Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 121 Laatste
Acties:
  • 582.835 views

• hemigidius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-11-2024
thido schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 09:25:
[...]

Dat komt waarschijnlijk doordat ze eenvoudig (zelf) te installeren zijn. En wanneer je hem vanuit België laat komen, praktisch voor niets bij je thuis staat. Heb hem zelf ook staan overigens :-)
Zijn ze ook zonder mechanische ventilatie te gebruiken? Dus buitenlucht rechtstreeks aanzuigen en ook uitlaat naar buiten laten blazen?

De panasonic 300 liter PAW-DHWM300A is te vinden voor een 2000~ niet gek veel duurder dan atlantic. lijkt een betere COP (3.3 voor water 10gr naar 55gr) te hebben en een iets betrouwbaarder merk?

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:14
hemigidius schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 10:09:
[...]

Zijn ze ook zonder mechanische ventilatie te gebruiken? Dus buitenlucht rechtstreeks aanzuigen en ook uitlaat naar buiten laten blazen?

De panasonic 300 liter PAW-DHWM300A is te vinden voor een 2000~ niet gek veel duurder dan atlantic. lijkt een betere COP (3.3 voor water 10gr naar 55gr) te hebben en een iets betrouwbaarder merk?
Het is juist de bedoeling zonder mv te gebruiken, vet en vocht is funest voor de warmtepomp.
Als je alleen woonkamer of slaapkamer afzuigt kan je het wel gebruiken

1 PVoutput . Dongen NB

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-12 17:18
Grolsch schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 21:54:
[...]

Op zich logisch, maar ik had er nog niet eerder van gehoord.

Is hier iets aan in te stellen, is het tijdstip altijd hetzelfde, en waarom doet hij dit over het SWW circuit :?
DE reden dat ik de 3weg klep die o.a. jij hebt niet meer toepas is dat ik gemerkt heb dat deze iets lekte vanuit sww. Let dit najaar maar eens op of tijdens ruimteverwarming je SWW temp daalt.

Eigen topic dan maar 'Grolsch zijn nieuwe 3weg klep' *O*

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-12 14:37

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Zelf ook bezig geweest met de suggesties van @Grolsch en @Chris_82 met mijn InfluxDB data en Grafana,
Grolsch schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 21:16:
[...]

Ziet er strak uit, ik ga jou denk ik straks ook nog wel een pm'tje sturen >:)

Ik ga hier binnen kort ook mee bezig als @basvn een keer in zijn privé berichten kijkt O-)

Aantal tips.

gemiddelde COP over de hele run laten berekenen.

Binnentemperatuur laten zien (Voor SWW niet zo interessant)
@Grolsch zijn suggestie voor de COP van de laatste SWW run had even wat scripting in OpenHAB nodig, dit was even uitzoeken hoe ik historische data weer kon gebruiken en hoe ik de tijd ging bepalen hoe lang de run had geduurd. Maar het is gelukt.

Hoe dit nu er voor de winter periode uit moet gaan zien voor niet SWW opwek ben ik nog even over in dubio. Eerst maar even zien hoe hij mijn eerste stookseizoen gaat draaien.
Chris_82 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:48:
[...]

Andere handige toevoegingen kunnen zijn de totalen over het geselecteerde tijdsbestek: kWh opwek en kWh verbruik, dmv een Singlestat.

Een historisch overzicht van de dagtotalen van de laatste 30 of xxx dagen behoort ook nog tot de mogelijkheden.
Ook worden de van het geselecteerd tijd frame de kWh verbruik en opwek getoond. Deze worden dus niet gebruikt voor de COP SWW berekening.

https://snapshot.raintank...6Y2wboD5m4whBiOZmKXNoUX0W

Nog meer suggesties zijn van harte welkom.

• koevlaas2
hemigidius schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 00:58:
[...]

Helaas zijn de radiatoren doorgeroest. Niet meer te redden vandaar. Er zijn best wat mooie warmptepomp boilers te vinden. Van single units zoals panasonic Aquarea DHW PAW en daikin EKHH tot single splits zoals daikin EKHHP300/ERWQ02 . Echter lijkt iedereen het enkel te hebben over atlantic explorer
DE reden dat iedereen lyrisch is over een AE is dat deze goedkoop is.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 10:22:
[...]

... vocht is funest voor de warmtepomp.
Laat nou iedere WP bol staan van het vocht bij het verwarmen 8)

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:54
[...]

Zit geen subsidie op toch?

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:37

thido

Tilburg

[...]

Ja, dat is ook de bedoeling. Je kunt verschillende methodes gebruiken. Zelf zuig ik aan van buiten en dat meng ik met binnen lucht via T-stuk. Uitblaas dan weer naar buiten.
Ik ben niet op de hoogte van de huidige prijzen en waar je ze het beste kunt halen.
Ik heb, zoals de meeste hier, mijn WPB uit België. Na aftrek subsidie kostte hij 150 euro.

Als je een aparte WPB wilt kun je hier veel info vinden:
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-12 20:17

hrt

IBoat schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 11:36:
[...]

Zo heb ik het ook aangesloten. Ik vraag me echter nu wel af of tijdens defrost het vermogen van back-up heater + compressor niet boven de 3,7 kW uitkomt?
@Dre @t.oswald wat trekt hij bij jullie max tijdens defrost?
De aansluitwaarde is zo hoog omdat de warmtepomp je boiler element aan kan sturen.
Correct me when i'm wrong....

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-12 08:47

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

avandermeulen schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 11:37:
[...]

Dat kan in ieder geval in de Plugwise Anna app:

menu >>instellingen >> HMTL interface >> menu .. instellingen .. verwarmingssysteem .. Elga instellingen ..ConfiguratieUitschakelvoorwaarden
Nee dat gaat over uitschakelen van de Elga -onder- een bepaalde buitentemperatuur.

Ik heb de stooklijn iets verhoogd nu blijft de Elga langer doordraaien.

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West. Batterij 11,2 kWh

• hemigidius
Knielen schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 10:29:
[...]

Zit geen subsidie op toch?
Net even gekeken op de isde lijst. Warmtepomp boiler PAW-DHWM300A staat er tussen. Panasonic is te vinden in belgie voor 2000 euro. De Atlantic vond ik voor 1750 en beiden een subsidie van 1250. Eind preis kaartje 500 of 750euro

[ Voor 24% gewijzigd door hemigidius op 18-08-2019 11:52 ]

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-12 22:33
Andrehj schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 08:47:
[...]

Uiteraard. Maar nu vraag je heel iets anders. Eerst wilde je weten hoeveel energie het zou kosten, en nu heb je het ineens over vermogen en hoe lang het duurt voordat je die temperatuur bereikt. Wat wil je nou?
Die berekening is trouwens veel ingewikkelder. Daarvoor moet je de opbouw van de vloer weten, alle warmtegeleidingscoëfficiënten, de watertemperaturen, het debiet, etc. Zo'n berekening gaat het mooiste met een EFD (Engineering Fluid Dynamics) softwarepakket, maar is voor een woning helemaal niet nodig.
Nog even als aanvulling:
De vraag was inderdaad hoeveel energie je in een vloer zou kunnen opslaan bij 1°C opwarming en dat is keurig berekend.
Alleen de praktijk is anders en daar heb je inderdaad wel te maken met de warmtegeleidingscoëfficient (lambda).
Stel je hebt je vloerverwarmingspijpen op 5 cm diep liggen en 15 cm uit elkaar, dan is de afstand van de pijp tot bovenkant vloer (recht boven de pijp) kleiner dan tot midden tussen de pijpen en dan bovenkant vloer.
Dus de warmte hoeft een kortere afstand af te leggen. De vloer zal dus recht boven de pijp iets warmer zijn, dan tussen de pijpen. Dat is ook de reden dat je met een infraroodfoto zo mooi kunt zien waar de pijpen liggen (als de verwarming [of koeling!] aan is tenminste).
Hier een voorbeeld van een stukje van mijn serre:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/MHHXXSB5/vloer-serre-2.jpg

En als je dat allemaal precies wilt uitrekenen, heb je inderdaad een EFD programma nodig.
Maar dan hou je ook met alles rekening: watertemperaturen in/uit, pijpdiamter, wanddikte, pijpmateriaal, betonsoort, krimpmatten (materiaal, rastergrootte en staafdiameter), eventuele afwerkvloer en evt. nog tegels met lijmlaag. Alles met hun eigen dikte en lambda.
Een hele rekenpartij dus. En wat kun je er mee? Niet zo veel.

Als je wilt weten hoeveel warmte je ongeveer kunt opslaan als je de vloer 1°C opwarmt, is de berekening van @Andrehj prima in orde en kom je al gauw tot de conclusie, dat je in een vloer veel meer warmte kunt bufferen dan in een buffervat. Bovendien loopt bij een buffervat (als je nog een enigszins redelijke hoeveelheid energie wilt opslaan) de temperatuur aardig op, waardoor de COP van je WP een stuk minder wordt.
Daarom ben ik één van de mensen die geen buffervat gebruikt, maar de vloer als buffer gebruikt.
Enige voorwaarde is dan wel, dat je de minimale flow die voor de WP vereist is ALTIJD door de vloer moet kunnen circuleren. Dus geen thermostatisch dichtsturende groepen (behalve als de "altijd open groepen" al de min. flow garanderen).

