Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 121 Laatste
Acties:
  • 580.200 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• power_user
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-11-2024
Ons huis is net opgeleverd en nu kwamen de toekomstige buren ff binnen kijken en die zagen dat onze schilder de thermostaat in de woonkamer had losgekoppeld. We hebben een buitenunit, overal vloerverwarming en boilervat + pomp van Alpha innotec. De buren hadden begrepen van de man die de opleveringen doet dat de thermostaat absoluut niet mocht worden losgekoppeld maar ons is niks verteld. Is de boel nu straks ontregeld of valt dat allemaal wel mee als je de thermostaat er weer aan hangt na het schilderen.

PSN: Oldzkoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-07 12:02
Ik zie geen probleem, wat werkt er niet ?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• power_user
Grolsch schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 19:54:
Ik zie geen probleem, wat werkt er niet ?
Ja nu doet het systeem niks lijkt me. Ventilator van de buitenunit stond ook stil omdat er geen thermostaat is om het aan te sturen denk ik. Zal wel iemand (die opzichter) zijn die de techniek niet begrijpt en denkt ga er maar niet mee prutsen ofzo. Ik begrijp de techniek overigens ook niet maar het leek mij ook sterk dat het voor problemen zou zorgen als je de stroomdraadjes er straks weer in prikt.

[ Voor 6% gewijzigd door power_user op 23-03-2019 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:18
Dre schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 18:50:
[...]

Hoho, ik zeg niet dat de sensoren niet kloppen. Ik log maar 1x per minuut waardoor ik de laagste waarde niet goed kan bepalen uit mijn data.

Waterzijdig heb ik geen andere sensoren kunnen ontdekken. Dat er nauwkeurigere sensoren in zouden zitten ben ik nergens tegengekomen?
Ik ook niet, maar ik sloop ook geen compressor uit elkaar haha.

Maar ik vind de pana regeling best goed werken, en dat kan haast niet gebaseerd zijn op de temperaturen die het display aan geeft want die wijken soms drie graden af.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
power_user schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 19:56:
[...]

Ja nu doet het systeem niks lijkt me. Ventilator van de buitenunit stond ook stil omdat er geen thermostaat is om het aan te sturen denk ik. Zal wel iemand (die opzichter) zijn die de techniek niet begrijpt en denkt ga er maar niet mee prutsen ofzo. Ik begrijp de techniek overigens ook niet maar het leek mij ook sterk dat het voor problemen zou zorgen als je de stroomdraadjes er straks weer in prikt.
Als de boel netjes spanningsloos is afgekoppeld en kortsluiting voorkomen word, zal er niks aan de hand zijn.
Spanningsloos weer terug monteren en je warmtepomp zal vanzelf weer opstarten.

Onder spanning, ook al is het maar 12 of 24volt, dingen los/aankoppelen is nooit verstandig.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• power_user
Oxellaar schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 20:13:
[...]

Als de boel netjes spanningsloos is afgekoppeld en kortsluiting voorkomen word, zal er niks aan de hand zijn.
Spanningsloos weer terug monteren en je warmtepomp zal vanzelf weer opstarten.

Onder spanning, ook al is het maar 12 of 24volt, dingen los/aankoppelen is nooit verstandig.
Thanks voor de geruststelling :)

Nog maar een noobvraag dan.

Onze warmtepomp (Alpha innotec LWD 70A/RX) heeft voor zover ik kon vinden ook een koelmodus voor in de zomer. Hoe schakel je deze in? Want als het binnen 26 graden is en de thermostaat staat op 20graden dan lijkt het me niet dat hij automatisch gaat koelen om op 20 graden te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 13-07 17:56
Beste allemaal, dit zachte jaar een prognose voor dit seizoen van 325 m3 voor verwarming . Bij Qurrent nu een aanbieding voor een Inventum spaarpomp voor 1609 euro.

Onze mechanische ventilatie staat al jaren uit ivm het hoge verbruik. Bovendien heb ik de uitgang in de woonkamer dicht laten stucen, alleen de badkamer is nog open maar daar staat altijd het raam open. Ook vrij nutteloos dus die afzuiging daar.

Stel dat ik voor zo een spaarpomp ga en ik maak de uitgang in de woonkamer weer open, gaat zo een spaarpomp mij dan veel vreugde brengen? Vroeg of laat komt er hier een warmtepomp maar dacht voor dat geld is dit misschien al een leuk begin. Daarnaast ben ik benieuwd of de spaarpomp later goed zou kunnen samenwerken met een L/W warmtepomp zodra die er komt...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
fabstar81 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 20:25:
Onze mechanische ventilatie staat al jaren uit ivm het hoge verbruik. Bovendien heb ik de uitgang in de woonkamer dicht laten stucen, alleen de badkamer is nog open maar daar staat altijd het raam open. Ook vrij nutteloos dus die afzuiging daar.
Veel last van hoofdpijn en niesbuien? Ventilatie is een must voor je gezondheid, daarnaast is een nieuwe unit tegenwoordig doorgaans voorzien van een gelijkspanning motor wat aanzienlijk lager verbruik oplevert.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
Dat ik geen mechanische afzuiging heb betekent niet dat er hier niet voldoende gelucht wordt. :+ in onze pui zitten luchtroosters, bovendien staat boven in ieder geval altijd 1 of meerdere ramen open.

Ik nies erg vaak, maar komt door allerlei andere allergieën :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:05
Dylantje2 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 18:13:
[...]

Bij een pana H staat de flow erop die moet je instellen!
Daarna doet hij alles zelf.
dT op op alle standen gezet van 3 tot 10.. bij 3 werkt hij zich kapot om er aan te komen.
Bij dT10 loopt hij van 1,8 tot 5
Hij doet wel van alles vanzelf, maar hij doet het niet zoals ik het wil😀

En dat zich kapot werken bij dt = 3c, valt hier wel mee. Ik heb een buffervat, en het kost hem vrij weinig moeite om wat flow te halen.

Maar bij wat meer vermogen is de dt hier ook groter dan 3, kan maar zo 5 graden zijn. Dat komt doordat ik de dt wel het verkleind maar ook het maximum debiet het verlaagd. Zo gedraagd de WP zich bij wat meer vermogen niet anders dan voorheen, alleen regelt hij niet de flow terug bij lage afgifte. Want dat werkt hier niet goed; zorgt voor lagere temperatuur naar de CV (en triggert eerder pendelen).

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
power_user schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 20:20:
[...]

Thanks voor de geruststelling :)

Nog maar een noobvraag dan.

Onze warmtepomp (Alpha innotec LWD 70A/RX) heeft voor zover ik kon vinden ook een koelmodus voor in de zomer. Hoe schakel je deze in? Want als het binnen 26 graden is en de thermostaat staat op 20graden dan lijkt het me niet dat hij automatisch gaat koelen om op 20 graden te komen.
Als koeling geactiveerd is, dan verwacht ik dat hij automatisch naar koelen gaat.
Bij Europese warmtepompen gaat dat eigenlijk altijd weersafhankelijk, dus als bijvoorbeeld de buitenT een X aantal uur boven een bepaalde waarde komt.
Soms ook nog met een wachttijd tussen de laatste warmtevraag en de eerste koelvraag.
Deze temperaturen en tijden zijn vaak instelbaar.

Zo ongeveer werkt het bij Nefit, Nibe en ik verwacht ook Alpha

Maar wat staat er in de handleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
8)7 dubbelpost

[ Voor 163% gewijzigd door Oxellaar op 23-03-2019 21:07 . Reden: Quadrupels.... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
Fullpower schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 20:36:
[...]
Maar bij wat meer vermogen is de dt hier ook groter dan 3, kan maar zo 5 graden zijn. Dat komt doordat ik de dt wel het verkleind maar ook het maximum debiet het verlaagd.
Ik weet niet of dat wel klopt. Ik zie hier namelijk dat de WP na het starten eerst flink gas geeft en pas bij het overschrijden van de gewenste Ta pas terug gaat. Dat doet hij bij zowel een hogere dT instelling als bij een lagere.

Dus even Excel losgelaten op het datalog :+
Van de 1560 regels waar de compressor boven de 21Hz is (19 - 21 is warmhoud modus) waren er 18 regels met dT 4 of hoger (hoogste 4,75) en 104 regels van dT 3,5 en hoger. Valt dus eigenlijk best nog wel mee :)

Als ik deze gemeten temperaturen en pompvolume overigens gebruik om de COP te bereken kom ik over de afgelopen week uit op 4,4 t.o.v. de interne logging van 4,3 :P

[edit]
Oxellaar schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 21:04:
[...]

Als koeling geactiveerd is, dan verwacht ik dat hij automatisch naar koelen gaat.
Bij Europese warmtepompen gaat dat eigenlijk altijd weersafhankelijk, dus als bijvoorbeeld de buitenT een X aantal uur boven een bepaalde waarde komt.
Soms ook nog met een wachttijd tussen de laatste warmtevraag en de eerste koelvraag.
Deze temperaturen en tijden zijn vaak instelbaar.

Zo ongeveer werkt het bij Nefit, Nibe en ik verwacht ook Alpha

Maar wat staat er in de handleiding?
Bij mijn Pana staat dit dus standaard uit. Je kan 'm handmatig op koelmodus zetten of inderdaad op de auto-modus zetten. Maar met een dag als gisteren, vol in de zon, dacht de WP al dat het 30+ graden was buiten :D Ik ga dus wel een afdakje bouwen :P

Mijn thermostaat zou volgens de handleiding ook de WP in koelmodus moeten kunnen zetten. Bijvoorbeeld als de binnentemperatuur oploopt tot boven de 24 graden, dan naar koelmodus. Grootste voordeel naar mijn gevoel is dat je daarmee een goede bandbreedte kan instellen van acceptabele binnen temperaturen. 25 graden vind ik zelf meer als warm genoeg, dus dat zou het punt mogen zijn waarop de WP automatisch mag omschakelen. Is iets betrouwbaarder als de buitentemperatuur, tenzij die thermostaat ook in de zon hangt.

[ Voor 42% gewijzigd door Felicia op 23-03-2019 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 14-07 10:36

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Fullpower schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 20:36:
[...]

