Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 106 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.797.938 views

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Dank voor de tips allen! :)

• Eypo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-05 14:48
siemenz schreef op donderdag 10 september 2020 @ 19:03:
[...]

maar de betimmering om de keuken willen we ook weer gestuukt of gepleisterd hebben......
Wij hebben de ombouw gemaakt voordat de muren gedaan zijn, maar dat was ook omdat ze dat niet vanuit de keukenleverancier leverde. De stukadoor heeft de ombouw vervolgens gepleisterd.
Vervolgens komt de (giet)vloer. Als laatste laten we de keuken plaatsen.
MrDuckeers schreef op donderdag 10 september 2020 @ 17:05:

Extra vragen
  1. Hoe gaan jullie om met audio in het huis? Laten jullie hier op voorhand al voorzieningen voor aanleggen?
  2. Hetzelfde maar dan voor het wegwerken van tv-leidingen in de muur. Of kiezen jullie ervoor om de tv gewoon op een meubel op te hangen
  3. Wij overwegen om naar Duitsland te gaan voor een keuken. Zijn daar ook al ervaringen mee in dit topic? Is dat wel/niet aan te raden?
Ben benieuwd naar jullie reactie!
1. Ook wij hadden een optie om te kiezen voor audio-voorzieningen. Was redelijk prijzig en het zou alsnog op 30 cm uit gaan komen.
Wij hebben zelf 2 sleuven voor de achterste speakers gefreesd (tot 1m hoogte oid). Daar zit gewoon een flexibele pvc buis in, die uitkomt achter de plint. We laten de audio kabels vervolgens achter de plint doorlopen. Als we draadloze speakers krijgen, dan zullen we helaas iets van een gat moeten boren om de elektriciteitskabel er in te krijgen. Gelukkig is dat achter de bank. Ik moet nog wel alles goed zien af te werken... :)
2. Deze hebben wij ook zelf gefreesd, omdat de bouwer dat niet aanbood. Wij hadden al op 30cm 2 stopcontacten en 1 loze leiding zitten vanuit de bouw. Daar komt ons tv kastje voor te hangen. We hebben 1 gleuf gefreesd boven 1 van de stopcontacten en zo doorgelust. Naast dit stopcontact hebben we nog een leiding gefreesd voor een (micro) HDMI kabel.
3. Zie: Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan_NL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06-2024
Per 1 januari 2020 is er een nieuwe versie van de woningborg van kracht. Woningborg Garantie- en waarborgregeling Nieuwbouw 2020. Daarin zijn een aantal wijzigingen van kracht waaronder een wijziging in wanneer men begint met tellen van werkbare dagen. Daarom zie je een groot verschil in het aantal werkbare dagen tussen een KOA onder versie 2016 en een KOA versie 2020.

Overzicht wijzigingen woningborg 2020 versie

Artikel 6: van oudsher was er een verschil tussen het startmoment van de bouwtijd bij eengezinswoningen t.o.v. die bij appartementen. Deze ongelijkheid vonden wij niet langer wenselijk en nu is ook bij eengezinswoningen bepaald dat de start van de bouwtijd direct begint zodra met de bouw is gestart. Houdt u er dus rekening mee dat u meer werkbare werkdagen in de overeenkomst opneemt nu de teller van de bouwtijd eerder start bij eengezinswoningen! In de Algemene Toelichting bij dit artikel wordt omschreven wat wel en niet gezien wordt als start bouw.

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06:09
Hier 250 werkbare dagen. En per duizend euro meerwerk, nog een dag erbij. Dus dat zijn er ook 300+ geworden. Maar inderdaad: voor jou tien anderen. Dus bukken maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-06 18:52
MrDuckeers schreef op donderdag 10 september 2020 @ 17:05:
Extra vragen
  1. Hoe gaan jullie om met audio in het huis? Laten jullie hier op voorhand al voorzieningen voor aanleggen?
  2. Hetzelfde maar dan voor het wegwerken van tv-leidingen in de muur. Of kiezen jullie ervoor om de tv gewoon op een meubel op te hangen
  3. Wij overwegen om naar Duitsland te gaan voor een keuken. Zijn daar ook al ervaringen mee in dit topic? Is dat wel/niet aan te raden?
Ben benieuwd naar jullie reactie!
Pittige prijs voor een tussenwoning! Hoeveel woonoppervlakte krijg je daarvoor terug?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wat zou je willen doen met audio? Denk je aan een multiroom systeem of voor films? Zelf heb ik op meerdere plekken in de woning een gat laten maken in het plafond voor een speaker. Daar loopt dan uiteraard ook een loze leiding naartoe. Bij de tv 4 gaten (Atmos) en in de keuken, badkamer en slaapkamer. Daarnaast vanaf de tv loze leidingen laten aanbrengen naar achter de bank voor de surroundspeakers op oorhoogte. Dan zie je straks geen enkele draad meer.

Voor de tv een mantelbuis in de wand laten opnemen. Kwestie van voorkeur. Maar ik vind ophangen veel strakker. Overigens wordt de tv wel opgehangen in een wandkast, maar dat is weer een ander verhaal.

Tav je begroting. Als ik teruglees "3e badkamer" dan vraag ik mij af of je je stelposten voor het sanitair en tegelwerk niet wilt herzien. Wij waren voor 2 badkamers en 2 toiletten al 17k aan meerwerk kwijt voor het sanitair upgraden en nog eens 5.5k voor het tegelwerk. Uiteraard maak je het daarbij zo gek als je zelf wilt. Je vloeren heb je mijns inziens ook vrij laag ingeschat. Ik vermoed dat je een tussenwoning hebt met minstens 170m2 oppervlakte. Dan zou je het wellicht net krap aan redden als je overal pvc laat plaatsen. Zonwering en tuin kan ik niets over zeggen zonder het aantal ramen te weten en de grootte van de tuin. Maar wederom, gezien de prijs van de woning vermoed ik een grote tuin en kan 10.000 ook weer aan de lage kant zijn.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Stealth2000 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:47:
[...]

Wow, ik vond de 250 die bij ons werd genoemd al veel. Ik heb ervoor getekend, aanpassen zie ik ze niet zo snel doen en zij zijn ook gebaat bij een snelle oplevering.
In onze OA staat 350 werkbare werkdagen na het gereed komen van de ruwe begane grondvloer.
Dus ach het kan altijd meer ;)

Wij schrokken hier in eerste instantie natuurlijk ook van, maar er werd wel meteen bij aangegeven dat de aannemer verwacht de woning binnen 12-14 maanden op te leveren.
En gezien het track record van deze aannemer, lijkt dit in de meeste gevallen ook wel te kloppen.

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-06 22:23

siemenz

Koetje

B-Bandit schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 02:26:
[...]

Pittige prijs voor een tussenwoning! Hoeveel woonoppervlakte krijg je daarvoor terug?

***members only***

Wat zou je willen doen met audio? Denk je aan een multiroom systeem of voor films? Zelf heb ik op meerdere plekken in de woning een gat laten maken in het plafond voor een speaker. Daar loopt dan uiteraard ook een loze leiding naartoe. Bij de tv 4 gaten (Atmos) en in de keuken, badkamer en slaapkamer. Daarnaast vanaf de tv loze leidingen laten aanbrengen naar achter de bank voor de surroundspeakers op oorhoogte. Dan zie je straks geen enkele draad meer.

Voor de tv een mantelbuis in de wand laten opnemen. Kwestie van voorkeur. Maar ik vind ophangen veel strakker. Overigens wordt de tv wel opgehangen in een wandkast, maar dat is weer een ander verhaal.

Tav je begroting. Als ik teruglees "3e badkamer" dan vraag ik mij af of je je stelposten voor het sanitair en tegelwerk niet wilt herzien. Wij waren voor 2 badkamers en 2 toiletten al 17k aan meerwerk kwijt voor het sanitair upgraden en nog eens 5.5k voor het tegelwerk. Uiteraard maak je het daarbij zo gek als je zelf wilt. Je vloeren heb je mijns inziens ook vrij laag ingeschat. Ik vermoed dat je een tussenwoning hebt met minstens 170m2 oppervlakte. Dan zou je het wellicht net krap aan redden als je overal pvc laat plaatsen. Zonwering en tuin kan ik niets over zeggen zonder het aantal ramen te weten en de grootte van de tuin. Maar wederom, gezien de prijs van de woning vermoed ik een grote tuin en kan 10.000 ook weer aan de lage kant zijn.
Pittige prijs, maar als je het project ziet. Er komen daar woningen van 220m als “rijtje”.

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09
Keuzestress schreef op donderdag 10 september 2020 @ 14:44:
[...]

Ik zou je willen aanraden om het bovenstaande niet al te rigoureus uit te voeren. Indien het namelijk aan jouw opzet te wijten is dat in een verzoek om een voorlopige aanslag (en aangifte) onjuiste of onvolledige inlichtingen zijn verstrekt, vormt dat een vergrijp ter zake waarvan de belastinginspecteur een bestuurlijke boete kan opleggen van ten hoogste 100 procent van de te betalen belasting (art. 67cc AWR). Dus ik zou niet al te hoge hypotheekrenteaftrek in je voorlopige aanslag opnemen :)
Natuurlijk niet, maar je kunt wel de volledige hypotheekrente opnemen en even negeren dat je rente over het bouwdepot krijgt (die je er eigenlijk weer af moet halen).

Dan heb je op zich geen fout gemaakt, want het is heel lastig in te schatten hoeveel rente je op het bouwdepot gaat ontvangen. Misschien is de bouwer wel heel efficient en bouwt hij alle huizen 1 voor 1 in twee weken af O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:48
siemenz schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 08:08:
[...]

