Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 121 Laatste
Acties:
  • 582.124 views

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:52
Wat ik in de discussie een beetje mis is ook hoe mensen de WP willen/wensen te gebruiken. Als een WP systeem een manier van leven opdringt dan komt het ook niet goed.

Ikzelf wilde persé niet 's nachts draaien. Ik wil 's nachts rust. Maar dat gaat niet zomaar. Vragen die je moet stellen:
- Wil ik de hele dag echt een constante temperatuur. Wij vinden bijvoorveeld 's ochtend 19-20c en 's avonds 22c. Kan dat met de geplande afgifte manier?
- Hoeveel graden daalt de kamer temperatuur over de nacht? Als de temperatuur tot onder de 17c zakt ofzo dan zal de WP 's nachts wel gaan draaien. Wil je dat niet dan moet er meer geïsoleerd worden. (Of accepteren dat hij wel start 's nachts).
- Kan ik bij -10c de boel 's ochtends weer warm krijgen? Met een WP kan ook wel nachtverlaging worden toegepast, mits er voldoende vermogen is (en dit vermogen bij een lage Ta, als de woning koud is dan heb sowieso al meer afgifte).
- Wat heb ik daar voor nodig? Met convectoren gaat het veel sneller dan VVW.
- Als je alleen overdag wilt verwarmen, dan heb je meer vermogen nodig dan de @koevlaas2 formule. Een factor 1,5 extra is niet gek.
- Ik ben gegaan voor convectoren omdat we VVW teveel gedoe vonden. Dan moet er genoeg afgifte zijn bij 35c. Het vermogen moet ook afgegeven worden als de woning al warm is. Dat is wel berekenen.
- Als je alleen overdag wilt verwarmen is de 'te grote' WP niet te groot. Het minimale vermogen is bij een grote WP ook hoger, dus zal de WP eerder pendelen bij lage Ta. Dit kost weer een stukje COP omdat Ta wat hoger moet staan bij hoge Tb. Maar ja, gisteren hier ook nog een COP van 5,22 bij Ta 34c en Tb 15c... dus hoe erg is het?

Keuzes, keuzes en keuzes 😀

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:45
Tsurany schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:17:
[...]

Net als dat ik voor een vloer leggen een vakman kan uitkiezen die alles van begin tot eind regelt wil ik dat ook voor een warmtepomp kunnen. Ik vind het niet gek dat Radar met deze conclusie komt als de enige optie is om je er zelf uitgebreid op in te lezen.
Volgens mij zijn er bij de diverse beroepsgroepen altijd sjaggeraars, die voor de anderen het verpesten. Hoe vaak is het al voorgekomen dat een klusjesman/bedrijf slecht werk heeft afgeleverd met het leggen van een vloer?

Dat is bij installateurs ook zo. Er zijn goede en slechte onder hen.
Daarom mijn advies... Goed beslagen ten ijs komen.
Stel open vragen en wees kritisch.
Woon zelf in Pijnacker. Je kunt altijd langskomen voor advies of om te horen kijken hoe de WP hier werkt.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

• Fut41
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
Tsurany schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:17:
[...]

Net als dat ik voor een vloer leggen een vakman kan uitkiezen die alles van begin tot eind regelt wil ik dat ook voor een warmtepomp kunnen. Ik vind het niet gek dat Radar met deze conclusie komt als de enige optie is om je er zelf uitgebreid op in te lezen.
Ook cv installaties met gas worden en werden ook regelmatig niet correct afgeleverd. Ook daarvoor ben je soms afhankelijk van referenties in jouw kennis kring. In welke omgeving zoek je een bedrijf?

Verwijderd

Klopt het wat ik hier beweer voor de berekening van de afgiftecapaciteit van radiatoren en/of vloerverwarming ? Van 1 jan - 31 dec 2018 waren er 2676 gewogen graaddagen in de regio weerstation De Bilt, beide woningen bevinden zich in deze regio, onderling 7 km uit elkaar, het verbruik per gewogen graaddag 1500 / 2676 = 0,56m3/ggd is ?
Dat er bij -10C t.o.v. de stookgrens van 18, dus 28C overbrugt dienen te worden en dat daarvoor 28 * 0,56 = 15,68m3 gas nodig is. Omdat het in het stookseizoen plaatsvind dat er dan nog een factor 1,1 overheen moet, althans wat ik op gaslicht.com lees, 1,1 * 15,68m3 = 17,25m3 gas doorheen gaat.
Bij 100% efficiency betekent dat dat er 17,25 * 9,769 = 168,5kWh afgegeven moet kunnen worden.
Ik las op het forum dat er met 8kWh i.p.v. 9,769, volgens https://www.energieconsul...kening-van-m3-n-naar-kwh/ , gerekend mag/kan worden. wat is wijsheid ?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
Pietje555 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:09:
[...]

Vergeet wel even dat er ook veel huur huizen zijn en dat er ook heel veel mensen zelfs nu het niet breed hebben. Denk je dat die mensen dan maar in de kou moeten gaan zitten?!?
Ik zie de energie kosten niet snel veel hoger worden. De hele economie valt dan stil omdat er verder geen geld is voor consumptie.
Ik bepaal die prijzen niet hoor, ik constateer alleen wat. In een huurhuis zal de verhuurder het moeten regelen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:19
Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:42:
Klopt het wat ik hier beweer voor de berekening van de afgiftecapaciteit van radiatoren en/of vloerverwarming ? Van 1 jan - 31 dec 2018 waren er 2676 gewogen graaddagen in de regio weerstation De Bilt, beide woningen bevinden zich in deze regio, onderling 7 km uit elkaar, het verbruik per gewogen graaddag 1500 / 2676 = 0,56m3/ggd is ?
Dat er bij -10C t.o.v. de stookgrens van 18, dus 28C overbrugt dienen te worden en dat daarvoor 28 * 0,56 = 15,68m3 gas nodig is. Omdat het in het stookseizoen plaatsvind dat er dan nog een factor 1,1 overheen moet, althans wat ik op gaslicht.com lees, 1,1 * 15,68m3 = 17,25m3 gas doorheen gaat.
Bij 100% efficiency betekent dat dat er 17,25 * 9,769 = 168,5kWh afgegeven moet kunnen worden.
Ik las op het forum dat er met 8kWh i.p.v. 9,769, volgens https://www.energieconsul...kening-van-m3-n-naar-kwh/ , gerekend mag/kan worden. wat is wijsheid ?
Beste is om graaddagen in het stooksseizoen te nemen. 's zomers zijn er ook nog een stuk of 100. Strenge winters hebben zomaar 20% meer graaddagen. Let ook op extra verbruik vor vorstvrij houden. Dat zit nauwelijks in je gasverbruik, maar zet stevig aan bij -10. Naar mijn mening levert 8kWh/m3 gas een 5-10% onderschatting van je warmteafgifte op. Als je nu extreem nachtverlaging toepast heb je mogelijk ook meer warmte nodig.

Zorg ook dat het afgifte systeem voldoende WP vriendelijk is, lage temperatuur en altijd voldoende open om de flow kwijt te kunnen. Indien nodig kan een buffervat geinstalleert worden. Bij slechts een zone en voldoende warmteinhoud (hetzij liters, hetzij beton massa bij VVW) is dit meestal niet nodig.
De meeste WP systemen hebben ook electrische elementen, waardoor je je kunt veroorloven heel krap te dimensioneren. Een beter COP is ook hier de beloning.

Wanneer je volgend jaar echter een aanbouw wilt doen, is het weer helemaal anders. Ook als je ouder wordt stook je meestal wat meer. Misschien heb je iets aan mijn post van 20 februari waarin ik mijn ervaringen van mijn eerste WP jaar heb proberen te vangen in de gemeten data.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:01:
@Oxellaar probleem met de carrier 60kw warmtepomp lijkt te zijn opgelost.

Het blijkt dat de klep die in de persgas leiding zit niet schakelt, hij stond toevallig in de verwarmings stand.
Tijdens eens defrost hoor de klep om te schakelen maar dat gebeurde dus niet.
De 4wegklep dus?.... ;)

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:33
Zwerius schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 17:42:

Een land waar we droge voeten houden is veel meer waard zou ik zeggen.
Ik woon gelukkig nog aan de hoge kant van het land, maar de eerste publicaties verschijnen al, waarin voorzichtig wordt gesproken over een gefaseerde terugtrekking uit lager gelegen gebieden......
Hoewel, in het ergste geval (ongeremde doorgroei uitstoot met 4-5°C opwarming als gevolg) is de hoogte bij ons (ca 35 m) ook al niet voldoende.
En dan maar blijven praten over TVT.....??
Als aanvulling op mijn vorige post, hierbij nog even een link naar de gegevens waar ik op doelde:
https://www.vn.nl/zeespiegelstijging-plan-b/

Zwerius Kriegsman

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wimhaw schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:28:
[...]

Volgens mij zijn er bij de diverse beroepsgroepen altijd sjaggeraars, die voor de anderen het verpesten. Hoe vaak is het al voorgekomen dat een klusjesman/bedrijf slecht werk heeft afgeleverd met het leggen van een vloer?

Dat is bij installateurs ook zo. Er zijn goede en slechte onder hen.
Daarom mijn advies... Goed beslagen ten ijs komen.
Stel open vragen en wees kritisch.
Woon zelf in Pijnacker. Je kunt altijd langskomen voor advies of om te horen kijken hoe de WP hier werkt.
Dat is een goed punt, maar op het gebied van vloeren heb ik wel genoeg kennissen die mij kunnen doorverwijzen. Warmtepompen zijn relatief nieuw.
Fut41 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:31:
[...]

Ook cv installaties met gas worden en werden ook regelmatig niet correct afgeleverd. Ook daarvoor ben je soms afhankelijk van referenties in jouw kennis kring. In welke omgeving zoek je een bedrijf?
Ik zoek in de omgeving Utrecht. Ik heb geen vloerverwarming maar het is wel een goed geïsoleerd huis uit 2006. Ik zoek dus naar advies mbt een warmtepomp en of de huidige radiatoren voldoende zijn of dat ik mogelijk radiatoren moet vervangen. En hoe ik individuele kamers kan verwarmen zonder gelijk de benedenverdieping te moeten verwarmen.

En dan het liefst een installateur die advies kan geven, producten kan aanschaffen en kan installeren en inregelen.

Maar wellicht moet ik er dan toch zelf flink wat tijd in gaan investeren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:56
@Tsurany mijn ervaring is dat er maar weinig tot geen installateurs zijn die dit tegen een nette prijs kunnen/ willen regelen. Door jezelf te verdiepen in de materie hou je al snel 5K over.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

LangeFries schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 21:29:
[...]

