Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 121 Laatste
Acties:
  • 582.149 views

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
Hoe groot moet een boilervat ongeveer zijn voor een NOM hoekwoning? WP is een optie, standaard CV. Het aanbod bevat een vat van 220 liter (merk onbekend), gevoelsmatig wat klein?

En in hoeverre dient SWW te worden meegenomen bij het bepalen van het vermogen van een warmtepomp?

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
kjast schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:22:
Hoe groot moet een boilervat ongeveer zijn voor een NOM hoekwoning? WP is een optie, standaard CV. Het aanbod bevat een vat van 220 liter (merk onbekend), gevoelsmatig wat klein?

En in hoeverre dient SWW te worden meegenomen bij het bepalen van het vermogen van een warmtepomp?
Ligt aan de temperatuur van het boilervat, je gezinssamenstelling en het verbruik (douche, bad, regendouche of 4-persoons jaccuzi?).

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-11 17:40
10 Kuub!

• donaldk
Grolsch schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:25:
[...]

Het kan wel, en bij mij thuis werkt het zelfs boven verwachting goed, MAAR het is geen LL WP (Airco)

Een LL WP koelt harder, kan beter z'n vermogen kwijt en verlaagt de RV. Dus als het op koelen aan komt wint de LL WP op alle fronten.

Koelen met een L/W WP kan wel,en werkt het "mooiste" met vloerverwarming met flink wat massa, of met radiatoren met van die ventilatoren erop.

Een PVC vloer maakt op zich niets uit, gelijmde PVC werkt het best.
Je bent beperkt door het dauwpunt, dus lager dan 16 graden water kun je nooit. Een verkoper van een centrale warmtewisselende ventilatie met waterpomp die ik sprak wist mij te vertellen dat het ook nog slecht was voor je betonnen vloer :? . Maar deze kon dus lucht inbrengen met 12 graden zonder condensvorming. Omdat na het verwarmen van de inkomende verse lucht ook nog warme lucht via de uitgang langs het buitendeel van de warmptepomp wordt geeid heb je ook geen defrosts. Zou een punt schelen in COP.

• donaldk
Zwerius schreef op zondag 10 maart 2019 @ 17:33:
[...]

Ik heb na de bouwbeurs iemand van Hitachi aan de telefoon gehad. Die wilde een afspraak met me maken.
Ik heb aangegeven daar voorlopig nog geen behoefte aan te hebben. Ik wilde graag eerst nadere documentatie, specs, etc. ontvangen, waar ik die SCOP van 6,4.. uit kon halen.
Prima. Zou ik krijgen.
Inmiddels zijn we een maand verder. Niets meer van gehoord.
Ook in de BCRG database (waarin WP's met een kwaliteitsverklaring staan opgesomd en waar hdkl zelf op hun website naar verwijst), kan ik nog steeds geen enkele Hitachi vinden.
Begint steeds meer op "Fake news" te lijken?
En heb je het mysterie dat ik na de aankondiging tegenkwam, al opgelost? Oftewel ben je al op de beurs geweest.

Het sleutelwoord is 'deellastverloop', bij de Nederlandse norm NEN 7120 mag je die menemen,bij de Europese norm EN 14511 niet, vandaar 6,488 versus 5,25. Het duurt nog anderhalve week voordat de nieuwe Hitachi Yukitaki Lucht/Water Warmtepomp in de database staat.

Een aantal bekende namen (Nibe=propaan/duur) niet gezien, ik moet de catalogus eens bekijken of ik die over het hoofd heb gezien. Ik zag wel ergens Airwell WP met Propaan, was altijd een C-merk, dus. Gree zag er ook netjes uit, maar ze sturen info op, scheelt weer gesjouw;).

Niemand had een scanner voor de badges, gewoon ouderwets kaartjes of naam en adres invullen.

Solar beurs was voornamelijk bevestigingssytemen, inverters en toch ook wel wat panelenleveranciers, merk zelf of groothandel.

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-11 21:41
Felicia schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 10:57:
@Baapje327, hoe gaat het nu eigenlijk met jouw warmtepomp? Loopt het nu wat beter over het buffervat of is het nog steeds heel veel pendelen?
Nou, ik had ff wat ruzie met mn monitoring mogelijkheden (via de resol op t buffervat). die was stuk, dus kon t wat slechter zien. Ondertussen wel met @Chris_82 wat geboomt over t vervangen van de HTV vvw verdeler. Duurde ff voor alles had uitgezocht, en tijd had om het te installeren. Ik wilde t zelf proberen, dus moest flink wat tijd hebben. Van het weekend toevallig de stoute schoenen aangetrokken en alles omgelegd. Stuk meer werk dan ik had gehoopt, en t werd opeens kouder deze week (weerbericht niet echt gekeken), maar inmiddels draait de vvw ie weer. Er zit een grote warmtewisselaar tussen van marktplaats (750KW), 12 groepen rvs verdeler, magnetische vuilafscheider, automatische ontluchter & expansievat & alles op 22mm. Draait wel prima, maar ik moet echt even goed kijken hoe het gaat qua warmte. sowieso moest ik 2 dagen stoken om t weer een beetje op temperatuur te krijgen, flink wat beton buffer die na 2,5 dag wel echt goed koud was geworden. en ik wilde niet de Ta niet gelijk op 50 oid zetten.

de WP staat permanent op stiltestand 3, en WAR -5 tot 5 op 50-30 ta. ik denk dat dit nog een stuk vlakker kan, maar ik merk dat de pomp van het vat naar de WP, gaat fluiten als ie hoger staat dan 1.5m3/u. hij kan tot 4m3/h. dus moet nog even kijken hoe of wat praktisch is. De pomp op de vvw krijg ik niet hoger dan 1,1m3/h. Blijkbaar werd deze pomp in de vorige opstelling geholpen door de pomp bij t vat, want toen deed ie 2.3m3/h. Achteraf beter de pompen kunnen wisselen vermoed ik. mogelijk nog een keertje doen.

als ik nu zo de grafiek terugkijk, dan lijkt het dat ie elk uur, een half uurtje draait. zeker nog niet ideaal (wel prima COP trouwens).

wat me opvalt aan de installatie is dat de aanvoer van het vat, aanzienlijk warmer is dan de aanvoer van de VVW bij de warmtewisselaar. lijkt wel alsof daar 10 graden verschil in zit (WP ff wat hoger gezet). de retour leiding van de warmtewisselaar is wel echt behoorlijk koud, dus de warmte lijkt er wel in te gaan, maar niet eruit. (dat lijkt me opzich de bedoeling >:). zit nog wat met de pompsnelheden te spelen, maar omdat alles zo langzaam effect heeft, kan ik er eigenlijk weinig over zeggen. als alles weer steady op temperatuur is, dan kunnen we weer wat meer gaan tweaken denk ik.
Afgelopen 2 dagen is er ook behoorlijk wat warmte de vloer in gegaan, en de retour is nu 25 graden, maar de aanvoer ook (vind ik wel bijzonder). De warmte gaat sowieso heel traag omhoog hier in huis, (1 graad per dag ofzo?) en het zou me niks verbazen als de vloer soort van verzadigd is op 25 graden. weet niet of ik nu iets raars zeg, maar de situatie is iets wat anders geworden dus is beetje trail en error.

Als het huis weer op temperatuur is (denk vrijdag), dan ga ik eens kijken wat ik met nachtverlaging kan doen.

op de directe vraag, ik heb de WP op 5 januari oid direct op het vat aangesloten ipv met glycol op een spiraal, dat scheelde al heel veel, stiltestand 3 heeft nog verder geholpen en ben ik wat aan het testen geweest met WAR. helpt allemaal best wel. de VVW was het volgende issue, daar zat een warmteventiel tussen, was zo een oude HTV met oude tyleen. die dus net vervangen (alleen de leidingen niet). ik had eigenlijk verwacht dat met zo een grote warmtewisselaar het warme water in en uit wel ongeveer even warm zou zijn, maar het lijkt niet heel erg veel te verschillen. tips en tricks zijn altijd welkom iig :)

fotootje voor:

Vvw verdeler oud

fotootje na:

Vvw verdeler nieuw

[ Voor 5% gewijzigd door Baapje327 op 20-03-2019 14:22 . Reden: plaatjes erbij ]

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Verwijderd

Andrehj schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 14:13:
@Grolsch en @happy killer
Hydrolution is een systeem van Mitsubishi Heavy Industries (of MHI), niet te verwarren met Mitsubishi Electric (wat hier veel vaker voorbij komt).
En de boiler zou een buffervat met hygienespiraal kunnen zijn (althans, volgens deze manual), iets wat je niet vaak ziet als ingebouwde boiler in de binnenunit. Vandaar ook de afwijkende berekening.
Qua airco's doet MHI zeker niet onder voor ME, of dat ook voor warmtepompen geldt weet ik niet.
En of deze WP wat is, is pas te beoordelen als er meer technische details boven water komen, en dat gaat dan vooral om de maximale en nominale vermogens bij lage temperaturen (inclusief COP's) en het minimale vermogen bij hogere temperaturen.
In de flutfolders die ik snel even tegenkwam staat niet eens het vermogen bij -7 of -10 vermeld, dus die kunnen sowieso in de oud-papierbak.
Heeft iemand hier al iets meer over te weten gekregen? Ik heb deze aangeboden gekregen:
http://www.coolmark-mhi.nl/hm-v.html
https://www.havepe.nl/nl/...at-hbs140pt500/1606/1629/

Lijkt me een beetje veel kW voor een vrijstaande HSB woning nog te bouwen van ca 670 m3?

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Chris_82 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:42:
[...]

