Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 121 Laatste
Acties:
  • 579.306 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-06 05:28
Felicia schreef op maandag 25 maart 2019 @ 20:20:
[...]

Uit de tekst:

[...]

Die zin klopt niet maar zoals ik het lees geven ze aan dat je geen stroom nodig hebt voor het ijsvrij maken van de warmtepomp. Ik zie dus inderdaad niet in op welke manier ze dat kunnen voorkomen.

Heb via de klantenservice gevraagd of ze dat eens willen toelichten :P
Dat is toch zo simpel als wat. Als het ding stil staat, dan beschermt dat ding de WP voor extra rijp, net als de carport voor je auto. Als hij loopt natuurlijk niet meer. Dat is natuurlijk dan meestal het geval, maar er zijn mensen die hem 's nachts stilzetten en dan zal het wel een pietsie schelen.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1185584

@Dylantje2 @Grolsch @reneeke1970 Bij @Lurge zie je 1.2kW als minimum opwek, COP=6 langskomen en een debiet van 9.4l/m.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 1185584 op 25-03-2019 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Anoniem: 1185584 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 20:33:
@Dylantje2 @Grolsch @reneeke1970 Bij @Lurge zie je 1.2kW als minimum opwek, COP=6 langskomen.
Ook lager, 24-3 om 7u deed hij 0,8 kw. Op andere momenten zie ik ook 1,0 kw.
Die cop waarden neem ik niet te serieus. Bij lage waarden blijkt die niet echt betrouwbaar. Pas had ik volgens de panasonic binnenunit een dag cop van 49,8 :) .

ActueleWind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:36
LangeFries schreef op maandag 25 maart 2019 @ 20:25:
[...]

Dat is toch zo simpel als wat. Als het ding stil staat, dan beschermt dat ding de WP voor extra rijp, net als de carport voor je auto. Als hij loopt natuurlijk niet meer. Dat is natuurlijk dan meestal het geval, maar er zijn mensen die hem 's nachts stilzetten en dan zal het wel een pietsie schelen.
Mjah, maar dat is minimaal. Ik zou denken dat de bodemplaatverwarmer of carterverwarmer minder zou zijn maar dat lijkt me niet realistisch.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-06 22:38
Gasschuif schreef op maandag 25 maart 2019 @ 18:21:
Kwam dit tegen, WP omkasting "Maggie"
Er wordt geclaimd minder ijsafzetting, daar geloof ik geen bal van... ;)

https://www.praxis.nl/tui...10-x-55-x-70/60cm/5544572
Inderdaad wat een onzin. Ijsafzetting komt door de luchtvochtigheid. Ik de mono hier in een selfmade omkasting staan. Ding staat maximaal droog. Maar defrost volop.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-06 10:25
Vandaag Vabi UO gebouwsimulatie programma op mijn laptop gekregen.
Mijn eigen woning maar eens als leer projectje gebruiken. Eerst mijn huis in 3D invoeren en dan eens gaan spelen welke isolatieverbeteringen het meeste effect hebben.
Ik denk dat er weinig zo nauwkeurig hun warmte en koude behoefde bepaalt hebben als met dit programma.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:08
Grolsch schreef op maandag 25 maart 2019 @ 12:05:
[...]
Wil je trouwens ook nachtverlaging gaan toepassen :? De Koevlaasformule is gebaseerd op 24*7 draaien. Als je nachtverlaging wil toepassen kon een 5KW wel eens problemen gaan geven.
Ik had hier nog niet op gereageerd. Nee, het plan is om net als nu 24/7 te gaan verwarmen. Wat ik nog wel bedacht. Ik verwarm nu alleen de woonkamer. Ik zou dus wellicht best kunnen voorkomen dat 7kW gaat pendelen door door heel het huis de verwarming open te draaien. Misschien komende winter, als alle isolatie klaar is, eens door het hele huis gaan verwarmen en kijken wat dat met het gasverbruik doet.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Pietje555 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 21:08:
Mijn eigen woning maar eens als leer projectje gebruiken. Eerst mijn huis in 3D invoeren en dan eens gaan spelen welke isolatieverbeteringen het meeste effect hebben.
Ik denk dat er weinig zo nauwkeurig hun warmte en koude behoefde bepaalt hebben als met dit programma.
ben benieuwd wat er uit gaat komen

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:52
Pietje555 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 21:08:
in excel kom je ook een heel eind :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
BarryH schreef op maandag 25 maart 2019 @ 21:27:
[...]

in excel kom je ook een heel eind :)
Ik ken de Vabi UO niet maar als het iets is als Vabi Assets manager dan heb je als grote voordeel dat alle materiaalsoorten, diktes en isolatiewaardes er in verwerkt zitten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-06 17:43
Ben vandaag bij Nathan op cursus installeren Alpha Innotec LWDV geweest.
Halverwege de cursus begon ik al dingen te roepen over lage temperaturen en hoge rendementen, het ging steeds over de 65c ta die dat ding bij -8c nog kan halen.
Aan het eind van de cursus was de conclusie van de docent dat hoe lager de temperatuur van het water hoe hoger het rendement en veranderde ik van de dorpsgek in de Nobelprijs voor de warmtepomp :)
Sowieso heb ik over warmtepompen algemeen niks nieuws gehoord, de docent begon halverwege ineens rare praat te houden maar ik heb hem gecorrigeerd en daarna ging het weer goed.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07:31
koevlaas2 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 22:11:
Halverwege de cursus begon ik al dingen te roepen over lage temperaturen en hoge rendementen, het ging steeds over de 65c ta die dat ding bij -8c nog kan halen.
Aan het eind van de cursus was de conclusie van de docent dat hoe lager de temperatuur van het water hoe hoger het rendement en veranderde ik van de dorpsgek in de Nobelprijs voor de warmtepomp :)
Sowieso heb ik over warmtepompen algemeen niks nieuws gehoord, de docent begon halverwege ineens rare praat te houden maar ik heb hem gecorrigeerd en daarna ging het weer goed.
Niks nieuws dus:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Felicia schreef op maandag 25 maart 2019 @ 21:28:
[...]

Ik ken de Vabi UO niet maar als het iets is als Vabi Assets manager dan heb je als grote voordeel dat alle materiaalsoorten, diktes en isolatiewaardes er in verwerkt zitten.
En alle infiltratie waarden en klimaatgegevens van diverse referentie jaren.
Isolatiewaarden van mijn muren weet ik niet, maar door de materialen database kan het programma het wel berekenen.
Maar het is geen dhz programma, maar met serieuze cursussen, dus het zal wel even duren voor ik het goed onder de knie heb. Maar hobby mag tijd kosten.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:27
@koevlaas2 Wat vind jij van die Alpha Innotec's? Ben jij ook voornemens ze te gaan installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-06 17:43
Cranberry schreef op maandag 25 maart 2019 @ 23:18:
@koevlaas2 Wat vind jij van die Alpha Innotec's? Ben jij ook voornemens ze te gaan installeren?
Vind het niet bijzonder, ik installeer net zo lief een Panasonic.
Volgende week ga ik er 1 installeren.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:09
koevlaas2 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 22:11:
Een paar maanden geleden ben ik in gesprek geweest met een installateur van deze warmtepompen.
Leuk dat hij 70 graden zou kunnen halen, maar de installateur kon mij niet vertellen wat het vermogen was bij -5 of -10. Als ik het mij goed herinner heb ik laatst zo'n tabelletje voorbij zien komen en levert de 7kw pomp bij -7 nog maar iets van 4kW. Dan heb je ook lekker veel aan deze hoge temperatuur..

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
mightym schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 06:59:
[...]

