18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
Mijn vorige CV ketel. Stekker moest op de kop anders deed hij het niet.Nickkie55 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:38:
[...]
Lijkt me een sterk verhaal maargoed. Heb nog nooit een apparaat gezien met een spanning van 230VAC en die polariteit gevoelig is.
Ik vind ook raar, maar als die man verteld dat hij het op zijn werk tegen gekomen is met warmtepompen en CV geloof ik hem gelijk.Nickkie55 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:38:
[...]
Lijkt me een sterk verhaal maargoed. Heb nog nooit een apparaat gezien met een spanning van 230VAC en die polariteit gevoelig is. Waarschijnlijk is dit een verhaal van een 400VAC gevoede warmtepomp die storing geeft bij een niet juiste draaiveld.
30 ampère door een huis-tuin stekker is geen goed idee, maar dit is een andere discussie.
En daarom heb ik bij mijn wpb gelijk knip gedaan.
1 PVoutput . Dongen NB
Geen idee waar die stellige opmerking op gebaseerd is. De handleiding van de 5H zegt voor de Wp 2,84 kW max en de back-up heater 3 kW. Dus twee 16A groepen volstaan. Van die twee gaat bij mij de Wp door een stekker. Ik denk toch dat je over een andere pana Wp praat. Jij had toch ook helemaal geen 5H?reneeke1970 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:25:
[...]
Dat zie je dan toch fout, het is geen lamp...
Een wp dient vast aangesloten te zijn. Een deskundige heeft in het verleden wel eens aantal merken opgesomd die beslist niet tolereren dat fase en nul verwisseld word op de moeder borden.
Vraag me niet waarom het is, maar ik geloof het gelijk.
En daarbij dient een pana op 25/30 ampère gezekerd te worden, wil ik wel eens door een stekker zien vliegen....
Overigens mijn 5H is ook door een gecertificeerd deskundige geïnstalleerd
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Wat staat er in het boekje over de aansluitingen dan?t.oswald schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 15:17:
[...]
Geen idee waar die stellige opmerking op gebaseerd is. De handleiding van de 5H zegt voor de Wp 2,84 kW max en de back-up heater 3 kW. Dus twee 16A groepen volstaan. Van die twee gaat bij mij de Wp door een stekker. Ik denk toch dat je over een andere pana Wp praat. Jij had toch ook helemaal geen 5H?
Overigens mijn 5H is ook door een gecertificeerd deskundige geïnstalleerd![]()
Is de 5h ineens een buiten beentje tov de rest van pana?
1 PVoutput . Dongen NB
NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict
Zoeken op een Monoblock warmtepomp, daar kan je het 'makkelijk' zelf doen en heb je geen last van vullen van koelmiddel.WeaZuL schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 15:40:
Wij hebben op alle verdiepingen inc. zolder LTV vloerverwarming icm een intergas HRE 36/30 CW5 ketel en een bad. Nu ben ik al een tijdje aan het kijken naar een L/W warmtepomp om te kunnen verwarmen/verkoelen. Ik wil het betaalbaar houden (Nibe kwam met een stevige offerte) en zag hier wat initiatieven van systemen gekocht in het buitenland. Kan je een dergelijk systeem ook daadwerkelijk zelf integreren / installeren of heb je daar altijd een installateur voor nodig?
Als je het betaalbaar wilt houden kijk dan ook eens naar de optie voor een aparte warmtepompboiler, is 2x subsidie en dus redelijk betaalbaar.
Monoblock en warmtepomp boiler, check. We gaan eens wat verder onderzoek doen, bedankt!Knielen schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 16:10:
[...]
Zoeken op een Monoblock warmtepomp, daar kan je het 'makkelijk' zelf doen en heb je geen last van vullen van koelmiddel.
Als je het betaalbaar wilt houden kijk dan ook eens naar de optie voor een aparte warmtepompboiler, is 2x subsidie en dus redelijk betaalbaar.
NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict
Ik vind het onzin.Chris499 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 20:42:
[...]
Ik moet dus rekening houden met 2 groepen aansluiten in de meterkast voor de wp? Wat zijn de beiden aansluitwaarden? Ik zie alleen 3000 watt (230 V x 13A) op het label staan.
Bij mijne is Power supply 1 en Power supply 2 gewoon doorgelust:

En dat op een B16 automaat.
Een 9H 1 fase met 3 kW element zou ik ook gewoon op 1 groep 16A aansluiten.
@fase nul
Panasonic F-serie 5 kW maakt het niet uit waar je nul en fase aansluit. Bij een 3-fase model is het extreem belangrijk
[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 16-08-2019 16:21 ]
Voor ongelovige Reneeke:reneeke1970 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 15:30:
[...]
Wat staat er in het boekje over de aansluitingen dan?
Is de 5h ineens een buiten beentje tov de rest van pana?
En niet doorgelust, dus twee draden plus bedienigspaneel
En binnen met Voltcraft meter
[ Voor 3% gewijzigd door t.oswald op 16-08-2019 17:45 ]
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
@reneeke1970 de 30A geldt voor de 2 groepen samen, in het buitenland waar 1x 100A de hoofdzekering is zit waarschijnlijk alles op 1 zekering in de meterkast. Hier in nl maken wij dit apart.t.oswald schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 17:43:
[...]
Voor ongelovige Reneeke:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Zijn die draadjes niet een beetje aan de dunne kant?Dre schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 16:19:
[...]
Ik vind het onzin.
[Afbeelding]
@fase nul
Panasonic F-serie 5 kW maakt het niet uit waar je nul en fase aansluit. Bij een 3-fase model is het extreem belangrijk
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Dat type plaatje heb ik ook maar toch staat in boekje 30 ampère en 4m2 aansluit waarde.t.oswald schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 17:43:
[...]
Voor ongelovige Reneeke:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De tweede aansluiting 16 ampère
1 PVoutput . Dongen NB
Dan heb ik zeker een ander boekje:reneeke1970 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 18:10:
[...]
Dat type plaatje heb ik ook maar toch staat in boekje 30 ampère en 4m2 aansluit waarde.
De tweede aansluiting 16 ampère
ik heb geen logische verklaring???
Ja jij hebt ander boekje, daarom vroeg ik ook wat er in staat.t.oswald schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 18:27:
Q
[...]
Dan heb ik zeker een ander boekje:
[Afbeelding]
Blijkbaar is dus bij het laatste model 5 kW de externe functie komen te vervallen. Das mooi shit. Dank je wel, weer wat opgestoken.
1 PVoutput . Dongen NB
https://www.panasonicproc...A2W_2018_DesignManual.pdf
Op pagina 113 kom je de volgende tabel tegen:

Dat is dus echt meer dan je op een Schuko stekker aan mag sluiten. Buiten dat het afhankelijk van de bron net wel of net niet mag, zou ik het zelf nooit doen. Als je het zelf installeert dan wil je toch net werk afleveren? Dat betekend dat ik het gewoon vast zou bekabelen en de meter op DIN-rail aan zou sluiten.
