Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 111 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.530 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:35

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Afgelopen woensdag "gepasseerd" dus het is nu echt van ons.

Bijzondere constructie ook voor het bouwdepot, we zitten bij de Rabobank. Het depot wordt op de app/internetbankieren gewoon bij je betaalrekeningen gezet en als er dan een factuur komt kan je dat gewoon van die rekening betalen, best handig :)

Nog even een losse vraag, vind het zonde om hier een los topic voor aan te maken en mogelijk weet iemand het hier. Wij worden niet veel wijzer.

We steken straks een hoop spaargeld in de nieuwe woning en er komt naar verwachting ook wat geld vrij uit de huidige woning. Hiermee willen we een deel van de hypotheek aflossen, maar ook een stukje gebruiken om wat spaargeld weer aan te vullen. Weet iemand hoeveel belasting je hier (aanvullen spaarrekening) over betaald?

[ Voor 43% gewijzigd door Mad-Matt op 25-09-2020 11:49 ]

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svennn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 18:32
Inmiddels ook de EPC informatie van onze nieuwbouwwoning gezien met een EPC waarde van ~0.4. Het huis is een tussenwoning met ongeveer 180m2 woonoppervlakte.

Elektriciteitsgebruik wordt (geschat) 10.000 kWh (met aftrek van bijgeleverde zonnepanelen). Moet zeggen dat ik het wel lager had verwacht, maar is natuurlijk slecht vergelijkingsmateriaal omdat ik nu in een nieuwbouw appartement woon. Uiteraard is dit een schatting, waar de stelpost op 5000 kWh is gezet.

Ter indicatie. Dit is met lucht/water warmtepomp die waarschijnlijk de "boosdoener" is ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Cr8iQKcMFE95ISPe1Hx9W_ZtRE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZWnaRdwVNpFkJjmatglO4xXK.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door svennn op 25-09-2020 12:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:57
@svennn 10.000kWh ??
Dat red ik zelfs in mijn huidige vrijstaande woning niet inclusief een E-tron 55 die dagelijks staat te laden. (al scheelt het niet veel maar ik heb nu al 6000kWh in mijn auto gepropt)
Die niet-gebouwgebonden apparatuur rekenen ze 5727kWh voor, dat lijkt mij wel erg veel aangezien dat alleen je licht kan zijn en of kookplaat en andere randapparatuur.
Verwarming en douchen zit in de gebouwgebonden.

[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 25-09-2020 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:29
Mad-Matt schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:47:
Afgelopen woensdag "gepasseerd" dus het is nu echt van ons.

Bijzondere constructie ook voor het bouwdepot, we zitten bij de Rabobank. Het depot wordt op de app/internetbankieren gewoon bij je betaalrekeningen gezet en als er dan een factuur komt kan je dat gewoon van die rekening betalen, best handig :)

Nog even een losse vraag, vind het zonde om hier een los topic voor aan te maken en mogelijk weet iemand het hier. Wij worden niet veel wijzer.

We steken straks een hoop spaargeld in de nieuwe woning en er komt naar verwachting ook wat geld vrij uit de huidige woning. Hiermee willen we een deel van de hypotheek aflossen, maar ook een stukje gebruiken om wat spaargeld weer aan te vullen. Weet iemand hoeveel belasting je hier (aanvullen spaarrekening) over betaald?
Van harte :).

Belasting over spaargeld is vrij makkelijk te berekenen:

https://www.belastingdien...n_en_tarieven/box_3/box_3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:35

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Requiem19 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:05:
[...]

Van harte :).

Belasting over spaargeld is vrij makkelijk te berekenen:

https://www.belastingdien...n_en_tarieven/box_3/box_3
Thanks.

En dom dat ik niet aan de belastingdienst heb gedacht, thanks.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Z___Z schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:53:
Als je dure keuken/vloer/badkamer niet meer in de mode is, wordt het toch vervangen. Dan is een laminaat vloer een stuk makkelijker te vervangen dan een verlijmde tegelvloer/pvc/gietvloer.
Hmmm... als iemand onze gietvloer niet mooi vindt, kunnen ze hem gewoon gebruiken als eerste egalisatielaag. Volgens mij is het echt minder dan 2 milimete dik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03:13

Toppe

Oké ✅

woekele schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:30:
[...]

Hmmm... als iemand onze gietvloer niet mooi vindt, kunnen ze hem gewoon gebruiken als eerste egalisatielaag. Volgens mij is het echt minder dan 2 milimete dik...
Precies, of je gooit je laminaat er gewoon overheen. Heb je iets duurdere (dunnere, zelfde isolatie) ondervloer voor nodig maar werkt perfect

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
woekele schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:30:
[...]

Ja klopt, maar dan is de toegevoegde waarde van het geld dat je in de gietvloer hebt gestopt dus weg. Anyways loze discussie. Enige wat ik wou zeggen is dat je jezelf niet gek moet laten maken door de boven gemiddelde afwerking dat de meeste tweakers hier doen en dat het met veel minder ook kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:29
Als je het op een grafiek zou plotten, zou een goede afwerking eerst een stijgende waarde laten zien, maar op een gegeven moment daalt de grafiek omdat de toegenomen kosten voor de afwerking niet meer zorgen voor een gelijke waardestijging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svennn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 18:32
GeeMoney schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:03:
@svennn 10.000kWh ??
Dat red ik zelfs in mijn huidige vrijstaande woning niet inclusief een E-tron 55 die dagelijks staat te laden. (al scheelt het niet veel maar ik heb nu al 6000kWh in mijn auto gepropt)
Die niet-gebouwgebonden apparatuur rekenen ze 5727kWh voor, dat lijkt mij wel erg veel aangezien dat alleen je licht kan zijn en of kookplaat en andere randapparatuur.
Verwarming en douchen zit in de gebouwgebonden.
Leek mij ook wat veel. In ieder geval fijn om wat praktijkervaringen te horen 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesajjb
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-09 09:09
Is er een manier/trucje om vooraf te bepalen hoe lang loze leidingen ongeveer gaan worden op basis van een tekening? Ik wil in kunnen schatten welke lengte UTP kabel ik moet halen voor de loze leidingen die ik hier voor heb laten leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:08
mesajjb schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:05:
Is er een manier/trucje om vooraf te bepalen hoe lang loze leidingen ongeveer gaan worden op basis van een tekening? Ik wil in kunnen schatten welke lengte UTP kabel ik moet halen voor de loze leidingen die ik hier voor heb laten leggen.
Grof schatten en in dozen denken :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Deleon78 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:17:
[...]

Grof schatten en in dozen denken :)
Dat dus, en ik zou minimaal 2 dozen nemen, dan kan je in 1x 2 kabels door een leiding trekken, direct uit de dozen.
Anders moet je eerst al een kabel op lengte knippen en dan zul je net zien dat ie net een meter te kort is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beesting
  • Niet online
Deleon78 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 23:57:
Wat staat in het contract wat er gebeurt als de termijn niet wordt gehaald? Een termijn zonder stok heb je niet veel aan.
Hoe dan ook: waaeom niet eerst gewoon even bellen en vragen wat de planning is? Boos worden en een stok pakken kan altijd nog. Andersom niet.
Goede vraag. Ik denk dat dit evt een algemene stok kan zijn, algemeen artikel in het contract:
"Wanneer de niet in verzuim zijnde partij van de wederpartij nakoming van de onderhavige koopovereenkomst verlangt, zal de in verzuim zijnde partij ten behoeve van de wederpartij na afloop van de in lid 1 vermelde termijn van acht dagen voor iedere dag dat hij in verzuim blijft een boete (= dwangsom) verbeuren van vijf promille van de koopprijs van het verkochte."

En je hebt ook gelijk hoor mbt het eerst gewoon contact opnemen en niet gelijk boos worden. Dat is ook zeker onze insteek. Omdat m'n bericht wat lang was geworden, had ik hem wat ingekort, maar ten koste van wat nuance zie ik.

Neemt niet weg dat het wellicht wel ruimte kan bieden om nog wat extra meerwerk wat we graag zien mee te nemen, vermoedelijk wordt dat lastiger als we alleen om het meerwerk na sluitingsdatum vragen zonder de vertraging te benoemen.

