Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.560 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Muggenstift schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 21:39:
Als je zonwering wil aanbrengen bij je huis. Zouden jullie het dan alleen doen bij de ramen waar het grootste gedeelte van de dag zon op staat? We krijgen in de nieuwe woning de tuin op het zuiden. Of zou je toch alle ramen voorzien van zonwering?
Twijfel ik ook over. Ik vind het de investering niet waard om alle ramen te voorzien van externe zonwering.

Ik woon nu ook in een nieuwbouwwoning van 2017, zonder externe zonwering. Buiten is het 35 graden en binnen loopt het maximaal op naar 27 graden in de slaapkamer met ramen op het zuiden. Er zitten cheap rolgordijntjes op. Met externe zonwering op elk raam zou dit misschien 24-25 graden zijn. Dat is mij die paar duizend euro niet waard.

In de nieuwe woning kiezen we dus voor rolluiken op de slaapkamer die op het zuiden staat, een uitvalscherm op de tuindeuren die op het zuiden staan. Zo houden we de slaapkamer een stuk koeler dan nu. Daarnaast kan ik altijd een airco splitunit laten plaatsen om de slaapkamer op 18 te krijgen.

De rest doen we met leibomen en plisse gordijnen(wat erg goede isolators zijn door stilstaande lucht). Die hebben we nu ook op sommige ramen, en werken goed.

Voor de leidingen vanuit de aannemer zou ik alleen al 2000 kwijt zijn, en dan nog screens/rolluiken. Duur grapje voor die paar graden. Dan liever een airco zodat ik ook echt lekker in 18 graden kan slapen :)

Overigens hier geen kinderen, als dat wel zo was, had ik die slaapkamers ook wel voorzien van rolluiken denk ik.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2020 12:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Grappig om te zien wat het gevolg kan zijn van een opmerking/vraag over hoge temperaturen. :)
Ook een geruststelling ergens dat wij dus niet iets 'fout' doen.
Vanmorgen om 08:00 was het bij ons voor al algemeen speeluurtje met meerdere ouders en kleine kinderen die nog even van 'normale' temperaturen wilden genieten bij buiten spelen.

Wij krijgen zelf 2 kamers + keuken (met schuifpui) vol op het zuiden en 2 slaapkamers en woonkamer op noord. 2 kleine ramen op zolder zitten op zuid en noord en dakraam + dakkapel op west.

Ik heb, voor de zekerheid, naar alle ramen loze leidingen laten leggen voor rolluiken. Alleen niet naar het dakraam en dakkapel omdat ik daar vanuit het knieschot ook makkelijk nog bij kan komen.

Waarschijnlijk laten we wel bij alle ramen rolluiken plaatsen. De 2 slaapkamers op noord worden van de kinderen die rond de verhuizing 3 en 1 zullen zijn en ook met slapen overdag is het dan prettig dat het helemaal donker kan worden. Die 2 ramen van de woonkamer beneden pak ik dan denk ik ook meteen mee. Is ook weer een stukje anti-inbraak wat je meteen mee pakt.

De zolder ga ik denk ik ook mee pakken om 3 redenen:
- Beide ruimtes op zolder krijgen (ook) de functie van logeerkamer
- De kamer met de dakkapel wordt de eerste jaren ook mijn thuiswerkkamer en tevens (later) algemene speel/hobbykamer.
- Merk nu heel erg dat door de zolder zo koel mogelijk te houden dat de warmte in de rest van het huis deels naar boven weg kan trekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:17

EiT

Hier tuin op noorden, voorkant dus zuid. 21 graden binnen. Stijgt soms naar 21.5 als de kinderen naar binnen-buiten-binnen-buiten gaan en iedere keer de deur open laten staan, maar dan koelt het toch weer terug.

Alleen voor doen wij de plisségordijnen dicht als de zon er op staat.

Ons huis was nog opgeleverd met CV en achteraf een WP laten plaatsen ivm de hitte. Bij de aangrenzende buren is het nu 29 graden in huis.

Buurman verklaarde mij voor gek om een WP te nemen, maar laat ondertussen wel voor 6 duizend euro screens monteren.

Wij hadden hiervoor ook een huis met WP, dit was de reden om het weer te nemen. Bij 38 graden vorig jaar was het 23 graden binnen in onze vorige woning.

Overigens over discussie airco vloerkoeling, mijn mening:
Vloerkoeling is lekkerder als je binnen blijft/slapen.
Airco is lekkerder als je van buiten naar binnen gaat om af te koelen (koele lucht op je lichaam). Maar naar 10 min is dat effect ook weg.
Ik vind vloerkoeling voor ons zelf dus beter dan airco, buiten dat ik het ook niet zie zitten om in elke kamer zo’n lelijk ding aan de muur te hangen.
Ik krijg van collega’s soms commentaar dat vloerkoeling niets is en “slecht” werkt. Als ik dan vraag, oh heb jij dan ook vloerkoeling dan is antwoord: nee 8)7

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
EiT schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 14:40:
Ons huis was nog opgeleverd met CV en achteraf een WP laten plaatsen ivm de hitte. Bij de aangrenzende buren is het nu 29 graden in huis.
Ben wel benieuwd wat dit (ongeveer) kost en wat er allemaal bij komt kijken. Denk aan aanpassingen leidingen plaatsen van de WP. Zit straks zelf op stadswarmte bij oplevering van het huis.

Voor zover ik na heb kunnen gaan ga ik ombouw nooit terug verdienen, maar wellicht heb ik het te duur ingeschat..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Farmerwood schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 15:21:
[...]

Ben wel benieuwd wat dit (ongeveer) kost en wat er allemaal bij komt kijken. Denk aan aanpassingen leidingen plaatsen van de WP. Zit straks zelf op stadswarmte bij oplevering van het huis.

Voor zover ik na heb kunnen gaan ga ik ombouw nooit terug verdienen, maar wellicht heb ik het te duur ingeschat..
Niet elke aankoop draait om of het terug te verdienen valt natuurlijk. Comfort mag geld kosten.

Overigens zit ik zelf ook op stadsverwarming en ik vind het wel best. Ja het is duur, maar je hebt er totaal geen omkijken naar. En laten we wel wezen, die paar weken dat het extreem heet is, zijn te overzien. En er zijn zat andere opties om het dragelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 15:41:
[...]

Niet elke aankoop draait om of het terug te verdienen valt natuurlijk. Comfort mag geld kosten.

Overigens zit ik zelf ook op stadsverwarming en ik vind het wel best. Ja het is duur, maar je hebt er totaal geen omkijken naar. En laten we wel wezen, die paar weken dat het extreem heet is, zijn te overzien. En er zijn zat andere opties om het dragelijk te maken.
Comfort mag zeker iets kosten, maar er kunnen meerdere wegen naar Rome leiden hè :)

Ga er toch wel vanuit dat dit soort perioden met (extreme) hitte veel vaker voor gaan komen in de toekomst en aangezien zowel ik als mijn kinderen echt heel slecht tegen warmte kunnen is het me zonder meer duizenden euro's waard om te zorgen dat we een leefbaar huis hebben.

Ik heb me nu ingesteld op stadsverwarming, rolluiken en indien nodig in de toekomst nog airco als dat nodig mocht zijn.
Maar als ik op een andere manier hetzelfde comfort voor elkaar kan krijgen, dan sta ik open voor die optie(s). Vandaar mijn vraag over de kosten van een WP.

Heb daarbij toch ook even dit zeer recente artikel van VEH in gedachten als het op de kosten komt: https://www.eigenhuis.nl/...grote-zorg-bij-nieuwe-wet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met overal rolluiken en eventueel airco ben je er wel hoor :)

-----------------------

Weet iemand of door een 25mm loze leiding een stroomkabel van omvormer naar meterkast + een utp kabel past?

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2020 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 16:01:
Met overal rolluiken en eventueel airco ben je er wel hoor :)

-----------------------

Weet iemand of door een 25mm loze leiding een stroomkabel van omvormer naar meterkast + een utp kabel past?
Zal krap worden denk ik en als het al past dan mag het volgens mij wettelijk niet. @kabeltjekabel kom er maar in ;).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:35

JT

VETAK y0

GeeMoney schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 17:18:
[...]

Zal krap worden denk ik en als het al past dan mag het volgens mij wettelijk niet. @kabeltjekabel kom er maar in ;).
Ik heb een namechange gehad :+ Maar mijn installateur gaf aan dat een datakabel en elektra niet door dezelfde leiding mogen.
Muggenstift schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 21:39:
Als je zonwering wil aanbrengen bij je huis. Zouden jullie het dan alleen doen bij de ramen waar het grootste gedeelte van de dag zon op staat? We krijgen in de nieuwe woning de tuin op het zuiden. Of zou je toch alle ramen voorzien van zonwering?

We wonen nu in een huis uit 2013, bij een paar hete dagen is het hier meteen heel warm. En zoals bij de meeste gaat het erg lastig weg. Ook nu hebben we de tuin op het zuiden en geen zonwering. Op dit moment is het 28 graden in de woonkamer. Boven is het warmer want we hebben ook nog eens een plat dak. Dit wordt dus een belangrijk punt in onze nieuwe woning.
Ik zou het zeker doen. Ramen op het zuiden is wel by far de grootste winst. Op het noorden kun je eventueel doen zodat je het isolerende effect in kunt zetten op heel warme dagen maar ik weet niet in hoeverre dat echt werkt. Wij vinden het daarnaast prettig dat we het heel donker kunnen maken in de slaapkamer en dat het enig geluidwerend effect heeft is ook meegenomen.

Wij zijn vergeten de leidingen hiervoor aan te geven in onze nieuwe woning en ik heb dit achteraf nog laten doen. Blij mee, ook omdat de installateur de leiding al naar buiten heeft gemaakt. Omdat hij dit al heeft gedaan ga ik lekker zelf de rolluiken installeren. Want dat stelt niet veel meer voor dan. Een tweaker kan de elektra zelf wel aansluiten. Het installeren van rolluiken op de gevel is super simpel; gaatjes maken voor de geleiders, geleiders er tegenaan, schroeven erin, stekkertje van de elektra voor de motor erin pluggen en bak in de geleiders. Aanschaf rolluik is dan ongeveer 350 euro voor een fatsoenlijk rolluiken, vs 650+ inclusief installatie. Heb ik natuurlijk wel het leggen van de leiding bij, dit heeft ongeveer 100 euro per leiding gekost (we hebben er 6 laten maken). En dan ga ik het nog op m'n eigen manier smart maken met domotica met een kastje in de inbouwdoos in de muur. Dus als je het duur vind en niet te beroerd bent zelf de armen uit de mouwen te steken dan kun je hier makkelijk geld pakken.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muggenstift
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22-05-2022
JT schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 17:40:
[...]

Ik heb een namechange gehad :+ Maar mijn installateur gaf aan dat een datakabel en elektra niet door dezelfde leiding mogen.
[...]

Ik zou het zeker doen. Ramen op het zuiden is wel by far de grootste winst. Op het noorden kun je eventueel doen zodat je het isolerende effect in kunt zetten op heel warme dagen maar ik weet niet in hoeverre dat echt werkt. Wij vinden het daarnaast prettig dat we het heel donker kunnen maken in de slaapkamer en dat het enig geluidwerend effect heeft is ook meegenomen.

Wij zijn vergeten de leidingen hiervoor aan te geven in onze nieuwe woning en ik heb dit achteraf nog laten doen. Blij mee, ook omdat de installateur de leiding al naar buiten heeft gemaakt. Omdat hij dit al heeft gedaan ga ik lekker zelf de rolluiken installeren. Want dat stelt niet veel meer voor dan. Een tweaker kan de elektra zelf wel aansluiten. Het installeren van rolluiken op de gevel is super simpel; gaatjes maken voor de geleiders, geleiders er tegenaan, schroeven erin, stekkertje van de elektra voor de motor erin pluggen en bak in de geleiders. Aanschaf rolluik is dan ongeveer 350 euro voor een fatsoenlijk rolluiken, vs 650+ inclusief installatie. Heb ik natuurlijk wel het leggen van de leiding bij, dit heeft ongeveer 100 euro per leiding gekost (we hebben er 6 laten maken). En dan ga ik het nog op m'n eigen manier smart maken met domotica met een kastje in de inbouwdoos in de muur. Dus als je het duur vind en niet te beroerd bent zelf de armen uit de mouwen te steken dan kun je hier makkelijk geld pakken.
Hele goede tips, dankjewel!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Heb laatst als test een Shelly 2.5 aangeschaft om eens mee te spelen. Voor < 20 euro per stuk automatiseer je je rolluiken daarmee en een eventuele fysieke schakelaar kan er ook op aangesloten worden. En omdat ze op wifi werken (lokaal of via de cloud beiden mogelijk) heb je er in principe ook geen andere domotica bij nodig.

Ik neig er wel naar om deze in te gaan zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Farmerwood op 09-08-2020 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11:35
Farmerwood schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 18:44:
[...]

Heb laatst als test een Shelly 2.5 aangeschaft om eens mee te spelen. Voor < 20 euro per stuk automatiseer je je rolluiken daarmee en een eventuele fysieke schakelaar kan er ook op aangesloten worden. En omdat ze op wifi werken (lokaal of via de cloud beiden mogelijk) heb je er in principe ook geen andere domotica bij nodig.

