Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.806.071 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@Requiem19

Tsja. Het is misschien niet van deze tijd dat het verplicht is, maar stadsverwarming is vanuit gemeenten vaak onderdeel van hun verduurzamingsstrategie. Persoonlijk vind ik het vooral schandalig dat er niet meteen stadskoeling bij zit ;)

Los van die discussie woon ik nu in mijn vierde huis met stadsverwarming en als gebruiker vind ik het perfect. Werkt altijd, warm water is nooit op, nul onderhoud. Als de nieuwe warmtewet ook tot wat zinnigere prijzen leidt zou dat helemaal mooi zijn, dan alleen die koeling nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga in mijn 3e woning met stadsverwarming wonen. Ik heb echt nog nooit problemen ervaren. Dat het duur is, ligt ook deels aan je eigen verbruik. Een goed geisoleerde nieuwbouwwoning met vloerverwarming op 21 graden waarbij je niet elke dag in bad of 30 min staat te douchen, valt het allemaal mee qua kosten.

Ik zou er ook geen woning op afkappen.

En als wat @Jheroun klopt, dat met Warmtewet 2.0 er wat gedaan wordt aan die monopolie's zal het alleen maar beter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonborne
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-08 07:38
Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 18:41:
Ik ga in mijn 3e woning met stadsverwarming wonen. Ik heb echt nog nooit problemen ervaren. Dat het duur is, ligt ook deels aan je eigen verbruik. Een goed geisoleerde nieuwbouwwoning met vloerverwarming op 21 graden waarbij je niet elke dag in bad of 30 min staat te douchen, valt het allemaal mee qua kosten.

Ik zou er ook geen woning op afkappen.

En als wat @Jheroun klopt, dat met Warmtewet 2.0 er wat gedaan wordt aan die monopolie's zal het alleen maar beter worden.
Klopt wat betreft isolatie, echter is het schandalig dat je hoge vaste kosten hebt ongeacht het verbruik. En de nieuwe Warmtewet zou zaken kunnen oplossen, maar zie ook de reactie van Vereniging Eigen Huis. Nieuwe warmtenetten zouden zelfs duurder kunnen worden. Daarnaast geldt een overgangsperiode van 10 jaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Moonborne op 18-08-2020 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:52
Kortom, werkt vast prima, maar je bent afhankelijk van a) de overheid en b) 1 leverancier die weet dat je toch niet kan overstappen.

Maar het ideale nieuwbouwproject bestaat vast niet, dus mss moeten we er maar mee leven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-10 23:50
Pannencouque schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:57:
Ik heb de vragen inderdaad uitgezet en ben benieuwd naar de reactie. Ik gok echter dat ook dit een verhaal is 'je doet het er maar mee'. Handtekening, KAO, alles is al gezet, dus het is niet alsof je nog terug kan.

Ben benieuwd of het stand zou houden bij de rechter.

400 euro voor een extra aardlekschakelaar is idioot. We hebben een mantelbuis naar de tuin op een aparte groep, die kost 550 euro. Ik mag toch hopen dat ik niet nog een losse factuur van honderden euro's hier voor krijg.

Wat een schimmige wereld is dit. Allemaal shit die je later voor je kiezen krijgt en waar je niet anders kan dan er voor tekenen. Ik begrijp heel goed waarom veel mensen die niet willen/aandurven.
Update: aardlekschakelaar kost 250 euro. Kassa. Wordt dus afwachten wat voor factuur we daar nog voor gaan zien.

Mbt eenzijdige annulering: wordt voorgelegd aan de aannemer, maar gezien de deadline voor het tekenen kunnen we niet anders dan nu met het mes op de keel tekenen. We hebben alle andere zaken al, anders zijn we gewoon te laat en hebben we een kaal huis zonder opties (en een groter probleem met bijv. de keuken- en badkamerofferte). Ik vind er wel wat van, maar betwijfel ook of dit stand houdt voor de rechter, als ze bijv een aanbouw of iets dergelijks niet leveren.
Het zal echter wel om de loze leidingen en vergeten wcd's gaan. Hoop ik. En ook die heb je natuurlijk niet voor niets ingetekend, dus als ze ontbreken is dat bloedirritant.
Requiem19 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 16:23:
Wij zitten nu naar een nieuwbouwproject te kijken waar je verplicht stadsverwarming hebt.

Ik vind dat - eigenlijk - niet meer van deze tijd. We zouden heel graag warmtepomp+zonnepanelen hebben, zodat je niet afhankelijk bent van de stadsverwarming en zodat je de energiekosten omlaag kunt krijgen. Daarnaast is de stadsverwarming een ouderwets monopolie, waar de prijzen alleen beperkt wettelijk nog enigszins beperkt worden.

Of bekijk ik het te somber en moeten we niet zo 'moeilijk' doen over verplichte stadsverwarming?
Wij hebben dat ook. Bloedirritant, maar het enige nadeel dus we accepteren het maar. Je kunt overigens uiteindelijk wel onder de stadsverwarming uit, maar de vraag is of je vloerverwarming en LTV voldoende geschikt zijn voor een warmtepomp. Schijnt vooral bij de vloerverwarming ook weer in de ruimte tussen de buizen te zitten.
Ik heb het maar een beetje uitgeveegd in m'n hoofd, want had liever de warmtepomp gehad. Vooral het overgeleverd zijn aan het monopolie van de aanbieder en de achterlijke koppeling met de gasprijs... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:21
Nm

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 18-08-2020 22:30 ]

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:12
Gisteren en vandaag is onze keuken geplaatst. Erg blij mee! :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fWoxjp5.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/K4HFkJD.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UjEOHwo.jpg

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 22:28
Deleon78 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:18:
[...]

Waarom denk je dat een warmtepomp beter is dan stadsverwarming?
Nou beter is wellicht niet het juiste woord maar het geeft je in ieder geval:
* Alle keuze vrijheid itt 1 partij die weet dat je afhankelijk bent.
* 9 van de 10 kunnen ook koelen
* met zonnepanelen je nagenoeg onafhankelijk kunt zijn.
* geen gekke (grote) prijsverhogingen voor je kiezen kan krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 18-08-2020 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:38
Poeh, nou mijn zusje heeft nu net een heerlijke week achter de rug met hun huis icm warmtepomp en vloerkoeling. Gemiddeld 21 graden tijdens de hittegolf! Geen idee hoe de temperaturen zijn in een beetje nieuwbouwwoning anno 2020, maar dit vond ik wel bizar. Overigens heeft zij wel een nul op de meter woning die deels ook gebouwd is met skeletbouw. Ik heb de indruk dat dat ook veel invloed heeft op de opwarming van de woning, maar dat weet ik niet zeker.

En ik straks maar airco's installeren om die hete lucht maar weer uit de woning te pompen....

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
GeeMoney schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:22:
[...]

Sorry, ik had zijn post verkeerd gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
GeeMoney schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:22:
[...]

Dat inderdaad. Dat had ik heel graag gewild. Maar het is niet anders.

Sprak laatst nog bekenden die hun warmtepomp leasen. Zat bij contract van het huis. Twijfelen om het af te kopen. Dat zou voor mij ook een snelle rekensom zijn. Bij stadsverwarming weet je dat je áltijd aan forse kosten vast zit die je niet kunt beïnvloeden (tenzij je je helemaal laat afsluiten en desnoods op elektra verwarmt, maar dat is nu nog geen reële optie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:58
Blihi schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:22:
[...]

Ik weet niet beter dan dat dit al sinds 1975 een eis is.
Het is in ieder geval in de laatste editie afgezwakt tot een advies.
Maar als je inderdaad de mogelijkheid hebt zou ik het altijd zo uitvoeren ( dus >2000W op een eigen groep).
[...]

Klopt. Ik heb het huis in 3 stukken. Voor, midden en achter hebben allemaal een eigen groep voor verlichting achter een eigen aardlek (op een eigen fase). De verlichting in de schuur zit op een andere fase dan de wandcontactdozen in de schuur, zodat daar altijd licht blijft, ook als er iets mis gaat met de apparaten.
Verstandig en zo het klinkt een goede verdeling daarin.
[...]

Ja, maar het gebruik van 4-polige aardleks wordt afgeraden (is zelfs even verboden geweest om die uit te splitsen). Toch hebben we dit in dit topic al eens voorbij zien komen :? 4-polige aardlekschakelaars met daarachter losse eindgroepen en op dezelfde foto in dezelfde kast een losse twee-polige aardlek met kookgroep 8)7 Alsof de installateur nog wat spullen had liggen en die maar bij elkaar gestopt had...
Klopt ook, het is nu een advies om het niet zo uit te voeren maar het mag wel. 8)7

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rivanov schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:22:
Nice man. Mooi blad ook, wat is het voor blad/kleur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 18:41:
Dat het duur is, ligt ook deels aan je eigen verbruik.
Nee, als ik in elke andere woning waar ik gewoond heb ongeveer de helft minder kosten heb, zelfs met meer oppervlak en slechtere isolatie, dan klopt er iets niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:10
Moonborne schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:14:
[...]

Klopt wat betreft isolatie, echter is het schandalig dat je hoge vaste kosten hebt ongeacht het verbruik.
Het is voor een groot deel ook dat die vaste kosten bij een warmtenet meteen zichtbaar zijn. De kosten die je bij een warmtepomp hebt zie je niet maandelijks op je rekening terug. (Niet alleen afschrijving en onderhoud, maar bv ook de ruimte die de apparatuur inneemt in de woning.)

Maar het voelt misschien wel wat tegennatuurlijk dat je aan de ene kant voor de woning kiest voor koop ipv huur, maar voor de verwarming op deze manier dan weer voor een vorm van 'huur' moet kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 07:41:
[...]

