Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 110 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.547 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@Deleon78 Dat zegt inderdaad wel wat. Wij hebben van die kranen die als je ze dicht draait het water uit het laatste stuk leiding laten lopen. Ingenieus maar als ik die filmpjes daarvan goed interpreteer is het dan geen gevalletje 'even een andere kraan er op draaien'. Ze moeten die lekkende kraan vanuit de bouw nog vervangen, ik dacht ze een mazzeltje te geven door hem zelf al door een dubbel exemplaar te vervangen maar dat gaat denk ik minder makkelijk dan ik dacht.

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:43
Jheroun schreef op woensdag 23 september 2020 @ 13:53:
@Deleon78 Dat zegt inderdaad wel wat. Wij hebben van die kranen die als je ze dicht draait het water uit het laatste stuk leiding laten lopen. Ingenieus maar als ik die filmpjes daarvan goed interpreteer is het dan geen gevalletje 'even een andere kraan er op draaien'. Ze moeten die lekkende kraan vanuit de bouw nog vervangen, ik dacht ze een mazzeltje te geven door hem zelf al door een dubbel exemplaar te vervangen maar dat gaat denk ik minder makkelijk dan ik dacht.
Heeft Gardena niet een splittertje/switch? :)

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Jheroun schreef op woensdag 23 september 2020 @ 13:36:
Een besproeiingscomputer is handig, maar soms wil je gewoon even een tuinslang gebruiken, en niet die hele computer er eerst afhalen. In combinatie met een lekkende kraan wil ik 2 problemen oplossen door een dubbele kraan te monteren.

Onze kraan zit ook met schroeven in de muur. Weet iemand of onderstaande kraan, als ik die twee schroeven losdraai, er gewoon afgedraaid kan worden? Of gebruiken ze bij nieuwbouw andere constructies?

[Afbeelding]

Ik heb ook na zitten denken over zo'n splitter, maar die zijn meestal van plastic. Aangezien wij eea in vakanties automatisch willen beregenen en er dan dus altijd druk op zo'n plastic ding staat heb ik liever een dubbele metalen kraan.
Je hebt ook Y splitters van aluminium/rvs/staal/wat dan ook.

Maar het makkelijkst is om even te kijken aan de binnen kant?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Jheroun
  • Niet online
@Deleon78 Ja, maar da's allemaal plastic fantastic volgens mij.

@Toppe Naar zo'n metalen geval zal ik dan eens wat beter gaan zoeken. In mijn luiheid had ik alleen bij het tuincentrum eens gekeken. Googlen leidt meteen tot zoiets. Dank voor de tip.

Zoals eerder vermeld is men vanuit de bouw nu eindelijk flink met restpunten bezig (deze week weer 2 opgelost *O* ), deze kraan staat ook op die lijst. Dus voordat ik zelf ga klunzen wacht ik dat even af. De kraan lekt als hij open staat, door de draaiknop zeg maar, niet als hij dicht is. Daarop googlend in combinatie met vorstvrije kranen leidt tot plaatjes die er verdacht veel uitzien als onze kraan met daarbij de melding dat de kraan alleen in zijn geheel vervangen kan worden. Dus daar wacht ik denk ik maar even op.

Hmm. Ik lees ook een relaas van iemand die hier ook alleen last van heeft met een computer erop. Waarschijnlijk ontstaat er een druk waardoor de kraan en water geeft en gaat ontluchten/wateren ofzo. Ik zal eens checken of hij ook lekt als ik er gewoon een tuinslang aan heb hangen.

[ Voor 13% gewijzigd door Jheroun op 23-09-2020 14:38 ]

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Jheroun schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:34:
@Deleon78 Ja, maar da's allemaal plastic fantastic volgens mij.

@Toppe Naar zo'n metalen geval zal ik dan eens wat beter gaan zoeken. In mijn luiheid had ik alleen bij het tuincentrum eens gekeken. Googlen leidt meteen tot zoiets. Dank voor de tip.

Zoals eerder vermeld is men vanuit de bouw nu eindelijk flink met restpunten bezig (deze week weer 2 opgelost *O* ), deze kraan staat ook op die lijst. Dus voordat ik zelf ga klunzen wacht ik dat even af. De kraan lekt als hij open staat, door de draaiknop zeg maar, niet als hij dicht is. Daarop googlend in combinatie met vorstvrije kranen leidt tot plaatjes die er verdacht veel uitzien als onze kraan met daarbij de melding dat de kraan alleen in zijn geheel vervangen kan worden. Dus daar wacht ik denk ik maar even op.

Hmm. Ik lees ook een relaas van iemand die hier ook alleen last van heeft met een computer erop. Waarschijnlijk ontstaat er een druk waardoor de kraan en water geeft en gaat ontluchten/wateren ofzo. Ik zal eens checken of hij ook lekt als ik er gewoon een tuinslang aan heb hangen.
Zit er onder de hals van de kraan een soort ventiel/filter? Als dat niet het geval is dan heb je geen vorstvrije kraan. Normaliter als je hem dichtdraait dan loopt het restant water er nog uit.

Voorheen gebruikte ze inderdaad een gevelkom en daar draaide je een normale buitenkraan in. Alleen lekte die na elke winter :+

Ik twijfelde ook even over een irrigatie systeem maar weet nu wel dat ik hem naar binnen leg en in de garage aansluit zodat de kraan zelf gewoon vrij blijft.

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 23-09-2020 14:44 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:08
Hier zijn ze inmiddels begonnen met metselen van de gevels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5J6YIKw0VMyeLpXggeYnE6YZucQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8PrX6APxlEsghhwsJ7X6js0J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1QaUgskAxZhpBTcymEdsbi87dA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QIwqpw4a1H1z9MTwTroK1a3H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GaCw2KHrKv6NImBiemNtWaTulvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SEsi9ZuurDTrEPWAPUjJAd0S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zuMwntXW1YJIW-PSp5d09Pjzzg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/anVsroM4i3UvrhxNZqCVt8Aj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pyu1dXIH2HuKWiUTEDvFdYH8Hg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tQVbYtKfXuFlG8HTgANZe96d.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Evvi
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18-05-2022
Ik lees al een tijdje mee op dit topic, maar nu kan ik ook echt meepraten: Afgelopen week hebben mijn vriend en ik de KAO getekend voor onze eerste koopwoning :) Tijd dus om alle opgedane kennis (waarvoor dank _/-\o_ ) in de praktijk te brengen!

Maar eerst: plaatjes *O* De wijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VXEDJqsT-FEPgRMbsK3L-AfJI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Pfvhj8tjrQcBEPPm7sQ3KKm.jpg?f=fotoalbum_large

Het huis (de rechterhelft):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6zbgMkTuoEob8n1obU5n-TRXAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQExb0BPdK5SEBY8vzXNc0Fw.jpg?f=fotoalbum_large

Waarom de keuze nieuwbouw?
Het duurzame aspect sprak ons aan. Een nieuwe woning is meteen gasloos, dus daar heb je de komende jaren geen omkijken meer naar. Daarnaast lijkt het kunnen koelen met de bodemwarmtepomp ons ideaal. Verder is het wijkje is ruim en speels opgezet, als woonerf met veel groen.

Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Tot nu toe nog weinig, we beginnen pas net aan het proces. Onderschat - na een bezoekje aan de keukenboer-: hoe duur onze smaak is :+ Het hoeft allemaal niet heel chique, maar ik wil het wel graag 'gewoon degelijk' hebben. Bijvoorbeeld: ik hoef geen design koelkast, geen koelkast met wifi, maar wel graag een zuinige... en zo wordt het dus toch een van de duurste 8)7

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
We gaan waarschijnlijk voor stucen. Dat vinden we toch mooier en we nemen de kans op scheuren dan maar voor lief.

Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
De tuin wordt de sluitpost, dus grote kans dat die het eerste jaar vooral bestaat uit oprit en gras. Dan kunnen we ook rustig kijken waar we het terras willen. Dat vind ik van papier moeilijk in te schatten vanwege de ligging van de achtertuin (N-NO).

[ Voor 17% gewijzigd door Evvi op 26-09-2020 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi huis hoor, waar is dit als ik vragen mag? Ik vind het niet duur voor zoveel :)

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Eens!

• GeeMoney
  • Laatst online: 10:33
@Evvi je tags staan niet goed. Gebruik:
code:
1
2
3
[mo]
tekst
[/mo]

Mooi huis inderdaad !

[ Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 23-09-2020 19:28 ]

• roeffie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-08 14:44
Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2020 @ 19:23:
[...]

Mooi huis hoor, waar is dit als ik vragen mag? Ik vind het niet duur voor zoveel :)
Volgens mij is dit in Kampen.
Nieuwbouwproject De Terpen.

https://www.nieuwbouw-het...s=option&status=available

[ Voor 21% gewijzigd door roeffie op 23-09-2020 19:48 ]

• Maestro1990
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-07-2022
Evvi schreef op woensdag 23 september 2020 @ 18:55:
Ik lees al een tijdje mee op dit topic, maar nu kan ik ook echt meepraten: Afgelopen week hebben mijn vriend en ik de KOA getekend voor onze eerste koopwoning :) Tijd dus om alle opgedane kennis (waarvoor dank _/-\o_ ) in de praktijk te brengen!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het duurzame aspect sprak ons aan. Een nieuwe woning is meteen gasloos, dus daar heb je de komende jaren geen omkijken meer naar. Daarnaast lijkt het kunnen koelen met de bodemwarmtepomp ons ideaal. Verder is het wijkje is ruim en speels opgezet, als woonerf met veel groen.

Tot nu toe nog weinig, we beginnen pas net aan het proces. Onderschat - na een bezoekje aan de keukenboer-: hoe duur onze smaak is :+ Het hoeft allemaal niet heel chique, maar ik wil het wel graag 'gewoon degelijk' hebben. Bijvoorbeeld: ik hoef geen design koelkast, geen koelkast met wifi, maar wel graag een zuinige... en zo wordt het dus toch een van de duurste 8)7

[membersonly]
De kale koopsom bedraagt €395.000 voor 154 m2 woonoppervlak en 282 m2 kavel. De woning is standaard voorzien van een basic keuken en badkamer, vloerverwarming op de begane grond en 1e verdieping, een bodemwarmtepomp en (een paar?) zonnepanelen om het epc=0.26 te halen.
De begroting voor het meerwerk bij de aannemer staat nu op €30.000, waarvan:
€10.000 voor de keuken (bovenop €4.800 verrekenbedrag)
€6.000 voor het sanitair en tegelwerk (bovenop €5.900 verrekenbedrag)
€6.000 voor houten kozijnen met stompe deuren (wellicht doen we dit na oplevering zelf)
€8.000 voor trapkast, buitenkraantje, veranderen garagedeur in openslaande deuren, extra stopcontacten en loze leidingen/matelbuizen
Voor na de oplevering hebben we nog eens €22.500 meerwerk begroot:
€7.500 voor het stucen van de muren en het stucen en sauzen van de plafonds
€7.000 voor de vloeren
€3.000 voor zonwering (screens)
€5.000 voor de bestrating (terras, oprit)
En daarbovenop natuurlijk nog aankleding en inrichting
[\membersonly]

We gaan waarschijnlijk voor stucen. Dat vinden we toch mooier en we nemen de kans op scheuren dan maar voor lief.

