Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 121 Laatste
Acties:
  • 582.154 views

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:01

Saven

Administrator

Joris748 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:41:
@Saven Hoe regel jij de ventilatie? Handmatig? Goed ventileren, bij voorkeur via de WTW, is natuurlijk een must.
Handmatig de ramen open idd. Tijdens de ontwikkelfase ben ik niet gewezen op andere mogelijkheden. En ik ben er ook echt niet in thuis. Anders had ik er sowieso voor gekozen denk ik :P
SJB schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:30:
Iemand een advies hoe ik een WP het beste kan combineren met WAR, thermostaat en zones?
Ik wil graag de vloerverwarming uit (of laag) in de woonkamer als we de kachel aan zetten en ik wil in de badkamer een aparte zone maken welke op ingestelde tijden open/dicht gaat.
Dit kan ik regelen met zonekleppen en thermostaat in de ruimtes. Ik kom dan op het complete Honneywell systeem uit van €1500+

Ook lees ik slechte ervaringen van thermostaat met WAR ivm pendelen. Wat is de beste aanpak?
Mja op tijden aan-/uitzetten heeft geen nut toch? Omdat het sowieso een dag duurt voordat de kamer op temperatuur is met een warmtepomp. Of heb ik gewoon een rare installatie? :')

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:40
Saven schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 11:19:
[...]

Handmatig de ramen open idd. Tijdens de ontwikkelfase ben ik niet gewezen op andere mogelijkheden. En ik ben er ook echt niet in thuis. Anders had ik er sowieso voor gekozen denk ik :P

[...]

Mja op tijden aan-/uitzetten heeft geen nut toch? Omdat het sowieso een dag duurt voordat de kamer op temperatuur is met een warmtepomp. Of heb ik gewoon een rare installatie? :')
Aangezien je geen raamroosters hebt, verwacht ik dat je balansventilatie hebt. Dan heb je minimaal een 3 standenknop om de ventilatie te regelen. Of heb je een geavanceerde regeling?

Indien handmatig zou ik voorlopig het volgende aanhouden:
  • nacht - stand 1
  • overdag - stand 2
  • tijdens koken/douchen - stand 3
Als je die knop nog niet aangeraakt hebt, kan ik me voorstellen dat je vochtproblemen hebt. Vergeet ook niet dat er het eerste jaar nog veel bouwvocht uit je huis moet. Hoge luchtvochtigheid zorgt ook voor een minder prettig binnenklimaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 05-04-2019 11:27 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:35
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:57:
[...]

Ja, had gekund. Ik kan alleen de klok niet terugdraaien. Ik moet sowieso eerst uitzoeken hoe het met onze kickspaces gaat lopen, aangezien die nu pas aangaan als de temperatuur 65 graden is :p
Geen idee hoe die werken, doorverbinden misschien?

1 PVoutput . Dongen NB

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-11 11:47
Chris_82 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:53:
[...]

Tja... de v26 firmware heeft zo z'n voor- en nadelen.

Check van Ta, Tr, flow is om het direct geleverd vermogen te bepalen (kW = flow (l/s)*4.2*(Ta-Tr)).
Het gaat om de momentopname, niet welke Ta bereikt wordt.
Dit als eenvoudige controle van de juiste werking van de WP.
Als er te weinig koelmiddel aanwezig is zal het max vermogen niet behaald worden. o.a. @Rol-Co heeft daar ervaring mee.
Ok, check ga ik morgenochtend even doen, ik verwacht namelijk dat hij dan weer aanspringt. Op het moment van 100% draaien neem ik aan?

Verwijderd

Iemand een advies hoe ik een WP het beste kan combineren met WAR, thermostaat en zones?
Ik wil graag de vloerverwarming uit (of laag) in de woonkamer als we de kachel aan zetten en ik wil in de badkamer een aparte zone maken welke op ingestelde tijden open/dicht gaat.
Dit kan ik regelen met zonekleppen en thermostaat in de ruimtes. Ik kom dan op het complete Honneywell systeem uit van €1500+

Ook lees ik slechte ervaringen van thermostaat met WAR ivm pendelen. Wat is de beste aanpak?
Als je het advies van de Zwitser warmtepompendokter Peter Hubacher volgt moet je dat helemaal niet willen. Zijn stelregels:
1. Je einfacher die Anlage, desto höher die Arbeitszahl
2. Mehr rechnen, knapper auslegen

Hier http://sbz-online.de/ kun je artikelen van hem vinden.

• Boeie

Wat ik persoonlijk zou overwegen is elektrische vloerverwarming in je badkamer met een timer. Het is hier in het topic wellicht vloeken in de kerk maar mijn inzicht met de installatie nu in huis is dat bij een goed geïsoleerde woning de WP niet aan hoeft te springen. De paar 100 watt die je dan voor een uurtje of 1,5 in de ochtend nodig hebt in de badkamer kun je veel beter uit zo'n elec. systeem halen.

Magnum heeft voor beide oplossingen overigens (ook een evohome achtig systeem).

Het evohome systeem of ruimte gestuurd kan niet zomaar op elke WP.

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:01

Saven

Administrator

Joris748 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 11:26:
[...]

Aangezien je geen raamroosters hebt, verwacht ik dat je balansventilatie hebt. Dan heb je minimaal een 3 standenknop om de ventilatie te regelen. Of heb je een geavanceerde regeling?

Indien handmatig zou ik voorlopig het volgende aanhouden:
  • nacht - stand 1
  • overdag - stand 2
  • tijdens koken/douchen - stand 3
Als je die knop nog niet aangeraakt hebt, kan ik me voorstellen dat je vochtproblemen hebt. Vergeet ook niet dat er het eerste jaar nog veel bouwvocht uit je huis moet. Hoge luchtvochtigheid zorgt ook voor een minder prettig binnenklimaat.
Nee, heb echt geen ventilatiesysteem. Alleen de ramen openen.

Overigens geen echte vochtproblemen hoor, maar merk gewoon dat het vochtig in huis is als ik niet goed ventileer. Met als gevolg dus dat alle warmte eruit gaat, de vloer minder warm wordt en het langer duurt voordat het weer warm is.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:40
Saven schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 11:40:
[...]

Overigens geen echte vochtproblemen hoor, maar merk gewoon dat het vochtig in huis is als ik niet goed ventileer. Met als gevolg dus dat alle warmte eruit gaat, de vloer minder warm wordt en het langer duurt voordat het weer warm is.
Weet je het zeker?

Ik vraag me af hoe in jouw huis de ventilatie-eisen worden gehaald. Volgens mij is het niet eens toegestaan, alleen via ramen te ventileren.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15-11 09:50
Geen ventilatiesysteem toepassen is niet toegestaan. Ik zou maar even op zoek gaan in je woning waar hij staat/hangt. Misschien een WTW gekoppeld aan de warmtepomp?

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
HiBe schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 11:00:
[...]

Had ik graag eerder gedaan, maar om eerlijk te zijn snap ik niet hoe ik de output van de EPC berekening kan omzetten in een berekening voor het formaat warmtepomp. Hoe zet je 20.191 MJ om in een warmtepomp berekening?

[...]

voor echt koude dagen hebben we ook nog een hoog rendement (4-7kW) houtkachel in de woonkamer. Paar uurtjes fikken en het hele huis is m.b.v. de WTW weer warm.

