Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 100 ... 121 Laatste
Acties:
  • 582.828 views

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12 16:23
Hier heb ik ook een weerstand parallel over de Ntc van mijn Panasonic. Die weigert te koelen onder de 18 graden buiten. Hij telt er nu ongeveer 4 graden bij op. Met domoticz en de buitentemp schakel ik een relais als er gekoeld moet worden en het onder de 18 graden komt. Daarboven gaat hij weer netjes uit. Vol automatisch en werkt perfect. Je hebt dan ook niet het probleem dat hij even een open verbinding heeft en misschien in storing schiet.

[ Voor 3% gewijzigd door martijnr17 op 27-08-2019 20:03 ]

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:01
Grolsch schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 19:12:
Het is weer ruim 30 graden, dus goed weer om te koelen :P

Mooi om eens analytisch naar de meetgegevens te kijken, de flow is 21 ltr/minuut in het primaire circuit, gewenste Ta = 15 graden.

Het lijkt wel of er bij de Mitsu een harde parameter is (T-buiten = 30 graden),

Is de temperatuur buiten <30 graden dan is de minimale dT 5, dus 7,35KW Thermisch. Je ziet duidelijk dat hij niet verder terug kan, Ta zakt tot 1,5 graad onder setpoint en dan gaat hij uit.

Is de Tbuiten boven de 30 graden dan moduleert de WP spontaan WEL keurig, dan zien we een dT van 4, dus 5,88KW, hij kan wellicht nog verder terug, maar dat heb ik vanmiddag niet kunnen testen hij zit namelijk exact rond setpoint (15 graden), en Tr daalt niet verder, dus ik had gewoon 5.88KW thermisch nodig op dit moment.

Heeft iemand hier een verklaring voor, dit moet toch haast een (voor ons niet aanpasbare) parameter zijn :?

De buientemperatuur in onderstaande grafieken wordt sinds kort lokaal gemeten door mijn Netatmo weerstation, buitenunit hangt zo'n 1 meter van de WP af.

Ik ga vanavond kijken of ik de buitentemperatuursensor kan foppen :P Even nadenken hoe ik dat gaat doen :P

Buitentemperatuur <30 graden

[Afbeelding]

Buitentemperatuur +30 graden

[Afbeelding]

Ik krijg het in mijn hoofd nog niet recht waarom die Tbuiten 30 graden zo'n "technisch" probleem zou zijn.
Waarom kan de WP bij temperaturen ONDER de 30 graden geen lagere frequentie vrijgeven en dus rustiger lopen :? Iemand hier een technische uitleg voor, misschien @Oxellaar :?

[edit]

Ff nagekeken onder "aanpassen Thermistor" in het service menu, maar TH7 staat daar (helaas) niet bij tussen. Iemand anders nog een idee om deze sensor te "foppen" :? Of begeef ik me dan op glad ijs en loop ik risico's dat er iets kapot gaat :?
Bij mijn Pana zie ik ook iets wat ik wel een beetje jammer vind. Bij Tbuiten van zeg 27c moduleert de compressor terug naar 800Hz. Bij Tbuiten 33c loopt dat op naar 1050Watt, terwijl ook nu het minimum thermische vermogen eigenlijk te al groot is. Maar toch moduleert hij dan niet terug naar die 800Watt. Het compressor vermogen waar hij uiteindelijk naar toe moduleert loop mee met de buitentemperatuur. Maar het minimum thermische vermogen daalt wel naarmate het buiten heter wordt.

Het lijkt erop dat de compressor dat toerental moet draaien om de gewenste druk/temperatuur in de condensor (nu buiten) te halen (en dat het probleem misschien in het expansie ventiel zit, dat eigenlijk minder door zou moeten laten?).

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-12 08:30
Fullpower schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 20:06:
[...]

Bij mijn Pana zie ik ook iets wat ik wel een beetje jammer vind. Bij Tbuiten van zeg 27c moduleert de compressor terug naar 800Hz. Bij Tbuiten 33c loopt dat op naar 1050Watt, terwijl ook nu het minimum thermische vermogen eigenlijk te al groot is. Maar toch moduleert hij dan niet terug naar die 800Watt. Het compressor vermogen waar hij uiteindelijk naar toe moduleert loop mee met de buitentemperatuur. Maar het minimum thermische vermogen daalt wel naarmate het buiten heter wordt.

Het lijkt erop dat de compressor dat toerental moet draaien om de gewenste druk/temperatuur in de condensor (nu buiten) te halen (en dat het probleem misschien in het expansie ventiel zit, dat eigenlijk minder door zou moeten laten?).
Wat jij aanhaalt is gewoon "logisch", bij een hogere buitentemperatuur en dezelfde Ta temperatuur is het gat wat overbrugt moet worden groter, dus moet de compressor harder aan de bak.

Daarom ook dat de COP bij koelen slechter wordt als de Tbuiten hoger is, en bij verwarmen net andersom, COP wordt slechter bij een koudere buitentemperatuur.

De getallen die jij aanhaalt staan niet 1:1 in mijn COP tabel, maar bij Ta 18 is de COP als volgt:

Tbuiten 30 COP = 4,75
Tbuiten 35 COP = 5,57

Dus bij een 5 graden hogere Tb wordt de COP zo'n 17% slechter

Nu jouw voorbeeld 800Watt bij Tbuiten 27, Tbuiten 5 graden hoger = 800*1.17=936, dus komt in de buurt en is een logische verklaring.

Levert de WP thermisch ook daadwerkelijk meer bij een hogere Tbuiten :?

Bij de Mitsu's is het juist andersom, boven de 30 graden ZAKT het thermisch/elektrisch vermogen aanzienlijk (tot de helft ongeveer, zie @Naalroc )

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:41
Grolsch schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 12:22:
En ik denk dat mijn ventilatie type C hier ook in het voordeel is ten opzichte van D (WTW), met name 's nachts als de buitentemperatuur daalt ventileert mijn woning met "koude" buitenlucht.
Goed (en leuk) bezig met je weerstandje! Maar dit ben ik niet met je eens. Het grote voordeel van WTW is nou juist dat die overdag ook de koelte binnen houdt door met de koele binnenlucht de warme binnenstromende lucht af te koelen. Hierdoor kun je overdag toch voldoende ventileren. Dit in tegenstelling tot mensen met een systeem C, die vaak overdag alles potdicht zetten om de warmte maar buiten te houden.
's Nachts daarentegen gaat bij een WTW de bypass klep open (bij de laatste generatie, zoals Zehnder ComfoairQ zelfs proportioneel geregeld met een stappenmotortje), zodat dan de koele lucht onverwarmd naar binnen stroomt. Zo kun je dan met koele buitenlucht maximaal ventileren en koelen.
Het voordeel t.o.v. systeem C zit dus vooral overdag, dat je toch goed kunt ventileren zonder warmte naar binnen te brengen. 's Nachts is er geen verschil qua koelvermogen.
Blijkbaar zijn er nog wat WTW systemen in woningen die een dergelijke bypass niet hebben, maar volgens mij worden die al lang niet meer verkocht. De huidige systemen hebben die bypass voor zover ik weet allemaal.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
Grolsch schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 20:21:
[...]
Levert de WP thermisch ook daadwerkelijk meer bij een hogere Tbuiten :?
Dat is dus wat ik bedoel: mijn indruk is dat het minimum vermogen niet zo hard met de COP terug loopt, omdat de compressor frequentie ook opregeld. Lastig om precies te meten, want ik heb nog geen stabiele aanvoer temperatuur. Zal het eens beter proberen te meten.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-12 17:18
Andrehj schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 21:15:
[...]

Goed (en leuk) bezig met je weerstandje! Maar dit ben ik niet met je eens. Het grote voordeel van WTW is nou juist dat die overdag ook de koelte binnen houdt door met de koele binnenlucht de warme binnenstromende lucht af te koelen. Hierdoor kun je overdag toch voldoende ventileren. Dit in tegenstelling tot mensen met een systeem C, die vaak overdag alles potdicht zetten om de warmte maar buiten te houden.
's Nachts daarentegen gaat bij een WTW de bypass klep open (bij de laatste generatie, zoals Zehnder ComfoairQ zelfs proportioneel geregeld met een stappenmotortje), zodat dan de koele lucht onverwarmd naar binnen stroomt. Zo kun je dan met koele buitenlucht maximaal ventileren en koelen.
Het voordeel t.o.v. systeem C zit dus vooral overdag, dat je toch goed kunt ventileren zonder warmte naar binnen te brengen. 's Nachts is er geen verschil qua koelvermogen.
Blijkbaar zijn er nog wat WTW systemen in woningen die een dergelijke bypass niet hebben, maar volgens mij worden die al lang niet meer verkocht. De huidige systemen hebben die bypass voor zover ik weet allemaal.
Ik als ervarings expert ventilatie WTW kan dit verhaal beamen, overdag wint het systeem mijn airco koude terug en in de nacht (mits de airco niet aanstaat) koele lucht van buiten.
Deze nacht laten we de airco op de 1e en zolder gewoon draaien, de woonkamer lift dan ook een beetje mee.
In de woonkamer draait de airco nu ook maar die gaat straks uit, te gek kan natuurlijk ook.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Grolsch
@Andrehj Misschien dat het tegenwoordig anders werkt, kheb zelf 2 vrienden in m'n vriendenkring met een nieuwe potdichte woning (2015 + 2017) met WTW, en laat het nou net die woningen zijn die gigantische warmteproblemen hebben zomers.

