Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 107 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.577 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:16
896gerard schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:16:
[...]

Ziet er al goed uit! En top dat je even zegt hoeveel alles ongeveer kost. Die 12k voor de bestrating vreet dus zo maar even 63% van het totaalbedrag op.. Het gaat qua achtertuin dus al aardig richting de €100/m2, een getal dat ik eerst moeilijk te geloven vond maar met deze uitleg toch heel realistisch lijkt. Wij krijgen een achtertuin van 95 m2, dus dan weet ik waar rekening mee te houden is en waar de grootste besparingen te behalen zijn.
Voor bestrating moet je ongeveer rekenen dat er evenveel kosten onder zitten als dat de bestrating kost. Dus klinkers van 20 euro per m2 kun je voor 40 euro per m2 gelegd hebben, maar een wat duurdere keramische tegel van 60 euro per m2 kost je nog eens 60 euro per m2 om te laten leggen.

Een en ander hangt natuurlijk af van de ondergrond en hoeveel er afgevoerd moet worden. Ons perceel werd op -10cm achter en -25 cm voor opgeleverd. Ik heb nauwelijks grond hoeven afvoeren.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempi
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-06 13:19
mvds schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:41:
[...]

Nette prijs voor een 2m40 uitbouw!
Zie wat opmerkingen hierover, de breedte is 5.74M :)
:+ Wel lekker op tijd!
Aangepast :+

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lauryn
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-11-2023
107mb schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:05:
[...]

wat een verschillen zo door het land heen. Wij betalen voor een 2,4m uitbouw (6,7m breed) 16.000 euro.

Onze bouw dient binnen 180 werkbare dagen klaar te zijn. In maart zijn ze begonnen met de waterbronnen aan te boren, en ik verwacht dat we eind oktober/begin november de sleutel krijgen...

Wat kosten betreft, daar heb ik een aantal zaken in eigen beheer gedaan:
- garagedeuren: Scheelt 2000 euro
- dakramen: 2x scheelt 1000 euro totaal
- zonnepanelen: scheelt meer dan 3000 euro
- installeren douchewand en badmeubel: scheelt 800 euro

ik bespaar zo maar eventjes 7.000 euro. Het levert wat meer geregel op, maar de besparing is m.i. waanzinnig.
Dat scheelt inderdaad een hoop geld. Heb jij vanuit het project ook zonnepanelen? Anders denk ik erover om de dakramen na de bouw te plaatsen en ook de zonnepanelen zelf erbij te doen. Er komen er standaard 5 maar ik wil er meer. Kan dat zomaar, of heb je dan weer apart groep, loze leiding, omvormer etc nodig? Ben zo niet technisch. Vandaar dat ik dacht, ik regel het wel tijdens de bouw maar de kosten zijn zo niet proportioneel dat ik echt twijfel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:43
Lauryn schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:22:
[...]

Dat scheelt inderdaad een hoop geld. Heb jij vanuit het project ook zonnepanelen? Anders denk ik erover om de dakramen na de bouw te plaatsen en ook de zonnepanelen zelf erbij te doen. Er komen er standaard 5 maar ik wil er meer. Kan dat zomaar, of heb je dan weer apart groep, loze leiding, omvormer etc nodig? Ben zo niet technisch. Vandaar dat ik dacht, ik regel het wel tijdens de bouw maar de kosten zijn zo niet proportioneel dat ik echt twijfel.
vanuit het project kreeg ik 6 panelen voor 4.500 euro. Met een andere leverancier krijg ik er 18 voor 5.000 euro. Ik heb wel 2 loze leidingen van zolder naar de meterkast laten aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

107mb schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:05:
[...]

wat een verschillen zo door het land heen. Wij betalen voor een 2,4m uitbouw (6,7m breed) 16.000 euro.

Onze bouw dient binnen 180 werkbare dagen klaar te zijn. In maart zijn ze begonnen met de waterbronnen aan te boren, en ik verwacht dat we eind oktober/begin november de sleutel krijgen...

Wat kosten betreft, daar heb ik een aantal zaken in eigen beheer gedaan:
- garagedeuren: Scheelt 2000 euro
- dakramen: 2x scheelt 1000 euro totaal
- zonnepanelen: scheelt meer dan 3000 euro
- installeren douchewand en badmeubel: scheelt 800 euro

ik bespaar zo maar eventjes 7.000 euro. Het levert wat meer geregel op, maar de besparing is m.i. waanzinnig.
Uitbouw hangt natuurlijk tevens er van af of er gefundeerd moet worden

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weidemolentje
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-12-2021
Interessant topic en leuke onderwerpen, fijne input van iedereen!

Bij deze ook mijn bijdrage:

Waarom de keuze nieuwbouw?
Op het moment hebben wij een woning direct aan het water gelegen, met een ruim dakterras. In verband met nieuwe aanwas (2 kinderen) is de roep om een (ruime) tuin steeds sterker. In het Groene Hart zijn er weinig woningen die a) betaalbaar zijn, b) aan de modern maatstaven voldoen en c) een woonoppervlak van > 170M2 hebben. Daar bovenop de keuze voor een nieuwbouwwijk in verband met het sociale aspect (vriendjes, iedereen een nieuwe start e.d.). Duurzaamheid en onderhoudsvrij spelen daarbij ook een rol.

Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Deze vraag kunnen we pas beantwoorden nadat de bouw is gestart (dit najaar) en de wonign is opgeleverd (Dec '21 - Apr '22?). Als ondernemer een hypotheek regelen was al een lijdensweg met alle wachttijden en extra eisen momenteel.

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Via de project ontwikkelaar 45K: Uitbouw 2.4M (34K), Meerwerk Toilet (2K), Elektra (4K), Vloerverwarming naregeling (4K), Buitenkranen (1K)
In eigen beheer (dus na sleuteloverdracht) doen we:dakkappellen, terras onderheien / beton, terrasoverkapping, tuinaanleg, vlonder, keuken, badkamer, stucwerk, schilderwerk, vloeren, tunnelhaard, trapafwerking, badkamer aanpassen knieschotten, domotica en een post onvoorzien. We hopen dat dit onder de 200K blijft

Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Rond de 200K.

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Stucwerk. Ook als er een scheurtje komt is dit het snelst te repareren. Wil je het later alsnog behangen kan dat ook. Bij renovlies, nadat je een schilderijtje toch elders wilt ophangen blijf je met een gaatje achter wat je niet kunt stucen omdat er papier tussen zit.

Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Dit laten we direct doen, dus zodra ze binnen met bv de badkamer of dakkappellen bezig zijn, laten we de tuin onderheien en het terras storten. De oprit moet zsm af (blijven de auto's netjes). De overkapping kan eventueel wat later maar we willen alles eigenlijk in 1 keer afronden, al zal dit lastig worden. Ik hoop dat alles binnen 4 maanden na sleuteloverdracht klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:21

Toppe

Oké ✅

Zijn er hier mensen die kopen zónder voorbehoud van financiering? Wij willen met kopen maar de makelaar doet daar enigszins ‘lastig’ om en we zijn nu onnodig lang aan het wachten en dus de roep om te kope zonder die voorbehoud wordt dus steeds sterker bij ons...

We zouden we hypotheek kunnen krijgen van over de 420K en zitten op dit moment op een waarde van 380K..

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Toppe schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:57:
Zijn er hier mensen die kopen zónder voorbehoud van financiering? Wij willen met kopen maar de makelaar doet daar enigszins ‘lastig’ om en we zijn nu onnodig lang aan het wachten en dus de roep om te kope zonder die voorbehoud wordt dus steeds sterker bij ons...

We zouden we hypotheek kunnen krijgen van over de 420K en zitten op dit moment op een waarde van 380K..
Ik zou daar heel voorzichtig mee zijn. Misschien is de makelaar te overtuigen met een brief van de adviseur dat jij het gevraagd bedrag kunt betalen.

Een koop- aanneemsom van 380k bij een maximum hypotheek van 420k houdt niet over. Je leest in deze chat al dat er af en toe behoorlijke kosten bij komen, dus die 10% ben je zo extra kwijt.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• san.okk
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Zou mij niet laten opjagen door die makelaar. Het gaat om een grote aankoop, dus je kan maar beter het zekere voor het onzekere nemen. Dat geeft je ook de tijd om alles nog is onder elkaar te zetten. Een gemiddelde uitbouw kost al snel 30k en dan moet je nog aan de keuken beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Blihi schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:01:
[...]

Ik zou daar heel voorzichtig mee zijn. Misschien is de makelaar te overtuigen met een brief van de adviseur dat jij het gevraagd bedrag kunt betalen.

Een koop- aanneemsom van 380k bij een maximum hypotheek van 420k houdt niet over. Je leest in deze chat al dat er af en toe behoorlijke kosten bij komen, dus die 10% ben je zo extra kwijt.
@san.okk

380K is inclusief alle bijkomende kosten zoals badkamer, keuken, tuin, vloer etc. En daar zit ook nog eens een reservering in die betaald wordt vanuit de overwaarde van de huidige woning.

Ik snap alleen niet helemaal waarom een makelaar deze voorwaarde niet zou willen opnemen in een koop/aannemersovereenkomst...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:09
Toppe schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:05:
[...]

@san.okk

380K is inclusief alle bijkomende kosten zoals badkamer, keuken, tuin, vloer etc. En daar zit ook nog eens een reservering in die betaald wordt vanuit de overwaarde van de huidige woning.

Ik snap alleen niet helemaal waarom een makelaar deze voorwaarde niet zou willen opnemen in een koop/aannemersovereenkomst...?
Vreemd verhaal. Hebben jullie nu een optie (middels loting) op de woning? Ik weet niet of er een loting van toepassing is maar wellicht staan er kopers in de rij die aangegeven hebben te willen kopen zonder voorbehoud van financiering?

In principe sluit je de overeenkomst met de aannemer en niet met de makelaar. Wellicht even bij de aannemer informeren hoe zij in de wedstrijd zitten (die wil uiteraard z.s.m. verkopen en willicht pushen zij de makelaar om te verkopen aan iemand zonder voorbehoud van financiering).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Toppe schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:05:
[...]

@san.okk

Omdat het voor hem een risico is. Als jij geen hypotheek kunt krijgen moet hij opnieuw gaan verkopen. Als dat bij teveel huizen in het project gebeurt duurt het veel te lang. Het feit dat hij moeilijk doet suggereert dat hij het vermoeden heeft dat het wellicht niet goed komt. Een brief van de adviseur kan dan helpen. Wij moesten zo'n brief vooraf al aanleveren anders maakten we geen enkele kans.

Maar laat je inderdaad niet opjagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Zijn er hier mensen die kopen zónder voorbehoud van financiering?
Wij hebben zonder voorbehoud van financiering gekocht, omdat we dan meer kans maakten bij de toewijzing van een woning. En het heeft geholpen: we kregen onze eerste voorkeur. We hadden heel veel spaargeld en een hypotheekvrij huis, dus we wisten dat het wel goed zou komen met dat geld. Anders zou ik heel voorzichtig zijn om zonder voorbehoud te kopen, want als je de financiering onverhoopt toch niet rondkrijgt is de ellende niet te overzien. Er is blijkbaar al een woning aan jullie toegewezen, daar heeft het dus geen invloed meer op. Dan gewoon wel dat voorbehoud laten opnemen, als bescherming voor jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

SquareOne schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:10:
[...]

Vreemd verhaal. Hebben jullie nu een optie (middels loting) op de woning? Ik weet niet of er een loting van toepassing is maar wellicht staan er kopers in de rij die aangegeven hebben te willen kopen zonder voorbehoud van financiering?

