Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 121 Laatste
Acties:
  • 578.992 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:16
sgsdebruijn schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 20:29:
De Loria Duo 8kW pruttelt alweer een tijd op 100% WAR, gaat een stuk beter dan met 50% ruimtethermostaat.
Maakt mooie lange runs, weinig aan/uit.

Max aanvoer 30 graden
Min modulatie 370watt
Flow tussen de 15 en 17L/min

@Boeie hoe gaat het met jouw wp?
Draait bijna niet meer, maar moest vannacht toch even aan de bak. Ik zal hem ook eens hoger in de WAR zetten, staat bij mij op 40% voor beide zones.

Vrouw had zaterdag even een raam boven opengezet om te luchten, sloeg de 2e zone ineens aan (thermostaat staat hier vlakbij) |:( Dus 2e zone weer geforceerd uit nu op 15c.

WP heeft nog 274kWh gebruikt afgelopen maand.

[ Voor 3% gewijzigd door Boeie op 01-04-2019 10:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BJBoes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-03 20:56
sinds vorige week eigenaar van een panasonic inverter 5kw voor mijn kleine 90M2 woning. samen met

22 X 305 zonnepanelen = hopelijk een energie neutraal huis. melding naar de leverancier voor afsluiten gas en ato gaat vandaag de deur uit :P

in dit geval geplaatst door Marnix

[ Voor 7% gewijzigd door BJBoes op 01-04-2019 11:04 ]

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:40
BJBoes schreef op maandag 1 april 2019 @ 11:03:

22 X 305 zonnepanelen = hopelijk een energie neutraal huis. melding naar de leverancier voor afsluiten gas en ato gaat vandaag de deur uit :P
Bekend met Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? ?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BJBoes
  • Laatst online: 06-03 20:56
ik heb me ingelezen zal bij het beindigen van mijn gas contract expliciet vermelden dat Nuon gemachtigd is de ATO op te zeggen :) en dan gaan we wel kijken of en wanneer Liander in t geweer komt :P

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:52
Oxellaar schreef op maandag 1 april 2019 @ 09:05:
[...]

Je laatste zin.... Dat is wat ik bedoelde bij mijn post van gisteren over de COP.

Ik kan het trouwens nog steeds niet helemaal geloven. Er moet haast ergens een fout ingeslopen zijn. Maar de volgende meting moet dat uitwijzen.
Blijf het bijzonder vinden. _/-\o_

Ga je weer terug naar de isense ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:36
Ramon_1984 schreef op maandag 1 april 2019 @ 12:17:
[...]

Blijf het bijzonder vinden. _/-\o_

Ga je weer terug naar de isense ?
Ja, @Oxellaar, welke thermostaat heb je nu ingewisseld voor welk model?
Ik heb ook standaard de iSense aan mijn Elga hangen, en ben ook niet ontevreden over mijn COP (maart: 5,19), maar had nooit gedacht dat dat ook wel aan de thermostaat zou kunnen liggen. Ben benieuwd naar je bevindingen.

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Ramon_1984 @Bram-Bos geen iSense, maar een eTwist. En nee, die komt niet meer terug.
Op afstand bedienen is bij een warmtepomp overbodig.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Oxellaar schreef op maandag 1 april 2019 @ 16:23:
@Ramon_1984 @Bram-Bos geen iSense, maar een eTwist. En nee, die komt niet meer terug.
Op afstand bedienen is bij een warmtepomp overbodig.
Dat is jammer, dan kan je niet meer gaan zoeken waar het verschil in zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-06 18:58
Oxellaar schreef op maandag 1 april 2019 @ 09:05:
[...]

Je laatste zin.... Dat is wat ik bedoelde bij mijn post van gisteren over de COP.

Ik kan het trouwens nog steeds niet helemaal geloven. Er moet haast ergens een fout ingeslopen zijn. Maar de volgende meting moet dat uitwijzen.
Is je Delta t niet veel kleiner geworden en daardoor meer foutmarge op de kamstrup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op maandag 1 april 2019 @ 16:29:
[...]

Dat is jammer, dan kan je niet meer gaan zoeken waar het verschil in zit
Mja... Als je even wilt doneren
Ik ben namelijk gewend om op een ander zijn kosten problemen te verhelpen. :P
En er is geen probleem meer, het probleem is kapot gegaan en de oplossing was de Honeywell.
Maar ik snap je wel, ik zou het ook wel willen weten, maar ga daar geen nieuwe eTwist voor aanschaffen.
jerh schreef op maandag 1 april 2019 @ 20:58:
[...]
Is je Delta t niet veel kleiner geworden en daardoor meer foutmarge op de kamstrup?
Heb ik ook naar gekeken, maar er is niets veranderd in deze maand. Alleen het gedrag van de Elga zelf.
Maar snap alle vraagtekens...die heb ik ook, het verschil is te groot..
Ik geloof het ook pas echt, als dit resultaat aanhoud. Helaas is het stookseizoen zo ongeveer wel voorbij.

[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 01-04-2019 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
:z

[ Voor 99% gewijzigd door Oxellaar op 01-04-2019 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

BJBoes schreef op maandag 1 april 2019 @ 11:03:
sinds vorige week eigenaar van een panasonic inverter 5kw voor mijn kleine 90M2 woning. samen met

in dit geval geplaatst door Marnix
Evt je naam bij het pana forum?
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1867951/0

Of ? O-) O-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Oxellaar schreef op maandag 1 april 2019 @ 22:00:
[...]

Mja... Als je even wilt doneren
Ik ben namelijk gewend om op een ander zijn kosten problemen te verhelpen. :P
En er is geen probleem meer, het probleem is kapot gegaan en de oplossing was de Honeywell.
Maar ik snap je wel, ik zou het ook wel willen weten, maar ga daar geen nieuwe eTwist voor aanschaffen.

[...]

Heb ik ook naar gekeken, maar er is niets veranderd in deze maand. Alleen het gedrag van de Elga zelf.
Maar snap alle vraagtekens...die heb ik ook, het verschil is te groot..
Ik geloof het ook pas echt, als dit resultaat aanhoud. Helaas is het stookseizoen zo ongeveer wel voorbij.
crowdfunding actie opstarten ? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:43
Ramon_1984 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 09:09:
[...]

crowdfunding actie opstarten ? ;)
Ik wil best een schenking doen, als hij daarvoor een dagje op mijn kids past :P

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Felicia schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 10:16:
[...]

Dan is het geen schenking meer...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Felicia schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 10:16:
[...]

Jij geeft je kinderen wel erg makkelijk een dagje weg... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Laatst online: 18:40
Zegt misschien wel wat over de kinderen :X

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Oxellaar schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 10:38:
[...]

Jij geeft je kinderen wel erg makkelijk een dagje weg... :P
Tjah, moet toch iets om die herrieschoppers de deur uit te krijgen :P Ze hebben wel de nodige beperkingen features, daarom dat onze PGBér 60 euro per uur krijgt :+

[ Voor 3% gewijzigd door Felicia op 02-04-2019 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Gasschuif schreef op maandag 25 maart 2019 @ 18:21:
Kwam dit tegen, WP omkasting "Maggie"
Er wordt geclaimd minder ijsafzetting, daar geloof ik geen bal van... ;)

https://www.praxis.nl/tui...10-x-55-x-70/60cm/5544572
Reply Praxis:
De leverancier vermeld dat de afdekking het product niet ijs vrij houd.
Het product zorgt ervoor dat de warmtepomp niet direct blootgesteld staat bij sneeuwval, dit kan er voor zorgen dat het ontdooi cyclus word ingekort, en dit scheelt in de energie kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:43

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Met ijsafzetting praten we hier op het forum in 99,9% over een ingevroren verdamper. Bovendien wordt sneeuw mee aangezogen in de luchtstroom. Ik geloof er dus nog steeds geen bal van.... ;)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Gasschuif schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 12:50:
[...]

Met ijsafzetting praten we hier op het forum in 99,9% over een ingevroren verdamper. Bovendien wordt sneeuw mee aangezogen in de luchtstroom. Ik geloof er dus nog steeds geen bal van.... ;)
Dat was dus ook mijn 1e gedachte. In het ergste geval wordt het zelfs erger omdat het rooster ook kan aanvriezen door de gekoelde lucht, en die defrost natuurlijk niet mee met de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Gasschuif schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 12:50:
[...]

Bij deze omkasting misschien niet direct, maar nadelig zal het niet zijn.
Als de luchtsnelheid niet te hoog is en dat hoort ook zo, dan word sneeuw niet aangezogen.
Mijn Samsung staat zo opgesteld dat hij geen regen of sneeuw kan vangen.
Defrosten zijn dan ook zeldzaam bij die unit als er een lage ruimtetemp gevraagd word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

@Oxellaar

Ik reageerde in 1e instantie op onderstaande text in in de specificatie van de omkasting
Als extra voordeel kan het stroomverbruik afnemen tijdens zeer koude wintermaanden en er geen stroom nodig is voor het ijsvrij maken van de warmtepomp.
Als dat (letterlijk) echt waar zou zijn ga ik snel ook zo'n kast kopen.....

