Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 109 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.570 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Voor 100 euro kun je bij Eijerkamp een afspraak met interieurstylist maken. Waarna je een tegoedbon krijgt van 100 euro die je dan kunt uitgeven bij hen.

Die geeft advies over kleuren, licht, meubels en de opstelling daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:12
Toppe schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:26:
[...]

Ben gewoon benieuwd, vooral omdat je zegt dag je geen 7k hoeft te betalen aan een architect. Sommige bedrijven willen gewoon helpen zonder daar kosten voor te rekenen, die zijn zeldzaam maar ze zijn er nog.

De prijzen maken mij niets uit en mag je voor je houden hoor :)
Ik bedoel het niet verkeerd, maar misschien kom je bij de verkeerde zaken? :)
Lokale zaken en bovenkant middensegment of hoger werkt meestal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBarendse
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:15
Toppe schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:19:
[...]

Maar betaal je dan gewoon voor de producten, of betaal je ook specifiek voor de hulp bij het maken van de keuzes?
Je betaalt voor de producten inclusief montage (alhoewel ik voor mijn bovenetage vloeren bij hen heb besteld en zelf heb gelegd).

Er zal vast in de marge zijn meegenomen dat men tijd kwijt is aan ons. we hebben zo'n 6 a 7 keer om tafel gezeten met hen de afgelopen 1,5 jaar. Anderzijds, we ontvingen projectkorting op een deel van de aanschaf, waarmee er ook nog een voordeel aan zat.

overigens: in de woonkamer hebben we een vrij breed verkrijgbaar visgraatparket van Hollandsche Vloeren laten leggen incl hoge plinten. Dit deel van de offerte was goed vergelijkbaar met andere aanbieders van dezelfde vloer. Dit als benchmark in combinatie met 1 partij die alle zaken in onze woning coordineert gaf voor ons de doorslag.

[ Voor 21% gewijzigd door MBarendse op 21-09-2020 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ik heb bij veel mensen al een heel mooi nieuw huis gezien, wat dan teniet wordt gedaan door de keuze qua vloer, kleur en inrichting.

Inrichting is een vak. Dus als je daar een goedwillende amateur op loslaat, is de kans best groot dat het een ratjetoe wordt. Ik zou zelf ook best wel wat geld over hebben voor een goed stylist :).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deleon78
Requiem19 schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:46:
Ik heb bij veel mensen al een heel mooi nieuw huis gezien, wat dan teniet wordt gedaan door de keuze qua vloer, kleur en inrichting.

Inrichting is een vak. Dus als je daar een goedwillende amateur op loslaat, is de kans best groot dat het een ratjetoe wordt. Ik zou zelf ook best wel wat geld over hebben voor een goed stylist :).
Inrichting is smaak. Dat jij het niet mooi vindt, wil niet zeggen dat de ander dat ook zo ervaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Deleon78 schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:57:
[...]

Inrichting is smaak. Dat jij het niet mooi vindt, wil niet zeggen dat de ander dat ook zo ervaart.
Ja en architectuur is ook smaak ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:21

Toppe

Oké ✅

Deleon78 schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:43:
[...]

Ik bedoel het niet verkeerd, maar misschien kom je bij de verkeerde zaken? :)
Lokale zaken en bovenkant middensegment of hoger werkt meestal goed.
Ik kom niet bij zaken. Inrichten doet vrouwlief maar lekker en als ze wat heeft uitgezocht is het ja of nee voor mij. Dat is ook de juiste volgorde voor ons. Anders om gebeurt dat ook :)

Aan alles hangt een prijskaartje en dat prijs kaartje moet zo zijn dat je het over 5 jaar man vervangen zonder dat je denkt ‘maar dit was heel duur’.

De meeste zullen bij ons denken wat een bij elkaar geraapt zooitje en ik denk bij de meeste andere ‘heftig’

Een huis koop je, een thuis creëer je :)

[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 21-09-2020 16:07 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Requiem19 schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:01:
[...]

Ja en architectuur is ook smaak ;).
Wat is je punt? Of zei ik iets tegenstrijdigs met wat ik eerder zei? : ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18-09 14:45
Requiem19 schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:59:
Precies, voor ons is dat gemak ook best wel iets waard. Maar dat gemak heeft ook z'n maximale prijs natuurlijk.

Goed om de prijs van jouw deur naar berging te weten in ieder geval ;).
Wij zitten wel aardig ver onder jouw prijs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ts6upcWzmvB4srxC-vNyAWWf-W4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Api46P9KHiRqH4gO3hDQL1Xn.png?f=user_large

Wat wellicht nog een goede tip is: wij hebben nog expliciet naar de optie gevraagd om in deze deur een cilinderslot aan te laten brengen, dit was mogelijk voor €75. Typisch voorbeeld van een optie die je nergens in optielijsten terugvindt maar die wel handig is i.v.m. de crappy manier waarop die garagedeuren van tegenwoordig op slot zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-06 20:01
@896gerard
"crappy manier waarop die garagedeuren van tegenwoordig op slot zitten" ?

Wat bedoel je daar precies mee? (en heb je het dan over de normale deur of de (grote) garagedeur zelf?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:33
Verwijderd schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:30:
Voor 100 euro kun je bij Eijerkamp een afspraak met interieurstylist maken. Waarna je een tegoedbon krijgt van 100 euro die je dan kunt uitgeven bij hen.

Die geeft advies over kleuren, licht, meubels en de opstelling daarvan.
Tegenwoordig is dat
Van een nieuw meubel tot een compleet interieur-, kleur-, materiaalplan welke je in winkel live kunt ervaren! Het advies duurt 1 tot 1.5 uur en kost 85.-. Na afloop ontvang je een Wooncheque t.w.v. 85.- welke je bij aankoop vanaf 850.- kunt verzilveren in onze woonwinkels. Zo is het advies gratis, hoe leuk is dat!
Hebben wij ook een advies "ingekocht". €85 valt allerzins mee. Afspraak moet nog plaatsvinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 21-09-2020 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
Stormstar3 schreef op maandag 21 september 2020 @ 18:40:
@896gerard
"crappy manier waarop die garagedeuren van tegenwoordig op slot zitten" ?

Wat bedoel je daar precies mee? (en heb je het dan over de normale deur of de (grote) garagedeur zelf?)
Ik bedoelde de standaard kanteldeur. Met een beetje wrikken is het slot er zo af, die deuren lijken wel van dun blik gemaakt. Dubbele garagedeuren zijn vaak wel te beveiligen met dievenklauwen. Het handigst is nog om de kanteldeur elektrisch te bedienen, de elektromotor houdt de deur vaak tegen (ik weet niet of dat met allemaal zo is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-06 20:01
896gerard schreef op maandag 21 september 2020 @ 19:18:
[...]

Ik bedoelde de standaard kanteldeur. Met een beetje wrikken is het slot er zo af, die deuren lijken wel van dun blik gemaakt. Dubbele garagedeuren zijn vaak wel te beveiligen met dievenklauwen. Het handigst is nog om de kanteldeur elektrisch te bedienen, de elektromotor houdt de deur vaak tegen (ik weet niet of dat met allemaal zo is).
ah okee, dat kan ik me wel voorstellen. Heb zelf deze deur wel gekozen en nagedacht over een slot maar toch niet gedaan. Aan de achterkant van m'n huis doe ik hoogst waarschijnlijk een rolluik (vinden inbrekers ook niet leuk :) ). En ik zal er zelf later een andere garagedeur in hangen. tzt wel even kijken dat ik zorg dat zolang de nieuwe garagedeur er niet in hangt, hij wel veilig dicht zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
Stormstar3 schreef op maandag 21 september 2020 @ 19:48:
[...]

ah okee, dat kan ik me wel voorstellen. Heb zelf deze deur wel gekozen en nagedacht over een slot maar toch niet gedaan. Aan de achterkant van m'n huis doe ik hoogst waarschijnlijk een rolluik (vinden inbrekers ook niet leuk :) ). En ik zal er zelf later een andere garagedeur in hangen. tzt wel even kijken dat ik zorg dat zolang de nieuwe garagedeur er niet in hangt, hij wel veilig dicht zit.
In onze situatie laat ik ook de standaard kanteldeur leveren en ga later kijken naar een geschikte sectionaaldeur. Vanuit de bouw is de keuze nogal beperkt, een snelle scan leverde op dat er qua sectionaaldeuren heel wat meer opties zijn, ook met een loopdeur erin, elektrisch bediend of beter geïsoleerd, vaak nog een stuk betaalbaarder ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

896gerard schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:39:
[...]

