The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Was het maar zo, die warmtewisselaar is eigendom van Ennatuurlijk en nemen ze gewoon weer mee bij het afsluiten.revolution-nl schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 23:26:
[...]
Het is een dealtje tussen ennatuurlijk en de gemeente. Koppelverkoop, maffiapraktijken.. you name it...
Voor de koop nog uitgebreid met ennatuurlijk gesproken bij een kijkdag van de diverse projectontwikkelaars, toen ik vermelde dat ik geen trek heb in stadsverwarming en all-electric wil werd de suggestie gedaan om maar 10km verderop in een andere plaats een nieuwbouwwoning te kopen, dat project was nog op gas
Ik verheug mij er nu al op om de warmtewisselaar van ennatuurlijk naar het oudijzer te brengen
Hier overigens ook m'n fun gehad met Ennatuurlijk. Ik heb een kettingbeding waar ik mij aangesloten moet laten conform algemene voorwaarden Ennatuurlijk. In de algemene voorwaarden staat (ik meen 6.6) dat de eigenaar van het pand de aansluiting kan opzeggen. Zij zeggen dat het kettingbeding voor gaat op de algemene voorwaarden, ik zeg dat kan niet want in het ketting beding staat dat ik (en dus ook jullie) je moeten houden aan de algemene voorwaarden
Ik kon doen wat ik wilde maar die aansluiting ging nooit weg. Prompt 6 maanden later is er een "deal" tussen stichting Reeshofwarmte en Ennatuurlijk waar iedereen een contract krijgt voorgeschoteld dat ze de "aansluit vergoeding" gingen afbouwen bij 70% akkoord, een van de voorwaarden daarin was dat je ook kon opzeggen.
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
En die 'geweldige' overeenkomst heeft ook gelijk de nek omgedraaid voor eventuele vervolgclaims. Aangezien een relatief hoog percentage mensen hierin is getrapt, geldt het voor iedereen in de ReeshofFelicia schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 06:44:
[...]
Prompt 6 maanden later is er een "deal" tussen stichting Reeshofwarmte en Ennatuurlijk waar iedereen een contract krijgt voorgeschoteld dat ze de "aansluit vergoeding" gingen afbouwen bij 70% akkoord, een van de voorwaarden daarin was dat je ook kon opzeggen.Dáááág Ennatuurlijk
Dan kloppen mijn aannames dus grotendeels. Gaan we het plan van gasloos dus even in kast zetten en blijven volgen tot het wel wat interessanter wordt.Andrehj schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 17:02:
[...]
Nee, je mist niets. Economisch gezien is een WP voor jouw geval waanzin, vooral ook omdat je gasverbruik misschien wel voor de helft voor SWW is, waar een WP tov een gasketel eigenlijk alleen nadelen heeft (rendement is niet beter, eerder slechter, met een WP heb je een voorraadvat nodig, en met een gasketel heb je oneindig warm water).
Het voordeel moet je dus halen met die paar honderd kuub gas die je jaarlijks voor verwarming gebruikt. Dat ga je zelfs als je alles zelf gaat doen niet terugverdienen.
[...]
Dat werd vorig jaar inderdaad gezegd. Maar de realiteit is dat ik vorig jaar mijn elektriciteit voor 18 ct/kWh kon inkopen en ik dat dit jaar niet voor minder dan 21 ct/kWh kan. Dat is een prijsstijging van maar liefst 17% in 1 jaar!
Deze stijging komt door de hogere belastingen op de stroom, maar ook door de hogere leveringstarieven (die dan weer voornamelijk door de dure CO2-rechten (= ook belasting!) zoveel hoger werden.
Bedankt iedereen iig voor het meedenken!
Nee, dat geldt enkel voor de mensen die voor de deal hebben getekend.wervisser schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 07:58:
[...]
En die 'geweldige' overeenkomst heeft ook gelijk de nek omgedraaid voor eventuele vervolgclaims. Aangezien een relatief hoog percentage mensen hierin is getrapt, geldt het voor iedereen in de Reeshof
In ons geval pakte dat het beste uit, wij woonden er net een half jaar toen die deal werd voorgesteld.
Eventuele claims voor compensatie uit het verleden gelden voor ons dus toch niet.
Getekend en zodra de deal rond was meteen opgezegd. 423 euro betaald en de spullen weg laten halen.
Over die 423 euro kun je dan nog discussiëren, maar iedere maand 60 euro blijven doorbetalen schiet ook niet op.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Dan zal ik die deal nog maar eens nalezenthido schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:17:
[...]
Nee, dat geldt enkel voor de mensen die voor de deal hebben getekend.
Maar goed, als je er nog maar 6 maanden woont, heb je sowieso geen recht op eventuele vergoedingen.
Als je niet tekent staat het je vrij om alsnog te procederen. Maar ik was toch voornemens om het af te sluiten, dit maakte het voor mij een stuk makkelijker.wervisser schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 07:58:
[...]
En die 'geweldige' overeenkomst heeft ook gelijk de nek omgedraaid voor eventuele vervolgclaims. Aangezien een relatief hoog percentage mensen hierin is getrapt, geldt het voor iedereen in de Reeshof
Hmmm ik heb momenteel een kavel gereserveerd en heb met precies diezelfde partij te maken.revolution-nl schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 23:26:
[...]
Het is een dealtje tussen ennatuurlijk en de gemeente. Koppelverkoop, maffiapraktijken.. you name it...
Voor de koop nog uitgebreid met ennatuurlijk gesproken bij een kijkdag van de diverse projectontwikkelaars, toen ik vermelde dat ik geen trek heb in stadsverwarming en all-electric wil werd de suggestie gedaan om maar 10km verderop in een andere plaats een nieuwbouwwoning te kopen, dat project was nog op gas
Ik verheug mij er nu al op om de warmtewisselaar van ennatuurlijk naar het oudijzer te brengen
Toevallig ook in de liemers?? 6144,57 exclusief BTW willen ze hebben. En dat is zonder indexatie naar 2019
Dat is bijna de bron voor de moeie water/water pomp die ik in me nieuwe huis zou willen hebben...
Oh wat zijn we toch duurzaam met allen!
Hier de warmtewisselaar letterlijk heel hard in de oud metaal bak gegooid :-) ( huurde hem niet van ennatuurlijk maar was van me eigen.)Felicia schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 06:44:
[...]
Was het maar zo, die warmtewisselaar is eigendom van Ennatuurlijk en nemen ze gewoon weer mee bij het afsluiten.
Hier overigens ook m'n fun gehad met Ennatuurlijk. Ik heb een kettingbeding waar ik mij aangesloten moet laten conform algemene voorwaarden Ennatuurlijk. In de algemene voorwaarden staat (ik meen 6.6) dat de eigenaar van het pand de aansluiting kan opzeggen. Zij zeggen dat het kettingbeding voor gaat op de algemene voorwaarden, ik zeg dat kan niet want in het ketting beding staat dat ik (en dus ook jullie) je moeten houden aan de algemene voorwaarden![]()
Ik kon doen wat ik wilde maar die aansluiting ging nooit weg. Prompt 6 maanden later is er een "deal" tussen stichting Reeshofwarmte en Ennatuurlijk waar iedereen een contract krijgt voorgeschoteld dat ze de "aansluit vergoeding" gingen afbouwen bij 70% akkoord, een van de voorwaarden daarin was dat je ook kon opzeggen.Dáááág Ennatuurlijk
Ben nu nog ruzie met ze aan het maken over de 423 euro
Die 423 euro zullen z'n tijd wel duren, die heb ik er wel voor overjeroenvervuren schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 19:12:
[...]
Hier de warmtewisselaar letterlijk heel hard in de oud metaal bak gegooid :-) ( huurde hem niet van ennatuurlijk maar was van me eigen.)
Ben nu nog ruzie met ze aan het maken over de 423 euro
Principe questie :-)Felicia schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 19:23:
[...]
Die 423 euro zullen z'n tijd wel duren, die heb ik er wel voor over
Tjah, ik heb genoeg principes maar te weinig tijd
Ben wel benieuwd, heb hem tot aan de rechtsbijstand laten lopen, maar ondanks diverse bezwaarschriften geen gelijk gekregen
Ik ben bij de geschillencommissie geweest maar iets zeg me dat ik het niet ga winnen. Maar ach toch 2 mensen van ennatuurlijk een middag bezig gehouden. Heb ik in elk geval waar voor me geld 😂wervisser schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 21:33:
[...]
