i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG
Ben het met je eens dat een airco veel beter zal koelen. Maar dan heb ik wel weer een extra buitenunit, gaten door de muur; weer een systeem erbij. En de vraag of één binnenunit op zolder het hele huis kan koelen?Rol-Co schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 19:41:
[...]
Eens, maar ik zou beide niet doen en een airco'tje ophangen, allemaal veel meer kosten efficiënter voor een paar honderd euro.
Daarom wil ik eerst kijken of het met L/W warmtepomp redelijk aan de praat te krijgen is. Het hoeft van mij ook geen 23 graden te worden.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Dus eigenlijk alles in 17mm En de paar meter hoofdleiding in 32..DJT schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 08:36:
[...]
Ben even niet in de gelegenheid om foto's te maken maar al het leidingwerk tussen binnenunit en verdelers is uitgevoerd in 32mm, in dat tracé zit ook de buffer.
Een kleine nuance is dat er op de verdelers een verloop zit naar 25mm, ik kon geen verdeler vinden met 32mm in/uit.
En voor de volledigheid: Alle 24 groepen van 70~80 meter zijn in 17mm uitgevoerd (Uponor ComfortPipe plus) en zijn aangesloten op deze verdelers.
Betere nuance...?
Je verdeler is wel een mooi ding als het werkt, kost wat...
alleen wss had je juist met vvw daar een hoop op kunnen besparen, ald vvw eenmaal goed hebt staan, doe je er nooit meer iets aan..
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Zeker....Bravertal schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 22:25:
@koevlaas2
Het totaal valt van 5000 á 5500 kwh valt mij echt mee. Komt waarschijnlijk door de isolatie toch?
Waar haal je trouwens 19000 kWh vandaan want dat is wel idioot veel, als websites je dit voorrekenen is dit slecht voor de 'branche'.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
400 kWh SWW voor de keuken? Dat lijkt me rijkelijk veel. Ook moet je van de 3000 kWh oud verbruik nog het verbruik van een CV-ketel (bij ons zo'n 240 kWh) aftrekken, en wellicht wordt er nu ook al elektrisch gekookt, want dat vermeldt @Bravertal niet. Ook vergeet hij te vermelden of hij in een vrijstaande woning of een tussenwoning gaat wonen en wat het isolatieniveau/ventilatiesysteem is, want dat maakt voor het verbruik van de WP nog al wat uit.Rol-Co schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 23:17:
[...]
Even een sommetje
Gewoon verbruik 3000 kWh
Warmtepomp verwarming 2500 kWh
Sww voor de keuken 400 kWh
Elektrisch koken 200 kWh
Zal dus rond de 6000-6500 kWh op jaarbasis zijn.
Maar het is een wilde gok
Maar toch denk ik denk dat @koevlaas2 met 5500 kWh aardig in de buurt zit.
Waar die 19 MWh vandaan komt is mij ook een raadsel.
Voor onze nieuwe vrijstaande woning (waar wij komende week eindelijk de omgevingsvergunning van denken te ontvangen
Is je Google stuk?Cable_boy schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 13:34:
Een aantal van jullie hebben een Mitsubishi Zubadan maar is deze nog leverbaar of is dit product vervangen door de Ecoban?
[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 04-08-2019 13:45 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Na diverse Google pogingen dacht ik dat Zubadan een techniek was en niet (meer) een product. Ik vond alleen Alklima die het onder 'Mr. Slim' verkoopt en dat valt onder de 'Airconditioners' en niet onder 'Ecodan warmtepompen'.
Puhz-sHw = zubadanCable_boy schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 13:54:
[...]
Na diverse Google pogingen dacht ik dat Zubadan een techniek was en niet (meer) een product. Ik vond alleen Alklima die het onder 'Mr. Slim' verkoopt en dat valt onder de 'Airconditioners' en niet onder 'Ecodan warmtepompen'.
Puhz-sw = Ecodan
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Duidelijk!
Nu zie ik dat de behaalde resultaten met Zubadan in dit forum vrij laag zijn. sCOP van 3,63 en 3,36 op de wat grotere modellen. Kan ik dan beter voor een Panasonic, Viessman of NIBE gaan? Die adverteren met een COP van boven de 4,8 al heb ik daarvan geen behaalde resultaten of sCOP's gezien.
Valt wel mee, mijn grohe red duo verbruikt 35-40 kWh per maandAndrehj schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 13:40:
[...]
400 kWh SWW voor de keuken? Dat lijkt me rijkelijk veel.
240 voor de cv vind ik wel veel, een pompje en wat elektronica, meer is het niet, gaat jouw pomp wel stop als hij niet warmt?Ook moet je van de 3000 kWh oud verbruik nog het verbruik van een CV-ketel (bij ons zo'n 240 kWh)
aftrekken,
De 19 MWh is het zeker niet nee, dat is mega hoog, maar ik kijk niet gek op van 6500 kWh hoor met een beetje warmtepomp en douchewater.en wellicht wordt er nu ook al elektrisch gekookt, want dat vermeldt @Bravertal niet. Ook vergeet hij te vermelden of hij in een vrijstaande woning of een tussenwoning gaat wonen en wat het isolatieniveau/ventilatiesysteem is, want dat maakt voor het verbruik van de WP nog al wat uit.
Waar die 19 MWh vandaan komt is mij ook een raadsel.
3000 is ook laag, kijk wat er op het forum voorbij komt, meesten zitten rond de 4000 kWh wat dan wel iets zakt als je panelen hebt aangeschaft omdat je er meer op gaat letten, zelfde met een warmtepomp, ga je er op letten of staat ie gewoon aan en als het maar warm is is het goed.Voor onze nieuwe vrijstaande woning (waar wij komende week eindelijk de omgevingsvergunning van denken te ontvangen) heb ik het verbruik ingeschat op 5750 kWh, waarbij wij in onze oude woning ook zo'n 3000 kWh verbruiken en daarbij al op inductie koken.
[...]
Is je Google stuk?
Beide kan zo 1000 kWh schelen.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Daar is Alklima het toch niet mee eens. Volgens hun eigen site vallen de L/W warmtepompen met én zonder Zubadan technologie onder de Ecodan warmtepompen. (Zubadan zijn de varianten beginnend met een Z).
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik heb nu een hoekhuis uit 1972 waarbij de spouwmuren zijn geïsoleerd in de jaren 90 en de vloer met pirplaten (2018). Dubbelglas uit begin jaren 90. Ook koken wij met inductie.Andrehj schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 13:40:
[...]
400 kWh SWW voor de keuken? Dat lijkt me rijkelijk veel. Ook moet je van de 3000 kWh oud verbruik nog het verbruik van een CV-ketel (bij ons zo'n 240 kWh) aftrekken, en wellicht wordt er nu ook al elektrisch gekookt, want dat vermeldt @Bravertal niet. Ook vergeet hij te vermelden of hij in een vrijstaande woning of een tussenwoning gaat wonen en wat het isolatieniveau/ventilatiesysteem is, want dat maakt voor het verbruik van de WP nog al wat uit.
Waar die 19 MWh vandaan komt is mij ook een raadsel.![]()
Voor onze nieuwe vrijstaande woning (waar wij komende week eindelijk de omgevingsvergunning van denken te ontvangen) heb ik het verbruik ingeschat op 5750 kWh, waarbij wij in onze oude woning ook zo'n 3000 kWh verbruiken en daarbij al op inductie koken.