In onze situatie laat ik ook de standaard kanteldeur leveren en ga later kijken naar een geschikte sectionaaldeur. Vanuit de bouw is de keuze nogal beperkt, een snelle scan leverde op dat er qua sectionaaldeuren heel wat meer opties zijn, ook met een loopdeur erin, elektrisch bediend of beter geïsoleerd, vaak nog een stuk betaalbaarder ook.
Ga je je auto in de garage parkeren? Want anders zou ik je persoonlijk dit type deur afraden. Je verliest redelijk veel ruimte aan de binnen kant van de garage en je moet de volledige deur openen als je vanaf buiten naar binnen wilt.

In ons geval zitten er standaard twee open slaande deuren in maar anders hadden we dit als meerwerk mee genomen. Maar goed, wij zullen de garage in de toekomst ook meer gaan gebruiken dan onze voordeur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Toppe schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 07:42:
[...]

Ga je je auto in de garage parkeren? Want anders zou ik je persoonlijk dit type deur afraden. Je verliest redelijk veel ruimte aan de binnen kant van de garage en je moet de volledige deur openen als je vanaf buiten naar binnen wilt.

In ons geval zitten er standaard twee open slaande deuren in maar anders hadden we dit als meerwerk mee genomen. Maar goed, wij zullen de garage in de toekomst ook meer gaan gebruiken dan onze voordeur :)
Als je overigens voor een project gaat waar alles nog beschikbaar is zoals je aangaf moet je je afvragen wanneer ze 70% verkocht gaan hebben. Is daar een beeld op? Anders maak je je zelf blij meer een dode mus

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

siemenz schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:03:
[...]

Als je overigens voor een project gaat waar alles nog beschikbaar is zoals je aangaf moet je je afvragen wanneer ze 70% verkocht gaan hebben. Is daar een beeld op? Anders maak je je zelf blij meer een dode mus
De makelaar heeft duidelijk aangegeven dat ze niet werken met een bepaalde ondergrens qua verkochte aantallen. Nu weet ik dat er ook serieuze interesse is in de andere kant van de twee kapper dus dat maakt het in ons geval alweer wat eenvoudiger natuurlijk. En het is houtskeletbouw, scheelt ook weer.

Maar thanks voor de input. Als het goed is neemt de makelaar vandaag nog even contact met mij op en dan zal ik het voor de zekerheid nog een keer navragen.

Omdat we natuurlijk in het andere project al bepaalde dingen hadden besloten en uitgezocht hebben we nu toch een lichte voorsprong, gister heb ik de tekeningen op A0 laten printenen begonnen met het intekenen van bepaalde wensen voor een offerte (Zo willen we in de schuur een muur neer zetten en dan in één van de ruimtes weer een apart hok van 100x100cm). We kunnen dan meteen de offerte bespreken als we langs gaan om de wensen voor de keuken en badkamer te bespreken :)

Van de toekomstige 'buren' weten we dat de vorige aannemer failliet is gegaan op dit project zonder dat er uberhaupth iets gebeurt is.

[ Voor 27% gewijzigd door Toppe op 22-09-2020 08:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 896gerard
Toppe schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 07:42:
[...]

Door hoe het er staat blijkt niet helemaal welk type deur je nu afraadt.. Dubbele deuren lijken me juist niet handig als je met een auto naar binnen wilt. Ik wil een deur die voor mijn neus opengaat en een kanteldeur is moeilijk te isoleren en heeft grote 'dode hoeken' waarin hij zwaait. En op zich zit de voordeur 1 meter naast de garagedeur dus als ingang van het huis voegt de garagedeur weinig toe. Ik zie trouwens niet in waarom het ruimtegebruik van een kantel/sectionaaldeur problematisch is, het zit toch allemaal hoger dan 2m30, een hoogte die voor kasten toch niet heel praktisch is. En als er toch een deur gewenst is op die plek, dan zijn er zowel kanteldeuren als sectionaaldeuren met een loopdeur. Uiteraard wel achteraf te installeren. Als je een enorme voortuin hebt oid dan kan ik me voorstellen dat je daar een deur wilt maar voor het halfjaarlijkse onderhoud van onze onderhoudsvrije paar meter voortuin loop ik wel een keer 6 meter om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

896gerard schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:12:
[...]

Door hoe het er staat blijkt niet helemaal welk type deur je nu afraadt.. Dubbele deuren lijken me juist niet handig als je met een auto naar binnen wilt. Ik wil een deur die voor mijn neus opengaat en een kanteldeur is moeilijk te isoleren en heeft grote 'dode hoeken' waarin hij zwaait. En op zich zit de voordeur 1 meter naast de garagedeur dus als ingang van het huis voegt de garagedeur weinig toe. Ik zie trouwens niet in waarom het ruimtegebruik van een kantel/sectionaaldeur problematisch is, het zit toch allemaal hoger dan 2m30, een hoogte die voor kasten toch niet heel praktisch is. En als er toch een deur gewenst is op die plek, dan zijn er zowel kanteldeuren als sectionaaldeuren met een loopdeur. Uiteraard wel achteraf te installeren. Als je een enorme voortuin hebt oid dan kan ik me voorstellen dat je daar een deur wilt maar voor het halfjaarlijkse onderhoud van onze onderhoudsvrije paar meter voortuin loop ik wel een keer 6 meter om.
Als je je auto in de garage gaat parkeren dan moet je inderdaad wel een sectionaal of kantel deur nemen. Ik zou dit type deur afraden als je je auto niet in de garage gaat parkeren. Wij parkeren niet in de garage en dus een bewuste keus om voor 2 openslaande deuren te gaan.

Een ouderwetse kanteldeur is goedkoop maar dat is tevens ook het enigste voordeel wat ik daar van zie. Snap ook niet zo goed waarom alles tegenwoordig kunststof moet zijn en dat er dan behoorlijk bespaart wordt op een fatsoenlijke garage deur :)

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 22-09-2020 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Toppe schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:15:
[...]

De makelaar heeft duidelijk aangegeven dat ze niet werken met een bepaalde ondergrens qua verkochte aantallen.
Om in aanmerking te komen voor een woningborg certificaat (of vergelijkbare garantie in het geval de bouwer failliet gaat) moet de de ondernemer 70% verkocht hebben. De makelaar heeft makkelijk lullen want zijn enige incentive is zo snel mogelijk verkoopcontracten bij de ontwikkelaar aan te bieden. Hoe langer dat duurt, des te lager zijn commissie.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

JackBol schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:23:
[...]

Om in aanmerking te komen voor een woningborg certificaat (of vergelijkbare garantie in het geval de bouwer failliet gaat) moet de de ondernemer 70% verkocht hebben. De makelaar heeft makkelijk lullen want zijn enige incentive is zo snel mogelijk verkoopcontracten bij de ontwikkelaar aan te bieden. Hoe langer dat duurt, des te lager zijn commissie.
Hmm, dat is inderdaad wel even goed om rekening mee te houden. Zal het eens mee nemen in het gesprek. Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:16
Als er geen woningborgcertificaat is (of die andere) dan kun je in vervelende situaties terecht komen, zoals recent in Helmond: https://www.ed.nl/helmond...den-in-het-haar~a1886dbb/

Dit is een project zonder Woningborg. De projectontwikkelaar betaalt de aannemer niet (meer), maar heeft wel betalingen van kopers ontvangen. De kopers mogen geen andere partij inhuren om de huizen af te maken (dat heet retentierecht) en de aannemer hoeft niet te bouwen als hij niet betaald krijgt.

De kopers kunnen proberen de schade straks te gaan verhalen op de projectontwikkelaar (maar die is tegen die tijd vast failliet). En in de tussentijd zit je met extreme dubbele lasten en als het te lang duurt ook nog met aftrekbaarheid van de rente op de bouwdepots. Nog even los van het feit dat de bank het bouwdepot zelfs mag intrekken als het allemaal te lang duurt.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:27
Ik gooi er maar weer eens een vraag in. :P

Wat zouden jullie doen? Slaapkamerramen op het zuiden. 1 of 2 x voorbereiding van zonnewering laten monteren? Wij vinden het niet erg dat beide ramen met 1 schakelaar bediend gaan worden, maar ik weet niet wat "gebruikelijk" is in zo'n situatie?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MdxeJRw.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dacuuu schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:00:

Wat zouden jullie doen? Slaapkamerramen op het zuiden. 1 of 2 x voorbereiding van zonnewering laten monteren? Wij vinden het niet erg dat beide ramen met 1 schakelaar bediend gaan worden, maar ik weet niet wat "gebruikelijk" is in zo'n situatie?

[Afbeelding]
Ik heb een vergelijkbare situatie in de woonkamer en heb die beide op dezelfde schakelaar (tussen de ramen in) ingetekend. Scheelt toch weer een extra leiding en in de praktijk doe je ze waarschijnlijk toch altijd tegelijk dicht.
En je kunt altijd nog een dubbele schakelaar plaatsen.

[ Voor 4% gewijzigd door Farmerwood op 22-09-2020 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

[Afbeelding]
Waarom dan geen dubbele jalozieschakelaar? Dan heb je alsnog de mogelijkheid om ze beide apart te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Farmerwood schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:04:
[...]

