Nou, ik had ff wat ruzie met mn monitoring mogelijkheden (via de resol op t buffervat). die was stuk, dus kon t wat slechter zien. Ondertussen wel met @
Chris_82 wat geboomt over t vervangen van de HTV vvw verdeler. Duurde ff voor alles had uitgezocht, en tijd had om het te installeren. Ik wilde t zelf proberen, dus moest flink wat tijd hebben. Van het weekend toevallig de stoute schoenen aangetrokken en alles omgelegd. Stuk meer werk dan ik had gehoopt, en t werd opeens kouder deze week (weerbericht niet echt gekeken), maar inmiddels draait de vvw ie weer. Er zit een grote warmtewisselaar tussen van marktplaats (750KW), 12 groepen rvs verdeler, magnetische vuilafscheider, automatische ontluchter & expansievat & alles op 22mm. Draait wel prima, maar ik moet echt even goed kijken hoe het gaat qua warmte. sowieso moest ik 2 dagen stoken om t weer een beetje op temperatuur te krijgen, flink wat beton buffer die na 2,5 dag wel echt goed koud was geworden. en ik wilde niet de Ta niet gelijk op 50 oid zetten.
de WP staat permanent op stiltestand 3, en WAR -5 tot 5 op 50-30 ta. ik denk dat dit nog een stuk vlakker kan, maar ik merk dat de pomp van het vat naar de WP, gaat fluiten als ie hoger staat dan 1.5m3/u. hij kan tot 4m3/h. dus moet nog even kijken hoe of wat praktisch is. De pomp op de vvw krijg ik niet hoger dan 1,1m3/h. Blijkbaar werd deze pomp in de vorige opstelling geholpen door de pomp bij t vat, want toen deed ie 2.3m3/h. Achteraf beter de pompen kunnen wisselen vermoed ik. mogelijk nog een keertje doen.
als ik nu zo de grafiek terugkijk, dan lijkt het dat ie elk uur, een half uurtje draait. zeker nog niet ideaal (wel prima COP trouwens).
wat me opvalt aan de installatie is dat de aanvoer van het vat, aanzienlijk warmer is dan de aanvoer van de VVW bij de warmtewisselaar. lijkt wel alsof daar 10 graden verschil in zit (WP ff wat hoger gezet). de retour leiding van de warmtewisselaar is wel echt behoorlijk koud, dus de warmte lijkt er wel in te gaan, maar niet eruit. (dat lijkt me opzich de bedoeling

. zit nog wat met de pompsnelheden te spelen, maar omdat alles zo langzaam effect heeft, kan ik er eigenlijk weinig over zeggen. als alles weer steady op temperatuur is, dan kunnen we weer wat meer gaan tweaken denk ik.
Afgelopen 2 dagen is er ook behoorlijk wat warmte de vloer in gegaan, en de retour is nu 25 graden, maar de aanvoer ook (vind ik wel bijzonder). De warmte gaat sowieso heel traag omhoog hier in huis, (1 graad per dag ofzo?) en het zou me niks verbazen als de vloer soort van verzadigd is op 25 graden. weet niet of ik nu iets raars zeg, maar de situatie is iets wat anders geworden dus is beetje trail en error.
Als het huis weer op temperatuur is (denk vrijdag), dan ga ik eens kijken wat ik met nachtverlaging kan doen.
op de directe vraag, ik heb de WP op 5 januari oid direct op het vat aangesloten ipv met glycol op een spiraal, dat scheelde al heel veel, stiltestand 3 heeft nog verder geholpen en ben ik wat aan het testen geweest met WAR. helpt allemaal best wel. de VVW was het volgende issue, daar zat een warmteventiel tussen, was zo een oude HTV met oude tyleen. die dus net vervangen (alleen de leidingen niet). ik had eigenlijk verwacht dat met zo een grote warmtewisselaar het warme water in en uit wel ongeveer even warm zou zijn, maar het lijkt niet heel erg veel te verschillen. tips en tricks zijn altijd welkom iig
fotootje voor:
fotootje na:
[
Voor 5% gewijzigd door
Baapje327 op 20-03-2019 14:22
. Reden: plaatjes erbij ]
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.