Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 121 Laatste
Acties:
  • 582.129 views

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:06

timovd

Voorsprong door techniek

Grolsch schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 11:37:
[...]

Zou je bij die flow error niet juist je flow willen verhogen :?

Volgens mij is er bij jou iets anders aan de hand, 10 ltr/minuut met een 7KW WP is eerder te weinig als te veel. Om 7KW kwijt te kunnen heb je een dT van 10 nodig, die ga je nooit halen over je vloer en WP vriendelijke Ta temperaturen.
Ik heb de flow-error vaker wanneer de Tb hoger is; huidige afgifte is ca 2-3kW. De flow moet liever hoger, maar dat lukt niet als ik alleen beneden verwarm met vloerverwarming en de radiatoren (allen met thermostaatknop) boven op standje 1.

@Boutersewalter, @Grolsch, Een open verdeler wordt open genoemd omdat er gemengd wordt. Een gesloten verdeler heeft (vaak) geen pomp. Worden de termen niet door elkaar gehaald? Of lees ik het verkeer?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:06
@Boutersewalter
Je gaat de mist in op een paar punten:
1. De door jou gekozen WP is te groot voor je zeer goed nageisoleerde tussenwoning.
2. Je kunt het minimale vermogen van deze WP niet kwijt in je slechts 40m2 VVW (zoals @Grolsch ook al had aangegeven).
Dit gaat dus zo niet goed komen.

Mijn tips:
- Maak eerst al je geplande isolatiewerkzaamheden af (deze zomer).
- Kijk dan wat je de komende winter daadwerkelijk aan warmtebehoefte nog over hebt (meet het gasverbruik van een aantal koude, liefst bewolkte, dagen).
- Bereken dan je WP vermogen (ik schat dat je met 4 a 5 kW al uit kan) en installeer zomer 2020 je nieuwe WP, die dan netjes op maat voor je goed geisoleerde woning is.
- Maximaliseer het VVW oppervlak (niet alleen in de woonkamer, maar ook in de rest van de bgg en je badkamer).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Boutersewalter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07-11 15:23
@Andre1973 goede tip. Planning was dit ook niet veel eerder te doen. Maar aangezien de VVW er nog niet in ligt (is trouwens al de hele BG) kan ik daar nu nog dingen aan veranderen. Houd nu al mijn verbruik bij op minder gas.NL. ga dit aankomende winter zeker vergelijken. Ik denk dat ik met verwarmen ook wel uitkom met een 5 kW alleen zit ik dan weer met de SSW bereidingen die weer langer duurt.

De 1e verdieping vloerverwarming word wel erg duur. Dit ivm overal beton zonder dekvloer. Opbouw zou kunnen maar dan moet ik overal deuren gaan inkorten en staat niet bij de trap.

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:40
timovd schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 12:11:
[...]

Ik heb de flow-error vaker wanneer de Tb hoger is; huidige afgifte is ca 2-3kW. De flow moet liever hoger, maar dat lukt niet als ik alleen beneden verwarm met vloerverwarming en de radiatoren (allen met thermostaatknop) boven op standje 1.
Klinkt logisch allemaal.

Als Tbuiten hoger wordt zakt over het algemeen de Ta (bij WAR) dus zakt je afgegeven vermogen. Aangezien dT blijkbaar vast staat bij jou, is de enigste optie om vermogen te laten zakken flow verlagen.

Als de Ta lager wordt stijgt normaal gesproken het minimale vermogen van de WP.

Al eens voor de test de Ta iets verhoogd :?
@Boutersewalter, @Grolsch, Een open verdeler wordt open genoemd omdat er gemengd wordt. Een gesloten verdeler heeft (vaak) geen pomp. Worden de termen niet door elkaar gehaald? Of lees ik het verkeer?
Yup, open verdelers (met menging en pomp) gebruikt men normaal gesproken bij CV ketels.
Gesloten (pomploze) verdelers gebruikt men normaal gesproken met LTV, waaronder een WP.

Kan zijn dat je een secundaire pomp nodig hebt, maar gezien de geringe hoeveelheden m2 die hier genoemd worden kan de pomp van de WP (of CV) dit goed zelf af.
Andrehj schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 12:14:
@Boutersewalter
Je gaat de mist in op een paar punten:
1. De door jou gekozen WP is te groot voor je zeer goed nageisoleerde tussenwoning.
2. Je kunt het minimale vermogen van deze WP niet kwijt in je slechts 40m2 VVW (zoals @Grolsch ook al had aangegeven).
Dit gaat dus zo niet goed komen.

Mijn tips:
- Maak eerst al je geplande isolatiewerkzaamheden af (deze zomer).
- Kijk dan wat je de komende winter daadwerkelijk aan warmtebehoefte nog over hebt (meet het gasverbruik van een aantal koude, liefst bewolkte, dagen).
- Bereken dan je WP vermogen (ik schat dat je met 4 a 5 kW al uit kan) en installeer zomer 2020 je nieuwe WP, die dan netjes op maat voor je goed geisoleerde woning is.
- Maximaliseer het VVW oppervlak (niet alleen in de woonkamer, maar ook in de rest van de bgg en je badkamer).
Hij kan z'n minimale vermogen (2,8KW) wel kwijt in zijn vloer, zie eerdere berekeningen.

Bij het berekende gasverbruik is rekening gehouden met 1000m3 per jaar.
Als dit door isoleren fors minder zou worden zou hij misschien met een kleinere WP afkunnen. Maar gezien zijn SWW verbruik lijkt een 5KW mij weer aan de krappe kant. Als je dan 400 liter water "ff" op temperatuur wil brengen ben je met 5KW zo 3 tot 4 uur bezig.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Grolsch schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 12:27:
[...]

Klinkt logisch allemaal.

Als Tbuiten hoger wordt zakt over het algemeen de Ta (bij WAR) dus zakt je afgegeven vermogen. Aangezien dT blijkbaar vast staat bij jou, is de enigste optie om vermogen te laten zakken flow verlagen.

Als de Ta lager wordt stijgt normaal gesproken het minimale vermogen van de WP.

Al eens voor de test de Ta iets verhoogd :?
[...]
Ik draai inderdaad WAR en momenteel -2 van de curve. Ik kan die wel op een positief getal zetten. Daar wordt mijn vrouw blij van en ik loop dan rond in een T-shirt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:53
@timovd Je vroeg maandagavond of het een idee was om de VVW_pomp anders in te stellen. Als je die flow error blijft houden, zou ik inderdaad proberen om die flow op een hoger continue debiet te zetten.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Remco45, maar kán de flow dan wel omhoog? Iemand ervaring met de Grundfoss UPM3 auto? Van de curves die in de handleiding staan wordt ik niet wijzer.

Edit: curves:
Grundfoss UPM3 Auto curves

[ Voor 27% gewijzigd door timovd op 05-03-2019 13:44 ]

• Remco45
Ik heb mijn Wilo Yonos Para op Verschildruk-constant (Delta P-C) gezet en dat gaat prima.
Met de Grundfoss heb ik geen ervaring, maar volgens de handleiding heeft die ook een constant pressure control/curves.

EDIT: niet de auto adapt kiezen: ik zou eerst met de constant curves experimenteren.
Gewoon de thermostaat even omhoog en luisteren naar het toerental bij de verschillende curves.

[ Voor 32% gewijzigd door Remco45 op 05-03-2019 13:04 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Grolsch Zonder leidingverloop is de exacte winst van een DWTW niet te bepalen, bij de twee keer dat ik hem ingebouwd heb was het enige haalbare hem tussen de stijgleiding van begane grond naar eerste verdieping te zetten. Daardoor was zowel het koudwater naar de douche als het koudwater naar de ketel voorverwarmd en is het debiet van beide stromen gelijk (dus maximaal rendement). Toevallig precies goed dus.

Het belangrijkste effect van langer douchen met een DWTW en een (warmtepomp) boiler zit er in dat je met een koudere boiler nog steeds een hoop koud bij kan mengen en je dus minder boilerwater gebruikt.
@Boutersewalter beschrijft een uur douchen 's avonds waarbij opwarmeffecten (die maar een minuut duren) geen grote rol spelen.

Maar, sommetjes! ;)
Stel Ta warm water = 45 graden
Stel Ta koud water = 10 graden

Dan wordt er om 8 liter water te maken van 38 graden 6,4 liter warm water gebruikt, en slechts 1,6 liter koud water.
Dat is dus 80% boilerwater.
Met DWTW is koud water 26 graden in plaats van 10 graden (Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?)
Dat betekent 63% boilerwater.
Dan wordt er om 8 liter water te maken van 38 graden 5 liter warm water gebruikt en 3 liter koud water.
Dat is 28% langer douchen, dus een 270 liter boiler+wtw geeft dan net zoveel douchetijd als een 350 liter variant maar verbruikt (minimaal, zie onder) 28% minder.

Bijkomend effect is dat de boiler ook weer sneller opgewarmd is, omdat er ook water van 26 graden binnenkomt. Bij een puur elektrische boiler zou dat 45% sneller/zuiniger zijn, maar bij een warmtepomp neemt het vermogen wat af bij toenemende temperatuur dus zal het iets minder snel zijn.
Met de 5-7 kW thermisch wat de meesten hier wel hebben, kan je met hulp van de WTW oneindig douchen met 6 liter/minuut.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:00
timovd schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 12:45:
@Remco45, maar kán de flow dan wel omhoog? Iemand ervaring met de Grundfoss UPM3 auto? Van de curves die in de handleiding staan wordt ik niet wijzer.

Edit: curves:
[Afbeelding: Grundfoss UPM3 Auto curves]
De vraag is natuurlijk, welke settings heb je nu?

De mijne geeft ook een indicatie op de display van het pompvolume, doet die van jou dat niet? Dan weet je of je aanpassing effect heeft in de zin van meer of minder flow.

[edit]
Grolsch schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 11:37:
[...]

Zou je bij die flow error niet juist je flow willen verhogen :?

Volgens mij is er bij jou iets anders aan de hand, 10 ltr/minuut met een 7KW WP is eerder te weinig als te veel. Om 7KW kwijt te kunnen heb je een dT van 10 nodig, die ga je nooit halen over je vloer en WP vriendelijke Ta temperaturen.
Dat is het hele punt, de WP waterpomp draait op 4000+ rpm voor 8,7 lpm flow, 1 radiator van standje 1 naar hoger zorgt voor 2450 rpm met bijna 10lpm flow.
bron: timovd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"

Ik zou dus denken dat die Grundfos pomp die voor de vloerverwarming loopt het zaakje stropt en omdat de thermostaatknoppen zo laag staan de WP zo hard mogelijk gaat pompen om z'n flow te halen.