Maar ben nog wel benieuwd of jij of anderen ook hebben meegemaakt dat de bouw later startte dan afgesproken? En zo ja, wat hebben jullie gedaan? Of mensen die meer dan een maand na de deadline toch nog extra meerwerk hebben kunnen afspreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:22

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

svennn schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:01:
[...]

:
@ 10.000kWh ??
Dat red ik zelfs in mijn huidige vrijstaande woning niet inclusief een E-tron 55 die dagelijks staat te laden

Leek mij ook wat veel. In ieder geval fijn om wat praktijkervaringen te horen 👍
Schrik daar niet zo van.
Jaarverbruik in onze goed geïsoleerde huis uit 2015 is steeds tussen 9500 en 9800 kWh op jaarbasis.
Door een EV gaat dat dit jaar nog met 4-5000 kWh stijgen. Dus inmiddels wel 30 zonnepanelen op deel van het dak gelegd.
Gasverbruik is laag met <500 m3 voor vrijstaand huis in buitengebied van bijna 800 m3 .
Wel nog 12 kuub hout per jaar om gezellig te stoken in een tunnelhaard

[ Voor 10% gewijzigd door 964C2 op 25-09-2020 18:06 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
964C2 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 17:59:
[...]

Schrik daar niet zo van.
Jaarverbruik in onze goed geïsoleerde huis uit 2015 is steeds tussen 9500 en 9800 kWh op jaarbasis.
Door een EV gaat dat dit jaar nog met 4-5000 kWh stijgen. Dus inmiddels wel 30 zonnepanelen op deel van het dak gelegd.
Gasverbruik is laag met <500 m3 voor vrijstaand huis in buitengebied van bijna 800 m3 .
Wel nog 12 kuub hout per jaar om gezellig te stoken in een tunnelhaard
Bizar, ik heb hier 875m3, vrijstaand EPC0 en helemaal geen gas op een fles gestookte openhaard na maar dat is sfeerverwarming hier. Met mijn dorstige EV zit ik nu net over de 10.000kWh en krijg bijna mijn eerste jaar afrekening.
Ik heb wel een bodemwarmtepomp, dat wel en alles is LED. Alle lichten in de gehele woning vol aan is nog geen 100watt. (Te meten door fibaro/home automation)
Daarnaast heb ik ook nog buitenverlichting in de oprit en achtertuin die schakelen op schemer en gewoon in de nacht ook aan staan.
Zou dat zoveel schelen een lucht of bodemwarmtepomp?

20 panelen 320wp hier op ZZW geen schaduwval en opbrengst staat nu op 5300kWh.

PS. Ik zit dus 10.380kWh nu maar daar gaan mijn zonnepanelen dus nog af. En waarvan 5800kWh door mijn auto komt. (Aparte kWh meter)

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 25-09-2020 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:22

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Ook wij hebben ongeveer 30 LED buitenlampen op het terrein van 3800 m2.
Grootverbruiker van stroom is hier in huis de Jacuzzi in de badkamer die een kleine 4000 kWh gebruikt. Stroom voor de EV gaat via NewMotion laadpaal met loadbalancing via de LM naar werkgever. Blijft over 9500 -/- 8500 opwekking via PV een zelf te betalen gebruik van ongeveer 1000 kWh per jaar.
In juni 2 split units ( 3,5 & 5 )van ME laten plaatsen en weet nog niet wat dat gaat betekenen in extra gebruik.
Wil dak niet verder volgooien met panelen omdat dat niet echt rendeert als de saldering afgebouwd wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door 964C2 op 25-09-2020 19:58 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:14
Source90 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:55:
Wij hebben deze offerte gekregen van Aquacell:

[...]

@GeeMoney , welke heb jij?
Wij hebben samen met de buurt een offerte van iets meer dan 2000,- en 350,- shoptegoed gehad. Samen met 15+ buurtbewoners gekocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poosie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-10-2022
Z___Z schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:27:
[...]

Ja klopt, maar dan is de toegevoegde waarde van het geld dat je in de gietvloer hebt gestopt dus weg. Anyways loze discussie. Enige wat ik wou zeggen is dat je jezelf niet gek moet laten maken door de boven gemiddelde afwerking dat de meeste tweakers hier doen en dat het met veel minder ook kan.
Ik denk echt dat kwaliteit zichzelf weer verkoopt. Vorig jaar ons huis verkocht met een luxe Leicht-keuken van 20 jaar oud. Nog steeds luxe en een soort van tijdloos, de deurtjes tip-top in orde. De nieuwe bewoners geloofden niet eens dat ie al 19 jaar oud was. Het andere huis in de straat met de blauwe Bruynzeel keuken ging een stuk minder makkelijk weg tegen een veel lagere prijs. Het heeft alles te maken met kwaliteit en onderhoud. Ik zou nooit gaan voor laminaat en opdekdeuren als ik de keuze had en alles kon betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:35
Denk persoonlijk dat niet het merk er toe doet, in deze woningmarkt. Gros van de mensen heeft hier geen kaas van gegeten.
Voornamelijk het woord: blauwe in een zin die over een keuken gaat, zal bijgedragen hebben aan een minder vlotte koop.

Gros van de hedendaagse kopers willen een "Af" huis waar ze zo in kunnen, en betalen hier liever enkele (tien)duizenden euro's meer voor, dan dat ze de hele boel moeten verbouwen.
Een knal rode/blauwe/gele (vooral in hoogglans) keuken zal een groot deel van de kopers afschrikken,die kleuren moeten je toch liggen.

[ Voor 33% gewijzigd door Source90 op 26-09-2020 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Denk dat de staat van onderhoud wel heel belangrijk is. Voor de keuken is de opstelling belangrijker dan het merk. Het is vrij eenvoudig om een keuken te vernieuwen in dezelfde opstelling, omdat je dan geen leidingen hoeft te verleggen. Voordat ik hier meelas wist ik niet eens het verschil tussen opdek en stompe deuren. Nu ik er op let zie ik toch dat huizen tot 800k vrijwel allemaal opdekdeuren hebben op Funda. Daaruit concludeer ik dat bijna niemand erom geeft.
Een mooie vloer daarentegen zie ik wel de meerwaarde van in. Maar ik vraag me af wie hier nog zwarte granieten tegels met spikkels erin nog mooi vindt (trend begin deze eeuw). Een houten vloer zal altijd tijdloos blijven, alleen zoekt niet iedereen het onderhoud wat ervoor nodig is.
@poosie die Leicht keuken was waarschijnlijk ook 2-3x zo duur als de Bruynzeel keuken. Apparatuur van 20 jaar geleden is ook niks meer waard en waarschijnlijk al een keer vervangen. Voor dat geld had die Bruynzeel keuken volledig vervangen kunnen worden. Ik denk dat een nieuwe Bruynzeel keuken in de huidige trend kleuren het beter doet qua verkoop dan een 20 jaar oude tijdloze Leicht keuken. Zoals hierboven ook genoemd werd, mensen zoeken niet om te klussen. Komt ook omdat veel mensen geen spaargeld hebben en dus niet kunnen upgraden. Ik denk dat dat de belangrijkste reden is dat een huis wat af is, beter verkoopt dan een huis waar nog iets aan moet gebeuren. Terwijl juist een huis van 20 jaar oud en wat aan moet gebeuren juist de kans is om je eigen keuzes te maken. Zeker als die voor prijzen gaan die vergelijkbaar zijn met de nieuwbouw von prijzen. Huizen van nu zijn maar marginaal beter dan huizen van vanaf 2005.

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 17:26
Dronium schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 01:29:
[...]

De (mijn) opleverinspecteur van VEH _/-\o_ _/-\o_

Die zag hem op de meerwerklijst staan en vroeg de aannemer waar die WTW zat. Hij had hem namelijk nog niet gezien en ook geen luik. Omdat het een apparaat is, hoe passief ook, moet het namelijk toegankelijk zijn voor controle en onderhoud.