Ja en dan zit je dus toch weer op automaat 25/35 ampère, toch wel lekker duidelijk pfffOilman schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 18:47:
Panasonic strooit wel een beetje met de getallen voor de aansluitwaarde. Neem het volgende document:
https://www.panasonicproc...A2W_2018_DesignManual.pdf
Op pagina 113 kom je de volgende tabel tegen:
[Afbeelding]
Dat is dus echt meer dan je op een Schuko stekker aan mag sluiten. Buiten dat het afhankelijk van de bron net wel of net niet mag, zou ik het zelf nooit doen. Als je het zelf installeert dan wil je toch net werk afleveren? Dat betekend dat ik het gewoon vast zou bekabelen en de meter op DIN-rail aan zou sluiten.
1 PVoutput . Dongen NB
Het spanningsverschil tussen N en PE (doorgaans <50V) is kleiner dan tussen L en PE (230V+), dus met de stekker zo is de foutstroom niet zo groot.
Als je de stekker omdraait loopt er een stroom groter dan 30 mA en klapt de aardlekschakelaar er uit.
Niet OK dus.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Klopt, ik denk dat ik het via deze tabel bedacht hebt, verder is mijn formule gekoppeld aan het gasverbruik en dus voor iedere woning van toepassing.Verwijderd schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 12:29:
[...]
@jaari
Nog even terugkomend op die 1650 uur of dat wel of niet ruim/krap zou zijn, ik denk te weten waar die 1650 vandaan komt, ik denk hier vandaan. https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/indicatietabel/ Echter die "1650" geldt als indicatie voor woningen welke tussen 2000 en 2010 gebouwd zijn. Een jaren 70 woning heeft 2855 vollasturen en een Rc=7 woning nog maar 1012. Zoals met zoveel dingen 'it depends' cq. YMMV. De @koevlaas2 -formule mag/kun je dus absoluut niet universeel gebruiken, hij geldt maar in 1 op de 9 geschetste situaties.
[Afbeelding]
Mooie is dat je uit de EPC het aantal MJ kan omrekenen naar kWh en dan een warmtepompvermogen eruit kan filteren en dit voor iedere situatie.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Zo heb ik het ook zitten op mijn 9 kW monoblock, heater staat niet ingeschakeld maar zonder aansluiting krijg je een foutmelding.Dre schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 16:19:
[...]
Ik vind het onzin.
[Afbeelding]
@fase nul
Ik heb zelf een keer meegemaakt dat de fase en 0 omgedraait zaten op de heaterzekering en toen kreeg ik na een paar minuten een HD storing op de WP. En niemand snapte er ook maar iets van, zelfs Panasonic UK niet.
Het is gewoon 2,5mm2. Volgens de NEN1010 mag er iets van 24 Ampère doorheen, dus een installatieautomaat van 16 Ampère is geschikt. Er loopt iets van 7 Ampère doorheenFullpower schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 17:56:
[...]
Zijn die draadjes niet een beetje aan de dunne kant?
@koevlaas2
Power Supply 2 (PS2) moet inderdaad aangesloten zijn. Zonder PS2 valt de warmtepomp na 60 seconden in storing omdat er geen stroom naar de heater loopt terwijl hij dit wel verwacht. Een paar seconden een spanning van minstens 45 Volt op PS2 doet de Panasonic denken dat er wel voldoende stroom naar de heater loopt. Zolang de warmtepomp de heater niet inschakelt heeft ie niet door dat PS2 ontbreekt, daarom PS2 altijd aansluiten is mijn advies.
[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 16-08-2019 20:40 ]
Dan lus ik 'm liever door want waar haal ik 45 volt ac zo snel vandaan.Dre schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 20:37:
[...]
Het is gewoon 2,5mm2. Volgens de NEN1010 mag er iets van 24 Ampère doorheen, dus een installatieautomaat van 16 Ampère is geschikt. Er loopt iets van 7 Ampère doorheen
@koevlaas2
Power Supply 2 (PS2) moet inderdaad aangesloten zijn. Zonder PS2 valt de warmtepomp na 60 seconden in storing omdat er geen stroom naar de heater loopt terwijl hij dit wel verwacht. Een paar seconden een spanning van minstens 45 Volt op PS2 doet de Panasonic denken dat er wel voldoende stroom naar de heater loopt. Zolang de warmtepomp de heater niet inschakelt heeft ie niet door dat PS2 ontbreekt, daarom PS2 altijd aansluiten is mijn advies.
Een variackoevlaas2 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 20:43:
[...]
Dan lus ik 'm liever door want waar haal ik 45 volt ac zo snel vandaan.
Het elektrische element wordt meteen een factor 26 zuiniger! [/tellsell]
Mijn twee fronius 3.0 tl pv omvormers doen het ook niet als ik de stekkers er verkeerdom in steek.Nickkie55 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:38:
[...]
Lijkt me een sterk verhaal maargoed. Heb nog nooit een apparaat gezien met een spanning van 230VAC en die polariteit gevoelig is. Waarschijnlijk is dit een verhaal van een 400VAC gevoede warmtepomp die storing geeft bij een niet juiste draaiveld.
30 ampère door een huis-tuin stekker is geen goed idee, maar dit is een andere discussie.
Ze zijn wel beveiligd daarvoor ,en gaan niet stuk,ze doen het gewoon niet.
O ja die zit nog in mijn binnenzakDre schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 20:48:
[...]
Een variac![]()
Het elektrische element wordt meteen een factor 26 zuiniger! [/tellsell]
Mijn heater draait helemaal niet, dat is pas zuinig (of bedoel je standby stroom ?).
Die zooi is allemaal monkeeproof.Bokno schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 20:50:
[...]
Mijn twee fronius 3.0 tl pv omvormers doen het ook niet als ik de stekkers er verkeerdom in steek.
Ze zijn wel beveiligd daarvoor ,en gaan niet stuk,ze doen het gewoon niet.
Verwijderd
Je hoeft niet om te rekenen, het getal boven het aantal vollasturen vermeld de kWh al.koevlaas2 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 20:06:
[...]
Klopt, ik denk dat ik het via deze tabel bedacht hebt, verder is mijn formule gekoppeld aan het gasverbruik en dus voor iedere woning van toepassing.
Mooie is dat je uit de EPC het aantal MJ kan omrekenen naar kWh en dan een warmtepompvermogen eruit kan filteren en dit voor iedere situatie.
Natuurlijk is het gasverbruik van een jaren 70 woning gekoppeld aan het aantal vollasturen evenals een Rc=7 woning en daarmee het gasverbruik en daarmee is 1650 alleen van toepassing op dat ene type woning. Lees de tabel nog maar eens na.
Mijn heater gaat heel soms aan bij een defrost. Het CV-water van 45°C bevat dan te weinig energie voor een defrostkoevlaas2 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 20:50:
[...]
O ja die zit nog in mijn binnenzak
Mijn heater draait helemaal niet, dat is pas zuinig (of bedoel je standby stroom ?).
Het standby verbruik verdwijnt denk ik naar PS1 en niet naar PS2. Zonde van die 10 Watt, dus bij mij staat de unit uit buiten het stookseizoen. Anders zou bijna 10% van mijn verbruik in standby zitten
Ieder huis groot/klein rc=0 of rc=10 kent een ander verbruik qua verwarmen/koelen, dat is nimmer via een tabel op te lepelen.Verwijderd schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 21:04:
[...]
Je hoeft niet om te rekenen, het getal boven het aantal vollasturen vermeld de kWh al.
Natuurlijk is het gasverbruik van een jaren 70 woning gekoppeld aan het aantal vollasturen evenals een Rc=7 woning en daarmee het gasverbruik en daarmee is 1650 alleen van toepassing op dat ene type woning. Lees de tabel nog maar eens na.
Mensen die van te voren roepen dat een WP 3,4, 5000 kWh per jaar gaat verbruiken zonder dat ze info over verbruik hebben kletsen uit hun nek.
Nickkie55 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:38:
[...]
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Trouwens, mijn 1980 woning 158m2 en 400m3 heeft volgens de tabel 2423 draaiuren en een 13,5 kW WP nodig bij -10cVerwijderd schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 12:29:
[...]
@jaari
Nog even terugkomend op die 1650 uur of dat wel of niet ruim/krap zou zijn, ik denk te weten waar die 1650 vandaan komt, ik denk hier vandaan. https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/indicatietabel/ Echter die "1650" geldt als indicatie voor woningen welke tussen 2000 en 2010 gebouwd zijn. Een jaren 70 woning heeft 2855 vollasturen en een Rc=7 woning nog maar 1012. Zoals met zoveel dingen 'it depends' cq. YMMV. De @koevlaas2 -formule mag/kun je dus absoluut niet universeel gebruiken, hij geldt maar in 1 op de 9 geschetste situaties.
[Afbeelding]
Mijn WP is getest t/m -6c en had toen nog niet eens 75% van de 7.5 kW (gemiddeld) nodig op een dag.
Daarom heb ik de formule ook bedacht, one size fits all dat is het mooie aan mijn formule.
Tja, dat kan best gebeuren: ik weet van een 4-pans friet oven (op gas) die alleen maar werkt in 1 stand van de fase/nul keuze; dat komt door ionisatie problemen bij de branders, als hij 'verkeerd-om' zit aangesloten; ik heb me er een aap naar gezocht, om dat probleem op te lossen.corsat schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 21:44:
Mijn inmiddels van de muur gehaalde Nefit ketel werkte niet als de stekker andersom in het contact werd gestoken, dus wel degelijk polariteit gevoelig.
[...]
Ik vermoed dat dit een identiek probleem is als wat @corsat had.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Verklaar nader dat hij niet werkte. Gebeurde er helemaal niets of kreeg je een (bv ionisatie) foutmelding?corsat schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 21:44:
Mijn inmiddels van de muur gehaalde Nefit ketel werkte niet als de stekker andersom in het contact werd gestoken, dus wel degelijk polariteit gevoelig.
[...]
18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
Ben overigens nog steeds bovengemiddeld geinteresseerd een keer bij je te kijken, volgens mij is de situatie bij jou heel bijzonder.Dre schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 21:07:
[...]
Mijn heater gaat heel soms aan bij een defrost. Het CV-water van 45°C bevat dan te weinig energie voor een defrost. Het stomme is dat de heater na de defrost aan blijft totdat het CV-water weer voldoende is opgewarmd. (heater blijft aan tot X graden onder Ta_set). Maarja, die paar Wattuur kan ik wel missen.
Het standby verbruik verdwijnt denk ik naar PS1 en niet naar PS2. Zonde van die 10 Watt, dus bij mij staat de unit uit buiten het stookseizoen. Anders zou bijna 10% van mijn verbruik in standby zitten
Mijn vloer is 23 of 24c en de Mitsubishi defrost daar gewoon mee.
Zal ook wel afhangen van het afgifte systeem.koevlaas2 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 22:02:
[...]
Ben overigens nog steeds bovengemiddeld geinteresseerd een keer bij je te kijken, volgens mij is de situatie bij jou heel bijzonder.
Mijn vloer is 23 of 24c en de Mitsubishi defrost daar gewoon mee.
Radiatoren trek je echt binnen een paar tellen koud bij een defrost. Vloerverwarming gaatvdat een stuk beter mee.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Verwijderd
Als je woning in de originele staat zou zijn, geen extra isolatiemaatregelen, ed. zou het dichter bij de 'theoretische waarde' van de 1980 woning zijn.koevlaas2 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 21:55:
[...]
Trouwens, mijn 1980 woning 158m2 en 400m3 heeft volgens de tabel 2423 draaiuren en een 13,5 kW WP nodig bij -10c![]()
Mijn WP is getest t/m -6c en had toen nog niet eens 75% van de 7.5 kW (gemiddeld) nodig op een dag.
Daarom heb ik de formule ook bedacht, one size fits all dat is het mooie aan mijn formule.
BTW Jouw WP productie t/m april dit jaar van 3579kWh bij 1339ggd (de Bilt) in die periode maakt een warmteverlies van 2.67kWh/ggd. Bij -10C betekent dat je 28 * 1.1 * 2.67 = 82.24 gedeeld door 24h = 3,4kWh nodig zou zijn.
De tabel geeft voor een jaren 70 woning 40685kWh als 'normverbruik' zijnde 4168m3 aan gas, als ik weet dat het werkelijk ruim 60% minder is kan ik daarvoor corrigeren en kom dan redelijk in de buurt van wat er nodig is, nl. < 6kW waar in het schema 15kW vermeld wordt.koevlaas2 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 21:43:
[...]
Ieder huis groot/klein rc=0 of rc=10 kent een ander verbruik qua verwarmen/koelen, dat is nimmer via een tabel op te lepelen.
Mensen die van te voren roepen dat een WP 3,4, 5000 kWh per jaar gaat verbruiken zonder dat ze info over verbruik hebben kletsen uit hun nek.
@koevlaas2
Waar lees jij in die grafiek: 3400 Watt bij -10c, dat is gedeeld door het aantal m2 slechts 21,5 W (dat word een taart morgen).
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2019 22:31 ]
Mijn woning in originele staat zou maar 102m2 zijn, dan krijg je een heel ander plaatje denk ik maar nog steeds niet de 13.5 kW en dito draaiuren van de tabel.Verwijderd schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 22:18:
[...]
Als je woning in de originele staat zou zijn, geen extra isolatiemaatregelen, ed. zou het dichter bij de 'theoretische waarde' van de 1980 woning zijn.
BTW Jouw WP productie t/m april dit jaar van 3579kWh bij 1339ggd (de Bilt) in die periode maakt een warmteverlies van 2.67kWh/ggd. Bij -10C betekent dat je 28 * 1.1 * 2.67 = 82.24 gedeeld door 24h = 3,4kWh nodig zou zijn.
Moraal van het verhaal: het is maar een tabel.
3400 Watt bij -10c, dat is gedeeld door het aantal m2 slechts 21,5 W (dat word een taart morgen).
Dat schrijf jij.Verwijderd schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 22:18:
[...]
Bij -10C betekent dat je 28 * 1.1 * 2.67 = 82.24 gedeeld door 24h = 3,4kWh nodig zou zijn.
@koevlaas2
Waar lees jij in die grafiek: 3400 Watt bij -10c, dat is gedeeld door het aantal m2 slechts 21,5 W (dat word een taart morgen).
Nickkie55 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 21:58:
[...]
Verklaar nader dat hij niet werkte. Gebeurde er helemaal niets of kreeg je een (bv ionisatie) foutmelding?
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
En had je een geaard stopcontact?corsat schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 23:05:
Ionisatie probleem, stekker omdraaien en probleem opgelost.
[...]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Verwijderd
Capaciteit 3.4kW maal 24h = 81.6kWh op een dag bij -10C
Als je op zo'n dag duidelijk meer verbruikt heb je kennelijk gemiddeld gezien een hoog percentage aan interne warmtewinsten en/of andere warmtebronnen als L/L WPen ed.