[...]

geen idee of het echt minder presteert, daar moet ik toch eerst een goede winter voor hebben denk ik (afgelopen winter was de flow ook niet op orde, wat weer een ander verhaal is). Misshcien heeft hier iemand nog tips hoe ik hier toch nog het beste van kan maken?

[...]

omdat de volgende stap F2120-12 ongeveer 7kW afgeeft bij -10C... en dat was te weinig volgens de energieverlies berekening volgens hem. Probleem is (zoals hierboven aangegeven) dat ik niet snap hoe ik de EPC berekening kan omrekenen. Dan was het een makkelijkere discussie geweest.
Jeetje, het word steeds erger. Ik heb idd ook een HR (CV-)houtkachel, waardoor we onder het randje van de WVB konden gaan zitten. Die kwam rond de 6kW uit, maar zoals gezegd, is gebaseerd op een situatie die nagenoeg nooit voorkomt.

Verwijderd

@HiBe 20.191MJ = 5608kWh. Dan zal het het warmteverlies op jaarbasis zijn, tenminste als ik de vraag goed begrepen heb.
Eergisteren heb ik het voor 15.000kWh berekent met een 4.3kW warmtepomp + 3000W electrisch element. De kleinste is dus meer dan voldoende voor je.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2019 13:15 . Reden: @wauske is wakker en corrigeerde mij. ]

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-11 12:35
Heb nu een week de Loria 6008 met SWW buffervat draaien op Jaga LTV en vroeg mij zoals @SJB af of er een systeem is wat per kamer de radiator kan openzetten en warmtevraag aan de WP kan geven.

Zou namelijk mooi zijn als we de kamers aan de noordkant van de woning ook nog kunnen verwarmen met weer zoals vandaag, de woonkamer met ramen op zuid is lekker aangenaam dus de thermostaat geeft geen warmtevraag aan de WP.

Zou iets zou met simpele regels kunnen werken als centraal bijgehouden wordt welke radiotor open staat en welke dicht.

De installateur raden af om evohome te gebruiken want die werkte niet goed met WP's Nu hebben we en honeywell modulation thermostaat met tijd programma's in de woonkamer, de WP draait op WAR.

https://bettyskitchen.nl

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:56
@aegis Is op verschillende manieren mogelijk met tado & Loria, afhankelijk van je budget en skills:
- met minimaal 1 tado thermostaat + eigen temperatuursensoren en (analoge) thermostaatkranen en dan via IFTTT (bijvoorbeeld: Daannn1987 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6")
- Met tado thermostaten en thermostaatkranen (makkelijker, kost meer)

Heb zelf sinds kort ook een 2e tado thermostaat om met zon op oost/west de warmtevraag beter te kunnen aansturen. Een prettige (kleine) verbetering en vrij simpel.

[ Voor 11% gewijzigd door Chris_82 op 05-04-2019 12:50 . Reden: linkje naar Daannn ]

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-11 11:50
Verwijderd schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 12:09:
@HiBe 20.191MJ = 56.086kWh. Gedeeld door 24h = 2.34kWh tenminste als ik de vraag goed begrepen heb.
even gespiekt op https://www.warmtepomp-info.nl/rekenen/, dan is dus 20.191 / 3,6 = 5609 kWh per jaar. uitgaande van 1650 vollast uren is dat dan 5609 /1650 = 3.4 kW. Als ik het goed begrijp is dit bij -10C, toch?

dus dan zou 5kW ook moeten kunnen en 7kW marge hebben, of is dit een simpele kort door de bocht berekening?

• Boeie
FrancD schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 11:51:
Geen ventilatiesysteem toepassen is niet toegestaan. Ik zou maar even op zoek gaan in je woning waar hij staat/hangt. Misschien een btw gekoppeld aan de warmtepomp?
@Saven dit, er moet ergens iets zitten. Heb je in elke kamer toevallig ook een in of uitvoer luchtkanaal zitten?

@aegis tado is idd een goeie optie.

• SJB
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:57

SJB

@reneeke1970 Zo'n systeem kan ik ook maken met een zone-klep voor de gehele verdeler en thermostaat, ook al heb ik gesloten verdelers. Merk je daadwerkelijk een voordeel met het uitschakelen van de vloerverwarming? Vraag is of door de traagheid van het systeem daadwerkelijk iets gaan gebeuren (zoals @Saven al suggereert)..

@Verwijderd Mee eens, en het scheelt ook een bak met geld! Zal eens verder wat artikelen van hem lezen.

@Boeie Klinkt niet als een heel gek idee, maar ik heb alle onderdelen in huis om de vloerverwarming op de bovenverdieping (incl. badkamer) te gaan leggen. Weet niet of dit de heroverweging waard gaat zijn.

@aegis Het Evohome systeem met aan/uit kan dit in theorie allemaal perfect. Met aparte groepen voor de slaapkamers, kun je ze apart wel/niet verwarmen. Ik wil ook zo af en toe een van de kamers als werkkamer gebruiken en dan wil je wel 20 graden, ipv de 16-17 graden voor een slaapkamer. Overigens zijn er wel goedkopere systemen, maar doen dit wat minder goed (naar de ervaringen die ik heb gevonden) of ze zien er zeer ouderwets uit.

Verwijderd

HiBe schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 12:45:
[...]

even gespiekt op https://www.warmtepomp-info.nl/rekenen/, dan is dus 20.191 / 3,6 = 5609 kWh per jaar. uitgaande van 1650 vollast uren is dat dan 5609 /1650 = 3.4 kW. Als ik het goed begrijp is dit bij -10C, toch?

dus dan zou 5kW ook moeten kunnen en 7kW marge hebben, of is dit een simpele kort door de bocht berekening?
Ik deed een foute aanname en maakte een rekenfout, factor 10. Zie mijn antwoord elders.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2019 13:17 ]

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:25
Verwijderd schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 12:09:
@HiBe 20.191MJ = 56.086kWh. Gedeeld door 24h = 2.34kWh tenminste als ik de vraag goed begrepen heb.
0 teveel? Mijn 18GJ is 5000kWh...

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Verwijderd

@Felicia Je hebt volkomen gelijk.

• reneeke1970
SJB schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 12:55:
@reneeke1970 Zo'n systeem kan ik ook maken met een zone-klep voor de gehele verdeler en thermostaat, ook al heb ik gesloten verdelers. Merk je daadwerkelijk een voordeel met het uitschakelen van de vloerverwarming? Vraag is of door de traagheid van het systeem daadwerkelijk iets gaan gebeuren (zoals @Saven al suggereert)..

@Verwijderd Mee eens, en het scheelt ook een bak met geld! Zal eens verder wat artikelen van hem lezen.

@Boeie Klinkt niet als een heel gek idee, maar ik heb alle onderdelen in huis om de vloerverwarming op de bovenverdieping (incl. badkamer) te gaan leggen. Weet niet of dit de heroverweging waard gaat zijn.