De tuin wordt de sluitpost, dus grote kans dat die het eerste jaar vooral bestaat uit oprit en gras. Dan kunnen we ook rustig kijken waar we het terras willen. Dat vind ik van papier moeilijk in te schatten vanwege de ligging van de achtertuin (N-NO).
Zeker een mooi huis! Geen hele grote tuin zo vermoed ik?

• Eindbaas69
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18-09-2024
Ik lees al een tijdje mee op dit topic, maar nu kan ik ook echt meepraten: Afgelopen week hebben mijn vriend en ik de KOA getekend voor onze eerste koopwoning :) Tijd dus om alle opgedane kennis (waarvoor dank _/-\o_ ) in de praktijk te brengen!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[membersonly]
De kale koopsom bedraagt €395.000 voor 154 m2 woonoppervlak en 282 m2 kavel. De woning is standaard voorzien van een basic keuken en badkamer, vloerverwarming op de begane grond en 1e verdieping, een bodemwarmtepomp en (een paar?) zonnepanelen om het epc=0.26 te halen.
€6.000 voor houten kozijnen met stompe deuren (wellicht doen we dit na oplevering zelf)
€8.000 voor trapkast, buitenkraantje, veranderen garagedeur in openslaande deuren, extra stopcontacten en loze leidingen/matelbuizen
€7.000 voor de vloeren
[\membersonly]

Heel gaaf huis!

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55
@Evvi Mooi huis en mooie buurt! ;) (Ik kom iets verderop te wonen)

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[membersonly]
€7.000 voor de vloeren
[\membersonly]

mooi spul

Tip: als je de uitbouw aanbvinkt draai je keuken en woonkamer dan om. Dan heb je je keuken aan de achterzijde met openslaande deuren naar de tuinzijde. Woonkamer is dan klein, maar wanneer zit je daar nou :)

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

• Requiem19
  • Nu online
siemenz schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:09:
[...]

mooi spul

Tip: als je de uitbouw aanbvinkt draai je keuken en woonkamer dan om. Dan heb je je keuken aan de achterzijde met openslaande deuren naar de tuinzijde. Woonkamer is dan klein, maar wanneer zit je daar nou :)
Yup, zo zijn wij het ook van plan :).

Keuken als centrum van de woning ipv ‘de woonkamer’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:05
Requiem19 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:55:
[...]

Yup, zo zijn wij het ook van plan :).

Keuken als centrum van de woning ipv ‘de woonkamer’.
Het is natuurlijk ieders persoonlijke keuze, maar ik zou hier goed over nadenken.

Ik heb het nu al meer dan eens meegemaakt dat ik op bezoek was bij vrienden die ook de keuken zo groot mogelijk hebben gemaakt en de woonkamer klein. En steeds zaten we met zijn allen, inclusief op de grond spelende kinderen in die kleine woonkamer. Echt zonde van de ruimte.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-08-2023
We hebben die keuze ook gemaakt 4 jaar geleden om de keuken aan de achterzijde te maken. Nu gaan we uitbouwen en verplaatsen we hem toch naar voren met een grote woonkamer aan de achterkant.

Redenen:
  • huis is ruim maar met visite toch net wat aan de krappe kant.
  • Als we spelletjes spelen met vrienden is een knusse setting gezelliger
  • Televisie aan de straatzijde voel je je toch wat bekeken. Overdag omdat je niet even Orange is the new black aanzet terwijl de kinderen voor je huis langslopen. En de hele dag gordijnen dicht is ook zo iets
  • in de zomer buiten eten is gewoon naast de keuken. 2 eethoeken naast elkaar met een stuk glas er tussen. Als je de woonkamer er tussen hebt, heb je ook het gevoel dat je echt ergens anders zit.
Afmetingen huidige eethoek:
3.5m x 2.8m met daarin een tafel van 2.2m x 1m en 6 stoelen.

Afmetingen zithoek:
4.5m x 3.8m

Daarbij zit er een hele lang stuk tussen waarbij we nu met feestjes de tafel daar neer zetten zodat we de kids afzonderen in de eethoek en we zelf met de volwassenen bij elkaar kunnen zitten.

[ Voor 16% gewijzigd door k0ewl op 24-09-2020 12:33 ]

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

• Requiem19
  • Nu online
Toch nog eens goed overwegen dan :).

Al zijn we wel van plan een grote gezellige eetkamertafel in de woonkeuken te zetten.

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

k0ewl schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:53:
We hebben die keuze ook gemaakt 4 jaar geleden om de keuken aan de achterzijde te maken. Nu gaan we uitbouwen en verplaatsen we hem toch naar voren met een grote woonkamer aan de achterkant.

Redenen:
[list]
• Als we spelletjes spelen met vrienden is een knusse setting gezelliger[\li]
• Televisie aan de straatzijde voel je je toch wat bekeken. Overdag omdat je niet even Orange is the new black aanzet terwijl de kinderen voor je huis langslopen. En de hele dag gordijnen dicht is ook zo iets [\li]
• in de zomer buiten eten is gewoon naast de keuken. 2 eethoeken naast elkaar met een stuk glas er tussen. Als je de woonkamer er tussen hebt, heb je ook het gevoel dat je echt ergens anders zit.[\li]
[\list]
Jij gunt de jeugd ook weinig :+

• Lauryn
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-11-2023
Wij krijgen ook een grote keuken en een kleinere woonkamer. Het is een kwestie van smaak, denk ik. We hebben nu een grote woonkamer en een kleinere keuken. Allebei heeft voor- en nadelen. Ik vind het bijvoorbeeld weer gedoe om met eten door het huis te lopen, of dat de kinderen door het hele huis lopen als ze wat te eten, of drinken komen halen in de zomer.

Ik ben zelf veel in de keuken, dus vind het ik het juist wel fijn om er meer een leefruimte van te maken. Wij gaan bijvoorbeeld ook vaak met visite aan de keukentafel zitten, ipv op de bank. We spelen ook regelmatig bordspellen aan de keukentafel. Maw wij zitten meer in de keuken dan in de woonkamer. Als we in de woonkamer op de bank gaan zitten is dat vaak om TV te kijken.

Maar het is voor iedereen persoonlijk. Kijk vooral naar wat je zelf prettig vindt.

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
k0ewl schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:53:

Redenen:
[list]
• Als we spelletjes spelen met vrienden is een knusse setting gezelliger[\li]
• Televisie aan de straatzijde voel je je toch wat bekeken. Overdag omdat je niet even Orange is the new black aanzet terwijl de kinderen voor je huis langslopen. En de hele dag gordijnen dicht is ook zo iets [\li]
• in de zomer buiten eten is gewoon naast de keuken. 2 eethoeken naast elkaar met een stuk glas er tussen. Als je de woonkamer er tussen hebt, heb je ook het gevoel dat je echt ergens anders zit.[\li]
[\list]
Wij missen de 'leefkeuken' die we in een eerder huis hadden juist en willen dat graag weer terug. Al hadden we toen nog geen kinderen en nu wel.
Maar ook juist vanwege die kinderen willen we zowel een woonkamer als een keuken met lekkere zithoek zodat wij EN de kinderen een eigen plekje hebben. We gaan voor een 6-8 persoons eettafel in een hoek met een L-vormige bank en losse stoelen. Dus daar moeten we prima met vrienden een avondje kunnen tafelen en een spelletje doen.
De keuken heeft ook zicht op het deel van de woonkamer waar de speelhoek voor de kinderen komt zodat we ze altijd in de gaten kunnen houden.

Het maakt natuurlijk ook uit wat de afmetingen van beide ruimtes zijn. Onze woonkamer wordt 5.7 bij 4.13m en de keuken 5.7 bij 6.13m. Beide dus zeker geen kleine hokjes. En ertussen een 'verbindingsstuk' van iets meer dan 3 meter en de hal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Wij kiezen er juist wel voor om onze leef-keuken groot te maken en de woonkamer klein.
(keuken is 9x4m, bijkeuken 3x4m, woonkamer is 5,5x4m).

De reden is heel eenvoudig, we hebben nu appartement met een gedeelde keuken/woonkamer en we vinden het veel prettiger om gasten aan de eettafel te ontvangen dan op de bank te gaan zitten. We hebben nooit de TV aan als er gasten zijn. Alleen als we savonds met z'n tweeen liggen te netflixen (en voor F1) gaat de TV aan. Een knusse setting is dan onze voorkeur.

On ons huidige huis ontvangen we de gasten ook altijd aan de eetkamer en dat willen we zo zouden. We houden er dan ook van om voor gasten te koken en als de keuken de center-piece wordt, ben je ook verbonden met je gasten terwijl je staat te koken.

Ook kan je op deze manier voor jezelf een dikke investering in de keuken beter verantwoorden :)

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:01
Wij hebben nu ook de woonkamer aan de voorzijde en de keuken in de uitbouw aan de achterzijde.
Met name om de inkijk 's avonds in de woonkamer en de wens om vanuit de woonkamer direct de tuin in te kunnen, hebben we er voor gekozen om dit in het nieuwe huis om te draaien.

Enige (kleine) nadeel is dat als we in het nieuwe huis buiten eten, we met het eten door de woonkamer moeten.

Valt me trouwens wel op, kijkende naar de maatvoeringen die hierboven worden genoemd, dat hier vooral relatief grote woningen worden besproken :)
We hebben een mooie ruime (vinden wij) 2-kapper gekocht, maar maatvoeringen zoals hierboven halen we toch niet. Als ik het goed bereken, komen we met de keuken en woonkamer in totaal op ong. 40 m2.

Nu heeft dat voor ons ook niet de hoogste prioriteit gehad, wel duurzaamheid en ruime buitenruimte en een betere balans tussen beneden en boven.