Jij snapt, (en ik ook) dat deze bewering niet waar kan zijn. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Gasschuif op 02-04-2019 18:34 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:47
Gasschuif schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 18:31:
@Oxellaar

Ik reageerde in 1e instantie op onderstaande text in in de specificatie van de omkasting

[...]

Als dat (letterlijk) echt waar zou zijn ga ik snel ook zo'n kast kopen.....

Jij snapt, (en ik ook) dat deze bewering niet waar kan zijn. ;)
Bij bedrijven noemt men dat "marketing".
Ik noem het liegen.
Veel mensen zijn kennelijk van mening, dat je in marketing niet helemaal de waarheid hoeft te vertellen......

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 10:27

DJT

Na twee jaar meelezen is het bijna zover..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8zxxhddAL4HFt4q9B8WPgNZ3/thumb.jpg

Koevlaas komt 'm binnenkort installeren. *O*

Iets meer info:
- Ik heb een betonnen bak met afvoer gemaakt en wacht nu op stalen balken (thermisch verzinkt) die de WP op z'n plek moeten houden. In de tussentijd gebruik ik wel even houten balken want het staal duurt twee weken. -O-
- Een 200mm rechte pijp aangelegd die door m'n achtergevel in de kelder terecht komt, daar komen de binnenunit, buffer en boiler te staan. Als Koevlaas is geweest kan eindelijk m'n tuin dicht.
- De unit staat in een talud tussen een hoger en lager gedeelte van onze tuin. Hier wordt nog een muurtje omheen gebouwd, daarmee wordt hij vanuit ons huis onzichtbaar.

[ Voor 55% gewijzigd door DJT op 02-04-2019 21:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-05 16:33
Nice! Ik lees hier inmiddels ook al ruim een maandje mee om zoveel als mogelijk info te verkrijgen. Ik kijk naar een Panasonic Mono. Volgende week eens met een installateur praten hier uit Almere. Heeft er in ieder geval verstand van, gelukkig.

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

DJT schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 21:30:
Na twee jaar meelezen is het bijna zover..

[Afbeelding]

Koevlaas komt 'm binnenkort installeren. *O*

Iets meer info:
- Ik heb een betonnen bak met afvoer gemaakt en wacht nu op stalen balken (thermisch verzinkt) die de WP op z'n plek moeten houden. In de tussentijd gebruik ik wel even houten balken want het staal duurt twee weken. -O-
- Een 200mm rechte pijp aangelegd die door m'n achtergevel in de kelder terecht komt, daar komen de binnenunit, buffer en boiler te staan. Als Koevlaas is geweest kan eindelijk m'n tuin dicht.
- De unit staat in een talud tussen een hoger en lager gedeelte van onze tuin. Hier wordt nog een muurtje omheen gebouwd, daarmee wordt hij vanuit ons huis onzichtbaar.
Mooi... Stevig voetstuk eronder zo te zien :) Komt grind in denk ik?
Wat voor type heb je besteld. Ga je veel plezier aan beleven, hier staat iets wat er op lijkt, andere kleur echter. Hoever staat hij van het huis af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 10:27

DJT

Het is de Zubadan 11,2 variant, vorig jaar augustus al met de stoomboot uit Spanje gekomen. De bak is 12cm gewapend beton op een vlak bedje van betontegels, de opstaande randen zijn circa 10cm dik en ook gewapend en voorzien van vier draadijzers M10. Het is inderdaad de bedoeling om er een dun laagje grind in te doen. Op de stalen voeten valt de omtrek van de WP precies binnen de bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:53
Dan heb je dezelfde als @Remco45 ;)

Nu ff een pooltje maken welke unit het eerste draait ; heb je de netbeheerder al op bezoek gehad @Remco45 ?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-06 14:54
Oxellaar schreef op zondag 31 maart 2019 @ 21:46:
Niet verkeerd bedoeld, maar ik heb hier een @mkleinman momentje.

Zoals ik eerder aangaf, heb ik mijn thermostaat vervangen.

De COP is gestegen en niet zo'n beetje ook. Van een jaargemiddelde van 3.33, klap ik nu naar een, bijna ongeloofwaardige 5.37 voor maart. En dan is het nog niet eens een ideale maand om te meten, ik heb al erg veel standby verbruik. De Elga staat hier al ruim 3 dagen in slaap

Ik heb alles dubbel gecheckt en kan er niet meer/minder van maken...
Mijn HCTM (Honeywell thermostaat)heb ik recentelijk moeten vervangen omdat hij af en toe geen signaal meer aan Elga doorgaf (Een nacht in de kou). Ik heb de indruk dat er nu met de nieuwe beter geregeld wordt.(Nog even afwachten)
Techneco heeft in het verleden beweerd dat de HCTM dom wordt gebruikt; alleen voor het setpoint en de gemeten T ruimte. Elga zou daar dan slimme dingen mee doen.
Het kan zijn dat bij de latere software up-dates het modulerende regel gedrag van de HTMC toch wordt gebruikt. Ik moet ook nog een maandje wachten op resultaat. Maar van 3,3 naar 5,4 lijkt een wereldwonder.
De heiligverklaring van Elga is nabij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

FrancD schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 21:35:
Nice! Ik lees hier inmiddels ook al ruim een mandje mee om zoveel als mogelijk info te verkrijgen. Ik kijk naar een Panasonic Mono. Volgende week eens met een installateur praten hier uit Almere. Heeft er in ieder geval verstand van, gelukkig.
Interesse op de lijst??
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1867951/0

Graag pm met gegevens

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

DJT schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 22:02:
Het is de Zubadan 11,2 variant, vorig jaar augustus al met de stoomboot uit Spanje gekomen. De bak is 12cm gewapend beton op een vlak bedje van betontegels, de opstaande randen zijn circa 10cm dik en ook gewapend en voorzien van vier draadijzers M10. Het is inderdaad de bedoeling om er een dun laagje grind in te doen. Op de stalen voeten valt de omtrek van de WP precies binnen de bak.
Ik hoop rvs draadeind...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Tomexergie schreef op woensdag 3 april 2019 @ 00:34:
[...]

Mijn HCTM (Honeywell thermostaat)heb ik recentelijk moeten vervangen omdat hij af en toe geen signaal meer aan Elga doorgaf (Een nacht in de kou). Ik heb de indruk dat er nu met de nieuwe beter geregeld wordt.(Nog even afwachten)
Techneco heeft in het verleden beweerd dat de HCTM dom wordt gebruikt; alleen voor het setpoint en de gemeten T ruimte. Elga zou daar dan slimme dingen mee doen.
Het kan zijn dat bij de latere software up-dates het modulerende regel gedrag van de HTMC toch wordt gebruikt. Ik moet ook nog een maandje wachten op resultaat. Maar van 3,3 naar 5,4 lijkt een wereldwonder.
De heiligverklaring van Elga is nabij.
Al deze updates hebben geen effect gehad bij mij icm met de eTwist, echt totaal niets.
Ik zet zelf ook nog grote vraagtekens bij het gemeten resultaat.
Alleen kan ik er nu helaas niets anders van maken, dus 5.4 is op dit moment de GEMETEN waarde.
Of het de werkelijke waarde is...... :P Ik denk van niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-06 11:44
Grolsch schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 22:16:
Dan heb je dezelfde als @Remco45 ;)

Nu ff een pooltje maken welke unit het eerste draait ; heb je de netbeheerder al op bezoek gehad @Remco45 ?
De netbeheerder staat gepland voor aanstaande vrijdagmiddag.
Dan eerst de WAF verbeteren door het installeren van een inductiekookplaat. *O*
De stekmonteur is dan toch met vakantie dus wordt het zo rond de derde of vierde week van april dat alles zou moeten draaien.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-05 16:33
@Dylantje2 Als ik het gesprek met mijn installateur heb gehad en de kogel is door de kerk voeg ik mij graag toe aan de lijst. Nu nog ff te vroeg.

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jopie841
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07-06 05:47
Ik heb net mijn PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2C geleverd gekregen door Installadora Termica en wil graag mijn ervaringen delen ter lering en vermaak.

Voordat ik bestelde heb ik 2 vragen gesteld, hoe gaat het met het transport en hoe zit het met dat type omdat op de website het plaatje van een ouder type staat. Als antwoord kreeg ik een link naar dezelfde pagina met de mededeling dat dat het juiste type was. Tegelijkertijd was snel de prijs aangepast want nu was hij plots niet meer 4205,- maar 4450,- dus 245 euro duurder! Mijn vraag over transport werd niet beantwoord.

