13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Zo duidelijk vond ik het nietkoevlaas2 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 22:48:
[...]
Mijn punt is dat gas per m3 duurder word naarmate je minder verbruikt en dit heb ik nu wel duidelijk gemaakt.
Maar dat het in verhouding steeds duurder wordt dat is een feit.
Volgens milieu centraal gebruikt een gemiddeld gezin ongeveer 300m3 gas voor warm water per jaar. 20% van het gemiddelde jaarverbruik (1470m3)
[ Voor 17% gewijzigd door Oxellaar op 15-07-2019 22:53 ]
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Ik heb in de keuken een E-boiler die volstaat voor de afwas en handen wassen. Daar geen gasverbruik dus.Oxellaar schreef op maandag 15 juli 2019 @ 22:42:
[...]
Daar ga ik geen discussie over voeren, dat is een bepaald comfort wat voor iedereen anders is.
20m3 gas voor SWW, zonder enige vorm van andere SWW bereiding, die mensen stinken of douchen koud.
Voor zover ik weet heeft @Nieksiero geen E-boilers, E doorstroom toestel of zonneboiler. Dus zijn verbruik ligt vast hoger dan 20m3 voor SWW.
Weet @Nieksiero toevallig hoeveel gas hij voor SWW verbruikt op jaarbasis?
En dan nog, 200m3 kost volgens jouw €1,45, dat is nog lang geen 7,50
Voor het douchen heb ik zo'n 200-250 m3 denk ik.
overige 1250m3 is puur verwarming.
In december zijn de vloer en spouw nageisoleerd, dus verwacht nog wel wat te zakken. Het dak en stukje achter keraliet gevel moet echter nog.
Ben er inmiddels achter dat slim inkopen all-electric kwa hardware niet duurder maakt dan hybride. Wel moet ik in ieder geval 1 radiator vervangen denk ik.
Wat ik moeilijk kan inschatten is of ik er daadwerkelijk gunstiger uit kom en of ik het zonder een huis vol LTV en vloerverwarming ook aangenaam ga krijgen.
Keuze in LTV radiatoren is ook erg beperkt. Mijn oudste radiator is 330 bij 40 cm. Vindt niets wat hier bij in de buurt komt.
[ Voor 4% gewijzigd door pentaw1nz op 16-07-2019 00:09 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Ik gok dat je 9kw wp nodig hebt als je wvb laat maken. Dan heb je wat overcapaciteit en dat is ok. Het kan ook kouder worden dan -10. Vrouwen herinneren jou er 10 jaar later nog aan dat de WP 1 enkele dag onvoldoende warmte gaf.lithoijen schreef op maandag 15 juli 2019 @ 18:01:
Ik ben mijzelf aan het oriënteren op een warmtepomp voor mijn nieuwbouw woning. Het betreft een flink vrijstaand huis met de volgende isolatie: vloer rc5, wanden rc 4,5 en dak rc van 6 en verder voorzien van trippel glas. Het huis wordt voorzien van een co2 gestuurde WTW met 2 zones (boven en beneden verdieping).
De woning zal dmv vloerverwarming verwarmd gaan worden, er zijn geen radiators voorzien. Op alle verdiepingen is vloerverwarming aangebracht, beneden 20mm slang hart op hart afstand 10cm, op de boven verdieping en de zoldervloer 18mm slang hart op hart van 15cm. Overigens verwacht ik boven zelden tot nooit de verwarming nodig te hebben.
Het verwachte gasverbruik is ca 1000 kub per jaar. Via @koevlaas2 formule schat ik in dat ik een warmtepomp van 5 a 6 kW genoeg heb, maar aangezien ik er eventueel ook mijn garage (goed geïsoleerd en voorzien van vloerverwarming) mee kan verwarmen, ik graag een veiligheidsfactor aanhoud en er ook mijn tapwater mee wil gaan verwarmen wil ik de warmtepomp iets zwaarder uitvoeren. Een warmtepomp die behoorlijk moduleert lijkt me daarmee handig
De vloerverwarming op de benedenverdieping kan max 7kW ca warmte afgeven. Daarmee zit ik te denken aan een warmtepomp van 9 a 10kW. Ik wil graag zonder buffervat werken, wel verwacht ik dat de vloer een behoorlijke buffercapaciteit heeft (90 m^2 bij 28cm dik)
Behalve verwarmen zou ik ook graag de mogelijkheid hebben om enigszins te kunnen koelen. Welke A merk en type zouden jullie adviseren? ik wil graag een uitvoering op krachtstroom (400v). Welk merk/type lijkt jullie de beste oplossing. Ik ken een locale aanbieder die veel werkt met Daikin, maar die ook andere merken kan leveren en installeren.
Maar ja, hangt verder af wat je onder een flink huis verstaat. Daar verschillen de meningen over.
P.s. vv boven gebruik je optimaal wel voor koelen
Een 7 kW zou voldoende moeten zijn, kies voor zekerheid een 9, die kan net zo ver terug moduleren als de 7, maar kan wel makkelijk 40 graden water leveren. En ieder huis word zonder aanpassingen met continu 40 graden warm.Nieksiero schreef op maandag 15 juli 2019 @ 23:10:
[...]
Ik heb in de keuken een E-boiler die volstaat voor de afwas en handen wassen. Daar geen gasverbruik dus.
Voor het douchen heb ik zo'n 200-250 m3 denk ik.
overige 1250m3 is puur verwarming.
In december zijn de vloer en spouw nageisoleerd, dus verwacht nog wel wat te zakken. Het dak en stukje achter keraliet gevel moet echter nog.
Ben er inmiddels achter dat slim inkopen all-electric kwa hardware niet duurder maakt dan hybride. Wel moet ik in ieder geval 1 radiator vervangen denk ik.
Wat ik moeilijk kan inschatten is of ik er daadwerkelijk gunstiger uit kom en of ik het zonder een huis vol LTV en vloerverwarming ook aangenaam ga krijgen.
Keuze in LTV radiatoren is ook erg beperkt. Mijn oudste radiator is 330 bij 40 cm. Vindt niets wat hier bij in de buurt komt.
Mijn ervaring is dat die ouderwetse radiators het met ventilators uitstekend doen
1 PVoutput . Dongen NB
Volgens de berekening die mij 2 pagina terug werd gegeven is de benodigde capaciteit bij -10 5kw. Dan kom ik met de 7kw mono prima weg, maar voor de zekerheid zal ik er nog even een 9kw naast houden.reneeke1970 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 08:19:
[...]
Een 7 kW zou voldoende moeten zijn, kies voor zekerheid een 9, die kan net zo ver terug moduleren als de 7, maar kan wel makkelijk 40 graden water leveren. En ieder huis word zonder aanpassingen met continu 40 graden warm.
Mijn ervaring is dat die ouderwetse radiators het met ventilators uitstekend doen
Waar ik een beetje bang voor ben is dat de WP dusdanig hard moet werken dat de COP een stuk lager is, waardoor ik erg veel extra kWh verbruik
ter illustratie:
1500m3 keer 8,8 = 13.200 kWh warmte.
Voor SWW: 3000 / COP van 3.16 = grofweg 1000 kWh . (ruwe schatting, enkel voor douchen)
Voor CV is de COP 4.46 bij +7 en aanvoer 35 graden. i.v.m. ontbreken LVT en dat ik isolatie op laatste plekken moet optimaliseren (helft van de zolder) neem ik even een COP van 3.5.
10.200 / 3.5 = ongeveer 2900. Of mag ik dit niet op deze manier berekenen?
Wat ik "extra" aan kWh verbruik i.v.m. een eventueel lagere COP kan ik dan wel weer voor een deel afstrepen tegen de besparing door afsluiten van de gasaansluiting.
Ik verwacht dus zo'n 3900 kWh energie te verbruiken om volledig gasloos te kunnen zijn, dit komt neer op zo'n 900 euro per jaar, bij een kWh prijs van 0.23 eu, t.o.v. een gasverbruik van 1200 euro.
Ik lever van dit kWh verbruik dan ongeveer 800 vanuit mijn "overschot" , wat nog wel een extra besparing is van zo'n 100 euro t.o.v. wanneer ik het voor 7 cent zou terugleveren aan de leverancier.
De besparing is dan zo'n 300 a 400 per jaar. Wat betekent dat ik de hele Setup na een jaar of 13 terug verdiend heb (met inbegrip van de subsidies voor we WPB en WP)
Afsluiting gasaansluiting nog niet meegenomen van +/- 140 euro per jaar, dat maakt de tvt een jaar of 3 korter.
Wat ik hierin dan weer niet heb meegenomen is dat ik waarschijnlijk toch 1 radiator moet vervangen. Dit is een hele oude, maar wel mooi groot (3 meter bij 40 cm)
Voor een hybride systeem heb ik geen idee. Hamvraag is: wat is gunstiger? Een WP die wat harder werkt, of een WP die zijn ding doet en wordt ondersteunt door een paar honderd kuub gas? En dan gunstiger in de zin van de portemonnee.
Echter wordt het gas steeds duurder en neem ik de opmerking van @koevlaas2 ook mee; hoe minder gas je gaat gebruiken, hoe duurder iedere m3 in verhouding wordt.
[ Voor 13% gewijzigd door pentaw1nz op 16-07-2019 10:00 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Verwijderd
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2019 10:01 ]
Ik denk dat je met 3900 kWh wat hoog inschat, ik ging van 1100m3 gas naar 2350 kWh stroom incl. douchen.Nieksiero schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:39:
[...]
Volgens de berekening die mij 2 pagina terug werd gegeven is de benodigde capaciteit bij -10 5kw. Dan kom ik met de 7kw mono prima weg, maar voor de zekerheid zal ik er nog even een 9kw naast houden.
Waar ik een beetje bang voor ben is dat de WP dusdanig hard moet werken dat de COP een stuk lager is, waardoor ik erg veel extra kWh verbruik
ter illustratie:
1500m3 keer 8,8 = 13.200 kWh warmte.