Ik heb een vergelijkbare situatie in de woonkamer en heb die beide op dezelfde schakelaar (tussen de ramen in) ingetekend. Scheelt toch weer een extra leiding en in de praktijk doe je ze waarschijnlijk toch altijd tegelijk dicht.
En je kunt altijd nog een dubbele schakelaar plaatsen.
Dit idee hadden wij ook, twijfel twijfel..
Toppe schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:04:
[...]

Waarom dan geen dubbele jalozieschakelaar? Dan heb je alsnog de mogelijkheid om ze beide apart te bedienen.
Wist niet dat dubbele jalozieschakelaars bestonden. Maar ik wil ze ook bedienen met een Shelly module. Daar ga je het contactdoosje maximaal 1 in kwijt kunnen. En zie maar weinig voorbeelden op internet dat ze meerdere rolluiken aan 1 schakelaar knopen.
Moeilijk moeilijk moeilijk, nog even goed over nadenken.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Dacuuu schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:23:
[...]

Dit idee hadden wij ook, twijfel twijfel..

[...]

Wist niet dat dubbele jalozieschakelaars bestonden. Maar ik wil ze ook bedienen met een Shelly module. Daar ga je het contactdoosje maximaal 1 in kwijt kunnen. En zie maar weinig voorbeelden op internet dat ze meerdere rolluiken aan 1 schakelaar knopen.
Die Shelly's moeten niet achter de schakelaar hoor. Die kan je prima aan de andere kant van de kabel knopen (als je daar beter mee uit komt) maar in dit geval zou ik gewoon 2 shelly's er in stoppen en geen fysieke schakelaar.

Ik zou in elk geval er wel voor zorgen dat je beide apart van elkaar kan bedienen, al is de voorbereiding er maar voor :+

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 22-09-2020 12:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dacuuu
Toppe schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:29:
[...]

Die Shelly's moeten niet achter de schakelaar hoor. Die kan je prima aan de andere kant van de kabel knopen (als je daar beter mee uit komt) maar in dit geval zou ik gewoon 2 shelly's er in stoppen en geen fysieke schakelaar.

Ik zou in elk geval er wel voor zorgen dat je beide apart van elkaar kan bedienen, al is de voorbereiding er maar voor :+
Nog meer keuzes, maakt het er makkelijker op zo! :o :+
een ding weet ik wel, ze moeten wel vanuit de slaapkamer bedienbaar zijn. Ik ben erg voor automatiseren, maar ik wil altijd schakelaars. Want het leven valt niet 24/7 te automatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[Afbeelding]
Hier ook dezelfde situatie: Ik heb 2 rolluik voorbereidingen besteld, voor elk raam 1. Dit is netter dan een kabelgoot op de gevel omdat je maar 1 aansluiting hebt. Ik laat ze wel op 1 schakelaar aansluiten. Ik kan me niet indenken waarom ik ze apart zou willen bedienen, maar dat kan met een app alsnog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Dacuuu schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:23:
[...]
Toppe schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:29:
[...]

Die Shelly's wil je juist WEL aan de schakelaar hebben. Daar hebben ze ook gewoon de inputs voor. Op die manier blijven je rolluiken zowel draadloos als met de knop te bedienen en klopt de status in je domoticasysteem ook altijd.

Maargoed voor de Shelly's is er een eigen topic. :)

Welicht nog een algemene tip voor iedereen die elektrisch bedienbare rolluiken wil: Als je alle ramen/deuren op een verdieping van rolluiken voorziet zorg er dan voor dat er minimaal 1 voorzien is van een noodhandbediening die in geval van brand + stroomuitval nog met de hand te openen is.

[ Voor 10% gewijzigd door Farmerwood op 22-09-2020 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

JackBol schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:23:
[...]

Ze hebben hierover afspraken gemaakt met Woningborg. Ze zijn niet verplicht om minimaal 70% te verkopen en ze krijgen wel netjes een Woningborg certificaat. Makelaar geeft aan dat het vaker voorkomt dat deze percentages worden aangepast.

Er kan ook geen grond overdracht plaats vinden zonder dit certificaat :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi

[Afbeelding]
Twee rolluiken op een schakelaar kan niet met alle motoren. Soms moet er dan een relaiskastje tussen.

Laten voorbereiden op dubbele bediening, kun je altijd nog alle kanten mee op.

Oh, en als je op zoek gaat naar rolluiken, blijf weg bij JVS in Ravenstein (Alle websites die eindigen op -discount.nl).

Dat bedrijf lijkt goedkoop, maar je betaalt het uiteindelijk allemaal zelf, vooral als zij iets fout doen. Meetfouten: jouw probleem. Fouten bij omzetten offerte in bestelling: jouw probleem.

Ze leverden bij ons een zonwering in de verkeerde kleur en schrijven letterlijk (in e-mails naar onze rechtsbijstandverzekering): "Wij kunnen toch niet weten welke kleur de klant wenst te bestellen. De klant had maar moeten reageren toen wij de verkeerde kleur bestelden." :?

Dit was nadat wij de enige offerte die ze ons ooit gestuurd hebben op papier getekend hadden....

Bij de achterbuurman zijn ze komen inmeten. Hij was gewaarschuwd, dus hij had foto's van alle maten die de monteur had opgeschreven genomen. In de offerte waren de maten van 4 van de 5 ramen fout overgenomen. En als je de offerte accepteert is het jouw fout 8)7 |:(

Het is maar goed dat ze daar geen auto's verkopen. Ze zouden in staat zijn om op de bestelbevestiging te schrijven "schaal 1:70" en als je dan niet binnen 12 uur reageert zit je er aan vast :F

[ Voor 47% gewijzigd door Blihi op 22-09-2020 13:51 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:02

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Wij hebben 10 september onze kijkdag gehad. Alles zag er eigenlijk wel prima uit, maar veel was er ook niet te zien. De elektra werd net getrokken en de dekvloeren lagen er gloedjenieuw bij. De achterkant van de woning was net wind- en waterdicht. Ik schrok wel van de hoeveelheid water ín de woning. Het plafond was ook lekker aan het nadruppen van de regen die in de dagen ervoor was gevallen.

Ach, zolang het er over 3 maanden maar uit is is alles prima, toch :)

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
@iedereen, bedankt voor de hulp! Uiteindelijk toch gekozen voor 2 losse stroompunten naar buiten.
Ik wil gewoon geen gezeur met de shellys. En in onze huidige woonkamer hebben we ook 2 ramen met losse schakelaars (zonder shelly nu) Maar ik merk dat ik ze best vaak individueel bedien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:23
MBarendse schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:04:
[...]

Wij gaan volgende week verhuizen naar een woning met een in onze optiek prachtig op elkaar afgestemd interieur. Geen 7k voor een architect, maar het gros van de keuzes bij een interieurspeciaalzaak (Decorette, mag ik dag zeggen?) gemaakt.

Zowel vloeren, wandafwerking (behang en vliezen sauzen) als ook alle raamdecoratie op elkaar afgestemd onder begeleiding van de betreffende speciaalzaak. Een en ander begon met een 1,5 uur koffie, foto-inspiratie van internet, en vanaf daar zijn we vloer, wand en gordijnstaaltjes bij elkaar gaan leggen.

Uiteraard een stevige rekening, maar daarvoor zijn we wel volledig ontzorgd (sleutel geven en alles wordt gedaan) én is alles prachtig op elkaar afgestemd.
Dat zijn interieurdesigners. Als je bijna alles bij 1 zaak haalt kunnen ze inderdaad goed advies geven..
Waar ik hulp bij nodig heb is het complete plaatje.

Zo wil ik diverse dingen:
- Meedenken qua design van het huis (ruwbouw), passen al onze wensen in het type huis wat we willen laten bouwen, of moeten bepaalde kamers anders ingedeeld worden, of moeten we zelfs kijken naar een ander type woning.
- Home automation (Control4 of Savant), het pro spul zeg maar.. En dan het complete pakket (licht, geluid, temperatuur, gordijnen/zonwering, alarm, camera etc).. Ik kan de specs etc wel bepalen, maar een mooi lichtplan maken en de verlichting op de juiste plekken/manier installeren is toch wat kennis voor nodig die ik niet heb.. Iemand moet dit soort dingen goed kunnen visualiseren en ook tot uitvoering kunnen brengen. Ik heb geen zin om overal kabelgootjes over de muren/plafond te hebben lopen zoals nu :X .
- Aankleding van het huis, en niet afhankelijk van 1 winkel.. En ook evt custom build kasten of video muur kunnen laten maken bij een 3e partij.
- Stucadoors/schilders/behangers etc begeleiden.

