Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 112 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.519 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:20
Piknikker schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:48:
Er is nu een (online) informatiebijeenkomst georganiseerd wat betreft het klimaatsysteem (van Klimaatgarant) voor onze EPC 0 woning. Bevat warmtepomp (Itho type WPU), PV panelen, WTW etc.

Is er nog iets bijzonders waar ik op moet letten of kan vragen?

We hebben een 200L vat wat genoeg is voor met z'n 2en (+ een Quooker). Er is ook vloerkoeling. Maar verder niet zoveel kaas gegeten van de rest.
Wij hebben ook epc 0 icm klimaatgarant.
Ik zou eigenlijk niet zo goed weten wat je zou moeten vragen. Het werkt gewoon en 200l is voor ons ruim voldoende. Wij hebben ook 200l met ons 3en thuis nooit problemen en de pomp staat op de eco stand. Wij hebben geen bad.

WTW zou je kunnen vragen of die voldoende vermogen heeft mocht je de zolder toch een benoemde ruimte maken (in geval dat nog niet is), want dan moet daar ook een wtw naar toe wat misschien niet kan als de wtw daar te licht voor is.

Voor rest zet je de temperatuur op je thermostaat en gewoon niet meer aan komen.

• Piknikker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-08 19:15
perspectivebass schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:56:
[...]

Wij hebben ook epc 0 icm klimaatgarant.
Ik zou eigenlijk niet zo goed weten wat je zou moeten vragen. Het werkt gewoon en 200l is voor ons ruim voldoende. Wij hebben ook 200l met ons 3en thuis nooit problemen en de pomp staat op de eco stand. Wij hebben geen bad.

WTW zou je kunnen vragen of die voldoende vermogen heeft mocht je de zolder toch een benoemde ruimte maken (in geval dat nog niet is), want dan moet daar ook een wtw naar toe wat misschien niet kan als de wtw daar te licht voor is.

Voor rest zet je de temperatuur op je thermostaat en gewoon niet meer aan komen.
Ja precies zo'n gevoel heb ik nu ook. Zolder is al deels verblijfsruimte, dus volgens mij zit dat wel goed - maar ik zal het meenemen.

Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eeeeeee
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 25-07-2024
Piknikker schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:48:
Er is nu een (online) informatiebijeenkomst georganiseerd wat betreft het klimaatsysteem (van Klimaatgarant) voor onze EPC 0 woning. Bevat warmtepomp (Itho type WPU), PV panelen, WTW etc.

Is er nog iets bijzonders waar ik op moet letten of kan vragen?

We hebben een 200L vat wat genoeg is voor met z'n 2en (+ een Quooker). Er is ook vloerkoeling. Maar verder niet zoveel kaas gegeten van de rest.
Ga je het huren of kopen? Als je het huurt kan je niet de BTW van de panelen terugvragen.

• Piknikker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-08 19:15
eeeeeee schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:19:
[...]

Ga je het huren of kopen? Als je het huurt kan je niet de BTW van de panelen terugvragen.
Thanks voor de tip, moet dit niet vergeten te doen. We kopen het inderdaad.

Verwijderd

In ons nieuwe rijtje worden 4 twee-kappers gebouwd en 2 vrijstaande huizen, door elkaar. Nu wil 1 van de twee vrijstaande huizen niet verkopen.

Mag de aannemer/gemeente/whatever dit zomaar wijzigen in iets anders? Bijv. nog maar een tweekapper?

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:24:
In ons nieuwe rijtje worden 4 twee-kappers gebouwd en 2 vrijstaande huizen, door elkaar. Nu wil 1 van de twee vrijstaande huizen niet verkopen.

Mag de aannemer/gemeente/whatever dit zomaar wijzigen in iets anders? Bijv. nog maar een tweekapper?
Geen idee wat de wettelijke berperkingen zijn, maar in de wijk van mijn vorige huis werden enkele stadsvilla's vervangen door appartementen van 4 hoog. Hoop commentaar uiteraard van de kopers van de omliggende huizen, maar die appartementen zijn er wel gekomen. Er zijn wel wat financiele compensaties uitgedeeld, maar je zit wel mooi met 4 hoog appartementen naast je ipv een huis...

Ik zou het eens nazoeken in het bestemmingsplan. Als dat ruimte biedt voor zowel vrijstaand als tweekapper, dan heb je een aardige kans dat ze mogen wisselen.

Verwijderd

Farmerwood schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:31:
[...]

Geen idee wat de wettelijke berperkingen zijn, maar in de wijk van mijn vorige huis werden enkele stadsvilla's vervangen door appartementen van 4 hoog. Hoop commentaar uiteraard van de kopers van de omliggende huizen, maar die appartementen zijn er wel gekomen. Er zijn wel wat financiele compensaties uitgedeeld, maar je zit wel mooi met 4 hoog appartementen naast je ipv een huis...

Ik zou het eens nazoeken in het bestemmingsplan. Als dat ruimte biedt voor zowel vrijstaand als tweekapper, dan heb je een aardige kans dat ze mogen wisselen.
Oef dat is wel zuur. Ik denk dat een appartement niet gaat passen, maar je weet het nooit.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2020 08:56 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:24:

Dat is bij ons ook gebeurd maar dan andersom.. 2 kapper > vrijstaande woning. Ziet er een beetje vreemd uit (als je het weet), overal 2 kappers en dan ineens een (enorm grote) vrijstaande woning.
Op alle tekeningen en schetsen staat nog gewoon een 2 kapper.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 30-09-2020 21:56 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• bubbelbabe
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-04-2022
Zijn er hier eigenlijk nog mede-tweakers die op de Bathmense Enk Fase 3 een woning hebben gekocht/laten bouwen? :+
https://nieuwbouwbathmen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

bubbelbabe schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:25:
Zijn er hier eigenlijk nog mede-tweakers die op de Bathmense Enk Fase 3 een woning hebben gekocht/laten bouwen? :+
https://nieuwbouwbathmen.nl
Robin volgens mij!

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gsxrrr
  • Laatst online: 15:58
Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:39:
[...]

Oef dat is wel zuur. Ik denk dat een appartement niet gaat passen, maar je weet het nooit. Het gaat om kavel A. Lijkt me lastig dan daar iets anders dan een vrijstaand huis op te plaatsen.:

[Afbeelding]
Ik zit in hetzelfde project als jij zo te zien Supreme. Ik maak me meer zorgen over het rijtje levensbestendige woningen aan de overkant die niet lijken te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gsxrrr schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 08:32:
[...]

Ik zit in hetzelfde project als jij zo te zien Supreme. Ik maak me meer zorgen over het rijtje levensbestendige woningen aan de overkant die niet lijken te verkopen.
Toevallig :)

Volgens mij hebben ze daar nu een nieuwe campagne voor gestart, met een indeling die de kopers zelf kunnen kiezen en daar geen extra kosten voor hoeven te betalen. En op Funda staan daar nu weer wat opties op. Daarnaast wil de gemeente levensloopbestendige woningen in de wijk, dus hopelijk blijft die bestemming er gewoon opzitten.