Ik neig er wel naar om deze in te gaan zetten.
Bingo! Voor dit soort dingen lees ik dit topic. Hoor graag hoe je hier mee uit de voeten komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:15
Hier tuin op noorden, voorkant dus zuid. 21 graden binnen. Stijgt soms naar 21.5 als de kinderen naar binnen-buiten-binnen-buiten gaan en iedere keer de deur open laten staan, maar dan koelt het toch weer terug.

Buurman verklaarde mij voor gek om een WP te nemen, maar laat ondertussen wel voor 6 duizend euro screens monteren.

Wij hadden hiervoor ook een huis met WP, dit was de reden om het weer te nemen. Bij 38 graden vorig jaar was het 23 graden binnen in onze vorige woning.

Airco is lekkerder als je van buiten naar binnen gaat om af te koelen (koele lucht op je lichaam). Maar naar 10 min is dat effect ook weg.
Ik vind vloerkoeling voor ons zelf dus beter dan airco, buiten dat ik het ook niet zie zitten om in elke kamer zo’n lelijk ding aan de muur te hangen.
Ik krijg van collega’s soms commentaar dat vloerkoeling niets is en “slecht” werkt. Als ik dan vraag, oh heb jij dan ook vloerkoeling dan is antwoord: nee 8)7
Heb zelf 3 airco's opgehangen: in de keuken, de 'ouder' slaapkamer (op het zuiden) en op zolder. Hoeft echt geen unit op elke kamer op te hangen.

Voor €2000 klaar en het hele huis koel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
nel!s schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 20:55:
[...]
Bingo! Voor dit soort dingen lees ik dit topic. Hoor graag hoe je hier mee uit de voeten komt :)
Het huis wordt pas in Q1 2021 opgeleverd en dan moeten die rolluiken ook nog komen.
Je kunt beter het [Shelly] Ervaringen & Discussie topic even doorzoeken op rolluiken.

Heb de Shelly zelf tot nu toe alleen gebruikt om lampen te schakelen als test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-09 22:15
Hallo,

Ik woon nu ongeveer een jaar in een nieuwbouw huis in het noorden.

Het gaat hierom een twee onder 1 kapper. We wonen hier met veel plezier.

1 ding wat mij heel erg stoort is dat het super gehorig is.

Je hoort de buren de trap oplopen. Door het huis rennen lopen praten.

Dit alles had ik niet verwacht bij een nieuwbouw woning sterker nog me vorige woning rijtjeshuis hoorde ik de buren nooit.

Nu lijkt dit te komen doordat de aannemer de woning niet gescheiden heeft met een spaumuur en delen we ook de betonvloer.

Ergens vind ik dat je van nieuwbouw woning mag verwachten dat het niet als een studentenhuis klinkt maar je hoort echt alles van buren.

In mijn ogen maken ze niet overdreven veel lawaii.

Iemand zelfde ervaring en misschien tips wat ik kan gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

nel!s schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 20:55:
[...]

Er zijn ook z-wave varianten. 433mhz wat betere penetratie door muren betekent en minder stroomverbruik, daarnaast zeer universeel in te zetten want allerlei apparatuur ondersteunt z-wave. Dat is in ieder geval hetgeen waar ik voor ga. Wil niet zeggen dat het objectief gezien beter is maar dan weet je in ieder geval van het bestaan af ;)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
JT schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 22:08:
[...]
Er zijn ook z-wave varianten. 433mhz wat betere penetratie door muren betekent en minder stroomverbruik, daarnaast zeer universeel in te zetten want allerlei apparatuur ondersteunt z-wave. Dat is in ieder geval hetgeen waar ik voor ga. Wil niet zeggen dat het objectief gezien beter is maar dan weet je in ieder geval van het bestaan af ;)
Er zijn idd legio oplossingen die uitgebreid terug te vinden zijn in de verschillende Domotica topics. Afhankelijk van wat je al hebt aan apparatuur/Domotica zijn bepaalde keuzes handiger dan andere.

Voordeel van die Shelly's vind ik juist de wifi, want dat wil je toch al overal in huis goed dekkend hebben. Daarbij hoef je ook geen extra antennes/zenders te kopen voor specifieke protocollen. Je kunt er b.v met een Raspberry Pi met Domoticz/Home Assisten/Open hab/... tegenaan praten, maar ook met een eigen python script of met een app op je telefoon.
Die Shelly's hebben zelfs een REST interface om tegenaan te praten en er is voor de liefhebbers ook alternatieve firmware te krijgen/maken.

Het stroomverbruik is ook vrij minimaal en omdat ze hun voeding direct van de 230V halen heb je ook geen geklooi met batterijen. De laatste generatie die net aangekondigt is heeft zelfs geen nuldraad meer nodig voor de voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Extrix schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 21:45:
Hallo,

Dit alles had ik niet verwacht bij een nieuwbouw woning sterker nog me vorige woning rijtjeshuis hoorde ik de buren nooit.

Nu lijkt dit te komen doordat de aannemer de woning niet gescheiden heeft met een spaumuur en delen we ook de betonvloer.

Ergens vind ik dat je van nieuwbouw woning mag verwachten dat het niet als een studentenhuis klinkt maar je hoort echt alles van buren.

Er is dus maar 1 woningscheidende wand? Heb je wat meer details? Dikte van de muren en gebruikte materialen?
Of detailtekeningen uit de vergunningsaanvraag?

Ik was in de veronderstelling dat het bouwbesluit de scheiding tussen aanliggende woningen verplicht.

Als het echt zo erg is, dat is inderdaad niet van deze tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Farmerwood schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 22:25:
[...]

Er zijn idd legio oplossingen die uitgebreid terug te vinden zijn in de verschillende Domotica topics. Afhankelijk van wat je al hebt aan apparatuur/Domotica zijn bepaalde keuzes handiger dan andere.

Voordeel van die Shelly's vind ik juist de wifi, want dat wil je toch al overal in huis goed dekkend hebben. Daarbij hoef je ook geen extra antennes/zenders te kopen voor specifieke protocollen. Je kunt er b.v met een Raspberry Pi met Domoticz/Home Assisten/Open hab/... tegenaan praten, maar ook met een eigen python script of met een app op je telefoon.
Die Shelly's hebben zelfs een REST interface om tegenaan te praten en er is voor de liefhebbers ook alternatieve firmware te krijgen/maken.

Het stroomverbruik is ook vrij minimaal en omdat ze hun voeding direct van de 230V halen heb je ook geen geklooi met batterijen. De laatste generatie die net aangekondigt is heeft zelfs geen nuldraad meer nodig voor de voeding.
Hoeveel het stroomverbruik is weet ik niet en minimaal is nogal een rekbaar begrip :P Ik heb wel eens gelezen dat iemand die prima wifibereik in huis had, een module in de muur niet goed kon bereiken. Maar goed, ik zit er niet heel diep in, druk bezig met nieuwbouw en rolluiken met knopbediening staan uberhaupt pas onderaan het lijstje, eerst maar eens vloer, keuken tuin enzovoort :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
JT schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 22:56:
[...]
Hoeveel het stroomverbruik is weet ik niet en minimaal is nogal een rekbaar begrip :P I
Device power consumption < 1 W

Vind ik in ieder geval meevallen voor wat hij aan features biedt.
JT schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 22:56:
[...]
Maar goed, ik zit er niet heel diep in, druk bezig met nieuwbouw en rolluiken met knopbediening staan uberhaupt pas onderaan het lijstje, eerst maar eens vloer, keuken tuin enzovoort :P
Al dit soort gedachtes zijn denk ik mijn grootste 'tegenvaller' van het hele nieuwbouwtraject. Idem voor b.v de airco's en voedingen voor rolluiken die vandaag al voorbij kwamen.
Ik moest in een paar weken tijd van geen huis hebben naar het inleveren van alle tekeningen voor o.a elektra. En dan ga ik zitten bedenken wat ik later nog zou willen doen en wat daarvoor nodig is. Direct na de oplevering kan ik nog wel wat extra leidingen, wcd's etc in de muren (laten) frezen, maar als de muren eenmaal behangen/gestuct or whatever zijn, dan doe je dat niet zo snel meer.

Idem voor de tuin. Bedacht me te laat dat een buitenkraantje in de voortuin wellcht toch wel handig was geweest als ik een (automatisch) beregeningssysteem zou willen daar. Dus er staat nu op de tuinplanning om een tuinslang in te graven vanuit een bestaande kraan / kruipruimte naar de voortuin voordat de oprit erin komt. En ook maar meteen een lege pijp voor bv stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

Hier nieuwbouw woning 2019. Heb nu tafellakens buiten gehangen op de ramen en openslaande deuren. Dit scheelt echt wel een paar graden. Nu 25 graden beneden en voelt koel aan als het buiten 35+ is. Gelukkig koelt het nog aardig af snachts dus smorgens alles openzetten en krijg je de temperatuur toch weer een graadje koeler. We hebben bewust de zomer afgewacht om te kijken hoe warm het word en de juiste keuze te maken. Een airco is niet nodig maar een zonnescherm gaat er wel komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-09 07:42
Hallo,

Als het eenmaal gebouwd is, is er weinig tegen geluid te doen. Mijn ervaring is wel dat buiten de randstad het bouwbesluit wel eens erg losjes gevolgd wordt. Dus wellicht is de uitvoering gewoon niet volgens de huidige eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hallo,

Ik versta dat het in Nederland wel eens gebruikelijk is om een enkele wand te hebben uit zwaar materiaal dat dan toch aan de normen voldoet. Als je zelfs het praten hoort dan klinkt het alsof er ergens een geluidslek is waardoor het luchtgeluid kan binnendringen. Dat kan ook onrechtstreeks zijn zoals via ventilatieroosters.

Stappen, deuren toedoen en de trap oplopen vallen in de categorie contactgeluid dat door gekoppelde oppervlakten wordt doorgegeven. Als je gedeelde vloeren hebt dan heb je veel doorgave van contactgeluid.

Het verbaast me dat zo'n recente nieuwbouw zo extreem gehorig is. Hebben andere mensen er ook zoveel last van? Kan je niet aanspraak maken op garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:05
Ik zie bij een nieuwbouwcomplex (appartementen) hier in de buurt ook dat de woningscheidende muren maar uit één muur bestaan. Ik was daar ook verbaasd over, maar was in de veronderstelling dat dit misschien een nieuw soort prefab-geïsoleerde tussenmuren zouden kunnen zijn. Maar als ik dit zo lees, dan kan het dus inderdaad zo zijn dat er maar één woningscheidende muur wordt gebruikt.

Als koper lijkt mij dat wel een tegenvaller. Je betaalt goed geld voor een woning waarvan je verwacht dat die ook bij de tijd is. Maar dan blijkt dat je te maken krijgt met geluidsoverdracht, iets wat volgens mij het moeilijkste aan te pakken is. Maar ja, heb je van tevoren een keus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:07
Bij onze nieuw te bouwen woning wordt ook een enkele woningscheidende wand geplaatst bestaande uit 250mm dikke kalkzandsteenblokken met een massa van 550kg/m2. In de vergunningsaanvraag een document gevonden ingenieursbureau op het gebied van akoestiek die dit getoetst hebben voor het bouwbesluit en aangeven dat dit binnen de normen valt. Wel geven ze wat aandachtspunten mee:
Uit de bovenstaande matrix (1 en B) volgt dat met de voor het bouwplan geprojecteerde verdiepingsvloer opbouw en woningscheidende wand dus kan worden voldaan aan de bovenstaande bouwbesluit-eisen. Belangrijke aandachtspunten hierbij zijn nog:
• De dynamische stijfheid van de isolatielaag van de zwevende vloer dient ≤ 20 MN/m3 te zijn, bijvoorbeeld speciale mineraalwol platen van Isover of Rockwool, of XPS tackerplaten voldoen hieraan.
• Tussen de dekvloer en kalkzandsteen wand dient een flexibele kantstrook te worden aangebracht. Deze is nu ook zo aangegeven in het detail. Geadviseerd wordt om een kantstrookdikte van tenminste 10 mm te hanteren.
• De naden van de kalkzandsteen wand dienen 'vol en zat' te worden afgedicht met lijm. Veelal wordt een dergelijke wand nog voorzien van een raaplaag waarmee die naden dan ook worden dicht gesmeerd.
Hopelijk gaan wij niet dezelfde klachten krijgen als @Extrix. Misschien in jouw geval een dergelijk ingenieursbureau in huren met de buren om een onderzoek te laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Farmerwood schreef op zondag 9 augustus 2020 @ [quote][b][message=63357454,noline]Extrix schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 21:45[/message]:[/b] Hallo, Ik woon nu ongeveer een jaar in een nieuwbouw huis in het noorden. Het gaat hierom een twee onder 1 kapper. We wonen hier met veel plezier. 1 ding wat mij heel erg stoort is dat het super gehorig is. Je hoort de buren de trap oplopen. Door het huis rennen lopen praten. Dit alles had ik niet verwacht bij een nieuwbouw woning sterker nog me vorige woning rijtjeshuis hoorde ik de buren nooit. Nu lijkt dit te komen doordat de aannemer de woning niet gescheiden heeft met een spaumuur en delen we ook de betonvloer. Ergens vind ik dat je van nieuwbouw woning mag verwachten dat het niet als een studentenhuis klinkt maar je hoort echt alles van buren. In mijn ogen maken ze niet overdreven veel lawaii. Iemand zelfde ervaring en misschien tips wat ik kan gaan doen? [/quote] Poeh, daar zou ik toch wel goed de balen van hebben. Hebben de buren hun akoestiek in huis wel goed geregeld? Of is het daar ook heel hol en gehorig? 23:13:
[...]