Dus aannemer belt onderaannemer om alsnog een luik te realiseren . . . . blijkt na bijna drie maanden dat de onderaannemer de douche WTW überhaupt niet geplaatst heeft wegens "ruimte gebrek" :? :X 8)7
Ik wacht nog steeds op een oplossing. :-(
Hoe zou ik zo'n luik voor mij moeten zien in de douche voor je douche wtw. Ik neem aan dat de douche wtw direct na je afvoerputje komt. Dus dat luik moet dan bijna wel in de vloer moeten komen waar je ook aan het douchen bent. Ik weet even niet hoe ik mij dat voor moet stellen in de badkamer waar je de vloer liever waterdicht hebt.

Wij krijgen ook een douche wtw als het goed is, dus wil eigenlijk wel weten of ik dit kan checken.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
MLPN schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:06:
[...]

Hoe zou ik zo'n luik voor mij moeten zien in de douche voor je douche wtw. Ik neem aan dat de douche wtw direct na je afvoerputje komt. Dus dat luik moet dan bijna wel in de vloer moeten komen waar je ook aan het douchen bent. Ik weet even niet hoe ik mij dat voor moet stellen in de badkamer waar je de vloer liever waterdicht hebt.

Wij krijgen ook een douche wtw als het goed is, dus wil eigenlijk wel weten of ik dit kan checken.
Verticale douche WTW is een pijp van ~2mtr die dus ergens in een muur of lepe hoek komt te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:41
MLPN schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:06:
[...]

Voor zover ik weet zijn er twee varianten van een douche WTW.

1ste variant is het meest efficient en het goedkoopst. Het is (grofweg) een dubbelwandige pijp van ongeveer twee meter die op de plek komt waar de afvoerbuis van de verdiepingsvloer naar beneden gaat. Bij mij zou dat dus in een lepe hoek bij de trap zijn. Deze vervangt ook een stuk afvoerbuis.

2de variant is wat duurder en minder efficient maar beter toepasbaar in bestaande bouw en is gewoon een drain met ingebouwde warmte-wisselaar. Efficientie is afhankelijk van de beschikbare inbouw diepte. Bij deze variant is er dus geen luik nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Wij gaan morgen kijken in de modelwoning. Iemand nog tips waar op te letten?

We hebben vooral wat dingen die we willen opmeten en wat puntjes waar we op willen letten zoals aantal stopcontacten, de posities van het schakelmateriaal en dat soort zaken.

Maar we hebben nu nog één kans om deze woning te bezoeken (begin November vindt de overdracht naar de bewoners plaats) en willen het dan ook goed doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Toppe schreef op zondag 27 september 2020 @ 09:44:
aantal stopcontacten, de posities van het schakelmateriaal en dat soort zaken.
Dit zou toch ook op de bouwtekening moeten staan? Op onze tekening staat de plaats en de hoogte vermeld per stopcontact. En enkel of dubbel
Idem voor schakelaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Source90 schreef op zondag 27 september 2020 @ 10:33:
[...]

Dit zou toch ook op de bouwtekening moeten staan? Op onze tekening staat de plaats en de hoogte vermeld per stopcontact. En enkel of dubbel
Idem voor schakelaar.
Dat is niet standaard op een bouw of bestektekening. Uiteraard wens ik die wel te ontvangen maar ik wil graag de definitieve versie zodat daar ook ons eigen ingetekend meerwerk op staat.

Verder hebben we tot nu toe dit staan, de ‘grijze bedragen’ zijn de daadwerkelijke kosten vanuit de aannemer. De rest hebben we tot nu toe moeten gokken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQ0IHv5VhyzlhbHYG2HEDFRIcoI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/08WPIiSmWQZAXP6mt4ET72WK.png?f=fotoalbum_large
Opzich geen hele gekke keuzes gemaakt, we willen vooral de keuken en de badkamer volledig naar wens inrichten en bijvoorbeeld de tuin en woonkamer heeft een iets lagere prioriteit.

[ Voor 15% gewijzigd door Toppe op 27-09-2020 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:16

EiT

@Toppe Wat moet je met 8 internet aansluitingen? Of bedoel je netwerk aansluitingen ;)
Blauwe draad kost meestal 200-300 euro.
En ik zou je adviseren een mantelbuis naar voren en achteren laten leggen.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

EiT schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:57:
@Toppe Wat moet je met 8 internet aansluitingen? Of bedoel je netwerk aansluitingen ;)
Blauwe draad kost meestal 200-300 euro.
En ik zou je adviseren een mantelbuis naar voren en achteren laten leggen.
Ja netwerk ;).

Blauwe draad is nog een twijfel geval omdat ik wellicht helemaal niet met schakelaar wil gaan werken (wel aanbrengen, er overheen stucen). Meningen zijn hier over verdeeld dus die discussie starten heeft geen nut.

Mantel buizen ga ik uiteindelijk zelf doen omdat ik er gewoon bij kan :)

Zit nog wel even te twijfelen om de aannemer te vragen een fundering voor een vlaggenmast te laten plaatsen. Met een voortuin van 7 meter diep heb ik er ruimte genoeg voor :+

[ Voor 12% gewijzigd door Toppe op 27-09-2020 12:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• o1o92o2o
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09-2020
Toppe schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:10:
[...]

Blauwe draad is nog een twijfel geval omdat ik wellicht helemaal niet met schakelaar wil gaan werken (wel aanbrengen, er overheen stucen).
Nooit actieve delen (dozen) van de installatie wegstucen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
[...]

Ja netwerk ;).

Blauwe draad is nog een twijfel geval omdat ik wellicht helemaal niet met schakelaar wil gaan werken (wel aanbrengen, er overheen stucen). Meningen zijn hier over verdeeld dus die discussie starten heeft geen nut.
Waarschijnlijk is nu goedkoper en gemakkelijk om blauwe draad te nemen dan dat je zelf later kabels moet doortrekken.

In ons woning is de helft van de schakelaars voorzien van blauwe draad en de andere helft niet :F
We hebben hier discussie over aangezien dit wel in mailcorrespondentie genoemd wordt maar niet expliciet in meerwerklijst staat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
[...]
Ik zou ten alle tijden zorgen dat je ook gewoon fysieke schakelaars hebt. Niks irritanter dan wanneer geen enkele lamp het doet als de domotica faalt of in onderhoud is. Meestal is het slechts de hobby van 1 persoon in het huis en de rest moet er geen nadelen van ondervinden.

Heb zelf naar alle schakelaars de blauwe nuldraad laten trekken en er komt draadloze bediening in de schakelaars waar ook de fysieke knoppen op aangesloten zitten. Op die manier is de domotica altijd het extraatje en mis je hooguit het stukje gemak als het een keer niet werkt.

En zoals hierboven ook al genoemd zou ik nooit over inbouwdozen heen stucen. Ze moeten bereikbaar blijven voor onderhoud.

Edit: vraag naast die blauwe draad ook om de diepst mogelijke inbouwdozen!

[ Voor 9% gewijzigd door Farmerwood op 27-09-2020 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Goeie tip voor diepe dozen @Farmerwood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-09 09:33
Weet iemand een website/blog/artikel waar een goed overzicht van verschillende dakkapel stijlen in staat, met welke stijl het beste past bij verschillende bouwstijlen? Ik zit enorm te twijfelen tussen kader model, klassiekere look met lood wangen, etc. De stijl van het huis zit tussen Engels cottage en modern in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
nel!s schreef op zondag 27 september 2020 @ 19:58:
Weet iemand een website/blog/artikel waar een goed overzicht van verschillende dakkapel stijlen in staat, met welke stijl het beste past bij verschillende bouwstijlen? Ik zit enorm te twijfelen tussen kader model, klassiekere look met lood wangen, etc. De stijl van het huis zit tussen Engels cottage en modern in.
Welke stijl was er vanaf de bouw eventueel geleverd? Misschien een goede indicatie aangezien dat door de architect bedacht was en dus in principe zou moeten passen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Farmerwood schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:49:
[...]

Ik zou ten alle tijden zorgen dat je ook gewoon fysieke schakelaars hebt. Niks irritanter dan wanneer geen enkele lamp het doet als de domotica faalt of in onderhoud is. Meestal is het slechts de hobby van 1 persoon in het huis en de rest moet er geen nadelen van ondervinden.

