Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.565 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:04
lubbertkramer schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 00:42:
[...]

Beetje zelfde situatie, eigen woning op het moment met een overwaarde van 80k. Gekocht in 2015 crisistijd en dezelfde huizen werden twee jaar later voor 30/40k meer gebouwd met minder grond. En de overwaarde is laag ingezet en hoger geschat door twee verschillende makelaars waar zij het voor kunnen verkopen.

Op dit moment aan het wachten op een gereserveerde kavel die wij willen waar de reservering vrijdag (14-8)afloopt en daarnaast nog naar bestaande bouw aan het kijken. Zelf zit ik niet zo met het financiële risico maar mijn wederhelft wel, ik geloof dat een huis zijn waarde zal behouden en zeker ons huis wat in crisistijd gekocht is voor lage prijs.

Op dit moment neigen wij meer naar een kavel en de woning laten bouwen met Groothuisbouw uit Emmeloord. Naast dat het mooie huizen zijn die ze bouwen kun je er van alles op aanpassen (via de calculator op de site zie je al globaal wat het gaat kosten). Daarnaast een groot voordeel dat je het huis pas betaald bij oplevering, hierdoor heb je dus alleen de aankoop van de grond waar je al aflossing op betaald. Wellicht is dat ook een optie voor jullie om eens te bekijken (zo zijn er wel meer van zulke partijen)?
Voor het geval je dit topic niet kent:
Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:17
Thanks maar zeker ken ik die, ik lees vooral mee in dezze topics op het moment vanwege dat we weer bezig zijn met een woning. Huidige woning is projectmatig gebouwd in deel 1 waardoor ik hier weer ben gaan meelezen sinds wij bezig zijn dat we willen verhuizen. Op dit moment is er nog niets getekend of gekozen voor de nieuwe woning. Vandaag nog een bezichtiging bij bestaande bouw opgeleverd in 2019 en gisteravond nog een brochure binnen gekregen om op dezelfde kavel waar wij met Groothuis naar kijken toch projectmatig te bouwen. Daardoor beetje in hetzelfde schuitje als de vraag waar ik op reageerde vanwege wederhelft die het een financieel risico vind waardoor wij ook kijken naar het afdekken ervan en wat er mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moonborne
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-08 07:38
Rubbergrover1 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 06:57:
Ik zie bij een nieuwbouwcomplex (appartementen) hier in de buurt ook dat de woningscheidende muren maar uit één muur bestaan. Ik was daar ook verbaasd over, maar was in de veronderstelling dat dit misschien een nieuw soort prefab-geïsoleerde tussenmuren zouden kunnen zijn. Maar als ik dit zo lees, dan kan het dus inderdaad zo zijn dat er maar één woningscheidende muur wordt gebruikt.

Als koper lijkt mij dat wel een tegenvaller. Je betaalt goed geld voor een woning waarvan je verwacht dat die ook bij de tijd is. Maar dan blijkt dat je te maken krijgt met geluidsoverdracht, iets wat volgens mij het moeilijkste aan te pakken is. Maar ja, heb je van tevoren een keus?
In mijn project ook, volgens mij is dat tegenwoordig toch standaard bij appartementen? Hier wordt d.m.v. tunnelgietbouw een massieve betonwand (tegelijk met de vloer) in het werk gestort. Bij bouwbesluit is dat meen ik minimaal 250mm dik. Heb een hoekappartement waarbij dit aan een kant zo is, andere kant is een metalstudwand met minerale wol en gipsplaten. Dit laatste heb ik in mijn huidige appartement en daar hoor ik helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:09
Bij het storten van de muren kan ik mij daar nog iets bij voorstellen. Maar hier komen de prefab delen van het 'bouwpakket' gewoon per vrachtauto aangereden. Ik had verwacht dat dan, net als bij mijn eigen huis, de tussenwanden gewoon uit twee platen met een contactloze spouw zouden bestaan. Dat dat tegenwoordig standaard zou zijn. Maar blijkbaar is dat niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:16
Pfff. Het lijkt wel of de Coronacrisis bij sommige bedrijven de wil om geld te verdienen heeft weggezogen.

Nadat we eerst gedoe hadden met de airco (is inmiddels opgelost en we hebben 10% van de factuur af gekregen) is nu de zonwering aan de beurt.

Omdat de zonwering 8,5 meter breed is en je dus wel wilt weten hoe de stof er uit ziet hebben we die niet online besteld, maar bij een fysieke winkel. We zijn gaan kijken, de verkoper heeft een prijsopgave gemaakt terwijl wij door de stoffen bladerden en toen we uiteindelijk een stof gekozen hadden heeft hij de offerte aangepast en naar ons gemaild. So far so good.

De geprinte offerte hebben we direct in de winkel getekend (helaas geen foto van genomen). Een kopie hebben we niet meegenomen, want die zat al in de mail..... En wat denk je..

Gisteren is de zonwering geleverd (na 11 weken in plaats van de beloofde 8 ). In de verkeerde kleur. De standaardkleur. In hun systemen kan het bedrijf terugvinden dat er inderdaad twee offertes zijn en dat de eerste omgezet is in een bestelling in plaats van de tweede.

Je kunt echt beter alles zelf doen. Gewoon zelf opmeten, zelf op Internet bestellen. Als het dan fout gaat weet je in ieder geval zeker dat het je eigen fout is.

[ Voor 7% gewijzigd door Blihi op 13-08-2020 08:13 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Blihi schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:12:
Je kunt echt beter alles zelf doen. Gewoon zelf opmeten, zelf op Internet bestellen. Als het dan fout gaat weet je in ieder geval zeker dat het je eigen fout is.
Ook dan kan er vanalles mis gaan bij de leveranciers.
Het is voor mijn gevoel de laatste tiental jaren hard achteruit gegaan met kwaliteit. Ook wij hebben de nodige frustraties, of het nou Ikea of ultra highend Italiaans is.

Het gaat gewoon soms mis. Waar mensen werken... (etc).
Sterkte :)

• Moonborne
Rubbergrover1 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 23:42:
Bij het storten van de muren kan ik mij daar nog iets bij voorstellen. Maar hier komen de prefab delen van het 'bouwpakket' gewoon per vrachtauto aangereden. Ik had verwacht dat dan, net als bij mijn eigen huis, de tussenwanden gewoon uit twee platen met een contactloze spouw zouden bestaan. Dat dat tegenwoordig standaard zou zijn. Maar blijkbaar is dat niet zo.
Lijkt me inderdaad niet best dan als dat woningscheidende wanden zijn. Ik ben eens verder gaan zoeken naar informatie over de constructie en heb de technische omschrijving van mijn project nog een keer bekeken, maar heb gelukkig te maken met degelijke bouw. Gietbouw voorkomt geluidslekken en de aannemer volgt de uitgangspunten van Duurzaam Bouwen waardoor de isolatiewaarden hoger liggen dan het Bouwbesluit. Ben weer gerust gesteld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Deleon78 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:43:
[...]

Het is voor mijn gevoel de laatste tiental jaren hard achteruit gegaan met kwaliteit. Ook wij hebben de nodige frustraties, of het nou Ikea of ultra highend Italiaans is.

Als je ziet hoe veel er soms mis gaat. En hoe knullig de fouten soms zijn en hoeveel meer moeite (en kosten) er mee gemoeid zijn om een en ander achteraf weer goed te krijgen... dan begrijp je wel waarom de meerwerkkosten bij nieuwbouw zo hoog zijn.

• poosie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-10-2022
Deleon78 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:43:
[...]

Bij ons is van alle aanvullende geleverde klussen alleen de schutting in één keer goed gegaan. Maar die zal er dan wel met de storm van de komende dagen uitwaaien... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Het was even flink trekken, maar het is gelukt! Coax (Hirschmann) en CAT6 door één loze leiding.
Poeh, wat een klus met deze hitte.

Afbeeldingslocatie: https://dsc.cloud/0eb69a/IMG_1903.jpeg

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:06
JT schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 00:03:
[...]

Wel veel negatieve reviews van mensen die de 1gbit niet halen...zijn er nog andere alternatieven?
Wat @Blihi ook al zegt, vermoedelijk verkeerd gemonteerd en/of verkeerde kabel gebruikt.

Ik weet dat Hornbach een hele tijd nagenoeg alleen maar CCA/CCS Cat6 (aluminium of staaldraad met opgedampt koper laagje) verkocht en bijna geen 100% koper, en als die mensen dergelijke kabel dus hebben gebruikt i.c.m. dit doosje dan is de kans groot dat het resultaat ruk is inderdaad.
En natuurlijk de manier van montage speelt heel erg mee ;)

Alhoewel.. het EAN nr van de Hornbach wijkt wel af van het EAN nummer van hier: https://www.sandervunderi...el-cat-6-afgeschermd.html
Daar bestel ik ze meestal, en heb nog nooit negatieve ervaringen daarmee gehad, en dat i.c.m. de (iig in het netwerken deel) bekende kabel Belden Cat6 7965E.

Rutenbeck is de hofleverancier voor alle grote merken voor de rebranded doosjes, zowel Gira/Jung/Busch Jaeger/Berker/Peha gebruiken deze doosjes maar dan onder eigen naam en reken maar zo ong €+15 a 20,- per doosje als hun stempeltje erop staat.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• poosie
ASracing schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:13:
[...]

Volgens moeten er dan 2 aanvoerleidingen je huis in komen. Eén voor verwarming/koeling en één voor warm tapwater.
Bij een non-koeling setup heb je meestal maar 1 aanvoerleiding. Dus als ze deze gebruiken voor koud water heb je geen warm tapwater meer via je warmte-wisselaar.

Dat even achteraf aanpassen lijkt me een vrij kostbare operatie.
die twee aparte aanvoerleidingen zijn er al bij stadsverwarming, zou het dan mogelijk moeten zijn?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:35

JT

VETAK y0

Annuk schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:53:
[...]

Wat @Blihi ook al zegt, vermoedelijk verkeerd gemonteerd en/of verkeerde kabel gebruikt.

