Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 103 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.614 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stormstar3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-06 20:01
@Toppe wat @mvds zegt klopt inderdaad niet, ik weet niet of het echt wettelijk (landelijk) is vastgelegd (neem aan dat hij dat bedoelde met 'NL regels' of dat dit aan de banken is, maar hier een linkje naar een bestandje met wat je uit het depot mag betalen van Nationale nederlanden. (Van de keuken weet ik ook zeker dat dit meegenomen mag worden in de hypotheek, vloer lijkt me ook en de rest zou ik ook moeten vragen, maar ik denk alles wat 'aard- en nagelvast zit'.)
Dit is zomaar een willekeurig document dat ik zelf ook even heb opgeslagen omdat ik ook niet exact wist wat wel / niet mocht, en ik neem aan dat deze lijst niet heel veel zal verschillen per bank.

Verder komt het hypotheek bedrag inderdaad in het depot nadat je voor de grond hebt getekend, dus wel totaal hypotheek - grond prijs ;) (dit was bij mij iig zo en ik neem aan voor iedereen).
Ik heb alleen de bank even lastig moeten vallen omdat hij nog niet in m'n rekeningoverzicht erbij kwam, maar misschien was ik net te ongeduldig :).
Vraag me wel af waarom je zo graag direct bij het geld zou willen kunnen? Lijkt me niet dat je het direct nodig hebt namelijk.

Excuses, zag dat de vraag ondertussen al beantwoord was door @kizke

[ Voor 10% gewijzigd door Stormstar3 op 04-09-2020 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

GeeMoney schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:57:
@Toppe lees de afgelopen pagina's even uitgebreid terug.
Een hint: hangt ervan af of je een (bodem/lucht)warmtepomp hebt die ook kan koelen, of je grote raampartijen hebt en op welke richting en wel of geen overstek en waar je de ruimtes voor gaat inzetten.

Houd er rekening mee dat een airco zowel kan verwarmen als koelen maar dat dit in verbruik veruit de duurste oplossing is.
Dat is ook waar ik een beetje tegen aanloop maar aangezien ik nu de kans heb om alles uit het zicht te monteren is dat wel heel verleidelijk.

Opzich de woonkamer kan ik laten gaan, zeker met dubbele openslaande deuren is het wellicht wat zinloos. Dan blijven de slaapkamers en de zolder over. Op zolder komt de logeerkamer en aangezien er echt niet elke dag iemand ligt kan ik deze €2750 wellicht beter in een airco investeren, die draait misschien 20 dagen per jaar.

In de slaapkamers wil ik niet koelen met de vloerverwarming. Het moet daar koud zijn. Het liefst plaats ik z’n grote horeca koelkast en zet ik mn bed daar wel in :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Stormstar3 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:12:
@Toppe wat @mvds zegt klopt inderdaad niet, ik weet niet of het echt wettelijk (landelijk) is vastgelegd (neem aan dat hij dat bedoelde met 'NL regels' of dat dit aan de banken is, maar hier een linkje naar een bestandje met wat je uit het depot mag betalen van Nationale nederlanden. (Van de keuken weet ik ook zeker dat dit meegenomen mag worden in de hypotheek, vloer lijkt me ook en de rest zou ik ook moeten vragen, maar ik denk alles wat 'aard- en nagelvast zit'.)
Dit is zomaar een willekeurig document dat ik zelf ook even heb opgeslagen omdat ik ook niet exact wist wat wel / niet mocht, en ik neem aan dat deze lijst niet heel veel zal verschillen per bank.

Verder komt het hypotheek bedrag inderdaad in het depot nadat je voor de grond hebt getekend, dus wel totaal hypotheek - grond prijs ;) (dit was bij mij iig zo en ik neem aan voor iedereen).
Ik heb alleen de bank even lastig moeten vallen omdat hij nog niet in m'n rekeningoverzicht erbij kwam, maar misschien was ik net te ongeduldig :).
Vraag me wel af waarom je zo graag direct bij het geld zou willen kunnen? Lijkt me niet dat je het direct nodig hebt namelijk.

Excuses, zag dat de vraag ondertussen al beantwoord was door @kizke
Ik hoef niet direct bij het geld te kunnen, maar zou wel fijn zijn als ik straks een badkamer kan bestellen/betalen zodat de plaatsing zsm plaats vindt.

Ons spaarpotje nu is ‘leeg’, dat zit allemaal in de huidige woning omdat we totaal geen intentie hadden om te verhuizen. Gezien de overwaarde gaan we een overbruggingskrediet afsluiten zodat een deel van dat geld wel nu beschikbaar komt. Daarvan komen zaken zoals een extra auto (ja, die is echt noodzakelijk) e wat andere kosten zoals verhuizing etc.

Het resterend bedrag willen we in drieën splitsen:
1) op de bank als spaargeld
2) kosten voor verbouwing, inrichting etc
3) op de bank voor dochterlief zodat die later een leuk extraatje heeft

Overigens, de woning :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z13hZqiszZCE10xFCtsqrzP2T2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p0l9bL2LeUD1WtQ5gg26GfuX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mp1v9GqeUk2o2kdZJFp0u6ztMRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5xkJJZc0yk7osAxQ42tatqMy.jpg?f=fotoalbum_large
Is de twee onder één kap woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 14:48

mvds

Totally awesome!

Toppe schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:19:
[...]

Dit kan wel hoor, zijn gewoon verbouwingskosten en dit is ook mogelijk bij bestaande bouw, zolang het maar naar redelijkheid is en niet boven de maximale hypotheek uit gaat komen.

Alleen de vraag, heb je direct de beschikking over dit geld zodra de hypotheek de notaris heeft gepasseerd of niet?

Lijkt me dat he volledige hypotheek bedrag in een bouwdepot komt?
Ook met een nieuwbouwhuis? Zeker weten? Dan heb ik niet zitten opletten bij de uitleg van mijn hypotheekadviseur want ik haalde uit het verhaal dat alleen de zaken die als meerwerk door de aannemer gedaan worden, meegenomen kunnen worden in de hypotheek en dat de rest uit eigen zak moet komen :?

Dat is toch hetzelfde dat je nog maar 100% van de aankoopsom mag financieren met een hypotheek bij aankoop van een bestaand huis. En verbouwkosten vallen niet onder die 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kizke
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:21
Toppe schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:34:
[...]

Ik hoef niet direct bij het geld te kunnen, maar zou wel fijn zijn als ik straks een badkamer kan bestellen/betalen zodat de plaatsing zsm plaats vindt.

Ons spaarpotje nu is ‘leeg’, dat zit allemaal in de huidige woning omdat we totaal geen intentie hadden om te verhuizen. Gezien de overwaarde gaan we een overbruggingskrediet afsluiten zodat een deel van dat geld wel nu beschikbaar komt. Daarvan komen zaken zoals een extra auto (ja, die is echt noodzakelijk) e wat andere kosten zoals verhuizing etc.

Het resterend bedrag willen we in drieën splitsen:
1) op de bank als spaargeld
2) kosten voor verbouwing, inrichting etc
3) op de bank voor dochterlief zodat die later een leuk extraatje heeft

Overigens, de woning :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is de twee onder één kap woning
Dit leest alsof je het bouwdepot wil gebruiken om een auto te kopen, en dan na de verkoop van je huidige woning dat weer te compenseren in je bouwdepot? Ik weet niet of een bank daar om zit te springen.

Leuk huis trouwens, wij hebben ook zo'n kap (tweekapper, maar in T vorm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

kizke schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:47:
[...]
Dit leest alsof je het bouwdepot wil gebruiken om een auto te kopen, en dan na de verkoop van je huidige woning dat weer te compenseren in je bouwdepot? Ik weet niet of een bank daar om zit te springen.

Nou, dat is zacht uitgedrukt en niet alleen de bank, maar ook de belastingdienst vind dat niet zomaar goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kizke
mvds schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:46:
[...]

Ook met een nieuwbouwhuis? Zeker weten? Dan heb ik niet zitten opletten bij de uitleg van mijn hypotheekadviseur want ik haalde uit het verhaal dat alleen de zaken die als meerwerk door de aannemer gedaan worden, meegenomen kunnen worden in de hypotheek en dat de rest uit eigen zak moet komen :?

Dat is toch hetzelfde dat je nog maar 100% van de aankoopsom mag financieren met een hypotheek bij aankoop van een bestaand huis. En verbouwkosten vallen niet onder die 100%.
Ook met nieuwbouw ja, een keuken bijvoorbeeld voegt gewoon waarde toe aan je huis (verkopen zonder keuken is toch bijzonder). Dit wordt gewoon 100% meegenomen, tot een bepaald maximum, dat wel, moet proportioneel zijn voor het huis. Ook een tegelvloer kan, laminaatje niet (is mee te verhuizen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

mvds schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:46:
[...]

Volgens de hypotheek adviseur wel, die gaf duidelijk aan dat zaken zoals een keuken, badkamer, tuin etc gewoon in de hypotheek konden. Gordijnen enzo dan weer niet.

Sowieso beetje vreemd, want ik kan gewoon aangeven dat je €30.000 kwijt bent voor een keuken, niemand die het controleert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

kizke schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:47:
[...]

Nee, die gaat gekocht worden vanuit de overwaarde vanuit de huidige woning :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

kizke schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:49:
[...]

Ook met nieuwbouw ja, een keuken bijvoorbeeld voegt gewoon waarde toe aan je huis (verkopen zonder keuken is toch bijzonder). Dit wordt gewoon 100% meegenomen, tot een bepaald maximum, dat wel, moet proportioneel zijn voor het huis. Ook een tegelvloer kan, laminaatje niet (is mee te verhuizen).
Hmm dan heb ik blijkbaar echt niet zitten opletten bij de adviseur want zo had ik het echt niet begrepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:38
Toppe schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:50:
[...]

Volgens de hypotheek adviseur wel, die gaf duidelijk aan dat zaken zoals een keuken, badkamer, tuin etc gewoon in de hypotheek konden. Gordijnen enzo dan weer niet.

Sowieso beetje vreemd, want ik kan gewoon aangeven dat je €30.000 kwijt bent voor een keuken, niemand die het controleert
Uiteindelijk moest ik wel gewoon offertes en dergelijke aanleveren ipv een handmatige inschatting in Excel.
En eigen arbeid kan je natuurlijk niet verhalen. Dus als je zelf 10 uur klust om je keuken in elkaar te zetten kan je geen rekening sturen voor 10x100,- uit je bouwdepot :) .

Verder inderdaad geldt dat wat nagelvast aan/in de woning zit mag uit een bouwdepot of meegefinancierd worden. Uitzonderingen of lijstjes heeft eigenlijk iedere bank wel in de voorwaarden.

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 04-09-2020 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Toppe schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:50:
[...]

Nee, die gaat gekocht worden vanuit de overwaarde vanuit de huidige woning :)
Dan mag je de rente over dat deel niet meer aftrekken van de belasting he, dat weet je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

mvds schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:52:
[...]

Dan mag je dat deel niet meer aftrekken van de belasting he, dat weet je?
Nu wel. Maar ik heb geen zin in ellende met de belastingdienst en betaal netjes loonbelasting en verder niets. Ze mogen het geld houden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kizke
GeeMoney schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:52:
[...]