Staat je HCTM ingesteld op een bepaalde stooklijn / weersafhankelijk? Dat zou met een etwist ook moeten kunnen (alleen via de app/online). Daarmee kun je de control setpoint voor de Ta naar de Elga beinvloeden.
Volgens mij houdt een Elga altijd rekening met het control setpoint, ook al is de Elga zelf de 'master'.
Als er geen goede stooklijn in de etwist staat (gasketel-achtige temperaturen) zal er een hoge Control SP worden verstuurd --> vol gas...

Dit soort thermostaat merk/type afhankelijke zaken heb ik ook gezien icm de Loria. Met een OTGW ertussen kon ik het gedrag enigszins verklaren en begrijpen.
De HCTM staat niet WA,maar gewoon op ruimteregeling. De etwist kan wa stoken, ook alleen niet op de Elga.
Maar omdat er geen mogelijkheid is om wa uit te zetten, heb ik de stooklijn altijd erg laag gehad.
Een stapje onder de stooklijn uit de Elga zelf richting de ketel. Ik kan helaas niet meer zien wat de instellingen precies waren.
Een etwist gaat wa stoken zodra hij een buitenT ziet...lekker handig :(

De Elga zelf stond niet wa ingesteld met de dipswitch.
En volgens eerder geposte stuk uit de manual, zou de Elga alleen naar setpoint en ruimteT kijken.

[ Voor 12% gewijzigd door Oxellaar op 20-03-2019 17:46 ]

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-11 11:47
Verwijderd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:58:
[...]

Heeft iemand hier al iets meer over te weten gekregen? Ik heb deze aangeboden gekregen:

Lijkt me een beetje veel kW voor een vrijstaande HSB woning nog te bouwen van ca 670 m3?
Ik heb een Loria 8kW, op ongeveer dezelfde inhoud woning(700m3). Ruim voldoende, wilde zelf eigenlijk een 6kW maar dat wilde de installateur niet leveren.

Verwijderd

Boeie schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:18:
[...]

Ik heb een Loria 8kW, op ongeveer dezelfde inhoud woning(700m3). Ruim voldoende, wilde zelf eigenlijk een 6kW maar dat wilde de installateur niet leveren.
Ik neig ook naar de 8kW Zubadan, maar dat moet ik nog bij de aannemer melden. Een beetje meer kW lijkt me niet zo'n ramp, maar dit apparaat is 16,5 al vind ik de aanduiding (kW 16,5 (4,2~17,2)) vaag. Dat is veel te veel schat ik na dit topic een beetje afgespeurd te hebben, maar ik mis de technische onderbouwing. Dit apparaat gaat constant pendelen als ik het goed begrijp?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:14
Die 16,5kW is niet zo'n ramp maar het minimale vermogen 4,2?kW is veel te hoog. Die heeft je woning niet nodig bij deze buitenT waardoor hij afslaat. En na verloop van tijd weer aanslaat.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
Felicia schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:27:
[...]

Ligt aan de temperatuur van het boilervat, je gezinssamenstelling en het verbruik (douche, bad, regendouche of 4-persoons jaccuzi?).
Het gaat om 4 personen (gezinswoning) en normaal gebruik met een regendouche voor de dames... Temperatuur van een WP boilervat weet ik niet, kan tot 60 maar dat zal wel met spiraal zijn standaard rond de 50 graden?

Heb het topic goed doorgespit, enorm veel info maar weinig koppeling met SWW :).

[ Voor 8% gewijzigd door kjast op 20-03-2019 15:43 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:06
Net terug van de beurs Duurzaam Verwarmd / Solar Solutions vond ik vooral opvallend dat Panasonic voor de J-serie overstapt naar R32.
Ik wilde ook bij Alklima gaan navragen wanneer ME naar R32 overgaat, maar Alklima was helaas niet aanwezig. Ook Daikin ontbrak. Deze twee grote spelers had ik hier toch wel verwacht.
Omdat het Solar deel ook maar beperkt interessant was (vooral veel Chinese panelen- en omvormerleveranciers, en veel systemen om enorme installaties op platte daken en velden te kunnen monteren), was ik na 4 uur rondsjouwen wel uitgekeken, en kon ik mooi voor de spits naar huis.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-10 13:13

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Geen Zubadan maar een powerinveter type. Die kan vanaf 2kw tot eigelijk hetzelfde maximum. Tot -16 gelijk aan elkaar.

• Jim423
kjast schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:42:
[...]

Het gaat om 4 personen (gezinswoning) en normaal gebruik met een regendouche voor de dames... Temperatuur van een WP boilervat weet ik niet, kan tot 60 maar dat zal wel met spiraal zijn standaard rond de 50 graden?

Heb het topic goed doorgespit, enorm veel info maar weinig koppeling met SWW :).
Als je hem tot 60 graden verwarmd moet dat wel goed gaan met 220L. Regendouche is zo'n 10L/min @38gr gok ik? Geen bad dus. Voordeel van een 300L is dat je hem tot bijv. 50-52 graden kan verwarmen wat minder energie kost (betere COP).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Boeie
Verwijderd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:29:
[...]

Ik neig ook naar de 8kW Zubadan, maar dat moet ik nog bij de aannemer melden. Een beetje meer kW lijkt me niet zo'n ramp, maar dit apparaat is 16,5 al vind ik de aanduiding (kW 16,5 (4,2~17,2)) vaag. Dat is veel te veel schat ik na dit topic een beetje afgespeurd te hebben, maar ik mis de technische onderbouwing. Dit apparaat gaat constant pendelen als ik het goed begrijp?
Wat @Jim423 zegt, het minimale vermogen moet lager zijn zodat hij zachtjes kan draaien, anders gaat hij te hard draaien en snel pendelen want kan zn vermogen niet kwijt. Met dit weer draait mijn WP overigens helemaal niet meer, behalve voor het SWW.

@kjast met 220L SWW op 55c kun je rekenen, zie: https://www.boiler-info.nl/rekenen/
Ik red het makkelijk thuis met 190L, maar heb iemand met dezelfde voorraad en die redt het niet, gelijke gezinssamenstelling, etc.

[ Voor 12% gewijzigd door Boeie op 20-03-2019 16:00 ]

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:31
Oxellaar schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:01:
[...]

De HCTM staat niet WA,maar gewoon op ruimteregeling. De etwist kan wa stoken, ook alleen niet op de Elga.
Maar omdat er geen mogelijkheid is om wa uit te zetten, heb ik de stooklijn altijd erg laag gehad.
Een stapje onder de stooklijn uit de Elga zelf richting de ketel. Ik kan helaas niet meer zien wat de instellingen precies waren.
Een etwist gaat wa stoken zodra hij een buitenT ziet...lekker handig :(

De Elga zelf stond niet wa ingesteld met de dipswitch.
En volgens eerder geposte stuk uit de manual, zou de Elga alleen naar setpoint en ruimteT kijken.
Mijn vermoeden is dat de elga in combinatie met de chronotherm touch modulation met een ruimte compensatie werkt.
Zonder dat die door de gebruiker wordt aangezet.

• Oxellaar
  • Niet online
@Ramon_1984 Ja... Dat klopt, want regelen met ruimte compensatie is hetzelfde als regelen op ruimtetemperatuur.
Alleen valt er niets te compenseren, want er is geen stooklijn.

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-11 21:27
donaldk schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:11:
[...]

En heb je het mysterie dat ik na de aankondiging tegenkwam, al opgelost? Oftewel ben je al op de beurs geweest.

Het sleutelwoord is 'deellastverloop', bij de Nederlandse norm NEN 7120 mag je die menemen,bij de Europese norm EN 14511 niet, vandaar 6,488 versus 5,25. Het duurt nog anderhalve week voordat de nieuwe Hitachi Yukitaki Lucht/Water Warmtepomp in de database staat.

Een aantal bekende namen (Nibe=propaan/duur) niet gezien, ik moet de catalogus eens bekijken of ik die over het hoofd heb gezien. Ik zag wel ergens Airwell WP met Propaan, was altijd een C-merk, dus. Gree zag er ook netjes uit, maar ze sturen info op, scheelt weer gesjouw;).

Niemand had een scanner voor de badges, gewoon ouderwets kaartjes of naam en adres invullen.

Solar beurs was voornamelijk bevestigingssytemen, inverters en toch ook wel wat panelenleveranciers, merk zelf of groothandel.
Ik weet niet wat er in die norm precies staat, maar ik kan me zelfs bij deellasten niet voorstellen, dat er een SCOP van 6,488 wordt gehaald.

Zwerius Kriegsman

Verwijderd

Jim423 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:41:
Die 16,5kW is niet zo'n ramp maar het minimale vermogen 4,2?kW is veel te hoog. Die heeft je woning niet nodig bij deze buitenT waardoor hij afslaat. En na verloop van tijd weer aanslaat.
Waar kun je het minimale vermogen vinden van deze rakker?
https://www.alklima.nl/pr...en-en-verwarmen/zhr80yaa/
Ben ik nou gewoon zo I-literate......Wij zijn een gezin van 3 en er wordt wel gebadderd en geregendouched. Dus m'n SWW wil ik wel 300 a 400 liter voor wegzetten.

• Andrehj
@Verwijderd Google op "Ecodan Databook" als pdf.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Verwijderd

Hoeveel kW warmtepomp heb je nodig om Xm3 gas te vervangen is een steeds terugkomende vraag, het antwoord is denk ik in het maandelijkse overzicht te vinden. Jaarproductie van de 3 meest producerende 5kWers is resp. 12259, 12118 en 11849kWh. Afhankelijk of je uit gaat van 8kWh uit 1m3 gas, zoals in de 'koevlaas2' formule of de waarde van 9.769kWh, dan betekent dit dat de 5kWers gemiddeld resp. 1236 of 1509m3 gas vervangen. Echte praktijkcijfers !
Gemiddelde COP van deze 3 is een respectabele 4.44
@Grolsch Dit geldt uiteraard alleen onder voorwaarde dat het afgiftesysteem op orde is, LTV.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2019 21:52 ]

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:11
Misschien mis ik wat maar er wordt erg gemakkelijk gedacht over de boiler inhoud 200 300 400 liter en dan vooral met het oog op legionella 200 of 400 liter verwarmen 1 x p/wk naar 65 graden met cop 1 lijkt mij een flink verschil vwb kw. verbruik.

