13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Maar NIET, als het overdruk ventiel lek is.koevlaas2 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 21:28:
[...]
Inderdaad, die volgorde.
Een airfix A vat is eenvoudig er tussen te maken en dan zijn je problemen meteen opgelost.
voor een 300L vat is 25L minimaal aanbevolen.
En het is niet bepaald een goedkope oplossing!
Hoezo weerstand? als er geen stroming is, is er geen weerstand, en als die 'stroming'druppelsgewijs is, is de weerstand absoluut te verwaarlozen.koevlaas2 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 21:15:
De inlaat combinatie moet maximaal 2 meter vanaf het inlaat punt zitten, anders krijg je teveel weerstand.
[ Voor 30% gewijzigd door Naalroc op 26-04-2019 21:39 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Heb je zelf die druk afgesteld met stikstof? Of een installateur laten doen?
Ventiel ga ik k vernieuwen als het omgebouwd is
[ Voor 16% gewijzigd door schemert op 26-04-2019 21:36 ]
Geen druppels, that's it!Grolsch schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 21:38:
Waarom een airfixWat is daar het nut cq toegevoegde waarde van?
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Maar zal 's beginnen met ander combi en dichtbij zetten
Thanks voor de hulp
35 mag ook, wel even een stevige stoel gebruiken als je de prijs opzoektschemert schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 21:36:
dus een 25 is goed of moet ik een 35 hebben?
Heb je zelf die druk afgesteld met stikstof? Of een installateur laten doen?
Ventiel ga ik vernieuwen als het omgebouwd is
Het vat is kant en klaar, je hoeft niets te vullen of te doen aan het vat zelf. Let op er zijn verschillende voordrukken verkrijgbaar, ik heb de 4 bar versie dacht ik.
Het expansievat word als doorstroom in de aanvoer (koud) gemonteerd.
[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 26-04-2019 21:49 ]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Dat met die stikstof staat in de handleiding om drukverschil tussen aanvoer en afvoer te regelen, als ik goed lees tenminste
[ Voor 89% gewijzigd door Naalroc op 26-04-2019 22:09 ]
Nog lekker warm hier binnen, balansventilatieGrolsch schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 10:19:
En de WP staat alweer te snorren, erg koud, winderig en nat in Twente
Edit: de roosters staan wel open en nog wel op de wind.
[ Voor 10% gewijzigd door koevlaas2 op 27-04-2019 10:53 ]
Probeer nu een inlaatcombi 6 bar 22 mm te vinden (leiding is 22mm) maar die zijn veel duurder dan de 15 mm versie. Iemand nog een goedkoop adres daarvoor?koevlaas2 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 21:48:
[...]
35 mag ook, wel even een stevige stoel gebruiken als je de prijs opzoekt![]()
Het vat is kant en klaar, je hoeft niets te vullen of te doen aan het vat zelf. Let op er zijn verschillende voordrukken verkrijgbaar, ik heb de 4 bar versie dacht ik.
Het expansievat word als doorstroom in de aanvoer (koud) gemonteerd.
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Tot 2023 sinds gisterenLangeFries schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 11:03:
Zon, WP en koffiemachine maken het hier samen weer lekker binnen. Wat is het koud buiten. Leve de saldering.
Dit is de goedkoopste die ik kon vinden. Maar wellicht dat iemand anders nog een beter adres heeft?schemert schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 11:02:
[...]
Probeer nu een inlaatcombi 6 bar 22 mm te vinden (leiding is 22mm) maar die zijn veel duurder dan de 15 mm versie. Iemand nog een goedkoop adres daarvoor?
Wij betalen netto zo'n twee euro voor een kuub (eentje aan het waterbedrijf, en eentje aan de gemeente via de rioollasten). Dat halveert weliswaar de ROI, maar die blijft daarmee nog steeds waanzinnig lang. Bovendien heeft zo'n vat volgens Flamco jaarlijks onderhoud nodig, en een beperkte levensduur. Door die twee gaat de ROI naar oneindig, omdat je alleen al de kosten voor onderhoud en vervanging door de waterbesparing niet terug kunt verdienen.Grolsch schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 22:04:
Maar je bespaart 1200 liter water per jaar, is 1,20 per jaar. Iemand tijd en zin om hier een ROI berekening op los te laten
[ Voor 43% gewijzigd door Andrehj op 27-04-2019 11:14 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Balen dat die is aangegaan.Grolsch schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 10:19:
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Maar idd
80 voor airfix
80 voor nieuwe combi
20 (gok ik) voor nieuw ventiel
Dan nog 30 voor koppelingen want die heb je altijd nodig
Ben dan al gauw 200 euro + 3 uur klussen verder
Dus waarom zou je. Als de inlaat combi boven zit en goed werkt (bij voldoend lage druk), dan zou er in de kelder niets hoeven te lekken. Het warmteverlies komt van de gebrekkige isolatue, niet van die paar druppen. Dus inlaatcombi checken, ventiel vervangen en wellicht wat isoleren en klaar.schemert schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 11:18:
Heb nu iedere ochtend een daling vd temp in de boiler van 51-43 graden. Dat gaat hij smorgens weer bij verwarmen. Dus zou je die elektra ook moeten rekenen.
Maar idd
80 voor airfix
80 voor nieuwe combi
20 (gok ik) voor nieuw ventiel
Dan nog 30 voor koppelingen want die heb je altijd nodig
Ben dan al gauw 200 euro + 3 uur klussen verder
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Mooi tcoh dat het werkt.... Hier is het binnen nog 23 graden, screens de laatste 2 dagen niet dicht gedaan. Er is zelfs af en toe een waterig zonnetje en buiten 13 graden. Valt me nog mee.Grolsch schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 10:19:
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Komt omdat de druk in het vat dan rond de 7 Bar is, met een inlaatcombinatie van 6 bar heb je dus 1 bar verschil tussen de verschillende ventielen en zal je inlaatcombinatie het druppelen overnemen.hrt schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 13:31:
Als een overstort 1 maal is aangesproken blijven ze vaak druppelen, en als het in hetzelfde circuit zit als de inlaatcombinatie, kun je hem verwijderen of afdoppen.