Ik weet dat Hornbach een hele tijd nagenoeg alleen maar CCA/CCS Cat6 (aluminium of staaldraad met opgedampt koper laagje) verkocht en bijna geen 100% koper, en als die mensen dergelijke kabel dus hebben gebruikt i.c.m. dit doosje dan is de kans groot dat het resultaat ruk is inderdaad.
En natuurlijk de manier van montage speelt heel erg mee ;)

Alhoewel.. het EAN nr van de Hornbach wijkt wel af van het EAN nummer van hier: https://www.sandervunderi...el-cat-6-afgeschermd.html
Daar bestel ik ze meestal, en heb nog nooit negatieve ervaringen daarmee gehad, en dat i.c.m. de (iig in het netwerken deel) bekende kabel Belden Cat6 7965E.

Rutenbeck is de hofleverancier voor alle grote merken voor de rebranded doosjes, zowel Gira/Jung/Busch Jaeger/Berker/Peha gebruiken deze doosjes maar dan onder eigen naam en reken maar zo ong €+15 a 20,- per doosje als hun stempeltje erop staat.
Dank voor je toelichting. Ik heb Gira. Pak je dan dit binnenwerk en dan plaatjes van Gira?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Annuk
JT schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 23:03:
[...]

Dank voor je toelichting. Ik heb Gira. Pak je dan dit binnenwerk en dan plaatjes van Gira?
Jep dan pak je b.v. dit afdekraampje:
https://www.sandervunderi...-wit-hagelwit-027003.html

En dan pak je dit inbouw element erbij b.v. mits je 2 kabels gaat trekken
https://www.sandervunderi...el-cat-6-afgeschermd.html

Trek je maar 1 kabel om deze of gene reden gebruik je dit inbouw element
https://www.sandervunderi...selement-enkel-cat-6.html

En dan zou ik direct de genoemde kabel erbij bestellen, en voor het monteren deze tool erbij:
https://www.sandervunderink.nl/lsa-punch-down-tool.html

En bestel evt ook direct kabel glijmiddel mee, dat vergemakkelijkt de boel enorm. Ga geen dreft of wd40 oid gebruiken daarvoor want het tast of je kabels aan OF het koekt aan een wordt een soort lijmlaag.
https://www.sandervunderi...lijmiddel-tube-200ml.html

en de tip van flip: bestel 2 dozen van 100m als je alles dubbel wilt gaan bedraden, je moet beide kabels tegelijk trekken en vanuit 2 dozen werkt makkelijker dan het begin en einde uit dezelfde doos, dan is de kans op knopen namelijk zeer groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 18:40

BTS

poosie schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:31:
[...]

die twee aparte aanvoerleidingen zijn er al bij stadsverwarming, zou het dan mogelijk moeten zijn?
Niet altijd, moderne afleversets hebben een warmtewisselaar op het CV gedeelte en die verzorgt het warme tapwater. Mijn woning heeft een oud type en daar komt warm tapwater het huis inderdaad binnen. Mijn broertje het moderne type.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Annuk schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 23:55:
en de tip van flip: bestel 2 dozen van 100m als je alles dubbel wilt gaan bedraden, je moet beide kabels tegelijk trekken en vanuit 2 dozen werkt makkelijker dan het begin en einde uit dezelfde doos, dan is de kans op knopen namelijk zeer groot.
En wat is de mening over shotgun-kabels?

Ik ben van plan een aantal (misschien alle) punten dubbel bedraad aan te sluiten en die leken me daar juist wel handig voor, maar aangezien ik 0 ervaring met utp-kabels trekken heb zie ik wellicht wat over het hoofd* :)

* Uiteraard los van het feit dat ze niet zo geschikt zijn om te mixen met wel/niet dubbel bedraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
ACM schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:25:
[...]

Je bedoelt neem ik aan duo of twin kabel zoals deze hiermee
https://www.sandervunderi...abel-cat-6-per-meter.html
Ik ben van plan een aantal (misschien alle) punten dubbel bedraad aan te sluiten en die leken me daar juist wel handig voor, maar aangezien ik 0 ervaring met utp-kabels trekken heb zie ik wellicht wat over het hoofd* :)

* Uiteraard los van het feit dat ze niet zo geschikt zijn om te mixen met wel/niet dubbel bedraad
Heb geen hands-on ervaringen, maar er zijn pro's en con's als ik het zo bekijk.

Pro
Weinig tot geen problemen met dat de kabel gaat draaien en een kluit wordt, en makkelijk vanuit 1 doos trekken

Con
Kabel is marginaal dikker dan 2 losse Cat6 kabels (iig die ik linkte), en wat je zelf ook al zegt je komt op een alles of niets situatie uit waar je maar 1 kabel nodig bent.
Tevens is het ook nog dat stel je krijgt om deze of gene reden geen 2 kabels in buis kan je met de gewone kabel nog makkelijk zeggen dan maar 1 kabel erin en lukt niet met die twin kabel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ja, op andere plekken had ik de term shotgun gezien (dan uiteraard de 'dual barrel' versie), maar had even niet opgelet dat die Belden kabel een andere term gebruikt.
Con
Kabel is marginaal dikker dan 2 losse Cat6 kabels (iig die ik linkte),
Dat varieert een beetje lijkt het. Vooral bij stugge Cat7 lijkt het vaak juist net iets smaller. Bijv 2x 7mm vs 7.3mm voor de losse.
Maar het kan ook zijn dat dat niet helemaal appels met dezelfde appels vergelijken is. De documentatie omtrent kabels kan hier en daar nog wel wat duidelijker.
en wat je zelf ook al zegt je komt op een alles of niets situatie uit waar je maar 1 kabel nodig bent.
Tevens is het ook nog dat stel je krijgt om deze of gene reden geen 2 kabels in buis kan je met de gewone kabel nog makkelijk zeggen dan maar 1 kabel erin en lukt niet met die twin kabel ;)
Nou kan je vast wel met een scherp mes die kabel splitsen... maar dat wordt wel een gedoe inderdaad (zeker als je dat randje er ook nog af wil hebben) :o

Nou moet het bij mij tzt door 19mm buizen, dus je zou hopen dat dan 2 stuks wel past... Maar inderdaad, je weet maar nooit.

[ Voor 3% gewijzigd door ACM op 14-08-2020 10:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Door een 19 mm buis passen die kabels gemakkelijk, als er maar niet teveel bochten in zitten. Kabelglijmiddel is wel een aanrader!

(Ik hoop wel dat de elektricien begrijpt wat 19mm buizen betekent, want die van ons vond dat dat betekende dat de buizen 19 mm waren, maar dat die onderling verbonden werden door er stukken van 16mm in te schuiven 8)7. Jammer voor hem had ik dat gezien en kon de boel opnieuw.)

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:56
Rivanov schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:18:
Het was even flink trekken, maar het is gelukt! Coax (Hirschmann) en CAT6 door één loze leiding.
Poeh, wat een klus met deze hitte.

[Afbeelding]
Aah de kleine vingerpink coax kabel. Stugge jongen is dat. Ik heb al ettelijke meters getrokken en idd met cat6 erbij denk je af en toe, gaan die kabels het straks nog doen. Maar elke keer is het goed gegaan tot dusver.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASracing
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:50
poosie schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:31:
[...]

Dan zou het qua infrastructuur naar je woning waarschijnlijk mogelijk moeten zijn. Ligt het uiteraard nog wel aan of de rest van de infra het aan kan om een andere temperatuur water door een van de 2 aanvoerleidingen te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
ACM schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:40:
[...]

Ja, op andere plekken had ik de term shotgun gezien (dan uiteraard de 'dual barrel' versie), maar had even niet opgelet dat die Belden kabel een andere term gebruikt.
Ik ken (tot nu) die term niet, maar we zijn er al achter dat we het over hetzelfde hebben ;)
[...]

Dat varieert een beetje lijkt het. Vooral bij stugge Cat7 lijkt het vaak juist net iets smaller. Bijv 2x 7mm vs 7.3mm voor de losse.
Maar het kan ook zijn dat dat niet helemaal appels met dezelfde appels vergelijken is. De documentatie omtrent kabels kan hier en daar nog wel wat duidelijker.
Cat7 is overlaten en bij mijn weten zelfs nog steeds geen officiële standaard (of nog niet volledig).
Dat gezegd hebbende is Cat6 officieel ook gespecificeerd tot 10Gbit tot 55m en aangezien je die lengte in normale thuis situaties niet gaat halen is Cat6 meer dan genoeg.
[...]

Nou kan je vast wel met een scherp mes die kabel splitsen... maar dat wordt wel een gedoe inderdaad (zeker als je dat randje er ook nog af wil hebben) :o
Succes :+ mij niet gezien in iedergeval.
Nou moet het bij mij tzt door 19mm buizen, dus je zou hopen dat dan 2 stuks wel past... Maar inderdaad, je weet maar nooit.
Daar mag je normaal gesproken wel vanuit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Annuk schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 01:14:
Cat7 is overlaten en bij mijn weten zelfs nog steeds geen officiële standaard (of nog niet volledig).
Dat gezegd hebbende is Cat6 officieel ook gespecificeerd tot 10Gbit tot 55m en aangezien je die lengte in normale thuis situaties niet gaat halen is Cat6 meer dan genoeg.
Klopt, maar ik weet niet waar electra bij mij zit in relatie tot de loze leidingen (er komt . Dus ik was eigenlijk van plan shielded kabels te nemen; en ironisch genoeg is Cat7 dan vaak ietsje dunner dan Cat6A en zelfs dan Cat6.

Maar wellicht ben ik veel te voorzichtig, want het gaat sowieso niet een buis delen (hooguit 2x utp in 1) en Cat6 unshielded is dan wel veel goedkoper dan Cat7 :X
Blihi schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:59:
Door een 19 mm buis passen die kabels gemakkelijk, als er maar niet teveel bochten in zitten. Kabelglijmiddel is wel een aanrader!