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:39:
Hoeveel kW warmtepomp heb je nodig om Xm3 gas te vervangen is een steeds terugkomende vraag, het antwoord is denk ik in het maandelijkse overzicht te vinden. Jaarproductie van de 3 meest producerende 5kWers is resp. 12259, 12118 en 11849kWh. Afhankelijk of je uit gaat van 8kWh uit 1m3 gas, zoals in de 'koevlaas2' formule of de waarde van 9.769kWh, dan betekent dit dat de 5kWers gemiddeld resp. 1236 of 1509m3 gas vervangen. Echte praktijkcijfers !
Ja als je een woning gaat bouwen blijft het een theoretische berekening en mijn vraag was dus wat het minimale vermogen is dat kwijt moet van een pomp die 8kW heeft.
Buitenkamp schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:40:
Misschien mis ik wat maar er wordt erg gemakkelijk gedacht over de boiler inhoud 200 300 400 liter en dan vooral met het oog op legionella 200 of 400 liter verwarmen 1 x p/wk naar 65 graden met cop 1 lijkt mij een flink verschil vwb kw. verbruik.
Meer water kost meer geld? Lijkt me logisch, maar dan betaal je toch voor comfort.

Verwijderd

@Verwijderd Wat een 8kW minimaal kan weet ik niet, de huidige 5kW H-serie van Panasonic kan tot ~200W primair verbruik terug wat waarschijnlijk onder die omstandigheden 1 - 1.2kW thermisch zal zijn.
FYI er zijn eigenlijk maar 2 anderen in het overzicht met duidelijk grotere vermogens, +100%, die 20 - 40% meer warmte produceren.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2019 20:12 . Reden: Voorbeeld van grotere warmtepompen toegevoegd. ]

• Jim423
Verwijderd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 20:00:
[...]
Meer water kost meer geld? Lijkt me logisch, maar dan betaal je toch voor comfort.
Ik verwacht i.t.t. buitenkamp eigenlijk niet zo'n groot verschil. Er moet weliswaar 33,3% meer worden opgewarmd met COP1 alleen die 100L warmwater gaat niet verloren. Ook in stilstandsverliezen verwacht ik geen groot verschil, het zijn geïsoleerde vaten. Ik neem dat de huidige WP zo slim zijn om tot 55gr op de compressor te doen en dan 55-65 met een element?

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-11 11:53
Vandaag maar eens gestart met fase 1: leidingen leggen, buitenunit plaatsen en aansluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bQSMsfy2amTc5IZ5L87mWgff/full.jpg

Binnenunit en boiler kunnen pas worden aangesloten nadat we 3-fasen (elektrisch ;) ) hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Remco45 op 20-03-2019 21:19 ]

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-11 06:40
Verwijderd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:58:
[...]

Ik had ook een PM van je gehad, maar als ik reageer in dit topic hebben anderen er misschien ook nog wat aan.

Deze 16KW WP is veel en veel te zwaar voor je nieuwe woning.

Ik denk zelf dat je aan de 75YAA variant voldoende hebt. Deze gaat terug tot 2,8KW bij Ta35, Tb 12 graden.

Deze levert nog 7,3KW bij -10 Ta 55 graden, bij -15 haalt deze WP geen Ta 55 graden meer, maar Ta 50.

Een andere optie is inderdaad de zubadan SHW80YAA, deze gaat terug tot 4,1KW bij Ta 35, Tb 12 graden, dus een nadeel tov de SW75YAA, maar levert nog wel 7,4KW bij -15, dat is het voordeel van de Zubadan.
Verwijderd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:39:
Dit vind ik gevaarlijke uitspraken.

De 3 meestverbruikende 5KW WP's in het overzicht zijn WP's van pioneers.

Degene die zijn informatie goed inzichtelijk heeft is @Dylantje2 met zijn mooie Grafana grafieken _/-\o_ en zijn installatie heeft in januari laten zien dat bij "een beetje" vorst gevraagde kamertemperatuur van 22 graden bij lange na niet gehaald werd. Op sommige momenten zakte de ruimtetemperatuur zelfs weg tot onder de 20 graden terwijl 22 de gestelde "wens" was. Hij zet dan wel ff de pelletkachel aan, maar of je dit aan "Normale" gebruikers wil adviseren vind ik een beetje tricky.

En dan was het nog niet eens echt koud, wat als het echt koud wordt, wil je dan in de koud zitten :?

Ik zou persoonlijk toch echt de formule gasverbruik * 8 / 1650 aanhouden als je zonder al teveel gezeur / bijverwarm de keet warm wil houden. Dus in het geval van 1500m3 gas een WP die ruim 7KW levert bij -10. En dan nog moet je 24*7 verwarmen bij extreme kou om de keet warm te houden.

@Remco45 goed bezig!! _/-\o_ _/-\o_

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-11 22:08
Remco45 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:02:
Vandaag maar eens gestart met fase 1: leidingen leggen, buitenunit plaatsen en aansluiten.
[Afbeelding]

Binnenunit en boiler kunnen pas worden aangesloten nadat we 3-fasen (elektrisch ;) ) hebben.
Is dat zo?
Volgens mij draait de binnenunit op 230V enkelfase (gevoed vanuit de buitenunit, of rechtstreeks op 1 fase), en de buitenunit op 3 fasen (of 1, bij kleine toestellen).
En een boiler; die is toch ook altijd enkel fase?
Verder: goed bezig!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Jim423
Dan moet je dus geen sww vat (300L) hebben begrijp ik die overdag nog even 2 uurtjes moet verwarmen.
Klopt ook wel, ik verstook wel zo'n 12 kuub gas bij -10 + de 48 kWh thermisch die door de hybride WP wordt geleverd komt op zo'n 6,5 kW benodigd. Mijn hut is waarschijnlijk wel wat minder goed geisoleerd dan meesten hier. (Wel HR++, vloerisolatie en minimale spouwiso.)

• Grolsch
Naalroc schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:37:
[...]

Is dat zo?
Volgens mij draait de binnenunit op 230V enkelfase (gevoed vanuit de buitenunit, of rechtstreeks op 1 fase), en de buitenunit op 3 fasen (of 1, bij kleine toestellen).
En een boiler; die is toch ook altijd enkel fase?
Verder: goed bezig!
@Remco45 Wat @Naalroc hierboven al aangeeft, er gaat alleen een 3-fasen-kabel naar de buitenunit toe, dus je kunt je binnenunit inclusief boiler al geheel afmonteren / installeren voordat ze je meterkast ombouwen.

In principe kun je alles afmonteren, behalve de 3-fasen kabel welke in je meterkast uitkomt vanaf de buitenunit.

• Remco45
@Naalroc @Grolsch Met aansluiten bedoel ik naast elektrisch ook waterzijdig en koeltechnisch :+ .

Theoretisch hebben jullie gelijk, echter de binnenunit komt op dezelfde plaats te hangen waar nu de CV-ketel hangt. Het SWW-vat komt er vlak naast.
Dit vergt de minste waterzijdige wijzigingen en aansluitingen: wel zo makkelijk.
Zodra we 3-fasen elektrisch hebben kunnen we in een dag (/keer) omschakelen van gas naar full electric.
Eerder wisselen - en dus zonder CV en SWW - leidt tot dramatische daling van de WAF vrees ik _O-

[ Voor 20% gewijzigd door Remco45 op 21-03-2019 04:01 ]

• Grolsch
Remco45 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 03:53:
@Naalroc @Grolsch Met aansluiten bedoel ik naast elektrisch ook waterzijdig en koeltechnisch :+ .

Theoretisch hebben jullie gelijk, echter de binnenunit komt op dezelfde plaats te hangen waar nu de CV-ketel hangt. Het SWW-vat komt er vlak naast.
Dit vergt de minste waterzijdige wijzigingen en aansluitingen: wel zo makkelijk.
Zodra we 3-fasen elektrisch hebben kunnen we in een dag (/keer) omschakelen van gas naar full electric.
Eerder wisselen - en dus zonder CV en SWW - leidt tot dramatische daling van de WAF vrees ik _O-
Dat is inderdaad een "dingetje", douchen met een watertemperatuur van 10 graden ervaren de vrouwen meestal niet als comfortabel ;)

Wanneer krijgt je 3 fasen? Tis hier in Twente drama met de netbeheerders, ze lopen ongeveer 8 weken achter op schema.

• Remco45
Grolsch schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 06:43:
[...]

Wanneer krijgt je 3 fasen? Tis hier in Twente drama met de netbeheerders, ze lopen ongeveer 8 weken achter op schema.
Eerste week april. Vanaf december 2018 had ik al aangegeven dat de wissel naar slimme meter gecombineerd kon worden met overstappen naar 3 fasen, maar dat kregen ze bij Liander - ondanks eerdere toezeggingen - niet geregeld 8)7
Ach...over enkele dagen verwacht ik 20 extra zonnepanelen, dus heb ik mooi de tijd om die te leggen en aan te sluiten tot aan de groepenkast...die wel :Y

• Grolsch
Remco45 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 10:09:
[...]

Eerste week april. Vanaf december 2018 had ik al aangegeven dat de wissel naar slimme meter gecombineerd kon worden met overstappen naar 3 fasen, maar dat kregen ze bij Liander - ondanks eerdere toezeggingen - niet geregeld 8)7
Ach...over enkele dagen verwacht ik 20 extra zonnepanelen, dus heb ik mooi de tijd om die te leggen en aan te sluiten tot aan de groepenkast...die wel :Y
En wanneer hebben ze jou die eerste week april toegezegd :?