@aegis Het Evohome systeem met aan/uit kan dit in theorie allemaal perfect. Met aparte groepen voor de slaapkamers, kun je ze apart wel/niet verwarmen. Ik wil ook zo af en toe een van de kamers als werkkamer gebruiken en dan wil je wel 20 graden, ipv de 16-17 graden voor een slaapkamer. Overigens zijn er wel goedkopere systemen, maar doen dit wat minder goed (naar de ervaringen die ik heb gevonden) of ze zien er zeer ouderwets uit.
Ja dat merk ik, als capaciteit in woonkamer minder word kan ik dus langer op radiators door draaien in deel last waardoor alle kamers warm blijven zonder dat ik dure zone regeling heb. Als woonkamer echt warm(op thermostaat ) is gaat gehele wp uit. Niet dat dan gelijk huis koud word maar na het weer opstarten van wp krijgt hij heel veel liters koud water retour.
Nu balanceer ik soms mooi zo dat de wp net niet uitgaat, en dat de vloer eigenlijk de temperatuur in de huiskamer regelt

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

@Felicia Je voetnoot vermeldt Panasonic 9kW T-Cap split, 8 radiatoren.
Die 8 radiatoren kunnen gemiddeld 1.125kW/st afgeven bij bijv. Ta=40 en Tr=36C ? Dan dienen het gemiddeld toch T22 radiatoren van 1.44m2/st frontaal oppervlak te zijn. E.e.a. berekend met spreadsheet van Henrad.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2019 15:09 ]

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:03
Iemand enig idee hoe foutcode 32 op de Elga (debietstoring) op te lossen is? Gisteren heeft de installateur ivm een verbouwing drie radiatoren verwijderd en sinds vanmorgen heeft de Elga deze code (gisteren houtkachel aangehad omdat ik vanwege dat geklus geen verwarming had).

Installateur had het over ontluchten en er is vandaag iemand bij geweest, maar dat is geen Elga expert en nu kom ik net thuis en staat de wp uit en draait alles dus braaf via de ketel. Zat overigens geen lucht in, want ontluchten had ik vanochtend zelf al gedaan.... Ik de Elga weer aangezet en thermostaat half graadje omhoog, resultaat is weer die debietstoring...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Verwijderd

@Aziraphale zal toch lucht zijn, denk ik. Luchtbel zit wellicht op andere plek dan op plek dan waar je het verwacht.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2019 15:39 ]

• Aziraphale
Kan ik me niet voorstellen, want laatst is het systeem ook opnieuw gevuld en toen zat er zo veel lucht in dat ik koffie kon halen voor boven water uit de radiator kwam. Elga draaide.toen als een zonnetje....

Maar stel dat je gelijk heb, hoe los ik het dan op? Ontluchten via de radiatoren heeft blijkbaar geen nut.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• joris.or
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-08 16:46
@Aziraphale draaien de cv pomp en elga pomp gelijktijdig? anders opvoerhoogte van de cv pomp van de ketel verlagen, en elga verhogen. Als je het hydraulisch goed wilt aansluiten heb je eigenlijk een buffer nodig om een goed nulpunt te crieeren, anders gaan de pompen elkaar beinvloeden.

de over gebleven radiatoren / vloerverwarming kan ook te weinig zijn voor het debiet van de elga. Zit er geen drukgestuurde overstort (AVDO) in het systeem, probeer deze op een lagere druk te zetten waardoor deze eerder opengaat bij een lager drukverschil.

• Aziraphale
joris.or schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 15:10:
@Aziraphale draaien de cv pomp en elga pomp gelijktijdig? anders opvoerhoogte van de cv pomp van de ketel verlagen, en elga verhogen. Als je het hydraulisch goed wilt aansluiten heb je eigenlijk een buffer nodig om een goed nulpunt te crieeren, anders gaan de pompen elkaar beinvloeden.

de over gebleven radiatoren / vloerverwarming kan ook te weinig zijn voor het debiet van de elga. Zit er geen drukgestuurde overstort (AVDO) in het systeem, probeer deze op een lagere druk te zetten waardoor deze eerder opengaat bij een lager drukverschil.
Ah, nu wordt het echt technisch. Zou me niet verbazen als dit een issue is, al waren twee van de drie radiatoren er al een paar dagen zonder problemen af en is nummer 3 gisteren afgekoppeld. Dat was wel een hele grote, maar ook een die met een thermostaatknopnop vorstbeveiliging en dus feitelijk dicht stond

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:19

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Verwijderd schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 11:05:
@HiBe Er zijn mensen die een warmteverliesberekening hebben laten maken en als je naar hun jaarproductie kijkt dan zijn die berekeningen .......
@HiBe

Je kunt ook gewoon je gas omrekenen.....
En dan zorgen dat je gas eruit gaat, alleen hetvastrecht €240/€0.22 = ruim 10.000 Kwh....
Wat je buiten beter rendement enz enz om al kunt verbrassen :-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Felicia
Verwijderd schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 15:03:
@Felicia Je voetnoot vermeldt Panasonic 9kW T-Cap split, 8 radiatoren.
Die 8 radiatoren kunnen gemiddeld 1.125kW/st afgeven bij bijv. Ta=40 en Tr=36C ? Dan dienen het gemiddeld toch T22 radiatoren van 1.44m2/st frontaal oppervlak te zijn. E.e.a. berekend met spreadsheet van Henrad.
Neuh, want ik heb beneden 1x T22 en 1x T21 van 160x40. 3 kleine T22 van 60x40 en 2x T11 van 180x50.

Ik heb veel te veel power waardoor ik pas bij 0 graden en Ta40 een continu lopende WP heb. Bij dagen als vandaag loopt ie 4x een half uurtje : P

• HiBe
Dylantje2 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 15:53:
[...]

@HiBe

En dan zorgen dat je gas eruit gaat, alleen hetvastrecht €240/€0.22 = ruim 10.000 Kwh....
uhm, helaas is het nieuwbouw in een gasloze wijk.

• Dylantje2

Dylantje2

HiBe schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 16:28:
[...]

uhm, helaas is het nieuwbouw in een gasloze wijk.
hahah sorry....

Dan zul je aan een kleintje genoeg moeten hebben

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• sgsdebruijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-01 02:44
SJB schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 12:55:

Hier Tado in 4 ruimtes met 2 knoppen, werkt bij mij goed op 100% WAR.
Op de VVW heb ik een honeywel 2weg klep, moet ik nog wel aansluiten op de thermostaat van de huiskamer.
Ik heb ook een bypass om de flow te waarborgen in het systeem. Daarnaast een extra bypass over de 2weg klep om zo toch iets van warmte door de vloer te laten lopen als de houtkachel an staat en zodoende de vloer niet teveel af te laten koelen.
Dit i.c.m. een Loria 6008DUO, op 50% ruimte invloed liep de wp niet mooi, nu wel.
Ta=30, flow rond de 15l/min, moduleerd terug tot 370 watt, happy mee.
Ik heb een huis bouwjaar 1984 met dubbelglas, spouwmuurisolatie en pur op de dakplaten. Ik moet nog wel wat maatregelen treffen.
Evohome geprobeerd, kreeg daar behoorlijk agressief stookgedrag op de wp van.

Wat @Saven aangeeft, is dat je eigen ervaring, ruimte komt bij mij namelijk best snel op temperatuur.

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

Verwijderd

Felicia schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 16:06:
[...]

Neuh, want ik heb beneden 1x T22 en 1x T21 van 160x40. 3 kleine T22 van 60x40 en 2x T11 van 180x50.

