Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 102 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.637 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
Hyena schreef op woensdag 2 september 2020 @ 19:24:
[...]

Gaat trouwens om www.waldschap.nl. Heb op de website van de gemeente gekeken: https://www.eindhoven.nl/...-wonen-in-een-beeldentuin. Bouw start waarschijnlijk in 2020. Andere datums op de website zijn minder betrouwbaar gebleken.

Stel je gaat ervoor dan dien je toch een hypotheek verstrekker te vinden welke een aardig lange geldigheid van de offerte heeft anders betaal je daar ook weer voor?
Er zit behoorlijk verschil tussen geldigheidsduren van offertes voor de hypotheek. Laat je goed adviseren en staar je niet blind op rente alleen. Als het verlengen van de offerte 1000 euro per maand kost en de bouw start ineens een jaar later, ben je dat geld mooi kwijt.

Sommige banken rekenen dan ook nog annuleringskosten als de bouw uiteindelijk te lang uitgesteld wordt (ING bijvoorbeeld). Dat is dan helemaal zuur.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
GeeMoney schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:12:
[...]

Je mist. het punt :)
Met zoneregeling bij warme dagen gaat het koelen automatisch plaats vinden in alle ruimtes. Tenzij je de thermostaat in je slaapkamers op 28 zet natuurlijk :+ .
Bij het ontbreken van zoneregeling knijp je je slaapkamers waarschijnlijk af op de lussen omdat die anders te warm worden/altijd verwarmen zodra je woonkamer warmte vraag heeft. Om ze nu weer goed te laten koelen moet je dus weer handmatig die lussen open gaan zetten. Dat hoeft met een zoneregeling dus niet.

Mijn slaapkamers staan op 19,5 graden en warmen nu dus niet op maar koelen wel vol mee.
De woonkamer staat op 21,5 . Het is nu sporadisch voorgekomen dat die bij verwarmd wordt (voornamelijk in de nacht). De slaapkamers hebben echter geen vraag naar warmte dus die kleppen blijven dicht. Dat is dus niet alleen energiezuinger/efficienter maar ik heb er ook nog eens geen werk aan.

[...]

Uiteraard hangt het van je situatie deels af.
Echter als je het artikel leest en ook de reacties dan zie je ook dat nachtverlaging gepaard gaat met comfort verlaging. Het is in de ochtend namelijk minder warm. Dat word afgedaan met "hoge activiteit in de ochtend dus niet erg' .Tevens heeft hij geen modulerende thermostaat maar wel een modulerende ketel.
Ook is de besparing ongeveer 7% en in de meest optimistische situatie die hij zelf extrapoleert in zijn grafiek 14% op je gas kosten. Belasting betaal je ongeacht je verbruik dus je bespaart 7% op je aantal m3 aan gas op een heel jaar gezien. In mijn vorige woning verbruikte ik inclusief douchen 1000m3 gas. Dan zak ik dus terug naar hooguit 930m3 (eigenlijk bespaar je 7% op alleen je stook m3's natuurlijk, niet op de douche kuubs). Met radiatoren is het wel aantrekkelijk in 90% van de situaties om nachtverlaging toe te passen.

Anyway, als het bedrag voor zoneregeling beperkt is zou ik dat met een warmtepomp die kan koelen altijd kiezen. Het bied namelijk naast prijs geen enkel ander nadeel.
Ja grotendeels heb je wel gelijk. Maar ik begrijp dus dat je in de zomer geen zoneregeling toepast in die zin, dat je alle ruimtes opengooit, ipv wil koelen per kamer/ruimte/zone.
Mijn algemene punt was meer dat zoneregeling lastig toepasbaar is (weinig effectief) vanwege de trage opwarming en trage koeling. Door die traagheid heb je snel dat alle ruimtes meegaan in de verwarming, ipv dat je het lokaal kan regelen, dus ook de ruimtes die 'dicht staan', warmen op. Dat was meer mijn punt :) Blijkbaar heb jij de ervaring dat dat wel lukt.

Maar als je voor maar 500 euro in elke ruimte een aparte thermostaat hebt, elke ruimte zijn eigen afgezonderde lussen, dan snap ik het wel. Anders is het 1x per jaar de lussen boven wat knijpen om wat minder warmte te brengen naar de slaapkamers, en begin van de lente alles opendraaien voor optimale verkoeling (voor zover dat gaat met vloer'verwarming').

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Albestaz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 22:02
Pannencouque schreef op donderdag 3 september 2020 @ 07:01:
[...]
Verhaal van de makelaar klinkt als bullshit. 17k is niet bijzonder duur voor 1,8m...maar het later zelf doen is veel duurder. Opnieuw stucen/renovliezen, verspringing in je muur, opnieuw de vloer doen, schilderen, leidingen aanleggen etc.
Bijzonder ook wel, een beetje speculant weet toch wel dat een uitbouw vaak goedkope extra m²'s zijn die je bij verkoop zo weer terugverdient.
Of het goedkoper kan betwijfel ik ook hoor, wel een goed verkooppraatje. Maar geloof wel direct dat het iig scheelt dat je de muren van je buren kan hergebruiken. Daar heb je inderdaad de eerste paar jaar na de bouw recht op.

Huis verkocht ook bijzonder goed zonder uitbouw. Een lagere prijs is soms nog aantrekkelijker dan meer m2. Zeker voor mensen die niet meer kunnen betalen. Het heeft de speculant iig geen windeieren gelegd. Als het huis is verkocht voor de bieden vanaf prijs, heeft hij in 1,5 jaar zonder verdere investeringen 85K winst gemaakt. Gezien de enorme interesse vermoed ik dat het huis nog wel voor meer is weggegaan. Dan maakt zo'n uitbouw verder ook niet meer zo veel uit. Zie verder mijn post over dit verhaal in het huizenmarkt topic.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mexikola
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:13
Karolijn schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:45:
[...]

Bij ons zit er ongeveer 6-9 maanden tussen hypotheek aanvraag en teken moment. De hypotheekadviseur heeft voor ons de kosten van verlengen meegenomen in de berekening. We hebben nu een hypotheek met standaard offerte geldigheidsduur van 6 maanden en betalen per maand extra (naderhand op de dag te bepalen hoe lang het echt is geworden) ongeveer 1000 euro (percentage van de hypotheeksom).
Kan dus best duur zijn met paar maanden uitloop. Mijn hypotheekadviseur gaf mij 2 opties. Zelfde als jouw optie of gelijk vooraf bij een andere verstrekker met bijbetaling van ergens tussen de 500 en 1000 euro en dan is hij gelijk een jaar geldig dus daar voor gekozen. tekenmoment is momenteel gepland op 1 februari maar wilde met mogelijk uitstel de gok niet nemen.

Maar meld zich ook in topic. :) Heb afgelopen maand een woning gekocht en mijn huidige woning al verkocht. (ga tijdelijk wat huren tijdens de bouw) Met de hele crisis wilde ik niet gokken volgend jaar met 2 huizen te zitten en de prijzen zijn nu goed.

Moet zeggen ze hebben het goed geregeld. Mooie portaal voor meer/minder werk en zo te lezen niet super gekke prijzen. (95 euro voor loze leiding) Heb zelfs een wooncoach :D Het gaat mij alleen niet snel genoeg allemaal! Hup bouwen luitjes oOo

Ben zelf heel erg in dubio over vloer en hang op dit moment naar pvc (nieuwbouw werkt en goede doorgeving warmte vloerverwarming) Iemand nog andere leuke/mooie suggesties hier voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 14:48

mvds

Totally awesome!

Mexikola schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:54:
[...]

Kan dus best duur zijn met paar maanden uitloop. Mijn hypotheekadviseur gaf mij 2 opties. Zelfde als jouw optie of gelijk vooraf bij een andere verstrekker met bijbetaling van ergens tussen de 500 en 1000 euro en dan is hij gelijk een jaar geldig dus daar voor gekozen. tekenmoment is momenteel gepland op 1 februari maar wilde met mogelijk uitstel de gok niet nemen.

Maar meld zich ook in topic. :) Heb afgelopen maand een woning gekocht en mijn huidige woning al verkocht. (ga tijdelijk wat huren tijdens de bouw) Met de hele crisis wilde ik niet gokken volgend jaar met 2 huizen te zitten en de prijzen zijn nu goed.

Moet zeggen ze hebben het goed geregeld. Mooie portaal voor meer/minder werk en zo te lezen niet super gekke prijzen. (95 euro voor loze leiding) Heb zelfs een wooncoach :D Het gaat mij alleen niet snel genoeg allemaal! Hup bouwen luitjes oOo

Ben zelf heel erg in dubio over vloer en hang op dit moment naar pvc (nieuwbouw werkt en goede doorgeving warmte vloerverwarming) Iemand nog andere leuke/mooie suggesties hier voor?
Gietvloer of marmoleum/linoleum? Zijn beide redelijk vergelijkbaar in prijs per m2 met pvc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 01:13
[...]

Keramisch parket. Ik heb dat op de eerste twee verdiepingen liggen en heb op de bovenste verdiepingen PVC. De keramisch parket vloer is wat mij betreft véél prettiger, met name omdat het niet krast/beschadigd, heerlijk koel is op warme zomerdagen en prettig voelt onder de voeten.

