Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 121 Laatste
Acties:
  • 582.183 views

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-11 20:50
Rol-Co schreef op zondag 5 mei 2019 @ 15:45:
Grappig, kwam ik tegen bij de consumentenbond.

[Afbeelding]

@Tomexergie
Zijn er in NL meer forum's of instanties die praktijk situaties van warmtepompen monitoren?
Met:
Gemeten geleverde energie
Verschillende merken en vermogens
Zijn wij uniek?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Tomexergie schreef op zondag 5 mei 2019 @ 16:44:
[...]

Zijn er in NL meer forum's of instanties die praktijk situaties van warmtepompen monitoren?
Met:
Gemeten geleverde energie
Verschillende merken en vermogens
Zijn wij uniek?
Ik denk wel uniek wat betreft de real data, fabrieks data en wild guesses van installateurs zijn er altijd.

Voor wat betreft duitsland is er wel wat.
https://www.waermepumpen-...ndex.php?button=verbrauch

[ Voor 12% gewijzigd door Rol-Co op 05-05-2019 17:06 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-11 17:55
Daar staat best interessante info!
Als je op een gebruiker klikt (1 ste kolom) dan krijg je meer gegevens van die installatie.
Frappant is dat van de gebruikers die ik heb bekeken, en niet een aan legionella preventie doet.
Overigens van de honderden gebruikers slechts 8 met 'mijn'merk: Mitsubishi....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:16

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Rol-Co schreef op zondag 5 mei 2019 @ 16:56:
[...]

Ik denk wel uniek wat betreft de real data, fabrieks data en wild guesses van installateurs zijn er altijd.

Alleen zou het mooie zijn dat het "live" te bekijken is..
ik zie alleen de screendumps..
Of mis ik de download link?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Tomexergie
Rol-Co schreef op zondag 5 mei 2019 @ 16:56:
[...]

Wat mijn bezwaar was tegen de data van deze site is dat het niet duidelijk is of er gecertificeerde energie meters worden toegepast of Mhp enz. Daarnaast worden SSW en heating niet duidelijk gescheiden, of voor SSW vaste waardes toegekend. Gemakkelijk praten omdat wij later zijn begonnen. Als je eenmaal voor een bepaalde opzet hebt gekozen kun je niet zomaar bijstellen. Iets = beter dan niets. Er is maar weinig gebruikers informatie.

• Rol-Co

Rol-Co

Dylantje2 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 19:01:
[...]

Live? Bij "ons" is de lijst toch ook niet live?

@Tomexergie
Ik vind de lijst sowiezo niet erg overzichtelijk.

• Rol-Co

Rol-Co

Tomexergie schreef op zondag 5 mei 2019 @ 19:39:
[...]

Wat mijn bezwaar was tegen de data van deze site is dat het niet duidelijk is of er gecertificeerde energie meters worden toegepast of Mhp enz. Daarnaast worden SSW en heating niet duidelijk gescheiden, of voor SSW vaste waardes toegekend. Gemakkelijk praten omdat wij later zijn begonnen. Als je eenmaal voor een bepaalde opzet hebt gekozen kun je niet zomaar bijstellen. Iets = beter dan niets. Er is maar weinig gebruikers informatie.
Als ik hier lees zijn het alleen installaties met warmtemeters

https://www.waermepumpen-...bank.de/index.php?lang=nl

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:09
Tomexergie schreef op zondag 5 mei 2019 @ 19:39:
[...]

Hier hebben we toch ook geen betrouwbare gegevens? Teveel extremen. Elke keer zijn er wel tweakers met dubieuze (of onrealistische waardes), de discussie hierover wordt regelmatig aangezwengeld. En uiteindelijk blijft alles bij het oude en worden deze niet gefilterd of in een aparte lijst met een kanttekeningen geplaatst. We zijn tweakers dus het is logishc dat er iets meer dan gemiddeld geknutseld wordt maar voor een goed vergelijk is dit juist weer erg lastig. Maar zoals je zegt iets is beter dan niets :)

De overheid is nu toch bezig om resultaten proberen te vergelijken? Ik kreeg onlangs nog een uitnodiging voor een onderzoek omdat ik ooit isde subsidie had aangevraagd, niet mee gedaan. Ze hoeven mijn energie meter etc niet te monitoren.

• Tomexergie
thefox154 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 22:25:
[...]

Hier hebben we toch ook geen betrouwbare gegevens? Teveel extremen. Elke keer zijn er wel tweakers met dubieuze (of onrealistische waardes), de discussie hierover wordt regelmatig aangezwengeld. En uiteindelijk blijft alles bij het oude en worden deze niet gefilterd of in een aparte lijst met een kanttekeningen geplaatst. We zijn tweakers dus het is logishc dat er iets meer dan gemiddeld geknutseld wordt maar voor een goed vergelijk is dit juist weer erg lastig. Maar zoals je zegt iets is beter dan niets :)

De overheid is nu toch bezig om resultaten proberen te vergelijken? Ik kreeg onlangs nog een uitnodiging voor een onderzoek omdat ik ooit isde subsidie had aangevraagd, niet mee gedaan. Ze hoeven mijn energie meter etc niet te monitoren.
Het meten, opgeven en verzamelen van meetgevens blijft mensenwerk. We hebben geen warmtepomp politie of controle inspectie.

Omdat we dit binnen een forum doen en de extrema bespreken geeft toch enige mate van controle. Wat forumleden niet zien dat ik als facilitator bij het verzamelen van gegevens via PM correcties laat aanbregen als de input niet realistisch is. Er wordt al gefilterd dus. De technische kennis van onze (Tweakers) forumleden valt behoorlijk mee en door de bank kunnen ze rekenen met kW, kWh en het vergelijken van m3 aardgas met elektriciteit.

Ik vind de extrema nogal meevallen. Echte idiote cijfers laat ik als facilitator weg uit de grafieken. Er zijn echt grote verschillen door technische oorzaken en meestal niet door verkeerde metingen en daarom is vergelijken met anderen nuttig.
Om WP's te kunnen vergelijken beperken we ons door de systeemgrens strak om de WP heen te trekken en alleen als externe factor het geschatte temperatuur niveau van het afgifte systeem meegenomen.
In die Beschrankung zeigt sich der Meister. Het Tweakersforum doet het volgens mij juist goed. Het is geen laboratorium, maar een praktijk meeting.

Ik vraag mij wel af hoe de Consumentenbond aan betrouwbare praktijkgegevens komt als je ziet hoe moeilijk het is met Tweakers forumleden die meestal een technische achtergrond hebben. Bovendien worden veel warmtepompen zonder warmtemeters geinstalleerd.

• Tomexergie
Rol-Co schreef op zondag 5 mei 2019 @ 21:47:
[...]

Als ik hier lees zijn het alleen installaties met warmtemeters

https://www.waermepumpen-...bank.de/index.php?lang=nl
Die tabel zegt niets. Je moet kijken naar het input format. Aan die lage COP waardes kun je al zien dat ze SSW standaard meenemen.

• Tomexergie
Dylantje2 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 19:01:
[...]

Er wordt iedere maand een link gegeven naar een download. Alleen de laatste maand is die niet gegeven omdat er geen definitieve versie (van maart )is gegeven. Ik had daarover reacties verwacht maar nop.
Er komt een definitieve versie april, daar staan alle voorgaande maanden in en met link naar de orginele Excel versie.

• Rol-Co

Rol-Co

Tomexergie schreef op maandag 6 mei 2019 @ 00:57:
[...]

Die tabel zegt niets. Je moet kijken naar het input format. Aan die lage COP waardes kun je al zien dat ze SSW standaard meenemen.
Ja daarom staat er ook verwarmd oppervlakte en aantal personen in de lijst, maar ik doelde op jouw vraag hoe er gemeten wordt. Daar staat: Statistieken voor installaties met warmte meter
(De statistieken worden maandelijks bijgewerkt)

• Tomexergie
Rol-Co schreef op maandag 6 mei 2019 @ 07:12:
[...]

Ja daarom staat er ook verwarmd oppervlakte en aantal personen in de lijst, maar ik doelde op jouw vraag hoe er gemeten wordt. Daar staat: Statistieken voor installaties met warmte meter
(De statistieken worden maandelijks bijgewerkt)
Wij meten de "kale" COP, daar hebben we voor gekozen i.v.m. performace beoordeling van de WP. Bij hybride systemen wordt de SSW nog door de HR ketel gedaan, maar er zijn ook systemen met een aparte WP boiler.
Alles op een hoop te gooien kun je wel de efficiency van het totale systeem bepalen, maar niet de specifieke performance van de WP. Bij b.v. "energie neutraal" kun je een slecht draaiende WP compenseren met meer PV oppervlakte.
Overigens zie je in onze monitoring een grote variatie in het SSW verbruik. Dat hangt af mede van het bewoners gedrag. Ga dat maar eens in een monitoring, waarbij je de warmte voor SSW niet meet, meenemen.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Naalroc schreef op zondag 5 mei 2019 @ 17:57:
Daar staat best interessante info!
Als je op een gebruiker klikt (1 ste kolom) dan krijg je meer gegevens van die installatie.
Frappant is dat van de gebruikers die ik heb bekeken, en niet een aan legionella preventie doet.
Overigens van de honderden gebruikers slechts 8 met 'mijn'merk: Mitsubishi....
Ik gok dat daar de hygiene boiler populairder is dan hier en dan heb je niet of zeer weinig met legionella te maken.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:16
Dit lijkt me wel iets ipv een buiten unit.
Hopelijk komt het snel op de markt met niet te hoge prijzen!
https://www.installatie.n...itenunit-de-nokverdamper/

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:51
SpikeHome schreef op maandag 6 mei 2019 @ 07:49:
Vraag me af of dit wegzuigen van lucht onder de dakpannen het warmteverlies van de woning weer verhoogt?
Als het puur passief is niet. maar nu heb ik dichte nokpannen en dit is/wordt iets met ventilatielucht uitgangen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-10 13:13

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Er komt weer een deelnemer bij het lijstje dit jaar, de bestelling voor de Mitsubishi PUHZ-SW75YAA+ERSD-VM2C combi is net de deur uit.