Een paar maanden geleden ben ik in gesprek geweest met een installateur van deze warmtepompen.
Leuk dat hij 70 graden zou kunnen halen, maar de installateur kon mij niet vertellen wat het vermogen was bij -5 of -10. Als ik het mij goed herinner heb ik laatst zo'n tabelletje voorbij zien komen en levert de 7kw pomp bij -7 nog maar iets van 4kW. Dan heb je ook lekker veel aan deze hoge temperatuur..
Bij -7 en 4kW denk ik dat geen enkel systeem nog z'n Ta haalt, tenzij je een buffervatje opwarmt en pas gaat circuleren als die warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@mightym
Dat was deze:
LWDV power curves.PNG
4,6 bij -10, fijn voor SWW maar voor verwarming wat weinig.
6 kW bij Ta 55 is al zinvoller.

[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 26-03-2019 08:15 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Oef, dat is pas "inkakken" @Grolsch !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:09
Proton_ schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 08:03:
@mightym
Dat was deze:
[Afbeelding: LWDV power curves.PNG]
4,6 bij -10, fijn voor SWW maar voor verwarming wat weinig.
6 kW bij Ta 55 is al zinvoller.
Precies die ja.. kortom.. volkomen zinloos voor CV installaties die hoge temperaturen..

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:38
Inderdaad redelijk nutteloos, juist als je een hoge Ta nodig zou hebben (-10) is er geen vermogen meer :P

Bij Tb+10 levert deze WP Ta 65 graden, maar dan heb je het alleen niet nodig :P

Kun je beter de "old-school" 8KW Zubadan nemen, die levert bij -10 Ta 55 graden nog 9,85KW en bij -15 zelfs nog 9,22KW.

Het blijft "verneukeratief" die vermogensaanduidingen bij de verschillende merken. Pure marketingstrategie, maar je kunt er o zo hard mee op je muil gaan als je alleen op de brochure getallen uitgaat zonder je erin te verdiepen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 08:44:
Inderdaad redelijk nutteloos, juist als je een hoge Ta nodig zou hebben (-10) is er geen vermogen meer :P

Bij Tb+10 levert deze WP Ta 65 graden, maar dan heb je het alleen niet nodig :P

Kun je beter de "old-school" 8KW Zubadan nemen, die levert bij -10 Ta 55 graden nog 9,85KW en bij -15 zelfs nog 9,22KW.

Het blijft "verneukeratief" die vermogensaanduidingen bij de verschillende merken. Pure marketingstrategie, maar je kunt er o zo hard mee op je muil gaan als je alleen op de brochure getallen uitgaat zonder je erin te verdiepen.
Met andere woorden... Wie geen zin in lezen heeft, die koopt een Zubadan :+

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Oxellaar schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 10:54:
[...]

Met andere woorden... Wie geen zin in lezen heeft, die koopt een Zubadan :+
Niet per definitie, een "zwak" punt van de Zubadan is terug moduleren met Ta temperaturen <30 graden, daar is hij absoluut niet sterk in.

Nu is de nieuwe Zubadan (YAA serie) hier wel aanzienlijk beter in als de "oude" Zubadan (YHA serie), maar bij het model wat ik heb (De YHA) vind ik dat het grootste nadeel van de Zubadan.

Maar als het op vermogen aankomt bij lage Tbuiten bij Hoge Ta temperaturen kom je toch in de WP range terecht met "flash injectie" zoals de T-cap van Panasonic, of de Zubadan.

Bij woningen met LTV (Vloerverwarming) en een energiebehoefte van <1500m3 per jaar adviseer ik 9 van de 10 keer "gewoon" de inverter Mitsubishi, deze kan gewoon verder terugmoduleren en heeft voldoende vermogen over bij -10.

[ Voor 13% gewijzigd door Grolsch op 26-03-2019 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Grolsch ikzelf zou, met de kennis van nu, jouw de Zubadan ook echt afgeraden hebben.
Gelukkig heb ik hem niet aangeraden ;)
Ze zijn wat onbehouwen....

Het Nederlandse klimaat heeft zelden Zubadan nodig, zeker niet bij een nieuwbouwwoning.
Ikzelf zou weer wel voor een Zubadan gaan, met radiatoren wil je toch boven de 30 aanvoer zitten.

Aan een Power Inverter hebben de meeste genoeg, want ook daar zit techniek in om een hoger vermogen te houden bij lagere temperatuur.
En qua aanschaf zijn die ook wat vriendelijker dan de Zubadan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Oxellaar schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:06:
@Grolsch ikzelf zou, met de kennis van nu, jouw de Zubadan ook echt afgeraden hebben.
Ze zijn wat onbehouwen....

Het Nederlandse klimaat heeft zelden Zubadan nodig, zeker niet bij een nieuwbouwwoning.
Ikzelf zou weer wel voor een Zubadan gaan, met radiatoren wil je toch boven de 30 aanvoer zitten.

Aan een Power Inverter hebben de meeste genoeg, want ook daar zit techniek in om een hoger vermogen te houden bij lagere temperatuur.
En qua aanschaf zijn die ook wat vriendelijker dan de Zubadan.
Verstand komt met de jaren zegt men dan ;)

Omdat ik de minimale Ta op 30 graden heb staan heb ik er geen hinder van, maar daaronder kun je echt vergeten :P

Als ik nu opnieuw moest kiezen kwam er of de PUHZ-SW100V/YAA of de PUHZ-SHW112V/YAA(-BS)

Deze zijn qua prestaties nagenoeg identiek aan elkaar, moduleren even ver terug, alleen heeft de SHW112 net iets meer power bij lagere Tbuiten en hogere Ta (voor SWW)

Maar toen ik voor de keuze stond waren deze opties er niet dus met de wetenschap van nu en de keuze's van toen heb ik naar mijn idee gewoon de juiste keuze gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-06 16:02
Oxellaar schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:06:
@Grolsch Hoe groot is jou woning ook alweer? Maat van mij heeft de 11,2 op 280m2 begane grond +100m2 1e verdieping met vloerverwarming. Pendelen doet ie niet eigenlijk, maar kan idd ook met de aanvoer van >30gr te maken hebben.
We twijfelden tussen de 7,5KW power inverter en de 8KW zuba. Echter was 3 fase ook wenselijk en speelden ze liever op safe met de 11,2KW ivm grootverbruikers SWW. Ze hebben er in ieder geval geen spijt van. Helaas geen monitoring, naregeling om wat van te delen.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-06 18:54

thido

Tilburg

Grolsch schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:11:
[...]

Verstand komt met de jaren zegt men dan ;)

Omdat ik de minimale Ta op 30 graden heb staan heb ik er geen hinder van, maar daaronder kun je echt vergeten :P

Als ik nu opnieuw moest kiezen kwam er of de PUHZ-SW100V/YAA of de PUHZ-SHW112V/YAA(-BS)

Deze zijn qua prestaties nagenoeg identiek aan elkaar, moduleren even ver terug, alleen heeft de SHW112 net iets meer power bij lagere Tbuiten en hogere Ta (voor SWW)

Maar toen ik voor de keuze stond waren deze opties er niet dus met de wetenschap van nu en de keuze's van toen heb ik naar mijn idee gewoon de juiste keuze gemaakt.
Dat blijf je toch houden.
Hier draait het nu ook allemaal prima met de nodige aanpassingen.
Maar als ik nu iets moest aanschaffen werd het een 7kW H serie Pana mono i.p.v. de 5kW F serie.
Wilde zelf zo snel mogelijk van de SV af en wilde daarom niet wachten erop (subsidie ook onduidelijk natuurlijk, wat die steeds gaat doen). Maar wellicht koop ik hem volgend jaar alsnog, wie weet ;-)

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Appie Heijn schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:17:
[...]

@Grolsch Hoe groot is jou woning ook alweer? Maat van mij heeft de 11,2 op 280m2 begane grond +100m2 1e verdieping met vloerverwarming. Pendelen doet ie niet eigenlijk, maar kan idd ook met de aanvoer van >30gr te maken hebben.
We twijfelden tussen de 7,5KW power inverter en de 8KW zuba. Echter was 3 fase ook wenselijk en speelden ze liever op safe met de 11,2KW ivm grootverbruikers SWW. Ze hebben er in ieder geval geen spijt van. Helaas geen monitoring, naregeling om wat van te delen.
Totaal 283.5 m2 verwarmd, 2 verdiepingen, woning is zo'n 900m3 groot.