In principe sluit je de overeenkomst met de aannemer en niet met de makelaar. Wellicht even bij de aannemer informeren hoe zij in de wedstrijd zitten (die wil uiteraard z.s.m. verkopen en willicht pushen zij de makelaar om te verkopen aan iemand zonder voorbehoud van financiering).
Nee, geen loting. En in dit geval is de makelaar ook de aannemer dus daar valt weinig te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Blihi schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:11:
[...]

Omdat het voor hem een risico is. Als jij geen hypotheek kunt krijgen moet hij opnieuw gaan verkopen. Als dat bij teveel huizen in het project gebeurt duurt het veel te lang. Het feit dat hij moeilijk doet suggereert dat hij het vermoeden heeft dat het wellicht niet goed komt. Een brief van de adviseur kan dan helpen. Wij moesten zo'n brief vooraf al aanleveren anders maakten we geen enkele kans.

Maar laat je inderdaad niet opjagen.
Het is een project van 6 woningen waarbij (hij zegt!) er 4, inclusief die van ons, al verkocht zijn. Dit zou ook betekenen dat het start bouw is, als 4 van de 6 woningen maar verkocht zijn.

De adviseur heb ik al eens gevraagd om zn brief (haalbaarheidscheck) maar die geeft weer aan dat het erg slim is om onder voorbehoud te kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Kiwi70 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:19:
[...]

Wij hebben zonder voorbehoud van financiering gekocht, omdat we dan meer kans maakten bij de toewijzing van een woning. En het heeft geholpen: we kregen onze eerste voorkeur. We hadden heel veel spaargeld en een hypotheekvrij huis, dus we wisten dat het wel goed zou komen met dat geld. Anders zou ik heel voorzichtig zijn om zonder voorbehoud te kopen, want als je de financiering onverhoopt toch niet rondkrijgt is de ellende niet te overzien. Er is blijkbaar al een woning aan jullie toegewezen, daar heeft het dus geen invloed meer op. Dan gewoon wel dat voorbehoud laten opnemen, als bescherming voor jezelf.
Het is een Woningborg overeenkomst, zal eens kijken of ik via hun wat kan bereiken, tenslotte staat ook hun naam er op.

Probleem met deze man is dat het erg lastig is om telefonisch contact te hebben (één keer gesproken) dus eigelijk zou je er niets mee te maken willen hebben. Alleen de kwaliteit is erg goed voor een schepte prijs. Het is ook nog eens een woning die we willen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Toppe schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:26:
[...]

Het is een Woningborg overeenkomst, zal eens kijken of ik via hun wat kan bereiken, tenslotte staat ook hun naam er op.

Probleem met deze man is dat het erg lastig is om telefonisch contact te hebben (één keer gesproken) dus eigelijk zou je er niets mee te maken willen hebben. Alleen de kwaliteit is erg goed voor een schepte prijs. Het is ook nog eens een woning die we willen...
Mijn achtergrond. Ik ben makelaar dus weet veel van dit onderwerp af

Woningborg zegt niets over het financieringsvoorbehoud, dat punt kan commercieel worden uitonderhandeld. Woningborg zorgt ervoor dat de aannemer kan worden vervangen als de huidige aannemer omvalt.

Door de uniformiteit in het contract weet de volgende aannemer dat hij geen afspraken overneemt die hij niet waar kan maken.

Als verkoper alleen wilt verkopen aan kopers zonder voorbehoud, dan is dat zijn goed recht (helaas).

[ Voor 17% gewijzigd door siemenz op 15-09-2020 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

siemenz schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:58:
[...]

Mijn achtergrond. Ik ben makelaar dus weet veel van dit onderwerp af

Woningborg zegt niets over het financieringsvoorbehoud, dat punt kan commercieel worden uitonderhandeld. Woningborg zorgt ervoor dat de aannemer kan worden vervangen als de huidige aannemer omvalt.

Door de uniformiteit in het contract weet de volgende aannemer dat hij geen afspraken overneemt die hij niet waar kan maken.

Als verkoper alleen wilt verkopen aan kopers zonder voorbehoud, dan is dat zijn goed recht (helaas).
Logisch. Maar welk risico loopt een verkoper dan als hij wél verkoopt zonder voorbehoud van? In het ergste geval kunnen we het uiteindelijk niet kopen, maar dat houdt niet in dat hij gegarandeerd is van die 10% (exacte voorwaarden moet ik nog even doorlezen) want van een kale kip kan je niet plukken in zo’n geval.

Als hij nou onnodig risico loopt dan begrijp ik het echt wel, maar in dit geval maakt het weinig uit. Als koper loop je hier het meeste risico.

Voel me beetje genoodzaakt om te zeggen voor vrijdag 12:00 een kloppend contract en anders zien we van de koop af. Er staan sowieso nog twee Huizen op Funda en bij beide staat duidelijk laatste woning...

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 15-09-2020 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:10
Toppe schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:19:
[...]

Logisch. Maar welk risico loopt een verkoper dan als hij wél verkoopt zonder voorbehoud van? In het ergste geval kunnen we het uiteindelijk niet kopen, maar dat houdt niet in dat hij gegarandeerd is van die 10% (exacte voorwaarden moet ik nog even doorlezen) want van een kale kip kan je niet plukken in zo’n geval.

Als hij nou onnodig risico loopt dan begrijp ik het echt wel, maar in dit geval maakt het weinig uit. Als koper loop je hier het meeste risico.

Voel me beetje genoodzaakt om te zeggen voor vrijdag 12:00 een kloppend contract en anders zien we van de koop af. Er staan sowieso nog twee Huizen op Funda en bij beide staat duidelijk laatste woning...
Omdat hij geen risico en uitstel wilt en voor jou nog 10 anderen. Die 10% terug vorderen kost tijd en energie en dat steekt hij liever in het bouwen van die woning.

Draai het eens om: als jij zo zeker bent dat het kopen geen probleem is, kan je dat voorbehoud toch gewoon opnemen?

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 15-09-2020 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Toppe schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:19:
[...]

Nee je koopt gewoon hoor, je hebt niet voor niets zoveel vragen op dit forum gesteld en alle tweakers aan het werk gezet ;).

Als er meer vraag dan aanbod is kan hij natuurlijk kiezen voor de meest zekere deal. Als jij je financiering niet rond krijgt mag jij echt wel 10% betalen hoor als je geen voorbehoud hebt opgenomen. Zo kaal ben je niet, verkoop je huis maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

GeeMoney schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:38:
[...]

Omdat hij geen risico en uitstel wilt en voor jou nog 10 anderen. Die 10% terug vorderen kost tijd en energie en dat steekt hij liever in het bouwen van die woning.

Draai het eens om: als jij zo zeker bent dat het kopen geen probleem is, kan je dat voorbehoud toch gewoon opnemen?
We willen juist het voorbehoud opnemen, volgens mij praten we langs elkaar heen :+

In onze huidige woning was gewoon 10% boete opgenomen als je kocht zonder voorbehoud van financiering, lukte het niet? Betaal de boete maar. Er waren mensen voor ons die hadden gekocht zonder voorbehoud en alles zag er prima uit, tot vrouwlief bij de notaris zat en manlief in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

siemenz schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:50:
[...]

Nee je koopt gewoon hoor, je hebt niet voor niets zoveel vragen op dit forum gesteld en alle tweakers aan het werk gezet ;).

Als er meer vraag dan aanbod is kan hij natuurlijk kiezen voor de meest zekere deal. Als jij je financiering niet rond krijgt mag jij echt wel 10% betalen hoor als je geen voorbehoud hebt opgenomen. Zo kaal ben je niet, verkoop je huis maar!
In dit geval meer aanbod dan vraag, en we willen juist wél voorbehoud van financiering opnemen in de aannemersovereenkomst. Hij wil dat niet om wat voor reden dan ook.

En kopen willen we zeker, alleen willen wij wel de koop kunnen ontbinden mochten we om wat voor reden dan ook geen hypotheek rond krijgen.

Dingen zoals kopersbegeleiding en afspraken met een aannemer hebben wij niet en kunnen dus bij niemand terecht voor een vraag of opmerking. Vandaar dat ik me ook hier meld. Als je last van me hebt dan hoor ik het graag :)

[ Voor 21% gewijzigd door Toppe op 15-09-2020 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Toppe schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:55:
[...]

We willen juist het voorbehoud opnemen, volgens mij praten we langs elkaar heen :+

In onze huidige woning was gewoon 10% boete opgenomen als je kocht zonder voorbehoud van financiering, lukte het niet? Betaal de boete maar. Er waren mensen voor ons die hadden gekocht zonder voorbehoud en alles zag er prima uit, tot vrouwlief bij de notaris zat en manlief in het buitenland.
Als hij dat voorbehoud niet wilt is dat in zijn voordeel natuurlijk, je kan er dan dus niet onderuit. Ook begrijpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

GeeMoney schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 19:01:
[...]

Als hij dat voorbehoud niet wilt is dat in zijn voordeel natuurlijk, je kan er dan dus niet onderuit. Ook begrijpelijk.
Maar waarom zou hij het niet willen? Hij loopt er niet meer of minder risico door.

[ Voor 50% gewijzigd door Toppe op 15-09-2020 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:49
@Toppe je verwijst naar een toelichting op een overeenkomst maar niet naar de daadwerkelijke overeenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Toppe schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:57:
[...]

In dit geval meer aanbod dan vraag, en we willen juist wél voorbehoud van financiering opnemen in de aannemersovereenkomst. Hij wil dat niet om wat voor reden dan ook.

En kopen willen we zeker, alleen willen wij wel de koop kunnen ontbinden mochten we om wat voor reden dan ook geen hypotheek rond krijgen.

Dingen zoals kopersbegeleiding en afspraken met een aannemer hebben wij niet en kunnen dus bij niemand terecht voor een vraag of opmerking. Vandaar dat ik me ook hier meld. Als je last van me hebt dan hoor ik het graag :)
Haha nee zeker geen last. Leuk juist!

Hij wil geen voorbehoud van jou zodat jij niet meer kan ontbinden.

Jij wilt een voorbehoud zodat je kan ontbinden. Dan is het toch logisch dat verkopers zeker willen weten dat de koop doorgaat?(of jij een extra krantenwijk moet nemen)

Woningborg is slecht een template van een contract he. De commerciële inhoud valt niet onder de garantie van woningborg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ascension schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 19:13:
@Toppe je verwijst naar een toelichting op een overeenkomst maar niet naar de daadwerkelijke overeenkomst.
https://www.woningborg.nl...-projectmatig-01-ovk.docx

Artikel 7 lid 1. Hij heeft hier gekozen voor optie A, wij willen B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Toppe schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:57:
[...]

Waar baseer je overigens op dat de vraag kleiner is dan het aanbod ? Omdat er nog steeds wat woningen te koop staan? Als hij er van overtuigd is dat hij alle woningen verkoopt voordat jouw financieringsvoorbehoud vervalt heeft hij dus eigenlijk jouw woning nog niet def verkocht en de rest wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Toppe schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 19:05:
[...]

Maar waarom zou hij het niet willen? Hij loopt er niet meer of minder risico door.
Zoals eerder ook aangegeven; hij heeft waarschijnlijk een andere koper die wilt kopen zonder voorbehoud van financiering. Wellicht (hoe frustrerend ook) probeert hij jullie of van de woning af te laten zien of te forceren te kopen zonder voorbehoud. Dan kan de verkoper (=aannemer en makelaar in dit geval) lekker doorgaan en zsm starten met de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weidemolentje
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-12-2021
siemenz schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:50:
[...]

Inderdaad, van een kale kip kun je niet plukken maar je kunt m wel een poot uitdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

SquareOne schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 19:18:
[...]