Enfin het was nog steeds beter dan zijn concurrent dus ik dacht het maar te slikken en ging bestellen. In dat proces moet je een account aanmaken met een afleveradres. Bij het bestellen bleef de website melden dat bezorging gratis was dus ik dacht, dat is dan weer netjes en dat compenseert de extra 250. Naief natuurlijk want uiteindelijk kreeg ik een email dat de spullen klaarstonden voor ophalen. Daarbij de boodschap dat zij ook vervoer konden regelen maar dat het waarschijnlijk goedkoper was als ik dat zelf deed. Dat bleek ook want de bijgaande link naar hun vervoersaanbod kwam uit op 895 euro!

Ik voelde me inmiddels behoorlijk genaaid en besloot de koop te ontbinden en mijn geld terug te vragen. Dit alles volgens hun eigen voorwaarden binnen 7 dagen na 'ontvangst'. Ik had alles met creditcard betaald. Toen kreeg ik een mail met het aanbod dat ik hem voor de originele prijs kon krijgen en anders binnen 3 dagen mijn geld terug zou krijgen. Tevens boden ze een andere vervoersoptie wat neer zou komen op 695 euro.

Daarmee werd het toch weer enigszins redelijk en ben ik op onderzoek naar vervoer uitgegaan. Ik vond (verzekerd) vervoer middels cheapcargo.com bij DHL freight voor 416 euro. Ik had van installadora de volgende afmetingen en gewicht doorgekregen: 1 pallet van 120x120x120 totaal 150 kilo en dat gebruikt om een offerte voor transport aan te vragen. Installadora had een week nodig om de WP van hun importeur te betrekken en melde keurig na die week dat hij binnen was. Toen de transporteur contact opnam met installadora voor een ophaalafspraak bleek het om 2 pakketten te gaan, beide op een eigen pallet, niet stapelbaar van 141 kg + 48 kg rnet afmetingen: 99 x 60 x 56 cm en 114 x 59 x 118 cm. Gelukkig deed de transporteur er niet moeilijk over en ging alles op transport. Het duurde wel een week voor ze het ophaalden en nog een week voordat het hier was.

Nadat ik daarom verzocht betaalde Installadora de 245 euro die ik teveel had betaald keurig binnen enkele dagen terug.
Met alle gedoe heeft het wel even geduurd; ik heb op 24 feb besteld en vandaag 4 april is hij binnen.

binnenkort komt Koevlaas bij mij e.e.a. installeren, gelukkig had ik wat marge in de afspraak aangehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-06 11:44
@jopie841 Mooi dat het gelukt is. :) Gelukkig zijn er ook andere aanbieders waarbij het wel vlekkeloos verloopt zoals ecoclimagroup.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:24
Remco45 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 14:04:
@jopie841 Mooi dat het gelukt is. :) Gelukkig zijn er ook andere aanbieders waarbij het wel vlekkeloos verloopt zoals ecoclimagroup.
Dat kàn bij Installadora Termica óók wel hoor, gezien mijn ervaring; maar misschien heb ik geluk gehad met het vlekkeloos verloop bij hem.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1185584

Voor de 'liefhebbers' simulatie uitkomsten van Hitachi Warmtepompen van resp 4.3 6 en 7.5kW split-units in een woning welke ongeveer 15000kWh op jaarbasis aan warmtebehoefte heeft. De grootste dekt de behoefte volledig als WP en de kleinere gebruiken v.a. resp -4C en -7C een variabele heater van 1 - 3kW als ondersteuning. Tevens inzichtelijk tot hoe ver ze terug kunnen moduleren en bij welke buitenT dat dan al zal gaan gebeuren, de kleine tot ongeveer 1.5kW resp. 2 en 2.5kW. Dit geldt dus bij een warmtebehoefte op jaarbasis van ongeveer 15.000kWh, indien minder behoefte zal het aan/uit/pendelen dus eerder optreden. https://we.tl/t-6UkKwuMn6G
PS. Voor wie zelf met de tool wil 'spelen' aanmelden op http://hitachi-hitoolkit.com/

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 1185584 op 03-04-2019 17:54 . Reden: PS. toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:36

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Anoniem: 1185584 15.000 kWh = min. 1700 m³ Groninger gas @ 90% jaarrendement b.w. (met LTV).
Welk type huis had je trouwens in gedachte?
Met een stookgrens van ca. 18°C is dit waarschijnlijk een wat ouder woonhuis (jaren 80?).
Wat zijn de systeemtemperaturen en wat is de (gemiddelde) binnentemperatuur?

Ik hoop dat de huis- tuin en keukeninstallateur (aka ketelophanger)
ook vergelijkbare tools kan (en weet! te) gebruiken,
maar dat zal nog z'n tijd duren vrees ik.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@dunklefaser Mede om aan te geven wat je met een heel erg klein warmtepompje kunt realiseren MITS je afgiftesysteem op orde is.
BTW de Ta in de simulatie is 26 - 38C. Stookgrens v.a. 19C.
PS. Warmteverlies1 * Oppervlakte1 = Warmteverlies1/3 * Oppervlakte3

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 1185584 op 03-04-2019 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Laatst online: 17:47
Anoniem: 1185584 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 16:54:
Voor de 'liefhebbers' simulatie uitkomsten van Hitachi Warmtepompen van resp 4.3 6 en 7.5kW split-units in een woning welke ongeveer 15000kWh op jaarbasis aan warmtebehoefte heeft. De grootste dekt de behoefte volledig als WP en de kleinere gebruiken v.a. resp -4C en -7C een variabele heater van 1 - 3kW als ondersteuning. Tevens inzichtelijk tot hoe ver ze terug kunnen moduleren en bij welke buitenT dat dan al zal gaan gebeuren, de kleine tot ongeveer 1.5kW resp. 2 en 2.5kW. Dit geldt dus bij een warmtebehoefte op jaarbasis van ongeveer 15.000kWh, indien minder behoefte zal het aan/uit/pendelen dus eerder optreden. https://we.tl/t-6UkKwuMn6G
PS. Voor wie zelf met de tool wil 'spelen' aanmelden op http://hitachi-hitoolkit.com/
Ziet er leuk uit, maar selecteert bij mij alleen maar WP's die bij het ontwerppunt een 2 x te hoog vermogen hebben (10 a 11 kW ipv de opgegeven 5 kW). Zowel Mono-valent als mono-energy geprobeerd.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Zwerius Je dient mono-energy te kiezen. Even de app proberen te doorgronden, de sleutel zit denk ik in de Beta-Factor / Ontwerpconditie en Ontwerpconditie | minimale capaciteit warmtepomp. Stookgrens naar -10C = 100%, Stookgrens naar -4C = 78.5% als je v.a. 18C stookgrens rekent. Zet die maar eens op 70%, dan krijg je meer keuzes.
PS. OntwerpConditie|Maximale belasting gebouw op 6kW

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 1185584 op 03-04-2019 20:16 . Reden: PS. toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-05 12:31
Voor een ieder die er over denkt om bij confort-market wat te bestellen, ik zou even nadenken. Bij onze bestelling ( 5 pompen ) is er na betaling met paypal en creditcard al een maand geen reactie meer geweest van die kerel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-03 18:48
Wat een gedoe is het toch vaak met die lui. Ik denk dat we zo langzamerhand toch wel kunnen besluiten om in de openingspost iets van een waarschuwing op te nemen. Nu maken we daar gratis reclame terwijl het te vaak mis gaat.

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-05 12:31
Lijjkt me wel verstandig ja. In ieder geval zou ik adviseren NOOIT geld via een bank overschrijving over te maken. Met paypal of creditcard is het in ieder geval minder stress. Voorlopig gebeurd er dus helemaal niets van zijn kant. En hij kan misschien wel problemen hebben met leveren, maar dan zou hij dat moeten melden. Nu is hij totaal onbereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-06 10:45
Hoe activeer ik ELGA bij retourtemp tussen bijv 20 en 25c. Dus AAN bij <20c en UIT bij >25c.

Kamerthermostaat moet het ook blijven doen.(WAR/RAR).

Ik overweeg de aanschaf van een Edel Auer Eau 200L

http://www.auer.fr/wp-con...L-MAY-2018-ANGLAIS-BD.pdf

maar heb geen VVW en nog geen ruimte voor een buffervat waar die WPB z,n (door ELGA voorverwarmde) bronwater uit haalt, dus wil ik m voorlopig nog op de retour naar ELGA aansluiten, maar dit mag niet kouder dan 18c zijn, anders houdt de WPB zn SWW niet warm genoeg, of doet het niet.

kortom ELGA moet het Cvleidingwater dmv een aparte retour-sensor op bijv. 20-25c houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:12
amarkest schreef op donderdag 4 april 2019 @ 11:13:
Hoe activeer ik ELGA bij retourtemp tussen bijv 20 en 25c. Dus AAN bij <20c en UIT bij >25c.

Kamerthermostaat moet het ook blijven doen.(WAR/RAR).

