Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 101 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.614 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:44

MadEgg

Tux is lievvv

Stormstar3 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:47:
Nu we het toch over leidingen hebben had ik zelf ook nog een vraag :).
Waar laten jullie je modem / router, volgens mij heb ik ook posts gelezen van mensen die dit op zolder plaatsen (in technische ruimte). Volgens mij zijn de opties:

1) meterkast
2) technische ruimte op zolder
3) trapkast? (liever niet denk ik)

Maar ik zie nog geen voordelen/nadelen van optie 1/2 en vind het dus lastig een keuze te maken.
Het hangt vooral van je netwerk setup af. Met een basic setup met eventueel wat PoE-stekkers voor access points zou ik het gewoon lekker in de meterkast doen. Daar kom je coax en/of glasvezel binnen en daar heb je stroom voorhanden. Bovendien komen daar waarschijnlijk al je loze leidingen uit.

Ik heb een patchkast met 19'' router, 19'' PoE-switch, patchpaneetlejs, UPS en een servertje. Dat paste niet in de meterkast dus heb ik glasvezelkabel doorgetrokkken naar de aangebouwde berging (aka mijn mancave) via een mantelbuis, samen met de UTP-kabels door het huis heen. Het grootste nadeel daarvan is dat het flink wat extra meters UTP-kabel kost omdat alle loze leidingen via de meterkast gaan (13 meter extra per kabel). Het grote voordeel is dat ik alleen maar mijn bureaustoel hoef om te draaien om de patchkabels te verzetten 8)

Tja

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:58
MadEgg schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:08:
[...]

Het hangt vooral van je netwerk setup af. Met een basic setup met eventueel wat PoE-stekkers voor access points zou ik het gewoon lekker in de meterkast doen. Daar kom je coax en/of glasvezel binnen en daar heb je stroom voorhanden. Bovendien komen daar waarschijnlijk al je loze leidingen uit.

Ik heb een patchkast met 19'' router, 19'' PoE-switch, patchpaneetlejs, UPS en een servertje. Dat paste niet in de meterkast dus heb ik glasvezelkabel doorgetrokkken naar de aangebouwde berging (aka mijn mancave) via een mantelbuis, samen met de UTP-kabels door het huis heen. Het grootste nadeel daarvan is dat het flink wat extra meters UTP-kabel kost omdat alle loze leidingen via de meterkast gaan (13 meter extra per kabel). Het grote voordeel is dat ik alleen maar mijn bureaustoel hoef om te draaien om de patchkabels te verzetten 8)
Dit is de 10.000e reactie in dit topic. Van harte :) .
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TR0TxTc/image.png

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:13

Toppe

Oké ✅

Zojuist klaar met de Hypotheker. Financieel gezien is het allemaal geen enkel probleem, inclusief een overbruggingskrediet :)

Hindernis #1 (y)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Toppe schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 18:33:
Zojuist klaar met de Hypotheker. Financieel gezien is het allemaal geen enkel probleem, inclusief een overbruggingskrediet :)

Hindernis #1 (y)
En klopte het wat ik zei? Ik zit niet op credits te wachten, maar was benieuwd nu corona in het land is de regels hetzelfde zijn

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

siemenz schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:31:
[...]

En klopte het wat ik zei? Ik zit niet op credits te wachten, maar was benieuwd nu corona in het land is de regels hetzelfde zijn
De credits mag je hebben ;) maar die 90% klopt nog steeds :+

Overigens wel bijzonder dat je gewoon een kladje met prijzen kan inleveren om je hypotheek te verhogen met meerwerk. Algemeen meerwerk tbv aannemer is natuurlijk een makkelijke post

[ Voor 22% gewijzigd door Toppe op 31-08-2020 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:39

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zonder nog naar andere bronnen te zoeken. Denk ik dat je het iets te negatief inziet, 2mm speling heb je daar echt niet. Mijn broer heeft wat meer bouwkundige ogen dan ikzelf en zegt ook, dat het hier gaat om 1 lijn aan spouwankers per muur waar de mogelijke extra speling kan zitten, als je al extra speling hebt, is het rondom die ankers wat een heel klein deel van het muuroppervlak is. Dat gaat echt niet zo'n groot verschil veroorzaken.

Denk dat dit opwerpen bij de uitvoerder/koopbegeleider alleen maar vertraging gaat opleveren, zonder dat het iets positiefs oplevert in de realisatie van het project.
witterholt schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:35:
[...]

Kun je daar eens een foto van plaatsen dan? Ben namelijk wel benieuwd hoe dat er dan uitziet.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar inderdaad.

We hebben met onze eigen ogen kunnen zien dat het in ons huidige pand minder netjes gemetseld is. Nu was in dit project ook genoeg mis gegaan tijdens de bouw/oplevering. Had origineel in 2011 opgeleverd moeten worden, maar de ontwikkelaar was failliet gegaan en uiteindelijk zijn de appartementen tegen een lagere VON in de verkoop gegaan dan origineel gepland voor de vorige crisis van 2008... Ik ben de tweede eigenaar (sinds 2017), dus die fase niet zelf meegemaakt gelukkig.

En aanhakend op verschillende andere berichten:

Wij konden vanuit het project kiezen voor drie opties voor wandafwerking, standaard behang klaar:
Spack spuitwerk: €6157
Sausklaar stucwerk: €7123
Vliesbehang (incl. sauzen): €6242

Woning is 113m² woonoppervlak. Exacte hoeveel m² aan muren zou ik moeten uitrekenen.

Wij hebben voor Renovlies gekozen, het is een type dat een 'vlak' patroon heeft, alsof het glad geverfd is. Zodat het al 'af' is voor de eerste periode dat we er wonen. Ben geen fan van witte muren, maar heb geen zin in de scheuren die daarna gerepareerd moeten worden. Dus de eerste jaren zullen we gewoon wit houden en als we de periode van 'scheurvorming' voorbij zijn, laten we de eventuele plekken fixen en gaan we het verven.

Plafonds zijn standaard spack spuitwerk. Wat wij prima vinden, hebben we nu ook en ziet er prima uit.

De hele 'rage' op stompe deuren en houten binnen kozijnen snap ik zelf niet zo. Maar smaken verschillen. Los van dat we geen budget meer hadden om dit gelijk mee te nemen tijdens het project, vonden we het zeker niet de €800+ per deur waard om te vervangen en gaan mogelijk achteraf andere deuren plaatsen in de standaardkozijnen. Dat valt nog reuze mee qua kosten, al vind ik zelf de standaard deuren prima.

Alle UTP en coax laten we gewoon naar meterkast trekken, daar komt de glas en coax ook binnen. Op elke verdieping heb ik netwerkpunten laten trekken, zodat we op elke verdieping wifi kunnen plaatsen. Ook twee punten achter buiten, een voor camera andere voor buiten AP. Zodat we ook in de tuin en op ons dakterras prima wifi kunnen hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door BiG-GuY op 31-08-2020 20:41 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 12:31
Toppe schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:00:
[...]

De credits mag je hebben ;) maar die 90% klopt nog steeds :+

Overigens wel bijzonder dat je gewoon een kladje met prijzen kan inleveren om je hypotheek te verhogen met meerwerk. Algemeen meerwerk tbv aannemer is natuurlijk een makkelijke post
Verschilt wel per hypotheekverstrekker denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

1ntroduc3 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:12:
[...]

Verschilt wel per hypotheekverstrekker denk ik?
Geen idee, wij hebben advies ingewonnen bij de ING. Vorige keer bij een kleine zelfstandige, die belde op toen wij op vakantie waren met de woorden "Ik ben alle papieren kwijt"...

Ondertussen een lijst gemaakt voor de makelaar/aannemer:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:39

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Toppe schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:18:
[...]
Ondertussen een lijst gemaakt voor de makelaar/aannemer.
***members only***
Dat is een beste lijst. Wees er maar op voorbereid dat veel van deze antwoorden pas veel verder in het project beantwoord kunnen worden.

We hebben ondertussen meer dan een jaar geleden getekend en sommige details qua merk/type zijn er nog altijd niet, wat blijkbaar gangbaar is met nieuwbouw.

Elektra/cai/ethernet details en aanpassingen kwamen pas in maart 2020 aan bod. Terwijl we in juli 2019 getekend hadden. Bouw was uiteindelijk in februari 2020 begonnen.

In de technische omschrijving zijn wel de specificaties genoemd van de belangrijkste aspecten van de verschillende componenten, maar geen specifieke merken/types.

[ Voor 11% gewijzigd door BiG-GuY op 31-08-2020 21:33 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Toppe schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:18:
[...]

Geen idee, wij hebben advies ingewonnen bij de ING. Vorige keer bij een kleine zelfstandige, die belde op toen wij op vakantie waren met de woorden "Ik ben alle papieren kwijt"...