Een bevriende aannemer heeft in week 26 aangevraagd, was week 8 bevestigd, en dat verzetten ze doodleuk naar week 18.....

• Remco45
Paar weken geleden, we kunnen alleen maar afwachten.

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-11 20:08
voor mijn pallet- ketel wil ik vuilfiler plus microbellen ontluchter kopen. de Spirovent en de Fernox FT1 zijn populair hier:
lucht: https://bit.ly/2HwlzXb
vuil: https://bit.ly/2TnBVmi
ik vroeg mij af of ik ook met de combi het zelfde resultaat kan behalen:
combi: https://bit.ly/2U27x5x

Ik ga stoken op 60graden

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:11
@maartentmm Verkeerde topic - en vloeken in de warmtepompkerk O-) .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-11 20:08
dunklefaser schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:37:
@maartentmm Verkeerde topic - en vloeken in de warmtepompkerk O-) .
klopt maar hier zit wel de kennis.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• Dylantje2
  • Laatst online: 15:19

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Grolsch schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:19:

Dit vind ik gevaarlijke uitspraken.

De 3 meestverbruikende 5KW WP's in het overzicht zijn WP's van pioneers.

Degene die zijn informatie goed inzichtelijk heeft is @Dylantje2 met zijn mooie Grafana grafieken _/-\o_ en zijn installatie heeft in januari laten zien dat bij "een beetje" vorst gevraagde kamertemperatuur van 22 graden bij lange na niet gehaald werd. Op sommige momenten zakte de ruimtetemperatuur zelfs weg tot onder de 20 graden terwijl 22 de gestelde "wens" was. Hij zet dan wel ff de pelletkachel aan, maar of je dit aan "Normale" gebruikers wil adviseren vind ik een beetje tricky.

En dan was het nog niet eens echt koud, wat als het echt koud wordt, wil je dan in de koud zitten :?
Edit...

Echt koud...Wat is dat in NL ?
was richting de -9 hier... alleen 1 heel groot probleem 96% Rv..
En daar hebben alle WP een hekel aan...
-10 met open weer heb ik niet meegemaakt..
Mijn afgifte is wat te weinig, maar dat los ik op.
Daarnaast was ik aan het zoeken met settings.. Dt en stooklijn..

Wat als ik 18-19 graden had ingesteld??
Ik zou persoonlijk toch echt de formule gasverbruik * 8 / 1650 aanhouden als je zonder al teveel gezeur / bijverwarm de keet warm wil houden. Dus in het geval van 1500m3 gas een WP die ruim 7KW levert bij -10. En dan nog moet je 24*7 verwarmen bij extreme kou om de keet warm te houden.
de 7 heeft een andere pomp dan de 5...In ons klimaat is een 5 echt niet slechter..
Als ik echt hoger zou moeten..
Ging ik kijken naar 2 systemen. een 5 en een 3 ofzo of een ll erbij ergens.
Of een Wpb met ondersteuning voor de boven verdieping....
En de 5 voor beneden oid..

Hoeveel dagen per jaar is het eht koud afgelopen 5 jaar??
Dus een te zware kopen voor 2-3 weken ?

Luchtvochtigheid is een groter probleem dan koude,..
Allee ja onze winters zijn vaak vochtiger dan koud en droger..

[ Voor 5% gewijzigd door Dylantje2 op 21-03-2019 15:32 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-11 22:03
Dylantje2 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 15:25:
[...]

Edit...

[...]

de 7 heeft een andere pomp dan de 5...In ons klimaat is een 5 echt niet slechter..

Als je 18-19 had gestookt had je wss ook 30-40% minder gas verbruikt :+

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:45
[...]

Edit...

[...]

Ik denk dat nogal wat tweakers naar de schuur worden verbannen als het 's winters niet warm wordt in huis. Ik weet niet hoe bij jou de WAF is, maar hier zou 'ie zeer ver onder het nulpunt dalen ;)

Voor mij geldt: een warmtepomp moet het huis te allen tijde warm krijgen of houden. Niet meer en niet minder. Ook als dat tot gevolg heeft dat de WP voor 95% van de tijd iets te 'ruim' gedimensioneerd zou zijn.

• Dylantje2

Dylantje2

Daannn1987 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 15:58:
[...]

Als je 18-19 had gestookt had je wss ook 30-40% minder gas verbruikt :+
tsja...
Als ik de nachten de wp had uitgezet, had ik ook een betere COP gehad. _/-\o_
En als ik pellets stook is het 23-24 graden hier in huis.
Dus bij WAF aankomen, 19 graden, zou "schlipper in nek" betekenen O-) O-)

Of wat je hiermee zeggen? :? :?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Dylantje2

Dylantje2

Cranberry schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 16:21:
[...]

Ik denk dat nogal wat tweakers naar de schuur worden verbannen als het 's winters niet warm wordt in huis. Ik weet niet hoe bij jou de WAF is, maar hier zou 'ie zeer ver onder het nulpunt dalen ;)

Voor mij geldt: een warmtepomp moet het huis te allen tijde warm krijgen of houden. Niet meer en niet minder. Ook als dat tot gevolg heeft dat de WP voor 95% van de tijd iets te 'ruim' gedimensioneerd zou zijn.
Tsja...
Dan zul je ook rekening moeten houden met een pendelende wp.
Stook al of wel eens op war..?
De WAF hier jubbeld over war 24/7 in huis.
Terwijl eerst de koude hier en daar aanwezig was.
En de pellets voor grote pieken en dalen zorgde..

mijn 22C 24/7 was de testcase..
Soms liep WAF hier kan het iets minder,
WAR geeft totaal andere warmtebeeld dan een aan/uit systeem
Ik denk dat volgend jaar mijn stooklijn is naar beneden aanpas..21C en als waf het niet door heeft 20.5C..

Ik heb mezelf 3 jaar gegeven om alles te snappen...
Ben erg tevreden na 1 jaar.
Ik vrees dat ik na volgende winter een andere tweak hobby moet gaan zoeken... _/-\o_ _/-\o_

• Daannn1987
Dylantje2 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 17:17:
[...]

tsja...
Als ik de nachten de wp had uitgezet, had ik ook een betere COP gehad. _/-\o_
En als ik pellets stook is het 23-24 graden hier in huis.
Dus bij WAF aankomen, 19 graden, zou "schlipper in nek" betekenen O-) O-)

Of wat je hiermee zeggen? :? :?
Jij haalde de 18-19 graden aan niet ik hoor? :+
Ik geef alleen maar aan wat het resultaat had geweest.

Hier trouwens met de WP 0.5gr warmer gaan stoken t.o.v. de Plofketel.

• Dylantje2

Dylantje2

Daannn1987 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 17:39:
[...]

Jij haalde de 18-19 graden aan niet ik hoor? :+
Ik geef alleen maar aan wat het resultaat had geweest.

Hier trouwens met de WP 0.5gr warmer gaan stoken t.o.v. de Plofketel.
Zeg ik niet.
Ik ken hier mensen die 19 graden al voldoende vinden
Als je op war stookt fluctueert de temp altijd iets.
Dus 18-20 graden, de schlipper een stoere vent die blijft staan hahahah

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13:36
Oxellaar schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 10:18:
[...]

Alle opentherm thermostaten meten met minimaal 2 cijfers achter de komma. Tenmiste, dat heb ik altijd gezien bij het uitlezen van ketels.
In principe meet en regelt een digitaal systeem altijd met een oneindige hoeveel cijfers achter de komma. Het is geen schakeling, maar een continu proces.
Even off-topic: Een oneindig aantal cijfers; dat zou onwerkbaar zijn😀

Een digitaal systeen werkt altijd met een eindige precisie, dus een vast maximaal aantal getallen dat kan worden weergegeven, en nooit met een oneindige reeks cijfers. Welke getallen kunnen worden weergegeven hangt af van het aantal bits en de getalsrepresentstie.

Ook in de tijd gezien is een digitaal proces, zoals een regeling, nooit continue, maar gaat altijd discrete tijdstappen.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• Grolsch
[...]

Edit...

[...]

Echte winters komen ook wel weer, maar afgelopen winter was wel extreem zacht, volgens mij de zachtste zolang ik het in de gaten hou.

Dat jij tevreden bent met je installatie is heel mooi natuurlijk, maar andere (niet Tweakers) dit adviseren is wat anders natuurlijk.

Mensen willen graag een plug&play oplossing net als een CV ketel, en dat kan heel goed met een warmtepomp.

En een aantal start>stops per uur noemen we geen pendelen hoor, pendelen is elke 5 minuten een start>stop.

En 5KW blijft 5KW, een ander afgiftesysteem veranderd daar niets aan.
Je kunt je vermogen ruimschoots kwijt, het is niet dat je de 5KW niet haalt :P Je hebt hele perioden op max vermogen gedraaid,
Het vermogen van 5KW wordt niet meer als je een ander afgiftesysteem neemt, hooguit dat de COP wat beter wordt, maar je afgegeven vermogen niet.
Remco45 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 10:09:
[...]

Misschien dat het aanpassen van een aansluiting sneller gaat. Moeten ze helemaal een nieuwe kabel trekken of alleen je meterkast aanpassen :?

Verwijderd

@Grolsch Als je bewering t.a.v. @Dylantje2 zou kloppen, 5kW is 5kW onafhankelijk van het afgiftesysteem, hoe verklaar je dan dat in jan en feb zijn afgifte 30%, 2811 om ~4000kWh, onder die van de 3 meest presterende 5kWers ligt ?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2019 20:39 ]

• Grolsch
Misschien dat hij meer last heeft van defrosts vanwege hogere Ta :?