Pittige prijs, maar als je het project ziet. Er komen daar woningen van 220m als “rijtje”.
220m2? 220m lang lijkt me wel erg gortig. :+

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keuzestress
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-03-2024
Blihi schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:33:
[...]

Natuurlijk niet, maar je kunt wel de volledige hypotheekrente opnemen en even negeren dat je rente over het bouwdepot krijgt (die je er eigenlijk weer af moet halen).

Dan heb je op zich geen fout gemaakt, want het is heel lastig in te schatten hoeveel rente je op het bouwdepot gaat ontvangen. Misschien is de bouwer wel heel efficient en bouwt hij alle huizen 1 voor 1 in twee weken af O-)
Haha dat is zeker zo! Dat is geen probleem. Uit je post leek het net of je hele grote bedragen aan HRA opgaf. Wat je nu schrijft is gewoon prima. Ik zou het zelf echter niet doen aangezien ik het geld meteen uit zou geven aan andere dingen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:18

Mad-Matt

TheDoctor#2181

We hebben net de demosite gekregen voor deurbeslag en deuropties. Hierbij hebben ze ook nette zwarte deuren met glazen panelen, het is geen staal, maar zolang de prijs goed is gaan we denk ik maar voor die optie. Lijkt een goed alternatief.

Waar ik nog wel mee zit (prijzen nog niet bekend) of ik alle opdekdeuren laat vervangen door stompe deuren, in mijn ogen toch wel een stuk strakker. Iemand hier ervaring mee met de kosten? (Ik snap dat niet alles gelijk is, maar dan hebben we een richtlijn)

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eeeeeee
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 25-07-2024
Mad-Matt schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:36:
We hebben net de demosite gekregen voor deurbeslag en deuropties. Hierbij hebben ze ook nette zwarte deuren met glazen panelen, het is geen staal, maar zolang de prijs goed is gaan we denk ik maar voor die optie. Lijkt een goed alternatief.

Waar ik nog wel mee zit (prijzen nog niet bekend) of ik alle opdekdeuren laat vervangen door stompe deuren, in mijn ogen toch wel een stuk strakker. Iemand hier ervaring mee met de kosten? (Ik snap dat niet alles gelijk is, maar dan hebben we een richtlijn)
Als je alles laat vervangen door stomp ben je wel een paar duizend euro verder, rustig 3-400 euro per deur, afhankelijk van je aannemer. En dan heb je een strakke stompe deur met een lelijke deurklink.
Kijk of je de mogelijkheid hebt om de muur boven de opdekdeur door te laten lopen, dat is ook strakker maar zou minder in de kosten moeten lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Bij ons staat in het contract 250 werkbare dagen (ruim een jaar dus). Betreft een project met 40 rijtjeswoningen. Ze zijn in maart (2020) begonnen en toen werd al gemeld dat de oplevering verwacht werd in januari 2021.
Halverwege is de verwachting bijgesteld naar half december ("i.i.g. voor de kerst") en niet veel later werd het bijgesteld naar november.
Vorige week hebben we onofficieel te horen gekregen dat de oplevering half oktober wordt.

Voor de werkbare dagen hebben ze ontzettend veel marge. En in ons project zat blijkbaar alles mee, waardoor het goed opschiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

eeeeeee schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:55:
[...]

Als je alles laat vervangen door stomp ben je wel een paar duizend euro verder, rustig 3-400 euro per deur, afhankelijk van je aannemer. En dan heb je een strakke stompe deur met een lelijke deurklink.
Kijk of je de mogelijkheid hebt om de muur boven de opdekdeur door te laten lopen, dat is ook strakker maar zou minder in de kosten moeten lopen.
Das best geld, bedankt. Ik wacht het gewoon even af, maar dan laat ik het denk ik even gaan. Wordt allemaal wel erg prijzig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:17
@Mad-Matt hier rond de 450 per deur voor stompe kozijnen. Heb ze allemaal gedaan, denk dat het me gaat irriteren als ik er een paar opdek houd...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefan_NL
Vooral veel meegelezen in dit topic, maar nog weinig geschreven. Laat ik daar nu maar even een eind aan maken. In juni heb ik zelf een nieuwbouwwoning gekocht. Het is een hoekwoning geworden in het deelproject het Erf te Hoevelaken. Verwachte start bouw eind dit jaar.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Nu online
Stefan_NL schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:40:

Hoe heb je de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Heb nu renovlies zitten op de wanden in mijn appartement en dat ik ook niet alles. Ik vind glad stucen toch echt mooier en dan kan ik gelijk die ellendige V-naden van het plafond dicht laten smeren. Stucen is daarnaast goedkoper en ook prima bij te werken wanneer er scheuren ontstaan.
Stucen goedkoper dan renovlies? Ik meen toch overal te lezen dat renovlies veelal goedkoper is...?

Ik vind het sowieso een hele lastige keuze.. waar doe je goed aan. Een zoektocht via google levert vooral pro-stuc en pro-renovlies sites op..

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Memphisto schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:04:
[...]

Stucen goedkoper dan renovlies? Ik meen toch overal te lezen dat renovlies veelal goedkoper is...?

Ik vind het sowieso een hele lastige keuze.. waar doe je goed aan. Een zoektocht via google levert vooral pro-stuc en pro-renovlies sites op..
Ik vond het ook erg lastig. Maar afgelopen weekend waren we bij een vriend thuis en die had alles met renovlies laten doen en daarna 2x laten sauzen, het zat er echt rete strak op.
Dus wij gaan hetzelfde laten doen bij dat bedrijf ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Het is maar net wat je wilt. Wil je perfect strakke en gladde muren, dan stuccen. Neem je genoegen met minder, kun je voor renovlies gaan.

Iedereen die roept dat renovlies net zo mooi als stucwerk is, liegt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:07:
Het is maar net wat je wilt. Wil je perfect strakke en gladde muren, dan stuccen. Neem je genoegen met minder, kun je voor renovlies gaan.

Is dus niet waar, bij die vriend van ons zag je geen enkel naadje, zat super strak op de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
Stefan_NL schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:40:
[...]

Daarnaast vallen de standaard keuzes mij tegen bij de aannemer, dus ik zal bij de koper gesprekken nog wel wat discussie krijgen ben ik bang. En de hoge kosten van het meerwerk via de aannemer.

[...]
Ik hoop voor je dat je wat kunt regelen. Mijn ervaring is dat er niets te regelen valt en de keuze aan jou is: of je krijgt het standaard opgeleverd voor de prijs die je op dit moment hebt besproken, of je kiest opties tegen de prijzen van de aannemer. Vaak zijn er wel opties te kiezen die niet in de afbouwlijst staan, maar dan wel tegen de prijzen die de aannemer aan je communiceert. :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Memphisto
  • Nu online
Mad-Matt schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:06:
[...]

Ik vond het ook erg lastig. Maar afgelopen weekend waren we bij een vriend thuis en die had alles met renovlies laten doen en daarna 2x laten sauzen, het zat er echt rete strak op.
Dus wij gaan hetzelfde laten doen bij dat bedrijf ook.
Wij hebben hetzelfde bij vrienden gezien. Zij hebben 5 jaar geleden een huis laten bouwen en de muren in de hele woning afgewerkt met renovlies en dat zit er nog altijd superstrak op.
Extra voordeeltje, het bedrijf wat het daar uitgevoerd heeft was binnen 2 dagen klaar! Hoef je daarna enkel nog te latexen oid.

Daarnaast houden wij ook niet van geheel gladde muren. We hebben nu spachtel putz in de woonkamer en keuken, maar daar zijn we ook wel op uitgekeken na 12 jaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Memphisto op 11-09-2020 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Visuele kwaliteit is nogal subjectief. Vroeger vond ik VHS super eruit zien, daarna DVD en nu BluRay. Ga je terug, dan ziet DVD er nog acceptabel uit en VHS is niet om aan te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan_NL
LuPo schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:10:
[...]

Ik hoop voor je dat je wat kunt regelen. Mijn ervaring is dat er niets te regelen valt en de keuze aan jou is: of je krijgt het standaard opgeleverd voor de prijs die je op dit moment hebt besproken, of je kiest opties tegen de prijzen van de aannemer. Vaak zijn er wel opties te kiezen die niet in de afbouwlijst staan, maar dan wel tegen de prijzen die de aannemer aan je communiceert. :>
We gaan het zien. Heb in iedergeval al een leuk lijstje gemaakt
Memphisto schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:04:
[...]

Ik heb zelf wat contacten dus daarom verwacht ik zelf goedkoper uit te zijn. Overigens zie ik net dat mijn toekomstige buren een initiatief zijn gestart om staffelkorting te regelen bij een partij die renovlies verkoopt en aanbrengt. Dus wie weet komt daar nog wat interessants uit.

Echter plafond wordt sowieso gestuct vanwege v-naad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:18

Toppe

Oké ✅

Ik wil wel even langs komen met een strijklicht hoor, wedden dat het toch niet zo glad en strak is als dat je gehoopt had :+

En nee ik zeg niet dat renovlies strakker is. Wil je een nette afwerking neem dan spachtelputz ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Toppe op 11-09-2020 16:25 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrDuckeers
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-11-2024
B-Bandit schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 02:26:
[...]

Dankjewel voor je feedback, wordt gewaardeerd!! Altijd goed als iemand met tips en nieuwe inzichten komt.

Woning wordt na uitbouw ongeveer 190m2 op een perceel van 167m2. Dus inderdaad niet heel ruim en aardig prijzig. Maar in deze prijs zitten wel 8 zonnepanelen een WTW en een warmtepomp (lucht) in eigendom. Bovendien is het een locatie in een bestaande binnenstad en niet op een nieuwe locatie buiten de stad. Blijf het eens dat het duur is, maar de randstad blijft duur.

