Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.806.171 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Muggenstift
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22-05-2022
Hoi allemaal,

Ik mag me ook komen melden in dit topic. Afgelopen week hebben we onze handtekeningen gezet onder de koop en aanneemovereenkomst van onze nieuwe woning. Het gaat om een vrijstaandgeschakeld huis in de regio midden-limburg. De huizen werden toegewezen dmv gunnen. Er waren meer dan 100 inschrijvingen voor 13 woningen en gelukkig werd ons onze 2e keus gegund.
Hieronder heb ik de vragen uit de startpost overgenomen om wat meer duidelijkheid te geven over ons project.

Waarom de keuze nieuwbouw?
Onze huidige woning hebben we ook gekocht in een nieuwbouwproject (oplevering 2013). We vinden het prettig dat alles alleen door ons is gebruikt en dat we veel invloed hebben op hoe ons huis eruit komt te zien. Daarnaast is het fijn dat je de eerste jaren weinig kwijt bent aan onderhoud of grote renovatiestukken.

Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Bij onze huidige woning werd er ver over de werkbare dagen gegaan en hadden we te veel vertrouwen in de mannen die na oplevering kwamen klussen. Hiervan hebben we in ieder geval wel geleerd dat we bij deze woning alleen nog maar goede vakmannen laten komen voor bijvoorbeeld het betegelen van de vloer of het leggen van parket. Geen beunhazen meer in ons huis!
We hebben hier na oplevering vloerverwarming laten plaatsen en tegels laten leggen. Al vrij snel lieten de voegen tussen de tegels los, dit heeft hij nog proberen op te lossen door de voegen eruit te slijpen en opnieuw te voegen. (met veel beschadigingen aan de tegels als gevolg). Een paar weken daarna bleek er een lekkage te zitten in de vloerverwarming. Er was een koppeling gebruikt die hier helemaal niet voor bestemd is, deze is dus gaan lekken met kortsluiting als gevolg. Tegels moesten er op de plek van de lekkage weer uit, dit is altijd zichtbaar gebleven. Wat een ellende.

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
We hebben tot nu toe 10000euro aan ruwbouwopties uitgegeven. Dit geven we uit aan het isoleren van de buitenberging, het laten vervangen van de kantelpoort hierin door een houten puit met buitendeur, een deur tussen de buitenberging en de keuken en de openslaande tuindeuren laten we vervangen door een schuifpui.
We hebben nu nog 40000 euro over voor overig meerwerk.

Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
We nemen een hypotheek van 380.000 euro en stoppen er nog 1+/-20.000 euro eigen geld in. Dit gedeelte is afhankelijk van hoe goed ons eigen huis verkoopt.

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Dat weten we nog niet.

Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
We verwachten in q4 van 2021 te verhuizen. We willen graag in het voorjaar de tuin netjes gaan maken zodat onze kleine meid buiten kan spelen. Verdere afwerking doen we in de loop van de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:54

Sport_Life

Solvitur ambulando

:?.

Verder: Gefeliciteerd en have fun! :).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Zijn dat niet van die huizen waarvan er tussen de berging/garage 10 cm lucht zit om het vrijstaand te mogen noemen, maar het op het zicht geschakeld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-10 14:28
Farmerwood schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:10:
[...]

Zijn dat niet van die huizen waarvan er tussen de berging/garage 10 cm lucht zit om het vrijstaand te mogen noemen, maar het op het zicht geschakeld is?
Of gewoon geschakeld met garage/berging en het huis zogenaamd vrijstaand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muggenstift
Montaner schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:20:
[...]

Of gewoon geschakeld met garage/berging en het huis zogenaamd vrijstaand?
Klopt precies, het huis is vrijstaand en komt met de berging tegen het volgende huis aan. Dan noemen ze vrijstaand geschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:52
Dat is mijn nieuwe woning ook. :)
En wij hebben de optie genomen om de garage te laten vervallen en dat gedeelte bij het huis te betrekken, waardoor de keuken mooi in die "ruimte" valt en we dus aan de achterzijde van de woning extra veel ruimte hebben. En hierdoor hebben we nu ook een mooie bijkeuken.

[ Voor 85% gewijzigd door Rivanov op 05-08-2020 15:13 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muggenstift
Rivanov schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:12:
Dat is mijn nieuwe woning ook. :)
En wij hebben de optie genomen om de garage te laten vervallen en dat gedeelte bij het huis te betrekken, waardoor de keuken mooi in die "ruimte" valt en we dus aan de achterzijde van de woning extra veel ruimte hebben. En hierdoor hebben we nu ook een mooie bijkeuken.
Leuk! Dat is ons plan ook. We willen daar dan de bijkeuken/opslagruimte gaan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:23
Muggenstift schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:22:
[...]

Klopt precies, het huis is vrijstaand en komt met de berging tegen het volgende huis aan. Dan noemen ze vrijstaand geschakeld.
Nu de hamvraag: als je van de berging / garage een woonruimte maakt (bv keuken / bijkeuken), is het dan nog steeds vrijstaand geschakeld? ;)
(Mij maakt het niet uit, maar blijkbaar triggeren mensen op de term)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Dat vrijstaand is daar inderdaad een marketingterm bij. Geschakeld is wat het is. Niks mis mee overigens.

Ons huidige huis is ook geschakeld. In de folder stond uiteraard vrijstaand. Als je er niet omheen kan lopen vind ik het geen vrijstaand huis. Maar dit is wel the next best thing. In ons geval grenst de woonkamer van de buren aan onze garage en de garage aan onze keuken, door de gekozen bouwmethode is de constructie woonkamer_buren-kalkzandsteen-spouw-isolatie-kalkzandsteen-garage-kalkzandsteen-isolatie-spouw-kalkzandsteen-keuken. Kortom: die mensen horen we niet. Op de begane grond niet en op de etages al helemaal niet. In de winter dan. Nu leeft iedereen in de tuin dus maakt al die isolatie allemaal niet zo veel uit (houdt wel de wijnkast wat koeler gelukkig :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muggenstift
Jheroun schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:58:
Dat vrijstaand is daar inderdaad een marketingterm bij. Geschakeld is wat het is. Niks mis mee overigens.

Ons huidige huis is ook geschakeld. In de folder stond uiteraard vrijstaand. Als je er niet omheen kan lopen vind ik het geen vrijstaand huis. Maar dit is wel the next best thing. In ons geval grenst de woonkamer van de buren aan onze garage en de garage aan onze keuken, door de gekozen bouwmethode is de constructie woonkamer_buren-kalkzandsteen-spouw-isolatie-kalkzandsteen-garage-kalkzandsteen-isolatie-spouw-kalkzandsteen-keuken. Kortom: die mensen horen we niet. Op de begane grond niet en op de etages al helemaal niet. In de winter dan. Nu leeft iedereen in de tuin dus maakt al die isolatie allemaal niet zo veel uit (houdt wel de wijnkast wat koeler gelukkig :P)
Zo zien wij het ook precies. Ik heb de term niet bedacht, zo staat het in de brochure haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
https://www.eigenhuis.nl/...meer-en-minderwerk-tips#/

Ben benieuwd bij hoeveel projecten het mensen momenteel lukt op de meer/minderwerk offerte rond te hebben voor het tekenen van de koop-/aannemingsovereenkomst aangezien het volgens mij tegenwoordig standaard is dat de aannemer pas met je wil praten nadat je die overeenkomsten getekend hebt.

Verder beetje lijstje van de stichting Open Deur volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:20
@Farmerwood in ons geval is een indelingsvariant en vide-optie onderdeel van de aannemingsovereenkomst en was er een behoorlijk uitgebreide koperskeuzelijst beschikbaar. Verder een lijstje met open deuren inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• enira
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:59
Dit topic volg ik sinds half april, laat ik ook maar eens reageren. Sinds begin mei is de keuze op nieuwbouw gevallen.

Waarom de keuze nieuwbouw?
We waren al een aantal weken op zoek naar huizen in de regio (Rosmalen/Den Bosch) maar prijstechnisch leek (verklaring komt nog :P) nieuwbouw een stuk interessanter. Bij bestaande bouw zijn de keuken/badkamer/vloer haast nooit helemaal ideaal, en met de bijkomende verbouwingskosten ging het al snel richting nieuwbouw. Veel meer eigen keuze hoe we het samen willen hebben.

Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Overschat; Het regelen van hypotheek, samenlevingsovereenkomst + testament. Het was best wat werk (oriëntatiegesprekken) en stof dat doet nadenken, maar volgde eigenlijk zichzelf. We hebben vorige week gepasseerd, dus al met al viel het best mee.
Uitzoeken keuken; natuurlijk heel persoonsafhankelijk maar desondanks onze smaken nauwelijks overlappen hebben we toch vrij snel kunnen slagen met keuzes.

Onderschat; De prijzen voor het meerwerk. Bij de koop- & aannemersovereenkomst gesprekken werd verteld dat je ongeveer 10% nodig hebt voor het meerwerk/afbouw van je huis. In ons geval kwam dat neer op 33k. Wat snelle rekensommetjes later dacht ik dat bedrag nooit nodig te gaan hebben, maar toch ik ga er overheen.
De druk van de deadlines was ook een ding. Alles loopt via volgjewoning van dura, echter is dit begin mei helemaal niet benadrukt. Vanuit Dura is er ook geen contact met ons opgenomen. Uiteindelijk na een paar weken maar eens een belletje gedaan, bleek de eerste deadline(ruwbouw) de volgende dag te zijn. :P Gelukkig waren we het daar binnen 2 sec over eens -> een uitbouw hoefde niet per sé, want dat viel ver buiten het budget. En de 140m² t.o.v. de 61m² nu leek ons meer dan groot genoeg.

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Op het moment staat de teller op bijna 29k.
Keuken 11,5k, badkamer opties 7.3k en 10,1k voor het al bekende meerwerk:
Deuren/kozijnen+beslag: 2,8k, stompe deuren zijn toch echt mooier. Eerst gekozen om heel het huis van stomp deuren te voorzien, maar dat werd erg gortig. Nu alleen de beneden verdieping wat 2,5k scheelde.
Uitbouw badkamer: 3,6k, komt dus nog boven de de gekozen badkameropties. We wilden een bad en met de ruimte die er van de andere kamer (mijn hobbykamer) werd afgesnoept konden we prima leven.
Extra stopcontacten/leidingen/putje/kraantje/etc ~4k. Het zijn de kleinste dingen, maar waar we wel plezier van gaan hebben, dusja, moet maar.

De bank rekent met 90% van je huidige woning waarde voor hypotheek. bij het aangeven van de waarde al 10k onder de echte verkoopprijzen gaan zitten, en dus daar 90% van. Daar hoop ik wel 15k uit te kunnen slepen dus.
Was eigenlijk voor aflossing van de hypotheek bedoelt zodat de maandlasten na 1 jaar een stukje lager werden, maarja.. We kunnen nog een heel jaar sparen, dus wellicht valt het mee. :)

Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
We verwachten nog wel 10-15k nodig te hebben voor de afbouw:
Muurafwerking voor op zijn minst begane grond/1e verdieping
Vloer voor de gehele woning, waarschijnlijk PVC
Gordijnen en ander grut wat niet uit de bestaande woning mee komt.

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
We neigen naar stucwerk, maar hier wil ik nog meer over opzoeken omdat ik echt een beetje bang ben voor scheurvorming. De keuze leidt tot meer/minderwerk, omdat we de V naden eigenlijk wel dicht willen hebben in het plafond. Uit de discussie van een paar pagina's terug is het kennelijk per stucadoor afhankelijk of het al gespoten is of niet, dat zal uiteindelijk de keus bepalen.

Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Heeft geen prio. Zolang er maar een verhard pad is naar de berging in de tuin. Wordt volgend jaar na de bouwvak pas opgeleverd, dus zal lente 2022 worden.

Twitch: Phyloni1
Path of Exile character info: Active character

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
@enira 10-15k voor afbouw lijkt me aan de lage kant. Zou dat nog even goed op een rijtje zetten. Beetje PVC-vloer kost je al snel 60-70 euro per m2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:47
@enira Dank voor je post. Heel gezond IMHO om in dit topic ook eens eens verhaal te lezen van iemand die heel goed op het budget moet letten. En echt keuzes moet maken. En met 10-15k voor de afwerking kun je het redden, maar moet je ook zelf flink aan de bak denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-10 11:09
Muggenstift schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:22:
Dan noemen ze vrijstaand geschakeld.
'Ze' zijn dan de mensen die het desbetreffende huis verkopen. Vrijstaand klinkt beter en als het beter klinkt dan verkoopt het ook beter zal de logica zijn. Dat maakt het nog geen vrijstaand huis, want een vrijstaand huis is vrijstaand. Laten we het vocabulaire van de tweedehands autoverkopers van de woningmarkt aub niet overnemen.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-10 15:40

siemenz

Koetje

Ascension schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 17:03:
@enira 10-15k voor afbouw lijkt me aan de lage kant. Zou dat nog even goed op een rijtje zetten. Beetje PVC-vloer kost je al snel 60-70 euro per m2.
idd,

Wij hebben op een woning van 170m² de volgende afbouwbegroting

Vloeren: 14k
Wanden: 8k
Ramen: 4K
Tuin: 10k
overige meuk 5k

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muggenstift
leecher schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 17:35:
[...]

'Ze' zijn dan de mensen die het desbetreffende huis verkopen. Vrijstaand klinkt beter en als het beter klinkt dan verkoopt het ook beter zal de logica zijn. Dat maakt het nog geen vrijstaand huis, want een vrijstaand huis is vrijstaand. Laten we het vocabulaire van de tweedehands autoverkopers van de woningmarkt aub niet overnemen.
Ik zou er vooral niet te zwaar aan tillen. Het is maar een beschrijving van een woning. Volgens mij is voor iedereen duidelijk wat er mee wordt bedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Ascension schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 17:03:
Voor 10k - 15k, moet het echt wel lukken. Als je bewust keuzes, maakt. Zoals PVC beneden, zelf de plinten slaan etc.

Boven b.v zelf kwalitiet laminaat leggen of Vinyl laten leggen. Zelf al het schilderwerk en behangwerk doen etc. Je moet dan wel veel zelf doen en keuzes maken ma kan het echt wel hoogwaardig afwerken. Ter vergelijking in afgelopen 5 jaar hebben wij heel onze twee onder een kapwoning opnieuw opgeknapt, met een budget van 25k.
Keuken, badkamer, wc, nieuwe vloeren (pvc) laten legge beneden en laminaat boven (zelf), nieuw stuukwerk,laten aanbregen en tuin opnieuw aangelegd ( behalve erfafscheiding). Waarbij wij de badkamer, wc en keuken, plaatsen hebben uitbesteed, ma wel zelf hebben gesloopt en leidingen etc hebben gefreest.

Streking van het verhaal laat je ook niet gek maken met bedragen die hier genoemd worden. Wij hebben nu voor ons vrijstaandnieuwbouw huis een afwerkbudget van 42K, begroot behalve optie aannemer. Waarvan 12k,naar de keuken gaat en er dus nog 30k, over blijft voor vloeren, stucwerk, tuin, overkapping, schilderwerk, aircounith, gordijnen, lampen etc. We gaan dan ook veel zelf doen en hebben een aantal handige vrienden en familie waar we op terug kunnen vallen en wonen in een dorp, waar de prijzen voor vaklui voor mijn gevoel ook lager liggen dan in de randstad/ midden van het land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
ChUcKiE schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 23:50:
We zijn aan het kijken naar een nieuwbouwproject. Er is een mooie brochure gemaakt met wat de woning allemaal zou gaan bevatten. Ik heb hier en daar nog wel wat bedenkingen en dan met name wat er in het bestek/de brochure staat versus wat ik zou verwachten bij nieuwbouw. Denk aan:
- houten kozijnen met hr++ glas versus mijn idee van aluminium met triple glas.
- wel een Warmte pomp maar geen zonnepanelen?
- vloerverwarming en vloerverkoeling op twee verdiepingen.....is dat voldoende of zou airco ook geen overbodige luxe zijn.
- er wordt weinig aangegeven over Utp bekabeling, wel coax en telefoon 😳 naar kamers...