Ik heb er ook helemaal geen problemen mee maar als je ambitie is COP kampioen te worden en 24*7 op Ta <30 te gaan stoken zou ik NIET de oude type Zubadan adviseren, want dat is gewoon zijn zwakke punt.

Wat voor mij gewoon erg belangrijk was dat ik de keet warm hou bij extreme kou. Zowel ik als mijn vrouw willen niet gaan lopen te trekken met pelletkachels, elektrische radiatoren of dekens.

Waar ik woon (Twente, midden tussen de weilanden) kan het gewoon vreselijk koud en winderig zijn, zo heeft 28-02-2018 mij al laten zien dat de Zubadan de juiste keuze was, man wat koud toen :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 12-06 14:00
Gasschuif schreef op maandag 25 maart 2019 @ 18:21:
Kwam dit tegen, WP omkasting "Maggie"
Er wordt geclaimd minder ijsafzetting, daar geloof ik geen bal van... ;)

https://www.praxis.nl/tui...10-x-55-x-70/60cm/5544572
vooral dit stukje:
Als u een warmtepomp hebt die lawaai maakt, is het ook mogelijk om de afdekking te isoleren met een geluiddempend materiaal om zo de geluidsoverlast te beperken. Vraag uw bouwmarkt welke materialen ze kunnen aanbevelen.
ja, de praxis staat er echt om bekend om gekwalificeerd personeel met kennis in dienst te hebben die specifiek op warmtepompisolatie kunnen adviseren... |:( |:( |:( |:(

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Grolsch schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:33:
[...]

Ik heb er ook helemaal geen problemen mee maar als je ambitie is COP kampioen te worden en 24*7 op Ta <30 te gaan stoken zou ik NIET de oude type Zubadan adviseren, want dat is gewoon zijn zwakke punt.

Wat voor mij gewoon erg belangrijk was dat ik de keet warm hou bij extreme kou. Zowel ik als mijn vrouw willen niet gaan lopen te trekken met pelletkachels, elektrische radiatoren of dekens.

Waar ik woon (Twente, midden tussen de weilanden) kan het gewoon vreselijk koud en winderig zijn, zo heeft 28-02-2018 mij al laten zien dat de Zubadan de juiste keuze was, man wat koud toen :X
Komt redelijk in de buurt qua formaat idd, COP heeft nauwelijks meegespeeld bij hun keuze, ben heel blij dat ik ze uiteindelijk de 300L heb laten kiezen. Die trekken ze elke dag maximaal leeg (55gr).

Ik merk trouwens zowel bij die zuba als bij mijn eigen hitachi dat de gelaagdheid in het enorm goed is, ik heb op 1/3e van de hoogte(vanaf de grond) de sensor zitten, die geeft soms 23gr aan terwijl vanuit de top nog 50gr komt. Echter.... zodra je tussentijds het vat gaat bijverwarmen met de compressor dan gaat je gelaagdheid naar de kloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Appie Heijn schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:42:
[...]

Komt redelijk in de buurt qua formaat idd, COP heeft nauwelijks meegespeeld bij hun keuze, ben heel blij dat ik ze uiteindelijk de 300L heb laten kiezen. Die trekken ze elke dag maximaal leeg (55gr).

Ik merk trouwens zowel bij die zuba als bij mijn eigen hitachi dat de gelaagdheid in het enorm goed is, ik heb op 1/3e van de hoogte(vanaf de grond) de sensor zitten, die geeft soms 23gr aan terwijl vanuit de top nog 50gr komt. Echter.... zodra je tussentijds het vat gaat bijverwarmen met de compressor dan gaat je gelaagdheid naar de kloten.
De gelaagdheid in mijn vat (400L) is ook erg goed. Ik werk met een Tboiler van 45 graden.
Ik meet op 3 punten, boven, midden en onder.

De sensor in het midden is de sensor van de binnenunit en waar de Mitsu dus op regelt.

Ik zie regelmatig dat de sensor in het midden 15 graden aangeeft, en dat het water bovenin nog 43 graden is en er nog gewoon gedoucht kan worden en wordt.

Als de WP gaat verwarmen dan is inderdaad de gelaagdheid "Foetsie" dus in bovenstaand voorbeeld wordt de temperatuur boven in het vat ineens 30 graden.

Kwestie van tijdstip van verwarmen goed bepalen, deze staat bij ons op 14:00 in de middag, dan doucht er bij ons normaal gesproken niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Laatst online: 21:37
@Grolsch en @Appie Heijn hoe kan de gelaagdheid foetsie zijn als je van onderen met spiraal verwarmd?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
reneeke1970 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 12:10:
@Grolsch en @Appie Heijn hoe kan de gelaagdheid foetsie zijn als je van onderen met spiraal verwarmd?
Bij mij gaat de spiraal er redelijk aan de bovenkant in, zie onderstaande foto's

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ycnzegwfdi9zm.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/sziotg.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 12:17:
[...]

Bij mij gaat de spiraal er redelijk aan de bovenkant in, zie onderstaande foto's

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dan is het logisch.
Maar dat hoort toch niet? Mijn spiraal zit helemaal onderin gewikkeld. (Die ik niet gebruik )
Alleen de hygiëne gaat van onder tot boven.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
reneeke1970 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 12:21:
[...]

Dan is het logisch.
Maar dat hoort toch niet? Mijn spiraal zit helemaal onderin gewikkeld. (Die ik niet gebruik )
Alleen de hygiëne gaat van onder tot boven.
Waarom zou dit niet horen :? Het wordt gewoon zo verkocht, dus blijkbaar "hoort" het wel :P

Als je de varianten met 1 spiraal hebt die beginnen wel lager.

Ik had eigenlijk de variant met 1 spiraal besteld (3,2m2) maar vanwege voorraad problemen hebben ze mij kosteloos de variant met 2 spiralen verstuurd waardoor ik nu 4,2m2 spiraaloppervlakte heb (ik heb ze in serie staan zoals je kunt zien). Works like a charme, en gelaagdheid gaat trouwens ook niet helemaal weg, toch regelmatig aan het douchen geweest terwijl de WP het vat aan het verwarmen was.

Alleen in het geval dat bijna het hele vat steenkoud is, zag ik voorlaatst op de bovenste sensor dat de temperatuur daar iets inkakte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 12:25:
[...]

Waarom zou dit niet horen :? Het wordt gewoon zo verkocht, dus blijkbaar "hoort" het wel :P

Als je de varianten met 1 spiraal hebt die beginnen wel lager.

Ik had eigenlijk de variant met 1 spiraal besteld (3,2m2) maar vanwege voorraad problemen hebben ze mij kosteloos de variant met 2 spiralen verstuurd waardoor ik nu 4,2m2 spiraaloppervlakte heb (ik heb ze in serie staan zoals je kunt zien). Works like a charme, en gelaagdheid gaat trouwens ook niet helemaal weg, toch regelmatig aan het douchen geweest terwijl de WP het vat aan het verwarmen was.

Alleen in het geval dat bijna het hele vat steenkoud is, zag ik voorlaatst op de bovenste sensor dat de temperatuur daar iets inkakte.
Warmte moet onderin ingevoerd worden mede voor beste overdracht vanwege grootste temperatuur verschil.
Een spiraal die bovenin zit is om warmte af te voeren aan vloer verwarming of aan sww of zoiets.

Die van jou stopt er boven warmte in en moet die tegen natuur in naar beneden duwen door gelaagdheid heen.
Nou snap ik waarom jij zo warm bovenin komt
.waarschijnlijk heb je ook enorme delta t ,jou wp water komt er van onderen uit, en daar stroomt het langs het koudste water van je boiler, dus koelt daar enorm af.

