestal loze ruimte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op maandag 22 april 2019 @ 18:46:
[...]

Dat is slechts een mogelijkheid, weet niet wat je met massief bedoelt, maar houten trappen hebben altijd iets eronder, meestal loze ruimte.
Dat staat er, vanaf 3.870 doen ze het volgende:

Model 410 is te plaatsen op een betontrap of multiplex-trap waar de dikte van de nieuwe treden 21, 30 of 40 mm is.

Dat is wat anders dan vanuit de bouw een eiken houten trap plaatsten :). Vind in dat opzicht 5k meerprijs wel waard, mits je het sowieso van plan bent.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 22-04-2019 19:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assassin85
[...]

Moet je nagaan.
Dit is appels met peren vergelijken. Een hardhouten trap is compleet van hardhout, en niet alleen de treden en borden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
[...]

Moet je nagaan.
Bij ons is het wel een massief houten trap en die €5k is de totaalprijs. Wij bouwen immers niet in een project maar zelf met een sleutel op de deur firma. Dit zit ergens tussen zelfbouw en projectbouw in. Voor veel dingen zitten wij ook vast aan leveranciers en meerprijzen. Vandaar dat ik in beide topics meelees :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmileAlot
Helaas al wel gekit, dat is volgens mij wel een gekloot om los te halen,(mes?)
Oude gaten niet perse nodig toch als t ander model is, dan maar opnieuw boren? Of is dat niet zo makkelijk
GeeMoney schreef op maandag 22 april 2019 @ 15:03:
@SmileAlot zelf die fonteinen vervangen kan vrij makkelijk maar dan moet je wel op zoek naar een model wat de oude gaten wel overdekt. Afvoer en dergelijke is daar wel op af te stemmen. Lat ze dan in ieder geval niet afkitten als je de boel er toch uit gaat halen, scheelt je gerommel om je tegels weer kitvrij te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:21
SmileAlot schreef op maandag 22 april 2019 @ 20:50:
Oude gaten niet perse nodig toch als t ander model is, dan maar opnieuw boren? Of is dat niet zo makkelijk

[...]
Kit lossnijden is niet zo lastig, even met een afbreekmesje doorsnijden.

Kitresten met een afbreekmesje af glaskrabber weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
Iemand ervaring met het vervangen van de standaard binnendeur van de woonkamer voor zo’n zwarte stalen binnendeur?

Het kozijn betreft een standaard metalen kozijn wat tegenwoordig zowat in ieder nieuwbouwproject geplaatst wordt. Ik vroeg mij af of die genoeg draagkracht heeft voor zo’n stalen deur en of het kozijn in dat geval ook vervangen moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
assassin85 schreef op maandag 22 april 2019 @ 21:08:
Iemand ervaring met het vervangen van de standaard binnendeur van de woonkamer voor zo’n zwarte stalen binnendeur?

Het kozijn betreft een standaard metalen kozijn wat tegenwoordig zowat in ieder nieuwbouwproject geplaatst wordt. Ik vroeg mij af of die genoeg draagkracht heeft voor zo’n stalen deur en of het kozijn in dat geval ook vervangen moet worden.
Ik heb zelf de deur en het kozijn laten vervallen.
Als je echt voor een Taatsdeur gaat, zal je kozijn eruit moeten en krijg je een nieuw kozijn met deur. En een Taatsdeur moet een aantal cm in de grond en een aantal cm bovenin de wand in en daar draait hij ook op. (denk dus om vloerverwarming, de meeste plaatsen zo’n deur niet als de vloerverwarming binnen 10cm in de buurt ligt ivm de krachten)

@SmileAlot kit wegsnijden kan gewoon maar is even irritant, ik had niet goed gezien of het al gekit was maar daar kom je prima mee weg.
Uiteraard kan je gewoon nieuwe gaten boren maar je nieuwe fontein moet dan natuurlijk wel de oude afdekken anders ziet het er niet uit :) .

[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 22-04-2019 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
GeeMoney schreef op maandag 22 april 2019 @ 21:11:
[...]

Ik heb zelf de deur en het kozijn laten vervallen.
Als je echt voor een Taatsdeur gaat, zal je kozijn eruit moeten en krijg je een nieuw kozijn met deur. En een Taatsdeur moet een aantal cm in de grond en een aantal cm bovenin de wand in en daar draait hij ook op. (denk dus om vloerverwarming, de meeste plaatsen zo’n deur niet als de vloerverwarming binnen 10cm in de buurt ligt ivm de krachten)

@SmileAlot kit wegsnijden kan gewoon maar is even irritant, ik had niet goed gezien of het al gekit was maar daar kom je prima mee weg.
Uiteraard kan je gewoon nieuwe gaten boren maar je nieuwe fontein moet dan natuurlijk wel de oude afdekken anders ziet het er niet uit :) .
Oke, alleen de variant die ik wil plaatsen is gewoon een scharnierdeur, ziet er hetzelfde uit als een taatsdeur en is ook gewoon zwaar qua gewicht maar hangt verder gewoon aan het kozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HONDOW
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-04-2024
Kan weg, excuus

[ Voor 93% gewijzigd door HONDOW op 23-04-2019 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 08:30

NDF82

Doomed Space Marine

Admiral Freebee schreef op maandag 22 april 2019 @ 19:04:
[...]