Samen met een 300l hygieneboiler van OEG en een iets te grote 150l buffer vat (kleiner hebben ze niet van OEG) ga ik komende 2 maanden van het gas af.

Logging gaan we doen met een MID Eastron kWh meter een een Kamstrup 403 naar mijn OpenHAB/Grafana systeem.

Ik wou eerst voor een 8kw Zubadan gaan, maar gezien de reacties van een aantal van jullie over het beperkte nut voor een Zubadan in NL ben ik verder gaan kijken, ook het min. 4kW vermogen vond ik wat irritant. De niet flash injectie compressor van de 7,5 kW kan terug naar 2kW. Dat snapt mijn relatieve kleine huis een stuk beter bij de +2 temperaturen.

Kom af van max 1300m3 gas per jaar zonder vloerverwarming. Vorig jaar vloerverwarming in laten frezen en nu weet de CV ketel niet waar hij met de warmte heen moet. Oud beestje zonder modulerende pomp dus binnen no-time een te hoge retour temperatuur en een pendel-fest als resultaat

Als er nog mensen zijn welke weten wat voor appendages ik eigenlijk allemaal wel nodig moet hebben dan houd ik mij aanbevolen. Denk aan overdruk ventielen ed. Microbellen ontluchter en magneet vuilafscheider heb ik al.

• Rol-Co

Rol-Co

SpikeHome schreef op maandag 6 mei 2019 @ 07:49:
Waarom? Mijn verdamper maakt ook geen lawaai :+

Ik heb daar een vraag gepost waar de compressor is in dit verhaal, de ventilator is niet meer nodig maar ja die maakt (in mijn geval) het minste geluid.

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Wel echt mooi bedacht! Scheelt toch weer een lelijke kast in de tuin en is dus veel beter toepasbaar in woonwijken. Maar, @Rol-Co de plek van de compressor zal mij ook benieuwen. Op zolder, denk ik.

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

• Rol-Co

Rol-Co

blauwemac schreef op maandag 6 mei 2019 @ 10:06:
Wel echt mooi bedacht! Scheelt toch weer een lelijke kast in de tuin en is dus veel beter toepasbaar in woonwijken. Maar, @Rol-Co de plek van de compressor zal mij ook benieuwen. Op zolder, denk ik.
Ja dat denk ik ook, maar dan heb je die herrie binnen :? Enige voordeel wat ik zie is dat de warmte van de compressor binnen de schil afgegeven wordt.
Hij heeft het ook over bijna geen defrosts door het hoge debiet, ook wat vreemd aangezien ik eerder een defrost heb op hoge ventilatie snelheid dan op laag.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:16
BarryH schreef op maandag 6 mei 2019 @ 08:29:
[...]

Vraag me af of dit wegzuigen van lucht onder de dakpannen het warmteverlies van de woning weer verhoogt?
Als het puur passief is niet. maar nu heb ik dichte nokpannen en dit is/wordt iets met ventilatielucht uitgangen.
Niet onder je dakpannen door maar tussen je PV en dakpannen denk ik dat ze bedoelen.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:03
TriLithium schreef op maandag 6 mei 2019 @ 08:41:
Er komt weer een deelnemer bij het lijstje dit jaar, de bestelling voor de Mitsubishi PUHZ-SW75YAA+ERSD-VM2C combi is net de deur uit.

Samen met een 300l hygieneboiler van OEG en een iets te grote 150l buffer vat (kleiner hebben ze niet van OEG) ga ik komende 2 maanden van het gas af.

Logging gaan we doen met een MID Eastron kWh meter een een Kamstrup 403 naar mijn OpenHAB/Grafana systeem.

Ik wou eerst voor een 8kw Zubadan gaan, maar gezien de reacties van een aantal van jullie over het beperkte nut voor een Zubadan in NL ben ik verder gaan kijken, ook het min. 4kW vermogen vond ik wat irritant. De niet flash injectie compressor van de 7,5 kW kan terug naar 2kW. Dat snapt mijn relatieve kleine huis een stuk beter bij de +2 temperaturen.

Kom af van max 1300m3 gas per jaar zonder vloerverwarming. Vorig jaar vloerverwarming in laten frezen en nu weet de CV ketel niet waar hij met de warmte heen moet. Oud beestje zonder modulerende pomp dus binnen no-time een te hoge retour temperatuur en een pendel-fest als resultaat

Als er nog mensen zijn welke weten wat voor appendages ik eigenlijk allemaal wel nodig moet hebben dan houd ik mij aanbevolen. Denk aan overdruk ventielen ed. Microbellen ontluchter en magneet vuilafscheider heb ik al.
Goed bezig, daar ga je veel plezier van beleven, en een verstandige keuze m.b.t. het Zubadan verhaal.

Met de wetenschap van nu zou ik zorgen voor een goede extra ontluchter op het hoogste punt van je installatie. De "automatische" ontluchter in de hydrobox zelf zorgt nog wel eens voor problemen.
Verder zorg voor voldoende kogelkranen zodat je e.e.a. kunt afsluiten.

Ook heb je vanwege SWW een 3-weg-klep + sensor THW5 nodig om SWW te kunnen maken.

Als je vragen hebt stel ze gerust :+

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10 06:13
Ik (wannabe Tweaker, 2 linkerhanden) ga hoogstwaarschijnlijk ook voor een L/W WP, zoals het er nu uit ziet in hybride set-up met een kleine CV-ketel die samen met een zonneboiler SWW regelt en bij kan springen als het nodig is.

We hebben een huis gekocht waar we in december in kunnen. Tweekappertje uit 1936, 140 m2 en 490 m3, volledig na-geïsoleerd (nieuwe vloer, nieuw dak incl. nokverhoging, nieuwe buitenmuur -> meteen de isolatie meegenomen door huidige bewoner, eigenaar bouwbedrijf). Vloerverwarming beneden. We krijgen de sleutel zoals gezegd half december, maar ik wil al veel eerder nadenken over verduurzaming.

Als WP denk ik aan een Nefit EnviLine of een ELGA. Als de CV niet bij hoeft te springen (bij de Nefit), ga ik de CV-ketel op termijn vervangen door een elektrische bijverwarmer voor de zonneboiler. In de keuken komt een Quooker Combi voor kokend + warm water, zodra we de badkamer gaan aanpakken over een paar jaar komt er douche-WTW bij. Veel SWW blijft dan over voor de elektrische bijverwarmer denk ik. Misschien moet ie 50 m3 gas vervangen oid, dat valt qua kWh "schade" dan mee.

De vloer op de 1e verdieping is iig van hout, als dit op de 2e ook zo is (vanwege nokverhoging weet ik dat niet zeker, mogelijk vervangen door betonnen vloer?) is de draagkracht beperkt. Dakconstructie (plat dak op de 2e, huis heeft een mansarde dak dus zeer weinig muur om een buitenunit aan op te hangen) weet ik op dit moment niet, op de 2e zie je stalen balken, kan er dan nog sprake zijn van een "houten dakconstructtie" (ontzettend n00b vraag)? Aangezien het een gedeeld dak is, weet ik niet of ik een buitenunit op een houten dakconstructie zou willen plaatsen i.v.m. overlast. Volgens Oxellaar is dit vrijwel niet te dempen. Het dak is ook zeer slecht toegankelijk. Mogelijk is het dan beter om voor een split WP te gaan, omdat onderhoud dan vaker binnenshuis plaats vindt i.p.v. op het dak (aanname van mij, mogelijk niet juist)... een ventilatie L/W WP zou ook kunnen, maar die levert slechts 1.5 kW, ik verwacht ca. 5-6 kW nodig te hebben in de winter (gasverbruik 1000-1500 m3). Er zijn varianten die meer kunnen leveren (pakweg 2.5 kW), zoals de Ducobox Eco en een nieuw systeem van Itho Daalderop.

Als de WP alleen de verwarming verzorgt, zou ik dan ook een monobloc beneden neer kunnen zetten en rechtstreeks aan kunnen laten sluiten op de vloerverwarming? Je hebt dan geen binnenunit toch? Wel een pomp nodig die het CV-water naar de radiatoren boven (worden vervangen door Jaga's met DBE, liefst Hybrid) kan pompen. Hm, of een gescheiden boven/beneden circuit met een 2e WP op pakweg ventilatielucht (Nibe Savent b.v.) om boven te verwarmen, daar is weinig capaciteit nodig.

Heeft er iemand Jaga Briza of Strada Hybrid in combinatie met een L/W WP? Wat kosten ze, hoe wordt condens afgevoerd, of wordt dit alleen opgevangen? Panasonic levert een soortgelijk systeem (Aquarea Air radiatoren meen ik), met optionele condenswater-pomp.

Dakbedekking plat dak moet ook eerst vervangen worden denk ik, is niet meer tiptop en dit lijkt me lastig als er een buitenunit op staat. Maar meteen goed doen en voor EPMD gaan. Wat is eigenlijk de kans op lekkage door plaatsing van een buitenunit + leidingdoorvoer? Platte daken willen nogal eens lekken als je er gaten in maakt.

• TriLithium

TriLithium

Grolsch schreef op maandag 6 mei 2019 @ 10:19:
[...]

Goed bezig, daar ga je veel plezier van beleven, en een verstandige keuze m.b.t. het Zubadan verhaal.