5KW met Ta 40 is net zoveel thermisch als 5KW met Ta 25.

De COP meting van @Dylantje2 vertrouw ik ook voor geen cm. Hij zelf volgens mij ook niet.

[ Voor 27% gewijzigd door Grolsch op 21-03-2019 20:40 ]

Verwijderd

@Grolsch Even heeeeel erg kort door de bocht, te kort dat is helder, maar als je het extreem doortrekt 'zeg je' het maakt niet uit welk afgiftesysteem je hebt. Ik overdrijf bewust om het helder te krijgen.

• Andrehj
Grolsch schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 20:39:
5 kW blijft uiteraard 5 kW, maar bij Mitsubishi neemt het max vermogen wel degelijk toe bij een lagere TA.

De SW75YAA bijvoorbeeld heeft bij -10 en een Ta van 25°C een max vermogen van 8.8 kW, terwijl dit bij een Ta van 55°C nog maar 7.3 kW is.

Ik neem aan dat voor Panasonic ook zoiets geldt.

• Grolsch
Ongetwijfeld @Andrehj , maar ik heb nog nooit geen uitgebreide tabel gezien van een Panasonic, maar ook hun koken met water, dus iets zal het wel kunnen schelen. Maar juist de goedkope 5KW pana's kakken aardig in qua vermogen bij -10.

Waar zelfs de inverters van Mitsubishi bij-10 nog meer leveren als opgegeven is dit bij de pana's aardig lager.

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 20:39:

De COP meting van @Dylantje2 vertrouw ik ook voor geen cm. Hij zelf volgens mij ook niet.
@Verwijderd

Cop per jaar en maanden schijnen redelijk te kloppen
En eerlijk kan COP me gestolen worden..

maar graaddagen rules.
En die komt erg mooi in de buurt...van mijn gas en 1.2 ton pellets..
Nu nog 1,2 ton pellets in de schuur liggen, €350 met wp een betere waarde en rendement dan pellets...

En toch heeft afgifte er wel iets mee te maken toch?
Want mijn dT bij koude dagen is veel groter dan bij minder koude..
Dus als de afgifte bij koude beter zou verkleint de dT en dat zou volgens velen hier beter zijn.
Alleen deze is bij de pana H ook niet in te stellen..:-)

• Felicia
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 20:42:
@Grolsch Even heeeeel erg kort door de bocht, te kort dat is helder, maar als je het extreem doortrekt 'zeg je' het maakt niet uit welk afgiftesysteem je hebt. Ik overdrijf bewust om het helder te krijgen.
Ja en nee. Als je niet genoeg afgifte hebt zal de temperatuur omhoog moeten totdat je wel genoeg afgifte hebt. Je kan ook de flow wat verhogen, bij radiatoren heeft dit niet zoveel effect als ze niet ideaal zijn aangesloten kan ik je vertellen.

In mijn geval overigens het omgekeerde, de WP maakt 4 á 5kW aan warmte maar die kunnen mijn radiatoren bij Ta35 niet kwijt. Effectief loopt daarmee de Ta te hard op en gaat de WP uit.
Met vloerverwarming zou die Ta35 wel kwijt kunnen omdat de vloer dan in zijn geheel opwarmt dus dan zou de Ta omlaag kunnen omdat Ta35 bij 12 graden buiten waarschijnlijk veel te warm is :p

@Dylantje2, je hoge dT bij lagere temperaturen is niet omdat je afgifte tekort komt maar juist dat je wp op z'n tenen loopt om te leveren wat je vraagt. Bij meer afgifte verwacht ik nog steeds dat je Ta verder zal zakken en je dT gelijk blijft zoals afgelopen winter.
Afgifte verhogen betekent praktisch dat je het zelfde vermogen kan afgeven bij een lagere temperatuur of meer vermogen afgeven bij dezelfde temperatuur. Aangezien je wp de gevraagde temperatuur al niet haalde toen het -2 werd denk ik wel dat ik weet wat het wordt.

Dus geef die radiatoren maar aan mij, ik heb namelijk wel afgifte tekort waardoor de Wp gaat pendelen boven 0 graden buiten :+

• Oxellaar
  • Niet online
[...]

Edit...

96% RELATIEVE luchtvochtigheid. Dat relatieve staat in verhouding met de temperatuur.
Hoe kouder de lucht, hoe minder vocht het relatief gezien kan bevatten.
Daarom is lucht van -10 met een rv van 96% kurkdroog.
Anders gezegd, lucht van -10 kan bijna geen vocht bevatten. 96% van heel weinig, is nog steeds heel weinig.
Ter vergelijking, lucht van 0c, met een rv van 40%, bevat even veel vocht in grammen, als lucht van -10 met een rv 96%.
Beide zijn kurkdroog en geven weinig ijs op je wp

Zelfs op de noordpool is er met -30 nog een rv van ruim 80%

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 21-03-2019 22:02 ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 21:40:
Ongetwijfeld @Andrehj , maar ik heb nog nooit geen uitgebreide tabel gezien van een Panasonic, maar ook hun koken met water, dus iets zal het wel kunnen schelen. Maar juist de goedkope 5KW pana's kakken aardig in qua vermogen bij -10.

Waar zelfs de inverters van Mitsubishi bij-10 nog meer leveren als opgegeven is dit bij de pana's aardig lager.
Deze?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AMULA4JyF8aUcPCXE2tvo4Ix/medium.jpg
Inkakken tot 4,5kW, maar word het kouder dan gaat 'ie weer gewoon door op 5.

Verwijderd

@Felicia Wat ik denk te zien bij de H-serie warmtepomp van @Dylantje2 is dat de regeling van de H-serie op de e.o.a. manier zo 'gefixeerd' is op lage waterpomp-snelheid / relatief hoge deltaT dat bij hem in combinatie met zijn radiatoren het volledige vermogen er onder bepaalde omstandigheden, lagere buitenT, niet uitkomt. Dit is een veronderstelling, weten doe ik het niet. Als je zijn primaire input vergelijkt met een aantal andere pv-output jongens zie je dat @Dylantje2 v.a. bepaalde buitenT's enorm uit de pas gaat lopen t.o.v. een 2-tal anderen, die 2 anderen zijn @reneeke1970 en @Rol-Co .
Grafiekje van wat ik bedoel, 4 verschillende 5kW warmtepompen, de onderste is @Dylantje2 Het toont het primaire verbruik v.a. oktober 2018 t/m februari 2019. Het arbitraire primaire vermogen reageert onevenredig sterk op gewijzigde buitenT. https://we.tl/t-oHPiVu4qkk
Wat ook nog zou kunnen is dat het ding te weinig koelvloeistof heeft en daarom zo afwijkend reageert, wat denk je @Rol-Co ?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2019 23:55 . Reden: Uitleg en downloadlink naar grafiek toegevoegd. ]

• Grolsch
bbbrumbrum schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 22:31:
[...]

Deze?

[Afbeelding]
Inkakken tot 4,5kW, maar word het kouder dan gaat 'ie weer gewoon door op 5.
Tnx, inderdaad wat ik al dacht, 10% van het vermogen kwijt juist als je het nodig hebt.

Hoeft geen probleem te zijn, maar als je appels met appels wilt vergelijken zijn dit handige tabellen.

Dan nog ff mijn mening / stelling waarom de WP van @Dylantje2 niet zoveel warmte afgeeft als andere 5kw gebruikers.

Een 5kw WP die eigenlijk te krap is ( @Dylantje2 ) loopt bij koud weer op zijn tenen waardoor je de ene na de andere defrost krijgt. Als je een juist gedimensioneerd WP hebt loopt deze niet constant vol gas waardoor de WP rustiger loopt waardoor je minder defrosts hebt.

Kort samen gevat, als je 6KW warmteverlies hebt en een 5kw WP hebt loopt de WP constant op z'n max met onnodig veel defrosts.

Als je 4kw warmteverlies hebt loopt de WP op 80% waardoor je effectief meer warmte maakt als een WP die op 100% draait.

[ Voor 39% gewijzigd door Grolsch op 22-03-2019 00:03 ]

• Daannn1987
Bij defrosts zal een 5kw WP nooit 5kw kunnen leveren...

Bij mij is de ELGA zoveel tijd kwijt om te defrosten dat hij het zwaarder heeft bij -1 met een hoge luchtvochtigheid dan bij -8 met een lage luchtvochtigheid

• Boeie
Gister hier een hele mooie lijn, alleen snap ik die stop om 19.08 niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Jy7qjzmGIRPmJTdKl2OAYA8d/full.jpg

Ben benieuwd wat er vandaag gebeurd, gezien het weer (veel mist hier). Vooralsnog geen VVW activiteit nodig.

• Remco45
Gisteren een schakelaar behuizing omgebouwd voor de Mitsu 3-standen maximum power limit schakelaar.

De kleine 3-standen dubbelpolige schakelaar Remco45 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7" komt bij mij aan de binnenmuur waar alle leidingen van de WP naar binnen komen: dat is in de garage.
Reden om de schakelaar daar te plaatsen is dat de binnenunit op een zoldervloer in de garage komt en het omschakelen van de limiet wil ik iets toegankelijker hebben.
Zo'n schakelaartje aan de garagemuur moet wel een beetje beschermd worden, ook om te voorkomen dat met per ongeluk aanstoten de limiet op een ander dan gewenste stand komt.