Zwerius Kriegsman

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:41
koevlaas2 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 10:25:
[...]
DE reden dat ik de 3weg klep die o.a. jij hebt niet meer toepas is dat ik gemerkt heb dat deze iets lekte vanuit sww. Let dit najaar maar eens op of tijdens ruimteverwarming je SWW temp daalt.
Op mijn kooplijstje staat de Esbe VZD 263 DN25. Die zou lekvrij moeten zijn en degelijk. Heb jij daar ook ervaring mee of een beter alternatief?
Afbeeldingslocatie: https://www.esbe.eu/si/en/~/media/ESBE%20PIM_ESBE%20sync%20BR/Images/Products/Diverting%20Valves/png%20400x400%20px/Prod_VZBxx3_cable_verA_issueA_lr.ashx?mh=205&mw=200
Probleem wat ik nog met deze klep heb is dat ie altijd 0.9W verbruikt (volgens de datasheet). Eigenlijk zoek ik een klep die alleen tijdens het schakelen wat stroom verbruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 18-08-2019 12:22 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• reneeke1970
hemigidius schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 11:49:
[...]

Net even gekeken op de isde lijst. Warmtepomp boiler PAW-DHWM300A staat er tussen. Panasonic is te vinden in belgie voor 2000 euro. De Atlantic vond ik voor 1750 en beiden een subsidie van 1250. Eind preis kaartje 500 of 750euro
Heb destijds ook naar deze gekeken, in Frankrijk voor 1600 destijds. Maar heb ergens een test gelezen van de 200 liter versie en maakte gruwelijk veel lawaai. Ondanks naam plaatje is binnenwerk niet van panasonic.
Maar dit was wel bijna twee jaar geleden.

1 PVoutput . Dongen NB

• koevlaas2
Andrehj schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 12:16:
[...]

Op mijn kooplijstje staat de Esbe VZD 263 DN25. Die zou lekvrij moeten zijn en degelijk. Heb jij daar ook ervaring mee of een beter alternatief?
[Afbeelding]
Probleem wat ik nog met deze klep heb is dat ie altijd 0.9W verbruikt (volgens de datasheet). Eigenlijk zoek ik een klep die alleen tijdens het schakelen wat stroom verbruikt.
Die is lekvrij idd, ik heb deze zelf namelijk ook.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:34
Klopt het zijn Sloveense Gorenje WPboilers geloof ik. Nadeel vind ik dat ze een Mg anode hebben die telkens vervangen moet worden: https://si.gorenje.com/Iz...e-%C4%8Drpalke/c/gohvac11

Hier nog meer info:

[Panasonic DHWM] Warmtepompboiler ervaringen en discussie

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:50
koevlaas2 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 10:25:
[...]

Dit probleem heeft niets met een lekkende 3 weg klep te maken.

Ik kan vanaf buiten nog niet bij mijn grafana, maar via enelogic zag ik weer de bekende piekjes, kzal straks ff kijken als ik thuis ben.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Andrehj schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 08:47:
[...]

Uiteraard. Maar nu vraag je heel iets anders. Eerst wilde je weten hoeveel energie het zou kosten, en nu heb je het ineens over vermogen en hoe lang het duurt voordat je die temperatuur bereikt. Wat wil je nou?
Die berekening is trouwens veel ingewikkelder. Daarvoor moet je de opbouw van de vloer weten, alle warmtegeleidingscoëfficiënten, de watertemperaturen, het debiet, etc. Zo'n berekening gaat het mooiste met een EFD (Engineering Fluid Dynamics) softwarepakket, maar is voor een woning helemaal niet nodig.
Sorry, inderdaad stelde ik de verkeerde vraag, ik was benieuwd naar het feit hoe lang het zou duren om een 'afgekoelde' vloer zeg 23C, naar 24C te krijgen zodat deze weer meer warmte af kan geven naar een ruimte van 20C. Ta=32 en Tr=28. Als het debiet iets van 960l/h is en ik 5kW tot mijn beschikking heb en de vloer bestaat uit gewapend beton, dus even vereenvoudigd om het hanteerbaar te houden, in welke orde van grootte moet ik dan denken ?

• hemigidius
Jim423 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 12:36:
Klopt het zijn Sloveense Gorenje WPboilers geloof ik. Nadeel vind ik dat ze een Mg anode hebben die telkens vervangen moet worden: https://si.gorenje.com/Iz...e-%C4%8Drpalke/c/gohvac11

Hier nog meer info:

[Panasonic DHWM] Warmtepompboiler ervaringen en discussie
dat valt even tegen...Zag er goed uit op papier maar een B-merk warmptepomp met een stikker van panasonic is niet waar ik op gehoopt had. Welke modelen zouden geen vervangende anode hebben?

• koevlaas2
Grolsch schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 13:49:
[...]

Dit probleem heeft niets met een lekkende 3 weg klep te maken.

Ik kan vanaf buiten nog niet bij mijn grafana, maar via enelogic zag ik weer de bekende piekjes, kzal straks ff kijken als ik thuis ben.
Tijdens rust staat je 3weg klep in de cv stand, gaat de pomp draaien dan vindt eea plaats in je cv.
Wat je op je sensoren ziet kan best een lekkende klep zijn denk ik.

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-12 09:51

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Iemadn nog een goed adres voor de Wifi box van pana H versi... Mijn eerste bestelling is na weken wachten geannuleerd.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-12 17:18
Vraagje aan de kenners hier. Heb een panasonic monobloc warmtepomp die ik aanstuurde via een E-Thermostaat. Deze is nu overleden dus ik heb de oude thermostaat (van voor de warmtepomp) weer tevoorschijn gehaald. De Remeha Celcia 20. Schermpje blijft echter 'zwart' na aansluiten op de 2 draadjes waar de E-Thermostaat op aangesloten was. Iemand enig idee waar ik zou kunnen starten met zoeken naar de oorzaak?

Draadjes net even omgedraaid maar dat helpt niet (conform verwachting).

Aansluiting is overigens van thermostaat naar bivalente regeling en vanaf daar naar zowel de warmtepomp als de CV.

[ Voor 18% gewijzigd door Niek_ op 18-08-2019 15:11 ]

• Zwerius
Verwijderd schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 14:22:
[...]

Sorry, inderdaad stelde ik de verkeerde vraag, ik was benieuwd naar het feit hoe lang het zou duren om een 'afgekoelde' vloer zeg 23C, naar 24C te krijgen zodat deze weer meer warmte af kan geven naar een ruimte van 20C. Ta=32 en Tr=28. Als het debiet iets van 960l/h is en ik 5kW tot mijn beschikking heb en de vloer bestaat uit gewapend beton, dus even vereenvoudigd om het hanteerbaar te houden, in welke orde van grootte moet ik dan denken ?
Zoals @Andrehj al uitrekende heb je 17,2 kWh nodig om de hele vloer 1°C op te warmen.
Ik ga er voor het gemak even van uit, dat je WP met je genoemde Ta en Tr zijn hele vermogen van 5 kW kwijt kan in de vloer (als je het uitrekent met de door jou genoemde temperaturen en flow kom je eigenlijk maar aan ca. 4,5 kW).
Maar goed, met 5 kW duurt het dus 17,2 / 5 = 3,44 uur = 3 uur en 26 minuten voor de vloer in zijn geheel 1°C is opgewarmd.

Zwerius Kriegsman

Verwijderd

Zwerius schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 16:57:
[...]

Zoals @Andrehj al uitrekende heb je 17,2 kWh nodig om de hele vloer 1°C op te warmen.
Ik ga er voor het gemak even van uit, dat je WP met je genoemde Ta en Tr zijn hele vermogen van 5 kW kwijt kan in de vloer (als je het uitrekent met de door jou genoemde temperaturen en flow kom je eigenlijk maar aan ca. 4,5 kW).
Maar goed, met 5 kW duurt het dus 17,2 / 5 = 3,44 uur = 3 uur en 26 minuten voor de vloer in zijn geheel 1°C is opgewarmd.
Wat ik me afvraag of dat werkelijk zo is, rekenkundig kan ik het prima volgen, echter als de lambda waarde bijv. een beperkende factor zou kunnen zijn, geen idee of dat zo is, dat er bijvoorbeeld slechts 2,5kWh v.d. beschikbare 5kW per uur toegevoegd kan worden. Staal/Aluminium zal die hoeveelheid energie relatief snel op kunnen opnemen, lambda waardes van ongeveer 45/220 t.o.v. die voor staal-beton van ongeveer 1,4. Dat zijn nogal forse verschillen, gevoelsmatig wringt het een beetje bij mij.

• Andrehj
Als de overdracht wat slechter is, stijgt gewoon je watertemperatuur. COP wordt wat slechter, maar het vermogen en dus de warmte wordt gewoon in de vloer gepompt. Zoek op bijvoorbeeld Wikipedia anders eens op warmteoverdracht. Een kladje van zo'n berekening kun je ook in Excel wel maken, zonder EFD software.

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 18-08-2019 18:45 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Verwijderd

@Andre1973 Ik hoop a.d.h.v. het concrete voorbeeld en de hulp/kennis v.d. hier aanwezig forumleden me deze kennis enigszins eigen te kunnen maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2019 18:28 ]

• koevlaas2
Dylantje2 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 15:02:
Iemadn nog een goed adres voor de Wifi box van pana H versi... Mijn eerste bestelling is na weken wachten geannuleerd.
Ik bestel ze weleens mee bij een lading Panasonics, scheelt verzendkosten.
Als je kan wachten kan ik bij de volgende WP er 1 voor je mee bestellen.

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-12 09:51

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

koevlaas2 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 21:05:
[...]

Ik bestel ze weleens mee bij een lading Panasonics, scheelt verzendkosten.
Als je kan wachten kan ik bij de volgende WP er 1 voor je mee bestellen.
HEEEEl graag...

Mijn online verkoper grrrrrr. 2 maanden gewacht..[ en weet nog niets. ]

Laat maar horen

THANKS

Wifi BOX voor de H versie hopelijk..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• koevlaas2
Dylantje2 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 21:06:
[...]
Wifi BOX voor de H versie hopelijk..
Uiteraard, de CZ-TAW1

• Grolsch
koevlaas2 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 14:49:
[...]