Device power consumption < 1 W

Vind ik in ieder geval meevallen voor wat hij aan features biedt.

[...]

Al dit soort gedachtes zijn denk ik mijn grootste 'tegenvaller' van het hele nieuwbouwtraject. Idem voor b.v de airco's en voedingen voor rolluiken die vandaag al voorbij kwamen.
Ik moest in een paar weken tijd van geen huis hebben naar het inleveren van alle tekeningen voor o.a elektra. En dan ga ik zitten bedenken wat ik later nog zou willen doen en wat daarvoor nodig is. Direct na de oplevering kan ik nog wel wat extra leidingen, wcd's etc in de muren (laten) frezen, maar als de muren eenmaal behangen/gestuct or whatever zijn, dan doe je dat niet zo snel meer.

Idem voor de tuin. Bedacht me te laat dat een buitenkraantje in de voortuin wellcht toch wel handig was geweest als ik een (automatisch) beregeningssysteem zou willen daar. Dus er staat nu op de tuinplanning om een tuinslang in te graven vanuit een bestaande kraan / kruipruimte naar de voortuin voordat de oprit erin komt. En ook maar meteen een lege pijp voor bv stroom.
Dat zijn inderdaad de lastige zaken. Wij hebben de loze leidingen voor rolluiken/zonwering niet laten leggen omdat we echt nog niet weten wat we er mee gaan doen. Mogelijk hebben we er in de toekomst spijt van, maar ik kon het niet verantwoorden om nóg tig euro neer te tellen voor iets waarvan we niet zeker weten of we er iets mee doen.
Dat vind ik ook wel lastig. Zaken als een uitbouw zijn no-brainers, maar dit soort detailbeslissingen...je gaat later altijd merken dat je iets hebt gemist of ergens geld voor hebt weggegooid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:16

Airco hangt hoog in de ruimte en warmte stijgt op. De airco pakt dus de warmste lucht en koelt deze. Daarnaast zorgt de ventilator voor convectie (luchtstromen) en haalt de unit vocht uit de lucht waardoor je een veel lagere gevoelstemperatuur hebt. Je heb inderdaad wel zo'n unit aan de muur.

Een vloerkoeling koelt de onderste laag lucht en die blijft op de vloer liggen. Je krijgt koelere voeten, maar de rest van je lijf niet. Daarbij blijft de lucht vochtig.

De buurman hier heeft vloerkoeling en die geeft aan dat het met dit weer echt niet werkt, terwijl ik mijn thermostaat op 25 heb staan en de airco dat prima vol houdt. De achterbuurman zonder airco klaagt over de hitte in huis. Bij ons beiden is de zonwering buiten nog niet geleverd en staat er de halve dag zon op 15 m2 glas in de woonkamer (bij mij van 6 tot 14, bij hem van 14 tot 22)

Het kost wel wat. Bijna 20 kWh per dag de afgelopen dagen. Gelukkig wek ik dat zelf op.

Waarom airco vaak niet goed gevonden wordt is omdat mensen te kleine units ophangen. Je zult echt behoorlijk wat kW moeten hebben om fatsoenlijk te kunnen koelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 10-08-2020 08:58 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij hebben geen vloerkoeling en ook geen airco, wij hebben ARKO :).
Verder zitten we veel buiten :+.

Volgende woning komt met airco .

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 10-08-2020 09:04 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:04
Blihi schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 08:55:
[...]
Het kost wel wat. Bijna 20 kWh per dag de afgelopen dagen. Gelukkig wek ik dat zelf op.
Zonder airco had een kolencentrale die 20 kWh niet op hoeven wekken voor je buurman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 01:13
Admiral Freebee schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 02:09:
[...]

Ik versta dat het in Nederland wel eens gebruikelijk is om een enkele wand te hebben uit zwaar materiaal dat dan toch aan de normen voldoet. Als je zelfs het praten hoort dan klinkt het alsof er ergens een geluidslek is waardoor het luchtgeluid kan binnendringen. Dat kan ook onrechtstreeks zijn zoals via ventilatieroosters.

Stappen, deuren toedoen en de trap oplopen vallen in de categorie contactgeluid dat door gekoppelde oppervlakten wordt doorgegeven. Als je gedeelde vloeren hebt dan heb je veel doorgave van contactgeluid.

Het verbaast me dat zo'n recente nieuwbouw zo extreem gehorig is. Hebben andere mensen er ook zoveel last van? Kan je niet aanspraak maken op garantie?
Ik heb geen idee hoe de afscheiding is in onze nieuwbouwwoning, maar wij zijn sinds drie maanden ingetrokken en hebben nog geen enkele keren iets van contactgeluid van een van de buren gehoord. Extreem prettig en dat lijkt me ook volledig in lijn met de verwachting bij een nieuwbouwwoning. Erg vervelend als dat niet zo is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Extrix Ik zou toch eens een melding maken of een bouwkundige een onderzoek laten doen.

Onze vorige nieuwbouwwoning had ook enkele wanden, naar beide buren. Daar hoorden we elkaar alleen als iemand zijn stereo op max zette, in de tien jaar dat we daar gewoond hebben nooit last mee gehad. Dat was dan wel een behoorlijk dikke plak beton, op die manier kunnen de eisen uit het bouwbesluit ook ingevuld worden.

In dat project waren toen ook mensen met klachten zoals jij ze omschrijft, daar bleek dan meestal nog ergens een open luchtverbinding te zijn of iets dergelijks waardoor geluid er gewoon langs kon. Als je mensen echt hoort praten vermoed ik eerder zoiets en dat zou dat te verhelpen moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@Blihi wat voor warmtepomp of methode zorgt dan voor zijn vloerkoeling? Hier werkt het namelijk voortreffelijk.
Wat natuurlijk wel belangrijk is, is dat je ramen en deuren zoveel mogelijk gesloten houd om de kou binnen te houden maar dat is met een airco niet anders. Ik heb wel een water/water bodem warmtepomp. Vriend van mij heeft exact hetzelfde in Apeldoorn en ook daar is hij zeer tevreden.
Zelf woon ik regio Alkmaar dus iets minder heet dan in Maastricht maar ook hier tikt de thermometer met gemak 36 graden aan buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
bbbrumbrum schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 22:49:
[...]

Er is dus maar 1 woningscheidende wand? Heb je wat meer details? Dikte van de muren en gebruikte materialen?
Of detailtekeningen uit de vergunningsaanvraag?

Ik was in de veronderstelling dat het bouwbesluit de scheiding tussen aanliggende woningen verplicht.

Als het echt zo erg is, dat is inderdaad niet van deze tijd!
Klopt we hebben 1 woningscheidende wand. Hoe dik deze is zal ik vanavond even uitzoeken. Sowieso zit het probleem ook in de betonvloer die doorgelegt is. Daarnaast hebben de buren een linoleum vloer liggen dus dat helpt al helemaal niet mee.

ja mijn eerste stap is vereninging eigenhuis te bellen wat zij ervan vinden. En als ik daarna verder ga onderzoeken wel de buren even netjes inlichten.

Zij zeggen dat ze ons nooit horen maar wij zijn dan ook met ze twee en vrij rustig. Zij hebben 2 kids rond stuiteren en de buurman houd ook wel van een muziekje. Denk dat zij ook het ook gaan ervaren wanneer onze kleintje groter wordt.
MeTooPV schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 00:38:
[...]

Als het eenmaal gebouwd is, is er weinig tegen geluid te doen. Mijn ervaring is wel dat buiten de randstad het bouwbesluit wel eens erg losjes gevolgd wordt. Dus wellicht is de uitvoering gewoon niet volgens de huidige eisen.
Dat is wat ik wil gaan uitzoeken of het wel klopt en mag op deze manier.
Admiral Freebee schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 02:09:
[...]

Zover ik wee delen wij geen roosters met elkaar maar misschien werkt dat ook anders. Maar vergeleken met onze vorige nieuwbouw woning is het super gehoorig.
Jheroun schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:42:
@Extrix Ik zou toch eens een melding maken of een bouwkundige een onderzoek laten doen.

Onze vorige nieuwbouwwoning had ook enkele wanden, naar beide buren. Daar hoorden we elkaar alleen als iemand zijn stereo op max zette, in de tien jaar dat we daar gewoond hebben nooit last mee gehad. Dat was dan wel een behoorlijk dikke plak beton, op die manier kunnen de eisen uit het bouwbesluit ook ingevuld worden.

In dat project waren toen ook mensen met klachten zoals jij ze omschrijft, daar bleek dan meestal nog ergens een open luchtverbinding te zijn of iets dergelijks waardoor geluid er gewoon langs kon. Als je mensen echt hoort praten vermoed ik eerder zoiets en dat zou dat te verhelpen moeten zijn.
Is dit iets wat ik bij de aannemer moet neerleggen dat zij dit kunnen controleren of beter een onafhankelijk iemand?

heel erg bedaknt voor de reacties. Ben nu aan het werk en zal vanavond even in de technische tekeningen duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
GeeMoney schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:43:
@Blihi wat voor warmtepomp of methode zorgt dan voor zijn vloerkoeling? Hier werkt het namelijk voortreffelijk.
Wat natuurlijk wel belangrijk is, is dat je ramen en deuren zoveel mogelijk gesloten houd om de kou binnen te houden maar dat is met een airco niet anders. Ik heb wel een water/water bodem warmtepomp. Vriend van mij heeft exact hetzelfde in Apeldoorn en ook daar is hij zeer tevreden.
Zelf woon ik regio Alkmaar dus iets minder heet dan in Maastricht maar ook hier tikt de thermometer met gemak 36 graden aan buiten.
Hij heeft zo'n grote grondgebonden warmtepomp. Welke precies weet ik ook niet. Ik heb zelf nog gewoon een gasketel (vergunning is van juni 2018).

De vloer zal best koel worden, maar in een groot vrijstaand huis is dat simpelweg niet voldoende. De lucht is vochtig en dat vocht krijg je er niet uit. Daarbij moet je op de vloer verwarmen en aan het plafond koelen om het beste effect te krijgen (natuurlijke convectie).

Je hebt natuurlijk gelijk dat je de zon zoveel mogelijk buiten moet houden (vandaar ook het extreme verbruik hier. We hebben nog geen zonwering wegens leveringsproblemen). Met de zon op de ramen wordt het tussen het glas en de gordijnen meteen heel warm.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Deleon78 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:07:
[...]

Zonder airco had een kolencentrale die 20 kWh niet op hoeven wekken voor je buurman.
Dat klopt, maar ik had die 20 kWh ook maar over. Als ik die moet terug verkopen aan de energiemaatschappij levert dat 2,20 euro op. De buurman moet daar vervolgens weer ruim 6 euro voor betalen om af te nemen, dus ruim 4 euro pure winst voor de energiemaatschappij :+

Nu heb ik een mooi koel huis voor 2,20 per dag (en hopelijk veel minder als woensdag de zonwering ook eindelijk geleverd wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Blihi schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:05:
[...]

Dat klopt, maar ik had die 20 kWh ook maar over. Als ik die moet terug verkopen aan de energiemaatschappij levert dat 2,20 euro op. De buurman moet daar vervolgens weer ruim 6 euro voor betalen om af te nemen, dus ruim 4 euro pure winst voor de energiemaatschappij :+

Nu heb ik een mooi koel huis voor 2,20 per dag (en hopelijk veel minder als woensdag de zonwering ook eindelijk geleverd wordt).
Groot deel is energiebelasting en BTW he, daar ziet de energiemaatschappij niks van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Blihi schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:02:
[...]

Hij heeft zo'n grote grondgebonden warmtepomp. Welke precies weet ik ook niet. Ik heb zelf nog gewoon een gasketel (vergunning is van juni 2018).

De vloer zal best koel worden, maar in een groot vrijstaand huis is dat simpelweg niet voldoende. De lucht is vochtig en dat vocht krijg je er niet uit. Daarbij moet je op de vloer verwarmen en aan het plafond koelen om het beste effect te krijgen (natuurlijke convectie).

