Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 108 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.572 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:21

Toppe

Oké ✅

@Mexikola de aannemer plaatst vaak de PV niet zelf maar besteed dit uit. Ongetwijfeld dat er ook nog wel wat marge in zijn zak verdwijnt.

Vrienden van ons vroegen de offerte op bij de aannemer en daarna rechtstreeks bij de installateur en dan pakt je aannemer toch even mooi 10% extra :)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:45

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Verwijderd schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:25:
Hoe gaan jullie WiFi in de tuin regelen? Ik zat zelf te denken aan een accesspoint dmv lozeleiding aan de achtergevel, maar dat is niet echt mooi.
Tsja, wij hebben ervoor gekozen om UTP te laten trekken naar twee punten op de achter muur aan de bovenkant van de 1e verdieping. Zodat we daar een IP-camera en een AP kunnen plaatsen. Het is niet dat ik constant ga zitten staren naar m'n achterwand om te denken, zeg wat is dat lelijk zo'n ding aan de muur 😅.

Ookal gebruik ik ook veel 4G en straks 5G vindt ik het wel fijn om in de tuin ook wifi te hebben.

Mijn man zal in de garage een werkplaats maken voor onderhoud aan de motor. Wel fijn om dan daar ook internet te hebben. In de woning laten we naar praktisch alle kamers UTP trekken, zodat we ook per verdieping een AP kunnen plaatsen.

Achteraf allemaal veel moeilijker om netjes te regelen.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mexikola
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-09 13:46
Verwijderd schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:25:
Hoe gaan jullie WiFi in de tuin regelen? Ik zat zelf te denken aan een accesspoint dmv lozeleiding aan de achtergevel, maar dat is niet echt mooi.
Krijg niet zo'n grote tuin dat dit echt een probleem is. :+ Dus gewoon een goed accespoint zo dicht mogelijk tegen achterkant van huis is voldoende denk ik zo.
Toppe schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:38:
@Mexikola de aannemer plaatst vaak de PV niet zelf maar besteed dit uit. Ongetwijfeld dat er ook nog wel wat marge in zijn zak verdwijnt.

Vrienden van ons vroegen de offerte op bij de aannemer en daarna rechtstreeks bij de installateur en dan pakt je aannemer toch even mooi 10% extra :)
Ergens logisch maar toch jammer. Had gehoopt dat ze aanschaf van panelen juist zouden stimuleren. Vooral ook omdat het een "groene" wijk betreft. Maar in werkelijk zolang ze maar onder die 0,26 epc zitten vinden ze het best en kassa. Ga straks ook even zeer strak offertes vergelijken van keukens/badkamer via de aannemer en via 3e partijen. Zal daar ook wel leuke prijskaartjes aan vast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lauryn
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-11-2023
Hoe is jullie ervaring met trekken van kabels door loze leidingen? 16 jaar geleden hebben wij een huis gekocht waar telefoon- en cai leidingen bedraad aangelegd waren vanuit de bouw. We dachten jaren later voor boven de telefoonkabel te vervangen voor UTP maar dit bleek onmogelijk. Er zat geen beweging in de telefoondraden.

Dankzij deze ervaring zijn wij geneigd om nu (weer) alles bedraad te laten opleveren maar dat is een kostbare aangelegenheid aan het worden: een loze leiding is 155,- een UTP bedrade leiding kost 295,-, CAI 270,-. Als je dan bedenkt dat ik er van ieder 5 wil hebben (naar de woonkamer en elke slaapkamer) dan kan ik hier mooi op besparen.

Maar ik twijfel dus of ik straks die kabels er wel doorkrijg. De bouwer roept natuurlijk dat die kabels dik en vrij inflexibel zijn... Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mexikola
Lauryn schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:52:
Hoe is jullie ervaring met trekken van kabels door loze leidingen? 16 jaar geleden hebben wij een huis gekocht waar telefoon- en cai leidingen bedraad aangelegd waren vanuit de bouw. We dachten jaren later voor boven de telefoonkabel te vervangen voor UTP maar dit bleek onmogelijk. Er zat geen beweging in de telefoondraden.

Dankzij deze ervaring zijn wij geneigd om nu (weer) alles bedraad te laten opleveren maar dat is een kostbare aangelegenheid aan het worden: een loze leiding is 155,- een UTP bedrade leiding kost 295,-, CAI 270,-. Als je dan bedenkt dat ik er van ieder 5 wil hebben (naar de woonkamer en elke slaapkamer) dan kan ik hier mooi op besparen.

Maar ik twijfel dus of ik straks die kabels er wel doorkrijg. De bouwer roept natuurlijk dat die kabels dik en vrij inflexibel zijn... Wat zijn jullie ervaringen?
Ben zelf van plan loze leidingen te laten aanleggen en zelf daar netwerk door heen te trekken. Met een goeie trekveer moet dit gewoon prima gaan want de aannemer legt het op dezelfde manier aan.Bespraar ik 200,- per aansluiting mee want verschil tussen loze leiding en utp aanleggen is groter.

Mijn meerwerk prijzen:
- Extra loze leiding vanuit de meterkast 95,00
- Extra enkel aansluitpunt UTP CAT6 295,00

Op 5 punten scheelt dat duizend euro. Kan ik heel veel kabel en wanddoosjes voor kopen. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn ervaring is dat ik tot nu toe nog bij elke loze leiding die ik onder handen heb gehad een kabel doorheen gekregen heb. Soms moet je even wat meer moeite doen bij lange afstanden, maar over het algemeen mag je verwachten dat bij nieuwbouw anno 2020 het prima te doen is.

Als je weet hoe het moet, zou ik het zeker zelf doen. Bespaart je veel geld.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2020 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Laatst online: 23:45

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit

Ik heb het niet aangedurfd, dus heb overal met kabels laten aanleggen. Wat goedkoper was dan naar alle ruimtes dubbele loze leidingen te trekken voor het geval het fout zou gaan. Nu hebben we maar naar twee plekken coax en zes plekken UTP, dus dat was nog te overzien.

Ook had ik geen zin in het gedoe van de kabels trekken, ik werk in de ICT en dit is precies het soort werk wat ik niet wil doen in mijn vakgebied :+ . Iemand ervoor inhuren achteraf ben je meer kwijt dan de "hogere" prijzen tijdens de bouw. Wanneer er nu wat mee is kan ik ook aankloppen bij de aannemer, loze leiding verstopt is pech hebben.

Maakt wel een groot verschil of ze kunnen garanderen dat het vaste pijpen zijn zonder flexibele stukken en dat is vaak een probleem.

In mn huidige appartement (uit 2012) had ik mazzel. De telefoonpoorten in woonkamer en slaapkamer waren met CAT5e aangelegd, dus kon gewoon beide kanten van de kabel voorzien van juiste plug/inbouw frame en had werkende UTP :) . Wie gebruikt er in deze tijd nog een vaste telefoon...

[ Voor 9% gewijzigd door BiG-GuY op 18-09-2020 14:08 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Mexikola schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:31:
[...]

Dacht dat de optimizers nodig waren als er gedeeltelijk schadow valt op het dak dat de andere panelen wel volledig kunnen blijven leveren? Maar inderdaad scheelt behoorlijk in prijs. Mijn dak kan waarschijnlijk max 12 panelen op. Dacht dat schoorsteen van buren misschien schaduw kan creëren op mijn dak.

[...]

Ben helemaal niet bekend met zonnepanelen kom zelf van een appartement af. Vandaar mijn vraag hier. Fijn zo'n topic met mensen die al met dit bijltje gehakt hebben. Ik ga inderdaad er lekker niks aan doen.Kan zelfs eerst dan nog is kijken wat het verbruik is eerste jaar en dan daar mijn panelen aanschaf op baseren.

Mijn nieuwbouwwoning is ook volledig electrisch en had zelf ook het doel (droom) om volledig energie neutraal te zijn. (0 op de meter) Misschien zelfs met een thuis batterij als saldering ophoudt. Ik ga de aannemer laten weten dat dit even passeert.

Ben eigenlijk wel verbaasd. Al het andere meerwerk vond ik vrij redelijk geprijsd tegenover wat ik in het topic voorbij zag komen. Daarom had ik ook zoiets van dan zal dat ook wel goed zitten. Helaas dus.

Dank voor de info @107mb en @borft
Er is trouwens op GOT ook een uitgebreid topic over PV, daar zullen ze je waarschijnlijk ook vertellen dat een redelijke manier om offertes te vergelijken is, door naar euro/Wp te kijken (dus totale prijs / (aantal panelen * Wp per paneel)), als dat, ex BTW, ergens rond de 1 euro uitkomt zit het meestal wel goed.

Wat schaduw heb je deels gelijk:
- standaard zijn panelen al in 3 delen opgedeeld, als er op een of meerdere delen schaduw valt, zorgt een ingebouwde diode dat dat stuk van het paneel niets doet, waardoor de rest er geen last van heeft
- je zou optimizers kunnen overwegen, maar dan alleen voor de panelen waar je schaduw hebt. Maar in best veel gevallen zijn de kosten van de optimizers meer, dan de hoeveelheid opwek die je ermee verkrijgt, met andere woorden niet kosten-effectief.

Voordeel van de panelen later leggen, is dat je dan meer zicht op verbruik hebt. Nadeel is, dat je er minder lang voordeel van hebt. Daarnaast wordt de salderingsregeling langzaam afgebouwd, dus daar heb je dan ook minder voordeel van.

Ik ga het denk ik zo regelen dat ze in december mijn dak vol leggen (zeer waarschijnlijk krijg ik de laatste week van oktober de sleutel). Oh ja, de maanden november, december, januari zijn de slechtste maanden van het jaar kwa opwek, dus als je panelen pas in februari liggen, dan mis je eigenlijk niets tov. oktober.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:43

zelf doen is goedkoper. In die betonnen bak waar ik kom te wonen is leidingen frezen echter geen optie. Dus loze leidingen a 90 euro per stuk is een vereiste. Voor 55 euro extra kan ik ze afmonteren met CAT 5e. Ik krijg 11 netwerkaansluitingen in huis, dus kost het grapje mij 600 euro extra. Echter 200m netwerkkabel (grooooot huis, 100m kabel is te weinig) kost 50 euro. Een RJ45 WCD + kapje is snel 25 euro. Dan ben ik dus totaal ruim 300 euro verder. Voor die 2 a 300 euro die mij dat oplevert ga ik niet een hele zaterdag lopen kloten. Voor de hierboven genoemde 295 euro per WCD wordt het verhaal anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

16 jaar geleden is er waarschijnlijk iemand lui geweest en heeft iets ala afwasmiddel gebruikt als glijmiddel voor die kabels en dan zit het nu dus volledig vastgekoekt in die leidingen.