Hij doet wel van alles vanzelf, maar hij doet het niet zoals ik het wil😀

En dat zich kapot werken bij dt = 3c, valt hier wel mee. Ik heb een buffervat, en het kost hem vrij weinig moeite om wat flow te halen.

Maar bij wat meer vermogen is de dt hier ook groter dan 3, kan maar zo 5 graden zijn. Dat komt doordat ik de dt wel het verkleind maar ook het maximum debiet het verlaagd. Zo gedraagd de WP zich bij wat meer vermogen niet anders dan voorheen, alleen regelt hij niet de flow terug bij lage afgifte. Want dat werkt hier niet goed; zorgt voor lagere temperatuur naar de CV (en triggert eerder pendelen).
In de manual staat 16/minuut.Dus ik weet niet wat jij denk dat er anders moet zijn
Er zijn mensen die de wifi box hebben waar je debet kunt zien. En de 16/minuut haalt hij vaak niet aangezien hij alles zelf regelt.
Dus ergens zei iemand een pana is plug en play..
En dat lijkt er echt wel op.
dT 5 waar staat dat dit de beste setting is? Of is het een aanname?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
Dylantje2 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 21:32:
[...]

In de manual staat 16/minuut.Dus ik weet niet wat jij denk dat er anders moet zijn
Er zijn mensen die de wifi box hebben waar je debet kunt zien. En de 16/minuut haalt hij vaak niet aangezien hij alles zelf regelt.
Die van mij draait op dit moment 30 liter per minuut. Als die van jou de 16 niet haalt zou ik de pomp niet aankijken maar juist de interne leidingen. Volgens mij staat er ook niet dat dT 5 de beste setting is, de handleiding geeft alleen aan dat een grotere dT kosten eficienter is maar minder comfort geeft. Er staat vervolgens ook niet in waarom dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Felicia schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 21:35:
[...]

Die van mij draait op dit moment 30 liter per minuut. Als die van jou de 16 niet haalt zou ik de pomp niet aankijken maar juist de interne leidingen. Volgens mij staat er ook niet dat dT 5 de beste setting is, de handleiding geeft alleen aan dat een grotere dT kosten eficienter is maar minder comfort geeft. Er staat vervolgens ook niet in waarom dat is.
Mijn systeem haalt meer dan 34L/minuut..
Maar pana schrijft 16 voor.
Hogere pomp snelheid is meer verbruik is meer kosten heb ik proefondervindelijk uitgevonden
En 16 moet hij "gewoon" op staan

Dan is het zo dat als je bij @Lurge kijkt hij de pompsnelheid echt zelf bepaalt.
En wat willen we efficiënter of comfort als je op war stookt?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• power_user
Bedankt voor de reacties. Zal de handleiding eens goed doornemen. De online documentatie was wat meer een technisch verhaal. Misschien heb ik ook wel een gebruikershandleiding liggen ergens in het nieuwe huis. Als er iemand is met een LWD 70A/RX hoor ik natuurlijk graag alsnog even een reactie, ook over het ervaren comfort zomers icm vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Beste allemaal, dit zachte jaar een prognose voor dit seizoen van 325 m3 voor verwarming . Bij Qurrent nu een aanbieding voor een Inventum spaarpomp voor 1609 euro.

Stel dat ik voor zo een spaarpomp ga en ik maak de uitgang in de woonkamer weer open, gaat zo een spaarpomp mij dan veel vreugde brengen? Vroeg of laat komt er hier een warmtepomp maar dacht voor dat geld is dit misschien al een leuk begin. Daarnaast ben ik benieuwd of de spaarpomp later goed zou kunnen samenwerken met een L/W warmtepomp zodra die er komt...
Zit er nog subsidie op dat ding? Want voor dat geld koop je ook een LWWP, zelfs een WBP kan er nog bíj voor dat bedrag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
@bbbrumbrum, uhm, dat is inclusief de subsidie al :(

WPB ook nog overwogen hier voor warm water en daarnaast warmtepomp.

Maar 1600 voor beide? Heb al jaartje niet meer echt meegelezen maar dat is wel heul goedkoop. Is dat echt mogelijk? Want dan bestel ik het direct +

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommetje
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-03 12:53
Dylantje2 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 18:13:
[...]
... dT op op alle standen gezet van 3 tot 10.. bij 3 werkt hij zich kapot om er aan te komen.
Bij dT10 loopt hij van 1,8 tot 5
@Dylantje2 @Fullpower de dT die jullie noemen heeft volgens mij niks met de actuele Ta en Tr te maken maar met het in- en uitschakelen van de warmtepomp. Op het bedieningspaneel is dit onduidelijk, maar in de service-cloud staan dezelfde instellingen, maar duidelijker omschreven. Ik heb hem op 8 staan icm een buffervat en de actuele dT zit altijd rond de 4/5. Als de WP uit staat schakelt hij in bij 8 graden daling.

Of er moet nog een verborgen andere instelling zijn.

8235Wp PV, 9kW Panasonic T-cap monobloc warmtepomp, 2x24CPC Heatpipes 800L buffer, 2x Clage CEX naverwarmers, Douche-WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:06

Als je weet hoe je gasverbruik verspreid is over de weken/dagen kan je er aan rekenen.
Waarbij de spaarpomp alleen zin heeft als je warmte uit lucht haalt die je toch al naar buiten afvoerde.
kortom: klinkt in jouw geval niet echt aanlokkelijk.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
tomtommetje schreef op zondag 24 maart 2019 @ 09:34:
[...]

@Dylantje2 @Fullpower de dT die jullie noemen heeft volgens mij niks met de actuele Ta en Tr te maken maar met het in- en uitschakelen van de warmtepomp. Op het bedieningspaneel is dit onduidelijk, maar in de service-cloud staan dezelfde instellingen, maar duidelijker omschreven. Ik heb hem op 8 staan icm een buffervat en de actuele dT zit altijd rond de 4/5. Als de WP uit staat schakelt hij in bij 8 graden daling.

Nope, in en uitschakelen van de WP gebeurt standaard bij mijn WP 2 graden boven setpoint en 3 graden onder setpoint. Ongeacht de dT instelling.

Volgens mij was het @pokkie78 waar de monteur van Panasonic langs is geweest, die had het gevraagd en de dT instelling is de dT tussen Ta en Tr die de Panasonic "probeert" te volgen. In de praktijk blijkt dat echter een hele grote korrel zout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommetje
Felicia schreef op zondag 24 maart 2019 @ 10:05:
[...]

Nope, in en uitschakelen van de WP gebeurt standaard bij mijn WP 2 graden boven setpoint en 3 graden onder setpoint. Ongeacht de dT instelling.

Volgens mij was het @pokkie78 waar de monteur van Panasonic langs is geweest, die had het gevraagd en de dT instelling is de dT tussen Ta en Tr die de Panasonic "probeert" te volgen. In de praktijk blijkt dat echter een hele grote korrel zout.
Op welke instelling heb jij hem staan? Zet hem eens op 10 en volg de Log.

Waarom staat er in de service-cloud bij installateur/bedrijfsinstelling: 'dT voor verwarming aan'?

8235Wp PV, 9kW Panasonic T-cap monobloc warmtepomp, 2x24CPC Heatpipes 800L buffer, 2x Clage CEX naverwarmers, Douche-WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
tomtommetje schreef op zondag 24 maart 2019 @ 10:12:
[...]

Waarom staat er in de service-cloud bij installateur/bedrijfsinstelling: 'dT voor verwarming aan'?
Ik denk nog steeds dat het de delta t is voor boiler verwarming aan te zetten. Daar past ook de economische omschrijving bij.
Of vind jij die instelling ergens in die service cloud? Niemand heeft me dat antwoord gegeven tot nu toe....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
BarryH schreef op zondag 24 maart 2019 @ 09:57:
[...]

Als je weet hoe je gasverbruik verspreid is over de weken/dagen kan je er aan rekenen.
Waarbij de spaarpomp alleen zin heeft als je warmte uit lucht haalt die je toch al naar buiten afvoerde.
kortom: klinkt in jouw geval niet echt aanlokkelijk.
Jarenlange logging naar mindergas.nl dus dat zit wel goed.

Maar hierboven lees ik dat ik voor zelfde bedrag een WPB en WP heb... Dan ga ik liever daarvoor.

Moet ik wel nog eens induiken in onze configuratie hier... Geen geschikt boilervat en ongeveer 45m2 vloerverwarming...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
En bepaal vooral je max gas behoefte uit je data, icm temperatuur. Dan kan je naar -10 of -20 extrapoleren voor de benodigde capaciteit

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
tomtommetje schreef op zondag 24 maart 2019 @ 10:12:
[...]

Ik heb hem op 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 15 gehad. Boven de 5 was er geen invloed op de dT, enkel op de pompsnelheid. Onder de 7 gaat de pomp in het begin harder lopen en gaat de pompsnelheid omlaag als de WP op uitvallen dreigt wegens Ta overschrijding. Onder dT 4 blijft de waterpomp behoorlijk hard lopen, waardoor ik deze heb gelimiteerd op 30 liter per minuut (hij deed op dT 3 40 liter per minuut bij opwarmen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommetje
Felicia schreef op zondag 24 maart 2019 @ 10:23:
[...]

Ik heb hem op 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 15 gehad. Boven de 5 was er geen invloed op de dT, enkel op de pompsnelheid. Onder de 7 gaat de pomp in het begin harder lopen en gaat de pompsnelheid omlaag als de WP op uitvallen dreigt wegens Ta overschrijding. Onder dT 4 blijft de waterpomp behoorlijk hard lopen, waardoor ik deze heb gelimiteerd op 30 liter per minuut (hij deed op dT 3 40 liter per minuut bij opwarmen).
En wanneer ging de WP aan/uit bij die instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
tomtommetje schreef op zondag 24 maart 2019 @ 10:29:
[...]

En wanneer ging de WP aan/uit bij die instellingen?
2 graden boven Ta en weer aan bij 3 graden onder Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommetje
Felicia schreef op zondag 24 maart 2019 @ 10:32:
[...]

2 graden boven Ta en weer aan bij 3 graden onder Ta.
Bij alle instellingen?
Bij zie ik hem daar precies op reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

tomtommetje schreef op zondag 24 maart 2019 @ 09:34:
[...]

mmm bij 8 graden daling pas inshakelen?
dat zal je een koud iets hebben??