Met de wetenschap van nu zou ik zorgen voor een goede extra ontluchter op het hoogste punt van je installatie. De "automatische" ontluchter in de hydrobox zelf zorgt nog wel eens voor problemen.
Verder zorg voor voldoende kogelkranen zodat je e.e.a. kunt afsluiten.

Ook heb je vanwege SWW een 3-weg-klep + sensor THW5 nodig om SWW te kunnen maken.

Als je vragen hebt stel ze gerust :+
Dat is wel de verwachting inderdaad :D

Hoogste punt is een radiator op zolder, die kan mooi lucht bufferen, ding wordt toch bijna niet gebruikt.
Zit meer over de 2 tanken in, wat voor spul moet daar op voor de juiste werking? onluchting en/of overdruk?
Heb nog 2 nieuwe AWB onluchters op mijn CV ketel zitten, die blijven mooi als spare part mocht de ontluchter in de hydrobox het laten afweten

De 3 weg klep en de sensor ga ik vandaag ook nog bestellen, wordt de USV 32, misschien wat overkill met de 7,5kW, maar wil het ook geen bottleneck in een klep.

Kogelkranen wil ik idd op beide tanken hebben, die wil ik niet elke x helemaal leeg moeten hebben, gewoon op druk houden. Ook de hygiene spiraal wil ik op die manier afsluiten, aangezien deze niet drukloos mag worden met de tank vol.

Ook een expansie vat staat nog op een onbekend lijst. Hoe groot moet deze worden voor een 5 tal radiatoren, 40m2 vloerverwarming en 150+300 liter aan tank inhoud. Mijn gevoel zegt groot. Maar de tanken kunnen dat gevoel compleet anders laten worden.

Ook heb ik een Procon A1M via ebay uit engeland op de kop getikt. Lijkt goed te werken, dus wordt leuk tweaken via modbus. 12 pond verzendkosten vraag de beste man.

• Grolsch
TriLithium schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:50:
[...]

Dat is wel de verwachting inderdaad :D

Hoogste punt is een radiator op zolder, die kan mooi lucht bufferen, ding wordt toch bijna niet gebruikt.
Zit meer over de 2 tanken in, wat voor spul moet daar op voor de juiste werking? onluchting en/of overdruk?
Heb nog 2 nieuwe AWB onluchters op mijn CV ketel zitten, die blijven mooi als spare part mocht de ontluchter in de hydrobox het laten afweten
Voor het CV buffervat heb je volgens mij geen extra ontluchter of overdruk nodig, deze maakt deel uit van het CV circuit.

Voor je SWW vat heb je in ieder geval een inlaatcombinatie nodig in de koudwater aanvoer.
De 3 weg klep en de sensor ga ik vandaag ook nog bestellen, wordt de USV 32, misschien wat overkill met de 7,5kW, maar wil het ook geen bottleneck in een klep.
Ik zelf heb ook de USV32, inderdaad een "grote jongen".
Kogelkranen wil ik idd op beide tanken hebben, die wil ik niet elke x helemaal leeg moeten hebben, gewoon op druk houden. Ook de hygiene spiraal wil ik op die manier afsluiten, aangezien deze niet drukloos mag worden met de tank vol.
Ik zou ook kogelkranen onder de hydrobox zelf maken. Als je een keer het filter schoon wil maken of ander onderhoud wil plegen is dat wel zo handig.
Ook een expansie vat staat nog op een onbekend lijst. Hoe groot moet deze worden voor een 5 tal radiatoren, 40m2 vloerverwarming en 150+300 liter aan tank inhoud. Mijn gevoel zegt groot. Maar de tanken kunnen dat gevoel compleet anders laten worden.
Staat in de handleiding, zie onderstaande tabel. Het gaat dus om inhoud van je CV circuit, daar moet je SWW natuurlijk niet mee tellen, dat is hydraulisch gescheiden.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/9a70obvcsk.jpg
Ook heb ik een Procon A1M via ebay uit engeland op de kop getikt. Lijkt goed te werken, dus wordt leuk tweaken via modbus. 12 pond verzendkosten vraag de beste man.
Ik heb geen procon, alleen kWh meter en een Youless voor de basis info.

• Naalroc
Grolsch schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:00:

Voor het CV buffervat heb je volgens mij geen extra ontluchter of overdruk nodig, deze maakt deel uit van het CV circuit.
Niet helemaal mee eens: als je lucht in je verwarmings circuit hebt, dan wordt die lucht met het water rondgepompt, dan komt dat allemaal terecht in de buffer. Dus een ontluchter op de buffertank is zeer gewenst volgens mijn ervaring.
Ik zou ook kogelkranen onder de hydrobox zelf maken. Als je een keer het filter schoon wil maken of ander onderhoud wil plegen is dat wel zo handig.
Niet alleen handig _dat is het zeker_ maar ook inbouw voorschrift van Mitsubishi

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Grolsch
Naalroc schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:16:
[...]
Niet helemaal mee eens: als je lucht in je verwarmings circuit hebt, dan wordt die lucht met het water rondgepompt, dan komt dat allemaal terecht in de buffer. Dus een ontluchter op de buffertank is zeer gewenst volgens mijn ervaring.
OK, ik weet eigenlijk niet eens of ik daar een ontluchter heb zitten :X :X Maar op het hoogste punt heb ik hem niet, en had hem wel graag gehad daar.

Volgens mij heb jij ook al flink lopen te "kloten" om je hydrobox ontlucht te krijgen toch :?
[...]

Niet alleen handig _dat is het zeker_ maar ook inbouw voorschrift van Mitsubishi
Dan is dat duidelijk :P

• Naalroc
Grolsch schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:19:

Volgens mij heb jij ook al flink lopen te "kloten" om je hydrobox ontlucht te krijgen toch :?
Klopt, bij het in bedrijf stellen gaf dat nogal wat problemen, maar daarvoor is een zelf bedachte "fix", hier al eens gepubliceerd, en dan loopt het proces als een zonnetje.

Dat heb je dus nodig, als je het interne filter wilt schoonmaken, zoals jij uit ervaring goed weet 8)
Trouwens, dat heb ik een maand of 2 nog eens gedaan, toen ik voor het eerst een verminderde pomp opbrengst mat: van 26 naar 23 L.
Er zat wat vuil in het filter, maar eigenlijk niets om over naar huis te schrijven, leek het.

Tóch was de opbrengst daarna weer 26 L op stand 4 (5 geeft geen hogere opbrengst); zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dNNKIE4PEvUC3CtYugXa8uK8/full.jpg

• Naalroc
En op het hoogste punt heb ik er een stuk of 5, op alle radiatoren!
Geen vv boven.

• TriLithium

TriLithium

Grolsch schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:00:
[...]

Check, samen me de opmerking van @Naalroc gaat dit er komen, worden mooi wat kraantjes.
[...]

Staat in de handleiding, zie onderstaande tabel. Het gaat dus om inhoud van je CV circuit, daar moet je SWW natuurlijk niet mee tellen, dat is hydraulisch gescheiden.

[Afbeelding]
Hydraulisch gescheiden? is dat wel zo met een hygienebuffer? de 300l zit aan de hydrobox kant. Of vraagt dit om keerkleppen?
Naalroc schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:16:
[...]

[...]

Dus ook ontluchters op de beide tanken, check.

• Grolsch
TriLithium schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:46:
[...]

Check, samen me de opmerking van @Naalroc gaat dit er komen, worden mooi wat kraantjes.

[...]

Hydraulisch gescheiden? is dat wel zo met een hygienebuffer? de 300l zit aan de hydrobox kant. Of vraagt dit om keerkleppen?

[...]

Dus ook ontluchters op de beide tanken, check.
Ik heb geen ervaringen met een Hygiëne tank, daar heb ik ff langs heen gelezen.
Hoe werkt dit dan precies :? Je maakt het vat op 50 graden, en in de spiraal zit "schoon" SWW water :?

Als dat zo is, en die 300 liter maakt deel uit van het CV water dan moet je deze wel meetellen.

• TriLithium

TriLithium

Grolsch schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:57:
[...]

Ik heb geen ervaringen met een Hygiëne tank, daar heb ik ff langs heen gelezen.
Hoe werkt dit dan precies :? Je maakt het vat op 50 graden, en in de spiraal zit "schoon" SWW water :?

Als dat zo is, en die 300 liter maakt deel uit van het CV water dan moet je deze wel meetellen.
Dat dus inderdaad, er staat dus 450 liter naas de radiatoren en vv, Als ik de grafiek dan ga volgend dan heb ik wel een expansievat van 100 liter nodig :? 8)7 :X

• Grolsch
TriLithium schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:05:
[...]

Dat dus inderdaad, er staat dus 450 liter naas de radiatoren en vv, Als ik de grafiek dan ga volgend dan heb ik wel een expansievat van 100 liter nodig :? 8)7 :X
Als je toch eenmaal bezig bent met grote vaten kan er nog wel 1'tje bij :P

Wat is je argument om voor een hygiëneboiler te kiezen, en niet voor een traditionele SWW boiler met warmtewisselaar :?

• TriLithium

TriLithium

Grolsch schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:08:
[...]

Als je toch eenmaal bezig bent met grote vaten kan er nog wel 1'tje bij :P

Wat is je argument om voor een hygiëneboiler te kiezen, en niet voor een traditionele SWW boiler met warmtewisselaar :?
Korte versie: WAF. Uitleg gegeven over de werking en verschillende systemen, daarin werd de hygiene buffer icm. met een ongezonde dosis angst voor legionella al snel als grote winnaar bestempeld.