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

• Farmerwood
  • Niet online
Memphisto schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:47:
Enige (kleine) nadeel is dat als we in het nieuwe huis buiten eten, we met het eten door de woonkamer moeten.
Dit is voor mijn zusje en zwager juist zowat de belangrijkste reden dat ze in een volgend huis (reeds zoekende) de keuken niet meer aan de voorzijde willen, maar aan de achterkant.
Ze vinden de voordelen van een keuken direct aan de tuin veel groter dan de woonkamer aan de tuin. Je zit namelijk of in de tuin of in de woonkamer en je loopt niet tot nauwelijks heen en weer. Terwijl je juist wel regelmatig tussen woonkamer-keuken en tuin/terras-keuken heen en weer loopt om bv even iets te drinken te halen. En als je in de keuken staat te koken en dan zicht hebt op je spelende kinderen in de tuin is ook ideaal.

Zoveel mensen, zoveel wensen. En voor elke opstelling zijn duidelijk voor- en nadelen te noemen.

[ Voor 8% gewijzigd door Farmerwood op 24-09-2020 10:09 ]

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 15:33

mvds

Totally awesome!

Valt me trouwens wel op, kijkende naar de maatvoeringen die hierboven worden genoemd, dat hier vooral relatief grote woningen worden besproken :)
We hebben een mooie ruime (vinden wij) 2-kapper gekocht, maar maatvoeringen zoals hierboven halen we toch niet. Als ik het goed bereken, komen we met de keuken en woonkamer in totaal op ong. 40 m2.

Nu heeft dat voor ons ook niet de hoogste prioriteit gehad, wel duurzaamheid en ruime buitenruimte en een betere balans tussen beneden en boven.
Ik heb straks ook "maar" 36m2 hoor ;)

• Requiem19
  • Nu online
Onze standaard opstelling is:

- Keuken aan voorzijde. Met afmeting: 3,23 x 5,76
- Woonkamer achterzijde: Met afmeting: 3,28 x 5,76

Wat ons plan is:

- Keuken achterzijde met uitbouw. Met afmeting:7,08x5,76
- Woonkamer voorzijde: Met afmeing 3.23 x 5.76

Wordt wel een heel smalle woonkamer / tv zithoek zo he?

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Farmerwood schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:08:
Zoveel mensen, zoveel wensen. En voor elke opstelling zijn duidelijk voor- en nadelen te noemen.
Dit inderdaad. Er is geen universeel goed antwoord, aangezien verschillende mensen verschillende dingen belangrijk vinden.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09 01:01
Wij zijn juist gevallen voor de afwijkende indeling in ons nieuwe huis: de hele begane grond (5,7m x 9,4m minus de hal en toilet) is voor de woonkeuken en woonkamer ligt op de eerste verdieping (5,7m x 5,9m) met een dakterras.

Aangezien we met gasten eigenlijk altijd aan de eettafel zitten en de zithoek toch echt vooral privé is. Een keer op de bank eten of buiten betekent dan een trap op. Het is maar zo.

• GeeMoney
millerman_sf schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:50:
Wij zijn juist gevallen voor de afwijkende indeling in ons nieuwe huis: de hele begane grond (5,7m x 9,4m minus de hal en toilet) is voor de woonkeuken en woonkamer ligt op de eerste verdieping (5,7m x 5,9m) met een dakterras.

Aangezien we met gasten eigenlijk altijd aan de eettafel zitten en de zithoek toch echt vooral privé is. Een keer op de bank eten of buiten betekent dan een trap op. Het is maar zo.
Vrienden (hadden) dit ook. Die zijn verhuisd mede daardoor :+ .
Je blijft letterlijk voor alles maar lopen, trap op, trap af. Helemaal als er geen toilet of koelkast aanwezig is op beide verdiepingen...

Hier zit de keuken aan de straatkant en de woonkamer aan de tuinkant. Beiden meer dan prima afmetingen maar ik wilde de woonkamer gewoon bij de tuinkant hebben. We zitten wel veel in de keuken aan de bar (meer dan gedacht eerlijk gezegd) maar dat had mijn keuze toch niet veranderd.

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:11
Met wat voor kosten moet je ongeveer rekeninghouden bij een nieuwbouw tussenwoning van €250.000 v.o.n?

De kosten voor een keuken, tuin en eventuele afwerking (vloer, gordijnen etc.) en 'luxe' meerwerk kan ik me goed inbeelden, net als de kosten voor een hypotheek, bouwrente en aktes. De vraag is hoe kaal een nieuwbouw woning gemiddeld genomen opgeleverd wordt en waar mag je ongeveer vanaf de v.o.n. prijs vanuit gaan om het bewoonbaar te maken? 10%, 25%?

Dit uiteraard met het oog op mijn financieringsruimte, die voor een energieneutrale woning +/- 3 ton zou bedragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Dat verschilt nogal volgens mij. In mijn geval zat er bijvoorbeeld al wel sanitair (toilet beneden en badkamer boven) in, maar soms komt dat er ook nog bij. Je kan daarin alzo vaak wel upgraden. Verder is het de vraag wat jouw wensen zijn op het gebied van elektra, (de plaats en de hoeveelheid aansluitingen) of je door het hele huis meteen netwerk wilt aanleggen (dat zit er vrijwel nooit standaard in) of je rekening wilt houden met zaken zoals elektrische zonwering (daarvoor moeten extra voorzieningen aangelegd worden).

Vergeet vooral zaken zoals de tuin niet! Dan heb ik het niet eens over de luxe zaken zoals de aanleg van de tuin, maar meer de basis zoals afscheiding naar de buren.

• Ypuh
Deze woning beschikt inderdaad ook over sanitair. Qua elektra vind ik lastig te beoordelen. Naar mijn beleving heb ik een stopcontact nodig voor mijn laptop en eentje voor mijn telefoonoplader bij het nachtkastje en dan ben je er wel (en dan overdrijf ik nog niet eens heel erg). Daarmee ga ik er wel vanuit dat er stopcontact zit voor de wasmachine, koelkast etc. De vraag is dus vooral iets wat je bij de projectontwikkelaar neer moet leggen, hoe kaal is kaal?

Verder vind ik het lastig te beoordelen wat je in de toekomst nodig bent. Ik ben weinig luxe gewend, maar net als bij een auto; betaal je alvast voor de voorbereiding voor een trekhaak, dan is een logische vervolgstap dat je ook een trekhaak onder je auto wilt en fietsendrager of caravan.

Het belangrijkste vind ik de aparte stenen berging voor wat gereedschappen etc. en die staat er al. Mijn vraag is indirect dus ook waar krijg je snel spijt van als je een kale woning aanschaft maar je alleen richt op een gedegen badkamer, keuken en tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Ypuh schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:19:
Deze woning beschikt inderdaad ook over sanitair. Qua elektra vind ik lastig te beoordelen. Naar mijn beleving heb ik een stopcontact nodig voor mijn laptop en eentje voor mijn telefoonoplader bij het nachtkastje en dan ben je er wel (en dan overdrijf ik nog niet eens heel erg). Daarmee ga ik er wel vanuit dat er stopcontact zit voor de wasmachine, koelkast etc. De vraag is dus vooral iets wat je bij de projectontwikkelaar neer moet leggen, hoe kaal is kaal?

Verder vind ik het lastig te beoordelen wat je in de toekomst nodig bent. Ik ben weinig luxe gewend, maar net als bij een auto; betaal je alvast voor de voorbereiding voor een trekhaak, dan is een logische vervolgstap dat je ook een trekhaak onder je auto wilt en fietsendrager of caravan.

Het belangrijkste vind ik de aparte stenen berging voor wat gereedschappen etc. en die staat er al. Mijn vraag is indirect dus ook waar krijg je snel spijt van als je een kale woning aanschaft maar je alleen richt op een gedegen badkamer, keuken en tuin.
De meeste aannemers werken met een meerwerk lijst en daarop zie je fysiek welke mogelijkheden je hebt en dan kan je meteen aanstrepen wat jou interessant lijkt. Vaak begin je heel enthousiast met aanstrepen en later ga je daar een serieuzere keus in maken.

Basis zaken die wellicht handig/belangrijk zijn al is het meer om even na te vragen:
- Kookgroep in de keuken
- Internet/Coax (vaak woonkamer en één slaapkamer standaard)
- Elektra buiten
- Verlichting bij de voor en achterdeur?
- Buiten kraan
- Elektra op zolder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ypuh schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:19:
Mijn vraag is indirect dus ook waar krijg je snel spijt van als je een kale woning aanschaft maar je alleen richt op een gedegen badkamer, keuken en tuin.
Zaken als loze leidingen, WCD's, lichtpunten, schakelpunten leg je niet (makkelijk) meer aan als het huis er eenmaal staat, de muren gedaan zijn en alle meubels erin staan.

Makkelijkste tip: Loop in gedachten door je huis en doe je normale activiteiten. Wat verwacht je dan waar?

Simpel voorbeeld: Wij gaan straks de garage en binnendeur naar de keuken waarschijnlijk veel meer als 'voordeur' gebruiken dan de echte voordeur. Dit omdat we beiden met de fiets naar werk gaan. In de orginele tekening zat er alleen een lichtschakelaar voor de keuken bij de deur naar de hal. Daar heb ik nu een hotelschakelaar van gemaakt zodat ik ook bij binnenkomst vanuit de berging het licht in de keuken kan bedienen.

WCD's heb je nooit teveel. Zorg dat er op elke muur minimaal 1 zit.
Ik geloof trouwens nooit dat je genoeg hebt aan 2 stuks allen bij je bed. Of werkt je stofzuiger op batterijen? :P

Minimaal 1 loze leiding naar elke kamer voor toekomstig gebruik. B.v Netwerk, alarm, whatever er voor nieuws op de markt komt.
Evt ook loze leiding naar buiten voor wifi of camera.

Wil je ergens ruimte reserveren voor airco of elektrische rolluiken?

Denk ook aan buitenkraantje(s), of water + afvoer in de garage bij kluswerkzaamheden.

Spit het topic eens door voor nog veel meer tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ntje
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-02-2022
Ypuh schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:27:
Met wat voor kosten moet je ongeveer rekeninghouden bij een nieuwbouw tussenwoning van €250.000 v.o.n?

De kosten voor een keuken, tuin en eventuele afwerking (vloer, gordijnen etc.) en 'luxe' meerwerk kan ik me goed inbeelden, net als de kosten voor een hypotheek, bouwrente en aktes. De vraag is hoe kaal een nieuwbouw woning gemiddeld genomen opgeleverd wordt en waar mag je ongeveer vanaf de v.o.n. prijs vanuit gaan om het bewoonbaar te maken? 10%, 25%?