Maar kan goed zijn dat ze de verkeerde / slecht ingeregelde / geen bypass WTW hebben.

Zoals je kunt zien heb ik met mijn CO2 geregelde type C ventilatie in ieder geval geen temperatuur problemen in mijn woning.

En een WTW (en LL WP) verwarmd of verkoelt natuurlijk alleen de lucht. De "massa" bevat veel meer energie. Als je massa eenmaal warm is, wordt zelfs een huis met WTW (en ook ventilatie type C) warm, en koelt bijna niet meer af (erg traag).
Fullpower schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 21:18:
[...]

Dat is dus wat ik bedoel: mijn indruk is dat het minimum vermogen niet zo hard met de COP terug loopt, omdat de compressor frequentie ook opregeld. Lastig om precies te meten, want ik heb nog geen stabiele aanvoer temperatuur. Zal het eens beter proberen te meten.
Dit is normaal gedrag hoor :? De compressor moet harder werken (dus hogere frequentie) om dezelfde energie te kunnen leveren.

Ik verwacht dus dat de geleverde (thermische) energie wel gelijk is als ik je zo hoor.

• koevlaas2
Grolsch schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 21:24:
@Andrehj Misschien dat het tegenwoordig anders werkt, kheb zelf 2 vrienden in m'n vriendenkring met een nieuwe potdichte woning (2015 + 2017) met WTW, en laat het nou net die woningen zijn die gigantische warmteproblemen hebben zomers.
Mensen hebben de neiging bij warm weer alle ramen open, dan verwelkom je juist de warmte en zit het eenmaal in je pand dan krijg je het er maar moeilijk uit.

Edit: En zonwering installeert men liever ook niet :)

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 27-08-2019 21:43 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-12 17:44
Wat voor printje is dat waar die ESP en die sensors op zitten ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

• Grolsch
hannibal2206 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 22:28:
[...]

Wat voor printje is dat waar die ESP en die sensors op zitten ?
Moet je @basvn eens vragen O-)

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:01
Ik heb hier nog een kastverwarming liggen die instelbaar is tot 35 graden, als je die aansluit en bij je sensor hangt kun je “spelen”.
Grolsch schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 08:56:
[...]

De meting is redelijk nauwkeurig hoor, ten opzichte van mijn weerstation, en alle weerstations bij ons in het dorp zit er geen graad verschil in.

Zoals jij aangeeft staat onze WP op het maaiveld, niet in de zon, onder een afdak.

Wat mij nog niet duidelijk is, WAT kan er verkeerd gaan als het buiten "echt" 10 graden is, en ik "Fake" 32 graden. Wat gaat er kapot / kan er kapot gaan als ik ga koelen (voor verwarmen is er geen probleem, en werkt dit truukje ook niet i.v.m. stooklijn) met een temperatuur die er (worst case scenario) 20 graden naast zit :?

Wat gaat er kapot als een WP terug moduleert.

Waar ik dan aan zit te denken, dat als het een temperatuurs afhankelijk weerstandje is zoals @Andrehj aangeeft, er gewoon een "dummy" weerstand op klik die 32 graden aangeeft tijdens koelen. Hoe ik dit moet gaan doen moet ik nog achter komen :P

Misschien andere techneuten nog een idee zoals @Naalroc / @Remco45 :?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• sgsdebruijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-01 02:44
koevlaas2 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 21:41:
[...]

Mensen hebben de neiging bij warm weer alle ramen open, dan verwelkom je juist de warmte en zit het eenmaal in je pand dan krijg je het er maar moeilijk uit.

Edit: En zonwering installeert men liever ook niet :)
Met name vrouwen, sinds ik het haar niet aan haar verstand kan brengen dat bij koelen de ramen dicht moeten, in de caravan met de airco of thuis met de wp ben ik ermee gestopt.

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 12:32
amarkest schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 16:28:
@avandermeulen welke versie servicetool gebruik jij? ik heb 15.3.5.2
die versie heb ik ook, mij is niet bekend of er een nieuwere versie in omloop is.

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08-11 18:57
@koevlaas2 @Oxellaar
Is het mogelijk om een koelleiding door een mantelbuis (110mm) met een haakse bocht te trekken?
Of gaat die dan knikken?

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Vantage92 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 12:40:
@koevlaas2 @Oxellaar
Is het mogelijk om een koelleiding door een mantelbuis (110mm) met een haakse bocht te trekken?
Of gaat die dan knikken?
1/4" zal lukken... 3/8" misschien, maar grotere diameters niet

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08-11 18:57
@Oxellaar Bedankt voor je antwoord. We krijgen een 3kW Panasonic split WP. Weet jij wat voor diameter koelleiding deze gebruikt? Zitten we goed?

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

• Oxellaar
  • Niet online
@Vantage92 ik verwacht 1/4 - 3/8

Maar de isolatie zal wel beschadigd raken

[ Voor 39% gewijzigd door Oxellaar op 28-08-2019 12:49 ]

Verwijderd

sgsdebruijn schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 08:41:
[...]

Met name vrouwen, sinds ik het haar niet aan haar verstand kan brengen dat bij koelen de ramen dicht moeten, in de caravan met de airco of thuis met de wp ben ik ermee gestopt.
Misschien haar eens vragen wat er gebeurd als de deur v.d. koelkast/vriezer een beetje openstaat ;)

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 12:52:
[...]

Misschien haar eens vragen wat er gebeurd als de deur v.d. koelkast/vriezer een beetje openstaat ;)
Je moet wel gewoon blijven ventileren, dus raam op een kiertje is niets mis mee.

Dat van de koelkast heeft een andere reden... De warmteafgifte van een compressor is altijd hoger dan zijn koelcapaciteit. Het zal dus warmer worden.

Koelen met op een normale manier ventileren heeft dat probleem niet.

• BushMule
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 25-11 09:20
@Grolsch zou je eens kunnen delen hoe je al die metingen doet? Foto's? Je hebt een nodeMCU met temp sensoren? Die heb je aan je verdeler gekoppeld ofzo? Dit topic is zo gigantisch dat alle info slecht terug te vinden is. Maar ik ben zeer geïnteresseerd om mijn warmtepomp helemaal uit te meten. Is er ergens een tutorial of blog hierover te vinden?

Verwijderd

Oxellaar schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 13:23:
[...]

Je moet wel gewoon blijven ventileren, dus raam op een kiertje is niets mis mee.

Dat van de koelkast heeft een andere reden... De warmteafgifte van een compressor is altijd hoger dan zijn koelcapaciteit. Het zal dus warmer worden.

Koelen met op een normale manier ventileren heeft dat probleem niet.
Mijn bedoeling was om aan te geven wat er met de inhoud/temperatuur van je koelkast/vrieskast zou gebeuren.

• Zwerius
  • Laatst online: 22:33
Even een vraag aan jullie.

Wat heb ik en waar wil ik naar toe?

De huidige Mitsubishi-installatie bestaat uit:
• Buitenunit PUHZ-SHW112YHA (oorspronkelijk had ik een PUHZ-RP100YHA, maar die is na enkele jaren onder garantie vervangen, wegens een lekke verdamper); vermogen 11 kW
• Platenwarmtewisselaar binnen (in het vv-circuit)
• Besturingskast PAC-IF021B-E + bijbehorende afstandsbediening
• En daarbij nog een aanvullende eigen besturing met o.a. flow bewaking, etc. (dat soort zaken zaten ten tijde van de aanschaf in 2009, nog niet in de Mitsubishi besturing).

Ik ben in het algemeen tevreden over de werking, hoewel ik zou willen, dat ik nog wat verder terug kon moduleren.
Maar ik weet dat er een minimum toerental van de compressor nodig is om smering etc. zeker te stellen, dus dat gaat niet.
Sinds de aanschaf van de WP hebben we nog verdere isolatiemaatregelen aan onze woning uitgevoerd, waardoor de WP nu feitelijk te groot is geworden.
Maar goed, ik heb het vermogen mbv DIP-switches beperkt tot 50% en dat werkt goed, alleen is er nu natuurlijk niet veel meer te moduleren. Overigens is er geen sprake van pendelen.

Maar goed, al met al werkt het goed en ik ben redelijk tevreden met een SCOP van ruim 4.

Wat ik nu echter graag ook zou willen, is koelen.

Ik weet natuurlijk dat de Zubadan om kan schakelen naar koud water productie.
Maar ik wil dat om een aantal redenen niet, o.a.
• Risico op bevriezing van de platenwarmtewisselaar. Ik weet dat dat normaal niet kan, bij voldoende flow. Toch is dat bij ons een keer gebeurd door een aantal omstandigheden. Dat was een enorm waterballet in huis met de nodige kosten en dat wil ik nooit meer. Ik weet dat een aantal van jullie dit systeem gebruiken. Prima. Maar ik wil het dus niet.
• Koeling via de vv is maar beperkt mogelijk en tevens stijgt daardoor de RV in de woning en dat is niet echt comfort-verhogend. Beter is dus “echt” koelen van de lucht, waarbij ook enige ontvochtiging kan optreden. Net als bij een echte multisplit airco dus.