Moet jij ook zo lang wachten op antwoorden van Reinbouw? Ik heb echt het idee dat daar 1 man op het hele project zit en dat hij het amper kan behappen. Anderhalve maand geleden al allerlei punten aangeleverd, maar nog steeds geen tekening met updates. Ik hoop dat het tijdens de bouw beter loopt, anders gaan ze een hoop meerwerk vergeten ben ik bang.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2020 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 08:46:
Moet jij ook zo lang wachten op antwoorden van Reinbouw? Ik heb echt het idee dat daar 1 man op het hele project zit en dat hij het amper kan behappen. Anderhalve maand geleden al allerlei punten aangeleverd, maar nog steeds geen tekening met updates. Ik hoop dat het tijdens de bouw beter loopt, anders gaan ze een hoop meerwerk vergeten ben ik bang.
Reinbouw heeft een vrij duidelijke werkwijze wat dat betreft volgens mij.
Er wordt pas gebouwd als alles in bestelling is en bestellen gebeurd pas nadat jouw handtekening onder de definitieve orderbevestiging staat.
En alles wat jij voor de deadline in ieder geval aangekaart hebt wordt meegenomen in die order.
Bij ons liepen ze bijna 2 maanden uit met het afhandelen van alle wensen, maar inmiddels ligt de bouw 2 maanden voor op schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bubbelbabe
Wie is Robin hier op het forum? =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gsxrrr
  • Laatst online: 15:58
Verwijderd schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 08:46:
[...]

Toevallig :)

Volgens mij hebben ze daar nu een nieuwe campagne voor gestart, met een indeling die de kopers zelf kunnen kiezen en daar geen extra kosten voor hoeven te betalen. En op Funda staan daar nu weer wat opties op. Daarnaast wil de gemeente levensloopbestendige woningen in de wijk, dus hopelijk blijft die bestemming er gewoon opzitten.

Ha bijna-buurman! :) (wij hebben nr 7)

Klopt inderdaad, zag het voorbij komen en volgens de kavelkaart inmiddels 1 verkocht.

Idee bij Reinbouw heb ik inderdaad ook een beetje, maar we hebben ze ook niet veel gevraagd. Tekeningen zijn bij ons ook half af. Uitbouw/garage verplaatsing staat er bv wel op, maar tussendeur tussen berging en keuken of samenvoegen slaapkamer 2/3 dan weer niet.
Website met toevoegen opties werkte ook niet helemaal lekker bij ons dus nu morgen laatste gesprek bij ze om de laatste dingen door te geven. Keuken,badkamer en binnendeuren al klaar dus lange wachten kan beginnen dan.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

bubbelbabe schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:42:
[...]

Wie is Robin hier op het forum? =)
De knecht van Bathmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:54

Toppe

Oké ✅

Zo! Gister de aannemer gesproken en het meerwerk besproken.

Zou volgende week een offerte krijgen maar vrouwlief had deze vanochtend in de mailbox (en niet vertellen natuurlijk :9 ) en het valt allemaal reuze mee qua prijs. Alleen de zolder indeling is (veel) duurder dan we hadden verwacht, €13.059.

Totaal zitten we net onder de €24.000 en dan hebben we:
- Zolder indeling (deuren, radiators, elektra, behang klaar, dakraam)
- Vergroten badkamer
- Inloopkast
- 3 extra groepen in de keuken (en aan/afvoer vaatwasser)
- Vrij dragende luifel boven de voordeur
- 9 internet aansluitingen (dubbel uitgevoerd)
- 15 meter grondkabel (ook hier, extra groep)
- Vorst vrije gevelkraan buiten
- Uitstortgootsteen met warm en koud water, inclusief afvoer

Geloof dat we niet mogen klagen met de totaalprijs? :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bubbelbabe
Goede grap 8)7 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eeeeeee
Toppe schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 19:54:

Zou volgende week een offerte krijgen maar vrouwlief had deze vanochtend in de mailbox (en niet vertellen natuurlijk :9 ) en het valt allemaal reuze mee qua prijs. Alleen de zolder indeling is (veel) duurder dan we hadden verwacht, €13.059.
Je maakt voor deze prijs (een deel) van de zolder een verblijfsruimte ipv onbenoemde ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

eeeeeee schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 20:33:
[...]

Je maakt voor deze prijs (een deel) van de zolder een verblijfsruimte ipv onbenoemde ruimte?
Ja :) de volledige zolder wordt onderhandel genomen en verdeelt in 3 ruimtes (‘technische ruimte’ is een deur voor de WTW)

[ Voor 17% gewijzigd door Toppe op 01-10-2020 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zolderindelingen zijn altijd duur. Het wordt uitbesteed en er zit veel arbeid in om het netjes af te werken. En de aannemer moet er ook nog wat aan verdienen.

Als je het zelf kan, en er geen haast mee hebt, zou ik het zelf doen. Een gyproc metalstud systeem kan iedereen die een beetje handig is. En dan met wat prefab deur+kozijn combinaties ben je al een heel eind.

Maargoed, je moet er wel zin in hebben. Ik heb het zelf gedaan in mijn huidige woning en zou het niet nog een keer willen doen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ik blijf me verbazen over wat er nog steeds 'meerwerk' genoemd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Verwijderd schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 20:40:
Zolderindelingen zijn altijd duur. Het wordt uitbesteed en er zit veel arbeid in om het netjes af te werken. En de aannemer moet er ook nog wat aan verdienen.

Als je het zelf kan, en er geen haast mee hebt, zou ik het zelf doen. Een gyproc metalstud systeem kan iedereen die een beetje handig is. En dan met wat prefab deur+kozijn combinaties ben je al een heel eind.

Maargoed, je moet er wel zin in hebben. Ik heb het zelf gedaan in mijn huidige woning en zou het niet nog een keer willen doen :+
De aannemer doet het zelf, is (voor zover we begrijpen) allemaal eigen personeel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-bvkkdLwXuimSUxH6_tZaFrV3DU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OpJujxqHwfH07Wq6nklJfBBi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

kabeltjekabel schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 20:40:
[...]

Ben je niet de enige ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

kabeltjekabel schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 20:40:
[...]

13k vragen voor een 2e verdieping ("zolder") vind ik ook vrij brutaal. Die truc werd bij ons gelukkig nog niet toegepast :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Sport_Life schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:06:
[...]

13k vragen voor een 2e verdieping ("zolder") vind ik ook vrij brutaal. Die truc werd bij ons gelukkig nog niet toegepast :).
Het is natuurlijk een van de dingen die bij uitstek achteraf ook kunnen. Als de instortvoorzieningen maar goed zijn, dat lijkt mij belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Laatst online: 22:25
Meld me ook voor een nieuwbouw woning.

7 jaar geleden een rijtjeswoning gekocht (nieuwbouw) en vorige week een optie genomen op een 2 onder 1 kap. Het feest begint dus weer opnieuw :*)

Gisteren het meer/minderwerk ingestuurd met de vraag of er een loze leiding op de garage kan komen, direct naast de warmtepomp. In de toekomst wil ik namelijk 2 airco's plaatsen om de woning te koelen.

Was blijkbaar de eerste met zo'n specifieke vraag, ben benieuwd of het lukt :)

[ Voor 4% gewijzigd door SmoothTweaker op 01-10-2020 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Zijn er hier trouwens nog meer Tweakers die naar Waterrijk Boskoop zijn verhuisd of gaan verhuizen? 😄
Zo ja, welke fase?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

kabeltjekabel schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:09:
[...]

