Ze zijn bij helemaal niet tot factureren overgegaan en de bestelling is niet te vinden. Als ik hem opnieuw wil bestellen kan ik nu ook alleen maar ophalen. Of ik heb gisteren zitten slapen of het was een foutje. Morgen maar opnieuw de bestelling plaatsenGamer dénis schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 21:32:
[...]
weet je zeker dat hij verzonden wordt? als ik NL selecteer dan krijg ik enkel de mogelijkheid tot ophalen.
Panasonic is ruk. Zit ergens een NL product manager in de duitse organisatie. Heb ook wel eens met ze gemaild toen ik nog pana cascade wilde.lithoijen schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 15:11:
@Grolsch Je lijkt wederom gelijk te krijgen, ik wordt weer richting een installateur gepusht:
Geachte heer Lithoijen,
Wij adviseren om een installateur in te schakelen voor de installatie.
Houd u rekening er mee dat de garantie komt te vervallen als de unit niet wordt geïnstalleerd door een erkend installateur.
Onze warmte pompen maken gebruik van twin rotery compressoren van Panasonic. Hierdoor kunne we verder terug modeleren dan onze concurrenten. Eeen toeren tal van 20 Hz is bij ons eenvoudig haalbaar.
Grote capaciteiten zijn voorlopig niet beschikbaar in R32 uitvoering.
Best regards/Met vriendelijke groet,
Zo'n buitenkeuken met gaspitten en een BBQ (op gas).
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Het product niet maar de kneuzen er omheen wel ja.LittleTycoon schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 21:54:
[...]
Panasonic is ruk. Zit ergens een NL product manager in de duitse organisatie. Heb ook wel eens met ze gemaild toen ik nog pana cascade wilde.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Dat bedoel ikkoevlaas2 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 22:56:
[...]
Het product niet maar de kneuzen er omheen wel ja.
Toch wel een dingetje waardoor ik niet voor een pana heb gekozen.
Maar de prijs is wel goed.
Maar de prijs is wel goed.
Uitleg waarom iedereen nu overgaat enkel bij de kleinere splits. Verruiming van de vrije hoeveelheid koudemiddel in apparaat is beperkt, verruiming is onlangs verworpen omdat een aantal nationale autoriteiten iets minder ruime verruiming van andere categorie middelen wilde, konden enkel met gehele voorstel instemmen of verwerpen, dus toen is het hele voorstel verworpen.lithoijen schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 14:59:
@Grolsch Klagen lijkt me nog niet aan de orde. Ik heb een reactie gekregen en dat ook nog binnen een heel redelijk tijdsspanne. Helaas nog niet met de door mij gevraagde antwoorden, maar in een wat grotere organisatie kan het altijd even duren voordat je bij de juiste afdeling/persoon bent :-)
Ik heb mijn vraag maar evan wat concreter gemaakt en tevens van de gelegenheid gebruik gemaakt om te polsen of panasonic op korte termijn nog denkt meer warmtepompen met R32 uit te gaan brengen.
Wie weet komt men nog met een wat uitgebreidere reactie, ik meld me weer zodra ik wat hoor.
Maar 5.6 KW binnen eenheid, dan moet de buiten unit van de VRF toch aardig wat capaciteit hebben, maar ja dat is L/L https://www.koudeenluchtb...onditioningsystemen-97391.
[ Voor 9% gewijzigd door donaldk op 19-07-2019 03:57 ]
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met een buitenunit op een schuin dak?
Wij wonen in een rijwoning en de buitenunit op een voor of achtergevel plaatsen ziet er niet uit.
Ik zie bij veel huurwoningen dat ze een soort schoorsteen hebben waarde buitenunit in weggewerkt zit.
Kon op internet alleen niet makkelijk zo'n 'schoorsteen' vinden om te kopen. Lijkt voornamelijk met projectbouw ingezet te worden.
Wij wonen in een rijwoning en de buitenunit op een voor of achtergevel plaatsen ziet er niet uit.
Ik zie bij veel huurwoningen dat ze een soort schoorsteen hebben waarde buitenunit in weggewerkt zit.
Kon op internet alleen niet makkelijk zo'n 'schoorsteen' vinden om te kopen. Lijkt voornamelijk met projectbouw ingezet te worden.
En @thefox154 @zw7Nickkie55 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 16:50:
[...]
Ik ben erg benieuwd naar het antwoord straks. Vergeet het niet hier te posten
Ik was helemaal vergeten het antwoord van PMCoppack te delen:
Daarna gevraagd wat dan de exacte temperaturen/condities zijn waaronder de crankcase heater stopt.The crankcase heater on a Hitachi 11KW 3ph compressor draws 50 Watts. The units other internals have a standby rating of 19 Watts. This is what you are measuring.
The unit measures the ambient temperature and at warmer conditions will shut down the crankcase heater. This is done automatically. This process cannot be interrupted.
Obviously you have the option of turning the unit off completely. This will save energy during the closed period and should obviously be considered.
If this is done then the unit should be powered up at least 8 hours before restarting the unit for all of the reasons above.
I have copied this email to Andy Henson, Technical Manager of Hitachi Air Conditioning UK in case there are any more complicated queries.
Hope this answer your question.
Die Andy Henson van Hitachi zat helaas niet in de CC. En op mijn vraag om mij met hem in contact te brengen is helaas niet gereageerd.No I do not have the control logic for the heater. But it will not be until higher temperatures than we have had so far this year, I have heard 30C mentioned but don't quote me on that. And no it is not able to be turned off or amended on site by dip switches or software. It is an integral protection feature and as such is not designed to be adjusted. I am also fairly certain that disconnecting the crankcase heater physically will not only totally invalidate any warranty, decrease the system life and potentially cause compressor failure but will also throw up an error code and prohibit the unit from operating.
The answer is to turn the power to the unit off during the summer (assuming it is heating only) then power it back up for the heating season a full day before turning it back on operationally. It may need recommissioning in this case but if it has not been operational for six months or so then that might still apply.
Kortom, het lijkt erop dat we het moeten accepteren...
Google maar eens op “warmtepomp buitenunit schuin dak”. Krijg je heat pump solutions en nog een paar andere.joenevd schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 15:46:
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met een buitenunit op een schuin dak?
@joenevd https://www.aircogroep.nl...peciale-dakopstelling.jpg
Dit kan wel, maar qua geluid kun je m beter op een gevel zetten. Beide situaties zijn niet ideaal.
Dit kan wel, maar qua geluid kun je m beter op een gevel zetten. Beide situaties zijn niet ideaal.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
@joenevd
En een ventilatie warmtepomp op je zolder?
https://www.nibe.eu/nl-nl...mtepompen/NIBE-F750-_-237
Laatste keer dat ik daar was, had je nog ruimte genoeg.
Edit: 225 kg op zolder krijgen wordt toch lastig denk ik.
En een ventilatie warmtepomp op je zolder?
https://www.nibe.eu/nl-nl...mtepompen/NIBE-F750-_-237
Laatste keer dat ik daar was, had je nog ruimte genoeg.
[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-07-2019 19:38 ]
Met een verhuislift en een paar sterke mannen lukt dat wel.AUijtdehaag schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 19:29:
@joenevd
@AUijtdehaag Die Nibe had ik gezien, ben ik wel gecharmeerd van, maar is best prijzig in vergelijking met een normale l/w wp. Die nibes kan je overigens in 2 delen plaatsen dus dat scheelt weer qua plaatsen. Qua verwarmingsvermogen is de f730 gelijk en iets goedkoper.
@Dapdodo klopt, zoiets vind ik best interessant:
Ik zie alleen nergens wat zo'n systeem kost of wie het levert.
@Dapdodo klopt, zoiets vind ik best interessant:
Ik zie alleen nergens wat zo'n systeem kost of wie het levert.
@FrancD dat zijn ze inderdaad. Is er iemand hier die zo'n ding op zijn dak heeft geplaatst?