Ik had nog een spatwaterdichte schakelaar liggen en die heeft een mooi verzonken vlak.
Bovenzijde met dremel weggefreesd, plaatje glasfiber op maat gezaagd en voorgeboord.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NajPC9GZo57AqD3Qbh1dJLI1/full.jpg

Met spuitbusje het glasfiber plaatje grijs gespoten en na een nachtje drogen is dit het eindresultaat.
Aangezien de handleiding Engels is, dat ook hier gebruikt. Past ook beter op de strip dan WP max vermogen limiet :+
De schakelaar zelf ligt nu mooi verzonken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cjW71xTVOBOUsenofOBIMXFo/full.jpg
Grolsch schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 20:18:
[...]
Misschien dat het aanpassen van een aansluiting sneller gaat. Moeten ze helemaal een nieuwe kabel trekken of alleen je meterkast aanpassen :?
Alleen groepenkast onder de meter: daar zitten al 3 fasen.
Werkzaamheden zijn dan 1 x 40A automaat vervangen door 3 x 25A; 3 stukjes 6 mm2 kabel naar de meter en van daar 3 stukjes naar de groepenkast.

[ Voor 15% gewijzigd door Remco45 op 22-03-2019 10:00 ]

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09:50
Zoals in eerder post aangegeven kijk ik ook naar het kopen van een WP.

Nu heb ik een zonneboiler met 2x2,5m2 collector op het schuine dak. Daarnaast 9 LG zonnepanelen 285Wp. Ik vraag mij af of het niet zinvoller is om de collectoren te vervangen door PV als ik een WP ga gebruiken? Het is nogal lastig te bepalen wat de zonneboiler opbrengt t.o.v. het elektrisch (met WP) verwarmen van het SWW vat...

Tips? Ervaringen?

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-11 10:35

Helhond

Grunn

@FrancD De discussie wel of geen ZB combineren met PV en/of WP is al redelijk vaak gevoerd.
Er zijn voor- en tegenstanders, lees hiervoor ook even het zonneboiler topic voor door.
(In de beginpost is hier ook het een en ander overgeschreven)

[ Voor 30% gewijzigd door Helhond op 22-03-2019 13:02 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:15
@FrancD zolang je ZB werkt lijkt switchen niet zinvol. Zeker als je je ZB ook warmte naar je cv circuit laat afgeven

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-11 10:39
Daannn1987 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 08:36:
Bij defrosts zal een 5kw WP nooit 5kw kunnen leveren...

Bij mij is de ELGA zoveel tijd kwijt om te defrosten dat hij het zwaarder heeft bij -1 met een hoge luchtvochtigheid dan bij -8 met een lage luchtvochtigheid
De defrosts bij de Panasonic 5H worden, wellicht ook daarom(?), altijd door de heater gedaan.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:41
t.oswald schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 16:22:
[...]

De defrosts bij de Panasonic 5H worden, wellicht ook daarom(?), altijd door de heater gedaan.
Nou dat is niet te hopen, kost extra stroom en duurt extra lang

1 PVoutput . Dongen NB

• t.oswald
reneeke1970 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 17:16:
[...]

Nou dat is niet te hopen, kost extra stroom en duurt extra lang
Met een verbruik van 272 kW COP 4,58 in december, 434 kW COP 4,01 in januari en 255 kW COP 5,39 in februari, steeds inclusief heater hoor je mij niet klagen over het 5H monobloc. Defrosts hebben dit stookseizoen in totaal 75 kW gekost van die 961 kW. Met hopen heeft het overigens niets te maken, de Panasonic 5H monobloc doet het gewoon zo en is daar alleen met heel veel kunst en vliegwerk van los te krijgen. Ik ben wel benieuwd naar de berekening wat het me kost als de energie voor de defrosts uit mijn “vloerbuffer” opgehoest moet worden, zowel in kW, COP als comfort. En dan vooral dat laatste bij een 5 kW WP.
(In totaal heb ik ongeveer 170 defrosts gehad dit seizoen à 10 minuten per stuk)

[ Voor 4% gewijzigd door t.oswald op 22-03-2019 17:55 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• reneeke1970
t.oswald schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 17:46:
[...]

Met een verbruik van 272 kW COP 4,58 in december, 434 kW COP 4,01 in januari en 255 kW COP 5,39 in februari, steeds inclusief heater hoor je mij niet klagen over het 5H monobloc. Defrosts hebben dit stookseizoen in totaal 75 kW gekost van die 961 kW. Met hopen heeft het overigens niets te maken, de Panasonic 5H monobloc doet het gewoon zo en is daar alleen met heel veel kunst en vliegwerk van los te krijgen. Ik ben wel benieuwd naar de berekening wat het me kost als de energie voor de defrosts uit mijn “vloerbuffer” opgehoest moet worden, zowel in kW, COP als comfort. En dan vooral dat laatste bij een 5 kW WP.
(In totaal heb ik ongeveer 170 defrosts gehad dit seizoen à 10 minuten per stuk)
Je bespaart dat de 75 kWh met cop 4.2 gemiddeld worden opgewekt. Dus je zult een 55 kWh besparen en een defrost duurt dan ongeveer drie min.
Maar goed jij hebt niks te kiezen want heater word gebruikt vanwege lage ta.
Als je boven 27 zou zitten dan komt heater niet in.
Zit in jou cop meting ook de heater of alleen compressor?

1 PVoutput . Dongen NB

• t.oswald
reneeke1970 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 18:41:
[...]

Je bespaart dat de 75 kWh met cop 4.2 gemiddeld worden opgewekt. Dus je zult een 55 kWh besparen en een defrost duurt dan ongeveer drie min.
Maar goed jij hebt niks te kiezen want heater word gebruikt vanwege lage ta.
Als je boven 27 zou zitten dan komt heater niet in.
Zit in jou cop meting ook de heater of alleen compressor?
Dit is gewoon niet waar! Ik heb een Panasonic 5H monobloc, jij volgens mij niet. De Ta in de winter ten tijde van defrosts is vaak hoger dan 27. Het gedrag van de heater bij het normale bedrijf is gebonden aan een lange lijst en/en criteria waaronder de Ta, criteria die dit seizoen nooit bereikt werden. De heater is dus nooit ingekomen bij het normaal bedrijf. Bij defrosts overruled de pana 5H alle settings voor inzet van de heater bij normaal bedrijf. Dat dit bij ander Wp’s anders gaat, dat geloof ik graag. Maar niet bij de 5H. Alleen wanneer de heater niet is aangesloten op electra en je de daaruit voortkomende foutmeldingen weet te tackelen, doet ie niet meer mee. Zoals velen hier met een 5H draait hij alleen op de vloerverwarming zonder buffervat en zonder SSW. Als onder die omstandigheden de benodigde energie voor de defrosts uit het water in de vloer van 90 m2 met een temp van ongeveer 26 moet worden onttrokken, lukt dat volgens mij never nooit in drie minuten en is het de vraag of je de gewenste kamertemperatuur ooit weer bereikt hebt voor de volgende defrost, enz. Het is hier al vaker gezegd, als je wilt tweaken koop dan vooral geen Panasonic 5H. Daarin zitten hardnekkig vasthoudend Japanse kaboutertjes die ieder ingrijpen buiten het ijken van de sensoren en het vinden van een juist stooklijn tackelen, vraag maar aan @Dylantje2 . Je zou dit buiten dit forum wellicht plug en play kunnen noemen?
In mijn gegevens zit het verbruik van de WP ( gemeten via het stopcontact) plus de heater via de aparte groep waarop die is aangesloten. Gebruikers van deze WP melden hier en op het andere forum defrosts van 8 tot 10 minuten tegen iets net onder de 3000 W.

• Grolsch
Volgens mij komt bij @Dylantje2 nooit het element bij tijdens een defrost toch :?

• Fullpower
Verwijderd schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 22:36:
@Felicia Wat ik denk te zien bij de H-serie warmtepomp van @Dylantje2 is dat de regeling van de H-serie op de e.o.a. manier zo 'gefixeerd' is op lage waterpomp-snelheid / relatief hoge deltaT dat bij hem in combinatie met zijn radiatoren het volledige vermogen er onder bepaalde omstandigheden, lagere buitenT, niet uitkomt. Dit is een veronderstelling, weten doe ik het niet. Als je zijn primaire input vergelijkt met een aantal andere pv-output jongens zie je dat @Dylantje2 v.a. bepaalde buitenT's enorm uit de pas gaat lopen t.o.v. een 2-tal anderen, die 2 anderen zijn @reneeke1970 en @Rol-Co .
Grafiekje van wat ik bedoel, 4 verschillende 5kW warmtepompen, de onderste is @Dylantje2 Het toont het primaire verbruik v.a. oktober 2018 t/m februari 2019. Het arbitraire primaire vermogen reageert onevenredig sterk op gewijzigde buitenT. https://we.tl/t-oHPiVu4qkk
Wat ook nog zou kunnen is dat het ding te weinig koelvloeistof heeft en daarom zo afwijkend reageert, wat denk je @Rol-Co ?
Voor wat betreft de voorkeur voor een lage pompsnelheid: dat zie ik hier ook. Dat geeft een averechts effect icm het buffervat en een grote flow door de CV pomp. Afgegeven vermogen stort dan in elkaar. Daarom heb ik de dt op 3 ipv 5 graden gezet. En heb ik de maximum flow vast gezet op 1500l/u. En dan regelt de pomp snelheid niet meer terug.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Ben het met t.oswald eens.

Mijn defrosts duren elke keer precies 7 minuten. Met een piek van 3 kW of net er iets boven. Ik heb mijn Pana direct aangesloten op het CV systeem zonder buffervat en heb vloerverwarming beneden in in de badkamer (badkamer 1 groep met pomp). Rest met radiatoren die op 2 na vrijwel nooit aan staan. Gebruik WPB voor sww.

En ook hier mag je het best plug en play noemen. Want het enige wat ik heb aangepast na inschakeling is de stooklijn en hij draait als een zonnetje. (0,687kWh/ggd)

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

• Ramon_1984
Grolsch schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 19:53:
Volgens mij komt bij @Dylantje2 nooit het element bij tijdens een defrost toch :?
Klopt, alles hangt af van de retour temperatuur.
Panasonic negeert gewoon alle instellingen en wil gewoon zo snel mogelijk ontdooien en weer naar de verwarming modus.

