Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 121 Laatste
Acties:
  • 582.351 views

• arjan_1980
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-10-2023
Dat hangt echt af van de warmtepomp lijkt me, er moet een 4-weg klep in zitten om de flow richting om te draaien, dus werking om te keren, zon ding kost nou eenmaal geld en moet aangestuurd worden, dus het lijkt mij dat ze deze weg laten in de units die alleen kunnen verwarmen.

Enigste wat zou kunnen dat bij massa productie het goedkoper is om dezelfde units te maken, maar ze software matig als koel en non koel units aan te bieden
Stancke schreef op maandag 29 juli 2019 @ 09:18:
[...]

Zou zoiets niet puur softwarematig zijn of switch verschuiven op het mainboard? :X

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-11 08:55
TriLithium schreef op maandag 29 juli 2019 @ 09:29:
[...]

@X21r

Hier even op inhaken. Ik heb na mijn eerste poging met een niet werkende Procon A1M nu een nieuwe uit Italie besteld, en deze werkt wel.

Ik heb nu samen met een Kamstrup 302 een mooie bak data tot mijn beschiking welke ik via modbus/M-bus naar Openhab naar InfluxDB/Grafana stuur. En dit elke 10 seconden. Altijd leuk.

Nu is wel mijn doel om het protocol van de Procon A1M te ontleden om deze er tussenuit te halen. En voor de communitie natuurlijk. De ATA ESP8266 is een mooie basis hiervoor. Dit wil ik dus ook voor de Ecodan gaan doen.

Nu heb ik even snel een bak data in Grafana gezet om dit de komende 2 weken het alleen te laten gezien de vakantie van mij.

https://snapshot.raintank...JHGzIslEBXzkLdrx06y7Z41G9

Samen met onderstaand PDF zijn er best wel leuke dingen te bedenken

https://library.mitsubish...TW_Modbus_Register_Tables

Nu aan jullie een beetje de vraag wat leuk zou wezen voor een dashboard en welke waardes hiervoor nodig zijn. Er kunnen dus ook dingen aangestuurd worden, kan tijdens koelen het setpoint elke 10 seconde veranderen bijvoorbeeld.

Na mijn vakantie ga ik met mijn Salea clone wat data logging sessies doen om te kijken of het wat te reverse engineeren is.
Gaat de A1M ook op de CN105 poort?

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-10 13:13

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

alberthakvoort schreef op maandag 29 juli 2019 @ 10:13:
[...]

Gaat de A1M ook op de CN105 poort?
Yup, dus een eigen MelCloud moeten we maken ;)

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-11 08:55
TriLithium schreef op maandag 29 juli 2019 @ 10:18:
[...]

Yup, dus een eigen MelCloud moeten we maken ;)
Wil je dan op modbus nivea gaan werken of serieel op de Cn105? ( https://github.com/SwiCago/HeatPump)

Wat heb je voor die module betaald?

• TriLithium

TriLithium

alberthakvoort schreef op maandag 29 juli 2019 @ 11:15:
[...]

Wil je dan op modbus nivea gaan werken of serieel op de Cn105? ( https://github.com/SwiCago/HeatPump)

Wat heb je voor die module betaald?
Einddoel is serieel op de CN105, zo kan iedereen met een ESP8266 of andere goedkope interface los in tegenstelling tot de Procon

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-11 09:29
Fullpower schreef op zondag 28 juli 2019 @ 10:59:
Ik loop met de gedachte om het leidingwerk op de zolder te isoleren omdat bij koelen er soms condens ontstaat, dat is bijna niet te voorkomen.

Nu zitten er een aantal messing knelknoppelingen in het cv circuit (koppelingen, afsluiters, etc). Nu las ik dat je die niet mag isoleren omdat er een minimale hoeveelheid ammoniak uit de dampdichte isolatie (bijv. Armacell AF oid) met een minimale hoeveelheid vocht (achtergebleven tussen leiding en isolatie) spanningcorrosie kan veroorzaken, waardoor de koppeling kan scheuren.

Wat is jullie idee/advies hierbij? Zou het middel (dampdicht isoleren) erger zijn dan een paar drupjes condens, waardoor dadelijk het flink mis kan gaan? Ik heb geen idee hoe snel dit dat gaat, en of het bij koelen met een paar graadjes onder het dauwpunt op zolder met die isolatie het zo'n vaart zal lopen...

Ik las ook iets van het intapen van de knelkoppelingen met teflontape?
Dit zou ik ook graag willen weten. Wat is het gevaar van spanningscorrosie door lage temperaturen bij messing of koperen leidingen en koppelingen?

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:52
TimoDimo schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:18:
[...]

Dit zou ik ook graag willen weten. Wat is het gevaar van spanningscorrosie door lage temperaturen bij messing of koperen leidingen en koppelingen?
Zowel Armacell als bijv. VSH (die knelkoppelingen maakt) zeggen dat je messing knelkoppelingen niet dampdicht mag isoleren. Dat is voor mij wel een indicatie dat je het niet zou moeten doen.. Maar wat als er wel knelkoppelingen in het cv circuit zitten en last hebt van condens?

Ik vraag mij af hoe groot de kans is? Hebben we het over extremen en is het slechts een paar keer voorgekomen of is het iets dat alijd gebeurd, zeg maar een kwestie van tijd. Ik las concreet iets over een nieuwbouw project, waarbij leidingen waren geisoleerd terwijl de rel. vochtigheid hoog was tijdens de bouw... Ik kan er verder niet veel meer over vinden.. en kan mij ook voorstellen dat fabrikanten met een dergelijke claim alle verantwoordelijkheid afwijst..

En of het intapen met teflontape nu wel of geen goed idee is (las ik op Warmtepompweetjes.nl).

Aan de andere kant: hoe erg is condens op koperen/kunststof leidingen, messing knelkoppelingen? Droogt vanzelf wel weer op in een paar uur. (Dingen van ijzer gaan natuurlijk roesten, dat heb binnen een paar uur zien gebeuren).
In hetzelfde artikel over die spanningcorrosie stond ook dat gewoon condens niet agressief is, omdat normaal het aandeel ammoniak in de lucht klein is in een woning. Maar dat condens wil ik eigenlijk ook niet..

Vooralsnog twijfel ik nog...

[ Voor 16% gewijzigd door Fullpower op 29-07-2019 13:56 ]

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
En dan de uitdaging van een warmtemeter met een messing aansluiting. De vraag is hoe erg een paar dagen koelen is voor de koppelingen.