Tijdens rust staat je 3weg klep in de cv stand, gaat de pomp draaien dan vindt eea plaats in je cv.
Wat je op je sensoren ziet kan best een lekkende klep zijn denk ik.
Dan ga ik dat zo zien, laptop wordt zo opgestart....

Volgens mij doet mijn 3-weg-klep precies wat hij moet doen. Maar mocht deze niet goed sluiten dan kom ik daar achter me mijn "Nieuwe" monitoring systeem >:)

[edit]

De standaard piekjes van de Misu laten de waterpomp niet lopen, zie hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/se67lll.jpg

Even ingezoomd op het timewindow, kweet niet wat er gebeurd, maar de waterpomp loopt niet:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/zxcx8im.jpg

Wat is gisteren dan wel is gebeurd is lastig te verklaren.

Het kunnen kwade geesten zijn geweest, ik hou het voorlopig op toeval, gisteren meer ge-experimenteerd om de sensoren te testen.

Een dagelijkse pompaanslingermoment heb ik nog niet kunnen herkennen, en het zou zeker opgevallen zijn mocht het zo zijn.

[ Voor 58% gewijzigd door Grolsch op 18-08-2019 21:46 ]

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-12 16:42
Grolsch schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 21:19:
[...]

Wat is gisteren dan wel is gebeurd is lastig te verklaren.

Het kunnen kwade geesten zijn geweest, ik hou het voorlopig op toeval, gisteren meer ge-experimenteerd om de sensoren te testen.

Een dagelijkse pompaanslingermoment heb ik nog niet kunnen herkennen, en het zou zeker opgevallen zijn mocht het zo zijn.
Is dit te verklaren doordat iemand toevallig op dat moment even wat warm water heeft getapt?

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

• Grolsch
Remco45 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 09:43:
[...]

Is dit te verklaren doordat iemand toevallig op dat moment even wat warm water heeft getapt?
Nee, want punt 1 dat is niet gebeurd op dat tijdstip (we hadden visite), en punt 2 dan zou ik andere temperaturen zien in mijn boiler.

Dan zou de temperatuur onderin het vat juist zakken in plaats van stijgen.

Ik verwacht echt dat de pomp eventjes gelopen heeft over het SWW circuit.
Maar zaterdag heb ik meer lopen te experimenteren om m'n sensoren te testen, dus laten we het maar op een incident houden.

De "normale" piekjes die ik en anderen elke dag hebben zijn in ieder geval niet de waterpomp, want ik zie 0,0 beweging in de temperaturen, en als het de pomp zou zijn zou ik dat vast en zeker ergens terug gezien moeten hebben, in ieder geval in de Ta en Tr sensor direct onder de WP.

[ Voor 20% gewijzigd door Grolsch op 19-08-2019 10:38 ]

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-12 15:40
Grolsch schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 10:32:
[...]

Nee, want punt 1 dat is niet gebeurd op dat tijdstip (we hadden visite), en punt 2 dan zou ik andere temperaturen zien in mijn boiler.

Dan zou de temperatuur onderin het vat juist zakken in plaats van stijgen.

Ik verwacht echt dat de pomp eventjes gelopen heeft over het SWW circuit.
Maar zaterdag heb ik meer lopen te experimenteren om m'n sensoren te testen, dus laten we het maar op een incident houden.

De "normale" piekjes die ik en anderen elke dag hebben zijn in ieder geval niet de waterpomp, want ik zie 0,0 beweging in de temperaturen, en als het de pomp zou zijn zou ik dat vast en zeker ergens terug gezien moeten hebben, in ieder geval in de Ta en Tr sensor direct onder de WP.
Ik heb die piekjes ook, net als alle andere Mitsu-gebruikers. Geen idee wat er precies gebeurt. Het is ook maar heel kort en qua vermogen boeit het niets maar ben toch wel benieuwd wat het precies is. Geen pomp verwacht ik maar als iemand het weet. Bij mij gebeurt het dus enkel vanaf 08:00u 's ochtends....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9tX3DE9qtkCIQffk5EVigCXe/thumb.jpg

Ik vind het persoonlijk wel apart dat dit elk halfuur moet gebeuren ter voorkoming van vastlopen. Dan lijkt me een keer per dag ook voldoende...

• Grolsch
godfriedd schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:32:
[...]

Ik heb die piekjes ook, net als alle andere Mitsu-gebruikers. Geen idee wat er precies gebeurt. Het is ook maar heel kort en qua vermogen boeit het niets maar ben toch wel benieuwd wat het precies is. Geen pomp verwacht ik maar als iemand het weet. Bij mij gebeurt het dus enkel vanaf 08:00u 's ochtends....

[Afbeelding]

Ik vind het persoonlijk wel apart dat dit elk halfuur moet gebeuren ter voorkoming van vastlopen. Dan lijkt me een keer per dag ook voldoende...
Ik weet wel zeker dat het de pomp niet is ondertussen :P

Die standaard pompstart doet hij zeker niet elke dag, ik heb dit gisteren namelijk niet gezien.
Zou ook onzinnig zijn aangezien mijn WP elke dag al draait om het SWW op temperatuur te houden.

Waar ik wel achter kwam bij het plaatsen van de sensoren, is dat de Mitsu Sensor niet helemaal lekker in de sensor opening zat (lag niet goed aan).

Eerder zag ik na een SWW run dat de temperatuur bovenin mijn vat zo'n 6 graden hoger was als in het midden. Nu ik de sensor samen met een nieuwe sensor goed geplaatst heb zie ik veel minder temperatuurverschil in bovenin en in het midden (nu na een run 45,8 in het midden en 46,7 bovenin het vat.

Ook loopt de Ta minder ver op als eerder tijdens een SWW run. Waar dit eerder nog richting de 55 graden ging is nu 48,8 het hoogste wat ik gemeten heb.

Dit betekent dus dat hij eerder het vat "stiekum" warmer verwarmde als 45 graden. Dus zou nu efficiënter moeten zijn, maar ook minder SWW water beschikbaar natuurlijk. Eens kijken of dit goed gaat tijdens de ultieme SWW test op zondagochtend :P

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-12 21:23
IBoat schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 15:08:
[...]

Dat zijn wel flink lagere pieken dan Renaat aangeeft. @Stephanoff , jij hebt toch ook de backup heater doorgelust, hoeveel watt zie jij als piek tijdens defrost met heater? Ik heb de h serie.
Ik heb de Pana 5H met de backup heater op een eigen groep staan en gelogd. Zie hier een staatje van 18 op 19 januari (rond de koudste periode in mijn omgeving):

Pana5H Pieken

WP en Heater gecombineerd zijn de pieken 3,7 - 4 kW, maar zoals je ziet zijn die erg kort.

Gasloos sinds 2018.

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 12:32
amarkest schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 23:07:
@avandermeulen

Hoi. Ben je nog steeds tevreden over het regelgedrag vd ANNA ?
Jazeker, werkt prima. En je kunt ook op afstand met de app parameters zoals bijv. stooklijn etc. instellen.

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-12 12:17
avandermeulen schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:16:
[...]

Jazeker, werkt prima. En je kunt ook op afstand met de app parameters zoals bijv. stooklijn etc. instellen.
Ok. Gebruik je de HCTM nog?

• godfriedd
Ik ga binnenkort een vriend van me assisteren bij het installeren van een Panasonic 7kW H-serie (waarschijnlijk, nog niet besteld). Deze komt in een nieuw gebouwde schuur / werkplaats van in totaal ca 100 m2 verdeeld over 2 verdiepingen. De hele begane grond heeft vloerverwarming. Het is goed geïsoleerd en niet de bedoeling om het geheel op 20 graden te houden maar voornamelijk om een prettige klustemperatuur te creëren (ca 10-15 graden denk ik). Bovendien komt op de verdieping in de schuur een soort kantoortje waar mogelijk de temperatuur wel iets hoger gewenst is (hier komen 2 LTV-radiatoren).

De hele installatie moet zo simpel mogelijk worden. Mijn gedachte is een 7 kW-Pana gezien de gunstige aanschafprijs na subsidie, en dan met 'flex' 32mm alupex naar zijn verdeler toe (ik weet het, 32mm is niet meer echt flex). Vanaf die verdeler gaan 6 groepen de vloer en en 2 groepen worden gebruikt voor de radiatoren in het kantoortje boven.

Aangezien specifieke zoneregeling in eerste instantie nog niet echt een vereiste is wil ik het nu op deze manier zo KISS mogelijk uitvoeren. Optioneel zou later de VV en de radiatoren met regelkleppen iets geavanceerder uitgevoerd kunnen worden zodat de warmtevraag van het kantoortje los van de benedenverdieping geregeld kan worden.

Wat is nu een must bij deze opstelling? Naast de WP zelf en dus die flexbuizen neem ik haast aan dat ergens nog wel een filter (Fernox TF1?) en een luchtafscheider handig zal zijn. Verder weet ik niet hoe je gemakkelijk van de Pana naar die 32mm flex kunt gaan en vanuit die flex weer naar de VV-verdeler. Is het raadzaam om aan het einde van de 32mm buis zowel aan de wp-zijde als aan de verdeler-zijde een stuk écht flex te doen zoals bijvoorbeeld rvs gepantserde slang? Want zo'n 32mm alupex is best wel onhandelbaar. Ziets als dit bedoel ik dan bijvoorbeeld: https://www.sani-flex.de/...e/flexschlauch-dn32-11-4/

En heb je bij die Pana nog randapparatuur nodig? Ik zie dat er een wifi-kit beschikbaar is maar dat lijkt me niet zo boeiend in eerste instantie. Als de controller zelf als thermostaat kan dienen dan volstaat dat voor nu wel.

