Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 121 Laatste
Acties:
  • 582.185 views

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-11 20:50
Tomexergie schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 20:00:
Concept Monitoring April.
Dit volgende monitoring betreft mei, juni , juli, aug en sept bij elkaar.
S.v.p. controleren op verkeerde invoer.
Voorjaar 2019 wil ik zo compleet mogelijk maken. Daarom verzoek ik deelnemers de open gaten door te mailen via PM.
n.a. betekent : niet aanwezig (doorgegegeven vacantie of andere redenen)

[Afbeelding] [Afbeelding]

Bij de definitieve monitoring zal de link voor de orginele Excel file worden gegeven.
Er zijn nog een aantal open gaten (Zie tabel) bij:
@corsat
@Boerm
@Enerziek
@note
@hannibal2206
S.v.p. doorgeven

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:48
Daannn1987 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 21:32:
[...]

Honeywell aangesloten en gaat al 1.5 uur goed... Eet de ELGA thermostaten ? Zal morgen nog eens de batterijen vervangen van de TADO
Hmm wel vreemd natuurlijk.

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-11 11:57
Hai,

't Is een Elga uit 2013. En geloof me, ik ken dat ding vrij goed en alle settings staan zoals ik ze wil hebben. (zie deeltje één en twee) Ik heb zelfs de flowsensor invalide gemaakt om allerlei storingen met mijn zoneregelaar te counteren.

(ik denk zelfs dat ik de flowsensor weer kan terugzetten als ik de miniboiler ertussen zet)

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:30
Wat een verwarring over de termen weer de laatste dagen :+

Boiler = een vat waar warm SWW water in gemaakt wordt
Buffervat = is een vat (of vaatje) in het CV circuit
Open verdeler = een "ding" om de hydraulische circuits tussen (meerdere) opwekking en afgifte te scheiden.

In 9 van de 10 gevallen wordt een buffervat als open verdeler toegepast.

De term is enigszins misleidend, want in 9 van de 10 gevallen "buffert" dat vat helemaal niets. Zelf heb ik een 100 liter vat, maar puur en alleen vanwege hydraulische scheiding.

Persoonlijk zou ik in het geval van @hansdegit een klein buffervaatje zoeken (of maken) met 6 aansluitingen.

Wanneer is (kan) een buffervat/open verdeler noodzakelijk / gewenst (zijn):

1. Vanwege het vergroten van de systeeminhoud (aantal liters) (In dit geval zou het buffervat ook in serie geplaatst kunnen worden, dan alleen geen hydraulische scheiding.
2. Vanwege hydraulische scheiding tussen primair en secundair circuit (hoge flow over de WP, lagere flow met grotere dT over de afgifte)
3. Vanwege hydraulische scheiding als je meerdere verwarmingstoestellen (hybride) hebt, zoals Elga EN CV ketel
4. Vanwege een variabel debiet aan de afgiftekant als je naregeling hebt (zones die open en dicht lopen) terwijl het primaire circuit (WP) op een vast debiet draait.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 08-05-2019 09:31 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:07

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Grolsch Kan je uitleggen waarom je een klein buffervat adviseert in plaats van een echte open verdeler? Een buffervat met 6 aansluitingen waarbij die aansluitingen ook nog eens op de juiste hoogte zitten lijkt mij moeilijk te vinden?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• hansdegit
Dankje @Grolsch
2,3 en 4 zijn voor mij van toepassing.

Miniboilertje, dus >:) :P

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Grolsch
Rimco schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:34:
@Grolsch Kan je uitleggen waarom je een klein buffervat adviseert in plaats van een echte open verdeler? Een buffervat met 6 aansluitingen waarbij die aansluitingen ook nog eens op de juiste hoogte zitten lijkt mij moeilijk te vinden?
Wat is volgens jou de definitie van "een echte open verdeler" :?
Heb je een plaatje ?

En de aansluitingen is toch niet zo heel mogelijk :?

De hoogte is Ta richt de afgifte, en de rest boeit eigenlijk niet zo heel veel (Warme kant wel boven natuurlijk en koude kant onder).

Warm water stijgt op, en koud water zakt, dat regelt de natuur gelukkig zelf :P

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:12
hansdegit schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:34:
Dankje @Grolsch

Zou je het niet aandurven vanuit een kunststof watertank? Kun je aansluiting in maken zoveel je wilt. Kijk maar eens naar vuil water tanken voor campers bv. (Online bij de wit in Schijndel )

1 PVoutput . Dongen NB

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16-11 22:16
hansdegit schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:34:
Dankje @Grolsch

Maar dan voldoet deze toch? Of denk ik fout.
https://www.klimate.nl/arbm-bu50-0-buffervat.html

• reneeke1970
Grolsch schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:38:
[...]

Heb je een plaatje ?

De hoogte is Ta richt de afgifte, en de rest boeit eigenlijk niet zo heel veel (Warme kant wel boven natuurlijk en koude kant onder).

Een echte open verdeler staat stuk naar boven door iemand afgebeeld. Eentje waar inwendig schotten in zitten voor de juiste menging.

1 PVoutput . Dongen NB

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:07

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Grolsch schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:38:
[...]

Heb je een plaatje ?

De open verdeler zie ik als degene die @hansdegit zelf heeft gelinkt: https://www.warmteservice...orQuinta-45-65/p/14154705

In het geval van een buffervat zitten alle aansluitingen namelijk vaak aan dezelfde kant en het water kan dan niet gewoon rechtdoor.

[ Voor 6% gewijzigd door Rimco op 08-05-2019 09:42 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Grolsch
Rimco schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:41:
[...]

De open verdeler zie ik als degene die @hansdegit zelf heeft gelinkt: https://www.warmteservice...orQuinta-45-65/p/14154705

In het geval van een buffervat zitten alle aansluitingen namelijk vaak aan dezelfde kant en het water kan dan niet gewoon rechtdoor.
Ik ken persoonlijk die open verdelers niet, maar als ik jouw plaatje bekijk is dat eigenlijk hetzelfde als een klein buffervat, maar dan heul klein :P (met het idee van er zit zo weinig water in dat je er qua buffering geen pepernoot aan hebt) en dan kun je beter zo'n open verdeler gebruiken als een klein buffervaatje om de redenen die jullie aangeven.

Dit geld natuurlijk alleen als je over voldoende systeeminhoud beschikt.

In het geval van naregeling voorkom je met een open verdeler niet dat er "ijskoud" water in de retour van de WP komt als er een zone open gaat, met een "echt" buffervat vindt er dan meer menging plaats van het retour water waardoor de Tr warmer de retour van de WP in gaat.

[ Voor 15% gewijzigd door Grolsch op 08-05-2019 09:49 ]

• hansdegit
Net even met Remeha gebeld voor de afmeting van hun open verdelers:
Duo: 435x135x135 (hxbxd), dus 8 liter inhoud
Trio: 520x165x165 (hxbxd), 14 liter inhoud

Aansluitingen voor primaire zijde 1"
Aansluiting voor sec zijde 2" (dikke pijp!!!)

[ Voor 8% gewijzigd door hansdegit op 08-05-2019 10:15 ]

• reneeke1970
Grolsch schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:47:
[...]

Ik ken persoonlijk die open verdelers niet, maar als ik jouw plaatje bekijk is dat eigenlijk hetzelfde als een klein buffervat, maar dan heul klein :P (met het idee van er zit zo weinig water in dat je er qua buffering geen pepernoot aan hebt) en dan kun je beter zo'n open verdeler gebruiken als een klein buffervaatje om de redenen die jullie aangeven.

Dit geld natuurlijk alleen als je over voldoende systeeminhoud beschikt.

In het geval van naregeling voorkom je met een open verdeler niet dat er "ijskoud" water in de retour van de WP komt als er een zone open gaat, met een "echt" buffervat vindt er dan meer menging plaats van het retour water waardoor de Tr warmer de retour van de WP in gaat.
Lees de omschrijving, werkingsprincipe is werveling. Zitten schotten in.

1 PVoutput . Dongen NB

• Grolsch
reneeke1970 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:56:
[...]

Lees de omschrijving, werkingsprincipe is werveling. Zitten schotten in.
Als dat zo is (het staat er wel :+ ) lijkt mij zo'n open verdeler de beste optie voor @hansdegit .

Verwijderd

hansdegit schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 20:19:
[...]

Tsja, een buffer kan natuurlijk als open verdeler dienen en als een open verdeler groot genoeg is, fungeert -ie ook als buffer tussen primair en secundair circuit.

Wat is het geval. Mijn Elgaatje trekt het soms niet. Als je de Elga volgens de handleiding aansluit, zit -ie haaks op de aanvoerleiding die uit de ketel komt. Hetzelfde geldt voor de retourleiding, die moet haaks op de retour van je ketel.

Mijn "probleem" is dat de ketel de Elga wegdrukt; ze kunnen niet beide tegelijk draaien. Ik heb dat nu opgelost met wat programmaregels, een Arduino, een OpenTherm gateway en wat relais etc. Leuk hobbyproject geweest.
Maar nu ben ik 47 jaar oud en wat serieuzer. Ook ten aanzien van dit huis. Als ik het wil verhuren of verkopen wil ik iets doorgeven wat heel simpel is, waar je niet afhankelijk bent van hobby electronica.