Maar wat staat er in de service cloud dan beter/anders??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
tomtommetje schreef op zondag 24 maart 2019 @ 10:43:
[...]

Bij alle instellingen?
Bij zie ik hem daar precies op reageren.
En jij hebt wat voor Panasonic? Ik heb een 9kW T-Cap split (H-serie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtommetje
Felicia schreef op zondag 24 maart 2019 @ 10:55:
[...]

En jij hebt wat voor Panasonic? Ik heb een 9kW T-Cap split (H-serie).
9kW T-Cap monobloc H-serie WH-MXC09H3E8.
Ik zal binnenkort nog eens wat instellingen proberen en goed volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommetje
Dylantje2 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 10:52:
[...]

mmm bij 8 graden daling pas inshakelen?
dat zal je een koud iets hebben??

Maar wat staat er in de service cloud dan beter/anders??
Hier staat een buffer van 800L en de vloerverwarming ligt er nog niet dus verwarm nu met een heater, die gevoed wordt met het water uit de buffer en dat gaat heel vlot. Een groter verschil is in deze situatie dus het beste, hij pendelt hier niet, slaat hooguit een paar keer per dag aan. Als je geen buffer hebt zou ik hem niet zo hoog zetten.

In de service-cloud staat: 'dT voor verwarming aan'

[ Voor 4% gewijzigd door tomtommetje op 24-03-2019 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1185584

@fabstar81 In de OP staan een aantal links naar webshops, mocht je voordelig willen zelf importeren, een 5kW Panasonic kost ongeveer 1000,00 na subsidie https://www.confort-marke...96_367_460_1224-5354.html en een warmtepompboiler iets van 200,00 https://www.esanico.be/nl...iler-200fs-explorer3.html bij kleinere modellen krijg je zelfs geld toe na subsidie. @koevlaas2 zou het je eventueel kunnen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
tomtommetje schreef op zondag 24 maart 2019 @ 11:18:
[...]

Hier staat een buffer van 800L en de vloerverwarming ligt er nog niet dus verwarm nu met een heater, die gevoed wordt met het water uit de buffer en dat gaat heel vlot. Een groter verschil is in deze situatie dus het beste, hij pendelt hier niet, slaat hooguit een paar keer per dag aan. Als je geen buffer hebt zou ik hem niet zo hoog zetten.

In de service-cloud staat: 'dT voor verwarming aan'
Ah, en heb jij ook een CZ-NASP4 print met een buffervat sensor? Die heb ik namelijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokno
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-12-2024
Comfortmarket is wel iets om rekening mee te houden: Ik heb daar een 5 kw pana besteld en betaald in de eerste week van januari en tot vandaag nog niets ontvangen.

Bellen geeft alleen maar een bandje,en op berichten van mij geen reactie.

Zelfs voor een dozenschuiver wel bijzonder gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommetje
Felicia schreef op zondag 24 maart 2019 @ 11:40:
[...]

Ah, en heb jij ook een CZ-NASP4 print met een buffervat sensor? Die heb ik namelijk niet.
Heb ik wel, maar al een tijdje uitgeschakeld. Draai op WAR het vat warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Dylantje2 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 21:32:
[...]

Ik zal het proberen uit te leggen waarom ik denk dat de standaard setting hier niet goed werkt:

Ik heb een buffervat van 50 liter. De WP pompt met 1600l/u water van 37c in het vat. De CV pomp pompt met 1000l/u water rond. Er komt dus ook met 1000l/u kouder retour water in het vat. Ik zie dan dat de CV water van stel 35c aangevoerd krijgt. De WP krijgt iets van 34c retour. Retour water vanuit de CV is bijvoorbeeld 30c. Dit is de situatie hier als het systeem stabiel draait. In dat geval kan bij die 35/30 5,5kW kwijt in het systeem.

Ik 'verlies' dus een paar graden over het buffervat. Dat kost mij COP; dus dat verlies moet niet te groot worden.

Als nu de Pana nu beslist de flow omlaag te doen, dan komt er naar verhouding (veel) meer koud water in het buffervat dan warm water. Bijvoorbeeld 800l/u op 37c en 1000l/u op 30 graden. Hierdoor daalt door menging de aanvoer naar de CV toe. Hierdoor daalt de afgifte flink. Het huis wordt niet meer warm en WP schakelt na een tijd uit omdat Ta hoger is geworden dan 2c boven setpoint.

Nu ik ee voor zorg dat de flow van de WP niet meer terug gaat, blijft het systeem veel mooier doordraaien.

Ik geb meerdere malen opnieuw gekeken of dit echt nodig was, en telkens wanneer de WP de flow terug regelde ging het 'mis'.

Zonder buffervat of met een veel lagere CV flow zal waarschijnlijk beter gaan. Maar ik heb die flow nodig om zoveel mogelijk afgifte te krijgen. Alle convectors en radiatoren staan hier afgesteld op een dt van 4 graden. Ik merk verder dat als ik de flow verlaag er meer verlies is in de in het beton gestorte leidingen. Die 1000l/u is wat ik er met goed fatsoen (pomp vermogen en gezuis) er doorheen kan krijgen.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Anoniem: 1185584 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 11:26:
@fabstar81 In de OP staan een aantal links naar webshops, mocht je voordelig willen zelf importeren, een 5kW Panasonic kost ongeveer 1000,00 na subsidie https://www.confort-marke...96_367_460_1224-5354.html en een warmtepompboiler iets van 200,00 https://www.esanico.be/nl...iler-200fs-explorer3.html bij kleinere modellen krijg je zelfs geld toe na subsidie. @koevlaas2 zou het je eventueel kunnen installeren.
Bedankt voor de tips. Dan is er in een jaar nog niet heul veul veranderd.

Dan moet ik maar eens advies in gaan winnen... Hier nl een SWW ZB van 350 liter met 2 spiralen. Kan de WP dus niet bij.

Met de WPB misschien meer opties maar komt er denk ik op neer dat de WP direct op het CV systeem aangesloten moet worden. Benieuwd of dat lukt/kan.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Onze aanbouw nadert zijn voltooiing en dat betekend dat ik onderhand ook een beslissing moet gaan nemen over hoe ik de aansturing van de Elga ga doen. Momenteel hangt de thermostaat in de woonkamer en dat functioneert op zich prima in combinatie met de houtkachel. Houtkachel aan = bovenverdieping koud, maar dat is niet bezwaarlijk.

Echter, straks is er een nieuwe kamer op de begane grond en daar komt vloerverwarming in. Die kamer sluit aan op de woonkamer waar de kachel staat, dus met de tussendeuren open hou ik het daar met de houtkachel ook wel warm. Enige punt is dat de vloer in de nieuwbouw natuurlijk afkoelt als de Elga niet draait en ik die natuurlijk niet binnen een uurtje weer op temperatuur ga hebben.

Zoneverwarming heb ik overwogen, maar dat moet met WAR en daar heb ik met de Elga weer minder enthousiaste verhalen over gelezen. Mij lijkt dan ook de enige oplossing om de thermostaat uit de woonkamer te halen en in de nieuwbouw te hangen en dan op alle radiatoren in huis thermostaatkranen te zetten. Volgens mij kan ik dan hout stoken in de woonkamer en voorkomen dat de vloer afkoelt. Bijkomend voordeel leek me dat als ik dan de Elga laat koelen (wat straks door een klep kan in de nieuwbouw) de thermostaat ook daar goed op reageert.

Zou dit gaan werken, of zie ik het verkeerd en moet ik het nog weer anders gaan doen? Als die ellendige Chronoterm Touch nou een open haard stand had was het allemaal zo veel makkelijker....

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Andere thermostaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Fullpower schreef op zondag 24 maart 2019 @ 14:15:
[...]

Ik zal het proberen uit te leggen waarom ik denk dat de standaard setting hier niet goed werkt:

Ik heb een buffervat van 50 liter. De WP pompt met 1600l/u water van 37c in het vat. De CV pomp pompt met 1000l/u water rond. Er komt dus ook met 1000l/u kouder retour water in het vat. Ik zie dan dat de CV water van stel 35c aangevoerd krijgt. De WP krijgt iets van 34c retour. Retour water vanuit de CV is bijvoorbeeld 30c. Dit is de situatie hier als het systeem stabiel draait. In dat geval kan bij die 35/30 5,5kW kwijt in het systeem.

Ik 'verlies' dus een paar graden over het buffervat. Dat kost mij COP; dus dat verlies moet niet te groot worden.

Als nu de Pana nu beslist de flow omlaag te doen, dan komt er naar verhouding (veel) meer koud water in het buffervat dan warm water. Bijvoorbeeld 800l/u op 37c en 1000l/u op 30 graden. Hierdoor daalt door menging de aanvoer naar de CV toe. Hierdoor daalt de afgifte flink. Het huis wordt niet meer warm en WP schakelt na een tijd uit omdat Ta hoger is geworden dan 2c boven setpoint.

Nu ik ee voor zorg dat de flow van de WP niet meer terug gaat, blijft het systeem veel mooier doordraaien.

Ik geb meerdere malen opnieuw gekeken of dit echt nodig was, en telkens wanneer de WP de flow terug regelde ging het 'mis'.

Zonder buffervat of met een veel lagere CV flow zal waarschijnlijk beter gaan. Maar ik heb die flow nodig om zoveel mogelijk afgifte te krijgen. Alle convectors en radiatoren staan hier afgesteld op een dt van 4 graden. Ik merk verder dat als ik de flow verlaag er meer verlies is in de in het beton gestorte leidingen. Die 1000l/u is wat ik er met goed fatsoen (pomp vermogen en gezuis) er doorheen kan krijgen.
Afgesteld op de dT van 4...
Zou die eens anders doen.
alle retour moet gelijk lopen.
Pana beslist de dT van zijn systeem evenals de pompsnelheid.
Ik heb nog niet kunnen ontdekken dat iemand zijn flow aangepast kan krijgen..

Misschien toon je nu wel aan dat je juist zonder buffervat een pana aan moet/kunt sluiten voor een beter rendement.

Ik snap ook je 1600 liter niet pana zegt 16l/minuut.
Of dat een buffer is of een systeem..
Stel je pana in op 16l/minuut..
En wat gebeurd er dan?

