Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:21
Beste allen,

Momenteel zijn we in afwachting van de bouw van ons nieuwe stulpje. Daartoe hebben wij reeds een flink bouwdepot waaruit rekeningen betaald zullen worden. Nu kreeg ik laatst te horen dat - indien mogelijk - je beter de rekeningen kunt voorschieten vanuit het spaargeld (die bedoeld is voor de afwerking en aankleding van het huis), om zodoende zo lang mogelijk de rente over dat grote bouwdepotbedrag te behouden (en geen vermogensrendementbelasting te betalen). Vervolgens kunnen we dan richting het voltooien van de bouw dat geld terugboeken naar de spaarrekening.

Mijn vraag is, is dit toegestaan?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:24

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

https://www.belastingdien...kken-met-verbouwingsdepot

Dus ja, volgens mij mag je dit gewoon doen. Ik zou echter wel even heel goed de kleine letters van je depot nalezen; het wordt bij sommigen op prijs gesteld dat je eventuele declaraties tijdig indient.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
MAX3400 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:05:
https://www.belastingdien...kken-met-verbouwingsdepot

Dus ja, volgens mij mag je dit gewoon doen. Ik zou echter wel even heel goed de kleine letters van je depot nalezen; het wordt bij sommigen op prijs gesteld dat je eventuele declaraties tijdig indient.
Bedankt voor je antwoord. En wat betreft de creditrente die wij maandelijks over het bedrag teruggestort krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:02

PB-powell

Mr. Laziness

In aanvulling op @MAX3400 ons bouwdepot wat aan de hypotheek zat was een jaar geldig na ingang van de hypotheek, dus let daar inderdaad goed op.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:40
Na een jaar vervalt je bouwdepot. Dus je wilt niet net te laat zijn.. want dan heb je helemaal niks meer.
Overigens begrijp ik niet zo goed (wellicht dom van mij hoor) waarom je een bouwdepot aan vraagt als je ook spaargeld hebt wat je er voor kan gebruiken? Of is dat spaargeld er eigenlijk niet voor bedoeld maar kun je het nu tijdelijk inzetten om meer rente te trekken??

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PHPResource
DonJunior schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:10:
Na een jaar vervalt je bouwdepot. Dus je wilt niet net te laat zijn.. want dan heb je helemaal niks meer.
Overigens begrijp ik niet zo goed (wellicht dom van mij hoor) waarom je een bouwdepot aan vraagt als je ook spaargeld hebt wat je er voor kan gebruiken? Of is dat spaargeld er eigenlijk niet voor bedoeld maar kun je het nu tijdelijk inzetten om meer rente te trekken??
Dat laatste dus. Ik kan zeker niet alle kosten dekken, maar de eerste facturen voorschieten moet kunnen in de hoop er dan het maximale rendement uit te halen. Mits is toegestaan uiteraard.
Ik zal eens kijken naar de looptijd van het bouwdepot, een jaar is te kort...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:25
Het hangt af van hoeveel spaargeld je hebt natuurlijk, maar ik heb er zelf voor gekozen om zoveel mogelijk te betalen uit het bouwdepot, ook om eventuele onverwachte uitgaven op te kunnen vangen die niet uit het bouwdepot betaald kunnen worden. Als alle grote uitgaven gedaan zijn (waarschijnlijk toch binnen een jaar) kan je er altijd nog voor kiezen om je spaargeld te gebruiken om af te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tuurlijk is dat toegestaan. Sterker nog, het is vrij gebruikelijk. Vaak gebruikt men eerst bijvoorbeeld eventuele overwaarde of idd spaargeld om de eerste facturen te betalen.