Dus: ik wil ervoor zorgen dat de Elga en ketel in ieder geval samen kunnen draaien als dat nodig is. En dat lukt niet als de pompsnelheden en karakteristieken teveel van elkaar afwijken, dunkt me.

Ik heb privé al even met Gasschuif en Koevlaas gesproken en daar kwam uit dat een buffertje van een liter of vijftig of een grote open verdeler in ieder geval de hydraulische problemen kan wegnemen.

Idealiter pak je dan een open verdeler met 6 aansluitingen (van boven naar benee)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
=== WP aanvoer
              CV aanvoer naar secundaire pomp ====== >
=== Ketel aanvoer

paar centimeter niets....

===  WP retour
              CV retour <============
=== Ketel retour

Beetje net als op dit plaatje:
https://www.warmteservice...orQuinta-45-65/p/14154705

Maarja, 50ltr buffertjes bestaan niet met zoveel aansluitingen.

Ook is het misschien wel mogelijk om de CV aanvoerleiding in 28 of 35mm uit te voeren en daar de 22mm leidingen van de ketel en de Elga op aan te sluiten. Die dikke leidingen dan op de buffer en dan ben ik er ook, volgens mij.

Maar uiteraard: schiet! graag.
Ik heb hem hier vandaan, https://www.bricozor.com/...isation-thermador.51.html, voldoet prima en een kleine diameter

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:09

ThaDude

Hang Loose

In november afgelopen jaar heb ik in ons nieuwbouwhuis (2018) een 300 liter boiler laten plaatsen in combinatie met een 18 buis prisma pro collector. Deze doet bij voldoende temperatuur de vloerverwarming en uiteraard tapwater verwarmen. Als naverwarmer zit hier nu een Itho base + Cube (hybride warmtepompcombi) achter.

Stel ik wil nu ons huis gasloos maken.. Weet iemand hier of mijn zonneboiler te combineren is met een warmtepomp?

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

• Grolsch
ThaDude schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 12:16:
In november afgelopen jaar heb ik in ons nieuwbouwhuis (2018) een 300 liter boiler laten plaatsen in combinatie met een 18 buis prisma pro collector. Deze doet bij voldoende temperatuur de vloerverwarming en uiteraard tapwater verwarmen. Als naverwarmer zit hier nu een Itho base + Cube (hybride warmtepompcombi) achter.

Stel ik wil nu ons huis gasloos maken.. Weet iemand hier of mijn zonneboiler te combineren is met een warmtepomp?
Als je boiler een extra wisselaar (spiraal) heeft waar je een WP op kunt aansluiten wil dat perfect.
Al denk ik dat jouw boilertemperatuur hoog ligt (Lees WP onvriendelijk) ivm de collectoren :? En dat er een mengverdeler achter zit die de juiste CV temperatuur maakt die de vloer in gaat :?

Je verhaal klinkt mooi, maar juist als je warmte nodig hebt ('s winters, -10 en regen) doen je collectoren nagenoeg niets.

Hoeveel M3 gas en hoeveel kWh stroom verbruikt je Itho base Cube per jaar, en weet je toevallig ook het rendement (COP) ?

Met de bouw van onze nieuwe woning heb ik in het begin (toen ik nog nooit van een WP gehoord had) ook nog de Itho Cube overwogen omdat de website gelikt is en onze architect er mee aan kwam zetten. Maar toen ik me er in ging verdiepen kwam ik er al snel achter (dankzij GoT) dat dit apparaat leuk is voor de EPC berekening, maar kostentechnisch niet interessant.

Zie deze reactie destijds:

Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"

Zelfde geldt voor collectoren, leuk ID, maar doe mij maar PV (Rijmt ook nog :+ )

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 08-05-2019 12:27 ]

• reneeke1970
Grolsch schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 10:17:
[...]

Als dat zo is (het staat er wel :+ ) lijkt mij zo'n open verdeler de beste optie voor @hansdegit .
Ja die dingen zijn echt goed bedacht en berekend. Wil je dezelfde werking met een buffervat bereiken kan dat alleen met een voldoende grootte zodat er de gelegenheid tot vermenging ontstaat.

Er heeft bij ons op het werk wel eens een geleerd iemand proberen uit te leggen waarom warme en koude lucht zich ook niet zomaar laat mengen. Iets met moleculen die afstoten, snapte er niks van maar ik nam wel van hem aan dat het niet simpel is.

1 PVoutput . Dongen NB

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

@Grolsch De boiler heeft inderdaad een dubbele spiraal. Daar zit nu de vloerverwarming bij op. In de regelaar geef ik nu in dat als de boiler voldoende temperatuur heeft bv 48 graden dat dan de driewegklep open gezet wordt en dat de vloerverwarming hierdoor gaat. Met een thermostaat knop wordt de temperatuur dan teruggeregeld. Ik heb geen mengverdelers bij de vloer. Hele huis heeft vloerverwarming en heb dus alleen een LT circuit.

Ik ben er nu ook achter dat de itho het net niet is... Hij zat al bij de bouw in het huis. Weinig keuze..

Samen met de zonnecollector heb ik ook voor 4200 WP aan zonnepanelen laten leggen. We hebben dus wat overschot. Mijn gedachten daarvan waren dat ik met de de WP de vloer kon verwarmen. Helaas is niks minder waar. De Itho heeft bijna altijd de CV bedrijf nodig.

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

• Grolsch
ThaDude schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 12:36:
@Grolsch De boiler heeft inderdaad een dubbele spiraal. Daar zit nu de vloerverwarming bij op. In de regelaar geef ik nu in dat als de boiler voldoende temperatuur heeft bv 48 graden dat dan de driewegklep open gezet wordt en dat de vloerverwarming hierdoor gaat. Met een thermostaat knop wordt de temperatuur dan teruggeregeld. Ik heb geen mengverdelers bij de vloer. Hele huis heeft vloerverwarming en heb dus alleen een LT circuit.
Ik snap het nog niet helemaal je hebt een 400 liter vat met water (wat voor een water zit hier in, SWW, CV water :? ) en 2 spiralen (wat loopt nu door de spiralen :?)

Hoe maak je eigenlijk SWW op dit moment, of heb je een vat met een hygiëne spiraal :?
Ik ben er nu ook achter dat de itho het net niet is... Hij zat al bij de bouw in het huis. Weinig keuze..
Dat klopt dan, jammer geld
Samen met de zonnecollector heb ik ook voor 4200 WP aan zonnepanelen laten leggen. We hebben dus wat overschot. Mijn gedachten daarvan waren dat ik met de de WP de vloer kon verwarmen. Helaas is niks minder waar. De Itho heeft bijna altijd de CV bedrijf nodig.
Je had inderdaad beter nog meer PV panelen kunnen leggen en de collectoren wegstrepen.

Als je het opnieuw moest doen, dak vol met PV, geen gas, geen collectoren en 1 fatsoenlijke WP die zowel CV als SWW regelt.

SWW zijn ook nog andere oplossingen voor zoals een WP boiler of doorstroomverwarmer.

Dan had je nu 0-op-de-meter gehad (met een beetje hulp van de salderingsregeling) en was je qua kosten waarschijnlijk goedkoper uit geweest.

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

@Grolsch 300 liter boiler gevuld met SWW en daar gaat een spriaal (warmte wisselaar) doorheen t.b.v. de vloerverwarming. De andere spiraal is om de boiler te verwarmen daar zit glycol in.

Dak ligt vol ;) heb in totaal voor 5850 WP aan zonnepanelen liggen..

• Grolsch
ThaDude schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:47:
@Grolsch 300 liter boiler gevuld met SWW en daar gaat een spriaal (warmte wisselaar) doorheen t.b.v. de vloerverwarming. De andere spiraal is om de boiler te verwarmen daar zit glycol in.

Dak ligt vol ;) heb in totaal voor 5850 WP aan zonnepanelen liggen..
Dan heb je dus geen spiraal over om je boilervat te verwarmen met een WP.
Maar je moet eigenlijk ook niet willen om met een WP je vat op 60 graden te krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 08-05-2019 13:49 ]

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

@Grolsch dat klopt..

Maar is een WP dan nog wel of geen oplossing meer.. Kan de WP niet gevoed worden door de ZB?

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16-11 12:54
Vloerverwarming kan van spiraal af toch? Ik heb nu nl. dezelfde situatie.

[ Voor 29% gewijzigd door FrancD op 08-05-2019 13:52 ]

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

• Grolsch
ThaDude schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:50:
@Grolsch dat klopt..

Maar is een WP dan nog wel of geen oplossing meer.. Kan de WP niet gevoed worden door de ZB?
Je zult dan ergens een open verdeler moeten maken met warmtewisselaars, je wilt absoluut niet dat super hete water van je zonneboiler door je WP heen hebben! Dat gaat niet goed.

Een oplossing zou kunnen zijn om CV en SWW uit elkaar te trekken.