Heb zelf naar alle schakelaars de blauwe nuldraad laten trekken en er komt draadloze bediening in de schakelaars waar ook de fysieke knoppen op aangesloten zitten. Op die manier is de domotica altijd het extraatje en mis je hooguit het stukje gemak als het een keer niet werkt.

En zoals hierboven ook al genoemd zou ik nooit over inbouwdozen heen stucen. Ze moeten bereikbaar blijven voor onderhoud.

Edit: vraag naast die blauwe draad ook om de diepst mogelijke inbouwdozen!
Ik zie online ook veel draadloos spul omtrent domotica. Een soort WiFi kastjes wat je in je schakelaar bouwt. Heb je dan nog wel blauwe draden nodig ?

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
siemenz schreef op zondag 27 september 2020 @ 23:23:
[...]
Ik zie online ook veel draadloos spul omtrent domotica. Een soort WiFi kastjes wat je in je schakelaar bouwt. Heb je dan nog wel blauwe draden nodig ?
Je doelt op Shelly's gok ik? Die wil ik zelf (ook) gaan gebruiken.

De nieuwste versie zou ook zonder moeten werken op 'lekstroom', maar als je de kans hebt zou ik zorgen dat die blauwe draad er gewoon ligt.
Dan kun je bv ook nog een keer besluiten om b.v draadloos KNX-materiaal in te zetten of een ander product.

[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 27-09-2020 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Ik zag klikaanklikuit.nl. Maar er zullen vast andere merken zijn. Morgen is aan de aannemer vragen wat een blauwe draad kost.

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
siemenz schreef op zondag 27 september 2020 @ 23:55:
Ik zag klikaanklikuit.nl. Maar er zullen vast andere merken zijn. Morgen is aan de aannemer vragen wat een blauwe draad kost.
KlikAanKlikUit werkt (oud) met 433 Mhz of (nieuw) Zigbee en niet met wifi.
Dit is niet het topic om te discusseren over de beste domoticatechniek en allemaal hebben ze hun voor- en nadelen.

Enige on-topic advies dat hier gegeven kan worden is dat je zo min mogelijk afhankelijk wilt zijn van batterijen, dus als je de kans hebt om ergens voeding te regelen, dan zou ik dat doen. B.v. door de nuldraad naar schakelaars te trekken en het regelen van (extra) loze leidingen.

[ Voor 6% gewijzigd door Farmerwood op 28-09-2020 00:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• o1o92o2o
siemenz schreef op zondag 27 september 2020 @ 23:23:
[...]

Als je gewoon draad in buis hebt is dat afteraf regelen van die blauwe draad ook een fluitje van een cent. Als je ingestorte kabel hebt is het een ander ding...

Ik zou er in ieder geval geen 200-300 euro voor betalen aan een projectbouwer, maar als je het nog nooit gedaan hebt kan ik het snappen dat je dat wel doet.

[ Voor 15% gewijzigd door o1o92o2o op 28-09-2020 01:34 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5xzDy0YwETnqQuDsJxlNTIez5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9YZQRljBQKpszbm5LPVSUGR3.jpg?f=fotoalbum_large

Net terug. Wat een huis :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mooie woning inderdaad, voor dat geld (250k) :P ;).

Goed te zien dat het uiteindelijk toch is goedgekomen bij een ander project.
Toppe schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:38:
[...]

€250.000? Deze woning is wat duurder namelijk
Daarom, dat was ook veel te mooi om waar te zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 28-09-2020 21:02 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-05 13:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jrWbU-kWXJ4lS92QKP2Ikwn8aA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BtzMl8pUZpqF0YkDasezsojp.png?f=user_large
Ik kan de aannemer spotvoorzieningen laten treffen in de plafondplaten en dat wil ik ook graag. Ik heb het als op de afbeelding in laten tekenen, maar ik wil de drie spotjes dichter tegen de achtermuur aan en de twee spotjes dichter tegen de lichtstraat aan. Echter, twijfel ik over de positie van de drie spotjes naast elkaar. Ze zijn nu uitgelijnd over de breedte van de woonkamer, maar dan vallen ze niet netjes in het midden van de tuindeuren. Degenen met inbouwspots; wat zouden jullie aanraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Jackssonss schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:17:
[Afbeelding]
Ik kan de aannemer spotvoorzieningen laten treffen in de plafondplaten en dat wil ik ook graag. Ik heb het als op de afbeelding in laten tekenen, maar ik wil de drie spotjes dichter tegen de achtermuur aan en de twee spotjes dichter tegen de lichtstraat aan. Echter, twijfel ik over de positie van de drie spotjes naast elkaar. Ze zijn nu uitgelijnd over de breedte van de woonkamer, maar dan vallen ze niet netjes in het midden van de tuindeuren. Degenen met inbouwspots; wat zouden jullie aanraden?
Ik heb ze hier ook niet uitgelijnd op de deuren of ramen maar evenredig verdeeld over de breedte van de kamer zelf. Dan krijg je namelijk een lichtbeeld wat overal hetzelfde is ipv donkere plekken omdat je deur 2m verder zit dan een raam.
Of een licht architect (of planner, geef het een naam) het hetzelfde zou doen weet ik niet maar ik ben tevreden in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
GeeMoney schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:48:
[...]

Ik heb ze hier ook niet uitgelijnd op de deuren of ramen maar evenredig verdeeld over de breedte van de kamer zelf. Dan krijg je namelijk een lichtbeeld wat overal hetzelfde is ipv donkere plekken omdat je deur 2m verder zit dan een raam.
Of een licht architect (of planner, geef het een naam) het hetzelfde zou doen weet ik niet maar ik ben tevreden in ieder geval.
Thanks! Hoe ver heb je ze ongeveer van de achtermuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Jackssonss schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:51:
[...]

Thanks! Hoe ver heb je ze ongeveer van de achtermuur?
40cm. Waar ik kasten heb zitten ze op 60 en bij de keuken op 80 omdat de keukenkasten 60 diep zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
GeeMoney schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:56:
[...]

40cm. Waar ik kasten heb zitten ze op 60 en bij de keuken op 80 omdat de keukenkasten 60 diep zijn.
En dan allemaal recht naar beneden, of heb je ze nog gedraaid? En met welke stralingshoek?

Soms zie je dat mensen met spotjes van die 30 graden spots er in hebben en dan overal van die lichtvlekken hebben omdat ze veel te weinig spots hebben voor die kleine hoek. Zelfde aantal met 60 graden gaat dan vaak wel direct goed.

@Jackssonss ; kijk naar de stralingshoek van de spots die je wilt gebruiken en of er volledige dekking is op tafelhoogte. Is je plafond 2,6m en je hebt een spot met een stralingshoek van 30 graden dan heeft de "lichtvlek" op tafelhoogte (1,9m van het plafond) een diameter van 1,1m

[ Voor 20% gewijzigd door o1o92o2o op 28-09-2020 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
o1o92o2o schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:36:
[...]

En dan allemaal recht naar beneden, of heb je ze nog gedraaid? En met welke stralingshoek?

Soms zie je dat mensen met spotjes van die 30 graden spots er in hebben en dan overal van die lichtvlekken hebben omdat ze veel te weinig spots hebben voor die kleine hoek. Zelfde aantal met 60 graden gaat dan vaak wel direct goed.
Ze zijn kantelbaar, de stralingshoek moet ik even opzoeken maar ik heb geen last van donkere plekken.
Ik heb ze 1,20m uit elkaar ongeveer over de achtergevel die ruim 6,5m is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
GeeMoney schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:40:
[...]

Ze zijn kantelbaar, de stralingshoek moet ik even opzoeken maar ik heb geen last van donkere plekken.
Ik heb ze 1,20m uit elkaar ongeveer over de achtergevel die ruim 6,5m is.
Dan zal dat wel meer dan 30 graden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Jackssonss schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:17:
[Afbeelding]
Tipje: laat in de tekening afstanden van de muren en onderling vastleggen. Heb ik ook gedaan en het zat perfect waar ik het had aangeven. Anderen in het project hadden het op de tekening zoals jij, zonder afstanden, dat zat een stukje minder strak en dan vooral de onderlinge afstand.