Ik zoek dus iemand die mij dus compleet ontzorgt maar wel samen met mij het eind doel in de gaten houdt..
Ik vertel wat ik mooi vind en wat ik graag zou willen hebben, en hij mag het regelen.. :+

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Ik denk dat er weinig interieurontwerpers zijn die je echt goed advies kunnen geven op automation gebied.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:48

mvds

Totally awesome!

Tjebakka schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:22:
Wij hebben 10 september onze kijkdag gehad. Alles zag er eigenlijk wel prima uit, maar veel was er ook niet te zien. De elektra werd net getrokken en de dekvloeren lagen er gloedjenieuw bij. De achterkant van de woning was net wind- en waterdicht. Ik schrok wel van de hoeveelheid water ín de woning. Het plafond was ook lekker aan het nadruppen van de regen die in de dagen ervoor was gevallen.

Ach, zolang het er over 3 maanden maar uit is is alles prima, toch :)
Ik denk dat ik na oplevering gewoon uit voorzorg voor een paar dagen een ontvochtiger in huis zet. Zo'n ding dus;
Afbeeldingslocatie: https://www.boels.nl/assets/modules/products/condensatiedroger_80_liter_big_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
battler schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:38:
Ik denk dat er weinig interieurontwerpers zijn die je echt goed advies kunnen geven op automation gebied.
Nee klopt, die gesprekken voer ik wel.. Maar iemand moet het installatie gedeelte begeleiden..
Bepalen waar de lichtpunten komen, pre-wiren van bepaalde plekken etc..

Een interieurarchitect heeft naar mijn mening ervaring om van een casco ruimte iets heel moois te maken..
Ik zie het ook als project manager die dus ook de installateurs van dit soort systemen begeleiden in hun werkzaamheden.

Ik wil gewoon geen gedoe hebben met diverse bedrijven aan elkaar koppelen..
Ik wil gewoon het exterieur bepalen met een aannemer en de afwerking van het interieur bepalen met een interieur architect.
En hij regelt het maar met allerlei andere mensen die ik hun aanwijs of die ze zelf aandragen.. Denk aan Home Automation, schilders, behangers, vloeren, gordijnen, meubel leveranciers..

Call me lazy, maar ik heb geen zin in gedoe met diverse onder aannemers op elkaar af te stemmen..

[ Voor 28% gewijzigd door verstappen33 op 22-09-2020 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

verstappen33 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:54:
[...]

Nee klopt, die gesprekken voer ik wel.. Maar iemand moet het installatie gedeelte begeleiden..
Bepalen waar de lichtpunten komen, pre-wiren van bepaalde plekken etc..

Een interieurarchitect heeft naar mijn mening ervaring om van een casco ruimte iets heel moois te maken..
Ik zie het ook als project manager die dus ook de installateurs van dit soort systemen begeleiden in hun werkzaamheden.

Ik wil gewoon geen gedoe hebben met diverse bedrijven aan elkaar koppelen..
Ik wil gewoon het exterieur bepalen met een aannemer en de afwerking van het interieur bepalen met een interieur architect.
En hij regelt het maar met allerlei andere mensen die ik hun aanwijs of die ze zelf aandragen.. Denk aan Home Automation, schilders, behangers, vloeren, gordijnen, meubel leveranciers..

Call me lazy, maar ik heb geen zin in gedoe met diverse onder aannemers op elkaar af te stemmen..
Je kan toch je eigen bouw begeleider in dienst nemen? Deze kan zaken afstemmen met de bouw begeleider van je aannemer en met de architect. Je zal denk ik alleen een aantal keer even met beide partijen om tafel moeten gaan.

Maar wordt het niet een beetje omslachtig? Jij wilt een inrichting, je architect moet dit passend maken, past niet dus naar jou bouw begeleider om het passend te laten maken. Jou bouw begeleider gaat naar bouw begeleider van de aannemer, die gaat met de interne mensen aan de slag om exact de zelfde volgorde weer terug te werken. Klinkt als onnodig ingewikkeld en duur. Met een stopcontact ben je dan straks 3 weken bezig en heb je het al 6 keer betaald aan de mensen. 8)7

Een gemiddelde ZZP’r kent meer mensen in die buurt en lijkt me eenvoudiger om in te schakelen. Gewoon afspreken dat hij een vast percentage krijgt van de facturen met een maximum van bijvoorbeeld €500. Lijkt me goedkoper, makkelijker, sneller en betrouwbaarder :)

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 22-09-2020 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Heeft er iemand de kozijnen aan de binnenkant weggewerkt, zodat je dus echt alleen glas over houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Cor
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-08-2021
Blihi schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:38:
Als er geen woningborgcertificaat is (of die andere) dan kun je in vervelende situaties terecht komen, zoals recent in Helmond: https://www.ed.nl/helmond...den-in-het-haar~a1886dbb/

Dit is een project zonder Woningborg. De projectontwikkelaar betaalt de aannemer niet (meer), maar heeft wel betalingen van kopers ontvangen. De kopers mogen geen andere partij inhuren om de huizen af te maken (dat heet retentierecht) en de aannemer hoeft niet te bouwen als hij niet betaald krijgt.

De kopers kunnen proberen de schade straks te gaan verhalen op de projectontwikkelaar (maar die is tegen die tijd vast failliet). En in de tussentijd zit je met extreme dubbele lasten en als het te lang duurt ook nog met aftrekbaarheid van de rente op de bouwdepots. Nog even los van het feit dat de bank het bouwdepot zelfs mag intrekken als het allemaal te lang duurt.
Dit verhaal ken ik dus al. Wij wonen zelf in Asten. Gemeente was zelf al bezig met de projectontwikkelaar. Maar na de waarschuwing van de gemeente Mierlo zijn ze hier snel mee gestopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W.Cor
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-08-2021
Blihi schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:40:
[...]

Oh, en als je op zoek gaat naar rolluiken, blijf weg bij JVS in Ravenstein (Alle websites die eindigen op -discount.nl).

Dat bedrijf lijkt goedkoop, maar je betaalt het uiteindelijk allemaal zelf, vooral als zij iets fout doen. Meetfouten: jouw probleem. Fouten bij omzetten offerte in bestelling: jouw probleem.

Ze leverden bij ons een zonwering in de verkeerde kleur en schrijven letterlijk (in e-mails naar onze rechtsbijstandverzekering): "Wij kunnen toch niet weten welke kleur de klant wenst te bestellen. De klant had maar moeten reageren toen wij de verkeerde kleur bestelden." :?

Dit was nadat wij de enige offerte die ze ons ooit gestuurd hebben op papier getekend hadden....

Bij de achterbuurman zijn ze komen inmeten. Hij was gewaarschuwd, dus hij had foto's van alle maten die de monteur had opgeschreven genomen. In de offerte waren de maten van 4 van de 5 ramen fout overgenomen. En als je de offerte accepteert is het jouw fout 8)7 |:(

Het is maar goed dat ze daar geen auto's verkopen. Ze zouden in staat zijn om op de bestelbevestiging te schrijven "schaal 1:70" en als je dan niet binnen 12 uur reageert zit je er aan vast :F
Fijn dat je hiervoor waarschuwt.
Wij waren serieus van plan om daar rolluiken te bestellen.
Ben dan nu mijn adresje kwijt waar het spul redelijk te betalen is.
Zijn er mensen die advies kunnen geven over een goed betaalbare leverancier van rolluiken?
Ik kom er zelf niet goed aan uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Probeer het eens bij de plaatselijke Multimate. Die meten in en plaatsen ook zelf. Ik heb heel goede ervaring met Multimate bij ons in de buurt, maar het zijn allemaal Franchisenemers, dus dat kan per filiaal anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

W.Cor schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:23:
[...]

Dit verhaal ken ik dus al. Wij wonen zelf in Asten. Gemeente was zelf al bezig met de projectontwikkelaar. Maar na de waarschuwing van de gemeente Mierlo zijn ze hier snel mee gestopt.
@Blihi

Bizar dat dit kan. Zelfs als die mensen zelf de schuld willen gaan betalen doet zo’n ontwikkelaar moeilijk.

In dit soort gevallen faalt het rechtssysteem en zou een ontwikkelaar volledig buiten spel gezet moeten worden. Denk je verzekerd te zijn, hebben ze niet de juiste papieren. Kan alleen in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:55

tomtom901

Moderator General Chat
Blihi schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:40:
[...]

Dan toch even een tegengeluid geven, ik heb zelf alles meermaals gemeten en er voor gezorgd dat datgeen ik besteld heb duidelijk werd aangegeven naar ze. Toch nog een (tik)foutje gemaakt, binnen het uur opgemerkt en is gewoon aangepast door ze. Daarna was mijn order ook snel klaar, kon ik het binnen een paar dagen ophalen en past het perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
battler schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:20:
Heeft er iemand de kozijnen aan de binnenkant weggewerkt, zodat je dus echt alleen glas over houdt.
In ons vorige huis hadden we dat. De kozijnen zaten in de muur, dus tussen het binnenspouwblad en het buitenspouwblad.