Voor SWW: 3000 / COP van 3.16 = grofweg 1000 kWh . (ruwe schatting, enkel voor douchen)
Voor CV is de COP 4.46 bij +7 en aanvoer 35 graden. i.v.m. ontbreken LVT en dat ik isolatie op laatste plekken moet optimaliseren (helft van de zolder) neem ik even een COP van 3.5.
10.200 / 3.5 = ongeveer 2900. Of mag ik dit niet op deze manier berekenen?
Wat ik "extra" aan kWh verbruik i.v.m. een eventueel lagere COP kan ik dan wel weer voor een deel afstrepen tegen de besparing door afsluiten van de gasaansluiting.
Ik verwacht dus zo'n 3900 kWh energie te verbruiken om volledig gasloos te kunnen zijn, dit komt neer op zo'n 900 euro per jaar, bij een kWh prijs van 0.23 eu, t.o.v. een gasverbruik van 1200 euro.
Ik lever van dit kWh verbruik dan ongeveer 800 vanuit mijn "overschot" , wat nog wel een extra besparing is van zo'n 100 euro t.o.v. wanneer ik het voor 7 cent zou terugleveren aan de leverancier.
De besparing is dan zo'n 300 a 400 per jaar. Wat betekent dat ik de hele Setup na een jaar of 13 terug verdiend heb (met inbegrip van de subsidies voor we WPB en WP)
Afsluiting gasaansluiting nog niet meegenomen van +/- 140 euro per jaar, dat maakt de tvt een jaar of 3 korter.
Wat ik hierin dan weer niet heb meegenomen is dat ik waarschijnlijk toch 1 radiator moet vervangen. Dit is een hele oude, maar wel mooi groot (3 meter bij 40 cm)
Voor een hybride systeem heb ik geen idee. Hamvraag is: wat is gunstiger? Een WP die wat harder werkt, of een WP die zijn ding doet en wordt ondersteunt door een paar honderd kuub gas? En dan gunstiger in de zin van de portemonnee.
Echter wordt het gas steeds duurder en neem ik de opmerking van @koevlaas2 ook mee; hoe minder gas je gaat gebruiken, hoe duurder iedere m3 in verhouding wordt.
Stel dat jij 25 procent slechter draait dan zit je op 2350x 1.25=2937 kWh
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Dan is de besparing wel wat gunstiger.koevlaas2 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 10:35:
[...]
Ik denk dat je met 3900 kWh wat hoog inschat, ik ging van 1100m3 gas naar 2350 kWh stroom incl. douchen.
Stel dat jij 25 procent slechter draait dan zit je op 2350x 1.25=2937 kWh
Hoe zijn er ervaringen met subsidie aanvraag wanneer je de spullen vanuit de oosterburen laat komen?
Ik heb van horen zeggen dat voor de subsidie een factuur ingediend moet worden van zowel de hardware als de installatie. Enkel een factuur van installatie zou niet voldoende zijn?
Dit betekent dat je wellicht de subsidie misloopt, wanneer je de spullen goedkoper importeert. Dan is in NL kopen met subsidie nagenoeg even duur. Of is dit flauwekul?
Duitse factuur is geen enkel probleem. Had binnen 4 weken de subsidie binnen met mijn Duitse factuur. Is een van de voordelen van de EU.Nieksiero schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:02:
[...]
Hoe zijn er ervaringen met subsidie aanvraag wanneer je de spullen vanuit de oosterburen laat komen?
Ik heb van horen zeggen dat voor de subsidie een factuur ingediend moet worden van zowel de hardware als de installatie. Enkel een factuur van installatie zou niet voldoende zijn?
Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.
Wij ( een gezin van 4 ) zitten precies op de 300m3 relatief dure m3.
LittleTycoon en @Grolsch
Had ik wat duidelijker in moeten zijn: Inhoud ca 950 kuub, bruikbaar vloeroppervlakte ca 240m^2, maar dat is inclusief zolder en verdiepingsvloer waar ik niet of weinig denk te verwarmen. De vloeroppervlake waar de vloerverwarming altijd open zal staan isnaar verwachting de begane grond en badkamer. Het afgegeven vermogen moet dus op normaal gesproken ca 80^2 m worden afgegeven. Via de diverse rekenmodelen en tabellen kan ik ca 70 watt/m^2 warmte afgeven . Dit maakt dus een totaal vermogen van ca 6kW. Zodra ik ook de op de verdiepingsvloer en zolder de vloerverwarming opendraai kan dit eventueel verdubbelen.
Met die 6kW verwacht ik het huis prima warm te krijgen in 99% van de tijd, mocht het echt langdurig koud worden kan ik dus alsnog boven de vloerverwarming aanzwengelen en gebruik maken van de volledige 9kW.
Maar welke warmtepomp dan, alleen bij Panasonic kom ik al drie (3-fase) modelen tegen (Aquarea High Performance, T-cap en een extra stil model). Verder zie ik dat Fujitsu en daikin ook modelen in die range hebben.
gaat de voorkeur hier op het forum uit na All in one modelen of een split set met losse tank tbv het tapwater?
Ondanks dat je de kuubs / m2's boven niet constant verwarmd moet je ze wel meenemen in je berekening, anders kun je er geen gebruik van maken mocht het echt nodig zijn.Ik heb boven ook bijna nooit aan staan, maar bij echte koud gaan de slaapkamers wel verwarmen (setpoint = 18 graden)lithoijen schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:43:
@
LittleTycoon en @Grolsch
[...]
Had ik wat duidelijker in moeten zijn: Inhoud ca 950 kuub, bruikbaar vloeroppervlakte ca 240m^2, maar dat is inclusief zolder en verdiepingsvloer waar ik niet of weinig denk te verwarmen. De vloeroppervlake waar de vloerverwarming altijd open zal staan isnaar verwachting de begane grond en badkamer. Het afgegeven vermogen moet dus op normaal gesproken ca 80^2 m worden afgegeven. Via de diverse rekenmodelen en tabellen kan ik ca 70 watt/m^2 warmte afgeven . Dit maakt dus een totaal vermogen van ca 6kW. Zodra ik ook de op de verdiepingsvloer en zolder de vloerverwarming opendraai kan dit eventueel verdubbelen.
Met die 6kW verwacht ik het huis prima warm te krijgen in 99% van de tijd, mocht het echt langdurig koud worden kan ik dus alsnog boven de vloerverwarming aanzwengelen en gebruik maken van de volledige 9kW.
Maar welke warmtepomp dan, alleen bij Panasonic kom ik al drie (3-fase) modelen tegen (Aquarea High Performance, T-cap en een extra stil model). Verder zie ik dat Fujitsu en daikin ook modelen in die range hebben.
gaat de voorkeur hier op het forum uit na All in one modelen of een split set met losse tank tbv het tapwater?
Zelf heb ik zo'n 900m3 / 280m3, ik vind het wel een beetje vreemd dat jij 950m3 en 240m2 hebt, dat zou plafonds van 4 meter hoog betekenen
Het kengetal in mijn berekening is 37W/m2, dus zo'n 10KW.
Nu heb ik ventilatie type C - CO2 gestuurd.
Voor jouw woning (WTW CO2 gestuurd) mag je rekenen met onderstaande tabel

Als je aan de zekere kant wilt gaan zitten reken je met 30W/m2 dus 7,2KW (Betafactor 1)
Als je er geen moeite mee hebt om hulptroepen in te schakelen (E-element bij extreme kou) zou je kunnen rekenen met 25W/m2, dus 6KW.
Je potentiële WP heeft dit vermogen nodig bij -7, dus in het geval van een Panasonic Monoblock WP is het opgegeven vermogen NIET het vermogen wat geleverd wordt bij -7 en Ta 35. Kijk hier goed naar! Want anders ga je de bietenbrug op. Als je bij een Panasonic Monoblock 7,2KW vermogen wilt hebben bij -7 heb je de 9KW variant nodig.
Ik kan ondertussen wel bij Mitsubishi gaan werken
In het geval een Mitsubishi zou ik kiezen voor de PUHZ-SW75YAA.
De T-cap's van Panasonic gebruiken hetzelfde systeem als de Zubadan bij Mitsubishi, namelijk de "Flash-technology" waardoor er bij extreme kou hogere vermogen bij een hoge Ta beschikbaar blijven.
Commercieel verhaaltje over flash injectie:
Aangezien jij overal vloerverwarming krijgt heb jij helemaal geen extreme hoge Ta nodig, ik denk maximaal Ta 35 graden bij -7.De Zubadantechnologie staat voor ‘flashinjectie’. Mitsubishi Electric heeft daartoe een speciale scroll-compressor ontwikkeld waarbij een gas/vloeistofmengsel van het koudemiddel rechtstreeks in de compressor wordt ingespoten. Hierdoor kan het systeem een constant verwarmingsvermogen leveren bij een buitentemperatuur van +7 °C tot -15 °C. Bij een klassiek systeem (zonder flashinjectie) daalt het verwarmingsvermogen bij een vrieskoude buitentemperatuur. Dit is het meest kritieke moment omdat de verwarmingsvraag op dat moment het hoogst is. Bijkomende voordelen van de ‘flashinjectie’ ten opzichte van standaard invertersystemen zijneen kortere ontdooicyclus met een lagere frequentie en het sneller (33%) bereiken van de verwarmingsmodus. Bovendien kan er een systeem geselecteerd worden met een lagere verwarmingscapaciteit, omdat er geen capaciteitsverlies meer optreedt bij lagere buitentemperaturen.
Dus ik zou in jouw situatie niet kiezen voor flash injectie technology zoals de Zubadan of T-cap want dit type WP heeft als nadeel dat ze minder ver terug kunnen moduleren bij hogere Tbuiten en lagere Taanvoer.
De door mij genoemde PUHZ-SW75YAA levert bij -15 nog steeds 7,3KW bij Ta 35 en kan terug moduleren tot 2,9KW bij Tbuiten 12 graden, Ta 25.