Het is natuurlijk een van de dingen die bij uitstek achteraf ook kunnen. Als de instortvoorzieningen maar goed zijn, dat lijkt mij belangrijker.
Instortvoorzieningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Toppe schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 19:54:

Totaal zitten we net onder de €24.000 en dan hebben we:
- Zolder indeling (deuren, radiators, elektra, behang klaar, dakraam)
- Vergroten badkamer
- Inloopkast
- 3 extra groepen in de keuken (en aan/afvoer vaatwasser)
- Vrij dragende luifel boven de voordeur
- 9 internet aansluitingen (dubbel uitgevoerd)
- 15 meter grondkabel (ook hier, extra groep)
- Vorst vrije gevelkraan buiten
- Uitstortgootsteen met warm en koud water, inclusief afvoer

Geloof dat we niet mogen klagen met de totaalprijs? :+
Bij ons vroegen ze 15k voor de zolder in die setup.

Wat ga je met 9 internet aansluitingen doen? LAN party? Ik laat 1 extra loze leiding per etage trekken voor een hotspot achting systeem en een extra loze voor de zolder waar mijn kantoortje komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Leidingen, buizen, etc wat in de vloer gaat voor er beton gestort wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

siemenz schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 00:12:
[...]

Bij ons vroegen ze 15k voor de zolder in die setup.

Wat ga je met 9 internet aansluitingen doen? LAN party? Ik laat 1 extra loze leiding per etage trekken voor een hotspot achting systeem en een extra loze voor de zolder waar mijn kantoortje komt.
Elke ruimte komt een aansluiting en op de overloop komt er een aansluiting in het plafond.

Verder komen er totaal 3 aansluitingen in de woonkamer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

kabeltjekabel schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 00:58:
[...]

Leidingen, buizen, etc wat in de vloer gaat voor er beton gestort wordt.
HSB, weinig last van beton :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Sport_Life schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:06:
[...]

Grote verschillen. Hier wilden ze 3,6k voor twee gipswandjes en een deur; de rest moest je alsnog zelf doen.

Er kan overigens nog wel een dakkapel bij: eentje van 2,40 was ook iets van 12k. Dan had je dus voor 15,6k een zolderindeling met één te krappe dakkapel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Gisteren heeft een van de nieuwe buren uit ons project een eerste gesprek gehad met de installateur van het project om electra/water etc. door te spreken.

De installateur beweerde dat het beter is de bodemwarmtepomp en vat (300 liter) in de garage/berging te plaatsen in plaats van op zolder. Dit omwille van ruimte en condensvorming op de leidingen. Waarschijnlijk tegen meerprijs.

Ik heb hier toch mijn bedenkingen bij:

- Die ruimte wil je toch juist in je garage behouden (persoonlijk).

- Een normale cv zou die condensvorming toch ook hebben?

- Ik vermoed dat ze zich er makkelijk vanaf willen maken. Installatie in de berging is natuurlijk makkelijker dan dat alles naar zolder moet en tegelijkertijd kunnen ze er nog wat extra aan verdienen.

Hoe denken jullie hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:34
Pannencouque schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 08:50:
[...]
Grote verschillen. Hier wilden ze 3,6k voor twee gipswandjes en een deur; de rest moest je alsnog zelf doen.

Er kan overigens nog wel een dakkapel bij: eentje van 2,40 was ook iets van 12k. Dan had je dus voor 15,6k een zolderindeling met één te krappe dakkapel.
Hier 1k voor twee gipswandjes en een deur. Zolder wordt wit gegrond opgeleverd met vloerverwarming. Dakkapel of dakraam doen we na de bouw.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:57
koifim schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:00:
Gisteren heeft een van de nieuwe buren uit ons project een eerste gesprek gehad met de installateur van het project om electra/water etc. door te spreken.

De installateur beweerde dat het beter is de bodemwarmtepomp en vat (300 liter) in de garage/berging te plaatsen in plaats van op zolder. Dit omwille van ruimte en condensvorming op de leidingen. Waarschijnlijk tegen meerprijs.

- Ik vermoed dat ze zich er makkelijk vanaf willen maken. Installatie in de berging is natuurlijk makkelijker dan dat alles naar zolder moet en tegelijkertijd kunnen ze er nog wat extra aan verdienen.

Ik had hem achteraf ook graag in de grage willen hebben aangezien wij op de bovenste verdieping een slaapkamer hebben.
Mijn garage is ook groot genoeg om evengoed dan nog een auto binnen te kunnen zetten maar afhankelijk van je gebruik van de ruimtes naast de pomp op zolder zou ik hem ook lekker naar de garage verplaatsen.

Helaas kon dat bij ons niet, de bouwer werkte hier niet aan mee.
Aanstaande week word de pomp afgekoppeld bij mij en ga ik de hele technische ruimte extra na-isoleren tegen het geluid.

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 02-10-2020 09:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online

Ik zou juist geld terugvragen voor deze optie. Minder materiaal nodig en voor de installateur makkelijker.. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-09 09:33
@GeeMoney ook van Wanrooij toch? De technische ruimte op de zolder staat al extra geïsoleerd op de tekening - maar dit voldoet niet begrijp ik? Wat voor isolatie plaats je bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:18

MadEgg

Tux is lievvv

Voor een bodemwarmtempomp loopt een leiding uit de bodembron naar de warmtepomp. Door deze leiding stroomt een vloeistof die tussen de -5 en 12 graden zit, ruwweg. Deze stroomt dus bij plaatsing op zolder door je huis heen en zal hoogstwaarschijnlijk kouder zijn dan de omgevingstemperatuur. Als het goed is wordt deze leiding wel goed geïsoleerd want anders krijg je een erg inefficiente loop (bronvloeistof wordt opgewarmd door omgevingstemperatuur die opgewarmd is door de warmtepomp die zijn warmte uit diezelfde bronvloeistof haalt), maar hier zou alsnog wat condens op kunnen neerdalen.

Wij hebben hem in de berging geplaatst (bouwer wilde CV op zolder plaatsen, niet gebeurd) en vind hem daar wel prima eigenlijk. Er zou qua ruimte nog wel een auto bij passen, maar we hebben de garagedeur toch laten vervallen. Bovendien hebben we nu op zolder nog een mooie ruimte om in de toekomst een tweede badkamer te realiseren.

Wel apart dat de bouwer daar een méérprijs voor vraagt, het is voor de bouwer in alle opzichten makkelijker om hem in de berging/garage te plaatsen, dus je zou verwachten dat je er geld voor terug zou krijgen (of dat het de standaardoptie zou zijn).

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
nel!s schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:41:
@GeeMoney ook van Wanrooij toch? De technische ruimte op de zolder staat al extra geïsoleerd op de tekening - maar dit voldoet niet begrijp ik? Wat voor isolatie plaats je bij?
Nee, andere bouwer. Ik heb vanuit de ruimte nog extra laten isoleren met zwaardere blokken waar zelfs een apart certificaat bij zit en de deur ook laten verzwaren maar de compressor en resonantie is evengoed hoorbaar. Ik ga in de ruimte zelf nog eens een extra voorzetwand plaatsen van 7cm dik met daarin van die dikke vlokken matten en dan 12,5mm gips en daarop dan weer bepaalde schuim matten van 2,5cm dik. De pomp komt op dikkere rubbers te staan en compressor en leidingen worden ook extra na geisoleerd. Ik zal foto’s maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
GeeMoney schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:15:
[...]