[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 26-03-2019 12:51 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-06 11:52
@reneeke1970 De eerste warmteoverdracht onderin is inderdaad maximaal, maar daarna (lees verder naar boven) juist minder. Het opgewarmde water stijgt namelijk mee (meestroom principe) en dus neemt de Delta-T in dit geval snel af. Bovendien is de temperatuur van het retour-water naar de WP dan in verhouding vrij hoog, dus de delta-T voor de WP wordt ook snel laag.

Bij aanvoer vanaf boven (tegenstroomprincipe) is de eerste overdracht bovenin beperkt, maar dat wordt beter naarmate je lager komt. Uiteindelijk is dat efficiënter en zal het water een hogere eindtemperatuur bereiken.
Dat is ook de reden dat bij vissen in de kieuwen de bloedstroom en waterstroom tegen elkaar in gaan: de zuurstofopname en gassen-afgifte zijn dan veel efficiënter.

Edit: toevoeging.

[ Voor 18% gewijzigd door Remco45 op 19-09-2019 10:09 ]

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Remco45 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:09:
@reneeke1970 De eerste warmteoverdracht onderin is inderdaad maximaal, maar daarna (lees verder naar boven) juist minder. Het opgewarmde water stijgt namelijk mee (meestroom principe) en dus neemt de Delta-T in dit geval snel af. Bovendien is de temperatuur van het retour-water naar de WP dan in verhouding vrij hoog, dus de delta-T voor de WP wordt ook snel laag.

Bij aanvoer vanaf boven (tegenstroomprincipe) is de eerste overdracht bovenin beperkt, maar dat wordt beter naarmate je lager komt. Uiteindelijk is dat efficiënter en zal het water een hogere eindtemperatuur bereiken.
Dat is ook de reden dat bij vissen bloedstroom en waterstroom tegen elkaar in gaan: de zuurstofopname en gassen-afgifte zijn dan veel efficiënter.

Edit: toevoeging.
Klinkt allemaal logisch. Maar mijn keuze zou toch mee stroom principe zijn. Kleine dt vind ik efficiënter en je hebt minder opwarm overschoot temperatuur vanuit wp omdat gelijkmatiger gaat

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
reneeke1970 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:38:
[...]

Klinkt allemaal logisch. Maar mijn keuze zou toch mee stroom principe zijn. Kleine dt vind ik efficiënter en je hebt minder opwarm overschoot temperatuur vanuit wp omdat gelijkmatiger gaat
Gevoelsmatig duurt het ook langer.
Volgens mij wordt toch altijd warm hoog ingevoerd en koud onder afgevoerd. Ik heb het nog nooit anders gezien namelijk.

De locatie van de warmtewisselaar (en) verschilt per vat.
Sowieso gaat het toevoegen van warmte stromingen in het vat genereren.

Daarbij heeft mijn hitachi een solarspiraal helemaal onderin, deze kan hier optimaal zijn best doen qua voorverwarmen of zelfs naverwarmen. Op zomerdagen heb ik 70-80gr van boven tot onder in het vat.

[ Voor 26% gewijzigd door Appie Heijn op 26-03-2019 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
@reneeke1970 Probleem is dat met het meestroomprincipe de te bereiken eindtemperatuur aanmerkelijk lager zal zijn: beide stromen bereiken heel snel een evenwicht en dan vindt er geen warmteoverdracht meer plaats. Gevolg is dat je alleen de onderzijde van het vat opwarmt en de bovenzijde nauwelijks of zelfs helemaal niet.

Bij het tegenstroomprincipe blijft er in het vat altijd een Delta-T bestaan waardoor er over de gehele spiraal (van boven naar onder) warmteoverdracht plaatsvindt. Dus het water dat onderin verwarmt wordt stijgt op, maar vindt langs de spiraal een steeds warmer wordend oppervlak en blijft dus warmte opnemen. Daardoor is de eindtemperatuur aanmerkelijk hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-06 10:11

Helhond

Grunn

Edit: @Remco45 was me voor

Je Tretour is met tegenstroom uiteindelijk lager. Zal ± gelijk zijn aan temperatuur onderin.

Bij meestroom zal je Tretour richting de temperatuur boven in gaan lopen.

Stel je hebt de buffer onderin koud getrokken (±20 graden), maar boven is die nog 50 graden, dan zal je eerst warmte gaan afgeven, maar naarmate de vloeistof boven is zal er geen warmte worden afgegeven en in het slechtste geval zal er zelfs boveninwarmte worden onttrokken.

[ Voor 88% gewijzigd door Helhond op 26-03-2019 13:49 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:33:
[...]

Je verdiepingen zijn 3,5 meter hoog?

[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 26-03-2019 14:11 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-06 18:54

thido

Tilburg

kmf schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:11:
[...]
De clou zal hem wel ij het woord "verwarmd" zitten ;-)

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
kmf schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:11:
[...]

Nee, maar mijn zolder zal wel meetellen in de m3's maar in in de "verwarmde" m2 :P
reneeke1970 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 12:48:
[...]

Warmte moet onderin ingevoerd worden mede voor beste overdracht vanwege grootste temperatuur verschil.
Een spiraal die bovenin zit is om warmte af te voeren aan vloer verwarming of aan sww of zoiets.

Die van jou stopt er boven warmte in en moet die tegen natuur in naar beneden duwen door gelaagdheid heen.
Nou snap ik waarom jij zo warm bovenin komt
.waarschijnlijk heb je ook enorme delta t ,jou wp water komt er van onderen uit, en daar stroomt het langs het koudste water van je boiler, dus koelt daar enorm af.
Bovenin is zo'n 5 graden warmer als in het midden, is dat zo erg :?

Als je alleen onderin een spiraal hebt, dan heb je gewoon een kleine spiraal :P Geef mij maar een grote spiraal die tot bovenin loopt, meer m2's betekent meer afgifte, betekent kleinere dT tussen aanvoer en vat, kleinere dT betekent lagere Ta, lagere Ta betekent beter COP :P :+ 8)

@Remco45 Mooi uitgelegd, ik heb ook nooit anders gezien als warm aan de bovenkant erin, en koud aan de onderkant eruit. Het zal wel niet voor niets zijn dat de hele wereld dit zo doet :P

[ Voor 53% gewijzigd door Grolsch op 26-03-2019 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Helhond schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:45:
Edit: @Remco45 was me voor

Je Tretour is met tegenstroom uiteindelijk lager. Zal ± gelijk zijn aan temperatuur onderin.

Bij meestroom zal je Tretour richting de temperatuur boven in gaan lopen.

Stel je hebt de buffer onderin koud getrokken (±20 graden), maar boven is die nog 50 graden, dan zal je eerst warmte gaan afgeven, maar naarmate de vloeistof boven is zal er geen warmte worden afgegeven en in het slechtste geval zal er zelfs boveninwarmte worden onttrokken.
Echt niet, als onderin 20 graden is gaat er dus ook 20 retour naar wp, die verhoogd met 5 a 10 graden tot 30 , en die 30 trekt dus het 50 graden water bovenin het vat ook naar beneden. Never nooit niet dat ik het zo aansluit. Ik kies mee stroom, net zoals solar.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
@reneeke1970 Dat denk ik niet ;) Als mijn vat koud is dan is het water onderin 10 graden, en er komt echt geen 10 graden retour in de WP.

Zover ik weet sluit je bij een boiler met spiraal de aanvoer altijd aan de bovenzijde van de spiraal aan, en de retour aan de onderkant. Ik ben nog geen andere schema's tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-06 10:11

Helhond

Grunn

Je wilt toch dat Tretour zou koud mogelijk is, dat bevindt zich onderin het vat.
Ik heb mijn zonneboilers ook met tegenstroom principe aangesloten.