Zoals eerder ook aangegeven; hij heeft waarschijnlijk een andere koper die wilt kopen zonder voorbehoud van financiering. Wellicht (hoe frustrerend ook) probeert hij jullie of van de woning af te laten zien of te forceren te kopen zonder voorbehoud. Dan kan de verkoper (=aannemer en makelaar in dit geval) lekker doorgaan en zsm starten met de bouw.
Er staan nog 2 woningen te koop (sinds afgelopen zondag) dus in mijn ogen gaat die vlieger niet helemaal op. Er zijn dus mensen die zich hebben terug getrokken.
siemenz schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 19:17:
[...]

Waar baseer je overigens op dat de vraag kleiner is dan het aanbod ? Omdat er nog steeds wat woningen te koop staan? Als hij er van overtuigd is dat hij alle woningen verkoopt voordat jouw financieringsvoorbehoud vervalt heeft hij dus eigenlijk jouw woning nog niet def verkocht en de rest wel
Omdat toen wij meer informatie wouden was er nog één huis vrij (die van ‘ons’) en nu alweer 2 extra.

En de woningen staan al 6 maanden en langer op Funda. De markt is daar niet zoals het hier (Almere) is of de randstad. Dat zijn overigens ook zijn woorden :)

Ik gok dat hij denkt dat we toch wel tekenen als hij lang genoeg wacht... heb er ook nog even over nagedacht om gewoon zélf voorbehoud van financiering er in te zetten, te tekenen en kijken wat hij doet/zegt :+

Waarom we niet willen kopen zonder voorbehoud? Simpel. Een adviseur zegt alleen ‘ik voorzie geen problemen’ en je moet maar geloven dat het goed komt.

Financiële plaatje wat we hebben neer gelegd is haalbaar, acceptabel en realistisch dus ook wij voorzien geen problemen, maar willen geen risico lopen met een bedrag van €380.000.

[ Voor 48% gewijzigd door Toppe op 15-09-2020 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Toppe schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 19:20:
[...]

Er staan nog 2 woningen te koop (sinds afgelopen zondag) dus in mijn ogen gaat die vlieger niet helemaal op. Er zijn dus mensen die zich hebben terug getrokken.

Omdat toen wij meer informatie wouden was er nog één huis vrij (die van ‘ons’) en nu alweer 2 extra.

En de woningen staan al 6 maanden en langer op Funda. De markt is daar niet zoals het hier (Almere) is of de randstad. Dat zijn overigens ook zijn woorden :)

Ik gok dat hij denkt dat we toch wel tekenen als hij lang genoeg wacht... heb er ook nog even over nagedacht om gewoon zélf voorbehoud van financiering er in te zetten, te tekenen en kijken wat hij doet/zegt :+
Zo hot zijn sommige delen van Groningen niet idd

Anyway. De woningborg zal jou echt niet helpen met het niet laten vervallen van het financierings voorbehoud. Dat zal je zelf commercieel moeten oplossen.

[ Voor 14% gewijzigd door siemenz op 15-09-2020 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:55
Donderdagochtend gesprek met de verkopend makelaar van ons nieuwbouwproject.

Vanavond dus even lekker druk bezig met het doornemen van alle (juridische) documenten.

Zijn er nog specifieke tips / onderwerpen die op onze agenda zouden moeten staan voor het gesprek?

Alle input welkom :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:33
Toppe schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 19:20:
[...]

[...]

Zou ik ook hebben gedaan :7
Wie weet hoe secuur hij het allemaal na loopt. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Source90 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:23:
[...]
Zou ik ook hebben gedaan :7
Wie weet hoe secuur hij het allemaal na loopt. :+
240 werkbare dagen? Je moet het in 24 doen, kijk maar in het contract :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 17:26
Blihi schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:23:
Zo'n groendak heeft een specifieke dakbedekking nodig. Je kunt dat niet zomaar planten op een bitumineuze dakbedekking die vaak in de bouw nog op een plat dak geplaatst wordt. In plaats daarvan moet er een EPDM dakbedekking uit 1 stuk op het plat dak en daar bovenop het groen dak.

Leg de vraag eens bij de aannemer of hij mee wilt denken om dat EPDM tijdens de bouw al te doen. Het is vrij zonde (en kostbaar) om je nieuwe dakbedekking er af te halen en direct te vervangen voor iets anders.
Je kan toch prima een groen dak op gewoon bitumen dak plaatsen? Of ga jij er vanuit dat je de vetplantjes direct op je platte dak zet? Ik dacht dat een groen dak van sedum altijd in zijn 'eigen' plastic bakje komt en je verschillende plastic bakjes met sedum aan elkaar klikt op je platte dak. (Deze constructie kan in theorie op elke ondergrond.)

Ik wil namelijk ook erg graag een sedum dak op mijn nieuwbouwhuis :).

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:56
Toevallig een mailtje van eerder vandaag:

1 van mijn vragen:
Kan Floradak geinstalleerd worden op roofing, EPDM en Alkortec? Of zijn bepaalde materialen moeilijker te combineren?
Antwoord van Floradak.be/egd-nv.be:
Op al uw vragen kunnen we positief antwoorden.
Met in de bijgaande vragenlijst:
Waterdichting: Roofing O PVC O Rubber/EPDM O
Lijkt me dus niet dat een groendak beperkt is tot een bepaalde dakbedekking. Misschien dat niet elk type groendak met elk typedakbedekking samengaat, maar het lijkt erop dat er altijd wel een oplossing bestaat.

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Farmerwood schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:31:
Er komt hier regelmatig voorbij dat mensen een uitbouw (1.2m of 2.4m) gekozen hebben voor hun huis. Voor de meesten geldt dat dit alleen de begane grond is neem ik aan.
Ik zag dat de gemeente Nijmegen, waar ik onder val, subsidie biedt voor een groendak.

Vanuit het oogpunt om warmte zoveel mogelijk buiten de deur te houden lijkt dit me wel een interessante optie. Onze uitbouw is 2.4x5.7m en ligt vol op het zuiden, dus dat zal aardig bij gaan dragen aan het opwarmen van het huis. Daarnaast zou het wellicht ook op de geisoleerde garage kunnen met een plat dak van 3.5x7m.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Uit de info o de website van de gemeente haal ik in ieder geval dat er 2 soorten groendaken zijn qua onderhoud. Ik neig naar de onderhoudsvrije variant in eerste instantie.

[...]
Grappig, daar had ik ook nog naar gekeken. Ik kwam wel ergens tegen dat de subsidie maar loopt t/m 2020 maar dat zie ik in jouw link niet meer terug dus is misschien oude info of niet relevant voor Nijmegen. Ik wil er tzt ook wel naar gaan kijken, voor zowel de uitbouw voor en achter als voor de garage. Maar het is hier echt een luxe, een extraatje, dus de financiering moet uit de opbrengst van het oude huis komen.

• Blihi
MLPN schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 23:04:
[...]

Je kan toch prima een groen dak op gewoon bitumen dak plaatsen? Of ga jij er vanuit dat je de vetplantjes direct op je platte dak zet? Ik dacht dat een groen dak van sedum altijd in zijn 'eigen' plastic bakje komt en je verschillende plastic bakjes met sedum aan elkaar klikt op je platte dak. (Deze constructie kan in theorie op elke ondergrond.)

Ik wil namelijk ook erg graag een sedum dak op mijn nieuwbouwhuis :).
De meningen zijn hierover verdeeld. Op https://groendaktotaal.nl/groendak-op-bitumen.html las ik:
Bitumen is niet wortelbestendig en daarom ongeschikt als directe ondergrond voor een groendak. EPDM is een duurzaam en synthetisch rubber dat wel 50 jaar meegaat en wél wortelbestendig is.

Of u uw bitumen dakbedekking eerst moet laten vervangen door bijvoorbeeld EPDM om een groendak aan te kunnen leggen, is nog maar de vraag. Zo maakt een wortelwerend filtervlies onderdeel uit van een zorgvuldig opgebouwd groen (sedum)dak.
Daar zou ik niet veel vertrouwen in hebben. Want waar gaat je garantieclaim heen als blijkt dat het dak lekt? Is dat de aannemer omdat er een lekkage in de bitumen zit, of is dat de groendak leverancier omdat een van de wortels door het dak heen is gekomen?

Het kan dus blijkbaar wel, maar let goed op met welke partij je in zee gaat, want ik kan me zo voorstellen dat het repareren van een lek onder zo'n sedumdak geen sinecure is (helemaal niet als er ook nog een serie zonnepanelen bovenop ligt.)

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Blihi schreef op woensdag 16 september 2020 @ 07:48:
[...]

De meningen zijn hierover verdeeld. Op https://groendaktotaal.nl/groendak-op-bitumen.html las ik:

[...]

Daar zou ik niet veel vertrouwen in hebben. Want waar gaat je garantieclaim heen als blijkt dat het dak lekt? Is dat de aannemer omdat er een lekkage in de bitumen zit, of is dat de groendak leverancier omdat een van de wortels door het dak heen is gekomen?

Het kan dus blijkbaar wel, maar let goed op met welke partij je in zee gaat, want ik kan me zo voorstellen dat het repareren van een lek onder zo'n sedumdak geen sinecure is (helemaal niet als er ook nog een serie zonnepanelen bovenop ligt.)
De eventuele kosten om bitumen te vervangen voor EPDM zijn goedkoper dan later alles te moeten (laten) herstellen ja.

En als je de juiste primer gebruikt dan zou je EPDM over een bitumen dak heen kunnen leggen mits je geen bitumen met leislag hebt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Pannencouque schreef op woensdag 16 september 2020 @ 06:58:
Grappig, daar had ik ook nog naar gekeken. Ik kwam wel ergens tegen dat de subsidie maar loopt t/m 2020 maar dat zie ik in jouw link niet meer terug dus is misschien oude info of niet relevant voor Nijmegen. Ik wil er tzt ook wel naar gaan kijken, voor zowel de uitbouw voor en achter als voor de garage. Maar het is hier echt een luxe, een extraatje, dus de financiering moet uit de opbrengst van het oude huis komen.
Als we dit doen wordt het betaald van de spaarrekening idd en zeker niet uit het bouwdepot.

Ik rij momenteel minimaal 3x per week langs de bouw en blijft toch wel leuk om te zien dat er vrijwel dagelijk vooruitgang te zien is. Gisteren hebben ze de zolder erop gezet en zag vanmorgen ook dat de isolatie al grotendeels erop zit en er werd zelfs al gemetseld.
Bij de achterburen zijn ze al met het dak bezig intussen. Hopen dat het nog even droog blijft dus voor ons :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ub7KJBmEbtFp8089kSdqRHH_kt8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/XnNsORtaackytelikBWNLevU.png?f=fotoalbum_medium
(Had helaas alleen mijn telefoon mee en stond wat verder op de weg.)

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01:08
Farmerwood schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:24:
[...]

Bij de achterburen zijn ze al met het dak bezig intussen. Hopen dat het nog even droog blijft dus voor ons :-)
Over nat en droog..

Bij ons zit de begane grondvloer er in oktober in, dus de binnenste delen van het huis worden gebouwd in het meest natte deel van het jaar 8)7.

Maakt dat nog veel verschil met huizen die voor het grootste deel in de zomer gebouwd zijn? Ik meende hierboven iets te lezen over isolatie die zijn functie bijna compleet verliest als het nat (geworden) is. Je zou toch denken dat bouwers daar wel op enige manier om geven?

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:12
896gerard schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:35:
[...]

Over nat en droog..

Bij ons zit de begane grondvloer er in oktober in, dus de binnenste delen van het huis worden gebouwd in het meest natte deel van het jaar 8)7.