Ik heb veel te veel power waardoor ik pas bij 0 graden en Ta40 een continu lopende WP heb. Bij dagen als vandaag loopt ie 4x een half uurtje : P
In combinatie met veeeeeel te weinig afgifte. Reken maar uit 2 maal 0.64 + 3 maal 0.24 + 2 maal 0.9 = 3.8 dus al minder dan de helft als het allemaal T22ers waren geweest.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Chris_82

Bij tekort aan persgas heb je geen vermogen inderdaad, en hoge leiding temperatuur en compressor, dat was hier goed te zien op de warmtemeter maar zonder zou ik niet snel weten hoe dat te zien, ik denk door een lage dt bij hoge compressor snelheid en lage flow.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-11 23:41
Even een update vanaf onze kant:

Ons huis:

- Tussenwoning uit 1973
- Enkel hele oude HT radiatoren, sommige slechts plaatradiatoren maar wel heel erg oversized
- Vloer geisoleerd met Rd 6.x
- Gevel keralit 10cm steenwol
- Glas/kozijnen U=1 (Hr++)
- Dak origineel plat dak van beton (met minimale?) isolatie
- Decentrale Wtw’s (5stuks)
- Redelijk tot goed luchtdicht gebouwd na renovaties.
- Warmtepompboiler 200L Daikin
- 4.4kW L/L Daikin multisplit

Wij hebben sinds kort een 5kW Daikin monoblock.

Ik heb hem al in werking gesteld en ik heb vnl zelf de elektra aangesloten, verder ben ik (nog steeds) het systeem aan het ontluchten en aan het spelen met de WAR regeling. Tot nu toe lijkt het heel erg goed te werken alleen is het niet kouder dan 4c geweest.

Zet ik de gewenste temperatuur van 22c naar 21c dan kan ik een dag wachten voor de warmtepomp weer aan gaat, ondertussen ben ik vnl bezig met de WAR temperaturen lager te zetten gezien ik Nu al te hoog lijk te gaan zitten en de WP uiteindelijk stopt met verwarmen (om later weer opnieuw te starten).

Kunnen jullie mij een foto laten zien hoe jullie de aanvoer+retour waterleiding hebben geisoleerd buiten? Bij ons staat t’ monoblock op ons plat dak en er is ongeveer 4 a 5 meter waterleiding buiten.

Bij ons is dat met niet helemaal passende/sluitende buisisolatie gedaan (water aansluiten heeft loodgieter gedaan) en dat is niet heel dik of volledig sluitend.

Lukt het mij niet om het goed te ontluchten of in te regelen dan zoek ik nog hulp :)

**edit**
Eerste berekening kwam ik op een COP van 3.84, maar er zat nog flink wat lucht in het systeem. Vandaag weer ontluchtingsnippels nagelopen maar er kwam geen lucht uit de radiatoren.

(Ik wil graag de mensen die mij een DM en email hebben gestuurd bij deze bedanken! Vnl Barry)

[ Voor 9% gewijzigd door Stef87 op 05-04-2019 18:41 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Felicia
Verwijderd schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 17:06:
[...]

In combinatie met veeeeeel te weinig afgifte. Reken maar uit 2 maal 0.64 + 3 maal 0.24 + 2 maal 0.9 = 3.8 dus al minder dan de helft als het allemaal T22ers waren geweest.
Ja, daar was ik dus al lang achter :P Maar gelukkig is mijn warmtevraag ontzettend beperkt, anders had ik alle radiatoren kunnen vervangen.

• HiBe
Dylantje2 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 16:29:
[...]
hahah sorry....

Dan zul je aan een kleintje genoeg moeten hebben
Daar begint het verdacht veel op te lijken. Beetje jammer dat een grote niet zo lekker werkt... was met de GAS CV ketel nooit een echt probleem. Nu maar eens kijken wat voor opties we hebben om er nog iets van te maken...

(probleem is denk ik dat de F2120-16 bij 0 graden buitentemperatuur nog steeds minimaal 5kW levert, en bij 10 graden zo'n 6 kW, terwijl de helft al meer dan voldoende lijkt te zijn)...

Verwijderd

@Felicia Alleen is het misschien een beetje 'een hardloper met dichtgeknepen neus die door een rietje moet ademhalen'.

• Felicia
@Verwijderd, die alleen maar sprintjes oefent totdat het echt weer koud wordt

Met de kennis van nu had ik een andere gekozen maar omdat ie er al staat probeer ik het beste ervan te maken.

• SJB
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:57

SJB

sgsdebruijn schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 16:36:
[...]

Hier Tado in 4 ruimtes met 2 knoppen, werkt bij mij goed op 100% WAR.
Op de VVW heb ik een honeywel 2weg klep, moet ik nog wel aansluiten op de thermostaat van de huiskamer.
Ik heb ook een bypass om de flow te waarborgen in het systeem. Daarnaast een extra bypass over de 2weg klep om zo toch iets van warmte door de vloer te laten lopen als de houtkachel an staat en zodoende de vloer niet teveel af te laten koelen.
Wat gebeurt er als je geen by-pass hebt en de kleppen dicht gaan omdat het te warm is in de ruimtes? Gaat de WP in storing of detecteert hij dat er geen vraag is en gaat uit? En hoe gaat ie erna weer aan als er een klep open gaat?

• reneeke1970
Felicia schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 19:45:
@Verwijderd, die alleen maar sprintjes oefent totdat het echt weer koud wordt

Met de kennis van nu had ik een andere gekozen maar omdat ie er al staat probeer ik het beste ervan te maken.
Wil hem wel ruilen voor een 5 kW hi

1 PVoutput . Dongen NB

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-11 05:30
Oxellaar schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 08:40:
[...]

Grappig, kun je direct de HD beveiliging testen...
Maar zonder gekheid. Dat moet niet kunnen.
Het hele voorwaarde circuit moet gesloten zijn, voor de compressor mag starten.
Stel dat je aan het koelen bent en je pomp draait niet, dan vriest de verdamper direct kapot.

Dus als de flowsensor geen waarde aangeeft en de compressor start toch, dan lijkt me dat een bug in de software.
@Rol-Co Flowmeter die blijft hangen geeft ook een storing. De ruststand controle pikt het niet dat de flowmeter gemaakt is terwijl de pomp niet draait.
Ook @Grolsch
Het was dus een software probleem, na update hiervan opgelost.
De inbedrijfsteller (van Nathan) vertelde ook dat ik 'm eigenlijk niet zelf inbedrijf mocht stellen (officieel ivm garantie), maar na wat doorvragen moest dus eigenlijk deze BUG er eerst uitgehaald worden.
Hij draait in ieder geval 8)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
Stef87 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 18:36:
Lukt het mij niet om het goed te ontluchten of in te regelen dan zoek ik nog hulp :)
In je buitenunit rechtsboven zit een klepje, deze los nemen en de automatische ontluchter opendraaien als je dit nog niet gedaan hebt.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Felicia
reneeke1970 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 20:07:
[...]

Wil hem wel ruilen voor een 5 kW hi
5kW mono?

Maar betaal je dan ook bij, is nogal een verschil in waarde hé :p

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:57
HiBe schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 19:35:
[...]

