Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 105 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.798.912 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-06 20:45
Als alles zeiknat is, dus kalkzandsteen, isolatie, etc. Dan gaat het lang duren voordat de boel goed droog is.

De isolatie is aan de buitenzijde dampdicht, dus al het vocht moet binnenlangs weg. Een bouwdroger droogt van binnenuit, maar zodra je die uit zet komt het vocht alsnog vanuit de isolatie terug de steen in.

Ik zou me goed laten bijstaan door een bouwkundige en specifiek op dat punt echt goed naar de oplevering laten kijken. Die 5% is nooit voldoende als echt blijkt dat er te veel vocht in de constructie zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heratie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-06 14:05
Hi allemaal,

Al enige tijd lees ik met grote belangstelling dit topic gelezen en ik dacht laat ik ook onze ervaringen delen. Jammer genoeg heb ik dit topic ontdekt nadat wij over waren gegaan met de koop.

Waarom de keuze nieuwbouw?
Dit is ons eerste huis en wij hadden niet echt een voorkeur voor een nieuwbouw of bestaande bouw. Na een paar bezichtigingen van bestaande woningen, merkten wij dat wij best veel eisen hadden. De bestaande woningen in Amersfoort waren niet naar onze wensen en wij moesten veel investeren om het op niveau te brengen. Toen kwam dit op ons pad en hebben wij ons ingeschreven.
Nadat wij uitgeloot werden, kregen wij 5 maanden later een bericht dat wij de volgende waren op de reservelijst :)

Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Wat wij tot nu toe overschat hebben zijn de keuzes. Waar wil je de stopcontacten hebben, de lichtpunten, netwerkkabels enz.... Ik heb uiteindelijk alles op schaal getekend en zo alles bepaald.
Wat wij onderschat hebben was de prijzen voor elke wijziging. Cumulatief werd het een aardig bedrag. Achteraf gezien, nadat ik jullie ervaringen heb gelezen, vielen de prijzen wel mee.
De prijzen bij de leveranciers van de sanitair. Wij kregen een een meerwerk offerte van ruim 26k 8)7 Dus dat hebben we niet gedaan. Casco badkamer en wc was -4k.

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
- Uitbouw 2.4m beukmaat 5.7 21k
- Sanitair verwachten €20k + retour casco.
- Keuken 19k, verplaatsen leidingwerk 1.2k.
- Overig meerwerk + deuren 10k
- Zonnepanelen 10k gereserveerd
- Tuin 10k gereserveerd.
- Vloeren en stucwerk hebben wij ongeveer 20k gereserveerd

Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Onze woning is 438k VON. We hebben 100k extra geleend in een bouwdepot. We verwachten hier redelijk mee rond te kunnen komen.

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Wij gaan het laten stucen. Via via hebben wij iemand gevonden die het veel voordeliger doet dan anderen. Aangezien hij het ook van vrienden van ons heeft gedaan weten wij ook dat hij kwaliteit levert.

Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Geplande oplevering is zomer 2021, dus het plan is om dan wel meteen met de tuin aan de slag te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:50

Toppe

Oké ✅

Ik duik nu wat dieper in de koopovereenkomst en ondanks dat ik snap dat een exacte begin datum niet op voorhand te bepalen is kan ik nergens iets vinden over een maximale duur hiervan? In theorie kunnen we dus tekenen en kan hij het jaren uitstellen zonder dat we hier iets aan kunnen doen?

Had ergens wel verwacht dat er zou staan dat de bouw vóór 1 januari 2021 zou moeten beginnen oid, nu is het voor mij heel erg vrijblijvend?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Toppe schreef op woensdag 9 september 2020 @ 16:25:
Ik duik nu wat dieper in de koopovereenkomst en ondanks dat ik snap dat een exacte begin datum niet op voorhand te bepalen is kan ik nergens iets vinden over een maximale duur hiervan? In theorie kunnen we dus tekenen en kan hij het jaren uitstellen zonder dat we hier iets aan kunnen doen?

Had ergens wel verwacht dat er zou staan dat de bouw vóór 1 januari 2021 zou moeten beginnen oid, nu is het voor mij heel erg vrijblijvend?
Zoek naar opschortende voorwaarden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 22:39

siemenz

Koetje

1 jan is al snel hoor. Is de omgevingvergunning al ingediend

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

siemenz schreef op woensdag 9 september 2020 @ 20:26:
[...]

1 jan is al snel hoor. Is de omgevingvergunning al ingediend
In 2015 werd het bestemmingsplan al onherroepelijk, dus een omgevingvergunning zou dan niet meer nodig zijn...

Overigens wil hij beginnen op 1 of 2 december 2020 heeft hij aangegeven via Whatsapp 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Toppe op 09-09-2020 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hedgy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-06 14:00
Heeft iemand ervaring met een spoeleiland in de keuken icm een vloerverwarming? Wij hebben gekozen voor meerwerk om de leidingen te verleggen, zodat hier een spoeleiland kan komen.

De bouwer raad nu aan om ook "meerwerk" vloerverwarming aanpassen mee te nemen. Dan krijgen we voor een meerprijs geen vloerverwarming onder het spoeleiland. Anders zou het ook legionella gevaar meebrengen.
Online las ik echter dat je beter de vloerverwarming kan houden voor als je de keuken indeling ooit wilt wijzigen.
Nu willen we natuurlijk geen legionella, dus ik denk dat we het maar moeten doen. Maar ben benieuwd of dit bij jullie ook het geval was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:36
Toppe schreef op woensdag 9 september 2020 @ 20:46:
[...]

In 2015 werd het bestemmingsplan al onherroepelijk, dus een omgevingvergunning zou dan niet meer nodig zijn...

Overigens wil hij beginnen op 1 of 2 december 2020 heeft hij aangegeven via Whatsapp 8)7
Een bestemmingsplan is heel wat anders dan een omgevingsvergunning toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Deleon78 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 20:55:
[...]

Hmm terecht. Aanvraag duurt 8 weken inderdaad.

Kan nog steeds qua tijd dus :+

Morgen eerst even de notaris bellen over een vage zin in het contract en opvragen van de situatietekening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:44
Hedgy schreef op woensdag 9 september 2020 @ 20:55:
Heeft iemand ervaring met een spoeleiland in de keuken icm een vloerverwarming? Wij hebben gekozen voor meerwerk om de leidingen te verleggen, zodat hier een spoeleiland kan komen.

De bouwer raad nu aan om ook "meerwerk" vloerverwarming aanpassen mee te nemen. Dan krijgen we voor een meerprijs geen vloerverwarming onder het spoeleiland. Anders zou het ook legionella gevaar meebrengen.
Online las ik echter dat je beter de vloerverwarming kan houden voor als je de keuken indeling ooit wilt wijzigen.
Nu willen we natuurlijk geen legionella, dus ik denk dat we het maar moeten doen. Maar ben benieuwd of dit bij jullie ook het geval was.
Dat was bij ons standaard; waar de keuken en kookeiland ingetekend was kwamen geen vloerverwamingsbuizen... Enige kosten waren aansluitingen verplaatsen (en uiteraard de keuken zelf)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
PixelRanger03 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:31:
Weet iemand waar een goed overzicht te vinden is van de werkbare dagen over 2018 t/m 2020? Online is genoeg informatie te vinden over wat het nu precies inhoudt, maar helaas geen overzicht van de dagen.

Heb ondertussen wel het idee dat het hard richting de gestelde 400 (!) werkbare dagen gaan. Bouw is gestart in december 2018, gaat om een appartementencomplex.
Hier bijvoorbeeld: https://www.rekenkeizer.n...alenderjaar-schrikkeljaar
Een van de eerste hits op Google.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:20

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit

In onze toekomstige keuken zit ook een eiland met het natte deel erin. Onder de keukenkastjes wordt standaard geen vloerverwarming gelegd. Inderdaad vanwege legionella. In de badkamer ook niet in het stuk van de douche overigens.

Bij ons doen we al deze dingen binnen het project.

Ook gaan we voor tegelvloer over de hele woning, welke ook doorgetegeld zal worden onder de kastjes, maar later de keuken anders inrichten is überhaupt een lastige met leidingen uit de vloer. Dus daar maken we ons niet druk over.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-06 08:34
Toppe schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:04:
[...]

Ben benieuwd wat je aardig aan de prijs vindt. Ons viel de boiler, isoleren van de garage en die overkapping 'tegen' maar navraag leert dat als we dit terug rekenen naar vierkantemeters dat het opzich wel mee valt.

Het aanleggen van de UTP aansluitingen viel ons reuze mee. Helemaal als je bedenkt dat de kosten inclusief bedrading en afwerking is.