Nice man. Mooi blad ook, wat is het voor blad/kleur?
Noble Black (Keramiek)

https://www.dekkerzevenhu...en/keukenbladen/keramiek#

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

B-Bandit schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:26:
Poeh, nou mijn zusje heeft nu net een heerlijke week achter de rug met hun huis icm warmtepomp en vloerkoeling. Gemiddeld 21 graden tijdens de hittegolf! Geen idee hoe de temperaturen zijn in een beetje nieuwbouwwoning anno 2020, maar dit vond ik wel bizar. Overigens heeft zij wel een nul op de meter woning die deels ook gebouwd is met skeletbouw. Ik heb de indruk dat dat ook veel invloed heeft op de opwarming van de woning, maar dat weet ik niet zeker.

En ik straks maar airco's installeren om die hete lucht maar weer uit de woning te pompen....
Wij 'kregen' bij ons project standaard een lucht/lucht warmtepomp, met een optie om deze te vervangen voor een bodemwarmtepomp die ook kan koelen.
Niet goedkoop natuurlijk (8.5k), maar het scheelt wel een herriemakende warmtepomp in de tuin, hij kan koelen en doet het allemaal ook net even wat efficiënter.

Wat ik dan wel bijzonder vond is dat wij de enige waren in ons blok die hiervoor gekozen hebben, het is niet dat je achteraf nog even makkelijk een bodemwarmtepomp installeert...

Huis moet nog opgeleverd worden, maar ben al heel benieuwd hoe ie het volgende zomer gaat doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:24
Poeh, nou mijn zusje heeft nu net een heerlijke week achter de rug met hun huis icm warmtepomp en vloerkoeling. Gemiddeld 21 graden tijdens de hittegolf! Geen idee hoe de temperaturen zijn in een beetje nieuwbouwwoning anno 2020, maar dit vond ik wel bizar.
ik zit nu tijdelijk in een huurhuis (bouwjaar 2017) in afwachting van mijn koophuis met bodemwarmtepomp. De temperaturen liepen binnen op tot 29 graden aan het eind van de dag.... Dan heb ik het nog niet over de zolder waar wij slapen... :(

[ Voor 19% gewijzigd door 107mb op 19-08-2020 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42

Die 21 graden kan bijna niet kloppen. Dat ligt zo ver onder het dauwpunt dat binnen alles zeiknat moet zijn met vloerkoeling.

Vloerkoeling kan afkoelen tot enkele graden onder de buitentemperatuur zolang het maar boven het dauwpunt blijft.

Met airco is het hier goed koel te houden. Zo'n 25 graden en dan komt er buiten een aanzienlijke hoeveelheid water uit de condensafvoer.

[ Voor 7% gewijzigd door Blihi op 19-08-2020 10:23 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipswix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-10 20:22

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Prachtig met hoofdletter P! Mag ik vragen wat je hier ongeveer voor kwijt was? Wij hebben een vergelijkbare materiaalkeuze gemaakt, maar dan alles Fenix. Nu twijfelen we of het werkblad van Fenix wel zo verstandig is, en wat de meerprijs zou worden als je het naar keramisch verandert. Dit vind ik zo ontzettend mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:34
Wij hebben morgen een eerste gesprek met de makelaar voor de nieuwbouwwoning waarop we een optie hebben genomen.
Natuurlijk erg veel leeswerk - borchure, technische beschrijving, bouwtekening, optielijst.

Wat mij opvalt is dat de energie-maatregelen erg minimaal lijken te zijn. De woning gaat een EPC van 0,4 krijgen. Dat verkopen ze als energiezuinig, maar is volgens mij de minimale norm waaraan nieuwbouw op dit moment moet voldoen.

Het huis wordt voorzien van een bodemwarmtepomp die dmv vloerverwarming de woning verwarmt. Volgens de documenten kan die de woonkamer en andere leefruimtes tot 20°C verwarmen, de overige ruimtes (hal, toilet) tot 15 graden. De zolder wordt niet als woonruimte gezien, en kan dus tot 15°C verwarmd worden, terwijl wel als optie wordt geboden om deze zolder met twee echte kamers in te richten.

Daarnaast komen er maar 3 zonnepanelen op het dak, terwijl het een woning is met 545 m³ inhoud (170 m² woonoppervlakte).

Ligt het aan mij of wordt dit huis gebouwd om nét aan de minimale eisen te voldoen en niet om comfortabel in te wonen? Of is 20 graden ruim voldoende omdat met vloerverwarming een gelijkmatiger temperatuurverdeling is?

Zijn dit in jullie ervaring gebruikelijke niveau's van comfort en energiemaatregelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:36

tomtom901

Moderator General Chat
Blihi schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:13:
[...]

Die 21 graden kan bijna niet kloppen. Dat ligt zo ver onder het dauwpunt dat binnen alles zeiknat moet zijn met vloerkoeling.

Vloerkoeling kan afkoelen tot enkele graden onder de buitentemperatuur zolang het maar boven het dauwpunt blijft.
Ook hier vloerkoeling door middel van warmtepomp. Buiten op zijn warmst 36, binnen 22.5..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-10 15:40
dixet schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:49:
Wij hebben morgen een eerste gesprek met de makelaar voor de nieuwbouwwoning waarop we een optie hebben genomen.
Natuurlijk erg veel leeswerk - borchure, technische beschrijving, bouwtekening, optielijst.

Wat mij opvalt is dat de energie-maatregelen erg minimaal lijken te zijn. De woning gaat een EPC van 0,4 krijgen. Dat verkopen ze als energiezuinig, maar is volgens mij de minimale norm waaraan nieuwbouw op dit moment moet voldoen.

Het huis wordt voorzien van een bodemwarmtepomp die dmv vloerverwarming de woning verwarmt. Volgens de documenten kan die de woonkamer en andere leefruimtes tot 20°C verwarmen, de overige ruimtes (hal, toilet) tot 15 graden. De zolder wordt niet als woonruimte gezien, en kan dus tot 15°C verwarmd worden, terwijl wel als optie wordt geboden om deze zolder met twee echte kamers in te richten.

Daarnaast komen er maar 3 zonnepanelen op het dak, terwijl het een woning is met 545 m³ inhoud (170 m² woonoppervlakte).

Ligt het aan mij of wordt dit huis gebouwd om nét aan de minimale eisen te voldoen en niet om comfortabel in te wonen? Of is 20 graden ruim voldoende omdat met vloerverwarming een gelijkmatiger temperatuurverdeling is?

Zijn dit in jullie ervaring gebruikelijke niveau's van comfort en energiemaatregelen?
De temperatuur kan ik niets over zeggen behalve dat ik dit in andere prijslijsten ook heb zien staan. We op veel plekken dat als je de zolder 'kamers' maakt dat de verwarming ook opgehoogd wordt.

En inderdaad, de excuus zonnepanelen, als je er op zoekt kom je genoeg tegen. Als je geluk heb kan je kiezen om ze niet te nemen en binnen 'x periode' je eigen er op te gooien zodat je vaak betere renderende panelen hebt die ook bij elkaar passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:47
Blihi schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:13:
[...]

Met airco is het hier goed koel te houden. Zo'n 25 graden en dan komt er buiten een aanzienlijke hoeveelheid water uit de condensafvoer.
Dauwpunt binnen of buiten ? Als buiten: die is niet hoger dan ongeveer 22 graden gekomen en dat was op de meest benauwde dagen vorige week.
Als binnen: volgens mij ligt het dan aan de luchtvochtigheid en temperatuur binnen.

In ons vorige huis, nieuwbouw huurhuis NOM met bodem warmtepomp, hadden we ook vloerkoeling en daar ging volgens mij 18 graden water door de vloer. Nergens condens of nattigheid. Binnen werd het dan maximaal 25 graden als het dagen achter elkaar 30+ was. Op elke verdieping.

21 graden is wel vrij laag maar het is niet onmogelijk. Ligt natuurlijk ook oa. aan isolatie, op welke richting de meeste ramen/muren zitten en buitenzonwering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Kort maar krachtig: ja, dit zijn de gebruikelijke standaarden. De bouwers kiezen iha voor wat het goedkoopste is en gaan niet 'voor de lol' extra geld uitgeven om een energiezuiniger woning te bouwen. Als je dat wilt, dan kun je daar zelf voor kiezen met meerwerkopties.

Wat die temperatuur betreft, volgens mij is dat meer theoretisch om aan te geven dat woonvertrekken meer verwarming krijgen dan slaapvertrekken. Maar als ze zodanig bouwen dat je in een strenge winter, als het buiten -20 is, het nog 20 graden kunt krijgen, dan kun je er vanuit gaan dat je je woning wel warm genoeg kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
tomtom901 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:54:
[...]

Ook hier vloerkoeling door middel van warmtepomp. Buiten op zijn warmst 36, binnen 22.5..
En op welke temperatuur laat jij de vloer koelen? 18 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:36

tomtom901

Moderator General Chat
lonehitman schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:16:
[...]

En op welke temperatuur laat jij de vloer koelen? 18 graden?
Streeftemperatuur van 20 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
tomtom901 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:25:
[...]

Streeftemperatuur van 20 graden.
Hij bedoeld aanvoertemperatuur van het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBarendse
  • Laatst online: 20-10 10:21
prachtige keuken! Overmorgen de sleutel dus binnenkort gaan wij ook eindelijk de keuken live te aanschouwen, dis dit soort foto's doen het kriebelen. Wij hebben eveneens een matzwarte keuken, maar dan met wit marmer keramisch blad van de zelfde fabrikant (mulan, hoogglans)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
GeleFles schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:38:
[...]