Daarnaast ook een uitstekende warmtegeleider voor vloerverwarming, al heb ik dat nog niet getest omdat we nog geen winter hebben meegemaakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Mesque op 03-09-2020 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Zelf 4 jaar geleden mijn huidige woning met PVC van mFlor (A merk) laten leggen. Het is een lichte vloer, maar ik merk toch wel dat het smutzig wordt. Vooral in de keuken wordt de matte laag minder. En we dweilen wel regelmatig met mFlor reiniger. Op de 1e verdieping hebben we ook PVC, en die blijft wel mooi. Ik heb het idee dat het niet echt ideaal is voor "high-traffic" gebieden, ook al hebben we wel een dikke toplaag die er voor bedoeld is.

Maar misschien ben ik wel erg kritisch hoor...

In onze nieuwe woning gaan we voor keramisch parket. Ik vind het een luxere uitstraling hebben dan PVC, en de geleiding van warmte is perfect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mexikola
mvds schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:18:
[...]

Gietvloer of marmoleum/linoleum? Zijn beide redelijk vergelijkbaar in prijs per m2 met pvc
Gietvloer naar gekeken maar kwam toch vrij duur uit en is niet altijd een daverend succes lees ik hier en daar.
Mesque schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:23:
[...]

Keramisch parket. Ik heb dat op de eerste twee verdiepingen liggen en heb op de bovenste verdiepingen PVC. De keramisch parket vloer is wat mij betreft véél prettiger, met name omdat het niet krast/beschadigd, heerlijk koel is op warme zomerdagen en prettig voelt onder de voeten.

Daarnaast ook een uitstekende warmtegeleider voor vloerverwarming, al heb ik dat nog niet getest omdat we nog geen winter hebben meegemaakt.
Oe dat ziet er leuk uit! Keramisch parket kende ik niet. Uiterlijk van houten vloer voordel van tegels. Ga ik is even in verdiepen! Thanx voor de tip!
Verwijderd schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:24:
[...]

Zelf 4 jaar geleden mijn huidige woning met PVC van mFlor (A merk) laten leggen. Het is een lichte vloer, maar ik merk toch wel dat het smutzig wordt. Vooral in de keuken wordt de matte laag minder. En we dweilen wel regelmatig met mFlor reiniger. Op de 1e verdieping hebben we ook PVC, en die blijft wel mooi. Ik heb het idee dat het niet echt ideaal is voor "high-traffic" gebieden, ook al hebben we wel een dikke toplaag die er voor bedoeld is.

Maar misschien ben ik wel erg kritisch hoor...

In onze nieuwe woning gaan we voor keramisch parket. Ik vind het een luxere uitstraling hebben dan PVC, en de geleiding van warmte is perfect.
Ah jammer van de vloer en dat met een A merk. Weet dat ik zelf wat makkelijker over dat soort dingen heen kijk maar doe het liever ook gelijk goed. Mesque had het ook over keramisch parket. Ga ik zeker bekijken. Thanx

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:34
Wij horen morgen of wij de gelukkige zijn en 1 van de 10 (!) voorkeurskeuzes die we mochten opgeven gekregen hebben.

Nieuwbouwproject in klein dorpje boven Amsterdam. M'n vriendin had al even gebeld vandaag om te kijken of ze al wat wisten wat betreft de toewijzing, maar helaas niets gehoord... erg spannend moment morgen dus :).

Moet zeggen dat als dit hem (ook) niet wordt, ik wel een beetje klaar ben met de zoektocht naar een woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Mexikola schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:57:
[...]
Gietvloer naar gekeken maar kwam toch vrij duur uit en is niet altijd een daverend succes lees ik hier en daar.
Dat zal je denk ik met elke optie hebben wanneer je zoekt naar problemen, maar ik ben het er wel mee eens hoor dat het best afhankelijk is van hoe het gelegd/gegoten word. Zoiets is waarschijnlijk wel zelf te doen maar ik zou er ook zeker wel voor kiezen om het door een vakman te laten doen. En de kosten, tja, die zijn vrij hoog idd als je wat mooie betonlook effecten wilt betaal je al snel €90 per m2.

Maar ik vind de uitstraling wel erg mooi

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:46

Toppe

Oké ✅

mvds schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:35:
[...]

Dat zal je denk ik met elke optie hebben wanneer je zoekt naar problemen, maar ik ben het er wel mee eens hoor dat het best afhankelijk is van hoe het gelegd/gegoten word. Zoiets is waarschijnlijk wel zelf te doen maar ik zou er ook zeker wel voor kiezen om het door een vakman te laten doen. En de kosten, tja, die zijn vrij hoog idd als je wat mooie betonlook effecten wilt betaal je al snel €90 per m2.

Maar ik vind de uitstraling wel erg mooi
PU gietvloer is ook een optie, geeft iets meer mee :)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 10:02

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Even wat anders. Wij gaan van een appartement, 3 kamer, 94m2 uit 2017 naar een rijwoning, 120m2, gasloos en met 3 zonnepanelen van 320wp per stuk.

Ik zit een beetje te berekenen wat ons stroomverbruik gaat worden. Momenteel verbruiken we:

- 754m3 gas
- 1.629 kWh (normaal)
- 1.362 kWh (laag)

Een kuub gas is volgens mij zo'n 9,77 kWh, maar dat zou dus betekenen dat we ruim 10.000 kWh aan stroom gaan gebruiken. Dat lijkt mij dan weer érg veel. We hebben geen elektrische auto. De zonnepanelen zullen zo'n 800kWh per jaar opleveren.

Is verwarmen op elektriciteit efficiënter dan op gas? Want ik heb nu 1-1 omgerekend. Wie heeft hier ervaring mee.

edit: Ik heb wat dingen opgezocht. Een lucht-water warmtepomp is zo'n 4,3 keer efficiënter dan een CV. Dat zou dus betekenen dat er (754*9,77)/4,3 = 1713kWh benodigd is voor het vervangen van ons gasverbruik(?)

Dan kom ik ineens uit op 3854kWh per jaar :)

[ Voor 20% gewijzigd door Tjebakka op 03-09-2020 13:37 ]

If it aint fixed, it's broken.

• Stormstar3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-06 20:01
Dat keramisch parket ziet er ook wel goed uit! Gietvloer ben ik zelf niet zo'n voorstander van (vind ik niet zo mooi), zelf ga ik waarschijnlijk voor een tegelvloer :)

Vandaag bericht gekregen van de ontwikkelaar:
De leverancier van de warmtepomp (i.c. Klimaatgarant) verlangt in het kader van de fabrieksgarantie dat de warmtepomp en de eventuele PV-installatie gedurende 2 jaar en 3 maanden na oplevering van de woning (al dan niet op afstand) met inachtneming van de Algemene Verordening Gegevensbescherming kan worden uitgelezen. Bij het niet (meer) kunnen uitlezen van deze gegevens komt de fabrieksgarantie te vervallen.
Ik vind dit een beetje vreemd, ik snap niet waarom fabrieksgarantie hiervan afhankelijk moet zijn en ze hebbe verder niks met die gegevens te maken imo, dit klinkt meer als 'gegevens nodig voor ons onderzoek en we zetten je voor het blok'.

Voor een blauwe draad (ivm domotica) zou ik moeten aangeven waar ik dat erbij willen hebben voor een prijsopvraag...
In heel het huis? :+ ... ik denk dat dit een duur grapje word en dat ik het er beter achteraf zelf bij trek, iemand ervaring mee of dit makkelijk te doen is? (ik denk namelijk van wel)

• cvanatten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:17
Albestaz schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:52:
[...]
Maar geloof wel direct dat het iig scheelt dat je de muren van je buren kan hergebruiken. Daar heb je inderdaad de eerste paar jaar na de bouw recht op.
Als ik als enige een uitbouw neem en mijn buren niet dan komt de muur op mijn grond. Zelfs als de muur op de erfgrens staat ben ik eigenaar (het is mijn bouwwerk). Op grond van welke regel (eerste paar jaar?) heeft de buurman dan recht op gratis gebruik van mijn muur?

• 1ntroduc3
  • Laatst online: 14-09 12:31
Stormstar3 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:24:
Dat keramisch parket ziet er ook wel goed uit! Gietvloer ben ik zelf niet zo'n voorstander van (vind ik niet zo mooi), zelf ga ik waarschijnlijk voor een tegelvloer :)

Vandaag bericht gekregen van de ontwikkelaar:

[...]

Ik vind dit een beetje vreemd, ik snap niet waarom fabrieksgarantie hiervan afhankelijk moet zijn en ze hebbe verder niks met die gegevens te maken imo, dit klinkt meer als 'gegevens nodig voor ons onderzoek en we zetten je voor het blok'.

Voor een blauwe draad (ivm domotica) zou ik moeten aangeven waar ik dat erbij willen hebben voor een prijsopvraag...
In heel het huis? :+ ... ik denk dat dit een duur grapje word en dat ik het er beter achteraf zelf bij trek, iemand ervaring mee of dit makkelijk te doen is? (ik denk namelijk van wel)
Waar ga jij wonen (omgeving) als ik vragen mag? Ik hheb ook klimaatgarant, zelfde verhaal maar wij kregen kei-hard nee terug op de vraag over een blauwe draad meetrekken..

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:39
cvanatten schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:33:
[...]

Als ik als enige een uitbouw neem en mijn buren niet dan komt de muur op mijn grond. Zelfs als de muur op de erfgrens staat ben ik eigenaar (het is mijn bouwwerk). Op grond van welke regel (eerste paar jaar?) heeft de buurman dan recht op gratis gebruik van mijn muur?
Vaak staat dit in de stukken opgenomen bij de notaris. X jaar na aankoop hebben de buren alsnog het recht een uitbouw te plaatsen en dus jouw buitenmuur te slopen :).
Als zij geen aanbouw nemen dan komt jouw uitbouw muur namelijk een stukje op hun grond ivm de spouw.