Je zonneboiler + "oude" vat doen dan SWW, maar hoe krijg je dan warm SWW water als je zonneboiler niets doet (hoe doe je dat nu :? )

Dan zou je een nieuwe situatie met WP voor CV-only kunnen installeren.

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

@Grolsch nou heel simpel, koud water komt onder in het vat binnen en gaat boven in het vat naar de CV toe. De CV zorgt ervoor dat hij het naverwarmt tot 60 graden. Afhankelijk van de temperatuur in het vat verwarmt de CV dus veel of helemaal niet..

De vloerverwarming zit in de bovenste spiraal. Afhankelijk van de temperatuur van het vat zet ik de driewegklep open. Met de driewegklep kan ik het vat/spiraal tussen de CV leiding halen als het ware..
Klep dicht is niet door de spiraal, klep open is door de spiraal. Dan komt er warm CV water de WP in en die blijft dan netjes draaien zodat mijn vloer verwarmd wordt en de CV kan dan zelfs nog het CV water naverwarmen. Ik wil natuurlijk niet met mijn CV de ZB verwamen. Vandaar de driewegklep en de regeling op temperatuur..

Ik merk al dat het ingewikkeld wordt :X Kan je een zonneboiler niet als voorverwarmer gebruiken bij een WP? Zoals hij nu ook gebruikt wordt i.c.m. een CV

Wel goed dat ik het even navraag. Volgende week komt de installateur ff praatje doen over een Hitachi WP en dan ben ik niet helemaal een N00P ;)

Anders moet ik aankomende 10 jaar maar gewoon zo uitzitten 8)7

• FrancD
https://warmtepomp-weetjes.nl/gerelateerd/zon-energie/

Hier staat hoe je WP i.c.m. zonneboiler zou kunnen uitvoeren.

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

Thx! ik dank u vriendelijk :) _/-\o_

Lijkt goed te kunnen mooie plaatjes.

• Grolsch
ThaDude schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 14:14:
@Grolsch nou heel simpel, koud water komt onder in het vat binnen en gaat boven in het vat naar de CV toe. De CV zorgt ervoor dat hij het naverwarmt tot 60 graden. Afhankelijk van de temperatuur in het vat verwarmt de CV dus veel of helemaal niet..
Kort samen gevat, je hebt een SWW boilervat met 2 spiralen
In het vat zit "schoon" SWW water
Koud waterleiding gaat er onder in, warm water komt er boven uit en gaat via de CV (in serie) naar je douche.

spiraal 1 (onderste) verwarmd je zonneboiler dmv glycol het vat
spiraal 2 (boven) verwarmd je vloerverwarming welke je met een 3 weg klep kunt schakelen tussen 1 warmte pakken uit boilervat, 2 warmte pakken uit CV circuit, dus de ketel gaat aan.

Wat mij betreft een complexe constructie, het kan dus zijn dat CV gebruik je boiler koud trekt waardoor warm douchewater alsnog wordt verwarmd door je CV ketel :?
De vloerverwarming zit in de bovenste spiraal. Afhankelijk van de temperatuur van het vat zet ik de driewegklep open. Met de driewegklep kan ik het vat/spiraal tussen de CV leiding halen als het ware..
Klep dicht is niet door de spiraal, klep open is door de spiraal. Dan komt er warm CV water de WP in en die blijft dan netjes draaien zodat mijn vloer verwarmd wordt en de CV kan dan zelfs nog het CV water naverwarmen. Ik wil natuurlijk niet met mijn CV de ZB verwamen. Vandaar de driewegklep en de regeling op temperatuur..

Ik merk al dat het ingewikkeld wordt :X Kan je een zonneboiler niet als voorverwarmer gebruiken bij een WP? Zoals hij nu ook gebruikt wordt i.c.m. een CV
Zijn dit allemaal handmatige handelingen :?

Een WP gaat defect als je daar water door heen laat lopen van +60 graden, daar kan de wisselaar niet zo goed tegen. En +60 graden heb je nogal een keer met een zonneboiler, dus dat gaat niet werken.
Wel goed dat ik het even navraag. Volgende week komt de installateur ff praatje doen over een Hitachi WP en dan ben ik niet helemaal een N00P ;)

Anders moet ik aankomende 10 jaar maar gewoon zo uitzitten 8)7
Laat je niets wijsmaken ;) Ik heb al zoveel wazige verhalen gehoord / gelezen van deskundige adviseurs dat ze bij mij in het rijtje belastingdienst/energieadviseurs/jehova getuigen staan :+

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-11 20:30
"Net per se duurzaam
Overigens is het niet zo dat een warmtepomp analoog is aan ‘verduurzaming’. Volgens het CBS stoten luchtwarmtepompen gemiddeld meer CO2 uit dan een CV-ketel.

Dat komt, zegt CBS-woordvoerder Ferry Lapré, doordat bij “het gebruik van deze warmtepompen bij de bestaande productie van elektriciteit (energiemix) er meer CO2 wordt geproduceerd dan zou zijn gebeurd wanneer gebruik gemaakt zou zijn van gasgestookte CV-ketels (de referentie).”

Daar wordt wel de kanttekening bij gemaakt dat “de uitkomsten over de energieprestatie van warmtepompen en bijzonder die gebruik maken van buitenluchtwarmte een flinke onzekerheid bevatten”. Over het functioneren van warmtepompen, vooral de oudere, zijn namelijk weinig of geen metingen van praktijkgebruik beschikbaar. "

Interessante stelling van het CBS. Een gasgestookte warmte pomp is per definitie beter voor de CO2 productie dan een CV ketel. Toch maar op gas blijven?

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

@Grolsch
Nee zit een Resol solar regelaar op de ZB waardoor ik 2 contacten kan schakelen. Op basis van gemeten waarden in het vat. Dus eenmaal ingesteld gaat het vanzelf..

De Itho is een beetje een raar ding.. Spiraal 2 zit in de vloerverwarming deze gaat er doorheen. Als de Itho Cube warm water ziet (wat warmer of gelijk aan ingestelde temp is) gaat de pomp gewoon draaien.. dus dan trekt hij mijn vat langzaam leeg.. Als de temperatuur kouder wordt en ik zou de klep niet hebben zou ik met mijn CV leiding mijn vat gaan verwarmen dit is natuurlijk niet de bedoeling. De thermostaat knop is er bij mij tussen gekomen omdat het water niet te hoog mag zijn want dan valt de Cube in storing. Ik heb het ook niet verzonnen..

Had je nou een normale CV dan zou spiraal 2 het retour water voorverwarmen voor de CV zeg maar..

hmm daar was ik al bang voor.. Had hier stiekem ook wat meer van verwacht al is mijn gasverbuik nu zeer laag te noemen 600 kuub per jaar.

• FrancD
Had je nou een normale CV dan zou spiraal 2 het retour water voorverwarmen voor de CV zeg maar..
Die situatie heb ik (ATAG Alec). ATAG gebruikt de term 'warmte-accu' voor de boiler.

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:08
Pietje555 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 14:33:
"Net per se duurzaam
Overigens is het niet zo dat een warmtepomp analoog is aan ‘verduurzaming’. Volgens het CBS stoten luchtwarmtepompen gemiddeld meer CO2 uit dan een CV-ketel.

Dat komt, zegt CBS-woordvoerder Ferry Lapré, doordat bij “het gebruik van deze warmtepompen bij de bestaande productie van elektriciteit (energiemix) er meer CO2 wordt geproduceerd dan zou zijn gebeurd wanneer gebruik gemaakt zou zijn van gasgestookte CV-ketels (de referentie)
Ik vraag mij af hoe die conclusie tot stand is gekomen. Hebben ze bij vergelijking tussen gas en elektriciteit een zorgvuldige berekening gemaakt voor de hele cyclus van het ontginnen van aardgas tot aan het opstoken? Dat een cv keteltje tegenwoordig niet veel meer uitstoot is mooi maar als je alleen al ziet wat voor onderhoud een gas producerende lokatie nodig heeft. Niet dat een windmolen geen onderhoud nodig heeft... maar toch
FrancD schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 14:46:
[...]

Die situatie heb ik (ATAG Alec). ATAG gebruikt de term 'warmte-accu' voor de boiler.
Mooi systeem. Opvolger/broertje van de qsolar.
Met als grote voordeel dat je een doorstroomtoestel hebt. De qsolar had een indirect gestookt boilervat.

Beide hebben een modulerende 3-wegklep. Weet iemand of een dergelijke regeling+drieweg ook los verkrijgbaar is?

[ Voor 19% gewijzigd door Appie Heijn op 08-05-2019 15:03 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Pietje555
Appie Heijn schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 14:55:
[...]

