Blihi schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 08:19:
[...]
Minimumeisen zijn:
Voor gevels: 4,5 m2.K/W.
Voor daken: 6,0 m2.K/W.
Voor vloeren: 3,5 m2.K/W.
Dus een gevel van 4,86 en een vloer van 5 is dus ruim meer dan het bouwbesluit.
Onze gevels waren 4,51 (volgens berekening op de site van de isolatieleverancier)
Leuk om die lijstjes met isolatiewaarden voorbij te zien komen. Wij hebben EPC 0, maar had me er eigenlijk verder niet heel erg in verdiept. Daarom de isolatiewaarden net nog even opgezocht. Bij ons is het volgende toegepast:
- De begane grondvloer: Rc = 5,0 m2 K/W;
- De schuine dakconstructie: Rc = 7,0 m2 K/W;
- Het platte dak: Rc = 7,0 m2 K/W;
- De dichte buitengevel: Rc = 4,5 m2 K/W;
- De kozijnen (met trippel glas): Uraam = 1,0 W/m2K
Grondvloer en dak dus ruim boven de minimale eisen.Buitengevel wel minimaal.
Ons toilet wordt 97cm bij 123cm. Dat houdt dan weer niet echt over als je van het minimum uitgaat. Net als onze plafonds overigens die op 263cm zitten (minimum is geloof ik 260cm). Iets hoger had wel gemogen van mij, maar tegelijkertijd goed voor het energieverbruik en toch ook wel knus.
Wat betreft de minimale eisen, mooi moment voor twee vragen.
1. We hebben een uitbouw genomen. Destijds nog gevraagd of je hier ook een extra zonnepaneel voor ontvangt om de EPC-0 te behouden, maar dat was niet nodig volgens wooncoach. Marge van huidige aantal zonnepanelen zou bij onze hoekwoning dermate ruim zijn (12 x 300 WP voor in de basis 130m2 en door uitbouw 140m2), dat dat niet nodig was. Zou dit kunnen kloppen of technische onderbouwing vragen?
Mocht het niet kloppen, heb ik dan recht op een gratis paneel of moet ik hier dan dik voor betalen via het project? In dat laatste geval kan dat paneel mij gestolen worden haha.
2. Volgens mij is het een kansloze missie, maar is er ook een minimale afmeting voor een raam? Voor onze badkamer, technische ruimte en bovenste verdieping (plat dak) krijgen we een soort van brievenbus formaat raam. Op de bouwtekening staan geen formaten aangegeven, wel kun je zien dat ze niet hoog zijn (zo'n 15 tot 20cm hoog?). De voorgaande fase had ook niet hele grote ramen op deze plekken, maar toch tenminste wel 40cm hoog. Aangezien onze fase exact hetzelfde model huis heeft als die fase gingen we als kopers al uit van een verkeerde verhouding op de tekening, maar nu zien we idd van die kleine brievenbusjes in de huizen verschijnen (zal wel een goedkopere oplossing zijn geweest lijkt mij). Wij als kopers zijn er iig niet blij mee. Voor de badkamer en technische ruimte is dat het enige raam. Nu weet ik dat een ruimte daglicht moet hebben om als woonruimte aangemerkt te kunnen worden, dat is dus aanwezig. Maar het houdt natuurlijk niet over. Op onze zolder hebben we aan de voorkant en achterkant wel grote ramen, dus is er lichtinval genoeg. Qua uitzicht alleen wel zonde aangezien dat kleine raampje op de hoek in theorie juist zou uitkijken over het verlengde van een groene singel.
Een mede koper had in een voorgaand stadium geïnformeerd naar plaatsing van het raam in de badkamer ivm ontwerp badkamer. Wooncoach gaf toen aan dat deze op 150cm van de grond zou zitten. Vanwege het kleine formaat raam lijkt deze nu een stuk hoger te zitten dan aangegeven.
Interessant is ook dat in de technische omschrijving staat dat alle ramen draai, kiep zijn, behalve de badkamer. Aangezien de technische ruimte en onze zolder hetzelfde raam lijken te hebben, ga ik er vanuit dat als het in de badkamer alleen kiep is, dat ook voor deze ruimtes geldt. Echter staat dat niet zo in de technische omschrijiving.
Kunnen we met deze feiten nog iets voor elkaar krijgen bij de bouwer of helaas toch een kansloze misse?
Overigens blijf ik mij verwonderen over keuzes van een bouwer. Waar op sommige dingen enorm te lijkt te worden beknibbeld, lijken andere zaken bij ons juist wel goed geregeld. Zo krijgen we wel WTW, ankerloze spouwmuren en triple glas. Grondwaterpomp is standaard aanwezig, maar betreft huur met de optie om het complete klimaatgarant af te kopen voor zo'n 15K (meteen gedaan). Wel zuur dat dat niet al inbegrepen was in de prijs, maar gezien de bedragen die ik hier voorbij zie komen, had het duurder kunnen uitvallen.
Die hele huurconstructie snap ik eigenlijk ook sowieso niet. Heb je in theorie hele lage energielasten, zou je alsnog zo'n 120 euro in de maand betalen voor energie, maar dan in de vorm van huur. Heb je één van de grote voordelen van nieuwbouw meteen teniet gedaan.