De all-in-one oplossingen werken gewoon goed, maar de beperking is dat ze meestal "slechts" 200 liter water aan boord hebben. Als je alleen maar douched geen probleem, maar als je een groot ligbad of jaccuzi hebt kan dat problemen geven.
Zelf verwarm ik een 400Liter boiler dmv een 3-weg-klep.
Wil je gaan voor de goedkoopste oplossing, schaf dan een WP boiler aan, 2 x subsidie.
Linkje naar het Mitsu-setje inclusief 200 liter boiler:
PUHZ-SW75YAA + ERST20D-VM2C.
Linkje naar het Mitsu-setje exclusief 200 liter boiler
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2C.
Beide setjes kunnen koelen en zijn in het buitenland aantrekkelijker geprijsd te verkrijgen.
[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 16-07-2019 13:21 ]
Wat voor type ventilatie krijgt de woning ? Bij type d zou 6 kw net kunnen maar bij c ventilatie redt je het niet.lithoijen schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:43:
@
LittleTycoon en @Grolsch
[...]
Dat komt omdat ik dudielijk niet kan rekenenGrolsch schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 13:14:
[...]
Zelf heb ik zo'n 900m3 / 280m3, ik vind het wel een beetje vreemd dat jij 950m3 en 240m2 hebt, dat zou plafonds van 4 meter hoog betekenen
Ik zat inderdaad naar de 9 kW panasonics te kijken, waarbij ik inderdaad, zeker gezien jouw uitleg, de T-cap niet meer overweeg. De 7kW vind ik stiekem toch wat eng mocht het echt een strenge winter worden, ik heb geen ketel als backup achter de hand.
Iemand een idee hoever de panasonic KIT-ADC09HE8 (binnenunit: KIT-SDC09H3E8-W, buitenunit: WH-UD09HE8) kan terug moduleren?
Fijn dat hier zo hoogstaand technisch inhoudelijk advies wordt gegeven, maakt de zoektocht een stuk makkelijker.
Mensen nog een mening over de verschillende koudemiddelen? Zelf lijkt me R32 meer toekomst bestendig dan 410a, maar het aanbod lijkt wel een stuk minder.
@koevlaas2 WTW 2 zones CO2 gestuurd (dus type d)
1e linkje
https://www.panasonicproc...A2W_2018_DesignManual.pdf
Pagina 39
Daar staat dat het vermogen nog 9KW bij -7 en Ta 35 graden.
Als ik het goed lees gaat het dus om een split unit, dat is wel wat anders als de hier zo populaire monoblocks van Panasonic.
Minimaal modulatiebereik kan ik zo snel niet vinden in deze datasheet.
Ik weet niet wat de Panasonic kost, de Mitsu kost in Spanje een goeie 5K incl. SWW boiler
https://tuclimatizacionon...ica-solo-calefaccion.html
Daar krijg je dan nog € 1900,00 van terug via de ISDE Subsidie (Meldcode KA12442 )
[ Voor 25% gewijzigd door Grolsch op 16-07-2019 16:10 ]
die 7kw unit heeft toch ook een 3kw backup element dat in dit scenario kan aanslaan?lithoijen schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:58:
[...]
Dat komt omdat ik dudielijk niet kan rekenenscherp opgemerkt. Ik zat met kuubs te hoog, geen idee waar ik in de haast mis heb gerekend.
Ik zat inderdaad naar de 9 kW panasonics te kijken, waarbij ik inderdaad, zeker gezien jouw uitleg, de T-cap niet meer overweeg. De 7kW vind ik stiekem toch wat eng mocht het echt een strenge winter worden, ik heb geen ketel als backup achter de hand.
Iemand een idee hoever de panasonic KIT-ADC09HE8 (binnenunit: KIT-SDC09H3E8-W, buitenunit: WH-UD09HE8) kan terug moduleren?
Fijn dat hier zo hoogstaand technisch inhoudelijk advies wordt gegeven, maakt de zoektocht een stuk makkelijker.
Mensen nog een mening over de verschillende koudemiddelen? Zelf lijkt me R32 meer toekomst bestendig dan 410a, maar het aanbod lijkt wel een stuk minder.
@koevlaas2 WTW 2 zones CO2 gestuurd (dus type d)
Of is dat niet voldoende
@Nieksiero Ik zie een verwarmingselement echt als laatste redding, het zou mooi zijn als ik uit zou komen met de warmtepomp zelf, ook bij -7 geeft die nog een heel wat beter rendement als een backup element. Maar ik zal me eens wat meer verdiepen in dat Mitsu-setje. Ik heb me nog helemaal niet verdiept in de verschillende user interfaces en overige mogelijkheden van de verschillende merken, misschien dat er daar nog verschil gemaakt wordt.
Het liefst zou ik e.e.a. in nl bij een betrouwbare partij kopen, maar gezien de grote prijsverschillen moet ik misschien toch eens verder gaan zoeken. bedankt voor alle tips op dit punt.
Jammer dat er nog zo weinig keus is in (driefase)warmtepompen met R32 koelmiddel. Dit lijkt in de toekomst toch wat makkelijker aan te komen mocht een refill na een reparatie nodig zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door lithoijen op 16-07-2019 17:29 ]
Verwijderd
Voor zover mij bekend kunnen de Mitsubishis en de oude pre H-Serie Panasonics terugmoduleren tot minimaal 40-45% van het nominale vermogen, een 5kW tot 2,3-2,4kW en een 9kW tot 4kW ??? De H-Serie van Panasonic kan terug tot 1,2kW thermisch, het electra verbruik ligt dan op ongeveer 200W. De Hitachi kan dat ook, zie rechtsonderin het plaatje Thermo Aan-Uit, hier Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"lithoijen schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:27:
@Grolsch De datasheets had ik ook wel gevonden zonder je linkje, maar zoals je zelf ook al aangeeft is daar niet 123 het modulatie bereik terug te vinden, ik had gehoopt dat iemand hier iemand iets over kon zeggen, het is toch een veel genoemd onderwerp in dit forum.
@Nieksiero Ik zie een verwarmingselement echt als laatste redding, het zou mooi zijn als ik uit zou komen met de warmtepomp zelf, ook bij -7 geeft die nog een heel wat beter rendement als een backup element. Maar ik zal me eens wat meer verdiepen in dat Mitsu-setje. Ik heb me nog helemaal niet verdiept in de verschillende user interfaces en overige mogelijkheden van de verschillende merken, misschien dat er daar nog verschil gemaakt wordt.
Het liefst zou ik e.e.a. in nl bij een betrouwbare partij kopen, maar gezien de grote prijsverschillen moet ik misschien toch eens verder gaan zoeken. bedankt voor alle tips op dit punt.
Jammer dat er nog zo weinig keus is in (driefase)warmtepompen met R32 koelmiddel. Dit lijkt in de toekomst toch wat makkelijker aan te komen mocht een refill na een reparatie nodig zijn.
@Nieksiero Dat bijschakelen van het element kan de Panasonic niet, heeft dat element nl. niet standaard bijgeleverd, de Hitachi kan het wel.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2019 18:03 ]
Zelf heb ik de knoop qua formaat nog niet doorgehakt. Grote factor in het geheel is hoe lang je er zelf nog verwacht plezier van te hebben i.v.m. terugverdientijd. Een grotere pomp is fors duurder, heeft 80% van de tijd een iets slechter rendement. Als we er van overtuigd waren geweest dat we hier nog 20 jaar blijven wonen zou ik eerder neigen naar een grotere pomp i.v.m. geluid. De business case voor een 5 kW Monoblock is echter een stuk beter ondanks dat we 1500 kuub gas gebruiken (incl SWW).
Verwijderd
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2019 18:21 ]
Waar koop jij een 5kw Panasonic mono voor 2700 euro inclusief? Het goedkoopste wat ik nu heb is 3600 exclusief 150 shipping uit UK, of 3300 in Bochum, zelf ophalen.Verwijderd schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 18:18:
@Oilman Dat 3kW element is uitsluitend om de defrost te versnellen, niet als 'echt' verwarmingselement te gebruiken. Een 5kWer voor 800,00 na subsidie, minder dan een CV-ketel, hoe lang plezier heb je er van nodig ? Wat is de mogelijke meerwaarde van een CO2-vrije of CO2-arme woning ?
Is het nog een idee dat er een 2019 update komt van de koevlaas2 formule. Als installateur begrijp ik dat je geen klachten wilt, maar er is nu wel erg veel marge naar mijn mening. Nu met meer ervaring kan je het vast nauwkeuriger bepalen
Naar aanleiding van onder andere:
Dre in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"
jaari in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"
https://www.immotecshop24.de/jtl4/Panasonic_2Nieksiero schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 18:49:
[...]
Waar koop jij een 5kw Panasonic mono voor 2700 euro inclusief? Het goedkoopste wat ik nu heb is 3600 exclusief 150 shipping uit UK, of 3300 in Bochum, zelf ophalen.
Verwijderd
2479,99 https://www.immotecshop24...ion-H-5kW-einphasig-230-V zelf ophalen.Nieksiero schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 18:49:
[...]
Waar koop jij een 5kw Panasonic mono voor 2700 euro inclusief? Het goedkoopste wat ik nu heb is 3600 exclusief 150 shipping uit UK, of 3300 in Bochum, zelf ophalen.
Ik zie bij mijn 5H inderdaad standaard het element bij defrosts actief en heb nog nooit meegemaakt dat het element voor normaal gebruik moet bijspringen. Maar volgens mij doet ie dat wel als de Ta meer dan 4 graden onder de ingestelde temperatuur blijft. Dus stel je hebt bij -15 tijdens de Elfstedentocht een Ta ingesteld van 36 graden en de Wp haalt gedurende een bepaalde tijd de 32 niet meer, dan dacht ik dat het element aangaat.Verwijderd schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 18:18:
@Oilman Dat 3kW element is uitsluitend om de defrost te versnellen, niet als 'echt' verwarmingselement te gebruiken. Een 5kWer voor 800,00 na subsidie, minder dan een CV-ketel, hoe lang plezier heb je er van nodig ? Wat is de mogelijke meerwaarde van een CO2-vrije of CO2-arme woning ?