Ik vraag mij af hoe die conclusie tot stand is gekomen. Hebben ze bij vergelijking tussen gas en elektriciteit een zorgvuldige berekening gemaakt voor de hele cyclus van het ontginnen van aardgas tot aan het opstoken? Dat een cv keteltje tegenwoordig niet veel meer uitstoot is mooi maar als je alleen al ziet wat voor onderhoud een gas producerende lokatie nodig heeft. Niet dat een windmolen geen onderhoud nodig heeft... maar toch
Of het gas nu bestemt is voor een CV ketel of voor een gascentrale maakt kwa winning niet uit. Direct verstoken voor warmte is altijd rendabeler dan verstoken, elektriciteit maken, transporteren met verliezen en dan weer warmte maken. De kneep zit hem in de elektriciteit die nodig is op momenten warmte nodig is en dat is meestal wanneer windmolens en zonnepanelen niet werken. Daarnaast dekken deze alternatieve bronnen maar een klein deel van de benodigde productie.
Wat dacht je dat het kost om een centrale standby te houden. De centrale wordt constant onder druk gehouden en kan hij de stoom niet kwijt dan blazen ze dit af of koelen het in die mooie torens. Gasproducerende installaties hebben weinig onderhoud nodig en is ook nodig voor de centrales.
Ik heb een aantal jaar geleden een centrale gebouwd en die deed 150.000 m3 gas per uur. Een keteltje staat in geen verhouding en is verwaarloosbaar

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Appie Heijn driewegklep en leidingen van de Atag Q-solar heb ik nog liggen maar de regeling zit in de cv ketel en die is hier niet meer. :)

@ThaDude ZB, WP en CV kan prima samen op 1 vat, heb een omgebouwde Atag Q-Solar.
(rvs vat met 3 spiralen).
Onderste is ZB, middelsts WP en bovenste CV. vat zelf gevuld met 380L (voorverwarmd)SWW.

[ Voor 41% gewijzigd door BenEco op 08-05-2019 16:46 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-11 21:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Pietje555 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:52:
Direct verstoken voor warmte is altijd rendabeler dan verstoken, elektriciteit maken, transporteren met verliezen en dan weer warmte maken.
Nee. Gewoon nee. Dit is al deel 7 van het tegendeel.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-11 21:40
reneeke1970 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:38:
[...]
Zou je het niet aandurven vanuit een kunststof watertank? Kun je aansluiting in maken zoveel je wilt. Kijk maar eens naar vuil water tanken voor campers bv. (Online bij de wit in Schijndel )
Je vvw-systeem zal een werkdruk hebben van rond de 2 bar. De druk op de buffer is dan wel wat afhankelijk van de positie (op zolder of in de kelder kan wel een bar schelen), maar die kunststof watertank zal daar echt niet tegen kunnen, zeker niet als die uit een camper komt.
Een erg gevaarlijk advies dus.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Appie Heijn
Pietje555 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:52:
[...]

Of het gas nu bestemt is voor een CV ketel of voor een gascentrale maakt kwa winning niet uit. Direct verstoken voor warmte is altijd rendabeler dan verstoken, elektriciteit maken, transporteren met verliezen en dan weer warmte maken. De kneep zit hem in de elektriciteit die nodig is op momenten warmte nodig is en dat is meestal wanneer windmolens en zonnepanelen niet werken. Daarnaast dekken deze alternatieve bronnen maar een klein deel van de benodigde productie.
Wat dacht je dat het kost om een centrale standby te houden. De centrale wordt constant onder druk gehouden en kan hij de stoom niet kwijt dan blazen ze dit af of koelen het in die mooie torens. Gasproducerende installaties hebben weinig onderhoud nodig en is ook nodig voor de centrales.
Ik heb een aantal jaar geleden een centrale gebouwd en die deed 150.000 m3 gas per uur. Een keteltje staat in geen verhouding en is verwaarloosbaar
Oh grappig dan heb je in dezelfde business gezeten(of zit je wellicht nog) als waar ik voorheen zat. Ik bedoelde eigenlijk te vragen wat nemen ze mee in die vergelijking, want hoe een kWh tot stand is gekomen is nog wel te berekenen wanneer je de verhouding groen grijs weet.

Echter wat ik mij afvraag of dit voor een m3 gas ook gedaan is.
BenEco schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:40:
@Appie Heijn driewegklep en leidingen van de Atag Q-solar heb ik nog liggen maar de regeling zit in de cv ketel en die is hier niet meer. :)

@ThaDude ZB, WP en CV kan prima samen op 1 vat, heb een omgebouwde Atag Q-Solar.
Onderste is ZB, middelsts WP en bovenste CV. vat zelf gevuld met 380L (voorverwarmd)SWW.
De Jong Gorredijk verkoopt ze nog steeds volgens mij, ze zijn alleen niet goedkoop.
Die regeling is nog wel een dingetje volgens mij. Probleem is dat ik niet dermate veel collector oppervlak heb om serieus als CV ondersteuning te gebruiken. Ik behoudt mijn buizencollector maar ga denk ik niet investeren in uitbreiding op dit gebied. Elektrische kWh'tjes kan ik multifunctioneler inzetten.

[ Voor 23% gewijzigd door Appie Heijn op 08-05-2019 17:48 ]

• Ron6363
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-11 10:52
hansdegit schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 20:19:
[...]

Tsja, een buffer kan natuurlijk als open verdeler dienen en als een open verdeler groot genoeg is, fungeert -ie ook als buffer tussen primair en secundair circuit.

Wat is het geval. Mijn Elgaatje trekt het soms niet. Als je de Elga volgens de handleiding aansluit, zit -ie haaks op de aanvoerleiding die uit de ketel komt. Hetzelfde geldt voor de retourleiding, die moet haaks op de retour van je ketel.

Mijn "probleem" is dat de ketel de Elga wegdrukt; ze kunnen niet beide tegelijk draaien. Ik heb dat nu opgelost met wat programmaregels, een Arduino, een OpenTherm gateway en wat relais etc. Leuk hobbyproject geweest.
Maar nu ben ik 47 jaar oud en wat serieuzer. Ook ten aanzien van dit huis. Als ik het wil verhuren of verkopen wil ik iets doorgeven wat heel simpel is, waar je niet afhankelijk bent van hobby electronica.

Dus: ik wil ervoor zorgen dat de Elga en ketel in ieder geval samen kunnen draaien als dat nodig is. En dat lukt niet als de pompsnelheden en karakteristieken teveel van elkaar afwijken, dunkt me.

Ik heb privé al even met Gasschuif en Koevlaas gesproken en daar kwam uit dat een buffertje van een liter of vijftig of een grote open verdeler in ieder geval de hydraulische problemen kan wegnemen.

Idealiter pak je dan een open verdeler met 6 aansluitingen (van boven naar benee)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
=== WP aanvoer
              CV aanvoer naar secundaire pomp ====== >
=== Ketel aanvoer

paar centimeter niets....

===  WP retour
              CV retour <============
=== Ketel retour

Beetje net als op dit plaatje:
https://www.warmteservice...orQuinta-45-65/p/14154705

Maarja, 50ltr buffertjes bestaan niet met zoveel aansluitingen.

Ook is het misschien wel mogelijk om de CV aanvoerleiding in 28 of 35mm uit te voeren en daar de 22mm leidingen van de ketel en de Elga op aan te sluiten. Die dikke leidingen dan op de buffer en dan ben ik er ook, volgens mij.

Maar uiteraard: schiet! graag.
een betere oplossing lijkt mij door een beter regelbare cv pomp te monteren ipv allerlei fancy electronica. Mijn 15 jaar oude Bosch hrc 32 cv -pomp is regelbaar qua pompsnelheid en drukt Elga niet weg >:)

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:14
@Appie Heijn @Pietje555 ik heb op de website klimaatplein.com de CO2-calculator gebruikt.
Met 1850 kWh grijze stroom als wp equivalent voor 850 m³ gas voor cv+sww:
(factor 2,2 is nog wat onvoordeliger voor de wp; veelal wordt namelijk gezegd m³ gas x 2 = kWh wp)

1200 kg CO2 voor de grijze kWh's van de wp vs. 1606 kg bij directe verbranding van gas

YMMV

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 08-05-2019 18:00 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• hansdegit
Ron6363 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:47:
[...]

een betere oplossing lijkt mij door een beter regelbare cv pomp te monteren ipv allerlei fancy electronica. Mijn 15 jaar oude Bosch hrc 32 cv -pomp is regelbaar qua pompsnelheid en drukt Elga niet weg >:)
Die regelbare pomp zit allang op de ketel, het is een Bosch 35-HRC. Prima ding.

En inderdaad: ik wil van die electronica af. Het feit alleen al dat de flowsensor van de WP in de stress schiet van het sluiten van een zone, geeft natuurlijk al aan dat het slim is om primaire en secundaire flow te scheiden. Als ik met zo'n open verdeler twee vliegen in één simpele klap kan slaan, graag!

[ Voor 29% gewijzigd door hansdegit op 08-05-2019 18:04 ]

• reneeke1970
Andrehj schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:25:
[...]

Je vvw-systeem zal een werkdruk hebben van rond de 2 bar. De druk op de buffer is dan wel wat afhankelijk van de positie (op zolder of in de kelder kan wel een bar schelen), maar die kunststof watertank zal daar echt niet tegen kunnen, zeker niet als die uit een camper komt.
Een erg gevaarlijk advies dus.
Mijn wp blaast af bij twee bar dus hoe jij zo hoog komt. Staat bij mij net op één bar, anderhalf.
Mijn camper daarentegen staat continu met membraan waterpomp wel op ruim twee bar. Probeer maar eens met een hamer door zon tank te slaan, gaat je niet lukken.
Dus omdat ik uit ervaring spreek durf ik deze tip wel aan ja.

