tomtom901 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:32:
[...]
Dan toch even een tegengeluid geven, ik heb zelf alles meermaals gemeten en er voor gezorgd dat datgeen ik besteld heb duidelijk werd aangegeven naar ze. Toch nog een (tik)foutje gemaakt, binnen het uur opgemerkt en is gewoon aangepast door ze. Daarna was mijn order ook snel klaar, kon ik het binnen een paar dagen ophalen en past het perfect.
Dat is precies wat ik zeg. Jij bent verantwoordelijk voor hun tikfoutjes. Als je dat niet opgemerkt had had je vast gezeten aan de verkeerde maat en had je enorme discussies gekregen, zelfs als je kunt aantonen dat de fout door hun gemaakt is.
Ze sturen een bestelbevestiging en geven jou 12 uur om te reageren. Doe je dat niet, zit je er aan vast, ook als zij in die bevestiging een fout gemaakt hebben en jij dat gewoon kunt aantonen. Zo staat het in hun voorwaarden (die niet rechtsgeldig zijn, maar procederen kost tijd en geld en doet dus niemand).
Om even precies aan te geven hoe het bij ons ging:
Wij zijn naar de showroom gegaan. Daar gevraagd naar de prijs van een zonwering van 8,50 meter. Die prijs was 2950 euro. Ondertussen hebben we in een boek met stoffen gekeken.
Toen is er een offerte gemaakt met de gekozen stof. Die offerte is aan mij gemaild en uitgeprint. Ik heb mijn handtekening op die offerte gezet en we zijn weg gegaan (helaas zonder een foto te maken van de getekende offerte).
20 minuten later kregen we een bestelbevestiging. Ik geef toe, die heb ik niet meer in detail gelezen. De maat klopte en de prijs ook. Alleen bleek de code van de stof niet D113, maar 935 te zijn. Dat is mij niet opgevallen.
De levertijd zou 8 weken zijn, dat werden er 12.
Betaling zou bij aflevering moeten, maar ze eisten betaling vooraf omdat de levering niet vanuit hun, maar vanuit de fabriek kwam in verband met de lengte. Stom genoeg heb ik dus vooraf betaald.
Nadat de zonwering geleverd en uitgepakt was bleek direct dat de kleur niet goed was. Ik heb meteen gebeld en kreeg iemand aan de lijn die zijn/haar naam wel wilde zeggen. We noemen hem/haar X, want ik wil hem/haar niet beschadigen.
Persoon X vroeg mij het verhaal op de mail te zetten. Dat heb ik gedaan met een netjes verzoek hoe zij dit wilden oplossen.
Na een week of twee bellen/mailen, steeds met persoon X, kreeg ik het volgende te horen:
'wij zijn de getekende offerte kwijt, maar ik weet wel wat er gebeurd is. Wij hebben een fout gemaakt, want er zijn twee offertes, met nummer 1 en met nummer 2. Nummer 1 is nooit naar jullie gestuurd, maar nummer 2 is wel naar jullie gemaild (en dus ook door ons getekend). Nummer 1 is echter omgezet in een bestelling. Dat is onze fout, maar ik moet dit even met de directeur overleggen. De getekende offerte bestaat waarschijnlijk niet meer, want we hebben die vastgeniet aan de factuur en nadat die factuur betaald was is die papieren kopie vernietigd.'
De dinsdag daarop kreeg ik weer mail. Het bedrijf gaf aan dat het niet hun fout was. Ik had maar beter op moeten letten.
Ik heb opnieuw geprobeerd te bellen, maar dat lukt niet. Je krijgt wel iemand aan de lijn, maar ze weigeren te zeggen hoe ze heten, ze weigeren je door te verbinden met iemand die weet waar het over gaat. Ik moest maar opnieuw alles mailen.
Dat heb ik niet gedaan, ik heb de rechtsbijstand ingeschakeld. Zij hebben een brief gestuurd. Mijn zaak was niet ijzersterk wegens het ontbreken van een getekende offerte. Had ik die wel, dan was het zo klaar als een klontje. Dus: MAAK FOTO'S VAN ALLES WAT JE TEKENT".
Na lang op en neer mailen zegt het bedrijf (tot twee keer toe) het volgende:
"Er zijn twee offertes uitgebracht met verschillende doekkleuren en wij kunnen niet voor klant bepalen welke kleur hun voorkeur had."
Vrij vertaald: Het boeit ons niet welke offerte jij tekent. Als wij iets anders bevestigen in de bestelling heb je dat maar te accepteren.
Dat ik maar 1 offerte heb gehad kunnen ze zien (ik heb er maar 1 gemaild gekregen en dat hebben ze ook telefonisch al bevestigd), maar goed. blijkbaar is dat mijn probleem.
Uiteindelijk heeft de rechtsbijstandsverzekering besloten om ons een bedrag uit te keren omdat ze geen zin hadden om er een procedure van te maken. Maar het bedrijf heeft dit dus geen cent gekost. Gelukkig kan ik dus gewoon overal op Internet mijn mening ventileren en dat doe ik. Zeker nadat het bedrijf me zelf een uitnodiging stuurde om de aankoop te beoordelen...
[
Voor 63% gewijzigd door
Blihi op 22-09-2020 17:54
]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp