@koevlaas2 hoeveel muurankers p mtr is gebruikelijk? Bij mij zijn ze niet aanwezig. De leiding hangt en ligt gewoon op de grond en in kokers.
Muurankers ?amarkest schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 23:33:
@koevlaas2 hoeveel muurankers p mtr is gebruikelijk? Bij mij zijn ze niet aanwezig. De leiding hangt en ligt gewoon op de grond en in kokers.
De leidingen in een goot en de goot schroef je met pluggen en gewone schroeven vast, ongeveer 4 schroeven per meter.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
In de winter moeten ze beiden warm 😉
Maar 't is inderdaad een groot huis.. 1000m3 gasverbruik voor zwembad in de periode november- Feb. 2500 kuub gas voor 't huis.
Sww gaat via warmtepompboiler.
Verwarming via jagas.. Dus toch buffervat?
Maar 't is inderdaad een groot huis.. 1000m3 gasverbruik voor zwembad in de periode november- Feb. 2500 kuub gas voor 't huis.
Diff_Angle schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 20:37:
[...]
Huis- en zwembadverwarmen lopen qua seizoen neem ik aan niet parallel of toch wel ? 16kW op vvw, 35W/m2, zou er op neerkomen dat je ongeveer 450m2 zou moeten hebben. Maar gezien je naar de T-cap versie kijkt zijn het waarschijnljjk radiatoren.
Hangen is het beste, dan kan hij nergens tegen aan bonken. Op de grond hoor je hem stuiteren, in de goot ook.amarkest schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 23:33:
Beste wijze is eerst een stuk flex er tussen, dan kunnen de trillingen vanuit compressor niet verder. Velen hebben dit probleem al gehad en flex was de oplossing
1 PVoutput . Dongen NB
Voor iedereen die het wat nauwkeuriger wil weten (maar eerst goed meten):
Stilstandsverliezen van (zonne)boilers en Europese Normen
Stilstandsverliezen van (zonne)boilers en Europese Normen
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Bedoel je dit soort? : https://www.aircovent.nl/...product/ite-leidingdemperreneeke1970 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 08:08:
[...]
Hangen is het beste, dan kan hij nergens tegen aan bonken. Op de grond hoor je hem stuiteren, in de goot ook.
Beste wijze is eerst een stuk flex er tussen, dan kunnen de trillingen vanuit compressor niet verder. Velen hebben dit probleem al gehad en flex was de oplossing
Ik heb een Panasonic 5 kW lucht warmte water pomp gekocht.
Nu wil ik deze aan gaan sluiten op mijn huidige cv circuit.
De leidingen van mijn woning zijn veelal 25 mm, maar naar de vloerverwarming zijn 15 mm (zit ook aan het einde van het cv circuit). Betreft 5 groepen met ongeveer 45 m2.
Met wat voor aanvoer leiding naar de verdeler hebben jullie je vloerverwarming aangesloten? Ik vraag me af of 15 mm voor de vloerverwarming aanvoer wel voldoende is als ik op 35 graden ga verwarmen aan het einde van het circuit.
De leidingen van mijn woning zijn veelal 25 mm, maar naar de vloerverwarming zijn 15 mm (zit ook aan het einde van het cv circuit). Betreft 5 groepen met ongeveer 45 m2.
Met wat voor aanvoer leiding naar de verdeler hebben jullie je vloerverwarming aangesloten? Ik vraag me af of 15 mm voor de vloerverwarming aanvoer wel voldoende is als ik op 35 graden ga verwarmen aan het einde van het circuit.
Wat bedoel je preciesChris499 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:34:
Dat laatste lijkt mij niet zo'n probleem, het eerste lijkt mij inderdaad vrij krap.
Ik heb vanaf m'n buffervat 32mm leidingen liggen naar m'n v.v. verdelers, hoofdaansluiting op de verdeler is 1" (25,4mm), mijn slang zijn Ø20mm.
Aanvoer van 15mm (dikte is 1,1mm, dus houd je nog 12,8mm binnendiameter over) is niet voldoende. Ik had daarmee een flow van max 10L/minuut en voor (mijn) 7kW is dat veel te weinig. Ik heb nu 25x2,5 flex en dat stroomt lekker door.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik had exact dezelfde situatie, mijn vloerverdeler had ook een aansluiting van 15 mm. Vloerverdeler heb ik vervangen voor een 1" passieve variant. 15 mm was voldoende voor een CV systeem met 'heet' water, maar zoals hierboven ook al aangegeven gaat je dat niet meer redden met een WP systeem.Chris499 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:34:
Het gaat om de aanvoer naar de vv, dus niet de vv zelf. Vv zelf is 15 mm, maar dat is prima.Grolsch schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:47:
[...]
Wat bedoel je preciesDat de leiding naar je verdeler 15mm is, of dat de v.v. slangen 15mm zijn
Dat laatste lijkt mij niet zo'n probleem, het eerste lijkt mij inderdaad vrij krap.
Ik heb vanaf m'n buffervat 32mm leidingen liggen naar m'n v.v. verdelers, hoofdaansluiting op de verdeler is 1" (25,4mm), mijn slang zijn Ø20mm.
Ik wil graag de aanvoerleiding verbreden naar 25 mm, maar daarvoor moet ik de boel gaan slopen omdat de leiding is weggewerkt.
Dat is een vrij standaardmaat voor een kleine HT verdeler met pomp. Ik had er ook zo'n aansluiting op. Dit heb ik vervangen door een LT verdeler met 1". De groepen zijn wel 16mm maar dat is prima. De flow parallel over 4 groepen is natuurlijk groter met een 1" aanvoer dan met een aanvoer (min of meer) even groot als één groep.Chris499 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:55:
[...]
Het gaat om de aanvoer naar de vv, dus niet de vv zelf. Vv zelf is 15 mm, maar dat is prima.
Ik wil graag de aanvoerleiding verbreden naar 25 mm, maar daarvoor moet ik de boel gaan slopen omdat de leiding is weggewerkt.
Vervangen is hier geen keuze. Met 15mm gaat het niet werken, de flow is simpelweg te weinig.
Weggewerkt is niet zo erg. Wat ik heb gedaan is de oude leiding op een punt doorgesneden en hier vervolgens de 25mm aan vastgemaakt met de juiste koppelstukken. Vervolgens kun je aan de andere kant de oude buis er uit halen. Deze is best flexibel.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Hier nog goedkoper:TriLithium schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 21:39:
[...]
https://www.shopclima.it/...r-units-m-s-p-ecodan.html
€260 in totaal, je raakt dan wel je melcoud kwijt voor de goeie orde.
Op lange terwijl wil ik daar iets vergelijkbaars voor maken (app bouwers graag melden)
https://www.tavolla.com/m...acnet-per-sistemi-ecodan/
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Wat ook nog een mogelijkheid is:timovd schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:47:
Aanvoer van 15mm (dikte is 1,1mm, dus houd je nog 12,8mm binnendiameter over) is niet voldoende. Ik had daarmee een flow van max 10L/minuut en voor (mijn) 7kW is dat veel te weinig. Ik heb nu 25x2,5 flex en dat stroomt lekker door.
De WP direct aansluiten op de vv met een 25 mm aansluitng, vervolgens een t stuk naar de 15 mm leiding. Dat betekent dat de leidingen naar boven een flessenhals in zit. Die gaan weer van 15 mm (ongeveer (6 meter) naar 25. Is dat en probleem?