Ik heb al heel wat kabels getrokken en mijn recept is:
- Goede trekveer kopen
- Een busje kabelglijmiddel (indien het een lange leiding is en/of er 2 kabels doorheen moeten)
- Altijd met z'n 2en werken. 1 trekt en de ander geleidt de kabel van de rol.
- Bij een dubbele draad de eerste aan het oog van de trekveer en de 2de ong 30 cm verder aan de eerste kabel maken. (Minder dikke prop die er doorheen moet)
- Altijd zorgen met wat extra (gladde) tape dat de kabel zo ingetaped is dat hij nergens achter kan blijven haken.

En natuurlijk degelijke kabel kopen en bijbehorend gereedschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:09

Als je betaald voor een loze leiding waar je geen kabel doorheen krijgt dan zou er iets mis zijn met de leiding. Je zou dus best prima de kabels zelf kunnen trekken. Bij ons is een loze leiding 145 (lege doos met klemdeksel), bij keuze voor een afwerkraam met blindplaat komt daar 40 bij...

Bedrade met UTP kost 250 en met CAI 150. Kabels gaan wij dus zelf trekken.
107mb schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:52:
[...]

zelf doen is goedkoper. In die betonnen bak waar ik kom te wonen is leidingen frezen echter geen optie. Dus loze leidingen a 90 euro per stuk is een vereiste. Voor 55 euro extra kan ik ze afmonteren met CAT 5e. Ik krijg 11 netwerkaansluitingen in huis, dus kost het grapje mij 600 euro extra. Echter 200m netwerkkabel (grooooot huis, 100m kabel is te weinig) kost 50 euro. Een RJ45 WCD + kapje is snel 25 euro. Dan ben ik dus totaal ruim 300 euro verder. Voor die 2 a 300 euro die mij dat oplevert ga ik niet een hele zaterdag lopen kloten. Voor de hierboven genoemde 295 euro per WCD wordt het verhaal anders.
Met dit soort tarieven zou ik het ook door de aannemer laten uitvoeren. Maar dat is natuurlijk niet vergelijkbaar met de tarieven van de vraagsteller.

[ Voor 25% gewijzigd door SquareOne op 18-09-2020 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Farmerwood schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:56:
[...]

16 jaar geleden is er waarschijnlijk iemand lui geweest en heeft iets ala afwasmiddel gebruikt als glijmiddel voor die kabels en dan zit het nu dus volledig vastgekoekt in die leidingen.

Ik heb al heel wat kabels getrokken en mijn recept is:
- Goede trekveer kopen
- Een busje kabelglijmiddel (indien het een lange leiding is en/of er 2 kabels doorheen moeten)
- Altijd met z'n 2en werken. 1 trekt en de ande geleid de kabel van de rol.
- Bij een dubbele draad de eerste aan het oog van de trekveer en de 2de ong 30 cm verder aan de eerste kabel maken. (Minder dikke prop die er doorheen moet)
- Altijd zorgen met wat extra (gladde) tape dat de kabel zo ingetaped is dat hij nergens achter kan blijven haken.

En natuurlijk degelijke kabel kopen en bijbehorend gereedschap.
Goede tips, en als het echt niet wil kun je voor 15 euro o.i.d. een trekveerpomp huren:
Afbeeldingslocatie: https://www.uwgereedschap.nl/product_thumber.php?img=images/A716170.jpg&w=290&h=193

Ik heb die 1 keer moeten gebruikent bij een lastige 20 meter loze leiding in mijn huidige garage waar geen controledraad meer in zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mexikola
borft schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:49:
[...]

Er is trouwens op GOT ook een uitgebreid topic over PV, daar zullen ze je waarschijnlijk ook vertellen dat een redelijke manier om offertes te vergelijken is, door naar euro/Wp te kijken (dus totale prijs / (aantal panelen * Wp per paneel)), als dat, ex BTW, ergens rond de 1 euro uitkomt zit het meestal wel goed.

Wat schaduw heb je deels gelijk:
- standaard zijn panelen al in 3 delen opgedeeld, als er op een of meerdere delen schaduw valt, zorgt een ingebouwde diode dat dat stuk van het paneel niets doet, waardoor de rest er geen last van heeft
- je zou optimizers kunnen overwegen, maar dan alleen voor de panelen waar je schaduw hebt. Maar in best veel gevallen zijn de kosten van de optimizers meer, dan de hoeveelheid opwek die je ermee verkrijgt, met andere woorden niet kosten-effectief.

Voordeel van de panelen later leggen, is dat je dan meer zicht op verbruik hebt. Nadeel is, dat je er minder lang voordeel van hebt. Daarnaast wordt de salderingsregeling langzaam afgebouwd, dus daar heb je dan ook minder voordeel van.

Ik ga het denk ik zo regelen dat ze in december mijn dak vol leggen (zeer waarschijnlijk krijg ik de laatste week van oktober de sleutel). Oh ja, de maanden november, december, januari zijn de slechtste maanden van het jaar kwa opwek, dus als je panelen pas in februari liggen, dan mis je eigenlijk niets tov. oktober.
Zal tegen die tijd zeker even die topics gaan oppakken. Conclusie voor nu is dat aannemer (te) duur is. Eigenlijk is dit ook wel fijn want geeft wat meer speelruimte met budget door panelen later aan te schaffen.

Helaas duurt het nog wel even voordat mijn woning wordt opgeleverd (q4 2021) dus zal denk ik snel te maken hebben met afbouw saldering. Maar misschien heb je dan leuke pakketten met een powerwall. :9 Die dan wel een stuk interessanter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:18
Deleon78 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:49:
[...]

Water moet je niet in een / dezelfde mantelbuis doen.
Wat is hier precies de reden voor? Wij hebben 1 mantelbuis van meterkast naar achtertuin ingetekend staan met het plan daar water (tyleenslang) en electra doorheen te trekken. Indien nodig wellicht ook nog netwerk, maar dat zie wel als we er wonen.

Ik snap dat het wellicht onwenselijk is om water en elektra in een mantelbuis te combineren. Maar los daarvan, wat zijn nog meer redenen?

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:12
Memphisto schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:20:
[...]

Wat is hier precies de reden voor? Wij hebben 1 mantelbuis van meterkast naar achtertuin ingetekend staan met het plan daar water (tyleenslang) en electra doorheen te trekken. Indien nodig wellicht ook nog netwerk, maar dat zie wel als we er wonen.

Ik snap dat het wellicht onwenselijk is om water en elektra in een mantelbuis te combineren. Maar los daarvan, wat zijn nog meer redenen?
Condensvorming :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:16

Laten bedraden geeft meer zekerheid dat het achteraf allemaal kan, maar 100% zekerheid heb je nooit. Als het de aannemer niet lukt zal hij gewoon zeggen dat hij de leiding laat vervallen en jij je geld terug krijgt. Daar ben je dan niet mee geholpen.

De meeste loze leidingen waren bij ons in eerste instantie niet goed (16 mm in plaats van de afgesproken 19mm). Dat is tijdens de bouw opgemerkt en hersteld. Bij 1 leiding naar boven kreeg ik er geen veer doorheen, maar omdat die dubbel uitgevoerd was was dat geen probleem. Ik heb overal met kabelglijmiddel gewerkt. Dat scheelt behoorlijk in de nodige trekkracht op lange afstanden. Inderdaad altijd met zijn tweeen trekken. Ik gebruikte een goedkoop portofoon setje om ook te kunnen communiceren over die afstanden, want schreeuwen werkt niet altijd tussen verdiepingen.

Een groter probleem bleek de loze leiding voor de zonwering. Deze stak netjes recht uit de betonvloer, maar is door de metselaars naar boven gebogen. Daar zat dus een knik in waar ook nog eens water in loopt. Slechts met heel veel moeite heb ik daar de twee kabels door gekregen die er doorheen moesten (4x 0,75 mm2 voor de zonwering en 3x75mm2 voor de windsensor). Nadien heb ik die buis dichtgekit rond de kabels.

De mantelbuis naar de schuur zit nog steeds dicht. Ik vermoed dat het huis daar op gezet is en dat deze dus in het midden ergens platgedrukt is.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Deleon78 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:49:
[...]

Water moet je niet in een / dezelfde mantelbuis doen.
Waarom niet? Een tyleenbuis voor water kan prima door dezelfde mantelbuis. Als je voor de elektra maar YMVK kabel gebruikt, of eventueel een extra mantelbuis.

Zeker als de mantelbuis door de grond onder de fundering door loopt komt daar op den duur toch wel water in te staan, daar is weinig tegen te doen. Je moet dus zorgen dat de leidingen die er doorheen lopen daar tegen kunnen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Blihi schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:42:
[...]

Waarom niet? Een tyleenbuis voor water kan prima door dezelfde mantelbuis. Als je voor de elektra maar YMVK kabel gebruikt, of eventueel een extra mantelbuis.

Zeker als de mantelbuis door de grond onder de fundering door loopt komt daar op den duur toch wel water in te staan, daar is weinig tegen te doen. Je moet dus zorgen dat de leidingen die er doorheen lopen daar tegen kunnen.
Tyleen kan zweten, dus dat je daar eventueel wat vocht door krijgt is dat logisch. Mijn mantel buis nu komt in de meterkast naar boven en in de overkapping. Daar zit echt geen vocht in hoor :)

Voor in het nieuwe huis wil ik wellicht gaan werken met PVC en de hulpstukken. Dan kan ik heel eenvoudig op andere plekken ook aansluitingen maken zonder dat ik straks 4 mantel buizen heb.