Ben wel benieuwd, heb hem tot aan de rechtsbijstand laten lopen, maar ondanks diverse bezwaarschriften geen gelijk gekregen
Je bent toch vrij om te bedanken ?thefox154 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 17:29:
[...]
Hmmm ik heb momenteel een kavel gereserveerd en heb met precies diezelfde partij te maken.
Toevallig ook in de liemers?? 6144,57 exclusief BTW willen ze hebben. En dat is zonder indexatie naar 2019![]()
Dat is bijna de bron voor de moeie water/water pomp die ik in me nieuwe huis zou willen hebben...
Oh wat zijn we toch duurzaam met allen!
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Nu de leverdatum van mijn WP in zicht komt, ben ik bezig de diverse onderdelen van het systeem te bestellen. Mijn boiler komt op zolder( 1e verdieping) en dus moet er behalve een inlaatcombinatie en de Overdrukbeveiliging ook een Onderdrukbeveiliging ofwel een Beluchter op. Het viel me op dat over dit onderdeel niet wordt gesproken in dit forum en toen ik gisteren een mede-tweaker vroeg of hij die had geïnstalleerd was het antwoord ontkennend.
Als een boiler zodanig is geïnstalleerd dat de leidingen lager uitkomen, dan kan bij tappen en gelijktijdige afgesloten waterleiding een onderdruk ontstaan. De boiler kan dan (deels) imploderen...nou ja...dat gaat echt niet met een klap maar het is wel einde boiler.
Op internet deze foto gevonden. (Edit: 180 liter inhoud).

Deze foto is van een zonneboiler welke op een zolder stond. Waterleiding was afgesloten omdat in de kruipruimte de SWW leiding moest worden doorgezaagd. Door de hevelwerking bleef het water eruit lopen, ontstond er een vacuüm met imploderen als resultaat.
Misschien een idee om dit in de startpost te vermelden?
Edit: wellicht ten overvloede maar zoals elke beveiliging moet deze direct - dus zonder afsluiter ertussen - op de boiler worden aangesloten.
[ Voor 5% gewijzigd door Remco45 op 03-03-2019 08:47 . Reden: Inhoud boiler vermeld ]
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Werkelijk waar nog nooit van gehoordRemco45 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 08:26:
Onderdrukbeveiliging (Beluchter) Boiler
Als een boiler zodanig is geïnstalleerd dat de leidingen lager uitkomen, dan kan bij tappen en gelijktijdige afgesloten waterleiding een onderdruk ontstaan. De boiler kan dan (deels) imploderen...nou ja...dat gaat echt niet met een klap maar het is wel einde boiler.
Op internet deze foto gevonden.
[Afbeelding: Geimplodeerde boiler]
Maar wellicht ook omdat de boilers die ik heb gehad 120 liter en kleiner zijn. De 120L was geïnstalleerd door de maatschappij die hem aan ons verhuurde, ik zou aannemen dat als zij dit als risico zien ze zo'n ding er ook op zouden zetten. Naarmate de boiler groter wordt lijkt het risico me ook groter worden omdat er relatief minder kracht nodig is om deze wanden te laten bewegen.
Die op de foto is 180 liter.
RVS boilers zoals de 400 liter Joule welke ik heb besteld zijn sterker, maar die op bovenstaande foto lijkt verdacht veel op een Joule. Voor twee tientjes
[ Voor 6% gewijzigd door Remco45 op 03-03-2019 08:46 ]
Er zit ook een ontluchtingsleiding op, die weer boven die aanvoer-tank op zolder uitkomt.
Nu was de toevoer- en de ontluchtingsleiding bevroren in de koude winter van '78-'79, en ik had dus geen warm water in de badkamer, maar wèl in de keuken op de begane grond. Vreemd....
Aan het eind van de dag hield dat ook op, en kreeg ik een lekkage op het plafond. Onderzoek leerde dat de boiler totaal in elkaar gedrukt was, en je de golvingen van de spiraal door de buitenwand kon zien.
Nu moet ik er wel even bij vermelden, dat een boiler daar van koper is, met een plaat dikte van < 1mm, dus dat wil wel plooien. Op een van die plooien is hij uiteindelijk gaan lekken en werd het daardoor duidelijk voor mij wat er aan de hand was.
Ook het CV systeem is was daar drukloos, met een klein tankje met vlotter op zolder.
Een druksysteem zoals standaard was op "het Continent" was niet toegestaan door de fabrikanten, de bouwvoorschriften, noch de verzekering van je huis en inboedel.
Tja, ze liepen daar wel een beetje achter destijds. ik denk dat de EU regels daar een heleboel goed gedaan hebben.
Wat de huidige stand van zaken is, weet ik niet, want ik ben er alweer bijna 20 jaar weer weg.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Dat het opgeleverd MOET worden met fossiele verwarmingsbron is onzin. Volgens het GWK is een verwarmingsbron niet nodig bij oplevering. Alleen dan valt het verwarmingsbrongedeelte buiten de garantie van het GWK. Bij ons moesten we van de aannemer ons huis met gas laten opleveren. Daar waren we niet mee eens want dat zijn extra kosten die niet gemaakt hoeven te worden. GWK aangeschreven en het antwoord op die brief 1 op 1 doorgestuurd naar de aannemer.revolution-nl schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 23:00:
[...]
Warmtepomp wordt pas geleverd na oplevering, de hut moet namelijk eerst verplicht aangesloten door de fossiele stadsverwarming vanennatuurlijk
Toen konden we ons huis zonder verwarmingsbron laten opleveren.
Ik zou zeggen schrijf een brief naar het GWK en leg je situatie uit. Scheelt misschien kosten van een stadsverwarmingaansluiting als het GWK je gelijk geeft. Niet geschoten is.....
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Hierbij de link: https://www.klusidee.nl/F...em-implodeerd-t86795.html
Zou het niet een gloeiend hete boiler zijn geweest die vervolgens 50 graden afkoelt, die krachten zijn natuurlijk enorm van het krimpen?Remco45 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 11:34:
@Naalroc Het betrof een Nederlandse zonneboilerinstallatie.
Hierbij de link: https://www.klusidee.nl/F...em-implodeerd-t86795.html
1 PVoutput . Dongen NB
Dus als je een vat hebt, dat niet voor een behoorlijke overdruk geschikt is, zuig je die met een beetje onderdruk zo in elkaar.
Hou er wel rekening mee, dat wanneer een vat op zolder staat en je laat hem leeglopen (zonder beluchting), dat dan de onderdruk natuurlijk groter wordt, dan wanneer je het vat op de 1e verdieping of zelfs op de bg hebt staan.
Ik heb wel eens begrepen, dat een vat dat voor vol vakuum geschikt moet zijn, ontworpen moet zijn voor een overdruk van tenminste 6 bar. Ik denk niet dat dat algemeen op gaat. Ik neem aan, dat het ook nog afhangt van de diameter/lengte verhouding, maar het geeft wel een indicatie.
Zwerius Kriegsman
Ik vond nog meer info dat zo'n beluchter wordt aangeraden vanaf 120 liter indien deze hoger staat dan de begane grond.
Zoiets kan ook gebeuren als men op straat aan de waterleiding werkt - en deze dus tijdelijk is afgesloten - en er dan SWW wordt getapt. Met een beluchter hoef je dan geen zorgen te maken dat je het niet weet en/of de afsluiters niet hebt dichtgedraaid.
Hoe dan ook: voor 2 tientjes
[ Voor 0% gewijzigd door Remco45 op 03-03-2019 12:34 . Reden: typo ]
Zolang de aanvoer leiding open is, zou die dalende druk gecompenseerd moeten worden door koud water aanvoer. Als die afgesloten is dan moet het water wel heel ver dalen voor zo'n groot effect.reneeke1970 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 12:07:
[...]
Zou het niet een gloeiend hete boiler zijn geweest die vervolgens 50 graden afkoelt, die krachten zijn natuurlijk enorm van het krimpen?
Volgens de tabel hieronder heeft water van 0 graden een dichtheid van ongeveer 1 cm3 per gram en 1,04 cm3 bij 100 graden. Bij een 400 liter boiler zou dit 15 liter verschil maken tussen 100 graden en 0. Zo warm zijn de meeste boilers niet en dalen tot 0 graden doen ze binnen al helemaal niet.
https://www.engineeringto..._661.html?vA=100&units=C#
Heb je nog vergeten mee te rekenen, dat het boilervat zelf ook een kleinere inhoud krijgt als hij afkoelt.....Felicia schreef op zondag 3 maart 2019 @ 12:32:
[...]