Ik zit te denken aan een zone systeem, dus dan zouden jouw opties denk ik wel goed zijn. Overal de stroompunten al voorbereiden. Tv zullen we naar verwachting ook zelf moeten doen, maar neem ik mee in de overweging.

Ja wat betreft de badkamer: we krijgen straks 2 badkamers. Omdat we nog met z'n tweeën zijn is die tweede niet nodig. Deze zullen we waarschijnlijk zo standaard mogelijk houden (als het beetje te doen is). Dus feitelijk maar 1 badkamer in te richten. Ik heb inderdaad al gelezen dat het een dure grap kan worden. We nemen het in overweging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Laatst online: 01-06 18:52

Heb vorige week bij een vriend thuis voor het eerst renovlies gezien wat er echt uitstekend uit zag. Echter weet ik dat het strakker kan en vind ik het dan net minder.

Wij laten dus alles stucen. Als het na een paar jaar vol zit met scheuren dan weer bijwerken. Sowieso handig aangezien wij knalwitte muren nemen...

- Wij betalen voor stucwerk op de muren €12/m2.
- Sauzen op kleur (2 lagen en voorstrijk) is €17.
- €29 all-in.
- Ik laat dus de woonkamer, hal en overloop all-in afwerken. De rest van de woning spuit ik zelf af.

Ook offerte liggen voor renovlies
- €17.50 renovlies + sauzen in 9010
- € 6.95 als je andere kleur wilt (en dat willen we)
- € 2.95 toeslag voor elektrisch schuren. Naar mijn idee moet je dit voor het beste resultaat laten doen of zelf doen
- All-in dus €27.40

Naar mijn idee geen noemenswaardig verschil. Behalve de variant waarbij ik zelf de kamers ga verven. Dan ben ik voor €12/m2 natuurlijk klaar. Dat gaat wel schelen.

Overigens plafonden laten we ook stucen voor €18/m2. Vond ik zelf redelijk. Sauzen in latex wit was volgens mij ook weer €8.50.

Ohja, 1 groot nadeel van laten stucen. Je bent 3 weken je woning kwijt...Voor ons wel echt een nadeel aangezien we mogelijk maar 3 weken hebben om onze woning gereed te krijgen ivm vertraagde oplevering. Maar goed, dat is voor mij nog geen reden af te zien van stucen.
MrDuckeers schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:36:
[...]

Dankjewel voor je feedback, wordt gewaardeerd!! Altijd goed als iemand met tips en nieuwe inzichten komt.

Woning wordt na uitbouw ongeveer 190m2 op een perceel van 167m2. Dus inderdaad niet heel ruim en aardig prijzig. Maar in deze prijs zitten wel 8 zonnepanelen een WTW en een warmtepomp (lucht) in eigendom. Bovendien is het een locatie in een bestaande binnenstad en niet op een nieuwe locatie buiten de stad. Blijf het eens dat het duur is, maar de randstad blijft duur.

Ik zit te denken aan een zone systeem, dus dan zouden jouw opties denk ik wel goed zijn. Overal de stroompunten al voorbereiden. Tv zullen we naar verwachting ook zelf moeten doen, maar neem ik mee in de overweging.

Ja wat betreft de badkamer: we krijgen straks 2 badkamers. Omdat we nog met z'n tweeën zijn is die tweede niet nodig. Deze zullen we waarschijnlijk zo standaard mogelijk houden (als het beetje te doen is). Dus feitelijk maar 1 badkamer in te richten. Ik heb inderdaad al gelezen dat het een dure grap kan worden. We nemen het in overweging.
Klopt, je zit kwa prijsniveau net een tikkie hoger dan wij, maar het is gewoon gortig. We kunnen elkaar de hand schudden wat dat betreft :'(

Mocht je inderdaad een systeem a la Sonos nemen dan heb je overal elektra nodig ja. Zelf heb ik overal passieve speakers gehangen en per stuk laten versterken met een Hifiberry (Raspberry Pi). Op dit manier krijgen zij hun stroom. Is ook erruggg leuk en veroudert nooit, daar waar je je Sonos na 7 jaar wel vrij zeker kan gaan vervangen. Is natuurlijk wel iets meer tweaken, maar eenmaal ingeregeld verschijnt hij gewoon in de Spotify app als afspeelapparaat dus gebruikvriendelijk genoeg.

Mocht je toch voor een actief systeem gaan, zou ik even onderzoeken of je niet gewoon een loze leiding kan laten plaatsen of ander een met elektra bedrade leiding. Mijn neef heeft ook Sonos in zijn huis hangen en dus overal een stopcontact ernaast. Vind ik minder fraai. Kabeltje kan je in de muur wegwerken.

En wat betreft de badkamer had ik begrepen 3 separate badkamers. Ook wij hebben onze badkamer helemaal aangekleed en de 2e redelijk basis gehouden. Denk dat we voor die tweede misschien €700 kwijt waren aan sanitairopties (kraan/wasbak/thermostaatkraan) en nog eens €1500 voor de tegels.

[ Voor 3% gewijzigd door B-Bandit op 11-09-2020 17:04 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-06 21:42
waar staat eigenlijk die regel bij jullie, dat er per 1000 euro meerwerk een dag extra bij komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:17
@Stormstar3 in de aanneemovereenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
@Ascension thnx, heb al gezocht op '1000' / 'duizend' / 'werkdagen' etc. in het document maar kan niks vinden, dus wellicht geluk dat er niks extra's gerekend word? (is ook niet dat ik me kon herinneren dat zoiets ooit is benoemd al lijkt het redelijk standaard)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro1990
  • Laatst online: 25-07-2022
MrDuckeers schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:36:
[...]

Hypotheek van 850K op een tussenwoning, weliswaar enorm groot, maar dat is een pittige hypotheek. Hopelijk heb je jezelf ingedekt om in de toekomst een gedwongen verkoop te voorkomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:44
Maestro1990 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 19:37:
[...]

Hypotheek van 850K op een tussenwoning, weliswaar enorm groot, maar dat is een pittige hypotheek. Hopelijk heb je jezelf ingedekt om in de toekomst een gedwongen verkoop te voorkomen?
Waarom denk je dat dit een probleem is voor hen? :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro1990
Deleon78 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 19:42:
[...]

Waarom denk je dat dit een probleem is voor hen? :s
Dat weet ik niet. Ik ben alleen benieuwd of hij daarvoor een voorziening heeft getroffen?
Ik heb zelf een verzekering afgesloten om dit risico af te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:07

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Hypotheek is een stuk lager, schrijft ie eerder.

Daarbij zegt de type woning niet zo heel veel, sinds locatie doorgaans meest bepalend is voor de prijs .
Hoewel ik de prijs voor die locatie wel behoorlijk vind, als ik het juiste project op m'n vizier heb (nabij de Vliet).

[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 11-09-2020 19:56 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro1990
Sport_Life schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 19:53:
[...]

Daarbij zegt de type woning niet zo heel veel, sinds locatie doorgaans meest bepalend is voor de prijs .
Hoewel ik de prijs voor die locatie wel behoorlijk vind, als ik het juiste project op m'n vizier heb (nabij de Vliet).
Terecht opgemerkt. 530K lees ik nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Stormstar3 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 19:12:
@Ascension thnx, heb al gezocht op '1000' / 'duizend' / 'werkdagen' etc. in het document maar kan niks vinden, dus wellicht geluk dat er niks extra's gerekend word? (is ook niet dat ik me kon herinneren dat zoiets ooit is benoemd al lijkt het redelijk standaard)
Bij mij staat er letterlijk dit in de Aannemingsovereenkomst:
Bouwtijd en start werkbare werkdagen
Artikel 5

De Ondernemer verbindt zich de woning binnen 220 (tweehonderdtwintig) werkbare werkdagen na het gereedkomen van de ruwe begane grondvloer geheel voor bewoning gereed op te leveren aan de Verkrijger in de zin van Artikel 11 lid 4 van de Algemene voorwaarden.

[...]

Gevolgen Meerwerk
Artikel 27

Als gevolg van de gekozen meerwerk wordt het aantal werkbare werkdagen, als genoemd in artikel 5 lid 1, verlengd met 1 werkbare werkdag per 1000 euro (incl btw) gekozen meerwerk.
In mijn geval krijgt de aannemer daardoor een riante 82 dagen extra en heeft hij 282 dagen de tijd.
Begin mei is de bouw begonnen, en op 17 juli kwam de factuur dat de ruwe begane grondvloer gereed was.
Ik heb eerlijk gezegd niet tot op de dag uitgerekend tot wanneer ze hebben, maar dat is in ieder geval veel later dan de huidige verwachte oplevering in feb/mrt 2021. En met het huidige bouwtempo lijken ze dat netjes te gaan halen.
(De eerste huizen uit onze fase zijn van buiten al klaar en zelfs de keukens zitten er al in. Worden huurhuizen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
@Farmerwood bedankt voor het opzoeken!

De tekst die je aangeeft bij artikel 5 heb ik ook letterlijk zo in mijn overeenkomst, de tekst bij artikel 27 mist compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajinChaos
  • Laatst online: 01-04 10:48
Deze week de keuzelijst binnengekregen van onze nieuwbouw woning.

Wat een prijzen! Uitbouw 2,4m met een dubbele schuifpui zit al op €40.000 8)7

Onderstaande opties twijfelen we of we het moeten meenemen:

* Omkasting verdeler [Er wordt een houten omkasting gemaakt met ventilatiesleuf] €565.-
* Vergroten boilervat warmtepomp [Van 150 liter naar 200 liter] €505.- (Wij hebben 1 badkamer)
* Vervallen plafondspuitwerk begane grond. Betonplafond wordt niet afgewerkt/behandeld €-100.- {Retour}
Als we toch alle muren en plafond laten stuken, is het dan slim om deze te laten vervallen?
* Sauswerk dakkap en knieschotten. Deze krijgen een wit sauswerk [Niet gaten en naden blijven zichtbaar. €2150.-] Zou achteraf veel goedkoper kunnen?

