Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 121 Laatste
Acties:
  • 582.351 views

• arjan_1980
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-10-2023
Was mij ook overkomen, vraag de DHL vervoerder als ik even wou meehelpen de pomp rechtop te zetten, dus gelijk de leverancier gebeld en die gaf al aan, niet accepteren en mooi weer mee laten nemen.

Volgens mij was hij in mijn geval gewoon letterlijk omgevallen, piepschuim aan de bovenzijde was ook samengedrukt.

Voglende dag werd er weer een nieuwe opgestuurd en die staat nu mooi te draaien.
jacovn schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 13:31:
Onze wp is terug gestuurd door instalateur toen ze hem liggend kwamen brengen. Serienummer opgeschreven en op de volgende levering gewacht. Moest de importeur maar bij de vervoerder verhalen, maar ik vermoed dat hij keurig ergens anders is afgeleverd.

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-11 10:15
Pietje555 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 13:07:
[...]

Nee, omdat de olie van de compressor anders in de condensor loopt. Niet goed voor de werking. Isoleert en de olie moet je weer in het carter krijgen waar het de bewegende delen moet smeren.
Ik snap helemaal wat je zegt.
Maar hoe zit het dan in een AC systeem van de auto?

Daar wordt (ook) olie bijgevoegd/gevuld via de lage druk leiding en dus niet rechtstreeks in de compressor.
Dan komt het toch net zo goed in de condensor ?

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-11 22:49
In verband met de huidige temperaturen zou ik wel iets willen doen om volgend jaar te kunnen koelen. Er bevindt zich een airco (split unit) in de slaapkamer van mijn dochter op zolder (2e verdieping). We zouden een airco in onze slaapkamer (1e verdieping) kunnen monteren. Misschien wat over dimensioneren en door de deuren open te houden de hele bovenverdieping (enigszins) te koelen.

Maar misschien kan het allemaal slimmer.
Daarnaast heb ik echter een cv installatie van 18 jaar oud. Die zal ook niet het eeuwige leven hebben.
Verder moet vermeld worden dat ik 3800 m3 gas gebruik per jaar. In hartje winter heb ik behoorlijk vermogen nodig om de boel warm te krijgen.
Tevens 23 zonnepanelen (maar die stroom gebruik ik eerlijk gezegd ook gewoon).

Welke kant moet ik uit denken?

Is het een idee om alvast van gas naar elektra te bewegen door aanschaf van een panasonic mono block?
deze kan geplaatst worden op het dakterras (daar staat ook de buitenunit van de split). De CV leiding splitt zich echter bij de CV-ketel (waardoor ik een standleiding heb aan de voorkant en achterkant van het huis. Deze gaat dan naar beneden voor de radiatoren. Kun je aan het einde van de leiding zo'n monoblock aansluiten? Of zelfs twee monoblocken op plaatsen (1) en (2). Kan dat dan samenwerken met de CV ketel op gas? Of moeten de panasonic aangesloten worden op de plek van de CV? (afstand meter of 15)

.............-------------------------------------------(1)--- dakterras
CV....... |
.............-------------------------------------------(2)--- dakterras

als tweede maatregel kan ik de WTW (ook 19 jaar oud) en traditionele boiler kunnen gaan vervangen door een Atlantic warmtepomp boiler.

de discussies op het forum gaan soms wat veel de diepte in, maar ik vind het leuk me er verder in te verdiepen. Vraag of jullie me op weg kunnen helpen!

[ Voor 4% gewijzigd door maxtrash op 26-07-2019 18:49 ]

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:08
3800m3 is geen kattenpis, volgens de standaard vuistregel zou dat een 18KW WP betekenen.

Hoeveel m3 gebruik je voor CV only?
Wat is je afgifte systeem?
Wat is de huidige Ta?

Zeker niet onmogelijk, maar met 3800m3 aan gas durf ik niet te zeggen pak maar een 5KW pana uit het schap ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:58

timovd

Voorsprong door techniek

Dat is serieus veel gas en het is dan slimmer om te investeren in isolatie.
Je kunt ook een (16kW) L/W warmtepomp combineren met een L/L warmtepomp zodat die ook kan koelen in de zomer.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:24
arjan_1980 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 17:09:
Voorhuis beneden heeft overal vloerverwarming, en voor boven heb ik van martktplaats erg goedkoop twee nieuwe fancoil units kunnen scoren, het systeem koelt het water nu tot 12 graden.
Welke fancoils heb je uiteindelijk dan gekocht? Ik kijk namelijk ook zo nu en dan op marktplaats maar ik zie niet vaak iets langs komen.

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-11 20:38
rjd22 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 19:12:
[...]

Welke fancoils heb je uiteindelijk dan gekocht? Ik kijk namelijk ook zo nu en dan op marktplaats maar ik zie niet vaak iets langs komen.
Wat zijn fancoils precies? Is het een soort Airco binnendeel, alleen ipv koudemiddel gebruik je hier een CV aansluiting?

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:35
maxtrash schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 18:47:
In verband met de huidige temperaturen zou ik wel iets willen doen om volgend jaar te kunnen koelen. Er bevindt zich een airco (split unit) in de slaapkamer van mijn dochter op zolder (2e verdieping). We zouden een airco in onze slaapkamer (1e verdieping) kunnen monteren. Misschien wat over dimensioneren en door de deuren open te houden de hele bovenverdieping (enigszins) te koelen.

Maar misschien kan het allemaal slimmer.
Daarnaast heb ik echter een cv installatie van 18 jaar oud. Die zal ook niet het eeuwige leven hebben.
Verder moet vermeld worden dat ik 3800 m3 gas gebruik per jaar. In hartje winter heb ik behoorlijk vermogen nodig om de boel warm te krijgen.
Tevens 23 zonnepanelen (maar die stroom gebruik ik eerlijk gezegd ook gewoon).

Welke kant moet ik uit denken?

Is het een idee om alvast van gas naar elektra te bewegen door aanschaf van een panasonic mono block?
deze kan geplaatst worden op het dakterras (daar staat ook de buitenunit van de split). De CV leiding splitt zich echter bij de CV-ketel (waardoor ik een standleiding heb aan de voorkant en achterkant van het huis. Deze gaat dan naar beneden voor de radiatoren. Kun je aan het einde van de leiding zo'n monoblock aansluiten? Of zelfs twee monoblocken op plaatsen (1) en (2). Kan dat dan samenwerken met de CV ketel op gas? Of moeten de panasonic aangesloten worden op de plek van de CV? (afstand meter of 15)

.............-------------------------------------------(1)--- dakterras
CV....... |
.............-------------------------------------------(2)--- dakterras

als tweede maatregel kan ik de WTW (ook 19 jaar oud) en traditionele boiler kunnen gaan vervangen door een Atlantic warmtepomp boiler.

de discussies op het forum gaan soms wat veel de diepte in, maar ik vind het leuk me er verder in te verdiepen. Vraag of jullie me op weg kunnen helpen!
Je kan een Panasonic monoblock zonder boiler ook midden in het cv systeem aansluiten met een T-stuk 22 - 28 - 22, dat werkt echt perfect.
Lastiger word het als je ook een boiler ermee moet verwarmen.

@Grolsch
Heb trouwens 2 dagen geleden een Panasonic monoblock in Utrecht op een dak gezet en de outdoorsensor gaf 56c aan, de unit startte gewoon met koelen geen enkel probleem.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• jebice
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:32
Grolsch schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 18:56:
3800m3 is geen kattenpis, volgens de standaard vuistregel zou dat een 18KW WP betekenen.

Wat is de huidige Ta?

Zeker niet onmogelijk, maar met 3800m3 aan gas durf ik niet te zeggen pak maar een 5KW pana uit het schap ;)
Het zou kunnen. Mits je serieuze isolatiemaatregelen neemt.

• maxtrash
koevlaas2 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 23:43:
[...]
Je kan een Panasonic monoblock zonder boiler ook midden in het cv systeem aansluiten met een T-stuk 22 - 28 - 22, dat werkt echt perfect.
Lastiger word het als je ook een boiler ermee moet verwarmen.
het zou meer op het uiteinde zitten en dus zouden twee warmtepompen misschien wel een oplossing kunnen zijn. En aangezien ik toch al met het idee van een warmtepomp boiler speelde lijkt het me geen probleem om de tapwater functie van de CV-ketel weg te nemen.