Ondertussen een lijst gemaakt voor de makelaar/aannemer:

***members only***
Beste lijst.

Zijn knieschotten sowieso niet iets bouwkundigs en zitten die er niet standaard in? Dacht dat dat nodig was voor de stabiliteit van het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@BiG-GuY @siemenz yup aardige lijst, hoef ook niet op alles nu een antwoord te hebben maar wil wel mijn wensen kenbaar maken zodat er later niet gezegd word ‘dat heb je niet aangegeven’

En sommige vragen moet hij uit zetten zoals de airco’s

Alleen, hoe nu verder? Heb aangegeven een optie te willen (schijnt normaal te zijn?) en deze lijst gestuurd. Kon blijkbaar nog kiezen uit een kavel dus nummer even de dobbelsteen gerold, even cijfers was kavel 4 en oneven voor kavel 5 :) het werd 5 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BiG-GuY schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:37:
[...]

Zonder nog naar andere bronnen te zoeken. Denk ik dat je het iets te negatief inziet, 2mm speling heb je daar echt niet. Mijn broer heeft wat meer bouwkundige ogen dan ikzelf en zegt ook, dat het hier gaat om 1 lijn aan spouwankers per muur waar de mogelijke extra speling kan zitten, als je al extra speling hebt, is het rondom die ankers wat een heel klein deel van het muuroppervlak is. Dat gaat echt niet zo'n groot verschil veroorzaken.

Denk dat dit opwerpen bij de uitvoerder/koopbegeleider alleen maar vertraging gaat opleveren, zonder dat het iets positiefs oplevert in de realisatie van het project.
Ik heb er ook de ballen verstand van, maar als de fabrikant iets (simpels) voorschrijft zal dat een reden hebben. Het komt op mij niet over als een heel vreemde regel: 'monteer niet in de naad'.
Wanneer de de vakman de instructies niet volgt vind ik dat zorgwekkend.

Nog een bron:
De bevestigingen worden tenminste 100 mm van de rand van de plaat aangebracht en dienen ten hoogste h.o.h. 800 mm uit elkaar te liggen
Maar goed, iedereen moet zelf beslissen of hij dit bij de bouwer ter sprake brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:15
BiG-GuY schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:28:
[...]
We hebben ondertussen meer dan een jaar geleden getekend en sommige details qua merk/type zijn er nog altijd niet, wat blijkbaar gangbaar is met nieuwbouw.

Elektra/cai/ethernet details en aanpassingen kwamen pas in maart 2020 aan bod. Terwijl we in juli 2019 getekend hadden. Bouw was uiteindelijk in februari 2020 begonnen.

In de technische omschrijving zijn wel de specificaties genoemd van de belangrijkste aspecten van de verschillende componenten, maar geen specifieke merken/types.
Mijn ervaring is juist andersom. Gisteren de makelaar gebeld dat we de woning waar we een optie op hadden nemen.
Vorige week hadden we al de complete tekeningen en technische beschrijving. In die laatste staan ook de merken/types van de badkamer (sanitair en kranen) en keuken incl. kranen (als je de standaard neemt).

KAO opties moesten uiterlijk 24 augustus doorgegeven worden, de ruwbouwopties (utp aansluitingen, elektrapunten e.d.) uiterlijk 19 oktober. Dan moeten ook de tekeningen van de badkamer en keuken bekend zijn ivm leidingwerk. En dat terwijl de bouw nog moet beginnen. Verwachte oplevering is Q1 2022.

Ik verwacht dat er nog wel de nodigde flexibiliteit is voor details die eenvoudig aan te passen zijn. En de tekeningen spreken elkaar nog tegen (vooraanzicht gevel geeft een andere indeling in ramen dan het bovenaanzicht), ik wil wel zeker weten de juiste tekeningen hebben voor ik mijn krabbel zet.

[ Voor 0% gewijzigd door dixet op 01-09-2020 09:47 . Reden: oplevering 2022! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
@dixet Q1 2020 is snel.... Q1 2021 overigens ook. Zeker als ze nog moeten beginnen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 10:02

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

(jarig!)
Zo. Kijk'dag' (10 september) tussen 15:00 en 16:00 uur. We mogen gelukkig mannetjes laten komen om in te meten, dat scheelt.

Tot nu toe geregeld:
- Elektricien (voor extra groep op zolder en alle veranderingen in de keuken)
- Renovliezer voor de wanden op bg & eerste verdieping
- Stucadoor voor het plafond op de bg
- Renovliesbedrijf gaat ook airless spuiten
- Vloeren voor begane grond & eerste verdieping
- Keuken
- Klussenbedrijf voor trapkast, installatie toilet & badkamer & realiseren 2 zolderkamers

Nog te regelen:
- Dakkapel (offertes opgevraagd)
- Inkoop sanitair & tegels (oriënterende fase)
- Tuin (10 september bespreken met buren ivm afgraven & schutting)
- Loodgieter voor verleggen van leidingen in de keuken (offertes opgevraagd)
- Verhuizer (offertes opgevraagd)

De dakkapel hadden we bijna helemaal geregeld totdat ik er achter ben gekomen dat die waarschijnlijk ín de schoorsteen terecht komt :+ Dat dat gegeven niet is opgevallen bij de leverancier was een grote rode vlag voor mij. Zodra we de sleutel hebben laat ik wel wat bedrijven langskomen voor het opmeten en de offerte.

Oplevering is nog steeds 'eind dit jaar'. Op de kijkdag krijgen we waarschijnlijk meer te horen.

[ Voor 6% gewijzigd door Tjebakka op 01-09-2020 09:03 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Tjebakka schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:01:
Zo. Kijk'dag' (10 september) tussen 15:00 en 16:00 uur. We mogen gelukkig mannetjes laten komen om in te meten, dat scheelt.

Tot nu toe geregeld:
- Elektricien (voor extra groep op zolder en alle veranderingen in de keuken)
- Renovliezer voor de wanden op bg & eerste verdieping
- Stucadoor voor het plafond op de bg
- Renovliesbedrijf gaat ook airless spuiten
- Vloeren voor begane grond & eerste verdieping
- Keuken
- Klussenbedrijf voor trapkast, installatie toilet & badkamer & realiseren 2 zolderkamers

Nog te regelen:
- Dakkapel (offertes opgevraagd)
- Inkoop sanitair & tegels (oriënterende fase)
- Tuin (10 september bespreken met buren ivm afgraven & schutting)
- Loodgieter voor verleggen van leidingen in de keuken (offertes opgevraagd)
- Verhuizer (offertes opgevraagd)

De dakkapel hadden we bijna helemaal geregeld totdat ik er achter ben gekomen dat die waarschijnlijk ín de schoorsteen terecht komt :+ Dat dat gegeven niet is opgevallen bij de leverancier was een grote rode vlag voor mij. Zodra we de sleutel hebben laat ik wel wat bedrijven langskomen voor het opmeten en de offerte.

Oplevering is nog steeds 'eind dit jaar'. Op de kijkdag krijgen we waarschijnlijk meer te horen.
Cool. Ik wil ongeveer hetzelfde laten doen. Ben benieuwd naar je final kosten van dit. (Mag in pm)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

(jarig!)
siemenz schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:14:
[...]

Cool. Ik wil ongeveer hetzelfde laten doen. Ben benieuwd naar je final kosten van dit. (Mag in pm)
Prijzen die we nu vrij zeker weten:
- Elektricien (voor extra groep op zolder en alle veranderingen in de keuken): nnb
- Renovliezer voor de wanden op bg & eerste verdieping - €6800
- Stucadoor voor het plafond op de bg - Zie renovliezer
- Renovliesbedrijf gaat ook airless spuiten - Zie renovliezer
- Vloeren voor begane grond & eerste verdieping - €6900
- Keuken - €14.350
- Klussenbedrijf voor trapkast, installatie toilet & badkamer & realiseren 2 zolderkamers - €19.500

Prijzen zoals begroot of adhv offertes:
- Dakkapel (offertes opgevraagd) - €6000 plm.
- Inkoop sanitair & tegels (oriënterende fase) €7500 plm
- Tuin (10 september bespreken met buren ivm afgraven & schutting) - €7500 plm
- Loodgieter voor verleggen van leidingen in de keuken (offertes opgevraagd) - nnb
- Verhuizer (offertes opgevraagd) - €1500(?)

[ Voor 3% gewijzigd door Tjebakka op 01-09-2020 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:15
Ascension schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:56:
@dixet Q1 2020 is snel.... Q1 2021 overigens ook. Zeker als ze nog moeten beginnen!
foutje (dat doet de aannemer hopelijk beter!) Oplevering Q1 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 14:48

mvds

Totally awesome!

Dat het soms ook wel mee kan zitten blijkt wel uit een berichtje die ik eind vorige week kreeg. Eerste schatting was start medio augustus/september maar door vertraging zou het pas oktober worden voor er gestart kon worden met de bouwwerkzaamheden. Eind vorige week kwam er een officieel bericht dat deze week de voorbereidende werkzaamheden zouden gaan starten waardoor de hele planning dus naar voren is geschoven ipv (zoals eerder gemeld) naar achteren.