Verder geen opmerkingen, heb ze alleen boven het aanrecht laten aanbrengen in een rechte lijn en de spotvoorzieningen gebruikt voor hanglampen. :P

[ Voor 6% gewijzigd door Bastien op 28-09-2020 19:49 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Sport_Life schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:56:
[...]

Mooie woning inderdaad, voor dat geld (250k) :P ;).

Goed te zien dat het uiteindelijk toch is goedgekomen bij een ander project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
o1o92o2o schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:36:
[...]
@Jackssonss ; kijk naar de stralingshoek van de spots die je wilt gebruiken en of er volledige dekking is op tafelhoogte. Is je plafond 2,6m en je hebt een spot met een stralingshoek van 30 graden dan heeft de "lichtvlek" op tafelhoogte (1,9m van het plafond) een diameter van 1,1m
Ik heb nog geen spots uitgezocht, dus dat is dan iets om rekening mee te houden. Bedankt voor de tip. Overigens zijn deze spots bedoeld als sfeerverlichting bij de zithoek, dus dan lijkt me dit minder relevant, toch? Het plafond is inderdaad 2,6 m.
Bastien schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:49:
[...]
Tipje: laat in de tekening afstanden van de muren en onderling vastleggen. Heb ik ook gedaan en het zat perfect waar ik het had aangeven. Anderen in het project hadden het op de tekening zoals jij, zonder afstanden, dat zat een stukje minder strak en dan vooral de onderlinge afstand.

Verder geen opmerkingen, heb ze alleen boven het aanrecht laten aanbrengen in een rechte lijn en de spotvoorzieningen gebruikt voor hanglampen. :P
Goede tip, bedankt! Haha, dat lijkt me dan wel jammer (en duur).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GeeMoney
Voor wat het waard is:
Ik heb vanochtend de jaaropgaaf binnengekregen.
Voor een beter beeld reken ik mijn EV even niet mee. (Zit op een eigen meter dus redelijk zuiver)
Betreft dus een EPC0 woning vrijstaand, 875m3 en 220m2 met een bodemwarmtepomp 4e generatie van Itho Daalderop 7,5kW. Overal zoneregeling en vloerverwarming/koeling.

Gezin bestaat uit 4 met 2 jonge kinderen.
Temp in huis staat altijd op 21,5 graden en boiler op comfort stand. (200liter).
Kinderen gaan dagelijks in bad en/of douchen met zijn allen natuurlijk.

Auto eraf heb ik 5280kWh verbruikt.
Mijn zonnepanelen hebben 5340kWh opgewekt. Dit is dus het eerste volle jaar na oplevering dus panelen leveren nu natuurlijk ook het meeste rendement.

Alle verlichting is LED en veel GU10. Buitenlichten op de oprit en tuin schakelen op schemer en staan in de nacht ook gewoon aan. Gehele beneden verdieping heeft totaal 28 spotjes en ik denk gemiddeld dat er 18 aan staan het jaar door op zo’n 30% (warm wit).

[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 29-09-2020 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 12:53
o1o92o2o schreef op maandag 28 september 2020 @ 01:33:
[...]

Als je gewoon draad in buis hebt is dat afteraf regelen van die blauwe draad ook een fluitje van een cent. Als je ingestorte kabel hebt is het een ander ding...

Ik zou er in ieder geval geen 200-300 euro voor betalen aan een projectbouwer, maar als je het nog nooit gedaan hebt kan ik het snappen dat je dat wel doet.
Wat bedoel je precies met ingestort? Ik was net te laat met het verzoek overal een nuldraad bij te trekken. Op de kijkdag heb ik al wel gezien dat (gelukkig) zo een 30% van de schakelaren al is voorzien van een blauwe draad. Die welke niet zijn voorzien zijn soms getrokken uit een reguliere buis en soms uit een flexbuis. Bij die flexbuis vermoed ik dat het gaat om een voorbedrade buis. Dat lijkt me wel lastig om dan nog een blauwe draad bij te trekken.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Waarschijnlijk heb ik er overheen gelezen... Hoeveel zonnepanelen heb jij op je dak liggen met welke eigenschappen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Source90 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:51:
[...]
Waarschijnlijk heb ik er overheen gelezen... Hoeveel zonnepanelen heb jij op je dak liggen met welke eigenschappen?
18x320wp op ZZW en 40graden. Volle bak zon en geen slagschaduw. (Nouja, in deze tijd na 18:00 uur krijg ik een randje schaduw op de onderste panelen van het huis van de buren verderop) maar redelijk te verwaarlozen. Van april tot dus september geen schaduw. Op de echt goede dagen 42kWh uur opbrengst.

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 29-09-2020 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• o1o92o2o
GeeMoney schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:36:
Voor wat het waard is:
Voor een beter beeld reken ik mijn EV even niet mee. (Zit op een eigen meter dus redelijk zuiver)
Betreft dus een EPC0 woning vrijstaand, 875m3 en 220m2 met een bodemwarmtepomp 4e generatie van Itho Daalderop 7,5kW. Overal zoneregeling en vloerverwarming/koeling.

Temp in huis staat altijd op 21,5 graden en boiler op comfort stand. (200liter).

Mijn zonnepanelen hebben 5340kWh opgewekt. Dit is dus het eerste volle jaar na oplevering dus panelen leveren nu natuurlijk ook het meeste rendement.

Alle verlichting is LED en veel GU10. Buitenlichten op de oprit en tuin schakelen op schemer en staan in de nacht ook gewoon aan. Gehele beneden verdieping heeft totaal 28 spotjes en ik denk gemiddeld dat er 18 aan staan het jaar door op zo’n 30% (warm wit).
Waarom 's nachts aan laten staan? Is gewoon lichtvervuiling. Astrotimer er tussen en klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
B-Bandit schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:47:
[...]

Wat bedoel je precies met ingestort? Ik was net te laat met het verzoek overal een nuldraad bij te trekken. Op de kijkdag heb ik al wel gezien dat (gelukkig) zo een 30% van de schakelaren al is voorzien van een blauwe draad. Die welke niet zijn voorzien zijn soms getrokken uit een reguliere buis en soms uit een flexbuis. Bij die flexbuis vermoed ik dat het gaat om een voorbedrade buis. Dat lijkt me wel lastig om dan nog een blauwe draad bij te trekken.
Ingestorte kabel = geen buis en alleen vervangbaar door de muur open te hakken. Is tegenwoordig helaas ook toegestaan. Als ik het goed begrepen heb hebben enkele van die prefab huizen dat ondertussen.

Flexbuis kun je ook gewoon draad in trekken. Ik raad een nylon trekveer met 'zoek-kop' aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
Toppe schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:38:
[...]

De woning zelf ook? Of bedoel je met grond er bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
o1o92o2o schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:10:
[...]

Ingestorte kabel = geen buis en alleen vervangbaar door de muur open te hakken. Is tegenwoordig helaas ook toegestaan. Als ik het goed begrepen heb hebben enkele van die prefab huizen dat ondertussen.

Flexbuis kun je ook gewoon draad in trekken. Ik raad een nylon trekveer met 'zoek-kop' aan.
Dat is knap waardeloos. Kan het me bijna niet voorstellen. Ah ok. Heb toevallig een nylon trekveer liggen, vroeg me al af of ik die ooit nog zou gebruiken, je kan er immers amper kracht mee zetten. Maar voor het bijtrekken van draad kan het nog wel aardig zijn.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

o1o92o2o schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:11:
[...]

De woning zelf ook? Of bedoel je met grond er bij?
Ik heb het all-in pakket mét grond, dan komen we boven de 300K uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

o1o92o2o schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:10:
[...]

Je mag toch geen losse draden in beton storten? Zeker bij nieuwbouw loop je toch juist het risico dat een draad ‘kapot trekt’ doordat de woning zich gaat zetten?

[ Voor 11% gewijzigd door Toppe op 29-09-2020 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 12:47
Toppe schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:18:
[...]

