Zijn er veel mensen die dit gebruiken? Ik ben benieuwd naar de ervaringen hiermee. Ik heb ook mechanische ventilatie dus dit kan ik inderdaad gebruiken. Moet het wel inderdaad beetje rendement hebbenJim423 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:39:
Boiler met een 600W compressor in de kop.
Warmte komt uit lucht via aan/afvoerbuis 160mm. (lucht-water) Of via een pompje aangesloten op het CV-circuit met 15mm buis (water-water). Heeft voor de rest geen directe verbinding dus met je WP buiten.
Na subsidie €250, linken naar webshops mag geloof ik niet, zoek even bijv. op Atlantic Explorer 4 of Auer Edel.
Tientallen gebruiken het, rendement is beter dan met een buiten wp. En ze zijn er met extra verwarmings spiraal, dus goedkopere boiler kun je niet vinden dankzij subsidie 1250 euro.MichaelReitsma schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 14:12:
[...]
Zijn er veel mensen die dit gebruiken? Ik ben benieuwd naar de ervaringen hiermee. Ik heb ook mechanische ventilatie dus dit kan ik inderdaad gebruiken. Moet het wel inderdaad beetje rendement hebben
Enige nadeel is mogelijk beetje geluid binnen, maar dat hangt van plaatsing lokatie af.
1 PVoutput . Dongen NB
Zie: Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuningMichaelReitsma schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 14:12:
[...]
Zijn er veel mensen die dit gebruiken? Ik ben benieuwd naar de ervaringen hiermee. Ik heb ook mechanische ventilatie dus dit kan ik inderdaad gebruiken. Moet het wel inderdaad beetje rendement hebben
[ Voor 6% gewijzigd door Nickkie55 op 10-08-2019 14:33 ]
18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
Ik zag de 270ltr versie met zonnecollectorspiraal staan voor 1835€ bij esanico.
Als ik dan kijk naar de subsidie lijst en zie dat er evenveel subsidie wordt gegeven op de versie met boiler als zonder voor de mitsu 75yaa wp en er wel prijsverschil tussen zit van 1200€ dan ben je voordeliger uit met een losse wpboiler. Daar blijft na subsidie 600€ van over. En dan heb je mooi hergebruik van je zonnecollector.
Heb ik nog wel installateur nodig die de buitenunit aansluit... ladder enzo...
EDIT
Ik snap alleen nog niet goed waar dit ding zijn warmte vandaan haalt. Ik dacht uit de mv box maar dat schijnt niet te mogen. Komt de lucht dan ook van buiten? Of ook uit je huis?
Dan creeer je weer een extra luchtflow denk ik zo.
Als ik dan kijk naar de subsidie lijst en zie dat er evenveel subsidie wordt gegeven op de versie met boiler als zonder voor de mitsu 75yaa wp en er wel prijsverschil tussen zit van 1200€ dan ben je voordeliger uit met een losse wpboiler. Daar blijft na subsidie 600€ van over. En dan heb je mooi hergebruik van je zonnecollector.
EDIT
Ik snap alleen nog niet goed waar dit ding zijn warmte vandaan haalt. Ik dacht uit de mv box maar dat schijnt niet te mogen. Komt de lucht dan ook van buiten? Of ook uit je huis?
[ Voor 19% gewijzigd door MichaelReitsma op 10-08-2019 14:50 ]
Dat was dus ook het punt van reneeke. Hou wel rekening ermee dat een een ZB in serie met een WPB dus geen 65 graden naverwarming meer heeft. Oftewel legionellarisico. Het is dus zaak dat je of het ZB water door de WPB spiraal circuleert bij >40 graden, de ZB met de WPB opwarmt naar 60 graden elke 2 weken of de collectoren rechtstreeks op de spiraal vd WPB aansluit. De WPB mag overigens officieel niet op de mech. ventilatie worden aangesloten tenzij je een WPB koopt die speciaal daarvoor geschikt is. Anders krijg je mogelijk ontdooierrors.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Is zeer zeker een goede en goedkope oplossing. Besef je wel dat de compressor bij een WPB op de kop van het vat zit, dus hij maakt binnen geluid. Vergelijk het met een overactieve koelkast. Als je apparatuur in een losse ruimte staat en / of je programmeert hem zo dat hij draait wanneer je er gaan last van hebt hoef je er geen ongemak van te hebben.MichaelReitsma schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 14:33:
EDIT
Hoe regelen jullie het vermogen bij koeling (Zubadan PUHZ-SHW112YHA met FTC PAC-IF021B-E)?
Enige mogelijkheid die ik zie, is om een watertemperatuur te regelen, met DIP-switches SW3-1~3 ??
Of passen jullie een andere regelstrategie toe?
Ik heb het idee om een paar fancoils te gebruiken en misschien nog een klein deel van het water door de VV te laten lopen (of misschien zelfs de VV in serie met de fancoils, dus eerst het koude water door de fancoils en daarna door de VV)
Enige mogelijkheid die ik zie, is om een watertemperatuur te regelen, met DIP-switches SW3-1~3 ??
Ik heb het idee om een paar fancoils te gebruiken en misschien nog een klein deel van het water door de VV te laten lopen (of misschien zelfs de VV in serie met de fancoils, dus eerst het koude water door de fancoils en daarna door de VV)
Zwerius Kriegsman
Ik snap je vraag niet precies, je kunt inderdaad alleen maar watertemperatuur instellen, en geen WAR ofzo.Zwerius schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 16:49:
Hoe regelen jullie het vermogen bij koeling (Zubadan PUHZ-SHW112YHA met FTC PAC-IF021B-E)?
Zelf koel ik alleen maar met vloerverwarming, Ta 15 graden en koelen in blokken van 2 uur. Dat werkt bij mij thuis het beste
Het mag niet uit mv box omdat die vet vanuit keuken of vocht uit badkamer kan bevatten.MichaelReitsma schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 14:33:
EDIT
Gewoon de lucht uit huis zuigen, dit geeft geen extra flow die je daadwerkelijk merkt, en ook geen extra energie verbruik omdat je warmte uit huis zuigt. Beter gezegd,niks extra op totale energie CV +sww
1 PVoutput . Dongen NB
Dus aangezien de unit op zolder staat kan ik gewoon 'de slang in het trapgat hangen' en gaan met die 🍌... Zolder is toch al plek waar de meeste waarmee lucht te vinden is. Daar staat ook de wp droger nl.reneeke1970 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 17:08:
[...]
Het mag niet uit mv box omdat die vet vanuit keuken of vocht uit badkamer kan bevatten.
Gewoon de lucht uit huis zuigen, dit geeft geen extra flow die je daadwerkelijk merkt, en ook geen extra energie verbruik omdat je warmte uit huis zuigt. Beter gezegd,niks extra op totale energie CV +sww
Maar die watertemperatuur van 15°C die heb je dan toch ingesteld met SW 3-1~3 van de FTC?Grolsch schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 16:56:
[...]
Ik snap je vraag niet precies, je kunt inderdaad alleen maar watertemperatuur instellen, en geen WAR ofzo.
Zelf koel ik alleen maar met vloerverwarming, Ta 15 graden en koelen in blokken van 2 uur. Dat werkt bij mij thuis het beste
Ik heb mijn Zubadan ingesteld staan op 50% max. vermogen (SW7-1 en SW7-2 in de buitenunit resp. op ON en OFF).
Dat kon nadat er een aantal aanvullende isolatiemaatregelen waren getroffen.
Ik neem aan, dat die 50% vermogen dan toch ook geld voor koeling? Dat hoop ik tenminste. Ik ben nogal huiverig voor kapotvriezen van de platenwisselaar. Ik heb al eens beschreven dat dat bij mij een keer gebeurd is tijdens een defrost, met veel waterschade tot gevolg.
Zwerius Kriegsman
Nee, gewoon op het display, niet met een dipswitch.Zwerius schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 17:19:
[...]
Maar die watertemperatuur van 15°C die heb je dan toch ingesteld met SW 3-1~3 van de FTC?
Maar als ik het goed onthouden heb, heb jij een oude Zubadan zonder binnenunit
De 50% vermogensbegrenzing heb ik ook aanstaan, en werkt ook voor koelen bij mij.Ik heb mijn Zubadan ingesteld staan op 50% max. vermogen (SW7-1 en SW7-2 in de buitenunit resp. op ON en OFF).
Dat kon nadat er een aantal aanvullende isolatiemaatregelen waren getroffen.
