Hi allemaal,
Al een tijdje lees ik met plezier mee, heb er zelfs een account voor aangemaakt omdat ik verder niet actief ben op dit forum

Nu we iets verder zijn in het nieuwbouwproces lijkt het mij leuk om iets meer te delen over onze ervaringen tot nu toe en ook meer actief bij te dragen aan dit topic. Maar allereerst nogmaals veel dank voor alle nuttige posts, die hebben ons zo geholpen in de voorbereidingen - en nu nog
Waarom de keuze nieuwbouw?
Wij wonen momenteel in Den Haag in een portiekwoning. Wilden graag naar huis + tuin, vonden het al snel onbetaalbaar, plus daarnaast is er een max aan wat je kunt verduurzamen met de jaren '30 bouw hier in de buurt. Daarom dachten we, laten we de kans aangrijpen om nu de stad uit te gaan. We hebben een herenhuis gekocht in project 'Park van Rodenburg' in Rijswijk-Buiten, aannemer Dura Vermeer (ik zag hier al meer mensen uit deze wijk, en zelfs uit onze toekomstige straat voorbij komen, leuk!). Plan voor start bouw is Q1 2021, oplevering Q2 2022.
Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Overschat tot nu toe, de hoeveelheid keuzes. Sommige dingen zijn even nadenken wat we willen, maar over het algemeen zijn we er best snel uit wat we wel en niet willen in ons nieuwe huis. Ook de keuzes vanuit de bouwer vallen ons nog best mee (we zijn gedwongen keuken via de bouwer aan te schaffen). We hadden vanaf het begin af aan gerekend met hoge prijzen (voorbeelden vanuit dit topic genomen) en het is prettig om te zien dat onze begroting nog steeds lijkt te kloppen. Ik besef mij dat alles goedkoper kan, maar het blijft projectbouw, en voor ons 100 anderen. Wat we hebben onderschat gaat denk ik nog komen, we zitten nu nog in de uitzoekfase en denk dat er in de praktijk straks nog wel wat tegenvallers gaan komen die we nu niet overzien.
Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
- Uitbouw 1.2m beukmaat 5.4 €23.000
- Meerwerk sanitair (ander tegelwerk, kranen, vergroten badkamer) €9500 (casco was maar €3000 retour...)
- Meerwerk keuken (apparatuur, extra kasten en aansluitingen) tot nu toe €7000, maar denk dat er nog wel iets bij gaat komen als we de keuken definitief gaan maken.
- Aankoop zonnepanelen en WTW ipv huur €15.000
- Overig meerwerk zoals buitenkraan, extra grote schuifpui, wat muren verplaatsen, andere kleur vensterbanken etc €7500
Dit is bij elkaar dus al een kleine €40.000 aan meerwerk. Meerprijs elektra en binnendeuren is nog niet duidelijk, daar krijgen we nog een afspraak voor. Ik heb er in elk geval €6500 voor begroot en hoop dat dat een beetje uitkomt.
Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Onze woning is 510.00 VON. We hebben €90.000 extra geleend in een bouwdepot. We verwachten hier redelijk rond mee te kunnen komen inclusief wand- en vloerafwerking, wie weet nog een eerste aanzet voor de tuin. We verwachten in elk geval 100.000 overwaarde mee te kunnen brengen uiteindelijk dus daar kunnen we ook nog wat van gebruiken (80.000 zit reeds in overbruggingskrediet). Wat extra over blijft gebruiken we voor verlagen hypotheek, en we hebben spaargeld voor de inrichting - maar dat laatste heeft minder haast, we kunnen nog wel even door met het meubilair dat we hebben.
Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
We zijn er nog niet uit

dit is eigenlijk de enige keuze waar we vooralsnog een beetje op vastlopen.
Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Geplande oplevering is zomer 2022, dus het plan is om dan wel meteen met de tuin aan de slag te gaan.