12.6.1 e, of interpreteer ik dit verkeerd?
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Verwijderd
Je interpreteert het volgens mij correct, de werking lijkt mij echter meer gericht op 'damage control' onder zeer extreme omstandigheden dan op extensie/aanvulling op de normale compressor zoals bij Hitachi.t.oswald schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 19:49:
[...]
Ik zie bij mijn 5H inderdaad standaard het element bij defrosts actief en heb nog nooit meegemaakt dat het element voor normaal gebruik moet bijspringen. Maar volgens mij doet ie dat wel als de Ta meer dan 4 graden onder de ingestelde temperatuur blijft. Dus stel je hebt bij -15 tijdens de Elfstedentocht een Ta ingesteld van 36 graden en de Wp haalt gedurende een bepaalde tijd de 32 niet meer, dan dacht ik dat het element aangaat.
12.6.1 e, of interpreteer ik dit verkeerd?
[Afbeelding]
PS. stel je hebt een gaslek, op de compressor kan de capaciteit niet meer gehaald worden, dan zal het element voorkomen dat de boel kapotvriest. Althans zo denk ik het te begrijpen.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2019 20:16 . Reden: PS. toegevoegd. ]
Ook zelfde als waar ik de 7kw had gezien, lol.
Wist niet dat er nog zoveel verschil zat tussen 7 en 5 is
Dat het backup systeem alleen is voor defrosten wist ik niet. In geval van de Panasonic dan. Enkel Hitachi heeft zo'n element dat ook daadwerkelijk kan gaan verwarmen als de nood hoog is?
Misschien eens kijken wat Panasonic hiervoor apart levert dan..
Iemand die trouwens ervaring heeft met zowel boiler als buffervag? Of is dit onzin om beide te nemen
[ Voor 38% gewijzigd door pentaw1nz op 16-07-2019 20:24 ]
Dat ben ik dan toch niet met je eens. Damage control is er sowieso, dus ook als je in het menu het (wel electrisch aangesloten) element uitzet. Het blijft dan bijvoorbeeld toch de defrosts doen en voor bevriezing waken. Het enige wat je als gebruiker kunt aan/uitzetten is dit bijspringen bij capaciteit problemen, dus wel degelijk een aanvulling. Ik zie het verschil met de Hitachi niet @NieksieroVerwijderd schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 19:59:
[...]
Je interpreteert het volgens mij correct, de werking lijkt mij echter meer gericht op 'damage control' onder zeer extreme omstandigheden dan op extensie/aanvulling op de normale compressor zoals bij Hitachi.
PS. stel je hebt een gaslek, op de compressor kan de capaciteit niet meer gehaald worden, dan zal het element voorkomen dat de boel kapotvriest. Althans zo denk ik het te begrijpen.
[ Voor 3% gewijzigd door t.oswald op 16-07-2019 20:32 ]
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker
Verwijderd
Hoeft ook niet, daarom zei ik ook "Althans zo denk ik het te begrijpen"t.oswald schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 20:26:
[...]
Dat ben ik dan toch niet met je eens. Damage control is er sowieso, dus ook als je in het menu het (wel electrisch aangesloten) element uitzet. Het blijft dan bijvoorbeeld toch de defrosts doen en voor bevriezing waken. Het enige wat je als gebruiker kunt aan/uitzetten is dit bijspringen bij capaciteit problemen, dus wel degelijk een aanvulling. Ik zie het verschil met de Hitachi niet @Nieksiero
Het verschil naar mijn idee is dat de Hitachi geen voorwaarde kent van Ta is -4C dan gewenst.
PS. Als de door jou genoemde Ta=36 naar 32 gezakt is, hoeveel % van zijn vermogen levert de WP dan waarschijnlijk nog ?
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2019 20:51 . Reden: Verschil en PS toegevoegd ]
En dat is een belangrijke reden voor mij waarom ik fan ben van Mitsubishi en niet van Panasonic.lithoijen schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:27:
@Grolsch De datasheets had ik ook wel gevonden zonder je linkje, maar zoals je zelf ook al aangeeft is daar niet 123 het modulatie bereik terug te vinden, ik had gehoopt dat iemand hier iemand iets over kon zeggen, het is toch een veel genoemd onderwerp in dit forum.
De documentatie van Mitsubishi is zo duidelijk en overzichtelijk, dat was voor mij destijds de reden om hiervoor te kiezen.
Ook vanwege Alklima (De NL importeur van Mitsubishi) en hun superservice bij problemen en vragen.
Ik neem toch aan dat de Panasonic 9KW split unit (H-serie) minder ver terug kan moduleren als de 5KW MonoblockVerwijderd schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:51:
[...]
Voor zover mij bekend kunnen de Mitsubishis en de oude pre H-Serie Panasonics terugmoduleren tot minimaal 40-45% van het nominale vermogen, een 5kW tot 2,3-2,4kW en een 9kW tot 4kW ??? De H-Serie van Panasonic kan terug tot 1,2kW thermisch, het electra verbruik ligt dan op ongeveer 200W.
Die 1,2 Thermisch die jij aangeeft geldt zover ik weet alleen voor de 5KW.
En wat is de Ta en de Tbuiten bij 1,2KW thermisch ?
Gegevens die ik in ieder geval niet kan vinden
Ik vermoed dat de 9KW split van Panasonic ook ergens rond de 3KW thermisch zit bij Ta 25 Tbuiten 12, maar zeker weten doe ik dit dus niet.
De SW75YAA doet 2,9KW bij Ta 25 Tbuiten +12.
Deze kan ook wel terug naar 2,3KW thermisch bij Tbuiten +12, maar dan wel bij Ta 60, daar heb je dus niet zoveel aan
Maar juist als het vermogen zakt (Tb naar beneden, Ta dan omhoog, dus het gaat dubbelop), dan is dat het moment dat het elektrisch element bij moet springen. Of denk jij dat je al veel te laat bent als de TA 4 graden onder de gevraagde temperatuur blijft?Verwijderd schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 20:41:
[...]
Hoeft ook niet, daarom zei ik ook "Althans zo denk ik het te begrijpen"
Het verschil naar mijn idee is dat de Hitachi geen voorwaarde kent van Ta is -4C dan gewenst.
PS. Als de door jou genoemde Ta=36 naar 32 gezakt is, hoeveel % van zijn vermogen levert de WP dan waarschijnlijk nog ?
Verwijderd
Inderdaad vrees ik dat, voor zover ik het inschat, m.b.v. de afgifteberekeningen bij die verschillende Ta's de deltaT gelijkhoudend zou het betekenen dat de capaciteit met ongeveer eerst met 30% terug moet lopen. Dan heb je volgens mij een serieus probleem, je huis is dan als flink afgekoeld en krijg je zeer waarschijnlijk niet meer op de de gewenste binnenT, bidden dat de kou snel voorbij gaat is dan het enige wat overblijft volgens mij.Oilman schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 21:18:
[...]
Maar juist als het vermogen zakt (Tb naar beneden, Ta dan omhoog, dus het gaat dubbelop), dan is dat het moment dat het elektrisch element bij moet springen. Of denk jij dat je al veel te laat bent als de TA 4 graden onder de gevraagde temperatuur blijft?
Volgens mij kan ik aardig goed lezen, alleen wat jij typt komt verwarrend over, let op het bold gedeelte:Verwijderd schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 21:12:
[...]
Ik vermelde: "een 5kW tot 2,3-2,4kW en een 9kW tot 4kW ??? voor de pre-H-Series" Toch nog geen leesbrilletje nodig
Je schrijft letterlijk dat de H-serie van Panasonic kan terug moduleren tot 1,2KW thermisch.Verwijderd schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:51:
[...]
Voor zover mij bekend kunnen de Mitsubishis en de oude pre H-Serie Panasonics terugmoduleren tot minimaal 40-45% van het nominale vermogen, een 5kW tot 2,3-2,4kW en een 9kW tot 4kW ??? De H-Serie van Panasonic kan terug tot 1,2kW thermisch, het electra verbruik ligt dan op ongeveer 200W.
Ik geef aan dat naar mijn idee alleen voor de 5KW variant geldt en niet voor de 9KW (H-serue) variant.
Dit geeft al aan dat het kwartje nog niet helemaal gevallen is.Voor zover mij bekend is het altijd een % v.d. nominale capaciteit, H-Serie 1.2 / 5 = 24% aannemend dat dat ook geldt voor de 9kW zou dat 2,16kWth dienen te zijn, maar geen idee of dat klopt.
Bij welke Tbuiten en Ta die 1.2kW optreedt hangt af v.d. stooklijn, daar kun je wel een waarde voor opgeven bij een vaste Ta maar daar heb je weinig aan, naar mijn idee.
Ten eerste kun je een 5KW panasonic niet vergelijken met een 5KW Mitsubishi.
Zo doet de 5KW Panasonic bij -7 4,6KW thermisch bij Ta 35.
Zo doet de 5KW Mitsu (PUHZ-SW50VKA) bij -7 5,5KW thermisch bij Ta 35.
Dus ondanks dat het beide 5KW WP's zijn heeft de Mitsu bij Ta35, Tbuiten -7 ruim 20% meer vermogen, en daarom is het appels met peren vergelijken.
En het minimale vermogen hangt helemaal niet af van de stooklijn. Er zijn 2 factoren die het minimale vermogen van een WP bepalen, namelijk Tbuiten en Taanvoer.
Heel leuk dat een WP kan terugmoduleren tot 1KW thermisch, maar als dit bij Ta 60 graden is heb je hier geen pepernoot aan.
Het is algemeen bekend dat hoe lager de Ta en hoe hoger de Tb hoe minder ver de WP terug kan modulere, waardoor het minimale vermogen stijgt.