Nee, andere bouwer. Ik heb vanuit de ruimte nog extra laten isoleren met zwaardere blokken waar zelfs een apart certificaat bij zit en de deur ook laten verzwaren maar de compressor en resonantie is evengoed hoorbaar. Ik ga in de ruimte zelf nog eens een extra voorzetwand plaatsen van 7cm dik met daarin van die dikke vlokken matten en dan 12,5mm gips en daarop dan weer bepaalde schuim matten van 2,5cm dik. De pomp komt op dikkere rubbers te staan en compressor en leidingen worden ook extra na geisoleerd. Ik zal foto’s maken :)
Zo, dat is zwaar geschut! Welk type warmtepomp heb je die zoveel geluid maakt? Slaap je er direct naast? Is de geluidsoverlast ook op de verdieping eronder of alleen naastgelegen vertrekken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

GeeMoney schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:15:
[...]

Weet niet welke gipsplaat je er tegen aan wilt schroeven, maar kijk eens naar Knauf Silentboard. Niet de goedkoopste plaat maar isoleert vele malen beter dan een standaard 260x60x12.5 AK plaat en ook beter dan Diamond Board :+

Zojuist de laatste en kloppende offerte ontvangen (minderwerk ivm badkamer) en meteen een afspraak gemaakt om te tekenen: 13 Oktober! Oplevering vindt 16 maanden later plaats dus ergens December 2021 of Januari 2022 mogen we de verhuiswagen voor laten rijden :+

[ Voor 12% gewijzigd door Toppe op 02-10-2020 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:21:
[...]

Ik had hem achteraf ook graag in de grage willen hebben aangezien wij op de bovenste verdieping een slaapkamer hebben.
Mijn garage is ook groot genoeg om evengoed dan nog een auto binnen te kunnen zetten maar afhankelijk van je gebruik van de ruimtes naast de pomp op zolder zou ik hem ook lekker naar de garage verplaatsen.

Helaas kon dat bij ons niet, de bouwer werkte hier niet aan mee.
Aanstaande week word de pomp afgekoppeld bij mij en ga ik de hele technische ruimte extra na-isoleren tegen het geluid.
Wat voor type warmtepomp heb jij? Wij horen binnen unit eigenlijk helemaal niet. Enige wat je goed hoort is de afzuiging, maar daar kan je ook niet tegen issoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

FrankSpin schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:54:
[...]

Wat voor type warmtepomp heb jij? Wij horen binnen unit eigenlijk helemaal niet. Enige wat je goed hoort is de afzuiging, maar daar kan je ook niet tegen issoleren.
Wij hebben de WP sowieso in te trapkast en de WTW op zolder... dat was 'standaard'. Ze gaan volgende maand bouwen maar ik heb nog geen specs gekregen van de warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:08
FrankSpin schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:54:
[...]

W/w, niet l/w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Toppe schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:53:
[...]

Weet niet welke gipsplaat je er tegen aan wilt schroeven, maar kijk eens naar Knauf Silentboard. Niet de goedkoopste plaat maar isoleert vele malen beter dan een standaard 260x60x12.5 AK plaat en ook beter dan Diamond Board :+

Zojuist de laatste en kloppende offerte ontvangen (minderwerk ivm badkamer) en meteen een afspraak gemaakt om te tekenen: 13 Oktober! Oplevering vindt 16 maanden later plaats dus ergens December 2021 of Januari 2022 mogen we de verhuiswagen voor laten rijden :+
de busjes van de vloeren, keuken en badkamerboeren zul je bedoelen ;) Daarnaast... oktober + 16 maanden is toch sowieso al Feb 22?

[ Voor 3% gewijzigd door siemenz op 02-10-2020 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

siemenz schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:57:
[...]

de busjes van de vloeren, keuken en badkamerboeren zul je bedoelen ;) Daarnaast... oktober + 16 maanden is toch sowieso al Feb 22?
Vanaf moment dat er getekend wordt 16 maanden, halverwege januari dus ;) maar de makelaar gaf al aan dat ze eigenlijk altijd eerder opleveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Toppe schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:53:
[...]

Hier heb ik wel oren naar!

Silent board bestaat al vanaf 2011, is er in de tussentijd niet nog betere geluidsisolatie op de markt gekomen? Heb je ook links naar geluidsisolatie tests van verschillende gips wanden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Toppe schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:00:
[...]

Vanaf moment dat er getekend wordt 16 maanden, halverwege januari dus ;) maar de makelaar gaf al aan dat ze eigenlijk altijd eerder opleveren
sorry ik wil je geen slecht nieuws brengen maar ik zal hem even voor je uitschrijven

maand 1 13 nov
maand 2 13 dec
maand 3 13 jan
maand 4 13 feb
maand 5 13 maart
maand 6 13 april
maand 7 13 mei
maand 8 13 juni
maand 9 13 juli
maand 10 13 aug
maand 11 13 sept
maand 12 13 oktober
maand 13 13 nov
maand 14 13 dec
maand 15 13 jan
maand 16 13 feb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
nel!s schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:45:
[...]

Zo, dat is zwaar geschut! Welk type warmtepomp heb je die zoveel geluid maakt? Slaap je er direct naast? Is de geluidsoverlast ook op de verdieping eronder of alleen naastgelegen vertrekken?
@FrankSpin Itho Daalderop 4e generatie 7,5kW .
Er zit een compressor in en ik slaap er direct naast. Niet ik maar voornamelijk mijn vrouw heeft er last van dus ik indirect eigenlijk ook trouwens :+ .
De pomp zou max 48dB doen en dat is 1 van de stilste op de markt.
Als het echter muis stil is dan is 48dB echt nog veel lawaai.
Dankzij de wanden en isolatie vanuit de bouw zit ik op 36dB in de slaapkamer als de compressor aanstaat.
Je kan hem horen ook op de verdieping eronder maar dan moet je echt heel goed luisteren en dan moet het ook muis stil zijn. Dat klinkt echter heel ver weg en is echt te verwaarlozen.

Het is vooral de combinatie nacht/stilte en direct de slaapkamer ernaast.

@Toppe dank voor de tip. Ik kom net van EasyNoise vandaan (zit in De Meern) en erg kundig geholpen.
Ik heb al van die vlokken isolatie matten gehaald welke ook extreem dempen, de gipsplaat doe ik daar weer op om vervolgens de 2e laag absorptie aan te brengen in de vorm van matten die ik ook bij ze gehaald heb. Ook zij hebben dergelijke platen zoals de Knauf maar die zijn en erg veel duurder, zwaar en absorberen niet maar dempen alleen. De combinatie die ik nu heb is voor het geld gezien maximaal volgens hen.
Anders krijg ik veel dikkere of duurdere constructies. Ik heb nu totaal voor 400 euro isolatie gehaald, gips kost natuurlijk niets. en 4 bussen kit want ik ga de boel verlijmen ipv met hout of schroeven te werken. (dit weer tegen contactgeluid en resonantie).