Oftewel, wat zou standaard zijn tegenwoordig versus hetgeen genoemd wordt..
Waarom zou je aluminium kozijnen willen? Volgens mij zijn houten kozijnen tegenwoordig juist de regel. Er is een tijd geweest dat kunststof als luxer of beter werd gezien, maar daar zijn ze wel weer op teruggekomen, omdat nieuwe houten kozijnen vaak net zo goed, of beter, zijn.
HR++ is ook wel standaard. Soms is er triple glas, maar dan alleen voor speciale (duurdere) extra zuinige woningen of bv in lawaaierige gebieden. Is uiteraard wel iets zuiniger in verbruik, maar het prijsverschil is te groot om dat puur financieel als zuiniger optie te kiezen.

Warmtepomp en zonnepanelen staan in principe los van elkaar. Warmtepomp is tegenwoordig vaak standaard omdat gas niet meer 'mag'. Zonnepanelen zijn vaak sluitpost om de EPC te behalen. En tegelijk een melkkoe van de aannemer om een hoge meerprijs voor extra panelen te vragen :) .

Airco ben ik zelf geen voorstander van. Ik vind ze vaak lelijk en er zijn weinig écht geruisloze types. Bij een goed geïsoleerde woning wordt het m.i. ook niet vaak zo extreem warm binnen dat ik daar airco voor zou willen. Bij vloerkoeling vraag ik mij af of het nou wel echt zo prettig is. Ik heb ook zonder koeling al dat ik in de zomer koude voeten krijg van de koelere vloer. Als er dan ook nog extra vloerkoeling zou zijn, dan zou ik in de zomer met wollen sokken en moonboots moeten gaan lopen... Maar daarover zullen de meningen vast uiteen lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Rubbergrover1 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:30:
[...]

Waarom zou je aluminium kozijnen willen? Volgens mij zijn houten kozijnen tegenwoordig juist de regel. Er is een tijd geweest dat kunststof als luxer of beter werd gezien, maar daar zijn ze wel weer op teruggekomen, omdat nieuwe houten kozijnen vaak net zo goed, of beter, zijn.
HR++ is ook wel standaard. Soms is er triple glas, maar dan alleen voor speciale (duurdere) extra zuinige woningen of bv in lawaaierige gebieden. Is uiteraard wel iets zuiniger in verbruik, maar het prijsverschil is te groot om dat puur financieel als zuiniger optie te kiezen.

Warmtepomp en zonnepanelen staan in principe los van elkaar. Warmtepomp is tegenwoordig vaak standaard omdat gas niet meer 'mag'. Zonnepanelen zijn vaak sluitpost om de EPC te behalen. En tegelijk een melkkoe van de aannemer om een hoge meerprijs voor extra panelen te vragen :) .

Airco ben ik zelf geen voorstander van. Ik vind ze vaak lelijk en er zijn weinig écht geruisloze types. Bij een goed geïsoleerde woning wordt het m.i. ook niet vaak zo extreem warm binnen dat ik daar airco voor zou willen. Bij vloerkoeling vraag ik mij af of het nou wel echt zo prettig is. Ik heb ook zonder koeling al dat ik in de zomer koude voeten krijg van de koelere vloer. Als er dan ook nog extra vloerkoeling zou zijn, dan zou ik in de zomer met wollen sokken en moonboots moeten gaan lopen... Maar daarover zullen de meningen vast uiteen lopen.
Ik kan me eigenlijk in alles wat je hier zegt wel vinden. Ik zou echter nog wel alu kozijnen overwegen als je voor een donkere kleur gaat. Wij hebben nu donkere houten kozijnen, maar na 1,5 jaar gaan we al opnieuw schilderen :)
Nou is het hier een zandbak geweest, staat de achterkant echt vol in de zon en is wel eens dikker geschilderd, maar toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Bij een goed geïsoleerde woning wordt het m.i. ook niet vaak zo extreem warm binnen dat ik daar airco voor zou willen.
Ik hoor graag je tips om het huis koel te houden. Mijn huidige huis (2011) en vorige huis (2015) zijn beiden goed geïsoleerd en het is bij ons al weken 25+ graden in huis. En dan moet die hittegolf de komende dagen nog beginnen...

Elke dag all ramen dicht waar de zon staat, gordijnen dicht, zelfs wat ramen aan de buitenzijde afgeplakt met aluminiumfolie, parasol staat voor het woonkamerraam en zodra 's avonds de zon weg is alles open om door te waaien.

Met dit in het achterhoofd komt in ons nieuwe huis op elk raam een rolluik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipswix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-10 20:22
Scr33x0r schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:51:
[...]

thnx!

[Afbeelding]

Ik vind het dus relatief meevallen..
Wow, dit is toch werkelijk een totaal andere berekening dan dat de beste heren bij van Wanrooij ons hebben gegeven. Voor 6500 hebben wij wel een bad, douchemuur, wastafelcombinatie, wat ander tegelwerk in het oorspronkelijke formaat en wat andere kraantjes kunnen nemen.. maar wilde je naar een grotere tegel dan kostte dat direct de hoofdprijs. En bij werkelijk iedere wijziging werden montagekosten in rekening gebracht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 11:49
Farmerwood schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:41:
[...]

Ik hoor graag je tips om het huis koel te houden. Mijn huidige huis (2011) en vorige huis (2015) zijn beiden goed geïsoleerd en het is bij ons al weken 25+ graden in huis. En dan moet die hittegolf de komende dagen nog beginnen...

Elke dag all ramen dicht waar de zon staat, gordijnen dicht, zelfs wat ramen aan de buitenzijde afgeplakt met aluminiumfolie, parasol staat voor het woonkamerraam en zodra 's avonds de zon weg is alles open om door te waaien.

Je hebt geen warmtepomp die kan koelen neem ik aan?
Die haalt bij ons namelijk flink de warmte eruit elke dag. Het is hier nog niet warmer geweest dan 23,5 graden binnen en elke avond/nacht krijgt hij het terug naar 21/21,5.(ingestelde temp)
Het werkt (ook tot mijn verbazing) bijzonder goed eigenlijk.
Nu heb ik wel aardig wat overstek op de ramen op zowel de zon als schaduwkanten en dat is dan ook tip nummer 1.
Zorg dat de warmte je ramen/muren niet kan raken door middel van overstek of een rij boompjes voor je ramen en gevel.
Als het de gevel en raam raakt ben je eigenlijk al te laat. Ik heb wel screens voorbereid qua stroompunten maar ben dus nog niet tot aanschaf overgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
GeeMoney schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:46:
[...]

Die haalt bij ons namelijk flink de warmte eruit elke dag. Het is hier nog niet warmer geweest dan 23,5 graden binnen en elke avond/nacht krijgt hij het terug naar 21/21,5.(ingestelde temp)
Nu heb ik wel aardig wat overstek op de ramen op zowel de zon als schaduwkanten en dat is dan ook tip nummer 1.
Zorg dat de warmte je ramen/muren niet kan raken door middel van overstek of een rij boompjes voor je ramen en gevel.
Als het de gevel en raam raakt ben je eigenlijk al te laat. Ik heb wel screens voorbereid qua stroompunten maar ben dus nog niet tot aanschaf overgegaan.
Zonder koeling halen we precies dezelfde temperaturen.
De vloeren zijn sowieso wel koel (a la @Rubbergrover1 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
GeeMoney schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:46:
[...]
Die haalt bij ons namelijk flink de warmte eruit elke dag. Het is hier nog niet warmer geweest dan 23,5 graden binnen en elke avond/nacht krijgt hij het terug naar 21/21,5.
Vorige huis CV, nu stadswarmte en straks ook weer stadswarmte. Heb een warmtepomp overwogen, maar kon qua kosten niet uit aangezien de aannemer vast zit aan een contract met de gemeente/Vattenval en je daar dus ook al voor betaald en dan achteraf alles om moet bouwen. Waarschijnlijk ook inclusief de vloerverwarming die volgens de aannemer niet dicht genoeg gelegd wordt om voor vloerkoeling te kunnen gebruiken. Die investering verdien ik dus nooit terug.

Ons huidige huis heeft een kleine overstek en dat helpt idd wel iets. Het nieuwe huis staat straks met het dak op oost en west en op zuid zitten meerdere grote ramen.