Daar begint het verdacht veel op te lijken. Beetje jammer dat een grote niet zo lekker werkt... was met de GAS CV ketel nooit een echt probleem. Nu maar eens kijken wat voor opties we hebben om er nog iets van te maken...

(probleem is denk ik dat de F2120-16 bij 0 graden buitentemperatuur nog steeds minimaal 5kW levert, en bij 10 graden zo'n 6 kW, terwijl de helft al meer dan voldoende lijkt te zijn)...
Zet anders eerst het graadminuten inschakelpunt in het geavaceerde verwarmingsmenu eens van -60 naar -120 en kijk het eens aan. Als het dan tussen de runs in te koud wordt in huis zet je hem maar weer wat terug. Goede kans dat je niks merkt en dan doet hij 2x zo lang over de runs en de pauzes. Met het Nibe algoritme is de pomp niet heel snel veel te groot. Alle Nibe's gaan regelmatig aan/uit. Als het minder dan 3x per uur is, is er niets aan de hand.

Ook zou ik zorgen, dat de vloerverwarming niet dicht gaat. Laat de WP de temperatuur netjes regelen met de juiste stooklijn. Op zo'n manier verlies je heel veel efficientie in het buffervat.

[ Voor 8% gewijzigd door LangeFries op 05-04-2019 21:14 ]

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:57
[...]

@HiBe

Factor 10 te veel aan kWh??? 240/0.22 is 1090 en een beetje. Zou graag voor dit bedrag zoveel kWh willen hebben hoor😜

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

• koevlaas2
HiBe schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 12:45:
[...]

Dus dan neem je de 5 kw want die kan veel meer terugmoduleren dan de 7.

• Dylantje2

Dylantje2

Wimhaw schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 21:16:
[...]

Factor 10 te veel aan kWh??? 240/0.22 is 1090 en een beetje. Zou graag voor dit bedrag zoveel kWh willen hebben hoor😜
hahah je rekent wel goed..
Zijn er die het toch niet opvallen hahhahaha

• reneeke1970
Felicia schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 20:25:
[...]

5kW mono?

Maar betaal je dan ook bij, is nogal een verschil in waarde hé :p
Nee nee ik los jou over capaciteit probleem op, dat kost ook geld haha

1 PVoutput . Dongen NB

• sgsdebruijn
SJB schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 19:54:
[...]

Wat gebeurt er als je geen by-pass hebt en de kleppen dicht gaan omdat het te warm is in de ruimtes? Gaat de WP in storing of detecteert hij dat er geen vraag is en gaat uit? En hoe gaat ie erna weer aan als er een klep open gaat?
Waarschijnlijk een debietstoring doordat de kleppen dichtstaan voordat de wp aftoert. Daarnaast loopt de pomp altijd nog na als de compressor uit is.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-11 23:41
koevlaas2 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 20:24:
[...]

In je buitenunit rechtsboven zit een klepje, deze los nemen en de automatische ontluchter opendraaien als je dit nog niet gedaan hebt.
Ga ik zeker even controleren! Moet die op dat moment “aan/ in bedrijf” zijn? Ik pak iig even het boekje om daar ook in te kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Stef87 op 06-04-2019 00:26 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Boeie
Chris_82 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:53:
[...]

Tja... de v26 firmware heeft zo z'n voor- en nadelen.

Check van Ta, Tr, flow is om het direct geleverd vermogen te bepalen (kW = flow (l/s)*4.2*(Ta-Tr)).
Het gaat om de momentopname, niet welke Ta bereikt wordt.
Dit als eenvoudige controle van de juiste werking van de WP.
Als er te weinig koelmiddel aanwezig is zal het max vermogen niet behaald worden. o.a. @Rol-Co heeft daar ervaring mee.
100% sww
Flow 18.4 afgelezen l/min is 0.306667 l/s
Ta 54.1 Tr 50.7 = 3.4 (55 gevraagd)

0.306667 * 4.2 * 3.4 = 4.37920476

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
[...]

@HiBe

Voor de volledigheid: gas netbeheerkosten aka capaciteitstarief 2019 (Liander):
€ 191,91 (500 t/m 4000 m³)
En als je een 0 wegstreept van jouw 10.000 Kwh dan klopt het bijna = 872 kWh

YMMV

[ Voor 13% gewijzigd door dunklefaser op 06-04-2019 09:42 . Reden: + jaarlijkse aansluitkosten ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• HiBe
LangeFries schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 20:56:
[...]

Zet anders eerst het graadminuten inschakelpunt in het geavaceerde verwarmingsmenu eens van -60 naar -120 en kijk het eens aan. Als het dan tussen de runs in te koud wordt in huis zet je hem maar weer wat terug. Goede kans dat je niks merkt en dan doet hij 2x zo lang over de runs en de pauzes. Met het Nibe algoritme is de pomp niet heel snel veel te groot. Alle Nibe's gaan regelmatig aan/uit. Als het minder dan 3x per uur is, is er niets aan de hand.
De manual is niet erg duidelijk over wat dit doet... hoe wordt deze parameter gebruikt in het algoritme?

Verwijderd

dunklefaser schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 09:18:
[...]

YMMV
Daar moet je nog wel de vaste leveringskosten van je leverancier bijtellen. GC bijv. 54,00 UnitedConsumers 59,82 Engie 35,88.

• sgsdebruijn
Boeie schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 08:25:
[...]

100% sww

Ta=49.7
Tvr=50.0
Tr=45.9
Flow=26.2 l/min
Flow=0.4367 l/sec

0.4367x4.2x3.8=6.97kW

Met jouw flow
0.307x4.2x3.8=4.90kW

Je lange leidinglengte lijkt de flow te knijpen zou mijn eerste gedachte zijn, of misschien te weinig koelvloeistof, of kan het nog de pomp voor circulatie zijn.
Mijn leidinglengte zit denk ik rond de 8meter
@Chris_82 ter info
@koevlaas2 misschien dat jij wat kan roepen over de leidinglengte en de impact op de flow.

[ Voor 20% gewijzigd door sgsdebruijn op 06-04-2019 10:07 ]

• Chris_82
  • Laatst online: 22:56
Boeie schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 08:25:
[...]

100% sww

Als dit bij 100% uitgestuurd vermogen is, dan lijkt het me aan de lage kant...
Als je kans ziet nog 1 of 2 keer checken bij 100% uitsturing (begin SWW run of thermostaat ver omhoog).
Flow is ongeveer wat ik ook heb op pompstand 1.

En je installateur informeren dat je een sterk vermoeden hebt van een tekort aan koelmiddel. Misschien heeft hij nog andere methodes om dit te controleren, of gelijk afpompen, wegen en weer vullen.

Dit, plus je vakere defrosts, plus het gedrag tussen de defrosts zou genoeg aanleiding moeten zijn voor een bezoek.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• koevlaas2
Stef87 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 00:25:
[...]
Moet die op dat moment “aan/ in bedrijf” zijn?
Aan of uit dat maakt niets uit.

• koevlaas2
sgsdebruijn schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 10:03:
[...]