[ Voor 29% gewijzigd door Helhond op 26-03-2019 16:17 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-06 07:10

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Tnx voor de link, de boiler fabrikanten hebben er dus wel degelijk over nagedacht zoals ik eigenlijk al wel verwacht had 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Overdracht op zich zal zo werken, maar wat er bij komt is dat boiler vanzelf van onderen naar boven opwarmt.
En het technische aspect betreffende de wp wat hij fijn vind met aanvoer en retour.
Maar.... Doen jullie het maar zo. Ik blijf toch lekker bij mijn standpunt hi.
We laten het hierbij.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Nu online
reneeke1970 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 17:18:
[...]

Overdracht op zich zal zo werken, maar wat er bij komt is dat boiler vanzelf van onderen naar boven opwarmt.
En het technische aspect betreffende de wp wat hij fijn vind met aanvoer en retour.
Maar.... Doen jullie het maar zo. Ik blijf toch lekker bij mijn standpunt hi.
We laten het hierbij.
Maar jij hebt een hygiene spiraal, dan wil je toch vooral warm water boven in, je hebt dan toch niks aan water wat onderin warmer wordt. Althans niet verder dan de hygiene spiraal en die gaat bij mij tot circa de helft en is 9m2. . Ik verwarm met de wp alleen het bovenste gedeelte. Nu is mijn boiler 800 liter, dus kan ik me dat ook wel veroorloven. Onderin zitten de zonnecollectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Laatst online: 07:10
Vandaag is de buitenunit van mijn Elga wat verplaatst en daarvoor hebben ze de tape die om de twee leidingen tussen binnen- en buitenunit zat verwijderd. De leidingen zaten er namelijk opgerold achter en moesten wat verlegd worden, vandaar.

Nu zit er echter geen nieuwe tape om en ik vraag me af of dat bezwaarlijk is. Je ziet nu namelijk de isolatie om de leidingen zitten en ook stukjes koperbuis waar de leiding aan de buitenunit zit.

Degene die het verplaatsen gedaan heeft was geen warmtepompmonteur, maar een elektriciën, vandaar dat ik toch wat twijfel of dit nu wel goed zit.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Laatst online: 15-06 05:28
Aziraphale schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 21:06:
Vandaag is de buitenunit van mijn Elga wat verplaatst en daarvoor hebben ze de tape die om de twee leidingen tussen binnen- en buitenunit zat verwijderd. De leidingen zaten er namelijk opgerold achter en moesten wat verlegd worden, vandaar.

Nu zit er echter geen nieuwe tape om en ik vraag me af of dat bezwaarlijk is. Je ziet nu namelijk de isolatie om de leidingen zitten en ook stukjes koperbuis waar de leiding aan de buitenunit zit.

Degene die het verplaatsen gedaan heeft was geen warmtepompmonteur, maar een elektriciën, vandaar dat ik toch wat twijfel of dit nu wel goed zit.
Ja, even opnieuw inwikkelen. Vogeltjes lusten de isolatie en je verliest zonder de isolatie toch veel warmte. Beter nog is een extra jasje. 's winters is het temperatuurverschil zomaar tegen de 40 graden. Ben je zomaar een paar honderd watt kwijt.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
LangeFries schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 21:10:
[...]

Ja, even opnieuw inwikkelen. Vogeltjes lusten de isolatie en je verliest zonder de isolatie toch veel warmte. Beter nog is een extra jasje. 's winters is het temperatuurverschil zomaar tegen de 40 graden. Ben je zomaar een paar honderd watt kwijt.
Ga ik morgen de installateur maar eens bellen. Die plaatst ook warmtepompen en zal dus ook wel iemand in dienst hebben die er wel verstand van heeft. Suggestie van de heren van vanmiddag was om de oorspronkelijke leverancier even te bellen voor advies, vond ik ook wat bijzonder...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Dat dacht ik ook. De verwachting was dat hij zo te verplaatsen was omdat de leidingen er opgerold achter zaten, maar dat viel dus wat tegen omdat door de tape het niet af te rollen was. Maar dat moeten ze dan wel even netjes oplossen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
jerh schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 20:04:
[...]

Maar jij hebt een hygiene spiraal, dan wil je toch vooral warm water boven in, je hebt dan toch niks aan water wat onderin warmer wordt. Althans niet verder dan de hygiene spiraal en die gaat bij mij tot circa de helft en is 9m2. . Ik verwarm met de wp alleen het bovenste gedeelte. Nu is mijn boiler 800 liter, dus kan ik me dat ook wel veroorloven. Onderin zitten de zonnecollectoren.
En die collectoren die onderin zitten, krijgen die het water boven in je vat warm?
Precies warmte gaat vanzelf naar boven.
Jou wp zit boven omdat er onder geen plek meer is.
Het is zelfs zo dat als je een boiler koopt met slechts één spiraal, die altijd onderin gemonteerd zit. Dus waarom zou warmte van boven invoeren dan beter zijn?
De speciale wp boilers met extra grote spiralen zitten onderin gemonteerd en dan twee of drie dubbel naar binnen gewikkeld, niet de makkelijke weg naar boven wikkelen. Daarom zijn die krengen zo duur.
Dus ik blijf erbij, warmte erin doe je langs onder, en warmte eruit halen doe je langs boven. (Hygiëne spiraal of aansluiting vvw)
En daar komt bij dat een wp met een kleine dt wil verwarmen en niet met een extra grote, gecreëerd door tegen stroom aansluiten.

Maar voor mijn persoonlijke situatie heb ik er voor gekozen om de wp op net onder de helft van vat in te laten voeren zodat de wervelingen de warmte bovenin niet beïnvloeden. En dat gaat dus ook perfect. Het is verbazend hoe snel warmte opstijgt. Heb de sensor expres op twintig cm van bodem moeten plaatsen omdat het anders onderin niet warm werd. Dan ging wp te snel uit

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
reneeke1970 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 10:07:
[...]

En die collectoren die onderin zitten, krijgen die het water boven in je vat warm?
Het is zelfs zo dat als je een boiler koopt met slechts één spiraal, die altijd onderin gemonteerd zit. Dus waarom zou warmte van boven invoeren dan beter zijn?
De speciale wp boilers met extra grote spiralen zitten onderin gemonteerd en dan twee of drie dubbel naar binnen gewikkeld, niet de makkelijke weg naar boven wikkelen. Daarom zijn die krengen zo duur.
Dus ik blijf erbij, warmte erin doe je langs onder, en warmte eruit halen doe je langs boven. (Hygiëne spiraal of aansluiting vvw)

Maar voor mijn persoonlijke situatie heb ik er voor gekozen om de wp op net onder de helft van vat in te laten voeren zodat de wervelingen de warmte bovenin niet beïnvloeden. En dat gaat dus ook perfect. Het is verbazend hoe snel warmte opstijgt. Heb de sensor expres op twintig cm van bodem moeten plaatsen omdat het anders onderin niet warm werd. Dan ging wp te snel uit
Volgens mij snap je het principe nog niet helemaal ;)

In de basis heb je gelijk dat als je een spiraal hebt, je deze het beste ONDERIN het vat kunt plaatsen, want warmte stijgt inderdaad op.

Dit is een hele andere discussie als tegenstroom/meestroomprincipe, ook een kleine warmtewisselaar / spiraal (onderin je boiler) sluit je met gezond verstand aan volgens het tegenstroomprincipe.

Ik heb een spiraal die bijna net zo hoog als m'n vat is, en hij loopt helemaal door tot onderin in het vat, ook onderin het vat is mijn boiler +- 43 graden, dus dat met het "tegenstroomprincipe" het vat onderin niet warm zou worden is niet zo.

Als jij persé een spiraal volgens het meestroomprincipe wil aansluiten doe je dat waarschijnlijk omdat je het mooi vindt, maar alle feiten / wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat het tegenstroomprincipe het beste rendement en de beste werking geeft.
Niet voor niets dat alle boiler fabrikanten het zo doen en omschrijven het volgens het tegenstroomprincipe aan te sluiten.
En daar komt bij dat een wp met een kleine dt wil verwarmen en niet met een extra grote, gecreëerd door tegen stroom aansluiten.
Dit is gewoon "onzin" hoezo wil een WP met een kleine dT verwarmen :? de dT is een resultaat van het beschikbare vermogen en de flow.

