Even een vraag aan jullie.
Wat heb ik en waar wil ik naar toe?
De huidige Mitsubishi-installatie bestaat uit:
• Buitenunit PUHZ-SHW112YHA (oorspronkelijk had ik een PUHZ-RP100YHA, maar die is na enkele jaren onder garantie vervangen, wegens een lekke verdamper); vermogen 11 kW
• Platenwarmtewisselaar binnen (in het vv-circuit)
• Besturingskast PAC-IF021B-E + bijbehorende afstandsbediening
• En daarbij nog een aanvullende eigen besturing met o.a. flow bewaking, etc. (dat soort zaken zaten ten tijde van de aanschaf in 2009, nog niet in de Mitsubishi besturing).
Ik ben in het algemeen tevreden over de werking, hoewel ik zou willen, dat ik nog wat verder terug kon moduleren.
Maar ik weet dat er een minimum toerental van de compressor nodig is om smering etc. zeker te stellen, dus dat gaat niet.
Sinds de aanschaf van de WP hebben we nog verdere isolatiemaatregelen aan onze woning uitgevoerd, waardoor de WP nu feitelijk te groot is geworden.
Maar goed, ik heb het vermogen mbv DIP-switches beperkt tot 50% en dat werkt goed, alleen is er nu natuurlijk niet veel meer te moduleren. Overigens is er geen sprake van pendelen.
Maar goed, al met al werkt het goed en ik ben redelijk tevreden met een SCOP van ruim 4.
Wat ik nu echter graag ook zou willen, is koelen.
Ik weet natuurlijk dat de Zubadan om kan schakelen naar koud water productie.
Maar ik wil dat om een aantal redenen niet, o.a.
• Risico op bevriezing van de platenwarmtewisselaar. Ik weet dat dat normaal niet kan, bij voldoende flow. Toch is dat bij ons een keer gebeurd door een aantal omstandigheden. Dat was een enorm waterballet in huis met de nodige kosten en dat wil ik nooit meer. Ik weet dat een aantal van jullie dit systeem gebruiken. Prima. Maar ik wil het dus niet.
• Koeling via de vv is maar beperkt mogelijk en tevens stijgt daardoor de RV in de woning en dat is niet echt comfort-verhogend. Beter is dus “echt” koelen van de lucht, waarbij ook enige ontvochtiging kan optreden. Net als bij een echte multisplit airco dus.
Om genoemde redenen wil ik dus eigenlijk koelen met binnenunits, waar geen water naar toe gaat, maar direct koelmiddel. Een multisplit systeem dus.
En aangezien ik al een prima buitenunit heb, zou ik graag twee binnenunits (vermogen ordegrootte 2,5-3 kW) willen toevoegen.
Ik zat me af te vragen of dat kon, vooral ivm evt. smeringsproblematiek (teveel olie in één van de binnendelen en daardoor te weinig in de andere c.q. terug naar de compressor).
Ik heb daarover contact gehad met Alklima en weet nu dat wat ik graag wil niet kan met de Mitsubishi.
Ik kan natuurlijk simpel een multi-split airco kopen, maar dan zit ik met een 2e buitenunit en daar zit ik eigenlijk niet echt op te wachten. Ik vind eigenlijk de buitenunit van de WP al lelijk en een 2e erbij wil ik dus liever niet.
Ik zou natuurlijk ook kunnen overstappen op een andere WP die naast zijn normale functioneren als WP ook als multi-split airco te gebruiken is. (misschien kan ik dan ook nog een keer de WP-subsidie meepikken

)
Ik wil echter geen WP met een verwarmingselement, dus het moet wel zoiets zijn als de flash-injectie van Mitsubishi. Volgens mij hebben sommige andere merken ook iets soortgelijks?
Kennen jullie merken/typen WP's die aan mijn wensen tegemoet komen?