Uiteindelijk moest ik wel gewoon offertes en dergelijke aanleveren ipv een handmatige inschatting in Excel.
En eigen arbeid kan je natuurlijk niet verhalen. Dus als je zelf 10 uur klust om je keuken in elkaar te zetten kan je geen rekening sturen voor 10x100,- uit je bouwdepot :) .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRSBFYO05O4B1nyibXAM8rR9SRQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kz9H0Vdn09ZMJ2eRnql6jfyL.png?f=fotoalbum_large
Dit, met krabbeltje was genoeg voor ons. Zoals je kan zien konden we tot 15% niet volume vergrotend meerwerk meenemen (nu zie je ook dat een deel volumevergrotend daar in is meegenomen).

Inderdaad is er geen haan die er naar kraait hoe je het uitgeeft uiteindelijk, als het maar wel gedocumenteerd is (voor bank & belastingen). Uiteindelijk dus ook een iets andere verdeling, en wat wijzigingen in het meerwerk gekomen tov deze lijst.

[ Voor 4% gewijzigd door kizke op 04-09-2020 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:36:
Ik zat ook te twijfelen over een interieurontwerper, maar we hebben wel echt duidelijk een idee van hoe we het willen hebben. De keuken, vloer en deuren zien we als basis en kiezen we zelf uit, op basis daarvan gaan we misschien een kleuradvies voor de muren inwinnen. Meubels hebben we al, en kopen over het algemeen wat we zelf mooi vinden, en niet wat een interieuradviseur mooi vindt. Als je zelf een beetje inzicht hebt in wat mooi staat, dan kom je een heel eind.

Het scheelt ook dat mijn vriendin en ik ongeveer wel dezelfde smaak hebben.
Wij hebben ook zitten twijfelen en de zelfde keuze gemaakt. Doorslaggevend was vooral dat we het zelf leuk vinden om er iets moois van te maken dus dat het ons meer voldoening geeft om zelf het creatieve proces op te pakken. Aangezien het nog steeds meer dan een jaar duurt voor we er in kunnen hebben we ook geen haast. Als ik nog wat meer tijd heb dan wil ik ook nog zoeken naar een (online?) cursus om hier zelf wat beter in te worden en meteen ons eigen huis te kunnen gebruiken als studie project.
Rivanov schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:39:
[...]

Op de eerste verdieping hebben we PVC visgraat vloer en op de zolder hebben we een gecoate egalinevloer wat een betonlook gietvloer uitstraling heeft. :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er netjes uit! Is dit toevallig FloorColouring van Eurocol? Daar zitten wij naar te kijken als optie voor de verdiepingen en misschien ook wel de woonkamer als alternatief voor een normale gietvloer. Wat is je ervaring met de krasgevoeligheid / slijtage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

GeeMoney schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:52:
[...]

Verder inderdaad geldt dat wat nagelvast aan/in de woning zit mag uit een bouwdepot of meegefinancierd worden. Uitzonderingen of lijstjes heeft eigenlijk iedere bank wel in de voorwaarden.
Zelfs het aanleveren van een offerte zegt niet zoveel. Mijn ervaring is dat als bij de keuken boer een offerte laat opmaken voor een bouw depot dat ze gewoon de bruto prijzen er opzeggen in plaats van de netto prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kizke
mvds schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:52:
[...]

Dan mag je de rente over dat deel niet meer aftrekken van de belasting he, dat weet je?
De HRA is toch al niet zo veel, met huidige rentes, krimp in percentage, dus op zich is dat niet meer zo'n belangrijk punt als eerst. Je ziet ook meer en meer mensen voor aflossingsvrij gaan, zeker voor een gedeelte van de hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Toppe schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:53:
[...]

Nu wel. Maar ik heb geen zin in ellende met de belastingdienst en betaal netjes loonbelasting en verder niets. Ze mogen het geld houden :+
Hmm, ik weet het niet hoor. Ik kan mij vergissen (dat blijkt wel) maar volgens mij wil de belastingdienst dat je de volledige overwaarde uit je oude huis in je nieuwe huis pompt. (Als je nieuwe huis duurder is dan je oude huis dan)

Je hypotheek verhogen om uit je hypotheek/bouwdepot alles te betalen voor je nieuwe huis, en dan de overwaarde in je zak steken, maar wel over je volledige hypotheek renteaftrek kunnen genieten, dat vind de belastingdienst volgens mij echt niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

kizke schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:57:
[...]

De HRA is toch al niet zo veel, met huidige rentes, krimp in percentage, dus op zich is dat niet meer zo'n belangrijk punt als eerst. Je ziet ook meer en meer mensen voor aflossingsvrij gaan, zeker voor een gedeelte van de hypotheek.
Met de huidige rentes niet nee, maar die gaan echt wel weer een keer stijgen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

mvds schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:57:
[...]

Hmm, ik weet het niet hoor. Ik kan mij vergissen (dat blijkt wel) maar volgens mij wil de belastingdienst dat je de volledige overwaarde uit je oude huis in je nieuwe huis pompt. (Als je nieuwe huis duurder is dan je oude huis dan)

Je hypotheek verhogen om uit je hypotheek/bouwdepot alles te betalen voor je nieuwe huis, en dan de overwaarde in je zak steken, maar wel over je volledige hypotheek renteaftrek kunnen genieten, dat vind de belastingdienst volgens mij echt niet goed.
Dat klopt, ik wil alleen die rente aftrek niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

mvds schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:59:
[...]

Met de huidige rentes niet nee, maar die gaan echt wel weer een keer stijgen hoor.
Tuurlijk stijgen de rentes wel weer, maar het idee is 30 jaar rente vast.

Zoals jullie wel kunnen lezen: speel liever iets duurder op safe dan iets goedkoper en roulette spelen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 10:02

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

(jarig!)
Toppe schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:00:
[...]

Tuurlijk stijgen de rentes wel weer, maar het idee is 30 jaar rente vast.

Zoals jullie wel kunnen lezen: speel liever iets duurder op safe dan iets goedkoper en roulette spelen :+
Wat is de netto rente nou nog op het bedrag van de laatste 10 jaar aan hypotheek? :) (tenzij die rente echt sky high gaat, niet veel)

[ Voor 5% gewijzigd door Tjebakka op 04-09-2020 13:03 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kizke
Tjebakka schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:02:
[...]

Wat is de netto rente nou nog op het bedrag van de laatste 10 jaar aan hypotheek? :) (tenzij die rente echt sky high gaat, niet veel)
Mijn gedachte hier was, ik zet een deel 20 jaar, en een deel 10 jaar vast, dat deel 10 jaar los ik (hopelijk) versneld af en dan heb ik in ieder geval weinig risico, en niet te hoge rentes. 30 jaar vast is wel erg lang, en gewoon duur nu tov het risico dat je bespaard na e.g. 20 jaar, omdat dan inderdaad het hypotheekbedrag, met volledige aflossing, gewoon lager is.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Requiem19 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:59:
Wij horen morgen of wij de gelukkige zijn en 1 van de 10 (!) voorkeurskeuzes die we mochten opgeven gekregen hebben.

Nieuwbouwproject in klein dorpje boven Amsterdam. M'n vriendin had al even gebeld vandaag om te kijken of ze al wat wisten wat betreft de toewijzing, maar helaas niets gehoord... erg spannend moment morgen dus :).

Moet zeggen dat als dit hem (ook) niet wordt, ik wel een beetje klaar ben met de zoektocht naar een woning.
We got lucky. Nog beter zelfs dat we de woning hebben toegewezen gekregen die we als eerste hadden opgegeven qua keuze.

Nu begint het spannende proces van de financiering, juridische gedeelte en de keuzes maken qua meerwerk.

Heel veel zin in. Zal dus met extra aandacht dit topic nog eens goed doorlezen voor alle tips en tricks.

Goed begin van het weekend >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Requiem19 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:04:
[...]

We got lucky. Nog beter zelfs dat we de woning hebben toegewezen gekregen die we als eerste hadden opgegeven qua keuze.

Nu begint het spannende proces van de financiering, juridische gedeelte en de keuzes maken qua meerwerk.

Heel veel zin in. Zal dus met extra aandacht dit topic nog eens goed doorlezen voor alle tips en tricks.

Goed begin van het weekend >:)
Gefeliciteerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
mvds schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:57:
[...]

Volgens mij vindt de belastingdienst dat prima. Je kunt alleen geen aanspraak maken op de HRA over het bedrag uit de overwaarde dat je niet gebruikt om:
- je hypotheek af te lossen
- structureel in je huis te investeren

Dus als je het op een spaarrekening zet, of er een auto van koopt, dan komt dat deel van je hypotheek niet meer in aanmerking voor HRA. Dat kan je over een looptijd van 30 jaar natuurlijk een hoop knaken kosten.

Dus in zekere zin heb je gelijk, de BD wil graag, dat je de overwaarde van je oude huis gebruikt, om de restschuld van je nieuwe huis te verlagen (dit is overigens, volgens mij, ongeacht of je nieuwe huis een hogere of lagere hypotheek heeft dan je oude huis).

@mvds als ik jou was, zou ik nog es teruggaan naar mijn hypotheekadviseur, klinkt of ie niet alles goed uitgelegd heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door borft op 04-09-2020 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

borft schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:05:
[...]
@mvds als ik jou was, zou ik nog es teruggaan naar mijn hypotheekadviseur, klinkt of ie niet alles goed uitgelegd heeft.
Mwah, heeft voor mij niet veel nut meer om het nog een keer uit te laten leggen hoor ;) Voor mijn huis is het al helemaal rond :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Dat kan je over een looptijd van 30 jaar natuurlijk een hoop knaken kosten.
Er vanuit gaande dat de HRA nog 30 jaar bestaat. Ik zie het nog wel gebeuren dat de HRA een keer volledig verdwijnt of iig verwaarloosbaar wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
Verwijderd schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:08:
[...]

Er vanuit gaande dat de HRA nog 30 jaar bestaat. Ik zie het nog wel gebeuren dat de HRA een keer volledig verdwijnt of iig verwaarloosbaar wordt.
fair point, het wordt nu natuurlijk al afgebouwd. Of je dat de moeite waard vindt, moet je natuurlijk zelf bedenken. Maar afhankelijk van je salaris, je hypotheek en de rente daarover, kan het alsnog wel een flink bedrag zijn.

Anyhoe, volgens mij gaan we een beetje off-topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
[...]

Volgens mij vindt de belastingdienst dat prima. Je kunt alleen geen aanspraak maken op de HRA over het bedrag uit de overwaarde dat je niet gebruikt om:
- je hypotheek af te lossen
- structureel in je huis te investeren

Dus als je het op een spaarrekening zet, of er een auto van koopt, dan komt dat deel van je hypotheek niet meer in aanmerking voor HRA. Dat kan je over een looptijd van 30 jaar natuurlijk een hoop knaken kosten.