(Ik hoop wel dat de elektricien begrijpt wat 19mm buizen betekent, want die van ons vond dat dat betekende dat de buizen 19 mm waren, maar dat die onderling verbonden werden door er stukken van 16mm in te schuiven 8)7. Jammer voor hem had ik dat gezien en kon de boel opnieuw.)
Het is een apartementsgebouw, dat voor zover ik het heb kunnen bepalen heel netjes is gebouwd. En ook op dit vlak; standaard een loze leiding naar elke kamer (en dan met 19mm buizen), standaard 50mm inbouwdiepte, standaard een aansluitpunt voor een accesspoint (wat ze ook gelijk maar hebben bekabeld, wel met Cat5e).
Maar het is "getunneld' (mal opbouwen, leidingen e.a. leggen, beton storten, etc), dus ik heb geen blik kunnen werpen op hoe de kabels door de vloer/plafond lopen in dat gestortte beton. Ik ga er wel een beetje van uit dat het voor hen ook makkelijker was om gewoon lange, rechte stukken buis te leggen. Maar er concurreren uiteraard wel flink wat leidingen en buizen in het plafond voor ruimte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Blihi schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:59:

Waat?! Hoe ben je daar achter gekomen? Tis toch niet dat je zo nu en dan even de bouw op mag lopen

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:00
siemenz schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 17:37:
[...]

Waat?! Hoe ben je daar achter gekomen? Tis toch niet dat je zo nu en dan even de bouw op mag lopen
Bij sommigen is dat geen probleem. Ik had zelf ook geluk en mocht regelmatig de bouw op. Ideaal want ik heb van alle leidingen bijvoorbeeld foto’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Naast alle praktische vragen even een sociale vraag/interesse:

Zijn er hier mensen die bewust geen kinderen hebben/willen, die ook in een nieuwbouw project (gaan) wonen? Over het algemeen is zo'n wijk vaak oververtegenwoordigd door jonge gezinnen. Hoe denken jullie daarover? Waarom toch de keus voor zo'n wijk?

Wij wonen nu ook in een nieuwbouwwijk, waar toevallig best wat mensen in de straat geen kinderen hebben, al dan niet bewust of onbewust. Maar dat is volgens mij niet de norm.

Onze nieuwe woning is een wat klein schaliger stukje nieuwbouw wat onderdeel is van een grote wijk met *maar* 12 woningen (2 vrijstaand en 5 twee-kappers). De achterbuur van die hele rij is een een vrijstaande boerderij waar een gezinnetje woont, dus dat valt wel mee.

Overigens vinden we het zelf niet zo erg tussen de gezinnen te wonen, mits de kinderen enigszins opgevoed zijn ;). Qua contacten maken is het m.i. wel wat moeilijker, ouders zoeken elkaar toch wat vaker en makkelijker op mede door de kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 01:13
Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 09:49:

Zijn er hier mensen die bewust geen kinderen hebben/willen, die ook in een nieuwbouw project (gaan) wonen? Over het algemeen is zo'n wijk vaak oververtegenwoordigd door jonge gezinnen. Hoe denken jullie daarover? Waarom toch de keus voor zo'n wijk?

Wij wonen nu ook in een nieuwbouwwijk, waar toevallig best wat mensen in de straat geen kinderen hebben, al dan niet bewust of onbewust. Maar dat is volgens mij niet de norm.

Onze nieuwe woning is een wat klein schaliger stukje nieuwbouw wat onderdeel is van een grote wijk met *maar* 12 woningen (2 vrijstaand en 5 twee-kappers). De achterbuur van die hele rij is een een vrijstaande boerderij waar een gezinnetje woont, dus dat valt wel mee.

Overigens vinden we het zelf niet zo erg tussen de gezinnen te wonen, mits de kinderen enigszins opgevoed zijn ;). Qua contacten maken is het m.i. wel wat moeilijker, ouders zoeken elkaar toch wat vaker en makkelijker op mede door de kinderen.
Wij zijn er niet zozeer zeker van of we een kinderwens hebben, maar zou zo maar kunnen van niet. In juni verhuisd naar een nieuwbouwwoning, zijn 34 eengezinswoningen in een blok met gezamenlijk binnenterrein waar ook de parkeerplekken zich bevinden. De terrassen/balkons boven de parkeerplek zijn ook op het binnenterrein. Het is zeker zo dat je merkt dat veel bewoners kinderen hebben tussen de 0-10 jaar oud, met name mensen die eerder in een appartementje in Amsterdam woonden en op zich waren naar iets groters in de stad. Voordeel daarvan is wel dat het allemaal 'stadsmensen' zijn die bewust in Amsterdam wilden blijven, heb het idee dat iedereen die hier is komen wonen erg sociaal is en bewust op zoek naar contact met de medebewoners. Hier dan ook totaal geen moeite met het maken van contacten; al merk ik wel dat de 'kinderlozen' elkaar wat opzoeken om te borrelen etc. Ongetwijfeld zoeken de mensen met kinderen elkaar ook wat meer op.

Het enige nadeel is wel dat je de kinderen uiteraard veel hoort. Maar dat maakt het ergens ook wel weer gezellig/levendig, zolang ze niet teveel schreeuwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:35
ACM schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:25:
[...]

Ik heb in mijn woning dubbele CAT 7 draad gedaan, om overal een dubbele outlet te hebben, met name omdat ik tv vlan en overig gescheiden wilde kunnen hebben op alle kamers. Ik had allemaal 19 mm loze leidingen, maar de bouwer kon niet garanderen dat er geen flexibele buis zou komen, en inderdaad zit er helaas in elk geval aan het begin bij de meterkast flex in.

Het draadtrekken is tot nu toe wel overal gelukt (inmiddels 6 van de 17 loze leidingen bekabeld), maar wel met wisselende moeite. 1 keer ben ik echt bang geweest dat de boel helemaal vast zou blijven, maar na een kwartier lang de trekdraad ronddraaien ging het gelukkig alsnog goed, ondanks mijn overtuiging dat de trekdraad wel zou knappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Voor ons was dit nieuwbouwhuis een bewuste keuze door de kinderen. (De oudste is 2,5 en de jongste 1 maand.)
Voordat we zelf kinderen hadden moest ik er echt niet aan denken om in zo'n Vinexwijk te wonen, maar nu zie ik vooral de voordelen voor de kinderen. Zit dit ook op het bankje voor ons huis te tikken terwijl mijn ene zoontje met de buurkinderen speelt op het speelveld voor de deur en de andere naast me in de kinderwagen ligt te slapen. :) Contacten maak je idd bijna vanzelf.
In ons rijtje wonen in 9/10 huizen kinderen van 0-10 jaar. Je hoort dus altijd wel ergens kinderen spelen, schreeuwen of huilen (en die van ons doet ook wel een duit in het zakje)

Als we geen kinderwens gehad hadden dan had ik een vrije kavel gekocht beetje buitenaf, maar wel binnen bereik van de stad en daar zelf een huis laten bouwen naar eigen ontwerp. Of anders een flink klushuis op vergelijkbare locatie. Nu is die wens vooruit geschoven tot de jongste minimaal naar de middelbare school gaat. Geeft anders veel te veel drukte en onrust erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poosie

wij zijn in 2001 in de Waalsprong gaan wonen (bijna eerste bewoners). Onze dochter is geboren in 2004 en nu dus al 16. Vorig jaar binnen de wijk verhuisd. De kinderen hebben hier nog steeds heel goed contact onderling, onder andere door het sporten. Je zou kunnen denken dat wij (tussen de 45-50) nu toe zijn aan een kaveltje achteraf. Niets is minder waar: de buurt is levendig, lekker bij de stad, comfortabel huis en voor onze dochter alles op fietsafstand. Hier in de straat wonen meer "oudere" stellen, ook zelfs al met volwassen kinderen. Wat mij betreft dus nog steeds top!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
poosie schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:45:
[...]

wij zijn in 2001 in de Waalsprong gaan wonen (bijna eerste bewoners). Onze dochter is geboren in 2004 en nu dus al 16. Vorig jaar binnen de wijk verhuisd. De kinderen hebben hier nog steeds heel goed contact onderling, onder andere door het sporten. Je zou kunnen denken dat wij (tussen de 45-50) nu toe zijn aan een kaveltje achteraf. Niets is minder waar: de buurt is levendig, lekker bij de stad, comfortabel huis en voor onze dochter alles op fietsafstand. Hier in de straat wonen meer "oudere" stellen, ook zelfs al met volwassen kinderen. Wat mij betreft dus nog steeds top!
Hoe is dit een antwoord op zijn vraag? Je hebt kinderen, je had kinderen en je gaat niet verhuizen, en je woont met allemaal oudere stellen om je heen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19

Altijd leuk, dit soort opmerkingen van mensen zonder kinderen :O misschien de vraag stellen in het (bewust) kinderloos topic.. daar zullen wat meer lotgenoten zitten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Montaner schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 13:03:
[...]

Altijd leuk, dit soort opmerkingen van mensen zonder kinderen :O misschien de vraag stellen in het (bewust) kinderloos topic.. daar zullen wat meer lotgenoten zitten.
Oei wat een zure reactie, slechte nacht gehad? Het is erg veelzeggend om door je eigen frustratie kinderloze mensen "lotgenoten" te noemen. ;)

Mijn vraag hoort prima thuis in dit topic. En de discussie wel of geen kinderen mag in het door jouw genoemde topic, dus misschien kun je daar je frustratie venten.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2020 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 13:07:
[...]

Oei wat een zure reactie, slechte nacht gehad? Het is erg veelzeggend om door je eigen frustratie kinderloze mensen "lotgenoten" te noemen. ;)

Mijn vraag hoort prima thuis in dit topic. En de discussie wel of geen kinderen mag in het door jouw genoemde topic, dus misschien kun je daar je frustratie venten.
Je bedoelt dat je het woord lotgenoot zelf associeert met iets negatiefs terwijl ik je op weg help naar een topic waar meer mensen in dezelfde situatie zitten? Ja.. wat een frustratie heb je. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik zou zonder kinderen vooral niet in een nieuwbouw buitenwijk gaan wonen. Afhankelijk van je hobbies en waar je vrienden wonen, zou ik in (rond) het centrum gaan wonen, gezien je daar de faciliteiten hebt om na je werk nog iets te doen. Als je hobbies meer buitensport activiteiten zijn, zou ik zoals hierboven ook genoemd eerder langs een bos of iets dergelijks gaan wonen. De beperkte faciliteiten die er in de nieuwbouwwijken te vinden zijn, zijn 95% gericht op jonge gezinnen. Je ziet er overal dezelfde problemen terugkomen als de wijk 15 jaar oud is. Hangjongeren overal, omdat de wijk niet is ingericht voor tieners en voor deze groep dus geen reet te doen is. Dit probleem gaat ook weer vanzelf weg als de wijken ouder dan 25 jaar worden. Dan zijn de wijken wat diverser aan het worden qua leeftijd distributie.