Beste is om graaddagen in het stooksseizoen te nemen. 's zomers zijn er ook nog een stuk of 100. Strenge winters hebben zomaar 20% meer graaddagen. Let ook op extra verbruik vor vorstvrij houden. Dat zit nauwelijks in je gasverbruik, maar zet stevig aan bij -10. Naar mijn mening levert 8kWh/m3 gas een 5-10% onderschatting van je warmteafgifte op. Als je nu extreem nachtverlaging toepast heb je mogelijk ook meer warmte nodig.

Zorg ook dat het afgifte systeem voldoende WP vriendelijk is, lage temperatuur en altijd voldoende open om de flow kwijt te kunnen. Indien nodig kan een buffervat geinstalleert worden. Bij slechts een zone en voldoende warmteinhoud (hetzij liters, hetzij beton massa bij VVW) is dit meestal niet nodig.
De meeste WP systemen hebben ook electrische elementen, waardoor je je kunt veroorloven heel krap te dimensioneren. Een beter COP is ook hier de beloning.

Wanneer je volgend jaar echter een aanbouw wilt doen, is het weer helemaal anders. Ook als je ouder wordt stook je meestal wat meer. Misschien heb je iets aan mijn post van 20 februari waarin ik mijn ervaringen van mijn eerste WP jaar heb proberen te vangen in de gemeten data.
Dank voor je reactie. Je post van 20 feb gelezen en heb daar een vraagje over. Je schat de afgifte van je CV-ketel op 12700kWh. Je warmtepomp produceerde 13551kWh, die laatste is gemeten, de eerste is geschat, waar ik even benieuwd naar ben hoe je tot die schatting/educated guess gekomen bent. Je comfort-niveau/gemiddelde binnentemperatuur is gestegen met de warmtepomp, "je leed nog wel eens een uurtje kou" met je CV-ketel. Hoeveel denk/schat je dat de gemiddelde binnentemperatuur, alles over 24 uur gerekend, van alle verdiepingen gestegen is t.o.v. de CV periode ? Elke 1C lager gemiddelde binnentemperatuur levert met een CV-ketel zo'n 7% besparing op. (13551 - 12700) / 135.51 = 6.28%. DIt suggereert dat je er bij je schatting vanuit bent gegaan dat het verschil minder dan 1C is. Klopt mijn aanname een beetje ?

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-11 16:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tsurany schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 19:05:
De uitzending van Radar gezien en dat bevestigd wel een beetje waar ik al bang voor was, de kennis bij veel leveranciers is onder de maat. Ik zoek niet alleen een simpele installateur maar ook iemand die even langs komt, rond kijkt in de woning en dan advies geeft. Ik wil me er niet al teveel in moeten verdiepen en kunnen vertrouwen op de expertise van een vakkundige leverancier.
Heb je weleens gezien hoe een gemiddelde installateur een CV ketel adviseert en oplevert?

Waterzijdig inregelen doet men niet, de CW5 staat het hele jaar te pendelen omdat deze over bemeten is en het rendement vliegt de schoorsteen uit vanwege de hoge retourtemperatuur. Maar die regendouche die is zo fijn :F

Heel generaliserend wil de Nederlandse installatiebranche vooral een onderhoudscontract verkopent, geen moeilijke installatie vragen over afstellen en zo snel mogelijk door naar de volgende...

Het zelfde geld overigens bij de verkoop van zonnepanelen. Als je als consument iets goed wilt moet je ZELF onderzoek doen of lang zoeken naar een geschikte partij.

Ben voor mijn nieuwbouwwoning aan het zoeken naar een bedrijf of ZZP'er die een l/w all-in-one wilt installeren maar de eerste ervaringen zijn dramatisch. Goed onderbouwt advies lijkt niet te bestaan, het is vooral natte vinger werk wat de boventoon voert.

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 26-02-2019 23:09 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 05:52
ja die inderdaad :)

Maar is het een 4weg klep?

• Oxellaar
  • Niet online
@Ramon_1984
jazeker.....

Zuig wordt persgas en condensor wordt verdamper

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Fullpower schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:19:
Wat ik in de discussie een beetje mis is ook hoe mensen de WP willen/wensen te gebruiken. Als een WP systeem een manier van leven opdringt dan komt het ook niet goed.

Ikzelf wilde persé niet 's nachts draaien. Ik wil 's nachts rust. Maar dat gaat niet zomaar. Vragen die je moet stellen:
- Wil ik de hele dag echt een constante temperatuur. Wij vinden bijvoorveeld 's ochtend 19-20c en 's avonds 22c. Kan dat met de geplande afgifte manier?
- Hoeveel graden daalt de kamer temperatuur over de nacht? Als de temperatuur tot onder de 17c zakt ofzo dan zal de WP 's nachts wel gaan draaien. Wil je dat niet dan moet er meer geïsoleerd worden. (Of accepteren dat hij wel start 's nachts).
- Kan ik bij -10c de boel 's ochtends weer warm krijgen? Met een WP kan ook wel nachtverlaging worden toegepast, mits er voldoende vermogen is (en dit vermogen bij een lage Ta, als de woning koud is dan heb sowieso al meer afgifte).
- Wat heb ik daar voor nodig? Met convectoren gaat het veel sneller dan VVW.
- Als je alleen overdag wilt verwarmen, dan heb je meer vermogen nodig dan de @koevlaas2 formule. Een factor 1,5 extra is niet gek.
- Ik ben gegaan voor convectoren omdat we VVW teveel gedoe vonden. Dan moet er genoeg afgifte zijn bij 35c. Het vermogen moet ook afgegeven worden als de woning al warm is. Dat is wel berekenen.
- Als je alleen overdag wilt verwarmen is de 'te grote' WP niet te groot. Het minimale vermogen is bij een grote WP ook hoger, dus zal de WP eerder pendelen bij lage Ta. Dit kost weer een stukje COP omdat Ta wat hoger moet staan bij hoge Tb. Maar ja, gisteren hier ook nog een COP van 5,22 bij Ta 34c en Tb 15c... dus hoe erg is het?

Keuzes, keuzes en keuzes 😀
Het gaat idd om keuzes en wat voor huis je hebt. Ik heb bewust gekozen voor een w/w wp, hoef ik feitelijk nergens rekening mee te houden. Was wel duurder, maar was het grote subsidie tijdperk en in de bouwcrisis, het verschil was toen te overzien.

En een nieuwbouwhuis, dus bij mij is deze week de wp niet actief, weinig warmteverlies en veel zonnestraling.

De meeste rederenen vanuit hun eigen situatie en gaan dus niet over algemene zaken discussieren of doen dit pas als het apparaat er staat, omdat ze dan zich bijvoorbeeld bewust worden hoeveel geluid hij maakt. Lijkt me een heel natuurlijk proces.

Verwijderd

Grolsch schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 22:00:
@Tsurany mijn ervaring is dat er maar weinig tot geen installateurs zijn die dit tegen een nette prijs kunnen/ willen regelen. Door jezelf te verdiepen in de materie hou je al snel 5K over.
Ik spam gewoon jou en anderen met vragen. Zal komende maanden ook zelf keuzes moeten gaan maken, maar eerst eens afwachten wat de installateur van mijn aannemer allemaal aan parate kennis heeft.

• Grolsch
Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 08:36:
[...]

Ik spam gewoon jou en anderen met vragen. Zal komende maanden ook zelf keuzes moeten gaan maken, maar eerst eens afwachten wat de installateur van mijn aannemer allemaal aan parate kennis heeft.
3 jaar geleden had ik nog nooit van een warmtepomp gehoord, en ondertussen weet ik voor een amateur aardig goed hoe het werkt :P

De meeste hulp heb ik gehad uit dit forum, hier zit gewoon veel kennis en expertise, daar kan menig installateur nog veel van leren.

Het nadeel van "internetwijsheden" is dat er soms ook veel onzin verkondigd wordt, het is wel zaak dat je zelf goed informatie kunt filteren, en niet zomaar klakkeloos alles aanneemt wat op internet staat.

Als je vragen hebt, laat maar horen, we helpen je graag in dit topic ;)

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-11 18:25
Laten ze dit maar snel en betaalbaar op de markt brengen!
https://www.installatie.n...anelen-op-vlaamse-woning/

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-11 15:56
Ik las erover. Bijna te mooi om waar te zijn! :)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-11 18:25
@eymey idd en daarnaast zijn ze bezig met c.v. ketels op waterstof.

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Klinkt goed, maar ik vrees dat het nog wel even duurt voordat het beschikbaar is voor de consument. Tot die tijd ga ik wel voor een combinatie van zonnepanelen met een lucht/water warmtepomp.

• eymey
Ik denk dat ik tot die tijd nog even gewoon op stadsverwarming blijf. In het geval van Almere is die tegenwoordig ook aardig duurzaam (maar helaas ook "duur" zonder -zaam :( ). Ik heb sowieso geen spaarpot over om nu te investeren in zonnepanelen en lucht/water warmtepomp en zou dus moeten lenen (maar vind de ontwikkelingen wel reuze interessant, daarom volg ik dit topic).

Ik heb wel mee gedaan aan een "Energieneutraal inventarisatietraject" van het bewonersplatform van de wijk waarin ik woon. Dat traject bestaat o.a. uit het inventariseren van de verschillende woningtypen (in mijn geval gewoon een rijtjeshuis met 106 m2 woonoppervlak op een stukje grond van 123 m2) en berekenen wat de investering zou zijn om die huizen "nul op de meter" te krijgen, waarbij ook stadsverwarming er helemaal uit gegooid wordt .De berekening wordt gedaan door "in2ecobuildings".

Voor mijn eerder genoemde huis, gebouwd in 1996 met redelijk tot goede isolatie (voor mijn gevoel wel veel kou bij de dubbelglas ramen), vloerverwarming als hoofdverwarming op bg, ruim bemeten T22 radiatoren op de 1e verdieping en een berekende warmtelast van 5 KW en bestaand elektra verbruik van 3500 kWh per jaar, zou die investering op ongeveer 39.000 euro uit komen, inclusief warmtepomp van 6 kW, installatiewerk en zonnepanelen. Warmtepomp zou een buffervat krijgen en warm tapwater zou met een elektrisch doorstroomtoestel gebeuren.