Daarbij zelfs rubberen zakken worden in kruipruimte als buffer gebruikt dus.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Andrehj
reneeke1970 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 18:13:
[...]

Mijn wp blaast af bij twee bar dus hoe jij zo hoog komt. Staat bij mij net op één bar, anderhalf.
Mijn camper daarentegen staat continu met membraan waterpomp wel op ruim twee bar. Probeer maar eens met een hamer door zon tank te slaan, gaat je niet lukken.
Dus omdat ik uit ervaring spreek durf ik deze tip wel aan ja.
Daarbij zelfs rubberen zakken worden in kruipruimte als buffer gebruikt dus.....
Hierboven had je het over een vuilwatertank van een camper. Dat is wat anders als een tank met hydrofoor! En die rubber zak in een kruipruimte staat echt niet onder druk.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

BenEco schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:40:
Ik heb een dubbele spiraal in de boiler.. onderste is ZB bovenste is nu CV. ik heb er dus één minder..

• reneeke1970
Andrehj schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 18:17:
[...]

Hierboven had je het over een vuilwatertank van een camper. Dat is wat anders als een tank met hydrofoor! En die rubber zak in een kruipruimte staat echt niet onder druk.
Alleen de kleur is anders, en ik laat hem zoeken naar vuil water tanken omdat die in wel vijftig verschillende maten verkrijgbaar zijn. Zodat ze altijd ergens passend tussen te krijgen zijn.

1 PVoutput . Dongen NB

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-11 20:50
Er gaat af en toe wat mis met de PM's voor de monitoring.

Als een forumlid gegevens doorgeeft via een bestaande discussie waar Tomexergie de starter van is , dan kan ik de data niet meer terugvinden in de berichten lijst. Ik krijg zelf een ellenlange berichtenlijst waar moelijk gegevens uit zijn terug te vinden.
S.v.p. gegevens met PM doorsturen via een discussie waar je zelf de starter van bent.
Ik kwam daar een beetje laat achter. Vandaar die gaten in de lijst en mijn reminder voor informatie.

• Pietje555
Proton_ schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:10:
[...]

Nee. Gewoon nee. Dit is al deel 7 van het tegendeel.
Is wel waar, neem maareens een electrische CV met cop van 1. Electriciteit komt van nature niet voor op aarde in bruikbare vorm, afgezien van statische, en moet altijd uit een andere energiebron worden gehaald. Per definitie geen goed alternatief als dat een energie bron is welke ook direct gebruikt kan worden.
Als je een gasgestookte wp pakt dan legt de electrische het direct af in co2 footprint en en rendament.

• Pietje555
dunklefaser schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:59:
@Appie Heijn @Pietje555 ik heb op de website klimaatplein.com de CO2-calculator gebruikt.
Met 1850 kWh grijze stroom als wp equivalent voor 850 m³ gas voor cv+sww:
(factor 2,2 is nog wat onvoordeliger voor de wp; veelal wordt namelijk gezegd m³ gas x 2 = kWh wp)

1200 kg CO2 voor de grijze kWh's van de wp vs. 1606 kg bij directe verbranding van gas

YMMV
Probleem is dat geen enkele berekening eerlijk is. Overal zitten aannames in of worden zaken niet meegenomen. Klimaatplein neemt niet de transportverliezen mee. Het scheelt nogal of je 10 km of 200 km van de centrale afwoont. Ook het aantal tranformator stappen met verliezen worden niet meegenomen.
Daarnaast kun je een gas CV eigenlijk alleen met een E CV vergelijken. Verwarmen kost dan meteen 2 x zoveel energie. Net een appartementencomplex mee bezig met alleen electrische radiatoren en doorstroom apparaten. Je wilt niet weten wat voor trafo daar nodig is. Mensen zullen schrikken van de maandelijkse energierekening.
Wil je goed vergelijken dan moet je een electrische l/w WP vergelijken met een gasgestookte l/w WP. De gasgestookte is dan duidelijk winnaar in efficientie en kosten. Helaas nog niet voor kleine vermogens.

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16-11 14:19
Pietje555 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 21:25:
[...]

Probleem is dat geen enkele berekening eerlijk is. Overal zitten aannames in of worden zaken niet meegenomen. Klimaatplein neemt niet de transportverliezen mee. Het scheelt nogal of je 10 km of 200 km van de centrale afwoont. Ook het aantal tranformator stappen met verliezen worden niet meegenomen.
Daarnaast kun je een gas CV eigenlijk alleen met een E CV vergelijken. Verwarmen kost dan meteen 2 x zoveel energie. Net een appartementencomplex mee bezig met alleen electrische radiatoren en doorstroom apparaten. Je wilt niet weten wat voor trafo daar nodig is. Mensen zullen schrikken van de maandelijkse energierekening.
Wil je goed vergelijken dan moet je een electrische l/w WP vergelijken met een gasgestookte l/w WP. De gasgestookte is dan duidelijk winnaar in efficientie en kosten. Helaas nog niet voor kleine vermogens.
Als je op het energielabel kijkt, zie je daar een percentage staan. Dat is de efficientie van de WP tov verbranding van gas in CO2. Daar is uitgebreid aan gerekend. Ik meen dat het een factor 2.6 is. Als je dat percentage dan x2.6 doet kom je op de SCOP uit. Dus 1kWh warmte uit gas is CO2 equivalent met 2.6kWh uit 1kWh electriciteit.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Pietje555 waar komt die cop=1 ketel opeens vandaan? CBS en dit topic hebben het over warmtepompen.
Je bron was https://www.installatie.n...-warmtepompen-knalt-door/ neem ik aan?
Ook meen ik voor Nederland cijfers te hebben gezien van centrale->stopcontact van meer dan 90%. Daar ga je het verschil niet maken.
Ik lees op https://www.livios.be/nl/...-beste-van-twee-werelden/ dat een gasgestookte warmtepomp een cop van 1,69 haalt.
Met een centralerendement van 60% en een scop van 4 ga je daar ruim overheen.
En dan kan je de restwarmte van je centrale ook nog nuttig gebruiken. Ik ben dus benieuwd naar de aannames van het CBS want iets klopt er niet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• LangeFries
Proton_ schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 21:47:
@Pietje555 waar komt die cop=1 ketel opeens vandaan? CBS en dit topic hebben het over warmtepompen.
Je bron was https://www.installatie.n...-warmtepompen-knalt-door/ neem ik aan?
Ook meen ik voor Nederland cijfers te hebben gezien van centrale->stopcontact van meer dan 90%. Daar ga je het verschil niet maken.
Ik lees op https://www.livios.be/nl/...-beste-van-twee-werelden/ dat een gasgestookte warmtepomp een cop van 1,69 haalt.
Met een centralerendement van 60% en een scop van 4 ga je daar ruim overheen.
En dan kan je de restwarmte van je centrale ook nog nuttig gebruiken. Ik ben dus benieuwd naar de aannames van het CBS want iets klopt er niet.
Dus niet 4/2.6 = 1.53. 1.69*2.6 = 4.4. Dat is dus heel vergelijkbaar met LW/WP's. Volgens de EU moeten we dus met een rendement van ongeveer 40% rekenen bij electriciteit opwekking.

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:40
LangeFries schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 22:05:
[...]

Dus niet 4/2.6 = 1.53. 1.69*2.6 = 4.4. Dat is dus heel vergelijkbaar met LW/WP's. Volgens de EU moeten we dus met een rendement van ongeveer 40% rekenen bij electriciteit opwekking.
Wat ik een beetje mis in deze discussie is dat we electriciteit eenvoudig zelf kunnen opwekken. Met gas is dit een stuk lastiger.

Als je dit zou meerekenen in de CO2 berekening dan zit gas volgens mij aan de verliezende kant. Omdat voor zonnepanelen het hele transport argument dan niet meer opgaat. En de teveel opgewekte elektriciteit wordt weer door de buren gebruikt.

Het is volgens mij onmogelijk om hier een goed antwoord op te krijgen omdat er teveel variabelen zijn.

• FrancD
En gas = eindig........

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:09
Exigence schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 16:11:
[...]

Ik kom hier nu even op terug aangezien de buitentemperaturen afgelopen weekend zomerse waardes aantikten.

Heb afgelopen weekend random zo'n 10 keer op de verbruiksmeter (3-fase ABB din-rail) gekeken naar het vermogen wat de Hitachi op dat moment trok (geen aanvraag vewarming, dus in stand-by modus).

Dit was alle keren rond de 70 watt (schommelend tussen ~68 en ~75). Dit duidt er op dat de crankcase heater continu aanstaat wanneer de compressor uit is (buitentemperaturen waren zo tussen de 15 en 23 graden). Reken dit even door dan geeft dit een verbruik van enkele honderden kWh's per jaar, erg zonde.