Bij mij is het gedeeltelijk flexibele buis. De stalen buis waar die weer aan is gekoppeld weet ik even niet welke diameter die is. Ik ga dit nakijken op oude foto's of eventueel een spy cam. Stalen buis kan ik er dus niet zomaar uit halen zonder de koof te slopen.timovd schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 11:03:
Weggewerkt is niet zo erg. Wat ik heb gedaan is de oude leiding op een punt doorgesneden en hier vervolgens de 25mm aan vastgemaakt met de juiste koppelstukken. Vervolgens kun je aan de andere kant de oude buis er uit halen. Deze is best flexibel.
@Chris499
Als je een leiding kan leggen naar de verdeler en je kan een leiding naar de 22 mm buis leggen, dan kun je toch ook op een andere plek aftakken en de bestaande 15mm leiding afdoppen.
Als je een leiding kan leggen naar de verdeler en je kan een leiding naar de 22 mm buis leggen, dan kun je toch ook op een andere plek aftakken en de bestaande 15mm leiding afdoppen.
Probleem is dat ik heel moeilijk bij de 25 mm buis (die boven zit) kan komen. Daarna loopt de flexibele 15 mm buis door naar een stalen buis. Ik weet even niet meer of die 25 mm of 15 mm is. De stalen buis zit ook in de koof en loopt door naar de volgende verdieping door het beton. Na het beton is de diameter wel 25 mm.Ep Woody schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 11:11:
@Chris499
Ik zal even een situatieschets maken zodat het wat duidelijker is. Volgt in het volgende bericht.
Ja zoiets, gewoon flexibele slangen zijn hetzelfde en kun je met allerlei koppelingen krijgenamarkest schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:58:
[...]
Bedoel je dit soort? : https://www.aircovent.nl/...product/ite-leidingdemper
1 PVoutput . Dongen NB
Mijn ht verdeler met eigen meng pomp staat in serie met een radiator over ongeveer 7 meter 15 mm leiding. Voet ventiel en flow meters vanalles zit er nog tussen en mijn vloer word netjes 26 graden, geen enkel probleem en ook 45m2 over twee groepen 150 meter ofzoChris499 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:34:
1 PVoutput . Dongen NB
Kan eventueel ook middels onderstaande voorbeeld worden aangesloten, maar dit lijkt me minder goed aangezien de vv dan aan het einde van het circuit zit.
https://www.mupload.nl/img/1huxq4ehmoa.png
Als je nou eens beide methoden tegelijk doet, dan heb je druk vanaf twee kantenChris499 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:14:
Kan eventueel ook middels onderstaande voorbeeld worden aangesloten, maar dit lijkt me minder goed aangezien de vv dan aan het einde van het circuit zit.
1 PVoutput . Dongen NB
26 graden voor de vv? Is dat niet een beetje koud? Ik heb mijn vloer liever tussen de 30 en 35 graden.reneeke1970 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:05:
[...]
Mijn ht verdeler met eigen meng pomp staat in serie met een radiator over ongeveer 7 meter 15 mm leiding. Voet ventiel en flow meters vanalles zit er nog tussen en mijn vloer word netjes 26 graden, geen enkel probleem en ook 45m2 over twee groepen 150 meter ofzo
Veel warmer word het in de vloer niet, soms 27 en daarmee houd ik temp constant in huiskamer. Dus aan 30 heb ik niks want dan ga je telkens opwarmen dus krijg je aan uit principe en dat wil een wp liever niet.Chris499 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:20:
[...]
26 graden voor de vv? Is dat niet een beetje koud? Ik heb mijn vloer liever tussen de 30 en 35 graden.
1 PVoutput . Dongen NB
Dat is ook in me opgekomen. Maar het water zal dan de kant van de minste weerstand kiezen.reneeke1970 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:20:
[...]
Als je nou eens beide methoden tegelijk doet, dan heb je druk vanaf twee kanten
Ik verwacht dat het water dan voornamelijk maar 1 kant op gaat stromen. In het gunstigste geval gaat de druk naar 2 kanten verdeeld worden tot aan de vernauwing naar 15 mm.
Moet bijna altijd naar twee kanten gaan want je circulatie pomp zuigt ook aan de retour kant tenslotte. En waar komt je buffer te staan?Chris499 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:24:
[...]
Dat is ook in me opgekomen. Maar het water zal dan de kant van de minste weerstand kiezen.
Ik verwacht dat het water dan voornamelijk maar 1 kant op gaat stromen. In het gunstigste geval gaat de druk naar 2 kanten verdeeld worden tot aan de vernauwing naar 15 mm.
1 PVoutput . Dongen NB
Geen buffer, enkel de WPB's (2 stuks van 150L op zolder, zie tekening).reneeke1970 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:27:
[...]
Moet bijna altijd naar twee kanten gaan want je circulatie pomp zuigt ook aan de retour kant tenslotte. En waar komt je buffer te staan?
[ Voor 9% gewijzigd door Chris499 op 14-08-2019 12:31 ]
Die zijn voor sww neem ik aan?Chris499 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:30:
[...]
Geen buffer, enkel de WPB's (2 stuks van 150L op zolder, zie tekening).
Met zoveel 15 mm kan een wp niet functioneren, dan moet je alles aanpassen naar minimaal 22 en hopen dat het dan goed gaat zonder buffer.
Maar je kunt ook nu een buffer plaatsen en niks aanpassen.
1 PVoutput . Dongen NB
Die WPB'ers zijn inderdaad voor sww.reneeke1970 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:36:
[...]
Die zijn voor sww neem ik aan?
Met zoveel 15 mm kan een wp niet functioneren, dan moet je alles aanpassen naar minimaal 22 en hopen dat het dan goed gaat zonder buffer.
Maar je kunt ook nu een buffer plaatsen en niks aanpassen.
De vv wordt straks rechtstreeks aangesloten middels 25 mm. Dat zou toch voldoende moeten zijn? Enkel boven zou een probleem kunnen zijn, omdat er een flessenhals in zit. Maar dat probleem is er niet als je een t stuk plaats direct bij de WP en naar boven en naar beneden verbind (vermaasd leidingnet)
Wat voor buffer heb ik dan nodig en waar zou ik die moeten/ kunnen plaatsen?
Waarom zou een buffer wel werken?
[ Voor 24% gewijzigd door Chris499 op 14-08-2019 12:40 ]
Oh wacht, dat zijn die twee audels,die hebben ook flow over leiding nodig dus circuleren moet je altijd.Chris499 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:37:
[...]
Wat voor buffer heb ik dan nodig en waar zou ik die moeten/ kunnen plaatsen?
Waarom zou een buffer wel werken?
Hoe groot buffer, dat maakt niet zo veel uit, 150 liter is meer dan zat. Het gaat om de hydraulisch ontkoppeling zodat de wp altijd met zijn eigen onafhankelijke flow over die buffer kan draaien. Wat de rest van je CV systeem dan doet maakt niet zoveel uit, die beïnvloeden elkaar dan niet.
1 PVoutput . Dongen NB
Zijn 2 Auer Edel Water/ water WPB'ersreneeke1970 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:40:
[...]
Oh wacht, dat zijn die twee audels,die hebben ook flow over leiding nodig dus circuleren moet je altijd.
Hoe groot buffer, dat maakt niet zo veel uit, 150 liter is meer dan zat. Het gaat om de hydraulisch ontkoppeling zodat de wp altijd met zijn eigen onafhankelijke flow over die buffer kan draaien. Wat de rest van je CV systeem dan doet maakt niet zoveel uit, die beïnvloeden elkaar dan niet.
Dus heb ik wel of geen buffervat nodig? Ik zou niet weten waar ik een buffervat zou moeten plaatsen. Zie ook mijn vorige post, die heb ik aangepast.
[ Voor 12% gewijzigd door Chris499 op 14-08-2019 12:48 ]
Als jij denkt dat je wp altijd zonder hinder, en zonder suizende leidingen, een 1000 liter per uur kan verplaatsen is het geen probleem. Ook moet er aan die 1000 liter warmte zijn onttrokken anders stopt ook vanzelf je wp.Chris499 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:42:
[...]
Zijn 2 Auer Edel Water/ water WPB'ers
Dus heb ik wel of geen buffervat nodig? Zie ook mijn vorige post, die heb ik aangepast.
Maar ik ben bang dat dat niet gaat. Dus ik zeg gebruik buffer, of houd in ieder geval rekening met een lokatie om hem later bij te plaatsen indien het mis gaat.
Vergeet niet dat je CV ook weg is.
1 PVoutput . Dongen NB
Dus aansluiten via onderstaand aansluitschema? Vermaasd circuit.reneeke1970 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:48:
[...]
Als jij denkt dat je wp altijd zonder hinder, en zonder suizende leidingen, een 1000 liter per uur kan verplaatsen is het geen probleem. Ook moet er aan die 1000 liter warmte zijn onttrokken anders stopt ook vanzelf je wp.
Maar ik ben bang dat dat niet gaat. Dus ik zeg gebruik buffer, of houd in ieder geval rekening met een lokatie om hem later bij te plaatsen indien het mis gaat.
Vergeet niet dat je CV ook weg is.
Vervolgens aankijken of het geheel goed werkt en anders een buffervat op zolder aansluiten?
Ik hoef dus niets meer te slopen om de leiding te verbreden? :-)
https://www.mupload.nl/img/ljn9ksl.png
[ Voor 4% gewijzigd door Chris499 op 14-08-2019 12:55 ]
Tussen buffer en wp moet wel een aparte aan en afvoer leiding zitten. Dus eigenlijk kan het alleen net achter je wp. Of kun jij nog leidingen extra naar zolder brengen?Chris499 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:55:
[...]
Dus aansluiten via onderstaand aansluitschema? Vermaasd circuit.
Vervolgens aankijken of het geheel goed werkt en anders een buffervat op zolder aansluiten?
1 PVoutput . Dongen NB
Als ik de buffer naast de WP zou zetten staat die in de woonkamer, dus dat lukt helaas niet.reneeke1970 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:58:
[...]
Tussen buffer en wp moet wel een aparte aan en afvoer leiding zitten. Dus eigenlijk kan het alleen net achter je wp. Of kun jij nog leidingen extra naar zolder brengen?
Leidingen naar zolder trekken word een probleem. Is er nog een alternatief?
Het lijkt mij dat dit niet gaat werken omdat er geen gegarandeerde flow is over de retourleiding. In principe moeten de WPBs de laatste zijn voordat je terug gaat naar de warmtepomp.Chris499 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:55:
[...]
Dus aansluiten via onderstaand aansluitschema? Vermaasd circuit.
Je 1000m3 zwembad is toch een (open) buffervat ? Is dat wel de inhoud van je zwembad of is het het aantal m3 gas die je nodig bent om het te verwarmen ? En wat betekent 2500 voor 't huis ? Benodigde m3 gas om het te verwarmen ? Voor mij is het gissen nl. wat wat is.prein2 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 06:36:
In de winter moeten ze beiden warm 😉
Maar 't is inderdaad een groot huis.. 1000m3 voor zwembad in de periode november- Feb. 2500 voor 't huis.
[...]
Panasonic 5kW H-serie, SolarEdge 6000HD Wave, 9350Wp JA Solar 275Wp
Ja een open verdeler in koker vorm met inhoud van 5 liter, kan zo in je kamerChris499 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:02:
[...]
Als ik de buffer naast de WP zou zetten staat die in de woonkamer, dus dat lukt helaas niet.
Leidingen naar zolder trekken word een probleem. Is er nog een alternatief?
1 PVoutput . Dongen NB
heb je een link daarvan waar ze die verkopen?reneeke1970 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:18:
[...]
Ja een open verdeler in koker vorm met inhoud van 5 liter, kan zo in je kamer
Edit: zou deze koker ook in de kruipkelder geïnstalleerd kunnen worden?
[ Voor 12% gewijzigd door Chris499 op 14-08-2019 13:43 ]
Wel als ik een verdeler in koker vorm met inhoud van 5 liter er tussen zou zetten?Ep Woody schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:04:
[...]
Het lijkt mij dat dit niet gaat werken omdat er geen gegarandeerde flow is over de retourleiding. In principe moeten de WPBs de laatste zijn voordat je terug gaat naar de warmtepomp.
aangepast in originele posting.. het gaat inderdaad om kuubs gas die ik verbruik..Diff_Angle schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:08:
[...]
Je 1000m3 zwembad is toch een (open) buffervat ? Is dat wel de inhoud van je zwembad of is het het aantal m3 gas die je nodig bent om het te verwarmen ? En wat betekent 2500 voor 't huis ? Benodigde m3 gas om het te verwarmen ? Voor mij is het gissen nl. wat wat is.
zwembad (50 kuub) is geen open buffervat. ten eerste is de temperatuur daar te laag voor, ten tweede wil je geen chloorwater in je CV systeem. Dan is de warmtewisselaar van de warmtepomp zo weg (daarom hebben zwembad warmtepompen een titanium wisselaar).
We hebben een warmtewisselaar ingebouwd in het zwembad dat op de CV is aangesloten. Die gebruikt nu dus nog in de winter gas. De capaciteit van deze warmtewisselaar is vergroot naar 80 kW bij 70 graden aanvoer. Volgens de grafieken voldoende om 16kW van de warmtepomp bij 40 graden te kunnen overbrengen.
Probleem wat ik ervaar: de meeste ervaring is bij warmtepompen van 5kW. Ik vertrouw er wel op dat de zwembad warmtewisselaar voldoende vermogen kwijt kan om de warmtepomp vol vermogen te laten draaien.
En dan nog het huis. Daar ligt overal 22mm koper (zo'n 100m totaal).
Onderstaande schets geeft de situatie. Ik kan dus na de klep die aftakt naar het zwembad een buffervat plaatsen indien nodig.
https://imgur.com/BeH8Yi9
Maar wat doet een buffervat precies? puur vergroten van liters water lijkt me niet zo nodig. als het gaat om de flow, dat zou kunnen inderdaad, maar dat kan ik dan eerst testen en indien het niet werkt alsnog de buffer plaatsen toch? (ik ga natuurlijk alles meten, dus ook flow). 3 kuub per uur door 22mm leiding lijkt dan weer niet zo'n probleem op zich..
Het huis wordt warm met 40 graden water. als het kouder dan -5 is, dan moet de CV aan, maar dat is op zich geen probleem.
[ Voor 4% gewijzigd door prein2 op 14-08-2019 13:29 ]
Ik heb een 9 kW Panasonic monoblock aan een 93 kW titanium wisselaar hangen met een opzet zwembad van 9000 liter eraan vast. Mijn Ta is 32c en het debiet van het zwemwater is vrij hoog ivm dat ik er nu een pomp van 9000 L p/u aan heb hangen. Ik heb er inmiddels wel wat ervaring mee.prein2 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:26:
[...]
aangepast in originele posting.. het gaat inderdaad om kuubs gas die ik verbruik..
zwembad (50 kuub) is geen open buffervat. ten eerste is de temperatuur daar te laag voor, ten tweede wil je geen chloorwater in je CV systeem. Dan is de warmtewisselaar van de warmtepomp zo weg (daarom hebben zwembad warmtepompen een titanium wisselaar).
We hebben een warmtewisselaar ingebouwd in het zwembad dat op de CV is aangesloten. Die gebruikt nu dus nog in de winter gas. De capaciteit van deze warmtewisselaar is vergroot naar 80 kW bij 70 graden aanvoer. Volgens de grafieken voldoende om 16kW van de warmtepomp bij 40 graden te kunnen overbrengen.
Probleem wat ik ervaar: de meeste ervaring is bij warmtepompen van 5kW. Ik vertrouw er wel op dat de zwembad warmtewisselaar voldoende vermogen kwijt kan om de warmtepomp vol vermogen te laten draaien.
En dan nog het huis. Daar ligt overal 22mm koper (zo'n 100m totaal).
Onderstaande schets geeft de situatie. Ik kan dus na de klep die aftakt naar het zwembad een buffervat plaatsen indien nodig.
[Afbeelding]
https://imgur.com/BeH8Yi9
Maar wat doet een buffervat precies? puur vergroten van liters water lijkt me niet zo nodig. als het gaat om de flow, dat zou kunnen inderdaad, maar dat kan ik dan eerst testen en indien het niet werkt alsnog de buffer plaatsen toch? (ik ga natuurlijk alles meten, dus ook flow). 3 kuub per uur door 22mm leiding lijkt dan weer niet zo'n probleem op zich..
Het huis wordt warm met 40 graden water. als het kouder dan -5 is, dan moet de CV aan, maar dat is op zich geen probleem.
40c ta is slecht voor je COP, probeer deze onder de 35c te houden.
Mijn WP pompte er laatst 10 kW uit bij Ta=30c
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Die 40 graden van het zwembad is meer een gok, kan wellicht lager worden in de praktijk.. Voor het huis is het op dit moment helaas geen andere optiekoevlaas2 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:23:
[...]
Ik heb een 9 kW Panasonic monoblock aan een 93 kW titanium wisselaar hangen met een opzet zwembad van 9000 liter eraan vast. Mijn Ta is 32c en het debiet van het zwemwater is vrij hoog ivm dat ik er nu een pomp van 9000 L p/u aan heb hangen. Ik heb er inmiddels wel wat ervaring mee.
40c ta is slecht voor je COP, probeer deze onder de 35c te houden.
Mijn WP pompte er laatst 10 kW uit bij Ta=30c
Debiet zwembadpomp hier 7 of 11 kuub per uur, afhankelijk van de pompstand. ZwembadWatertemp ingesteld op 28, binnenzwembad, hethele jaar door.. ben heel benieuwd wat het gaat worden.. Plan is dat de nieuwe WP er eind september staat. Leidingwerk is al grotendeels voorbereid.
Ga je een Panasonic monoblock neerzetten ? Voor een Panasonic is een zwembadprint beschikbaar, de CZ-NS4P. Die heb ik er overigens niet tussen, ik draai gewoon op een voorlooptemperatuur.prein2 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:35:
[...]
Die 40 graden van het zwembad is meer een gok, kan wellicht lager worden in de praktijk.. Voor het huis is het op dit moment helaas geen andere optie
Debiet zwembadpomp hier 7 of 11 kuub per uur, afhankelijk van de pompstand. ZwembadWatertemp ingesteld op 28, binnenzwembad, hethele jaar door.. ben heel benieuwd wat het gaat worden.. Plan is dat de nieuwe WP er eind september staat. Leidingwerk is al grotendeels voorbereid.
@koevlaas2 Ik twijfel tussen een pana en een LG.
Nog tips voor een keuze? Was wel gecharmeerd van de R32 variant van LG, maar lees hier bijna alleen maar Panasonic gebruikers.
Wat doet die zwembadprint?
Edit: zie het al. Altijd de discussie: laat je de verwarming de zwembadpomp aanzetten of andersom. Bij mij zet de zwembad regeling de verwarming aan.
Werkt nu ook perfect met een hybride opstelling met zwembad warmtepomp en gasverwarming indien nodig
Nog tips voor een keuze? Was wel gecharmeerd van de R32 variant van LG, maar lees hier bijna alleen maar Panasonic gebruikers.
Edit: zie het al. Altijd de discussie: laat je de verwarming de zwembadpomp aanzetten of andersom. Bij mij zet de zwembad regeling de verwarming aan.
Werkt nu ook perfect met een hybride opstelling met zwembad warmtepomp en gasverwarming indien nodig
[ Voor 40% gewijzigd door prein2 op 14-08-2019 14:46 ]
Nieuw accessoireOptionele printplaat (CZ-NS4P). Met deze nieuwe printplaat kunt u één of meer van de volgende functies beheren: gereed voor SG, vraagsignaal 0 – 10 V, regelfunctie voor 2-zones (pomp + mengklep), zonne-energie en externe schakelaar (verwarmen / koelen)prein2 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:43:
https://myshop.s3-externa...atie-systeemvariaties.pdf
Sluit maar aan zoals je wil.
Ik heb 22mm buis als hoofdleiding. Naar mijn vloerverwarmingsunit liep ook 15 mm en dat was genoeg omdat de vloerverwarmingsunit een eigen pomp had. Deze heb ik vervangen door een pomploze en ook de leidngen vervangen door 22mm. Dus met pomp kan het wel zonder pomp evengroot als de rest van de hoofdleiding.Chris499 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:34:
Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.
@Chris499 Het hangt natuurlijk ook nog af van je dagbesteding. Als je van 9 tot 5 afwezig bent en een VV hebt die heel snel reageert met daarop bijvoorbeeld PVC en geen tegels, zal je het anders aanpakken dan de 24/7 constante temperatuur stokers. Met ook nog nachtverlaging lukt het vast wel om de vloer enkele uren per dag lekker warm te laten aanvoelen, zonder dat de ruimtetemperatuur te hoog oploopt. Vooral in voor- en najaar is het heel lastig om de vloertemperatuur op 30 te krijgen, bij een kamertemperatuur van 21. Mijn systeem is daar in ieder geval veel te traag voor. Ik lever dan in de namiddag en vooravond teveel comfort in. Of je moet stoken met de ramen open. Als er buiten geschaatst wordt op natuurijs is het makkelijker.reneeke1970 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:23:
[...]
Veel warmer word het in de vloer niet, soms 27 en daarmee houd ik temp constant in huiskamer. Dus aan 30 heb ik niks want dan ga je telkens opwarmen dus krijg je aan uit principe en dat wil een wp liever niet.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
https://images.app.goo.gl/daKABa8xT63vg2Yu8Chris499 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:22:
[...]
heb je een link daarvan waar ze die verkopen?
Edit: zou deze koker ook in de kruipkelder geïnstalleerd kunnen worden?
Dat principe, twee leidingen naar wp en twee naar je CV systeem met extra pomp. In het blok worden beide stromen gemengd zeg maar
1 PVoutput . Dongen NB
Volgens mij moet het zo:dunklefaser schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 18:45:
@jerh & @koevlaas2 - Interessante opmerking - maar wat zijn de eisen voor particuliere sww installaties
m.b.t. legionella-preventie? Hoe vaak, hoe hoog (°C) en hoe lang moet een "anti-legionella" programma voor een sww boiler lopen?? - Hoe waarborg je dat de hele inhoud "vrij van legionella" wordt???
- Minimaal 1x per week de gehele boiler inhoud (ook onderin) op minimaal 60c brengen. Die temperatuur van 60c moet minimaal 20 minuten gehandhaafd blijven.
- Bij hogere temperaturen, bijvoorbeeld 70c, kan die 20 minuten tijd korter.
- Bij 55c is er geen groei meer van legionella, maar de bacteriën gaan niet snel dood.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Hier hebben we eerder dit jaar een discussie over gevoerd, wat ik ervan opstook was dat op 45c (met regelmatig een LPP) geen enkel probleem zou mogen opleveren.Fullpower schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 16:50:
[...]
Volgens mij moet het zo:
- Minimaal 1x per week de gehele boiler inhoud (ook onderin) op minimaal 60c brengen. Die temperatuur van 60c moet minimaal 20 minuten gehandhaafd blijven.
- Bij hogere temperaturen, bijvoorbeeld 70c, kan die 20 minuten tijd korter.
- Bij 55c is er geen groei meer van legionella, maar de bacteriën gaan niet snel dood.
Standaard staat een WP op 50c en verschil tussen 45 en 50 is voor Legionella niet zo groot, maar voor de
COP wel.
Legionella groeit het best tussen de 30 en 40 graden.

Als je setpoint 45 is zal je boiler dus veel langer in ideale kweektempratuur blijven. Boven de 50/55 graden is er geen groei en sterft de bacterie langzaam af.

Als je setpoint 45 is zal je boiler dus veel langer in ideale kweektempratuur blijven. Boven de 50/55 graden is er geen groei en sterft de bacterie langzaam af.
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
Das mooi plaatje, nou dan zit ik keurig met 55 graden, spiraal loopt tot bodem toe, dus ik vind prima.roelzadh schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 07:07:
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Tussen de 45 en 50 weinig verschil in de grafiek, bovendien vindt er verversing plaats en krijgt legionella pas echt ruim baan bij lange stilstand van het water.roelzadh schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 07:07:
[Afbeelding]
Regelmatige verversing + periodiek een temperatuur boven de 60 graden dat moet voldoende zijn.
Neemt niet weg dat ik vroeg of laat wel een negatief bericht in de Telegraaf verwacht.
En legionella problematiek vind wel degelijk in woonhuizen plaats, niet 0 zoals hier eens geroepen werd.
https://www.parool.nl/nie...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Voor wat een krant geloven waard is natuurlijk.
Voor een (eventueel) zelf nieuw te bouwen huis met inpandig zwembad heb ik hierover eens nagedacht en daar is het volgende uit gekomen.prein2 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:43:
- Balansventilatie installeren in de zwembadruimte en het woonhuis, gekoppeld zodat je met de ventilatie je huis ook (deels) kan verwarmen met de warmte van het zwembad. in de zomer kan het systeem ventileren met buitenlucht (zonder warmte terug win). Wellicht 2 systemen want je wil in je zwemruimte eigenlijk ten alle tijden de warmte terugwinnen en in het woonhuis niet. Hier is een mouw aan te passen maar dat vereist extra hardware en een doordacht systeem.
- een warmtepomp gekoppeld aan zowel het zwembad als het woonhuis. Wellicht is een Mitsubishi city multi een optie, die zijn er vanaf 20 kW en hebben volgens de folder een COP van boven de 5.
In mijn woonplaats staat een huis met een city multi ernaast, is MUR conditioning b.v weken mee bezig geweest. Er hangt ook een zwembad aan dat systeem.
Sow, das wel een flinke!
Is zoveel vermogen echt nodig?
het hoogste dagverbruik ooit (sinds start metingen) was: 13 kuub gas voor het zwembad en 25 kuub gas voor het huis bij een buitentemperatuur van -6 graden. Inmiddels is het huis beter geisoleerd en is LT-verwarming aangelegd. Ik reken voor deze dag voor het gemak 300kWh aan toegevoegde energie. Dan is een 16kW model wel bijna de hele dag vol gas aan het lopen ja..
Volledig gasloos is (nu) niet het doel. Op dit soort dagen kunnen we er dus altijd voor kiezen om of het huis, of het zwembad, of allebei, met de gas-CV te verwarmen. (of accepteren dat het (binnen)zwembad een beetje afkoelt)
Ik denk dat we het gewoon gaan proberen met de LG. die is qua kosten nog goed te doen, mooie subsidie en dan gaan we al doende leren. We meten alles, das een deel van de hobby...
het hoogste dagverbruik ooit (sinds start metingen) was: 13 kuub gas voor het zwembad en 25 kuub gas voor het huis bij een buitentemperatuur van -6 graden. Inmiddels is het huis beter geisoleerd en is LT-verwarming aangelegd. Ik reken voor deze dag voor het gemak 300kWh aan toegevoegde energie. Dan is een 16kW model wel bijna de hele dag vol gas aan het lopen ja..
Volledig gasloos is (nu) niet het doel. Op dit soort dagen kunnen we er dus altijd voor kiezen om of het huis, of het zwembad, of allebei, met de gas-CV te verwarmen. (of accepteren dat het (binnen)zwembad een beetje afkoelt)
Ik denk dat we het gewoon gaan proberen met de LG. die is qua kosten nog goed te doen, mooie subsidie en dan gaan we al doende leren. We meten alles, das een deel van de hobby...
koevlaas2 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 10:06:
[...]
Voor een (eventueel) zelf nieuw te bouwen huis met inpandig zwembad heb ik hierover eens nagedacht en daar is het volgende uit gekomen.
- Balansventilatie installeren in de zwembadruimte en het woonhuis, gekoppeld zodat je met de ventilatie je huis ook (deels) kan verwarmen met de warmte van het zwembad. in de zomer kan het systeem ventileren met buitenlucht (zonder warmte terug win). Wellicht 2 systemen want je wil in je zwemruimte eigenlijk ten alle tijden de warmte terugwinnen en in het woonhuis niet. Hier is een mouw aan te passen maar dat vereist extra hardware en een doordacht systeem.
- een warmtepomp gekoppeld aan zowel het zwembad als het woonhuis. Wellicht is een Mitsubishi city multi een optie, die zijn er vanaf 20 kW en hebben volgens de folder een COP van boven de 5.
In mijn woonplaats staat een huis met een city multi ernaast, is MUR conditioning b.v weken mee bezig geweest. Er hangt ook een zwembad aan dat systeem.
Beste allemaal, heeft hier iemand ervaring met de at-tec lucht water (split) warmtepomp? Ik lees vaak over de nadelen van een wp met overcapaciteit. Deze at-tec is "modulerend" en zou daarom zuiniger zijn. Iemand ervaring mee?
Ook te vinden op bijvb. type nr: pico ECOAir Premium WPL412
Ook te vinden op bijvb. type nr: pico ECOAir Premium WPL412
[ Voor 11% gewijzigd door ed-dy op 15-08-2019 12:49 ]
gaat het zo goed met de handel?koevlaas2 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 10:06:
[...]
Voor een (eventueel) zelf nieuw te bouwen huis met inpandig zwembad heb ik hierover eens nagedacht en daar is het volgende uit gekomen.
Vergeet niet een ruimte te reserveren voor de thuisbatterijen.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Weet iemand wat de Panasonic WH-MDC05H3E5 voor maximaal vermogen uit het stopcontact trekt? Ik kan het nergens vinden.
Ik heb zojuist het y-filter van de elga binnenunit gereinigd. Naast de emmer waarin ik het water heb opgevangen tijdens het losdraaien van de moer waarin het filterelement zit vond ik een rond rubberen afdichting.IK ben niet zeker over hoe ik nu het geheel terugmonteer.Kan iemand mij informeren of deze rubberen afdichting een onderdeel is van het y-filter en zo ja waar dit dan zit.
Normaal tussen 500 en 1200,met flinke vorst richting 1700 en tijdens ontdooien met element heb ik al eens heel kort 4200 watt gezienChris499 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 13:58:
Weet iemand wat de Panasonic WH-MDC05H3E5 voor maximaal vermogen uit het stopcontact trekt? Ik kan het nergens vinden.
1 PVoutput . Dongen NB
300kWh, daarna huis thermisch verbeterd, 20% ? Indien ja dan 240kWh in 24h = 10kW.prein2 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 10:20:
Sow, das wel een flinke!
[...]
40C en waarschijnlijk een Tr=30C, bij een gas CV-ketel = 37C met een Tr=33C met een WP wat dezelfde hoeveelheid aan energie afgeeft aan de woning.
Volgens de handleiding max 2,84 uit het stopcontact en max 3 uit de aansluiting voor de heater.Chris499 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 13:58:
Ik heb nog nooit meer gemonitord dan 1,5 uit het stopcontact. De heater monitor ik niet, zit op een aparte 16A groep.
Blz.7 handleiding https://www.climamarket.b...loads/SM-WH-MDC05H3E5.pdf
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Maak van die 500 maar 230! En voor de defrosts springt de heater bij en die staat op een aparte groep, niet op het stopcontact.reneeke1970 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 14:08:
[...]
Normaal tussen 500 en 1200,met flinke vorst richting 1700 en tijdens ontdooien met element heb ik al eens heel kort 4200 watt gezien
Er zijn gewoon normen voor uitzondering waarbij lagere temperatuur is toegegestaan is niet voor circulatie systemen. Mag maar een liter leiding hebben tussen tappunt en doorstroomapparaat. Moet altijd nog 55 graden zijn. Alles volgens Wijzigingsblad A1:2018 bij NEN 1006:2015. Zie: https://www.gawalo.nl/san...pwater-versoepeld-1016372
Voorwaarden versoepeling
De temperatuur aan het tappunt in een installatie met uittapleidingen mag van bovenstaande eisen afwijken indien de warmtapwaterbereider een geiser betreft zonder interne voorraad warmtapwater en de leidinginhoud (maximaal 1 liter) achter de geiser en het aantal tappunten beperkt is.
Het installatiedeel moet gericht zijn op een afgebakende functie, dat wil zeggen voor ten hoogste één ruimte, of meer ruimten mits die bestemd zijn voor dezelfde gebruiker. Gedacht kan worden aan een badkamer in een zorgappartement of een hotelkamer. Wanneer het vanuit het oogpunt van volksgezondheid nodig blijkt, moet ter preventie van legionella aan de tappunten en in de geiser thermische desinfectie mogelijk zijn.
Daar begon laatst ook iemand over, in mijn huidige huis maak ik er wel even ruimte voor.kmf schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 12:54:
[...]
gaat het zo goed met de handel?
Vergeet niet een ruimte te reserveren voor de thuisbatterijen.
Ik moet dus rekening houden met 2 groepen aansluiten in de meterkast voor de wp? Wat zijn de beiden aansluitwaarden? Ik zie alleen 3000 watt (230 V x 13A) op het label staan.t.oswald schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 19:26:
[...]
Maak van die 500 maar 230! En voor de defrosts springt de heater bij en die staat op een aparte groep, niet op het stopcontact.
[ Voor 7% gewijzigd door Chris499 op 15-08-2019 20:43 ]
B16AChris499 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 20:42:
[...]
Ik moet dus rekening houden met 2 groepen aansluiten in de meterkast voor de wp? Wat zijn de beiden aansluitwaarden?
Ik laat ze meestal op 50c staan zoals de fabrieksinstelling is.donaldk schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 19:49:
Er zijn gewoon normen voor uitzondering waarbij lagere temperatuur is toegegestaan is niet voor circulatie systemen. Mag maar een liter leiding hebben tussen tappunt en doorstroomapparaat. Moet altijd nog 55 graden zijn. Alles volgens Wijzigingsblad A1:2018 bij NEN 1006:2015. Zie: https://www.gawalo.nl/san...pwater-versoepeld-1016372
[...]
Dan voldoe je dus niet aan het bouwbesluit?
Tja als je het zo bekijkt.donaldk schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 21:26:
Dan voldoe je dus niet aan het bouwbesluit?
Maar wie van de tweakers heeft zijn SWW op 55c staan, ik ken ze niet ?
55c is zoals eerder gemeld enorm slecht voor de COP.
Ik, en ik ken er maar zat hier die nog hoger zitten.koevlaas2 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 21:28:
[...]
Tja als je het zo bekijkt.
Cop enorm slecht??? Wat maakt die paar tiende kWh per dag nou toch uit.
2 kWh met cop 4 ,is 2.6 kWh met cop 3.
Poe Poe.....
1 PVoutput . Dongen NB
Cop 0.97 bleek uit mijn meting @55c en 3.35 bij 50creneeke1970 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 21:37:
[...]
Ik, en ik ken er maar zat hier die nog hoger zitten.
Cop enorm slecht??? Wat maakt die paar tiende kWh per dag nou toch uit.
2 kWh met cop 4 ,is 2.6 kWh met cop 3.
Poe Poe.....
Niet alleen in praktijk maar zelfs theoretisch onmogelijkkoevlaas2 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 21:43:
[...]
Cop 0.97 bleek uit mijn meting @55c en 3.35 bij 50c
1 PVoutput . Dongen NB
Jij focust je alleen op het verschil tussen 50 en 55c in COP, maar er komt zoveel meer bij kijken.reneeke1970 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 21:55:
[...]
Niet alleen in praktijk maar zelfs theoretisch onmogelijk
Met een delta t van 8 gaat de unit bij 48c alweer verwarmen en met 50c ingesteld op 42c, verliezen van rondpompen in de hydrobox spelen ook een significante rol.
Als drie weg klep dicht gaat pompt er niks, dus wat is je punt?koevlaas2 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 22:04:
[...]
Jij focust je alleen op het verschil tussen 50 en 55c in COP, maar er komt zoveel meer bij kijken.
Met een delta t van 8 gaat de unit bij 48c alweer verwarmen en met 50c ingesteld op 42c, verliezen van rondpompen in de hydrobox spelen ook een significante rol.
1 PVoutput . Dongen NB
Maar als deze open gaat wel, een Ecodan opent eerst zijn klep om vervolgens te gaan pompen. Voordat de compressor draait zijn er zomaar 5 minuten rondpompen (en dus hydrobox met boilerwater opwarmen) verstreken.reneeke1970 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 22:15:
[...]
Als drie weg klep dicht gaat pompt er niks, dus wat is je punt?
Wat een Pruts wp als ie 5 min niks doet, dan ben je al klaar met douche.koevlaas2 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 22:24:
[...]
Maar als deze open gaat wel, een Ecodan opent eerst zijn klep om vervolgens te gaan pompen. Voordat de compressor draait zijn er zomaar 5 minuten rondpompen (en dus hydrobox met boilerwater opwarmen) verstreken.
Maar ook al zou dat extra warmte verlies geven, dan veroorzaakt het alleen langer opwarmen, en dat veranderd niks aan de cop.
Een wijs man zei hier ooit, ik kan met de ramen open mijn huis verwarmen, dat veranderd niks aan cop,wel aan totaal opgenomen vermogen omdat het langer duurt.
Dus vertel, hoe heb jij 0.97 gemeten? Want volgens mij heb jij helemaal niks gemeten, alleen ff gekeken en met display gespeeld
1 PVoutput . Dongen NB
De 0.97 is op dezelfde manier afgelezen als de 3.35 dus daar zitten geen verschillen in.reneeke1970 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 22:30:
[...]
Wat een Pruts wp als ie 5 min niks doet, dan ben je al klaar met douche.
Maar ook al zou dat extra warmte verlies geven, dan veroorzaakt het alleen langer opwarmen, en dat veranderd niks aan de cop.
Een wijs man zei hier ooit, ik kan met de ramen open mijn huis verwarmen, dat veranderd niks aan cop,wel aan totaal opgenomen vermogen omdat het langer duurt.
Dus vertel, hoe heb jij 0.97 gemeten? Want volgens mij heb jij helemaal niks gemeten, alleen ff gekeken en met display gespeeld
Dus niks gemeten terwijl je zegt van wel.koevlaas2 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 22:33:
[...]
De 0.97 is op dezelfde manier afgelezen als de 3.35 dus daar zitten geen verschillen in.
Schermpje aflezen van een registratie die waarschijnlijk niet deugt is erg vakkundig.
Een negatieve cop bestaat niet, behalve als element half in water hangt bv, dan kan het in theorie. Maar dan is ie stuk na vijf min
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb geen - teken gezien of genoemd, de COP is niet negatief maar wel negatief laagreneeke1970 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 22:45:
[...]
Een negatieve cop bestaat niet, behalve als element half in water hangt bv, dan kan het in theorie. Maar dan is ie stuk na vijf min
De unit meet dit zelf, geen geijkte meeting natuurlijk maar geeft wel een indicatie.
Geen meter deugt namelijk.
Cop kan niet lager dan 1, dus alles eronder is negatief.koevlaas2 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 22:49:
[...]
Ik heb geen - teken gezien of genoemd, de COP is niet negatief maar wel negatief laag![]()
De unit meet dit zelf, geen geijkte meeting natuurlijk maar geeft wel een indicatie.
Geen meter deugt namelijk.
Als je nu zelf al toegeeft dat al die meters niet deugen, ook dat die unit niet geijkt is, ga dan niet verkondigen dat een verlaging van 55 naar 50 een verschil in cop geeft van 0.97 naar 3.35.
Je zit gewoon complete onzin te verkopen en de mensen geloven je nog ook
Welterusten
1 PVoutput . Dongen NB
@reneeke1970 Een toontje vriendelijker kan ook wel toch?
SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022
Ik wil mezelf geen tweaker noemen, maar die van mij staat op 55 graden met wekelijkse verhoging naar 60. Zoals voorgeschreven.koevlaas2 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 21:28:
[...]
Tja als je het zo bekijkt.
Wat je zelf thuis doet moet je vooral zelf weten, maar om mensen als installateur te adviseren/overtuigen om hem vooral lager te zetten ...
Ik ben in mijn werk te veel legionella tegengekomen om te zeggen dat het wel meevalt.
Nibe f2120-12 / HK200M / F-135 / JA Solar 5600wp SolarEdge / Eaton Xcomfort.
Oke, bedankt.Wouter9636 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 23:28:
[...]
Ik wil mezelf geen tweaker noemen, maar die van mij staat op 55 graden met wekelijkse verhoging naar 60. Zoals voorgeschreven.
Wat je zelf thuis doet moet je vooral zelf weten, maar om mensen als installateur te adviseren/overtuigen om hem vooral lager te zetten ...
Ik ben in mijn werk te veel legionella tegengekomen om te zeggen dat het wel meevalt.
Maar de soep word niet zo heet gegeten als deze opgediend word, welgeteld 0 klanten van mij (voor zover ik weet) hebben de boiler op 45c staan.
Verder ken ik persoonlijk ook geen legionella gevallen icm boilers op temperaturen < 50c.
Hoe kun je dat nu weten? Wij moeten per meting 3 buisjes water naar het lab sturen. En de inhoud lijkt op water smaakt als water en ruikt als water. Sterker nog: het is gewoon water. Alleen soms met en soms zonder sporen van legionella.koevlaas2 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 23:38:
[...]
Oke, bedankt.
Maar de soep word niet zo heet gegeten als deze opgediend word, welgeteld 0 klanten van mij (voor zover ik weet) hebben de boiler op 45c staan.
Verder ken ik persoonlijk ook geen legionella gevallen icm boilers op temperaturen < 50c.
Je moet het risico gewoon niet willen nemen.
Nibe f2120-12 / HK200M / F-135 / JA Solar 5600wp SolarEdge / Eaton Xcomfort.
Geen gevallen die tot problemen hebben geleid, misschien moet ik het zo opschrijven.Wouter9636 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 23:46:
[...]
Hoe kun je dat nu weten? Wij moeten per meting 3 buisjes water naar het lab sturen. En de inhoud lijkt op water smaakt als water en ruikt als water. Sterker nog: het is gewoon water. Alleen soms met en soms zonder sporen van legionella.
Klopt, water met legionella kan je gewoon opdrinken.
Inderdaad!Wouter9636 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 23:46:
Legionella wordt zwaar onderschat.
Meestal niet gevaarlijk ...
Voorkom dat je (klein-)kinderen een luchtweg infectie krijgen.Wat zijn de verschijnselen bij een legionella-griep (de lichte vorm)? Gedurende twee tot vijf dagen ondervindt men lichte griepachtige verschijnselen zoals: koorts, hoofdpijn, spierpijn en hoesten. De ziekte is in deze lichte vorm niet gevaarlijk, er doet zich geen longontsteking voor
Laat ik me er maar niet teveel over uitlaten, en legionella is echt een hele vervelende ziekte, maar legionella ontstaat bij STILSTAAND water.
Als je boiler elke week leeg gaat is er geen enkel probleem.
Er is altijd in hele lichte mate legionella aanwezig in zowel grondwater als drinkwater.
De legionella bacterie verdubbelt zich in een week tijd.
Om een serieuze legionella bevolking te krijgen moet het water dus enkele weken STIL staan in de ideale temperatuur 35~40 graden.
Een te koude boiler is het allerminste probleem.
Dan kun je je beter concentreren op koud water leidingen die opwarmen en stil staan
Tuinslangen die weken in de zon staan te bakken.
Ik zeg zeker niet dat je legionella moet onderschatten, en het is ook heel vervelend als je het hebt, maar de kans dat je een aanmerkelijke geldprijs wint in de loterij of om het leven komt bij een verkeersongeluk is aanzienlijk groter als het overlijden aan legionella.
Ik ken zelfs geen 1 voorbeeld in NL dat er ooit iemand ziek zou zijn geweest, laat staan overleden is omdat in een particulier woonhuis de boilertemperatuur te laag stond.