@Tjebakka die 4000kWh is zo gek nog niet denk ik, wat in ieder geval zeker is, is dat je het met 3 panelen niet gaat afdekken :9 .

@Stormstar3 ze lezen de meters uit dmv RF frequenties. Het is niet zo dat er een datakabel ingeplugd moet worden met een vaste internet verbinding ofzo.
Ze lezen voornamelijk de flows uit en het stroomverbruik op de fases. Ik heb toevallig ook Klimaatgarant gehad voor de installatie van de Itho Daalderop spullen.

[ Voor 33% gewijzigd door GeeMoney op 03-09-2020 13:40 ]

• Toppe

Toppe

Oké ✅

KPN heeft geen intentie om glas aan te leggen op ons nieuwe adres, nu schijnt het mogelijk te zijn om zelf voor die kabel te betalen, iemand daar ervaring mee?

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Tjebakka schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:21:
Even wat anders. Wij gaan van een appartement, 3 kamer, 94m2 uit 2017 naar een rijwoning, 120m2, gasloos en met 3 zonnepanelen van 320wp per stuk.

Ik zit een beetje te berekenen wat ons stroomverbruik gaat worden. Momenteel verbruiken we:

- 754m3 gas
- 1.629 kWh (normaal)
- 1.362 kWh (laag)

Een kuub gas is volgens mij zo'n 9,77 kWh, maar dat zou dus betekenen dat we ruim 10.000 kWh aan stroom gaan gebruiken. Dat lijkt mij dan weer érg veel. We hebben geen elektrische auto. De zonnepanelen zullen zo'n 800kWh per jaar opleveren.

Is verwarmen op elektriciteit efficiënter dan op gas? Want ik heb nu 1-1 omgerekend. Wie heeft hier ervaring mee.

edit: Ik heb wat dingen opgezocht. Een lucht-water warmtepomp is zo'n 4,3 keer efficiënter dan een CV. Dat zou dus betekenen dat er (754*9,77)/4,3 = 1713kWh benodigd is voor het vervangen van ons gasverbruik(?)

- bedenk wel, dat je niet op je warmtepomp kunt koken ;)
- als je een boiler hebt, moet die het water ook warm houden
- mogelijk dat je warmtepomp ook kan koelen, scheelt je mogelijk weer verbruik op een airco
- 3000KWh/jaar, terwijl je op gas kookt en verwarmt, in een appartement vind ik ook erg veel. wij doen in een hoekwoning, met electrisch koken, zo'n 2000KWh/jaar (voor de coronacrisis zelfs 1700, maar ja, thuiswerken kost stroom).
- de efficientie van een lucht-waterwarmtepomp hangt ook heel nauw samen met het weer. Als de relatieve luchtvochtigheid hoger is, neemt de efficientie af. Weet je zeker dat het een lucht-waterwarmtepomp is en niet water-water?

• Tjebakka

Tjebakka

borft schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:43:
[...]

- bedenk wel, dat je niet op je warmtepomp kunt koken ;)
- als je een boiler hebt, moet die het water ook warm houden
- mogelijk dat je warmtepomp ook kan koelen, scheelt je mogelijk weer verbruik op een airco
- 3000KWh/jaar, terwijl je op gas kookt en verwarmt, in een appartement vind ik ook erg veel. wij doen in een hoekwoning, met electrisch koken, zo'n 2000KWh/jaar (voor de coronacrisis zelfs 1700, maar ja, thuiswerken kost stroom).
- de efficientie van een lucht-waterwarmtepomp hangt ook heel nauw samen met het weer. Als de relatieve luchtvochtigheid hoger is, neemt de efficientie af. Weet je zeker dat het een lucht-waterwarmtepomp is en niet water-water?
Ik weet heel zeker dat het een lucht-water warmtepomp wordt. Wij hebben een tweeling van bijna twee jaar oud. Dus bij ons staan de wasmachine en wasdroger vaak aan.

Elektrisch koken zou zo'n 500 kWh per jaar extra moeten zijn, dus ruim genomen moeten we er met 4500kWh per jaar (incl teruglevering van de panelen) wel zijn?

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Tjebakka schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:21:

- 754m3 gas
- 1.629 kWh (normaal)
- 1.362 kWh (laag)

Kun je niet de oude bewoners vragen wat hun verbruik is/was?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

mierenfokker schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:59:
[...]

Kun je niet de oude bewoners vragen wat hun verbruik is/was?
Gezien de topictitel. Denk je dat dat mogelijk is? :+

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
borft schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:43:
[...]
Niet op jouw persoonlijk gericht, maar wat een kromme redenatie. Alles goed geisoleerd, zonnepanelen, gasloos, en dan vele kwh in koeling stoppen. Ik kan er nie bij met mn hoofd.

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Tjebakka schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:00:
[...]

Gezien de topictitel. Denk je dat dat mogelijk is? :+
Ah shit ik las verkeerd. Ik dacht een huis uit 2017 |:(

• mvds

mvds

Totally awesome!

Hoezo is dat vreemd? Voor de levensduur/effectiviteit van dat ding is het waarschijnlijk belangrijk dat ie binnen de specificaties gebruikt word, waardoor ze graag on-the-fly parameters willen kunnen bijstellen aan de hand van metingen. Klinkt mij heel plausibel in de oren hoor, zeker bij een 24/7/365 apparaat.

Dit vind ik wel een beetje heel erg een alu-hoedjes reactie hoor. Ga je bij de garage ook mopperen wanneer ze de computer in je auto gaan uitlezen bij een beurt?
Dat kan je nog wel eens tegenvallen, het is heel erg afhankelijk van de hoeveelheid draden die al aanwezig zijn in de buis en hoeveel bochten er in de buis zitten. Als je met een stalen trekveer draden gaat bijtrekken is de kans ook nog eens groot dat je de isolatie van de al aanwezige draden beschadigd met kans op kortsluiting tot gevolg.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Deleon78 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:01:
[...]

Niet op jouw persoonlijk gericht, maar wat een kromme redenatie. Alles goed geisoleerd, zonnepanelen, gasloos, en dan vele kwh in koeling stoppen. Ik kan er nie bij met mn hoofd.
Nou, ook een goed geïsoleerd huis warmt gewoon op door de zon hoor. Als je dan zo'n periode van weken achter elkaar 30+ hebt, dan is het in huis ook zo 30+. Ik weet niet hoe fijn jij dat vind maar ik vind zo rond de 20 graden toch echt wel wat comfortabeler ;) (Zeker als ik ook nog wil kunnen slapen)

• borft
[...]

Waar heb je het over? als je passief koelt met een water-water warmtepomp, verbruik je nagenoeg geen energie (Alleen circulatie van water, geen compressor, etc), en je regenereert je grondwarmtenbron. Niet alleen is dit vele male efficienter dan een airconditioning (die je misschien in je huidige huis hebt, vandaar besparing), het is ook nodig om de bodemtemperatuur constant te houden, en te voorkomen dat die teveel gaat afkoelen.
Tjebakka schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:49:
[...]

Ik weet heel zeker dat het een lucht-water warmtepomp wordt. Wij hebben een tweeling van bijna twee jaar oud. Dus bij ons staan de wasmachine en wasdroger vaak aan.

Elektrisch koken zou zo'n 500 kWh per jaar extra moeten zijn, dus ruim genomen moeten we er met 4500kWh per jaar (incl teruglevering van de panelen) wel zijn?
Mij lijkt het weinig, zeker met kids. Zoals gezegd, wij zitten op het moment rond de 2000KWh/jaar, met stadsverwarming, en gaan over 3 maanden verhuizen naar een gasloos nieuwbouwhuis, en eerste kleine op komst. Ik verwacht rond de 6000KWh nodig te hebben voor verwarming, stromend warm water, koken, en de rest van het huishouden, en dan hebben we nog niet eens een droger (alhoewel een warmtepompdroger wel op mijn verlanglijstje voor de toekomst staat).

[edit]
Ah, ik lees verkeerd, je schrijft inclusief teruglevering.... ik ga altijd gewoon uit van verbruik, en opwek, los van elkaar ;) 5300KWh zou wel eens een stuk realistischer kunnen zijn inderdaad, maar wat extra panelen kan dus geen kwaad.

[ Voor 45% gewijzigd door borft op 03-09-2020 14:30 ]

• Tjebakka

Tjebakka

@Deleon78 De EER van onze warmtepomp is bij A35/W18 4. Het kost dus echt geen vele kWh aan koeling.

@borft ik ben ook erg benieuwd wat het gaat worden. Natuurlijk hebben we een wat groter oppervlakte te verwarmen dan nu, maar het huis is ook nieuwer en zou zuiniger moeten zijn.

[ Voor 47% gewijzigd door Tjebakka op 03-09-2020 14:34 ]

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik vroeg onze aannemer (Reinbouw) van te voren of ze voor de electra is vaste of flexibele buizen gebruiken. Ze gaven aan voor alle electra voorbedrade flexibele buizen te gebruiken. Alleen de loze leidingen leggen ze met vaste buis.

Dus toen ook direct gevraagd wat het moest kosten om overal de nul-draad bij te laten trekken. Vroegen ze 25 euro per punt voor. Heb het naar alle lichtschakelaars laten trekken zodat ik 100% zeker iets qua domotica kan inbouwen daar.
Kostte me dus een paar honderd euro voor het hele huis, maar wilde het risico niet lopen dat ik bij vervangen van de bedrading de boel er niet door krijg.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:37
[...]