Volgens de tabel hieronder heeft water van 0 graden een dichtheid van ongeveer 1 cm3 per gram en 1,04 cm3 bij 100 graden. Bij een 400 liter boiler zou dit 15 liter verschil maken tussen 100 graden en 0. Zo warm zijn de meeste boilers niet en dalen tot 0 graden doen ze binnen al helemaal niet.
https://www.engineeringto..._661.html?vA=100&units=C#
Je moet dus eigenlijk kijken naar het verschil in kubieke uitzettingscoëfficiënt van water en het metaal van het boilervat.
[ Voor 9% gewijzigd door Zwerius op 03-03-2019 13:33 ]
Zwerius Kriegsman
nee dat ben je niet, dan zeg je ook dag tegen je kavel en tegen de mogelijkheid om in deze regio te kunnen bouwen....
Aangezien je al 8k kosten maak bedank je dus automatisch voor een warmtepomp en een duurzame oplossing voor je woning
Idd B.E.L.A.C.H.E.L.I.J.K.thefox154 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 13:50:
[...]
nee dat ben je niet, dan zeg je ook dag tegen je kavel en tegen de mogelijkheid om in deze regio te kunnen bouwen....
Aangezien je al 8k kosten maak bedank je dus automatisch voor een warmtepomp en een duurzame oplossing voor je woningIk vind het de omgekeerde wereld.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Boosten van het huidige spul kan ook genoeg zijn.Ep Woody schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 10:31:
Voor mijn schoonouders zal deze uitzending ook een extra bevestiging zijn dat ze vooral geen warmtepomp moeten nemen als hun CV ketel de geest geeft. Terwijl ze een prachtige eind jaren 80 rijtjes woning hebben, waar eigenlijk alleen even een paar andere (Jaga) radiatoren in plaats van de 21/11 opgehangen moeten worden om prima uit de voeten te kunnen met een warmtepomp.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dat vind ik nou ook.BarryH schreef op zondag 3 maart 2019 @ 19:03:
grappig dat 20% niet tevreden de aandacht krijgt. 80% is dus wel tevreden (wat best een goede score is met allemaal installateurs die het nieuw en lastig vinden)
Controleren of de invoer juist is. Via PM reageren s.v.p.
Ontbrekende kunnen nog opgeven. Ik stuur geen herinnerings PM.

Weet ik, maar dat is storings gevoeliger dan een grotere radiator, wat voor hun handiger zou zijn. Het zijn geen Tweakerskoevlaas2 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 18:43:
[...]
Boosten van het huidige spul kan ook genoeg zijn.
10 mhoog dan word de onderdruk 1bar. De wanddikte weten we niet maar het is een vrij lang slank vat en dat heeft ook invloed op hoeveel onderdruk zo'n vat kan hebben. Met een versterkingsring in het midden om het vat zou het al een stuk beter bestand zijn tegen onderdruk.
Als ik het risico op zo'n implosie kan vermijden met twee tientjes dan doe ik met je meeRemco45 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 12:32:
@reneeke1970 volgens de tekst in de link niet: ik heb het verhaal van de poster vereenvoudigd weergegeven.
Ik vond nog meer info dat zo'n beluchter wordt aangeraden vanaf 120 liter indien deze hoger staat dan de begane grond.
Zoiets kan ook gebeuren als men op straat aan de waterleiding werkt - en deze dus tijdelijk is afgesloten - en er dan SWW wordt getapt. Met een beluchter hoef je dan geen zorgen te maken dat je het niet weet en/of de afsluiters niet hebt dichtgedraaid.
Hoe dan ook: voor 2 tientjesga ik geen risico lopen
Welk type ga je aanschaffen (en waar)? En sluit ik deze dan aan op de koude leiding, tussen de inlaatcombinatie en het vat middels een T koppeling?
Experts:
Is zoiets geschikt ? € 11,45

Watts Industries vacuumklep, 1/2", max. druk bij 20 grC 14bar - 428015100
- vacuumklep lijkt mij het juiste woord
- max druk .... klinkt mij vreemd
https://www.installatieva...ij-20-grc-14bar-428015100
Watts beschrijving:
http://www.wattsindustrie.../basic-html/index.html#96
Vacuümklep met hoge luchtinlaatcapaciteit. Bij het ontstaan van een vacuüm,
opent zich automatisch voor contact met atmosfeer. Wordt op hoogste punt van
een installatie geïnstalleerd of rechtstreeks op hoogste punt van een boiler. Huis
en klep in messing. Veer in rvs. Ontluchtingskap in schokbestendig PVC.
- Max. druk: 14 bar
- Max. temperatuur: 120°C
Andere/betere suggesties?
[ Voor 29% gewijzigd door Domosapiens op 03-03-2019 22:58 ]
En ""- max druk .... klinkt mij vreemd"" Hoezo? die klep staat onder normale bedrijfs condities, - altijd dus- onder de druk in het vat, variërend van ca 3 bar =waterleiding druk, tot 8 bar, de afblaas van het inlaat ventiel/combie.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Maar ik zou verwachten dat er een specificatie is, onder welke mate van onderdruk de klep open gaat.
De twee voorwaarden welke ik kon vinden staat in het het actuele waterwerkblad 4.4B https://www.infodwi.nl/ID...WB-4-4-B-DEF-OKT-2018.pdf
3.8.4 Tussen een beveiligingstoestel tegen te hoge respectievelijk te lage druk en het te beveiligen deel van de leidingwaterinstallatie mag geen afsluitmogelijkheid aanwezig zijn.
7 Beveiliging tegen onderdruk
Ter voorkoming van schade aan een voorraadwarmtapwatertoestel door onderdruk moet zo nodig (opgave fabrikant) een beluchter worden gemonteerd.
Opmerking
Onderdruk kan ontstaan als de in- en uitlaat van de boiler worden afgesloten in warme toestand en men de boiler dan laat afkoelen. Door de optredende onderdruk kan de boiler inwendig vervormen. Onderdruk kan worden voorkomen, door een beluchter in de koud waterleiding bij de boiler te plaatsen of op de uitlaat van de boiler.
Zag op Duitse fora dat men daar ook wel een keerklep gebruikt met daaraan een slang tegen onverhoopte lekkage. Daar wordt gesteld dat bij de eerste keer vullen er rommel kan opdwarrelen welke dan in het ventiel terecht zou kunnen komen.
EDIT: Nibe boilermontage http://iframe.nibenl.eu/docs/NIBE%20Boilermontage.pdf
Daarin staat een tekening en de risicobeschrijving.
EDIT 2: zojuist van Nibe de specs ontvangen. Onderdrukwaarde staat niet vermeld. Zij adviseren om de Vacuum Breaker Valve zoals zij de beluchter noemen uiteraard niet op een laag punt van de installatie te monteren.
@Wolly Zelf ga ik voor de Nibe LKA523 en die schroef ik bovenin vast op een stukje leiding dat net boven de boiler uit komt.
[ Voor 29% gewijzigd door Remco45 op 04-03-2019 09:55 . Reden: Toegevoegd Nibe voorschriften ]
Misschien rare gedachte maar doet een automatisch ontluchter niet hetzelfde? Die sluit zich af met een vlotter door de waterdruk en valt open als water weg is.Remco45 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 09:04:
Volgens maakt het ook niet uit waar die klep wordt gemonteerd.
De twee voorwaarden welke ik kon vinden staat in het het actuele waterwerkblad 4.4B https://www.infodwi.nl/ID...WB-4-4-B-DEF-OKT-2018.pdf
3.8.4 Tussen een beveiligingstoestel tegen te hoge respectievelijk te lage druk en het te beveiligen deel van de leidingwaterinstallatie mag geen afsluitmogelijkheid aanwezig zijn.
7 Beveiliging tegen onderdruk
Ter voorkoming van schade aan een voorraadwarmtapwatertoestel door onderdruk moet zo nodig (opgave fabrikant) een beluchter worden gemonteerd.
Opmerking
Onderdruk kan ontstaan als de in- en uitlaat van de boiler worden afgesloten in warme toestand en men de boiler dan laat afkoelen. Door de optredende onderdruk kan de boiler inwendig vervormen. Onderdruk kan worden voorkomen, door een beluchter in de koud waterleiding bij de boiler te plaatsen of op de uitlaat van de boiler.