Veel flow met/voor betere afgifte is niet altijd waar toch?

Ik blijf het vreemd vinden dat je een buffer er tussen hebt, zijn er genoeg die zonder doen.
Hoeveel inhoud heeft je "gewone" cv stysteem?

Daarnaast hoe meet je COP? je sensoren geijkt?
COP op de pana is waardeloos..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron6363
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-07 11:18
Aziraphale schreef op zondag 24 maart 2019 @ 15:12:
Onze aanbouw nadert zijn voltooiing en dat betekend dat ik onderhand ook een beslissing moet gaan nemen over hoe ik de aansturing van de Elga ga doen. Momenteel hangt de thermostaat in de woonkamer en dat functioneert op zich prima in combinatie met de houtkachel. Houtkachel aan = bovenverdieping koud, maar dat is niet bezwaarlijk.

Echter, straks is er een nieuwe kamer op de begane grond en daar komt vloerverwarming in. Die kamer sluit aan op de woonkamer waar de kachel staat, dus met de tussendeuren open hou ik het daar met de houtkachel ook wel warm. Enige punt is dat de vloer in de nieuwbouw natuurlijk afkoelt als de Elga niet draait en ik die natuurlijk niet binnen een uurtje weer op temperatuur ga hebben.

Zoneverwarming heb ik overwogen, maar dat moet met WAR en daar heb ik met de Elga weer minder enthousiaste verhalen over gelezen. Mij lijkt dan ook de enige oplossing om de thermostaat uit de woonkamer te halen en in de nieuwbouw te hangen en dan op alle radiatoren in huis thermostaatkranen te zetten. Volgens mij kan ik dan hout stoken in de woonkamer en voorkomen dat de vloer afkoelt. Bijkomend voordeel leek me dat als ik dan de Elga laat koelen (wat straks door een klep kan in de nieuwbouw) de thermostaat ook daar goed op reageert.

Zou dit gaan werken, of zie ik het verkeerd en moet ik het nog weer anders gaan doen? Als die ellendige Chronoterm Touch nou een open haard stand had was het allemaal zo veel makkelijker....
ik ervaar geen bijzondere problemen met de chronotherm touch thermostaat icm elga op war regeling wanneer de benedenverdieping door de pelletkachel wordt verwarmd en de bovenverdieping door de wp. Ik heb nota bene gewone open/dicht knoppen op mijn radiatoren beneden en boven. Als de pelletkachel brandt dan beneden radiatoren dicht en op bovenverdieping open. Wel zorgen dat je de juiste stooklijn instelt. Thermostaat hangt gewoon in de ruimte waar de pelletkachel staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Ron6363 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 18:15:
[...]

ik ervaar geen bijzondere problemen met de chronotherm touch thermostaat icm elga op war regeling wanneer de benedenverdieping door de pelletkachel wordt verwarmd en de bovenverdieping door de wp. Ik heb nota bene gewone open/dicht knoppen op mijn radiatoren beneden en boven. Als de pelletkachel brandt dan beneden radiatoren dicht en op bovenverdieping open. Wel zorgen dat je de juiste stooklijn instelt. Thermostaat hangt gewoon in de ruimte waar de pelletkachel staat.
Hmmm... Dat geeft weer een ander perspectief. Ik heb nogal eens gelezen dat het een behoorlijk gedoe was (als het al lukte) om de Elga goed war te laten draaien. En daarnaast zei de installateur dat het energieverbruik met war behoorlijk omhoog zou gaan. Dit blijft toch een lastige materie...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pokkie78
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17-07 18:50
@tomtommetje @Felicia Ik heb hier geen Panasonic monteur gehad die iets over dT ofzo geroepen heeft.

Zelf afgelopen winter ook met diverse dT instelling gespeeld. Voor mij gaat een dT van 8 tot 10 het beste. Onder de 8 gaat ie te hard rondpompen waardoor de temp in mijn buffervat te snel op loopt.

Wel scheelt hierin dat ik met 2 zones werk (en dus ook de extra print erin heb zitten). 1 zone met de radiatoren en 1 zone met de vloerverwarming waarbij deze voorzien is van een driewegklep die ook door de WP gestuurd wordt zodat de beide zone's met verschillende temperaturen kunnen werken. Beide voorzien van een eigen pomp en middels een buffervat als open verdeler naar de WP aangesloten. Hierbij draai ik volledig WAR met 2 verschillende stooklijnen.

Wat ik in de servicecloud hiermee zie is dat bij het opstarten van de WP de TA vrij snel gehaald wordt. De WP dan terug sturen en gaat moduleren waarbij de dT over de WP terugloopt van de ingestelde dT naar 4 tot 5 graden dT. Wanneer de TA langere tijd niet gehaald wordt, corrigeert hij de pompsnelheid.

Hier zie je het effect terug daarvan.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/s124q1.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door pokkie78 op 24-03-2019 18:59 . Reden: toevoegen details ]

7.560 WP zonnepanelen / WarmtePomp: Pana 12kW H T-Cap / gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
pokkie78 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 18:44:
@tomtommetje @Felicia Ik heb hier geen Panasonic monteur gehad die iets over dT ofzo geroepen heeft.
Ik, sorry!

@tomtommetje, heb even gezocht en ik had het over deze post: javaboon in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Dylantje2 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 16:37:
[...]

Afgesteld op de dT van 4...
Zou die eens anders doen.
alle retour moet gelijk lopen.
Pana beslist de dT van zijn systeem evenals de pompsnelheid.
Ik heb nog niet kunnen ontdekken dat iemand zijn flow aangepast kan krijgen..

Misschien toon je nu wel aan dat je juist zonder buffervat een pana aan moet/kunt sluiten voor een beter rendement.

Ik snap ook je 1600 liter niet pana zegt 16l/minuut.
Of dat een buffer is of een systeem..
Stel je pana in op 16l/minuut..
En wat gebeurd er dan?

Veel flow met/voor betere afgifte is niet altijd waar toch?

Ik blijf het vreemd vinden dat je een buffer er tussen hebt, zijn er genoeg die zonder doen.
Hoeveel inhoud heeft je "gewone" cv stysteem?

Daarnaast hoe meet je COP? je sensoren geijkt?
COP op de pana is waardeloos..
Ik heb in het najaar heel veel getest met allerlei CV flows, WP flows en temperaturen. Ik heb CV flows van 400l/u tot 1200l/u gehad. De afgifte is in ieder geval hoger naarmate de flow hoger wordt, omdat de gemiddelde temperatuur over het afgifte systeen toeneemt. Die dt over de convectors is alleen maar een gevolg, het wordt bepaald door de grootte van het verwarmend oppervlak en flow. Ik heb de CV perfect waterzijdig voor elkaar. Met een lagere CV flow (pomp op lagere stand) krijg ik een grotere dt, maar minder afgifte. Om een zo groot mogelijk afgifte te krijgen heb ik de flow zo hoog mogelijk gezet. Nog hoger zou mooi zijn, maar geeft gezuis in de leidingen. (Lage WAF).

Jouw 16l/u is vast voor de 5kW WP?? Ik heb 9kW, dus standaard meer flow nodig, bij gelijkblijvende dt.

Ik heb de flow kennelijk dus wel aangepast, en wel op de waarde van de maximum flow die via de remote kan worden ingesteld. Door de lage dt instelling forceer ik de Pana kennelijk om niet met de flow terug te gaan.

Samengevat: ik heb heel veel getest, heb heel veel combi's getest dit geeft voor de beste resultaten. Beter dan dit (qua afgifte, COP, pendelen) gaat het denk ik met deze setup niet worden.😀

Inhoud van mijn CV systeem is vrij klein: allemaal convectors en een paar kleine gewone radiatoren. Of het zonder buffer zou werken: geen idee. De installateur adviseerde een buffer. En dat is ook wat je leest als geen VVW hebt.

Ik ben het met je eens dat een buffer COP kost; WP moet tenslotte water maken van een paar graden hoger dan de CV aanvoer. Het buffer zorgt er wel voor dat WP iets langer kan draaien zonder pendelen, maar veel helpt dat niet. Meer afgifte (zie hierboven) helpt het meest.

Ik bereken de COP op basis van gegevens van een Kamstrup warmtemeter en een MID 3-fasen kWh meter. Ik heb het volste vertrouwen in de meters😀. De meting van de Pana zelf is niet altijd even nauwkeurig, dat is bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
@Fullpower mijn CV temp is gelijk aan de wp temp. Het enkele graden hoger fenomeen zie ik hier niet. Hooguit 0.2 verschil. Maar ik heb dan ook een grote buffer waarin gelaagdheid beetje behouden blijft.
En ik vind jou CV flow nog te laag, mijn delta t over radiators is één a twee graden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Fullpower schreef op zondag 24 maart 2019 @ 19:47:
[...]

Ik heb in het najaar heel veel getest met allerlei CV flows, WP flows en temperaturen. Ik heb CV flows van 400l/u tot 1200l/u gehad. De afgifte is in ieder geval hoger naarmate de flow hoger wordt, omdat de gemiddelde temperatuur over het afgifte systeen toeneemt. Die dt over de convectors is alleen maar een gevolg, het wordt bepaald door de grootte van het verwarmend oppervlak en flow. Ik heb de CV perfect waterzijdig voor elkaar. Met een lagere CV flow (pomp op lagere stand) krijg ik een grotere dt, maar minder afgifte. Om een zo groot mogelijk afgifte te krijgen heb ik de flow zo hoog mogelijk gezet. Nog hoger zou mooi zijn, maar geeft gezuis in de leidingen. (Lage WAF).

Jouw 16l/u is vast voor de 5kW WP?? Ik heb 9kW, dus standaard meer flow nodig, bij gelijkblijvende dt.

Ik heb de flow kennelijk dus wel aangepast, en wel op de waarde van de maximum flow die via de remote kan worden ingesteld. Door de lage dt instelling forceer ik de Pana kennelijk om niet met de flow terug te gaan.