[ Voor 37% gewijzigd door Felicia op 05-03-2019 14:15 ]

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• MartinMid
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10-11 21:27
Goedemiddag.
Ik heb een middagje zitten lezen op dit forum. Valt me op dat veel mensen zelf (deels) geinstalleerd hebben, met lage temperatuur warmtepompen.

Ik heb wel een goed nageisoleerd huis (CV Gas verbruik 1100m3 per jaar), met lage temp radiator in keuken, traditionale radiatoren in de kamer.

Wil volledig over naar Lucht-water warmtepomp (wat urgent omdat ik een gaslek in de muur heb, en nu tijdelijk gasleiding door het huis heb lopen).

Ik denk zelf aan een hogere temperatuur warmtepomp (>60 graden), om geen kou te hebben in het weekend. Kom vlg. wat berekingen in dit forum uit op een 8 of 11kwh pomp.

Qua merken, zou ik gaan voor een erg stille (rijtjeshuis), denk aan Nibe of Alpha Innotec.

Tips? Reacties waarop te letten, wat niet te doen in deze specifieke situatie etc?

Ik verwacht binnenkort offertes van 3 installateurs.

Alvast bedankt,
Martin

4.440wp op nw 1.000 op Z. Zendure thuis batterij hyper

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-11 22:27
Boutersewalter schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 11:05:
[quote]Appie Heijn schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:21:
[...]

Dit kan ik onderschrijven, vat (260L) op 45 graden is voldoende voor 4 personen bij ons, ongeveer 1 uur douchetijd, ik ga nog een DWTW plaatsen, dat zal de totale douchetijd tussen de 20-30% verlengen.

Hoeveel debiet heeft jou douch?
Volgens het boekje max 9L/min, we hebben een relatief nieuwe douchekop. Qua comfort bevalt ie 100%
https://www.hansgrohe.nl/...9-l-min-26521000#techdata

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Felicia
MartinMid schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:20:
Goedemiddag.
Ik heb een middagje zitten lezen op dit forum. Valt me op dat veel mensen zelf (deels) geinstalleerd hebben, met lage temperatuur warmtepompen.

Ik heb wel een goed nageisoleerd huis (CV Gas verbruik 1100m3 per jaar), met lage temp radiator in keuken, traditionale radiatoren in de kamer.

Wil volledig over naar Lucht-water warmtepomp (wat urgent omdat ik een gaslek in de muur heb, en nu tijdelijk gasleiding door het huis heb lopen).

Ik denk zelf aan een hogere temperatuur warmtepomp (>60 graden), om geen kou te hebben in het weekend. Kom vlg. wat berekingen in dit forum uit op een 8 of 11kwh pomp.

Qua merken, zou ik gaan voor een erg stille (rijtjeshuis), denk aan Nibe of Alpha Innotec.

Tips? Reacties waarop te letten, wat niet te doen in deze specifieke situatie etc?

Alvast bedankt,
Martin
60 graden met een warmtepomp: Doe het niet als je het niet nodig hebt!
Mijn warmtepomp kan ook 60 graden leveren maar ik blijk het niet nodig te hebben. Gevolg is dat deze boven de 0 graden buiten z'n warmte niet kwijt kan en dus gaat pendelen. Dit is inefficient. Daarnaast is water van 60 graden erg slecht voor je rendement, waarschijnlijnk ben je dan goedkoper uit met gas.

Ik heb een jaren 90 huis, vanaf de bouw geisoleerd en achteraf HR++ beglazing erin. Overal convecterende radiatoren (T22 en T11) en huis blijft prima warm op ongeveer 40 graden aanvoertemperatuur.

Als je wil weten of je een warmtepomp kan gebruiken, verlaag dan eerst de aanvoertemperatuur van je CV, blijft het een constante temperatuur bij 40 graden of lager dan is een warmtepomp een reële optie. Zo niet dan zou je dus ook je radiatoren aan moeten passen.

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-11 22:27
Grolsch schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 11:24:
[...]

Ook Panasonic kookt met water :P Is gewoon allemaal uit te rekenen hoor, het is geen rocket science.

Waarom wil je de flow beperken :? Last van ruisgeluiden :?

Als je de dT verhoogd zal de Panasonic (mits nieuwe type) de flow verlagen, de formule is ook bij een Panasonic Vermogen = L/s * 4.2 * Dt = kW.

Als je de dT verhoogd zal ook de gemiddelde temperatuur lager worden, en dus ook je afgegeven vermogen.

Ik kan maar 1 reden bedenken om je flow te verlagen, en dat is geluid :?
Ik had de mijne(pana 5kW) ergens tussen 900-1000L/u om de stromingsgeluiden te beperken, met een defrost negeert hij dit echter.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• MartinMid
  • Laatst online: 10-11 21:27
Felicia schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:24:
[...]

60 graden met een warmtepomp: Doe het niet als je het niet nodig hebt!
Mijn warmtepomp kan ook 60 graden leveren maar ik blijk het niet nodig te hebben. Gevolg is dat deze boven de 0 graden buiten z'n warmte niet kwijt kan en dus gaat pendelen. Dit is inefficient. Daarnaast is water van 60 graden erg slecht voor je rendement, waarschijnlijnk ben je dan goedkoper uit met gas.

Ik heb een jaren 90 huis, vanaf de bouw geisoleerd en achteraf HR++ beglazing erin. Overal convecterende radiatoren (T22 en T11) en huis blijft prima warm op ongeveer 40 graden aanvoertemperatuur.

Als je wil weten of je een warmtepomp kan gebruiken, verlaag dan eerst de aanvoertemperatuur van je CV, blijft het een constante temperatuur bij 40 graden of lager dan is een warmtepomp een reële optie. Zo niet dan zou je dus ook je radiatoren aan moeten passen.
Hi Wauske,
Bedankt!
De CV hebben we nu even lager gezet naar 50 graden. Werkt goed, maar ook niet zo koud buiten deze week :-).

Door de lekke gasleiding, en de tijdelijke gasleiding door het trappengat - wat vrouwlief niet zo fraai vindt - moet ik op korte termijn over het hele huis gaan verbouwen om een nieuwe gasleiding te trekken, of inderdaad naar warmtepomp.

Los van of een Gaskachel goedkoper is dan een warmtepomp of niet, heb ik een 'te vermijden verbouwingskosten' budget :-)

Ik lees op het forum weinig over Nibe of Alpha Innotec. Weinig ervaring mee?

Bedankt!

Martin

4.440wp op nw 1.000 op Z. Zendure thuis batterij hyper

• Felicia
MartinMid schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:34:
[...]

Hi Wauske,
Bedankt!
De CV hebben we nu even lager gezet naar 50 graden. Werkt goed, maar ook niet zo koud buiten deze week :-).

Door de lekke gasleiding, en de tijdelijke gasleiding door het trappengat - wat vrouwlief niet zo fraai vindt - moet ik op korte termijn over het hele huis gaan verbouwen om een nieuwe gasleiding te trekken, of inderdaad naar warmtepomp.

Los van of een Gaskachel goedkoper is dan een warmtepomp of niet, heb ik een 'te vermijden verbouwingskosten' budget :-)

Ik lees op het forum weinig over Nibe of Alpha Innotec. Weinig ervaring mee?
Volgens mij is Nibe wat vaker voorkomend maar Alpha Innotec niet of nauwelijks.

Als je de CV nu al op 50 hebt staan kan je 'm ook richting de 35 zetten. Dat is bij mijn huis met radiatoren nu al meer als voldoende.

De haast snap ik wel maar als je een 11kW (zonder h!) warmtepomp neer gaat zetten dan loop je tegen vergelijkbare problemen aan als ik. Als ik een 7kw (en zeer waarschijnlijk zelfs een 5kw) had zou dit al genoeg zijn geweest, met de kennis van nu.

Hoe groot is je huis overigens? Die van mij 100m2/300m3 :P

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:28
timovd schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 11:22:
@Grolsch , Ik kom nu inderdaad uit op een flow van rond de 10L/minuut (volgens Panasonic Service Cloud) met dT 5. De vloerverwarming ligt er nu 4 jaar in en toen had ik nog geen idee dat er een WP in kwam.
Zou ik de flow kunnen beperken in de Panasonic, of misschien de dT verhogen?
Installeer een omgebouwde HT verdeler met eigen pomp, dan is het probleem opgelost.
De verdeler fungeert dan als een soort mini buffervat.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@MartinMid Het is handig om een eigen topic te openen (laat hier even een linkje achter dan).
Omdat hier op Tweakers de klussers zitten, zie je een behoorlijke vertekening naar de goedkope monoblocks die zelf vrij makkelijk te installeren zijn. Nibe en AIT zijn duurder en willen een installateur die een cursus bij dat merk heeft gevolgd en zijn dus minder in trek bij doe-het-zelvers.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

koevlaas2 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:45:
[...]

Installeer een omgebouwde HT verdeler met eigen pomp, dan is het probleem opgelost.
De verdeler fungeert dan als een soort mini buffervat.
Kan ik daarmee de huidige verdeler houden en moet alleen de pomp vervangen worden? Welke pomp zou je aanraden?

• Grolsch
Boutersewalter schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 12:05:
Ga ik trouwens geen koude vloer krijgen met een pomp loze verdeler? Lijkt mij omdat er geen pomp meer achter zit dat dit wel koud gaat worden. Vooral als de zon naar binnen gaat schijnen.
Bovenstaande snap ik ff niet :? waarom zou je met een pomploze verdeler een koudere vloer krijgen :?
Bij een pomploze verdeler is er ook een pomp hoor die het water rond pompt, alleen zit deze niet op de verdeler maar in je CV of WP.
Nadraaitijd van de pomp kun je zowel in CV als WP instellen.
Nog een vraag (beetje off topic)
Bij een WP wil je de flow aandacht hoog hebben ivm kleinere dT. Bij een CV is dit toch andersom? Als ik mijn CV vol laat lopen heb ik een dT van 1 graad. In de meeste handleiding word aangeraden een dT van 20 aan te houden. Dus als ik straks mijn VVW heb kan dan beter een hoge flow of lage flow er overheen gooien?
Bij een WP verwarm je met lage temperaturen, dus de dT tussen afgiftesysteem en ruimte is relatief klein.

Stel Ta is 30 graden, ruimte is 20 graden, dT is 10 graden.

Bij een CV ketel is de Ta 70 graden, ruimtetemperatuur 20 graden, dT van 50 graden dus veel en veel en veel meer afgiftevermogen, dus ook een veel hogere dT en een veel en veel en veel lagere flow.

• koevlaas2
timovd schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:46:
[...]