Zag op Duitse fora dat men daar ook wel een keerklep gebruikt met daaraan een slang tegen onverhoopte lekkage. Daar wordt gesteld dat bij de eerste keer vullen er rommel kan opdwarrelen welke dan in het ventiel terecht zou kunnen komen.
EDIT: Nibe boilermontage http://iframe.nibenl.eu/docs/NIBE%20Boilermontage.pdf
Daarin staat een tekening en de risicobeschrijving.
EDIT 2: zojuist van Nibe de specs ontvangen. Onderdrukwaarde staat niet vermeld. Zij adviseren om de Vacuum Breaker Valve zoals zij de beluchter noemen uiteraard niet op een laag punt van de installatie te monteren.
@Wolly Zelf ga ik voor de Nibe LKA523 en die schroef ik bovenin vast op een stukje leiding dat net boven de boiler uit komt.
1 PVoutput . Dongen NB
Daar dacht ik in eerste instantie ook aan. Een luchtbel veroorzaakt een zeer korte drukdaling waardoor de vlotter reageert. Bij een geleidelijke drukdaling heb ik mijn twijfels of een automatische ontluchter wel beluchten kan.reneeke1970 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 14:29:
[...]
Misschien rare gedachte maar doet een automatisch ontluchter niet hetzelfde? Die sluit zich af met een vlotter door de waterdruk en valt open als water weg is.
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh
Omdat er speciale combinatie-uitvoeringen bestaan voor de industrie, ga ik daar niet van uit.
Er zijn verschillende curves die ik kan instellen middels de "user interface" (LED's). volgens de handleiding;
https://net.grundfos.com/...fosliterature-5439492.pdf
De huidige setting is PROP. PRESS.: CURVE1.
Nu wil de installateur de pomp er uit halen en er een open verdeler van maken, of vervangen voor een open verdeler. Blijft de flow dan nog voldoende, is de pomp van de Panasonic sterk genoeg om alles rond te pompen? Zijn er ander mogelijkheden, zoals aanpassen van de curve op de pomp? De Grundfos pomp is volgens mij modulerend, dus het kan zijn dat hij naar een lagere flow gaat.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Zit er ook een buffervat tussen je WP en je radiatoren/vloerverwarming?timovd schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:21:
De laatste tijd heb ik (weer) een aantal keer een H62 (water flow) error gekregen in mijn Panasonic 7kW split (all-in-one H-gen). Het gebeurt voornamelijk als SWW aan het opwarmen is en daarna moet overgaan op cv (omdat T of t is bereikt). Boven heb ik radiatoren met thermostaatkraan en staan allemaal op standje 1. Daar komt dus bijna geen flow doorheen. Beneden heb ik vloerverwarming met 5 groepen en een Grundfoss UPM3 Auto (25-70 130) pomp.
Er zijn verschillende curves die ik kan instellen middels de "user interface" (LED's). volgens de handleiding;
https://net.grundfos.com/...fosliterature-5439492.pdf
De huidige setting is PROP. PRESS.: CURVE1.
Nu wil de installateur de pomp er uit halen en er een open verdeler van maken, of vervangen voor een open verdeler. Blijft de flow dan nog voldoende, is de pomp van de Panasonic sterk genoeg om alles rond te pompen? Zijn er ander mogelijkheden, zoals aanpassen van de curve op de pomp? De Grundfos pomp is volgens mij modulerend, dus het kan zijn dat hij naar een lagere flow gaat.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Dan denk ik dat de Panasonic het wel redttimovd schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:25:
@Felicia, geen buffervat behalve een kleine in de Pansonic zelf.
Hier met de servicecloud tussen de 20-25...timovd schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:30:
@Felicia mijn flow rate (volgens Service Cloud) zit meestal stabiel rond de 10L/min.
Met 10 liter per minuut zou je een dT van 10 hebben om 7kW kwijt te kunnen. 4,2 * 0.166 (10 lpm = 0.166lps) * dT 10 = 7kW
Met 20 liter per minuut heb je genoeg aan een dT van 5,5 voor 6,9kW...
[ Voor 14% gewijzigd door timovd op 04-03-2019 20:44 ]
Ik weet het zo niet of de flow te langzaam is maar als je de flow niet kwijt kan dan lijkt het me logisch dat dat de reden is van de H62 error. Zie je in de servicecloud ook wat de rpm is van de waterpomp? Wellicht eens vergelijken met een andere 7kW, als die van jou veel hoger is bij een lagere flow dan lijkt het mij dat de de langzaamste waterpomp van de 2 de flow bepaald.timovd schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:42:
@Felicia, interessant, want mijn delta T is ingesteld op 5C (default) en volgens de (historische) statistieken +/- 1. Betekent het dan dat mijn flow eigenlijk te langzaam is (want zeker nu hoef ik echt geen 7kW warmte af te geven)?
Dus op zich niet raar dat de 2e pomp er tussenuit gaat/moet. Maar je kan natuurlijk ook eens proberen de radiatoren boven wat verder of helemaal op te zetten. Eens kijken of de flow dan flink omhoog schiet zonder dat de het toerental van de interne waterpomp veel veranderd.
@Felicia, zojuist een radiator (op zolder, vlak naast de binnenunit) vol open gedraaid en de pomp draaide vrij vlot terug van 4150rmp (8,72L/min) naar 2450rpm (9,79L/min). De pomp draait dus minder hard, maar er gaat meer water doorheen. Is dat logisch?
Edit: radiatorkraan weer dicht gedraaid en nog geen minuut later weer een flow error.
edit2: zou het (tijdelijk totdat er een definitieve oplossing is) helpen om de curve van de vv-pomp op constante flow te zetten?
[ Voor 16% gewijzigd door timovd op 04-03-2019 21:10 ]
Ik zou dat eens vertellen aan je leverancier, dan weet ie wel genoegtimovd schreef op maandag 4 maart 2019 @ 21:00:
Vandaag was het bij SWW 1600rpm en bij cv. 4600rpm. Wellicht dat de vloerverwarmingpomp toen ook lekker rustig aan heeft gedaan en moeite had om weer op snelheid te komen. Ik heb het idee (geen harde cijfers; zo ver komt de historie niet) dat de error vaker voorkomt met hogere buitentemperaturen.
@Felicia, zojuist een radiator (op zolder, vlak naast de binnenunit) vol open gedraaid en de pomp draaide vrij vlot terug van 4150rmp (8,72L/min) naar 2450rpm (9,79L/min). De pomp draait dus minder hard, maar er gaat meer water doorheen. Is dat logisch?
Edit: radiatorkraan weer dicht gedraaid en nog geen minuut later weer een flow error.
edit2: zou het (tijdelijk totdat er een definitieve oplossing is) helpen om de curve van de vv-pomp op constante flow te zetten?
Lagere rpm en hogere flow betekent minder weerstand door de open radiator, zie 't als een rietje wat ineens niet meer dichtgeknepen wordt. Grote kans dus dat de 2e pomp die de vloerverwarming pompt dus de limiterende factor is i.c.m. de gesloten radiatoren boven met als gevolg dat de WP zo hard als mogelijk gaat pompen om zijn warmte kwijt te kunnen. Waarschijnlijk komt de H62 error op het moment dat de pomp maximaal maar er nog steeds te weinig flow is voor minimale werking.
Dus, die grundfoss pomp eruit zou ik niet zo'n gek idee vinden. Je kan natuurlijk ook overwegen om die grundfoss niet naar de vloerverwarming te laten pompen maar juist naar de radiatoren. Zo hebben de radiatoren een constante flow en regelt de Panasonic de flow door de vloerverwarming.
[edit]
Ik denk dat een tussentijdse oplossing is om de radiatoren boven iets warmer te zetten. De pomp van de vloerverwarming zou al op CP moeten staan, moet je alleen uitvinden welke stand het beste werkt voor je.
[ Voor 5% gewijzigd door Felicia op 04-03-2019 21:18 ]
Ik heb mij de afgelopen maanden bezig gehouden om bijna alle delen te lezen van dit forum (ja was hier wel even zoet mee ). Ben onder de indruk wat jullie allemaal bereikt hebben.
Jullie hebben mij helemaal warm gemaakt om voor een lucht/water warmtepomp te gaan.
Mijn woning is een tussenwoning met 120m2 en ong 300m3 uit het jaar 1972. Gestookt (nog) door een Intergas 30/36. Mijn verbruik was afgelopen jaar 1250m3 gas inc SSW (ong 240m3).
