Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 100 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.588 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:12
Met de huidige economische situatie extra belangrijk om scherp te zijn op die factuurbetalingen lijkt me.

Niet heel gek als er een paar bouwers kopje onder gaan komende tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
Tijntje schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:31:
Ook een maand of 2 geleden onze handtekening gezet onder de koopovereenkomst, en 1 van de dingem we we ons een beetje over verbazen is de temperatuur van de woonvertrekken. Die worden gegarandeerd to 20 graden.
Het betreft een woning met WP en bodemlus.

Op de vraag of 20 inderdaad de hoogste temperatuur is kregen we het volgende antwoord.

[...]

In het huis waar we nu zitten hebben we de CV vaak op 21 staan en ook hier hebben we beneden alleen vloerverwarming, maar hebben we geen mechanische ventilatie of WTW.

Iemand hier ervaring mee?
Wil niet straks in een huis zitten waar ik het koud heb :D
Ze moeten bij het berekenen uitgaan van een constante buitentemperatuur van -10. Dus, als het buiten -10 is kan je woonkamer 20 graden blijven met de warmtepomp. Dat garanderen ze.

Buiten is het zelden constant -10, dus ik zou me ook geen zorgen maken. In het gas tijdperk waren verwarmingsinstallaties zwaar over gedimensioneerd. Ons huis heeft bijvoorbeeld een 27 kW CV ketel, terwijl het berekende warmteverlies net geen 10 kW is.

Je kunt ook zelf een warmteverliesberekening doen (indicatie) dan heb je een gevoel of de ordegrootte klopt. Kijk bijvoorbeeld eens op https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:22

Tijntje

Hello?!

Blihi schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:51:
[...]

Ze moeten bij het berekenen uitgaan van een constante buitentemperatuur van -10. Dus, als het buiten -10 is kan je woonkamer 20 graden blijven met de warmtepomp. Dat garanderen ze.

Buiten is het zelden constant -10, dus ik zou me ook geen zorgen maken. In het gas tijdperk waren verwarmingsinstallaties zwaar over gedimensioneerd. Ons huis heeft bijvoorbeeld een 27 kW CV ketel, terwijl het berekende warmteverlies net geen 10 kW is.

Je kunt ook zelf een warmteverliesberekening doen (indicatie) dan heb je een gevoel of de ordegrootte klopt. Kijk bijvoorbeeld eens op https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening
Dank je dat voelt al wat warmer aan ;)

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 12:31
Requiem19 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:51:
Met de huidige economische situatie extra belangrijk om scherp te zijn op die factuurbetalingen lijkt me.

Niet heel gek als er een paar bouwers kopje onder gaan komende tijd.
Jep, dat zal wel gaan gebeuren. Maar het certificaat zou garant moeten staan dat de bouw hoe-dan-ook doorgaat toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:02
1ntroduc3 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:04:
[...]

Jep, dat zal wel gaan gebeuren. Maar het certificaat zou garant moeten staan dat de bouw hoe-dan-ook doorgaat toch?
Jawel maar als jij al facturen betaald aan de aannemer voor werk dat nog niet (volledig) is uitgevoerd en de aannemer gaat failliet, dan kan je fluiten naar je centjes. Daarom dus de tip om te controleren of het werk ook echt is uitgevoerd alvorens de factuur te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
Ascension schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:07:
[...]

Jawel maar als jij al facturen betaald aan de aannemer voor werk dat nog niet (volledig) is uitgevoerd en de aannemer gaat failliet, dan kan je fluiten naar je centjes. Daarom dus de tip om te controleren of het werk ook echt is uitgevoerd alvorens de factuur te voldoen.
Goede tip. Maar hoe gaat dat als je officieel de bouw niet op mag tussendoor?... Officieus kan je misschien best een keer naar binnen sneaken, maar het mag eigenlijk niet in de meeste gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
1ntroduc3 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:09:
[...]
Goede tip. Maar hoe gaat dat als je officieel de bouw niet op mag tussendoor?... Officieus kan je misschien best een keer naar binnen sneaken, maar het mag eigenlijk niet in de meeste gevallen.
Vaak kun je het vanaf de hekken ook wel zien. Het zijn vrij grove fases. In ons project woont 90% van de kopers nu binnen enkele km's afstand, dus regelmatig kijken doe je toch al. En de overige 10% ziet de foto's in de WhatsApp groep wel. 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
1ntroduc3 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:09:
[...]

Als je er op staat moeten ze je laten controleren of het werk uitgevoerd is.

Soms weet de uitvoerder niet eens dat het werk niet uitgevoerd is. Zo zei hij tegen ons dat het huis waterdicht was, terwijl op het dak de rollen bitumen nog lagen en de kalkzandsteen nog zichtbaar was. Hij ging ervan uit dat het werk uitgevoerd was, maar de dakdekkers waren gewoon op vakantie gegaan. Het heeft twee weken geduurd voordat het dak ook echt waterdicht was.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
Blihi schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:03:
[...]

Als je er op staat moeten ze je laten controleren of het werk uitgevoerd is.

Soms weet de uitvoerder niet eens dat het werk niet uitgevoerd is. Zo zei hij tegen ons dat het huis waterdicht was, terwijl op het dak de rollen bitumen nog lagen en de kalkzandsteen nog zichtbaar was. Hij ging ervan uit dat het werk uitgevoerd was, maar de dakdekkers waren gewoon op vakantie gegaan. Het heeft twee weken geduurd voordat het dak ook echt waterdicht was.
Goed idee, thanks. Dat krijg je met onderaannemers van onderaannemers haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Tijntje schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:31:

In het huis waar we nu zitten hebben we de CV vaak op 21 staan en ook hier hebben we beneden alleen vloerverwarming, maar hebben we geen mechanische ventilatie of WTW.
Geen ventilatie? Hoe krijg je dan frisse lucht binnen? Waar blijft de waterdamp uit je douche?

Volgens mij als ze 20 graden garanderen, is dat vrij standaard. Dat betekent niet dat het niet warmer kan, dat betekent dat het minstens 20 graden kan worden. Daarnaast, 21 graden?! dat is vies warm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:58
borft schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:25:
[...]

Geen ventilatie? Hoe krijg je dan frisse lucht binnen? Waar blijft de waterdamp uit je douche?

Volgens mij als ze 20 graden garanderen, is dat vrij standaard. Dat betekent niet dat het niet warmer kan, dat betekent dat het minstens 20 graden kan worden. Daarnaast, 21 graden?! dat is vies warm ;)
Met LTV en vloerverwarming hebben wij de verwarming nu aanzienlijk hoger dan in onze vorige woning.
Dat lijkt een bekend fenomeen. Volgens de Itho monteurs die ik over de vloer heb gehad is dat bij de meeste huishoudens het geval.
Vorige woning 20,5 en nu staat hij op 21,5. Dat komt omdat de traditionele C.V. vloerverwarming een hogere temperatuur heeft en de warmte dus ook anders in de ruimte aanwezig is/blijft tov lage temperatuur verwarming.

En in de oudere woningen is vaak geen mechanische ventilatie aanwezig maar zijn er dus ramen met vaste ventilatie openingen (open of tochtstand, die kunnen dus niet 100% dicht), en in de badkamers is vaak wel een ventilator die ook na blaast al dan niet op een kanaal naar buiten (net als de afzuigkap).

[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 28-08-2020 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:22

Tijntje

Hello?!

GeeMoney schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:29:
[...]

Met LTV en vloerverwarming hebben wij de verwarming nu aanzienlijk hoger dan in onze vorige woning.
Dat lijkt een bekend fenomeen. Volgens de Itho monteurs die ik over de vloer heb gehad is dat bij de meeste huishoudens het geval.
Vorige woning 20,5 en nu staat hij op 21,5. Dat komt omdat de traditionele C.V. vloerverwarming een hogere temperatuur heeft en de warmte dus ook anders in de ruimte aanwezig is/blijft tov lage temperatuur verwarming.

En in de oudere woningen is vaak geen mechanische ventilatie aanwezig maar zijn er dus ramen met vaste ventilatie openingen (open of tochtstand, die kunnen dus niet 100% dicht), en in de badkamers is vaak wel een ventilator die ook na blaast al dan niet op een kanaal naar buiten (net als de afzuigkap).
De ventilatie is inderdaad precies dat :)
Huidige woning is van begin jaren 70

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
GeeMoney schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:29:
[...]

Dat is wel interessant. Wij hebben nog een gasketel met overal vloerverwarming, maar ik wil proberen op lage temperatuur te gaan stoken (maximale temperatuur ketel 45 graden, want in de vloer mag toch maar 30 a 35 graden).