Wel zal nul op de meter met alleen maar PV op eigen terrein dus niet gaan. Op het deel van mijn dak dat op het zuid-oosten ligt passen maar ongeveer 9 zonnepanelen, dus zou ik ergens ook nog winddelen of aandelen in een zonnepark moeten kopen.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Ep Woody
@eymey In die luxe positie met stadsverarming heb ik ook gezeten. 500 euro per jaar aan vastrecht en 20 euro aan variabele kosten. Helaas was er voor mij geen mogelijkheid om afscheid te nemen van de stadsverwarming omdat ik in een flat zat met standleidingen en verdampingsmeters/warmtemeters op de radiatoren en een wurgcontract waar we als vereniging niet onderuit konden.

Kun jij eenvoudig afscheid nemen van de levering van stadsverwarming? Dan zou ik toch kijken hoe ingewikkeld het is om zelf een warmtepomp te installeren en deze te financieren via een duurzaamheidslening. Je weet op basis van je levering van warmte via de stadsverwarming hoeveel GJ je per jaar gebruikt, dan kun je ook een meer concrete berekening maken van hoe groot de warmtepomp zou moeten zijn. Waarschijnlijk kom je best weg met een 5kW monoblockje.

Met het geld wat je overhoudt van je stadsverwarming-aflossing lening kun je vervolgens je woning verder verduurzamen.

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:17

BlueTooth76

Let the sun shine!

Er zal toch ook een compressor nodig zijn om het onder druk op te slaan in een tank.
Om je auto te tanken moet de druk >700 bar zijn.
En hoeveel produceer je in de winter? Moet je dan voor 3 maanden opslaan?

Ik zie het voordeel t.o.v. een accu nog niet.

[ Voor 8% gewijzigd door BlueTooth76 op 27-02-2019 10:22 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• eymey
@Ep Woody

Naar verwachting is het hier inderdaad vrij eenvoudig om afscheid te nemen van stadsverwarming. Kwestie van afleverset (incl. warmtewisselaar voor warm tapwater) door Nuon laten verwijderen en de leidingen verzegelen.

De berekening van de warmtelast (o.a. aan de hand van ons verbruik, wensen, origineel bouwbestek van de woning, etc.) is al door dat bureau gedaan. Een conceptrapport daarvan heb ik inmiddels ook ontvangen. Het mooie is overigens ook dat ik voor dit advies verder helemaal niets betaal en het geheel vrijblijvend is (flink gesubsidieerd).

Hoe dan ook, ze doen in het rapport vind ik nog wel flink wat aannames. Voor advies en begeleiding, zou ik het traject in gaan, vragen ze 2200 euro :o. En dan dus nog een flinke zonnepanelen installatie die ik nooit kan herbergen. Dus dit traject ga ik zéker niet in.

Ze hadden overigens oorspronkelijk ook een 5 kW warmtepompsysteem geadviseerd, maar tijdens een gesprek vorige week zeiden ze, ook op basis van ervaringen van 2 wijkbewoners die het traject wél hebben doorlopen, dat het verstandiger was om 6 kW te nemen, omdat het anders voor zou kunnen komen dat de warmtepomp op z'n tenen moet draaien.

Any way, genoeg voer tot nadenken. Met werktuigbouwkundig installatiewerk ben ik absoluut niet handig, dus dit zou ik hoe dan ook moeten laten doen. Elektra zou ik nog wel aandurven. Maar sowieso zou moeten we ook eerst eens nadenken of we onszelf nog flink wat jaren in dit huis zien wonen :)

Overigens moet ik an ook nog goed nadenken waar ik de buitenunit (of monoblock) neer zou zetten, zodat ik zéker geen klachten van buren (of onszelf) ga krijgen omtrent geluid. In het advies staat trouwens een split unit, waarbij volgens dat bureau de buitenunit ook prima achterin de tuin tegen schuur aan zou kunnen (wat mij dan wel weer bevreemdt, want dan moet je toch nog best lange leidingen door de buitengrond naar huis laten lopen....).

[ Voor 13% gewijzigd door eymey op 27-02-2019 10:40 ]

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:32
eymey schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 10:37:
@Ep Woody

Naar verwachting is het hier inderdaad vrij eenvoudig om afscheid te nemen van stadsverwarming. Kwestie van afleverset (incl. warmtewisselaar voor warm tapwater) door Nuon laten verwijderen en de leidingen verzegelen.
Hier ook gedaan, uurtje werk (al moesten ze 2x langskomen omdat ze bij een serie flats niet hadden gecommuniceerd dat er onderhoud zou zijn maar die wel op dezelfde ring zaten :F
De berekening van de warmtelast (o.a. aan de hand van ons verbruik, wensen, origineel bouwbestek van de woning, etc.) is al door dat bureau gedaan. Een conceptrapport daarvan heb ik inmiddels ook ontvangen. Het mooie is overigens ook dat ik voor dit advies verder helemaal niets betaal en het geheel vrijblijvend is (flink gesubsidieerd).
Zonnepanelen zijn geen vereiste voor een warmtepomp. Ik kom van 70 euro per maand stadsverwarming en 40 euro per maand electra, voorschot elektra heb ik nu op 70 euro gezet en ik denk dat ik nog terug ga krijgen ook.

Ik had overigens al lang 6 zonnepanelen maar als ik die niet had zou ik sowieso naar de WP zijn overgestapt. De warmtepomp bespaart je in ieder geval je jaarlijkse vastrecht! En als die een gemiddelde COP boven de 2,7 haalt bespaar je ook op je variabele kosten van stadsverwarming, de GJ prijs is immers gekoppeld aan de gas prijs.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• Ep Woody
@eymey Wat dat betreft heb ik het makkelijker, ik heb pas 2 maanden de sleutel van mijn huidige woning. Hier blijf ik nog wel een paar jaar wonen.

Het laten installeren van een warmtepomp zal de wereld ook niet kosten, maar wel meer dan het zelf doen (met hulp van eventueel.) Voor een verkoop van je woning is het natuurlijk ook een mooie pre dat je geen stadsverwarming mee hebt.

Op basis van de @koevlaas2 formule kun je gebruiken om het nodige vermogen van een warmtepomp te bepalen op basis van je huidige GJ verbruik, je zal alleen even een vertaling moeten doen van GJ naar m3.

@Felicia Helemaal mee eens, stadsverwarming en warmtenetten zijn in theorie een prachtig systeem, maar de uitwerking is helaas niet altijd even gelukkig. Zeker niet nu de prijs gekoppeld is aan de gasprijs en de gasprijs stijgt.

Heb je de mogelijkheid om er afscheid van te nemen, dan zou ik dat zeker doen!

• eymey
Ik snap idd dat zonnepanelen geen vereiste zijn voor een warmtepomp. En ook dat stadsverwarming dermate belachelijk duur is dat investeren in een WP vrijwel zeker loont (ik ken ook het betreffende topic op GoT daarover ;) ). Hoewel ik natuurlijk wel ook nog rekening moet houden met warmwatervoorziening.

edit: Overigens vind ik het ook zeker belachelijk dat het verbruikstarief van een stadswarmtenet nog steeds gekoppeld is aan de gasprijs. De overheid noemt een warmtenet een goede optie om van het gas af te gaan, maar ondertussen worden mensen die al jaren op zo'n net zitten 'gestraft'.

Ook bij eventuele verkoop van het huis kán het inderdaad natuurlijk een pre zijn als er geen aansluiting op stadsverwarming meer is. Aan de andere kant komt er dan wel de uitdaging bij om de wat meer kortzichtige potentiele kopers ervan te overtuigen dat dat warmtepompsysteem erg mooi is, maar wél ook nog het nodige aan onderhoud vergt.

[ Voor 54% gewijzigd door eymey op 27-02-2019 10:55 ]

• Ep Woody
Je hebt al een 100 liter WPB voor 3 euro incl verzenden. 8)7

• Grolsch
eymey schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:56:
Ik denk dat ik tot die tijd nog even gewoon op stadsverwarming blijf. In het geval van Almere is die tegenwoordig ook aardig duurzaam (maar helaas ook "duur" zonder -zaam :( ). Ik heb sowieso geen spaarpot over om nu te investeren in zonnepanelen en lucht/water warmtepomp en zou dus moeten lenen (maar vind de ontwikkelingen wel reuze interessant, daarom volg ik dit topic).

Ik heb wel mee gedaan aan een "Energieneutraal inventarisatietraject" van het bewonersplatform van de wijk waarin ik woon. Dat traject bestaat o.a. uit het inventariseren van de verschillende woningtypen (in mijn geval gewoon een rijtjeshuis met 106 m2 woonoppervlak op een stukje grond van 123 m2) en berekenen wat de investering zou zijn om die huizen "nul op de meter" te krijgen, waarbij ook stadsverwarming er helemaal uit gegooid wordt .De berekening wordt gedaan door "in2ecobuildings".

Voor mijn eerder genoemde huis, gebouwd in 1996 met redelijk tot goede isolatie (voor mijn gevoel wel veel kou bij de dubbelglas ramen), vloerverwarming als hoofdverwarming op bg, ruim bemeten T22 radiatoren op de 1e verdieping en een berekende warmtelast van 5 KW en bestaand elektra verbruik van 3500 kWh per jaar, zou die investering op ongeveer 39.000 euro uit komen, inclusief warmtepomp van 6 kW, installatiewerk en zonnepanelen. Warmtepomp zou een buffervat krijgen en warm tapwater zou met een elektrisch doorstroomtoestel gebeuren.

Wel zal nul op de meter met alleen maar PV op eigen terrein dus niet gaan. Op het deel van mijn dak dat op het zuid-oosten ligt passen maar ongeveer 9 zonnepanelen, dus zou ik ergens ook nog winddelen of aandelen in een zonnepark moeten kopen.
Ik denk dat als jij jezelf erin gaat verdiepen je voor 5K (exclusief panelen) klaar kunt zijn.
Dan heb je een 5KW WP (ik denk dat je daar wel voldoende aan hebt) en een 280ltr WP boiler, en ook alles nog laten installeren door bijvoorbeeld @koevlaas2 .

Ik denk dat je dan zo'n 2000kWh per jaar extra gaat verbruiken voor CV + SWW, +3500kWh = 5500kWh

Gooi eens 6000WP op je dak (als dat kan) en reken eens € 1,00/WP dan ben je in totaal voor 11K klaar i.p.v. 39.000 €.

Dit lijkt mij zeker haalbare kaart, zelfs als je het installatiewerk laat uitvoeren door een professional.

Ik weet niet wat je nu per maand betaald voor gas / electra, ik gok zo'n € 100,00 per maand :?

Dus 11.000/1200 = 9,1 jaar de installatie terugverdient.