Aangezien ik eerst alles goed wil isoleren ben ik hier januari mee begonnen. Ik heb de vloer met een Rd van 5.5 geïsoleerd (deze was totaal niet geïsoleerd). In de zomer gaan we onze hele begane grond verbouwen. Hierbij word er een 40m2 vvw ingelegd (dmw frezen) in het beton. Deze bedekken de hele bg. De vvw zit een Therminon LTV vloerverdeler achter. En 4 groepen met 14mm leidingen. De 1e verdieping vervang ik de HTV radiators door JAGA radiator met boosters. Verder ga ik ook de gevel isolatie vervangen. Deze komt dan op Rd 5.5 ipv een Rd van 1.3. Tevens direct alles luchtdicht maken en een decentrale WTW erin zetten (aangezien ik geen centraal afzuig systeem heb). Dak is in de 90 jaren nog na geïsoleerd en zit denk ik rond deRd van 3. Ik stook alleen de bg en 1e verdieping.
Als ik de Koevlaas2 formule ga gebruiken kom ik op 1000x8/1650 = 4,8 kW.
Nu wil ook SSW ermee gaan maken dus met 5 kW zit ik wat krap aangezien ik een gezin van 5 heb en alle ruime SSW gebruiken.
Wat ik op het oog heb en vragen:
Mitsubishi PUHZ-SW75VAA+ERSD-VM2C met dan een externe boiler.
Boiler moet ongeveer 300 of 400 liter wezen. Hebben jullie hier tips over?
Hoe lang duurt het voordat z’n vat weer warm is?
Tevens wil ik mijn huis met zones verwarmen met TADO. Dit betekend dus ook dat ik een buffervat moet hebben. Hoe groot moet deze wezen? Hebben jullie tips waar aan te schaffen?
Is dit een haalbare opstelling? Kan dit veel goedkoper/beter met een andere oplossing/merken?
Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.
Beide tanks heb ik van SHWT in Duitsland. voor de boiler neem je er een met de grootste spiraal die er is, dus zoiets:
https://shwt-warmwassersp...etauscher-inkl-Isolierung
Er is er ook een van 500L
De buffer heb ik deze:
https://shwt-warmwassersp...etauscher-inkl-Isolierung
Transport was voor de 2 samen : €197 naar NL.
Deze tanks zijn van staal, en de boiler is geëmailleerd.
Bij mij is de opwarmtijd van 25-45 * ongeveer 1,3 uur, maar dat is op de ECO stand, op de standaard stand weet ik niet, nooit gebruikt.
Als je voor een legionella programma gaat, dan kan je overwegen om een element bij de boiler te kopen; er zit daarvoor standaard een opening in.
De vloerverwarming: waarom slechts 14 mm buis? Zou zeker naar 16 min. gaan.
Als je naar 100mm hoh gaat dan wordt dat toch zo'n 100m /groep en dat is best lang voor 14 mm.
Zelf heb ik groepen van 60 m met 16 mm.
Je hebt er al goed over nagedacht en los van de opmerkingen van @Naalroc nog een paar toevoegingen.Boutersewalter schreef op maandag 4 maart 2019 @ 22:07:
Goededag dames en heren,
Ik heb mij de afgelopen maanden bezig gehouden om bijna alle delen te lezen van dit forum (ja was hier wel even zoet mee ). Ben onder de indruk wat jullie allemaal bereikt hebben.
Jullie hebben mij helemaal warm gemaakt om voor een lucht/water warmtepomp te gaan.
Mijn woning is een tussenwoning met 120m2 en ong 300m3 uit het jaar 1972. Gestookt (nog) door een Intergas 30/36. Mijn verbruik was afgelopen jaar 1250m3 gas inc SSW (ong 240m3).
Aangezien ik eerst alles goed wil isoleren ben ik hier januari mee begonnen. Ik heb de vloer met een Rd van 5.5 geïsoleerd (deze was totaal niet geïsoleerd). In de zomer gaan we onze hele begane grond verbouwen. Hierbij word er een 40m2 vvw ingelegd (dmw frezen) in het beton. Deze bedekken de hele bg. De vvw zit een Therminon LTV vloerverdeler achter. En 4 groepen met 14mm leidingen. De 1e verdieping vervang ik de HTV radiators door JAGA radiator met boosters. Verder ga ik ook de gevel isolatie vervangen. Deze komt dan op Rd 5.5 ipv een Rd van 1.3. Tevens direct alles luchtdicht maken en een decentrale WTW erin zetten (aangezien ik geen centraal afzuig systeem heb). Dak is in de 90 jaren nog na geïsoleerd en zit denk ik rond deRd van 3. Ik stook alleen de bg en 1e verdieping.
Als ik de Koevlaas2 formule ga gebruiken kom ik op 1000x8/1650 = 4,8 kW.
Nu wil ook SSW ermee gaan maken dus met 5 kW zit ik wat krap aangezien ik een gezin van 5 heb en alle ruime SSW gebruiken.
Wat ik op het oog heb en vragen:
Mitsubishi PUHZ-SW75VAA+ERSD-VM2C met dan een externe boiler.
Boiler moet ongeveer 300 of 400 liter wezen. Hebben jullie hier tips over?
Hoe lang duurt het voordat z’n vat weer warm is?
Tevens wil ik mijn huis met zones verwarmen met TADO. Dit betekend dus ook dat ik een buffervat moet hebben. Hoe groot moet deze wezen? Hebben jullie tips waar aan te schaffen?
Is dit een haalbare opstelling? Kan dit veel goedkoper/beter met een andere oplossing/merken?
Je SW75YAA lijkt mij zeer geschikt voor jouw toepassing, deze doet minimaal een kleine 3KW x 20 (stelregel) is 60 liter buffer zou voldoende zijn. Ik zou persoonlijk iets groter nemen voor stabiliteit in het systeem, dus 80 of 100 liter.
Op je vraag hoe lang het duurt voor je boilervat warm is. met 7,5KW aan vermogen.
1 liter water 1 graad opwarmen kost 4186J aan energie
Stel 400 liter water van 10 graden opwarmen naar 50 graden kost dus 400*40*4186=66976000Joule = /1000000/3,6 = 18,60kWh / 7,5= 2,48 uur.
Dat is dus een ijskoud vat met 400 liter ijskoud water van 10 graden naar 50 graden. Dit komt niet vaak voor.
Ik heb een 400 liter vat en ga naar 45 graden en het langste wat ik voorbij heb zien komen is 1,5 uur met 11,2KW, maar in 99% van de gevallen is nooit het hele vat ijskoud.
Ik lees dat je zones wil toepassen, maar hou er wel rekening mee dat als de kleinste zone open staat je altijd voldoende afgifte hebt voor het minimale vermogen van 3KW, anders krijg je pendelgedrag door te weinig afgifte.
En neem inderdaad een wat grotere diameter met wat kortere groepen. Ga je geen spijt van krijgen.
Ik heb mijn vaten uit Polen, van Joule
Boiler = https://kotly.com.pl/prod...ith-1-coil-3975.html?l=en
Buffervat = https://kotly.com.pl/prod...0-vertical-2871.html?l=en
Doen het perfect!! Zorg voor een grote wisselaar in je boiler, (zo'n 3m2, daar kun je wel 7,5KW mee kwijt)
Heb je al een douche-WTW? Die heb je snel terugverdiend met een gezin van 5, of heb je geen plannen voor de badkamer?
LT-radiatoren (Jaga) hoeft niet, voor meer volume in je systeem kun je ook grotere radiatoren nemen.
Is het geen probleem van je 3weg klep, aangezien deze terwijl er gepompt word omschakelt en mogelijk de flow even helemaal dichtknijpt ?timovd schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:21:
De laatste tijd heb ik (weer) een aantal keer een H62 (water flow) error gekregen in mijn Panasonic 7kW split (all-in-one H-gen). Het gebeurt voornamelijk als SWW aan het opwarmen is en daarna moet overgaan op cv (omdat T of t is bereikt).
Verdeling wil ik de Jaga's wel gaan installeren. Dez komen op de kinderkamers en wil ik snel warm kunnen krijgen als ze op hun Kamer willen spelen.
3kw continu afgifte word nog wel een dingetje dan. Ik dacht dat je dit onderving met je buffer.
Badkamer word nog gerenoveerd maar dat duurt nog wel ff. Ik weet dat dit veel SSW bespaart. Gaat ik zeker meenemen in de verbouwing.
Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.
Hoeveel gebruik je dan aan gas in de zomermaanden als de CV uit is? Dan heb je een beetje een idee van het basis verbruik voor het douchen (soms met koken erbij).timovd schreef op maandag 4 maart 2019 @ 23:17:
Heb je al een douche-WTW? Die heb je snel terugverdiend met een gezin van 5, of heb je geen plannen voor de badkamer?
Ben erg benieuwd.
Je hebt nu twee tips gekregen voor adres boiler, derde tip is warmtepomp boiler aanschaffen met extra spiraal, vanwege subsidie bijna gratis. Kun je stand alone gebruiken of door middel van de spiraal opwarmen met je gewone wp die buiten staat.Boutersewalter schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 06:56:
@Naalroc, @Grolsch, @timovd dank jullie wel voor de reactie. Ik ga het bedrijf voor de VVW ff bellen wat mogelijk is. Word dan dus 6 groepen van 16mm als ik het begrijp?
Verdeling wil ik de Jaga's wel gaan installeren. Dez komen op de kinderkamers en wil ik snel warm kunnen krijgen als ze op hun Kamer willen spelen.
3kw continu afgifte word nog wel een dingetje dan. Ik dacht dat je dit onderving met je buffer.
Badkamer word nog gerenoveerd maar dat duurt nog wel ff. Ik weet dat dit veel SSW bespaart. Gaat ik zeker meenemen in de verbouwing.
1 PVoutput . Dongen NB
Een buffer als open verdeler (want zo gebruikt 99% van de mensen in dit topic hem) maakt het systeem rustiger, maar voorkomt zeker geen pendelen door de te weinig afgifte.Boutersewalter schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 06:56:
@Naalroc, @Grolsch, @timovd dank jullie wel voor de reactie. Ik ga het bedrijf voor de VVW ff bellen wat mogelijk is. Word dan dus 6 groepen van 16mm als ik het begrijp?
Een buffervat is (als het goed is) geïsoleerd en heeft nagenoeg geen afgifte (warmteverlies).
Je moet je ook afvragen wat je denkt te bereiken met zoneregeling in een woning van "slechts" 120m2 / 300m3.
Het hele zoneregeling verhaal (buffer, secundaire pomp, naregeling) kost een een lieve duit (red je met 1K niet) en ik denk dat je met zo weinig oppervlakte er niet zoveel profijt van gaat hebben, en al snel pendelgedrag krijgt.
Als je gewoon alles open zet en waterzijdig goed inregelt denk ik dat het wel eens overbodig kon zijn. Zo kun je zonder buffervat af, en maakt het toch een stukje goedkoper en eenvoudiger. Gewoon WAR draaien en een thermostaat op een praktische plek om externe invloeden (veel mensen, zon, andere interne warmtebronnen) te temperen.
Wat @reneeke1970 aangeeft is ook nog een goede optie. Een zelfstandige Warmtepompboiler kost ook weinig na aftreksubsidie, dan hoef je ook geen duur vat + 3 weg klep + leidingwerk te kopen. Scheelt je ook zo 1,5 tot 2K in kosten. Je hebt dan wel een apparaat wat geluid maakt in de woning staan. Als deze op zolder in een afgesloten ruimte staat lijkt mij dat geen probleem. Maar als de boiler in of vlak naast je slaapkamer staat zou ik daar nog 3 x over nadenken.
Je hebt het over 40m2 aan te leggen vloerverwarming.
Als je H.o.h. 10CM gaat leggen heb je dus 400 meter leiding nodig. Dus ik zou inderdaad 6 groepen maken van 66,66 meter i.p.v. 4 groepen van 100 meter.
Met 40m2 vloerverwarming h.o.h. 10CM met 16x2 buis heb je bij Ta 30, en ruimtetemperatuur van 20 graden 70,5W afgifte per m2, dus 2820Watt in totaal. Dat is al niet bijster veel, en daar ga je zeker geen 7KW mee kwijt kunnen. Als je dit ook nog wil onderverdelen in zone's blijft er weinig van over.
Ta verhogen naar 35 geeft 4228Watt afgifte, maar dat wil je eigenlijk liever weer niet omdat de COP dan slechter wordt
[ Voor 20% gewijzigd door Grolsch op 05-03-2019 07:46 ]
Over zoneverdeling moet ik dan maar een met de vrouw overleggen.
Geluid is subjectief, maar ik heb al diverse WP boilers gehoord, en op zolder in een afgesloten ruimte terwijl je zelf een verdieping lager slaapt geen probleem.Boutersewalter schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 07:49:
We hebben een plat dak en slapen op zolder. De instalatie ruimte komt naast de slaapkamer. D enk dat een wpb te veel geluid maakt.
Maar ik zou niet naast een WP boiler willen/kunnen slapen.
Je kunt de WP boilers trouwens ook instellen / programmeren wanneer ze wel of niet mogen lopen volgens mij, dus als je echt 's nachts geen geluid wil is dit in te stellen.
Welke zone's had je willen regelen dan
De vloer had ik niet onderverdeeld in zone's, want met Ta 30 heb je al dat vermogen al nodig om je minimale vermogen kwijt te kunnen.
[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 05-03-2019 08:07 ]
Mijn oorspronkelijke idee was 5x zone. 1x voor de VVW voor de hele benedenverdieping, 3x voor de kinderkamers en 1x voor de badkamer.
Het is geen verplichting om de motor te starten, je kunt hem nog steeds aan duwen met je wp buiten op dezelfde wijze als met los boiler vat. De wpb is alleen 500 goedkoper, en je hebt leuke backup als je toch de motor wilt starten overdag voor paar uurtjes. Kan handig zijn als buiten steen koud is en je wp heeft zijn handen vol met verwarmen. Of als de buren klagen dat je wp teveel lawaai maakt op vol vermogen.....Boutersewalter schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 07:49:
We hebben een plat dak en slapen op zolder. De instalatie ruimte komt naast de slaapkamer. D enk dat een wpb te veel geluid maakt.
1 PVoutput . Dongen NB
http://nl.atlantic-belgiu...uwbare-energieen/explorer
Heb je alleen een douche, of ook een ligbad
Je kunt op de slaapkamers (volgens mij) gewoon thermostaatknoppen gebruiken, vooral omdat de nieuwe YAA generatie van Mitsubishi een variabel debiet kent voor de waterpomp.
@reneeke1970 Met een wisselaar van 1,2m2 zou het misschien wel kunnen, maar ideaal is het niet. Om 7,5KW kwijt te kunnen is minimaal 3m2 toch wel vereist bij gebruik van een WP.
Met hoge aanvoertemperaturen als zonnecollectoren of CV installatie kun je aardig wat vermogen kwijt op 1,2m2, maar met een WP wil je liever niet van die extreme hoge Ta temperaturen hebben.
[ Voor 47% gewijzigd door Grolsch op 05-03-2019 08:43 ]
Je mag vaker als 1 x per dag je vat verwarmen hoor, is niet verbodenBoutersewalter schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 08:43:
Heb alleen een douche met ong 8l/m. Maar als ik ruim reken: kinderen en ik douchen ieder 10 min en de vrouw 20 min kom ik op 1 uur ssw. 8x60 is 480. Als ong temp van boiler op 50 graden kom ik zeker over die 270 liter heen.
Grolsch schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 08:45:
[...]
Je mag vaker als 1 x per dag je vat verwarmen hoor, is niet verbodenMaar met een 270 liter boilervat, en 5 gezinsleden ga je het niet redden om op 1 lading te kunnen douchen.
Een thermostaat (aan/uit) kun je gewoon aansluiten op de binnenunit, of je gebruikt de bedienunit van de binnenunit welke je in de woonkamer hangt.Boutersewalter schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 08:45:
@Grolsch hoe werkt dit dan met apparte thermostaat en variabel debiet?
En variabel debiet gaat "automatisch", de pompsnelheid past zich vanzelf aan. Hoe dit precies werkt weet ik niet, want ik heb geen YAA (Ik heb nog de YHA met vast debiet). Ik ga er vanuit dat de hydrobox regelt op dT, dus als dT te groot wordt zal de flow verhoogd worden, als de dT te klein wordt zal de flow verlaagd worden. Bijvoorbeeld @Gasschuif heeft de nieuwe YAA uitvoering. Die heeft dan wel weer een buffervat
De nieuwe Panasonics hebben ook waterpompen met variabel debiet, en ik hoor er hier niemand over klagen
Als je toch voor een ontkoppelbuffervat kiest, zorg dan wel dat je voor een pomploze gesloten verdeler kiest voor je v.v.w. Ook al kies je niet voor een buffervat, dan zou ik nog voor zo'n verdeler gaan.