Kan ik daarmee de huidige verdeler houden en moet alleen de pomp vervangen worden? Welke pomp zou je aanraden?
Post eens een foto van je huidige verdeler svp ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Dookiy
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:01
Nu het dak volligt met PV, is volledig van het gas af de volgende stap. Nu lijkt het er volgens alle vuistregels en rekentools erop dat we genoeg hebben aan ‘slechts’ een 5kW warmtepomp. Gaat dit samen met een hoog confortniveau en bijverwarming op het moment dat de figuurlijke Elfstedentocht gereden wordt? Merken die ik overweeg zijn Mitsubishi, Panasonic, Techneco en Nefit; zijn er nog goede redenen om wel of niet voor één van deze te gaan? Zie ik een ander merk/pareltje over het hoofd? Waar ligt de grens tussen een gezonde marge of volledige overkill qua capaciteit? Ik lees genoeg verhalen van mensen met minder dan 1.000m3 gasverbruik die een 11kW warmtepomp geadviseerd krijgen.

Wensen
- Onderhoudsvrij boiler/buffervat
- Stil (al zijn we redelijk flexibel in de plaatsing op plat dak, dakterras, naast het huis)
- Zorgeloos douchen/baden (2 volwassenen, 2 kinderen)
- Vloerkoeling in de zomer is een pré
- Combinatie met een (nog te installeren) douche-WTW spreekt me erg aan
- Hoge WAF op het gebied van comfort; het systeem moet gewoon werken, geen gedoe

Situatie:
- Woning (2014), oppervlak 150m2 (ex. geïsoleerde kelder)
- Woonkamer (50m2) en badkamer (12m2) worden ‘structureel’ worden verwarmd; slaapkamers hooguit 3 weken per jaar verwarming aan.
- Overal LT-vloerverwarming, iedere kamer is een aparte zone
- Goed geïsoleerd
- Balansventilatie type D
- HR++ glas, deels rolluiken
- Gasverbruik circa 850m3 per jaar totaal voor verwarming, koken en SWW
- Sinds kort Tado slimme thermostaat geïnstalleerd, daarvoor vaak overshoots door zon-instraling, verwachting is dus nog minder gasverbruik
- Gasverbruik per maand circa 150m3 in de winter

Koevlaas-LTV-formule: 850*9,7/1650 = 4,99 kW (ruim, want inc. koken)
https://www.bouw-energie....n/warmteverliesberekening komt uit op een verwarmingsvraag van 5,03 kW bij -8gr.

• Boutersewalter
Grolsch schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:48:
[...]

Bovenstaande snap ik ff niet :? waarom zou je met een pomploze verdeler een koudere vloer krijgen :?
Bij een pomploze verdeler is er ook een pomp hoor die het water rond pompt, alleen zit deze niet op de verdeler maar in je CV of WP.
Nadraaitijd van de pomp kun je zowel in CV als WP instellen.

[...]

Bij een WP verwarm je met lage temperaturen, dus de dT tussen afgiftesysteem en ruimte is relatief klein.

Stel Ta is 30 graden, ruimte is 20 graden, dT is 10 graden.

Bij een CV ketel is de Ta 70 graden, ruimtetemperatuur 20 graden, dT van 50 graden dus veel en veel en veel meer afgiftevermogen, dus ook een veel hogere dT en een veel en veel en veel lagere flow.
Dus ook ook kleine dT aanhouden en wat langer na draaien en wat hogere flow.

Koude vloer baseer ik op:
Zon komt in huis. Set point thermostaat word bereikt, dus CV uit. Vloer koelt af. Als de zon blijft schijnen en temp binnen blijft op of over het set point krijg je op den duur een koude vloer.
Maar dat zal je ook hebben met WP denk ik.

[ Voor 13% gewijzigd door Boutersewalter op 05-03-2019 15:00 ]

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

• Grolsch
Boutersewalter schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:56:
[...]

Dus ook ook kleine dT aanhouden en wat langer na draaien en wat hogere flow.
Geen kleine dT, en geen hogere flow maar de juiste dT met de juiste flow :P

Met lage temperaturen heb je een relatief kleine dT. Dat kun je ook niet kiezen ofzo, dat is nu eenmaal zo :P Probeer maar eens een dT van 20 te creeëren met een Ta van 30, dat gaat je niet lukken, daarom moet de flow omhoog. Bij CV ketels hoeft dat niet, want daar heb je relatief snel een dT van 20 graden.

En nadraaitijd van de pomp heeft nagenoeg geen nut, want er is geen warmte meer te verdelen.
Hooguit als je een buffervat hebt met een fatsoenlijke inhoud (+200 liter) dat je er nog iets mee bereikt, maar daaronder eigenlijk niet.
Boutersewalter schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:56:
[...]

Koude vloer baseer ik op:
Zon komt in huis. Set point thermostaat word bereikt, dus CV uit. Vloer koelt af. Als de zon blijft schijnen en temp binnen blijft op of over het set point krijg je op den duur een koude vloer.
Maar dat zal je ook hebben met WP denk ik.
Mijn vloer koelt niet zo snel af, maar zal ook aan je vloer liggen. Er zijn hier gebruikers (bijvoorbeeld @Rol-Co ) die dit wel als probleem ervaren en zelfs met zon en ruimtetemperatuur van 23 graden hun vloer blijven verwarmen.

Ikzelf doe dit niet, als een ruimte 21,5 graad is gaat de zone dicht.

[ Voor 29% gewijzigd door Grolsch op 05-03-2019 15:02 ]

• Boutersewalter
Grolsch schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:00:
[...]

Met lage temperaturen heb je een relatief kleine dT. Dat kun je ook niet kiezen ofzo, dat is nu eenmaal zo :P Probeer maar eens een dT van 20 te creeëren met een Ta van 30, dat gaat je niet lukken, daarom moet de flow omhoog. Bij CV ketels hoeft dat niet, want daar heb je relatief snel een dT van 20 graden.

En nadraaitijd van de pomp heeft nagenoeg geen nut, want er is geen warmte meer te verdelen.
Hooguit als je een buffervat hebt met een fatsoenlijke inhoud (+200 liter) dat je er nog iets mee bereikt, maar daaronder eigenlijk niet.
Duidelijk.

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-11 11:47
2mrt
3mrt
4mrt

Hier inmiddels de S0 van de Youless aangesloten op de 20A groep van de WP. Nu is er echt duidelijker te zien wat er gebeurd. Vooral op de 2e zone die ik flink geknepen heb (immers, er hoeven maar 2 ruimtes echt verwarmd te worden hier) kan de WP in de ochtend/nacht zn vermogen niet echt kwijt (vele kleine piekjes tussen 4-6).

Ik ga de 2e zone maar helemaal uitzetten door de thermostaat hier op 15c te zetten, kijken of het dan weg is. Maar het is eigenlijk voor mij een mislukt iets, aangezien de 2e zone niet kan draaien zonder de 1e zone. :/

• Grolsch
@Boeie daarom hamer ik er ook altijd op dat er bij het openstaan van de kleinste zone altijd voldoende afgifte moet zijn om het minimale vermogen kwijt te raken.

Bij mij gaat dit heel af en toe ook niet goed, als alleen de badkamer vraagt, dan heb ik ook 4 start>stops in het uur.

Gebeurt alleen maar als ik met de houtkachel aan het poken ben, en het extreem koud is (<-5).

maar wel lekkere warme voetjes in de badkamer :P

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

koevlaas2 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:49:
[...]

Post eens een foto van je huidige verdeler svp ?
vloerverwarmingverdeler
Vrij simpel ding zo te zien; geen flow meters en fancy dingen.

• Boeie
@Grolsch Klopt, is ook zo. De badkamer draait overigens op zone 1, die is nu in de ochtend ook niet warm, aangezien het nu zo gestookt wordt:

Zone 1 Ma-vrij:
23.00 - 11.00 = 19,5c
11.00 - 17.00 = 20c
17.00 - 22.00 = 20,5c
22.00 - 23.00 = 19c

in het weekend heel de dag 20,5c, om 23.00 geforceerd uit.

Zone 2 hoeft maar te verwarmen tot 18c, en dan met name in de nacht, dus hier is het omgedraaid. Als het een aardige dag is geweest hoeft er overigens weinig te gebeuren, maar zie je met dit weer dat hij het in de ochtend toch even bij wil trekken.

Die pieken die erin zitten vind ik trouwens ook behoorlijk, maar zal wel SWW verwarming zijn.

Wat mij nu ook opvalt is dat mijn comforttijd (de SWW tijd dat hij het water weer gaat aanvullen) niet op de daarvoor ingestelde tijd loopt (14.00/16.00). @Chris_82 weet jij misschien wat ik hier niet goed heb gedaan?

[ Voor 14% gewijzigd door Boeie op 05-03-2019 15:10 ]

• Grolsch
Boeie schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:09:
@Grolsch Klopt, is ook zo. De badkamer draait overigens op zone 1, die is nu in de ochtend ook niet warm, aangezien het nu zo gestookt wordt:

Zone 1 Ma-vrij:
23.00 - 11.00 = 19,5c
11.00 - 17.00 = 20c
17.00 - 22.00 = 20,5c
22.00 - 23.00 = 19c

in het weekend heel de dag 20,5c, om 23.00 geforceerd uit.

Zone 2 hoeft maar te verwarmen tot 18c, en dan met name in de nacht, dus hier is het omgedraaid. Als het een aardige dag is geweest hoeft er overigens weinig te gebeuren, maar zie je met dit weer dat hij het in de ochtend toch even bij wil trekken.

Die pieken die erin zitten vind ik trouwens ook behoorlijk, maar zal wel SWW verwarming zijn.
Waarom laat je zone 2 niet gewoon heel rustig (geknepen) meelopen op zone 1 :? Dus eigenlijk helemaal geen zone's :+

Die pieken richting 3KW lijkt mij SWW, wat die pieken richting 2KW zijn kan ik dan weer niet verklaren, jij misschien :?

• Boeie
Grolsch schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:10:
[...]

Waarom laat je zone 2 niet gewoon heel rustig (geknepen) meelopen op zone 1 :? Dus eigenlijk helemaal geen zone's :+

Die pieken richting 3KW lijkt mij SWW, wat die pieken richting 2KW zijn kan ik dan weer niet verklaren, jij misschien :?
Heb dit destijds voorgesteld aan installateur, maar hij was voorstander van de 2-zone regeling. Helaas. Hoe is dit bij jou geinstalleerd? De Loria heeft een 2e zone (met aparte zone kit met klep in de WP) waarbij hij met WW van de 1e zone de 2e zone bijwarmt. Heb een aparte ruimtethermostaat hierop maar kan deze thermostaat ook uitschakelen.

3kw is SWW, 2KW, geen idee, niet gemerkt dat het gisteravond koud werd en dat hij eraan begon te trekken maar om 22.00 moest kappen van de ruimtethermostaat (22-23 geforceerd uit).