Bij ons is het wel een massief houten trap en die €5k is de totaalprijs. Wij bouwen immers niet in een project maar zelf met een sleutel op de deur firma. Dit zit ergens tussen zelfbouw en projectbouw in. Voor veel dingen zitten wij ook vast aan leveranciers en meerprijzen. Vandaar dat ik in beide topics meelees :)
Dat is erg goedkoop. Ik heb stad en land afgereisd voor een betaalbare Z-trap. Heb zoveel leveranciers gesproken. De meeste hadden het gewoonweg te druk, anderen konden niet de juiste kwaliteit leveren en weer anderen waren te duur. Prijzen waren steeds 20K+ voor twee stuks.

Nu hebben we stalen, open trappen met een bordes in Belgisch blauwe hardsteen en eiken treden. Kost ook een boel (maar wel goedkoper dan de Z-trap) maar maakt het huis wel af (zoals een ander al zei, net zoals de deuren, etc). De uitstraling van een woning zitten in de details. Twee verschillende trappen zagen we niet zitten.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:37

MadEgg

Tux is lievvv

SmileAlot schreef op maandag 22 april 2019 @ 20:50:
[...]
Een ding om rekening mee te houden is dat als de afmetingen van de vervangende fontein niet gelijk zijn, de kans bestaat dat de afvoer ook niet op dezelfde plek zit, zodat je sifon niet meer op de juiste plek zit. Dat is wel op te lossen met een stukje buis en een paar bochtjes, maar kan nog wel even puzzelen zijn om dat goed in elkaar te krijgen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:49
Weet iemand hoe diep normaal gesproken de elektraleidingen vanaf het huis richting de schuur liggen?
We willen tegen de schuur aan een trampoline ingraven maar bedacht me dat daar wel eens "ergens" een kabel kon liggen... Voordat er iemand met een graafmachine aan de slag gaat ;)

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09:05
grondkabel moet minimaal op 60cm liggen; maar mijn eigen ervaring dit weekend is dat dat niet altijd het geval is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
assassin85 schreef op maandag 22 april 2019 @ 21:21:
[...]

Oke, alleen de variant die ik wil plaatsen is gewoon een scharnierdeur, ziet er hetzelfde uit als een taatsdeur en is ook gewoon zwaar qua gewicht maar hangt verder gewoon aan het kozijn.
Misschien is de houten Skantrae SlimSeries een oplossing voor je?
Een houten versie, wel de looks maar niet het gehannes en bijbehorende prijs :P
Heb er zelf 3 en ben er erg tevreden over (wel in houten kozijnen)

Afbeeldingslocatie: https://www.onlinedeurenkopen.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/s/k/skantrae_slimseries_7.jpg

onder de 400 te krijgen ip 3000 :D

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:49
Len020 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 10:39:
grondkabel moet minimaal op 60cm liggen; maar mijn eigen ervaring dit weekend is dat dat niet altijd het geval is.
Daar ben ik dus ook een beetje huiverig voor... Vraag maar bij Dura neergelegd, of ze de tekening naar me kunnen sturen waar de leiding ingetekend is.
Geen idee ook hoe flexibel zo'n leiding is (maw of die makkelijk te verleggen is) en hoe snel je er met een schep doorheengaat...

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:21
frumper schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 10:52:
[...]

Daar ben ik dus ook een beetje huiverig voor... Vraag maar bij Dura neergelegd, of ze de tekening naar me kunnen sturen waar de leiding ingetekend is.
Geen idee ook hoe flexibel zo'n leiding is (maw of die makkelijk te verleggen is) en hoe snel je er met een schep doorheengaat...
Met een schep kun je er in principe niet doorheen gaan, de stroomleidingen naar je huis zijn voorzien van "wapening". Ze zijn echter wel strak gelegd, hier zit minimale rek in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:22
assassin85 schreef op maandag 22 april 2019 @ 21:08:

Gezien in VTWonen Weer Verliefd op je Eigen Huis:
https://gewoongers.nl/aluminium-deuren/

Deze zijn van aluminium en passen in bestaande kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Laatst online: 12-09 22:02

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Ik ben erg benieuwd naar de mening van mede-tweakers.
Vanuit het project wordt onze badkamer en WC opgeleverd.

Nu viel het mij op dat ze redelijk overijverig hebben gekit, persoonlijk vind ik het eigenlijk niet zo mooi. Maar "hoort" het zo?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VAiZGJr.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NZCIB3l.jpg

War is the only proper school of the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:00
leecher schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 20:49:
[...]

Ja dat haal je er in zijn geheel uit. Zal er lekker uit zien als je dat nog nooit hebt gedaan dus doe handschoenen aan :P Het is niet erg, de enige functie die het heeft is het voorkomen van stankoverlast. Dat doet het nu dus niet. Heeft verder niks te maken met lekkage/waterdichtheid of wat dan ook.
Heb zondag je advies opgevolgd en sindsdien geen last meer van stank! Hartelijk dank dus _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
PainkillA schreef op donderdag 18 april 2019 @ 16:39:
we hebben een mogelijkheid voor een optie op een nieuwbouw "rijtjeshuis" in alphen aan den rijn. De kosten zijn wel 411K voor een woning van 152m2 beukmaat 5.7 op een perceel van 150m2. Daar krijg je dan een casco badkamer en geen keuken bij. Verder wel vloerverwarming op begane grond en wat zonnepanelen. De bouwstijl is wel erg netjes en jaren 20 stijl gelegen aan een hofje met met een erker in de keuken.

het is verder wel op een absolute top locatie in een mooie luxe wijk maar ergens blijft het gewoon een berg geld en vraag me af hoe slim het is. We willen er iig 30 jaar wonen en hebben nog wel een 25K overwaarde uit vorig huis.
Oef, dat lijkt veel geld maar de locatie bepaald natuurlijk de prijs. Met wat opties en keuken tuin, vloeren enz ga je richting de 500k. Als je er lang wilt wonen, hoeft de prijs geen probleem te zijn. Lekker aflossen dan is de woning heus na 10 jaar+ te verkopen.