Je mag toch geen losse draden in beton storten?
Maar kabel wel.
Zeker bij nieuwbouw loop je toch juist het risico dat een draad ‘kapot trekt’ doordat de woning zich gaat zetten?
Hoe moet het binnenwerk gemonteerd worden als de kabel zo strak is dat dit een reeel risico zou zijn?

[ Voor 40% gewijzigd door De Rikster op 29-09-2020 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

De Rikster schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:24:
[...]

Maar kabel wel.

[...]

Hoe moet het binnenwerk gemonteerd worden als de kabel zo strak is dat dit een reeel risico zou zijn?
Hmm. Inderdaad, snap die keus niet zo goed maar goed, heb er niet voor geleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
o1o92o2o schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:08:
[...]

Waarom 's nachts aan laten staan? Is gewoon lichtvervuiling. Astrotimer er tussen en klaar?
Dat zou kunnen, betreft fibaro spul dus zit nu gewoon op zonsonderdag en zonsopgang geschakeld.
Ik woon vrijstaand en een beetje licht rondom mijn woning geeft een prettig idee. Het gaat ook niet om 35 lampen. Op de oprit totaal 8 en achter in de tuin 4 .
Ook kom ik soms op wisselende tijden thuis en ga ik soms ook erg vroeg weg.

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 29-09-2020 20:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
GeeMoney schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:02:
[...]

18x320wp op ZZW en 40graden. Volle bak zon en geen slagschaduw. (Nouja, in deze tijd na 18:00 uur krijg ik een randje schaduw op de onderste panelen van het huis van de buren verderop) maar redelijk te verwaarlozen. Van april tot dus september geen schaduw. Op de echt goede dagen 42kWh uur opbrengst.
Netjes! Wij plaatsen 15 320wp panelen. Ook vol zon op het dak op het zuiden, geen obstakels of bomen in de weg.

Weet ik een beetje wat ik kan verwachten. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
Toppe schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:18:
[...]

Je mag toch geen losse draden in beton storten? Zeker bij nieuwbouw loop je toch juist het risico dat een draad ‘kapot trekt’ doordat de woning zich gaat zetten?
Draad niet; kabel wel. Maargoed; stel ze hebben een 2-aderige kabel ingestort naar je schakelaar dan heb je een probleem, maar volgens mij wordt nog steeds een bijna volledig deel opgeleverd met draad in buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
B-Bandit schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:17:
[...]

Dat is knap waardeloos. Kan het me bijna niet voorstellen. Ah ok. Heb toevallig een nylon trekveer liggen, vroeg me al af of ik die ooit nog zou gebruiken, je kan er immers amper kracht mee zetten. Maar voor het bijtrekken van draad kan het nog wel aardig zijn.
Als het gewoon netjes zonder knikken, insnoeringen en vervuiling is aangelegd kan het altijd wel met een nylon trekveer. Dingen zijn best sterk.

Ergens een draad 'bijtrekken' gaat sowieso alleen met een dunne nylonveer; die dikke stalen krijgen je er geeneens langs.

Verwijderd

De aannemer kan een loze leiding van 21mm van een A naar B punt aanleggen.
Ik wil graag mijn TV kabelloos ophangen, dus ik dacht ik zo'n leiding verticaal plaatsen bij de TV.

Uiteindelijk moet er 2x HDMI doorheen, stroom en een UTP kabel.

Volgens mij gaat dat nooit lukken. Misschien met MiniHDMI? Of zijn er andere ideeen zonder achteraf een goot te frezen?

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-09 14:58
Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2020 @ 07:56:
Ik wil graag mijn TV kabelloos ophangen, dus ik dacht ik zo'n leiding verticaal plaatsen bij de TV.

Volgens mij gaat dat nooit lukken. Misschien met MiniHDMI? Of zijn er andere ideeen zonder achteraf een goot te frezen?
Geen idee wat ze vragen voor deze tv-goot bij jullie. Bij ons was dat een belachelijke meerprijs :o
Toen ik vervolgens bij de buurman zag wat voor lullig rond buisje dit was schrok ik mij helemaal kapot.
Voor 11 euro heb ik zo'n brede ventilatie buis aangeschaft. De kunst is dan om een vriend of familie lid te charteren die even 120 minuten vrij wil maken voor het helpen van het frezen van de buis.

Verwijderd

Probleem is dat de betreffende muur van kneitershard beton en dragend is, met waarschijnlijk wapening.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2020 @ 08:15:
Probleem is dat de betreffende muur van kneitershard beton en dragend is, met waarschijnlijk wapening.
Kan je niet bij de aannemer aangeven dat je graag een kabel goot voor de TV zou willen en dat dit niet door 21mm gaat passen? Wellicht hebben ze dit vaker en kunnen ze alsnog een passende oplossing bieden.

Want van punt A naar B klinkt meer als een standaard optie vanuit meerwerk.

Verwijderd

Toppe schreef op woensdag 30 september 2020 @ 08:20:
[...]

Kan je niet bij de aannemer aangeven dat je graag een kabel goot voor de TV zou willen en dat dit niet door 21mm gaat passen? Wellicht hebben ze dit vaker en kunnen ze alsnog een passende oplossing bieden.

Want van punt A naar B klinkt meer als een standaard optie vanuit meerwerk.
Helaas kan dat niet. Ik denk dat zo'n loze leiding ook niet gaat werken en dat ik het zelf moet regelen achteraf. Vraag me af of je in zo'n muur mag/kan laten frezen.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Kun je de gang doortrekken zodat er een bredere muur ontstaat? Daar hangt bij ons de tv, met een gat in de muur naar de trapkast voor de kabels . In de trapkast kan evt een receiver, playstation etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 30-09-2020 08:41 ]

• Heratie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:11
GeeMoney schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:36:
Voor wat het waard is:

Ik weet niet of dit een verhaal is wat ik graag zou willen lezen of dit echt representatief is voor een EPC0 woning. Ik las eerder dat mensen ruim 10.000 kwh 8)7 verbruiken, dat leek mij een beetje teveel van het goede.

ik ben zelf aan het rekenen geslagen en zou, met mijn platte dak, rond de 6.000 kwh kunnen opwekken. Met jouw verhaal zou het goed komen. Ik hoop dat het voldoende is. Mijn alternatief is dat ik ook zonnepanelen op mijn berging plaats, heb een berging van 6x4. Ik weet niet of dat kan, zou wel ideaal zijn aangezien het op het zuiden ligt. Het liefst laat ik dat voor wat het is en plaatst ik alleen zonnepanelen op mijn dak.

Verwijderd

Sport_Life schreef op woensdag 30 september 2020 @ 08:40:
[...]

Kun je de gang doortrekken zodat er een bredere muur ontstaat? Daar hangt bij ons de tv, met een gat in de muur naar de trapkast voor de kabels . In de trapkast kan evt een receiver, playstation etc.
Begrijp niet goed wat je bedoelt, dit is de situatie waarbij de rode pijl de TV moet zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVgVv9cUN61DRYeuNBpAXutHfX0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yB3j5kajMzVYrqgDC92gP6vp.png?f=fotoalbum_large

• Farmerwood
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2020 @ 08:52:
[...]

Begrijp niet goed wat je bedoelt, dit is de situatie waarbij de rode pijl de TV moet zijn:

[Afbeelding]
Grappig dat Reinbouw bij jullie wel exact hetzelfde softwarepakket gebruikt om tekeningen te maken, maar meerwerk bij ons in het rood deed en bij jullie in blauw.

Ook typisch dat loze leidingen bij jullie 21 mm zijn. Bij ons is het 19 of 25 mm.

Ik denk dat @Sport_life erop doelt die hele muur te laten vervallen en er later zelf een muurtje in te zet.

Mijn huis lijkt qua plattegrond precies op deze qua woonkamer en bij ons is de muur gewoon gemetseld met de bekende witte blokken en geen beton. Geen vaste werkwijze voor deze aannemer dus..