Mogelijkheid tot uitbouw is er vanaf de bouw niet
Met name de vergroting van het boilervat, de carport, en de isolatie. Die laatste vind ik voor bijna 8k serieus veel geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Legionella groeit in stilstaand water boven de 25 graden.

Je gebruikt de koude kraan in de keuken dagelijks een paar keer.

Zelf zou ik mij geen zorgen maken over legionella, dan zou ik ook moeten oppassen met het wc kraantje op de 2e etage waar misschien 1x per week iemand komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:52
Toppe schreef op woensdag 9 september 2020 @ 20:59:
[...]

Hmm terecht. Aanvraag duurt 8 weken inderdaad.

Kan nog steeds qua tijd dus :+

Morgen eerst even de notaris bellen over een vage zin in het contract en opvragen van de situatietekening
Daar komt ook nog eens 6 weken bij waarin mensen bezwaar kunnen maken, als niemand dat doet wordt het pas onherroepelijk.

Het wil nog wel eens problemen geven... Hier in Rijswijk is het ook een probleem geweest. Protest van DSM en uitgevochten tot de hoogste raad volgens mij, de nieuwe school heeft iig flink vertraging opgelopen. Van wat ik begreep ook bepaalde woonprojecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

kepler schreef op woensdag 9 september 2020 @ 22:15:
[...]
Daar komt ook nog eens 6 weken bij waarin mensen bezwaar kunnen maken, als niemand dat doet wordt het pas onherroepelijk.

Het wil nog wel eens problemen geven... Hier in Rijswijk is het ook een probleem geweest. Protest van DSM en uitgevochten tot de hoogste raad volgens mij, de nieuwe school heeft iig flink vertraging opgelopen. Van wat ik begreep ook bepaalde woonprojecten.
Klopt. Je hebt twee soorten wabo’s. Verkorte en reguliere. De eerste duurt 8+6 en de tweede 26 + 6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-06 15:34
GeeMoney schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:27:
[...]

Cat6a raad ik iedereen aan. Zeker als je PoE+ wilt gebruiken, en cat6a is natuurlijk ook 10gbps certified.
Zeker voor het prijsverschil zou ik nu geen cat5e meer kopen.
@Steephh @Toppe en de rest...
Zonder een volledige hetze hier te willen beginnen, Cat6 is certified voor 10Gbit tot 55m oftewel in de gemiddelde woning ruim genoeg, en voor PoE+ maakt het ook niet uit hoor.

Ben wel met bovenstaande laatste zinnetje eens, ik zou persoonlijk niet meer investeren (lees: kopen) van Cat5e, aangezien een doosje van 100m Cat6 van Belden (gerenommeerd merk in kabelland) ~€43 kost.

Ter info bovenstaande kabel is ~5,4mm in diameter, en in 80% van de gevallen prima kabel om dubbel uitgevoerd door een 5/8" (16mm) buis te krijgen, evt. met wat kabelglijmiddel geholpen.

hier de datasheet van de kabel

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• siemenz

siemenz

Koetje

Deleon78 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 20:55:
[...]

Fout. In je omgevingsvergunning wordt ook de bestemmingsplan wijziging aangevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Dat is natuurlijk een overzicht van de maximaal haalbare werkbare dagen. Als door omstandigheden - vooral weer - een dag toch onwerkbaar blijkt, telt ie niet mee bij de werkbare dagen.
En blijkbaar is de definitie van een onwerkbare dag contractafhankelijk. En bovendien moet je de bouwvak e.a. al uitsluiten.

VEH geeft in ieder geval aan dat er gemiddeld zo'n 180 werkbare dagen zijn voor woningen.
Maar of dat gemiddelde nog actueel is met de vrij zachte winters van de afgelopen jaren, weet ik niet.

Als je ze er op aan wilt spreken zou ik in ieder geval eerder rekenen met die 180 dan met die 260 uit die rekenkeizer-lijst.

• Deleon78
siemenz schreef op donderdag 10 september 2020 @ 07:37:
[...]

Fout. In je omgevingsvergunning wordt ook de bestemmingsplan wijziging aangevraagd.
Indien van toepassing?
De vraag ging ook nog eens om het omgekeerde: bestemmingsplan was goedgekeurd (dus los van omgevingsvergunning) en vrager dacht dat omgevingsvergunning dan ook goed zat.
Daarnaast zijn het nog steeds 2 totaal verschillende processen met verschillende doelen.
Dat je ze kan combineren wist ik niet, thanks.

(Wow er is iets f*cked aan mn samsung toetsenbord...)

[ Voor 5% gewijzigd door Deleon78 op 10-09-2020 08:11 ]

• Blihi
Toppe schreef op woensdag 9 september 2020 @ 20:46:
[...]

Een omgevingsvergunning is altijd nodig om te bouwen (dat heette vroeger een bouwvergunning). Daar zijn bezwaarprocedures open, dus als mensen bezwaar maken tegen de omgevingsvergunning kan het lang duren ja.

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
Blihi schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:01:
[...]

Een omgevingsvergunning is altijd nodig om te bouwen (dat heette vroeger een bouwvergunning). Daar zijn bezwaarprocedures open, dus als mensen bezwaar maken tegen de omgevingsvergunning kan het lang duren ja.
Denk dat veel omgevingsvergunningen er wel doorheen gaan wegens de nieuwe BENG eisen. Vooral projecten in samenwerking met de Gemeente. Anders komen deze in gevaar omdat ze anders door de ontwerpeisen niet voldoen en veel extra kosten moeten maken.

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

• Hyena
  • Laatst online: 17-05 06:14
Zit bij ons project nog eens de tekeningen en maten te berekenen.

Woonoppervlakte 104m2 op de website

Woonkamer | Keuken = 38.9m2
Toilet = 1.2 m2
Entree = 5.5 m2
Slaapkamer 1 = 16.7 m2
Slaapkamer 2 = 12 m2
Badkamer = 9 m2
Overloop = 2.7 m2
Techniek = 5 m2

91 m2

Trapkast = 1.6 m2
Berging = 9.2 m2

101.8 m2

Terras buiten = 10.5 m2

112.3 m2

Is toch niet helemaal netjes? Hoe kan ik later dit huis eventueel verkopen boven de 100m2?

Start bouw niet bekend. Kan je in de ontbindende voorwaarden opnemen dat ze bijvoorbeeld starten op 1 maart 2021.

Meer minderwerk lijst niet compleet. Prijs deuren niet bekend en de lijst is niet definitief. Zie hier dat deuren toch een aardig stelpost is.

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:10

Shabbaman

Got love?

Blihi schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:01:
[...]

Een omgevingsvergunning is altijd nodig om te bouwen (dat heette vroeger een bouwvergunning).
Nee hoor, je hebt ook vergunningvrije bouwwerken :+ maar een huis valt daar niet onder

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Hyena schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:43:
Zit bij ons project nog eens de tekeningen en maten te berekenen.

Woonoppervlakte 104m2 op de website

Woonkamer | Keuken = 38.9m2
Toilet = 1.2 m2
Entree = 5.5 m2
Slaapkamer 1 = 16.7 m2
Slaapkamer 2 = 12 m2
Badkamer = 9 m2
Overloop = 2.7 m2
Techniek = 5 m2

91 m2

Trapkast = 1.6 m2
Berging = 9.2 m2

101.8 m2

Terras buiten = 10.5 m2

112.3 m2

Is toch niet helemaal netjes? Hoe kan ik later dit huis eventueel verkopen boven de 100m2?

Start bouw niet bekend. Kan je in de ontbindende voorwaarden opnemen dat ze bijvoorbeeld starten op 1 maart 2021.

Meer minderwerk lijst niet compleet. Prijs deuren niet bekend en de lijst is niet definitief. Zie hier dat deuren toch een aardig stelpost is.
Berekeningen van m2 gaan bij verkoop niet per kamer. Er wordt gekeken naar de maten binnen de buitenmuren en eventueel wordt daar iets van afgetrokken, bijvoorbeeld voor een groot trapgat van meer dan 4m2. Maar als je trapgat kleiner is dan 4 m2, dan telt het zowel beneden als boven mee in de vierkante meters.

Een makelaar kan je meer vertellen over die NEN norm voor opmeten van woningen.

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-06 14:13
Blihi schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:15:
Als alles zeiknat is, dus kalkzandsteen, isolatie, etc. Dan gaat het lang duren voordat de boel goed droog is.

De isolatie is aan de buitenzijde dampdicht, dus al het vocht moet binnenlangs weg. Een bouwdroger droogt van binnenuit, maar zodra je die uit zet komt het vocht alsnog vanuit de isolatie terug de steen in.

