Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 104 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.609 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:11
Toppe schreef op zondag 6 september 2020 @ 16:06:
[...]

Mij ook, alleen vrouwlief is (nog) niet overtuigd. Die is bang dat we dan helemaal geen ruimte meer overhouden.

Flexibele mantelbuis kunnen we altijd nog trekken en we hoeven ons niet direct zorgen te maken over een vloerbalk
Alternatief is je berging gok ik.
Als het goed is heb je boven de warmtepomp ruimte zat tenzij dat ding een ingebouwde boiler heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

GeeMoney schreef op zondag 6 september 2020 @ 17:14:
[...]

Alternatief is je berging gok ik.
Als het goed is heb je boven de warmtepomp ruimte zat tenzij dat ding een ingebouwde boiler heeft.
We nemen een vergrote boiler en als ik een willekeurige installateur moet geloven dan plaatsen ze die wél op zolder.

Boven de WP is zo gek nog niet inderdaad :)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Toppe schreef op zondag 6 september 2020 @ 15:36:
[...]

Ja bestaande wijk. Grond is sinds 2005 leeg en nu gaan ze bouwen.

Sowieso zit ik even met de infrastructuur. Elke kamer krijgt UTP, woonkamer krijgt 3 WCD’S, keuken, badkamer en zolder worden ook voorzien. Op de overloop komt een aansluiting voor het AP.

In eerste instantie had ik gedacht 3 buizen vanaf ze meterkast naar de garage te laten leggen, dit zou volgens de aannemer geen probleem zijn echter wil ik ook een backup plan mocht hij het ‘vergeten’.

Eerste locatie was onder de trap maar hier komt de verdeler voor de vloerverwarming. Ik ga geen risico lopen met eventuele lekkages.

Maar, nu heb ik totaal geen idee waar ik een 19” 10U kast kwijt kan. Bijkeuken is een no-go voor vrouwlief ivm warmtepomp, wasmachine en droger.

Iemand nog een geniale ingeving?

[Afbeelding]
Vind je dit een handige indeling? Ik heb het idee dat de bijkeuken al het licht uit je keuken haalt. Ik zou eerder de bijkeuken in de berging stoppen en de bijkeuken bij de keuken trekken. Je hebt nu helemaal geen ramen in je keuken. Is een beetje tegen de trend van tegenwoordig om een leef keuken te maken zeg maar.

Qua netwerk, als je de meterkast kan verbreden zou ik daar je apparatuur neerzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Z___Z schreef op zondag 6 september 2020 @ 17:23:
[...]

Vind je dit een handige indeling? Ik heb het idee dat de bijkeuken al het licht uit je keuken haalt. Ik zou eerder de bijkeuken in de berging stoppen en de bijkeuken bij de keuken trekken. Je hebt nu helemaal geen ramen in je keuken. Is een beetje tegen de trend van tegenwoordig om een leef keuken te maken zeg maar.

Qua netwerk, als je de meterkast kan verbreden zou ik daar je apparatuur neerzetten.
Het kozijn bij de ‘tafel’ worden twee open slaande deuren. Wat jij zegt waren wij wel bang voor maar mijn ouders zijn naar het zelfde pand in een andere stad gereden en daar gewoon aangebeld.

Zelfde indeling als onze woning en de keuken was erg licht en totaal geen last van donkere hoeken.

Wat scheelt is dat wij een keuken zonder bovenkasten willen en licht qua kleur.

Verbreden van de meterkast kan wel maar we schieten er weinig mee op. Patchkast is 60x45 en de exacte diepte van de meterkast hebben we niet maar we verwachten max 40cm, komen we nog 5cm te kort.

Long story short: de makelaar/aannemer is een beetje een vage gast die amper te bereiken is (app’n en mailen gaat prima) maar wel kwalitatief goede woningen levert voor een hele goede prijs/kwaliteit verhouding. Zo had hij bij een aantal woningen het kruipluik in de keuken gemaakt. Dat is één van de redenen dat ik de definitieve bouwtekeningen wil vóór de overdracht van de grond bij de notaris. Als de woning dan met de opleveringen gekke afwijkingen heeft sta ik sterker om het op te laten lossen. Dit is ook de reden dat ik dus weinig vertrouwen heb in de buizen naar de garage.

Moeten we dan deze woning wel nemen zou je denken? Ja, want de kwaliteit is goed. Afwerking is erg netjes en we hebben een aardig eisen lijstje aan een woning, deze voldoet allemaal (oke, AH bezorgt er niet. Enige nadeel) aan die eisen. Dat het een ‘lampje’ is nemen we dan maar voorlief. Heb rechtsbijstand en keuringen via VE en tijd te veel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
Sikkek schreef op zondag 6 september 2020 @ 16:21:
[...]

A&B gebruikt 3/4" pvc in dit project zonder flex buis voor loze leidingen, ik heb overal moeiteloos 2x cat6 door kunnen trekken. (Bewoners eerste huis van het project :) )
3/4" pvc zou geweldig zijn! Buren (allemaal fase 3) noemden flexbuis. Dus ben benieuwd wat ze tegen ons zeggen.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipswix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:37
De eerste factuur van ons project is binnen. Nu vroeg ik mij af of jullie hier ervaring mee hadden:
We hebben een bouwdepot bij de rabobank en kunnen de rekening direct uit het bouwdepot betalen. De rabobank zegt dat als je de rekening hebt voorgeschoten, je dat geld dan naar je eigen rekening kunt overmaken.
Nu bouw ik rente op over het bedrag in het bouwdepot, gelijk aan de rente die ik betaal over mijn hypotheek. Als ik het vanuit mijn eigen rekening zou betalen bespaar ik deze maand 40 euro, maar ik zou de declaratie uit het bouwdepot mogelijk nog verder kunnen uitstellen. Dat bespaart misschien al snel 300 euro.

Hebben jullie hier ervaringen mee? Is dat verstandig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 20:23
Flipswix schreef op zondag 6 september 2020 @ 19:29:
De eerste factuur van ons project is binnen. Nu vroeg ik mij af of jullie hier ervaring mee hadden:
We hebben een bouwdepot bij de rabobank en kunnen de rekening direct uit het bouwdepot betalen. De rabobank zegt dat als je de rekening hebt voorgeschoten, je dat geld dan naar je eigen rekening kunt overmaken.
Nu bouw ik rente op over het bedrag in het bouwdepot, gelijk aan de rente die ik betaal over mijn hypotheek. Als ik het vanuit mijn eigen rekening zou betalen bespaar ik deze maand 40 euro, maar ik zou de declaratie uit het bouwdepot mogelijk nog verder kunnen uitstellen. Dat bespaart misschien al snel 300 euro.

Ik liep met dezelfde vraag;
Bouwdepot nog ongemoeid laten?

De eerstvolgende factuur die nog te betalen is, voldoe ik via de spaarrekening en verreken ik later met het bouwdepot. Houd wel rekening mee dat de rente die je krijgt op de bouwrekening, moet je aftrekken van de betaalde hypotheekrente voor de berekening van je hypotheekrenteaftrek.
Even visueel;
[betaalde hypotheek-rente] - [gekregen bouwdepotrente] = het bedrag waarover je vermoedelijk hypotheekrenteaftrek krijgt.

[ Voor 5% gewijzigd door PHPResource op 06-09-2020 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
PHPResource schreef op zondag 6 september 2020 @ 19:40:
[...]

De eerstvolgende factuur die nog te betalen is, voldoe ik via de spaarrekening en verreken ik later met het bouwdepot.
Zo heb ik het ook gedaan, zoveel mogelijk voorgeschoten vanuit mijn spaargeld wat toch al niets opbrengt. Mijn bouwdepot had dezelfde rente als mijn hypotheek, weet niet of dat overal zo is. Door de verrekening zijn de dubbele lasten (zeker in het begin) ook nog eens een stuk lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Dronium schreef op zondag 6 september 2020 @ 22:24:
[...]

Zo heb ik het ook gedaan, zoveel mogelijk voorgeschoten vanuit mijn spaargeld wat toch al niets opbrengt. Mijn bouwdepot had dezelfde rente als mijn hypotheek, weet niet of dat overal zo is. Door de verrekening zijn de dubbele lasten (zeker in het begin) ook nog eens een stuk lager.
Maar als het geld op zowel je rekening als op depot ( want cashflow neutraal ) beide niets oplevert maakt t toch niets uit? Of maak ik een rekenfout

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xi-s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 20:41
siemenz schreef op zondag 6 september 2020 @ 23:07:
[...]

Maar als het geld op zowel je rekening als op depot ( want cashflow neutraal ) beide niets oplevert maakt t toch niets uit? Of maak ik een rekenfout
Op het moment dat het nog in mijn bouwdepot zit, betaal ik er nog geen rente over. Eenmaal opgenomen ga ik toch echt een dikke procent rente betalen over het opgenomen bedrag. Dus het kan een voordeel(tje) opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:28

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
De rente in je bouwdepot gaat van je maandtermijnen af van je hypotheek in die periode dat je nog aanspraak kan doen op het bouwdepot. Des te leger je bouwdepot deste lager de rente en des te hoger je maandbedrag wordt tot je het punt bereikt van je afgesproken maandtermijn.

Die rente die je zo krijgt is veel hoger dan je bij welke bank dan ook over die periode over je spaargeld zou krijgen.

Dus zolang mogelijk het bouwdepot in stand houden kan interessant zijn. Houd er echter rekening mee dat je aan het einde, als er nog geld in je bouwdepot zit aan het einde, je deze bijna alleen maar kan gebruiken om op je hypotheek af te lossen. Dat geld krijg je niet gestort.

Buiten de bouwfase zullen ze mogelijk minder makkelijk facturen accorderen, wij doen alleen zaken tijdens de bouw vanuit het bouwdepot, zodat we achteraf meer flexibiliteit hebben met ons eigen geld voor dingen die niet uit bouwdepot kunnen. Ook hebben we nog mijn appartement te verkopen, wat sowieso overwaarde gaat hebben, welke we sowieso in/rondom de woning willen stoppen.

Wij hadden hier verkeerd advies in gehad, waardoor we eerst dingen hebben betaald uit het bouwdepot. Nu gaan we eerst verder met ons eigen geld gebruiken wat de bedoeling was vanaf het begin, maar door onoplettendheid bij ons, de adviseur, de notaris en de bank heeft niemand ons erop geattendeerd dat we onze eigen inbreng hadden moeten storten bij de overdracht grond...