Ik heb redelijk wat ervaring met Mitsushi's split tegenwoordig maar Panasonic is nog nieuw voor me dus daar is het nog een beetje aftasten....

• Grolsch
godfriedd schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:38:
Ik ga binnenkort een vriend van me assisteren bij het installeren van een Panasonic 7kW H-serie (waarschijnlijk, nog niet besteld). Deze komt in een nieuw gebouwde schuur / werkplaats van in totaal ca 100 m2 verdeeld over 2 verdiepingen. De hele begane grond heeft vloerverwarming. Het is goed geïsoleerd en niet de bedoeling om het geheel op 20 graden te houden maar voornamelijk om een prettige klustemperatuur te creëren (ca 10-15 graden denk ik). Bovendien komt op de verdieping in de schuur een soort kantoortje waar mogelijk de temperatuur wel iets hoger gewenst is (hier komen 2 LTV-radiatoren).

De hele installatie moet zo simpel mogelijk worden. Mijn gedachte is een 7 kW-Pana gezien de gunstige aanschafprijs na subsidie, en dan met 'flex' 32mm alupex naar zijn verdeler toe (ik weet het, 32mm is niet meer echt flex). Vanaf die verdeler gaan 6 groepen de vloer en en 2 groepen worden gebruikt voor de radiatoren in het kantoortje boven.

Aangezien specifieke zoneregeling in eerste instantie nog niet echt een vereiste is wil ik het nu op deze manier zo KISS mogelijk uitvoeren. Optioneel zou later de VV en de radiatoren met regelkleppen iets geavanceerder uitgevoerd kunnen worden zodat de warmtevraag van het kantoortje los van de benedenverdieping geregeld kan worden.

Wat is nu een must bij deze opstelling? Naast de WP zelf en dus die flexbuizen neem ik haast aan dat ergens nog wel een filter (Fernox TF1?) en een luchtafscheider handig zal zijn. Verder weet ik niet hoe je gemakkelijk van de Pana naar die 32mm flex kunt gaan en vanuit die flex weer naar de VV-verdeler. Is het raadzaam om aan het einde van de 32mm buis zowel aan de wp-zijde als aan de verdeler-zijde een stuk écht flex te doen zoals bijvoorbeeld rvs gepantserde slang? Want zo'n 32mm alupex is best wel onhandelbaar. Ziets als dit bedoel ik dan bijvoorbeeld: https://www.sani-flex.de/...e/flexschlauch-dn32-11-4/

En heb je bij die Pana nog randapparatuur nodig? Ik zie dat er een wifi-kit beschikbaar is maar dat lijkt me niet zo boeiend in eerste instantie. Als de controller zelf als thermostaat kan dienen dan volstaat dat voor nu wel.

Ik heb redelijk wat ervaring met Mitsushi's split tegenwoordig maar Panasonic is nog nieuw voor me dus daar is het nog een beetje aftasten....
Even de standaard vuistregel van 40W m2 bij matig geïsoleerde gebouwen, dan kom ik op 4KW WP uit.

Is een 7KW niet veel te groot voor zijn schuur, vooral omdat de wenstemperatuur nogal laag is (15~20 graden).

Ik denk dat een 5KW Monoblock veel beter op zijn plek is, ik verwacht in deze situatie eerder dat de WP niet ver genoeg terug kan, als te weinig vermogen.

Volgens mij hebben de nieuwe Pana's een waterpomp die automatisch debiet regelt.
Maar als hij alleen in zijn kantoor (in de toekomst) de radiatoren aan wil zetten, en de v.v. beneden niet, verwacht ik dat je te weinig systeeminhoud hebt, dus ik zou in ieder geval een voorziening voorzien dat je er relatief eenvoudig een buffervaatje kunt toepassen.

Verder kun je vrij eenvoudig zones toepassen, die automatische kranen kosten heel de wereld niet.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:50
En is de subsidie regeling niet uitsluitend voor woonruimtes?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Grolsch
Naalroc schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:21:
En is de subsidie regeling niet uitsluitend voor woonruimtes?
Ik lees nergens dat dit zo zou zijn, lees hieronder de voorwaarden

https://www.rvo.nl/subsid...paraten-isde/warmtepompen

Kort samen gevat de spelregels:
Om in aanmerking te komen voor ISDE moet u aan bepaalde voorwaarden voldoen:

u heeft een geldig Burgerservicenummer (BSN)
u heeft het apparaat na 1 januari 2016 aangeschaft. Met de aanschafdatum bedoelen wij de datum waarop de koopoverkeenkomst is gesloten en niet de datum van betaling.
u heeft binnen 6 maanden na installatie van het apparaat een subsidieaanvraag ingediend
u heeft de investering al gedaan voordat u een subsidieaanvraag doet. Dat betekent dat het apparaat bij aanvraag van de subsidie al is betaald en geïnstalleerd.
het apparaat is nieuw aangeschaft; u heeft een bewijs van aanschaf en u heeft een betaalbewijs; het is uw eigendom
het apparaat is in Nederland geïnstalleerd
een apparaat voor een nieuwbouwwoning komt niet in aanmerking als deze nodig is om aan de wettelijke EPC-eis te voldoen; zie ook de veelgestelde vraag ISDE en de Energie Prestatie Coëfficiënt (EPC) berekening?
uw subsidieaanvraag valt onder de voorwaarden die gelden op het moment dat u uw subsidieaanvraag indient
u mag het apparaat niet verwijderen binnen een jaar na de datum van de beslissing
per 1 januari 2018 moet de aanvrager een bewijs aanleveren dat de apparaten geïnstalleerd zijn door een deskundige installateur, bijvoorbeeld een factuur van een installateur of aannemer
https://www.rvo.nl/subsid...ticulier-menu/voorwaarden

• godfriedd
Grolsch schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:13:
[...]

Even de standaard vuistregel van 40W m2 bij matig geïsoleerde gebouwen, dan kom ik op 4KW WP uit.

Is een 7KW niet veel te groot voor zijn schuur, vooral omdat de wenstemperatuur nogal laag is (15~20 graden).

Ik denk dat een 5KW Monoblock veel beter op zijn plek is, ik verwacht in deze situatie eerder dat de WP niet ver genoeg terug kan, als te weinig vermogen.

Volgens mij hebben de nieuwe Pana's een waterpomp die automatisch debiet regelt.
Maar als hij alleen in zijn kantoor (in de toekomst) de radiatoren aan wil zetten, en de v.v. beneden niet, verwacht ik dat je te weinig systeeminhoud hebt, dus ik zou in ieder geval een voorziening voorzien dat je er relatief eenvoudig een buffervaatje kunt toepassen.

Verder kun je vrij eenvoudig zones toepassen, die automatische kranen kosten heel de wereld niet.
Ik ben zelf ook nog een beetje aan het twijfelen. Misschien is 5kW ook prima gezien de beperkte warmtevraag. Ik ben niet zo pendelangstig als sommigen hier. Als hij een beetje pendelt op sommige momenten vind ik dat geen probleem. Echter denk ik wel dat als die 5kW al volstaat bij een matige isolatie, het in dit geval zeker afdoende zou moeten zijn.

Het is ook vooral dat het prijsverschil zo klein is tussen de 5 en 7kW. Dat prijsverschil is maar iets groter dan het verschil in subsidiebedrag dus netto betaal je nagenoeg niets extra (Beetje wel). Dan is een beetje reserve natuurlijk niet verkeerd tenzij het een goede werking in de weg staat uiteraard.

• tehfnz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06-2022
Over 3 weken wordt mijn kelder gegoten en ik vraag me af welke doorvoergaten (aantal & diameter) ik best laat voorzien om de ondergrondse leidingen van mijn buiten unit (waarschijnlijk PUHZ-SW75V/YAA ) naar binnen te halen.

• godfriedd
tehfnz schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:50:
Over 3 weken wordt mijn kelder gegoten en ik vraag me af welke doorvoergaten (aantal & diameter) ik best laat voorzien om de ondergrondse leidingen van mijn buiten unit (waarschijnlijk PUHZ-SW75V/YAA ) naar binnen te halen.
Ik heb naar die van mij 2 naast elkaar liggende 80mm regenpijpen gelegd. Daar kun je dan doorheen trekken wat je wilt. Is in ieder geval groot genoeg voor alle koelmiddelleidingen en elektrakabels (inclusief nog wat extra bij mij).

Als je het allemaal door één buis wil doen zou ik 100 of 110 doen.

Als je op dit moment enkel de gaten (sparingen) moet voorbereiden zou ik daarvanuit gaan. Het hangt trouwens wel een beetje af van welke afstand je moet afleggen tot je buitenunit. Als die afstand groot is (zoals bij mij) heb je ook meer voordeel van een beetje extra ruimte want anders krijg je het er heel moeilijk doorheen.

[ Voor 19% gewijzigd door godfriedd op 20-08-2019 15:07 ]

• Grolsch
godfriedd schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:42:
[...]

Ik ben zelf ook nog een beetje aan het twijfelen. Misschien is 5kW ook prima gezien de beperkte warmtevraag. Ik ben niet zo pendelangstig als sommigen hier. Als hij een beetje pendelt op sommige momenten vind ik dat geen probleem. Echter denk ik wel dat als die 5kW al volstaat bij een matige isolatie, het in dit geval zeker afdoende zou moeten zijn.