Ik neem aan, dat die 50% vermogen dan toch ook geld voor koeling? Dat hoop ik tenminste. Ik ben nogal huiverig voor kapotvriezen van de platenwisselaar. Ik heb al eens beschreven dat dat bij mij een keer gebeurd is tijdens een defrost, met veel waterschade tot gevolg.
Zelf getest, dus dit weet ik zeker.
Wat me nu trouwens op valt is dat er 0,5 graad verschil zit in de sensor Ta en Tr.
De WP staat al bijna een week uit ivm vakantie, dus alle temperaturen zouden gelijk moeten zijn.
Ruimtetemperatuur = 25 graden
Ta = 25 graden
Tr = 25,5 graden
Is dit ergens in de FTC te corrigeren ?
[edit]
RTFM

Servicemenu > aanpassen thermistor
Hier kan ook wel eens het verschil weg komen dat de opgewekte energie default niet juist was.
Met 26 ltr/minuut is 0,5 graad meetverschil toch constant 910 Watt thermisch wat niet klopt (te laag berekend op deze manier).
[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 10-08-2019 17:49 ]
Kijk twee vliegen in één klap, wel de koude lucht naar buiten blazen, tenzij je wilt koelen binnenMichaelReitsma schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 17:14:
[...]
Dus aangezien de unit op zolder staat kan ik gewoon 'de slang in het trapgat hangen' en gaan met die 🍌... Zolder is toch al plek waar de meeste waarmee lucht te vinden is. Daar staat ook de wp droger nl.
1 PVoutput . Dongen NB
Een Joule 300L RVS vat met 1 spiraal heeft 'm ook redelijk onderin en als je het element een nacht laat werken is zowat de hele boiler warm.Andrehj schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 12:21:
[...]
Precies mijn idee. Echter, een heleboel fabrikanten van SWW-vaten plaatsen dat element veel te hoog, zodat alleen het bovenste deel warm genoeg wordt.
Ook de hier veel genoemde DJG plaatst in haar (overigens zeer mooie) vaten het element op een waanzinnige 2/3 deel van de hoogte.
Het enige vat wat ik heb kunnen vinden wat een goede isolatie combineert met een verwarmingselement onderin is de Evenes EV-WP-TWS-1W (ook te koop onder de merknaam "Thermic Energy"). Helaas is dit vat niet van RVS, maar dat is dan niet anders.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Bij mijn joule vat (400L) zit de aansluiting ook redelijk onderin, niet dat ik hem gebruik 
Met hulp van @AUijtdehaag Is mijn grafana dashboard in de maak! De eerste onderdelen zijn besteld

Met hulp van @AUijtdehaag Is mijn grafana dashboard in de maak! De eerste onderdelen zijn besteld
[ Voor 36% gewijzigd door Grolsch op 10-08-2019 20:54 ]
Dat klopt, maar van die Joules vind ik de isolatie niet goed genoeg, en bovendien gebruikt Joule een heel bijzondere maat (1 3/4") verwarmingselement, waarvoor je nauwelijks elementen kunt kopen, en er bestaan geen adapters van 1 3/4 naar 1.5".koevlaas2 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 20:28:
Een Joule 300L RVS vat met 1 spiraal heeft 'm ook redelijk onderin en als je het element een nacht laat werken is zowat de hele boiler warm.
Joule valt voor mij dus af.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Er wordt een element mee geleverd, jij maakt ook overal een probleem vanAndrehj schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 21:43:
[...]
Dat klopt, maar van die Joules vind ik de isolatie niet goed genoeg, en bovendien gebruikt Joule een heel bijzondere maat (1 3/4") verwarmingselement, waarvoor je nauwelijks elementen kunt kopen, en er bestaan geen adapters van 1 3/4 naar 1.5".
Kwestie van de boilertemperatuur zo laag mogelijk houden dan is het verlies ook veel minder.Andrehj schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 21:43:
[...]
Dat klopt, maar van die Joules vind ik de isolatie niet goed genoeg, en bovendien gebruikt Joule een heel bijzondere maat (1 3/4") verwarmingselement, waarvoor je nauwelijks elementen kunt kopen, en er bestaan geen adapters van 1 3/4 naar 1.5".
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik heb er zelfs nog 1 reserve en je kan via Kotly die maat gewoon kopen.Grolsch schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 21:51:
[...]
Er wordt een element mee geleverd, jij maakt ook overal een probleem van
Ik heb recentelijk met hulp van koevlaas mijn 300l poolse vat aangesloten op mijn nibe f130 welke mijn mv box heeft vervangen. De nibe warmt het vat dagelijk op naar max. 50 graden en 1* per 3 weken een legionella run via de nibe. 1 van de 2 spiralen van het vat is aangesloten op mijn ecodan. Tot nu toe zeer tevreden over de werking, geen overdreven extra ventilatie geluid, wel een extra investering. Ik kan dus uiteindelijk zelf kiezen hoe ik mijn vat verwarm en ga nog experimenteren wat en welke periode het voordeligste is om sww te maken. Wellicht in de zomermaanden met de ecodan en de overig 8 tot 9 maanden met de nibe.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33
Dat weet ik, ben niet de makkelijkste. Maar ik wil er een 3-fasen element in, die ik dan mooi in 3 trappen in kan schakelen. En Joule levert een 1-fase 3 kW element.Grolsch schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 21:51:
[...]
Er wordt een element mee geleverd, jij maakt ook overal een probleem van
Bovendien: in 1.5" heb ik superveel keus in heaterelementen van diverse fabrikanten. En voor 1 3/4 zit ik dus vast aan Joule. En dan gaan ook mijn principes opspelen: Ik heb een gruwelijke hekel aan fabrikanten die hun eigen standaarden verzinnen. (Daarom heb ik ook geen Apple).
Uiteraard. Maar dat ging ik ook al doen bij de door mij geselecteerde boiler met slechts het halve stilstandsverlies.koevlaas2 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 21:51:
Kwestie van de boilertemperatuur zo laag mogelijk houden dan is het verlies ook veel minder.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Het heeft wel wat, direct douchen op je dompel element: https://www.vermolen-ego....85mm-b40mm-h30mm-d-1-1-2/Andrehj schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 22:11:
[...]
Dat weet ik, ben niet de makkelijkste. Maar ik wil er een 3-fasen element in, die ik dan mooi in 3 trappen in kan schakelen. En Joule levert een 1-fase 3 kW element.
Bovendien: in 1.5" heb ik superveel keus in heaterelementen van diverse fabrikanten. En voor 1 3/4 zit ik dus vast aan Joule. En dan gaan ook mijn principes opspelen: Ik heb een gruwelijke hekel aan fabrikanten die hun eigen standaarden verzinnen. (Daarom heb ik ook geen Apple).
[...]
Uiteraard. Maar dat ging ik ook al doen bij de door mij geselecteerde boiler met slechts het halve stilstandsverlies.
Ik gebruik het ingebouwde element alleen voor LPP, WP of boiler defect dan heb ik nog een doorstromer hangen.
Als die 1 3/4 zo'n probleem is pas je dat toch aanAndrehj schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 22:11:
[...]
Dat weet ik, ben niet de makkelijkste. Maar ik wil er een 3-fasen element in, die ik dan mooi in 3 trappen in kan schakelen. En Joule levert een 1-fase 3 kW element.
[...]
Uiteraard. Maar dat ging ik ook al doen bij de door mij geselecteerde boiler met slechts het halve stilstandsverlies.
Voor onder de 100 euro maak ik een verloop voor je
En nu kan ik me de discussie weer herinneren, je wilt in trappen LPP gaan doen, da's inderdaad uitzonderlijk, ik heb er tenminste nog nooit van gehoord.
Maar eens kijken of ons gezin het volgende week gaat overleven , kom maandag terug van vakantie, dan gaat de WP weer aan
[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 10-08-2019 22:25 ]
Beste experts. Ik zal beginnen met toegeven dat ik nog niet veel moeite/onderzoek heb gedaan. Echter, ik heb een vraag/begrijp iets heel basaals niet:
Er is een lucht-water warmtepomp op buitenlucht, deze heeft het hoogste rendement bij een relatief kleine delta T.
Dan hebben we een ventilatiewsrmtepomp, deze heeft altijd een stabiele hoge aanvoertemperatuur en dus rendement. Probleem is echter dat als de verwarmingsbehoefte groter is dan de ventilatiebehoefte er onnodig geventileerd wordt wat weer leidt tot additionele verwarmingsbehoefte.