Met een relais overschakelen op een weerstand die 32c doet immiteren, dan is je CCH uit.Exigence schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 16:21:
[...]
En @thefox154 @zw7
Ik was helemaal vergeten het antwoord van PMCoppack te delen:
[...]
Daarna gevraagd wat dan de exacte temperaturen/condities zijn waaronder de crankcase heater stopt.
[...]
Die Andy Henson van Hitachi zat helaas niet in de CC. En op mijn vraag om mij met hem in contact te brengen is helaas niet gereageerd.
Kortom, het lijkt erop dat we het moeten accepteren...
Als het stookseizoen start schakel je weer over op de normale Ambient resistor.
Is een idee, maar dan kan ik net zo goed de werkschakelaar omzetten (heb er binnen ook één). Maar het punt is dat ik geen zin heb om 12-24 uur voor mijn eerste warmtebehoefte weer voor wil verwarmen (na lange stilstand zonder spanning mag de compressor pas gestart worden na zo'n 24 uur voorverwarmen).koevlaas2 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 22:11:
[...]
Met een relais overschakelen op een weerstand die 32c doet immiteren, dan is je CCH uit.
Als het stookseizoen start schakel je weer over op de normale Ambient resistor.
Wanneer ik in september twee koude dagen krijg wil ik dat dat ding gewoon aan gaat (hangt een Danfoss CF2 thermostaat aan). Geen zin om er over na te denken.
Maar het blijft toch een beetje zuur, uit natte vinger berekening komt 300 kWh standby, op een verbruik van 3000 kWh is dat tien procent. Als je maar 2000 voor verwarming nodig hebt wel 15 procent. Vind dat toch wel veel. Maar inderdaad je kunt niet veel anders als je garantie wilt behoudenExigence schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 13:48:
[...]
Is een idee, maar dan kan ik net zo goed de werkschakelaar omzetten (heb er binnen ook één). Maar het punt is dat ik geen zin heb om 12-24 uur voor mijn eerste warmtebehoefte weer voor wil verwarmen (na lange stilstand zonder spanning mag de compressor pas gestart worden na zo'n 24 uur voorverwarmen).
Wanneer ik in september twee koude dagen krijg wil ik dat dat ding gewoon aan gaat (hangt een Danfoss CF2 thermostaat aan). Geen zin om er over na te denken.
1 PVoutput . Dongen NB
Met een 11kw unit moet je eerder denken aan 4000 tot 5000kwh per jaar. De getallen die jij nu noemt passen meer bij het verbruik van een 5kw unit. Blijft nog steeds zonde energie hoor, maar procentueel klinkt het dan een stukje minder erg als je nu schetstreneeke1970 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 16:58:
[...]
Maar het blijft toch een beetje zuur, uit natte vinger berekening komt 300 kWh standby, op een verbruik van 3000 kWh is dat tien procent. Als je maar 2000 voor verwarming nodig hebt wel 15 procent. Vind dat toch wel veel. Maar inderdaad je kunt niet veel anders als je garantie wilt behouden
@joenevd zo, die dakunit ziet er uit alsof hij veel te veel luchtweerstand geeft 
Dat wordt extra defrosten en lawaai.
Dat wordt extra defrosten en lawaai.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
2 koude dagen in September kunnen we makkelijk aan, ergens begin Oktober hoeft de unit pas aan.Exigence schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 13:48:
[...]
Is een idee, maar dan kan ik net zo goed de werkschakelaar omzetten (heb er binnen ook één). Maar het punt is dat ik geen zin heb om 12-24 uur voor mijn eerste warmtebehoefte weer voor wil verwarmen (na lange stilstand zonder spanning mag de compressor pas gestart worden na zo'n 24 uur voorverwarmen).
Maar ik heb geen Yutaki en mijn klanten lever ik in principe ook niet meer 1. (tenzij ze echt willen).
Nog niet, maar gezien de voorspellingen gaat de koelmodus morgen aan in Twente.AUijtdehaag schreef op zondag 21 juli 2019 @ 11:57:
Meer mensen die al aan het (voor) koelen zijn?
Met het oog op de aankomende hitte van de komende dagen?
[Afbeelding]
De mitsu draait een stuk stiller dan in de winter
Helemaal mee eens!!Grolsch schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 15:01:
[...]
Wat ik van anderen in dit topic hoor is dat Panasonic NL alle technische zaken / vragen afschuift op lokale installateurs en nooit geen technisch inhoudelijke reactie geeft.
Hoe anders is dat met Alklima (Mitsubishi importeur), die beste technische man heeft mij destijds goed geholpen met een "rare" storing dat element niet bij kwam, en andere technische vragen, terwijl ik "Gewoon" een particulier (niet installateur) ben. Erg netjes
Ik had na de vage storingen van mijn mitsu de SD kaart opgestuurd, kreeg een keurige analyse en adviezen in een nette mail terug.
Top club Alklima!!
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
mmmAUijtdehaag schreef op zondag 21 juli 2019 @ 11:57:
[Afbeelding]
Ik heb mijn wifi module nog steeds niet bij..... zaak, ook geen reactie op mijn mail..:-(
Dus sommige dingen kan ik nog niet uitlezen..
Waar meet je ppm mee?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Hier loopt de koeling regelmatig tussendoor. Gisteren en eergisteren een paar uur. Voordeel van een w/w wp, je stelt het in en je hoeft er qua stroomverbruik niet naar om te kijken.AUijtdehaag schreef op zondag 21 juli 2019 @ 11:57:
[Afbeelding]
Screens dicht en ik gok vanaf morgen dat hij de hele week blijft lopen. Zal een totaalverbruik van nog geen 10 kWh zijn.
Wij koelen al weken iedere dag, de buren zijn aan het verwarmen .AUijtdehaag schreef op zondag 21 juli 2019 @ 11:57:
[Afbeelding]
Goed om te horen, wat was nu het probleemmightym schreef op zondag 21 juli 2019 @ 13:43:
[...]
Helemaal mee eens!!
Ik had na de vage storingen van mijn mitsu de SD kaart opgestuurd, kreeg een keurige analyse en adviezen in een nette mail terug.
Top club Alklima!!
Wij koelen de meeste dagen eigenlijk als Tbuiten over de 20c is. Het is 21.3 in huis op dit moment.AUijtdehaag schreef op zondag 21 juli 2019 @ 11:57:
[Afbeelding]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Netatmo weatherstation + extra ,modulesDylantje2 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 14:42:
[...]
mmm
Ik heb mijn wifi module nog steeds niet bij..... zaak, ook geen reactie op mijn mail..:-(
Dus sommige dingen kan ik nog niet uitlezen..
Waar meet je ppm mee?
Als je een thermostaat plaatst tussen de voeding van de cch, die je laat uitschakelen boven een bepaalde buitentemperatuur.reneeke1970 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 16:58:
[...]
Maar het blijft toch een beetje zuur, uit natte vinger berekening komt 300 kWh standby, op een verbruik van 3000 kWh is dat tien procent. Als je maar 2000 voor verwarming nodig hebt wel 15 procent. Vind dat toch wel veel. Maar inderdaad je kunt niet veel anders als je garantie wilt behouden
Dan zit je safe op de momenten dat hij daadwerkelijk nodig is en je hebt er geen omkijken naar.
Condensatie van koudemiddel in de olie komt bij deze buitentemperatuur nauwelijks voor. Bij vrf systemen schakeld hij vanzelf uit vanaf een bepaalde temperatuur.
Warmtepompen die ook voor SWW draaien blijft de compressor warm genoeg tussen de bedrijven door in de zomer.
Als je bijvoorbeeld gemiddeld genomen vanaf 13c gaat stoken, dan zet je de thermostaat op 15c. Eventueel een relais met afval vertraging erbij
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Vervuilde flow sensor. Ff schoonmaken en klaar.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/59278710
[ Voor 12% gewijzigd door mightym op 21-07-2019 18:17 ]
Dat had ik gelezen, ik dacht dat alklima andere inzichten hadmightym schreef op zondag 21 juli 2019 @ 18:15:
[...]