Maakt dat nog veel verschil met huizen die voor het grootste deel in de zomer gebouwd zijn? Ik meende hierboven iets te lezen over isolatie die zijn functie bijna compleet verliest als het nat (geworden) is. Je zou toch denken dat bouwers daar wel op enige manier om geven?
Alles heeft zn voor en nadelen. Het liefst wordt alles gebouwd met matig weer: droog, bewolkt, 15 a 20 graden. Succs in Nederland! ;)
Niet te druk om maken, wordt al sinds het begin der tijden heel het jaar doorgebouwd. Meeste aannemers weten wel wat kan en niet kan.

• Jheroun
  • Niet online
Nu we zo'n tien maanden na oplevering van ons huis zitten begint het einde qua opleverpunten in zicht te raken. Ja, echt, ze zijn zelfs bijna op een hand te tellen nu denk ik. De aanhouder wint ;)

Los van krassen op het bad en scheuren in deuren had ik ook een vraag over het glas. Volgens de specificatie is het HR++ glas, alleen zie ik dat nergens in het glas staan, niet geprint in de rand, niet gedrukt in de rand, in de ramen is gewoon niets te zien. Dus daar stelde ik een vraag over, een half jaar geleden ofzo. Daar is vandaag antwoord op gekomen, in de vorm van het totale installatiedocument waarin de installateur per raam (geschakelde woning dus we hebben er nogal wat) heeft aangegeven wat er in zit. Daarmee blijft het een papieren exercitie natuurlijk maar toch netjes dat ze de documentatie sturen. Of het HR++ was was de vraag al niet meer, dit duurde allemaal te lang dus na wat googelen had ik met de led uit mijn telefoon al vastgesteld dat het glas zich qua reflecties en kleuren daarin hetzelfde gedraagt als de ruitjes in de voordeur waar wel het type glas netjes in geprint staat.

Interessanter is echter dat in dat document ook staat dat koper niet heeft gekozen voor de meerwerkoptie (700 euro) van veiligheidsglas conform een of andere NEN norm die verplicht is voor bedrijven, maar dat dit glas toch overal is toegepast. Moraal van het verhaal, soms krijg je opties cadeau, voor zo'n installateur is gewoon overal hetzelfde glas toepassen natuurlijk makkelijker dan bij gaan houden wie welk type wil.

@896gerard Die isolatie kan best veel hebben, maar er zijn grenzen. Meestal gaat de isolatie erin als ze met het metselwerk aan de slag gaan, daar moet het spul wel tegen kunnen. In ons geval was een deel van de gevel echter niet voorzien van metselwerk maar van hout, de isolatie daarachter heeft erg lang aan de elementen blootgestaan omdat ze de houten aftimmering vlak voor oplevering pas hebben aangebracht. Toen was die isolatie wel kapot maar gelukkig hadden ze de isolatie daarvoor vervangen. Ergo: wel even op letten en desnoods navragen wat er precies gedaan is.

@MLPN @Blihi
Wij hebben groendak op ongeveer 80 vierkante meter dak liggen, ik weet niet helemaal waarom ze vragen wat er op het dak ligt maar bij ons ligt er sowieso nog een doek onder om te zorgen dat er geen wortels doorheen gaan. Meteen je dak van een extra laag voorzien kan natuurlijk maar worteldoek heeft precies het doel wat je wilt. Als je groendak er op ligt gaat dat wat er onder ligt sowieso langer mee want dat is niet meer aan de elementen onderhevig.

De draagconstructie lijkt me relevanter. Bij ons is er in totaal 9 kuub aan ondergrond opgegaan voordat de planten er in gingen, met het water wat er dan ook nog in gaat zitten heb je een behoorlijk gewicht te pakken (heb het een keer gesproeid, een half uur water opgespoten en nog steeds geen druppel richting de goot...).

[ Voor 30% gewijzigd door Jheroun op 16-09-2020 15:02 ]

• Blihi
Bij ons staat in het glas ook nergens dat het HR++ glas is, althans, niet bij alle ramen. Een deel van de ruiten wel, daar staat exact in welk glas het is, maar de grotere ramen zijn van dubbel gelaagd glas en daar staat het niet duidelijk in.

Helaas hebben wij in drie ruiten precies op ooghoogte een vreemde vertekening zitten. Als je naar het glas toe loopt wordt de achtergrond gebroken. Vooral schuine lijnen (daken in de verte bijvoorbeeld) worden rafelig. Dit schijnt een eigenschap te zijn van gelaagd glas en de leverancier geeft dus aan geen garantie op die ruiten te geven. Nu is de bouwer aan zet, want de koperbegeleidster heeft zelf ook gezien dat het gewoon heel storend is.

Het is heel lastig op de foto te krijgen, maar je ziet het wel. De vertekening komt dus niet door de foto, maar zit echt in het glas. Aangezien het om drie ramen van 4 m2 gaat, met aan beide kanten dubbel gelaagd glas is het een heel dure operatie om de ramen te vervangen. Er moet namelijk een kraan bij komen (de ruiten wegen zo'n 200 kilo per stuk).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omSXJvUTsokcyiHmaijCB89fLO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u9r3XVuIGVdSczhEr2KdHKNX.jpg?f=fotoalbum_large

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 17:26
Blihi schreef op woensdag 16 september 2020 @ 07:48:
[...]

[...]

Hmm, toch nog wel even goed om naar te kijken. 'Gelukkig' heb ik nog een jaar om er over na te denken/alles uit te zoeken :+ . Wij hebben alleen plat dak op de 1.2 meter uitbouw en de garage (dus ongeveer 26 m2 waar groen dak op kan).
@Jheroun , dat is mooi om te horen! Wel een goed punt over de draagconstructie. Eens navragen bij de aannemer hoe dat zit bij ons huis. Hoe zag je dak eruit bij die weken toen het zo extreem warm en droog was?

• Jheroun
  • Niet online
MLPN schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:11:
Hoe zag je dak eruit bij die weken toen het zo extreem warm en droog was?
Niet groen, maar in ons geval klopt dat. Het lag er toen ook echt net. Wij hebben niet van die volgegroeide matten die op het dak uitgerold zijn. Bij ons is worteldoek geplaatst, een ondergrond gestort (een of andere mix van gerecycled puin) en daarin zijn tien verschillende soorten sedum geplant. Momenteel hebben wij dus een groendak in wording, dat sedum groeit best snel maar het duurt een jaar of wat voordat het helemaal dicht is. Het dak is bij ons aangelegd door solarsedum en die doen dit al een tijdje, die aanpak met die arme ondergrond doen zij omdat een gemiddeld sedumdak na vijf jaar meer mos dan sedum bevat en dat is voor zowel biodiversiteit, waterhuishouding als warmtebeheer nogal minder.

@Farmerwood Een intensief groendak krijg je niet op je huis overigens, da's meer een tuin op hoogte, dan gaat het over struiken en bomen, niet over sedum en wat grassen. In Utrecht is de subsidie op dezelfde manier ingericht, bij ons is de aanvraag gedaan maar uiteraard al maanden aan het wachten op toekenning. Ik heb wel van tevoren even met de gemeente gebeld aangezien dit soort potjes ook op gaan, maar hier was toen het budget voor groendaksubsidies net weer verhoogd. Steden zullen dat ook wel blijven doen aangezien daken vergroenen daar vaak de enige optie is om meer groen in de stad te realiseren.

@Blihi Dergelijke lijnen zie ik bij ons alleen in de glas-in-lood deuren, dat is mondgeblazen glas dus misschien heb je wel gewoon hele authentieke ramen gekregen ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Jheroun op 16-09-2020 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 896gerard
Blihi schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:11:
Bij ons staat in het glas ook nergens dat het HR++ glas is, althans, niet bij alle ramen. Een deel van de ruiten wel, daar staat exact in welk glas het is, maar de grotere ramen zijn van dubbel gelaagd glas en daar staat het niet duidelijk in.

Helaas hebben wij in drie ruiten precies op ooghoogte een vreemde vertekening zitten. Als je naar het glas toe loopt wordt de achtergrond gebroken. Vooral schuine lijnen (daken in de verte bijvoorbeeld) worden rafelig. Dit schijnt een eigenschap te zijn van gelaagd glas en de leverancier geeft dus aan geen garantie op die ruiten te geven. Nu is de bouwer aan zet, want de koperbegeleidster heeft zelf ook gezien dat het gewoon heel storend is.

Het is heel lastig op de foto te krijgen, maar je ziet het wel. De vertekening komt dus niet door de foto, maar zit echt in het glas. Aangezien het om drie ramen van 4 m2 gaat, met aan beide kanten dubbel gelaagd glas is het een heel dure operatie om de ramen te vervangen. Er moet namelijk een kraan bij komen (de ruiten wegen zo'n 200 kilo per stuk).

[Afbeelding]
Vreemd. Zou dit komen omdat het glas licht bol staat, wat alleen bij grote ramen gebeurt, maar wel een productiefout is?
3. Het isolerend dubbelglas vertekent, hoe komt dat?
Tijdens de fabricage van het isolerend dubbelglas wordt het ter plaatse heersende hoge- of lagedrukgebied opgesloten tussen de twee glasbladen. Wanneer de glasbladen op elkaar zijn aangebracht is de spouw met daarin het hoge- of lagedrukgebied hermetisch afgesloten van de buitenlucht. Hierna is het glaselement onderhevig aan de barometrische druk en temperatuur van buiten de beglazing.
Wanneer nu de druk buiten de ruit verandert zal de eenheid bij een lagedrukgebied bol gaan staan (in de spouw is dan de druk hoger dan buiten de spouw) en bij een hogedrukgebied zal de ruit hol gaan staan (in de spouw is dan de druk lager dan buiten de spouw). Dit effect zal enige vervorming teweeg brengen in de reflectie van het glas. Dit verschijnsel noemt men ook wel barometrische invloed. Dit is geen glasprobleem.
(edit: hier gevonden).

• 896gerard
Jheroun schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:44:
Nu we zo'n tien maanden na oplevering van ons huis zitten begint het einde qua opleverpunten in zicht te raken. Ja, echt, ze zijn zelfs bijna op een hand te tellen nu denk ik. De aanhouder wint ;)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Zojuist de koop alsnog afgeketst. Hij wil (blijkt nu) totaal niet verkopen zonder voorbehoud van financiering omdat het een risico en een last is.

Daarbij komt de gebrekkige manier van communicatie nog eens bij, mijn irritatie niveau heeft hij al een aantal keer bereikt door nu al afspraken niet na te komen. Het niet opnemen van een telefoon (in een week tijd zeker 20 keer geprobeerd!) was de druppel.

Gister avond kwamen we bij toeval bij een ander nieuwbouw project met een normale makelaar en aannemer. Deze gebeld en alles is nog vrij. Kwamen zelf met het idee om alles toe te sturen zodat we er goed naar konden kijken om dan twee afspraken in één te doen bij hun voorbeeld woning. Morgen de afspraak maar maken oOo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Toppe schreef op woensdag 16 september 2020 @ 18:23:
Zojuist de koop alsnog afgeketst. Hij wil (blijkt nu) totaal niet verkopen zonder voorbehoud van financiering omdat het een risico en een last is.

Daarbij komt de gebrekkige manier van communicatie nog eens bij, mijn irritatie niveau heeft hij al een aantal keer bereikt door nu al afspraken niet na te komen. Het niet opnemen van een telefoon (in een week tijd zeker 20 keer geprobeerd!) was de druppel.

