Fullpower schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 19:47:
[...]
Zoals al best wel vaak hier is gemeld, is dat met name de elektrische meting bij de Pana niet klopt bij lage vermogens. Juist met het weer van de laatste maand zal de WP vaak op minimum of laag vermogen draaien. Daarom klopt er van de interne monitoring niet veel, en is de COP wel erg optimisch. Hartje winter draait de WP vaker op een hoger vermogen en zal de afwijking kleiner zijn.
De thermische meting blijkt hier (en ook bij anderen op het forum) wel redelijk te kloppen. Hier geeft hij iets minder aan dan de Kamstrup.
Het meest eerlijk is om een aparte meter te hebben voor de elektrische energie. Deze meet alle verbruik: nadraaien van de fans, pompen, carterverwarming en standby verbruik.
Zelf meet ik het dagverbruik voor CV en SWW (en dadelijk koelen). Het standby verbruik á 0,31kWh per dag trek ik van het dagverbruik af. Dat is hier een ander potje; want waar hoort hij bij: CV, SWW of koelen? En een gas-CV heeft ook zo'n standby verbruik.
Een Kamstrup is mooi, maar lijkt niet echt nodig voor een redelijke COP meting voor de Pana: een kloppende kWh meter is voldoende. Als je backup element op een aparte groep hebt zul je hier ook een meter voor moeten hebben. (Zelf heb ik de backup heater niet aan zien gaan deze winter).
Ik corrigeer ook op defrosts; het E3 telwerk trek ik af van de geleverde thermische energie, want deze energie is niet gebruik voor verwarmen van het huis. Het is hier toch 0,5kWh thermisch wat terug wordt gehaald per defrost; 8 defrosts op een dag van samen 4kWh maakt wel wat uit op bijvoorbeeld 75kWh warmte (5%).
@jeroenvervuren
@
Fullpower
Wie van jullie twee heeft gelijk...?
Ik heb in het H topic gelezen dat er meer waren met een kamstrup die aangaven dat de opbrengs vergeleken met een kamstrupp wel klopte.
Wat fullpower hier zegt is wat ik eigenlijk ook bedoel.
Je totaal verbruik... vs opbrengst.. zou dan volgens sommige kloppen..
Maar als jeroen zegt dat het opbrengst vs verbruik icm een kamstrupp niet klopt tsja...Dan zal het een gebed zonder einde worden. helaas, voor de pana's
Dan blijven mijn graaddagen maar tellen....[ nu ook werkend met een automatische upload naar mindergas 2Kwh voor 1M³ ]
@
Rol-Co
Niet omdat ik het niet zou kunnen betalen..
Hij stond op de lijst voor deze zomer.
Maar ik vrees dat ik beter eerst 2x brugman kolom radiatoren kan aanschaffen.[ iets meer benodigde afgifte ]
En als ik mijn settings eenmaal heb.. wat doe ik dan nog met een COP meter?
Graaddagen ben ik meer benieuwd naar ..
Voor de discussie over het gebruik... bij gaat hij uit... En kun je zien bij PVo wat het verbruik is.. 18 watt
Als ik hem met zwave uit zet... 0 watt...
@
PeterZ(on)
Er hebben mensen gerekend aan de opname en de afgifte van glycol.....
Dat kost echt wat meer %%%% dan een paar..
Maar ondanks de omrekening in mindergas met je graaddagen...
Wordt de glycol bij sommige temperaturen nog stroperiger dus zwaarder voor je systeem...
Ik wist het zeker, voor die paar %%..
maar het zijn er 20+...
Dus erg vreemd wat je zegt. Beter rendement bij Glycol terwijl de weerstand enz en van waterenz enz enz
@
roelzadh
Jouw interne meter tov een kamstrupp?
Of waarmee vergelijk je?
En dan een zuban die onder deze omstandigheden bevriest
Pana al heel lang niet meer zien bevriezen
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520