[...]
Is je Google stuk?
Wij gaan naar een 2 onder 1 kapwoning welke in oktober 2020 opgeleverd gaat worden.
Als ik onder de 6000 kwh ga gebruiken ben ik gelukkig. Standaard komen er 2 zonnepanelen op met de mogelijkheid om het dak vol te leggen (dit wil ik).
Ik ben net terug uit Zweden (familiebezoek) daar hebben ze allemaal een warmtepomp maar daar hebben die dingen geen onderhoud nodig, of althans niemand laat het onderhouden en ze gaan gewoon 20 jaar mee.
Is onderhoud hier nodig of is het ter preventie of beide?
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
De buitenunit bepaald of het een Zubadan is, de binnenunit niet dus waarom ze dan de Z bij de binnenunit hebben staan ?Andrehj schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 14:29:
[...]
Daar is Alklima het toch niet mee eens. Volgens hun eigen site vallen de L/W warmtepompen met én zonder Zubadan technologie onder de Ecodan warmtepompen. (Zubadan zijn de varianten beginnend met een Z).
Wellicht dat @Oxellaar het weet ?
Dit zou strafbaar moeten zijn als milieudelict wat mij betreftBravertal schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 14:54:
[...]
Standaard komen er 2 zonnepanelen op met de mogelijkheid om het dak vol te leggen (dit wil ik).
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Eigenlijk is het gewoon onzin, van tien jaar onderhoud kosten koop je een nieuwe.Bravertal schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 14:54:
[...]
Ik heb nu een hoekhuis uit 1972 waarbij de spouwmuren zijn geïsoleerd in de jaren 90 en de vloer met pirplaten (2018). Dubbelglas uit begin jaren 90. Ook koken wij met inductie.
Wij gaan naar een 2 onder 1 kapwoning welke in oktober 2020 opgeleverd gaat worden.
Als ik onder de 6000 kwh ga gebruiken ben ik gelukkig. Standaard komen er 2 zonnepanelen op met de mogelijkheid om het dak vol te leggen (dit wil ik).
Ik ben net terug uit Zweden (familiebezoek) daar hebben ze allemaal een warmtepomp maar daar hebben die dingen geen onderhoud nodig, of althans niemand laat het onderhouden en ze gaan gewoon 20 jaar mee.
Is onderhoud hier nodig of is het ter preventie of beide?
Voorheen bij CV had ik het wel enkel omdat je dan de garantie hebt dat je binnen 24 uur geholpen word. Nu heb ik gewoon drie verwarmings bronnen en dat is net zoveel zekerheid. Geen onderhoud dus.
1 PVoutput . Dongen NB
Dat geldt alleen voor de kleine monoblock modellen, je dure alles in 1 systeem heeft wel een langere geen onderhoud TVT.reneeke1970 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 15:27:
[...]
...van tien jaar onderhoud kosten koop je een nieuwe.
Vv is uitgevoerd in 17mm en hoofdleiding uitgevoerd in 32mm (met isolatie), de hoofdleiding is 52m totaal dus wel de moeite om die wat dikker uit te voeren. Het zijn vier etages waarvan twee met vier groepen en twee met acht groepen.Dylantje2 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 10:58:
[...]
Dus eigenlijk alles in 17mm En de paar meter hoofdleiding in 32..
Betere nuance...?
Je verdeler is wel een mooi ding als het werkt, kost wat...
alleen wss had je juist met vvw daar een hoop op kunnen besparen, ald vvw eenmaal goed hebt staan, doe je er nooit meer iets aan..
[ Voor 6% gewijzigd door DJT op 04-08-2019 16:34 ]
OK. Maar nu weten we nog steeds nietBravertal schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 14:54:
[...]
Ik heb nu een hoekhuis uit 1972 waarbij de spouwmuren zijn geïsoleerd in de jaren 90 en de vloer met pirplaten (2018). Dubbelglas uit begin jaren 90. Ook koken wij met inductie.
- welk ventilatiesysteem je nieuwe woning krijgt
- welk isolatieniveau je nieuwe woning krijgt
- welk type glas je nieuwe woning krijgt
- en hoe je aan die waarde van 19 MWh kwam...
Overigens staat in je EPC berekening een waarde van de warmtebehoefte van de woning. Met die waarde kun je heel redelijk het energieverbruik inschatten.
Verwarmen en koelen werkt allemaal prima maar warm water dus voor geen meter.
Nou, het was dus zo dat warm water op 55c ingesteld stond, ik heb het op 50c gezet en verwacht dat de COP een veelvoud verbeterd. Verder tegen de klant (met nieuwbouwhuis ) gezegd dat hij de thermostaatkraan een paar keer heen en weer moet draaien om deze goed te laten werken.
Gaat overigens om een Mitsubishi Ecodan 7.5 kW YAA (de nieuwe serie).
Nu zijn we echt nieuwsgierig gemaakt, dit lijkt (bijna) onmogelijk laag.
En 5 K verlaging en als resultaat een veelvoudige verbetering van de mCOP dit willen we natuurlijk allemaal.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Qua COP is de pana wel iets beter, maar een Zubadan met een 5KW mono vergelijken is appels met peren vergelijken.Cable_boy schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 14:02:
[...]
Duidelijk!
Nu zie ik dat de behaalde resultaten met Zubadan in dit forum vrij laag zijn. sCOP van 3,63 en 3,36 op de wat grotere modellen. Kan ik dan beter voor een Panasonic, Viessman of NIBE gaan? Die adverteren met een COP van boven de 4,8 al heb ik daarvan geen behaalde resultaten of sCOP's gezien.
Vertel eens iets meer over jouw situatie, zoals historisch gasverbruik en afgifte systeem en inhoud woning + bouwjaar.
Ik vind het ook een raar verhaal, ben daarom maar wezen kijken.dunklefaser schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 19:58:
@koevlaas2 Een mCOP voor warm water van < 1? en dat in hartje zomer??
Nu zijn we echt nieuwsgierig gemaakt, dit lijkt (bijna) onmogelijk laag.
En 5 K verlaging en als resultaat een veelvoudige verbetering van de mCOP dit willen we natuurlijk allemaal.
Ik ga binnenkort de cijfers opvragen en hopelijk zien we dan iets betere waarden.
Het wordt mechanische ventilatie.Andrehj schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 17:14:
[...]
OK. Maar nu weten we nog steeds niet
- welk ventilatiesysteem je nieuwe woning krijgt
- welk isolatieniveau je nieuwe woning krijgt
- welk type glas je nieuwe woning krijgt
- en hoe je aan die waarde van 19 MWh kwam...
Overigens staat in je EPC berekening een waarde van de warmtebehoefte van de woning. Met die waarde kun je heel redelijk het energieverbruik inschatten.
Glas wordt hr++
Isolatieniveau kan ik nergens aflezen, volgens mij is standaard bij nieuwbouw een rd-waarde van 3,5 toch?
EPC berekeningen heb ik nergens kunnen vinden.
https://www.energieconsul...kening-van-m3-n-naar-kwh/
Denk dat ik het verkeerd begrepen heb van die website.
