Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 121 Laatste
Acties:
  • 579.306 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:38
koevlaas2 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 23:42:
[...]

Niet helemaal, zonder vermogens beperking zal je machine 100% power geven om de Ta te halen.
Op 50% draaien heeft zeker een dempend/verlengend effect ( heb het zelf uitgeprobeerd).
Het duurt inderdaad 3 minuten langer voordat hij gaat pendelen op 50%, daar zit de oorzaak niet.

Kleine toevoeging, zie onderstaande tabel:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/auzxfvx63.jpg

Bij Tbuiten 30 Ta 18 minimaal 9,3KW
Bij Tbuiten 35 Ta 18 minimaal 4,5KW

@Naalroc ziet 800Watt elektrisch, COP van zo'n goede 5.5 verwacht ik, dus minimaal vermogen 4.nogwat, Tbuiten zakt onder de 30 (tegen 19.00) en minimale vermogen wordt 9.nogwat hoppaké de boel gaat pendelen.

Sinds Melcloud temperaturen per minuut bij houdt kan ik het perfect zien gebeuren.
De regeling gaat tot T-setpoint -1 en gaat dan pendelen. Setpoint staat bij mij op 15 graden en hij gaat tot 14 en daarna uit met de fluit en pendelen.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/1oix3eo61pie.jpg

Waarom zou hij 's middags verder terugmoduleren (p.s. hint, let op de buitentemperatuur) ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 30-04-2020
@Grolsch Wat is de logica van minder dan 50% vermogen bij een 5C hogere buitenT ?

Panasonic 5kW H-serie, SolarEdge 6000HD Wave, 9350Wp JA Solar 275Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-06 17:43
Grolsch schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 23:49:
[...]

Waarom zou hij 's middags verder terugmoduleren (p.s. hint, let op de buitentemperatuur) ;)
Hier snap ik dus geen reet van, bij een hogere Tb zou je ivm met dalende EER een hoger opgenomen vermogen verwachten, maar het tegendeel is waar.
Blijkbaar kunnen er toch nog een paar Hz van het vermogen af en dan redt je het ineens wel.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Diff_Angle schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 23:53:
@Grolsch Wat is de logica van minder dan 50% vermogen bij een 5C hogere buitenT ?
Goede vraag, daar heb ik helaas het antwoord niet op. Exacte hetzelfde "probleem" zie je met verwarmen. Hoge T buiten en lage Ta (wat je graag wil vanwege comfort en COP) heeft hetzelfde resultaat. En heel leuk en grappig dat een WP volgens de reclame folder kan terug Moduleren tot 1200Watt thermisch, maar bij welke temperaturen dat is zegt men dan niet......

@koevlaas2 , @Oxellaar heeft het wel eens uitgelegd, misschien dat hij dat nog eens wil doen O-)

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 23-07-2019 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 23:56:
[...]

Goede vraag, daar heb ik helaas het antwoord niet op. Exacte hetzelfde "probleem" zie je met verwarmen. Hoge T buiten en lage Ta (wat je graag wil vanwege comfort en COP) heeft hetzelfde resultaat. En heel leuk en grappig dat een WP volgens de reclame folder kan terug Moduleren tot 1200Watt thermisch, maar bij welke temperaturen dat is zegt men dan niet......
Het is net als met een auto met Turbo, je moet er 2 of 3 hebben, dan kan je koelen met het kleintje.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
Grolsch schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 23:49:

Sinds Melcloud temperaturen per minuut bij houdt kan ik het perfect zien gebeuren.
De regeling gaat tot T-setpoint -1 en gaat dan pendelen. Setpoint staat bij mij op 15 graden en hij gaat tot 14 en daarna uit met de fluit en pendelen.

[Afbeelding]

Wat doet het met T binnen dat je in blokken sterk koelt, veranderdt dat langzaam door massa vloer neem ik aan ?

De W/W pomp hier draait met 150 watt of zoiets maar wel grootste deel van de dag. Er gaat niet eens erg koud water de vloer in, lets van 19 graden, maar het blijft rond 21.5 binnen.
Hij is vannacht afgeslagen en zal straks wel weer aan gaan als de binnen temperstuur oploopt door zon instraling (ondanks de screens en rolluiken)

Kan een (jouw) L/W niet genoeg terug moduleren zodat hij moet pendelen ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Nu online
jacovn schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 06:50:
[...]

Wat doet het met T binnen dat je in blokken sterk koelt, veranderdt dat langzaam door massa vloer neem ik aan ?

De W/W pomp hier draait met 150 watt of zoiets maar wel grootste deel van de dag. Er gaat niet eens erg koud water de vloer in, lets van 19 graden, maar het blijft rond 21.5 binnen.
Hij is vannacht afgeslagen en zal straks wel weer aan gaan als de binnen temperstuur oploopt door zon instraling (ondanks de screens en rolluiken)

Hier zelfde gedrag, 10:20 uur gisteren aangeslagen, hij loopt nog steeds, want ik heb de thermostaat lager gezet. Beetje voorkoelen De hele dag 19.4 graden naar de vv. Ik houd de binnentemperatuur op 23/23.5 graden, dat vinden wij een prima temperatuur. En geen pendelen, maar dat is logisch, de compressor loopt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
jacovn schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 06:50:
[...]

Nagenoeg niets, net zoals met verwarmen een hele stabiele Tbinnen door de massa.

De keuken (zuidkant, vol in de ramen) begint 's ochtends rond de 22 graden en eindigde gisteravond rond de 22,8.

De woonkamer begint 's ochtends met 21,8 en eindigde gisteravond met 22,3.

Yup', dat is het probleem, het oude type Zubadan is een echte krachtpatser met als sterkste punt hoge vermogen bij extreem lage buitentemperaturen en hoge aanvoertemperaturen, maar terugmoduleren naar een laag niveau is niet zijn/haar sterkste punt, vooral niet bij hoge Ta temperaturen bij koelen, of lage Ta temperaturen bij verwarmen. Bij het nieuwe type YAA Zubadans is dat aanzienlijk verbetert, maar die was in "mijn tijd" nog niet te koop :)
jerh schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 07:17:
[...]

Hier zelfde gedrag, 10:20 uur gisteren aangeslagen, hij loopt nog steeds, want ik heb de thermostaat lager gezet. Beetje voorkoelen De hele dag 19.4 graden naar de vv. Ik houd de binnentemperatuur op 23/23.5 graden, dat vinden wij een prima temperatuur. En geen pendelen, maar dat is logisch, de compressor loopt ook niet.
Volgens mij zit jij en @jerh in het verkeerde topic, dit is het L/W WP topic :P :+

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 24-07-2019 07:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17-06 17:30
koevlaas2 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 20:15:
@Murkmans Met een ventilatie WTW geïnstalleerd redt je het met een 5 kW WP.
Top, die komt er ook in. Ik Geef het een kans :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Nu online
Grolsch schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 07:51:
[...]

Volgens mij zit jij en @jerh in het verkeerde topic, dit is het L/W WP topic :P :+
@jacovn weet dat wel. En idd vandaag is zo'n dag het voordeel van een w/w wp geheel tot uiting komt, minder dan 2 kWh verbruik, geen gependel, geen geluid en prettige temperatuur binnen. In ieder geval wordt zo wel duidelijk en dat is geldt ook voor l/w dat koeling een fijne comfort optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Dan
Grolsch schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 07:51:

Nagenoeg niets, net zoals met verwarmen een hele stabiele Tbinnen door de massa.

De keuken (zuidkant, vol in de ramen) begint 's ochtends rond de 22 graden en eindigde gisteravond rond de 22,8.

De woonkamer begint 's ochtends met 21,8 en eindigde gisteravond met 22,3.

[...]

Yup', dat is het probleem, het oude type Zubadan is een echte krachtpatser met als sterkste punt hoge vermogen bij extreem lage buitentemperaturen en hoge aanvoertemperaturen, maar terugmoduleren naar een laag niveau is niet zijn/haar sterkste punt, vooral niet bij hoge Ta temperaturen bij koelen, of lage Ta temperaturen bij verwarmen. Bij het nieuwe type YAA Zubadans is dat aanzienlijk verbetert, maar die was in "mijn tijd" nog niet te koop :)

Tja het gedrag van de afgifte kant is natuurlijk wel vergelijkbaar.
Jammer dat het systeem niet ver genoeg terug moduleert, maar als je het qua binnen temperatuur goed houdt is het ook weer prima.

Ik zat ook al te wachten tot het water de vloer in 18 of 17 graden zou worden maar tot dusver niet onder 18.9 gezien. De vloer is dan koel, maar niet te koud om met blote voeten op te staan. Als de Tbinnen dan goed is hoeft het ook niet kouder (het is hier 21.5 binnen)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Qua comfort zit er geen verschil tussen een L/W of W/W WP, ze sturen immers alle 2 koud water door de vloer.

