Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.585 views

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
Maar wat jij als achtergrond beleeft, beleeft iemand anders misschien niet als achtergrond. Zeker als de muzieksmaak niet hetzelfde is, is achtergrondmuziek ineens heel storend.

Dat is het grappige met muziek. Degene die het 'als achtergrond' aanzet hoort het vaak niet eens, maar degene voor wie het niet bedoelt is stoort zich er de hele dag aan.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
Speakers in een tuin zijn voor mij een heel groot uithangbord met 'ik ben een tokkie en niet bang om helemaal mezelf te zijn'. Tenzij je een flinke lap grond hebt met je buren op grote afstand heb je mijns inziens het EQ van een stoeptegel als je dat soort shit gaat installeren. Je hebt de garantie dat andere mensen er last van hebben en het dan tóch doen, dat vereist een bepaalde mentaliteit die verre van mooi is.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:09
Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 22:33:
[...]

Vreselijk...schijnt de norm te zijn tegenwoordig, bluetooth speakertje in je tuin of whatever. Ik vind het asociaal. Als je muziek wilt luisteren, doe je dat binnen of met een koptelefoon. Niemand zit op muziek van een ander te wachten.
Wat ik trouwens ook vervelend vind is de (op zich goede) verandering dat mensen niet meer binnen roken, maar dat buiten doen. Dan komt die rook vaak fijn bij jou naar binnen in de woon- of slaapkamer. (En dan liefst natuurlijk bij de sigaret-voor-het-slapengaan lekker luid bijkletsen, zodat je als buren weer wakker wordt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:09
EiT schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:12:
Daarnaast ben ik het ook oneens met je stelling dat minimale bouwbesluit per definitie slecht is.
Volgens mij is dat ook niet zozeer de 'klacht', maar is het vooral dat aannemers vaak suggereren dat ze zulke goede huizen bouwen en veel meer zouden doen dan het minimale. Terwijl dat in de praktijk dus nog wel eens tegenvalt omdat ze nauwelijks beter dan het wettelijke minimum bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
leecher schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 09:43:
Je hebt de garantie dat andere mensen er last van hebben en het dan tóch doen, dat vereist een bepaalde mentaliteit die verre van mooi is.
spoiler:
Leuke uitspraak in combinatie met je nickname.. :+ ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 12:31
Speakers in een tuin zijn voor mij een heel groot uithangbord met 'ik ben een tokkie en niet bang om helemaal mezelf te zijn'. Tenzij je een flinke lap grond hebt met je buren op grote afstand heb je mijns inziens het EQ van een stoeptegel als je dat soort shit gaat installeren. Je hebt de garantie dat andere mensen er last van hebben en het dan tóch doen, dat vereist een bepaalde mentaliteit die verre van mooi is.
Dat is niet netjes. Zelfde als luidruchtige feesten zonder vooraankondiging of (ja echt waar!!) stankoverlast door huisdieren die in hun tuin poepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Pfff. Eind mei zonwering besteld. Gewoon, in een fysieke winkel, eerst een prijsopgave gekregen, toen een handtekening gezet onder een papieren offerte. Een kopie van de offerte hebben we in de mail gehad (maar voordat de handtekening er op kwam).

Na 11 weken levertijd bleek dat het bedrijf de prijsopgave besteld heeft, niet de offerte, dus is de verkeerde kleur doek geleverd.

Nu zijn ze al twee weken aan het uitzoeken wat er gebeurd is, want ze kunnen mijn handtekening nergens vinden. Die nieten ze normaal aan de factuur bij levering, maar de zonwering is rechtstreeks uit de fabriek geleverd in verband met de lengte.

Vandaag laten ze weten dat ze nu door de ICT afdeling iets uit laten zoeken (geen idee wat) voordat ze met een oplossing komen. En ondertussen ligt die zonwering van 8,5 meter in de tuin gigantisch in de weg.

Ik heb meerdere malen telefonisch contact gehad met het bedrijf, maar ze doen vrij moeilijk. Ze lijken van alles to proberen om mij de schuld te geven, maar kunnen zien dat ik maar 1 offerte in de mail heb gehad en dat is de juiste. De fysieke handtekening lijken ze nergens te kunnen vinden.

Het lastige is dat het geheel natuurlijk wel al betaald is. Want je betaalt bij levering (of in dit geval per bank voor levering) en de kleur zie je pas nadat je de boel uitpakt.

[ Voor 7% gewijzigd door Blihi op 25-08-2020 14:09 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:27
@Blihi als jij die bevestigingsmail hebt dan heb je een rechtsgeldige overeenkomst. Zij hoeven absoluut niets met de ICT afdeling 'uit te zoeken' maar enkel grif excuses aan te bieden en je schadeloos te stellen. Als een jurist in dit topic dat ook nog even kan bevestigen dan kun je tegen ze zeggen dat je juridisch advies hebt ingewonnen, moet je eens kijken hoe snel ze dan orde op zaken gaan stellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Zeker, maar die bevestigingsmail hebben zij dus al een fout in gemaakt. Dat is wat het lastig maakt. Als ze daarin de juiste kleurcode hadden staan was het sneller opgelost geweest.

Zij kunnen in hun eigen systemen zien dat ze twee opeenvolgende offertes hebben gemaakt en niet de tweede, maar de eerste besteld hebben. Terwijl ik de tweede getekend heb.

Die eerste offerte heb ik echter nooit gezien. Ik wist niet eens dat deze bestond.

Die tweede offerte heb ik ook per mail gekregen (die eerste niet), maar de offerte met handtekening is "kwijt".

[ Voor 8% gewijzigd door Blihi op 25-08-2020 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:39
Blihi schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:39:
Zeker, maar die bevestigingsmail hebben zij dus al een fout in gemaakt. Dat is wat het lastig maakt. Als ze daarin de juiste kleurcode hadden staan was het sneller opgelost geweest.

Zij kunnen in hun eigen systemen zien dat ze twee opeenvolgende offertes hebben gemaakt en niet de tweede, maar de eerste besteld hebben. Terwijl ik de tweede getekend heb.

Die tweede offerte heb ik ook per mail gekregen (die eerste niet), maar de offerte met handtekening is "kwijt".
Dus er is geen getekende offerte?
Laat ze dan het scherm op komen halen en je geld terug storten als een onverschuldigde betaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Zij kunnen dus inderdaad geen getekende offerte produceren, althans, niet dat ik weet. Ik vermoed dat ze nu aan het proberen zijn of er ergens een scan van die offerte bestaat die gewist is.

Ik heb liever dat ze het scherm gewoon voorzien van een nieuw doek in de juiste kleur dan dat ze het ding terug nemen, want dan moet ik het ergens anders opnieuw kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 10:02

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

(jarig!)
Wij hebben 10 september onze kijkdag. Alhoewel het meer een kijkuurtje is: van 1500 tot 1600 uur.
Nu mogen er maar 2 mensen komen kijken terwijl er al 2 bedrijven zijn die komen inmeten, namelijk de keukenboer en de vloerenboer.

Hebben jullie ook zoiets meegemaakt in 'tijden van corona'?

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1ntroduc3
Tjebakka schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:44:
Wij hebben 10 september onze kijkdag. Alhoewel het meer een kijkuurtje is: van 1500 tot 1600 uur.
Nu mogen er maar 2 mensen komen kijken terwijl er al 2 bedrijven zijn die komen inmeten, namelijk de keukenboer en de vloerenboer.

Dat lijkt me verre van handig. Je wil in zo'n kijk/inmeet dag juist de tijd en mensen hebben om goed in te kunnen meten en dat is zo niet echt mogelijk als je veel hebt uitbesteed :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 10:02

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

(jarig!)
1ntroduc3 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:51:
[...]

Dat lijkt me verre van handig. Je wil in zo'n kijk/inmeet dag juist de tijd en mensen hebben om goed in te kunnen meten en dat is zo niet echt mogelijk als je veel hebt uitbesteed :?
Mee eens. Ik ga er maar vanuit dat ze maximaal 2 personen tegelijkertijd in het huis willen hebben.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
Nou.. wij hebben bericht gehad dat de bouw is uitgesteld vanwege de niet bouwrijpe grond die de gemeente moet opleveren. Eind van de week verwachten ze de "schade" te kunnen melden. Hopelijk valt het mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Rivanov schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:39:
Onze schutting is vandaag ook afgerond. Douglas hout met antraciete palen. :)

Aan de kant van de linkerburen (die de horizontale planken hebben) laten wij nog een 2m hoog hekwerk plaatsen, waar wij klimop tegenaan plaatsen. Wij vinden een schutting met horizontale planken namelijk foeilelijk en zij wilden dat persé. Prima. Dan plaatsen wij er gewoon een groen hekwerk met beplanting tegenaan. Win win.. zo kijken wij niet op hun schutting en hebben wij een mooie, natuurlijke kant van de tuin i.p.v. dat je volledig omringt bent door een houten schutting waardoor je in een “bak” zit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gaan jullie het douglas hout nog wel behandelen?

Wij hebben onze schutting geolied met bankirai olie. De 3 meter schutting tussen ons en de buren (hoekhuis) zijn wij dat "vergeten" en die is binnen 2 jaar grijs geworden. Dus mocht je de douglashout kleur willen behouden zou ik zeker voor de winter nog je schutting in de olie zetten

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-09 12:43
Hier vordert het project gestaag. De buitenkant is zo goed als klaar nu. En nu komt het hele traject met de installateur.