Een kleine dT (terwijl volle vermogen niet geleverd wordt) geeft alleen maar aan dat je wisselaar te klein is of dat je hem verkeerd om hebt aangesloten waardoor hij onvoldoende warmte kwijt kan;)

Ik heb een flow van 21 ltr/minuut voor SWW (kan ik niets aan veranderen) dus een dT van 7,62 op het moment dat de volle 11,2KW benut wordt.

Onderstaande al eens gelezen ?

http://www.joostdevree.nl/shtmls/warmtewisselaar.shtml

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 10:31:
[...]

Volgens mij snap je het principe nog niet helemaal ;)

In de basis heb je gelijk dat als je een spiraal hebt, je deze het beste ONDERIN het vat kunt plaatsen, want warmte stijgt inderdaad op.

Dit is een hele andere discussie als tegenstroom/meestroomprincipe, ook een kleine warmtewisselaar / spiraal (onderin je boiler) sluit je met gezond verstand aan volgens het tegenstroomprincipe.

Ik heb een spiraal die bijna net zo hoog als m'n vat is, en hij loopt helemaal door tot onderin in het vat, ook onderin het vat is mijn boiler +- 43 graden, dus dat met het "tegenstroomprincipe" het vat onderin niet warm zou worden is niet zo.

Als jij persé een spiraal volgens het meestroomprincipe wil aansluiten doe je dat waarschijnlijk omdat je het mooi vindt, maar alle feiten / wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat het tegenstroomprincipe het beste rendement en de beste werking geeft.
Niet voor niets dat alle boiler fabrikanten het zo doen en omschrijven het volgens het tegenstroomprincipe aan te sluiten.

[...]

Dit is gewoon "onzin" hoezo wil een WP met een kleine dT verwarmen :? de dT is een resultaat van het beschikbare vermogen en de flow.

Een kleine dT (terwijl volle vermogen niet geleverd wordt) geeft alleen maar aan dat je wisselaar te klein is of dat je hem verkeerd om hebt aangesloten waardoor hij onvoldoende warmte kwijt kan;)

Ik heb een flow van 21 ltr/minuut voor SWW (kan ik niets aan veranderen) dus een dT van 7,62 op het moment dat de volle 11,2KW benut wordt.

Onderstaande al eens gelezen ?

http://www.joostdevree.nl/shtmls/warmtewisselaar.shtml
Als jij 45 graden wilt hebben word jou vat onderin vast wel warm. Maar helaas bovenin dan wel onnodig 55 graden.
De mijne is boven 45 en onder 44 als ik dat wil.
Geen verspilde energie. Gewoon in uurtje warm(400liter ), laatste gedeelte lekker in deellast
Dus ik denk dat jij het niet principe niet snapt.
Maar ik blijf bij mijn standpunt en jij ook dus het is prima.
Wat Joost en wikipedia zegt dat klopt, maar gaat over beste overdracht tussen warme en koude vloeistoffen. Niet over wat technisch beste is voor wp en daar kijk ik naar.
We gaan weer on topic

[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 27-03-2019 10:48 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
reneeke1970 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 10:41:
[...]

Als jij 45 graden wilt hebben word jou vat onderin vast wel warm. Maar helaas bovenin dan wel onnodig 55 graden.
De mijne is boven 45 en onder 44 als ik dat wil.
Geen verspilde energie. Gewoon in uurtje warm(400liter ), laatste gedeelte lekker in deellast
Dus ik denk dat jij het niet principe niet snapt.
Maar ik blijf bij mijn standpunt en jij ook dus het is prima.
We gaan weer on topic
Ik snap je principe wel, maar het meestroomprincipe is gewoon wetenschappelijk gezien minder rendabel qua afgifte, ik citeer:
Als we de warmteafdracht tussen bijvoorbeeld warm en koud water in twee aparte buizen beschouwen (afbeelding rechts en geheel onderaan) dan kan de richting van de koude stroom dezelfde zijn als die van de warme stroom (meestroomprincipe), maar ook tegengesteld daaraan (het tegenstroomprincipe, afbeelding rechts; een ander voorbeeld van het tegenstroomprincipe is de kruisstroomwisselaar).
Het tegenstroomprincipe heeft het meeste rendement, omdat het temperatuurverschil tussen warme en koude stroom ongeveer gelijk blijft over de gehele afstand waarover in de warmtewisselaar warmteoverdracht plaatsvindt:
bron: http://www.joostdevree.nl/shtmls/warmtewisselaar.shtml

Wat mij betreft ook mijn laatste bijdrage aan deze (ondertussen zinloze) discussie :+ :> 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

donaldk schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:24:
[...]
Nee. Zoals @koevlaas2 hierboven voorrekende was totale vermogen lager, maar hij kan met dit vermogen voldoende warmte leveren. De uitvoering met maximaal 40 graden kan dat niet. Ik vermoed dat de meeste problemen inderdaad waterzijdig zijn, niet direct met de warmtepomp, zoals iemand op duurzaamverwarmd beweerde. Dus pas je een WP aan op de waterzijde, voor hen die deze niet kunnen of willen vervangen door een lage temperatuursverwarmingsafgifte 'systeem'.
[...]
... ok, 'voldoende warmte' ~temperatuur?
Het punt is dat een afgiftesysteem meer vermogen heeft bij stijgende temperatuur, maar een warmtepomp juist minder.
Zodra deze vermogens in evenwicht zijn stijgt Ta niet meer.

65 graden @ 4 kW is leuk, maar als je 8 kW warmteverlies hebt (en je afgiftesysteem 65 graden nodig heeft om 8 kW te leveren) blijft het niet warm, ook al kan je warmtepomp zowel 8 kW als 65 graden leveren (maar niet tegelijk).

Het punt is dat in het geval van retrofit van een CV ketel in een ongeïsoleerde tussenwoning met jaren '70 afgiftesysteem (waar deze WP voor ontworpen is volgens jou?) 4 kW niet genoeg is en de 65 graden dus niet gehaald zal worden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1185584

@Grolsch @reneeke1970 Om de discussie 'mogelijk' te verhelderen zou je wellicht de kosten/kWh input t.o.v. aantal liters warm water kunnen meten, dan heb je de effectiviteit/COP v.d. warmtepomp er bij in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-06 10:03
Omdat de buitenunit toch niet op het dak kon geinstalleerd worden staat die nu naast de voordeur uit noodzaak. Nu wil gaan kijken om zelf een omkasting te bouwen die de linkerzijkant en bovenkant bedekt nu vroeg ik mij af welk geluid absorberend/isolerend material ik hiervoor het besten kan gebruiken.

Heb contact opgenomen met easy-noisecontrol.nl uit het start topic en die raden om easyfoam-fireseal alleen welke dikte zou ik dan moeten nemen. Gewoon het dikste wat ze bieden 50mm?

[ Voor 0% gewijzigd door aegis op 27-03-2019 13:04 . Reden: typo ]

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
aegis schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:03:
Omdat de buitenunit toch niet op het dak kon geinstalleerd worden staat die nu naast de voordeur uit noodzaak. Nu wil gaan kijken om zelf een omkasting te bouwen die de linkerzijkant en bovenkant bedekt nu vroeg ik mij af welk geluid absorberend/isolerend material ik hiervoor het besten kan gebruiken.
Dat hangt af van de frequenties: hoe lager hoe dikker het materiaal moet zijn.
Overigens is zoiets zelf goedkoop te maken middels de (zachte variant) glaswol isolatiepanelen.
Uiteraard moet dat zodanig worden gemaakt dat er geen vocht bij kan en om vezelverspreiding tegen te gaan moet er een ander doek omheen.