Wat denken jullie? Alle tips zijn welkom!

• siemenz

siemenz

Koetje

[...]

Dat hangt van je inkomen af lijkt me.

Het maakt toch niet uit of het een tussenwoning is? Het gaat om de locatie. Ik verkoop zelf nu een tussenwoning in Haarlem voor 1.1 mio.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:04
MajinChaos schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 23:19:

* Omkasting verdeler [Er wordt een houten omkasting gemaakt met ventilatiesleuf] €565.-
* Vergroten boilervat warmtepomp [Van 150 liter naar 200 liter] €505.- (Wij hebben 1 badkamer)
* Vervallen plafondspuitwerk begane grond. Betonplafond wordt niet afgewerkt/behandeld €-100.- {Retour}
Als we toch alle muren en plafond laten stuken, is het dan slim om deze te laten vervallen?
* Sauswerk dakkap en knieschotten. Deze krijgen een wit sauswerk [Niet gaten en naden blijven zichtbaar. €2150.-] Zou achteraf veel goedkoper kunnen?

Houten omkasting verdeler zou ik niet doen. In leefruimtes moet deze sowieso niet zichtbaar zijn (bijv. technische ruimte of trapkast). Daarnaast zou ik het alleen maar irritant vinden. Als je het echt wilt kan je het altijd nog eenvoudig zelf afwerken.

Laatste optie zou ik ook niet doen. Laat dit lekker door je schilder doen die de rest van het huis ook verft, scheelt je zeker €1000. Het is ook geen ingewikkeld specialistisch werk ofzo, met name onhandig omdat het hoog is. Voor beetje schilder geen probleem.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:47
B-Bandit schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:50:
[...]

Heb vorige week bij een vriend thuis voor het eerst renovlies gezien wat er echt uitstekend uit zag. Echter weet ik dat het strakker kan en vind ik het dan net minder.

Wij laten dus alles stucen. Als het na een paar jaar vol zit met scheuren dan weer bijwerken. Sowieso handig aangezien wij knalwitte muren nemen...

- Wij betalen voor stucwerk op de muren €12/m2.
- Sauzen op kleur (2 lagen en voorstrijk) is €17.
- €29 all-in.
- Ik laat dus de woonkamer, hal en overloop all-in afwerken. De rest van de woning spuit ik zelf af.

Ook offerte liggen voor renovlies
- €17.50 renovlies + sauzen in 9010
- € 6.95 als je andere kleur wilt (en dat willen we)
- € 2.95 toeslag voor elektrisch schuren. Naar mijn idee moet je dit voor het beste resultaat laten doen of zelf doen
- All-in dus €27.40
Voor Renovlies heb ik de volgende offerte vanuit Wereldschilder.nl:

Renovlies + sauzen met latex RAL 9003, 9010, 9016: € 14,50 /m2
Intensief schuren: € 3,00 /m2
Verven in andere kleur: € 50 per kamer
200 gr/m2 glasvlies ipv renovlies: €3,00 /m2 extra

Materialen:
- Gladde Renovlies: Renovlies 145 gr/m2 of Glasvlies: 200 gr/m2
- Alle naden afkitten (plafond/kozijnen/etc.): Soudal Acryrub CF2 Non Crack
- Latexen muren: Glidden Tex Mat van Sigma

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:23

Zou ik niet doen, is al gezegd waarom
Dit zou ik voor dit bedrag wel doen, weet je gezinssamenstelling niet en of je e.v.t en bad plaatst maar vind persoonlijk niets zo vervelend als ineens koud water te krijgen.
Overleg dit met je beoogde stucadoor, kan een voordeel zijn als het er wel op zit (geen verdere voor behandeling nodig bv).

Dit laatste zou ik ook door de schilder laten doen of zelf doen, kan je direct alles netjes strak maken. En zeker op zolder als het iets minder netjes is maakt het meestal al minder uit aangezien dat bij de meesten geen leefruimte is.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• siemenz

siemenz

Koetje

Wat is de beukmaat van je woning ?hoogte vanmorgen kap? Oppervlakte? Je hebt 2 Posts gedaan in dit forum met 2x een vraag zonder info te hebben gegeven over je woning. Hoe moeten wij dan eea kunnen beoordelen?

• Pannencouque
Source90 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 00:32:
[...]
Voor Renovlies heb ik de volgende offerte vanuit Wereldschilder.nl:

Renovlies + sauzen met latex RAL 9003, 9010, 9016: € 14,50 /m2
Intensief schuren: € 3,00 /m2
Verven in andere kleur: € 50 per kamer
200 gr/m2 glasvlies ipv renovlies: €3,00 /m2 extra

Materialen:
- Gladde Renovlies: Renovlies 145 gr/m2 of Glasvlies: 200 gr/m2
- Alle naden afkitten (plafond/kozijnen/etc.): Soudal Acryrub CF2 Non Crack
- Latexen muren: Glidden Tex Mat van Sigma
Dat zijn nette prijzen. Vooral het schilderen in een andere kleur valt goed mee. Meestal is dat een paar euro per m² extra en dan telt het hard op als een flink wandje wil doen.

Heb je recensies/ervaringen met dit bedrijf gezien? Want zoals altijd zegt een offerte nog niets over de kwaliteit...

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024

Wij hebben er voor gekozen om het niet te laten vervallen hoewel de kans redelijk groot is dat we het op de begane grond toch gaan laten stuccen ivm de v naden. Maar zo kunnen we eerst eens kijken hoe het uitpakt, misschien valt het ons mee. En voordeel is dat de WC en badkamer ook gespoten worden, als je het laat vervallen dan moet je daar meestal ook iets gaan regelen en alleen daarvoor al zou ik voor 100 euro niet moeilijk gaan doen. Kwestie van opties open laten dus.

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Sport_Life schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 19:53:
[...]

Ben benieuwd waar, woon zelf in Voorburg (bestaande bouw hoor, 1950) maar gewoon benieuwd.

• GeeMoney
  • Laatst online: 15:35
thejoker80 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:09:
[...]

Ben benieuwd waar, woon zelf in Voorburg (bestaande bouw hoor, 1950) maar gewoon benieuwd.
Ik gok:
Members only:

De woning zelf is VON goedkoper maar door opties etc. loopt het natuurlijk al snel op. Ongeacht plek zou ik persoonlijk voor 800k+ geen directe buren dulden maar iedereen maakt gelukkig zijn eigen afwegingen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

GeeMoney schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:13:
[...]

Ik gok:

***members only***

De woning zelf is VON goedkoper maar door opties etc. loopt het natuurlijk al snel op. Ongeacht plek zou ik persoonlijk voor 800k+ geen directe buren dulden maar iedereen maakt gelukkig zijn eigen afwegingen :).
Ja, dat zeggen natuurlijk alleen mensen die dat nu hebben op waarschijnlijk een heel andere locatie. Ik vind het ook veel geld en al veel meer dan dat wij betaalden 5 jaar geleden in Voorburg (hoekhuis, 150m2) maar dat is nou eenmaal de realiteit in de randstad.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

thejoker80 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:09:
[...]

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
thejoker80 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:26:
[...]

Ja, dat zeggen natuurlijk alleen mensen die dat nu hebben op waarschijnlijk een heel andere locatie. Ik vind het ook veel geld en al veel meer dan dat wij betaalden 5 jaar geleden in Voorburg (hoekhuis, 150m2) maar dat is nou eenmaal de realiteit in de randstad.
Ik zeg ook dat ieder zijn eigen afwegingen maakt :). Ik heb dus liever reistijd en geen buren voor dat geld :p.

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:04
Wij krijgen straks een donkerbruine bakstenen muur. Nu zie ik geregeld -ook bij nieuwbouw- dat er een witte waas op de bakstenen ontstaat. Waarschijnlijk door teveel vocht in de muur tijdens de bouw.

Is dit iets wat je hebt te accepteren of kan je de aannemer hierop aanspreken bij/na overdracht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:57
aprofet schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 12:09:
Wij krijgen straks een donkerbruine bakstenen muur. Nu zie ik geregeld -ook bij nieuwbouw- dat er een witte waas op de bakstenen ontstaat. Waarschijnlijk door teveel vocht in de muur tijdens de bouw.

Is dit iets wat je hebt te accepteren of kan je de aannemer hierop aanspreken bij/na overdracht?
Dit heb je te accepteren.. kun je niets aan doen. Verschilt ook per woning.

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-06 08:07

HellBeast

Oh My GoT!

Vandaag een brief gekregen van de bouwer. Bij de koop van de makelaar te horen gekregen dat de bouw zou starten in februari 2021 en dat de oplevering nog ergens eind 2021 zou plaatsvinden, maar in de brief geeft de bouwer aan dat de oplevering van de eerste huizen in Q1 2022 wordt.

We hadden ervoor gekozen om niet direct ons huidige huis te verkopen en te gaan huren, maar nu begin ik toch wel te twijfelen. 1,5 jaar is wel erg lang om de gok te nemen in deze tijd.

Beauty is in the eye of the beerholder

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

HellBeast schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 12:44:
Vandaag een brief gekregen van de bouwer. Bij de koop van de makelaar te horen gekregen dat de bouw zou starten in februari 2021 en dat de oplevering nog ergens eind 2021 zou plaatsvinden, maar in de brief geeft de bouwer aan dat de oplevering van de eerste huizen in Q1 2022 wordt.