Bij ons project is het een aaneenschakeling van communiceren met meerdere partijen met daartussen dan weer de koopbegeleider die probeert van alle markten voorzien te zijn. Maar het eigenlijk niet is. Inmiddels hebben we al versie 5 van de offerte voor het elektrawerk. Prijzen die niet overeen kwamen met prijzen van de toekomstige buren, dingen die er dubbel op staan, dingen die spontaan vergeten zijn, wisselschakelingen die niet ingetekend zijn maar wel berekend worden (en andersom), ga zo maar door. Maar nu ben ik op het belangrijke punt kookgroep/krachtgroep belandt...

Ik heb specifiek gevraagd naar een krachtgroep naar aanleiding van de 7.6 KW aansluitwaarde van onze kookplaat.

Eerst kreeg ik als reactie, dit wordt een perilex aansluiting. Daarna nogmaals gevraagd of dit een krachtgroep wordt, waarna ik de volgende reactie krijg: "Dit wordt aangesloten als een 3 fase groep".

Mag ik er hiermee vanuit gaan dat ik mijn krachtgroep krijg? @kabeltjekabel .

Toch zonde van alle tijd die je in dit soort zaken steekt. Het gesprek met de installateur was in april, daarna weken niks gehoord. Toen offertes gekregen waar de helft niet eens opstond, en inmiddels werken we naar een sluitende offerte toe haha. Wel schrikbarend hoor, hoe ze gewoon glashard verschillende prijzen rekenen voor de buurtbewoners. Je zou toch denken dat ze inmiddels wel doorhebben dat wij onderling allemaal contact hebben.. Maar nee hoor..

Het goeie nieuws is: het gaat de goede kant op haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi

Bij ons stond ook in de brieven dat er maximaal 2 mensen mochten komen, maar daar was altijd wel een mouw aan te passen.

Je kunt afspreken dat de bedrijven na jou in iedere ruimte komen, of steeds in een andere ruimte zijn.

De bouwer wil niet teveel mensen in een kleine ruimte hebben, dat snapt iedereen, maar met een beetje goede wil kan er gewoon ingemeten worden terwijl iedereen netjes afstand houdt.

Een aannemer/uitvoerder heeft vaak geen problemen met andere werklui. Ze willen gewoon niet dat je je hele familie mee neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier amper communicatie vanuit de kopersbegeleider. Echt heel vervelend. We zijn op gesprek geweest, wensen besproken, de helft moest worden nagevraagd. Vervolgens 3 weken bouwvak geweest en sindsdien radiostilte. Een keer een tekening gehad met inderdaad de helft van de opties er niet op.

Telefoontjes worden weggedrukt, mails worden niet beantwoord. Ik snap dat ze druk zijn, het zijn (maar) 31 woningen, en alles komt waarschijnlijk tegelijk. Maar communiceer even. Zelfs een simpele vraag met wat precies de sluitingsdata zijn wordt niet beantwoord.

En dat is dan Reinbouw, een gerenommeerd woningbouwer. Tot nu toe maar weinig vertrouwen in die kopersbegeleider, hij kan de werkdruk gewoon niet aan en is ook super chaotisch.

[/Einde rant]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:28:
Hier amper communicatie vanuit de kopersbegeleider. Echt heel vervelend. We zijn op gesprek geweest, wensen besproken, de helft moest worden nagevraagd. Vervolgens 3 weken bouwvak geweest en sindsdien radiostilte. Een keer een tekening gehad met inderdaad de helft van de opties er niet op.

Telefoontjes worden weggedrukt, mails worden niet beantwoord. Ik snap dat ze druk zijn, het zijn (maar) 31 woningen, en alles komt waarschijnlijk tegelijk. Maar communiceer even. Zelfs een simpele vraag met wat precies de sluitingsdata zijn wordt niet beantwoord.

En dat is dan Reinbouw, een gerenommeerd woningbouwer. Tot nu toe maar weinig vertrouwen in die kopersbegeleider, hij kan de werkdruk gewoon niet aan en is ook super chaotisch.

[/Einde rant]
Ik snap je frustratie. Dat alles samenkomt en dat er piekmomenten zijn in communicatie is logisch bij projectbouw en mag geen excuus zijn om op deze manier (niet) in contact te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Roadman schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:44:
[...]

Dus er is geen getekende offerte?
Laat ze dan het scherm op komen halen en je geld terug storten als een onverschuldigde betaling.
Dat is nu waar de rechtsbijstandverzekering op in gaat zetten inderdaad. Zij gaan het bestaan van de overeenkomst betwisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:39
Blihi schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:10:
[...]

Dat is nu waar de rechtsbijstandverzekering op in gaat zetten inderdaad. Zij gaan het bestaan van de overeenkomst betwisten.
Snap dat je liever gewoon de juiste kleur doek ontvangt..
Maar als hun zo moeilijk lopen te doen en niet willen meehelpen aan een oplossing is dit denk ik je beste mogelijkheid.

Hopelijk draaien ze naar aanleiding van wat juridisch gebabbel bij en helpen ze je alsnog fatsoenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 14:52

bij ons moesten leveranciers (na aankondiging van ons) apart een afspraak maken met de uitvoerder. zelf helmpje mee en dan mochten ze naar binnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Roadman schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:51:
[...]

Snap dat je liever gewoon de juiste kleur doek ontvangt..
Maar als hun zo moeilijk lopen te doen en niet willen meehelpen aan een oplossing is dit denk ik je beste mogelijkheid.

Hopelijk draaien ze naar aanleiding van wat juridisch gebabbel bij en helpen ze je alsnog fatsoenlijk.
Gelukkig heeft een van de medewerksters aan de telefoon haar mond al een beetje voorbij gepraat. Zij heeft helemaal uitgelegd wat er intern allemaal gebeurd is en fout gegaan is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Blihi schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:01:
[...]

Gelukkig heeft een van de medewerksters aan de telefoon haar mond al een beetje voorbij gepraat. Zij heeft helemaal uitgelegd wat er intern allemaal gebeurd is en fout gegaan is.
No offense maar....Zullen we weer on topic gaan :)

Ik denk dat het niet juist leveren van spullen en de jurisprudentie daaromheen in een ander topic thuishoort en weinig informatief is voor degene die door dit forum bladert

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jslaman
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-07 11:16
Zo'n bamboe windgong kan een setje speakers wat mij betreft makkelijk toppen. Dag en nacht getokkel van dat ding bij onze buren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
jslaman schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:57:
Zo'n bamboe windgong kan een setje speakers wat mij betreft makkelijk toppen. Dag en nacht getokkel van dat ding bij onze buren....

[...]
:+ Kan toch heerlijk ontspannen klinken

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:12
Fijn om ook goede verhalen te horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32

[...]
Daar zou ik helemaal wild van worden. En als ze 'm niet weghalen, een reden zijn om te verhuizen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13

[...]
Vroeger had moeders er ook een in de tuin hangen. Die is een keer 's nachts door de buurman verwijderd omdat hij er al een paar nachten niet van sliep. Achteraf realiseer je je dat je uit een tokkie huishouden komt met bemoste tegeltuin, tuinposters van de aldi, bamboe winddingen en een houtkacheltje met een schoorsteen van 30cm die gestookt werd met nat hout. Gelukkig kan ik naar tweakers kijken voor wijsheid how-not-to-be-tokkie. Maakt wel dat ik een enorm goede tokkieradar heb, it takes one to know one.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
siemenz schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:55:
[...]

No offense maar....Zullen we weer on topic gaan :)

Ik denk dat het niet juist leveren van spullen en de jurisprudentie daaromheen in een ander topic thuishoort en weinig informatief is voor degene die door dit forum bladert
Sorry, je hebt gelijk. On topic dan:

Wij zitten nu in de fase om de notaris aan te schrijven dat de bankgarantie vastgehouden moet worden. Bij vrijwel alle huizen staan nog opleverpunten open en de bouwer reageert niet zo heel vlot meer. Denk er dus goed aan dat te doen binnen die drie-maanden termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:10
Blihi schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:49:
[...]

Sorry, je hebt gelijk. On topic dan:

Wij zitten nu in de fase om de notaris aan te schrijven dat de bankgarantie vastgehouden moet worden. Bij vrijwel alle huizen staan nog opleverpunten open en de bouwer reageert niet zo heel vlot meer. Denk er dus goed aan dat te doen binnen die drie-maanden termijn.
Vergeet niet te beargumenteren waarom en middels een offerte een indicatie van de daadwerkelijke "schade". Die wordt dan namelijk achtergehouden en niet de volle 10% voor het ontbreken van een deurklink bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
GeeMoney schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:53:
[...]

Vergeet niet te beargumenteren waarom en middels een offerte een indicatie van de daadwerkelijke "schade". Die wordt dan namelijk achtergehouden en niet de volle 10% voor het ontbreken van een deurklink bijvoorbeeld.
Je hoeft op zich geen offertes bij te voegen, maar wel een lijst met punten en een schatting van de schade. Bij ons is de lijst vrij uitgebreid en ik heb de totale schade geschat op 15kEUR. De buren hebben iets soortgelijks gedaan.