[ Voor 30% gewijzigd door GeeMoney op 02-10-2020 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

siemenz schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:06:
[...]

sorry ik wil je geen slecht nieuws brengen maar ik zal hem even voor je uitschrijven

maand 1 13 nov
maand 2 13 dec
maand 3 13 jan
maand 4 13 feb
maand 5 13 maart
maand 6 13 april
maand 7 13 mei
maand 8 13 juni
maand 9 13 juli
maand 10 13 aug
maand 11 13 sept
maand 12 13 oktober
maand 13 13 nov
maand 14 13 dec
maand 15 13 jan
maand 16 13 feb
Soms doe ik echt teveel dingen tegelijk :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

GeeMoney schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:09:
[...]

@Toppe dank voor de tip. Ik kom net van EasyNoise vandaan (zit in De Meern) en erg kundig geholpen.
Ik heb al van die vlokken isolatie matten gehaald welke ook extreem dempen, de gipsplaat doe ik daar weer op om vervolgens de 2e laag absorptie aan te brengen in de vorm van matten die ik ook bij ze gehaald heb. Ook zij hebben dergelijke platen zoals de Knauf maar die zijn en erg veel duurder, zwaar en absorberen niet maar dempen alleen. De combinatie die ik nu heb is voor het geld gezien maximaal volgens hen.
Anders krijg ik veel dikkere of duurdere constructies. Ik heb nu totaal voor 400 euro isolatie gehaald, gips kost natuurlijk niets. en 4 bussen kit want ik ga de boel verlijmen ipv met hout of schroeven te werken. (dit weer tegen contactgeluid en resonantie).
Waarom geen dubbel gips? Dus zowel horizontaal als daarna verticaal. Gips kost amper wat zoals je zegt en dat helpt toch weer extra. Wordt wel een soort bunker straks :9

Geen idee hoe groot je ruimte is, maar metalstud met dichtingsband zorgt er voor dat je geen contact meer hebt met de rest van het huis. Dat blik kost ook niet zoveel ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 02-10-2020 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

nel!s schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:00:
[...]

Hier heb ik wel oren naar!

Silent board bestaat al vanaf 2011, is er in de tussentijd niet nog betere geluidsisolatie op de markt gekomen? Heb je ook links naar geluidsisolatie tests van verschillende gips wanden?
Van gips nog niet voor zover bij mij bekend. Receptuur van de plaat zelf is natuurlijk wel al een keer gewijzigd, niet alleen voor betere isolatie maar ook voor het gewicht.

Voor de mensen met vijanden: Knauf Torro ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Toppe schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:14:
[...]

Waarom geen dubbel gips? Dus zowel horizontaal als daarna verticaal. Gips kost amper wat zoals je zegt en dat helpt toch weer extra. Wordt wel een soort bunker straks :9

Geen idee hoe groot je ruimte is, maar metalstud met dichtingsband zorgt er voor dat je geen contact meer hebt met de rest van het huis. Dat blik kost ook niet zoveel ;)
Ik wil juist niet met metalstud of rachels aan de gang omdat dat geluid doorgeeft ipv absorbeert of dempt.
Ik blijf nu net onder de 10cm wat ik inlever en dat is een beetje maximaal wat ik heb anders wordt het verleggen van de leidingen heel erg ingrijpend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

GeeMoney schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:26:
[...]

Ik wil juist niet met metalstud of rachels aan de gang omdat dat geluid doorgeeft ipv absorbeert of dempt.
Ik blijf nu net onder de 10cm wat ik inlever en dat is een beetje maximaal wat ik heb anders wordt het verleggen van de leidingen heel erg ingrijpend.
Ah, wist niet dat je niet meer ruimte had. Anders had ik zelf alsnog voor blik gekozen, juist omdat het dan vrij staat heb je minder last van geluid.

Maar als dit niet isoleert dan wordt het verhuizen, wat een isolerende laag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
siemenz schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:06:
[...]

[....]
maand 16 13 feb
En tel er nog enkele weekjes bij op voor sleuteloverdracht, vloeren/muren doen, badkamer/toilet (indien via derden) en de keuken.. Alvorens je die verhuiswagen laat komen..

[ Voor 41% gewijzigd door Source90 op 02-10-2020 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Source90 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:39:
En tel er nog enkele weekjes bij op voor sleuteloverdracht, vloeren/muren doen, badkamer/toilet (indien via derden) en de keuken.. Alvorens je die verhuiswagen laat komen..
Wij houden van kamperen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:26:
[...]

Kan je niet de compressor beter inpakken? Nu pak je een hele ruimte in terwijl de bron toch redelijk klein is qua afmeting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Wolly schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:39:
[...]

Kan je niet de compressor beter inpakken? Nu pak je een hele ruimte in terwijl de bron toch redelijk klein is qua afmeting?
Wordt wel gedaan maar de ruimte in de pomp is erg beperkt. Ik verwacht daar eigenlijk nauwelijks verbetering van. En hij gaat er nu toch af omdat ik de leidingen los van de wand wil hebben dus nu is het moment om nog na te isoleren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Een waarschuwing: bij een collega van mij bleek dat de bouwfacturen die ze ontving waren vervalst. Alles klopte, de juiste fase af op het juiste moment, toekomstige buren ontvingen ook hun facturen, maar het rekeningnummer was aangepast. De hypotheekverstrekker heeft de facturen voldaan vanuit het bouwdepot. Hopelijk nemen ze hun verantwoordelijkheid want zij hadden naam versus rekeningnr kunnen checken bij het overboeken. Maar dit is dus iets waar je ook al alert op moet zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Marinos83 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:07:
Een waarschuwing: bij een collega van mij bleek dat de bouwfacturen die ze ontving waren vervalst. Alles klopte, de juiste fase af op het juiste moment, toekomstige buren ontvingen ook hun facturen, maar het rekeningnummer was aangepast. De hypotheekverstrekker heeft de facturen voldaan vanuit het bouwdepot. Hopelijk nemen ze hun verantwoordelijkheid want zij hadden naam versus rekeningnr kunnen checken bij het overboeken. Maar dit is dus iets waar je ook al alert op moet zijn...
Onze aannemer (zelfbouw) waarschuwde ons hier ook al voor toen wij aan het bouwen waren. Zij stuurden de facturen per e-mail én per post op zodat kwaadwilligen al 2 zaken moesten namaken. Verder gaven ze al gelijk het juiste rekeningnummer mee en raadden ze aan om dat te dubbelchecken bij het betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nog een reden om het zelf te betalen en niet door de hypotheekverstrekker. Mits dat cash flow technisch gezien kan natuurlijk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Lijkt me dat je daar zelf voor verantwoordelijk bent. De bank is alleen verantwoordelijk als ze zelf het nummer verkeerd van de factuur hebben overgenomen. Wel een nasty manier van spear phishing zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 13:09

Comgenie

Soms heb je dat

Nasty inderdaad. Ik zou je collega wel aanraden om de beveiliging van zijn/haar mailbox eens goed na te lopen want er is een grote kans dat ze toegang hebben tot de mailbox om de oude (echte) factuur te kunnen wissen. Op die manier kunnen ze natuurlijk de echte factuur ook prima als template gebruiken voor hun nep-factuur.