Wij hebben op de begane grond een houtlook tegelvloer. Iedereen die bij ons komt kijken zegt: “wauw, zijn dit tegels? Lijkt echt sprekend een houten vloer!”

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tMs28jC.jpg

Op de eerste verdieping hebben we PVC visgraat vloer en op de zolder hebben we een gecoate egalinevloer wat een betonlook gietvloer uitstraling heeft. :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xjrTA3m.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/spe0xEw.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3auL6LM.jpg

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Albestaz
Requiem19 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:59:
Wij horen morgen of wij de gelukkige zijn en 1 van de 10 (!) voorkeurskeuzes die we mochten opgeven gekregen hebben.

Nieuwbouwproject in klein dorpje boven Amsterdam. M'n vriendin had al even gebeld vandaag om te kijken of ze al wat wisten wat betreft de toewijzing, maar helaas niets gehoord... erg spannend moment morgen dus :).

Moet zeggen dat als dit hem (ook) niet wordt, ik wel een beetje klaar ben met de zoektocht naar een woning.
Het wil nog wel eens helpen om vooraf aan te pappen met de makelaar en een band op te bouwen. Daarnaast kun je je positie versterken door bijvoorbeeld het advies af te nemen bij die makelaar. Het is best fout, maar volgens mij worden nieuwbouwwoningen vaak niet random uitgegeven, maar altijd op basis van voorkeur van de makelaar. Een paar keer op de officiële manier ingeschreven en dan zelfs met een complete "sollicitatiebrief", verslag van financiële gesprekken etc compleet kansloos geweest. Je bent dan 1 van de 500 voor de 10 huizen die beschikbaar zijn. Derde poging was het wel raak en ook nog het huis van onze voorkeur gekregen. Helemaal toevallig was dat niet moet ik eerlijk bekennen ;)

• Stormstar3
  • Laatst online: 28-06 20:01
@Rivanov ziet er goed uit op de begane vloer (rest ook hoor ;) ) mooie kleur!

@mvds Een keer een auto uitlezen lijkt me anders dan 'we kunnen op ieder moment uitlezen', bij m'n auto krijg ik de eerste paar jaar ook gewoon fatsoenlijke garantie en vragen ze ook niet of ik 's ochtends met een koude motor sprintjes trek bij de stoplichten.
Verder geef ik gewoon open en eerlijk aan wat m'n gevoel en gedachte is, dus je alu-hoedjes reactie is een beetje overbodig.

Het eerste wat ik vind over kabels trekken is de nieuwe 2 kabels vastmaken aan een bestaande, dus bijvoorbeeld een blauwe + zwarte vastmaken aan de bestaande zwarte kabel en trekken met de bestaande zwarte kabel. Hiermee beschadig je niks (?) aan de bestaande kabels en je hebt wat extra ruimte met het trekken?

@1ntroduc3 in Oosterhout en jij?

• borft
Tjebakka schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:32:
@Deleon78 De EER van onze warmtepomp is bij A35/W18 4. Het kost dus echt geen vele kWh aan koeling.

@borft ik ben ook erg benieuwd wat het gaat worden. Natuurlijk hebben we een wat groter oppervlakte te verwarmen dan nu, maar het huis is ook nieuwer en zou zuiniger moeten zijn.
Vergis je ook niet, in hoeveel minder warmte je verliest in een appartement, omdat je nauwelijks buitenmuren hebt. Helemaal als er toevallig nog wat bejaarden om je heen wonen, die binnen lekker op 23 graden stoken ;) Maar meten is weten, dus je komt er vanzelf achter! Ik ben ook erg benieuwd moet ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:34
Albestaz schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:44:
[...]

Het wil nog wel eens helpen om vooraf aan te pappen met de makelaar en een band op te bouwen. Daarnaast kun je je positie versterken door bijvoorbeeld het advies af te nemen bij die makelaar. Het is best fout, maar volgens mij worden nieuwbouwwoningen vaak niet random uitgegeven, maar altijd op basis van voorkeur van de makelaar. Een paar keer op de officiële manier ingeschreven en dan zelfs met een complete "sollicitatiebrief", verslag van financiële gesprekken etc compleet kansloos geweest. Je bent dan 1 van de 500 voor de 10 huizen die beschikbaar zijn. Derde poging was het wel raak en ook nog het huis van onze voorkeur. Helemaal toevallig was dat niet moet ik eerlijk bekennen ;)
Goede tip :).

De eerste keer dat we ons ingeschreven hadden, hadden we gelijk raak. Ons voorkeurswoning is ons toen toegewezen (project in Hoef en Haag). Het hielp misschien wel dat we verklaring moesten afgeven van een financieel adviseur of het bedrag dat we konden lenen (wat in ons geval ruim boven de koopprijs was).

Na een gesprek niet doorgezet.

Project waar we nu op ingeschreven hebben verloopt de toewijzing via de lokale Gemeente somehow.. dus vraag me af in hoeverre socializen met de makelaar geholpen zou hebben. Sowieso zijn we daar nu toch te laat voor, maar mocht dit niet lukken is het iets voor een volgende keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Albestaz schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:44:
[...]

Het wil nog wel eens helpen om vooraf aan te pappen met de makelaar en een band op te bouwen. Daarnaast kun je je positie versterken door bijvoorbeeld het advies af te nemen bij die makelaar. Het is best fout, maar volgens mij worden nieuwbouwwoningen vaak niet random uitgegeven, maar altijd op basis van voorkeur van de makelaar. Een paar keer op de officiële manier ingeschreven en dan zelfs met een complete "sollicitatiebrief", verslag van financiële gesprekken etc compleet kansloos geweest. Je bent dan 1 van de 500 voor de 10 huizen die beschikbaar zijn. Derde poging was het wel raak en ook nog het huis van onze voorkeur gekregen. Helemaal toevallig was dat niet moet ik eerlijk bekennen ;)
Je kunt ook de projectontwikkelaar een aantal keer van te voren bellen met onbenullige vragen. Laat duidelijk merken dat je geinteresseerd bent en je echt inzet op dat ene project.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Tjebakka

Tjebakka

borft schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:46:
[...]

Vergis je ook niet, in hoeveel minder warmte je verliest in een appartement, omdat je nauwelijks buitenmuren hebt. Helemaal als er toevallig nog wat bejaarden om je heen wonen, die binnen lekker op 23 graden stoken ;) Maar meten is weten, dus je komt er vanzelf achter! Ik ben ook erg benieuwd moet ik zeggen.
We hebben een hoekappartement. Alleen aan 1 kant van de master bedroom zit een ander appartement. Verder: trappenhuis en een gang die naar de achterdeur leidt. Natuurlijk wel gewoon bovenburen maar het valt dus mee qua isolatie en warmte van anderen.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Stormstar3 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:45:
@mvds Een keer een auto uitlezen lijkt me anders dan 'we kunnen op ieder moment uitlezen', bij m'n auto krijg ik de eerste paar jaar ook gewoon fatsoenlijke garantie en vragen ze ook niet of ik 's ochtends met een koude motor sprintjes trek bij de stoplichten.
Verder geef ik gewoon open en eerlijk aan wat m'n gevoel en gedachte is, dus je alu-hoedjes reactie is een beetje overbodig.
Dat doe ik ook :) En dat mag jij best overbodig vinden maar ik krijg jeuk van steeds maar weer die "maar mijn privacy dan" reacties bij alles.

Wanneer jij garantie denkt te kunnen claimen op een opgeblazen motor of aan gort gedraaide versnellingsbak en ze zien in de gegevens van de computer dat jij idd steeds met een koude motor in de begrenzer wegrijdt, dan weet ik vrij zeker dat ze gaan wijzen op de clausule waarin iets staat over "normaal gebruik" waardoor jij dus kan fluiten naar je garantie ;)
Het eerste wat ik vind over kabels trekken is de nieuwe 2 kabels vastmaken aan een bestaande, dus bijvoorbeeld een blauwe + zwarte vastmaken aan de bestaande zwarte kabel en trekken met de bestaande zwarte kabel. Hiermee beschadig je niks (?) aan de bestaande kabels en je hebt wat extra ruimte met het trekken?
Dat klopt, maar nogmaals, bij een lange buis, veel bochten of nog andere draden in de buis is het best lastig.

• Mexikola
@Rivanov mooie vloer en dank voor de foto's. Leuk te zien de verschillende vloeren per verdieping. Krijg op de 1e verdieping ook vloerverwarming dus kan inderdaad ook mooi betegeld. Zolder zal bij mij eigenlijk puur als opslag gebruikt worden dus weet niet of ik daar zo'n mooie vloer neer leg. :)

Ga me is goed oriënteren in een dergelijke vloer. Heb nog even de tijd voor een definitieve keuze :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
@Mexikola om die reden hebben we op zolder dus een egaline vloer laten plaatsen die gecoat is. Dit is ideaal voor de zolder en omdat deze vloer dus direct geëgaliseerd is, kunnen we er in de toekomst heel makkelijk een andere vloer overheen leggen. En dit scheelde qua kosten t.o.v. laminaat of pvc ook enorm. Wij wilden op de zolder ook geen dure vloer. De vloer op de eerste verdieping en de zolder hebben wij via www.vloerenbaas.nl uit Veldhoven.