Ik zou me goed laten bijstaan door een bouwkundige en specifiek op dat punt echt goed naar de oplevering laten kijken. Die 5% is nooit voldoende als echt blijkt dat er te veel vocht in de constructie zit.
Ik was afgelopen vrijdag op de bouw voor een VEH keuring en het was zeiknat en op het kalkzandsteen binnen, en het glaswol zit ook gewoon open & bloot tegen de kalkzandsteen aan op het moment. Over 10 weken is de woning wind en waterdicht; ik hoop dat het voor die tijd nog even lekker droogt in de nazomer, maar ik moet zeggen dat ik wel een beetje verrast was dat ze dat zwaar absorberende glaswol gewoon in de stortregen laten staan. Daar zou je toch beter een strook plastic of iets op kunnen leggen op vocht te voorkomen?

• blubbers
  • Laatst online: 10-06 16:28
nel!s schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:48:
[...]

Ik was afgelopen vrijdag op de bouw voor een VEH keuring en het was zeiknat en op het kalkzandsteen binnen, en het glaswol zit ook gewoon open & bloot tegen de kalkzandsteen aan op het moment. Over 10 weken is de woning wind en waterdicht; ik hoop dat het voor die tijd nog even lekker droogt in de nazomer, maar ik moet zeggen dat ik wel een beetje verrast was dat ze dat zwaar absorberende glaswol gewoon in de stortregen laten staan. Daar zou je toch beter een strook plastic of iets op kunnen leggen op vocht te voorkomen?
Erger nog, glaswol kan eigenlijk niet tegen water, dan verliest de glaswol zijn isolatie waarde.

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-06 14:13
blubbers schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:53:
[...]

Erger nog, glaswol kan eigenlijk niet tegen water, dan verliest de glaswol zijn isolatie waarde.
Ik zie het eigenlijk overall in onze wijk (verschillende bouwers) dat glaswol niet afgedekt wordt in de regen, tenzij het nog plat op de pallet ligt, dan zit er nog plastic omheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
nel!s schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:48:
[...]

blubbers schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:53:
[...]

Precies, glaswol moet je niet zeiknat laten worden want dan isoleert het helemaal niet meer.

Bij ons project gebeurde dit ook bij een woning (stenen waren op want de uitvoerder had er te weinig besteld). Een bevriende stucadoor gaf toen aan dat het vrijwel een garantie is op problemen met het stucwerk op de begane grond. Water zakt uiteindelijk door de glaswol naar beneden en trekt via de kalkzandsteen de kamer in. Het stucwerk zal daar dus niet hechten (lees: steeds loskomen) tot de boel droog is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Toppe schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:19:
[...]Als het goed is CAT6. Maar als ik zie dat sommige hier €120 betalen voor alleen een buis vindt ik het mee vallen
Ik vindt €1300 voor 9 UTP aansluitingen enorm meevallen, zeker als ze dan ook nog bedraad zijn en afgewerkt. Daar kan je het zelf, met de uren en aanschaf of huur van materiaal, amper voor doen. En praktisch lukt het na oplevering al helemaal niet goed meer.

[ Voor 31% gewijzigd door Yowzawood op 10-09-2020 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqzNrAL1HCR_e74ldHlpalofWI8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ovDwAN8kkEXpcWZjYUyxITJS.png?f=fotoalbum_large
Ik betaal meer dan het dubbele!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ik heb ook de overeenkomst van de notaris ontvangen en onderstaand stukje valt nogal op. Ik kom er in elk geval even niet uit hoe dit nou exact bedoeld wordt.

Hebben ook de notaris eens gebeld met de vraag hoe dit zit en die stuurt ons door naar de koper. Geeft duidelijk aan dit document niet te hebben opgesteld maar geeft wel aan dat het mogelijk een kopie van een eerder document is.

Tevens ontbreekt ook de situatie tekening, is dat raar?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Deleon78
Als de notaris er geen uitspraak over doet, moet je DIRECT een andere notaris zoeken en niet tekenen.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Deleon78 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:05:
Als de notaris er geen uitspraak over doet, moet je DIRECT een andere notaris zoeken en niet tekenen.
Die keus ligt niet bij ons maar bij de verkoper, die beslist welke notaris er gebruikt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:58
Toppe schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:02:
Ik heb ook de overeenkomst van de notaris ontvangen en onderstaand stukje valt nogal op. Ik kom er in elk geval even niet uit hoe dit nou exact bedoeld wordt.

Hebben ook de notaris eens gebeld met de vraag hoe dit zit en die stuurt ons door naar de koper. Geeft duidelijk aan dit document niet te hebben opgesteld maar geeft wel aan dat het mogelijk een kopie van een eerder document is.

***members only***
Sorry, maar wat deze voorwaarden inhouden dat moet je vragen aan de verkoper en aan je financieel adviseur. De notaris heeft deze voorwaarden niet opgesteld dus gaat ze ook niet uitleggen. De KAO wordt niet ingeschreven in de registers.

edit: het is trouwens de bedoeling dat je alle voorwaarden uit de KAO doorleest voor het tekenen. :+ Erna is niet zo handig.

[ Voor 7% gewijzigd door LuPo op 10-09-2020 12:12 ]

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

LuPo schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:11:
[...]

Sorry, maar wat deze voorwaarden inhouden dat moet je vragen aan de verkoper en aan je financieel adviseur. De notaris heeft deze voorwaarden niet opgesteld dus gaat ze ook niet uitleggen. De KAO wordt niet ingeschreven in de registers.

edit: het is trouwens de bedoeling dat je alle voorwaarden uit de KAO doorleest voor het tekenen. :+ Erna is niet zo handig.
Er is nog niet getekend, ik ben ze juist aan het doorlezen en dit stuk viel mij op. De rest klopt gewoon en is niet anders dan anders.

Uiteraard kan ik terug naar de verkoper (en dat gebeurt ook wel) alleen wil ik wel voorbereid zijn en zodoende bekend te zijn met de inhoud.

Dat deze kosten -eventueel- wél berekend worden nadat de bouw al begonnen is met terug werkende kracht kan ik allicht begrijpen.

Het lijkt me dat als dit een officieel stuk is van een notaris dat dit in meerdere koopovereenkomsten voorkomt?

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 10-09-2020 12:15 ]

• Deleon78
Toppe schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:09:
[...]

Die keus ligt niet bij ons maar bij de verkoper, die beslist welke notaris er gebruikt wordt.
Een notaris behartigt de belangen van beide partijen en hoort te snappen wat je moet tekenen. Dat is zijn werk.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Deleon78 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:24:
[...]

Een notaris behartigt de belangen van beide partijen en hoort te snappen wat je moet tekenen. Dat is zijn werk.
Dat begrijp ik, maar in dit geval bepaald de verkoper welke notaris hij neemt, daar verander je niets aan. Dat het vaag is ben ik met je eens, maar heb ik te accepteren.

Wellicht kunnen we nu terug naar de vraag: klopt het dat je 6% extra gaat betalen als rente over je eigen grond?

• LuPo

Staat er niet in hoeveel werkbare dagen ze rekenen? Bij ons stond ook geen exacte begindatum en maximale duur. Wel een compensatieregeling als ze die werkbare dagen overschrijden.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

LuPo schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:32:
[...]

Staat er niet in hoeveel werkbare dagen ze rekenen? Bij ons stond ook geen exacte begindatum en maximale duur. Wel een compensatieregeling als ze die werkbare dagen overschrijden.
240 werkbare dagen. Hij zou 1/2 december beginnen met bouwen en toch opleveren met de bouwvak, al houdt hij natuurlijk een slag om de arm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Toppe schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:02:

***members only***
Wat daar staat is dat jij 6% rente (plus 21% btw daarover) betaalt over de periode tussen het moment waarop de bouwer kon gaan beginnen aan het project en het moment van kopen.

Dit artikel is meestal alleen relevant voor de laatste kopers in het project. De bouwer kan namelijk starten (opschortende voorwaarden) als 70% verkocht is. Hij moet dan kosten maken om ook de overige 30% te bouwen die nog niet verkocht zijn. Die kosten fincanciert hij door geld te lenen bij een bank en dat wordt (riant) aan de laatste kopers doorbelast.

De vraag is dus of al aan alle opschortende voorwaarden voldaan is, en zo ja, per wanneer. Dan kun je exact uitrekenen wat je moet betalen.

[ Voor 40% gewijzigd door Blihi op 10-09-2020 12:35 ]

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Blihi schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:34:
[...]

Wat daar staat is dat jij 6% rente (plus 21% btw daarover) betaalt over de periode tussen het moment waarop de bouwer kon gaan beginnen aan het project en het moment van kopen.