Net even gaan kijken en ze zijn idd de grond bouwrijp aan het maken en ze zijn begonnen met het boren van de putten voor de bodemwarmtepomp. Nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Tjebakka Waarom wil je het plafond stucen en vervolgens je muren renovliezen? Renovlies is niet te vergelijken met stucwerk, wat je hier ook leest. Stucwerk is de mooiste muurafwerking als je echt gladde muren wilt.

Kan het me alleen voorstellen als je geen kwetsbare muren wilt voor kinderen of onhandige personen o.i.d. Maar dan nog is stucwerk snel gerepareerd. Beschadigd renovlies niet.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2020 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Verwijderd schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:45:
@Tjebakka Waarom wil je het plafond stucen en vervolgens je muren renovliezen? Renovlies is niet te vergelijken met stucwerk, wat je hier ook leest. Stucwerk is de mooiste muurafwerking als je echt gladde muren wilt.

Kan het me alleen voorstellen als je geen kwetsbare muren wilt voor kinderen of onhandige personen o.i.d. Maar dan nog is stucwerk snel gerepareerd. Beschadigd renovlies niet.
Suprème. Ik denk aan de zelfde oplossing(plafonds stukken en wanden renovlies )! Dat komt omdat ik graag de V-naden wil laten weg werken en dan lijkt me stucken de enige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat snap ik, maar waarom niet je wanden mee stucen? Scheelt toch niet heel veel geld? Renovliezen is ook geen budget oplossing dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

(jarig!)
Verwijderd schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:52:
Dat snap ik, maar waarom niet je wanden mee stucen? Scheelt toch niet heel veel geld? Renovliezen is ook geen budget oplossing dacht ik.
Omdat het scheuroverbruggend is. Plafond stucen omdat we het glad willen hebben. Renovlies kan daar begrijpelijkerwijs niet. Overigens is goed geplaatst renovlies bijna niet te onderscheiden van stucwerk.

[ Voor 23% gewijzigd door Tjebakka op 01-09-2020 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Verwijderd schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:52:
Stuc is een zachter materiaal waardoor je dus sneller beschadigingen krijgt aan de wanden. Exact het probleem waar wij dus ook een beetje mee zitten ;)
Tjebakka schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:52:
[...]

Omdat het scheuroverbruggend is. Plafond stucen omdat we het glad willen hebben. Renovlies kan daar begrijpelijkerwijs niet.
Een vlies is niet gegarandeerd 100% scheurvrij hoor en als je een scheur krijgt dan is het lastiger te verhelpen dan stuc, dat is gewoon met een potje renoband er overheen en klaar.

[ Voor 35% gewijzigd door Toppe op 01-09-2020 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

(jarig!)
Toppe schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:53:
[...]

Stuc is een zachter materiaal waardoor je dus sneller beschadigingen krijgt aan de wanden. Exact het probleem waar wij dus ook een beetje mee zitten ;)

[...]

Een vlies is niet gegarandeerd 100% scheurvrij hoor en als je een scheur krijgt dan is het lastiger te verhelpen dan stuc, dat is gewoon met een potje renoband er overheen en klaar.
Dat is waar, maar toen ik in het 3-weken oude nieuwbouwhuis van m'n zus was, waar alles is gestuct, was ik er snel over uit dat het renovlies ging worden. Bij haar zaten al vrij veel scheurtjes overal.

Het zal beide z'n voor- en nadelen hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Tjebakka op 01-09-2020 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
Tjebakka schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:56:
[...]

Dat is waar, maar toen ik in het 3-weken oude nieuwbouwhuis van m'n zus was, waar alles is gestuct, was ik er snel over uit dat het renovlies ging worden. Bij haar zaten al vrij veel scheurtjes overal.

Wellicht dat het ook verschilt of je prefab (binnen)wanden krijgt of op locatie gemetselde? ivm vocht wat erin kan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

(jarig!)
1ntroduc3 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:57:
[...]

Wellicht dat het ook verschilt of je prefab (binnen)wanden krijgt of op locatie gemetselde? ivm vocht wat erin kan zitten.
Zou kunnen. Zij hadden inderdaad van die Ytong blokken. Wij krijgen Ytong panelen (kamerhoog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op prefab binnenwanden krijg je geen random scheuren. Alleen op plekken waar 2 delen samen komen.
Bij kalkzandsteen(traditioneel) is de kans aanzienlijk groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Tjebakka schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:56:
[...]

Knauf Gitex, beste van beide :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
De vertraging van start van onze nieuwbouwwoning is te wijten aan een gasleiding die nog even weggehaald moet worden... Dat laten ze 1 week voor start bouw weten:-) Heerlijk... ik ben benieuwd hoe lang dit gaat duren. Er is vast niet iemand met vergelijkbare situaties? haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 13:37

gakkethijs

niks

1ntroduc3 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:57:
[...]

Niet alleen dat maar ook de weersomstandigheden, dit tussen de plaatsing van de wanden en stuccen en ook de omstandigheden tussen dit alles.
Woon in een huis uit 2008. Stuk of 30 2-1 kappers en de schuurvorming van het stucwerk verschilt per 2-1 kap. Zelfde kalkzandsteen, zelfde stukadoor andere omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
gakkethijs schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:04:
[...]

Niet alleen dat maar ook de weersomstandigheden, dit tussen de plaatsing van de wanden en stuccen en ook de omstandigheden tussen dit alles.
Woon in een huis uit 2008. Stuk of 30 2-1 kappers en de schuurvorming van het stucwerk verschilt per 2-1 kap. Zelfde kalkzandsteen, zelfde stukadoor andere omstandigheden.
Speelt zeker mee. Wij hebben de knoop doorgehakt en zijn voor renovlies gegaan. Risico op scheuren is kleiner, maar als het scheurt weten we ook dat het moeilijker is om mooi te herstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stormstar3
  • Laatst online: 28-06 20:01
Iemand ervaring met een verticale kabelgoot voor de tv?
Ik heb hier een optie om deze in de muur te laten wegwerken, kabelgoot van 60mm breed, maar ze vragen hier wel ruim 350 euro voor...
Dit lijkt me achteraf ook (makkelijk?) te realiseren (gleuf frezen, kabelgoot erin en dichtmaken?), of zie ik dat fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
Stormstar3 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:53:
Ik heb hier een optie om deze in de muur te laten wegwerken, kabelgoot van 60mm breed, maar ze vragen hier wel ruim 350 euro voor...
Dit lijkt me achteraf ook (makkelijk?) te realiseren (gleuf frezen, kabelgoot erin en dichtmaken?), of zie ik dat fout?
Frezen en dichtmaken lijkt me inderdaad prima zelf te doen. Wat voor frees gebruiken jullie voor in de muur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
Ja. Met de slijptol een paar lijntjes zetten, met een bijteltje de boel wegbikken, pijpje er in en weer dicht zetten. Als je toch achteraf gaat stucen/schilderen is dat zeker geen probleem om zelf te doen. Die 350 euro zou ik in mijn zak steken.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stormstar3
Mooi, thanks @1ntroduc3 / @Blihi klinkt goed. stucen /schilderen ga ik inderdaad ook zelf regelen achteraf, schilderen doe ik misschien zelf met wat hulp.
Ik moet nog offertes opvragen voor het stucen, maar ik denk dat ik zo'n 50% goedkoper uit ben dan dit te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Nu online
Wat voor diameter buis gebruiken jullie hier voor @Blihi? Moet natuurlijk minimaal HDMI en voeding doorheen kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Mij werd het afgeraden ivm de relatief dunne binnenspouwbladen. Ik hoor van andere mensen in hetzelfde project dat zij het gewoon gedaan hebben. Klinkt dit als een logisch argument om het niet te doen? Ik vind het namelijk wel veel mooier dan een kabelgootje over de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 13:37

gakkethijs

niks

borft schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:06:
[...]

Mij werd het afgeraden ivm de relatief dunne binnenspouwbladen. Ik hoor van andere mensen in hetzelfde project dat zij het gewoon gedaan hebben. Klinkt dit als een logisch argument om het niet te doen? Ik vind het namelijk wel veel mooier dan een kabelgootje over de muur.
Ik heb het zelf gedaan in een 70mm ytong wand. ~10mm stuc + ~40mm goot is ~20mm speling. Ik heb dus uiteindelijke ook de wand onder de trap opnieuw gestucd... Het is nul mooi uit het zicht.
Je hebt trouwens best kans dat de aannemer/installateur een oplossing alshttps://www.elektrobode.nl/products/bedach-tv-goot-small-002 voorstelt. Dan ben je alleen voor de goot dus al een hoop geld kwijt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
gakkethijs schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:09:
[...]