Wat wel opvalt is dat er nu al veel verschil zit tussen de temperatuur op ooghoogte (thermostaat) en aan het plafond (airco units). Op een warme dag zit daar snel 2 graden verschil tussen. Op de vloer is het dus nog eens twee graden koeler.
Wij hebben geen WTW, maar gewoon mechanische ventilatie met openingen boven de ramen (die kunnen wel dicht). Ventileren lijkt me, juist 's winters, wel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred87
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:02
Ascension schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:07:
[...]

Volgens mij klopt dit niet. Ik heb (helaas) ervaring met een failliete aannemer tijdens de bouw. Zolang je kan bewijzen dat je de factuur betaald hebt dan word dit gewoon vergoed door woningborg. Of het nou uitgevoerd is of niet. Althans dit is mij destijds verteld. De failliete aannemer heeft er bij ons project ook een enorm potje van gemaakt destijds. Veel was niet of niet goed uitgevoerd waardoor de bouw nog meer vertraagd is.

Inmiddels wacht ik al 3.5 jaar op mijn woning maar het eind is in zicht. 15 september krijg ik de sleutel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kromme_plank
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19-09 05:58
Goedenavond Tweakers,

Ook wij zijn in afwachting van onze nieuwbouwwoning. Vorig jaar augustus hebben wij getekend en de prognose qua oplevering is eind 2020 / begin 2021, de laatste loodjes dus voordat we uit dit veelte kleine huurappartementje kunnen vertrekken.
Alle woningen zijn opgesteld in een soort kring met een grote mandelige binnentuin waarvoor we ook VVE betalen, dit terrein wordt met inspraak van omwonende ingericht en voorzien van faciliteiten. Uiteraard beschikken we ook over een privé achtertuin.

In de tussentijd heb ik dit complete topic (& het keuken, badkamer, klus & gereedschap topic) compleet doorgelezen. Erg veel van opgestoken en de voorbereiding kan niet beter. Waarvoor dank allen!

Wij zitten in een gezamenlijke facebook groep met alle andere koper, erg gezellig en handig natuurlijk.
Echter kwam er vandaag een berichtje van een koper tevoorschijn dat hij via via had vernomen dat er 8 woningen (van de 42) al direct in het begin zijn opgekocht door één partij en deze zal gaan verhuren... Uiteraard is dit vandaag direct voorgelegd bij de bouwer en deze heeft dat bevestigd.

Echter is het zo dat hier nooit iets over is gezegd door zowel de makelaar als de projectontwikkelaar/bouwer. Geen enkele koper wist hiervan af tot vandaag dus... Tevens staat er ook niets over vermeld in de koopovereenkomst.

Daarom mijn vraag, mag dit juridisch zomaar? En mocht dit voor ons verzwegen worden, of hadden wij in kennis gesteld moeten worden?

Wij zitten er niet op te wachten dat er straks 8 woningen worden volgepropt met arbeidsmigranten...

Wellicht de rechtsbijstand inschakelen, of maak ik geen enkele kans? (een kans op überhaupt wat vraag ik me ook af)

Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kezzza
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-09 14:38
Kromme_plank schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:01:
Goedenavond Tweakers,

Ook wij zijn in afwachting van onze nieuwbouwwoning. Vorig jaar augustus hebben wij getekend en de prognose qua oplevering is eind 2020 / begin 2021, de laatste loodjes dus voordat we uit dit veelte kleine huurappartementje kunnen vertrekken.
Alle woningen zijn opgesteld in een soort kring met een grote mandelige binnentuin waarvoor we ook VVE betalen, dit terrein wordt met inspraak van omwonende ingericht en voorzien van faciliteiten. Uiteraard beschikken we ook over een privé achtertuin.

In de tussentijd heb ik dit complete topic (& het keuken, badkamer, klus & gereedschap topic) compleet doorgelezen. Erg veel van opgestoken en de voorbereiding kan niet beter. Waarvoor dank allen!

Wij zitten in een gezamenlijke facebook groep met alle andere koper, erg gezellig en handig natuurlijk.
Echter kwam er vandaag een berichtje van een koper tevoorschijn dat hij via via had vernomen dat er 8 woningen (van de 42) al direct in het begin zijn opgekocht door één partij en deze zal gaan verhuren... Uiteraard is dit vandaag direct voorgelegd bij de bouwer en deze heeft dat bevestigd.

Echter is het zo dat hier nooit iets over is gezegd door zowel de makelaar als de projectontwikkelaar/bouwer. Geen enkele koper wist hiervan af tot vandaag dus... Tevens staat er ook niets over vermeld in de koopovereenkomst.

Daarom mijn vraag, mag dit juridisch zomaar? En mocht dit voor ons verzwegen worden, of hadden wij in kennis gesteld moeten worden?

Wij zitten er niet op te wachten dat er straks 8 woningen worden volgepropt met arbeidsmigranten...

Wellicht de rechtsbijstand inschakelen, of maak ik geen enkele kans? (een kans op überhaupt wat vraag ik me ook af)

Wie zegt dat het arbeidsmigranten worden? Hier hebben we ook een hele reeks huurwoningen staan en die worden netjes verhuurd aan middeninkomens. Dus weinig bijzonder wat mij betreft.

Terugkomend op je vraag, je wilt dus een klacht/rechtzaak indienen omdat je niet wist wie de kopers waren? Want heel veel meer weet je volgens mij nog niet? Op grond daarvan denk ik dat je weinig kans maakt ja.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
[...]

In mijn vorige huis was ik een huurder in zo'n huis als jij nu beschrijft. Wijk van +/- 100 woningen waarvan er 13 opgekocht waren door een aantal investeerders als belegging.
Alle huizen werden verhuurd voor prijzen en vooral inkomenseisen waarvoor je als koppel beiden een goed tot zeer goed inkomen nodig hebt. Ook moest je voor minimaal 2 jaar tekenen.

Uiteindelijk woonden er hetzelfde type mensen als in de vergelijkbare koopwoningen met als enige verschil dat de doorstroom wat hoger lag, maar dat is met huur v.s. koop natuurlijk ook niet zo vreemd.
Ik zou me er dus niet al teveel zorgen over maken tot je meer weet over de plannen van de verhuurder.

Wat wel irritant kan worden is stemmingen in de VVE aangezien de eigenaar van die 8 woningen meteen 20% van de stemmen heeft. Daar zou ik binnen de VVE wel goede afspraken over maken dat daar niet te makkelijk misbruik van gemaakt kan worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 28-08-2020 21:56 . Reden: Fixed typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Kun je weinig mee inderdaad. Hopen dat het wel meevalt.
Bij ons komt ook een stukje verderop huur. Maar met die huurprijzen hoeven we er geen Tokkies te verwachten...

Hier ook weer een staaltje handige communicatie.
Dikke factuur gestuurd deze week, terwijl op de bouw nog niets was gebeurd. Iedereen in de mail geklommen naar de aannemer. Komt enkele dagen later de nieuwsbrief met toelichting. Lekkere volgorde, luitjes. :F

[ Voor 43% gewijzigd door Pannencouque op 29-08-2020 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
Jullie zeggen met die prijzen hoef je geen migranten of tokkies te verwachten; hier zitten er gewoon 4 in 1 zo'n opgekochte rijwoning.. Dan kunnen ze makkelijk 1800 euro huur door 4 man splitten hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Farmerwood schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:52:
[...]

In mijn vorige huis was ik een huurder in zo'n huis als jij nu beschrijft. Wijk van +/- 100 woningen waarvan er 13 opgekocht waren door een aantal investeerders als belegging.
Alle huizen werden verhuurd voor prijzen en vooral inkomenseisen waarvoor je als koppel beiden een goed tot zeer goed inkomen nodig hebt. Ook moest je voor minimaal 2 jaar tekenen.

Uiteindelijk woonden er hetzelfde type mensen als in de vergelijkbare koopwoningen met als enige verschil dat de doorstroom wat hoger lag, maar dat is met huur v.s. koop natuurlijk ook niet zo vreemd.
Ik zou me er dus niet al teveel zorgen over maken tot je meer weet over de plannen van de verhuurder.

Wat wel irritant kan worden is stemmingen in de VVE aangezien de eigenaar van die 8 woningen meteen 20% van de stemmen heeft. Daar zou ik binnen de VVE wel goede afspraken over maken dat daar niet te makkelijk misbruik van gemaakt kan worden.
Dan stem je bij de volgende vve vergadering toch dat de woningen niet aan meer dan een huishouden mag worden verhuurd ? Met 80% heb je dus nog de meerderheid

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
siemenz schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 11:28:
[...]

Dan stem je bij de volgende vve vergadering toch dat de woningen niet aan meer dan een huishouden mag worden verhuurd ? Met 80% heb je dus nog de meerderheid
Dat soort regels zijn niet aan de VVE :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 19:39
siemenz schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 11:28:
[...]