Vandaar dus dat ik ook overal al electra heb voorbereid voor rolluiken. Met de tuininrichting ben ik nog aan het kijken wat de mogelijkheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-06 20:01
@GeeMoney
Aan wat voor voorbereiding moet ik dan denken als ik vragen mag.

Ik overweeg zelf namelijk rolluiken, maar zit er dan gewoon ergens een pvc pijpje naar buiten voor de stroom waar je later de kabels door trekt of hoe moet ik dit zien? ( klinkt als een domme vraag haha )

Daarnaast zat ik nog met een andere vraag, ik mag deuren uitkiezen en nu hebben ze bij de deur van de meterkast roosters erin zitten (zie onderstaand).
Iemand enig idee waarom dat is?
Het enige wat ik heb kunnen vinden is dat dit was i.v.m. de gasleiding die altijd in de meterkast zit dus ivm ontploffingsgevaar.
Nu kom ik gasloos te zitten dus gaat dat iig niet meer op en ik vind het er dan toch iets minder mooi uitzien :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q02cqzKw8BiDixDt7uJttWxevto=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oX7pkyuxT6diJWLUHijctVCs.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@Stormstar3 voor ventilatie vermoed ik, waarschijnlijk zal je er ook apparatuur plaatsen (router, switch) en dan lijkt me wat luchtcirculatie wel wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Stormstar3 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 17:21:
@GeeMoney

Ik overweeg zelf namelijk rolluiken, maar zit er dan gewoon ergens een pvc pijpje naar buiten voor de stroom waar je later de kabels door trekt of hoe moet ik dit zien? ( klinkt als een domme vraag haha )

Daarnaast zat ik nog met een andere vraag, ik mag deuren uitkiezen en nu hebben ze bij de deur van de meterkast roosters erin zitten (zie onderstaand).
Het enige wat ik heb kunnen vinden is dat dit was i.v.m. de gasleiding die altijd in de meterkast zit dus ivm ontploffingsgevaar.
Nu kom ik gasloos te zitten dus gaat dat iig niet meer op en ik vind het er dan toch iets minder mooi uitzien :).

[Afbeelding]
Ventilatie en ontsnappen van rook tbv rookmelder.
Volgens mij nog steeds een eis, zie het boekje van je netbeheerder. Zo niet, heb je iets om mee te slaan. Zo ja, kan je je erin berusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:35

EiT

Deleon78 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:40:
[...]

Ik kan me eigenlijk in alles wat je hier zegt wel vinden. Ik zou echter nog wel alu kozijnen overwegen als je voor een donkere kleur gaat. Wij hebben nu donkere houten kozijnen, maar na 1,5 jaar gaan we al opnieuw schilderen :)
Nou is het hier een zandbak geweest, staat de achterkant echt vol in de zon en is wel eens dikker geschilderd, maar toch :)
Wij hebben hetzelfde probleem. Ik denk alleen dat ik de achterkant gewoon wit laat verven.

Over de hitte: wij hebben een donkere steen, deze straalt gewoon hitte af. Binnen is gelukkig 21,3 graden (WP).

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:59
EiT schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 18:34:
[...]
Over de hitte: wij hebben een donkere steen, deze straalt gewoon hitte af. Binnen is gelukkig 21,3 graden (WP).
Daar hoef je niet perse een donkere steen voor te hebben, onze Wienerberger baksteen is ook een straalkachel momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

witterholt schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:55:
[...]

Daar hoef je niet perse een donkere steen voor te hebben, onze Wienerberger baksteen is ook een straalkachel momenteel.
Leuk dat je verteld dat je een Wienerberger baksteen hebt, maar dat zegt nog niets over de kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:59
siemenz schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 20:48:
[...]

Leuk dat je verteld dat je een Wienerberger baksteen hebt, maar dat zegt nog niets over de kleur.
Rood in dit geval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@GeeMoney

[Afbeelding]
Ik heb het zelf gedaan. Van buiten naar binnen geboord en binnen een sleuf gefreesd naar het dichtstbijzijnde stopcontact en daar de buis op uit laten komen. Moet ik nu rolluiken of screens willen dan is er altijd een mogelijkheid om stroom daar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Laatst online: 21-10 10:03
GeeMoney schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 23:56:
[...]

Ik heb het zelf gedaan. Van buiten naar binnen geboord en binnen een sleuf gefreesd naar het dichtstbijzijnde stopcontact en daar de buis op uit laten komen. Moet ik nu rolluiken of screens willen dan is er altijd een mogelijkheid om stroom daar te krijgen.
Ik heb bij alle ramen waar ik screens wil een loze leiding laten trekken naar de meterkast. Koste 74€ per stuk, dus vond het meevallen. Totaal heb ik het naar 9 ramen laten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Scr33x0r schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 08:11:
[...]

Ik heb bij alle ramen waar ik screens wil een loze leiding laten trekken naar de meterkast. Koste 74€ per stuk, dus vond het meevallen. Totaal heb ik het naar 9 ramen laten leggen.
Dan had ik het ook laten doen inderdaad. Hier vroegen ze, schrik niet, €265,- per raam. En ik heb er 8. Nu heb ik het met mijn broer in 1 dag zelf gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
Blihi schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 08:33:
[...]

Bedrijf zou gisteren terugkomen, maar helaas.... niemand.

Uiteindelijk de directeur te pakken gekregen. Ze hadden te maken met twee zieke monteurs en daarom hadden ze Buurman en Buurman gestuurd. Ze wisten al dat het niet af zou komen vorige week gaf hij toe.

Maar goed. Hij heeft opnieuw beloofd dat het deze week af komt en dat we er qua compensatie ook wel uit gaan komen...
Net op tijd is de airco gereed. Woensdag kwam een deskundige monteur die de boel bijna gereed had tot hij er achter kwam dat zijn vacuummeter kapot was en hij de boel dus niet in bedrijf kon stellen. Dat zijn de de volgende ochtend om 7 uur komen doen. Nu houden we het hele huis koud met twee binnenunits.

In de woonkamer/keuken (totaal 80 m2, 216 m3) hangt een 6 kW binnenunit. Op de overloop boven hangt een 5 kW unit die zorgt voor koeling in alle vier de slaapkamers. Op het dat staat een 6.8 kW buitenunit.

De twee binnenunits kunnen dus niet beiden maximaal, maar dat hoeft ook niet. Ik wil het huis niet op 18 graden houden. Met de hitte gisteren lukte het prima om de temperatuur binnen aangenaam te houden. Dit komt vooral ook omdat het vocht uit de lucht gehaald wordt. De temperatuur bleef gemakkelijk constant op 24 graden (lager hebben we hem niet gezet).

Bij koelen naar 24 graden verbruikt de buitenunit vrij constant 1700 Watt. Bij het op temperatuur houden aanzienlijk minder (ongeveer de helft). Maar met 22 zonnepanelen is het verbruik niet echt een issue. Ik wekte gisteren ruim 40kWh zelf op.

Wat wel bijzonder is, is dat de buitenunit een 20A installatieautomaat adviseert, maar het verbruik is maximaal 2000 Watt (1700 Watt voor 6.8 kW koelvermogen COP=4 en dan de ventilatoren van de binnenunits). Hij zit nu op een 16A installatieautomaat en dat werkt prima.

Als je voor exact dezelfde unit de Engelse documentatie opzoekt adviseren ze een 50A zekering en in Belgie een 30A.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Blihi schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:19:
[...]

Net op tijd is de airco gereed. Woensdag kwam een deskundige monteur die de boel bijna gereed had tot hij er achter kwam dat zijn vacuummeter kapot was en hij de boel dus niet in bedrijf kon stellen. Dat zijn de de volgende ochtend om 7 uur komen doen. Nu houden we het hele huis koud met twee binnenunits.

In de woonkamer/keuken (totaal 80 m2, 216 m3) hangt een 6 kW binnenunit. Op de overloop boven hangt een 5 kW unit die zorgt voor koeling in alle vier de slaapkamers. Op het dat staat een 6.8 kW buitenunit.

De twee binnenunits kunnen dus niet beiden maximaal, maar dat hoeft ook niet. Ik wil het huis niet op 18 graden houden. Met de hitte gisteren lukte het prima om de temperatuur binnen aangenaam te houden. Dit komt vooral ook omdat het vocht uit de lucht gehaald wordt. De temperatuur bleef gemakkelijk constant op 24 graden (lager hebben we hem niet gezet).