Het is vrij lastig om offertes te krijgen voor werk dat niet goed is uitgevoerd. Bedrijven komen niet graag offertes maken, puur omdat jij een prijsindicatie wil. Dat is ook niet heel eerlijk tegenover die bedrijven.

[ Voor 16% gewijzigd door Blihi op 26-08-2020 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 14:48

mvds

Totally awesome!

Pannencouque schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 08:41:
[...]
Daar zou ik helemaal wild van worden. En als ze 'm niet weghalen, een reden zijn om te verhuizen.
Dan zou dat ding saboteren een betere (en goedkopere) optie zijn voor mij hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Blihi schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:55:
[...]

Je hoeft op zich geen offertes bij te voegen, maar wel een lijst met punten en een schatting van de schade. Bij ons is de lijst vrij uitgebreid en ik heb de totale schade geschat op 15kEUR. De buren hebben iets soortgelijks gedaan.

Het is vrij lastig om offertes te krijgen voor werk dat niet goed is uitgevoerd. Bedrijven komen niet graag offertes maken, puur omdat jij een prijsindicatie wil. Dat is ook niet heel eerlijk tegenover die bedrijven.
Ze krijgen mogelijk toch een opdracht? :)
Bij ons was de zoneregeling niet ingeregeld en aangesloten bij oplevering. Aangezien dit een Itho Daalderop systeem is waar je als consument werkelijk niets mee kan heb ik Itho gebeld en een offerte gevraagd tbv aansluiten en inregelen bestaande zoneregeling.
Die offerte kreeg ik een uur of 2 later in mijn mail en heb ik bijgevoegd.
3 weken later kwam de onderaannemer de boel aansluiten en inregelen en heb ik Itho keurig een mailtje gestuurd dat de opdracht vanuit de bouw alsnog voltooid is.

Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten maar als het echt dreigt uit te lopen op uitstel van betaling van die 10% dan kan ik mij voorstellen dat ook de notaris dat graag gestaafd ziet met offertes en die bieden jou gelijk de mogelijkheid tot het doorzetten van de opdracht en uitvoeren van het werk. Zonder discussie.
Als ik je posts zo lees dan vraag ik mij soms af of het mes ook niet een klein beetje aan 2 kanten snijdt :9.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
Na een tijdje hier op de achtergrond mee gelezen te hebben, kan ik me ook officieel hier melden :D . Vorige week te horen gekregen dat we ingeloot zijn voor een nieuwbouwproject (dorpje West-Brabant). Over 2 weken kunnen we de koop- en aannemingsovereenkomst tekenen. Aanvang bouw staat gepland Q1 2021, oplevering 14 maanden later.

Het concept KOA hebben we binnen, maar de bijgeleverde meer/minderwerklijst is niet helemaal dekkend lijkt wel. Zo wordt er geen bedrag aangegeven op het minderwerk voor de badkamer of WC. Kreeg het advies om wel voorafgaand het teken van de KOA deze prijzen op te vragen. Of is het gebruikelijk dat dit soort bedragen er niet op staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:09
RadiQal schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:09:
Na een tijdje hier op de achtergrond mee gelezen te hebben, kan ik me ook officieel hier melden :D . Vorige week te horen gekregen dat we ingeloot zijn voor een nieuwbouwproject (dorpje West-Brabant). Over 2 weken kunnen we de koop- en aannemingsovereenkomst tekenen. Aanvang bouw staat gepland Q1 2021, oplevering 14 maanden later.

Het concept KOA hebben we binnen, maar de bijgeleverde meer/minderwerklijst is niet helemaal dekkend lijkt wel. Zo wordt er geen bedrag aangegeven op het minderwerk voor de badkamer of WC. Kreeg het advies om wel voorafgaand het teken van de KOA deze prijzen op te vragen. Of is het gebruikelijk dat dit soort bedragen er niet op staan?
Bij ons ook niet bekend voorafgaand tekenen KOA.
Er schijnt een webportal te zijn waarin je nog allerlei dingen kunt bekijken mbt badkamer en sanitair, je krijgt echter pas toegang na het tekenen van de kOA... 8)7

Zelf besloten dat ik het geen dealbreaker laat zijn, ik weet op voorhand dat het waarschijnlijk schandalige prijzen zijn, maar het is niet iets waarvoor ik de woning wil laten schieten. Desnoods doe ik wat aanpassingen achteraf.

Op basis van onderstaande bericht nog even de toevoeging dat casco oplevering bij ons geen mogelijkheid is.

[ Voor 5% gewijzigd door SquareOne op 26-08-2020 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bij ons stond het er wel op vermeld. Maar reken op ongeveer 25% van de waarde dat je terug krijgt. Dus een gemiddelde badkamer zo'n 2-4k.
Er is in dit topic best veel geschreven over de voor en nadelen van de badkamer casco opleveren.

En gefeliciteerd met je aankoop :)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:07
A.s. vrijdag gesprek met de makelaar en als er geen heel rare dingen voorbij komen is de woning voor ons. Bij de vorige waar we een optie op hadden bleek tijdens het gesprek dat er een flatgebouw pal achter zou komen met zicht direct op onze tuin. Dat werd hem dus niet. Hopelijk krijgen we nu niet zo'n verrassing. Op de situatietekening is in ieder geval geen hoogbouw te zien.

Wel raar: a.s. vrijdag gesprek, maar de sluitingsdatum voor de KAO opties was gisteren 8)7 .
En het is niet zo dat de woningen al heel lang te koop staan en daarom de bouw alvast begonnen is. Vind het nogal arrogant van de aannemer om zo te werk te gaan. Gebeurt dit vaker?

Gelukkig zijn er niet zoveel opties en is onze keuze daarin wel duidelijk. Maar als we toch van de woning afzien zit de volgende kandidaat dus met onze keuze opgescheept |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
GeeMoney schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:03:
[...]

Ze krijgen mogelijk toch een opdracht? :)
Bij ons was de zoneregeling niet ingeregeld en aangesloten bij oplevering. Aangezien dit een Itho Daalderop systeem is waar je als consument werkelijk niets mee kan heb ik Itho gebeld en een offerte gevraagd tbv aansluiten en inregelen bestaande zoneregeling.
Die offerte kreeg ik een uur of 2 later in mijn mail en heb ik bijgevoegd.
3 weken later kwam de onderaannemer de boel aansluiten en inregelen en heb ik Itho keurig een mailtje gestuurd dat de opdracht vanuit de bouw alsnog voltooid is.

Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten maar als het echt dreigt uit te lopen op uitstel van betaling van die 10% dan kan ik mij voorstellen dat ook de notaris dat graag gestaafd ziet met offertes en die bieden jou gelijk de mogelijkheid tot het doorzetten van de opdracht en uitvoeren van het werk. Zonder discussie.
Als ik je posts zo lees dan vraag ik mij soms af of het mes ook niet een klein beetje aan 2 kanten snijdt :9.
Je hebt gelijk dat ik wellicht wat negatief over kom. Er zijn gelukkig heel veel dingen waar we heel blij mee zijn, maar er zijn in ons project echt zaken fout gelopen waar alle bewoners last van hebben. Vooral het stucwerk is erg slecht uitgevoerd (afwijkingen van 1 cm op 1 meter vlakke muur komen voor.) Dit is duidelijk een sluitpost geweest voor de aannemer. Meerdere bewoners hebben de aannemer om compensatie gevraagd en nu dus de notaris om het vasthouden van de bankgarantie.

Het probleem is dat ik de meeste gebreken zelf kan/zal herstellen als zij het niet doen. Dus ik zou offertes vragen voor dingen waarvan ik zeker weet dat ik ze niet in opdracht ga geven. Dat lijkt me niet netjes.

Voor de grootste posten heb ik wel degelijk een goede inschatting van de kosten, of gewoon de prijs aangehouden van de optielijst. De afvoer voor de afzuigkap bijvoorbeeld. Die zit 18 cm te ver van de muur af. Dat moest 150 cm zijn en is 168 geworden. Dat kan niet hersteld worden, dus neem ik het bedrag wat ik betaald heb voor het verplaatsen van die aansluiting als 'schade'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
Wat zijn de ervaringen met meerwerk dat niet uitgevoerd is.
Krijg je in dat geval je geld terug?

Voor aanpassingen in de berging hadden we vanochtend een afspraak om het terrein op te mogen. Wij krijgen geen kijkdag tot de oplevering dus gelijk van het moment gebruik gemaakt om een rondje door de woning te doen. Er waren allerlei werklui aan de slag dus was er weinig tijd.

In de badkamer bleken de wandtegels niet strokend met de vloer gelegd zijn. Voor het bedrag dat we betaald hebben, verwachten wij niet dat de wanden opnieuw betegeld zullen worden. We gaan dit in ieder geval aankaarten bij de oplevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
NNCi schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:09:

Voor aanpassingen in de berging hadden we vanochtend een afspraak om het terrein op te mogen. Wij krijgen geen kijkdag tot de oplevering dus gelijk van het moment gebruik gemaakt om een rondje door de woning te doen. Er waren allerlei werklui aan de slag dus was er weinig tijd.