Lijkt me stug dat je zoiets vanuit een vve bepalen kunt.
Bovendien, ik denk dat het hier om koophuizen gaat met een gemeenschappelijke binnentuin ofzo. Die vve is dan alleen opgericht voor die gemeenschappelijke binnentuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Een vriend van mij huurt ook een nieuwbouwwoning, zijn buren zijn verder prima mensen. Denk wel dat huurders sneller verhuizen , maar verder is er weinig verschil.
Zou me niet zo'n zorgen maken.

Hij huurt omdat ie als zzper lastiger een hypotheek kan krijgen.

Hij huurde de woning casco dus moest zelf zorgen voor een vloer, stucwerk, etc. Dan ga je ook niet zo snel verhuizen.

[ Voor 45% gewijzigd door Sport_Life op 29-08-2020 12:03 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
via via had vernomen dat er 8 woningen (van de 42) al direct in het begin zijn opgekocht door één partij en deze zal gaan verhuren...
Je kan er helemaal niets mee. Ik heb ook een paar jaar in een appartementsgebouw gewoon waar een redelijk groot deel werd verhuurd door 1 partij. En de andere eigenaren waren er ook niet blij mee, maar uiteindelijk konden ze er niets mee.

Zoals eerder al opgemerkt zal je binnen de VVE er attend op moeten blijven dat één partij niet de overhand krijgt. Zeker met de vaak lage opkomst kan dat anders voor een aantal punten vaak vervelend uitpakken omdat de investeerder vaak anders tegen investeringen of reserveringen aankijkt dan een andere eigenaar.

Ondanks dat de huurders meestal wel meevallen is het toch anders dan een eigenaar. En niet alleen omdat het tokkies zijn :-). Maar zo zijn ze bijvoorbeeld geen partij in een VVE en hebben ook vaak weinig met de rest van het gebouw. En je hebt gewoon veel vaker verhuisbewegingen dan met eigenaren.

En bedrijfsmatige huurders hebben vaak helemaal nergens een boodschap aan......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:12
GeeMoney schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 11:39:
[...]

Dat soort regels zijn niet aan de VVE :).
Dat kan wel, is ook in mijn Amsterdamse VVE gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Requiem19 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 15:05:
[...]

Inderdaad. Zo hebben we binnen mijn vve uitgesloten dat de woningen (tijdelijk) verhuurd mogen worden.
Maar zoals eerder gezegd. De vve zal waarschijnlijk alleen het gezamenlijke buitenterrein behelzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 19:39
Requiem19 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 15:05:
[...]

Mits opgenomen in de splitsingsakte
Staat het alleen in het huishoudelijk reglement dan heeft dat een juridische waarde van 0.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 20:45
Goedenavond Tweakers,

Heel gek misschien maar kopers van een woning kunnen ook gewoon voor heel veel overlast zorgen...

Een mens lijdt dikwijls het meest door het lijden dat hij vreest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Roadman schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 16:03:
[...]

Mits opgenomen in de splitsingsakte
Staat het alleen in het huishoudelijk reglement dan heeft dat een juridische waarde van 0.
En het mooie is dat je met een significante meerderheid de splitsingsakte kan aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

ybos schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 17:37:
[...]

Heel gek misschien maar kopers van een woning kunnen ook gewoon voor heel veel overlast zorgen...

Zeker. Maar het is gewoon vaker “ander publiek”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:15

thof

FP ProMod
siemenz schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 17:58:
[...]

En het mooie is dat je met een significante meerderheid de splitsingsakte kan aanpassen
In deze situatie vraag ik mij het af. Ik heb namelijk de indruk dat de VVE niet op de woning van toepassing is, maar enkel op de gedeelde tuin. De VVE bijdrage zou anders ook wel stevig zijn als je ineens voor gezamelijk onderhoud van de woningen moet gaan sparen. Dus mocht dat inderdaad alleen een VVE voor de gedeelde tuin zijn, dan lijkt het mij niet dat ze wat te zeggen hebben over de los verkochte woningen.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Roadman schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 16:03:
[...]Mits opgenomen in de splitsingsakte
Precies, een hele hoge drempel voor een VVE om ook maar iets over verhuur te kunnen zeggen..... alleen in de splitsingsakte kan er iets over staan dat rechtsgeldig is. En als die na aankoop gewijzigd zou worden is ook dat discutabel.

Je kan niet als eigenaar (achteraf) zomaar in je rechten worden aangetast.

[ Voor 41% gewijzigd door Yowzawood op 29-08-2020 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

thof schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 18:25:
[...]

In deze situatie vraag ik mij het af. Ik heb namelijk de indruk dat de VVE niet op de woning van toepassing is, maar enkel op de gedeelde tuin. De VVE bijdrage zou anders ook wel stevig zijn als je ineens voor gezamelijk onderhoud van de woningen moet gaan sparen. Dus mocht dat inderdaad alleen een VVE voor de gedeelde tuin zijn, dan lijkt het mij niet dat ze wat te zeggen hebben over de los verkochte woningen.
Dat was inderdaad al gezegd en lijkt mij in deze situ ook.

Dan maar huurders in de gezamenlijke tuin uitsluiten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Yowzawood schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 19:20:
[...]

Precies, een hele hoge drempel voor een VVE om ook maar iets over verhuur te kunnen zeggen..... alleen in de splitsingsakte kan er iets over staan dat rechtsgeldig is. En als die na aankoop gewijzigd zou worden is ook dat discutabel.

Je kan niet als eigenaar (achteraf) zomaar in je rechten worden aangetast.
Je kan een splitsingsakte ook aanpassen met een significante (>80%) meerderheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
siemenz schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 20:24:
[...]

Je kan een splitsingsakte ook aanpassen met een significante (>80%) meerderheid.
Dat zou dan alleen maar gelden voor mensen die het object na de wijziging aankopen, je kan niet zomaar een huidige eigenaar het verhuren verbieden dmv 'de splitsingsakte aanpassen'.

Wellicht dat je tot een financiele genoegdoening de eigenaar wel zo ver krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:28

Toppe

Oké ✅

Wij zijn ook bezig met nieuwbouw, zijn in de kijkende fase en staan op het punt om een optie te nemen.

Hebben al een klein lijstje met ‘meer werk’ klaar liggen en daar zitten we nu op €125.000. Daar zit €15.000 daadwerkelijk aan meerwerk in voor de aannemer en kosten zoals keuken, badkamer, vloer, tuin, airco, etc.

Wij verwachten dat €125.000 voor het aankleden van je woning een realistische prijs is. Enige wat volgens ons echt hoger kan uitvallen is de reiskosten (en eventueel overnachtingskosten) voor de heren die de badkamer zullen gaan plaatsen, het is namelijk wel anderhalf uur verder op.

Enige lastige wat vinden is iets voor op de muren. Een gipsstuc ziet er netjes uit maar redelijk gevoelig voor beschadiging. Vrouwlief ziet daarom een glasbehang ook wel zitten, echter wordt dat stotend geplakt en dus kan je de naden zien. Cementstuc zou wel ideaal zijn want het is een stuk harder. Echter wordt je daar qua prijs niet heel vrolijk van.

We zullen met de wanden weinig bijzonders gaan doen, allicht een leuk kleurtje op de muur en klaar.

Wat hebben jullie hierin gekozen?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
@Toppe je bent nog aan het kijken en weet nu al wat je totale meerwerk gaat kosten? Dat is een bijzondere volgorde :9 .
Dat je eventuele badkamer leverancier moet reizen is zijn probleem lijkt mij, hij kan de order ook laten varen al zal hij dat gewoon in zijn prijs verwerken. Niet iets waar jij je druk over moet gaan maken in ieder geval.
En 125k stukslaan op een nieuwbouw rijtjeswoning van 80m2 is natuurlijk anders dan op een vrijstaande woning van 600k. Oftewel, wat voor type woning is het en waar zit je dan allemaal aan te denken?
Voordat wij kunnen aangeven of dat een beetje strookt hebben we wel iets meer info nodig :).

Ik zou die plannen pas maken als je ook daadwerkelijk een optie hebt op een woning, in de huidige markt kon je anders nog weleens teleurgesteld worden. En dan weet je ook zeker of bepaalde dingen wel echt kunnen en mogen of wellicht zelfs vanuit de bouw al geboden worden.