Als je perse nieuwbouw wil zou ik vooral kijken naar inbreidingsprojecten. Dan zit je waarschijnlijk ook tussen de gezinnen, maar dan staan de woningen wel in een bestaande diverse wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trepaulo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 15:26

Zijn er hier mensen die bewust geen kinderen hebben/willen, die ook in een nieuwbouw project (gaan) wonen? Over het algemeen is zo'n wijk vaak oververtegenwoordigd door jonge gezinnen. Hoe denken jullie daarover?
Ik was er zelf niet heel bewust mee bezig (31, wel vriendin, geen kinderen, misschien over een jaar of 5 eens aan gaan denken), maar ik wilde een 'toekomstbestendige' woning, waar ik de komende 10 jaar tevreden mee zou kunnen zijn. Pas op de informatie-middag bedacht ik me "shit, volgens mij gaan er heel veel jonge kinderen in deze wijk wonen". Maar het maakt niet echt uit in mijn keuze voor deze woning. Andere factoren waren belangrijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het op zich wel gezellig tussen de mensen wonen, en spelende kinderen vind ik niet storend. Ik was gewoon benieuwd omdat ik dacht dat het wel uitzonderlijk is om als kinderloos stel in zo'n straat te gaan wonen.

Gelukkig is het hier qua voorzieningen en dingen te doen wel in orde. De wijk bestaat al 10 jaar, alleen de 10 woningen waar wij er 1 van hebben worden nog aan de rand geplaatst. Deze rand gaat over in een groot ruim stuk wat al lang bestaat met veel bos, vrijstaande villa's en boerderijen. Gelukkig niet zo'n blokje met achtertuinen op elkaar, daar hebben we wel bewust naar gekeken.

Wij zouden ook juist niet helemaal achteraf op een kavel willen wonen met z'n 2en. Dat lijkt ons dan weer saai en enigszins eenzaam zonder omwonende in de buurt. :)

En een woning die zo ruim, nieuw en voorzien van alle gemakken op een leuke plek is in de dichtsbijzijnste stad Arnhem buiten ons budget.

Nieuwbouw is gewoon wel heel relaxed, vinden we. Alles wordt zoals je wilt, alles is nieuw, goed geisoleerd en voorlopig onderhoudsvrij.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2020 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:05:

Nieuwbouw is gewoon wel heel relaxed, vinden we. Alles wordt zoals je wilt, alles is nieuw, goed geisoleerd en voorlopig onderhoudsvrij.
Als je hout aan de buitenkant hebt, moet je meestal na 1 a 2 jaar wel opnieuw verven. Of het zit er al zo dik op dat dat niet "hoeft", maar dan heeft het hout niet kunnen ademen ofzo.
Aldus menig schilder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
Deleon78 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:59:
[...]

Als je hout aan de buitenkant hebt, moet je meestal na 1 a 2 jaar wel opnieuw verven. Of het zit er al zo dik op dat dat niet "hoeft", maar dan heeft het hout niet kunnen ademen ofzo.
Aldus menig schilder.
Zou ik ook zeggen als ik schilder was, is gewoon goeien handel. Dat spul kan echt wel langer mee dan 2 jaar, zeker als je tussendoor nog klein onderhoud uitvoert. Een en ander valt en staat natuurlijk wel met de kwaliteit van de schilder en als je er eentje uitkiest die zegt dat zijn eigen werk elke 1 a 2 jaar overnieuw moet... :P

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albestaz
  • Laatst online: 18-09 22:02
Ik vind het op zich wel gezellig tussen de mensen wonen, en spelende kinderen vind ik niet storend. Ik was gewoon benieuwd omdat ik dacht dat het wel uitzonderlijk is om als kinderloos stel in zo'n straat te gaan wonen.

Gelukkig is het hier qua voorzieningen en dingen te doen wel in orde. De wijk bestaat al 10 jaar, alleen de 10 woningen waar wij er 1 van hebben worden nog aan de rand geplaatst. Deze rand gaat over in een groot ruim stuk wat al lang bestaat met veel bos, vrijstaande villa's en boerderijen. Gelukkig niet zo'n blokje met achtertuinen op elkaar, daar hebben we wel bewust naar gekeken.

Wij zouden ook juist niet helemaal achteraf op een kavel willen wonen met z'n 2en. Dat lijkt ons dan weer saai en enigszins eenzaam zonder omwonende in de buurt. :)

En een woning die zo ruim, nieuw en voorzien van alle gemakken op een leuke plek is in de dichtsbijzijnste stad Arnhem buiten ons budget.

Of er veel gezinnen met kinderen zijn hangt niet perse af van het feit of het nieuwbouw is of niet. Wat natuurlijk wel zo is, is dat kinderloze starters of singels nieuwbouw amper nog kunnen betalen. Dertigers kunnen over het algemeen wat makkelijker doorstromen naar nieuwbouw en die hebben vaak jonge kinderen. Locatie en type woning is echter belangrijker op dit punt denk ik. Gezien de woningnood worden er nu veel nieuwe wijken, wat verder van het centrum, uit de grond gestampt. Deze hebben wat meer groen en wat grotere kavels en zijn daardoor ook geschikter voor kinderen. Zelf zijn we voor nieuwbouw in een bestaande wijk vlakbij het stadscentrum gegaan. Ook omdat we geen kinderen hebben, hebben we nu vooral voor onszelf en onze eigen wensen gekozen. Ik heb met de mensen uit onze fase goed contact en hoewel de meesten jonge kinderen hebben, zitten er ook singels en stellen bij zonder kinderen. Buiten de nieuwbouw van ons project zijn er in de wijk ook veel oudere, kleinere appartementen waar je minder gezinnen hebt. Ik zou dus goed de opbouw van een wijk bekijken waar je gaat wonen om te zien wat voor mix er is/zal zijn en hoe je je daar bij voelt.

Overigens ligt mijn huidige starterswoning ook in een wijk met veel kinderen. Allemaal jaren 70 laagbouw woningen met tuintjes waardoor ze erg geschikt zijn voor jonge ouders zonder dikke portemonnee. Ik heb het nooit als vervelend ervaren. Wel weinig contact gehad in de buurt, maar daar was ik ook niet echt op uit. Het leven rondom de stad vond ik Interessanter. Dat is dan weer het fijne van dichtbij een stad wonen. Daar kun je toch wat anoniemer leven als je daar de behoefte toe hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Albestaz op 16-08-2020 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
leecher schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 15:16:
[...]

Zou ik ook zeggen als ik schilder was, is gewoon goeien handel. Dat spul kan echt wel langer mee dan 2 jaar, zeker als je tussendoor nog klein onderhoud uitvoert. Een en ander valt en staat natuurlijk wel met de kwaliteit van de schilder en als je er eentje uitkiest die zegt dat zijn eigen werk elke 1 a 2 jaar overnieuw moet... :P
Meestal zit de verf uit de fabriek er zo dun mogelijk op, want dat scheelt veel verf en dus geld. Het moet mooi blijven voor de oplevering. Daarom moet je vaak de eerste keer al na 2 jaar schilderen. Daarna is het meestal 5-7 jaar goed, afhankelijk of de zon er wel of niet op staat.

Vraag me af als je geen kinderen hebt, wat je aan een groot huis hebt. Het is voor iedereen zijn eigen afweging, maar in mijn kindloze tijd vond ik het fijn om makkelijk op loopafstand/fietsafstand restaurants, bioscoop, theater, supermarkt en ander vermaak te hebben.

Een beetje zoals tijdens m’n studententijd, alleen dan wel met geld. Maar misschien worden deze dingen ook minder belangrijk naarmate je ouder wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Z___Z schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 18:23:
[...]
Vraag me af als je geen kinderen hebt, wat je aan een groot huis hebt. Het is voor iedereen zijn eigen afweging, maar in mijn kindloze tijd vond ik het fijn om makkelijk op loopafstand/fietsafstand restaurants, bioscoop, theater, supermarkt en ander vermaak te hebben.

Een beetje zoals tijdens m’n studententijd, alleen dan wel met geld. Maar misschien worden deze dingen ook minder belangrijk naarmate je ouder wordt.
Een tweekapper is zo vol hoor, dat is echt geen probleem ;) Grote slaapkamer, inloopkastkamer, kantoorkamer, een welness-zolder met vrijstaand bad en sauna :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Karolijn
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-09-2024

Zonder kinderwens gaan wij vanaf 2022 in een nieuwbouwhuis wonen, wijk volledig ingericht voor jonge kinderen. De keus is vooral gebaseerd op het huis en dat dat in de cirkel staat waar wij wat zochten (boven de Maas, links tot net voor Den Haag, dan cirkel afmaken naar Zoetermeer, Gouda, weer terug tot het water. Daarbij een ov/fiets en weg verbinding naar ons werk dat acceptabel was). Wel bewust geen huizen gekozen naast speeltuintjes of met alle achtertuinen tegen elkaar.

Ook keken we vooral nieuwbouw of hadden we nog veel in verbouwingen moeten/willen investeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karolijn
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-09-2024

Hoekwoning uitgezocht met mooie keuken mogelijkheid. Zolder voor gamen (en yeah Corona 8)7 ) thuis werkplek. Inloopkast. Logeerkamer met opslag en je zit alweer vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 13:09

Comgenie

Soms heb je dat

Bij mijn project zijn er ook veel jonge gezinnen waarbij er in de toekomst vast nog wel een paar kinderen bij komen. Het is ook een ideale plek voor kinderen (rustig, basis school om de hoek, overal speeltuinen). En ook de woningen in het project hebben ruime kamers waarbij er makkelijk nog 1 of 2 kamers op de zolder bij kunnen worden gemaakt.

Zelf heb ik alleen geen kinderwens en daardoor voelt het soms wel alsof ik een woning bezet ga houden die veel beter door een jong gezin kan worden bewoond, maar voor mij was het de eerste nieuwbouw-project waar ik eindelijk wel een optie voor heb gekregen en die verder ook 100% voldoet aan mijn wensen :P.

Verder stoor ik mezelf overigens totaal niet aan het geluid of aanwezigheid van kinderen. In een buurt moet immers geleefd worden :).