Het maakt mij niet heel veel uit. Maar ik had geen rekening gehouden nog met een expansievat. De vaten staan al in de garage 8)

• Grolsch
TriLithium schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:14:
[...]

Korte versie: WAF. Uitleg gegeven over de werking en verschillende systemen, daarin werd de hygiene buffer icm. met een ongezonde dosis angst voor legionella al snel als grote winnaar bestempeld.

Het maakt mij niet heel veel uit. Maar ik had geen rekening gehouden nog met een expansievat. De vaten staan al in de garage 8)
Uit pure nieuwsgierigheid, hoe warm ga jij dat vat stoken, en hoe groot is de spiraal die erin zit (inhoud) en hoeveel liter water van 38 graden denk jij daar uit te kunnen tappen en met welk debiet :?

En dit is geen hygiëne buffervat als ik je goed begrijp, maar een vat specifiek voor SWW doeleinden. Een buffervat zie ik als onderdeel tbv het CV systeem.

[edit]

FF zoeken kan natuurlijk ook :P

Ik denk dat het deze is :?

https://www.oeg.net/nl/article/id/58958/datasheet/pdf/show

Dus inhoud van de hygiënespiraal is 19 liter, dat is 2 á 5 minuten douchen. Dus als hier koud water van 10 graden in gaat, is dit aan het eind van het vat ruim 40 graden ? Of gebruik je nog een doorstroomverwarmer hierachter ?

[ Voor 30% gewijzigd door Grolsch op 06-05-2019 14:25 ]

• TriLithium

TriLithium

Grolsch schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:18:
[...]

Uit pure nieuwsgierigheid, hoe warm ga jij dat vat stoken, en hoe groot is de spiraal die erin zit (inhoud) en hoeveel liter water van 38 graden denk jij daar uit te kunnen tappen en met welk debiet :?

En dit is geen hygiëne buffervat als ik je goed begrijp, maar een vat specifiek voor SWW doeleinden. Een buffervat zie ik als onderdeel tbv het CV systeem.
DHW heat exchanger area [m²]: 4,40
DHW heat exchanger volume [l]: 19
Output capacity (45°C) [l]: 175

Vind ik genoeg, het bad wat we hebben willen wel kwijt. Badkamer verbouwing is voor later gelukkig.

Is idd voor SWW, koud water komt in de spiraal, en de spiraal staat in de 300l.

/edit

Ja die inderdaad, als ik mijn begrip van de hygiene spiraal goed heb dan zou ik die 175 liter eruit moeten kunnen krijgen voordat de temperatuur begint te zakken, dus 175l aan 1 stuk.

[ Voor 11% gewijzigd door TriLithium op 06-05-2019 14:39 ]

• Grolsch
TriLithium schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:27:
[...]

DHW heat exchanger area [m²]: 4,40
DHW heat exchanger volume [l]: 19
Output capacity (45°C) [l]: 175

Vind ik genoeg, het bad wat we hebben willen wel kwijt. Badkamer verbouwing is voor later gelukkig.

Is idd voor SWW, koud water komt in de spiraal, en de spiraal staat in de 300l.
Die Output capacity (45 graden) op welke T-boiler is die gebaseerd :?

Ik kan me haast niet voorstellen dat als je de boilertemperatuur op 50 graden hebt, je 175 liter water van 38 graden eruit kunt halen.

Soortelijke warmte J/(kg·K) water = 4186
Dus 175 liter water opwarmen vanaf 10 graden naar 45 graden kost aan energie: 175*4186*35/1000000/3,6=7,12kWh (Thermische energie)

Die energie moet dus komen uit het water wat in je boilervat zit, en volgens mij heb je dus alleen iets aan het water wat warmer is als 45 graden, anders kan de overdracht toch niet plaats vinden :?

Dus om 7,12kWh (Thermische) energie te onttrekken heb je volgens mijn bierviltjeberekening een boilertemperatuur nodig van ruim 65 graden, of reken ik nu verkeerd (7.12*3,6*1000000/4186/300) :?

• TriLithium

TriLithium

Grolsch schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:43:
[...]

Die Output capacity (45 graden) op welke T-boiler is die gebaseerd :?

Ik kan me haast niet voorstellen dat als je de boilertemperatuur op 50 graden hebt, je 175 liter water van 38 graden eruit kunt halen.

Soortelijke warmte J/(kg·K) water = 4186
Dus 175 liter water opwarmen vanaf 10 graden naar 45 graden kost aan energie: 175*4186*35/1000000/3,6=7,12kWh (Thermische energie)

Die energie moet dus komen uit het water wat in je boilervat zit, en volgens mij heb je dus alleen iets aan het water wat warmer is als 45 graden, anders kan de overdracht toch niet plaats vinden :?

Dus om 7,12kWh (Thermische) energie te onttrekken heb je volgens mijn bierviltjeberekening een boilertemperatuur nodig van ruim 65 graden, of reken ik nu verkeerd (7.12*3,6*1000000/4186/300) :?
Ik snap je berekening, maar ik denk dat het in de praktijk iets minder star is gezien je onderin de tank al begint met verwarmen van het inkomende water. De werking is anders dan een tank vol te gebruiken water dan een tank met "uitwisselbaar" water, ik ben de juiste link kwijt (onvindbaar even ook) hoe het in theorie zou moeten werken.

Hoe de berekening er in dat geval uit zou komen te zien is mij niet duidelijk maar iets met hogere wiskunde zal vast aan bod komen.

• Grolsch
TriLithium schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:52:
[...]

Ik snap je berekening, maar ik denk dat het in de praktijk iets minder star is gezien je onderin de tank al begint met verwarmen van het inkomende water. De werking is anders dan een tank vol te gebruiken water dan een tank met "uitwisselbaar" water, ik ben de juiste link kwijt (onvindbaar even ook) hoe het in theorie zou moeten werken.

Hoe de berekening er in dat geval uit zou komen te zien is mij niet duidelijk maar iets met hogere wiskunde zal vast aan bod komen.
Dan nog ben ik akelig benieuwd naar welke T-boiler gehanteerd moet worden om die output capacity van 190 liter van 45 graden te kunnen halen.

Je kunt volgens mij rekenen wat je wil, maar ik vreet mijn schoen op als je die liters kunt halen met een Tboiler van 45 graden >:)

In principe heb je inderdaad ook wel wat aan het water wat onder de 45 graden zit, want deze "energie" kun je gebruiken om het koudere water te verwarmen.

Maar op het moment dat je boilertemperatuur onder de 45 graden komt kun je al geen watertemperatuur van 45 graden meer halen.

Ik ben erg benieuwd naar de resultaten :P

Wat jij verder bedoelt en niet kunt vinden is denk ik het "tegenstroomprincipe" :?
Wikipedia: Tegenstroomprincipe

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 06-05-2019 15:03 ]

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:46

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Grolsch Toevallig zelf 2 van 500L en 150L net in de kelder gepropt, inderdaad gebruiken ze daarvoor 65°C:
Bulkcapaciteit 45°C (opslag 65°C, koud water 10°C, zonder naverwarming)
Zie https://www.oeg.net/de/article/id/59078/document/16647/pdf, pagina 87.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Grolsch
Dan zat ik nog niet zo verkeerd met mijn bierviltjesberekening ;)

Daar was ik dus al "bang" voor, dat zijn niet echt WP vriendelijke boilertemperaturen, dan kun je beter eens in de 2 weken een anti legionella programma laten draaien, dat scheelt qua kosten aanzienlijk, want T-boiler 65 graden gaat een WP met R410A niet zelfstandig (zonder element COP=1) redden.

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 06-05-2019 15:28 ]

• TriLithium

TriLithium

Kom net in een vraag en antwoord het volgende tegen inderdaad
09-07-17 21:39:37 Vraag van: René Geerts

In de documentatie van dit produkt staat een output capacity van 175 Ltr. Maar wat is dat per uur wat me erg weinig lijkt, of per minuut wat me erg veel lijkt. kortom het is een waarde waar ik weinig mee kan. Ik zou iets verwachtten van 900 ltr per uur of zo. met de waarde 175 (l) kan ik niet zoveel.

10-07-17 08:23:07 Antwort von OEG

Wanneer het vat op 65C° verwarmd is en een koudwatertoevoer van 10C° is, heeft het vat een gemiddelde temperatuur van 45C° bij 175l per uur. Zonder bijverwarmen.
En deze reactie van @kmf
kmf schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 14:46:
[...]

Met mijn 300 liter hygieneboiler en cheapass Ali-thermometertjes zag ik een verschil van 5C tussen boiler en tapwater.

Het komt er bij ons op neer dat als het vat 55C is, dat we met 4 personen 15 minuten kunnen douchen en ook afwassen zonder dat de doorstroomverwarmer (@42c) aanslaat. Hierna is tBottom wel 25C en tTop van de boiler wel 45C.

(met 60+ graden is een 2-persoonsbad vullen en daarna nog 2x douchen geen probleem. De 3e zal wel eens 1-2kW verbruiken tijdens het douchen.)

Ik heb niet genoeg gegevens om een formule op te zetten. Hoef ik ook niet persoonlijk ;) Maar zo is het wel makkelijk rekenen.
Wordt dus op 55 graden draaien. Maar even een paar x een boze huishouding voor de trial and error.

[ Voor 34% gewijzigd door TriLithium op 06-05-2019 15:47 ]

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Grolsch Vandaar dat ik inderdaad heb gekozen voor de grootst mogelijke vaten die ik kwijt kan met uiteindelijk ook nog naverwarming via WP en/of doorstromer.

Met beide boilers (650L) op 45 graden kom je dan uit op 108L water van 40 graden (zonder naverwarming). Of 75L uit 450L vaten voor @TriLithium.