Wat ik dan wel bijzonder vond is dat wij de enige waren in ons blok die hiervoor gekozen hebben, het is niet dat je achteraf nog even makkelijk een bodemwarmtepomp installeert...
Wij hadden die keuze helaas niet. Doordat er al eerder huizen hebben gestaan was het niet mogelijk om te boren voor een bodemwarmtepomp. Wij hadden wel de keuze tussen cv of warmtepomp. De omgevingsvergunning is namelijk al zo lang geleden afgegeven dat ze de woningen ook nog met gas mogen opleveren. Een warmtepomp in plaats van een cv-ketel (inclusief vloerverwarming door het hele huis, in plaats van alleen op de benedenverdieping) kost ons (met wat subsidie van de ontwikkelaar) 10.000 euro. Tot onze grote verbazing hebben maar 4 van de 21 woningen daarvoor gekozen. En het gaat echt niet om goedkope huisjes, die 10K is op een bedrag van 4,5 tot 8 ton natuurlijk maar een schijntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBarendse
  • Laatst online: 20-10 10:21
Bij ons was de meerprijs voor een bodemwarmtepomp 38.000. Daar heb ik voor bedankt. 10.000 zou voor mij
een 'nobrainer' zijn inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-10 09:40
Hoe zit het eigenlijk als je een ziggo of kpn aansluiting in je nieuwbouwwoning wil? Moet je daar zelf achteraan gaan?

Ik kan me voorstellen dat praktisch iedereen het wil, maar volgens mij wordt het niet standaard gedaan? En achteraf naar de meterkast is een helse klus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arebij
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06-10 14:35
Rudyy schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:15:
Hoe zit het eigenlijk als je een ziggo of kpn aansluiting in je nieuwbouwwoning wil? Moet je daar zelf achteraan gaan?

Ik kan me voorstellen dat praktisch iedereen het wil, maar volgens mij wordt het niet standaard gedaan? En achteraf naar de meterkast is een helse klus?
Aansluitingen liggen er gewoon, je moet het alleen zelf afsluiten bij Ziggo of KPN. Vergelijk het maar met stroom, de kabels liggen er allemaal, aan jou de keuze bij welke leverancier je het afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:40
Rudyy schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:15:

Bij ons staat het volgende:
NUTSVOORZIENINGEN
De woningen worden aangesloten op nutsvoorzieningen zoals water, elektra en riolering, en zijn tevens voorzien van een loze leiding voor de centrale antenne installatie (CAI) en telefoon.
De aansluitkosten en/of entreegelden voor, water en elektra zijn in de koopsom inbegrepen.
De entree- en aansluitkosten voor de eventuele t.v., radio, internet en telefoon zijn niet in de koopsom inbegrepen.

Zoals ik het lees ligt er dus enkel een loze leiding en mag ik zelf nog aan Ziggo gaan vragen of ze een kabel voor me willen trekken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
SquareOne schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:35:
Zoals ik het lees ligt er dus enkel een loze leiding en mag ik zelf nog aan Ziggo gaan vragen of ze een kabel voor me willen trekken....
Mijn nieuwe huis krijgt standaard coax en glas tot in de meterkast. Telefoonkabel wordt al jaren niet meer gedaan volgens mij.

In mijn optielijst voor meerwerk kon ik ervoor kiezen om loze leidingen te laten bekabelen met UTP of coax. Nu doe ik dat liever zelf (zeker gezien de kosten ervoor), maar je kan het het dus door de aannemer laten doen of evt de monteur van Ziggo/glasvezel.

[ Voor 22% gewijzigd door Farmerwood op 19-08-2020 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:40
Farmerwood schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:41:
[...]

Mijn nieuwe huis krijgt standaard coax en glas tot in de meterkast. Telefoonkabel wordt al jaren niet meer gedaan volgens mij.

In mijn optielijst voor meerwerk kon ik ervoor kiezen om loze leidingen te laten bekabelen met UTP of coax. Nu doe ik dat liever zelf (zeker gezien de kosten ervoor), maar je kan het het dus door de aannemer laten doen of evt de monteur van Ziggo/glasvezel.
Binnen huis organiseer ik het idd zelf.
Mijn interpretatie van dit deel aan de technische omschrijving lees ik echter als een loze leiding vanuit de wijkcentrale tot in de meterkast. Daarbij moet ik dan dus aan Ziggo gaan vragen of ze die kabel vanuit de wijkcentrale naar mijn meterkast willen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Laatst online: 21-10 10:03

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gaaf! Lijkt best veel op wat wij krijgen. Hoe bevalt een PTO koelkast? Neem aan dat het PTO is tenminste?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:38
Plenkske schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:08:
[...]

Dauwpunt binnen of buiten ? Als buiten: die is niet hoger dan ongeveer 22 graden gekomen en dat was op de meest benauwde dagen vorige week.
Als binnen: volgens mij ligt het dan aan de
luchtvochtigheid en temperatuur binnen.

In ons vorige huis, nieuwbouw huurhuis NOM met bodem warmtepomp, hadden we ook vloerkoeling en daar ging volgens mij 18 graden water door de vloer. Nergens condens of nattigheid. Binnen werd het dan maximaal 25 graden als het dagen achter elkaar 30+ was. Op elke verdieping.

21 graden is wel vrij laag maar het is niet onmogelijk. Ligt natuurlijk ook oa. aan isolatie, op welke richting de meeste ramen/muren zitten en buitenzonwering.
Ha ik zou ook denken dat die 21 graden onzin was. Maar mijn zwager kwam toevallig even langs. En hij had zijn jas aan :D buiten was het 34 graden...maar hij stapte vanuit huis direct de auto in met airco...te bizar voor woorden. Het zit hem werkelijk in de isolatie, niet de koeling. Want bij de vorige hittegolf in juli stond de koeling nog uit en kwam het kwik binnen ook niet boven de 23 graden...

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Flipswix schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:07:
[...]

Prachtig met hoofdletter P! Mag ik vragen wat je hier ongeveer voor kwijt was? Wij hebben een vergelijkbare materiaalkeuze gemaakt, maar dan alles Fenix. Nu twijfelen we of het werkblad van Fenix wel zo verstandig is, en wat de meerprijs zou worden als je het naar keramisch verandert. Dit vind ik zo ontzettend mooi!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Scr33x0r schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:08:
[...]

Gaaf! Lijkt best veel op wat wij krijgen. Hoe bevalt een PTO koelkast? Neem aan dat het PTO is tenminste?
Wat is een PTO koelkast? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kezzza
  • Laatst online: 21-10 08:03

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie keuken! Is die uitsparing rechts in je wand nog af te sluiten? Of blijft deze altijd open?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rivanov
kezzza schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:01:
[...]

Mooie keuken! Is die uitsparing rechts in je wand nog af te sluiten? Of blijft deze altijd open?
Dat is een open "nis". Specifiek voor gekozen zodat het niet één massale wand wordt. En het geeft een speels effect. Staat een Sonos in en wordt uitgelicht middels twee spotjes. Kun je beetje aankleden en spulletjes inzetten. :)

Afbeeldingslocatie: https://dsc.cloud/0eb69a/IMG_2030.jpeg

[ Voor 6% gewijzigd door Rivanov op 19-08-2020 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Google zegt niets, maar ik gok push-to-open.
Electrische opener op de deur dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Hij is niet Push-to-Open. Hij is enkel greeploos, dus moeten 'm aan de bovenzijde gewoon 'opentrekken'. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice!
Vraagje: wij willen onze hogen kasten ook verzonken laten lijken. Hoe heb je die koof en muurtjes gebouwd of laten bouwen? Ik denk dat ik het moet uitbesteden, maar we willen ook renovliezen, en dat schijnt bijv op hout weer niet lekker te kunnen. Dus ben nog in onderzoek hoe dat op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Pannencouque schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 21:30:
[...]
Nice!
Vraagje: wij willen onze hogen kasten ook verzonken laten lijken. Hoe heb je die koof en muurtjes gebouwd of laten bouwen? Ik denk dat ik het moet uitbesteden, maar we willen ook renovliezen, en dat schijnt bijv op hout weer niet lekker te kunnen. Dus ben nog in onderzoek hoe dat op te lossen.
Ik heb het zelf gedaan en ook middels een houten frame en dat eerst een laag latex gegeven, renovlies zit er hier al 9 maanden snaarstrak op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Rivanov zijn je frontjes nou matzwart? Of een soort antraciet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
GeeMoney schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 21:45:
[...]

Ik heb het zelf gedaan en ook middels een houten frame en dat eerst een laag latex gegeven, renovlies zit er hier al 9 maanden snaarstrak op.
Dat klinkt goed.
Misschien eerst maar even op zoek naar een renovliezer en daar mee overleggen.

Overigens is die planning ook wel een dingetje natuurlijk. Wat is logisch qua klussen? Liefst maak je zo'n wandje perfect op maat als de keuken staat, zodat ie daarna mooi evenwijdig is aan de wand. Maar dat matcht weer niet met gerenovliest en inclusief vloer afleveren voordat de keuken komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Pannencouque schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 21:55:
[...]
Dat klinkt goed.
Misschien eerst maar even op zoek naar een renovliezer en daar mee overleggen.

Overigens is die planning ook wel een dingetje natuurlijk. Wat is logisch qua klussen? Liefst maak je zo'n wandje perfect op maat als de keuken staat, zodat ie daarna mooi evenwijdig is aan de wand. Maar dat matcht weer niet met gerenovliest en inclusief vloer afleveren voordat de keuken komt.
Hier is de koof als laatste geplaatst en de renovliezer heeft dit ook als laatste geplakt en gesausd. De vloer kwam als een van de eerste eerste dingen. (Na plafond stuck werk)

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 19-08-2020 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Pannencouque schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 21:30:
[...]
Nice!
Dat is gemaakt van gegrond MDF. De leverancier van de keuken heeft deze gemaakt voorafgaand aan het plaatsen van de keuken.