In Apeldoorn betaalde ik 2 jaar geleden 350K voor een 2-1 kap, 200m2 ruimte, woonkamer wat 310cm hoog is op een perceel van 650m2 inclusief keuken en badkamer 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Als je nu een huis koopt en je komt er ná de oplevering achter dat er nog zichtbare gebreken zijn die je hebt gemist, heb je dikke pech. Nu is de bouwer namelijk alleen aansprakelijk voor de mankementen die wel bij de oplevering zijn gezien. Maar dat gaat veranderen.

De Eerste Kamer is vandaag begonnen aan de afhandeling van een wet die de positie van kopers van nieuwbouwhuizen aanzienlijk verbetert. Als de wet wordt aangenomen kunnen kopers gemakkelijker verhaal halen bij de bouwer, als er na de oplevering nog zichtbare gebreken aan het licht komen.

Heel krom
De huidige situatie is eigenlijk heel krom volgens directeur consumentenzaken Rob Mulder van de Vereniging Eigen Huis. "Vergelijk het met de aankoop van een nieuwe auto waarvan de ruitenwissers het niet blijken te doen. Elke garage zal dat probleem verhelpen, ook als het pas later wordt ontdekt. Maar bij een huis werkt dat nu dus nog niet zo."

Als het aan Eigen Huis ligt, moet de positie van de huizenkoper zo snel mogelijk verbeterd worden. Nu komt het bijvoorbeeld voor, dat kopers er na de oplevering achter komen dat muren niet haaks zijn. "Ze kunnen dan lelijk in de problemen komen bij het inmeten van een keuken", zegt Mulder.

Een ander voorbeeld is het aantal ventilatieventielen. Huizen worden wel eens opgeleverd met minder ventielen dan op de tekening staan, of met slangen die niet goed zijn aangesloten. Gevolg is dat het systeem niet goed werkt. Mulder: "Als je dat bij de oplevering niet ziet, heb je nu geen poot meer om op te staan."

Gebrek later aan het licht
Het vervelende is volgens Eigen Huis dat een gebrek soms pas veel later aan het licht komt. Mulder: "De onderkant van kozijnen wordt nog wel eens slecht geschilderd. Dat is vaak moeilijk te zien. Maar je kunt er later wel een vochtprobleem door krijgen."

Het lijkt duidelijk dat er snel iets moet veranderen. Maar zo simpel gaat dat niet. Want de wet waarover de Eerste Kamer zich vandaag buigt omvat veel meer dan alleen de rechten van kopers van nieuwbouwhuizen. Het gaat om de Wet Kwaliteitsborging Bouw, die ook regelt hoe het bouwtoezicht er uit moet gaan zien.

Bijrol gemeente
Anderhalf jaar geleden dreigde de Eerste Kamer tegen de Wet Kwaliteitsborging Bouw te stemmen. Een meerderheid vond dat de gemeenten in de nieuwe wet teveel een bijrol krijgen. Nu zijn de gemeenten verantwoordelijk voor het bouwtoezicht, straks ligt het zwaartepunt bij particuliere kwaliteitsbewakers, die de bouwer zelf inhuurt.

De stemming werd uitgesteld en nu probeert minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken het opnieuw. Ze heeft inmiddels een convenant gesloten waarin is afgesproken dat gemeenten eindverantwoordelijk blijven voor het toezicht.

Op 14 mei wordt duidelijk of de wet het nu wel gaat halen, dan is de stemming in de Eerste Kamer. Als de wet aangenomen wordt, treedt die over twee jaar in werking.
https://www.rtlz.nl/algem...ORSkArZtm4soZnm1Y_Icr289A

Duurt alleen nog 2 jaar.

[ Voor 87% gewijzigd door asdf25 op 23-04-2019 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@asdf25 allemaal leuk en aardig natuurlijk maar dat betekend dat bouwen nog duurder zal worden en de consument gaat dat uiteraard weer betalen.
Ze zullen nog nauwlettender te werk gaan (en dus meer tijd nemen) om met nog meer zekerheid te voorkomen dat ze achteraf zaken moeten gaan aanpassen of verhelpen.
Uiteindelijk broekzak vestzak dus als je het mij vraagt.
Of we nu de rekening achteraf betalen bij een andere (onpartijdige partij) dan de oorspronkelijke aannemer of tijdens de bouw?

Naar mijn idee zijn een aantal verplichte kijkdagen extra nodig tijdens de verschillende fases in de bouw. Op die manier kun je tijdig zaken aanmerken en is de impact vaak nog gering, ben je tevens als consument ook meer betrokken en er zelf bij geweest als het achteraf toch nog tot discussies leidt.
Nu zijn er vaak maar 1 of 2 kijk uurtjes en dat is op het moment dat het net wind en waterdicht is, en als alle electra, tegels en voorzieningen er al helemaal in zitten :s .

[ Voor 32% gewijzigd door GeeMoney op 23-04-2019 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wackmack schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 17:48:
[...]