In de badkamer bleken de wandtegels niet strokend met de vloer gelegd zijn. Voor het bedrag dat we betaald hebben, verwachten wij niet dat de wanden opnieuw betegeld zullen worden. We gaan dit in ieder geval aankaarten bij de oplevering.
Vaak krijg je dan compensatie als het niet meer mogelijk is om zonder grof hak- en breekwerk alsnog te corrigeren. Als je geluk hebt halen ze alles eruit maar ik zou rekenen op weerstand en vermoedelijk doen ze een aanbod in euro's. (mits het inderdaad zwart-op-wit staat dat het strokend zou komen)

Bij mijn vorige nieuwbouw woning hadden ze een toilet 50cm verkeerd geplaatst. Daar kon ik destijds €150,- voor krijgen. Ik heb doorgezet en uiteindelijk is de hele vloer weer open gehaald en toilet verplaatst. Ik ga niet voor dat schamele bedrag mij elke dag ergeren aan die loze ruimte en het verkeerd plaatsen van de toilet.

[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 26-08-2020 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 18:41

Staat er in de opdracht wel dat er strokend betegeld wordt? Als dat er niet staat heb je waarschijnlijk pech.

Daarnaast zou ik niet akkoord gaan met geen kijkdagen. Wij hadden met onze bouwer ook grote moeite om een kijkdag te krijgen. Gelukkig was de voorman op de bouw zelf erg flexibel. Ik kreeg zelfs zijn nummer en als ik langs wilde komen was dat geen probleem. Helmpje ophalen en gas erop.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:52
Pff, er gaat wel veel mis zeg bij zo'n nieuwbouwwoning als ik het zo lees.

Daar word ik toch wel een beetje zenuwachtig van voor het moment dat wij zo'n traject zouden ingaan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Requiem19 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:13:

Daar word ik toch wel een beetje zenuwachtig van voor het moment dat wij zo'n traject zouden ingaan :).
Er gaat gelukkig ook heel veel goed hoor :) . Mijn laatste bouwer was super flexibel en meewerkend, daar bofte ik wel mee. Mijn woning daarvoor had veel oplever punten en ook bij de kijkdagen had ik veel punten al aangehaald. Uiteindelijk wel allemaal opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
GeeMoney schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:15:
[...]

Er gaat gelukkig ook heel veel goed hoor :) . Mijn laatste bouwer was super flexibel en meewerkend, daar bofte ik wel mee. Mijn woning daarvoor had veel oplever punten en ook bij de kijkdagen had ik veel punten al aangehaald. Uiteindelijk wel allemaal opgelost.
Je moet er in ieder geval wel bovenop zitten, dat is goed om te weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 15:13

Mavamaarten

Omdat het kan!

Pannencouque schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 08:41:
[...]
Jammer genoeg is er bij een van mijn achterburen ook zo'n achterlijk ding, maar dan nog een metalen versie. Heel fijn als het weer eens goed stormt zoals de laatste dagen. Ik word er gek van, maar ben nu ook weer niet zo geirriteerd dat ik bij elke aangrenzende buur ga bellen om dat onding weg te halen.

Ik hoop dat ooit eens iemand in de buurt er gek genoeg van wordt om dat ding te stelen 's nachts :)

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NNCi
@GeeMoney , @boomr
Op de offerte staat dit goed beschreven. Gelukkig maar.

Op een ander punt gaan we wel nat. Op een contract voor aanpassing van de vloerverwarming bleek de beschrijving niet concreet genoeg te zijn. De vloerverwarming zou geschikt gemaakt voor lage temperatuur verwarming. Van te voren paar keer gebeld en gemaild met de installateur en duidelijk onze wensen kenbaar gemaakt.

Pas veel later toen we gingen informeren kregen we te horen dat uit "berekeningen" van de aannemer gebleken was dat aanpassing niet nodig was. We krijgen straks vloerverwarming bedoeld voor stadswarmte.

Hiervoor gaan we zeker compensatie vragen aangezien vloerkoeling met de warmtepomp nu niet langer mogelijk is. Dat wordt een airco aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frieskip
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-09-2024
Ik lees al een tijdje hier mee en het moment van onze laatste kijkmiddag en daaropvolgend ook al snel de oplevering is aangebroken. Begin september mogen we 2 uur vrij door de woning. (Dit is voor ons teven de laatste mogelijkheid tot aan de voor oplevering)

Aangezien de oplevering nu dichterbij komt ben ik opzoek gegaan naar meer informatie over de eindoplevering en het meenemen van een een bouwkundige/inspecteur.

Ik heb echter in dit topic gelezen dat bij eindoplevering de aanwezigheid van een inspecteur van VEH niet heel veel meerwaarde heeft...

Zijn er leden die ervaring hebben met een ander inspectiebureau werkzaam in de regio Twente?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-09 16:44

Wij hadden maar liefst 7 opleverpunten tijdens de vooroplevering, waarvan er 5 bestonden uit krasjes in het ramen, die bij oplevering in orde waren... 1 groot opleverpunt was dat de berging nog niet stond :+
Maar het was of nu accepteren en weten dat die 2 weken later geplaatst zou worden, of later de sleutel. Keuze was snel gemaakt uiteraard.

Uiteindelijk in een jaar tijd 1 echte issue gehad, en dat is dat ze de verwarming op de eerste verdieping en zolder niet goed hadden aangesloten.
Dus ja, je moet er wel bovenop zitten, maar er gaat ook gewoon een heleboel goed!

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
frumper schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:10:
[...]

Wij hadden maar liefst 7 opleverpunten tijdens de vooroplevering, waarvan er 5 bestonden uit krasjes in het ramen, die bij oplevering in orde waren... 1 groot opleverpunt was dat de berging nog niet stond :+
Maar het was of nu accepteren en weten dat die 2 weken later geplaatst zou worden, of later de sleutel. Keuze was snel gemaakt uiteraard.

Uiteindelijk in een jaar tijd 1 echte issue gehad, en dat is dat ze de verwarming op de eerste verdieping en zolder niet goed hadden aangesloten.
Dus ja, je moet er wel bovenop zitten, maar er gaat ook gewoon een heleboel goed!
Ik denk dat er ook zoveel mensen zijn die om allemaal kleine dingen klachten /punten maken die niet relevant zijn dat de bouw ook echt even afwachtend is bij het melden van iets om te zien of het niet "weer over waait".. dat gaat niet gebeuren als de verwarming niet werkt natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:46
1ntroduc3 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:17:
[...]

Ik denk dat er ook zoveel mensen zijn die om allemaal kleine dingen klachten /punten maken die niet relevant zijn dat de bouw ook echt even afwachtend is bij het melden van iets om te zien of het niet "weer over waait".. dat gaat niet gebeuren als de verwarming niet werkt natuurlijk..
Ik zit ze ook achter de broek voor al die 'kleine punten' ze moeten het gewoon netjes opleveren. En als ze dan de grotere punten netjes oplossen wil ik die kleine punten best inzetten als wisselgeld. Maar dat wisselgeld heb je niet als je ook niet bij de kleine punten er boven op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
perspectivebass schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:50:
[...]

Ik zit ze ook achter de broek voor al die 'kleine punten' ze moeten het gewoon netjes opleveren. En als ze dan de grotere punten netjes oplossen wil ik die kleine punten best inzetten als wisselgeld. Maar dat wisselgeld heb je niet als je ook niet bij de kleine punten er boven op zit.
Het moet inderdaad 'gewoon goed' zijn. Maar ik kan me voorstellen dat de bouwers ook veel bijdehandjes krijgen die van een mug een olifant maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
mvds schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:55:
[...]

Dan zou dat ding saboteren een betere (en goedkopere) optie zijn voor mij hoor!
Als je dat moet doen omdat je buren dus kennelijk nul rekening houden met jouw nachtrust, gaat de band er niet beter op worden.
Plus, de één is wat meer prikkelbaar voor zulke zaken dan een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 15:28

Heb je strokend gekocht? , dit is meestal een flinke meerprijs en zeker niet vanzelfsprekend namelijk, ook kan de keuze/ maatvoering van de vloer en wandtegel wel eens totaal niet strokend te verwerken zijn.
Een mm verschil in tegenmaat geeft al een dusdanig storend beeld dat je het tegelwerk beter goed kan laten verspringen.
Ik lees net dat het wel op de offerte staat. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Dat dus. Bij ons staat expliciet dat er niet strokend getegeld wordt. En we hebben ook bewust afwijkende maten gekozen voor vloer- en wandtegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Even een nieuwbouw-newbie vraag, is het niet handiger om de badkamer en keuken casco te laten opleveren en dan laten doen na oplevering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Requiem19 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:29:
Even een nieuwbouw-newbie vraag, is het niet handiger om de badkamer en keuken casco te laten opleveren en dan laten doen na oplevering?
Die vraag komt vrijwel dagelijks voor. Heb je je al een beetje ingelezen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Deleon78 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:34:
[...]

Te weinig denk ik :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Er komt natuurlijk ook wel erg veel kijken bij zo'n bouw dus het gaat zeker niet allemaal goed. Maar ik denk dat het best wel meevalt hoor ;)
Pannencouque schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:27:
[...]
Als je dat moet doen omdat je buren dus kennelijk nul rekening houden met jouw nachtrust, gaat de band er niet beter op worden.
Plus, de één is wat meer prikkelbaar voor zulke zaken dan een ander.
Op zo'n moment heb ik al aangegeven dat het gepingel de hele nacht door niet op prijs gesteld word hoor :) Als ze hem dan nog steeds laten hangen, kan mij die band gestolen worden, mijn nachtrust gaat dan echt wel voor.
Hoe bedoel je "handiger"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
Dan moet je er net zo op zitten, en kun je waarschijnlijk je verhuisdatum een paar weken opschuiven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
mvds schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 18:35:
[...]