• jee-weetje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 13:27
Nickkie55 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 09:23:
[...]

Hitachi verkoopt koel-kits, maar volgens Mark van pmcopack is dit 'Waste of money' want het is niets anders dan een stukje draad om 2 klemmen door te verbinden en wat extra isolatie.
Bij de split-units is het, voor binnen, ook nog een 'mooi' condens-opvangbakje welke je vervolgens op de afvoer moet aansluiten.

Jan-Willem

Verwijderd

arjan_1980 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 10:02:
Voor het koelwater en te kunnen koelen volstaat alleen het vervangen van de warmtepomp, alleen de afgifte daar zit het hem in.

Als je lage temperatuur radiatoren hebt bijvoorbeeld, die kunnen niet koelen, of je moet plassen water eronder willen hebben, vloerverwarming kan als je het regelt, of het koelwater boven het douwpunt te houden.

[...]
Kunnen koelen cq. met relatief hoge Ta in combinatie met LTV-radiatoren is uiteindelijk volgens mij een kwestie van de totale oppervlakte v.d. radiatoren. Zeer veel oppervlakte v.d. radiatoren in combinatie met een Ta > dauwpunt is volgens mij niet anders dan met vloerverwarming.

• arjan_1980
Radiatoren gebruiken convectie, bij koeling treed er geen convectie op naar boven om de ruimte te koelen, met wat DBE ventilatoren erop zal het vast wel wat doen.

Hoe lager de Ta hoe beter de ruimte te koelen is, bij een fan coil boeit condens niet word toch afgevoerd.

Je moet een paar knappe radiatoren hebben om dezelfde afgifte te krijgen als bij vloerverwarming. Het stralings oppervlak is gewoon vele malen groter. Vloer verwarming is ook niet ideaal voor koeling, ze gebruiken niet voor niks koel plafonds in de utiliteit bouw.
Verwijderd schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:20:
[...]

Kunnen koelen cq. met relatief hoge Ta in combinatie met LTV-radiatoren is uiteindelijk volgens mij een kwestie van de totale oppervlakte v.d. radiatoren. Zeer veel oppervlakte v.d. radiatoren in combinatie met een Ta > dauwpunt is volgens mij niet anders dan met vloerverwarming.

Verwijderd

arjan_1980 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:44:
Radiatoren gebruiken convectie, bij koeling treed er geen convectie op naar boven om de ruimte te koelen, met wat DBE ventilatoren erop zal het vast wel wat doen.

Hoe lager de Ta hoe beter de ruimte te koelen is, bij een fan coil boeit condens niet word toch afgevoerd.

Je moet een paar knappe radiatoren hebben om dezelfde afgifte te krijgen als bij vloerverwarming. Het stralings oppervlak is gewoon vele malen groter. Vloer verwarming is ook niet ideaal voor koeling, ze gebruiken niet voor niks koel plafonds in de utiliteit bouw.

[...]
Warmte, hoog energetisch niveau --> laag energetisch, de koudere radiator.
De ene radiator die ik heb, in de doucheruimte, een redelijk grote voldoet wat mij betreft prima, de ergste hitte haalt ie wel weg. 24h * 'beetje' is in mijn geval net voldoende.

• Fullpower
arjan_1980 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:44:

[...]
Het koelvermogen is met convectors (met DBE) niet super hoog; beneden in de kamer iets meer dan 1kW, 26c in de kamer en 18c cv-watertemperatuur. Als ik een online calculator pak, en kijk naar onze mogelijke situatie met VVW, dan zie ik dat ik ook ongeveer dat vermogen zou kunnen halen met VVW onder gelijke condities. En dat is in beide gevallen niet echt veel...
VVW heeft wel als voordeel dat er na het opstarten eerst massa moet worden afgekoeld; de WP zou dan uren vol kunnen draaien, maar als de vloer eenmaal koud is, zal ook het vermogen dat erin gestopt kan worden afnemen tot die 1kW oid.

Met VVW op de verdieping en evt. zolder wordt het allemaal een flink stuk mooier.

Maar wat is er nodig aan vermogen? Ik heb een koellast berekening gemaakt; wat ik zie is dat het zonder zonwering aan de buitenkant van het huis eigenlijk geen doen is. Met nogmaals 1kW op de eerste verdieping kom ik samen op 2kW warmte opname... dan kan ik doorschieten van de temperatuur voorkomen. Misschien dat ik toch maar eerst eens moet investeren in zonwering voor boven.

[ Voor 3% gewijzigd door Fullpower op 29-07-2019 19:49 ]

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
jee-weetje schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:20:
[...]
Bij de split-units is het, voor binnen, ook nog een 'mooi' condens-opvangbakje welke je vervolgens op de afvoer moet aansluiten.
Ik begrijp hier uit dat het dus relatief eenvoudig is? Bestaat er een kans dat de verdeler aangepast moet worden?

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:35
Is er hier iemand die (binnenkort) van plan is iets via Kotly.pl aan te schaffen ?
Stuur mij dan even een PM, ik heb nieuws namelijk.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• kipragout
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19-03 08:50
Heeft er iemand wel eens een stroomanode op een OEG boiler aangesloten? Ik zit een beetje te worstelen met de plaats van het montage oog. Ik heb nu iets geprobeerd maar dat lijkt niet goed te werken want het lampje knippert (rood). Enig idee of dit door het verwarmingselement in de boiler kan komen?

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:08
koevlaas2 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 20:45:
Is er hier iemand die (binnenkort) van plan is iets via Kotly.pl aan te schaffen ?
Ik ben nieuwsgierig, wat is het nieuws en waarom per PM :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• koevlaas2
Grolsch schreef op maandag 29 juli 2019 @ 23:57:
[...]

Ik ben nieuwsgierig, wat is het nieuws en waarom per PM :?
Ik PM het je even :X

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Grolsch
Vol verwachting klopt mijn hart..... :+

• koevlaas2
Grolsch schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 00:00:
Vol verwachting klopt mijn hart..... :+
Zie je Whatsapp

• jee-weetje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 13:27
kjast schreef op maandag 29 juli 2019 @ 20:04:
[...]

Ik begrijp hier uit dat het dus relatief eenvoudig is? Bestaat er een kans dat de verdeler aangepast moet worden?
Mijn yutaki incl. boiler zijn door een installateur geïnstalleerd, maar het is (zoals ik het heb kunnen meeloeren) niks anders dan een switch omzetten, het bakje en wat 'plak isolatie' monteren. En natuurlijk wat softwarematige instelllingen.