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2019 23:21 ]
Dat is dan toch 21,5 W per m2 per uur ?Verwijderd schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 23:18:
[...]
Capaciteit 3.4kW maal 24h = 81.6kWh op een dag bij -10C
Als je op zo'n dag duidelijk meer verbruikt heb je kennelijk gemiddeld gezien een hoog percentage aan interne warmtewinsten en/of andere warmtebronnen als L/L WPen ed.
Verwijderd
Je hebt gelijk. WVB houden geen rekening met interne warmtewinsten en zoninstraling, Grolsch had een berekening van even uit mijn hoofd 35W/m2, wat n.a.v. zijn werkelijke verbruik 17,5W/m2 bleek te zijn.koevlaas2 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 23:24:
[...]
Dat is dan toch 21,5 W per m2 per uur ?
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2019 23:33 ]
Op een koude dag verstook ik ongeveer 21 kWh aan stroom, extrapoleer ik dit naar jouw -10c dan kan eea best kloppen.Verwijderd schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 23:26:
[...]
Ja, maar verliezen worden per ggdag weergegeven en niet per uur.
Jij rekent met maandgemiddeldes, da's nogal gevaarlijk natuurlijk.Verwijderd schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 23:26:
[...]
Je hebt gelijk. WVB houden geen rekening met interne warmtewinsten en zoninstraling, Grolsch had een berekening van even uit mijn hoofd 35W/m2, wat n.a.v. zijn werkelijke verbruik 17,5W/m2 bleek te zijn.
Mijn WVB is gebaseerd op een buitentemperatuur van -10, en het is natuurlijk nooit een hele maand -10.
Ik heb al eens een dagverbruik gehad van 72kWh bij -8.
COP volgens tabel is 2,84 nominaal = 204,48 thermisch = 30W/m2
Dus de WVB klopt wel degelijk, met jouw gemiddelde graaddagenberekening had ik het niet warm gehad in huis op die dag
Het "Probleem" is dat warmteverlies natuurlijk nooit evenredig over een hele maand verloopt, en zelfs per dag verschilt per uur het warmteverlies, maar ik wil ook graag op die extreem koude dagen/uren een warm huis, daarom heb ik het vermogen van mijn WP daarop uitgekozen.
Je kunt ook kiezen om te klein te gaan zitten, maar dan moet je voor die paar dagen per jaar dat het echt koud kan worden accepteren dat je het huis niet warm houdt, of backup maatregelen treffen. Persoonlijk hou ik daar niet zo van, en mijn vrouw al helemaal niet
Persoonlijk gebruik ik tegenwoordig de formule van Dre: (
m3_gas_verwarming * 8 / 2000.
Dus 1400m3 * 8 / 2000 = 5,6 kW
Formule van koevlaas2 zou uit komen op:
1600m3 (CV+SWW) * 8 / 1650 = 7,8 kW
Formule Dre is op basis van metingen jaari. Of het nu 8/2000 is of 9/1778 maakt voor de uitkomst niet uit. Voor het gemak zou je ook m3_gas_verwarming / 250 kunnen doen
Daar zit wat in: ik had 2800 m3 gas gebruik, "dus" ben ik op een 14 kWh unit uitgekomen, maar met 11 kWh was ik beter af gewest: bij laag gebruik begint hij al snel te pendelen, tenzij ik de Ta op minimaal 35* zet.Dre schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 10:13:
..................Persoonlijk gebruik ik tegenwoordig de formule van Dre: ()
m3_gas_verwarming * 8 / 2000.
Dus 1400m3 * 8 / 2000 = 5,6 kW
Formule van koevlaas2 zou uit komen op:
1600m3 (CV+SWW) * 8 / 1650 = 7,8 kW
Formule Dre is op basis van metingen jaari. Of het nu 8/2000 is of 9/1778 maakt voor de uitkomst niet uit. Voor het gemak zou je ook m3_gas_verwarming * 4/1000 kunnen doen
Dus gewoon gas m3 /250
Zo heb ik het ook aangesloten. Ik vraag me echter nu wel af of tijdens defrost het vermogen van back-up heater + compressor niet boven de 3,7 kW uitkomt?Dre schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 16:19:
[...]
Ik vind het onzin.
[Afbeelding]
@fase nul
@Dre @t.oswald wat trekt hij bij jullie max tijdens defrost?
4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270 - Panasonic monoblock 5 kW H-serie - gasloos sinds juni 2019
Dat kan in ieder geval in de Plugwise Anna app:aartw99 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 12:15:
Elga met Anna Plugwise, weersafhankelijk (externe sensor).
Ik merk dat de Elga niet aanslaat bij een buitentemperatuur van 15 graden of hoger
Waar/hoe kan ik instellen dat dat pas bij 17 graden gebeurt?
Ik heb gezocht in de Elga servicetool, daar staat wel "buitentemperatuur te hoog" maar ik kan de instelling niet vinden.
menu >>instellingen >> HMTL interface >> menu .. instellingen .. verwarmingssysteem .. Elga instellingen ..ConfiguratieUitschakelvoorwaarden
Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.
4300 watt voor vijf min....live afgelezen want de 5 min log geeft het minder aan.IBoat schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 11:36:
[...]
Zo heb ik het ook aangesloten. Ik vraag me echter nu wel af of tijdens defrost het vermogen van back-up heater + compressor niet boven de 3,7 kW uitkomt?
[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 17-08-2019 12:15 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Inmiddels heb ik geen logging meer, maar in februari 2017 kwam ik uit op onderstaande max tijdens een defrost. Voor een zekering in je meterkast kan je beter niet naar de piek kijken, maar bijvoorbeeld naar de gemiddelde waarde over 1 minuut. Een zekering kan best een tijd een hogere stroom voeren.IBoat schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 11:36:
[...]
Zo heb ik het ook aangesloten. Ik vraag me echter nu wel af of tijdens defrost het vermogen van back-up heater + compressor niet boven de 3,7 kW uitkomt?
07:42 uur
gemiddeld: 2,5 kVA
07:43 uur
gemiddeld 3,0 kVA
07:44 uur
gemiddeld 3,38 kVA
07:45 uur:
gemiddeld 2,8 kVA
07:46 uur:
gemiddeld 1,1 kVA
[Edit]
Plaatje nog gevonden ook
De dikke lijn is de 1 minuut gemiddelde waarde. Pieken zijn mijn inziens onbelangrijk.

Iets na 17:00 uur zie je ook een defrost, maar dan zonder element. Defrost met element zie ik niet vaak met de F-serie.
[ Voor 15% gewijzigd door Dre op 17-08-2019 14:09 ]
Verwijderd
Wat wil je nu eigenlijk zeggen dan ? Ik volg je zo langzamerhand niet meer. Het enigste wat ik aangeef dat het zeer onverstandig is om op basis van graaddagen per maand het benodigde vermogen van een WP te berekenen. Niet meer en niet minder.Verwijderd schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 14:11:
@Grolsch Warmteverlies is een lineaire functie van het verlies tussen buitenT en binnenT plus/minus een paar % op dag niveau. Als dat bij jou niet zo lijkt te zijn, misschien eens kijken/nadenken wat daar de reden van zou kunnen zijn. Ik heb wel wat ideetjes.