[ Voor 11% gewijzigd door Toppe op 18-09-2020 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dat is fijn. hoewel ook in die buis condensvorming op kan treden vanwege het temperatuurverschil tussen de meterkast en de overkapping. Ook kan er water binnendringen als er een muis door de mantel knaagt en het grondwater omhoog komt. Je kunt er nooit vanuit gaan dat een mantelbuis onder het huis door zomaar droog blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lauryn
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-11-2023
Helaas. Ik heb de omschrijving en voorwaarden nog eens goed nagelezen:
"Op de 2e verdieping kan alleen gekozen worden voor extra bedrade leidingen."

Op de 2e verdieping leveren ze 2 "onbenoemde ruimten" waar wij slaapkamers van willen maken. Hier moeten dus sowieso CAI en UTP naartoe. Mijn besparing loopt wel heel had achteruit zo -O-

Ook de loze leiding voor extra zonnepanelen gaat dus niet door ;w

[ Voor 9% gewijzigd door Lauryn op 18-09-2020 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Je kan de kabels er toch gewoon uit trekken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:10
Deleon78 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 19:29:
Je kan de kabels er toch gewoon uit trekken?
Dan bespaart hij natuurlijk niets in Euro’s. Sterker nog als je ze betaald en er later weer uit trekt ben je nog extra geld kwijt :+

Zijn idee was allemaal loze leidingen te kiezen (relatief goedkoop) en dan zelf kabels kopen en trekken. Dat is het goedkoopst. De bouwer staat dat niet toe naar de 2e verdieping dus moet hij ze al bekabeld afnemen.

[ Voor 26% gewijzigd door GeeMoney op 18-09-2020 19:35 ]

• Erniebert
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-06 23:33
verstappen33 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:29:
Echter zijn mijn vrouw en ik totale noobs als het aankomt op het inrichten van het huis en hebben hier ook niet echt feeling voor en willen hier dus hulp bij inschakelen.

Nu zie ik veel mooie plaatjes op internet qua afwerkingen aan de binnenkant, denk aan home automation, verlichting, audio etc mooi weg gewerkt, en nog diverse andere wensen..

Nu zitten wij eraan te denken om een interieurarchitect in te schakelen die met ons meedenkt en ook helpt uit te voeren om onze wensen te realiseren.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met interieurarchitecten?? Ik hoef geen namen of iets dergelijks, maar ik ben meer op zoek naar het proces en evt toegevoegde waarde.
Wij werken met een interieur architekt. Kost geld, maar je haalt kennis en expertise in huis die je zelf niet hebt. Prijs is afhankelijk of je zelf mee denkt of het geheel uit handen geeft. Wij zijn erg tevreden. Het huis wordt meer één geheel ipv een combi van losstaande elementen.

• Deleon78
Erniebert schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 00:28:
[...]

Wij werken met een interieur architekt. Kost geld, maar je haalt kennis en expertise in huis die je zelf niet hebt. Prijs is afhankelijk of je zelf mee denkt of het geheel uit handen geeft. Wij zijn erg tevreden. Het huis wordt meer één geheel ipv een combi van losstaande elementen.
Tuurlijk wordt het mooi. Maar iets eigen maken heeft toch ook wel wat :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Lauryn schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 19:24:
Ook de loze leiding voor extra zonnepanelen gaat dus niet door ;w
Hiervoor heb ik gekozen voor de optie 'extra stopcontact op eigen groep' op zolder.
Deze optie was bij ons maar 75 euro duurder dan een loze leiding en hierdoor heb ik ook meteen de zekerheid dat de meterkast direct voorzien is van een eigen groep voor de zonnepanelen. (Je zal net de pech hebben dat de meterkast bij oplevering helemaal vol zit en je er nog een kostenpost bij krijgt om die uit te breiden)

Of je je omvormer via utp wilt aansluiten is een persoonlijke keuze. Heb zelf meerdere loze leidingen naar zolder laten leggen voor toekomstig gebruik, maar in ons huidige huis werkt de omvormer prima op de WiFi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Farmerwood schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 07:05:
[...]

Hiervoor heb ik gekozen voor de optie 'extra stopcontact op eigen groep' op zolder.
Deze optie was bij ons maar 75 euro duurder dan een loze leiding en hierdoor heb ik ook meteen de zekerheid dat de meterkast direct voorzien is van een eigen groep voor de zonnepanelen. (Je zal net de pech hebben dat de meterkast bij oplevering helemaal vol zit en je er nog een kostenpost bij krijgt om die uit te breiden)

Of je je omvormer via utp wilt aansluiten is een persoonlijke keuze. Heb zelf meerdere loze leidingen naar zolder laten leggen voor toekomstig gebruik, maar in ons huidige huis werkt de omvormer prima op de WiFi.
Het idee is goed maar dan ben je wel beperkt tot een max aantal panelen. Je draad dikte is namelijk geschikt tot 16A op een normale groep. Vraag even na of het een 19mm buis is, dan kan je (mocht dat nodig zijn) wellicht zelf de dikkere kabels (laten) trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:09
Deleon78 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 00:55:
[...]

Wij werken ook met een interieurarchitect, maar zij neemt juist erg veel van onze input mee en combineert het tot iets moois. Daarna gaan we nog tig keer heen en weer, omdat we behoorlijk uitgesproken zijn over de inrichting. Bovendien doet ze vooral de grote lijnen. Exacte invulling qua meubels/kleuren etc doen we gewoon zelf. Dat voelt echt wel als iets eigens hoor. Ze helpt het gewoon net een stapje verder te brengen :)

[ Voor 9% gewijzigd door millerman_sf op 19-09-2020 09:02 ]

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Wat is de heersende opinie in dit topic over Bulthaup?

Mijn vrouw in ik zijn aan het oriënteren voor een keuken in ons nieuwbouw huis. We zitten nu een beetje in het midden segment te kijken (Keller e.d.). Ik had nooit gedacht dat Bulthaup een optie was, maar een kleine concessie op ons huidige budget (+/- €20.000) zou het wel mogelijk zijn om er een Bulthaup b1 in te zetten.

Is het de moeite waard qua kwaliteit, comfort en gebruiksgemak? En levert het additionele meer waarde op als we ons huis zouden verkopen?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Farmerwood
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 07:29:
[...]

Het idee is goed maar dan ben je wel beperkt tot een max aantal panelen. Je draad dikte is namelijk geschikt tot 16A op een normale groep. Vraag even na of het een 19mm buis is, dan kan je (mocht dat nodig zijn) wellicht zelf de dikkere kabels (laten) trekken.
Ze gebruiken bij ons standaard 19 mm en voor de loze leidingen 25 mm. Dus indien nodig verleg ik de electra naar een loze buis die parallel loopt en dan gaat de utp door deze buis.
Maar idd wel goed punt voor anderen die deze optie overwegen.
JackBol schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 14:48:
Wat is de heersende opinie in dit topic over Bulthaup?
Ik zou het hier even proberen.
Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3

[ Voor 23% gewijzigd door Farmerwood op 19-09-2020 15:08 ]

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Farmerwood schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 14:50:
[...]

Ze gebruiken bij ons standaard 19 mm en voor de loze leidingen 25 mm. Dus indien nodig verleg ik de electra naar een loze buis die parallel loopt en dan gaat de utp door deze buis.
Maar idd wel goed punt voor anderen die deze optie overwegen.

[...]

Ik zou het hier even proberen.
Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3
Thanks voor de verwijzing, die had ik initieel niet gevonden in de search!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HellBeast
  • Laatst online: 17:21

HellBeast

Oh My GoT!

Al even aan het meelezen, maar nu toch maar de officiële introductie.

Waarom de keuze nieuwbouw?

We waren eerst op zoek naar bestaande woningen in onze regio (Nieuwerkerk aan den IJssel). We kwamen er al snel achter dat het zeer moeilijk zou worden vanwege de enorme belangstelling en het beperkte aanbod. Tijdens de dagelijkse funda check kwam ik op een mooie nieuwbouwproject website van Roosdom Tijhuis, waar ik op zag dat er een huis was vrijgekomen. Waarschijnlijk omdat degene die een optie had zich terug had getrokken. Het huis was wel flink duurder, maar een aantal voordelen trokken ons over de streep, zoals de komende 10 jaar minimale kosten aan het huis en EPC 0 (0 op de meter woning). Meteen de makelaar gebeld en verteld dat wij geïnteresseerd waren en die nodigde ons uit voor een gesprek. Meteen een optie genomen en daarna gekocht. Het huis wordt eind 2021/begin 2022 opgeleverd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68U4KIsVngU-bLipjw1l_gpXsuw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EsqToDlMTOmRhvMKzdrc8oZR.jpg?f=fotoalbum_small

Wat hebben jullie overschat en onderschat?

We hebben uiteraard een kostenplaatje gemaakt. Een hoop is nu nog niet aan de orde. De tuin vind ik qua kostenpost best hoog. We wonen straks aan een sloot en we moeten daarom een damwand laten plaatsen en ik wil er een vlonder overheen. Daarnaast keramische tegels (die er ook niet vanzelf inspringen), een overkapping, kunstgras en de rest van de aankleding.

Wat ik ook heb onderschat is het geduld wat je moet opbrengen in de tussentijd. Eigenlijk kunnen we niet meer zoveel doen, terwijl je het gevoel hebt dat je dingen moet aanpakken. Maar dat kan in dit stadium nog helemaal niet. Wel natuurlijk al bezig voor de keuken en de badkamer, maar dat is inmiddels ook al duidelijk wat we willen.

Ik heb niet het gevoel dat we iets hebben overschat. Ik reken de kostenposten wel ruim.

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?

Meerwerk was ongeveer 30.000. Daar zit ook een uitbouw bij van 2,4 meter (25.000). Voor de keuken verwachten we tussen de 15.000 en 18.000 nog kwijt te zijn en de badkamer misschien nog 5.000 aan upgrades bovenop de standaard badkamer die de uitvoerder erin gaat rossen. Daarnaast hebben we 11 zonnepanelen en een warmtepomp voor net geen 16.000 euro.

Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?

Ik schat zo'n 55.000 euro. (Veel van dat geld komt ook uit de overwaarde die we verwachten uit ons huidige huis.)

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?