@TriLithium Expansievat is meestal 1L per 10L systeeminhoud. Ik kwam daarmee uit op 100L (ook via de uitgebreidere formules), ook omdat ik hoge temperaturen krijg door zonnecollectoren. Met lage temperaturen is dat misschien beetje overkill. Beste deal vond ik trouwens op https://www.123-kaminofen.../100-liter-cv-expansievat.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Naalroc
Het lijkt me dat je met al die enorme vaten op relatief hoge temperaturen een behoorlijk stilstand verlies moet krijgen..... :'(

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Ik had grote vaten nodig ivm zonnecollectoren. Daarnaast zal het grootste vat worden gebruikt voor de lage temperaturen en het kleine voor de hoge. Op die manier zal ik zo zuinig mogelijk kunnen draaien en weinig stilstandsverliezen hebben. Hygiënebuffers hebben inderdaad minder capaciteit, maar ik had het als CV-zijdig buffer nodig en legionellaprogramma's zijn ook niet zuinig ;) Daarnaast staat het hier onder de geïsoleerde schil, dus de warmte komt gedeeltelijk nog terug het huis is.

• Naalroc
Hierbij en plaatje van mijn binnen unit; te zien zijn de 2 stuks 28 mm kogel kranen; rechts de Evenes wisselklep van 28 mm knel, werkt smetteloos en is beduidend goedkoper dan de 'gangbare' kleppen die door Mitsu worden aangeraden;
Ook het ontluchtertje op de buffer, in de vorm van een aftapkraantje, omdat je er dan een stukje slang aan kunt schuiven en geen waterbad krijgt.
En de verwarming brandt op dit moment.... 6 mei!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YZ7AcG3rPwhU6sXsL5SijWDW/full.jpg

• Grolsch
Rimco schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:58:
Ik had grote vaten nodig ivm zonnecollectoren. Daarnaast zal het grootste vat worden gebruikt voor de lage temperaturen en het kleine voor de hoge. Op die manier zal ik zo zuinig mogelijk kunnen draaien en weinig stilstandsverliezen hebben. Hygiënebuffers hebben inderdaad minder capaciteit, maar ik had het als CV-zijdig buffer nodig en legionellaprogramma's zijn ook niet zuinig ;) Daarnaast staat het hier onder de geïsoleerde schil, dus de warmte komt gedeeltelijk nog terug het huis is.
Als je zonnecollectoren gebruikt kan ik het idee van een hygiëneboiler nog begrijpen, maar WP only zie ik eigenlijk alleen maar nadelen als ik jouw verhaal en dat van @TriLithium goed lees en interpreteer.
@TriLithium heeft ook nog een bad, dus redelijk wat warm water nodig.

Het enigste "Voordeel" van een hygiëneboiler is de kleinere kans op legionella.
Hier heb ik al diverse posts over geschreven, bij juist en regelmatig gebruik is de kans om getroffen te worden door de bliksem aanzienlijk groter als de kans op een legionella besmetting.

En zelfs met een hygiëneboiler heb je kans op legionella, want legionella ontstaat door langdurig stilstaand water, en dat kan daar dus ook gebeuren. De bacterie kent geen "parameter" minimaal 200 liter, in 10 liter kan ook legionella zitten mits de omstandigheden zich daar voor lenen.

En eens in de 2 weken je vat boven de 60 graden brengen met een E-element (COP=1) lijkt mij aanzienlijk zuiniger dan dat je dit elke dag moet doen.

In het geval van @TriLithium had ik in ieder geval de mogelijkheid open gehouden om er een doorstroomverwarmer achter te zetten. Aangezien je nog niet bent begonnen met installeren kan dit nu nog :P

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 06-05-2019 16:17 ]

• Naalroc
Hier ook geen legionella cyclus, maar mijn boiler gaat ook wekelijks leeg; nee, ik heb geen bad, maar wel een aquarium met een inhoud van 800 L incl. de filters; en 50% daarvan wordt wekelijks vervangen

• TriLithium

TriLithium

Rimco schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:50:
@Grolsch Vandaar dat ik inderdaad heb gekozen voor de grootst mogelijke vaten die ik kwijt kan met uiteindelijk ook nog naverwarming via WP en/of doorstromer.

Met beide boilers (650L) op 45 graden kom je dan uit op 108L water van 40 graden (zonder naverwarming). Of 75L uit 450L vaten voor @TriLithium.

@TriLithium Expansievat is meestal 1L per 10L systeeminhoud. Ik kwam daarmee uit op 100L (ook via de uitgebreidere formules), ook omdat ik hoge temperaturen krijg door zonnecollectoren. Met lage temperaturen is dat misschien beetje overkill. Beste deal vond ik trouwens op https://www.123-kaminofen.../100-liter-cv-expansievat.
OK, misschien handiger om geen hygieneboiler te pakken, naja als ik het een beetje goed inschat kom ik er wel mee uit de voeten, bad gaat toch weg. Of andersom aansluiten >:) :X

Als ik op deze site een berekening doe voor een expansie van dan zou ik met lagere temperatuur (65 graden) en 600 liter inhoud een 35 liter kunnen pakken, dat scheel een slok op een borrel zullen we maar zeggen. Lijkt dit wat te kloppen?

[ Voor 14% gewijzigd door TriLithium op 06-05-2019 16:51 ]

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Naalroc schreef op maandag 6 mei 2019 @ 16:19:
Hier ook geen legionella cyclus, maar mijn boiler gaat ook wekelijks leeg; nee, ik heb geen bad, maar wel een aquarium met een inhoud van 800 L incl. de filters; en 50% daarvan wordt wekelijks vervangen
Je vervangt aquariumwater met warm leidingwater?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Naalroc
kmf schreef op maandag 6 mei 2019 @ 16:59:

Je vervangt aquariumwater met warm leidingwater?
Ja zeker, van 30*; anders is het COP 1, en hij gebruikt toch al zat energie om alles warm te houden.

[ Voor 43% gewijzigd door Naalroc op 06-05-2019 17:23 ]

• Grolsch
Mijn zoontje (4) begint ook te "zeuren" dat hij vissen in het Aquarium wil.
Ik heb nog een aquarium op zolder staan (1 meter breed) maar heb er eigenlijk nog niet zoveel puf aan dat ding weer opnieuw in te richten. Ongetwijfeld zal de helft lek zijn, dus eerst maar eens buiten zetten om te kijken of het water erin blijft zitten :P

We hebben het aquarium juist opgeruimd voordat mijn zoontje geboren werd, dus staat al 5 jaar leeg.

Maar water wat met een WP warm is gemaakt is altijd efficiënter als de COP=1 heater IN het aquarium :P

[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 06-05-2019 17:27 ]

• Naalroc
offtopic
Een modern gelijmd aquarium kan eeuwigheden droog staan en niet gaan lekken; ook verhuizingen kan hij goed overleven; ik heb een 200 L bak in een periode van 30 jaar 3 x verhuisd, en toen telkens een half jaar droog gestaan en nooit lekkage gehad. Daarna verkocht bij volgende verhuizing.
En dat was nog wel een zelf gelijmd aquarium; Misschien dààrom nooit gaan lekken?
ontopic......

• kmf
  • Niet online

kmf

Naalroc schreef op maandag 6 mei 2019 @ 17:21:
[...]
Ja zeker, van 30*; anders is het COP 1, en hij gebruikt toch al zat energie om alles warm te houden.
Hmm.. uit mijn historische aquariaboeken heb ik altijd geleerd om koud leidingwater te gebruiken om te voorkomen dat er zware metalen in het aquarium komt.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:24
kmf schreef op maandag 6 mei 2019 @ 18:00:
[...]

Hmm.. uit mijn historische aquariaboeken heb ik altijd geleerd om koud leidingwater te gebruiken om te voorkomen dat er zware metalen in het aquarium komt.
Wij gebruiken geen geiser meer....

Ik pak het ook uit de boiler voor de visjes

1 PVoutput . Dongen NB

• Naalroc
[...]

Welke zware metalen zitten in warm water, die niet in koud water zitten?
En mijn boiler is geëmailleerd, dat zijn ze toch altijd, tenzij RVS natuurlijk.

Misschien heb je wat antieke aquarium boeken? O-)

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-11 12:39
[...]

Samenstelling veranderd toch niet als het koud of warm is..?

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Zijn hier mensen die een corrosie beschermmiddel toevoegen aan het systeem?

https://www.mupload.nl/img/dmpu0mstyy616.jpeg

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

• Naalroc
Mitsubishi schrijft dat wel voor, maar het is 1 enkel regeltje in de dikke installatie handleiding:
Corrosie inhibitor moet worden gebruikt in zowel split model als in monobloc systemen.
En verder geen info hierover,het staat vermeld in hetzelfde artikel als waar gewezen wordt op de noodzaak voor anti-vries in monobloc systemen.

Ik heb het (nog) niet gedaan, omdat er nog een aantal waterzijdige aanpassingen nodig zijn, dus dan wil je dat (dure) spul niet steeds weg laten lopen.

Overigens, in Engeland is/was het verplicht om dit toe te voegen als je een onderhoudscontract hebt/wilt voor je cv installatie, anders wordt het contract geweigerd/ontbonden.
Deze info stamt uit de jaren 80/90 toen ik daar woonde.

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Naalroc schreef op maandag 6 mei 2019 @ 20:11:
Mitsubishi schrijft dat wel voor, maar het is 1 enkel regeltje in de dikke installatie handleiding:

[...]

En verder geen info hierover,het staat vermeld in hetzelfde artikel als waar gewezen wordt op de noodzaak voor anti-vries in monobloc systemen.