Het kan allemaal nog veel goedkoper als je alles zelf zou kunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 27-02-2019 11:02 ]

• eymey
Ik ben nu in totaal zo'n 150 euro per maand kwijt. 101 euro per maand voor Stadsverwarming, en 49 voor electra. Gj verbruik voor verwarming + warm tapwater was in seizoen 2017-2018 31 Gj.

Op mijn dak is overigens hooguit ~2400 haalbaar, misschien 2600 .

Hoe dan ook, interessante info, mensen! _O_ .Wordt zeer gewaardeerd.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ep Woody schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 10:54:
Je hebt al een 100 liter WPB voor 3 euro incl verzenden. 8)7
Met hoeveel spiralen? :P

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-11 19:27
@eymey afhankelijk van hoeveel Watt per paneel, met 325wp kom je all op 2950 uit. Weet niet of je ook een schuur hebt zou je er nog meer kwijt kunnen.

Zelf ben ik ook op mijn woning voor de 39k bezig, dat is WP+nieuwe radiatoren + zonnepanelen + nieuwe kunstof kozijnen en ramen en deuren. Kost mij 130 per maand extra en kom als het goed op nul op de meter uit alleen wordt die 130 per maand nooit meer hoger, kan alleen maar naar beneden als we extra aflossen.

We laten ook nog eens alles doen, omdat zelf doen teveel zou kosten ten opzichte wat ik kan verdienen als geen vrij hoef te nemen + garantie en kwaliteit van installatie en afwerking.

Als je alleen een WP+Panelen neemt kun je in jou geval gewoon veel geld per maand besparen aan gezien je nu ongeveer 200 per maand betaald zou je dat ook kunnen terug brengen naar maximaal 150, afhankelijk hoeveel je leent en er overblijft aan elektra wat niet opgewekt kan worden.

[ Voor 14% gewijzigd door aegis op 27-02-2019 11:40 ]

https://bettyskitchen.nl

• Ep Woody
Hangt er vanaf hoe snel je het vat rond kunt draaien, dan zullen er ongetwijfeld wat spiralen ontstaan in het vat.

Die 3 euro is, zoals je snapt, na teruggave van de ISDE subsidie.

• Felicia
Ep Woody schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:44:
[...]

Hangt er vanaf hoe snel je het vat rond kunt draaien, dan zullen er ongetwijfeld wat spiralen ontstaan in het vat.

Die 3 euro is, zoals je snapt, na teruggave van de ISDE subsidie.
Je hebt ook boilers die een spiraal hebben waar je vuil water doorheen pompt die de inhoud van je boilervat verwarmd. N00b :+

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-11 21:41
Tsurany schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 21:57:
[...]

[...]

Ik zoek in de omgeving Utrecht. Ik heb geen vloerverwarming maar het is wel een goed geïsoleerd huis uit 2006. Ik zoek dus naar advies mbt een warmtepomp en of de huidige radiatoren voldoende zijn of dat ik mogelijk radiatoren moet vervangen. En hoe ik individuele kamers kan verwarmen zonder gelijk de benedenverdieping te moeten verwarmen.

En dan het liefst een installateur die advies kan geven, producten kan aanschaffen en kan installeren en inregelen.

Maar wellicht moet ik er dan toch zelf flink wat tijd in gaan investeren.
Je bent welkom om te komen kijken bij in Nieuwegein. Ben verder geen installateur.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

• Grolsch
eymey schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:14:
Ik ben nu in totaal zo'n 150 euro per maand kwijt. 101 euro per maand voor Stadsverwarming, en 49 voor electra. Gj verbruik voor verwarming + warm tapwater was in seizoen 2017-2018 31 Gj.

Op mijn dak is overigens hooguit ~2400 haalbaar, misschien 2600 .

Hoe dan ook, interessante info, mensen! _O_ .Wordt zeer gewaardeerd.
31GJ staat gelijk aan 8611.11KWh thermische energie, /1650 = WP vermogen nodig van 5,22KW
Een 5KW zou dit krapjes kunnen zijn, als je het SWW gedeelte laat verzorgen door een WP Boiler zou je een 5KW kunnen overwegen mits je bereid bent 24*7 te verwarmen.

Voordeel van een 5KW is het ver terug kunnen moduleren en de lagere aanschafkosten.
Nadeel van een 5KW is mogelijk te weinig vermogen bij extreme kou, en een 5KW loopt bij 5KW vraag op z'n top, terwijl een 7KW bij 5KW vraag rustiger loopt.

Dit is een persoonlijke keuze, kijk goed hoeveel vermogen de WP nog levert bij -10, want dit zal het kritische punt zijn. Genoeg merken die er een sticker 5KW op plakken, waarvan nog maar 4KW overblijft bij -10.

"Stel" een SCOP van 3,5 (SWW + CV gecombineerd) is een totaalverbruik van 2460kWh per jaar.

2460kWh * 0,22 = € 541,20 aan kosten per jaar

1200-541,20 = een besparing van 658,80.

Dus een investering van 5K heb je met 7,5 jaar terugverdiend.

Dit alles niet te positief gerekend (eerder te voorzichtig) en zonder zonnepanelen.

[ Voor 31% gewijzigd door Grolsch op 27-02-2019 13:06 ]

• Oxellaar
  • Niet online
Felicia schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 12:12:
[...]

Je hebt ook boilers die een spiraal hebben waar je vuil water doorheen pompt die de inhoud van je boilervat verwarmd. N00b :+
Vuilwater? Dat is riool en of regenwater, afvalwater.
Wel duurzaam om daar warmte uit te halen :+

[ Voor 9% gewijzigd door Oxellaar op 27-02-2019 13:14 ]

• Grolsch
@Naalroc Zie je de WP nu terugmoduleren tot onder de 1000Watt :?

Ik zie bij mij nu +-850Watt opgenomen vermogen. (Hij zal er zo wel weer mee stoppen vanwege de zon)

• Dylantje2
  • Laatst online: 21:07

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Grolsch schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:27:

Ik zie bij mij nu +-850Watt opgenomen vermogen. (Hij zal er zo wel weer mee stoppen vanwege de zon)
Hier al ff uit..:-) O-) _/-\o_
https://snapshot.raintank...Su5rbX04qu6AmYC3c9d4JxcFs

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Grolsch
Ik heb nog een aantal keren vaker gekeken, maar bij jou is er echt een Trigger bij Tb+12 graden, kijk maar eens terug. Ik kan er geen andere verklaring voor vinden gezien jou manier van aansturen.

Aangezien je niets doet met ruimtetemperatuur en alleen op WAR regelt doet je WP hier iets mee. Welke instelling dit is weet ik niet, ik heb geen verstand van Panasonics :P Wees blij dat hij het doet anders werd het helemaal een sauna :P

Bij mij in huis zullen de kamers op noord nog wel niet warm zijn, de laatste dagen stopt mijn WP ergens tussen 12:00 en 14:00 (start om 10.00).

Wat ik uit jouw grafieken nog jammer vind is dat ik nergens je totale verbruik per dag kan zien, kun je daar nog iets aan aanpassen :?

De laatste dagen zit ik tussen de 6,5 en 10KWh verbruik per dag incl. SWW.

• Felicia
Oxellaar schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:12:
[...]

Vuilwater? Dat is riool en of regenwater, afvalwater.
Wel duurzaam om daar warmte uit te halen :+
Tjah, riool zou een idee zijn. Is toch 37 graden wat je lichaam verlaat :+

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-11 22:03

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:43:
[...]

Ik heb nog een aantal keren vaker gekeken, maar bij jou is er echt een Trigger bij Tb+12 graden, kijk maar eens terug. Ik kan er geen andere verklaring voor vinden gezien jou manier van aansturen.

Aangezien je niets doet met ruimtetemperatuur en alleen op WAR regelt doet je WP hier iets mee. Welke instelling dit is weet ik niet, ik heb geen verstand van Panasonics :P Wees blij dat hij het doet anders werd het helemaal een sauna :P

Bij mij in huis zullen de kamers op noord nog wel niet warm zijn, de laatste dagen stopt mijn WP ergens tussen 12:00 en 14:00 (start om 10.00).

Wat ik uit jouw grafieken nog jammer vind is dat ik nergens je totale verbruik per dag kan zien, kun je daar nog iets aan aanpassen :?

De laatste dagen zit ik tussen de 6,5 en 10KWh verbruik per dag incl. SWW.
Ik ben ook blij met de pana :-)

En die 12 doet iets klopt..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Grolsch
Dylantje2 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:54:
[...]

Ik ben ook blij met de pana :-)

En die 12 doet iets klopt..
En ga je nog een metertje met totaalverbruik per dag toevoegen ? :>

En ik vraag me af hoe het straks gaat als het 12 graden, winderig en regenachtig is. Maar daar gaan we achterkomen >:)

[ Voor 19% gewijzigd door Grolsch op 27-02-2019 14:39 ]

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-11 11:06
Grolsch schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:27:

Nee hoor, hij draait de laatste 2-3 dagen op min 1340 W
Dit is iets hoger dan voorheen, maar komt waarschijnlijk omdat ik de Ta van 33 naar 35 heb gezet, vanwege het sterke pendelen, dat is nu voorbij, met Ta =35*.

En mijn verwarming is sinds vanmorgen 7:30 al helemaal uit.

Heb wel de sww opwarming nu naar 14:00- 15:30 gezet, maar was vanmiddag klaar in 35 minuten, van gemiddeld 26,3* naar 47,7* dat nam 1,95 kWh, minder dan 's nachts opwarmen (maar wèl meer stilstand verliezen, verwacht ik). COP=?

[ Voor 4% gewijzigd door Naalroc op 27-02-2019 15:03 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Grolsch
Ik zag mijn WP zelfs terugmoduleren tot 770Watt, uitzonderlijk laag voor mijn 11,2KW WP :P

Was voor korte duur want toen stopte de WP ermee (setpoint bereikt) dus zal nu wel weer morgenvroeg worden dat de WP aan gaat, en de komende dagen wat beter weer voor de WP :P Al die zon gooit roet in het eten van onze mooie grafiekjes :P

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Die zon is echt afschuwelijk (maar goed voor de zonnepaneeltjes), maar ons huis wordt compleet verwarmt erdoor behalve twee kamers. En die zijn dus niet makkelijk warm te krijgen want dan is de WP alleen maar aan het pendelen (te kleine kamers)...

Dus we draaien nog maar een paar uurtjes voor verwarmen per dag en de rest van de tijd staat de thermostaat in vakantie modus.

Februari is bij ons tot nu toe 399kW met een gemidelde COP van ongeveer 4.35.