We hadden ervoor gekozen om niet direct ons huidige huis te verkopen en te gaan huren, maar nu begin ik toch wel te twijfelen. 1,5 jaar is wel erg lang om de gok te nemen in deze tijd.
Wij stonden voor dezelfde keuze, aangezien ik nu een hypotheek heb van ca. € 500 in de maand (bruto) hebben we besloten om lekker te blijven zitten en tegen die tijd te verkopen. Aangezien ik onderaan de markt zit (ca. 2 ton) en in de rook van Rotterdam zit (15 minuten en je zit in het centrum) verwacht ik dat ik dit wel verkocht krijg. Alles in de wijk staat max 2 weken te koop en gaat boven de vraagprijs weg.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:31

_Arthur

blub

Rivanov schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 12:12:
Dit heb je te accepteren.. kun je niets aan doen. Verschilt ook per woning.
Kan je zeker wel wat aan doen als aannemer. Wanneer het er echter op/in zit, is het vaak erg lastig het nog te verwijderen.

Zie ook: https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/uitbloeiing.htm

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:44
_Arthur schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 13:14:
[...]

Kan je zeker wel wat aan doen als aannemer. Wanneer het er echter op/in zit, is het vaak erg lastig het nog te verwijderen.

Zie ook: https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/uitbloeiing.htm
Je kan je best doen, meer niet.

• 1ntroduc3
  • Laatst online: 14-04 14:55
Deleon78 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 13:54:
[...]

Ik heb wel eens gehoord en gezien dat een bepaalde frisdrank (dacht cola) werkt om bepaalde witte vlekken uit de buitenmuur te halen.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:31

_Arthur

blub

Deleon78 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 13:54:
[...]

Zeker kan je wel meer doen.

Ik quote:
Voorkómen van vroege witte uitslag
Hoewel vrijwel alle omstandigheden waaronder deze uitslag plaatsvindt betrekkelijk eenvoudig zijn te vermijden, komen deze uitbloeiingen nog steeds vaak voor. Het vakmanschap van de metselaar (aannemer) is eigenlijk de belangrijkste factor:
- Niet metselen en niet voegen bij regen!
- Metselwerk afdekken als regen verwacht wordt en bij felle of langdurig zonneschijn!
- Gebruik geen cement met sulfaten en toeslagstoffen als bindtijdvertragers e.d. die uitbloeiingen veroorzaken; nadeel van kant-en-klare mortels is dat de juiste samenstelling vaak niet bekend is; cement zonder calciumsulfaat (gips) schijnt helaas zeer duur te zijn
- Gebruik zuiver aanmaakwater; geen leidingwater met chloriden
- Gebruik zuiver zand, dus geen zand dat mogelijk verontreinigd is met zeezand, zouten e.d.
- Gebruik bakstenen die bekend staan om hun geringe uitbloeiing (gebruik eventueel bakstenen waarvan de zichtzijden (niet de legvlakken) fabrieksmatig zijn gehydrofobeerd met siloxaan, zoals die van Vandersanden)
- Blokkeer optrekkend vocht uit de ondergrond (optrekkend vocht kan sulfaten en nitraten bevatten; een goed trasraam of een speciale strook bitumen o.d. blokkeert grondwater en daarmee ook de erin opgeloste zouten als sulfaten en nitraten)
- Breng tussen metselwerk en (aangestort) beton een scheidingslaag aan.
Ik heb de meeste belangrijke zaken die aannemers kunnen doen even bold gemaakt. Maarja, geld he.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:47
1ntroduc3 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:50:
[...]

Ik heb wel eens gehoord en gezien dat een bepaalde frisdrank (dacht cola) werkt om bepaalde witte vlekken uit de buitenmuur te halen.
Je kan er ook het toilet, de stoep, gootsteen en wieldoppen mee reinigen. Zal mij niets verbazen als cola ook werkt voor baksteen vlekken :+

Klik

[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 12-09-2020 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AYTJ
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-05 09:14
Vrijdag bij de notaris gewest en officieel het transport plaats laten vinden. Toch mooi momentje...

Even on topic, heeft iemand ervaring met DRT Gietvloeren? Familie van mij heeft een vloer van hen en zijn er mega tevreden over. Op internet lees je grotendeels positieve reviews. Natuurlijk altijd wel iets negatiefs, maar gaat voornamelijk over aftersales stuk.

Dus, hebben jullie ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:17
AYTJ schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 23:15:
Vrijdag bij de notaris gewest en officieel het transport plaats laten vinden. Toch mooi momentje...

Even on topic, heeft iemand ervaring met DRT Gietvloeren? Familie van mij heeft een vloer van hen en zijn er mega tevreden over. Op internet lees je grotendeels positieve reviews. Natuurlijk altijd wel iets negatiefs, maar gaat voornamelijk over aftersales stuk.

Dus, hebben jullie ervaring?
Over een paar maanden krijgen we een gietvloer (niet bij DRT) een zogenaamde Microtopping vloer. Is nogal een proces geweest want er zijn nogal wat verschillende varianten van gietvloeren ben ik achtergekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woolfy681
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-06 10:02
Gister weer even over de bouw heen gevlogen en ziet er naar uit dat ze de mantelbuis van de meterkast naar de tuin vergeten. Er wordt namelijk al zand gestort zodat de vloer gelegd kan worden. Gister maar voor de zekerheid een mail gestuurd naar onze adviseur.

Moet zeggen als de hele bouw zo gaat zijn dan wordt het nog zwaar. Namelijk al twee fouten in alleen al deze eerste fase 😐

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrDuckeers
  • Laatst online: 24-11-2024
GeeMoney schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:13:
[...]

Ik gok:

***members only***

Nee, wel vergelijkbaar project, maar het is deze: https://www.voorburgskwar...01HIPuKQAX/bouwnummer-010.

Inderdaad nabij de vliet en de prijzen zijn aardig hoog. Wel is het zo dat bestaande (vergelijkbare) woningen misschien lager geprijsd zijn, maar dan dient er nog wel het nodige bedrag besteed worden om het naar het gewenste niveau te krijgen. Ik denk dat de prijzen elkaar dan niet erg ontlopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

MrDuckeers schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:24:
[...]

Nee, wel vergelijkbaar project, maar het is deze: https://www.voorburgskwar...01HIPuKQAX/bouwnummer-010.

Inderdaad nabij de vliet en de prijzen zijn aardig hoog. Wel is het zo dat bestaande (vergelijkbare) woningen misschien lager geprijsd zijn, maar dan dient er nog wel het nodige bedrag besteed worden om het naar het gewenste niveau te krijgen. Ik denk dat de prijzen elkaar dan niet erg ontlopen.
Mooi huis hoor ! En lekkere brede beukmaat.

En tja. 3700 p m2 lijkt me redelijk normaal voor die buurt.

Laat je niet gek maken door die jongens uit de regio hoor ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RuudBurger
  • Laatst online: 02-06 12:50
Wij zitten in Utrecht ook op €4250p/m2. En als je in Oog in Al kijkt betaal je zo €5500 en dan moet je ook nog voor 1,5 - 2 ton verbouwen. Dan zit je ruim over de 6250 in een huis uit de jaren 30 met dunnen wanden en karige isolatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Sport_Life op 13-09-2020 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Wat zijn jullie kwijt voor de tuin als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Toppe schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:31:
55m2 en 15m2 voortuin ongeveer 10K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Ik heb veel zelf gedaan en kwam inclusief grondwerk op 40k voor 200m2 voortuin en 400m2 achtertuin.

Grondwerk houd dus in alles 30cm af laten graven en laten verwijderen.
Vervolgens puin granulaat terug laten storten voor de gehele oprit (16x6 meter) en zandgrond op plekken waar terrassen zijn aangelegd en echt tuingrond op plekken van borders en bakken.
Vervolgens zelf alle leidingen, kabels en beregening installaties aangelegd en door een stratenmaker alles laten aanleggen qua bandjes, terrassen, grind en tegelwerk.

Dit is exclusief beplanting en bomen maar wel inclusief pomp, beregening, leidingen, kabels en stenen.

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 14-09-2020 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

GeeMoney schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:17:
[...]

Ik heb veel zelf gedaan en kwam inclusief grondwerk op 40k voor 200m2 voortuin en 400m2 achtertuin.

Grondwerk houd dus in alles 30cm af laten graven en laten verwijderen.
Vervolgens puin granulaat terug laten storten voor de gehele oprit (16x6 meter) en zandgrond op plekken waar terrassen zijn aangelegd en echt tuingrond op plekken van borders en bakken.
Vervolgens zelf alle leidingen, kabels en beregening installaties aangelegd en door een stratenmaker alles laten aanleggen qua bandjes, terrassen, grind en tegelwerk.

Dit is exclusief beplanting en bomen maar wel inclusief pomp, beregening, leidingen, kabels en stenen.
Dat lijkt mee te vallen. Wij hebben nu een prijs indicatie binnen gekregen van €35.000. Hiervan is €13.000 arbeidsloon (echt alléén de arbeid). Als we dit even omrekenen naar €60 per uur dan zou de beste man ruim 5 weken bezig zijn met het aanleggen van tuin.

Beregening etc hebben we wel aan gedacht maar besloten het niet te doen, de kosten zijn relatief hoog en we vragen ons af hoeveel we er echt aan hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Toppe schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:41:
Beregening etc hebben we wel aan gedacht maar besloten het niet te doen, de kosten zijn relatief hoog en we vragen ons af hoeveel we er echt aan hebben...
Je kunt natuurlijk wel altijd wat mantelbuizen, dikke tuinslangen etc ingraven naar strategische plekken zodat je later alsnog kunt besluiten zoiets te willen zonder de hele tuin weer open te hoeven gooien.
Wat (sfeer)verlichting in de tuin of bij een (overdekt) terras is toch altijd wel handig en mooi.

Voordeel van een beregeningsinstallatie is dat je heel gedoseerd kunt bewateren wat niet alleen makkelijker is, maar ook zuiniger met water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Farmerwood schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:48:
[...]