Sowieso een tip als je een tegelvloer wilt en je woont in het zuiden (zoals wij).. ga je vloer in België halen. Dit scheelde bij ons ruim € 30 per m2.
De begane grond vloer hebben wij via VanGeneugden uit Lommel.

[ Voor 13% gewijzigd door Rivanov op 03-09-2020 15:34 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 22:51
GeeMoney schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:37

Ik heb toevallig ook Klimaatgarant gehad voor de installatie van de Itho Daalderop spullen.
@GeeMoney
Wij krijgen straks ook Klimaat garant. (alles ook Itho)
Hoe bevalt deze partij?
Betaal je nu al een vast bedrag per maand voor service/onderhoud of is dit pas na de garantie periode?
Heb jij gedetailleerde berekeningen gehad van je aannemer/Klimaatgarant omtrent de berekening van de bron / bodem en het afgifte systeem?

We krijgen nog een collectieve sessie met alle andere bewoners maar dit is nog niet ingepland dus kan mijn vragen nog niet stellen.

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:39
Rivanov schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:32:
@Mexikola om die reden hebben we op zolder dus een egaline vloer laten plaatsen die gecoat is. Dit is ideaal voor de zolder en omdat deze vloer dus direct geëgaliseerd is, kunnen we er in de toekomst heel makkelijk een andere vloer overheen leggen. En dit scheelde qua kosten t.o.v. laminaat of pvc ook enorm. Wij wilden op de zolder ook geen dure vloer. De vloer op de eerste verdieping en de zolder hebben wij via www.vloerenbaas.nl uit Veldhoven.

Sowieso een tip als je een tegelvloer wilt en je woont in het zuiden (zoals wij).. ga je vloer in België halen. Dit scheelde bij ons ruim € 30 per m2.
De begane grond vloer hebben wij via VanGeneugden uit Lommel.
Wat is voor jou het zuiden? Wij wonen in west Brabant en zullen binnenkort ook op zoek gaan naar een mooie tegelvloer voor de begane grond. En aangezien we toch ong. 50m2 nodig hebben, loopt een dergelijk prijsverschil al snel flink op :)

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

• GeeMoney
aprofet schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:33:
[...]

@GeeMoney
Wij krijgen straks ook Klimaat garant. (alles ook Itho)
Hoe bevalt deze partij?
Betaal je nu al een vast bedrag per maand voor service/onderhoud of is dit pas na de garantie periode?
Heb jij gedetailleerde berekeningen gehad van je aannemer/Klimaatgarant omtrent de berekening van de bron / bodem en het afgifte systeem?

We krijgen nog een collectieve sessie met alle andere bewoners maar dit is nog niet ingepland dus kan mijn vragen nog niet stellen.
De berekeningen en dergelijke krijg je achteraf maar de bron en flow moeten aan bepaalde waardes voldoen inderdaad afhankelijk ook van je woning.
Zorg ervoor dat je naast de warmtepomp geen slaapkamers krijgt in ieder geval :+.
Ik DM je wel even wat ik van de partijen vindt ;).

• Albestaz
GeeMoney schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:50:
[...]

De berekeningen en dergelijke krijg je achteraf maar de bron en flow moeten aan bepaalde waardes voldoen inderdaad afhankelijk ook van je woning.
Zorg ervoor dat je naast de warmtepomp geen slaapkamers krijgt in ieder geval :+.
Mag ook openbaar hoor! Wij krijgen ook klimaatgarant O-)
Wij hebben het systeem gekocht voor 14.5K en dat is inclusief onderhoud voor 10 jaar lang :) 10 jaar huren was iets duurder geweest dan dat en dan heb je aan het einde van de rit nog niets.

• 1ntroduc3
[...]

Hier is geen probleem, of even mij CC'en :-D Ik krijg ook een bodemwarmtepomp, panelen en WTW via klimaatgarant..

• 1ntroduc3
Stormstar3 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:45:
@Rivanov ziet er goed uit op de begane vloer (rest ook hoor ;) ) mooie kleur!

@1ntroduc3 in Oosterhout en jij?
Vlaardingen, dacht even dat het hetzelfde project zou zijn maar is dus niet zo :-)

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:23
Rivanov schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:39:
[...]

Wij hebben op de begane grond een houtlook tegelvloer. Iedereen die bij ons komt kijken zegt: “wauw, zijn dit tegels? Lijkt echt sprekend een houten vloer!”

[Afbeelding]
Netjes! Waar heb je die afgenomen als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:13
Farmerwood schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:36:
[...]

Ik vroeg onze aannemer (Reinbouw) van te voren of ze voor de electra is vaste of flexibele buizen gebruiken. Ze gaven aan voor alle electra voorbedrade flexibele buizen te gebruiken. Alleen de loze leidingen leggen ze met vaste buis.

Dus toen ook direct gevraagd wat het moest kosten om overal de nul-draad bij te laten trekken. Vroegen ze 25 euro per punt voor. Heb het naar alle lichtschakelaars laten trekken zodat ik 100% zeker iets qua domotica kan inbouwen daar.
Kostte me dus een paar honderd euro voor het hele huis, maar wilde het risico niet lopen dat ik bij vervangen van de bedrading de boel er niet door krijg.
We hebben toevallig gisteren ons installatiegesprek gehad voor ons nieuwbouwhuis. Een hobby van mij is ook domotica, dus ik heb het volgende aangevraagd (na onderzoek via google :D):

- Loze leidingen 19mm, vaste buis. Naar elke ruimte in het huis en 3 punten buiten voor (eventuele) cameras
- Extra diepe inbouwdozen (50mm)
- Blauwe draad naar elk schakelpunt

Het was uiteraard allemaal geen probleem, maar nu wachten op de prijs. De bedoeling is om tzt Zwave inbouw dimmers/schakelaars er in te zetten. Alle meerwerk kosten zijn tot nu toe erg redelijk geweest, dus ik ben erg benieuwd :)
Persoonlijk verwacht ik iets van 100 euro per loze leiding, extra diepe dozen zal niet veel zijn en blauwe draad verwacht ik ook iets van 2-3 tientjes per punt. Over twee weken krijgen we de offerte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
  • Laatst online: 22:40
Volgens mij is 50mm diepe inbouwdozen vrij standaard. Bij ons kostte het ongeveer 300 om voor alle schakelaars een blauwe draad te laten trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 15:09
In ons huidige huis bleek blauwe draden bijtrekken op meerdere plekken niet te doen helaas. In het nieuwe huis heb ik ook opgenomen dat overal een blauwe draad moet komen. Echter vind ik het genoeg als er in een raamgroep één draad is. Dan kan ik hem zelf wel doorlussen. Dat kost €21 per stuk. Aangezien bij een deel van de ramen al een blauwe draad zit voor een stopcontact of bijvoorbeeld een doorgelust lichtpunt, had ik er maar 4 nodig in het hele huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daantju
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-09 10:59
Wat heeft een blauwe draad naar elk stopcontact als voordeel voor Domotica? Zie dat hier vaak langskomen, dus ben benieuwd!

• o1o92o2o
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09-2020
[...]

In de hete zomer een huis zonder isolatie koelen kost veel meer energie. Isolatie is gewoon om te besparen op het aanhouden van een comfortabele binnentemperatuur.

Niet op jouw persoonlijk gericht; maar waarom toch altijd die heisa als het over koeling gaat :?

• o1o92o2o
Daantju schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:36:
Wat heeft een blauwe draad naar elk stopcontact als voordeel voor Domotica? Zie dat hier vaak langskomen, dus ben benieuwd!
Naar de schakelaar. Er zijn slimme schakelaars die dat nodig hebben (omdat ze zelf ook verbruiken).
witterholt schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:06:
Volgens mij is 50mm diepe inbouwdozen vrij standaard. Bij ons kostte het ongeveer 300 om voor alle schakelaars een blauwe draad te laten trekken.
Er wordt ook nog wel 40mm gebruikt.

[ Voor 30% gewijzigd door o1o92o2o op 03-09-2020 17:46 ]

• Deleon78
o1o92o2o schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:42:
[...]

In de hete zomer een huis zonder isolatie koelen kost veel meer energie. Isolatie is gewoon om te besparen op het aanhouden van een comfortabele binnentemperatuur.

Niet op jouw persoonlijk gericht; maar waarom toch altijd die heisa als het over koeling gaat :?
Omdat we met zn allen ons verbruik proberen te verminderen? Koelen is (in NL) nieuw (extra) verbruik :)

• GeeMoney
Deleon78 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 18:10:
[...]

Omdat we met zn allen ons verbruik proberen te verminderen? Koelen is (in NL) nieuw (extra) verbruik :)
Koelen met een airco ja, met een bodemwarmtepomp is het peanuts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• o1o92o2o
Deleon78 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 18:10:
[...]

Dan moet je je druk gaan maken over de afwezigheid van overstekken en de in nieuwbouw omni-aanwezigheid van warmte-zuigende donkere stenen.

Zulke gebouwen bijvoorbeeld;
https://nos.nl/artikel/23...wel-40-graden-worden.html
Hadden nooit legaal moeten zijn.
GeeMoney schreef op donderdag 3 september 2020 @ 18:12:
[...]

Koelen met een airco ja, met een warmtepomp is het peanuts.
Een airco is ook gewoon een warmtepomp. Net zoals je koelkast.

• GeeMoney
o1o92o2o schreef op donderdag 3 september 2020 @ 18:15:
[...]