Wat ik dus niet begrijp is wat het probleem is deze twee te combineren. Dus de warmtepomp de uitgaande ventilatielucht aan laten zuigen maar aangevuld met buitenlucht wanneer nodig.
Stel dat de benodigde luchtstroom 2x zo groot is dan de ventilatie dan ga je met een buitentemperatuur van bijvoorbeeld 0 graden toch al maar 10 (stuk beter voor de COP).
Ik kan me voorstellen dat vette dampen van een afzuigkap een probleem zouden kunnen zijn maar laten we uitgaan van alleen een MV.
Uiteraard kan het zo simpel niet zijn dus zie ik iets over het hoofd, maar wat?
Er is een lucht-water warmtepomp op buitenlucht, deze heeft het hoogste rendement bij een relatief kleine delta T.
Dan hebben we een ventilatiewsrmtepomp, deze heeft altijd een stabiele hoge aanvoertemperatuur en dus rendement. Probleem is echter dat als de verwarmingsbehoefte groter is dan de ventilatiebehoefte er onnodig geventileerd wordt wat weer leidt tot additionele verwarmingsbehoefte.
Wat ik dus niet begrijp is wat het probleem is deze twee te combineren. Dus de warmtepomp de uitgaande ventilatielucht aan laten zuigen maar aangevuld met buitenlucht wanneer nodig.
Stel dat de benodigde luchtstroom 2x zo groot is dan de ventilatie dan ga je met een buitentemperatuur van bijvoorbeeld 0 graden toch al maar 10 (stuk beter voor de COP).
Ik kan me voorstellen dat vette dampen van een afzuigkap een probleem zouden kunnen zijn maar laten we uitgaan van alleen een MV.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Een ventilatiewarmtepomp die ook buitenlucht gebruikt is wel een mogelijkheid, echter kan je maar een beperkte capaciteit opwekken.assje schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 23:41:
Beste experts. Ik zal beginnen met toegeven dat ik nog niet veel moeite/onderzoek heb gedaan. Echter, ik heb een vraag/begrijp iets heel basaals niet:
In een woning ventileer je Maximaal 300m3/h.
Een luchtwater warmtepomp zet al snel 1800m3/h om in de verdamper. Stel je zou dit in je ventilatiewarmtepomp integreren, moet je buizen/dakdoorvoer/muurdoorvoer ook groot zijn. Een binnen warmtepomp opstelling is bijvoorbeeld:
Siebel eltron WPL 09 ICS classic (4kw)
Ducobox eco (2,5kw)
Vaillant versotherm (5kw)
Hotjet navi5 (3kw)
Nibe f730 (4kw)
In de Nibe f370 en ducobox eco is ventilatie C geïntegreerd.
In ons appartement (50m2)wat we inmiddels verhuren is een ducobox eco geïnstalleerd. Deze kan max 400m3/h ventilatie lucht gebruiken en mixt dit met buitenlucht tot 600m3/h.
Bedankt voor je reactie. Duidelijk, ventilatiewarmtepomp die mix gebruikt bestaat dus wel. Echter dus alleen binnenopstelling met beperkte vermogens.
Maar stel we gaan uit van een split, wat is dan het probleem om de ventilatielucht aan te laten zuigen?
In principe is warmer altijd beter dus een regeling niet nodig. Is het alleen noodzakelijk dat de buitenunit in de buurt zit van de ventilatie en dat hij omkast is.
Ik denk dus aan zoiets:

Je kan in principe toch gewoon je ventilatie in die kap laten blazen (aan de inlaatkant)? Wellicht zou het iets gemodifoceerd moeten zijn om te zorgen dat de luchtstroom uit de ventilatie daadwerkelijk goed benut wordt maar in ieder geval zo'n idee.
Zelfs als de luchtstroom 2000m3/h is en de ventilatie maar 200m3/h scheelt het bij 0 graden toch al weer een graadje.
Of denk ik nog altijd te simpel? (Of wordt dit in degelijke opstelling ook allang gedaan)?
Maar stel we gaan uit van een split, wat is dan het probleem om de ventilatielucht aan te laten zuigen?
In principe is warmer altijd beter dus een regeling niet nodig. Is het alleen noodzakelijk dat de buitenunit in de buurt zit van de ventilatie en dat hij omkast is.
Ik denk dus aan zoiets:

Je kan in principe toch gewoon je ventilatie in die kap laten blazen (aan de inlaatkant)? Wellicht zou het iets gemodifoceerd moeten zijn om te zorgen dat de luchtstroom uit de ventilatie daadwerkelijk goed benut wordt maar in ieder geval zo'n idee.
Zelfs als de luchtstroom 2000m3/h is en de ventilatie maar 200m3/h scheelt het bij 0 graden toch al weer een graadje.
Of denk ik nog altijd te simpel? (Of wordt dit in degelijke opstelling ook allang gedaan)?
[ Voor 8% gewijzigd door assje op 11-08-2019 08:23 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Dat hoeft geen halve graad verschil te zijn, kan ook afronding naar twee kanten zijn. Wellicht kun je meer cijfers achter de komma opvragen.Grolsch schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 17:42:
[...]
Nee, gewoon op het display, niet met een dipswitch.
[...]
De 50% vermogensbegrenzing heb ik ook aanstaan, en werkt ook voor koelen bij mij.
Wat me nu trouwens op valt is dat er 0,5 graad verschil zit in de sensor Ta en Tr.
De WP staat al bijna een week uit ivm vakantie, dus alle temperaturen zouden gelijk moeten zijn.
Ta = 25 graden
Tr = 25,5 graden
[edit]
RTFM![]()
Hier kan ook wel eens het verschil weg komen dat de opgewekte energie default niet juist was.
Met 26 ltr/minuut is 0,5 graad meetverschil toch constant 910 Watt thermisch wat niet klopt (te laag berekend op deze manier).
Zover ik weet leest de sensor uit op 0,5 graden nauwkeurig.jerh schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 08:45:
[...]
Dat hoeft geen halve graad verschil te zijn, kan ook afronding naar twee kanten zijn. Wellicht kun je meer cijfers achter de komma opvragen.
Het verschil kan dus 0,1 graad zijn (25,2 vs 25,3) maar kan ook 0,9 graad zijn (24,8 vs 25,7).
Daar ga ik nooit achterkomen denk ik
Aha juist ja. Dat wil dus zeggen dat het werkingsprincipe van een ventilatiewarmtepomp echt anders is (circulatie of warmtewisselaar oid) om zo veel mogelijk restwarmte terug te winnen met een kleine luchtstroom.Grolsch schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 08:54:
@assje de hoeveelheid lucht die een WP nodig heeft is nog vele malen hoger als @Murkmans aangeeft.
In mijn geval namelijk 100m3 per minuut.
Dus het zal wel iets helpen, maar nagenoeg niets.
Ik moet me er toch eens in gaan verdiepen want kan het probleem nog altijd niet goed beredeneren.
In principe warmt de luchtstroom die door een warmtepomp gaat op en een hogere temperatuur is beter. Waarom is het dan niet zinvol om bij lager temperaturen dezelfde luchtstroom deels te circuleren? Maar dat zou weer gek zijn, waarom dan niet gewoon minder lucht aansluiten als de temperatuur "te laag" is.
Ik snap het niet :-p
[ Voor 8% gewijzigd door assje op 11-08-2019 09:16 ]
Het is bijna midden augustus. Zijn er al mensen die de coolmodus uitgezet hebben zodat de woning 2 maanden tijd hebben om een goede warmtebuffer te krijgen voor het opkomend stookseizoen?
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
De vermogens van een venitlatiewarmtepomp zijn vaak erg klein.assje schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 09:06:
[...]
Aha juist ja. Dat wil dus zeggen dat het werkingsprincipe van een ventilatiewarmtepomp echt anders is (circulatie of warmtewisselaar oid) om zo veel mogelijk restwarmte terug te winnen met een kleine luchtstroom.
Een L/W Warmepomp haalt energie (warmte) uit lucht.Ik moet me er toch eens in gaan verdiepen want kan het probleem nog altijd niet goed beredeneren.
In principe warmt de luchtstroom die door een warmtepomp gaat op en een hogere temperatuur is beter. Waarom is het dan niet zinvol om bij lager temperaturen dezelfde luchtstroom deels te circuleren? Maar dat zou weer gek zijn, waarom dan niet gewoon minder lucht aansluiten als de temperatuur "te laag" is.