We zijn er wel achter dat wij nu een 0 op de meter woning hebben. Ten tijde dat de warmtepomp was geinstalleerd was er ook een nieuwe 3-fase meter geplaatst dus mooi een 0kW begin stand.

Nu zitten we op -786kW. Half mei hebben we precies een jaar erop zitten met de WP en de nieuwe meter. Dus ik gok dat we ergens tussen de -1500kW en -2000kW gaan eindigen. Zeker als het zo door blijft gaan met deze temperaturen.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 14:38:
[...]

En ga je nog een metertje met totaalverbruik per dag toevoegen ? :>

En ik vraag me af hoe het straks gaat als het 12 graden, winderig en regenachtig is. Maar daar gaan we achterkomen >:)
Totaalmetertje komt..
Elektra kennis heeft het TE druk...
Dus zal van de zomer ergens worden. helaas..

Maar ik denk dat 12 graden icm te weinig afgifte het is...
Wat je zegt we gaan het beleven.. _/-\o_

Nog 2 radiatoren aanpassen:

https://brugman.eu/nl-nl/radiatoren/column

En dan ben ik er wel uit..

• Grolsch
Ik ben geen Grafana goeroe, maar kun je dat niet gewoon met een formule oplossen :?

Er zitten genoeg grafana goeroes in dit topic, dus kom maar op met de oplossing :P

Je logt zo ongeveer alles, behalve het belangrijkste, totaalverbruik :P

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 15:34:
Ik ben geen Grafana goeroe, maar kun je dat niet gewoon met een formule oplossen :?

Er zitten genoeg grafana goeroes in dit topic, dus kom maar op met de oplossing :P

Je logt zo ongeveer alles, behalve het belangrijkste, totaalverbruik :P
Nope ik heb geen teller oid tussen de backupheater
Daar zat een zwave tussen....
Maar ja..... |:( |:( |:( 2.5Kwh is geen 3Kwh

Uhm en totaalverbruik log ik bijna..
Alleen de backupheater die nu 1 uur gedraaid heeft niet..

[ Voor 9% gewijzigd door Dylantje2 op 27-02-2019 15:54 ]

• eymey
Grolsch schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:01:
[...]

31GJ staat gelijk aan 8611.11KWh thermische energie, /1650 = WP vermogen nodig van 5,22KW
Een 5KW zou dit krapjes kunnen zijn, als je het SWW gedeelte laat verzorgen door een WP Boiler zou je een 5KW kunnen overwegen mits je bereid bent 24*7 te verwarmen.

Voordeel van een 5KW is het ver terug kunnen moduleren en de lagere aanschafkosten.
Nadeel van een 5KW is mogelijk te weinig vermogen bij extreme kou, en een 5KW loopt bij 5KW vraag op z'n top, terwijl een 7KW bij 5KW vraag rustiger loopt.

Dit is een persoonlijke keuze, kijk goed hoeveel vermogen de WP nog levert bij -10, want dit zal het kritische punt zijn. Genoeg merken die er een sticker 5KW op plakken, waarvan nog maar 4KW overblijft bij -10.

"Stel" een SCOP van 3,5 (SWW + CV gecombineerd) is een totaalverbruik van 2460kWh per jaar.

2460kWh * 0,22 = € 541,20 aan kosten per jaar

1200-541,20 = een besparing van 658,80.

Dus een investering van 5K heb je met 7,5 jaar terugverdiend.

Dit alles niet te positief gerekend (eerder te voorzichtig) en zonder zonnepanelen.
Zeer nuttige input! Thanks. Op die manier heb ik ook een wat beter beeld wat ik kan vergelijken met wat het adviesbureau allemaal in het rapport heeft gezet, want ik heb het idee dat zij nog erg ruim rekenen nu (bv. in totaal ongeveer 90 uur werk voor het maken van leidingen, installeren warmtepomp, electra werk en plaatsen panelen).

• Grolsch
eymey schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 16:15:
[...]

Zeer nuttige input! Thanks. Op die manier heb ik ook een wat beter beeld wat ik kan vergelijken met wat het adviesbureau allemaal in het rapport heeft gezet, want ik heb het idee dat zij nog erg ruim rekenen nu (bv. in totaal ongeveer 90 uur werk voor het maken van leidingen, installeren warmtepomp, electra werk en plaatsen panelen).
Ik denk dat het compleet monteren van een WP (mits niet te ingewikkeld) samen met het SWW vat zo'n 3 dagen werk is met 2 personen.

Bij mij hebben ze met 2 man in 1 (lange) dag 7000WP op het dak gelegd en aangesloten inclusief elektrisch AC+DC.

Dus 4 dagen van 2 personen = 64 uur werk heel snel geschat.

Als het leidingverloop complexer is kan het zo maar zijn dat er 26 uur bij komt natuurlijk. Of als de buitenunit 50 meter verderop staat bijvoorbeeld.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-11 22:16
Zwerius schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 21:50:
[...]

Als aanvulling op mijn vorige post, hierbij nog even een link naar de gegevens waar ik op doelde:
https://www.vn.nl/zeespiegelstijging-plan-b/
Ik neem aan dat we west NL even een metertje of 20 ophogen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-11 07:27
revolution-nl schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 23:07:
[...]

Ben voor mijn nieuwbouwwoning aan het zoeken naar een bedrijf of ZZP'er die een l/w all-in-one wilt installeren maar de eerste ervaringen zijn dramatisch. Goed onderbouwt advies lijkt niet te bestaan, het is vooral natte vinger werk wat de boventoon voert.
Nieuwbouw kun je toch wel een betrouwbaar advies krijgen?
Bij een nieuwbouw woning heb je eigenlijk altijd een transmissieberekening (en anders moet je die heel snel laten maken). Duidelijke cijfers over wat er nodig is aan vermogen en als bouwer nog enige invloed op de afgiftezijde ook. Dan is het geen natte vingerwerk meer en kun je een perfecte installatie samenstellen. Als een installateur daar al niet mee uit de voeten kan moeten ze de toko maar snel gaan sluiten lijkt me :+

Bij bestaande bouw daar in tegen sluit ik me volledig bij je aan ;)

• gumtree
  • Laatst online: 13-11 18:15
Heb van de aannemer die ons huis gaat bouwen twee prijzen gekregen. Eentje voor een lucht/warmte pomp (Vaillant flexocompact) en voor en aardwarmte pomp inclusief de boring van 2 sondes tot 80 meter diepte. Het prijs verschil tussen deze twee ligt op net geen 10.000 euro.

Indien ik ga voor de aardwarmte krijg ik ook nog eens 3.500 euro subsidie. Dus is het verschil tussen die twee nog maar € 6.500.

Het huis wordt incl .kelder ongeveer 230 m2. we bouwen in Oostenrijk dus koudere winters dan in Nederland. Ik heb nu zoveel verschillende verhalen gehoord dat ik even niet meer weet wat nu verstandiger is. Op zich is de investering in de aardwarmte meegenomen. De prijs na aftrek van de subsidie vind ik nog meevallen. Alleen ga ik deze extra investering ook terugverdienen?

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:17
@gumtree Heb zelf mijn kennis opgedaan via Tweakers en buitenlandse fora. Zoeken via google (erfahrungen österreich erdwärme) levert behoorlijk wat info op, ook ten aanzien van wettelijke voorschriften .

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Grolsch schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 15:05:
Ik zag mijn WP zelfs terugmoduleren tot 770Watt, uitzonderlijk laag voor mijn 11,2KW WP :P

Was voor korte duur want toen stopte de WP ermee (setpoint bereikt) dus zal nu wel weer morgenvroeg worden dat de WP aan gaat, en de komende dagen wat beter weer voor de WP :P Al die zon gooit roet in het eten van onze mooie grafiekjes :P
Ik kan best wennen aan die grafiekjes waar het verbruik nul is, daar is helemaal niks mis mee. Het begint te lijken op het stookseizoen van 2017, toen was de winter ook in februari al afgelopen. Februari 19 gaat 150 kWh zuiniger zijn dan vorig jaar, prima....
Grolsch schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 17:20:
[...]

Ik denk dat het compleet monteren van een WP (mits niet te ingewikkeld) samen met het SWW vat zo'n 3 dagen werk is met 2 personen.

Bij mij hebben ze met 2 man in 1 (lange) dag 7000WP op het dak gelegd en aangesloten inclusief elektrisch AC+DC.

Dus 4 dagen van 2 personen = 64 uur werk heel snel geschat.

Als het leidingverloop complexer is kan het zo maar zijn dat er 26 uur bij komt natuurlijk. Of als de buitenunit 50 meter verderop staat bijvoorbeeld.
Dat is een beetje jezelf rijk rekenen, als het een hele lange dag is, dan is het meer dan 8 uur. Vergeet ook niet de kosten van het tekenen van het ontwerp, de voorbereidingen daarvan en het bestelwerk mee te nemen en dan kom je een stuk dichter in de buurt van die genoemde 90 uur. En jij hebt een plat dak, dus hoef je geen steiger etc te maken, dus dat zal in het algemeen ook wat kunnne schelen.
gumtree schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 23:48:
Heb van de aannemer die ons huis gaat bouwen twee prijzen gekregen. Eentje voor een lucht/warmte pomp (Vaillant flexocompact) en voor en aardwarmte pomp inclusief de boring van 2 sondes tot 80 meter diepte. Het prijs verschil tussen deze twee ligt op net geen 10.000 euro.

Indien ik ga voor de aardwarmte krijg ik ook nog eens 3.500 euro subsidie. Dus is het verschil tussen die twee nog maar € 6.500.

Het huis wordt incl .kelder ongeveer 230 m2. we bouwen in Oostenrijk dus koudere winters dan in Nederland. Ik heb nu zoveel verschillende verhalen gehoord dat ik even niet meer weet wat nu verstandiger is. Op zich is de investering in de aardwarmte meegenomen. De prijs na aftrek van de subsidie vind ik nog meevallen. Alleen ga ik deze extra investering ook terugverdienen?
Het wordt zo te zien geen hele grote wp, want het vermogen van 160 meter boring is niet zo heel groot. Ik heb hier 2x 110 meter en een 6 kW w/w wp. Bij mij was het prijsverschil (2014) nog iets geringer en ik heb vooral vanwege de zekerheid van warmte, koelen en het geluid gekozen voor een w/w. Financieel denk ik dat je met een l/w beter uit bent, maar het is net wat je belangrijk vindt.

• marenk_vos
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-06-2023
Elga service tool wachtwoord

Ik zie in de documentatie van de elga service tool dat er een tabblad geavanceerd is. Deze is afgeschermd met een wachtwoord, weet iemand die?