Andere gebruikers van een Hitachi ook dit zelfde fenomeen (crankcase heater continu aan)? @thefox154 @zw7 @note
Oeps overheen gelezen....

hier inderdaad ook een 70w standby verbruik.
Het lijkt me inderdaad dat het een instelling is... Kan me nog ergens een dipswitch met een anti frost instelling herinneren die ik heb omgezet destijds? Zou er echt even in moeten duiken wat dit was. Eerlijk gezegd weinig met de wp bezig geweest de laatste tijd :+

Hij draait ook bijna een jaar. Op zich best tevreden met de installatie. De Hitachi maakt in verwarmingsbedrijf weinig herrie, defrosts was ik erg bang voor, dan hoor je hem wel even maar ik en gelukkig de buren hebben er geen last van. 2400m3 gas excl douche is tot nu toe vervangen door 3740kwh aan electra. Voor de belangstellende zal ik van het weekend even de geleverde energie uit Domoticz halen.Een verhoudingsgewijze groot gedeelte elektra heeft in de eerste maanden gezeten toen ik nog geen open verdeler geplaatst had, het 'ombouwen' vond ik van de verdeler vond ik weinig effectief. Een sbk verdeler zonder pomp geplaatst en de hele installatie functioneerde direct een stuk efficiënter. Ik moet nog wel de ingebouwde temperatuursensoren controleren, externe thermometers meten +2k water temperatuur ten opzichte van de sensoren in de Hitachi. (volgens mij had @zw7 als geconstateerd dat deze niet optimaal gemonteerd zijn).

Qua stookgedrag houd ik verder nergens rekening mee, de machine staat altijd op de koudste momenten van de dag te draaien zodat het smorgens om 7:00 lekker warm is in huis. Tijdens de gunstige cop momenten staat hij eigenlijk altijd uit. Het stookgedrag is gelijk aan de cv, thermostaat eraan, en 20,5 graad in de woonkamer ingesteld (wat bij Hitachi 21 graden gemiddeld is). Hij verwarmt namelijk +1k en laat de ruimte dan langzaam 1k afkoelen voor hij weer aanspringt.

Dan hebben we nog de atlantic wp boiler voor de warme douche, 406kwh in een jaar (aanzuigen zolder, uitblaas buiten). 3 pax huishouden, geen warmtemeter wat er daadwerkelijk uit warmte uitgaat.. Gebruik is ongeveer 12 douches en 2 baden per week, 1x per 14 dagen een desinfectie op de compressor. E-element heb ik uitstaan.

Al met al best tevreden met het project.
Achteraf zou ik alleen een grotere transportleiding getrokken hebben van de wp de woning in (25meter). Dit is voor de volgende >:)

• Proton_

Proton_

Team Welles

@LangeFries Dat sommetje kan ik ook niet volgen. Het zal wel aan mij liggen :)
Misschien met eenheden erbij?

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-11 20:00
@thefox154 Ik vind het erg netjes als je elektriciteitsverbruik voor verwarmen minder dan 1,6*gasverbruik is, zeker aangezien je niet probeert om zoveel mogelijk op de gunstigste momenten qua COP te verwarmen.

Heb je het verbruik via een kWh-meter gemeten of zijn de gegevens afkomstig van de WP?

• dunklefaser
@Pietje555 Heb je ook betrouwbare bronnen voor de claim dat de "gasgestookte l/w-wp" efficiënter warmte kan pompen en dus misschien op dit moment kosteneffectiever is? Hoeveel efficiënter en kosteneffectiever trouwens?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-11 10:39
Cranberry schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 07:51:
@thefox154 Ik vind het erg netjes als je elektriciteitsverbruik voor verwarmen minder dan 1,6*gasverbruik is, zeker aangezien je niet probeert om zoveel mogelijk op de gunstigste momenten qua COP te verwarmen.

Heb je het verbruik via een kWh-meter gemeten of zijn de gegevens afkomstig van de WP?
Je moet voor deze berekening niet alleen meten met een kWh-meter, maar ook het historisch gasverbruik bijvoorbeeld via gewogen graaddagen matchen met het huidige stookseizoen. Het aantal ggd dit stookseizoen was heel wat lager dan vorig jaar, dus wellicht is het gasverbruik in de berekening niet gecorrigeerd?
Het blijft natuurlijk een benadering. Als ik het voor mijzelf zo nauwkeurig mogelijk schat kom ik voor dit stookseizoen uit op 1,86 en daar ben ik ook heel tevreden over. Een stuk beter dan de 2,0 waar standaard van wordt uitgegaan.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-11 15:35
dunklefaser schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 10:09:
@Pietje555 Heb je ook betrouwbare bronnen voor de claim dat de "gasgestookte l/w-wp" efficiënter warmte kan pompen en dus misschien op dit moment kosteneffectiever is? Hoeveel efficiënter en kosteneffectiever trouwens?
Nope met nieuwe programma hoopt men 2 te halen, tegenover 1.3-1.5 nu/eerdere pogingen. Dus een Hitachi die nu al 5,25 COP haalt (zonder die 75 W standby?)proberen ze niet eens in te halen, wel helft van huidige gasverbruik.

• dunklefaser
donaldk schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:39:
[...]

Nope met nieuwe programma hoopt men 2 te halen, tegenover 1.3-1.5 nu/eerdere pogingen. Dus een Hitachi die nu al 5,25 COP haalt (zonder die 75 W standby?)proberen ze niet eens in te halen, wel helft van huidige gasverbruik.
Wie bitte? - Ik snap je bijdrage niet in de context van mijn vragen aan @Pietje555 .

• donaldk
Is er bewijs dat gasgestookte WP beter doet dan Electrieke, nee dus. Er is nu een nieuw ontwikkel programma, doel efficientie 200 procent. Ik kan het artikel zo snel even niet meer vinden, was ongetwijfeld een van de emails van vakmedianet.

Actueel voorbeeld: tot 165%: https://www.remeha.nl/-/m...72271112pdremehagashp.pdf.

Nog groter nieuws '30-50% bespaart' https://www.gelderlander....r-terugverdiend~ae6be0f7/.

Hier op eind allerlei formules om aan gaswarmtepompen te rekenen: https://www.gasterra.nl/u...e4-4fd9-b6cd-c0c6e19695bf.

• Pietje555
dunklefaser schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 10:09:
Helaas, in de huidige situatie is niemand die bewijzen kan leveren. Iedereen rekent in zijn voordeel.
Maar simpel kun je stellen dat je elektrische WP een COP van minimaal 2,5 moet hebben om evenveel warmte op te wekken als een gasgestookte CV ketel.
Doet een gasgestookte WP een rendement van 150% toz van een CV ketel dan kom je dus al op een COP van 3.75 om gelijk aan de gas WP te produceren. Echter de gas WP heeft minder last van instorten van de COP als een E WP omdat deze op ammoniak werkt.
De COP van E WP`s is alleen een maat voor de opgenomen energie en de opgewekte energie van het apparaat zelf en zegt niets over de opwekking van de elektriciteit. Voor een gascentrale tot woning is dat 50%
Je moet dus al een COP van 7,5 halen wil je gelijk aan een gasgestookte WP komen.
Ga je dan ook nog naar de werkelijke behaalde COP`s kijken en niet naar de opgegeven door de fabrikanten (zonder pomp energie en stilstand verliezen) dan mag je blij zijn als je gemiddeld 4 haalt.
De gasgestookte WP heeft nauwelijks verliezen want er zitten geen bewegende onderdelen in en transport van gas heeft nauwelijks verlies.
Onderbuik gevoer maakt het ook wel duidelijk als beide apparaten dezelfde basisbrandstof gebruiken (gas) en het afgifte principe is gelijk (WP). Terwijl de ene eerst omzet naar stroom en daarna weer van stroom vaar warmte met transport en transformator verliezen en de andere alleen de basisbrandstof lokaal omzet in direct warmte dan moet dit wel een betere oplossing zijn.
Waar we nu mee bezig zijn (alles elektrificeren) is een doodlopend pad want elektriciteit is zeer lastig als een continue energiedrager te winnen. Het is bijna geheel gebaseerd door fossiele brandstof om te zetten.
Kernenergie is wat dat betreft een veel betere oplossing omdat het niet afhankelijk is van fossiele bronnen, maar daar zitten weer andere nadelen aan.