Bij koelen naar 24 graden verbruikt de buitenunit vrij constant 1700 Watt. Bij het op temperatuur houden aanzienlijk minder (ongeveer de helft). Maar met 22 zonnepanelen is het verbruik niet echt een issue. Ik wekte gisteren ruim 40kWh zelf op.

Wat wel bijzonder is, is dat de buitenunit een 20A installatieautomaat adviseert, maar het verbruik is maximaal 2000 Watt (1700 Watt voor 6.8 kW koelvermogen COP=4 en dan de ventilatoren van de binnenunits). Hij zit nu op een 16A installatieautomaat en dat werkt prima.

Als je voor exact dezelfde unit de Engelse documentatie opzoekt adviseren ze een 50A zekering en in Belgie een 30A.
KoelCOP zakt nog wel aardig bij Tbuiten =40 en Ta=6 (tsja, fancoils :p). Maargoed, nog steeds verre van 4,5kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
GeeMoney schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:14:
[...]

Dan had ik het ook laten doen inderdaad. Hier vroegen ze, schrik niet, €265,- per raam. En ik heb er 8. Nu heb ik het met mijn broer in 1 dag zelf gedaan.
Bizar, ik heb het maar getroffen met de aannemer en hun prijzen volgens mij :-) Ja voor 265 was ik het ook zelf gaan doen, stel gekken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-10 16:05

mvds

Totally awesome!

GeeMoney schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:14:
[...]
Hee die prijs komt mij bekend voor, Dura Vermeer toevallig? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
mvds schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:02:
[...]

Hee die prijs komt mij bekend voor, Dura Vermeer toevallig? :P
Nee, wij hadden echt verder een hele nette schappelijke en communicatief vaardige aannemer alleen deze prijs was bizar (overige loze leidingen waren trouwens €135,-) en spotjes waren wel prijzig maar niet exorbitant en het is ook een k klus voor ze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

GeeMoney schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:12:
[...]

Nee, wij hadden echt verder een hele nette schappelijke en communicatief vaardige aannemer alleen deze prijs was bizar (overige loze leidingen waren trouwens €135,-) en spotjes waren wel prijzig maar niet exorbitant en het is ook een k klus voor ze :)
Ik weet niet wat normale prijzen zijn, ik kan dus ook niet echt inschatten of iets duur is. Maar zaken zoals €500 voor een buitenkraan, €265 voor een extra elektrapunt, €80 voor het verplaatsen van een elektrapunt lijken mij vrij normaal. Goedkoop is anders, dat zeker.

De €749 per extra PV paneel vind ik dan wel weer belachelijk duur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
mvds schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:17:
[...]

Ik weet niet wat normale prijzen zijn, ik kan dus ook niet echt inschatten of iets duur is. Maar zaken zoals €500 voor een buitenkraan, €265 voor een extra elektrapunt, €80 voor het verplaatsen van een elektrapunt lijken mij vrij normaal. Goedkoop is anders, dat zeker.

De €749 per extra PV paneel vind ik dan wel weer belachelijk duur!
Om even te vergelijken voor mij:
- Verplaatsen elektra: gratis
- Verplaatsen centraaldoos: 139,- (kosten nieuwe centraaldoos)
- Extra dubbele WCD: 139,-
- Loze leiding: 74,-
- Extra PV: 465,-
- Extra aansluitpunt KW+WW+riool (in bijkeuken): 274,-
- Buitenkraan: 274,-

Kortom, best mooie prijzen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Dat zijn volgens mij best nette prijzen ja, bij mij liggen ze toch flink wat hoger! (Vrijwel alles minimaal 2x zo duur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
bbbrumbrum schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:42:
[...]

KoelCOP zakt nog wel aardig bij Tbuiten =40 en Ta=6 (tsja, fancoils :p). Maargoed, nog steeds verre van 4,5kW.
Ik kan van de buitenunit nergens vinden wat het maximaal opgenomen elektrisch vermogen is. Bij veel merken staat het er bij, maar Daikin houdt die informatie voor zichzelf...

Het enige dat ik kon vinden staat in een brochure uit 2017. Bij deze combinatie van buitenunit (3MXM68N) en binnenunits (5 kW en 6kW) is de maximale koelcapaicteit als ze beide aan staan 3,09 en 3,71 kW. De totale maximale capaciteit is 8,45 kW en nominaal 6,8 kW. De maximale stroom is dan 13,36A (nominaal 6,28).

Bij verwarmen is de maximale stroom 12,46A.

Als ik die tabel dus goed lees zou de maximale stroom nooit meer zijn dan 13,36A en is een zekering van 16A voldoende. Het probleem met 20A is dat het eigenlijk niet mag achter een 25A hoofdzekering. Hoewel de unit rechtstreeks bedraad is vanuit de meterkast.

[ Voor 43% gewijzigd door Blihi op 07-08-2020 10:39 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:50
Scr33x0r schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 08:11:
[...]

Even voor mijn beeldvorming, hoe heb je dit nu geregeld met de aansturing dan? Ik neem aan dat je niet bij elk raam een schakelaar hebt kunnen /willen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

DutchBat_ schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:54:
[...]

Even voor mijn beeldvorming, hoe heb je dit nu geregeld met de aansturing dan? Ik neem aan dat je niet bij elk raam een schakelaar hebt kunnen /willen plaatsen.
De meeste screens hebben tegenwoordig afstandsbediening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
[...]

...

Als je de woning er goed op voorbereid kan airco heel prettig zijn. Juist in een goed geisoleerd huis wil je warmte af kunnen voeren, want eenmaal warm krijg je het heel moeilijk weer koel. Isolatie werkt twee kanten op.

De buitenunit van onze airco staat op het plat dak. Volledig uit het zicht en op veren, dus die hoor je binnen echt niet. De binnenunits hoor je uiteraard (ze hebben overigens wel een fluistermodus) maar een ventilator hoor je ook.

Voor het leidingwerk heb ik tijdens de bouw op de juiste plaatsen voorbereidingen laten treffen. Zachte blokken in de verdiepingsvloeren (dus geen gaten voor leidingen door 30 cm beton hoeven boren) en op het dak is al meteen een plakplaat geplaatst met dakdoorvoer (110mm met 3x 45 graden bochtje).

Ook heb ik afvoer voorzien op de juiste plaats zodat er geen leidingen naar buiten hoeven, hoewel dat uiteindelijk toch gebeurd is. Ik wilde de afvoer van beneden met een condenspomp naar boven laten lopen, maar de monteur raadde dat af, omdat zo'n condenspomp gemakkelijk stuk schijnt te gaan

Met voldoende zonnepanelen is de stroom voor de airco gratis. Je wekt deze immers direct zelf op als de airco aan staat.

Zeker als je verwarming hebt met een warmtepomp zou ik kiezen voor een airco die ook kan verwarmen, zodat je 's winters ook de mogelijkheid hebt om 'even snel bij te stoken'. Laat een dagje de achterdeur open staan om te luchten en het duurt zo een week voordat je huis weer op temperatuur is met vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
DutchBat_ schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:54:
[...]

Ik wil het via een centrale aanstuur unit regelen, hoe precies weet ik nog niet, maar uiteindelijk komen er gewoon lange kabels aan de screens, die lopen naar de meterkast en daar een centrale unit die dat regelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Scr33x0r schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:07:
[...]

Ik wil het via een centrale aanstuur unit regelen, hoe precies weet ik nog niet, maar uiteindelijk komen er gewoon lange kabels aan de screens, die lopen naar de meterkast en daar een centrale unit die dat regelt.
Een Raspberry Pi met Domoticz erop. Kun je ook meteen de slimme meter uitlezen, de PV omvormers, etc. De GPIO poortjes van zo'n Pi zijn prima geschikt om screens aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
@GeeMoney

[Afbeelding]
Die roosters zijn voor ventilatie inderdaad. De meterkast moet verplicht geventileerd worden. Bij ons is dat anders opgelost. De deur van de meterkast is iets korter aan de onderkant, dus daar kan de lucht naar binnen. Bovenin de meterkast zit een gat in de muur naar de bijkeuken. Die bijkeuken heeft een ventiel van de mechanische ventilatie, de de meterkast wordt actief geventileerd en zo hebben we geen roosters in de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Blihi schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:00:
[...]