We gaan voor renovlies behang. Ik wil geen gezeur met scheurtjes. Ik heb vaker renovlies gezien en dat ziet er (mits door een professional gedaan) zeer strak uit.

Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?

Er is nog niets opgeleverd, dus dat komt veel later. Ik heb niet de luxe om dit erg lang uit te stellen na de oplevering. De damwand en vlonder moeten vrij snel worden geregeld. Wij hebben een tussenwoning aan het water. Wanneer we niet meer via de tuin van de buren bij ons achter kunnen komen, moeten we alle spullen via het huis naar de tuin vervoeren en daar zit ik niet op te wachten. Zeker niet omdat ik verwacht dat er nog een graafmachine aan te pas moet komen.

Beauty is in the eye of the beerholder

• Erniebert
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-06 23:33
Deleon78 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 00:55:
[...]

Het heeft wel wat, maar wordt nooit zo’n geheel. Dat is de meerwaarde.

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:45
Wat is mij afvraag je ziet tegenwoordig veel dat de muren door lopen en daar dak tussen ligt
https://tweakers.net/i/0d...zdrc8oZR.jpg?f=user_large
Word dit gedaan om bouwvoordelen of vinden mensen het gewoon mooier?

• Deleon78
Erniebert schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 18:29:
[...]

Het heeft wel wat, maar wordt nooit zo’n geheel. Dat is de meerwaarde.
Tuuuurlijk! Ook alleen een afgestudeerd Timmerman kan een mooi meubel maken ;)
(Maar het kan bij veel mensen zeker meerwaarde bieden, een interieur advies)

[ Voor 12% gewijzigd door Deleon78 op 19-09-2020 20:29 ]

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
ppatrick schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 19:17:
Wat is mij afvraag je ziet tegenwoordig veel dat de muren door lopen en daar dak tussen ligt
Ik ken de voor en nadelen niet maar die ijzeren afdekking op die doorlopende muur is bij twee buren van ons blok er al afgewaaid met storm... Geloof me die zinken platen wil je niet op je hoofd hebben!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:28
ppatrick schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 19:17:
Het bied geen enkel voordeel maar is slechts een modegril waar veel architecten vatbaar voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gekozen voor een 4 aderige buitenkabel waar je dus verlichting op kan schakelen, en 1 ader is continustroom. Deze wordt aan de achtergevel opgerold opgeleverd, 20meter.

Ik wil echter aan de voorkant ook verlichting. Is zo'n kabel eenvoudig te verlengen?
Ik denk zelf dat het niet zo lastig is, gewoon een 50meter kabel kopen en daarmee verlengen.

Of is het handiger nog zo'n kabel te laten leggen aan de voorgevel waar de aannemer 350,- voor vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:33
Verwijderd schreef op zondag 20 september 2020 @ 12:05:
Ik heb gekozen voor een 4 aderige buitenkabel waar je dus verlichting op kan schakelen, en 1 ader is continustroom. Deze wordt aan de achtergevel opgerold opgeleverd, 20meter.

Ik wil echter aan de voorkant ook verlichting. Is zo'n kabel eenvoudig te verlengen?
Ik denk zelf dat het niet zo lastig is, gewoon een 50meter kabel kopen en daarmee verlengen.

Of is het handiger nog zo'n kabel te laten leggen aan de voorgevel waar de aannemer 350,- voor vraagt.
Wordt er helemaal geen lichtpunt opgeleverd aan de voorkant? :S
Bijna alle huizen worden toch wel opgeleverd met een lichtpunt bij de voordeur, zou je zeggen?

Indien er een buitenlamp wordt geplaatst, kan je ook vanaf hier verlengen naar andere punten aan de voorkant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Verwijderd schreef op zondag 20 september 2020 @ 12:05:

Zelf doen of een mantelbuis vragen of inderdaad een hele korte die je zelf gaat verlengen met een grondmoffel.
Ik zou voor en achter apart houden van elkaar en ook op een eigen groep gooien.
Dan ben je helemaal flexibel in het schakelen van lichten en bij problemen ploft niet alles eruit.

Ik heb in de voortuin 2 aparte kabels en 2 schakelzones en elk op een eigen groep
En de achtertuin ook op 2 aparte kabels en 2 schakelzones op elk een eigen groep.
Ik heb het alleen zelf aangelegd na de bouw maar dat kan ik wel afraden, denk de rottigste klus die ik gedaan heb :+ . (boren en doorvoeren door de fundering dan)

@Source90 dan krijg je een kabel over je gevel naar beneden lopen om vervolgens door te leggen.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 20-09-2020 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Source90 schreef op zondag 20 september 2020 @ 12:07:
[...]

Wordt er helemaal geen lichtpunt opgeleverd aan de voorkant? :S
Bijna alle huizen worden toch wel opgeleverd met een lichtpunt bij de voordeur, zou je zeggen?

Indien er een buitenlamp wordt geplaatst, kan je ook vanaf hier verlengen naar andere punten aan de voorkant.
Het gaat om tuinverlichting, spots in de grond enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
Wij zijn inmiddels al even op zoek naar een andere woning in de randstad, maar dat wil niet helemaal lukken naar onze zin. We overwegen nu nieuwbouw, wat we ook gaan overwegen. Vroeg me het volgende af qua financiering:

Bedragen zijn fictief:

- Huidige woning is ongeveer 325k waard, huidige hypotheek is nog 260k;
- Nieuwbouwwoning is ongeveer 400k, 50k meerwerk.
- Wij kunnen ongeveer 500k lenen en hebben 50k eigen geld.

Hoe rekent de geldverstrekker hier mee? Houden ze rekening met de verkoop van je eigen woning bv?

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09-2020
D.deJong schreef op zondag 20 september 2020 @ 07:54:
[...]

Het bied geen enkel voordeel maar is slechts een modegril waar veel architecten vatbaar voor zijn.
Grosso modo eens, maar maakt het overslag van brand niet moeilijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
GeeMoney schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 07:29:
[...]

Met 2,5mm2 en normale afstanden zit je altijd nog aan de ruim 20A toegelaten.

16 vs 19mm; aantal bochten is belangrijker. Heb minder moeite gehad met trekken van 8 draden door prima 19mm tracé dan met 3 draden door achtbaan-achtig 16mm tracé.

[ Voor 15% gewijzigd door o1o92o2o op 20-09-2020 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
o1o92o2o schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:00:
[...]

Met 2,5mm2 en normale afstanden zit je altijd nog aan de ruim 20A toegelaten.
20x320wattpiek panelen hier, dat ga je dus niet redden. (Lengte is ongeveer 18m hier)
Qua weerstand is het ook wat gunstiger dacht ik maar kwaad kan het zeker niet.
Bij een beetje serieus aantal panelen dus gewoon 4mm2 minimaal nemen. En daarvoor heb je zeker 19mm nodig gok ik.

[ Voor 29% gewijzigd door GeeMoney op 20-09-2020 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
GeeMoney schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:01:
[...]

20x320wattpiek panelen hier, dat ga je dus niet redden. (Lengte is ongeveer 18m hier)
Bij een beetje serieus aantal panelen dus gewoon 4mm2 minimaal nemen. En daarvoor heb je zeker 19mm nodig gok ik.
5x 1,5mm2 en 6 kW 3-fase omvormer afgezekerd met B10; kan prima.

[ Voor 30% gewijzigd door o1o92o2o op 20-09-2020 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
SavageBrother schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:12:
Bedragen zijn fictief:

Hoe rekent de geldverstrekker hier mee? Houden ze rekening met de verkoop van je eigen woning bv?
Als je 500k kunt lenen is er niets aan de hand, dan red je het toch al?
Ze zullen van je willen weten wat de prijs is en hoeveel meerwerk. Dan krijg je aankoopprijs + bouwdepot (bij nieuwbouw is meerwerk 1:1 stijging woningwaarde). Evt overwaarde op je huis kun je dan in het huis stoppen of aflossen op de hypotheek.

Als je in de basis al een lagere hypotheek wil dan je max en dus je overwaarde al wil laten meewegen: ze zullen een taxatie willen (misschien kom je weg met Calcasa) en daarvan wordt meestal met 90% gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Pannencouque schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:31:
[...]

Als je 500k kunt lenen is er niets aan de hand, dan red je het toch al?
Ze zullen van je willen weten wat de prijs is en hoeveel meerwerk. Dan krijg je aankoopprijs + bouwdepot (bij nieuwbouw is meerwerk 1:1 stijging woningwaarde). Evt overwaarde op je huis kun je dan in het huis stoppen of aflossen op de hypotheek.

Als je in de basis al een lagere hypotheek wil dan je max en dus je overwaarde al wil laten meewegen: ze zullen een taxatie willen (misschien kom je weg met Calcasa) en daarvan wordt meestal met 90% gerekend.
Maar hoezo ‘redden we het dan al’? We hebben namelijk een hypotheek openstaan dan van 260k, max is 500k, dan hou je nog 240k over. Geldverstrekker gaat er dus vanuit dat je je huis voor x bedrag verkoopt?

It's dogged that does it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

SavageBrother schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:45:
[...]

Maar hoezo ‘redden we het dan al’? We hebben namelijk een hypotheek openstaan dan van 260k, max is 500k, dan hou je nog 240k over. Geldverstrekker gaat er dus vanuit dat je je huis voor x bedrag verkoopt?
Wij hebben zelfs constructie, maar wel andere bedragen. Hypotheek verstrekker kijkt naar de toekomstige woning en gaat er dus vanuit dat je je oude woning wel gaat verkopen. Je hoeft je huidige hypotheek dus niet mee te rekenen als vaste last.

En anders gewoon even de hypotheek adviseur bellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:18
Verwijderd schreef op zondag 20 september 2020 @ 12:44:
[...]

Het gaat om tuinverlichting, spots in de grond enzo.
Wij hebben een mantelbuis laten leggen vanaf de meterkast naar de oprit. Idd voor stroom/verlichting/water naar de voortuin/zijtuin/oprit, maar bv ook als voorbereiding indien er ooit een elektrische auto komt.

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
SavageBrother schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:45:
[...]