Om genoemde redenen wil ik dus eigenlijk koelen met binnenunits, waar geen water naar toe gaat, maar direct koelmiddel. Een multisplit systeem dus.
En aangezien ik al een prima buitenunit heb, zou ik graag twee binnenunits (vermogen ordegrootte 2,5-3 kW) willen toevoegen.
Ik zat me af te vragen of dat kon, vooral ivm evt. smeringsproblematiek (teveel olie in één van de binnendelen en daardoor te weinig in de andere c.q. terug naar de compressor).
Ik heb daarover contact gehad met Alklima en weet nu dat wat ik graag wil niet kan met de Mitsubishi.

Ik kan natuurlijk simpel een multi-split airco kopen, maar dan zit ik met een 2e buitenunit en daar zit ik eigenlijk niet echt op te wachten. Ik vind eigenlijk de buitenunit van de WP al lelijk en een 2e erbij wil ik dus liever niet.
Ik zou natuurlijk ook kunnen overstappen op een andere WP die naast zijn normale functioneren als WP ook als multi-split airco te gebruiken is. (misschien kan ik dan ook nog een keer de WP-subsidie meepikken ;) )
Ik wil echter geen WP met een verwarmingselement, dus het moet wel zoiets zijn als de flash-injectie van Mitsubishi. Volgens mij hebben sommige andere merken ook iets soortgelijks?

Kennen jullie merken/typen WP's die aan mijn wensen tegemoet komen?

Zwerius Kriegsman

• koevlaas2
Zwerius schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 17:48:
Even een vraag aan jullie.

Wat heb ik en waar wil ik naar toe?

De huidige Mitsubishi-installatie bestaat uit:
• Buitenunit PUHZ-SHW112YHA (oorspronkelijk had ik een PUHZ-RP100YHA, maar die is na enkele jaren onder garantie vervangen, wegens een lekke verdamper); vermogen 11 kW
• Platenwarmtewisselaar binnen (in het vv-circuit)
• Besturingskast PAC-IF021B-E + bijbehorende afstandsbediening
• En daarbij nog een aanvullende eigen besturing met o.a. flow bewaking, etc. (dat soort zaken zaten ten tijde van de aanschaf in 2009, nog niet in de Mitsubishi besturing).

Ik ben in het algemeen tevreden over de werking, hoewel ik zou willen, dat ik nog wat verder terug kon moduleren.
Maar ik weet dat er een minimum toerental van de compressor nodig is om smering etc. zeker te stellen, dus dat gaat niet.
Sinds de aanschaf van de WP hebben we nog verdere isolatiemaatregelen aan onze woning uitgevoerd, waardoor de WP nu feitelijk te groot is geworden.
Maar goed, ik heb het vermogen mbv DIP-switches beperkt tot 50% en dat werkt goed, alleen is er nu natuurlijk niet veel meer te moduleren. Overigens is er geen sprake van pendelen.

Maar goed, al met al werkt het goed en ik ben redelijk tevreden met een SCOP van ruim 4.

Wat ik nu echter graag ook zou willen, is koelen.

Ik weet natuurlijk dat de Zubadan om kan schakelen naar koud water productie.
Maar ik wil dat om een aantal redenen niet, o.a.
• Risico op bevriezing van de platenwarmtewisselaar. Ik weet dat dat normaal niet kan, bij voldoende flow. Toch is dat bij ons een keer gebeurd door een aantal omstandigheden. Dat was een enorm waterballet in huis met de nodige kosten en dat wil ik nooit meer. Ik weet dat een aantal van jullie dit systeem gebruiken. Prima. Maar ik wil het dus niet.
• Koeling via de vv is maar beperkt mogelijk en tevens stijgt daardoor de RV in de woning en dat is niet echt comfort-verhogend. Beter is dus “echt” koelen van de lucht, waarbij ook enige ontvochtiging kan optreden. Net als bij een echte multisplit airco dus.

Om genoemde redenen wil ik dus eigenlijk koelen met binnenunits, waar geen water naar toe gaat, maar direct koelmiddel. Een multisplit systeem dus.
En aangezien ik al een prima buitenunit heb, zou ik graag twee binnenunits (vermogen ordegrootte 2,5-3 kW) willen toevoegen.
Ik zat me af te vragen of dat kon, vooral ivm evt. smeringsproblematiek (teveel olie in één van de binnendelen en daardoor te weinig in de andere c.q. terug naar de compressor).
Ik heb daarover contact gehad met Alklima en weet nu dat wat ik graag wil niet kan met de Mitsubishi.

Ik kan natuurlijk simpel een multi-split airco kopen, maar dan zit ik met een 2e buitenunit en daar zit ik eigenlijk niet echt op te wachten. Ik vind eigenlijk de buitenunit van de WP al lelijk en een 2e erbij wil ik dus liever niet.
Ik zou natuurlijk ook kunnen overstappen op een andere WP die naast zijn normale functioneren als WP ook als multi-split airco te gebruiken is. (misschien kan ik dan ook nog een keer de WP-subsidie meepikken ;) )
Ik wil echter geen WP met een verwarmingselement, dus het moet wel zoiets zijn als de flash-injectie van Mitsubishi. Volgens mij hebben sommige andere merken ook iets soortgelijks?

Kennen jullie merken/typen WP's die aan mijn wensen tegemoet komen?
Om al je problemen meteen de das om te doen, neem dan dus een multisplit airco.
Voordelen te over en maar 1 nadeel (extra buitenunit), een vermogend man als jij kan toch wel een extra buitenunit wegmoffelen bij zijn statige pand ?

• Grolsch
BushMule schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 14:01:
@Grolsch zou je eens kunnen delen hoe je al die metingen doet? Foto's? Je hebt een nodeMCU met temp sensoren? Die heb je aan je verdeler gekoppeld ofzo? Dit topic is zo gigantisch dat alle info slecht terug te vinden is. Maar ik ben zeer geïnteresseerd om mijn warmtepomp helemaal uit te meten. Is er ergens een tutorial of blog hierover te vinden?
Nee, geen blog of manual, en ik snap het zelf ook nog amper, maar even samengevat

Hardware =

Ik heb gekocht via @basvn zo'n Node MCU bordje op printplaat en 7 temperatuursensoren DS18B20:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0oSxFCoHgPEQDJVuI0GE9XTX/full.jpg

VIa @AUijtdehaag heb ik gekocht een Odroid N2

Odroid N2-4GB 64GB Kit [77306]

Op de NodeMCU met printplaatje van bas kun je 7 sensoren solderen.

Ik heb besloten dat ik in mijn WP hok wil monitoren:

1 = Ta WP
2 = Tr WP
3 = Ta na buffervat
4 = Tr na buffervat
5 = SWW hoog
6 = SWW midden
7 = SWW laag

ter info, 8 = NodeMCU (nog niet al te netjes weggewerkt, daar heb ik nog ff geen oplossing voor bedacht :P

Hier wat foto's van de locaties waar ik dit meet, alle sensoren zitten ondertussen weer ingepakt in isolatie, en vastgezet met tiewraps, dus als je het niet heel erg vindt, haal ik dat allemaal niet meer los ;)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/v6ndqb09z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ee1phmfz3oumy.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/lso0albsf.jpg

Aan de sensoren zit standaard een kabeltje van 70CM ofzo, dit was voor 6 van de 7 sensoren te kort voor mij, deze heb ik verlengd met een stuk UTP kabel wat ik nog had liggen, dus heb ik 1 UTP kabel gebruikt per 2 sensoren (UTP kabel heeft 8 aders, sensor 3).

Het was ff een paar uur solderen voor mij (khad al zeker 25 jaar niet meer gesoldeerd), maar toen was dat gefixed.

Bovenstaande foto's zijn op de 1e verdieping, ik wil dus nog zo'n NodeMCU bordje hebben met 2 sensoren, die ga ik ophangen op de B.G.G. bij de v.v. verdeler, hier wil ik Ta / Tr meten. Niet omdat het moet, maar omdat het kan ;)

Dan het software gedeelte.

De NodeMCU moet je eerst flashen met software ( 6.6.0(release-sonoff) )
Vervolgens de Wifi Configureren
Vervolgens MQTT configureren

De Odroid N2 heeft @AUijtdehaag voor mij geinstalleerd me de volgende software

1 = NodeRed
2 = Domoticz
3 = InfluxDB
4 = Grafana

Nu even in lekentaal hoe het "ongeveer" werkt (correct me i'f i'm wrong)

De nodeMCU "schiet" via MQTT elke 10 seconden de waarden naar NodeRed.
Deze "schiet" ze door naar Domoticz
Deze "schiet" ze door naar InfluxDB

Grafana "trekt" uit de InfluxDB de benodigde gegevens.