Als je de woning er goed op voorbereid kan airco heel prettig zijn. Juist in een goed geisoleerd huis wil je warmte af kunnen voeren, want eenmaal warm krijg je het heel moeilijk weer koel. Isolatie werkt twee kanten op.

De buitenunit van onze airco staat op het plat dak. Volledig uit het zicht en op veren, dus die hoor je binnen echt niet. De binnenunits hoor je uiteraard (ze hebben overigens wel een fluistermodus) maar een ventilator hoor je ook.
Dat geluid lijkt mij dus heel irritant. Dat merk ik ook als ik op vakantie in hotels etc. ben, dat er een hoop verschillende systemen zijn, maar dat de meeste mij toch te veel storen om thuis te hebben. Eigenlijk zou voor mij de enige acceptabele oplossing zijn om te werken met een centraal luchtverwarming/koeling systeem, waarbij je meer of minder warme/koele lucht de ruimte in kunt 'sturen'. Maar dat vergt een hoop bouwkundige (en prijzige) aanpassingen die je in de praktijk in weinig woningen zult doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muggenstift
Heeft iemand van jullie ervaring met het aansluiten van koeling op een wtw systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ja, even een paar pagina's terug lezen. Samenvatting: Leuk idee, maar werkt niet meer zodra het echt nodig is. En je moet een wateraansluiting hebben met afvoer (en officieel airgap) op de juiste plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:26:
[...]

Dat geluid lijkt mij dus heel irritant. Dat merk ik ook als ik op vakantie in hotels etc. ben, dat er een hoop verschillende systemen zijn, maar dat de meeste mij toch te veel storen om thuis te hebben. Eigenlijk zou voor mij de enige acceptabele oplossing zijn om te werken met een centraal luchtverwarming/koeling systeem, waarbij je meer of minder warme/koele lucht de ruimte in kunt 'sturen'. Maar dat vergt een hoop bouwkundige (en prijzige) aanpassingen die je in de praktijk in weinig woningen zult doen.
De units die hier hangen zijn echt veel stiller dan die in veel hotels. In fluitstermodus produceren de 31 dBA (5 kW unit) en 33 dBA (6 kW unit).

Zodra de zon weg is kan de unit ook gewoon uit. Bij een goed geisoleerd huis warmt het dan ook niet meer zo snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muggenstift
Blihi schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:58:
Ja, even een paar pagina's terug lezen. Samenvatting: Leuk idee, maar werkt niet meer zodra het echt nodig is. En je moet een wateraansluiting hebben met afvoer (en officieel airgap) op de juiste plaats.
Dankje! Heb de stukken gevonden (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S023
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Graag jullie mening over het volgende, heb me ingeschreven voor een nieuwbouwwoning in de randstad en eindelijk een keer ook toegewezen gekregen. De verwarming zal plaatsvinden middels stadsverwarming. Nu blijkt ook dat de warmtecentrale letterlijk naast het project is gelegen. Hemelsbreed tussen woning en centrale is ca. 30m. De centrale draait op gas en voor zover ik weet is het puur de productie van warmte. (Mijn) uitgangspunt is dat dit ook komende 30jr gasgestookt zal blijven.

Door in de stad te wonen heb ik al een veel slechtere luchtkwaliteit geaccepteerd, maar zorg ik met deze keuze voor een veel korte leven (bij wijze van) en zullen we een veel slechtere luchtkwaliteit hebben? Of valt dat reuze mee?

Via diverse sites heb ik gezocht naar metingen nabij een bestaande centrale en ergens waar mijn inziens geen centrale of dergelijke staat, in dit geval een drukke wijk. Bij laatstgenoemde zie ik net slechtere resultaten voor NO, NO2, O3, PM10, PM25

Ik wil deze woning graag, maar niet ten koste van alles. Graag jullie mening en wat ik eventueel verder kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
S023 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:24:
Graag jullie mening over het volgende, heb me ingeschreven voor een nieuwbouwwoning in de randstad en eindelijk een keer ook toegewezen gekregen. De verwarming zal plaatsvinden middels stadsverwarming. Nu blijkt ook dat de warmtecentrale letterlijk naast het project is gelegen. Hemelsbreed tussen woning en centrale is ca. 30m. De centrale draait op gas en voor zover ik weet is het puur de productie van warmte. (Mijn) uitgangspunt is dat dit ook komende 30jr gasgestookt zal blijven.

Door in de stad te wonen heb ik al een veel slechtere luchtkwaliteit geaccepteerd, maar zorg ik met deze keuze voor een veel korte leven (bij wijze van) en zullen we een veel slechtere luchtkwaliteit hebben? Of valt dat reuze mee?

Via diverse sites heb ik gezocht naar metingen nabij een bestaande centrale en ergens waar mijn inziens geen centrale of dergelijke staat, in dit geval een drukke wijk. Bij laatstgenoemde zie ik net slechtere resultaten voor NO, NO2, O3, PM10, PM25

Ik wil deze woning graag, maar niet ten koste van alles. Graag jullie mening en wat ik eventueel verder kan doen.
Als het niet veilig was, werd er niet gebouwd. De regeltjes in NL zijn veel bediscussieerd, maar meestal zorgen ze wel voor een veilige en gezonde leefomgeving.
Dat de ene leefomgeving net wat gezonder is dan de rest, tsjah. Ga dan op het platteland wonen (niet bij bepaalde landbouw in de buurt etc).
Overal ga je dood ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-10 14:23
@S023 dit klinkt niet bijzonder aantrekkelijk eerlijk gezegd. Zo ver is 30 meter niet. Heb je geen lucht vervuiling, dan misschien toch geluidsoverlast.. staat er nog een huis tussen en hoe is de tuin georiënteerd? Heb je schaduw van de centrale? Hoe groot is ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-10 23:04
Farmerwood schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:41:
[...]

Het is natuurlijk niet waar dat het niet warm wordt in een goed geïsoleerd huis. Het duurt alleen langer voordat het warm wordt en als de warmte binnen is krijg je die moeilijk weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
MarcoC schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 22:05:
[...]
Het is natuurlijk niet waar dat het niet warm wordt in een goed geïsoleerd huis. Het duurt alleen langer voordat het warm wordt en als de warmte binnen is krijg je die moeilijk weer weg.
Dat is ook precies mijn ervaring tot nu toe ja. En vooral dat laatste is het probleem. 3-5 dagen hitte en je zit nog weken met een super warm huis...

Mijn post was een reactie op:
Bij een goed geïsoleerde woning wordt het m.i. ook niet vaak zo extreem warm binnen dat ik daar airco voor zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S023
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
@nel!s

Heb de afstand beetje verkeerd ingeschat, zie situatie hieronder waarin een afstand gemeten van 87m;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kj5e_x7gUjOW5_74ZmJj7SJDAQs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fn4MnFKO5zsY2hiVm6Ic66oh.png?f=fotoalbum_large

Iemand die toevallig in de buurt van een dergelijke gasgestookte warmtecentrale woont? Of eentje kent waarbij op korte afstand metingen online beschikbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Farmerwood schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 23:14:
[...]

Dat is ook precies mijn ervaring tot nu toe ja. En vooral dat laatste is het probleem. 3-5 dagen hitte en je zit nog weken met een super warm huis...

Mijn post was een reactie op:

[...]
Ik vind het inderdaad niet erg om in een huis van zeg 23 graden te zitten als het buiten 30 graden is. En dat het misschien na zo'n hete periode nog een tijdje op temperatuur blijft. Daarvoor zou ik niet speciaal airconditioning aanleggen. Maar andere mensen hebben andere wensen.