Je kunt natuurlijk wel altijd wat mantelbuizen, dikke tuinslangen etc ingraven naar strategische plekken zodat je later alsnog kunt besluiten zoiets te willen zonder de hele tuin weer open te hoeven gooien.
Wat (sfeer)verlichting in de tuin of bij een (overdekt) terras is toch altijd wel handig en mooi.

Voordeel van een beregeningsinstallatie is dat je heel gedoseerd kunt bewateren wat niet alleen makkelijker is, maar ook zuiniger met water.
Verlichting is nog wel iets waar we naar zullen kijken aangezien de tuin 32 meter diep is. Er komt halverwege een overkapping van 8x4 meter en daar komt wel verlichting en water in. Ik kan dus relatief eenvoudig alsnog de hele tuin voorzien van water.

Ik zal me aankomende tijd nog eens verdiepen in een beregeningssysteem en wat de kosten daarvan zullen gaan worden. Ik verwacht ook niet 20 sproeiers nodig te hebben :).

Kan je nog een shop aanbevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Als je mij wat kan aanbevelen... ;-)
Ben nog volop met het huis zelf bezig en minder met de tuin. Heb alleen voorbreidingen getroffen om water en electra de tuin in te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Farmerwood schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:07:
[...]

Ben nog volop met het huis zelf bezig en minder met de tuin. Heb alleen voorbreidingen getroffen om water en electra de tuin in te krijgen.
Haha, ik zal eens even aan de hovenier vragen die ons deze indicatie heeft gegeven. Hij doet geen kleine tuintjes dus ik verwacht dat hij wel weet hoe en wat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
Ik moet heel binnekort de elektra inleveren en vroeg me af of het toevoegen van een stopcontact langs een schakelaar lastig is, volgens mij valt dit namelijk erg mee of verkijk ik me daarop?
Dit komt een aantal keer voor namelijk en kan me zo weer enkele honderden euro's schelen :)

- 'gat' boren voor doos
- draden trekken vanaf lamp?
- aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Stormstar3 schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:56:
Ik moet heel binnekort de elektra inleveren en vroeg me af of het toevoegen van een stopcontact langs een schakelaar lastig is, volgens mij valt dit namelijk erg mee of verkijk ik me daarop?
Dit komt een aantal keer voor namelijk en kan me zo weer enkele honderden euro's schelen :)

- 'gat' boren voor doos
- aansluiten
*knip*
V&A perikelen gaan we hier niet bespreken

[ Voor 31% gewijzigd door tweakduke op 14-09-2020 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
n.v.t.

[ Voor 115% gewijzigd door Stormstar3 op 14-09-2020 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Stormstar3 schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:56:

- 'gat' boren voor doos
- aansluiten
Naar een schakelaar wordt standaard geen nul-draad getrokken, dus let er wel op dat dat gedaan wordt als er alleen een schakelaar zit en geen wcd.
Als alle benodigde bedrading aanwezig is trek je het zo door.

Ik heb zelf op een aantal plekken een extra inbouwdoos met blindplaat naast schakelaars/wcd's laten zetten voor 25 euro per stuk.
Wil in die inbouwdozen o.a usb-stopcontacten plaatsen. De aannemer vroeg daar 260 euro voor en dat doe ik zelf voor minder. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xi-s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-05 22:42
Ik gok dat hij het daarom ook heeft over het trekken van een draad vanaf de lamp. ;)

Zelf heb ik op de kritische plaatsen wel gekozen voor meer wandcontactdozen. Op minder kritische plaatsen doe ik het zelf wel, of niet... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Farmerwood schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:07:
[...]

Sluit ik me bij aan :D

Overigens heb ik via-via misschien een hovenier die vooral nog voor de hobby werkt en die werkt ook bij ons in de buurt, Farmerwood. Die heeft bij vrienden een tuin met borders, verlichting, etc aangelegd voor iets van 7k dacht ik. Zo'n 100m². Vriend heeft wel bespaard door zelf eea aan sjouwwerk te doen, dus alles uitbesteden en wat inflatie over de jaren komt het nu snel richting 8-9k.

Ik heb 10k gerekend voor 100m². En dan heb ik inderdaad ook al een mantelbuis naar de tuin en een kraantje op de achterwand, verder nog niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
@Xi-s Daarom idd trekken vanaf de lamp ;)

Ik ga nog wel even contact opnemen met de kopersbegeleiding denk ik, de optie die ze me aanboden voor zo'n stopcontact langs de schakelaar was namelijk 134 euro... Gewoon een extra inbouwdoos word niet genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Pannencouque schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:46:
[...]
Sluit ik me bij aan :D

Overigens heb ik via-via misschien een hovenier die vooral nog voor de hobby werkt en die werkt ook bij ons in de buurt, Farmerwood. Die heeft bij vrienden een tuin met borders, verlichting, etc aangelegd voor iets van 7k dacht ik. Zo'n 100m². Vriend heeft wel bespaard door zelf eea aan sjouwwerk te doen, dus alles uitbesteden en wat inflatie over de jaren komt het nu snel richting 8-9k.

Ik heb 10k gerekend voor 100m². En dan heb ik inderdaad ook al een mantelbuis naar de tuin en een kraantje op de achterwand, verder nog niets.
Ik hoor graag (via een prive bericht) hoe ik met die persoon in contact kom. We hebben intussen met de hele buurt wat deals gesloten voor het afgraven van tuinen, storten van tuinaarde/zand etc en het plaatsen van schuttingen, maar verder is alles nog open.
Onze achtertuin wordt 99 m2 en met de oprit en voortuin erbij zit het rond de 160 m2.
Stormstar3 schreef op maandag 14 september 2020 @ 21:05:
Ik ga nog wel even contact opnemen met de kopersbegeleiding denk ik, de optie die ze me aanboden voor zo'n stopcontact langs de schakelaar was namelijk 134 euro... Gewoon een extra inbouwdoos word niet genoemd.
Ik heb ook zelf om die optie moeten vragen, want die stond niet standaard op de optielijst. Wordt in hetzelfde frame geplaatst met de naastgelegen inbouwdozen, dus dat scheelt ook meteen weer nieuwe halen waardoor het qua prijs eigenlijk nauwelijks uit kan om het zelf te doen voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xi-s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-05 22:42
Omdat prijzen van meerwerk altijd fijn zijn om even te vergelijken: dit waren de elektra-meerwerkopties bij mij:

Extra enkelpolige lichtschakelaar € 180,00
Extra enkele wandcontactdoos op bestaande groep € 180,00
Extra dubbele wandcontactdoos op bestaande groep € 195,00
Enkele wandcontactdoos dubbel uitvoeren € 75,00
Extra dubbele wandcontactdoos met USB-aansluiting op bestaande groep € 205,00
Extra enkele wandcontactdoos met oriëntatieverlichting € 230,00
Gehele woning met kindveilige wandcontactdozen € 220,00
Gehele woning met horizontale wandcontactdozen € 470,00
Spatwaterdichte enkele wandcontactdoos € 325,00
Extra loze leiding € 120,00
Extra loze leiding plafond € 180,00
Extra plafondlichtpunt op bestaande lichtschakelaar € 270,00
Extra wandlichtpunt op bestaande lichtschakelaar € 175,00
Extra plafondlichtpunt op extra lichtschakelaar € 250,00
Extra wandlichtpunt op extra lichtschakelaar € 250,00
Toepassen universele dimmer € 170,00
Bewegingsmelder plafond toilet in plaats van lichtschakelaar € 210,00
Bedraden loze leiding CAI € 195,00
CAI splitter in de meterkast € 80,00
Bedraden loze leiding UTP € 195,00
Bedraden loze leiding zonwering conform optietekening, exclusief schakelaar € 180,00
Extra aparte groep in meterkast € 130,00
Extra aardlek in de meterkast € 210,00
Verplaatsen van electrapunt in de wand € 65,00
Verplaatsen van electrapunt in het plafond € 170,00
Toepassen van IB tronic spotbox € 295,00
Toepassen van ledspot € 70,00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
@Farmerwood Ok thanks, ja als het enkele tientjes kost hoor je mij ook niet maar > 100 euro is wel fors imo. Ook als ik er maar 1 nodig had had ik het gewoon genomen en geaccepteerd, maar het komt 4 of 5x voor en dan word het toch wel de moeite. Alles bij elkaar komt er nogal wat bij kijken, ook dingen waar ik niet echt rekening mee had gehouden zoals deuren.

@Xi-s onderstaand mijn lijstje.

Extra enkelpolige lichtschakelaar € 180,00
Extra enkele wandcontactdoos op bestaande groep € 134,00
Extra dubbele wandcontactdoos op bestaande groep € 134,00
Enkele wandcontactdoos dubbel uitvoeren € 30,00
Extra dubbele wandcontactdoos met USB-aansluiting op bestaande groep € 246,00
Extra enkele wandcontactdoos met oriëntatieverlichting -
Gehele woning met kindveilige wandcontactdozen -
Gehele woning met horizontale wandcontactdozen - (standaard)
Spatwaterdichte enkele wandcontactdoos € 194,00
Extra loze leiding € 119,00
Extra loze leiding plafond € 180,00
Extra plafondlichtpunt op bestaande lichtschakelaar € 136,00
Extra wandlichtpunt op bestaande lichtschakelaar € 136,00
Extra plafondlichtpunt op extra lichtschakelaar € 180,00
Extra wandlichtpunt op extra lichtschakelaar € 180,00
Toepassen universele dimmer € 156,00 tot 198,00 (paar opties)
Bewegingsmelder plafond toilet in plaats van lichtschakelaar € 280,00
Bedraden loze leiding CAI € 121,00
CAI splitter in de meterkast -
Bedraden loze leiding UTP € 121,00
Bedraden loze leiding zonwering conform optietekening, exclusief schakelaar -
Extra aparte groep in meterkast -
Extra aardlek in de meterkast -
Verplaatsen van electrapunt in de wand € 63,00 (horizontaal) € 46,00 (verticaal)
Verplaatsen van electrapunt in het plafond -
Toepassen van IB tronic spotbox -
Toepassen van ledspot -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:30
Zelf goede ervaring met https://www.tuinenwater.shop/nl/. Je kon daar pre-corona ook langs gaan en een tuinplan laten maken voor de beregening en dan de spullen direct meenemen. Weet niet of ze dat nu ook nog doen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Blihi
Onze achtertuin is 200 m2, de voortuin en oprit samen 80 m2. De bestrating hebben we laten doen, de rest heb ik zelf gedaan, dus schutting zetten, aanleg verlichting, water, schutting etc.