Ik snap het niet :-p
Dan is het logisch dat warmere lucht meer energie bevat als koudere lucht, vandaar dat de COP bij hogere buitentemperaturen hoger ligt. Hoe dichter de buitentemperatuur bij Taanvoer ligt hoe beter de COP.
Wat wil je circuleren
Dat is juist de werking van een L/W WP, hij haalt energie (temperatuur) uit lucht.
Heb je onderstaande link al eens doorgelezen
https://warmtepomp-weetje...n/lucht-water-warmtepomp/
Bij mij staat koelen alleen maar aan bij temperaturen +30 graden, en nu staat de koelmodus alweer sinds 29-07 uit.kmf schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 09:10:
Het is bijna midden augustus. Zijn er al mensen die de coolmodus uitgezet hebben zodat de woning 2 maanden tijd hebben om een goede warmtebuffer te krijgen voor het opkomend stookseizoen?
Die had ik al wel gezien maar het begint nu (eindelijk) te dagen.Grolsch schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 09:35:
[...]
Heb je onderstaande link al eens doorgelezenDaar wordt redelijk goed uitgelegd hoe het werkt, inclusief filmpje.
Effectief wil dat denk ik dus zeggen dat je door toevoegen van je ventilatielucht het warmteverlies door ventilatie potentieel 25% gereduceerd kan worden (15gr uit ipv 20gr uit).Dat wil je juist niet, want de WP zorgt ervoor dat de uitgeblazen lucht zo'n 5 graden kouder is als de ingeblazen lucht.
Des te beter geïsoleerd de woning des te groter het aandeel van ventilatie in totaal en des te zinvoller dit zou worden (met uiterst geval de ventilatiewarmtepomp die in beeld komt).
Uitlaat van de gasketel van de buurman zou dus ook wel aardige optie zijn om als aanzuiglucht te gebruiken
[ Voor 51% gewijzigd door assje op 11-08-2019 10:01 ]
Dat noemt men WTW ventilatie, die gebruikt de energie van de uit te blazen lucht om de verse in te blazen lucht voor te verwarmen dmv een kruis wisselaar.
[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 11-08-2019 10:03 ]
Je gedachte is goed om de mv in de kap te blazen, ga er echter geen hoge kosten voor maken want winst is minimaal. 300 kuub op de 2000 doet niet veel. En op lage stand ventileren is misschien maar 50 kuub.assje schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 09:47:
[...]
Die had ik al wel gezien maar het begint nu (eindelijk) te dagen.
[...]
Effectief wil dat denk ik dus zeggen dat je door toevoegen van je ventilatielucht het warmteverlies door ventilatie potentieel 25% gereduceerd kan worden (15gr uit ipv 20gr uit).
Des te beter geïsoleerd de woning des te groter het aandeel van ventilatie in totaal en des te zinvoller dit zou worden (met uiterst geval de ventilatiewarmtepomp die in beeld komt).
Uitlaat van de gasketel van de buurman zou dus ook wel aardige optie zijn om als aanzuiglucht te gebruiken
Maar mijn wp staat op de grond, als hij op dak had gestaan had ik jou gedachte hier ook zeker uitgevoerd. Het is maar een slangetje leggen....
1 PVoutput . Dongen NB
Maar dat bedoel ik niet, ik ga uit van mijn situatie met type C ventilatie. Als de ventilatielucht met 20gr de warmtepomp in gaat en die weer met 15gr verlaat is de uiteindelijke resulterende temperatuur naar buiten 25% lager.Grolsch schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 10:02:
Dat noemt men WTW ventilatie, die gebruikt de energie van de uit te blazen lucht om de verse in te blazen lucht voor te verwarmen dmv een kruis wisselaar.
Ik moet het een keer uittekenen denk ik want overzie nu niet of ik iets mis waardoor het daadwerkelijke verschil kleiner is. Kan me voorstellen dat het werkelijke rendement gedeeld door de COP gaat en daardoor beperkt is.
Ik zie in de verre toekomst wel heil in zo'n kap op mijn dak voor een warmtepomp. Is in mijn situatie min of meer de perfecte locatie voor plaatsing. Voorlopig is het vooral nadenken want staan eerst nog wat andere zaken op de planning:
- Beneden HR++ glas
- Close in boiler/kokend water kraan
- Inductieplaat
- Gelijkstroom Co2 gestuurde MV
- Vloerverwarming beneden
[ Voor 27% gewijzigd door assje op 11-08-2019 10:20 ]
Zoals @reneeke1970 net uitlegt verplaatst een ventilatie type C normaal gesproken zo'n 50m3 lucht per uur.assje schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 10:13:
[...]
Maar dat bedoel ik niet, ik ga uit van mijn situatie met type C ventilatie.
Als de ventilatielucht met 20gr de warmtepomp in gaat en die weer met 15gr verlaat is de uiteindelijke resulterende temperatuur naar buiten 25% lager.
Ik moet het een keer uittekenen denk ik want overzie nu niet of ik iets mis waardoor het daadwerkelijke verschil kleiner is.
Kan me voorstellen dat het werkelijke rendement gedeeld door de COP gaat en daardoor beperkt is.
Aangezien de WP 100m3 per minuut, dus 6000m3 per uur nodig heeft ga je dus slechts 0,8% van de door de WP benodigde lucht gebruiken door (warmere) ventilatielucht, en 99,2% zal alsnog de (koud)buitenlucht zijn.
Nu zal die 100m3 per minuut wel op vol vermogen zijn, maar neem daar eens 25% van (25m3 per minuut) is nog 1500m3 per uur, vs 50m3 = ruim 3% vs 97% buitenlucht.
Dus ja, je zult iets kunnen besparen, maar of dit uberhaupt meetbaar is?
Zoals @reneeke1970 aangeeft, als je het eenvoudig / goedkoop kunt toepassen is het het proberen waard, maar meer dan 100 euro zou ik er niet aan uitgeven.
[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 11-08-2019 10:24 ]
Nog even terugkomend op de invloed van de circulatieleiding op de temperatuur in het boilervat.
Gisteren is de klep geplaatst in de circulatieleiding en die heb ik voor nu even dicht gezet. Het resultaat is direct zichtbaar. Het vat houdt z'n warmte vast zoals het hoort.
Gisteren is de klep geplaatst in de circulatieleiding en die heb ik voor nu even dicht gezet. Het resultaat is direct zichtbaar. Het vat houdt z'n warmte vast zoals het hoort.
Wij koelen nog iedere dag en blijven dit tot begin September zeker doen.kmf schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 09:10:
Gisteren was het ondanks de harde wind nog steeds 24 graden in de woonkamer.
Het beste installeer je dit in je huis ipv je WP hierop te laten draaien, een WTW heeft een COP van 30 daar kan niets tegenop.Grolsch schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 10:02:
Bovendien kan ingeval van koeling de WTW ook de koude terugwinnen.
Waarom heb je eigenlijk een circulatieleiding, als je geen retour op je vat hebt kan er ook niets rondzingen.DJT schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 10:41:
Nog even terugkomend op de invloed van de circulatieleiding op de temperatuur in het boilervat.
'Normale' installaties hebben maar een 1 weg leiding en geen last van thermosifon.
Klopt. Ik heb geen binnenunit. Die waren er toen nog niet. Ik heb dus alleen een platenwarmtewisselaar binnen en een FTC (Flow Temperature Controller). Die FTC's zitten tegenwoordig gewoon ingebouwd in de binnenunit.Grolsch schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 17:42:
[...]
Nee, gewoon op het display, niet met een dipswitch.
[...]
De 50% vermogensbegrenzing heb ik ook aanstaan, en werkt ook voor koelen bij mij.
Ta = 25 graden
Tr = 25,5 graden
[edit]
RTFM![]()
Bovendien is het dus allemaal gemakkelijker in te stellen. Jij kunt dat gewoon op een display doen, ik moet dat nog met DIP-switches.
Zwerius Kriegsman
De pomp en de klep op de circulatieleiding ga ik aansluiten op een Fibaro (Zwave) schakelaar. Ik kan er dan voor kiezen om op basis van allerlei variabelen (tijdstip, lichtschakelaar badkamer, aparte schakelaar of een combinatie van variabelen) de pomp automatisch te laten starten. Dan hoef ik niet zo lang te wachten op warm water op zolder. Enerzijds is dat lange wachten door de lengte van de leiding en anderzijds de diameter van de leiding (25mm).koevlaas2 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 11:32:
[...]