Er zijn twee nadelen. Ten eerste is het lastig om die kozijnen te schilderen. Je kunt er namelijk niet bij.

Ten tweede zijn de ramen die open kunnen ook lastig. Die moeten natuurlijk iets van een kozijn hebben waar ze in vallen. In ons huis zaten de scharnieren daarom op het glas. Het raam zelf had dus geen frame. Dat was dubbel glas waarvan het ene raam groter is dan het andere. Dat sluit toch minder goed af dan gewoon kozijnen, dus 's winters gaf dat wat tocht.

Ik weet ook niet hoe lastig het is om een raam te vervangen als het kapot zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Blihi schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:32:
[...]

In ons vorige huis hadden we dat. De kozijnen zaten in de muur, dus tussen het binnenspouwblad en het buitenspouwblad.

Er zijn twee nadelen. Ten eerste is het lastig om die kozijnen te schilderen. Je kunt er namelijk niet bij.

Ten tweede zijn de ramen die open kunnen ook lastig. Die moeten natuurlijk iets van een kozijn hebben waar ze in vallen. In ons huis zaten de scharnieren daarom op het glas. Het raam zelf had dus geen frame. Dat was dubbel glas waarvan het ene raam groter is dan het andere. Dat sluit toch minder goed af dan gewoon kozijnen, dus 's winters gaf dat wat tocht.

Ik weet ook niet hoe lastig het is om een raam te vervangen als het kapot zou gaan.
Precies, je zit ook met de glaslatten. Die zitten meestal aan de binnenkant tegenwoordig. Dacht vanwege inbraakpreventie, maar not sure...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
tomtom901 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:32:
[...]

Dan toch even een tegengeluid geven, ik heb zelf alles meermaals gemeten en er voor gezorgd dat datgeen ik besteld heb duidelijk werd aangegeven naar ze. Toch nog een (tik)foutje gemaakt, binnen het uur opgemerkt en is gewoon aangepast door ze. Daarna was mijn order ook snel klaar, kon ik het binnen een paar dagen ophalen en past het perfect.
Dat is precies wat ik zeg. Jij bent verantwoordelijk voor hun tikfoutjes. Als je dat niet opgemerkt had had je vast gezeten aan de verkeerde maat en had je enorme discussies gekregen, zelfs als je kunt aantonen dat de fout door hun gemaakt is.

Ze sturen een bestelbevestiging en geven jou 12 uur om te reageren. Doe je dat niet, zit je er aan vast, ook als zij in die bevestiging een fout gemaakt hebben en jij dat gewoon kunt aantonen. Zo staat het in hun voorwaarden (die niet rechtsgeldig zijn, maar procederen kost tijd en geld en doet dus niemand).

Om even precies aan te geven hoe het bij ons ging:

Wij zijn naar de showroom gegaan. Daar gevraagd naar de prijs van een zonwering van 8,50 meter. Die prijs was 2950 euro. Ondertussen hebben we in een boek met stoffen gekeken.

Toen is er een offerte gemaakt met de gekozen stof. Die offerte is aan mij gemaild en uitgeprint. Ik heb mijn handtekening op die offerte gezet en we zijn weg gegaan (helaas zonder een foto te maken van de getekende offerte).

20 minuten later kregen we een bestelbevestiging. Ik geef toe, die heb ik niet meer in detail gelezen. De maat klopte en de prijs ook. Alleen bleek de code van de stof niet D113, maar 935 te zijn. Dat is mij niet opgevallen.

De levertijd zou 8 weken zijn, dat werden er 12.

Betaling zou bij aflevering moeten, maar ze eisten betaling vooraf omdat de levering niet vanuit hun, maar vanuit de fabriek kwam in verband met de lengte. Stom genoeg heb ik dus vooraf betaald.

Nadat de zonwering geleverd en uitgepakt was bleek direct dat de kleur niet goed was. Ik heb meteen gebeld en kreeg iemand aan de lijn die zijn/haar naam wel wilde zeggen. We noemen hem/haar X, want ik wil hem/haar niet beschadigen.

Persoon X vroeg mij het verhaal op de mail te zetten. Dat heb ik gedaan met een netjes verzoek hoe zij dit wilden oplossen.

Na een week of twee bellen/mailen, steeds met persoon X, kreeg ik het volgende te horen:

'wij zijn de getekende offerte kwijt, maar ik weet wel wat er gebeurd is. Wij hebben een fout gemaakt, want er zijn twee offertes, met nummer 1 en met nummer 2. Nummer 1 is nooit naar jullie gestuurd, maar nummer 2 is wel naar jullie gemaild (en dus ook door ons getekend). Nummer 1 is echter omgezet in een bestelling. Dat is onze fout, maar ik moet dit even met de directeur overleggen. De getekende offerte bestaat waarschijnlijk niet meer, want we hebben die vastgeniet aan de factuur en nadat die factuur betaald was is die papieren kopie vernietigd.'

De dinsdag daarop kreeg ik weer mail. Het bedrijf gaf aan dat het niet hun fout was. Ik had maar beter op moeten letten.

Ik heb opnieuw geprobeerd te bellen, maar dat lukt niet. Je krijgt wel iemand aan de lijn, maar ze weigeren te zeggen hoe ze heten, ze weigeren je door te verbinden met iemand die weet waar het over gaat. Ik moest maar opnieuw alles mailen.

Dat heb ik niet gedaan, ik heb de rechtsbijstand ingeschakeld. Zij hebben een brief gestuurd. Mijn zaak was niet ijzersterk wegens het ontbreken van een getekende offerte. Had ik die wel, dan was het zo klaar als een klontje. Dus: MAAK FOTO'S VAN ALLES WAT JE TEKENT".

Na lang op en neer mailen zegt het bedrijf (tot twee keer toe) het volgende:
"Er zijn twee offertes uitgebracht met verschillende doekkleuren en wij kunnen niet voor klant bepalen welke kleur hun voorkeur had."
Vrij vertaald: Het boeit ons niet welke offerte jij tekent. Als wij iets anders bevestigen in de bestelling heb je dat maar te accepteren.

Dat ik maar 1 offerte heb gehad kunnen ze zien (ik heb er maar 1 gemaild gekregen en dat hebben ze ook telefonisch al bevestigd), maar goed. blijkbaar is dat mijn probleem.

Uiteindelijk heeft de rechtsbijstandsverzekering besloten om ons een bedrag uit te keren omdat ze geen zin hadden om er een procedure van te maken. Maar het bedrijf heeft dit dus geen cent gekost. Gelukkig kan ik dus gewoon overal op Internet mijn mening ventileren en dat doe ik. Zeker nadat het bedrijf me zelf een uitnodiging stuurde om de aankoop te beoordelen...

[ Voor 63% gewijzigd door Blihi op 22-09-2020 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Blihi schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:32:
[...]

Ik had het in gedachte voor onze vaste ramen op de begane grond. Ook omdat ze bij ons houten dagkanten willen toepassen die wij liever willen verbergen onder het stuc werk.
Wat is de reden om de binnenkant van een verborgen kozijn te willen schilderen, onderhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Kan iemand mij helpen met de inbouw/opbouw spots discussie?

Is een plafond verlagen prijzig ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

siemenz schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:06:
Kan iemand mij helpen met de inbouw/opbouw spots discussie?

Is een plafond verlagen prijzig ?
Als je het zelf doet dan is het niet zo prijzig. Wat 18x44 (of 22x50) en wat stucplaten. Denk dat je rond de €6 per vierkante meter zit.

Hangt er ook een beetje vanaf hoe groot het oppervlakte is en hoeveel hoeken etc je er in hebt zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door Toppe op 22-09-2020 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Toppe schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:51:
[...]

Je kan toch je eigen bouw begeleider in dienst nemen? Deze kan zaken afstemmen met de bouw begeleider van je aannemer en met de architect. Je zal denk ik alleen een aantal keer even met beide partijen om tafel moeten gaan.

Maar wordt het niet een beetje omslachtig? Jij wilt een inrichting, je architect moet dit passend maken, past niet dus naar jou bouw begeleider om het passend te laten maken. Jou bouw begeleider gaat naar bouw begeleider van de aannemer, die gaat met de interne mensen aan de slag om exact de zelfde volgorde weer terug te werken. Klinkt als onnodig ingewikkeld en duur. Met een stopcontact ben je dan straks 3 weken bezig en heb je het al 6 keer betaald aan de mensen. 8)7

Een gemiddelde ZZP’r kent meer mensen in die buurt en lijkt me eenvoudiger om in te schakelen. Gewoon afspreken dat hij een vast percentage krijgt van de facturen met een maximum van bijvoorbeeld €500. Lijkt me goedkoper, makkelijker, sneller en betrouwbaarder :)
Bouwbegeleider die ook verstand heeft van interieur en styling O-)

De hoofdaannemer bouwt het huis, simpel.
Tijdens de ontwerpfase heb je bepaalde vrijheden zoals de grootte van de ruimtes, en bepaalde indelingen.
In deze fase bepaal ik en de “interieurarchitect” de mogelijkheden van de ruimtes en bepalen we aan de hand van schetsen of 3D ontwerp hoe het eruit zal gaan zien.