Je hebt natuurlijk gelijk dat je de zon zoveel mogelijk buiten moet houden (vandaar ook het extreme verbruik hier. We hebben nog geen zonwering wegens leveringsproblemen). Met de zon op de ramen wordt het tussen het glas en de gordijnen meteen heel warm.
Ik weet niet wat je onder groot en vrijstaand schaart natuurlijk maar mijn woning blijft dus relatief gezien koel en die telt 220m2 en is vrijstaand :).
Het is hier geen 19 graden natuurlijk maar overdag was het hier binnen nu 24 graden en vannacht terug gekoeld naar 22. Dat is in ieder geval goed te doen al zal een airco het inderdaad sneller nog kouder of aangenamer weten te krijgen maar daar staat ook een prijskaartje in verbruik tegenover. Je buurman doet iets niet goed of er werkt iets niet lekker zou ik zeggen. Als hij vol zijn ramen en deuren open heeft en geen zonwering of raambekleding gebruikt dan red de pomp het ook niet natuurlijk maar heb je ook de airco 18 uur per dag nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkJ92
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10-08-2020

MarkJ92

Fresh ‘N Juicy

Maar zo’n pomp doet hoogstens 2 graden idd, echt geen airco in vergelijking.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55
Ik lees mee maar nu het moment van tekenen dichterbij komt wil ik toch ook even delen waar ik straks grijze haren woonplezier van ga krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6PXYKv48YyuexDV97Gjn6nuTxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fFpNYC0J1oqsYyxKXL7CiQeS.jpg?f=fotoalbum_large

Zie plaatje, we zijn ingeloot voor 1 van de middelste zwarte 2 onder 1 kappers. Naar ons idee de woning met het beste uitzicht op het weiland en de bomen erachter. (dat blijft agrarisch) De huizen staan op een terp, zo'n 1,5 meter hoger dan omliggend dus dat moet bijdragen aan het uitzicht en vrije gevoel.

Waarom de keuze nieuwbouw?
Hierboven al een beetje verwoord, we willen een mooi uitzicht met vrij gevoel maar niet ver van waar we nu wonen. En natuurlijk alles naar eigen wens kiezen/inrichten.

Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Nog niets maar dat komt nog wel.

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Het begint al met een 2.4m uitbouw aan de zijkant van 30k. Verder wil ik er meer zonnepanelen op, tevens vloerverwarming/koeling op de 2e verdieping en dan komen er nog allerlei kleine puntjes bij. Ik vermoed totaal ongeveer 40 tot 50k aan meerwerk. (we weten nog niet alle prijzen)

Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
We gaan kleiner wonen, en van vrijstaand naar een 2 onder 1 kap. Tel daarbij op dat er nu mooie overwaarde op de huidige woning zit en dan hebben we redelijk budget om alles naar onze smaak te maken. Mijn huidige begroting zit nu op 5 ton voor alles (behalve de tuin). Dat financieren we dus met overwaarde en eigen geld om de benodigde hypotheek zo laag mogelijk te maken.

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Weten we nog niet. Ik wil de muren en plafonds strak en wit/licht hebben. Ik neig naar glad stucwerk maar ik moet het nog goed uitzoeken.

Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
2022 gaat dat pas spelen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
MarkJ92 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:20:
Maar zo’n pomp doet hoogstens 2 graden idd, echt geen airco in vergelijking.
Klopt, maar wat het grote voordeel is, is dat de woning binnen dus ook niet zover opwarmt. Mijn vorige nieuwbouw uit 2012 had geen warmtepomop/vloerkoeling en gewoon C.V. . Het huis lag op het Noorden maar daar werd het makkelijk 28 a 29 graden binnen met dagen zoals nu en die kreeg je er ook niet uit.
Daar zit ik nu dus ruim 5 graden onder terwijl het huis op het Zuid/Zuid-westen ligt nu, vrijstaand is maar ik wel overal vloerkoeling heb (ook op de verdiepingen) en in de nacht krijgt hij het zelfs terug naar nu 22. (tot eergisteren was dit 21/21,5)

Als je dus een (bodem)warmtepomp hebt of krijgt zou ik vanuit mijn ervaring nu altijd opperen om de vloerkoeling overal erbij te nemen, dat was in mijn geval ook maar €500,- dus een no-brainer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
Stealth2000 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:22:
Ik lees mee maar nu het moment van tekenen dichterbij komt wil ik toch ook even delen waar ik straks grijze haren woonplezier van ga krijgen.

[Afbeelding]

Zie plaatje, we zijn ingeloot voor 1 van de middelste zwarte 2 onder 1 kappers. Naar ons idee de woning met het beste uitzicht op het weiland en de bomen erachter. (dat blijft agrarisch) De huizen staan op een terp, zo'n 1,5 meter hoger dan omliggend dus dat moet bijdragen aan het uitzicht en vrije gevoel.

Waarom de keuze nieuwbouw?
Hierboven al een beetje verwoord, we willen een mooi uitzicht met vrij gevoel maar niet ver van waar we nu wonen. En natuurlijk alles naar eigen wens kiezen/inrichten.

Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Nog niets maar dat komt nog wel.

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Het begint al met een 2.4m uitbouw aan de zijkant van 30k. Verder wil ik er meer zonnepanelen op, tevens vloerverwarming/koeling op de 2e verdieping en dan komen er nog allerlei kleine puntjes bij. Ik vermoed totaal ongeveer 40 tot 50k aan meerwerk. (we weten nog niet alle prijzen)

Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
We gaan kleiner wonen, en van vrijstaand naar een 2 onder 1 kap. Tel daarbij op dat er nu mooie overwaarde op de huidige woning zit en dan hebben we redelijk budget om alles naar onze smaak te maken. Mijn huidige begroting zit nu op 5 ton voor alles (behalve de tuin). Dat financieren we dus met overwaarde en eigen geld om de benodigde hypotheek zo laag mogelijk te maken.

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Weten we nog niet. Ik wil de muren en plafonds strak en wit/licht hebben. Ik neig naar glad stucwerk maar ik moet het nog goed uitzoeken.

Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
2022 gaat dat pas spelen :)
Tip: met zon volledig zwart huis: investeer vanaf begin gelijk in zonwering! Of in ieder geval vast loze leidingen naar elk kozijn. Een kanaal of plek voor een airco misschien ook handig. Zeker met deze dagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:41

ChUcKiE

Dus........

Deleon78 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 23:54:
[...]

Zeker! Welkom en hopelijk kunnen "we" je helpen.
Maar dit topic is ook om gewoon even terug te lezen om wat kennis op te doen. Al deze onderwerpen zijn (ook recent nog) al veel besproken. Dan kan je iets gerichtere vragen stellen als je die nog hebt :)
Dank voor de reacties, waar het mij vooral om ging, is of er niet een soort van checklist is die je kunt nalopen waar je allemaal aan zou kunnen denken bij een nieuw bouwproject. Ik zag al een kee riets van een optielijst voorbijkomen, dus zoiets.

Ander voorbeeld, onderverdieping krijgt vloerverwarming/koeling, over de bovenverdieping wordt niet gesproken. Om daar dan weer radiatoren te gaan hangen lijkt mij niet handig. Nu "denk". ik daar toevallig aan, maar vanuit een checklist zou dat het mooiste zijn.

Ik blijf dit topic volgen en doorzoeken..

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kneepie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:05
GeeMoney schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:17:
[...]

Ik weet niet wat je onder groot en vrijstaand schaart natuurlijk maar mijn woning blijft dus relatief gezien koel en die telt 220m2 en is vrijstaand :).
Het is hier geen 19 graden natuurlijk maar overdag was het hier binnen nu 24 graden en vannacht terug gekoeld naar 22. Dat is in ieder geval goed te doen al zal een airco het inderdaad sneller nog kouder of aangenamer weten te krijgen maar daar staat ook een prijskaartje in verbruik tegenover. Je buurman doet iets niet goed of er werkt iets niet lekker zou ik zeggen. Als hij vol zijn ramen en deuren open heeft en geen zonwering of raambekleding gebruikt dan red de pomp het ook niet natuurlijk maar heb je ook de airco 18 uur per dag nodig.
Ik heb al van verschillende mensen gehoord dat de standaard instellingen van de pomp niet naar wens stonden waardoor zij dachten dat het niet werkte. Na een telefoontje met de monteur en verandering van instellingen was het probleem opgelost en werkte het naar behoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:47
[...]

Airco hangt hoog in de ruimte en warmte stijgt op. De airco pakt dus de warmste lucht en koelt deze. Daarnaast zorgt de ventilator voor convectie (luchtstromen) en haalt de unit vocht uit de lucht waardoor je een veel lagere gevoelstemperatuur hebt. Je heb inderdaad wel zo'n unit aan de muur.

Een vloerkoeling koelt de onderste laag lucht en die blijft op de vloer liggen. Je krijgt koelere voeten, maar de rest van je lijf niet. Daarbij blijft de lucht vochtig.

De buurman hier heeft vloerkoeling en die geeft aan dat het met dit weer echt niet werkt, terwijl ik mijn thermostaat op 25 heb staan en de airco dat prima vol houdt. De achterbuurman zonder airco klaagt over de hitte in huis. Bij ons beiden is de zonwering buiten nog niet geleverd en staat er de halve dag zon op 15 m2 glas in de woonkamer (bij mij van 6 tot 14, bij hem van 14 tot 22)

Waarom airco vaak niet goed gevonden wordt is omdat mensen te kleine units ophangen. Je zult echt behoorlijk wat kW moeten hebben om fatsoenlijk te kunnen koelen.
Bij mij werkt de vloerkoeling ook uitstekend. Afgelopen weekend maximaal 25 graden, zonder zonwering (onze ramen op Oost-West zorgen voor behoorlijk wat opwarming als de zon naar binnen schijnt). 's ochtends is het 22 a 23 graden.

Misschien ligt het aan de ventilatie?
Ik heb een WTW ventilatie, dus ik heb de ramen en deuren overdag gesloten, maar door de ventilatie is er toch luchtstroom in huis, waardoor de koele lucht verspreidt wordt. Terwijl ik dus geen warme lucht in huis haal.
M.i. is het grote voordeel van vloerkoeling dat je de massa van je huis koelt, in plaats van de lucht.
Ik denk wel dat een airco het verder kan koelen, maar ik ben zeer tevreden met de vloerkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
GeeMoney schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:43:
Wat voor type heb jij zelf?
(Hoewel ik het voorlopig niet nodig vind als het bij ons binnen dezer dagen zonder enige koeling maar zo'n 25 graden wordt en het 's nachts vanzelf wel weer wat koeler wordt, denk ik dat ik bij een toekomstige installatie van een warmtepomp wel de koel-optie wil hebben.)
ChUcKiE schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:36:
[...]

Ander voorbeeld, onderverdieping krijgt vloerverwarming/koeling, over de bovenverdieping wordt niet gesproken. Om daar dan weer radiatoren te gaan hangen lijkt mij niet handig. Nu "denk". ik daar toevallig aan, maar vanuit een checklist zou dat het mooiste zijn.
Zulk soort opties zullen toch wel in de optielijst/meerwerklijst/koperskeuzelijst van je aannemer staan? Of heb je die nog niet ontvangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Nee sorry ben nog in een pril stadium, heb alleen nog de brochure ontvangen van een nieuwbouwproject. Daarin staat beschreven wat er nu "in principe" in komt. Ik kan me daar voor een aantal zaken wel wat dingen/aanpassingen bedenken, maar overzie zeker niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55
kaboom1555 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:30:
[...]

Tip: met zon volledig zwart huis: investeer vanaf begin gelijk in zonwering! Of in ieder geval vast loze leidingen naar elk kozijn. Een kanaal of plek voor een airco misschien ook handig. Zeker met deze dagen...
Bedankt, ik hou het in gedachte, als het nodig is dan alleen aan de voorkant omdat daar de zon het langst/meest op staat. We hebben in onze huidige woning screens. Dat zou ik daar dan weer doen. Dat, icm een bodemwarmtepomp moet voor voldoende koelte in de zomer zorgen. Ik zou eventueel nog een airco op de uitbouw kunnen plaatsen maar als het niet nodig is dan liever niet.

-edit met loze leidingen bedoelen jullie neem ik aan een aansluiting aan de buitenkant, op de plek waar de wering komt? Mijn huidige woning heeft achteraf screens gekregen en daar hebben ze de electra door het kozijn naar binnen gedaan en met kabelgootjes naar een wcd geleid. Het is wel netjes gedaan maar een aansluiting buiten is een stuk mooier. En het scheelt stopcontacten die bezet zijn binnen.

[ Voor 22% gewijzigd door Stealth2000 op 10-08-2020 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:43:
[...]

Wat voor type heb jij zelf?
(Hoewel ik het voorlopig niet nodig vind als het bij ons binnen dezer dagen zonder enige koeling maar zo'n 25 graden wordt en het 's nachts vanzelf wel weer wat koeler wordt, denk ik dat ik bij een toekomstige installatie van een warmtepomp wel de koel-optie wil hebben.)
Ik heb een bodem water/water warmtepomp van Itho Daalderop, de WPU-75 met Autotemp in alle ruimtes en verdiepingen.

@ChUcKiE straks bij je makelaar en projectontwikkelaar krijg je al een lijst met de meest voorkomende (technische) opties die mogelijk zijn in je nieuwe woning en voor welke prijs ze dat kunnen realiseren.
Het loont echter vaak om even door te vragen als je zelf opties hebt die niet op de lijst staan of dat je vraagt of je afspraken kan/mag maken met de onderaannemers die het daadwerkelijk uitvoeren.
In mijn geval zorgde dat voor behoorlijk wat extra opties die niet op de lijsten aanwezig waren en waar ik met die onderaannemer ook nog over kon onderhandelen Al is dat beperkt want ook zij weten: je hebt geen keus :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Ok, dan ga ik eerst een eerste gesprek plannen met de makelaar en dan zie ik hoor ik wel wat ze zeggen en welke extra info ik erbij krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Laatst online: 27-07 17:07
Stealth2000 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:54:
[...]

