Nu we zo'n tien maanden na oplevering van ons huis zitten begint het einde qua opleverpunten in zicht te raken. Ja, echt, ze zijn zelfs bijna op een hand te tellen nu denk ik. De aanhouder wint
Los van krassen op het bad en scheuren in deuren had ik ook een vraag over het glas. Volgens de specificatie is het HR++ glas, alleen zie ik dat nergens in het glas staan, niet geprint in de rand, niet gedrukt in de rand, in de ramen is gewoon niets te zien. Dus daar stelde ik een vraag over, een half jaar geleden ofzo. Daar is vandaag antwoord op gekomen, in de vorm van het totale installatiedocument waarin de installateur per raam (geschakelde woning dus we hebben er nogal wat) heeft aangegeven wat er in zit. Daarmee blijft het een papieren exercitie natuurlijk maar toch netjes dat ze de documentatie sturen. Of het HR++ was was de vraag al niet meer, dit duurde allemaal te lang dus na wat googelen had ik met de led uit mijn telefoon al vastgesteld dat het glas zich qua reflecties en kleuren daarin hetzelfde gedraagt als de ruitjes in de voordeur waar wel het type glas netjes in geprint staat.
Interessanter is echter dat in dat document ook staat dat koper niet heeft gekozen voor de meerwerkoptie (700 euro) van veiligheidsglas conform een of andere NEN norm die verplicht is voor bedrijven, maar dat dit glas toch overal is toegepast. Moraal van het verhaal, soms krijg je opties cadeau, voor zo'n installateur is gewoon overal hetzelfde glas toepassen natuurlijk makkelijker dan bij gaan houden wie welk type wil.
@
896gerard Die isolatie kan best veel hebben, maar er zijn grenzen. Meestal gaat de isolatie erin als ze met het metselwerk aan de slag gaan, daar moet het spul wel tegen kunnen. In ons geval was een deel van de gevel echter niet voorzien van metselwerk maar van hout, de isolatie daarachter heeft erg lang aan de elementen blootgestaan omdat ze de houten aftimmering vlak voor oplevering pas hebben aangebracht. Toen was die isolatie wel kapot maar gelukkig hadden ze de isolatie daarvoor vervangen. Ergo: wel even op letten en desnoods navragen wat er precies gedaan is.
@
MLPN @
Blihi
Wij hebben groendak op ongeveer 80 vierkante meter dak liggen, ik weet niet helemaal waarom ze vragen wat er op het dak ligt maar bij ons ligt er sowieso nog een doek onder om te zorgen dat er geen wortels doorheen gaan. Meteen je dak van een extra laag voorzien kan natuurlijk maar worteldoek heeft precies het doel wat je wilt. Als je groendak er op ligt gaat dat wat er onder ligt sowieso langer mee want dat is niet meer aan de elementen onderhevig.
De draagconstructie lijkt me relevanter. Bij ons is er in totaal 9 kuub aan ondergrond opgegaan voordat de planten er in gingen, met het water wat er dan ook nog in gaat zitten heb je een behoorlijk gewicht te pakken (heb het een keer gesproeid, een half uur water opgespoten en nog steeds geen druppel richting de goot...).
[
Voor 30% gewijzigd door
Jheroun op 16-09-2020 15:02
]