Oef, dat lijkt veel geld maar de locatie bepaald natuurlijk de prijs. Met wat opties en keuken tuin, vloeren enz ga je richting de 500k. Als je er lang wilt wonen, hoeft de prijs geen probleem te zijn. Lekker aflossen dan is de woning heus na 10 jaar+ te verkopen.

In Apeldoorn betaalde ik 2 jaar geleden 350K voor een 2-1 kap, 200m2 ruimte, woonkamer wat 310cm hoog is op een perceel van 650m2 inclusief keuken en badkamer 😎
En wat is de waarde nu , ongeveer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:40
PainkillA schreef op donderdag 18 april 2019 @ 16:39:
we hebben een mogelijkheid voor een optie op een nieuwbouw "rijtjeshuis" in alphen aan den rijn. De kosten zijn wel 411K voor een woning van 152m2 beukmaat 5.7 op een perceel van 150m2. Daar krijg je dan een casco badkamer en geen keuken bij. Verder wel vloerverwarming op begane grond en wat zonnepanelen. De bouwstijl is wel erg netjes en jaren 20 stijl gelegen aan een hofje met met een erker in de keuken.

het is verder wel op een absolute top locatie in een mooie luxe wijk maar ergens blijft het gewoon een berg geld en vraag me af hoe slim het is. We willen er iig 30 jaar wonen en hebben nog wel een 25K overwaarde uit vorig huis.
Gezien de omschrijving klinkt het als Kloostertuinen?
Wij gaan van de zomer de sleutel van ons huis in Kloostertuinen fase 1 krijgen. 2-onder-1 kap, 510k v.o.n. Uiteindelijk komen we qua investeringen rond de 620k uit.
Dit is wel met overal vrij luxe keuzes. (Keuken badkamer, zolder, tuin en vloer) maar het absolute minimum was wel 575k geweest denk ik.
Wij vinden de wijk iig super!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-09 20:14
We hebben inmiddels al een week onze sleutel. Volgende week wordt beneden een vloer van woonbeton gestort en boven een gietvloer. De vloerenboer doet beide vloeren in 5 dagen.

De woning is deels door de bouwer gestuct en de muren zijn wat ons betreft glad genoeg. De rest is een aantal dagen terug gestuct (en nu droog).

Bij het recente stucwerk zijn stuclopers gebruikt en daar is de dekvloer schoon gebleven.

Het stucwerk dat door de bouwer is gedaan was zonder stucloper, met veel witte plekken met stuc- en verfresten.

Mijn vloerenboer wilde foto's beoordelen en gaf aan dat de vloer ok is als we alles met een plamuurmes langslopen. De hoeken waren vooral belangrijk.

Nu zijn de hoeken schoon, maar er zit nog een complete (gladde) witte laag. Dit is niet met een plamuurmes of verfkrabber weg te krijgen (het werd zo glad na het krabben).

Nu wil ik met wat warm water over die plekken. Ik deed dit op een klein plekje en daar werd het toch een stuk schoner.

Is dit handig en verstandig? Maakt het qua hechting uit of de vloer glad is door stucresten?

Wat kan ik eventueel nog meer doen om vooral die hoeken schoner te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
Sport_Life schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 19:02:
[...]

En wat is de waarde nu , ongeveer ?
Als ik in de buurt kijken, denk rond de 550/575K. Huis verder op, 3-1 kap, zelfde woning is verkocht voor 500k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
arpeggio schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 11:35:
[...]

Gezien in VTWonen Weer Verliefd op je Eigen Huis:
https://gewoongers.nl/aluminium-deuren/

Deze zijn van aluminium en passen in bestaande kozijnen.
Goed alternatief idd, thx

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wackmack
Als je het geld hebt, of er voor over hebt, is dit het resultaat. Nog steeds dagelijks super super blij mee.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2qmkh2b.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2mxectw.jpg

De hekjes waren wit maar zijn gelukkig zwart gespoten, veel mooier zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmileAlot
Ik bedoel niet vd grond maar vanaf de zijkant vd muur. Met name boven zit (deze) fontein dus beetje midden in de ruimte...
Bastien schreef op maandag 22 april 2019 @ 14:15:
[...]
Als je ergens vast hebt gelegd op welke hoogte de afvoeren uit de muur moeten komen, dan ja. Anders helaas. Is ook geen probleem imo, de sifon heeft juist een buis die je kunt uitschuiven om verschillen op de vangen. En geen mens die het ziet behalve degene die elke dag een meetlat meeneemt bij de grote boodschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 12:00
SerealKiller schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 16:35:

Nu viel het mij op dat ze redelijk overijverig hebben gekit, persoonlijk vind ik het eigenlijk niet zo mooi. Maar "hoort" het zo?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat hangt eigenlijk van de betegelaar af. Als deze een grote voeg heeft gelaten moet je dik afkitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@SerealKiller ondanks dat hij wellicht wat dik lijkt, is hij wel strak? Dat is ook wel wat waard lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Laatst online: 12-09 22:02

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

blubbers schreef op woensdag 24 april 2019 @ 08:53:
[...]

Dat hangt eigenlijk van de betegelaar af. Als deze een grote voeg heeft gelaten moet je dik afkitten.
GeeMoney schreef op woensdag 24 april 2019 @ 10:02:
@SerealKiller ondanks dat hij wellicht wat dik lijkt, is hij wel strak? Dat is ook wel wat waard lijkt me.
De kit zit er strak op, en elke rand in de badkamer en toilet is voorzien. Dus daar ben ik zeker tevreden over, mijn vraag was ook dus meer: "hoort" het zo.