• dunklefaser
@Pietje555 Bedankt voor jouw uitgebreide antwoord met de vele COP- en %-waarden, maar ik had specifiek om betrouwbare bronnen gevraagd. Het rekenen en vergelijken doe ik daarna zelf, als dit tenminste met de aangegeven bronnen mogelijk is, maar dat wil ik zelf beoordelen. - En we weten dat "de COP" niet bestaat (good cop, bad cop)

• Proton_

Proton_

Team Welles

Pietje555 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 13:35:
Helaas, in de huidige situatie is niemand die bewijzen kan leveren. Iedereen rekent in zijn voordeel.
Gelukkig hebben we het over feiten, dus het valt mee.
Als de aannames/uitgangspunten duidelijk zijn, dan kan ik met elke concluse leven.
Maar simpel kun je stellen dat je elektrische WP een COP van minimaal 2,5 moet hebben om evenveel warmte op te wekken als een gasgestookte CV ketel.
Vanwege CO2 / opwekrendement? Als we een gascentrale-aangedreven elektrische warmtepomp vergelijken met een HR-ketel is COP 2 genoeg.
Doet een gasgestookte WP een rendement van 150% toz van een CV ketel dan kom je dus al op een COP van 3.75 om gelijk aan de gas WP te produceren.
Dit kan ik volgen
Echter de gas WP heeft minder last van instorten van de COP als een E WP omdat deze op ammoniak werkt.
Daar kan ik geen bron van vinden. Wel dat het uitgangsvermogen constant blijft, maar dat gaat ten koste van de COP en is te vergelijken met elektrisch bijverwarmen. Thermodynamics takes no prisoners.
De COP van E WP`s is alleen een maat voor de opgenomen energie en de opgewekte energie van het apparaat zelf en zegt niets over de opwekking van de elektriciteit. Voor een gascentrale tot woning is dat 50%
Je moet dus al een COP van 7,5 halen wil je gelijk aan een gasgestookte WP komen.
Oneens, nu reken je het opwekrendement dubbel, zie je eerste punt van COP 2.5.
Volg maar een kuub gas van de gasbel naar de vloerverwarming.
Een kuub gas kan in een HR ketel: 9 kWh in de vloer
Een kuub gas kan in een warmtepomp: 14 kWh in de vloer
Een kuub gas kan in een STEG centrale: 5 kWh in de warmtepomp, 20 kWh in de vloer (+4 kWh in het warmtenet)
Ga je dan ook nog naar de werkelijke behaalde COP`s kijken en niet naar de opgegeven door de fabrikanten (zonder pomp energie en stilstand verliezen) dan mag je blij zijn als je gemiddeld 4 haalt.
Tomexergie disagrees.

• Pietje555
Zoals gezegd, betrouwbare bronnen bestaan niet. Het wordt niet voor niets vaak met de groene leugen aangeduid.
@Proton_
COP van 2 (inclusief opwekking in gascentrale) komt niet overeen met gasverbruik. Lokaal hier vastgesteld is dat er in de woning gemiddeld 2,5 de omrekening is tussen vroeger gasverbruik en heden elektra verbruik Zie Koevlaas formule.
Een WP op ammoniak gedraagt zich via een heel ander traject dan een F-gas. Veel groter temperatuur traject. Dit uit zich in een constantere COP in het werkgebied.
Tomexergie tabellen zijn leuk, maar een zelfde WP in de Achterhoek presteert heel anders dan in Katwijk. Daarnaast heb ik mijn twijfels hoe nauwkeurig de metingen zijn. Alleen een labtest met geijkte meetinstrumenten en gelijke condities is aannemelijk. Aliexpress vaart er wel bij, maar de betrouwbaarheid niet. Het is een leuke indicatie maar meer moet je er niet aan vast hangen.

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:40
@Pietje555 ik snap alleen niet zo goed waarom de COP van een gas warmtepomp bij koud weer niet zou instorten.

De temperatuur daalt dus er is minder warmte in de lucht. Dus de warmtepomp moet meer energie verbruiken om de warmte uit de koudere lucht te halen. Aangezien wat ik tot nu gelezen heb, verteld dat een gas warmtepomp ook nog lucht gebruikt lijkt het me dat met koud weer deze nog steeds minder gaat presteren. Hoewel de invloed minder zal zijn.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Pietje555 Ik kan je nog steeds niet volgen. Ik lees meer FUD dan groene leugens...
Met de koevlaas2-formule "gasverbruik in m³ x 2 = kWh verbruik voor warmtepomp" wordt dus 9 kWh gas omgerekend naar 2 kWh, dat impliceert een COP van 4.5 (of andersom, omdat de warmtepompen wél bemeterd zijn en de HR ketel niet: de HR ketel haalt maar 7-8 kWh uit een m³ gas).

De beste bron voor gegevens van gaswarmtepompen die ik kan vinden is
https://www.remeha.nl/-/m...72271112pdremehagashp.pdf
Op pagina 6 is het enige te vinden dat op COP vs temperatuur lijkt. Die loopt van -5 tot 30 graden, precies niet het interessante deel dus voor de claims van 'hoge cop tot -20'

Pagina 9 ondersteunt mijn verhaal ook: de GUE van een elektrische warmtepomp is 1,6 (met een beroerd opwekrendement), die van de gasabsorptiewarmtepomp is 1,53.
Mooie techniek, daar niet van, maar niet het ei van Columbus en al helemaal niet duurzaam.

Ik vind je fact-free instelling overigens erg zorgwekkend. Als ik dezelfde cijfers als jij gebruik en toch op een andere conclusie kom, dan verwacht ik dat je aan kan geven waar de fout in mijn som zit en niet dat je de cijfers in diskrediet probeert te brengen.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Pietje555 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 14:12:
Alleen een labtest met geijkte meetinstrumenten en gelijke condities is aannemelijk. Aliexpress vaart er wel bij, maar de betrouwbaarheid niet. Het is een leuke indicatie maar meer moet je er niet aan vast hangen.
Juist niet, labtesten kennen we wel, zelfde als dat mijn auto in de folder ook een stuk zuiniger is, wordt gemeten met continue 90 op vlakke weg met een verbruiksmeter.

In de lijst op het forum hebben heel wat eigenaren een kamstrup warmtemeter dus geeft een prima beeld van de praktijk, ook jou oosten en westen van het land verschil, en die warmtemeters komen niet bij aliexpress vandaan, beetje raar, net of iedereen daar zijn meetinstrumenten koopt. :?
Gemiddeld COP 4 is prima te halen in nederland met een lucht/water warmtepomp, wel een kanttekening dat je er wel wat aan moet inregelen, je kan ook zo maar heel veel meer verbruiken t.o.v je gas vroeger zonder dat je zit te zweten, maar de COP 4 blijft.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-11 05:30
Proton_ schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 14:38:
@Pietje555 Ik kan je nog steeds niet volgen. Ik lees meer FUD dan groene leugens...
Met de koevlaas2-formule "gasverbruik in m³ x 2 = kWh verbruik voor warmtepomp" wordt dus 9 kWh gas omgerekend naar 2 kWh, dat impliceert een COP van 4.5 (of andersom, omdat de warmtepompen wél bemeterd zijn en de HR ketel niet: de HR ketel haalt maar 7-8 kWh uit een m³ gas).
De 'koevlaas2' formule rekent altijd met 8 kW uit een m3 gas en een COP van 4 gemiddeld.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• FrancD
@koevlaas2

En dan zónder gasverbruik SWW toch?

• donaldk
En nu geven de Japanners zich ook al gewonnen op PV gebied, Panasonic heft zijn PV business aan de Chinesen verkocht, GS-Solar.

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:05
donaldk schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 10:27:
En nu geven de Japanners zich ook al gewonnen op PV gebied, Panasonic heft zijn PV business aan de Chinesen verkocht, GS-Solar.
Gelukkig blijven ze nog wel warmtepompen maken.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• Appie Heijn
Vraagje? Waarom is mijn WP op dit moment aan het defrosten tijdens WW bereiding?
Het is 15 graden buiten, 0 ijsvorming.
Wellicht een soort van beveiliging ivm dat hij het vat vanaf 18gr (retour nog lager) moest opwarmen?

[ Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 10-05-2019 18:40 ]

• Grolsch
Dat lijkt mij niet normaal bij Tb +15 graden.

Hoe kwam je erachter dat het een defrost was?
FrancD schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 09:53:
@koevlaas2

Volgens mij is de vuistregel inclusief SWW gasverbruik, maar daar dat kan meneer @koevlaas2 misschien beter zelf zeggen ;)

[ Voor 60% gewijzigd door Grolsch op 10-05-2019 19:17 ]

• dunklefaser
koevlaas2 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 17:04:
[...]

De 'koevlaas2' formule rekent altijd met 8 kW uit een m3 gas en een COP van 4 gemiddeld.
Je bedoelt waarschijnlijk "8kWh per m³ gas" en een "sCOP" van ca. 4.
Just my 2 cts

• Appie Heijn
Grolsch schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 19:14:
Dat lijkt mij niet normaal bij Tb +15 graden.

Hoe kwam je erachter dat het een defrost was?
Hij was rustig aan het verwarmen, net gestart met SWW. Ik loop de garage in en hoor hem terugtoeren en uitgaan. Loop naar binnen om te kijken wat er aan de hand is (daar hangt de controller). Stond een defrost teken in beeld. Minuutje erna spinde hij weer en ging verder met SWW.

• Grolsch
Lijkt mij dan een regelfout, bij Tb+15 valt er weinig te ontdooien. @Oxellaar leef je nog? Wat denk jij hier van?

• LangeFries
Proton_ schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 14:01:
...
Volg maar een kuub gas van de gasbel naar de vloerverwarming.
Een kuub gas kan in een HR ketel: 9 kWh in de vloer
Een kuub gas kan in een warmtepomp: 14 kWh in de vloer
Een kuub gas kan in een STEG centrale: 5 kWh in de warmtepomp, 20 kWh in de vloer (+4 kWh in het warmtenet)
De EU rekent met een rendement van de electriciteitscentrale tot in huis van 40%. Niet alle centrales halen het STEG rendement en niet iedereen woont er vlak naast. Vooral ook niet omdat nu het net minder stabiel wordt, het rendement zakt. Ook zo'n STEG centrale moet een tijdje draaien voor hij het rendement haalt.