@Verwijderd zwart inderdaad, met een speciale coating zodat vingerafdrukken wegtrekken en niet zichtbaar blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Mdf, hout, allemaal hetzelfde idee dus. Helder, kan ik daar mee aan de bak.
Helaas wilde de keukenleverancier hier niets in doen, dus dat moet een staaltje huisvlijt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:38
Dat het de minimale norm is wil niet zeggen dat het niet energiezuinig is. Ligt er maar net aan waar je het mee vergelijkt. Het blijven uiteraard de minimale eisen, kan dus zuiniger.
De zolder wordt niet als woonruimte gezien, en kan dus tot 15°C verwarmd worden, terwijl wel als optie wordt geboden om deze zolder met twee echte kamers in te richten.
Als ze een optie aanbieden om er woonruimte van te maken dan worden ze ook verplicht om het te kunnen verwarmen voor zover ik weet.
Op zich positief dat er maar 3 zonnepanelen geleverd worden, ze hoeven het dak in ieder geval niet vol te leggen om de 0,4 EPC te halen. Zal ze persoonlijk er wel af laten halen om vervolgens achteraf het dak vol te laten leggen. (een van de weinige zaken waar ik achteraf spijt van heb bij ons huis)
Waarom heb je het idee dat je er niet comfortabel kan wonen?

• dixet
  • Laatst online: 21:34
kever678 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 23:36:
Dat het de minimale norm is wil niet zeggen dat het niet energiezuinig is. Ligt er maar net aan waar je het mee vergelijkt. Het blijven uiteraard de minimale eisen, kan dus zuiniger.
Daar heb je een punt. De normen zijn nu al energiezuinig. Maar door de marketing bij deze woning waren mijn verwachtingen hoger. De prijs is ook dusdanig dat ik meer maatregelen verwacht dan alleen de minimaal noodzakelijke
Als ze een optie aanbieden om er woonruimte van te maken dan worden ze ook verplicht om het te kunnen verwarmen voor zover ik weet.
Straks heb ik een gesprek met de makelaar, zal inderdaad informeren hoe dat zit met de verwarming. Als ik de echte norm bekijk zal je het in de praktijk toch al wel warmer kunnen krijgen: die stelt dat je bij volledige verwarming van alle ruimtes en een buiten temperatuur van -10 nog steeds de 20 graden in woonruimtes en 15 in niet-woonruimtes kan halen.
Op zich positief dat er maar 3 zonnepanelen geleverd worden, ze hoeven het dak in ieder geval niet vol te leggen om de 0,4 EPC te halen. Zal ze persoonlijk er wel af laten halen om vervolgens achteraf het dak vol te laten leggen. (een van de weinige zaken waar ik achteraf spijt van heb bij ons huis)
Dat is een goed idee. Hopelijk is het een optie om de panelen achterwege te laten. Dan kan ik zelf daarna zelf het dak volleggen.
Waarom heb je het idee dat je er niet comfortabel kan wonen?
Dat heb ik niet, het was een vraag. Ik vergelijk met m'n huidige woning waar ik 's winters de themostaat vaak op 21,5 zet. Maar dat betekent natuurlijk niet dat het ook die temperatuur wordt. Mijn huidige woning is een slecht geïsoleerde vooroorlogse woning waar 's winters de sneeuw een meter om het huis wegblijft. Bij een goed geïsoleerd huis is 20 graden wellicht lekker comfortabel

• Blihi
Als ik het zo lees dan kun je een extreem goed geisoleerd huis blijkbaar op 22 graden houden met een warmtepomp. Ik ga ervan uit dat dat gaat om 0-op-de-meter woningen, want dat zou je met vloerkoeling in ons nieuwbouwhuis nooit lukken.

Ons huis lijkt gebouwd te zijn met het motto: "niet zo goed als het kan, maar zo slecht als het mag". Dat geldt dus ook voor de isolatie. Die is exact op het minimum van het bouwbesluit. Met tientallen m2 glas waar de zon tot een uur of twee op staat aan de ene kant van het huis, waarna de zon aan de andere kant staat wordt er zoveel warmte gegenereerd dat dit niet met vloerkoeling weg te krijgen is.

Vloerkoeling geeft 20 Watt per m2 koelvermogen. Voor onze woonkamer+keuken is dat dus 1600 Watt. De airco die daar nu hangt heeft een vermogen van 6000 Watt en die kreeg het terug gekoeld naar 25 graden, niet naar 21 (denk ik, want 25 voelde al echt koud aan). Vloerkoeling zou dus nooit tegen de zon opgewassen zijn.

Ook op de bovenverdieping warmt het heel snel op. Zeker onder een plat dak wat de hele dag in de zon staat (wel goed voor de zonnepanelen).

Het scheelt natuurlijk wel dat wij nog geen zonwering hebben (nou ja, hij ligt in de tuin en is de verkeerde kleur, dus dat is nog een discussiepuntje).

Voor vloerkoeling zou ik dus wel zeker uitzoeken of het koelvermogen voldoende is om de woning koel te houden. Als er volgens het minimum van bouwbesluit gebouwd wordt, dan waag ik dat te betwijfelen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Pannencouque
Blihi schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 08:52:
Ons huis lijkt gebouwd te zijn met het motto: "niet zo goed als het kan, maar zo slecht als het mag".
Dat merk je aan alles, maar dat is met alle producten zo, toch? Alles voor winstmaximalisatie. Wat ik vooral jammer vind, is dat je als koper niet de optie krijgt om voor overzichtelijke meerprijzen, het wél goed te doen. Ik had graag geen stadsverwarming maar wel een warmtepomp gehad, ik had graag airco vanaf de bouw gehad, etc. Dan kun je zelf kiezen of je dat wil of niet, maar dan kun je het in één keer goed laten doen. Later is vaak niet meer mogelijk of alleen met torenhoge prijzen.

• Blihi
Voor airco hebben wij wel alles laten voorbereiden.

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Blihi schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:02:
Voor airco hebben wij wel alles laten voorbereiden.
Wat houdt die voorbereiding precies in als ik vragen mag. Wij willen straks airco op zolder, omdat vloerverwarming/koeling op zolder niet gedaan wordt vanuit de bouw. Maar we willen niet van die lelijke leiding aan de buitenkant van het huis en de buitenunit willen we aan de zijkant, laag bij de grond. Zat zelf te denken een regenpijp mee te laten nemen in de holle ruimte in de hoek van de trap, die dan met 2 bochtstukken richting de buiten muur gaat. Op de buitenmuur laten we dan nog een stopcontact plaatsen op eigen groep. De afvoer van de binnenunit kunnen we op zolder kwijt bij de wasmachine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Wij hebben in de betonvloeren op strategische plaatsen een "zacht blok" laten plaatsen. Dat is dan een stuk van 30x30 cm waar je gegarandeerd doorheen kunt boren, dus daar zit geen elektra of vloerverwarming in de weg. In ons geval is dat met piepschuim gedaan, dus in plaats van 30cm beton met leidingen zat op die plaats maar 4 cm beton van de breedplaatvloer en 26cm piepschuim. Dat boort een stuk gemakkelijker.

Ook op het dak is alvast een dakdoorvoer geplaatst in het plat dak, zodat de leidingen naar buiten kunnen zonder het dak te hoeven open snijden.

Een regenpijp in de hoek achter de trap is niet handig, want door bochten kun je geen aircoleidingen leggen. Dat zijn koperen buizen die je niet even een bochtje om trekt. Je moet er dus in een rechte lijn bij kunnen.

Ook moet je alvast nadenken over waterafvoer bij de binnenunit (liefst op afschot) en een stroompunt met eigen groep bij de buitenunit.

• Blihi
SquareOne schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:48:
[...]

Binnen huis organiseer ik het idd zelf.
Mijn interpretatie van dit deel aan de technische omschrijving lees ik echter als een loze leiding vanuit de wijkcentrale tot in de meterkast. Daarbij moet ik dan dus aan Ziggo gaan vragen of ze die kabel vanuit de wijkcentrale naar mijn meterkast willen trekken.
Er ligt geen loze buis naar de centrale. Er ligt een buis van de meterkast naar buiten. Ziggo/KPN zal moeten graven voor het huis om een kabel te leggen.

Vraag dit alvast aan via mijnaansluiting.nl want de wachttijden kunnen maanden zijn. Deze bedrijven doen niet aan enige vorm van coordinatie, dus het kan goed zijn dat ze in een week tijd bij alle buren twee keer de boel open graven en weer dicht gooien.

Wij hebben als gezamenlijke kopers aan de bouwer gevraagd om alsnog Ziggo en KPN glasvezel te laten leggen en dat hebben ze uiteindelijk gedaan. Het is voor hun namelijk geen extra werk als ze de aansluitingen aanvragen.

[ Voor 11% gewijzigd door Blihi op 20-08-2020 09:54 ]

• Farmerwood
  • Niet online
Blihi schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:52:
Vraag dit alvast aan via mijnaansluiting.nl want de wachttijden kunnen maanden zijn. Deze bedrijven doen niet aan enige vorm van coordinatie, dus het kan goed zijn dat ze in een week tijd bij alle buren twee keer de boel open graven en weer dicht gooien.

Wij hebben als gezamenlijke kopers aan de bouwer gevraagd om alsnog Ziggo en KPN glasvezel te laten leggen en dat hebben ze uiteindelijk gedaan. Het is voor hun namelijk geen extra werk als ze de aansluitingen aanvragen.
Als er in de communicatie van de aannemer staat dat die aansluitingen er komen, dan mag je er toch gewoon vanuit gaan dat die er rond de oplevering ook liggen? (In ieder geval dat een extra aanvraag niet nodig is)

Bij ons vorige nieuwbouwhuis (2015) was alles bij oplevering gewoon aanwezig in het huis qua aansluitingen. (Gas, electra, water, Coax en glasvezel)

• Blihi
Ja, maar bij @SquareOne staat in de TO dat er geen aansluiting voor Ziggo/KPN komt. Die moet hij dus zelf regelen en dat doe je via mijnaansluiting.nl.