Maar dat kan dan gewoon in combinatie met de CV-ketel werken? Er gaat (nu) vanuit de ketel een leiding naar een tweeweg klep voor de boiler. De leiding die niet naar de boiler gaat wordt gesplitst via een t-splitsing. Als het water naar de verwarming gaat wordt er zowel gepompt door de CV-ketel als de warmtepomp(en). Gaan de pompen elkaar niet tegenwerken of zo?
Ik kan me wel voorstellen dat het lastiger wordt met boiler. Als de klep zo staat dat de boiler opgewarmd wordt, zou er geen circuit meer zijn voor de verwarming.
En hoe weet de warmtepomp dat er warmte gevraagd wordt?

het idee is dus om in het voor- en najaar stook met de warmtepomp en de gasketel alleen voor piekbelasting gebruikt. Maar kan het water nog rondgepompt worden als je de CV-ketel uitzet?

• maxtrash
Grolsch schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 18:56:

Wat is de huidige Ta?

is nogal stevig ja, maar heeft ook met de grootte/inhoud van het huis te maken (voormalig klooster uit jaren 30). Gebruik rond de 25-30 m3 per maand voor tapwater (douche en bad). Dus ga uit van 3500m3 voor verwarming. De woonkamer is al voorzien van spouwmuurisolatie en dubbel glas. Alleen stalen kozijnen gooien roet in het eten. Ik denk nu nog aan (luxaflex) duettes ervoor (maar er hangen al gordijnen).

In eerste instantie is het ook niet de bedoeling om volledig het gas buiten te doen. Ik kan het nog gebruiken voor de piekmomenten en dan de tijd nemen om met verdere isolatie en lage temperatuurvervarming (heb nu radiatoren en convector putten) richting gasloos te migreren. Ta is nu rond de 70 graden.

• Grolsch
Met een Ta van 70 kun je een WP wel vergeten, dat haalt een WP niet.

Als je een beetje rendement wil halen moet de Ta eigenlijk onder de 40 graden zitten. Technisch gezien kunnen sommige WP's Ta 60 halen, maar dan is het rendement ( COP ) zeer slecht en kun je goedkoper gas stoken.

Misschien dat als je 24x7 gaat verwarmen je met een lagere Ta af kunt? Pas je nu nachtverlaging?

Misschien inderdaad een hybride systeem waar de WP het water voorverwarmd?

Daar heb ik niet zoveel kaas van gegeten, maar anderen in dit topic wel.

[ Voor 13% gewijzigd door Grolsch op 27-07-2019 06:54 ]

• arjan_1980
Ik heb deze units gekocht, naar mijn mening een hele scherpe prijs, units zijn ook echt nieuw en zaten gewoon in de doos met de appendages erbij. Hij had er een hele partij, weet niet hoeveel er nog zijn.

De units kunnen gewoon aan de muur of aan het plafond bevestigd worden. Beschikt namelijk over twee condens opvang bakken.

https://link.marktplaats.nl/m1428141844
rjd22 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 19:12:
[...]

• jebice
Ga het er toch neerzetten. Wij hebben 2 jaar geleden een vrijstaand huis uit 1976 gekocht met een inhoud van 780m3. Gasverbruik van de vorige bewoners was 4000m3 dat inclusief warmwater en koken. De woning geheel verbouwd waarbij we serieus alles aan isolatie hebben meegepakt ( dak , muur , vloer en alle ramen)

Ook afgifte systeem in zijn geheel kompleet vernieuwd ( vloerverwarming beneden en LTV boven)

Wij hebben gekozen voor een hybride systeem van de op het forum weinig gebruike merk Vaillant (VWL 85/3 8kw)

Het probleem voor ons was dat het moeilijk in te schatten was hoeveel energie de woning nog vraagt na zulke maatregelen plus dat ik een verschrikkelijke noob was op het gebied van WP.

Ons gas verbruik van vorig jaar was 350m3 dat is inclusief warmwater en koken. En dat voor een gezin met 5 personen (4 vrouwen)

Met de wijsheid van nu de zaken wellicht nog wat verder kunnen verfijnen maar het systeem werkt goed en geeft geen problemen. Heel veel gehad aan de expertise van gebruikers van dit forum met betrekking tot instellingen. Waarvoor zeer veel dank.

• arjan_1980
Hier wat foto's van de installatie,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zxKLpkrNXkdMt4Z4ZEfXDDYU/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6GHGDXGG7YNQBT6k4SurX1t1/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KUKA8MuKkdgqk8Bby3jtDCxI/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/N4WiQXfZT0qpnDRWCLpPfANc/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/06Ih18GBfUjbEoZAeTn1hpAn/medium.jpg

Dit is de ventilatielucht warmtepomp voor de douchewater tank. Deze moet nog aangesloten worden op de sanitair boiler in de kelder en dan heb ik in principe alles gasloos en kan de CV ketel van de muur, deze draait nu nog voor het douche water.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ujXyUVi7fuPpGTV4s5t9x5yS/medium.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door arjan_1980 op 27-07-2019 08:18 ]

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De pomp op deze foto mag zo niet gemonteerd worden. Motor mag niet naar boven staan, zo kan er namelijk lucht in de motor blijven hangen, op de plek waar eigenlijk water hoort te zitten.
Water zorgt voor koeling en smering.
Ook de lagers worden zo verkeerd belast

Ik zou hem even een kwart slag draaien

[ Voor 10% gewijzigd door Oxellaar op 27-07-2019 08:37 ]

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:49
@jebice Wat ik nog mis bij jouw verhaal is minimaal het huidige (extra) electraverbruik t.o.v. het "gastijdperk".
@arjan_1980 Wat hangt daar voor een grijs kastje (PS isolatie?) tegen de muur (op foto 1 en 3).
Warmtewisselaar?
@Grolsch Geen 70°C met een WP? - De propaan L/W-wp van alpha-innotec wel (volgens hun eigen zeggen).
Maar de COP is dan natuurlijk (natuurkundig) bedroevend slecht, kan niet anders

[ Voor 61% gewijzigd door dunklefaser op 27-07-2019 09:47 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• jebice
dunklefaser schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 09:39:
@jebice Wat ik nog mis bij jouw verhaal is minimaal het huidige (extra) electraverbruik t.o.v. het "gastijdperk".
Totaal was het voor ons 7800kwh. Ik heb nog geen aparte meter op de WP zitten maar ik schat dat de WP ongeveer 50% van dit verbruik pakt.
Zonnepanelen en een WP boiler staan nog op de rit.

• arjan_1980
Das wel een goede, had hem eerst naar beneden staan, maar gedraaid omdat er tijdelijk nog een wasmachine voor staat en ik daardoor hem niet kon aflezen, moet aankomende week toch een flowmeter op de verdeler vervangen zet ik hem gelijk even goed.
Oxellaar schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 08:33:
De pomp op deze foto mag zo niet gemonteerd worden. Motor mag niet naar boven staan, zo kan er namelijk lucht in de motor blijven hangen, op de plek waar eigenlijk water hoort te zitten.
Water zorgt voor koeling en smering.
Ook de lagers worden zo verkeerd belast

Ik zou hem even een kwart slag draaien

• arjan_1980
dunklefaser schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 09:39:
@arjan_1980 Wat hangt daar voor een grijs kastje (PS isolatie?) tegen de muur (op foto 1 en 3).
Warmtewisselaar?
@Grolsch Geen 70°C met een WP? - De propaan L/W-wp van alpha-innotec wel (volgens hun eigen zeggen).
Maar de COP is dan natuurlijk (natuurkundig) bedroevend slecht, kan niet anders
Dat is de regelaar voor de zonneboiler, regelt de flow van de circulatie over de zonnepanelen.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
arjan_1980 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 10:26:
Das wel een goede, had hem eerst naar beneden staan, maar gedraaid omdat er tijdelijk nog een wasmachine voor staat en ik daardoor hem niet kon aflezen, moet aankomende week toch een flowmeter op de verdeler vervangen zet ik hem gelijk even goed.