Vervuilde flow sensor. Ff schoonmaken en klaar.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/59278710
Nee, die kwamen onafhankelijk (op basis van de meetresultaten) tot hetzelfde inzichtGrolsch schreef op zondag 21 juli 2019 @ 18:28:
[...]
Dat had ik gelezen, ik dacht dat alklima andere inzichten had
Ik had gisteren hetzelfde gedrag, T boiler ingesteld op 55 graden maar vanwege meetpunt ging Ta ruim over de 60 waardoor ik aan/ uit gedrag zag.mightym schreef op zondag 21 juli 2019 @ 18:32:
[...]
Nee, die kwamen onafhankelijk (op basis van de meetresultaten) tot hetzelfde inzicht
Wat is warm genoeg, mijn SWW run is maar 1x per dag ?Oxellaar schreef op zondag 21 juli 2019 @ 17:17:
[...]
Warmtepompen die ook voor SWW draaien blijft de compressor warm genoeg tussen de bedrijven door in de zomer.
En als het in de nacht rond de 0c is zoals in het oosten ?
Ben ik ook benieuwd naar, lijkt me perfecte oplossing voor mijn woning.joenevd schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 20:19:
@FrancD dat zijn ze inderdaad. Is er iemand hier die zo'n ding op zijn dak heeft geplaatst?
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Weet iemand of je een warmtepomp ook liggend kan vervoeren? Wil hem zelf gaan ophalen in Duitsland maar ben bang dat hij staand niet gaat passen...
Ik zou het niet doen.Gamer dénis schreef op zondag 21 juli 2019 @ 22:51:
Weet iemand of je een warmtepomp ook liggend kan vervoeren? Wil hem zelf gaan ophalen in Duitsland maar ben bang dat hij staand niet gaat passen...
hoe doen jullie dat met koelen? vaste Ta? en hoe laag moet die dan zijn? En bij welke binnentamp gaan jullie koelen? Of stuur je op buitentamp? Heb geen zin in een natte vloer of aanvoerbuizen 
En wat is de tendens hier in de winter? weersafhankelijk of vaste Ta?
[ Voor 40% gewijzigd door Japie.G op 21-07-2019 23:09 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Volgens mij kun je hem het beste rechtop vervoeren, net zoals koelkasten/diepvriezen en andere apparatuur waar een compressor in zit.Gamer dénis schreef op zondag 21 juli 2019 @ 22:51:
Ik koel met een vaste Ta (14 graden) en verwarm met een stooklijn (WAR - Ta 30~35 graden).Japie.G schreef op zondag 21 juli 2019 @ 23:06:
hoe doen jullie dat met koelen? vaste Ta? en hoe laag moet die dan zijn? En bij welke binnentamp gaan jullie koelen? Of stuur je op buitentamp? Heb geen zin in een natte vloer of aanvoerbuizen
Wat bij mij werkt wil natuurlijk niet zeggen dat het bij jou werkt. Dat is erg woning specifiek.
Dat is toch geen probleem, onder de ingestelde temperatuur komt de cch toch weer in?koevlaas2 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 22:29:
[...]
Wat is warm genoeg, mijn SWW run is maar 1x per dag ?
En als het in de nacht rond de 0c is zoals in het oosten ?
@Grolsch 14c is geen veilige waarde. Paar weken geleden nog een flinke schade gehad met een watertemperatuur van 16c. Alles zeik en zeiknat van het condens.
[ Voor 35% gewijzigd door Oxellaar op 22-07-2019 08:04 ]
Klopt, normaal gesproken niet, maar in mijn situatie is dat een bewuste keuzeOxellaar schreef op maandag 22 juli 2019 @ 08:01:
[...]
Dat is toch geen probleem, onder de ingestelde temperatuur komt de cch toch weer in?
@Grolsch 14c is geen veilige waarde. Paar weken geleden nog een flinke schade gehad met een watertemperatuur van 16c. Alles zeik en zeiknat van het condens.
Ik koel in kleine "blokjes" van 2 uur en heb alle leidingen geïsolleerd en alleen maar vloerverwarming die diep in de beton ligt.
Ik vv 10cm onder dekvloer en een klein stuk leiding ongeisoleerd. Laatst ook met 14grqden gedraaid. Leiding zeiknat, vloer koud maar niet nat. Zat te zoeken wat een mooie Ta. 18 graden ifzo had ik op gevoel bedacht..
18 graden is inderdaad een "mooiere" instelling, maar helaas gaat die krachtpatser van mij dan pendelen als een malle, vandaar dat ik hem op 14 graden heb staan.
Tja ben ik ook bang voor. Heb alleen beneden verdieping vv. Daikin Intergas hybride in nieuwbouwwoning van 2018. Is een 8kw. Ding is door installateur totaal niet ingeregeld en denk nu zelf dat ik beter een 5kw had kunnen hebben. Ben nu zelf alles aan het uitzoeken want installateur snapt er al helemaal niets van. Ten onrechte vanuit gegaan dat alles wel goed zou zitten na installatie...😞
Ben erg benieuwd hoe jullie presteren aankomende dagen. Ik lees toch vaak dat koelen met een L/W erg tegenvalt.
*Ik lees ter interesse nog altijd in dit topic mee..*
“Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it … he who doesn’t … pays it.”
Stulz introduceert in samenwerking met Remko de LWM Monobloc-warmtepomp. Volgens Stulz wordt de warmtepomp gekenmerkt door een compact ontwerp, stille werking en eenvoudige installatie. De lucht/water-monoblocwarmtepomp wordt in augustus op de markt gezet.
Dankzij het nieuwe koudemiddel R454B wordt een watertemperatuur tot 65 °C bereikt en een maximale efficiëntie gewaarborgd. De GWP-waarde van R454B is 466.
Standaard geïntegreerde koelfunctie.
Lage geluidsproductie.
Laag energieverbruik met een COP van boven de 5.
https://www.stulz-benelux.com/nl/lwm-monobloc/
https://www.vakbladwarmte...nieuw-koudemiddel-1014923
Dankzij het nieuwe koudemiddel R454B wordt een watertemperatuur tot 65 °C bereikt en een maximale efficiëntie gewaarborgd. De GWP-waarde van R454B is 466.
Lage geluidsproductie.
Ooh die ziet er wel heel chique uit, ik wil een prijs wetendonaldk schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:33:
Stulz introduceert in samenwerking met Remko de LWM Monobloc-warmtepomp. Volgens Stulz wordt de warmtepomp gekenmerkt door een compact ontwerp, stille werking en eenvoudige installatie. De lucht/water-monoblocwarmtepomp wordt in augustus op de markt gezet.
Lage geluidsproductie.
edit: staan in de folder, vanaf 10.000 euries, laat maar
[ Voor 3% gewijzigd door Knielen op 22-07-2019 12:48 ]
pff €10k...Das wel erg veel geld voor o.a. mooi design...
Ik oriënteer mij op de LG Therma V monobloc 7kW met R32 koudemiddel. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met WP van LG?
Ik oriënteer mij op de LG Therma V monobloc 7kW met R32 koudemiddel. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met WP van LG?
SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022
Ik meende eens gelezen te hebben dat het na een jaar of 5 lastiger wordt met onderdelen voor LG airco's. Geen idee hoe dat bij de warmtepompen is maar wel iets om eens uit te zoeken misschien.FrancD schreef op maandag 22 juli 2019 @ 13:05:
pff €10k...Das wel erg veel geld voor o.a. mooi design...
Je wil over 10 jaar ook nog iets kunnen vervangen als het stuk is.
Iemand die nog weet wie dat plaatste / hoe dat zit?
[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 22-07-2019 13:18 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Hebben mensen hier ervaring met de Itho Daalderop Coolcube hybride warmtepomp en onderhoudscontract?