Dat stond er bij ons in eerste instantie ook, totdat we de bouwer gezamenlijk gevraagd hebben dit toch te regelen. Wij zouden geen kabel of glasvezel krijgen terwijl de hele wijk kabel en glasvezel heeft. Uiteindelijk is het wel aangelegd (na oplevering, want ook dat ging weer fout in de planning)

[ Voor 32% gewijzigd door Blihi op 20-08-2020 10:32 ]

• S023
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Blihi schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:47:, dus in plaats van 30cm beton met leidingen zat op die plaats maar 4 cm beton van de breedplaatvloer en 26cm piepschuim. Dat boort een stuk gemakkelijker.
Maar voor de tijdelijke situatie loop je dus over een vloerdeel wat niets/weinig kan hebben..?

Laat ik het anders vragen: Hoe zou je dit hebben gedaan als je verwacht dat de koelinstallatie ca 3 jaar nog niet wordt aangebracht?

Verder dank voor het delen

• trepaulo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:48
Blihi schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 08:52:

Ons huis lijkt gebouwd te zijn met het motto: "niet zo goed als het kan, maar zo slecht als het mag". Dat geldt dus ook voor de isolatie. Die is exact op het minimum van het bouwbesluit.
Hier een beetje eenzelfde ervaring. Volgens Funda:
en natuurlijk 67 woningen die voldoen aan de hoogste eisen ten aanzien van duurzaamheid en comfortabel wonen
Maar dat had ik anders geïnterpreteerd dan de aannemer..
Geen per kamer geregelde ventilate/vloerverwarming (maar voor woning als geheel)
Geen ankerloze spouwmuur, maar een massieve betonnen wand.
Geen keuzevrijheid voor plaatsing stopcontacten of lichtpunten

Hopelijk bevalt de woning uiteindelijk wel (eerste paal moet nog geplaatst worden), maar het proces en value/money (vergeleken met een jaar of 2-3 geleden) ervaar ik nog niet echt als heel positief.

Verwijderd

In mijn technischebrochure staat het volgende:

De begane grondvloer van de woning wordt uitgevoerd met een geïsoleerde betonnen systeemvloer,
die aan de onderzijde is voorzien van isolatie (isolatiewaarde van 5,0 m2k/W, wat hoger is dan
de minimale eis conform Bouwbesluit).

De buitengevel
van de woning heeft een isolatiewaarde van 4,86 m2k/W (wat hoger is dan de minimale eis conform
Bouwbesluit)

Ik heb geen flauw idee wat ik me er bij moet voorstellen, maar het klinkt iig beter dan dat ze alles doen om maar minimaal aan bouwbesluit te voldoen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trepaulo
Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 21:22:

De begane grondvloer van de woning wordt uitgevoerd met een geïsoleerde betonnen systeemvloer,
die aan de onderzijde is voorzien van isolatie (isolatiewaarde van 5,0 m2k/W, wat hoger is dan

De buitengevel
van de woning heeft een isolatiewaarde van 4,86 m2k/W (wat hoger is dan de minimale eis conform
Bouwbesluit)

Ik heb geen flauw idee wat ik me er bij moet voorstellen, maar het klinkt iig beter dan dat ze alles doen om maar minimaal aan bouwbesluit te voldoen.
https://rijksoverheid.bou...cs/wet/bb2012/hfd5#art5.1 (zie artikel 5.3.1 icm tabel 5.1)
Als ik het bouwbesluit (is dit de juiste versie?) er op nalees lijkt me dat de minimale waarde 4.5 is. 10% boven de minimale eis. Yippie! Mogelijk was dat nodig om aan de EPC-eis te voldoen, en wordt het nu als grootse prestatie genoemd ;)

Ook interessant: hoofdstuk 4, met o.a. afmetingen diverse ruimtes
Een toiletruimte als bedoeld in artikel 4.9, heeft een vloeroppervlakte van ten minste 0,9 m x 1,2 m.
Bij mij zijn ze royaal geweest, ik krijg zelfs 0,93x1,28 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
trepaulo schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 22:48:
Bij mij zijn ze royaal geweest, ik krijg zelfs 0,93x1,28 :+
Ik ben blij dat het erin staat. Ik heb de laatste tijd een paar keer naar een toilet gemoeten dat die afmetingen niet haalt, zowel in de breedte als de lengte. Je hebt niet eens ruimte om je broek op je enkels te hangen zonder dat je met je kop in de plee hangt. En als je er dan ook nog een fonteintje in wil is het helemaal drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 21:22:

De buitengevel
Bouwbesluit)

Minimumeisen zijn:
Voor gevels: 4,5 m2.K/W.
Voor daken: 6,0 m2.K/W.
Voor vloeren: 3,5 m2.K/W.

Dus een gevel van 4,86 en een vloer van 5 is dus ruim meer dan het bouwbesluit.

Onze gevels waren 4,51 (volgens berekening op de site van de isolatieleverancier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trepaulo
Ik ben ook blij dat het er in staat, om dat soort krappe hokjes te voorkomen (ik heb ook meerdere keren gekeken of 1,20 ruim genoeg is. Ik geef het een krappe voldoende, maar houdt niet over). Maar wel jammer dat de minimale maat bij sommige bouwers ook gelijk de maximale maat is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Pannencouque schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:01:
[...]
Dat merk je aan alles, maar dat is met alle producten zo, toch? Alles voor winstmaximalisatie. Wat ik vooral jammer vind, is dat je als koper niet de optie krijgt om voor overzichtelijke meerprijzen, het wél goed te doen. Ik had graag geen stadsverwarming maar wel een warmtepomp gehad, ik had graag airco vanaf de bouw gehad, etc. Dan kun je zelf kiezen of je dat wil of niet, maar dan kun je het in één keer goed laten doen. Later is vaak niet meer mogelijk of alleen met torenhoge prijzen.
Vaak heb je die opties bij de bouw wel. Maar worden ze niet als standaard meerwerkopties aangeboden. Daar komt bij dat een hoop aannemers en ontwerpers (nog) niet veel kaas hebben gegeten van alle nieuwste technieken en dat ze vooral terugvallen op wat in het verleden werkte en weinig problemen gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 21-08-2020 10:00 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blihi
Meerwerk wordt expres niet duidelijk vooraf gespecificeerd.

Meestal gaat het als volgt. Een projectontwikkelaar (A) koopt van de gemeente een stuk grond voor een vooraf afgesproken prijs. Dan wordt er een plan gemaakt door een architect (B) en een richtprijs per woning bepaald. Aannemers moeten dan een "bod" doen op het bouwen van die woningen en de goedkoopste mag het doen, want dan houdt de ontwikkelaar het meeste over.

De hoofdaannemer (C) neemt het project echter aan op het moment dat er nog veel onduidelijk is over de toekomst. Zo kan deze aannemer bijvoorbeeld geen crises voorspellen. Ook schrijven aannemers op meer werk in dan ze aan kunnen omdat er ook wel eens projecten niet doorgaan. Meestal staan in het plan van de hoofdaannemer ook al enkele leveranciers voor badkamer, keuken, tegels, etc. (D1 ... Dn)

In ons geval lijkt het het geval te zijn dat de aannemer teveel hooi op zijn vork genomen heeft en er vervolgens ook achter kwam dat het project wellicht iets te goedkoop aangenomen was. En daar gaat het mis.

De hoofdaannemer gaat dan op zoek naar een collega waar hij het project weer aan "verkoopt". Uiteraard moet die onderaannemer (E) het geheel nog goedkoper doen om ook winst te maken. Die onderaannemer levert de uitvoerder (F) gaat op zoek naar derde partijen (G1... Gm) voor ieder onderdeel van het werk. Van palen tot dak, van installaties tot glas en van ruwbouw tot afbouw.

Alle partijen moeten hier aan verdienen. Dat lukt nauwelijks op de basis aanneemsom, dus de echte winst zit in het meerwerk.

En zo komt het dat een extra zonnepaneel ineens 800 euro kost. Daarvan is 350 euro voor de partij (G143) die het paneel levert en installeert en de rest voor alles wat boven hem zit. Niet omdat het hun geld kost, maar omdat ze op die manier de winst proberen op te krikken omdat de marges te klein zijn geworden.

Als je tijdens de bouw weet uit te vinden wie partijen G1 ... Gm zijn kan je dat veel geld schelen (maak foto's van de busjes op de bouw)

Zo heb ik naderhand de leverancier van de dakkoepel gebeld met de vraag of ze een zonnewering konden leveren. Dat was geen probleem en die is dan ook zonder verlies van garantie geinstalleerd. Ook zonnepanelen kunnen veel goedkoper achteraf bijgeplaatst worden door dezelfde partij die ze vooraf legt. Soms kun je alvast met bedrijf G143 afspreken om een grotere omvormer te hangen, want de uitvoerder (F) heeft toch geen idee wat er in je huis gebeurt.

Uiteindelijk worden er maar drie partijen rijk in dit verhaal. Dat is de projectontwikkelaar (marges van 30% op de grond zijn niet ongebruikelijk), de architect (want zonder zijn/haar toestemming gebeurt er niets en dat is uurtje/factuurtje) en de hoofdaannemer (want die heeft de boel, inclusief risico's, verkocht aan een onderaannemer).

De uitvoerende bedrijven verdienen minder dan wanneer ze rechtstreeks voor jou zouden werken, maar ze hebben liever een goede relatie met de aannemers dan met jou, want jij huurt ze een keer in en de aannemers zorgen voor continu werk.

Weet je vooraf zeker dat je bepaalde meerwerken wilt laten uitvoeren, probeer dan zo vroeg mogelijk een prijs af te spreken. Wacht daar niet mee, want hoe langer je wacht, hoe duurder het wordt. Zo hebben onze overburen een prachtige hardhouten pui in de garage voor bijna niets terwijl een paar huizen verderop een sectionaaldeur voor de hoofdprijs hangt. Onze overburen hebben dat al bij de aankoop afgesproken met een vaste meerprijs: "garage pui uitgevoerd in dezelfde stijl als de kozijnen van de voordeur". Op dat moment was nog helemaal niet bekend wat die stijl zou zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:42:
[...]