Dus in zekere zin heb je gelijk, de BD wil graag, dat je de overwaarde van je oude huis gebruikt, om de restschuld van je nieuwe huis te verlagen (dit is overigens, volgens mij, ongeacht of je nieuwe huis een hogere of lagere hypotheek heeft dan je oude huis).

Jep, dit is de bijleenregeling. De fiscus legt het hier vrij duidelijk uit op haar website:

https://www.belastingdien...n_woning/bijleenregeling/

Voorbeeld
De overwaarde van de woning die u verkoopt is € 40.000. U koopt een nieuwe woning van € 200.000. De rente is dan aftrekbaar over een hypotheek of lening van maximaal € 160.000 (€ 200.000 - € 40.000). Leent u meer dan € 160.000? Dan mag u over het bedrag boven die € 160.000 geen rente aftrekken.
Wat wij gaan doen is de overwaarde van onze huidige woning zelf houden (dus in dit voorbeeld de 40k). Onze hypotheek wordt dan 160k annuitair (=> HRA). en 40k aflossingsvrij (hadden we sowieso geen aftrek voor gehad, kun je dus net zo goed aflossingsvrij doen voor dit gedeelte).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
kizke schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:49:
[...]

Maar ook dat maximum is rekbaar. Wij hebben een aanvraag ingediend voor 25% meerwerk en die is probleemloos goedgekeurd. Alles obv schattingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Requiem19 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:11:
[...]
Wat wij gaan doen is de overwaarde van onze huidige woning zelf houden (dus in dit voorbeeld de 40k). Onze hypotheek wordt dan 160k annuitair (=> HRA). en 40k aflossingsvrij (hadden we sowieso geen aftrek voor gehad, kun je dus net zo goed aflossingsvrij doen voor dit gedeelte).
Werkt dat zo? Moet die 40k overwaarde dan niet af van dat 160k annuitaire deel bij je aangifte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 15:21
Verwijderd schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:08:
[...]

Voor bestaande hypotheken zullen ze het niet zomaar afschaffen, ze zullen dan met een regeling komen waarbij het heel langzaam afgebouwd wordt. Je wil niet weten hoeveel gezinnen er in NL zijn die tot het naadje geleend hebben en hun huis niet meer op kunnen brengen als de HRA te snel verdwijnt.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• W.Cor
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-08-2021
Bij ons werd de hypotheek aanvraag in eerste instantie afgewezen. We hadden te veel meerwerk i.t.t. het aankoopbedrag van het huis.
Even een mailtje naar de projectontwikkelaar of ze de uitbouw van de meerwerklijst wilden halen en deze direct in de aankoopsom wilden verwerken.
Binnen een half uur 18.800 van het meerwerk af en de aankoopsom met 18.800 hoger gezet.
Hypotheek aanvraag werd meteen goedgekeurd na deze omzetting.

Hoe inventief kan je zijn met zulke lijstjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
[...]

Waarom zou je een gedeelte aflossingsvrij doen? Is dat puur om lagere maandlasten te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kizke
Pannencouque schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:13:
[...]
Maar ook dat maximum is rekbaar. Wij hebben een aanvraag ingediend voor 25% meerwerk en die is probleemloos goedgekeurd. Alles obv schattingen.
Dat gaf ik hierboven ook ergens aan in een lijstje, volumevergrotend meerwerk is hier van uitgesloten, daarna heb je 15% tov kosten(grond+aanneemsom+volumevergrotend meerwerk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Pannencouque schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:13:
[...]
Maar dit hangt ook weer af de koopprijs van je woning. Als we 15% mogen gebruiken dan kom je op een prijs uit van €38.500. Dan hou je €20.000 over na het meerwerk van de aannemer, daar heb je echt geen keuken, badkamer en eventueel tuin voor.

Wij moeten gewoon een lijst van alle kosten indienen en dat zou voor onze adviseur genoeg zijn om alles te regelen. Uiteraard moet het wel binnen proporties blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Marinos83 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:55:
Ziet er netjes uit! Is dit toevallig FloorColouring van Eurocol? Daar zitten wij naar te kijken als optie voor de verdiepingen en misschien ook wel de woonkamer als alternatief voor een normale gietvloer. Wat is je ervaring met de krasgevoeligheid / slijtage?
Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee welk merk het is. Zoals gezegd hebben wij dit allemaal laten doen door de desbetreffende bedrijven. Dus het exacte merk van de egalinevloer weet ik zo niet.
Grote voordeel van deze vloer nu op zolder is dat het strak is, makkelijk te onderhouden (handig voor de zolder waar o.a. wasmachine staat etc) en er later in de toekomst heel simpel een nieuwe vloer overheen te leggen is.

Het is redelijk krasbestendig. Tuurlijk moet je niet gaan slepen met zware spullen, want dan zul je wel slijtage zien. Hier kan ik sowieso pas over oordelen als we langer hier wonen.. zijn pas twee weken geleden in het huis gaan wonen. ;)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
borft schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:16:
[...]

Waarom zou je een gedeelte aflossingsvrij doen? Is dat puur om lagere maandlasten te hebben?
Ik heb een deel aflossingsvrij genomen zodat ik meer vrij te besteden heb. Heb wel een beleggingspotje om uiteindelijk o.a. dit deel af te kunnen lossen. Het geeft mij dus flexibiliteit. En je mag je aflossingsvrije hypotheek in box 3 aftrekken van je vermogen, dus als je wat vermogen hebt dan is dat best aantrekkelijk (scheelt je dus vermogensrendementheffing).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:14:
[...]

Werkt dat zo? Moet die 40k overwaarde dan niet af van dat 160k annuitaire deel bij je aangifte?
Volgens mij niet, zie voorbeeld fiscus. Je mag sowieso over 160k annuitair de HRA toepassen.
borft schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:16:
[...]

Exact. Het zorgt voor iets meer flexibiliteit.

Het voordeel van annuitair is dat het recht geeft op HRA. Als dat recht sowieso vervalt, moet je goed overwegen of je dan nog annuitair wilt. Aflossingsvrij scheelt in maandlasten (best wel wat!) en geeft je de flexibilteit om zelf te bepalen wanneer je aflost.

Je kunt maximaal 50% aflossingsvrij financieren nog steeds. Dus de mogelijkheid is er om hier slim gebruik van te maken.

[ Voor 23% gewijzigd door Requiem19 op 04-09-2020 13:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Daarnaast zit je aflossingsvrije deel in box 3. Je kunt dus bijv. een stuk beleggen wat je normaal zou aflossen. En een hoger rendement behalen dan "beleggen in stenen".

Wij hebben 25% aflossingsvrij, ook omdat we totaal het nut niet zien van 100% aflossen. We willen geen kinderen dus niemand gaat ons geld/huis erven en over 30 jaar krijgen we wel een hypotheekje van 25% van onze woningwaarde die we met onze AOW + hopelijk pensioen makkelijk kunnen dragen. Of hebben we het allang afgelost, wie weet. Zien we dan wel :)

Lage maandlasten hebben we nu veel meer aan in de bloei van ons leven.

De uiteindelijke prijs van je huis is wel duurder als je het niet belegd, maar dat merk je niet. En wie weet ga je dood als je 60 bent, wat heb je er dan aan als al je geld in de stenen zit. :'(

Maar idd, we gaan behoorlijk off-topic.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2020 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
Toppe schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:51:
[...]

Duidelijk.

Vanavond het definitieve meerwerk op papier zetten en er zijn twee punten waar we over twijfelen:

Vloer verwarming op zolder, €2750.
Zone regeling op eerste verdieping, €2250.

Het idee is om de hele woning naast vloerverwarming ook te voorzien van airco aangezien ik een bloed hekel heb aan een warm huis. De leidingen zouden allemaal onder het dak gelegd kunnen worden zodat je deze amper ziet

Aangezien je met de airco ook kan verwarmen heb je het op zolder al niet nodig. Opzich een logische keuze, echter is het ‘maar’ €2750, alleen wat is de financiële meerwaarde bij eventuele verkoop?

Idem voor zone regeling, je leest verschillende verhalen. Enigste ruimte waarin we vloerverwarming aan zetten is de badkamer dus opzich een must.

Wie heeft een goed antwoord? En, in hoeverre is airco écht nodig in een nieuwbouwwoning? Vooral de woonkamer en zolder staat open ter discussie. De slaapkamers worden wél voorzien van airco. Zelfs nu staat hij in de slaapkamer aan, veel te warm anders. Woning komt uit 1990 en voor zover wij weten is er niets gedaan qua isolatie na de bouw. Wel overal dubbel glas :)
Ik kan alleen maar uit eigen ervaring spreken. Ons nieuwbouwhuis voldoet aan de minimale isolatienormen (dus geen 0 op de meter, maar gewoon HR++ dubbel glas).

Onze woonkamer+keuken is 80 m2 met 15 m2 glas op WZW, dus zon in de ochtend tot 14:00. Vanaf 14:00 staat er zon aan de andere kant op 2 m2 glas. Ook op de bovenverdieping is veel glas (4 m2 per ruimte) op WZW of ZZW.
Het huis is een vierkant blok met plat dak en donkere steen, dus niet ideaal vanuit een isolatieperspectief.

Tijdens de hittegolf werd het heel warm binnen. Ruim 30 graden op de slaapkamers en zo'n 28 graden beneden en dat was met de gordijnen dicht (zonwering aan de buitenzijde is er nog niet).

WIj hebben airco beneden in de woonkamer/keuken en boven op de overloop. Beneden hangt een 6 kW unit, boven een 5 kW unit. Samen zitten ze op een 7 kW buitenunit (Daikin) die zelf regelt hoe het vermogen verdeeld wordt.

De binnentemperatuur bleef netjes rond de 24 graden. De inverter werkte daarbij niet eens constant op vol vermogen (dat kun je uitlezen). Het verbruik lag op de warmste dagen rond de 8 kWh per dag. Dat is fors!

Het is aan het vermogen van de airco heel goed te zien dat vooral de zon direct op het glas veel invloed heeft op de temperatuur. Zonwering aan de buitenzijde zou al heel veel moeten schelen (maar die ligt nog in de tuin wegens een juridische discussie met de leverancier).

Het hangt dus heel erg af van de situatie en je eigen tolerantie of airco nodig is. Ik kan heel slecht tegen warmte, dus voor mij was het een absolute noodzaak. Ook al kost het 8 kWh per dag (de zonnepanelen wekken meer op). Als je goed tegen warmte kunt dan heb je niet per se airco nodig en misschien is koeling door de warmtepomp/vloer dan ook genoeg.

Wij hadden nog een andere reden om voor airco te kiezen, namelijk de mogelijkheid om snel bij de verwarmen. Onze woonkamer heeft een grote schuifpui naar buiten en dat is de enige doorgang naar de tuin. Het hele huis heeft vloerverwarming. Ik vraag me af of die schuifpui 's winters er niet voor zorgt dat teveel warmte ineens ontsnapt vanuit de woonkamer, wat dan vervolgens door de vloerverwarming niet voldoende bijverwarmd kan worden. De airco zou dan in staat moeten zijn om korte tijd even bij te springen.