De tuin ligt er inmiddels zo bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wewrv7BTM1a5E9oWjHZ2p3z5GQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PtcCVHgSAXZ4VnHuTBM0l0Yr.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de bestrating was ik zo'n 12k kwijt. Dat is zo'n 6000 euro aan materiaal en 6000 euro aan arbeid (35 m2 keramische tegels voor het terras en 110 m2 klinkers op 20cm gebroken puin).

De erfafscheiding (breedte 15 meter) heb ik zelf gemaakt. Er stond een betonschutting die de achterburen gezet hebben en daar heb ik de schutting tegenaan kunnen plaatsen. Er moesten houten palen de grond in waartegen hardhouten rabatdelen geplaatst zijn afgewisseld met steenkorven. In totaal was ik hiervoor 3,5k kwijt aan materiaal.

Het terras van 4x6 meter ligt midden in de tuin. Ik heb daar een overkapping overheen gezet van steigerpalen die dicht moeten groeien. Die overkapping kostte me 750 euro aan materiaal.

Verspreid over de tuin liggen verhoogde borders. Die zijn opgebouwd uit getrommelde betonbielzen en geplaatst op een fundering van opsluitbanden in een zand/cement bed. De materiaalkosten daarvoor waren zo'n 1000 euro.

Het opvullen van de borders kostte 320 euro voor twee pallets bemeste tuinaarde.

De planten hebben tot nu toe zo'n 2000 euro gekost. Vier leibomen, veel gras en twee borderpakketten. In totaal zo'n 40 m2 aan beplanting (nog niet op de foto, zijn nog onderweg vanuit de leverancier).

Voor elektra hebben we de afgelopen jaren gebruik gemaakt van aanbiedingen. Zo heb ik 11 gevellampen van de Lidl (10 euro per stuk) en alle 12V verlichting van de Gamma met 70% korting. In totaal ben ik voor de verlichting nog geen 250 euro kwijt geweest, maar voor de aanleg van de elektra (bekabeling, stopcontacten) wel een behoorlijk bedrag.

Tot slot is de tuin voorzien van waterleiding om alles te kunnen sproeien met een sproeicomputer. Dat kostte me bij elkaar ook zo'n 250 euro.

In totaal staat de teller nu dus op 19k en de tuin is nog niet klaar.

We moeten nog een deel voorzien van kunstgras (volgens de hovenier is echt gras hier een verloren zaak. Dat gaat niet groeien omdat de grond zo slecht is.

Bovenop de schutting komt not een aluminium deklijst. Diezelfde lijst zit ook op de afscheiding die vanuit de bouw gezet is en werkt de bovenkant netjes af aan beide kanten. Ik vermoed dat dat ook geen goedkope zaak zal zijn, maar ik moet nog een offerte krijgen.

PS. Ik heb nog geen kosten hoeven maken voor afvoer van grond of andere materialen. Dat is hier gratis bij de milieustraat, dus ik kan zelf met de aanhanger op en neer rijden. We hebben denk ik wel een kuub puin uit de tuin gegraven. Onder andere stukken asfalt. Dat is niet prettig als je je spade in de grond steekt en dat tegen komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Er komt hier regelmatig voorbij dat mensen een uitbouw (1.2m of 2.4m) gekozen hebben voor hun huis. Voor de meesten geldt dat dit alleen de begane grond is neem ik aan.
Ik zag dat de gemeente Nijmegen, waar ik onder val, subsidie biedt voor een groendak.

Vanuit het oogpunt om warmte zoveel mogelijk buiten de deur te houden lijkt dit me wel een interessante optie. Onze uitbouw is 2.4x5.7m en ligt vol op het zuiden, dus dat zal aardig bij gaan dragen aan het opwarmen van het huis. Daarnaast zou het wellicht ook op de geisoleerde garage kunnen met een plat dak van 3.5x7m.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Uit de info o de website van de gemeente haal ik in ieder geval dat er 2 soorten groendaken zijn qua onderhoud. Ik neig naar de onderhoudsvrije variant in eerste instantie.
Extensief groendak: dit type dak heeft geen onderhoud nodig. De planten bestaan alleen uit mossen, vetplanten, kruiden en gewassen. Dit type dak slaat minimaal 25 liter water per m2 op. Voor een extensief groendak krijgt u maximaal € 30,- subsidie per m2.

Intensief groendak: dit type dak moet u onderhouden en lijkt op een tuin. De planten bestaan uit veel struiken, grassen en kruiden en misschien bomen. Ook paden, terrassen en een vijver zijn mogelijk. Dit type dak slaat minimaal 50 liter per m2 op. Voor een intensief groendak krijgt u maximaal € 50,- subsidie per m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Farmerwood schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:31:
Er komt hier regelmatig voorbij dat mensen een uitbouw (1.2m of 2.4m) gekozen hebben voor hun huis. Voor de meesten geldt dat dit alleen de begane grond is neem ik aan.
Ik zag dat de gemeente Nijmegen, waar ik onder val, subsidie biedt voor een groendak.

Vanuit het oogpunt om warmte zoveel mogelijk buiten de deur te houden lijkt dit me wel een interessante optie. Onze uitbouw is 2.4x5.7m en ligt vol op het zuiden, dus dat zal aardig bij gaan dragen aan het opwarmen van het huis. Daarnaast zou het wellicht ook op de geisoleerde garage kunnen met een plat dak van 3.5x7m.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Uit de info o de website van de gemeente haal ik in ieder geval dat er 2 soorten groendaken zijn qua onderhoud. Ik neig naar de onderhoudsvrije variant in eerste instantie.

[...]
Interessant, zoiets overweeg ik ook op het dak van onze garage / uitbouw. Op het eerste gezicht in onze gemeente geen subsidie.

Ik zou altijd voor de onderhoudsvrije variant gaan. Je dak is over het algemeen niet heel makkelijk bereikbaar, daarnaast ook geen zin in onderhoud op die plek. Vraag me wel af of gewicht nog een ding is met (minimaal) 25L water per m2 los van de beplanting zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
SquareOne schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:42:
Vraag me wel af of gewicht nog een ding is met (minimaal) 25L water per m2 los van de beplanting zelf.
Op de uitbouw en de garage zijn voor zover ik heb kunnen zien dezelfde kanaalplaten gebruikt als bij de rest van het huis waar er nog 2 volle verdiepingen op staan. De vraag gaat zeker ook naar de aannemer, maar ik verwacht er geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Vervalt je garantie niet als je zoiets aanlegt en je hebt lekkage o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Zo'n groendak heeft een specifieke dakbedekking nodig. Je kunt dat niet zomaar planten op een bitumineuze dakbedekking die vaak in de bouw nog op een plat dak geplaatst wordt. In plaats daarvan moet er een EPDM dakbedekking uit 1 stuk op het plat dak en daar bovenop het groen dak.

Leg de vraag eens bij de aannemer of hij mee wilt denken om dat EPDM tijdens de bouw al te doen. Het is vrij zonde (en kostbaar) om je nieuwe dakbedekking er af te halen en direct te vervangen voor iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Heb de vraag al uit staan bij de aannemer voor de (on)mogelijkheden. Tot nu toe is de ervaring met Reinbouw dat ze alleen doen wat van te voren afgesproken is, dus de dakbedekking nog aanpassen tijdens de bouw zullen ze niet willen doen gok ik.
Maar ik wil wel eens kijken op wat voor kostenplaatje het uit zou komen. Als het helpt het huis koeler te houden in de zomer en warmer in de winter zit er dus een terugverdientijd op en kan het een interessante investering zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door Farmerwood op 15-09-2020 09:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rempi
  • Laatst online: 16-12-2024
Leuk topic om te volgen! Wij zijn op het moment bezig met alle voorbereidingen voor ons nieuwe huis. Waar ze naar verwachting in januari mee gaan starten met de bouw. Ik zal hier alvast het lijstje vullen, voor wat mogelijk is.

Waarom de keuze nieuwbouw?
Op het moment hebben we een jaren 30 woning.Prachtig karakteristiek maar gekocht met de bedoeling dat we hier niet altijd zullen blijven wonen. Ik voel persoonlijk veel voor duurzaamheid en onderhoudsvrij, ook het idee met alles vullen naar eigen smaak speelt mee. Daarom gekozen voor nieuwbouw.

Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Op het moment valt het mij nog mee, maar daar kan ik nog op terug komen omdat we nog lang niet alles hebben uitgekozen / besloten.

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Op het moment ~40K. Dit komt met name door Erker (~10K), uitbouw 2,4M (~19K) en nog overige kleinere aanpassingen als extra spotjes, stopcontacten etc.

Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Nog geen duidelijk zicht op. Zal denk ik rond de 50K worden.