Gedeeltelijke omkasting zal niet zo veel doen vrees ik, maar experimenteren middels glasvezel is niet duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-06 10:03
Eigenlijk is de bedoeling om het geluid een andere richting op te sturen om voor de buren zo min mogelijk overlast te creëren. Ik begrijp dat ik niet al het geluid kan weg halen/isoleren/absorberen maar als het een andere richting op kan gaan dan zal dat wel wat moeten helpen.

[ Voor 10% gewijzigd door aegis op 27-03-2019 13:13 ]

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
Dat is nog lastiger, maar dan gaan we te veel off topic vrees ik.
Ik stuur je wel een PM....DONE :Y

[ Voor 5% gewijzigd door Remco45 op 27-03-2019 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-06 07:23
Anoniem: 1185584 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:22:
@Grolsch @reneeke1970 Om de discussie 'mogelijk' te verhelderen zou je wellicht de kosten/kWh input t.o.v. aantal liters warm water kunnen meten, dan heb je de effectiviteit/COP v.d. warmtepomp er bij in zitten.
Dat werkt niet. Je moet rekening gaan houden met de "stilstandsverliezen" (weglekken van warmte door de isolatie). Stel al, dat je twee vergelijkbare gezinnen hebt. (evenveel personen) en dat het ene gezin elke dag allemaal onder de douche stapt en het andere gezin allemaal eens in de 3 dagen (ik noem maar eens wat).
Dan is het percentage stilstandsverlies in het tweede geval veel groter dan in het eerste geval. Dus je kunt dat op deze manier nooit vergelijken.
Hoeft ook eigenlijk niet. @Grolsch had immers al aangegeven wat wetenschap en literatuur daar over zeggen. Maar als iemand het anders wil doen, moet die dat natuurlijk zelf weten....

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Nu online
reneeke1970 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 10:07:
[...]

De collectoren krijgen hem idd opgewarmd, Maar nu de wp boven zit, wordt niet de hele boiler opgewarmd, maar alleen de bovenste 300 liter. Dat vind ik prima voor normaal SWW gebruik. Dat kost minder energie denk ik, dan via het onderste spiraal de hele 800 liter in de boiler opwarmen. Dat kan bij jou anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
jerh schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 17:31:
[...]

De collectoren krijgen hem idd opgewarmd, Maar nu de wp boven zit, wordt niet de hele boiler opgewarmd, maar alleen de bovenste 300 liter. Dat vind ik prima voor normaal SWW gebruik. Dat kost minder energie denk ik, dan via het onderste spiraal de hele 800 liter in de boiler opwarmen. Dat kan bij jou anders zijn.
Ja oke, maar eigenlijk ben jij uitzonderlijke situatie. Je hebt enorme buffer waarmee je met twee dagen flinke zon wel voor vijf dagen sww kunt bufferen. Indien toch te koud om te douche verwarm jij voor nood met je wp slechts 300 liter (ruim voldoende voor dag douchen )en de rest niet. Dat is best slimme aanpak. Maar neemt niet weg dat je normaal de warmte van onderen invoert. Als jou collectoren 70 graden zijn word heel jou buffer 70 graden. Als je die warmte van boven invoert word bovenste gedeelte 70 graden maar onderin krijgt ie het nooit warm. Daar heeft ie een overshoot voor nodig van misschien wel 85 graden?
Of zie ik dat verkeerd?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Vanavond eens mijn Spirotap vuilafscheider "gespuid", zo'n ding haalt nog best wat "rommel" uit het CV water :P

Het was de eerste keer dat ik deze vuilafscheider gespuid heb, draait nu bijna 2 jaar.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/a16j5mr.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 12-06 14:00
Grolsch schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 18:36:
Vanavond eens mijn Spiroatap vuilafscheider "gespuid", zo'n ding haalt nog best wat "rommel" uit het CV water :P

Het was de eerste keer dat ik deze vuilafscheider gespuid heb, draait nu bijna 2 jaar.

[Afbeelding]
which reminds me...die moet ik ook eens legen. draait nu denk ik 1 jaar. dacht het voor het stookseizoen te doen maar verzuimd. nu maar na het stookseizoen :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

aegis schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:12:
Eigenlijk is de bedoeling om het geluid een andere richting op te sturen om voor de buren zo min mogelijk overlast te creëren. Ik begrijp dat ik niet al het geluid kan weg halen/isoleren/absorberen maar als het een andere richting op kan gaan dan zal dat wel wat moeten helpen.
easy noise..
Probleem voorlegden..
Er is iso die geluid "opeet"

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:15
Vanochtend zelfs nog 1 defrost gehad nadat de pomp bezig was met SWW runnetje.
Zie grafiek. Hopelijk is dit de laatste defrost van het seizoen.
Buitentemperatuur schoot vandaag omhoog naar 22gr. (zon stralen raakten de sensor nog net)
Warmtepomp staat nu uit. T>18°C Zie curve hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sBQ36FnLhZQxtqiYArJtITlt/medium.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Wimhaw op 29-03-2019 14:12 ]

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-01 02:44
De Loria Duo 8kW pruttelt alweer een tijd op 100% WAR, gaat een stuk beter dan met 50% ruimtethermostaat.
Maakt mooie lange runs, weinig aan/uit.

Max aanvoer 30 graden
Min modulatie 370watt
Flow tussen de 15 en 17L/min

@Boeie hoe gaat het met jouw wp?

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Hier vanmorgen ff 1,5 uur gelopen, de zon deed de rest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Dylantje2 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 09:22:
[...]

Ik mis een stukje over de generatie die hard klaagt maar niets gedaan om een beetje zuinig te zijn op die paar M³......... Er zijn landen die gasbaten wel hebben geïnvesteerd in toekomstige...
Voor de goede orde, hou oud ben jij dan? Want de huidige 40igers hebben de bal veelal ook veel te lang laten liggen.
Als je er vervolgens ook vanuit gaat dat een derde van de huizen huurwoningen betreft voor mensen met een inkomen van 27k per jaar of minder...

Dus de groep die je benoemd is hoofdzakelijk de groep met minstens modaal en een koopwoning. Die kunnen mbo niveau rekenen en snappen vaak wel dat 1000 euro investeren om 100 per jaar te besparen nuttig is maar één nog betere besparing die relatief minder oplevert is ze gewoon te duur. Maar diezelfde groep houdt zich vaak ook weinig bezig met milieuvriendelijke acties als het ze persoonlijk niets oplevert, rijden vaak een leuke diesel want bij 20k km per jaar is het omslagpunt en verwarming op graad je 22 want comfort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zo, opgeruimd en een paar mensen hebben een kruisje (extra) achter hun naam... :9

Thanks voor de topic reports!

[ Voor 80% gewijzigd door teacher op 30-03-2019 15:29 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Ben ik voor de afwisseling in de tuin aan het werk, mis ik een topic rel :(

Qua WP weinig nieuws :( klein runnetje van een uur, een daarna nog ff SWW, niet spannend qua verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• power_user
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-11-2024
Hoe lees ik mijn WP uit met die leuke grafiekjes die ik steeds langs zie komen? Heb een Alpha Innotec.

PSN: Oldzkoel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Youless met Enelogic is de eenvoudige oplossing. Als je wilt programmeren en of solderen volgen er zo een paar andere tips ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:56
power_user schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 21:13:
Hoe lees ik mijn WP uit met die leuke grafiekjes die ik steeds langs zie komen? Heb een Alpha Innotec.
(Zonder reclame temaken voor het een of het ander...)

Ik heb Iungo als meetplatform. Mooie aan dat systeem is dat de data niet 'in de cloud' zit. Het kastje logt alles lokaal.

Ik lees de slimme meter uit en heb 4 Modbus kWh meters voor het meten van aparte groepen. De Kamstrup meter is nog apart, maar hoop ooit alles te integrereren met Domoticz oid.

Grappig aan Iungo is dat je meet gegevens ook buiten je eigen netwerk kunt bekijken.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Fullpower schreef op zondag 31 maart 2019 @ 15:33:
[...]