Samengevat: ik heb heel veel getest, heb heel veel combi's getest dit geeft voor de beste resultaten. Beter dan dit (qua afgifte, COP, pendelen) gaat het denk ik met deze setup niet worden.😀

Inhoud van mijn CV systeem is vrij klein: allemaal convectors en een paar kleine gewone radiatoren. Of het zonder buffer zou werken: geen idee. De installateur adviseerde een buffer. En dat is ook wat je leest als geen VVW hebt.

Ik ben het met je eens dat een buffer COP kost; WP moet tenslotte water maken van een paar graden hoger dan de CV aanvoer. Het buffer zorgt er wel voor dat WP iets langer kan draaien zonder pendelen, maar veel helpt dat niet. Meer afgifte (zie hierboven) helpt het meest.

Ik bereken de COP op basis van gegevens van een Kamstrup warmtemeter en een MID 3-fasen kWh meter. Ik heb het volste vertrouwen in de meters😀. De meting van de Pana zelf is niet altijd even nauwkeurig, dat is bekend.
Toch zul je moeten naar de advies pompsnelheid van de pana.al dan niet 9kw [ op de zijkant van het plaatje staat iets. [ bij mij 0.9M3/h ]

Ik had eerst ook iets anders maar de pana wil die instelling hebben, en regelt daarna alles zelf.
Mijn totaal stroomverbruik van de pana bij hogere pompsnelheid is ook best horeg, en dan gebruikt pana die hoge snelheid lang niet altijd omdat hij zelf terugmoduleerd, zoals ik bij @Lurge kan zien.

Weet je zeker dat je Tretour gelijk of bijna gelijk zijn.?
https://snapshot.raintank...OB63O6uxH2LrvaxP51j6fdZFQ
FF scrollen, een heeeeele klus en bijna gelijk..
En de Taanvoer is totaal anders vooral als het koud is buiten zie je Ta echt meer verschillen dan Tr..
Dus die dT van 4-5 kan mij echt gestolen worden..

Als je zo weinig afgifte hebt, door de convectors... Zou je misschien toch daar ook iets in moeten/kunnen zoeken?

Kun je de buffer er niet tussen uit halen tijdelijk?
Mijn complete systeem is 125 liter... En dat werkt gewoon. zonder iets extra's [ volgens vele is mijn pomp dan wel te licht ]

Ik zou die dT op alles eens loslaten.
Je waterzijdig goed inregelen [ of checken ] zodat Tr gelijk is..[ of minimale afwijking heeft ]
en dan met wat hand en span buizen eens je vat er tussen uit sleutelen.
Zet de advies pompsnelheid erin
En de pana zijn werk laten doen, pomp snelheid enz regelt hij zelf..
Dan eens kijken wat er gebeurd.
Ik heb het idee dat je forceert en de pana heeft daar volgens mij een hekel aan.

Vaten verlies zijn berekeningen voor .... :X
Extra pomp stroom verbruik... :X
Terwijl de pana dat allemaal zelf willen regelen.

Stook je WAR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
reneeke1970 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 20:03:
@Fullpower mijn CV temp is gelijk aan de wp temp. Het enkele graden hoger fenomeen zie ik hier niet. Hooguit 0.2 verschil. Maar ik heb dan ook een grote buffer waarin gelaagdheid beetje behouden blijft.
En ik vind jou CV flow nog te laag, mijn delta t over radiators is één a twee graden.
Ik weet niet hoe het bij jou is aangesloten. Maar de installateur heeft een buffervat geplaatst met 4 aansluitingen: 2 aan elke kant, één onder en één boven. WP links: boven erin en onder eruit. CV aan de rechterkant: boven eruit via de secundaire pomp en onder erin.

1000l/u kan wel weinig zijn, maar meer krijg ik er niet door heen: teveel gezuis van de flow door de convectors.

Ik heb de CV goed waterzijdig ingeregeld.

Of het buffervat er tussen uit kan? Zou kunnen. Maar ik vind het voorlopig mooi zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Dylantje2 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 20:28:
[...]

Als je zo weinig afgifte hebt, door de convectors... Zou je misschien toch daar ook iets in moeten/kunnen zoeken

Stook je WAR?
Weinig afgifte? Ik weet niet of je weet hoeveel moeite je moet doen om zonder VVW een beetje afgifte te krijgen?

Hier hangen (beneden):
1x Jaga T21, 160cm, met 8 fans
2x Jaga T21, 70cm, met 2 fans
1x Jaga T21, 90cm, met 4 fans
1x T22 radiator, 90x50
1x T33 rafiator, 80x40
(Boven):
2x Jaga T16, 120cm met 6 fans
1x Jaga T11, 160cm met 12 fans
1x Jaga T15, 70cm zonder fans

Dus zeg het maar... 😳 meer afgifte wordt'um niet hier. Ik denk dat 5,5kW bij 35/30 mooi is.

Ik had er ook niet over dat ik hier een probleem heb hè; systeem draait mooi: maar wellicht kan het beter..
- SCOP 3,9 oid met convectoren
- geen VVW
- binnen een uur warm in huis
- WP 's nachts uit
- maakt ook SWW
- 9000kWh warme nodig/jr. voor CV

Ik draai met een soort WAR: onder de 4c draait de WP de hele dag (behalve 's nachts). Bjj hogere Tb draait de WP via de kamer thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Fullpower schreef op zondag 24 maart 2019 @ 21:07:
[...]

Ik weet niet hoe het bij jou is aangesloten. Maar de installateur heeft een buffervat geplaatst met 4 aansluitingen: 2 aan elke kant, één onder en één boven. WP links: boven erin en onder eruit. CV aan de rechterkant: boven eruit via de secundaire pomp en onder erin.

1000l/u kan wel weinig zijn, maar meer krijg ik er niet door heen: teveel gezuis van de flow door de convectors.

Ik heb de CV goed waterzijdig ingeregeld.

Of het buffervat er tussen uit kan? Zou kunnen. Maar ik vind het voorlopig mooi zo.
Om de wervelingen tegen te gaan, en om te zorgen dat hygiëne spiraal altijd warm water bovenin heeft, zit de CV bovenaan aangesloten en de wp in het midden van 400 liter vat.
Als ik de CV harder of zachter laat pompen heeft dat geen merkbare invloed op de retour naar wp. De flow door de 28 mm is gigantisch hoog, delta t van wp komt niet boven 3.

Zit jou aanvoer en retour toch niet toevallig gewisseld op je buffer?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Fullpower schreef op zondag 24 maart 2019 @ 21:20:
[...]

Weinig afgifte? Ik weet niet of je weet hoeveel moeite je moet doen om zonder VVW een beetje afgifte te krijgen?

Hier hangen (beneden):
1x Jaga T21, 160cm, met 8 fans
2x Jaga T21, 70cm, met 2 fans
1x Jaga T21, 90cm, met 4 fans
1x T22 radiator, 90x50
1x T33 rafiator, 80x40
(Boven):
2x Jaga T16, 120cm met 6 fans
1x Jaga T11, 160cm met 12 fans
1x Jaga T15, 70cm zonder fans

Dus zeg het maar... 😳 meer afgifte wordt'um niet hier. Ik denk dat 5,5kW bij 35/30 mooi is.

Ik had er ook niet over dat ik hier een probleem heb hè; systeem draait mooi: maar wellicht kan het beter..
- SCOP 3,9 oid met convectoren
- geen VVW
- binnen een uur warm in huis
- WP 's nachts uit
- maakt ook SWW
- 9000kWh warme nodig/jr. voor CV

Ik draai met een soort WAR: onder de 4c draait de WP de hele dag (behalve 's nachts). Bjj hogere Tb draait de WP via de kamer thermostaat.
Misschien die jaga shit..
Heb er ook 1 in zitten..
En een kolom radiator..
Jaga wordt niet warm al heb ik het graag
De kolom met veel meer inhoud qua water, werkt stukken beter, ook zonder fans..
Dus de jaga gaat er bij mij tussen uit.

Ik heb gelezen dat jaga eigenlijk bedoelt is voor Hoog temp systemen.
En het zomaar in eens voor laag ook "geschikt" is..

Maar als je geen problemen hebt.. Sorry _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 21:39:
[...]

Misschien die jaga shit..
Heb er ook 1 in zitten..
En een kolom radiator..

Ik heb gelezen dat jaga eigenlijk bedoelt is voor Hoog temp systemen.
En het zomaar in eens voor laag ook "geschikt" is..

Maar als je geen problemen hebt.. Sorry _/-\o_ _/-\o_
Een convector (Jaga) is idd voor HTV.

Maar omdat ze zeer geschikt zijn om geforceerd te maken dmv een fan, doen ze het best goed met LTV.
En je ziet dat @Fullpower er aardig wat heeft draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
Dylantje2 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 21:39:
[...]

Ik weet nog wel een adres waar je die Jaga kwijt kan :+ :P

* Felicia heeft:
Woonkamer zuid 160cmx40cm T22 met 160cm Climatebooster
Woonkamer noord 160cmx40cm T21
Hal 60x40 T22
Slaapkamer 1 (noord): 160cmx50cm T11 (voor de grap eens een 60cm climatebooster schuin onder gehangen, werd zo een graad warmer in de kamer bij dezelfde Ta :D)
Slaapkamer 2 (zuid): 180cmx50cm T11
Slaapkamer 3 (noord): 60cmx40cm T22
Badkamer (zuid): Handdoekradiator, wordt niet warm genoeg :P
Zolder (radiator op de buitenmuur, west): 60cmx40cm T22 (met 2 Speedcomforts)

Ik hoorde laatst dat stadsverwarming ook als LTV werd gezien, omdat ze geen 70 graden door de leidingen konden garanderen. Toch wel benieuwd op wat voor water temperaturen de radiatoren zijn bemeten destijds.

@Fullpower, warmtebehoefte op basis van stadsverwarming was zo'n 5000kwh per jaar, klopt aardig tot nu toe met de warmtepomp. 100m2 / 300m3 hoekhuisje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Felicia schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:01:
[...]