Zelf heb ik mijn boilertemperatuur ingesteld op 45 graden (gemeten in het midden).
Dit zorgt ervoor dat de temperatuur boven in het vat +- 52 graden is na een run.
Onze boiler gaat in het ergste geval elk 3 dagen leeg, meestal sneller.
Mocht je langer als een week op vakantie gaan dan zou ik wel ff het vat heet stoken voor de zekerheid, maar ik denk dat zelfs na 2 weken er nog niet zoveel aan de hand is, maar dit kan ik niet onderbouwen, nooit gemeten.
En dan nog denk ik dat de leidingen een groter risico vormen als het vat. En de leidingen worden ook niet vewarmd tot 60 graden als je op vakantie bent.
Zelf heb ik na onze vakantie van 1 week het vat ff opgestookt tot rond 60 graden bovenin, en daarna ff alle warm water kranen voor 5 minuten op het heetst laten lopen.
Er is altijd in hele lichte mate legionella aanwezig in zowel grondwater als drinkwater.
Om een serieuze legionella bevolking te krijgen moet het water dus enkele weken STIL staan in de ideale temperatuur 35~40 graden.
Dan kun je je beter concentreren op koud water leidingen die opwarmen en stil staan
Ik zeg zeker niet dat je legionella moet onderschatten, en het is ook heel vervelend als je het hebt, maar de kans dat je een aanmerkelijke geldprijs wint in de loterij of om het leven komt bij een verkeersongeluk is aanzienlijk groter als het overlijden aan legionella.
Ik ken zelfs geen 1 voorbeeld in NL dat er ooit iemand ziek zou zijn geweest, laat staan overleden is omdat in een particulier woonhuis de boilertemperatuur te laag stond.
Zelf heb ik mijn boilertemperatuur ingesteld op 45 graden (gemeten in het midden).
Dit zorgt ervoor dat de temperatuur boven in het vat +- 52 graden is na een run.
Mocht je langer als een week op vakantie gaan dan zou ik wel ff het vat heet stoken voor de zekerheid, maar ik denk dat zelfs na 2 weken er nog niet zoveel aan de hand is, maar dit kan ik niet onderbouwen, nooit gemeten.
En dan nog denk ik dat de leidingen een groter risico vormen als het vat. En de leidingen worden ook niet vewarmd tot 60 graden als je op vakantie bent.
Zelf heb ik na onze vakantie van 1 week het vat ff opgestookt tot rond 60 graden bovenin, en daarna ff alle warm water kranen voor 5 minuten op het heetst laten lopen.
Voor jezelf mag je zo denken, doe ik ook, maar als directeur van verzorgings tehuis draai je de bak in bij wijze van....Grolsch schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 07:15:
Laat ik me er maar niet teveel over uitlaten, en legionella is echt een hele vervelende ziekte, maar legionella ontstaat bij STILSTAAND water.
Maar er heeft hier eens iemand uitgelegd dat de bacterie onderin de sludge zit, en die krijg je niet weg gespoeld, alleen temperatuur dood hem.
En wat ik raar vind is dat de deskundigen inderdaad constateren dat de meeste problemen in de leidingen zitten. Koud water wat te dicht op de warm water leiding zit in de beton vloer. Maar dan denk ik, koud water word toch meerdere keren per dag gebruikt, daar is nooit geen stilstand. Even naar wc en weg bacterie zou je denken.
Hoe kunnen daar dan toch problemen ontstaan?
Ik ben in ieder geval blij dat al mijn leidingen zomaar ergens zweven......
En dat ik 55 graden hanteer....
1 PVoutput . Dongen NB
Ik ben er trouwens achter gekomen. Het lampje knipperde omdat ik de draad die op de boiler aangesloten moet worden, op de boiler had verboden met een standaard stroomdraad. Toen ik dit wisselde voor een dunnere draad was er geen probleem en ging het lampje op groen. Wel mooi dat mijn boiler nu niet wegroestkipragout schreef op maandag 29 juli 2019 @ 22:19:
Heeft er iemand wel eens een stroomanode op een OEG boiler aangesloten? Ik zit een beetje te worstelen met de plaats van het montage oog. Ik heb nu iets geprobeerd maar dat lijkt niet goed te werken want het lampje knippert (rood). Enig idee of dit door het verwarmingselement in de boiler kan komen?
Dat kan, maar hoeft niet. Ik heb de Wp met een stekker in een geaard stopcontact en de heater aangesloten in de meterkast.Chris499 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 20:42:
[...]
Ik moet dus rekening houden met 2 groepen aansluiten in de meterkast voor de wp? Wat zijn de beiden aansluitwaarden? Ik zie alleen 3000 watt (230 V x 13A) op het label staan.
Ben jij niet bang dat onder vol last stekker per ongeluk......t.oswald schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 10:58:
[...]
Dat kan, maar hoeft niet. Ik heb de Wp met een stekker in een geaard stopcontact en de heater aangesloten in de meterkast.
En dat fase en nul verwisseld is?
1 PVoutput . Dongen NB
Euhhhhh... We hebben hier wisselspanning
18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
Ook maar geen blauw en bruin gebruiken dan?Nickkie55 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 12:09:
[...]
1 PVoutput . Dongen NB
Hij schreef toch niet "plus" en "min" maar fase en nul?Nickkie55 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 12:09:
[...]
Die heb je namelijk bij wisselspanning
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
@jaariDre schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 19:03:
@koevlaas2
Is het nog een idee dat er een 2019 update komt van de koevlaas2 formule. Als installateur begrijp ik dat je geen klachten wilt, maar er is nu wel erg veel marge naar mijn mening. Nu met meer ervaring kan je het vast nauwkeuriger bepalen
Naar aanleiding van onder andere:
Dre in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"
jaari in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"
Nog even terugkomend op die 1650 uur of dat wel of niet ruim/krap zou zijn, ik denk te weten waar die 1650 vandaan komt, ik denk hier vandaan. https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/indicatietabel/ Echter die "1650" geldt als indicatie voor woningen welke tussen 2000 en 2010 gebouwd zijn. Een jaren 70 woning heeft 2855 vollasturen en een Rc=7 woning nog maar 1012. Zoals met zoveel dingen 'it depends' cq. YMMV. De @koevlaas2 -formule mag/kun je dus absoluut niet universeel gebruiken, hij geldt maar in 1 op de 9 geschetste situaties.

Goh... Ik bedoel ermee te zeggen dat het niet uit maakt hoe je de stekker in het stopcontact steekt. Dit heeft niks met de kleuren van de bedrading te maken.Naalroc schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 12:19:
[...]
Hij schreef toch niet "plus" en "min" maar fase en nul?
Die heb je namelijk bij wisselspanning
18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
Dat zie je dan toch fout, het is geen lamp...Nickkie55 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:04:
[...]
Goh... Ik bedoel ermee te zeggen dat het niet uit maakt hoe je de stekker in het stopcontact steekt. Dit heeft niks met de kleuren van de bedrading te maken.
Een wp dient vast aangesloten te zijn. Een deskundige heeft in het verleden wel eens aantal merken opgesomd die beslist niet tolereren dat fase en nul verwisseld word op de moeder borden.
Vraag me niet waarom het is, maar ik geloof het gelijk.
En daarbij dient een pana op 25/30 ampère gezekerd te worden, wil ik wel eens door een stekker zien vliegen....
1 PVoutput . Dongen NB
Dit topic is gesloten.