Er komt natuurlijk ook wel erg veel kijken bij zo'n bouw dus het gaat zeker niet allemaal goed. Maar ik denk dat het best wel meevalt hoor ;)

[...]

Op zo'n moment heb ik al aangegeven dat het gepingel de hele nacht door niet op prijs gesteld word hoor :) Als ze hem dan nog steeds laten hangen, kan mij die band gestolen worden, mijn nachtrust gaat dan echt wel voor.

[...]

Hoe bedoel je "handiger"?
Als ik zo een beetje meelees, lijkt het erop dat je moeilijk het werk in de badkamer kan monitoren tijdens het bouwproces. Als in, je komt een week later (met moeite) op de bouw kijken en opeens zitten de tegels er anders in dan jij in je hoofd had.

Als je dit na de bouw laat doen, kun je er gewoon lekker bovenop zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Deleon78 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:34:
[...]

Het probleem met topics zoals deze is dat hij inmiddels al 66 paginas is.
Ik sta ook op het punt om een nieuwbouw huis te kopen, dus wilde me een beetje inlezen. Maar Dit topic van voor tot achter doorspitten is geen doen.

Kan er niet iemand even een uittreksel pennen? ;)

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 15:28
JackBol schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:25:
[...]

Het probleem met topics zoals deze is dat hij inmiddels al 66 paginas is.
Ik sta ook op het punt om een nieuwbouw huis te kopen, dus wilde me een beetje inlezen. Maar Dit topic van voor tot achter doorspitten is geen doen.

Kan er niet iemand even een uittreksel pennen? ;)
Alle aannemers/ projectontwikkelaars zijn bandieten, kopersbegeleiding is ruk, het meer en zeker minderwerk is schandalig geprijsd, bouwvakkers zijn klunzen en hou ten alle tijden je laatste 5% vast.
Als je het moet geloven is het dit ongeveer maar tevreden klanten hoor je meestal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Requiem19 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 18:56:
[...]

Als ik zo een beetje meelees, lijkt het erop dat je moeilijk het werk in de badkamer kan monitoren tijdens het bouwproces. Als in, je komt een week later (met moeite) op de bouw kijken en opeens zitten de tegels er anders in dan jij in je hoofd had.

Ze voeren het uit zoals het in de opdracht staat, dus wanneer jij het anders in je hoofd hebt zitten kan het best zijn dat je de beschrijving niet goed hebt gelezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
mvds schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 22:22:
[...]

Ze voeren het uit zoals het in de opdracht staat, dus wanneer jij het anders in je hoofd hebt zitten kan het best zijn dat je de beschrijving niet goed hebt gelezen ;)
_O-

Als hij het anders in zn hoofd heeft betekend dus al dat ze het niet goed (genoeg) hebben opgeschreven.

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:37
frieskip schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:53:
Aangezien de oplevering nu dichterbij komt ben ik opzoek gegaan naar meer informatie over de eindoplevering en het meenemen van een een bouwkundige/inspecteur.

Ik heb echter in dit topic gelezen dat bij eindoplevering de aanwezigheid van een inspecteur van VEH niet heel veel meerwaarde heeft...

Zijn er leden die ervaring hebben met een ander inspectiebureau werkzaam in de regio Twente?
Ik was anders heel blij met mijn inspecteur van VEH (net als een groot aantal andere kopers hier). In eerste instanite had ik ook een commercieël bureau benaderd maar die hadden gewoon geen tijd.

Wat nog wel eens wil gebeuren is dat de inspecteur en de aannemer elkaar al vaker tegen gekomen zijn, ze hebben hoogstwaarschijnlijk het zelfde werkgebied. Maar dat veranderd niet als er een inspecteur van een ander bureau komt.
Uiteindelijk komt het dus neer op de instelling (integriteit) en de kunde van de individuele inspecteur. En dan hebben die van VEH minder redenen om het de aannemer naar de zin te maken als iemand van een bouwkundig bureau dat ook afhankelijk is van opdrachten van aannemers.

• Deleon78
bbbrumbrum schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 23:45:
[...]

_O-

Als hij het anders in zn hoofd heeft betekend dus al dat ze het niet goed (genoeg) hebben opgeschreven.
Mooi, zo'n verwijt over andermans schrijfkunsten, vol met verwijswoorden haha

"If you give me six lines written by the hand of the most honest of men, I will find something in them which will hang him."

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:14
NNCi schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:36:
@GeeMoney , @boomr
Op de offerte staat dit goed beschreven. Gelukkig maar.

Op een ander punt gaan we wel nat. Op een contract voor aanpassing van de vloerverwarming bleek de beschrijving niet concreet genoeg te zijn. De vloerverwarming zou geschikt gemaakt voor lage temperatuur verwarming. Van te voren paar keer gebeld en gemaild met de installateur en duidelijk onze wensen kenbaar gemaakt.

Pas veel later toen we gingen informeren kregen we te horen dat uit "berekeningen" van de aannemer gebleken was dat aanpassing niet nodig was. We krijgen straks vloerverwarming bedoeld voor stadswarmte.

Hiervoor gaan we zeker compensatie vragen aangezien vloerkoeling met de warmtepomp nu niet langer mogelijk is. Dat wordt een airco aanschaffen.
Waarom zou vloerkoeling niet meer mogelijk zijn?

• mvds

mvds

Totally awesome!

bbbrumbrum schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 23:45:
[...]

_O-

Dat ligt er weer aan over welk document het gaat. Er zijn maar weinig documenten die voldoende detail bieden om geen vragen over te laten laat staan ruimte voor een andere interpretatie. Maar aannames zijn alzo een slecht idee en wanneer het niet is genoemd kan je er beter van uit gaan dat je het niet krijgt...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Albestaz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 22:02
Requiem19 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 18:56:
[...]

Monitoren is één ding, maar er zijn nog andere afwegingen.

Voordelen via project:
- Je kunt veel sneller je huis in trekken
- Veel minder geregel dan zelf meubels kopen en vakmannen zoeken
- Garantie via het project verzorgt (bij casco vervalt die voor de badkamer)
-De standaard badkamer van het project zonder wijzigingen kan lelijk zijn, maar goedkoper ga je het niet krijgen. Met het geld dat je terug krijgt voor casco (2-4k) ga je het nooit voor elkaar krijgen om een badkamer te laten plaatsen. Zelfs niet zo'n lelijke.

Nadelen project:
- Ik heb meerdere verhalen gelezen dat het afwerkingsniveau niet altijd even goed is. Via het project zijn er deadlines en is er kans dat het een beetje afgeraffeld wordt. Hoeft zeker niet bij elk project zo te zijn, maar de kans is aanwezig.
-Het meest gehoorde argument: voor elke wijziging betaal je de hoofdprijs en krijg je voor het het artikel dat je inlevert eigenlijk niks terug. In ons geval moesten we adviesprijzen betalen die je nergens op internet kon terugvinden. Daarbij worden er ook doodleuk extra arbeidskosten in rekening gebracht als je bijvoorbeeld een andere tegel kiest.
-Je hebt erg weinig tijd om je badkamer samen te stellen via het project. De tijdsdruk is niet echt fijn, ook omdat er legio andere zaken op je afkomen nadat je hebt getekend (financiering regelen, tekenmomentjes, keuken uitzoeken, beslissingen maken over ruwbouw en tegelijkertijd gaat je leven gewoon door wat ook al druk genoeg is). Nadat de deadline is verstreken zijn wijzigingen vaak niet meer mogelijk.

Voordelen casco:
- Je hoeft niet binnen een maand je complete badkamer te ontwerpen.
-Veel meer keuze qua meubels en tegels (je bent niet gebonden aan de selectie van artikelen die projectleverancier ter beschikking heeft
-Als je slim inkoopt kun je op de artikelen zo 50% besparen tov de prijzen die in het project worden gehanteerd (voor dezelfde kwaliteit).
-Je kunt zelf je vakman selecteren. Als je iemand met liefde voor zijn werk uitzoekt wordt het kwalitatief heel goed en denkt zo'n man echt met je mee.

Nadelen casco:
-Zelf offertes opvragen, zelf vakmannen interviewen, zelf alles inkopen en regelen.
-Garantie vanuit het project vervalt voor de badkamer. Moet je dus regelen bij diegene die het inbouwen voor zijn rekening gaat nemen.
- Werkzaamheden kunnen pas beginnen na oplevering. Daarbij moet je het geluk hebben dat een vakman enigszins flexibel is en die kans is klein. Zij hebben vaak al maanden van te voren klussen ingepland terwijl jij pas heel kort van te voren je opleverdatum krijgt. Tot dat moment kun je alleen een ruwe indicatie geven aan zo'n vakman.

