@
EmielFB heb nog wat foto's toegevoegd.
Appie Heijn in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"
Wanneer je streeft naar lang en op laag vermogen verwarmen dan heb je de minste kans op comfort issues. Ik pas een kleine nachtverlaging toe, overdag 20,8 (varieert tussen 20,6-21,0) en 's-nachts 19,8, daardoor gaat de WP 's-nachts een variërend(afhankelijk van Tbuiten) aantal uren uit. Op koudere dagen draait ie 24/7
Ta varieert hier tussen 30 en 35 graden omdat ik nog radiatoren heb in de badkamer(incl aanvoer onder de tegelvloer). Omdat de WP de massa van het huis een aanzienlijk aantal uren verwarmt duurt het ook aanmerkelijk lang hier voordat het afkoelt. Naregeling doe ik dmv thermostaatkranen in slaap(kinder)kamer en badkamer. Indien je daar vloerverwarming hebt zou ik idd op flow gaan regelen per groep.
Geluid is trouwens wel een ontzettend lastig iets
Mijn mono hing eerst net boven de grond, tegenover een heg op 5 meter afstand, wanneer ik bij de achterdeur stond hoorde ik hem nooit.
De hitachi moest op hetzelfde plekje komen maar dan 2,5mtr hoger ivm plaatsing tuinhuis, hiermee kom ik boven de heg en daardoor op 7 meter een gemetselde zijmuur van de buren(ipv de heg), je merkt dat het geluid terugkaatst op de gevel. Wanneer ik nu bij de achterdeur sta hoor ik nu wel of de WP draait. Gelukkig beslist niet hinderlijk, ook niet voor de buren. Maar om maar aan te geven hoe nauw het komt met geluid.
De richting waar de unit naar toe blaast bepaald heel erg waar je het geluid naar toe verplaatst, vervolgens bepalen de materialen van de "zijwanden" waar het geluid nog meer naar toe verplaatst.
Meeste WP boiler halen warme lucht van binnen dus.
Volgens mij zijn dit wel zo'n beetje de all in one keuze:
Hitachi Yutaki Combi S 260L
klik
Daikin Altherma 3
klik (zou wel voor de 230L variant gaan)
Mitsubishi Compact 200L
klik
Panasonic Aquarea All in One H
klik (helaas maar 185 liter)
Je kan ook voor een split unit gaan zonder boilervat en voor een wp boiler erbij gaan.
+extra subsidie
+je kan wellicht een type minder zware WP nemen omdat hij z'n vermogen niet hoeft te verdelen tussen WW en CV
-meer ruimte nodig
-meer geluid binnen ivm compressor welke binnen staat.
Ik heb net als Grolsch het tapwater op 45 graden staan, dan is mijn 260L net toereikend voor 1 bad, 2x 10 minuten douchen. Ik zou niet kleiner willen met 2 opgroeiende kinderen, ook bij verkoop zou het lullig zijn dat een gezin met een enigszins royale douchebehoefte tegen beperkingen aanloopt.
Tuurlijk kan je de temperatuur naar 55 of hoger brengen om de capaciteit te verhogen, echter past dit in ieder geval niet in mijn duurzaamheidsgedachte. Paar keer per jaar geen probleem, echter wil ik dit soort maatregelen niet structureel
Dit is hoe ik erin sta, zoveel mensen zoveel wensen... Er zullen ook mensen zijn die met 180L wel redden (4 personen, vat@45 graden, spaarkop enz).
[
Voor 120% gewijzigd door
Appie Heijn op 03-05-2019 12:34
]