Ik ben alleen maar blij hoor dat ik onder de 6.000 kwh kom.
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Daar gaat dan iets goed mis. De eerste weken hier draaide de WP op SWW ook heel erg beroerd omdat hij al vrij snel over ging op het elektrisch element... Ik had een COP van 1,5 tot 2. Hij deed wel een deel met de compressor. Een getal onder de 1 lijkt mij in alle gevallen goed fout, of er moet een sensor die wordt gebruikt voor de COP berekening niet kloppen. Ik zou toch verwachten dat 5 graden lager setpoint niet veel uitmaken.. 55 graden is toch niet zo extreem? Tenzij de WP een veel hogere temperatuur moet maken omdat de afgifte te klein is... Maar dan nog... 0,97...koevlaas2 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 19:46:
Ik ben gisteren wezen kijken bij een klant die een COP van 0,97 in zijn warm water had over de hele maand Juli.
Nou, het was dus zo dat warm water op 55c ingesteld stond, ik heb het op 50c gezet en verwacht dat de COP een veelvoud verbeterd. Verder tegen de klant (met nieuwbouwhuis ) gezegd dat hij de thermostaatkraan een paar keer heen en weer moet draaien om deze goed te laten werken.
Heb je gekeken naar de aanvoer temperatuur (ook in relatie tot de temperatuur in de boiler)?
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Zie mijn eigen topic over dimensionering van een WP: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1936182Grolsch schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 20:10:
[...]
Qua COP is de pana wel iets beter, maar een Zubadan met een 5KW mono vergelijken is appels met peren vergelijken.
Vertel eens iets meer over jouw situatie, zoals historisch gasverbruik en afgifte systeem en inhoud woning + bouwjaar.
De Energieconsultant.nl gaat uit van bovenwaarde en dat je cv ketel en afgifte systeem perfect werken, dus ook op lage temperatuur.Bravertal schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 20:26:
[...]
Het wordt mechanische ventilatie.
Glas wordt hr++
Isolatieniveau kan ik nergens aflezen, volgens mij is standaard bij nieuwbouw een rd-waarde van 3,5 toch?
EPC berekeningen heb ik nergens kunnen vinden.
https://www.energieconsul...kening-van-m3-n-naar-kwh/
Denk dat ik het verkeerd begrepen heb van die website.
Ik ben alleen maar blij hoor dat ik onder de 6.000 kwh kom.
In de praktijk reken ik altijd met 8 kW uit een m3 gas en dat lijkt allemaal aardig te kloppen, sterker nog reken ik met 9,7 kW dan kloppen mijn sommen niet.
Zelf verstook ik met mijn 1980 huis 158m2 en 400m3 ongeveer (uitgelezen uit de Mitsubishi warmtepomp) :
SWW 492 kWh en Verwarming 1620 kWh.
Het ligt iets genuanceerder:Fullpower schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 20:34:
[...]
Daar gaat dan iets goed mis. De eerste weken hier draaide de WP op SWW ook heel erg beroerd omdat hij al vrij snel over ging op het elektrisch element... Ik had een COP van 1,5 tot 2. Hij deed wel een deel met de compressor. Een getal onder de 1 lijkt mij in alle gevallen goed fout, of er moet een sensor die wordt gebruikt voor de COP berekening niet kloppen. Ik zou toch verwachten dat 5 graden lager setpoint niet veel uitmaken.. 55 graden is toch niet zo extreem? Tenzij de WP een veel hogere temperatuur moet maken omdat de afgifte te klein is... Maar dan nog... 0,97...
Heb je gekeken naar de aanvoer temperatuur (ook in relatie tot de temperatuur in de boiler)?
Je hebt 55c ingesteld staan met een delta T van 8 dus bij 48c gaat ie weer verwarmen en dat 24x7
Als klap op de vuurpijl is je warmteverlies ook hoger bij dit soort temperaturen en je warmtepomp vindt het ook niet leuk.
Alles bij elkaar opgeteld 137 kW opgewekt met 140 kWh verbruik dat zou best kunnen.
Hoe heb jij dit opgelost?Fullpower schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 20:34:
[...]
Daar gaat dan iets goed mis. De eerste weken hier draaide de WP op SWW ook heel erg beroerd omdat hij al vrij snel over ging op het elektrisch element... Ik had een COP van 1,5 tot 2.
[ Voor 36% gewijzigd door Andrehj op 04-08-2019 22:00 ]
En waar zouden die andere 3 kWh dan gebleven moeten zijn?????koevlaas2 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 20:41:
[...]
Het ligt iets genuanceerder:
Je hebt 55c ingesteld staan met een delta T van 8 dus bij 48c gaat ie weer verwarmen en dat 24x7
Als klap op de vuurpijl is je warmteverlies ook hoger bij dit soort temperaturen en je warmtepomp vindt het ook niet leuk.
Alles bij elkaar opgeteld 137 kW opgewekt met 140 kWh verbruik dat zou best kunnen.
Hier moet iets fout zitten in de metingen.
Zwerius Kriegsman
Het is een separate 300L boiler.Andrehj schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 21:59:
Kan het zijn dat deze slechte getallen door de stilstandsverliezen komen? Met andere woorden: Niet de opgewekte warmte, maar de afgegeven warmte vanuit de boiler (binnenunit met ingebouwde boiler) wordt gedeeld door het ingaande elektrische vermogen? Dat zou de zeer lage COP kunnen verklaren.
[...]
Hoe heb jij dit opgelost?
Lijkt mij ook, standby verbruik is zo'n 19KW in de maand, maar dit (COP van 1) is niet normaal.Zwerius schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 22:22:
[...]
En waar zouden die andere 3 kWh dan gebleven moeten zijn?????
Ik haal in de zomermaanden een COP van 3,8 ongeveer voor SWW.
Verliezen omdat het apparaat tig keer per dag aanslaat en dan de warmtepomp zelf opwarmt met de boilertemperatuur.Zwerius schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 22:22:
[...]
En waar zouden die andere 3 kWh dan gebleven moeten zijn?????
Ik zal eind van de week de klant vragen om cijfers, ik hoop op een enorme verbetering van het rendement.
Je standby verbruik word opgeteld bij de meter voor verwarming of koeling, niet voor bij SWW.Grolsch schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 22:42:
[...]
Lijkt mij ook, standby verbruik is zo'n 19KW in de maand, maar dit (COP van 1) is niet normaal.
Ik haal in de zomermaanden een COP van 3,8 ongeveer voor SWW.
Mijn COP voor SWW is dacht ik (zal het tzt voor je nakijken) boven de 4 in de zomermaanden.
Ik heb een externe 300 liter boiler, waarbij in eerste instantie de boel zo was aangesloten dat de WP op de bovenste spiraal verwarmde. Dat waren eigenlijk 2 fouten in één: een spiraal helemaal bovenin werkt niet en verder was het qua oppervlakte te klein: 0,7m2. Hij kon zijn 9kW niet kwijt en daardoor liep de delta-T tussen boiler en aanvoer WP op tot 30 graden. Dus als de boiler 30c was, moest de WP 60c aanvoer maken... en hij vind dat dat met R410a niet kon: dus vrij snel element erbij.😂
Nu circuleert de WP direct door de boiler heen (het is een hygieneboiler). Op de onderste spiraal zit de zonnecollector.