Tot zo ver in hoofdlijnen mijn monitor avontuur tot nu toe ;)

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-12 16:42
@Grolsch
Je zou ook op de BGG de sensoren aan een UTP-kabel kunnen solderen en die kabel naar jouw stookhok op de eerste verdieping kunnen leiden. Het grote voordeel van die sensoren is dat ze allemaal parallel mogen worden geschakeld (gesoldeerd): ze hebben elke een eigen unieke digitale ID en daarmee kan de electronica ze toch uit elkaar houden.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

• Grolsch
Remco45 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:17:
@Grolsch
Je zou ook op de BGG de sensoren aan een UTP-kabel kunnen solderen en die kabel naar jouw stookhok op de eerste verdieping kunnen leiden. Het grote voordeel van die sensoren is dat ze allemaal parallel mogen worden geschakeld (gesoldeerd): ze hebben elke een eigen unieke digitale ID en daarmee kan de electronica ze toch uit elkaar houden.
Dat zou kunnen, maar er loopt geen UTP kabel van mijn v.v. verdeler beneden naar mijn mijn WP hok heen.

Aangezien wij een nieuw huis hebben met overal vloerverwarming heb ik geen zin om gaten te boren en UTP kabels te trekken :P

En daarbij, de UTP kabel is duurder als zo'n NodeMCU bordje :P

Nog een kleine kanttekening bij mijn eerdere post, ik heb de temperatuursensoren wel "Gekalibreerd".

De grootste afwijking die ik gezien heb was 0,4 graden, ik heb ze in een bak water "gehangen" en zo gekalibreerd.

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 28-08-2019 21:47 ]

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:58
Op deze site kan je vinden hoe en wat ivm NodeMCU boardje
https://achtenveertig.nl

ik heb echter temp sensoren met zwave aangeschaft dan kunnen er 4 op aangesloten worden en kost ook wel wat meer.
Dit lijkt mij ook wel wat.
Alleen ga ik denk ik eerst mijn Pi vervangen voor een odroid want heb zoveel sd problemen gehad (draait nu op usb hd overigens al bijna een jaar) dat ik bijna niet aandurf om er van alles eromheen op te draaien (grafana oid)

• Zwerius
koevlaas2 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 19:04:
[...]

Om al je problemen meteen de das om te doen, neem dan dus een multisplit airco.
Voordelen te over en maar 1 nadeel (extra buitenunit), een vermogend man als jij kan toch wel een extra buitenunit wegmoffelen bij zijn statige pand ?
Hier moet sprake zijn van een misverstand (vermogend man en statig pand).
OK. We wonen in het oosten van het land misschien in iets ruimere huizen dan in andere delen van NL, maar dat komt alleen maar dat dat soort huizen hier goedkoper is.

Maar goed even terug naar het onderwerp.
Als het niet anders kan, dan moet ik dus naar een 2e buitenunit. Dus 1 extra voor de airco.
Ik had alleen gehoopt dat er hier iemand tussen zat die een oplossing in de richting van mijn wensen zou kennen.
Tot nu toe lijkt dat niet het geval.
Iemand anders misschien nog?

Zwerius Kriegsman

• Grolsch
Zwerius schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:12:
[...]

OK. We wonen in het oosten van het land misschien in iets ruimere huizen dan in andere delen van NL, maar dat komt alleen maar dat dat soort huizen hier goedkoper is.

Als het niet anders kan, dan moet ik dus naar een 2e buitenunit. Dus 1 extra voor de airco.
Ik had alleen gehoopt dat er hier iemand tussen zat die een oplossing in de richting van mijn wensen zou kennen.
Ik weet het niet zeker, maar ergens in mijn geheugen staat geschreven dat @Oxellaar ooit eens een Samsung aanhaalde die dit (1 buitenunit voor zowel L/L als L/W) kon :? Misschien dat hij het nog weet..

• Oxellaar
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:49:
[...]

Ik weet het niet zeker, maar ergens in mijn geheugen staat geschreven dat @Oxellaar ooit eens een Samsung aanhaalde die dit (1 buitenunit voor zowel L/L als L/W) kon :? Misschien dat hij het nog weet..
Klopt, er konden 2 wand units aangesloten worden op een l/w systeem. Maar volgens mij hebben ze die niet meer.

Zaten ook wat nadelen aan, er kon niet gekoeld worden tijdens sww bedrijf oa.
Zou ik niet geweldig vinden....

• BenEco
  • Niet online
@Zwerius inderdaad Samsung, maar denk dat een losse L/L en L/W wp goedkoper is.
De alles-in-één Samsung EHS TDM Plus (Time Division Multi) ondersteunt zowel lucht-lucht als lucht-water verwarming en koeling, het hele jaar door de ultieme binnenklimaatoplossing.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/gw8rw87ac.jpg

Luchtwarmtepomp SAMSUNG TDM

[ Voor 45% gewijzigd door BenEco op 29-08-2019 17:19 ]

• Zwerius
@Grolsch , @Oxellaar en @BenEco : Dank voor jullie gegevens. Ik zal er nog eens even induiken.

Zwerius Kriegsman

• Andrehj
Volgens mij krijg je met zo'n oplossing ook al snel problemen met pendelen: Als je lucht wilt koelen heb je maar weinig vermogen nodig, dat zal al snel onder het minimum vermogen liggen van de (grote) L/W warmtepomp die @Zwerius heeft.
De oplossing met twee gescheiden systemen is inderdaad lelijk, maar wel de beste.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Grolsch
Naalroc schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 15:52:
Ik stuur je die weerstand van 3,9k gelijk op, en ik heb hiervan nog wel een bosje; ik laat jou dit lekker uitproberen, en als dit mooi verloopt, hoef ik je alleen maar te kopiëren.....
Nu nog even naar het dorp, want de brievenbus is hier al geleegd.

Mijn pomp loopt nu constant op 930 W met een Tb=32
En de envelop met zelfs 2 weerstandjes zat vandaag in de brievenbus!! _/-\o_ _/-\o_

Nu maar eens na gaan denken hoe ik dit ga aansluiten.

Ik wou het eenvoudig houden, maar aangezien er koeluitgang aanwezig is (OUT8 - TBO.4 5-6) en er volgens mij nog een aantal aderjes over zijn van de binnenunit naar buitenunit zou ik het ook zo kunnen schakelen dat alleen bij het actief zijn van de koeluitgang deze weerstand actief wordt en dus 32 graden Tbuiten simuleert :P

Afijn, ik heb gisteren mijn laatste koeldag gehad voor 2019 ga ik vanuit, we gaan de winter weer in, dus genoeg tijd om over na te denken :P

• Oxellaar
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 19:25:
Volgens mij krijg je met zo'n oplossing ook al snel problemen met pendelen: Als je lucht wilt koelen heb je maar weinig vermogen nodig, dat zal al snel onder het minimum vermogen liggen van de (grote) L/W warmtepomp die @Zwerius heeft.
De oplossing met twee gescheiden systemen is inderdaad lelijk, maar wel de beste.
Lucht onder het dauwpunt koelen kost anders behoorlijk veel vermogen.
Maar daarom werkt het ook zo goed. Er is een grote dT tov koudemiddel en lucht.
Condenseren kost even veel vermogen als verdampen...kook maar eens een pan water van 1.5 liter leeg.
Dat duurt wel even, gaat veel energie in zitten.
Met een beetje airco heb je vrij snel 1.5L per uur aan condenswater

Het nadeel van een l/w warmtepomp is, dat je juist niet onder het dauwpunt kunt ivm condens.
Als je je warmtepomp naar 6c water zou kunnen laten zakken... Dan kun je wel je vermogen kwijt. En met 6c zit je nog hoger qua temperatuur dan een airco, die draait tussen de 0 en 3 graden.

[ Voor 17% gewijzigd door Oxellaar op 29-08-2019 21:05 ]

• koevlaas2
Andrehj schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 19:25:
Gelukkig heb ik 5 buitenunits, zoveel dat ze weer mooi staan.
Mijn WAF opperde zelfs een 6e 8)7

• Dylantje2
  • Laatst online: 08-12 09:51

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Grolsch schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 19:42:
[...]

Nee, geen blog of manual, en ik snap het zelf ook nog amper, maar even samengevat

Hardware =

Ik heb gekocht via @basvn zo'n Node MCU bordje op printplaat en 7 temperatuursensoren DS18B20:

[Afbeelding]

1 = Ta WP
2 = Tr WP
3 = Ta na buffervat
4 = Tr na buffervat
5 = SWW hoog
6 = SWW midden
7 = SWW laag

ter info, 8 = NodeMCU (nog niet al te netjes weggewerkt, daar heb ik nog ff geen oplossing voor bedacht :P

Hier wat foto's van de locaties waar ik dit meet, alle sensoren zitten ondertussen weer ingepakt in isolatie, en vastgezet met tiewraps, dus als je het niet heel erg vindt, haal ik dat allemaal niet meer los ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Aan de sensoren zit standaard een kabeltje van 70CM ofzo, dit was voor 6 van de 7 sensoren te kort voor mij, deze heb ik verlengd met een stuk UTP kabel wat ik nog had liggen, dus heb ik 1 UTP kabel gebruikt per 2 sensoren (UTP kabel heeft 8 aders, sensor 3).