Ik weet nog wel een adres waar je die Jaga kwijt kan :+ :P

* Felicia heeft:
Woonkamer zuid 160cmx40cm T22 met 160cm Climatebooster
Woonkamer noord 160cmx40cm T21
Hal 60x40 T22
Slaapkamer 1 (noord): 160cmx50cm T11 (voor de grap eens een 60cm climatebooster schuin onder gehangen, werd zo een graad warmer in de kamer bij dezelfde Ta :D)
Slaapkamer 2 (zuid): 180cmx50cm T11
Slaapkamer 3 (noord): 60cmx40cm T22
Badkamer (zuid): Handdoekradiator, wordt niet warm genoeg :P
Zolder (radiator op de buitenmuur, west): 60cmx40cm T22 (met 2 Speedcomforts)

Ik hoorde laatst dat stadsverwarming ook als LTV werd gezien, omdat ze geen 70 graden door de leidingen konden garanderen. Toch wel benieuwd op wat voor water temperaturen de radiatoren zijn bemeten destijds.

@Fullpower, warmtebehoefte op basis van stadsverwarming was zo'n 5000kwh per jaar, klopt aardig tot nu toe met de warmtepomp. 100m2 / 300m3 hoekhuisje :P
Dan heb jij standaard al meer vermogen hangen aan radiatoren dan ik voordien. Woning is uit 2002, en kennelijk is er op de prijs beknibbeld voor wat betreft de CV. Er hing maar zo'n 10kW @75/65, terwijl er toch nog wel aardig wat warmteverlies is. Duidelijk niet berekend als LTV. De gas-ketel op 55c was ook sl geen succes: alleen maar gependel.

Ik deed. Ooit een testje met de WP op 50c; toen pendelde hij nog... Totaal geen afgifte. (Okay, Tb was hoog en daardoor 5,5kW minimum thermisch vermogen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
Oxellaar schreef op zondag 24 maart 2019 @ 21:48:
[...]

Maar omdat ze zeer geschikt zijn om geforceerd te maken dmv een fan, doen ze het best goed met LTV.
Dat heb ik ook gelezen. Toch zie je veel radiator fabrikanten ook die kant op bewegen; er zijn er meer met een convector element en fans. Jaga is duur, maar ik heb de meesten van marktplaats en de DBE heb ik zelf gebouwd en opgehangen, incl. besturing.

Een grote T33 werkt ook goed, een kleine hangt hier in de hal, en daar komt een flinke bak warmte vanaf. Ik had toen berekend dat met standaard radiatoren niet genoeg afgifte kon krijgen binnen de ruimte die ik had.. Die Jaga's zagen er veel belovend uit.

En de Jaga's kunnen koelen; afwachten hoe dat gaat deze zomer.

[ Voor 5% gewijzigd door Fullpower op 25-03-2019 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Oxellaar schreef op zondag 24 maart 2019 @ 21:48:
[...]

@Felicia @Fullpower

Dat het werkt is leuk.
Maar of het goed werkt..... _/-\o_
Ik was er heilig van overtuigd dat ik alles over zou zetten naar Jaga..[ incl domoitca met aan en uit ]
Importeur geweest goed geholpen mooie adviezen.. Dus maar een BAT gekocht om te testen.
Ik vind het niks, de fannetjes hoor je lopen.
En er zit weinig water in, dus links of recht som weinig afgifte.
Daarnaast erg duur., MP is oke, maar toch.

Dat meer bedrijven die kant uit gaan, zou best kunnen.
Ik ga van 1 kleine jaga en een platen radiator, over naar 2 brugman kollom...
Wat ik zei in de bijkeuken hier 1 van hangen, die werd bijna "warm" met de lage temperaturen van de wp.

Ik denk dat afgifte iets anders is dan afblazen. O-)
En door je systeem zo weinig water te laten [ jaga heeft heeeel weinig tov alles ] hebben, denk ik dat je systeem minder goed zal werken..

Maar goed soms kun je niets veranderen.

Voor wie interesse heeft of @Felicia tzt is hij voor weinig te verkrijgen:
JAGA LOSSE CONVECTOR 500 X 11 BAT TWIN
zonder ombouw oid.. dus alleen de bat [ via PM regelen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
Dylantje2 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 07:26:
[...]

Ik was er heilig van overtuigd dat ik alles over zou zetten naar Jaga..[ incl domoitca met aan en uit ]
Importeur geweest goed geholpen mooie adviezen.. Dus maar een BAT gekocht om te testen.
Ik vind het niks, de fannetjes hoor je lopen.
En er zit weinig water in, dus links of recht som weinig afgifte.
Te weinig water is niet je probleem, waarschijnlijk gewoon te klein voor de ruimte die je wil verwarmen. Wil je goed met LTV verwarmen dan heb je best een flinke Jaga nodig. Kijk naar mijn radiatoren, ik heb in de woonkamer van 7 bij 4 2x 160cm hangen en dat was berekend op minimaal 55 graden Ta.

En je hebt het over je kolom radiator, hoe groot is die? Als die 50x200 is dan zal die inderdaad wel meer warmte afgeven als een 40x60 Jaga, dat ding is gewoon veel groter :P
Voor wie interesse heeft of @Felicia tzt is hij voor weinig te verkrijgen:

[...]
zonder ombouw oid.. dus alleen de bat [ via PM regelen ]
Zonder ombouw? Is dat alleen dat zwarte ribbel ding dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Felicia schreef op maandag 25 maart 2019 @ 08:11:
[...]

Te weinig water is niet je probleem, waarschijnlijk gewoon te klein voor de ruimte die je wil verwarmen. Wil je goed met LTV verwarmen dan heb je best een flinke Jaga nodig. Kijk naar mijn radiatoren, ik heb in de woonkamer van 7 bij 4 2x 160cm hangen en dat was berekend op minimaal 55 graden Ta.

En je hebt het over je kolom radiator, hoe groot is die? Als die 50x200 is dan zal die inderdaad wel meer warmte afgeven als een 40x60 Jaga, dat ding is gewoon veel groter :P

[...]

Zonder ombouw? Is dat alleen dat zwarte ribbel ding dan?
Nee de kolom is iets groter, maar wat mij erg opviel is dat de kolom echt handwarm wordt.
En de jaga nog niet eens lauw.
Buiten de grootte van de radiator

Yep alleen de BAT zoals ze dat noemen, met ophangbeugels.
Zelf een ombouw voor maken, oid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 08:14:
[...]

Nee de kolom is iets groter, maar wat mij erg opviel is dat de kolom echt handwarm wordt.
En de jaga nog niet eens lauw.
Buiten de grootte van de radiator

Yep alleen de BAT zoals ze dat noemen, met ophangbeugels.
Zelf een ombouw voor maken, oid.
Jaga lijkt niet warm omdat die zijn warmte gelijk kwijt is. Ik dacht dat ook totdat ik er sensor in legde.
En de ombouw is zeer belangrijk, die geeft het schoorsteen effect. Hogere ombouw is meer vermogen met dezelfde binnenkant.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:42
Voor het bepalen van de grootte van een WP is hier de vuistregel om je huidige gasverbruik te vermenigvuldigen met 5. Als ik echter kijk naar mijn eigen gasvebruik t.o.v. vorig jaar, dan zie ik die teruglopen ondanks dat we nu continue 19o graden stoken met een CV temperatuur van 45o, een stuk betere isolatie, waar we vorig jaar aan nachtverlaging deden op CV temperatuur van 65o, verwarmde op 18o en verminderde isolatie hadden. Als ik echter naar de verhouding van het gasverbruik en het aantal graaddagen, dan is dit wel meer dan vorig jaar. Oftewel, 2019 is tot nu toe ook een stuk zachter dan vorig jaar. Als ik nu mijn gasverbruik vermenigvuldig met 5 dan kom ik op ~ 3750, terwijl dat waarschijnlijk een onderschatting is voor de echt koude winters (als die er nog komen).

Dus, wat is een beetje een realistische gasverbruik naar graaddag verhouding (naar evt. isolatiewaarde en binnentemperatuur) om je WP op te baseren.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

CurlyMo schreef op maandag 25 maart 2019 @ 08:35:
Voor het bepalen van de grootte van een WP is hier de vuistregel om je huidige gasverbruik te vermenigvuldigen met 5. Als ik echter kijk naar mijn eigen gasvebruik t.o.v. vorig jaar, dan zie ik die teruglopen ondanks dat we nu continue 19o graden stoken met een CV temperatuur van 45o, een stuk betere isolatie, waar we vorig jaar aan nachtverlaging deden op CV temperatuur van 65o, verwarmde op 18o en verminderde isolatie hadden. Als ik echter naar de verhouding van het gasverbruik en het aantal graaddagen, dan is dit wel meer dan vorig jaar. Oftewel, 2019 is tot nu toe ook een stuk zachter dan vorig jaar. Als ik nu mijn gasverbruik vermenigvuldig met 5 dan kom ik op ~ 3750, terwijl dat waarschijnlijk een onderschatting is voor de echt koude winters (als die er nog komen).

Dus, wat is een beetje een realistische gasverbruik naar graaddag verhouding (naar evt. isolatiewaarde en binnentemperatuur) om je WP op te baseren.
Zou het echt nog wat uitmaken.....
Een beetje een WP is 5 KW, echt kleinere zijn er geloof ik niet.

Dus dan heb je toch reserve.. voor de koude dagen
En als je een Pana neemt die mooi ver terug moduleert, verlies je niet veel..

Ik geloof nooit dat je aan de hand van verbruik en graaddagen een regetje kunt verzinnen.
En zijn zoveel variabelen waarmee je rekening moet houden.
Juist is graaddagen voor jezelf een graadmeter.

Of waar ben je naar op zoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Dylantje2 de vraag is of de huidige winters wel een goed beeld geven van een realistisch gasvebruik waar dan weer de WP grootte op gebaseerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

CurlyMo schreef op maandag 25 maart 2019 @ 08:50:
@Dylantje2 de vraag is of de huidige winters wel een goed beeld geven van een realistisch gasvebruik waar dan weer de WP grootte op gebaseerd kan worden.
Die snap ik..
maar heb je van langere tijd je gasverbruik? [ anders opvragen bij je netbeheerder ]
Die kun je middelen toch?

En die glazen bol heeft niemand, winters in de toekomst?
als je op 4Kw uit komt en koopt 5..[ te groot is juist niet wenselijk bij een wp ]
Kun je ook omrekenen tot welk verbruik je zou kunnen gaan.
Misschien hier en daar nog wat aanpassingen tov isolatiewaardes...
Zit je toch save?