Wij hebben de ketel nu sinds september 2016 in gebruik, maar ook nog geen onderhoud laten doen.
Het is een combinatie tussen CV-ketel en een 2,5 kW warmtepomp.
De programmering is dat de installatie staat op 2 uur stoken, 45 minuten rust staan met de reden dat na 2 uur stoken hij op de CV-verwarmd overschakeld en niet meer met de warmtepomp verwarmd. Tussen eind april en half oktober is de CV-ketel niet draaiende behalve voor warmtapwater. De warmtepomp draait van half oktober t/m eind april en 50% van die tijd draait de CV ook mee omdat er anders te weining warmte wordt bereid.
De CV-ketel heeft nu in 3 jaar tijd, totaal 1.400 m³ gas verbruikt.
Wanneer moet ik onderhoud laten plegen en hoe?
Dubbel contract voor CV-ketel en voor de warmtepomp.
Alleen de CV of alleen de warmtepomp?
De warmtepomp kent vrijwel geen slijtonderdelen, behalve de compressor. Maar hierover geen klachten en draait soepel. Dus waarom onderhoud plegen is mijn gedachte.
Wij hebben de ketel nu sinds september 2016 in gebruik, maar ook nog geen onderhoud laten doen.
Het is een combinatie tussen CV-ketel en een 2,5 kW warmtepomp.
De programmering is dat de installatie staat op 2 uur stoken, 45 minuten rust staan met de reden dat na 2 uur stoken hij op de CV-verwarmd overschakeld en niet meer met de warmtepomp verwarmd. Tussen eind april en half oktober is de CV-ketel niet draaiende behalve voor warmtapwater. De warmtepomp draait van half oktober t/m eind april en 50% van die tijd draait de CV ook mee omdat er anders te weining warmte wordt bereid.
De CV-ketel heeft nu in 3 jaar tijd, totaal 1.400 m³ gas verbruikt.
Wanneer moet ik onderhoud laten plegen en hoe?
Dubbel contract voor CV-ketel en voor de warmtepomp.
Alleen de CV of alleen de warmtepomp?
De warmtepomp kent vrijwel geen slijtonderdelen, behalve de compressor. Maar hierover geen klachten en draait soepel. Dus waarom onderhoud plegen is mijn gedachte.
i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X
Assumption is the Mother of All F*** UpsJapie.G schreef op maandag 22 juli 2019 @ 09:03:
Tja ben ik ook bang voor. Heb alleen beneden verdieping vv. Daikin Intergas hybride in nieuwbouwwoning van 2018. Is een 8kw. Ding is door installateur totaal niet ingeregeld en denk nu zelf dat ik beter een 5kw had kunnen hebben. Ben nu zelf alles aan het uitzoeken want installateur snapt er al helemaal niets van. Ten onrechte vanuit gegaan dat alles wel goed zou zitten na installatie...😞
Dat gaat wel goed komen hoor, hier in huis blijft het heerlijk koel met overal vloerkoeling.NeoflexNL schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:27:
Ben erg benieuwd hoe jullie presteren aankomende dagen. Ik lees toch vaak dat koelen met een L/W erg tegenvalt.
Het was vorig jaar wel ff experimenteren wat de beste strategie / setting was, maar voor mijn huis ben ik erachter
Jij hebt die 11,2 kw van Mitsubishi toch? Ben wel benieuwd naar het effect van, zeg Ta 18 graden, in je vloerverwarming, ten opzichte van de temperatuur in de kamer.Grolsch schreef op maandag 22 juli 2019 @ 13:29:
[...]
Dat gaat wel goed komen hoor, hier in huis blijft het heerlijk koel met overal vloerkoeling.
Het was vorig jaar wel ff experimenteren wat de beste strategie / setting was, maar voor mijn huis ben ik erachter
“Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it … he who doesn’t … pays it.”
Mijn grote probleem voor wat betreft koelen is dat ik alleen op de benedenverdieping vloerverwarming heb liggen. Dat deed voor mijn gevoel helemaal niets behalve koude voetjes. Maar voor t zelfde geldt helemaal fout afgesteld. Dus boven nu Lucht/Lucht gehangen👌🏻👌🏻👍🏼
[ Voor 25% gewijzigd door Japie.G op 22-07-2019 13:55 ]
Het nadeel van mijn Mitsubishi Zubadan 11,2KW (Oude YHA type) is dat het minimale vermogen gigantisch is met een Ta van 18, namelijk 9,3KW bij Tbuiten 30 graden.NeoflexNL schreef op maandag 22 juli 2019 @ 13:48:
[...]
Jij hebt die 11,2 kw van Mitsubishi toch? Ben wel benieuwd naar het effect van, zeg Ta 18 graden, in je vloerverwarming, ten opzichte van de temperatuur in de kamer.
En daarbij is de afgifte ook meteen erg weinig bij Ta 18, dus in mijn geval is dat gegarandeerd pendelen.
De nieuwe Y/VAA uitvoering heeft een minimaal vermogen van 4,3KW bij Ta 18 en Tbuiten 30 graden, dat is al een stuk beter
In principe zal continu Ta 18 hetzelfde resultaat geven als een korte periode Ta 14, namelijk een koude vloer
Wij hebben wel boven en beneden vloerverwarming, dus niet alleen vloerkoeling, maar ook plafondkoeling voor de B.G.G.
Mijn ervaring van vorig jaar is dat die Ta van 18 uiteindelijk tot resultaat heeft dat mijn kamertemperatuur bij een Tb van boven de 30 en gesloten deuren en ramen, ongeveer 5 graden lager is als die van de buren. Mijn huiskamer zal naar verwachting donderdag met Tb 36 rond de 25 blijven. Met een ventilator erbij, krijg je desgewenst de koude lucht van de vloer ook nog wel gemend met de ruimte. De relatieve luchtvochtigheid is nog wel een dingetje.NeoflexNL schreef op maandag 22 juli 2019 @ 13:48:
[...]
Jij hebt die 11,2 kw van Mitsubishi toch? Ben wel benieuwd naar het effect van, zeg Ta 18 graden, in je vloerverwarming, ten opzichte van de temperatuur in de kamer.
Heb hier een 5 kW Panasonic, dus geen problemen met het vermogen. De pana draait nu op 170W opgenomen vermogen en 16Hz. De Tb is nu 26, Ta is 18 en de Tr 19 en dat blijft ie heel lang zo doen..... Kamer is nu 23,0
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Dat van die onderdelen is niet waar. Misschien een keer voorgekomen bij de late verkoop van een overjarig model, maar dat is geen normaal iets bij LG.BlueTooth76 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 13:18:
[...]
Ik meende eens gelezen te hebben dat het na een jaar of 5 lastiger wordt met onderdelen voor LG airco's. Geen idee hoe dat bij de warmtepompen is maar wel iets om eens uit te zoeken misschien.
Verder is het geen slecht merk, maar ook zeker geen topper. Het voelt allemaal niet erg stevig aan, beetje gammel zelfs. Buitendelen roesten erg snel, al zal dat dieper landinwaarts wel minder zijn dan hier in het kustgebied. Er sneuvelt gewoon iets vaker een onderdeel dan bij bijvoorbeeld ME of Daikin.
Ah, dat is nuttige info @Oxellaar Dank daarvoor. De prijs voor de Therma V doet vermoeden dat de kwaliteit wel goed is, maar lijkt niet helemaal in verhouding dan.
SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022
Speedy J AKA @Speedy-AndreBlueTooth76 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 13:18:
[...]
Ik meende eens gelezen te hebben dat het na een jaar of 5 lastiger wordt met onderdelen voor LG airco's. Geen idee hoe dat bij de warmtepompen is maar wel iets om eens uit te zoeken misschien.
Dat geluid kwam van een ander forum waar ik ook zit, die monteur noemde het "Lekker Goedkoop" en dat ging over airco's die hij al heel lang plaatst en nakijkt.