Dit artikel is meestal alleen relevant voor de laatste kopers in het project. De bouwer kan namelijk starten (opschortende voorwaarden) als 70% verkocht is. Hij moet dan kosten maken om ook de overige 30% te bouwen die nog niet verkocht zijn. Die kosten fincanciert hij door geld te lenen bij een bank en dat wordt (riant) aan de laatste kopers doorbelast.

De vraag is dus of al aan alle opschortende voorwaarden voldaan is, en zo ja, per wanneer. Dan kun je exact uitrekenen wat je moet betalen.
Thanks. Dit dachten wij al. Gelukkig gaan we niets betalen want de bouw (en overdracht) moet ook voor de andere kopers nog plaats vinden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Toppe schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:42:
[...]

Thanks. Dit dachten wij al. Gelukkig gaan we niets betalen want de bouw (en overdracht) moet ook voor de andere kopers nog plaats vinden :+
Je hebt twee weken vanaf het moment dat aan alle voorwaarden voldaan is. Dat is meestal genoeg om een afspraak te maken bij de notaris. Het kan gebeuren dat de notaris geen tijd heeft. Dat moet dan voor rekening van de bouwer komen, niet voor jouw rekening, maar ik vermoed dat dat vrijwel altijd goed gaat.

Onze projectnotaris was een complete aanfluiting. Toen wij daar zaten had de mevrouw de slappe lach en daar kwam ze niet meer uit. Nog nooit zo'n onprofessionele houding gezien. De assistent notaris die al het voorwerk had gedaan schaamde zich de ogen uit het hoofd.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Toppe schreef op woensdag 9 september 2020 @ 08:08:
Man man man.

Gister een redelijk geïrriteerde whatsapp verstuurd naar de makelaar omdat hij niet met de koopovereenkomst over de brug kwam. Uiteindelijk heeft hij beloofd om dan gister avond de offerte alsnog de deur uit te doen. Via whatsapp even wat korte aanpassingen aangegeven (en onderhandelen :+ ) en dan een semi-akkoord gegeven. Ook had hij beloofd vanochtend de koopovereenkomst (inclusief officiële offerte) op te sturen.

Zojuist krijg ik deze dan ook binnen, het lezen kan beginnen!

Hij gebruikt hier een koopovereenkomst van "Woningborg", zijn er meer mensen waarbij er gebruik is gemaakt van dit koopcontract, en moeten we op gekke dingen letten? In eerste instantie lijkt het me een prima overeenkomst namelijk. Voor de geïnteresseerde het origineel vinden we hier

Vanmiddag me even beter inlezen en ook eens kijken of ik een start datum kan zien.

***members only***
Laat die die UTP in de meterkast op een patch paneel afmonteren? 9 losse kabels is natuurlijk ook geen gezicht.

Verder ziet die meerwerk-prijs er redelijk goed uit. Niet de goedkoopste, maar ook niet de optielijst waar ik nu tegenaan zit te staren. Huizen op ons plan zijn helaas zo gewild dat ik niet het meerwerk kan laten vastleggen voordat we het koopcontract tekenen. Dat betekent verplicht winkelen bij de bouwer.

Gelukkig is het een kleine onderaannemer van de project ontwikkelaar die specifiek ons huis bouwt (geen repeterende bouw zoals de rest van het plan) dus er zal vast wel wat te onderhandelen zijn.

Ik heb de optielijst even naast de standaard optielijst van VEH gelegd en dat was best verrassend. Op afbouw maken ze makkelijk 30 tot 40% extra marge, maar op de ruwbouw zitten ze maar zo'n 15% hoger dan VEH.

Aangezien deze kleine bouwer natuurlijk zoveel mogelijk extra wil doen, zat ik te denken om een soort staffel af te spreken. Voor elke x duizend euro meerwerk, een bepaald percentage korting. Meer meerwerk resulteert dan in meer korting. Voor beiden een win-win.

Ik laat jullie tzt wel weten of mijn plannetje gelukt is ;)

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• BiG-GuY

BiG-GuY

In ons project zie ik 5% terugkomen over de grondrente. Op 30-07-2019 koopovereenkomst getekend, wij waren tussen de eerste kopers. Uiteindelijk is de startdatum op 01-11-2019 vastgesteld, terwijl ze pas in januari/februari 2020 begonnen waren met grondwerkzaamheden.

Rond 26-03-2020 was de ruwe begane grond vloer klaar, vanwege Corona hebben we pas op 17-04-2020 de overdracht van de grond/hypotheekakte tekenen kunnen doen.

Over de periode 01-11-2019 - 17-04-2020 hebben we totaal €4487,67 betaald aan rente. Hiervoor hadden we €5000 begroot in de hypotheek en hier zaten we gelukkig onder.

Qua werkbare dagen is deze in ons project vastgelegd op 250 werkbare dagen vanaf het gereedkomen van de ruwe begane grond vloer. Gaat om een project met 20 woonhuizen.

[ Voor 5% gewijzigd door BiG-GuY op 10-09-2020 13:08 . Reden: *grondrente ]

Gallery V&A

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 20:20
BiG-GuY schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:57:
In ons project zie ik 5% terugkomen over die rente. Uiteindelijk is de startdatum op 01-11-2019 vastgesteld, terwijl ze pas in januari/februari 2020 begonnen waren met grondwerkzaamheden.

Rond 26-03-2020 was de ruwe begane grond vloer klaar, vanwege Corona hebben we pas op 17-04-2020 de overdracht van de grond/hypotheekakte tekenen kunnen doen.

Over de periode 01-11-2019 - 17-04-2020 hebben we totaal €4487,67 betaald aan rente. Hiervoor hadden we €5000 begroot in de hypotheek en hier zaten we gelukkig onder.

Qua werkbare dagen is deze in ons project vastgelegd op 250 werkbare dagen vanaf het gereedkomen van de ruwe begane grond vloer. Gaat om een project met 20 woonhuizen.
heb je bouwrente gefinancierd uit de hypotheek? Mag dat uberhaupt? daar is toch helemaal geen onderpand voor?

• BiG-GuY

BiG-GuY

borft schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:06:
[...]

heb je bouwrente gefinancierd uit de hypotheek? Mag dat uberhaupt? daar is toch helemaal geen onderpand voor?
Het gaat hier om grondrente, dit is door onze financieel adviseur zo ingeschoten/opgemaakt.

Gallery V&A

• borft
BiG-GuY schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:07:
[...]

Het gaat hier om grondrente, dit is door onze financieel adviseur zo ingeschoten/opgemaakt.
Mjah, zelfde vraag! ;) Er is geen onderpand, en het is ook niet iets dat nagelvast aan het huis zit, of onderdeel van het huis is. Maar misschien dat het een uitzondering voor nieuwbouw is ofzo. Vraag me ook af of je de hypotheekrente die je daarover betaalt mag afrekken dan!

Maar als de adviseur het zegt zal het wel goed zijn, ik ben geen expert natuurlijk ;)

• BiG-GuY

BiG-GuY

borft schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:11:
[...]

Mjah, zelfde vraag! ;) Er is geen onderpand, en het is ook niet iets dat nagelvast aan het huis zit, of onderdeel van het huis is. Maar misschien dat het een uitzondering voor nieuwbouw is ofzo. Vraag me ook af of je de hypotheekrente die je daarover betaalt mag afrekken dan!

Maar als de adviseur het zegt zal het wel goed zijn, ik ben geen expert natuurlijk ;)
Hmm, ik zie er ook wisselende verhalen over. De gesprekken zijn ondertussen een jaar geleden, dus kan zijn dat ik het fout onthouden heb 8)7 . Wij zijn ervanuit gegaan dat die grondrente de '€5000' was die opgenomen was in ons financiële overzicht, omdat het qua bedrag er niet ver vanaf zat.

De rente tijdens bouw is nagenoeg gelijk aan de rente die we krijgen in het bouwdepot.

Zal dit nog wel opnieuw laten verduidelijken wanneer we ook voor een ander iets met hun om de tafel moeten.

Tot nu toe hebben we onze belastingaangiften zelf gedaan, maar denk dat het verstandig is om die van 2020 met een adviseur te doen haha. Zitten zoveel haken/ogen aan en we zijn ook voor het eerst getrouwd, dus het veranderd de situatie sowieso.

[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 10-09-2020 13:20 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Grondrente of eigenlijk bouwrente mag je mee financieren en rente daarover is ook aftrekbaar. ( de bouwrente zelf is niet aftrekbaar)

Uiteindelijk wordt die rente later wel weer verdisconteerd in de verkoopprijs, dus de bank maakt zich daar niet heel druk over.