Check ook even of je je bouwdepot mag uitbetalen op je eigen rekening ookal staat er een ander rekeningnummer op de factuur van de aannemer. Zo kun je je spaargeld weer aanvullen met zo'n factuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:31
DonJunior schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:10:
Na een jaar vervalt je bouwdepot.
Een bouwdepot loopt standaard 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
Oké Rabobank voorwaarden doorgespit; looptijd maximaal 2 jaar, dus dat moet goed komen.
Er staat verder niets in over dat je alleen mag overboeken naar de aannemer(s).
Uiteraard staat er wel in dat alle transacties enkel gebruikt mogen worden voor de aanbouw van het huis.

Voorzichtige conclusie is dus; ja ik kan enkele facturen die nog gaan komen voorschieten uit eigen zak om de creditrente te behouden, en vervolgens richting voltooiing bouw dit laten terugbetalen uit het bouwdepot naar mijn rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:02

PB-powell

Mr. Laziness

Staat er niks in de voorwaarden over eventuele datums op de facturen? Wij mochten het geld, indien we hadden voorgeschoten, ook gewoon op onze rekening laten storten. Maar elke declaratie werd wel handmatig nog beoordeeld. Ik heb geen idee hoe moeilijk de bank doet als je op 1-10-2021 een factuur indient van 1-10-2020 bijvoorbeeld.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestersleutel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:38
Je geeft aan dat je spaargeld is bedoeld voor afwerking en aankleding van de nieuwe woning. Afwerking (schilderen, keuken enz.) kan uit het bouwdepot worden betaald. Een nieuwe bank daarentegen niet. In het kader van flexibiliteit zou ik altijd een bedrag aan eigen geld aanhouden.
Wel is het mogelijk dat een restant in een bouwdepot op je eigen rekening gestort kan worden. Hierdoor ben je natuurlijk wel weer wat afhankelijk.

Lees de voorwaarden er goed op na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

PHPResource schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:23:
Oké Rabobank voorwaarden doorgespit; looptijd maximaal 2 jaar, dus dat moet goed komen.
Er staat verder niets in over dat je alleen mag overboeken naar de aannemer(s).
Uiteraard staat er wel in dat alle transacties enkel gebruikt mogen worden voor de aanbouw van het huis.

Voorzichtige conclusie is dus; ja ik kan enkele facturen die nog gaan komen voorschieten uit eigen zak om de creditrente te behouden, en vervolgens richting voltooiing bouw dit laten terugbetalen uit het bouwdepot naar mijn rekening.
Je weet dat je de credit rente van de betaalde rente moet aftrekken voor je aangifte? Dus ik weet niet welke bedragen we hier over hebben, maar als je wel uit je depot gaat betalen kan je ook meer rente aftrekken voor de HRA.

Het is een complex sommetje denk ik, ik weet niet in wlke belastingschaal je zit en of je rente hoger is dan de VRH bv.

En spaargeld kan je ook aanspreken voor andere zaken dan je huis. In deze tijden wellicht ook verstandig om wat makkelijk geld achter de hand te houden ipv voor een paar tientjes je spaargeld in te zetten terwijl je er een bouwdepot tegenover hebt staan die je alleen voor je huis kan inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:40
PHPResource schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:23:
Oké Rabobank voorwaarden doorgespit; looptijd maximaal 2 jaar, dus dat moet goed komen.[..]
Oh dat is beter! Bij ons was het maar 1 jaar (niet Rabobank overigens)

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Barrycade schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:54:
[...]

Je weet dat je de credit rente van de betaalde rente moet aftrekken voor je aangifte? Dus ik weet niet welke bedragen we hier over hebben, maar als je wel uit je depot gaat betalen kan je ook meer rente aftrekken voor de HRA.

Het is een complex sommetje denk ik, ik weet niet in wlke belastingschaal je zit en of je rente hoger is dan de VRH bv.