[ Voor 5% gewijzigd door Rubbergrover1 op 08-08-2020 00:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
S023 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 23:21:
@nel!s

Heb de afstand beetje verkeerd ingeschat, zie situatie hieronder waarin een afstand gemeten van 87m;

[Afbeelding]

Iemand die toevallig in de buurt van een dergelijke gasgestookte warmtecentrale woont? Of eentje kent waarbij op korte afstand metingen online beschikbaar zijn?
Zo maar een wilde gedachte, maar als je een paar ton gaat uitgeven, is het misschien een idee om zelf even op locatie te kijken en luisteren (meerdere keren, verschillende tijdstippen).
Dan heb je het worst case scenario, want er komen nog woningen tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
@S023 ga even op locatie kijken voor je gevoel, als de centrale er al staat, maar dit is veel verder dan 30m, 3x zo ver, en er zitten nog woningen tussen die hoger zijn dus je ziet het niet eens. Hier zou ik me geen zorgen over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 00:08:
Ik vind het inderdaad niet erg om in een huis van zeg 23 graden te zitten als het buiten 30 graden is. En dat het misschien na zo'n hete periode nog een tijdje op temperatuur blijft. Daarvoor zou ik niet speciaal airconditioning aanleggen. Maar andere mensen hebben andere wensen.
Ik kan me zo voorstellen dat @Farmerwood wat hogere temperaturen dan 23 graden bedoelde met "super warm".

Hij heeft het uiteraard niet gekwantificeerd maar in mijn huidige appartement met "energielabel C" is het op dit soort dagen binnen 27-30 graden en dat neemt dan langzaam af naar 25-26 graden, tenzij het buiten heel snel afkoelt.
Als het 23 graden hier was, zou ik dat zeker heel comfortabel vinden... 25+, laat staan 30, niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
ACM schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 09:33:
[...]

Ik kan me zo voorstellen dat @Farmerwood wat hogere temperaturen dan 23 graden bedoelde met "super warm".

Hij heeft het uiteraard niet gekwantificeerd maar in mijn huidige appartement met "energielabel C" is het op dit soort dagen binnen 27-30 graden en dat neemt dan langzaam af naar 25-26 graden, tenzij het buiten heel snel afkoelt.
Als het 23 graden hier was, zou ik dat zeker heel comfortabel vinden... 25+, laat staan 30, niet zo.
Maar als het gaat om (projectmatige) nieuwbouw, dan zul je niet echt een energielabel C woning krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 10:00:
Maar als het gaat om (projectmatige) nieuwbouw, dan zul je niet echt een energielabel C woning krijgen...
Nee, maar ik kan niet vertellen wat hij als "super warm" beschouwd, slechts een voorbeeld uit mijn huidige praktijk geven. Ik zou zulke temperaturen in ieder geval verwachten als iemand het over "super warm" heeft ;)

Ik hoop uiteraard dat mijn nieuwe appartement een stuk minder warm wordt op dit soort dagen; als het er dan inderdaad 23 graden wordt en blijft zou ik daar heel blij mee zijn. De kans dat dat gaat lukken zonder actieve koeling lijkt me echter wel klein.

Gelukkig zijn de ramen wel voorbereid voor het plaatsen van elektrisch bediende screens, dus als het volgende zomer tegenvalt kan ik sowieso daar naar kijken. Maar dat zal ook wel in de duizenden euro's lopen (geschikt voor wind op 7 hoog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
ACM schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 10:07:
[...]

Nee, maar ik kan niet vertellen wat hij als "super warm" beschouwd, slechts een voorbeeld uit mijn huidige praktijk geven. Ik zou zulke temperaturen in ieder geval verwachten als iemand het over "super warm" heeft ;)
Is inderdaad afhankelijk van je eigen gevoel. Vandaar dat ik even de context zette van hoe ik er over denk. (En hoe mijn huis 'het doet'.) Met daarbij dat anderen er uiteraard anders over kunnen denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:54

Sport_Life

Solvitur ambulando

ACM schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 09:33:
[...]

Dat was bij onze vorige woning (bj 1896), buiten 30 graden, binnen 30 , buiten -5 , binnen met moeite 18 .

Nieuwe woning blijft het zo'n 26 (veel ramen rondom) dat is mi acceptabel.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poosie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-10-2022
Huis juni 2019 opgeleverd. Hier 5 grote ramen op oosten en zuiden en nu zo'n 27-28 graden. Inderdaad ook deze zomer even aankijken hoe we hiermee dealen. Vind het eigenlijk niet acceptabel. Boven kan ik 's nachts alle ramen tegen elkaar open zetten (uiteraard met horren, anders worden we lek geprikt), dat is te doen. Beneden krijgen we de warmte maar moeilijk weg (want ramen/deuren moeten dicht wegens mogelijk ongenode gasten). Het worden nu dus screens of airco. Iemand al ervaring hoeveel graden screens "helpen"? 24 -25 graden beneden zou ik acceptabel vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij ons project kost een leiding voor screens/rolluiken bij het kozijn 225,- euro. Aan de voorkant hebben we 3 ramen en om de hoek nog 1. Alle 4 tot op de vloer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XcfulkBgp4Ui5Ja2SuzGvZUxecY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mO3Tztz6CA1Wo9IPas81lYgD.png?f=user_large

Wat is handig? Gewoon 1 zo'n leiding laten plaatsen en dan doorlussen? Of toch bij elk raam 1? Ik denk dat het vooral voor het uiterlijk mooier is om 4 leidingen te laten maken. Maar het is nogal duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Ik vind het maar een slechte ontwikkeling, al die airco's. Zo veel mensen die epc0, 0opdemeter, passief etc willen, want milieu. En vervolgens allemaal mensen die airco's plaatsen.
Af en toe snap ik mensen niet :) sorry, moest het even kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Deleon78 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:02:
Ik vind het maar een slechte ontwikkeling, al die airco's. Zo veel mensen die epc0, 0opdemeter, passief etc willen, want milieu. En vervolgens allemaal mensen die airco's plaatsen.
Af en toe snap ik mensen niet :) sorry, moest het even kwijt.
Bij ons, met vloerkoeling was het gister einde dag 23 graden. Vannochtend 21. Epc 0 woning. En in de winter de warmte weer gebruiken 😁.

Nu hebben wij nog geen screens dat gaat denk ik nog een graad 1 a 3 opwarming schelen

Nu hebben de meeste epc 0/0 op de meter woningen wel een energie overschot op dit soort dagen. Als en dan de energie direct gebruikt om te koelen is wel beter dan terug het net op te sturen.

[ Voor 6% gewijzigd door perspectivebass op 08-08-2020 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door perspectivebass op 08-08-2020 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
perspectivebass schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:31:
[...]
Nu hebben de meeste epc 0/0 op de meter woningen wel een energie overschot op dit soort dagen. Als en dan de energie direct gebruikt om te koelen is wel beter dan terug het net op te sturen.
Die snap ik niet.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen heilig (groen) boontje. Ik zie alleen steeds meer posts mbt airco die ik niet snap icm alle ophef over milieu. Maar misschien zit er helemaal geen of weinig overlap tussen auteurs van deze onderwerpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-10 20:58
Wij hebben op zolder screens en de rest van het huis rolluiken, de screens helpen wel maar minder dan rolluiken. In ons nieuwe huis gaan we voor rolluiken, ok, minder mooi van buiten maar ik hou liever de warmte buiten, scheelt straks zeker qua koelen, maar ook minder verlies van warmte in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Verwijderd schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:01:
Bij ons project kost een leiding voor screens/rolluiken bij het kozijn 225,- euro. Aan de voorkant hebben we 3 ramen en om de hoek nog 1. Alle 4 tot op de vloer.

[Afbeelding]

Wat is handig? Gewoon 1 zo'n leiding laten plaatsen en dan doorlussen? Of toch bij elk raam 1? Ik denk dat het vooral voor het uiterlijk mooier is om 4 leidingen te laten maken. Maar het is nogal duur.
Wij doen op de benedenverdieping hoge leibomen voor de ramen en op de hogere verdiepingen screens. Je hebt niet alleen de leiding kosten maar ook de kosten van de screens zelf, dat kan flink aan tikken met verdiepingshoge ramen. Tekenjetuin.nl kan helpen met zon in je ramen analyseren, zie mijn posts eerder in dit topic :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@Verwijderd 4 leidingen, je wilt ze ook onafhankelijk kunnen bedienen. Je zou het eventueel zelf kunnen doen als je over het gereedschap beschikt (giga lange boor en een klopboormachine en eventueel sleuvenfrees of haakse slijper), of achteraf door een elektriciën.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
GeeMoney schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:23:
@Verwijderd 4 leidingen, je wilt ze ook onafhankelijk kunnen bedienen.
Wij hebben in ons huidige appartement vier screens die we allemaal afzonderlijk kunnen bedienen met de afstandsbediening (en ook allemaal tegelijk, als we dat willen). Toch gaat er maar op één plek een stroomkabel door de muur. Als de elektriciteit wordt doorgetrokken en elk screen z'n eigen motor krijgt kan dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piknikker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-08 19:15
Wat is eigenlijk de beste plek waar de leiding uit de gevel moet komen voor screens? Gewoon boven in de hoek naast het raam?