Dit uiteraard met het oog op mijn financieringsruimte, die voor een energieneutrale woning +/- 3 ton zou bedragen.
wij hebben een redelijk vergelijkbaar budget. onze "kale" woning incl grond is € 299.500. daar hebben wij ongeveer 25% nog extra aan meerwerk.

daar zit onder andere een keuken, een luxere badkamer, een dakkapel, extra zonnepanelen, verplaatsen muren, extra stopcontacten en utp/cai, raam verplaatsen, wat kleine binnenverbouwingen en kosten voor een simpele tuin.

nu hebben wij nog niet alles uitgegeven omdat een aantal dingen nog geen vaste prijs zijn maar ik ben zeker niet van plan om meer uit te geven.

en wij hebben niet heel erg uit de band gesprongen met meerwerk maar wel dat alles naar onze wens is en de ruimte hebben om er te blijven wonen als de kinderen ook groter worden.

dus ik denk dat je echt wel aan 15% tot 25% mag rekenen om het goed naar je zin te maken denk ik.

• Requiem19
  • Nu online
Wij verwachten ook ongeveer 25% - 30% meerwerk.

Loopt snel op met zo'n woning :)

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:16
Wij hebben nu ook de woonkamer aan de voorzijde en de keuken in de uitbouw aan de achterzijde.
Met name om de inkijk 's avonds in de woonkamer en de wens om vanuit de woonkamer direct de tuin in te kunnen, hebben we er voor gekozen om dit in het nieuwe huis om te draaien.

Ik klapper soms ook met m'n oren als ik bedragen zie langskomen voor keukens, meubels etc. Maargoed, ieder z'n ding. :+

• mvds

mvds

Totally awesome!

Dacuuu schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:46:
[...]

Ik klapper soms ook met m'n oren als ik bedragen zie langskomen voor keukens, meubels etc. Maargoed, ieder z'n ding. :+
In het geval van een keuken denk ik altijd maar; ik moet er 20 jaar mee kunnen doen. Liever nu wat extra uitgeven dan over een jaar of 5 mijzelf irriteren aan scheef hangende deurtjes of slecht sluitende lades.

Maar een beetje knappe keuken, dan praat je toch al snel over zo'n 15k€ hoor. En zodra je naar graniet/marmer wilt voor je keukenblad dan loopt dat hard op. Ook de keuze in apparatuur kan je flink schelen. De stap van Bauknecht (op zich prima) naar alles van Siemens kostte mij 2k€ extra, maar heb ik toch wel gedaan. Een vaatwasser is handig, maar aangezien ik 's-avonds ook nog tv wil kunnen kijken als ie aanstaat, wil ik wel dat ie stil is. Hoppa, weer €150 extra. Dus dan kan het best hard gaan.

• Farmerwood
  • Niet online
Dacuuu schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:46:
[...]
Waarschijnlijk geldt ook wel dat de Tweakers die een (erg) dure keuken gaan kopen hier relatief meer komen dan de mensen met beperkt budget die, bij wijze van spreken, direct naar de Ikea rijden, wat uitzoeken en meteen bestellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Farmerwood op 24-09-2020 14:14 ]

• mvds

mvds

Totally awesome!

Farmerwood schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:05:
[...]
Waarschijnlijk geldt ook wel dat de Tweakers die een (erg) dure keuken gaan kopen hier relatief meer komen dan de mensen met beperkt budget die, bij wijze van spreken, direct naar de Ikea rijden, wat uitzoeken en meteen bestellen.
Als je voor je keuken afhankelijk bent van de Ikea (die best leuk spul heeft, al is het wel instap-klasse) dan denk ik dat je niet snel aan een geldverslindend project gaat beginnen als een nieuwbouwhuis, toch?

• Farmerwood
  • Niet online
mvds schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:18:
[...]

Als je voor je keuken afhankelijk bent van de Ikea (die best leuk spul heeft, al is het wel instap-klasse) dan denk ik dat je niet snel aan een geldverslindend project gaat beginnen als een nieuwbouwhuis, toch?
Gezien de krapte op de woningmarkt zou het mij niets verbazen als mensen een huis kopen waarvoor ze (te) veel van hun spaargeld moeten bijleggen en je dan dus moet bezuinigen op andere zaken. Als je al jaren wacht op een huis ga je keuzes maken...

Er zijn voldoende mensen voor wie een Ikea keuken ruim voldoet aan hun wensen. Anders verkocht de Ikea ze ook niet. :P

Edit:
Ik ga trouwens zelf ook bij de Ikea een keuken kopen is de verwachting. Wel die voor de bijkeuken trouwens en niet de gewone keuken. :+

[ Voor 13% gewijzigd door Farmerwood op 24-09-2020 14:28 ]

• Deleon78
mvds schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:18:
[...]

Ik snap de 1 op 1 relatie niet die je legt tussen een huis kopen en hoeveel je aan je keuken uitgeeft :s

• Ypuh
Farmerwood schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:36:
Of werkt je stofzuiger op batterijen? :P
Ja dus :+

Bedankt voor jullie reacties. Geeft mij wel wat aandachtspunten en een globale inschatting waar ik mee moet rekenen. De documentatie voor meerwerk en duidelijke specificaties komen volgende maand. Financieel kan het dan wel haalbaar zijn (+/- 30-50k financiering voor meerwerk en nog 2 jaartjes flink sparen) en is er dus wel voldoende aanleiding er een paar avondjes in te duiken.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Farmerwood schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:22:
[...]

Gezien de krapte op de woningmarkt zou het mij niets verbazen als mensen een huis kopen waarvoor ze (te) veel van hun spaargeld moeten bijleggen en je dan dus moet bezuinigen op andere zaken. Als je al jaren wacht op een huis ga je keuzes maken...

Er zijn voldoende mensen voor wie een Ikea keuken ruim voldoet aan hun wensen. Anders verkocht de Ikea ze ook niet. :P

Edit:
Ik ga trouwens zelf ook bij de Ikea een keuken kopen is de verwachting. Wel die voor de bijkeuken trouwens en niet de gewone keuken. :+
Ikea keukens zijn ook niet slecht, maar wanneer ik zoiets als een nieuw huis koop zijn zaken waar ik x jaar tegenaan moet kijken/mee wil doen niet zo snel iets waar ik op zou bezuinigen. Maar dat mag iedereen lekker voor zichzelf beslissen natuurlijk. De keukens vind ik trouwens best oke, ik vind alleen de apparaten echt spuuglelijk van de Ikea

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:42
Al eerder over gepost over dit onderwerp, echter blijf ik in dubio welke afmeting wij moeten nemen.
quote: kopersbegeleiding
Standaard Boiler 180L (Nibe, F1255PC) voor alle woningtypen

Hieronder de gebruikers indicatie van de standaard boiler van ca. 180 liter intern ( warmtepomp met een interne boiler van 180L ) welke in het project wordt toegepast. De tapwaterboiler dient als dag-voorraad te worden gezien.
Als de boiler in zijn geheel leeg is dan duurt het twee uur om de tapwatercapaciteit van de standaard boiler te verwarmen. Tijdens het opwarmen van de boiler is er geen warmte beschikbaar voor de verwarming van de woning.
Wij hebben nu een energiezuinige 80L boiler, waar wij beide mee douchen en warm water mee gebruiken.
Deze boiler staat in de meterkast op een tijdschakelaar en gaat in laagtarief aan.
--> Tot heden geen tekort aan warm water gehad.

Nu komt er op de 180L nieuwbouw NIBE vloerverwarming door het gehele huis. Althans, begrijp ik het nou goed dat dat uit dezelfde boiler komt? Lees tenslotte "tijdens het opwarmen van de boiler is er geen warmte beschikbaar voor de verwarming van de woning". Of sla ik de plank hier mis en is de vloerverwarming niet aangesloten op de boiler? 8)7

Enfin, als ik er vanuit ga dat de VVW op de boiler aangesloten zit, heb ik met 180L nog genoeg dan? Eventueel een kind erbij in de toekomst :9
Voor kokend/warm water komt er een Quooker in de keuken.

Optie is er om te vergroten naar 300L, gaat wel een stuk van de zolder af (muur technische ruimte wordt verplaatst) en kost een niet te zûnige € 3.200.

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 24-09-2020 15:16 ]

• mvds

mvds

Totally awesome!

Deleon78 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:24:
[...]
Ik snap de 1 op 1 relatie niet die je legt tussen een huis kopen en hoeveel je aan je keuken uitgeeft :s
Dat is mijn mening, ik zeg niet dat dat voor iedereen moet gelden :) Maar ik zou bij zoiets als een nieuwbouwhuis, waarbij het al snel gaat om heel veel geld, niet zo snel kiezen voor een hele goedkope keuken (of iets anders waarvan ik niet van plan ben die binnen 5 jaar alweer te gaan vervangen) waarbij ik vraagtekens zet bij de duurzaamheid ervan.

• Deleon78
mvds schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:19:
[...]

Dat is mijn mening, ik zeg niet dat dat voor iedereen moet gelden :) Maar ik zou bij zoiets als een nieuwbouwhuis, waarbij het al snel gaat om heel veel geld, niet zo snel kiezen voor een hele goedkope keuken (of iets anders waarvan ik niet van plan ben die binnen 5 jaar alweer te gaan vervangen) waarbij ik vraagtekens zet bij de duurzaamheid ervan.
Een ander perspectief: je koopt een keuken van 15k en na 5 jaar is ie verouderd en uit de mode.
Je koopt een keuken van 5k en na 5 jaar koop je een nieuwe en na 10 jaar nog een keer. Altijd up to date en meer keren om te leren van de opstelling en wat je anders wilt.
Maakt me uiteindelijk niet uit, maar je legt een relatie tussen een huis kopen en de prijs van een keuken, maar die is er niet 1 op 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Source90 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:14:
Al eerder over gepost over dit onderwerp, echter blijf ik in dubio welke afmeting wij moeten nemen.

[...]

Wij hebben nu een energiezuinige 80L boiler, waar wij beide mee douchen en warm water mee gebruiken.
Deze boiler staat in de meterkast op een tijdschakelaar en gaat in laagtarief aan.

Nu komt er op de 180L nieuwbouw NIBE vloerverwarming door het gehele huis. Althans, begrijp ik het nou goed dat dat uit dezelfde boiler komt? Lees tenslotte "tijdens het opwarmen van de boiler is er geen warmte beschikbaar voor de verwarming van de woning". Of sla ik de plank hier mis en is de vloerverwarming niet aangesloten op de boiler? 8)7

Enfin, als ik er vanuit ga dat de VVW op de boiler aangesloten zit, heb ik met 180L nog genoeg dan? Eventueel een kind erbij in de toekomst :9

Optie is er om te vergroten naar 300L, gaat wel een stuk van de zolder af (muur technische ruimte wordt verplaatst) en kost een niet te zûnige € 3.200.
Nee, VVW en boiler (SWW) zijn gescheiden circuits dmv 3-weg klep. Temperaturen zijn ook totaal anders.
300L voor dat geld is gekkenwerk. Zials zoveel projectnieuwbouwopties :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:43

[...]