We hebben dus bewust gekozen voor een systeem dat efficient is bij zowel koelen als verwarmen. Dat is wat duurder, maar goed.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Jep, dit is de bijleenregeling. De fiscus legt het hier vrij duidelijk uit op haar website:

https://www.belastingdien...n_woning/bijleenregeling/

Voorbeeld

[...]

Volgens mij werkt dat niet zo. Je moet over de gehele hypotheek aangeven welk deel niet aftrekbaar is. Over dat percentage heb je dan geen aftrek. Het is dus niet zo dat je die aflossingsvrije hypotheek in box 3 zet en de andere in box 1, tenzij het aflossingsvrije deel geen hypotheek is, maar een krediet.

De belastingdienst zal volgens mij 40/200 deel van de hypotheek dus niet aftrekbaar laten zijn.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Blihi schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:52:
[...]

Volgens mij werkt dat niet zo. Je moet over de gehele hypotheek aangeven welk deel niet aftrekbaar is. Over dat percentage heb je dan geen aftrek. Het is dus niet zo dat je die aflossingsvrije hypotheek in box 3 zet en de andere in box 1, tenzij het aflossingsvrije deel geen hypotheek is, maar een krediet.

De belastingdienst zal volgens mij 40/200 deel van de hypotheek dus niet aftrekbaar laten zijn.
Volgens mij niet:
Het deel van de hypotheek of lening dat niet bij uw maximale eigenwoningschuld hoort, hoort bij uw schulden in box 3 (sparen en beleggen). U mag over dat bedrag geen (hypotheek)rente aftrekken.
https://www.belastingdien..._overwaarde_verkocht.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Blihi schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:47:
[...]

Ik kan alleen maar uit eigen ervaring spreken. Ons nieuwbouwhuis voldoet aan de minimale isolatienormen (dus geen 0 op de meter, maar gewoon HR++ dubbel glas).

Onze woonkamer+keuken is 80 m2 met 15 m2 glas op WZW, dus zon in de ochtend tot 14:00. Vanaf 14:00 staat er zon aan de andere kant op 2 m2 glas. Ook op de bovenverdieping is veel glas (4 m2 per ruimte) op WZW of ZZW.
Het huis is een vierkant blok met plat dak en donkere steen, dus niet ideaal vanuit een isolatieperspectief.

Tijdens de hittegolf werd het heel warm binnen. Ruim 30 graden op de slaapkamers en zo'n 28 graden beneden en dat was met de gordijnen dicht (zonwering aan de buitenzijde is er nog niet).

WIj hebben airco beneden in de woonkamer/keuken en boven op de overloop. Beneden hangt een 6 kW unit, boven een 5 kW unit. Samen zitten ze op een 7 kW buitenunit (Daikin) die zelf regelt hoe het vermogen verdeeld wordt.

De binnentemperatuur bleef netjes rond de 24 graden. De inverter werkte daarbij niet eens constant op vol vermogen (dat kun je uitlezen). Het verbruik lag op de warmste dagen rond de 8 kWh per dag. Dat is fors!

Het is aan het vermogen van de airco heel goed te zien dat vooral de zon direct op het glas veel invloed heeft op de temperatuur. Zonwering aan de buitenzijde zou al heel veel moeten schelen (maar die ligt nog in de tuin wegens een juridische discussie met de leverancier).

Het hangt dus heel erg af van de situatie en je eigen tolerantie of airco nodig is. Ik kan heel slecht tegen warmte, dus voor mij was het een absolute noodzaak. Ook al kost het 8 kWh per dag (de zonnepanelen wekken meer op). Als je goed tegen warmte kunt dan heb je niet per se airco nodig en misschien is koeling door de warmtepomp/vloer dan ook genoeg.

Wij hadden nog een andere reden om voor airco te kiezen, namelijk de mogelijkheid om snel bij de verwarmen. Onze woonkamer heeft een grote schuifpui naar buiten en dat is de enige doorgang naar de tuin. Het hele huis heeft vloerverwarming. Ik vraag me af of die schuifpui 's winters er niet voor zorgt dat teveel warmte ineens ontsnapt vanuit de woonkamer, wat dan vervolgens door de vloerverwarming niet voldoende bijverwarmd kan worden. De airco zou dan in staat moeten zijn om korte tijd even bij te springen.

We hebben dus bewust gekozen voor een systeem dat efficient is bij zowel koelen als verwarmen. Dat is wat duurder, maar goed.
Check, duidelijk verhaal!

Ikzelf kan ook totaal niet tegen de warmte en slaap er ook totaal niet door. Voor volgend jaar had ik op de planning staan om in de huidige woning ook airco te monteren in de woonkamer en de slaapkamer van onze dochter.

Probleem een beetje bij de aankoop van onze nieuwe woning is dat we de leidingen niet netjes weg gewerkt krijgen zonder dat je ze onder de pannen doorhaalt of dat je via de achterkant naar alle kamers toegaat. Dan zit je weer met verlaagde plafonds etc. Mocht iemand nog een idee hebben dan hoor ik 't graag.

Ik heb op dit moment €7000 'begroot' voor de complete airco installatie. Helaas ben ik ook redelijk merk gebonden (Panasonic) omdat ik die kan gebruiken in mijn domotica systeem, van de rest heb ik (nog) geen ervaring. En Panasonic is gewoon niet heel goedkoop.

Met huidige klimaat veranderingen is het heel erg lastig om te gaan berekenen wat de temperaturen in de woning zullen gaan doen maar het slaapcomfort is voor mij wel heel erg van belang, zelfs nu staat de airco gewoon lekker op 16 graden te blazen als we liggen te slapen. Dat het een aanslag wordt op de energie rekening nemen we dan maar even voor lief.

Als ik überhaupt de begroting zie dan schrik ik ondertussen een beetje... €175.000 boven op de aanschafprijs van de woning. Dit bedrag is dan wel gebaseerd op een woning zonder consessies te hebben gedaan op comfort en/of wensen. Er zullen ongetwijfeld wat dingen sneuvelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Toppe schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:04:
[...]

Check, duidelijk verhaal!

Ikzelf kan ook totaal niet tegen de warmte en slaap er ook totaal niet door. Voor volgend jaar had ik op de planning staan om in de huidige woning ook airco te monteren in de woonkamer en de slaapkamer van onze dochter.

Probleem een beetje bij de aankoop van onze nieuwe woning is dat we de leidingen niet netjes weg gewerkt krijgen zonder dat je ze onder de pannen doorhaalt of dat je via de achterkant naar alle kamers toegaat. Dan zit je weer met verlaagde plafonds etc. Mocht iemand nog een idee hebben dan hoor ik 't graag.
Je kunt al leidingen laten leggen voor de elektra van de plaats van de buitenunit naar de binnenunits. Afvoer in de muur waar de airco moet komen en eventueel al voorbereiding voor de koelleidingen.

Ik heb zelf de posities van de leidingen zo gekozen dat ze nergens door een verblijfsruimte in het zicht lopen. In de vloeren zijn 'zachte blokken' aangebracht waar ik door de vloer kan boren (daar zitten geen elektraleidingen en geen vloerverwarming).

Bij de buitenunit moet je een stopcontact hebben (in mijn geval is een gewone 16A groep genoeg).
Ik heb op dit moment €7000 'begroot' voor de complete airco installatie. Helaas ben ik ook redelijk merk gebonden (Panasonic) omdat ik die kan gebruiken in mijn domotica systeem, van de rest heb ik (nog) geen ervaring. En Panasonic is gewoon niet heel goedkoop.
Daikin integreert prima in Domoticz. Dat is standaard aanwezig in de UI. De units zijn via Wifi gestuurd, zonder dat er een verbinding nodig is met een externe partij. Gewoon aan het netwerk hangen en je kunt de hele boel besturen en uitlezen. De binnenunits zitten op Wifi en mogen van de router niet met de buitenwereld communiceren.
Met huidige klimaat veranderingen is het heel erg lastig om te gaan berekenen wat de temperaturen in de woning zullen gaan doen maar het slaapcomfort is voor mij wel heel erg van belang, zelfs nu staat de airco gewoon lekker op 16 graden te blazen als we liggen te slapen. Dat het een aanslag wordt op de energie rekening nemen we dan maar even voor lief.
16 is wel heel koud, dat accepteert mijn vrouw nooit. Maar wat vooral helpt is dat het vocht er uit is. De 24 graden waar de airco op stond voelde echt enorm koel aan!
Als ik überhaupt de begroting zie dan schrik ik ondertussen een beetje... €175.000 boven op de aanschafprijs van de woning. Dit bedrag is dan wel gebaseerd op een woning zonder consessies te hebben gedaan op comfort en/of wensen. Er zullen ongetwijfeld wat dingen sneuvelen.
Onze KOA som met grote opties was 582. De huidige begroting 730, dus ik begrijp je wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik weet niet of je zelf mag kiezen welk deel je verplaatst, of dat de belastingdienst dat automatisch doet, dus 40/200 overhevelen naar box 3.

Anders zou je met de bank af kunnen spreken om het eerste deel te lenen tegen hogere rente (en dus aftrekbaar) en het tweede deel met extreem lage rente (rente niet aftrekbaar, maar schuld wel in box 3). Dan zou niemand meer vermogensrendementsheffing hoeven betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Blihi schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:22:
[...]

Je kunt al leidingen laten leggen voor de elektra van de plaats van de buitenunit naar de binnenunits. Afvoer in de muur waar de airco moet komen en eventueel al voorbereiding voor de koelleidingen.

Ik heb zelf de posities van de leidingen zo gekozen dat ze nergens door een verblijfsruimte in het zicht lopen. In de vloeren zijn 'zachte blokken' aangebracht waar ik door de vloer kan boren (daar zitten geen elektraleidingen en geen vloerverwarming).

Bij de buitenunit moet je een stopcontact hebben (in mijn geval is een gewone 16A groep genoeg).

Daikin integreert prima in Domoticz. Dat is standaard aanwezig in de UI. De units zijn via Wifi gestuurd, zonder dat er een verbinding nodig is met een externe partij. Gewoon aan het netwerk hangen en je kunt de hele boel besturen en uitlezen. De binnenunits zitten op Wifi en mogen van de router niet met de buitenwereld communiceren.
Duidelijk. Ikzelf gebruik Home-Assistant maar zal eens daar rond neuzen of er mensen zijn die dit goed werkend hebben. Daikin is ook prima kwaliteit en goedkoper dan Panasonic omdat het meer verkocht wordt.
16 is wel heel koud, dat accepteert mijn vrouw nooit. Maar wat vooral helpt is dat het vocht er uit is. De 24 graden waar de airco op stond voelde echt enorm koel aan!
Vrouwlief was eerst helemaal tegen z'n ding. Toen hij er hing (maart) heeft het even geduurd voordat hij aanging, vrouwlief was in dit geval de eerste :) vorige week ook een airco bij mijn ouders opgehangen en die belde na de eerste nacht al op dat 17 graden (lager gaat dat model niet) echt niet te doen is en dat hij snel op 21 graden stond... Voor mij gaat er in elk geval niets onder 16 graden en een dik dekbed als het buiten 25+ is :+
Onze KOA som met grote opties was 582. De huidige begroting 730, dus ik begrijp je wel...
25% extra kosten bij jou, ik ga naar de 42% stijging toe. Is wel een aardig verschil :+

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 04-09-2020 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Toppe schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:28:
[...]