Wanneer we nu eenmaal door de 80.000 (overwaarde uit woning partner) heen zijn met de restant facturen die nog komen, zal onze adviseur de balans opmaken van wat we nu daadwerkelijk mis hebben gelopen en we zullen dan een compensatie krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door BiG-GuY op 06-09-2020 23:39 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keuzestress
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-03-2024
Met betrekking tot het verbouwdepot en de hypotheekrenteaftrek is het goed om op te merken dat in de eerste 6 maanden na de ingangsdatum van de hypotheek het rentebedrag over de volledige hoofdsom als hypotheekrente afgetrokken mag worden. Binnen de eerste 6 maanden hoef je dus de betaalde rente over het opgenomen geld en de ontvangen rente van de bank over het nog niet opgenomen bedrag niet te salderen. Levert een aanzienlijk voordeel op als het weer tijd is voor de aangifte inkomstenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:03
Toppe schreef op zondag 6 september 2020 @ 15:36:
[...]
Maar, nu heb ik totaal geen idee waar ik een 19” 10U kast kwijt kan. Bijkeuken is een no-go voor vrouwlief ivm warmtepomp, wasmachine en droger.

Iemand nog een geniale ingeving?
Sorry, maar waar ga je een 19" 10U kast voor gebruiken? Veel zaken staan in de cloud. 1 modem en switch, dan ben je er toch wel? Op mijn bedrijf had ik vroeger zo'n kast staan, maar alles is nu online. Thuis heb ik nog 2 x NAS staan voor o.a. camera bewaking, maar die staan ver uit het zicht. Daar wil je echt niet naartoe kruipen :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

MeTooPV schreef op zondag 6 september 2020 @ 23:45:
[...]

Sorry, maar waar ga je een 19" 10U kast voor gebruiken? Veel zaken staan in de cloud. 1 modem en switch, dan ben je er toch wel? Op mijn bedrijf had ik vroeger zo'n kast staan, maar alles is nu online. Thuis heb ik nog 2 x NAS staan voor o.a. camera bewaking, maar die staan ver uit het zicht. Daar wil je echt niet naartoe kruipen :-).
Modem, Switch, PoE switch, router, patch paneel, server, Ikea Gateway, Hue Gateway en ik vergeet wel weet wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-09 22:18
Keuzestress schreef op zondag 6 september 2020 @ 23:41:
Met betrekking tot het bouwdepot en de hypotheekrenteaftrek is het goed om op te merken dat in de eerste 6 maanden na de ingangsdatum van de hypotheek het rentebedrag over de volledige hoofdsom als hypotheekrente afgetrokken mag worden. Binnen de eerste 6 maanden hoef je dus de betaalde rente over het opgenomen geld en de ontvangen rente van de bank over het nog niet opgenomen bedrag niet te salderen. Levert een aanzienlijk voordeel op als het weer tijd is voor de aangifte inkomstenbelasting.
Ik dacht weer even wat rijker te zijn :P Maar wanneer ik dit opzoek op de belastingdienst dan is deze regel voor een "verbouwingsdepot" en niet voor een nieuwbouwdepot want daar staat het niet bij vermeld.

Kloot dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantju
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:59
Een vraag over het bouwdepot en rente. Wij dachten ook dat (in de beginfase) het te betalen hypotheekbedrag (voor ons EUR1400 bruto) zich redelijk zou opheffen met de rente die we terugkrijgen over het bouwdepot.

1 september is er netjes EUR 1400,= afgeschreven. 3 september kregen we een teruggaaf van slechts EUR 380,=.. Bij een vol bouwdepot. Komt dit overeen met jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daantju schreef op maandag 7 september 2020 @ 08:15:
Een vraag over het bouwdepot en rente. Wij dachten ook dat (in de beginfase) het te betalen hypotheekbedrag (voor ons EUR1400 bruto) zich redelijk zou opheffen met de rente die we terugkrijgen over het bouwdepot.

1 september is er netjes EUR 1400,= afgeschreven. 3 september kregen we een teruggaaf van slechts EUR 380,=.. Bij een vol bouwdepot. Komt dit overeen met jullie ervaringen?
Wat is je depot rente ten opzichte van je hypotheekrente? Er zijn verstrekkers die 1% minder rente terug geven.

Op moment van passeren is meestal de grond al uit je depot gehaald, dus heb je al meteen "lasten".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 15:09
Je betaalt naast rente zeer waarschijnlijk ook aflossing, tenzij je alles aflosvrij hebt. Dat zit dus ook in die €1400. Terwijl je op je bouwdepot alleen rente ontvangt. De betaalde en ontvangen rente streep je tegen elkaar weg. Het deel aflossing van je maandbedrag betaal je dus wel volledig vanaf het begin.

Bovendien koop je doorgaans de grond direct. Dat bedrag zit dus niet in je bouwdepot. Over dat deel betaal je dan ook de rente gewoon, omdat je daarover geen vergoeding in je bouwdepot krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
PHPResource schreef op zondag 6 september 2020 @ 19:40:
[...]

De eerstvolgende factuur die nog te betalen is, voldoe ik via de spaarrekening en verreken ik later met het bouwdepot. Houd wel rekening mee dat de rente die je krijgt op de bouwrekening, moet je aftrekken van de betaalde hypotheekrente voor de berekening van je hypotheekrenteaftrek.
Even visueel;
[betaalde hypotheek-rente] - [gekregen bouwdepotrente] = het bedrag waarover je vermoedelijk hypotheekrenteaftrek krijgt.
Je krijgt aan het eind van het jaar een mooi overzicht waarin staat welke rente je hebt betaald en daar is dit in verrekend. Mocht je een voorlopige teruggaaf invullen kan je de bank ook wel om een berekening vragen.. annuïtair is dan toch een beetje schatten, al maken die paar euro’s niet zo gek veel uit.

Bij de Rabo is hypotheekrente gelijk aan de rente welke je terugkrijgt op je bouwdepot.

[ Voor 4% gewijzigd door Montaner op 07-09-2020 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keuzestress
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-03-2024
Rhumba schreef op maandag 7 september 2020 @ 07:12:
[...]

Ik dacht weer even wat rijker te zijn :P Maar wanneer ik dit opzoek op de belastingdienst dan is deze regel voor een "verbouwingsdepot" en niet voor een nieuwbouwdepot want daar staat het niet bij vermeld.

Kloot dat?
Je hebt gelijk inderdaad. Gaat inderdaad alleen om verbouwingen. Bleek niet duidelijk uit mijn post :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney

Afhankelijk van de geldverstrekker loopt ke bouwdepot ook 1 maand achter, en wellicht zit er een groot stuk aflossing in inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 10:02

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

(jarig!)

Ja. Wij betalen 958 en krijgen iedere maand zo'n €200 teruggestort in het bouwdepot. Dat wordt steeds iets minder natuurlijk :) Ik had me trouwens ook misrekend, want over de grond ontvang je geen rente. Die is direct betaald.

En zo heb ik me wel vergist in meer dingen. Ons renteverlies is meegefinancierd. Dat bedrag is gewoon bovenop het bouwdepot gezet, maar met een andere rente/constructie. Maar goed. Puntje bij paaltje: er zit dus iets meer in ons bouwdepot en uit eigen zak hoeven we (indirect) minder te betalen.

Het renteverlies was overigens gebaseerd op een bouwperiode van 14 maanden. Onze hypotheek passeerde op 11 mei. De oplevering is naar voren gehaald en zal rond december zijn :)

[ Voor 25% gewijzigd door Tjebakka op 07-09-2020 09:07 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Renteverlies van 14 maanden meegefinancierd? Dat deel mag je niet aftrekken van de belasting toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• QFX23
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:17
PHPResource schreef op zondag 6 september 2020 @ 16:23:
Hebben jullie nog tips om het aantal m2 te schatten t.a.v. de gewenste renovlies? Het is zo lastig omdat op de plattegrond niet overal de maten staan. Verder wat denken jullie qua kosten voor een huis van circa 160 m2, om alle muren te renovliezen en plafonds glad te stuccen?

(...)
Wij hebben een prijs per m2 afgesproken in plaats van een totaalprijs bij onze renovliesbehanger. Dit was 15 EUR/m2 inclusief wit verven. Wel een schatting gegeven zodat zij kunnen plannen hoe lang ze ermee bezig zijn maar uiteindelijk betaal je alleen de werkelijk m2 op basis van de aantal rollen behang die nodig waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01:08
Dronium schreef op zondag 6 september 2020 @ 22:24:
[...]

Gaat de hypotheekverstrekker niet zeuren als je een paar bouwtermijnen voorschiet met spaargeld en dan 1 maand voor oplevering die bouwtermijnen naar je eigen rekening laat overmaken? Ze lopen immers rente mis..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Wij kunnen bij Triodos alleen facturen indienen voor uitbetalen aan de directe partijen, niet aan onszelf.

Of ja, technisch kan je je eigen rekening invullen bij de begunstigde, maar het wordt uiteraard gecontroleerd dat de factuur en bankrekening overeen komen met waarheen gestort wordt. Ik kan gewoon de factuur uploaden en opgeven welk bedrag naar welke rekening geschreven moet worden met een beschrijving erbij. Uitkeren aan jezelf is niet zomaar toegestaan.

Wij bankieren zelf verder niet via Triodos, maar dit kwam qua hypotheekvoorwaarden en rente vaste periode van grotendeels 20jaar het beste uit. We hebben bij hun alleen toegang tot een beperkt systeem waar data over de hypotheek staat en dus een overzicht van het bouwdepot inclusief uploadsysteem om betalingen te doen.

De fout die bij ons gemaakt was, met dat aan het begin dat eigen geld niet ingebracht is, is Triodos dus ook heel vasthoudend in geweest. Omdat wij het pas opmerkte na een maand dat de hypotheek liep dat we nog steeds geen betaalinstructies hadden gekregen. Met geen mogelijkheid krijgen we dit nog gestort in het bouwdepot dus... Terwijl de hele opzet van de hypotheek hiervan uit is gegaan en qua goedkeuring ook... we zullen er wel uitkomen met de adviseur, maar lomp vind ik het wel.

Overigens had Triodos in het begin ook vrolijk de eerste incasso's gewoon vanuit het Bouwdepot gedaan, i.p.v. van onze rekening... Heeft uiteindelijk 3 maanden geduurd voor dit definitief goed stond.

Bij hun wordt de verrekening van de rente gedaan voor het geïncasseerd wordt. Je begint inderdaad wel direct met aflossen op je hypotheek (annuïtair) en de grond is inderdaad direct betaald bij overdracht. Dus je trekt alleen rente over het deel wat je woning is tijdens de bouw.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dit is overigens niet iets waardoor we in de problemen zouden komen, want we hadden in principe in onze begroting ingecalculeerd dat we het volle bedrag vanaf het begin zouden betalen en ook apart gezet. We wisten dat dit de eerste periode een lager maandbedrag zou zijn. Dus dit is nog een ding waar we pas meer in detail over weten wanneer we door onze eigen inleg heen zijn.

Advies vanuit de adviseur is trouwens om niet gelijk meer uit eigen geld te betalen, omdat je minder vrijheid hebt met het geld in het bouwdepot.