Ik heb het zelf gedaan in een 70mm ytong wand. ~10mm stuc + ~40mm goot is ~20mm speling. Ik heb dus uiteindelijke ook de wand onder de trap opnieuw gestucd... Het is nul mooi uit het zicht.
Je hebt trouwens best kans dat de aannemer/installateur een oplossing alshttps://www.elektrobode.nl/products/bedach-tv-goot-small-002 voorstelt. Dan ben je alleen voor de goot dus al een hoop geld kwijt...
huis is al bijna klaar, dus als ik iets wil, moet ik het sowieso zelf regelen :) volgens mij is het bij ons ook 70mm inderdaad, misschien dat er dan toch nog iets mogelijk is! Interesting.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

koker met een 90 graden kokerbocht en je bent voor een tientje klaar :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 12:29
Na een lange tijd mee gelezen te hebben ook even een berichtje vanuit mijn project.

Troste eigenaar geworden van een Nul-op-de-meter woning met Nefit EnviLine TowerSolar monoblock warmtepomp en 18PV panelen (precies op het zuiden).

Betreft de woning zonder 1,2 meter uitbouw, zou 9k extra kosten maar was helaas financieel niet haalbaar gezien ik deze woning alleen koop, nu een mooie basis voor een veranda in de toekomst.

Woonoppervlak 114m2
Kavel 146m2

- Mei heipalen geplaatst
- Juni fundering geplaatst
- Augustus riolering, vloerplaten, binnenmuren en 1e verdiepingsvloer geplaatst

Betreft de 2e woning van links, met donker/grijze steen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Muz3XuQ9ie3mYcsU04pzPqLLOfE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pdEuymEWDSqalB94JlyRKII3.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-QJWoun0ESp7QcdxAMl-uTYKdM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5xTQ2tNzmfmaaqzFrRaT8wd0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfJ8IuYCJlc_x6ceXAS9g9zalew=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g60rGk5JQF0IpqrUphClO0EI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pBNzuddXZ66hQhLmVvSXW-F5zDE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/feaVbVcaS27wsG1PnRUpHLod.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Z7o5u19B2H_Fcc4Vc6PIRgymd4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gYnoMByAmCFDP2qkc8NTg11X.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WC4UrG26SH7OgVU5N-KaRR8t3Pg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5gtgKh5KApsvi0zw9JXt3f82.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLn6MbGuUs-H6ELrEBC8lQZwYFQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iO1TAcp7VNvoFvdjqAiy6fix.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1g4uZ5p1Ha_2B6ng8KhiynDOGQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ScNedsFmX1IHryYvFnGUej8f.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67NIG_NPtFb6EnQpFX--tZMwD-A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/POXny0AnmthaHWRXCe5m8lT8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7_a-HIW29ZaG1lgb3PH1Ebm94Kc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hCd2X46kzSJxDKWvqw5k7kls.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFklV5WQ5Y4FWn-QZiNnRX3GQhM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bTcaAZg6MvQ0fHN3vkiqJmH2.jpg?f=fotoalbum_tile

Tevens een coole plek gezien de duurzame huizen. Naast ons een proeftuin met aardewoningen, totaal zelfvoorzienend. En achter ons blok komt een proef met allemaal tinyhouses, zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hfiq8RPvSwVxg8t_skkdZzRODK4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DRE9NKyVkHSdqa46qzl6mnLN.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door aGraPusher op 01-09-2020 15:46 ]

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het een betonwand is, is het wel wat lastiger allemaal. Je hebt dan wel een goede haakse slijpert nodig :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Verwijderd schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:41:
Als het een betonwand is, is het wel wat lastiger allemaal. Je hebt dan wel een goede haakse slijpert nodig :+
Of meer lijntjes naast elkaar.

Maar inderdaad. een goede slijpschijf is wel een vereiste. Je kunt eventueel een grotere slijptol huren. Als koker kun
borft schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:06:
[...]

Die koker gaat de muur niet laten instorten, maar je moet wel uit kijken dat je niet door het binnenblad heen gaat. Ik moet zeggen dat 70mm ytong ook wel erg weinig is. Bij ons zijn de binnenbladen van 150mm kalkzandsteen. Dan kun je prima op een diepte van 55mm uitfrezen. En dan zo'n koker er in of gewoon 50mm PVC buis.

Top-tip: Doe de kabels er alvast in voordat je hem in de muur zet. Een paar HDMI kabels (liever een teveel dan te weinig) UTP en voeding. Dan hoef je later niet te pielen. Of doe er in ieder geval een bundeltje trekdraadjes in.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
aGraPusher schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:41:
Na een lange tijd mee gelezen te hebben ook even een berichtje vanuit mijn project.
Leuk om de voortgang zo te zien vanuit de lucht. Je project loopt redelijk gelijk op met die van mij zo te zien. :-)

Enige jammere van geen uitbouw lijkt dat je de enige bent die het niet gedaan heeft. Aan de andere kant geeft het je wellicht ook wat extra privacy.
In ons project zitten een paar huizen die geen uitbouw gedaan hebben en de buren beide 2.4m gedaan hebben. Gezien de stand van de zon zullen ze daar wel van balen achteraf gok ik.

[ Voor 16% gewijzigd door Farmerwood op 01-09-2020 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
De muur zal inderdaad niet zo maar instorten van zo'n buisje, maar hij hoeft ook niet heel groot te zijn toch.
Ik denk dat de verdeling van @gakkethijs prima is (70mm ytong wand. ~10mm stuc + ~40mm goot is ~20mm)

(leuk dat ze het in de optie ook nog over scartkabels hebben maar wie gebruikt dat nog =s)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 12:29
Farmerwood schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:51:
[...]

Leuk om de voortgang zo te zien vanuit de lucht. Je project loopt redelijk gelijk op met die van mij zo te zien. :-)

Enige jammere van geen uitbouw lijkt dat je de enige bent die het niet gedaan heeft. Aan de andere kant geeft het je wellicht ook wat extra privacy.
In ons project zitten een paar huizen die geen uitbouw gedaan hebben en de buren beide 2.4m gedaan hebben. Gezien de stand van de zon zullen ze daar wel van balen achteraf gok ik.
De 2.4m uitbouw was ook mijn angst maar het is gelukkig 1.2m geworden bij de buren. Dat valt echt reuze mee als ik kijk naar de 8^1 kap project tegen over ons. Daar heb je wel de een niks, ander 1.2 en de ander weer 2.4m.. dat is redelijk zonde dan.

Financieel kon het allemaal net dus blij met wat ik straks heb oOo

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powercoaster
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-09 20:30
Volgende week is de oplevering van mijn nieuwbouwwoning waarbij ik uiteraard ook iemand mee laat lopen voor de opleveringskeuring.
Nu krijg ik echter vandaag een bericht van het bouwbedrijf dat ze zijn vergeten een onderdeel van de meerwerklijst uit te voeren en dat het ook niet meer mogelijk is deze uit te voeren. Het betreft een uitbreiding voor aparte temperatuurregeling van de vloerverwarming in de slaapkamers.
Ik heb er een formulier bij gekregen, waarmee ik mijn geld kan terug krijgen.
Wat is slim? Dit gewoon invullen en zonder verder gezeik snel mijn geld terug?
Ik baal er wel van, want het is een optie die ik graag wilde hebben.
Wat zou ik er mee opschieten dit volgende week op het proces verbaal te laten zetten? Toegepast worden kan het toch niet meer.
Bedankt alvast voor jullie reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
oef dat is vervelend! Is het zeker dat dit niet meer kan, want ik dacht dat ik hier mensen heb zien schrijven dat ze dit achteraf konden (weet ik niet zeker! en is misschien net een andere manier dan door hun gedaan word!)

Ik weet niet wat de mogelijkheden zijn hier, maar ik zou in ieder geval niet zo maar toegeven met "gewoon je geld terug".

Ben ook wel benieuwd wat de opties zijn in zo'n geval en wat eruit komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Dit is ook wel een heel makkelijke manier van: "Het blijkt dat het eigenlijk duurder is om uit te voeren dan wat we er voor gevraagd hebben dus we doen het gewoon lekker niet."
Je hebt er (als het goed is) voor getekend, dus zou er niet heel snel bij neer leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
  • Nu online
@RoNoS of helemaal in lijn met wat gebruikelijk is in de projectbouw, de optie-prijs x4 terugvragen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangeven dat je nu je geplande klimaatkamer voor je zeldzame gifkikkers en andere reptielen niet kan maken, en dus je hobby in je nieuwe mooie huis niet kan uitoefenen. En er dus flink werk van maken :D

Lijkt me gewoon achteraf te doen namelijk, elke kamer heeft waarschijnlijk gewoon z'n eigen lus. Dus daar kan heus nog wel wat mee.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2020 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
@Ascension 4x maar? dan geef je ze nog korting ook :+

@powercoaster heb het even teruggezocht, wat ik hier had gelezen ging meer over het "dichtknijpen" van groepen in de vloerverwarming, dat is dus net even wat anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ascension schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:12:
@RoNoS of helemaal in lijn met wat gebruikelijk is in de projectbouw, de optie-prijs x4 terugvragen ;)
Een stukje compensatie voor het gemiste wooncomfort mag je zeker wel vragen. De vraag is natuurlijk wat een redelijke compensatie is.