Zelf was ik me al wel bewust van het risico en heb ik zeker bij de eerste factuur alles 3-dubbel gechecked. Alle facturen daarna controleer ik of de betaalgegevens nog hetzelfde zijn gebleven.

Sowieso ben ik soms wel verbaasd hoeveel er in mijn huis-koop traject geheel via email gaat en zonder uitgebreide verificatie. Het eerste (en bijna laatste) wat ik over mijn nieuwe huis per post heb gekregen was de ingangsdatum van mijn hypotheek. Alleen bij de notaris moet je fysiek aanwezig zijn maar hun zullen een look-a-like met een gestolen passport vast ook niet snel in de gaten hebben.

No animals were harmed in the making of this comment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:35

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Gister de link gekregen om de deuren te bestellen voor ons huis.
We hebben bij de meterkast, woonkamer, warmtepompruimte en trapkast de bovenlichten laten vervallen.

Woonkamerdeur wordt een
Berkolight 702.
Afbeeldingslocatie: https://berkvens.nl/uploads/media/5e999f4e5668c/berkvens-zwart-sfeerkamer-son-gespiegeld.jpg

En de overige deuren worden
Berkoline 642
Afbeeldingslocatie: https://berkvens.nl/media/cache/model_door_image/uploads/products/920b12cbeab2fe560798f85d9a84fb90a4e8fb2c.jpeg

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eeeeeee
Dat is wel erg naar. In het begin van de bouwperiode kregen wij de rekeningen door op papier - later is Dura overgestapt en zette alle rekeningen in het portaal, en een email te sturen dat er een nieuwe factuur klaar stond.

Nu had ik zelf ook de fout gemaakt om bij de eerste rekening 2000 euro teveel over te maken (42200 ipv 40220), dit had de bank niet gezien maar hier werd ik later op geattendeerd door Dura en kon ik compenseren met een volgende rekening. Ik twijfel echt aan de hoeveelheid & kwaliteit van de controle die wordt uitgevoerd - ik hoop dat het goed komt voor je collega.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
LuPo schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:21:
[...]

Hier 1k voor twee gipswandjes en een deur. Zolder wordt wit gegrond opgeleverd met vloerverwarming. Dakkapel of dakraam doen we na de bouw.
Dat scheelt nogal :D
Hier wel een dakraam (ééntje op de hele zolder), maar krijgen dus verder niets. De hele boel is bruin bij oplevering en vloerverwarming is ook niet aanwezig. Voor 1k had ik graag al die werkzaamheden gehad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Comgenie schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:52:
Nasty inderdaad. Ik zou je collega wel aanraden om de beveiliging van zijn/haar mailbox eens goed na te lopen want er is een grote kans dat ze toegang hebben tot de mailbox om de oude (echte) factuur te kunnen wissen. Op die manier kunnen ze natuurlijk de echte factuur ook prima als template gebruiken voor hun nep-factuur.
Goede tip, ik dacht dat de facturen per post waren binnen gekomen, maar zal het zeker doorspelen voor het geval dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Toppe schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 07:39:
[...]

HSB, weinig last van beton :)
Daar komen dan weer genoeg andere dingen voor in de plaats :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-05 13:54
Ik ontving een brief omtrent de omvormer voor de zonnepanelen. Hierin staat het volgende:

1. Standaard zijn de woningen voorzien van een 2000W omvormer, hierop gaan maximaal 8 panelen van 325WP. Mochten bewoners kiezen voor 8 panelen is het advies om dit vooraf te doen, nadien 1 paneel bijplaatsen gaat echt in de kosten lopen. Voorwaarde is wel dat de panelen alle dezelfde oriëntatie hebben omdat er maar 1 uitgang op deze omvormer zit.

2. De eerstvolgende optie is om tot en met 10 panelen te kiezen voor een 3000W omvormer, hierop gaan maximaal 10 panelen van 325WP. Voorwaarde is wel dat de panelen alle dezelfde oriëntatie hebben omdat er maar 1 uitgang op deze omvormer zit.

3. Voor boven de 10 panelen raden wij aan om naar een 3-fase 5000W omvormer te gaan. Deze omvormer heeft 2 uitgangen. Voorwaarde is dat er minimaal 5 panelen op een uitgang zitten. Dus als de panelen dezelfde oriëntatie hebben werkt de omvormer op de standaard 7 panelen. Mocht er wegens gebrek aan ruimte i.v.m. aantal panelen of een ongunstige ligging gekozen worden voor een zogenaamde oost-west opstelling (2 oriëntaties), dan moeten er minimaal 2x 5 panelen op de omvormer worden aangesloten. Dit omdat de uitgangen allebei een minimaal aantal panelen aangesloten moeten hebben i.v.m. de werking. De panelen staan standaard in serie geschakeld. Echter geven wij wel het advies dat het altijd beter is om vooraf (dus met de bouw) het aantal PV-panelen te leggen wat de bewoners willen. Dit omdat extra panelen bijleggen in de toekomst voor problemen kan zorgen. Dit moeten dan dezelfde panelen zijn, anders kan het zomaar zijn dat het systeem niet meer naar behoren werkt.

Optie 2 kost €185 extra. Optie 3 kost €1.770 extra. Dit is voor enkel en alleen de omvormer, inclusief werkschakelaars, automaten, voeding. Exclusief extra PV panelen.

Ik wil op den duur waarschijnlijk extra zonnepanelen plaatsen, maar vraag me af of het beter is om direct een grotere omvormer te laten plaatsen.

Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:46
Mijn ervaring is dat Zonnepanelen via de bouwer doen vrij duur was. Je hebt ook de optie om een loze leiding aan te leggen waar de omvormer nu zit. Heb je in de toekomst flexibiliteit en kun je kiezen voor 1-fase omvormer of voor een 3 fase.

Dit is een tip uit persoonlijke ervaring, ik heb dat niet gedaan en wou later een 3-fase omvormer en daarvoor heb ik een extra groep van de droger aan moeten opofferen.

Edit: De prijs van de bouwer lijkt niet zo gek, mijn 3-fase van SMA was 1400 euro en dan nog wat extra kosten was ik ook rond die prijs kwijt voor zelf installeren.

[ Voor 16% gewijzigd door SirMemeAlot op 03-10-2020 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

@GeeMoney jij hebt vast een laadpaal. Mijn aannemer adviseert een loze leiding naar mijn halfsteens garage te laten aanleggen en na oplevering vanuit daar een gat te boren ipv de stroom rechtstreeks uit de Mk te laten komen. Ik was benieuwd hoe jij dat hebt geregeld

[ Voor 4% gewijzigd door siemenz op 03-10-2020 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@siemenz Kan je aannemer geen loze leiding aan de buitengevel leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
siemenz schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:24:
@GeeMoney jij hebt vast een laadpaal. Mijn aannemer adviseert een loze leiding naar mijn halfsteens garage te laten aanleggen en na oplevering vanuit daar een gat te boren ipv de stroom rechtstreeks uit de Mk te laten komen. Ik was benieuwd hoe jij dat hebt geregeld
Ik heb 2 krachtgroepen tbv autolaadpunten waarvan 1 in mijn garage en de andere op mijn oprit uit de gevel komt van mijn woning.
Dit zijn 25mm leidingen vanwege de 3-fasen die erdoorheen moeten. Daarnaast heb ik ook naast elk autolaadpunt een loze 19mm leiding genomen voor UTP.
Ik heb deze express wel bekabeld afgenomen incl krachtgroep aardlekautomaat want als er een paar bochten in het leidingwerk zitten dan krijg je die kabel er zelf haast niet doorheen.