En spaargeld kan je ook aanspreken voor andere zaken dan je huis. In deze tijden wellicht ook verstandig om wat makkelijk geld achter de hand te houden ipv voor een paar tientjes je spaargeld in te zetten terwijl je er een bouwdepot tegenover hebt staan die je alleen voor je huis kan inzetten.
TS kan echter ieder moment vanuit zijn bouwdepot geld overmaken naar zijn betaalrekening. Bij Rabo heb je gewoon directe toegang, zonder extra autorisatie vanuit de bank om een overboeking te doen. Aangezien er rekeningen aanwezig zijn, zal dit een valide transactie zijn. Indien je het geld hebt, zal je dus altijd meer voordeel halen uit het betalen van eigen rekening en later terugstorten vanuit depot.

Wat betreft HRA: rente welke je niet betaald kan je ook niet aftrekken. Da's logisch..

Declaraties worden overigens ook steekproefgewijs opgevraagd. Vanuit 2 bouwdepots met tientallen overboekingen is dat 1 keer gebeurd..

[ Voor 5% gewijzigd door Montaner op 30-07-2020 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
Bedankt allen!

Word ongetwijfeld 1 grote puzzel die belastingaangifte :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kun je je afwerking en aankleding ook laten betalen uit het bouwdepot? Dat is denk ik wel een handig gegeven wanneer je tegen die tijd de facturen inlevert van de gordijnen etc. Als blijkt dat je die zelf moet betalen én dat je oude facturen niet meer uit je bouwdepot komen ben je alsnog alles zelf aan het betalen.

Ik vraag me af over wat voor maandelijkse rentebedragen we hier spreken om deze omwegen de moeite waard te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
sypie schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:27:
Kun je je afwerking en aankleding ook laten betalen uit het bouwdepot? Dat is denk ik wel een handig gegeven wanneer je tegen die tijd de facturen inlevert van de gordijnen etc. Als blijkt dat je die zelf moet betalen én dat je oude facturen niet meer uit je bouwdepot komen ben je alsnog alles zelf aan het betalen.

Ik vraag me af over wat voor maandelijkse rentebedragen we hier spreken om deze omwegen de moeite waard te maken.
Nee, dat kan niet. De rente is hetzelfde percentage als de rest van de hypotheek (althans, de rente van het leningdeel waar de bouwdepot bij inzit). Verwacht dus ergens tussen de 1,3 en 2,X procent verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:34
Nieknikey schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:18:
[...]

Die van ons 6 maanden. Niet relevant, zie opmerking @Verwijderd.

Verder wat @Barrycade zegt mbt aftrek van rente.

[ Voor 8% gewijzigd door cryptapix op 01-08-2020 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Geen idee hoe het nu zit het met het bouwdepot en of dit per hypotheekverstrekker afhankelijk is, maar toen ik 7 jaar geleden een huis kocht, moest ik specificeren waar ik mijn bouwdepot voor wilde gebruiken.
Dus X voor een keuken, Y voor muurafwerking (stuccen), Z voor etc.

En daar werd redelijk streng op gecontroleerd. Zo hadden wij nog iets voor het huis aangeschaft, wat niet te relateren aan de gespecificeerde items stond en werd daardoor afgekeurd. Gelukkig hadden we (ruim voldoende) spaargeld achter de hand en was het verder geen probleem, maar zou toch jammer zijn als je hier tegen aan loopt en de spaarrekening al dusdanig hebt aangesproken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik schoot alles voor met de overwaarde (die op mijn rekening kwam en niet meteen werd afgelost op de nieuwe hypotheek). Daardoor betaalde ik iedere rekening op de laatste dag.
Had destijds een berekening gemaakt.

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 31-07-2020 08:37 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diabolofan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 11:09
Ons bouwdepot liep 1 jaar. Looptijden verschillen dus aardig ;)

Facturen die ik indiende werden automatisch gewoon altijd gestort op mijn eigen rekening, zonder dat ik iets op de factuur die ik uploade had gezet dat ik het zelf al betaald had oid. Dus blijbkaar verschilt dat ook nogal per bouwdepot/hypotheekverstrekker of ze zelf de factuur betalen, of dat ze het bedrag overmaken naar je rekening en dat ze dus verwachten dat je zelf de factuur vervolgens betaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Een aantal mensen snapt niet wat het plan is van TS. Laten we het even simpel maken:
- Depot van 10.000 euro
- 1 item van 10.000 euro dat uit depot betaald kan worden, bijv. keuken
- 1 item van 10.000 euro dat uit eigen middelen betaald moet worden (de afwerking waar TS het over heeft)
- Tussen beide items zit 6 maanden