Het was ff een paar uur solderen voor mij (khad al zeker 25 jaar niet meer gesoldeerd), maar toen was dat gefixed.

Bovenstaande foto's zijn op de 1e verdieping, ik wil dus nog zo'n NodeMCU bordje hebben met 2 sensoren, die ga ik ophangen op de B.G.G. bij de v.v. verdeler, hier wil ik Ta / Tr meten. Niet omdat het moet, maar omdat het kan ;)

1 = NodeRed
2 = Domoticz
3 = InfluxDB
4 = Grafana

7 er kunnen er 12 op.
Welk flash zit erop?
Knoop voor de gein maar eens een dalaas erbij aan een pin...
Ff zoeken in de webui en je kunt er meer op hangen

https://drive.google.com/...DbtGicxa-Yygn6B7c8NvgZv3E

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Dylantje2

Dylantje2

SpikeHome schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:16:
Op deze site kan je vinden hoe en wat ivm NodeMCU boardje
https://achtenveertig.nl

ik heb echter temp sensoren met zwave aangeschaft dan kunnen er 4 op aangesloten worden en kost ook wel wat meer.
Dit lijkt mij ook wel wat.
Alleen ga ik denk ik eerst mijn Pi vervangen voor een odroid want heb zoveel sd problemen gehad (draait nu op usb hd overigens al bijna een jaar) dat ik bijna niet aandurf om er van alles eromheen op te draaien (grafana oid)
Zwave das duur.
Espeasy werkt mss beter en makelijker
iig goedkoper hahaha

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Dylantje2 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 08:58:
[...]

7 er kunnen er 12 op.
Welk flash zit erop?

Een ESP32 is nog leuker, daar kunnen er 32 aan ;) Iets duurder in aanschaf, maar zuiniger in stroomgebruik.

Moet je wel ESPEasy pakken als firmware, en niet Tasmota.

Hoewel een CC2530 nog leuker is, dan zit je tenminste helemaal niet met wifi te klooien.

[ Voor 7% gewijzigd door Ep Woody op 30-08-2019 09:13 ]

• Grolsch
Dylantje2 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 08:58:
[...]

7 er kunnen er 12 op.
Welk flash zit erop?

Ik bedoelde dat @basvn op zijn printplaatje contacten heeft voor 7 sensoren.
Je kunt er inderdaad meer sensoren aan hangen, je mag ze gewoon allemaal parallel schakelen omdat ze allemaal een eigen unieke ID hebben.

Zie foto hieronder voor de flash info.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/8lho6a6zbbg.jpg

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 09:23:
[...]

Ik bedoelde dat @basvn op zijn printplaatje contacten heeft voor 7 sensoren.
Je kunt er inderdaad meer sensoren aan hangen, je mag ze gewoon allemaal parallel schakelen omdat ze allemaal een eigen unieke ID hebben.

Zie foto hieronder voor de flash info.

[Afbeelding]
mmm das wel knap icm tasmota meerdere dallas aan het werk. das me nog steeds niet gelukt hahahah

• Grolsch
Dylantje2 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 09:25:
[...]

mmm das wel knap icm tasmota meerdere dallas aan het werk. das me nog steeds niet gelukt hahahah
Ik volg je niet, wat bedoel je :?

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 09:26:
[...]

Ik volg je niet, wat bedoel je :?
Je bordje heeft tasmota erop staan, en om daarmee meerdere ds sesnoren werkend te krijgen, is een dingetje
Met espeasy is dat makkelijker..

Tasmota werkt met regels oid, en das zware kost

• Grolsch
Dylantje2 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 09:27:
[...]

Je bordje heeft tasmota erop staan, en om daarmee meerdere ds sesnoren werkend te krijgen, is een dingetje
Met espeasy is dat makkelijker..

Tasmota werkt met regels oid, en das zware kost
Het was helemaal geen dingetje :?

Flash firmware, soldeer sensoren, configureer wifi, configureer MQTT.

Het was echt plug en play, het software gedeelte was binnen 10 minuten geregeld, en ik hoefde geen "regels" toe te voegen :?

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 09:30:
[...]

Het was helemaal geen dingetje :?

Flash firmware, soldeer sensoren, configureer wifi, configureer MQTT.

Het was echt plug en play, het software gedeelte was binnen 10 minuten geregeld, en ik hoefde geen "regels" toe te voegen :?
mm dat is mss dan veranderd in latere wersie, ik zat bij firmw 6.1 en dat was bijna onmogelijk
Of ze waren voor geprogrameerd..

Eens een keer kijken.[ maar ik heb bijna niets meer om te monitoren _/-\o_ _/-\o_

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:58
Dylantje2 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 08:59:
[...]

Zwave das duur.
Espeasy werkt mss beter en makelijker
iig goedkoper hahaha
Goedkoper zeker.
Makkelijk zeker niet :9
daarnaast gaat zwave niet dmv je wifi en heeft een eigen meshed netwerk.

Maar misschien is dit onderwerp iets voor een nieuw topic.
Hoe log ik mijn warmtepomp 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door SpikeHome op 30-08-2019 11:18 ]

• corsat
  • Laatst online: 07:01
Is er iemand die binnenkort Armaflex nodig heeft, ik heb 8m AF 6-022 over, dit is 4x2m.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• koevlaas2
Zwerius schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:12:
[...]

Dit systeem voldoet aan je eisen, echter jammer van de 25 kW die het systeem minimaal is.
https://www.alklima.nl/pr...erwarmen/pury-p200-ynw-a/
@Oxellaar Als je weer eens bij Alklima bent vraag eens om een PURY-P75 :*) ?

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 20:42:
[...]

Dit systeem voldoet aan je eisen, echter jammer van de 25 kW die het systeem minimaal is.
https://www.alklima.nl/pr...erwarmen/pury-p200-ynw-a/
@Oxellaar Als je weer eens bij Alklima bent vraag eens om een PURY-P75 :*) ?
Prijzig hoor, stopt niet met alleen een buitendeel. Komt nog een BC controller bij(verdeel box) +/- 4K...binnendelen vrf zijn ook niet goedkoop.

Kijk eens naar de mini City Multi... PUMY-P112 bijvoorbeeld.

• koevlaas2
Oxellaar schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 23:09:
[...]

Kijk eens naar de mini City Multi... PUMY-P112 bijvoorbeeld.
Klopt, die zag ik maar is nog 14 kW (en kan niet gelijktijdig verwarmen en koelen volgens mij).

• Dylantje2

Dylantje2

zijn er hier mss die de lan box van Panasonic uitlezen via mqqt? [ met het bekende scriptje, node-red ]
Ik krijg het niet voor elkaar.

• Dylantje2

Dylantje2

Dit dan weer wel gelukt:
https://snapshot.raintank...Q9AU4EFq9OC1Dyj6bBRx9ktmC

Alles in 1 oogopslagje..:-) :*)

edit..
Voor jullie dan iets minder mooi te zien.

Of je logt in
Piet
Piet
143.176.124.13:3000

[ Linksboven een dashbord kiezen ]

[ Voor 31% gewijzigd door Dylantje2 op 31-08-2019 13:20 ]

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:50
Mijn eerste jaar op LW warmte pomp zit er vandaag op; de resultaten zijn als volgt:

Eerste jaar in deze woonboerderij (2004):
Kalenderjaar 2004 gebruik gas 4256m3 kosten € 2125
Periode 2016-2017 gebruik gas 2780m3 kosten € 1770
Periode 2017-2018 gebruik gas 2485 m3 kosten € 1635
Periode 2018-2019 gebruik elektra 4294 kWh @ ~22cent= € 944,68

Conclusie: verbouwen (en behoorlijk vergroten van de leefruimte) loont
Isoleren loont nog meer,
De warmtepomp reduceert de kosten van verwarmen (en ook koelen nu!) met 42%

Need I say more?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Grolsch
Mooie cijfertjes maar je e verbruik van 4294 matcht op geen enkele manier met de 2485m3 van het jaar ervoor?

Nu was afgelopen winter wel erg zacht, maar dan nog kan ik het verschil niet verklaren?

• Naalroc
Ik kan er niks anders van maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MvKk9bbMeSb4Chrh3Kgkc6lq/full.jpg
En de gas standen en kosten komen van de jaar afrekeningen.

Edit:
En op 29 augustus vorig jaar, de eerste draaidag was het

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/v9aqwMgGnvBrZ0TH09syLZ3l/full.jpg

Dus eigenlijk is het nog een paar kWh minder ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Naalroc op 01-09-2019 20:25 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Grolsch
Dan zal het wel aan de zachte winter hebben gelegen.
2485 m3 gas vervangen met 4426kWh stroom is eigelijk te mooi om waar te zijn. Khad gezien de leeftijd van je woning en SWW minimaal 5500kWh verwacht.

_/-\o_

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op zondag 1 september 2019 @ 19:47:
Dan zal het wel aan de zachte winter hebben gelegen.
2485 m3 gas vervangen met 4426kWh stroom is eigelijk te mooi om waar te zijn. Khad gezien de leeftijd van je woning en SWW minimaal 5500kWh verwacht.

_/-\o_
@Naalroc

Graaddagen rules..