Het is ook vooral dat het prijsverschil zo klein is tussen de 5 en 7kW. Dat prijsverschil is maar iets groter dan het verschil in subsidiebedrag dus netto betaal je nagenoeg niets extra (Beetje wel). Dan is een beetje reserve natuurlijk niet verkeerd tenzij het een goede werking in de weg staat uiteraard.
Als was een kleinere WP duurder, dan nog zou ik kiezen voor de technisch gezien mooiste oplossing :P

In dit geval lijkt een 7KW mij gewoon overkil, ik weet niet wat het verschil is in minimale modulatieniveau :? Als ze alle 2 even ver terug kunnen zou je de 7KW nog kunnen overwegen.

En met een doeltemperatuur van 10 ~ 15 graden kun je 24*7 met WAR only ook wel op je buik schrijven, iets van een thermostaat / regeling ga je nodig hebben verwacht ik :P

• tehfnz
Bedankt @godfriedd. Het zou enkel om de koelmiddelleidingen + elektrakabel naar buitenunit gaan. Voor alle andere zaken zijn reeds gaten voorzien.

• godfriedd
Grolsch schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:06:
[...]

Als was een kleinere WP duurder, dan nog zou ik kiezen voor de technisch gezien mooiste oplossing :P

In dit geval lijkt een 7KW mij gewoon overkil, ik weet niet wat het verschil is in minimale modulatieniveau :? Als ze alle 2 even ver terug kunnen zou je de 7KW nog kunnen overwegen.

En met een doeltemperatuur van 10 ~ 15 graden kun je 24*7 met WAR only ook wel op je buik schrijven, iets van een thermostaat / regeling ga je nodig hebben verwacht ik :P
Ik ga er wel vanuit dat het naregeling wordt en nooit puur WAR. Maar ik neem aan dat de controller van Pana, net als die van Mitsubishi daarvoor te gebruiken is. Eventueel is een losse aan/uit-thermostaat ook nog een prima mogelijkheid.

• TriLithium

TriLithium

tehfnz schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:50:
Deel de mening van 2x80 wel, ook zou ik voor een 2x45 graden bocht gaan onder de vloer. Zeker met de 3/8" koelleiding is dit wel fijn voor het aanleggen, tenzij je echt gaat pijpen buigen, dan maakt het niet uit.

• tehfnz
@TriLithium moet geen bocht onder de vloer meer komen. Leidingen komen binnen in technische ruimte waar de binnenunit staat (deze ruimte ligt binnen het beschermd / geisoleerd gedeelte van het huis)

• Grolsch
godfriedd schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:08:
[...]

Ik ga er wel vanuit dat het naregeling wordt en nooit puur WAR. Maar ik neem aan dat de controller van Pana, net als die van Mitsubishi daarvoor te gebruiken is. Eventueel is een losse aan/uit-thermostaat ook nog een prima mogelijkheid.
Je zou in het begin de Panasonic controller hiervoor kunnen gebruiken, wil je later regeling per vertrek, kun je er alsnog losse thermostaten voor gebruiken in een later stadium. Ik neem aan dat ook de Panasonic een thermostaat ingang heeft die te triggeren is.

• Knielen
Ik wilde vandaag de retoursensor van de Kamstrup 302 aansluiten, maar er zit helemaal geen afdichtring in de set. Ben ik deze kwijt geraakt of hoeft die er niet tussen? Ik vind het een vage verbinding waarvan ik me überhaupt afvraag hoe hij waterdicht kan zijn.

• TriLithium

TriLithium

@Knielen bedoel je in de kraan? Daar zit een O-ring, deze hoort in je kamstrup doos te zitten.

• Knielen
Hmm, okay dan ga ik op zoek naar een passende ring, dank je.

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Knielen schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:28:
Ik wilde vandaag de retoursensor van de Kamstrup 302 aansluiten, maar er zit helemaal geen afdichtring in de set. Ben ik deze kwijt geraakt of hoeft die er niet tussen? Ik vind het een vage verbinding waarvan ik me überhaupt afvraag hoe hij waterdicht kan zijn.
Bij mij zat de kring er ook niet bij, heb 2 5x2mm oringen gebruikt om hem dicht te maken. Zaten in een setje van de Lidl voor 3 euro.

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-12 06:36
Wat zijn de mogelijkheden voor Lagetemperatuur verwarming + sanitair warm water als je WEINIG BINNENRUIMTE RUIMTE hebt? Zijn er compacte L/W WP die zowel vloerverwarming als warm water kunnen leveren (merk/type). Het doel is om een combiketel te vervangen. Ik bekijk verschillende opties (L/L, L/W), en bij L/W zie ik vooral zaken die veel ruimte kosten. De vraag is nu of er inmiddels L/W alternatieven zijn voor een combiketel die niet al teveel groter zijn.

Oftewel anders gesteld: in de Randstad kost tegenwoordig iedere vierkante meter zeg minimaal 3000 euro, Als je dus zeg 4 m2 opgeeft voor een WPB, WP voor LTV, regellogic, aansluitingen, etc, dan kost deze duurzame oplossing dus alleen al aan 12000 euro aan woonoppervlakte.

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-12 13:00
Een monobloc lucht/warmtepomp heeft geen binnenruimte nodig voor verwarming. Daar gaat koud cv-water in en komt warm cv-water uit. De pomp en de regellogica zitten allemaal in de behuizing die buiten staat.

Voor warm tapwater zul je wel iets moeten verzinnen. Een boilervat van 200-300l is nou eenmaal erg groot (formaatje enorme koelkast) en die zet je niet snel buiten neer. Veel meer dan een vierkante meter is het overigens niet, maar als je zelfs dat niet hebt kun je als je gasvrij wilt gaan voor doorstroomverwarmers kunnen kiezen. Je levert dan wel flink op je rendement in (COP = 1)

Dato DUO synth voor twee

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:20
@traders "De vraag was of er L/W alternatieven zijn voor een combiketel die niet al teveel groter zijn."
Ja, er is misschien een, ook ruimtelijk, passend alternatief: aansluiting op een warmtenet, al dan niet met LTV.
Passende warmtepomp alternatieven zijn er waarschijnlijk niet, je hebt altijd een buitendeel (met ventilator) en meestal een grotere boiler voor warmwater nodig. Eventueel aanvullend een doorstromer als je electra aansluiting dit toelaat.
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Fut41
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
David schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 19:46:
Een monobloc lucht/warmtepomp heeft geen binnenruimte nodig voor verwarming. Daar gaat koud cv-water in en komt warm cv-water uit. De pomp en de regellogica zitten allemaal in de behuizing die buiten staat.

Voor warm tapwater zul je wel iets moeten verzinnen. Een boilervat van 200-300l is nou eenmaal erg groot (formaatje enorme koelkast) en die zet je niet snel buiten neer. Veel meer dan een vierkante meter is het overigens niet, maar als je zelfs dat niet hebt kun je als je gasvrij wilt gaan voor doorstroomverwarmers kunnen kiezen. Je levert dan wel flink op je rendement in (COP = 1)
De monoblok uitvoering van onder andere Nefit heeft wel een binnen unit. Voor besturing en warmte elementen.

• koevlaas2
David schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 19:46:

cv boiler 80 of 100L dat lukt met je licht vermogen monoblock ook nog wel.
Ik heb weleens zo'n setup aangesloten.

• Oilman
  • Laatst online: 12:48
godfriedd schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:42:
[...]
De 7 kW versie is toch juist veel duurder? Je krijgt €200 meer subsidie, maar je betaald €820 meer voor het 7 kW model. Zeker als je dat niet nodig hebt zou ik dat geld lekker in m'n zak houden. Daarnaast is de 5 kW versie nog iets efficiënter als het 7 kW model.

• IBoat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-10-2022
Stephanoff schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 15:53:
[...]

Ik heb de Pana 5H met de backup heater op een eigen groep staan en gelogd. Zie hier een staatje van 18 op 19 januari (rond de koudste periode in mijn omgeving):

[Afbeelding: Pana5H Pieken]

WP en Heater gecombineerd zijn de pieken 3,7 - 4 kW, maar zoals je ziet zijn die erg kort.
Bedankt allen. Ik heb intussen de heater op een andere groep aangesloten. Ik wil het risico niet nemen. Tevens gisteren ook de vloerverwarmingspomp op het externe pop contact van de pana aangesloten. Werkt prima, pomp gaat nu gelijktijdig aan met de circulatiepomp van de pana.

4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270 - Panasonic monoblock 5 kW H-serie - gasloos sinds juni 2019

• godfriedd
Oilman schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 09:22:
[...]

De 7 kW versie is toch juist veel duurder? Je krijgt €200 meer subsidie, maar je betaald €820 meer voor het 7 kW model. Zeker als je dat niet nodig hebt zou ik dat geld lekker in m'n zak houden. Daarnaast is de 5 kW versie nog iets efficiënter als het 7 kW model.
Ik weet niet waar jij kijkt maar in Engeland is het verschil 250 pond. En je krijgt 200 euro meer subsidie dus dat verschil vind ik minimaal. Maar als die 5kW beter passend is voor deze situatie dan wordt het denk ik inderdaad de 5kW.

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 12:32
amarkest schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:40:
[...]

Ok. Gebruik je de HCTM nog?
De HCTM gebruik ik niet meer, ik heb hem zelfs verkocht.

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

• reneeke1970
godfriedd schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:14:
[...]

Ik weet niet waar jij kijkt maar in Engeland is het verschil 250 pond. En je krijgt 200 euro meer subsidie dus dat verschil vind ik minimaal. Maar als die 5kW beter passend is voor deze situatie dan wordt het denk ik inderdaad de 5kW.
Snap eigenlijk niet zo goed dat je een hobby ruimte continu gaat verwarmen. Want smorgens aan zetten en smiddags knutselen kun je wel vergeten.
Een pellets kachel met thermostaat is dan toch veel handiger, half uurtje en ruimte is warm?