[ Voor 57% gewijzigd door BiG-GuY op 07-09-2020 13:01 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• san.okk
  • Niet online
Piknikker schreef op zondag 19 april 2020 @ 20:36:
Ik lees al een aantal weken in dit topic, maar nu moeten wij er echt aan geloven. We hebben ondertussen de reservering getekend voor een herenhuis van De Buitenparel in Rijswijk! (Nagenoeg Delft.) Mochten er nog andere zijn in dit project dan hoor ik het graag.

Grove timeline:
- April: ontwerpgesprekken
- Juni/Juli: KOA tekenen
- December: Passeren
- April 2021: start bouw
- April 2022: oplevering, maar ik houd rekening met Q2/Q3

We zijn starters, dus er komt heel veel nieuwe informatie op ons af maar dit topic helpt enorm. Concept van dit project is dat je met een architect aan tafel gaat zitten om je woonwensen te realiseren, uiteraard zitten aan aanpassingen gewoon een prijs. Volgende week hebben wij ons ontwerpgesprek, dus ben benieuwd.
Leuk project. Wij wonen aan de overkant en gaan eind van dit jaar verderop wonen op de Buitenplaats Sion. Bevalt erg goed. Mochten jullie al in de kinderfase zitten. Meldt ze z.s.m. Aan vanwege beperkte beschikbaarheid.

Welke opties hebben jullie meegenomen?

Gr. Sander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Laatst online: 19-09 10:02

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

(jarig!)
Verwijderd schreef op maandag 7 september 2020 @ 09:11:
Renteverlies van 14 maanden meegefinancierd? Dat deel mag je niet aftrekken van de belasting toch?
Dat klopt. Er was helaas tijdens afsluiten nog uitgegaan van een langere bouwperiode en aan de andere kant hebben we met een vroegere oplevering ook minder dubbele lasten. Een paar maanden minder renteverlies vergoed scheelt netto vrij weinig.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Laatst online: 01:08
Piknikker schreef op zondag 19 april 2020 @ 20:36:
Ik lees al een aantal weken in dit topic, maar nu moeten wij er echt aan geloven. We hebben ondertussen de reservering getekend voor een herenhuis van De Buitenparel in Rijswijk! (Nagenoeg Delft.) Mochten er nog andere zijn in dit project dan hoor ik het graag.

Grove timeline:
- April: ontwerpgesprekken
- Juni/Juli: KOA tekenen
- December: Passeren
- April 2021: start bouw
- April 2022: oplevering, maar ik houd rekening met Q2/Q3

We zijn starters, dus er komt heel veel nieuwe informatie op ons af maar dit topic helpt enorm. Concept van dit project is dat je met een architect aan tafel gaat zitten om je woonwensen te realiseren, uiteraard zitten aan aanpassingen gewoon een prijs. Volgende week hebben wij ons ontwerpgesprek, dus ben benieuwd.
Interessant project, ik zie in de brochure dat je op elke bouwlaag zowel voor als achter een uitbouw kunt doen, of wel/geenerker etc etc. Wat hebben jullie uiteindelijk gekozen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16

Bij een nieuwbouwdepot is het zeker verstandig het depot zo laat mogelijk aan te spreken. Maar let er wel op wat de financier voor eisen heeft. Controleer gewoon even bij hun of dit zo mag (en laat dit schriftelijk vastleggen).

En zoals gezegd: Als er geld over blijft in het depot krijg je dat niet uitbetaald, dus zorg ervoor dat je alleen facturen gaat betalen die ook echt in je begroting zitten.

Mocht je overigens tijdelijk meer geld nodig hebben kun je ook goedkoop lenen van de belastingdienst. Doe voorlopige aangifte die je vrij veel teruggaaf geeft (meer dan waar je recht op hebt). In het volgende jaar moet je dat dan in de aangifte corrigeren. Dat kan tot 1 mei rentevrij, dus je 'leent' in principe van de belastingdienst en de factuur krijg je in juni/juli pas met een lange betaaltermijn.

Dit jaar was het helemaal gunstig, want vanwege Corona kon je bijna gratis uitstel aanvragen (de rente werd 0.1%).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 15:09
Blihi schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:19:
[...]

En zoals gezegd: Als er geld over blijft in het depot krijg je dat niet uitbetaald, dus zorg ervoor dat je alleen facturen gaat betalen die ook echt in je begroting zitten.
Dit geldt niet voor alle verstrekkers. Bijvoorbeeld voor alle labels van ABN (dus ook MoneYou en Florius) gold altijd dat onder de €2500 gewoon werd overgemaakt. Een paar jaar geleden is dit zelfs verhoogd naar €7500. Of dit moet recentelijk weer zijn afgeschaft. De reden is simpel: het beheer van het bouwdepot kost na verloop van tijd meer voor de geldgever, dan dat ze aan risico afdekken met de facturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
millerman_sf schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:27:
[...]

Dit geldt niet voor alle verstrekkers. Bijvoorbeeld voor alle labels van ABN (dus ook MoneYou en Florius) gold altijd dat onder de €2500 gewoon werd overgemaakt. Een paar jaar geleden is dit zelfs verhoogd naar €7500. Of dit moet recentelijk weer zijn afgeschaft. De reden is simpel: het beheer van het bouwdepot kost na verloop van tijd meer voor de geldgever, dan dat ze aan risico afdekken met de facturen.
Ik kan bevestigen dat dit (voor ABN) nog steeds 7500 euro is.

edit: Wel onder voorwaarden:
Wat gebeurt er met het bedrag dat nog in uw bouwdepot staat als de bouw/verbouwing
klaar is?
 Heeft u een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie (NHG)?
Dan verlagen wij uw lening met het bedrag dat nog over is in het bouwdepot. Dit bedrag telt niet mee voor
het bedrag dat u ieder jaar boetevrij mag terugbetalen.
 Heeft u een hypotheek zonder NHG?
Staat in uw bouwdepot een bedrag minder dan € 7.500? Dan maken wij dit bedrag over op uw bankrekening.
Dit geldt niet als u een bouwdepot heeft voor energiebesparende voorzieningen. Dit bedrag telt niet mee voor het
bedrag dat u ieder jaar vergoedingsvrij mag terugbetalen.
Bron: https://www.abnamro.nl/nl...019.01.23_tcm16-30674.pdf

[ Voor 40% gewijzigd door RoNoS op 07-09-2020 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:13
Zo, de steigers zijn weggehaald. Het begint nu echt wat te worden (de rechter woning):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hD5x_GxaspS8r7A3WEs8NLAsLf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4TCZBYjDIQ28hAUhweUAxcOO.jpg?f=fotoalbum_large

nu de binnenkant laten afwerken. ik hoop dat we eind oktober de sleutel krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:44

MadEgg

Tux is lievvv

107mb schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:11:
Zo, de steigers zijn weggehaald. Het begint nu echt wat te worden (de rechter woning):

[Afbeelding]

nu de binnenkant laten afwerken. ik hoop dat we eind oktober de sleutel krijgen!
Zeer herkenbare stijl! Alleen hebben wij dan de linker. Of eigenlijk de rechter, maar dan zonder het accent. Jij hebt ook bij Roosdom Tijhuis gekocht toch? Het ontwerp wordt duidelijk vaker gebruikt!

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Laatst online: 08:58

HellBeast

Oh My GoT!

Wat grappig. Ik heb ook een Roosdom tijhuis huis gekocht en in ons rijtje zit ook dit ontwerp. (Ik heb zelf ook de woning ernaast)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4VLB8RUPIv2Ew-bM3b9AKiQ2_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EsqToDlMTOmRhvMKzdrc8oZR.jpg?f=fotoalbum_large

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
MadEgg schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:24:
[...]

Zeer herkenbare stijl! Alleen hebben wij dan de linker. Of eigenlijk de rechter, maar dan zonder het accent. Jij hebt ook bij Roosdom Tijhuis gekocht toch? Het ontwerp wordt duidelijk vaker gebruikt!
Inderdaad Roosdom Tijhuis. Het ontwerp zal vaker gebruikt worden. Is het bij jullie al opgeleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:44

MadEgg

Tux is lievvv

107mb schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:50:
[...]

Inderdaad Roosdom Tijhuis. Het ontwerp zal vaker gebruikt worden. Is het bij jullie al opgeleverd?
Ja, september 2018 al. Zo rond dezelfde bouwfase als bij jou zag het er bij ons zo uit:

Bostup zonder steigers

De rechter van de middelste tweekapper is van ons.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
LuPo schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:50:
Leuk dit topic. Vandaag getekend bij de notaris voor onze nieuwbouwwoning. Start bouw is Q4 2020. Van dit topic ga ik dankbaar gebruik maken en posten :)

Over die boiler. Wij hadden standaard 190 liter bij de warmtepomp, wij zijn voor de 300 liter optie gegaan. In de optielijst stond dat dit noodzakelijk was als je een bad wilde in de badkamer.
Hierbij een render van ons project.

Members only:

Ze zijn inmiddels begonnen met de aanleg van riolering e.d. In oktober gaat het bouwbedrijf starten met de heiwerkzaamheden.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poosie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-10-2022

wij hebben dit exact zo gedaan en zelfs het bouwdepot laten staan met 50.000 erin tot het einde van de looptijd (2 jaar) en daar dus meer rente over gekregen dan op de spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piknikker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-08 19:15
san.okk schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:58:
[...]

Leuk project. Wij wonen aan de overkant en gaan eind van dit jaar verderop wonen op de Buitenplaats Sion. Bevalt erg goed. Mochten jullie al in de kinderfase zitten. Meldt ze z.s.m. Aan vanwege beperkte beschikbaarheid.

Welke opties hebben jullie meegenomen?

Gr. Sander
Thanks voor de tip, maar we zijn (nog) met z'n tweeën - ik zal er aan denken tegen die tijd. De overkant staat er nog niet heel lang toch? Vanwaar de verhuizing, gewoon groter wonen?
896gerard schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:29:
[...]

Interessant project, ik zie in de brochure dat je op elke bouwlaag zowel voor als achter een uitbouw kunt doen, of wel/geenerker etc etc. Wat hebben jullie uiteindelijk gekozen?
Klopt, in dezelfde buurt zie je bij andere huizen ook al uitbouw over meerdere lagen. Ziet er wel netjes uit. Qua ruwbouw opties hebben we het redelijk zo gelaten, gezien we nog met z'n tweeën zijn en redelijk tegen max hypotheek aanzitten.