[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 30-08-2020 08:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

GeeMoney schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 08:31:
@Toppe je bent nog aan het kijken en weet nu al wat je totale meerwerk gaat kosten? Dat is een bijzondere volgorde :9 .
Dat je eventuele badkamer leverancier mort reizen is zijn probleem lijkt mij, hij kan de order ook laten varen al zal hij dat gewoon in zijn prijs verwerken. Niet iets waar jij je druk over moet gaan maken in ieder geval.
En 125k stukslaan op een nieuwbouw rijtjeswoning van 80m2 is natuurlijk anders dan oo een vrijstaande woning van 600k. Oftewel, wat voor type woning is het en waar zit je dan allemaal aan te denken?
Voordat wij kunnen aangeven of dat een beetje strookt hebben we wel iets meer info nodig :).
Volgorde is inderdaad bijzonder, past wel bij ons. Ik wil graag weten waar ik aan toe ben ook voordat we überhaupt gaan tekenen of iets. Ook is het prettig om voorbereid een gesprek aan te gaan met de hypotheek adviseur.

We zijn totaal niet locatie gebonden, onze ouders wonen nu op 1 en 2 uur rijden en dat willen we verkorten. Zitten dus niet specifiek aan een plek gebonden en zijn meer opzoek naar een huis wat ons aanspreekt om daarna te gaan kijken naar de buurt, is het niets? Gaan we weer door.

Deze makelaar is vrij duidelijk, we spreken alles op voorhand af en gaan niet halverwege steeds dingen aanpassen, want dan worden de woningen een stuk duurder. Opzich een prima constructie, maar dan willen we wel weten welke kosten we ongeveer kunnen gaan verwachten.

Wat betreft de aannemer voor de badkamer: ik ken zijn werk, is prima in orde en hij weet wat ik wil. Kosten zijn dus puur ter indicatie, staat nog niets op papier wat dat betreft.

Het is een twee onder één kap woning (herenhuis), totaal worden er 4 gebouwd. Woonoppervlak is 160m2 en we hebben straks ook nog een garage. Woning is geheel gasloos en voorzien van WP en VV (uiteraard). De tuin heeft een oppervlakte van 275m2. Prijs? €255.000 vrij op naam.

Als aanvulling: we hebben alle informatie al vanuit de makelaar zoals tekeningen en meerwerklijst. Alles wat we zouden willen is mogelijk en/of bespreekbaar. Zo wil ik in elke kamer airco voorbereiding hebben (leidingen, afvloerslang, elektra) en die wil ik onder de pannen door hebben (althans, niet aan de binnenkant zichtbaar) en dat kan prima, hij gaat uitzoeken wat dit extra gaat kosten). Woning is ook vrij en na maandag avond (gesprek hypotheekadviseur) gaan we bepalen of we een optie nemen of niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Toppe op 30-08-2020 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
ybos schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 17:37:
[...]

Ook waar. Had het er gisteren nog over met een vriend: bij hem in de wijk staat een leuk huis te koop. Maar hij zei al meteen dat ik dat aan niemand moest adviseren. Ze kenden nummer 1 en nummer 5, die beide vertrekken om het structurele, asociale gedrag van nummer 3. En dan gaat het over huizen van een half miljoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Toppe schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 08:43:
[...]

Volgorde is inderdaad bijzonder, past wel bij ons. Ik wil graag weten waar ik aan toe ben ook voordat we überhaupt gaan tekenen of iets. Ook is het prettig om voorbereid een gesprek aan te gaan met de hypotheek adviseur.

We zijn totaal niet locatie gebonden, onze ouders wonen nu op 1 en 2 uur rijden en dat willen we verkorten. Zitten dus niet specifiek aan een plek gebonden en zijn meer opzoek naar een huis wat ons aanspreekt om daarna te gaan kijken naar de buurt, is het niets? Gaan we weer door.

Deze makelaar is vrij duidelijk, we spreken alles op voorhand af en gaan niet halverwege steeds dingen aanpassen, want dan worden de woningen een stuk duurder. Opzich een prima constructie, maar dan willen we wel weten welke kosten we ongeveer kunnen gaan verwachten.

Wat betreft de aannemer voor de badkamer: ik ken zijn werk, is prima in orde en hij weet wat ik wil. Kosten zijn dus puur ter indicatie, staat nog niets op papier wat dat betreft.

Het is een twee onder één kap woning (herenhuis), totaal worden er 4 gebouwd. Woonoppervlak is 160m2 en we hebben straks ook nog een garage. Woning is geheel gasloos en voorzien van WP en VV (uiteraard). De tuin heeft een oppervlakte van 275m2. Prijs? €255.000 vrij op naam.

Als aanvulling: we hebben alle informatie al vanuit de makelaar zoals tekeningen en meerwerklijst. Alles wat we zouden willen is mogelijk en/of bespreekbaar. Zo wil ik in elke kamer airco voorbereiding hebben (leidingen, afvloerslang, elektra) en die wil ik onder de pannen door hebben (althans, niet aan de binnenkant zichtbaar) en dat kan prima, hij gaat uitzoeken wat dit extra gaat kosten). Woning is ook vrij en na maandag avond (gesprek hypotheekadviseur) gaan we bepalen of we een optie nemen of niet.
250k voor een tweekapper. Dat t nog kan..

Tuurlijk zegt lokatie veel, maar mijn tweekapper heeft alleen al een aanneemsom van 375k.

Is de wp een leasebak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

siemenz schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 09:14:
[...]

250k voor een tweekapper. Dat t nog kan..

Tuurlijk zegt lokatie veel, maar mijn tweekapper heeft alleen al een aanneemsom van 375k.

Is de wp een leasebak?
Zie reactie onderin

[ Voor 55% gewijzigd door Toppe op 30-08-2020 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik lees ook met enige verbazing: 250k voor een 2 kapper?!
Let wel voor een goed vergelijk wat er wel en niet bij zit en de meerwerk prijzen . Zit de grond erbij of is het erfpacht? Warmtepomp koop of lease? Verder "kleine " zaken als deurkozijnen, etc.

En misschien/waarschijnlijk heb je gewoon geluk :).

[ Voor 60% gewijzigd door Sport_Life op 30-08-2020 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

[...]

Ik vind overigens je 125k redelijk ruim kwa stelspost als je aangeeft dat keuken en badkamer via de aannemer maar 15k kost. Of heb je het dan puur over aanpassing van het leiding werk en bestel je de keuken ergens anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@siemenz @Sport_Life

Het is een aanmaker, makelaar en bouwer in één en daarom dat de kosten ook zo goedkoop zijn. Enig nadeel is gewoon dat je op voorhand duidelijk moet aangeven wat je eisen zijn en welk meerwerk je wilt. Dat is tijdens de bouw niet meer mogelijk. Vandaar ook onze planning.

De WP is eigendom maar voor de zekerheid zullen we het nog even navragen. Wat betreft de rest: Inderdaad nog eens goed nakijken of eventueel via Eigenhuis of iets laten nakijken. Die hebben er natuurlijk iets meer verstand van dan ik heb.

Kozijnen etc zijn allemaal van kunststof met HR++ glas er in (Denk dat dit ook wel een vereiste is op EPC 0.4 te behalen). Enige nadeel wat er is als de woning is opgeleverd is dat bijvoorbeeld de trap niet gelakt is maar gegrond, hier zit natuurlijk een prijs voordeel in en met de verhuizing is de kans op schade alleen maar groter dus geen ramp.

Wat betreft de kosten, we hebben een heel simpel lijstje gemaakt met de kosten die we verwachten:
Keuken: 15K
Badkamer: 20K
Toilet: 4K
Vloeren: 9K (3 verdiepingen, 2 verdiepingen laminaat)
Tuin: 30K (Voor en achtertuin, inclusief overkapping en ondergrondse garage voor de maaier :+ )
Schilder/stucadoor: 21K
Airco: 7K
Inrichting overige: 3K
Meerwerk: 15K (Extra leidingen, grotere boiler, VV op zolder, zone regeling, etc)

Dingen zoals verf, voeg, lijmen, etc kan ik allemaal relatief goedkoop krijgen, daar bespaar ik wel weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Toppe schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 09:45:
@siemenz @Sport_Life

Het is een aanmaker, makelaar en bouwer in één en daarom dat de kosten ook zo goedkoop zijn. Enig nadeel is gewoon dat je op voorhand duidelijk moet aangeven wat je eisen zijn en welk meerwerk je wilt. Dat is tijdens de bouw niet meer mogelijk. Vandaar ook onze planning.

De WP is eigendom maar voor de zekerheid zullen we het nog even navragen. Wat betreft de rest: Inderdaad nog eens goed nakijken of eventueel via Eigenhuis of iets laten nakijken. Die hebben er natuurlijk iets meer verstand van dan ik heb.

Kozijnen etc zijn allemaal van kunststof met HR++ glas er in (Denk dat dit ook wel een vereiste is op EPC 0.4 te behalen). Enige nadeel wat er is als de woning is opgeleverd is dat bijvoorbeeld de trap niet gelakt is maar gegrond, hier zit natuurlijk een prijs voordeel in en met de verhuizing is de kans op schade alleen maar groter dus geen ramp.