Duidelijk. Ikzelf gebruik Home-Assistant maar zal eens daar rond neuzen of er mensen zijn die dit goed werkend hebben. Daikin is ook prima kwaliteit en goedkoper dan Panasonic omdat het meer verkocht wordt.

[...]

Vrouwlief was eerst helemaal tegen z'n ding. Toen hij er hing (maart) heeft het even geduurd voordat hij aanging, vrouwlief was in dit geval de eerste :) vorige week ook een airco bij mijn ouders opgehangen en die belde na de eerste nacht al op dat 17 graden (lager gaat dat model niet) echt niet te doen is en dat hij snel op 21 graden stond... Voor mij gaat er in elk geval niets onder 16 graden en een dik dekbed als het buiten 25+ is :+

[...]

25% extra kosten bij jou, ik ga naar de 42% stijging toe. Is wel een aardig verschil :+
De basisprijs in de brochure was 538, maar de grote wijzigingen had ik voor het gemak alvast in de koopprijs meegenomen. Maar 42% haal ik niet nee. Daarvoor doe ik teveel zelf. Dat zou gemakkelijk gekund hebben als we ook de tuin helemaal hadden laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Blihi schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:37:
[...]

De basisprijs in de brochure was 538, maar de grote wijzigingen had ik voor het gemak alvast in de koopprijs meegenomen. Maar 42% haal ik niet nee. Daarvoor doe ik teveel zelf. Dat zou gemakkelijk gekund hebben als we ook de tuin helemaal hadden laten doen.
Zelf doen scheelt sowieso een heleboel. Ik wil zelf de keuken gaan plaatsen en de vloeren op de eerste verdieping en zolder leggen. De rest besteden we uit. Ondanks dat ik handig genoeg ben om een hele boel zelf te doen wil mijn rug liever niet dat ik het doe :+. Laatst nog een Ikea kast in elkaar gezet en heb er weer een week rugpijn aan over gehouden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Blihi schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:25:
[...]

Ik weet niet of je zelf mag kiezen welk deel je verplaatst, of dat de belastingdienst dat automatisch doet, dus 40/200 overhevelen naar box 3.

Anders zou je met de bank af kunnen spreken om het eerste deel te lenen tegen hogere rente (en dus aftrekbaar) en het tweede deel met extreem lage rente (rente niet aftrekbaar, maar schuld wel in box 3). Dan zou niemand meer vermogensrendementsheffing hoeven betalen...
Ik wil niet te ver off topic gaan.. dus als laatste comment:

- Je hebt alleen recht op aftrek als je een hypotheekleningdeel hebt waarop je aflost (annuitair / lineair).

Als je dus 160k annuitair leent, heb je recht op rente aftrek voor dat gedeelte -> blijft hoe dan ook in box 1 (anders werkt de aftrek niet)
Als je 40k aflossingsvrij leent, heb je de facto geen recht op aftrek op dat leningdeel. Als dat gedeelte hoger is dan je eigenwoning schuld, zal dat deel dan in box 3 moeten vallen.

Ik heb me er nog niet 100% in verdiept. Dus het kan nog wat anders zitten.

Maar jouw methode van 40/200 naar Box 3 verplaatsen lijkt me niet logisch, aangezien je dan ook een gedeelte van het annuitaire stuk naar Box 3 gaat verplaatsen, terwijl je ook een deel aflossingsvrij in Box 1 houdt (en je dan aftrekrecht krijgt op het aflossingsvrije gedeelte?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 22:51
Zijn elektrische rolluiken of zipscreens "aard/nagelvast" aan de woning verbonden?

Wil onze externe zonwering liever ook vanuit m'n bouwdepot financieren ipv spaargeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

aprofet schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:52:
Zijn elektrische rolluiken of zipscreens "aard/nagelvast" aan de woning verbonden?

Wil onze externe zonwering liever ook vanuit m'n bouwdepot financieren ipv spaargeld!
Yep. Het is vrij makkelijk: alles wat je niet makkelijk mee neemt bij een verhuizing.

Daarbij is het maatwerk en de kans dat ze straks op een andere woning passen is vrij klein.

Wellicht dat je hypotheek adviseur er anders over denkt, gewoon even vragen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 04-09-2020 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:01
Requiem19 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:43:
[...]

Ik wil niet te ver off topic gaan.. dus als laatste comment:

- Je hebt alleen recht op aftrek als je een hypotheekleningdeel hebt waarop je aflost (annuitair / lineair).

Als je dus 160k annuitair leent, heb je recht op rente aftrek voor dat gedeelte -> blijft hoe dan ook in box 1 (anders werkt de aftrek niet)
Als je 40k aflossingsvrij leent, heb je de facto geen recht op aftrek op dat leningdeel. Als dat gedeelte hoger is dan je eigenwoning schuld, zal dat deel dan in box 3 moeten vallen.

Ik heb me er nog niet 100% in verdiept. Dus het kan nog wat anders zitten.

Maar jouw methode van 40/200 naar Box 3 verplaatsen lijkt me niet logisch, aangezien je dan ook een gedeelte van het annuitaire stuk naar Box 3 gaat verplaatsen, terwijl je ook een deel aflossingsvrij in Box 1 houdt (en je dan aftrekrecht krijgt op het aflossingsvrije gedeelte?).
Om het nog ingewikkelder te maken heb je nog een overgangsregeling voor "oude" aflossingsvrije leningen die wel kwalificeren als eigenwoningschuld in box 1. En je hebt ook maar maximaal 30 jaar HRA.

Best is om dit door je adviseur te laten regelen. Als het goed is houdt die overal rekening mee O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Rogar op 04-09-2020 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
True, dit moet je lekker laten uitzoeken door je adviseur, alleen laten die ook wel eens steekjes vallen. Dus zelf ook goed uitzoeken hoe het zit. Volgens mij is het niet heel anders dan met het bouwen.. waar de bouwer de expert is, maar ook wel eens iets misgaat.

Ik werk zelf ook in het fiscale gebied, maar een heel andere kant dan de inkomstenbelasting, dus dan kijk je er mss iets anders naar ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:01
Requiem19 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:35:
True, dit moet je lekker laten uitzoeken door je adviseur, alleen laten die ook wel eens steekjes vallen. Dus zelf ook goed uitzoeken hoe het zit. Volgens mij is het niet heel anders dan met het bouwen.. waar de bouwer de expert is, maar ook wel eens iets misgaat.

Ik werk zelf ook in het fiscale gebied, maar een heel andere kant dan de inkomstenbelasting, dus dan kijk je er mss iets anders naar ook.
Leuk een "concullega", ik ben dagelijks met IB en VPB bezig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:39

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nu we het hier veel over koeling hebben, zal ik hierop inhaken.

Vanuit ons project hebben we geen warmtepomp, want Stadswarmte. Dit is voor ons voor warm water en verwarming prima (hebben we nu ook en zijn we tevreden mee). We hebben op alle verdiepingen straks vloerverwarming met tegelvloer en zoneregeling per kamer, verwarmen maak ik me dus geen zorgen over. Koeling daarentegen...

Vanuit het project is er niks mogelijk qua koeling, dit hebben we helaas al een tijd terug te horen gekregen.

Dit jaar was het weer allejezus warm en heeft de mobiele airco in onze huidige woning bijna de hele maand augustus aangestaan... avond uitzetten was geen optie, omdat de warmte in het pand bleef hangen en dan nog steeds 30+ binnen werd met airco uit in de nacht. Dat was dus bijna 300kW extra verbruik die maand en nog steeds 27C binnen in een appartement uit 2012. In dit appartement hebben we wel 'mooi' alleen Franse balkondeuren (dus 2m hoge ramen) over bijna de volle breedte van 6-7m, dus dat helpt zeker niet mee. Ook is het hier niet mogelijk om buiten zonwering te plaatsen dus heb alleen verduisterende rolgordijnen binnen.

In de nieuwe woning krijgen we ook lucht WtW en heb ik daar in verleden al eens over bericht in dit topic, maar de uitbreidingsopties die mogelijk zijn op de lucht WtW om te kunnen koelen, zouden niet echt koelen, maar meer de temperatuur langer in stand houden. Dat zal waarschijnlijk zo weinig verschil maken, wanneer het weer weken boven de 25C is buiten dat het niet de investering van €1000-€1500 waard is.

Op alle ramen gericht op het zuiden krijgen we buiten zonwering in de vorm van screens en het platte dak ligt vol met zonnepanelen. Die screens zullen zeker helpen met warmte buiten houden, maar vraag me af hoe ver een woning kan opwarmen met de huidige isolatienormen, zonder dat er zonlicht op de ramen kan komen (zonwering naar beneden). Is het dan realistisch dat het binnen 25C blijft zonder extra koeling? Of kan je dat wel vergeten?

We hebben plannen om op dat dak een groen dak te laten aanleggen, hiervoor was ook niets mogelijk in het project. Iemand hier ervaring mee? Het zou een verkoelend effect moeten hebben en zelfs moeten zorgen voor meer opbrengst op de zonnepanelen, omdat ze dan ook koeler blijven, doordat de bodem niet ook extreem opwarmt.

Verder zit ik nu dus heel erg te twijfelen om straks wel airco te laten aanleggen of toch iets met de 'vloerverwarming' te kunnen. Mobiele airco wil ik sowieso niet gebruiken straks, omdat dit 1 zeer inefficient is, 2 veel te veel lawaai maakt en 3 niet genoeg koelt.

Er bestaan ook 'chillers' die bedoeld zijn om koud water af te koelen en door je leidingen te pompen. Dat ze bestaan kan ik vinden, maar vindt er verder heel weinig ervaringen of prijzen over. Iemand hier toevallig ervaring met zo'n systeem? Mijn vermoeden is dat een split airco veel goedkoper gaat zijn in aanleg, maar wel minder mooi.

Een split airco is toch gewoon hetzelfde als een Lucht/Lucht Warmtepomp? In het geval van een split airco systeem dan uiteraard alleen voor koelen via lucht en niet via de leidingen van de vloerverwarming. Of zou je zoiets kunnen combineren? Voordeel van via lucht is dat het uiteraard directer koelt/verwarmt dan via de vloer.

Vooralsnog denken we eraan om 1 zomer te zien hoe het gaat zonder actieve koeling, al ben ik bang dat het dan nog steeds te warm zal worden binnen.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@BiG-GuY ik ben er bang voor.
Door je zonnepanelen op het dak ben je de directe inslag van die zon kwijt op je platte dak maar vergis je niet in de warmte die van die panelen af gaat stralen. Ze zijn ook nog eens zwart natuurlijk. Een sedum dak is denk ik dan wel sterk aan te raden om die warmte zoveel mogelijk te weren.
Screens scheelt vaak een graad of 2-3 maar je woning zal helaas gewoon opwarmen naarmate het langer achter elkaar warm is. En door de goede isolatie gaat die er ook heel slecht uit. Zonder actieve koeling ga je dat niet behagelijk krijgen verwacht ik.