Bedankt, ik hou het in gedachte, als het nodig is dan alleen aan de voorkant omdat daar de zon het langst/meest op staat. We hebben in onze huidige woning screens. Dat zou ik daar dan weer doen. Dat, icm een bodemwarmtepomp moet voor voldoende koelte in de zomer zorgen. Ik zou eventueel nog een airco op de uitbouw kunnen plaatsen maar als het niet nodig is dan liever niet.

-edit met loze leidingen bedoelen jullie neem ik aan een aansluiting aan de buitenkant, op de plek waar de wering komt? Mijn huidige woning heeft achteraf screens gekregen en daar hebben ze de electra door het kozijn naar binnen gedaan en met kabelgootjes naar een wcd geleid. Het is wel netjes gedaan maar een aansluiting buiten is een stuk mooier. En het scheelt stopcontacten die bezet zijn binnen.
Jep correct dan heb je geen kabelgoten binnen. Uiteraard als het op de begane grond is zou je ook nog voor screens met handbediening kunnen kiezen middels een draaioog met stok. Maar met 1 druk op de knop alles bedienen is wel gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
GeeMoney schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:17:
[...]

Qua grootte is dat vergelijkbaar inderdaad.

Waarschijnlijk is jouw huis dan een stuk beter geisoleerd. Onze woning is net opgeleverd en is qua isolatie net op de normen gebouwd (met plat dak). Ik heb nu boven een slaapkamer met de deur dicht en de zon op het raam. Daar is het 29 graden. De rest van het huis wordt met airco koel gehouden, maar zo boven de 30 graden uitkomen zonder.

Voor de warmte binnen doen vooral de ramen veel. Met enorme glazen puien waar de zon vol op staat warmt het binnen gewoon heel snel op. En als de warmte eenmaal binnen is krijg je hem er lastig weer uit. Ik kan beneden niets tegen elkaar open zetten (ramen aan de voorzijde kunnen niet open omdat ze direct aan de straat liggen.). Daarbij is het 's nachts hier niet onder de 26 graden geweest volgens de thermometer op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Extrix schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:00:
[...]
Is dit iets wat ik bij de aannemer moet neerleggen dat zij dit kunnen controleren of beter een onafhankelijk iemand?
Ik zou het gewoon meenemen in opleverpunten/gebreken die je met ze communiceert. Dan is het echt niet zo raar dat je iets meldt over pratende buren, wellicht zijn ze gewoon ergens een gat vergeten dicht te maken.

Een eigen expert inhuren kan altijd nog, dat zou ik dan met veh overleggen als je daar toch lid van bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010

EiT

[...]

Uuuh?? In 6 jaar nooit die ervaring gehad, en ik denk iedereen die een goed functionerende bron WP heeft ook niet. Tevens is het stroomverbruik om te koelen ook minimaal.

Even ter verduidelijking: een (grond)warmtepomp zorgt er voor dat je juist dezelfde temperatuur binnen houd. Dit is ook een kwestie van je ramen/deuren dicht houden. Dit moet je natuurlijk ook willen en een bewuste keuzen zijn. Als je alles lekker open wil gooien met 35 graden dan heb je er geen reet aan.

Dus 3 weken terug was het 21-22 in huis en nu nog steeds. Dat beetje warmte dat binnenkomt wordt weer afgekoeld. Het is echt niet zo dat alleen de vloer koel is, anders ga je in bed alsnog dood van de hitte.

Ook als je het huis binnenstapt als je uit je werk komt voel je direct het temperatuur verschil.

Wat jij omschrijft is zoals mensen vaak airco gebruiken, lekker alles open gooien, alle warmte naar binnen, dan is het in eens te warm, vervolgens alles dicht en de airco aan.
Tja, als je dat met een WP doet krijg je het inderdaad nooit meer koel in huis, en zal je dus alleen koude voeten krijgen.

Ik zie in ons huis geen toegevoegde waarde in plafon koeling. Het werkt nu prima.

En bij je buurman staat of het koelen niet aan of hij heeft lekker zijn tuin deuren openstaan ;)

Voor ons was het een bewuste comfort keuze en zou niet meer zonder willen.

Mijn bevindingen zijn natuurlijk wel gebaseerd op een grond warmte pomp met koeling ;)

@Farmerwood Ons huis had standaard alleen vv op bg. Wij hebben de aannemer al van alles laten voorbereiden: vv alle verdiepingen 10hoh, cv naar garage, krachtstroom aansluiting, vv verdelers die geschikt zijn om te koelen, 2x mantelbuis, zoneregeling, bedrading voor voelers, etc. Hier waren we 10k voor kwijt.
2x 100m boren + 3-12kW Ecoforest wp + 300L boiler was 22k na aftrek subsidie.

Duur? Het is 5% van de kosten van ons huis. Dat is mij het comfort wel waard.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Ik hoop vooral dat ze hier vanuit de stadsverwarming een keer een koelingsoptie gaan bieden. Er zit een warmtewisselaar, er komt koud water binnen, er ligt overal vloerverwarming, daar moet toch gewoon vloerkoeling mee gemaakt kunnen worden zou je denken. Die warmte uit mijn huis mogen ze bij de buren hebben om onder te douchen :)

Wij wilden in ons nieuwe huis eerst een zomer meemaken voordat we plannen gingen maken. Het is hier binnen nu 27 graden en 's nachts terugkoelen gaat maar langzaam aangezien er zoveel warmte in de muren blijft zitten (geschakelde woning). Plafondventilatoren helpen wel heel veel voor het comfort (best prima te werken met zo'n subtiel briesje). Maar een stel screens of een warmtewerende folie aan de zuidkant gaat waarschijnlijk wel een paar graden tegenhouden en da's zeker welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Jheroun schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:09:
Ik hoop vooral dat ze hier vanuit de stadsverwarming een keer een koelingsoptie gaan bieden. Er zit een warmtewisselaar, er komt koud water binnen, er ligt overal vloerverwarming, daar moet toch gewoon vloerkoeling mee gemaakt kunnen worden zou je denken. Die warmte uit mijn huis mogen ze bij de buren hebben om onder te douchen :)
Dat zou nog eens wat zijn. Een stuk beter dan overal die losse warmtepompen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@Jheroun Vattenfal biedt dit in Amsterdam aan, ben benieuwd of ze dit ook gaan uitbreiden naar andere steden in hun verzorgingsgebied. Het zou mij welkom zijn in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poosie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-10-2022
Ik weet het niet zeker, maar als ze dat aan zouden bieden is het ook niet eens zeker, dat je dat dan gewoon af kunt nemen. Moet je geloof ik speciale leidingen voor hebben. Iets met condensatie. Klok, klepel... wellicht weet hier iemand hoe dat zit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 10:18
Blihi schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:26:
[...]

Qua grootte is dat vergelijkbaar inderdaad.

Waarschijnlijk is jouw huis dan een stuk beter geisoleerd. Onze woning is net opgeleverd en is qua isolatie net op de normen gebouwd (met plat dak). Ik heb nu boven een slaapkamer met de deur dicht en de zon op het raam. Daar is het 29 graden. De rest van het huis wordt met airco koel gehouden, maar zo boven de 30 graden uitkomen zonder.

Voor de warmte binnen doen vooral de ramen veel. Met enorme glazen puien waar de zon vol op staat warmt het binnen gewoon heel snel op. En als de warmte eenmaal binnen is krijg je hem er lastig weer uit. Ik kan beneden niets tegen elkaar open zetten (ramen aan de voorzijde kunnen niet open omdat ze direct aan de straat liggen.). Daarbij is het 's nachts hier niet onder de 26 graden geweest volgens de thermometer op het dak.
Wat voor dakbedekking heb je op het platte dak? Wij krijgen bij ons nieuwbouwhuis een aanbouw van 2,4 meter en ik zat daar toch erg hard over na te denken om daar een groen dak op te leggen. Schijnt behoorlijk in temperatuur te schelen. Wellicht nog een idee voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASracing
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:50
poosie schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:38:
Ik weet het niet zeker, maar als ze dat aan zouden bieden is het ook niet eens zeker, dat je dat dan gewoon af kunt nemen. Moet je geloof ik speciale leidingen voor hebben. Iets met condensatie. Klok, klepel... wellicht weet hier iemand hoe dat zit...
Volgens moeten er dan 2 aanvoerleidingen je huis in komen. Eén voor verwarming/koeling en één voor warm tapwater.
Bij een non-koeling setup heb je meestal maar 1 aanvoerleiding. Dus als ze deze gebruiken voor koud water heb je geen warm tapwater meer via je warmte-wisselaar.

Dat even achteraf aanpassen lijkt me een vrij kostbare operatie.

[ Voor 2% gewijzigd door ASracing op 10-08-2020 13:14 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Laatst online: 15:09
En zorgen dat er ook gewoon koud water in je leidingen kan laten stromen (aangevuld met warm water tot 16-18 graden om condensatie te voorkomen)? Dat klinkt toch ook niet helemaal onmogelijk. Zo'n systeem zou mogelijk moeten zijn voor iedereen die vloerverwarming heeft, ongeacht de bron. Of als het een warmtewisselaar is, dan gewoon leidingwater gebruiken om te koelen?

Maar wellicht zie ik technische beperkingen over het hoofd, het is niet mijn vakgebied ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
CFC-Mathijs schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:55:
[...]

Wat voor dakbedekking heb je op het platte dak? Wij krijgen bij ons nieuwbouwhuis een aanbouw van 2,4 meter en ik zat daar toch erg hard over na te denken om daar een groen dak op te leggen. Schijnt behoorlijk in temperatuur te schelen. Wellicht nog een idee voor jou?
De dakbedekking bestaat uit EPS, bitumen, grind en zonnepanelen. Geen idee waar dat groen dan zou moeten :)

Zonder gekheid, het dak ligt vrijwel geheel vol met zonnepanelen. Dat had nog beter gekund als ze vanuit de bouw de panelen al oost/west hadden gelegd, maar dat deden ze niet, dus nu is er wel wat vrije ruimte. De panelen die ik zelf heb bijgelegd liggen wel oost/west.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• draakhoofd
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hallo,

Ik heb 5 jaar geleden in hetzelfde schuitje gezeten. Nieuwbouwhuis uit 2014, enorm gehorig. Ik ben ermee aan de slag gegaan en kan je er e.e.a. over vertellen, PM me gerust voor meer info.

Ten eerste ben ik benieuwd of je huis is opgeleverd met een Woningborg- of Bouwgarant-certificaat. Zo ja, informeer ze over je probleem. In mijn geval heeft Woningborg vrij rap een geluidstest uitgevoerd, iets waar je naar toe zal moeten om vast te stellen of de minimale geluidsnormen conform bouwbesluit gehaald worden. In ons geval werd dit niet gehaald op 2 verdiepingen. In dat geval is aannemer verplicht er iets aan te gaan doen. Er is een situatie mogelijk dat de normen (al dan niet na ingreep) nét wel gehaald worden maar het huis nog steeds ervaren wordt als te gehorig. Dat komt omdat de normen in Nederland laag zijn, wat echt treurig is. Een ankerloze spouwmuur (helaas niet waar jouw bouwer voor gekozen heeft) kan erg goed werken, maar staat of valt bij het juist toepassen van de vereiste detaillering. Hierover heb je als (vaak starters) geen kennis en de bouwers hebben veel vrijheid, plus in de technische details staat het vaak niet of niet volledig omschreven. Heb me er enorm kwaad om gemaakt dat dit zo kan bestaan en dat in heel Nederland huizen anno nu worden gebouwd die gehoriger kunnen zijn dan een huis van zo'n 40 jaar oud. Waanzin, maar de realiteit. "Nieuwbouw huis = geen gehorig huis" is verre van waar, maar wel de logische aanname.

Je zegt dat je een massieve woningscheidende muur hebt en dat de vloer is doorgetrokken. Vooral dat laatst is erg ongunstig en totaal niet conform bouwvoorschriften van tegenwoordig. Bouwt wel lekker simpel en vlot. Helaas zijn het voorschriften en zijn bouwers vrij in hun aanpak, als ze maar uiteindelijk de normen halen. In ons geval is er wel degelijk een vrij flinke ingreep geweest, maar het resultaat was helaas minimaal - het werd wel net conform norm. Bij ons is met een diamantzaag de spouw en fundering doorgezaagd van voor naar achter. Dat zorgde voor iets van verlichting. Maar ook bij ons had aannemer beknibbeld op materialen en niet conform bouwvoorschriften fundering, vloer en woningscheidende wand opgezet. Het zit dan in de basis al fout wat niet meer voldoende te corrigeren valt.

Maar goed, we moeten beginnen bij het begin. Het zal dmv een meting aangetoond moeten worden of de bouwnorm gehaald is en Woningborg/Bouwgarant zou ik daar als eerste voor benaderen als je daar een certificaat van hebt. Succes en bij vragen hoor ik het.