Met een 270 liter vat van 50 graden heb je effectief +- zo'n 345 liter van 38 graden beschikbaar.Boutersewalter schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 08:47:
😅😅. Dat weet ik. Maar in de ochtend is het hier een beetje druk. Dus zijn allemaal avond douches. De kinderen rond 19: 00 en wij meestal een paar uur later.
[...]
345/8 = 43 minuten douchen.
Ik lees zojuist de de WPB "maar" 665Watt aan vermogen heeft
Het boekje geeft aan "opwarmtijd van 10 uur en 41 minuten van 15 naar 55 graden"
Dat gaat dan wel ff duren als je het vat wil opwarmen
Misschien dan toch maar voor een grotere boiler gaan gekoppeld aan de LW WP.
Je zoekt problemen, begrens de douche naar 5.5/6 liter, verhoog naar 55/60 graden en klaar. En anders zet je er twee in serie. Nog steeds 500 uitgespaard waarvoor je als backup ook nog een doorstroom verwarmer kunt aanschaffen.Boutersewalter schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 08:43:
Heb alleen een douche met ong 8l/m. Maar als ik ruim reken: kinderen en ik douchen ieder 10 min en de vrouw 20 min kom ik op 1 uur ssw. 8x60 is 480. Als ong temp van boiler op 50 graden kom ik zeker over die 270 liter heen.
Met een 400 liter op 45 graden kom je ook niet ver hoor, is na half uur ook gedaan.
1 PVoutput . Dongen NB
Dat zou ook nog wel kunnen, maar omdat de flow oploopt (met veel minder rpm) als ik een radiator opendraai, denk ik dat de vv-pomp de beperkende factor is.koevlaas2 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 23:39:
[...]
Is het geen probleem van je 3weg klep, aangezien deze terwijl er gepompt word omschakelt en mogelijk de flow even helemaal dichtknijpt ?
Wat zou er moeten gebeuren met de 3w-klep? Kun je die schoonmaken van binnen?
Een pomp heeft geen weerstand, zeker niet als hij draait. Jou probleem is geen open verdeler omdat je boven alles dicht gooit. Je vloer alleen kan die flow niet aan.timovd schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 08:57:
[...]
Dat zou ook nog wel kunnen, maar omdat de flow oploopt (met veel minder rpm) als ik een radiator opendraai, denk ik dat de vv-pomp de beperkende factor is.
Wat zou er moeten gebeuren met de 3w-klep? Kun je die schoonmaken van binnen?
Zit daar misschien ook nog thermostaat ventiel op?
[ Voor 4% gewijzigd door reneeke1970 op 05-03-2019 09:05 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Uiteindelijk de boel opengeschroefd en zowel voetventiel als thermostaat bleken een veel te nauwe opening te hebben in de volledig open stand, zie foto: leidingen 22mm en opening 9,3 mm.
Beide eruit gehaald en de ruis is weg.
Flow is nu zo goed dat ik de pomp wat terug moest regelen i.v.m. radiatoren boven welke anders te weinig flow kregen.
Een doorstroomverwarmer is ook mogelijk als WAF-verzekering.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Een DWTW in een standaard situatie verwarmd het koude water wat bijgemengd wordt bij het warme water welke van de boiler komt.
Als het warme water wat van de boiler komt "maar" 45 graden is, wordt er weinig koud water bijgemengd, dus is de besparing ook aardig minder.
Stel Ta warm water = 45 graden
Stel Ta koud water = 10 graden
Dan wordt er om 8 liter water te maken van 38 graden 6,4 liter warm water gebruikt, en slechts 1,6 liter koud water.
Ik vraag me af (is wel uit te rekenen) hoeveel energie je nu daadwerkelijk bespaart.
De eerste minuten doet een DWTW volgens mij ook nog niet zo heel veel, en als je 10 minuten douched gebruik je "maar" hooguit 16 liter koud water.
Misschien dat iemand hier eens een berekening van kan maken, maar de 50% besparing die ik her en der lees lijkt mij compleet niet haalbaar in bovengenoemd scenario.
Of je moet de DWTW zo aansluiten dat hij de koude aanvoer richting de boiler voorverwarmd, maar daar wordt de installatie ook weer niet eenvoudiger van.
- VVW van 4 naar 6 groepen en diameter van 14 naar 16
-VVW altijd helemaal open laten
- kan een open verdeler nu ook al als ik nog met CV stook? Anders is dat geen optie. (Moet nog ff sparen 😝)
- 1e verdieping dan maar direct mee verwarmen (3x Jaga 1 kW en 1x plaat van 1kW) anders krijg ik de 3kw niet weg ( 1 verwarming op de 1ste verdieping aan lijkt mij weer zo nutteloos).
- SSW boiler van 400 met 3m leiding erin.
- buffer?
- als ik boven toch verwarm dan hoeft er ook geen zone regeling.
Moet ik alleen nog extra decentrale wtw boven gaan installeren ivm ventilatie.
Is dit dus de beste optie?
Klopt als een busBoutersewalter schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:14:
Als ik nu alles op een rij zet:
- VVW van 4 naar 6 groepen en diameter van 14 naar 16
-VVW altijd helemaal open laten
Je moet een gesloten (pomploze) verdeler hebben. Dat kan met een CV ketel ook, alleen dan moet je waarborgen dat er niet te heet water je vloer in gaat. Bij een WP (LTV) kun je dit met de WP regelen. Een CV ketel krijg je denk ik niet op Ta 30 ~ Ta 35.- kan een open verdeler nu ook al als ik nog met CV stook? Anders is dat geen optie. (Moet nog ff sparen 😝)
SWW boiler met 3m2 (oppervlak) wisselaar erin.- 1e verdieping dan maar direct mee verwarmen (3x Jaga 1 kW en 1x plaat van 1kW) anders krijg ik de 3kw niet weg ( 1 verwarming op de 1ste verdieping aan lijkt mij weer zo nutteloos).
- SSW boiler van 400 met 3m leiding erin.
Als je geen naregeling hebt, en voldoende systeeminhoud (dat heb je wel met vloerverwarming met 16mm buizen) is een buffer niet persé noodzakelijk.- buffer?
Klinkt als een goed plan- als ik boven toch verwarm dan hoeft er ook geen zone regeling.
Moet ik alleen nog extra decentrale wtw boven gaan installeren ivm ventilatie.
Is dit dus de beste optie?
Dit kan ik onderschrijven, vat (260L) op 45 graden is voldoende voor 4 personen bij ons, ongeveer 1 uur douchetijd, ik ga nog een DWTW plaatsen, dat zal de totale douchetijd tussen de 20-30% verlengen.Grolsch schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 08:45:
[...]
Je mag vaker als 1 x per dag je vat verwarmen hoor, is niet verbodenMaar met een 270 liter boilervat, en 5 gezinsleden ga je het niet redden om op 1 lading te kunnen douchen.
Uiteraard kan het vat ook op 65 graden, dan kun je aanmerkelijk langer douchen maar kost ook een hoop COP=1 energie i.v.m. naverwarming met het element.
VVW in de slaapkamersBoutersewalter schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 08:25:
De VVW is 1 zone. Maar als ik deze eraf haal van de zones blijft gaat de wp niet aan als ik in eens de kinderkamers wil verwarmen. Wat ik nu een beetje proef is dus geen zone verdeling. Dus om 3kw kwijt te kunnen VVW altijd open en 1 radiator boven altijd open. Dan kan ik dus eigenlijk de hele 1e verdieping warm houden.
Mijn oorspronkelijke idee was 5x zone. 1x voor de VVW voor de hele benedenverdieping, 3x voor de kinderkamers en 1x voor de badkamer.
Een boost creëer je heel simpel en snel met een elektrische heater (of radiator). Bij ons zit het met 1200W binnen 5 minuten op 22 graden(speel/studeer modus), zodra je weer terug wil naar (slaap modus), deur naar de overloop open en je bent de warmte zo weer kwijt zodat je "normaal" kan slapen. Meet vvw duur het lang voordat je je verhoogde temperatuur hebt bereikt en duurt het ook lang voordat je de warmte weer kwijt bent.