Bakje & isolatie kun je vinden door te googlen op: ATW-CKS-01 ;)
https://www.smartserveis....para-gama-yutaki-hitachi/

Jan-Willem

• etphone
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-06 17:55
Uit bovenstaande post over de Hitachi Yutaki warmtepomp begrijp ik dat er een setje te koop is om deze Hitachi warmtepomp die niet kan koelen toch aan het koelen te krijgen.

Ik huur sinds kort een woning met vloerverwarming en een ventilatielucht/water warmtepomp, de NIBE F730.
Dit is geen buiten-unit maar deze warmtepomp staat 'gewoon' binnenshuis.

Jammer genoeg kan de NIBE F730 de vloer niet koelen.
Gezien het weer van de afgelopen week is dit wel een gemis.
Weet iemand hier of het mogelijk is om deze NIBE F730 ook aan het koelen te krijgen ?

https://www.nibe.eu/nl-nl...rmtepompen/NIBE-F730-_-38
'De NIBE F730 is een compleet uitgeruste modulerende ventilatielucht/water warmtepomp die een kant-en-klare oplossing biedt voor het leveren van ventilatie, cv-verwarming en warmtapwater'

• Het Vosje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-11 11:57
Kort vraagje, ik heb sinds kort een Inventum Ecolution Combi 50 met WTW hangen. Hiervoor heb ik een draadloze Inventum RF zender aangeschaft, maar ik kan niet duidelijk vinden hoe ik deze moet connecten aan de Ecolution.

Moet ik ook nog een losse RF ontvanger halen, of zit deze al ingebouwd en moet ik op de Ecolution een soort pairing mode aanzetten?

Edit: Bevestigd door Inventum zelf: Ja, je hebt bij deze unit een lose RF ontvanger nodig

[ Voor 11% gewijzigd door Het Vosje op 01-08-2019 16:20 ]

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-11 16:59

hrt

koevlaas2 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 20:45:
Dat is wel heeeel geheimzinnig.... B-)

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:22
Kotly.nl by koevlaas?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-11 21:54
Voor de mensen die koelen hier, het werkt hier best aardig. Woonkamer blijft met de hitte netjes onder de 24c, slaapkamers max 25c en de zolder doet nagenoeg niks met 29c.

Echter na een aantal dagen koelen merk ik wel dat het klam aan begint te voelen.

Wat doen jullie er aan?
Zou een losse luchtontvochtiger helpen of zou een airco hiervoor beter zijn?

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• koevlaas2
roelzadh schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 12:58:
Voor de mensen die koelen hier, het werkt hier best aardig. Woonkamer blijft met de hitte netjes onder de 24c, slaapkamers max 25c en de zolder doet nagenoeg niks met 29c.

Echter na een aantal dagen koelen merk ik wel dat het klam aan begint te voelen.

Wat doen jullie er aan?
Zou een losse luchtontvochtiger helpen of zou een airco hiervoor beter zijn?
Een losse ontvochtiger is geld/stroom weggooien, kan m.i beter een airco ophangen,.

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-11 21:25
koevlaas2 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 13:31:
[...]

Een losse ontvochtiger is geld/stroom weggooien, kan m.i beter een airco ophangen,.
Waarom? Een iets of wat ontvochtiger heb je al rond 200€/st. Is zonder kap of breekwerk te installeren als je met een reservoir werkt. Had ook de laatste warme dag van de hittegolf last van klam aanvoelen/vochtigheid. Nooit condens gezien op vloer of collectoren. Met 2 ontvochtigers (op elke leef-verdieping één), zou ik met 2 ontvochtigers uit de voeten kunnen.

• koevlaas2
D!zzy schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 13:38:
[...]

Waarom? Een iets of wat ontvochtiger heb je al rond 200€/st. Is zonder kap of breekwerk te installeren als je met een reservoir werkt. Had ook de laatste warme dag van de hittegolf last van klam aanvoelen/vochtigheid. Nooit condens gezien op vloer of collectoren. Met 2 ontvochtigers (op elke leef-verdieping één), zou ik met 2 ontvochtigers uit de voeten kunnen.
Met dezelfde stroom kan je ook de boel koelen (is alleen de hardware iets duurder).

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:05

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 18:25:
@Grolsch @koevlaas2
Is melcloud ook niet te bereiken/in te loggen bij jullie?
https://www.melcloud.com/nl/Home
Ook niet via de app ?

Of ligt het aan mijn knutsels?
Bij mij lag Melcloud er ook uit, maar via Domoticz kon ik nog wel alles uitlezen blijkbaar..

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-11 21:25
koevlaas2 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:04:
[...]

Met dezelfde stroom kan je ook de boel koelen (is alleen de hardware iets duurder).
Akkoord; en met een airco haal je ook luchtvochtigheid uit de lucht.
Maar budgetvriendelijker, en voornamelijk enkel nodig in de hete én vochtige periodes vind ik persoonlijk een airco (momenteel) nog niet waard. Enkel als ik ooit naar een bewoonbare zolder wil gaan zal ik hierin wel moeten investeren (-> geen vloerverwarming/lussen, wel aansluiting voor ventiloconvector klaarliggen).

Interessante tabel is onderstaande. Hoewel je met een ontvochtiger enkel inspeelt op de vochtigheid, is uit tabel af te leiden dat je ook gevoelsmatig 1 à 2 graden kan winnen door te ontvochtigen.
Nota: tabel gaat maar tot minimum temperaturen van 27°C. Even vanuit gegaan dat je deze data kan extrapoleren O-) .

Afbeeldingslocatie: https://cdn.knmi.nl/system/data_center_discover_blocks/image1s/000/000/315/large/heatindex.png?1502456661
Bron: https://www.knmi.nl/kenni...temperatuur-bij-warm-weer

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:05

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

alberthakvoort schreef op maandag 29 juli 2019 @ 08:21:
[...]

Helaas nog niet, de code daarvoor is ontworpen voor lucht/lucht varianten. Staat nog wel op mijn todo lijst om daar verder in te gaan duiken
Zal erg blij worden dat de unit ook uitgelezen kan worden richting Domoticz, nu is waterdruk "toevallig" in beeld als ik er fysiek naar kijk. Bij cv ketel kreeg ik melding dat de waterdruk in cv systeem te laag was..

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• Lucifertje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-11 23:56
Iemand kennis van het volgende?

Wij bewonen sinds oktober een nieuwbouwwoning volgens het MorgenWonen concept van Volkerwessels. Dus een nul-op-de-meter- woning.