Met stadswarmte kan je volgens mij niet zomaar even koeling de ruimte inkrijgen via de vloeren als ze dat vanuit de leverancier niet bieden.

Koelen via WTW is ook niet makkelijk te doen en het effect daarvan is beperkt en kans op bij effecten is groot. (condens)

Ik denk dat je er het slimste aan doet om rekening te houden met een toekomstige split airco installatie. Afvoeren en stroompunten op strategische plekken zijn daarin het belangrijkste denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09-2020
@BiG-GuY ;

De flow via je WTW is gewoon erg klein tov een binnenunit van een airco. Wil je dan hetzelfde koelvermogen halen dan moet je een veel lagere temperatuur hebben wat er weer voor zorgt dat de lucht kurkdroog wordt en je rendement onderuit zakt.

Aanvulling op je WTW om te koelen heeft natuurlijk wel als voordeel dat het je hele huis doorgaat tov een aircounit die bijvoorbeeld alleen in je huiskamer hangt.

Als je met zo'n waterverdamper erbij voor 1000 euro wat kunt koelen moet je dat ding natuurlijk al veel eerder aanzetten; je moet zorgen dat de constructie koel blijft en niet pas gaan koelen als het echt te warm wordt binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:55
Hier een nieuwe woning. Was eerste weken 24 graden en pas na enkele weken aanhoudende warmte 27 graden beneden. Slaapkamer op het Noorden is nooit heet geworden, zolder was wel wat warmer uiteraard.
Geen koeling nodig. Met wat open ramen bij lagere temperaturen is het vervolgens snel weer afgekoeld.
Verschillende ervaringen overal dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 12:34
Na een aantal weken naar een gat in de grond te hebben gekeken hebben we eindelijk vloerplaten liggen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De aannemer stuurde vanmorgen een factuur voor het gereedkomen ruwe begane grondvloer (de foto is daarna genomen). De vloer is alleen nog niet afgestort, dus ik heb geantwoord te betalen na gereedkomen van de werkzaamheden.

Hopelijk gaan ze geen gewoonte maken van het te vroeg sturen van facturen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 10:02

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

(jarig!)
Dit gaat toch doorgaans door voor ruwe begane grondvloer?

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hedgy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 23:24
@Raegin wij zijn ongeveer net zo ver! Gisteren de rekening gekregen vandaag gekeken Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUGgB0J3fFrNmbBEwQXgKvtbXvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nBuKd2apFIVqEEdiitLuQs5L.jpg?f=fotoalbum_large
(het zijn de huizen achterin, de huizen vooraan de foto lopen wat achter, als die muren krijgen wordt het lastig foto's maken tenzij ze de berg zand aan de rechterkant weghalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Toppe schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:41:
[...]

Zelf doen scheelt sowieso een heleboel. Ik wil zelf de keuken gaan plaatsen en de vloeren op de eerste verdieping en zolder leggen. De rest besteden we uit. Ondanks dat ik handig genoeg ben om een hele boel zelf te doen wil mijn rug liever niet dat ik het doe :+. Laatst nog een Ikea kast in elkaar gezet en heb er weer een week rugpijn aan over gehouden...
Plaatsen van keuken was bij mij 1 dag met 2 man, dus 2k wat je niet uitgeeft. Vloer was nog een keer 1500 euro. De tuin heeft mij 2 jaar gekost, maar dat heeft mij wel 13k gescheeld. Maw dat wat jij zelf wilt doen scheelt niet zo veel :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 12:34
Tjebakka schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 18:44:
Dit gaat toch doorgaans door voor ruwe begane grondvloer?
Volgens Woningborg niet:
Wat is de termijn ruwe vloeren?
In dit geval ontvangt u een rekening als de hele vloer gemaakt is, behalve de afwerkvloer (zandcement, anhydriet o.i.d.).

Kanaalplaatdelen en ribcassettedelen
Wanneer bijvoorbeeld de begane grondvloer uit kanaalplaatdelen en ribcassettedelen bestaat, dienen de naden tussen de betreffende delen afgestort te zijn.

Breedplaatvloerdelen
Een verdiepingsvloer bestaat uit breedplaatdelen. De verdiepingsvloer is voorzien van de benodigde wapening en is afgestort, zodat alleen de afwerkvloer nog aangebracht dient te worden. Pas dan mag de termijn na het gereedkomen van de ruwe verdiepingsvloer gedeclareerd worden.
Die kieren zouden dicht moeten zitten volgens mij.
Hedgy schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 19:13:
@Raegin wij zijn ongeveer net zo ver! Gisteren de rekening gekregen vandaag gekeken [Afbeelding]
(het zijn de huizen achterin, de huizen vooraan de foto lopen wat achter, als die muren krijgen wordt het lastig foto's maken tenzij ze de berg zand aan de rechterkant weghalen)
Wij kunnen als het goed is het verloop mooi blijven zien, er loopt een doorgaande weg voorlangs. Wanneer is bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:11
Raegin schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 18:33:
Na een aantal weken naar een gat in de grond te hebben gekeken hebben we eindelijk vloerplaten liggen.

[Afbeelding]

De aannemer stuurde vanmorgen een factuur voor het gereedkomen ruwe begane grondvloer (de foto is daarna genomen). De vloer is alleen nog niet afgestort, dus ik heb geantwoord te betalen na gereedkomen van de werkzaamheden.

Hopelijk gaan ze geen gewoonte maken van het te vroeg sturen van facturen.
<knip>

[ Voor 5% gewijzigd door DeBaroN op 04-09-2020 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Raegin schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 19:28:
[...]

Volgens Woningborg niet:

[...]

Die kieren zouden dicht moeten zitten volgens mij.

[...]

Wij kunnen als het goed is het verloop mooi blijven zien, er loopt een doorgaande weg voorlangs. Wanneer is bij jullie?
Hoe kan je dit überhaupt controleren? Van sommige aannemers mag je niet eens op je eigen grond komen, dus lastig te controleren of ze daadwerkelijk zover zijn als ze zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
Toppe schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 20:07:
[...]

Hoe kan je dit überhaupt controleren? Van sommige aannemers mag je niet eens op je eigen grond komen, dus lastig te controleren of ze daadwerkelijk zover zijn als ze zeggen.
Vraag mij af of de Wet kwaliteitsborging welke uiterlijk 1 januari 2022 ingaat hier nog invloed op gaat uitoefenen. Samen met de BENG per 1 januari 2021 gaat er wel een hoop veranderen in de nieuwbouw.

https://www.bouwendnederl...wkb-wet-kwaliteitsborging

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daantju
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:59
Bij ons is de eerste voortgang ook zichtbaar!
Eerste factuur lag al op de mat. Q2 2021 is eerste ruwe opleverdatum.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FROha9FKCz5Sjur4Ppr8AgRZsww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A17XO4mxGf5Rk3SD1LJXi2JU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9o3IEWMktxRuFos68GXIjKlNKys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gsufrlsEen3bwB7CM55jHsfg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yBS3IIb0GW1x_azHlZQx5RSTaRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ao1VeOuqUd9WHscl8GsP2Zhz.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk is dit het eindresultaat, kavel 1 is in ons bezit (links)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUI1ODKNgnjvMdpPpxC0WPCyfus=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Cdf0IZ9aHbW3yGMrb1FxlD1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Daantju op 05-09-2020 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

GeeMoney schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 18:06:
@BiG-GuY ik ben er bang voor.
Door je zonnepanelen op het dak ben je de directe inslag van die zon kwijt op je platte dak maar vergis je niet in de warmte die van die panelen af gaat stralen. Ze zijn ook nog eens zwart natuurlijk. Een sedum dak is denk ik dan wel sterk aan te raden om die warmte zoveel mogelijk te weren.
Screens scheelt vaak een graad of 2-3 maar je woning zal helaas gewoon opwarmen naarmate het langer achter elkaar warm is. En door de goede isolatie gaat die er ook heel slecht uit. Zonder actieve koeling ga je dat niet behagelijk krijgen verwacht ik.

Met stadswarmte kan je volgens mij niet zomaar even koeling de ruimte inkrijgen via de vloeren als ze dat vanuit de leverancier niet bieden.

Koelen via WTW is ook niet makkelijk te doen en het effect daarvan is beperkt en kans op bij effecten is groot. (condens)

Ik denk dat je er het slimste aan doet om rekening te houden met een toekomstige split airco installatie. Afvoeren en stroompunten op strategische plekken zijn daarin het belangrijkste denk ik.
Daar ben ik inderdaad ook bang voor. We zijn helaas al in een te ver stadium om dit nog tijdens de bouw te realiseren, dus het moet sowieso achteraf gebeuren.

Het liefst heb ik qua leidingen niks in het zicht binnen en ik haat kabelgoten, dus zat eraan te denken om zaken buitenlangs aan te laten leggen dan. Het gaat om een 2-onder-1 kap woning. De rechterzijkant is vrij en aan het looppad voor achterom, als ik daar een leiding heb lopen, maak ik me daar niet echt zorgen om. Worden de split aircos niet gevoed vanuit de hoofdunit qua elektra? En de koelvloeistof is toch een gesloten systeem? Of heb je per split unit een stroompunt nodig?

Als ik zo even rondkijk zullen we al snel tegen de €5000 puur aan split units zitten voor de verschillende ruimtes. Dat is nog zonder installatie.

Prijstechnisch zouden we voor zo'n groen/sedumdak ergens tussen de €1000-2000 kwijt zijn. 7,2x3m plat dak, vanwege dakterras valt dakoppervlak mee. Heeft het nog zin om een groen/sedumdak aan te leggen onder de tegels van het dakterras? Aangezien de zon alleen de tegels kan raken en niet het platte dak eronder.

Afhankelijk van wat we uit de verkoop van de huidige woning weten te halen aan overwaarde tegen die tijd, gaan we dit allemaal direct na opleveren doen en anders toch een periode overleven met die mobiele airco als het echt te warm wordt.

Twijfel nog steeds over die uitbreiding op de WtW. Het is een simpele uitbreiding, qua verbruik laag (20W) en zou mee kunnen met de reeds aangelegde ventilatie. Is uiteraard niet te regelen per ruimte dan. Als het toch weer 1-2 graden scheelt, zal het misschien net rond de 24-26C gehouden kunnen worden binnen en daar zou ik mee kunnen leven voor die 2-4 weken per jaar dat het 25+ buiten is.
o1o92o2o schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 18:25:
@BiG-GuY ;

De flow via je WTW is gewoon erg klein tov een binnenunit van een airco. Wil je dan hetzelfde koelvermogen halen dan moet je een veel lagere temperatuur hebben wat er weer voor zorgt dat de lucht kurkdroog wordt en je rendement onderuit zakt.

Aanvulling op je WTW om te koelen heeft natuurlijk wel als voordeel dat het je hele huis doorgaat tov een aircounit die bijvoorbeeld alleen in je huiskamer hangt.

Als je met zo'n waterverdamper erbij voor 1000 euro wat kunt koelen moet je dat ding natuurlijk al veel eerder aanzetten; je moet zorgen dat de constructie koel blijft en niet pas gaan koelen als het echt te warm wordt binnen.
Uiteraard zou die koeling constant aan staan in zo'n periode, anders kan hij z'n werk niet doen.