[...]
Naar beneden mag ook niet trouwens, de as van de pomp moet horizontaal staan, niet verticaal.

Je hoeft niet perse af te tappen. Als je de koppelingen iets los draait, dan kun je de pomp draaien.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• arjan_1980
Oxellaar schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 10:33:
[...]

Naar beneden mag ook niet trouwens, de as van de pomp moet horizontaal staan, niet verticaal.

Je hoeft niet perse af te tappen. Als je de koppelingen iets los draait, dan kun je de pomp draaien.
Naar beneden bedoelde ik horizontaal mee, zodat de display naar voren gericht stond. En naar beneden lijkt me ook erg onlogisch om af te lezen ;-)

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:41
arjan_1980 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 17:09:

Voorhuis beneden heeft overal vloerverwarming, en voor boven heb ik van martktplaats erg goedkoop twee nieuwe fancoil units kunnen scoren, het systeem koelt het water nu tot 12 graden.
........................
Als ik weer thuis ben, kunnen de KNX modules voor de vloerverwarmings verdeler en de fan coil modules geinstalleerd en geprogrammeerd worden, dan word het inregelen en monitoren hoe de installatie zich gedraagt.
..........................
Maar voor nu erg onder de indruk van de koel mogelijkheid van de installatie, slaapkamers kon ik mooi op 22 graden houden overdag en snachts, vloerverwarming had ik in het begin iets te veel flow dus smorgen een steenkoude vloer en begon condens te zien op sommige plaatsen,
Dus als ik het goed lees, dan koel je nu met 12* over de vloer, maar je hebt nog niet die fancoils aangesloten, dus daarmee nog geen ervaring?
Weet je (of beter: waar kan ik vinden) wat de capaciteit van zulke fancoils is bij een Ta van 18* om condensatie van de niet-geïsoleerde delen te voorkomen?

EDIT: inmiddels gevonden dat deze units op en Ta van 7-12* aangesloten moeten worden; beetje erg laag voor een wp, lijkt me

[ Voor 5% gewijzigd door Naalroc op 27-07-2019 11:53 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• arjan_1980
Die fancoils zijn normaliter bedoelt om met een zeer lage temperatuur te koelen, op het platform waar ik werk loopt er water van 7 graden door de fan coil units.

Ik heb zelf 12 graden door de fan coil units lopen, zijn dus al aangesloten en werken naar behoren, met de piek van 40 graden eergisteren hadden ze het wat moeilijker, maar dat is ook toe te schrijven aan het dakraam en de dakkapel waar nog geen buiten zonwering voor zit, welke feitelijk dus werken als een kachel.

Ik heb geen idee waar je die info kan vinden over de capaciteit bij hogere koelwater temperaturen, maar ik verwacht niet dat ze heel veel koel capaciteit hebben als je er 18 graden water door gaat pompen, mischien bij een lichte koel vraag maar bij hoge temperaturen buiten absoluut niet.

Ik koel inderdaad met 12 graden water de vloer, de nog te installeren vloerverwarmings regelaar heeft condens preventie, ik meet straks de vloerverwarming retour temperatuur uit elke ruimte en zal hierop reageren door de vloerkoeling op de desbetreffende groep te stoppen (regelventiel dicht).

Ik wil voor de koeling straks ook een weers afhankelijke regeling opzetten, vergelijkbaar met de verwarming, dat scheelt behoorlijk in het energie verbruik.

Het systeem is nog niet klaar, heb het in bedrijf gesteld zodat het deze week gebruikt kon worden, en het heeft zonder regeling al bewezen dat het aanzienlijk scheelt in de temperatuur binnen.
Naalroc schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 11:12:
[...]
Dus als ik het goed lees, dan koel je nu met 12* over de vloer, maar je hebt nog niet die fancoils aangesloten, dus daarmee nog geen ervaring?
Weet je (of beter: waar kan ik vinden) wat de capaciteit van zulke fancoils is bij een Ta van 18* om condensatie van de niet-geïsoleerde delen te voorkomen?

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-11 15:26
Dit is de 1.2 versie waar op de afgebeelde doos F2 U DX staat, alleen de liters per uur staat er vermeld in verhouding tot vermogen. Marktplaats model is maximaal 5 KW staat erbij.

http://ord.galletti.com/imagesdb/famiglie/pdf/fc66000458.pdf

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
@arjan_1980 Mooi werk!

Maar ... ik vermoed dat je een thermosifon probleem hebt (daar worstel ik momenteel ook mee)

Ik zie hier geen sifon:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KUKA8MuKkdgqk8Bby3jtDCxI/full.jpg

Gezien de kelder positie en een directe pijp naar boven(?) zal hier zeer eenvoudig thermosifon ontstaan.

In dit document wordt een sifon diepte aangeraden van 12x de inner-diameter.
www.spf.ch/fileadmin/user...icht-aR-Siphon-171129.pdf

Lees ook even @Andrehj :
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"

Dus direct na de warme inlaat/uitlaat ca 240mm naar beneden en weer omhoog.

Bij mij begon het thermosiphon effect pas na volledige isolatie van de buizen en bij hogere boiler temperatuur (na legionella run)

.

• arjan_1980
De warmte boiler in de foto word alleen gebruikt voor de CV installatie, dus koeling en verwarming. Wel interessante materie, ik zal er eens doorheen lopen, ben geen expert en elke dag leer je weer wat bij.
Domosapiens schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 12:03:
@arjan_1980 Mooi werk!

Maar ... ik vermoed dat je een thermosifon probleem hebt (daar worstel ik momenteel ook mee)

Ik zie hier geen sifon:
[Afbeelding]

Gezien de kelder positie en een directe pijp naar boven(?) zal hier zeer eenvoudig thermosifon ontstaan.

In dit document wordt een sifon diepte aangeraden van 12x de inner-diameter.
www.spf.ch/fileadmin/user...icht-aR-Siphon-171129.pdf

Lees ook even @Andrehj :

Bij mij begon het thermosiphon effect pas na volledige isolatie van de buizen en bij hogere boiler temperatuur (na legionella run)

.

• Domosapiens
De warmte boiler in de foto wordt alleen gebruikt voor de CV installatie
Welk merk/type boiler heb je?
Lijkt een RVS boiler gemaakt door DJG, maar met ander merk erop.

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-11 16:46
Iemand ervaring met verbeterde schoepen voor de buitenunit?

• maxtrash
Grolsch schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 06:52:
Met een Ta van 70 kun je een WP wel vergeten, dat haalt een WP niet.

Als je een beetje rendement wil halen moet de Ta eigenlijk onder de 40 graden zitten. Technisch gezien kunnen sommige WP's Ta 60 halen, maar dan is het rendement ( COP ) zeer slecht en kun je goedkoper gas stoken.
ik wist het eigenlijk wel, maar je drukt me wel met mijn neus op de feiten. Ik zal structureel aan de gang moeten met het afgiftesysteem, echter ook daar is het niet triviaal. Ik voel er op dit moment weinig voor de houten vloer eruit te gooien en vloerverwarming aan te leggen.
Ik heb al wel eerder geëxperimenteerd met DBE (fans op de convector put) maar dat zet niet genoeg zoden aan de dijk.
Ik zou nog aan muurverwarming kunnen denken, maar dat is een tussenmuur. Pff, lastig allemaal.
Moet tevens de keuken afsluiten denk ik (daar verdwijnt veel warmte) en kan nog parels in de tv-kamer.
Misschien dat als je 24x7 gaat verwarmen je met een lagere Ta af kunt? Pas je nu nachtverlaging?

Misschien inderdaad een hybride systeem waar de WP het water voorverwarmd?

Daar heb ik niet zoveel kaas van gegeten, maar anderen in dit topic wel.
Ik pas nachtverlaging toe, als de verwarming uit gaat zakt de temperatuur in de kamer ook binnen de kortste keren een paar graden.
Dus isolatie isolatie isolatie is nodig :-(

maar in het voor en najaar is een lagere TA natuurlijk wel mogelijk, echter 40 graden is nog een stretch op dit moment.