[ Voor 4% gewijzigd door draakhoofd op 10-08-2020 14:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Blihi schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:36:
[...]

De dakbedekking bestaat uit EPS, bitumen, grind en zonnepanelen. Geen idee waar dat groen dan zou moeten :)

Zonder gekheid, het dak ligt vrijwel geheel vol met zonnepanelen. Dat had nog beter gekund als ze vanuit de bouw de panelen al oost/west hadden gelegd, maar dat deden ze niet, dus nu is er wel wat vrije ruimte. De panelen die ik zelf heb bijgelegd liggen wel oost/west.
Bij zonnepanelen is een groendak (onder de panelen) juist goed. Omdat die voor enige verkoeling zorgen, worden de panelen een stuk minder heet en neemt het rendement op warme dagen toe. Scheelt op jaarbasis zo 10% in rendement. Zeker als je veel panelen hebt kan dat dus interessant zijn. Er zijn ook bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in het leggen van groendaken bij zonnepanelen, lijkt me een kleine moeite om er een telefoontje aan te wagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
millerman_sf schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:28:
En zorgen dat er ook gewoon koud water in je leidingen kan laten stromen (aangevuld met warm water tot 16-18 graden om condensatie te voorkomen)? Dat klinkt toch ook niet helemaal onmogelijk. Zo'n systeem zou mogelijk moeten zijn voor iedereen die vloerverwarming heeft, ongeacht de bron. Of als het een warmtewisselaar is, dan gewoon leidingwater gebruiken om te koelen?

Maar wellicht zie ik technische beperkingen over het hoofd, het is niet mijn vakgebied ;)
En wat doe je dan met dat leidingwater? Je gaat wel erg veel water moeten gebruiken om je huis echt te laten afkoelen denk ik. Met een warmtepompbron steek je dat warmer water gewoon terug in de grond wat je dan weer in de winter kan gebruiken om te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
draakhoofd schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:42:
[...]
Ik heb 5 jaar geleden in hetzelfde schuitje gezeten. Nieuwbouwhuis uit 2014, enorm gehorig. Ik ben ermee aan de slag gegaan en kan je er e.e.a. over vertellen, PM me gerust voor meer info.

Ten eerste ben ik benieuwd of je huis is opgeleverd met een Woningborg- of Bouwgarant-certificaat. Zo ja, informeer ze over je probleem. In mijn geval heeft Woningborg vrij rap een geluidstest uitgevoerd, iets waar je naar toe zal moeten om vast te stellen of de minimale geluidsnormen conform bouwbesluit gehaald worden. In ons geval werd dit niet gehaald op 2 verdiepingen. In dat geval is aannemer verplicht er iets aan te gaan doen. Er is een situatie mogelijk dat de normen (al dan niet na ingreep) nét wel gehaald worden maar het huis nog steeds ervaren wordt als te gehorig. Dat komt omdat de normen in Nederland laag zijn, wat echt treurig is. Een ankerloze spouwmuur (helaas niet waar jouw bouwer voor gekozen heeft) kan erg goed werken, maar staat of valt bij het juist toepassen van de vereiste detaillering. Hierover heb je als (vaak starters) geen kennis en de bouwers hebben veel vrijheid, plus in de technische details staat het vaak niet of niet volledig omschreven. Heb me er enorm kwaad om gemaakt dat dit zo kan bestaan en dat in heel Nederland huizen anno nu worden gebouwd die gehoriger kunnen zijn dan een huis van zo'n 40 jaar oud. Waanzin, maar de realiteit. "Nieuwbouw huis = geen gehorig huis" is verre van waar, maar wel de logische aanname.

Je zegt dat je een massieve woningscheidende muur hebt en dat de vloer is doorgetrokken. Vooral dat laatst is erg ongunstig en totaal niet conform bouwvoorschriften van tegenwoordig. Bouwt wel lekker simpel en vlot. Helaas zijn het voorschriften en zijn bouwers vrij in hun aanpak, als ze maar uiteindelijk de normen halen. In ons geval is er wel degelijk een vrij flinke ingreep geweest, maar het resultaat was helaas minimaal - het werd wel net conform norm. Bij ons is met een diamantzaag de spouw en fundering doorgezaagd van voor naar achter. Dat zorgde voor iets van verlichting. Maar ook bij ons had aannemer beknibbeld op materialen en niet conform bouwvoorschriften fundering, vloer en woningscheidende wand opgezet. Het zit dan in de basis al fout wat niet meer voldoende te corrigeren valt.

Maar goed, we moeten beginnen bij het begin. Het zal dmv een meting aangetoond moeten worden of de bouwnorm gehaald is en Woningborg/Bouwgarant zou ik daar als eerste voor benaderen als je daar een certificaat van hebt. Succes en bij vragen hoor ik het.
Als ik jou verhaal zo lees komt het erg overeen met wat ik hier ervaar. Stuur je zeker binnenkort even een pb.

Ik woon echt verder met dikke plezier hier hoor maar als er reden is om te verhuizen dan is het wel dit:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draakhoofd
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Extrix schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:01:
[...]

Als ik jou verhaal zo lees komt het erg overeen met wat ik hier ervaar. Stuur je zeker binnenkort even een pb.

Ik woon echt verder met dikke plezier hier hoor maar als er reden is om te verhuizen dan is het wel dit:)
Is goed! En tsja, je geeft aan wat bij mij is gebeurd. Woon nu vrijstaand in een klushuis. Ik mis de nieuwbouw-luxe, maar een gehorig huis (i.c.m. bepaalde 'type' buren) was niet haalbaar voor mijn gezondheid :'(. Hoop ooit wel weer naar nieuwbouw te kunnen en dan zo energiezuinig (en koel) als mogelijk, maar die zaken zijn voor mijn woning nu niet aan de orde.

[ Voor 11% gewijzigd door draakhoofd op 10-08-2020 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Rubbergrover1 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:47:
[...]

Bij zonnepanelen is een groendak (onder de panelen) juist goed. Omdat die voor enige verkoeling zorgen, worden de panelen een stuk minder heet en neemt het rendement op warme dagen toe. Scheelt op jaarbasis zo 10% in rendement. Zeker als je veel panelen hebt kan dat dus interessant zijn. Er zijn ook bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in het leggen van groendaken bij zonnepanelen, lijkt me een kleine moeite om er een telefoontje aan te wagen.
Nooit geweten, maar ik lees het net inderdaad. Het gaat hem toch niet worden, want onder het groen moet dan eerst nog vijverfolie. Dat betekent dat alle grind van het dak moet, alle panelen eraf en er opnieuw op. Dat wordt een veel te dure ingreep...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:18
EiT schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:01:
[...]

Uuuh?? In 6 jaar nooit die ervaring gehad, en ik denk iedereen die een goed functionerende bron WP heeft ook niet. Tevens is het stroomverbruik om te koelen ook minimaal.

Even ter verduidelijking: een (grond)warmtepomp zorgt er voor dat je juist dezelfde temperatuur binnen houd. Dit is ook een kwestie van je ramen/deuren dicht houden. Dit moet je natuurlijk ook willen en een bewuste keuzen zijn. Als je alles lekker open wil gooien met 35 graden dan heb je er geen reet aan.

Dus 3 weken terug was het 21-22 in huis en nu nog steeds. Dat beetje warmte dat binnenkomt wordt weer afgekoeld. Het is echt niet zo dat alleen de vloer koel is, anders ga je in bed alsnog dood van de hitte.

Ook als je het huis binnenstapt als je uit je werk komt voel je direct het temperatuur verschil.

Wat jij omschrijft is zoals mensen vaak airco gebruiken, lekker alles open gooien, alle warmte naar binnen, dan is het in eens te warm, vervolgens alles dicht en de airco aan.
Tja, als je dat met een WP doet krijg je het inderdaad nooit meer koel in huis, en zal je dus alleen koude voeten krijgen.

Ik zie in ons huis geen toegevoegde waarde in plafon koeling. Het werkt nu prima.

En bij je buurman staat of het koelen niet aan of hij heeft lekker zijn tuin deuren openstaan ;)

Mijn bevindingen zijn natuurlijk wel gebaseerd op een grond warmte pomp met koeling ;)
Helemaal mee eens, hier precies hetzelfde verhaal. Op de dag loopt de temperatuur op tot maximaal 22,5 graden en de ochtend er op is de temperatuur weer gezakt naar zo'n 21 graden.
Echt heerlijk, zeker als je van een appartement 4 hoog komt met aan de bovenkant een plat dak :+

Enige nadeel is dat ik wel gelijk verpest ben en eigenlijk nooit meer iets anders zou willen qua huis. Zeker niet met de achterlijk hete zomers die we tegenwoordig hebben :|

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
EiT schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:01:
[...]

@Farmerwood Ons huis had standaard alleen vv op bg. Wij hebben de aannemer al van alles laten voorbereiden: vv alle verdiepingen 10hoh, cv naar garage, krachtstroom aansluiting, vv verdelers die geschikt zijn om te koelen, 2x mantelbuis, zoneregeling, bedrading voor voelers, etc. Hier waren we 10k voor kwijt.
2x 100m boren + 3-12kW Ecoforest wp + 300L boiler was 22k na aftrek subsidie.

Duur? Het is 5% van de kosten van ons huis. Dat is mij het comfort wel waard.
Goed om te horen dat het dus wel kan werken. Hoewel ik de investering behoorlijk vind (ik vraag me af of je dat terug verdient) zijn er natuurlijk ook milieu-overwegingen.

Wij kregen standaard gas. Het laten aanleggen van een WP was 28k meerprijs (warmtepomp, WTW unit) plus 8k voor vloerverwarming boven. In totaal 36k dus.

De terugverdientijd van die meerprijs is dusdanig hoog dat het gewoon geen zin had. Daarbij ben ik nu blij dat we er niet voor gekozen hebben. Ik vermoed dat de isolatie er eigenlijk niet geschikt voor is (er is volgens norm gebouwd, maar ook echt niet meer) en dat de vloerkoeling het dus nooit gered zou hebben. Daarbij zijn mijn ervaringen met onze installateur niet zo goed dat ik denk dat hij een goed systeem aangelegd zou hebben. Twee woningen in het project hebben er wel voor gekozen. Ik zal eens vragen naar hun bevindingen.

De ervaringen van mensen in de buurt met warmtepompen is heel wisselend. Ik hoor vooral opmerkingen over geluidsoverlast en beperkte verwarming. Maar ik kan me voorstellen dat dat anders is in een groot huis waar je de installatie in eigen beheer doet zoals bij jou dan in een rijtjeswoning waar een projectinstallatie geplaatst wordt.

Tegen de tijd dat we van het gas af moeten zijn er vast andere (betere) alternatieven. Tot die tijd ben ik blij met mijn airco die ook van de winter kan bijwarmen als de tuindeur even open gestaan heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002

MadEgg

Tux is lievvv

Blihi schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:43:
[...]

Goed om te horen dat het dus wel kan werken. Hoewel ik de investering behoorlijk vind (ik vraag me af of je dat terug verdient) zijn er natuurlijk ook milieu-overwegingen.

Wij kregen standaard gas. Het laten aanleggen van een WP was 28k meerprijs (warmtepomp, WTW unit) plus 8k voor vloerverwarming boven. In totaal 36k dus.

De terugverdientijd van die meerprijs is dusdanig hoog dat het gewoon geen zin had. Daarbij ben ik nu blij dat we er niet voor gekozen hebben. Ik vermoed dat de isolatie er eigenlijk niet geschikt voor is (er is volgens norm gebouwd, maar ook echt niet meer) en dat de vloerkoeling het dus nooit gered zou hebben. Daarbij zijn mijn ervaringen met onze installateur niet zo goed dat ik denk dat hij een goed systeem aangelegd zou hebben. Twee woningen in het project hebben er wel voor gekozen. Ik zal eens vragen naar hun bevindingen.

De ervaringen van mensen in de buurt met warmtepompen is heel wisselend. Ik hoor vooral opmerkingen over geluidsoverlast en beperkte verwarming. Maar ik kan me voorstellen dat dat anders is in een groot huis waar je de installatie in eigen beheer doet zoals bij jou dan in een rijtjeswoning waar een projectinstallatie geplaatst wordt.

Tegen de tijd dat we van het gas af moeten zijn er vast andere (betere) alternatieven. Tot die tijd ben ik blij met mijn airco die ook van de winter kan bijwarmen als de tuindeur even open gestaan heeft.
Wij hebben alles zelf gedaan, tweekapper standaard met gas. Bouwer heeft krachtstroom en waterleidingen naar de garage voor ons geregeld en verder niets. Zelf dus vloerverwarming+dekvloeren, verdelers en leidingwerk geregeld en bronboring+warmtepomp laten plaatsen. Rond de 28k€ meerprijs tov VON (inclusief subsidie en inclusief het minderwerk bij de bouwer). En heel veel extra uitzoekwerk, offertes en coordinatie.