Wat Toppe zegt. Ze willen bewijs dat je de huidige woning gaat verkopen en schatten of je daar geen restschuld aan overhoudt. Verder is het gewoon kijken of je de hypotheek van het nieuwe huis kan betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Pannencouque schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:23:
[...]
Wat Toppe zegt. Ze willen bewijs dat je de huidige woning gaat verkopen en schatten of je daar geen restschuld aan overhoudt. Verder is het gewoon kijken of je de hypotheek van het nieuwe huis kan betalen.
Als aanvulling hierop. Ze kijken ook of je voldoende cash op rekening hebt (inclusief de herkomst hiervan ) en je hiervan de dubbele lasten kan betalen.

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Goede aanvulling. Al is dat bedrag maar beperkt (ik had het in elk geval veel hoger verwacht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
o1o92o2o schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:04:
[...]

5x 1,5mm2 en 6 kW 3-fase omvormer afgezekerd met B10; kan prima.
Maar mag het ook :) @kabeltjekabel kan hier uitsluitsel over geven denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
GeeMoney schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:46:
[...]

Maar mag het ook :) @kabeltjekabel kan hier uitsluitsel over geven denk ik.
Ja; zelfs de NPR5310 staat 5x 1,5mm2 in gladde 16mm buis toe en de belastbaarheid van 3 belaste 1,5mm2 aders in buis in isolatie per tabel 52.B.4 van de NEN1010:2015 geeft nog steeds 13,5A :)

6 kW 3-fase omvormer geeft per fase-ader ook maar max. 8,7A; dat is gunstiger voor je verlies dan enkelfase 25A door 4mm2. Mede ook omdat je bij 3-fase geen nulstroom hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door o1o92o2o op 20-09-2020 17:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Pannencouque schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:29:
Goede aanvulling. Al is dat bedrag maar beperkt (ik had het in elk geval veel hoger verwacht).
Ik denk dat dit ook wel een beetje afhangt van de hypotheek adviseur. Wij hebben de huidige woning getaxeerd om daar alvast een deel overwaarde uit te kunnen halen (voor verbouw, rest studieschuld partner) om de rest apart te zetten voor dubbele lasten of bijkomende kosten. Dit was prima, zolang je hun maar kan overtuigen dat je straks op papier voldoende geld hebt, of het er ook daadwerkelijk is zou hun kunnen rotten,
;)

Wij hebben onze financiële planning al wel gemaakt en voorgesteld bij de bank voor een soort haalbaarheidscontrole en ze zien geen enkel probleem in ons voorstel en/of constructie. Het voorstel wat wij hebben ingestuurd houdt ook rekening bij een verkoop lager dan de taxatie waarde (30k minder dan taxatie) en ook dan houden we centjes over.

Uiteindelijk gaat het er om dat je weet wat je doet en je niet elke euro die je hebt al hebt uitgegeven voordat je het hebt. Ook nog eens 5% extra budget vrij maken voor extra kosten doet het erg goed. Althans, bij ons.

Er van naar Vegas om proberen er meer van te maken kon ook, werd alleen niet aangeraden :9

[ Voor 38% gewijzigd door Toppe op 20-09-2020 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
o1o92o2o schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:59:
[...]

Ja; zelfs de NPR5310 staat 5x 1,5mm2 in gladde 16mm buis toe en de belastbaarheid van 3 belaste 1,5mm2 aders in buis in isolatie per tabel 52.B.4 van de NEN1010:2015 geeft nog steeds 13,5A :)

6 kW 3-fase omvormer geeft per fase-ader ook maar max. 8,7A; dat is gunstiger voor je verlies dan enkelfase 25A door 4mm2. Mede ook omdat je bij 3-fase geen nulstroom hebt.
Uiteraard heb ik ook gewoon 3-fase. Volgens mij moet je vanaf 400v >16A naar 2.5mm2 en 4mm2 is gebruikelijk. En er is ook iets met maximale lengte.

Ook mag er maximaal 3x1.5mm2 + 3x2.5mm2 draad in een 19mm buis of maximaal 5x2.5mm2.

Dat laatste is dan dus met 3-fasen aan te raden?

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 20-09-2020 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SavageBrother
Helder heren, m’n vermoedens bevestigd. Dank hiervoor. Binnenkort eens een praatje gaan maken bij de adviseur, ook om te bekijken wat de mogelijkheden zijn om dit appartement bijvoorbeeld aan te houden.

It's dogged that does it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:28
o1o92o2o schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:55:
[...]

Grosso modo eens, maar maakt het overslag van brand niet moeilijker?
Nee, want het zit meestal alleen op beide kopgevels van een rijtje. Weinig buren aan die zijde om naar over te slaan.

[ Voor 8% gewijzigd door D.deJong op 20-09-2020 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
GeeMoney schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:01:
[...]

22 x 320 Wp panelen. Dat gaat prima op 2,5 mm2 bekabeling. Vanuit de meterkast 5x2,5 mm2 naar de technische ruimte. In de meterkast een 20A, 300 mA Aardlekautomaat. In de technische ruimte is die onderverdeeld in 2x 16A installatieautomaat, die momenteel in gebruik zijn voor twee omvormers van ieder 3000 Watt. De derde fase wordt niet gebruikt.

Maar je moet dus wel kiezen voor meerdere omvormers met een verdeelkast of voor een 3-fase omvormer met een hoger vermogen. In ons geval gekozen voor twee omvormers, omdat er al een hing vanuit de bouw met daarop de eerste 10 panelen. Ik heb er gewoon 12 bij geplaatst met een eigen omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
SavageBrother schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:12:
Wij zijn inmiddels al even op zoek naar een andere woning in de randstad, maar dat wil niet helemaal lukken naar onze zin. We overwegen nu nieuwbouw, wat we ook gaan overwegen. Vroeg me het volgende af qua financiering:

Bedragen zijn fictief:

Als het fictieve bedragen zijn dan maak ik ze even rond.
Huidige woningwaarde : 333K
Openstaande hypotheek: 250K
Kosten nieuwbouw: 450K
Eigen geld: 50K

De bank rekent waarschijnlijk met 90% van de huidige woningwaarde: ~300K
90% Openstaande woningwaarde - openstaande hypotheek: 300-250 = 50K
Die 50K is eigen inbreng bovenop je eigen geld van 50K dus = 100K

Als je ongeveer 500K kan lenen, zou je dus kunnen kijken naar een woning van 600K.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:09
Toppe schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:02:
[...]

Ik denk dat dit ook wel een beetje afhangt van de hypotheek adviseur. Wij hebben de huidige woning getaxeerd om daar alvast een deel overwaarde uit te kunnen halen (voor verbouw, rest studieschuld partner) om de rest apart te zetten voor dubbele lasten of bijkomende kosten.
Je weet dat het deel dat je aflost op studieschuld, in mindering gebracht wordt op het geen wat je mag aftrekken aan hypotheekrente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

voog schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:52:
[...]

Je weet dat het deel dat je aflost op studieschuld, in mindering gebracht wordt op het geen wat je mag aftrekken aan hypotheekrente?
Yep, daarom moet ik nog even opzoek gaan naar een goeie belastingadviseur :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pannencouque
Toppe schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:02:
[...]

Ik denk dat dit ook wel een beetje afhangt van de hypotheek adviseur. Wij hebben de huidige woning getaxeerd om daar alvast een deel overwaarde uit te kunnen halen (voor verbouw, rest studieschuld partner) om de rest apart te zetten voor dubbele lasten of bijkomende kosten. Dit was prima, zolang je hun maar kan overtuigen dat je straks op papier voldoende geld hebt, of het er ook daadwerkelijk is zou hun kunnen rotten,
;)

Wij hebben onze financiële planning al wel gemaakt en voorgesteld bij de bank voor een soort haalbaarheidscontrole en ze zien geen enkel probleem in ons voorstel en/of constructie. Het voorstel wat wij hebben ingestuurd houdt ook rekening bij een verkoop lager dan de taxatie waarde (30k minder dan taxatie) en ook dan houden we centjes over.

Uiteindelijk gaat het er om dat je weet wat je doet en je niet elke euro die je hebt al hebt uitgegeven voordat je het hebt. Ook nog eens 5% extra budget vrij maken voor extra kosten doet het erg goed. Althans, bij ons.

Er van naar Vegas om proberen er meer van te maken kon ook, werd alleen niet aangeraden :9
Klopt helemaal. Zelfs als je dat geld voor heel andere dingen hebt geoormerkt, moeten ze zien dat het er is en dat je niet compleet debiel bent en met vijf euro spaargeld een nieuwbouwwoning koopt. Probleem is natuurlijk ook dat tijdens de dubbele lasten, je de woning niet kunt verkopen. Als jij in elk geval de mogelijkheid om dat te overbruggen en daarna geen rooie cent meer hebt en evt moet verkopen, is dat voor de bank minder een probleem want het huis is dan al veel meer af.

Sowieso is het bij nieuwbouw verstandig om niet op het randje van je budget te gaan zitten. Je komt nog wel tig posten tegen die geld kosten, waar je niet aan had gedacht. En van alles valt duurder uit. Als jouw begroting dan op 1000 euro rond zit, gaat het mis. Voorzichtig rekenen is inderdaad de truc. Hebben wij ook gedaan met verkoop eigen huis e.d. Er mag nog 20% vanaf en dan nog redden we het financieel gewoon - niet zoals we het willen, maar we redden het wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Pannencouque op 20-09-2020 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Pannencouque schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:39:
[...]
Klopt helemaal. Zelfs als je dat geld voor heel andere dingen hebt geoormerkt, moeten ze zien dat het er is en dat je niet compleet debiel bent en met vijf euro spaargeld een nieuwbouwwoning koopt. Probleem is natuurlijk ook dat tijdens de dubbele lasten, je de woning niet kunt verkopen. Als jij in elk geval de mogelijkheid om dat te overbruggen en daarna geen rooie cent meer hebt en evt moet verkopen, is dat voor de bank minder een probleem want het huis is dan al veel meer af.