Vaak heb je die opties bij de bouw wel. Maar worden ze niet als standaard meerwerkopties aangeboden. Daar komt bij dat een hoop aannemers en ontwerpers (nog) niet veel kaas hebben gegeten van alle nieuwste technieken en dat ze vooral terugvallen op wat in het verleden werkte en weinig problemen gaf.
Dat laatste zie je hier duidelijk ja. En helaas heb ik tig niet-standaard meerwerkopties aangevraagd (deels omdat ik ze echt wilde, deels ter verkenning), maar was het allemaal 'dat bieden we niet aan'. En soms is het ook gewoon laksheid. We kunnen van de achterpui niet eens kiezen om ipv links, de loopdeur rechts te maken. :/
Toevallig had ik je bericht net nog gezien. In de basis heb je gelijk. Nadeel is dat de markt op dit moment zo krap is, dat je het niet altijd voor het kiezen hebt. Een kavel met zelfbouw erop zou hier 150-200k duurder uitkomen dan projectbouw, dat is voor ons niet reëel. Dus dan kom je toch op een compromis waar je zou hopen/verwachten dat de aannemer iets flexibeler is dan ie zich nu opstelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Pannencouque schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:04:
[...]
Dat laatste zie je hier duidelijk ja. En helaas heb ik tig niet-standaard meerwerkopties aangevraagd (deels omdat ik ze echt wilde, deels ter verkenning), maar was het allemaal 'dat bieden we niet aan'. En soms is het ook gewoon laksheid. We kunnen van de achterpui niet eens kiezen om ipv links, de loopdeur rechts te maken. :/
Dat is wel heel erg inflexibel. (Maar misschien dat de aannemer ook zijn hakken in het zand heeft gezet vanwege je waslijst aan wensen :) )

Punt is ook dat er bij iedere aanpassing weer dingen mis kunnen gaan. En er gáán ook ontzettend veel dingen op heel domme manieren mis. Het maakt daarbij nogal uit of bv. een electriciën in een maand 20 identieke huizen aan de lopende band kan afwerken of allerlei aanpassingen moet doen. In dat meerwerk gaat dus ook echt wel veel meer tijd zitten. Bovendien levert dat een hoop gevallen op waarbij de boel toch net niet is zoals het zou moeten. De goedkoopste ingehuurde electriciën/klusser zal vast wel willen dat die 20 huizen worden zoals het zou moeten, maar het blijft toch lopende band haastwerk. Met als gevolg een hoop fouten, omdat toch vergeten is die ene WCD te verplaatsen. Of omdat een aanpassing per ongeluk in het verkeerde huis is gedaan.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:07
Nou bij ons is bijna alles nu klaar. Dus zal eens proberen een mooi overzichts post van ons proces te delen.

Eerst maar even het lijstje;

Waarom de keuze nieuwbouw?
We waren eigenlijk niet echt opzoek naar een nieuwe woning toen we dit project tegen kwamen. We woonde hiervoor in een woning uit 1950 waar toch wel van alles aan moest gebeuren in de beweging naar gasloos etc. En toen rekensommetje gemaakt dat die kosten voor verbouwing liever in een mooi groter huis staken.

Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Het bouwproces. Ging bij ons veel sneller dan gedacht en waren ondanks PFAS perikelen 2 maanden eerder opgeleverd dan de eerder gecommuniceerde planning.

Wat we onderschat hebben was toch wel de hoeveelheid keuzes in korte tijd en dat combineren met een erg jonge dochter!

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Wij stapte later in in het project waardoor wij grote meerwerk dingen niet meer konden kiezen. Wel hebben we de badkamer nog geupgrade voor 3800 euro uit de bouw. Vinden de badkamer niet echt belangrijk dus casco kwam er niet echt uit en zo vinden wij het gewoon prima.

Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
60K Hiermee zijn alle vloeren, wandafwerking, tuin, keuken etc gefinancierd.
Basiswoning was 340K

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Renovlies laten uitvoeren Ziet er strak uit en heb gen zin om bij eventuele schuren stucwerk bij te werken.

Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
4 weken na oplevering is de Hovenier begonnen. (as we speak) Voor de tuin en keuken zal ik nog een keer een update doen wanneer deze ook af zijn.
Dan nu plaatjes kijken
Bouw
Het was allemaal Prefab bouw hierdoor werd het casco uit de grond gestampt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lE1B3oxgG0391X1qHYBIcyi4AlM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7hT8RrWXGHtPauoPfnzTD6jv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f78ctcdn68IRynix8OhMl4X_yeY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4yyR7HVHGJ4VwXwwSxhRGPxJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qx9eJiCeXlywTrMsNHiejErhPPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BKp170xeDFmRDcC52sIDz6qn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sz_wVtILHbdH6LyJk9ScJe2TQRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QwPQIxucFIgTkSCfg04n108R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19srBwDvSt4zeBfYRHzErAT23dY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h4hYGCW1Tqr4d5020hceXnZt.jpg?f=fotoalbum_large
Muren en Schilderwerk
Voor renovlies
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ld1i18kSm5q_mPrYcj7iLIsystI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IANHFKWYXDreDPkBSM8ub43u.jpg?f=fotoalbum_large

Na Renovlies
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xoif6kp_EUBnDI6cWZyTd-htnjA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A8RaEgKfaflH5vODwiWR6PAA.jpg?f=fotoalbum_large

Dakkap voor spuiten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QV1CS81ct5vdY-0Q5N5gpfJjJzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5NtdapowS67Dl2mZWzq4LPtz.jpg?f=fotoalbum_large

Dakkap na spuiten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8s1EKoIHx-pUgQrMNGYw9tiZ2S0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LyzSPwwRDWUGlyiH1X7MdL6X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xqCMuyORwahfzaRRq8HLyQdFojw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NxSxWwj4Sx5w8g6Exsdl2kCe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GN_DKpiL6H00lK7_EURT4bbXSP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R7KLdKoFcnlXFTW9Z2rvYHYB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RHRdB9qKKI2ao9b7OCfo3LkUDOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LDhDdR1zfrOC1a1rIfbBuGUI.jpg?f=fotoalbum_large
Vloeren
Gezien je hier vooral veel keramisch parket voorbij ziet komen en PVC hebben wij iets anders gedaan. Namelijk Linoleum/Marmoleum. Volledig CO2 neutraal geproduceerd en geen weekmakers. Ik ben altijd al fan geweest van dit materiaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEdbqRWwmAlitztWYNT6ziwDuVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HbJDH5cgXuOt42TzWzoJf4y7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUvvonk5nQykqc0sO5MiQzELkUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uj2somT346SacOZ4sTaFSi8g.jpg?f=fotoalbum_large

Ben vast nog wat dingen vergeten, maar die zal ik dan in de volgend update toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Pannencouque schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:04:
[...]

[...]
Toevallig had ik je bericht net nog gezien. In de basis heb je gelijk. Nadeel is dat de markt op dit moment zo krap is, dat je het niet altijd voor het kiezen hebt. Een kavel met zelfbouw erop zou hier 150-200k duurder uitkomen dan projectbouw, dat is voor ons niet reëel. Dus dan kom je toch op een compromis waar je zou hopen/verwachten dat de aannemer iets flexibeler is dan ie zich nu opstelt.
Sorry, mn reactie was niet constructief. Lukt nog niet altijd om dan gewoon niet te posten. Working on it : ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Welke smaak marmoleum is dit @perspectivebass ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:30:
[...]

Dat is wel heel erg inflexibel. (Maar misschien dat de aannemer ook zijn hakken in het zand heeft gezet vanwege je waslijst aan wensen :) )
Dit was één van de eerste verzoeken :P
Hoe dan ook, het is gewoon krom. Bestel van de ene pui er eentje minder en van de andere pui er eentje meer, opgelost. Ik had daar ook nog wel 100 of 200 euro voor willen betalen, gezien het 'extra werk' dat ze er van hebben (want ik snap echt wel dat aan elke aanpassing risico's kleven).

Nu moeten we na bouw gaan kijken of één van de buren wellicht van deuren wil ruilen. Kun je zelf gaan hannesen met alle kans op beschadigingen, da's jammer.

[ Voor 12% gewijzigd door Pannencouque op 21-08-2020 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
O, was het ook nog zo dat die andere pui in andere woningen wel de standaard was? Dan is het helemaal te gek voor woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Jup. Tientallen huizen, allemaal een identieke pui, met als verschil dat de ene helft de loopdeur links heeft en de andere helft de loopdeur rechts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
Marmoleum Piano Warm Grey! :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Laatst online: 19:05

EiT

Blihi schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:03:
Meerwerk wordt expres niet duidelijk vooraf gespecificeerd.
Niet alle aannemers / projectontwikkelaars over 1 kam scheren. Wij hadden bij inschrijving netjes een meerwerklijst gehad van 45 pagina’s. Daarnaast waren er ook nog zat andere zaken mogelijk (helaas niets m.b.t. extra isolatie).
ze hadden achteraf wel de fout gemaakt door fase 2 dezelfde lijst te geven als fase 1, waardoor wij prijzen uit 2017 hadden. Dus een uitbouw van 2,4 x 7,5 voor 17k en een hardhouten trap met eiken treden voor 2.5k (zou normaal rond de 3.5-4k moeten kosten)

Daarnaast ben ik het ook oneens met je stelling dat minimale bouwbesluit per definitie slecht is. Ons huis is ook minimaal bouwbesluit gebouwd, ons vorig huis uit 2015 ook. Buiten dat wat zaken netter kunnen is de isolatie dus danig goed dat je hier nooit zorgen over hoeft te maken. Natuurlijk is er ook niet overal netjes gepurt etc. maar ik vraag mij af of je dit echt merkt. Het is vele malen beter dan bijv. een jaren 60 huis.
Wij kregen uiteindelijk 4 schaduwpanelen om de EPC naar 0,4 te brengen.