Het liefste hadden wij het laten doen via het project. Echter was onze badkamer echt type woningbouw en dan nog minimaler. Het was het goedkoopste om de standaard te laten zitten, maar het is natuurlijk erg scheef om zo'n nieuwe, dure woning te hebben met zo'n woningbouwbadkamer. Om de badkamer enigszins op niveau te krijgen hadden we zo'n 15K moeten bijbetalen en dan was het nog steeds niet echt luxe geweest, alleen wat meer van deze tijd.
Met de offertes die we nu hebben liggen denken we tussen de 10 en 12K uit te komen voor de badkamer boven en toilet beneden. Dan hebben we het helemaal naar onze smaak (mooier dan via het project). Daarbij krijgen we nog 2.5K terug vanwege casco en is het eindbedrag dus tussen de 7.5 en 9.5K. Het grote prijsverschi en de vrijheid qua keuze hebben ons doen besluiten voor casco te gaan. Maar de keuze zou je denk ik echt moeten baseren op je persoonlijke voorkeuren (kun je leven met een meer basic badkamer) en de standaard van je project. Ik heb ook projecten voorbij zien komen die al een veel betere basis hebben zoals zwevende toiletten en een bad. Dan hoef je ook veel minder te tweaken en dus ook minder bij te betalen. Dan kan het alsnog lucratiever zijn om gewoon voor de projectleverancier te kiezen.

Overigens bij de keuken wel gekozen voor de projectleverancier. Dat was in ons geval Bruynzeel. Ze hadden scherpe tarieven en daarnaast kregen we 1000 euro extra korting als we voor hun als projectleverancier kozen. Met de offerte nog wel langs verschillende andere keukenboeren geweest, maar die gaven allemaal aan die prijs niet te kunnen evenaren. Dat geeft toch een goed gevoel! Daarbij zijn ze erg flexibel. Zelfs nu mogen we
nog wijzigingen aanbrengen in onze keuzes (zolang het maar niet van invloed is op het eerder gekozen leidingwerk, maar dat is logisch). Daarbij geven ze je de mogelijkheid om zelf de apparatuur in te kopen en installeren zij het voor je. Dat is nog eens service!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Goede adviezen @Albestaz!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1ntroduc3
Goede tips, bedankt @Albestaz

Helaas hebben wij bericht gehad dat de start bouw is uitgesteld ivm niet bouwrijp aangeleverde grond door de gemeente. Een dezer dagen horen we wat de schade cq vertraging is.

• boomr
frieskip schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:53:

Wij hebben ongeveer anderhalve maand geleden de oplevering gehad en daarbij hadden wij wel een inspecteur meegenomen. Hij heeft heel dingen gezien die wij over het hoofd zouden zien! Hij was ontzettend secuur en is veel tegengekomen dat wij in eerste instantie echt zouden missen. Het koste rond de 200 euro maar dat is het wat mij betreft meer dan waard geweest:
- krassen in ramen, sommige duidelijk zichtbaar (die hadden we zelf ook wel gevonden) anderen nagenoeg onzichtbaar, tot je er goed voor staat.
- Kras in de zijkant van het vrijstaande bad. Ook weer een die in het licht dat we destijds hadden vrijwel onzichtbaar was, maar nu de spots er hangen duidelijk zichtbaar is.
- oneffenheden in de voordeur en garagedeur
- afhangende dakgoot
- dakkapel timmerwerk niet goed
- natuurstenen afwerking van gemetselde plantenbak beschadigd

en nog wat gefreubel. Wordt allemaal opgelost, maar wel erg goed dat het opgeschreven is.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 07:47

Shabbaman

Got love?

@boomr inspectie via VEH geregeld of iets anders?

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ASracing
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 08:50
Hier even op inhakend. Wij hebben de standaard badkamer licht aangepast en zoveel mogelijk eruit gehaald. Dus wel laten voorzien van mooie (duurdere) tegels en een douchegoot. Verder standaard toilet (die was al prima) en de standaard wasbak enkranen. Geen douchecabine, maar alleen de kraan aan de muur met een douchegoot.

Na oplevering plaats ik zelf een douchewand zodat we een inloopdouche hebben, vervang ik de kranen, toiletzitting (softclose) en plaats ik een mooi meubel.
Hierdoor heb je een badkamer met garantie op tegel- en leidingwerk (waterdichtheid) en meteen redelijk bruikbaar is na oplevering. En toch voordeel op de duurste elementen in de badkamer.

[ Voor 0% gewijzigd door ASracing op 27-08-2020 10:00 . Reden: typo ]

• mvds

mvds

Totally awesome!

boomr schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:47:
[...]

Wij hebben ongeveer anderhalve maand geleden de oplevering gehad en daarbij hadden wij wel een inspecteur meegenomen. Hij heeft heel dingen gezien die wij over het hoofd zouden zien! Hij was ontzettend secuur en is veel tegengekomen dat wij in eerste instantie echt zouden missen. Het koste rond de 200 euro maar dat is het wat mij betreft meer dan waard geweest:
- krassen in ramen, sommige duidelijk zichtbaar (die hadden we zelf ook wel gevonden) anderen nagenoeg onzichtbaar, tot je er goed voor staat.
- Kras in de zijkant van het vrijstaande bad. Ook weer een die in het licht dat we destijds hadden vrijwel onzichtbaar was, maar nu de spots er hangen duidelijk zichtbaar is.
- afhangende dakgoot

en nog wat gefreubel. Wordt allemaal opgelost, maar wel erg goed dat het opgeschreven is.
Is zo'n inspectie ook nog afhankelijk van gemaakte/vastgelegde afspraken (in bijv de koopovereenkomst) en afgesproken meerwerk of is deze algemeen?

Leest zo'n inspecteur bijvoorbeeld de aanwezige stukken voorafgaand aan de bezichtiging?

• boomr
mvds schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:36:
[...]

Is zo'n inspectie ook nog afhankelijk van gemaakte/vastgelegde afspraken (in bijv de koopovereenkomst) en afgesproken meerwerk of is deze algemeen?

Leest zo'n inspecteur bijvoorbeeld de aanwezige stukken voorafgaand aan de bezichtiging?
Yes. ik heb alle contracten en tekeningen etc. toegestuurd naar de inspecteur.

en hierboven nog de vraag of dat via VEH is geregeld. Dat had ik geprobeerd, maar die hadden toen geen plek meer. ik heb vervolgens zelf een bouwkeuringsbedrijf benaderd.

• 1ntroduc3
boomr schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:47:
[...]

- afhangende dakgoot

Goed om dus iemand bij je te hebben die dit doet. Je zei later al dat je niet via VEH hebt gedaan, waar wel en was je tevreden? Mag evt ook via PB. Wij zoeken momenteel ook

• NNCi
MarcoC schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 00:42:
[...]

Waarom zou vloerkoeling niet meer mogelijk zijn?
Voor vloerkoeling heb je meerdere kleinere kringen nodig en een kleinere afstand tussen de leidingen. Een afstand van zo'n 10cm. Dit is in de email wisseling aangegeven maar helaas niet expliciet in de meerwerk overeenkomst opgenomen. Nu heeft de aannemer daar een eigen invulling aan gegeven :F

• MarcoC
NNCi schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:11:
[...]

Voor vloerkoeling heb je meerdere kleinere kringen nodig en een kleinere afstand tussen de leidingen. Een afstand van zo'n 10cm. Dit is in de email wisseling aangegeven maar helaas niet expliciet in de meerwerk overeenkomst opgenomen. Nu heeft de aannemer daar een eigen invulling aan gegeven :F
Ik zou niet teveel op specs blindstaren. Een modern huis is goed geïsoleerd waardoor er ook minder koel- of verwarmingscapaciteit nodig is. Ik weet niet hoe lang je groepen zijn, maar een afstand van 15cm h.o.h. is voor nieuwbouw vaak voldoende. Voor groeplengte geldt inderdaad hoe korter hoe beter, maar lange groepen hoeven ook niet per se een probleem te zijn. Denk dat het allemaal wel meevalt als ik eerlijk ben.

• Albestaz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 22:02
ASracing schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:55:
[...]

Hier even op inhakend. Wij hebben de standaard badkamer licht aangepast en zoveel mogelijk eruit gehaald. Dus wel laten voorzien van mooie (duurdere) tegels en een douchegoot. Verder standaard toilet (die was al prima) en de standaard wasbak enkranen. Geen douchecabine, maar alleen de kraan aan de muur met een douchegoot.

Na oplevering plaats ik zelf een douchewand zodat we een inloopdouche hebben, vervang ik de kranen, toiletzitting (softclose) en plaats ik een mooi meubel.
Hierdoor heb je een badkamer met garantie op tegel- en leidingwerk (waterdichtheid) en meteen redelijk bruikbaar is na oplevering. En toch voordeel op de duurste elementen in de badkamer.
Zeker een goede toevoeging! Deze mogelijkheid hebben wij ook onderzocht, maar gezien onze karige basis kwamen we dan alsnog gauw op 12K bijbetalen. En dan moesten we nog een mooie spiegel regelen, een badmeubel kopen en en regendouche met glazen doucheschermen uitzoeken. Daarbij konden we niet alle artikelen compleet laten vervallen. De douchekop bij het bad bijvoorbeeld wel, maar de douche zelf en de wastafel niet. Ook weer zonde die dan meteen weer af te moeten danken. Maar zoals je aangeeft zeker lucratief als je een goede basis hebt! Bij ons project heeft zo'n beetje de helft van de bewoners de standaard badkamer afgenomen met wat kleine tweaks (Zo'n 5K bijbetalen gemiddeld) en de andere helft met wat meer wensen heeft net als ons voor casco gekozen. Daarbij zitten er in ons project wat vakmensen of die die in de familie hebben en het dus zelf gaan doen. Dan ben je natuurlijk helemaal goedkoop uit. Bij een badkamer is minimaal de helft van de kosten arbeid gerelateerd. Bij een keuken is dat veel minder en betaal je juist meer voor het materiaal.