Dan moet je je druk gaan maken over de afwezigheid van overstekken en de in nieuwbouw omni-aanwezigheid van warmte-zuigende donkere stenen.

[...]

Een airco is ook gewoon een warmtepomp. Net zoals je koelkast.
Aangevuld dan, bodemwarmtepomp bedoelde ik natuurlijk.

• trepaulo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 09:09
[...]

Ik houd mij ook aanbevolen voor deze update!
Tot dusverre is wat ik kan vinden over Itho niet bepaald positief.
Maarja, tevreden mensen klagen niet, dus dat moet ik misschien met een korreltje zout nemen.

• Deleon78
o1o92o2o schreef op donderdag 3 september 2020 @ 18:15:
[...]

Het een sluit het ander niet uit :) overigens ben ik het helemaal met je suggesties eens en heb ik dat ook expliciet voor ogen in mn nieuwe ontwerp :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
witterholt schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:06:
Deze man vertelde dat 40mm standaard is, maar uiteraard makkelijk te veranderen naar 50mm. Scheelt een hoop gepriegel :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Memphisto schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:43:
[...]

Wat is voor jou het zuiden? Wij wonen in west Brabant en zullen binnenkort ook op zoek gaan naar een mooie tegelvloer voor de begane grond. En aangezien we toch ong. 50m2 nodig hebben, loopt een dergelijk prijsverschil al snel flink op :)
Woon onder Eindhoven, tegen Belgische grens aan met Lommel.
Wij hadden 85m2 nodig voor de begane grond, dus prijsverschil met Nederlandse tegelboeren was aanzienlijk. ;)
Source90 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:48:
[...]
Netjes! Waar heb je die afgenomen als ik vragen mag?
VanGeneugden in Lommel.

https://vangeneugdenvtk.business.site/

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
kepler schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:21:
[...]

Deze man vertelde dat 40mm standaard is, maar uiteraard makkelijk te veranderen naar 50mm. Scheelt een hoop gepriegel :')
Bij ons gaf de aannemer aan dat ze die inbouwdozen groot inkopen en niet speciaal voor mij een afwijkende maat willen bestellen. Dus makkelijk aanpassen is niet (altijd) zo...

Gelukkig gebruiken ze standaard 50 mm dozen, dus ik red me er wel mee.

• kepler
Farmerwood schreef op donderdag 3 september 2020 @ 20:59:
[...]

Bij ons gaf de aannemer aan dat ze die inbouwdozen groot inkopen en niet speciaal voor mij een afwijkende maat willen bestellen. Dus makkelijk aanpassen is niet (altijd) zo...

Gelukkig gebruiken ze standaard 50 mm dozen, dus ik red me er wel mee.
Ik moet de offerte nog krijgen, we zullen zien hoe 'makkelijk' het is.

Let wel, het is particuliere bouw (4 huizen tegelijk) en zover ik weet kopen ze per huis de spullen in.

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-09 22:18
[...]

op de zolder hebben we een gecoate egalinevloer wat een betonlook gietvloer uitstraling heeft.

[Afbeelding]
Dat ziet er mooi uit! Nooit aan gedacht. Wat kost zoiets? :)

• Rivanov
Rhumba schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:42:
[...]

Dat ziet er mooi uit! Nooit aan gedacht. Wat kost zoiets? :)
Tussen de € 20 / € 30 per m2.

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-09 22:18
Rivanov schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:52:
[...]

Tnx ik ga me er eens verder in verdiepen (y)

• 1ntroduc3
Rivanov schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:52:
[...]

Als je zelf giet zeker? Zoniet, waar heb je dit geregeld? Echt netjes

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 01:13
[...]

[Afbeelding]

Op de eerste verdieping hebben we PVC visgraat vloer en op de zolder hebben we een gecoate egalinevloer wat een betonlook gietvloer uitstraling heeft. :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zijn deze ook van een Marazzi-dochter? Waar gehaald? Ik denk dat wij exact dezelfde vloer hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
In mijn nieuwbouwproject worden woningen standaard uitgerust met een houten schuurtje van 2x3 meter. Elk schuurtje zit vast aan die van de buren. De schuurtjes zijn enorm lelijk, zo heb ik kunnen zien bij fase 1 met dezelfde schuurtjes. Geen ramen, en zelfs de deur heeft geen hang- en sluitwerk (alleen een slot). Zonde van de mooie huizen.

Je kunt het hok achterwege laten. Dat levert 2000 euro op aan minderwerk.
Nieuwe sociale huurwoningen in de buurt hebben wel mooie schuurtjes met normale deur en raam er in, en dat zal vast niet het duurste van het duurste zijn. Ik zou, eventueel samen met de buren, zelf iets kunnen laten neerzetten. Maar nergens kan ik prijzen vinden. Wel van tuinhuisjes. Maar dat is exclusief plaatsing. Bovendien wil ik geen tuinhuisje, maar een schuurtje van minimaal 2x3 meter, goede vloer, regenpijp, etc.. Waar kan ik die vinden? Het liefst met concrete prijzen voor aanschaf en plaatsing.

[ Voor 3% gewijzigd door SvMp op 04-09-2020 01:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Roadman schreef op donderdag 3 september 2020 @ 07:37:
[...]

Je leest denk ik over het woordje casco heen.
Dat denk ik ook :D
Hoe dan ook: ook dan is het voor starters niet per se aantrekkelijk. Die willen alles gefinancierd hebben en niet stoeien over een bouwdepot dat ze wellicht maar deels krijgen (waarna er spaargeld bij moet).
Anderzijds speelt het argument hieronder ook.
Albestaz schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:52:
[...]

Of het goedkoper kan betwijfel ik ook hoor, wel een goed verkooppraatje. Maar geloof wel direct dat het iig scheelt dat je de muren van je buren kan hergebruiken. Daar heb je inderdaad de eerste paar jaar na de bouw recht op.

Huis verkocht ook bijzonder goed zonder uitbouw. Een lagere prijs is soms nog aantrekkelijker dan meer m2. Zeker voor mensen die niet meer kunnen betalen. Het heeft de speculant iig geen windeieren gelegd. Als het huis is verkocht voor de bieden vanaf prijs, heeft hij in 1,5 jaar zonder verdere investeringen 85K winst gemaakt. Gezien de enorme interesse vermoed ik dat het huis nog wel voor meer is weggegaan. Dan maakt zo'n uitbouw verder ook niet meer zo veel uit. Zie verder mijn post over dit verhaal in het huizenmarkt topic.
Dat zijn redelijk fantastische rendementen ja. Kolere. Ik zou willen dat ik het kon maken. En er zit wel iets in je punt: lagere prijs is voor meer mensen bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:08

HellBeast

Oh My GoT!

SvMp schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 01:11:

Is dat wel in lijn met het bestemmingsplan? Ik heb ook een nieuwbouwwoning aangeschaft en die wordt eind 2021 opgeleverd. Wij zitten met de achtertuin aan het water, dus we hebben geen achterom. Om die reden zit er aan de voorkant van het huis een berging van 7m2. Wij hebben geïnformeerd of we die berging konden laten vervallen, zodat we onze keuken wat groter konden maken. Dit was niet toegestaan, omdat het bestemmingsplan verplicht dat je een berging van tenminste 5m2 moet hebben die bereikbaar is vanaf de openbare weg.

Heb je naast dat houten schuurtje misschien nog een andere berging?

edit: Misschien dat dit niet uitmaakt, omdat je tuin vanaf de openbare weg toegankelijk is? Dat weet ik eigenlijk niet.

[ Voor 7% gewijzigd door HellBeast op 04-09-2020 08:27 ]

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
1ntroduc3 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:05:
[...]

Als je zelf giet zeker? Zoniet, waar heb je dit geregeld? Echt netjes
Ik heb niets zelf gedaan. ;)
Alles uit laten voeren. Voor die prijs doen zij het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/teNdlMw.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Mesque schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:19:
[...]

Zijn deze ook van een Marazzi-dochter? Waar gehaald? Ik denk dat wij exact dezelfde vloer hebben. :)
De PVC vloer is de Ambiant Spigato.
Eerste verdieping en zolder komt via Vloerenbaas uit Veldhoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 23:32
Mensen hier ervaringen met interieuradviseurs? We hebben zelf wel wat ideeën maar wellicht dat iemand anders het best de juiste synergie kan creëeren, kleurenpallets afstemmen en onze ideeën dus beter integreren. Maar weet niet of gemiddelde adviseur echt wat brengt of dat je al snel gevoel hebt van we doen 't zelf wel alsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Hertog_Martin schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:31:
Mensen hier ervaringen met interieuradviseurs? We hebben zelf wel wat ideeën maar wellicht dat iemand anders het best de juiste synergie kan creëeren, kleurenpallets afstemmen en onze ideeën dus beter integreren. Maar weet niet of gemiddelde adviseur echt wat brengt of dat je al snel gevoel hebt van we doen 't zelf wel alsnog.
Wij hebben een interieuradviseur een ontwerp laten maken voor de woonkamer van ons huidige huis. Die was net af toen we ons nieuwe huis tegen kwamen :D We hebben haar betrokken in het hele proces van het nieuwe huis, we vonden het vooral fijn om iemand te hebben die veel ervaring daarin heeft en gewoon een net andere mening.

Ze heeft ons tot nu toe goed geholpen met een concept-inrichting, waardoor we goed de lichtpunten en dergelijke konden (ver)plaatsen. Maar ook geholpen met keukenontwerp, vorm van de kamers, etc.