[ Voor 4% gewijzigd door Dylantje2 op 25-03-2019 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:03

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Het gewenste antwoord op jouw vraag hangt waarschijnlijk af van jouw geloof,
"climate change" of niet, geloof me.
- Voor de komende 15 jaar zou ik maar van max. 5 kW uitgaan, zoals @Dylantje2 al schreef.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Je kunt er van deze winter de zwaarste vorst dag uit pikken met het hoogste gas verbruik en dat omrekenen naar de warmte die de wp moet leveren.
Dus 15 kuub maal 8 is 90 kW thermisch, gedeelt door cop 3 (gokje bij -10)is 30 kWh uit het net trekken 24/7.
Nou dat lukt een 5 kW wp wel.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch

Als ik het goed begrijp is je gasverbruik 750m3 per jaar, met de formule zou je dan inderdaad op een 3,63KW WP uitkomen.

Aangezien zulke kleine WP's niet/slecht beschikbaar zijn zou ik zoals de rest ook al aangeeft voor een 5KW WP gaan. Als de winters dan strenger worden heb je nog altijd ruim 37% marge :)

Wel even na gaan denken over hoe je SWW wilt gaan bereiden. Als je een forse SWW verbruiker bent ben je per dag zo 2 á 3 uur kwijt aan SWW bereiding als je dit met dezelfde 5KW WP wilt doen.

Daar kun je dan misschien beter een losse WP boiler voor kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waar staat dat je je huidige gasverbruik met 5 moet vermenigvuldigen ? Ik kan daar niets over vinden nl. Wel dat je die met 2 moet vermenigvuldigen om een indicatie te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Grolsch SWW moet met dezelfde WP. Forse gebruikers zijn we niet. Ik ging dus altijd uit van 7kW, maar het gasverbruik wordt met de isolatieverbeteringen alleen maar (aanzienlijk) lager zie ik nu.
@Anoniem: 1185584 Die factor heb ik uit dit topic.

[ Voor 36% gewijzigd door CurlyMo op 25-03-2019 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:05
Vandaag en morgen zijn ze bij de WP aan het aansluiten een Loria 6008 met Fujitsu waterstage 300L.

En Jaga LTV radiatoren/convectoren, heb overal de zelfde grote radiotoren als er nu al hangen genomen alleen dan een tandje dikker dus als er T10 dan een T11 of T16 Jaga, en in de woonkamer de T21 gewoon het zelfde maar dan met DBE.

Nu maar kijken hoe het gaat met de warmte, hebben nu alleen een plint heater die nu maar max 50c kreeg en daar krijgen we het warm mee de laatste maand nadat de kozijnen en ramen zijn vervangen.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb je een link/screenshot, ik kan het nl. niet vinden.
@Grolsch @CurlyMo Sorry ik dacht te lezen dat het om het verbruik op jaarbasis zou gaan, ik zie nu dat het om de berekening v.d. capaciteit v.d. WP gaat.

[ Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 1185584 op 25-03-2019 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Anoniem: 1185584 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 10:53:
[...]

Waar staat dat je je huidige gasverbruik met 5 moet vermenigvuldigen ? Ik kan daar niets over vinden nl. Wel dat je die met 2 moet vermenigvuldigen om een indicatie te krijgen.
CurlyMo schreef op maandag 25 maart 2019 @ 10:58:
@Grolsch SWW moet met dezelfde WP. Forse gebruikers zijn we niet. Ik ging dus altijd uit van 7kW, maar het gasverbruik wordt met de isolatieverbeteringen alleen maar (aanzienlijk) lager zie ik nu.
@Anoniem: 1185584 Die factor heb ik uit dit topic.
Eigenlijk is de formule gasverbruik * 8 / 1650, dan kom je bij 750m3 dus op 3,64KW uit.
Hoe @CurlyMo bij de formule x 5 komt weet ik ook niet, maar komt aardig in de buurt van bovenstaande formule :P

@CurlyMo als jullie geen forse verbruikers zijn dan is je WP er misschien 1 tot 2 uur per dag mee bezig :? Ik kan niet inschatten hoeveel water jullie verbruiken :P

Gisteren had ik bijvoorbeeld het vat (400 liter @ 45 graden) nagenoeg leeg, en toen heeft mijn WP (11,2KW op 50%)| er toch 2,5 uur over gedaan.

Ik weet ook niet wat je afgiftesysteem is :? In het geval van vloerverwarming is een onderbreking van 1 uur vaak niet eens merkbaar, maar bij radiatoren ga je het wel voelen denk ik als de WP 1 uur niet met CV bezig is, laat staan 3 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Grolsch HTV radiatoren en uitgaande van ~200L boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
CurlyMo schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:27:
@Grolsch HTV radiatoren en uitgaande van ~200L boiler.
Ik zou in overweging nemen om een "losse" WP boiler te kopen.

Met een 5KW WP (welke je nodig hebt voor je CV gedeelte, en liever ook niet veel groter hebt om pendelgedrag te voorkomen) duurt het best lang om 200 liter water op te warmen.

Om 200 liter water te verwarmen van 10 graden naar 50 graden heb je 9,30kWh (Thermisch) nodig.
Dus met een 5KW WP duurt dit dus bijna 2 uur.

Een losse WP boiler is qua investering ook nog eens (veel) goedkoper als een los 200 litervat + alle toebehoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Grolsch schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:47:
[...]
Een losse WP boiler is qua investering ook nog eens (veel) goedkoper als een los 200 litervat + alle toebehoren.
Behalve dat een losse WP boiler weer hele andere eisen stelt, zoals riante aan en afvoer van lucht op mijn zolder. Ook het geluid is een ding op een jaren '30 zolder. Zonder hergebruik van mijn (dan) oude CV aan- / afvoer is dat bijna niet te doen. Van die 2 uur schrik ik ook niet echt. Desnoods hang ik er een elektrische doorstroom verwarmer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-07 11:09
Grolsch schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:09:

Eigenlijk is de formule gasverbruik * 8 / 1650, dan kom je bij 750m3 dus op 3,64KW uit.
Hoe @CurlyMo bij de formule x 5 komt weet ik ook niet, maar komt aardig in de buurt van bovenstaande formule :P
750x5 =3750
Dus dan zou de @CurlyMo formule moeten zijn x 0,005 .....
Toch?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
CurlyMo schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:52:
[...]

Behalve dat een losse WP boiler weer hele andere eisen stelt, zoals riante aan en afvoer van lucht op mijn zolder. Ook het geluid is een ding op een jaren '30 zolder. Zonder hergebruik van mijn (dan) oude CV aan- / afvoer is dat bijna niet te doen. Van die 2 uur schrik ik ook niet echt. Desnoods hang ik er een elektrische doorstroom verwarmer bij.
Ok, kan ik me goed voorstellen, ik zou ook niet zo'n WP boiler op m'n zolder willen hebben, maar ik probeer je te waarschuwen dat dit best wel "FF" kan duren met een 5KW WP :P

En die 2 uur hoeft ook niet aan 1 ruk natuurlijk, je kunt er ook voor zorgen dat hij na XX graad daling weer begint met SWW verwarmen. En als het goed is tap je je vat nooit 100% leeg. En ook kun je (tenminste in de Mitsu regeling) aangeven hoe lang hij maximaal per run bezig mag zijn met SWW. Staat bij mij thuis op 1,5 uur, en daarna altijd 1 uur CV om vervolgens weer verder te gaan met SWW.
Naalroc schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:54:
[...]

750x5 =3750
Toch?
Als je KW's wil weten wel, maar misschien werkt de @CurlyMo formule wel in Watts, wie zal het zeggen :P >:)

[ Voor 13% gewijzigd door Grolsch op 25-03-2019 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Grolsch schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:55:
[...]

Ok, kan ik me goed voorstellen, ik zou ook niet zo'n WP boiler op m'n zolder willen hebben, maar ik probeer je te waarschuwen dat dit best wel "FF" kan duren met een 5KW WP :P

En die 2 uur hoeft ook niet aan 1 ruk natuurlijk, je kunt er ook voor zorgen dat hij na XX graad daling weer begint met SWW verwarmen. En als het goed is tap je je vat nooit 100% leeg. En ook kun je (tenminste in de Mitsu regeling) aangeven hoe lang hij maximaal per run bezig mag zijn met SWW. Staat bij mij thuis op 1,5 uur, en daarna altijd 1 uur CV om vervolgens weer verder te gaan met SWW.
Maar in dat geval is het nog altijd een slecht idee om naar 7kW te gaan? Vooral omdat ik met mijn CV deel in de knoei kom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
CurlyMo schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:59:
[...]

Maar in dat geval is het nog altijd een slecht idee om naar 7kW te gaan? Vooral omdat ik met mijn CV deel in de knoei kom?
Ik zou het vermogen van je WP toch voor 90% baseren op wat je nodig hebt voor CV.
Ik weet niet welke WP je in gedachten hebt :? Maar kijk goed naar het minimale vermogen.

Je hebt "maar" zo weinig nodig, dat het minimale modulatieniveau van je WP waarschijnlijk wel belangrijk gaat zijn. Als het minimale modulatieniveau van een 7KW WP ook 40% hoger ligt als bij een 5KW WP zou ik wel voor de 5KW WP gaan verwacht ik.

Wil je trouwens ook nachtverlaging gaan toepassen :? De Koevlaasformule is gebaseerd op 24*7 draaien. Als je nachtverlaging wil toepassen kon een 5KW wel eens problemen gaan geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-07 18:02

Helhond

Grunn

Naalroc schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:54:
[...]

750x5 =3750
Toch?
De 0.005 die CurlyMo hanteert is gewoon de korte variant van m3 x 8 / 1650 = kWh
(als je 8 / 1650 uitrekend is dit 0,00484848484848) afgerond dus 0,005.

Dus m3 x 8 / 1650 is gelijk aan m3 x 0.005

Al geeft de Koevlaasformule nog een beetje de oorsprong bloot, 8 kWh per kuub en 1650 draaiuren.
Die verdwijnt volledig met de overstap naar de CurlyMoformule. :P

[ Voor 22% gewijzigd door Helhond op 25-03-2019 12:10 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Grolsch een Panasonic ADC07HE5 of een Nibe AMS 10-8 met de ACVM 270

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dan moet je van beide warmtepompen de vermogenstabellen opzoeken / achterhalen, en dan aan de hand van de prijzen bepalen welke WP het beste bij jouw situatie past.