Ta=49.7
Tvr=50.0
Tr=45.9
Flow=26.2 l/min
Flow=0.4367 l/sec

0.4367x4.2x3.8=6.97kW

Met jouw flow
0.307x4.2x3.8=4.90kW

Je lange leidinglengte lijkt de flow te knijpen zou mijn eerste gedachte zijn, of misschien te weinig koelvloeistof, of kan het nog de pomp voor circulatie zijn.
Mijn leidinglengte zit denk ik rond de 8meter
@Chris_82 ter info
@koevlaas2 misschien dat jij wat kan roepen over de leidinglengte en de impact op de flow.
8 meter 28mm leiding mag geen probleem zijn, 22mm begin je al te merken (blaas maar eens in een stuk van 8m).

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:08
Saven schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 11:40:
[...]

Ondanks dat dit hier volkomen off-topic is (heeft niks met warmtepompen te maken) zou ik toch maar eens goed gaan kijken. Huizen zonder ventilatiesysteem voldoen namelijk al decennia niet aan het bouwbesluit, en vallen ook bij een EPC-berekening door de mand.
- Betreft het projectbouw? Of een eigen ontwerp?
- Heb je een bouwtekening? Staan daar geen ventielen op?
- Wat staat er in je bouwvergunning?
- Heb je ook in je badkamer nergens dit soort ventielen?
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/100100/files/61661924/256x256x2/nedco-nedco-afvoerventiel-met-aansluitbus-100mm-ku.jpg

Het lijkt mij erg sterk dat je daadwerkelijk een potdicht huis zonder ventilatiesysteem hebt. Dan zou iedereen die betrokken is bij de bouw van je huis (architect, EPC-rekenbureau, bouwkundige, installateur, gemeenteambtenaar etc) hebben zitten slapen bij het ontwerp en de bouw. Dan kan ik mij moeilijk voorstellen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:57
HiBe schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 09:46:
[...]

De manual is niet erg duidelijk over wat dit doet... hoe wordt deze parameter gebruikt in het algoritme?
Precies wat ik zeg, hij loopt langer en blijft langer uit. Is in feite de integrator van de regeling die afloopt als de Ta te laag is en tijdens de verwarmingsfase weer oploopt zodra hij 0 is schakelt de WP weer uit.

Als je zorgt dat hij zijn flow kwijt kan, dan denk ik dat je een behoorlijke verbetering zult zien. Enige punt van zorg kan zijn dat je merkt dat het kil in huis wordt, doordat hij te lang uitblijft. Met vloerverwarming zul je er weinig van merken. Sommige draaien met -400. Dat is bij mij te gortig.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• Felicia
LangeFries schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 14:15:
[...]

Precies wat ik zeg, hij loopt langer en blijft langer uit. Is in feite de integrator van de regeling die afloopt als de Ta te laag is en tijdens de verwarmingsfase weer oploopt zodra hij 0 is schakelt de WP weer uit.

Als je zorgt dat hij zijn flow kwijt kan, dan denk ik dat je een behoorlijke verbetering zult zien. Enige punt van zorg kan zijn dat je merkt dat het kil in huis wordt, doordat hij te lang uitblijft. Met vloerverwarming zul je er weinig van merken. Sommige draaien met -400. Dat is bij mij te gortig.
Klinkt alsof je daarmee de hysterese aanpast. Dus pas uit bij 0,5 overshoot en weer aan bij 0,5 eronder (getal als voorbeeld).

• koevlaas2
Andrehj schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 14:13:
[...]

Ondanks dat dit hier volkomen off-topic is (heeft niks met warmtepompen te maken) zou ik toch maar eens goed gaan kijken. Huizen zonder ventilatiesysteem voldoen namelijk al decennia niet aan het bouwbesluit, en vallen ook bij een EPC-berekening door de mand.
[Afbeelding]

Het lijkt mij erg sterk dat je daadwerkelijk een potdicht huis zonder ventilatiesysteem hebt. Dan zou iedereen die betrokken is bij de bouw van je huis (architect, EPC-rekenbureau, bouwkundige, installateur, gemeenteambtenaar etc) hebben zitten slapen bij het ontwerp en de bouw. Dan kan ik mij moeilijk voorstellen.
Wij hadden 1 pijpje vanuit de keuken naar de schoorsteen op het dak, verder 0,0 niks geen ventielen.
Wel roosters in/aan/met de enkelglas ramen.
Vroeger mocht alles.

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-11 12:35
Vraag over SWW maken standaard is de instellingen van de Loria 6008

00:00 t/m 07:00 T* comfort
00:00 t/m 13:30 T* verlaagd
13:30 t/m 17:00 T* comfort
17:00 t/m 00:00 T* verlaagd

Kunnen hier nog verbeteringen in aan gebracht worden, kan bijvoorbeeld de eerste fase van 0:00 t/m 7:00 verkort worden bijvoorbeeld 5:00 t/m 9:00. S'ochtends word natuurlijk het water gebruikt voor douchen.

https://bettyskitchen.nl

• Aziraphale
Inmiddels alles nog een keer ontlucht, maar de Elga blijft foutcode 32 (debietstoring) geven. Zou de oorzaak hiervan dan toch het (door de verbouwing) tijdelijk kleinere systeem kunnen zijn ? Aan de andere kant deed hij het tot de 3e (dichte) radiator afgedopt werd nog probleemloos...

Iemand nog een idee om dit op te lossen? Lucht lijkt het dus niet te zijn.

• sgsdebruijn
koevlaas2 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 13:42:
[...]

8 meter 28mm leiding mag geen probleem zijn, 22mm begin je al te merken (blaas maar eens in een stuk van 8m).
Gaat om de afstand tussen de buiten en binnenunit, roep even opnieuw wat 😁

• koevlaas2
sgsdebruijn schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 16:13:
[...]

Gaat om de afstand tussen de buiten en binnenunit, roep even opnieuw wat 😁
Ik gebruik altijd zo dik mogelijk als hoofdleiding, dus staal 28mm of kunststof 32mm ook bij een 5 kW WP.

• Dylantje2

Dylantje2

[...]

[Afbeelding]

Bouwbesluit geldt in het jaar van bouwen daarna mag bijna alles.... O-)
Maar zoek maar eens op Damp open bouwen...
Kan zelfs door je verf op de muren komen...

Heb je geen roosters in je ramen??

Dat kan ook een ventilatie systeem zijn.

Klein stukje open, kost niet heeeel veel energie, en zal je prettig klimaat vergroten

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
[...]

[Afbeelding]

Ik kwam twee weken terug nog un een nieuwbouw huis, waarin alleen gebruik gemaakt werd van natuurlijke ventilatie. De bewoner had een hekel aan ventilatie- en wtw systemen. Was er prima te doen en de vochtigheid was prima op orde volgens de grafieken die ik zag.

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-11 22:03
Aziraphale schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 15:04:
Iemand enig idee hoe foutcode 32 op de Elga (debietstoring) op te lossen is? Gisteren heeft de installateur ivm een verbouwing drie radiatoren verwijderd en sinds vanmorgen heeft de Elga deze code (gisteren houtkachel aangehad omdat ik vanwege dat geklus geen verwarming had).