Dell XPS 17 Intel i7 2630 Nvidia GT555 3Gb Hd1: OCZ Vertex 2 SSD 60 GB Hd2: 500Gb

• Grolsch
jerh schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 09:07:
[...]

Ik kan best wennen aan die grafiekjes waar het verbruik nul is, daar is helemaal niks mis mee. Het begint te lijken op het stookseizoen van 2017, toen was de winter ook in februari al afgelopen. Februari 19 gaat 150 kWh zuiniger zijn dan vorig jaar, prima....
Zoals het er nu uit ziet eindigt mijn verbruik voor feb 2019 op +- 440kWh (Zowel CV als SWW) terwijl dit feb 2018 841kWh was, dus ruim 400kWh minder!! _/-\o_ _/-\o_
[...]

Dat is een beetje jezelf rijk rekenen, als het een hele lange dag is, dan is het meer dan 8 uur. Vergeet ook niet de kosten van het tekenen van het ontwerp, de voorbereidingen daarvan en het bestelwerk mee te nemen en dan kom je een stuk dichter in de buurt van die genoemde 90 uur. En jij hebt een plat dak, dus hoef je geen steiger etc te maken, dus dat zal in het algemeen ook wat kunnne schelen.
De waarheid zal ergens in het midden liggen, maar installateurs rekenen graag alles mee.

Ik geef alleen maar aan wat ik denk, en als ik @koevlaas2 vraag denk ik dat hij wel een "standaard WP" kan installeren in de door mij opgegeven 48 uur.

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:33
koevlaas2 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:06:
[...]

Ik neem aan dat we west NL even een metertje of 20 ophogen.
Ik ga er van uit, dat iedereen in west Nederland er al vast rekening mee houdt om te gaan verhuizen?
Nu zijn de woningen nog goed te verkopen ;)

Zwerius Kriegsman

• Grolsch
Ik denk een muur van 20 meter hoog langs de IJssel, je denkt toch niet dat "wij" uit het Oosten al die westerlingen hier willen hebben :+ Laat ze lekker naar Engeland zwemmen ofzo ;) :+

ff checken of Trump al een inkoopactie voor een hoge muur heeft ingezet, wellicht dat we collectief nog een beetje korting kunnen krijgen :P

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-11 11:47
ronaldmathies schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 15:17:
Die zon is echt afschuwelijk (maar goed voor de zonnepaneeltjes), maar ons huis wordt compleet verwarmt erdoor behalve twee kamers. En die zijn dus niet makkelijk warm te krijgen want dan is de WP alleen maar aan het pendelen (te kleine kamers)...

Dus we draaien nog maar een paar uurtjes voor verwarmen per dag en de rest van de tijd staat de thermostaat in vakantie modus.

Februari is bij ons tot nu toe 399kW met een gemiddelde COP van ongeveer 4.35.

We zijn er wel achter dat wij nu een 0 op de meter woning hebben. Ten tijde dat de warmtepomp was geïnstalleerd was er ook een nieuwe 3-fase meter geplaatst dus mooi een 0kW begin stand.

Nu zitten we op -786kW. Half mei hebben we precies een jaar erop zitten met de WP en de nieuwe meter. Dus ik gok dat we ergens tussen de -1500kW en -2000kW gaan eindigen. Zeker als het zo door blijft gaan met deze temperaturen.
Hier ook, nieuwe meter per eind augustus, veel bouwstroom verbruikt en in het begin op de elektrische elementen gedraaid. Echt begonnen ben ik pas in november/december dus wat dat betreft een wat valse start qua verbruik.

Als de zon op komt is het huis snel verwarmd, mijn volgende zorg wordt nu hoe ik het binnen draaglijk houdt. Zonwering op 1 pui sowieso (schuifpui van 4m op zuid), rest profiteert van de overstekken van de woning. Op een dag als gister is het al snel 24c binnen. Voordeel is wel dat deze warmte vastgehouden wordt en de WP nu pas heel even aanspringt rond 8u in de ochtend voor VVW.

In Feb zit ik nu op een verbruik van 20kwh, waarbij ik 515 afgenomen heb en 495 geleverd, vandaag nog niet meegerekend. In januari (893) en december (1105) was dit wel anders.

[ Voor 4% gewijzigd door Boeie op 28-02-2019 12:02 ]

• Felicia
Grolsch schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:26:
[...]

De waarheid zal ergens in het midden liggen, maar installateurs rekenen graag alles mee.

Ik geef alleen maar aan wat ik denk, en als ik @koevlaas2 vraag denk ik dat hij wel een "standaard WP" kan installeren in de door mij opgegeven 48 uur.
Mijn ervaring is dat ze dingen op de offerte zetten die ze zouden moeten doen maar in de praktijk nog wel eens vergeten of geen zin in hebben als het niet noodzakelijk is.
Bij mijn zonnepanelen was de afspraak dat ze een kabel van de zolder naar de meterkast zouden trekken maar de elektricien vond een aparte opbouwdoos met zekering genoeg (bij de wasmachine aansluiting). Want dat scheelde hem gewoon veel werk in de kruipruimte. Hij zegt er niet bij dat ik de panelen niet kan uitbreiden zonder alsnog die kabel te moeten trekken en ook niet dat ik geen korting kreeg. Als ik dat had geweten had ik hem gewoon de kruipruimte in geschopt.

• Grolsch
Felicia schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 12:04:
[...]

Mijn ervaring is dat ze dingen op de offerte zetten die ze zouden moeten doen maar in de praktijk nog wel eens vergeten of geen zin in hebben als het niet noodzakelijk is.
Bij mijn zonnepanelen was de afspraak dat ze een kabel van de zolder naar de meterkast zouden trekken maar de elektricien vond een aparte opbouwdoos met zekering genoeg (bij de wasmachine aansluiting). Want dat scheelde hem gewoon veel werk in de kruipruimte. Hij zegt er niet bij dat ik de panelen niet kan uitbreiden zonder alsnog die kabel te moeten trekken en ook niet dat ik geen korting kreeg. Als ik dat had geweten had ik hem gewoon de kruipruimte in geschopt.
Als de afspraak is dat ze een kabel trekken van zolder naar meterkast, en als ze dat vervolgens niet doen dan konden ze wat mij betreft de opbouwdoos + zekering weer verwijderen en alsnog een kabel trekken van zolder naar meterkast.

Als ik 6 kratten Grolsch bestel en ze leveren 1 kratje Heineken was ik daar ook niet blij mee :+

Omdat wij een nieuwe woning hebben laten bouwen heeft de installateur direct de kabel meegenomen van meterkast naar zolder, de PV leverancier heeft e.e.a. vervolgens afgemonteerd.

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:47
Ik ben rond aan het kijken naar een L/W warmtepomp om mijn huis te verwarmen en van het gas af te geraken. Echter lijkt het erop dat dit financieel niet uit komt.

Het gaat hier om een nieuwbouw huis met ltv vloerverwarming waar voor de verwarming en sww zo rond de 500m3 gas wordt gestookt over 1 jaar. Als ik dan mee neem dat ik de PV al heb liggen (en over het stroom verbruik anders 11 cent de kwh terug zou krijgen), dan kom ik uit op een besparing van nog geen 400 euro per jaar.

Kijkend naar een levensduur van tussen de 10 en 15 jaar voor een WP zou ik maximaal tussen 4 en 6k uit mogen geven. Ik krijg het lastig voor elkaar een systeem samen te stellen voor dit bedrag laat staan inclusief montage etc.

Mis ik iets, of is het financieel gewoon niet interessant voor mijn situatie.

• Grolsch
Hogader schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 14:42:
Ik ben rond aan het kijken naar een L/W warmtepomp om mijn huis te verwarmen en van het gas af te geraken. Echter lijkt het erop dat dit financieel niet uit komt.

Het gaat hier om een nieuwbouw huis met ltv vloerverwarming waar voor de verwarming en sww zo rond de 500m3 gas wordt gestookt over 1 jaar. Als ik dan mee neem dat ik de PV al heb liggen (en over het stroom verbruik anders 11 cent de kwh terug zou krijgen), dan kom ik uit op een besparing van nog geen 400 euro per jaar.

Kijkend naar een levensduur van tussen de 10 en 15 jaar voor een WP zou ik maximaal tussen 4 en 6k uit mogen geven. Ik krijg het lastig voor elkaar een systeem samen te stellen voor dit bedrag laat staan inclusief montage etc.

Gaat het nu om een nieuw te bouwen huis, of over een niewbouwhuis met een gasketel op dit moment :?

Als je nu al een gasketel hebt wordt het inderdaad lastig.

500m3 gas x 0,70 kost je € 350,00 per jaar
1000kWh stroom x 0,22 kost je € 220,00 per jaar

Zonder PV bespaar je € 130,00 per jaar met een WP, dus fnancieel gezien niet interessant.

Als zou je 1000kWh stroom per jaar overhouden op dit moment en de hele gaskosten besparen € 350,00 per jaar is het nog niet interessant.

Je verbruikt nu eenmaal niet meer als € 350,00 per jaar, dus meer besparen kun je niet.

• Hogader
Grolsch schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 14:49:
[...]

Gaat het nu om een nieuw te bouwen huis, of over een niewbouwhuis met een gasketel op dit moment :?

Als je nu al een gasketel hebt wordt het inderdaad lastig.

500m3 gas x 0,70 kost je € 350,00 per jaar
1000kWh stroom x 0,22 kost je € 220,00 per jaar

Zonder PV bespaar je € 130,00 per jaar met een WP, dus fnancieel gezien niet interessant.

Als zou je 1000kWh stroom per jaar overhouden op dit moment en de hele gaskosten besparen € 350,00 per jaar is het nog niet interessant.

Je verbruikt nu eenmaal niet meer als € 350,00 per jaar, dus meer besparen kun je niet.
Het gaat om een huis dat in augustus 2018 is opgeleverd met gas ketel. Huis is nadien voorzien van panelen die nu dus een over productie hebben.

• Ep Woody
Vergeet het vastrecht voor de gasaansluiting niet, @Grolsch @Hogader .

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Jup vastrecht en vaste kosten leverancier, rond de 250 euro per jaar voor gas.

Nu is de overheid niet zo betrouwbaar voor een lange termijn planning. Maar momenteel zijn de vooruitzichten dat electra ongeveer gelijk blijft in prijs en dat gas duurder wordt .