Expansievat dan helemaal geen gedruppel meer.
- We hebben een tussenwoning uit 1999 met een plat dak.
- Stadsverwarming
- Geen vloerverwarming
- WTW (Itho ECO BAL, een jaar geleden vervangen)
- Gezin van 5
- geen zonnepanelen, maar wel genoeg plek
- verbruik sinds oktober 2018 tot vandaag: 17,2GJ
Ik weet niet precies wat de afmetingen zijn van het formaat pomp dat we nodig hebben (400l reservoir of meer), maar vraag me af of er tegen de muur in de nis in het verlengde van de WTW genoeg plek zou zijn voor deze opstelling. Bovendien vraag ik me af hoe veilig het is om dat op de tweede verdieping te hebben allemaal.
De ruimte achter de WTW is relatief hol (5), alle buizen voor aan-en afvoer zitten daar dus die zou voor een deel open kunnen als er meer ruimte nodig is.
Er is een opening in het dak voor de afvoer van lucht (werd gebruikt voor de droger maar nu niet meer) (1)
Er is driefase aansluiting (2)
Er is een wateraansluiting en afvoer (3)
Er is een WTW afzuigpunt (4)

Ik vraag me af of die ruimte dicht gemaakt kan worden zodat er alsnog een badkamer van de linkerkant gemaakt kan worden. Met een afgesloten ombouw lijkt het me ook zo geluidsdicht.
De stadsverwarming zit beneden in een kleine inbouwkast naast de meterkast dus die lijkt me me nergens meer goed voor behalve opbergruimte.
Nu kost me de stadsverwarming me 480 per jaar aan vastrecht en aangezien er subsidie (tot 2021 als het goed is) op een WP gevraagd kan worden, vraag ik me af of het de moeite van de investering waard is als er veel 'verbouwd' moet worden. Ik weet ook niet hoe moeilijk het is om via de Nuon af te sluiten en of daar nog kosten mee gemoeid zijn
Vastrecht is natuurlijk ook een deel onderhoud. Hoeveel moet je aan onderhoud en afschrijving rekenen voor een warmtepomp bijvoorbeeld...
Benieuwd naar jullie mening.
Bij iedere installatie is wel wat aan de hand waardoor de installatie bemoeilijkt word, als ik dit verhaal zo lees zie ik geen hele grote beren op de weg.Aniki schreef op zondag 28 april 2019 @ 12:02:
Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk te lezen (ben er nog steeds mee bezig), maar ben benieuwd naar de mening van de ervaren warmptepompmensen hier. Ik zit te overwegen om te investeren in een warmtepomp, maar weet niet hoeveel er precies nodig is (en wat dan dus de terugverdientijd is)We hebben op de tweede verdieping een bergingsruimte waar de WTW hangt en die voornamelijk dienst doet als opslag en wasruimte. Die ruimte zouden tzt in twee delen willen splitsen waarbij het gedeelte met WTW dienst blijft doen als (kleine) opslag en de andere helft een badkamer zou worden.
- We hebben een tussenwoning uit 1999 met een plat dak.
- Stadsverwarming
- Geen vloerverwarming
- WTW (Itho ECO BAL, een jaar geleden vervangen)
- Gezin van 5
- geen zonnepanelen, maar wel genoeg plek
- verbruik sinds oktober 2018 tot vandaag: 17,2GJ
Ik weet niet precies wat de afmetingen zijn van het formaat pomp dat we nodig hebben (400l reservoir of meer), maar vraag me af of er tegen de muur in de nis in het verlengde van de WTW genoeg plek zou zijn voor deze opstelling. Bovendien vraag ik me af hoe veilig het is om dat op de tweede verdieping te hebben allemaal.
De ruimte achter de WTW is relatief hol (5), alle buizen voor aan-en afvoer zitten daar dus die zou voor een deel open kunnen als er meer ruimte nodig is.
Er is een opening in het dak voor de afvoer van lucht (werd gebruikt voor de droger maar nu niet meer) (1)
Er is driefase aansluiting (2)
Er is een wateraansluiting en afvoer (3)
Er is een WTW afzuigpunt (4)
[Afbeelding]
Ik vraag me af of die ruimte dicht gemaakt kan worden zodat er alsnog een badkamer van de linkerkant gemaakt kan worden. Met een afgesloten ombouw lijkt het me ook zo geluidsdicht.
De stadsverwarming zit beneden in een kleine inbouwkast naast de meterkast dus die lijkt me me nergens meer goed voor behalve opbergruimte.
Nu kost me de stadsverwarming me 480 per jaar aan vastrecht en aangezien er subsidie (tot 2021 als het goed is) op een WP gevraagd kan worden, vraag ik me af of het de moeite van de investering waard is als er veel 'verbouwd' moet worden. Ik weet ook niet hoe moeilijk het is om via de Nuon af te sluiten en of daar nog kosten mee gemoeid zijn
Vastrecht is natuurlijk ook een deel onderhoud. Hoeveel moet je aan onderhoud en afschrijving rekenen voor een warmtepomp bijvoorbeeld...
Benieuwd naar jullie mening.
En wat zijn een paar van die beren als ik vragen mag?koevlaas2 schreef op zondag 28 april 2019 @ 16:27:
[...]
Bij iedere installatie is wel wat aan de hand waardoor de installatie bemoeilijkt word, als ik dit verhaal zo lees zie ik geen hele grote beren op de weg.
edit:
Voor degenen die er niet vanuit gaan te besparen op de variabele kosten, in hoeverre gebruik je het vastrecht om een realistische berekening te maken?