Wij hebben gekozen voor 300L (weet niet specieke meerprijs in ons geval, maar stuk minder dan 3000 iig). Maar wij hebben (dadelijk) drie kinderen, dus het is vooral voorbereiding op de tijd dat ze gaan puberen :') Als er dan ook nog vriendinnetjes gaan komen en/of logees zijn gaat het hard waarschijnlijk. En we hebben ook nog een bad.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
kepler schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:27:
[...]

Wij hebben gekozen voor 300L (weet niet specieke meerprijs in ons geval, maar stuk minder dan 3000 iig). Maar wij hebben (dadelijk) drie kinderen, dus het is vooral voorbereiding op de tijd dat ze gaan puberen :') Als er dan ook nog vriendinnetjes gaan komen en/of logees zijn gaat het hard waarschijnlijk. En we hebben ook nog een bad.
Een warmtepompboiler gaat 10-15 jaar mee, tegen die tijd heb je allang een andere (technisch betere?) wpb in huis staan.

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Wolly schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:33:
[...]

Een warmtepompboiler gaat 10-15 jaar mee, tegen die tijd heb je allang een andere (technisch betere?) wpb in huis staan.
Nou, die ervaringen zijn er nog niet toch? ik hoop dat de boiler wat langer mee gaat dan 10 jaar eigenlijk; ik dacht eerder aan 20

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dacuuu
mvds schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:01:
[...]

In het geval van een keuken denk ik altijd maar; ik moet er 20 jaar mee kunnen doen. Liever nu wat extra uitgeven dan over een jaar of 5 mijzelf irriteren aan scheef hangende deurtjes of slecht sluitende lades.

Maar een beetje knappe keuken, dan praat je toch al snel over zo'n 15k€ hoor. En zodra je naar graniet/marmer wilt voor je keukenblad dan loopt dat hard op. Ook de keuze in apparatuur kan je flink schelen. De stap van Bauknecht (op zich prima) naar alles van Siemens kostte mij 2k€ extra, maar heb ik toch wel gedaan. Een vaatwasser is handig, maar aangezien ik 's-avonds ook nog tv wil kunnen kijken als ie aanstaat, wil ik wel dat ie stil is. Hoppa, weer €150 extra. Dus dan kan het best hard gaan.
Ik probeer juist te splitsen wat voor ons wat luxer mag, en wat niet.

Maar over de keuken, wij hebben nu 8 jaar een woningbouw keuken. Enige luxe wat we nu hebben is softclose zeg maar. Maar de keuken ziet er nagenoeg nog 100% goed uit. Deurtjes en lades sluiten nog identiek zoals 8 jaar geleden. Vaak heb je voor een x bedrag prima kwaliteit, en de rest van het geld is design. Tuurlijk moet iets ook leuk smoelen, maar om nou te zeggen dat het perse allemaal duur moet zijn. Nee zo zie ik dat niet.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:10

Sport_Life

Solvitur ambulando

Over boiler gesproken: bij ons was een boiler ook zo'n 3k extra, dus hebben dat niet als optie uitgevoerd. Ik dacht dat doen we achteraf wel (evt met WP).. maargoed nu zijn we 2 jaar verder en is het nog steeds niet gedaan natuurlijk ;).

Kan iemand inschatten wat de kosten van de boiler + installeren zijn in een bestaande (nieuwbouw) woning? Lijkt me alleen een boiler in de technische ruimte plaatsen en tussen een bepaalde leiding aansluiten of zie ik dat verkeerd?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Source90
bbbrumbrum schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:18:
[...]

Nee, VVW en boiler (SWW) zijn gescheiden circuits dmv 3-weg klep. Temperaturen zijn ook totaal anders.
300L voor dat geld is gekkenwerk. Zials zoveel projectnieuwbouwopties :+
Wat betreft deze zin van de kopersbegeleiding:
""tijdens het opwarmen van de boiler is er geen warmte beschikbaar voor de verwarming van de woning".

Hoe moet ik die dan lezen? Dat er niet genoeg energie/vermogen is om beide op te warmen, vanuit de warmtepomp? Dus niet gerelateerd aan waterinhoud maar aan warmteopwekking wat niet in beide kan voorzien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
siemenz schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:37:
[...]

Nou, die ervaringen zijn er nog niet toch? ik hoop dat de boiler wat langer mee gaat dan 10 jaar eigenlijk; ik dacht eerder aan 20
Ik help het je hopen, maar het zijn waarschijnlijk geen koperen of RVS boilers die vanuit de bouw geleverd worden? Daarnaast zitten er in een wpb flink meer componenten dan in een ouderwetse boiler, die allemaal kapot kunnen gaan.

Ook zie ik dat de wpb markt nog flink in beweging is qua modellen, de kans dat over 10 jaar onderdelen (printplaat, condensor, compressor, koelgas) beschikbaar zijn voor een huidig model schat ik niet erg hoog in.
Source90 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:50:
[...]

Wat betreft deze zin van de kopersbegeleiding:
""tijdens het opwarmen van de boiler is er geen warmte beschikbaar voor de verwarming van de woning".

Hoe moet ik die dan lezen? Dat er niet genoeg energie/vermogen is om beide op te warmen, vanuit de warmtepomp? Dus niet gerelateerd aan waterinhoud maar aan warmteopwekking wat niet in beide kan voorzien?
Er kan maar warmte worden geleverd aan één zaak, je vwv of je wpb. Dat is bij je CV ketel ook, als je een douche neemt kan je ketel niet je radiatoren opwarmen.

Echter duurt het bij een WPB natuurlijk flink langer om het warme water aan te vullen en ervaar je mogelijk een comfortdip in je ruimtetemperatuur.

[ Voor 36% gewijzigd door Wolly op 24-09-2020 16:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18-09 14:45
mvds schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:19:
[...]

In de voorbereiding van ons eigen huis zit ik af en toe (lees: heel regelmatig) op Funda voor ideeën en bij sommige huizen van 500k-700k is echt te zien dat het huis van de hypotheek betaald is en de inrichting en stoffering van de eigen centen (geen stompe deuren, trap en muren gewoon wit gelaten, low-budget badkamer, de kunstgras-met-stenen-tuin etc etc). Is een typische Nederlandse manier van inrichten en een eigen keuze natuurlijk, maar in een huis van 600k zou je wat anders verwachten. Die link is bepaald niet 1 op 1!

Nu moet ik zeggen dat over het algemeen bij ons, Tweakers, er veel beter wordt nagedacht over inrichting, lichtplan, elektra en woonwijze en dat woningen die met de meningen op dit forum gebrouwen zijn er over het algemeen stukken mooier uitzien dan de gemiddelde Funda woning. Maar dat is mijn mening ;)

• Ypuh
@896gerard Beetje logisch ook wel toch? Je koopt een huis vaak met het idee dat je er in kunt groeien. En sparen is altijd heel tegenstrijdig, als land hebben we zo'n beetje het meeste spaargeld van iedereen, maar als je kijkt naar wat een doorsnee persoon op de rekening heeft staan dan schrik je. Waar dat aan ligt is mij niet duidelijk.

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Bij ons zou er een warmtepomp met ingebouwde boiler van 180 liter komen, plus een losse boiler van ik dacht 260 liter. We gebruiken nu gemiddeld 150 (warm én koud!) water per dag. Een boiler van 180 liter heet water is voor ons dus meer dan voldoende. We willen de losse boiler dus graag laten vervallen (omdat deze in de inpandige berging zou komen, waar we toch al weinig ruimte overhouden). Hierover zijn we nog in conclaaf met de kopersbegeleider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 896gerard
Ypuh schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:27:

Je kant het erg gek maken met opties en het ook heel basic houden. Ik denk dat het bij jouw v.o.n prijs ongeveer 15-25% zal zijn. Maar soms word je echt weer verrast met waar op bezuinigd is.

Voorbeeld: extra groepen die vrijwel zeker voor de keuken nodig zijn, zaten er bij ons standaard niet in. Meerprijs: €313 per extra groep. De loze leiding voor de boiler zat er wel in, maar de extra groep niet. Zo gaat het hard natuurlijk.

Waarschijnlijk kom jij rond de 20% uit omdat je (gezien je basale needs wat betreft elektriciteit) vermoedelijk niet heel gek gaat doen met elektrische bediening, domotica etc etc. Ik las ook nog dat er al sanitair in zit, maar het is altijd goed om te gaan kijken of dit bij je past.

• 896gerard
Ypuh schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:03:
@896gerard Beetje logisch ook wel toch? Je koopt een huis vaak met het idee dat je er in kunt groeien. En sparen is altijd heel tegenstrijdig, als land hebben we zo'n beetje het meeste spaargeld van iedereen, maar als je kijkt naar wat een doorsnee persoon op de rekening heeft staan dan schrik je. Waar dat aan ligt is mij niet duidelijk.
De snelste manier om je geld kwijt te raken is om het te besteden aan producten die bij aankoop 100% afschrijven :*) Vermoedelijk geven we teveel uit aan vakanties of hebben toch nét een iets te hoge hypotheek om goed te sparen.

on topic, ik vind het wel een beetje krom dat een duur huis goedkoop ingericht wordt. Meestal gaan mensen in de eerste 5-10 jaar toch niet meer verbouwen. Maar dat is natuurlijk ieders eigen keuze.

• GeeMoney
@Sport_Life heb je een bodem warmtepomp?
Dan is het namelijk niet zomaar mogelijk een grotere boiler te plaatsen. De bron moet daarop geboord zijn. Ik heb zelf 200L en groter kon niet ivm de ruimte beschikbaar in de technische ruimte maar die blijkt er bij oplevering wel degelijk te zijn. Zowel de installateur als leverancier (Itho Daalderop) geven aan dat het geen optie is en daar baal ik wel van eerijk gezegd. Wat wel misschien mogelijk is, is een doorstromer of iets dergelijks. 6 Oktober komen ze (installateurs) langs in ieder geval voor een ander verzoek van mij.

[ Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 24-09-2020 17:30 ]

• 896gerard
GeeMoney schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:21:
Dan is het namelijk niet zomaar mogelijk een grotere boiler te plaatsen. De bron moet daarop geboord zijn. Ik heb zelf 200L en groter kon niet ivm de ruimte beschikbaar in de technische ruimte maar die blijkt er bij oplevering wel degelijk te zijn. Zowel de installateur als leverancier (Itho Daalderop) geven aan dat het geen optie is en daar baal ik wel van eerijk gezegd. Wat wel misschien mogelijk is, is een doorstromer of iets dergelijks. 6 Oktober komen ze (installateurs) langs in ieder geval voor een ander verzoek van mij.
Wij zitten met dezelfde tapwatercapaciteit (200L), bij ons kon er een extra boiler van 150 of 200 liter bij, meerprijs 3k resp 3,5k. Dat is veel geld dus daarom hebben we dat laten zitten, al weet ik niet hoe we daar over 5 jaar over denken als we mogelijk met meer personen zijn. Misschien is er nog iets mogelijk met een zonneboiler. Een warmtepomp maakt weliswaar op een efficiente manier warm water, hij gebruikt toch nog wel wat stroom. Hoe dat echter samenwerkt met de vloerkoeling, geen idee. Als de warmtepomp minder warmte maakt, trekt hij ook minder warmte uit de grond, waardoor die dus minder koel is aan het begin van de zomer etc etc.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Celluiar
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 10:36
De keuken heb ik al tijdje terug gedeeld maar inmiddels is ook de bouw al een tijd aan de gang.
Het is hoog tijd om ook dit met jullie te delen!

Wij hebben gekozen voor het volgende 2^1 kap nieuwbouwhuis met bijbehorend plan:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

*Koopsom: € 401.000
*Woonopp excl. uitbouw: 144m2
*Woonopp incl. 2.4m uitbouw: 157m2
*Perceel: 309m2
*Ligging: Zuid
*Oplevering: Q2/Q3 2021

De woning is gasloos en voorzien van een warmtepomp.
Tevens vloerverwarming / koeling standaard op de begane grond en 1e verdieping.
Members only:

• Na 8 jaar in een heel fijn appartement te hebben gewoond, waarvan 6 jaar samen, wilde we nu toch graag groter gaan wonen. Nu was nieuwbouw in eerste instantie zeker geen eis, maar elk huis dat uiteindelijk op de markt kwam had wel iets wat ons niet direct aansprak. Daarnaast lagen de prijzen ook nog eens vaak hoger dan bij nieuwbouw.
    Op een gegeven moment kwam fase 2 van ons huidige project in beeld en hebben we geen moment getwijfeld en ons gelijk ingeschreven.
    Natuurlijk, ook dan zit je aan een hoop extra kosten m.b.t. meerwerk maar dan is het huis wel gelijk zoals wij het graag willen hebben.
  • Het meerwerk voor bepaalde zaken (denk aan de uitbouw) viel ons mee als ik het vergelijk met een hoop andere Tweakers.
    De keuken, badkamer en vloer hebben we ons toch wel een x bedrag op verkeken :+
Members only:

• Moet nog gebeuren maar we overwegen renovlies.
  • Ook dit laat nog even op zich wachten.
Hieronder een klein verslag:
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 08:43
Wolly schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:33:
[...]

Meer prijs was niet super hoog, denk paar honderd euro. Over 15 jaar is de oudste 19, dus verwacht het tegen die tijd zeker wel nodig te hebben.
We wilden vooral de zekerheid hebben om niet zonder warm water komen te zitten. We hebben ook regelmatig logees (familie ver weg),dus dat zit je al snel aan 7-8 mensen die willen douchen en misschien nog in bad. We vonden het de relatief kleine investering wel waard. Voor 3000 euro hadden we er iets harder over nagedacht :D

• W.Cor
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-08-2021
Wij hebben straks aan beide zijden van het bed 4 wcd.
Ipad en telefoon moeten we kunnen opladen
Matrasbodem is electrisch verstelbaar en we hebben nog de wekker waar ook een snoer aan zit.

Misschien een gek idee voor mensen die nog geen rolluiken willen.
Ik zou toch bij het raam van de badkamer een wcd laten maken
Mocht je aan rolluiken willen beginnen dan hoef je niet te rommelen in je tegelwerk.

Reken voor een eenvoudige schutting ongeveer 100 euro per meter.
Dan kun je de kosten hopelijk nog delen met de buren.

Misschien nog 2 loze leidingen van de meterkast naar de zolderverdieping.
Mocht je aan zonnepanelen denken dan is dat voorbereid en hoef je niet door de vloer(verwarming) heen.

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:03
Iemand hier ervaring met de aannemer voorstellen om pas bouwrente te gaan betalen wanneer de hypotheek niet op tijd bij de notaris is geweest. Snap wel dat je compleet opgeleverd bent aan hoe de pet van de aannemer staat, maar ben toch wel benieuwd.

Project is in maart gestart. Bouwrente rekenen ze vanaf 1 september. Ik zou dus iets later instappen en zijn daarbij een van de laatste woningen die nog verkocht moeten worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Roadman op 24-09-2020 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:18
GeeMoney schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:55:
[...]

Vrienden (hadden) dit ook. Die zijn verhuisd mede daardoor :+ .
Je blijft letterlijk voor alles maar lopen, trap op, trap af. Helemaal als er geen toilet of koelkast aanwezig is op beide verdiepingen...

Hier zit de keuken aan de straatkant en de woonkamer aan de tuinkant. Beiden meer dan prima afmetingen maar ik wilde de woonkamer gewoon bij de tuinkant hebben. We zitten wel veel in de keuken aan de bar (meer dan gedacht eerlijk gezegd) maar dat had mijn keuze toch niet veranderd.
Klopt, bij mijn zwager zat je halverwege een verjaardag op een droogje omdat iedereen het traplopen beu was. Op de vierde verdieping zat het dakterras en daar hebben ze toen uit narigheid maar een extra koelkast neergezet anders zat je helemaal te verdrogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
896gerard schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:43:
[...]

Wij zitten met dezelfde tapwatercapaciteit (200L), bij ons kon er een extra boiler van 150 of 200 liter bij, meerprijs 3k resp 3,5k. Dat is veel geld dus daarom hebben we dat laten zitten, al weet ik niet hoe we daar over 5 jaar over denken als we mogelijk met meer personen zijn. Misschien is er nog iets mogelijk met een zonneboiler. Een warmtepomp maakt weliswaar op een efficiente manier warm water, hij gebruikt toch nog wel wat stroom. Hoe dat echter samenwerkt met de vloerkoeling, geen idee. Als de warmtepomp minder warmte maakt, trekt hij ook minder warmte uit de grond, waardoor die dus minder koel is aan het begin van de zomer etc etc.
Die kosten vallen mij reuze mee tot nu toe.
Over 2 weken krijg ik mijn jaarafrekening dus dan laat ik het weten :).
(220m2 woonoppervlakte, zoneregeling alle kamers en vloerkoeling overal en gezin van 4 waarvan 2 kleine kinderen en een bad).
We kunnen nu met dus die 200L niet de kids in bad doen en zelf even relaxed douchen. Daar moet een uur of anderhalf tussen zitten. Dat vind ik zelf gewoon een beetje armoede anno 2020.

Ik heb wel een groter bad dan standaard (190x100), dat wel maar ook een extra energiezuinige regendouche maar dan nog red ik het dus niet.
300L had ik wel graag willen hebben, ik ben benieuwd met welke suggestie ze gaan komen. Het warm houden van die 100L extra is peanuts tov de ergenis die ik al 4x heb gehad in 11 maanden tijd. (Namelijk koud water bij het douchen :+ )

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
896gerard schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:54:
[...]

In de voorbereiding van ons eigen huis zit ik af en toe (lees: heel regelmatig) op Funda voor ideeën en bij sommige huizen van 500k-700k is echt te zien dat het huis van de hypotheek betaald is en de inrichting en stoffering van de eigen centen (geen stompe deuren, trap en muren gewoon wit gelaten, low-budget badkamer, de kunstgras-met-stenen-tuin etc etc). Is een typische Nederlandse manier van inrichten en een eigen keuze natuurlijk, maar in een huis van 600k zou je wat anders verwachten. Die link is bepaald niet 1 op 1!

Nu moet ik zeggen dat over het algemeen bij ons, Tweakers, er veel beter wordt nagedacht over inrichting, lichtplan, elektra en woonwijze en dat woningen die met de meningen op dit forum gebrouwen zijn er over het algemeen stukken mooier uitzien dan de gemiddelde Funda woning. Maar dat is mijn mening ;)
Je moet je ook niet gek laten maken hier op tweakers en je eigen keuzes maken. Ik denk dat 80% van de mensen niks geeft om stompe deuren, hard houten trappen, keukens van 20k+. Ik ken “gewone” mensen die huizen kopen van 600k+ met een IKEA keuken en click-pvc op de vloer.
Een nieuwbouwwoning afbouwen van 600k hoeft echt niet nog eens 100k te kosten. Ik heb het idee dat dit alleen wordt gedaan door mensen die 100k+ aan overwaarde meenemen uit hun oude huis. De meesten zijn met 20-30k echt wel klaar met afbouwen van een nieuwbouwhuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
GeeMoney schreef op donderdag 24 september 2020 @ 18:42:
[...]

Die kosten vallen mij reuze mee tot nu toe.
Over 2 weken krijg ik mijn jaarafrekening dus dan laat ik het weten :).
(220m2 woonoppervlakte, zoneregeling alle kamers en vloerkoeling overal en gezin van 4 waarvan 2 kleine kinderen en een bad).
We kunnen nu met dus die 200L niet de kids in bad doen en zelf even relaxed douchen. Daar moet een uur of anderhalf tussen zitten. Dat vind ik zelf gewoon een beetje armoede anno 2020.

Ik heb wel een groter bad dan standaard (190x100), dat wel maar ook een extra energiezuinige regendouche maar dan nog red ik het dus niet.
300L had ik wel graag willen hebben, ik ben benieuwd met welke suggestie ze gaan komen. Het warm houden van die 100L extra is peanuts tov de ergenis die ik al 4x heb gehad in 11 maanden tijd. (Namelijk koud water bij het douchen :+ )
Staat de WP dan wel in de comfort-stand of nog in eco? In comfort houdt ‘ie als ‘t goed is het vat altijd (deels) vol toch?

• GeeMoney
Rogar schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:14:
[...]

Staat de WP dan wel in de comfort-stand of nog in eco? In comfort houdt ‘ie als ‘t goed is het vat altijd (deels) vol toch?
Comfort, dat was het eerste wat ik gewijzigd had :+. Er komt gewoon veel minder warm water uit dan de bedrijven doen geloven.
Iedereen had het over zeker 400 tot 450L water op 38 graden. Echter heb ik het gemeten in de douche en hield het na 330L toch echt op en werd het al flink kouder. Na 350L is het gewoon koud.

[ Voor 30% gewijzigd door GeeMoney op 24-09-2020 21:58 ]

• 896gerard
Z___Z schreef op donderdag 24 september 2020 @ 19:47:
[...]