Ik toon aan dat een WVB niet onzinnig is omdat ik dus al een dag heb gehad dat de WVB aardig goed klopte.
Ik heb trouwens helemaal geen problemen thuis waar je me mee zou kunnen helpen, of je moet goed zijn in tuinieren
Ontzettend gaaf Dashboard! Is dit dashboard realtime? Welk platform? Hoe maak ik dit?Grolsch schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 13:15:
En met behulp van @AUijtdehaag kan ik jullie vol trots vertellen dat de eerste grafieken een feit zijn
[Afbeelding]
Het is realtime, temperatuursensoren updaten elke 10 seconden.traders schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 14:29:
[...]
Ontzettend gaaf Dashboard! Is dit dashboard realtime? Welk platform? Hoe maak ik dit?
In de basis heb ik gekocht:
NodeMCU incl. 7 temperatuursensoren
Odroid N2
Softwarematig gaat het via de NodeMCU>Node-Red>Domoticz>Grafana
Al met al een aardig gepuzzel, en mede door de hulp van @AUijtdehaag / @Possible / @ronaldmathies ben ik waar ik nu ben
Nog veel te leren hoor, en het is niet helemaal zo eenvoudig als men wel eens aangeeft. Je moet wel affiniteit met computers en scripting hebben. Tis niet allemaal click & play, vooral type & pray
Dat zijn wel flink lagere pieken dan Renaat aangeeft. @Stephanoff , jij hebt toch ook de backup heater doorgelust, hoeveel watt zie jij als piek tijdens defrost met heater? Ik heb de h serie.Dre schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 13:53:
[...]
Inmiddels heb ik geen logging meer, maar in februari 2017 kwam ik uit op onderstaande max tijdens een defrost. Voor een zekering in je meterkast kan je beter niet naar de piek kijken, maar bijvoorbeeld naar de gemiddelde waarde over 1 minuut. Een zekering kan best een tijd een hogere stroom voeren.
07:42 uur
gemiddeld: 2,5 kVA
07:43 uur
gemiddeld 3,0 kVA
07:44 uur
gemiddeld 3,38 kVA
07:45 uur:
gemiddeld 2,8 kVA
07:46 uur:
gemiddeld 1,1 kVA
[Edit]
Plaatje nog gevonden ook:
De dikke lijn is de 1 minuut gemiddelde waarde. Pieken zijn mijn inziens onbelangrijk.
[Afbeelding]
Iets na 17:00 uur zie je ook een defrost, maar dan zonder element. Defrost met element zie ik niet vaak met de F-serie.
4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270 - Panasonic monoblock 5 kW H-serie - gasloos sinds juni 2019
Wellicht zinvol eens te kijken wat van je debiet waar heen gaat, meer naar je vloer en je kan veel beter draaien met lagere Ta.Naalroc schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 11:21:
[...]
Daar zit wat in: ik had 2800 m3 gas gebruik, "dus" ben ik op een 14 kWh unit uitgekomen, maar met 11 kWh was ik beter af gewest: bij laag gebruik begint hij al snel te pendelen, tenzij ik de Ta op minimaal 35* zet.
Dus gewoon gas m3 /250geeft een beter resultaat (voor mij)
Ik dacht dat je ooit gezegd had dat de PUHZ-SW75VAA (8 kW) ook geschikt was voor je woning in plaats van die 11,2 kW die je nu hebt.Grolsch schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 07:25:
[...]
Je kunt ook kiezen om te klein te gaan zitten, maar dan moet je voor die paar dagen per jaar dat het echt koud kan worden accepteren dat je het huis niet warm houdt, of backup maatregelen treffen. Persoonlijk hou ik daar niet zo van, en mijn vrouw al helemaal niet
Volgens mij is graaddagen wel toepasbaar:
Dre in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"
Met nieuwbouw zoals bij jou uiteraard niet.
Heb nog een plaatje gevonden. Beeld is representatief voor mijn 5H die altijd de back-up heater gebruikt bij een defrost. Er zit in dit plaatje ook nog ongeveer 150 W voor overig gebruik in huis, dit is het totaal. Je kunt ook het gebruik voor en na de defrost zien, ongeveer tussen de 750 en 950 W. Buitentemperatuur was toen -1 en het was heiig. Kamertemperatuur 21,2. Ta voor defrost 28, na defrost 30IBoat schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 11:36:
[...]
Ah, top, heb jij alles op een 16A zitten? Blijft die er in?t.oswald schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 15:49:
[...]
Heb nog een plaatje gevonden. Beeld is representatief voor mijn 5H die altijd de back-up heater gebruikt bij een defrost. Er zit in dit plaatje ook nog ongeveer 150 W voor overig gebruik in huis, dit is het totaal. Je kunt ook het gebruik voor en na de defrost zien, ongeveer tussen de 750 en 950 W. Buitentemperatuur was toen -1 en het was heiig. Kamertemperatuur 21,2. Ta voor defrost 28, na defrost 30
[Afbeelding]
De 8KW zou in 99 % van de gevallen ook wel goed gaan, met als escape om 24*7 te gaan verwarmen.Dre schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 15:45:
[...]
Ik dacht dat je ooit gezegd had dat de PUHZ-SW75VAA (8 kW) ook geschikt was voor je woning in plaats van die 11,2 kW die je nu hebt.
Volgens mij is graaddagen wel toepasbaar:
Dre in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"
Met nieuwbouw zoals bij jou uiteraard niet.
Maar de Zubadan 8KW moduleert net zo ver terug als mijn 11,2KW, en had dus geen toegevoegde waarde in mijn geval.
Als ik het op dit moment opnieuw moest doen zou ik de SW100YAA kopen, maar dat is mosterd na de maaltijd, heb ik nu niets meer aan.
Gelukkig heb ik zoveel afgifte dat mijn WP nagenoeg niet gaat pendelen, dus kheb er geen "last" van.
Zoals eerder vermeld, Wp op stopcontact en back-up heater direct naar meterkast, beide 16A.IBoat schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 16:05:
[...]
Ah, top, heb jij alles op een 16A zitten? Blijft die er in?
Het was die dag echt lekker defrost weer!
Stroomverbruik per jaar?
Aansluitschema? Aansluiten op koudwater in berging mogelijk?
Subsidiebedrag?
Installateur?
Verdere tips vanuit gebruikers?
We hebben geen vloerverwarming in huis, wil de ketel dus eruit doen en met dit apparaat de woning van tapwater voorzien. Ons huidige gasverbruik voor tapwater per jaar is nu 350m3. De vraag is überhaupt van mijn kant dan ook : wordt het met deze switch goedkoper? Vanuit alle kennis verneem ik graag.
9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025-2025 november Ururu vervangen voor Perfera 4,2
Met jouw vragenlijst - eerder een ongesorteerde lijst van trefwoorden (en met de "beperkte" informatie over je huidige situatie) zou ik eerst proberen het Internet te raadplegen. Je kan ook de zoekfunctie hier op het forum gebruiken.
Een eigen topic openen?
Just my 2cts
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Op zich is er niets mis met een goede WVB. Daar kun jij vrij goed het benodigde verwarmingsvermogen mee bepalen.Grolsch schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 14:29:
[...]
Wat wil je nu eigenlijk zeggen dan ? Ik volg je zo langzamerhand niet meer. Het enigste wat ik aangeef dat het zeer onverstandig is om op basis van graaddagen per maand het benodigde vermogen van een WP te berekenen. Niet meer en niet minder.