Ik heb ergens een berekening gezien van @Grolsch maar kan die niet meer vinden
[ Voor 41% gewijzigd door Aniki op 28-04-2019 16:44 ]
Het meest handig bij stadsverwarming huizen is meestal een WP boiler boven (in het hok) en een monoblock (of airco) buiten voor de ruimteverwarming. Meestal zitten de aansluitingen in de meterkast voor zowel verwarming als warm water dus dan is de grootste beer het krijgen van een warm waterleiding boven.Aniki schreef op zondag 28 april 2019 @ 16:41:
[...]
En wat zijn een paar van die beren als ik vragen mag?
Laatst bij iemand airco's + een WP boiler gedaan en toen heb ik een WW leiding naar beneden getrokken.
In die ruimte zit een leidingenblok van verwarming die is afgekoppeld omdat een van de twee radiatoren verwijderd is, dus volgens mij is er warm water toevoer dan. Of is die leiding niet geschikt?koevlaas2 schreef op zondag 28 april 2019 @ 16:46:
[...]
Het meest handig bij stadsverwarming huizen is meestal een WP boiler boven (in het hok) en een monoblock (of airco) buiten voor de ruimteverwarming. Meestal zitten de aansluitingen in de meterkast voor zowel verwarming als warm water dus dan is de grootste beer het krijgen van een warm waterleiding boven.
Laatst bij iemand airco's + een WP boiler gedaan en toen heb ik een WW leiding naar beneden getrokken.
Voor je sanitair warm water is zijn er koud en warm water aansluitingen nodig, voor verwarming een aanvoer en retour. In totaal dus 4 leidingen.Aniki schreef op zondag 28 april 2019 @ 16:49:
[...]
In die ruimte zit een leidingenblok van verwarming die is afgekoppeld omdat een van de twee radiatoren verwijderd is, dus volgens mij is er warm water toevoer dan. Of is die leiding niet geschikt?
Ok, dat is wel te overzien. In welke richting moet ik een beetje zoeken qua oplossing? Panasonic, Loria Duo? Ik roep ook maar wat...koevlaas2 schreef op zondag 28 april 2019 @ 16:53:
[...]
Voor je sanitair warm water is zijn er koud en warm water aansluitingen nodig, voor verwarming een aanvoer en retour. In totaal dus 4 leidingen.
Als alles op 1 plaats moet dan kan je kiezen voor zowel monoblock als split, beiden hebben hun voor en nadelen.Aniki schreef op zondag 28 april 2019 @ 16:55:
[...]
Ok, dat is wel te overzien. In welke richting moet ik een beetje zoeken qua oplossing? Panasonic, Loria Duo? Ik roep ook maar wat...
Split heeft als voordeel dat er geen verwarmingswater buiten is en dunnere leidingen richting de technische ruimte. Daar staat tegenover dat een beetje split een jaarlijkse f gassen keuring nodig heeft (>5000kg co2 equivalent) en een monoblock over het algemeen niet.
Een alles in 1 (split) kan ook, maar dan zit je aan 200L SWW vast en met losse componenten kan een groter SWW vat.
Ik weet of dat allemaal in die ruimte past? Hoeveel m2 hebben we het dan over? Op het dak is ruimte zat en er zit al een opening, dus waarom niet buiten op het dak?koevlaas2 schreef op zondag 28 april 2019 @ 16:59:
[...]
Als alles op 1 plaats moet dan kan je kiezen voor zowel monoblock als split, beiden hebben hun voor en nadelen.
Split heeft als voordeel dat er geen verwarmingswater buiten is en dunnere leidingen richting de technische ruimte. Daar staat tegenover dat een beetje split een jaarlijkse f gassen keuring nodig heeft (>5000kg co2 equivalent) en een monoblock over het algemeen niet.
Een alles in 1 (split) kan ook, maar dan zit je aan 200L SWW vast en met losse componenten kan een groter SWW vat.
Met 2m2 heb je al ruimte genoeg.Aniki schreef op zondag 28 april 2019 @ 17:04:
[...]
Ik weet of dat allemaal in die ruimte past? Hoeveel m2 hebben we het dan over? Op het dak is ruimte zat en er zit al een opening, dus waarom niet buiten op het dak?
Bij mijn bi-bloc ga je op de controller naar het zonnetje en pas je die aan naar het sneeuwvlokje.koevlaas2 schreef op zondag 28 april 2019 @ 21:31:
Hoe zet je ook alweer koelen aan op een H serie monoblock ? Ik ben het even kwijt.
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Edit: Dat zit volgens mij onder "optionele PCB"
[ Voor 13% gewijzigd door timovd op 28-04-2019 21:53 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
koevlaas2 schreef op zondag 28 april 2019 @ 21:31:
Hoe zet je ook alweer koelen aan op een H serie monoblock ? Ik ben het even kwijt.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
klopttimovd schreef op zondag 28 april 2019 @ 21:47:
@Felicia, Maar standaard is koelen niet actief en dat moet ingeschakeld worden in het installateursmenu. Als de remote uit staat, kun je die bereiken. Dat is wat @koevlaas2 denk ik zoekt.
Edit: Dat zit volgens mij onder "optionele PCB"
Dank je Teo.
P.s: ik ga nog op je email van een tijd terug reageren.
Een grote beer op de weg is het afkomen van de stadsverwarming.Aniki schreef op zondag 28 april 2019 @ 16:55:
[...]
Ok, dat is wel te overzien. In welke richting moet ik een beetje zoeken qua oplossing? Panasonic, Loria Duo? Ik roep ook maar wat...