Ik heb het (nog) niet gedaan, omdat er nog een aantal waterzijdige aanpassingen nodig zijn, dus dan wil je dat (dure) spul niet steeds weg laten lopen.

Overigens, in Engeland is/was het verplicht om dit toe te voegen als je een onderhoudscontract hebt/wilt voor je cv installatie, anders wordt het contract geweigerd/ontbonden.
Deze info stamt uit de jaren 80/90 toen ik daar woonde.
Ok, bedankt.
Zijn er mensen die het daadwerkelijk toepassen?
Duur spul? Waar kun je dit voordelig aanschaffen?

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Naalroc schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:52:
Het lijkt me dat je met al die enorme vaten op relatief hoge temperaturen een behoorlijk stilstand verlies moet krijgen..... :'(
Dat kan ik beamen. Hier een 800 liter hygieneboiler met 10m2 zonnecollectoren. In de zomer staat deze op 80 graden en dat als een aantal dagen is, wordt de vloer van de badkamer die er boven zit warm(er).
Rimco schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:58:
Houd er wel rekening mee als je bijvoorbeeld een behoorlijke hoeveelheid vv hebt, je de gelaagdheid in het vat wel kan verstoren.
Grolsch schreef op maandag 6 mei 2019 @ 16:12:
[...]

Als je zonnecollectoren gebruikt kan ik het idee van een hygiëneboiler nog begrijpen, maar WP only zie ik eigenlijk alleen maar nadelen als ik jouw verhaal en dat van @TriLithium goed lees en interpreteer.
@TriLithium heeft ook nog een bad, dus redelijk wat warm water nodig.

Het enigste "Voordeel" van een hygiëneboiler is de kleinere kans op legionella.
Hier heb ik al diverse posts over geschreven, bij juist en regelmatig gebruik is de kans om getroffen te worden door de bliksem aanzienlijk groter als de kans op een legionella besmetting.

En zelfs met een hygiëneboiler heb je kans op legionella, want legionella ontstaat door langdurig stilstaand water, en dat kan daar dus ook gebeuren. De bacterie kent geen "parameter" minimaal 200 liter, in 10 liter kan ook legionella zitten mits de omstandigheden zich daar voor lenen.

En eens in de 2 weken je vat boven de 60 graden brengen met een E-element (COP=1) lijkt mij aanzienlijk zuiniger dan dat je dit elke dag moet doen.

In het geval van @TriLithium had ik in ieder geval de mogelijkheid open gehouden om er een doorstroomverwarmer achter te zetten. Aangezien je nog niet bent begonnen met installeren kan dit nu nog :P
Een voordeel van een hygieneboiler is bijvoorbeeld dat je geen anodes nodig hebt. En bij de mijne is de hygienespriaal bijna 9m2, hetgeen de warmteoverdracht efficient maakt. Dat zijn in ieder geval 2 extra voordelen die ik zo kan bedenken.

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

TriLithium schreef op maandag 6 mei 2019 @ 16:35:
[...]

Als ik op deze site een berekening doe voor een expansie van dan zou ik met lagere temperatuur (65 graden) en 600 liter inhoud een 35 liter kunnen pakken, dat scheel een slok op een borrel zullen we maar zeggen. Lijkt dit wat te kloppen?
Zou net moeten kunnen. Je zou ook het bestaande expansievat van de CV ook nog kunnen blijven gebruiken om wat meer marge te hebben. (Er van uitgaande dat je die hebt.)

In jouw geval zou ik eerder voor 50 liter gaan, maar is moeilijk in te schatten.

@jerh Buffers komen zoals opstelling C van https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat/. Ik heb geen vv, maar heel veel grote radiatoren. Ik zal dus zo veel mogelijk flow richting de radiatoren gaan sturen zonder het buffervat echt te gebruiken. Ook denk ik dat gelaagdheid voor een hygiënebuffer wat minder van belang zal zijn. Tijdens het tappen zal dit vanzelf ontstaan omdat het onderin de koude aanvoer krijgt.

En inderdaad geen problemen met roest was ook nog een puntje. Hier totaal 8m² aan wisselaar, dus dat zal het probleem inderdaad ook niet zijn.

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:12
Naalroc schreef op maandag 6 mei 2019 @ 16:07:
Hierbij en plaatje van mijn binnen unit; te zien zijn de 2 stuks 28 mm kogel kranen; rechts de Evenes wisselklep van 28 mm knel, werkt smetteloos en is beduidend goedkoper dan de 'gangbare' kleppen die door Mitsu worden aangeraden;
Waar komt die wisselklep vandaan? Kan hem nergens vinden.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• kmf
  • Niet online

kmf

Noord27 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 18:29:
[...]

Samenstelling veranderd toch niet als het koud of warm is..?
Zelfde redenen als met warm leidingwater voor flesvoeding.
https://www.brabantwater.nl/babyvoeding

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-11 12:39
-

[ Voor 100% gewijzigd door Noord27 op 06-05-2019 22:15 ]

• Rol-Co

Rol-Co

blauwemac schreef op maandag 6 mei 2019 @ 10:06:
De compressor staat binnen (bijvoorbeeld op zolder) in een RVS behuizing. De geluidsniveaus zijn aangepakt en hij doet momenteel < 30 dB(A). Formeel gesproken kun je hem dus in een slaapkamer plaatsen qua geluid.
Zijn antwoord :)
https://www.installatie.n...verdamper/#comment-115577

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 06-05-2019 22:33 ]

• Naalroc
bbn_ldp schreef op maandag 6 mei 2019 @ 21:52:
[...]

Waar komt die wisselklep vandaan? Kan hem nergens vinden.
Ik heb mijn leverancier gevraagd of hij nog leverbaar is, zo ja, dan krijg je naam en adres en stuur ik je een PB

• Naalroc
kmf schreef op maandag 6 mei 2019 @ 22:09:

Ik heb liever een technische onderbouwing, en kan aquarium water niet vergelijken met babymelk bereiding.
En als je nog loden leiding hebt, dan kan je dus niet voor je baby zorgen; Ik ben er desondanks redelijk oud mee geworden, ondanks al dat lood!

• Grolsch
Onze kinderen hebben ook gewoon warm water uit de kraan gehad in de melk en ze "Doen" het nog steeds (N=2) :+

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 06-05-2019 22:58 ]

• reneeke1970
kmf schreef op maandag 6 mei 2019 @ 22:09:
[...]

En daar staat geiser...... (Bestaan die nog ?)

1 PVoutput . Dongen NB

• Grolsch
Als ik het goed nalees adviseren diverse waterbedrijven zoals Vitens en Brabant water om geen warm water te drinken, maar als je warm water wil drinken je dit beter eerst kunt koken en dan laten afkoelen of bij mengen met koud water.

De achterliggende gedachte is volgens mij dat het voor kan komen bij oude woningen dat er loden waterleidingen gebruikt.
Met warm water wordt het water bedoeld dat afkomstig is van een heetwaterapparaat (boiler) of van een combinatietoestel (warm water en centrale verwarming). Dat water heeft niet meer de kwaliteit van drinkwater, zelfs als het later wordt gekoeld. Door de opwarming treden er enkele wijzigingen op:
1. Allereerst neemt de hoeveelheid zuurstof in het water af en kunnen er nitrieten, substanties die de gezondheid schaden, gevormd worden.

2. De smaak verandert en bovendien maken bepaalde bacteriën gebruik van de gunstige temperatuur om zich te ontwikkelen, vooral in de delen van het circuit waarin het water eerder lauw dan echt warm is. Dit risico is nog groter in gebouwen met een gecombineerd systeem voor de centrale verwarming (radiatoren) en de sanitaire warmwaterproductie. Het water van deze twee circuits kan met elkaar in contact komen als de warmtewisselaar die ze van elkaar scheidt, defect is.

3. Bovendien versnelt warm water corrosie. Het lost makkelijker bepaalde substanties (koper, ijzer, nikkel, zink, …) op van de wanden van het heetwaterapparaat en van de leidingen en kan dus een aanzienlijk aantal sporen van deze metalen bevatten.
bron: https://www.vivaqua.be/nl...watercircuit-afkomstig-is

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
reneeke1970 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:24:
[...]

Tot een maand of 4 terug hing er een in mijn woning, incl 18 l/h gas gebruikende waakvlam.

Ach, en voor het opwarmen van de babyflessen hebben we een magnetron. 3x oefenen en je hebt het water exact op de gewenste temperatuur.

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-11 15:42
Afgelopen week in Duitsland in een vakantiepark doorgebracht. Een Steinel doorstromer voor warm water en alle radiatoren elektrisch. Nu kan ik weinig zeggen over de isolatie, maar of dit nu zo'n duurzaam alternatief qua elektrisch verbruik is, vraag ik mij toch wel af. Het hele park bestaat uit 200+ huisjes.
Gasverbruik is er niet natuurlijk, maar ik heb ook niet heel veel zonnepaneeltjes zien liggen.

• reneeke1970
Ep Woody schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:38:
[...]

Tot een maand of 4 terug hing er een in mijn woning, incl 18 l/h gas gebruikende waakvlam.

Ach, en voor het opwarmen van de babyflessen hebben we een magnetron. 3x oefenen en je hebt het water exact op de gewenste temperatuur.
Ja maar dan dood je de vitamientjes weer, gaan we daar weer voor discussiëren

1 PVoutput . Dongen NB

• kmf
  • Niet online

kmf

reneeke1970 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:24:
[...]

Geiser en boiler. Nou weet ik niet wat het verschil is tussen de leidingen van een geiser en een doorstroomverwarmer. Maar het lijkt me dat het vooral met de warmte te maken heeft dat er afgeraden wordt om warm leidingwater te nuttigen.