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:07
@Grolsch en @Naalroc
31 aug is mijn jaarafrekening moment.
En 0,81x gas van vorig jaar verbruikt. Waarbij de zonneboiler deel ww doet.
Als je dat op de berekening van @Grolsch loslaat scheelt het niet zoveel.
Dus denk wel dat de zachte winter zijn sporen nalaat.

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-12 21:10
Ja mijn jaar begint vandaag. Afgelopen jaar ~2500kWh voor verwarming en 425kWh voor WW, en in 2016/17 1550 m3 gas, inclusief WW. Vreemd genoeg is het verschil in graaddagen minder groot (2600 vs 2300).
Van de 6300kWh opwek met 5865Wp heb ik rechtstreeks 1375kWh weten te gebruiken en heb ik 1825kWh over gehouden. Komende winter graag wat strenger.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Verwijderd

@Naalroc
Voor De Bilt geldt:
09-16 - 08-17 2791ggd
09-17 - 08-18 2676ggd
09-18 - 08-19 2615ggd
Niet echt een wereld van verschil, minder dan 2.5%
PS. verwijderd, verkeerd gelezen, sorry

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2019 22:06 . Reden: PS. weer verwijdert ]

• Grolsch
LangeFries schreef op zondag 1 september 2019 @ 21:28:
Ja mijn jaar begint vandaag. Afgelopen jaar ~2500kWh voor verwarming en 425kWh voor WW, en in 2016/17 1550 m3 gas, inclusief WW. Vreemd genoeg is het verschil in graaddagen minder groot (2600 vs 2300).
Van de 6300kWh opwek met 5865Wp heb ik rechtstreeks 1375kWh weten te gebruiken en heb ik 1825kWh over gehouden. Komende winter graag wat strenger.
Bovenstaande klinkt mij dan weer heel logisch in de oren.

Misschien heeft @Naalroc aanzienlijk meer hout gestookt afgelopen seizoen, of had hij een heel erg slecht ingeregelde / oude niet zuinige CV ketel en/of ouderwetse boilers/geiser ?

• Naalroc
Ik 'denk' ook dat je wel gelijk hebt @Grolsch : mijn cv ketel was niet een van de modernste, om het voorzichtig uit te drukken. SWW door middel van een indirect gestookte boiler van 80L.
En ik heb wel hout verstookt, maar zeker niet meer dan het voorgaande jaar.

Edit:

Maar de verschillen tussen de resultaten van mij en @LangeFries zijn toch niet zo erg groot @Grolsch ?:

mijn verhouding is 4294kWh/2485m3= 1,727 , en
Lange Fries is 2925 kWh/ 1550m3 = 1,887
dat is een verschil van 9%
Toch?

[ Voor 45% gewijzigd door Naalroc op 01-09-2019 22:32 ]

• Grolsch
Naalroc schreef op zondag 1 september 2019 @ 22:20:
Ik 'denk' ook dat je wel gelijk hebt @Grolsch : mijn cv ketel was niet een van de modernste, om het voorzichtig uit te drukken. SWW door middel van een indirect gestookte boiler van 80L.
En ik heb wel hout verstookt, maar zeker niet meer dan het voorgaande jaar.

Edit:

Maar de verschillen tussen de resultaten van mij en @LangeFries zijn toch niet zo erg groot @Grolsch ?:

mijn verhouding is 4294kWh/2485m3= 1,727 , en
Lange Fries is 2925 kWh/ 1550m3 = 1,887
dat is een verschil van 9%
Toch?
Ik heb mijn eigen cijfers er even bijgepakt, maar afgelopen winter was gewoon erg zacht.

In seizoen 2017-2018 heb ik in totaal 3689kWh verbruikt (2999kWh voor CV en 690kWh voor SWW)
In seizoen 2018-2019 heb ik in totaal 3208kWh verbruikt (2580kWh voor CV en 628kWh voor SWW)

Dus afgelopen winter was zo'n 15% "zachter" als de winter ervoor, dus dan zijn jouw cijfers nog niet zo gek.

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-12 15:40
Grolsch schreef op maandag 2 september 2019 @ 08:36:
[...]

Ik heb mijn eigen cijfers er even bijgepakt, maar afgelopen winter was gewoon erg zacht.

In seizoen 2017-2018 heb ik in totaal 3689kWh verbruikt (2999kWh voor CV en 690kWh voor SWW)
In seizoen 2018-2019 heb ik in totaal 3208kWh verbruikt (2580kWh voor CV en 628kWh voor SWW)

Dus afgelopen winter was zo'n 15% "zachter" als de winter ervoor, dus dan zijn jouw cijfers nog niet zo gek.
Bij mij ook een extreem groot verschil tussen 2017-2018 en 2018-2019 hoor:

2017-2018: 2550 kWh CV - 554 kWh SWW (dit is zelfs maar 11 maanden want wp draait pas sinds okt 2017)
2018-2019: 1855 kWh CV - 586 kWh SWW

Toch wel opvallend dat het aantal graaddagen in de Bilt zo weinig verschilt van andere jaren. Ik heb zelf ook het idee dat het een extreem milde winter was (en de cijfers zijn er ook naar) en ik zit maar een paar km van de Bilt vandaan....

Verwijderd

@Grolsch Je hebt het over verbruik, warmteverlies gaat over geproduceerde warmte, je dient je COP daar ook in te betrekken volgens mij.

• Naalroc
Wat hier besproken wordt, is de verbruikte energie........

Verwijderd

@Naalroc Ja dat snap ik, maar als je in het laatste jaar een COP van 4.4 en het andere jaar een COP van 4.0 hebt en je constateert een 'zachte winter' bijv. 12% minder verbruik, dan is 10% al te verklaren uit de COP en is de resterende 2% te verklaren a.d.h.v. het aantal graaddagen.

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-12 15:40
Verwijderd schreef op maandag 2 september 2019 @ 10:34:
@Naalroc Ja dat snap ik, maar als je in het laatste jaar een COP van 4.4 en het andere jaar een COP van 4.0 hebt en je constateert een 'zachte winter' bijv. 12% minder verbruik, dan is 10% al te verklaren uit de COP en is de resterende 2% te verklaren a.d.h.v. het aantal graaddagen.
Een zachte winter zal ook een positieve uitwerking hebben op je COP. Echter verwacht ik zelf dat als je niet té veel parameters verandert ook de COP niet ineens enorm anders zal zijn. Voor mij is het in ieder geval in geval van CV-bedrijf altijd tussen de 4,25 en 4,40 op jaarbasis. Het elektrisch verbruik is over het algemeen voor ons makkelijker te meten (met een kWh-meter) dan de opgeleverde energie. Er zijn niet veel mensen met een (MID) caloriemeter om de opgeleverde energie te meten. Ik ben wel met je eens dat het meten van de opgeleverde energie meer zegt over je warmteverlies dan de energie die je erin stopt.

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:37

BlueTooth76

Let the sun shine!

Radiatoren ontlucht, buffervat ontlucht, systeem bijgevuld (0.1 bar erbij), buitenunit glimt weer.

Laat de herfst en winter maar komen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 02-09-2019 11:09 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• martijnr17
  • Laatst online: 06-12 16:23
Dylantje2 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 09:34:
[...]

mm dat is mss dan veranderd in latere wersie, ik zat bij firmw 6.1 en dat was bijna onmogelijk
Of ze waren voor geprogrameerd..

Eens een keer kijken.[ maar ik heb bijna niets meer om te monitoren _/-\o_ _/-\o_
Dat werkt overigens nog steeds niet lekker met Tasmota maar in combinatie met Node Red kan je het weer uit elkaar trekken en naar Domoticz sturen, zo zal het hier dus waarschijnlijk gebeuren.

Verwijderd

@godfriedd Voor alle die meedoen in het maandelijks overzicht varieert het gemiddeld in 2017 - 2019 tot nu toe, van 3.84, 3.92 en 4.03. Tussen 2019 tot nu toe en geheel 2018 2.8%, individueel kan dat natuurlijk groter zijn, bij jou is het verschil nl. 9% en bij @Grolsch zelfs 12%, maar bij de overgrote meerderheid bewegen de verschillen zich binnen veel kleinere marges.

• Grolsch
Verwijderd schreef op maandag 2 september 2019 @ 11:57:
@godfriedd Voor alle die meedoen in het maandelijks overzicht varieert het gemiddeld in 2017 - 2019 tot nu toe, van 3.84, 3.92 en 4.03. Tussen 2019 tot nu toe en geheel 2018 2.8%, individueel kan dat natuurlijk groter zijn, bij jou is het verschil nl. 9% en bij @Grolsch zelfs 12%, maar bij de overgrote meerderheid bewegen de verschillen zich binnen veel kleinere marges.
Bij mij zit er inderdaad een redelijk groot verschil in omdat ik mijn warmtemeter heb "gekalibreerd" in juni 2018. Dus de cijfers van seizoen 2017~2018 en 2018~2019 kunnen eigenlijk niet met elkaar vergeleken worden, dat maakt het lastig in dit verhaal.

Ik heb mijn warmtemeter 15% bijgesteld nav de "kalibratie".