Installateur had het over ontluchten en er is vandaag iemand bij geweest, maar dat is geen Elga expert en nu kom ik net thuis en staat de wp uit en draait alles dus braaf via de ketel. Zat overigens geen lucht in, want ontluchten had ik vanochtend zelf al gedaan.... Ik de Elga weer aangezet en thermostaat half graadje omhoog, resultaat is weer die debietstoring...
Heb je ontlucht op de ELGA zelf? Hoor je toevallig geen lucht als de ELGA draait? Beste resultaat is volgens mij als CV ketel pomp zo laag mogelijk staat en ELGA zo hoog mogelijk

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Pietje555
  • Laatst online: 21:52
Dylantje2 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 18:30:
[...]

Bouwbesluit geldt in het jaar van bouwen daarna mag bijna alles.... O-)
Niet helemaal waar. Bouwbesluit geldt voor het jaar van je bouwvergunning.
Er daarna van afwijken is dom. Bouwbesluit zijn minimale eisen, dus zaken later weglaten is alleen een verslechtering en eigenwijsheid.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• Felicia
Pietje555 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 22:13:
[...]

Niet helemaal waar. Bouwbesluit geldt voor het jaar van je bouwvergunning.
Er daarna van afwijken is dom. Bouwbesluit zijn minimale eisen, dus zaken later weglaten is alleen een verslechtering en eigenwijsheid.
Kan ook voor problemen zorgen als je daarna de woning verkoopt. Omdat je een energielabel moet hebben bij verkoop en die krijg je niet als je woning niet voldoet aan het bouwbesluit.

• Aziraphale
Daannn1987 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 22:10:
[...]

Heb je ontlucht op de ELGA zelf? Hoor je toevallig geen lucht als de ELGA draait? Beste resultaat is volgens mij als CV ketel pomp zo laag mogelijk staat en ELGA zo hoog mogelijk
Erm... Nee... Hoe doe ik dat? Zit daar geen automatische ontluchter op?

• Daannn1987
Aziraphale schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 22:28:
[...]

Erm... Nee... Hoe doe ik dat? Zit daar geen automatische ontluchter op?
Nee is niet automatisch...
Met een klein plat schroevendraaitertje het pinnetje in het plaatje hieronder even indrukken (handoekje eromheen)
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/6r7a10.png

• Aziraphale
Daannn1987 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 22:37:
[...]

Nee is niet automatisch...
Met een klein plat schroevendraaitertje het pinnetje in het plaatje hieronder even indrukken (handoekje eromheen)
[Afbeelding]
Dank je, ga ik morgen naar kijken!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Felicia schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 22:21:
[...]

Kan ook voor problemen zorgen als je daarna de woning verkoopt. Omdat je een energielabel moet hebben bij verkoop en die krijg je niet als je woning niet voldoet aan het bouwbesluit.
Uh je hoeft echt geen bbs rapportage door te sturen.... dat moet wel bij aanvraag bouwvergunning. Je mag als particulier afwijken op bepaalde punten, maar deze items had ik nog nooit van gehoord om die te schrappen.
Maargoed, dat is de papieren theorie vóor de bouw, controle op wat daadwerkelijk gebouwd is, is een heel ander verhaal.

• Felicia
bbbrumbrum schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 23:02:
[...]

Uh je hoeft echt geen bbs rapportage door te sturen.... dat moet wel bij aanvraag bouwvergunning. Je mag als particulier afwijken op bepaalde punten, maar deze items had ik nog nooit van gehoord om die te schrappen.
Maargoed, dat is de papieren theorie vóor de bouw, controle op wat daadwerkelijk gebouwd is, is een heel ander verhaal.
Hmm, ik had toch begrepen dat ventilatie wel verplicht is maar kennelijk niet.

Tevens grappig dat, om dit te controleren, ik er achter kom dat ik een A-label kan krijgen voor mijn woning :P s

• reneeke1970
Felicia schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 23:09:
[...]

Hmm, ik had toch begrepen dat ventilatie wel verplicht is maar kennelijk niet.

Tevens grappig dat, om dit te controleren, ik er achter kom dat ik een A-label kan krijgen voor mijn woning :P s
Ik ben blijer met mijn g label en geen energie rekening, en geen water rekening.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Aziraphale
@Daannn1987 En hij doet het weer! Je zou toch verwachten dat een installateur daar ook op gekomen was... Dat gaat hij te horen krijgen als hij weer langs komt. Nogmaals bedankt voor de tip!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Felicia schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 22:21:
[...]

Uit het hoofd bij een nieuwbouwwoning hoeft dat de eerste 10 jaar niet, volgens mij is het dan vastgesteld op basis van het ingediende epc stuk.

• Daannn1987
Aziraphale schreef op zondag 7 april 2019 @ 09:24:
@Daannn1987 En hij doet het weer! Je zou toch verwachten dat een installateur daar ook op gekomen was... Dat gaat hij te horen krijgen als hij weer langs komt. Nogmaals bedankt voor de tip!
Top ! Zelf ook eens gehad... dacht toen ook dat ik hem niet kon ontluchten.
Maar m'n pa (loodgieter) had daar toch een andere kijk op

Graag gedaan :)

[ Voor 16% gewijzigd door Daannn1987 op 07-04-2019 10:05 ]

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op zondag 7 april 2019 @ 06:21:
[...]

Ik ben blijer met mijn g label en geen energie rekening, en geen water rekening.....
Mijn woning A..
Uit 1992
Als je maar genoeg panelen hebt... Heb je zo A

Belachelijk systeem...[ kost je €2.5 voor een label ]
Je kunt niet eens een WPB of een WP aanvinken..
Dus een paar panelen doen al wonderen...

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zondag 7 april 2019 @ 10:17:
[...]

Mijn woning A..
Uit 1992

Ik ga er niet eens 65 euro aan spenderen of wat het tegenwoordig ook mag kosten.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Felicia
Dylantje2 schreef op zondag 7 april 2019 @ 10:17:
[...]

Mijn woning A..
Uit 1992

Mijn woning is uit 93 en toen ik aanvinkte dat ik boven ook HR glas heb sprong hij al naar A. Warmtepomp kon ik overigens wel aanvinken. Alleen warmwatervoorziening was of CV systeem, geiser of elektrische boiler.

[ Voor 12% gewijzigd door Felicia op 07-04-2019 10:49 ]

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op zondag 7 april 2019 @ 10:46:
[...]

Ik ga er niet eens 65 euro aan spenderen of wat het tegenwoordig ook mag kosten.....
Dacht ik ook...
Maar net gekeken kost je €2
https://www.energielabelvoorwoningen.nl/?cookieCheck=true

Ff online geregeld...
Voor dat geld ....
Wie wat het in de toekomst op kan leveren...
En misschien omdat het kan..

Belachelijk dat overheidsgeld, maar als je ooit wilt verkopen.oid...

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zondag 7 april 2019 @ 10:50:
[...]

Dacht ik ook...
Maar net gekeken kost je €2
https://www.energielabelvoorwoningen.nl/?cookieCheck=true

Ff online geregeld...
Voor dat geld ....
Wie wat het in de toekomst op kan leveren...
En misschien omdat het kan..