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Zit nog sterk in dubio wat we hiermee gaan doen.. Stucwerk heeft wel de voorkeur maar ik duik nog verder in het topic hier :)

Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Zal laatste prioriteit worden. Huis zal naar verwachting opgeleverd worden na de zomer volgend jaar. Dus wellicht voorjaar 2022.

De informatie is nog wat mager maar ik ga zeker het topic volgen hier en kom t.z.t. wel met nog meer informatie! Eerste de keukenjacht aankomende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:48

mvds

Totally awesome!

Rempi schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:35:
Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Op het moment ~40K. Dit komt met name door Erker (~10K), uitbouw 2,4M (~19K) en nog overige kleinere aanpassingen als extra spotjes, stopcontacten etc.
Nette prijs voor een 2m40 uitbouw!
Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Zal laatste prioriteit worden. Huis zal naar verwachting opgeleverd worden na de zomer volgend jaar. Dus wellicht voorjaar 2020.
:+ Wel lekker op tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-06 08:07

HellBeast

Oh My GoT!

mvds schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:41:
[...]

Nette prijs voor een 2m40 uitbouw!

[...]
Dat ligt er ook aan hoe breed je huis wordt natuurlijk.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lauryn
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-11-2023
Goedemorgen Allen,

Ik lees al een tijdje mee, bedankt voor alle tips! ;)

Wat heb ik veel aan dit topic! Heel fijn dat er zoveel informatie op een plek te vinden is en dat je ervaringen kunt uitwisselen in deze spannende tijd. Ik heb de vragen iets aangepast en aangevuld omdat het lijkt alsof het huis er al staat, maar het moet nog gebouwd worden.

Waarom de keuze nieuwbouw?
We wonen nu ook in nieuwbouw (uit 2004) Dat bevalt ons zeer goed. Vooral het eerste bewoner zijn en er meer een eigen huis van maken zijn voor ons doorslaggevend. We waren in eerste instantie uitgeloot voor dit project, dus vonden het wel best. Waren aan het kijken naar verbouwingsmogelijkheden, toen we bericht kregen dat we de woning toch toegewezen kregen.

Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Uiteraard de kosten. Wat een bedragen en wat een verschillen als ik dit topic zo lees. Uitbouw van 2,4 meter kost hier 30k (!). Daarnaast het geduld dat je moet hebben. Niet mijn sterkste kant. In mei kregen we de woning toegewezen en pas in september een gesprek met de kopersbegeleiding ivm bouwvak. Terwijl we eind oktober al de eerste deadline hebben. We hebben tig vragen uitstaan maar de reactie laat maar op zich wachten. Heel irritant.

Hoeveel meerwerk denken jullie kwijt te zijn aan opties tijdens de bouw?
We zitten al tegen de 50k aan, waarvan dus 30k al de uitbouw. We willen ook de badkamer laten vergroten maar de bouwer doet er al 3 weken over om te checken wat dat gaat kosten en of het überhaupt kan… Ook willen we graag 2 dakramen laten plaatsen. Daar moeten dan weer zonnepanelen bij komen voor de EPC. Maar dan weten ze weer niet hoeveel en of dit in de prijs erbij in zit? Een dakraam kost 1.250 per stuk, wat ik veel vind voor alleen een dakraam, een zonnepaneel kost 572,- dus het zou kunnen dat het erin zit. Maar ook hier doen ze al weken over om te beantwoorden.

Hoeveel geld denk je uit te geven aan opties buiten de bouw?
Ik heb nog geen idee. De bedragen vliegen me om de oren en ik krijg er behoorlijk stress van.

Wat denken jullie met de muren te doen; stucwerk of toch behangen?
We zitten te denken aan een combi. De gang willen we behangen met een motief, dat hebben we nu ook en bevalt heel goed, vooral omdat de gang gauw beschadigd en je dat nu minder gauw ziet. De woonkamer willen we laten stucen en de slaapkamers twijfelen we nog over; renovlies, of stucen.

Wanneer verwachten ze de woning op te leveren?
Er staan bij ons 350 werkbare dagen in de kao. Ze denken er 2 jaar over te doen. Het lijkt mij erg lang maar we gaan het zien. Gisteren de hoerabrief ontvangen, verwachte startbouw is januari 2021. Ze roepen steeds najaar 2022, dus daar gaan we maar vanuit. Ik woon nu in Almere waar woning binnen een jaar geplant worden, maar blijkbaar is dat in de regio Zaanstad heel anders.

Wanneer gaan jullie beginnen met de tuin?
Ligt eraan wanneer het huis wordt opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:05
wat een verschillen zo door het land heen. Wij betalen voor een 2,4m uitbouw (6,7m breed) 16.000 euro.

Onze bouw dient binnen 180 werkbare dagen klaar te zijn. In maart zijn ze begonnen met de waterbronnen aan te boren, en ik verwacht dat we eind oktober/begin november de sleutel krijgen...

Wat kosten betreft, daar heb ik een aantal zaken in eigen beheer gedaan:
- garagedeuren: Scheelt 2000 euro
- dakramen: 2x scheelt 1000 euro totaal
- zonnepanelen: scheelt meer dan 3000 euro
- installeren douchewand en badmeubel: scheelt 800 euro

ik bespaar zo maar eventjes 7.000 euro. Het levert wat meer geregel op, maar de besparing is m.i. waanzinnig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LuPo
Hierbij ook een officieel lijstje. Ik had al een aantal keer wat gepost maar niet met deze vragen. :)

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-03 14:22
Blihi schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 07:54:
[...]

Onze achtertuin is 200 m2, de voortuin en oprit samen 80 m2. De bestrating hebben we laten doen, de rest heb ik zelf gedaan, dus schutting zetten, aanleg verlichting, water, schutting etc.

De tuin ligt er inmiddels zo bij:
[Afbeelding]

Voor de bestrating was ik zo'n 12k kwijt. Dat is zo'n 6000 euro aan materiaal en 6000 euro aan arbeid (35 m2 keramische tegels voor het terras en 110 m2 klinkers op 20cm gebroken puin).

De erfafscheiding (breedte 15 meter) heb ik zelf gemaakt. Er stond een betonschutting die de achterburen gezet hebben en daar heb ik de schutting tegenaan kunnen plaatsen. Er moesten houten palen de grond in waartegen hardhouten rabatdelen geplaatst zijn afgewisseld met steenkorven. In totaal was ik hiervoor 3,5k kwijt aan materiaal.

Het terras van 4x6 meter ligt midden in de tuin. Ik heb daar een overkapping overheen gezet van steigerpalen die dicht moeten groeien. Die overkapping kostte me 750 euro aan materiaal.

Verspreid over de tuin liggen verhoogde borders. Die zijn opgebouwd uit getrommelde betonbielzen en geplaatst op een fundering van opsluitbanden in een zand/cement bed. De materiaalkosten daarvoor waren zo'n 1000 euro.

Het opvullen van de borders kostte 320 euro voor twee pallets bemeste tuinaarde.

De planten hebben tot nu toe zo'n 2000 euro gekost. Vier leibomen, veel gras en twee borderpakketten. In totaal zo'n 40 m2 aan beplanting (nog niet op de foto, zijn nog onderweg vanuit de leverancier).

Voor elektra hebben we de afgelopen jaren gebruik gemaakt van aanbiedingen. Zo heb ik 11 gevellampen van de Lidl (10 euro per stuk) en alle 12V verlichting van de Gamma met 70% korting. In totaal ben ik voor de verlichting nog geen 250 euro kwijt geweest, maar voor de aanleg van de elektra (bekabeling, stopcontacten) wel een behoorlijk bedrag.

Tot slot is de tuin voorzien van waterleiding om alles te kunnen sproeien met een sproeicomputer. Dat kostte me bij elkaar ook zo'n 250 euro.

In totaal staat de teller nu dus op 19k en de tuin is nog niet klaar.

We moeten nog een deel voorzien van kunstgras (volgens de hovenier is echt gras hier een verloren zaak. Dat gaat niet groeien omdat de grond zo slecht is.

Bovenop de schutting komt not een aluminium deklijst. Diezelfde lijst zit ook op de afscheiding die vanuit de bouw gezet is en werkt de bovenkant netjes af aan beide kanten. Ik vermoed dat dat ook geen goedkope zaak zal zijn, maar ik moet nog een offerte krijgen.

PS. Ik heb nog geen kosten hoeven maken voor afvoer van grond of andere materialen. Dat is hier gratis bij de milieustraat, dus ik kan zelf met de aanhanger op en neer rijden. We hebben denk ik wel een kuub puin uit de tuin gegraven. Onder andere stukken asfalt. Dat is niet prettig als je je spade in de grond steekt en dat tegen komt.
Ziet er al goed uit! En top dat je even zegt hoeveel alles ongeveer kost. Die 12k voor de bestrating vreet dus zo maar even 63% van het totaalbedrag op.. Het gaat qua achtertuin dus al aardig richting de €100/m2, een getal dat ik eerst moeilijk te geloven vond maar met deze uitleg toch heel realistisch lijkt. Wij krijgen een achtertuin van 95 m2, dus dan weet ik waar rekening mee te houden is en waar de grootste besparingen te behalen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

896gerard schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:16:
[...]

Ziet er al goed uit! En top dat je even zegt hoeveel alles ongeveer kost. Die 12k voor de bestrating vreet dus zo maar even 63% van het totaalbedrag op.. Het gaat qua achtertuin dus al aardig richting de €100/m2, een getal dat ik eerst moeilijk te geloven vond maar met deze uitleg toch heel realistisch lijkt. Wij krijgen een achtertuin van 95 m2, dus dan weet ik waar rekening mee te houden is en waar de grootste besparingen te behalen zijn.
Wij zijn voor 186m2 (145m2 60x60, 41m2 klinkers) en 200m2 gras inclusief overkapping (8x4) €35.000 kwijt

Pagina: 1 ... 106 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2