@powercoaster Als ik het zo lees hebben ze dus wel de vloerverwarming aangelegd, maar niet de mogelijkheid om het apart te regelen. Dan kun je in ieder geval om de tekeningen vragen hoe de lussen nu liggen en hoe die op de verdelers zitten. Wellicht kan daar achteraf nog regeling op gezet worden. Kosten van die aanleg kun je dan een offerte voor laten maken en dat als compensatie eisen + x% voor je eigen 'uurloon'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powercoaster
@Stormstar3 bedankt voor het terugzoeken. Dit is inderdaad net iets anders, maar wellicht dat zo'n oplossing uiteindelijk ook wel voldoende is. Doel is een comfortabele temperatuur in de slaapkamer te hebben, die zal voor mij altijd kouder zijn dan de woonkamer of badkamer.

@Farmerwood Dat klopt inderdaad, de vloerverwarming is wel geplaatst. Bedankt voor de tip voor het vragen van de tekeningen van de lussen en verdelers.

@Verwijderd ik ga gelijk op zoek naar kikkers zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:38
powercoaster schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:24:
@Stormstar3 bedankt voor het terugzoeken. Dit is inderdaad net iets anders, maar wellicht dat zo'n oplossing uiteindelijk ook wel voldoende is. Doel is een comfortabele temperatuur in de slaapkamer te hebben, die zal voor mij altijd kouder zijn dan de woonkamer.

@Farmerwood Dat klopt inderdaad, de vloerverwarming is wel geplaatst. Bedankt voor de tip voor het vragen van de tekeningen van de lussen en verdelers.

@Verwijderd ik ga gelijk op zoek naar kikkers zo ;)
Gas gestookte C.V. of middels een warmtepomp die ook kan koelen? In de laatste geval is het handmatig dichtknijpen van lussen vervelend want dat moet je dan dus minimaal 2x per jaar doen waarschijnlijk. Met gas gestookt is het een kwestie van 1x dichtknijpen zodat de temp aangenaam is maar dat is het dan ook.
Wel jammer dat je met beide suggesties niet meer heel vrij bent in je temp in de ruimtes mocht het later kantoor worden of juist wel of geen slaapkamer. Zeker klagen en compensatie vragen en ook zelf door een andere partij laten onderzoeken of het niet toch mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powercoaster
@GeeMoney Het betreft een warmtepomp die ook kan koelen inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Online kan ik het niet vinden (althans, geen duidelijk antwoord) en ook in de brochure staat het niet vermeld, maar valt een 3 puntsluiting onder de eisen van het bouwbesluit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Toppe schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:34:
Online kan ik het niet vinden (althans, geen duidelijk antwoord) en ook in de brochure staat het niet vermeld, maar valt een 3 puntsluiting onder de eisen van het bouwbesluit?
Vziw wel ja, maar ik kan vast ook niet zomaar een echte harde regel ervoor vinden :P

[ Voor 10% gewijzigd door ACM op 01-09-2020 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:26
@powercoaster als je een centraal WTW systeem hebt dan moet je je wel afvragen of het realistisch is om alle ruimtes apart te verwarmen en koelen. Ik heb ook (hard) gepusht om dit bij onze bouwer als optie erbij te krijgen, maar ze hebben me ervan weten te overtuigen dat die zoneregeling in de praktijk eigenlijk nauwelijks werkt vanwege wtw, zeer goede isolatie, opstijgende warmte, langzaam reagerende LTV, etc. Mijn plan is om na oplevering een jaartje te wonen en dan verdere maatregelen te nemen, desnoods met elektrische kacheltjes als backup, en dan verder te kijken naar wat er precies aan finetuning van temperatuur nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Albestaz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 22:02
aGraPusher schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:58:
[...]

De 2.4m uitbouw was ook mijn angst maar het is gelukkig 1.2m geworden bij de buren. Dat valt echt reuze mee als ik kijk naar de 8^1 kap project tegen over ons. Daar heb je wel de een niks, ander 1.2 en de ander weer 2.4m.. dat is redelijk zonde dan.

Financieel kon het allemaal net dus blij met wat ik straks heb oOo
Aangezien je een tussenwoning hebt is het misschien interessant om het later alsnog te doen zonder hele gekke kosten te maken. Heb laatst een huis bezichtigd uit ons project die door een speculant was gekocht en meteen bij oplevering op Funda was geknald. Speculant had niet geïnvesteerd in keuken, badkamer of uitbouw, maar alles casco gelaten. Gezien de woningen standaard niet heel diep zijn (geloof 8,4m) begonnen alle bezoekers te klagen over de verkoper dat die de uitbouw niet had genomen. Alle andere huizen in het rijtje hadden die wel. Volgens de makelaar was het daardoor betrekkelijk eenvoudig en goedkoper om het nu alsnog te doen omdat de zijmuren van de buren gebruikt kunnen worden. Volgens haar zou het dan goedkoper uitpakken dan wanneer ze het via het project hadden gedaan. Project vroeg 17K voor een uitbouw van 1,8m.
Of je het echt goedkoper kan doen weet ik niet, maar dat de zijmuren al staan is natuurlijk sowieso mooi meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
powercoaster schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:05:
Volgende week is de oplevering van mijn nieuwbouwwoning waarbij ik uiteraard ook iemand mee laat lopen voor de opleveringskeuring.
Nu krijg ik echter vandaag een bericht van het bouwbedrijf dat ze zijn vergeten een onderdeel van de meerwerklijst uit te voeren en dat het ook niet meer mogelijk is deze uit te voeren. Het betreft een uitbreiding voor aparte temperatuurregeling van de vloerverwarming in de slaapkamers.
Ik heb er een formulier bij gekregen, waarmee ik mijn geld kan terug krijgen.
Wat is slim? Dit gewoon invullen en zonder verder gezeik snel mijn geld terug?
Ik baal er wel van, want het is een optie die ik graag wilde hebben.
Wat zou ik er mee opschieten dit volgende week op het proces verbaal te laten zetten? Toegepast worden kan het toch niet meer.
Bedankt alvast voor jullie reactie!
Ik zou dat formulier in ieder geval niet tekenen.

Merk bij de oplevering op dat je niet zomaar akkoord gaat met de huidige oplossing (protestpunt). Laat dan na oplevering een installateur kijken of het wel kan, en zo ja voor hoeveel geld. Als je een open verdeler hebt kun je altijd met een HCE80 een draadloze oplossing maken met Honeywell Evohome en per ruimte een Honeywell round modulation wireless.

Bij een gesloten verdeler moet je ook de verdeler gaan vervangen om zoneregeling mogelijk te maken, mits de groepen per ruimte zijn opgesplitst.

Als de groepen niet per ruimte zijn aangelegd wordt het veel duurder. Dan zou je, theoretisch, de vloerverwarming in zijn geheel moeten vervangen. Dat is niet echt een werkbare optie, maar een prijsindicatie vragen kan nooit kwaad.

Je kunt dan met de bouwer gaan onderhandelen of zij dat nog voor je uitvoeren, of dat je daarvoor gecompenseerd wordt.

De geleden schade moet in principe vergoed worden. Dat is niet de "niet gemaakte kosten van het meerwerk", maar de "te maken kosten om het werk alsnog zoals afgesproken uit te voeren"

De verdeling van de groepen over de ruimte hoor je voor oplevering in de mail of op papier te krijgen bij de "revisiedocumenten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Antwoord gehad op m’n lijst met vragen, allemaal niet heel spannend tot het kopje “Welk merk schakelmateriaal wordt er gebruikt” waarmee mijn avond wordt verpeste Busch Jaeger :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Toppe schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:41:
Antwoord gehad op m’n lijst met vragen, allemaal niet heel spannend tot het kopje “Welk merk schakelmateriaal wordt er gebruikt” waarmee mijn avond wordt verpeste Busch Jaeger :(
Op zich niet onaardig toch?
En als iets makkelijk zelf te vervangen is dan is het wel schakel materiaal.
Nog een tip als je al met domotica aan de gang gaat, laat zo goedkoop mogelijke lichtknoppen of dimmers plaatsen, die gaan er dan toch gelijk uit. Voor gewone lichtknoppen heb ik alles achteraf vervangen voor pulsdrukkers (6 euro per stuk vs 15) en de dimmers ook voor z-wave met pulsdrukkers.

[ Voor 26% gewijzigd door GeeMoney op 01-09-2020 19:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:48
Toppe schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:41:
Stomme vraag; maar wat is daar mis mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Hier hebben we Busch Jaeger Balance, vind ik een mooie serie (heel wat beter dan die Reflex serie die ze meestal in bouwmarkten verkopen :X ). Ook goed en eenvoudig aan te sluiten met klemmetjes, dus ik vind het heerlijk spul.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

perspectivebass schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:43:
[...]