Als je hypotheek later in gaat dan het moment dat je de koop sluit, ga je een tijdje 'lenen' van de aannemer. Dit is ook bouwrente en die is aftrekbaar van de belasting (dat is eigenlijk een soort hypotheek).

Zie hier voor de uitleg: https://www.hypotheker.nl...jst/huis-kopen/bouwrente/

• Blihi
BiG-GuY schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:19:
[...]

Hmm, ik zie er ook wisselende verhalen over. De gesprekken zijn ondertussen een jaar geleden, dus kan zijn dat ik het fout onthouden heb 8)7 . Wij zijn ervanuit gegaan dat die grondrente de '€5000' was die opgenomen was in ons financiële overzicht, omdat het qua bedrag er niet ver vanaf zat.

De rente tijdens bouw is nagenoeg gelijk aan de rente die we krijgen in het bouwdepot.

Zal dit nog wel opnieuw laten verduidelijken wanneer we ook voor een ander iets met hun om de tafel moeten.

Tot nu toe hebben we onze belastingaangiften zelf gedaan, maar denk dat het verstandig is om die van 2020 met een adviseur te doen haha. Zitten zoveel haken/ogen aan en we zijn ook voor het eerst getrouwd, dus het veranderd de situatie sowieso.
Belastingaangifte is niet heel ingewikkeld en je kunt de belastingdienst zelfs als een goedkope hypotheekverstrekker gebruiken voor de overbrugging.

Stel je koopt in 2020 een huis. Dan geef je voor 2021 een voorlopige aangifte met een heel hoge renteaftrek. Je krijgt dan maandelijks een heel leuk bedrag van de belastingdienst, waarmee je je dubbele lasten betaald.

In 2022 doe je aangifte over 2021, waarin je die voorlopige aangifte corrigeert. Je moet dan een groot bedrag terug betalen, maar je hebt dat bedrag dus "geleend" tegen 0% rente.

Zolang je de discipline maar op kunt brengen om het geld niet uit te geven kun je dus besparen door je geld zo lang mogelijk in je bouwdepot te laten zitten (want daar krijg je rente op) terwijl je het bij de belastingdienst leent.

• BiG-GuY

BiG-GuY

Blihi schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:46:
[...]

Belastingaangifte is niet heel ingewikkeld en je kunt de belastingdienst zelfs als een goedkope hypotheekverstrekker gebruiken voor de overbrugging.

Stel je koopt in 2020 een huis. Dan geef je voor 2021 een voorlopige aangifte met een heel hoge renteaftrek. Je krijgt dan maandelijks een heel leuk bedrag van de belastingdienst, waarmee je je dubbele lasten betaald.

In 2022 doe je aangifte over 2021, waarin je die voorlopige aangifte corrigeert. Je moet dan een groot bedrag terug betalen, maar je hebt dat bedrag dus "geleend" tegen 0% rente.

Zolang je de discipline maar op kunt brengen om het geld niet uit te geven kun je dus besparen door je geld zo lang mogelijk in je bouwdepot te laten zitten (want daar krijg je rente op) terwijl je het bij de belastingdienst leent.
We hebben er nu bewust voor gekozen om geen voorlopige aanslagen in te dienen. Zodat we 'achteraf' het geld terug krijgen i.p.v. elke maand. De dubbele lasten kunnen we dragen, dus das het probleem niet.

Zeker het stukje discipline is vroeger een ding geweest haha. Dus liever op deze manier meer zekerheid. Al lukt het apart zetten zelfs nu met dubbele lasten nog steeds. We bouwen nog steeds onze spaarpotjes verder op.

[ Voor 8% gewijzigd door BiG-GuY op 10-09-2020 13:59 ]

Gallery V&A

• Blihi
Dat is een keuze en ik begrijp die heel goed. Het maakt het geheel wel overzichtelijker.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

JackBol schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:51:
[...]

Laat die die UTP in de meterkast op een patch paneel afmonteren? 9 losse kabels is natuurlijk ook geen gezicht.
Bouwer levert standaard af in de meterkast maar ik wil ze naar de garage hebben. Wellicht trek ik dus nieuwe kabels vanaf de contactdozen naar de meterkast. Andere oplossing zie ik niet direct :)

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-06 07:10

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Interessant topic. ook wij zijn bezig met een nieuwbouw woning. Hier ben ik erg blij mee, geen gekkigheid van boven de vraagprijs hoeven bieden etc. Maar wat een proces zeg, hier heb ik me wel een beetje in vergist, maar het groeit me gelukkig nog niet boven het hoofd.

We hebben al een aantal fases succesvol doorlopen;
Loting
Hypotheek
ruwbouw fase opties doorgeven (verplaatsing muren etc)
fijnbouw fase opties doorgeven (stopcontactjes, buitenkraantje etc)
Keuken geregeld
Badkamer geregeld

23 september gaan we naar de notaris voor het passeren (vanwege een bezwaar op de omgevingsvergunnig heeft alles even stil gelegen).

Wat me niet zo goed bevalt is dat we nu in een "gat" vallen, even niets te regelen. oplevering is september volgend jaar, dus om nu al vloeren etc. te bestellen is wat overdreven.

Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/122/959/674_2160.jpg
(wij hebben 1 van de rij woningen aan de rechtsonderzijde)

[ Voor 7% gewijzigd door Mad-Matt op 10-09-2020 14:31 ]

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Anoniem: 36835

Mad-Matt schreef op donderdag 10 september 2020 @ 14:29:

Wat me niet zo goed bevalt is dat we nu in een "gat" vallen, even niets te regelen. oplevering is september volgend jaar, dus om nu al vloeren etc. te bestellen is wat overdreven.
Heerlijk toch, ik kijk uit naar dat moment, beetje vrijblijvend vloertjes kijken, woonwinkels af gaan. En ondertussen wachten tot het af is. Af en toe op de bouw kijken. Ik vind dat juist wel leuk.

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Anoniem: 36835 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 14:31:
[...]

Heerlijk toch, ik kijk uit naar dat moment, beetje vrijblijvend vloertjes kijken, woonwinkels af gaan. En ondertussen wachten tot het af is. Af en toe op de bouw kijken. Ik vind dat juist wel leuk.
Het is nog net even te vroeg daarvoor denk ik. (Moeten nog een jaar, qua bouw beginnen ze volgende week met heien, dus nog even geduld opbrengen denk ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Mad-Matt schreef op donderdag 10 september 2020 @ 14:32:
[...]

Het is nog net even te vroeg daarvoor denk ik. (Moeten nog een jaar, qua bouw beginnen ze volgende week met heien, dus nog even geduld opbrengen denk ik)
Ik zou zsm zulke dingen afvinken. Je hoeft het niet te bestellen, maar je kan alvast kijken wat je wilt, budgetten bijstellen etc.

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Deleon78 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 14:36:
[...]

Ik zou zsm zulke dingen afvinken. Je hoeft het niet te bestellen, maar je kan alvast kijken wat je wilt, budgetten bijstellen etc.
we hebben al wat rond gekeken idd en het budget, tja dat is al 2x over de kop gegaan (maar buy once, cry once), tot zover is alles nog te betalen door ons, dus dat scheelt, we zijn bij een aantal dingen ook van de worst-case uitgegaan qua kosten. Dus hopelijk komen we in de zwarte cijfers uit als we klaar zijn.

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Mad-Matt schreef op donderdag 10 september 2020 @ 14:32:
[...]
De tijd vliegt toch ook wel hoor moet ik zeggen. In mei zijn ze bij ons begonnen met de heipalen en zag vanmorgen dat ze zijn begonnen met metselen. Oplevering staat nu voor feb/mrt 2021.

Nu speelt bij ons wel mee dat half juli ons 2de kind geboren is en daar gaat momenteel nog veel tijd aan op en daardoor vliegen de dagen ook voorbij.

Vergeet niet dat op veel zaken ook lange levertijden zitten dus het op tijd regelen kan zinvol blijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keuzestress
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-03-2024
Blihi schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:46:
[...]

Ik zou je willen aanraden om het bovenstaande niet al te rigoureus uit te voeren. Indien het namelijk aan jouw opzet te wijten is dat in een verzoek om een voorlopige aanslag (en aangifte) onjuiste of onvolledige inlichtingen zijn verstrekt, vormt dat een vergrijp ter zake waarvan de belastinginspecteur een bestuurlijke boete kan opleggen van ten hoogste 100 procent van de te betalen belasting (art. 67cc AWR). Dus ik zou niet al te hoge hypotheekrenteaftrek in je voorlopige aanslag opnemen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:51

Dit deel ik wel hoor. Wij zitten nu ook in die fase, oplevering Q2-2021.
We hebben al wel een heel goed beeld van wat we willen qua tegels/vloeren/wand etc.