Qua geluid ook helemaal geen last met koelen, je moet echt kijken of de WP draait, want je hoort niets, ook al sta je er naast.

Qua verbruik scheelt het inderdaad wel, ik heb gisteren zo'n 8kWh verbruikt voor koelen wat neerkomt op € 1,60.

Vorig jaar (een extreem warm jaar gemiddeld gezien) in totaal 215kWh verbruikt voor koelen,is € 43,00, dus voor de kosten hoef ik ook geen W/W WP.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-06 07:23
Ik lees hier regelmatig dat mensen als ze willen koelen, de Ta niet lager willen hebben dan een bepaalde waarde, om daarmee condensatie te voorkomen.
Vaak wordt daarvoor 18°C of 16°C aangehouden.
Dat is in veel gevallen een veilige waarde, maar vaak ook een te veilige waarde. Het dauwpunt ligt vaak wel lager en dan zou er dus ook wel met een lagere temperatuur gekoeld kunnen worden.
Feitelijk moet je kijken naar het Mollier-diagram voor vochtige lucht.
Die geeft aan, de verhouding tussen absolute vochtigheid x (in g water per kg lucht), relatieve vochtigheid (hoeveel waterdamp zit er in de lucht tov wat er maximaal in zou kunnen zitten bij de betreffende luchttemperatuur [in%]), (droge bol) luchttemperatuur en evt. ook nog enthalpie (warmte-inhoud van de vochtige lucht in kJ/kg).
Onderstaand een voorbeeld.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/brjQVNc1/Mollier-diagram-vochtige-lucht.jpg
Als je bijvoorbeeld lucht hebt van 25°C en een relatieve vochtigheid van 30%, dan ga je vanuit dat snijpunt recht naar beneden en zie je dat je bij de lijn van 100% RV aankomt (=condensatie) bij een temperatuur van ca. 7°C. Dus je zou in dat geval aanzienlijk verder met je Ta kunnen dalen dan 18 of 16°C, voordat je last van condensatie krijgt.

Pas wel op, dat je condensor (bij koeling dus verdamper geworden) niet te koud wordt, met risico op plaatselijk te lage temperaturen (<0°C) en dus kans op kapot vriezen.

Nu is het probleem, dat zowel RV als temperatuur de hele dag wijzigen en je kunt dus niet van één vaste waarde uitgaan. Ja dat kan wel (bijv. 16°C), maar dan koel je dus meestal veel minder dan mogelijk zou zijn.
Als je het te lastig vindt om met het Mollier-diagram voor vochtige lucht te werken, kun je ook gewoon het historisch dauwpunt (per uur) op een weerstation bij jouw in de buurt opzoeken.
Je kunt een CSV-bestand downloaden bij het KNMI voor een weerstation bij jou in de buurt: http://projects.knmi.nl/k.../uurgegevens/selectie.cgi
Je kunt een CSV bestand met EXCEL openen en bewerken.
Let op dat de temperaturen gegeven worden in 0,1°C.

Voor mij gaf dat voor gisteren (23-04-2019) voor weerstation Twente bijvoorbeeld onderstaande temperaturen en dauwpunten:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/vByBp1T8/temperaturen-en-dauwpunten.jpg

Je ziet daaraan dat het dauwpunt vaak ruim onder de 18 of 16°C ligt en dat je dus op die momenten gemakkelijk met een lagere Ta zou kunnen werken. Je ziet ook momenten dat het dauwpunt wel boven de 16°C ligt en dat je dan dus al condensatie (in elk geval op leidingen en radiatoren) zou krijgen wanneer je 16° als vaste ondergrens had gekozen.

Als we de maximaal mogelijke koeling willen bereiken zonder condensatieproblemen, zouden we dus feitelijk moeten gaan koelen, zodanig dat de minimale Ta afhankelijk is van de lokale omstandigheden (dauwpunt).
En dat kan!

Je moet dan een dauwpuntsdetectie inbouwen.
Daarvoor bestaat industriële apparatuur. Dat werkt ongeveer als volgt.
Een spiegeltje is thermisch verbonden met de aanvoerleiding. Als de temperatuur van het spiegeltje beneden het dauwpunt komt (of het dauwpunt hoger komt te liggen dan de actuele Ta), dan zal het spiegeltje beslaan. Door een lichtstraal op het spiegeltje te laten vallen en de weerkaatsing te meten, kan gedetecteerd worden of er condensatie (dus dauwpuntsonderschreiding) optreedt.

Ik ben niet goed op de hoogte met wat er precies op de markt is en wat het kost. Ik verwacht dat het wel prijzig zal zijn.

Maar misschien zijn er een paar tweakers onder ons, die zelf zoiets in elkaar kunnen hobbyen en ons dan vervolgens kunnen vertellen hoe we dat ook kunnen doen.

Waarom dit alles?
Wel je zou dan altijd het in jouw situatie maximale koelvermogen kunnen bereiken, zonder dat condensatie optreedt.
En dat zal altijd een hoger koelvermogen zijn, dan wanneer je een vaste (veilige) minimumwaarde kiest voor je Ta.
Bovendien zal waarschijnlijk ook evt. pendelgedrag verminderen.

Wie heeft kennis van goedkope dauwpuntsmetingen of wie kan zoiets zelf maken?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 23:25
jerh schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 08:23:
[...]

@jacovn weet dat wel. En idd vandaag is zo'n dag het voordeel van een w/w wp geheel tot uiting komt, minder dan 2 kWh verbruik, geen gependel, geen geluid en prettige temperatuur binnen. In ieder geval wordt zo wel duidelijk en dat is geldt ook voor l/w dat koeling een fijne comfort optie is.
nou ik zie relatief veel over koelprestaties niet conform verwachting in het w/w topic, twijfels over juist dimensionering bron, etc. Als jij dit voordeel van een w/w wp noemt vind ik dat prima, ik zit er wat genuanceerder in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Nu online
LittleTycoon schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:36:
[...]

nou ik zie relatief veel over koelprestaties niet conform verwachting in het w/w topic, twijfels over juist dimensionering bron, etc. Als jij dit voordeel van een w/w wp noemt vind ik dat prima, ik zit er wat genuanceerder in.
Nou dat denk ik niet. Er is een leverancier die met name genoemd wordt en kennelijk populair is die aan (schijnbare) onderdiemensionering doet. Verder wordt er geklaagd over het instellen, het is ingewikkeld.

Ik heb hier een NRGteq, die op vermogen gestuurd wordt via de thermostaat. Geen gedoe met stooklijnen etc en die koelt en verwarmt prima. Dus ja dat is mijn ervaring en n=1. Er zijn genoeg installatie's van w/w wp's die prima functioneren, maar zoals met alles het moet wel met enige aandacht aangelegd worden. Dat geldt overigens ook voor l/w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-06 08:43
Zwerius schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:25:
Ik lees hier regelmatig dat mensen als ze willen koelen, de Ta niet lager willen hebben dan een bepaalde waarde, om daarmee condensatie te voorkomen.

Een spiegeltje is thermisch verbonden met de aanvoerleiding. Als de temperatuur van het spiegeltje beneden het dauwpunt komt (of het dauwpunt hoger komt te liggen dan de actuele Ta), dan zal het spiegeltje beslaan. Door een lichtstraal op het spiegeltje te laten vallen en de weerkaatsing te meten, kan gedetecteerd worden of er condensatie (dus dauwpuntsonderschreiding) optreedt.

Ik ben niet goed op de hoogte met wat er precies op de markt is en wat het kost. Ik verwacht dat het wel prijzig zal zijn.

Maar misschien zijn er een paar tweakers onder ons, die zelf zoiets in elkaar kunnen hobbyen en ons dan vervolgens kunnen vertellen hoe we dat ook kunnen doen.
.................

Ik heb hier helemaal geen kennis van, maar is deze technologie niet soortgelijk aan de regen melder, die de ruitenwissers van onze auto op een bepaald, constant wijzigend interval zet?
Dan hoeft het niet zo bijzonder te zijn, voor de elektronisch aangelegde tweaker :9 8)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Volgens mij berekenen de meeste dauwpunt sensoren het aan de hand van temperatuur en RV.

Er zitten dus 2 sensoren in, temperatuur sensor, en RV sensor.

Voor mijn Danfossregeling zou ik onderstaande kunnen bestellen (jij dus ook @Naalroc )

http://abqm.danfoss.nl/PCMPDF/CF-DS_X012168_VDSPI110.pdf

Zelf gebruik ik altijd onderstaande calculator om snel ff dauwpunt te berekenen:

http://www.weerschip.nl/calc_Td.php

[ Voor 21% gewijzigd door Grolsch op 24-07-2019 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Grolsch schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 12:07:
Volgens mij berekenen de meeste dauwpunt sensoren het aan de hand van temperatuur en RV.