Ligt aan de maatschappij. Ik zat bij Ennatuurlijk en die hadden net een rondje gedaan n.a.v. conflict met Reeshofwarmte of mensen een contract wilde tekenen. Inmiddels staat op de website ook dat mensen zich kunnen afsluiten als er een duurzamere oplossing wordt aangelegd, en in mijn geval was een offerte genoeg (omdat de verdeler van de SV eerst weg moest want die zat in de weg).donaldk schreef op maandag 29 april 2019 @ 09:16:
[...]
Een grote beer op de weg is het afkomen van de stadsverwarming.
3 weken geleden heeft ennatuurlijk hier ook gewoon zonder problemen medonaldk schreef op maandag 29 april 2019 @ 09:16:
[...]
Een grote beer op de weg is het afkomen van de stadsverwarming.
Afgesloten. Eindafrekening ondertussen gehad.
Ennatuurlijk wilde de leidingen afdoppen, en andere mogelijkheid was er volgens hun niet , de onderhouds partij dacht daar anders over. (Wil je heel het verhaal: vraag het even)
Mijn Pana zit gekoppeld aan mijn zonneboiler. Allen stond de toevoer nog open, handmatig naar de wp.
Met gevolg dat de druk en temperatuur te hoog werden, waardoor de overdruk geactiveerd werd. H98
Nu wil ik de overbelastingsbeveiliging resetten.
alleen waar vind ik deze in de F serie.
Bovenste serviceluik is de ontluchting en onderste is de overdrukklep.? misschien ergens over het hoofd gezien. Maar hoor graag van jullie.
Clixon oid in je koudemiddel circuit, waarschijnlijk ergens achter de middenkap.Mooilochem schreef op maandag 29 april 2019 @ 18:57:
Wie weet raad.
Mijn Pana zit gekoppeld aan mijn zonneboiler. Allen stond de toevoer nog open, handmatig naar de wp.
Met gevolg dat de druk en temperatuur te hoog werden, waardoor de overdruk geactiveerd werd. H98
Nu wil ik de overbelastingsbeveiliging resetten.
alleen waar vind ik deze in de F serie.
Bovenste serviceluik is de ontluchting en onderste is de overdrukklep.? misschien ergens over het hoofd gezien. Maar hoor graag van jullie.
Hier is gekozen voor een Hitachi type Yutaki S van 11 KW (RAS-4WHNPE + RWM-4.0NE).
Nu twijfel ik over de kennis en kunde van deze installateur dus ik heb een voorkeur om de wp (bijvoorbeeld de Mitsubishi PUHZ-SHW112V) zelf aan te schaffen en dit te laten installeren door een welbekende installateur hier in dit topic. Me gevoel is hier beter bij en mijn portemonnee waarschijnlijk ook.
Iemand hier wat zinnigs over te zeggen en zijn de Hitachi en Mitsubishi op een of andere manier te vergelijken met elkaar?
Als ik het maximale vermogen probeer te onderzoeken loop ik al aardig vast.
Hitachi: Nominaal verwarmingsvermogen wateruitgang 35 °C buitentemp. -7°C = 9,7 kW
Mitsubishi: Max. verwarmingsvermogen A-15/W35 = 13,59 kW
Hitachi= 75 Watt standby verbruik per uur.Jefstaal schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:36:
Voor onze nieuwbouw woning heb ik een offerte ontvangen van een installateur (via de aannemer).
Hier is gekozen voor een Hitachi type Yutaki S van 11 KW (RAS-4WHNPE + RWM-4.0NE).
Nu twijfel ik over de kennis en kunde van deze installateur dus ik heb een voorkeur om de wp (bijvoorbeeld de Mitsubishi PUHZ-SHW112V) zelf aan te schaffen en dit te laten installeren door een welbekende installateur hier in dit topic. Me gevoel is hier beter bij en mijn portemonnee waarschijnlijk ook.
Iemand hier wat zinnigs over te zeggen en zijn de Hitachi en Mitsubishi op een of andere manier te vergelijken met elkaar?
Hitachi: Nominaal verwarmingsvermogen wateruitgang 35 °C buitentemp. -7°C = 9,7 kW
Hoeveel m3 heeft je nieuwe woning, welk ventilatie systeem krijg je en wat wordt je afgifte systeem?Jefstaal schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:36:
Voor onze nieuwbouw woning heb ik een offerte ontvangen van een installateur (via de aannemer).
Bruto vloeroppervlak 282 m2Grolsch schreef op maandag 29 april 2019 @ 22:10:
[...]
Hoeveel m3 heeft je nieuwe woning, welk ventilatie systeem krijg je en wat wordt je afgifte systeem?
Bruto inhoud 696 m3
WTW-ventilatie type D
Vloerverwarming op bg en 1e verdieping
Diameter vv buis 18x2
H.o.H maximaal 100 mm
Gezin met 2 volwassenen en 1 kind (wellicht ooit wat meer)
1 (regen)douche + bad
Buiten unit komt iets van 15 meter van de woning.
Dan is een 11,2KW Zubadan veel en veel te zwaar, kijk eens naar de PUHZ-SW75YAA, die past veel beter bij jouw woning.Jefstaal schreef op maandag 29 april 2019 @ 22:26:
[...]
Bruto vloeroppervlak 282 m2
Bruto inhoud 696 m3
WTW-ventilatie type D
Vloerverwarming op bg en 1e verdieping
Diameter vv buis 18x2
H.o.H maximaal 100 mm
Gezin met 2 volwassenen en 1 kind (wellicht ooit wat meer)
1 (regen)douche + bad
Buiten unit komt iets van 15 meter van de woning.
Maar wat opviel is dat de Climatebooster daarvoor al aan het blazen was. Kennelijk was de radiator temperatuur lager als de binnentemperatuur en was die in de koelstand gesprongen
Gisterochtend nog ijs op de platte daken, dus blijkbaar nachtvorst gehad, en tot nu toe nog geen zon gezien vandaag
@Dylantje2 Volgens mij moet jij je WP ook weer "een slinger" geven, je ruimtetemperatuur zakt onder de 20 graden, niet goed voor de WAF (Misschien toch maar eens een thermostaatje ergens op de kop tikken)
Wh bedoel je.koevlaas2 schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:39:
[...]