Uiteindelijk gekozen voor:
  • 1.2m uitbouw achter, beide buren gingen voor 1.2m uitbouw - anders niet genomen. Kost 27k (beukmaat 5.4m) lol, maar wel openslaande deuren inbegrepen á 3.5k.
  • Kleine kamer van <7m2 bij de slaapkamer betrokken voor de inloopkast
  • Openslaande deuren voor, bij de keuken. Onze voortuin is 15m2 met eindmiddag/avondzon.
  • Warmtepomp van beneden naar boven in de technische ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
BiG-GuY schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:39:
Wij kunnen bij Triodos alleen facturen indienen voor uitbetalen aan de directe partijen, niet aan onszelf.
Wij zitten ook bij Triodos maar kunnen juist alleen aan de aannemer laten uitkeren, alle andere partijen kun je aan jezelf laten uitkeren waarna je de partij zelf betaalt. Tot nu toe 1 keer gedaan, vond het wat omslachtig maar heeft ook voordeel begrijp ik nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Marinos83 schreef op maandag 7 september 2020 @ 21:24:
[...]

Wij zitten ook bij Triodos maar kunnen juist alleen aan de aannemer laten uitkeren, alle andere partijen kun je aan jezelf laten uitkeren waarna je de partij zelf betaalt. Tot nu toe 1 keer gedaan, vond het wat omslachtig maar heeft ook voordeel begrijp ik nu.
Hmm, je hebt gelijk. Of dit is veranderd of ik heb het eerder niet goed gezien. Je moet wel alsnog zelf het rekeningnummer invullen. Die begeleidende tekst heb ik eerder niet gezien.

Tot zover hebben we alleen facturen gehad vanuit de aannemer. Omdat we alles binnen project doen uit bouwdepot, ga ik er vanuit dat we ook alleen via hun facturen krijgen.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• san.okk
  • Niet online
Piknikker schreef op maandag 7 september 2020 @ 20:21:
Thanks voor de tip, maar we zijn (nog) met z'n tweeën - ik zal er aan denken tegen die tijd. De overkant staat er nog niet heel lang toch? Vanwaar de verhuizing, gewoon groter wonen?
[...]
Inderdaad iets meer ruimte. Wij hadden destijds 2015 de uitbouw achterwege gelaten. Daar kregen we toch spijt van en toen kwam deze fase op ons netvlies.. Dus nu gelijk maar de 2.4m uitbouw genomen. De warmtepomp hadden wij ook naar boven laten verplaatsen. Is gewoon lekker om die voorraadkast beneden vrij te hebben. Veel plezier en geduld toegewenst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
MeTooPV schreef op zondag 6 september 2020 @ 23:45:
[...]

offtopic:
Niet iedereen kiest er voor om zijn hele (bedrijfs-) administratie of andere zaken in de cloud te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • 1.2m uitbouw achter, beide buren gingen voor 1.2m uitbouw - anders niet genomen. Kost 27k (beukmaat 5.4m) lol, maar wel openslaande deuren inbegrepen á 3.5k.
goeiendag, wat een schofterige bedrag. Hier nog geen 17.000 euro voor 2.60 m en beukmaat 6,54.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:27
107mb schreef op maandag 7 september 2020 @ 23:35:
[...]

goeiendag, wat een schofterige bedrag. Hier nog geen 17.000 euro voor 2.60 m en beukmaat 6,54.
Zulke bedragen zijn in ons project ook gemeengoed helaas.

Garage (3,5x5,50 uit mijn hoofd) kost bij ons bijvoorbeeld € 29.500. Ongeïsoleerd, met standaard garagedeur en zonder deur aan achterzijde.
Via de kopers begeleiding kunnen regelen dat er enkel 2 heipalen worden geplaatst voor € 1.500.
Na oplevering zelf de fundering maken (dat dan weer wel) en een prefab garage erop met elektrische sectionaal deur, groen dak, verlichting en deur aan achterzijde voor iets meer dan € 10.000. Bij elkaar zo'n € 15.000 goedkoper uit die wij mooi in overige zaken kunnen steken.

Zelfde met overig meerwerk. Loze pijp met controle draad (gelukkig wel 19mm vast) kost € 140. Prima, is aardige klus om achteraf zelf te doen uit het zicht.
Maar door die loze pijp een UTP6 kabel trekken en een utp-wcd plaatsen rekenen ze € 280 voor (bovenop € 140). Dan trek ik zelf wel dat kabeltje erdoor heen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Source90 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 00:09:
[...]
Zulke bedragen zijn in ons project ook gemeengoed helaas.

Garage (3,5x5,50 uit mijn hoofd) kost bij ons bijvoorbeeld € 29.500. Ongeïsoleerd, met standaard garagedeur en zonder deur aan achterzijde.
Via de kopers begeleiding kunnen regelen dat er enkel 2 heipalen worden geplaatst voor € 1.500.
Na oplevering zelf de fundering maken (dat dan weer wel) en een prefab garage erop met elektrische sectionaal deur, groen dak, verlichting en deur aan achterzijde voor iets meer dan € 10.000. Bij elkaar zo'n € 15.000 goedkoper uit die wij mooi in overige zaken kunnen steken.

Zelfde met overig meerwerk. Loze pijp met controle draad (gelukkig wel 19mm vast) kost € 140. Prima, is aardige klus om achteraf zelf te doen uit het zicht.
Maar door die loze pijp een UTP6 kabel trekken en een utp-wcd plaatsen rekenen ze € 280 voor (bovenop € 140). Dan trek ik zelf wel dat kabeltje erdoor heen :o
Machtig. Die van ons rekent €145 voor leiding, kabel én schakelmateriaal :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 15:28
[...]

[...]

Klopt, in dezelfde buurt zie je bij andere huizen ook al uitbouw over meerdere lagen. Ziet er wel netjes uit. Qua ruwbouw opties hebben we het redelijk zo gelaten, gezien we nog met z'n tweeën zijn en redelijk tegen max hypotheek aanzitten.

Uiteindelijk gekozen voor:
  • Kleine kamer van <7m2 bij de slaapkamer betrokken voor de inloopkast
  • Openslaande deuren voor, bij de keuken. Onze voortuin is 15m2 met eindmiddag/avondzon.
  • Warmtepomp van beneden naar boven in de technische ruimte.
Dit is een A La Carte project toch? Wij wonen op dit moment in een woning die op dezelfde manier is verkocht, gebouwd ism Dura Vermeer. We zijn erg tevreden over de bouw en nazorg. We wonen er nu 5jaar en nul problemen gehad! Op een gegeven moment was een wasbakje van het toilet kapot, zelf vervangen onder garantie. Maar ik wist niet welke kleur kit ze hadden gebruikt, dus even die vraag gemaild naar onze bouwbegeleider. Een paar dagen later stond er een mannetje met kitspuit op de stoep die het kwam afkitten :D

Op dit moment hebben we een nieuwbouwhuis gekocht vlakbij de Buitenparel, wel andere bouwer/project :D

Net de meerprijzen gekregen qua instalatiewerk, en dat viel echt reuze mee! Ik had zelf een inschatting gemaakt van 25k, maar we zitten bijna op de helft :o d:)b

Loze leiding: 90 euro per stuk + 20 euro extra voor 19mm vast
Extra dubbele WCD: 115 euro per stuk
Extra warm/koud/afvoer (in washok): 220 euro

Wat veel goedkoper is dan verwacht, is upgrade van WTW naar Zehnder Q600, warmtepomp uitbreiden naar 3 verdiepingen vloerverwarming ipv 2, 230 naar 300 liter boiler en zoneregeling.

Al met al, we kunnen alles doen wat we wilden zonder nu nog na te gaan denken over dingen die we eventueel moesten schrappen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 14:48

mvds

Totally awesome!

Zijn er meer mensen die, net zoals ik, totaal overweldigd worden van alle opties van wat je op de vloer kan leggen? Pfff, echt niet normaal joh...

Hoe filteren jullie keuzes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kezzza
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-09 14:38
mvds schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 09:05:
Zijn er meer mensen die, net zoals ik, totaal overweldigd worden van alle opties van wat je op de vloer kan leggen? Pfff, echt niet normaal joh...

Hoe filteren jullie keuzes?
Wij zijn "gewoon" winkels in gegaan, en daar gekeken/gevoeld wat we mooi en prettig vinden. Uiteindelijk keuze gemaakt op onderstaande volgorde. Wat wel geholpen heeft is eerst oriënteren op de gehele inrichting, dat brengt het aantal mogelijke leg/kleur combinaties al behoorlijk terug in mijn ervaring.
  • wat voor leg methode
  • Wat voor materiaal
  • Wat voor kleur
Dit omdat de eerdere keuzes beïnvloeden wat voor kleuren er over blijven :) En ook met deze methode heeft mijn vriendin zich nog weken lang druk gemaakt om welke tint de kleur nou precies moest worden, terwijl er in vol daglicht nauwelijks verschil zit. Dus ja de keuze is reuze, en een beslissing maken is niet heel makkelijk als je last hebt van keuze stress.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Portulaca
  • Laatst online: 27-11-2023
Hi allemaal,

Al een tijdje lees ik met plezier mee, heb er zelfs een account voor aangemaakt omdat ik verder niet actief ben op dit forum :) Nu we iets verder zijn in het nieuwbouwproces lijkt het mij leuk om iets meer te delen over onze ervaringen tot nu toe en ook meer actief bij te dragen aan dit topic. Maar allereerst nogmaals veel dank voor alle nuttige posts, die hebben ons zo geholpen in de voorbereidingen - en nu nog ;)

Waarom de keuze nieuwbouw?
Wij wonen momenteel in Den Haag in een portiekwoning. Wilden graag naar huis + tuin, vonden het al snel onbetaalbaar, plus daarnaast is er een max aan wat je kunt verduurzamen met de jaren '30 bouw hier in de buurt. Daarom dachten we, laten we de kans aangrijpen om nu de stad uit te gaan. We hebben een herenhuis gekocht in project 'Park van Rodenburg' in Rijswijk-Buiten, aannemer Dura Vermeer (ik zag hier al meer mensen uit deze wijk, en zelfs uit onze toekomstige straat voorbij komen, leuk!). Plan voor start bouw is Q1 2021, oplevering Q2 2022.

Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Overschat tot nu toe, de hoeveelheid keuzes. Sommige dingen zijn even nadenken wat we willen, maar over het algemeen zijn we er best snel uit wat we wel en niet willen in ons nieuwe huis. Ook de keuzes vanuit de bouwer vallen ons nog best mee (we zijn gedwongen keuken via de bouwer aan te schaffen). We hadden vanaf het begin af aan gerekend met hoge prijzen (voorbeelden vanuit dit topic genomen) en het is prettig om te zien dat onze begroting nog steeds lijkt te kloppen. Ik besef mij dat alles goedkoper kan, maar het blijft projectbouw, en voor ons 100 anderen. Wat we hebben onderschat gaat denk ik nog komen, we zitten nu nog in de uitzoekfase en denk dat er in de praktijk straks nog wel wat tegenvallers gaan komen die we nu niet overzien.