Er zitten dus 2 sensoren in, temperatuur sensor, en RV sensor.

Voor mijn Danfossregeling zou ik onderstaande kunnen bestellen (jij dus ook @Naalroc )

http://abqm.danfoss.nl/PCMPDF/CF-DS_X012168_VDSPI110.pdf
Dat lijkt een mogelijkheid om te gebruiken.
Roept bij mij echter wel een vraag op: in de specs staat dat het schakelpunt ligt bij 90% +/-3% RV bij 20°C.
Maar waar ligt het schakelpunt dan bij andere temperaturen?
Op het plaatje van de sensor staat alleen maar schakelpunt bij 90% +/- 3% RV.
Als dat ook bij andere temperaturen geldt, zou deze sensor prima te gebruiken zijn.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Zwerius schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 12:14:
[...]

Dat lijkt een mogelijkheid om te gebruiken.
Roept bij mij echter wel een vraag op: in de specs staat dat het schakelpunt ligt bij 90% +/-3% RV bij 20°C.
Maar waar ligt het schakelpunt dan bij andere temperaturen?
Op het plaatje van de sensor staat alleen maar schakelpunt bij 90% +/- 3% RV.
Als dat ook bij andere temperaturen geldt, zou deze sensor prima te gebruiken zijn.
Waar lees jij bij 20 graden?

[edit]
Ik lees het nu ook, inderdaad een beetje verwarrend, maar volgens mij werkt het zoals hieronder in de quote omschreven.

Ik lees dit:
De CF-DS meet de relatieve luchtvochtigheid (RV) ten opzichte van de leidingtemperatuur.
Bij 90% RV stuurt de dauwpuntsensor een signaal naar de CF-MC hoofdregelaar, die de toevoerleiding voor
koeling sluit.
Dus hij meet temperatuur van de leiding, en bij 90% RV (dus vlak voor condenseren) geeft hij een STOP signaal.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 24-07-2019 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Grolsch schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 12:18:
[...]

Waar lees jij bij 20 graden?
Zoals ik al zei, in de specs: Schakelpunt bij 20 °C: 90 ± 3% RV

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Waarom zou je maximaal willen koelen in soort van blokken en niet over langere tijd een beetje om het bij te houden mits je systeem genoeg terug kan moduleren ?

Als de vloer zo koud wordt dat je tegen condenseren aan zit is het comfort toch ook niet meer je van het..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je ziet daaraan dat het dauwpunt vaak ruim onder de 18 of 16°C ligt en dat je dus op die momenten gemakkelijk met een lagere Ta zou kunnen werken.
Als je bed of bank naast die sensor staat :+

Over het algemeen heeft een huis een hogere luchtvochtigheid dan buiten, vandaar dat je wilt ventileren.
Maar meten is weten:
Zigbee Xiaomi Aqara Temperature Humidity Sensor
Kost een tientje en dan kun je zelf meten. En dan kun je met een simpel scriptje wel het dauwpunt bepalen.

Maar ook dat is nog geen garantie voor 'geen ellende'. Stel je koelt je vloer tot 13C en het dauwpunt begint omhoog te lopen, dan zou je dus je verwarming aan moeten zetten om geen natte voeten te krijgen 8)

Het enige wat je zou kunnen doen is een ruimte (zeg badkamer) WEL tot ver onder het dauwpunt koelen. Dan moet je af en toe daar het water even afdrogen en dan neemt de luchtvochtigheid in je huis ook nog eens af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
TheGhostInc schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 12:43:
[...]

Het enige wat je zou kunnen doen is een ruimte (zeg badkamer) WEL tot ver onder het dauwpunt koelen. Dan moet je af en toe daar het water even afdrogen en dan neemt de luchtvochtigheid in je huis ook nog eens af.
Laat dat nu de enige ruimte zijn waar ik NIET koel.....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
TheGhostInc schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 12:43:
[...]
Stel je koelt je vloer tot 13C en het dauwpunt begint omhoog te lopen, dan zou je dus je verwarming aan moeten zetten om geen natte voeten te krijgen 8)
Ik zeg natuurlijk nergens dat je de vloer tot 13°C zou moeten koelen.
Eventueel Ta tot 13°C laten dalen zou wel kunnen (mits boven dauwpunt). Maar dan wordt je vloer nog geen 13°C.

Wat je daarmee bereikt is natuurlijk dat je meer (met een hoger vermogen) kunt koelen dan bij een Ta van 16 of 18°C.
Dat doe je natuurlijk alleen als je behoefte hebt aan meer koeling (of minder pendelen).

Daarbij blijft natuurlijk het gevaar van oncomfortabele koeling zoals je dat via vv altijd hebt.
Je koelt namelijk wel de luchttemperatuur, maar daardoor stijgt ook automatisch de RV in je woning (zie hetzelfde Mollier diagram).
En een stijgende RV wordt natuurlijk niet altijd als prettig ervaren.

Als je dat wilt voorkomen, zul je echt moeten koelen met een split-unit of mbv speciale (ook voor koeling geschikte) convectoren moeten gebruiken. Dus met condensaatafvoer, zodat je ook de lucht kunt drogen.

Maar je zit dan natuurlijk wel met leidingen die ook een lagere temperatuur dan het dauwpunt hebben.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-06 20:46
Zwerius schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 13:03:
[...]

Als je dat wilt voorkomen, zul je echt moeten koelen met een split-unit of mbv speciale (ook voor koeling geschikte) convectoren moeten gebruiken. Dus met condensaatafvoer, zodat je ook de lucht kunt drogen.

Maar je zit dan natuurlijk wel met leidingen die ook een lagere temperatuur dan het dauwpunt hebben.
Oftewel alle leidingen dampdicht isoleren en zorgen voor convectoren met een condenswaterafvoer.

De uitdaging is hoe isoleer je een warmtemeter of een ferrox filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zwerius schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 13:03:
[...]

Ik zeg natuurlijk nergens dat je de vloer tot 13°C zou moeten koelen.
Eventueel Ta tot 13°C laten dalen zou wel kunnen (mits boven dauwpunt). Maar dan wordt je vloer nog geen 13°C.
Jouw tabelletje laat zien dat het dauwpunt rond 14 al boven de 15°C en om 15 al boven de 16°C zit.
Dus je kunt in de ochtend dan wel fors(er) gaan koelen, maar juist zodra het warm wordt (in de middag) zit je dan toch dat je Ta niet al te laag kan worden. Je kunt dan ook al last van condensvorming bij je leidingen krijgen.

Maar daarom is de combi met een L/L warmtepomp natuurlijk ook erg lekker met dit weer. Die helpen elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Ik denk er over na om op termijn mijn HR-ketel te vervangen door een warmtepompopstelling. Echter, zie ik even niet hoe ik dit kan doen zonder verlies van wooncomfort qua warm water voorziening (we hebben een groot ligbad b.v.) en zonder een deur te blokkeren met een grote boiler/opslagvat. Mijn technische ruimte is nl. niet zo heel erg groot. Naast een HR-ketel heb ik een menggroep om mijn beide verwarmingscircuits (VV en radiatoren) te voorzien van de correcte temperatuur.

In dit topic staat veel info en ik heb al veel bijgeleerd, maar wat is de wijsheid bij chronisch plaatsgebrek in de technische ruimte?

[ Voor 1% gewijzigd door Vnze op 24-07-2019 14:56 . Reden: absurd veel typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Vnze schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 14:06:
Ik denk er over na om op termijn mijn HR-ketel te vervangen door een warmtepompopstelling. Echter, zie ik even niet hoe ik dit kan doen zonder verlies van wooncomfort qua warm water voorziening (we hebben een groot ligbad b.v.) en zonder een deur te blokkeren met een grote boiler. MIjn technische ruimte is nl. niet zo heel erg groot. Naast een HR-ketel heb ik een mengroep om mijn beide verwarmingcircuits (VV en radiatoren) te voorzien van de correcte temperatuur.

In dit topic staat veel info en ik heb al veel bijgeleerd, maar wat is de wijsheid bij chronisch plaatsgebrek in de technische ruimte?
wpboiler binnen
Wp monoblock buiten

Werkt heeeel goed..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
Heeft iemand een installatiehandleiding voor de Panasonic split units? Ik wil even weten wat te voorzien qua sokkel, condensaatafvoer en elektra. Alvast bedankt!

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Niet online
Dylantje2 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 14:23:
[...]

wpboiler binnen
Wp monoblock buiten

Werkt heeeel goed..
Dus de monoblock enkel voor verwarming en de wp boiler enkel voor sanitair water of kunnen die twee elkaar ook aanvullen of hoe zie ik dat. Bij een monoblock heb je binnen helemaal niets nodig buiten je aansluitpunten zeker?