Echter bestellen lijkt ons nog wat vroeg...

Wat ik daarnaast wel lastig vind is het regelen van tegelzetters en (renovlies)behangers. Aan de ene kant qua planning, maar ook het uiteindelijke kiezen van een bedrijf of persoon..

Daarnaast is het nog te vroeg om al te gaan inpakken voor de verhuis zelf..

Dus ja, een luwe periode terwijl je liefst even wilt doorknallen :)

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

• siemenz

siemenz

Koetje

Deleon78 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 08:09:
[...]

Indien van toepassing?
De vraag ging ook nog eens om het omgekeerde: bestemmingsplan was goedgekeurd (dus los van omgevingsvergunning) en vrager dacht dat omgevingsvergunning dan ook goed zat.
Daarnaast zijn het nog steeds 2 totaal verschillende processen met verschillende doelen.
Dat je ze kan combineren wist ik niet, thanks.

(Wow er is iets f*cked aan mn samsung toetsenbord...)
Bestemming uiteraard indien van toepassing. Alleen vanaf 2010 zit dat allemaal in een aanvraag: de Wabo. Een zogenaamde bouwvergunning bestaat niet meer. Dat heet nu een omgevingsvergunning.

• siemenz

siemenz

Koetje

Memphisto schreef op donderdag 10 september 2020 @ 14:44:
[...]

We hebben al wel een heel goed beeld van wat we willen qua tegels/vloeren/wand etc.

Wat ik daarnaast wel lastig vind is het regelen van tegelzetters en (renovlies)behangers. Aan de ene kant qua planning, maar ook het uiteindelijke kiezen van een bedrijf of persoon..

En de volgorde van al die vaklui !

Eerst stucken of eerst vloer? Eerst keuken of eerst vloer? Eerst keuken en dan stucken?

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Memphisto schreef op donderdag 10 september 2020 @ 14:44:
[...]

Gewoon de lokale vloerenboer binnen lopen, die kunnen je vaak wel helpen aan een goed adresje. Mijn ervaring is dat al die grote bedrijven vaak de minste kwaliteit leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

siemenz schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:02:
[...]

Eerst stucken of eerst vloer? Eerst keuken of eerst vloer? Eerst keuken en dan stucken?
Wij hebben de volgorde al aardig in gedachte.
Muren eerst. (renovlies en dan gesausd)
Vloeren daarna.
Dan de keuken erin. (we weten hoever de pootjes uit de muur komen, dus daar kunnen we het laminaat op aanpassen.)

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:51
siemenz schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:02:
[...]

Eens! Al hebben wij besloten om eerst het renovlies, dan de tegelvloeren daarna de keuken te plaatsen.
En ook niet onbelangrijk, hoe ga ik die mensen allemaal kort na elkaar binnenhalen..

Wij overbruggen korte tijd bij een familielid. Passeren huidige woning 31-03-21, oplevering nieuwe woning q2-2021. En aangezien dat best gezellig zal zijn, wil ik er ook niet te lang blijven zitten.
Ik hoop toch na oplevering van nieuwe woning binnen 2 maanden in de woning te kunnen wonen!

[ Voor 2% gewijzigd door Memphisto op 10-09-2020 15:09 . Reden: foutje in volgorde... ]

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

• Deleon78
Mad-Matt schreef op donderdag 10 september 2020 @ 14:39:
[...]

we hebben al wat rond gekeken idd en het budget, tja dat is al 2x over de kop gegaan (maar buy once, cry once), tot zover is alles nog te betalen door ons, dus dat scheelt, we zijn bij een aantal dingen ook van de worst-case uitgegaan qua kosten. Dus hopelijk komen we in de zwarte cijfers uit als we klaar zijn.
Nog even ter aanvulling: in een jaar kan je smaak ook veranderen. Dus wellicht heb je gelijk ook :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Deleon78 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:11:
[...]

Nog even ter aanvulling: in een jaar kan je smaak ook veranderen. Dus wellicht heb je gelijk ook :)
hehe, zeker waar. Vloer hebben we al uitgezocht, daar zie ik ons niet snel vanaf stappen, maar kleuren voor de muur zijn we al 3x gewisseld.
Dit is de vloer die we willen https://www.quick-step.nl...ik-geborsteld-donkerbruin

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ik zie in de concept aanneemovereenkomst staan dat de aannemer 325 werkbare dagen heeft om de woning te bouwen.

Eerder in dit topic zag ik veel lagere getallen voorbijkomen. Is 325 werkbare dagen niet wat aan de hoge kant? Of is dit binnen de normen van het gebruikelijke?

• Deleon78
Requiem19 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:30:
Ik zie in de concept aanneemovereenkomst staan dat de aannemer 325 werkbare dagen heeft om de woning te bouwen.

Eerder in dit topic zag ik veel lagere getallen voorbijkomen. Is 325 werkbare dagen niet wat aan de hoge kant? Of is dit binnen de normen van het gebruikelijke?
Wat wil je er aan doen? :)

• contrast
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Ligt uiteraard een de woning en de complexiteit, maar dat lijkt me wel aan de hoge kant. In onze overeenkomst stond 250 werkbare dagen, wat ik destijds ook al aan de hoge kant vond.

• Requiem19
  • Nu online
1) toelichting krijgen voor de reden
2) overwegen om af te zien van de koop als dut buiten proportioneel is en er geen ruimte in zit

• borft
Interessant topic. ook wij zijn bezig met een nieuwbouw woning. Hier ben ik erg blij mee, geen gekkigheid van boven de vraagprijs hoeven bieden etc. Maar wat een proces zeg, hier heb ik me wel een beetje in vergist, maar het groeit me gelukkig nog niet boven het hoofd.

We hebben al een aantal fases succesvol doorlopen;
Loting
Hypotheek
ruwbouw fase opties doorgeven (verplaatsing muren etc)
fijnbouw fase opties doorgeven (stopcontactjes, buitenkraantje etc)
Keuken geregeld
Badkamer geregeld

23 september gaan we naar de notaris voor het passeren (vanwege een bezwaar op de omgevingsvergunnig heeft alles even stil gelegen).

[Afbeelding]
(wij hebben 1 van de rij woningen aan de rechtsonderzijde)
ah dat denk je, genoeg te doen hoor:
- wat voor vloeren wil je, en waar wil je die halen? ga je het zelf leggen? misschien collectiviteitskorting regelen met je nieuwe buren?
- wat wil je op de muren? wil je stuc werk, glasvlies behang, schilderen? welke kleuren, welke partijen?
- wil je zonnepanelen? zo ja, hoeveel en welke, en wat past waar?
- wat ga je met de tuin doen, en/of de erfafscheiding, en wat willen je buren?
- wil je misschien wat meer ruimte? dakkappelletje erop?
- of is een verlaagd plafond misschien wel tof om te regelen

;)

* borft krijgt de sleutel, als het goed is, over een maand, dus: druk druk druk (ook nog huidige huis verkopen)

• Deleon78
Requiem19 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:40:
[...]

1) toelichting krijgen voor de reden
2) overwegen om af te zien van de koop als dut buiten proportioneel is en er geen ruimte in zit
Waarom is het relevant of het buitenproportioneel is? Daar laat je toch niet je woningkeuze vanaf hangen? Dat je de woning dan later krijgt dan je hem nodig hebt, soit. Maar dan gaat het dus over de planning va oplevering, niet werkvare dagen.
Maar dat het meer dagen is dan een ander zich toerekent lijkt me niet belangrijk?

Ik probeer je te helpen om er achter te komen wat belangrijk voor je is, zodat je daarmee naar de bouwer kan in plaats van er omheen draaien :)

[ Voor 17% gewijzigd door Deleon78 op 10-09-2020 16:38 ]

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Deleon78 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:34:
[...]

Waarom is het relevant of het buitenproportioneel is? Daar laat je toch niet je woningkeuze vanaf hangen? Dat je de woning dan later krijgt dan je hem nodig hebt, soit. Maar dan gaat het dus over de planning va oplevering, niet werkvare dagen.
Maar dat het meer dagen is dan een ander zich toerekent lijkt me niet belangrijk?

Ik probeer je te helpen om er achter te komen wat belangrijk voor je is, zodat je daarmee naar de bouwer kan in plaats van er omheen draaien :)
Ik snap het wel. Zelfde heb ik ook, mijn bouwer geeft aan het voor de bouwvak volgend jaar te willen opleveren, waarom zou je dan 240 werkbare dagen vast leggen? Je kan dan ook (bijvoorbeeld) 180 werkbare dagen rekenen.

Een bouwer wilt een slag om de arm, wij willen het huis zo snel mogelijk af hebben...