Ook erg logisch, want de compressor kan op een minimale frequentie draaien. Als de Ta laag is en/of de Tb hoog stijgt de COP, dus het thermische vermogen.
het h model heeft nog geluk met -4 ,het oude g model had -8 als vaste waarde. En voor beide geld 30 min constant -4.Oilman schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 21:18:
[...]
Maar juist als het vermogen zakt (Tb naar beneden, Ta dan omhoog, dus het gaat dubbelop), dan is dat het moment dat het elektrisch element bij moet springen. Of denk jij dat je al veel te laat bent als de TA 4 graden onder de gevraagde temperatuur blijft?
Daarom moet je gewoon de externe verwarmings bron functie gebruiken en voor dertig euro ergens een element naar keuze bevestigen
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb de vraag mbt het terugmoduleren van het 9kW model eens uitgezet bij panasonic.eu Krijg ik meteen een idee hoe responsief ze zijn bij vragen, altijd wel fijn om daar een beeld van te hebben. Mocht ik er antwoord op krijgen dan laat ik het hier wel even horen.
Het 7kW van mitsu, ziet er ook prima uit, maar ik heb een beter gevoel bij een 9kW model, ook omdat ik mijn warmtebehoefte nog niet 100% kan bepalen daarmee bied wat extra vermogen wel wat meer zekerheid dat ik alles warm krijg/houd. Maar met een goed antwoord op mijn vraag mbt de mogelijkheden tot terug moduleren kan ik misschien een betere inschatting van maken wat de beste keuze is.
Hoe zijn de ervaringen mbt de bediening en instellingsmogelijkheden van de Panasonic en de mitsu modellen?
[ Voor 5% gewijzigd door lithoijen op 16-07-2019 21:50 ]
Ik ben reuze benieuwd naar hun reactie, en vooral of ze de omstandigheden (Ta/Tbuiten) vertellenlithoijen schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 21:49:
@Grolsch en @Verwijderd
Ik heb de vraag mbt het terugmoduleren van het 9kW model eens uitgezet bij panasonic.eu Krijg ik meteen een idee hoe responsief ze zijn bij vragen, altijd wel fijn om daar een beeld van te hebben. Mocht ik er antwoord op krijgen dan laat ik het hier wel even horen.
Als je de 9KW Pana vergelijkt met de Mitsu 7,5KW (beide nieuwe modellen)Het 7kW van mitsu, ziet er ook prima uit, maar ik heb een beter gevoel bij een 9kW model, ook omdat ik mijn warmtebehoefte nog niet 100% kan bepalen. Maar met een goed antwoord op mijn vraag mbt de mogelijkheden tot terug moduleren kan ik misschien een betere inschatting van maken wat de beste keuze is.
Hoe zijn de ervaringen mbt de bediening en instellingsmogelijkheden van de Panasonic en de mitsu modellen?
Vermogen bij Ta 35 / Tbuiten -7
Pana = 9KW
Mitsu = 8,4KW
Ik lees veel aannames (Assumption is the mother....)Verwijderd schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 21:52:
[...]
Als ik aangeef dat het 40-45% van het nominale vermogen is, we hebben het over pre H-Series op dit moment, en we hebben het over Panasonic. De H-Serie 5kW kan thermisch terug tot 1.2kW thermisch, net als de 5kW Hitachi overigens. Als voor de H-Serie 1.2kW v.d. 5kW versie geldt is dat 24%. Als die 24% ook geldt voor de 9kW dan zou dat 2,16kW thermisch betekenen, ook weer voor de Panasonic.
Voor een thermisch verlies situatie en een stooklijn van
[Afbeelding] geldt dat die een buitenT van
[Afbeelding]
Indien de stooklijn afwijkt naar
[Afbeelding]
Resulteert dat in terugmoduleren tot
[Afbeelding]
Die grafiekjes komen die uit het Panasonic handboek / website
En wat is dan nu het minimale vermogen bij Tbuiten +12, Ta 25 graden, want die zie ik nog steeds ff niet
Of anders gesteld, wat is de Ta / Tbuiten bij die 1,2KW, want ik kan je beloven dat de Panasonic 5KW dat niet gaat redden bij Tbuiten +20, Ta 25.
[ Voor 38% gewijzigd door Grolsch op 16-07-2019 21:58 ]
De 5 gaat terug naar 250 watt opgenomen, en de 7/9 gaat terug naar 450 watt op zijn laagste frequentie. Of wil je dat niet weten?lithoijen schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 21:49:
@Grolsch en @Verwijderd
Het 7kW van mitsu, ziet er ook prima uit, maar ik heb een beter gevoel bij een 9kW model, ook omdat ik mijn warmtebehoefte nog niet 100% kan bepalen daarmee bied wat extra vermogen wel wat meer zekerheid dat ik alles warm krijg/houd. Maar met een goed antwoord op mijn vraag mbt de mogelijkheden tot terug moduleren kan ik misschien een betere inschatting van maken wat de beste keuze is.
Afhankelijk van pomp snelheid kan het wat tientallen meer of minder zijn
1 PVoutput . Dongen NB
Je maakt het wel ingewikkeld, we hebben het over het minimale vermogen van een Panasonic, en je haalt er grafiek / data bij van de Hitachi. Dat was toch niet de discussie , en is toch niet representatiefVerwijderd schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:02:
@Grolsch Hi-Toolkit van Hitachi. In de eerste 2 grafieken valt naar mijn idee af te lezen dat de Ta=25 bij Tbuiten=12. Het minimum vermogen is 2.2 - 2.4kW. Maar dit is niet de 5kWer he, dit is voor een woning met 9kW thermisch verlies bij -10C
Een grotere unit moduleert terug tot ongeveer 3.6 - 3.8kW bij Tbuiten=7 met identieke stooklijn.
[Afbeelding]
Mijn vraag blijft,
1. wat is de Ta en de Tbuiten bij die 1,2KW thermisch
2. Wat is het minimale vermogen bij Tbuiten +12 en Ta 25
Ik kan het wel schatten, zoals @reneeke1970 aangeeft gaat de Pana 5KW terug tot 250Watt (elektrisch)
Ik verwacht dat de Panasonic een COP zal hebben van zo rond de 7 bij deze omstandigheden.
Dus bij 250 Watt elektrisch is het thermische vermogen 1,75KW en geen 1,2KW
Maar eigenlijk wordt dit een hele lange discussie om niks.
De kracht van de Panasonic is inderdaad het ver terug kunnen moduleren. Zo ver als de 5KW H-serie van Panasonic terug kan moduleren heb ik een Mitsubishi niet zien doen.
Daarintegen is de zwakte van de 5KW H-serie zijn max vermogen. Dit is niet bijster veel met 4,6KW bij -7.
Als je een relatief kleine woning, of zeer goed geïsoleerde woning hebt is het zeer zeker een geschikte en betaalbare optie.
Ik heb moeite om dat te begrijpen, wat bedoel je daar precies mee?reneeke1970 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 21:36:
[...]
het h model heeft nog geluk met -4 ,het oude g model had -8 als vaste waarde. En voor beide geld 30 min constant -4.
Daarom moet je gewoon de externe verwarmings bron functie gebruiken en voor dertig euro ergens een element naar keuze bevestigen
En los E element ergens in je CV circuit die wordt aangestuurd door de regeling van de WP.Wolly schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:19:
[...]
Ik heb moeite om dat te begrijpen, wat bedoel je daar precies mee?
Precies wat @Grolsch zegt, zit aansluiting op je printplaat, te belasten tot 3500 watt, stroom loopt via de aansluiting die je op 32 ampère behoort af te zekeren.Wolly schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:19:
[...]
Ik heb moeite om dat te begrijpen, wat bedoel je daar precies mee?
In de software kun je instellen dat bij xx tijd en xx graden onder gewenste ta de tweede verwarmings bron inschakelt. Wat dat is mag je zelf weten, kunt aan die aansluiting ook een relais koppelen die CV inschakelt of pellets kachel, of een element whatever....
1 PVoutput . Dongen NB
Wat mij betreft niet, met mijn formule zit het gewoon snor tot *** diepvries en dat wil ik graag zo houden.Dre schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 19:03:
@koevlaas2
Is het nog een idee dat er een 2019 update komt van de koevlaas2 formule. Als installateur begrijp ik dat je geen klachten wilt, maar er is nu wel erg veel marge naar mijn mening. Nu met meer ervaring kan je het vast nauwkeuriger bepalen
Naar aanleiding van onder andere:
Dre in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"
jaari in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"
Verwijderd
Je vertelt 101 dingen terwijl ik concreet maar 2 vragen stel die niet met feiten beantwoord worden.Verwijderd schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:40:
@Grolsch Ik meen voldoende overeenkomsten tussen de 5kW versies v.d. Pana en de Hitachi te zien, max 4.5kW bij -10C en terugmoduleren tot 1.2kWth, vind je van niet, ook prima wat mij betreft.
Verder best leuk voor dit topic een paar geinige gekleurde grafieken, maar dat was de vraag niet
Verwijderd
En dan komt er als het echt koud wordt, een stapje bij. Keuze voor COP?Grolsch schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:18:
[...]
Je maakt het wel ingewikkeld, we hebben het over het minimale vermogen van een Panasonic, en je haalt er grafiek / data bij van de Hitachi. Dat was toch niet de discussie , en is toch niet representatief
Mijn vraag blijft,
1. wat is de Ta en de Tbuiten bij die 1,2KW thermisch
2. Wat is het minimale vermogen bij Tbuiten +12 en Ta 25
Ik kan het wel schatten, zoals @reneeke1970 aangeeft gaat de Pana 5KW terug tot 250Watt (elektrisch)
Ik verwacht dat de Panasonic een COP zal hebben van zo rond de 7 bij deze omstandigheden.
Dus bij 250 Watt elektrisch is het thermische vermogen 1,75KW en geen 1,2KW
Maar eigenlijk wordt dit een hele lange discussie om niks.