Zijn motto is: Japans, altijd goed
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Niet alleen de prijs en kwaliteit moet je in ogenschouw nemen maar ook bedieningsgemak en mogelijkheden.FrancD schreef op maandag 22 juli 2019 @ 21:05:
Ah, dat is nuttige info @Oxellaar Dank daarvoor. De prijs voor de Therma V doet vermoeden dat de kwaliteit wel goed is, maar lijkt niet helemaal in verhouding dan.
Van de hier veelvuldig gebruikte merken (Mitsubishi/Panasonic) zit het daarmee wel snor
Nee niet dus, ik heb onderdelen voor een Daihatsu YRV Turbo nodig en dat is me toch een partij moeilijk.Speedy-Andre schreef op maandag 22 juli 2019 @ 22:08:
[...]
Dat geluid kwam van een ander forum waar ik ook zit, die monteur noemde het "Lekker Goedkoop" en dat ging over airco's die hij al heel lang plaatst en nakijkt.
Zijn motto is: Japans, altijd goed
1e hit met Google:koevlaas2 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 22:11:
[...]
Nee niet dus, ik heb onderdelen voor een Daihatsu YRV Turbo nodig en dat is me toch een partij moeilijk.
'Hoeveel bejaarden hebt u al in zo'n gele Daihatsu Young RV Turbo voorbij zien denderen? '
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Ik denk dat je in de war bent met een Mazda Demio wat een rijdend bejaardenhuis is/was, de YRV Turbo geeft de meeste middenklassers het nakijken zeker met een oud wijf achter het stuur verwacht niemand sportiviteit vanSpeedy-Andre schreef op maandag 22 juli 2019 @ 22:14:
[...]
1e hit met Google:
'Hoeveel bejaarden hebt u al in zo'n gele Daihatsu Young RV Turbo voorbij zien denderen? '
Graag schakel ik jullie advies in wat betreft de geluidsdruk:
Wij zijn bezig met een uitbouw aan de achterzijde, hierop volgt vloerverwarming op de beganegrond (± 55m²) + warmtepomp (monoblok).
Qua positionering hebben wij niet heel veel keuze, en moeten hem dus ook achter de woning langs de erfscheiding neerzetten. De tuin is ongeveer 8 meter diep. We zitten in een woningblok van 9 huizen, waar wij precies de middelste woning hebben. Via een grondleiding en de kruipruimte komt de aansluiting in de trapkast bij de vloerverwarming verdeler uit.
Door de warmtepomp haaks te zetten t.o.v. van de woning hoop ik al het geluid weg te richten.
De warmtepomp zal op een betonnen voet in de grond komen en daarmee hoop ik resonatie etc. te minimaliseren.
Nu zit onze gevel net zo dichtbij als die van de buren, en maak ik mij dan ook zorgen om eventuele geluidsoverlast die dit zou kunnen geven voor de buren. Met wat overleg maakte de buurman hier zich ook wel zorgen om gezien alle negatieve berichten in het nieuws.
De aanvoertemperatuur zal niet boven de 35 graden (eerder ±30) komen, gezien we geen SWW bereiding met de WP doen. Hiermee zal hopelijk de hoeveelheid defrosts minimaal blijven.
(SWW wordt met doorstroomverwarmer + zonneboiler gerealiseerd.)
Zelf zat ik in eerste instantie aan de Panasonic 7 kW te denken, deze is een stuk gunstiger geprijsd.
Echter is deze niet zo stil als bijvoorbeeld een Nibe 2040-8, en ben ik bang dat ik misschien noodgedwongen de knip zou moeten trekken om toch de stillere Nibe neer te zetten.
Wat kunnen jullie adviseren, qua geluid?

Huidig gasgebruik is ±1100m³, (deels koken+ oude keukengeiser, deels douchen op zonneboiler en cv ondersteuning) het gas gaat helemaal de deur uit. Met de Koevlaas2 formule komen we dan op ±5.3 kW uit bij -7.
We komen met de uitbouw en renovatie/isolatie maatregelen met een warmteverliesberekening op 4,4 kW bij -7 graden verlies, met 20% ventilatieverlies komen we dan 5,3 kW verlies uit bij -7 graden.
Dit is eigenlijk net te hoog om voor een 5 kW variant te gaan omdat het vermogen te veel in kakt bij lagere buiten temperaturen.
Wij zijn bezig met een uitbouw aan de achterzijde, hierop volgt vloerverwarming op de beganegrond (± 55m²) + warmtepomp (monoblok).
Qua positionering hebben wij niet heel veel keuze, en moeten hem dus ook achter de woning langs de erfscheiding neerzetten. De tuin is ongeveer 8 meter diep. We zitten in een woningblok van 9 huizen, waar wij precies de middelste woning hebben. Via een grondleiding en de kruipruimte komt de aansluiting in de trapkast bij de vloerverwarming verdeler uit.
Door de warmtepomp haaks te zetten t.o.v. van de woning hoop ik al het geluid weg te richten.
De warmtepomp zal op een betonnen voet in de grond komen en daarmee hoop ik resonatie etc. te minimaliseren.
Nu zit onze gevel net zo dichtbij als die van de buren, en maak ik mij dan ook zorgen om eventuele geluidsoverlast die dit zou kunnen geven voor de buren. Met wat overleg maakte de buurman hier zich ook wel zorgen om gezien alle negatieve berichten in het nieuws.
De aanvoertemperatuur zal niet boven de 35 graden (eerder ±30) komen, gezien we geen SWW bereiding met de WP doen. Hiermee zal hopelijk de hoeveelheid defrosts minimaal blijven.
(SWW wordt met doorstroomverwarmer + zonneboiler gerealiseerd.)
Zelf zat ik in eerste instantie aan de Panasonic 7 kW te denken, deze is een stuk gunstiger geprijsd.
Echter is deze niet zo stil als bijvoorbeeld een Nibe 2040-8, en ben ik bang dat ik misschien noodgedwongen de knip zou moeten trekken om toch de stillere Nibe neer te zetten.
Wat kunnen jullie adviseren, qua geluid?

Huidig gasgebruik is ±1100m³, (deels koken+ oude keukengeiser, deels douchen op zonneboiler en cv ondersteuning) het gas gaat helemaal de deur uit. Met de Koevlaas2 formule komen we dan op ±5.3 kW uit bij -7.
We komen met de uitbouw en renovatie/isolatie maatregelen met een warmteverliesberekening op 4,4 kW bij -7 graden verlies, met 20% ventilatieverlies komen we dan 5,3 kW verlies uit bij -7 graden.
Dit is eigenlijk net te hoog om voor een 5 kW variant te gaan omdat het vermogen te veel in kakt bij lagere buiten temperaturen.
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
Ik heb de 7kW Panasonic aan de gevel van de schuur hangen en geluid is geen issue. Het meeste geluid is in de winter, maar dan is het kouder waardoor geluid minder snel beweegt en men niet de ramen open heeft.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
In verband met de verwachtte hitte van de komende dagen staat de warmtepomp (Itho HPS-55 / 5,5KW) al een aantal dagen op koelmodus. Duidelijk te zien dat ie de afgelopen dagen erg veel aan het pendelen was, maar nu de temperatuur buiten ook daadwerkelijk toeneemt is mooi te zien dat de runs langer worden. Ben benieuwd of we het punt bereiken dat hij niet meer pendelt maar volcontinu aanstaat.
Overigens gebruik ik de pomp nu alleen voor het koelen van de vloer op de begane grond, de rest van het huis gaat met airco's. Temperatuur in de woonkamer is nu 23 graden (heb ik niet in de grafiek gekregen), en is dat al een aantal dagen stabiel. Hopelijk is dat over een aantal dagen nog steeds het geval.

Wat voor gedrag zien jullie bij koelen? Ook veel gependel?