Dan komt uit een kuub gas 3.8kWh en gaat in de vloer 15.2kWh.

@rjd22 Hoe het Erp label voor WP's het percentage uitgerekend moet worden staat o.a. wel hier:
https://www.sciencedirect...cle/pii/S2352710218300159

Uiteindelijk moet je een COP van 2.6 halen om quite te spelen.

• Appie Heijn
Grolsch schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 19:41:
Lijkt mij dan een regelfout, bij Tb+15 valt er weinig te ontdooien. @Oxellaar leef je nog? Wat denk jij hier van?
Ja idd, ik zet SWW even uit, kijken of ik het 1 dezer dagen kan reproduceren, vat helemaal leeg douchen en dan SWW aanzetten.

Ondertussen ben ik uiteraard benieuwd of onze @koevlaas2 of @Oxellaar of wellicht een andere guru het wellicht weet.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-11 17:55
Helemaal geen guru hier, maar waarom denk je dat hij aan het ontdooien was? Alleen vanwege dat symbooltje?
En geen ijs gezien, of daar naar gekeken.
Misschien het symbooltje niet goed afgelezen misschien, en de pomp alleen even zijn warmte niet kwijt kon en even stopte?
Allemaal giswerk, maar niet zo onwaarschijnlijk toch?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Grolsch
Als hij echt het icoontje gezien heeft en de WP tijdens een SWW run uit gaat klinkt het wel als een defrost. Kan goed natuurlijk als de regeling gek doet.

Zoek maar eens op droge defrost, is al vaker onderwerp van discussie geweest in dit topic.

• Appie Heijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UpyzT3r5LWaC0CrbPt9LtEnd/medium.jpg

DHW staat ingesteld op 45 graden (de drie liggende lege streepjes geven aan dat ie niet op temperatuur is)
Eronder van links naar rechts:
  • Waterpomp1 aan (bij CV bedrijf staat er nog een 3'tje bij
  • Compressor wordt aangestuurd
  • Defrost actief
Ik ging op het display kijken aangezien ik het vreemd vond dat de WP afbouwde qua toeren (ik stond toen onder de WP in de garage), ik wist dat ie net aangegaan was voor SWW aangezien ik dat handmatig geforceerd had na wat excessief douche gebruik.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Droge defrost doet de Panasonic ook, maar dan moet het wel wat kouder zijn buiten.

• Grolsch
Ik heb mijn Mitsu het ook wel eens zien doen, maar inderdaad niet bij +10 graden.

• koevlaas2
FrancD schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 09:53:
@koevlaas2

Nee, met.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
Grolsch schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 19:41:
De Tb bij mij in NH was maar +7c op genoemd tijdstip.

Verwijderd

Hoe gaat dat indien de een 50/50 voor verwarmen/SWW verbruik heeft en de ander 80/20. Lijkt me dat gezien het verschil in efficiency nogal verschillend. Ik meen altijd begrepen te hebben dat het uitsluitend over verwarmen ging.

• koevlaas2
Verwijderd schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 00:46:
[...]

Hoe gaat dat indien de een 50/50 voor verwarmen/SWW verbruik heeft en de ander 80/20. Lijkt me dat gezien het verschil in efficiency nogal verschillend. Ik meen altijd begrepen te hebben dat het uitsluitend over verwarmen ging.
Bij elkaar is het altijd 100%, dan gebruik je de pomp meer voor SWW. Nodeloos zwaar word ie dan niet want voor SWW heb je dan weer het vermogen nodig.
80/20 is een soep die niet vaak gegeten word BTW.

Verwijderd

koevlaas2 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 01:05:
[...]

Bij elkaar is het altijd 100%, dan gebruik je de pomp meer voor SWW. Nodeloos zwaar word ie dan niet want voor SWW heb je dan weer het vermogen nodig.
80/20 is een soep die niet vaak gegeten word BTW.
Niet zo heet ?
Jaaroverzicht 2018
Godfried 9357 / 1488
Grolsch. 10950 / 1341
Boerm. 9509 / 1181
Koevlaas2 7331 / 1533 ; seizoen 2016 2017 en 2018 zijn niet compleet

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Appie Heijn schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 19:38:
[...]

Hij was rustig aan het verwarmen, net gestart met SWW. Ik loop de garage in en hoor hem terugtoeren en uitgaan. Loop naar binnen om te kijken wat er aan de hand is (daar hangt de controller). Stond een defrost teken in beeld. Minuutje erna spinde hij weer en ging verder met SWW.
Daikin gebruikt de defrost, bij de Altherma, om een oil return te doen, al het koude middel en olie word dus terug naar het buitendeel getrokken.
Het hele gebeuren word weergegeven als een "gewone" defrost op de bediening.

Misschien gebruiken meer fabrikanten deze tactiek?

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Appie Heijn
@Oxellaar doet ie dit met een bepaalde reden of onder bepaalde voorwaarden?

Hij zat bij mij in z’n niet comfortabele werkgebied (retourtemp)volgens mij. Te lang een te lage retour vindt de compressor niet fijn. Is dit een soort mechanisme om even weer op adem te komen?

• koevlaas2
Verwijderd schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 01:20:
[...]

Niet zo heet ?
Jaaroverzicht 2018
Godfried 9357 / 1488
Grolsch. 10950 / 1341
Boerm. 9509 / 1181
Koevlaas2 7331 / 1533 ; seizoen 2016 2017 en 2018 zijn niet compleet
Dat 80%van het gasvebruik voor sww is en 20% voor ruimteverwarming, in mijn geval dan de getallen verwisselen. Maar de praktijk is hier dus 20/80.

• koevlaas2
dunklefaser schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 19:19:
[...]

Je bedoelt waarschijnlijk "8kWh per m³ gas" en een "sCOP" van ca. 4.
Just my 2 cts
Nee kW, warmte druk je niet uit in h

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:08
koevlaas2 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 08:54:
[...]

Ik denk dat @dunklefaser gelijk heeft: de eenheden moeten natuurlijk wel kloppen:

In aardgas zit 8kWh aan energie. Dat is wel een pessimistische benadering, maar omdat SWW erbij zit prima. Voor CV reken ik met 8,8kWh/kuub. Als je LTV verwarming had, dan moet je misschien nog wel hoger gaan zitten. Voor SWW is het rendement vaak weer slechter dan 8kWh/kuub.

Dus aantal kuub gas per jaar x energie (in kWh) per kuub geeft kWh als eenheid. Deze energie heb je jaarlijks nodig en wordt gedeeld door een x aantal draaiuren, dat is in uren.

Dus de eenheid van het resultaat van de deling is: kWh / h = kW.

Hier heb je dus het (vollast) vermogen dat je nodig hebt om alle energie met het gegeven aantal draaiuren leveren. Die 1650 draaiuren iets iets wat gekoppeld is aan ons klimaat.

Dit vollast vermogen heb je 24/7 nodig om het warmteverlies te compenseren bij Tb -10c. (Een CV ketel heeft doorgaans veel meer vermogen dan uit deze berekening komt, en zal niet de hele dag hoeven te branden.)

[ Voor 10% gewijzigd door Fullpower op 11-05-2019 09:22 ]

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-11 20:00
verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Cranberry op 11-05-2019 09:35 . Reden: Compleet verkeerde topic ]

• Andrehj
koevlaas2 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 08:54:
[...]
Als het gaat over een hoeveelheid energie (of warmte) die in dit geval uit een kuub gas komt, spreek je wel degelijk over kWh. kW (eigenlijk W) is de eenheid van vermogen.

• FrancD

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-10 13:13

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Kan iemand mij een zet in de goeie richting geven waarom mijn omvormer in de derating mode gaat zitten terwijl ik nog niet op de max van de omvormer zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gkzjwPy84DtEDD5yrpzrX1sr/medium.jpg

Als je kijkt in de grafana van vanochtend dan zie je bij DC current de 2x8 string om 10:23 niet meer die van de 2x4 string aan het volgen is. Ik snap dit niet helemaal. En ook nog lang niet is de max van de ingang van 12A bereikt.

https://snapshot.raintank...bEmcT0w7ltbWFcGcDYe2SoXPa

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:05
TriLithium schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 10:55:
Kan iemand mij een zet in de goeie richting geven waarom mijn omvormer in de derating mode gaat zitten terwijl ik nog niet op de max van de omvormer zit.

[Afbeelding]

Als je kijkt in de grafana van vanochtend dan zie je bij DC current de 2x8 string om 10:23 niet meer die van de 2x4 string aan het volgen is. Ik snap dit niet helemaal. En ook nog lang niet is de max van de ingang van 12A bereikt.

https://snapshot.raintank...bEmcT0w7ltbWFcGcDYe2SoXPa
Omvormer als in zonnepanelen? Wellicht even in het zonnepaneel topic posten i.p.v. het warmtepomp topic.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Pagina: 1 ... 69 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.