Komende weken gaan we verder met het detail-ontwerp (dus kleuren, specifieke meubels, etc.). Wij geven dan onze voorkeuren door, zij maakt een voorstel en dat wordt dan ons uitgangspunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Ik heb er momenteel een ingehuurd voor onze nieuwbouwwoning en we zijn erg tevreden met haar. Denkt goed mee en komt steeds met verassende nieuwe ideeen

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Vrienden van ons hebben het gedaan maar trek wel een duidelijk budget.
Allemaal mooi die lichtplannen en kleuren en accessoires maar voordat je het weet komt ze met licht armaturen aan waar je een halve aanbouw voor laat zetten :+ .
Andere vrienden hebben alleen een lichtplan laten maken en inderdaad een "mood" bord. Dat kostte al €1250,- .
Ik heb het uiteindelijk zelf gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

GeeMoney schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:56:
[...]

Vrienden van ons hebben het gedaan maar trek wel een duidelijk budget.
Allemaal mooi die lichtplannen en kleuren en accessoires maar voordat je het weet komt ze met licht armaturen aan waar je een halve aanbouw voor laat zetten :+ .
Andere vrienden hebben alleen een lichtplan laten maken en inderdaad een "mood" bord. Dat kostte al €1250,- .
Ik heb het uiteindelijk zelf gedaan.
Mijn interieur stylist rekent bovenstaand bedrag voor de begane grond Voor diverse indelingen, lichtplan en kleur/styling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
siemenz schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:57:
[...]

Mijn interieur stylist rekent bovenstaand bedrag voor de begane grond Voor diverse indelingen, lichtplan en kleur/styling.
Wellicht afhankelijk van regio ook ofzo?
Ik had zelf ook al een goed idee van de inrichting, lichtpunten en mijn vrouw van de kleuren. Dat speelde ook mee.

@Verwijderd dat was ook bij ons het geval. Ik heb daar vrede mee gesloten en voor boven alleen alles omgezet naar stomp en zonder bovenlicht. Beneden alle deuren laten vervallen. Ik was een goede 8k kwijt om alles naar hout en stomp te brengen en dat werd mij echt te gek.
Overigens, maar kan per serie verschillen, hebben de buren wel een aantal deuren naar luxer om laten zetten maar de kwaliteit staat helemaal niet in verhouding met de prijs. (in negatieve zin)

[ Voor 36% gewijzigd door GeeMoney op 04-09-2020 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag toegang gekregen tot de Svedex deuren tool. Leuke tool, maar je bent zo weer een hoop geld kwijt. :+ Bijv. 600 euro voor 1 houten stomp kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
Rivanov schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:26:
[...]

Ik heb niets zelf gedaan. ;)
Alles uit laten voeren. Voor die prijs doen zij het volgende:

[Afbeelding]
Netjes hoor! Ben je tevreden met het resultaat? Waar heb je het laten doen? (mag ook in pb als je wil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
1ntroduc3 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:14:
[...]

Netjes hoor! Ben je tevreden met het resultaat? Waar heb je het laten doen? (mag ook in pb als je wil)
Lezen jullie mijn posts wel? :+
Al meerdere malen genoemd.

Begane grond (houtlook tegelvloer): VanGeneugden uit Lommel
Eerste verdieping (PVC visgraat) & zolder (gecoate egalinevloer): Vloerenbaas uit Veldhoven

En wij zijn 100% tevreden over alle vloeren in onze woning. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Rivanov op 04-09-2020 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zat ook te twijfelen over een interieurontwerper, maar we hebben wel echt duidelijk een idee van hoe we het willen hebben. De keuken, vloer en deuren zien we als basis en kiezen we zelf uit, op basis daarvan gaan we misschien een kleuradvies voor de muren inwinnen. Meubels hebben we al, en kopen over het algemeen wat we zelf mooi vinden, en niet wat een interieuradviseur mooi vindt. Als je zelf een beetje inzicht hebt in wat mooi staat, dan kom je een heel eind.

Het scheelt ook dat mijn vriendin en ik ongeveer wel dezelfde smaak hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Verwijderd schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:36:
Ik zat ook te twijfelen over een interieurontwerper, maar we hebben wel echt duidelijk een idee van hoe we het willen hebben. De keuken, vloer en deuren zien we als basis en kiezen we zelf uit, op basis daarvan gaan we misschien een kleuradvies voor de muren inwinnen. Meubels hebben we al, en kopen over het algemeen wat we zelf mooi vinden, en niet wat een interieuradviseur mooi vindt. Als je zelf een beetje inzicht hebt in wat mooi staat, dan kom je een heel eind.

Het scheelt ook dat mijn vriendin en ik ongeveer wel dezelfde smaak hebben.
Als je dezelfde smaak hebt, dan blijf je ook in het zelfde gebied zoeken. Dat is opzich niet erg, maar wij vonden het juist verfrissend om wat nieuwe ideeen te krijgen. Uiteindelijk kiezen we zeker zelf de meubelen uit, maar zij komt ook vaak weer met net iets andere ideeen waar we zelf niet aan gedacht (zouden) hebben.

Wat betreft de kosten, die van ons is dan redelijk goedkoop! Meedenken tot nu toe is 250 euro. Ze had een compleet ontwerp gemaakt voor ons huidige huis: woonkamer, gang beneden en boven en de slaapkamer. Inclusief lijst met meubelen/lampen/accessoires als uitgangspunt. Dat was 750 euro! Zoiets verwachten we ook weer voor het detailontwerp dadelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

GeeMoney schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:58:
[...]

Wellicht afhankelijk van regio ook ofzo?
Ik had zelf ook al een goed idee van de inrichting, lichtpunten en mijn vrouw van de kleuren. Dat speelde ook mee.

@Verwijderd dat was ook bij ons het geval. Ik heb daar vrede mee gesloten en voor boven alleen alles omgezet naar stomp en zonder bovenlicht. Beneden alle deuren laten vervallen. Ik was een goede 8k kwijt om alles naar hout en stomp te brengen en dat werd mij echt te gek.
Overigens, maar kan per serie verschillen, hebben de buren wel een aantal deuren naar luxer om laten zetten maar de kwaliteit staat helemaal niet in verhouding met de prijs. (in negatieve zin)
Nou. Je weet waar ik ga wonen toch ;). Maar onze stylist komt uit het oosten van het land. Een adresje via de kopers begeleider

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:23

MadEgg

Tux is lievvv

SvMp schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 01:11:
In mijn nieuwbouwproject worden woningen standaard uitgerust met een houten schuurtje van 2x3 meter. Elk schuurtje zit vast aan die van de buren. De schuurtjes zijn enorm lelijk, zo heb ik kunnen zien bij fase 1 met dezelfde schuurtjes. Geen ramen, en zelfs de deur heeft geen hang- en sluitwerk (alleen een slot). Zonde van de mooie huizen.

Nieuwe sociale huurwoningen in de buurt hebben wel mooie schuurtjes met normale deur en raam er in, en dat zal vast niet het duurste van het duurste zijn. Ik zou, eventueel samen met de buren, zelf iets kunnen laten neerzetten. Maar nergens kan ik prijzen vinden. Wel van tuinhuisjes. Maar dat is exclusief plaatsing. Bovendien wil ik geen tuinhuisje, maar een schuurtje van minimaal 2x3 meter, goede vloer, regenpijp, etc.. Waar kan ik die vinden? Het liefst met concrete prijzen voor aanschaf en plaatsing.
Wat is het verschil tussen een "tuinhuisje" en een "schuur"? Zelf heb ik een schuur die verkocht is als "blokhut", mij om het even.

Ik heb twee weken terug een schuur in elkaar gezet van 4x3 meter, 44mm wanddikte, met zadeldak, dakgootset, plankenvloer, een zijraam en dubbele deuren, en alles voorbehandeld / geïmpregneerd. Dat kostte me €4100. Het laten plaatsen zou rond de €1000 kosten is mij verteld, maar daar heb ik dus geen gebruik van gemaakt. Volgens mij bemiddelen ze dan met een lokale klusser. Deze heb ik zelf ontworpen op https://deblokhut.woodpro-configurator.nl/ - best handig aangezien je zelf veel kunt aanpassen: locatie van deuren en ramen, hoogte van de schuur, kleuren, vorm en dat soort dingen. En je krijgt gelijk de prijs erbij (excl montage). Het bouwpakket werd keurig netjes op maat gezaagd afgeleverd en was eenvoudig in elkaar te zetten.

Het enige wat er fout ging was dat de twee deuren beide met gebroken glas geleverd werden, dus ik moet nu tot 12 september wachten totdat er twee nieuwe deuren geleverd worden. Ze vonden de lokale glaszetter te duur om het glas te vervangen dus sturen ze liever nieuwe deuren op 8)7 De deuren worden ook niet met veiligheidsbeslag geleverd, dus daar ga ik zelf nog wat aan versleutelen.