Belachelijk dat overheidsgeld, maar als je ooit wilt verkopen.oid...
Dan verkoop ik gewoon met g en een aantal jaren kopie energie factuur. En als de kopers te lomp zijn om dat te snappen zoeken ze maar lekker verder

1 PVoutput . Dongen NB

• zandstraat
  • Laatst online: 27-02-2023
[quote]Stef87 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 18:36:
Even een update vanaf onze kant:

Ons huis:

- Tussenwoning uit 1973
- Enkel hele oude HT radiatoren, sommige slechts plaatradiatoren maar wel heel erg oversized
- Vloer geisoleerd met Rd 6.x
- Gevel keralit 10cm steenwol
- Glas/kozijnen U=1 (Hr++)
- Dak origineel plat dak van beton (met minimale?) isolatie
- Decentrale Wtw’s (5stuks)
- Redelijk tot goed luchtdicht gebouwd na renovaties.
- Warmtepompboiler 200L Daikin
- 4.4kW L/L Daikin multisplit

Wij hebben sinds kort een 5kW Daikin monoblock.
------------------------------------------------------------------

Succes gewenst met je 5 KW Daikin Monoblock.

Bij ons draait de 7 KW inmiddels al 2 winters tot volle tevredenheid, heb gezien dat ook jij de boel weersafhankelijk laat werken. werkt vele malen rustiger en vooral zuiniger dan alleen met de kamerthermostaat.
Heb het eerste jaar ook een paar maanden met de kamerthermostaat geprobeerd, hoog verbruik en weinig toegevoerde waarden.
De Mono-block draait hier 24/7, van eind september tot half april, daarna moet de Daikin 3.5KW Ururu L/L het overnemen.

Vraagje over je Daikin warmtepomp boiler: ben jij daar tevreden over, wij overwegen om deze zomer ook over te schakelen naar een WP boiler.

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-11 20:35
iemand ervaring met KOOLSTOFstalen buffervat?

Is veel lichter en dus makkelijker op zolder te krijgen.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:34

Exigence

dnkroz

dunklefaser schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 09:18:
[...]

YMMV
Maar tel daar dan bij op dat je kWh-tarief omhoog gaat wanneer alleen stroom afneemt bij je leverancier. Dan is er weer een groot deel van je € 200 voordeel weg.

Verwijderd

Exigence schreef op zondag 7 april 2019 @ 12:52:
[...]

Maar tel daar dan bij op dat je kWh-tarief omhoog gaat wanneer alleen stroom afneemt bij je leverancier. Dan is er weer een groot deel van je € 200 voordeel weg.
Heb je voorbeelden dat dat zo is, kWh-tarief omhoog bij geen gas ? Nog nooit gezien of gehoord nl.

• Felicia
Verwijderd schreef op zondag 7 april 2019 @ 12:56:
[...]

Heb je voorbeelden dat dat zo is, kWh-tarief omhoog bij geen gas ? Nog nooit gezien of gehoord nl.
Ik heb wel eens gebeld waarbij ze een aanbod deden die werd aangepast toen ik zei dat ik geen gas had. Niet de kWh prijs maar wel de bonus die een flink stuk omlaag ging.

Verwijderd

Bonus is min of meer 'logisch', ze ontvangen dan ook maar 1 keer vaste leveringskosten ipv 2 keer. Gaslicht.com waar ik kan kiezen met en zonder kom ik dat niet tegen.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2019 14:05 ]

• Fut41
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
amarkest schreef op zondag 7 april 2019 @ 12:18:

De kreet koolstof vind je in allerlei vormen, ik ken het als koolstof composiet, kan je in allerlei vormen verwerken. Oersterk en toegepast in de vliegtuig industrie. Mits goed gebakken en verlijmd goed voor tientallen jaren plezier.

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
Moet ik bij het uitzoeken van een thermostaatkraan (douche) nog rekening houden met het feit dat de aanvoer temperatuur vanuit het sww vat slechts 50 a 55 graden is (en 1 dag per week 60).

Iemand ervaring met Damixa / Grohe?

[ Voor 9% gewijzigd door kjast op 07-04-2019 15:10 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 7 april 2019 @ 14:03:
Bonus is min of meer 'logisch', ze ontvangen dan ook maar 1 keer vaste leveringskosten ipv 2 keer. Gaslicht.com waar ik kan kiezen met en zonder kom ik dat niet tegen.
Dan doe je het niet goed, doe maar eens zonder gas en 500 kWh stroom door bijv met panelen op 500 kWh na op te wekken.
Dan kost een kWh echt meer.

Verwijderd

@Rol-Co 0,2125 als laagste tarief, zonder bonussen als ik per saldo 3500 - 3000 = 500kWh afneem.
0,2135 indien ik 3500kWh afneem bij de goedkoopste zonder bonussen.

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 7 april 2019 @ 15:34:
@Rol-Co 0,2125 als laagste tarief, zonder bonussen als ik per saldo 3500 - 3000 = 500kWh afneem.
0,2135 indien ik 3500kWh afneem bij de goedkoopste zonder bonussen.
Vreemd, bij mij was het verschil in september vorig jaar, ik betaal ook 23 cent.... 7000 kWh verbruik, opwek 7500 kWh en geen gas.

Voor mij de goedkoopste

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1904/543076/pdXiRVdj.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1904/543075/uICJ7cGG.jpeg

Erg oftopic wel, sorry :X

[ Voor 21% gewijzigd door Rol-Co op 07-04-2019 15:45 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:09
amarkest schreef op zondag 7 april 2019 @ 12:18:

Dat omhoog tillen is maar 1 keer, moet je zelf beslissen of je dat de (meer)prijs waard vind

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• koevlaas2
kjast schreef op zondag 7 april 2019 @ 15:10:
Moet ik bij het uitzoeken van een thermostaatkraan (douche) nog rekening houden met het feit dat de aanvoer temperatuur vanuit het sww vat slechts 50 a 55 graden is (en 1 dag per week 60).

Mijn 2 Grohe thermostaatkranen werken prima op 45c.

• Felicia
kjast schreef op zondag 7 april 2019 @ 15:10:

50/55 gaat wel maar als vrouwlief de warme kraan goed open zet (voor een bad van 40 graden, Grohe kraan) maakt de kraan een vrij hard kreunend geluid. Daarom draait mijn doorstroomverwarmer op 55 graden en heeft de vrouw strikte instructies hoe ver de kraan open mag.

Het lijkt dat de kraan warmer water wil en de koude kraan niet verder dicht kan. Was overigens met onze boiler ook al, als deze bijna leeg was.

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
Felicia schreef op zondag 7 april 2019 @ 17:31:
[...]

50/55 gaat wel maar als vrouwlief de warme kraan goed open zet (voor een bad van 40 graden, Grohe kraan) maakt de kraan een vrij hard kreunend geluid. Daarom draait mijn doorstroomverwarmer op 55 graden en heeft de vrouw strikte instructies hoe ver de kraan open mag.

Het lijkt dat de kraan warmer water wil en de koude kraan niet verder dicht kan. Was overigens met onze boiler ook al, als deze bijna leeg was.
Bedankt voor jullie reacties, moet wel goedkomen dus. Werkt dat overigens goed met die doorstroomverwarmer?

Wij krijgen standaard een vat van iets meer dan 200 liter (opwarmtijd bij 10 graden buiten ca. 1.5 uur). De vrouw maakt zich zorgen om de douchetijd.... Ik denk dat het in de praktijk wel meevalt. Groter vat is optioneel maar erg duur en is nog minder snel warm (zelfde buitenunit).
Pagina: 1 ... 59 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.