Waar je die kunt vinden weet ik zo niet, @bbbrumbrum toverde laatst ergens de tabel van de 5KW Panasonic naar boven, zie onderstaande post, maar waar hij die weghaalde weet ik niet.

bbbrumbrum in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
En dan moet je die ook nog begrijpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:15
fabstar81 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 14:22:
[...]

Bedankt voor de tips. Dan is er in een jaar nog niet heul veul veranderd.

Dan moet ik maar eens advies in gaan winnen... Hier nl een SWW ZB van 350 liter met 2 spiralen. Kan de WP dus niet bij.

Met de WPB misschien meer opties maar komt er denk ik op neer dat de WP direct op het CV systeem aangesloten moet worden. Benieuwd of dat lukt/kan.
Ik heb recent de Hewalex PCWU-2.5 kW geinstalleerd (zo'n 1400 euro in NL, in DE zelfs 1200; 1600 euro subsidie echter ..). Heeft 160 mm aan en afvoer lucht nodig.

Heb deze niet direct aangesloten aan het buffervat (dat staat in de garage, en deze unit op zolder), maar in serie met de CV leiding (die uiteindelijk ook door het buffervat gaat ).

Is in mijn geval bedoeld als extra/reserve capaciteit boven de 5kW Panasonic ..

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
CurlyMo schreef op maandag 25 maart 2019 @ 14:40:
En dan moet je die ook nog begrijpen :)
Waar het om gaat is hoeveel vermogen is beschikbaar bij -7 bij Ta 50 (Dan heb jij namelijk vermogen nodig, en water van 50 graden bij HTV radiatoren), en hoe ver kan de WP terugmoduleren (minimale vermogen) bij Tb +12 en Ta 25 á Ta 30 (Want bij deze buitentemperaturen wil je zo ver mogelijk kunnen terugmoduleren).

In het geval van de Panasonic 5KW zie je dat deze bij Tbuiten -7 nog 4,5KW kan leveren bij Ta 50

Hoe ver de Panasonic terug kan moduleren bij Tbuiten 12 graden is mij niet duidelijk nav deze tabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
hannibal2206 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 15:03:
[...]

Ik heb recent de Hewalex PCWU-2.5 kW geinstalleerd (zo'n 1400 euro in NL, in DE zelfs 1200; 1600 euro subsidie echter ..). Heeft 160 mm aan en afvoer lucht nodig.

Heb deze niet direct aangesloten aan het buffervat (dat staat in de garage, en deze unit op zolder), maar in serie met de CV leiding (die uiteindelijk ook door het buffervat gaat ).

Is in mijn geval bedoeld als extra/reserve capaciteit boven de 5kW Panasonic ..
en met in serie bedoel je dat je hem gewoon op de retour hebt aangesloten?

hier gaat die retour dus ook door de ZB, dan zou daarvoor of daarna de WP geinstalleerd moeten worden. Hier overal 22 mm, op klein stukje aanvoer na die naar de vloerverwarmingverdeler gaat. Dat is nog een leuk projectje wat moet komen. maar als dat gedaan is, is het gehele CV systeem 22 mm uitgevoerd. Benieuwd of dat de flow van de WP aankan en ik hem dus gewoon op de retour kan zetten.
8)7

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:15
fabstar81 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 16:00:
[...]

en met in serie bedoel je dat je hem gewoon op de retour hebt aangesloten?
Yep. Ding is bedoeld om een SWW vat op te warmen (er wordt zelfs een losse CV pomp meegeleverd); maar ik heb hem dus idd in de retour van de CV (in serie) opgenomen

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op maandag 25 maart 2019 @ 15:42:
[...]

Waar het om gaat is hoeveel vermogen is beschikbaar bij -7 bij Ta 50 (Dan heb jij namelijk vermogen nodig, en water van 50 graden bij HTV radiatoren), en hoe ver kan de WP terugmoduleren (minimale vermogen) bij Tb +12 en Ta 25 á Ta 30 (Want bij deze buitentemperaturen wil je zo ver mogelijk kunnen terugmoduleren).

In het geval van de Panasonic 5KW zie je dat deze bij Tbuiten -7 nog 4,5KW kan leveren bij Ta 50

Hoe ver de Panasonic terug kan moduleren bij Tbuiten 12 graden is mij niet duidelijk nav deze tabel.
Doe eens gek, 220 watt opgenomen maal cop 7 is anderhalve kW

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:17

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Kwam dit tegen, WP omkasting "Maggie"
Er wordt geclaimd minder ijsafzetting, daar geloof ik geen bal van... ;)

https://www.praxis.nl/tui...10-x-55-x-70/60cm/5544572

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@Gasschuif , waarom geloof je dat niet? (Oprechte vraag)

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:17

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Als de lucht onder DP komt krijg je condensatie (water), en als de temperatuur onder nul komt in de warmtewisselaar krijg je ijsvorming. Dat proces laat zich m.i. niet tegenhouden door een roostertje. In principe geeft meer luchtweerstand (tov vrije aanzuiging) een hoger stroomverbruik om de lucht er toch door te trekken. Dus zeker geen minder stroomverbruik wat geclaimd wordt.

[ Voor 33% gewijzigd door Gasschuif op 25-03-2019 18:45 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Gasschuif schreef op maandag 25 maart 2019 @ 18:21:
Kwam dit tegen, WP omkasting "Maggie"
Er wordt geclaimd minder ijsafzetting, daar geloof ik geen bal van... ;)

https://www.praxis.nl/tui...10-x-55-x-70/60cm/5544572
Misschien voor een split, maar voor mijn mono de helft te klein

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
reneeke1970 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 17:54:
[...]

Doe eens gek, 220 watt opgenomen maal cop 7 is anderhalve kW
Jij zult wel andere ogen hebben als ik, maar ik zie in die tabel geen minimale vermogens, en ook geen Tbuiten 12 graden. Dus wat jij doet zijn aannames en zoals de engelsen zeggen "Assumption is the mother of all fuck-ups".

Ik weet alleen uit de info die ik lees in de Mitsubishi Databooks dat je vermogenslijnen en Tbuiten temperaturen niet lineair door kunt trekken. Conclusie is vaak hoe lager de Ta EN hoe hoger de Tbuiten hoe hoger het minimale vermogen.

Neem de lijn van @Dylantje2 die hing vanmiddag rond de 220Watt met 900 liter per uur en een dT van 2 zou dit een thermisch vermogen van 2,1KW zijn, maar ik geloof niet dat hij 9,55 heeft bij Tbuiten 8.

Dus ik vermoed dat die flow lager ligt of er een andere meting niet klopt :)

[ Voor 21% gewijzigd door Grolsch op 25-03-2019 19:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op maandag 25 maart 2019 @ 19:23:
[...]

Jij zult wel andere ogen hebben als ik, maar ik zie in die tabel geen minimale vermogens, en ook geen Tbuiten 12 graden. Dus wat jij doet zijn aannames en zoals de engelsen zeggen "Assumption is the mother of all fuck-ups".

Ik weet alleen uit de info die ik lees in de Mitsubishi Databooks dat je vermogenslijnen en Tbuiten temperaturen niet lineair door kunt trekken. Conclusie is vaak hoe lager de Ta EN hoe hoger de Tbuiten hoe hoger het minimale vermogen.

Neem de lijn van @Dylantje2 die hing vanmiddag rond de 220Watt met 900 liter per uur en een dT van 2 zou dit een thermisch vermogen van 2,1KW zijn, maar ik geloof niet dat hij 9,55 heeft bij Tbuiten 8.

Ja 9.55 zou wel extreem zijn. Dus komt mijn 1.5 kW toch in de buurt hi.
Het is inderdaad een aanname maar gebaseerd op de cijfers van lucht lucht heaters en die hangen rond cop 7 .
En voor zover ik kan beoordelen ontlopen al die inverters elkaar niet veel.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-07 17:40
Algemene vraag maar als je een behuizing / afdak voor je WP buitenunit zou willen maken, welke afmetingen moet je dan aanhouden? Sowieso een 30 tot 50cm aan de zijkanten vrijhouden, aan de bovenzijde misschien zelfs wel meer?

Het lijkt mij dat die behuizing bij de praxis niet veel effect heeft. Wil zelf wel iets gaan fabriceren deze zomer, aangezien mijn nogal witte unit redelijk in het oog springt tegen een zwarte schuur...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:27
Hangt van het rooster af. Er zijn omkastingen die zelfs maar 1 cm ruimte hebben om de unit heen. Zwarte louvres (stuk of 15) hebben natuurlijk totaal geen invloed op de luchtdoorlaat. Zoiets als de maggie wel iets gok ik. Als je een te grote kast maakt krijg je ook recirculatie. Ik zou de unit in zo'n maggie kast ook in een mal zetten zodat de lucht uit het kastje wordt geforceerd.

[ Voor 26% gewijzigd door Jim423 op 25-03-2019 20:15 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
Gasschuif schreef op maandag 25 maart 2019 @ 18:38:
Als de lucht onder DP komt krijg je condensatie (water), en als de temperatuur onder nul komt in de warmtewisselaar krijg je ijsvorming. Dat proces laat zich m.i. niet tegenhouden door een roostertje. In principe geeft meer luchtweerstand (tov vrije aanzuiging) een hoger stroomverbruik om de lucht er toch door te trekken. Dus zeker geen minder stroomverbruik wat geclaimd wordt.
Uit de tekst:
Als extra voordeel kan het stroomverbruik afnemen tijdens zeer koude wintermaanden en er geen stroom nodig is voor het ijsvrij maken van de warmtepomp.
Die zin klopt niet maar zoals ik het lees geven ze aan dat je geen stroom nodig hebt voor het ijsvrij maken van de warmtepomp. Ik zie dus inderdaad niet in op welke manier ze dat kunnen voorkomen.

Heb via de klantenservice gevraagd of ze dat eens willen toelichten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op maandag 25 maart 2019 @ 19:23:
[...]

Flow is stukken lager. [ ik kan hem nog niet meten ]
Maar bij @Lurge is te zien dat de flow heel veel moduleert

Pagina: 1 ... 56 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.