Gister avond kwamen we bij toeval bij een ander nieuwbouw project met een normale makelaar en aannemer. Deze gebeld en alles is nog vrij. Kwamen zelf met het idee om alles toe te sturen zodat we er goed naar konden kijken om dan twee afspraken in één te doen bij hun voorbeeld woning. Morgen de afspraak maar maken oOo
If it’s to good to be true. It ain’t true

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:27
Wat zouden jullie doen met het volgende twee punten:
1) Ik laat zowat alles voorbereiden op zonnewering/rolluiken, beneden aan de voorkant van het huis zonnewering, en op de 1e verdieping rolluiken.
Nu twijfel ik alleen nog aan de achterkant van ons huis in de woonkamer. Ik heb het met een rode pijl aangegeven, wat zouden jullie doen? In de avond zal de zon niet meer zo sterk zijn, maar wellicht is het wel lekker om de boel af te kunnen sluiten als je binnen tv zit te kijken oid.
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/esec6sM.png

2) Ons huis word EPC 0.0. Standaard zit er geen gat naar buiten voor de afzuigkap. Onze huidige woning heeft een WTW buis in de afzuigkap zitten, maar dit werk best ruk 8)7. Voor onze nieuwe woning twijfel ik tussen een afzuiggat, of een recirculatie afzuigkap. Afzuiggat ben je lekker alle zooi kwijt, en zuigt beter af. Maar wellicht zonde om een gat te maken in je EPC 0.0 huis? Of zou het helpen als je de koof waar de buis in komt, te bekleden met isolatiemateriaal? twijfel twijfel.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:45

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dacuuu schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:32:
1) Ik laat zowat alles voorbereiden op zonnewering/rolluiken, beneden aan de voorkant van het huis zonnewering, en op de 1e verdieping rolluiken.
Nu twijfel ik alleen nog aan de achterkant van ons huis in de woonkamer. Ik heb het met een rode pijl aangegeven, wat zouden jullie doen? In de avond zal de zon niet meer zo sterk zijn, maar wellicht is het wel lekker om de boel af te kunnen sluiten als je binnen tv zit te kijken oid.
spoiler:

2) Ons huis word EPC 0.0. Standaard zit er geen gat naar buiten voor de afzuigkap. Onze huidige woning heeft een WTW buis in de afzuigkap zitten, maar dit werk best ruk 8)7. Voor onze nieuwe woning twijfel ik tussen een afzuiggat, of een recirculatie afzuigkap. Afzuiggat ben je lekker alle zooi kwijt, en zuigt beter af. Maar wellicht zonde om een gat te maken in je EPC 0.0 huis? Of zou het helpen als je de koof waar de buis in komt, te bekleden met isolatiemateriaal? twijfel twijfel.
Voor zover ik weet mag een gemotoriseerde afzuigkap nooit op een centrale afzuiging of WtW aangesloten worden, of heeft je afzuigkap geen motor nu?

We hebben ook in onze nieuwe woning standaard geen afzuiging naar buiten, dit was mogelijk tegen meerkosten, maar werd wel afgeraden vanwege WtW en isolatie.

Sowieso wilde we geen afzuigkap boven ons eiland, dus we hebben gekozen voor een Siemens inductieplaat met afzuiging in de plaat met recirculatie en een plasma filter.

Gallery V&A

• Source90
BiG-GuY schreef op woensdag 16 september 2020 @ 22:57:
[...]

Voor zover ik weet mag een gemotoriseerde afzuigkap nooit op een centrale afzuiging of WtW aangesloten worden, of heeft je afzuigkap geen motor nu?

We hebben ook in onze nieuwe woning standaard geen afzuiging naar buiten, dit was mogelijk tegen meerkosten, maar werd wel afgeraden vanwege WtW en isolatie.

Sowieso wilde we geen afzuigkap boven ons eiland, dus we hebben gekozen voor een Siemens inductieplaat met afzuiging in de plaat met recirculatie en een plasma filter.
Wij kijken nu ook naar een (toevallig ook Siemens) inductieplaat met afzuiging.

Is het huis/de keuken al opgeleverd?
Zo ja, hoe bevalt hij qua afzuiging? Lees dat dergelijke inductieplaten in recirculatie het vermogen niet hebben om bij hoge pannen af te zuigen.

Zit er ook aan te denken om met een vlakkanaal de lucht naar buiten te gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 12:34
Wij hebben precies dezelfde ligging met de achterkant. We hebben ervoor gekozen om de boel wel voor te bereiden. Zeker met die hittegolven in de zomer kan de zon in de middag nog best lang je woonkamer in schijnen.

We hebben zelf ons tuinontwerp gemerkt in de site van tekenjetuin.nl waar je een zonsimulatie kunt doen. Ik zal zometeen even kijken hoe lang de zon er nog op staat in mei/juni.

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
spoiler:

Ik zat met precies dezelfde vragen. Ik heb uiteindelijk ook bij alle ramen op (pal) noord de voorbereidingen laten doen voor rolluiken. Zijn 2 kinderkamers waar het sowieso wel handig is dat het helemaal donker kan worden dmv een rolluik en beneden in de woonkamer zie ik ook wel een praktisch nut qua privacy (straatkant) en veiligheid.

Qua afzuiging ben ik nog steeds een klein beetje in dubio. Heb voorkeur voor afzuigen naar buiten, maar aangezien de keuken bij ons alleen een schuifpui heeft twijfel ik of er wel genoeg luchtaanvoer zal zijn om vol naar buiten af te zuigen via de MV en de roosters in de overige ramen. Dat moet ik nog eens goed afstemmen met de keukenleverancier en aannemer.

• Blihi
Voorbereiden om de zon buiten te houden moet je altijd doen. Zeker bij grote glasoppervlaktes warmt een huis heel snel op en die warmte krijg je er moeilijk weer uit. Wij hadden tijdens de hittegolf nog geen zonwering en achter het glas werd het bloed heet (gelukkig wel airco). Nu hebben we wel zonwering en dat is echt een wereld van verschil.
Bij Balansventilatie kun je beter geen afzuigkap met afvoer naar buiten aanleggen. Die afzuigkap moet de lucht namelijk ook ergens vandaan aanzuigen en het huis is nagenoeg luchtdicht. Je kunt wel een toevoer gaan maken, maar de vraag is of je dat ook gaat gebruiken, want dat zorgt weer voor warmteverlies.

Als je balansventilatie hebt ben je dus veroordeeld tot een motorloze kap of recirculatie. Ik zou dan zeker voor de laatste kiezen, niet voor motorloos, want dat werkt gewoon niet (10 jaar gehad in ons vorige huis, blij dat ik er van af ben).

Recirculatie heeft heel veel vormen, van eenvoudige koolstoffilters die minder goed werken tot veel duurdere systemen. Laat je goed voorlichten!

[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 17-09-2020 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raegin
Raegin schreef op donderdag 17 september 2020 @ 07:22:
[...]

Wij hebben precies dezelfde ligging met de achterkant. We hebben ervoor gekozen om de boel wel voor te bereiden. Zeker met die hittegolven in de zomer kan de zon in de middag nog best lang je woonkamer in schijnen.

We hebben zelf ons tuinontwerp gemerkt in de site van tekenjetuin.nl waar je een zonsimulatie kunt doen. Ik zal zometeen even kijken hoe lang de zon er nog op staat in mei/juni.
Even nagekeken, vanaf zo'n 18.00 tot zonsondergang staat de zon nog op de achtergevel op de langste dag. Zeker met die warme dagen blijft de zon nog best veel warmte afgeven.

Wij kiezen ervoor om een overkapping/veranda met een lichtdoorlatend dak over het terras heen te zetten. De voorbereiding voor zonwering gebruiken we voor de zonwering in/op de overkapping. Op de eerste etage plaatsen we ook rolluiken rondom, naast het kunnen verduisteren is de geluidsreductie ook wel fijn.

• Dacuuu
[...]

De huidige afzuigkap heeft inderdaad geen motor, onder het filter zit de WTW afzuigbuis.
Onze nieuwe keuken in het nieuwe huis word er een zonder eiland. Een plasma filter kende ik nog niet, daar ga ik me nog in verdiepen.
Raegin schreef op donderdag 17 september 2020 @ 07:22:
[...]

Wat leuk dat de ligging exact het zelfde is. Dan ga ik de zonnewering voorbeiding ook aan de noord kant intekenen. Wij hebben naast het raam, ook nog een deur zitten, heb jij daar iets mee gedaan?
Farmerwood schreef op donderdag 17 september 2020 @ 08:15:
[...]

Ik zat met precies dezelfde vragen. Ik heb uiteindelijk ook bij alle ramen op (pal) noord de voorbereidingen laten doen voor rolluiken. Zijn 2 kinderkamers waar het sowieso wel handig is dat het helemaal donker kan worden dmv een rolluik en beneden in de woonkamer zie ik ook wel een praktisch nut qua privacy (straatkant) en veiligheid.

Qua afzuiging ben ik nog steeds een klein beetje in dubio. Heb voorkeur voor afzuigen naar buiten, maar aangezien de keuken bij ons alleen een schuifpui heeft twijfel ik of er wel genoeg luchtaanvoer zal zijn om vol naar buiten af te zuigen via de MV en de roosters in de overige ramen. Dat moet ik nog eens goed afstemmen met de keukenleverancier en aannemer.
Ben benieuwd wat jij uiteindelijk beslist kwa kook afzuiging :-)
Blihi schreef op donderdag 17 september 2020 @ 08:16:
[...]

Voorbereiden om de zon buiten te houden moet je altijd doen. Zeker bij grote glasoppervlaktes warmt een huis heel snel op en die warmte krijg je er moeilijk weer uit. Wij hadden tijdens de hittegolf nog geen zonwering en achter het glas werd het bloed heet (gelukkig wel airco). Nu hebben we wel zonwering en dat is echt een wereld van verschil.

[...]

Bij Balansventilatie kun je beter geen afzuigkap met afvoer naar buiten aanleggen. Die afzuigkap moet de lucht namelijk ook ergens vandaan aanzuigen en het huis is nagenoeg luchtdicht. Je kunt wel een toevoer gaan maken, maar de vraag is of je dat ook gaat gebruiken, want dat zorgt weer voor warmteverlies.

Als je balansventilatie hebt ben je dus veroordeeld tot een motorloze kap of recirculatie. Ik zou dan zeker voor de laatste kiezen, niet voor motorloos, want dat werkt gewoon niet (10 jaar gehad in ons vorige huis, blij dat ik er van af ben).

Recirculatie heeft heel veel vormen, van eenvoudige koolstoffilters die minder goed werken tot veel duurdere systemen. Laat je goed voorlichten!
Duidelijk, wij hebben op dit moment zonnewering pal op het westen, en dat is echt super fijn. Ons nieuwe huis komt wel wat noordelijker te staan, maar denk dat het nog zeker nut heeft, helemaal na alle reacties hier.

Kwa recirculatie ga ik me eens verdiepen in de plasmafilters.

• Raegin
Dacuuu schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:59:
[...]

Wat leuk dat de ligging exact het zelfde is. Dan ga ik de zonnewering voorbeiding ook aan de noord kant intekenen. Wij hebben naast het raam, ook nog een deur zitten, heb jij daar iets mee gedaan?
We krijgen openslaande terrasdeuren, met ramen aan weerszijden. Dus best een aardige glaspartij die ik allemaal wil kunnen afschermen van de zon.

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:56
Dacuuu schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:59:

Noord-west bedoel je wellicht, ofte jullie achtergevel. Want noorden heeft volgens mij absoluut geen zin: komt geen zon :)

• Dacuuu
Kwakkel schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:11:
[...]