[ Voor 15% gewijzigd door Boeie op 05-03-2019 15:20 ]

• Grolsch
Boeie schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:14:
[...]

Heb dit destijds voorgesteld aan installateur, maar hij was voorstander van de 2-zone regeling. Helaas. Hoe is dit bij jou geinstalleerd? De Loria heeft een 2e zone (met aparte zone kit met klep in de WP) waarbij hij met WW van de 1e zone de 2e zone bijwarmt. Heb een aparte ruimtethermostaat hierop maar kan deze thermostaat ook uitschakelen.

3kw is SWW, 2KW, geen idee, niet gemerkt dat het gisteravond koud werd en dat hij eraan begon te trekken maar om 22.00 moest kappen van de ruimtethermostaat (22-23 geforceerd uit).
Ik heb vanuit de WP gezien maar 1 zone, 1 buffervat en ook maar 1 temperatuur die dmv stooklijn bepaalt wordt (Ta 30 bij Tbuiten +10 en Ta 35 bij Tbuiten -5).

Ik heb dan ook overal vloerverwarming liggen.

In totaal heb ik +- 23 v.v.w. groepen waarvan er 4 altijd open staan en niet nageregeld zijn (gangen, hal en bijkeuken).

Verder heb ik het onderverdeeld in 9 nageregelde zones (BGG Keuken, woonkamer, kantoor en garage, 1e verdieping 4 slaapkamers en een badkamer).

Het vergt enige instelling, maar het werkt echt bovenverwachting goed. De nageregelde ruimtes zijn en blijven allemaal +- 0,1 graad nauwkeurig op de ingestelde temperatuur. Behalve als de ruimte te warm wordt door zon of houtkachel natuurlijk, daar kan de thermostaat ook niets aan doen :P

• Boeie
Grolsch schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:27:
[...]

Ik heb vanuit de WP gezien maar 1 zone, 1 buffervat en ook maar 1 temperatuur die dmv stooklijn bepaalt wordt (Ta 30 bij Tbuiten +10 en Ta 35 bij Tbuiten -5).

Ik heb dan ook overal vloerverwarming liggen.

In totaal heb ik +- 23 v.v.w. groepen waarvan er 4 altijd open staan en niet nageregeld zijn (gangen, hal en bijkeuken).

Verder heb ik het onderverdeeld in 9 nageregelde zones (BGG Keuken, woonkamer, kantoor en garage, 1e verdieping 4 slaapkamers en een badkamer).

Het vergt enige instelling, maar het werkt echt bovenverwachting goed. De nageregelde ruimtes zijn en blijven allemaal +- 0,1 graad nauwkeurig op de ingestelde temperatuur. Behalve als de ruimte te warm wordt door zon of houtkachel natuurlijk, daar kan de thermostaat ook niets aan doen :P
Dus geen ruimtethermostaat?

Hier mijn setup: Boeie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7" en Boeie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Pf0HBLVOlzjrWh7BlA38wl9L/full.jpg

19 groepen. BG garage staat dicht, rest is teruggeregeld zodat de flow goed is (flow was veel te hoog). Op de verdieping staan er ook een paar dicht, dat is allemaal 2e zone behalve badkamer.

• Grolsch
Boeie schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:48:
[...]

Dus geen ruimtethermostaat?

Hier mijn setup: Boeie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7" en Boeie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"

[Afbeelding]

19 groepen. BG garage staat dicht, rest is teruggeregeld zodat de flow goed is (flow was veel te hoog). Op de verdieping staan er ook een paar dicht, dat is allemaal 2e zone behalve badkamer.
Ik heb 9 thermostaten, dat probeerde ik duidelijk te maken :P

Als ik je foto's goed zie heb je dus nageregelde zone's maar geen buffervat :? Dat is ook vragen om flow problemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 05-03-2019 15:49 ]

• Boeie
Grolsch schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:49:
[...]

Ik heb 9 thermostaten, dat probeerde ik duidelijk te maken :P

Als ik je foto's goed zie heb je dus nageregelde zone's maar geen buffervat :? Dat is ook vragen om flow problemen.
Klopt, was niet nodig omdat het systeem voldoende inhoud zou hebben... Ik overweeg alsnog een buffervat.
9 thermostaten, dat wilde ik ook! Per ruimte een thermostaat, maar dat was niet mogelijk, Magnum had een systeem hiervoor, net zoals Honeywell (Evohome).

• Grolsch
Boeie schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 16:14:
[...]

Klopt, was niet nodig omdat het systeem voldoende inhoud zou hebben... Ik overweeg alsnog een buffervat.
9 thermostaten, dat wilde ik ook! Per ruimte een thermostaat, maar dat was niet mogelijk, Magnum had een systeem hiervoor, net zoals Honeywell (Evohome).
zucht.... sommige installateurs ook :P

Die hebben duidelijk de topicstart van dit topic niet gelezen :+

Ik citeer:
Het nodig hebben van een buffervat kan 2 redenen hebben.

1= Systeeminhoud vergroten. Dit kun je inderdaad ook goed bereiken door alle groepen open te laten
2= Hydraulische scheiding van opwekcircuit/afgiftecircuit.
Bij naregeling waar groepen open en dicht lopen en er dus een variabel debiet is aan de afgiftekant wil je eigenlijk altijd een buffervat hebben vanwege punt 2.

Als er een radiator is die sporadisch open en/of dicht gaat zou je de afweging nog kunnen maken, maar als je echt met zone's werkt (zoals ik bijvoorbeeld) ontkomt je er niet aan. Vooral niet als je WP met een vast debiet werkt zoals mijn Mitsu YHA.

Ik gebruik het Danfoss CF2+ systeem als naregeling.

http://products.danfoss.n...or-verwarmen-en-koelen/#/

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-11 20:50
Grolsch schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 11:02:
[...]

GESLOTEN pomploze verdeler, zie onderstaande link:

https://abelenco.nl/kenni...vloerverwarming-verdeler/

[...]

Ik denk niet dat je dit voorstel door de directie @Tomexergie goedgekeurd krijgt :+ het is een overzicht van LW warmtepompen, en niets anders. Dan kunnen we er ook wel CV ketels in gaan zetten of LL WP's :P

Ik ben trouwens wel erg benieuwd naar je SCOP voor CV / SWW :P Wil je die info met ons delen :?
Zo eenkennig ben ik niet ha ha :9 . Juist interessant om de L/W te vergelijken met de W/W (over een heel jaar). Als er nog geen monitoring forum is voor W/W kunnen we dat mooi combineren. Bij W/W is het ook van belang om het CV systeem op zo laag mogelijk temperatuur niveau te houden. De extra energie nodig voor regeneratie in de zomer moeten dan wel in de tabel worden meegenomen.

• Tomexergie
Tomexergie schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:29:
[...]

Zo eenkennig ben ik niet ha ha :9 . Juist interessant om de L/W te vergelijken met de W/W (over een heel jaar). Als er nog geen monitoring forum is voor W/W kunnen we dat mooi combineren. Bij W/W is het ook van belang om het CV systeem op zo laag mogelijk temperatuur niveau te houden. De extra energie nodig voor regeneratie in de zomer moeten dan wel in de tabel worden meegenomen.
Toelichting : Het graat over de vraag of we ook W/W warmtep[ompen kunnen meenemen bij de monitoring.

• Erwin_83
  • Laatst online: 14:16
Boeie schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:02:
[Afbeelding: 2mrt]
[Afbeelding: 3mrt]
[Afbeelding: 4mrt]

Hier inmiddels de S0 van de Youless aangesloten op de 20A groep van de WP. Nu is er echt duidelijker te zien wat er gebeurd. Vooral op de 2e zone die ik flink geknepen heb (immers, er hoeven maar 2 ruimtes echt verwarmd te worden hier) kan de WP in de ochtend/nacht zn vermogen niet echt kwijt (vele kleine piekjes tussen 4-6).

Ik ga de 2e zone maar helemaal uitzetten door de thermostaat hier op 15c te zetten, kijken of het dan weg is. Maar het is eigenlijk voor mij een mislukt iets, aangezien de 2e zone niet kan draaien zonder de 1e zone. :/
Hoe geeft jou grafiek het aan ? Ik kan de warmtepomp middels de S0 van de youless alleen per 5 minuten uitlezen bij enerlogic. De slimme meter kan ik wel per minuut uitlezen. Wellicht dat het je grafiek iets vertekend.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Grolsch
Klik eens op het tandwiel ;)

• sgsdebruijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-01 02:44
Ik heb behoorlijk last van pendelgedrag, wat zouden jullie adviseren, Ta is nu 34 was 32, juist omlaag brengen of omhoog?

Tis met name rond setpoint en ik over ben gestapt naar Tado thermostaten.

Beneden vloerverwarming, in de badkamer een radiator, die laatste altijd open.

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:04:
@Boeie daarom hamer ik er ook altijd op dat er bij het openstaan van de kleinste zone altijd voldoende afgifte moet zijn om het minimale vermogen kwijt te raken.

Bij mij gaat dit heel af en toe ook niet goed, als alleen de badkamer vraagt, dan heb ik ook 4 start>stops in het uur.

Gebeurt alleen maar als ik met de houtkachel aan het poken ben, en het extreem koud is (<-5).

maar wel lekkere warme voetjes in de badkamer :P
Als ik je laatste zin zo lees, wat gaat er dan niet goed? 4 starts lijkt mij geen probleem, koude voeten is veel erger ;)

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Dylantje2
  • Laatst online: 13-11 21:07

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Boutersewalter schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 12:27:
@Andre1973 goede tip. Planning was dit ook niet veel eerder te doen. Maar aangezien de VVW er nog niet in ligt (is trouwens al de hele BG) kan ik daar nu nog dingen aan veranderen. Houd nu al mijn verbruik bij op minder gas.NL. ga dit aankomende winter zeker vergelijken. Ik denk dat ik met verwarmen ook wel uitkom met een 5 kW alleen zit ik dan weer met de SSW bereidingen die weer langer duurt.

De 1e verdieping vloerverwarming word wel erg duur. Dit ivm overal beton zonder dekvloer. Opbouw zou kunnen maar dan moet ik overal deuren gaan inkorten en staat niet bij de trap.
Waarom vloerverwarming..
Hier met gewone radiatoren ook warm..
Pana rules the world..

En 1 tip
doe gewoon sww apart!!
Je kunt beter 2 systemen hebben, dan een wp die 2 dingen doet.
Het kan wel 2 dingen, maar als wp sww maakt, geen cv water.
Dus veel douchen, weinig cv water... En een bagger rendement.
Leer WAR verwarmen... En dan is je betonvloer een buffer die opwarmt en daardoor je huis ook makkelijker warm blijft.
Accumulatie, is leuk

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Erwin_83
Ja die staat op 1 minuut, maar als ik op de lijn in de grafiek klik is het weergave per 5 min voor de wp en per minuut voor de slimme meter.