1 PVoutput . Dongen NB

• Oilman
  • Laatst online: 12:48
godfriedd schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:14:
[...]

€2479 vs €3299 bij Immotech net over de grens in Duitsland.

• Andrehj
reneeke1970 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:56:
[...]

Snap eigenlijk niet zo goed dat je een hobby ruimte continu gaat verwarmen. Want smorgens aan zetten en smiddags knutselen kun je wel vergeten.
Dat is ook mijn gedachte. Ik zou hier geen L/W meer een L/L warmtepomp kopen. Zit weliswaar geen subsidie op, maar ze zijn goedkoper, makkelijker te installeren en je hebt geen VVW nodig. En omdat je direct de lucht verwarmt, is je ruimte sneller warm.
Bovendien is er (t.o.v. een L/W monoblock) geen risico op kapot vriezen van het systeem bij stroomuitval in de winter.
Een pellets kachel met thermostaat is dan toch veel handiger, half uurtje en ruimte is warm?
Dat vind ik dan weer een erg slechte oplossing, zeker gezien de groep die er uit zo'n kachel komt.

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 21-08-2019 12:00 ]

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-12 16:29
koevlaas2 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 21:05:
[...]

cv boiler 80 of 100L dat lukt met je licht vermogen monoblock ook nog wel.
Ik heb weleens zo'n setup aangesloten.
Hoe licht, Cranenbroek had begin van de zomer een monoblock l/w warmtepompje van 249,- euro in de folder

• donaldk
DIt is toch geen Nordics, maar Nederlandse stijl huis?

Afbeeldingslocatie: https://mma.prnewswire.com/media/962695/PHNIX_Northern_Europe.jpg

Chinees merk heeft 6/10KW monoblock uitlaten proberen en gaat ze leveren:

New PHNIX R32 Inverter EVI House Heating Heat Pump to Launch on a Large Scale in Northern Europe

PHNIX's two new models of the PHNIX R32 Inverter EVI house heating heat pump, 6 kW and 10 kW units, will be delivered to Nordic distributors in batches. Last winter, some Nordic users tested the units for house heating, and PHNIX R32 Inverter EVI heat pump fully met the users' needs in -25°C ambient temperature, according to Mr. Jab Fan, Director of PHNIX House Heating Division.

The photo shows the application of PHNIX R32 Inverter EVI Heat Pump in Northern Europe.
The photo shows the application of PHNIX R32 Inverter EVI Heat Pump in Northern Europe.
Mr. Fan said PHNIX plans to send product managers and technicians to Europe to provide technical training for the R32 product line to assist local business partners in marketing promotion and product application on a large scale. At the same time, PHNIX will also conduct a return visit to the first batch of R32 users to evaluate the application of R32 in different European climate conditions.

About PHNIX R32 Inverter EVI Heat Pump

PHNIX R32 HeroPlus Series with A+++ ErP Level: Reaching 60°C with exterior conditions at -30°C according to the PHNIX certified laboratory, the unit can work efficiently through floor heating, water fan coils or radiators for heating/cooling and hot water. When the target temperature is close to setpoint, the units will run at a lower frequency, and the temperature control accuracy can be as precise as 0.1°C.

Successfully Applied in Northern Europe: In the past year, PHNIX R32 Inverter EVI series have been successfully applied in the Nordic countries of Denmark and Sweden. At an ambient temperature of -25°C, PHNIX unit outlet water temperature reaches 55°. PHNIX R32 is stable and performs well in house heating applications.

PHNIX New 4G-DTU Remote Controller: PHNIX R32 HeroPlus Series with a 4G-DTU module inside the control board can connect to internet with 4G Mobile signal automatically. The heat pump data can be transferred to the cloud (server) for sellers and users to easily control the heat pump and check the unit's condition.

About PHNIX

PHNIX, a leading manufacturer of heat pumps in China, is an international enterprise specializing in the R&D and production of heat pump products and energy-saving solutions. Nearly 50% of PHNIX products are exported to Europe, North America and other overseas markets. For more information about PHNIX and its products, please visit www.phnix-e.com.

• godfriedd
Andrehj schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 11:59:
[...]

Dat is ook mijn gedachte. Ik zou hier geen L/W meer een L/L warmtepomp kopen. Zit weliswaar geen subsidie op, maar ze zijn goedkoper, makkelijker te installeren en je hebt geen VVW nodig. En omdat je direct de lucht verwarmt, is je ruimte sneller warm.
Bovendien is er (t.o.v. een L/W monoblock) geen risico op kapot vriezen van het systeem bij stroomuitval in de winter.

[...]

Dat vind ik dan weer een erg slechte oplossing, zeker gezien de groep die er uit zo'n kachel komt.
Tja, het is ook niet zozeer mijn persoonlijke keuze maar hij heeft dit zo al aangelegd en de vloerverwarming ligt er al in. Er zou eigenlijk een gasketeltje in komen. Nu dus een L/W. Dat lijkt me gezien de omstandigheden echt wel de beste oplossing. Ook subsidietechnisch aangezien er op L/L idd geen subsidie zit. En het is nogal een fanatieke klusser dus ik denk dat het er op neer komt dat hij 15 graden als basistemperatuur continu gaat aanhouden. Je hebt dan natuurlijk niet zo gek veel verwarmingsuren aangezien de stookgrens een stuk lager ligt.

Een palletkachel ga ik hem in ieder geval niet aanraden! ;)

• koevlaas2
donaldk schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 12:24:
[...]

Hoe licht, Cranenbroek had begin van de zomer een monoblock l/w warmtepompje van 249,- euro in de folder
Gewoon met je 5 of 7 kW wp.

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-12 20:17

hrt

traders schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 19:38:
Wat zijn de mogelijkheden voor Lagetemperatuur verwarming + sanitair warm water als je WEINIG BINNENRUIMTE RUIMTE hebt? Zijn er compacte L/W WP die zowel vloerverwarming als warm water kunnen leveren (merk/type). Het doel is om een combiketel te vervangen. Ik bekijk verschillende opties (L/L, L/W), en bij L/W zie ik vooral zaken die veel ruimte kosten. De vraag is nu of er inmiddels L/W alternatieven zijn voor een combiketel die niet al teveel groter zijn.
E-boiler? 8)

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:32
Monoblock voor CV met een warmtepompboiler voor het tapwater? Heb je ook 2x subsidie.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Andrehj
Maar hij wil nou nét iets wat niet groter is dan een combiketeltje aan de muur. En dat is een WP-boiler toch echt wel. Als je weinig ruimte hebt, een niet te groot huishouden (1, max 2 personen), efficient doucht en geen bad hebt, dan is een doorstroomverwarmer een heel aardig alternatief, omdat je dan geen stilstandsverliezen hebt. Volgens mijn eigen berekening gaan die bij ons (4 persoons huishouden met spaardouche) zo'n beetje 1/3 van de SWW-rekening uitmaken. Als je dus in je eentje bent, ben je met een doorstroomverwarmer (in combinatie met een klein voorraadje wat je misschien op 20 graden houdt) nog niet zo gek bezig.

Verwijderd

@Andrehj @Zwerius Mag ik nog even terugkomen op mijn vorige vraag m.b.t. de duur van het opwarmen van een vloer met 1C ? Op http://www.joostdevree.nl...leidingscoefficient.shtml zie ik voor gewapend beton een lambda waarde van 1.4. Tevens vond ik op http://www.joostdevree.nl/shtmls/r-waarde.shtml een link om een vereenvoudigde R-waarde berekenings-spreadsheet als de warmtestroom bekend is. Andrehj had berekend dat er ongeveer 18.75kWh nodig was, als ik die waarde invul en net zo veel uren toevoeg tot de R-waarde gelijk is aan 0.143, 0.2 (dikte vloer) / 1.4 (lambda waarde) = 0.143, dan kom ik op een totaal van 22.4 uren ?!?!?!
Wat gaat hier mis cq. kan dat toch kloppen ? Meneer Fourier zorgt voor een hoop hoofdbrekens bij mij.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/f12tdh8.59.43.png

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2019 21:02 ]

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:50
Zijn er nog mensen met ervaringen met een loria warmtepomp? Ik krijg hem niet meer aan het koelen. Eerder derze zomer deed hij het prima. Nu staan alle instellingen nog steeds hetzelfde. Maar de warmtepomp blijft maar op verwarmen staan. Is er een manier om het koelen te forceren? Ik dacht ik pas de sensor voor de buitentemperatuur aan, wellicht dat het te koud is, maar dat is het niet. Ik heb echt geen flauw idee waar ik het moet zoeken. (alle parameters voor het koelen staan gewoon goed.)

Ik was een stapje vergeten :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door Maverick op 21-08-2019 21:59 ]

PSN: DutchTrickle PVoutput

• koevlaas2
[...]

Ik ga aankomende winter een schuur op temperatuur houden (met vloerverwarming) en er zit dan ook nog een ventilatie WTW in.

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-12 16:42
En nog goedkoper hier: *O*
https://www.orionairsales...bems-interface-6877-p.asp
Vrijblijvende prijsopgave per email blijkt goedkoper: inclusief verzending naar Nederland £ 137,52 excl BTW ofwel ca. € 155 excl. = ca. € 188 inclusief BTW.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:32
[...]

Dat klopt, dan is het warm en al je gereedschap is drijfnat van het condens. Fijn werken.