Noord-west bedoel je wellicht, ofte jullie achtergevel. Want noorden heeft volgens mij absoluut geen zin: komt geen zon :)
Dat bedoel ik inderdaad, Zie het plaatje in mijn post. Rechts in het plaatje zie je de noorder pijl.
Dacuuu in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

Toppe schreef op woensdag 16 september 2020 @ 18:23:

Ik heb sterk de indruk dat die irritatie een beetje wederzijds is. Ik heb niet alles gevolgd, maar mijn indruk is dat het een relatief goedkope VON woning betreft (250k voor 2 kapper), vervolgens blijk jij niet tevreden met het schakelmateriaal wat in jouw ogen "goedkoop" oogt (volgens mij heeft 90% van de nieuwbouwwoningen Busch Jaeger - ook in het hogere segment), je belt hem 20x per week en dan klapt de boel omdat je je voorbehoud van financiering er niet in krijgt. Doorgaans duurt het traject tussen het eerste contact en het tekenen van de KOA langer dan bij een bestaande woning, dus je hebt genoeg tijd (gehad) om de financiering rond te krijgen of in ieder geval een goed beeld te krijgen van de (on)mogelijkheden.

Wat had je dan precies verwacht van een nieuwbouwwoning? Dat aannemers staan te springen om de woning aan jou te verkopen?
Ik denk dat de aannemer/makelaar heel blij is dat de woning niet door jou is gekocht.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 17-09-2020 10:51 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Sport_Life schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:31:
[...]

Ik heb sterk de indruk dat die irritatie een beetje wederzijds is. Ik heb niet alles gevolgd, maar mijn indruk is dat het een relatief goedkope VON woning betreft (250k voor 2 kapper), vervolgens blijk jij niet tevreden met het schakelmateriaal wat in jouw ogen "goedkoop" oogt (volgens mij heeft 90% van de nieuwbouwwoningen Busch Jaeger - ook in het hogere segment), je belt hem 20x per week en dan klapt de boel omdat je je voorbehoud van financiering er niet in krijgt. Doorgaans duurt het traject tussen het eerste contact en het tekenen van de KOA langer dan bij een bestaande woning, dus je hebt genoeg tijd (gehad) om de financiering rond te krijgen of in ieder geval een goed beeld te krijgen van de (on)mogelijkheden.

Wat had je dan precies verwacht van een nieuwbouwwoning? Dat aannemers staan te springen om de woning aan jou te verkopen?
Ik denk dat de aannemer/makelaar heel blij is dat de woning niet door jou is gekocht.
Laat ik beginnen met de opmerking dat ik je verhaal nogal heel kortzichtig vindt en dat wij de beste man tijd zat hebben gehad om in elk geval te reageren op een bericht. Wij hebben een aantal vragen gesteld maar zodra het serieus werd kregen wij geen antwoord meer.

Ik ben prima tevreden met Busch en Jaeger hoor, alleen vindt ik het verschrikkelijk lelijk en dus mag ik de vraag toch stellen of het aangepast kan worden? Ik betaalde voor een upgrade naar de Balance lijn €255 en dat is een prima prijs. Overigens is Busch en Jaeger geen lager segment hoor, daarvoor kom je toch uit op andere merken en lijnen. Het is een prima middensegment schakelmateriaal.

Wat betreft het bellen: Ik wil graag een woning kopen en dus probeer ik hem te bellen, als je dan een keer niet op kan nemen is dat prima. Vervolgens probeer ik het meerdere keren ja. Nadat ik hem één keer aan de lijn heb gehad ben ik gestopt met proberen. Het is absurd dat je als makelaar een telefoon niet beantwoord of het fatsoen kan op brengen om terug te bellen.

De financiering is het probleem niet, maar er ook wel eens over nagedacht dat wij niet het probleem hoeven te zijn om een financiering wel of niet rond te krijgen? Ook een bank kan vandaag beslissen om morgen geen hypotheken meer aan te bieden. Deze beste man is gewoon een zakkenvuller die hoopt een woning te verkopen om vervolgens geen hypotheek rond te kunnen krijgen zodat hij wel zijn geld denk te krijgen.

Toen wij lieten merken dat we serieuze kopers waren had hij in één keer haast, alles moest 'snel' omdat wij de laatste woning wouden kopen en dus kon de bouw snel beginnen. Dat hij nu 3 woningen terug op Funda moet zetten omdat die mensen zich terug hebben getrokken zegt ons genoeg. Daarbij hebben wij ook de ervaringen van andere mensen gehoord over deze makelaar en die zijn niet al te best. Er zijn al een hoop lokale aannemers die niet meer met hem willen samenwerken omdat hij de boel niet netjes regeld.

Maar ja, je hoort een verhaal nu vanuit één kant en dus moet je maar geloven wat wij zeggen. Het is je goed recht om zo te denken en ik moedig je vooral aan het ook te doen.

• siemenz

siemenz

Koetje

Sport_Life schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:31:
[...]

_/-\o_

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:08
Hebben jullie ervaring met schade claimen bij de aannemer voor onjuist uitgevoerd meerwerk? Is dit gemaximeerd tot het bedrag van het meerwerk?

In ons geval heb ik 4 sparingen in het plafond laten maken voor Atmos speakers. Echter zijn 2 stuks 20cm de verkeerde kant op geplaatst waardoor ze in onze maatwerk tv meubel vallen. Dat meubel kost 10.000 euro en moeten we nu 'verpesten' met speakers erin.

Aannemer heeft aangeboden het betaalde bedrag a €550 te crediteren en de gaten dicht te gooien of €250 terug en laten zoals het nu is (dus in feite een korting).

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• GeeMoney
B-Bandit schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:40:
Hebben jullie ervaring met schade claimen bij de aannemer voor onjuist uitgevoerd meerwerk? Is dit gemaximeerd tot het bedrag van het meerwerk?

In ons geval heb ik 4 sparingen in het plafond laten maken voor Atmos speakers. Echter zijn 2 stuks 20cm de verkeerde kant op geplaatst waardoor ze in onze maatwerk tv meubel vallen. Dat meubel kost 10.000 euro en moeten we nu 'verpesten' met speakers erin.

Aannemer heeft aangeboden het betaalde bedrag a €550 te crediteren en de gaten dicht te gooien of €250 terug en laten zoals het nu is (dus in feite een korting).
Ik gok dat het daar wel een beetje op uit gaat komen.
Zeker in plafonds (kanaal of breedplaten) zijn ze uiteindelijk gebonden aan maatvoering en kan je niet lukraak overal maar gaten krijgen. Dit had hij echter wel even op voorhand aan kunnen geven natuurlijk maar het is technisch gewoon niet altijd op te lossen.
Ik heb allemaal spots in mijn kanaalplaten laten zetten en daar stond keurig in grote letters dat de locatie maximaal 10cm kan afwijken van de aangegeven plek ivm de constructie.

• B-Bandit
GeeMoney schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:42:
[...]

Ik gok dat het daar wel een beetje op uit gaat komen.
Zeker in plafonds (kanaal of breedplaten) zijn ze uiteindelijk gebonden aan maatvoering en kan je niet lukraak overal maar gaten krijgen. Dit had hij echter wel even op voorhand aan kunnen geven natuurlijk maar het is technisch gewoon niet altijd op te lossen.
Ik heb allemaal spots in mijn kanaalplaten laten zetten en daar stond keurig in grote letters dat de locatie maximaal 10cm kan afwijken van de aangegeven plek ivm de constructie.
Nu ja, dat was bij ons niet aangegeven (wel dat het ca maten betrof, maar het ging om 50cm van de muur af en is nu 30cm geworden, een te groot verschil mijns inziens.

Daarbuiten hebben we afgelopen maandag op de kijkdag met de diverse betrokkenen gesproken en ze geven gewoon aan dat het hun fout is...onze kopersbegeleider had hem ingetekend met 50cm van de voorzetwand tot aan de sparing en de projectleider heeft hem laten uitvoeren op 50cm vanuit het hart van de sparing (scheelt 12cm). En daarnaast zijn ze vergeten rekening te houden met de al wel ingetekende maar toen nog niet geplaatste voorzetwand van 7cm (nodig ivm prefabmuur die achter de tv zit). Dus echt hun fout...

[ Voor 9% gewijzigd door B-Bandit op 17-09-2020 11:47 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• SquareOne
B-Bandit schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:46:
[...]

Nu ja, dat was bij ons niet aangegeven (wel dat het ca maten betrof, maar het ging om 50cm van de muur af en is nu 30cm geworden, een te groot verschil mijns inziens.

Daarbuiten hebben we afgelopen maandag op de kijkdag met de diverse betrokkenen gesproken en ze geven gewoon aan dat het hun fout is...onze kopersbegeleider had hem ingetekend met 50cm van de voorzetwand tot aan de sparing en de projectleider heeft hem laten uitvoeren op 50cm vanuit het hart van de sparing (scheelt 12cm). En daarnaast zijn ze vergeten rekening te houden met de al wel ingetekende maar toen nog niet geplaatste voorzetwand van 7cm (nodig ivm prefabmuur die achter de tv zit). Dus echt hun fout...
Ik begrijp je frustratie volledig en hoop dat dit soort dingen in onze bouw niet gaan gebeuren. Verwacht echter niet dat het achteraf mogelijk is om dit constructief op te lossen. Schade aan een nog te plaatsen maatwerk kast gaan ze zeker niet vergoeden. Inzetten op enige vorm van compensatie lijkt me de enige oplossing dat zou wat meer moeten zijn dan enkel 'geld terug' voor het meerwerk. Inzetten op een paar honderd euro korting op het totale meerwerk?

• Blihi
B-Bandit schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:46:
[...]

Bij ons is de aansluiting voor de afzuigkap 18 cm te ver van de muur geplaatst (168cm ipv 150 cm). Dat is achteraf niet te herstellen. Door kleine aanpassingen in het bevestigingsmateriaal van de kap en wat schuiven met het kookeiland is de uiteindelijke positie 10 cm te ver naar achteren. Ik wacht nog steeds op een voorstel van de aannemer hoe hij hiermee om wil gaan, maar meer dan de daadwerkelijke schade zul je nooit kunnen verhalen.

De vraag is dus: Kan het nu nog hersteld worden? Zo ja, dan moeten ze dat maar doen. Kan dat niet, dan is denk ik het voorstel van de aannemer het enige dat je kunt accepteren.

Bel ook woningborg of VEH even. Zij hebben normen voor die afwijking. Wat is qua afwijking nog acceptabel? Een oplossing zou kunnen zijn om in de hele ruimte een verlaagd plafond te plaatsen met de sparingen op de juiste plaats. Dat hebben andere kopers in ons project op de overloop boven laten doen omdat daar de spotboxen geen van allen in 1 lijn zaten. Maar je moet dan wel de plafondhoogte hebben om dat te doen.

• Jheroun
  • Niet online
@896gerard Klopt. De punten nu zijn vooral bouwdingen. In het voortraject had ik niet zoveel problemen met de kopersbegeleiding vanuit VW, je moet scherp zijn dat alles goed op papier komt maar dat ging eigenlijk prima. Na het inleveren van alle optielijsten was ik prettig verrast dat alles (en wij hadden best wat) correct in de tekeningen terecht kwam.

Badkamer was allemaal prima, alleen bij installatie was eea beschadigd, maar da's huiswerk van de bouwer, lopen nu nog een paar puntjes van.

De keuken had een hoop extra aandacht nodig, welbekend gedoe met 3-fasengroep voor fornuis, gedoe met een dakdoorvoer voor de afzuigkap, aanrechtblad in twee delen in plaats van 1 stuk en een aardige doch behoorlijk rommelig werkende keukeninstallateur. Is achteraf allemaal goedgekomen, en daar stuurde VW zelf ook best goed op.

• B-Bandit
SquareOne schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:56:
[...]

Ik begrijp je frustratie volledig en hoop dat dit soort dingen in onze bouw niet gaan gebeuren. Verwacht echter niet dat het achteraf mogelijk is om dit constructief op te lossen. Schade aan een nog te plaatsen maatwerk kast gaan ze zeker niet vergoeden. Inzetten op enige vorm van compensatie lijkt me de enige oplossing dat zou wat meer moeten zijn dan enkel 'geld terug' voor het meerwerk. Inzetten op een paar honderd euro korting op het totale meerwerk?
Dank voor de suggestie. Ik ga inzetten op 5% korting op het "zuivere" meerwerk van de aannemer (dus exclusief sanitair en badkamer). Dat is ongeveer €1000...
Blihi schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:07:
[...]