Wanneer we dan eenmaal vaker en meer warmere periodes krijgen kunnen we altijd nog split level laten aanleggen.

[ Voor 10% gewijzigd door BiG-GuY op 05-09-2020 09:34 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
HellBeast schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:20:
[...]

Is dat wel in lijn met het bestemmingsplan? Ik heb ook een nieuwbouwwoning aangeschaft en die wordt eind 2021 opgeleverd. Wij zitten met de achtertuin aan het water, dus we hebben geen achterom. Om die reden zit er aan de voorkant van het huis een berging van 7m2. Wij hebben geïnformeerd of we die berging konden laten vervallen, zodat we onze keuken wat groter konden maken. Dit was niet toegestaan, omdat het bestemmingsplan verplicht dat je een berging van tenminste 5m2 moet hebben die bereikbaar is vanaf de openbare weg.

Heb je naast dat houten schuurtje misschien nog een andere berging?

edit: Misschien dat dit niet uitmaakt, omdat je tuin vanaf de openbare weg toegankelijk is? Dat weet ik eigenlijk niet.
Ik heb een hoekwoning. Achter in de tuin is een schuurtje vergunningsvrij.

Gezien het lage bedrag dat ik terugkrijg denk ik er over om er zelf een schuur bij te bouwen. De kavel is behoorlijk ruim. Van de andere kant: Lang geleden heb ik in een nieuwbouw sociale huurwoning gewoond met een soortgelijk schuurtje, en na een jaar stonden de paddenstoelen er in viel het ding bijna van ellende uit elkaar. Ik verwacht weinig van dat schuurtje en dan is die 2000 euro een leuk bedrag om in mijn eigen zak te steken.

Wel is een berging verplicht op grond van bouwbesluit. Als je het schuurtje weg laat, dan teken je voor de verantwoordelijkheid om achteraf alsnog aan het bouwbesluit te voldoen.

[ Voor 10% gewijzigd door SvMp op 05-09-2020 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Schuurtje in achtertuin is inderdaad vergunningsvrij, je moet je alleen wel houden aan de maximale normen qua "bebouwing" in de tuin.
Hoe groot mag een bijgebouw zijn?

Het maximale oppervlak van alle bijbehorende bouwwerken is, bij een bebouwingsgebied:
  • kleiner of gelijk aan 100 m²:  50 % van het bebouwingsgebied;
  • groter dan 100 m² en kleiner of gelijk aan 300 m²: 50 m² plus 20% van het deel van het bebouwings-gebied dat groter is dan 100 m²
  • groter dan 300 m²:  90 m² plus 10% van het deel van het bebouwingsgebied dat groter is dan 300 m², tot een maximum van 150 m²
  • als er al gebouwen zijn bijgebouwd, t.o.v. het oorspronkelijke hoofdgebouw, dan telt het oppervlak daarvan al mee in de berekening!
Wij krijgen ook zo'n nutteloos houten schuurtje, gelukkig hebben we een eigen i.p.v. gedeelde met de buren, zodat we die kunnen verwijderen en een grotere kunnen plaatsen, of de bestaande uitbreiden.

Tijdens de bouw waren er geen aanpassingen mogelijk en degene die de huisjes levert, levert echt enkel alleen de projectbouw huisjes. Dus geen custom opties.

Omdat het minder prio had en we geen gezeik wilde met bouwbesluit hebben we de standaard zo gelaten.

Wel de elektra laten aanpassen om een eigen groep te krijgen i.p.v. gedeelde met in de woning. Voor eventueel toekomstige elektrische motor van mijn man. Die hebben genoeg aan 230V/16A omdat de accu's kleiner zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door BiG-GuY op 05-09-2020 14:24 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
Volgende week hebben wij onze afspraak bij de electricien. Voor de loze leidingen voel ik de bui al hangen, ben bang dat alles met flex buizen uitgevoerd zal worden. Ook van buren gehoord dat er flex buizen gebruikt werden en heb hier en daar grote trossen kabels (met flex) uit de plafonds zien hangen.

Het liefst zou ik alles 19mm pvc willen hebben. Maar als alternatief overweeg ik aan te sturen op 1 inch (25.4mm) flex buis. Misschien is dat wel beter, zelfs als het 19mm pvc zou worden dan kan het ook zomaar zijn dat er ergens een stukje flex gebruikt wordt waar je het niet ziet.

Andere alternatief is nog alles dubbel uitvoeren (ipv 2 kabels door 1 buis willen trekken). Maarja, je tikt €125 per loze leiding af...

Iemand ervaringen / ideeen?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
The Flying Dutchman schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 14:32:
Volgende week hebben wij onze afspraak bij de electricien. Voor de loze leidingen voel ik de bui al hangen, ben bang dat alles met flex buizen uitgevoerd zal worden. Ook van buren gehoord dat er flex buizen gebruikt werden en heb hier en daar grote trossen kabels (met flex) uit de plafonds zien hangen.

Het liefst zou ik alles 19mm pvc willen hebben. Maar als alternatief overweeg ik aan te sturen op 1 inch (25.4mm) flex buis. Misschien is dat wel beter, zelfs als het 19mm pvc zou worden dan kan het ook zomaar zijn dat er ergens een stukje flex gebruikt wordt waar je het niet ziet.

Andere alternatief is nog alles dubbel uitvoeren (ipv 2 kabels door 1 buis willen trekken). Maarja, je tikt €125 per loze leiding af...

***members only***
Flex kopen ze voorbedraad in, gok dat dat niet in 1” te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
bbbrumbrum schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:12:
[...]

Flex kopen ze voorbedraad in, gok dat dat niet in 1” te krijgen is.
Loze leidingen zijn toch niet voorbedraad? :s
Of bedoel je met trekdraad?

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
The Flying Dutchman schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:55:
[...]

Flexbuizen in Belgie meestal wel heb ik hier op het forum geleerd :)
Misschien in NL ook, geen idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Deleon78 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 21:40:
[...]

Flexbuizen in Belgie meestal wel heb ik hier op het forum geleerd :)
Misschien in NL ook, geen idee :)
Nouja, in ieder geval heb ik meteen even gezocht en heb gezien dat er 25mm flexbuis op rol met trekdraad bestaat. Dat kan dus alvast geen argument zijn waarom het niet kan :).

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:59
The Flying Dutchman schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:55:
[...]

Hier zat er een zoals ze het noemde een controle draad in.
Er werd afgeraden om hem te gebruiken als trekdraad.

Iets anders van de week is ons huis opgeleverd en we hadden iemand mee van vereniging eigen huis.
Die kon de ramen niet goed controleren op krassen omdat het regende en veel ramen te nat waren.

Er werd geadviseerd om binnen enkele dagen zelf de ramen te controleren omdat het toen niet goed kon.
Nu heb ik vandaag de ramen even snel schoongemaakt en gecontroleerd op krassen en ben er toch wel wat tegen gekomen.
Ik weet alleen niet wat de normen zijn, sommige kun je amper zien op afstand maar bij 1 raam zit er een hele veeg van krassen duidelijk zichtbaar als je even goed kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
ComTech schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 22:50:
[...]

Hier zat er een zoals ze het noemde een controle draad in.
Er werd afgeraden om hem te gebruiken als trekdraad.

Iets anders van de week is ons huis opgeleverd en we hadden iemand mee van vereniging eigen huis.
Die kon de ramen niet goed controleren op krassen omdat het regende en veel ramen te nat waren.

Er werd geadviseerd om binnen enkele dagen zelf de ramen te controleren omdat het toen niet goed kon.
Nu heb ik vandaag de ramen even snel schoongemaakt en gecontroleerd op krassen en ben er toch wel wat tegen gekomen.
Ik weet alleen niet wat de normen zijn, sommige kun je amper zien op afstand maar bij 1 raam zit er een hele veeg van krassen duidelijk zichtbaar als je even goed kijkt.
Gewoon alles melden, dan hoor je het vanzelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:21
BiG-GuY schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 09:33:
[...]

Daar ben ik inderdaad ook bang voor. We zijn helaas al in een te ver stadium om dit nog tijdens de bouw te realiseren, dus het moet sowieso achteraf gebeuren.

Het liefst heb ik qua leidingen niks in het zicht binnen en ik haat kabelgoten, dus zat eraan te denken om zaken buitenlangs aan te laten leggen dan. Het gaat om een 2-onder-1 kap woning. De rechterzijkant is vrij en aan het looppad voor achterom, als ik daar een leiding heb lopen, maak ik me daar niet echt zorgen om. Worden de split aircos niet gevoed vanuit de hoofdunit qua elektra? En de koelvloeistof is toch een gesloten systeem? Of heb je per split unit een stroompunt nodig?

Als ik zo even rondkijk zullen we al snel tegen de €5000 puur aan split units zitten voor de verschillende ruimtes. Dat is nog zonder installatie.

Prijstechnisch zouden we voor zo'n groen/sedumdak ergens tussen de €1000-2000 kwijt zijn. 7,2x3m plat dak, vanwege dakterras valt dakoppervlak mee. Heeft het nog zin om een groen/sedumdak aan te leggen onder de tegels van het dakterras? Aangezien de zon alleen de tegels kan raken en niet het platte dak eronder.

Afhankelijk van wat we uit de verkoop van de huidige woning weten te halen aan overwaarde tegen die tijd, gaan we dit allemaal direct na opleveren doen en anders toch een periode overleven met die mobiele airco als het echt te warm wordt.

Twijfel nog steeds over die uitbreiding op de WtW. Het is een simpele uitbreiding, qua verbruik laag (20W) en zou mee kunnen met de reeds aangelegde ventilatie. Is uiteraard niet te regelen per ruimte dan. Als het toch weer 1-2 graden scheelt, zal het misschien net rond de 24-26C gehouden kunnen worden binnen en daar zou ik mee kunnen leven voor die 2-4 weken per jaar dat het 25+ buiten is.

[...]

Uiteraard zou die koeling constant aan staan in zo'n periode, anders kan hij z'n werk niet doen.

Wanneer we dan eenmaal vaker en meer warmere periodes krijgen kunnen we altijd nog split level laten aanleggen.
Wellicht is een kanaalairco een optie voor je. Op die manier kun je in elk geval je huidige afzuig- en inblaasventielen hergebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Insert12 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 23:35:
[...]

Wellicht is een kanaalairco een optie voor je. Op die manier kun je in elk geval je huidige afzuig- en inblaasventielen hergebruiken.
Kijkende naar de vorm van dit type, ging ik ervanuit dat ze alleen te monteren waren in een verlaagd plafond, echter zie ik dat het inderdaad ook aangesloten kan worden op luchtleidingen. Enige is dat de leidingen geïsoleerd moeten zijn, maar kan niet zo snel vinden watvoor isolatie dat moet zijn.

Van wat we fysiek hebben gezien hebben ze zulke kunstof buizen gebruikt: https://www.ventilatielan...yflow-luchtverdeelsysteem

Misschien niet dit specifieke merk/type. Maar de vorm is wel gelijk en heb ik gezien in de cementdekvloer op de eerste verdieping.