Nu hebben we o.a. een Mitsubishi EHST20D-VM2C warmtepomp, die wordt voor van alles ingezet maar niet voor koelen. Is dit mogelijk, hoe, kosten voor ombouwen?

Ik sprak pas iemand die aangaf dat het units zijn met mogelijkheid tot koelen en dat dit softwarematig aangepast zou kunnen worden.

Binnenunit: EHST20D-VM2C
Buitenunit: PUHZ-SW50VKA

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19-11 11:54
Volgens mij heb je dan deze binnenunit nodig: eRst20d-vm2c Dus een R in plaats van een H.

H van Heat?
R van Reverse?

[ Voor 15% gewijzigd door FrancD op 31-07-2019 15:23 ]

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

• koevlaas2

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:17

Exigence

dnkroz

arjan_1980 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 10:05:
Dat hangt echt af van de warmtepomp lijkt me, er moet een 4-weg klep in zitten om de flow richting om te draaien, dus werking om te keren, zon ding kost nou eenmaal geld en moet aangestuurd worden, dus het lijkt mij dat ze deze weg laten in de units die alleen kunnen verwarmen.
[...]
Hebben ze toch in principe allemaal wel ivm. defrost?

• FrancD
Ik ben nog in dubio welk vat ik voor SWW het beste kan kopen? Gaat om een combinatie WP en zonneboiler. De grootte van het spiraal is natuurlijk belangrijk, maar ook het warmteverlies...
Welke hebben jullie staan?

• koevlaas2
FrancD schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:32:
Ik ben nog in dubio welk vat ik voor SWW het beste kan kopen? Gaat om een combinatie WP en zonneboiler. De grootte van het spiraal is natuurlijk belangrijk, maar ook het warmteverlies...
De Jong Gorredijk vat, helemaal RVS en met meerdere spiralen verkrijgbaar.
Bij een zonneboiler wil je je WP niet op de bovenste spiraal want dan krijg je nauwelijks een delta T.

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
FrancD schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:32:
Omgebouwde Atag Q-Solar met WP op middelste spiraal.
ZB onder en CV boven. 380L SWW in het rvs vat.

@koevlaas2 Ja, dat kan maar krijg het huis er prima warm mee sinds 2016. :)
Blijf jaar op jaar ruim onder de 2500 kWh verbruik uit voor cv en sww dus een zeer kleine delta T neem ik voor lief. Ook fijn dat de ZB bij voldoende opbrengst de WP eruit drukt.

[ Voor 29% gewijzigd door BenEco op 31-07-2019 18:13 ]

• TriLithium

TriLithium

peterpijpelink schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:15:
[...]

Zal erg blij worden dat de unit ook uitgelezen kan worden richting Domoticz, nu is waterdruk "toevallig" in beeld als ik er fysiek naar kijk. Bij cv ketel kreeg ik melding dat de waterdruk in cv systeem te laag was..
Waterdruk wordt helaas niet gemeten. Staat ook niet in de modbus register lijst.

• koevlaas2
TriLithium schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 16:15:
[...]

Waterdruk wordt helaas niet gemeten. Staat ook niet in de modbus register lijst.
Is ook analoog bij een Ecodan, dan zou je een digitale moeten opnemen in je systeem.

• koevlaas2
BenEco schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 16:09:
[...]

Helaas krijg je een zeer kleine delta T op de middelste spiraal, beter WP onder en solar in het midden.
Dan wel met 500L vat oid.

• TriLithium

TriLithium

koevlaas2 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 16:18:
[...]

Is ook analoog bij een Ecodan, dan zou je een digitale moeten opnemen in je systeem.
Dat bedoel ik ook te zeggen met wordt niet gemeten :)

Wel jammer naar mijn idee.

• koevlaas2
TriLithium schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 16:25:
[...]

Dat bedoel ik ook te zeggen met wordt niet gemeten :)

Wel jammer naar mijn idee.
Idealiter heeft het systeem een dashboard met alle parameters aangegeven:

Aanvoer temp.
Retour temp.
Compressorfrequentie
Delta T
COP
Verbruik (realtime)
Opwek (realtime)
Flow
enz..

• godfriedd
  • Laatst online: 12-11 10:39
FrancD schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:22:
Volgens mij heb je dan deze binnenunit nodig: eRst20d-vm2c Dus een R in plaats van een H.

H van Heat?
R van Reverse?
Klopt helemaal! Zie afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JE3AvKTWEfABH3zeOksL3Db1/thumb.jpg

Of het softwarematig is aan te passen weet ik zo niet maar wat in ieder geval een verschil is is dat de modellen die geschikt zijn voor koelen een extra rek van ca 30 cm hoogte eronder hebben met een lekbak voor condenswater. Ik heb zelf niet de indruk dat er heel veel condenswater ontstaat bij koelen maar dat kan uiteraard wel en als je cillinderunit direct op de grond staat is er geen (goede) manier om dit op te vangen. Wel iets om rekening mee te houden dus in jouw geval @Lucifertje. Is ook niet zo gemakkelijk op te lossen want als je een dergelijk rek of lekbak achteraf moet plaatsen onder een unit met ingebouwde boiler (die jij hebt aan je typenummer te zien) moet hij los van de vloer komen en dan moet al het leidingwerk aangepast worden.

• TriLithium

TriLithium

koevlaas2 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 16:32:
[...]

Idealiter heeft het systeem een dashboard met alle parameters aangegeven:

Aanvoer temp.
Retour temp.
Compressorfrequentie
Delta T
COP
Verbruik (realtime)
Opwek (realtime)
Flow
enz..
Misschien mijn post gemist, maar dat kan ik nu doen. Eerst nog even de vakantie afmaken.

Maar alle goeie input is welkom voor een goed dashboard.

Later een eigen "MelCloud" is wat een lange zit voor mij. Maar is niet onmogelijk, vast wel iemand in dit topic die apps kan schrijven :)

• Lucifertje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-11 23:56
godfriedd schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 16:41:
[...]