Ik toon aan dat een WVB niet onzinnig is omdat ik dus al een dag heb gehad dat de WVB aardig goed klopte.
Echter kun je dat ook doen vanuit graaddagen en een historisch verbruik.
Laten we eens een getallenvoorbeeld nemen.
Stel je hebt een jaarafrekening van het gas, die loopt van 7 november 2017 tot 18 oktober 2018.
Stel daarop staat een jaarverbruik van 2938 m3 gas.
Ik maak even gebruik van deze graaddagencalculator: https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation
Ik vul voor mijn deel van het land Twente in en krijg dan dit:

Dus over die periode hadden we 2661 gewogen graaddagen.
Stel dat we per jaar 50m3 gas verbruiken voor koken. Dat getal wordt vaak gebruikt, maar volgens mij is het vaak wel iets minder. Maar goed, ik reken even met 50 m3.
De afrekenperiode gaat echter maar over ca. 49 weken. Dan is er dus voor koken gebruikt: 49/52*50=47 m3.
Voor warm tapwater wordt vaak gerekend met 100-150 m3 gas/persoon per jaar.
Ik reken hier even met een gemiddelde van 125 m3/jaar en een gezin van 4 personen dus totaal 500 m3/jaar.
In dit geval over 49 weken dus 49/52*500=471 m3.
Voor verwarming hebben we over die periode dus gebruikt 2938-47-471=2420 m3.
En dat dus over 2661 gewogen graaddagen, betekent dus 2420/2661=0,91m3/gew. graaddag.
Stel nu even dat we een denkbeeldige koude winterdag hebben. 24 uur lang is het buiten precies -10°C.
Dan hebben we over die dag dus (uitgaande van een gemiddelde referentie binnentemperatuur van 18°C) precies 18+10=28 graaddagen. Omdat het precies in de koude periode van het jaar valt, moeten we er gewogen graaddagen van maken, door het met 1,1 te vermenigvuldigen.
We hebben over deze denkbeeldige koude dag dus 28*1,1=30,8 gew. graaddagen.
We verbruiken op die extreem koude dag (met ontwerpbuitentemperatuur van -10) dus 30,8*0,91=28 m3 gas.
Voor gas dat je verstookt in een HR ketel kun je op zo'n koude winterdag rekenen op ca 95% ketelrendement als je radiatorenverwarming hebt. De HR ketel condenseert de rookgassen immers niet meer omdat je CV water al boven het dauwpunt van de rookgassen ligt.
Dus per m3 gas krijg je daadwerkelijk 95% van de onderste verbrandingswaarde (=stookwaarde) van 31,5 MJ/m3 in je CV water. Dat is dus uit elke m3 gas ca 8,3 kWh.
Je hebt dus over die koude dag 28 m3 gas * een werkelijke warmteopbrengst van 8,3 kWh/m3 = 232,4 kWh gemaakt.
Dat was over 24 uur. Dus aan vermogen heb je nodig gehad 232,4 kWh / 24 h = 9,7 kW
Dat is dan dus de warmtebehoefte van je woning bij jouw stookpatroon zoals dat was over genoemde periode.
Dat wil niet zeggen, dat je dan op hetzelfde uitkomt als bij een WVB.
Als het goed is gaat die warmteverliesberekening uit van bepaalde temperaturen per soort vertrek en misschien had jij de slaapkamers kouder dan de temperatuur die je volgens een WVB moet aanhouden.
Je hebt dan 2 keuzes. Of je gaat uit van het meestal wat lagere vermogen op basis van de graaddagen (maar dan kun je dus bijv. niet alle slaapkamers tegelijk op 20°C houden als het buiten 10° vriest), of je gaat uit van een WVB gebaseerd op bepaalde aangenomen vertrektemperaturen en dan kom je dus meestal wel op een wat hoger vermogen uit.
Hou er rekening mee, dat kleine kinderen groter worden en later misschien naar de middelbare school gaan en op hun kamer (ook 's winters) huiswerk moeten maken.
Hou er ook rekening mee, dat als je je huis verkoopt, een koper er misschien van uit gaat dat de verwarmingsinstallatie goed en volgens de regels ontworpen is.
Formeel juridisch, zou er misschien zelfs sprake kunnen zijn van een verborgen gebrek, waarvoor je later aansprakelijk gesteld kunt worden.
Zwerius Kriegsman
Wat voor unit zouden jullie aanraden? want zelf kom ik er niet zo aan uit. Zat richting 200L/270L te denken gezien we nog een bad hebben. Voor mij kan zowel een split unit en single unit. Voorkeur gaat naar het meest energie efficient voor tapwater. Verder is er ook geen mechaniche ventilatie aanwezig
Die vraag heb je ook al in het warmtepompboiler forum geplaatst...hemigidius schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 19:21:
Hey allen, een kort vraagje. De CV ketel bij ons staat ook op omvallen (hr-ketel) uit 1996. Gezien we nog oude radiatoren hebben dacht ik er aan om enkel voor tapwater een warmptepomp boiler te gebruiken en de rest van het Huis met Airco te verwarmen
Wat voor unit zouden jullie aanraden? want zelf kom ik er niet zo aan uit. Zat richting 200L/270L te denken gezien we nog een bad hebben. Voor mij kan zowel een split unit en single unit. Voorkeur gaat naar het meest energie efficient voor tapwater. Verder is er ook geen mechaniche ventilatie aanwezig
Een paar elektrische kachels erbij en alles krijg je weer warm. Die kleine T10/T11 radiatoren in mijn woning krijgen het met gas al niet eens warm, en al helemaal met LTV niet. Ik denk dat meer mensen daar last van hebben. ook met gas. Comforteisen van nu sluiten niet aan bij de verwarmingseisen van een paar decennia geledenZwerius schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 19:06:
[...]
Hou er rekening mee, dat kleine kinderen groter worden en later misschien naar de middelbare school gaan en op hun kamer (ook 's winters) huiswerk moeten maken.
Hou er ook rekening mee, dat als je je huis verkoopt, een koper er misschien van uit gaat dat de verwarmingsinstallatie goed en volgens de regels ontworpen is.
Formeel juridisch, zou er misschien zelfs sprake kunnen zijn van een verborgen gebrek, waarvoor je later aansprakelijk gesteld kunt worden.
[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 17-08-2019 19:47 ]
Waarom geen instant heater? Zie bv Clage.Rob roelofs 1 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 16:29:
Beste, ik zou graag de cv ketel uit het huis willen verwijderen en de complete gasaansluiting eveneens eruit willen doen. Wij verwarmen met een L/L warmtepomp Daikin ururu sarara en willen een Auer Edel 200liter aanschaffen voor puur tapwater.
Jij wilt 200 liter continue 24*7 op temp houden waarvoor? Instant heater erin , eventueel met Qoocker in de keuken?
Welke nadelen zien jullie in instant heaters boven grote boilers?
Dan moet je natuurlijk wel een historisch verbruik weten. En ook de juiste waarden. Ik vond die tabel wel aardig. Jij vult hier nu waardes in met 18 graden als stooktemperatuur. Hier is dat bijvoorbeeld 10 graden. Het is denk ik heel lastig om tot een uniforme voor alle situaties werkende rekensom te komen. In de gaswereld was dat ook eigenlijk geen probleem, zo'n beetje alle cv ketel zijn zwaar overgedimensioneerd, du weinig risico voor een installateur. Met een wp komt dat veel nauwkeuriger. Wellicht is ook de -10 geen probleem, maar 2 graden met mist wel, door de constante defrosts.Zwerius schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 19:06:
[...]