Waarom heb je eigenlijk een circulatieleiding, als je geen retour op je vat hebt kan er ook niets rondzingen.
'Normale' installaties hebben maar een 1 weg leiding en geen last van thermosifon.
Dat kun je gerust een buffer vat voor sww noemen haha.DJT schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:24:
[...]
De pomp en de klep op de circulatieleiding ga ik aansluiten op een Fibaro (Zwave) schakelaar. Ik kan er dan voor kiezen om op basis van allerlei variabelen (tijdstip, lichtschakelaar badkamer, aparte schakelaar of een combinatie van variabelen) de pomp automatisch te laten starten. Dan hoef ik niet zo lang te wachten op warm water op zolder. Enerzijds is dat lange wachten door de lengte van de leiding en anderzijds de diameter van de leiding (25mm).
Had ik toch doorstroom verwarmer op zolder geplaatst voor die drie minuten...
1 PVoutput . Dongen NB
volgens mij doet de warmtewinner en zijn origineel het iets anders. De temperatuur komt er met 18 tot 20 graden in en gaat er met 4 a 5 graden uit. Dus je hebt een groter delta om energie van te maken. Dat gaat dan niet alles oplossen. Ze kunnen iets van 50 liter warm water van 50 graden maken of 1,5 kW thermisch opwekken. Het zijn kleine units qua vermogen.Grolsch schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 10:22:
[...]
Zoals @reneeke1970 net uitlegt verplaatst een ventilatie type C normaal gesproken zo'n 50m3 lucht per uur.
Aangezien de WP 100m3 per minuut, dus 6000m3 per uur nodig heeft ga je dus slechts 0,8% van de door de WP benodigde lucht gebruiken door (warmere) ventilatielucht, en 99,2% zal alsnog de (koud)buitenlucht zijn.
Nu zal die 100m3 per minuut wel op vol vermogen zijn, maar neem daar eens 25% van (25m3 per minuut) is nog 1500m3 per uur, vs 50m3 = ruim 3% vs 97% buitenlucht.
Dus ja, je zult iets kunnen besparen, maar of dit uberhaupt meetbaar is?
Zoals @reneeke1970 aangeeft, als je het eenvoudig / goedkoop kunt toepassen is het het proberen waard, maar meer dan 100 euro zou ik er niet aan uitgeven.
Terug van vakantie en de data loopt mooi binnen in Grafana om leuke grafiekjes van te maken.
Een SWW run van vandaag:
https://snapshot.raintank...b82cs3iDWPP2f1miTdA1FB2HJ
Dit is dus data via een Procon A1M via MODbus en een Kamstrup via M-Bus.
Wat zou nu mooi zijn om te laten zien verder? Ook grafish in een dashboard zoek ik nog wat inspiratie.
Een SWW run van vandaag:
Wat zou nu mooi zijn om te laten zien verder? Ook grafish in een dashboard zoek ik nog wat inspiratie.
@TriLithium misschien dat jij dit weet. Ik wil graag een kamstrup meter in de aanvoer van de wp zetten. Nu zie ik dat de meeste de 302 kopen. Echter zie ik op marktplaats dat de 602 vaak wordt aangeboden. Zou dit iets zijn?
18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
Is zeker wel wat. Als het aansluit technisch maar wil lukken. Doorlaat van de flowmeter, montage NTCs. En wel of niet een mbus interface al wel/niet.Nickkie55 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 20:54:
@TriLithium misschien dat jij dit weet. Ik wil graag een kamstrup meter in de aanvoer van de wp zetten. Nu zie ik dat de meeste de 302 kopen. Echter zie ik op marktplaats dat de 602 vaak wordt aangeboden. Zou dit iets zijn?
Daarom heb ik ook maar de Duitsland route genomen en eentje nieuw besteld welke is makkelijk kon installeren .
Wat kost zo'n nieuwe inclusief mbus? En waar kan je deze goedkoop kopen?TriLithium schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 20:59:
[...]
Is zeker wel wat. Als het aansluit technisch maar wil lukken. Doorlaat van de flowmeter, montage NTCs. En wel of niet een mbus interface al wel/niet.
Daarom heb ik ook maar de Duitsland route genomen en eentje nieuw besteld welke is makkelijk kon installeren .
Ziet er strak uit, ik ga jou denk ik straks ook nog wel een pm'tje sturenTriLithium schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 19:41:
Terug van vakantie en de data loopt mooi binnen in Grafana om leuke grafiekjes van te maken.
Een SWW run van vandaag:
Ik ga hier binnen kort ook mee bezig als @basvn een keer in zijn privé berichten kijkt

Aantal tips.
gemiddelde COP over de hele run laten berekenen.
Binnentemperatuur laten zien (Voor SWW niet zo interessant)
[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 11-08-2019 21:18 ]
Dit doet mijn Nibe F130 dus ook icm mijn 300l vat. 100 tot 150m3 ventilatielucht met 24 graden in en komt er met 6 graden uit. P opname is 450W, verbruik per dag is zo’n 2 tot 2,5kW per dag voor 3 pers sww verbruik.jerh schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 14:05:
[...]
volgens mij doet de warmtewinner en zijn origineel het iets anders. De temperatuur komt er met 18 tot 20 graden in en gaat er met 4 a 5 graden uit. Dus je hebt een groter delta om energie van te maken. Dat gaat dan niet alles oplossen. Ze kunnen iets van 50 liter warm water van 50 graden maken of 1,5 kW thermisch opwekken. Het zijn kleine units qua vermogen.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33
Staat ook in de openingspost. Maar ik help nog even graagNickkie55 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 21:05:
[...]
Wat kost zo'n nieuwe inclusief mbus? En waar kan je deze goedkoop kopen?
https://zaehleronlineshop...-MultiCal-302-Qn-25-52-mm vragen om de m bus interface, 25e extra
Inbouwset:
https://zaehleronlineshop...satz-fuer-Waermezaehler_1
Inbouwset maakt het wel heel makkelijk.
Zijn 2 goeie tips. Kijken hoe we dat gaan bepalen, stukje script in OpenHAB voor nodig. Timing van de berekening even ophalen via de Procon.Grolsch schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 21:16:
[...]
Ziet er strak uit, ik ga jou denk ik straks ook nog wel een pm'tje sturen![]()
Ik ga hier binnen kort ook mee bezig als @basvn een keer in zijn privé berichten kijkt
Aantal tips.
gemiddelde COP over de hele run laten berekenen.
Binnentemperatuur laten zien (Voor SWW niet zo interessant)
PM maar raak. Help graag.
Tnx alvast, is een redelijke nieuwe wereld voor mij.TriLithium schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 21:45:
[...]
Zijn 2 goeie tips. Kijken hoe we dat gaan bepalen, stukje script in OpenHAB voor nodig. Timing van de berekening even ophalen via de Procon.
PM maar raak. Help graag.
Wat Ik als output wil hebben kan ik wel goed definiëren, maar hoe ik al die ontwikkelde karakters op de juiste plek ga krijgen......... daar heb ik hulp voor nodig
Thanks de link deed het zo straks niet bij me.TriLithium schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 21:42:
[...]
Staat ook in de openingspost. Maar ik help nog even graag
https://zaehleronlineshop...-MultiCal-302-Qn-25-52-mm vragen om de m bus interface, 25e extra
Inbouwset:
Voor 3 personen met een Atlantic Explorer, altijd maar 1 keer per dag max 1.5uur * 400 = 0.6kWh, gisteren slechts 0.75uur.corsat schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 21:32:
[...]
Dit doet mijn Nibe F130 dus ook icm mijn 300l vat. 100 tot 150m3 ventilatielucht met 24 graden in en komt er met 6 graden uit. P opname is 450W, verbruik per dag is zo’n 2 tot 2,5kW per dag voor 3 pers sww verbruik.

[ Voor 3% gewijzigd door Diff_Angle op 12-08-2019 01:04 ]
Panasonic 5kW H-serie, SolarEdge 6000HD Wave, 9350Wp JA Solar 275Wp
Deze dus:TriLithium schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 21:42:
[...]
Staat ook in de openingspost. Maar ik help nog even graag
Inbouwset:
https://zaehleronlineshop...rahtgebundener-M-Bus-15-m
Dit bedrijf stuurt niet naar Nederland, ik heb gebruik gemaakt van Huifkar verzendservice.