Wat je zou kunnen overwegen is toch die loze leiding van 21 mm te kiezen waardoor Reinbouw het freeswerk al voor je doet. Wel afspreken dat hij niet slechts 5 mm diep ligt. Dan maak je het zelf na oplevering weer open en leg je er een dikkere buis in.
Zou trouwens mikken op een brede platte buis ipv rond als je het vervangt.

Of je zet een tv meubel neer met vlak erboven een veel te grote tv en neemt een kleine plakgoot op de muur voor lief. 😋

[ Voor 12% gewijzigd door Farmerwood op 30-09-2020 09:10 ]

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:18

MadEgg

Tux is lievvv

Heratie schreef op woensdag 30 september 2020 @ 08:52:
[...]

Ik weet niet of dit een verhaal is wat ik graag zou willen lezen of dit echt representatief is voor een EPC0 woning. Ik las eerder dat mensen ruim 10.000 kwh 8)7 verbruiken, dat leek mij een beetje teveel van het goede.

ik ben zelf aan het rekenen geslagen en zou, met mijn platte dak, rond de 6.000 kwh kunnen opwekken. Met jouw verhaal zou het goed komen. Ik hoop dat het voldoende is. Mijn alternatief is dat ik ook zonnepanelen op mijn berging plaats, heb een berging van 6x4. Ik weet niet of dat kan, zou wel ideaal zijn aangezien het op het zuiden ligt. Het liefst laat ik dat voor wat het is en plaatst ik alleen zonnepanelen op mijn dak.
Onze bodemwarmtepomp (5 kW) voor onze tweekapper heeft in 22 maanden inmiddels 6000 kWh verstookt, gemiddeld 272 kWh per maand of 3264 kWh per jaar dus. De zonnepanelen (18 x 305 oost, 10 x 305 west) hebben 13904 kWh opgewekt in 24 maanden, dus 579 kWh per maand / 6952 kWh per jaar. Ruim voldoende voor de wartempomp plus nog een redelijk jaarlijks energieverbruik door andere apparaten.

Huis is met enige marge gebouwd binnen de EPC 0,4 en zal met WP en PV-panelen de EPC0 wel halen vermoed ik, maar dit is nooit officieel uitgerekend.

Met 6000 kWh moet je dus wel aardig uitkomen lijkt me. 10.000 kWh verbruik in een jaar is fors - misschien dat je met een luchtwarmtepomp daar aan komt, zeker als je die in de zomer ook nog als airco gebruikt?

Tja

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33

Bij ons nieuwe huis wilde ik hetzelfde. Maar het werd me afgeraden, ivm de dragende, relatief dunne binnenspouwbladen (7cm beton). Dus ik vrees dat ik niet veel anders kan dan een lelijk kabelgootje :(

(gelukkig wel over 3 weken de sleutels!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Wel vreemd dat dit een dragende muur is. Normaal liggen er gewoon kanaalplaten of breedplaten op de dragende zijmuren. Maar in jouw situatie kan je gewoon 2 gaten boren. Eentje boven waar de TV hangt en eentje waar je kast/apparatuur staat. Dan heb je de kabels lopen in de trapkast. Kan je daar eventueel een kabelgoot tegen de muur schroeven mocht je dit lelijk vinden. Dit is veel makkelijker dan de hele kabelgoot in de muur frezen. Dat is ook wat @Sport_Life bedoelt denk ik.

Verwijderd

Sorry ja 25 mm, zat even niet op te letten. Dan nog te klein denk ik.
Farmerwood schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:06:
[...]

Mijn huis lijkt qua plattegrond precies op deze qua woonkamer en bij ons is de muur gewoon gemetseld met de bekende witte blokken en geen beton. Geen vaste werkwijze voor deze aannemer dus..
Klopt, ons project is beton prefab, jullie project traditioneel kalkzandsteen :)
Z___Z schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:14:
[...]

Wel vreemd dat dit een dragende muur is.
De trap zit aan die muur vast.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2020 09:20 ]

• Z___Z
  • Niet online
@Verwijderd als de muur alleen de trap hoeft te dragen dan kan je er zoveel in frezen als je wil, daardoor zal je trap echt niet van naar beneden komen. Blijft alleen de bewapening over, wat wel lastig is om doorheen te komen.

• Heratie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:11
MadEgg schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:07:
[...]

Onze bodemwarmtepomp (5 kW) voor onze tweekapper heeft in 22 maanden inmiddels 6000 kWh verstookt, gemiddeld 272 kWh per maand of 3264 kWh per jaar dus. De zonnepanelen (18 x 305 oost, 10 x 305 west) hebben 13904 kWh opgewekt in 24 maanden, dus 579 kWh per maand / 6952 kWh per jaar. Ruim voldoende voor de wartempomp plus nog een redelijk jaarlijks energieverbruik door andere apparaten.

Huis is met enige marge gebouwd binnen de EPC 0,4 en zal met WP en PV-panelen de EPC0 wel halen vermoed ik, maar dit is nooit officieel uitgerekend.

Met 6000 kWh moet je dus wel aardig uitkomen lijkt me. 10.000 kWh verbruik in een jaar is fors - misschien dat je met een luchtwarmtepomp daar aan komt, zeker als je die in de zomer ook nog als airco gebruikt?
Die van ons zal een Lucht-water warmtepomp(ATAG Energion M) zijn. Hoeveel dit zal verbruiken weet ik niet. Als mensen hier ervaring mee hebben, dan verneem ik dat graag.

Voor nu ga ik vanuit dat 6.000 kwh genoeg moet zijn. Als het mogelijk is, zal ik ter zijner tijd wel extra zonnepanelen op mijn berging plaatsten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deleon78
Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:17:
[...]

[...]

Klopt, ons project is beton prefab, jullie project traditioneel kalkzandsteen :)

[...]

Of je maakt een "verlaagd plafond", dwz een voorzetwandje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 20:19
Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:17:
[...]

[...]

[...]

Heel ander idee, er bestaan ook (volgens mij Samsung) TV's die een los kastje hebben met alle input, en 1 output naar de TV in de vorm van een glasvezel kabel. Die past er wel doorheen:

https://www.coolblue.nl/a...sung-one-connect-box.html

• Deleon78
kepler schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:36:
[...]

Heel ander idee, er bestaan ook (volgens mij Samsung) TV's die een los kastje hebben met alle input, en 1 output naar de TV in de vorm van een glasvezel kabel. Die past er wel doorheen:

https://www.coolblue.nl/a...sung-one-connect-box.html
Zie alleen daar geen specs zoals hdmi 2.1, bandbreedte, etc.
Je kan sowieso wel een hdmi switch er tussen gooien, ook nog een optie. Scheelt weer een kabel. En ik zou zelf een mediaplayer gebruiken ipv smarttv opties, scheelt ook weer netwerkkabel.

Verwijderd

Nog even nagedacht en met 25mm moet het misschien toch lukken:

1. Stroomkabel twee opties:

- Netsnoer TV achter TV oprollen en zelf een verlengsnoer maken waarbij ik zelf stekkers monteer nadat de kabel door de buis is.
- TV kopen met smalle stekker die los achter in de TV kan, deze past er wel door.

2. UTP moet lukken.

3. HDMI wordt tricky, misschien met een HDMI Switch en MiniHDMI idd. Ik heb hier een normale HDMI stekker liggen en die is 21mm. Als de buis recht omhoog gaat krijg ik dat er wel doorheen denk ik.

25mm is best wel ruim, dus misschien de gok wagen :) Volgorde wordt dan een beetje puzzelen :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2020 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:58:

- Netsnoer TV achter TV oprollen en zelf een verlengsnoer maken waarbij ik zelf stekkers monteer nadat de kabel door de buis is.
- TV kopen met smalle stekker die los achter in de TV kan, deze past er wel door.

2. UTP moet lukken.

3. HDMI wordt tricky, misschien met een HDMI Switch en MiniHDMI idd. Ik heb hier een normale HDMI stekker liggen en die is 21mm. Als de buis recht omhoog gaat krijg ik dat er wel doorheen denk ik.