Hitachi= 75 Watt standby verbruik per uur.
Die telt dan zeker niet mee bij de Kiwa...
https://www.hdkl.nl/docma...wm-4-0ne-400v-4feb19/file
Precies, ik zit in Denemarken maar wp heeft gisteren netjes 8 kWh geslurpt omdat onder twintig graden werd, anders krijgen visjes het koud hahaGrolsch schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 10:38:
Met deze temperaturen begint bij mij de WP ook weer te draaien.
Gisterochtend nog ijs op de platte daken, dus blijkbaar nachtvorst gehad, en tot nu toe nog geen zon gezien vandaag
@Dylantje2 Volgens mij moet jij je WP ook weer "een slinger" geven, je ruimtetemperatuur zakt onder de 20 graden, niet goed voor de WAF (Misschien toch maar eens een thermostaatje ergens op de kop tikken)
Inmiddels ook weer uit gegaan, nu weer op 8 watt standby
1 PVoutput . Dongen NB
Ik had gisteren de WP ook maar in standby gezet (controller stond uit)Felicia schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 09:27:
Hmm, warmtepomp stond al 2 weken niets te doen en toen was het gisteren 2 graden buiten. 19 graden binnen was ook iets te weinig dus WP sprong weer even aan.
Zoals het er nu naar uitziet zal deze vanavond wel aanspringen. 19.7 graden nu. Setpoint staat op 19.5.
Maar aan ene kant ook wel blij om te zien dat mijn isolatiemoeite goed heeft geholpen. Met een omgekeerd dak is de koudste kamer in huis nu de warmste geworden. Rest van huis is onder 20. De koudste kamer staat nu op 20,4
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Klopt WAF was er van overtuigd dat iets kouder was in huis...Grolsch schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 10:38:
Met deze temperaturen begint bij mij de WP ook weer te draaien.
Wss niet de moeite genomen om even op de tem sensor te kijken...:-)
Zat te wachten tot ik "orders" kreeg..
Aangezien hij niet meer aan zou gaan werd mij verzekerd....?
Wat is nu wijsheid....
Aan of Pellets
Thermostaat heb ik.. als ik wil schakel ik nu wat pellets bij.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Voor mij is wijsheid een thermostaatje van een paar tientjes op 20,5 graden instellen, als ruimtetemperatuur onder de 20,5 graden komt, dan gaat de WP (dmv WAR) verwarmenDylantje2 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:16:
[...]
Klopt WAF was er van overtuigd dat iets kouder was in huis...
Wss niet de moeite genomen om even op de tem sensor te kijken...:-)
Zat te wachten tot ik "orders" kreeg..
Aangezien hij niet meer aan zou gaan werd mij verzekerd....?
Wat is nu wijsheid....
Aan of Pellets
Thermostaat heb ik.. als ik wil schakel ik nu wat pellets bij.
Wat voor jou wijsheid is moet je zelf bepalen, ik ken je vrouw niet
Maar je kunt ook een paar tientjes besparen en met dit kwakkelweer elke keer de WP handmatig aan/uit/aan/uit/aan/uit zetten, of gewoon 24*7 gaan verwarmen WAR only met de nodige overbodige verbruikskosten tot gevolg, of de WP uit laten staan en met de hand de pelletkachel elke keer aanzetten.
Zoveel keuze's
Nogmaals... WAF betekent niet "blaffende echtgenote"...Dylantje2 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:16:
[...]
Klopt WAF was er van overtuigd dat iets kouder was in huis...
[ Voor 11% gewijzigd door kmf op 30-04-2019 13:47 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ik ging hier vanuit omdat de installateur een 11 kW Hitachi in de offerte had gezet , maar die is misschien bang om te laag te gaan zitten.Grolsch schreef op maandag 29 april 2019 @ 22:32:
[...]
Dan is een 11,2KW Zubadan veel en veel te zwaar, kijk eens naar de PUHZ-SW75YAA, die past veel beter bij jouw woning.
Ik zal eens naar de PUHZ-SW75YAA gaan kijken. Bedankt.
Ja Kloptkmf schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:46:
[...]
Nogmaals... WAF betekent niet "blaffende echtgenote"...
Maar wat bedoel je ermee??
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
dat je het nog steeds verkeerd gebruiktd
O dus je dacht dat ik de afkorting van WAF niet wist..
Maar bedankt voor je geheugensteuntje
Maar ze WAF wel als er iets niet goed is...
Ik ga van de zomer een wifi box aanschaffen als de WAF het goed vindt..
En ik denk dan dat ik sensoren genoeg waarop ik de pana kan gaan schakelen.
Nu voor de laatste loodjes koude, ga ik maar ff over op de 1.2 Ton pellets die er nog liggen..
Met de gegevens die jij eerder doorgaf (282m2 / 696m3) en een goed geïsoleerd huis met alleen maar vloerverwarming buis Ø18 hoh 10CM durf ik zonder WVB wel de volgende conclusies te trekken.Jefstaal schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:52:
[...]
Ik ging hier vanuit omdat de installateur een 11 kW Hitachi in de offerte had gezet , maar die is misschien bang om te laag te gaan zitten.
Ik zal eens naar de PUHZ-SW75YAA gaan kijken. Bedankt.
Je Ta gaat niet hoger zijn als 35 graden voor CV.
Een WVB (WarmteVerliesBerekening) zal uitkomen ergens rond de 7KW bij -10.
Dan moet je je afvragen waarom je een Zubadan zou willen.
Een Zubadan heeft als grote voordeel dat deze veel vermogen kan leveren bij koude buitentemperaturen en een hoge Ta.