Nu heb ik een jaar COP voor SWW van 3,5 ofzo, waarbij ik altijd opwarm van 38c naar 45c als de ZB niet genoeg heeft gedaan.
[ Voor 7% gewijzigd door Fullpower op 05-08-2019 09:01 ]
De 10kw YAA ging hier op compressor naar 62c bij legionella (setpoint 60c), COP ligt ten alle tijden boven de 2.koevlaas2 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 19:46:
Ik ben gisteren wezen kijken bij een klant die een COP van 0,97 in zijn warm water had over de hele maand Juli.
Koelt zijn SWW wel genoeg af om een goede run te doen? Bij onze externe 300l zit het element onderin maar met 22 graden kan ik nog prima 2x douchen :-)
SWW mag bij ons alleen tussen 15:00 en 21:00.
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
En wellicht even checken wat de COP wordt op teruggeschroefd vermogen (50%).
[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 05-08-2019 13:44 ]
Ja precies, dat bedoelde ik ook: áls SWW met de compressor wordt gedaan, dan moet nu de COP wel goed zijn, altijd wel 2 of 2,5, hoe hoog de watertemperatuur ook is. Als echt 1 is, dan zou alles met het element worden gedaan of...?roelzadh schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 13:37:
[...]
De 10kw YAA ging hier op compressor naar 62c bij legionella (setpoint 60c), COP ligt ten alle tijden boven de 2.
Koelt zijn SWW wel genoeg af om een goede run te doen? Bij onze externe 300l zit het element onderin maar met 22 graden kan ik nog prima 2x douchen :-)
SWW mag bij ons alleen tussen 15:00 en 21:00.
(Zelf heb ik geen super goede COP omdat de WP alleen voor SWW draait als het koud is, anders doet de zonneboiler het. Ik warm ook nooit op vanaf 20c ofzo. Dat eerste deel zorgt ook voor een betere COP😀 Maar ik doe ook geen hoge temperaturen; denk dat de aanvoer niet ver boven de 50 graden komt.
Nu verloopt de monitoring via modbus naar een procon->raspberry pi waar node-red op draait. Deze stuurt het door naar opencmsmonitor. Dit veronderstel ik, want dit heeft onze installateur zelf voorzien. Ik kan enkel de gegevens uitlezen in een browser. Als ik wat tijd overheb ga ik vragen om dit voor mezelf open te stellen, zodat ik de gegevens ook in een grafana dashboard kan bijhouden.
Ik wou tijdens mijn vakantie wel eens experimenteren met Melcloud, maar blijkt nu dat deze beide dezelfde CN105 connector gebruiken. Is er een oplossing zodat deze naast elkaar kunnen gebruikt worden of ben ik eraan voor de moeite?
Er zijn een aantal opties om deze te bestellen:
- Instaladora Termica (Spanje) € 3.835 + € 300 verzendkosten
- EcoClimaGroup (Spanje) € 4.206 + verzendkosten onbekend
- Topaircon (Nederland, grijze import?) € 5.008 + € 150 verzendkosten
- Encliso (Duitsland) € 5.099 + € 130 verzendkosten
Ik heb goede ervaringen met Instaladora qua leveringen. Als in: Het komt altijd. Maar qua communicatie is het niet top en eigenlijk is het heel erg afwachten wanneer je bestelling wordt geleverd want tracking oid zit er niet in. Mijn ervaring is dat als het op hun site de status verzonden krijgt het ca een week duurt voordat het wordt geleverd in NL. Ik heb er inmiddels 3 Ecodan's gehaald en dat is prima afgehandeld. Wel is het zo dat volgens mij de verzendkosten hoger zijn dan die 300 euro. Toevallig was mijn laaste bestelling 300 euro maar dat was na aandringen op het feit dat het enkel een buitenunit was (dus 1 pallet ipv 2). Normaal zit denk ik tussen de 400-500 euro maar is elke maand weer anders.doek55 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:52:
Ik ben van plan om over een maand een warmtepomp aan te schaffen. Ik heb al veel vooronderzoek gedaan en kom uit op de Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2C.
Er zijn een aantal opties om deze te bestellen:Prijstechnisch is Instaladora de beste optie, ik weet dat je weinig aan service mag verwachten, maar dat compenseert het prijsverschil behoorlijk. Ik zou graag willen weten of iemand recente ervaringen heeft met dit bedrijf en tips om de bestelling goed te laten verlopen? Of ervaringen heeft met een ander goedkoop adres.
- Instaladora Termica (Spanje) € 3.835 + € 300 verzendkosten
- EcoClimaGroup (Spanje) € 4.206 + verzendkosten onbekend
- Topaircon (Nederland, grijze import?) € 5.008 + € 150 verzendkosten
- Encliso (Duitsland) € 5.099 + € 130 verzendkosten
Helaas. Het is of/of met de spullen van Mitsubishi, en een seriële splitter is helaas wat lastig in dit geval.AlbanVE schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:38:
Sinds december 2018 staat hier in onze Belgische nieuwbouw een Ecodan PUHZ-SW75VAA met EHST20C-MEC als een zonnetje te draaien.
Nu verloopt de monitoring via modbus naar een procon->raspberry pi waar node-red op draait. Deze stuurt het door naar opencmsmonitor. Dit veronderstel ik, want dit heeft onze installateur zelf voorzien. Ik kan enkel de gegevens uitlezen in een browser. Als ik wat tijd overheb ga ik vragen om dit voor mezelf open te stellen, zodat ik de gegevens ook in een grafana dashboard kan bijhouden.
Ik wou tijdens mijn vakantie wel eens experimenteren met Melcloud, maar blijkt nu dat deze beide dezelfde CN105 connector gebruiken. Is er een oplossing zodat deze naast elkaar kunnen gebruikt worden of ben ik eraan voor de moeite?
Wel ben ik heel benieuwd hoe dat opencmsmonitor van jou eruit ziet. Ben zelf ook in bezit van een werkende procon sinds kort. Meer dan wat loggen naar grafana ben ik nog niet gekomen gezien ik op vakantie ben.
Wat inspiratie voor iets moois is welkom.
Ook wel een bijzondere installateur dit hier zelf mee op de proppen komt moet ik zeggen
Deze bestaat ook.
https://thermaflex.com/nl...de-leidingen/flexalen-600
Behoorlijk stug hoor...
[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-08-2019 18:44 ]
die microflex lijkt dus mee te vallen met stugheid, buiging van 0.3 meter blijkbaar.
[ Voor 27% gewijzigd door Gamer dénis op 05-08-2019 19:02 ]
Voor zover ik weet zijn dat enkel deze koppelingen:
https://www.bengshop.nl/thermaflex-flexalen-sg413784/
https://www.arestho.nl/dr...oorgeisoleerde-leidingen/
[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-08-2019 19:04 ]
Ik kijk ook naar dezelfde WP van Mitsubishi, maar dan de VAA (230V versie). Nu zie ik op de site van Instaladora de oude units afgebeeld staan, dus niet die met het zwarte gaas. Krijg je wel de nieuwste versie geleverd?
SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022
Ook hier goede ervaring met je eerste optie; alleen ik heb voor mijn eigen veiligheid gekozen voor het betalen met PayPal (kan net zo goed met creditcard als je die hebt), want dan weet je zeker dat je geen financieel risico loopt; kost je wel 3-3,5% extra, maar dat had ik er wel voor over.doek55 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:52:
Ik ben van plan om over een maand een warmtepomp aan te schaffen. Ik heb al veel vooronderzoek gedaan en kom uit op de Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2C.
Er zijn een aantal opties om deze te bestellen:
...........
Prijstechnisch is Instaladora de beste optie, ik weet dat je weinig aan service mag verwachten, maar dat compenseert het prijsverschil behoorlijk. Ik zou graag willen weten of iemand recente ervaringen heeft met dit bedrijf en tips om de bestelling goed te laten verlopen? Of ervaringen heeft met een ander goedkoop adres.
En zoals hierboven al genoemd: er is geen tracking, plotseling staat er een bestelbusje voor je deur, zonder laadklep, dus dat wordt tillen.
In mijn geval een buurman met een trekker met voorlader....
Ditzelfde heb ik hier al meerdere malen gelezen, dus houd daar rekening mee.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Dat transport moet je zelf aanvragen, maar is een fluitje van een cent.
[ Voor 9% gewijzigd door Remco45 op 06-08-2019 08:27 ]
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Ja ze hebben af en toe nog de oude foto's online staan. Geen idee waarom want het is niet echt een sterk verkoopargument aangezien de nieuwe modellen wel flink wat voordelen hebben ten opzichte van de oude (naast dat ze er een stuk beter uitzien). Ik heb hem daar ook een keer over gemaild een jaar geleden oid en toen gaf hij aan dat hij de foto's nog moest updaten maar als je goed op de typenummers let (dus YAA ipv YHA en VAA ipv VHA) dan komt het goed en krijg je gewoon de nieuwe generatie.FrancD schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 22:42:
@godfriedd @doek55
Ik kijk ook naar dezelfde WP van Mitsubishi, maar dan de VAA (230V versie). Nu zie ik op de site van Instaladora de oude units afgebeeld staan, dus niet die met het zwarte gaas. Krijg je wel de nieuwste versie geleverd?
Welke Hornbach was dit? Op de site kan ik het niet vinden.Gamer dénis schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 18:21:
Heeft er iemand ervaring met voorgeïsoleerde CV grondleidingen? Ik kwam de microflex duo tegen bij de Hornbach 2x32 in een 125mm voorgeïsoleerde buis voor 38 euro per meter. Allicht zal het iets goedkoper kunnen, maar de isolatie ziet er ook goed uit. Wat gebruiken jullie zoals? Ik verwacht zelf ongeveer 10-12 meter nodig te hebben dus is alsnog wel een behoorlijke kost.
edit:
zoiets dus:
https://lmqr.wordpress.com/2011/05/13/zonneboiler-2/
FYI tis vooral de werkbaarheid/gewicht dat een issue gaat zijn..
[ Voor 28% gewijzigd door Icekiller2k6 op 06-08-2019 11:33 ]
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Waar kan je de alupex buis goedkoop bestellen?Icekiller2k6 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:16:
@Gamer dénis ja deze ken ik.. heb gekozen voor rvs afstandijzers te maken en alupex voor geisoleerde 32mm buis te pakken. deze in de *riool* buis te leggen en deze vol te purren.
edit:
zoiets dus:
https://lmqr.wordpress.com/2011/05/13/zonneboiler-2/
18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
25 meter 26x2 met 10mm isolatie aan 102 euro. Wel al 2 jaar terug
Dus delen door 2 is 14 euro de lopende meter voor 2x 32x3 buis. dan nog een riool buis van 110.. en de afstandsblokjes kun je vervangen door hout ofzo.. dient voornamelijk dat de buizen mooi in het midden blijven bij het purren.
[ Voor 42% gewijzigd door Icekiller2k6 op 06-08-2019 11:44 ]
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Zie inmiddels dit bericht!t.oswald schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:06:
[...]
Ik zou me maar niet te rijk rekenen. De Auer edel water staat gewoon in de verkeerde lijst in 2019. Hoewel, formeel haalt hij de warmte uit water.... Daar komen ze echt nog wel achter. De subsidie was vorig jaar 1400 euro.
Chris499 in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Een type miep die een lijstje voor leest.....t.oswald schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 12:58:
[...]
Zie inmiddels dit bericht!
Chris499 in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"
1 PVoutput . Dongen NB
Heb deze ook gehaald, duo 32mm. Degelijk en Inderdaad stug. Zorg dat je als je gaten door muur/ fundering boort dat je wat ruimte hebt anders is het lastig om ze door te voeren en zorg voor genoeg lengte omdat je bochten maakt van circa 1 mtr. Koop ook de bijbehorende afdichtrubbers en koppelingenAUijtdehaag schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 18:42:
@Gamer dénis
Deze bestaat ook.
https://thermaflex.com/nl...de-leidingen/flexalen-600
Behoorlijk stug hoor...
https://www.voorgeisoleer...l?id=192745131&quantity=1
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
Ik zag deze 7kW warmtepomp (Meeting MD20D) voor €1367,55 😬http://gondzik.de/product_info.php?products_id=297
https://www.instagram.com/anafollotofbricks/
https://larsboelen.nl/201...nuppel-in-het-hoenderhok/
Vergelinkbaar systeem maar goedkopere omkasting en verdamper ofzo?
Volgens mij is het een aan/uit model, dus dan schakelt ie in en de hele buurt hoort ditbetaplayer schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 17:11:
Iemand kennis of ervaring met het merk meeting? Ik heb eens gegoogled (ook op tweakers) en vond bitter weinig terug.
Ik zag deze 7kW warmtepomp (Meeting MD20D) voor €1367,55 😬http://gondzik.de/product_info.php?products_id=297
Geräuschpegel is dan skyhigh, de COP is ook niet zo denderend en de vraag is of deze ook
SWW kan maken. De prijs is er dan wel naar maar ik zou er niet aan beginnen.
Edit: Inverters hebben ze ook: http://gondzik.de/index.php?cPath=1_28_99
[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 06-08-2019 23:28 ]
Verder tegen de klant (met nieuwbouwhuis ) gezegd dat hij de thermostaatkraan een paar keer heen en weer moet draaien om deze goed te laten werken.
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Met veel interesse stukken van dit draadje gelezen, te groot om alles te lezen laat staan alle 7 delen...
Ik ga eerst wat pv op mijn dak gooien en daarna iets doen met de cv ketel.
De cv ketel is ong. 18 jaar oud dus vervanging zit er aan te komen.
Fyi:
Huis uit 2001, 185m2 waarvan ong 135/150 verwarmt moet worden. Rc 3,5 .
Dak is op zzo , zuidkant kan ong 10 panelen op ivm dakramen zonnecollector e.d. . Noordzijde meer plek, echter opbrengst onzeker ivm noordzijde.
Gas verbruik 1400m3, stroom , ondanks alles led, 7400 kwh. Zal wel door gezin van 5komen, waarvan er binnen paar jaar 2 van uitvliegen. Hoeveelheid hiervan voor sww weet ik niet.
Agpo zonneboiler van 75 liter.
Vloerverwarming op bg, 3 radiatoren op 1ste, 1 per kamer.