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 03-10-2020 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

GeeMoney schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:31:
[...]

Ik heb 2 krachtgroepen tbv autolaadpunten waarvan 1 in mijn garage en de andere op mijn oprit uit de gevel komt van mijn woning.
Dit zijn 25mm leidingen vanwege de 3-fasen die erdoorheen moeten. Daarnaast heb ik ook naast elk autolaadpunt een loze 19mm leiding genomen voor UTP.
Ik heb deze express wel bekabeld afgenomen incl krachtgroep aardlekautomaat want als er een paar bochten in het leidingwerk zitten dan krijg je die kabel er zelf haast niet doorheen.
En die uit je gevel, dat heb je een bedrijfje achteraf laten doen ? Mijn aannemer wil het namelijk niet doen

[ Voor 3% gewijzigd door siemenz op 04-10-2020 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Verwijderd schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:27:
@siemenz Kan je aannemer geen loze leiding aan de buitengevel leveren?
Nee. Dan is het huis niet luchtdicht geeft ie aan en voldoet ie niet meer aan epc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xi-s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 20:41
siemenz schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 08:46:
[...]

Nee. Dan is het huis niet luchtdicht geeft ie aan en voldoet ie niet meer aan epc
Er worden bij mij standaard loze leidingen geleverd naar de buitenkant t.b.v. zonwering. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

siemenz schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 08:46:
[...]

Een huis is ook niet lucht dicht :+ Je hebt ventilatieroosters in je ramen zitten. Een loze leiding van 25mm die in de meterkast uitkomt, gaat echt niet voor problemen zorgen.

Ik heb er straks 8 naar buiten

3x Rolluik
1x UTP voor WiFi in achtertuin
1x CCTV
1x Laadpaal
1x Alvast voor een airco.
1x Alvast voor extra PV Panelen op plat dak.

Als ik jouw aannemer moet geloven, krijg ik mijn huis straks niet meer warm :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
siemenz schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 08:28:
[...]

En die uit je gevel, dat heb je een bedrijfje achteraf laten doen ? Mijn aannemer wil het namelijk niet doen
Alleen de installatie van de laadpaal zelf heb ik uitbesteed. De kabels en leidingen uit de gevel zijn vanuit de bouw opgeleverd.
Achteraf iets netjes uit je gevel laten komen vanuit je meterkast lijkt mij onmogelijk. Dan zal je eerst onder je fundering ze door naar buiten moeten boren en dan krijg je een leiding vanaf de grond naar boven langs je gevel verwacht ik.

@Verwijderd in principe wordt er tegenwoordig wel lucht dicht gebouwd. Zeker met bodemwarmtepompen en ventilatieroosters heb je dan dus niet. Sterker nog, bij ons kon standaard ook geen enkel raam open.
Ik heb daar €1250,- extra voor betaald om in elke ruimte ten minste 1 raam open te kunnen doen.
De mechanische (WTW) installatie verzorgt de frisse (warme) lucht in zo’n woning.

[ Voor 24% gewijzigd door GeeMoney op 04-10-2020 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat wist ik niet. Ik heb stadsverwarming in mijn nieuwe woning.

@siemenz heb je dan ook geen buitenlichtpunten? Dat is in principe ook een loze leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09 01:01
GeeMoney schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:03:
[...]
Sterker nog, bij ons kon standaard ook geen enkel raam open.
Ik heb daar €1250,- extra voor betaald om in elke ruimte ten minste 1 raam open te kunnen doen.
De mechanische (WTW) installatie verzorgt de frisse (warme) lucht in zo’n woning.
Alleen al vanuit brandveiligheid vind ik dit bizar eigenlijk. Er breekt brand uit in de nacht en je zit opgesloten in je slaapkamer. Ruitje intikken is dan de enige vluchtroute? Of wat als de elektriciteit uitvalt, geen frisse lucht meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
millerman_sf schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:34:
[...]

Alleen al vanuit brandveiligheid vind ik dit bizar eigenlijk. Er breekt brand uit in de nacht en je zit opgesloten in je slaapkamer. Ruitje intikken is dan de enige vluchtroute? Of wat als de elektriciteit uitvalt, geen frisse lucht meer?
Geen idee hoe dat zit maar ik weet dat er buren zijn zonder de ramen die open kunnen.
Intikken inderdaad. De vluchtroute zelf heeft wel rookmelders en ook de technische ruimte en meterkast bijvoorbeeld ook en die zijn centraal geschakeld begreep ik. Gaat er 1 af dan gaan ze allemaal dus wakker wordt je dan wel.

Als de electriciteit uitvalt heb je inderdaad geen verse lucht toevoer meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 20:19

@Verwijderd in principe wordt er tegenwoordig wel lucht dicht gebouwd. Zeker met bodemwarmtepompen en ventilatieroosters heb je dan dus niet. Sterker nog, bij ons kon standaard ook geen enkel raam open.
Mag dat eigenlijk wel vanuit brandveiligheid? Een huis opleveren zonder ramen die open kunnen? Je zit dan heel snel opgesloten natuurlijk.

Wat ik snel vinden is dit sinds 2012 verplicht via het bouwbesluit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
kepler schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:38:
[...]

Mag dat eigenlijk wel vanuit brandveiligheid? Een huis opleveren zonder ramen die open kunnen? Je zit dan heel snel opgesloten natuurlijk.

Wat ik snel vinden is dit sinds 2012 verplicht via het bouwbesluit
Nu begin ik zelf ook te twijfelen. Ik weet zeker dat alle slaapkmers in ieder geval niet open konden, die heb ik bijbetaald. Ik pak de originele tekeningen even, moment :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
GeeMoney schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:40:
[...]

Nu begin ik zelf ook te twijfelen. Ik weet zeker dat alle slaapkmers in ieder geval niet open konden, die heb ik bijbetaald. Ik pak de originele tekeningen even, moment :).
https://www.bewustnieuwbo...ntilatie-moet-raam-dicht/
De bewering:
“Het raam mag niet open bij balansventilatie.”

Waar of niet? De deskundigen:
Theo Smits (Heijmans Vastgoed en Woningbouw): “Dat is even zo geweest, maar allang achterhaald. Sterker nog; sinds 2012 is in het Bouwbesluit opgenomen dat in iedere kamer een raam open moet kunnen, ongeacht het ventilatiesysteem.”
Kan het niet zo snel vinden in het bouwbesluit zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@millerman_sf @kepler ik heb de originele tekeningen even erbij gepakt en daar blijkt dat elke ruimte 1 raam had wat alleen kon kantelen hier. Dus niet volledig open.
Ik heb bijbetaald volgens de offerte om: "alle mogelijke ramen in de ruimtes om te zetten naar kiep- en kantelramen. Ze hebben dan zowel een ventilatiestand als de mogelijkheid volledig op te kunnen."
Uiteindelijk nog €125,- wel retour gehad omdat toch het raam in de badkamer alleen mocht kantelen ivm veiligheid van naar buiten vallende kinderen ivm een bad.