De kracht van de Panasonic is inderdaad het ver terug kunnen moduleren. Zo ver als de 5KW H-serie van Panasonic terug kan moduleren heb ik een Mitsubishi niet zien doen.
Daarintegen is de zwakte van de 5KW H-serie zijn max vermogen. Dit is niet bijster veel met 4,6KW bij -7.
Als je een relatief kleine woning, of zeer goed geïsoleerde woning hebt is het zeer zeker een geschikte en betaalbare optie.
Op het Duitse forum zijn er tweakers die de 5 kW ook bij -7 krijgen. Gaat ver boven mijn niveau, iets met een weerstandje ergens tussen solderen?
Ik ben overigens pas een jaar bezig en heb tot nu toe nooit een hogere Ta dan 33 nodig gehad om mijn huiskamer met vloerverwarming aangenaam te krijgen en dat kon de 5H uiteraard op z’n sloffen. Nog nooit 4,7 kW nodig gehad dit stookseizoen. Voor het idee, ik kom van 1100 m2 gas voor verwarming. Ik heb van 1/6/18 tot 1/6/19 1700 kW gemeten verbruik gehad voor de Wp
@Verwijderd Een Hitachi heeft een heel ingewikkelde thermostaat, ik ben inmiddels gestopt met dit product te leveren.Grolsch schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:43:
[...]
Je vertelt 101 dingen terwijl ik concreet maar 2 vragen stel die niet met feiten beantwoord worden.
Verder best leuk voor dit topic een paar geinige gekleurde grafieken, maar dat was de vraag niet
En let ook eens op het standbyverbruik.
Verwijderd
Maar een elektrisch element kost qua aanschaf wel wat meer dan de eerder genoemde €30, want die vlieger gaat enkel op als je al een buffervat hebt staan. Ander alternatief is een doorstromer, maar die zijn ook al snel €300 excl aansluitmateriaal. Dan wordt het verschil naar een maatje grotere warmtepomp weer een stuk kleiner.reneeke1970 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:31:
[...]
Precies wat @Grolsch zegt, zit aansluiting op je printplaat, te belasten tot 3500 watt, stroom loopt via de aansluiting die je op 32 ampère behoort af te zekeren.
In de software kun je instellen dat bij xx tijd en xx graden onder gewenste ta de tweede verwarmings bron inschakelt. Wat dat is mag je zelf weten, kunt aan die aansluiting ook een relais koppelen die CV inschakelt of pellets kachel, of een element whatever....
Dan is deze WP precies geschikt voor jouw woning, en dat klopt ook wel aardig.t.oswald schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:51:
[...]
En dan komt er als het echt koud wordt, een stapje bij. Keuze voor COP?
Op het Duitse forum zijn er tweakers die de 5 kW ook bij -7 krijgen. Gaat ver boven mijn niveau, iets met een weerstandje ergens tussen solderen?
Ik ben overigens pas een jaar bezig en heb tot nu toe nooit een hogere Ta dan 33 nodig gehad om mijn huiskamer met vloerverwarming aangenaam te krijgen en dat kon de 5H uiteraard op z’n sloffen. Nog nooit 4,7 kW nodig gehad dit stookseizoen. Voor het idee, ik kom van 1100 m2 gas voor verwarming. Ik heb van 1/6/18 tot 1/6/19 1700 kW gemeten verbruik gehad voor de Wp
[Afbeelding]
Je had 1100m3 en doet zover ik weet geen SWW met deze WP
Ik schat dat je zo'n 200m3 voor SWW deed
900*8/1650=4,36KW
Je afgiftesysteem is perfect voor een WP (max 33 graden), je draait 24*7 en doet geen SWW met de WP.
Nu was afgelopen winter ook niet echt koud, mijn zwaarste dag afgelopen stookseizoen was 24-01-2019 met zo'n 40kWh op 1 dag.
Vorig stookseizoen had ik op 28-02-2018 een verbruik van 72kWh, en de 2 dagen erna van zo'n 50kWh per dag.
Maar als ik jou zo hoor heb jij die ruimte nog, dus in jouw geval lijkt de 5KW Panasonic mij een perfecte keuze
Een doorstromer is niet te gebruiken voor CV verwarming.Oilman schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 23:04:
[...]
Maar een elektrisch element kost qua aanschaf wel wat meer dan de eerder genoemde €30, want die vlieger gaat enkel op als je al een buffervat hebt staan. Ander alternatief is een doorstromer, maar die zijn ook al snel €300 excl aansluitmateriaal. Dan wordt het verschil naar een maatje grotere warmtepomp weer een stuk kleiner.
Dus blijft element over, die kun je zelfs in vloer verdelers steken of onder in radiators of simpel in een koker die in je leiding hangt.
Maar een juist geïnstalleerd wp systeem is altijd voorzien van een buffer dus ik zie het probleem niet.
1 PVoutput . Dongen NB
Dit lijkt me voordeliger dan 1 grote aparte boiler? daar betaal je al snel 1000 euro voor (RVS) of is dit geen goed idee?
Er zijn ook CV doorstromers: https://www.econo.nl/cv-d...rmer-modellen-1-tot-10-kw
Op zich niet duur en daarnaast een prima back-up, maar er komt natuurlijk ook nog een pomp bij en het nodige aansluitmateriaal, dus voor het geïnstalleerd is zal het snel €500-€600 hebben gekost.
Panasonic geeft aan dat een buffer niet nodig is bij iig de 5 kW Monoblock, mits de warmtepomp z'n capaciteit kwijt kan (zeker 1.2 kW van een 5 Kw Monoblock). Hier ligt 90 m2 vloerverwarming, daar kan de warmtepomp zonder problemen z'n warmte in kwijt. Daarnaast heb ik nog een stuk dikwandige leiding, daar verdwijnen ook de nodige liters water in.
Element in de vloerverdeler is een interessante suggestie.
Deze zal max 50m2 worden, en de bedoeling is 2 gedeeltes, namelijk een schuur/garage gedeelte en een "kroeg" gedeelte.
Ik zat te denken om in de vloer vloerverwarming te leggen. Het schuur/garage gedeelte hoeft op zich niet verwarmd te worden, als het maar vorstvrij is, dus ik denk temperatuur op 10 graden instellen.
Het "kroeg" gedeelte zal af en toe wel wat warmer moeten zijn.
Nu zit ik te denken om gewoon een extra aftakking na mijn buffervat te laten maken, en met een dikke leiding naar de nieuw te bouwen schuur te gaan.
Dit is wel een redelijke lengte, eerst een meter of 4 naar beneden voordat ik in de kruipruimte zit.
Vervolgens een meter of 15 naar de achterkant van de woning door de kruipruimte.
En dan nog een meter of 25 onder de grond door naar de plek waar de garage/schuur komt te staan.
Totaal dus zo'n 45 meter vanaf het buffervat verwijderd, dit zal geen probleem zijn neem ik aan met geisolleerde buizen
Aansturing wou ik eigenlijk vrij simpel houden.
De garage stuurt geen vraag naar de (Danfoss) regeling, en draait mee als de woning warmtevraag heeft.
Wel per ruimte een thermostaat met een afsluiter, maar het goedkoopste is wat dat betreft goed genoeg.
Hebben jullie nog tips en/of tricks
Een losse / extra WP zie ik niet zo zitten, en ik heb geen gas meer dus dat is ook geen optie.
Een andere optie zou kunnen zijn om elektrisch te verwarmen, maar daar worden we in dit topic ook niet gelukkig van
[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 17-07-2019 08:52 ]
Ik zag hier boven staan dat een 5kW pana na aftrek nog 900 euro kost. Heb je al eens gekeken naar 25 meter dubbel geïsoleerde buis 32mm? Vanwege de hoge prijs heb ik toch besloten om de WP bij huis neer te zetten.Grolsch schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 08:48:
Ik speel nog met de gedachten om een vrijstaande garage/schuur te gaan bouwen.
Deze zal max 50m2 worden, en de bedoeling is 2 gedeeltes, namelijk een schuur/garage gedeelte en een "kroeg" gedeelte.
Ik zat te denken om in de vloer vloerverwarming te leggen. Het schuur/garage gedeelte hoeft op zich niet verwarmd te worden, als het maar vorstvrij is, dus ik denk temperatuur op 10 graden instellen.
Nu zit ik te denken om gewoon een extra aftakking na mijn buffervat te laten maken, en met een dikke leiding naar de nieuw te bouwen schuur te gaan.
Dit is wel een redelijke lengte, eerst een meter of 4 naar beneden voordat ik in de kruipruimte zit.
Vervolgens een meter of 15 naar de achterkant van de woning door de kruipruimte.
En dan nog een meter of 25 onder de grond door naar de plek waar de garage/schuur komt te staan.
Totaal dus zo'n 45 meter vanaf het buffervat verwijderd, dit zal geen probleem zijn neem ik aan met geisolleerde buizen
De garage stuurt geen vraag naar de (Danfoss) regeling, en draait mee als de woning warmtevraag heeft.
Wel per ruimte een thermostaat met een afsluiter, maar het goedkoopste is wat dat betreft goed genoeg.
Een losse / extra WP zie ik niet zo zitten, en ik heb geen gas meer dus dat is ook geen optie.
Een andere optie zou kunnen zijn om elektrisch te verwarmen, maar daar worden we in dit topic ook niet gelukkig van
18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
Alleen 1 tip: als afsluiter/thermostaatkraan zou ik dan zeker gaan voor een kraan met volledige doorlaat, gezien de afstand van het geheel.Grolsch schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 08:48:
Een 'type radiator afsluiter' zelfs in een 3/4" uitvoering geeft toch nog een veel hogere weerstand dan een Honeywell klep, of een motor gestuurde kogelkraan; komt alleen wel een aparte stekkervoeding en simpele thermostaat bij, maar die kosten ook niet zoveel.