• arjan_1980
Ik heb twee vaten staan, een is van Hewalex (de grijze met de dikke leidingen erop) dit is een stalen vat welke gebruikt word als buffer voor mijn warmtepomp.

Ik heb er bij naast een RVS vat staan, merk onbekend, gekocht via marktplaats, dit vat zal voor douchewater gaan dienen.

De zonnepanelen en de regelaar gebruiken een voorkeurs regeling, de panelen kunnen dus meehelpen met het verwarmen van CV water als het douchewater vat volledig geladen is.

Het douchewater gedeelte word ondersteund door de ventilatie warmtepomp.

Ik heb ook nog een volledig zelfrijnigende pellet ketel staan van 20Kw, deze zal als backup dienen, bij veel warmwater vraag kan deze ook hierin bijspringen, die zal dan circuleren over de bovenste spiralen in de tank.

Het word geen simpele installatie, daarom dat er ook een domotica systeem achterhangt, voor monitoring en sturing bij de diverse scenarios.

Voor de sturing ga ik Wago PLC gebruiken, een hoofd unit en meerdere slaves waar nodig, die slaves gaan over het UTP netwerk thuis.
Domosapiens schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 12:19:
[...]

Welk merk/type boiler heb je?
Lijkt een RVS boiler gemaakt door DJG, maar met ander merk erop.

[ Voor 6% gewijzigd door arjan_1980 op 27-07-2019 14:00 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:14
Domosapiens schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 12:03:
Lees ook even @Andrehj :

Goed gezien! Als je een beetje Duits kunt lezen, kun je over dit onderwerp nog veel meer info vinden, als je even googlet op "Einrohrzirkulation".

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Grolsch
Welkom bij een nieuwe aflevering van klussen met kinderen (Lieke van 3 in dit geval).

* Grolsch woont al ruim 2 jaar in dit huis, maar nog steeds geen verlichting in m'n WP hok, ik denk het is buiten 35 graden, binnen lekker koel, goed begin van de vakantie, laten we dat project maar eens aanpakken.

Na dat ik al een aantal keren bekeken had welke verlichting ik wilde, uiteindelijk gekozen voor een LED strip.

De installateur heeft tijdens de bouw van de woning al wel een schakelaar en bosje draad laten liggen, dus daar kon ik e.e.a. op aansluiten.

Dan komt de hamvraag, staat er nu wel, of géén spanning op die kabel die afgedopt was met 2 van die moderne kroonstenen.

Natuurlijk veiligheid eerst, dus ff meten met de multi-meter, en er stond spanning op, schakelaar naar beneden is spanning eraf.

Dus schakelaar naar beneden heen, begint m'n dochter met een banaan te gooien, dus ff doekje pakken, prut schoonmaken en hoppaké de tang in de kabel om de draden te strippen.

GVD **$*$*$**$ vonk vonk, hé, de aardlekschakelaar werkt in ieder geval :(

Ik kijk naar de schakelaar, die staat naar boven :(

Net op het punt dat ik aardig voorstander begon te worden voor de herinvoering van gepaste lijfstraffen voor ongehoorzame kinderen schiet m'n dochter in de lach, en schreeuwt "DAT IS GRAPPIG!!!!!" <3 <3 <3

Afijn, de aardlek werkt, en m'n LED strip nu ook :P

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/nto6wdfqmd.jpg

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 00:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik dacht dat ik de enige was die tussen z'n apparatuur moet klimmen :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Grolsch
Speedy-Andre schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 15:27:
Ik dacht dat ik de enige was die tussen z'n apparatuur moet klimmen :+
Het is inderdaad vrij krap, ik kan er zelf (Met mijn adonis lichaam) niet tussen door, maar goed dat er aan een waterontharder weinig te tweaken valt :+

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Grolsch
Is dit niet veel handiger, dan die venstertjes met dubbelzijdige plakband? :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/d3xKqVYnZrAfeTdl4FiDQKFX/thumb.jpg

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Naalroc
@AUijtdehaag Absoluut, maar we hebben niet allemaal deze gaven. Kom eens met een tutorial, ik kan wel solderen (en heb heeeel vroeger mijn eigen zwart/wit tv in elkaar gesleuteld.)
Maar van dit spul heb ik geen kaas gegeten.....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Grolsch
AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 15:46:
@Grolsch

[Afbeelding]
Dat is het net, ik heb je voorlaatst ook al een keer uitgenodigd, maar daar ben je nog niet op in gegaan >:)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 15:46:
@Grolsch

[Afbeelding]
Ik kan nou niet zeggen dat de benaming van je sensors duidelijk maakt wat ze meten :9

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Speedy-Andre
Omdat ze nog geen (vaste) bestemming hebben....
Maar ik denk elke vvw groep op de retour en nog een paar op de ventilatie wtw en douche wtw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0oSxFCoHgPEQDJVuI0GE9XTX/thumb.jpg

@Naalroc
Tutorial?
tasmota mqtt via wifi -> node-red mqtt -> mqtt domoticz. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KBA3dFt7cCqvZvpjhaZ7kV86/thumb.jpg

@Grolsch
Het woordje NOP, heeft me besloten het niet te doen.
De spullen moeten ook gekocht worden.... en diegene kan ik ook niet betalen in NOP

• Naalroc
mqqt of mqtt?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Naalroc F5

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik hang de sensors aan een Nodemcu met Espeasy die direct aan Domoticz rapporteert.
Met mqtt heb je misschien wat minder missers in de overdracht O-)
Het mooie groene printje is handig en misschien wat meer draad aan enkele sensors.

• arjan_1980
Mischien is het volgende een optie, kan je een hele zooi sensoren op aan sluiten, en gewoon netjes uitlezen en loggen, geen gesoldeer of programeer werk benodigd. En mocht je het ooit willen kan deze gewoon door de meeste domotica systemen uitgelezen worden.

Zijn twee varianten, 1 kanaals of 4 kanaals, per kanaal kun je 16 1-wire sensoren aansluiten.

16 sensoren https://www.antratek.nl/x-405
64 sensoren https://www.antratek.nl/x-406
Grolsch schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 15:50:
[...]

Dat is het net, ik heb je voorlaatst ook al een keer uitgenodigd, maar daar ben je nog niet op in gegaan >:)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@arjan_1980
Heeft geeneens wifi? :+

Ik heb hier ook een Siemens S7-1200 PLC liggen, maar ik vind het zelf doen op een SBC (Single-board-computer), toch wel iets praktischer en je bent niet afhankelijk van 1 leverancier/software ontwikkelaar.
En dan hebben we het niet eens over de kosten.... 14,51 euro voor een (1x) DS18b20 sensor? Komop...

Tegenwoordig kan je behoorlijk veel op een SBC. En is de betrouwbaarheid ook prima in orde. (nee geen sd kaartjes)

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-07-2019 16:32 ]

• arjan_1980
Wifi is niet voor domotica maar voor je tabletje ;-)
Bij mij thuis is alles bedraad.

PLC is te lastig voor een noob, en die singleboard projectjes al helemaal.

Die sensoren zijn daar ook veelste duur, was bij loxone toen ook zo, betaalde 4 keer de prijs voor een 1 wire sensor dan als je hem ergens anders bestelde.

De Web-enabled module heb ik zelf nog aan zitten denken toen ik mijn loxone miniserver eruit wou gooien, besloten die te houden als 1-wire hub naar KNX en wat andere protocollen naar KNX, hij was toch al betaald.

Het leek mij een mooie oplossing voor iemand die veel temperaturen wil loggen, een hele zooi sensoren in china bestellen en je bent klaar, geen moeilijke zaken, aansluiten op je router inloggen en klaar, zit ook gedegen documentatie bij.

Ik gebruik voor de logging mijn divus visualisatie server met logging licentie.

Het tasmota verhaal werkt ook goed, werkte ook simpel volgens mijn zwager. Maar je moet het ook ergens loggen namelijk, hij koppelde die printjes aan zijn loxone en die neemt de logging voor zijn kiezen.
AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 16:30:
@arjan_1980
Heeft geeneens wifi? :+

Ik heb hier ook een Siemens S7-1200 PLC liggen, maar ik vind het zelf doen op een SBC (Single-board-computer), toch wel iets praktischer en je bent niet afhankelijk van 1 leverancier/software ontwikkelaar.
En dan hebben we het niet eens over de kosten.... 14,51 euro voor een (1x) DS18b20 sensor? Komop...