No animals were harmed in the making of this comment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Als je geen kinderen in je omgeving wil, kijk dan een beetje naar het segment. Ik heb een tijdje in een inbrei-locatie gewoond in een provinciestad. Appartementencomplex. Daar woonden bijna alleen maar senioren. Dat krijg je als je 3-kamer-appartementen bouwt op een locatie vlakbij het centrum, tegen een vrij stevige prijs.

Bij een huis met tuin heb je bijna 100% kans op kinderen. Of je moet gelijk naar het segment dat niet of moeilijk betaalbaar is voor gemiddelde jonge gezinnen; villawijken waarbij je bv een kavel koopt. In het hoge segment (~1 miljoen).

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ik denk dat je vooral moet nagaan wat je zelf wilt en of je tussen gezinnen (met bijbehorende levendigheid) wilt zitten of niet. (Dat geldt trouwens ook voor als je wel kinderen hebt...)

Hier een inbreidingsprojectje met veel gezinnen, maar ook wat stellen zonder kinderen. De kinderen hebben een grote invloed op de leefomgeving, wat betreft geluid, spelen, rondfietsen of steppen etc. Maar er is ook groot verschil (ook in 'groepsvorming') tussen de verschillende leeftijdsgroepen. Vooral de basisschoolleeftijd speelt veel met elkaar (en de ouders hebben dan dus ook meer contact), daarna zijn ze veel zelfstandiger en hebben ze schoolvriendjes. En hebben de ouders ook minder contact onderling. Dat is eigenlijk gelijk aan bij de mensen zonder kinderen. Die zijn ook meer op zichzelf.

Er zit dus ook best verschil in de gezinnen onderling. Het is niet één grote groep met kinderen en een klein groepje 'buitenbeentjes' zonder kinderen. Het is een groep die net kinderen krijgt, een groep met basisschoolkinderen en een groep middelbare school. (Waar vaak ook nog een groot verschil zit tussen onderbouw en de meer zelfstandige bovenbouwleerlingen.) Maar het leeft allemaal prima naast elkaar, zolang je er rekening mee houdt dat iedere leeftijdsgroep bepaalde geluiden maakt...

Met mooi weer hoor je nu dus ook overal kinderen spelen. Dat is iets om wel rekening mee te houden. Als je dat erg vindt, moet je niet in zo'n nieuwbouw projectje gaan wonen. Maar binnen hoor je eigenlijk weinig van de kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Laatst online: 14-02-2024

Hier geen kinderen en vorige maand de sleutel gekregen van nieuwbouwappartement in hartje Arnhem. Zoals verwacht: 18 appartementen en niemand met (thuiswonende) kinderen, dus volgens mij van iedereen een bewuste keus om te verhuizen naar een plek dicht bij de faciliteiten van de stad in plaats van een huis met tuin in een wijk met logischerwijs meer kans op gezinnen.
Het is maar net wat je wilt: in mijn omgeving zijn er ook voldoende vrienden/mensen die niet snappen dat wij zo dicht bij de reuring van het centrum willen wonen. Voor ons is het een no brainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
siemenz schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 17:37:
[...]

Mogen, nee, kunnen, ja.

Ik woonde 400 meter van de bouwplaats en de bouw was gewoon toegankelijk. Ik ben er vrijwel dagelijks geweest en heb dan ook foto's van elke cm elektrabuis, zowel in de muren als in de vloeren (voordat het beton er over ging). Idem voor waterleiding en riolering. Aangezien die buizen vooral niet recht omhoog lopen in de muren hebben die foto's al een paar keer geholpen bij het ophangen van dingen aan de muur.

Over de elektra heb ik overigens vooraf zoveel discussie gevoerd dat de uitvoerder me uiteindelijk samen met de elektricien door het huis heeft laten lopen. Ik heb er toen een heleboel zaken uitgehaald, zoals die 16mm buizen, maar ook verkeerd bedrade inbouwdozen (meerdere groepen doorgelust), ontbrekende (loze) leidingen, kookgroep 2x16A op 25A hoofdzekering etc. De elektricien vond het allemaal maar gezeur, maar hij heeft de buizen er wel uitgehaald en opnieuw gelegd en vrijwel alles aangepast.

Bijna alles dan, want de eerste lamp die ik ophing toen we de sleutel hadden zorgde ervoor dat er twee aardlekschakelaars uit vlogen. Meneer had toch twee groepen weten door te lussen achter drie wisselschakelaars. Ik heb de uitvoerder er bij gehaald en hem duidelijk gemaakt dat de elektricien er bij mij nooit meer in kwam.

Uiteindelijk heb ik heel wat bedrading vervangen en aangepast omdat het allemaal erg knullig liep (zo zaten er bijvoorbeeld lussen in, dus plafonddozen waar vanuit twee richtingen voeding uit de meterkast kwam 8)7 ) Ook kwam ik blootliggende aders van neopreen kabel voor inbouwspots die met kroonsteentjes in de plafonddozen zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Deleon78 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:59:
[...]

Aldus menig schilder.
Als je kozijnen in de juiste, dekkende verf zet, hoef je die echt niet om de twee jaar te schilderen. In ons vorige huis was 8 a 10 jaar meer dan voldoende. Zelfs dan zag de verf er nog goed uit.

Je moet wel het schilderwerk in de gaten houden, vooral op het noorden en dan de liggende delen. Als daar water op blijft staan kan het snel slechter worden, maar dan hoef je alleen dat deel even bij te werken en niet alles meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Blihi schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 08:09:
[...]

Als je kozijnen in de juiste, dekkende verf zet, hoef je die echt niet om de twee jaar te schilderen. In ons vorige huis was 8 a 10 jaar meer dan voldoende. Zelfs dan zag de verf er nog goed uit.

Je moet wel het schilderwerk in de gaten houden, vooral op het noorden en dan de liggende delen. Als daar water op blijft staan kan het snel slechter worden, maar dan hoef je alleen dat deel even bij te werken en niet alles meteen.
Ik zeg ook niet dat je OM de 2 jaar moet schilderen, maar dat je NA 2 jaar "moet" schilderen :)
Maar zoals je ziet zijn de meningen verdeeld. Bij ons mag het iig wel, dat zien we zelf wel, daar heb zelfs ik geen schilder voor nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ah, na 2 jaar en daarna om de 10 jaar, dat kan ik wel geloven ja.

Dan doen ze er tijdens de bouw rotzooi op en laten ze het netjes afwerken aan de volgende schilder....

[ Voor 45% gewijzigd door Blihi op 17-08-2020 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Blihi schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 08:26:
Ah, na 2 jaar en daarna om de 10 jaar, dat kan ik wel geloven ja.

Dan doen ze er tijdens de bouw rotzooi op en laten ze het netjes afwerken aan de volgende schilder....
Neuh, bij ons is er geen rommel op gegaan. Volgens mij om het hout nog te laten ademen ivm vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 15:24
Ik denk dat het dit het goede topic is om een vraag te stellen.

over een een klein jaar krijgen wij de sleutel van onze nieuwbouw woning, we verwachten hier jaren zo niet wellicht 10-20 jaar te blijven wonen dus als je iets wil aanpassen in het huis moet je het direct doen want dan heb je er lang plezier van.

Met de warme van de afgelopen jaren wil ik graag een airco maar ben even op zoek naar wat tips / trucs / don't.

Eerste idee zou zijn .

Airco in de slaapkamers (3 stuks)
Airco op zolder (werkkamer)
Airco in de woonkamer (mits design ding en geen lelijke witte bak)

In het eerste idee wellicht overated maar als het er hangt kan je gebruiken en uitbreiden is meer werk..

Wens ,ook verwarmen zodat ik de toekomst minder afhankelijk ben van stadsverwarming ivm uitbreiding zonnepanelen. Verwarmen en koelen tegelijk in verschillende ruimtes verwacht ik niet dus met 1 unit op de garage zou ik uit de voeten moeten kunnen.

Heeft iemand dit eerder gedaan en wat zijn de te verwachten kosten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Als het nog mogelijk is: Laat het voorbereiden tijdens de bouw. Zorg voor zachte blokken in de vloeren zodat je zeker weet dat je daar kunt boren. Laat alvast doorvoeren in het plafond maken voor de leidingen naar buiten (bij plat dak), zorg dat je een stroompunt (eigen groep) hebt waar de buitenunit moet komen en zorg dat er afvoer is in de buurt waar de binnenunits hangen.

Op die manier heb je geen lelijke dingen aan de buitenzijde in het zicht.

Wij hebben dat gelukkig gedaan en hebben een split-unit. In de woonkamer hangt een 6 kW binnenunit, op de overloop boven een 5 kW binnenunit en op het dak staat een 6,8 kW buitenunit waar beide binnenunits op aangesloten zijn.

De temperatuur is de afgelopen week niet boven de 25 graden geweest (en daar stond de thermostaat op). De woning is ruim 500 m3 met heel veel glas op het zuiden en nog geen zonwering.

Zoek een lokale speler om het aan te leggen (firma Klimate.nl kan ik afraden, lang verhaal).

Als je achteraf airco wilt aanleggen en je moet alle buizen buitenlangs leggen is het allemaal erg lelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Blihi op 17-08-2020 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBarendse
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:15
Blihi schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 08:09:
[...]

Bij ons was de beloofde baksteen niet meer leverbaar, daardoor net een ander tintje gekregen. de architect in kwestie vond de bestaande kozijnkleur daar niet meer bij passen dus nog voor oplevering zit bij ons een aanvullende laklaag op alle reeds geplaatste kozijnen. Soms pakken wijzigingen ook positief uit O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben benieuwd naar wat Tweakers voor vloerpatroon/keuze maken in hun nieuwbouwwoning. Het is duidelijk dat visgraat enorm populair is, maar ik ben benieuwd naar wat statistieken :)

Ik vind zelf visgraat wel gaaf, maar mijn vriendin heeft haar veto uitgesproken en wilt dat absoluut niet. Liever recht dus :) Ze vindt het gewoon niet mooi.