(Zonder reclame temaken voor het een of het ander...)

Ik heb Iungo als meetplatform. Mooie aan dat systeem is dat de data niet 'in de cloud' zit. Het kastje logt alles lokaal.

Ik lees de slimme meter uit en heb 4 Modbus kWh meters voor het meten van aparte groepen. De Kamstrup meter is nog apart, maar hoop ooit alles te integrereren met Domoticz oid.

Grappig aan Iungo is dat je meet gegevens ook buiten je eigen netwerk kunt bekijken.
Ik gebruik ook Iungo. Zeer tevreden over.
Tegenwoordig (laatste firmware update) kun je ook MBus inlezen en is er een grote kans dat je je Kamstump direct aan de Iungo kan koppelen. Je kunt ook een modbusmodule aan je Kamstup koppelen en dan schijnt Iungo hem direct te herkennen
Domoticz is nog lastig omdat je dan via MQTT moet werken. Is mij nog niet helemaal duidelijk hoe dat werkt met Mosquito

[ Voor 5% gewijzigd door Pietje555 op 31-03-2019 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kamstrup is Meterbus
Dat is wat anders dan Modbus

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Je kunt diverse uitvoeringen krijgen. Modbus is ook mogelijk tegenwoordig, Afhankelijk welk printje erbij besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Pietje555 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 19:40:
[...]

Je kunt diverse uitvoeringen krijgen. Modbus is ook mogelijk tegenwoordig, Afhankelijk welk printje erbij besteld
Ook voor de "populaire en relatief goedkope" 302?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
De 302 kan alleen M-bus, maar dat kan Iungo ook direct uitlezen. Ik heb een 403 liggen, maar nog niet in gebruik. De 403 slikt alle protocollen tot Bacnet toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Bij mij ontbreekt alleen de WP nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07:31
Pietje555 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 19:30:
[...]

Ik gebruik ook Iungo. Zeer tevreden over.
Tegenwoordig (laatste firmware update) kun je ook MBus inlezen en is er een grote kans dat je je Kamstump direct aan de Iungo kan koppelen. Je kunt ook een modbusmodule aan je Kamstup koppelen en dan schijnt Iungo hem direct te herkennen
Domoticz is nog lastig omdat je dan via MQTT moet werken. Is mij nog niet helemaal duidelijk hoe dat werkt met Mosquito
Heej dat klinkt goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

En dan heb je ook nog wmbus, volgens mij is dit laatste dat wat lungo nu ondersteund.
Ik zou me ook kunnen vergissen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-06 20:28
Het is weer tijd voor de monitoring van Maart.
Graag doorgeven via PM.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Niet verkeerd bedoeld, maar ik heb hier een @mkleinman momentje.

Zoals ik eerder aangaf, heb ik mijn thermostaat vervangen.

De COP is gestegen en niet zo'n beetje ook. Van een jaargemiddelde van 3.33, klap ik nu naar een, bijna ongeloofwaardige 5.37 voor maart. En dan is het nog niet eens een ideale maand om te meten, ik heb al erg veel standby verbruik. De Elga staat hier al ruim 3 dagen in slaap

Ik heb alles dubbel gecheckt en kan er niet meer/minder van maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@Oxellaar verklaar je nader, WAT is er anders? Die van mij zegt alleen AAN /UIT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Grolsch De ruimtethermostaat is vervangen, wat een heel ander gedrag geeft.

En ja, blijkbaar heeft jouw Ecodan z'n hersens intern en regelt dus "normaal" ongeacht het type warmtevraag.
Maar de Elga heeft z'n hersens dus extern in de thermostaat zitten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Oxellaar schreef op zondag 31 maart 2019 @ 22:04:
@Grolsch De ruimtethermostaat is vervangen, wat een heel ander gedrag geeft.

En ja, blijkbaar heeft jouw Ecodan z'n hersens intern en regelt dus "normaal" ongeacht het type warmtevraag.
Maar de Elga heeft z'n hersens dus extern in de thermostaat zitten :+
Mijn ecodan heeft geen hersens. 2 opties, AAN of UIT. Meer is het niet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Grolsch Nee, het is geen dom aan/uit bij jouw, hij draait zelden op vol vermogen toch?
De Elga dus wel met de oude thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-06 08:43
Ik denk dat bedoeld wordt dat de thermostaat dom is (aan-uit) maar de Mitsu daar slim mee om gaat...;-)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Laatst online: 15-06 15:25

Copitano

Hoorn NH

Oxellaar schreef op zondag 31 maart 2019 @ 21:46:

De COP is gestegen en niet zo'n beetje ook. Van een jaargemiddelde van 3.33, klap ik nu naar een, bijna ongeloofwaardige 5.37 voor maart. En dan is het nog niet eens een ideale maand om te meten, ik heb al erg veel standby verbruik. De Elga staat hier al ruim 3 dagen in slaap

Ik heb alles dubbel gecheckt en kan er niet meer/minder van maken...
Dat is inderdaad een super resultaat. Ik kom hier met de standaard chromotherm aan de Elga niet verder dan 4,37 en daar ben ik eigenlijk helemaal niet ontevreden mee. Dat is na aftrek van de energie voor defrosts, want die heb ik vooral in het begin van de maand nog wel een paar gehad.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Oxellaar schreef op zondag 31 maart 2019 @ 22:26:
@Grolsch Nee, het is geen dom aan/uit bij jouw, hij draait zelden op vol vermogen toch?
De Elga dus wel met de oude thermostaat.
Mijn thermostaat is relatief "Dom", die geeft een maak of verbreekcontact door aan de WP en de binnenunit regelt de rest.

Bij opstarten gaat hij wel ff naar vol vermogen tot Ta gehaald is, en dan moduleert hij keurig terug.
Dit "regelgedrag' wordt bij mij niet door de thermostaat gedaan omdat ik op WAR draai.

Misschien dat de Elga dit wel laat regelen door de thermostaat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op maandag 1 april 2019 @ 08:19:
[...]

Mijn thermostaat is relatief "Dom", die geeft een maak of verbreekcontact door aan de WP en de binnenunit regelt de rest.
Afgelopen weken heb ik eindelijk mijn project afgerond, waarbij ik de 2-wegklep die de zonnehygieneboiler verbind met het CV-circuit op afstand kan bedienen.

Met een hele fancy controlpanel :P
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IPnOutk.png

Dit is bediend met een RaspberryPi 0 met een relay, waarbij de 3-aderige kabel van de klep goed bediend kan worden.

Nu is het nog handmatig, want stookseizoen is volgens mij min of meer afgelopen.
Maar in de wintermaanden is het wel waard om te automatiseren. Als een goede SWW-temp toch niet behaald kan worden middels zon, dan kan de zonneboiler immers beter CV-ondersteunend worden.

Het probleem is dat een project zomaar weer nieuwe projectideeen kan spruiten... (best zonde om een raspberry Pi niet voldoende te benutten) Ik zit nu dus na te denken om mijn thermostaat ook te vervangen door de Pi.
Die doet nu ook domweg een schakeling open of dicht doen.

Dan kan er nog meer controle/learning gedaan worden. Namelijk kijken naar de forecast om te bepalen of warmtepomp wel of niet aan moet. :9

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Grolsch schreef op maandag 1 april 2019 @ 08:19:
[...]

Bij opstarten gaat hij wel ff naar vol vermogen tot Ta gehaald is, en dan moduleert hij keurig terug.
Dit "regelgedrag' wordt bij mij niet door de thermostaat gedaan omdat ik op WAR draai.

Misschien dat de Elga dit wel laat regelen door de thermostaat :?
Je laatste zin.... Dat is wat ik bedoelde bij mijn post van gisteren over de COP.

Ik kan het trouwens nog steeds niet helemaal geloven. Er moet haast ergens een fout ingeslopen zijn. Maar de volgende meting moet dat uitwijzen.

Pagina: 1 ... 57 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.