Tegenwoordig kan je behoorlijk veel op een SBC. En is de betrouwbaarheid ook prima in orde. (nee geen sd kaartjes)

[ Voor 5% gewijzigd door arjan_1980 op 27-07-2019 16:44 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@arjan_1980
Nog 1 keertje off topic.
Wat is je sluipverbruik gedurende de nacht?
Ik zit op 100 watt...(bij koelkast uit) Grotendeels is dat de ventilatiewtw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3dC5iy0Wd2W3OQAtBZzJrpgi/thumb.jpg

Mijn domotica server (odroid N2) verbruikt 5 watt
En wifi is hier nodig, om de mitsubishi warmtepomp op afstand te starten en te monitoren (melcloud)

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-07-2019 16:58 ]

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 15:56:
@Speedy-Andre
Omdat ze nog geen (vaste) bestemming hebben....
Maar ik denk elke vvw groep op de retour en nog een paar op de ventilatie wtw en douche wtw

[Afbeelding]

@Naalroc
Tutorial?
tasmota mqtt via wifi -> node-red mqtt -> mqtt domoticz. :+

[Afbeelding]

@Grolsch
Het woordje NOP, heeft me besloten het niet te doen.
De spullen moeten ook gekocht worden.... en diegene kan ik ook niet betalen in NOP
Tutorial andere variant:
sonoff met jack, daarop koppel je ds18020's, easpeasy er op en dan lees je deze rechtstreeks in in Domoticz. Is handigerder als je meer dan 1x ds18020 serieel wil koppelen. Tashmota ondersteunt (een half jaar geleden) dat niet.,

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
arjan_1980 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 07:48:
Ik heb deze units gekocht, naar mijn mening een hele scherpe prijs, units zijn ook echt nieuw en zaten gewoon in de doos met de appendages erbij. Hij had er een hele partij, weet niet hoeveel er nog zijn.

De units kunnen gewoon aan de muur of aan het plafond bevestigd worden. Beschikt namelijk over twee condens opvang bakken.

https://link.marktplaats.nl/m1428141844

[...]
Dat zijn leuke units, jammer dat ze qua vermogen tegenvallen. Slechts 1750 watt bij een Tdiff van 21 graden.

Ik had mazzel met een setje kanaalfancoils van 2,6kW bij een Tdiff van 2117 graden.

Nu alleen de warmtepomp nog aangesloten krijgen. De uponor rtm koppelingen hebben een lange levertijd.

[ Voor 0% gewijzigd door Ep Woody op 27-07-2019 18:06 . Reden: Verkeerde waarde ]

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 14:31
jebice schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 08:06:
Ga het er toch neerzetten. Wij hebben 2 jaar geleden een vrijstaand huis uit 1976 gekocht met een inhoud van 780m3. Gasverbruik van de vorige bewoners was 4000m3 dat inclusief warmwater en koken. De woning geheel verbouwd waarbij we serieus alles aan isolatie hebben meegepakt ( dak , muur , vloer en alle ramen)

Ook afgifte systeem in zijn geheel kompleet vernieuwd ( vloerverwarming beneden en LTV boven)

Wij hebben gekozen voor een hybride systeem van de op het forum weinig gebruike merk Vaillant (VWL 85/3 8kw)

Het probleem voor ons was dat het moeilijk in te schatten was hoeveel energie de woning nog vraagt na zulke maatregelen plus dat ik een verschrikkelijke noob was op het gebied van WP.

Ons gas verbruik van vorig jaar was 350m3 dat is inclusief warmwater en koken. En dat voor een gezin met 5 personen (4 vrouwen)

Met de wijsheid van nu de zaken wellicht nog wat verder kunnen verfijnen maar het systeem werkt goed en geeft geen problemen. Heel veel gehad aan de expertise van gebruikers van dit forum met betrekking tot instellingen. Waarvoor zeer veel dank.
Hoe ben je uiteindelijk tot een WP van 8kW gekomen?

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:26
JvdW schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 17:33:
[...]

Ik snap helemaal wat je zegt.
Maar hoe zit het dan in een AC systeem van de auto?

Daar wordt (ook) olie bijgevoegd/gevuld via de lage druk leiding en dus niet rechtstreeks in de compressor.
Dan komt het toch net zo goed in de condensor ?
Condensor zit in de hoge druk leiding. Zorgt dat het hete gas na compressie afkoelt en weer vloeistof wordt.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• arjan_1980
Ik heb al mijn koppelingen bij sanpro in duitsland gekocht via Ebay, scheelt sloten met geld en het zijn ook messing koppelingen met rvs persringen en 2 O ringen voor extra afdichting, voor de kleinere maten gebruik ik viega pexfit.

De grotere maten zijn echt idioot duur in nederland zoals 32mm en 26mm leidingwerk en koppelingen.
Ep Woody schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 17:48:
[...]

Dat zijn leuke units, jammer dat ze qua vermogen tegenvallen. Slechts 1750 watt bij een Tdiff van 21 graden.

Ik had mazzel met een setje kanaalfancoils van 2,6kW bij een Tdiff van 2117 graden.

Nu alleen de warmtepomp nog aangesloten krijgen. De uponor rtm koppelingen hebben een lange levertijd.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Grolsch @koevlaas2
Is melcloud ook niet te bereiken/in te loggen bij jullie?
https://www.melcloud.com/nl/Home
Ook niet via de app ?

Of ligt het aan mijn knutsels?

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-07-2019 18:31 ]

• Grolsch
AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 18:25:
@Grolsch @koevlaas2
Ook niet via de app ?

Ligt er bij mij ook uit

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zag het aan de wifi adapter die oranje knipperde. (ipv enkel groen)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-07-2019 18:35 ]

• Grolsch
AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 18:34:
[...]

Ik zag het aan de wifi adapter die oranje knipperde. (ipv enkel groen)
Zover Heb ik niet gekeken, ik kan niet inloggen in de app.

Mbt digitale monitoring, ik wil best betalen hoor, maar ik weet domweg niet waar ik moet beginnen.

Ik wil graag zo'n grafana dashboards, en in totaal iets van 10 sensoren.

Iemand die mij wil helpen hier mee? Als de hardware maar besteld is dan ben ik onderweg.

• Domosapiens
@Grolsch
Iemand die mij wil helpen hier mee?
Dit is wat ik gebruik ESPEasy, ism Domoticz:
https://www.letscontrolit.../viewtopic.php?f=2&t=5955

Ook geschikt voor #8 DS18B20 sensors

[ Voor 9% gewijzigd door Domosapiens op 27-07-2019 18:44 ]

• Ep Woody
arjan_1980 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 18:18:
Ik heb al mijn koppelingen bij sanpro in duitsland gekocht via Ebay, scheelt sloten met geld en het zijn ook messing koppelingen met rvs persringen en 2 O ringen voor extra afdichting, voor de kleinere maten gebruik ik viega pexfit.

De grotere maten zijn echt idioot duur in nederland zoals 32mm en 26mm leidingwerk en koppelingen.

[...]
Helaas geen rtm. Ach, zijn maar een paar koppelingen. Wacht het nog wel even af.

• Grolsch
Domosapiens schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 18:42:
@Grolsch

[...]

@ronaldmathies heeft mij ook wel eens geholpen, maar ik heb iemand nodig die de "prut" voor mij besteld. Ik ben wel handig met software maar ben geen programmeur.

Verwijderd

Ep Woody schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 17:48:
[...]

Hoe moet ik die Tdiff lezen, tussen Ta en T? neem ik aan, de vraag is wat betekent ? Heb je een link voor me hoe die dingen gespecificeerd worden ? Bij voorbaat mijn hartelijke dank.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Alle kanaalkoelers die ik gezien heb (dat zijn er nu 2 ;)) waren als kruiswisselaar en niet als tegenstroomwisselaar uitgevoerd, terwijl dat met twee of drie rijen wel makkelijk en zinvol is. Is daar nog een technische reden voor of is een optimalisatie gemist?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Grolsch
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 19:51:
[...]