Een Zubadan heeft als nadeel dat deze minder ver terug kan moduleren, en de prijs ligt ook hoger.
De volgende getallen zijn interessant voor jou.
1. Minimale vermogen bij Ta 25 bij Tbuiten 12+ (om pendelgedrag te voorkomen)
2. Maximale vermogen bij Ta 35 bij Tb -10 (Worst case scenario)
3. Maximaal haalbare Ta temperatuur bij Tb -10 (i.v.m. SWW bereiding).
Dan de gegevens van de 11,2KW Zubadan (PUHZ-SHW112V/YAA)
1. 4,3KW
2. 12,2KW
3. 55 graden (10,8KW)
Dan de gegevens van de 7,5KW Ecodan inverter (PUHZ-SW75V/YAA)
1. 2,9KW
2. 8,4KW
3. 55 graden (7,3KW)
Zoals je ziet levert de 7,5KW inverter (PUHZ-SW75V/YAA) nog 8,4KW aan warmte bij -10, en zelfs bij -15 nog 7,3KW)
Punt 1 is het punt waar je het meeste mee te maken hebt, en de 7,5KW kan ruim 30% verder terug moduleren als de 11,2KW variant.
Warm water maken kunnen ze alle 2 goed, zelfs bij -10, dus in jouw situatie wist ik het wel
Qua gezinssituatie en aanwezige SWW apparaten (Bad + douche) zou ik voor minimaal een 300 liter boiler gaan, en eigenlijk 400 liter als je een beetje een fatsoenlijk bad krijgt, en niet al te hoge Tboiler temperaturen wil hanteren (slecht voor de COP, en stilstandsverliezen).
Ik zou voor de frisheid eruit te krijgen inderdaad die korreltjes eens opmaken.Dylantje2 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:01:
[...]
O dus je dacht dat ik de afkorting van WAF niet wist..![]()
![]()
![]()
![]()
Maar bedankt voor je geheugensteuntje![]()
![]()
Maar ze WAF wel als er iets niet goed is...
Ik ga van de zomer een wifi box aanschaffen als de WAF het goed vindt..
En ik denk dan dat ik sensoren genoeg waarop ik de pana kan gaan schakelen.
Nu voor de laatste loodjes koude, ga ik maar ff over op de 1.2 Ton pellets die er nog liggen..
Ik ga over paar maanden 13 kW hout CV kachel erbij zetten, ik kijk er nu al naar uit.
Inclusief vier kuub hout bij gekocht haha
1 PVoutput . Dongen NB
Ik ben voorlopig wel ff klaar met hout kloven/ophalen.reneeke1970 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:08:
[...]
Ik zou voor de frisheid eruit te krijgen inderdaad die korreltjes eens opmaken.
Ik ga over paar maanden 13 kW hout CV kachel erbij zetten, ik kijk er nu al naar uit.
Nu zo'n 10m3 eikenhout op voorraad, * Grolsch komt de komende winters wel door verwacht ik
Het valt me wel op dat wij de eerste winter nog 3m3 hout verstookt hebben, maar afgelopen winter nog geen 2m3. Nu was het ook niet echt koud, maar de nieuwigheid is er ook af denk ik
koevlaas2 schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:39:
[...]
Hitachi= 75 Watt standby verbruik per uur.
Het is ook geen echt standby verbruik, want dat is niet toegestaan.donaldk schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 10:54:
[...]
Wh bedoel je.
Het moet een "nuttige" verbruiker zijn, of iig daar onder vallen.
Want zelfs op grote VRF systemen gaan de ledjes op de PCB uit na een bepaalde print om aan de standby norm te komen. En die is nagenoeg niets....<1W dacht ik...
@Dylantje2 Fu%k the WAF, echt belangrijke beslissingen neem je alleen
En dat meen ik, ik bemoei me niet met de kleur/style van de inrichting en zij niet met de techniek.
WP en airco zijn er gekomen zonder overleg, maar met eenmalige melding, meer niet.
Er stond ooit ook opeens een vent met een nieuw bankstel voor de deur, prima, scheelt mij een dag ergernis op de meubelboulevard.
[ Voor 21% gewijzigd door Oxellaar op 30-04-2019 18:05 ]
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Geef je adres maar dan maak ik het wel op in twee jaar tijd...Grolsch schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:05:
[...]
Ik ben voorlopig wel ff klaar met hout kloven/ophalen.![]()
![]()
![]()
![]()
Nu zo'n 10m3 eikenhout op voorraad, * Grolsch komt de komende winters wel door verwacht ik
Het valt me wel op dat wij de eerste winter nog 3m3 hout verstookt hebben, maar afgelopen winter nog geen 2m3. Nu was het ook niet echt koud, maar de nieuwigheid is er ook af denk ik
1 PVoutput . Dongen NB
Oh, volgens mij wordt je pas echt blij als 't allebei magOxellaar schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 17:57:
@Dylantje2 Fu%k the WAF, echt belangrijke beslissingen neem je alleen
Dat dacht ik niet, heeft me genoeg zweet gekost, dan wil ik het er ook zelf warm van hebbenreneeke1970 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 18:44:
[...]
Geef je adres maar dan maak ik het wel op in twee jaar tijd...
6m3 is trouwens "vers hout", dus kan pas in de winter van 2020~2021 gebruikt worden om te stoken.
Zo is dat, luisteren moeten zeOxellaar schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 17:57:
[...]
[...]
Het is ook geen echt standby verbruik, want dat is niet toegestaan.
Het moet een "nuttige" verbruiker zijn, of iig daar onder vallen.
Want zelfs op grote VRF systemen gaan de ledjes op de PCB uit na een bepaalde print om aan de standby norm te komen. En die is nagenoeg niets....<1W dacht ik...
@Dylantje2 Fu%k the WAF, echt belangrijke beslissingen neem je alleen![]()
En dat meen ik, ik bemoei me niet met de kleur/style van de inrichting en zij niet met de techniek.