TS betaalt die eerste rekening van 10.000 euro. Spaargeld daalt met 10.000 euro. Op het moment dat de afwerking gedaan wordt, dient hij de declaratie in van de rekening van de keuken. Spaargeld stijgt met 10.000 euro en nu kan hij de afwerking betalen. Hij heeft hiermee voorkomen dat hij 6 maanden lang rente betaalt op die 10.000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
PHPResource schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:02:
Beste allen,

Momenteel zijn we in afwachting van de bouw van ons nieuwe stulpje. Daartoe hebben wij reeds een flink bouwdepot waaruit rekeningen betaald zullen worden. Nu kreeg ik laatst te horen dat - indien mogelijk - je beter de rekeningen kunt voorschieten vanuit het spaargeld (die bedoeld is voor de afwerking en aankleding van het huis), om zodoende zo lang mogelijk de rente over dat grote bouwdepotbedrag te behouden (en geen vermogensrendementbelasting te betalen). Vervolgens kunnen we dan richting het voltooien van de bouw dat geld terugboeken naar de spaarrekening.

Mijn vraag is, is dit toegestaan?
Check met de bank. Voor een opname uit een bouwdepot moet je vaak een factuur van een bouwgerelateerde keverancier indienen lijkt me. Want in de hypotheekaanvraag moet “bouwdepot” (box1 en in principe aftrekbaar) anders worden getoetst dan “vrij de besteden geld” (box 3 en niet aftrekbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:56
Misschien is het een idee om de hypotheeknemer erbij te vermelden want ik merk dat er nogal veel verschil is per instantie.

Kun je misschien vertellen waarom je nu er voor kiest om het depot die je eerder (Met een adviseur) hebt opgesteld opeens niet meer gelijk wilt gebruiken? Dan heb je voor jezelf ook een gedeeltelijk antwoord waarom je het wil.

Heb je voor jezelf bedacht hoeveel en hoe lang je wilt voorschieten en hoeveel dat oplevert? En hoeveel VHR hoef je niet te betalen? Want dit gaat toch om het bedrag op 1 jan?

Mijn ervaring is dat vooral in het begin de eerste 5 termijnen elk 5% van het totale depot zijn en het pas echt pijn gaat doen als je aan het eind het totale rente plus huidige hypotheek moet betalen.

Bedenk voor jezelf of het geld dat je kan besparen het risico waard is dat je opeens een auto ofzo moet kopen omdat deze totall loss is en dat nu niet wilt uitgeven omdat je een gedeelte bouwdepot hebt voorgeschoten

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

cryptapix schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 18:39:
[...]

Die van ons 6 maanden.

Verder wat @Barrycade zegt mbt aftrek van rente.
TS gaat bouwen, niet verbouwen. Dan heb je niets aan 6 maanden en krijg je dus een ander financieel product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:58

Oekol

waka waka hey hey

Nieknikey schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:18:
[...]

Die vlieger gaat niet altijd op. Vorig jaar huis gekocht, hypotheek bij Tulp hypotheken en bouwdepot bij stater. Bouwdepot was 1 jaar en dat was vrij irritant aangezien onze uitbouw vertraging had dus hebben we gevraagd of de aannemer z'n 2e factuur eerder willen sturen a 50% van de som. Het is dus niet altijd 2 jaar.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
Dank allen voor jullie expertise.
Het betreft de Rabobank waarbij we de facturen zelf moeten overmaken.
Het hypotheekbedrag is vanaf dag 1 de volle mep (en dus niet in het begin lager en naarmate er meer is gebouwd hoger). We zitten dus al vanaf dag 1 met volledig dubbele lasten maar hebben hier bewust voor gekozen.