Totale leek hier en mijn google-kunsten laten het afweten 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Vnze op 24-07-2019 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Vnze schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:05:
[...]

Dus de monoblock enkel voor verwarming en de wp boiler enkel voor sanitair water of kunnen die twee elkaar ook aanvullen of hoe zie ik dat.

Totale leek hier en mijn google-kunsten laten het afweten 8)7
Je snapt het snel..
2 seperate systemen
Is een beproefde methode met 2x subsidie ook nog goedkoop...

En er zijn er die elkaar de 2 systemen samen laten werken, is een topic hier..

Maar een mono staat goed buiten en de wpb binnen [ beetj geluid hier en daar.
Maar de WPB is goed te regelen door een menu..
van huis wpb aan enz enz

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

@Vnze

Weet niet waar je vandaan komt..
maar je mag komen kijken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Niet online
Dylantje2 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:13:
@Vnze

Weet niet waar je vandaan komt..
maar je mag komen kijken :-)
In België en een goed stuk van de grens, dat zal waarschijnlijk wat ver zijn anders graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Vnze schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 16:01:
[...]

In België en een goed stuk van de grens, dat zal waarschijnlijk wat ver zijn anders graag :)
Arnhem - Nijmegen dus.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:37
Vnze schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 16:01:
[...]

Zonder nl subsidie is het @Dylantje2 verhaal stukken minder aantrekkelijk....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Men neme een:
- odroid N2 of C2 of PI
- kamstrup 302 met m-bus
- Netatmo weatherstation + uitbreidingsmodules
- mitsubishi melcloud to domoticz

en het mollierdiagram kan zo de prullenbak in. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/V1EPCKbbtru9D2fF53tDfwY9/thumb.jpg

Automatisch aanpassen van Ta kan ook nog geautomatiseerd worden hiermee.
@Grolsch niks voor jou? :+

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
AUijtdehaag schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 17:11:
Men neme een:
- odroid N2 of C2 of PI
- kamstrup 302 met m-bus
- Netatmo weatherstation + uitbreidingsmodules
- mitsubishi melcloud to domoticz

en het mollierdiagram kan zo de prullenbak in. ;)

[Afbeelding]

Automatisch aanpassen van Ta kan ook nog geautomatiseerd worden hiermee.
@Grolsch niks voor jou? :+
Zeker, kom maar langs, ik wil voor nop wel testen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 17:03:
[...]

Be zit ook subsidie op de WPB als ik het goed heb gelzen in Het WPB topic
Pana in Frankrijk oid ophalen..:-)

En tsja in NL zal de subsidie ook minder worden als we allemaal moeten vrees ik,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Frankrijk is met de noorderzon vertrokken denk. Eerst spullen niet leveren en vervolgens is de website van confort market niet bereikbaar.

Het was bij mij veel makkelijker om een ventilatiewarmtepompboiler (scrabble?) te installeren dan een boiler met spiraal. En dat je geld toe krijgt op de aanschaf speelt ook een rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:24
Dylantje2 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:08:
[...]

Je snapt het snel..
2 seperate systemen
Is een beproefde methode met 2x subsidie ook nog goedkoop...

En er zijn er die elkaar de 2 systemen samen laten werken, is een topic hier..

Maar een mono staat goed buiten en de wpb binnen [ beetj geluid hier en daar.
Maar de WPB is goed te regelen door een menu..
van huis wpb aan enz enz
Kost het niet veel meer electra om 2 systemen naast elkaar te draaien?
En volgens mij kost het een vergelijkbare ruimte om een split unit met geïntegreerde boiler neer te zetten. 2x subsidie maakt de aanschaf wel goedkoper inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Wat hieraan vooraf ging:
Naalroc in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"
Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"

@Grolsch heeft kennelijk weer helemaal gelijk: zo rond de 30* Tb houdt hij 's morgens op te pendelen, en begint 's avonds rond deze temperatuur weer;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OsBaUGAnPuVbnb2RV2b4I3lA/thumb.jpg
(De piek om 7 uur is SWW)
Heb de pomp nu maar uit gezet.

Maar vandaag werd mijn #33 grote radiator in mijn hobbyhok wel nat, en de leidingen, waar niet geïsoleerd, ook.
Daar is het nu 19,5* en 92%RV.
Kamervloer is lekker koel, en nergens hier vocht, temp. is 23,5*, en dat is prima; morgen weer een kans :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
:|

[ Voor 99% gewijzigd door Oxellaar op 25-07-2019 09:18 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Vaak wordt daarvoor 18°C of 16°C aangehouden.
Dat is in veel gevallen een veilige waarde, maar vaak ook een te veilige waarde. Het dauwpunt ligt vaak wel lager en dan zou er dus ook wel met een lagere temperatuur gekoeld kunnen worden.
Feitelijk moet je kijken naar het Mollier-diagram voor vochtige lucht.
Die geeft aan, de verhouding tussen absolute vochtigheid x (in g water per kg lucht), relatieve vochtigheid (hoeveel waterdamp zit er in de lucht tov wat er maximaal in zou kunnen zitten bij de betreffende luchttemperatuur [in%]), (droge bol) luchttemperatuur en evt. ook nog enthalpie (warmte-inhoud van de vochtige lucht in kJ/kg).
Onderstaand een voorbeeld.
[Afbeelding]
Als je bijvoorbeeld lucht hebt van 25°C en een relatieve vochtigheid van 30%, dan ga je vanuit dat snijpunt recht naar beneden en zie je dat je bij de lijn van 100% RV aankomt (=condensatie) bij een temperatuur van ca. 7°C. Dus je zou in dat geval aanzienlijk verder met je Ta kunnen dalen dan 18 of 16°C, voordat je last van condensatie krijgt.

Pas wel op, dat je condensor (bij koeling dus verdamper geworden) niet te koud wordt, met risico op plaatselijk te lage temperaturen (<0°C) en dus kans op kapot vriezen.

Nu is het probleem, dat zowel RV als temperatuur de hele dag wijzigen en je kunt dus niet van één vaste waarde uitgaan. Ja dat kan wel (bijv. 16°C), maar dan koel je dus meestal veel minder dan mogelijk zou zijn.
Als je het te lastig vindt om met het Mollier-diagram voor vochtige lucht te werken, kun je ook gewoon het historisch dauwpunt (per uur) op een weerstation bij jouw in de buurt opzoeken.
Je kunt een CSV-bestand downloaden bij het KNMI voor een weerstation bij jou in de buurt: http://projects.knmi.nl/k.../uurgegevens/selectie.cgi
Je kunt een CSV bestand met EXCEL openen en bewerken.
Let op dat de temperaturen gegeven worden in 0,1°C.

Voor mij gaf dat voor gisteren (23-04-2019) voor weerstation Twente bijvoorbeeld onderstaande temperaturen en dauwpunten:
[Afbeelding]

Je ziet daaraan dat het dauwpunt vaak ruim onder de 18 of 16°C ligt en dat je dus op die momenten gemakkelijk met een lagere Ta zou kunnen werken. Je ziet ook momenten dat het dauwpunt wel boven de 16°C ligt en dat je dan dus al condensatie (in elk geval op leidingen en radiatoren) zou krijgen wanneer je 16° als vaste ondergrens had gekozen.

Als we de maximaal mogelijke koeling willen bereiken zonder condensatieproblemen, zouden we dus feitelijk moeten gaan koelen, zodanig dat de minimale Ta afhankelijk is van de lokale omstandigheden (dauwpunt).
En dat kan!

Waarom dit alles?
Wel je zou dan altijd het in jouw situatie maximale koelvermogen kunnen bereiken, zonder dat condensatie optreedt.
En dat zal altijd een hoger koelvermogen zijn, dan wanneer je een vaste (veilige) minimumwaarde kiest voor je Ta.
Bovendien zal waarschijnlijk ook evt. pendelgedrag verminderen.

Nefit levert standaard een dauwpuntsensor mee met hun warmtepompen. Met spiegeltjes zijn volgens mij een beetje gedateerd ivm vervuiling van de spiegel.
Deze sensoren werken op geleiding, wat ontstaat dmv vocht wat neerslaat op de sensor.
Zie het alleen als een extra veiligheid, want ook door Nefit word koelen onder de 18c afgeraden.

Maar dan nog is het een groot risico om langdurig op een erg lage temperatuur te koelen (<17 a 18c)
Je koelt namelijk een grote massa, als die eenmaal 16 a 17 graden is en het weer slaat om, dan is alles vergeven van het condens. Dan kan het wel twee dagen duren eer de vloer weer opdroogt.
Want het vloeroppervlak zal echt 16 a 17c worden, veel gemakkelijker dan met verwarmen

Daarom word lager dan 18 sterk afgeraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Oxellaar schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 09:18:
[...]