Sowieso is het bij nieuwbouw verstandig om niet op het randje van je budget te gaan zitten. Je komt nog wel tig posten tegen die geld kosten, waar je niet aan had gedacht. En van alles valt duurder uit. Als jouw begroting dan op 1000 euro rond zit, gaat het mis. Voorzichtig rekenen is inderdaad de truc. Hebben wij ook gedaan met verkoop eigen huis e.d. Er mag nog 20% vanaf en dan nog redden we het financieel gewoon - niet zoals we het willen, maar we redden het wel.
De tig posten die geld kosten gaan ons wel mee vallen. Heb een grote groep met mensen om mij heen die niets anders doen dan bouwen, van woning renovaties tot plafonds tot badkamers tot tuinen. Hierdoor krijg ik straks gewoon volledige totaal prijzen. Keuken is normaal gesproken alleen je kasten en apparatuur. Bij mij zit ook de complete afwerking etc er in. Ook hier ruim budget op gezet. Enige twijfel die we hadden zijn de kosten over de badkamer. Afgelopen zaterdag eens bij een badkamer winkel geweest om te kijken wat we nou eigelijk mooi vinden en welke kosten daaraan hangen... tekeningen heb ik al binnen, nu de prijs nog.

Ons plan voor aankomende periode is om alles in te tekenen zoals wij graag willen (straks ook tekeningen op A0 printen) zodat de aannemer daarmee aan de slag kan en we dit kunnen bespreken als we een afspraak hebben bij de aannemer. Werkt voor beide partijen het best en we kunnen dan alles zo efficiënt mogelijk plannen.

Enkele tips die ik van de adviseur kreeg:
- Maak een realistische planning, ga er liever wat boven zitten dan onder.
- Begroot 5% op alle kosten (behalve de koopprijs) meer.
- Bij overwaarde reken met 90% verkoopwaarde ten opzichte van de taxatie waarde.
- 10% van de totale hypotheek som als cash is een mooie richtlijn.
- Betaal noodzakelijke dingen (zoals taxatie) zelf en probeer het niet in de hypotheek te stoppen.
- Wees eerlijk over schulden, openstaande kredieten en studie schuld, soms kan je overwaarde dit allemaal oplossen.
- Zorg dat je meerwaarde rond de 20 tot 25 procent zit van de koopprijs.

Met deze tips rekenen wij ook, alleen halen wij die 10% in dit geval uit het overbruggingskrediet omdat wij deze woning aardig hebben opgeknapt en dat kost geld :)

Wij hebben in elk geval alles netjes in een excel document gestopt en die hadden we naar de adviseur gestopt. Die kan op dat moment zelf onze cijfers bekijken en had hier en daar nog wel een opmerking, alleen maar fijn vinden wij.

Maar goed, voor ons balen want we hadden onze planning volledig rond op die andere woning, nu moeten we een compleet nieuwe planning maken en het met ruim €80.000 minder aan speling. Houdt in dat we de tuin pas doen als onze huidige woning verkocht is bijvoorbeeld :)

[ Voor 16% gewijzigd door Toppe op 21-09-2020 07:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Dat lijken me prima adviezen. Meeste hebben wij ook gevolg (maar dan zonder advies), enkel die 10% cash niet - die is afhankelijk van de overwaarde.

Verder inderdaad bizar hoeveel mensen alle extra kosten in de hypotheek stoppen. Kun je het in de basis dan wel betalen? Of heb je andere plannen met je cash? Dat kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Onze hypotheek verstrekker rekende met 80% van de woningwaarde (obv taxatie).
Verschilt dus blijkbaar per hypotheek verstrekker.

Spaargeld moest zijn ter hoogte van 24 maanden bruto hypotheek oude woning.

[ Voor 48% gewijzigd door Sport_Life op 21-09-2020 08:06 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Pannencouque schreef op maandag 21 september 2020 @ 08:00:
Dat lijken me prima adviezen. Meeste hebben wij ook gevolg (maar dan zonder advies), enkel die 10% cash niet - die is afhankelijk van de overwaarde.

Verder inderdaad bizar hoeveel mensen alle extra kosten in de hypotheek stoppen. Kun je het in de basis dan wel betalen? Of heb je andere plannen met je cash? Dat kan natuurlijk ook.
Voor zover ons verteld is kunnen we dit prima betalen. Als we onze huidige woning verkocht hebben voor de prijs die volgens de makelaar realistisch is dan houden we aan het eind van de rit nog eens ruim €50.000 over. Daar gaan we dan weer een deel van in de hypotheek storten.

We hebben het er ook over gehad om direct een lagere hypotheek te nemen echter vinden we onze buffer dan te klein worden met het risico dat we planning niet krijgen zoals we graag zouden willen.

Veel mensen zouden deze manier niet toejuichen en dat hoeft ook niet, voor ons is het een prima manier om alles te kunnen doen zoals we graag zouden willen, alleen gebeurt het in 3 stappen (Kosten in hypotheek, kosten vanuit overbruggingskrediet en kosten na verkoop) en het voordeel is dat als straks de tuin toch duurder blijkt dan we hadden verwacht we die kosten prima kunnen opvangen.

De rest wat over blijft zullen we apart zeggen, deels hypotheek verlaging, deels spaarrekening en deels spaarrekening van onze kleine meid er mee aanvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Sport_Life schreef op maandag 21 september 2020 @ 08:05:

80% voor een overbruggingskrediet denk ik? Mag je dit bedrag dan ook mee rekenen als spaargeld of niet? Wij wel namelijk (ING)

Sowieso hangt het er echt vanaf wie hebt als adviseur. Sommige willen vooral doen wat ze moeten doen: hypotheken adviseren en sommige willen echt nog wel een stapje extra zetten door te kijken naar je financiële planning en de haalbaarheid daarvan.

Bij de koop van onze huidige woning verliep echt alles als chaos. Hadden zo alles gepland dat we geen enkele deadline in onze vakantie zouden hebben en puntje bij paaltje waren we nog niet amper aangekomen in Zuid Frankrijk toen we een belletje kregen dat ze alles kwijt waren, handtekeningen ontbraken en ga zo maar door...

Voelt sowieso dus wel als een verademing dat het ook op deze manier kan :)

[ Voor 42% gewijzigd door Toppe op 21-09-2020 08:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Sport_Life schreef op maandag 21 september 2020 @ 08:05:

Dat vind ik best serieuze bedragen. Maar daardoor wel redelijk foolproof.
Toppe schreef op maandag 21 september 2020 @ 08:07:
[...]

Voor zover ons verteld is kunnen we dit prima betalen. Als we onze huidige woning verkocht hebben voor de prijs die volgens de makelaar realistisch is dan houden we aan het eind van de rit nog eens ruim €50.000 over. Daar gaan we dan weer een deel van in de hypotheek storten.

We hebben het er ook over gehad om direct een lagere hypotheek te nemen echter vinden we onze buffer dan te klein worden met het risico dat we planning niet krijgen zoals we graag zouden willen.

Veel mensen zouden deze manier niet toejuichen en dat hoeft ook niet, voor ons is het een prima manier om alles te kunnen doen zoals we graag zouden willen, alleen gebeurt het in 3 stappen (Kosten in hypotheek, kosten vanuit overbruggingskrediet en kosten na verkoop) en het voordeel is dat als straks de tuin toch duurder blijkt dan we hadden verwacht we die kosten prima kunnen opvangen.

De rest wat over blijft zullen we apart zeggen, deels hypotheek verlaging, deels spaarrekening en deels spaarrekening van onze kleine meid er mee aanvullen.
Klinkt slim, wij doen het ook zo. Max hypotheek, alles wat er over blijft na verkoop woning kunnen we deels in aankleding en eigen wensen steken. Boeit me niet wat mensen er van vinden: ik trek financieel graag mijn eigen plan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Pannencouque schreef op maandag 21 september 2020 @ 08:12:
[...]
Dat vind ik best serieuze bedragen. Maar daardoor wel redelijk foolproof.

[...]
Klinkt slim, wij doen het ook zo. Max hypotheek, alles wat er over blijft na verkoop woning kunnen we deels in aankleding en eigen wensen steken. Boeit me niet wat mensen er van vinden: ik trek financieel graag mijn eigen plan.
Wij ook. Gaan zelfs nog wel een weekend Disney met kerst doen als we de huidige woning boven een bepaald bedrag verkopen.

Maandelijks kunnen we de kosten dragen en daarom kiezen we ook heel bewust voor een lineaire hypotheek. We houden straks meer over voor als dochterlief een opleiding moet gaan doen waardoor we dan in staat zijn dat prima te betalen.

Overigens hebben wij rekening gehouden met 18x de nieuwe hypotheek als overbrugging.

Het stukje ‘naar mate de bouw vordert ga je meer betalen en krijg je minder terug’ is begrijpelijk maar heb geen flauw idee wat je straks daadwerkelijk gaat betalen. Door te rekenen met het volledige bedrag houden we straks nog meer over!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/inNI7xXuE-9FIlNT2OofZ08HPZM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/67xp5k4lOdbCk5szrdJ8FFRW.gif?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door Toppe op 21-09-2020 08:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Financieren kost vrijwel niets. Ik laat liever mijn cash in mijn aandelen zitten, dat geeft me een stuk meer rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 09:23
Erniebert schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 00:28:
[...]

Het huis waar we nu in wonen (inmiddels 13 jaar), hebben we zelf "opgeknapt".. Het was in goede staat, maar alles moest wel een likje verf gebruiken en de vloerbedekking/laminaat moest vervangen worden..
Redelijk standaard klusjes wat we allemaal zelf hebben gedaan, de kleuren (uhum alles wit), is vrij standaard..

Ik zie soms op tv/internet hele mooie huizen met idem interieurs voorbij komen, en het ontbreekt mij gewoon aan de kennis en inzicht om er 1 mooi geheel van te maken..

Daarnaast ben ik ook niet heel handig met grotere verbouwingen, denk aan verlaagd plafonds maken met inbouw spotjes, of een voorzet wand waar ja alle video/audio in kunt wegwerken..

Daarom kwam ik uit op een interieur architect die naast de standaard inrichting en kleur patronen, ook kan meedenken qua keuken/badkamer, een lichtplan kan maken, kleine verbouwingen kan begeleiden om zo tot een totaal plaatje te komen die ik voor ogen heb.