Ah dit staat er tegenwoordig ook direct in, helemaal mooi, 2..3 maand terug nog niet.Knielen schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 07:38:
[...]
Deze dus:
Dit bedrijf stuurt niet naar Nederland, ik heb gebruik gemaakt van Huifkar verzendservice.
Ik heb toen nog via de mail er om gevraagd en werd ook zonder problemen naar NL gestuurd, gewoon via DHL. Dus de huifkar service was toen niet nodig.
Best wel knap dat je minder verbruikt dan het theoretisch stilstand verlies.Diff_Angle schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 00:45:
[...]
Voor 3 personen met een Atlantic Explorer, altijd maar 1 keer per dag max 1.5uur * 400 = 0.6kWh, gisteren slechts 0.75uur.
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
@reneeke1970 Bedoel je met "theoretisch stilstandverlies" het warmteverlies volgens de specs/energielabel?
Wat @Diff_Angle opgeeft is de elektrische energie voor de warmtepomp, deze zou je nog met de
passende COP (3,?) moeten vermenigvuldigen voor het echte "warmteverlies", of niet?
Wat @Diff_Angle opgeeft is de elektrische energie voor de warmtepomp, deze zou je nog met de
passende COP (3,?) moeten vermenigvuldigen voor het echte "warmteverlies", of niet?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Dagje afwezig, dus basisverbruik + compensatie stilstandsverliesreneeke1970 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 08:54:
[...]
Best wel knap dat je minder verbruikt dan het theoretisch stilstand verlies.

Ik heb mijn verbruik nog niet echt bijgehouden maar ga na de vakantie uiteraard monitoren. De ventilatie van 20w x24hr en af en toe aanschakelen van de circulatie pomp van 25w zitten in het totale dagverbruik. Opwarmen is max 2 uur dus 800W. Op deze manier heb je bijna hetzelfde verbruik. Uiteindelijk gaat het erom hoeveel kW ik nodig heb om 180m3 te vervangen en om meer comfort in mijn aankomende nieuwe badkamer te realiseren.
Andere handige toevoegingen kunnen zijn de totalen over het geselecteerde tijdsbestek: kWh opwek en kWh verbruik, dmv een Singlestat.TriLithium schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 19:41:
Een SWW run van vandaag:
Een historisch overzicht van de dagtotalen van de laatste 30 of xxx dagen behoort ook nog tot de mogelijkheden.
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Ik hoor zojuist dat de cop gestegen is naar 3.35, wel degelijk dat hoge sww temperaturen slecht voor de performance zijn.dunklefaser schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 19:58:
@koevlaas2 Een mCOP voor warm water van < 1? en dat in hartje zomer??
Nu zijn we echt nieuwsgierig gemaakt, dit lijkt (bijna) onmogelijk laag.
En 5 K verlaging en als resultaat een veelvoudige verbetering van de mCOP dit willen we natuurlijk allemaal.
Nu nog de klant overhalen 45c in te stellen.
Was trouwens bij een andere klant afgelopen weekend en daar stond sww op 56c, heb dit maar even verlaagd naar 47.
Inderdaad vermenigvuldigen met de cop,maar die is altijd zo lastig te bepalen.dunklefaser schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 09:10:
@reneeke1970 Bedoel je met "theoretisch stilstandverlies" het warmteverlies volgens de specs/energielabel?
Maar als ik dagen niet thuis ben, verbruikt hij iedere dag 0.6 kWh elektrisch om het stilstand verlies te compenseren. Dus als iemand roept met twee personen verbruik ik per dag 0.6 kWh tja...... Als je per douche beurt maar 5 liter gebruikt dan zou het kunnen want dat merk je niet in een opwarm cyclus tien liter meer of minder
1 PVoutput . Dongen NB
@reneeke1970
Voor boilervaten moet de fabrikant de warmteverliezen @60°C/20°C volgens EN,
als ik me niet vergis, op het product vermelden, meestal in W of kWh/d.
Dus daarmee zou je een bovengrens voor het warmteverlies kunnen stellen en
vervolgens een max. COP schatten. (Voor het warmteverlies bij lagere temperaturen
kan je ook een schatting doen.)
@koevlaas2 Het mes snijdt natuurlijk aan minimaal twee kanten,
lagere boilertemperatuur = minder warmteverlies + betere COP
Het nadeel is de lagere warmwatercapaciteit = kortere douchetijden? (voordeel minder waterverbruik
)
vervolgens een max. COP schatten. (Voor het warmteverlies bij lagere temperaturen
Het nadeel is de lagere warmwatercapaciteit = kortere douchetijden? (voordeel minder waterverbruik

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Al het theoretische gedoe er omheen boeit me niet zo, de praktijk moet je afrekenen.dunklefaser schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:51:
@reneeke1970
Het nadeel is de lagere warmwatercapaciteit = kortere douchetijden? (voordeel minder waterverbruik)
En met een 600 tot 700 kWh verbruik per jaar vind ik het erg mee vallen. Daar kom ik prima aan uit. Het leuke is dat de stilstand verliezen bijdragen aan de huis verwarming. De wp voor CV is 200 kWh minder gaan verbruiken, dus netto slechts 400 kWh extra verbruik.
Dit met een 200 liter boiler die toch regelmatig leeg komt met zijn 55 graden.
Wasmachine en vaatwasser hangt er ook aan. En alle wasbakken uiteraard.
1 PVoutput . Dongen NB
Thanks! Ik heb een Duits post adres dus dat is geen probleem.Knielen schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 07:38:
[...]
Deze dus:
Dank voor de tip! Dit bedrijf kende ik nog niet. Had er zelfs nog nooit van gehoord en wist niet dat er bedrijven waren die dit deden.Knielen schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 07:38:
[...]
@Nickkie55 , @TriLithium Er is ook een passend? uitgebreid topic over uitlezen van Kamstrup warmtemeters (hier Multical 302) icm bedrade m-bus aansluiting bijvoorbeeld op een raspberry o.i.d. .
Trouwens de temperatuursensoren zijn geen simpele NTC's, maar gematchte! Pt500 weerstanden.
Trouwens de temperatuursensoren zijn geen simpele NTC's, maar gematchte! Pt500 weerstanden.
Waar dan?Helhond schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 10:18:
[...]
Om niet al te veel offtopic te gaan...
Maar is dit nou een goed merk?
Lees toch her en der klachten over het doorfikken van automaten.
Zat zelf ook naar dat merk te kijken voor het vervangen van de huidige groepenkast omdat het prijstechnisch voordelig is, maar de meningen zijn dus was wisselend...
En het heeft alle keurmerken.
En 10 jaar garantie...?
Anders zou het niet verkocht mogen worden?
Tot nu niets uit gefikt.[ wel aangesloten volgens de regels.. Misschien dat dat helpt? ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Pfff Emat. Zolang je er een paar lampjes of een TV op aansluit gaat het wel.
Heb er al meerderen uitgebrand aangetroffen die voor langdurige belastingen ingezet werden (boiler, PV)
Niet gaan kloten maar gewoon voor een merk gaan. Hager (wel duur), Eaton, ABB e.d.
Heb er al meerderen uitgebrand aangetroffen die voor langdurige belastingen ingezet werden (boiler, PV)
Niet gaan kloten maar gewoon voor een merk gaan. Hager (wel duur), Eaton, ABB e.d.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Ik heb een Panasonic boiler van 120 liter. De Wp verbruikt ca 250 watt en heeft 2 uur tot 2 uur en een kwartier nodig om het water weer op te warmen naar 50 graden. Na een legionella run afgelopen donderdag (2,9kWh) is hij 4 dagen niet actief geweest in onze vakantie. Stilstandsverlies valt mij dan ook reuze mee. Als we beiden alle dagen 2x douchen verbruik ik max 4 kWh per week en dat doen we alleen als er een hittegolf is. IK zou iedereen een WPB aanraden.
Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.
Ik heb vandaag 3kWh verstookt om het vat op 55 graden te krijgen (bovenin 60) na onze vakantie van een week.
Laatste run naar 45 graden was vorige week zondag, en daarna nog 2 x gedouched.
Vat temperatuur was gezakt naar 33 graden vanaf 43 graden in 8 dagen tijd .
Valt mij niet tegen.
Bij thuiskomst ff alle kranen en douche op heetst 5 minuten laten lopen.