Wanneer de ruwbouw klaar is zal aan de hand van de schetsen en wensen die ik heb het installatiewerk gedaan moeten worden zoals elektra en extra leidingen voor netwerk etc.

Deze fase kunnen we prima met ons 3en doen ( ik, aannemer en architect).

Maar dan is het huis “kaal” opgeleverd met de nodige installatie werkzaamheden.
Dan komt het punt om het huis af te werken naar het ontwerp van de interieurarchitect.
Voor hoge kwaliteit afwerking heb je diverse mensen nodig. Schilders, electriciens, timmerlui, stoffeerders etc.
Dat hele regelwerk en begeleiding naar het eind resultaat is niet aan mij besteed.
In deze fase wil ik hooguit met 1-2 mensen schakelen om tot een goed eind te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Toppe schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:16:
[...]

Als je het zelf doet dan is het niet zo prijzig. Wat 18x44 (of 22x50) en wat stucplaten. Denk dat je rond de €6 per vierkante meter zit.

Hangt er ook een beetje vanaf hoe groot het oppervlakte is en hoeveel hoeken etc je er in hebt zitten.
Nou. Ik zie mezelf niet in beton boren en een betimmering maken het gaat om de gehele begane grond. Zo’n 65 m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

verstappen33 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:16:
[...]

Tijdens de ontwerpfase heb je bepaalde vrijheden zoals de grootte van de ruimtes, en bepaalde indelingen.
In deze fase bepaal ik en de “interieurarchitect” de mogelijkheden van de ruimtes en bepalen we aan de hand van schetsen of 3D ontwerp hoe het eruit zal gaan zien.

Wanneer de ruwbouw klaar is zal aan de hand van de schetsen en wensen die ik heb het installatiewerk gedaan moeten worden zoals elektra en extra leidingen voor netwerk etc.

Dan komt het punt om het huis af te werken naar het ontwerp van de interieurarchitect.
Voor hoge kwaliteit afwerking heb je diverse mensen nodig. Schilders, electriciens, timmerlui, stoffeerders etc.
Dat hele regelwerk en begeleiding naar het eind resultaat is niet aan mij besteed.
In deze fase wil ik hooguit met 1-2 mensen schakelen om tot een goed eind te komen.
En je architect dan? Kan me voorstellen dat die wel vaste adresjes heeft voor de stoffering en dergelijke. Voor de andere zaken zou ik gewoon een lokale ZZP’r vragen, die hebben vaak de lokale contacten en de mogelijkheden om dit voor je te regelen.

Ik ken zat ZZP’ers die graag via deze constructie werken, je hebt een controlerende rol en verdient geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

siemenz schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:19:
[...]

Nou. Ik zie mezelf niet in beton boren en een betimmering maken het gaat om de gehele begane grond. Zo’n 65 m
PB ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:09
Waarom via PB, ik lees graag mee :)
Interessant onderwerp. Zit namelijk nog in de fase extra lichtpunten aan te laten brengen of te kiezen voor achteraf plafond verlagen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
verstappen33 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:16:
[...]

Je zit in het verkeerde topic, dit is projectbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

SquareOne schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:47:
[...]

Waarom via PB, ik lees graag mee :)
Interessant onderwerp. Zit namelijk nog in de fase extra lichtpunten aan te laten brengen of te kiezen voor achteraf plafond verlagen,
Omdat ik weer waar @siemenz zijn woning heeft aangekocht en ik contacten heb die hem daarbij kunnen helpen. En waarom PB? Telefoonnummers hier delen lijkt me ook niet de bedoeling :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Deleon78 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:50:
[...]

Je zit in het verkeerde topic, dit is projectbouw.
Ook bij projectbouw kan je dat prima doen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Toppe schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:57:
[...]

Ook bij projectbouw kan je dat prima doen hoor.
Alle binnenmuren bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ja, althans wij kunnen dat wel. Maar dat is dat wel HSB en er hangt ook een prijs kaartje aan.

Bij ons moet een muur 5cm verplaatst worden zodat de koelkast open kan, hebben ze niet over nagedacht in de ontwerpfase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:36
@SquareOne en @siemenz over spots is in dit topic ook al veel te vinden. Gebruik de search even :).

Kleine hints:
Voordeel van tijdens de bouw is inbouw en geen verlaging en aanwezig bij oplevering. Nadeel is dat dit vaak wat duurder is of soms helemaal niet mogelijk omdat de bouwer dat niet wilt.
Voordeel van achteraf is prijs, en volledige flexibiliteit in plaatsing. Nadeel is verlagen (voor GU10 op 230V zeker 7cm nodig) en je moet na oplevering dus nog dagen aan de gang en een stukadoor laten komen.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 22-09-2020 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

GeeMoney schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:21:
@SquareOne en @siemenz over spots is in dit topic ook al veel te vinden. Gebruik de search even :).

Kleine hints:
Voordeel van tijdens de bouw is inbouw en geen verlaging en aanwezig bij oplevering. Nadeel is dat dit vaak wat duurder is of soms helemaal niet mogelijk omdat de bouwer dat niet wilt.
Voordeel van achteraf is prijs, en volledige flexibiliteit in plaatsing. Nadeel is verlagen (voor GU10 op 230V zeker 7cm nodig) en je moet na oplevering dus nog dagen aan de gang en een stukadoor laten komen.
Mijn bouwer wil t idd niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
battler schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 18:18:
[...]

Ik had het in gedachte voor onze vaste ramen op de begane grond. Ook omdat ze bij ons houten dagkanten willen toepassen die wij liever willen verbergen onder het stuc werk.
Wat is de reden om de binnenkant van een verborgen kozijn te willen schilderen, onderhoud?
Als je houten kozijnen in de spouw gaat verwerken blijft er altijd een deel zichtbaar aan de buitenkant en dat moet natuurlijk goed onderhouden worden (hout moet je toch eens in de 8 jaar schilderen).

Het grote nadeel is dat je niet kunt zien wat de staat van de kozijnen is, want alles zit in de spouw. Als daar vocht bij gekomen is (simpelweg door doorslag) en de kozijnen bleken toch niet helemaal goed in de verf te zitten aan de binnenkant kan er rot optreden en dat zie je niet.

Hoewel wij er nooit problemen mee gehad hebben vond ik het altijd maar een vreemde constructie, helemaal met de scharnieren die in het glas verwerkt waren (en dus ook de handgrepen)

• Blihi
Helemaal zelf doen is best wat werk. Je moet een houten frame tegen het plafond maken (en dat moet vlak zijn), dan kabels/leidingen leggen, afwerken met gipsplaat, spotgaatjes maken en de stucadoor laten komen om het te stucen en dan de aansluitingen met de wanden laten kitten en de boel schilderen.

Vooral het maken van het plafond is arbeidsintensief (lees duur). Als je dat zelf kunt is het zeker de goedkoopste oplossing. Houten rachels en gipsplaten kosten niet zo bijzonder veel. Op het plafond maak je balkjes van 44x44 vast, daar dwars op rachels van 25mm dik waar de gipsplaten op moeten (30 hart op hart bij gewone gipsplaat, 40 bij stucplaat). Dan heb je 69mm boven de gipsplaat. Dat is genoeg voor spots en je kunt het zelfs nog vullen met akoestische panelen.

Let wel: Je verliest dus een cm of 9 aan plafondhoogte.

Een alternatief kan zijn om een spanplafond te laten plaatsen. Ik heb daar persoonlijk geen ervaring mee, maar wel het een en ander van gezien op TV. Dit zal je ook een 100 euro per m2 kosten waarschijnlijk.

• Requiem19
  • Nu online
Ik zou het persoonlijk wel echt zonde vinden om 9 cm plafond te verliezen.

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55
Requiem19 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 07:57:
Ik heb nu in mijn badkamer ook een verlaagd plafond met spots. Die verlaging neem ik voor lief want het effect van een strak plafond met spots is zo vele malen mooier.

Ik heb gisteren onze kopersbegeleider gesproken en we hebben het geluk dat ze spots bij de bouw al wel willen doen. Het zal wat kosten maar het is nog altijd minder dan de hele woonkeuken verlagen.