Ik gebruik nu honeywell evohome om alles aan te sturen waardoor ik iets meer verbruik heb dan vroeger.
Ik heb gekeken naar de op en kwa berekening is alleen de koevlaas2 formule makkelijk te doen. De warmtepomp info sites ook doorgelopen en daar komen wat conflicterende getallen uit imo.
Daar zou ik op een 8,5 tot 11 kw unit uit komen.
Kan iemand daar wat over roepen ?
Zijn er ELGA gebruikers die, aangezien een elga uit gaat van een bestaande cv ketel, de bestaande cv ketel niet meer vervangen als deze op is?
Dit ivm de vraag of het zinvol is om een elga te nemen bij een cv vervanging. Een standalone wp is stuk duurder maar doet wel alles terwijl je bij een elga altijd nog de verborgen kosten hebt van een cv ketel die vervangen moet worden.
[ Voor 6% gewijzigd door MichaelReitsma op 07-08-2019 10:58 . Reden: Verwarmingstype toegevoegd ]
Wat is je afgifte systeem? Vloerverwarming? Radiatoren?MichaelReitsma schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:31:
Hoi,
Met veel interesse stukken van dit draadje gelezen, te groot om alles te lezen laat staan alle 7 delen...
Ik ga eerst wat pv op mijn dak gooien en daarna iets doen met de cv ketel.
De cv ketel is ong. 18 jaar oud dus vervanging zit er aan te komen.
Fyi:
Huis uit 2001, 185m2 waarvan ong 135/150 verwarmt moet worden. Rc 3,5 .
Dak is op zzo , zuidkant kan ong 10 panelen op ivm dakramen zonnecollector e.d. . Noordzijde meer plek, echter opbrengst onzeker ivm noordzijde.
Gas verbruik 1400m3, stroom , ondanks alles led, 7400 kwh. Zal wel door gezin van 5komen, waarvan er binnen paar jaar 2 van uitvliegen.
Agpo zonneboiler van 75 liter.
Ik heb gekeken naar de op en kwa berekening is alleen de koevlaas2 formule makkelijk te doen. De warmtepomp info sites ook doorgelopen en daar komen wat conflicterende getallen uit imo.
Daar zou ik op een 8,5 tot 11 kw unit uit komen.
Kan iemand daar wat over roepen ?
Zijn er ELGA gebruikers die, aangezien een elga uit gaat van een bestaande cv ketel, de bestaande cv ketel niet meer vervangen als deze op is?
Dit ivm de vraag of het zinvol is om een elga te nemen bij een cv vervanging. Een standalone wp is stuk duurder maar doet wel alles terwijl je bij een elga altijd nog de verborgen kosten hebt van een cv ketel die vervangen moet worden.
Is die 1400m³ van 1 jan tot 31 dec 2018?
Hoeveel van die 1400m³ verwacht je dat gebruikt is om warm water te maken?
[ Voor 4% gewijzigd door Nickkie55 op 07-08-2019 10:47 ]
Afgifte is vv op bg en radiatoren op 1ste, 1per kamer. 1400 is jaar hoeveelheid.Nickkie55 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:41:
[...]
Wat is je afgifte systeem? Vloerverwarming? Radiatoren?
Is die 1400m³ van 1 jan tot 31 dec 2018?
Hoeveel van die 1400m³ verwacht je dat gebruikt is om warm water te maken?
Ik gebruik nu honeywell evohome om alles aan te sturen waardoor ik iets meer verbruik heb dan vroeger.
Ww gedeelte weet ik niet. Gezin van 5 is all i know.
[ Voor 0% gewijzigd door MichaelReitsma op 07-08-2019 11:45 . Reden: Typo ]
Je kunt eens kijken hoeveel gas je verbruikt op een typische week in de zomer (aka nu) dan heb je een idee Hoeveel gas je verbruikt voor enkel sanitair warm water.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ik heb een paar jaar proefgedraaid met de MeetingMD20D. Volgens de specificaties een vermogen van 7kW, maar die heb ik nooit kunnen ontdekken.. Ik schat in een vermogen van 3 of 4 kW rond het vriespunt.betaplayer schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 17:11:
Iemand kennis of ervaring met het merk meeting? Ik heb eens gegoogled (ook op tweakers) en vond bitter weinig terug.
Verder geen inverter, dus altijd maximale herrie en een inefficiente warmtewisselaar, dus matige COP.
Voor de 400 euro die ik er voor heb betaald was het een prima experiment en voor mij de opstap naar een serieuze warmtepomp (mitsu ecodan)
Mijn advies: als het goedkoop moet koop dan een panasonic monoblock in een goedkoop land.. dan heb je een veel betere, vrijwel stille warmtepomp.
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Ik heb nu 1 hoofdzekering/automaat van 40A. Ik kan dus 40A*230V = 9.200W gelijktijdig verbruiken.
Dat zou voor nu voldoende moeten zijn toch?
De kachel staat al bijna 2 maanden in vakantie stand, dan wordt er niet gestookt. En in de zomermaanden komt veel verbruik van douchewater uit de zonneboiler zetten.Icekiller2k6 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:04:
@MichaelReitsma dan moet je even narekenen of de radiatoren op 45 graden alles warm zouden krijgen.
Je kunt eens kijken hoeveel gas je verbruikt op een typische week in de zomer (aka nu) dan heb je een idee Hoeveel gas je verbruikt voor enkel sanitair warm water.
Daarnaast zit ik nu in spanje
[ Voor 5% gewijzigd door MichaelReitsma op 07-08-2019 12:16 ]
Beter verdeeld over de fases..FrancD schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:41:
Wat is eigenlijk het voordeel van een WP op 400V vs 230V?
Ik heb nu 1 hoofdzekering/automaat van 40A. Ik kan dus 40A*230V = 9.200W gelijktijdig verbruiken.
Dat zou voor nu voldoende moeten zijn toch?
Maar als je maar 1 fase hebt,,:-)
Zou ik toch eens kijken of je aan 140 wel genoeg hebt in je huis.
En 3 fase is vaak duurder.
Dus vandaar een 3 fase meter en de vermogens netjes verdelen over de fases...
Geeft je een goedkopere pomp..
Maar sommige zijn zo zwaar dat ze alleen maar in 3 fase geleverd worden.
Ik weet niet hoe het bij andere netwerkbedrijven is, maar bij ons (Enexis gebied) betalen we precies even veel voor 1 x 35A of 3 x 25A.Dylantje2 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:46:
[...]
Beter verdeeld over de fases..
Maar als je maar 1 fase hebt,,:-)
Zou ik toch eens kijken of je aan 140 wel genoeg hebt in je huis.
En 3 fase is vaak duurder.
Dus vandaar een 3 fase meter en de vermogens netjes verdelen over de fases...
Geeft je een goedkopere pomp..
Maar sommige zijn zo zwaar dat ze alleen maar in 3 fase geleverd worden.
Zwerius Kriegsman
Dus is 3x 25 aan te raden.. als je meer elektra vermogen verbruik hebt.Zwerius schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:55:
[...]
Ik weet niet hoe het bij andere netwerkbedrijven is, maar bij ons (Enexis gebied) betalen we precies even veel voor 1 x 35A of 3 x 25A.