Maar ja, wie neemt er nou onnodig risico he? (zegt degene zonder legionellapreventieprogramma :P )
wervisser schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:41:
Afgelopen week in Duitsland in een vakantiepark doorgebracht. Een Steinel doorstromer voor warm water en alle radiatoren elektrisch. Nu kan ik weinig zeggen over de isolatie, maar of dit nu zo'n duurzaam alternatief qua elektrisch verbruik is, vraag ik mij toch wel af. Het hele park bestaat uit 200+ huisjes.
Gasverbruik is er niet natuurlijk, maar ik heb ook niet heel veel zonnepaneeltjes zien liggen.
De prijzen voor stroom liggen bij duitsland wel een stuk lager dan hier.

[ Voor 36% gewijzigd door kmf op 07-05-2019 09:53 ]

• reneeke1970
kmf schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:52:
[...]

Geiser en boiler. Nou weet ik niet wat het verschil is tussen de leidingen van een geiser en een doorstroomverwarmer. Maar het lijkt me dat het vooral met de warmte te maken heeft dat er afgeraden wordt om warm leidingwater te nuttigen.

Maar ja, wie neemt er nou onnodig risico he? (zegt degene zonder legionellapreventieprogramma :P )

[...]

Geiser of gas boiler gaat water door koperen buisjes met plaatselijk hele hoge temperatuur van het vuur. En dat geeft metalen af, die buisjes branden zelfs door na aantal jaren.

1 PVoutput . Dongen NB

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10 06:13
Grolsch schreef op maandag 6 mei 2019 @ 22:57:
Onze kinderen hebben ook gewoon warm water uit de kraan gehad in de melk en ze "Doen" het nog steeds (N=2) :+
Offtopic + excuus daarvoor: ik ben toxicoloog en wil hier toch even kort op ingaan. Bij gezondheidsrisico's speelt statistiek een rol, je hebt doorgaans een bepaalde kans op bepaalde effecten (die kans kan ook vrijwel 100% zijn, zoals bij blootstelling aan een hoge dosis straling). Loodblootstelling bij kinderen moet je zoveel mogelijk vermijden, het kan lange termijn effecten hebben op bijvoorbeeld de ontwikkeling van hun cognitieve vermogens.

Dat ze "het nog doen" betekent niet per sé dat ze er niets aan over hebben gehouden. Overigens zou ik geen ernstig effect verwachten hoor, maar ik zie hetzelfde onjuiste en schadelijke argument nu 2x achter elkaar (ik ben er oud mee geworden, mijn kinderen doen het nog) dus moet ik het toch even kwijt ;)

• reneeke1970
Heerlijk zulke huizen, betrouwbaar en goedkoop aanleggen en onderhoud en alles snel warm. Bij soms afwezigheid een uitstekend systeem

1 PVoutput . Dongen NB

• Grolsch
Dieken Taffert schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:56:
[...]

Offtopic + excuus daarvoor: ik ben toxicoloog en wil hier toch even kort op ingaan. Bij gezondheidsrisico's speelt statistiek een rol, je hebt doorgaans een bepaalde kans op bepaalde effecten (die kans kan ook vrijwel 100% zijn, zoals bij blootstelling aan een hoge dosis straling). Loodblootstelling bij kinderen moet je zoveel mogelijk vermijden, het kan lange termijn effecten hebben op bijvoorbeeld de ontwikkeling van hun cognitieve vermogens.

Dat ze "het nog doen" betekent niet per sé dat ze er niets aan over hebben gehouden. Overigens zou ik geen ernstig effect verwachten hoor, maar ik zie hetzelfde onjuiste en schadelijke argument nu 2x achter elkaar (ik ben er oud mee geworden, mijn kinderen doen het nog) dus moet ik het toch even kwijt ;)
Er staat ook een smiley bij mijn reactie, dus enige nuance van toepassing :P

Maar bij ons (nieuwe) huis een RVS boiler, en allemaal kunststof waterleidingen, dus ik zou niet weten waar dat lood weg zou moeten komen.

Maar neemt niet weg dat je er in de basis natuurlijk voorzichtig mee moet zijn.

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:39

BlueTooth76

Let the sun shine!

kmf schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:52:
[...]

Duitsland is toch juist duurder met stroom dan Nederland? Scheelt wel 5 cent geloof ik.

edit: https://1-stromvergleich.com/strom-report/strompreis

[ Voor 10% gewijzigd door BlueTooth76 op 07-05-2019 10:03 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Grolsch
Als ik onderstaande website mag geloven is DLD (inclusief belastingen) inderdaad een stuk duurder:

https://ec.europa.eu/euro...icity_price_statistics/nl

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-11 11:57
Ik zoek me het schompes naar een buffervaatje van ongeveer 50 liter. Of zou een Remeha Open Verdeler Duo of Trio groot genoeg zijn?

https://www.wasco.nl/arti...o-verdeler-q45-65/0051960

* Elga, 4 zones, 35kW CV ketel als backup, 22mm

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:51
Waarom heb je die nodig?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• hansdegit
Scheiding tussen primair en secundair circuit. Zie alle posten van Grolsch en Koevlaas.

Ik wil naar een simpeler systeem met minder ingrijpen door de microcontroller. Het was allemaal leuk om te ontwikkelen enzo, maar de afgelopen jaren is ook wel gebeleken dat de techniek feilbaar is.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:08
hansdegit schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:29:
Ik zoek me het schompes naar een buffervaatje van ongeveer 50 liter. Of zou een Remeha Open Verdeler Duo of Trio groot genoeg zijn?

https://www.wasco.nl/arti...o-verdeler-q45-65/0051960

* Elga, 4 zones, 35kW CV ketel als backup, 22mm
Ik denk dat je wel geholpen bent met een Panasonic 50L vat.
https://www.google.com/se...gA&biw=1920&bih=979&dpr=1

Deze heb ik zelf ook, aangesloten volgens methode C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/p7eWtTgOcuoABOVy7xkeMHvQ/medium.jpg

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:56
Dieken Taffert schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:56:
[...]

We moeten ook niet vergeten dat we in sommige nieuwe boilers ook een magnesium anode zit die oplost in het water door oxidatie om te voorkomen dat het vat roest. Dus ik kan me voorstellen dat het "gezonder" is om inderdaad water te drinken uit de leiding waar deze boiler niet tussen zit.

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 13:18
hansdegit schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:00:
Scheiding tussen primair en secundair circuit. Zie alle posten van Grolsch en Koevlaas.

Ik wil naar een simpeler systeem met minder ingrijpen door de microcontroller. Het was allemaal leuk om te ontwikkelen enzo, maar de afgelopen jaren is ook wel gebeleken dat de techniek feilbaar is.
Nefit heeft daar een mooie voor. https://www.warmteservice...iline-Enviline/p/03554500

• hansdegit
Ja, da's een mooie. Maar als ik mn CV en WP hier op aansluit, ga ik nooit flow door mijn radiatoren krijgen. Daarvoor heb ik een externe pomp nodig én dus een extra aanvoer en retourleiding.

In dat opzicht zijn die open verdelers van Remeha handiger, qua aansluitingen.

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@hansdegit Afhankelijk van de vorm van de open verdeler zal je ook flow via de radiatoren verliezen. Die van Remeha lijkt me namelijk ook niet een die heel makkelijk de flow naar de radiatoren laat gaan.

Elke buffer groter dan een paar liter (dan is het geen echte open verdeler meer) zal je een extra pomp kosten, al snap ik niet waarom je dan een extra aanvoer en retour nodig hebt. Het vat zelf heeft sowieso maar 2 aansluitingen nodig in opstelling C.

Edit: Deze lijkt in mijn opzicht de flow beter door te laten: https://www.wasco.nl/arti...0326?sqr=open%20verdeler& En je hebt direct ontluchter en aftap.

[ Voor 14% gewijzigd door Rimco op 07-05-2019 14:25 ]

• hansdegit
Nou, ik worstel een beetje met het feit dat ik twee verwarmingstoestellen én een aanvoer en retour op de buffer moet aansluiten. Maar wellicht is het heel simpel en alleen maar moeilijk in mijn hoofd.

Waar ik nu aan denk: een 28mm leiding met daarop de WP en de ketel (beide in 22mm) en dan de 28 mm in de buffer laten uitkomen. Voor de retour idem, natuurlijk.

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:09
Mijn vakantiehuis in dld idem. De eerste panasonic warmtepompen zijn helaas geplaatst. Zoals ik een maand of 4 geleden al schreef. Het huisje heeft op het park al de naam 'bromtor' gekregen. En ze zijn druk doende de beste eigenaar aan te pakken (is er zelf nooit, verhuur object). In een natuurpark kan het niet de bedoeling zijn dat je de ramen snachts dicht moet houden om je buurman een luidruchtige warmtepomp heeft opgehangen. Het is daar gewoon echt stil stil buiten dan valt het apparaat behoorlijk op. Ook lekker tactisch aan de voorkant op circa 180 hoogte dus als je er voor langs loop precies op gezichtshoogte 8)7
Daar vind de lokale gemeente inmiddels ook al wat van. Ben benieuwd hoelang ze het volhouden.

Maar ja gas is er zeker niet in dit soort gebieden. Welke alternatieven heb je dan nog meer?
Je komt al heel snel op elektro uit.

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

hansdegit schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:03:
Nou, ik worstel een beetje met het feit dat ik twee verwarmingstoestellen én een aanvoer en retour op de buffer moet aansluiten. Maar wellicht is het heel simpel en alleen maar moeilijk in mijn hoofd.