Poll: Voor welk vloerpatroon kies je in je nieuwbouwwoning?
Standaard recht
Visgraat
Ander patroon (e.g. Hongaarse punt)
Anders(e.g. gietvloer, plavuizen)
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=402906&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:52
Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:40:
Ik ben benieuwd naar wat Tweakers voor vloerpatroon/keuze maken in hun nieuwbouwwoning. Het is duidelijk dat visgraat enorm populair is, maar ik ben benieuwd naar wat statistieken :)

Ik vind zelf visgraat wel gaaf, maar mijn vriendin heeft haar veto uitgesproken en wilt dat absoluut niet. Liever recht dus :) Ze vindt het gewoon niet mooi.

Standaard recht
Visgraat
[Afbeelding]
Ik vind Visgraat wel mooi, en overweeg het momenteel ook voor onze nieuwbouwwoning. Ben echter bang dat het een beetje een 'mode' ding is; met name in nieuwe woningen. In een jaren 30 woning kan het altijd. Datzelfde geldt voor Hongaarse punt. Mogelijk dat ik dus gewoon voor rechte planken (PVC/Keramisch parket) ga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:40:

Standaard recht
Visgraat
[Afbeelding]
pff eerst hadden we parket vs pvc, toen airco vs vloerkoeling, nu weer recht vs visgraat... wat maakt het allemaal uit, het is harstikke subjectief :P.

Ik vind visgraat mooier in een klassieke woning, maar in een nieuwbouwwoning vind ik rechte (brede) stroken mooier. Imo is de materiaalkeuze en in geval van pvc de kwaliteit belangrijker.
Succes >:)

We hadden in onze woning in eerste instantie visgraat met een klassieke marmeren schouw bedacht (zo eentje die je in oude herenhuizen ziet), maar we hebben ons toch bedacht en zijn voor rechte stroken met een moderne gesloten haard gegaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 17-08-2020 17:52 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de mensen met een kookeiland, laten jullie de vloerverwarming onder het eiland doorlopen?

Mijn keukenleverancier zegt: Gewoon lekker laten doorlopen, mocht je ooit een andere keuken willen, dan heb je daar een heel stuk zonder verwarming. Ze boren namelijk niet in de vloer om het eiland te fixeren.

De aannemer zegt: We maken een uitsparing. Waarom weet ik niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2020 20:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 21:00
Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:36:
Voor de mensen met een kookeiland, laten jullie de vloerverwarming onder het eiland doorlopen?

Mijn keukenleverancier zegt: Gewoon lekker laten doorlopen, mocht je ooit een andere keuken willen, dan heb je daar een heel stuk zonder verwarming. Ze boren namelijk niet in de vloer om het eiland te fixeren.

Uitsparingis aan te raden. De warmte gaat anders in al je kasten en lades zitten en mogelijk voedsel/ander spul gaat dus warm worden. (De warmte kan namelijk ook slecht weg)

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 17-08-2020 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonborne
Visgraat of recht PVC, ik twijfel nog altijd. Gelukkig mag ik nog zeker een half jaar doortwijfelen O-). Het wordt een appartement met woonkamer op de hoek van ca. 7,5 bij 5,8 meter met veel raampartijen (dus licht). Heb het idee dat visgraat soms druk kan ogen, dus zit voorlopig nog op de keuze voor standaard rechte stroken. Of visgraat met brede planken... keuzes.

[ Voor 9% gewijzigd door Moonborne op 17-08-2020 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
GeeMoney schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:39:
[...]

Uitsparingis aan te raden. De warmte gaat anders in al je kasten en lades zitten en mogelijk voedsel/ander spul gaat dus warm worden. (De warmte kan namelijk ook slecht weg)
Bij ons was het geen optie bij de aannemer om de vloerverwarming te sparen, dus die loopt straks ook gewoon onder het keukenblok door. De warmte (en koelte) komt dan straks ook onder de kasten, maar ik vraag me af hoeveel je dat gaat merken? Er komt eerst al iets van 14 cm plintruimte boven, en ik zat al te denken om misschien een of twee ventilatie roostertjes in de plint te maken zodat de lucht er ook weer uit kan. Iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Marinos83 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 21:08:
[...]

Bij ons was het geen optie bij de aannemer om de vloerverwarming te sparen, dus die loopt straks ook gewoon onder het keukenblok door. De warmte (en koelte) komt dan straks ook onder de kasten, maar ik vraag me af hoeveel je dat gaat merken? Er komt eerst al iets van 14 cm plintruimte boven, en ik zat al te denken om misschien een of twee ventilatie roostertjes in de plint te maken zodat de lucht er ook weer uit kan. Iemand daar ervaring mee?
Ik heb een beetje zitten googlen hierover, uiteindelijk maakt het niet uit. Ja, je kasten worden misschien iets warmer, maar dat is minimaal en niet kwalijk. De temperatuur die de binnenkant van je kastjes deze week bereikt hebben, zal in de winter sowieso niet zo hoog zijn door de vloerverwarming.

De ene expert site raadt aan om het niet door te leggen, ivm die eventuele warmte en dat het zonde is. En de ander raadt aan het wel door te leggen i.v.m. wat ik dus eerder aangaf: Het eventueel ooit veranderen van je keuken set-up.

Ik zou me er vooral niet druk om maken dat het bij jou niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Als dat een probleem blijkt dan leg je er toch een stuk pir onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:08
SquareOne schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:44:
[...]

Ik vind Visgraat wel mooi, en overweeg het momenteel ook voor onze nieuwbouwwoning. Ben echter bang dat het een beetje een 'mode' ding is; met name in nieuwe woningen. In een jaren 30 woning kan het altijd. Datzelfde geldt voor Hongaarse punt. Mogelijk dat ik dus gewoon voor rechte planken (PVC/Keramisch parket) ga.
Onze interieurdesigner heeft ons visgraat afgeraden, evenals een taatsdeur. Beide mode dingen en nog duur(der) ook.

Het was wel anders als je er al jaren over droomt, vooral doen dan zei ze...

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

B-Bandit schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 21:38:
[...]

Onze interieurdesigner heeft ons visgraat afgeraden, evenals een taatsdeur. Beide mode dingen en nog duur(der) ook.

Het was wel anders als je er al jaren over droomt, vooral doen dan zei ze...
Is alles niet een mode/trend ding? Je kan je huis wel zo neutraal mogelijk inrichten dat het 50 jaar tijdloos is, maar of dat nou zo leuk is?

Taatsdeuren ofwel een echt stalen binnendeur vind ik bijv. mooier dan alle opties die Svedex o.i.d. biedt. Dat het over 20 jaar misschien niet meer hip is, who cares denk ik dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:08
Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 21:43:
[...]

Is alles niet een mode/trend ding? Je kan je huis wel zo neutraal mogelijk inrichten dat het 50 jaar tijdloos is, maar of dat nou zo leuk is?

Taatsdeuren ofwel een echt stalen binnendeur vind ik bijv. mooier dan alle opties die Svedex o.i.d. biedt. Dat het over 20 jaar misschien niet meer hip is, who cares denk ik dan.
Is net waar je naar op zoek bent. Ik wilde wel graag een taatsdeur maar mijn vrouw niet. Toen spraken we onze interieurdesigner en was de knoop snel doorgehakt. Het gaat meer om bewuste keuzes maken.

Nee niet alles is een modeding. Een rechte vloer is relatief tijdloos. Wij zijn in ieder geval gegaan voor een rustige basis met uitgesproken accesoires :) bijvoorbeeld witte keuken maar dan wel weer gouden kraan :7

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Visgraat is toch van alle jaren? Alleen zie je ze nu wat vaker

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55
Ik heb inmiddels een modelakte in mijn mail. En daarin staat het volgende stukje:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nu weet ik dat het project is ingestoken op een groene/vrije uitstraling en dat het in ieder geval schuttingen uit denk boze zijn. (Ben ik blij mee, is een bewuste keuze) Maar iets wat ik eerder al in een gesprek had gevraagd was toen geen probleem, namelijk het neerzetten van een (vergunningsvrije) overkapping.
Uiteraard heb ik dit de makelaar weer voorgelegd. Het antwoord was "gemeente wil hiermee wildgroei voorkomen en je kan wel een overkapping neerzetten met vergunningsplicht." Iemand ervaring met een dergelijke bepaling en het neerzetten van een overkapping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:36:

Kopersbegeleiding zei heel duidelijk 'je wil vast geen uitgedroogd brood en gesmolten pasta'. Blijkbaar hadden ze daar ervaring mee bij anderen die het door hadden laten lopen.

Overigens: vandaag de offerte voor meerwerk gekregen. Nu staan er een paar opvallende zaken in:
- per 1.000 euro meerwerk een bouwdag extra, dat gaat hard, maar zal wel normaal zijn.
Maar dan de bijzondere dingen:
- de aannemer heeft recht om meer- en minderwerk eenzijdig te annuleren. Schijnbaar zonder opgaaf van reden. Dat kan toch niet als je gezamenlijk een overeenkomst hebt getekend?
- Bij eventuele extra elektravoorzieningen kunnen de kosten voor extra aardlekschakelaars worden doorbelast. Er staat echter geen prijs bij. Lekker verhaal, dadelijk sturen ze een factuur van 300 euro voor een schakelaar van een paar tientjes?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leecher
SquareOne schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:44:
[...]

Een jaren 30 woning is ook mode. Die naam geven we namelijk al heel erg lang aan inspiratieloze huizen die we massaal bouwen. De klassieke 13 in een dozijn NL 'jaren 30 stijl' woning.

Alsof je een Daihatsu Cuore koopt en je druk maakt of mensen de kleur volgend jaar nog wel modieus vinden. Nobody cares, het is een Daihatsu Cuore. Een huis verder hebben ze waarschijnlijk nog kartonnen deuren en conservenblik-kozijnen. Maak ervan wat je zelf mooi vindt en geniet daarvan. Ben je het zat dan haal je een emmer latex en wat inspirerende muur tekst stickers en je bent weer helemaal bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:44
Pannencouque schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 07:50:
[...]
Kopersbegeleiding zei heel duidelijk 'je wil vast geen uitgedroogd brood en gesmolten pasta'. Blijkbaar hadden ze daar ervaring mee bij anderen die het door hadden laten lopen.