Wat betreft de kosten, we hebben een heel simpel lijstje gemaakt met de kosten die we verwachten:
Keuken: 15K
Badkamer: 20K
Toilet: 4K
Vloeren: 9K (3 verdiepingen, 2 verdiepingen laminaat)
Tuin: 30K (Voor en achtertuin, inclusief overkapping en ondergrondse garage voor de maaier :+ )
Schilder/stucadoor: 21K
Airco: 7K
Inrichting overige: 3K
Meerwerk: 15K (Extra leidingen, grotere boiler, VV op zolder, zone regeling, etc)

Dingen zoals verf, voeg, lijmen, etc kan ik allemaal relatief goedkoop krijgen, daar bespaar ik wel weer op.
Je vindt je tuin belangrijk zo te zien :) Even voor mijn idee. Is je tuin 275m2 of je kavel 275m2?

Verder zou ik minder geld uitgeven aan de schilder / stukadoor (20k?!!) en ik wat meer aan de keukenboer.

Denk overigens nog wel aan raambekleding en verlichting. Dat kan behoorlijk in de papieren lopen.

Check idd even of je wp een leasebak of eigendom is. “Mijn” bodem warmtepomp kost volgens mij alleen al 22k dus daar zit al een groot deel van de kosten in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

siemenz schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 09:53:
[...]

Je vindt je tuin belangrijk zo te zien :) Even voor mijn idee. Is je tuin 275m2 of je kavel 275m2?

Verder zou ik minder geld uitgeven aan de schilder / stukadoor (20k?!!) en ik wat meer aan de keukenboer.

Denk overigens nog wel aan raambekleding en verlichting. Dat kan behoorlijk in de papieren lopen.

Check idd even of je wp een leasebak of eigendom is. “Mijn” bodem warmtepomp kost volgens mij alleen al 22k dus daar zit al een groot deel van de kosten in.
Kavel is 497m2, tuin rond de 275m2. Ik heb geen flauw idee wat een tuin exact kost. Voor onze huidige tuin hebben we uiteindelijk €21000 betaald, inclusief overkapping (6x3,5), afvoeren van oude tuin (die is er straks natuurlijk niet) en verhogen. Overkapping ga ik zelf plaatsen (poeren niet, ook de mantelbuis naar de meterkast laat ik ingraven). Maar goed, dat is wel heel erg op de zaken vooruit lopen natuurlijk.

Voor nu zijn we vooral benieuwd naar de financiële mogelijkheden, hebben een flinke overwaarde (150K) op de huidige woning en kunnen volgens de quick scan van de bank een hypotheek van 380 krijgen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Toppe schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 10:06:
[...]

Kavel is 497m2, tuin rond de 275m2. Ik heb geen flauw idee wat een tuin exact kost. Voor onze huidige tuin hebben we uiteindelijk €21000 betaald, inclusief overkapping (6x3,5), afvoeren van oude tuin (die is er straks natuurlijk niet) en verhogen. Overkapping ga ik zelf plaatsen (poeren niet, ook de mantelbuis naar de meterkast laat ik ingraven). Maar goed, dat is wel heel erg op de zaken vooruit lopen natuurlijk.

Voor nu zijn we vooral benieuwd naar de financiële mogelijkheden, hebben een flinke overwaarde (150K) op de huidige woning en kunnen volgens de quick scan van de bank een hypotheek van 380 krijgen :+
Om een antwoord te geven op je eerste vragen.

Ik denk dat iedereen hier wel het met me eens is dat je met 125k echt wel een heel eind kan komen en dus een prima bedrag is om rekening mee te houden.

En wat @GeeMoney zei... als jij bereid bent om de helft van de koopsom nog eens in je woning te stoppen moet je dat vooral doen:). Ik koop zelf een tweekapper van 850k en daar gaat ook circa 125k aan meerwerk in dus dat vind ik persoonlijk iets meer in verhouding, maar dat kan een randstedelijke gedachte zijn;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:56
@Toppe misschien is spachtelputz een optie? Dat is betaalbaar en redelijk hard, maar je moet er wel van houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Toppe bij veel nieuwbouwhuizen krijg je bouwgrond in de tuin en dat is niet geschikt voor planten/borders/gras of oprit.
Bij mij moest dus al het grond alsnog afgegraven en afgevoerd worden om vervolgens goede grond en puingranulaat voor de oprit te laten storten.

Vergis je niet in de kosten voor een aangelegde tuin, ik heb mij daar aardig op verkeken en dan deed ik ook nog veel zelf. Denk aan sproeinstallatie of druppelslangen, stroom en verlichting, terrasjes, afwatering etc.

En 125k op een kale koopsom van 250k maar dan wel inclusief alles is volgens mij wel OK. Je keuken alles zit er bij in lees ik.
Voor wanden zou ik renovlies aanraden en dan door een bedrijf laten doen die de naden gewoon netjes weg werkt. Hier zijn geen naden zichtbaar en alle wanden zijn geplakt.

@siemenz die 125k van jouw is excl. keuken en aankleding denk ik?
Hier aan ruwbouw opties 110k uitgegeven. Daarna kwamen de vloeren, wanden, tuin, keuken etc. nog al heb ik geen concessies gedaan inderdaad maar het kan dus rap oplopen.

[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 30-08-2020 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

GeeMoney schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 10:28:
@Toppe bij veel nieuwbouwhuizen krijg je bouwgrond in de tuin en dat is niet geschikt voor planten/borders/gras of oprit.
Bij mij moest dus al het grond alsnog afgegraven en afgevoerd worden om vervolgens goede grond en puingranulaat voor de oprit te laten storten.

Vergis je niet in de kosten voor een aangelegde tuin, ik heb mij daar aardig op verkeken en dan deed ik ook nog veel zelf. Denk aan sproeinstallatie of druppelslangen, stroom en verlichting, terrasjes, afwatering etc.

En 125k op een kale koopsom van 250k maar dan wel inclusief alles is volgens mij wel OK. Je keuken alles zit er bij in lees ik.
Voor wanden zou ik renovlies aanraden en dan door een bedrijf laten doen die de naden gewoon netjes weg werkt. Hier zijn geen naden zichtbaar en alle wanden zijn geplakt.

@siemenz die 125k van jouw is excl. keuken en aankleding denk ik?
Hier aan ruwbouw opties 110k uitgegeven. Daarna kwamen de vloeren, wanden, tuin, keuken etc. nog al heb ik geen concessies gedaan inderdaad maar het kan dus rap oplopen.
Daar zit een stelpost in voor verleggen van het leiding werk voor de keuken. De keuken zelf komt daar idd nog bij. Die is nu begroot/geoffreerd voor circa 25k, maar daarover meer in het keukentopic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij zaten op 120k meerwerk bij een von prijs van 435k (2016/2017 dus inmiddels wat duurder). Meerwerk bevat oa uitbouw 2,4m, gesloten haard , stucwerk, keuken, badkamer upgrade, parket door de hele woning, tuin etc.

We hadden het ook voor 100k kunnen doen, minder niet zonder afbreuk te doen aan afwerking.

Vrienden van ons zaten op 20k oid, waarbij de keuken standaard was.

[ Voor 44% gewijzigd door Sport_Life op 30-08-2020 10:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

siemenz schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 10:10:
[...]

Om een antwoord te geven op je eerste vragen.

Ik denk dat iedereen hier wel het met me eens is dat je met 125k echt wel een heel eind kan komen en dus een prima bedrag is om rekening mee te houden.

En wat @GeeMoney zei... als jij bereid bent om de helft van de koopsom nog eens in je woning te stoppen moet je dat vooral doen:). Ik koop zelf een tweekapper van 850k en daar gaat ook circa 125k aan meerwerk in dus dat vind ik persoonlijk iets meer in verhouding, maar dat kan een randstedelijke gedachte zijn;)
En @Toppe laat je niet gek maken hè;). Mensen die op dit forum zitten verdiepen zich bovengemiddeld in de afbouw van hun woning.

Ik heb zat vrienden die voor 35-40k echt klaar zijn in hun rijwoning met een behangetje, eenvoudige keuken (die zeker niet lelijk hoeft te zijn) en kliklaminaat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1ntroduc3
siemenz schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 10:37:
[...]

En @Toppe laat je niet gek maken hè;). Mensen die op dit forum zitten verdiepen zich bovengemiddeld in de afbouw van hun woning.

Ik heb zat vrienden die voor 35-40k echt klaar zijn in hun rijwoning met een behangetje, eenvoudige keuken (die zeker niet lelijk hoeft te zijn) en kliklaminaat!
Het is inderdaad maar net waar je zelf tevreden mee bent. Het kan enorm duur worden maar sommige dingen kunnen voor jou prima aanvaardbaar zijn waar een ander er nog 30k tegenaan wil gooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

siemenz schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 10:37:
[...]