• Raegin
  • Laatst online: 14-09 12:34
ASracing schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:55:
[...]

Wij hebben voor dezelfde opzet gekozen. We hebben het toilet laten verplaatsen richting het raam, zodat we plek hebben voor een brede inloopdouche. We willen een houten wastafelmeubel met losse kommen in eigen beheer plaatsen. Omdat het niet mogelijk was om vanuit het project geen wastafel te plaatsen, laten we hem 10cm lager plaatsen zodat het wastafelmeubel straks de gaten bedekt.

• ASracing
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 08:50
Raegin schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:01:
[...]

Wij hebben voor dezelfde opzet gekozen. We hebben het toilet laten verplaatsen richting het raam, zodat we plek hebben voor een brede inloopdouche. We willen een houten wastafelmeubel met losse kommen in eigen beheer plaatsen. Omdat het niet mogelijk was om vanuit het project geen wastafel te plaatsen, laten we hem 10cm lager plaatsen zodat het wastafelmeubel straks de gaten bedekt.
Gaten in de muren heb ik ook over nagedacht maar voor de badkamer niet heel veel actie op ondernomen. Het enige wat ik bij de wasbak heb laten vervallen is het treurige plankje onder de spiegel. Bij het toilet beneden heb bijvoorbeeld de volledige spiegel laten vervallen aangezien er geen knappe spiegel in de optielijst stond.
Desnoods koop ik een doos extra tegels bij de leverancier zodat ik indien echt nodig een paar losse tegels kan vervangen.
Scheelt ook dat ik al dit soort werkzaamheden zelf ga doen.

• Numblee
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18-07 22:35

En waar is dit als ik vragen mag?
Ik heb ook iets lopen in West-Brabant.

• NNCi
MarcoC schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:28:
[...]
Ik zou niet teveel op specs blindstaren. Een modern huis is goed geïsoleerd waardoor er ook minder koel- of verwarmingscapaciteit nodig is. Ik weet niet hoe lang je groepen zijn, maar een afstand van 15cm h.o.h. is voor nieuwbouw vaak voldoende. Voor groeplengte geldt inderdaad hoe korter hoe beter, maar lange groepen hoeven ook niet per se een probleem te zijn. Denk dat het allemaal wel meevalt als ik eerlijk ben.
Maar dan wil ik wel mijn geld terug :+

• GeeMoney
[...]
Ook in een modern huis met LTV ligt het hier gewoon op 12cm hoh en bij ramen zelfs 8cm hoh. En ik heb een 0 op de meter woning met hoge isolatie waardes. Zeker voor koelen is dat echt nodig om een goed effect te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
[...]
Uh nee. ;w

Om je WP zo efficient mogelijk te laten werken wil je een zo laag mogelijk aanvoertemperatuur, en daarom zoveel mogelijk afgiftecapaciteit. Daarvoor wil je de leidingen dus van fatsoenlijke diameter (minimaal 16mm) en zo dicht mogelijk op elkaar (10HOH). Dit voor verwarmen.

Voor koelen wil je eigenlijk hetzelfde, omdat je daar in aanvoertemperatuur beperkt bent (5gr door de vloer word een natte bende), wil je ook hier weer zoveel mogelijk afgiftecapaciteit om toch voldoende koelvermogen over te houden.

En dit meerwerk noemen is wederom crimineel, waarom zouden ze het niet gewoon goed doen.
Bewust iets slechts neerleggen en dan geld vragen om het uit te voeren zoals het hoort.... :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
GeeMoney schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 18:01:
[...]

Ook in een modern huis met LTV ligt het hier gewoon op 12cm hoh en bij ramen zelfs 8cm hoh. En ik heb een 0 op de meter woning met hoge isolatie waardes. Zeker voor koelen is dat echt nodig om een goed effect te krijgen.
Mijn broer heeft 15cm hoh met warmtepomp en bij hem is het binnen niet warmer dan 24 graden geweest. Vergelijk dat met mijn huis zonder warmtepomp waar het aan het einde van de hittegolf 29 graden was. Beide huizen bouwjaar 2019. Natuurlijk is de capaciteit om warmte op te nemen of af te geven groter bij kortere groepen en kleinere afstanden tussen de buizen, maar elk huis is anders en die berekeningen van de constructeurs zijn ook geen totale onzin. Het is niet zo dat een warmtepomp met koeling bij 15cm hoh niet werkt en bij 10cm hoh wel.
bbbrumbrum schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 18:38:
[...]

Uh nee. ;w

Om je WP zo efficient mogelijk te laten werken wil je een zo laag mogelijk aanvoertemperatuur, en daarom zoveel mogelijk afgiftecapaciteit. Daarvoor wil je de leidingen dus van fatsoenlijke diameter (minimaal 16mm) en zo dicht mogelijk op elkaar (10HOH). Dit voor verwarmen.

Voor koelen wil je eigenlijk hetzelfde, omdat je daar in aanvoertemperatuur beperkt bent (5gr door de vloer word een natte bende), wil je ook hier weer zoveel mogelijk afgiftecapaciteit om toch voldoende koelvermogen over te houden.

En dit meerwerk noemen is wederom crimineel, waarom zouden ze het niet gewoon goed doen.
Bewust iets slechts neerleggen en dan geld vragen om het uit te voeren zoals het hoort.... :/
Wat je zegt is klopt, maar waarom dan niet 8cm hoh als we toch bezig? Of 5cm? En waarom doen we de buisdiameter dan niet 20mm ipv 16mm? En waarom is de ideale maximale groeplengte 60m en niet 30m? Waar leg je de grens? Uiteindelijk gaat het om de capaciteit (vermogen) van je huis (en dus vloer) om warmte af te geven en op te nemen. Hoe beter geïsoleerd je huis is, hoe minder vermogen je nodig hebt om te verwarmen of te koelen. Op voorhand concluderen dat het onmogelijk wordt om de woning fatsoenlijk te koelen is gewoon onzin.

[ Voor 43% gewijzigd door MarcoC op 27-08-2020 19:55 ]

• bbbrumbrum
  • Niet online
MarcoC schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 19:51:
[...]
Mijn broer heeft 15cm hoh met warmtepomp en bij hem is het binnen niet warmer dan 24 graden geweest. Vergelijk dat met mijn huis zonder warmtepomp waar het aan het einde van de hittegolf 29 graden was. Beide huizen bouwjaar 2019. Natuurlijk is de capaciteit om warmte op te nemen of af te geven groter bij kortere groepen en kleinere afstanden tussen de buizen, maar elk huis is anders en die berekeningen van de constructeurs zijn ook geen totale onzin. Het is niet zo dat een warmtepomp met koeling bij 15cm hoh niet werkt en bij 10cm hoh wel.
[...]
Wat je zegt is klopt, maar waarom dan niet 8cm hoh als we toch bezig? Of 5cm? En waarom doen we de buisdiameter dan niet 20mm ipv 16mm? En waarom is de ideale maximale groeplengte 60m en niet 30m? Waar leg je de grens? Uiteindelijk gaat het om de capaciteit (vermogen) van je huis (en dus vloer) om warmte af te geven en op te nemen. Hoe beter geïsoleerd je huis is, hoe minder vermogen je nodig hebt om te verwarmen of te koelen. Op voorhand concluderen dat het onmogelijk wordt om de woning fatsoenlijk te koelen is gewoon onzin.
Heb je m'n verhaal gelezen? Meer = beter. Je krijgt het altijd warm, WP kan gewoon Ta55gr draaien. Moet je alleen wel 20kWP op je dak leggen.

18mm kan ook goed, dikker word niet vaak gedaan. Maar meerdere wegen naar Rome he, met 18mm kun je weer langere groeplengtes aanhouden want je weerstand per meter is lager.
8HOH word ook gedaan, maar uiteindelijk wil je ook nog wat steenachtig materiaal in je vloer hebben :+
Dus ja, er zit wel een ondergrens aan, maar 10HOH is een beetje de consensus op het forum, en installateurs die iets snappen zie ik dat ook vaak doen.

Je hebt ook niet meer of minder vermogen nodig, maar je wilt (voor je WP) een zo laag mogelijk aanvoertemperatuur, dus een lagere deltaT tov Truimte. Om dan hetzelfde vermogen kwijt te kunnen, bij dezelfde flow (dat word bepaald door je leidingdiameter en groeplengtes, maar ook hier, de pomp krijgt het ook wel door een rietje geblazen, maar dan zit je met gesuis en een Grundfoss Alpha die continue 100W weg staat te stoken) heb je meer afgifteoppervlak nodig...

Ideale groeplengte heb ik niet genoemd, meen dat <80mtr hier vaak aangehouden word.

Waarom zou je het niet doen? Meer comfort en goedkoper.

Maar ik zeg niet dat het met 15HOH niet warm of koud krijgt...
Het (slechte/te weinig afgifte) is echter vaak wel vaak onderdeel van de horrorverhalen over WPs die de keet niet warm krijgen.
Maar er spelen teveel factoren mee op dit op 1 detail te pinnen.

[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 27-08-2020 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
bbbrumbrum schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:28:
[...]