Waar ik bij ons van baal is de ventilatie roosters (Voornamelijk vanwege geluid). WTW wilde ze niet aan, zelfs aangegeven dat ik daar best 5-10k voor over had.
Maar achteraf scheelt het ook in onderhoud en aan het geluid van gillende kinderen wen je ook wel ;)

En natuurlijk was tripple glas, betere isolatie, WP (standaard nog op gas) beter geweest, maar je koopt een huis ook vanwege locatie/tuin etc.

De WP achteraf geplaatst en de “slechte” isolatie merk ik weinig van, de CV ketel heeft in dec/jan twee weken uit gestaan en toen was het nog steeds 16-17 graden binnen.

Dan nog een schutting advies tegen “buurt” geluid: een dicht houten schutting blokkeert het geluid enorm.

Zo iets dus (koste ons 120 p/m incl. zetten)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNQPKK2AqTTBpvUHFZYfK1O2Css=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cYPjT39kZzJY82kX5rtUzGcZ.jpg?f=fotoalbum_medium

Wij horen pas als we boven, of bij de buren zijn dat het soms best een herrie (spelende kinderen) is in de tuinen.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005

Shabbaman

Got love?

@perspectivebass Dat marmoleum ziet er wel netjes uit. Met vloerverwarming?

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
Shabbaman schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:01:
@perspectivebass Dat marmoleum ziet er wel netjes uit. Met vloerverwarming?
Ja met verwarming en nu koeling (zo erg dat ik mijn sloffen aantrek 8)7 ) En winter denk ik blote voeten voor de verwarming :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EiT schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:12:
[...]
Dan nog een schutting advies tegen “buurt” geluid: een dicht houten schutting blokkeert het geluid enorm.
Goeie tip! Dat gaan wij zeker ook doen :)

Wordt wel een dingetje denk ik, aan 2 kanten buren en achter ons een boerderij. Dus 3 bewoners om schuttingoverleg mee te plegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mokum80
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19-10 20:33
perspectivebass schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:15:
[...]

Ja met verwarming en nu koeling (zo erg dat ik mijn sloffen aantrek 8)7 ) En winter denk ik blote voeten voor de verwarming :+
Mooi materiaal en ziet er strak uit! Lijkt mij wel gevoeliger voor puntbelasting van bv zware meubels?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Mokum80 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:33:
[...]

Mooi materiaal en ziet er strak uit! Lijkt mij wel gevoeliger voor puntbelasting van bv zware meubels?
Ik denk dat en zand/krassen/schuren. Ziet er wel mooi uit, lekker strak en elke vloer heeft wel wat :+ :).

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 21-08-2020 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
Mokum80 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:33:
[...]

Ja echt een mes laten vallen is niet zon goed idee. het is wel vrij elastisch materiaal dus een putje van een stoel veert langzaam weer uit en zie je er niks meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

perspectivebass schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:37:
[...]

Ja echt een mes laten vallen is niet zon goed idee. het is wel vrij elastisch materiaal dus een putje van een stoel veert langzaam weer uit en zie je er niks meer van.
Maar een putje van een zware eettafel of bank die er 5 jaar staat, blijf je wel zien helaas. Dus goed bepalen waar je meubels komen, en nooit meer veranderen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rivanov
Onze schutting is vandaag ook afgerond. Douglas hout met antraciete palen. :)

Aan de kant van de linkerburen (die de horizontale planken hebben) laten wij nog een 2m hoog hekwerk plaatsen, waar wij klimop tegenaan plaatsen. Wij vinden een schutting met horizontale planken namelijk foeilelijk en zij wilden dat persé. Prima. Dan plaatsen wij er gewoon een groen hekwerk met beplanting tegenaan. Win win.. zo kijken wij niet op hun schutting en hebben wij een mooie, natuurlijke kant van de tuin i.p.v. dat je volledig omringt bent door een houten schutting waardoor je in een “bak” zit.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xgNenOL.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YAeH6EG.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CwVOplT.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QtcPs3j.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Rivanov schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:39:
Wij zitten naar eenzelfde schutting te kijken met onze buren. Mooi om er even een foto van te zien.
Wat was jullie reden om dit te doen en wat heeft het (ongeveer) gekost per strekkende meter?

Lekker grote tuin trouwens (of goede groothoek camera). Met bijna 900 m2 hier zou dat een prijzige kavel zijn hier in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
Rivanov schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:39:

Aan de kant van de linkerburen (die de horizontale planken hebben) laten wij nog een 2m hoog hekwerk plaatsen, waar wij klimop tegenaan plaatsen. Wij vinden een schutting met horizontale planken namelijk foeilelijk en zij wilden dat persé. Prima. Dan plaatsen wij er gewoon een groen hekwerk met beplanting tegenaan. Win win.. zo kijken wij niet op hun schutting en hebben wij een mooie, natuurlijke kant van de tuin i.p.v. dat je volledig omringt bent door een houten schutting waardoor je in een “bak” zit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Jullie hebben dan ook wel een lelijke horizontaal moeten kiezen dat blokhutprofiel.
Ik heb zelf douglas zweeds rabat (en gebeitst) tegen de verticale planken aan geschroeft want ik vind juist die om en om schuttingen spuuglelijk en met te weinig planken kijk je er schuin alsnog dwars doorheen :) ik ben wel jaloers op de oppervlakte van jullie tuin.

Ter inspiratie onze schutting:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTPJGi7tDELUdYjx7pfd-UFEC_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sl5U83GPwH4sEqr9pXVXICzl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IkZYKc0C_VQafUcZ3oE9DZFjilE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MF7zITQ0aAgP22o5EwUkWnKz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albestaz
  • Laatst online: 01:29
Blihi schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 08:19:
[...]

Minimumeisen zijn:
Voor gevels: 4,5 m2.K/W.
Voor daken: 6,0 m2.K/W.
Voor vloeren: 3,5 m2.K/W.

Dus een gevel van 4,86 en een vloer van 5 is dus ruim meer dan het bouwbesluit.

Onze gevels waren 4,51 (volgens berekening op de site van de isolatieleverancier)
Leuk om die lijstjes met isolatiewaarden voorbij te zien komen. Wij hebben EPC 0, maar had me er eigenlijk verder niet heel erg in verdiept. Daarom de isolatiewaarden net nog even opgezocht. Bij ons is het volgende toegepast:

- De begane grondvloer: Rc = 5,0 m2 K/W;
- De schuine dakconstructie: Rc = 7,0 m2 K/W;
- Het platte dak: Rc = 7,0 m2 K/W;
- De dichte buitengevel: Rc = 4,5 m2 K/W;
- De kozijnen (met trippel glas): Uraam = 1,0 W/m2K

Grondvloer en dak dus ruim boven de minimale eisen.Buitengevel wel minimaal.

Ons toilet wordt 97cm bij 123cm. Dat houdt dan weer niet echt over als je van het minimum uitgaat. Net als onze plafonds overigens die op 263cm zitten (minimum is geloof ik 260cm). Iets hoger had wel gemogen van mij, maar tegelijkertijd goed voor het energieverbruik en toch ook wel knus.

Wat betreft de minimale eisen, mooi moment voor twee vragen.

1. We hebben een uitbouw genomen. Destijds nog gevraagd of je hier ook een extra zonnepaneel voor ontvangt om de EPC-0 te behouden, maar dat was niet nodig volgens wooncoach. Marge van huidige aantal zonnepanelen zou bij onze hoekwoning dermate ruim zijn (12 x 300 WP voor in de basis 130m2 en door uitbouw 140m2), dat dat niet nodig was. Zou dit kunnen kloppen of technische onderbouwing vragen?
Mocht het niet kloppen, heb ik dan recht op een gratis paneel of moet ik hier dan dik voor betalen via het project? In dat laatste geval kan dat paneel mij gestolen worden haha.

2. Volgens mij is het een kansloze missie, maar is er ook een minimale afmeting voor een raam? Voor onze badkamer, technische ruimte en bovenste verdieping (plat dak) krijgen we een soort van brievenbus formaat raam. Op de bouwtekening staan geen formaten aangegeven, wel kun je zien dat ze niet hoog zijn (zo'n 15 tot 20cm hoog?). De voorgaande fase had ook niet hele grote ramen op deze plekken, maar toch tenminste wel 40cm hoog. Aangezien onze fase exact hetzelfde model huis heeft als die fase gingen we als kopers al uit van een verkeerde verhouding op de tekening, maar nu zien we idd van die kleine brievenbusjes in de huizen verschijnen (zal wel een goedkopere oplossing zijn geweest lijkt mij). Wij als kopers zijn er iig niet blij mee. Voor de badkamer en technische ruimte is dat het enige raam. Nu weet ik dat een ruimte daglicht moet hebben om als woonruimte aangemerkt te kunnen worden, dat is dus aanwezig. Maar het houdt natuurlijk niet over. Op onze zolder hebben we aan de voorkant en achterkant wel grote ramen, dus is er lichtinval genoeg. Qua uitzicht alleen wel zonde aangezien dat kleine raampje op de hoek in theorie juist zou uitkijken over het verlengde van een groene singel.
Een mede koper had in een voorgaand stadium geïnformeerd naar plaatsing van het raam in de badkamer ivm ontwerp badkamer. Wooncoach gaf toen aan dat deze op 150cm van de grond zou zitten. Vanwege het kleine formaat raam lijkt deze nu een stuk hoger te zitten dan aangegeven.
Interessant is ook dat in de technische omschrijving staat dat alle ramen draai, kiep zijn, behalve de badkamer. Aangezien de technische ruimte en onze zolder hetzelfde raam lijken te hebben, ga ik er vanuit dat als het in de badkamer alleen kiep is, dat ook voor deze ruimtes geldt. Echter staat dat niet zo in de technische omschrijiving.
Kunnen we met deze feiten nog iets voor elkaar krijgen bij de bouwer of helaas toch een kansloze misse?