Gek maken gebeurt sowieso niet zo snel, maar we willen het nu liever in één keer goed doen en klaar zijn voor de aankomende 10/15 jaar.

Keuken kan prima van Ikea (nu ook, ideaal. Al aantal keer toch van kast naar lade geswitcht) maar de badkamer willen we echt laten doen met bijvoorbeeld een sunshower. Zelfde geld voor de overkapping, hout kopen bij de lokale boer en daar laten zagen. Plaatsen doe ik dan zelf wel weer.

Lees her en der wel dat €21k voor een schilder en stukadoor teveel is, wat is wel realistisch?

Voor nu ook maar eens gaan kijken of we kunnen blijven wonen en toch nieuwbouw kunnen kopen. Nadeel is dat je (nog) niets meer de overwaarde kan, anders was het geen probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Toppe schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 11:35:
[...]

Gek maken gebeurt sowieso niet zo snel, maar we willen het nu liever in één keer goed doen en klaar zijn voor de aankomende 10/15 jaar.

Keuken kan prima van Ikea (nu ook, ideaal. Al aantal keer toch van kast naar lade geswitcht) maar de badkamer willen we echt laten doen met bijvoorbeeld een sunshower. Zelfde geld voor de overkapping, hout kopen bij de lokale boer en daar laten zagen. Plaatsen doe ik dan zelf wel weer.

Lees her en der wel dat €21k voor een schilder en stukadoor teveel is, wat is wel realistisch?

Voor nu ook maar eens gaan kijken of we kunnen blijven wonen en toch nieuwbouw kunnen kopen. Nadeel is dat je (nog) niets meer de overwaarde kan, anders was het geen probleem :)
Je kan zeker wat met de overwaarde. Dat heet een overbruggingshypotheek.

Hierbij kan je een groot deel van je overwaarde extra lenen voor een tijdelijke periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

siemenz schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 13:00:
[...]

Je kan zeker wat met de overwaarde. Dat heet een overbruggingshypotheek.

Hierbij kan je een groot deel van je overwaarde extra lenen voor een tijdelijke periode.
Zonder meteen al te diep er op in te gaan, een bank heeft toch geen zekerheid dat de overwaarde ook daadwerkelijk €160K is? Waarom zouden ze je dan wel geld geven? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toppe schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 13:10:
[...]

Zonder meteen al te diep er op in te gaan, een bank heeft toch geen zekerheid dat de overwaarde ook daadwerkelijk €160K is? Waarom zouden ze je dan wel geld geven? :+
N.a.v. een taxatie geven ze 75% ofzoiets. Ik weet niet precies hoeveel het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:14
[...]

Ben benieuwd naar de locatie, pm mag eventueel ook.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Verwijderd schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 13:13:
[...]

N.a.v. een taxatie geven ze 75% ofzoiets. Ik weet niet precies hoeveel het is.
Ik heb er zojuist een afgesloten.

Bij mij namen ze 90% van de taxatiewaarde.

Dus stel

Resterende lening: 300k
Huidige waarde: 500k
90% = 450k

Maximale overbruggingskrediet: 150k

Dit gedeelte kan je aflossingsvrij meenemen. Bij mij voor een maximale periode van 2 jaar tegen een rente van rond de 2%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Toppe schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 13:10:
[...]

Als je meer wilt weten stuur je maar een PM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onze aannemer wilt geen mantelbuis vanuit de meterkast naar de tuin leggen, het is geen meerwerkoptie.
Een loze leiding in de gevel kan wel.

Ik wil voor een WiFi-punt graag UTP naar de overkapping die achterin de tuin komt. Wat is handig? Gewoon die loze leiding laten plaatsen en dan een UTP kabel die in de grond kan erdoor heen? En dan met een kabelgootje de grond in oid?

Ik had ook al gedacht om op hoogte een loze leiding te plaatsen en dan direct een accesspoint aan de gevel te plaatsen, maar zo'n ding aan de gevel is ook zo lelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2020 13:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 13:23:
Onze aannemer wilt geen mantelbuis vanuit de meterkast naar de tuin leggen, het is geen meerwerkoptie.
Een loze leiding in de gevel kan wel.

Ik wil voor een WiFi-punt graag UTP naar de overkapping die achterin de tuin komt. Wat is handig? Gewoon die loze leiding laten plaatsen en dan een UTP kabel die in de grond kan erdoor heen? En dan met een kabelgootje de grond in oid?
Je kunt de mantelbuis eventueel achteraf zelf (laten) plaatsen. De aannemer bij ons (toevallig dezelfde :+ ) wilde het idd ook niet doen. Wel stroom, maar die komt met een lange kabel op rol tegen de buitenmuur te liggen.

Ik kijk achteraf wel of ik daar makkelijk zelf nog een mantelbuis naast kan plaatsen en anders trek ik hem evt wel onder de fundering door als het moet.
Vanaf de gevel tot achterin de tuin ga ik sowieso zelf een buis ingraven voor de kabels zodat daar altijd nog iets heen kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:47
Farmerwood schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 13:29:
[...]

Je kunt de mantelbuis eventueel achteraf zelf (laten) plaatsen. De aannemer bij ons (toevallig dezelfde :+ ) wilde het idd ook niet doen. Wel stroom, maar die komt met een lange kabel op rol tegen de buitenmuur te liggen.

Ik kijk achteraf wel of ik daar makkelijk zelf nog een mantelbuis naast kan plaatsen en anders trek ik hem evt wel onder de fundering door als het moet.
Vanaf de gevel tot achterin de tuin ga ik sowieso zelf een buis ingraven voor de kabels zodat daar altijd nog iets heen kan trekken.
Moet je wel een kruipruimte hebben ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Makrolon schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 17:28:
[...]

Moet je wel een kruipruimte hebben ;)
Die heb ik. Niet heel ruim qua hoogte, maar er is een kruipruimte. Heb ook voordat de dekvloer erop ging uitgebreid foto's gemaakt van hoe e.e.a er daar nu bij ligt zodat je er omheen kunt kruipen/tijgeren waar nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:19

MadEgg

Tux is lievvv

Farmerwood schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 13:29:
[...]

Ik zou het op tijd doen :+ Ik heb net van de week toch maar een 75mm afvoerbuis ingegraven naar de schuur die ik net heb neergezet. Er lag wel al een stroomkabel onder de grond naar die plek, maar ik wil er waarschijnlijk ook nog zonnepanelen op gaan leggen en misschien een extra groep voor zware machines, een netwerkkabel en mogelijk zelfs een waterleiding. Last minute de knoop door gehakt om het toch maar te doen zolang het nog min of meer mogelijk was.

Rij betontegels eruit, diepe geul graven en 75mm afvoerbuis onder de fundering doorleggen is een beste klus. Toen de tuin aangelegd werd een jaar terug hebben ze met een graafmachine dergelijke geulen zo open getrokken. On the bright side: 75mm trekt wel een stuk makkelijker kabels dan door zo'n 19mm buisje >:) De kabels zijn wel ietsje dikker helaas.

Tja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Bravertal schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 13:17:
[...]

Ben benieuwd naar de locatie, pm mag eventueel ook.
Groningen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Niet in stad dan, want daar krijg je voor die prijs een tussenwoning op een postzegelkavel.
In aardbevingsgebied vast ook niet, want dan krijg je voor die prijs een heel dorp. :+
MadEgg schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 18:57:
[...]
Ik zou het op tijd doen :+ Ik heb net van de week toch maar een 75mm afvoerbuis ingegraven naar de schuur die ik net heb neergezet. Er lag wel al een stroomkabel onder de grond naar die plek, maar ik wil er waarschijnlijk ook nog zonnepanelen op gaan leggen en misschien een extra groep voor zware machines, een netwerkkabel en mogelijk zelfs een waterleiding. Last minute de knoop door gehakt om het toch maar te doen zolang het nog min of meer mogelijk was.

Rij betontegels eruit, diepe geul graven en 75mm afvoerbuis onder de fundering doorleggen is een beste klus. Toen de tuin aangelegd werd een jaar terug hebben ze met een graafmachine dergelijke geulen zo open getrokken. On the bright side: 75mm trekt wel een stuk makkelijker kabels dan door zo'n 19mm buisje >:) De kabels zijn wel ietsje dikker helaas.
Direct na oplevering laten we met de buren de tuin een stukje afgraven en voorzien van goede tuinaarde. Hopelijk kan ik het tussen de werkzaamheden van de hovenier ingraven. Dat scheelt me een hoop graafwerk dan. :)
(En dan hoeft het terras er later niet uit.)
Ik moet nog even kijken wat voor buis het wordt, maar minimaal 50mm en misschien wel 2 of 3 als het toch open ligt.