WP en airco zijn er gekomen zonder overleg, maar met eenmalige melding, meer niet.
Er stond ooit ook opeens een vent met een nieuw bankstel voor de deur, prima, scheelt mij een dag ergernis op de meubelboulevard.
Bij ons werkt het ook ongeveer zo, maar als er bedragen van +€ 500,00 geïnvesteerd worden vindt er wel enige vorm van overleg plaats voor de aanschaf bij ons
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Als je mijn opmerking een paar keer leest, dan staat dat er ookFelicia schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 18:58:
[...]
Oh, volgens mij wordt je pas echt blij als 't allebei mag
Nou, beide investeringen zaten ruim onder de €500 p/sGrolsch schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 19:04:
Zo is dat, luisteren moeten ze![]()
Bij ons werkt het ook ongeveer zo, maar als er bedragen van +€ 500,00 geïnvesteerd worden vindt er wel enige vorm van overleg plaats voor de aanschaf bij ons
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Of ik laat ze in de waan ...Felicia schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 18:58:
[...]
Oh, volgens mij wordt je pas echt blij als 't allebei mag
Dat ze iets vertellen heeft..
Maar F@$ck te WAF....mmm kan soms best lekker zijn...
Maar om ze links te laten liggen, durf ik toch echt niet hahaahha
Heb je wel eens wat een [spier]ballen ze heeft
Foto..........Dylantje2 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 19:31:
[...]
Of ik laat ze in de waan ...
Dat ze iets vertellen heeft..
Maar F@$ck te WAF....mmm kan soms best lekker zijn...
Maar om ze links te laten liggen, durf ik toch echt niet hahaahha
Heb je wel eens wat een [spier]ballen ze heeft![]()
![]()
1 PVoutput . Dongen NB

Dus ik ril wel
En denk wel 2x na voordat ik iets beslis
Grote spieren zijn mooi, groot uithoudingsvermogen is mooierDylantje2 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 20:13:
[...]
[Afbeelding]
Dus ik ril wel![]()
En denk wel 2x na voordat ik iets beslis
Chicken ?reneeke1970 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:08:
[...]
Ik zou voor de frisheid eruit te krijgen inderdaad die korreltjes eens opmaken.
Ook het Kiwa mist weleens watt.donaldk schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 10:54:
[...]
Wh bedoel je.
Kip kan ik er ook op roosteren ja, maar denk dat ik vraag niet snap?
1 PVoutput . Dongen NB
Of je bang bentreneeke1970 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 21:28:
[...]
Kip kan ik er ook op roosteren ja, maar denk dat ik vraag niet snap?
YouTube: What´s wrong McFly? Chicken?
[ Voor 19% gewijzigd door koevlaas2 op 30-04-2019 21:59 ]
Uh nee... Bang waarvoor?koevlaas2 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 21:59:
[...]
Of je bang bent
YouTube: What´s wrong McFly? Chicken?
1 PVoutput . Dongen NB
In de kou zitten.
13kW houtkachel... Mijn buurman heeft een 11kW in z'n woonkamer staan en die moet z'n deur naar de 1e en 2 verdieping open zetten, z'n slaapkamers en de badkamer en dan nog is 't peentjes zweten...
Nee hoor, dan zet ik pellets ketel wel aan als nodig is.
Maar vlammetjes kijken is zo leuk, net als vuurtje stoken..
Doet de extra spiraal in buffer ook eens zijn werk. Zonneboiler gaat er nooit meer komen, dat was eigenlijk zijn functie
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb hout CV, tien naar CV en drie als straling warmte. En vuur hoeft niet altijd max hèFelicia schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 22:09:
[...]
13kW houtkachel... Mijn buurman heeft een 11kW in z'n woonkamer staan en die moet z'n deur naar de 1e en 2 verdieping open zetten, z'n slaapkamers en de badkamer en dan nog is 't peentjes zweten...
1 PVoutput . Dongen NB
SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022
Verwijderd
Zie Een enquête, onderzoek of schoolopdracht? Lees eerst dit! voor de huisregels omtrent dit soort verzoeken.
[ Voor 78% gewijzigd door ThinkPad op 02-05-2019 10:35 ]
Hopen op een betere monitor inside de pompFrancD schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:10:
Panasonic komt met de J serie:
https://www.aircon.panaso...eert-aquarea-j-generatie/
En tsja de rest zal tzt duidelijk worden hoop ik.
Dus wie gaat de eerste aanschaffen :-)
Dat hangt ervanaf wanneer hij commercieel beschikbaar wordt. Op de Duitse Panasonic site staat een iets uitgebreider nieuwsbericht. Daar staat dat hij eerste helft 2019 op de markt komt, (eerst?) alleen als split van 3 tot 9 kW.Dylantje2 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:27:
[...]
Hopen op een betere monitor inside de pomp
En tsja de rest zal tzt duidelijk worden hoop ik.
Dus wie gaat de eerste aanschaffen :-)
Ik heb een monoblock nodig. Wel interessant dat ze nu kiezen voor R32. Ik vraag me af of het wachten hierop het waard is.
4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270 - Panasonic monoblock 5 kW H-serie - gasloos sinds juni 2019
Er staat helaas nog niks vermeld vanaf wanneer en welke modellen er komen.
Zou wel perfect aansluiten als nieuwe generatie leverbaar is voor het stookseizoen begint.
Ben erg benieuwd naar de specs.
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
Tsaj wachten waard op de H was het wel, moduleert verder terug.IBoat schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 11:52:
[...]
Dat hangt ervanaf wanneer hij commercieel beschikbaar wordt. Op de Duitse Panasonic site staat een iets uitgebreider nieuwsbericht. Daar staat dat hij eerste helft 2019 op de markt komt, (eerst?) alleen als split van 3 tot 9 kW.