Hoe moet ik die Tdiff lezen, tussen Ta en T? neem ik aan, de vraag is wat betekent ? Heb je een link voor me hoe die dingen gespecificeerd worden ? Bij voorbaat mijn hartelijke dank.
Ik heb er geen verstand van, maar mijn boerenverstand zegt dat Tdiff het verschil is tussen afgifte en ruimte temperatuur

Verwijderd

Grolsch schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 20:36:
[...]

Ik heb er geen verstand van, maar mijn boerenverstand zegt dat Tdiff het verschil is tussen afgifte en ruimte temperatuur
Ik heb het ook met mijn boerenverstand geprobeerd, maar dan moet binnenT=23 zijn en Ta=2, dat lijkt mij een weinig realistisch scenario, of eerst uit de hand laten lopen binnenT=30 en Ta=9 ?

• Grolsch
Daarom heb ik ook zo'n hekel aan commerciële folders/ getallen.....

Zelfde als een lekkere vrouw op tv, het ziet er leuk uit, maar in de praktijk kun je er niets mee :(

Ps. Mijn zoon heeft ergens een ventilator weg getoverd, maar dat ding blaast nu over de vloer een kheb haast de neiging een deken op te zoeken :X

Fancoil 3.0 >:) })

[ Voor 35% gewijzigd door Grolsch op 27-07-2019 21:21 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:55
AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 16:54:
@arjan_1980

Ik zit op 100 watt...(bij koelkast uit) Grotendeels is dat de ventilatiewtw.
[Afbeelding]
Dat is een flinke WTW dan, mijne draait op halve kracht en dat kost 21W.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:22
AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 18:25:
@Grolsch @koevlaas2
Ook niet via de app ?

Bij mij ook

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:41
Grolsch schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 21:18:

Ps. Mijn zoon heeft ergens een ventilator weg getoverd, maar dat ding blaast nu over de vloer een kheb haast de neiging een deken op te zoeken :X

Fancoil 3.0 >:) })
Heel herkenbaar. Onze Elga koelt de vloer in onze nieuwe aanbouw met een Ta van 20 (lager durf ik (nog) niet omdat er nog wat aangepast moet worden aan het systeem en ik ff moet uitvogelen wanneer ik condens op de stalen verdeler krijg) en met een ventilator er op klaagde mijn vrouw over kippevel. :)

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Ep Woody
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 21:06:
[...]

Ik heb het ook met mijn boerenverstand geprobeerd, maar dan moet binnenT=23 zijn en Ta=2, dat lijkt mij een weinig realistisch scenario, of eerst uit de hand laten lopen binnenT=30 en Ta=9 ?
Luchtaanvoertemperatuur van 27 graden, water aanvoertemperatuur van 6 graden. Dit is een Italiaans product wat niet bedacht is voor ons klimaat.

Leuk om bij te koelen, maar denk dat de radiator te klein is om lekkere invloed te hebben, maar dat is op basis van de specsheet. Misschien interpreteer ik de data verkeerd.

• arjan_1980
Ik heb ze boven op twee slaapkamers op de vloer tegen de muur aanstaan, begin van de week werd onze slaapkamer lekker koel, thermostaat gaf 20 graden aan, gemeten op de unit zelf dus werkelijke ruimte temperatuur iets hoger, dit was toen het buiten dik 34 graden was.

Ik koelde toen met 12 graden water. En zoals ik ook al aangaf niet ideaal door de slechte zonwering met een dakraam vol op het zuiden, komt in de toekomst een dakkappel op met buitenzonwering en goede isolatie.

Mijn zoontjes slaapkamer heeft geen ramen op het zuiden en die was zelfs op de piekdagen lekker koel.
Ep Woody schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 21:58:
[...]

Luchtaanvoertemperatuur van 27 graden, water aanvoertemperatuur van 6 graden. Dit is een Italiaans product wat niet bedacht is voor ons klimaat.

Leuk om bij te koelen, maar denk dat de radiator te klein is om lekkere invloed te hebben, maar dat is op basis van de specsheet. Misschien interpreteer ik de data verkeerd.

• koevlaas2
@Grolsch hoe bemeter jij de wp via youless ? Direct de ecodan uitlezen of via een aparte kwh meter ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• AUijtdehaag
  • Niet online
@alberthakvoort
Is er nog een mogelijkheid om buiten Melcloud om, de mitsu te sturen?
Ik herinner me dat je daar mee bezig was.

Best vervelend dat melcloud eruit ligt.
Ik moet helemaal naar de muur lopen om de warmtepomp aan te zetten. :D

• arjan_1980
Daarom wil ik ook geen cloud gebaseerde besturing hebben, trekt de fabrikant de stekker eruit of bedenken ze wat anders kun je niks meer.

En wil daarbij niet afhankelijk zijn van de veiligheid die een ander dan moet garanderen.
AUijtdehaag schreef op zondag 28 juli 2019 @ 08:00:
@alberthakvoort

• AUijtdehaag
  • Niet online
@arjan_1980
Een simpele aan/uit via een zwave device kan ook nog. (ja draadloos)
Maar ik mis de uitlezing van temperatuur van het vat nu. Ach ja, daar is ook wel wat op te verzinnen.

• Grolsch
Domosapiens schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 18:42:
@Grolsch

[...]

Dit gaat mij dus boven de pet, lever je ook kant en klare setjes ? :P

• arjan_1980
Bij mij word alles bedraad aangestuurd, KNX domotica gekoppeld aan een WAGO plc, 1-wire voor de ruimte sensoren, een aantal worden PT100 sensoren direct gekoppeld aan de PLC, reden hiervoor is dat hier de pompen en warmtevraag ook door gestuurd word en dus 100% procent betrouwbaar moet zijn. 1-wire is voor de niet belangrijke sensoren of voor bijsturing.
AUijtdehaag schreef op zondag 28 juli 2019 @ 08:06:
@arjan_1980
Een simpele aan/uit via een zwave device kan ook nog. (ja draadloos)
Maar ik mis de uitlezing van temperatuur van het vat nu. Ach ja, daar is ook wel wat op te verzinnen.

• Naalroc
Ditto.
@koevlaas2 En hoe zou je dat dan doen, via de Ecodan?

• Ep Woody
arjan_1980 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 07:38:
Ik heb ze boven op twee slaapkamers op de vloer tegen de muur aanstaan, begin van de week werd onze slaapkamer lekker koel, thermostaat gaf 20 graden aan, gemeten op de unit zelf dus werkelijke ruimte temperatuur iets hoger, dit was toen het buiten dik 34 graden was.

Ik koelde toen met 12 graden water. En zoals ik ook al aangaf niet ideaal door de slechte zonwering met een dakraam vol op het zuiden, komt in de toekomst een dakkappel op met buitenzonwering en goede isolatie.

Mijn zoontjes slaapkamer heeft geen ramen op het zuiden en die was zelfs op de piekdagen lekker koel.

[...]
Top toch! Net even het scherpe van de hitte weghalen.

In mijn geval moet ik met 2 units de hele woning verwarmen en koelen. Daar heb ik een stevigere unit nodig.

Verwijderd

arjan_1980 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 07:38:

[...]
Je zegt begin v.d. week, daarna lukte het niet meer ?
Ik vroeg me even af hoe je de condens die er naar ik aanneem ontstaat afvoert bij zo'n unit.

• arjan_1980
Donderdag werd het op onze slaapkamer iets teveel, mede ook door de zoninval en geen buitenzonwering. Was nog steeds stukken kouder dan buiten,

Condens gaat gewoon via condenswaterafvoer het riool in, vergelijkbaar als bij een airco.
Verwijderd schreef op zondag 28 juli 2019 @ 09:51:
[...]

Je zegt begin v.d. week, daarna lukte het niet meer ?
Ik vroeg me even af hoe je de condens die er naar ik aanneem ontstaat afvoert bij zo'n unit.

Verwijderd

arjan_1980 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 10:04:
Donderdag werd het op onze slaapkamer iets teveel, mede ook door de zoninval en geen buitenzonwering. Was nog steeds stukken kouder dan buiten,

Condens gaat gewoon via condenswaterafvoer het riool in, vergelijkbaar als bij een airco.

