Fullpower schreef op zondag 24 maart 2019 @ 19:47:
[...]
Ik heb in het najaar heel veel getest met allerlei CV flows, WP flows en temperaturen. Ik heb CV flows van 400l/u tot 1200l/u gehad. De afgifte is in ieder geval hoger naarmate de flow hoger wordt, omdat de gemiddelde temperatuur over het afgifte systeen toeneemt. Die dt over de convectors is alleen maar een gevolg, het wordt bepaald door de grootte van het verwarmend oppervlak en flow. Ik heb de CV perfect waterzijdig voor elkaar. Met een lagere CV flow (pomp op lagere stand) krijg ik een grotere dt, maar minder afgifte. Om een zo groot mogelijk afgifte te krijgen heb ik de flow zo hoog mogelijk gezet. Nog hoger zou mooi zijn, maar geeft gezuis in de leidingen. (Lage WAF).
Jouw 16l/u is vast voor de 5kW WP?? Ik heb 9kW, dus standaard meer flow nodig, bij gelijkblijvende dt.
Ik heb de flow kennelijk dus wel aangepast, en wel op de waarde van de maximum flow die via de remote kan worden ingesteld. Door de lage dt instelling forceer ik de Pana kennelijk om niet met de flow terug te gaan.
Samengevat: ik heb heel veel getest, heb heel veel combi's getest dit geeft voor de beste resultaten. Beter dan dit (qua afgifte, COP, pendelen) gaat het denk ik met deze setup niet worden.😀
Inhoud van mijn CV systeem is vrij klein: allemaal convectors en een paar kleine gewone radiatoren. Of het zonder buffer zou werken: geen idee. De installateur adviseerde een buffer. En dat is ook wat je leest als geen VVW hebt.
Ik ben het met je eens dat een buffer COP kost; WP moet tenslotte water maken van een paar graden hoger dan de CV aanvoer. Het buffer zorgt er wel voor dat WP iets langer kan draaien zonder pendelen, maar veel helpt dat niet. Meer afgifte (zie hierboven) helpt het meest.
Ik bereken de COP op basis van gegevens van een Kamstrup warmtemeter en een MID 3-fasen kWh meter. Ik heb het volste vertrouwen in de meters😀. De meting van de Pana zelf is niet altijd even nauwkeurig, dat is bekend.
Toch zul je moeten naar de advies pompsnelheid van de pana.al dan niet 9kw [ op de zijkant van het plaatje staat iets. [ bij mij 0.9M3/h ]
Ik had eerst ook iets anders maar de pana wil die instelling hebben, en regelt daarna alles zelf.
Mijn totaal stroomverbruik van de pana bij hogere pompsnelheid is ook best horeg, en dan gebruikt pana die hoge snelheid lang niet altijd omdat hij zelf terugmoduleerd, zoals ik bij @
Lurge kan zien.
Weet je zeker dat je Tretour gelijk of bijna gelijk zijn.?
https://snapshot.raintank...OB63O6uxH2LrvaxP51j6fdZFQ
FF scrollen, een heeeeele klus en bijna gelijk..
En de Taanvoer is totaal anders vooral als het koud is buiten zie je Ta echt meer verschillen dan Tr..
Dus die dT van 4-5 kan mij echt gestolen worden..
Als je zo weinig afgifte hebt, door de convectors... Zou je misschien toch daar ook iets in moeten/kunnen zoeken?
Kun je de buffer er niet tussen uit halen tijdelijk?
Mijn complete systeem is 125 liter... En dat werkt gewoon. zonder iets extra's [ volgens vele is mijn pomp dan wel te licht ]
Ik zou die dT op alles eens loslaten.
Je waterzijdig goed inregelen [ of checken ] zodat Tr gelijk is..[ of minimale afwijking heeft ]
en dan met wat hand en span buizen eens je vat er tussen uit sleutelen.
Zet de advies pompsnelheid erin
En de pana zijn werk laten doen, pomp snelheid enz regelt hij zelf..
Dan eens kijken wat er gebeurd.
Ik heb het idee dat je forceert en de pana heeft daar volgens mij een hekel aan.
Vaten verlies zijn berekeningen voor ....
Extra pomp stroom verbruik...
Terwijl de pana dat allemaal zelf willen regelen.
Stook je WAR?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520