Zover ik heb begrepen kan een interieur architect al vooraan het proces meekijken, dus wij bepalen de ruwbouw, en samen met de interieur architect bepalen we samen hoe de inrichting van het huis eruit komt te zien, zoals stroom punten, pre-wire van home automation, lichtpunten, en de aankleding/sfeer van het huis bepalen..

Ik weet wat ik mooi vind, maar zoals het de laatste 20 jaar is gegaan in mijn huis (losse elementen, weinig samenhang, standaard witte muren etc), ben ik wel een beetje klaar mee..
Het moet meer aansluiten bij ons gezin qua smaak, maar toch 1 geheel vormen..

Een interieur architect kost 4-7k afhankelijk van hoeveel werk/tijd hij spendeert, maar alle aanpassingen, verbouw dingetjes, evt nieuwe meubels etc kost natuurlijk ook het nodige extra...

ik heb al een beetje zitten rekenen wat het mij zal kunnen gaan kosten.

7K interieur architect
20-25k meerwerk nieuwbouw (extra stroompunten of netwerkpunten, verlaagde plafonds, en andere extra aanpassingen of toevoegingen vanuit de bouw).
20k keuken
15k badkamer
20k stoffering, behang, etc (vloer, wanden, ramen).
15-20k nieuwe meubels etc
15-20k tuin aanleg
10k overig

Een kleine 150k om het huis echt helemaal af te maken naar mijn smaak, al verwacht ik dat het snel kan oplopen naar 170-180k.
Op zo'n bedrag valt 7k voor een interieur architect natuurlijk mee..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:08
Ik houd liever spaargeld achter de hand en een iets hogere hypotheek! Je hypotheek kan je 1x inzetten op het bedrag dat je nodig hebt. Hierna komen er altijd weer kosten bij als je zou willen verhogen.

Aflossen kan altijd wel. Daarnaast laat ook ik liever mijn geld in aandelen zitten, waar ik zo een 5 tot 7% dividend uit haal (nu met Corona eerder 0%) dan dat ik al mijn aandelen verkoop maar wel een lagere hypotheek heb.

In beginsel kun je natuurlijk stellen dat als je de hypotheek kunt aanvragen je hem ook kunt betalen. Ik vind persoonlijk de NIBUD normen erg strikt. Wij hebben ons risico overigens wel afgedekt met een OVR en een inkomensverzekering (bij arbeidsongeschiktheid ed).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro1990
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-07-2022
battler schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:29:
[...]

Als het fictieve bedragen zijn dan maak ik ze even rond.
Huidige woningwaarde : 333K
Openstaande hypotheek: 250K
Kosten nieuwbouw: 450K
Eigen geld: 50K

De bank rekent waarschijnlijk met 90% van de huidige woningwaarde: ~300K
90% Openstaande woningwaarde - openstaande hypotheek: 300-250 = 50K
Die 50K is eigen inbreng bovenop je eigen geld van 50K dus = 100K

Als je ongeveer 500K kan lenen, zou je dus kunnen kijken naar een woning van 600K.
Lijkt deels op onze situatie.
Huidige woning inmiddels verkocht voor 391K na aftrek makelaarskosten.
Op het moment van de overdracht over een maand of twee is de oude hypotheek 208K.
Nieuwe huis is 500K + 70K meerwerk gefinancierd. Overbrugging op basis van 90% waarde oude huis waarbij nog is uitgegaan van een verkoop naar 100% van 375K.
Eigen middelen eind dit jaar +/- 65K.
We leggen zelf max. 45K in. Willen een buffer aanhouden van 20K.
Woningwaarde zal (voor nu in deze markt) uitkomen op 550K/575K bij een openstaande schuld van +/- 365K. Die lossen we overigens annuitair af, met een liniair effect door toekomstige geplande extra aflossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 09:23
Gelukkig zijn de hypotheek regels tegenwoordig ook zo dat je niet heel erg meer kunt over financieren..
13 jaar geleden toen ik mijn eerste huis kocht, kon je nog tot 125% gaan..
Dan stond je huis de eerste paar jaar gewoon onder water, ik heb in mijn omgeving dus ook diverse keren mee gemaakt dat er een rest schuld kwam na een verkoop..

Wij zijn een beetje bezig met een nieuwe woning te zoeken, maar de hypotheek proberen we onder de 90% te houden van de waarde van de woning..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:27
Wij zetten de laatste puntjes op de i, en zijn bezig met de afbouwopties.
We willen het plafond in de huiskamer en wc laten stucen na de oplevering, we twijfelen over deze optie, wat zouden jullie doen? Met het laten vervallen krijg je €200 terug.. Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZvlTPC6.png

want als we het met structuurspuitwerk laten opleveren, heb je in ieder geval iets, als wij aankomend jaar toch van mening zouden veranderen.

Dus de grote vraag voor ons: Kan je makkelijk over structuurspuitwerk heen stucen, of is dit juist een nadeel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dacuuu schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:56:
Wij zetten de laatste puntjes op de i, en zijn bezig met de afbouwopties.
We willen het plafond in de huiskamer en wc laten stucen na de oplevering, we twijfelen over deze optie, wat zouden jullie doen? Met het laten vervallen krijg je €200 terug.. [Afbeelding]

want als we het met structuurspuitwerk laten opleveren, heb je in ieder geval iets, als wij aankomend jaar toch van mening zouden veranderen.

Dus de grote vraag voor ons: Kan je makkelijk over structuurspuitwerk heen stucen, of is dit juist een nadeel?
Ik laat het gewoon uitvoeren. Ik heb meerdere stukadoors gevraagd en die geven aan dat je er gewoon overheen kan stuccen.

Ik krijg 160 euro terug voor de begane grond. Maar dan vervalt het ook in de garage. Ik ga niet iemand vinden die voor 160 euro de garage komt spacken. En het plafond stuccen vind ik daar onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:55
Voor ons nieuwbouwproject moesten we deze week al de ruwbouw meerwerk opties doorgeven. Best moeilijk om in te schatten. Wij hebben een afzetlint gekocht bij de bouwmarkt en op een grasveld het huis even in 2d uitgezet ;). Op basis daarvan toch maar voor de grootste uitbouw optie gegaan (3.8m ipv 2.5), incl verlengen garage.

Dan komen wij nu al uit op de volgende meerwerkopties (en zijn we nog lang niet klaar...^^)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Requiem19 schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:29:
Voor ons nieuwbouwproject moesten we deze week al de ruwbouw meerwerk opties doorgeven. Best moeilijk om in te schatten. Wij hebben een afzetlint gekocht bij de bouwmarkt en op een grasveld het huis even in 2d uitgezet ;). Op basis daarvan toch maar voor de grootste uitbouw optie gegaan (3.8m ipv 2.5), incl verlengen garage.

Dan komen wij nu al uit op de volgende meerwerkopties (en zijn we nog lang niet klaar...^^)

***members only***
Slim. Soms is digitaal niet altijd even fijn hoor. Ik ben toevallig net terug van de print shop om de tekeningen op A0 te laten printen. Zeker als je weinig inzicht hebt moet je terug naar de basis.

Dat binnendeur kozijn naar de berging vindt ik overigens echt heel veel geld, is het écht alleen een kozijn? Want dan zou je bijna denken dat het achteraf voordeliger is. Voor minder heb je een complete garage deur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Toppe schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:41:
[...]

Slim. Soms is digitaal niet altijd even fijn hoor. Ik ben toevallig net terug van de print shop om de tekeningen op A0 te laten printen. Zeker als je weinig inzicht hebt moet je terug naar de basis.

Dat binnendeur kozijn naar de berging vindt ik overigens echt heel veel geld, is het écht alleen een kozijn? Want dan zou je bijna denken dat het achteraf voordeliger is. Voor minder heb je een complete garage deur :+
Precies, zoveel mogelijk gewoon groot op papier hebben en even rustig kijken :).

De meerwerkopties vielen ons relatief mee (zeker na sommige verhalen hier), maar de deur naar de garage is enorm prijzig. Vermoedelijk omdat ze de constructie daar moeten verstevigen (was mijn aanname).

Mijn vriendin heeft het gevoel dat als we dingen achteraf doen, dit niet zo goed in de stijl van de woning zal zijn. Net iets andere materialen etc. Dus bij twijfel laten we het gewoon in het project doen (althans, dat is nu de insteek)... dingen als dakkapellen gaat niet meer passen qua budget, dus die doen we in fase 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Requiem19 schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:48:
[...]

Precies, zoveel mogelijk gewoon groot op papier hebben en even rustig kijken :).

De meerwerkopties vielen ons relatief mee (zeker na sommige verhalen hier), maar de deur naar de garage is enorm prijzig. Vermoedelijk omdat ze de constructie daar moeten verstevigen (was mijn aanname).

Mijn vriendin heeft het gevoel dat als we dingen achteraf doen, dit niet zo goed in de stijl van de woning zal zijn. Net iets andere materialen etc. Dus bij twijfel laten we het gewoon in het project doen (althans, dat is nu de insteek)... dingen als dakkapellen gaat niet meer passen qua budget, dus die doen we in fase 2.
Ik zou de vraag eens bij de aannemer neerleggen waarom die zo absurd duur is, zeker als het een optie van een lijst is. Dat hebben ze dan vaker gedaan.

En in de zelfde lijn; grote kans dat ze een buitendeur kozijn gaan gebruiken. Als je dan binnen stalen opdek kozijnen hebt is het sowieso al niet meer één lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Goed punt, nemen we mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
[...]
Deur tussen woning en berging kost ons in totaal 1050 euro, dus dit is wel extreem prijzig. Maargoed je weet idd niet wat er verder voor (onzichtbaar) werk voor gedaan moet worden.
Je koopt vooral een stuk gemak door het meteen mee te laten doen, maar soms is het ook praktischer.
Toevallig ging het in de groepsapp van mijn nieuwe wijk deze week over de dakkapellen. Een heel aantal mensen had er niet bij stil gestaan dat we schanierdaken krijgen en je er qua constructie dus niet zomaar een dakkapel op kunt mikken zonder wellicht de onderliggende constructie te moeten verstevigen. E.e.a staat nu open als vraag bij de aannemer, maar het kan maar zo dat er meer bij komt kijken dan 'even een gat in het dak' en dakkapel erop mikken.