Laatste run naar 45 graden was vorige week zondag, en daarna nog 2 x gedouched.
Vat temperatuur was gezakt naar 33 graden vanaf 43 graden in 8 dagen tijd .
Valt mij niet tegen.
Bij thuiskomst ff alle kranen en douche op heetst 5 minuten laten lopen.
[ Voor 15% gewijzigd door Grolsch op 12-08-2019 21:55 ]
En waarom zou je dat in jouw hoedanigheid doen? Het risico op legionella neemt toe en het verbruik zakt waarschijnlijk slechts minimaal. Je bent bedrijfsmatig bezig, dat is wat anders dan hobbyen.koevlaas2 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:58:
[...]
Ik hoor zojuist dat de cop gestegen is naar 3.35, wel degelijk dat hoge sww temperaturen slecht voor de performance zijn.
Was trouwens bij een andere klant afgelopen weekend en daar stond sww op 56c, heb dit maar even verlaagd naar 47.
In de nen staat volgens mij dat op elk tappunt het water minimaal 55 graden moet zijn, daarom stond het ongetwijfeld zo ingesteld.
Ik zou voorzichtig zijn als ik jou was, die paar kWh wegen niet op tegen aansprakelijkheid en gezondheidproblemen.
twijfel tussen een LG therma V monobloc R32 (16kW) en een Panasonic T-CAP monobloc (16kW)
COP van de pana is hoger bij +7 buiten, COP van de LG is hoger bij +2 buiten en lager...
LG gebruikt R32 koudemiddel, dat is natuurlijk wel mooi voor het milieu..
Verder lijken ze redelijk gelijk. LG heeft dan weer een 230V aan/uit thermostaat, pana opentherm..
Prijsverschil ook verwaarloosbaar.
Wat zou t moeten worden..?
Overigens zweert de technische dienst van LG dat ik een buffervat nodig heb.. ga toch zonder proberen
kan er altijd nog tussen..
COP van de pana is hoger bij +7 buiten, COP van de LG is hoger bij +2 buiten en lager...
Verder lijken ze redelijk gelijk. LG heeft dan weer een 230V aan/uit thermostaat, pana opentherm..
Overigens zweert de technische dienst van LG dat ik een buffervat nodig heb.. ga toch zonder proberen
@hansdegit @Bram-BosShifty-PK schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 22:16:
[...]
Zojuist geprobeerd...niet direct verschil, in elk geval niet meer vermogen, misschien zelfs minder maar zal er wat langer mee moeten testen.
[...]
Klopt...zo staat het ook in de handleiding uit die tijd.
[...]
Mijn reactie hiervoor was eigenlijk op A4 bedoeld ipv b4. Het zou een logische verklaring zijn geweest en een eenvoudige oplossing. Helaas.
Is het (max) vermogen via Opentherm(gateway) aan te passen?
ik wil snachts doordraaien in "silentmode".
Ik zou het via het setpoint proberen te regelen
Misschien heb je hier wat aan, de lichtblauwe lijn geeft het aantal uren dat een bepaalde buitenT in Nederland heerst.prein2 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:07:
twijfel tussen een LG therma V monobloc R32 (16kW) en een Panasonic T-CAP monobloc (16kW)
Overigens zweert de technische dienst van LG dat ik een buffervat nodig heb.. ga toch zonder proberenkan er altijd nog tussen..

Tja.. Dan zou de Pana beter zijn.. Gekke is wel weer het label: LG a+++ bij temperaturen boven 7 graden en a+ daaronder. Pana altijd a++. Dat zou dan weer voor de LG pleiten.
Waarom is er geen cop curve bij elke buitentemperatuur voor verschillende cv watertemperaturen beschikbaar. Je moet echt goed zoeken überhaupt naar specs en dan nog is het appels met peren vergelijken omdat de temperaturen verschillend zijn.
Grr.. Misschien dan maar kiezen welke 't snelst leverbaar is 🤭
Waarom is er geen cop curve bij elke buitentemperatuur voor verschillende cv watertemperaturen beschikbaar. Je moet echt goed zoeken überhaupt naar specs en dan nog is het appels met peren vergelijken omdat de temperaturen verschillend zijn.
Diff_Angle schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 17:41:
[...]
Misschien heb je hier wat aan, de lichtblauwe lijn geeft het aantal uren dat een bepaalde buitenT in Nederland heerst.
[Afbeelding]
Dat de Pana beter is, kun je niet direct uit alleen deze urengrafiek afleiden.prein2 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 18:11:
Tja.. Dan zou de Pana beter zijn.. Gekke is wel weer het label: LG a+++ bij temperaturen boven 7 graden en a+ daaronder. Pana altijd a++. Dat zou dan weer voor de LG pleiten.
[...]
Weliswaar heb je meer uren met +7°C dan met +2°C, maar je vermogen is bij +2 wel hoger dan bij +7. Dus de lagere COP bij +2 telt harder door dan de hogere bij +7.
Je moet dus eigenlijk kijken naar de combinatie van het aantal uren met een bepaalde temperatuur met het benodigde vermogen en dan de resp. COP's daar op los laten.
Als je bij een paar punten de COP weet en deze in een grafiekje in EXCEL zet, kun je vrij gemakkelijk een curve door die punten construeren en daar door EXCEL een vergelijking van laten bepalen. Vervolgens kun je interpoleren en extrapoleren om de COP's te vinden voor de punten die je zoekt (of gewoon de gevonden vergelijking invullen).
Als je het allemaal wat gemakkelijker wilt doen, kom je ook een heel eind door uit te gaan van een bekende COP bij bekende Tb en Ta en er van uit te gaan dat elke graad verhoging van de dT tussen die 2 temperaturen, je ongeveer 2% COP kost.
Zwerius Kriegsman
Let op, de LG heeft volgens het "engineering product data book" geen ingebouwde backup heater (elektrisch element), als je dit wil hebben dan moet je een los apparaat, de 6kW HA061M E1 backup heater er bij kopen.prein2 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:07:
Overigens zweert de technische dienst van LG dat ik een buffervat nodig heb.. ga toch zonder proberenkan er altijd nog tussen..
@jerh & @koevlaas2 - Interessante opmerking - maar wat zijn de eisen voor particuliere sww installaties
m.b.t. legionella-preventie? Hoe vaak, hoe hoog (°C) en hoe lang moet een "anti-legionella" programma voor een sww boiler lopen?? - Hoe waarborg je dat de hele inhoud "vrij van legionella" wordt???
m.b.t. legionella-preventie? Hoe vaak, hoe hoog (°C) en hoe lang moet een "anti-legionella" programma voor een sww boiler lopen?? - Hoe waarborg je dat de hele inhoud "vrij van legionella" wordt???
Installaties die ik aanleg draaien wel 1x p/w een legionella run en ze stellen het zelf 45c in dat is juridisch anders dan dat ik het doe.jerh schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 07:37:
[...]
En waarom zou je dat in jouw hoedanigheid doen? Het risico op legionella neemt toe en het verbruik zakt waarschijnlijk slechts minimaal. Je bent bedrijfsmatig bezig, dat is wat anders dan hobbyen.
In de nen staat volgens mij dat op elk tappunt het water minimaal 55 graden moet zijn, daarom stond het ongetwijfeld zo ingesteld.
Ik zou voorzichtig zijn als ik jou was, die paar kWh wegen niet op tegen aansprakelijkheid en gezondheidproblemen.
Maar met een frequente anti legionella run is er niet zoveel aan de hand volgens mij.
Dat je 55c minimaal aan het tappunt moet hebben is een regel die m.i moet komen te vervallen.
@TriLithium waar heb jij nu uiteindelijk de Procon A1M besteld, en nog belangrijker wat heb je er voor betaald
16 kW is wel een zware, dan kom je van ongeveer 3300 m3 gas toch?prein2 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 18:11:
[...]
Zijn er hier nog specialisten die iets kunnen opmerken over hoe hij het vermogen van maar
Iiefst 16 kW gaat kwijtraken? En dan ook nog zonder buffervat?
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Dat vind ik best vreemd... Dat 5 graden lagere doeltempetatuur zoveel uitmaakt, dat de COP van onder de 1 naar 3,35 gaat? Ik zou denken dat er dan een ander onderliggend probleem is, dat gaat opspelen als de temperatuur iets wordt verhoogd. Heb je een logging gemaakt van een SWW run voor en na de aanpassing? Ik ben wel benieuwd...koevlaas2 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:58:
[...]