Mijn werkplaats is ook continu 13 graden, ook al ik daar werk is dat voldoende (want alle gereedschappen zijn ook 13 graden en dus niet ijskoud, waardoor de kachel hoog moet om geen koude handen te krijgen)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Zwerius
Verwijderd schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 20:26:
@Andrehj @Zwerius Mag ik nog even terugkomen op mijn vorige vraag m.b.t. de duur van het opwarmen van een vloer met 1C ? Op http://www.joostdevree.nl...leidingscoefficient.shtml zie ik voor gewapend beton een lambda waarde van 1.4. Tevens vond ik op http://www.joostdevree.nl/shtmls/r-waarde.shtml een link om een vereenvoudigde R-waarde berekenings-spreadsheet als de warmtestroom bekend is. Andrehj had berekend dat er ongeveer 18.75kWh nodig was, als ik die waarde invul en net zo veel uren toevoeg tot de R-waarde gelijk is aan 0.143, 0.2 (dikte vloer) / 1.4 (lambda waarde) = 0.143, dan kom ik op een totaal van 22.4 uren ?!?!?!
Wat gaat hier mis cq. kan dat toch kloppen ? Meneer Fourier zorgt voor een hoop hoofdbrekens bij mij.
[Afbeelding]
@Verwijderd
Je zit toch nog steeds twee dingen door elkaar te halen. Warmteopslag (buffering) en warmtetransmissie.
Wat @Andrehj voor je uitgerekend had nav jouw vraag, was hoeveel warmte je in de betonmassa van jouw vloer zou kunnen opslaan bij 1°C opwarming.
Wat jij nu zelf uitrekent, is een R-waarde van een vloer, waar door transmissie dezelfde hoeveelheid warmte door verdwijnt naar de kruipruimte. Dat heeft dus niets met opslag te maken.

Zwerius Kriegsman

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Ik ben bezig met het voorbereiden van de grondige renovatie van mijn vroege jaren `90 bungalow, dewelke momenteel nog wordt verwarmd met accumulatieverwarming en een kolenkachel (don't ask :X). Mijn plannen zijn om een aanbouw van 50m2 te realiseren bij het bestaande volume van 110m2.

Aangezien de vloer toch grotendeels open moet voor de renovatie, wil ik vloerverwarming installeren om zo op lage temperatuur te kunnen stoken.

Enkele vragen voor jullie ervaringsdeskundigen:

* De badkamer blijft in het bestaande volume, dewelke wel nieuwe ramen/vloer krijgt, maar waarbij de gevel met bestaande 3cm isolatie in de spouw blijft. De spouw is helaas niet breed genoeg om bij te isoleren.. Is vloerverwarming + een Jaga Vertiga (met dubbele DBE uitvoering) voldoende om deze ruimte van 7.9m2 aangenaam warm te krijgen? Zijn er tools om de warmtevraag van zo'n ruimte te berekenen? Is zo'n Jaga Vertiga ook bruikbaar als handdoekdroger, of ontbreekt het totaal aan stralingswarmte?

* De vloer in de slaapkamer blijft liggen. Is het mogelijk om daar een L/L-aircounit aan de muur te hangen en die aan te sluiten op dezelfde buitenunit van een L/W-systeem? Deze unit zou eigenlijk enkel dienen voor het koelen op de warmste dagen..

• donaldk
Dat laatste kan bij VRF buiteneenheden, die zijn meestal groter en duurder, als het enkel voor een beetje koelen is zal een losse split L/L warmtepomp, ookwel airco een eenvoudiger, zuiniger en goedkopere oplossing zijn. Een fancoil unit waar gekoeld of verwarmt water doorheen loopt kan ook/wel, maar persoonlijk lijkt mij een losse airco erbij eenvoudiger.

Persoonlijk moet ik eerder vocht en warmte afvoeren uit het badkamertje dan verwarmen. Er zit vloerverwarming in, maar persoonlijk heb ik hem niet echt nodig, voor de anderen moet die wel aan.

Verwijderd

Zwerius schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:57:
[...]

@Verwijderd
Je zit toch nog steeds twee dingen door elkaar te halen. Warmteopslag (buffering) en warmtetransmissie.
Wat @Andrehj voor je uitgerekend had nav jouw vraag, was hoeveel warmte je in de betonmassa van jouw vloer zou kunnen opslaan bij 1°C opwarming.
Wat jij nu zelf uitrekent, is een R-waarde van een vloer, waar door transmissie dezelfde hoeveelheid warmte door verdwijnt naar de kruipruimte. Dat heeft dus niets met opslag te maken.
Mijn oorspronkelijke vraag was/is hoeveel energie kost het om 24m3 beton met 1C te verhogen, antwoord 18.75kWh. Vervolgvraag was/is hoe lang gaat het duren om dat met een 5kWer voor elkaar te krijgen. Dus geen rekening houdend met het feit dat de energie weer afgenomen/verloren wordt/zou kunnen worden aan de omgeving.
Vergelijk voor water met:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/i9smb3zihn.11.06.png
Als ik die ruim 4000l = 4000kg voor water relateer aan 24m3 beton met een massa van 24 * 2300kg/m3 = 55.2 ton kom ik op > 12.5 uur er vanuitgaande dat beton dezelfde geleidende eigenschappen zou hebben als water.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2019 13:40 ]

• godfriedd
Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:07:
[...]

Mijn oorspronkelijke vraag was/is hoeveel energie kost het om 24m3 beton met 1C te verhogen, antwoord 18.75kWh. Vervolgvraag was/is hoe lang gaat het duren om dat met een 5kWer voor elkaar te krijgen. Dus geen rekening houdend met het feit dat de energie weer afgenomen/verloren wordt/zou kunnen worden aan de omgeving.
Vergelijk voor water met:
[Afbeelding]
Als ik die ruim 4000l = 4000kg voor water relateer aan 24m3 beton met een massa van 24 * 2300kg/m3 = 55.2 ton kom ik op > 12.5 uur er vanuitgaande dat beton dezelfde geleidende eigenschappen zou hebben als water.
In dat geval is 'ie erg makkelijk dat is namelijk 18,75/5 = 3,75 uur ofwel 3 uur en 3 kwartier. Dat is enkel met de aanname dat je vloer ook in staat is om die 5kW op te nemen maar als je afgiftesysteem (buizen in de betonvloer) minimaal die 5kW kan afnemen van de warmtepomp is het simpelweg bovenstaand sommetje.

Die laatste berekening die je doet heeft er niets mee te maken want daarmee bereken je enkel de warmtecapaciteit van de betonvloer en niet de tijd die het kost om één graad temperatuursverhoging te realiseren met een bepaald vermogen. Bovendien zijn de geleidende eigenschappen van water enorm verschillend met die van beton (een factor 2,5 verschil geloof ik)

[ Voor 14% gewijzigd door godfriedd op 22-08-2019 13:59 ]

Verwijderd

@godfriedd Ik zal mijn hoofd nog eens flink schudden om te kijken of het kwartje wil vallen, dat lukt tot nu toe helaas niet, ik kan er helaas niet de vinger opleggen waarom het voor mij zo contra-intuitief lijkt.

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-12 13:09
Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:01:
@godfriedd Ik zal mijn hoofd nog eens flink schudden om te kijken of het kwartje wil vallen, dat lukt tot nu toe helaas niet, ik kan er helaas niet de vinger opleggen waarom het voor mij zo contra-intuitief lijkt.
Er is 18.75kwh nodig om de vloer met 1 graden op te warmen.
Als er dan 5kw afgive beschikbaar is (vanuit vloerverwarming), dan wordt er dus per uur 5kwh aan energie toegevoegd.
Na 18.75/5 = 3.75 uur is dus de vloer 1 graden warmer.

Belangrijk hierbij is dat de afgifte wel echt 5kw blijft. Als het temperatuur verschil kleiner wordt, wordt ook de afgifte kleiner. Als zal 1 graden hier niet het verschil maken

Verwijderd

@Zwerius @Andrehj @godfriedd @rolandmegens Het contra-intuitieve voor mij zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat beton/lambda=1.4 kennelijk beter warmte geleidt dan water/lambda=0.6. Bedankt voor de door jullie genomen moeite.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:03
CyberThijs schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:24:
IDe spouw is helaas niet breed genoeg om bij te isoleren..
Binnengevel isoleren en dan badkamer tegelen (Y)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-12 13:09
Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:52:
@Zwerius @Andrehj @godfriedd @rolandmegens Het contra-intuitieve voor mij zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat beton/lambda=1.4 kennelijk beter warmte geleidt dan water/lambda=0.6. Bedankt voor de door jullie genomen moeite.
Let wel op dat de R-waarde te maken heeft met warmtegeleiding, maar dat dit iets anders is dan kijken hoeveel energie het kost om de vloer op te warmen. Warmtegeleiding heeft te maken met hoe snel het warmte opneemt/afgeeft. Warmtecapaciteit heeft te maken met hoeveel energie er nodig is om de vloer met 1 graden op te warmen.