Ik vermoed zelf dat het projectbouw hier in het voordeel van de bewoners gaat werken. Waarschijnlijk zijn alle daken gelijk gebouwd en dus berekend op een dakkapel, maar het kan natuurlijk een duur geintje worden om dat zomaar aan te nemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Farmerwood op 21-09-2020 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Precies, voor ons is dat gemak ook best wel iets waard. Maar dat gemak heeft ook z'n maximale prijs natuurlijk.

Goed om de prijs van jouw deur naar berging te weten in ieder geval ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:55
[...]

Denk eerder dat je garage/berging mogelijk niet (zo goed) geïsoleerd wordt, en dat er dus een "isolerende deur + kozijn" in moet en dit misschien flink duurder is.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Farmerwood schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:55:
[...]

Deur tussen woning en berging kost ons in totaal 1050 euro, dus dit is wel extreem prijzig. Maargoed je weet idd niet wat er verder voor (onzichtbaar) werk voor gedaan moet worden.

[...]

Je koopt vooral een stuk gemak door het meteen mee te laten doen, maar soms is het ook praktischer.
Toevallig ging het in de groepsapp van mijn nieuwe wijk deze week over de dakkapellen. Een heel aantal mensen had er niet bij stil gestaan dat we schanierdaken krijgen en je er qua constructie dus niet zomaar een dakkapel op kunt mikken zonder wellicht de onderliggende constructie te moeten verstevigen. E.e.a staat nu open als vraag bij de aannemer, maar het kan maar zo dat er meer bij komt kijken dan 'even een gat in het dak' en dakkapel erop mikken.

Ik vermoed zelf dat het projectbouw hier in het voordeel van de bewoners gaat werken. Waarschijnlijk zijn alle daken gelijk gebouwd en dus berekend op een dakkapel, maar het kan natuurlijk een duur geintje worden om dat zomaar aan te nemen.
1000 euro voor een deur en kozijn valt toch wel mee? Zeker als het een buitendeur is. Arbeid, ventilatie, hang en sluitwerk, opslag voor maatwerk, extra hoeken ivm afwerking, etc.

@Requiem19 heb je rekening gehouden met het feit dat zonder muren een oppervlakte er altijd klein uitziet?

[ Voor 3% gewijzigd door Deleon78 op 21-09-2020 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Annuk schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:02:
[...]

Denk eerder dat je garage/berging mogelijk niet (zo goed) geïsoleerd wordt, en dat er dus een "isolerende deur + kozijn" in moet en dit misschien flink duurder is.
Een voordeur met kozijn kost je €2000. Dan is dit nog steeds bijna €2000 te duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:09
Dit zijn onze prijzen voor de doorgang naar de garage / berging. Isoleren van de berging zelf kost bij ons EUR 1500. Denk dat het zo zit zoals @Annuk aangeeft. Bij een ongeisoleerde berging moet er een geisoleerde deur komen en is daarom duurder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGPBGuA16qOdm7mw_wPru3Ajhhk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hyb6mwne2ZYnCyquWLSPuf6i.png?f=fotoalbum_large
Die wanden tussen berging en garage zijn dikke prefab betonnen wanden. Lijkt me niet zo makkelijk om daar achteraf even een doorgang te maken zonder constructieve gevolgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Deleon78 schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:07:
[...]

1000 euro voor een deur en kozijn valt toch wel mee? Zeker als het een buitendeur is. Arbeid, ventilatie, hang en sluitwerk, opslag voor maatwerk, extra hoeken ivm afwerking, etc.

@Requiem19 heb je rekening gehouden met het feit dat zonder muren een oppervlakte er altijd klein uitziet?
Die impact is altijd lastig te kwantificeren.

Maar we hebben op basis van de real life 2d plattegrond grofweg de woonkamer en keuken ingericht. Met de kleinere variant zaten we beetje te struggelen waar de eettafel zou moeten komen.

We krijgen nu wel echter een woonkeuken van ongeveer 7 meter bij 5.70, dus dat zou in ieder geval ruim genoeg moeten zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Deleon78 schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:07:
[...]

Je hoort me ook niet klagen over die 1000 die ik betaal. Ik had het over die 4000 euro die @Requiem19 moet betalen.
Bij mij is het overigens een deur tussen keuken en een geisoleerde berging.

[ Voor 8% gewijzigd door Farmerwood op 21-09-2020 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Krijg net het taxatie rapport binnen. Huidige woning is getaxeerd op 290K. Valt opzich niet tegen. Alles boven de €285.000 was voor ons prima. Volgende week krijgen we de bekendste makelaar van het land over de vloer om te kijken wat slim is om nu te doen, gaan we verkopen en tijdelijk huren? Heb geen flauw idee.

Enige waar ik me aan stoor:
- Er wordt negens gesproken over het feit dat alles 3 maanden geleden geschilderd is aan de buitenkant.
- In de vergelijking met andere objecten zie nergens als voordeel bij ons de zonnepanelen terug komen. De andere objecten hebben dit niet.
- Verschillende benamingen voor 1 object: Overkapping, veranda en luifel.
- Stukje verf wat mist op de trap mist, dit is ‘achterstallig’ onderhoud. Vervolgens wordt de wasmachine en droger verhoger niét genoemd om de zolder ‘niet afgewerkt’ te noemen.

Verder geen gekke puntjes :)

Wel blij, nu kunnen we echt gaan beginnen aan een nieuwe toekomst. Oude deuren sluiten waar nieuwe deuren openen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 21-09-2020 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Calcasa rapport al gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:27
Pannencouque schreef op maandag 21 september 2020 @ 08:12:

[...]
Hier doen we hetzelfde. Hypotheek voor het nieuwe huis afgesloten zonder overwaarde mee te nemen van huidige woning. We hebben hem wel zo laten inrichten dat we de gehele overwaarde in 1x kosteloos kunnen aflossen.

Als we dan later dit jaar ons huis verkopen weten we precies wat de overwaarde is en kunnen we gaan bedenken hoe we het gaan inzetten. Komen we met ons spaargeld niet uit, dan gebruiken we ws een deel van de overwaarde om het huis af te maken. De verwachting is wel dat we met spaargeld een heel eind komen. Is de overwaarde meer dan we nu hebben begroot dan is dat eigenlijk 'gratis' geld. Is het lager dan begroot, geen probleem maar wordt onze maandlast iets hoger. We proberen uiteraard qua maandlasten zo laag mogelijk uit te komen, dus zoveel mogelijk aflossen na verkoop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Bij ons project een mooi voorbeeld van hoe snel het toch ook kan gaan met projectbouw.

Er worden in totaal 109 woningen gebouwd waarvan 28 huurwoningen. Begin mei is voor vrijwel alle huizen tegelijk de fundering gestort en daarna zijn ze per blok gestart met de bouw.
Die 28 huurwoningen moesten eind december klaar zijn, maar deze week worden de eerste sleutels al overhandigd aan de huurders. Complete bouw en basis inrichting (badkamer en keuken) zijn dus in 5 maanden gedaan.

De rekeningen vliegen ons momenteel ook om de oren. Had nauwelijks de rekening betaald voor het gereedkomen van de vloer van de 2de verdieping en inmiddels zit het dak erop en kregen we vanmorgen de rekening voor 'Ruwbouw gevels begane grond gereed'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Calcasa modelwaarde is 255

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Wow, dat is wel een stuk lager dan de taxatie dus.

Calcase neemt natuurlijk niet de specifieke staat van jouw woning in ogenschouw, maar kijkt het puur modelmatig. Goed om te weten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBarendse
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:15
verstappen33 schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:09:
[...]

Ik zie soms op tv/internet hele mooie huizen met idem interieurs voorbij komen, en het ontbreekt mij gewoon aan de kennis en inzicht om er 1 mooi geheel van te maken..
....
Op zo'n bedrag valt 7k voor een interieur architect natuurlijk mee..
Wij gaan volgende week verhuizen naar een woning met een in onze optiek prachtig op elkaar afgestemd interieur. Geen 7k voor een architect, maar het gros van de keuzes bij een interieurspeciaalzaak (Decorette, mag ik dag zeggen?) gemaakt.

Zowel vloeren, wandafwerking (behang en vliezen sauzen) als ook alle raamdecoratie op elkaar afgestemd onder begeleiding van de betreffende speciaalzaak. Een en ander begon met een 1,5 uur koffie, foto-inspiratie van internet, en vanaf daar zijn we vloer, wand en gordijnstaaltjes bij elkaar gaan leggen.

Uiteraard een stevige rekening, maar daarvoor zijn we wel volledig ontzorgd (sleutel geven en alles wordt gedaan) én is alles prachtig op elkaar afgestemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

MBarendse schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:04:
[...]

Wij gaan volgende week verhuizen naar een woning met een in onze optiek prachtig op elkaar afgestemd interieur. Geen 7k voor een architect, maar het gros van de keuzes bij een interieurspeciaalzaak (Decorette, mag ik dag zeggen?) gemaakt.

Zowel vloeren, wandafwerking (behang en vliezen sauzen) als ook alle raamdecoratie op elkaar afgestemd onder begeleiding van de betreffende speciaalzaak. Een en ander begon met een 1,5 uur koffie, foto-inspiratie van internet, en vanaf daar zijn we vloer, wand en gordijnstaaltjes bij elkaar gaan leggen.

Uiteraard een stevige rekening, maar daarvoor zijn we wel volledig ontzorgd (sleutel geven en alles wordt gedaan) én is alles prachtig op elkaar afgestemd.
Maar betaal je dan gewoon voor de producten, of betaal je ook specifiek voor de hulp bij het maken van de keuzes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Toppe schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:19:
[...]

Maar betaal je dan gewoon voor de producten, of betaal je ook specifiek voor de hulp bij het maken van de keuzes?
Maakt het uit? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ben gewoon benieuwd, vooral omdat je zegt dag je geen 7k hoeft te betalen aan een architect. Sommige bedrijven willen gewoon helpen zonder daar kosten voor te rekenen, die zijn zeldzaam maar ze zijn er nog.

De prijzen maken mij niets uit en mag je voor je houden hoor :)

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 21-09-2020 15:27 ]

Pagina: 1 ... 108 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2