Stomme vraag; maar wat is daar mis mee?
Ik vindt het echt lelijk. Dat gaat zo diep dat als de Reflex serie gemonteerd zit ik al het schakelmateriaal vervang... Gelukkig smaken verschillen.
MadEgg schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:50:
Hier hebben we Busch Jaeger Balance, vind ik een mooie serie (heel wat beter dan die Reflex serie die ze meestal in bouwmarkten verkopen :X ). Ook goed en eenvoudig aan te sluiten met klemmetjes, dus ik vind het heerlijk spul.
Klopt. De Reflex is echt woning bouw schakelmateriaal (No offence naar wie dan ook) en dat is gewoon niet mijn smaak. De Balance is beter maar mijn voorkeur zou toch uit gaan naar System 55 van Gira :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:48
Toppe schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:55:
[...]

Ik vindt het echt lelijk. Dat gaat zo diep dat als de Reflex serie gemonteerd zit ik al het schakelmateriaal vervang... Gelukkig smaken verschillen.

[...]

Klopt. De Reflex is echt woning bouw schakelmateriaal (No offence naar wie dan ook) en dat is gewoon niet mijn smaak. De Balance is beter maar mijn voorkeur zou toch uit gaan naar System 55 van Gira :+
Ok helder!
Hier zit niko schakelmareriaal vind die wel prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Toppe schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:55:

Gira System 55 ziet er vrijwel hetzelfde uit als Busch Jaeger Balance. Maar je hebt geen keuze? Wij konden kiezen uit 3 verschillende series, waarvan BJ Balance de standaard was.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

wij hadden balance SI maar alles vervangen door future linear lijn. Strak, vierkant. En kon de wcd's behouden (front-plaatjes waren los te koop).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

(jarig!)
Ze hadden het beter de Reflux serie kunnen noemen. Hier gelukkig Balance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Laatst online: 08:02
Ik vind de SI serie wel prima. Lekker klein, niet zo hoekig en niet te dominant aanwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
nel!s schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:35:
@powercoaster als je een centraal WTW systeem hebt dan moet je je wel afvragen of het realistisch is om alle ruimtes apart te verwarmen en koelen. Ik heb ook (hard) gepusht om dit bij onze bouwer als optie erbij te krijgen, maar ze hebben me ervan weten te overtuigen dat die zoneregeling in de praktijk eigenlijk nauwelijks werkt vanwege wtw, zeer goede isolatie, opstijgende warmte, langzaam reagerende LTV, etc. Mijn plan is om na oplevering een jaartje te wonen en dan verdere maatregelen te nemen, desnoods met elektrische kacheltjes als backup, en dan verder te kijken naar wat er precies aan finetuning van temperatuur nodig is.
@powercoaster wat hij zegt. Verwacht niet teveel van zoneregeling met een lage temperatuur vloerverwarming.
Je kan een vergelijkbaar systeem zoeken en het bedrag wat dat kost als vergoeding vragen (als dat meer is dan je optieprijs), zodat je aangeeft dat je het zelf wel installeert. Vervolgens zou ik het als ik jou was dan een jaartje aankijken of je het echt nodig hebt. Want nogmaals, met LTV werkt het allemaal heel anders qua verwarmen dan met traditionele CV + radiatoren. Nachtverlaging heb ik geprobeerd, maar het heeft geen zin, je bespaart niks. Midden in de winter op vakantie geweest, de CV uit gezet, na terugkomst de verwarming weer aangezet. Hij heeft uuuuren moeten stoken om de temperatuur weer terug te krijgen. Die periode had ik exact evenveel verbruikt als ik de temperatuur continu ingesteld zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:58
MadEgg schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:08:
[...]

Zoiets wil ik ook gaan doen maar dan met de bijkeuken...Die zit toevallig achter de meterkast. Dus wil daar een flink gat in boren, vervolgens iets van 20 UTP kabels erdoorheen en alles aansluiten op een patchkast, switch en nas gelijk in 1.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
padoempats schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:16:
[...]

@powercoaster wat hij zegt. Verwacht niet teveel van zoneregeling met een lage temperatuur vloerverwarming.
Je kan een vergelijkbaar systeem zoeken en het bedrag wat dat kost als vergoeding vragen (als dat meer is dan je optieprijs), zodat je aangeeft dat je het zelf wel installeert. Vervolgens zou ik het als ik jou was dan een jaartje aankijken of je het echt nodig hebt. Want nogmaals, met LTV werkt het allemaal heel anders qua verwarmen dan met traditionele CV + radiatoren. Nachtverlaging heb ik geprobeerd, maar het heeft geen zin, je bespaart niks. Midden in de winter op vakantie geweest, de CV uit gezet, na terugkomst de verwarming weer aangezet. Hij heeft uuuuren moeten stoken om de temperatuur weer terug te krijgen. Die periode had ik exact evenveel verbruikt als ik de temperatuur continu ingesteld zou hebben.
Nachtverlagen heeft inderdaad geen zin, overigens sowieso met alleen vloerverwarming niet, ongeacht gas gestookt of warmtepomp.
Waarom ik het juist wel heb gekozen is dat er met 1 thermostaat in de woonkamer en geen zoneregeling alle ruimtes dus opgewarmt worden zodra de woonkamer dat vraagt. Dit kan je deels handmatig beperken door de leidingen of lussen van de slaapkamers te knijpen. Echter zoals de afgelopen weken wil je wel overal maximale koeling inzetten. Dan moet je ze dus handmatig weer open draaien. En als het 3 weken heet is, weer een week of wat koud, en weer 2 weken warm dan blijf je dus aan de gang.

Met zoneregeling heb je dat gezeur dus niet. Tevens gaat de warmte alleen naar de ruimtes die het dus ook vragen en niet overal als de woonkamer alleen vraag heeft.

Ook was het prijsverschil hier slechts €500,- extra maar stond het niet op de optielijst. Alleen mijn directe buren en wij hebben het doordat wij met elkaar een app groep hadden gemaakt en ik dit vanuit mijn vorige woning had meegenomen.
De itho daalderop man die het kwam inregelen begreep niet waarom dit niet veel meer toegepast werd. Kosten waren relatief laag tov gemak en comfort die er in ieder geval zeker niet minder van worden.

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 02-09-2020 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
nel!s schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:35:
Hmm, interessant, wij hebben zoneverwarming, LTV, via vloerverwarming met een warmtepomp, en natuurlijk ook WTW. Ben beneuwd of het echt zo slecht gaat werken dan. Nog anderhalve maand wachten op de sleutel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:55
borft schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:11:
[...]

Hmm, interessant, wij hebben zoneverwarming, LTV, via vloerverwarming met een warmtepomp, en natuurlijk ook WTW. Ben beneuwd of het echt zo slecht gaat werken dan. Nog anderhalve maand wachten op de sleutel!
Volgens mij zegt men niet dat het slecht gaat werken, maar dat de zoneverwarming weinig toevoegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
GeeMoney schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:25:
[...]

Nachtverlagen heeft inderdaad geen zin, overigens sowieso met alleen vloerverwarming niet, ongeacht gas gestookt of warmtepomp.
Waarom ik het juist wel heb gekozen is dat er met 1 thermostaat in de woonkamer en geen zoneregeling alle ruimtes dus opgewarmt worden zodra de woonkamer dat vraagt. Dit kan je deels handmatig beperken door de leidingen of lussen van de slaapkamers te knijpen. Echter zoals de afgelopen weken wil je wel overal maximale koeling inzetten. Dan moet je ze dus handmatig weer open draaien. En als het 3 weken heet is, weer een week of wat koud, en weer 2 weken warm dan blijf je dus aan de gang.

Met zoneregeling heb je dat gezeur dus niet. Tevens gaat de warmte alleen naar de ruimtes die het dus ook vragen en niet overal als de woonkamer alleen vraag heeft.
Met koelen erbij heb ik die ervaring inderdaad niet, jij wel. Al vraag ik me wel af of het ook met koelen veel effect gaat hebben als je nog aan de zoneknoppen gaat draaien, omdat het ZO langzaam gaat en daarmee alsof eigenlijk alle ruimtes gelijkmatiger koelt/verwarmt ipv echt 1 ruimte merkbaar doet. Koelen gaat namelijk zoveel langzamer dan verwarmen, omdat de temperatuur door de leidingen niet te koud kan zijn om condensatie tegen te gaan. Of heb je daar geen last vast, en koelen gaat ook rap/goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Dat is vrij kort door de bocht: http://www.olino.org/blog...rverwarming-rendeert-wel/

Het hangt heel erg af van je isolatie en stookprofiel of het wel of niet rendeert. Als je vrijwel nooit thuis bent zal het anders zijn dan wanneer je een gezin hebt waarbij altijd wel iemand thuis is.

Ook was het prijsverschil hier slechts €500,- extra maar stond het niet op de optielijst. Alleen mijn directe buren en wij hebben het doordat wij met elkaar een app groep hadden gemaakt en ik dit vanuit mijn vorige woning had meegenomen.
De itho daalderop man die het kwam inregelen begreep niet waarom dit niet veel meer toegepast werd. Kosten waren relatief laag tov gemak en comfort die er in ieder geval zeker niet minder van worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
padoempats schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:00:
[...]