[ Voor 69% gewijzigd door Farmerwood op 30-08-2020 21:40 . Reden: Extra reactie toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Deze week is ons project weer verder gegaan na de bouwvak en ze zijn begonnen met de spouwmuur isolatie en de bakstenen plaatsen.

Begint zo een stuk meer op een woning te lijken :) .

We hebben binnenkort een tweede kijkdag, wanneer de 1e verdieping qua ruwbouw klaar is volgens mij. Best fijn dat we vaker een kijkdag hebben. Origineel was dit niet genoemd.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:40
BiG-GuY schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:59:
Deze week is ons project weer verder gegaan na de bouwvak en ze zijn begonnen met de spouwmuur isolatie en de bakstenen plaatsen.

We hebben binnenkort een tweede kijkdag, wanneer de 1e verdieping qua ruwbouw klaar is volgens mij. Best fijn dat we vaker een kijkdag hebben. Origineel was dit niet genoemd.

***members only***
Ik vind het bijzonder dat de wegbestrating de uiteindelijke lijkt te zijn. Meestal rijden de bouwmachines die vaak stuk dus ligt er eerst een tijdje een bouw-weg en wordt die later voor 'n uiteindelijke vervangen.
Toppe schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 09:45:
In mijn project zijn de kozijnen van aluminium en haalbaar was het blijkbaar ook nog. Maar hout is ook veelvoorkomend :)

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Farmerwood schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 17:37:
[...]

Die heb ik. Niet heel ruim qua hoogte, maar er is een kruipruimte. Heb ook voordat de dekvloer erop ging uitgebreid foto's gemaakt van hoe e.e.a er daar nu bij ligt zodat je er omheen kunt kruipen/tijgeren waar nodig.
Staat er ook een kruipluik op de tekening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Blihi schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 07:10:
[...]
Staat er ook een kruipluik op de tekening?
Ja. Heb er ook een in de berging bij laten plaatsen zelfs, want die kruipruimte daar onder zou anders onbereikbaar zijn. Hou nu de mogelijkheid om nog iets aan te leggen in de berging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:26

***members only***
Hier wordt erg netjes gemetseld, mag je in je handen knijpen want bij ons is het knudde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

fonsoy schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 23:44:
[...]

Ik vind het bijzonder dat de wegbestrating de uiteindelijke lijkt te zijn. Meestal rijden de bouwmachines die vaak stuk dus ligt er eerst een tijdje een bouw-weg en wordt die later voor 'n uiteindelijke vervangen.
De wijk is verder bijna af, dus de bestrating ligt er al jaren. We wonen nu in het pand naast deze bouwlocatie welke in 2012 opgeleverd is, dit was toen een van de eerste panden in de wijk. Aan een van de kanten van het bouwproject zit een 'hoofdweg' van de wijk, daar hebben ze ook recent nieuwe drempels geplaatst op dat stuk specifiek, dus dat moet wel de 'permanente' weg zijn.
nel!s schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:21:
[...]
Hier wordt erg netjes gemetseld, mag je in je handen knijpen want bij ons is het knudde!
Goed om te horen, heb geen ervaring met het metselen zelf, maar op het oog, oogt het erg netjes. Enige is dat we in de artist impressions een wat lichtere steen hadden verwacht. Dit nijgt wat meer naar zandkleur.

Op de bouwplaats hebben we kunnen zien dat het deze stenen zijn: https://www.nelissen.be/n...elstenen/stenen/maranello

Dat oogt toch wat anders dan:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

En wat we tot zover van de bouw hebben gezien zijn we ook best tevreden.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09 19:17
[...]

Alleen jammer dat ze er geen afdekprofiel over leggen als ze klaar zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 21:24

_Arthur

blub

BiG-GuY schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:39:
Goed om te horen, heb geen ervaring met het metselen zelf, maar op het oog, oogt het erg netjes. Enige is dat we in de artist impressions een wat lichtere steen hadden verwacht. Dit nijgt wat meer naar zandkleur.

Op de bouwplaats hebben we kunnen zien dat het deze stenen zijn: https://www.nelissen.be/n...elstenen/stenen/maranello
De artist impressie is ook met een lichte kleur gevoegd. Scheelt ook weer. Daarnaast is het weer cq hoeveelheid licht en vocht in het werk ook nog van invloed op hoe de kleur oogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Toppe schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 11:35:
[...]

Om hoeveel m2 gaat het? Dan kun je je prijs bepalen adhv de vraag: Hoeveel kost een stucadoor per m2 en een schilder per m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 22:12
mierenfokker schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:01:
[...]

Om hoeveel m2 gaat het? Dan kun je je prijs bepalen adhv de vraag: Hoeveel kost een stucadoor per m2 en een schilder per m2.
21k voor stuc'en EN schilderen van hele binnenkant is niet absurd duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje wel. Ik heb een offerte van een goede stukadoor liggen voor

255m2 muren (beneden, berging, boven)
90m2 plafonds (beneden, berging)

Voor 8.5k. En dat is nog best duur, gezien de m2 prijs.

Ik ken ook een stukadoor die plafonds en muren voor 13euro per m2 doet. Die heeft ook een hoop goede recenties maar ook een aantal slechte, praat alleen slecht nederlands.

Schilder kost zo rond de 3-4k.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2020 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Lijkt me dat alles bouw gerelateerd in Groningen goedkoper is, gezien de huizenprijzen daar. In de Randstad is het vooral duur omdat geld gratis lijkt te zijn, door tonnen overwaarde. Daar profiteren de bedrijven van die met woningafbouw te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 22:12
Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:23:
Beetje wel. Ik heb een offerte van een goede stukadoor liggen voor

255m2 muren (beneden, berging, boven)
90m2 plafonds (beneden, berging)

Voor 8.5k. En dat is nog best duur, gezien de m2 prijs.

Ik ken ook een stukadoor die plafonds en muren voor 13euro per m2 doet. Die heeft ook een hoop goede recenties maar ook een aantal slechte, praat alleen slecht nederlands.

Schilder kost zo rond de 3-4k.
Je hebt het over een half huis. En dan nog niet over de kozijnen, deuren en evt trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:19

MadEgg

Tux is lievvv

Mij lijkt 21K ook vrij ruim. Wij hebben in provincie Groningen eind 2018 15k€ betaald voor stukadoor die alle wanden en plafonds heeft gladgestuct (~320m² wanden en ~130 m² plafonds), maar dit waren casco wanden en plafonds dus veel meer werk dan bij behangklaar. Dit was wel exclusief schilderen, daar mag je er weer een paar duizend voor bij op tellen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Volgens mij zit ik zo rond de 350m2... Zal er uiteindelijk iets boven zitten, maar liever te hoog dan te laag.

Andere optie is een stukadoor met een finish pasta door de woning laten gaan om de gaten in het beton dicht te smeren en dan lekker met latex kliederen. Niet zozeer omdat het goedkoper is maar wel omdat beton harder is dan gips... Als je met een beton stuc gaat werken gaat de prijs ook weer omhoog.

Heb een grote kring met ZZP'rs om me heen, zal eens rond vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:02
[...]

Kun je daar eens een foto van plaatsen dan? Ben namelijk wel benieuwd hoe dat er dan uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toppe schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:47:
Andere optie is een stukadoor met een finish pasta door de woning laten gaan om de gaten in het beton dicht te smeren en dan lekker met latex kliederen.
Dat raad ik je af. Prefab betonwanden hebben niet alleen luchtgaatjes, maar ook "pukkeltjes". Die schuur je er niet zomaar af.

Gewoon een laag(je) gips erop is het mooist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:18:
[...]

Dat raad ik je af. Prefab betonwanden hebben niet alleen luchtgaatjes, maar ook "pukkeltjes". Die schuur je er niet zomaar af.

Gewoon een laag(je) gips erop is het mooist.
Wij krijgen zogehete XL wanden van faab. Heeft iemand daar ook ervaring mee? En kun je die wel "makkelijker" glad krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

1ntroduc3 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:05:
[...]

Wij krijgen zogehete XL wanden van faab. Heeft iemand daar ook ervaring mee? En kun je die wel "makkelijker" glad krijgen?
Faay levert ze af met aan beide kanten een houtvezelversterkte plaat... Dus is wel redelijk strak.

[ Voor 18% gewijzigd door Toppe op 31-08-2020 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
BiG-GuY schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:39:
[...]

De wijk is verder bijna af, dus de bestrating ligt er al jaren. We wonen nu in het pand naast deze bouwlocatie welke in 2012 opgeleverd is, dit was toen een van de eerste panden in de wijk. Aan een van de kanten van het bouwproject zit een 'hoofdweg' van de wijk, daar hebben ze ook recent nieuwe drempels geplaatst op dat stuk specifiek, dus dat moet wel de 'permanente' weg zijn.