Dit is trouwens op mijn mobiel, geen idee hoe het op de laptop is, aangezien ik die bijna nooit meer gebruik.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2akjwxs.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Erwin_83 op 05-03-2019 18:57 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Oxellaar
  • Niet online
@Dylantje2 een bagger rendement op SWW met een gewone warmtepomp, Pana rules dus niet helemaal the world......
Maar zijn er ook warmtepompboilers met een echt goed rendement dan?

Ik zou het in ieder geval niet snel iemand aanraden. De meeste warmtepompboilers die ik gezien heb maken een takkeherrie en draaien een halve dag voor een kleine voorraad.

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:39
Grolsch schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:00:
[...]

[...]

Mijn vloer koelt niet zo snel af, maar zal ook aan je vloer liggen. Er zijn hier gebruikers (bijvoorbeeld @Rol-Co ) die dit wel als probleem ervaren en zelfs met zon en ruimtetemperatuur van 23 graden hun vloer blijven verwarmen.

Ikzelf doe dit niet, als een ruimte 21,5 graad is gaat de zone dicht.
Dat doe ik ook, dus WAR 24/7 zonder kamerthermostaat en alleen compensatie op watertemperatuur. Voor mij de ideale combinatie met vloerverwarming.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• Dylantje2

Dylantje2

Oxellaar schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 18:54:
@Dylantje2 een bagger rendement op SWW met een gewone warmtepomp, Pana rules dus niet helemaal the world......
Maar zijn er ook warmtepompboilers met een echt goed rendement dan?

Ik zou het in ieder geval niet snel iemand aanraden. De meeste warmtepompboilers die ik gezien heb maken een takkeherrie en draaien een halve dag voor een kleine voorraad.
Misschien is een wp niet echt gemaakt voor sww.....

Hoe kun je met een machinetje tot 40C cv water maken, met een COP x
En dan speciaal voor sww naar de 60C gaan?
Zou je net zo goed toch je cv water ook hoger kunnen stoken?
Of allemaal aan de T-cap.

En ja. Als herrie je probleem is.
Neem je een slechtere sww COP voor lief..
Of een split.....

Pana rules...
Ivm prijs/kwaliteit en stilte
En tot nu toe, weinig problemen met mensen op het forum, stekker erin en goan mit die banaoan..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Fut41
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
In onderstaande link een artikel over inregelen, iets wat elk installateur ook bij een wp moet doen,als je het mij vraagt. Nu alleen nog voor bepaalde installaties. Geen wonder dat er nog 20% in de koude zit. https://www.installatie.n...ken-inregelen-in-de-maak/

• LangeFries
  • Laatst online: 13-11 21:19
sgsdebruijn schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 18:34:
Ik heb behoorlijk last van pendelgedrag, wat zouden jullie adviseren, Ta is nu 34 was 32, juist omlaag brengen of omhoog?

Die radiator neemt te weinig op voor hij het water terug stuurt, dus de retour warmt te snel op. Als je eens wat vloerverwarming open zet, blijft hij veel langer lopen.
Boeie schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:48:
[...]

...

Staan die verdelers op de 2e zone wel ver genoeg open? Ik heb in mijn hele huis maar 5 groepen en nooit een probleem, want ze staan altijd open. De WP regelt de aanvoertemperatuur, de thermostaat regelt de WP en niet de flow.

[ Voor 45% gewijzigd door LangeFries op 05-03-2019 19:48 ]

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• Oxellaar
  • Niet online
Dylantje2 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 19:10:
[...]

Misschien is een wp niet echt gemaakt voor sww.....

Hoe kun je met een machinetje tot 40C cv water maken, met een COP x
En dan speciaal voor sww naar de 60C gaan?
Zou je net zo goed toch je cv water ook hoger kunnen stoken?
Of allemaal aan de T-cap.
60c....dat heb je nergens voor nodig, alleen voor desinfectie.
T-cap, Zubadan, maar ook de power inverter van ME haalt de 60 op de compressor.
Maar nogmaals, die 60c is niet zo belangrijk.
En ja. Als herrie je probleem is.
Neem je een slechtere sww COP voor lief..
Of een split.....
COP.... eindgebruikers kennen dat hele ding niet, zal ze een worst zijn. Het moet werken, altijd en wanneer ze het maar willen. Het liefst zonder dat ze er wat van merken. Dus stilte en liever niet nog een extra buitendeel.
Pana rules...
Ivm prijs/kwaliteit en stilte
En tot nu toe, weinig problemen met mensen op het forum, stekker erin en goan mit die banaoan..
Mja... Ik hoop dat de kwaliteitsverhouding beter is tov de prijs.
En stekker erin en gaan..... Dat is absoluut niet waar, dat weet je zelf maar al te goed.

• Grolsch
Oxellaar schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 18:42:
[...]

Als ik je laatste zin zo lees, wat gaat er dan niet goed? 4 starts lijkt mij geen probleem, koude voeten is veel erger ;)
Is ook helemaal geen probleem, ik heb persoonlijk liever pieken en dalen in mijn vermogensgrafiek als in mijn kamertemperatuur :P
Erwin_83 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 18:49:
[...]

Ja die staat op 1 minuut, maar als ik op de lijn in de grafiek klik is het weergave per 5 min voor de wp en per minuut voor de slimme meter.

Dit is trouwens op mijn mobiel, geen idee hoe het op de laptop is, aangezien ik die bijna nooit meer gebruik.

[Afbeelding]
Ook op de app is dit per minuut in te stellen.

Klik op hamburger>Verbruik

Selecteer bovenin alleen de WP (S0) meer

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/bglulx06q8tu5.jpg

Klik op het tandwieltje onderaan en selecteer per minuut

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/9zs4kos7d9.jpg

Volgens mij heb jij beide meters tegelijkertijd geselecteerd.
t.oswald schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 19:10:
[...]

Dat doe ik ook, dus WAR 24/7 zonder kamerthermostaat en alleen compensatie op watertemperatuur. Voor mij de ideale combinatie met vloerverwarming.
Zelfs met thermostaat wordt het bij mij in de keuken 23,5 graad (21,5 is setpoint) als de zon erop schijnt. Als de WP dan ook nog door loopt te buffelen op de vloer wordt het alleen nog maar warmer, en ook nog eens jammer van de energie.

Op zonnige dagen stopt mijn WP rond 12:00 om rond 17.00 weer aan te gaan als de kamertemperatuur is gezakt naar 21,4 graden. Verder wegzakken als 21,3 heb ik nog niet mee gemaakt, en de vloer wordt niet koud / kil, heeft namelijk al een paar uur gedraaid voordat de WP uit ging.

Maar elke woning is anders, en elke comfortwens is anders. Situaties zijn nu eenmaal niet 1 op 1 te vergelijken

[ Voor 27% gewijzigd door Grolsch op 05-03-2019 20:10 ]

• Dylantje2

Dylantje2

Oxellaar schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 19:51:
[...]
60c....dat heb je nergens voor nodig, alleen voor desinfectie.
T-cap, Zubadan, maar ook de power inverter van ME haalt de 60 op de compressor.
Maar nogmaals, die 60c is niet zo belangrijk.

[...]
COP.... eindgebruikers kennen dat hele ding niet, zal ze een worst zijn. Het moet werken, altijd en wanneer ze het maar willen. Het liefst zonder dat ze er wat van merken. Dus stilte en liever niet nog een extra buitendeel.

[...]

Mja... Ik hoop dat de kwaliteitsverhouding beter is tov de prijs.
En stekker erin en gaan..... Dat is absoluut niet waar, dat weet je zelf maar al te goed.
MM Okee 55C dan, maar daar zul toch eens in de maand moeten komen, als ik het goed heb..:-)
COP/rendement gene interesse, dan een E boiler toch, muisstil. Of doorstroom..

Nou weet je maar al te goed.. De settings maar die heeft elke Wp dus das geen nieuws..
5kw goedkoper te vinden, alszijnde A merk?

• Erwin_83
Grolsch schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 19:54:
[...]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgens mij heb jij beide meters tegelijk.
Ja heb beide meters te gelijk in de grafiek. Bij alleen de S0 geselecteerd werkt het wel per minuut.

Dankje, dit had ik nog niet geprobeerd.

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:39
Grolsch schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 19:54:
[...]

Is ook helemaal geen probleem, ik heb persoonlijk liever pieken en dalen in mijn vermogensgrafiek als in mijn kamertemperatuur :P

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgens mij heb jij beide meters tegelijkertijd geselecteerd.

[...]

Zelfs met thermostaat wordt het bij mij in de keuken 23,5 graad (21,5 is setpoint) als de zon erop schijnt. Als de WP dan ook nog door loopt te buffelen op de vloer wordt het alleen nog maar warmer, en ook nog eens jammer van de energie.

Op zonnige dagen stopt mijn WP rond 12:00 om rond 17.00 weer aan te gaan als de kamertemperatuur is gezakt naar 21,4 graden. Verder wegzakken als 21,3 heb ik nog niet mee gemaakt, en de vloer wordt niet koud / kil, heeft namelijk al een paar uur gedraaid voordat de WP uit ging.

Maar elke woning is anders, en elke comfortwens is anders. Situaties zijn nu eenmaal niet 1 op 1 te vergelijken
Met dat “buffelen” valt het wel mee. Als de ruimte door de zon enkele graden warmer wordt, neemt de warmteafgifte vrij snel behoorlijk af en moduleert de WP sterk terug naar een verbruik van 230 W en heb ik ook geen hoog verbruik voor het weer op niveau brengen van de vloerbuffer na stilstand. Juist die “paar uur draaien voor het uit gaan van de WP” kost bij mij relatief veel energie. Als ik mijn watertemperatuur in de vloer weer van 22 graden naar 25 moet brengen voor comfort in de avond, is de WP daar vele uren mee bezig en dan niet met 230 W maar met 650 W.....

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• Grolsch
t.oswald schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 20:52:
[...]

Met dat “buffelen” valt het wel mee. Als de ruimte door de zon enkele graden warmer wordt, neemt de warmteafgifte vrij snel behoorlijk af en moduleert de WP sterk terug naar een verbruik van 230 W en heb ik ook geen hoog verbruik voor het weer op niveau brengen van de vloerbuffer na stilstand. Juist die “paar uur draaien voor het uit gaan van de WP” kost bij mij relatief veel energie. Als ik mijn watertemperatuur in de vloer weer van 22 graden naar 25 moet brengen voor comfort in de avond, is de WP daar vele uren mee bezig en dan niet met 230 W maar met 650 W.....
Mijn WP doet met deze temperaturen (8 graden) minimaal 1100Watt..... dus zoals ik al aangaf, compleet verschillende situaties ;)

• Oxellaar
  • Niet online
@Dylantje2 50c, daar stel ik SWW altijd op in, nooit klachten. Thuis heb ik zelfs maar 45 SWW, nooit klachten.