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
- Uitbouw 1.2m beukmaat 5.4 €23.000 8)7
- Meerwerk sanitair (ander tegelwerk, kranen, vergroten badkamer) €9500 (casco was maar €3000 retour...)
- Meerwerk keuken (apparatuur, extra kasten en aansluitingen) tot nu toe €7000, maar denk dat er nog wel iets bij gaat komen als we de keuken definitief gaan maken.
- Aankoop zonnepanelen en WTW ipv huur €15.000
- Overig meerwerk zoals buitenkraan, extra grote schuifpui, wat muren verplaatsen, andere kleur vensterbanken etc €7500

Dit is bij elkaar dus al een kleine €40.000 aan meerwerk. Meerprijs elektra en binnendeuren is nog niet duidelijk, daar krijgen we nog een afspraak voor. Ik heb er in elk geval €6500 voor begroot en hoop dat dat een beetje uitkomt.

Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Onze woning is 510.00 VON. We hebben €90.000 extra geleend in een bouwdepot. We verwachten hier redelijk rond mee te kunnen komen inclusief wand- en vloerafwerking, wie weet nog een eerste aanzet voor de tuin. We verwachten in elk geval 100.000 overwaarde mee te kunnen brengen uiteindelijk dus daar kunnen we ook nog wat van gebruiken (80.000 zit reeds in overbruggingskrediet). Wat extra over blijft gebruiken we voor verlagen hypotheek, en we hebben spaargeld voor de inrichting - maar dat laatste heeft minder haast, we kunnen nog wel even door met het meubilair dat we hebben.

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
We zijn er nog niet uit :') dit is eigenlijk de enige keuze waar we vooralsnog een beetje op vastlopen.

Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Geplande oplevering is zomer 2022, dus het plan is om dan wel meteen met de tuin aan de slag te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Nu online
Portulaca schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:56:
Hi allemaal,

Al een tijdje lees ik met plezier mee, heb er zelfs een account voor aangemaakt omdat ik verder niet actief ben op dit forum :) Nu we iets verder zijn in het nieuwbouwproces lijkt het mij leuk om iets meer te delen over onze ervaringen tot nu toe en ook meer actief bij te dragen aan dit topic. Maar allereerst nogmaals veel dank voor alle nuttige posts, die hebben ons zo geholpen in de voorbereidingen - en nu nog ;)

Wij wonen momenteel in Den Haag in een portiekwoning. Wilden graag naar huis + tuin, vonden het al snel onbetaalbaar, plus daarnaast is er een max aan wat je kunt verduurzamen met de jaren '30 bouw hier in de buurt. Daarom dachten we, laten we de kans aangrijpen om nu de stad uit te gaan. We hebben een herenhuis gekocht in project 'Park van Rodenburg' in Rijswijk-Buiten, aannemer Dura Vermeer (ik zag hier al meer mensen uit deze wijk, en zelfs uit onze toekomstige straat voorbij komen, leuk!). Plan voor start bouw is Q1 2021, oplevering Q2 2022.

Overschat tot nu toe, de hoeveelheid keuzes. Sommige dingen zijn even nadenken wat we willen, maar over het algemeen zijn we er best snel uit wat we wel en niet willen in ons nieuwe huis. Ook de keuzes vanuit de bouwer vallen ons nog best mee (we zijn gedwongen keuken via de bouwer aan te schaffen). We hadden vanaf het begin af aan gerekend met hoge prijzen (voorbeelden vanuit dit topic genomen) en het is prettig om te zien dat onze begroting nog steeds lijkt te kloppen. Ik besef mij dat alles goedkoper kan, maar het blijft projectbouw, en voor ons 100 anderen. Wat we hebben onderschat gaat denk ik nog komen, we zitten nu nog in de uitzoekfase en denk dat er in de praktijk straks nog wel wat tegenvallers gaan komen die we nu niet overzien.

- Uitbouw 1.2m beukmaat 5.4 €23.000 8)7
- Meerwerk sanitair (ander tegelwerk, kranen, vergroten badkamer) €9500 (casco was maar €3000 retour...)
- Meerwerk keuken (apparatuur, extra kasten en aansluitingen) tot nu toe €7000, maar denk dat er nog wel iets bij gaat komen als we de keuken definitief gaan maken.
- Aankoop zonnepanelen en WTW ipv huur €15.000
- Overig meerwerk zoals buitenkraan, extra grote schuifpui, wat muren verplaatsen, andere kleur vensterbanken etc €7500

Dit is bij elkaar dus al een kleine €40.000 aan meerwerk. Meerprijs elektra en binnendeuren is nog niet duidelijk, daar krijgen we nog een afspraak voor. Ik heb er in elk geval €6500 voor begroot en hoop dat dat een beetje uitkomt.

Onze woning is 510.00 VON. We hebben €90.000 extra geleend in een bouwdepot. We verwachten hier redelijk rond mee te kunnen komen inclusief wand- en vloerafwerking, wie weet nog een eerste aanzet voor de tuin. We verwachten in elk geval 100.000 overwaarde mee te kunnen brengen uiteindelijk dus daar kunnen we ook nog wat van gebruiken (80.000 zit reeds in overbruggingskrediet). Wat extra over blijft gebruiken we voor verlagen hypotheek, en we hebben spaargeld voor de inrichting - maar dat laatste heeft minder haast, we kunnen nog wel even door met het meubilair dat we hebben.

We zijn er nog niet uit :') dit is eigenlijk de enige keuze waar we vooralsnog een beetje op vastlopen.

Geplande oplevering is zomer 2022, dus het plan is om dan wel meteen met de tuin aan de slag te gaan.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Is het niet voordeliger om de leidingen achteraf te laten verleggen? Dat scheelt aanzienlijk in kosten namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Toppe schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:49:
[...]

Is het niet voordeliger om de leidingen achteraf te laten verleggen? Dat scheelt aanzienlijk in kosten namelijk
Met vloerverwarming is dat niet altijd handig. Zeker niet als je van de voor naar achterkamer gaat of van een vaste wand naar een eiland opstelling. Dan is er eigenlijk maar 1 nette oplossing in mijn ogen en dat is via de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:15
[...]

Daarnaast zijn de buitenmuren vaak van masief beton. Daarbij is het erg lastig om extra leidingen in te fresen. Anders zou ik het zelf ook achteraf laten regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

GeeMoney schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:57:
[...]

Met vloerverwarming is dat niet altijd handig. Zeker niet als je van de voor naar achterkamer gaat of van een vaste wand naar een eiland opstelling. Dan is er eigenlijk maar 1 nette oplossing in mijn ogen en dat is via de bouw.
Check, dan moet je inderdaad wel :+

Nogal gekke huis op het werk en in m'n knar, dus krijg echt lang niet alles goed binnen

[ Voor 11% gewijzigd door Toppe op 08-09-2020 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Nu online
[...]

Wij hebben wel vloerverwarming. Maar we kunnen aangeven dat onder de keuken geen vloerverwarming komt en dat kost €70.

De verleggingen betreft allemaal verplaatsingen van niet constructieve binnenmuren naar buitenmuren. Keukenopstelling is een L-vorm tegen de muren aan. Dus ik weet niet of het dan slim is dit later te laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

LuPo schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:18:
[...]

Wij hebben wel vloerverwarming. Maar we kunnen aangeven dat onder de keuken geen vloerverwarming komt en dat kost €70.

De verleggingen betreft allemaal verplaatsingen van niet constructieve binnenmuren naar buitenmuren. Keukenopstelling is een L-vorm tegen de muren aan. Dus ik weet niet of het dan slim is dit later te laten doen?
Voor €70 zou ik dat sowieso doen, dan heb je later geen problemen als je iets onder je keuken wilt doen.

Wat van belang is: Verleggen ze de leiding door middel van verlenging (dus vanaf de oorspronkelijke plek) of verleggen ze de leiding direct vanaf de hoofd aansluiting (CV, koud water)? Want als dat laatste zo is dan vindt ik het best prijzig, je hebt het dan feitelijk alleen over iets extra arbeidsloon en een klein beetje materiaal.

Ik heb het eens nagevraagd voor onze huidige woning:
- Verleggen warm en koud water dmv pers (Henco)
- Verleggen van 2 elektra groepen
- Boren gat voor afvoer

Dat was toen nog net een €700... Uiteindelijk alles zelf gedaan, 3 uurtjes werk en een pak gips. Stukadoor er overheen en klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 15:19
Vraagje; ik wil een loze leiding op zolder laten plaatsen voor toekomstige zonnepanelen. Nu ben ik wel bang dat het freeswerk voor een slechtere geluidsisolatie met de buren zal zorgen.

Is het gebruikelijk dat een loze leiding naar boven / zolder eerst op de benedenverdieping over de vloer en langs de muur omhoog gaat, of rechtstreeks vanuit de meterkast omhoog? De meterkast zit niet tegen een woningscheidende wand aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-06 20:01
@Rudyy dit klinkt als een aanpassing voor een (wat ouder?) al bestaand huis.

Het lijkt me niet dat je verschil merkt in geluidsisolatie door dit beetje freeswerk.

Verder is het geloof ik aangeraden (mensen met zonnepanelen, correct me if i'm wrong) om 2 leidingen te nemen, 1 voor de stroom en 1 voor het netwerk om de opbrengst uit te lezen. (nogmaals, dit weet ik niet 100% zeker, maar dacht ik hier gelezen te hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piknikker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-08 19:15
kepler schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:40:
[...]

Dit is een A La Carte project toch? Wij wonen op dit moment in een woning die op dezelfde manier is verkocht, gebouwd ism Dura Vermeer. We zijn erg tevreden over de bouw en nazorg. We wonen er nu 5jaar en nul problemen gehad! Op een gegeven moment was een wasbakje van het toilet kapot, zelf vervangen onder garantie. Maar ik wist niet welke kleur kit ze hadden gebruikt, dus even die vraag gemaild naar onze bouwbegeleider. Een paar dagen later stond er een mannetje met kitspuit op de stoep die het kwam afkitten :D

[...]
Ja klopt, wel een andere aannemer bij ons, dus ben benieuwd. Traject met de ontwerpgesprekken vond ik wel wat aan de lange kant. ParkvanRodenburg begon veel later met de loting, maar loopt ondertussen voor op ons.

Benieuwd hoe het er allemaal uit gaat zien met De Wilgen, De Lanen, ParkvanRodenburg en De Buitenparel allemaal af tegen die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
@san.okk Er komt een tijdelijke school in de buurt van De Lanen.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• san.okk
  • Niet online
battler schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:00:
@san.okk Er komt een tijdelijke school in de buurt van De Lanen.
klopt. Volgens mij zijn ze al begonnen met de opbouw. Een Montessori als ik mij niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Piknikker schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 19:50:
[...]