Ik overweeg de aanschaf van een Edel Auer Eau 200L

http://www.auer.fr/wp-con...L-MAY-2018-ANGLAIS-BD.pdf

maar heb geen VVW en nog geen ruimte voor een buffervat waar die WPB z,n (door ELGA voorverwarmde) bronwater uit haalt, dus wil ik m voorlopig nog op de retour naar ELGA aansluiten, maar dit mag niet kouder dan 18c zijn, anders houdt de WPB zn SWW niet warm genoeg, of doet het niet.

kortom ELGA moet het Cvleidingwater dmv een aparte retour-sensor op bijv. 20-25c houden.
x-RaY99 in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"
Ervaring van een gebruiker. Hij meldt in een pb dat de Edel water prima bevalt en dat hij hem niet hoort en eigenlijk niet merkt dat hij van een GasCV naar Wpb is overgestapt. Ik ben erg benieuwd hoe het van de zomer gaat als de Edel water de vloer gaat koelen.

[ Voor 11% gewijzigd door t.oswald op 04-04-2019 11:36 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

'Verbeteringsvoorstel' voor @jaari mocht hij een Hitachi aanschaffen. Uitgangspunt zijn zijn gegevens uit het maandelijkse overzicht en dan van het jaar 2018. Zijn Kamstrup gemeten productie is 11849kWh, deze opbrengst resulteert in het model op een max. gebouwbelasting van 5.3kW. Zijn stookgrens heb ik als 18C genomen en zijn Ta bij 2C is 28C. Hieruit heb ik afgeleid dat zijn max. Ta 33C zal zijn en zijn min. 24C, dus 0,33C per graad buitenT verandering. Correct me if I'm wrong. In het overzicht komt jaari tot een sCOP van 5.03, het aan/uit/pendelgedrag zal beginnen bij ongeveer 11-12C. De Hitachi simulatie geeft aan dat een sCOP van 5.41 gehaald kan worden. De opbrengst zal 11840kWh zijn volgens het model. Resultaten zijn te downloaden https://we.tl/t-oHwnM0qGL7

Indien een 3-fase unit gekozen wordt dient de max. gebouwbelasting >5.0kW te zijn, 5.1kW is in dit geval voldoende. De sCOP is 4.81, het aan/uit/pendelgedrag zal beginnen bij ongeveer 2C. Ta varieert tussen 29C en 36C. Resultaten https://we.tl/t-n9xGHbHud3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KeFi5YEntAlmUsoRIN8NCKrA/full.jpg

ik heb mijn WAR omhoog gegooid (voor beide zones) naar 70%, dit was 40%. Klokprogramma loopt nog steeds op kamer thermostaat.

Wat zijn nu die terugvallers? Is dit nu pendelen? Kan mij niet indenken dat de BU nu nog bevriest, maar ik zal het morgenochtend eens bekijken.

@sgsdebruijn draait nu 100% WAR met dezelfde WP, andere thermostaat (Tado ipv Lyric T6) en heeft een veel gelijkmatigere lijn met dezelfde setup.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/f9nDeMUNWc5MMQQbOburGwae/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:45
Patroon lijkt wel op defrosts om eerlijk te zijn..
@sgsdebruijn draait ook op een lager vermogen

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Laatst online: 11-06 01:40
Boeie schreef op donderdag 4 april 2019 @ 14:32:
[Afbeelding]

ik heb mijn WAR omhoog gegooid (voor beide zones) naar 70%, dit was 40%. Klokprogramma loopt nog steeds op kamer thermostaat.

Wat zijn nu die terugvallers? Is dit nu pendelen? Kan mij niet indenken dat de BU nu nog bevriest, maar ik zal het morgenochtend eens bekijken.

@sgsdebruijn draait nu 100% WAR met dezelfde WP, andere thermostaat (Tado ipv Lyric T6) en heeft een veel gelijkmatigere lijn met dezelfde setup.
[Afbeelding]
ik heb eenzelfde "probleem", mijn theorie op dit moment is dat mijn Nibe F2120-16 te veel capaciteit heeft. Ons huis blijft redelijk op temperatuur (Vloer RC5, muur RC6, dak RC7. WTW ventilatie, goed gelet op kierdichting en goede kwaliteit HR++ met swiss spacers). als het koduer is dan is het een rustiger beeld, maar met dit weer is het meer pendelgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
HiBe schreef op donderdag 4 april 2019 @ 15:27:
[...]

ik heb eenzelfde "probleem", mijn theorie op dit moment is dat mijn Nibe F2120-16 te veel capaciteit heeft. Ons huis blijft redelijk op temperatuur (Vloer RC5, muur RC6, dak RC7. WTW ventilatie, goed gelet op kierdichting en goede kwaliteit HR++ met swiss spacers). als het koduer is dan is het een rustiger beeld, maar met dit weer is het meer pendelgedrag.
Bij kouder weer heb ik het nu ook maar is vooral defrosts. Dit is ander gedrag, kan mij niet voorstellen dat het nu defrosts zijn maar ik heb vanuit huis geen zicht op de BU dus dan moet ik echt gaan kijken.

Qua huis heb ik ongeveer dezelfde specs als hij hebt, ook nieuwbouw, HSB met zelfde waardes. Damp open gebouwd, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@HiBe
...........en goede kwaliteit HR++ met swiss spacers
Wat is dat?
Misschien hetzelfde als "Wienersprossen"?
Heeft dat nog invloed op de isolatiegraad?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-06 13:18
Ik mag me hier onderhand ook melden. Sinds enige weken draait er een Itho Daalderop HPS-55 warmtepomp. Vloerverwarming is ook een week of 3 geleden gefreesd en tevens zijn er drie ZLTV radiatoren besteld (tevens Itho) die binnenkort kunnen worden aangesloten. Momenteel zit het systeem vast aan de vloerverwarming (7 groepen van een meter of 50 per stuk) en aan twee (dikke stalen) oude radiatoren. Nu merk ik wel dat als ik de warmtepomp op een graad of 28 zet hij meerdere keren per uur opstart. Zet ik de warmtepomp op 35 dan lijkt het gedrag een stuk stabieler (op een aantal defrosts na vannacht). Duidelijk dat er nog veel te leren is, ook met de instellingen van de vloerverwarming (staat nu op thermostaatkraan 28 graden).

We hebben overigens bewust gekozen om geen open verdeler te nemen, omdat de warmtepomp hybride is met een cv ketel en we niet het risico willen lopen dat een configuratiefout de nieuwe vloer eruit blaast met water van 50+ graden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
Naalroc schreef op donderdag 4 april 2019 @ 15:46:
@HiBe
[...]

Wat is dat?
Misschien hetzelfde als "Wienersprossen"?
Heeft dat nog invloed op de isolatiegraad?
de afstandhouders tussen de glasdelen is niet van aluminium maar van een ander (platic meestal) materiaal. ziet er mooier uit (zwart ipv aluminium) en heeft beter isolatie waarden. probleem is in NL. dat er vooral naar de U-waarde van glas gekeken wordt. Maar de U-waarde is een meting op een enkel punt, terwijl de rand een echte koudebrug is. Vandaar dat we voor HR++ met goede spacers gekozen hebben (climaplus van Saint-Gobain met Ecotec afstandhouders) ipv tripple (HR+++) glas. Dat was veel duurder in ons geval.

op http://www.swisspacer.com/en/ staat een aardig filmpje, en op https://geen-energiereken...door-drievoudig-glas.html staat nog meer informatie.

[ Voor 7% gewijzigd door HiBe op 04-04-2019 21:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11-06 20:51
Daannn1987 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 14:50:
Patroon lijkt wel op defrosts om eerlijk te zijn..
@sgsdebruijn draait ook op een lager vermogen
@Boeie Duidelijk herkenbare defrosts voor een Loria. Het is vannacht lokaal redelijk koud geweest (< 3 graden).

Dat @sgsdebruijn geen defrosts heeft is te danken aan het lagere gevraagde vermogen, wat mogelijk weer samenhangt met de stooklijn, ruimteinvloed en thermostaat (merk).

