Tsja, een buffer kan natuurlijk als open verdeler dienen en als een open verdeler groot genoeg is, fungeert -ie ook als buffer tussen primair en secundair circuit.
Wat is het geval. Mijn Elgaatje trekt het soms niet. Als je de Elga volgens de handleiding aansluit, zit -ie haaks op de aanvoerleiding die uit de ketel komt. Hetzelfde geldt voor de retourleiding, die moet haaks op de retour van je ketel.
Mijn "probleem" is dat de ketel de Elga wegdrukt; ze kunnen niet beide tegelijk draaien. Ik heb dat nu opgelost met wat programmaregels, een Arduino, een OpenTherm gateway en wat relais etc. Leuk hobbyproject geweest.
Maar nu ben ik 47 jaar oud en wat serieuzer. Ook ten aanzien van dit huis. Als ik het wil verhuren of verkopen wil ik iets doorgeven wat heel simpel is, waar je niet afhankelijk bent van hobby electronica.
Dus: ik wil ervoor zorgen dat de Elga en ketel in ieder geval samen kunnen draaien als dat nodig is. En dat lukt niet als de pompsnelheden en karakteristieken teveel van elkaar afwijken, dunkt me.
Ik heb privé al even met Gasschuif en Koevlaas gesproken en daar kwam uit dat een buffertje van een liter of vijftig of een grote open verdeler in ieder geval de hydraulische problemen kan wegnemen.
Idealiter pak je dan een open verdeler met 6 aansluitingen (van boven naar benee)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| === WP aanvoer
CV aanvoer naar secundaire pomp ====== >
=== Ketel aanvoer
paar centimeter niets....
=== WP retour
CV retour <============
=== Ketel retour |
Beetje net als op dit plaatje:
https://www.warmteservice...orQuinta-45-65/p/14154705
Maarja, 50ltr buffertjes bestaan niet met zoveel aansluitingen.
Ook is het misschien wel mogelijk om de CV aanvoerleiding in 28 of 35mm uit te voeren en daar de 22mm leidingen van de ketel en de Elga op aan te sluiten. Die dikke leidingen dan op de buffer en dan ben ik er ook, volgens mij.
Maar uiteraard: schiet! graag.
[
Voor 56% gewijzigd door
hansdegit op 07-05-2019 20:22
]