Klopt helemaal! Zie afbeelding:

[Afbeelding]

Of het softwarematig is aan te passen weet ik zo niet maar wat in ieder geval een verschil is is dat de modellen die geschikt zijn voor koelen een extra rek van ca 30 cm hoogte eronder hebben met een lekbak voor condenswater. Ik heb zelf niet de indruk dat er heel veel condenswater ontstaat bij koelen maar dat kan uiteraard wel en als je cillinderunit direct op de grond staat is er geen (goede) manier om dit op te vangen. Wel iets om rekening mee te houden dus in jouw geval @Lucifertje. Is ook niet zo gemakkelijk op te lossen want als je een dergelijk rek of lekbak achteraf moet plaatsen onder een unit met ingebouwde boiler (die jij hebt aan je typenummer te zien) moet hij los van de vloer komen en dan moet al het leidingwerk aangepast worden.
Dank u heren, had op beter nieuws gehoopt maar toch bedankt voor jullie terugkoppeling. Met de oplevering vertelde de bouwkundig adviseur wel iets dat het mogelijk was voor pakweg 700 euro. Maar toen ik d'r verder naar vroeg wist hij het niet (meer).

Zal morgen eens bellen naar de installateur!

• koevlaas2
Lucifertje schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 19:25:
[...]

Dank u heren, had op beter nieuws gehoopt maar toch bedankt voor jullie terugkoppeling. Met de oplevering vertelde de bouwkundig adviseur wel iets dat het mogelijk was voor pakweg 700 euro. Maar toen ik d'r verder naar vroeg wist hij het niet (meer).

Zal morgen eens bellen naar de installateur!
Klinkt als een nieuw mainboard in je binnenunit, die kost ongeveer 700.
Je kan kijken of je op het mainboard van de binnenunit de dipwitch voor koelen hebt en op aan kan zetten. Maar ik denk niet dat dit werkt.

• Grolsch
Normaal staat inderdaad de 2e letter R voor reverse dus koelen.

Wat er gebeurt als je de dipswitch omzet weet ik eigenlijk niet.

• koevlaas2
Grolsch schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 20:53:
Wat er gebeurt als je de dipswitch omzet weet ik eigenlijk niet.
Waarschijnlijk gewoon niks.

• godfriedd
koevlaas2 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 22:45:
[...]

Waarschijnlijk gewoon niks.
Ik denk eigenlijk dat de print gewoon hetzelfde is in de binnenunit. Het prijsverschil is denk ik voor de onderconstructie die wordt meegeleverd bij een unit die kan koelen. Dat prijsverschil is natuurlijk geen 700 euro normaal gesproken (eerder 200 oid) maar er zijn vooral bij nieuwbouw natuurlijk nogal wat partijen die er wat op willen verdienen. Met name omdat je dan afwijkt van de standaard oplevering.

Ik vermoed zelf eigenlijk, maar ik zou het gewoon proberen als ik @Lucifertje was dat als je dipswitch SW2-4 actief zet (Die zal standaard uit staan in dat model) de unit het menu om te koelen erbij krijgt op de controller.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OaJdG6wMLLddRLdPGr3Usiae/thumb.png
Mogelijk kun je gewoon koelen wel gebruiken als je de temperatuur van het water niet al te laag laat komen (en dus het ontstaan van condenswater beperkt). Ik heb zelf dit jaar 3 dagen gekoeld (tot nu toe) en vorig jaar 2 dagen maar ik zie bij mij bij een vaste Ta van 18 graden geen condens in die bak komen. Maar als je wel veel condens krijgt (is ook weersafhankelijk ivm luchtvochtigheid dus ik zou het in de gaten blijven houden tijdens koelen) is zo'n lekbak die bij het model dat standaard kan koelen wordt meegeleverd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sYz6A5oFMzchxTY4b3JygC0a/thumb.png

• Grolsch
Ik kan me haast niet voorstellen dat DS2-4 ervoor gaat zorgen dat een EHSC-XXXX gaat koelen, maar ik zou zeggen probeer het. Veel kan er naar mijn mening niet verkeerd gaan.

Ik verwacht dat er nog wel ergens een hardware beperking is welke je niet zelf kan aanpassen.

Tip voor @Lucifertje , dip switches altijd geheel spanningsloos verzetten.

[ Voor 34% gewijzigd door Grolsch op 01-08-2019 10:40 ]

• FrancD
BenEco schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 16:09:
[...]

@koevlaas2 Ja, dat kan maar krijg het huis er prima warm mee sinds 2016. :)
Blijf jaar op jaar ruim onder de 2500 kWh verbruik uit voor cv en sww dus een zeer kleine delta T neem ik voor lief. Ook fijn dat de ZB bij voldoende opbrengst de WP eruit drukt.
Ik heb helaas de kleine(re) versie van 200L en dan gaat dit idee niet werken vermoed ik. Ik wil nu minimaal een 250L (we zijn gemiddeld met 4 thuis en ook het bad wordt soms gebruikt).

@koevlaas2 Die DJG zijn helemaal van RVS zag ik. Wat zal een 250L met 2 spiralen ongeveer kosten? Een OEG WPboiler 300L met 2 spiralen kost zo'n € 1.500 zie ik online (geen RVS).

• godfriedd
Grolsch schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 10:38:
Ik kan me haast niet voorstellen dat DS2-4 ervoor gaat zorgen dat een EHSC-XXXX gaat koelen, maar ik zou zeggen probeer het. Veel kan er naar mijn mening niet verkeerd gaan.

Ik verwacht dat er nog wel ergens een hardware beperking is welke je niet zelf kan aanpassen.

Tip voor @Lucifertje , dip switches altijd geheel spanningsloos verzetten.
Mij zou het niet verbazen hoor. Bedrijven willen de hardware altijd zoveel mogelijk gelijk houden, bovendien is de koelfunctie in de vorm van een defrost in de winter ook nodig (bij Mitsu's is net als bij veel andere merken de defrost dmv een omgekeerde cyclus ofwel tijdelijk koelen ipv verwarmen waarbij dus warmte uit de woning wordt onttrokken en aan de buitenunit wordt afgegeven). Dus volgens mij is alle hardware toch al aanwezig. Uitproberen kan lijkt mij niet veel kwaad mits de spanning er even wordt afgehaald. Goede tip.

• Grolsch
godfriedd schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 10:47:
[...]

Mij zou het niet verbazen hoor. Bedrijven willen de hardware altijd zoveel mogelijk gelijk houden, bovendien is de koelfunctie in de vorm van een defrost in de winter ook nodig (bij Mitsu's is net als bij veel andere merken de defrost dmv een omgekeerde cyclus ofwel tijdelijk koelen ipv verwarmen waarbij dus warmte uit de woning wordt onttrokken en aan de buitenunit wordt afgegeven). Dus volgens mij is alle hardware toch al aanwezig. Uitproberen kan lijkt mij niet veel kwaad mits de spanning er even wordt afgehaald. Goede tip.
Helemaal mee eens hoor, technisch hoort het ook gewoon te werken, alle componenten zijn aanwezig.