En niet te zwart/wit denken, met cop en intresse.
Daar is een gemiddelde eindgebruiker toch niet echt mee bezig? Hoe druk maakt men zich over het rendement van de cv ketel? Totaal niet, het moet werken.

En settings in iedere warmtepomp gelijk? Totaal niet. ME is erg minimaal, maar kan erg veel via mod bus, Daikin erg uitgebreid, Samsung ook, maar weggestopt achter codes.
Nibe... Weer een totaal andere regeling, de verschillen zijn gigantisch.

En de prijs van Panasonic, die is zo laag, dat ik hoop dat de kwaliteit beter is, dat bedoel ik.
De ondersteuning van het merk zelf is in Nederland in ieder geval gewoon zwaar onder de maat.
Verder zal er aan de kwaliteit weinig mankeren.

Het is ook een beetje geluk hebben.
Zo loopt het halve L/L topic weg met Daikin Ururu Sarara.... Sprak van de week een collega, die had twee ventilatoren vervangen van zo'n kreng. Één in binnendeel, de andere ventilator was voor de ventilatiefunctie en bevochten, samen goed voor dik €800 materiaal.
Komt nog even dik €200 urengeld bij.... Gaat toch nergens over. Voor dat geld hang je een prachtige Samsung op.
Dus wat is een A-merk? Wat is een top cop, één keer een flinke reparatie en je maakt het nooit meer goed, hoe hoog je rendement ook is.
En als je echt problemen hebt en de fabrikant is een grote afwezige..... Wat heb je dan aan cop?
Het gaat om het totaalplaatje.

• koevlaas2
timovd schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:06:
[...]

[Afbeelding: vloerverwarmingverdeler]
Vrij simpel ding zo te zien; geen flow meters en fancy dingen.
Als het kan de aanvoerleidingen upgraden naar 22mm en dan direct op de wartels uit de verdeler, het voetventiel en maximaal thermostaat dan verwijderen.
Dan is je probleem opgelost.

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:03
Boeie schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:09:
[...]
Wat mij nu ook opvalt is dat mijn comforttijd (de SWW tijd dat hij het water weer gaat aanvullen) niet op de daarvoor ingestelde tijd loopt (14.00/16.00). @Chris_82 weet jij misschien wat ik hier niet goed heb gedaan?
Controleer de lokale tijd op de Loria zelf eens via info of instellingen?
Deze wil wel eens uit de pas lopen met de tijd van de -niet atlantic- thermostaat.

Als de vloer 's ochtends niet lekker warm is in de badkamer kun je nog proberen een uur voor gebruik de thermostaat een half graadje hoger te zetten. En daarna direct weer lager tot een uurtje of 11.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

koevlaas2 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 21:13:
[...]

Als het kan de aanvoerleidingen upgraden naar 22mm en dan direct op de wartels uit de verdeler, het voetventiel en maximaal thermostaat dan verwijderen.
Dan is je probleem opgelost.
Dat wordt een behoorlijke klus. Vanaf de binnenunit loopt er al een dikke (22mm?) buis horizontaal. Daar wordt het gesplitst in dunnere buizen (15mm?). Vanaf zolder naar beneden loopt deze buis en vervolgens een meter of 3-4 door de kruipruimte naar de onderverdeler.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

timovd schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 09:06:
[...]
Vanaf zolder naar beneden loopt deze buis en vervolgens een meter of 3-4 door de kruipruimte naar de onderverdeler.
zal ook niet overbodig zijn om dat stukjete isoleren trouwens..

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Boeie
Erwin_83 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:46:
[...]

Hoe geeft jou grafiek het aan ? Ik kan de warmtepomp middels de S0 van de youless alleen per 5 minuten uitlezen bij enerlogic. De slimme meter kan ik wel per minuut uitlezen. Wellicht dat het je grafiek iets vertekend.
Zoals @Grolsch aangaf instelling per minuut.
sgsdebruijn schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 18:34:

Wat waren nu ook alweer precies jouw instellingen? Wellicht moet je de parameter van de stooklijn omlaag zetten, want voor zover ik mij kan herinneren staat deze bij jou op 0.7
LangeFries schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 19:43:

[...]

Staan die verdelers op de 2e zone wel ver genoeg open? Ik heb in mijn hele huis maar 5 groepen en nooit een probleem, want ze staan altijd open. De WP regelt de aanvoertemperatuur, de thermostaat regelt de WP en niet de flow.
Ik heb inderdaad behoorlijk geknepen, maar anders was de flow van de WP ook veel te hoog met alle groepen open. Pompsnelheid van de Loria staat op 1 (laagste stand).
Chris_82 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 22:18:
[...]

Controleer de lokale tijd op de Loria zelf eens via info of instellingen?
Deze wil wel eens uit de pas lopen met de tijd van de -niet atlantic- thermostaat.

Als de vloer 's ochtends niet lekker warm is in de badkamer kun je nog proberen een uur voor gebruik de thermostaat een half graadje hoger te zetten. En daarna direct weer lager tot een uurtje of 11.
Tijd klopt op de WP, en op de thermostaat. Ik vind het niet zo erg (gewend aan een koude vloer) maar het is niet echt goed voor de WAF :P

Ik heb de thermostaat van de 2e zone op 15c gezet en hiermee uitgezet. De WP heeft nu heel de nacht uitgestaan. De temperatuur was 17.5c vanochtend op de kamer waar hij staat (kamer op het noord-westen), pieken zijn nu alleen waar te nemen voor het verwarmen van SWW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OxnsF30nyvSX44ZQ6deZi9gJ/full.jpg
Blauw is SWW, rood zone 1, rest 2e zone.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/z1OQZUhNcSFbmC36p3R5i2iG/full.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Boeie op 06-03-2019 09:53 ]

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
In mijn nieuwe woning komt een nefit enviline monoblock warmtepomp. Ik wil hier graag ruimteverwarming op toepassen (na-regeling). De Nefit heeft een Moduleline 1010H thermostaat (deze bevat een humidity sensor) nodig om goed te functioneren met koelen. De thermostaat moet echter aangesloten worden op de EMS bus van de binnen unit. Hier kan niet op worden ingehaakt met bijvoorbeeld een Honeywell Evohome of Danfoss ruimte regeling. Nu kwam ik echter wel het onderstaande tegen in de systeemwijzer van Nefit.

Kennelijk kan er een relais module aangesloten op de PK2 aansluiting van de binnen unit. Volgens de instructie is de PK2 aansluiting actief als de koelfunctie actief is, ik neem aan dat dit er voor bedoeld is dat de naregeling weet of de warmtepomp in koelbedrijf is of in warmtebedrijf.

Er wordt in het schema aangegeven dat een uitgang van de naregeling aangesloten moeten worden op de Pompgroep (in mijn geval de bodorus HS25/6). De bodorus HS25/6 heeft echter enkel een voeding welke op de PC1 aansluiting van de binnen unit moeten worden aangesloten (Handleiding Pagina 16) Moet de na-regeling hier dan parallel op worden aangesloten? Weet iemand hoe dit principe werkt en hoe de na-regeling dat op de pompgroep aangesloten zou moeten worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0cpKBcqZLtvYpmKRdRFOyJ98/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7XgJZirXdpyF9dRGv8Ei0VlR/thumb.png

• sgsdebruijn
Boeie schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 09:41:
[...]

[...]

Wat waren nu ook alweer precies jouw instellingen? Wellicht moet je de parameter van de stooklijn omlaag zetten, want voor zover ik mij kan herinneren staat deze bij jou op 0.7
Staat op 0.3, heb de aanvoer van 34 naar 30 graden gezet, OTGW ertussen uit.
Nu eens kijken hoe dat gaat, zie nu wel alweer wat pendelgedrag maar minder dan gisteren, nu is er alleen geen zon en is het nog vroeg in de middag.

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-11 19:32
Nu volg ik dit topic en Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp al een tijdje en mede dankzij de bruikbare tips, gaan wij van in zomer in ons appartement een warmtepomp plaatsen. Een beetje vreemde eend in de bijt zonder buitenunit, maar eentje die ventilatie en buitenlucht gebruikt. http://www.duco.eu/Wes/CD...NL_636850552979103379.pdf

Aangezien hier ook altijd mooi de monitoring wordt bijgehouden, is het misschien een idee om ook het koelmiddel hier in te vermelden? Ik ben wel benieuwd hoe de verschillende warmtepompen presteren met ander koelmiddel. Zo heeft deze ducobox r134, maar heeft daikin bijvoorbeeld r32, Nibe/Alpha r290 etc. Is dat een toevoeging denk je?@Tomexergie

• LangeFries
  • Laatst online: 13-11 21:19
Goedemiddag.

Alvast bedankt,
Martin
Als je hem 's nacht helemaal uit wilt hebben, dan heb je een stevige afkoeling zonder de enorme buffer van een VVW. Om je huis dan weer warm te krijgen met een WP gaat toch enkele uren duren.
Als je hem in stille modus 's nachts wel wilt laten doorlopen, dan kun je volgens mij (afhankelijk van de SWW behoefte) met 6kW toe. Je zult ontdekken dat de Nibe F2120-8 al vrij groot is en relatief veel starts nodig heeft. Met wat nachtverlaging is dat wel positief te beinvloeden.
De combinatie radiatoren en WP komt qua dimensionering heel precies. Een buffervat is in zo'n geval toch wel aan te raden.
Een Nibe heeft wel een stille modus voor 's nachts en is toch al heel stil, maar de defrosts maken het meeste lawaai en die zijn denk ik niet te vermijden. Of die ook stiller zijn in stille modus weet ik niet. Ik heb het niet nodig, ben zelf de enige die er maar heel zelden last van heeft.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08:59
Goedemiddag.

Alvast bedankt,
Martin
Ik kwam ook van 1000m3 voor CV en ca. 200m3 voor SWW. Beetje zelfde warmteverlies.

Voor voldoende afgifte heb ik alle radiatoren vervangen: standaard radiatoren voor groter exemplaren en concectoren met DBE. Ik heb zo'n 5,5kW bij 35c aanvoer.

Omdat ik met die radiatoren geen flow van 1500l/u kan/wil hebben, heb ik een 50 liter buffervat. De CV draait met een lagere flow (1000l/u kan ik kwijt zonder veel gezuis). De WP zelf draait met een hogere flow. Dat buffer had wel wat groter gemogen, maar het werkt.

