reneeke1970 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 10:07:
[...]
En die collectoren die onderin zitten, krijgen die het water boven in je vat warm?
Precies warmte gaat vanzelf naar boven.
Jou wp zit boven omdat er onder geen plek meer is.
Het is zelfs zo dat als je een boiler koopt met slechts één spiraal, die altijd onderin gemonteerd zit. Dus waarom zou warmte van boven invoeren dan beter zijn?
De speciale wp boilers met extra grote spiralen zitten onderin gemonteerd en dan twee of drie dubbel naar binnen gewikkeld, niet de makkelijke weg naar boven wikkelen. Daarom zijn die krengen zo duur.
Dus ik blijf erbij, warmte erin doe je langs onder, en warmte eruit halen doe je langs boven. (Hygiëne spiraal of aansluiting vvw)
Maar voor mijn persoonlijke situatie heb ik er voor gekozen om de wp op net onder de helft van vat in te laten voeren zodat de wervelingen de warmte bovenin niet beïnvloeden. En dat gaat dus ook perfect. Het is verbazend hoe snel warmte opstijgt. Heb de sensor expres op twintig cm van bodem moeten plaatsen omdat het anders onderin niet warm werd. Dan ging wp te snel uit
Volgens mij snap je het principe nog niet helemaal
In de basis heb je gelijk dat als je een spiraal hebt, je deze het beste ONDERIN het vat kunt plaatsen, want warmte stijgt inderdaad op.
Dit is een hele andere discussie als tegenstroom/meestroomprincipe, ook een kleine warmtewisselaar / spiraal (onderin je boiler) sluit je met gezond verstand aan volgens het tegenstroomprincipe.
Ik heb een spiraal die bijna net zo hoog als m'n vat is, en hij loopt helemaal door tot onderin in het vat, ook onderin het vat is mijn boiler +- 43 graden, dus dat met het "tegenstroomprincipe" het vat onderin niet warm zou worden is niet zo.
Als jij persé een spiraal volgens het meestroomprincipe wil aansluiten doe je dat waarschijnlijk omdat je het mooi vindt, maar alle feiten / wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat het tegenstroomprincipe het beste rendement en de beste werking geeft.
Niet voor niets dat alle boiler fabrikanten het zo doen en omschrijven het volgens het tegenstroomprincipe aan te sluiten.
En daar komt bij dat een wp met een kleine dt wil verwarmen en niet met een extra grote, gecreëerd door tegen stroom aansluiten.
Dit is gewoon "onzin" hoezo wil een WP met een kleine dT verwarmen

de dT is een resultaat van het beschikbare vermogen en de flow.
Een kleine dT (terwijl volle vermogen niet geleverd wordt) geeft alleen maar aan dat je wisselaar te klein is of dat je hem verkeerd om hebt aangesloten waardoor hij onvoldoende warmte kwijt kan;)
Ik heb een flow van 21 ltr/minuut voor SWW (kan ik niets aan veranderen) dus een dT van 7,62 op het moment dat de volle 11,2KW benut wordt.
Onderstaande al eens gelezen ?
http://www.joostdevree.nl/shtmls/warmtewisselaar.shtml