Op zich is er niets mis met een goede WVB. Daar kun jij vrij goed het benodigde verwarmingsvermogen mee bepalen.
Echter kun je dat ook doen vanuit graaddagen en een historisch verbruik.
Laten we eens een getallenvoorbeeld nemen.
Stel je hebt een jaarafrekening van het gas, die loopt van 7 november 2017 tot 18 oktober 2018.
Stel daarop staat een jaarverbruik van 2938 m3 gas.
Ik maak even gebruik van deze graaddagencalculator: https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation
Ik vul voor mijn deel van het land Twente in en krijg dan dit:
[Afbeelding]
Dus over die periode hadden we 2661 gewogen graaddagen.
Stel dat we per jaar 50m3 gas verbruiken voor koken. Dat getal wordt vaak gebruikt, maar volgens mij is het vaak wel iets minder. Maar goed, ik reken even met 50 m3.
De afrekenperiode gaat echter maar over ca. 49 weken. Dan is er dus voor koken gebruikt: 49/52*50=47 m3.
Voor warm tapwater wordt vaak gerekend met 100-150 m3 gas/persoon per jaar.
Ik reken hier even met een gemiddelde van 125 m3/jaar en een gezin van 4 personen dus totaal 500 m3/jaar.
In dit geval over 49 weken dus 49/52*500=471 m3.
Voor verwarming hebben we over die periode dus gebruikt 2938-47-471=2420 m3.
En dat dus over 2661 gewogen graaddagen, betekent dus 2420/2661=0,91m3/gew. graaddag.
Stel nu even dat we een denkbeeldige koude winterdag hebben. 24 uur lang is het buiten precies -10°C.
Dan hebben we over die dag dus (uitgaande van een gemiddelde referentie binnentemperatuur van 18°C) precies 18+10=28 graaddagen. Omdat het precies in de koude periode van het jaar valt, moeten we er gewogen graaddagen van maken, door het met 1,1 te vermenigvuldigen.
We hebben over deze denkbeeldige koude dag dus 28*1,1=30,8 gew. graaddagen.
We verbruiken op die extreem koude dag (met ontwerpbuitentemperatuur van -10) dus 30,8*0,91=28 m3 gas.
Voor gas dat je verstookt in een HR ketel kun je op zo'n koude winterdag rekenen op ca 95% ketelrendement als je radiatorenverwarming hebt. De HR ketel condenseert de rookgassen immers niet meer omdat je CV water al boven het dauwpunt van de rookgassen ligt.
Dus per m3 gas krijg je daadwerkelijk 95% van de onderste verbrandingswaarde (=stookwaarde) van 31,5 MJ/m3 in je CV water. Dat is dus uit elke m3 gas ca 8,3 kWh.
Je hebt dus over die koude dag 28 m3 gas * een werkelijke warmteopbrengst van 8,3 kWh/m3 = 232,4 kWh gemaakt.
Dat was over 24 uur. Dus aan vermogen heb je nodig gehad 232,4 kWh / 24 h = 9,7 kW
Dat is dan dus de warmtebehoefte van je woning bij jouw stookpatroon zoals dat was over genoemde periode.
Dat wil niet zeggen, dat je dan op hetzelfde uitkomt als bij een WVB.
Als het goed is gaat die warmteverliesberekening uit van bepaalde temperaturen per soort vertrek en misschien had jij de slaapkamers kouder dan de temperatuur die je volgens een WVB moet aanhouden.
Je hebt dan 2 keuzes. Of je gaat uit van het meestal wat lagere vermogen op basis van de graaddagen (maar dan kun je dus bijv. niet alle slaapkamers tegelijk op 20°C houden als het buiten 10° vriest), of je gaat uit van een WVB gebaseerd op bepaalde aangenomen vertrektemperaturen en dan kom je dus meestal wel op een wat hoger vermogen uit.
Qua verborgen gebrek: ik heb daar ooit een zaak over gevoerd. Ik kan je wel vertellen als eiser sta je per definitie vrij zwak. Een wp is een zeer zichtbaar object in een huis, een koper heeft een onderzoeksplicht, dus moeilijk om een zaak rond te krijgen.
Aansluitwaarde, efficiency (verbruik), en aanschaf (geen subsidie).traders schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 19:44:
[...]
Waarom geen instant heater? Zie bv Clage.
Jij wilt 200 liter continue 24*7 op temp houden waarvoor? Instant heater erin , eventueel met Qoocker in de keuken?
Een instant heater is wel lekker klein, stil, en is bij weinig warmwater zuiniger dan een grote lompe boiler. Met 350m3 gas per jaar zou ik toch eerder voor een boiler kiezen. Of een combi van een kleine boiler met daarachter een instant heater.
[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 17-08-2019 20:01 ]
In een bestaande situatie? In badkamer kan ik zon ding niet kwijt...traders schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 19:44:
[...]
9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025-2025 november Ururu vervangen voor Perfera 4,2
1 = beroerd debiettraders schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 19:44:
[...]
2 = hoge gebruikskosten
Met een WP verstook je 2 a 3 x zo weinig kWh's
@Rob roelofs 1 3: bij -10c geen warme douche maar zeg maar koud.Grolsch schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 20:58:
[...]
1 = beroerd debiet
2 = hoge gebruikskosten
Met een WP verstook je 2 a 3 x zo weinig kWh's
Een doorstroomverwarmer kan een delta t van ongeveer 25 graden maken en dat is in de winter te koud.
Verwijderd
120 * 0.20 = 24m3 gewapend beton wat volgens http://www.joostdevree.nl...leidingscoefficient.shtml een massa betekent van 55.200kg en een lambda waarde van 1.4. Bij voorbaat mijn hartelijke dank voor de berekening.
Soms gaan oude radiatoren en een warmtepomp heel goed samen, zeker als je huis van BJ rond 1980 is.hemigidius schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 19:21:
Hey allen, een kort vraagje. De CV ketel bij ons staat ook op omvallen (hr-ketel) uit 1996. Gezien we nog oude radiatoren hebben dacht ik er aan om enkel voor tapwater een warmptepomp boiler te gebruiken en de rest van het Huis met Airco te verwarmen
Een huis van jaren 90 heeft meestal erg kleine radiatoren en dan is het niet echt voor L/W geschikt.
Bij de Mitsu's is bekend dat standbyvermogen 26 Watt is, en af en toe piekjes naar 80 Watt.
Echt een verklaring had ik er niet voor, maar nu ik onderstaande zie heb ik toch een donkerbruin vermoeden dat de waterpomp kort tijd gelopen heeft over het SWW circuit (Zie boilertemperaturen).
Wat hier de logica achter is? Iemand een verklaring
De dagelijkse antivastloop run van de pomp, ja dit doet hij dagelijks je leest het goed.Grolsch schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 21:50:
Grafieken geven toch wel wat inzicht
Bij de Mitsu's is bekend dat standbyvermogen 26 Watt is, en af en toe piekjes naar 80 Watt.
Echt een verklaring had ik er niet voor, maar nu ik onderstaande zie heb ik toch een donkerbruin vermoeden dat de waterpomp kort tijd gelopen heeft over het SWW circuit (Zie boilertemperaturen).