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-06 17:24
Anoniem: 1185584 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 12:13:
'Verbeteringsvoorstel' voor @jaari mocht hij een Hitachi aanschaffen. Uitgangspunt zijn zijn gegevens uit het maandelijkse overzicht en dan van het jaar 2018. Zijn Kamstrup gemeten productie is 11849kWh, deze opbrengst resulteert in het model op een max. gebouwbelasting van 5.3kW. Zijn stookgrens heb ik als 18C genomen en zijn Ta bij 2C is 28C. Hieruit heb ik afgeleid dat zijn max. Ta 33C zal zijn en zijn min. 24C, dus 0,33C per graad buitenT verandering. Correct me if I'm wrong. In het overzicht komt jaari tot een sCOP van 5.03, het aan/uit/pendelgedrag zal beginnen bij ongeveer 11-12C. De Hitachi simulatie geeft aan dat een sCOP van 5.41 gehaald kan worden. De opbrengst zal 11840kWh zijn volgens het model. Resultaten zijn te downloaden https://we.tl/t-oHwnM0qGL7

Indien een 3-fase unit gekozen wordt dient de max. gebouwbelasting >5.0kW te zijn, 5.1kW is in dit geval voldoende. De sCOP is 4.81, het aan/uit/pendelgedrag zal beginnen bij ongeveer 2C. Ta varieert tussen 29C en 36C. Resultaten https://we.tl/t-n9xGHbHud3
Die 5,3kW is bij -11oC zie ik. Maar dat is het hier aan de kust gelukkig nooit. Ook niet vorig jaar waar jij de 11849kWh warmteproductie van hebt. Dus ik vraag me wel af welke temperatuurverdeling in het model zit. En bij -9 gaat bij jouw simulatie het element meewerken.
Ik zie in mijn gegevens 5,0 kW bij -5oC. Maar dat is dan wel de gemiddelde dagtemperatuur en ik neem aan dat het Hitachi model werkt met uurwaarden.
0,33oC per graad buitentemperatuur voor de stooklijn klopt wel ongeveer.
In deellast kan de Hitachi terug moduleren tot onder de 2 kW(thermisch) zie ik in de simulatie. Mooi laag; dat lukt mijn F-serie Pana niet; die komt niet lager dan 2,7 kW.
Zou mooi passen bij de warmtebehoefte van mijn huis. Laat Hitachi maar contact met me opnemen voor een demonstratieproject op hun kosten :+
edit: ik zie nu de urengrafiek die in hun model zit. Komt toch wel redelijk overeen met wat ik in de praktijk zie; iets van 120 uur onder de 0oC klinkt me redelijk in de oren.

[ Voor 4% gewijzigd door jaari op 04-04-2019 16:34 ]

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@jaari Je voetnoot zegt overigens dat je een F-Serie hebt.
PS. Invloed van verschillende Ta's geeft:
24 33 sCOP 5.41
26 35 5.26
28 37 5.09
30 39 4.93
32 41 4.75

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 1185584 op 04-04-2019 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Anoniem: 1185584 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 16:31:
@jaari Je voetnoot zegt overigens dat je een F-Serie hebt.
Voutje. aangepast :o
PS. Invloed van verschillende Ta's geeft:
24 33 sCOP 5.41
26 35 5.26
28 37 5.09
30 39 4.93
32 41 4.75
Dus 0,08 punt sCOP verlaging per 1oC Ta verlaging.

[ Voor 32% gewijzigd door jaari op 04-04-2019 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:01
jaari schreef op donderdag 4 april 2019 @ 16:36:
[...]
Voutje. aangepast :o

[...]

Dus 0,08 punt sCOP verlaging per 1oC Ta verlaging.
Volgens mij daalt de SCOP bij stijgen van Ta ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Cranberry @jaari heeft waarschijnlijk een 'zware' dag gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
vistu schreef op donderdag 4 april 2019 @ 15:57:
Ik mag me hier onderhand ook melden. Sinds enige weken draait er een Itho Daalderop HPS-55 warmtepomp. Vloerverwarming is ook een week of 3 geleden gefreesd en tevens zijn er drie ZLTV radiatoren besteld (tevens Itho) die binnenkort kunnen worden aangesloten. Momenteel zit het systeem vast aan de vloerverwarming (7 groepen van een meter of 50 per stuk) en aan twee (dikke stalen) oude radiatoren. Nu merk ik wel dat als ik de warmtepomp op een graad of 28 zet hij meerdere keren per uur opstart. Zet ik de warmtepomp op 35 dan lijkt het gedrag een stuk stabieler (op een aantal defrosts na vannacht). Duidelijk dat er nog veel te leren is, ook met de instellingen van de vloerverwarming (staat nu op thermostaatkraan 28 graden).....
Je observaties betreffende de water temperaturen klopt met mijn (en andere) ervaringen: ik heb een groep met 1 lus + een paar radiatoren; daarop pendelt de wp behoorlijk bij een Ta van 30*, maar dat is bijna over bij een Ta van 35*.
Als de woonkamer met 9 lussen vraag heeft, dan draait de wp prima (constant) met een Ta van 29 of 30*.
Dat betekent dus in het eerste geval dat er een afgifte probleem is, wat "opgelost" kan worden door de aanvoer temp op te schroeven. Het ligt er ook aan hoever de wp terug kan moduleren. Dat is bij mij te weinig cq. mijn wp is te groot voor weinig afgifte.

[ Voor 7% gewijzigd door Naalroc op 04-04-2019 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Anoniem: 1185584 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 16:49:
@Cranberry @jaari heeft waarschijnlijk een 'zware' dag gehad.
ja, ik hou verder mijn mond maar. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-06 14:54
Monitoring data maart. We missen nog:

@Wimhaw
@hannibal2206
@Wodan89 @Boerm
@mkleinman
@buiter
@Knowbody
@koevlaas2
@MarFan
@Anoniem: 632332
Via PM doorgeven a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-06 17:43
@Oxellaar ik heb een warmtepomp ontdekt die zijn compressor gewoon aanzet ondanks dat er geen flow is.
Normaal is het toch zo dat wanneer de flow ontbreekt de compressor niet aanslaat, lijkt mij ook logisch want bij een technisch probleem met bijv. de 3wegklep oid dan gaat eea mis.
Het gaat om een Alpha Innotec LWDV.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
HiBe schreef op donderdag 4 april 2019 @ 16:09:
[...]

de afstandhouders tussen de glasdelen is niet van aluminium maar van een ander (platic meestal) materiaal. ziet er mooier uit (zwart ipv aluminium) en heeft beter isolatie waarden. probleem is in NL. dat er vooral naar de U-waarde van glas gekeken wordt. Maar de U-waarde is een meting op een enkel punt, terwijl de rand een echte koudebrug is. Vandaar dat we voor HR++ met goede spacers gekozen hebben (climaplus van Saint-Gobain met Ecotec afstandhouders) ipv tripple (HR+++) glas. Dat was veel duurder in ons geval.

op http://www.swisspacer.com/en/ staat een aardig filmpje, en op https://geen-energiereken...door-drievoudig-glas.html staat nog meer informatie.
Hoe groot is je huis dat je met die isolatiewaardes voor een 13 (!!!)kW WP hebt gekozen?
Zelfs onze WP koning @Grolsch heeft een kleinere (sorry.... :+ ) en zijn huis is volgens BBS geisoleerd en qua ligging ook niet supergunstig, én hij werkt ook nog met nachtverlaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
koevlaas2 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 23:40:
@Oxellaar ik heb een warmtepomp ontdekt die zijn compressor gewoon aanzet ondanks dat er geen flow is.
Normaal is het toch zo dat wanneer de flow ontbreekt de compressor niet aanslaat, lijkt mij ook logisch want bij een technisch probleem met bijv. de 3wegklep oid dan gaat eea mis.
De Mitsu (buitenunit) gaat niet aan als er geen (Of te weinig) flow is, dan krijg je na een paar minuten een foutmelding.

Zelf ondervonden toen de installateur de aanvoer en retour had omgedraaid en toen ik zelf na filter schoonmaken een dikke luchtbel in het systeem had zitten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:01

Wailing_Banshee

You're Next

Ik zit te denken om de CV eens op 55 (of 45) graden te zetten. Ik weet dat ik dan de thermostaat vast moet zetten op de temperatuur die ik wil hebben, maar moet ik dan ook alle radiatoren open zetten (er zijn er nu een aantal geknepen)?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Flowmeter checken, blijft hangen of is kapot, gooi eens 1 draad los en dan kijken of er wel een flow melding komt. Sommige kan je ook instellen zelfs op een minimale hoeveelheid flow.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 07:37:
Ik zit te denken om de CV eens op 55 (of 45) graden te zetten. Ik weet dat ik dan de thermostaat vast moet zetten op de temperatuur die ik wil hebben, maar moet ik dan ook alle radiatoren open zetten (er zijn er nu een aantal geknepen)?
Wat is je probleem dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Grappig, kun je direct de HD beveiliging testen...
Maar zonder gekheid. Dat moet niet kunnen.
Het hele voorwaarde circuit moet gesloten zijn, voor de compressor mag starten.
Stel dat je aan het koelen bent en je pomp draait niet, dan vriest de verdamper direct kapot.

Dus als de flowsensor geen waarde aangeeft en de compressor start toch, dan lijkt me dat een bug in de software.
@Rol-Co Flowmeter die blijft hangen geeft ook een storing. De ruststand controle pikt het niet dat de flowmeter gemaakt is terwijl de pomp niet draait.

[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 05-04-2019 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Ik heb geen probleem? Ik heb gewoon een vraag. Ik wil gewoon kijken of we ons huis warm kunnen houden met een LTV systeem. Ik weet dat ik dan m'n CV op 45 of 55 graden kan zetten (ipv de standaard 75 graden). En m'n thermostaat vast op 1 temperatuur, ipv een nachtverlaging. Maar ik weet niet wat ik met de knoppen op m'n radiatoren moet doen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
  • Laatst online: 08-01 02:44
Chris_82 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 16:10:
[...]