Bij ons is de aansluiting voor de afzuigkap 18 cm te ver van de muur geplaatst (168cm ipv 150 cm). Dat is achteraf niet te herstellen. Door kleine aanpassingen in het bevestigingsmateriaal van de kap en wat schuiven met het kookeiland is de uiteindelijke positie 10 cm te ver naar achteren. Ik wacht nog steeds op een voorstel van de aannemer hoe hij hiermee om wil gaan, maar meer dan de daadwerkelijke schade zul je nooit kunnen verhalen.

De vraag is dus: Kan het nu nog hersteld worden? Zo ja, dan moeten ze dat maar doen. Kan dat niet, dan is denk ik het voorstel van de aannemer het enige dat je kunt accepteren.

Bel ook woningborg of VEH even. Zij hebben normen voor die afwijking. Wat is qua afwijking nog acceptabel? Een oplossing zou kunnen zijn om in de hele ruimte een verlaagd plafond te plaatsen met de sparingen op de juiste plaats. Dat hebben andere kopers in ons project op de overloop boven laten doen omdat daar de spotboxen geen van allen in 1 lijn zaten. Maar je moet dan wel de plafondhoogte hebben om dat te doen.
Altijd lastig, want wat is nu de daadwerkelijk schade. Herstel is bij ons ook niet mogelijk (leidingen zijn in de bovenvloer al ingestort). Dus we moeten maar iets met zijn allen goed gaan vinden.

[ Voor 47% gewijzigd door B-Bandit op 17-09-2020 12:39 ]

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Yes! Volgende week zaterdag een afspraak met de makelaar in hun voorbeeld woning. Ze gaan kijken (gezien de afstand) of ook de bouwer in dit geval al kan aanschuiven :+

We = Happy :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Ik hoop dat je er deze keer wel uit komt!

• Portulaca
  • Laatst online: 27-11-2023
[...]

Interessant! Wij gaan ook voor een Siemens inductieplaat met plaatafzuiging (recirculatie) maar ons is verteld dat een plasmafilter hierbij niet mogelijk is en geen zin heeft. Lucht wordt uitgeblazen aan de achterkant (dus waar plaats je dat filter dan) en gaat te snel om echt rendement te halen uit een plasmafilter. Hoe is dit bij jullie? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Portulaca schreef op donderdag 17 september 2020 @ 21:37:
[...]

Interessant! Wij gaan ook voor een Siemens inductieplaat met plaatafzuiging (recirculatie) maar ons is verteld dat een plasmafilter hierbij niet mogelijk is en geen zin heeft. Lucht wordt uitgeblazen aan de achterkant (dus waar plaats je dat filter dan) en gaat te snel om echt rendement te halen uit een plasmafilter. Hoe is dit bij jullie? :)
Zoek even op plasma filter, is al meerdere keren besproken :) zou ongezond zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Vanmorgen, inmiddels 3,5 maand na oplevering, vielen twee gescheurde tegels in de badkamer op. Precies onder een naad in de plafondplaten.

Het huis is zich duidelijk gaan zetten... Ik ben benieuwd hoe de bouwer hier op reageert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Blihi schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:03:
Vanmorgen, inmiddels 3,5 maand na oplevering, vielen twee gescheurde tegels in de badkamer op. Precies onder een naad in de plafondplaten.

Het huis is zich duidelijk gaan zetten... Ik ben benieuwd hoe de bouwer hier op reageert.
Niet? : ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Tenzij er gelijmd is met poeder lijm ipv pasta lijm. Het kan wel, maar zeker in de nieuwbouw wordt dat afgeraden omdat poeder lijm niet flexibel is. Pasta daar in tegen is wél flexibel. Dat mag alleen weer niet op de vloer :+

[ Voor 32% gewijzigd door Toppe op 18-09-2020 08:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Zo'n plasmafilter kost minimaal 700 euro. Als je last heb van geurtjes, kun je imho beter een goede luchtzuiveraar in je keuken zetten. Heb je ook nog andere voordelen aan.

Ik ben ook sceptisch over die plasmafilters, nergens is bewezen dat zo'n ding echt werkt.
Ik vond dit wel een goede post. van @leecher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Portulaca
  • Laatst online: 27-11-2023
Deleon78 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 23:35:
[...]

Zoek even op plasma filter, is al meerdere keren besproken :) zou ongezond zijn.
Ah thanks, ga ik doen!
Verwijderd schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:39:
[...]

Zo'n plasmafilter kost minimaal 700 euro. Als je last heb van geurtjes, kun je imho beter een goede luchtzuiveraar in je keuken zetten. Heb je ook nog andere voordelen aan.

Ik ben ook sceptisch over die plasmafilters, nergens is bewezen dat zo'n ding echt werkt.
Ik vond dit wel een goede post. van @leecher
Dank je, dat helpt zeker! Wij hebben wel MV. Vind het lastig want ik ken niemand met zo'n ding en ben doorgaans niet echt fan van recirculatie, en van luchtjes ;)

Hier hebben we momenteel weer een 'fijn' gesprek met de aannemer over het aansluiten van de kookplaat. We hebben de optie om deze op '3 fase krachtstroom' aan te laten sluiten volgens de meerwerklijst. Ik heb er hier al veel over gelezen maar vind het toch lastig. Volgens de aannemer (waar we ook verplicht zijn de keuken af te nemen) is dit uiteraard niet nodig. Ik heb hem gevraag hoe ze de kookplaat dan precies aan gaan sluiten en krijg als antwoord: De kookplaat wordt aangesloten op een perilex wandcontactdoos tbv 7600 Watt. De kookplaat gebruikt 7400 watt dus dit is voldoende. Uiteraard niet het antwoord dat ik zocht. Het wordt geen kookgroep volgens hem zei hij eerder aan de telefoon, maar dat kan toch niet anders?

Wat moet ik daar nu weer mee? Ik kan 3-fasen krachtstroom natuurlijk gewoon aanvragen, maar hoe ga ik dan vervolgens checken dat dit daadwerkelijk goed wordt aangesloten met mijn 0,0 elektraverstand :? Mijn man heeft er ook niet echt kaas van gegeten en die vindt alles wel best als het maar werkt :+ Dus dilemma is, toch 3-fasen krachtstroom aanvragen en aan het einde van de bouw een professional inschakelen, of voor nu even laten zitten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 07:47

Shabbaman

Got love?

Ik heb al jaren een recirculatiekap, en ik heb nooit last van geurtjes. Ze zullen er wel zijn, maar ik vermoed dat je zelf wel went aan de geur in je huis (en ik heb het bezoek nooit horen klagen... maar ook nooit gevraagd). Belangrijker vind ik dat die kap ook vet uit de lucht haalt, en dat doet hij wel goed (aangezien ik in de keuken nergens vetaanslag vindt, wat ik in ons vorige huis met echte afzuigkap dus wel had). Je moet alleen wel de filter af en toe reinigen en bakken.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:48

mvds

Totally awesome!

Portulaca schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:59:
[...]
Hier hebben we momenteel weer een 'fijn' gesprek met de aannemer over het aansluiten van de kookplaat. We hebben de optie om deze op '3 fase krachtstroom' aan te laten sluiten volgens de meerwerklijst. Ik heb er hier al veel over gelezen maar vind het toch lastig. Volgens de aannemer (waar we ook verplicht zijn de keuken af te nemen) is dit uiteraard niet nodig. Ik heb hem gevraag hoe ze de kookplaat dan precies aan gaan sluiten en krijg als antwoord: De kookplaat wordt aangesloten op een perilex wandcontactdoos tbv 7600 Watt. De kookplaat gebruikt 7400 watt dus dit is voldoende. Uiteraard niet het antwoord dat ik zocht. Het wordt geen kookgroep volgens hem zei hij eerder aan de telefoon, maar dat kan toch niet anders?

Wat moet ik daar nu weer mee? Ik kan 3-fasen krachtstroom natuurlijk gewoon aanvragen, maar hoe ga ik dan vervolgens checken dat dit daadwerkelijk goed wordt aangesloten met mijn 0,0 elektraverstand :? Mijn man heeft er ook niet echt kaas van gegeten en die vindt alles wel best als het maar werkt :+ Dus dilemma is, toch 3-fasen krachtstroom aanvragen en aan het einde van de bouw een professional inschakelen, of voor nu even laten zitten...
Krachtstroom heb je normaal gesproken niet nodig voor een kookplaat, de meeste kookplaten hebben 2 keer een 16 Ampere groep nodig die inderdaad via een perilex stekker aangeboden gaat worden aan de kookplaat.

Ik weet niet hoe hij het anders wil zien, maar de combinatie van twee groepen heet in de volksmond gewoon een kookgroep. Vaak zijn de wippertjes van de automaten ook doorverbonden met een brug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-09 22:39
mvds schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:30:
[...]

Krachtstroom heb je normaal gesproken niet nodig voor een kookplaat, de meeste kookplaten hebben 2 keer een 16 Ampere groep nodig die inderdaad via een perilex stekker aangeboden gaat worden aan de kookplaat.

Ik weet niet hoe hij het anders wil zien, maar de combinatie van twee groepen heet in de volksmond gewoon een kookgroep. Vaak zijn de wippertjes van de automaten ook doorverbonden met een brug.
Opzich heb je geen ongelijk behalve dat 2x16A nu aangesloten wordt achter 1 ALS. Deze is vervolgens afgezekerd achter een 25A hoofdstop. En daar gaat het fout. De kookplaat is 1 apparaat dus 32A afzekeren achter een 25A hoofdstop. Over het algemeen levert het ook geen problemen op en daarom wordt dit heel vaak zo uitgevoerd maar eigenlijk is het natuurlijk fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloo0683
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-09 07:56
Wat denken jullie dat het ongeveer gaat kosten om bijgevoegd betonnen draagmuur van 1.40 bij 3m te verwijderen en de huidige draagbalk van 2,75m te vervangen door een nieuwe langere draagbalk?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVpJTuSKPuS4hgv7dYk2nQP6qYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OH0Zo5f0SpuvxdxeeO5E1eNE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:48

mvds

Totally awesome!

lmno31 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:38:
[...]
Opzich heb je geen ongelijk behalve dat 2x16A nu aangesloten wordt achter 1 ALS. Deze is vervolgens afgezekerd achter een 25A hoofdstop. En daar gaat het fout. De kookplaat is 1 apparaat dus 32A afzekeren achter een 25A hoofdstop. Over het algemeen levert het ook geen problemen op en daarom wordt dit heel vaak zo uitgevoerd maar eigenlijk is het natuurlijk fout.
Op zich is dat natuurlijk niet anders dan wat in elk huis standaard gedaan word. De meeste huizen hebben iets van 6 groepen die elk op 16A zijn afgezekerd en die 6 groepen zitten (in het geval van een normale enkelfasige kast) achter een 25A of 32A hoofdzekering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-09 22:39
mvds schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:50:
[...]

Op zich is dat natuurlijk niet anders dan wat in elk huis standaard gedaan word. De meeste huizen hebben iets van 6 groepen die elk op 16A zijn afgezekerd en die 6 groepen zitten (in het geval van een normale enkelfasige kast) achter een 25A of 32A hoofdzekering.
Behalve dat een kookplaat maar 1 apparaat is en een aansluitwaarde heeft van 7,4kW of meer. Je bent dus 1 apparaat van 7,4kW achter een (230x25=5750W) 5,8kW stop aan het plaatsen. Daarom moet dit eigenlijk achter een krachtgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Portulaca schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:59:
[...]