Maar dan nog is het een groot risico om langdurig op een erg lage temperatuur te koelen (<17 a 18c)
Je koelt namelijk een grote massa, als die eenmaal 16 a 17 graden is en het weer slaat om, dan is alles vergeven van het condens. Dan kan het wel twee dagen duren eer de vloer weer opdroogt.
Want het vloeroppervlak zal echt 16 a 17c worden, veel gemakkelijker dan met verwarmen

OK. Klinkt plausibel.

Iets anders dan om te koelen zonder gevaar voor een natte vloer.

Ik heb een Mitsubishi Zubadan buitenunit gecombineerd met een platenwarmtewisselaar binnen tbv de vloerverwarming. Daarbij naast een besturingskastje van Mitsubishi nog een zelfgebouwde besturing.
Toen ik de WP kocht waren er nog geen complete binnenunits leverbaar.

Theoretisch lijkt het mogelijk om het (in de koelmodus) buiten geproduceerde vloeibare koelmedium niet naar de platenwarmtewisselaar van de VV te sturen, maar via een (in het koelcircuit) ingebouwde drie-wegklep naar een binnendeel van een split-unit airco (de verdamper dus) te sturen.
Dus in het stookseizoen gewoon gebruiken voor verwarming via de platenwisselaar naar de VV en 's zomers als airco met een (of 2?) losse binnenunit(s) van een airco.

Je zou dan daadwerkelijk flink kunnen koelen en drogen, zonder risico op condensatie.
Uiteraard wel condensatie in de lucht-binnenunit, maar dat kan simpel worden afgevoerd, zoals bij airco's gebruikelijk.
Voordeel tov koelen via de VV: groot koelvermogen beschikbaar zonder risico op condensatie en geen (comfortverlagende) verhoging van de RV, zoals dat bij koelen via de vloer wel optreedt.

Heeft iemand dit al eens gedaan. C.q. Heeft iemand weet van een installatie waarbij dit al eens is uitgevoerd?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-06 16:47
Daar kun je denk ik geen airco-binnenunits voor gebruiken. Er zijn speciale convectors voor met condensafvoer. Kijk eens naar de Jaga Briza.

[ Voor 5% gewijzigd door TimoDimo op 25-07-2019 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Laatst online: 10-06 00:53
Dat is standaard vrf applicatie. Mix van split verdampers, convector(kanalen)ventilator, fancoils of watergedragen vloerverwarming. Je hebt altjd interessante projecten Zwerius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Uhm, die Jaga is water gedragen, dus na een verdamper in de vorm van een warmtewisselaar. In apparaat zit dan weer een of twee wisselaar voor water naar lucht, twee wisselaar bij gelijktijdig warm en koud water gebruik:
Door de warmtewisselaar kan het apparaat zowel verwarmen als koelen. In de winter stroomt er warm water door het toestel en wordt warme lucht via een ingebouwde ventilator de ruimte in gebracht. In de zomer gebeurt hetzelfde, maar dan met koud water en koude lucht. Het apparaat kan verwarmen tot 21.162 W (75/65/20 °C) en koelen tot 10.042 W (7/12/27 °C).
https://www.vakbladwarmte...ling-in-utiliteit-1014946

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
TimoDimo schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:23:
Daar kun je denk ik geen airco-binnenunits voor gebruiken. Er zijn speciale convectors voor met condensafvoer. Kijk eens naar de Jaga Briza.
Natuurlijk moet dat met gewone binnenunits wel kunnen. Rechtstreeks koelmiddelzijdig aangesloten.

Ik weet natuurlijk dat dat ook kan met speciale convectoren.

Ik ben echter een beetje huiverig geworden voor het gebruik van JAGA's.
Ik heb er een aantal gehad die spontaan lek raakten. Gewoon corrosiegaatjes in de koperpijp.
Volgens JAGA was onze installatie gespoeld met een chemische reiniger en daarna niet goed meer doorgespoeld.
Dat is echter onzin, want onze installatie is NOOIT met welk chemisch middel dan ook gereinigd.
Hoeft ook niet, want de installatie bestaat uitsluitend uit RVS, koper, messing en kunststof.
En het water is kraakhelder.

Los daarvan, ben ik een beetje huiverig geworden om te koelen met de bestaande installatie.
Na een bezoek van een JAGA-monteur ivm bovenstaande problematiek is waarschijnlijk de installatie niet goed meer ontlucht, waardoor plaatselijk in de platenwarmtewisselaar lucht heeft gezeten en er lokaal onvoldoende doorstroming is geweest.
Gevolg: 's avonds na het bezoek van de monteur is mijn platenwarmtewisselaar bij een ontdooicyclus kapot gevroren (van koelmiddelzijdig naar waterzijdig).
Je wilt niet weten wat voor troep je daardoor krijgt.
Bijna de gehele waterinhoud van de VV is er uit geblazen. Natuurlijk op de bovenverdieping (met houten vloer).
Een enorm waterballet in huis.

Ik heb dus de nodige aversie tegen het koelen van het water. :(

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Buitenleiding en dan fancoil unit ophangen, anders blijf je dat watergedragen risico houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
donaldk schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:23:
Dat is standaard vrf applicatie. Mix van split verdampers, convector(kanalen)ventilator, fancoils of watergedragen vloerverwarming. Je hebt altijd interessante projecten Zwerius.
Soms hou ik er van, om een beetje out of the box te denken. (Zie mijn website: https://geen-energierekening-meer.weebly.com/)
Maar in dit geval is dat nog niet eens zo bijzonder out of the box denk ik.
Je noemt het zelf al een standaard vrf applicatie.
Ik dacht dat vrf alleen maar een buitenunit met meerdere binnenunits was, maar dan uitsluitend voor airco gebruik.
Zou de door mij beschreven toepassing dan ook standaard zijn?
Ik kan dus gewoon naar een koelbedrijf gaan en die kunnen me dat aansluiten?
Weet even niet hoe ik dan de besturing van de Zubadan moet aanpassen, maar dat moet op te lossen zijn.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Geen idee ik meen dat de Ecodan wel VRF bied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Nu online
[...]

Nefit levert standaard een dauwpuntsensor mee met hun warmtepompen. Met spiegeltjes zijn volgens mij een beetje gedateerd ivm vervuiling van de spiegel.
Deze sensoren werken op geleiding, wat ontstaat dmv vocht wat neerslaat op de sensor.
Zie het alleen als een extra veiligheid, want ook door Nefit word koelen onder de 18c afgeraden.

En het is ook niet handig als je vloer heel koud is, een vloer dweilen gaat prima, opdrogen daarentegen duurt een eeuwigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-06 16:47
Zwerius schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:38:
[...]

Natuurlijk moet dat met gewone binnenunits wel kunnen. Rechtstreeks koelmiddelzijdig aangesloten.

Ik weet natuurlijk dat dat ook kan met speciale convectoren.
Sorry ik las niet goed; ik dacht dat het om waterzijdige koeling ging.
Ik heb er een aantal gehad die spontaan lek raakten. Gewoon corrosiegaatjes in de koperpijp.
Volgens JAGA was onze installatie gespoeld met een chemische reiniger en daarna niet goed meer doorgespoeld.
Dat is echter onzin, want onze installatie is NOOIT met welk chemisch middel dan ook gereinigd.
Hoeft ook niet, want de installatie bestaat uitsluitend uit RVS, koper, messing en kunststof.

Los daarvan, ben ik een beetje huiverig geworden om te koelen met de bestaande installatie.
Na een bezoek van een JAGA-monteur ivm bovenstaande problematiek is waarschijnlijk de installatie niet goed meer ontlucht, waardoor plaatselijk in de platenwarmtewisselaar lucht heeft gezeten en er lokaal onvoldoende doorstroming is geweest.
Gevolg: 's avonds na het bezoek van de monteur is mijn platenwarmtewisselaar bij een ontdooicyclus kapot gevroren (van koelmiddelzijdig naar waterzijdig).
Je wilt niet weten wat voor troep je daardoor krijgt.
Bijna de gehele waterinhoud van de VV is er uit geblazen. Natuurlijk op de bovenverdieping (met houten vloer).
Een enorm waterballet in huis.

Ik heb dus de nodige aversie tegen het koelen van het water. :(
Beetje beangstigend dit inderdaad :-( Zou je zo'n probleem ook kunnen hebben als je gewoon een monoblock warmtepomp hebt? Ik neem aan van niet, want tegenwoordig zitten daar toch wel beveiligingen op? Wat jij hebt heb ik trouwens nog nooit gezien. De warmtepomp direct koelmiddelzijdig aangesloten op de platenwarmtewisselaar van je vvw, zonder binnenunit dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
donaldk schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:56:
Geen idee ik meen dat de Ecodan wel VRF bied.
Nee, de Ecodan is nooit VRF.
VRF is City Multi bij Mitsubishi. Bij VRF komt heel wat meer kijken dan bij een "simpele" Ecodan.