@Boeie Duidelijk herkenbare defrosts voor een Loria. Het is vannacht lokaal redelijk koud geweest (< 3 graden).

Dat @sgsdebruijn geen defrosts heeft is te danken aan het lagere gevraagde vermogen, wat mogelijk weer samenhangt met de stooklijn, ruimteinvloed en thermostaat (merk).
@Boeie vergis je niet in de temperaturen hier in de HW, het ijs ligt op het dak.
Je TA=30 is gelijk aan die van mij, misschien nog 2 graden verlagen?
@Chris_82 hier geen ruimteinvloed 100% WAR, mijn stooklijn zit tussen min en max ongeveer 1.2 graden met een rustige opbouw

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
Chris_82 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 16:10:
[...]

Ok, dan zijn het defrosts. Het is inderdaad ook koud.
sgsdebruijn schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 08:53:
[...]

@Boeie vergis je niet in de temperaturen hier in de HW, het ijs ligt op het dak.
Je TA=30 is gelijk aan die van mij, misschien nog 2 graden verlagen?
@Chris_82 hier geen ruimteinvloed 100% WAR, mijn stooklijn zit tussen min en max ongeveer 1.2 graden met een rustige opbouw
Hier lag vanochtend het ijs op het dak. TA is idd gelijk (30) en WAR staat sinds gisteravond op 100%. Gedrag ongeveer hetzelfde al lopen de lijnen wel iets anders:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HLPIN9jJJoPXZrtfw3ixJNf5/full.jpg

In vergelijking tot gister het hele verloop:
4 april dag

Met de zon van vandaag denk ik trouwens dat hij er al veel vroeger mee gaat stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
@Boeie Als je een Mitsu had gehad, dan zou dit "pendelgedrag' zijn door te weinig afgifte.
Een defrost ziet er bij een Mitsu heel anders uit.

Dit heet trouwens geen pendelen hoor, een run van 3 kwartier en dan ff uit is geen pendelgedrag. Dat is elke x minuten aan/uit/aan/uit. Met bovengenoemde grafiek zou ik me geen zorgen maken.

Maar jij hebt geen Mitsu, dus ik weet niet hoe een defrost er bij een Loria uit ziet :P

Ik zie trouwens bij @Dylantje2 helemaal geen defrosts, terwijl hij ook de hele nacht doordraait, en zijn Tb ook vlak boven het vriespunt zit.

[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 05-04-2019 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
@Boeie
Vergeleken met @sgsdebruijn heb je meer warmteafgifte in kortere tijd. Er lijkt ruimte voor het verlagen van je stooklijnhelling. Gevolg is dan dat de WP langer draait -met lager verbruik en betere COP- en mogelijk eerder 's nachts aangaat.

Wat mij verder opvalt en een beetje dwarszit is het verloop van je WP-vermogen tussen de defrosts. Dat het zo snel blijft toenemen doet mij ongewoon aan. Heb je daar zelf een verklaring voor?
Wat voor max verwarmingsvermogen behaalt je WP nog?
(Flow, Ta en Tr aflezen op de WP bij SWW maken, of bij thermostaat op 25 of hoger?)

@all Kan dit een gevolg zijn onvoldoende koelmiddel?
Vergelijk defrosts Loria 6010 en 6008

@Grolsch Pendelen bij een Loria zie ik alleen in de laagste deellast, dus daarvoor moet het verbruik voor en na de pauze onder de ca. 400 W zijn voor een Loria 6008 (of onder de 600W voor een 6010)

[ Voor 11% gewijzigd door Chris_82 op 05-04-2019 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Laatst online: 16:28
bbbrumbrum schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 00:37:
[...]

Hoe groot is je huis dat je met die isolatiewaardes voor een 13 (!!!)kW WP hebt gekozen?
Zelfs onze WP koning @Grolsch heeft een kleinere (sorry.... :+ ) en zijn huis is volgens BBS geisoleerd en qua ligging ook niet supergunstig, én hij werkt ook nog met nachtverlaging.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Wij krijgen ongeveer dezelfde isolatiewaarden (Vloer Rc 5,5; Gevel Rc 6,0; Dak Rc 6,0; Glas U 0,7/0,8, verbeterde luchtdichtheid). Warmteverliesberekening wordt nu opnieuw gemaakt, om de definitieve WP te bepalen. Voor de vergunningsaanvraag hebben we met BBS eisen gerekend, uit die berekening kwam 9,0 kW. Woning is 260 m2 / 740 m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
bbbrumbrum schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 00:37:
[...]

volgens de EPC berekening is het 255,2 M2 gebruiksoppervlak (kap zef is groter ivm grote overstekken en veranda), benodigde primaire energie voor verwarming (excl. hulpenergie) 20.191 MJ, hulpenergie 1.414 MJ en de netto warmtevraag is 42.1kWh/m2 per jaar. het dakoppervlak ligt supergunstig (45 graden hoek, pal op het zuiden), overstekken om overmatige zon buiten te houden en 26 stuks PV in het dak.

in de offerte van de installateur stond origineel een 20kW F2120... leek me wat te gortig, maar kleiner dan 16kW wilde hij niet gaan ivm benodigde capaciteit bij -10C. Door de lage verliezen staan de stelmotoren voor de vloerverwarming vaak dicht en lijkt het 100L buffervat te klein voor de hoeveelheid warmte die de warmtepomp kwijt wil/moet, deze geeft dan als alarm "korte bedrijfstijd compressor".

geen idee wat ik hier nog voor zinnigs kan doen om het geheel een beetje soepeler te laten lopen.

volgende plaatje is de aanvoer temperatuur van afgelopen week (onder de 20 graden is defrost, boven de 35 graden is warmwater voor buffervat -500L)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/M7N9QxZQywIT5VwiDb62TWvo/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Joris748 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:00:
[...]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Wij krijgen ongeveer dezelfde isolatiewaarden (Vloer Rc 5,5; Gevel Rc 6,0; Dak Rc 6,0; Glas U 0,7/0,8, verbeterde luchtdichtheid). Warmteverliesberekening wordt nu opnieuw gemaakt, om de definitieve WP te bepalen. Voor de vergunningsaanvraag hebben we met BBS eisen gerekend, uit die berekening kwam 9,0 kW. Woning is 260 m2 / 740 m3.
Ik heb zo langzamerhand aardig wat WVB's gezien, en met WTW en tripple glas en goede (BBS) isolatie zul je op een 6 á 7KW uitkomen verwacht ik.

Onze woning (bruto 900m3, waarvan 680m3 verwarmd / 284m2 verwarmd) met ventilatie type C (CO2 gestuurd per ruimte) en dubbelglas kwam op 10KW warmteverlies. Dus even "snel" gerekend zo'n 11Watt per m3 bruto inhoud, en zo'n 35Watt per m2 verwarmd vloeroppervlakte.

Als je dan ook nog eens een WTW neemt denk ik dat je 8Watt per m3 bruto inhoud uit komt, en op zo'n 26Watt per m2 verwarmd vloeroppervlakte uitkomt.

740*8=5920Watt
260*26=6760Watt

Dus daar ergens tussen verwacht ik :P

Let wel op dat je een WP uitzoekt die dit vermogen levert bij -10 (of -7) en vertrouw niet op de typeplaatjes / reclamefoldertjes van verschillende fabrikanten :)

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 05-04-2019 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
@Wailing_Banshee had je niet beter afgelopen winter kunnen testen?
Maar zet hem maar op 45 of liever nog 40 want hij mag er 5 overheen gaan voordat hij gaat pendelen. Alle radiators open tenzij het ergens te warm word. En ook je CV pomp wat harder instellen, tot net geen suizen in leiding

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
HiBe schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:04:
[...]

volgens de EPC berekening is het 255,2 M2 gebruiksoppervlak (kap zef is groter ivm grote overstekken en veranda), benodigde primaire energie voor verwarming (excl. hulpenergie) 20.191 MJ, hulpenergie 1.414 MJ en de netto warmtevraag is 42.1kWh/m2 per jaar. het dakoppervlak ligt supergunstig (45 graden hoek, pal op het zuiden), overstekken om overmatige zon buiten te houden en 26 stuks PV in het dak.

in de offerte van de installateur stond origineel een 20kW F2120... leek me wat te gortig, maar kleiner dan 16kW wilde hij niet gaan ivm benodigde capaciteit bij -10C. Door de lage verliezen staan de stelmotoren voor de vloerverwarming vaak dicht en lijkt het 100L buffervat te klein voor de hoeveelheid warmte die de warmtepomp kwijt wil/moet, deze geeft dan als alarm "korte bedrijfstijd compressor".

geen idee wat ik hier nog voor zinnigs kan doen om het geheel een beetje soepeler te laten lopen.

volgende plaatje is de aanvoer temperatuur van afgelopen week (onder de 20 graden is defrost, boven de 35 graden is warmwater voor buffervat -500L)

[Afbeelding]
Oplossing is installateur op het matje roepen.