Dus dan kom ik tot de volgende cijfers:

Seizoen 2017~2018
E-verbruik CV = 2999
E-verbruik SWW = 690
E-verbruik Totaal = 3689

Seizoen 2017~2018
Thermisch geleverd CV = 10840*1.15=12466 (COP = 4,15)
Thermisch geleverd SWW = 2139*1.15=2459,85 (COP = 3,56)
Thermisch geleverd Totaal = 12979*1.15=14925,85 (COP = 4,04)

Seizoen 2018~2019
E-verbruik CV = 2580
E-verbruik SWW = 690
E-verbruik Totaal = 3208

Seizoen 2018~2019
Thermisch geleverd CV = 11013 (COP = 4,27)
Thermisch geleverd SWW = 2152 (COP = 3,12)
Thermisch geleverd Totaal = 13165 (COP = 4,10)

Dat er zo'n "gek" verschil in COP zit tussen de SWW getallen komt omdat ik het vat in juni gekalibreerd heb, maar in mijn "seizoens telling 2017-2018" geteld heb voor SWW vanaf september t/m augustus. Want voor de maanden mei/juni/juli/augustus heb ik van 2017 geen cijfers omdat de warmtemeter het toen nog niet deed.

Dus we hebben inderdaad een iets mildere winter gehad afgelopen seizoen waardoor de COP ook een fractie beter is en minder thermische energie nodig gehad :)

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 02-09-2019 12:23 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:14
Wie heeft er nog meer een uitnodiging gehad voor presteren warmtepompen?
Ze willen dan je slimme meter uitlezen...

1 PVoutput . Dongen NB

• kmf
  • Niet online

kmf

reneeke1970 schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:38:
wie zijn "ze"?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:20
Ja ik, in April dit jaar....
Nadat ik gemeld had dat ik zelf ook gegevens bijhoud niets meer van ze vernomen.

• koevlaas2
BlueTooth76 schreef op maandag 2 september 2019 @ 11:09:
Radiatoren ontlucht, buffervat ontlucht, systeem bijgevuld (0.1 bar erbij), buitenunit glimt weer.

Laat de herfst en winter maar komen ;)
ANYTIME ben ik er al klaar voor, zelfs een dubbel backup systeem staat paraat :*)

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

koevlaas2 schreef op maandag 2 september 2019 @ 17:23:
[...]

ANYTIME ben ik er al klaar voor, zelfs een dubbel backup systeem staat paraat :*)
:D

Mijn back-up bestaat uit 3 elektrische kacheltjes op zolder die bij nood naar beneden gehaald kunnen worden :+

Maar de Zubadans hebben niet echt een reputatie om zomaar de geest te geven dus ze zullen wel vooral stof vangen.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-12 12:17
Ja idd ik ook.

[url]//https:www.installatiemonitor.nl/[/url]

[ Voor 8% gewijzigd door amarkest op 02-09-2019 17:31 ]

• koevlaas2
BlueTooth76 schreef op maandag 2 september 2019 @ 17:28:
[...]

:D

Mijn back-up bestaat uit 3 elektrische kacheltjes op zolder die bij nood naar beneden gehaald kunnen worden :+
Dat vinden wij zo rot douchen >:)

De airco's en doorstroomverwarmer zijn de directe backup, een 9 kW monoblock staat nog in de schuur voor als hell freezes over.

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-12 12:17
@avandermeulen ANNA EN ADAM opgehangen met locatiebepaling weerstation. En ja ADAM ziet mn woonplaats. Nu afwachten of het nog wat invloed heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door amarkest op 02-09-2019 19:58 ]

• reneeke1970
buiter schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:17:
[...]

Ja ik, in April dit jaar....
Nadat ik gemeld had dat ik zelf ook gegevens bijhoud niets meer van ze vernomen.
Aha dat was ook mijn plan, dan maar laten varen, ze kijken maar....

1 PVoutput . Dongen NB

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

koevlaas2 schreef op maandag 2 september 2019 @ 17:31:
[...]

De airco's en doorstroomverwarmer zijn de directe backup, een 9 kW monoblock staat nog in de schuur voor als hell freezes over.
Met het 200 liter vat kan ik wel even vooruit qua douchen ;)
En anders zet ik het legionella programma aan :P

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik was voor een nieuwe woning bezig met het uitzoeken van zonnepanelen en kwam zo ook uit op de nieuwe subsidies voor energie zuinige maatregelen.
De cv ketel is een nefit uit 2004, dus die zal vervangen dienen te worden. Nu kan een warmtepomp interessant zijn. Maar hiervoor moet je woning wel goed geïsoleerd zijn. Ik begrijp dat een hybride warmtepomp naast je cv komt, in dat geval moet je of nog de oude cv houden of deze ook mee vervangen.
Ik twijfel of een warmtepomp systeem handig is voor de woning.

• reneeke1970
Viper® schreef op maandag 2 september 2019 @ 21:03:
Ik was voor een nieuwe woning bezig met het uitzoeken van zonnepanelen en kwam zo ook uit op de nieuwe subsidies voor energie zuinige maatregelen.
De cv ketel is een nefit uit 2004, dus die zal vervangen dienen te worden. Nu kan een warmtepomp interessant zijn. Maar hiervoor moet je woning wel goed geïsoleerd zijn. Ik begrijp dat een hybride warmtepomp naast je cv komt, in dat geval moet je of nog de oude cv houden of deze ook mee vervangen.
Ik twijfel of een warmtepomp systeem handig is voor de woning.
Hoe beter de isolatie, hoe kleiner de warmtepomp, en des te minder energie verbruik. Maar ook zonder isolatie kun je aan de warmtepomp hoor

1 PVoutput . Dongen NB

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 2 september 2019 @ 21:08:
[...]

Hoe beter de isolatie, hoe kleiner de warmtepomp, en des te minder energie verbruik. Maar ook zonder isolatie kun je aan de warmtepomp hoor
Ik zal eens kijken hoeveel ruimte er is naast de cv ketel en ook voor de buiten unit.

Even snel gegoogled zie ik dat een 3 kW hybride uitkomt op ongeveer €4000,- Daar kan je dan €1400,- subsidie op krijgen. Plaatsen kost rond de €1600.

Wel handig om met zonnepanelen eventueel rekening te houden met toekomstig verbruik.

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05:27
De Warmtepomp is hier nu bijna opgeleverd, de CV is al afgekoppeld, maar de warm water boiler draait momenteel nog in noodbedrijf (=klassiek electrische boiler). Als het goed is, start morgen de warmtepomp zelf.

De Hitachi Yutaki S 4,3 kW met 50L buffer en 300 (284) Hitachi RVS boiler.

In de onderverdeelkast, welke ik in de kelder/technische ruimte heb geplaatst, heb ik een kWh meter geplaats met puls uitgang, zodat ik de Hitachi zijn COP kan laten berekenen.

Nu heb ik voor de naregeling via TADO relais geplaatst, omdat de input 1 en 2 klemmen op 230V geschakeld moeten worden.

De kWh puls moet op input 7. Nu lijkt die klem echter ook 230V te zijn, als ik het schema bekijk?

@zw7 @Appie Heijn of anderen, hebben jullie ervaring hiermee?

De kWh meter puls uitgang is volgens mij zwak stroom (Eastron SMD72).

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
Viper® schreef op maandag 2 september 2019 @ 21:12:
[...]

Ik zal eens kijken hoeveel ruimte er is naast de cv ketel en ook voor de buiten unit.

Even snel gegoogled zie ik dat een 3 kW hybride uitkomt op ongeveer €4000,- Daar kan je dan €1400,- subsidie op krijgen. Plaatsen kost rond de €1600.

Wel handig om met zonnepanelen eventueel rekening te houden met toekomstig verbruik.
Heb je een reden om niet volledig voor een wp te gaan ?

Hier een huis van 30 jaar oud gasloos gemaakt en blijft prima warm met de wp.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• BushMule
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 25-11 09:20
Grolsch schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 19:42:
[...]

Hardware =

[Afbeelding]

1 = Ta WP
2 = Tr WP
3 = Ta na buffervat
4 = Tr na buffervat
5 = SWW hoog
6 = SWW midden
7 = SWW laag

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

1 = NodeRed
2 = Domoticz
3 = InfluxDB
4 = Grafana

Wat mooi zeg! Bedankt voor de info!

Ik zat te denken bij de vv verderlen per groep de Ta en Tr te meten om zo waterzijdig in te regelen. Is dat nog wat? of is dat onzin bij een wp systeem? Ik zie dat jouw bedoeling is alleen de algemene Ta en Tr van de verdeler te meten?

• Grolsch
BushMule schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 07:50:
[...]

Wat mooi zeg! Bedankt voor de info!

Ik zat te denken bij de vv verderlen per groep de Ta en Tr te meten om zo waterzijdig in te regelen. Is dat nog wat? of is dat onzin bij een wp systeem? Ik zie dat jouw bedoeling is alleen de algemene Ta en Tr van de verdeler te meten?
Klopt, ik heb flow meters per groep en heb met de nieuwbouw van onze woning een technische tekening / documentatie ontvangen van de leverancier (Henco) met de flow / debiet per groep. Over het algemeen is het zo hoe langer de groep, hoe hoger het debiet (nogal logisch ;) ).