Is kunststof genoeg isolatie of moet er een speciale binnen/buiten laag omheen zijn voor de extra koude lucht van een airco? Voor de luchtkoeler add on zal het niet nodig zijn, omdat de temp niet te laag zal zijn voor condensvorming.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:22
Toppe schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:38:
KPN heeft geen intentie om glas aan te leggen op ons nieuwe adres, nu schijnt het mogelijk te zijn om zelf voor die kabel te betalen, iemand daar ervaring mee?
Ligt je nieuwe woning in een bestaande wijk? Mijn woning is 4 maanden geleden opgeleverd maar heer heeft de KPN alleen maar glas naar binnen gebracht. Toen ik bericht kreeg dat de oplevering van glas fors uitgesteld zou worden heb ik meteen gekeken of ik dan voorloping een DSL verbinding kon krijgen maar dat was een NO-GO. Er werd door KPN geen koper meer aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:21
BiG-GuY schreef op zondag 6 september 2020 @ 11:35:
[...]

Kijkende naar de vorm van dit type, ging ik ervanuit dat ze alleen te monteren waren in een verlaagd plafond, echter zie ik dat het inderdaad ook aangesloten kan worden op luchtleidingen. Enige is dat de leidingen geïsoleerd moeten zijn, maar kan niet zo snel vinden watvoor isolatie dat moet zijn.

Van wat we fysiek hebben gezien hebben ze zulke kunstof buizen gebruikt: https://www.ventilatielan...yflow-luchtverdeelsysteem

Misschien niet dit specifieke merk/type. Maar de vorm is wel gelijk en heb ik gezien in de cementdekvloer op de eerste verdieping.

Is kunststof genoeg isolatie of moet er een speciale binnen/buiten laag omheen zijn voor de extra koude lucht van een airco? Voor de luchtkoeler add on zal het niet nodig zijn, omdat de temp niet te laag zal zijn voor condensvorming.
Die kennis heb ik niet volledig. Ik kwam het airco systeem tegen toen ik aan het zoeken was naar airco's.

Echter, als ik er verder over nadenk dan lijkt het me verstandig om de leidingen te isoleren. Dit vanwege geluidsisolatie en thermische isolatie. De airco haalt het vocht uit de lucht en voert dat via de buitenunit af, daar zijn speciale condensafvoeren voor te verkrijgen.

Mocht je je echt hierin willen verdiepen, dan raad ik je aan dit topic eens door te lezen. Hierin staat echt heel erg veel info: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Mooie woningen in dat project maar waarom heb je afspraak met de elektricien? Bij ons gaat alles qua leidingen, positie etc. via kopers begeleiding van de aannemer en die zet vragen die ze niet zelf kunnen beantwoorden (bijv. Meerprijs Busch jaeger Future ipv Balance) door naar de elektricien . Als onderaannemer zou ik niet zitten te wachten op kopers die zich bemoeien met dit soort dingen of krijgen jullie offertes en facturen van de elektricien zelf?
Bijv. 1inch buis is niet alleen meerprijs qua materiaal maar vereist ook bijwerken van tekeningen, meer werk voor aanleggen omdat het afwijkt van de afspraken met aannemer omdat dit allemaal geen standaard opties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
smesjz schreef op zondag 6 september 2020 @ 13:24:
[...]

Mooie woningen in dat project maar waarom heb je afspraak met de elektricien? Bij ons gaat alles qua leidingen, positie etc. via kopers begeleiding van de aannemer en die zet vragen die ze niet zelf kunnen beantwoorden (bijv. Meerprijs Busch jaeger Future ipv Balance) door naar de elektricien . Als onderaannemer zou ik niet zitten te wachten op kopers die zich bemoeien met dit soort dingen of krijgen jullie offertes en facturen van de elektricien zelf?
Bijv. 1inch buis is niet alleen meerprijs qua materiaal maar vereist ook bijwerken van tekeningen, meer werk voor aanleggen omdat het afwijkt van de afspraken met aannemer omdat dit allemaal geen standaard opties zijn.
Omdat je dan 9 van de 10x veel meer mogelijkheden krijgt dan het simpele afwimpelen van de begeleider.
Die onderaannemers verdienen ook gewoon op het meerwerk en daar zit meestal ook flink marge. Ik ben bij beide nieuwbouw woningen rechtstreeks naar de onderaannemers geweest en ook flink meerwerk eruit gehaald wat niet op de lijsten stond. (En zo onderhands ook nog wat korting en zaken kunnen regelen trouwens)

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 06-09-2020 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
[...]

Als ik die onderaannemer was zou ik juist niet zitten wachten op een extra tussenlaag die ruis toevoegt. Maar ieder z'n ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
The Flying Dutchman schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 22:02:
[...]

Nouja, in ieder geval heb ik meteen even gezocht en heb gezien dat er 25mm flexbuis op rol met trekdraad bestaat. Dat kan dus alvast geen argument zijn waarom het niet kan :).
En inbouwdozen met spruit voor 25mm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
[...]

Zo is het standaard geregreld in dit project. Koperbegeleiding regelt voor ons een afspraak met (kopersbegeleiding van?) electricien.
o1o92o2o schreef op zondag 6 september 2020 @ 13:42:
[...]

En inbouwdozen met spruit voor 25mm?
Als dat spruitstuk 19mm (met verloop naar 25mm) is, dan denk ik dat het wel lukt met 2 kabels als de rest vd leiding 25mm flexbuis is. Wel goed punt, zal kijken of er 25mm spruitstukken zijn.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Dronium schreef op zondag 6 september 2020 @ 12:10:
[...]

Ligt je nieuwe woning in een bestaande wijk? Mijn woning is 4 maanden geleden opgeleverd maar heer heeft de KPN alleen maar glas naar binnen gebracht. Toen ik bericht kreeg dat de oplevering van glas fors uitgesteld zou worden heb ik meteen gekeken of ik dan voorloping een DSL verbinding kon krijgen maar dat was een NO-GO. Er werd door KPN geen koper meer aangelegd.
Ja bestaande wijk. Grond is sinds 2005 leeg en nu gaan ze bouwen.

Sowieso zit ik even met de infrastructuur. Elke kamer krijgt UTP, woonkamer krijgt 3 WCD’S, keuken, badkamer en zolder worden ook voorzien. Op de overloop komt een aansluiting voor het AP.

In eerste instantie had ik gedacht 3 buizen vanaf ze meterkast naar de garage te laten leggen, dit zou volgens de aannemer geen probleem zijn echter wil ik ook een backup plan mocht hij het ‘vergeten’.

Eerste locatie was onder de trap maar hier komt de verdeler voor de vloerverwarming. Ik ga geen risico lopen met eventuele lekkages.

Maar, nu heb ik totaal geen idee waar ik een 19” 10U kast kwijt kan. Bijkeuken is een no-go voor vrouwlief ivm warmtepomp, wasmachine en droger.

Iemand nog een geniale ingeving?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1a4odCAQEZfgh3ohGa9GNsBgKNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jOgzLSptGZaxXDhInRaSM6lT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emrulez
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-06-2024
Hier ook ingeloot voor een nieuwbouwproject. Via de reservelijst dat wel.

Voor dit project werken ze met Home Studios.
Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Toppe schreef op zondag 6 september 2020 @ 15:36:
[...]

Ja bestaande wijk. Grond is sinds 2005 leeg en nu gaan ze bouwen.

Sowieso zit ik even met de infrastructuur. Elke kamer krijgt UTP, woonkamer krijgt 3 WCD’S, keuken, badkamer en zolder worden ook voorzien. Op de overloop komt een aansluiting voor het AP.

In eerste instantie had ik gedacht 3 buizen vanaf ze meterkast naar de garage te laten leggen, dit zou volgens de aannemer geen probleem zijn echter wil ik ook een backup plan mocht hij het ‘vergeten’.

Eerste locatie was onder de trap maar hier komt de verdeler voor de vloerverwarming. Ik ga geen risico lopen met eventuele lekkages.

Maar, nu heb ik totaal geen idee waar ik een 19” 10U kast kwijt kan. Bijkeuken is een no-go voor vrouwlief ivm warmtepomp, wasmachine en droger.

Iemand nog een geniale ingeving?

[Afbeelding]
Wel mooie brede beukmaat. Had je al gevraagd wat en wat voor warmte pomp er in je von prijs zit ?

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@Toppe die bijkeuken lijkt een uitgelezen plek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

siemenz schreef op zondag 6 september 2020 @ 16:01:
[...]

Wel mooie brede beukmaat. Had je al gevraagd wat en wat voor warmte pomp er in je von prijs zit ?
Nee, zijn antwoord was ‘dat hebben we nog niet bepaald in verband met de constante ontwikkelingen’

Of te wel, wie het goedkoopst is🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

GeeMoney schreef op zondag 6 september 2020 @ 16:04:
@Toppe die bijkeuken lijkt een uitgelezen plek...
Mij ook, alleen vrouwlief is (nog) niet overtuigd. Die is bang dat we dan helemaal geen ruimte meer overhouden.

Flexibele mantelbuis kunnen we altijd nog trekken en we hoeven ons niet direct zorgen te maken over een vloerbalk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Toppe schreef op zondag 6 september 2020 @ 16:04:
[...]

Nee, zijn antwoord was ‘dat hebben we nog niet bepaald in verband met de constante ontwikkelingen’

Of te wel, wie het goedkoopst is🤔
Maar weet je wel of je eigenaar van de pomp wordt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

siemenz schreef op zondag 6 september 2020 @ 16:08:
[...]

Maar weet je wel of je eigenaar van de pomp wordt ?
Ja dat wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door siemenz op 06-09-2020 16:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:26

***members only***
A&B gebruikt 3/4" pvc in dit project zonder flex buis voor loze leidingen, ik heb overal moeiteloos 2x cat6 door kunnen trekken. (Bewoners eerste huis van het project :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 20:23
Hebben jullie nog tips om het aantal m2 te schatten t.a.v. de gewenste renovlies? Het is zo lastig omdat op de plattegrond niet overal de maten staan. Verder wat denken jullie qua kosten voor een huis van circa 160 m2, om alle muren te renovliezen en plafonds glad te stuccen?

We zijn laatst op de bouwplaats geweest (heipalen + cement in de muren?) en het oogde wel wat kleiner dan wij hadden verwacht, hadden jullie dit in het begin ook? Zal zo een plaatje toevoegen;

https://ibb.co/vQxgvDQ

[ Voor 4% gewijzigd door PHPResource op 06-09-2020 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 13:09

Comgenie

Soms heb je dat

PHPResource schreef op zondag 6 september 2020 @ 16:23:
[...]

We zijn laatst op de bouwplaats geweest (heipalen + cement in de muren?) en het oogde wel wat kleiner dan wij hadden verwacht, hadden jullie dit in het begin ook? Zal zo een plaatje toevoegen;

https://ibb.co/vQxgvDQ
Tijdens de ruwbouw lijkt alles kleiner, maar probeer eens voor je te zien hoeveel 2-zits-banken je kwijt kan in die ruimte, dan merk je al snel dat alle ruimte er toch echt is :P

No animals were harmed in the making of this comment.

Pagina: 1 ... 103 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2