Ja klopt, wel een andere aannemer bij ons, dus ben benieuwd. Traject met de ontwerpgesprekken vond ik wel wat aan de lange kant. ParkvanRodenburg begon veel later met de loting, maar loopt ondertussen voor op ons.

Benieuwd hoe het er allemaal uit gaat zien met De Wilgen, De Lanen, ParkvanRodenburg en De Buitenparel allemaal af tegen die tijd.
Ik ben zeker benieuwd hoe het er allemaal uit gaan zien, wij hebben zelf een kavel gekocht tussen al deze wijken in :D
san.okk schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:04:
[...]

klopt. Volgens mij zijn ze al begonnen met de opbouw. Een Montessori als ik mij niet vergis.
Klopt, een Montessori kindcentrum. Met daarin KDV, BSO en school. Een stuk verderop, richting spoor, zijn ze ook net begonnen met de nieuwbouw van dit kindcentrum. Eind zomer 2021 is deze klaar, de tijdelijke school is december dit jaar klaar

Onze kinderen gaan naar deze KDV :D Nu nog aan de andere kant van de Beatrixlaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:01

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wordt flink gebouwd in het westen :).

[ Voor 56% gewijzigd door Sport_Life op 08-09-2020 20:41 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Omdat we inmiddels door de ruwbouw heen zijn, hier ook nog even het lijstje voor de statistieken:

We zochten bestaande bouw, maar in de omgeving waar we wilden wonen kwam er niets beschikbaar dat aan onze minimale (upgrade-)eisen voldoet. We hebben een maand of negen rondgekeken. Toen zijn we verder gaan kijken.

Onderschat sowieso de hypotheek. We dachten dat het rechttoe-rechtaan was, maar de acceptant van de bank was een rare kwibus die telkens heel traag reageerde. Elke keer dat we dachten alles aangeleverd te hebben kwam hij na een week weer met 'oja, dit-en-dit wil ik trouwens ook nog'. Dat heeft best geld gekost.
Daarnaast onderschat: de flexibiliteit van de aannemer. Zelfs eenvoudige opties die elders in het project al bestonden, konden niet gewisseld worden.

Uitbouw voor en achter 40k.
Diversen (deuren, WCD's, trap, etc) 15k.

Inclusief meerwerk vanuit de bouw komen we op ongeveer 125k totaal bovenop de kale prijs.

Het gaat renovlies worden ivm de kans op scheuren.

Nog niet. Ik ga me eerst komend jaar eens oriënteren wat we willen. We hebben wensen mbt een extra schuurtje en een overkapping, dus daar moeten we eerst zicht op krijgen voor we het tuinplan definitief maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Portulaca
Piknikker schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 19:50:
[...]

Het gaat inderdaad behoorlijk hard! Binnen 3 dagen was alles ook al onder optie, verkoop ging super snel. En het komt ook doordat wij alles via Dura af moeten nemen en relatief weinig vrijheid hierin hebben. Recentelijk is wel de mogelijkheid gekomen om badkamer en toilet casco af te nemen, maar dit hebben veel mensen over het hoofd gezien, en je krijgt er amper geld voor terug. Dus ben heel erg benieuwd ook, dezelfde soort woningen maar met heel andere mogelijkheden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Portulaca
kepler schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:23:
[...]

Ik ben zeker benieuwd hoe het er allemaal uit gaan zien, wij hebben zelf een kavel gekocht tussen al deze wijken in :D

[...]

Klopt, een Montessori kindcentrum. Met daarin KDV, BSO en school. Een stuk verderop, richting spoor, zijn ze ook net begonnen met de nieuwbouw van dit kindcentrum. Eind zomer 2021 is deze klaar, de tijdelijke school is december dit jaar klaar

Onze kinderen gaan naar deze KDV :D Nu nog aan de andere kant van de Beatrixlaan
Hee wat leuk! Zoveel kavels waren er niet geloof ik? Wanneer beginnen jullie dan met bouwen? Jammer dat je dan je voortgang niet in dit topic mag delen ;)

En ons zoontje zal ook naar dit KDV en deze school gaan als we straks verhuisd zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Pannencouque schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:29:.
Uitbouw voor en achter 40k.
Diversen (deuren, WCD's, trap, etc) 15k.

Inclusief meerwerk vanuit de bouw komen we op ongeveer 125k totaal bovenop de kale prijs.
Ik tel 55k als meerwerk. Ben ik wel benieuwd welke overige opties/keuzes de andere 70k vervullen? Of is dat keuken/vloeren/sanitair?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kupauw
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-08 15:04
Hierbij onze ervaring so far...

Bij ons in de buurt, Hoeksche Waard, een nieuwbouwhuis gekocht voor 405k kaal. De aanschaf is niet geheel "normaal" verlopen zoals bijvoorbeeld een loting. We hebben in februari 2 dagen voor de deur gelegen bij de makelaar om onze keuze te kunnen bemachtigen 8)7 .
Het betreft een hoekwoning met garage van 165m2 met een tuin van rond de 300m2.

We wonen nu in een jaren 70 woning waar we al redelijk wat verbouwd hebben en we hier nu wel klaar mee zijn :) Ook is energie neutraal leven zeer aantrekkelijk d.m.v. warmtpomp/WTW/zonnepanelen.

We hebben een bouwdepot van 85k maar ik vermoed dat dit te weinig gaat zijn.
Dit komt door de 2,4m uitbouw van 21k, aanschaf warmtepomp 13k, badkamer 15k en keuken 17k.
Je geeft die euro's zo makkelijk uit...

Zie hierboven voor de grote opties. Hier mist dus nog de tuin, vloer, muren, dakraam op zolder etc...
Ik laat de tuin even buiten beschouwing maar ik vermoed voor de vloer en muren bij elkaar 12k.

Uiteraard weten we nog niet wat er onder de streep komt te staan maar ik zal later een update geven.

Dit word glasvlies i.v.m. scheuren die kunnen ontstaan. Ik heb dit om mij heen bij vrienden genoeg zien gebeuren.

Het ligt een beetje aan de overwaarde van ons huidige huis wat we met de tuin kunnen doen. Wat ik wel wil doen is in ieder geval de boel laten afgraven zodat er in de toekomst wat makkelijker een tuin in kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Man man man.

Gister een redelijk geïrriteerde whatsapp verstuurd naar de makelaar omdat hij niet met de koopovereenkomst over de brug kwam. Uiteindelijk heeft hij beloofd om dan gister avond de offerte alsnog de deur uit te doen. Via whatsapp even wat korte aanpassingen aangegeven (en onderhandelen :+ ) en dan een semi-akkoord gegeven. Ook had hij beloofd vanochtend de koopovereenkomst (inclusief officiële offerte) op te sturen.

Zojuist krijg ik deze dan ook binnen, het lezen kan beginnen!

Hij gebruikt hier een koopovereenkomst van "Woningborg", zijn er meer mensen waarbij er gebruik is gemaakt van dit koopcontract, en moeten we op gekke dingen letten? In eerste instantie lijkt het me een prima overeenkomst namelijk. Voor de geïnteresseerde het origineel vinden we hier

Vanmiddag me even beter inlezen en ook eens kijken of ik een start datum kan zien.

Members only:

[ Voor 11% gewijzigd door Toppe op 09-09-2020 08:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Source90 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 23:18:
[...]

Ik tel 55k als meerwerk. Ben ik wel benieuwd welke overige opties/keuzes de andere 70k vervullen? Of is dat keuken/vloeren/sanitair?
Dat vooral ja. Keuken + sanitair 25k (reeds getekend), vloeren + muren 25k begroot. Dan nog tuin, oprit, raambekleding, zonwering/rolluiken etc. En dan zitten een dakkapel, zonnepanelen en een los schuurtje/overkapping in de achtertuin er nog niet bij: eerst even kijken wat er uit de huidige woning overblijft.
Toppe schreef op woensdag 9 september 2020 @ 08:08:
Hij gebruikt hier een koopovereenkomst van "Woningborg", zijn er meer mensen waarbij er gebruik is gemaakt van dit koopcontract, en moeten we op gekke dingen letten? In eerste instantie lijkt het me een prima overeenkomst namelijk. Voor de geïnteresseerde het origineel vinden we hier
Ik heb 'm niet in detail doorgelezen maar lijkt heel erg op die van ons. Volgens mij is dit redelijk standaard, juist om aan Woningborg te voldoen.

Mbt de meerwerklijst: paar opties zijn aardig aan de prijs, maar ik vind er ook een aantal best nette prijzen bij staan (die zijn bij ons soms twee keer zo duur). Zo heeft elk project wel iets natuurlijk.
Er is geen mogelijkheid tot uitbouw?

[ Voor 44% gewijzigd door Pannencouque op 09-09-2020 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Pannencouque schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:57:
[...]
Dat vooral ja. Keuken + sanitair 25k (reeds getekend), vloeren + muren 25k begroot. Dan nog tuin, oprit, raambekleding, zonwering/rolluiken etc. En dan zitten een dakkapel, zonnepanelen en een los schuurtje/overkapping in de achtertuin er nog niet bij: eerst even kijken wat er uit de huidige woning overblijft.

[...]
Ik heb 'm niet in detail doorgelezen maar lijkt heel erg op die van ons. Volgens mij is dit redelijk standaard, juist om aan Woningborg te voldoen.

Mbt de meerwerklijst: paar opties zijn aardig aan de prijs, maar ik vind er ook een aantal best nette prijzen bij staan (die zijn bij ons soms twee keer zo duur). Zo heeft elk project wel iets natuurlijk.
Er is geen mogelijkheid tot uitbouw?
Ben benieuwd wat je aardig aan de prijs vindt. Ons viel de boiler, isoleren van de garage en die overkapping 'tegen' maar navraag leert dat als we dit terug rekenen naar vierkantemeters dat het opzich wel mee valt.

Het aanleggen van de UTP aansluitingen viel ons reuze mee. Helemaal als je bedenkt dat de kosten inclusief bedrading en afwerking is.

Mogelijkheid tot uitbouw is er vanaf de bouw niet

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 09-09-2020 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 22:43
Toppe schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:04:
[...]

Ben benieuwd wat je aardig aan de prijs vindt. Ons viel de boiler, isoleren van de garage en die overkapping 'tegen' maar navraag leert dat als we dit terug rekenen naar vierkantemeters dat het opzich wel mee valt.

Het aanleggen van de UTP aansluitingen viel ons reuze mee. Helemaal als je bedenkt dat de kosten inclusief bedrading en afwerking is.

Mogelijkheid tot uitbouw is er vanaf de bouw niet
1300 euro voor 9 afgewerkte contactdozen zou mij niet meevallen. :o Enkel of dubbel? En is dat met cat8 kabel afgewerkt? :+

[ Voor 67% gewijzigd door Steephh op 09-09-2020 11:22 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Steephh schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:17:
[...]