Je moet je ook niet gek laten maken hier op tweakers en je eigen keuzes maken. Ik denk dat 80% van de mensen niks geeft om stompe deuren, hard houten trappen, keukens van 20k+. Ik ken “gewone” mensen die huizen kopen van 600k+ met een IKEA keuken en click-pvc op de vloer.
Een nieuwbouwwoning afbouwen van 600k hoeft echt niet nog eens 100k te kosten. Ik heb het idee dat dit alleen wordt gedaan door mensen die 100k+ aan overwaarde meenemen uit hun oude huis. De meesten zijn met 20-30k echt wel klaar met afbouwen van een nieuwbouwhuis.
Ik ga af op wat makelaars noemen als pluspunten bij doorverkoop van een dergelijk huis van 3-6 jaar oud. Meestal beginnen dan keuzes die vanwege budget gemaakt zijn wel naar de oppervlakte te drijven. 600k is volgens mij overal nog een hoop geld, meestal wordt daar een verwachtingswaarde aan gekoppeld die iets zegt over het interieur en aankleding. Natuurlijk, niemand bouwt zijn huis voor de volgende bewoner, maar als je 600k te besteden hebt, waarom dan niet een iets goedkopere woning en een iets betere inrichting?

In een ander universum is dit natuurlijk de klassieke 3-serie / 5-serie discussie: kies je een bomvolle 3-serie of een knaken 5-serie met een paar opties? Volledig eigen keuze wat mij betreft die iedereen voor zichzelf maakt..

Trouwens, respect als je voor 20k een keuken, badkamer en complete stoffering van een huis kunt regelen. Ik denk dat jij in zaken komt die ik per ongeluk allemaal gemist heb :/

• 896gerard
GeeMoney schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:29:
[...]

Comfort, dat was het eerste wat ik gewijzigd had :+. Er komt gewoon veel minder warm water uit dan de bedrijven doen geloven.
Iedereen had het over zeker 400 tot 450L water op 38 graden. Echter heb ik het gemeten in de douche en hield het na 330L roch echt op en werd het al flink kouder. Na 350L is het gewoon koud.
Zit er in je douche een warmtewisselaar? Kun je checken of die goed werkt?

• Rogar
  • Nu online
[...]

Iedereen had het over zeker 400 tot 450L water op 38 graden. Echter heb ik het gemeten in de douche en hield het na 330L roch echt op en werd het al flink kouder. Na 350L is het gewoon koud.
Aaii dat klinkt niet echt hoopgevend... Wij krijgen ook een 200L vat...
We doen nu met z’n 2en met een 80L vat en dat is al krap. Ik hoopte eigenlijk dat met een 2,5x zo groot vat we wel makkelijk uit moeten komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
896gerard schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:42:
[...]

Ik ga af op wat makelaars noemen als pluspunten bij doorverkoop van een dergelijk huis van 3-6 jaar oud. Meestal beginnen dan keuzes die vanwege budget gemaakt zijn wel naar de oppervlakte te drijven. 600k is volgens mij overal nog een hoop geld, meestal wordt daar een verwachtingswaarde aan gekoppeld die iets zegt over het interieur en aankleding. Natuurlijk, niemand bouwt zijn huis voor de volgende bewoner, maar als je 600k te besteden hebt, waarom dan niet een iets goedkopere woning en een iets betere inrichting?

In een ander universum is dit natuurlijk de klassieke 3-serie / 5-serie discussie: kies je een bomvolle 3-serie of een knaken 5-serie met een paar opties? Volledig eigen keuze wat mij betreft die iedereen voor zichzelf maakt..

Trouwens, respect als je voor 20k een keuken, badkamer en complete stoffering van een huis kunt regelen. Ik denk dat jij in zaken komt die ik per ongeluk allemaal gemist heb :/
Von prijs is meestal inclusief badkamer en basiskeuken, hoewel tegenwoordig de keuken vaak niet meer in de prijs zit. Meubels tel ik overigens niet mee, die kan je meenemen van je oude huis.

Maar je analogie met auto’s klopt wel aardig. Een volle 3 serie van 60k of een kalere 5 serie voor 60k, na 4 jaar is die 5 serie denk ik meer waard dan de 3 serie.

De verkoopwaarde van je nieuwbouwhuis zal voornamelijk afhangen van de locatie. Als er 2 huizen naast elkaar te koop staan en de ene heeft laminaat, basis badkamer en standaard keuken, en de andere heeft een houten vloer, stompe deuren, Bulthaup keuken, gestuukte muren etc, denk je dan dat het basis huis voor 550k zou gaan en het luxe afgewerkte huis voor 650k? Ik denk persoonlijk van niet. Dus luxe afwerking moet je vooral voor jezelf doen.

• GeeMoney
Rogar schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:51:
[...]

Aaii dat klinkt niet echt hoopgevend... Wij krijgen ook een 200L vat...
We doen nu met z’n 2en met een 80L vat en dat is al krap. Ik hoopte eigenlijk dat met een 2,5x zo groot vat we wel makkelijk uit moeten komen.
Het is vooral het bad wat parten speelt.
Ik heb een eco regendouche (9l/minuut) en daarmee gaat het prima. Als de kinderen of mijn vrouw of ik eerst in bad gaan en daarna douchen dan is het karig en moet je niet te relaxed gaan douchen.

@896gerard bedoel je een douche wtw?
Op zich is alleen douchen niet het grote probleem, het is vooral de combinatie van in bad en douchen. Geen idee hoeveel liter er in mijn bad gaat tot waar ik hem vul maar dat is gok ik zomaar 150Liter?

[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 24-09-2020 21:18 ]

• 896gerard
GeeMoney schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:16:
[...]

Ik heb een eco regendouche (9l/minuut) en daarmee gaat het prima. Als de kinderen of mijn vrouw of ik eerst in bad gaan en daarna douchen dan is het karig en moet je niet te relaxed gaan douchen.

Op zich is alleen douchen niet het grote probleem, het is vooral de combinatie van in bad en douchen. Geen idee hoeveel liter er in mijn bad gaat tot waar ik hem vul maar dat is gok ik zomaar 150Liter?
Ja. Wie controleert of een wtw daadwerkelijk geplaatst is?

Ik zat zelf na te denken over een bad wtw, maar dat levert natuurlijk weinig op vanwege het werkingsprincipe van de wtw, om de warmte van wegstromend water effectief te laten zijn moet er ook instromend water zijn, wat bij een bad bijna nooit het geval is en bij een douche wel.

Als jullie ieder 9 minuten douchen(die gemiddelde waarde zag ik ergens op internet), is dat dus 9*9*2=162 liter water op ~40 graden. Met 330L water op 40 graden is er dan geen tweede bad meer te vullen, dat klopt inderdaad.

Misschien loont het dan om er nog een 100L boiler ernaast te zetten. De bodemlus is dan wel te kort misschien, maar hoeveel zou de grond daar echt van afkoelen? In de zomer warmt de bodem zet zoveel weer op.

• Karolijn
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-09-2024
[...]

Qua berekening klopt de 330 op zich wel. Met een warmtepomp op 58 graden, 200L is de verhouding voor 38 graden ongeveer 2 delen koud op 3 delen warm. Geeft dan 333 liter (paar kleine afrondingen).

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:50
Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2020 @ 13:29:
Op 24 en 25 oktober kun je een gratis tuinschets laten maken door een tuinarchitect/hovenier bij De Tuinen van Appeltern. Je moet alleen wel entree betalen en een parkeerticket voor het park zelf.

Volgens mij kost het normaal 100 euro, alleen deze 2 "Tuinadvies" dagen dus gratis.

Niet slecht dacht ik zo :)

/me heeft zich alvast ingeschreven.
Voor mij anderhalf uurtje rijden, enkel. Toch maar niet doen :D
Maar verder wellicht wel interessant!

• Rogar
  • Nu online
[...]

Hier komt ook een bad en grote rainshower en douche-wtw.
We gaan het zien, de baby baddert niet elke dag dus hopelijk zal het genoeg zijn.
Een groter vat was niet eens mogelijk. We hebben ook om die reden een Quooker met 7L vat genomen, dat scheelt weer water uit de boiler om te douchen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:23
Toch een pluspunt van stadsverwarming. Geen gedoe met vaten die niet groot genoeg zijn, gewoon altijd warm water :)

• beesting
  • Niet online
Members only: start bouw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
Wat staat in het contract wat er gebeurt als de termijn niet wordt gehaald? Een termijn zonder stok heb je niet veel aan.
Hoe dan ook: waaeom niet eerst gewoon even bellen en vragen wat de planning is? Boos worden en een stok pakken kan altijd nog. Andersom niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 23:41
896gerard schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:52:
[...]

Ja. Wie controleert of een wtw daadwerkelijk geplaatst is?
De (mijn) opleverinspecteur van VEH _/-\o_ _/-\o_

Die zag hem op de meerwerklijst staan en vroeg de aannemer waar die WTW zat. Hij had hem namelijk nog niet gezien en ook geen luik. Omdat het een apparaat is, hoe passief ook, moet het namelijk toegankelijk zijn voor controle en onderhoud.

Dus aannemer belt onderaannemer om alsnog een luik te realiseren . . . . blijkt na bijna drie maanden dat de onderaannemer de douche WTW überhaupt niet geplaatst heeft wegens "ruimte gebrek" :? :X 8)7
Ik wacht nog steeds op een oplossing. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Zijn er mensen die een waterontharder hebben? En zo ja, wil je je adres delen?

Wij zitten rond te kijken maar de websites die wij kunnen vinden komen niet echt betrouwbaar over op ons, we willen namelijk wel iets wat werkt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadEgg
  • Laatst online: 11:20

MadEgg

Tux is lievvv

Toppe schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 07:48:

Wij zitten rond te kijken maar de websites die wij kunnen vinden komen niet echt betrouwbaar over op ons, we willen namelijk wel iets wat werkt :)
Wij hebben er een van Mooi Water, door hun geplaatst in provincie Groningen. Kostte rond de €1200 inclusief installatie, werkt prima. Het zout halen we elders, dat wil Mooi Water natuurlijk liever zelf ook doen tegen veel hogere prijzen.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online

Wij twijfelen er nog een beetje over. Volgens Vitens is het water op ons toekomstige postcode Hardheid 7,7 ºdH (zacht) en dus relatief zacht. Dus het lijkt niet heel hard nodig, maar als je ziet hoe vol kalk onze badkamer zit na 2 vorige huurders die (blijkbaar) nauwelijks schoon maakten...