Met koelen erbij heb ik die ervaring inderdaad niet, jij wel. Al vraag ik me wel af of het ook met koelen veel effect gaat hebben als je nog aan de zoneknoppen gaat draaien, omdat het ZO langzaam gaat en daarmee alsof eigenlijk alle ruimtes gelijkmatiger koelt/verwarmt ipv echt 1 ruimte merkbaar doet. Koelen gaat namelijk zoveel langzamer dan verwarmen, omdat de temperatuur door de leidingen niet te koud kan zijn om condensatie tegen te gaan. Of heb je daar geen last vast, en koelen gaat ook rap/goed?
Je mist. het punt :)
Met zoneregeling bij warme dagen gaat het koelen automatisch plaats vinden in alle ruimtes. Tenzij je de thermostaat in je slaapkamers op 28 zet natuurlijk :+ .
Bij het ontbreken van zoneregeling knijp je je slaapkamers waarschijnlijk af op de lussen omdat die anders te warm worden/altijd verwarmen zodra je woonkamer warmte vraag heeft. Om ze nu weer goed te laten koelen moet je dus weer handmatig die lussen open gaan zetten. Dat hoeft met een zoneregeling dus niet.

Mijn slaapkamers staan op 19,5 graden en warmen nu dus niet op maar koelen wel vol mee.
De woonkamer staat op 21,5 . Het is nu sporadisch voorgekomen dat die bij verwarmd wordt (voornamelijk in de nacht). De slaapkamers hebben echter geen vraag naar warmte dus die kleppen blijven dicht. Dat is dus niet alleen energiezuinger/efficienter maar ik heb er ook nog eens geen werk aan.
Blihi schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:08:
[...]

Dat is vrij kort door de bocht: http://www.olino.org/blog...rverwarming-rendeert-wel/

Het hangt heel erg af van je isolatie en stookprofiel of het wel of niet rendeert. Als je vrijwel nooit thuis bent zal het anders zijn dan wanneer je een gezin hebt waarbij altijd wel iemand thuis is.

[...]
Uiteraard hangt het van je situatie deels af.
Echter als je het artikel leest en ook de reacties dan zie je ook dat nachtverlaging gepaard gaat met comfort verlaging. Het is in de ochtend namelijk minder warm. Dat word afgedaan met "hoge activiteit in de ochtend dus niet erg' .Tevens heeft hij geen modulerende thermostaat maar wel een modulerende ketel.
Ook is de besparing ongeveer 7% en in de meest optimistische situatie die hij zelf extrapoleert in zijn grafiek 14% op je gas kosten. Belasting betaal je ongeacht je verbruik dus je bespaart 7% op je aantal m3 aan gas op een heel jaar gezien. In mijn vorige woning verbruikte ik inclusief douchen 1000m3 gas. Dan zak ik dus terug naar hooguit 930m3 (eigenlijk bespaar je 7% op alleen je stook m3's natuurlijk, niet op de douche kuubs). Met radiatoren is het wel aantrekkelijk in 90% van de situaties om nachtverlaging toe te passen.

Anyway, als het bedrag voor zoneregeling beperkt is zou ik dat met een warmtepomp die kan koelen altijd kiezen. Het bied namelijk naast prijs geen enkel ander nadeel.

[ Voor 32% gewijzigd door GeeMoney op 02-09-2020 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powercoaster
[...]

€500,- maar.. Weet je toevallig of dit een optie is die achteraf nog geplaatst kan worden?
De optie die ik uit had gekozen was €3150,- Als het voor 500 kan, ben ik zelfs blij dat het niet gemaakt is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
powercoaster schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:54:
[...]

€500,- maar.. Weet je toevallig of dit een optie is die achteraf nog geplaatst kan worden?
De optie die ik uit had gekozen was €3150,- Als het voor 500 kan, ben ik zelfs blij dat het niet gemaakt is :+
Dat hangt van een aantal zaken af. Ik zou dat even door je installateur laten uitzoeken of een onafhankelijke derde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09:56
Blihi schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:46:
[...]

Of meer lijntjes naast elkaar.

Maar inderdaad. een goede slijpschijf is wel een vereiste. Je kunt eventueel een grotere slijptol huren. Als koker kun
[...]
Heb het ook zelf gedaan in prefab beton wanden - ik kwam hierbij echter ook nog wat wapening tegen. Uiteindelijk kwam ik met mijn gewone slijptol niet diep genoeg en heeft een betonboorder het even afgemaakt. Daarnaast was er met een beitel + hamer lastig/niet door te komen. Mocht je dus betonwanden hebben huur of goed materiaal: watergekoelde grote slijptol en slagbeitel of besteed het uit.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Blihi schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:08:
[...]

[...]
Je komt met een eigen onderzoek van iemand met een huis uit 1974, met ook radiatoren, geen triple glas etc.. Dit is toch het nieuwbouwwoning topic, dus iedereen heeft de laatste isolatiestandaarden. Met nieuwbouw, LTV overal, daalt de temperatuur langzaam, en duurt het lang om op te warmen.
Even N=1 vergelijk, ik was een week weg in januari toen het serieus koud was. Temperatuur daalde ong 1 graden per dag in de woonkamer. En kost ong 4 uur om 1 graden op te hogen. Het gasverbruik door de cvketel toen ik terug was, was exact het verbruik wat ik had bespaard. En een minder happy vrouw die in een kouder huis thuis kwam terwijl het zo langzaam opwarmt. Voor de besparing van gas hoef je het echt niet te doen, en je levert nog comfort in ook. Tenzij je wellicht langere periode weggaat en de temperatuur een ondergrens bereikt, al vraag ik me af of je dat zou willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik wilde maar aangeven dat het niet zo simpel is en dat de stelregel: "het is altijd slecht om nachtverlaging te gebruiken" niet opgaat.

Als je elektrisch verwarmt met een luchtwarmtepomp kan het zo zijn dat het juist beter is om 's nachts niet te verwarmen. De warmtepomp wordt dan minder efficiënt omdat het buiten kouder is, dus je het 's nachts meer kWh elektriciteit nodig voor verwarmen dan overdag, terwijl je overdag juist opwekt met de zonnepanelen, dus die stroom is ook nog eens goedkoper (zodra de salderingsregeling daadwerkelijk afgebouwd wordt). Bij gas gaat dat niet op.

Bij een grondwarmtepomp is dat ook weer anders. Die houden er over het algemeen niet van om te schakelen, dus daar kan een constante temperatuur van het water wel verstandig zijn.

Het is inderdaad zo dat het om comfort gaat in plaats van om warmte. Als je 's morgens alleen maar even warmte nodig hebt in de badkamer en de rest van het huis nog warm genoeg is voor de ochtenddrukte is nachtverlaging in combinatie met zoneregeling zeker een optie om te besparen, maar het hangt heel erg van de ruimtes af en hoe deze gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Gisteren is de aannemer langs geweest. We zitten bijna aan de 3 maanden en er staan nog wel wat punten open. De bankgarantie is dan ook nog niet helemaal vrijgegeven door de notaris.

De aannemer heeft nu in ieder geval zelf ook gezien dat er echt nog wel zaken zijn die aangepakt moeten worden. Voor de dingen die niet meer veranderd kunnen worden komen ze terug met een voorstel voor compensatie (afzuigkap op de verkeerde plek, mantelbuis die volledig dicht zit). Ook voor het stucwerk heb ik gevraagd om een voorstel.

De koperbegeleidster vond zelf toch ook wel dat een afwijking van 8mm op een stuk van 80cm (en dat op meerdere plaatsen) een beetje veel van het goede is voor "texklaar" stucwerk. Het heeft alleen geen zin meer om de stucadoor terug te laten komen, want alles is inmiddels geschilderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
Ingeloot met een optie voor een nieuwbouw huis. Makelaar is redelijk met betrekking tot vragen stellen en antwoorden daarop. De project ontwikkelaar accepteert alleen vragen per mail. Op de volgende vraag: "Is er al een schema bekend van de start van de bouw met tussenopleveringsmomenten?" Kreeg ik dit antwoord: "Nee dit is niet bekend en wordt ook niet bij ons bekend gemaakt. Zodra je een gesprek hebt met kopersbegeleiding kun je dit navragen."

Moet eerlijk zeggen dat ik hier moeilijk in kan komen. Is dit normaal? Kon online al wel vinden dat het project succesvol is voorgefinanceerd door obligatie leningen.

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 15:09
Makelaars bij nieuwbouw zijn doorgaans vrij zinloos, puur een doorgeefluik. Echter een verwachte start/oplevering zouden ze toch wel moeten kunnen geven. Zelfs met een flinke slag om de arm.