Waar ik nu aan denk: een 28mm leiding met daarop de WP en de ketel (beide in 22mm) en dan de 28 mm in de buffer laten uitkomen. Voor de retour idem, natuurlijk.
Ik ben een beetje kwijt of je een buffer moet/wilt of dat je enkel een open verdeler nodig hebt? Heb je een schets van de huidige en/of gewenste situatie?

• Rol-Co

Rol-Co

hansdegit schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:03:

Kan je iets met een gasfles a la @Gasschuif en zelf bouwen? Duims aansluitingen er op en voila.

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:00
Even een dingetje met m'n ELGA...
Hij blijft maar aanslaan terwijl er geen warmte vraag is.. snap er helemaal niets van :o
Helemaal niets aangepast recentelijk eigenlijk...

Laatste wat ik weken terug heb aangepast waren de p80 en p81 parameters naar 25 en 26 om eens te kijken wat dat deed. (vrij weinnig uiteindelijk omdat m'n retour niet snel boven de 25 uit komt).
Dat heb ik toen zo laten staan.. Nu net maar eens terug gezet maar mocht niet baten

@mkleinman @Bram-Bos @Ramon_1984 @Oxellaar jullie toevallig enig idee?

De TADO hangt er nu aan.
Zal zo nog eens proberen de Honeywell thermostaat er aan te hangen om te kijken wat dat doet.
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/m7uxid.png

[ Voor 36% gewijzigd door Daannn1987 op 07-05-2019 19:29 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Tomexergie
Concept Monitoring April.
Dit volgende monitoring betreft mei, juni , juli, aug en sept bij elkaar.
S.v.p. controleren op verkeerde invoer.
Voorjaar 2019 wil ik zo compleet mogelijk maken. Daarom verzoek ik deelnemers de open gaten door te mailen via PM.
n.a. betekent : niet aanwezig (doorgegegeven vacantie of andere redenen)

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/33920950988_2b8eecfb06_b.jpg Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/33920951058_48d21d60b1_b.jpg

Bij de definitieve monitoring zal de link voor de orginele Excel file worden gegeven.

• hansdegit
Rimco schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 18:53:
[...]

Ik ben een beetje kwijt of je een buffer moet/wilt of dat je enkel een open verdeler nodig hebt? Heb je een schets van de huidige en/of gewenste situatie?
Tsja, een buffer kan natuurlijk als open verdeler dienen en als een open verdeler groot genoeg is, fungeert -ie ook als buffer tussen primair en secundair circuit.

Wat is het geval. Mijn Elgaatje trekt het soms niet. Als je de Elga volgens de handleiding aansluit, zit -ie haaks op de aanvoerleiding die uit de ketel komt. Hetzelfde geldt voor de retourleiding, die moet haaks op de retour van je ketel.

Mijn "probleem" is dat de ketel de Elga wegdrukt; ze kunnen niet beide tegelijk draaien. Ik heb dat nu opgelost met wat programmaregels, een Arduino, een OpenTherm gateway en wat relais etc. Leuk hobbyproject geweest.
Maar nu ben ik 47 jaar oud en wat serieuzer. Ook ten aanzien van dit huis. Als ik het wil verhuren of verkopen wil ik iets doorgeven wat heel simpel is, waar je niet afhankelijk bent van hobby electronica.

Dus: ik wil ervoor zorgen dat de Elga en ketel in ieder geval samen kunnen draaien als dat nodig is. En dat lukt niet als de pompsnelheden en karakteristieken teveel van elkaar afwijken, dunkt me.

Ik heb privé al even met Gasschuif en Koevlaas gesproken en daar kwam uit dat een buffertje van een liter of vijftig of een grote open verdeler in ieder geval de hydraulische problemen kan wegnemen.

Idealiter pak je dan een open verdeler met 6 aansluitingen (van boven naar benee)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
=== WP aanvoer
              CV aanvoer naar secundaire pomp ====== >
=== Ketel aanvoer

paar centimeter niets....

===  WP retour
              CV retour <============
=== Ketel retour

Beetje net als op dit plaatje:
https://www.warmteservice...orQuinta-45-65/p/14154705

Maarja, 50ltr buffertjes bestaan niet met zoveel aansluitingen.

Ook is het misschien wel mogelijk om de CV aanvoerleiding in 28 of 35mm uit te voeren en daar de 22mm leidingen van de ketel en de Elga op aan te sluiten. Die dikke leidingen dan op de buffer en dan ben ik er ook, volgens mij.

Maar uiteraard: schiet! graag.

[ Voor 56% gewijzigd door hansdegit op 07-05-2019 20:22 ]

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:00
Daannn1987 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 19:25:
Even een dingetje met m'n ELGA...
Hij blijft maar aanslaan terwijl er geen warmte vraag is.. snap er helemaal niets van :o
Helemaal niets aangepast recentelijk eigenlijk...

Laatste wat ik weken terug heb aangepast waren de p80 en p81 parameters naar 25 en 26 om eens te kijken wat dat deed. (vrij weinnig uiteindelijk omdat m'n retour niet snel boven de 25 uit komt).
Dat heb ik toen zo laten staan.. Nu net maar eens terug gezet maar mocht niet baten

@mkleinman @Bram-Bos @Ramon_1984 @Oxellaar jullie toevallig enig idee?

De TADO hangt er nu aan.
Zal zo nog eens proberen de Honeywell thermostaat er aan te hangen om te kijken wat dat doet.
[Afbeelding]
Honeywell aangesloten en gaat al 1.5 uur goed... Eet de ELGA thermostaten ? Zal morgen nog eens de batterijen vervangen van de TADO

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:16
hansdegit schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 20:19:
[...]

Tsja, een buffer kan natuurlijk als open verdeler dienen en als een open verdeler groot genoeg is, fungeert -ie ook als buffer tussen primair en secundair circuit.

Wat is het geval. Mijn Elgaatje trekt het soms niet. Als je de Elga volgens de handleiding aansluit, zit -ie haaks op de aanvoerleiding die uit de ketel komt. Hetzelfde geldt voor de retourleiding, die moet haaks op de retour van je ketel.

Mijn "probleem" is dat de ketel de Elga wegdrukt; ze kunnen niet beide tegelijk draaien. Ik heb dat nu opgelost met wat programmaregels, een Arduino, een OpenTherm gateway en wat relais etc. Leuk hobbyproject geweest.
Maar nu ben ik 47 jaar oud en wat serieuzer. Ook ten aanzien van dit huis. Als ik het wil verhuren of verkopen wil ik iets doorgeven wat heel simpel is, waar je niet afhankelijk bent van hobby electronica.

Dus: ik wil ervoor zorgen dat de Elga en ketel in ieder geval samen kunnen draaien als dat nodig is. En dat lukt niet als de pompsnelheden en karakteristieken teveel van elkaar afwijken, dunkt me.

Ik heb privé al even met Gasschuif en Koevlaas gesproken en daar kwam uit dat een buffertje van een liter of vijftig of een grote open verdeler in ieder geval de hydraulische problemen kan wegnemen.

Idealiter pak je dan een open verdeler met 6 aansluitingen (van boven naar benee)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
=== WP aanvoer
=== Ketel aanvoer

===  WP retour
              CV retour <============
=== Ketel retour

Ook is het misschien wel mogelijk om de CV aanvoerleiding in 28 of 35mm uit te voeren en daar de 22mm leidingen van de ketel en de Elga op aan te sluiten. Die dikke leidingen dan op de buffer en dan ben ik er ook, volgens mij.

Arbm heeft een klein buffervat met 6 aansluitingen. http://www.boilervaten.co...uffervat/arbm-bu50-0.html

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@hansdegit Ok, een grote open verdeler of een kleine buffer om hetzelfde effect te krijgen samen met een secundaire pomp, duidelijk. De open verdelers zoals je zelf eerder al hebt gelinkt lijken mij dan het beste te werken. Met een groter vat ben ik bang dat de afstanden tussen de primaire en secundaire circuits al snel zo groot worden dat je te veel menging gaat krijgen.

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-11 01:00

Copitano

Hoorn NH

hansdegit schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 20:19:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
=== WP aanvoer
=== Ketel aanvoer

===  WP retour
              CV retour <============
=== Ketel retour

Welke versie is de software van de Elga?
Hoe wordt de ketel aangestuurd door de Elga: Aan/Uit of Opentherm?
Staan alle DIP-switches op de printplaat van de Elga goed?
Staat je aanvoertemperatuur van de Cv-ketel misschien te hoog (= te hoge retour >42)?
Ik heb die problemen aanvankelijk ook gehad na de installatie door de installateur. Eerst bleek de te hoge retourtemperatuur van de Cv-ketel te hoog => Elga uit en was Opentherm niet aangesloten. Ik heb de installateur terug laten komen om Opentherm goed aan te sluiten en heb de aanvoertemperatuur van de Cv-ketel verlaagd naar 50 graden en ook de temperatuur waarbij de Elga af fabriek stopt van +4 graden maar eens wat verlaagd naar -4 graden. Dat leek beter te gaan maar was toe al tegen het einde van het vorige stookseizoen. In het begin van het afgelopen stookseizoen ontdekte ik dat de Elga onverwacht en onnodig ook werd weggedrukt door de Cv-ketel. DIP A2 bleek niet meer goed te staan (naar voren in plaats van naar achteren). A2 moet naar achteren staan om de Elga en de Cv samen te laten werkten. Naderhand heb ik via de chromotherm thermostaat nog wat instellingen veranderd waardoor de Cv nog nauwelijks kan bijspringen. o.a. de buitentemperatuur waarbij de Cv mag bijspringen flink verlaagd en de graadminuten verhoogd. by the way ik heb software versie V16.0 op de Elga. Ik heb geen buffervat.

[ Voor 39% gewijzigd door Copitano op 08-05-2019 00:26 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Pagina: 1 ... 68 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.