Maar al met al zou ik het zeker durven aanbevelen. Maar er zijn zat alternatieven te vinden als je zoekt op schuur, blokhut of tuinhuisje. Eén pot nat ;)

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Verwijderd schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:11:
Vandaag toegang gekregen tot de Svedex deuren tool. Leuke tool, maar je bent zo weer een hoop geld kwijt. :+ Bijv. 600 euro voor 1 houten stomp kozijn
Zulke prijzen stonden ook bij mij in de lijst, schijnt redelijk "normaal" te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55
Mbt de binnendeuren. Kan het niet uit om deuren te laten vervallen en na oplevering te plaatsen? Dit ben ik iig van plan voor de deur naar de gang want daar wil ik een taatsdeur. Het was alleen nog een puntje dat ze dan waarschijnlijk niet aan bepaalde richtlijnen kunnen voldoen mbt geluid tussen BG en 1e verdieping. Daar moet ik dan mee akkoord gaan mits ik die deur idd laat vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
Stealth2000 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:12:
Mbt de binnendeuren. Kan het niet uit om deuren te laten vervallen en na oplevering te plaatsen? Dit ben ik iig van plan voor de deur naar de gang want daar wil ik een taatsdeur. Het was alleen nog een puntje dat ze dan waarschijnlijk niet aan bepaalde richtlijnen kunnen voldoen mbt geluid tussen BG en 1e verdieping. Daar moet ik dan mee akkoord gaan mits ik die deur idd laat vervallen.
Kan vaak wel, echter let er op dat sommige aannemers nog een luchtdichtheidstest/blowerdoortest willen uitvoeren. Voor garantie; deze komt dan op dat punt te vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hal/woonkamer laat ik ook vervallen. Ik kon zelfs aangeven bij de aannemer hoe groot ik de uitsparing wilde voor de taatsdeur, en er wordt dan ook rekening gehouden met een uitsparing voor vloerverwarming.

Overigens heb ik een taatsdeurleverancier gevonden die maar 1 cm de grond in gaat met z'n onderplaat, dus die vloerverwarming is niet echt nodig.

Verder gebruik ik die deurentool wel. Ik wil wel graag deuren in de rest van het huis bij oplevering :+

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2020 10:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Wij hebben Svedex deuren en die zijn echt heel netjes geworden. Stompe kozijnen waren overal standaard. Bij een deur hebben we het glas vervangen door mat glas en verder overal de klinken aangepast.

Wij hebben gekozen voor de CN55 met standaard lijn LIN01 en een deur is de CN7 met satijnglas. Zelfs de meterkast is CN55.

Kozijnen zijn allemaal stalen kozijnen zonder bovenlicht, type DS.

De scharnieren zijn wel bijzonder. Dat is een combinatie van Paumelle en opdek. Op het kozijn zitten Paumelle scharnieren en die steken dus wat uit voor de kozijnen als de deuren dicht zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Blihi op 04-09-2020 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Blihi schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:36:
Wij hebben Svedex deuren en die zijn echt heel netjes geworden. Stompe kozijnen waren overal standaard. Bij een deur hebben we het glas vervangen door mat glas en verder overal de klinken aangepast.

Wij hebben gekozen voor de CN55 met standaard lijn LIN01 en een deur is de CN7 met satijnglas. Zelfs de meterkast is CN55.

Kozijnen zijn allemaal stalen kozijnen zonder bovenlicht, type DS.

De scharnieren zijn wel bijzonder. Dat is een combinatie van Paumelle en opdek. Op het kozijn zitten Paumelle scharnieren en die steken dus wat uit voor de kozijnen als de deuren dicht zijn.
Toevallig een Polynorm scharnier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Hier staat de foto op pagina 18: https://www.svedex.nl/sta...ex-Tips-Tricks-boekje.pdf

Als ik plaatjes google van polynorm scharnier ziet dat er weer anders uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Blihi schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:43:
Hier staat de foto op pagina 18: https://www.svedex.nl/sta...ex-Tips-Tricks-boekje.pdf

Als ik plaatjes google van polynorm scharnier ziet dat er weer anders uit.
Dit type ken ik ook niet. Lijkt me dat ze voor dit type kiezen vanwege de steeds zwaarder wordende deuren. Kan het mis hebben hoor :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Stealth2000 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:12:
Wij hebben de haldeur incl kozijn ook laten vervallen tijdens de bouw, aangezien wij hier ook een stalen taatsdeur laten plaatsen. Deze komt vanaf het plafond tot aan de vloer, dus ook het gedeelte boven het kozijn hebben wij weg laten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Wellicht dat iemand antwoord heeft: wij willen een deel van de komende kosten in de hypotheek mee nemen. Dit is financieel haalbaar.

Wordt dit gezien als een bouw depot, en dien je gewoon een factuurtje in van de badkamer en die wordt betaald?

En komt dit bedrag beschikbaar op het moment van de grond overdracht bij de notaris, of pas na de sleutel overdracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Wat bedoel je met komende kosten? De kosten die tijdens de bouw worden gemaakt? Dat gaat idd vanuit het bouwdepot. Maar zaken die jij zelf doet (vloer, keuken, wanden, tuin, enz) kan je (volgens de NL regels) niet in je hypotheek meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
mvds schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:12:
[...]

Wat bedoel je met komende kosten? De kosten die tijdens de bouw worden gemaakt? Dat gaat idd vanuit het bouwdepot. Maar zaken die jij zelf doet (vloer, keuken, wanden, tuin, enz) kan je (volgens de NL regels) niet in je hypotheek meenemen.
Is dat nieuw ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

mvds schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:12:
[...]

Dit kan wel hoor, zijn gewoon verbouwingskosten en dit is ook mogelijk bij bestaande bouw, zolang het maar naar redelijkheid is en niet boven de maximale hypotheek uit gaat komen.

Alleen de vraag, heb je direct de beschikking over dit geld zodra de hypotheek de notaris heeft gepasseerd of niet?

Lijkt me dat he volledige hypotheek bedrag in een bouwdepot komt?

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 04-09-2020 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kizke
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:01
Toppe schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:19:
[...]

Dit kan wel hoor, zijn gewoon verbouwingskosten en dit is ook mogelijk bij bestaande bouw, zolang het maar naar redelijkheid is en niet boven de maximale hypotheek uit gaat komen.

Alleen de vraag, heb je direct de beschikking over dit geld zodra de hypotheek de notaris heeft gepasseerd of niet?
Er zijn kosten die je maakt die in aanmerking komen voor een bouwdepot, opsomming van een van de banken: De materialen moeten vastzitten aan uw huis en mogen niet verhuisbaar zijn. Denk aan schilderwerk, isolatie, dubbel glas, een cv ketel, zonnepanelen, inbouwapparatuur in de keuken, een badkamer, een dakkapel, plavuizen voor de vloer of aanleg van de tuin. Andere kosten kan je niet meefinancieren op deze manier.

In ons geval moesten we een budget laten zien (excel tabel), met de kosten voor de woning + meerwerk/keuken etc. Hier werd dan gekeken of dit in verhouding was tot huis (iets van 15% ofzo?), en dat mocht dan meegefinancierd worden.

Later konden we gewoon overschrijven vanuit het depot naar de verschillende partijen, het volledige bedrag (dus incl. termijnen voor bouw en kosten keuken etc) was beschikbaar vanaf het passeren bij de notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

kizke schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:25:
[...]

Er zijn kosten die je maakt die in aanmerking komen voor een bouwdepot, opsomming van een van de banken: De materialen moeten vastzitten aan uw huis en mogen niet verhuisbaar zijn. Denk aan schilderwerk, isolatie, dubbel glas, een cv ketel, zonnepanelen, inbouwapparatuur in de keuken, een badkamer, een dakkapel, plavuizen voor de vloer of aanleg van de tuin. Andere kosten kan je niet meefinancieren op deze manier.

In ons geval moesten we een budget laten zien (excel tabel), met de kosten voor de woning + meerwerk/keuken etc. Hier werd dan gekeken of dit in verhouding was tot huis (iets van 15% ofzo?), en dat mocht dan meegefinancierd worden.

Later konden we gewoon overschrijven vanuit het depot naar de verschillende partijen, het volledige bedrag (dus incl. termijnen voor bouw en kosten keuken etc) was beschikbaar vanaf het passeren bij de notaris.
Duidelijk.

Vanavond het definitieve meerwerk op papier zetten en er zijn twee punten waar we over twijfelen:

Vloer verwarming op zolder, €2750.
Zone regeling op eerste verdieping, €2250.

Het idee is om de hele woning naast vloerverwarming ook te voorzien van airco aangezien ik een bloed hekel heb aan een warm huis. De leidingen zouden allemaal onder het dak gelegd kunnen worden zodat je deze amper ziet

Aangezien je met de airco ook kan verwarmen heb je het op zolder al niet nodig. Opzich een logische keuze, echter is het ‘maar’ €2750, alleen wat is de financiële meerwaarde bij eventuele verkoop?

Idem voor zone regeling, je leest verschillende verhalen. Enigste ruimte waarin we vloerverwarming aan zetten is de badkamer dus opzich een must.

Wie heeft een goed antwoord? En, in hoeverre is airco écht nodig in een nieuwbouwwoning? Vooral de woonkamer en zolder staat open ter discussie. De slaapkamers worden wél voorzien van airco. Zelfs nu staat hij in de slaapkamer aan, veel te warm anders. Woning komt uit 1990 en voor zover wij weten is er niets gedaan qua isolatie na de bouw. Wel overal dubbel glas :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@Toppe lees de afgelopen pagina's even uitgebreid terug.
Een hint: hangt ervan af of je een (bodem/lucht)warmtepomp hebt die ook kan koelen, of je grote raampartijen hebt en op welke richting en wel of geen overstek en waar je de ruimtes voor gaat inzetten.

Houd er rekening mee dat een airco zowel kan verwarmen als koelen maar dat dit in verbruik veruit de duurste oplossing is.

[ Voor 27% gewijzigd door GeeMoney op 04-09-2020 12:02 ]

Pagina: 1 ... 102 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2