Door deze reacties kom ik tot de conclusie; ja het hoort zo :)

War is the only proper school of the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assassin85

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat bedoel je eigenlijk met overijverig gekit? Imo ziet het er vrij normaal uit als ik de fotos bekijk. Als je de dikte van de kit bedoelt, ik heb het vaker gezien in badkamers en wcs en persoonlijk vind ik het mooier dan een dunne kitrand

[ Voor 10% gewijzigd door assassin85 op 24-04-2019 11:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:03
blubbers schreef op woensdag 24 april 2019 @ 08:53:
[...]

Nee zo werkt dat niet. De overgangen afwerken met flexibele kit is om scheurvorming te voorkomen ; anders zou het wel dichtgezet worden met gewoon voegmateriaal. Elke kit heeft een bepaalde elasticiteit ofwel hoe ver de kit kan rekken zonder te scheuren. Dat wordt uitgedrukt in een percentage, bijvoorbeeld 10%. Een voeg van 10 mm kan dan 1mm beweging /speling opvangen, een voeg van 3mm maar 0,3mm.
Het is niet altijd de mooiste oplossing maar dikke kitranden hebben minder risico op uitscheuren. Dat is de reden dat er vaak bredere kitnaden worden aangebracht dan optisch gezien wenselijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 12:00
ASW1 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:37:
[...]

Nee zo werkt dat niet. De overgangen afwerken met flexibele kit is om scheurvorming te voorkomen ; anders zou het wel dichtgezet worden met gewoon voegmateriaal. Elke kit heeft een bepaalde elasticiteit ofwel hoe ver de kit kan rekken zonder te scheuren. Dat wordt uitgedrukt in een percentage, bijvoorbeeld 10%. Een voeg van 10 mm kan dan 1mm beweging /speling opvangen, een voeg van 3mm maar 0,3mm.
Het is niet altijd de mooiste oplossing maar dikke kitranden hebben minder risico op uitscheuren. Dat is de reden dat er vaak bredere kitnaden worden aangebracht dan optisch gezien wenselijk is.
Dat bedoelde ik niet, maar als de tegelaar een voeg laat van 10mm moet je dat ook zo dik afkitten. Dat zie je niet op de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Het heen en weer verwijzen voordat we ook maar een sleutel hebben is (enigszins) al begonnen :P.

Vloeren boer wil dat opstookprotocol al uitgevoerd is voor inmeting om dan ook meteen een vochtmeting te doen. Maar dat is zo dicht na oplevering, dat dit onmogelijk is voor ons om uit te voeren. Vloeren boer geeft dan ook aan dat de ontwikkelaar dit van te voren dient te doen. Ontwikkelaar geeft op zijn beurt weer aan dat dit niet hun verantwoordelijkheid is, maar die van de vloeren boer.

Maar.. ongeacht welke vloer (en door wie hij gelegd wordt), er dient toch gewoon een opstookprotocol gevolgd te worden voor de vloerverwarming icm. dekvloer? Dit staat toch los van het opstookprotocol welke de vloer die daarna erop wordt gelegd? En wie is hier dan verantwoordelijk voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@Montaner Mijn aannemer (Dura Vermeer) geeft ook aan niet mee te willen werken aan het opstookprotocol. Of het in de eerste plaats mogelijk is (misschien wordt de CV-ketel pas de avond voor oplevering geplaatst) weet ik niet, maar ik loop tzt wel eens langs bij de uitvoerder. Misschien dat daar nog iets te regelen valt. Zou toch een kleine twee weken schelen, of anders gezegd: een halve maand huur en nog langer niet in ons nieuwe huis ;)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poosie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-10-2022
Even een vraagje, in de hoop dat iemand hier iets van weet:
Wij hebben met de tegelzetter en de installateur van de badkamer afgesproken dat er een voorzetwand komt voor in te vrezen kranen. De rest van het badkamermeubilar regelen we zelf. Nu is de muur 119,4 cm ipv 120 cm. Hierdoor kan onze eigen installateur het profiel van de douchewand niet tegen de voorzetwand plaatsen omdat daar op de grond al het afschot begint. Dit zou wel kunnen bij 120 cm (je hebt iets of wat speling in het profiel). Is dit een acceptabele afwijking in de bouw (0,6 cm) of mag je hier toch wel over klagen (en een oplossing eisen) gezien het feit dat dit bij dit soort plaatsingen best nauw komt? Ik hoor graag jullie mening!
(en wellicht een andere oplossing voor het te korte muurtje zodat we toch een profiel kunnen plaatsen)
Tip van mijn kant: ga noooooooooit met Gevier Dales in zee. 1) achterlijk duur 2) enorme minkukels die fout op fout hebben gemaakt en gewoon niet mee hebben gedacht 3) niet thuis geven over de fouten die ze hebben gemaakt en gewoon zijn gestopt met communiceren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:27
@poosie ga eerst eens gewoon praten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poosie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-10-2022
@Deleon78 , dank voor de tip. Dit zal uiteraard gaan gebeuren, maar ben wel benieuwd of hier mensen met ervaring zijn die hier wat van vinden. Onze ervaring met kopersbegeleiding tov vragen van kopers is nou niet bepaald dat ze erg flexibel zijn. Dan is het goed om geïnformeerd het gesprek aan te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01-2024
Wie heeft er hier zelf renovlies aangebracht? Scheelt zo enorm veel in kosten namelijk...
ik kan goed behangen... dus ik twijfel enorm.