Overigens gebruik ik de pomp nu alleen voor het koelen van de vloer op de begane grond, de rest van het huis gaat met airco's. Temperatuur in de woonkamer is nu 23 graden (heb ik niet in de grafiek gekregen), en is dat al een aantal dagen stabiel. Hopelijk is dat over een aantal dagen nog steeds het geval.
[ Voor 8% gewijzigd door vistu op 23-07-2019 12:16 ]
Nee, ik verwarm nu in 3 blokken van 2 uur met 2 uur pauze ertussenvistu schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:16:
In verband met de verwachtte hitte van de komende dagen staat de warmtepomp (Itho HPS-55 / 5,5KW) al een aantal dagen op koelmodus. Duidelijk te zien dat ie de afgelopen dagen erg veel aan het pendelen was, maar nu de temperatuur buiten ook daadwerkelijk toeneemt is mooi te zien dat de runs langer worden. Ben benieuwd of we het punt bereiken dat hij niet meer pendelt maar volcontinu aanstaat.
[Afbeelding: Warmtepomp koeling]
Koelen gaat met 1700Watt elektrisch bij mij, dus thermisch zo'n 9KW
Dat bij warmere temperaturen het gependel minder is, dat komt omdat de WP (die van mij in ieder geval) bij hogere Tbuiten verder kan terugmoduleren.
Verder ruimtetemperatuur mooi stabiel, vanochtend was het zelfs 21,5 in de woonkamer, wat ik aan de koude kant vind met deze temperaturen. Zal vanavond wel warmer zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 23-07-2019 12:28 ]
Al geprobeerd een tafelwaaier over de vloer te laten blazen tijdens koelen? Geeft betere koelingJapie.G schreef op maandag 22 juli 2019 @ 13:54:
Mijn grote probleem voor wat betreft koelen is dat ik alleen op de benedenverdieping vloerverwarming heb liggen. Dat deed voor mijn gevoel helemaal niets behalve koude voetjes. Maar voor t zelfde geldt helemaal fout afgesteld. Dus boven nu Lucht/Lucht gehangen👌🏻👌🏻👍🏼
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Hoe stel je die blokken in op een mitsu en met de thermostaatGrolsch schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:26:
[...]
Nee, ik verwarm nu in 3 blokken van 2 uur met 2 uur pauze ertussenDat voorkomt gependel, anders gegarandeerd bij mij
Koelen gaat met 1700Watt elektrisch bij mij, dus thermisch zo'n 9KWDat is niet echt "Rustig" te noemen, dus in die 6 uur dat ik per dag koel, koel ik zo'n 50kWh thermisch
Dat bij warmere temperaturen het gependel minder is, dat komt omdat de WP (die van mij in ieder geval) bij hogere Tbuiten verder kan terugmoduleren.
Verder ruimtetemperatuur mooi stabiel, vanochtend was het zelfs 21,5 in de woonkamer, wat ik aan de koude kant vind met deze temperaturen. Zal vanavond wel warmer zijn.
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Dat geluid minder snel beweegt in de winter (bijv. 325 m/s in plaats van 343 m/s) is geen issue wat betreft de overlast.timovd schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 11:58:
Ik heb de 7kW Panasonic aan de gevel van de schuur hangen en geluid is geen issue. Het meeste geluid is in de winter, maar dan is het kouder waardoor geluid minder snel beweegt en men niet de ramen open heeft.
Geluidssnelheid in lucht [m/s] is ongeveer 331,5 + 0,6*t waarbij t= luchttemperatuur [°C]
Zwerius Kriegsman
Dan selecteer je in koelmodus het klokje, je hebt 3 opties, continu aan (play teken), klokprogramma (klokje) en uit (verbiedteken).bbn_ldp schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:59:
[...]
Hoe stel je die blokken in op een mitsu en met de thermostaat
Koelen doe ik trouwens niet met thermostaat, dat werkt niet echt is mijn ervaring.
Ik heb gewoon al mijn groepen vragend staan, en gebruik het klokprogramma van de hydrobox.
En hoe gaat het koelen bij jullie? Hier heeft het met een tA van 17 meer een stabiliserend effect. Maar koeler wordt het niet

Jammer dat de PV-opwek van vandaag volledig weggestookt wordt....

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
De woonkamer met schuifpui op het zuiden en zonnescherm, wordt maximaal 23 graden.
Gestart op 22.5 vandaag.
597 watt opgenomen, 3400 afgegeven met 5 kW mitsubishi.
3.7 kWh vanaf vanmorgen 10.00. En de panelen 29,2 kWh.
Koelt heel het huis. 16,5 graden water.
Koelt niet af, maar voorkomt doorschieten. Prima toch.
@Helhond
Het schijnt dat kokos schermen ook een geluidsdempende werking hebben.
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar was het wel van plan een keer.
(wel vookomen dat de luchtstroom blokkeert en/of circuleert.
Iemand ervaring mee?
Gestart op 22.5 vandaag.
597 watt opgenomen, 3400 afgegeven met 5 kW mitsubishi.
3.7 kWh vanaf vanmorgen 10.00. En de panelen 29,2 kWh.
Koelt heel het huis. 16,5 graden water.
Koelt niet af, maar voorkomt doorschieten. Prima toch.
@Helhond
Het schijnt dat kokos schermen ook een geluidsdempende werking hebben.
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar was het wel van plan een keer.
(wel vookomen dat de luchtstroom blokkeert en/of circuleert.
Iemand ervaring mee?
[ Voor 68% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-07-2019 16:01 ]
Verbruik tot dusver (na aftrek productie) is 7 kWh, dus inderdaad een dag bijbetalen. Temperatuur in de hele woning stabiel, 23 in de woonkamer, 22 bovenetage en 20 op zolder (werkkamer). Die twee etages overigens met airconditioning en niet met de WP.kmf schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:38:
En hoe gaat het koelen bij jullie? Hier heeft het met een tA van 17 meer een stabiliserend effect. Maar koeler wordt het niet
Lekkere temperaturen hier

Dt over de vloer is ca 3,5-4 met de ventilatoren over de vloer. Op de verdieping is het 22 en de zolder door de warmte van sma omvormer 28gr.
Gisteren 10 kWh verbruikt en 40 opgewekt volgens MELCloud

Dt over de vloer is ca 3,5-4 met de ventilatoren over de vloer. Op de verdieping is het 22 en de zolder door de warmte van sma omvormer 28gr.
Gisteren 10 kWh verbruikt en 40 opgewekt volgens MELCloud
[ Voor 10% gewijzigd door bbn_ldp op 23-07-2019 17:05 ]
Je ziet duidelijk in onderstaande grafiek dat zodra de buitentemperatuur boven de 30 graden komt dat de WP verder terug gaat moduleren.(vanaf 14.00 tot 14.30 is SWW run)

Hoe warm/koud het is in huis weet ik niet, daar kom ik vanavond achter

Hoe warm/koud het is in huis weet ik niet, daar kom ik vanavond achter
[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 23-07-2019 17:11 ]
Dag allen,
Momenteel zijn wij bezig met verbouwplannen voor onze aangekochte 2onder1 kap woning (bj 1965) Hierbij wil ik deze gelijk van het gas hebben.
Ik heb nog een paar open eindjes waar jullie wellicht mee kunnen helpen.
De plannen zijn tot nu toe als volgt:
Keuken+ woonkamer (28m2) uitbouwen over de gehele breedte (+18m2). Daarnaast wordt de bestaande spouw voorzien van parels en het dak opnieuw geïsoleerd rc6.
Beneden verdieping voorzien van vloerverwarming, hoh 10cm, 19mm slangen.
Bovenverdieping/slaapkamers voorzien van ventilator convectoren (jaga zelfbouw DBE, voorheen ook goed bevallen met koelen)
Badkamer wordt voorzien vloerverwarming.
20 zonnepanelen (oost/west 35°).
Het sww gedeelte vangen we op door een Atlantic Explorer warmtepomp boiler.