Ik heb een 9kW WP. Als ik 24/7 zou draaien zou 5kW genoeg zijn. Met SWW misschien 7kW. Maar tot nu toe staat de WP 's nachts uit. Dus heb ik 1,5x zoveel vermogen nodig. En dat gaat goed, zonder veel defrosts.

Die 9kW is ook lekker bij opwarmen van SWW: 300 liter hier opwamen duurt nooit langer dan een uur.

We zijn best tevreden over deze setup zonder vloerverwarming. 'S ochtends gaat de temperatuur binnen een uur zo 1,5 graad omhoog bij -7c buiten. Net als bij een gasketel voelt het meteen aangenaam omdat de lucht snel warm is.😀

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• koevlaas2
Goedemiddag.

Alvast bedankt,
Martin
7 kW Panasonic monoblock en een 300L boiler 8)

• sgsdebruijn
Ik ga overstappen op een pomploze verdeler, later komt er een 2de voor boven.

Wat bevelen jullie aan,
verderdeler met instelbare debietregelaars/meters
verdeler met automatisch instelbare debietregelaars/meters, speelt in op drukveranderingen vanuit de aanvoer.

Het gaat om RVS verdelers, verstandig als je ook wil koelen of toch maar een kunstof versie?

Ik kan voor een mooie prijs optie 1 kopen

[ Voor 13% gewijzigd door sgsdebruijn op 06-03-2019 21:46 ]

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:39
koevlaas2 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 20:32:
[...]

7 kW Panasonic monoblock en een 300L boiler 8)
Ik denk als hij een echt stille machine wilt hebben je bij deze twee merken wel goed zit.

Iets meer herrie krijg je pana, mitsu, hitachi. Met allen een goedkoper prijskaartje.
Als de klant wilt betalen voor stil dan zou ik hem niet een van deze drie merken aanraden :+
Ik heb nu op mijn vakantieadres de pana's van dichtbij mee mogen maken zoals ik onlangs schreef en die zijn echt niet stil. Mijn buurman heeft een Alpha staan die hoor je niet. Mijn hitachi hoor je een beetje wat in 80% van de gevallen door verkeerslawaai overstemt wordt ;)

[ Voor 7% gewijzigd door thefox154 op 06-03-2019 21:23 ]

• koevlaas2
thefox154 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:23:
[...]

Iets meer herrie krijg je pana,
Ik heb vorige week nog een 7 kW versie geinstalleerd en ondanks de 40c aanvoer geen totaal geen herrie oid, ik begrijp niet wat je bedoelt..

• Remco45
@sgsdebruijn Zelf heb ik enkele jaren geleden mijn ouderwetse verdeler vervangen door een LTV-verdeler met de gedachte over enkele jaren (nu dus) een WP aan te schaffen. En toch bleek ook deze niet helemaal te zijn voorbereid op een warmtepomp. Zo heb ik o.a. voetventiel en thermostaat verwijderd i.v.m. leidingruis. Aanvoer via leiding 22 mm moest door een gaatje van 9,3 mm en dan inwendig via kanaaltjes naar de andere kant. Thermostaat was nog erger.

Heb toen bewust voor zelf in te stellen debietregelaars/meters gekozen. Bij het inregelen van een WP wil je graag bepaalde parameters zoals flow kunnen aanpassen. Dan is het lastig als automatische debietregelaars vervolgens zelf het debiet gaan aanpassen leek mij, vandaar.
Beetje aandachtig het KISS (Keep It Simple and Stupid)-principe dus.
De CV-tuning daarna ging prima.
Maar ik heb geen ervaring met automatische regelaars.

• koevlaas2
Remco45 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 00:13:
@sgsdebruijn Zelf heb ik enkele jaren geleden mijn ouderwetse verdeler vervangen door een LTV-verdeler met de gedachte over enkele jaren (nu dus) een WP aan te schaffen. En toch bleek ook deze niet helemaal te zijn voorbereid op een warmtepomp. Zo heb ik o.a. voetventiel en thermostaat verwijderd i.v.m. leidingruis. Aanvoer via leiding 22 mm moest door een gaatje van 9,3 mm en dan inwendig via kanaaltjes naar de andere kant. Thermostaat was nog erger.
Dan is het orgineel geen LTV verdeler.

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08:59
koevlaas2 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:58:
[...]

Ik heb vorige week nog een 7 kW versie geinstalleerd en ondanks de 40c aanvoer geen totaal geen herrie oid, ik begrijp niet wat je bedoelt..
Met dit weer hoor ik kijn Pana ook helemaal niet, maar kom maar eens luisteren bij Tb -7c...😉

Maar ik denk dat je elke WP bij flinke vorst wel hoort.

[ Voor 7% gewijzigd door Fullpower op 07-03-2019 07:11 ]

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• sgsdebruijn
koevlaas2 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 01:06:
[...]

Dan is het orgineel geen LTV verdeler.
Maar wat zou je advies zijn nav mijn vraag? :)

• Remco45
Koevlaas2 schreef
Dan is het origineel geen LTV verdeler
Klopt, helaas werd dat wel zo gebracht en heb ik daar ook voor betaald :?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

sgsdebruijn schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:21:
Ik ga overstappen op een pomploze verdeler, later komt er een 2de voor boven.

Wat bevelen jullie aan,
verderdeler met instelbare debietregelaars/meters
verdeler met automatisch instelbare debietregelaars/meters, speelt in op drukveranderingen vanuit de aanvoer.

Het gaat om RVS verdelers, verstandig als je ook wil koelen of toch maar een kunstof versie?

Ik kan voor een mooie prijs optie 1 kopen
Op pumpendiscounter.de kijken :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• sgsdebruijn
Rol-Co schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:28:
[...]

Op pumpendiscounter.de kijken :)
Thanks maar kan nu een 5 groeps RVS kopen voor 60€ incl haakse aansluitingen (die ik nodig heb) en instelbare debietmeters daar gaat die site niet onder zitten.

• koevlaas2
sgsdebruijn schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:26:
[...]

Maar wat zou je advies zijn nav mijn vraag? :)
Ik zou dan instelbare debietmeters nemen.

• Grolsch
Ik vind automatische debietmeters ook een beetje wazig, hoe weet deze dan welk debiet je wil :? Ik zou lekker instelbare debietnemers per groep nemen, kun je zelf tweaken.

Alles wat automatisch gaat kun je niets aan veranderen, en "wij" Tweakers willen graag zelf overal aan sleutelen :P

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:27
Grolsch schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:00:
Ik vind automatische debietmeters ook een beetje wazig, hoe weet deze dan welk debiet je wil :? Ik zou lekker instelbare debietnemers per groep nemen, kun je zelf tweaken.

Alles wat automatisch gaat kun je niets aan veranderen, en "wij" Tweakers willen graag zelf overal aan sleutelen :P
Jou pomp houd toch ook automatisch druk?
Draai het eens om, pomp vaste waarde (optimale flow wp )en debiet per groep automatisch als er ergens na regeling is

1 PVoutput . Dongen NB

• Boutersewalter
Vloerverwarming word nu
6 groepen (+/- 31-40 m2) hoofdverwarming stofvrij infrezen
in uw bestaande betonvloer (h.o.h. +/- 10cm)
6 groeps Robot LT- composiet verdeler zonder pomp met
flowmeter, drukmeter, ontluchtingspunt, temperatuurmeters
en kogelkranen, vulkranen
- 6 groepen Bruflex Inverse vloerverwarmingsslang 5-laags
zuurstofdicht volgens din 4726 Kiwa/komo gekeurd 16x2mm.

Was maar 75 euro duurder uit dan met de vorige offerte.

[ Voor 7% gewijzigd door Boutersewalter op 07-03-2019 15:14 ]

• Grolsch
reneeke1970 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:11:
[...]

Jou pomp houd toch ook automatisch druk?
Draai het eens om, pomp vaste waarde (optimale flow wp )en debiet per groep automatisch als er ergens na regeling is
Ik heb er nog geen beeld bij.

Je wilt de flow van de groepen zo inregelen dat een ruimte exact opwarmt zoals jij wilt, dat kun je instellen met flow.

Kamer die te warm wordt de flow iets knijpen, kamer die te koud blijft flow iets verhogen.

Hoe gaan automatische flowmeters dit doen :?
Boutersewalter schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:12:
Vloerverwarming word nu

Pomploze gesloten verdelers zijn qua kostprijs goedkoper als open verdelers met pomp en mengventiel, dus het is inderdaad geen dure oplossing.

Maar bovenstaande ziet er goed uit! Gaat helemaal lukken zo, 66 meter per groep _/-\o_

[ Voor 40% gewijzigd door Grolsch op 07-03-2019 15:29 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:27
Grolsch schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:20:
[...]

Ik heb er nog geen beeld bij.

Je wilt de flow van de groepen zo inregelen dat een ruimte exact opwarmt zoals jij wilt, dat kun je instellen met flow.

Kamer die te warm wordt de flow iets knijpen, kamer die te koud blijft flow iets verhogen.

Hoe gaan automatische flowmeters dit doen :?
Geen idee maar ze zijn er wel, ik denk bv een vijftal die verhoudingsgewijs vast staan, en die door één regelaar loopt die open dicht stuurd op instel waarde.
Ik heb ze ook nooit gehad....

1 PVoutput . Dongen NB

• Grolsch
reneeke1970 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:28:
[...]

Geen idee maar ze zijn er wel, ik denk bv een vijftal die verhoudingsgewijs vast staan, en die door één regelaar loopt die open dicht stuurd op instel waarde.
Ik heb ze ook nooit gehad....
Als ik de informatie zo lees op onderstaande website stel je dus wel een debiet in, en hij regelt "automatisch" dat dit debiet blijft :? Lijkt me knap als de pomp te zacht loopt, maar er zal wel een kern van waarheid inzitten.

https://www.imi-hydronic....22-459f-916c-3a39a605a016
Vloerverwarmingsverdeler met automatische debietregelaar
Dynacon Eclipse past het debiet in individuele groepen direct aan in l/h. Dit houdt in dat de waterzijdige inregeling verkregen wordt in 1 simpele handeling. Het ingestelde debiet wordt constant aangepast, bijv. als het debiet te hoog wordt door het sluiten van de aangrenzende groepen, regelt de Dynacon Eclipse het debiet automatisch naar de ingestelde waarde. De regelaar verzekert u altijd van een juist debiet. Hierdoor is de Dynacon Eclipse vloerverwarmingsverdeler een tijd- en kostenbesparende oplossing, speciaal voor inbedrijfstelling van een installatie.
Ik dacht dat mijn Henco henco ufh-cd verdelers ook zoiets hadden, maar daar kan ik het dan weer niet terugvinden.

Misschien dat @Oxellaar hier iets over kan vertellen ?