Maar 1 simpele DS omzetten lijkt mij te eenvoudig, ik vermoed dus dat er ergens anders een beperking zit, maar daar gaan we achterkomen als @Lucifertje het wil proberen.

• Ep Woody
In het kader van onderhoud aan de warmtepomp, zetten jullie de units ook in de wax om de behuizing netter te houden?

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:22
Ep Woody schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 11:46:
In het kader van onderhoud aan de warmtepomp, zetten jullie de units ook in de wax om de behuizing netter te houden?
Ik was hem met wash and shine voor auto’s. Gebruik ik ook voor mijn kozijnen.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:01
Ik heb een TF1 total filter voor een mooie prijs gevonden, alleen is dit de 22mm variant. Dit betekend dat het filter qua diameter de beperkende factor wordt. Kan iemand mij vertellen of 22mm voldoende is voor een 5kW WP om zijn warmte kwijt te kunnen?

• koevlaas2
Knielen schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 19:16:
Ik heb een TF1 total filter voor een mooie prijs gevonden, alleen is dit de 22mm variant. Dit betekend dat het filter qua diameter de beperkende factor wordt. Kan iemand mij vertellen of 22mm voldoende is voor een 5kW WP om zijn warmte kwijt te kunnen?
Wat is een mooie prijs ?

• koevlaas2
FrancD schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 10:46:
[...]

Ik heb helaas de kleine(re) versie van 200L en dan gaat dit idee niet werken vermoed ik. Ik wil nu minimaal een 250L (we zijn gemiddeld met 4 thuis en ook het bad wordt soms gebruikt).

@koevlaas2 Die DJG zijn helemaal van RVS zag ik. Wat zal een 250L met 2 spiralen ongeveer kosten? Een OEG WPboiler 300L met 2 spiralen kost zo'n € 1.500 zie ik online (geen RVS).
250L hebben ze niet van DJG, wel 300 en de prijs moet ik opzoeken.
Sowieso kan ik die hier niet posten want dan krijg ik de moderators achter mij aan.
Ik kan de prijs wel PM-en.

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
FrancD schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 10:46:
[...]

achter de 380L is hier ook nog een OEG Warmwaterboiler 150 l met 1 warmtewisselaar en elektrisch element geplaatst ivm bad dus het is wel mogelijk. Heb je de ZB actief op de 200L versie dan heb je daar ook nog driekwart van het jaar plezier van.
Op de OEG site https://www.oeg.net/speic...icher/trinkwasserspeicher staan wel (advies) prijzen om een idee te krijgen van de kosten.

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:01
Knielen schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 19:16:
Blijkt een mooi overzicht te staan op warmtepompweetjes. 5 kW met delta t van 3 graden vraagt een 28 mm aansluiting. Delta t van 5 graden kan al met 22 mm. Ik ga voor safe en ga alles met 28 uitvoeren.

• remeepje
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-08-2024
Knielen schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 17:02:
[...]

Blijkt een mooi overzicht te staan op warmtepompweetjes. 5 kW met delta t van 3 graden vraagt een 28 mm aansluiting. Delta t van 5 graden kan al met 22 mm. Ik ga voor safe en ga alles met 28 uitvoeren.
Hey Knielen

ik meen me te herinneren dat in dit topic of het broertje topic gezegd was dat het binnenwerk van de 5kw met 22mm is gedaan. En uit uniformiteit de buitenaansluiten groter is om het gelijk te houden tussen de modellen. Dit werd gevolgd door een post met berekening hoeveel flow een 22 mm had en dat was behoorlijk. Alleen erg opletten met bochten want die gaan impact hebben op de 22mm flow.
Ik heb geprobeerd de post terug te vinden, maar kon het niet vinden.
Zit ik ernaast? Wie was degene die dit de vorige keer wist te beantwoorden.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:58

timovd

Voorsprong door techniek

@remeepje , @Knielen ,Ik heb veel problemen gehad met te lage flow door te dunne leidingen.
Op https://warmtepomp-weetjes.nl/extra/tips/ scrollen naar "Leidingdiameter groter bij een warmtepomp"

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• arjan_1980
IK heb een 12kw warmtepomp en de circulatie leiding tussen de warmtepomp en het buffervat uitgevoerd met 32mm PEX leiding.

De verbinding tussen het buffervat en de verdeler in het voor en achterhuis is met 28mm PEX uitgevoerd.

[ Voor 30% gewijzigd door arjan_1980 op 02-08-2019 23:09 ]

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11 21:44

DJT

Hier een 11,4 Mitsubishi. Al het leidingwerk voor verwarming uitgevoerd in DN32.

• Fullpower
Ik ben voor op de zolder nog op zoek naar een convector met flink wat koelvermogen (bij 26c ruimtetemp. en 18 graden aanvoer gemiddeld).

Maar als ik kijk naar de data van Jaga dan kom ik niet verder dan 400Watt ofzo bij de afmeting die ik kwijt kan (ca. 1 meter breed en 50cm hoog)

Heeft iemand hier nog andere ideeen om naar te kijken? Ik heb toch wel minimaal 1kW nodig.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je kunt een autoradiator van de sloop halen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-11 15:56

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

DJT schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 23:14:
Hier een 11,4 Mitsubishi. Al het leidingwerk voor verwarming uitgevoerd in DN32.
Ook de aansluitingen naar de cv, graag foto....? _/-\o_ _/-\o_
Of heb je het over hoofdleidingen?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

remeepje schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 17:51:
[...]

Hey Knielen

ik meen me te herinneren dat in dit topic of het broertje topic gezegd was dat het binnenwerk van de 5kw met 22mm is gedaan. En uit uniformiteit de buitenaansluiten groter is om het gelijk te houden tussen de modellen. Dit werd gevolgd door een post met berekening hoeveel flow een 22 mm had en dat was behoorlijk. Alleen erg opletten met bochten want die gaan impact hebben op de 22mm flow.
Ik heb geprobeerd de post terug te vinden, maar kon het niet vinden.
Zit ik ernaast? Wie was degene die dit de vorige keer wist te beantwoorden.
22mm is zat, ook met bochten erin.
Dre in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"
Dre in "Vloerverwarming zonder pomp, maximale lengte"
Dre in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"

Het beste kan je zelf rekenen aan de lengtes, bochten, flow en drukverschil.

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:21
Nickkie55 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 09:23:
[...]