Overigens maak je weinig kans om het te laten aanpassen. Zeker bij grotere projecten werken ze in een bepaalde volgorde met vaste mensen, een metselaar kan niet 10 huizen tegelijk doen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Toppe op 10-09-2020 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55

Wow, ik vond de 250 die bij ons werd genoemd al veel. Ik heb ervoor getekend, aanpassen zie ik ze niet zo snel doen en zij zijn ook gebaat bij een snelle oplevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Deleon78 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:34:
[...]

Hoe langer de oplevering duurt, hoe langer wij dubbele kosten hebben. Daarnaast zal hoe langer de oplevering duurt de onvoorspelbaarheid van de verkoopprijs van onze huidige woning toenemen.

Dat zijn gewoon economische factoren waar ik zicht op wil hebben. Ik lees in dit topic dat veel mensen 250 werkbare dagen al 'lang vinden'. Dan ben ik wel benieuwd wat precies de reden is van 325 werkbare dagen voor dit project. Met een beetje pech zijn ze dan bijna 2 jaar aan het bouwen (!).

Je kan natuurlijk ook als mak lammetje overal ja op zeggen, maar een (gezond) kritische houding lijkt me verstandiger, zodat je goed weet waar je komende periode aan begint.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrDuckeers
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-11-2024
Hi allen,

Ik lees ook reeds enige tijd mee met het topic. We hebben ook recent een nieuwbouwhuis toegewezen gekregen. Leek mij leuk om hier ook iets van te delen en heb nog wellicht een aantal vragen die ik ook direct mee kan nemen.

Verder ook hier een Woningborg overeenkomst, dus weinig gekke dingen. Wel even ping pong heen en weer hierover, maar ik herken de punten die hier ook recent over voorbij zijn gekomen.

Dit project kwam zeer toevallig op ons pad. We hebben daarvoor al wel gekeken naar bestaande woningen, maar die waren of heel duur of er moest veel aan gedaan worden. En dit project bevat eigenlijk een hele goede combi wat we graag willen. Details van oude bouwstijlen, maar het gemak van nieuw.

We zitten nog in de opstartfase, dus nog weinig gerealiseerd (dus nog niet mogelijk om te bepalen of iets onder- of overschat is). Wel dat het allemaal aardig prijzig is. Voornamelijk extra leidingen aanleggen is prijzig. Er worden alleen loze leidingen bedraad, wat dan snel €220 kost. Dus dat is wellicht een optie om zelf te gaan doen. een loze leiding extra laten aanleggen (leeg) kost €195. Dit is dus wel iets om in de gaten te blijven houden. Plus het kost allemaal veel tijd, maar wel leuke energie.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hinken nog steeds op 2 gedachten. Wij neigen nu naar stukken en direct spuiten, maar zijn er nog niet over uit.

Nog niet, volgt later.

Extra vragen
  1. Hoe gaan jullie om met audio in het huis? Laten jullie hier op voorhand al voorzieningen voor aanleggen?
  2. Hetzelfde maar dan voor het wegwerken van tv-leidingen in de muur. Of kiezen jullie ervoor om de tv gewoon op een meubel op te hangen
  3. Wij overwegen om naar Duitsland te gaan voor een keuken. Zijn daar ook al ervaringen mee in dit topic? Is dat wel/niet aan te raden?
Ben benieuwd naar jullie reactie!

• Deleon78
Requiem19 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:58:
[...]

Hoe langer de oplevering duurt, hoe langer wij dubbele kosten hebben. Daarnaast zal hoe langer de oplevering duurt de onvoorspelbaarheid van de verkoopprijs van onze huidige woning toenemen.

Dat zijn gewoon economische factoren waar ik zicht op wil hebben. Ik lees in dit topic dat veel mensen 250 werkbare dagen al 'lang vinden'. Dan ben ik wel benieuwd wat precies de reden is van 325 werkbare dagen voor dit project. Met een beetje pech zijn ze dan bijna 2 jaar aan het bouwen (!).

Je kan natuurlijk ook als mak lammetje overal ja op zeggen, maar een (gezond) kritische houding lijkt me verstandiger, zodat je goed weet waar je komende periode aan begint.
Je mist het punt volledig. Het gaat je dus om de planning...
Je hoeft niet een mak lammetje te zijn, maar als je dan in gesprek gaat, heb het dan opbouwend over zaken die er toe doen. Dan zijn werkbare dagen maar een footnote wat je evt in relatie tot de planning nog kan benoemen.

• Requiem19
  • Nu online
Wat zijn de andere punten die goed zijn om te benoemen dan?

• Deleon78
Requiem19 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 17:12:
Wat zijn de andere punten die goed zijn om te benoemen dan?
Het is maar een mening heh :) maar ik denk dat je het gesprek beter over de planning kan hebben. Dan zal de uitkomst misschien zijn over 200 werkdagen ofzo, en dan kan je luchtig vragen naar het verschil met het aantal werkbare dagen.
Een andee aanpak is gelijk over werkbare dagen het gesprek starten en zeggen dat het te veel is. Dan start je met een juridische / zakelijke insteek en "conflict".
Naar mijn idee kan je er beter samen het beste van proberen te maken. De toon is anders gelijk gezet. En de enige verliezer ben je zelf, zij verdienen toch wel.

Escaleren naar juridisch/zakelijk kan altijd nog. Andersom is een stuk lastiger.

Eigenlijk probeer ik te zeggen: benoem dus waar het je om gaat (planning, dubbele lasten, onzekerheid) in plaats van vallen over iets specifieks. Als je iets leest en je ziet spoken, benoem de spoken :) erg moeilijk hoor, lukt mij ook lang niet altijd. Maar dat is wel mijn les uit mijn bouwtraject en mijn werk

[ Voor 21% gewijzigd door Deleon78 op 10-09-2020 17:28 ]

• Xi-s
  • Laatst online: 09-06 22:04
Hier 480 dagen in KAO. :p Dat had van mij uiteraard ook minder mogen zijn. Maar met de huidige voortgang gok ik dat ze het in 360 moeten kunnen. Gaat om veel appartementen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arebij
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11-06 09:33
Requiem19 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:58:
[...]

Wat ik kan verzinnen, is dat de bouwer nog meer "corona-zekerheid" incalculeert. Maar eerlijk is eerlijk, 325 is wel erg lang inderdaad. Je hebt zeker een punt. Wat je huis over 2 jaar nog waard is, is altijd een gok. Maar dat is hetzelfde als met een bouwtijd van een jaar. Markt gewoon goed in de gaten houden, makelaar al inschakelen, foto's al laten maken, en gewoon binnen een dag op Funda komen als jij het tijd vindt.

Maak je niet te druk over de dubbele kosten. Iedereen doet daar altijd zo moeilijk over maar vergeet niet, het gene wat je elke maand voor je oude woning nog betaald, ben je natuurlijk niet helemaal kwijt. Je lost daar ook gewoon nog een x bedrag van af wat uiteindelijk na de verkoop weer in jou zak komt. Je spaart dus nog steeds, alleen het staat even niet op jou rekening :-)

• Toppe

Toppe

Oké ✅

MrDuckeers schreef op donderdag 10 september 2020 @ 17:05:
Hi allen,

Ik lees ook reeds enige tijd mee met het topic. We hebben ook recent een nieuwbouwhuis toegewezen gekregen. Leek mij leuk om hier ook iets van te delen en heb nog wellicht een aantal vragen die ik ook direct mee kan nemen.

Verder ook hier een Woningborg overeenkomst, dus weinig gekke dingen. Wel even ping pong heen en weer hierover, maar ik herken de punten die hier ook recent over voorbij zijn gekomen.

Dit project kwam zeer toevallig op ons pad. We hebben daarvoor al wel gekeken naar bestaande woningen, maar die waren of heel duur of er moest veel aan gedaan worden. En dit project bevat eigenlijk een hele goede combi wat we graag willen. Details van oude bouwstijlen, maar het gemak van nieuw.

We zitten nog in de opstartfase, dus nog weinig gerealiseerd (dus nog niet mogelijk om te bepalen of iets onder- of overschat is). Wel dat het allemaal aardig prijzig is. Voornamelijk extra leidingen aanleggen is prijzig. Er worden alleen loze leidingen bedraad, wat dan snel €220 kost. Dus dat is wellicht een optie om zelf te gaan doen. een loze leiding extra laten aanleggen (leeg) kost €195. Dit is dus wel iets om in de gaten te blijven houden. Plus het kost allemaal veel tijd, maar wel leuke energie.

***members only***

Hinken nog steeds op 2 gedachten. Wij neigen nu naar stukken en direct spuiten, maar zijn er nog niet over uit.

Nog niet, volgt later.