25mm is best wel ruim, dus misschien de gok wagen :) Volgorde wordt dan een beetje puzzelen :)
Volgorde? Alles tegelijk toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

Ik wilde je aanraden om een Samsung TV met One Connect Box te kopen omdat je dan een kastje in de tv meubel kunt plaatsen met alle aansluitingen en er dan slechts één kabel van 3,95mm naar je tv hoeft. Zie ik nu pas dat ze er bij Samsung lompe connectors aan gemaakt hebben die je niet door een buis van 25mm gaat krijgen, jammer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Bandit
[...]

[Afbeelding]
Wij hebben een vergelijkbare situatie. Tv komt ook tegen de prefab betonnen wand aan. De aannemer heeft bij ons een voorzetwand voorgesteld. Dat was sowieso noodzakelijk ivm 7 loze leidingen die daar uitkomen (oa 4 plafondspeakers en de surroundspeakers) en niet in het beton gefreesd mochten worden. In de voorzetwand komt dus ook een pvc buis. Zij deden dit bij ons voor 450 euro. Vond ik nog redelijk.

Ze gebruiken multiplex voor de voorzetwand. Misschien ook enigszins zelf uit te voeren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gmQpntSNxFoAt_MC8z93K4JZyxA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TqeY66AlgP7OaACpeh6PMugI.jpg?f=fotoalbum_medium

Overigens bestaan er HDMI kabels die gebruik maken van glasvezel en erg dun zijn icm een afneembare kop. Die zijn er momenteel nog niet in HDMI 2.1 en voor zover ik weet alleen in lange lengtes van 10 meter of meer. Daardoor ook gelijk aan de prijs (200 euro).

[ Voor 9% gewijzigd door B-Bandit op 30-09-2020 13:19 ]

Verwijderd

@B-Bandit Nice, als je zoveel zaken hebt op te hangen is dat wel handig. Ik heb er ook aan gedacht, maar dat is meer gedoe, ivm stuccen, bepalen waar de muurbeugel komt en daar extra versteviging inbouwen etc. Voor 175 heb ik die loze leiding van 25mm en daarmee gaat het me wel lukken.

Mini HDMI past er makkelijk doorheen en is geen verlies op kwaliteit. Hooguit 2 van die mini HDMI's en 1 UTP en 1 netsnoer. Moet lukken.

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:13
Dipsausje schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:04:
[...]

Ik wilde je aanraden om een Samsung TV met One Connect Box te kopen omdat je dan een kastje in de tv meubel kunt plaatsen met alle aansluitingen en er dan slechts één kabel van 3,95mm naar je tv hoeft. Zie ik nu pas dat ze er bij Samsung lompe connectors aan gemaakt hebben die je niet door een buis van 25mm gaat krijgen, jammer...
Zou net aan moeten passen

Molding Plug Size (WxHxD)
TV: 37.8(W)*54.7(H)*13.6(D) OC Box: 24.6(W)*63.2(H)*13.1(D)

15x330 SW38

• Source90
Loze leidingen naar de tweede verdieping zijn bij ons niet standaard opgenomen in de meerwerk lijst maar wel mogelijk.

Wat zijn voorbereidingen qua loze leiding die ik nu kan afnemen ten behoeve van zonnepanelen?
Hoeveel kabels (15 panelen) zouden er naar de meterkast moeten? Is dat één kabel of meerdere?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 16:26

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Source90 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:08:
Loze leidingen naar de tweede verdieping zijn bij ons niet standaard opgenomen in de meerwerk lijst maar wel mogelijk.

Wat zijn voorbereidingen qua loze leiding die ik nu kan afnemen ten behoeve van zonnepanelen?
Hoeveel kabels (15 panelen) zouden er naar de meterkast moeten? Is dat één kabel of meerdere?
Er komt (uitgaande van een huis met 2 verdiepingen) een kastje onder het dak tbv de zonnepanelen. Daar sluit je die op aan. Vervolgens wordt dat kastje verbonden met de meterkast.

If it aint fixed, it's broken.

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:49
Tjebakka schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:17:
[...]

Er komt (uitgaande van een huis met 2 verdiepingen) een kastje onder het dak tbv de zonnepanelen. Daar sluit je die op aan. Vervolgens wordt dat kastje verbonden met de meterkast.
Ik lees soms wel e.e.a. over 2 leidingen laten leggen naar de meterkast.
Wij krijgen een aantal zonnepanelen vanuit de bouw. Daarvoor ligt er dan al een leiding. Mogelijk wil ik in de toekomst uitbreiden. Is dat een reden om een 2e leiding te laten leggen of zou dit ook in de originele leiding kunnen vanuit de bouw (nieuwe kabel trekken met meer capaciteit oid?)?

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 16:26

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

SquareOne schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:20:
[...]

Ik lees soms wel e.e.a. over 2 leidingen laten leggen naar de meterkast.
Wij krijgen een aantal zonnepanelen vanuit de bouw. Daarvoor ligt er dan al een leiding. Mogelijk wil ik in de toekomst uitbreiden. Is dat een reden om een 2e leiding te laten leggen of zou dit ook in de originele leiding kunnen vanuit de bouw (nieuwe kabel trekken met meer capaciteit oid?)?
Dat zou je even na moeten vragen. Wij krijgen een kastje waar zo'n 18 panelen van 320wp op kunnen. Er worden echter maar 3 geplaatst :+ Maar bij ons is uitbreiden dus vrij eenvoudig.

If it aint fixed, it's broken.

• BiLLie-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-09 10:35
Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:58:

2. UTP moet lukken.

25 mm best ruim? qua flexibiliteit wil je het echt wel ruimer hebben. Ik heb zelf een vrij lompe sleuf in de muur gefreesd en daar deze buis https://www.gamma.nl/asso...10x55-mm-100-cm/p/B118051 ingelegd en aan beide uiteinden https://www.gamma.nl/asso...10x55-mm-100-mm/p/B117867 . Zorg dat die 'ergens' achter je tv uit komt en het andere uiteinde 'ergens' achter je tv kastje en je bent klaar 8)

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

[Afbeelding]
Bij ons is de indeling anders, voordeur zit aan de voorkant van de woning, daarachter een lange gang. Normaal zit de trapkast in de woonkamer, wij hebben de gang verlengd waardoor de trapkast in de gang uitkomt.

Jouw situatie is hierdoor eigenlijk hetzelfde. Als je een beetje grote TV ophangt (>54") kun je toch een gat boren aan de rechterkant waardoor je onder de trap uitkomt? Je hoeft niet per se precies thv het midden van de TV een gat te boren, kan ook makkelijk 50-75cm naar rechts.

Stroomsnoer vd tv is doorgeknipt :+ en er zit een gamma stekkertje aan van 2 euro.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 30-09-2020 17:47 ]

Verwijderd

BiLLie- schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:45:
[...]

25 mm best ruim? qua flexibiliteit wil je het echt wel ruimer hebben. Ik heb zelf een vrij lompe sleuf in de muur gefreesd en daar deze buis https://www.gamma.nl/asso...10x55-mm-100-cm/p/B118051 ingelegd en aan beide uiteinden https://www.gamma.nl/asso...10x55-mm-100-mm/p/B117867 . Zorg dat die 'ergens' achter je tv uit komt en het andere uiteinde 'ergens' achter je tv kastje en je bent klaar 8)
Ja dat is natuurlijk ideaal. Maar mijn betonmuurtje leent zich daar niet echt voor. Ik heb ook geen 10 devices oid die er doorheen hoeven :) 25mm recht naar boven zonder bocht is niet best ruim, je hebt gelijk. Het is krap, maar 2x mini HDMI, een UTP en een netsnoer moet lukken. Meer heb ik niet nodig.

• Piknikker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-08 19:15
Er is nu een (online) informatiebijeenkomst georganiseerd wat betreft het klimaatsysteem (van Klimaatgarant) voor onze EPC 0 woning. Bevat warmtepomp (Itho type WPU), PV panelen, WTW etc.

Is er nog iets bijzonders waar ik op moet letten of kan vragen?

We hebben een 200L vat wat genoeg is voor met z'n 2en (+ een Quooker). Er is ook vloerkoeling. Maar verder niet zoveel kaas gegeten van de rest.
Pagina: 1 ... 111 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2