[ Voor 34% gewijzigd door Naalroc op 17-07-2019 10:00 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ik heb net de subsidie de deur uit gedaan voor de Edel water 270l. Wacht eerst maar eens af of ik het krijg, want het is eigenlijk te mooi om waar te zijn.Gamer dénis schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 08:21:
Heeft er iemand ervaring met het koppelen van twee warmtepomp boilers? wij hebben een dubbele regendouche, dus verbruiken behoorlijk veel warm water. Ik ben momenteel aan het kijken naar de Auer Edel water warmtepompen om in serie te zetten (1x 200 liter en 1x 270 liter, zijn beiden RVS) deze kosten na aftrek van subsidie nog -500 euro (je krijgt meer subsidie dan wat ze kosten).
Dit lijkt me voordeliger dan 1 grote aparte boiler? daar betaal je al snel 1000 euro voor (RVS) of is dit geen goed idee?
Je kunt beter hier je vraag stellen:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1791799
18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
Ik zou me maar niet te rijk rekenen. De Auer edel water staat gewoon in de verkeerde lijst in 2019. Hoewel, formeel haalt hij de warmte uit water.... Daar komen ze echt nog wel achter. De subsidie was vorig jaar 1400 euro.Gamer dénis schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 08:21:
Heeft er iemand ervaring met het koppelen van twee warmtepomp boilers? wij hebben een dubbele regendouche, dus verbruiken behoorlijk veel warm water. Ik ben momenteel aan het kijken naar de Auer Edel water warmtepompen om in serie te zetten (1x 200 liter en 1x 270 liter, zijn beiden RVS) deze kosten na aftrek van subsidie nog -500 euro (je krijgt meer subsidie dan wat ze kosten).
[ Voor 3% gewijzigd door t.oswald op 17-07-2019 10:13 ]
In zo'n situatie zou ik dan toch een L/L overwegen.Grolsch schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 08:48:
Ik speel nog met de gedachten om een vrijstaande garage/schuur te gaan bouwen.
Lijkt me een hoop gedoe om af en toe warmte hebben daar en wellicht ben je eerst drie dagen aan het stoken voordat het een beetje behaaglijk is. Terwijl je maten al zonder vooraankondiging in de kroeg zitten
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Ik denk dat ik er voor de gezelligheid nog wel een houtkachel in zet.thido schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:10:
[...]
In zo'n situatie zou ik dan toch een L/L overwegen.
Lijkt me een hoop gedoe om af en toe warmte hebben daar en wellicht ben je eerst drie dagen aan het stoken voordat het een beetje behaaglijk is. Terwijl je maten al zonder vooraankondiging in de kroeg zitten
Als ik het ooit wil kan ik beter direct de vloerverwarming in de betonvloer laten leggen. Nu kost het een paar cent, als ik het later alsnog wil kost het veel meer.
Ik kom toch al met leidingen door de tuin aan het spitten, want er zal toch ook stroom en water heen moeten, dus een extra buis voor eventuele v.v. leidingen mee leggen is nu een kleine moeite, later een grote kostenpost.
@Nickkie55 Ik weet niet wat die leiding kost, maar met 900 euro ben je er nog niet. Dat ding moet nog aangesloten worden, en ik wil eigen geen extra / lossen WP, dus deze optie valt af voor mij.
@Naalroc tnx voor de tip, ga ik rekening mee houden.
Wellicht dat ik in het begin alleen de vloerverwarming erin laat leggen en de loze buis laat trekken. Aan de andere kant, als je eenmaal bezig bent......... Kun je maar beter doorpakken is mijn ervaring, anders komt het er vaak niet van.
Ja ik heb die ervaring, we hebben de situatie meermaals besproken in het 'buurtopic' over Warmtepompboilers, een paar post van mij (maar het hele topic is aan te raden):Gamer dénis schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 08:21:
Mijn situatie: Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
Antwoorden op redelijke vergelijkbare vraag (maar met slechts één boiler): Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
40 euro per meter, zonder bijbehorende koppelingen.Grolsch schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:32:
[...]
Ik denk dat ik er voor de gezelligheid nog wel een houtkachel in zet.
Als ik het ooit wil kan ik beter direct de vloerverwarming in de betonvloer laten leggen. Nu kost het een paar cent, als ik het later alsnog wil kost het veel meer.
Ik kom toch al met leidingen door de tuin aan het spitten, want er zal toch ook stroom en water heen moeten, dus een extra buis voor eventuele v.v. leidingen mee leggen is nu een kleine moeite, later een grote kostenpost.
@Nickkie55 Ik weet niet wat die leiding kost, maar met 900 euro ben je er nog niet. Dat ding moet nog aangesloten worden, en ik wil eigen geen extra / lossen WP, dus deze optie valt af voor mij.
Wellicht dat ik in het begin alleen de vloerverwarming erin laat leggen en de loze buis laat trekken. Aan de andere kant, als je eenmaal bezig bent......... Kun je maar beter doorpakken is mijn ervaring, anders komt het er vaak niet van.
https://www.arestho.nl/mi...de-pe-buis-32-x-29mm.html
Gratis verzending, dus dat ophalen zou ik niet doenVerwijderd schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 19:17:
[...]
2479,99 https://www.immotecshop24...ion-H-5kW-einphasig-230-V zelf ophalen.
Ik heb wel een postadres in Duitsland net over de grens, 15 euro per WP lijkt me een mooie dealOilman schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:49:
Gratis verzending naar Duitsland, voor de meeste Tweakers gaat het dus gewoon ophalen worden.
@Nickkie55 Dat is inderdaad wel dapper geld, dat moet goedkoper kunnen lijkt mij.
Moet er zelf ook beter van wordenGrolsch schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:11:
Ik woon 10km van Duitsland af, dus ik zou het ook lekker naar een bekende in DLD laten versturen
@Nickkie55 Dat is inderdaad wel dapper geld, dat moet goedkoper kunnen lijkt mij.
Ik heb hem vanmorgen besteld, naar Nederland was ook gratis verzendingOilman schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:49:
Gratis verzending naar Duitsland, voor de meeste Tweakers gaat het dus gewoon ophalen worden.
Daar gaat me handelKnielen schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 12:10:
[...]
Ik heb hem vanmorgen besteld, naar Nederland was ook gratis verzending
Dat ziet er qua prijs een stuk interessanter uit als € 40,00 per m1 zoals @Nickkie55 aan geeft
Maar de plannen zijn nog pril, ik wil eerst iets ontwerpen / bedenken in de stijl van de woning. Vervolgens bekijken wat dat moet gaan kosten, vervolgens m'n geldboom water gaan geven, en dan hoop ik dat we volgend jaar los kunnen gaan
Hou er wel rekening mee dat die leidingen er niet voor gemaakt zijn om los in de grond te graven. Als je een meerlagen buissysteem gebruikt zal ik hem wel in een schutbuis leggen.Grolsch schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 12:25:
[...]
Dat ziet er qua prijs een stuk interessanter uit als € 40,00 per m1 zoals @Nickkie55 aan geeft
Maar de plannen zijn nog pril, ik wil eerst iets ontwerpen / bedenken in de stijl van de woning. Vervolgens bekijken wat dat moet gaan kosten, vervolgens m'n geldboom water gaan geven, en dan hoop ik dat we volgend jaar los kunnen gaan
Dat was ik sowieso al van plan.Nickkie55 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 12:27:
[...]
Hou er wel rekening mee dat die leidingen er niet voor gemaakt zijn om los in de grond te graven. Als je een meerlagen buissysteem gebruikt zal ik hem wel in een schutbuis leggen.
Een 1weg klep, die zijn volle doorlaat.Naalroc schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:58:
[...]
Alleen 1 tip: als afsluiter/thermostaatkraan zou ik dan zeker gaan voor een kraan met volledige doorlaat, gezien de afstand van het geheel.
Een 'type radiator afsluiter' zelfs in een 3/4" uitvoering geeft toch nog een veel hogere weerstand dan een Honeywell klep, of een motor gestuurde kogelkraan; komt alleen wel een aparte stekkervoeding en simpele thermostaat bij, maar die kosten ook niet zoveel.
En @Grolsch je hebt power genoeg dus dat schuurtje kan er ook nog aan.
En als je moet heien vergeet de slangen in de heipalen niet dan kun je een beetje passief koelen.
Vergeet balansventilatie in je schuur niet, bij mij komt dat erin.Grolsch schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:32:
[...]
Ik denk dat ik er voor de gezelligheid nog wel een houtkachel in zet.
Drogen o.a de fietsen wat sneller
Ook niet als je die een airco noemt? Dat heeft een betere WAFGrolsch schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 08:48:
Maar sowieso... hoe vaak ben je in jouw kroeg? Als dit sporadisch is, dan is een traag systeem als VVW toch niet handig. Dan maar idd een houtkachel of LL WP.
(ik zou voor de airco gaan en op afstand deze aanzetten alvorens je de kroeg betreed: Effe wachten jongens, ik start de kroeg op! "open haard die uit de grond stijgt en vlamt, lamp in sfeertje, muziek aan, airco aan". Alleen oppassen dat je niet per ongeluk de Romantic scene aanzet ipv Hangout scene)
[ Voor 47% gewijzigd door kmf op 17-07-2019 13:45 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Zo dacht ik ook, en het gaat om vorstvrij houden van de garage, het hoeft er niet 24*7 21,5 graden te zijn.koevlaas2 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:10:
[...]
Een 1weg klep, die zijn volle doorlaat.
En @Grolsch je hebt power genoeg dus dat schuurtje kan er ook nog aan.
Heien hoeven we bij ons in Twente gelukkig nietEn als je moet heien vergeet de slangen in de heipalen niet dan kun je een beetje passief koelen.
Dat zal wel niet nodig zijn, wel een forse afzuiging met al dat gerookkoevlaas2 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:35:
[...]
Vergeet balansventilatie in je schuur niet, bij mij komt dat erin.
Drogen o.a de fietsen wat sneller
De WAF hoort in de keuken, en niet in de kroegkmf schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:41:
[...]