Kan je iets kosten, als je een meterwissel aanvraagt maar een goedkopere pomp is dan weer mogelijk...
Of je doet zoals sommige hier, 2 of 3 groepen op een 3 fase..
De vraag is natuurlijk of dat wel nodig is.
Met 3*25 heb je 5.750W (per groep), dus totaal 17.250W ter beschikking.
Maar als je naar 3 x25A gaat, heb je per fase (tov nul) wel 230 V, maar tussen de fasen onderling toch al 400V?FrancD schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:58:
Klopt Zwerius. Is bij mij ook het geval. Als ik naar 400V ga wordt het een ander verhaal, dan ga ik meer vastrecht betalen.
Ik ben overigens wel blij met mijn 3 x 25A. Denk maar even aan een donkere winteravond waarop de WP lekker staat te snorren, er gekookt wordt (met misschien ook nog oven of magnetron er bij), de EV aan het laden is en er misschien ook nog even de wasmachine moet draaien. Dan kom je met 1 x 35A echt niet meer uit.
Nog mooier is het, als je hoofdzekeringen ook nog als (trage) automaat uitgevoerd zijn. Ik zag dat bij een vriend in zijn nieuwbouwwoning, waar dat standaard door Enexis geplaatst werd. Kan achteraf ook nog wel aangebracht worden (kost ca. € 280 voor 3 fasen). Één keer een hoofdzekering er door op kerstavond en je hebt het al bijna terug verdiend
Zwerius Kriegsman
Een 3-fase-aansluiting = 400V. 3x25A kost inderdaad over het algemeen hetzelfde als 1x40A. Dat heeft dus zeker voordelen, vooral voor een gasloos huis aangezien je simpelweg meer vermogen beschikbaar hebt voor momenten dat het nodig is.FrancD schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:58:
Klopt Zwerius. Is bij mij ook het geval. Als ik naar 400V ga wordt het een ander verhaal, dan ga ik meer vastrecht betalen.
Vaak is het wel zo dat een 3-fase warmtepomp iets duurder is maar dat verschil is te overzien.
@Zwerius Vrijwel alle netbeheerders in Nederland plaatsen hoofdautomaten met een C-karakteristiek. Die zijn dus trager dan de gebruikelijke B-karakteristieken die over het algemeen in de groepenkasten gebruikt worden. Hoewel daar ook wel eens C-karakteristiek wordt toegepast en dan is dat voordeel al weer weg...
Nu valt het mij op dat het het leidingwerk dat op de boiler zit aangesloten altijd warm is, ook als er al een paar uur geen warm water is gebruikt. Is dat normaal?
"vroeger" werkte de centrale verwarming zo, zonder pomp, omdat het water in de radiatoren afkoelde.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Je moet aansluitingen aan de zijkant of de bovenkant van een boiler altijd uitvoeren als een "anti-sifon-systeem". Dat betekent: leidingen altijd eerst een cm of 40-50 naar beneden laten lopen. Daarmee voorkom je dat er binnen in een leiding een circulatie tot stand komt, die voor afkoeling zorgt. Let op: in één leiding aan een boiler (in rust) kan water twee kanten opstromen. Langs de wand van de verticale buis omhoog, waarbij het water afkoelt en in het midden van de leiding weer terug naar de boiler. Op die manier verlies je dus warmte uit je boiler. Als je de leidingen allemaal eerst een stuk naar beneden laat lopen treedt dit niet op.DJT schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 13:22:
Sinds anderhalve week wonen wij in ons nieuwe huis met WP en boilervat. Omdat er tussen de boiler en badkamer op zolder circa 18m leiding zit heb ik een circulatieleiding met pomp laten aanleggen. Omdat ik nog geen pompschakelaar heb gekocht (welke ervoor moet zorgen dat de pomp alleen draait als dat nodig is) is de pomp nog niet continue in gebruik. Ik heb 'm zaterdag een kwartiertje laten pompen tijdens het legionella programma.
Nu valt het mij op dat het het leidingwerk dat op de boiler zit aangesloten altijd warm is, ook als er al een paar uur geen warm water is gebruikt. Is dat normaal?
Zwerius Kriegsman
- Hou er rekening mee dat een bestaande meterkast ook aangepast moet worden.Dylantje2 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:57:
[...]
Dus is 3x 25 aan te raden.. als je meer elektra vermogen verbruik hebt.
Kan je iets kosten, als je een meterwissel aanvraagt maar een goedkopere pomp is dan weer mogelijk...
Of je doet zoals sommige hier, 2 of 3 groepen op een 3 fase..
- De hoofdschakelaar moet vervangen worden van 2 naar 4 polig.
- Al je groepen moeten netjes verdeeld worden over je 3 fasen.
- Mocht het zo zijn dat je nu maar 2 aardlekschakelaars hebt, dan zal je er nog 1 bij moeten hebben om netjes je verdeling te maken over je 3 fasen.
- Liander/Enexis zal een nieuwe meter moeten plaatsen. En er moet gekeken worden of er uberhaubt wel een geschikte kabel loopt. In het ergste geval zullen ze een nieuwe kabel moeten trekken, en dit is maar tot een x aantal meter vergoed.
Dank voor alle reacties. Ik had al het gevoel dat er een onbedoelde circulatie op gang was gekomen door de circulatieleiding, ik kende alleen de term 'thermosiphon' niet.Andrehj schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:08:
Let op: @DJT heeft een ringleiding met pomp. En omdat een pomp als ie uit staat niet dicht is, krijg je dan volgens mij altijd de thermosifonwerking, ook als je netjes de leidingen langs het SWW vat eerst een stuk naar beneden laat lopen. Wat @DJT moet doen is een terugslagklep monteren (maar beter nog, die cirulatieleiding (=energievreter, die bovendien altijd je huis opwarmt, ook in de hete zomer) weghalen en accepteren dat het wat langer duurt voor er warm water bij de douche is.)
Het aanleggen van een circulatieleiding was een last-minute idee van de loodgieter en ik heb daar ja op gezegd zonder research te doen.
Geeft natuurlijk ook wel extra comfort. En comfort kost vaak wat geld.DJT schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:29:
[...]
Dank voor alle reacties. Ik had al het gevoel dat er een onbedoelde circulatie op gang was gekomen door de circulatieleiding, ik kende alleen de term 'thermosiphon' niet.
Het aanleggen van een circulatieleiding was een last-minute idee van de loodgieter en ik heb daar ja op gezegd zonder research te doen.
Er zijn ook mensen die een (voet)schakelaar in de keuken hebben en een schakelaar in de badkamer. Je kunt daarmee naar behoefte de circ. pomp even inschakelen (bijv. 1 minuut voor gebruik kraan) en na gebruik weer uit (of met een timer: na t minuten automatisch weer uit).
Zwerius Kriegsman
Wel ~€200 om over te schakelen (+ evt groepenkast vervanging).
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik denk dat de natuurlijke circulatie nu al behoorlijk groot is, bij het aanzetten van de douche op de eerste etage heb ik al binnen enkele seconden warm water en dat klopt niet.
Even vooropgesteld; het is geen ringleiding met aftakkingen maar een circulatieleiding vanaf de boiler naar het hoogste punt. Ik hoop dus dat de loodgieter die makkelijk af kan koppelen. Beiden punten zijn in ieder geval nog goed bereikbaar. Helaas is de loodgieter pas in september weer terug van vakantie.
klopt allemaal..Nickkie55 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:25:
[...]