Ik hoor zojuist dat de cop gestegen is naar 3.35, wel degelijk dat hoge sww temperaturen slecht voor de performance zijn.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Ik weet niet of daar specifiek voor voor geschreven is. 55 graden bij het tappunt wel. En bij zwembaden/bejaardenhuizen ed.d ligt dat nog hoger.dunklefaser schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 18:45:
@jerh & @koevlaas2 - Interessante opmerking - maar wat zijn de eisen voor particuliere sww installaties
Ik probeer je tegen jezelf te beschermen..... je schrijft het hier gewoon neer en ook op dit forum heb je klanten. Als er bij iemand toch wat fout gaat, heb je een serieus probleem. Je weet namelijk van het potentieel gevaar en je bent professional (of je doet je als zodanig voor). Ik zou wat voorzichtiger zijn als ik jou was. En zeker ook rekening houden met de leeftijd van de bewoners en/of er kinderen zijn. De gemiddelde installateur ziet liever een hoger verbruik dan een aansprakelijkheidsclaim. En ja, ik ben me bewust dat het vaak goed, maar de uitzonderingen kunnen heel kostbaar zijn. Zowel financieel als emotioneel. Laten we geen uitgebreide discussie voeren over het gevaar, het is een tip van mijn kant.koevlaas2 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 19:03:
[...]
Installaties die ik aanleg draaien wel 1x p/w een legionella run en ze stellen het zelf 45c in dat is juridisch anders dan dat ik het doe.
Maar met een frequente anti legionella run is er niet zoveel aan de hand volgens mij.
Dat je 55c minimaal aan het tappunt moet hebben is een regel die m.i moet komen te vervallen.
ik heb alles al geprobeerd. Fw versie 12.65 oa p80/p81/p82 instellingen, maar dat geeft toch nog niet de gewenste resultaten.hansdegit schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 17:18:
Ik zou het via het setpoint proberen te regelen
De koelleiding loopt door de slaapkamer en boven de 460watt opgenomen vermogen is de brom in de leiding te luid. Ik wordt er wakker van, cq kom niet in slaap.
Dus wil ik het vermogen snachts terugbrengen. Ik heb m snachts uit staan, helaas moet dan de Ketel smorgens ff bijspringen en dat wil ik liever niet.
Ik zag in jouw Arduino source een paar regels over de powerlevels ('7 powerlevels van uit t/m fullpower), dus dat bracht me op het idee om s te kijken naar de mogelijkheid om met een Arduinootje<>OTGW of OTshield het powerlevel te maximeren, of dat lukt is maar de vraag, want ELGA zal t wellicht weer aanpassen na x-tijd. Hetgeen wellicht op te vangen is door een (loop)-override vanuit de Arduino.
Iemand nog andere ideeen?
(Buffervat van 200L zou nog een overweging kunnen zijn als hulpje bij opstart, maar dat vergt nogal wat hardware-gesjouw en extra klep en extra pompbesturing, dat staat dus nog ff in de parkeerstand)
Het idee van een silentmode optie spreekt mij meer aan.
gezien alle fuzz in de media over geluid lijkt het me eigenlijk wel een issue voor de leverancier van de ELGA,
dus iig ook maar een mailtje naar techneco/remeha gestuurd, wellicht komen ze met een slimme oplossing.
.
Dr komt naast het huis ook een zwembad aan.. De zwbad warmtepomp doet onder de 10 graden helemaal niets meer.
En.. Wie niet gewoon een keer begint komt er nooit.. Die gasaansluiting gaan we nog niet opzeggen..
Maar goed.. Dat was inderdaad de reden voor eventueel een buffervat. Maar zoals al gezegd, als 't niet werkt, zit 't er zo tussen!
En.. Wie niet gewoon een keer begint komt er nooit.. Die gasaansluiting gaan we nog niet opzeggen..
Maar goed.. Dat was inderdaad de reden voor eventueel een buffervat. Maar zoals al gezegd, als 't niet werkt, zit 't er zo tussen!
t.oswald schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 19:40:
[...]
16 kW is wel een zware, dan kom je van ongeveer 3300 m3 gas toch?
Zijn er hier nog specialisten die iets kunnen opmerken over hoe hij het vermogen van maar
Iiefst 16 kW gaat kwijtraken? En dan ook nog zonder buffervat?
Huis- en zwembadverwarmen lopen qua seizoen neem ik aan niet parallel of toch wel ? 16kW op vvw, 35W/m2, zou er op neerkomen dat je ongeveer 450m2 zou moeten hebben. Maar gezien je naar de T-cap versie kijkt zijn het waarschijnljjk radiatoren.prein2 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 20:32:
Dr komt naast het huis ook een zwembad aan.. De zwbad warmtepomp doet onder de 10 graden helemaal niets meer.
[...]
De koelleidingen omleggen naar een plek waar je geen last ervan hebt ?
Helaas. Dat kan alleen onder de dakpannen ..... van het slaapkamerdak, dus geen garantie dat we niets meer horen. Wellicht nog meer door resonantie.koevlaas2 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 20:44:
[...]
De koelleidingen omleggen naar een plek waar je geen last ervan hebt ?
Ik ken je situatie verder niet, maar de hele buitenunit verplaatsen is dit een optie ?amarkest schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 21:30:
[...]
Helaas. Dat kan alleen onder de dakpannen ..... van het slaapkamerdak, dus geen garantie dat we niets meer horen. Wellicht nog meer door resonantie.
https://www.shopclima.it/...r-units-m-s-p-ecodan.htmlGrolsch schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 19:07:
@TriLithium waar heb jij nu uiteindelijk de Procon A1M besteld, en nog belangrijker wat heb je er voor betaald
€260 in totaal, je raakt dan wel je melcoud kwijt voor de goeie orde.
Op lange terwijl wil ik daar iets vergelijkbaars voor maken (app bouwers graag melden
Is mogelijk maar een flinke operatie en komt dan voor de schuifpui en dan hebben we geluid van de buitenunit in de kamer dus dat wordt m ook niet.koevlaas2 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 21:33:
[...]
Ik ken je situatie verder niet, maar de hele buitenunit verplaatsen is dit een optie ?
Meer ankers om de leiding vast te zetten. Flexbuis op de overgang naar vaste pijp. Frequenties door de wp laten overslaan. Dat is wat ik kan verzinnen.amarkest schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 20:10:
[...]
ik heb alles al geprobeerd. Fw versie 12.65 oa p80/p81/p82 instellingen, maar dat geeft toch nog niet de gewenste resultaten.
De koelleiding loopt door de slaapkamer en boven de 460watt opgenomen vermogen is de brom in de leiding te luid. Ik wordt er wakker van, cq kom niet in slaap.
Dus wil ik het vermogen snachts terugbrengen. Ik heb m snachts uit staan, helaas moet dan de Ketel smorgens ff bijspringen en dat wil ik liever niet.
Ik zag in jouw Arduino source een paar regels over de powerlevels ('7 powerlevels van uit t/m fullpower), dus dat bracht me op het idee om s te kijken naar de mogelijkheid om met een Arduinootje<>OTGW of OTshield het powerlevel te maximeren, of dat lukt is maar de vraag, want ELGA zal t wellicht weer aanpassen na x-tijd. Hetgeen wellicht op te vangen is door een (loop)-override vanuit de Arduino.
Iemand nog andere ideeen?
(Buffervat van 200L zou nog een overweging kunnen zijn als hulpje bij opstart, maar dat vergt nogal wat hardware-gesjouw en extra klep en extra pompbesturing, dat staat dus nog ff in de parkeerstand)
Het idee van een silentmode optie spreekt mij meer aan.
gezien alle fuzz in de media over geluid lijkt het me eigenlijk wel een issue voor de leverancier van de ELGA,
dus iig ook maar een mailtje naar techneco/remeha gestuurd, wellicht komen ze met een slimme oplossing.
.
Frequenties laten overslaan??? Hoe doe ik dat??jerh schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 22:51:
[...]
Meer ankers om de leiding vast te zetten. Flexbuis op de overgang naar vaste pijp. Frequenties door de wp laten overslaan. Dat is wat ik kan verzinnen.
In mijn wp kan dat ingesteld worden, is een w/w wp, daar zie je dat bij meerdere merken. Weet niet of het bij jou kan.amarkest schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 22:55:
[...]
Frequenties laten overslaan??? Hoe doe ik dat??
Dit topic is gesloten.