Overigens: vandaag de offerte voor meerwerk gekregen. Nu staan er een paar opvallende zaken in:
- per 1.000 euro meerwerk een bouwdag extra, dat gaat hard, maar zal wel normaal zijn.
- de aannemer heeft recht om meer- en minderwerk eenzijdig te annuleren. Schijnbaar zonder opgaaf van reden. Dat kan toch niet als je gezamenlijk een overeenkomst hebt getekend?
- Bij eventuele extra elektravoorzieningen kunnen de kosten voor extra aardlekschakelaars worden doorbelast. Er staat echter geen prijs bij. Lekker verhaal, dadelijk sturen ze een factuur van 300 euro voor een schakelaar van een paar tientjes?
De eerste en laatste hadden wij er ook in staan destijds. Die tweede is een vieze truc vind ik, want bij vergeten meerwerk kunnen ze gewoon zeggen: ja, dat hebben we geannuleerd, en heb je geen poot om op te staan. Je hebt dus geen garantie dat je loze leidingen er echt komen te liggen, je echt een buitenkraan krijgt, etc... ik had hier toch wel een puntje van gemaakt hoor!

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBarendse
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:15
[...]

Zo, die is makkelijk! Dan had ik een aantal meerwerkpunten die men toch was vergeten nooit meer terug gezien waarschijnlijk. Melden van vergeten meerwerk bij voorschouw is dan annuleren ivm gedoe vrees ik... Bizar uitgangspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Dat stond er bij ons echt niet bij. Gelukkig niet, want dan waren ze nog een jaar langer aan het bouwen
Dit lijkt me ook niet door de beugel kunnen. Daar zou ik in ieder geval niet zomaar voor tekenen.
Reken maar op 400 euro. Dat is de gangbare prijs voor de uitbreiding meterkast met een extra aardlekschakelaar (en ja, dat is inderdaad achterlijk veel). Bizar dat ze dat niet gewoon van te voren aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de meterkast al meteen laten uitbreiden. De groepen die beschikbaar waren, waren door de aannemer al gereserveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Ik heb de vragen inderdaad uitgezet en ben benieuwd naar de reactie. Ik gok echter dat ook dit een verhaal is 'je doet het er maar mee'. Handtekening, KAO, alles is al gezet, dus het is niet alsof je nog terug kan.

Ben benieuwd of het stand zou houden bij de rechter.

400 euro voor een extra aardlekschakelaar is idioot. We hebben een mantelbuis naar de tuin op een aparte groep, die kost 550 euro. Ik mag toch hopen dat ik niet nog een losse factuur van honderden euro's hier voor krijg.

Wat een schimmige wereld is dit. Allemaal shit die je later voor je kiezen krijgt en waar je niet anders kan dan er voor tekenen. Ik begrijp heel goed waarom veel mensen die niet willen/aandurven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ja. Het is een heel schimmige wereld.

Je kunt zelf inschatten of je meer aardleks nodig hebt. Ieder apparaat van >2000 Watt moet een eigen groep (Wasmachine, Droger, Oven, Quooker, Vaatwasser, etc.). PV panelen moeten een eigen groep. Kooktoestel moet eigen groepen (minimaal 2 bij 1-fase hoofdaansluiting, bij 3-fase hoofdaansluiting moet dat een krachtgroep zijn).

Verlichting moet over tenminste twee groepen verdeeld zijn.

Per 4 groepen heb je een aardlekschakelaar nodig.

In onze meterkast zit het volgende:
3 aardlekschakelaars met daar achter 10 eindgroepen voor verlichting en apparaten,
een kracht aardlekautomaat (3x16A) voor koken,
een kracht aardlekautomaat (3x20A, 300 mA) voor onderverdeling PV panelen. Verdeeld in 2x16A voor de twee omvormers
een 16A aardlekautomaat voor de tuin/schuur.

Met de beltrafo zit de meterkast wel vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDuckeers
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-11-2024
Blihi schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:05:

Je kunt zelf inschatten of je meer aardleks nodig hebt. Ieder apparaat van >2000 Watt moet een eigen groep (Wasmachine, Droger, Oven, Quooker, Vaatwasser, etc.). PV panelen moeten een eigen groep. Kooktoestel moet eigen groepen (minimaal 2 bij 1-fase hoofdaansluiting, bij 3-fase hoofdaansluiting moet dat een krachtgroep zijn).

In onze meterkast zit het volgende:
3 aardlekschakelaars met daar achter 10 eindgroepen voor verlichting en apparaten,
een kracht aardlekautomaat (3x16A) voor koken,
een kracht aardlekautomaat (3x20A, 300 mA) voor onderverdeling PV panelen. Verdeeld in 2x16A voor de twee omvormers
een 16A aardlekautomaat voor de tuin/schuur.

Met de beltrafo zit de meterkast wel vol.
Ik veronderstel dat de inrichting wordt doorgerekend door de elektricien? En, wellicht een persoonlijke vraag, maar wat betekend dit voor de kosten voor de energie? Dit zal een aardig bedrag zijn aan vastrecht of heb ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
MrDuckeers schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:07:
[...]

Ik veronderstel dat de inrichting wordt doorgerekend door de elektricien? En, wellicht een persoonlijke vraag, maar wat betekend dit voor de kosten voor de energie? Dit zal een aardig bedrag zijn aan vastrecht of heb ik dat verkeerd?
Vastrecht hangt af van de hoofdaansluiting. Die is bij ons nog gewoon 3x25A, dus geen extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 12:31
Even een heel andere vraag. we zijn aan het proberen om collectief met de buren een schutting te kopen maar dat lukt niet echt. veel verschillende voorkeuren. Zelf hebben we met onze buren wel een keus gemaakt (wij zijn hoekwoning), maar ze willen dezelfde aan beide kanten en dat lukt dan weer niet met hun buren.. Hoe hebben jullie dit aangepakt en hebben jullie nog tips qua kwaliteit van soorten hout (hardhout, douglas, vuren, grenen etc)

Gr Mart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand me vertellen wat ik nodig heb voor mijn kookplaat? Zodat ik dit zelf ook kan checken i.p.v. uit gaan van de aannemer installeert?

Ik weet niet veel van elektra en snap dus niet zo goed wat ik moet hebben.

Dit zijn de technische specs van de kookplaat:

Aansluitspanning meerfasig 380 – 415 V 2N / 3N
Aansluitspanning eenfasig 220 – 240 V
Frequentie 50/60 Hz
Maximale vermogensopname 7,6 kW (4,4 kW / 3,6 kW)
Zekering / netaansluiting driefasig 3 x 16 A (standaardaansluiting)
Zekering / netaansluiting tweefasig 2 x 16 A
Zekering / netaansluiting eenfasig 1 x 32 A (1 x 20 A / 1 x 16 A)
Afmetingen (breedte x diepte x hoogte) 830 x 515 x 199 mm
(https://www.bora.com/nl/n...eite/show/bora-pure/puxu/)

Dit is wat de aannemer biedt:

Perilex (2x230V) 16A wijzigen in een Perilex WCD op aparte groep (400V) 16V 3-fase fornuis. O € 175,00 € ............
Het wijzigen van de standaard perilex wandcontactdoos op een aparte groep voor
een 230V fornuis in een perilex wandcontactdoos op een aparte groep voor een 3
fase fornuis (400V)(bij fornuis met vermogen hoger dan 750kW). Positie door
koper aan te geven op de verkoopplattegrond. Positie en maatvoering onder
voorbehoud technische uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Perilex 2x230 hoort sowieso niet op een 3-fase hoofdaansluiting, maar om gezeik tegen te gaan zou ik hier zeker voor kiezen. Elke 2-fase kookplaat kan op een 3-fase groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kizke
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:32
Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:22:
(bij fornuis met vermogen hoger dan 750kW).
Dat is een verdomd heftig fornuis.

Maar inderdaad een krachtgroep op 3 fasen is de juiste keuze hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Driftkikkertje schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:11:
Even een heel andere vraag. we zijn aan het proberen om collectief met de buren een schutting te kopen maar dat lukt niet echt. veel verschillende voorkeuren. Zelf hebben we met onze buren wel een keus gemaakt (wij zijn hoekwoning), maar ze willen dezelfde aan beide kanten en dat lukt dan weer niet met hun buren.. Hoe hebben jullie dit aangepakt en hebben jullie nog tips qua kwaliteit van soorten hout (hardhout, douglas, vuren, grenen etc)

Gr Mart
Wij hebben nu met bijna 80 woningen een gezamenlijk project gestart voor o.a. aanschaf van schuttingen. Buiten het feit dat smaken verschillen zou de wijk ook wel erg saai worden als iedereen dezelfde shutting heeft. Wij hebben het ingestoken op een korting per huis die oploopt met het aantal woningen dat mee doet.

Het traject loopt nog, maar er zijn al wat opties. We hebben het inmiddels over > 500m schutting en voor de meeste woningen ook een poort, dus het is een leuke order voor een bedrijf om binnen te halen.
Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:22:

Dit is wat de aannemer biedt:

Perilex (2x230V) 16A wijzigen in een Perilex WCD op aparte groep (400V) 16V 3-fase fornuis. O € 175,00 € ............
Het wijzigen van de standaard perilex wandcontactdoos op een aparte groep voor
een 230V fornuis in een perilex wandcontactdoos op een aparte groep voor een 3
fase fornuis (400V)(bij fornuis met vermogen hoger dan 750kW). Positie door
koper aan te geven op de verkoopplattegrond. Positie en maatvoering onder
voorbehoud technische uitvoering.
Apart dat Reinbouw het bij jullie op de optielijst heeft staan. Ik moest hier zelf om vragen. Heb een 11KW aansluiting gevraagd aangezien het nog onbekend is welke kookplaat erin komt. Of de prijs overeenkomt weet ik niet, want ik kreeg een kostenplaatje voor alle wijzigingen in de keuken tegelijk.
Standaard bij ons ook 2x230V op een 3-fase 3x25 hoofdaansluiting. Heb de rest van de bewoners al gewaarschuwd dit even in de gaten te houden bij hun woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Farmerwood schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:34:
[...]