Nu twijfel ik alleen nog over de lucht/water warmtepomp en de capaciteit hiervan. Tel ik de huidige radiatoren op bij 90 graden (even van het ergste uitgaan) kom ik op 4,8kw op de benedenverdieping en 1,9kw op de bovenverdieping. Het historisch gasverbruik is 1300m3. Gezien we ook extra isoleren denk ik lager af te kunnen.
Mijn voorkeur gaat uit naar een 5kw monoblock. Ben ik daarmee te overmoedig? We laten ook een pelletkachel installeren die we sowieso onder het vriespunt aanknallen.
Verder was ik op zoek naar een buffervat met element. Valt mij op dat deze erg hoog geprijsd zijn, terwijl je een boiler met element voor 300euro al in huis hebt. (Of ik gebruik hiervoor een tweede Atlantic Explorer) is het gewoon mogelijk hiervoor een boiler te gebruiken? Elke tip is welkom
Momenteel zijn wij bezig met verbouwplannen voor onze aangekochte 2onder1 kap woning (bj 1965) Hierbij wil ik deze gelijk van het gas hebben.
Ik heb nog een paar open eindjes waar jullie wellicht mee kunnen helpen.
De plannen zijn tot nu toe als volgt:
Keuken+ woonkamer (28m2) uitbouwen over de gehele breedte (+18m2). Daarnaast wordt de bestaande spouw voorzien van parels en het dak opnieuw geïsoleerd rc6.
Beneden verdieping voorzien van vloerverwarming, hoh 10cm, 19mm slangen.
Bovenverdieping/slaapkamers voorzien van ventilator convectoren (jaga zelfbouw DBE, voorheen ook goed bevallen met koelen)
Badkamer wordt voorzien vloerverwarming.
20 zonnepanelen (oost/west 35°).
Het sww gedeelte vangen we op door een Atlantic Explorer warmtepomp boiler.
Nu twijfel ik alleen nog over de lucht/water warmtepomp en de capaciteit hiervan. Tel ik de huidige radiatoren op bij 90 graden (even van het ergste uitgaan) kom ik op 4,8kw op de benedenverdieping en 1,9kw op de bovenverdieping. Het historisch gasverbruik is 1300m3. Gezien we ook extra isoleren denk ik lager af te kunnen.
Mijn voorkeur gaat uit naar een 5kw monoblock. Ben ik daarmee te overmoedig? We laten ook een pelletkachel installeren die we sowieso onder het vriespunt aanknallen.
Verder was ik op zoek naar een buffervat met element. Valt mij op dat deze erg hoog geprijsd zijn, terwijl je een boiler met element voor 300euro al in huis hebt. (Of ik gebruik hiervoor een tweede Atlantic Explorer) is het gewoon mogelijk hiervoor een boiler te gebruiken? Elke tip is welkom
@Murkmans Mijn ruwe inschatting is dat je het met alleen een 5kW niet gaat redden, ook niet na de verbouwingen. Maar met een pelletkachel van een paar kW voor de lagere temperaturen moet het haalbaar zijn. In de winter dan de WP 24/7 laten draaien met WAR.
Waarom wil je een buffervat? Als je een gesloten verdeler zonder pomp hebt, dient dit ook als buffer. Of wil je de de kachel er op aansluiten of later wellicht een zonneboiler?
Waarom wil je een buffervat? Als je een gesloten verdeler zonder pomp hebt, dient dit ook als buffer. Of wil je de de kachel er op aansluiten of later wellicht een zonneboiler?
@Murkmans Met een ventilatie WTW geïnstalleerd redt je het met een 5 kW WP.
Bij mij een behaaglijke 26 graden binnen. Is de overgang van buiten naar binnen ook niet zo groot. Voor het binnen te warm is, is de ergste hitte wel weer voorbij. Daarna is het natuurlijk een uitdaging om de temperatuur in huis zo lang mogelijk tegen de 25 graden te houden om dat heerlijke zomergevoel te bewaren. Wat mensen bezielt om het richting de 20 graden terug te koelen ... brrr.
Op mijn werk heb ik een dikke trui 's zomers harder nodig dan in de winter.
Op mijn werk heb ik een dikke trui 's zomers harder nodig dan in de winter.
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
@LangeFries Dat vraag ik mij dus ook altijd af 22a 23 graden verder koelen is niet verstandig, ik kom op kantoren waarbij de A/C op 18c staat...
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Koeling met Panasonic WH-MDC05F3E5 en passieve radiatoren op 18°C lijkt niet ideaal te werken. Hij pendelt met 11 minuten koelen en vervolgens 42 minuten uit omdat het water te koud wordt. En dat herhaalt zich. Dus veel warmte wordt niet onttrokken? Kouder water zou beter werken, maar dan zit ik onder het dauwpunt.
[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 23-07-2019 22:23 ]
Is dit nog steeds op die ene radiator ?Dre schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 22:23:
Koeling met Panasonic WH-MDC05F3E5 en passieve radiatoren op 18°C lijkt niet ideaal te werken. Hij pendelt met 11 minuten koelen en vervolgens 42 minuten uit omdat het water te koud wordt. En dat herhaalt zich. Dus veel warmte wordt niet onttrokken? Kouder water zou beter werken, maar dan zit ik onder het dauwpunt.
Ja, maar er staan nu voor de koeling ook nog extra radiatoren open. Wel allemaal kleine radiatoren. Geen buffer en geen vloerverwarming. Helaas zijn een aantal radiatoren niet diagonaal aangesloten, en die vallen bij de koeling meteen door de mand omdat de aanvoer eigenlijk op de retour moet zitten. Het aantal radiatoren wat ik open heb staan is dus beperkt of heel erg geknepen. De hoofdradiator staat wel vol open en is diagonaal aangesloten.
Draaitijd had nog langer kunnen zijn maar de Panasonic bij mij start altijd op een hoge frequentie.
Tja, het is koel seizoen, dus ik dacht vanmorgen dat ik ook maar eens aan het koelen moest, ik heb die optie tenslotte niet voor niets besteld--maar nog nooit geprobeerd--
Hierbij mijn bevindingen;
Onze Mitsubitie expert, @Grolsch , heeft al een paar maal aangegeven hoe dit te doen, dus ik het deksel van de binnenunit eraf, om SW2-1 om te zette, zie ik tot mijn stomme verbazing dat die switch al op off staat; hoe is het dan mogelijk geweest dat hij het hele jaar al verwarmd heeft, met 'normale ' thermostaat in de kamer? Geen idee.
Dus SW2-1 niet om gezet, de kamer thermostaat omhoog, om vraag te creëren, en de pomp op koelen gezet. De Ta staat op 15*. Springt gelijk aan en begint zijn werk te doen.
De beperkingschakelaar staat op 100%, dus eerst maar eens zo aan de slag.Waterpomp staat op max en geeft op 2,3 m3/h.
Alle circuits open, behalve van de badkamer, die mag warm worden(maar werd het niet, einde dag 20*)
Na een half uurtje zie ik dat de pomp regelmatig uit gaat en gelijk weer opstart, zoals Grolsch al beschreef,

daarna de beperkingschakelaar op 50% gezet; Hij gaat nu bijna even vaak uit, maar de top van de grafiek lijkt iets langer te zijn; hij slaat af bij Ta-14,5* en Tr = 17,3 Afslaan is 5 x/uur.
Ta op 14* gezet, maar dat lijkt weinig te verschillen, totdat hij om ca 13:45 constant gaat draaien, er op 800W opname draait; waarom weet ik niet, maar ik vermoed dat dit met de buffer temperatuur heeft te maken, want ik ben er na het eerste uur draaien niet meer aan geweest. Iemand een idee hierover?

Goed dat blijft een aantal uren mooi constant draaien zo, totdat hij tegen 19:00 uur afslaat, pomp toen op 75 % gezet en zie dat de pomp nu aan het pendelen gaat, dus na een half uur maar weer terug naar 50%; dat maakt geen verschil, en hij blijft aan en uit gaan tot ik hem om 21:20 maar helemaal uit zet.