Ik heb dat als basis gebruikt, en op basis van praktijkervaring (ruimte wordt te snel of te langzaam warm) heb ik bijgesteld. (ruimtes die te snel warm werden flow geknepen, ruimtes die te langzaam warm werden flow verhoogd).

Niet iedereen heeft de luxe een theoretische berekening te hebben en/of een v.v. verder met flowmeters per groep, dan is inregelen op Ta / Tr een goede optie. Het doel is natuurlijk dat de ruimtes op gewenste temperatuur komen, en niet zo zeer overal een gelijke Ta / Tr, maar in de praktijk zal dat wel een gevolg zijn :P

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-12 14:59
koevlaas2 schreef op maandag 2 september 2019 @ 17:31:
[...]

En je hebt zeker ook een redundante aansluiting bij Tennet geregeld :)

• Grolsch
@koevlaas2 kennende heeft hij zo'n apparaat in z'n schuur staan :P

Afbeeldingslocatie: https://www.genpower.nl/images/verhuur/Aggregaten/100_kVA_290x180.jpg

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12 10:11

Helhond

Grunn

Wij starten binnenkort met de realisatie van onze uitbouw.
Naast dat de hele beganegrond + uitbouw (totaal ±55m²) wordt voorzien van vloerverwarming i.c.m. een 7 kW Panasonic (L/W). We willen eigenlijk ook een multi-split airco (L/L), met een wandunit in de uitbouw en een wandunit in de slaapkamer op zolder. Tijdens de bouw is het ideale moment om direct het leidingwerk te plaatsen en de doorvoeren te realiseren om zo ook gelijk het geheel netjes af te kunnen werken.

Als ik reken met 30 W/m² voor een multi-split op de beganegrond kom ik rond de 5 kW. Dit te samen met een 2 kW voor op de slaapkamer op zolder, en gezien er een extra aansluiting op de multi-split zou ik dan ook eventueel nog op de 1e verdieping een 2(,5) kW wandunit op hangen zodat we elke verdieping kunnen koel houden. Met de afgelopen hittegolven was het beneden al gauw 26-28 graden en in de slaapkamer op zolder 30+ graden.

Panasonic heeft ook een mooie multisplit unit, en ik zat zelf te denken aan de 6.8 kW variant (of 5.2 kW). Het enige wat ik me bedacht toen ik hier naar zat te kijken, dat ik dan vrijwel op het zelfde vermogen om te koelen (L/L) uit kom als te verwarmen (L/W). Daarnaast kan je natuurlijk ook verwarmen met de L/L. Het lijkt me bijna ook overdreven om een dubbele installatie te plaatsen.

Het gaat misschien iets richting offtopic maar ik ben toch wel benieuwd naar jullie meningen, koelen met vloerverwarming is niet ideaal i.v.m. condensvorming. Echter op de zolder slaapkamer is er geen optie om te koelen met vloerverwarming.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

• Andrehj

• SkyFlyer
  • Laatst online: 05:27
@Helhond

Wij hebben 2 split airco's in huis geplaatst dit jaar, 1 in de woonkamer/keuken (40m2) en 1 in de grote slaapkamer (25m2), beide separate 3,5kW units, kosten technische overweging. De WAF was voldoende om 2 seperate buitenunit te hebben. Daarnaast zijn we momenteel de L/W WP aan het installeren.

De L/W is voor het verwarmen de primaire bron, een voor achterhuis, werkkamer, kinderkamer en badkamer de enige warmtebron. Daarnaast verwarmt deze pomp het SWW. Doordat we op zeer koude dagen de airco's als L/L verwarming kunnen bijzetten, hebben we de L/W klein kunnen dimensioneren. Hierdoor kunnen we waarschijnlijk met een hoge COP verwarmen, zeker in het voor en naseizoen. (Wat in NL het grootste deel van het stook seizoen is).

Het idee hierachter is dat voor koelen de L/L comfortabeler is, en voor verwarmen de massa comfortabeler opgewarmd wordt via de L/W warmtepomp. We gaan niet via de L/W koelen.

Lang verhaal kort, je kunt e.a. dus goed combineren.

• Boutersewalter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-12 18:22
Weet iemand ook of Panasonic de j serie monoblock gaat uitbrengen?

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:53
Boutersewalter schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 13:52:
Weet iemand ook of Panasonic de j serie monoblock gaat uitbrengen?
3 weken geleden de h versie opgehaald in Duitsland en de verkoper verwachtte in oktober de j versie te krijgen. Hij verwacht er alleen niet heel veel meer van dan de h versie.

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12 10:11

Helhond

Grunn

Andrehj schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 12:40:
[...]
Je zit in het verkeerde topic:
Het heeft betrekking op zowel L/W als L/L.
SkyFlyer schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 13:04:
@Helhond

Wij hebben 2 split airco's in huis geplaatst dit jaar, 1 in de woonkamer/keuken (40m2) en 1 in de grote slaapkamer (25m2), beide separate 3,5kW units, kosten technische overweging. De WAF was voldoende om 2 seperate buitenunit te hebben. Daarnaast zijn we momenteel de L/W WP aan het installeren.

De L/W is voor het verwarmen de primaire bron, een voor achterhuis, werkkamer, kinderkamer en badkamer de enige warmtebron. Daarnaast verwarmt deze pomp het SWW. Doordat we op zeer koude dagen de airco's als L/L verwarming kunnen bijzetten, hebben we de L/W klein kunnen dimensioneren. Hierdoor kunnen we waarschijnlijk met een hoge COP verwarmen, zeker in het voor en naseizoen. (Wat in NL het grootste deel van het stook seizoen is).

Het idee hierachter is dat voor koelen de L/L comfortabeler is, en voor verwarmen de massa comfortabeler opgewarmd wordt via de L/W warmtepomp. We gaan niet via de L/W koelen.

Lang verhaal kort, je kunt e.a. dus goed combineren.
Bedankt voor je verhaal, ik heb precies dezelfde gedachte.
L/L voor koelen, en L/W voor verwarmen.
Je kan het ook omdraaien:
L/W is minder geschikt voor koelen, en L/L minder voor warmen (van een woning met meerdere vertrekken/verdiepingen zonder in elke ruimte een unit te hangen. Maar dan zit je eigenlijk al eerder aan hete luchtverwarming met kanalen en een centrale verwarmingsbron te denken.)

Het is lijkt me alleen zwaar overkill, om praktisch 7 kW voor koelen neer te zetten en 7 kW ook voor verwarmen.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

• Appie Heijn
  • Laatst online: 10-12 23:20
SkyFlyer schreef op maandag 2 september 2019 @ 21:44:
De kWh puls moet op input 7. Nu lijkt die klem echter ook 230V te zijn, als ik het schema bekijk?

@zw7 @Appie Heijn of anderen, hebben jullie ervaring hiermee?

De kWh meter puls uitgang is volgens mij zwak stroom (Eastron SMD72).
Helaas, bij mij werkte het niet instant, zat/zit in een hele drukke periode, waarin COP en kWh's mij weinig tot niet interesseren (wie weet komt dat weer terug). Daarbij heb ik nog een solarpompje+controller op de groep van het element aangesloten dus representatief/correct zal het zowieso niet zijn.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• kmf
  • Niet online

kmf

Helhond schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:14:
Wij starten binnenkort met de realisatie van onze uitbouw.
.

Het gaat misschien iets richting offtopic maar ik ben toch wel benieuwd naar jullie meningen, koelen met vloerverwarming is niet ideaal i.v.m. condensvorming. Echter op de zolder slaapkamer is er geen optie om te koelen met vloerverwarming.
koelen met vloerverwarming is traag, net als verwarmen. maar het is een goed middel om je huis koel te houden. als de massa eenmaal gekoeld is...

LL koelt snel, maar dat is enkel de lucht. dus als die uit is, is het snel weer warm.

ik vind de combinatie van airco en vloerkoeling dan ook heel mooi tijdens de hittegolven. daarbuiten voldoen de airco's. vloerkoeling kost relatief meer energie, dus niet goed voor m'n energiecijfers.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-12 13:09
Heeft iemand hier ervaring met de Daikin Altherma LT Monobloc EBLQ07CV3?
(https://www.climasense.nl...loc-verwarmen-koelen.html)

Ik probeer op te zoeken wat het maximale vermogen is bij -7, wat de COP is bij -7, en wat het minimale vermogen is bij warme buitentemperatuur. Heb via https://www.daikin.nl/nl_nl/products/EBLQ-CV3.html wel het data sheet gevonden, maar weet niet zeker of ik het goed aflees.
Klopt het dat maximale vermogen bij -7 toch nog 6.9 kW is? dus het volle vermogen over gehele bereik beschikbaar?
En klopt het dat COP dan nog steeds 3.58 is?
En dat hij kan terugmoduleren naar 1.8kW?

Zou dit een goed alternatief zijn op een panasonic? (heb helaas geen 1 leverancier kunnen vinden in omgeving den bosch die deze levert voor een leuke prijs)
Pagina: 1 ... 100 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.