@TimoDimo
@Zwerius heeft het Open source model van de Ecodan. Word regelmatig door ons gebruikt voor zwembaden.
Alklima levert een dx platenwisselaar en een buitendeel en een bediening met regelprint. Pompen enzo kun je volledig naar eigen idee invullen.
Dit was de voorloper van de Ecodan.

[ Voor 34% gewijzigd door Oxellaar op 25-07-2019 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
[...]

Je noemt hier die grote massa. Om deze reden is ons geadviseerd om de vloerverwarmingsbuizen op tackerplaat te monteren. Hierdoor is onze smeervloer geïsoleerd van de stortvloer.

Met name bij kwakkelweer in voor- en najaar zou dit voordelen op moeten leveren. Verwacht dat we hierdoor ook gemakkelijker kunnen schakelen tussen koel- en verwarmingsbedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
TimoDimo schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 13:17:
Wat jij hebt heb ik trouwens nog nooit gezien. De warmtepomp direct koelmiddelzijdig aangesloten op de platenwarmtewisselaar van je vvw, zonder binnenunit dus?
Klopt. Toen ik de WP kocht kon ik alleen nog maar een buitenunit (Zubadan) met platenwisselaar en besturingskastje kopen. En uiteraard met een losse circulatiepomp. Een complete binnenunit bestond nog niet.
Die besturing (PAC-IF021B-E) was echter maar zeer basic. Dus daar moest ik zelf iets bij maken.
Het is dus voor de algemene verkoopbaarheid maar goed, dat ze er later van alles bij bedacht hebben en dat samen in een binnenunit gestopt hebben.
Zelfs daarmee weten veel installateurs helaas nog niet hoe ze er mee om moeten gaan. Kun je nagaan hoe dat was, toen er nog helemaal geen binnenunits bestonden.

Overigens biedt Alklima deze optie nog steeds wel aan onder de naam "Flexibel lijn" zie: https://www.alklima.nl/producten/ecodan-/
Maar daar zit tegenwoordig gelukkig wel een wat uitgebreidere besturing bij (PAC-IF032), zodat je er niet zelf meer iets bij hoeft te bedenken.
De oorspronkelijke besturing had bijvoorbeeld geen ingebouwde flowbewaking, etc.
De flowbewaking die ik zelf heb gebouwd, alarmeert uiteraard als de flow te laag is (als de pomp loopt), maar ook als er wel een flow "gemeten" wordt als de pomp uit is.
Het gebeurt namelijk ook nog wel eens dat een flow switch blijft hangen.
En dan denk je dus een beveiliging te hebben, maar die werkt dan niet meer (de switch hangt vast in de positie "flow aanwezig").

Uiteraard is er niet alleen een hoorbaar alarm, maar wordt ook de buitenunit meteen uitgeschakeld.

Maar ik weet dus inmiddels (zie mijn vorige post), dat ook al heb je voldoende flow, toch je platenwarmtewisselaar kapot kan vriezen, als er lokaal in de platenwisselaar (bijv. ten gevolge van een luchtbel [maar dat zou bij anderen theoretisch ook door vervuiling kunnen zijn]) onvoldoende stroming is.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Sommige Zubadan producten vallen er welonder,ik meens jaren gelden ook een reclame lay-out van Mitsubishi Electric gezien te hebben waarin opgegeven werd over de variablele koelen en of verwarming nou weet ik allleeen niet meer of dat via de vloer circuits of koelcircuits ging: https://www.alklima.nl/pr...len-of-verwarmen-zubadan/.

Ik zie nu ook dat ze een Co2 alternatief hebben voor de Q-Ton van Mitsubishi Heavy Industries: https://www.alklima.nl/pr...p-voor-tapwaterbereiding/ https://www.alklima.nl/pr...rmtepomp/qahv-n560ya-hpb/

COP 3,88. Voor de Q-TON gaf de distributeur 4 of mogelijk iets meer. Dus zeer vergelijkbar product, zouden de twee divisies toch samenwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-06 20:07
Iemand al gekeken naar warmtebuffering dmv

https://www.installatie.n...te-pcm-batterij-op-markt/

https://www.installatie.n...oiler-zonder-wateropslag/

[ Voor 22% gewijzigd door amarkest op 25-07-2019 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Triviaal - meestal/altijd gebaseerd op Natriumacetaat trihydraat met een "faseovergangstemperatuur" (incongruent smelten) van ca. 58 °C.
Eigenlijk gebruiken de thermische batterijen allemaal dit materiaal als basis, ook Flamco (als ik me niet vergis).

Dus als je er iets mee wil doen heb je meer dan 58°C als systeemtemperatuur nodig
en dit is niet erg zinvol icm een warmtepomp en LTV (COP!).
Just my 2 cts

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
@dunklefaser @amarkest Het lijkt dat er wat meer mogelijkheden qua systeemtemperatuur zijn https://www.orangeclimate.com/nl/ocautarkis/producten Voor kantoorgebouwen lijkt het een optie, overschot aan warmte overdag, opslaan in PCM, en 's nachts tekort aan warmte geen mensen aanwezig weer terug halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
Tja, zoals ook al door @dunklefaser gezegd, in combinatie met een WP heb je er niet veel aan. Behalve als je je boilervat tot die temperatuur wilt (en kunt!) opwarmen met een WP.
Natuurlijk wordt er gezegd, dat je dat met een overschot aan PV-stroom kunt doen.
Maar daarbij wordt altijd (bewust?) vergeten dat een kWh elektriciteit een veel waardevollere vorm van energie is dan een kWh aan laagtemperatuur (bijv. 60°C) warmte.
De entropie van elektriciteit is veel meer dan van warmte van 60°C. Maw je kunt elektriciteit voor vrijwel 100% omzetten in (mechanische) arbeid. Dat kan bij warmte van 60°C bij lange na niet.
En die mechanische arbeid kun je mbv een WP-compressor weer omzetten in warmte, maar dan wel veel meer (COP x zo veel).
Als je toch al kiest voor een e-boiler (met COP=1), dan kan dit een goed systeem zijn, vanwege de geringe afmetingen en daardoor ook lagere warmteverliezen, maar met een WP heb je er niet veel aan.
Ook in combinatie met een zonneboiler is het voor de zomermaanden een goed opslagsysteem, maar is eigenlijk het enige voordeel dat die klein is. En lage verliezen heeft, maar dat is in de zomermaanden met een zonoverschot niet zo relevant.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Diff_Angle schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:55:
@dunklefaser @amarkest Het lijkt dat er wat meer mogelijkheden qua systeemtemperatuur zijn https://www.orangeclimate.com/nl/ocautarkis/producten Voor kantoorgebouwen lijkt het een optie, overschot aan warmte overdag, opslaan in PCM, en 's nachts tekort aan warmte geen mensen aanwezig weer terug halen.
Ja - ook dit is al langer bekend - maar de PCM op basis van bijvoorbeeld paraffines hebben wel het voordeel van de lagere PC-temperatuur maar helaas een veel en veel lagere "warmtecapaciteit".
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 17:03:
[...]

De subsidies zijn inderdaad sterk minder en geld groeit ook niet op mijn rug, maar ik vind vooral het aantal m² op dit moment belangrijk. Sommige materialen kan ik via-via gelukkig tegen een mooie prijs aankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
@dunklefaser CaCI2 Calcium Chloride is toch geen parafine of toch wel ? Disclaimer ik weet 0,0 van chemie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Diff_Angle schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:38:
@dunklefaser CaCI2 Calcium Chloride is toch geen parafine of toch wel ? Disclaimer ik weet 0,0 van chemie.
Nee geen paraffine - maar de warmtecapaciteit van dit systeem CaCl2 . 6 H2O is nog een stuk lager dan dat van de paraffines. (het is ook wat corrosief). Het wordt dan ook in plafondplaten gebruikt om de temperatuurfluctuaties een beetje te dempen. Als echte warmteopslag? Nee.
P.S.: Ik ben afgestudeerd in de scheikunde (eeuwen geleden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-06 09:07
dunklefaser schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:46:
P.S.: Ik ben afgestudeerd in de scheikunde (eeuwen geleden).
Ik denk dat je dat niet hoeft te vermelden ;)

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWâl
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-11-2024
Goedemiddag allen,

Waarom wordt er in dit forum zo weinig gesproken over lucht/water warmtepompen van Stiebel-Eltron?
Schijnt kwalitatief goed te zijn, maar duur. Is dat wellicht de reden?
Heeft iemand ooit de verhoudingen in prijs/kwaliteit van deze met bijvoorbeeld Mitsubishi vergeleken?
Misschien @koevlaas2 of @Grolsch ?

Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:15
Ik ben ze in NL nog niet tegenkomen. Afgelopen week (op vakantie in Zuid-Duitsland) heb ik er wel diverse zien staan. Het lijkt mij wel een serieuze toko.
Edit: Site is wel verschrikkelijk trouwens. Je kunt niet eens op vermogen selecteren, en het is ook erg onduidelijk of je naar een split, monoblock of all-in-one zit te kijken.

[ Voor 36% gewijzigd door Andrehj op 25-07-2019 17:33 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Zwerius schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:38:
[...]

Dat klinkt meer als een geval galvanische corrosie en dan is het niet heel gek dat het koper dr aan gaat.
Zeker de gaatjes/putjes erin is een typisch gevolg daarvan.

Wel jammer dat de jaga monteur dit niet opgemerkt heeft en chemie de schuld geeft :'(

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
DJKroon schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 17:55:
[...]

Dat klinkt meer als een geval galvanische corrosie en dan is het niet heel gek dat het koper dr aan gaat.
Zeker de gaatjes/putjes erin is een typisch gevolg daarvan.

Wel jammer dat de jaga monteur dit niet opgemerkt heeft en chemie de schuld geeft :'(
Maar al mijn leidingwerk is van koper. Dat zit er al in vanaf de nieuwbouw (1987). En daar is niets aan te zien. Ook binnenin een keurig glad onaangetast oppervlak.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Vanochtend nog een onderaannemer (kozijnenboer) op bezoek gehad voor wat afwerkpunten.

Nog zo gezegd, doe de screens dicht als je weg gaat, kom ik net thuis, alles vol open :(

Dus nu 25 graden in de keuken, terwijl eigen 23 de max is.

Mijn blokkoelling maar overruled naar continu en vermogen maar op max gezet rond 18.00

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/vq1ywr6.jpg

Nu maar hopen dat de boel ASAP weer koel wordt, want dit zijn geen normale temperaturen (40 graden) voor een Tukker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
Iemand een logische verklaring voor het volgende ? DeltaT tussen kamerT en oppervlakteT bij verwarmen is 3C wat resulteert in 28W/m2 en bij koelen een deltaT van 3,8C en het absorberende vermogen in dit geval is lager nl. 24W/m2.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/mbs1j7.13.13.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 19:03:
Vanochtend nog een onderaannemer (kozijnenboer) op bezoek gehad voor wat afwerkpunten.

Nog zo gezegd, doe de screens dicht als je weg gaat, kom ik net thuis, alles vol open :(

Mijn blokkoelling maar overruled naar continu en vermogen maar op max gezet rond 18.00

[Afbeelding]

Nu maar hopen dat de boel ASAP weer koel wordt, want dit zijn geen normale temperaturen (40 graden) voor een Tukker :)
Het was nog op het nieuws hoe goed onze nieuwbouw met warmte omgaat.
Fijn hé paar uur screens open en 100 kWh koeling door het putje.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Nu is T buiten 40 graden ook wel uitzonderlijk, zelfs sommige LL WP's op de zaak hadden er moeite mee vandaag :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Nu online
Grolsch schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 19:03:

[Afbeelding]

Kun je ze niet van afstand dicht doen? Ik doe ze vaak via een app dicht, is makkelijker dan naar de schakelaar lopen.

Zal wel even duren voordat je de warmte kwijt bent, het is te warm buiten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
jerh schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 19:38:
[...]

Kun je ze niet van afstand dicht doen? Ik doe ze vaak via een app dicht, is makkelijker dan naar de schakelaar lopen.

Zal wel even duren voordat je de warmte kwijt bent, het is te warm buiten....
Ik kan ze wel op afstand dichtdoen, met een bereik van 50 meter ofzo, afstandsbediening noemen ze dat :P

Geen appjes, alleen een AB om de screens open/dicht te kunnen doen.

Kheb nog wel gedacht aan een regen/zon sensor, maar in de winter wil ik ze juist niet laten zakken vanwege de "gratis' energie.

Ik verwacht dat de temp nog wel een keer zakt, de massa is wel goed, het is de lucht dit opgewarmd is.

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 25-07-2019 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:56
Vandaag hier zo'n dag dat koelen met water van 20 graden niet zo goed gaat!

Het is uitzonderlijk heet en daarbij erg vochtig..

Voordat de WP uitschakeld zakt de temperatuur nog wat. Terwijl het dauwpunt op de zolder boven de 21 graden ligt. Na het ophangen van de was op zolder moet het fout zijn gegaan: Een moer op de CV pomp is helemaal verroest😕 in één paar uur! Is dat normaal? Wat een rommel...

Helemaal voorkomen dat er geen druppel condens op komt is bijna niet te doen zonder er de hele dag naast te gaan zitten. Temperatuur kan überhaupt niet boven de 20 graden worden ingesteld op de Pana. Juist op een dag dat de koeling het meest nodig is, kan het niet...

Toch maar eens al het leidingwerk in ieder geval op de zolder dampdicht proberen te isoleren..

Maar dan ben ik er bang voor dat als er toch wat vocht tussen de isolatie komt, bijvoorbeeld bij de pomp, kleppen en kranen, dat het middel erger is dan de kwaal. Nu kan alles snel opdrogen als ik de koeling uit zit.. Hoe kritisch komt dit allemaal?

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik voel onder de hydrobox op plekken waar het niet geisolleerd is (3-weg-klep, andere mogeilijke bochten) ook wel iets van condens, maar volgens mij is mijn leidingwerk allemaal van roestvrij materiaal, en het lekt niet ofzo, dus mooi laten gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
Een hoop mitsen en maren en voelen, controleren en bijstellen, het is gewoon helemaal niks dat koelen met wp

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:56
Grolsch schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 20:00:
Ik voel onder de hydrobox op plekken waar het niet geisolleerd is (3-weg-klep, andere mogeilijke bochten) ook wel iets van condens, maar volgens mij is mijn leidingwerk allemaal van roestvrij materiaal, en het lekt niet ofzo, dus mooi laten gaan.
Meeste leidingwerk hier is wel van materiaal dat niet snel roest: kunststof, koper. Maar die ene moer dus wel😕. Er zit totaal geen roestwerende laag op: lijkt wel een remschijf van een auto, die kan ook in een paar uur verroesten.

Die gegalvaniseerde stalenbuis, waar ook nog een heel klein stukje van tussen zit zie je niks op. Ik snap niet dat de installateur dit soort materialen gebruikt in een installatie die bedoeld is om te koelen...?

Ik word er een beetje moe van...

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Fullpower schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 20:19:
[...]

Meeste leidingwerk hier is wel van materiaal dat niet snel roest: kunststof, koper. Maar die ene moer dus wel😕. Er zit totaal geen roestwerende laag op: lijkt wel een remschijf van een auto, die kan ook in een paar uur verroesten.

Die gegalvaniseerde stalenbuis, waar ook nog een heel klein stukje van tussen zit zie je niks op. Ik snap niet dat de installateur dit soort materialen gebruikt in een installatie die bedoeld is om te koelen...?

Ik word er een beetje moe van...
Smeer de roestende delen in met valma roestomvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Diff_Angle schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 19:18:
Iemand een logische verklaring voor het volgende ? DeltaT tussen kamerT en oppervlakteT bij verwarmen is 3C wat resulteert in 28W/m2 en bij koelen een deltaT van 3,8C en het absorberende vermogen in dit geval is lager nl. 24W/m2.
[Afbeelding]
Wat dacht je van: convectie?
Warme lucht stijgt op in je vertrek waardoor een beweging van de lucht in de ruimte tot stand komt.
Bij een koude vloer blijft de koude lucht gewoon boven de vloer hangen.