1300 euro voor 9 afgewerkte contactdozen zou mij niet meevallen. :o Enkel of dubbel? En is dat met cat8 kabel afgewerkt? :+
Als het goed is CAT6. Maar als ik zie dat sommige hier €120 betalen voor alleen een buis vindt ik het mee vallen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steephh
Toppe schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:19:
[...]

Als het goed is CAT6. Maar als ik zie dat sommige hier €120 betalen voor alleen een buis vindt ik het mee vallen
Stel ~80 euro voor 300 meter Cat5e koper kabel, laten we zeggen dat je in totaal 450 euro kwijt bent om qua wandcontactdozen toolles af te monteren en een klein patchpaneel à 70 euro in de meterkast ben je alsnog maar 600 euro kwijt en een paar uurtjes zelf onbetaald werk verrichten. Dat is 700 euro die makkelijk bespaard is. :P

Cat6 is leuk, maar heeft naar mijn idee geen toegevoegde meerwaarde. Dikker en nog steeds niet geschikt voor 10Gbps, waar Cat5e tot 100 meter in theorie geschikt zou moeten zijn voor 2,5Gbps.

[ Voor 5% gewijzigd door Steephh op 09-09-2020 11:26 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Steephh schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:23:
[...]

Stel ~80 euro voor 300 meter Cat5e koper kabel, laten we zeggen dat je in totaal 450 euro kwijt bent om qua wandcontactdozen toolles af te monteren en een klein patchpaneel à 70 euro in de meterkast ben je alsnog maar 600 euro kwijt en een paar uurtjes zelf onbetaald werk verrichten. Dat is 700 euro die makkelijk bespaard is. :P

Cat6 is leuk, maar heeft naar mijn idee geen toegevoegde meerwaarde. Dikker en nog steeds niet geschikt voor 10Gbps, waar Cat5e tot 100 meter in theorie geschikt zou moeten zijn voor 2,5Gbps.
Die prijs is inclusief het leggen van een leiding naar de meterkast he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Steephh schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:23:
[...]

Stel ~80 euro voor 300 meter Cat5e koper kabel, laten we zeggen dat je in totaal 450 euro kwijt bent om qua wandcontactdozen toolles af te monteren en een klein patchpaneel à 70 euro in de meterkast ben je alsnog maar 600 euro kwijt en een paar uurtjes zelf onbetaald werk. Dat is 700 euro die makkelijk bespaard is. :P

Cat6a raad ik iedereen aan. Zeker als je PoE+ wilt gebruiken, en cat6a is natuurlijk ook 10gbps certified.
Zeker voor het prijsverschil zou ik nu geen cat5e meer kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Toppe schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:19:
[...]

Even opgezocht en dit zijn de exacte prijzen bij ons project:
Afbeeldingslocatie: https://imgshare.io/images/2020/09/09/793A66EC-5726-43A7-947E-82200E87384F.jpg

€ 350,00. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Source90 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:28:
[...]
Even opgezocht en dit zijn de exacte prijzen bij ons project:
[Afbeelding]

€ 350,00. 8)7
Dat is een aardig bedrag. Dan is mijn €145 zo gek nog niet hoor :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
Toppe schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:04:
[...]

Het vergroten van het vat is echt een enorme prijs. Wij laten het vat op 200 liter. Dan heeft nr. 5 maar een koude douche.

Ik ga de garage zelf isoleren (was bij ons een meerprijs van 10.000 euro) In plaats van een 30 cm dikke spouwmuur, en dus een veel kleinere garage, ga ik het zelf afwerken. gaat mij geen 10.000 euro kosten. Ook de carport laat ik door een timmerman doen. gaat me 3.000 euro kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
107mb schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:34:
[...]

Het vergroten van het vat is echt een enorme prijs. Wij laten het vat op 200 liter. Dan heeft nr. 5 maar een koude douche.

Ik ga de garage zelf isoleren (was bij ons een meerprijs van 10.000 euro) In plaats van een 30 cm dikke spouwmuur, en dus een veel kleinere garage, ga ik het zelf afwerken. gaat mij geen 10.000 euro kosten. Ook de carport laat ik door een timmerman doen. gaat me 3.000 euro kosten.
Naar mijn weten wordt er bij vergroting van het vat ook dieper geboord, dat verklaard deels de prijs.
Achteraf is dit dus ook niet meer te wijzigen. Het enige waar ik van baal in onze woning is dat het vat niet groter kon, met 2 kinderen en een bad ben je zo door die 200liter heen en eerlijk gezegd geen warm water meer in deze tijd vind ik armoede. Ook is het warm houden van die extra liters in een groot vat relatief erg zuinig dus het is niet zo dat je "stookkosten" ook met 50% omhoog gaan daardoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:15
Toppe schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:30:
[...]

Zeker geen gek bedrag. Dat kost bij ons alleen al een loze leiding. Die bedragen met UTP kost maarliefst 250 euro extra, bij zo'n bedrag zou je bijna denken dat het een foutje is. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDa5JzTiCeXqQoRSygOHXn5_kHQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CFEnXAqUiQzeF4PROCtSLIqt.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Toppe schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:27:
[...]

Die prijs is inclusief het leggen van een leiding naar de meterkast he?
Dat begrijp ik. Je zal dat dan inderdaad dat ook zelf moeten doen (en ergens een trekveer lenen). Een relatief kleine klus naar mijn idee, waarmee je zeer gemakkelijk geld kan besparen. :9 Maar goed dat ligt voor iedereen weer anders natuurlijk. Ik snap ook wel dat mensen ervoor kiezen om zich te laten ontzorgen. Ik zou echter wel bij de oplevering even alles nalopen met een netwerktester, just to be sure. :)

Edit: nee ik begreep het niet. Dan valt het inderdaad reuze mee. Wat kost een loze leiding dan? :o
GeeMoney schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:27:
[...]

Cat6a raad ik iedereen aan. Zeker als je PoE+ wilt gebruiken, en cat6a is natuurlijk ook 10gbps certified.
Zeker voor het prijsverschil zou ik nu geen cat5e meer kopen.
Cat6a wel ja. Maar als ik even gauw kijk dan betaal je voor cat6 een fractie, maar cat6a een flinke bak geld meer. Correct me if I'm wrong. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Steephh op 09-09-2020 11:39 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Steephh schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:38:

Cat6a wel ja. Maar als ik even gauw kijk dan betaal je voor cat6 een fractie, maar cat6a een flinke bak geld meer. Correct me if I'm wrong. :)
300m voor 200 euro op een rol. Dan ben je dus de komende 10-15 jaar wel klaar :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

107mb schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:34:
[...]

De carport komt aan het huis vast en wordt één geheel met het dak van de garage. Willen we dat later doen dan moet ook het halve dak weer gesloopt worden voor een mooie aansluiting.

Isoleren is bij ons wand en plafond isolatie. De garage gaat inderdaad wel wat kleiner worden maar er komt geen auto in. Vooral gereedschap, boodschappen en de serverkast...

Owja, er komt ook een klein hokje voor de kattenbak, wellicht dat ik die wél zelf ga doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
Steephh schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:38:
[...]

Dat begrijp ik. Je zal dat dan inderdaad dat ook zelf moeten doen (en ergens een trekveer lenen). Een relatief kleine klus naar mijn idee, waarmee je zeer gemakkelijk geld kan besparen. :9 Maar goed dat ligt voor iedereen weer anders natuurlijk. Ik snap ook wel dat mensen ervoor kiezen om zich te laten ontzorgen. Ik zou echter wel bij de oplevering even alles nalopen met een netwerktester, just to be sure. :)
Dit is zeker geen kleine klus. De nieuwe projectbouwhuizen zijn vaak van prefab beton gemaakt, en dat is kei- en keihard. Daar wil geen installateur zijn sleuvenfrees in zetten. Bij mij was een loze leiding 90 euro, en voor 55 euro extra afgemonteerd met Cat 5e bekabeling en RJ45 wcd. Ik heb dus ook 9 RJ45 aansluitingen, en opgeteld is het best veel geld, maar ik kan het daar achteraf niet voor inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Toppe schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:30:
[...]

Loze leidingen waren bij mij 110 euro, afmonteren met UTP (Cat5e) en WCD was per buis (er stond niet gespecificeerd of dat enkel of dubbel was) een 145 euro extra. Ik nam even aan dat dat de meerprijs per loze leiding was. My bad! :$

Wat ben je normaal dan kwijt voor een loze leiding? :o
GeeMoney schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:39:
[...]

300m voor 200 euro op een rol. Dan ben je dus de komende 10-15 jaar wel klaar :).
Hm ja dat valt opzich wel mee. Probleem bij mij was dat er voor een groot gedeelte 16mm leidingen gebruikt zijn, waarbij cat6a natuurlijk fors dikker is. Installatie werd daardoor lastiger, ik had nog >400 meter Cat5e koper liggen en ik heb het idee dat als ik ooit ergens persé 10Gbps nodig heb ik dat altijd nog kan aanleggen, zelfde voor PoE+ mocht Cat5e instabiel blijken te zijn. :)
107mb schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:44:
[...]

Dit is zeker geen kleine klus. De nieuwe projectbouwhuizen zijn vaak van prefab beton gemaakt, en dat is kei- en keihard. Daar wil geen installateur zijn sleuvenfrees in zetten. Bij mij was een loze leiding 90 euro, en voor 55 euro extra afgemonteerd met Cat 5e bekabeling en RJ45 wcd. Ik heb dus ook 9 RJ45 aansluitingen, en opgeteld is het best veel geld, maar ik kan het daar achteraf niet voor inbouwen.
Mijn denkfout in deze was te denken dat het de meerprijs betrof per al gekozen loze leiding. Voor 55 euro per WCD extra valt de prijs naar mijn idee dan best mee, ook omdat je daarmee alles netjes in dezelfde stijl hebt afgewerkt en een WCD ook niet gratis is natuurlijk. :P

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:19

Shabbaman

Got love?

Nou, een jaar nadat we ons hebben ingeschreven hebben we nu eindelijk opdracht kunnen geven voor de laatste optie (de tegels). Eind juni zijn de palen geslagen, deze week wordt bij ons (op de palen) de fundering gestort. Tegelijkertijd wordt bij de eerste woningen al de eerste verdiepingsvloer aangebracht. Dus daar zit nog wel een verschil tussen de eerste en de laatste woning (en da's helaas die van ons), die bij oplevering volgens de huidige planning oploopt tot drie maanden. Oplevering van de eerste woning is eind derde kwartaal 2021, da's voor ons dus januari 2022. Voor m'n gevoel hebben we echt de traagste bouwer van Nederland weten te vinden.