[Afbeelding]
Op zich logisch, maar ik had er nog niet eerder van gehoord.koevlaas2 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 21:53:
[...]
De dagelijkse antivastloop run van de pomp, ja dit doet hij dagelijks je leest het goed.
Is hier iets aan in te stellen, is het tijdstip altijd hetzelfde, en waarom doet hij dit over het SWW circuit
Kweet niet, geen idee en ik zou het niet wetenGrolsch schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 21:54:
[...]
Op zich logisch, maar ik had er nog niet eerder van gehoord.
Is hier iets aan in te stellen, is het tijdstip altijd hetzelfde, en waarom doet hij dit over het SWW circuit
Wat ik zo snel via Enelogic zie is dat hij dit piekje gisteren niet op dat tijdstip had.
Edit: ja vandaag een aantal malen

En een detail hiervan:

Sww run is alleen mogelijk in de morgen, en verwarming en koeling staan uit (op 'verboden')
[ Voor 51% gewijzigd door Naalroc op 17-08-2019 22:11 ]
Is hier meer info over te vinden?Grolsch schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 14:45:
[...]
Het is realtime, temperatuursensoren updaten elke 10 seconden.
In de basis heb ik gekocht:
NodeMCU incl. 7 temperatuursensoren
Odroid N2
Softwarematig gaat het via de NodeMCU>Node-Red>Domoticz>Grafana
Al met al een aardig gepuzzel, en mede door de hulp van @AUijtdehaag / @Possible / @ronaldmathies ben ik waar ik nu ben
Nog veel te leren hoor, en het is niet helemaal zo eenvoudig als men wel eens aangeeft. Je moet wel affiniteit met computers en scripting hebben. Tis niet allemaal click & play, vooral type & pray
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
De hoeveelheid energie die het opwarmen van beton kost, is onafhankelijk van het verwarmingssysteem.Verwijderd schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 21:28:
Misschien beetje off-topic, dan mijn excuses, maar wellicht ook niet. Stel ik heb 120m2 vvw in vloeren van 20cm dikte en ik zou de vloer 1C in temperatuur willen verhogen, hoeveel kWh heb ik daar voor nodig ?
120 * 0.20 = 24m3 gewapend beton wat volgens http://www.joostdevree.nl...leidingscoefficient.shtml een massa betekent van 55.200kg en een lambda waarde van 1.4. Bij voorbaat mijn hartelijke dank voor de berekening.
Je hebt dus 24 m3 beton, maal 2800 kg/m3 = 67200 kg beton.
Beton heeft een soortelijke warmte van 0.92 kJ/kgK.
67200 * 0.92 * 1 (K) = 61824 kJ.
1 kWh is gelijk aan 3600 kJ, dus dit opwarmen kost je 17.2 kWh (thermisch).
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Hoe weet je dat ie het over het SWW circuit doet? Dat klinkt superonlogisch, want dan koel je je SWW-vat af.Grolsch schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 21:54:
[...]
Op zich logisch, maar ik had er nog niet eerder van gehoord.
Het lijkt veel logischer om gewoon het water van de vloerverwarming even rond te pompen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Kijk naar de boiler temperaturen, dan zie je het.Andrehj schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 22:33:
[...]
Hoe weet je dat ie het over het SWW circuit doet? Dat klinkt superonlogisch, want dan koel je je SWW-vat af.
Het lijkt veel logischer om gewoon het water van de vloerverwarming even rond te pompen.
Ik vind het ook vreemd en niet logisch.
Ik ben blij dat ik het zelf een beetje snap, daar ben jij meer geknipt voor
[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 17-08-2019 22:49 ]
Verwijderd
Allereerst hartelijk dank voor de genomen moeite. De lambda waarde speelt hier geen rol ? Ik kan me zo voorstellen dat als er X-diameter leiding met een hoh van Y gebruikt wordt en je wilt naast het totale thermische vermogen weten hoe lang e.e.a. gaat duren dat het wel een rol speelt of vergis ik me ?Andrehj schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 22:31:
[...]
De hoeveelheid energie die het opwarmen van beton kost, is onafhankelijk van het verwarmingssysteem.
Je hebt dus 24 m3 beton, maal 2800 kg/m3 = 67200 kg beton.
Beton heeft een soortelijke warmte van 0.92 kJ/kgK.
67200 * 0.92 * 1 (K) = 61824 kJ.
1 kWh is gelijk aan 3600 kJ, dus dit opwarmen kost je 17.2 kWh (thermisch).
Helaas zijn de radiatoren doorgeroest. Niet meer te redden vandaar. Er zijn best wat mooie warmptepomp boilers te vinden. Van single units zoals panasonic Aquarea DHW PAW en daikin EKHH tot single splits zoals daikin EKHHP300/ERWQ02 . Echter lijkt iedereen het enkel te hebben over atlantic explorerkoevlaas2 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 21:38:
[...]
Soms gaan oude radiatoren en een warmtepomp heel goed samen, zeker als je huis van BJ rond 1980 is.
Een huis van jaren 90 heeft meestal erg kleine radiatoren en dan is het niet echt voor L/W geschikt.
Uiteraard. Maar nu vraag je heel iets anders. Eerst wilde je weten hoeveel energie het zou kosten, en nu heb je het ineens over vermogen en hoe lang het duurt voordat je die temperatuur bereikt. Wat wil je nou?Verwijderd schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 23:58:
[...]
Allereerst hartelijk dank voor de genomen moeite. De lambda waarde speelt hier geen rol ? Ik kan me zo voorstellen dat als er X-diameter leiding met een hoh van Y gebruikt wordt en je wilt naast het totale thermische vermogen weten hoe lang e.e.a. gaat duren dat het wel een rol speelt of vergis ik me ?
Die berekening is trouwens veel ingewikkelder. Daarvoor moet je de opbouw van de vloer weten, alle warmtegeleidingscoëfficiënten, de watertemperaturen, het debiet, etc. Zo'n berekening gaat het mooiste met een EFD (Engineering Fluid Dynamics) softwarepakket, maar is voor een woning helemaal niet nodig.
Gaaf ik hou me aanbevolen. Zeer interessant.
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Dat komt waarschijnlijk doordat ze eenvoudig (zelf) te installeren zijn. En wanneer je hem vanuit België laat komen, praktisch voor niets bij je thuis staat. Heb hem zelf ook staan overigens :-)hemigidius schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 00:58:
[...]
Helaas zijn de radiatoren doorgeroest. Niet meer te redden vandaar. Er zijn best wat mooie warmptepomp boilers te vinden. Van single units zoals panasonic Aquarea DHW PAW en daikin EKHH tot single splits zoals daikin EKHHP300/ERWQ02 . Echter lijkt iedereen het enkel te hebben over atlantic explorer
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Stond der bij en keek er na, maar er gebeurd helemaal niks bij de binnen unit van de Mitsubishi.Grolsch schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 21:50:
Grafieken geven toch wel wat inzicht
[Afbeelding]
Bleef heel erg stil.
[ Voor 51% gewijzigd door TriLithium op 18-08-2019 09:46 ]
Hier ook. (al sinds den beginne)
https://pvoutput.org/intr...6892&dt=20190816&gs=0&m=0
[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-08-2019 09:54 ]
Dit topic is gesloten.
![]()