- Hou er rekening mee dat een bestaande meterkast ook aangepast moet worden.
- De hoofdschakelaar moet vervangen worden van 2 naar 4 polig.
- Al je groepen moeten netjes verdeeld worden over je 3 fasen.
- Mocht het zo zijn dat je nu maar 2 aardlekschakelaars hebt, dan zal je er nog 1 bij moeten hebben om netjes je verdeling te maken over je 3 fasen.
- Liander/Enexis zal een nieuwe meter moeten plaatsen. En er moet gekeken worden of er uberhaubt wel een geschikte kabel loopt. In het ergste geval zullen ze een nieuwe kabel moeten trekken, en dit is maar tot een x aantal meter vergoed.
maar brand is ook wat he....
Dus zoek een goede installateur, laat hij netjes alles maken, en gebruiken wat je kunt gebruik!! [ want sommige zeggen alls MOET nieuw ]
Laat een nen keuring doen..
Ben je voor de toekomst weer ff safe.
Vooral voor verzekeringsmaatschappijen....
Ik ben ook vaak iemand die zegt dat het nieuw moet. Een nieuwe (voorbedrade) onderverdeler komt qua prijs dicht in de buurt van het ombouwen/om bedraden van een bestaande oude verdeler.Dylantje2 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 17:03:
[...]
klopt allemaal..
maar brand is ook wat he....
Dus zoek een goede installateur, laat hij netjes alles maken, en gebruiken wat je kunt gebruik!! [ want sommige zeggen alls MOET nieuw ]
Laat een nen keuring doen..
Ben je voor de toekomst weer ff safe.
Vooral voor verzekeringsmaatschappijen....
Waarom niet niet voor je douche een doorstroom verwarmer plaatsen die de eerste 18 meter verwarmt?DJT schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:58:
Dat zou ook zeker een optie zijn maar ik weet niet helemaal of ik dan 'legionella-veilig' ben.
Zodra warm water passeert gaat hij vanzelf uit.
En van een dertig sec overbelasting springt geen enkele zekering
1 PVoutput . Dongen NB
Ik vermoed dat het best in de papieren gaat lopen om naar 3x25 te gaan, want ik denk niet dat de grondkabel dubbel is uitgevoerd om dit mogelijk te maken 😳.
Mij is nog steeds het doel van deze hele exercitie niet duidelijk? Wil je snel warm water, of ben je bang voor legionella? Bij ons zit er denk ik zo'n 15 meter leiding vanaf boiler naar douche.DJT schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:58:
Dat zou ook zeker een optie zijn maar ik weet niet helemaal of ik dan 'legionella-veilig' ben.
* Grolsch zet douche aan, pakt handdoek en washand, loopt naar de douche en douche is warm. Max 30 seconden ofzo?
Met zo'n circulatie leiding creëer je toch een gigantisch warmteverlies, of zie ik dat verkeerd?
In de keuken hebben wij er een Quooker met vaatje voorzitten omdat we direct warm water willen. En ja, zo'n ding kost ook stroom, maar comfort kost nu eenmaal geld.
[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 07-08-2019 17:50 ]
Als je hager neemt mee eensNickkie55 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 17:15:
[...]
Ik ben ook vaak iemand die zegt dat het nieuw moet. Een nieuwe (voorbedrade) onderverdeler komt qua prijs dicht in de buurt van het ombouwen/om bedraden van een bestaande oude verdeler.
https://www.elektramat.nl...-componenten/merken/emat/
Maar niet iedereen rijdt in een rols dus...
Hier wat los van en de rest bestaand....
https://www.emat.nl/
Keurmerk en 10 jaar...
En dan is tillen vanuit het busje niet nodig, zoals bij instaladoratermica opgemerkt werd? (De WAF keldert hiermee enorm, aangezien zij tijdens bezorg uren thuis is)Remco45 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 08:26:
@doek55 Heb goede ervaringen met Ecoclimagroup. Is iets duurder maar groot bedrijf met hele goede recensies in Spanje zelf. Tot nu toe 3 keer besteld voor mijzelf en daarna voor mede-tweakers. Telkens prima gegaan. Transport via NL firma met eigen kantoor in Spanje. Leverdata werden exact aangehouden en transporteur vond de communicatie ook prima gaan.
Dat transport moet je zelf aanvragen, maar is een fluitje van een cent.
Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L
Dat ligt aan de transporteur verwacht ik, wagen met klep en zo'n elektrische pallet wagen is geen overbodige luxe._RRM_ schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 18:23:
[...]
En dan is tillen vanuit het busje niet nodig, zoals bij instaladoratermica opgemerkt werd? (De WAF keldert hiermee enorm, aangezien zij tijdens bezorg uren thuis is)
Laat hem anders bij een bevriend bedrijf bezorgen.
Wij zijn ook met z'n 5en en wij verbruiken ongeveer 5500 kWh met verwarmen,koken en douchen ook op electra, wellicht een klein monitoringsonderzoekje houden of er niet een enorme energieslurper tussen zit.MichaelReitsma schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:31:
Gas verbruik 1400m3, stroom , ondanks alles led, 7400 kwh. Zal wel door gezin van 5komen
En de ELGA die je weer moet vervangen omdat een WP best goed werkt maar helaas geen douchewater kan maken en/of de ELGA is bij -5c net te klein qua vermogen.MichaelReitsma schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:31:
Moraal van het verhaal, zet (desnoods hybride, maar liever niet) direct een volwaardige WP neer.
@_RRM_ WP's uit SPanje werden bij mij keurig met grote vrachtwagens en laadkleppen/pompwagens afgeleverd, WP's bij Topaircon.eu vandaan die komen met een busje zonder laadklep, een vrouwlijke Mokkel chauffeur en 172 kG WP erinGrolsch schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 18:34:
[...]
Dat ligt aan de transporteur verwacht ik, wagen met klep en zo'n elektrische pallet wagen is geen overbodige luxe.
Laat hem anders bij een bevriend bedrijf bezorgen.
Dankzij de salontafel hebben we de WH-MDC16H6E5 er toch met z'n 2en uitgekregen zonder te laten vallen.
En weer reakties op w.o niveau:Dylantje2 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:18:
https://www.telegraaf.nl/...el-plezier-van-warmtepomp
En weer een discussie in de landelijk pers..
'1234ruud720
Vandaag, 13:55
Zet je huis vol met oliegevulde electrische radiatoren, en koop een paar dikke gordijnen..Aanschafprijs minimaal... buiten de electriciteitsvoorziening geen grote verbouwingen voor een ruimtevretende warmtepomp... gaan een eeuwigheid mee... geen onderhoud... niet sparen voor de volgende warmtepomp, die je na 10, of 15 jaar moet aanschaffen... En gaat er een toch kapot, leen je er een uit een andere kamer.... Alleen een hoge energierekening, maar als ik het goed begrijp, kan die bij een warmtepomp ook flink tegenvallen...... Misschien is het ook een goed idee voor mensen met stadsverwarming, zeker, als je zelf zonnepanelen op dak hebt.'
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Dit topic is gesloten.
![]()