Ook niet als je die een airco noemt? Dat heeft een betere WAF
Dan zou ik nog eerder kiezen voor elektrische stralingspanelen.Maar sowieso... hoe vaak ben je in jouw kroeg? Als dit sporadisch is, dan is een traag systeem als VVW toch niet handig. Dan maar idd een houtkachel of LL WP.
(ik zou voor de airco gaan en op afstand deze aanzetten alvorens je de kroeg betreed: Effe wachten jongens, ik start de kroeg op! "open haard die uit de grond stijgt en vlamt, lamp in sfeertje, muziek aan, airco aan". Alleen oppassen dat je niet per ongeluk de Romantic scene aanzet ipv Hangout scene)
Maar een schuur/kroeg die echt ijskoud is, is geen prettige ervaring, vooral aan de voeten niet.
Als je bij -5 in een ruimte stapt die 15 graden is voelt al comfortabel, ff elektrisch kacheltje aan en het is lekker.
Open haard uit de grond is ook wel een leuk idee, maar zal ook niet goedkoop zijn.
Houtkacheltje is toch wel het gezelligste
[ Voor 58% gewijzigd door Grolsch op 17-07-2019 14:02 ]
1 voordeel:Grolsch schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:55:
[...]
Zo dacht ik ook, en het gaat om vorstvrij houden van de garage, het hoeft er niet 24*7 21,5 graden te zijn.
[...]
Heien hoeven we bij ons in Twente gelukkig niet
[...]
Dat zal wel niet nodig zijn, wel een forse afzuiging met al dat gerook
[...]
De WAF hoort in de keuken, en niet in de kroeg
[...]
Dan zou ik nog eerder kiezen voor elektrische stralingspanelen.
Maar een schuur/kroeg die echt ijskoud is, is geen prettige ervaring, vooral aan de voeten niet.
Als je bij -5 in een ruimte stapt die 15 graden is voelt al comfortabel, ff elektrisch kacheltje aan en het is lekker.
Open haard uit de grond is ook wel een leuk idee, maar zal ook niet goedkoop zijn.
Bliev'n de greune knuppels ook onmunig kold!
Doar hebt wie bie oons in Twente een koelkaste veurNickkie55 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:17:
[...]
1 voordeel:
Bliev'n de greune knuppels ook onmunig kold!
Welke regio kom jij eigenlijk weg
Nee jullie klinken AchterhoeksGrolsch schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:28:
[...]
Doar hebt wie bie oons in Twente een koelkaste veur![]()
![]()
Welke regio kom jij eigenlijk wegKlinkt al aardig Twents
![]()
Mooie ruime finoven bouwen, en dat hoeft als je het zelf doet niet heel erg duur te zijn.Grolsch schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:55:
[...]
Zo dacht ik ook, en het gaat om vorstvrij houden van de garage, het hoeft er niet 24*7 21,5 graden te zijn.
[...]
[...]
Dat zal wel niet nodig zijn, wel een forse afzuiging met al dat gerook
[...]
[...]
Een palletkacheltje met thermostaat en vv aansluiting?
Zojuist een nette mail terug gehad, helaas, zoals jij waarschijnlijk al vermoeden, eentje zonder technische informatie:Grolsch schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 21:53:
[...]
Ik ben reuze benieuwd naar hun reactie, en vooral of ze de omstandigheden (Ta/Tbuiten) vertellen
[...]
Geachte heer Lithoijen,
Helaas is dit niet aan te geven daar dit van vele factoren afhankelijk is.
We kunnen u wel helpen met een juiste installateur voor installatie van de warmte pomp.
Heeft u vragen dan horen wij het graag
Best regards/Met vriendelijke groet,
Ik vraag nog even door, maar ondanks de eerste snelle en nette reactie verwacht ik eigenlijk niet dat ze terug reageren met een technisch inhoudelijke reactie.
Verbaast me niets, ik heb er meer over horen klagen in dit topic.lithoijen schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 14:26:
[...]
Zojuist een nette mail terug gehad, helaas, zoals jij waarschijnlijk al vermoeden, eentje zonder technische informatie:
Geachte heer Lithoijen,
Helaas is dit niet aan te geven daar dit van vele factoren afhankelijk is.
We kunnen u wel helpen met een juiste installateur voor installatie van de warmte pomp.
Heeft u vragen dan horen wij het graag
Ik vraag nog even door, maar ondanks de eerste snelle en nette reactie verwacht ik eigenlijk niet dat ze terug reageren met een technisch inhoudelijke reactie.
Ik heb mijn vraag maar evan wat concreter gemaakt en tevens van de gelegenheid gebruik gemaakt om te polsen of panasonic op korte termijn nog denkt meer warmtepompen met R32 uit te gaan brengen.
Wie weet komt men nog met een wat uitgebreidere reactie, ik meld me weer zodra ik wat hoor.
Wat ik van anderen in dit topic hoor is dat Panasonic NL alle technische zaken / vragen afschuift op lokale installateurs en nooit geen technisch inhoudelijke reactie geeft.lithoijen schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 14:59:
@Grolsch Klagen lijkt me nog niet aan de orde. Ik heb een reactie gekregen en dat ook nog binnen een heel redelijk tijdsspanne. Helaas nog niet met de door mij gevraagde antwoorden, maar in een wat grotere organisatie kan het altijd even duren voordat je bij de juiste afdeling/persoon bent :-)
Ik heb mijn vraag maar evan wat concreter gemaakt en tevens van de gelegenheid gebruik gemaakt om te polsen of panasonic op korte termijn nog denkt meer warmtepompen met R32 uit te gaan brengen.
Wie weet komt men nog met een wat uitgebreidere reactie, ik meld me weer zodra ik wat hoor.
Hoe anders is dat met Alklima (Mitsubishi importeur), die beste technische man heeft mij destijds goed geholpen met een "rare" storing dat element niet bij kwam, en andere technische vragen, terwijl ik "Gewoon" een particulier (niet installateur) ben. Erg netjes
Geachte heer Lithoijen,
Wij adviseren om een installateur in te schakelen voor de installatie.
Houd u rekening er mee dat de garantie komt te vervallen als de unit niet wordt geïnstalleerd door een erkend installateur.
Onze warmte pompen maken gebruik van twin rotery compressoren van Panasonic. Hierdoor kunne we verder terug modeleren dan onze concurrenten. Eeen toeren tal van 20 Hz is bij ons eenvoudig haalbaar.
Grote capaciteiten zijn voorlopig niet beschikbaar in R32 uitvoering.
Heb ze beiden even getest en weer in de doos op zolder gezet
Mocht er ooit een storing zijn aan de warmtepomp dan heb ik in totaal 3 kachels om het toch wat warm te houden in de woning.
En zoiets kan je beter in de zomer plannen dan in de winter
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Goh, verrassendlithoijen schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 15:11:
@Grolsch Je lijkt wederom gelijk te krijgen, ik wordt weer richting een installateur gepusht:
Geachte heer Lithoijen,
Houd u rekening er mee dat de garantie komt te vervallen als de unit niet wordt geïnstalleerd door een erkend installateur.
Onze warmte pompen maken gebruik van twin rotery compressoren van Panasonic. Hierdoor kunne we verder terug modeleren dan onze concurrenten. Eeen toeren tal van 20 Hz is bij ons eenvoudig haalbaar.
En als je een installateur een mailtje stuurt terwijl je daar de WP niet besteld hebt kan ik hun antwoord ook wel voorspellen
Ik zou een paar IR panelen ophangen, leg je 2 pv panelen op het dak. Klaar, stukken makkelijker dan allerlei andere zaken en snel warmte.Grolsch schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:55:
[...]
[...]
[...]
Dat zal wel niet nodig zijn, wel een forse afzuiging met al dat gerook![]()
[...]
[...]
En ipv houtkachel binnen, een vuurkorf buiten, kan er ook gerookt worden zonder dat je dat weken later nog ruikt.
En de waf: ik neem aan dat je bedoelt dat je voor haar gaat koken
Heb ik ook aan gedacht, maar ik betaal nog geen € 100,00 per jaar aan totale energiekosten, dus echt besparen kan ik daar niet op. Dus voorlopig geen extra PVjerh schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 17:04:
[...]
Ik zou een paar IR panelen ophangen, leg je 2 pv panelen op het dak. Klaar, stukken makkelijker dan allerlei andere zaken en snel warmte.
Een kroeg zonder roken is als sex zonder vrouw, bier zonder schuim, lekker eten zonder vlees...... Het kan wel, maar leuk is andersEn ipv houtkachel binnen, een vuurkorf buiten, kan er ook gerookt worden zonder dat je dat weken later nog ruikt.
Ik kook wel eens voor haar, op de BBQEn de waf: ik neem aan dat je bedoelt dat je voor haar gaat kokenanders geen mancave
Bbq op gas ?[b]Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"Grolsch schreef op donderdag 18 juli 2019
[...]
Ik kook wel eens voor haar, op de BBQ
Voor mijn gevoel is Panasonic Nederland niet veel meer dan een dozenschuiver die flinke marges op hun producten zet. De support is waardeloos zoals je inmiddels al ervaren hebt. Of het nou een gebrek aan kennis is of gewoon onwil weet ik niet.lithoijen schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 15:11:
@Grolsch Je lijkt wederom gelijk te krijgen, ik wordt weer richting een installateur gepusht:
Geachte heer Lithoijen,
Vraag welke installateur ze zaken mee doen en ga die vervolgens stalken met de vragen. Met een beetje geluk zetten die de vraag door naar Panasonic NL en vervolgens naar Panasonic duitsland, In duitsland zit meer kennis.
weet je zeker dat hij verzonden wordt? als ik NL selecteer dan krijg ik enkel de mogelijkheid tot ophalen.Knielen schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 12:10:
[...]
Ik heb hem vanmorgen besteld, naar Nederland was ook gratis verzending
Dit topic is gesloten.
![]()