Dit is exact wat er nu veel te vaak fout gaat in de installatiebranche, onjuist gedimensioneer de WP's omdat installateurs bang zijn dat woningen niet warm worden, met als gevolg dat installaties alsnog relatief slecht lopen.

F2120-16
Waar is hij bang voor met 11kW vermogen? Heeft hij ook de KNMI data erbij gepakt om te kijken wat de landelijke daggemiddeldes zijn? -10 komt heeeeeeel weinig voor.
Ik zou zeggen, dit is nu per uitstek waar het e-element in een WP voor bedoeld is, in uitzonderlijke, extreme gevallen (dus max paar dagen per jaar, en voor hetzelfde geld vele jaren ook helemaal niet) de extra boost geven om de kiet warm te houden.

Minimaal vermogen is dus 5kW, dat is wat er in mijn nieuwbouwhut van ~700m3 komt.
Dat is bewust aan de krappe kant, maar hoop tegen die tijd te kunnen laten zien dat dat ook gewoon goed gaat...!

Ding heeft ook gewoon nog een COP van >3 bij -10, dat is wel heel netjes.

Zo zonde, je hebt het neusje van de zalm waar je wss ook goud geld voor hebt betaald, om vervolgens alsnog minder te presteren door een slecht geinformeerde installateur.

Waarom wilde hij niet kleiner dan deze WP?

[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 05-04-2019 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Grolsch schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:09:
[...]

Ik heb zo langzamerhand aardig wat WVB's gezien, en met WTW en tripple glas en goede (BBS) isolatie zul je op een 6 á 7KW uitkomen verwacht ik.

Onze woning (bruto 900m3, waarvan 680m3 verwarmd / 284m2 verwarmd) met ventilatie type C (CO2 gestuurd per ruimte) en dubbelglas kwam op 10KW warmteverlies. Dus even "snel" gerekend zo'n 11Watt per m3 bruto inhoud, en zo'n 35Watt per m2 verwarmd vloeroppervlakte.

Als je dan ook nog eens een WTW neemt denk ik dat je 8Watt per m3 bruto inhoud uit komt, en op zo'n 26Watt per m2 verwarmd vloeroppervlakte uitkomt.

740*8=5920Watt
260*26=6760Watt

Dus daar ergens tussen verwacht ik :P
:Y

Gekozen voor balansventilatie met WTW (gerekend met type C voor WVB). En om het af te maken een recirculatie afzuigkap.
bbbrumbrum schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:14:
[...]

Dit is exact wat er nu veel te vaak fout gaat in de installatiebranche, onjuist gedimensioneer de WP's omdat installateurs bang zijn dat woningen niet warm worden, met als gevolg dat installaties alsnog relatief slecht lopen.

[Afbeelding: F2120-16]
Waar is hij bang voor met 11kW vermogen? Heeft hij ook de KNMI data erbij gepakt om te kijken wat de landelijke daggemiddeldes zijn? -10 komt heeeeeeel weinig voor.
Precies, vind het een vreemde beargumentatie van de installateur.
Ik zou zeggen, dit is nu per uitstek waar het e-element in een WP voor bedoeld is, in uitzonderlijke, extreme gevallen (dus max paar dagen per jaar, en voor hetzelfde geld vele jaren ook helemaal niet) de extra boost geven om de kiet warm te houden.
En dat element kun je ook nog uitschakelen. Hoe erg is het als het binnen in koude periodes een graadje kouder is?
Minimaal vermogen is dus 5kW, dat is wat er in mijn nieuwbouwhut van ~700m3 komt.
Dat is bewust aan de krappe kant, maar hoop tegen die tijd te kunnen laten zien dat dat ook gewoon goed gaat...!

Zo zonde, je hebt het neusje van de zalm waar je wss ook goud geld voor hebt betaald, om vervolgens alsnog minder te presteren door een slecht geinformeerde installateur.

Ook mijn gedachte :)

[ Voor 48% gewijzigd door Joris748 op 05-04-2019 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Joris748 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:15:
[...]

:Y

Gekozen voor balansventilatie met WTW (gerekend met type C voor WVB). En om het af te maken een recirculatie afzuigkap.
Ik zou dan voor een WP gaan rond de 7KW vermogen en die ver kan terug moduleren.

Ga je ook SWW maken met de WP :?

Succes met de speurtocht en het vergelijk van feiten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
[...]

[Afbeelding: F2120-16]

Elektrische element is voor nood verwarming. Is niet in de reguliere verwarmings mode mee te nemen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Grolsch schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:17:
[...]

Ik zou dan voor een WP gaan rond de 7KW vermogen en die ver kan terug moduleren.

Ga je ook SWW maken met de WP :?
WP met geïntegreerde 190L boiler
Succes met de speurtocht en het vergelijk van feiten :P
We zijn al klaar :) Installateur heeft opdracht gekregen om een Nefit Enviline Monoblock 9.0 T-S te installeren. In de opdracht hebben we op laten nemen dat, als uit de definitieve WVB blijkt dat we met een lager vermogen toe kunnen, er een Nefit Enviline Monoblock 7.0 T-S geïnstalleerd wordt (tegen minderprijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJB
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-06 20:28

SJB

Iemand een advies hoe ik een WP het beste kan combineren met WAR, thermostaat en zones?
Ik wil graag de vloerverwarming uit (of laag) in de woonkamer als we de kachel aan zetten en ik wil in de badkamer een aparte zone maken welke op ingestelde tijden open/dicht gaat.
Dit kan ik regelen met zonekleppen en thermostaat in de ruimtes. Ik kom dan op het complete Honneywell systeem uit van €1500+

Ook lees ik slechte ervaringen van thermostaat met WAR ivm pendelen. Wat is de beste aanpak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Joris748 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:28:
[...]

WP met geïntegreerde 190L boiler

[...]

We zijn al klaar :) Installateur heeft opdracht gekregen om een Nefit Enviline Monoblock 9.0 T-S te installeren. In de opdracht hebben we op laten nemen dat, als uit de definitieve WVB blijkt dat we met een lager vermogen toe kunnen, er een Nefit Enviline Monoblock 7.0 T-S geïnstalleerd wordt (tegen minderprijs).
En volgens mij is Nefit ook zo'n bedrijf waarvan het vermogen aangegeven in de typeaanduiding (9KW in jouw geval) niet geleverd wordt bij -7.

Ik kan alleen onderstaande fiche vinden, maar het is mij dan nog niet duidelijk hoeveel vermogen deze Nefit levert bij welke Ta en welke Tbuiten.

https://b5-web-product-da...net/pdf/NL/7736701170.pdf

Heel leuk dat die WP 9KW bij A7/W35, maar daar heb je niets aan en daar gaat het niet om :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
Chris_82 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 09:57:
@Boeie
Vergeleken met @sgsdebruijn heb je meer warmteafgifte in kortere tijd. Er lijkt ruimte voor het verlagen van je stooklijnhelling. Gevolg is dan dat de WP langer draait -met lager verbruik en betere COP- en mogelijk eerder 's nachts aangaat.

Wat mij verder opvalt en een beetje dwarszit is het verloop van je WP-vermogen tussen de defrosts. Dat het zo snel blijft toenemen doet mij ongewoon aan. Heb je daar zelf een verklaring voor?
Wat voor max verwarmingsvermogen behaalt je WP nog?
(Flow, Ta en Tr aflezen op de WP bij SWW maken, of bij thermostaat op 25 of hoger?)

@all Kan dit een gevolg zijn onvoldoende koelmiddel?
[Afbeelding: Vergelijk defrosts Loria 6010 en 6008]

@Grolsch Pendelen bij een Loria zie ik alleen in de laagste deellast, dus daarvoor moet het verbruik voor en na de pauze onder de ca. 400 W zijn voor een Loria 6008 (of onder de 600W voor een 6010)
De stooklijnhelling staat nu op 0.3. Overigens acteert hij niet op de 2e zone want die heb ik op 15c met de Truimte gezet. De temp correctie staat bij mij op +4c (4.5 is max, bij jou is hier 10 mogelijk ivm oudere firmware).

Ik weet niet precies wat je met max verwarmingsvermogen bedoeld. Mijn buitenunit staat verder dan 20, (25, leidingen zijn verlengd). Na 2 weken in gebruik is mijn buitenunit defect gegaan en vervangen. Ik ben hier zelf niet bij geweest, dus weet niet hoe het is gegaan met afpersen/gassen etc. Maar het kan wellicht meespelen.

Ta en Tr bij bij SWW, Ta gaat gewoon naar 55c, Tr zal ik bekijken. Flow volgens mij 14 uit mijn hoofd maar zou ik na moeten kijken.