Apart dat Reinbouw het bij jullie op de optielijst heeft staan. Ik moest hier zelf om vragen. Heb een 11KW aansluiting gevraagd aangezien het nog onbekend is welke kookplaat erin komt. Of de prijs overeenkomt weet ik niet, want ik kreeg een kostenplaatje voor alle wijzigingen in de keuken tegelijk.
Standaard bij ons ook 2x230V op een 3-fase 3x25 hoofdaansluiting. Heb de rest van de bewoners al gewaarschuwd dit even in de gaten te houden bij hun woningen.
Huh, dus jij hebt standaard waar ik voor moet betalen? (2x230V op een 3-fase) Ik begrijp geen hol van die fases, krachtstromen. Best wel lastig om maar te vertrouwen op een keukenbouwer / aannemer :/

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2020 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:36:
[...]
Huh, dus jij hebt standaard waar ik voor moet betalen? (2x230V op een 3-fase) Ik begrijp geen hol van die fases, krachtstromen. Best wel lastig om maar te vertrouwen op een keukenbouwer / aannemer :/
Nee, bij ons dus ook standaard 2x230V kookgroep.

Uit het lijstje wijzigingen in de keukenelektra:
- 1x Verzwaren van perilex 2 x 230 volt naar 400V 16a kookplaat

[ Voor 15% gewijzigd door Farmerwood op 18-08-2020 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Die discussie is hier al heel vaak langs geweest (zoek maar terug). Een 2x16A kookgroep op een 3x25A hoofdaansluiting is vrijwel altijd fout en is een opleverpunt (een protestpunt zelfs). Dat voldoet gewoon niet aan de normen, maar bouwers blijven het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blihi schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:53:
Die discussie is hier al heel vaak langs geweest (zoek maar terug). Een 2x16A kookgroep op een 3x25A hoofdaansluiting is vrijwel altijd fout en is een opleverpunt (een protestpunt zelfs). Dat voldoet gewoon niet aan de normen, maar bouwers blijven het proberen.
Die heb ik regelmatig voorbij zien komen, maar ik volg er zoals gezegd niet veel van. Dus eigenlijk geef je aan dat de "upgrade" aangeboden van mijn aannemer nog steeds een foute aansluiting is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W.Cor
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-08-2021
Ik heb het volgende gekopiëerd en op mijn bureablad gezet.
Dit is enkele maanden geleden geplaatst.

Voor 11 kW fornuizen is het doodeenvoudig; 16A krachtgroep, klaar.

Klopt 3x230A met 3x16A krachtgroep is inderdaad 400V 16A,

Feit blijft gewoon dat een kookgroep op een 3x25A niet conform NEN1010 uitgevoerd is. Dat is een afkeurpunt bij oplevering, maar je moet het punt wel maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kizke
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:32
Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:57:
[...]

Die heb ik regelmatig voorbij zien komen, maar ik volg er zoals gezegd niet veel van. Dus eigenlijk geef je aan dat de "upgrade" aangeboden van mijn aannemer nog steeds een foute aansluiting is?
Wat gezegd word is dat de aansluiting zonder upgrade niet conform de norm is, met upgrade is de enige juiste keuze. Dus of je er voor zou moeten betalen (eigenlijk niet), maar die upgrade zou je dus wel moeten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:57:
[...]

Die upgrade is de enige juiste manier om het aan te sluiten. Het is belachelijk dat je daarvoor moet betalen, want de standaardoplossing is niet conform de NEN1010 normen.

Overigens valt 175 euro dan nog mee als je sommige prijzen hier leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Blihi schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:05:

Je kunt zelf inschatten of je meer aardleks nodig hebt. Ieder apparaat van >2000 Watt moet een eigen groep (Wasmachine, Droger, Oven, Quooker, Vaatwasser, etc.). PV panelen moeten een eigen groep.
Dit is geen eis meer maar nog wel altijd een advies, maar b.v. bij je 2000W oven of Quooker kan nog prima je verlichting van je woonkamer bij op hoor.
Kooktoestel moet eigen groepen (minimaal 2 bij 1-fase hoofdaansluiting, bij 3-fase hoofdaansluiting moet dat een krachtgroep zijn).
Klopt ;)
Niet over 2 groepen maar over 2 verschillende aardleks ;)
Het behoeft zelfs de voorkeur als je een grote ruimte hebt zoals woonkamer met aangrenzende woonkeuken om deze over 2 aardleks te laten verdel
en, zodat je ook beneden nog altijd ergens licht hebt.
[.....]
Klopt ook ;)
Het is zelfs zo dat als men 3F+N aardleks toepast en daarachter 1F+N groepen plaatst dat je alsnog maar 4 groepen erachter mag gebruiken (kost je dus 8 modules ruimte t.o.v. een 1F+N aardlek + 4 groepen, dat is 6 modules ruimte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Some0ne
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07:17
Blihi schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:07:
[...]

Die upgrade is de enige juiste manier om het aan te sluiten. Het is belachelijk dat je daarvoor moet betalen, want de standaardoplossing is niet conform de NEN1010 normen.

Overigens valt 175 euro dan nog mee als je sommige prijzen hier leest.
Ook als je er zelf voor kiest om een type kookplaat (bijv. bovengenoemde Bora) te kiezen, die niet standaard in de keukentekeningen staat?

Ik kan me voorstellen dat als je zelf kiest voor een zwaardere kookplaat dan standaard aanwezig, dat je dan ook voor de extra aansluitkosten moet opdragen. Misschien zit ik hier fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Annuk schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:40:
[...]

Dit is geen eis meer maar nog wel altijd een advies, maar b.v. bij je 2000W oven of Quooker kan nog prima je verlichting van je woonkamer bij op hoor.
Ik weet niet beter dan dat dit al sinds 1975 een eis is.
[...]

Klopt ;)

[...]

Niet over 2 groepen maar over 2 verschillende aardleks ;)
Het behoeft zelfs de voorkeur als je een grote ruimte hebt zoals woonkamer met aangrenzende woonkeuken om deze over 2 aardleks te laten verdel
en, zodat je ook beneden nog altijd ergens licht hebt.
Klopt. Ik heb het huis in 3 stukken. Voor, midden en achter hebben allemaal een eigen groep voor verlichting achter een eigen aardlek (op een eigen fase). De verlichting in de schuur zit op een andere fase dan de wandcontactdozen in de schuur, zodat daar altijd licht blijft, ook als er iets mis gaat met de apparaten.
[...]

Klopt ook ;)
Het is zelfs zo dat als men 3F+N aardleks toepast en daarachter 1F+N groepen plaatst dat je alsnog maar 4 groepen erachter mag gebruiken (kost je dus 8 modules ruimte t.o.v. een 1F+N aardlek + 4 groepen, dat is 6 modules ruimte).
Ja, maar het gebruik van 4-polige aardleks wordt afgeraden (is zelfs even verboden geweest om die uit te splitsen). Toch hebben we dit in dit topic al eens voorbij zien komen :? 4-polige aardlekschakelaars met daarachter losse eindgroepen en op dezelfde foto in dezelfde kast een losse twee-polige aardlek met kookgroep 8)7 Alsof de installateur nog wat spullen had liggen en die maar bij elkaar gestopt had...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online

Kinderen heb je overal, in nieuwbouwwijken zijn ze vaak alleen wat jonger. Wij wonen nu in ons derde koophuis waarbij het de 2e keer is dat we als stel zonder kinderen in een nieuwbouwwijk zijn gaan wonen. Beide keren heeft het al dan niet hogere kinderpercentage in een nieuwbouwwijk daarbij in het geheel geen rol gespeeld, en ik heb echt niks met kinderen dus als ik daar in ons vorige nieuwbouwhuis last van had gehad hadden we dat wel meegenomen ;)

Je koopt een huis, geen buren. Die kleintjes hier in de buurt leveren met hun fietsjes en af en toe een huilbui echt niet meer herrie of andere ellende op dan een buurvrouw die aan motoren sleutelt of een buurman die de hele dag hard schlagers meezingt. Ons eerste nieuwbouwhuis stond op 10 minuten fietsen van het Vredenburg, ons huidige huis staat in een ruimere groenere omgeving met veel water en het Vredenburg is 10 minuten verder. Een kavel met de dichtsbijzijnde andere mensen op >100 meter lijkt me heerlijk maar dat wordt me toch wat te ver fietsen naar de stad.

Mensen die zich afvragen wat je met zijn tweeën met zo'n groot huis moet hebben overigens niet genoeg hobbies en/of denken te klein ;) Ons huis is ~200 m2 en door daar een aantal muren in te laten vervallen hebben we nu 5 zeer ruime kamers (waar laat je je pooltafel anders?) en een ruime bijkeuken (want de wijn heeft ook een hoop ruimte nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Wij zitten nu naar een nieuwbouwproject te kijken waar je verplicht stadsverwarming hebt.

Ik vind dat - eigenlijk - niet meer van deze tijd. We zouden heel graag warmtepomp+zonnepanelen hebben, zodat je niet afhankelijk bent van de stadsverwarming en zodat je de energiekosten omlaag kunt krijgen. Daarnaast is de stadsverwarming een ouderwets monopolie, waar de prijzen alleen beperkt wettelijk nog enigszins beperkt worden.

Of bekijk ik het te somber en moeten we niet zo 'moeilijk' doen over verplichte stadsverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Je hebt gelijk maar weinig keuze vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
woekele schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 16:33:
Je hebt gelijk maar weinig keuze vermoed ik.
Klopt. Specifiek gevraagd of het mogelijk is om af te zien van de stadsverwarming, maar dat is bij dit project (wat verder wel heel gaaf is) geen optie.

:-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Requiem19 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 16:23:
Wij zitten nu naar een nieuwbouwproject te kijken waar je verplicht stadsverwarming hebt.

Ik vind dat - eigenlijk - niet meer van deze tijd. We zouden heel graag warmtepomp+zonnepanelen hebben, zodat je niet afhankelijk bent van de stadsverwarming en zodat je de energiekosten omlaag kunt krijgen. Daarnaast is de stadsverwarming een ouderwets monopolie, waar de prijzen alleen beperkt wettelijk nog enigszins beperkt worden.

Of bekijk ik het te somber en moeten we niet zo 'moeilijk' doen over verplichte stadsverwarming?
Stadsverwarming is alles behalve ouderwets.
Je kan er veel van vinden, maar niet dat ;) het is een relatief milieuvriendelijk product (restwarmte?). Persoonlijk zou ik me er niet te druk om maken en het slechts laten meewegen in je overweging. Zeker geen breekpunt.
Pagina: 1 ... 97 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2