Overigens mbt zonnepanelen;
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@Stealth2000 komt ook dagelijks aan bod, gebruik de search even.
Mijn tip: voor dat geld niet afnemen vanuit de bouw maar later extra panelen laten plaatsen. Dan kom je voor 2500,- ruim boven die 6 panelen uit van de bouwer als je de voorbereidingen wel netjes laat meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Btw-teruggave voor Zonnepanelen wel meegerekend? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Stealth2000 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:52:
Overigens mbt zonnepanelen;

***members only***
Deze website geeft een leuke indicatie voor mogelijke prijzen van een set zonnepanelen. Heb in dit voorbeeld een set van 24 panelen gekozen over 2 daken incl volledige montage.

https://www.solar-bouwmarkt.nl/

24 panelen incl omvormer en installatie na teruggave btw:
Subtotaal excl. btw: €5.594,22
btw 21%: €1.174,79
Totaal incl. btw: €6.769,00

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92gEVyW6uGqfhLF4ZbAGctkeWR8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/lImFhpjNxCTFVR4Hi7YGOobn.png?f=fotoalbum_medium

Conclusie: Niet afnemen bij de bouw (in de meeste gevallen) en even de PV topics op GoT opzoeken en volgen. :-)

[ Voor 5% gewijzigd door Farmerwood op 23-09-2020 10:52 ]

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55
GeeMoney schreef op woensdag 23 september 2020 @ 09:19:
@Stealth2000 komt ook dagelijks aan bod, gebruik de search even.
Mijn tip: voor dat geld niet afnemen vanuit de bouw maar later extra panelen laten plaatsen. Dan kom je voor 2500,- ruim boven die 6 panelen uit van de bouwer als ke de voorbereidingen wel netjes laat meenemen.
Wel gebruikt, het is natuurlijk lastig elke situatie te vergelijken. Iets wat ik niet had genoemd maar wel belangrijk is, ze plaatsen de panelen bij ons in het dak. Dat maakt vervangen of later aanvullen wellicht wel lastiger/kostbaarder?
Requiem19 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 09:22:
Btw-teruggave voor Zonnepanelen wel meegerekend? ;)
Ai, nee. Dat maakt het natuurlijk wel even anders.
Farmerwood schreef op woensdag 23 september 2020 @ 09:23:
[...]

Deze website geeft een leuke indicatie voor mogelijke prijzen van een set zonnepanelen. Heb in dit voorbeeld een set van 24 panelen gekozen over 2 daken incl volledige montage.

https://www.solar-bouwmarkt.nl/

24 panelen incl omvormer en installatie na teruggave btw:
Subtotaal excl. btw: €5.594,22
btw 21%: €1.174,79
Totaal incl. btw: €6.769,00

[Afbeelding]

Conclusie: Niet afnemen bij de bouw en even de PV topics op GoT opzoeken en volgen. :-)
Bedankt, goed om mee te nemen in het vergelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Requiem19 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 07:57:
Want die 9cm denk je nodig te hebben? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

mvds schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:38:
[...]

Esthetisch gezien is een hoger plafond mooier. En het gevoel van een hoog plafond is ook fijn en ruimtelijk. 9 cm is best veel.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2020 10:41 ]

• mvds

mvds

Totally awesome!

Farmerwood schreef op woensdag 23 september 2020 @ 09:23:
[...]
Conclusie: Niet afnemen bij de bouw en even de PV topics op GoT opzoeken en volgen. :-)
Dat is wel erg kort door de bocht! Het ligt er ook aan wat ze precies bij de bouw plaatsen. Micro-omvormers of niet, merk/type panelen, in dak, enz.

Goedkoper is niet altijd de beste oplossing! Het kan zijn dat je daarmee een mindere kwaliteit koopt! Staar je ook niet blind op Wp! Een cheapo 320Wp paneel is brandgevaarlijker dan een 300Wp A-merk.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Als het niet nodig was, was het bouwbesluit wel plafondhoogte 2,5 meter ipv 2,6 meter.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Z___Z schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:44:
[...]

Als het niet nodig was, was het bouwbesluit wel plafondhoogte 2,5 meter ipv 2,6 meter.
Dat is gewoon een keuze, niet een noodzaak. Ik krijg een voortuin van 3m10 diep. Dat is ook een keuze (of het komt gewoon zo uit) en die had ook prima 3m diep kunnen zijn.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:33
mvds schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:43:
[...]

Dat is wel erg kort door de bocht! Het ligt er ook aan wat ze precies bij de bouw plaatsen. Micro-omvormers of niet, merk/type panelen, in dak, enz.

Goedkoper is niet altijd de beste oplossing! Het kan zijn dat je daarmee een mindere kwaliteit koopt! Staar je ook niet blind op Wp! Een cheapo 320Wp paneel is brandgevaarlijker dan een 300Wp A-merk.
Voor die bovengenoemde prijs kan je driemaal zoveel panelen, incl. omvormer en optimizer van bijvoorbeeld de toplijn van LG Krijgen.

Inderdaad dan niet in het dak..

• Farmerwood
  • Niet online
[...]

Ok, beetje kort door de bocht idd, maar zeker bij op-dak heb ik eerlijk gezegd nog geen project voorbij zien komen waar het voordeliger is om het via de aannemer te laten doen.

Ik heb inmiddels een offerte liggen voor 20 opdak panelen van 'Duits A-merk' met hoogst leverbare Wp ten tijde van levering incl montage (en na teruggaaf BTW) voor 4400 euro. Daar krijg ik bij de aannemer 9 panelen voor waarvan ze me alleen kunnen zeggen dat het zwarte panelen zullen zijn.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

In dak is denk ik het meest brandgevaarlijk, daar zijn nu al zoveel branden mee geweest dat je die beter niet kunt nemen.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Source90 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:49:
[...]
Voor die bovengenoemde prijs kan je driemaal zoveel panelen, incl. omvormer en optimizer van bijvoorbeeld de toplijn van LG Krijgen.

Inderdaad dan niet in het dak..
Ik zou alzo niet indak willen, maar dat is een andere discussie.

Je kan pas een goede vergelijking maken als je het totaalplaatje kent, puur op basis van prijs een keuze maken is niet slim, dat is alles wat ik zeg ;)

• mvds

mvds

Totally awesome!

Farmerwood schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:50:
[...]
Daar krijg ik bij de aannemer 9 panelen voor waarvan ze me alleen kunnen zeggen dat het zwarte panelen zullen zijn.
Haha, herkenbaar! Mijn aannemer weet ook nog niks van wat ze gaan plaatsen, maar ik moet idd ook nu al kiezen of ik extra panelen wil of niet.

• Requiem19
  • Nu online
[...]

Het is persoonlijk, maar een hoog plafond vind ik een luxe uitstraling hebben.

Dit gaat natuurlijk niet om nodig hebben, dat had jij ook wel door toch? ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
mvds schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:46:
[...]

Dat is gewoon een keuze, niet een noodzaak. Ik krijg een voortuin van 3m10 diep. Dat is ook een keuze (of het komt gewoon zo uit) en die had ook prima 3m diep kunnen zijn.
Dat klopt, maar die 2,6 meter zal niet uit de lucht zijn gevallen, net zoals veel onderdelen van het bouwbesluit. Was het bouwbesluit er niet, dan zouden bouwers op alles gaan beknibbelen. Wat je na de bouw met je plafond doet moet je natuurlijk zelf weten. Een ruimte met een plafond op 2,5 meter voelt gewoon kleiner aan dan een ruimte met een plafond van 2,6 meter (is het natuurlijk ook in volume).

Voortuin is geen onderdeel van het bouwbesluit, dus had ook 0 meter kunnen zijn.

• Blihi
mvds schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:53:
[...]

Haha, herkenbaar! Mijn aannemer weet ook nog niks van wat ze gaan plaatsen, maar ik moet idd ook nu al kiezen of ik extra panelen wil of niet.
Het kan erger. Onze aannemer heeft geen idee wat er geplaatst is. Volgens de brief die we gekregen hebben na de bouw om de BTW terug te krijgen liggen er 10 panelen van 315 Wp van het merk QCells op het dak. Maar als ik ga kijken, dan zijn het toch echt 320Wp panelen van een ander merk...

• Requiem19
  • Nu online
Je zult ook een factuur (op jouw naam) nodig hebben waarop de levering van de zonnepanelen staat. Neem aan dat ze op de factuur wel het juiste type vermelden ;).

• Blihi
Requiem19 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:36:
Je zult ook een factuur (op jouw naam) nodig hebben waarop de levering van de zonnepanelen staat. Neem aan dat ze op de factuur wel het juiste type vermelden ;).
Nee. Factuur is ook niet nodig. Een brief met daarop de bedragen, hoeveelheid Wp en hoeveel BTW is genoeg.

Belastingdienst komt gek genoeg niet controleren of die brief klopt en vraagt er ook niet om. Je moet aangifte van de BTW doen, maar je hoeft geen bewijsstukken aan te leveren tenzij er om gevraagd wordt.

• Requiem19
  • Nu online
Blihi schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:38:
[...]