Voor beton is dit 2200 kJ/m3*K (dus 2200kJ nodig om 1m3 met 1 graad te verwarmen)
Voor water is dit 4190 kJ/m3*K (dus 4190kJ nodig om 1m3 water met 1 graad te verwarmen)

Verwijderd

@rolandmegens Het is me nu wel helder, althans dat denk ik. Ik ging ten onrechte van de veronderstelling uit dat het beton een 'barriere' zou vormen voor de warmteoverdracht echter door de betere geleiding dan water is dat niet het geval. Ik heb nog wel iets anders wat me 'puzzled' nl. de warmteoverdracht van radiatoren vs. vvw en wat nou precies de bepalende/beperkende faktoren zijn.
KamerT 20, Ta=28 en Tr=23 voor beide.
Een eenplaats Henrad radiator met een frontaal oppervlak van 1m2 maar een totaal oppervlak van 7.6m2 geeft 97W af.
VVW met 10cm hoh 16mm buis, inwendig oppervlak slechts .012 * pi * 10m = 0.375m2 buisoppervlak naar 1m2 vloeroppervlak geeft 32W af.
Een faktor 3 qua afgegeven vermogen. Wat zijn de bepalende faktoren en in welke mate dat het is zoals het is ? Wat zou bijv. het verschil zijn als diezelfde radiator in aluminium uitgevoerd zou zijn ?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2019 16:27 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Verwijderd dankzij de slechtere warmtegeleiding van 1 cm beton vs 1 mm staal/alu zal de oppervlaktetemperatuur van de vloer lager zijn dan de oppervlaktetemperatuur van de convector/radiatior. Bovendien heeft de radiator profijt van de opgewekte luchtstroom door convectie dankzij de verticale plaatsing. Dat scheelt ook een hoop (hoe veel precies kan ik je niet vertellen).
Wil je een mentaal model om de datasheets te begrijpen of wil je iets wiskundig modelleren om iets te voorspellen?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Verwijderd

Proton_ schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:40:
@Verwijderd dankzij de slechtere warmtegeleiding van 1 cm beton vs 1 mm staal/alu zal de oppervlaktetemperatuur van de vloer lager zijn dan de oppervlaktetemperatuur van de convector/radiatior. Bovendien heeft de radiator profijt van de opgewekte luchtstroom door convectie dankzij de verticale plaatsing. Dat scheelt ook een hoop (hoe veel precies kan ik je niet vertellen).
Wil je een mentaal model om de datasheets te begrijpen of wil je iets wiskundig modelleren om iets te voorspellen?
Het laatste. Ik zou willen kunnen voorspellen dat als ik een aluminium radiator zou hebben van 1 * 1 = 1m2 frontaanzicht en een achterzijde zoals de condensor van een WP, om de 1mm een vin en die 3cm lang, dan zou ik front + achterzijde + 1000 * 1 * .03 = 1 + 1 + 30 = 32m2 oppervlakte hebben als ik het goed heb en wat daar de waarschijnlijke afgifte van zou zijn.
Kleine aanvulling: standaard gaat https://wth.tools/afgiftetabel/ er van uit dat er een afwerkvloer van 50mm is. Indien ik deze verlaag zo danig dat de oppervlakteT = (Ta + Tr) / 2 dan stijgt het afgegeven vermogen van de oorspronkelijke 32W naar 55W en daarmee meer dan 50% v.d. radiator terwijl de paar buisjes maar een oppervlakte hebben van 0.5m2 t.o.v. 7.6m2 v.d. radiator. Very confusing to me.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2019 17:37 ]

• Grolsch
Wat een ingewikkelde discussies in dit forum ;) Ik kan me nog iemand herinneren die hier ook heel druk mee was >:)

Maar wel erg interessant _/-\o_ _/-\o_

Het voordeel van aluminium ten opzichte van staal is de hogere warmtegeleidingscoëfficiënt.

Dit betekent dat het binnen no time warm is en warmte afgeeft, aluminium reageert heel snel.

Het nadeel van aluminium is weer dat het ook binnen no-time weer koud is, juist vanwege de hoge warmtegeleidingscoëfficiënt.

Het andere nadeel van aluminium is dat de Soortelijke warmte J/(kg·K) aanzienlijk lager ligt, je kunt er dus veel minder (gezien per m3) warmte in "bufferen" (daarom is hij ook zo snel :P )

warmtegeleidingscoëfficiënt Aluminium = 237W/(m·K)
soortelijke warmte Aluminium = 880J /(kg·K)

warmtegeleidingscoëfficiënt Staal = 50W/(m·K)
soortelijke warmte Staal = 448J /(kg·K)

Aangezien jij in m2's denkt, en soortelijke warmte wordt aangegeven per KG moet je e.e.a. weer terugrekenen, want aluminium is aanzienlijk lichter ( 2,755 g/cm³ ) als staal ( 7,8 g/cm³ )

Als met al redelijk complex, maar toch allemaal uit te leggen.

Aluminium is een snel systeem zonder buffering, ideaal voor mensen die 's avonds ff 2 uurtjes de woonkamer op 20 graden willen hebben.

Beton is een langzaam systeem waar je veel in kunt bufferen, voor als je bijvoorbeeld 24*7 dezelfde temperatuur wilt hebben.

Verwijderd

Jij zit in de metaal dacht ik, aluminium is per ton aanmerkelijk duurder dacht ik, maar als je het per m3 bekijkt hoe liggen dan de verhoudingen ongeveer ?

• Grolsch
Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 18:50:
Jij zit in de metaal dacht ik, aluminium is per ton aanmerkelijk duurder dacht ik, maar als je het per m3 bekijkt hoe liggen dan de verhoudingen ongeveer ?
Per KG 4 a 5 x zo duur, qua gewicht maar 3 x zo licht, dus per m3 gezien is alu aanzienlijk duurder.

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-12 20:39
Vraagje, hoe isoleren jullie de leidingen die buiten in de grond liggen? Was nu van gedachten om 2x armaflex 13mm over elkaar te doen& de buis heeft ook al 4mm isoliatie, komt op totaal 30mm isolatie.
Is dit genoeg, of moet er nog een extra laag bij? het gaat om +/- 13 meter buitenleiding, dus een vrij grote afstand. Ik kan de buizen ook niet verder dan 30-40CM in de grond doen ivm rioleringsbuizen en waterafvoer die daar al ligt.

Verwijderd

Grolsch schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 18:57:
[...]

Per KG 4 a 5 x zo duur, qua gewicht maar 3 x zo licht, dus per m3 gezien is alu aanzienlijk duurder.
Even bij https://www.focus-economi...ies/base-metals/aluminium gekeken 1800 en https://www.focus-economi.../base-metals/steel-europe 600.
Per m3, 7,8 g/cm³ / 2,755 g/cm³ dus ongeveer gelijk. Voor kleine volumes schijn je voor 2 * de grondstofprijs een geextrudeerd product te hebben. Een unit van 2.40 * .60 * .004 * 2.755 = 15.87kg wat met een 3 maal zo zwaar stalen ding toch iets lastiger hanteren en monteren is voor 1 man. Eventuele meerprijs welke er ogenschijnlijk niet is wordt op die manier makkelijk terugverdiend.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2019 14:30 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Grolsch ik ben erg benieuwd naar de praktijk van hajeetje's plafond :)
@Verwijderd het is dankzij de convectiecomponent ingewikkelder dan dT * oppervlak.
Met lamellen dichter bij elkaar wordt de vrije convectie minder en moet je (net als bij de condensor in de wp) een fan om de lucht er door te trekken.
Wil je alle factoren inmodelleren dan moet je, zoals eerder gezegd, natuurkundige software hebben.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Verwijderd

Proton_ schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:34:
@Grolsch ik ben erg benieuwd naar de praktijk van hajeetje's plafond :)
@Verwijderd het is dankzij de convectiecomponent ingewikkelder dan dT * oppervlak.
Met lamellen dichter bij elkaar wordt de vrije convectie minder en moet je (net als bij de condensor in de wp) een fan om de lucht er door te trekken.
Wil je alle factoren inmodelleren dan moet je, zoals eerder gezegd, natuurkundige software hebben.
@Grolsch heeft stralingspanelen als ik me goed herinner, horizontaal gemonteerd, wat doen die dingen per m2 frontaal t.o.v. verticaal gemonteerde, dan zouden we de convectie component kunnen benaderen. V.w.b. die natuurkundige software https://sim-flow.com/download-simflow/ zowel Microsoft als Linux gratis voor privegebruik. Ik heb er totaal geen ervaring mee, maar instructies te vinden op https://sim-flow.com/tutorials/ Het is mij helaas te ingewikkeld.

• Grolsch
Wat jij daar aanhaalt zijn ruwe prijzen ofzo denk ik, als je "normaal" staal v.s. "Normaal" aluminium vergelijkt is aluminium aanzienlijk duurder.

1 m3 staal weegt dus zo'n 7800KG
1 m3 aluminium weegt dus zo'n 2800KG

Zowel staal als aluminium prijzen zijn allemaal gebaseerd op KG prijzen, dit koop je dan ook per KG in.
Hoe hoog de KG prijs is, is afhankelijk van hoe het materiaal gemaakt / vervaardigd wordt. Zo is blank getrokken materiaal aanzienlijk duurder als zwart gewalst.

Als ik een vergelijkbaar product pak, bijv. een S235JR warmgewalste stalen plaat van 10mm dik kost deze 0,87 EUR / KG

Als ik een aluminium plaat pak van AlMg3 is de prijs 3.08 € / KG.

In dit geval dus 3,5 zo duur, dus valt eigenlijk wel mee.

Maar zoals eerder aangehaald, het is appels met peren vergelijken, en ik weet eigenlijk nog steeds niet wat je nu wilt weten en/of bereiken.

@Proton_ Ik ben ook benieuwd naar het plafond anno 2019 8)

• Grolsch
Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:44:
[...]

@Grolsch heeft stralingspanelen als ik me goed herinner, horizontaal gemonteerd, wat doen die dingen per m2 frontaal t.o.v. verticaal gemonteerde, dan zouden we de convectie component kunnen benaderen. V.w.b. die natuurkundige software https://sim-flow.com/download-simflow/ zowel Miscrosoft als Linux gratis voor privegebruik. Ik heb er totaal geen ervaring mee, maar instructies te vinden op https://sim-flow.com/tutorials/ Het is mij helaas te ingewikkeld.
Klopt, op de zaak hebben wij stralingspanelen, maar dat is weer heel wat anders als convectiewarmte.

Als je nu echt niet in slaap kunt komen moet je onderstaande maar eens doorlezen:

Wikipedia: Wet van Planck

Pagina: 1 ... 98 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.