Detail:
Morgen maar opnieuw beginnen, want ik begon in de woonkamer vanmorgen met 22,5*, en op dit moment is het 22,8*, dus dat is koel genoeg....
Tenslotte, ik was vergeten dat de 'design' radiator in de badkamer, waar de vloer dus niet gekoeld werd, nog op 22* stond, dus die radiator is ook lekker aan het koelen geweest, en was drijfnat, terwijl een grote radiator in mijn hobbyhok ook koud mee draaide, maar helemaal droog was; op dit moment is het daar 20,2* met een RV van 80%, terwijl de radiator toch wel 15* was. (Dit is altijd een koude ruimte)
FWIW
Commentaar/antwoorden gewenst
Hierbij mijn bevindingen;
Onze Mitsubitie expert, @Grolsch , heeft al een paar maal aangegeven hoe dit te doen, dus ik het deksel van de binnenunit eraf, om SW2-1 om te zette, zie ik tot mijn stomme verbazing dat die switch al op off staat; hoe is het dan mogelijk geweest dat hij het hele jaar al verwarmd heeft, met 'normale ' thermostaat in de kamer? Geen idee.
Dus SW2-1 niet om gezet, de kamer thermostaat omhoog, om vraag te creëren, en de pomp op koelen gezet. De Ta staat op 15*. Springt gelijk aan en begint zijn werk te doen.
De beperkingschakelaar staat op 100%, dus eerst maar eens zo aan de slag.Waterpomp staat op max en geeft op 2,3 m3/h.
Alle circuits open, behalve van de badkamer, die mag warm worden(maar werd het niet, einde dag 20*)
Na een half uurtje zie ik dat de pomp regelmatig uit gaat en gelijk weer opstart, zoals Grolsch al beschreef,
daarna de beperkingschakelaar op 50% gezet; Hij gaat nu bijna even vaak uit, maar de top van de grafiek lijkt iets langer te zijn; hij slaat af bij Ta-14,5* en Tr = 17,3 Afslaan is 5 x/uur.
Ta op 14* gezet, maar dat lijkt weinig te verschillen, totdat hij om ca 13:45 constant gaat draaien, er op 800W opname draait; waarom weet ik niet, maar ik vermoed dat dit met de buffer temperatuur heeft te maken, want ik ben er na het eerste uur draaien niet meer aan geweest. Iemand een idee hierover?
Goed dat blijft een aantal uren mooi constant draaien zo, totdat hij tegen 19:00 uur afslaat, pomp toen op 75 % gezet en zie dat de pomp nu aan het pendelen gaat, dus na een half uur maar weer terug naar 50%; dat maakt geen verschil, en hij blijft aan en uit gaan tot ik hem om 21:20 maar helemaal uit zet.
Detail:
Morgen maar opnieuw beginnen, want ik begon in de woonkamer vanmorgen met 22,5*, en op dit moment is het 22,8*, dus dat is koel genoeg....
Tenslotte, ik was vergeten dat de 'design' radiator in de badkamer, waar de vloer dus niet gekoeld werd, nog op 22* stond, dus die radiator is ook lekker aan het koelen geweest, en was drijfnat, terwijl een grote radiator in mijn hobbyhok ook koud mee draaide, maar helemaal droog was; op dit moment is het daar 20,2* met een RV van 80%, terwijl de radiator toch wel 15* was. (Dit is altijd een koude ruimte)
FWIW
Commentaar/antwoorden gewenst
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
@Naalroc
Teveel vermogen, te weinig afgifte en daardoor een te kleine deltaT en dus pendelen ?
(en een bypass via de radiator helpt er ook niet aan mee)
Dat koelen op 3 verdiepingen werkt hier uitstekend. Goed te merken dat koude daalt.
Draait lekker stabiel hier op een 5 kWatje met 450 lt buffervat ertussen (nog steeds)
Teveel vermogen, te weinig afgifte en daardoor een te kleine deltaT en dus pendelen ?
(en een bypass via de radiator helpt er ook niet aan mee)
Dat koelen op 3 verdiepingen werkt hier uitstekend. Goed te merken dat koude daalt.
Draait lekker stabiel hier op een 5 kWatje met 450 lt buffervat ertussen (nog steeds)
Ja, allemaal mogelijk, maar waarom draaide hij zo mooi van 14-19:00 uur, op constant 800W?
Bypass via 2 radiatoren, 1 er van per ongeluk (die in de badkamer)
Bypass via 2 radiatoren, 1 er van per ongeluk (die in de badkamer)
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
@Naalroc
Buiten temperatuur hoger en op 50% vermogen ingesteld toch?
Als je de delta T in en uit de warmtepomp zou meten (kamstrup bijvoorbeeld), dan zie je dat die erg wisselt door te groot vermogen schat ik zo in. Als je de delta T niet constant kan houden, ga je pendelen.
Buiten temperatuur hoger en op 50% vermogen ingesteld toch?
Als je de delta T in en uit de warmtepomp zou meten (kamstrup bijvoorbeeld), dan zie je dat die erg wisselt door te groot vermogen schat ik zo in. Als je de delta T niet constant kan houden, ga je pendelen.
[ Voor 68% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-07-2019 23:25 ]
Ja in die periode, maar net even voor 7 sloeg hij af; ik had hem beter niet weer op 75% moeten zetten, om te kijken wat er 'normaal'gesproken, zou gaan gebeuren, maar dat is verleden tijd...
En zo is dat!
Direct starten op 50% en zo laten staan, maar volgens mij heb je dan nog steeds teveel power dus pendelen gaat de unit uiteindelijk wel.Naalroc schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 23:14:
Ja in die periode, maar net even voor 7 sloeg hij af; ik had hem beter niet weer op 75% moeten zetten, om te kijken wat er 'normaal'gesproken, zou gaan gebeuren, maar dat is verleden tijd...
@Naalroc de vermogen schakelaar en buffervat snel vergeten, heeft er niets mee te maken. T buiten is het toverwoord, kijk maar eens na in het databook in de tabellen. Heb je melcloud? Kijk en bewonder de grafieken en je ziet dat T buiten de keyfactor is.
Niet helemaal, zonder vermogens beperking zal je machine 100% power geven om de Ta te halen.Grolsch schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 23:36:
@Naalroc de vermogen schakelaar en buffervat snel vergeten, heeft er niets mee te maken. T buiten is het toverwoord, kijk maar eens na in het databook in de tabellen. Heb je melcloud? Kijk en bewonder de grafieken en je ziet dat T buiten de keyfactor is.
Op 50% draaien heeft zeker een dempend/verlengend effect ( heb het zelf uitgeprobeerd).
Nee, ik heb geen Melcloud....Grolsch schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 23:36:
Je kan je Panasonic temperen door het debiet te verlagen, helaas niet makkelijk bij een G serie.Dre schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 22:50:
[...]
Ja, maar er staan nu voor de koeling ook nog extra radiatoren open. Wel allemaal kleine radiatoren. Geen buffer en geen vloerverwarming. Helaas zijn een aantal radiatoren niet diagonaal aangesloten, en die vallen bij de koeling meteen door de mand omdat de aanvoer eigenlijk op de retour moet zitten. Het aantal radiatoren wat ik open heb staan is dus beperkt of heel erg geknepen. De hoofdradiator staat wel vol open en is diagonaal aangesloten.
Draaitijd had nog langer kunnen zijn maar de Panasonic bij mij start altijd op een hoge frequentie.
Koelen met vloerverwarming is al lastig, laat staan met alleen een paar radiatoren dat werkt dan totaal niet.
Hier kan ik ongeveer een uur op 50% draaien en dan begint een 'pendel' van 15 minuten aan, 15 minuten uit.
Dit topic is gesloten.
![]()