Ik zie hier het element soms bij komen, en ik vermoed dat als ik de groepen korter dan de huidige 80meter het element helemaal niet was bij gekomen.

[ Voor 17% gewijzigd door Ramon_1984 op 22-03-2019 20:53 ]

• pleio65
  • Laatst online: 15:23
Ramon_1984 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 20:46:
[...]

Panasonic negeert gewoon alle instellingen en wil gewoon zo snel mogelijk ontdooien en weer naar de verwarming modus
Ik dacht >Tr27 dan geen heater voor defrost.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• Ramon_1984
pleio65 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 20:53:
[...]

Ik dacht >Tr27 dan geen heater voor defrost.
Mijn retour is vaak lager, en dan komt het element niet altijd in

• Daannn1987
Dat element hoef ik mij met de ELGA totaal geen zorgen om te maken :+
Al zou het geen overbodige luxe zijn in mijn situatie.. Had ik maar geen elga moeten nemen.

Zag op de site van @mkleinman nog wel een leuke optie (waarvoor dank) om aan de ELGA te koppelen:
https://www.econo.nl/cv-d...rmer-modellen-1-tot-10-kw

Begrijp mij niet verkeerd, heb de ELGA nu bijna 2 jaar en nog nooit te koud gehad in huis. Maar er kan wel eens een strengere winter komen waarbij ik extra verwarming nodig kan hebben. -8/10 doet hij wel op z'n teentjes

• Dylantje2

Dylantje2

t.oswald schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 19:47:
[...]

Dit is gewoon niet waar! Ik heb een Panasonic 5H monobloc, jij volgens mij niet. De Ta in de winter ten tijde van defrosts is vaak hoger dan 27. Het gedrag van de heater bij het normale bedrijf is gebonden aan een lange lijst en/en criteria waaronder de Ta, criteria die dit seizoen nooit bereikt werden. De heater is dus nooit ingekomen bij het normaal bedrijf. Bij defrosts overruled de pana 5H alle settings voor inzet van de heater bij normaal bedrijf. Dat dit bij ander Wp’s anders gaat, dat geloof ik graag. Maar niet bij de 5H. Alleen wanneer de heater niet is aangesloten op electra en je de daaruit voortkomende foutmeldingen weet te tackelen, doet ie niet meer mee. Zoals velen hier met een 5H draait hij alleen op de vloerverwarming zonder buffervat en zonder SSW. Als onder die omstandigheden de benodigde energie voor de defrosts uit het water in de vloer van 90 m2 met een temp van ongeveer 26 moet worden onttrokken, lukt dat volgens mij never nooit in drie minuten en is het de vraag of je de gewenste kamertemperatuur ooit weer bereikt hebt voor de volgende defrost, enz. Het is hier al vaker gezegd, als je wilt tweaken koop dan vooral geen Panasonic 5H. Daarin zitten hardnekkig vasthoudend Japanse kaboutertjes die ieder ingrijpen buiten het ijken van de sensoren en het vinden van een juist stooklijn tackelen, vraag maar aan @Dylantje2 . Je zou dit buiten dit forum wellicht plug en play kunnen noemen?
In mijn gegevens zit het verbruik van de WP ( gemeten via het stopcontact) plus de heater via de aparte groep waarop die is aangesloten. Gebruikers van deze WP melden hier en op het andere forum defrosts van 8 tot 10 minuten tegen iets net onder de 3000 W.
Ben het er eigenlijk wel heel erg mee eens..

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 20:46:
[...]

Panasonic negeert gewoon alle instellingen en wil gewoon zo snel mogelijk ontdooien en weer naar de verwarming modus.

Ik zie hier het element soms bij komen, en ik vermoed dat als ik de groepen korter dan de huidige 80meter het element helemaal niet was bij gekomen.
Wel eens maar de uren teller staat op: wel 1 uren..... _/-\o_ _/-\o_
en helaas heb de S0 voor de heater er nog niet tussen [ vriend is te druk ]
Maar volgende winter staat hij er tussen:-)

• reneeke1970
t.oswald schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 19:47:
[...]

En welk gedeelte van wat ik zeg is niet waar?
Want verder hoef je mij niet uit te leggen hoe de pana werkt hoor.
Heater als verwarming en heater gebruik voor ontdooien is voor alle pana gelijk.

1 PVoutput . Dongen NB

• Grolsch
Wat ik er van onthouden heb komt de heater van de pana bij als Tr onder de 24 komt toch?

Misschien dat @Dylantje2 het terug kan vinden in zijn grafieken, ff zoeken naar 1 seconde voordat zijn fibaro stekker ermee stopte ;)

@Dylantje2 22,8 graden in huis en de WP gaat weer verwarmen, war/wat gaat er verkeerd ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Grolsch op 22-03-2019 22:40 ]

• reneeke1970
Grolsch schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 22:37:
Wat ik er van onthouden heb komt de heater van de pana bij als Tr onder de 24 komt toch?

Misschien dat @Dylantje2 het terug kan vinden in zijn grafieken, ff zoeken naar 1 seconde voordat zijn fibaro stekker ermee stopte ;)

@Dylantje2 22,8 graden in huis en de WP gaat weer verwarmen, war/wat gaat er verkeerd ;)
Ik houd het maar op 27 ,bij mij ging hij wel eens aan terwijl 26 was (zelf gemeten )

1 PVoutput . Dongen NB

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 22:37:

Geen tijd om dat te zoeken ff druk en dikke stress hier thuis.
Nope die 24 was geen trigger in mijn ogen anders had hij veeel vaker mee moeten doen...

Ik vrees die 12 graden grens...Iets doet waardoor ik te hoog zit.
De zon heeft hier veel geschenen dus huis is echt wel warm..
Zou zo eigenlijk een keer moeten stoppen, mee eens..
Of de stooklijn iets afvlakken

Weet iemand hoe je evt de opbrengsten per dag uit de pana controlller kan toveren?
Ik kan niet echt dagen en weken terug?
Zijn allemaal totalen ..

• Grolsch
reneeke1970 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 22:51:
[...]

Ik houd het maar op 27 ,bij mij ging hij wel eens aan terwijl 26 was (zelf gemeten )
Maar heb jij ook de H versie dan :? Want daar ging de discussie over volgens mij.
Dylantje2 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 23:16:
[...]

Geen tijd om dat te zoeken ff druk en dikke stress hier thuis.
Nope die 24 was geen trigger in mijn ogen anders had hij veeel vaker mee moeten doen...

Ik vrees die 12 graden grens...Iets doet waardoor ik te hoog zit.
De zon heeft hier veel geschenen dus huis is echt wel warm..
Zou zo eigenlijk een keer moeten stoppen, mee eens..
Of de stooklijn iets afvlakken
Dit ga je met WAR only niet oplossen, omdat WAR alleen naar buitentemperatuur kijkt.

Je hebt al "geluk" dat je los van WAR een max buitentemp parameter hebt waardoor WAR only stopt.

• reneeke1970
Grolsch schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 07:28:
[...]

Maar heb jij ook de H versie dan :? Want daar ging de discussie over volgens mij.

[...]

Dit ga je met WAR only niet oplossen, omdat WAR alleen naar buitentemperatuur kijkt.

Je hebt al "geluk" dat je los van WAR een max buitentemp parameter hebt waardoor WAR only stopt.
Nee, maar alle pana zijn in dat opzicht hetzelfde. Heb ik althans niet ontdekt.

@Dylantje2 een koude dag met stralende zon daar snapt war niks van. Ook niet als je tussen door bv een andere verwarmings bron binnen krijgt. Vandaar de backup in vorm van thermostaat die je iets hoger afstel dan gewenst, want continu aan uit is ook niet goed.

1 PVoutput . Dongen NB

• tomtommetje
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-03 12:53
Fullpower schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 20:13:
[...]
.. Daarom heb ik de dt op 3 ipv 5 graden gezet. En heb ik de maximum flow vast gezet op 1500l/u. En dan regelt de pomp snelheid niet meer terug.
Waar stel jij die dT in?
De enige dT instelling, die ik gevonden heb, is 'dT verwarming aan'

8235Wp PV, 9kW Panasonic T-cap monobloc warmtepomp, 2x24CPC Heatpipes 800L buffer, 2x Clage CEX naverwarmers, Douche-WTW

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Defrost + heater bij de F-serie zie je hieronder (filmpje)
https://streamable.com/yag7j

1x per minuut log ik Ta en Tr. De laagste die ik rond deze periode gemeten heb is:
Ta = 23,6°C (tijdstip 11:46:03 UTC)
Tr = 27,6°C (tijdstip 11:47:03 UTC)
Dit wijkt wel af van de temperatuur van Panasonic uit het filmpje.

In het filmpje zie je dat de Heater lang aanblijft om weer snel in de buurt van de gewenste Ta te komen. Van mij had dat niet gehoeven, maar ik begrijp wel deze keuze in het ontwerp.

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 23-03-2019 10:12 ]

• reneeke1970
Dre schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 10:07:
Defrost + heater bij de F-serie zie je hieronder (filmpje)
https://streamable.com/yag7j

1x per minuut log ik Ta en Tr. De laagste die ik rond deze periode gemeten heb is:
Ta = 23,6°C (tijdstip 11:46:03 UTC)
Tr = 27,6°C (tijdstip 11:47:03 UTC)
Dit wijkt wel af van de temperatuur van Panasonic uit het filmpje.

In het filmpje zie je dat de Heater lang aanblijft om weer snel in de buurt van de gewenste Ta te komen. Van mij had dat niet gehoeven, maar ik begrijp wel deze keuze in het ontwerp.
41 graden???