Extra vragen
  1. Hoe gaan jullie om met audio in het huis? Laten jullie hier op voorhand al voorzieningen voor aanleggen?
  2. Hetzelfde maar dan voor het wegwerken van tv-leidingen in de muur. Of kiezen jullie ervoor om de tv gewoon op een meubel op te hangen
  3. Wij overwegen om naar Duitsland te gaan voor een keuken. Zijn daar ook al ervaringen mee in dit topic? Is dat wel/niet aan te raden?
Ben benieuwd naar jullie reactie!
Om even te reageren op punt 1 en 2:
Wij doen geen enkele voorbereiding, wel zorgen we voor voldoende stopcontacten voor luidsprekers etc. Als je audiofiel bent dan snap ik dat mensen hier veel tijd in stoppen, wij zijn dat niet en kiezen voor een, voor ons, goede oplossing. In dit geval zal dit een slimme speaker worden in meerdere ruimtes in het huis. Bij voorkeur HomePod.

Voorbereidingen voor de tv treffen wij niet. We willen eerst wachten tot we het huis daadwerkelijk hebben gezien en binnen zijn geweest. Kunnen het nu simpelweg nog niet plannen (we hebben sowieso 3 opties qua indeling). Tevens vindt ik het weg werken van een kabelgoot wel heel mooi, maar ook onhandig als je een keer de indeling gaat veranderen, dan heb je wel een goot in een muur die je wellicht niet gebruikt en een goot op een muur waar je hem niet bedacht had. Wellicht is het handiger om wél loze leidingen te leggen waar je straks misschien je tv wilt hebben. Deksel er overheen en de stukadoor smeert hem wel dicht. Alleen belangrijk dat je straks de exacte maten ergens noteert :+

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
@MrDuckeers in ons project was er een optie om een ringleiding aan te leggen in de woonkamer. Die komt op 5 plekken uit en kan gebruikt worden voor speakerbekabeling. Is feitelijk een loze leiding dus zou even navragen of dat in jouw project ook mogelijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuPo

Hier 200 werkbare dagen. Dat is met alle vakantiedagen en weekenddagen eraf ~ 1 jaar is ons verteld. Ik vind 325 inderdaad wel veel, dat gaat dus richting de 2 jaar.

Dit is het project LuPo in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2"

• WybWyb
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-06 18:11
LuPo schreef op donderdag 10 september 2020 @ 17:49:
[...]

Hier 200 werkbare dagen. Dat is met alle vakantiedagen en weekenddagen eraf ~ 1 jaar is ons verteld. Ik vind 325 inderdaad wel veel, dat gaat dus richting de 2 jaar.

Dit is het project LuPo in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2"
Hier 300 werkbare dagen. Wij zijn fase 3, en bouw is precies een jaar na bouw fase 1 begonnen. In fase 1 zijn de eerste woningen al voor de bouwvak opgeleverd. Verwachting oplevering van ons huis is september volgend jaar. Ik zie niet echt veel beren op de weg, maar mocht er iets mis gaan dan heeft de bouwer dus wel die 300 werkbare dagen... Tjsah, ik maak me er in ieder geval niet echt druk om.

MBPr 13" - iPhone Xr - iPad Pro 12.9 - Apple Watch 42mm - A7 III

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stormstar3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-06 18:43
Hier 220 werkbare dagen :) (maar wachten duurt altijd lang)

Kan iemand die al in zijn/haar nieuwbouwhuis zit zijn ervaring delen met afgesproken werkbare dagen vs werkelijke aantal? ben wel benieuwd namelijk

• W.Cor
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-08-2021
Is heel gemakkelijk, werkbare dagen worden ruim ingezet.
Bij ons is dat 220 dagen en voor elke €1000 meerwerk 1 dag extra.
Dus een uitbouw, luxere badkamer en uitgebreidere keuken kan zomaar 50 extra werkbare dagen zijn.

Ons project is 34 huizen en de aannemer wil echt niet de boete gaan betalen aan de kopers.
Daarom wordt zijn berekening van het aantal werkbare dagen gewoon geteld dat er ook dingen fout kunnen gaan.
De aannemer heeft hier de tijd tot ongeveer 15 oktober 2021, maar de projectontwikkelaar spreekt over bouwvak 2021.
Vorige week heb ik tijdens de kijkdag de uitvoerder aangesproken en die had alweer een andere datum.
Hij praat al over q2 2021. Met de opmerking dat hij voor de bouwvak het volgende project al weer moet voorbereiden.
In dat nieuwe project moet het grondwerk voor de bouwvak weer klaar zijn, net als bij ons het geval was.

Als je een uitvoerder kunt spreken dan gewoon aanspreken op zulke zaken.
Dat geeft andere inzichten dan een projectontwikkelaar die zelf bijna niet op de bouw komt.

• W.Cor
He Stormstar, waar zit jij ergens?
Bij ons is het ook 220 dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Mad-Matt schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:07:
[...]

Wij hebben de volgorde al aardig in gedachte.
Muren eerst. (renovlies en dan gesausd)
Vloeren daarna.
Dan de keuken erin. (we weten hoever de pootjes uit de muur komen, dus daar kunnen we het laminaat op aanpassen.)
maar de betimmering om de keuken willen we ook weer gestuukt of gepleisterd hebben......

• siemenz

siemenz

Koetje

Is het een appartementencomplex of een rijtjeshuis ?

• LuPo
WybWyb schreef op donderdag 10 september 2020 @ 18:01:
[...]

Hier 300 werkbare dagen. Wij zijn fase 3, en bouw is precies een jaar na bouw fase 1 begonnen. In fase 1 zijn de eerste woningen al voor de bouwvak opgeleverd. Verwachting oplevering van ons huis is september volgend jaar. Ik zie niet echt veel beren op de weg, maar mocht er iets mis gaan dan heeft de bouwer dus wel die 300 werkbare dagen... Tjsah, ik maak me er in ieder geval niet echt druk om.
De vraag is: kan je het betalen als het de volle werkbare dagen duurt. Is het antwoord ja, dan is er niets aan de hand. Is het antwoord nee, dan heb je wel een probleem.
De vorige projecten gingen hier in 10 en 8 maanden van start tot oplevering. Dus ik maak me ook nergens druk om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woolfy681
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:57
Hier zijn ze druk bezig met het aanleggen van alle leidingwerk voor dat ze vloerplaten gaan leggen.

Dinsdag avond dus even de bouw of gelopen en de eerste fout al gezien (in ons voordeel) de waterkraan wordt aan de verkeerde kant afgemonteerd. Staat rechts op de tekening, maar leiding ligt links.
Geeft veel vertrouwen voor de rest van de bouw 😐.

Maandag zouden we een startbouw middag hebben echter gaat dit helaas niet door. Moet zeggen door COVID-19 geeft de bouw van je huis toch een ver van je bed show. Het voelt allemaal vreemd net of je lucht gekocht hebt.

• Requiem19
  • Nu online
siemenz schreef op donderdag 10 september 2020 @ 19:08:
[...]

Is het een appartementencomplex of een rijtjeshuis ?
Vrijstaand.

• WybWyb
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-06 18:11
LuPo schreef op donderdag 10 september 2020 @ 19:12:
[...]

De vraag is: kan je het betalen als het de volle werkbare dagen duurt. Is het antwoord ja, dan is er niets aan de hand. Is het antwoord nee, dan heb je wel een probleem.
De vorige projecten gingen hier in 10 en 8 maanden van start tot oplevering. Dus ik maak me ook nergens druk om.
Precies, ik denk inderdaad dat het daar om gaat. Bij mij is het antwoord ja, we verblijven momenteel tijdelijk op een recreatiepark waar wij zo lang kunnen blijven als we zelf willen. Als we een opleverdatum hebben zeggen we de huur een maand van tevoren op en gaan we aan het einde van de maand over. En qua dubbele lasten kunnen we het prima betalen, zelfs nog een stukje sparen.

MBPr 13" - iPhone Xr - iPad Pro 12.9 - Apple Watch 42mm - A7 III

• siemenz

siemenz

Koetje

Dat bedoel ik. De referenties die je hier op het forum ziet kopen meestal niet vrijstaand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:52
Hier vrijstaand en 200 dagen.
340 is wel erg veel, hij dekt zich mogelijk in om corona ofzo. Het jammere is als je het niet accepteerd voor jou nog 5 anderen waarschijnlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W.Cor
Wij hebben het meegemaakt dat we protesteerden tegen het aantal werkbare dagen.
Volgende kopers werden naar voren gehaald en wij afgeserveerd.
Dit onder het mom van oriëntatie gesprekken.

Dus beter is het om het te accepteren, huizen vliegen weg op dit moment.
Pagina: 1 ... 105 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2