Bekijk mijn site: Remko.me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:22
@Montaner, @TKroon Naar mijn mening is dit iets waar je zelf verantwoordelijk voor bent. Zoals TKroon zegt, mogelijk wordt de CV ketel of de gas aansluiting pas daags van te voren geplaatst c.q. aangesloten.
Bij mij wordt, na oplevering door de aannemer, door een derde partij de warmtepomp pas geplaatst. Voor die tijd kan de aannemer niets. Maar zodra ik de sleutel heb zal ie ook niets meer doen als de restpunten oplossen. En het opstook-protocol zal daar zeker niet onder vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:17
Remko.me schreef op woensdag 24 april 2019 @ 18:52:
Wie heeft er hier zelf renovlies aangebracht? Scheelt zo enorm veel in kosten namelijk...
Ik kan het niet goed, dus heb het laten doen. Maar heb je al eens uitgerekend hoe lang je er mee bezig bent als je het zelf doet? Bij ons waren 5 tot 7 man tegelijk een paar dagen zoet (wel inclusief sauzen). Ik vond het mijn geld meer dan waard eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-fox
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:03
Remko.me schreef op woensdag 24 april 2019 @ 18:52:
Wij hebben het zelf aangebracht. En hebben een prima resultaat gekregen. Een schilder complimenteerde ons dat het netjes zat.
Ik had tot nu toe pas 2 keer een kamertje behangen, dus beperkte ervaring.

Was een flinke klus. Zijn met z'n tweeën een dag of 8 bezig geweest met behangen en 2-3dagen met sauzen.

Renovlies is wel flink stugger dan vliesbehang/glasweefsel, dus de hoeken zijn lastiger.

Wij zijn in ieder geval blij met het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Schijnt dat het niet overal even goed hoeft te plakken en een paar stukken cement erin is ook geen probleem. Ook de schimmel erin na een jaar is helemaal prima. Aldus de kitter van het project hier.
Ruilen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zo tuin is ook bijna af. Had op voorhand 23k gereserveerd, maar we zitten nog niet aan de helft qua kosten! (kavel 25x7/12m).

Meeste geld zit in de schuttingen.

Wel leuk project geweest die tuin.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 24-04-2019 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

SmileAlot schreef op woensdag 24 april 2019 @ 08:25:
Ik bedoel niet vd grond maar vanaf de zijkant vd muur. Met name boven zit (deze) fontein dus beetje midden in de ruimte...

[...]
Is het gewoon het project sanitair en indeling of heb je zelf aanpassingen laten doen in het geheel? Als het standaard is denk ik niet dat je de discussie gaat winnen, al kun je het natuurlijk aangeven.

Als je wel het hebt laten aanpassen (heb ik wel gedaan), dan wordt normaal gesproken alles vastgelegd wat waar moet komen op technische tekeningen. Zo heb ik ook alles tot op de cm de indelingen van badkamer en toilet vastgelegd en zo is het ook uitgevoerd. De dag voordat de tegels erin gingen belde de tegelzetter of ik met hem wilde komen bespreken hoe de tegels geplaatst zouden worden (deed ie op eigen initiatief, aannemer heb ik daar nooit over gehoord). In mijn geval hadden ze het mogen corrigeren als ze van de tekeningen waren afgeweken.
Montaner schreef op woensdag 24 april 2019 @ 16:04:
Het heen en weer verwijzen voordat we ook maar een sleutel hebben is (enigszins) al begonnen :P.

Vloeren boer wil dat opstookprotocol al uitgevoerd is voor inmeting om dan ook meteen een vochtmeting te doen. Maar dat is zo dicht na oplevering, dat dit onmogelijk is voor ons om uit te voeren. Vloeren boer geeft dan ook aan dat de ontwikkelaar dit van te voren dient te doen. Ontwikkelaar geeft op zijn beurt weer aan dat dit niet hun verantwoordelijkheid is, maar die van de vloeren boer.

Maar.. ongeacht welke vloer (en door wie hij gelegd wordt), er dient toch gewoon een opstookprotocol gevolgd te worden voor de vloerverwarming icm. dekvloer? Dit staat toch los van het opstookprotocol welke de vloer die daarna erop wordt gelegd? En wie is hier dan verantwoordelijk voor?
Ik denk dat het jouw verantwoordelijkheid is, en uiteraard op jouw stookkosten. :) Staat vast niet in de KAO of andere documentatie dat ze het (moeten) doen en mijn ervaring is dan dat je er zelf voor opdraait.

Ik had geluk dat het min of meer wel gedaan was. Heb stadsverwarming en die was al ruim voor de oplevering aangesloten (maand of 2 ervoor geloof ik). En aangezien het nog winter was of in ieder geval niet warm, hebben de mensen die aan het werk waren elke dag flink gestookt. Bij oplevering was al bijna een halfjaar verbruik erdoorheen gejast. Uiteraard niet op mijn kosten. Maar vloer en muren waren meer dan prima droog.