[ Voor 63% gewijzigd door Erwin_83 op 28-02-2019 15:00 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Hogader
Erwin_83 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 14:58:
Jup vastrecht en vaste kosten leverancier, toch 250 tot 300 euro per jaar voor gas.
Vastrecht zat al in mijn calculatie. Hieronder een break-down:

500m3 a 0.72ct per kuub
Vastrecht van 255 euro per jaar (huidig contract)
2100kwh a 11ct (teruglever vergoeding)

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Nu is de overheid niet zo betrouwbaar voor een lange termijn planning. Maar momenteel zijn de vooruitzichten dat electra ongeveer gelijk blijft in prijs en dat gas duurder wordt .
Als je onder de 500 m3 blijft heb je (recht op) een lager tarief, hieronder mijn vaste kosten voor gas bij EnergieDirect.

Leveringskosten gas
Vaste leveringskosten € 0,03262 /dag

Netbeheerkosten
voor Enexis BV : Capaciteitstarief t/m 10 m3/uur, stand. jaarv. tot 500 m3 € 0,34642 /dag

Kortom € 138,35 incl. BTW per jaar.

• Grolsch
Hogader schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 14:52:
[...]

Het gaat om een huis dat in augustus 2018 is opgeleverd met gas ketel. Huis is nadien voorzien van panelen die nu dus een over productie hebben.
Verbruik nu € 350,00 per jaar
Stel 1000kWh overschot per jaar * 0.11 = 110 €

Dan heb je nu aan kosten € 350 - 110 = € 240,00

Stel dat je die 1000kWh verbruikt voor je WP dan kun je maximaal besparen € 240,00 per jaar.

[edit] vastrecht is inderdaad nog wel een dingetje, vergeet niet dat je elk jaar overstapkortingen per product krijgt.

[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 28-02-2019 15:58 ]

• Dylantje2

Dylantje2

Ik geloof dat dit vooruitzicht is maar keiharde realiteit....
En tsja zonder namen te namen het zou echt niet zo'n vaart lopen.. |:( |:(

Zoiets moet je in het bedrijfsleven eens doen...
Googlen met getallen...

• Felicia
Dylantje2 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 16:23:
[...]

Ik geloof dat dit vooruitzicht is maar keiharde realiteit....
En tsja zonder namen te namen het zou echt niet zo'n vaart lopen.. |:( |:(

Zoiets moet je in het bedrijfsleven eens doen...
Googlen met getallen...
Googlen of goochelen?

Maar in het bedrijfsleven gebeurt dat ook vaak genoeg hoor. Het een op de offerte zetten en dan "tot de conclusie komen" dat er een aantal noodzakelijkheden niet op staan dus de uiteindelijke prijs gaat omhoog.

Toch een reden waarom ik tegenwoordig een fixed price offerte vraag binnen projecten. Iets vergeten? Jij bent specialist dus het is jouw risico. Heel veel mitsen en maren, maar als tijdens het werk blijkt dat iets niet goed werkt halen ze meteen de fabrikant erbij in plaats van eerst uren (of zelfs dagen) te onderzoeken.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:10

Nee, je mist niets. Economisch gezien is een WP voor jouw geval waanzin, vooral ook omdat je gasverbruik misschien wel voor de helft voor SWW is, waar een WP tov een gasketel eigenlijk alleen nadelen heeft (rendement is niet beter, eerder slechter, met een WP heb je een voorraadvat nodig, en met een gasketel heb je oneindig warm water).
Het voordeel moet je dus halen met die paar honderd kuub gas die je jaarlijks voor verwarming gebruikt. Dat ga je zelfs als je alles zelf gaat doen niet terugverdienen.

Dat werd vorig jaar inderdaad gezegd. Maar de realiteit is dat ik vorig jaar mijn elektriciteit voor 18 ct/kWh kon inkopen en ik dat dit jaar niet voor minder dan 21 ct/kWh kan. Dat is een prijsstijging van maar liefst 17% in 1 jaar!
Deze stijging komt door de hogere belastingen op de stroom, maar ook door de hogere leveringstarieven (die dan weer voornamelijk door de dure CO2-rechten (= ook belasting!) zoveel hoger werden.

[ Voor 29% gewijzigd door Andrehj op 28-02-2019 17:07 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Grolsch Zoals het er nu uit ziet eindigt mijn verbruik voor feb 2019 op +- 275kWh (Zowel CV als SWW) terwijl dit feb 2018 517kWh was, dus 242kWh minder!! _/-\o_ _/-\o_

• thido
  • Laatst online: 22:19

thido

Tilburg

Tweede seizoen nu met de WP en dat gaat prima.
Enige nadeel vind ik de T11 radiatoren boven.
Op temperatuur houden lukt nog wel maar als het een keer bij moet trekken is dat erg lastig.
Ook moet ik nu 's nachts beneden doorstoken bij temperaturen onder de 5c om het boven goed te houden.
Oplossing: T11 eruit en T22 erin. Dan is het wat meer in balans denk ik, boven en beneden. Er worden er drie vervangen en in theorie gaat het vermogen boven met 68% erop vooruit, dan moet het wel goed komen denk ik ;-)

Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/radiatoren.jpg

Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/radiatoren2.jpg

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Verwijderd

Panasonic 5kW, zelfimport uit Duitsland of Frankrijk, na subsidie exclusief transport 800 - 900
WP Boiler 200l, import uit Belgie, na aftrek subsidie 150
Dan heb je redelijk budget voor montage en kun je het in 10 jaar (makkelijk) terugverdienen.
Goedkoopste aanbieder voor 500m3 gas op gaslicht.com met de huidige tarieven is 500,00
Er lijken dus wel wat mogelijkheden te zijn, zeker als je PV-overschot hebt en daar 0,11 voor ontvangt.

Verwijderd

Vraagje, wat is de max. acceptabele vloeroppervlakte temperatuur bij vloerverwarming en welke aanvoer- en retourtemperaturen horen daar ongeveer bij ?

• Oxellaar
  • Niet online
thido schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 18:00:
Op temperatuur houden lukt nog wel maar als het een keer bij moet trekken is dat erg lastig.
Ook moet ik nu 's nachts beneden doorstoken bij temperaturen onder de 5c om het boven goed te houden.
Oplossing: T11 eruit en T22 erin. Dan is het wat meer in balans denk ik, boven en beneden. Er worden er drie vervangen en in theorie gaat het vermogen boven met 68% erop vooruit, dan moet het wel goed komen denk ik ;-)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb ook overal zware T22 radiatoren, zo zwaar dat ze zelfs maar half benut worden om 17c aan te houden als het echt koud is.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:10
Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 18:36:
[...]

Panasonic 5kW, zelfimport uit Duitsland of Frankrijk, na subsidie exclusief transport 800 - 900
WP Boiler 200l, import uit Belgie, na aftrek subsidie 150
Dan heb je redelijk budget voor montage en kun je het in 10 jaar (makkelijk) terugverdienen.
Goedkoopste aanbieder voor 500m3 gas op gaslicht.com met de huidige tarieven is 500,00
Er lijken dus wel wat mogelijkheden te zijn, zeker als je PV-overschot hebt en daar 0,11 voor ontvangt.
Als je zo redeneert kan het idd wat sneller uit. Maar de besparing blijft hoe dan ook erg gering, waar wel een flink aantal nadelen tegenover staan:
  • Geluid van de buitenunit (een CV-ketel hoor je buiten niet).
  • Geluid van de compressor van de WP boiler binnen.
  • Ruimtegebruik van de WP boiler.
  • Beperkte hoeveelheid SWW.
  • Even snel thermostaat 1°C hoger zetten gaat niet meer.
  • Bij een evt. storing moet je op zoek naar een installateur die een WP die hij niet heeft geleverd voor je gaat repareren. Dat ligt bij een CV-keteltje toch een stuk eenvoudiger.
Ik zou er in het geval van @Hogader in ieder geval niet aan beginnen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Verwijderd

@Andrehj Beetje CO2 winst is misschien een puntje en de gas- electratarieven zullen in het nadeel van gas zijn de komende jaren naar ik aanneem, met garantieclaims kom je uiteindelijk bij Panasonic Europa terecht naar ik aanneem en die stuurt op haar kosten dan wel weer een installateur die het tegen betaling door hen op zal moeten lossen naar ik aanneem.
Onze xxxxx koelkast en yyyyyyy flatscreen worden ook allemaal gerepareerd door de technische diensten welke door de fabrikanten worden aangestuurd.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2019 19:28 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 19:13:
Vraagje, wat is de max. acceptabele vloeroppervlakte temperatuur bij vloerverwarming en welke aanvoer- en retourtemperaturen horen daar ongeveer bij ?
https://warmtepomp-weetjes.nl/gerelateerd/vloerverwarming

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-11 09:12

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Deja vu hier.... :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hq3OwMll.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KtxZyiWl.jpg

Totaal 3 radiatoren vervangen, waarvan er 2 een climate booster hebben. Totaal 30 fans, zeer tot tevredenheid.

Dit stookjaar loopt naar het eind toe, en tot nu toe met de Mitsu 1390 kWh erdoor gejast.
Vorig jaar met de 3 L/L (ook hier aanwezig) ietsje meer verstookt. De graaddagen nu en vorig jaar zijn ongeveer hetzelfde.

Het lijkt er op dat de 8 kW L/W het wat beter doet als de 3 L/L WP's ook hier aanwezig welke ik de voorgaande jaren heb gebruikt. De WAF met de Mitsu is stukken hoger, vanwege het ontbreken van schommelingen in temperatuur als gevolg van defrost's met de L/L. Met name in de huiskamer bij harde oostenwind en -10 buiten, nu een jaar geleden ongeveer. Ook ietsje comfortabeler gestookt, door 9 radiatoren nu in bedrijf. Ben blij met de L/W Mitsu.... _/-\o_

Wel een beetje een naar gevoel na de uitzending van Radar over de "warmtepomp problemen"
Die meneer met die convector putten, ongelofelijk wat een dombo zal ik maar even kort samenvatten.
Ik spreek de hoop uit dat hij hier ooit op Tweekers zich een beetje in gaat in lezen. Dan gaat het vast goed komen. ;) Meer zal ik er niet over zeggen, dat hebben anderen al gedaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Gasschuif op 28-02-2019 20:02 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Verwijderd

Even terugkomend op Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"
Om de beide 1500m3 woningen, 120 en 240m2 oppervlakte, te verwarmen met WP-vriendelijke temperaturen, max 35C, is er volgens https://wth.tools/afgiftetabel/ 70W/m2, een totaaloppervlak nodig voor vloer-/wandverwarming van 168,5 / 24 = 7kWh / 70W/m2 = 100m2. Op basis van 16mm buis en 10cm hoh.