[ Voor 19% gewijzigd door GeeMoney op 04-10-2020 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:00
[

Kan het niet zo snel vinden in het bouwbesluit zelf
Afdeling 3.72 Artikel 3.42
Een verblijfsruimte heeft een spuivoorziening met een volgens NEN 1087 bepaalde capaciteit van de spuiventilatie van ten minste 3 dm³/s per m² vloeroppervlakte van die ruimte. In een uitwendige scheidingsconstructie van die ruimte zijn beweegbare constructieonderdelen die op die capaciteit zijn afgestemd. Ten minste een van die beweegbare constructieonderdelen is een beweegbaar raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

millerman_sf schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:34:
HR++(+) glas tik je niet zomaar in hoor... zeker niet als het ook nog doorvalbeveiligd is.

't Nadeel van ramen die open kunnen is weer dat het vanuit inbraakbeveiliging en kindveiligheid niet per se handig is.
Of er ivm vluchtroutes een raam moet zijn zou ik niet weten, maar de tekst die @hansgrave quote geeft niet aan dat het raam helemaal open moet kunnen, alleen kunnen kantelen voldoet ook aan die tekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:00
Spui voorziening kun je berekenen, als de voorziening aan 2 kanten van een woning zit kom je met een kiepstand al ruim aan de norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:27
Ons huis wordt ook luchtdicht gemaakt, dit wordt zelfs getest met een blowerdoortest. Roosters zijn er niet, ramen kunnen wel open, dit wil je ook om in de zomer 's nachts te kunnen koelen met de koude lucht van buiten ( zomernacht ventilatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
ACM schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:48:
[...]

HR++(+) glas tik je niet zomaar in hoor... zeker niet als het ook nog doorvalbeveiligd is.

't Nadeel van ramen die open kunnen is weer dat het vanuit inbraakbeveiliging en kindveiligheid niet per se handig is.
Of er ivm vluchtroutes een raam moet zijn zou ik niet weten, maar de tekst die @hansgrave quote geeft niet aan dat het raam helemaal open moet kunnen, alleen kunnen kantelen voldoet ook aan die tekst.
bij onze ramen die open kunnen zit standaard een slot, dus qua kindveiligheid kan je dat zo oplossen.

Los van het bouwbesluit zou ik zelf sowieso over een raam willen hebben dat open kan vanwege de brandveiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

[...]

Alleen de installatie van de laadpaal zelf heb ik uitbesteed. De kabels en leidingen uit de gevel zijn vanuit de bouw opgeleverd.
Achteraf iets netjes uit je gevel laten komen vanuit je meterkast lijkt mij onmogelijk. Dan zal je eerst onder je fundering ze door naar buiten moeten boren en dan krijg je een leiding vanaf de grond naar boven langs je gevel verwacht ik.

Onder de fundering door? Kan je geen gat in de spouwmuur boren? De mk grenst aan de gevel nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
deejeebv schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:51:
[...]

Ons huis wordt ook luchtdicht gemaakt, dit wordt zelfs getest met een blowerdoortest. Roosters zijn er niet, ramen kunnen wel open, dit wil je ook om in de zomer 's nachts te kunnen koelen met de koude lucht van buiten ( zomernacht ventilatie).
Technisch gezien hoef je niet te ventileren met je ramen, er zit een bypass in je WTW/mechanische ventilatie en met een bodemwarmtepomp die kan koelen hoeft het ook niet want dan haal je alsnog de nachtwarmte binnen. Maar ook wij vonden het prettig ramen open te kunnen zetten om bijvoorbeeld beddengoed eens te luchten of ramen makkelijk goed schoon te kunnen maken van binnenuit.
siemenz schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 10:06:
[...]

Onder de fundering door? Kan je geen gat in de spouwmuur boren? De mk grenst aan de gevel nl.
In dat geval natuurlijk wel!

[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 04-10-2020 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

GeeMoney schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:31:
[...]

Is het nou echt nodig zo'n krachtgroep? Het scheelt best in de maandelijkse kosten, of had je die al?

met 1 fase is je auto van 0 tot 100% in zo'n 12 uur.. Aangezien ik in de nacht laad en mijn auto nooit helemaal leeg is, moet dat toch voldoende zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
siemenz schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:10:
[...]

Is het nou echt nodig zo'n krachtgroep? Het scheelt best in de maandelijkse kosten, of had je die al?

met 1 fase is je auto van 0 tot 100% in zo'n 12 uur.. Aangezien ik in de nacht laad en mijn auto nooit helemaal leeg is, moet dat toch voldoende zijn?
Dat is een persoonlijke afweging inderdaad. Ik heb familie verder wonen en rijd veel voor mijn werk. Ook heb ik een dorstige EV dus ik wil gewoon de garantie dat ik na een uurtje of 2 laden in ieder geval mijn familie kan bereiken :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

GeeMoney schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:28:
[...]

Dat is een persoonlijke afweging inderdaad. Ik heb familie verder wonen en rijd veel voor mijn werk. Ook heb ik een dorstige EV dus ik wil gewoon de garantie dat ik na een uurtje of 2 laden in ieder geval mijn familie kan bereiken :) .
hmm..

ik rijd elke dag naar de Zuidas en terug (Vanuit het Gooi), dus dat is niet zo'n hele spannende rit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
In een ander topic kwam ik net een stopcontacttester tegen. Zoiets ziet er wel handg uit om (heel) snel te kunnen testen of alles goed aangesloten is in b.v WCD's tijdens een kijkdag bij de woning.
(Alles met de multimeter aftesten is vrij tijdrovend tijdens de korte tijd die je krijgt.)

Testboy Schuki® 1A Stopcontacttester CAT II 300 V LED (Voor 55 euro @ Conrad)

Of de iets duurdere broer:
Testboy Testavit Schuki 1 LCD Stopcontacttester CAT II 300 V LCD, LED (Voor 68 euro @ Conrad)

Iemand ervaring mee?

[ Voor 7% gewijzigd door Farmerwood op 04-10-2020 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Farmerwood schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 14:00:
In een ander topic kwam ik net een stopcontacttester tegen. Zoiets ziet er wel handg uit om (heel) snel te kunnen testen of alles goed aangesloten is in b.v WCD's tijdens een kijkdag bij de woning.
(Alles met de multimeter aftesten is vrij tijdrovend tijdens de korte tijd die je krijgt.)

Testboy Schuki® 1A Stopcontacttester CAT II 300 V LED (Voor 55 euro @ Conrad)

Of de iets duurdere broer:
Testboy Testavit Schuki 1 LCD Stopcontacttester CAT II 300 V LCD, LED (Voor 68 euro @ Conrad)

Iemand ervaring mee?
Ik ken deze: https://www.bouwmaat.nl/t...uki-3a/product/0000601161

Prima ding :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Dat lijkt (vrijwel) dezelfde, maar wel fors goedkoper.

Mijn Conrad pasje ligt ook al jaren te verstoffen trouwens. Belangrijkste reden zijn de enorm hoge prijzen van Conrad vergeleken bij China.

[ Voor 20% gewijzigd door Farmerwood op 04-10-2020 14:04 ]

Pagina: 1 ... 112 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2