@Grolsch Elk apparaat/merk werkt anders ben ik wel achter, ik probeer het goed te vergelijken op basis van afgenomen vermogen maar heb nog geen eenvoudige manier om de parameters uit te lezen uit de Loria en deze te loggen. Dan zou ik nog meer kunnen zeggen. Moet echt aan mijn domoticz setup beginnen met een OTGW maar geen tijd gehad nog, en schijnt ook niet lekker te werken met een T6

[ Voor 9% gewijzigd door Boeie op 05-04-2019 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:40

Saven

Administrator

Toch maar even mijn ervaring met warmtepomp en flinke isolatie.

Sinds enige maanden zit ik in een nieuwbouwhuis, met 3-laags glas geïsoleerde ramen - zonder ventilatieroosters. En 'natuurlijk' met warmtepomp.

In theorie klinkt het allemaal heel leuk. Maar in tegenstelling tot met gas verwarmen, wordt je vloer(verwarming) niet meer zo warm waardoor je vloer nooit echt 'lekker' warm aanvoelt. Het zorgt er wel voor dat de kamertemperatuur binnen een dag(!) op de juiste temperatuur komt, maar het water dat door de vloerverwarming loopt is maar 30 graden max. in de winter. Afhankelijk van je ingestelde streeftemperatuur natuurlijk. Hier staat ie op 23 graden (ja, echt, maar zo warm wordt het nooit: lees verder).

En dan komt punt twee. Het huis is potdicht, en wordt daarom ook snel vochtig. Goed luchten is dus belangrijk. Maar met de ramen zo lang open trekt alle warmte natuurlijk weer uit huis, koelt de vloer af, (moet de verwarming het afkoelende water in de vloerverwarmingsbuizen ook meer verwarmen) en duurt het weer even voordat de kamer op temperatuur is.

Thermostaat heeft mijn inziens weinig nut, die staat altijd open omdat de vloer toch niet warmer wordt dan eind 20 graden. Zeker de thermostaat 's avonds dichtdraaien en 's ochtends weer aan heeft geen nut, want voordat het dan een beetje warm is, is de dag alweer voorbij :O

Oh, en met laminaat (op de bovenverdieping) is de warmteafgifte een stuk minder. Nu is dat voor slaapkamers niet zo spannend, daar moet het koeler zijn, maar toch. Ook daar staat de thermostaat altijd open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Grolsch schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:35:
[...]

En volgens mij is Nefit ook zo'n bedrijf waarvan het vermogen aangegeven in de typeaanduiding (9KW in jouw geval) niet geleverd wordt bij -7.

Ik kan alleen onderstaande fiche vinden, maar het is mij dan nog niet duidelijk hoeveel vermogen deze Nefit levert bij welke Ta en welke Tbuiten.

https://b5-web-product-da...net/pdf/NL/7736701170.pdf

Heel leuk dat die WP 9KW bij A7/W35, maar daar heb je niets aan en daar gaat het niet om :P
Goed om te weten. WVB en bepaling vermogen en type WP hebben we door een externe adviseur laten doen. Zal het hem eens vragen hoe hij eea bedacht heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
SJB schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:30:
Iemand een advies hoe ik een WP het beste kan combineren met WAR, thermostaat en zones?
Ik wil graag de vloerverwarming uit (of laag) in de woonkamer als we de kachel aan zetten en ik wil in de badkamer een aparte zone maken welke op ingestelde tijden open/dicht gaat.
Dit kan ik regelen met zonekleppen en thermostaat in de ruimtes. Ik kom dan op het complete Honneywell systeem uit van €1500+

Ook lees ik slechte ervaringen van thermostaat met WAR ivm pendelen. Wat is de beste aanpak?
Mijn vloer verwarming heeft eigen thermostaat die 0.2 graden lager staat dan gewenst. Die schakelt de vvw pomp uit en de radiators blijven dan door gaan op alle verdiepingen.
Het voordeel van een open verdeler....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
@Saven Hoe regel jij de ventilatie? Handmatig? Goed ventileren, bij voorkeur via de WTW, is natuurlijk een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Joris748 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:39:
[...]

Goed om te weten. WVB en bepaling vermogen en type WP hebben we door een externe adviseur laten doen. Zal het hem eens vragen hoe hij eea bedacht heeft :)
Gewoon hard om die informatie vragen, hoeveel vermogen levert die WP bij welke buitentemperatuur en bij welke aanvoertemperatuur. Dan zul je zien dat die 9KW vooral leuk voor in de folder is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
Boeie schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:37:
[...]

De stooklijnhelling staat nu op 0.3. Overigens acteert hij niet op de 2e zone want die heb ik op 15c met de Truimte gezet. De temp correctie staat bij mij op +4c (4.5 is max, bij jou is hier 10 mogelijk ivm oudere firmware).

Ik weet niet precies wat je met max verwarmingsvermogen bedoeld. Mijn buitenunit staat verder dan 20, (25, leidingen zijn verlengd). Na 2 weken in gebruik is mijn buitenunit defect gegaan en vervangen. Ik ben hier zelf niet bij geweest, dus weet niet hoe het is gegaan met afpersen/gassen etc. Maar het kan wellicht meespelen.

Ta en Tr bij bij SWW, Ta gaat gewoon naar 55c, Tr zal ik bekijken. Flow volgens mij 14 uit mijn hoofd maar zou ik na moeten kijken.

@Grolsch Elk apparaat/merk werkt anders ben ik wel achter, ik probeer het goed te vergelijken op basis van afgenomen vermogen maar heb nog geen eenvoudige manier om de parameters uit te lezen uit de Loria en deze te loggen. Dan zou ik nog meer kunnen zeggen. Moet echt aan mijn domoticz setup beginnen met een OTGW maar geen tijd gehad nog, en schijnt ook niet lekker te werken met een T6
Tja... de v26 firmware heeft zo z'n voor- en nadelen.

Check van Ta, Tr, flow is om het direct geleverd vermogen te bepalen (kW = flow (l/s)*4.2*(Ta-Tr)).
Het gaat om de momentopname, niet welke Ta bereikt wordt.
Dit als eenvoudige controle van de juiste werking van de WP.
Als er te weinig koelmiddel aanwezig is zal het max vermogen niet behaald worden. o.a. @Rol-Co heeft daar ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:14:
@Wailing_Banshee had je niet beter afgelopen winter kunnen testen?
Maar zet hem maar op 45 of liever nog 40 want hij mag er 5 overheen gaan voordat hij gaat pendelen. Alle radiators open tenzij het ergens te warm word. En ook je CV pomp wat harder instellen, tot net geen suizen in leiding
Ja, had gekund. Ik kan alleen de klok niet terugdraaien. Ik moet sowieso eerst uitzoeken hoe het met onze kickspaces gaat lopen, aangezien die nu pas aangaan als de temperatuur 65 graden is :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@HiBe Eergisteren hier Anoniem: 1185584 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7" een berekening laten zien voor 15.000kWh warmteverlies wat met een 4.3kW warmtepomp + instappen van 1.000W bij te schakelen element, totaal dus ruim 7kW beschikbaar bij -10C. In het maandelijkse overzicht is er maar 1 die een fractie meer produceert dan 15.000. Gebruik je verstand en trek je conclusies. DIt geldt alleen als de warmtepomp niet ook voor het maken van SWW gebruikt wordt. Losse warmtepompboiler kost v.a. 150,00 na subsidie en maakt dat de ander 100% v.d. tijd beschikbaar is voor verwarmen.
PS. Dit gaat er wel van uit dat je je warmtepomp net zo gebruikt als je koel-/vrieskast, 24h/24h.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 1185584 op 05-04-2019 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
[...]

Had ik graag eerder gedaan, maar om eerlijk te zijn snap ik niet hoe ik de output van de EPC berekening kan omzetten in een berekening voor het formaat warmtepomp. Hoe zet je 20.191 MJ om in een warmtepomp berekening?
voor echt koude dagen hebben we ook nog een hoog rendement (4-7kW) houtkachel in de woonkamer. Paar uurtjes fikken en het hele huis is m.b.v. de WTW weer warm.

geen idee of het echt minder presteert, daar moet ik toch eerst een goede winter voor hebben denk ik (afgelopen winter was de flow ook niet op orde, wat weer een ander verhaal is). Misshcien heeft hier iemand nog tips hoe ik hier toch nog het beste van kan maken?
omdat de volgende stap F2120-12 ongeveer 7kW afgeeft bij -10C... en dat was te weinig volgens de energieverlies berekening volgens hem. Probleem is (zoals hierboven aangegeven) dat ik niet snap hoe ik de EPC berekening kan omrekenen. Dan was het een makkelijkere discussie geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@HiBe een EPC berekening is ook een commerciëel verhaal en zegt lang niet alles over warmteverlies, daar moet je een warmteverliesberekening voor laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@HiBe Er zijn mensen die een warmteverliesberekening hebben laten maken en als je naar hun jaarproductie kijkt dan zijn die berekeningen .......
Pagina: 1 ... 58 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.