• Tomexergie
Murkmans schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 18:11:
Nu volg ik dit topic en Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp al een tijdje en mede dankzij de bruikbare tips, gaan wij van in zomer in ons appartement een warmtepomp plaatsen. Een beetje vreemde eend in de bijt zonder buitenunit, maar eentje die ventilatie en buitenlucht gebruikt. http://www.duco.eu/Wes/CD...NL_636850552979103379.pdf

Aangezien hier ook altijd mooi de monitoring wordt bijgehouden, is het misschien een idee om ook het koelmiddel hier in te vermelden? Ik ben wel benieuwd hoe de verschillende warmtepompen presteren met ander koelmiddel. Zo heeft deze ducobox r134, maar heeft daikin bijvoorbeeld r32, Nibe/Alpha r290 etc. Is dat een toevoeging denk je?@Tomexergie
Tja, bijna alle WP's van het forum gebruiken R410A. R134 wordt gebruikt voor DHW boilers i.v.m. 70C.
We monitoren de COP maar bij de Naam en vermogen zou het werkmiddel genoemd kunnen worden.

Ventline is een L/L WP met luchtkanalen en daarom wel te meten.
Bij water kun je met een meter van 180 Eur en een stopcontact meter van 15Eur uit stekend de COP bepalen, (klaar is kees), maar met lucht is het moeilijk. Echt iets voor hobbiisten. Via een drukmeting over de ventilator en de bekende ventilator karakteristiek kun je de flow berekenen. Een beetje software+sensoren. Samen met 2 NTC sensoren het vermogen. Misschien ben je de eerste in NL die dat doet.
Als de ventilatielucht niet teveel varieert zou je met een eenmalige luchtmeting kunnen volstaan en de warmte berekenen met INT(Q=flow*1000*(Tu-Ti) [W] )/1000 kWh (Flow in kg/s). Maar bij vervuilde filters of smoren met kleppen verandert de flow.

• sgsdebruijn
Grolsch schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:08:
[...]

Als ik de informatie zo lees op onderstaande website stel je dus wel een debiet in, en hij regelt "automatisch" dat dit debiet blijft :? Lijkt me knap als de pomp te zacht loopt, maar er zal wel een kern van waarheid inzitten.

https://www.imi-hydronic....22-459f-916c-3a39a605a016

[...]

Ik dacht dat mijn Henco henco ufh-cd verdelers ook zoiets hadden, maar daar kan ik het dan weer niet terugvinden.

Misschien dat @Oxellaar hier iets over kan vertellen ?
Dat was inderdaad ook mijn idee van het verschil tussen instelbare en instelbare die automatisch de flow in de groep regelen ondanks drukverschillen in de aanvoer

• Grolsch
sgsdebruijn schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:39:
[...]

Dat was inderdaad ook mijn idee van het verschil tussen instelbare en instelbare die automatisch de flow in de groep regelen ondanks drukverschillen in de aanvoer
Dan kunnen ze hooguit flow beperken, want het zou een knappe flowmeter zijn als hij druk kon maken, daar heb je toch echt een pomp voor nodig naar mijn idee :P

• sgsdebruijn
Grolsch schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:46:
[...]
Dan kunnen ze hooguit flow beperken, want het zou een knappe flowmeter zijn als hij druk kon maken, daar heb je toch echt een pomp voor nodig naar mijn idee :P
Als de centrale aanvoer 17l/m is stel je de flowmeter voor de groep in op een bepaalde stand zodat deze 5l/m doorlaat. Als het centrale systeem terugvalt naar bv 12l/m moet toch de debietmeter verder open om die 5l/m te realiseren. Een bepaalde flow geeft toch een bepaalde druk / volume wat verplaatst word?!

Ben er niet heel erg in thuis maar gevoelsmatig zou dit het moeten zijn

Wat wel duidelijk is dat als de centrale aanvoer van 17 naar 4 l/m gaat dat we in de groep nooit boven de 4 uit gaan komen

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-11 19:32
Tomexergie schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:32:
[...]

Tja, bijna alle WP's van het forum gebruiken R410A. R134 wordt gebruikt voor DHW boilers i.v.m. 70C.
We monitoren de COP maar bij de Naam en vermogen zou het werkmiddel genoemd kunnen worden.

Ventline is een L/L WP met luchtkanalen en daarom wel te meten.
Bij water kun je met een meter van 180 Eur en een stopcontact meter van 15Eur uit stekend de COP bepalen, (klaar is kees), maar met lucht is het moeilijk. Echt iets voor hobbiisten. Via een drukmeting over de ventilator en de bekende ventilator karakteristiek kun je de flow berekenen. Een beetje software+sensoren. Samen met 2 NTC sensoren het vermogen. Misschien ben je de eerste in NL die dat doet.
Als de ventilatielucht niet teveel varieert zou je met een eenmalige luchtmeting kunnen volstaan en de warmte berekenen met INT(Q=flow*1000*(Tu-Ti) [W] )/1000 kWh (Flow in kg/s). Maar bij vervuilde filters of smoren met kleppen verandert de flow.
Hmm klopt ja. Ik zal tegen die tijd wel even kijken wat mogelijk is. Flow meter, youless en sensoren zijn al besteld, dus kan tegen die tijd wel even kijken wat ik wel en niet kan meten.

• koevlaas2
Boutersewalter schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:12:
Vloerverwarming word nu

Maar wel €7500,- beter !

• Boutersewalter
Dank voor het advies. 👍

Ga denk ik toch voor 2x WP boiler. Kan ik een kleinere WP waarschijnlijk nemen met minder pendelen.

https://www.esanico.be/nl...iler-200fs-explorer3.html

Samen goed voor 400 liter. Komen te staan in de schuur te staan (niet verwarmd, wel geïsoleerd) die aan mijn hal grenst. Finacieel erg voordelig aangezien je er 2x 1250 euro snoepgeld voor krijgt. Dus totaal 2900€ - 2500€ is 400€ en nog 100 euro voor het aansluiten.

[ Voor 94% gewijzigd door Boutersewalter op 07-03-2019 20:16 ]

• koevlaas2
Boutersewalter schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 19:32:
Dank voor het advies. 👍

Ga denk ik toch voor 2x WP boiler. Kan ik een kleinere WP waarschijnlijk nemen met minder pendelen.

Samen goed voor 400 liter. Komen te staan in de schuur te staan (niet verwarmd, wel geïsoleerd) die aan mijn hal grenst. Finacieel erg voordelig aangezien je er 2x 1250 euro snoepgeld voor krijgt. Dus totaal 2900€ - 2500€ is 400€ en nog 100 euro voor het aansluiten.
Toevallig ga ik een dergelijke constructie bij iemand installeren, vandaag 2 van die Cozy's besteld.

• Dylantje2

Dylantje2

koevlaas2 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:17:
[...]

Toevallig ga ik een dergelijke constructie bij iemand installeren, vandaag 2 van die Cozy's besteld.
Waar heb je ze vandaan?
En prijzen??

• koevlaas2
Dylantje2 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:55:
[...]

Waar heb je ze vandaan?
En prijzen??
Nou, als ik het geweten had ik kreeg namelijk korting omdat ik er 3 bestelde.

• Dylantje2

Dylantje2

koevlaas2 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:58:
[...]

Nou, als ik het geweten had ik kreeg namelijk korting omdat ik er 3 bestelde.
Nog mogelijk??
Of voor een andere keer houd ik me aanbevolen...

• koevlaas2
Dylantje2 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 22:00:
[...]

Nog mogelijk??
Of voor een andere keer houd ik me aanbevolen...
Zou nog kunnen, maar dan moet ik die dame aanschrijven die mij erover mailde.
De korting was maar 1%, maar wellcht meer als het er 4 worden.

• Grolsch
Boutersewalter schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 19:32:
Dank voor het advies. 👍

Qua investering wellicht interessant, maar persoonlijk zou ik liever 1 groter vat hebben als 2 kleine vaten vanwege de ruimte, en de dubbele stilstandverliezen welke je nu gaat krijgen. Vooral in een niet verwarmde ruimte zal dat redelijk fors zijn. Ik lees ff geen verliescijfers, maar zal net zoals bij andere 200 liter boilers zo'n 60Wh zijn, dus 60*24*365*2=1051,2kWh per jaar.

Met een COP van 3 :? toch 350kWh per jaar wat je verliest.

• Boutersewalter
Ruimte in de schuur heb ik zat. Ja ik zal wat stilstand verlies hebben. Maar een WP hebben die een 400 liter vat moet verwarmen (ook met stilstand verlies) is ook niet alles. Duur wel ff voordat deze warm is en al die tijd kan hij het huis niet verwarmen. Daarbij komt nog dat ik een groter WP moet halen die weer al zijn warmte niet kwijt kan en dus gaat pendelen. Denk dat met iets meer stilstand verlies ik veel meer comfort ga krijgen.

• Grolsch
Boutersewalter schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 09:09:
Ruimte in de schuur heb ik zat. Ja ik zal wat stilstand verlies hebben. Maar een WP hebben die een 400 liter vat moet verwarmen (ook met stilstand verlies) is ook niet alles.
Een 400 liter boiler heeft inderdaad ook stilstand verlies, maar niet zo veel als 2 x 200 liter.
Zie het als 2 boterhammen die je uit de diepvries haalt. Als je ze aan elkaar laat zitten (400 liter boiler) duurt het (veel) langer voor de boterhammen ontdooit zijn als dat je ze uit elkaar haalt (2 x 200 liter boiler).
Duur wel ff voordat deze warm is en al die tijd kan hij het huis niet verwarmen. Daarbij komt nog dat ik een groter WP moet halen die weer al zijn warmte niet kwijt kan en dus gaat pendelen. Denk dat met iets meer stilstand verlies ik veel meer comfort ga krijgen.
Maar het is inderdaad kiezen tussen 2 kwaden, nu zul je wel geen last hebben van geluid in je schuur, maar stel dat ze alle 2 staan te brommen dan hoor je dat echt wel.

Welke vermogens overweeg je :? Als ik kijk naar het verschil in minimale modulatie niveau's van de verkrijgbare Mitsu modelen:

5KW Mitsu ( PUHZ-SW50VKA = 2,9KW bij Ta 25 / Tbuiten 12 )
7,5KW Mitsu ( PUHZ-SW75V/YAA) = 2,9KW bij Ta 25 / Tbuiten 12 )

Hier zit dus geen verschil tussen.

De nieuwe AA uitvoering is volgens mij (Ik kom hem niet tegen in het 2018 databook) niet verkrijgbaar in een 5KW variant.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 08-03-2019 09:45 ]

• Boutersewalter
De 5kw van Mitsubishi is nog een oud model dus dat word hem idd niet. Ga met nog oriënteren wat het alternatief gaat worden en kijken van de winter wat mijn gasverbruik word. Daarna maak ik een beslissing.

Pagina: 1 ... 50 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.