Dat verdien je never nooit niet terug maar daar moet je het ook niet voor doen. De stilte van de bodemwarmtepomp is onverslaanbaar en het comfort van de vloerkoeling in deze dagen is enorm. Het blijft onder de 25 graden in huis, en dat is nog zonder zonwering en zonder dat we strak alles dicht houden. Heerlijk slapen op zolder in een prima temperatuur.

En het prettig dat we gasloos zijn itt de rest van de projectbouwwoningen om ons heen.

Ik zou het iedereen aanraden.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Vriendin en ik zitten al een tijdje te switchen tussen een bestaand huis kopen, nieuwbouw huis (proberen te) kopen of zelf iets laten bouwen (.. pff kavel zoektocht..).

Gelet op de onzekere economische tijden, zit ik qua nieuwbouw wel een beetje tegen het idee aan te hikken dat je 'vandaag' iets koopt, maar pas over +/- 2 jaar je nieuwe huis in kan. In de periode tussen nu en die 2 jaar moet je natuurlijk al wel bijv de grond financieren (aflossing+rente begint te lopen) en, zo begrijp ik, op basis van bepaalde momenten een deel van de bouw financieringen en termijnen.

Hoe hebben jullie deze extra lasten ervaren? En stel je koopt vandaag een nieuwbouw woning, maar over 3 maanden zegt je werkgever: 'sorry, corona tegenslag, je bent ontslagen'?

Die aanvullende onzekerheid qua baan / economie maakt mij toch iets huiveriger om te gaan voor de nieuwbouw optie.

Zie ik spoken op de weg hebben? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Nee, da zijn zeker risico's waar je rekening mee moet houden. Niet per se dingen niet doen :)
Je dubbele lasten lopen steeds meer op. Zo lang je met volledige dubbele lasten nog niet hoeft in te teren, hoeft dat geen issue te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Requiem19 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:20:
Vriendin en ik zitten al een tijdje te switchen tussen een bestaand huis kopen, nieuwbouw huis (proberen te) kopen of zelf iets laten bouwen (.. pff kavel zoektocht..).

Gelet op de onzekere economische tijden, zit ik qua nieuwbouw wel een beetje tegen het idee aan te hikken dat je 'vandaag' iets koopt, maar pas over +/- 2 jaar je nieuwe huis in kan. In de periode tussen nu en die 2 jaar moet je natuurlijk al wel bijv de grond financieren (aflossing+rente begint te lopen) en, zo begrijp ik, op basis van bepaalde momenten een deel van de bouw financieringen en termijnen.

Hoe hebben jullie deze extra lasten ervaren? En stel je koopt vandaag een nieuwbouw woning, maar over 3 maanden zegt je werkgever: 'sorry, corona tegenslag, je bent ontslagen'?

Die aanvullende onzekerheid qua baan / economie maakt mij toch iets huiveriger om te gaan voor de nieuwbouw optie.

Ja, de huidige corona crisis maakt het extra onzeker. Maar wat je zelf al zegt, het huis is misschien pas over 1,5-2 jaar klaar en dan is dit (hoop ik) overgewaaid. Als je maar zorgt dat je voor langere tijd die dubbele lasten kunt betalen met spaargeld/overwaarde (indien ontslagen), dan moet het niet al te veel problemen opleveren mijns inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
Ik zou niet bang zijn voor problemen met corona. Eerder met clubjes die met terugwerkende kracht vergunningen ongedaan maken omdat de plaatselijke caviastand te lijden heeft onder extra stikstof, gevaarlijke concentraties van bepaalde stoffen in de grond, enzovoorts.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
leecher schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:39:
Ik zou niet bang zijn voor problemen met corona. Eerder met clubjes die met terugwerkende kracht vergunningen ongedaan maken omdat de plaatselijke caviastand te lijden heeft onder extra stikstof, gevaarlijke concentraties van bepaalde stoffen in de grond, enzovoorts.
Ik schat dat je iets is overkomen waardoor je gefrustreerd bent. Dit is denk ik niet iets waar veel mensen last van hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Albestaz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 22:02

Mij is het tot nu toe alles meegevallen qua dubbele lasten. We hebben een hypotheek van 350K en de rente voor 20 jaar vastgezet op 1,59%. In september het goede nieuws gekregen van de inloting en de lasten zijn gaan lopen per maart. Oplevering wordt nu geschat op "voor kerst". Dat betekent zo'n 10 maanden dubbele lasten. We begonnen met bruto 800 pm en door de binnenstromende facturen zitten we nu op zo'n 1000 bruto. De max wanneer alle facturen zijn voldaan ligt op zo'n 1300. Moet wel toegeven dat we voor m'n huidige woning niet meer zo veel betalen dus dat scheelt natuurlijk ook enorm. Wij hebben een beetje als stelregel gehanteerd dat mocht één van ons z'n baan kwijtraken, dat de ander dan alles kan betalen en in levensonderhoud kan voorzien. Daarbij hebben we nog best wel veel spaargeld wat we aan de keuken, badkamer etc willen uitgeven. Mocht je toch tegenslag krijgen kun je daar nog op bezuinigen en het spaargeld voor andere dingen gebruiken.
Mocht je toch direct na oplevering willen verkopen, legt je dat momenteel geen windeieren. Huis uit een fase voor ons had een VON van zo'n 250K en is nu net na oplevering (anderhalf jaar later) casco doorverpatst met een bieden vanaf 345K prijs. De exacte prijs waar hij voor weggegaan is weet ik niet, maar gezien de enorme belangstelling vermoed ik dat het wel "iets" boven de vraagprijs ligt.

Ik hou er overigens ook rekening mee dat er een crisis uitbreekt en het huis ineens minder waard is dan wat we er voor hebben betaald. Maar ons gaat het in eerste instantie ook om woongenot en de betaalbaarheid van de lasten. Dan heb je ook geen reden om weer te verkopen. Op de langere termijn stijgen huizenprijzen altijd (als je naar het verleden kijkt), dus qua investering zal het op de langere termijn hoe dan ook wel goedkomen. Of er moet al een crisis uitbreken die we als maatschappii nooit meer te boven komen, maar mocht er zo iets hevigs zijn, zijn er ook wel meer zorgen dan alleen je huis lijkt mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Thanks allen, goede inzichten!

Als de hypotheek rond is en de bouw begint, toetst de bank gedurende het bouwproces nog iets?

Stel je raakt halverwege de bouw je baan kwijt, zou de bank dan kunnen zeggen, sorry u heeft geen voldoende inkomen meer, we trekken de hypotheek in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Albestaz
Requiem19 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:10:

Als de hypotheek rond is en de bouw begint, toetst de bank gedurende het bouwproces nog iets?

Stel je raakt halverwege de bouw je baan kwijt, zou de bank dan kunnen zeggen, sorry u heeft geen voldoende inkomen meer, we trekken de hypotheek in?
Nee, het is een eenmalige momentopname. Daarna hoor je helemaal niets meer van de bank, tenzij je stopt met het betalen van je maandelijkse bedragen. Dan weten ze je wel te vinden ;) Voor m'n eerste starterswoning in 2013 was ik ook wel even zenuwachtig hoor. Had geen vriendin, dus mocht ik m'n baan verliezen had ik zelf voor alles moeten opdraaien. Daarom destijds ook een niet al te duur huis genomen van 122K (crisisjaren, dus mocht niet klagen) met het idee dat mocht ik toch acuut werkloos worden, in uiterste nood mijn familie de lasten zou door kunnen betalen zodat je tenminste niet met een executieverkoop te maken krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Albestaz schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:03:
[...]
Op de langere termijn stijgen huizenprijzen altijd (als je naar het verleden kijkt)
Het is hier voor de regio waar ik woon zo hoog, dat ik me amper voorstellen dat een tweekapper hier ooit meer dan 4 ton gaat opbrengen. Want dat de mooie tweekappers hier nu.

Maar ik hoop dat je gelijk hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NelgNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:42

Na acceptatie boeit het ze helemaal niks, zolang je maandelijks maar betaalt.

Ik moest voor mijn ABN Amro hypotheek 10 jaar geleden mijn ABN Amro (!) creditcard opzeggen zodat ik zeker geen schulden uit heb staan. Nadat ik aangaf een creditcard voor vakantie nodig te hebben gaf de adviseur aan: die vraag je na acceptatie gewoon weer aan.

En dat is ook gelukt :+

[ Voor 0% gewijzigd door NelgNL op 10-08-2020 21:20 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online

Ze controleren alleen of je nog netjes betaald. Gebeurd dat niet, dan kloppen ze bij je aan de deur natuurlijk.
Ook houden ze in de gaten of de termijnen natuurlijk wel voor de bouw zijn en niet je nieuwe sportwagen maar dat spreekt voor zich.
Ik vraag me wel af als je er op voorhand al zo naar kijkt of het dan wijs is een hypotheek te nemen en iets te kopen. Je moet een aardige buffer hebben want dat zal de bank ook verlangen om die dubbele lasten te kunnen dragen.
En als je in de horeca of luchtvaart zit begrijp ik je zorgen wel een beetje maar hoe schat je je kansen zelf in op de arbeidsmarkt?

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 10-08-2020 21:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Je ziet geen spoken, je bent realistisch.
Tijden zijn veranderd, waardoor een nieuwbouwwoning minder interessant is.
Enerzijds zijn prijzen van zowel een nieuwbouwwoning als bestaande bouw zo hard gestegen dat de top in zicht lijkt of al is bereikt. Rente heeft ook z'n laagste punt bereikt. Dat in combinatie met economisch onzekere tijden maakt het risico voller dan 2-3 jaar geleden.
Toen kocht je goedkoper nieuwbouw en steeg ondertussen je huidige woning ook nog in prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 10-08-2020 21:41 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Albestaz
Verwijderd schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:18:
[...]

Het is hier voor de regio waar ik woon zo hoog, dat ik me amper voorstellen dat een tweekapper hier ooit meer dan 4 ton gaat opbrengen. Want dat de mooie tweekappers hier nu.

Maar ik hoop dat je gelijk hebt ;)
Bijna alles is natuurlijk ook te wijten aan inflatie. Het schijnt dat m'n opa lang, lang geleden een complete boerderij kocht voor zo'n 1000 gulden. Het huis van m'n broer ging in '95 nog voor 140K gulden van de hand. Hij kocht het in 2011, toch echt wel crisistijd, voor 140K in euro. Afgezien van inflatie heb je natuurlijk altijd oorzaken waardoor de prijzen stijgen (vraag en aanbod) en dalen (crisis), maar alleen al de inflatie zorgt ervoor dat het altijd wel stijgt op de langere termijn. De stijging van afgelopen zeven jaar is natuurlijk absurd geweest (40%), maar wel te verklaren. We mogen meer lenen, de rente is absurd laag als je naar het verleden kijkt en de vraag ongekend hoog omdat er een enorm tekort is aan woningen. Daarbij kun je ook redeneren, stel er was in 2008 geen crisis gekomen, dan had je geen stijging gehad van 40%, maar eerder rond 20% tov 2008 wat al wat minder extreem klinkt.

Het mooie van een huis is dat wanneer je het koopt, de prijs die je hebt betaald nooit meer wijzigt. Door inflatie blijven alle andere kosten en je salaris wel stijgen. Hoe verder je komt in de tijd, hoe lager de kosten van je huis in verhouding worden. Je hypotheeklasten stijgen niet met de inflatie mee.

Als je van plan bent een huis te kopen, binnen 5 jaar te verkopen en niets terug te kopen, ja dan loop je wel een risico. Dan heb je net de kans dat je alleen een hevige daling meepakt zonder te profiteren van een herstellende markt.

Ik weet niet of iemand van jullie wel eens levensweg heeft gespeeld? Als kind veel gespeeld in de jaren '90. Einddoel was om veel geld te verdienen (gulden editie) en te eindigen in de miljonairsvilla. Inmiddels zijn we twintig jaar verder en betaal ik voor een nieuwbouw hoekwoning incl afwerking al een bedrag wat angstwekkend dichtbij een miljoen in guldens komt. Als kind had ik toch een ander beeld van een miljonairsvilla ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
GeeMoney schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:21:
[...]

Ze controleren alleen of je nog netjes betaald. Gebeurd dat niet, dan kloppen ze bij je aan de deur natuurlijk.
Ook houden ze in de gaten of de termijnen natuurlijk wel voor de bouw zijn en niet je nieuwe sportwagen maar dat spreekt voor zich.
Ik vraag me wel af als je er op voorhand al zo naar kijkt of het dan wijs is een hypotheek te nemen en iets te kopen. Je moet een aardige buffer hebben want dat zal de bank ook verlangen om die dubbele lasten te kunnen dragen.
En als je in de horeca of luchtvaart zit begrijp ik je zorgen wel een beetje maar hoe schat je je kansen zelf in op de arbeidsmarkt?
Buffer is er, en in het koophuis van mijn vriendin zit een goede overwaarde op basis van de prijzen van vandaag. Maar hoe de prijzen over 2 jaar zijn..

Op zich zit ik goed in de arbeidsmarkt, b2b zakelijke dienstverlening. Maar je begint nu al wel te merken dat redelijk wat van onze klanten het moeilijker gaan krijgen, wat weer z’n effect gaat hebben op ons wellicht.

