HiBe schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:04:
[...]
volgens de EPC berekening is het 255,2 M2 gebruiksoppervlak (kap zef is groter ivm grote overstekken en veranda), benodigde primaire energie voor verwarming (excl. hulpenergie) 20.191 MJ, hulpenergie 1.414 MJ en de netto warmtevraag is 42.1kWh/m2 per jaar. het dakoppervlak ligt supergunstig (45 graden hoek, pal op het zuiden), overstekken om overmatige zon buiten te houden en 26 stuks PV in het dak.
in de offerte van de installateur stond origineel een 20kW F2120... leek me wat te gortig, maar kleiner dan 16kW wilde hij niet gaan ivm benodigde capaciteit bij -10C. Door de lage verliezen staan de stelmotoren voor de vloerverwarming vaak dicht en lijkt het 100L buffervat te klein voor de hoeveelheid warmte die de warmtepomp kwijt wil/moet, deze geeft dan als alarm "korte bedrijfstijd compressor".
geen idee wat ik hier nog voor zinnigs kan doen om het geheel een beetje soepeler te laten lopen.
volgende plaatje is de aanvoer temperatuur van afgelopen week (onder de 20 graden is defrost, boven de 35 graden is warmwater voor buffervat -500L)
[
Afbeelding]
jij hebt meerdere problemen:
1) Een analfabeet als installateur.
2) een te hoog ingestelde stooklijn, je Ta is te hoog bij deze buitentemperaturen, zet hem eens op 2.
3) Je hysterese voor SWW staat te klein ingesteld. Voor een 500L SWW vat heb je teveel runs, je kunt de starttemperatuur veel lager instellen. Weet je hoeveel water je moet gebruiken met 500 liter? Je versplit nu slechts energie.
4) Naregeling (die je niet nodig hebt met zo'n goed geïsoleerd huis).
5) Naregeling icm met een te klein buffervat.Maar kun je verbeteren door andere stooklijn en graadminuten.
6) slecht ingestelde graadminuten (-200 kan makkelijk).
7) Je kunt je WP instellen dat verwarmen uit gaat vanaf bepaalde buitentemp. Kun je ook dit gedrag beperken.

Een aap als installateur, apen leren ook truukjes zonder het te begrijpen. De meeste installateurs begrijpen er geen reet van. Die van jou zeker niet.
9) Je BT25 sensor kan ook op de verkeerde plek zitten. Waarom je Ta klaarblijkelijk zo snel afkoelt volg ik niet zo goed.Ook niet waarom deze zo direct de SWW runs meet. Die van mij zit ook niet helemaal goed, te dicht bij 3-weg klep, maar heb ik geen last van en ben daarom lui. BT25 is puur voor verwarming, zou helemaal niet zo uit mogen slaan t.g.v. SWW run.
10) EPC kun je omrekenen naar WVB, maar in beide zit zeker 30% foutmarge, zeker als je een beetje ramen op zuid hebt.
Ik heb een hut met vergelijkbare isolatiewaardes, slechts iets meer dan 200m2, ook een 16. Zie hoe mijn grafiek eruit ziet.
[
Voor 8% gewijzigd door
LittleTycoon op 08-04-2019 00:51
]