[...]

Stenen kunnen ontzettend verkleuren, dus wacht even af. Onze muren zouden volgende de tekeningen deels wit zijn. Toen de stenen er op gingen leken ze grijs, maar na twee weken drogen werden ze van de een op de andere dag wit.

Dat oogt toch wat anders dan:

***members only***

En wat we tot zover van de bouw hebben gezien zijn we ook best tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 22:45
Mijn bouwer wil geen loze leidingen leggen, terwijl ik graag in een aantal kamers een internetaansluiting wil hebben. Kost 300 euro per leiding met utp. Beetje jammer dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

FastFox91 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:20:
Mijn bouwer wil geen loze leidingen leggen, terwijl ik graag in een aantal kamers een internetaansluiting wil hebben. Kost 300 euro per leiding met utp. Beetje jammer dit.
Niet eens onder de noemer "Straks ligt er een leiding en krijg je er niets door heen, dat risico wil ik niet lopen?" want dat was het argument van onze toekomstige aannemer.

Bij ons rekent hij €145 per leiding, wil ze alleen in de garage hebben...

Door een vage constructie heb ik het wel makkelijk, de makelaar is namelijk ook de architect en de aannemer in één :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

***members only***
Die spouwankers zitten verkeerd, die mag je niet op een naad monteren.

Zie https://www.isover.nl/sit..._-_verwerkingsblad_a4.pdf
4 VERDEEL DE SPOUWANKERS GOED
OVER DE ISOLATIEPLAAT
Verdeel de ankers gelijkmatig over de plaat om naden en kieren
te voorkomen:
• bevestig de isolatieplaat met minimaal vier spouwankers
• breng geen ankers tussen twee platen aan
• zet passtukken met minimaal twee spouwankers vast
• druk de rozetten/schotels niet te diep in de isolatie om een
‘matras-effect’ te vookomen
• breng spouwankers altijd afwaterend aan (dus schuin aflopend
naar het buitenspouwblad) om inwatering te voorkomen

[ Voor 35% gewijzigd door Wolly op 31-08-2020 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

Wolly schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:30:
[...]

Die spouwankers zitten verkeerd, die mag je niet op een naad monteren.

Zie https://www.isover.nl/sit..._-_verwerkingsblad_a4.pdf

[...]
Ben zelf niet bekend met de term spouwanker, dus even gegoogled, dat zijn die rode dingen in de isolatie?

Deze foto's zijn van andere bouwnummers in ons project en zijn ondertussen dus dicht gemetseld...
Dus zal extra opletten bij onze eigen woning.

Onze woning is nog alleen beton... wat kan er concreet gebeuren als die wel op de naden gemonteerd zijn?

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
BiG-GuY schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:40:
[...]

Ben zelf niet bekend met de term spouwanker, dus even gegoogled, dat zijn die rode dingen in de isolatie?

Deze foto's zijn van andere bouwnummers in ons project en zijn ondertussen dus dicht gemetseld...
Dus zal extra opletten bij onze eigen woning.

Onze woning is nog alleen beton... wat kan er concreet gebeuren als die wel op de naden gemonteerd zijn?
Ja die rode dingen zijn de spouwankers. Als die niet volgens de voorschriften worden gemonteerd heb je logischerwijs geen goede isolatie. Ik kan mij voorstellen dat ze bij montage op de naad bijvoorbeeld zorgen voor kieren (36% verminderde isolatiewaarde volgens document wat ik erbij had gezet) of de plaat beschadigen.

De bouwer zal er geen last van hebben maar de bewoner ziet het later terug in zijn energierekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Laatst online: 19-09 10:02

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

(jarig!)
Onze woning wordt voorzien van renovlies op de begane grond & 1e verdieping. Het plafond van de begane grond wordt gestuct. Inclusief airless spuiten in RAL 9016: €6800.

184m2 muren
44m2 plafond

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
  • Laatst online: 28-06 20:01
FastFox91 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:20:
wil geen loze leidingen leggen / kost 300 euro, dus het kan wel?

Verder zou ik uitvragen wat het kost voor puur een loze leiding, zonder dat ze de utp voor je regelen, bij mij kost het aansluiten bijvoorbeeld 120 euro per leiding en een loze leiding ook ongeveer 120.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Tjebakka schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:18:
Onze woning wordt voorzien van renovlies op de begane grond & 1e verdieping. Het plafond van de begane grond wordt gestuct. Inclusief airless spuiten in RAL 9016: €6800.

274m2 muren
60m2 plafond
Dat is een prima prijs. Wellicht ben ik te bang, maar ik durf niet elke behanger in een huis los te laten... Iemand hier omgeving groningen die een goed adres heeft? :+

Het Airless spuiten is wel lekker makkelijk, zeker als je woning eerst wordt behangen/gespoten voordat er verder wat op de planning staat. Kwestie van afplakken en gaan :)

[ Voor 15% gewijzigd door Toppe op 31-08-2020 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Laatst online: 19-09 10:02

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

(jarig!)
Toppe schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:25:
[...]

Dat is een prima prijs. Wellicht ben ik te bang, maar ik durf niet elke behanger in een huis los te laten... Iemand hier omgeving groningen die een goed adres heeft? :+

Het Airless spuiten is wel lekker makkelijk, zeker als je woning eerst wordt behangen/gespoten voordat er verder wat op de planning staat. Kwestie van afplakken en gaan :)
Kleine correctie. 184m2 muren & 44m2 plafond. Maar alsnog prima qua prijs.

Ik kreeg ook nog een offerte van 12 euro per m2 inclusief sauzen, maar ik had er geen goed gevoel bij. Overigens komt onze behanger uit Leeuwarden. Wellicht dat hij iets voor jou kan betekenen.

[ Voor 6% gewijzigd door Tjebakka op 31-08-2020 15:32 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 22:45
Toppe schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:28:
[...]

Niet eens onder de noemer "Straks ligt er een leiding en krijg je er niets door heen, dat risico wil ik niet lopen?" want dat was het argument van onze toekomstige aannemer.

Bij ons rekent hij €145 per leiding, wil ze alleen in de garage hebben...

Door een vage constructie heb ik het wel makkelijk, de makelaar is namelijk ook de architect en de aannemer in één :+
De reden was dat ze willen controleren of het geen obstakel in de leiding zijn gekomen zodat er achteraf geen gezeur mee is.
Stormstar3 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:19:
[...]

wil geen loze leidingen leggen / kost 300 euro, dus het kan wel?

Verder zou ik uitvragen wat het kost voor puur een loze leiding, zonder dat ze de utp voor je regelen, bij mij kost het aansluiten bijvoorbeeld 120 euro per leiding en een loze leiding ook ongeveer 120.
300 euro voor een leiding met UTP-kabel. Loze leiding willen ze niet. Heb wel gevraagd of ze eventueel een loze leidingen willen leggen van kamer 1 naar kamer 2, daar komen ze nog op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
@FastFox91 okee duidelijk, jammer dat het zo duur is en dat ze vaak wat lastig doen om zulke simpele dingen, hopelijk kom je tot een goede oplossing.

Nu we het toch over leidingen hebben had ik zelf ook nog een vraag :).
Waar laten jullie je modem / router, volgens mij heb ik ook posts gelezen van mensen die dit op zolder plaatsen (in technische ruimte). Volgens mij zijn de opties:

1) meterkast
2) technische ruimte op zolder
3) trapkast? (liever niet denk ik)

Maar ik zie nog geen voordelen/nadelen van optie 1/2 en vind het dus lastig een keuze te maken.

Verder ben ik afgelopen voor binnendeuren gaan kijken (berkvens), dat was maar goed ook want het zag er anders uit dan op de foto's...
En ik vroeg me nog af, is er een bepaalde hoogte die ze aanhouden voor de vloer? Zodat als je er nog een tegelvloer/laminaat op legt dat dit mooi aansluit met de deur en dat je niet met een enorme kier onder de deur zit.
Weet iemand hoe dat werkt?

[ Voor 5% gewijzigd door Stormstar3 op 31-08-2020 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:02
@Stormstar3 meest logische plek voor je modem/router is de meterkast want daar worden normaal gesproken ook alle loze leidingen en/of UTP-kabels heengetrokken.

Wij krijgen ook Berkvens binnendeuren, gekozen voor de stompe uitvoering. Wel even slikken als je dat bij alle deuren doet (12) maar het hopelijk waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
haha @Ascension ook hier alles naar stomp veranderd (totaal 10 deuren in het huis), is inderdaad even slikken maar opdek wil ik liever niet, alleen de technische ruimte houd ik opdek, het aanpassen kost zo 600 euro :( en vind ik het daar niet waard denk ik.
Pagina: 1 ... 100 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2