Ik heb een monoblock nodig. Wel interessant dat ze nu kiezen voor R32. Ik vraag me af of het wachten hierop het waard is.
Nadeel schijnt te zijn dat je de oppervlakte van een f of g groter was dus minder snel defrost.
En tsja het is maar wat je wilt.
Ik heb rustig in het voorjaar zomer alles in orde gemaakt.
En kunnen spoelen/koelen..
En toen hij nodig was werkte alles.
Als je in het najaar pas start....
En dan de subsidie is mss een puntje..
Je kunt hem maar binnen hebben
de G en H versie "kostte " mij wel paar honderd subsidie...
En als het potje leeg is?
En als 1 juli er weer iets veranderd
en en en en en
Daarnaast bijna ieder jaar een nieuw model van hetzelfde type auto, en wat veranderd er...
Keuze maken en gaan..
over 2 jaar komt de k versie enzz enz En dan ruil je hem in?
De trainingen voor installateurs voor de J serie starten 16 mei, dus zal hij best snel leverbaar worden. Hopelijk ook in monoblock.IBoat schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 11:52:
[...]
Dat hangt ervanaf wanneer hij commercieel beschikbaar wordt. Op de Duitse Panasonic site staat een iets uitgebreider nieuwsbericht. Daar staat dat hij eerste helft 2019 op de markt komt, (eerst?) alleen als split van 3 tot 9 kW.
SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022
Het gaat mij vooral om het geluid, is zo'n Panasonic split unit echt veel luidruchtiger dan een Nibe of Mitsu?
Hoor graag wat jullie ervaringen zijn.
Eind augustus gaat bij ons de warmtepomp erin, nog geen keuze gemaakt. Neig naar de nieuwe J serie van Panasonic. We hebben aan 3kW vermogen meer dan genoeg. Overige merken gaan vaak niet lager dan 4-5.
https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen
Qua bouwkwaliteit-afwerking onder de motorkap is een mitsubishi zeker beter, mijn hitachi is namelijk ook veel beter afgewerkt qua bedrading/isolatie dan de panasonic mono welke ik eerst had.
Qua kwaliteit doet panasonic het volgens mij wel prima, ik vang zelden iets op. Wel weet ik van 2-3 gevallen waar de garantie niet vlekkeloos verliep.
Sowieso doen de meeste importeurs vrij lastig met door jou zelf geïmporteerde apparaten, weet niet of jij ook voornemens bent om hem in het buitenland te kopen?
Ik ben daarom uiteindelijk voor de hitachi gegaan, deze hebben ook 3kw varianten trouwens.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Koud water is 12.5 graden.
Warm water in het vat is 55 graden.
Douchewater is 45 graden.
Voor iedere liter heet water uit het vat meng ik dan 0.3 liter koud bij om op 45 graden uit te komen waarbij dus 1.3 liter water uit de douchekop komt.
De warmtepomp heeft een thermisch vermogen van 9 kW. Het koude water waarmee het vat bijgevuld wordt moet 32,5 graden opgewarmd worden. Dat kost 1.16*10^-3 * 32.5 = 0,0377 kWh aan energie per liter. Gedeeld door mijn vermogen van 9 kW duurt dit 0,25 minuten.Omgerekend heb ik dus 4 liter aan warm water per minuut.
Mijn douchekop levert 15 liter per minuut. delen door 1.3 omdat daar 0.3 liter koud water bij zit per liter heet water betekent dat ik ( 15 / 1.3 ) - 4 = 7.6 liter per minuut te kort kom.
Mijn buffervat is 300 liter groot. 300 / 7.6 = 39.7 minuten douchen voordat het warme water op is.
Klopt dit?
Volgens mij gaat op dat moment de doorstroomverwarmer aan om te zorgen dat ik nog steeds warm water heb, maar dat is wel 4x zo duur ineens dan.
PSN: DutchTrickle PVoutput
Je douche zal 38 a 39c zijn, geen 45c.Maverick schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 20:43:
Klein beetje offtopic wellicht. Ik ga nu van een hr-ketel naar een warmtepomp. Vooral het warme tapwater met een vat vind ik wat spannend. Nu wilde ik uitrekenen hoe lang ik kan douchen voor mij vat leeg is. Ik kom tot de volgende berekening:
Koud water is 12.5 graden.
Warm water in het vat is 55 graden.
Douchewater is 45 graden.
Voor iedere liter heet water uit het vat meng ik dan 0.3 liter koud bij om op 45 graden uit te komen waarbij dus 1.3 liter water uit de douchekop komt.
De warmtepomp heeft een thermisch vermogen van 9 kW. Het koude water waarmee het vat bijgevuld wordt moet 32,5 graden opgewarmd worden. Dat kost 1.16*10^-3 * 32.5 = 0,0377 kWh aan energie per liter. Gedeeld door mijn vermogen van 9 kW duurt dit 0,25 minuten.Omgerekend heb ik dus 4 liter aan warm water per minuut.
Mijn douchekop levert 15 liter per minuut. delen door 1.3 omdat daar 0.3 liter koud water bij zit per liter heet water betekent dat ik ( 15 / 1.3 ) - 4 = 7.6 liter per minuut te kort kom.
Mijn buffervat is 300 liter groot. 300 / 7.6 = 39.7 minuten douchen voordat het warme water op is.
Klopt dit?![]()
Volgens mij gaat op dat moment de doorstroomverwarmer aan om te zorgen dat ik nog steeds warm water heb, maar dat is wel 4x zo duur ineens dan.
Je warmtepomp is geen aan/uit apparaat, zal niet direct 9 kW bijdragen aan het warme water dus die mag je eigenlijk niet meetellen.
Een doorstroomverwarmer levert bij lange na geen 15L per minuut, die kan dus alleen iets bijverwarmen.
Dit topic is gesloten.
![]()