[ Voor 43% gewijzigd door Bastien op 24-04-2019 21:12 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Sport_Life heb je ook foto’s of kan je aangeven wat je geplaatst hebt?
Ik moet ook nog een flinke lap tuin doen straks en heb een kleine 40k gereserveerd maar het is wel een post waar ik het liefste iets aan overhoud :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Jeumig wat een bedragen. Maar schuttingen waren inderdaad vies duur. En ze worden nog gratis grijs ook. :+

Nou heb ik geen landgoed om mijn huis heen (achter ± 5,7x13 en voor ± 5,7x3), maar ik was voor zo'n 6000 euro klaar. Schuttingen/poort om het territorium af te bakenen met beide buren, tegels voor het terras, pad voor en achter en wat onder het raam voor. De rest is tuin met planten, bomen etc. Allemaal aan laten leggen door een hovenier m.u.v. de schuttingen.

O, en geen WAF. Schijnt ook altijd een bonus te zijn. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Bastien op 24-04-2019 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Bastien schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:08:
[...]
Is het gewoon het project sanitair en indeling of heb je zelf aanpassingen laten doen in het geheel? Als het standaard is denk ik niet dat je de discussie gaat winnen, al kun je het natuurlijk aangeven.

Als je wel het hebt laten aanpassen (heb ik wel gedaan), dan wordt normaal gesproken alles vastgelegd wat waar moet komen op technische tekeningen. Zo heb ik ook alles tot op de cm de indelingen van badkamer en toilet vastgelegd en zo is het ook uitgevoerd. De dag voordat de tegels erin gingen belde de tegelzetter of ik met hem wilde komen bespreken hoe de tegels geplaatst zouden worden (deed ie op eigen initiatief, aannemer heb ik daar nooit over gehoord). In mijn geval hadden ze het mogen corrigeren als ze van de tekeningen waren afgeweken.

[...]
Ik denk dat het jouw verantwoordelijkheid is, en uiteraard op jouw stookkosten. :) Staat vast niet in de KAO of andere documentatie dat ze het (moeten) doen en mijn ervaring is dan dat je er zelf voor opdraait.

Ik had geluk dat het min of meer wel gedaan was. Heb stadsverwarming en die was al ruim voor de oplevering aangesloten (maand of 2 ervoor geloof ik). En aangezien het nog winter was of in ieder geval niet warm, hebben de mensen die aan het werk waren elke dag flink gestookt. Bij oplevering was al bijna een halfjaar verbruik erdoorheen gejast. Uiteraard niet op mijn kosten. Maar vloer en muren waren meer dan prima droog.
Ik vind het dubbel, en ook een soort van afschuiven van verantwoordelijkheid. Zeker door te stellen dat dit bij de leverancier van de vloer komt te liggen. Wat gebeurt er als ik, zonder protocol te ontvangen van projectontwikkelaar, maximaal ga stoken om de vloer zsm droog te krijgen en de dekvloer gigantisch scheurt. Garantie technisch zullen ze natuurlijk alles bij mij neerleggen, maar tegelijkertijd hadden ze ook zelf een protocol kunnen volgen zodat ik en mogelijk ook zij er geen last van hebben.

Het is een stukje service zoals ik het zie. Maar in de bouw is iedere cent er tegenwoordig een te veel. Hebberige bedrijven waar je afhankelijk van bent.. enige slagmiddel is de 5% regeling om grote gebreken op te lossen, verder moet je maar alles slikken. Door de bizarre markt maakt het ook verder weinig uit.. alles verkoopt toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Montaner schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:40:
[...]

Ik vind het dubbel, en ook een soort van afschuiven van verantwoordelijkheid. Zeker door te stellen dat dit bij de leverancier van de vloer komt te liggen. Wat gebeurt er als ik, zonder protocol te ontvangen van projectontwikkelaar, maximaal ga stoken om de vloer zsm droog te krijgen en de dekvloer gigantisch scheurt. Garantie technisch zullen ze natuurlijk alles bij mij neerleggen, maar tegelijkertijd hadden ze ook zelf een protocol kunnen volgen zodat ik en mogelijk ook zij er geen last van hebben.

Het is een stukje service zoals ik het zie. Maar in de bouw is iedere cent er tegenwoordig een te veel. Hebberige bedrijven waar je afhankelijk van bent.. enige slagmiddel is de 5% regeling om grote gebreken op te lossen, verder moet je maar alles slikken. Door de bizarre markt maakt het ook verder weinig uit.. alles verkoopt toch wel.
Ik begrijp je redenering wel hoor. Maar je laatste alinea zegt imo alles over de stand van de aannemers. Je zou eventueel nog na kunnen vragen bij VEH (als je lid bent) of bij het garantiefonds welke je hebt of er regels voor zijn waar de aannemer zich aan moet houden. Kan me niet herinneren dat ik het twee jaar geleden gelezen heb, maar zoals gezegd was mijn huis al droog (alleen vast niet volgens een protocol maar de tegels zijn nog steeds heel).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

.

[ Voor 135% gewijzigd door Sport_Life op 30-06-2020 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Bastien schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:25:
Jeumig wat een bedragen. Maar schuttingen waren inderdaad vies duur. En ze worden nog gratis grijs ook. :+

Nou heb ik geen landgoed om mijn huis heen (achter ± 5,7x13 en voor ± 5,7x3), maar ik was voor zo'n 6000 euro klaar. Schuttingen/poort om het territorium af te bakenen met beide buren, tegels voor het terras, pad voor en achter en wat onder het raam voor. De rest is tuin met planten, bomen etc. Allemaal aan laten leggen door een hovenier m.u.v. de schuttingen.