Heb je m'n verhaal gelezen? Meer = beter. Je krijgt het altijd warm, WP kan gewoon Ta55gr draaien. Moet je alleen wel 20kWP op je dak leggen.
Heb jij mijn verhaal gelezen? Ik zeg dat je gelijk hebt, alleen je kan wel oneindig door blijven gaan met het verhogen van capaciteit, maar op een gegeven moment wordt dat overkill.
18mm kan ook goed, dikker word niet vaak gedaan. Maar meerdere wegen naar Rome he, met 18mm kun je weer langere groeplengtes aanhouden want je weerstand per meter is lager.
8HOH word ook gedaan, maar uiteindelijk wil je ook nog wat steenachtig materiaal in je vloer hebben :+
Dus ja, er zit wel een ondergrens aan, maar 10HOH is een beetje de consensus op het forum, en installateurs die iets snappen zie ik dat ook vaak doen.
Die 10cm hoh is een vuistregel die vaak geadviseerd wordt Waarom moeten we daar meer waarde aan hechten dan iemand die daadwerkelijk een berekening voor een specifiek huis heeft gedaan? Rationeel gezien is dat niet te verklaren.
Je hebt ook niet meer of minder vermogen nodig, maar je wilt (voor je WP) een zo laag mogelijk aanvoertemperatuur, dus een lagere deltaT tov Truimte. Om dan hetzelfde vermogen kwijt te kunnen, bij dezelfde flow (dat word bepaald door je leidingdiameter en groeplengtes, maar ook hier, de pomp krijgt het ook wel door een rietje geblazen, maar dan zit je met gesuis en een Grundfoss Alpha die continue 100W weg staat te stoken) heb je meer afgifteoppervlak nodig...
Ik begrijp dit en dat heb ik ook al aangegeven. De vraag blijft alleen, hoeveel oppervlak heb je dan nodig?
Ideale groeplengte heb ik niet genoemd, meen dat <80mtr hier vaak aangehouden word.

Waarom zou je het niet doen? Meer comfort en goedkoper.

Maar ik zeg niet dat het met 15HOH niet warm of koud krijgt...
Het (slechte/te weinig afgifte) is echter vaak wel vaak onderdeel van de horrorverhalen over WPs die de keet niet warm krijgen.
Maar er spelen teveel factoren mee op dit op 1 detail te pinnen.
De meeste horrorverhalen hoor je bij bestaande bouw. Bij een goed geïsoleerd nieuwbouwhuis is het veel makkelijker om de kou of warmte buiten te houden en is 15cm echt geen ramp. Waarom vertrouwen we op dit forum wel blind op een niet-onderbouwde vuistregel van 10cm hoh, en gooien we het advies van de constructeurs direct in de prullenbak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
MarcoC schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 07:35:
[...]
Heb jij mijn verhaal gelezen? Ik zeg dat je gelijk hebt, alleen je kan wel oneindig door blijven gaan met het verhogen van capaciteit, maar op een gegeven moment wordt dat overkill.

[...]
Die 10cm hoh is een vuistregel die vaak geadviseerd wordt Waarom moeten we daar meer waarde aan hechten dan iemand die daadwerkelijk een berekening voor een specifiek huis heeft gedaan? Rationeel gezien is dat niet te verklaren.

[...]
Ik begrijp dit en dat heb ik ook al aangegeven. De vraag blijft alleen, hoeveel oppervlak heb je dan nodig?

[...]

De meeste horrorverhalen hoor je bij bestaande bouw. Bij een goed geïsoleerd nieuwbouwhuis is het veel makkelijker om de kou of warmte buiten te houden en is 15cm echt geen ramp. Waarom vertrouwen we op dit forum wel blind op een niet-onderbouwde vuistregel van 10cm hoh, en gooien we het advies van de constructeurs direct in de prullenbak?
Constructeurs hebben hier niets mee te maken lijkt me. Tenzij je de vloer dusdanig verzwakt met de hoeveelheid leidingen.

En de berekeningen die door de installateur gemaakt worden zijn obv kengetallen, bvb Ta35gr. Ze houden helemaal geen rekening met efficientie, het gaat hen alleen om dat het warm kan worden, en dan kom je met een paar graden extra aanvoer ook wel uit met HOH15.

Sorry als we langs elkaar heen praten op sommige punten, maar nogmaals, goede installateurs hebben dit ook als vuistregel. Waar anderen nog verder gaan en nabij de grootste warmtelekken het nog dichter op elkaar leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Over badkamer opties en meerwerk:
Wij hebben er voor gekozen om voor het grootste deel de standaard tegels te houden, alleen op de twee korte muren een leuke tegel in visgraat voor wat kleur en karakter. De vloertegel wel een ander type maar van de zelfde maat waardoor je geen extra legkosten betaald, alleen meerprijs voor de tegel. Totaal alsnog iets van 2300 euro voor kleine badkamer (2x3) en toilet, maar voor ons een goede budget oplossing.
Badkamer meubels en wat aansluitingen verplaatsen was zo'n 5700 voor een mooie dubbele wastafel met twee opzet kommen en kranen, regendouche, douchescherm en verplaatsingen. Met name die verplaatsingen waren duur, maar wel tevreden over t resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
Marinos83 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 08:59:
Over badkamer opties en meerwerk:
Wij hebben er voor gekozen om voor het grootste deel de standaard tegels te houden, alleen op de twee korte muren een leuke tegel in visgraat voor wat kleur en karakter. De vloertegel wel een ander type maar van de zelfde maat waardoor je geen extra legkosten betaald, alleen meerprijs voor de tegel. Totaal alsnog iets van 2300 euro voor kleine badkamer (2x3) en toilet, maar voor ons een goede budget oplossing.
Badkamer meubels en wat aansluitingen verplaatsen was zo'n 5700 voor een mooie dubbele wastafel met twee opzet kommen en kranen, regendouche, douchescherm en verplaatsingen. Met name die verplaatsingen waren duur, maar wel tevreden over t resultaat.
Situatie zoals hierboven vergelijkbaar met ons. Wij hebben alleen geen wastafel afgenomen want die prijzen waren wel beduidend hoger dan bij anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:49
Je zal maar een huis gekocht hebben bij deze bouwer. Wat een doemscenario zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
Ascension schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:54:
Ik las het gisteren ook. En er is gewoon een garantiecertificaat afgegeven.. Hoe dan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-09 09:50

Tijntje

Hello?!

Ook een maand of 2 geleden onze handtekening gezet onder de koopovereenkomst, en 1 van de dingem we we ons een beetje over verbazen is de temperatuur van de woonvertrekken. Die worden gegarandeerd to 20 graden.
Het betreft een woning met WP en bodemlus.

Op de vraag of 20 inderdaad de hoogste temperatuur is kregen we het volgende antwoord.
De woning wordt op temperatuur gehouden door de weersafhankelijke regeling van de warmtepomp. Afhankelijk van de buitentemperatuur, berekend de warmtepomp de benodigde watertemperatuur van de vloerverwarming. Hoe kouder het buiten is, hoe warmer de verwarmingsinstallatie wordt. De capaciteit van de installatie is berekend volgens de eisen van SWK, waarbij de vertrektemperaturen zoals genoemd, bereikt en behouden kunnen worden bij een gelijktijdige verwarming van alle vertrekken, bij gesloten ramen en deuren en een in correct werking zijnde balans ventilatie.

Alle verblijfsruimten worden gegarandeerd tot 20 graden verwarmd, warmer kan inderdaad niet, maar door de gelijktijdige verwarming van alle vertrekken is dit een comfortabele warmte. Met uitzondering van de badkamer, hier garanderen wij een temperatuur van 22 graden.
In het huis waar we nu zitten hebben we de CV vaak op 21 staan en ook hier hebben we beneden alleen vloerverwarming, maar hebben we geen mechanische ventilatie of WTW.

Iemand hier ervaring mee?
Wil niet straks in een huis zitten waar ik het koud heb :D

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
Ik vroeg me iedere keer al af waarom die bouw zo enorm langzaam ging daar als ik er langsreed.
Het is echt diep triest, zijn flink aantal gezinnen heel erg de pineut. Ik heb het item niet gezien, maar ook waarborg is nog een dingetje, want door een paar trucjes schijnen ze ook al wel de nodige bouwdepots helemaal leeggetrokken te hebben. En als er geen geld meer is wordt bouwen wel erg lastig hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Met zo'n woningborg certificaat verwacht je dat het wel goed komt. Je zit natuurlijk wel langere tijd met dubbele lasten en extra verhuizingen, dus dat kan wel heel erg vervelend zijn. Dan is een sta-caravan niet eens zo'n slecht idee.

Ik hoop wel dat iedereen goed opgelet heeft en dat ze geen facturen te vroeg betaald hebben. Aannemers willen nog wel eens de facturen te vroeg sturen en dan wordt het lastig.

De factuur voor de begane grond vloer pas betalen als ook de naden dicht gezet zijn, de dekvloeren pas als ook de badkamers een dekvloer hebben, etc.

Onze bouwer heeft tot drie keer aan toe een factuur te vroeg gestuurd. Als je hem betaalt en er gebeurt zoiets ben je het geld kwijt en dat zijn vaak geen kleine bedragen. Woningborg kan je dan ook niet meer helpen.

Pagina: 1 ... 99 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2