Ah thanks, ga ik doen!

[...]

Dank je, dat helpt zeker! Wij hebben wel MV. Vind het lastig want ik ken niemand met zo'n ding en ben doorgaans niet echt fan van recirculatie, en van luchtjes ;)

Zie Blihi in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Zie ook:
NEN-normen en de groepenkast
Vond ik zelf wel begrijpbaar uitgelegd, geschreven in samenwerking met Eaton en Attema.

[ Voor 35% gewijzigd door Source90 op 18-09-2020 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:45

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Source90 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 00:28:
[...]

Wij kijken nu ook naar een (toevallig ook Siemens) inductieplaat met afzuiging.

Is het huis/de keuken al opgeleverd?
Zo ja, hoe bevalt hij qua afzuiging? Lees dat dergelijke inductieplaten in recirculatie het vermogen niet hebben om bij hoge pannen af te zuigen.

Zit er ook aan te denken om met een vlakkanaal de lucht naar buiten te gooien.
Helaas nog niet, de ruwbouw is bijna klaar, dat zal ergens in de komende 2-3, weken zijn.

En ging ons meer om het design dan werking, hebben nu niet vaak de afzuigkap aan, omdat recirculatie met koolstof filters niet veel effect heeft. Dus zet meestal de MV op max stand, zodat het iig buiten de ruimte komt. Ik verwacht niet dat het 100% zal opschonen zoals met afzuiging naar buiten, maar verwacht wel dat het een stuk beter zal werken.
De afzuigkap hier is gewoon een standaard hangende kap van Whirlpool (niet mijn keuze, zat er al in).
[...]
We hebben momenteel alleen ervaring met recirculatie met de standaard koolstof filters. Die vind ik niet heel denderend werken en moet je elk jaar vervangen voor goede werking. Het plasmafilter zou veel langer mee moeten gaan (10+ jaar) en is ons daarom ook geadviseerd door de keukenleverancier. Deze wordt ergens in het keukenkastje geplaatst onder de inductieplaat. We hebben er lades onder. De uitvoer van lucht gebeurt aan de achterkant onderin van wat ik heb gezien in de tekeningen.

[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 18-09-2020 11:30 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexikola
  • Laatst online: 18-09 13:46
Vandaag bericht gehad over meerwerk plaatsen extra zonepanelen op mijn nieuwbouwwoning.
Standaard zitten er 3 panelen op. (hebben geen individuele optimizers) en 290Wp. Kan max uitbreiden naar 12 panelen en ze raden aan vanaf 4 panelen optimizers erbij te kopen. Zit ook netjes staffel korting op zag ik.

Als ik 6 extra panelen en 9 optimizers doe kom ik op ongeveer 4500,- meerprijs uit. (incl btw en montage)
Meer is op aanvraag maar als ik beetje door reken zijn 12 panelen inclusief optimizers zo'n 6000/6200 euro.

Zit dus af te wegen om toch maar voor de 12 panelen te gaan omdat ik sinds kort er achter ben dat een warmtepomp wel wat stroom lust. :P Ga dus twee definitieve offertes opvragen voor 9 vs 12 panelen. Zijn dit trouwens erg gekke prijzen inclusief installatie? Meeste sites moet je postcodes invoeren voor een offerte. Lastig als je dat nog niet hebt. Ook ga ik vragen hoeveel kw/h dat nou oplevert met dak op zuidwesten.

Nouja begint in ieder geval goed. Met 12 panelen is dit eerste item boven budget :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe gaan jullie WiFi in de tuin regelen? Ik zat zelf te denken aan een accesspoint dmv lozeleiding aan de achtergevel, maar dat is niet echt mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Verwijderd schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:25:
Hoe gaan jullie WiFi in de tuin regelen? Ik zat zelf te denken aan een accesspoint dmv lozeleiding aan de achtergevel, maar dat is niet echt mooi.
Ik "niet".

Verwacht dat 5G in de toekomst alle buitenruimtes gaat invullen en ik hoef buiten niet perse op mijn lokale netwerk.

Waarvoor zou jij buiten Wifi willen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Verwijderd schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:25:
Loze leiding op ‘t dak van de garage/berging? En anders onder je gevel bekleding, wellicht niet de meest makkelijke optie maar als je de juiste hardware gebruikt hoef je er sowieso nooit bij :)

Overigens raad ik iedereen aan om mantelbuis naar de tuin te leggen. Water, utp, cai, elektra... ideaal :+

[ Voor 10% gewijzigd door Toppe op 18-09-2020 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Toppe schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:32:
[...]

Loze leiding op ‘t dak van de garage/berging? En anders onder je gevel bekleding, wellicht niet de meest makkelijke optie maar als je de juiste hardware gebruikt hoef je er sowieso nooit bij :)

Overigens raad ik iedereen aan om mantelbuis naar de tuin te leggen. Water, utp, cai, elektra... ideaal :+
Water moet je niet in een / dezelfde mantelbuis doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Deleon78 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:49:
[...]

Water moet je niet in een / dezelfde mantelbuis doen.
Water trek ik hier bij de buiten kraan weg maar in de toekomst gaat dit gewoon direct in de meterkast afgewerkt worden maar wel in een aparte manteltjes inderdaad... vorige post was niet heel duidelijk :) en minimaal 60 cm de grond in. Op de plek waar hij omhoog komt netjes een doorvoer en bij voorkeur nog een vorstvrij lint er omheen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:43
ik heb alle standaard panelen laten vervangen en 18 *315W panelen via een externe leverancier besteld. Kost me zonder optimizers (want: duurder, kwetsbaarder, geen schaduw op het dak) 5000 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Mexikola schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:19:
Vandaag bericht gehad over meerwerk plaatsen extra zonepanelen op mijn nieuwbouwwoning.
Standaard zitten er 3 panelen op. (hebben geen individuele optimizers) en 290Wp. Kan max uitbreiden naar 12 panelen en ze raden aan vanaf 4 panelen optimizers erbij te kopen. Zit ook netjes staffel korting op zag ik.

Als ik 6 extra panelen en 9 optimizers doe kom ik op ongeveer 4500,- meerprijs uit. (incl btw en montage)
Meer is op aanvraag maar als ik beetje door reken zijn 12 panelen inclusief optimizers zo'n 6000/6200 euro.

Zit dus af te wegen om toch maar voor de 12 panelen te gaan omdat ik sinds kort er achter ben dat een warmtepomp wel wat stroom lust. :P Ga dus twee definitieve offertes opvragen voor 9 vs 12 panelen. Zijn dit trouwens erg gekke prijzen inclusief installatie? Meeste sites moet je postcodes invoeren voor een offerte. Lastig als je dat nog niet hebt. Ook ga ik vragen hoeveel kw/h dat nou oplevert met dak op zuidwesten.

Nouja begint in ieder geval goed. Met 12 panelen is dit eerste item boven budget :+
dat is dan dus bijna 2.60 euro/Wp?! dat is echt meer dan 2x te duur. Als ik jou was, zou ik lekker na de bouw bij laten leggen. Tegenwoordig kost een 320Wp paneeltje amper meer dan 100 euro! tegen deze prijzen zou ik het bijna oplichterij noemen. Overigens, als je geen schaduw hebt, snap ik niet waarom je optimizers nodig hebt!

Uiteraard moet je lekker beslissen wat je zelf fijn vindt natuurlijk! Ik krijg vanuit de bouw 4x 305Wp, die laat ik lekker liggen, en ler er na de bouw (hopelijk november) zelf nog iets van 20 bij. Ons huis wordt all-electric, dus warmtepomp, boiler, electrisch koken etc. Ik verwacht dan wel 6000 kWh (dus kilowattuur, niet per uur, die eenheid slaat nergens op) per jaar nodig te hebben en wil graag rond de 0 euro uitkomen op de rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 09:23
Hoi, een vraagje..
Wij zitten er aan te denken om een vrijstaand huis te laten bouwen..
We zijn onlangs bij groothuisbouw geweest, en het zal ongeveer zoals het type GL2 zijn. redelijk standaard.
We gaan binnenkort nog enkele bouwbedrijven langs om daar naar vergelijkbare huizen te kijken.

Echter zijn mijn vrouw en ik totale noobs als het aankomt op het inrichten van het huis en hebben hier ook niet echt feeling voor en willen hier dus hulp bij inschakelen.

Nu zie ik veel mooie plaatjes op internet qua afwerkingen aan de binnenkant, denk aan home automation, verlichting, audio etc mooi weg gewerkt, en nog diverse andere wensen..

Nu zitten wij eraan te denken om een interieurarchitect in te schakelen die met ons meedenkt en ook helpt uit te voeren om onze wensen te realiseren.

Na wat onderzoek op diverse sites van interieurarchitecten en wat mailtjes heen en weer kunnen ze ons van A tot Z ondersteunen.. Echter komt het qua kosten best hoog uit. De totale begeleiding zou tussen de 6 en de 10k uit kunnen vallen (sommigen werken met fixed price, de andere met een uur tarief op basis van nacalculatie).

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met interieurarchitecten?? Ik hoef geen namen of iets dergelijks, maar ik ben meer op zoek naar het proces en evt toegevoegde waarde.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexikola
  • Laatst online: 18-09 13:46
107mb schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:15:
[...]

ik heb alle standaard panelen laten vervangen en 18 *315W panelen via een externe leverancier besteld. Kost me zonder optimizers (want: duurder, kwetsbaarder, geen schaduw op het dak) 5000 euro.
Dacht dat de optimizers nodig waren als er gedeeltelijk schadow valt op het dak dat de andere panelen wel volledig kunnen blijven leveren? Maar inderdaad scheelt behoorlijk in prijs. Mijn dak kan waarschijnlijk max 12 panelen op. Dacht dat schoorsteen van buren misschien schaduw kan creëren op mijn dak.
borft schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:20:
[...]

dat is dan dus bijna 2.60 euro/Wp?! dat is echt meer dan 2x te duur. Als ik jou was, zou ik lekker na de bouw bij laten leggen. Tegenwoordig kost een 320Wp paneeltje amper meer dan 100 euro! tegen deze prijzen zou ik het bijna oplichterij noemen. Overigens, als je geen schaduw hebt, snap ik niet waarom je optimizers nodig hebt!

Uiteraard moet je lekker beslissen wat je zelf fijn vindt natuurlijk! Ik krijg vanuit de bouw 4x 305Wp, die laat ik lekker liggen, en ler er na de bouw (hopelijk november) zelf nog iets van 20 bij. Ons huis wordt all-electric, dus warmtepomp, boiler, electrisch koken etc. Ik verwacht dan wel 6000 kWh (dus kilowattuur, niet per uur, die eenheid slaat nergens op) per jaar nodig te hebben en wil graag rond de 0 euro uitkomen op de rekening.
Ben helemaal niet bekend met zonnepanelen kom zelf van een appartement af. Vandaar mijn vraag hier. Fijn zo'n topic met mensen die al met dit bijltje gehakt hebben. Ik ga inderdaad er lekker niks aan doen.Kan zelfs eerst dan nog is kijken wat het verbruik is eerste jaar en dan daar mijn panelen aanschaf op baseren.

Mijn nieuwbouwwoning is ook volledig electrisch en had zelf ook het doel (droom) om volledig energie neutraal te zijn. (0 op de meter) Misschien zelfs met een thuis batterij als saldering ophoudt. Ik ga de aannemer laten weten dat dit even passeert.

Ben eigenlijk wel verbaasd. Al het andere meerwerk vond ik vrij redelijk geprijsd tegenover wat ik in het topic voorbij zag komen. Daarom had ik ook zoiets van dan zal dat ook wel goed zitten. Helaas dus.

Dank voor de info @107mb en @borft
Pagina: 1 ... 107 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2