De meerwerk elektra lijst is bekend dus zit even te begroten wat allemaal nodig is. Prep voor screens lijkt geen overbodige luxe met dit weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

nel!s schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:51:
[...]

Wij doen op de benedenverdieping hoge leibomen voor de ramen en op de hogere verdiepingen screens.
Dat is een beter idee, leibomen zijn ook nog eens mooier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 00:08:
[...]

ACM schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 10:07:
[...]

Op dit moment is het 29 graden bij ons in het hele huis (en counting...) En gezien eerdere ervaringen zal het de komende 6 weken niet onder de 25 graden zakken als dit nog een paar dagen aanhoudt.

Ben zelf iemand die erg slecht tegen warmte kan. Liever met alleen mijn zwembroek aan op Antartica dan een weekje deze temperaturen.

[ Voor 33% gewijzigd door Farmerwood op 08-08-2020 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Farmerwood schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 14:32:
[...]

[...]

Op dit moment is het 29 graden bij ons in het hele huis (en counting...) En gezien eerdere ervaringen zal het de komende 6 weken niet onder de 25 graden zakken als dit nog een paar dagen aanhoudt.

Ben zelf iemand die erg slecht tegen warmte kan. Liever met alleen mijn zwembroek aan op Antartica dan een weekje deze temperaturen.
Heb je vloerkoeling ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Uit interesse: als de pomp het water van de vloerverwarming rondpompt, en dit water wordt niet verwarmd, heb je dan ook vloerkoeling?
Hoe dan ook nog nooit gehad dat de vloer warm aanvoelt. Zelfs niet met verwarming aan haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Nee. Stadsverwarming hier. Zie mijn eerdere posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
jwillemsen schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:42:
Wij hebben op zolder screens en de rest van het huis rolluiken, de screens helpen wel maar minder dan rolluiken. In ons nieuwe huis gaan we voor rolluiken, ok, minder mooi van buiten maar ik hou liever de warmte buiten, scheelt straks zeker qua koelen, maar ook minder verlies van warmte in de winter.
En gewone 'ouderwetse' zonneschermen? Lijkt mij prettiger dan screens en minder lelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Farmerwood schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 14:32:
[...]

[...]

Van 29 graden na een paar zonnige dagen zou ik ook niet blij worden. Hopelijk is dat in je nieuwe woning beter. (Waarschijnlijk wel, aangezien daar weer 10 jaar ontwikkeling in zit.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Farmerwood schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 15:42:
[...]

Nee. Stadsverwarming hier. Zie mijn eerdere posts.
Ik lees al een jaartje of 2 mee op dit forum maar ik kan niet van iedere username onthouden of elke keer opzoeken wat voor technische installaties users in in huis hebben zitten. Excuus.

[ Voor 3% gewijzigd door siemenz op 08-08-2020 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poosie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-10-2022
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 15:45:
[...]

Van 29 graden na een paar zonnige dagen zou ik ook niet blij worden. Hopelijk is dat in je nieuwe woning beter. (Waarschijnlijk wel, aangezien daar weer 10 jaar ontwikkeling in zit.)
Hier nu ook gewoon 28,5 hoor. En het huis is van de technologie van 2019 :P ... Glas en zon zijn anno 2020 nog steeds geen goede combi.... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Hier ook 28 graden, volgens mij in een vergelijkbaar huis als de jouwe @Farmerwood (Lent, Rebo, bouwjaar 2013). Hier alleen geen zonwering aan de buitenkant want huurhuis en we hopen over een jaar naar een nieuwbouwhuis te vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Hier vandaag voor het eerst 24 gezien, inmiddels is het alweer 23,5 en dalende. Buiten 36 graden geweest hier.
Wel vloerkoeling door de warmtepomp.

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 08-08-2020 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
@GeeMoney das een oneerlijke vergelijking. De buitentemperatuur lag in Gelderland vandaag zo’n 5 graden hoger dan in Noord-Holland ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 15:43:
[...]

En gewone 'ouderwetse' zonneschermen? Lijkt mij prettiger dan screens en minder lelijk.
Zo'n gek uitstekend ding? Minder lelijk dan een screen die netjes wegrolt in een kleine behuizing?

Wij zitten tot op heden op 25 graden (buiten was het 33). Nadeel is dat we 's nachts de boel niet echt lekker tegen over elkaar open kunnen zetten tenzij we zelf beneden zijn (1 kant van de kamer heeft alleen tuindeuren i.p.v. ramen die open kunnen, wat trouwens ook niet echt veilig is...) en dan staat zelfs om half 8 de zon er al weer vol op te branden, dus laten we de tuindeuren maar dicht en de screen naar beneden.

[ Voor 3% gewijzigd door woekele op 08-08-2020 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muggenstift
Als je zonwering wil aanbrengen bij je huis. Zouden jullie het dan alleen doen bij de ramen waar het grootste gedeelte van de dag zon op staat? We krijgen in de nieuwe woning de tuin op het zuiden. Of zou je toch alle ramen voorzien van zonwering?

We wonen nu in een huis uit 2013, bij een paar hete dagen is het hier meteen heel warm. En zoals bij de meeste gaat het erg lastig weg. Ook nu hebben we de tuin op het zuiden en geen zonwering. Op dit moment is het 28 graden in de woonkamer. Boven is het warmer want we hebben ook nog eens een plat dak. Dit wordt dus een belangrijk punt in onze nieuwe woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
woekele schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 20:46:
[...]

Zo'n gek uitstekend ding? Minder lelijk dan een screen die netjes wegrolt in een kleine behuizing?
Vind ik wel. Als ze 'ingerold' zijn, dan vind ik ze allebei even niet-storend. En als je ze naar beneden doet, dan vind ik een gewoon zonnescherm heel wat aangenamer ogen dan screens. Met daarbij vooral het voordeel dat je nog ongestoord zicht naar buiten hebt als je binnen zit.

Maar de vraag was eigenlijk of dat niet net zo effectief (of misschien effectiever?) is dan screens. Ik kan mij voorstellen dat met de screens zo dicht bij de ruiten er toch nog best wat warmte binnen komt. Of er een warme 'tussenlaag' ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:28
Ascension schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 19:04:
Hier ook 28 graden, volgens mij in een vergelijkbaar huis als de jouwe @Farmerwood (Lent, Rebo, bouwjaar 2013). Hier alleen geen zonwering aan de buitenkant want huurhuis en we hopen over een jaar naar een nieuwbouwhuis te vertrekken.
Hier een huis uit begin van deze eeuw, niet gek veel km's verderop. Ook hier gewoon 27-28 graden binnen. Overigens geen zonwering of rolluiken. Die gaan er bij het nieuwe huis echt wel komen, want dit is niet grappig. De hitte is ook niet meer uit het huis te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-10 20:41

thaMini

Tool !!

Hier een huis uit 2011. Het lijkt hier wel een sauna.
Ik heb er zelfs over nagedacht om de ramen te laten tinten, maar dat is in de winter weer zonde.
We gaan eind dit jaar over naar een nieuwbouwhuis en ik heb een multisplit unit voor de woonkamer, twee slaapkamers en zolder mee begroot.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-10 20:00
Ik vraag me toch wel af of een huis met een lucht/water warmtepomp zoveel kouder kan blijven met dit weer. Volgens mij is hier zelfs met vloerkoeling op twee verdiepingen bijna niet tegenop te botsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:28
Ik was van de week bij vrienden, ik weet niet welke soort waterpomp die hadden, maar het was daar binnen 22 graden. 4 graden kouder dan bij ons, 5km verschil dus aan het klimaat ligt het niet.
Je voelde de verkoeling gewoon opstijgen van de vloer, heerlijk. Toen baalde ik extra dat onze nieuwbouw geen (fatsoenlijke) warmtepompmogelijkheid heeft.
Pagina: 1 ... 95 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2