O, en geen WAF. Schijnt ook altijd een bonus te zijn. :P
Er komt vooral veel gras en ik wil graag 2 terrassen en de oprit moet helemaal betegeld worden (12 bij 6). Ook moet ik nog op zoek naar een electronische poort. Qua tuin gaat het om ruim 600m2. Dan loopt het aardig op :) .
Volgens velen is mijn 40k al ‘beperkt’ maar ik bewijs ze graag het tegendeel :+ .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

GeeMoney schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:59:
[...]

Er komt vooral veel gras en ik wil graag 2 terrassen en de oprit moet helemaal betegeld worden (12 bij 6). Ook moet ik nog op zoek naar een electronische poort. Qua tuin gaat het om ruim 600m2. Dan loopt het aardig op :) .
Volgens velen is mijn 40k al ‘beperkt’ maar ik bewijs ze graag het tegendeel :+ .
Het is maar net waar je prioriteit aan geeft. Ik begrijp heel goed dat je 40k+ aan een tuin wil besteden, als ik kijk naar de tuin van @Wackmack is het dat ook zeker waard en had ik hetzelfde gedaan. Onze "stadstuin" daarentegen zou het nooit waard worden :).

Als je veel meters wil maken kun je het beste veel gras neer laten leggen. Google op "graszoden online" en je kunt voor 5-10 euro per m2 laten leggen (of nog goedkoper wanneer 100m2+)

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 24-04-2019 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
Sport_Life schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:55:
[...]

We hebben het redelijk simpel gedaan. Overkapping hebben we niet gedaan (vond 5k wat teveel) en uiteindelijk alles zelf geregeld, dus niet via een hovenier. Dus zelf online graszoden uitgezocht en laten leggen, schutting online uitgezocht en laten plaatsen, etc. Ben van mening dat dat enorm scheelt.
Ik verbaas me altijd weer over de kosten van grondverbetering. Of het nu puin is of tuinaarde, 15 euro / m2 ben je zo kwijt. Het zal met name transport zijn, maar toch...

Wat was je ongeveer kwijt per m2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

kjast schreef op woensdag 24 april 2019 @ 22:07:
[...]

Ik verbaas me altijd weer over de kosten van grondverbetering. Of het nu puin is of tuinaarde, 15 euro / m2 ben je zo kwijt. Het zal met name transport zijn, maar toch...

Wat was je ongeveer kwijt per m2?
Grondverzet was 15,80 per m2.

Tuin is ca 180m2 (kavel 265m2), totaalprijs van ca 10k dus Euro 55,- per m2.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 25-04-2019 03:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vak127
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-04 11:00
Sport_Life schreef op woensdag 24 april 2019 @ 22:19:
[...]

Tuin is ca 180m2 (kavel 265m2), totaalprijs van ca 10k dus Euro 55,- per m2.
Lees graag mee maar denk dat ik iets verkeerd begrijp. Je geeft aan de helft van 23k kwijt te zijn aan de tuin maar de verrijking is al 10k? Maar dat is hoe dan ook een hoop geld. Is dit iets wat je zelf kunt doen of in ieder geval gedeeltelijk? Zat naar die mooie keramische tegels te kijken maar als ik al 10k kwijt ben aan grond dan wordt dat een lastig verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
GeeMoney schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:18:
@Sport_Life heb je ook foto’s of kan je aangeven wat je geplaatst hebt?
Ik moet ook nog een flinke lap tuin doen straks en heb een kleine 40k gereserveerd maar het is wel een post waar ik het liefste iets aan overhoud :) .
40k is enorm veel geld, dat zou toch moeten lukken. Onze tuin was ook zoets, denk nog iets meer. Voortuin en oprit 10k,achtertuin 25k dacht ik en dan nog aankleden, veranda en houthok.

Tuin hoeft niet duur te zijn maar als je mooie stenen wilt hebben, tikt het aan. Gebakken klinkers, 40e de meter, keramische tegels, 65e de meter en vt wonen tegels, 90e de meter.

Gelukkig is alles nu klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Wij zijn voorzichtig ook wat tuinplannen aan het maken (bouw is nu bezig de eerste etage in elkaar te lijmen) maar de financiële reservering daarvoor wordt best heftig als ik het bovenstaande allemaal lees :/

Tegels willen wij helemaal niet dus wellicht scheelt dat, wat wij wel willen is grind voor de oprit/paden en grind of vlonders onder de terrassen, dat zal ook niet gratis zijn. Ik zal die 10k voor het vervangen van waardeloze grond door goede alvast op het lijstje zetten.

Om rommelige terrassen en overlijdende planten te voorkomen gaan we wel op voorhand door iemand met verstand van zaken een ontwerp laten maken, wellicht dat we in de uitvoering de voorkant en achterkant nog splitsen maar eigenlijk willen we het meteen regelen. Oplevering is in december, we verwachten in maart of april te gaan verhuizen, dus als een hovenier in maart een mooie tuin aan kan leggen zitten we meteen goed in de lente :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:54
wij zijn ongeveer 15k kwijt voor onze tuin. Kavel van 250 m² , grondwerk was 3200 inclusief drainage (zitten op klei), oprit was het duurste. Schutting is geloof ik 1000 (circa 20meter, inclusief poort). Voor de rest wat gemetselde plantenbakken, gras en een tegel terras (met voegmortel).

[ Voor 3% gewijzigd door breagor op 25-04-2019 12:47 ]

Pagina: 1 ... 13 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2