Hi allemaal,
Al enige tijd lees ik met grote belangstelling dit topic gelezen en ik dacht laat ik ook onze ervaringen delen. Jammer genoeg heb ik dit topic ontdekt nadat wij over waren gegaan met de koop.
Waarom de keuze nieuwbouw?
Dit is ons eerste huis en wij hadden niet echt een voorkeur voor een nieuwbouw of bestaande bouw. Na een paar bezichtigingen van bestaande woningen, merkten wij dat wij best veel eisen hadden. De bestaande woningen in Amersfoort waren niet naar onze wensen en wij moesten veel investeren om het op niveau te brengen. Toen kwam dit op ons pad en hebben wij ons ingeschreven.
Nadat wij uitgeloot werden, kregen wij 5 maanden later een bericht dat wij de volgende waren op de reservelijst
Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Wat wij tot nu toe overschat hebben zijn de keuzes. Waar wil je de stopcontacten hebben, de lichtpunten, netwerkkabels enz.... Ik heb uiteindelijk alles op schaal getekend en zo alles bepaald.
Wat wij onderschat hebben was de prijzen voor elke wijziging. Cumulatief werd het een aardig bedrag. Achteraf gezien, nadat ik jullie ervaringen heb gelezen, vielen de prijzen wel mee.
De prijzen bij de leveranciers van de sanitair. Wij kregen een een meerwerk offerte van ruim 26k

Dus dat hebben we niet gedaan. Casco badkamer en wc was -4k.
Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
- Uitbouw 2.4m beukmaat 5.7 21k
- Sanitair verwachten €20k + retour casco.
- Keuken 19k, verplaatsen leidingwerk 1.2k.
- Overig meerwerk + deuren 10k
- Zonnepanelen 10k gereserveerd
- Tuin 10k gereserveerd.
- Vloeren en stucwerk hebben wij ongeveer 20k gereserveerd
Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Onze woning is 438k VON. We hebben 100k extra geleend in een bouwdepot. We verwachten hier redelijk mee rond te kunnen komen.
Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Wij gaan het laten stucen. Via via hebben wij iemand gevonden die het veel voordeliger doet dan anderen. Aangezien hij het ook van vrienden van ons heeft gedaan weten wij ook dat hij kwaliteit levert.
Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Geplande oplevering is zomer 2021, dus het plan is om dan wel meteen met de tuin aan de slag te gaan.