Overigens blijf ik mij verwonderen over keuzes van een bouwer. Waar op sommige dingen enorm te lijkt te worden beknibbeld, lijken andere zaken bij ons juist wel goed geregeld. Zo krijgen we wel WTW, ankerloze spouwmuren en triple glas. Grondwaterpomp is standaard aanwezig, maar betreft huur met de optie om het complete klimaatgarant af te kopen voor zo'n 15K (meteen gedaan). Wel zuur dat dat niet al inbegrepen was in de prijs, maar gezien de bedragen die ik hier voorbij zie komen, had het duurder kunnen uitvallen.
Die hele huurconstructie snap ik eigenlijk ook sowieso niet. Heb je in theorie hele lage energielasten, zou je alsnog zo'n 120 euro in de maand betalen voor energie, maar dan in de vorm van huur. Heb je één van de grote voordelen van nieuwbouw meteen teniet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Ik vind zowel de verticale als horizontale schutting wel iets hebben. Geluidswerend is fijn, maar het hoeft ook niet helemaal dicht. Dus nog even over nadenken. En met de buren overleggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Laatst online: 19:05

EiT

@Albestaz badkamer en tech. ruimte hebben geen daglicht verplichting. Genoeg huizen die geen ramen in deze ruimtes hebben.
De minimale eis gaat alleen over leef ruimte.

Bij ons zat ook geen raam in badkamer, daarom de badkamer maar verplaatst.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Farmerwood schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:45:
[...]

Wij zitten naar eenzelfde schutting te kijken met onze buren. Mooi om er even een foto van te zien.
Wat was jullie reden om dit te doen en wat heeft het (ongeveer) gekost per strekkende meter?

Lekker grote tuin trouwens (of goede groothoek camera). Met bijna 900 m2 hier zou dat een prijzige kavel zijn hier in de buurt.
Deze schutting zit op € 100,- per meter. We hebben de schutting samen met de andere woningen gedaan (7 in totaal) dus kregen wel wat korting.
De achtertuin is 25m diep bij 10m breed.
kaboom1555 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:08:
[...]

Jullie hebben dan ook wel een lelijke horizontaal moeten kiezen dat blokhutprofiel.
Ik heb zelf douglas zweeds rabat (en gebeitst) tegen de verticale planken aan geschroeft want ik vind juist die om en om schuttingen spuuglelijk en met te weinig planken kijk je er schuin alsnog dwars doorheen :) ik ben wel jaloers op de oppervlakte van jullie tuin.

Ter inspiratie onze schutting:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wij hebben dus genoeg planken genomen, en kijken er totaal niet doorheen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
EiT schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:12:
[...]

Niet alle aannemers / projectontwikkelaars over 1 kam scheren. Wij hadden bij inschrijving netjes een meerwerklijst gehad van 45 pagina’s. Daarnaast waren er ook nog zat andere zaken mogelijk (helaas niets m.b.t. extra isolatie).
ze hadden achteraf wel de fout gemaakt door fase 2 dezelfde lijst te geven als fase 1, waardoor wij prijzen uit 2017 hadden. Dus een uitbouw van 2,4 x 7,5 voor 17k en een hardhouten trap met eiken treden voor 2.5k (zou normaal rond de 3.5-4k moeten kosten)
Blij om te zien dat het dus ook anders kan. Wij hadden wel meerwerkprijzen voor de veel voorkomende dingen zoals elektra aanpassen, maar heel veel zaken niet en die werden dan ook meteen heel duur.
Daarnaast ben ik het ook oneens met je stelling dat minimale bouwbesluit per definitie slecht is. Ons huis is ook minimaal bouwbesluit gebouwd, ons vorig huis uit 2015 ook. Buiten dat wat zaken netter kunnen is de isolatie dus danig goed dat je hier nooit zorgen over hoeft te maken. Natuurlijk is er ook niet overal netjes gepurt etc. maar ik vraag mij af of je dit echt merkt. Het is vele malen beter dan bijv. een jaren 60 huis.
Wij kregen uiteindelijk 4 schaduwpanelen om de EPC naar 0,4 te brengen.
Volgens mij heb ik niet gezegd dat het minimum per definitie slecht is. Door de stapeling van partijen in de bouw worden heel veel zaken echter onmogelijk om goed te doen tegen een redelijk tarief en dan gaat iedereen dus besparen op tijd. De elektricien wil zo snel mogelijk werken en gebruikt dus verkeerde diameters als het hem uitkomt.

De installateur heeft geen tijd om na te denken over de gebruikte onderdelen en sluit de ketel dus weersafhankelijk aan in plaats van netjes met meerdere thermostaten die de ketel ondersteund en de handleiding zelfs als voorbeeld noemt. Al die onder-onder-onderaannemers hebben het werk eigenlijk te goedkoop aangenomen om de relatie met de bouwer goed te houden, maar ze gaan dus besparen op arbeid.

Dat zie je terug als je er goed op blijft letten en geregeld op de bouw gaat kijken. Achteraf kom je er nooit achter dat de diameter van buizen verkeerd is, of dat er vloerverwarming ligt in een stukje dat vrijgehouden zou worden van leidingen.
Waar ik bij ons van baal is de ventilatie roosters (Voornamelijk vanwege geluid). WTW wilde ze niet aan, zelfs aangegeven dat ik daar best 5-10k voor over had.
Maar achteraf scheelt het ook in onderhoud en aan het geluid van gillende kinderen wen je ook wel ;)

En natuurlijk was tripple glas, betere isolatie, WP (standaard nog op gas) beter geweest, maar je koopt een huis ook vanwege locatie/tuin etc.
Tripple glas verdien je niet terug, dus dat zou je alleen voor geluid moeten doen (en wij hebben geen last van geluid). Een warmtepomp verdien je misschien terug, maar dat hangt heel erg van de prijs af. Meerprijs voor een grondgebonden pomp was 25 k (plus 9k voor vloerverwarming boven en 3k voor WTW). Die bijna 40k verdien je nooit van zijn leven terug.
De WP achteraf geplaatst en de “slechte” isolatie merk ik weinig van, de CV ketel heeft in dec/jan twee weken uit gestaan en toen was het nog steeds 16-17 graden binnen.

Als je het nog beter wilt doen kun je in die schutting akoestische panelen verwerken. Dan hoor je nog veel minder.
Zo iets dus (koste ons 120 p/m incl. zetten)
[Afbeelding]

Wij horen pas als we boven, of bij de buren zijn dat het soms best een herrie (spelende kinderen) is in de tuinen.
Spelende kinderen vind ik zelf niet erg. Waar ik me in ons vorige huis aan stoorde waren de buren die de radio in de schuur aanzetten en vervolgens op het terras gingen zitten (of soms dat niet eens). Had je de hele dag die muziek in jouw tuin.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blihi
Onze schutting is inmiddels bijna klaar (er moet nog aluminium zetwerk bovenop, maar het is lastig een partij te vinden die dat wil maken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ap7Vpu4-R2LL8JUTViWF7Yf2dxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Vf2a53JkyZs4OINolvPPDvL.jpg?f=fotoalbum_large

De rieten overkapping moet dichtgroeien met klimplanten, dan verdwijnt het riet vanzelf. De schutting is gemaakt van Iroko tripple blokprofiel planken, afgewisseld met twee verlichte steenkorven. Bijna 800 spijkers zitten er in die planken en die moest ik allemaal voorboren

De achterburen wilden een betonnen schutting, dus die hebben zij eerst gezet en daar heb ik dit tegenaan gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albestaz
  • Laatst online: 01:29
EiT schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 19:10:
@Albestaz badkamer en tech. ruimte hebben geen daglicht verplichting. Genoeg huizen die geen ramen in deze ruimtes hebben.
De minimale eis gaat alleen over leef ruimte.

Bij ons zat ook geen raam in badkamer, daarom de badkamer maar verplaatst.
Jammer, dat wist ik niet. Ook wel zonde dat er soms van dat soort onbegrijpelijke keuzes worden gemaakt. Nu zijn veel dingen ook wel smaakafhankelijk, maar in ons geval hadden alle kopers unaniem voor wat grotere ramen gekozen. Zoals bij jullie denk ik wel iedereen voor überhaupt ramen in de badkamer had gekozen. Toch bijzonder dat een architect dan tot deze keuzes komt. Ook al wordt het misschien ingegeven door een bepaald budget. Voor sommige dingen zou ik ook best wel willen bij betalen als je het dan echt mooi krijgt. Juist voor de dingen die je achteraf niet meer gaat aanpassen.
Maar wie weet valt het allemaal mee. Vanuit de straat ziet het er wel leuk uit en hoewel je geen uitzicht krijgt door dat soort kleine raampjes heb je tenminste wel lichtinval.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Blihi schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 19:59:
Waar ik me in ons vorige huis aan stoorde waren de buren die de radio in de schuur aanzetten en vervolgens op het terras gingen zitten (of soms dat niet eens). Had je de hele dag die muziek in jouw tuin.
Vreselijk...schijnt de norm te zijn tegenwoordig, bluetooth speakertje in je tuin of whatever. Ik vind het asociaal. Als je muziek wilt luisteren, doe je dat binnen of met een koptelefoon. Niemand zit op muziek van een ander te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Niet elke ontwikkeling is een vooruitgang inderdaad.
Een muziekje in de tuin snap ik soms best. Maar dan zacht, en echt als achtergrond. Helaas snapt niet iedereen dat.
Pagina: 1 ... 98 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2