[ Voor 0% gewijzigd door Shabbaman op 09-09-2020 15:09 . Reden: Werkwoorden ftw ]

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Portulaca schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:09:
[...]

Hee wat leuk! Zoveel kavels waren er niet geloof ik? Wanneer beginnen jullie dan met bouwen? Jammer dat je dan je voortgang niet in dit topic mag delen ;)

En ons zoontje zal ook naar dit KDV en deze school gaan als we straks verhuisd zijn :)
Nee, maar een paar. Ze zijn net begonnen met bouwen en planning is ongeveer mei 2021 klaar :)
En het is een beetje een aparte constructie, buitenkant van het huis konden we niks aan aanpassen (of heel weinig). Er lag al een ontwerp klaar, alleen konden we alles aan de binnenkant, naar eigen wens aanpassen. Ik heb beide topics gevolgd en ons huis sluit beter aan bij dit topic :D

Ik zal binnenkort een info post plaatsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Steephh schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:50:
[...]

Loze leidingen waren bij mij 110 euro, afmonteren met UTP (Cat5e) en WCD was per buis (er stond niet gespecificeerd of dat enkel of dubbel was) een 145 euro extra. Ik nam even aan dat dat de meerprijs per loze leiding was. My bad! :$

Wat ben je normaal dan kwijt voor een loze leiding? :o
Loze leiding doet hij niet. Gek genoeg betaal ik ook 'maar' €58 voor 3 PVC buizen vanuit de meterkast naar de garage. Alleen de kosten van het PVC zelf is al rond die bedrag... Maar deze jongen kan straks wel mooi 8 42U server rekken kwijt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steephh
Toppe schreef op woensdag 9 september 2020 @ 12:09:
[...]

Loze leiding doet hij niet. Gek genoeg betaal ik ook 'maar' €58 voor 3 PVC buizen vanuit de meterkast naar de garage. Alleen de kosten van het PVC zelf is al rond die bedrag... Maar deze jongen kan straks wel mooi 8 42U server rekken kwijt :+
Dat is ook wel een mooie deal :D Komt altijd van pas!

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 16:34
Binnenkort wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd. Over 2 maanden is de oplevering gepland. Nu is de woning echter nog steeds niet wind- en waterdicht. Sterker nog, het dak moet hersteld worden. Alle isolatie moet vervangen worden (want te nat geworden) evenals wat houtwerk. De woning is op dit moment uiteraard doorweekt, omdat er maanden water naar binnen is gekomen. In het huidige stucwerk zitten ook enorm veel vochtplekken. Ook de v-naden zijn groen gekleurd.
Vanuit de bouwer is aangegeven dat uiteraard alles hersteld gaat worden. Ook gaan zij met bouwdrogers aan de slag. Waar we echter nog geen antwoord op hebben:

- Is het daadwerkelijk ongebruikelijk dat een woning kort voor oplevering nog doorweekt is? En zonder dak. Want andere kopers (weliswaar zonder de problemen aan het dak) maken zich beduidend minder zorgen.
- Zijn er normen (qua maximale hoeveelheid vocht in de wanden) waar een nieuwbouwwoning aan moet voldoen bij oplevering?
- Indien er geen normen zijn. Wat is "acceptabel"? Als wij zo dadelijk nog 2-3 maanden moeten wachten voordat we kunnen starten met het stukadoren en verven, ligt daar nog een verantwoordelijkheid voor de bouwer?

Volgens de vereniging eigen huis moet de woning conform koopovereenkomst "geheel gereed voor bewoning" worden opgeleverd. Maar ik vind dat een nogal rekbaar begrip.

[ Voor 24% gewijzigd door Woodsy op 09-09-2020 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@Woodsy de oplevering kan toch gewoon uitgesteld gaan worden, hier moet je ten alle tijden rekening mee houden. 2 Maanden voor een eventuele oplevering is echt nog heel ver. Het kan zo maar een aantal weken opschuiven als ik de problemen zo hoor. (En dat wil je ook want het moet goed gemaakt worden, niet snel!)
Je kan klagen wat je wilt natuurlijk maar zolang de bouwer nog binnen de wettelijke bouwdagen zit is het voor jou als koper gewoon afwachten.
Je kan het beste rustig en netjes blijven, van druk maken of dingen eisen gaat hij zeker niet harder lopen.

En met een paar flinke bouwdrogers kan het op zich hard gaan hoor, ook even ramen open laten om daarbij flink te ventileren.

[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 09-09-2020 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodsy
@GeeMoney

Bedankt voor je reactie. Dat was ook mijn verwachting. Alle opleverdata zijn, zoals altijd, onder voorbehoud. Het aantal bouwdagen is nog niet overschreven. Wij hebben thuis een discussie wat dat betekent. Volgens mij is het zo dat 200 dagen is 200 dagen. Je kunt niet de bouwer verantwoordelijk stellen wanneer het in 150 had gekund. Mijn partner vindt echter dat zij verwijtbaar hebben gehandeld en schermt met gerechtelijke stappen. Als het moet dan moet het, maar ik zie weinig tot geen houvast voor een case (los van het feit dat ik sowieso terughoudend ben met zulke zaken en het totaal niet mijn stijl is). Sommige buren delen ook foto's waarbij de schimmel op de muren zit. En zij hebben een opleverdatum die veel dichterbij ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelRanger03
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-09 19:41
Weet iemand waar een goed overzicht te vinden is van de werkbare dagen over 2018 t/m 2020? Online is genoeg informatie te vinden over wat het nu precies inhoudt, maar helaas geen overzicht van de dagen.

Heb ondertussen wel het idee dat het hard richting de gestelde 400 (!) werkbare dagen gaan. Bouw is gestart in december 2018, gaat om een appartementencomplex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Woodsy schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:09:- Want andere kopers (weliswaar zonder de problemen aan het dak) maken zich beduidend minder zorgen.

Volgens de vereniging eigen huis moet de woning conform koopovereenkomst "geheel gereed voor bewoning" worden opgeleverd. Maar ik vind dat een nogal rekbaar begrip.
Woodsy schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:26:
@GeeMoney
Sommige buren delen ook foto's waarbij de schimmel op de muren zit. En zij hebben een opleverdatum die veel dichterbij ligt.
Ook met de schimmel maken zij zich geen zorgen? :X schimmel noem ik niet gereed voor bewoning, (zeker niet met een kind met luchtweg problemen).

Echter zou ik nog niet gaan dreigen met juridische stappen, maak je geen vrienden mee. Zeker als ze nog 50 bouwdagen hebben binnen de termijnen.

Welke aannemer is dit als ik vragen mag?

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 09-09-2020 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Woodsy schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:26:
@GeeMoney

Bedankt voor je reactie. Dat was ook mijn verwachting. Alle opleverdata zijn, zoals altijd, onder voorbehoud. Het aantal bouwdagen is nog niet overschreven. Wij hebben thuis een discussie wat dat betekent. Volgens mij is het zo dat 200 dagen is 200 dagen. Je kunt niet de bouwer verantwoordelijk stellen wanneer het in 150 had gekund. Mijn partner vindt echter dat zij verwijtbaar hebben gehandeld en schermt met gerechtelijke stappen. Als het moet dan moet het, maar ik zie weinig tot geen houvast voor een case (los van het feit dat ik sowieso terughoudend ben met zulke zaken en het totaal niet mijn stijl is). Sommige buren delen ook foto's waarbij de schimmel op de muren zit. En zij hebben een opleverdatum die veel dichterbij ligt.
En let op, het gaat om 200 (bouw) werkdagen. Gemiddeld zitten er in een jaar tussen de 165 en 180 werkbare bouwdagen. En er kunnen tal van redenen zijn vanuit de bouwer die hij niet naar jullie hoeft te verantwoorden waarom dat dak nog niet dicht is zolang hij nog ruim binnen zijn termijn zit.
Een eventuele case (nu) ga je glansrijk verliezen schat ik in.
Uiteraard moet hij wel netjes alles oplossen wat daar het gevolg van is. En schimmel op de muur kan ook opgelost worden binnen redelijke termijnen en met bouwdrogers en ventileren en desnoods ook delen vervangen uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodsy
Source90 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:32:
[...]

[...]

Ook met de schimmel maken zij zich geen zorgen? :X schimmel noem ik niet gereed voor bewoning, (zeker niet met een kind met luchtweg problemen).
De woningen zijn nog niet opgeleverd. De bouwer is daar nu met drogers aan de slag gegaan. Uiteraard rekenen ook de buren erop dat alles netjes hersteld wordt. Het was meer om te illustreren dat wij, ook t.o.v. kopers met meer ervaring, ons enorm veel drukker lijken te maken.
GeeMoney schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:35:
[...]

En let op, het gaat om 200 (bouw) werkdagen. Gemiddeld zitten er in een jaar tussen de 165 en 180 werkbare bouwdagen. En er kunnen tal van redenen zijn vanuit de bouwer die hij niet naar jullie hoeft te verantwoorden waarom dat dak nog niet dicht is zolang hij nog ruim binnen zijn termijn zit.
Een eventuele case (nu) ga je glansrijk verliezen schat ik in.
Uiteraard moet hij wel netjes alles oplossen wat daar het gevolg van is. En schimmel op de muur kan ook opgelost worden binnen redelijke termijnen en met bouwdrogers en ventileren en desnoods ook delen vervangen uiteraard.
Klopt. Daarom ben ik ook terughoudend. Ik wil daar niet als "wijze IT-er" iemand gaan uitleggen wat hier handiger/beter kan. Bovendien had de projectleider al erkend dat planning niet goed gaat en een verbeterpunt is. Ik wil vooral een goede woning. Als het iets langer duurt, het zij zo. En de verhouding is nu (nog) goed.

[ Voor 47% gewijzigd door Woodsy op 09-09-2020 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexikola
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:13
Woodsy schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:42:
[...]

De woningen zijn nog niet opgeleverd. De bouwer is daar nu met drogers aan de slag gegaan. Uiteraard rekenen ook de buren erop dat alles netjes hersteld wordt. Het was meer om te illustreren dat wij, ook t.o.v. kopers met meer ervaring, ons enorm veel drukker lijken te maken.

[...]

Klopt. Daarom ben ik ook terughoudend. Ik wil daar niet als "wijze IT-er" iemand gaan uitleggen wat hier handiger/beter kan. Bovendien had de projectleider al erkend dat planning niet goed gaat en een verbeterpunt is. Ik wil vooral een goede woning. Als het iets langer duurt, het zij zo. En de verhouding is nu (nog) goed.
Zou vooral als ik jullie was gebruik maken van de 5 procent regeling en iemand inhuren die bij de oplevering checkt of alles wel goed is. Succes in ieder geval!
Pagina: 1 ... 104 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2