[...]
Heb jij, ik niet althans, een condenswaterafvoer/rioolaansluiting op je slaapkamers ?

• arjan_1980
Nee die had ik niet, maar de aan en afvoer leidingen moesten ook geplaatst worden, dus gelijk condenswater afvoer slang erbij gelegd.

Bij mij grensen alle slaapkamers, beneden en boven aan een soort van utiliteits ruimte, deze zit beneden en boven op dezelfde plaats. ventilatie buizen komen hier ook allemaal op uit, langste ventilatie buis is ook maar 80cm in mijn situatie. Ik heb boven ook maar 2 slaapkamers, beneden zijn er ook 2.

Het was een grote verbouwing van 2onder 1kap naar vrijstaand, dus alles is hierop ontworpen dat ik een centrale ruimte had waar alles op uit komt.
Verwijderd schreef op zondag 28 juli 2019 @ 10:13:
[...]

Heb jij, ik niet althans, een condenswaterafvoer/rioolaansluiting op je slaapkamers ?

Verwijderd

arjan_1980 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 10:20:
Nee die had ik niet, maar de aan en afvoer leidingen moesten ook geplaatst worden, dus gelijk condenswater afvoer slang erbij gelegd.

Bij mij grensen alle slaapkamers, beneden en boven aan een soort van utiliteits ruimte, deze zit beneden en boven op dezelfde plaats. ventilatie buizen komen hier ook allemaal op uit, langste ventilatie buis is ook maar 80cm in mijn situatie. Ik heb boven ook maar 2 slaapkamers, beneden zijn er ook 2.

Het was een grote verbouwing van 2onder 1kap naar vrijstaand, dus alles is hierop ontworpen dat ik een centrale ruimte had waar alles op uit komt.

[...]
OK, nu wordt het mij duidelijk. Bedankt voor je antwoord.

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:52
Ik loop met de gedachte om het leidingwerk op de zolder te isoleren omdat bij koelen er soms condens ontstaat, dat is bijna niet te voorkomen.

Nu zitten er een aantal messing knelknoppelingen in het cv circuit (koppelingen, afsluiters, etc). Nu las ik dat je die niet mag isoleren omdat er een minimale hoeveelheid ammoniak uit de dampdichte isolatie (bijv. Armacell AF oid) met een minimale hoeveelheid vocht (achtergebleven tussen leiding en isolatie) spanningcorrosie kan veroorzaken, waardoor de koppeling kan scheuren.

Wat is jullie idee/advies hierbij? Zou het middel (dampdicht isoleren) erger zijn dan een paar drupjes condens, waardoor dadelijk het flink mis kan gaan? Ik heb geen idee hoe snel dit dat gaat, en of het bij koelen met een paar graadjes onder het dauwpunt op zolder met die isolatie het zo'n vaart zal lopen...

Ik las ook iets van het intapen van de knelkoppelingen met teflontape?

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• koevlaas2
Naalroc schreef op zondag 28 juli 2019 @ 09:37:
[...]

Ditto.
@koevlaas2 En hoe zou je dat dan doen, via de Ecodan?
Volgens mij zit er een kWh meter uitgang op, ergens op de zwarte strip dacht ik.

• koevlaas2
maxtrash schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 02:14:
[...]

het zou meer op het uiteinde zitten en dus zouden twee warmtepompen misschien wel een oplossing kunnen zijn. En aangezien ik toch al met het idee van een warmtepomp boiler speelde lijkt het me geen probleem om de tapwater functie van de CV-ketel weg te nemen.

Maar dat kan dan gewoon in combinatie met de CV-ketel werken? Er gaat (nu) vanuit de ketel een leiding naar een tweeweg klep voor de boiler. De leiding die niet naar de boiler gaat wordt gesplitst via een t-splitsing. Als het water naar de verwarming gaat wordt er zowel gepompt door de CV-ketel als de warmtepomp(en). Gaan de pompen elkaar niet tegenwerken of zo?
Ik kan me wel voorstellen dat het lastiger wordt met boiler. Als de klep zo staat dat de boiler opgewarmd wordt, zou er geen circuit meer zijn voor de verwarming.
En hoe weet de warmtepomp dat er warmte gevraagd wordt?

het idee is dus om in het voor- en najaar stook met de warmtepomp en de gasketel alleen voor piekbelasting gebruikt. Maar kan het water nog rondgepompt worden als je de CV-ketel uitzet?
Dat je op het uiteinde zit maakt niet zoveel uit, veel cv ketel zitten dit ook en als ik het debiet op 22mm zo bij veel van mijn installaties zie is dit prima in orde.
Ik zou proberen hybride te vermijden en direct voor gasloos te gaan, dat scheelt namelijk een hoop geld om de gasaansluiting en bijbehorende ketel inbedrijf te houden.
Dat je warmtepomp een half uurtje tot een uur per dag aan SWW besteed is niet zo'n probleem, je huis kan wel even zonder verwarming.

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-11 18:02
Wij zijn een tijdje geleden verhuist naar onze nieuwe woning uitgerust met onderstaand warmtepomp materiaal. De binnenunit kan helaas enkel verwarmen, dus na de tweede zomer op rij met hitte gaan we op zoek naar een methode om het huis af te koelen (slapen in kamertemperatuur van +30gr is geen plezier)

Buitenunit: Daikin Altherma ERLQ011CV3
Binnenunit: Daikin EHVH16S26C9W

Deze combinatie kan enkel verwarmen. Als ik ook wil koelen, betekent dit een volledig nieuwe binnenunit+buitenunit moet aanschaffen of kan ik via plug&play een module laten aanbouwen die mij toelaat te koelen ook?

Reeds geprobeerd de installateur (installatie is 6 jaar oud) te bereiken maar die hebben geen tijd/geen zin om langs te komen dus via die kerel word ik helaas weinig wijzer...

Iemand die mij kan verder helpen?

• koevlaas2
Stancke schreef op zondag 28 juli 2019 @ 18:50:
Wij zijn een tijdje geleden verhuist naar onze nieuwe woning uitgerust met onderstaand warmtepomp materiaal. De binnenunit kan helaas enkel verwarmen, dus na de tweede zomer op rij met hitte gaan we op zoek naar een methode om het huis af te koelen (slapen in kamertemperatuur van +30gr is geen plezier)

Buitenunit: Daikin Altherma ERLQ011CV3
Binnenunit: Daikin EHVH16S26C9W

Deze combinatie kan enkel verwarmen. Als ik ook wil koelen, betekent dit een volledig nieuwe binnenunit+buitenunit moet aanschaffen of kan ik via plug&play een module laten aanbouwen die mij toelaat te koelen ook?

Reeds geprobeerd de installateur (installatie is 6 jaar oud) te bereiken maar die hebben geen tijd/geen zin om langs te komen dus via die kerel word ik helaas weinig wijzer...

Iemand die mij kan verder helpen?
Volgens Google kan dit model alleen verwarmen, dat neemt niet weg dat er misschien online freaks te vinden zijn die dit apparaat aan het koelen kunnen krijgen. Weet ik niet, ik lever mijn klanten bijna altijd een WP die ook kan koelen want je weet maar nooit. Het verschil in prijs is ook niet zo groot.

• Grolsch
Melcloud gebruikers onder ons, goed nieuws, bij mij werkt het weer !!
@AUijtdehaag / @koevlaas2 / @corsat

Wel handig i.v.m. de vakantie, kan ik SWW handmatig ff aanzetten als ik naar huis rij, voor nu gaat de WP uit :P

:w :w *O* *O*

[ Voor 37% gewijzigd door Grolsch op 28-07-2019 22:14 ]

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:58
Ik dacht dat dit eigenlijk sowiezo zou werken. Ik ga het komende dagen uitproberen. Mijn wp staat nu uit maar ik verwarm mijn 300l standaard met mijn nibef130. Ik zag overigens vandaag dat ik mijn energieopwekking vis het menu van de ecodan niet meer kan opvragen, wel het verbruik. Is dit een error in de sw?
Grolsch schreef op zondag 28 juli 2019 @ 22:13:
Melcloud gebruikers onder ons, goed nieuws, bij mij werkt het weer !!
@AUijtdehaag / @koevlaas2 / @corsat

Wel handig i.v.m. de vakantie, kan ik SWW handmatig ff aanzetten als ik naar huis rij, voor nu gaat de WP uit :P

:w :w *O* *O*

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• Grolsch
corsat schreef op zondag 28 juli 2019 @ 22:33:
Ik dacht dat dit eigenlijk sowiezo zou werken. Ik ga het komende dagen uitproberen. Mijn wp staat nu uit maar ik verwarm mijn 300l standaard met mijn nibef130. Ik zag overigens vandaag dat ik mijn energieopwekking vis het menu van de ecodan niet meer kan opvragen, wel het verbruik. Is dit een error in de sw?