De rente is 1.8 procent
Mijn gedachte was; als ik het bouwdepotbedrag zo lang mogelijk hoog kan houden, des te voordeliger het is (zo lang mogelijk creditrente behouden, VHR ontkomen). De fiscale hypotheekrenteaftrek is daarin lager dan de som van de hierboven genoemde parameters.

Uiteraard moet er een buffer overblijven voor onvoorziene omstandigheden (bedankt voor de tip)

Om op bovenstaande vraag antwoord te geven; ik wil dus wel gebruik maken van het bouwdepot maar op het moment dat spaargeld niet staat te renderen en ik tegelijkertijd het bouwdepot aanspreek voor de eerste facturen, is het m.i. zonde om niet eerst spaargeld deels te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:56
PHPResource schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:48:
Het hypotheekbedrag is vanaf dag 1 de volle mep (en dus niet in het begin lager en naarmate er meer is gebouwd hoger). We zitten dus al vanaf dag 1 met volledig dubbele lasten maar hebben hier bewust voor gekozen.

De rente is 1.8 procent
Mijn gedachte was; als ik het bouwdepotbedrag zo lang mogelijk hoog kan houden, des te voordeliger het is (zo lang mogelijk creditrente behouden, VHR ontkomen). De fiscale hypotheekrenteaftrek is daarin lager dan de som van de hierboven genoemde parameters.

Uiteraard moet er een buffer overblijven voor onvoorziene omstandigheden (bedankt voor de tip)

Om op bovenstaande vraag antwoord te geven; ik wil dus wel gebruik maken van het bouwdepot maar op het moment dat spaargeld niet staat te renderen en ik tegelijkertijd het bouwdepot aanspreek voor de eerste facturen, is het m.i. zonde om niet eerst spaargeld deels te gebruiken.
Je spreekt jezelf tegen. Als je bijvoorbeeld een bouwdepot hebt van 100k strepen die 2 rentes elkaar tegen. Je betaald niets zo lang je niks declareert. Je krijgt het toch niet gelijk allemaal van de bank?

Anders haalt het ook niet uit om eerst eigen spaargeld te gebruiken 😉.

We hebben uiteindelijk ook gewoon het laatste deel uit depot gehaald en de rest zelf betaald. Misschien is dat iets om te gebruiken?

En waarom stort je niet geld op het bouwdepot of iets dergelijks? De overwaarde die wij hadden verwacht hebben we ook ingelegd in de nieuwe hypotheek/bouwdepot zodat deze niet zo hoog was.
(Als je het geld niet in je huis wilt hoef je het niet te doen als je de keuze hebt maar ik vraag het me af omdat je nu wel met spaargeld gaat "spelen".)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:13

EiT

Ons (projectbouw) huis is eind vorig jaar opgeleverd. Ook een Rabobank Hypotheek en de laatste bedragen een maand voor het aflopen van de 2 jaar uit het depot gehaald, dit was 5-6 maanden na oplevering ;)

Dat heeft ons aardig wat geld opgeleverd door eerst het spaargeld te gebruiken.

Ik heb de eerste termijn facturen van aannemer van spaargeld betaald en toen het spaargeld op was begonnen met de nieuwe facturen te betalen uit bouw depot. Toen het huis opgeleverd was en geld nodig was voor oplevering, is er pas geld uit het bouwdepot gehaald en op eigen rekening gestort. Ik zorgde wel dat het bedrag wat ik er uit haalde en op eigen rekening storte het zelfde was als een “voorgeschoten” factuur. Zou de Rabobank dan controleren dan is het makkelijker aantonen dat dit bedrag voor de voorgeschoten factuur was.

Maw: kan prima met Rabobank Hypotheek en levert al snel een paar duizend euro op (afhankelijk van je spaargeld)

Druk en zetfouten voorbehouden.

Pagina: 1