De sensoren kloppen inderdaad nlet, maar mijn onderbuik gevoel zegt dat die voor weergave op bediening zijn. Voor de juiste werking heeft compressor inwendig nauwkeurige sensoren.

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

Fullpower schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 20:13:
[...]

Voor wat betreft de voorkeur voor een lage pompsnelheid: dat zie ik hier ook. Dat geeft een averechts effect icm het buffervat en een grote flow door de CV pomp. Afgegeven vermogen stort dan in elkaar. Daarom heb ik de dt op 3 ipv 5 graden gezet. En heb ik de maximum flow vast gezet op 1500l/u. En dan regelt de pomp snelheid niet meer terug.
Heb jij een H-Serie en geen last van die japanse kaboutertjes zoals @t.oswald beschrijft dan ? Bij enkele kennisen op die manier, zoals jij beschrijft, geprobeerd om de flow op te krikken, maar helaas zonder merkbaar resultaat.

• Fullpower
Verwijderd schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 13:22:
[...]

Heb jij een H-Serie en geen last van die japanse kaboutertjes zoals @t.oswald beschrijft dan ? Bij enkele kennisen op die manier, zoals jij beschrijft, geprobeerd om de flow op te krikken, maar helaas zonder merkbaar resultaat.
Ik heb een buffervaatje van 50 liter. Standaard staat dt instelling op 5 graden. De flow was bij mijn 9kW WP 1600l/u. Ik zag de flow soms terugzakken naar 800l/u (en dat gaf de eerder genoemde problemen).

Nadat ik de dt had verlaagd naar 3 graden ging de flow omhoog naar 2000l/u. Pomp ging iig veel meer stroom verbruiken en veel meer lawaai op zolder. Dat wilde ik ook niet. Daarom heb ik de flow via de remote begrenst op 1500l/u. En daar zie ik hem tijdens verwarmen altijd op staan. Hij gaat niet meer omlaag met de flow. Werkt goed. Ik zie de dt overigens bij vol vermogen wel degelijk boven de 3 graden komen, maar dat klopt ook wel met beperkte flow van 1500l/u. Soms is de dt ook kleiner dan 3, bijvoorbeeld 2.5 graad.

Ik heb ook andere flow geprobeerd: onder de 1500l/u gaf hier teveel temperatuur val in de buffer, omdat de secundaire CV pomp 1000l/u doet. Hoger dan 1500 l/u gaf minder temperatuur val, maar veel meer stroomverbruik. In beide gevallen lagere COP. Die 1500l/u lijkt voor mijn installatie optimaal, ik kwam daar telkens op uit.

Alleen tijdens een defrost zie ik soms flows van 2000l/u. Een defrost trekt zich dus niks aan van de beperking die ik hem heb opgelegd.

(SWW wordt met 650l/u gedaan. Ik heb nog niet gevonden hoe ik daarmee kan spelen).

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08-11 18:57
Ik maak graag even gebruik van jullie netwerk. Voor een passiefhuis in Overijssel ben ik op zoek naar een installateur voor een panasonic warmtepomp en vloerverwarming.
Kent iemand in de regio goede installateurs voor deze klus? Hoor graag!

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05:30
BCC schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 11:23:
Ik wil op mijn kantoor aan huis graag een lucht/lucht warmte pomp zetten voor de komende zomer, maar aangezien er nu een cv ketel met vloerverwarming ligt (en er veel subsidies zijn) is een lucht/warmte pomp om te koelen misschien ook een optie. Ik hoor hier alleen erg wisselende verhalen over, zeker icm een PVC vloer. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Bij ons krimpen er aardige naden tussen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Dylantje2

Dylantje2

Fullpower schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 14:57:
[...]

Ik heb een buffervaatje van 50 liter. Standaard staat dt instelling op 5 graden. De flow was bij mijn 9kW WP 1600l/u. Ik zag de flow soms terugzakken naar 800l/u (en dat gaf de eerder genoemde problemen).

Nadat ik de dt had verlaagd naar 3 graden ging de flow omhoog naar 2000l/u. Pomp ging iig veel meer stroom verbruiken en veel meer lawaai op zolder. Dat wilde ik ook niet. Daarom heb ik de flow via de remote begrenst op 1500l/u. En daar zie ik hem tijdens verwarmen altijd op staan. Hij gaat niet meer omlaag met de flow. Werkt goed. Ik zie de dt overigens bij vol vermogen wel degelijk boven de 3 graden komen, maar dat klopt ook wel met beperkte flow van 1500l/u. Soms is de dt ook kleiner dan 3, bijvoorbeeld 2.5 graad.

Ik heb ook andere flow geprobeerd: onder de 1500l/u gaf hier teveel temperatuur val in de buffer, omdat de secundaire CV pomp 1000l/u doet. Hoger dan 1500 l/u gaf minder temperatuur val, maar veel meer stroomverbruik. In beide gevallen lagere COP. Die 1500l/u lijkt voor mijn installatie optimaal, ik kwam daar telkens op uit.

Alleen tijdens een defrost zie ik soms flows van 2000l/u. Een defrost trekt zich dus niks aan van de beperking die ik hem heb opgelegd.

(SWW wordt met 650l/u gedaan. Ik heb nog niet gevonden hoe ik daarmee kan spelen).
Bij een pana H staat de flow erop die moet je instellen!
Daarna doet hij alles zelf.
dT op op alle standen gezet van 3 tot 10.. bij 3 werkt hij zich kapot om er aan te komen.
Bij dT10 loopt hij van 1,8 tot 5

• Felicia
  • Nu online
Dylantje2 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 18:13:
[...]

Bij een pana H staat de flow erop die moet je instellen!
Daarna doet hij alles zelf.
dT op op alle standen gezet van 3 tot 10.. bij 3 werkt hij zich kapot om er aan te komen.
Bij dT10 loopt hij van 1,8 tot 5
Nee, bij de mijne staat hij op een standaardwaarde van maximaal 40 liter per minuut. Je kan het maximale beperken maar niet het minimale want die bepaald de Wp zelf.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

reneeke1970 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 11:32:
[...]

41 graden???

De sensoren kloppen inderdaad nlet, maar mijn onderbuik gevoel zegt dat die voor weergave op bediening zijn. Voor de juiste werking heeft compressor inwendig nauwkeurige sensoren.
Hoho, ik zeg niet dat de sensoren niet kloppen. Ik log maar 1x per minuut waardoor ik de laagste waarde niet goed kan bepalen uit mijn data.

Waterzijdig heb ik geen andere sensoren kunnen ontdekken. Dat er nauwkeurigere sensoren in zouden zitten ben ik nergens tegengekomen?

• Dylantje2

Dylantje2

Felicia schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 18:36:
[...]

Nee, bij de mijne staat hij op een standaardwaarde van maximaal 40 liter per minuut. Je kan het maximale beperken maar niet het minimale want die bepaald de Wp zelf.
Standaard waarde is de instelling van je display waarmee je hem hebt gekocht?
Op de pomp staat een advies snelhied en die moet je instellen.
Daar is een hex code voor en zal voor ieder systeem anders zijn ??
een standaardwaarde is er niet als je verschillende systemen hebt.

of??

• Felicia
  • Nu online
Dylantje2 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 19:22:
[...]

Standaard waarde is de instelling van je display waarmee je hem hebt gekocht?
Op de pomp staat een advies snelhied en die moet je instellen.
Daar is een hex code voor en zal voor ieder systeem anders zijn ??
een standaardwaarde is er niet als je verschillende systemen hebt.

of??
Mijne stond op 0x9e, die van jou? Daarnaast staat op die van mij geen advies snelheid aan de buitenkant, wellicht aan de binnenkant want die heb ik niet gezien :p

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:39
Boutersewalter schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:12:
Vloerverwarming word nu
6 groepen (+/- 31-40 m2) hoofdverwarming stofvrij infrezen
in uw bestaande betonvloer (h.o.h. +/- 10cm)
Was maar 75 euro duurder uit dan met de vorige offerte.
Ik ben ook op zoek naar opties om bestaande tegelvloer (gehele benedenverdieping) te voorzien van vloerverwarming.
Mag ik vragen van wie je die offerte hebt ? (mag ook via PM)

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

• Dylantje2

Dylantje2

Felicia schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 19:25:
[...]

Mijne stond op 0x9e, die van jou? Daarnaast staat op die van mij geen advies snelheid aan de buitenkant, wellicht aan de binnenkant want die heb ik niet gezien :p
Ik weet niet meer zeker waar hij op stond..: pana zegt 16/minuut
0x60
0x61
0x62
0x63 30 -31 Watt 15 L
0x64
0x65
0x66 33 - 34 Watt 16 L
0x67
0x68
0x69
0x6a
0x6b
0x6c
0x6d
0x6e
0x6f
0x70
0x71
0x72
0x73 49 Watt 20 L
0x74
0x75
0x76
0x77
https://numbermonk.com/

Ik heb een hex setup gemaakt..
Je systeem laten pompen
en dan de waardes bij de hex gezet.
16/minuut staat er op mijn pomp
Dat gedaan...

Want ja een buffervat of een heel systeem met radiatoren zijn wel twee dingen..

Factory dacht ik 0XCE [ mijn systeem 34/minuut..
terwijl pana 16/minuut adviseert

Kost je een uurtje om je systeem uit te peilen

• Boutersewalter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:22
hannibal2206 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 19:29:
[...]

Ik ben ook op zoek naar opties om bestaande tegelvloer (gehele benedenverdieping) te voorzien van vloerverwarming.
Mag ik vragen van wie je die offerte hebt ? (mag ook via PM)
http://www.waaijenberg-vloerverwarming.nl

Goede recensie en communicatie.

Uitvoering weet ik nog niet aangezien hij pas in juni gelegd gaat worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Boutersewalter op 23-03-2019 19:42 ]

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

Pagina: 1 ... 55 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.