Indien voor uitsluitend radiatoren gekozen wordt zal ik volgens spreadsheets gedownload bij http://www.henrad.eu/henr.../uploads/standard_nl.xlsx
31m2 T11 of 19,2m2 T21 of 15,25 T22 of 10,9m2 T33 radiatoren nodig zijn.
T11 226W/m2
T21 364W/m2
T22 459W/m2
T33 644W/m2
Bij 35C en 31C retour tov kamertemperatuur 21C
Klopt dit zo ver ?

Met DBE kan de benodigde oppervlakte met hoeveel % naar beneden ?
Als de aanname van 8kWh afgifte i.p.v. 9,769kWh voor 1m3 gas klopt dalen de benodigde m2 met 18% of zoals @LangeFries verondersteld dat het wel eens 5 - 10% meer dan die 8 zou kunnen zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2019 20:39 ]

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:52

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier ook een T11 voor een T22 vervangen; was voor mij (geen installateur😀) nog wel een knutsel dingetje: de T22 zit verder vanaf de muur met de aansluitingen dan de T11.

Een andere T20 vervangen door een T33 was een stuk eenvoudiger.😁

Hielp wel flink in de afgifte; die T33 maakt een partij warmte in de hal op 35c!

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• thido

thido

Tilburg

Fullpower schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 19:57:
[...]

Hier ook een T11 voor een T22 vervangen; was voor mij (geen installateur😀) nog wel een knutsel dingetje: de T22 zit verder vanaf de muur met de aansluitingen dan de T11.

Een andere T20 vervangen door een T33 was een stuk eenvoudiger.😁

Hielp wel flink in de afgifte; die T33 maakt een partij warmte in de hal op 35c!
Ja, dat is wel een dingetje.
Ik laat het onderblok en de leiding met thermostaat knop gewoon zitten en zet er wat bochtjes aan.
Krijg daarbij dan wel hulp van een installateur overigens ;-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:50
Deelnemers MONITORING: februari 2019 via PM opgeven s.v.p.

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:19
Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 23:04:
[...]

Dank voor je reactie. Je post van 20 feb gelezen en heb daar een vraagje over. Je schat de afgifte van je CV-ketel op 12700kWh. Je warmtepomp produceerde 13551kWh, die laatste is gemeten, de eerste is geschat, waar ik even benieuwd naar ben hoe je tot die schatting/educated guess gekomen bent. Je comfort-niveau/gemiddelde binnentemperatuur is gestegen met de warmtepomp, "je leed nog wel eens een uurtje kou" met je CV-ketel. Hoeveel denk/schat je dat de gemiddelde binnentemperatuur, alles over 24 uur gerekend, van alle verdiepingen gestegen is t.o.v. de CV periode ? Elke 1C lager gemiddelde binnentemperatuur levert met een CV-ketel zo'n 7% besparing op. (13551 - 12700) / 135.51 = 6.28%. DIt suggereert dat je er bij je schatting vanuit bent gegaan dat het verschil minder dan 1C is. Klopt mijn aanname een beetje ?
Ik was maar bij de ketel begonnen. Wanneer die het huis snel moest opwarmen kwam er een stevige condenspluim vanaf, maar wanneer hij naar een lage temperatuur van 40 graden kon moduleren bijna niet meer. Dan ga ik ervan uit dat het condensatieprincipe redelijk werkt en het rendement niet al te slecht is, zelfs voor een oude ketel. Tussen wel of niet condenseren zit een 7% verschil, dus als je de dan 107% in het ideale geval hebt dan moet daar een paar procent vanaf, omdat ook wel een behoorlijk deel met lage temperaturen gedaan werd, waardoor ik kon inschatten dat mijn afgifte systeem wel kon werken rond de 40 graden van de WP.
De warmte situatie voor en na is moeilijk in te schatten. Ja, er werd af en toe behoorlijk afgekoeld, maar uiteindelijk moet er ook weer opgewarmt en voor je gemiddeld over de hele dag een graad verder bent is echt wel wat. Maar inderdaad af en toe was het 16 graden in huis. Wanneer je dan met name over de radiatoren stookt vanwege de snelle opwarming is er bijna geen massa opgewarmt en stook je toch iets warmer vanwege de kille muren e.d. Dat blijkt ongeveer een halve graad te schelen. Als je dit allemaal wilt verrekenen is niet eenvoudig. En toch geloof ik dat het wel ongeveer zou kloppen. In een goed geisoleerde woning lijkt nachtverlaging bij gasstook een stuk minder op te leveren dan bij een slechte woning. Bij stoken met een WP en de dag/nacht verschillen van de afgelopen week helpt het juist wel meer. Ruim 80% van mijn verwarming heb ik overdag weten te doen (oefenen voor einde salderen :) ). Toch merk je wel weer iets van de "kilte".

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• Oxellaar
  • Niet online
@Gasschuif Die waren ook wel heel oud, jaartje of 40 a 50?

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-11 09:12

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Oxellaar schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 21:07:
@Gasschuif Die waren ook wel heel oud, jaartje of 40 a 50?
Inderdaad, BJ 1972. 47 jaar, goed ingeschat.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Felicia
thido schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 20:31:
[...]

Ja, dat is wel een dingetje.
Ik laat het onderblok en de leiding met thermostaat knop gewoon zitten en zet er wat bochtjes aan.
Krijg daarbij dan wel hulp van een installateur overigens ;-)
Das jammer, als je 't zelf kon had ik je willen vragen om ook ff hier binnen te vallen ;)
Had ik je ook de Speedcomfort mee kunnen geven bedenk ik me net :X

• thido

thido

Tilburg

Felicia schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 21:36:
[...]

Das jammer, als je 't zelf kon had ik je willen vragen om ook ff hier binnen te vallen ;)
Had ik je ook de Speedcomfort mee kunnen geven bedenk ik me net :X
Is een klus die ik zelf kan doen maar vind het wel handig met zijn tweeen te zijn ervoor.
Ook handig dat hij alle benodigde materialen in zijn bus heeft liggen en on the fly zaken kan aanpassen en of repareren mocht dat nodig zijn. Kost toch een hoop tijd als ik weer op en neer moet naar warmteservice oid voor ander c.q. extra materiaal. Hij heeft hier al meer gedaan ook.

Ik kan mijn mannetje wel langs sturen als we klaar zijn ;-)

• Felicia
thido schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 22:00:
[...]

Is een klus die ik zelf kan doen maar vind het wel handig met zijn tweeen te zijn ervoor.
Ook handig dat hij alle benodigde materialen in zijn bus heeft liggen en on the fly zaken kan aanpassen en of repareren mocht dat nodig zijn. Kost toch een hoop tijd als ik weer op en neer moet naar warmteservice oid voor ander c.q. extra materiaal. Hij heeft hier al meer gedaan ook.

Ik kan mijn mannetje wel langs sturen als we klaar zijn ;-)
Zou fijn zijn, werkt ie ook graties ;)
Maar als 't een goeie is mag je best m'n nummer doorgeven. M'n buurman de aannemer heeft het druk en m'n andere klusjesman ook :+ Ik ben zelf enigzins handig maar ik heb boven ook 2x T11 die ik wil vervangen door de T22's van beneden (en dan beneden 2 nieuwe Jaga achtige). Dan moet er wat gebogen worden e.d. en daar heb ik de kennis en kunde niet voor :P

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

thefox154 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 22:20:
[...]

Nieuwbouw kun je toch wel een betrouwbaar advies krijgen?
Bij een nieuwbouw woning heb je eigenlijk altijd een transmissieberekening (en anders moet je die heel snel laten maken). Duidelijke cijfers over wat er nodig is aan vermogen en als bouwer nog enige invloed op de afgiftezijde ook. Dan is het geen natte vingerwerk meer en kun je een perfecte installatie samenstellen. Als een installateur daar al niet mee uit de voeten kan moeten ze de toko maar snel gaan sluiten lijkt me :+

Bij bestaande bouw daar in tegen sluit ik me volledig bij je aan ;)
Warmtepomp wordt pas geleverd na oplevering, de hut moet namelijk eerst verplicht aangesloten door de fossiele stadsverwarming van :r ennatuurlijk :r

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

revolution-nl schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 23:00:
[...]

Warmtepomp wordt pas geleverd na oplevering, de hut moet namelijk eerst verplicht aangesloten door de fossiele stadsverwarming van :r ennatuurlijk :r
Ik dacht altijd "wie betaald bepaalt" , maar niet dus. :/

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Rol-Co schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 23:21:
[...]

Ik dacht altijd "wie betaald bepaalt" , maar niet dus. :/
Het is een dealtje tussen ennatuurlijk en de gemeente. Koppelverkoop, maffiapraktijken.. you name it...

Voor de koop nog uitgebreid met ennatuurlijk gesproken bij een kijkdag van de diverse projectontwikkelaars, toen ik vermelde dat ik geen trek heb in stadsverwarming en all-electric wil werd de suggestie gedaan om maar 10km verderop in een andere plaats een nieuwbouwwoning te kopen, dat project was nog op gas ;w

Ik verheug mij er nu al op om de warmtewisselaar van ennatuurlijk naar het oudijzer te brengen _O-

[ Voor 19% gewijzigd door revolution-nl op 28-02-2019 23:27 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

revolution-nl schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 23:26:
[...]

Het is een dealtje tussen ennatuurlijk en de gemeente. Koppelverkoop, maffiapraktijken.. you name it...

Voor de koop nog uitgebreid met ennatuurlijk gesproken bij een kijkdag van de diverse projectontwikkelaars, toen ik vermelde dat ik geen trek heb in stadsverwarming en all-electric wil werd de suggestie gedaan om maar 10km verderop in een andere plaats een nieuwbouwwoning te kopen, dat project was nog op gas ;w

Ik verheug mij er nu al op om de warmtewisselaar van ennatuurlijk naar het oudijzer te brengen _O-
Ik had het advies aangenomen, meer huizen dan kerken hoor. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Rol-Co schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 23:41:
[...]

Ik had het advies aangenomen, meer huizen dan kerken hoor. :)
Nee, de plaats, het plan, de kavels en de hogere vraagprijs waren niet naar wens. Fossiele bedrijven en maffia dealtjes frustreren kan ook erg leuk zijn >:)

Bij oplevering is mijn missie om meer buren te enthousiasmeren om ennatuurlijk te verlaten, goed voorbeeld doet goed volgen oOo

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 28-02-2019 23:46 ]

Pagina: 1 ... 48 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.