Ik probeer in ieder geval een overwogen afweging te maken en de voors en tegens van de verschillende opties goed te bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Requiem19 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 22:08:
[...]

Buffer is er, en in het koophuis van mijn vriendin zit een goede overwaarde op basis van de prijzen van vandaag. Maar hoe de prijzen over 2 jaar zijn..

Op zich zit ik goed in de arbeidsmarkt, b2b zakelijke dienstverlening. Maar je begint nu al wel te merken dat redelijk wat van onze klanten het moeilijker gaan krijgen, wat weer z’n effect gaat hebben op ons wellicht.

Ik probeer in ieder geval een overwogen afweging te maken en de voors en tegens van de verschillende opties goed te bekijken.
Als je goed advies wil zul je met cijfers moeten komen, wat is de overwaarde, von prijs , geschat meerwerk, etc.

Ik zou niet zo bang zijn voor je eigen ontslag , maar wel de gevolgen als de prijs van jullie huidige woning met 20-30% zakt. Is er dan nog overwaarde? En kun cq wil je de lasten dragen als je 20-30% minder krijgt voor je huidige woning?
Ik ken mensen die in 2011 met 2 woningen zaten en dat is geen prettige situatie.

Bij ons ging het net andersom: op moment van verkopen was onze oude woning ineens 20% meer waard dan voorzien (hadden achteraf voor een duurdere nieuwbouwwoning kunnen gaan). En dat geldt voor meer mensen die hier nog blijven lurken ;).

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 10-08-2020 22:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Ons uitgangspunt was dat we niet aan de top van onze financiën willen lenen en daarnaast ook een buffer achter de hand willen houden. Niet alleen vanwege mogelijke onzekerheid, naar vooral ook omdat ik die grote hoeveelheid geld niet aan wonen zou willen uitgeven.

Maar op die manier zorg je er wel voor dat je jezelf ook goed ingewerkt tegen tegenvallers. Wij kunnen de woning in principe ook betalen als een van ons zijn baan verliest of er flink op achteruit gaat. Dat vind ik wel een erg prettige situatie. Dat lijkt mij dus vooral iets wat ik de lange termijn belangrijk is: kun je me maandelijkse hypotheeklasten betalen, ook als het even tegen zit?

Dus als je veel onzekerheid hebt en snel beren op de weg ziet, dan zou ik geen te grote en dure stappen maken, maar misschien eerst een kleinere tussenstap waar je je prettiger bij voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
Deleon78 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:43:
[...]

Ik schat dat je iets is overkomen waardoor je gefrustreerd bent. Dit is denk ik niet iets waar veel mensen last van hebben.
Er werd maanden geleden al bericht dat voor sommige projecten geen vergunning werd verleend, er honderden op hold stonden en dat sommige reeds verleende vergunningen opnieuw tegen het licht gehouden moeten worden. Het rommelt in de bouw en dat gaan we vroeger dan later merken. Corona is geen probleem voor je nieuwbouwproject als die er uberhaupt niet komt dus in die zin heb je gelijk :+

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Het is ook een beetje hoe je het benadert natuurlijk. Die dubbele lasten hakken er serieus in op je maandbudget, maar afhankelijk van waar je vandaan komt (huur of koop - en dan welke hypotheek) kan het meevallen.

Wij zien de nieuwe hypotheek als 'het nieuwe normaal', de nieuwe maandlasten. De oude zien we als dubbel. Echter...meer dan de helft daarvan is aflossing en krijgen we over een jaar weer terug. Dus als echte kosten zien we alleen de rente over de oude hypotheek in de tussentijd. Dat is nog wel te overzien, want daar krijg je zelfs nog een deel van terug.

De pijn is vooral dat je die bedragen moet voorfinancieren en je wat uitgesteld spaargeld hebt, dat je dus niet elders kunt investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
En stel je koopt vandaag een nieuwbouw woning, maar over 3 maanden zegt je werkgever: 'sorry, corona tegenslag, je bent ontslagen'?
Wij kochten vorig jaar een nieuwbouwwoning. In maart startte de bouw. En in juni zat mijn man opeens zonder werk. Nu kunnen we de hypotheek op dit moment nog wel van alleen mijn salaris betalen (en heeft hij natuurlijk ook nog recht op ww), maar wat verder in het bouwproces wordt dat toch best krap, naast onze normale uitgaven. Gelukkig heeft hij vrij snel een nieuwe baan gevonden. Maar het was dus niet echt een lekkere timing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Kiwi70 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:23:
[...]

Wij kochten vorig jaar een nieuwbouwwoning. In maart startte de bouw. En in juni zat mijn man opeens zonder werk. Nu kunnen we de hypotheek op dit moment nog wel van alleen mijn salaris betalen (en heeft hij natuurlijk ook nog recht op ww), maar wat verder in het bouwproces wordt dat toch best krap, naast onze normale uitgaven. Gelukkig heeft hij vrij snel een nieuwe baan gevonden. Maar het was dus niet echt een lekkere timing.
Ai, vervelend om te horen. Wel mooi dat je man zo snel weer een nieuwe baan gevonden heeft.

Lijkt me dat zo'n situatie toch wel een bepaalde druk geeft ook en dat is natuurlijk nooit fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hedgy
  • Laatst online: 08:29

Wij waren vrij zeker dat we niet zomaar ontslagen zouden worden toen we begonnen met de optie op een nieuwbouwwoning eind 2019. Ook al zou het gebeuren waren we wel enigszins overtuigd dat we vrij makkelijk een nieuwe baan zouden kunnen vinden.

Dat was alleen pre-corona, en corona hadden we zeker niet verwacht / meegenomen in onze overwegingen. Het was maar een maand later dat mijn jaar-contract (met intentie verklaring) verlengt zou worden naar vast, en we werkte ineens allemaal thuis. Ze waren nog steeds zeer tevreden over me, maar toch weet je niet wat een bedrijf gaat doen bij zoiets onverwachts :P (groot bedrijf, dus de afdeling kan wel tevreden zijn maar je weet niet wat ze hoger op gaan doen).
Gelukkig kreeg ik mijn vast contract alsnog.

Mijn vriend heeft net een salarisverhoging, dus bang voor ontslagen worden tijdens corona zijn we zeker niet. We zijn fors meer gaan verdienen sinds we deze goedkope (sociale) huurwoning hebben (ik was toen nog student en mijn vriend verdiende veel minder). Wat dat betreft hebben we qua vaste lasten wel geluk, en zou het nu denk ik wel op 1 salaris kunnen. Alleen gaan de maandlasten nog omhoog (we hebben alleen de 1e 2 termijnen betaald) dus na verloop van tijd wordt dat weer moeilijker, tot we uit het huurhuis zijn :Y .

1 van onze redenen om nieuwbouw te doen was zelfs dat we niet zoveel zelf bij hoefde bij te leggen, wat bij een normaal huis wel zo was. Op deze manier konden we nog een goed aantal maanden sparen, en wat dat betreft zijn we al blij met wat we nu hebben gespaard :) toen we hieraan begonnen hadden we nog niet zoveel kunnen sparen.

Wij werken in de ICT, en dat lijkt bij ons beide gewoon hard door te lopen ondanks corona, als je in een branche werkt waar dat niet zo is, en je onzeker bent over je toekomstige financien, dan zou ik een stuk terughoudender zijn. Vooral gezien je het huis ook niet gedurende die 2 jaar kan verkopen (tenminste, bij ons mag dat niet volgens het contact, ik weet niet of dat overal het geval is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:55
Als er mensen zijn die een bedrijf kunnen aanbevelen In de omgeving van Amsterdam mbt het plaatsen van een split airco in een eengezinswoning hoor ik het graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

assassin85 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:22:
Als er mensen zijn die een bedrijf kunnen aanbevelen In de omgeving van Amsterdam mbt het plaatsen van een split airco in een eengezinswoning hoor ik het graag.
Zou nog een paar dagen de hitte uitzitten en in het najaar doen, scheelt enorm in de kosten.

Ik ben van plan om ook extra panelen en airco's te installeren, dus had ook al rondgekeken. Tevens op de 2e verdieping een slaapkamer splitsen en een wastafel (+ evt wc) plaatsen in de technische ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024

Je ziet zeker geen spoken op de weg ma bent realistische. Het is goed dat je niet in de makelaarspraatjes trapt dat de huizenmarkt niks gaat merken. Enige plus voor de huidige markt is de nog altijd ultra lage rente en dat de leennormen super verruimd zijn. Echter als er straks 10% werkloosheid is, heb je hier ook niets aan als je tussen die 10% zit.

Vraag die je nu nog meer moet stellen kan je een flinke klap aan en wil je er lang blijven wonen. Wanneer beide ja is, kan je zeker nieuwbouw kopen, o.a voor het conform. Wanneer een van de twee ja is, zou ik er nog goed over nadenken en mischien toch voor bestaande bouw gaan mits passend, of blijven zitten waar je zit en afwachten.

Weet ook dat we januari, allemasl de crisis zullen we gaan merken ook als je werk hebt. De lonen zullen minimaal stijgen komende tijd en o.a de pensioenpremie zal naar verwachting flink stijgen, waardoor de koopkracht daalt. Als beleidsmedewerker bij de sociale dienst merk ik nu al dat in iedergeval de onderkant van de arbeidsmarkt flink klappen krijgt in de regio EHV. Bij ons in de gemeente liggen aanvragen wegens werkverlies of einde WW, 40% hoger tenopzichte van vorig jaar zelfde tijd. Daarlangs is uitstoom na werk 35% lager en hebben we 1400 gezinnen in de Tozo, zitten op een kleine 70.000 inwoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 11-08-2020 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:55
Sport_Life schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:11:
[...]

Zou nog een paar dagen de hitte uitzitten en in het najaar doen, scheelt enorm in de kosten.

Ik ben van plan om ook extra panelen en airco's te installeren, dus had ook al rondgekeken. Tevens op de 2e verdieping een slaapkamer splitsen en een wastafel (+ evt wc) plaatsen in de technische ruimte.
Ik weet het, onze oplevering is pas volgend jaar maar ik ben nu al een lijstje aan het maken van bedrijven waar ik offertes ga opvragen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Blihi schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:20:
Deze heb ik overal: https://www.hornbach.nl/s...bbel/8505356/artikel.html

Combineren prima met Gira schakelmateriaal, maar waarschijnlijk ook met Berker.
Wel veel negatieve reviews van mensen die de 1gbit niet halen...zijn er nog andere alternatieven?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009

Beetje zelfde situatie, eigen woning op het moment met een overwaarde van 80k. Gekocht in 2015 crisistijd en dezelfde huizen werden twee jaar later voor 30/40k meer gebouwd met minder grond. En de overwaarde is laag ingezet en hoger geschat door twee verschillende makelaars waar zij het voor kunnen verkopen.

Op dit moment aan het wachten op een gereserveerde kavel die wij willen waar de reservering vrijdag (14-8)afloopt en daarnaast nog naar bestaande bouw aan het kijken. Zelf zit ik niet zo met het financiële risico maar mijn wederhelft wel, ik geloof dat een huis zijn waarde zal behouden en zeker ons huis wat in crisistijd gekocht is voor lage prijs.

Op dit moment neigen wij meer naar een kavel en de woning laten bouwen met Groothuisbouw uit Emmeloord. Naast dat het mooie huizen zijn die ze bouwen kun je er van alles op aanpassen (via de calculator op de site zie je al globaal wat het gaat kosten). Daarnaast een groot voordeel dat je het huis pas betaald bij oplevering, hierdoor heb je dus alleen de aankoop van de grond waar je al aflossing op betaald. Wellicht is dat ook een optie voor jullie om eens te bekijken (zo zijn er wel meer van zulke partijen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
JT schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 00:03:
[...]

Wel veel negatieve reviews van mensen die de 1gbit niet halen...zijn er nog andere alternatieven?
Geen idee, ik heb eigenlijk niet naar reviews gekeken. Ik vraag me wel af in hoeverre dat aan het binnenwerk ligt. Veel mensen monteren de verkeerde kabels, of monteren ze verkeerd af aan de andere kant.

Bij gebruik van deze binnenwerken moet je een (CAT6) kabel gebruiken met een vaste koperen ader. Daar moet je aan de andere kant niet gewoon een UTP plug op krimpen, maar netjes een patchkast ophangen waar je die kabels in monteert met zo'n LSA tang. Die patchkast verbind je dan met een switch via korte vol-koperen patch kabeltjes (varkensstaarten).

De meeste goedkope kabels die je op Internet kunt bestellen zijn geen koperen kabels, maar CPA, oftewel Copper Plated Aluminium. Dat zijn aluminium kabels met een koperen laagje. Dan ga je die snelheden niet halen nee, zeker niet over langere lengtes en in buizen door de vloer.

Ler er dus vooral op dat je de juiste kabels bestelt en de andere kant van de kabels netjes afmonteert.

Tussen de NAS en mijn laptop haal ik nu 'maar' 350 Mbit, maar ik vermoed dat dat eerder aan de NAS en de laptop ligt dan aan het netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
JT schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 00:03:
[...]

Ik heb die van Berker zelf en haal de volle 1Gbit. :)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Pagina: 1 ... 96 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2