Hitachi verkoopt koel-kits, maar volgens Mark van pmcopack is dit 'Waste of money' want het is niets anders dan een stukje draad om 2 klemmen door te verbinden en wat extra isolatie.
Als je even zoekt op mijn eerdere posts heb ik al een keer de inhoud van de koelkit gegeven.

Dit is een brug tussen twee connectoren op de hoofdprint en een paar stukken isolatie om de pomp en nog wat onderdelen te isoleren. Inderdaad een dure 250 euro, maar de marge moet ergens opgemaakt worden :+

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
thefox154 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 09:37:
[...]

Als je even zoekt op mijn eerdere posts heb ik al een keer de inhoud van de koelkit gegeven.

Dit is een brug tussen twee connectoren op de hoofdprint en een paar stukken isolatie om de pomp en nog wat onderdelen te isoleren. Inderdaad een dure 250 euro, maar de marge moet ergens opgemaakt worden :+
Ik heb me gisteren (door de buurman) laten vertellen dat naast de cooling kit ook de verdeler aangepast moet worden. Geen idee wat daar mee moet gebeuren wellicht een ander materiaal?

De yutaki is lekker stil trouwens. Ik zal eens kijken wat het idle verbruik is...

[ Voor 7% gewijzigd door kjast op 03-08-2019 10:43 ]

• Grolsch
Ik heb vakantie, dus een mooie dag om de WP buitenunit eens schoon te maken.

Er zit al aardig wat ongedierte in de buiten unit :(

[edit]

Als je de kappen er af hebt blijft er weinig over en kun je e.e.a. goed schoonmaken

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/296gl7a.jpg

En nu alles weer in elkaar en schoon en ongediertevrij :P

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/347uotc.jpg

[ Voor 49% gewijzigd door Grolsch op 03-08-2019 12:09 ]

• koevlaas2
Proton_ schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 08:46:
Zal er mooi uitzien, als je een nieuwe koopt gaat het nog wel maar een sloopauto dan is het een verrot ding.
Trekt de WAF zeker niet.

• Ep Woody
Blijft hetzelfde probleem, hoge watertemperatuur en grote luchtsnelheid om een hoge warmteafgite te creëren. Als koeler blijft er vast weinig van over.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Klopt. Ze zijn wel makkelijk naast en achter elkaar te zetten zodat het volume maximaal gebruikt wordt als warmtewisselend oppervlak met tegenstroming.
Met geforceerde luchtstroming kan er een kast omheen voor de WAF.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Fullpower
Proton_ schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 13:51:
Klopt. Ze zijn wel makkelijk naast en achter elkaar te zetten zodat het volume maximaal gebruikt wordt als warmtewisselend oppervlak met tegenstroming.
Met geforceerde luchtstroming kan er een kast omheen voor de WAF.
Zijn die auto radiatoren zoveel beter qua oppervlak per volume eenheid?

Zo'n Jaga blok van 20x20x90cm lijkt toch ook wel heel wat. Zou meer lucht er doorheen jagen zoveel meer brengen? Beneden in de woonkamer heb ik een 20x20x170cm convector blok met 8x 14cm fan, maar daar is de water flow weer de beperking; ik krijg er niet meer doorheen omdat hij het verst weg zit in het CV circuit. Op zolder zit er maar weinig leiding tussen, dus misschien meer flow te halen?

Ook andere merken dan Jaga halen er niet veel meer uit, al zie je dat daar tangentiale ventilatoren op zitten ipv PC fans.. Lijkt qua air-flow ook niet veel te helpen als ik de specs van die dingen vergelijk met die PC fans..

• Proton_

Proton_

Team Welles

Wat is de lamelafstand in een Jaga? Een convector heeft hooguit de onderste helft gevuld met warmtewisselaar, terwijl dat met fans gewoon helemaal tot boven kan.

• Fullpower
Proton_ schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 14:36:
Wat is de lamelafstand in een Jaga? Een convector heeft hooguit de onderste helft gevuld met warmtewisselaar, terwijl dat met fans gewoon helemaal tot boven kan.
Lamelafstand is iets van 5mm. De platen zijn 20x20cm oppervlak. Er lopen 16 koperen leidingen door geen; 4 parallel en 4 van aanvoer heen en weer naar de retour.

Misschien 2 blokken boven elkaar plaatsen? Moet dan wel iets zijn van marktplaats, anders mooi duur😁

Probleem van de autoradiatoren is de aansluiting; om nu met slangklemmen eea te gaan aansluiten in huis...

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:41
Ik zou zonder meer geen auto radiateur willen adviseren voor een huis-cv systeem; want de cv draait op 2-3 bar, en een auto radiateur is bijna altijd geschikt voor 1 bar overdruk; dat wordt een natte boel in huis, en niet vanwege de condens...... >:)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik zou sowieso een lekbak met afvoer aanraden :)
Goed, mijn punt is: probeer zoveel mogelijk vierkante meter warmtewisselend oppervlak te regelen. Met een goede fan is 3 mm lamelafstand ook goed.

[ Voor 14% gewijzigd door Proton_ op 03-08-2019 15:50 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Kan je niet voor naar de sloop rijden......

https://www.autodoc.nl/search?keyword=Radiator

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:21
kjast schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 10:30:
[...]

Ik heb me gisteren (door de buurman) laten vertellen dat naast de cooling kit ook de verdeler aangepast moet worden. Geen idee wat daar mee moet gebeuren wellicht een ander materiaal?

De yutaki is lekker stil trouwens. Ik zal eens kijken wat het idle verbruik is...
HIer ook geen klagen over het geluid. Je hoort er weinig van. .
Alleen de ontdooicyclus wil wel eens opvallen.

Waarschijnlijk bedoelt je buurman het volgende:
Als je een oude stalen verdeler hebt (vaak met pomp) dan kan deze gaan condenseren.
Een kunststof verdeler (zonder pomp) is aan te bevelen wanneer je gaat koelen. Deze kan niet gaan condenseren.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:41
Dat is dan wel de aller kleinste radiateur in een huis: die dingen zijn voor een automaat, zoals er duidelijk bij staat, en die passen zo ongeveer in je broekzak (telefoon thuis laten dan :X )

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Fullpower
Proton_ schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 14:36:
Wat ik bij Jaga wel zie is dat de afgifte met een 20cm hoge wisselaar niet het dubbele is van die van een 10cm hoge wisselaar, eerder iets van 1,5x. Waarschijnlijk gaat dit verhaal ook op bij een verdubbeling van 20cm naar 40cm... In dat geval levert maar weinig op tov de extra kosten.