[...]
Geleverde energie valt onder het rapport verbruik.

• Nickkie55
Grolsch schreef op zondag 28 juli 2019 @ 08:10:
[...]

Dit gaat mij dus boven de pet, lever je ook kant en klare setjes ? :P
Kerltjen, wat woj graag hebb'n dan? Alleen sensoren loggen naar domoticz?

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

• Nickkie55
arjan_1980 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 13:56:
Ik heb twee vaten staan, een is van Hewalex (de grijze met de dikke leidingen erop) dit is een stalen vat welke gebruikt word als buffer voor mijn warmtepomp.

Ik heb er bij naast een RVS vat staan, merk onbekend, gekocht via marktplaats, dit vat zal voor douchewater gaan dienen.

De zonnepanelen en de regelaar gebruiken een voorkeurs regeling, de panelen kunnen dus meehelpen met het verwarmen van CV water als het douchewater vat volledig geladen is.

Het douchewater gedeelte word ondersteund door de ventilatie warmtepomp.

Ik heb ook nog een volledig zelfrijnigende pellet ketel staan van 20Kw, deze zal als backup dienen, bij veel warmwater vraag kan deze ook hierin bijspringen, die zal dan circuleren over de bovenste spiralen in de tank.

Het word geen simpele installatie, daarom dat er ook een domotica systeem achterhangt, voor monitoring en sturing bij de diverse scenarios.

Voor de sturing ga ik Wago PLC gebruiken, een hoofd unit en meerdere slaves waar nodig, die slaves gaan over het UTP netwerk thuis.

[...]
Ik zit in het zelfde schuitje dat het geen makkelijk systeem gaat worden. Ik ben PLC programmeur en kan de mooiste regelingen maken, maar toch twijfel ik om een PLC in huis te zetten die alles bestuurd. Wat nou als m'n vrouw opbelt dat het huis niet warm wordt terwijl ik in het buitenland zit? Geen installateur kan je op dat moment helpen... Keep it KISS.

• arjan_1980
Ik heb een HP proliant microserver in huis staan waar een sophos firewall op draait, kan met mijn telefoon of laptop zo een VPN verbinding opzetten en dingen aanpassen en logs bekijken. De software waarmee de installatie is opgezet staat ook op die server geinstalleerd, draait nu al bijna 2 jaar die server en nog nooit een outage gehad.

En ik ben telkens een aantal week van huis, dus weet hoe belangrijk het is bij problematiek.

Zelfs al gebruik je basis producten, dan krijg je een wildgroei aan verschillende controllers, die elk op hun eigen manier werken, ik wil zelfs de zonneboiler controller weghalen en implenteren in de PLC, puur omdat monitoring lastig is of via een kastje in de cloud moet.

De warmtepomp behoud wel zijn eigen controller, mocht er echt wat zijn, wil ik een overide hebben, sleutelschakelaar op de besturings kast, zodat de verwarming ongeregeld word, alleen op temperatuur van een thermostaat.
Nickkie55 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 23:37:
[...]

Ik zit in het zelfde schuitje dat het geen makkelijk systeem gaat worden. Ik ben PLC programmeur en kan de mooiste regelingen maken, maar toch twijfel ik om een PLC in huis te zetten die alles bestuurd. Wat nou als m'n vrouw opbelt dat het huis niet warm wordt terwijl ik in het buitenland zit? Geen installateur kan je op dat moment helpen... Keep it KISS.

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-11 08:55
AUijtdehaag schreef op zondag 28 juli 2019 @ 08:00:
@alberthakvoort

Helaas nog niet, de code daarvoor is ontworpen voor lucht/lucht varianten. Staat nog wel op mijn todo lijst om daar verder in te gaan duiken

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
koevlaas2 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 21:38:
[...]
Volgens Google kan dit model alleen verwarmen, dat neemt niet weg dat er misschien online freaks te vinden zijn die dit apparaat aan het koelen kunnen krijgen. Weet ik niet, ik lever mijn klanten bijna altijd een WP die ook kan koelen want je weet maar nooit. Het verschil in prijs is ook niet zo groot.
Om te koelen met een systeem dat enkel ontworpen is op verwarmen zijn er neem ik aan wel meer aanpassingen nodig dan enkel de warmtepomp?

Ik heb een kleine hitachi split staan die enkel kan verwarmen. Systeem ombouwen naar koelen was "lastig en duur".

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-11 18:02
kjast schreef op maandag 29 juli 2019 @ 09:13:
[...]

Om te koelen met een systeem dat enkel ontworpen is op verwarmen zijn er neem ik aan wel meer aanpassingen nodig dan enkel de warmtepomp?

Ik heb een kleine hitachi split staan die enkel kan verwarmen. Systeem ombouwen naar koelen was "lastig en duur".
Zou zoiets niet puur softwarematig zijn of switch verschuiven op het mainboard? :X

• Nickkie55
Stancke schreef op maandag 29 juli 2019 @ 09:18:
[...]

Zou zoiets niet puur softwarematig zijn of switch verschuiven op het mainboard? :X
Hitachi verkoopt koel-kits, maar volgens Mark van pmcopack is dit 'Waste of money' want het is niets anders dan een stukje draad om 2 klemmen door te verbinden en wat extra isolatie.

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-10 13:13

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

alberthakvoort schreef op maandag 29 juli 2019 @ 08:21:
[...]

Helaas nog niet, de code daarvoor is ontworpen voor lucht/lucht varianten. Staat nog wel op mijn todo lijst om daar verder in te gaan duiken
@X21r

Hier even op inhaken. Ik heb na mijn eerste poging met een niet werkende Procon A1M nu een nieuwe uit Italie besteld, en deze werkt wel.

Ik heb nu samen met een Kamstrup 302 een mooie bak data tot mijn beschiking welke ik via modbus/M-bus naar Openhab naar InfluxDB/Grafana stuur. En dit elke 10 seconden. Altijd leuk.

Nu is wel mijn doel om het protocol van de Procon A1M te ontleden om deze er tussenuit te halen. En voor de communitie natuurlijk. De ATA ESP8266 is een mooie basis hiervoor. Dit wil ik dus ook voor de Ecodan gaan doen.

Nu heb ik even snel een bak data in Grafana gezet om dit de komende 2 weken het alleen te laten gezien de vakantie van mij.

https://snapshot.raintank...JHGzIslEBXzkLdrx06y7Z41G9

Samen met onderstaand PDF zijn er best wel leuke dingen te bedenken

https://library.mitsubish...TW_Modbus_Register_Tables

Nu aan jullie een beetje de vraag wat leuk zou wezen voor een dashboard en welke waardes hiervoor nodig zijn. Er kunnen dus ook dingen aangestuurd worden, kan tijdens koelen het setpoint elke 10 seconde veranderen bijvoorbeeld.

Na mijn vakantie ga ik met mijn Salea clone wat data logging sessies doen om te kijken of het wat te reverse engineeren is.

• arjan_1980
Voor het koelwater en te kunnen koelen volstaat alleen het vervangen van de warmtepomp, alleen de afgifte daar zit het hem in.

Als je lage temperatuur radiatoren hebt bijvoorbeeld, die kunnen niet koelen, of je moet plassen water eronder willen hebben, vloerverwarming kan als je het regelt, of het koelwater boven het douwpunt te houden.
kjast schreef op maandag 29 juli 2019 @ 09:13:
[...]

Pagina: 1 ... 91 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.