Bovendien is de straling van een warme vloer naar koudere oppervlakken in een vertrek hoger, dan omgekeerd.
Heeft te maken met het verschil van de 4e machten van de absolute temperaturen van de straler en de ontvanger

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Zo, nu weer in blokprogramma koelen, de warmte is eruit :P

Rond 22.00 zie je exact waarom ik blok koeling toepas :P

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/upvneif5.jpg

De Mitsu Zubadan kent geen standje "rustig" :P

[Edit]

Hij ging pendelen omdat mijn danfoss om 2200 volgens winter programma alle zones dicht gooit op dat tijdstip 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door Grolsch op 26-07-2019 06:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
@Zwerius Ok bedankt. Vraagje aan jou, even jouw https://geen-energiereken...teverlies-berekening.html bekeken en vroeg me af wat je huidige/actuele berekende warmteverlies is, de betreffende pagina is van 2015 en je meldde voor zo ver ik me herinner dat je later nog diverse maatregelen hebt getroffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pidewegw
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-05-2022
Diff_Angle schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 23:28:
@Zwerius Ok bedankt. Vraagje aan jou, even jouw https://geen-energiereken...teverlies-berekening.html bekeken en vroeg me af wat je huidige/actuele berekende warmteverlies is, de betreffende pagina is van 2015 en je meldde voor zo ver ik me herinner dat je later nog diverse maatregelen hebt getroffen.
Zie alhier:
https://www.waermepumpen-...=verbrauchanl&showver=323

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
Het ontgaat me even hoe ik daar het warmteverlies uit moet destilleren. Ik zie 64.1 kWh/m²/anno en 189 m² wat zou betekenen dat het 12115kWh zou zijn. Op zijn site zie ik echter dat het per saldo 6514kWh zou moeten zijn, althans in 2015 als ik het goed heb. In 2015 was zijn geproduceerde hoeveelheid warmte 11275kWh en in 2018 8706kWh een redelijk forse daling terwijl het aantal gewogengraaddagen in Twenthe nauwelijks verschilde, ik zie nu dat er in die periode het SWW niet meer door de WP gemaakt wordt, dat zou een/de verklaring kunnen zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Diff_Angle op 26-07-2019 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWâl
DeWâl schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 17:19:
Goedemiddag allen,

Waarom wordt er in dit forum zo weinig gesproken over lucht/water warmtepompen van Stiebel-Eltron?
Schijnt kwalitatief goed te zijn, maar duur. Is dat wellicht de reden?
Heeft iemand ooit de verhoudingen in prijs/kwaliteit van deze met bijvoorbeeld Mitsubishi vergeleken?
Misschien @koevlaas2 of @Grolsch ?
Laat ik mezelf even quoten :w heel concreet, weet iemand de COP van een Ecodan bij 7 en bij -7, bij 35gr invoer? Die is bij SE respectievelijk 4,48 en 3,26.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
DeWâl schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 08:25:
[...]

Laat ik mezelf even quoten :w heel concreet, weet iemand de COP van een Ecodan bij 7 en bij -7, bij 35gr invoer? Die is bij SE respectievelijk 4,48 en 3,26.
Staat in het databook, welke buitenunit heb je het over :?

De SW75YAA (gemiddeld model) doet:

Tb 7 - Ta 35 = COP 4,76
Tb -7 - Ta 35 = COP 3,47

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/4se8xup.jpg

Dus heel bijzonder is SE qua COP getallen niet, ook omdat de Mitsu nu ook niet echt bekend staat als COP kampioen.

[ Voor 28% gewijzigd door Grolsch op 26-07-2019 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Laatst online: 17-06 07:00
Zwerius schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:44:
[...]

Soms hou ik er van, om een beetje out of the box te denken. (Zie mijn website: https://geen-energierekening-meer.weebly.com/)
Pssst...

Outside the box: niet standaard, onconventioneel
Out of the box: standaard, zoals in doos geleverd

Heel NL doet het fout, laten we op Tweakers het goede voorbeeld geven. Betekenis van beiden is bijna het tegenovergestelde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Diff_Angle schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 23:28:
@Diff_Angle Je hebt gelijk. Ik moest dat stukje inderdaad eens aanpassen op de website, want dat was inderdaad verouderd. Ik heb nadien vloerisolatie verbeterd en 3-voudig glas (U=0,5W/m2K) geplaatst.
Ik heb het nu aangepast.

Het huidige benodigde thermische vermogen bij -12°C is volgens U-wert.net: 5,28 kW en volgens mijn eigen EXCEL berekening: 5,19 kW.
De waarde van -12°C gebruiken we officieel hier in Twente nog voor verwarmingsberekeningen, maar misschien wordt het tijd om dat ook eens te herzien. Overigens misschien de -10°C voor andere delen van het land ook?

Het jaarverbruik voor verwarming was over 2018:
8706 kWh thermisch en
2205 kWhe.
Dat geeft dus een SCOP van 3,95.
Dat was bij een totaal van 2801 graaddagen.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Dieken Taffert schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 09:53:
[...]

Pssst...

Outside the box: niet standaard, onconventioneel
Out of the box: standaard, zoals in doos geleverd

Heel NL doet het fout, laten we op Tweakers het goede voorbeeld geven. Betekenis van beiden is bijna het tegenovergestelde...
OK. Waarvan akte. Wist ik ook niet :(

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-05 15:09

hrt

Grolsch schreef op maandag 22 juli 2019 @ 07:54:
[...]

Volgens mij kun je hem het beste rechtop vervoeren, net zoals koelkasten/diepvriezen en andere apparatuur waar een compressor in zit.

[...]
Ik had begrepen dat hij rechtop getransporteerd moet worden omdat de compressor in veren "hangt". :?

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-06 10:25
hrt schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 12:55:
[...]

Ik had begrepen dat hij rechtop getransporteerd moet worden omdat de compressor in veren "hangt". :?
Nee, omdat de olie van de compressor anders in de condensor loopt. Niet goed voor de werking. Isoleert en de olie moet je weer in het carter krijgen waar het de bewegende delen moet smeren.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-06 20:46
Er staat op de doos dat het rechtop vervoert moet worden, dus gewoon recht op vervoeren lijkt mij. In de auto past hij eigenlijk nooit, dus gewoon met een aanhanger of een bus die kant op rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Onze wp is terug gestuurd door instalateur toen ze hem liggend kwamen brengen. Serienummer opgeschreven en op de volgende levering gewacht. Moest de importeur maar bij de vervoerder verhalen, maar ik vermoed dat hij keurig ergens anders is afgeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Laatst online: 07:10
Zwerius schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 12:12:
[...]

OK. Waarvan akte. Wist ik ook niet :(
Klopt ook niet. Tegenwoordig wordt het in het Engels op dezelfde manier gebruikt: https://www.oxfordlearner...glish/box_1#think_idmg_12

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Aziraphale schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 14:25:
[...]

Klopt ook niet. Tegenwoordig wordt het in het Engels op dezelfde manier gebruikt: https://www.oxfordlearner...glish/box_1#think_idmg_12
Tja, als Oxford het al zegt.....

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWâl
Grolsch schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 09:11:
[...]

Staat in het databook, welke buitenunit heb je het over :?

De SW75YAA (gemiddeld model) doet:

Tb 7 - Ta 35 = COP 4,76
Tb -7 - Ta 35 = COP 3,47

[Afbeelding]

Dus heel bijzonder is SE qua COP getallen niet, ook omdat de Mitsu nu ook niet echt bekend staat als COP kampioen.
Dank hiervoor, heb ik wel wat aan. Verschil lijkt dan vooral in aanschafkosten te zitten.
Heeft iemand ervaring met www.warmtepompen-webshop.nl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Laatst online: 07:10
Zwerius schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 14:58:
[...]

Tja, als Oxford het al zegt.....
:) Oxford is altijd leidend als het gaat om de Engelse taal.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjan_1980
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-10-2023
Ik heb vorige week ook mijn warmtepomp in bedrijf gesteld, en het systeem aangesloten op het voorhuis.

Voorhuis beneden heeft overal vloerverwarming, en voor boven heb ik van martktplaats erg goedkoop twee nieuwe fancoil units kunnen scoren, het systeem koelt het water nu tot 12 graden.

De warmtepomp circuleert over een 300 liter buffer tank, het voorhuis heeft een eigen circulatie pomp welke aftakt van de circulatie leiding van de warmtepomp, de hele instalaltie is uitgevoerd met PEX leiding, warmtepomp naar de tank uitgevoerd in 32mm PEX en de aanvoer naar het voorhuis met 26mm PEX, allemaal geissoleerde leidingen, aanvoer naar de fancoil units gaat met 20mm PEX en dan splitsen naar 16mm PEX naar beide units.

Vloerverwarming manifold is van RVS dus condens is niet zon groot probleem.

Het systeem draait nu nog in manuele modus, aansturing was nog niet klaar, maar met deze warmte beter manueel dan niet.

Als ik weer thuis ben, kunnen de KNX modules voor de vloerverwarmings verdeler en de fan coil modules geinstalleerd en geprogrammeerd worden, dan word het inregelen en monitoren hoe de installatie zich gedraagt.

Maar voor nu erg onder de indruk van de koel mogelijkheid van de installatie, slaapkamers kon ik mooi op 22 graden houden overdag en snachts, vloerverwarming had ik in het begin iets te veel flow dus smorgen een steenkoude vloer en begon condens te zien op sommige plaatsen, dat zal met de regeling straks verleden tijd zijn, de retour temperatuur word ook gemeten en er zit een max en min waarde aan vast afhankelijk van het douwpunt.

[ Voor 16% gewijzigd door arjan_1980 op 26-07-2019 17:15 ]

Pagina: 1 ... 90 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.