Nee. Factuur is ook niet nodig. Een brief met daarop de bedragen, hoeveelheid Wp en hoeveel BTW is genoeg.

Belastingdienst komt gek genoeg niet controleren of die brief klopt en vraagt er ook niet om. Je moet aangifte van de BTW doen, maar je hoeft geen bewijsstukken aan te leveren tenzij er om gevraagd wordt.
Je kunt een btw-aangifte zonder onderbouwing indienen, maar als btw-ondernemer heb je alleen recht op aftrek op basis van een (correcte) factuur, waaruit blijkt dat jij de afnemer van de prestatie bent.

Dit is mijn dagelijkse werk :). Voor mezelf ga ik in ieder geval pas een aangifte indienen zodra ik voldoe aan de materiële voorwaarden voor btw-teruggaaf, omdat anders de kans bestaat dat je foutief aangifte doet.

• Blihi
Tja. De aannemer levert deze brief en stelt dat het genoeg is. Natuurlijk zijn er ook een heleboel facturen.

Ik denk dat, als het puntje bij paaltje komt, de belastingdienst dit wel degelijk als voldoende beschouwt.

Ik hoop voor je dat de aannemer je dan een nette factuur wil sturen, want die van ons wilde daar dus niet aan.

Wat overigens wel bijzonder is. Het bedrag voor de zonnepanelen op de "factuur" is +/- 460 euro per paneel, terwijl de meerprijs voor extra panelen maar liefst 800 euro per paneel was.

• GeeMoney
Blihi schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:46:
Tja. De aannemer levert deze brief en stelt dat het genoeg is. Natuurlijk zijn er ook een heleboel facturen.

Ik denk dat, als het puntje bij paaltje komt, de belastingdienst dit wel degelijk als voldoende beschouwt.

Ik hoop voor je dat de aannemer je dan een nette factuur wil sturen, want die van ons wilde daar dus niet aan.

Wat overigens wel bijzonder is. Het bedrag voor de zonnepanelen op de "factuur" is +/- 460 euro per paneel, terwijl de meerprijs voor extra panelen maar liefst 800 euro per paneel was.
Hij moet geplaatst worden, aangesloten worden, iemand moet het dak op, steiger erbij, je kent het wel.

• Blihi
En de btw daarover mag je allemaal aftrekken. Dat zit dus ook allemaal in de 460 euro van de aannemer.

• GeeMoney
Blihi schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:28:
En de btw daarover mag je allemaal aftrekken. Dat zit dus ook allemaal in de 460 euro van de aannemer.
Het gaat om die 800 euro die je noemt.
Dat is "extra" dus iemand zet iemand aan het werk, tekeningen aanpassen, berekeningen opnieuw doen. etc. etc. Dat het veel is ben ik met je eens natuurlijk maar het is anders dan standaard op je woning aanwezig, daar ben ik niet verbaasd over.

• Requiem19
  • Nu online
Blihi schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:46:

De aannemer heeft niets te zeggen over wat de fiscus wel of niet accepteert. In principe zal de fiscus dat niet accepteren, omdat je simpelweg niet voldoet aan de wet. (art 15, lid 1 (a) Wet OB). Bij een reguliere ondernemer is een factuur echt één van de hardste eisen om de btw in aftrek te mogen brengen. Mogelijk dat ze bij de 'zonnepanelen-ondernemers' wat coulanter zijn, maar dat is dan een risico dat je neemt.

Ik zou wel benieuwd zijn waar dat verschil in meerprijs van 800 en de prijs per zonnepaneel 460 in zit. Btw-technisch zou ik het wel te beargumenteren vinden dat je alle gerelateerde kosten ook in aftrek kunt brengen.

• Blihi
Bij de buurman is het goed gegaan met de teruggaaf. Die van mij is nog in behandeling (maar ook veel later opgestuurd), dus afwachten maar. Desnoods moet de aannemer alsnog maar over de brug komen met een correcte factuur.

Ik snap sowieso niet waarom hij dat niet meteen heeft gedaan, gewoon de laatste termijnfactuur splitsen in een factuur voor de zonnepanelen en de rest. Blijkbaar is dat administratief allemaal heel lastig.

Of het juridisch houdbaar is, is wel een interessante vraag (maar niet eentje die ik ga uitzoeken). Ik heb natuurlijk een stapel facturen van de aannemer. Niet alles op die facturen komt voor aftrek in aanmerking, dus ik trek alleen het relevante deel af. Wat het relevante deel is staat in de brief van de aannemer.

Maar goed, nogmaals, ik wacht het maar gewoon af. Van de panelen die ik later zelf bij heb geplaatst heb ik wel nette facturen.

• Deleon78
Blihi schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:49:
Bij de buurman is het goed gegaan met de teruggaaf. Die van mij is nog in behandeling (maar ook veel later opgestuurd), dus afwachten maar. Desnoods moet de aannemer alsnog maar over de brug komen met een correcte factuur.

Ik snap sowieso niet waarom hij dat niet meteen heeft gedaan, gewoon de laatste termijnfactuur splitsen in een factuur voor de zonnepanelen en de rest. Blijkbaar is dat administratief allemaal heel lastig.

Of het juridisch houdbaar is, is wel een interessante vraag (maar niet eentje die ik ga uitzoeken). Ik heb natuurlijk een stapel facturen van de aannemer. Niet alles op die facturen komt voor aftrek in aanmerking, dus ik trek alleen het relevante deel af. Wat het relevante deel is staat in de brief van de aannemer.

Maar goed, nogmaals, ik wacht het maar gewoon af. Van de panelen die ik later zelf bij heb geplaatst heb ik wel nette facturen.
Dat de (geautomatiseerde) teruggaaf goed gaat, wil nog niet zeggen dat bij controle dit ook goed gaat.
Zorg voor een factuur op dezelfde naam als je energierekening. Zo staat het ook helder omschreven. Wijzen naar een ander terwijl je het zelf indient is geen verweer.

• Requiem19
  • Nu online
Ook als je de teruggaaf hebt ontvangen, heeft de fiscus nog 5 jaar om de boel nog eens beter te bekijken :).

Maar wordt mss zo iets teveel offtopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Op 24 en 25 oktober kun je een gratis tuinschets laten maken door een tuinarchitect/hovenier bij De Tuinen van Appeltern. Je moet alleen wel entree betalen en een parkeerticket voor het park zelf.

Volgens mij kost het normaal 100 euro, alleen deze 2 "Tuinadvies" dagen dus gratis.

Niet slecht dacht ik zo :)

/me heeft zich alvast ingeschreven.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2020 13:30 ]

• Farmerwood
  • Niet online
Dat is zowat op fietsafstand. Tnx voor de tip!

• Jheroun
  • Niet online
Een besproeiingscomputer is handig, maar soms wil je gewoon even een tuinslang gebruiken, en niet die hele computer er eerst afhalen. In combinatie met een lekkende kraan wil ik 2 problemen oplossen door een dubbele kraan te monteren.

Onze kraan zit ook met schroeven in de muur. Weet iemand of onderstaande kraan, als ik die twee schroeven losdraai, er gewoon afgedraaid kan worden? Of gebruiken ze bij nieuwbouw andere constructies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCWmF5D2GR0v_o0DrzYuOkmh_cM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NUeBPijwXL1bABYeYymuPIyP.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ook na zitten denken over zo'n splitter, maar die zijn meestal van plastic. Aangezien wij eea in vakanties automatisch willen beregenen en er dan dus altijd druk op zo'n plastic ding staat heb ik liever een dubbele metalen kraan.

• Deleon78
Jheroun schreef op woensdag 23 september 2020 @ 13:36:
Een besproeiingscomputer is handig, maar soms wil je gewoon even een tuinslang gebruiken, en niet die hele computer er eerst afhalen. In combinatie met een lekkende kraan wil ik 2 problemen oplossen door een dubbele kraan te monteren.

Onze kraan zit ook met schroeven in de muur. Weet iemand of onderstaande kraan, als ik die twee schroeven losdraai, er gewoon afgedraaid kan worden? Of gebruiken ze bij nieuwbouw andere constructies?

[Afbeelding]

Ik heb ook na zitten denken over zo'n splitter, maar die zijn meestal van plastic. Aangezien wij eea in vakanties automatisch willen beregenen en er dan dus altijd druk op zo'n plastic ding staat heb ik liever een dubbele metalen kraan.
Waarschijnlijk zit de daadwerkelijke sluiting aan de binnenzijde van de muur ivm vorstbescherming. Dat geeft niet direct antwoord op je vraag, maar wellicht heb je er al wat aan.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:43
morgen heb ik de eerste kijkdag. Tevens de laatste kijkdag want 3 november krijgen wij de sleutel. Zijn er dingen waar ik op moet letten? Tips, Truucs?
Pagina: 1 ... 109 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2