[ Voor 49% gewijzigd door Appie Heijn op 05-03-2019 10:27 ]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Gaat prima met mijn Remeha AvantaJe moet een gesloten (pomploze) verdeler hebben. Dat kan met een CV ketel ook, alleen dan moet je waarborgen dat er niet te heet water je vloer in gaat. Bij een WP (LTV) kun je dit met de WP regelen. Een CV ketel krijg je denk ik niet op Ta 30 ~ Ta 35.
Ik denk dat deze temperatuur begrenzing ook te bereiken is met een RTL ventiel , in de retour van de vloer dus; die kan er dan later tussenuit als de wp er komt. Kost tussen en 50-75€ en hoeft helemaal niet in zo'n mooi inbouwkastje, komt gelijk op de retour van de verdeler.Je moet een gesloten (pomploze) verdeler hebben. Dat kan met een CV ketel ook, alleen dan moet je waarborgen dat er niet te heet water je vloer in gaat. Bij een WP (LTV) kun je dit met de WP regelen. Een CV ketel krijg je denk ik niet op Ta 30 ~ Ta 35.
MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..
Maar dan heb je op de etage ook geen verwarming meer, en ik dacht dat dit bij @Boutersewalter wèl gewenst is.Buitenkamp schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:32:
Nefit smartline gaat ook prima heb een buis temp voeler 2 x op de aanvoer gezet voor max temp. 1 bij de ketel aangesloten op ext. Contact zodat de ketel uit gaat en 1 in serie met vloerverwarming klep zodat deze sluit bij te hoge temp.
Draai momenteel Ta Max 50 (kan 30) en min Ta 30 (kan min 10).
Kan dus het beste een open verdeler er tussen zetten?
[ Voor 20% gewijzigd door Boutersewalter op 05-03-2019 10:39 ]
Tomexergie,Tomexergie schreef op zondag 3 maart 2019 @ 19:39:
De Concept Monitoring februari 2019
Controleren of de invoer juist is. Via PM reageren s.v.p.
Ontbrekende kunnen nog opgeven. Ik stuur geen herinnerings PM.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zou je aub mijn installatie willen toevoegen?
W/W WP Itho Daalderop WPU 3i, nominaal vermogen 4 kW
Edit: heb je een PM gestuurd.
3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO
Buisvoelers staan ingesteld op 45 graden dan verbreekt schakel contact.
Dit is een tussenoplossing ga binnenkort een WP plaatsen ben mij aan het orienteren.
[ Voor 50% gewijzigd door Buitenkamp op 05-03-2019 10:58 ]
MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..
GESLOTEN pomploze verdeler, zie onderstaande link:Boutersewalter schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:39:
Kan ook met de intergas deze regeling instellen.
Draai momenteel Ta Max 50 (kan 30) en min Ta 30 (kan min 10).
Kan dus het beste een open verdeler er tussen zetten?
https://abelenco.nl/kenni...vloerverwarming-verdeler/
Ik denk niet dat je dit voorstel door de directie @Tomexergie goedgekeurd krijgtKets_One schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:40:
[...]
Tomexergie,
Zou je aub mijn installatie willen toevoegen?
W/W WP Itho Daalderop WPU 3i, nominaal vermogen 4 kW
Edit: heb je een PM gestuurd.
Ik ben trouwens wel erg benieuwd naar je SCOP voor CV / SWW
[ Voor 41% gewijzigd door Grolsch op 05-03-2019 11:17 ]
reneeke1970 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:04:
[...]
Een pomp heeft geen weerstand, zeker niet als hij draait. Jou probleem is geen open verdeler omdat je boven alles dicht gooit. Je vloer alleen kan die flow niet aan.
Zit daar misschien ook nog thermostaat ventiel op?
Ik heb ca 60m2 vloeroppervlakte en ca 50m2 vloerverwarming (niet in de wc, trapkast, onder keukenblok, etc). Er zijn 5 groepen met 16mm buis met 10cm hoh. Valt hiermee een berekening te maken van maximale flow? Is die 9,3mm standaard als voetventiel?Remco45 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:15:
@timovd Afgelopen winter (ahum...zo koud was het niet) heb ik ter voorbereiding op aanschaf warmtepomp mijn CV ingesteld op 30 - 35 graden. Daartoe moest de flow van de VVW verdeler wel omhoog wat resulteerde in leidingruis.
Uiteindelijk de boel opengeschroefd en zowel voetventiel als thermostaat bleken een veel te nauwe opening te hebben in de volledig open stand, zie foto: leidingen 22mm en opening 9,3 mm.
[Afbeelding]
Beide eruit gehaald en de ruis is weg.
Flow is nu zo goed dat ik de pomp wat terug moest regelen i.v.m. radiatoren boven welke anders te weinig flow kregen.
[...]
Dit kan ik onderschrijven, vat (260L) op 45 graden is voldoende voor 4 personen bij ons, ongeveer 1 uur douchetijd, ik ga nog een DWTW plaatsen, dat zal de totale douchetijd tussen de 20-30% verlengen.
Hoeveel debiet heeft jou douch?
Bij 50m2 vloeroppervlakte heb je dus 500m1 v.v. buis, dus 100 meter per groep (vrij lang, korter was prettiger geweest met LTV)timovd schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 11:04:
[...]
[...]
Ik heb ca 60m2 vloeroppervlakte en ca 50m2 vloerverwarming (niet in de wc, trapkast, onder keukenblok, etc). Er zijn 5 groepen met 16mm buis met 10cm hoh. Valt hiermee een berekening te maken van maximale flow? Is die 9,3mm standaard als voetventiel?
Flow is een beetje afhankelijk van gewenste dT.
Bij Ta 30, Truimte 20 heb je een afgegeven vermogen van 3525Watt
Ik denk dat je op een debiet uit komt van rond de 2 ltr/minuut per groep, dus in totaal 10 ltr/minuut.
Dan zit je met 3525Watt afgegeven vermogen precies op een dT van 5. Dat lijkt mij een goede basisinstelling.
Wat je maximaal zou kunnen halen is afhankelijk van drukverliezen en leiding weerstand, gebruikte aanvoerleidingen, koppelingen, sterkte van de pomp, etc.
[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 05-03-2019 11:16 ]
Zou ik de flow kunnen beperken in de Panasonic, of misschien de dT verhogen?
Ook Panasonic kookt met watertimovd schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 11:22:
@Grolsch , Ik kom nu inderdaad uit op een flow van rond de 10L/minuut (volgens Panasonic Service Cloud) met dT 5. De vloerverwarming ligt er nu 4 jaar in en toen had ik nog geen idee dat er een WP in kwam.
Zou ik de flow kunnen beperken in de Panasonic, of misschien de dT verhogen?
Waarom wil je de flow beperken
Als je de dT verhoogd zal de Panasonic (mits nieuwe type) de flow verlagen, de formule is ook bij een Panasonic Vermogen = L/s * 4.2 * Dt = kW.
Als je de dT verhoogd zal ook de gemiddelde temperatuur lager worden, en dus ook je afgegeven vermogen.
Ik kan maar 1 reden bedenken om je flow te verlagen, en dat is geluid
Overigens hoor ik in de woonkamer de vv-pomp die in de trapkast hangt zachtjes zoemen
Zou je bij die flow error niet juist je flow willen verhogentimovd schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 11:27:
@Grolsch, het gaat mij niet om het geluid, maar om de H62 flow-error die steeds komt als de WP er een flinke flow doorheen wil sturen. Geluid zal een leuke bijkomstigheid zijn.
Overigens hoor ik in de woonkamer de vv-pomp die in de trapkast hangt zachtjes zoemen
Volgens mij is er bij jou iets anders aan de hand, 10 ltr/minuut met een 7KW WP is eerder te weinig als te veel. Om 7KW kwijt te kunnen heb je een dT van 10 nodig, die ga je nooit halen over je vloer en WP vriendelijke Ta temperaturen.
Nog een vraag (beetje off topic)
Bij een WP wil je de flow aandacht hoog hebben ivm kleinere dT. Bij een CV is dit toch andersom? Als ik mijn CV vol laat lopen heb ik een dT van 1 graad. In de meeste handleiding word aangeraden een dT van 20 aan te houden. Dus als ik straks mijn VVW heb kan dan beter een hoge flow of lage flow er overheen gooien?
[ Voor 49% gewijzigd door Boutersewalter op 05-03-2019 12:14 ]
Dit topic is gesloten.
![]()