Misschien dat een plattere wisselaar met een kleinere lamel afstand meer oplevert; zoiets als de verdamper van een buitenunit :-) Geen idee waarom zulke dingen niet voor CV systemen op de markt zijn..

• Rol-Co

Rol-Co

Naalroc schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 16:55:
[...]

Dat is dan wel de aller kleinste radiateur in een huis: die dingen zijn voor een automaat, zoals er duidelijk bij staat, en die passen zo ongeveer in je broekzak (telefoon thuis laten dan :X )
Heb je alleen de bovenste gekeken zeker ? En niet de andere 39855 die er onder staan. 8)7

Deze bijv 60x40 cm, maar 70x30 staat er ook, maak je er 10 op rij, zit je op bijna 7 meter aan koeling :)
https://www.autodoc.nl/tyc/1504982

[ Voor 15% gewijzigd door Rol-Co op 03-08-2019 18:33 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Sowieso wil je voor de minste weerstand de lucht door het dunste deel van je warmtewisselaar blazen, zoals een autoradiator doet (en een jaga convector niet). Dan schaalt het vermogen ook lineair met oppervlak :)

[ Voor 38% gewijzigd door Proton_ op 03-08-2019 18:23 ]

• Ep Woody
Rol-Co schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 18:18:
[...]

Heb je alleen de bovenste gekeken zeker ? En niet de andere 39855 die er onder staan. 8)7

Deze bijv 60x40 cm, maar 70x30 staat er ook, maak je er 10 op rij, zit je op bijna 7 meter aan koeling :)
7 meter keer een heel klein beetje koelen schiet nog altijd niet op...

Dan is een fancoil toch leuker.

• Rol-Co

Rol-Co

Ep Woody schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 19:33:
[...]

7 meter keer een heel klein beetje koelen schiet nog altijd niet op...

Dan is een fancoil toch leuker.
Eens, maar ik zou beide niet doen en een airco'tje ophangen, allemaal veel meer kosten efficiënter voor een paar honderd euro.

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 18:18:
[...]

Vraag of ze er 1 hebben van een Le Tourneau L2350 :)

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 20:03:
[...]

Vraag of ze er 1 hebben van een Le Tourneau L2350 :)
Of cat 797 , dan kan je hem gelijk als wand gebruiken :)

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:22
Huidige verbruik bij woning van 120 m2 uit 1972 ((gezin met 3 kinderen).

3100 kwh per jaar
1650 m3 gas per jaar

Per eind 2020 gaan wij in een (gasloos) nieuwbouw huis wonen van 150 m2.

Hoeveel electriciteit zal het verbruik worden?

Op internet zie ik wel wat berekeningen maar dan kom ik in totaal op 19.000 kwh, dit is toch superveel?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• koevlaas2
Bravertal schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 21:26:

3100 kwh per jaar
1650 m3 gas per jaar

Op internet zie ik wel wat berekeningen maar dan kom ik in totaal op 19.000 kwh, dit is toch superveel?
Valt zo 123 niet te zeggen, maar bij lange na geen 19 mWh
Ik schat (pure gok) 5000 - 5500 kWh.

Verwijderd

@Bravertal Die 19.000 nog even delen door de sCOP van 4 - 4.2 zoals door de forumleden behaald wordt, zie overzicht in de OP. Of vuistregel 2 * Xm3 gas = Verbruik in kWh als input voor de WP voor verwarmen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2019 21:39 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-11 22:34
koevlaas2 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 21:29:
[...]

Valt zo 123 niet te zeggen, maar bij lange na geen 19 mWh
Ik schat (pure gok) 5000 - 5500 kWh.
Dat is excl. het huidige verbruik neem ik aan? Dus totaal 8100-8600kWh zeg 9MWh.
Scheelt toch weer pakweg €400 pj op het huidig verbruik, niet slecht.

@Bravertal Het exacte getal zal van veel zaken afhangen, zoals afgiftesysteem, inregelen, isolatie, ventilatiesysteem etc. etc.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• koevlaas2
Jim423 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 21:59:
[...]

Dat is excl. het huidige verbruik neem ik aan? Dus totaal 8100-8600kWh zeg 9MWh.
Scheelt toch weer pakweg €400 pj op het huidig verbruik, niet slecht.

@Bravertal Het exacte getal zal van veel zaken afhangen, zoals afgiftesysteem, inregelen, isolatie, ventilatiesysteem etc. etc.
Nee, alle verbruik.

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:22
@koevlaas2

Het totaal valt van 5000 á 5500 kwh valt mij echt mee. Komt waarschijnlijk door de isolatie toch?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• Rol-Co

Rol-Co

Bravertal schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 21:26:

3100 kwh per jaar
1650 m3 gas per jaar

Even een sommetje

Gewoon verbruik 3000 kWh
Warmtepomp verwarming 2500 kWh
Sww voor de keuken 400 kWh
Elektrisch koken 200 kWh

Zal dus rond de 6000-6500 kWh op jaarbasis zijn.
Maar het is een wilde gok :)

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Bravertal schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 22:25:
@koevlaas2
Het totaal valt van 5000 á 5500 kwh valt mij echt mee. Komt waarschijnlijk door de isolatie toch?
Koevlaas© komt op op zijn hoogst of ca 2000 kWh voor de warmtepomp voor het nieuwe huis. Voor het oude huis zou dat op grond van Koevlaas© tussen de 3000 en 3500 kWh zijn. Dat is het verschil door een ander huis en isolatie. Voor finetuning moeten zoals hierboven ook koken e.d. nog meegerekend worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Jan Treur op 04-08-2019 06:29 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11 21:44

DJT

Dylantje2 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 09:06:
[...]

Ook de aansluitingen naar de cv, graag foto....? _/-\o_ _/-\o_
Of heb je het over hoofdleidingen?
Ben even niet in de gelegenheid om foto's te maken maar al het leidingwerk tussen binnenunit en verdelers is uitgevoerd in 32mm, in dat tracé zit ook de buffer.

Een kleine nuance is dat er op de verdelers een verloop zit naar 25mm, ik kon geen verdeler vinden met 32mm in/uit.

En voor de volledigheid: Alle 24 groepen van 70~80 meter zijn in 17mm uitgevoerd (Uponor ComfortPipe plus) en zijn aangesloten op deze verdelers.

[ Voor 43% gewijzigd door DJT op 04-08-2019 08:47 ]

Pagina: 1 ... 92 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.