Soms zijn er meerdere makelaarskantoren, je zou de andere kunnen benaderen in dat geval. Of probeer via de aannemer zelf te achterhalen wat de geplande start/einddatum is. Zoek ook op lokale berichtgeving of gemeentelijke besluiten naar het bouwplan, daar staan vaak ook wel indicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

millerman_sf schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:48:
Makelaars bij nieuwbouw zijn doorgaans vrij zinloos, puur een doorgeefluik. Echter een verwachte start/oplevering zouden ze toch wel moeten kunnen geven. Zelfs met een flinke slag om de arm.

Soms zijn er meerdere makelaarskantoren, je zou de andere kunnen benaderen in dat geval. Of probeer via de aannemer zelf te achterhalen wat de geplande start/einddatum is. Zoek ook op lokale berichtgeving of gemeentelijke besluiten naar het bouwplan, daar staan vaak ook wel indicaties.
Toch voordelen als je makelaar ook de aannemer is :+

Overigens staat vermeld dat de bouw eind dit jaar begint en met de bouwvak 2021 zou worden opgeleverd, dan moet hij aardig doorwerken volgens mij? Al zijn het totaal maar 6 woningen, geen idee of hier verschil in zit.

[ Voor 14% gewijzigd door Toppe op 02-09-2020 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 14:48

mvds

Totally awesome!

Toppe schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:53:
[...]
Overigens staat vermeld dat de bouw eind dit jaar begint en met de bouwvak 2021 zou worden opgeleverd, dan moet hij aardig doorwerken volgens mij? Al zijn het totaal maar 6 woningen, geen idee of hier verschil in zit.
Volgens mij een makkie aangezien ze hier 57 nieuwbouwwoningen gaan opleveren in 1 jaar tijd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
mvds schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:50:
[...]

Volgens mij een makkie aangezien ze hier 57 nieuwbouwwoningen gaan opleveren in 1 jaar tijd :D
Bij ons zelfs 109 in 15 maanden. Is in ieder geval het plan. 😋 Bouw is afgelopen mei gestart en de eerste 35 woningen zijn van buiten al (bijna) af.

Maar het maakt natuurlijk wel een verschil of je 2 of 50 man aan het werk zet...

[ Voor 10% gewijzigd door Farmerwood op 02-09-2020 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stormstar3
weet iemand toevallig het verschil tussen "plafondlichtpunt" en "plafondlichtpunt opbouw" ?

En iemand ervaring met het trekken van coax en cat7 door een 19mm pvc buis? (en ja ik weet dat het niet geadviseerd word / mag)

[ Voor 41% gewijzigd door Stormstar3 op 02-09-2020 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ja. Communicatie werd een stuk gemakkelijker toen ik rechtstreeks contact had met de ontwikkelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Stormstar3 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:28:
weet iemand toevallig het verschil tussen "plafondlichtpunt" en "plafondlichtpunt opbouw" ?

En iemand ervaring met het trekken van coax en cat7 door een 19mm pvc buis? (en ja ik weet dat het niet geadviseerd word / mag)
Lijkt me het zelfde als met een stopcontact, wel of geen doos verzonken in de muur. Maar opbouw zie je vaker in garage/berging en heel af en toe wel eens op een zolder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:27
MBarendse schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:18:
[...]

Leuk! achterburen! Wij gaan bijna de oplevering krijgen in Buitengoed, 21 augustus de sleutel van onze hoekwoning aan de Lichtval.

Overigens herken ik de opstelling van Dura Vermeer als weinig flexibel in dit project. Gelukkig was onze woning in kwestie al goed op weg qua standaardbouw, dus we hebben niet al te veel meerwerk hoeven afnemen.
Toch geen achterburen!

Tijdens de eerste gesprekken is ons door de makelaar toegezegd dat het appartement op de tekening 2 verdiepingen zou worden. Zouden wij geen last van hebben. Verder in het proces meldde een andere makelaar (die het vervolggesprek voerde) ons doodleuk dat dit een 5 verdiepingen appartement gaat worden. Thuis een grove berekening gemaakt en daarmee de aannemers/koopovereenkomst in de bedenktijd ontbonden..
Klein detail om te vergeten te benoemen dat er 6 uur lang een schaduw op onze tuin op het zuiden zou vallen. |:(

Zou vanaf de middag geen zon meer zijn tot een uur of vijf. Volgens mij geeft 5 woonlagen met een zon op 55° in juni met de formule 13000/tan 55 een schaduw van 9 meter. Berekening zal mogelijk niet helemaal zuiver/correct zijn, wilde de gok echter niet wagen. O-)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Ypw7ygV/2.jpg

Als ze het appartement hier hadden geplaatst, had er niemand last van gehad..
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Fz41vxx/1.jpg

We hebben nu een koopovereenkomst getekend voor een twee onder één kap in Waterrijk Boskoop, fase 5a. Stuk meer waar voor het geld ook.
https://www.waterrijkboskoop.nl/

[ Voor 9% gewijzigd door Source90 op 02-09-2020 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14

Gaat trouwens om www.waldschap.nl. Heb op de website van de gemeente gekeken: https://www.eindhoven.nl/...-wonen-in-een-beeldentuin. Bouw start waarschijnlijk in 2020. Andere datums op de website zijn minder betrouwbaar gebleken.

Stel je gaat ervoor dan dien je toch een hypotheek verstrekker te vinden welke een aardig lange geldigheid van de offerte heeft anders betaal je daar ook weer voor?

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Karolijn
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-09-2024
Hyena schreef op woensdag 2 september 2020 @ 19:24:
[...]

Gaat trouwens om www.waldschap.nl. Heb op de website van de gemeente gekeken: https://www.eindhoven.nl/...-wonen-in-een-beeldentuin. Bouw start waarschijnlijk in 2020. Andere datums op de website zijn minder betrouwbaar gebleken.

Stel je gaat ervoor dan dien je toch een hypotheek verstrekker te vinden welke een aardig lange geldigheid van de offerte heeft anders betaal je daar ook weer voor?
Bij ons zit er ongeveer 6-9 maanden tussen hypotheek aanvraag en teken moment. De hypotheekadviseur heeft voor ons de kosten van verlengen meegenomen in de berekening. We hebben nu een hypotheek met standaard offerte geldigheidsduur van 6 maanden en betalen per maand extra (naderhand op de dag te bepalen hoe lang het echt is geworden) ongeveer 1000 euro (percentage van de hypotheeksom).

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Albestaz schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 18:18:
[...]

Aangezien je een tussenwoning hebt is het misschien interessant om het later alsnog te doen zonder hele gekke kosten te maken. Heb laatst een huis bezichtigd uit ons project die door een speculant was gekocht en meteen bij oplevering op Funda was geknald. Speculant had niet geïnvesteerd in keuken, badkamer of uitbouw, maar alles casco gelaten. Gezien de woningen standaard niet heel diep zijn (geloof 8,4m) begonnen alle bezoekers te klagen over de verkoper dat die de uitbouw niet had genomen. Alle andere huizen in het rijtje hadden die wel. Volgens de makelaar was het daardoor betrekkelijk eenvoudig en goedkoper om het nu alsnog te doen omdat de zijmuren van de buren gebruikt kunnen worden. Volgens haar zou het dan goedkoper uitpakken dan wanneer ze het via het project hadden gedaan. Project vroeg 17K voor een uitbouw van 1,8m.
Of je het echt goedkoper kan doen weet ik niet, maar dat de zijmuren al staan is natuurlijk sowieso mooi meegenomen.
Verhaal van de makelaar klinkt als bullshit. 17k is niet bijzonder duur voor 1,8m...maar het later zelf doen is veel duurder. Opnieuw stucen/renovliezen, verspringing in je muur, opnieuw de vloer doen, schilderen, leidingen aanleggen etc.
Bijzonder ook wel, een beetje speculant weet toch wel dat een uitbouw vaak goedkope extra m²'s zijn die je bij verkoop zo weer terugverdient.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Pannencouque schreef op donderdag 3 september 2020 @ 07:01:
[...]
Verhaal van de makelaar klinkt als bullshit. 17k is niet bijzonder duur voor 1,8m...maar het later zelf doen is veel duurder. Opnieuw stucen/renovliezen, verspringing in je muur, opnieuw de vloer doen, schilderen, leidingen aanleggen etc.
Bijzonder ook wel, een beetje speculant weet toch wel dat een uitbouw vaak goedkope extra m²'s zijn die je bij verkoop zo weer terugverdient.
Meestal mag je de eerste X jaar de buitenmuren van de buren dan weg halen om daar je eigen binnenblad te maken hoor, dan heb je die verspringing in je muur niet.
En je mag je buitenblad dus zelfs iets over de scheiding zetten in die tijd, zodat jou muren binnen recht blijven (als de buren geen aanbouw hebben).

Let wel op dat je wel verantwoordelijk bent voor het wederom goed waterdicht afwerken van de daken van je buren als je zelf je uitbouw ertussen gaat plaatsen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 19:39
Pannencouque schreef op donderdag 3 september 2020 @ 07:01:
[...]
Je leest denk ik over het woordje casco heen.
Pagina: 1 ... 101 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2