En met straks een Quooker, Stoomoven etc kan een ontkalker wellicht wel de levensduur verlengen en gewoon algemeen met schoonmaakwerkzaamheden in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Laatst online: 11:20

MadEgg

Tux is lievvv

Farmerwood schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 07:57:
[...]

Wij twijfelen er nog een beetje over. Volgens Vitens is het water op ons toekomstige postcode Hardheid 7,7 ºdH (zacht) en dus relatief zacht. Dus het lijkt niet heel hard nodig, maar als je ziet hoe vol kalk onze badkamer zit na 2 vorige huurders die (blijkbaar) nauwelijks schoon maakten...

En met straks een Quooker, Stoomoven etc kan een ontkalker wellicht wel de levensduur verlengen en gewoon algemeen met schoonmaakwerkzaamheden in huis.
Hier in Groningen is het water ook niet heel hard maar ik zou het je alsnog aanraden. Geen appraten ontkalken, geen kalk schrobben in de badkamer en veel minder schoonmaakmiddel. Het is echt ideaal.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78

Er is een heel topic over :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Farmerwood schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 07:57:
[...]

7,7 is nog vrij hard en het zal mij niets verbazen als ze langs komen om te meten dat je zo op 9 a 10 zal zitten.
Formeel is 5,5 of lager "zacht".
Bij ons zou hij op 5,5 moeten zitten volgens de leverancier maar bij plaatsen van de ontharder hebben ze het gemeten en bleek het net geen 8 te zijn.

Overigens heb je inderdaad geen kalk aanslag meer maar bijvoorbeeld haren uitwassen is wel wat lastiger vanwege het ontbreken van kalk sta je dus langer te soppen, wel met minder zeep. (vooral vrouwen met lang haar zullen dat merken).
En je douchewand blijft wel kalkvrij maar je krijgt wel droogplekken van het water als je het niet afneemt. In dat opzicht is er bij ons niets gewijzigd, even na het douchen alles afnemen dan blijft het als nieuw.

[ Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 25-09-2020 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Wij hebben deze offerte gekregen van Aquacell:
AquaCell kost € 2.099,- inclusief de btw, 5 jaar garantie en een installatieset. Wanneer u de AquaCell door ons wilt laten installeren, berekenen wij een stelpost van € 250,- inclusief btw.
@GeeMoney , welke heb jij?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
Source90 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:55:
Wij hebben deze offerte gekregen van Aquacell:

[...]

@GeeMoney , welke heb jij?
Ik heb er 1 van Amysoft. Bedrijf zit in Groningen maar ze kwamen gewoon bij mij op locatie (omgeving Alkmaar) En de hele installatie inclusief een jaar voorraad zout kwam op €1250,- .
Met een app uit te lezen en alles gaat automatisch behalve het zout af en toe bijvullen natuurlijk :+ .
Ik woon nu 10 maanden en heb nu 1x een bakzout erbij gedaan van ik dacht 10kg. (en dat met een gezin van 4 inclusief bad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:10

Sport_Life

Solvitur ambulando

GeeMoney schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:21:
We hebben nog gewoon een gasaansluiting :). Voordeel bij ons wel is dat de warmte kraan nooit "op" is, het duurt alleen wat langer voordat het water warm is. Dus voor het douchen even 30sec wachten voordat je eronder springt :P . En voor het bad dan zetten we de warme kraan iets harder, zodat het koude water in het begin wordt gecompenseerd.
Vorige woning had ook geen boiler , dus we zijn eraan gewend.

Maar als zo'n 200L vat op raakt met een gezin dan gaat dat voor ons niet werken (3 kinderen). Ik dacht eigenlijk dat dat wel genoeg zou moeten zijn.

Ik wil zelf overigens wel een warmtepomp, maar mijn vrouw vindt het onzin. En financieel gezien heeft ze gelijk, het is de investering niet waard op dit moment. Maar hij staat wel op mijn lijst voor de volgende woning.. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 25-09-2020 09:17 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Portulaca
  • Laatst online: 27-11-2023
[...]

Oh dan ben ik heel benieuwd....dan worden het hele lange bad-avonden vrees ik ;) hoeveel tijd zit er dan eigenlijk tussen het in bad gaan en het douchen?

Was afgelopen week erg druk dus weinig kunnen lezen/meeschrijven. Ze zijn nu bezig met de laatste voorwaarden (o.a. bouwrijp maken) maar de verwachting is dat we in oktober naar de notaris kunnen :) dat zou tof zijn, dat is eerder dan verwacht!

Ik heb n.a.v. jullie behulpzame post over de kookgroep issues weer contact opgenomen met de persoon die bij ons gaat over de keuken en gezegd waarom het volgens ons (en de NEN 1010) niet de bedoeling is de kookplaat aan te sluiten op een kookgroep. Ik kreeg het volgende prachtige antwoord terug:

' Bedankt voor uw mail. Wij sluiten de kookplaat aan op een 2 fasen perilex aansluiting. Dit is voldoende voor de kookplaat. De kookplaten van Siemens met bijvoorbeeld een aansluitwaarde van 10 kw sluiten wij inderdaad aan op krachtstroom. Misschien kunt u eens bellen met Siemens zodat ze dit ook aan u uit kunnen leggen.'

Ik heb gevraagd of we dit met de electricien verder kunnen bespreken maar hij gaat er helaas tussen zitten met dit soort frustrerende mails waarin hij telkens hetzelfde zegt. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Z___Z schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:02:
[...]Als er 2 huizen naast elkaar te koop staan en de ene heeft laminaat, basis badkamer en standaard keuken, en de andere heeft een houten vloer, stompe deuren, Bulthaup keuken, gestuukte muren etc, denk je dan dat het basis huis voor 550k zou gaan en het luxe afgewerkte huis voor 650k? Ik denk persoonlijk van niet.
Toch wel, in die (exacte) situatie zat ik dus. In mijn straat stonden in dezelfde periode 3 huizen te koop (mijn huis was er dus eentje van) waarvan mijn huis vrij basic was (maar wel gewoon alles erop en eraan) en die is dus voor 50k€ minder verkocht dan de andere 2 terwijl de woonoppervlakte van mijn huis groter was (20m2 groter), maar de afwerking was minder.

Kopers zijn lui (letterlijke woorden van mijn makelaar) en ze willen een instapklaar huis, ook in deze tijd van schaarste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
mvds schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:28:
[...]

Toch wel, in die (exacte) situatie zat ik dus. In mijn straat stonden in dezelfde periode 3 huizen te koop (mijn huis was er dus eentje van) waarvan mijn huis vrij basic was (maar wel gewoon alles erop en eraan) en die is dus voor 50k€ minder verkocht dan de andere 2 terwijl de woonoppervlakte van mijn huis groter was (20m2 groter), maar de afwerking was minder.

Kopers zijn lui (letterlijke woorden van mijn makelaar) en ze willen een instapklaar huis, ook in deze tijd van schaarste.
Je verlegt de lat. We hebben het over andere type deuren en jij hebt het over kluswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Deleon78 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:36:
[...]

Je verlegt de lat. We hebben het over andere type deuren en jij hebt het over kluswerk.
Voor een deel maar, want zaken binnen het afwerkingsniveau zoals laminaat, stucwerk, keuken en badkamer kan je ook gewoon vervangen en dan is het ook kluswerk. Dus die luxere keuken en mooie (lees dure) vloer kan je wel degelijk terug zien in de verkoopprijs.

Ik ben het wel helemaal eens dat je de keuze moet maken adhv jouw wensen en voorkeuren, en niet vanwege de doorverkoopwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
Portulaca schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:25:
[...]

Oh dan ben ik heel benieuwd....dan worden het hele lange bad-avonden vrees ik ;) hoeveel tijd zit er dan eigenlijk tussen het in bad gaan en het douchen?

Was afgelopen week erg druk dus weinig kunnen lezen/meeschrijven. Ze zijn nu bezig met de laatste voorwaarden (o.a. bouwrijp maken) maar de verwachting is dat we in oktober naar de notaris kunnen :) dat zou tof zijn, dat is eerder dan verwacht!

Ik heb n.a.v. jullie behulpzame post over de kookgroep issues weer contact opgenomen met de persoon die bij ons gaat over de keuken en gezegd waarom het volgens ons (en de NEN 1010) niet de bedoeling is de kookplaat aan te sluiten op een kookgroep. Ik kreeg het volgende prachtige antwoord terug:

' Bedankt voor uw mail. Wij sluiten de kookplaat aan op een 2 fasen perilex aansluiting. Dit is voldoende voor de kookplaat. De kookplaten van Siemens met bijvoorbeeld een aansluitwaarde van 10 kw sluiten wij inderdaad aan op krachtstroom. Misschien kunt u eens bellen met Siemens zodat ze dit ook aan u uit kunnen leggen.'

Ik heb gevraagd of we dit met de electricien verder kunnen bespreken maar hij gaat er helaas tussen zitten met dit soort frustrerende mails waarin hij telkens hetzelfde zegt. |:(
Ik ben er mee gestopt, heb gemaild en gedaan, maar de "mening" is verschillend tussen de aannemer en die van ons. Ik ben gestopt met mailen en laat een kennis die elektricien is de boel fixen. Betaal liever hem eerlijk dan het gezeur met de aannemer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Sommige onderdelen wel, sommige niet. Veel luxe dingen zijn smaak gevoelig. De huidige trend is zwart. Zwarte taats deuren, zwarte keuken, zwart sanitair, aarde kleuren badkamer, visgraat vloer, glad gestucte muren. Begin deze eeuw was de trend wit, en structuurpleister op de muren. In de jaren 70 was donkerbruine badkamer tegels in, jaren 60 groene tegels. Als je dure keuken/vloer/badkamer niet meer in de mode is, wordt het toch vervangen. Dan is een laminaat vloer een stuk makkelijker te vervangen dan een verlijmde tegelvloer/pvc/gietvloer.
Als je van plan bent binnen 5 jaar weer te verkopen, dan lijkt me luxe afwerken zeker wel zijn meerwaarde heeft. Als je van plan bent langer te wonen, is de meerwaarde vooral je eigen woongenot. Voor veel mensen is het dan een tussenwoning voor 400k + 120k afwerking, of een 2-onder-1-kap van 500k + 20k afwerking een makkelijke keuze. Uiteindelijk loop je net zo makkelijk door een opdekdeur heen als door een stompe deur. De meeste mensen hebben niet het budget voor en-en en moeten dus keuzes maken waar het geld in gaat.
Uiteindelijk is alles in je huis te vervangen, maar het type huis en de locatie staat vast op het moment dat je het koopt. Nu is dit laatste niet zo'n probleem als de huizenprijzen tientallen procenten per jaar stijgen.
Pagina: 1 ... 110 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2