HiBe schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:04:
[...]
volgens de EPC berekening is het 255,2 M2 gebruiksoppervlak (kap zef is groter ivm grote overstekken en veranda), benodigde primaire energie voor verwarming (excl. hulpenergie) 20.191 MJ, hulpenergie 1.414 MJ en de netto warmtevraag is 42.1kWh/m2 per jaar. het dakoppervlak ligt supergunstig (45 graden hoek, pal op het zuiden), overstekken om overmatige zon buiten te houden en 26 stuks PV in het dak.
in de offerte van de installateur stond origineel een 20kW F2120... leek me wat te gortig, maar kleiner dan 16kW wilde hij niet gaan ivm benodigde capaciteit bij -10C. Door de lage verliezen staan de stelmotoren voor de vloerverwarming vaak dicht en lijkt het 100L buffervat te klein voor de hoeveelheid warmte die de warmtepomp kwijt wil/moet, deze geeft dan als alarm "korte bedrijfstijd compressor".
geen idee wat ik hier nog voor zinnigs kan doen om het geheel een beetje soepeler te laten lopen.
volgende plaatje is de aanvoer temperatuur van afgelopen week (onder de 20 graden is defrost, boven de 35 graden is warmwater voor buffervat -500L)
[
Afbeelding]
Oplossing is installateur op het matje roepen.
Dit is exact wat er nu veel te vaak fout gaat in de installatiebranche, onjuist gedimensioneer de WP's omdat installateurs bang zijn dat woningen niet warm worden, met als gevolg dat installaties alsnog relatief slecht lopen.

Waar is hij bang voor met 11kW vermogen? Heeft hij ook de KNMI data erbij gepakt om te kijken wat de landelijke daggemiddeldes zijn? -10 komt heeeeeeel weinig voor.
Ik zou zeggen, dit is nu per uitstek waar het e-element in een WP voor bedoeld is, in uitzonderlijke, extreme gevallen (dus max paar dagen per jaar, en voor hetzelfde geld vele jaren ook helemaal niet) de extra boost geven om de kiet warm te houden.
Minimaal vermogen is dus 5kW, dat is wat er in mijn nieuwbouwhut van ~700m3 komt.
Dat is bewust aan de krappe kant, maar hoop tegen die tijd te kunnen laten zien dat dat ook gewoon goed gaat...!
Ding heeft ook gewoon nog een COP van >3 bij -10, dat is wel heel netjes.
Zo zonde, je hebt het neusje van de zalm waar je wss ook goud geld voor hebt betaald, om vervolgens alsnog minder te presteren door een slecht geinformeerde installateur.
Waarom wilde hij niet kleiner dan deze WP?
[
Voor 5% gewijzigd door
bbbrumbrum op 05-04-2019 10:16
]